Näytä tavallinen näkymä : Syksy tulee, valoa!
Mä tuossa koiraa kusetellassa mietin, että jos Lupinen C14 valoon kytkis suoraan vaan jonkun erillisen akun, niin parikennoisella lipoakulla sais 20h paloaikaa. Toimii millä akulla tahansa, kunhan jännite on 5-15V. Niillä on kanssa malli, mikä ottaa aluvanteesta magneettihässäkällä käyttöjännitteen, mutta yhtään ei olla otettu varastoon, eikä niitä ole juuri kyselty. Hinta saattaa olla häiritsevä tekijä.
Tietämätön
07.12.2024, 14.12
Torilta löytyi halpa Fenix BC35R (https://www.fenixvalaisimet.fi/pyoranvalo_fenix_bc35r), joten nyt on kokoelma täydellinen. Siinä on rajattu keila, vähän isompi valoläikkä keskellä ja hieman 25R:ää keltaisempi värisävy, täydellinen vauhdikkaampaan ajeluun hiekkateillä. Ei ihan ehkä 150€ arvoinen miksikä se varmaan poistuikin valikoimasta, mutta nyt oli hinta-laatu kohdallaan. En keksi mihin tässä kaukosäädintä tai hälyä tarvitsisin, sillä olisi ehkä saanut ratkaisevat eurot hinnasta pois. BC25R on edelleen mielestäni paras kaupunkiajeluun ja BC30R maastoon+kaukovaloksi.
Eikös noissa kummassakin ole kiinteät akut? Tekee mulle saman tien tuotteen, jolle etsii vaihtoehdon, jos sellainen vaan on. Fenix BC30 olisi täydellinen valo, jos siinä olisi rajattu valo pyöräteille ja sitten ne "pitkät". kun ei ole ketään näköpiirissä.
Nytten sen hyvät puolet ovat vain todella pitkä akun kesto, vaihdettavat akut ja todella jämäkkä rakenne. Joku voi pitää huonona puolena, että akut pitää ladata erillisessä laturissa, mutta mulle sekin on vain plussaa.
Kun katsoo millaisia rimpuloita myydään tossa 50-100 euron hintaluokassa, niin nykyinenkin 85 euron hinta on todella edullinen. Siinä voisi kyllä se alin teho olla vielä reilusti alempi, niin että se olisi ihan vaan huomiovalona.
Hardcore-työmatkaajoon sisäinen akku on hyvä, iskee vaan usb-johdon kiinni kotona/töissä ja lamppu on ladattu. Yhdelläkin BC25R:llä pärjää näin aika pitkän työmatkan. BC30 vaatii näpräilyä ja sen erillisen laturin, en jaksaisi joka päivä. Ja kun noihin saa syötettyä virtaa ajon aikana virtapankista, ajoaikaa on enemmän kun mun jaloissa vaikkei akkua saakaan metsässä vaihdettua.
Ymmärrän tuon käytön helppouden, mutta näissä olosuhteissa sisäisellä akulla oleva lamppu joutaa SER-osastolle turhan nopeasti.
Pitkä työmatka saa olla, että BC30:n akkuja joutuisi päivittäin näpräämään.
Ymmärrän tuon käytön helppouden, mutta näissä olosuhteissa sisäisellä akulla oleva lamppu joutaa SER-osastolle turhan nopeasti.
Miun fenix bc 30 täyttää näitä aikoja 10v. On ollut käytetty paljon ja toimii edelleen moitteetta, myös akun osalta.
mikkol82
10.12.2024, 11.59
Fenixin BC06R takavalo. Mielenkiintoinen uutuus ja pitihän se hankkia kokeiluun. Muuten kaikin puolin ok, mutta jarruvaloa ei saa kytkettyä pois päältä. Jarruvalo toimii kiihtyvyysanturilla ja toimii aivan liian herkästi. Jarruvalo on niin kirkas, että porukalla liikkuessa ei voi käyttää, kun se leiskuu käytännössä koko ajan. Yksin ajaessa ehkä, mutta ei kyllä hyvä siinäkään. Fenixiltä perusvarmaa kampetta aiemmin, mutta tämä on kyllä kuraa. Nettikauppaan jätin asiallisen(heikon) tuotearvostelunkin, mutta eipä näköjään tule muiden luettavaksi :D
Nyt on lupine sl grano saatavilla
https://www.lupine-shop.com/SL-Grano-StVZO/d8100
Nyt on lupine sl grano saatavilla
Tämä on Saksan tieliikennelain mukainen versio, jossa ei ole vilkkumoodeja. International-versio, jossa on mm. päivänvalovilkku ei ole vielä saatavissa. Jossakin näin sille julkaisupäivän 23.12., mutta se on muuttunut niin monta kertaa, että ei siihen voi luottaa.
https://www.lupine-shop.com/SL-Grano-International/d8200
Meille luvattiin että torstaina olisi paketti perillä, luonnollisesti stvzo versiota ilman vilkkumoodia. Ja sitä vilkkuvaloversiota emme edes ota myyntiin.
Vilkkuvien etuvalojen käytöstä pitäisi rangaista.
Eipä tuollainen maantiellä käytettävä päivävalovilkku ketään haittaa.
Ja sitä vilkkuvaloversiota emme edes ota myyntiin.
Arvostan!
Vilkkuvien etuvalojen käytöstä pitäisi rangaista.
Vilkkuvien pyöränvalojen kohdalla tuleekin aina mieleen, että missäs vaiheessa pyöristä on hälytysajoneuvoja tullut? :D
Eipä tuollainen maantiellä käytettävä päivävalovilkku ketään haittaa.
Eipä tietenkään. Aina voi ajaa ohi. Tai kääntyä sivutielle.
Eipä tietenkään. Aina voi ajaa ohi. Tai kääntyä sivutielle.Tai jäädä kokonaan kotiin, jos kotipoliisitoiminta yms. muiden tekemisten vahtiminen on lähellä sydäntä.
Päivänvalossa se vilkku vaan kiinnittää paremmin huomion vaikkapa maantien laidassa, en ymmärrä asiasta nillittämistä. Pimeässä taas strobovilkku ei hyvä.
Juuri noin ja se päivävilkkutoiminto noissa ei ole mikään hirveän tehokas tai nopea niin en tajua miten häiritsisi ketään. Kiinavalostrobot pimeällä kaupunkiliikenteessä on ihan eri asia.
navajokoira
11.12.2024, 10.24
En itse ihan hahmota missä tilanteessa päivävilkku eteenpäin edes on tarpeen, mutta taaksepäin vilkuttelen kyllä maantien laidassa. Jos häiritsee niin saa ohittaa tai jättäytyä pois peesistä. Pimeällä pyörätiellä vilkuttelijat sen sijaan ei saa ymmärrystä.
En itse ihan hahmota missä tilanteessa päivävilkku eteenpäin edes on tarpeen, mutta taaksepäin vilkuttelen kyllä maantien laidassa. Jos häiritsee niin saa ohittaa tai jättäytyä pois peesistä. Pimeällä pyörätiellä vilkuttelijat sen sijaan ei saa ymmärrystä.
Pyöräilijä näkyy paremmin eli esimerkiksi itse olen kerran jättänyt autolla rekan ohittamatta, kun vastaan tuli pyöräilijä. Ilman sitä vilkkuvaa valoa pyöräilijä mustissa ajokamoissa varjon kohdalla olisi ollut huomattavasti vaikeampi havaita niin kaukaa.
Itse en käytä enkä kyllä toisaalta aja juurikaan maantiellä, mutta kyllä se joissakin tilanteissa näkyvyyttä ja turvallisuutta parantaa.
Pyörävalojen havaittavuudesta on tehty tutkimuksia ja yleinen käsitys on kaiketi se, että vilkkuva valo havaitaan helpommin kuin vilkkumaton. Viikonloppuna näin pyörän, jossa oli takana kaksi punaista valoa - toinen vilkkuva, toinen ei. Siinä on havattavuuden puolesta aika hyvä yhdistelmä. Joko Suomessa Trafi ja poliisi ovat sopineet keskenään valojen vilkkumisen ohjeistuksesta?
Saksalaiset on oikeassa, ei vilkkuvaloja eteen.
Päivänvalossa se vilkku vaan kiinnittää paremmin huomion vaikkapa maantien laidassa, en ymmärrä asiasta nillittämistä. Pimeässä taas strobovilkku ei hyvä.
Aika jännää miten joistain asioista nillitetään, itketään ja mitä näitä nyt onkaan, mutta toisista ei - ja miten ensimmäiseen ryhmään tahtoo kuulua asioita, jotka eivät itseä haittaa tai häiritse ja joista ei senkään vuoksi itse esitä kritiikkiä tai kielteisiä mielipiteitä.
Anyway, minun on helppo ymmärtää nillittäjiä, koska olen ajanut ärsyttävien, rasittavien ja jopa ajamiseen keskittymistä häritsevien vilkkuvalojen perässä - enkä ole aina silloin jaksanut ajatella, että vika on tarpeettoman suuressa valotehossa ja/tai vääränlaisesta vilkkumoodista eikä niinkään takavilkun käytössä sinänsä.
Toisekseen en osaa myöskään ajatella että Saksassa säädös asiasta olisi sellainen kuin se on vain siksi ettei siellä ole pysytty kehityksen mukana tai ettei siellä suurena automaana arvostettaisi samalla lailla pyöräilijöiden turvallisuutta. Tai että kyseessä olisi vain jokin jäänne, jota jostain syystä ei saatu korjattua edes viimeisimmässä lakiuudistuksessa.
No, olen joskus huvittanut itseäni miten kävisi eli millainen mekkala siitä nousisi - tai ei nousisi, mistäs sen tietää - jos saksalainen asetus otettaisiin käyttöön koko EU:ssa.
Pyöräilijä näkyy paremmin eli esimerkiksi itse olen kerran jättänyt autolla rekan ohittamatta, kun vastaan tuli pyöräilijä. Ilman sitä vilkkuvaa valoa pyöräilijä mustissa ajokamoissa varjon kohdalla olisi ollut huomattavasti vaikeampi havaita niin kaukaa.
Itse en käytä enkä kyllä toisaalta aja juurikaan maantiellä, mutta kyllä se joissakin tilanteissa näkyvyyttä ja turvallisuutta parantaa.
Juuri tämä. Päivänvalossa pyöränvalojen valoteho on niin heikko, että näkyvyys kannattaa maksimoida. Minun käsitykseni mukaan vilkkuvaloja ei ole edes laissa kielletty.
Saksalaiset on oikeassa, ei vilkkuvaloja eteen.
On kyllä hassua kun pyöräilijät valittaa vilkkuvasta etuvalosta. En keksi muuta syytä kuin ettei ole ajanut muualla kuin kelveillä.
Nykyään autoissa on törkeän kirkkaat ledit. Vähän ylämäkeä tai heittoa ja nuo häikäisevät oikeasti kunnolla. Se fillarin vilkkuva etuvalo ei häiritse tasan ketään maantienlaidassa.
Marsusram
11.12.2024, 13.50
Tuossahan on asiaa eri kanteilta.
https://www.liikenneturva.fi/ajankohtaista/pitaisiko-pyoran-valon-vilkkua/#04f04023
Kyllähän se tietysti vilkkuvalosirkuksen käyttäjän itsensä kannalta on hienoa kun tulee varmasti havaituksi. Enempi on parempi, mitä isompi räiske sen paremmin huomataan.
Siinä vaan vetää huomion vain itseensä ja normivaloja käyttävät tai jalankulkijat jäävä huonompaan asemaan.
Mutta; minä ite.
Tässä oli nyt kyse siitä, että maantiellä päivällä valoisassa polkeva käyttää vilkkuvaa pienitehoista etuvaloa, mutta heti sitten aletaan keksiä mitä karmeampia skenaarioita. Tuo ei oikeasti voi haitata yhtään ketään. Taajamassa ja/tai pimeällä vilkun käyttö on eri asia ja se on minun mielestänikin paheksuttavaa.
^
Jep, kyllä näin. Pimeällä ajosta kirjoitin. Päivävalona ok.
Pimeällä maantien laidassa tulee usein laitettua takavalo vilkulle, jotta se erottuisi autoilijoille paremmin. Ehkä se herättää myös väsyneen kuskin huomion paremmin. Kaupungissa valoja on niin paljon muutenkin että vilkusta tuskin on paljon hyötyä - tosin en keksi takavalon osalta mitä haittaakaan siitä olisi. Ellei se sitten ole jotenkin erityisen kirkas.
navajokoira
11.12.2024, 15.30
No, olen joskus huvittanut itseäni miten kävisi eli millainen mekkala siitä nousisi - tai ei nousisi, mistäs sen tietää - jos saksalainen asetus otettaisiin käyttöön koko EU:ssa.
Mulla tämä aiheuttaisi ongelmia lähinnä retkipyöräillessä akun keston takia. Toki voi ratkaista vaikka lopettamalla päivävalon käytön. Mutta eipä mulla ole retkipyörässä kaikkia vaadittuja heijastimiakaan, joten saahan sitä tehdä asetuksia ja Kiinasta saa jatkossakin vilkkuvia valoja. Siitä sitten jonkun muun vuoro taas mekkaloida :rolleyes:
turbo-kalevi
11.12.2024, 17.22
Achtung, kaikki paitsi StVZO-valot pitäisi kieltää! Väärien valaisimien käytöstä tietty sama rangaistus kuin ennenkin, eli ei mitään.
Pimeällä maantien laidassa tulee usein laitettua takavalo vilkulle, jotta se erottuisi autoilijoille paremmin. Ehkä se herättää myös väsyneen kuskin huomion paremmin.
Samoin. Takavalo sykkii hitaalla pulssilla. Ei sitä ihan vilkkumiseksi kai voi sanoa.
Tietämätön
11.12.2024, 19.36
^
Jep, kyllä näin. Pimeällä ajosta kirjoitin. Päivävalona ok.
Ei kyllä ole. Ei voi kuin ihmetellä, että miksi kukaan edes ajaa päivällä valot päällä ja miksi sitten sitä valoa pitää vielä vilkuttaa, että varmasti ottaa häiritsevästi silmiin.
Marsusram
11.12.2024, 21.11
Sähköpyörissä ja napadynamoa käyttävissä on usein valot käytössä päivälläkin. Taitavat olla StVZO mukaisia, koska eivät pahemmin häiritse. Eikä kyllä päivänvalolla näkemäni maantiepyörien huomiovilkutkaan ole häirinneet.
Pimeällä valojen tarkoitus on nähdä ja näkyä. Vilkulla toteutuu vain jälkimmäinen. Etuvalon tulee olla sellainen että jalankulkijoiden heijastimet erottuvat.
StVZO valoilla ei näy jalankulkijoiden heijastimet, ne ovat liian yhläällä. Kengissä olevat heijastimet joskus loistavat.
Oatmeal Stout
12.12.2024, 11.28
StVZO valoilla ei näy jalankulkijoiden heijastimet, ne ovat liian yhläällä. Kengissä olevat heijastimet joskus loistavat.
Saattanee riippua valosta ja sen kohdennuksesta. Omassani ei ole ollut tuota ongelmaa.
navajokoira
12.12.2024, 11.34
Millään etuvalolla ei näy heijastimet joita ei ole. Heijastin ei ole jalankulkijalle pakollinen varuste autoilijoiden etujärjestöjen taistelusta (https://blogit.utu.fi/suomenhistoria/heijastimet-heilumaan-vaikka-vakisin/) huolimatta. Oma vauhti sovitettava sen mukaan missä liikkuu.
StZVO-konformien lamppujen valokuvioissa on juuri tässä suhteessa eroa. Joissain valokeilan terävimmän osan yläpuolelle voi tosiaan jäädä hyvin vähän valoa ja kun nykyjalankulkijat eivät näy koskaan kuulleetkaan ohjeesta, jonka mukaan heijastimen tulisi sijaita jossain aikuisen polven korkeudella, ei ihan lähellä yhtäkkiä ilmestyvää tummissa vaatteissa liikkuvaa välttämättä aina tahdo huomata.
(Itse olen ajan Busch & Müllerin valoilla, jotka eivät ole olleet markkinoiden valovoimaisimpia, mutta silloin kun en ihan pienimmällä valoteholla ole ajanut, olen kyynärpääkorkeudella roikkuvat heijastimetkin mielestäni hyvin nähnyt.)
PS Saksalainen ohje oli että kun pyörä tai tarkemmin sanottuna lamppu on viisi metriä seinästä, valokeilan yläosa ei ulotu lampun korkeutta ylemmäs ja sen kirkkain kohta osuu korkeuden puoliväliin. (En ole poliisina tarkistamassa kenenkään fillaria, mutta suosittelen testaamaan vaikkapa vain pelkästä uteliaisuudesta, jos ei ole sitä aiemmin tehnyt...)
No tietysti ne tuli vilkkuominaisuudella, ja joutuu taas syömään sanansa. Onneksi se pitää erikseen valita, jos sitä haluaa käyttää. Normaalisti kolme tehoa ja valoanturi ohjaus, joka muuttaa tehoja 16s viiveellä. Ei siis vilku jokaisen valotolpan kohdalla.
Ihan kivan oloinen ja samantyyppinen valokuvio kuin monossa, kapea keila tuntuu olevan riittävän kirkas.
Vilkkuvien pyöränvalojen kohdalla tuleekin aina mieleen, että missäs vaiheessa pyöristä on hälytysajoneuvoja tullut? :D
Siinä vaiheessa, kun autolijat eivät enään huomanneet liikenteessä vaikka oli 1000 000 lumenin lamppu keulilla. Jos on katuvaloja ja pimeää, niin tuollainen vilkkuva valo vain erottuu paremmin. Omassa pilipali etuvalossa on jatkuva valo, mitä korostetaan vilkulla.
Siinä vaiheessa, kun autolijat eivät enään huomanneet liikenteessä vaikka oli 1000 000 lumenin lamppu keulilla. Jos on katuvaloja ja pimeää, niin tuollainen vilkkuva valo vain erottuu paremmin. Omassa pilipali etuvalossa on jatkuva valo, mitä korostetaan vilkulla.
Pimeässä jos vilkkuva valo liikkuu varsinkin sivusuunnassa, niin sen liikkeen havainnointi on haasteellisempaa. Verrattuna tasaisesti palavaan.
Pimeässä jos vilkkuva valo liikkuu varsinkin sivusuunnassa, niin sen liikkeen havainnointi on haasteellisempaa. Verrattuna tasaisesti palavaan.
Joo, näin se varmaan on. Mutta ei tasaista valoakaan tunnuta havaittavan vaikka tultaisiin kohtisuoraan vastaan. Tuo jatkuva valo vilkkukorostuksella poimii näppärästi molemmista hyvät puolet :)
Joo, näin se varmaan on. Mutta ei tasaista valoakaan tunnuta havaittavan vaikka tultaisiin kohtisuoraan vastaan. Tuo jatkuva valo vilkkukorostuksella poimii näppärästi molemmista hyvät puolet :)
Agree to disagree, mitä tässä vuosia ajellut Seinäjoella ja Tampereella pimeässä pyörällä. Ehkä pääasia on, että on edes valot. :D
Agree to disagree, mitä tässä vuosia ajellut Seinäjoella ja Tampereella pimeässä pyörällä. Ehkä pääasia on, että on edes valot. :D
Joo, valot päälle :D
Tietämätön
13.12.2024, 13.43
Sähköpyörissä ja napadynamoa käyttävissä on usein valot käytössä päivälläkin. Taitavat olla StVZO mukaisia, koska eivät pahemmin häiritse. Eikä kyllä päivänvalolla näkemäni maantiepyörien huomiovilkutkaan ole häirinneet.
Pimeällä valojen tarkoitus on nähdä ja näkyä. Vilkulla toteutuu vain jälkimmäinen. Etuvalon tulee olla sellainen että jalankulkijoiden heijastimet erottuvat.
Silmissä vikaa, jos ei huomaa valoa. Itse en ainakaan edes pysty olemaan huomaamatta, jos pimeässä näkyy valo. Sitten se vilkkuvalo ottaa vain tosi ärsyttävästi silmiin.
Voi vain kuvitella kuinka upeaa olisi, jos ihan kaikkien laitteiden, myös autojen, valot vilkkuisivat. Sen jälkeen olisikin hyvä huomata vaikka vilkkuja, joiden kuuluukin vilkkua.
Entä jos niitä valoja näkyy vaikka sata sikinsokin? Näätkö silloin sen himmeän fillarinvalon varmasti seasta?
Nää kommentit on niin yksipuolisia aina. Mun mielestä vilkkuvaloille on paikkansa, niin edessä kuin takanakin.
Tämmösten kanssa on turvassa jo on satoja valoja sikinsokin ympärillä. Saa villkkumaan.
https://i.imgur.com/8Ip6y19.jpeg
Oatmeal Stout
13.12.2024, 17.49
Mun mielestä vilkkuvaloille on paikkansa, niin edessä kuin takanakin.
Ehkä, kun käyttäjiä on riittävän vähän. Massatapahtumissa etenkin pimeän/hämärän aikana ei pysty päättelemään yksittäisen pyöräilijän nopeutta liikesuunta tai muutakaan, mutta silloinkin ninjat yllättävät tehokkaasti.
Hääppönen
13.12.2024, 19.40
Pienitehoinen vähintään sekunnin välein vilkuva vilkkuvalo on ok. Isotehoinen ja kovalla rytmillä vilkkuva laukaisee vähintään päänsäryn. Joillekin epileptisen kohtauksen. Ei fiksu valinta.
Fenixin kypärävalo tarttui ostoksilta mukaan.
https://www.fenixvalaisimet.fi/image/cache/catalog/fenix/products/911707-fenix-hm75r-superraptor3-otsalamppu-p2-800x800.jpg
https://www.fenixvalaisimet.fi/otsalamppu-hm75r-superraptor3?
Tuohon taitaa saada usb3 virtalähteen kiinni ja se toimii myös yksinään ilman sisäistä akkua. Repun kanssa varmaan jees pidemmillä lenkeillä.
Ja jos ei käytä ulkoista akkua, niin 18650 akku latautuu suoraan lampussa kiinni. Helppoa laittaa vaan kypärä naulaan ja usb johto lamppuun kiinni.
Mulla on käytössä tuo Fenixin oma lisävirta samassa lampussa. Oon pitänyt lisävirtaa nyt takin sisässä, joten akku kestää hetken enemmän.
Kyseisen lampun ongelma on, ettei akku kestä edes lisäviralla jatkettuna paria h pidempään, jos haluaa käyttää 3/4 tehoa. Himmeämmillä asetuksilla kyllä sitten.
Mulla on käytössä tuo Fenixin oma lisävirta samassa lampussa. Oon pitänyt lisävirtaa nyt takin sisässä, joten akku kestää hetken enemmän.
Kyseisen lampun ongelma on, ettei akku kestä edes lisäviralla jatkettuna paria h pidempään, jos haluaa käyttää 3/4 tehoa. Himmeämmillä asetuksilla kyllä sitten.
Eli molemmat valot päällä? Tuota hajavaloa ei varmaan tarvise jos tangossa on toinen valo?
No, ostaa tuonne reppuun sitten 10000mah akun.
Yksi valo päällä.
Kyllähän valo päällä pysyy useita tunteja, mutta melko nopeasti siitä valitusta huipputehosta aletaan himmailla. Manuaalista löytyy hyvät graafit tästä, joten ihan ominaisuus on.
Hyvä valo tuo muuten on ja koska tosiaan ulkoinen syöttö on mahdollista, niin saahan tuosta valon pidemmillekin lenkeille isommilla lisäakuilla.
Oikeastaan näin lumien aikaan tuo kakkostehokin (kohdevalo asetuksella) lähes riittää kypärävalona. Jos siis tangossa on toinen valo lisäksi. 2/4-teholla kestoa onkin jo sitten tunteja.
Niin himmaako se tehoa lämpemisen vuoksi, vai akunkeston? Eli tippuuko teho vaikka lisäakussa olisikin virtaa?
Kyllä se akunkestoon liittyy. Edit: Se pitää valita, kumpaa akkua käyttää. Mun mielestä valo ei osaa automaattisesti siirtyä akusta toiseen.
Ei tuo lisäakku ainakaan lämpene lainkaan. Metallikuorisena sen ongelma on lähinnä toiseen suuntaan.
Tuolta manuaalista näkee käyriä:
https://urly.fi/3HrZ
^^Meni vähän ohi oma tulkinta. Tarkoitit ehkä enemmänkin, että lämpeneekö ledit liikaa ja himmaa siksi. Tähän vastaus on, että himmaus ei mielestäni johdu siitä. Aika loogisesti menee noiden akkuaikojen mukaan.
^^Meni vähän ohi oma tulkinta. Tarkoitit ehkä enemmänkin, että lämpeneekö ledit liikaa ja himmaa siksi. Tähän vastaus on, että himmaus ei mielestäni johdu siitä. Aika loogisesti menee noiden akkuaikojen mukaan.
Hyvä juttu. Eli lisävirralla selviää.
Oulunjulli
17.12.2024, 07.46
Olight H37S tarttui matkaan pari kk sitten, olikohan noin 120€. Olisin varmaan ostanut ennemmin tuosta sen pienemmän mallin, jota nyt on väliin ollut jossain 70€ hinnoissa vaan silloin sattui maksaan enemmän.
Noh, kokemuksia tästä: On iso akku, liiankin, mutta ei se nyt haittaa kun talvitakissa on rintatasku johon tuon johto on juuri sopiva lampun ollessa kypärän keulilla.
Leveä keila, makuasia onko hyvä vai huono asia, itseä alkuun ärsytti ja sai tuntumaan lampun tehottomammalta. On siinä spottilamppukin mutta vähän sekavasti toimii valinnat ja sitä ei saa pelkästään päälle.
Kädellä huitomalla ohjattavissa, saa pudotettua huitaisemalla pienimmälle teholle. Käytännössäkin kätevää, joskin lumipyryssä vaihtelee tiloja itsekseen toisinaan.
Naksut kallistussäädölle vähän harvat, kumipannalla oli portaaton. Ostos ei kaduta, mutta en nyt hypetäkkään.
Tasan tunnin kesti yksi patteri molemmat valot päällä. Olisiko ollut kolmas teho kiinni asennosta laskettuna. Näkyi tosi hyvin valkeassa metsässä ja kuvio oli laaja. Tuossa pöydällä on jo odottamassa 10.000mah/150gr lisäakku. Eiköhän tuolla ja parilla lisäpatterilla pärjää jo pitkälle.
Vähän alkoi kyllä jo miettimään lupinea, mutta näitä heräteostoksia on vähän turhan helppo tehdä varustenetistä. Lähinnä epäilyttää tuon usb johdon toimivuus jatkuvassa käytössä. Niin ja se kulman säätö pitäisi kyllä saada jollain tapaa lukkoon. Kääntyilee moodia vaihdettaessa ja oksiin osuessa. Langaton kaukosäädinkin olisi kyllä kiva.
Mulla on itellä tuo kypärän aurinkolipan alla. Siellä on pysynyt paikallaan kun on suojassa.
Mulla on itellä tuo kypärän aurinkolipan alla. Siellä on pysynyt paikallaan kun on suojassa.
Miksi maastokypärissä on muuten lippa? Olen aina ajanut road kypärillä, mutta alkanut kyllä miettimään alemmas takaraivolle tulevaa kypärää, kun tuo pystyssä pysyminen on vähän heikkoa.
Miksi maastokypärissä on muuten lippa? .
Voi huoletta ajaa oksia ja risuja päin, kun vähän nyökkää niskasta. Suojaa siis silmiä ja kasvoja ainakin.
Siperia, eli kokemus, on tämänkin minulle ihan vasta metsässä opettanut. Minäkin ajan kaiken maantiekypärässä :D
Mikä näistä olisi paras pyörän valo
Nitocore br35
https://www.valostore.fi/fi/tuote/pyoranvalo_nitecore_br35?_gl=1*1ubywr9*_up*MQ..*_g a*OTU3Mzg1MjkyLjE3MzQ4NzU2MjQ.*_ga_123*MTczNDg3NzY 4MS4yLjEuMTczNDg3NzY4MS4wLjAuMTY0MzEyNzg5
Olight rn 2000
https://www.valostore.fi/fi/tuote/pyoranvalo_olight_rn_2000?srsltid=AfmBOooLrWK8cmto 9xTotiryXZkcfs3lNWJzowm9a4fgmXmJ7zT4bN0J
Fenix superraptor 3
https://www.fenixvalaisimet.fi/otsalamppu-hm75r-superraptor3?gad_source=1
Fenix BC 30
https://varuste.net/p105250/fenix-bc30-v2-0-py%C3%B6r%C3%A4lamppu?change_country=FI&change_currency=EUR&gad_source=1
Tuon Olight rn 2000 tilasin, oli hyvät specsit Valostoren sivuilla, mutta kun manuaalia tutkin, niin aika tavalliset akunkestot on.
Esim. Valostroren specseissä 1000 lumenella n. 4-5h akunkesto, mutta manuaalissa ei ole lähellekään kesto tuota luokkaa, mutta
toki olen voinut jotain ymmärtää väärinkin näissä.
Palstan konsensusta kaivataan pyöränvalon ostossa https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/smile.png
Oisko kokemuksia näistä tai vain mielipiteitä ajatuksia. Voisin vielä vaihtaa toiseen, jos tuo Olight onkin täysi romu palstan mielipiteissä ja arvioissa https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/smile.png
Maanteiden ja pikkuteiden laitoja enimmäkseen ajelen.
Sivustakatsoja
23.12.2024, 09.16
Mulla on jotain pari vuotta ollut Nitecore. Ei se aivan hirveän kovassa käytössä ole ollut, enemmän työmatkoilla ja talvella maastossa. Oikeastaan paras ominaisuus on erilliset lähi- ja kaukovalot, jotka saa ajaessa vaihdettua johdollisesta etäkäytöstä. Eihän tuo lähivalo ole StVZO-kelpoinen, mutta on ehkä tyhjää parempi, ainakin sopivasti suunnattuna.
Road-tilassa palaa joko lähi- tai kaukovalo, Trail- ja city-tiloissa joko molemmat tai vain lähivalo.
Työmatkoilla pimeään aikaan mulla on road-tila käytössä yleensä pelkällä lähivalolla alimmalla teholla.
Akun kestosta mulla ei ole käsitystä, kun käyttö ei ole ole ollut pitkäkestoista.
arctic biker
23.12.2024, 14.17
Tobbyn linkkaamista on Fenix BC30 ollut käytössä joka jatkaa kuopuksen käytössä eloaan. Jos noista pitäisi valita niin ilman muuta BC30 tankoon ois mun valinta. Ja kypärään Superraptor eli kaksi valoa joille kelpaa sama akku. Lumonite Compass kypärään ois myös vahva ehdokas.
Sivustakatsoja
23.12.2024, 16.22
...
Maanteiden ja pikkuteiden laitoja enimmäkseen ajelen.
Tällä perusteella katselisin juuri Nitecorea: pitkät (ja lyhyet) päällä yksin ajaessa ja muuta liiikennettä kohdatessa napista lyhyet.
jii.haanpaa
31.12.2024, 18.55
Onko kukaan viritellyt superraptoria tankoon? En ainakaan pikaguugeloinnilla onnistunut löytämään valmista ratkaisua. Yksi raptori taloudesta jo löytyy, otsalamppu- ja kypäräräkäytössä ja omissa harrastuksissa erittäin bueno laite. Nyt pitäisi ostaa antautuneen tankovalon tilalle jotain ja toinen superraptori olisi vahvasti listalla, jos sen vaan saisi tankoon kiinni.
valmistajan sivulta ;https://www.fenixvalaisimet.fi/image/cache/catalog/fenix/products/911707-fenix-hm75r-superraptor3-otsalamppu-p5-1000x1000.jpg
jii.haanpaa
01.01.2025, 16.53
Gopro-teline, no totta kai.
Gopro-teline, no totta kai.
Tuohon garmin mounttiin jos vielä laittaisi lisäakun samaan pakettiin.
XXL:ssä taas jotkut tammikuun otsalamppupoistot. Nämä Olightit on kai heidän omia malleja, kun en valmistajan sivuilta löydä.
HS2R oli 400lm, 115 g, 2000 mAh ja lataus omalla magneettilaturilla. Loppupoistossa 15€. Kiva kypärässä, kun paino jakautuu tasaisesti, olen itselleni uskotellut että kiinteä akku kestää 10vuotta omassa käytössä, eli luultavasti otsanauhaa pidempään.
H17S on 600lm, 109 g, 1600 mAh ja lataus USB-C, poistossa 35€.
Katuajoon riittää mulla 100lm ja metsään 400. Täysteholla netistä löytyi H17S:lle toiminta-aikaa 2h, eli pienemmillä tehoilla varmaan 4-6h. EDIT: lisäksi testasin että HS2R toimii kaikilla tehoilla laturin kanssa, eli tuohon uudenpaankin saisi ehkä lisäakun kiinni jos ei ihan 100% vesitiiviyttä tarvitse.
Tän palstan käyttäjillä keskimäärin kolme pöllövaloa kypärässä, parilla tonnilla Lupinea tangossa ja reppu täynnä lisäakkuja, mutta jos ei mitään kypärävaloa omista ja vähän haluaa pimeässä ajella, tuo H17S ei varmaan ole huonoin vaihtoehto aloittelijalle.
https://www.xxl.fi/olight-h17s-otsalamppu-musta/p/1210191_1_Style
https://www.xxl.fi/olight-hs2r-headlamp-otsalamppu-musta/p/1168039_1_Style
Fenix superraptor 3 on muuten ollut nyt ihan jees metsässä. Toinen tehoasetus on riittänyt laajalla valokuviolla hyvin lumen ollessa maassa. Ollut toinen patteri taskussa mukana, muttei ole tarvinnut vaihdella.
Nyt taas märän ja mustan maan aikana tajuaa miten sysipaska tuo edulinen moon rigel max on kelvirallissa. Ei sillä nää oikein yhtään mitään edes täydellä teholla. Märkä maa ja vastaantulevat autojen valot peittävät kaiken näkyvyyden. Sitä ilman heijastinta kävelevää jalankulkijaa ei oikeasti nää kuin vasta kohdalla.
GoPro-kiinnityksen vaatimuksella hain sit ToniToneilta Knog Blinder 1300 (https://www.knog.com/products/blinder-1300-front-bike-light?srsltid=AfmBOorr4aWp25z4-gCugzrURs20ApP874QZ7P34hQjYvB2qcK_6wUlI), hintaa jäi 73 € -20% tarjouksella. Valokeilassa tehty jonkinasteista optimointia erilaisilla ledien asennuskulmilla ja valokeilan leveyksillä, mutta StVZO tai vastaavaa toteutusta ei taida olla. Eikä myöskään pysty kommenttien mukaan käyttämään samaan aikaan kuin lataa virtapankista.
Oliko tällä jo ajokokemuksia? Löytyi tuosta se 900-versio alennettuun hintaan alle 50e niin ostin nykyisen Fenixin tilalle kun saa tosiaan tuolla GoPro-kiinnikkeellä kätevästi Garminin alle kiinni. Ajamaan en vielä ole ehtinyt mutta vaikuttaa laadukkaalta.
Nikolas Ojala
08.08.2025, 22.24
MagnicLight Wega ja Reelight Nova hyödyntävät samaa toimintaperiaatetta. Mietin että kenellä on keksinnön patentti, ja onko näitä valmistajia enemmänkin?
Kaatuilija
12.08.2025, 23.25
Ostin Fenix BC15R:n lähivaloksi. Tuota on tarkoitus käyttää taajamassa sekä asfaltilla tai soralla autoja kohdatessa. Pimeässä sitten syttyy lisäksi Magicshine Monteer 6500 V2 tankoon ja Fenix HM61R V2 kypärään.
34,90€ tarjouksellakin oli aika kallis hinta 400 lumenin lampulle, mutta halusin laadukkaan lampun. Runko on jämäkkää alumiinia, vilkkumodit on piilotettu, valokuvio on leikattu ja akku kestää täydellä teholla 3,5 tuntia. Kyllä tuollakin yksinään löytäisi metsästä pois ja näkee kuopat tiessä, mutta hirveän kovaa ei uskaltaisi ajaa pilkkopimeässä pelkkä tuo päällä.
https://i.ibb.co/21nQ9dP0/IMG20250808231732.jpg
Magicshineen tuli ostettua toinen kiinnike XXL:stä, niin saa vaihdeltua kahden pyörän välillä helposti. MJ-6538:tä mainostettiin ajotietokoneen telineeksi, mutta kaiken järjen mukaan toimii myös tuon lampun kanssa. Ainakin valaisinosa naksahtaa siihen paikalleen. Vielä pitäisi ostaa toiseen pyörään joku edullinen ladattava takavalo.
Mulle ei tuon 15R:n idea ole ihan auennut. 12€ kun panostaa lisää 25R:ään, saa rajatun yläreunan, kirkkaamman lampun, isomman akun ja tankokiinnikkeen ruuvilla. USB-C latauksesta joutuu tietysti tinkimään.
https://youtu.be/YtOXrDA3F-U?si=SDPyssuKuDkeO2G-&t=50
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?20366-Syksy-tulee-valoa!&p=3239898#post3239898
Micro-usb:tä en itse huoli enää mihinkään laitteeseen. Jos tuo 25r olisi päivitetty usb-c:lle olisin ostanut niitä jo useamman.
Kaatuilija
13.08.2025, 18.37
Mulle ei tuon 15R:n idea ole ihan auennut. 12€ kun panostaa lisää 25R:ään, saa rajatun yläreunan, kirkkaamman lampun, isomman akun ja tankokiinnikkeen ruuvilla. USB-C latauksesta joutuu tietysti tinkimään.
https://youtu.be/YtOXrDA3F-U?si=SDPyssuKuDkeO2G-&t=50
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?20366-Syksy-tulee-valoa!&p=3239898#post3239898
Myös BC15R:ssä on yläreunasta leikattu keila. USB C -lataus on tärkeää ja samoin kiinnike kumilenkillä, kun lamppua pitää vaihdella kahden pyörän välillä. Ero valotehossakaan ei ole niin järisyttävä, kun turbolla BC25R hiipuu aika äkkiä 400 lumeniin ja korkealla tasolla 240 lumeniin. BC15R pudottaa tehon 400lm -> 320lm, mutta pysyy siinä melkein 4 tuntia. Puntaroin myös BC25R:ää, mutta päädyin pienempään. Light5 NB600 Valostoresta kiinnosti myös, mutta moni lamppu on hajonnut vuosien varrella ja Fenixin laatu houkutti.
Micro-usb:tä en itse huoli enää mihinkään laitteeseen. Jos tuo 25r olisi päivitetty usb-c:lle olisin ostanut niitä jo useamman.
Kauan kesti ennen kuin saatiin lliitin jonka voi kytkeä molemmin päin.
Myös BC15R:ssä on yläreunasta leikattu keila.
Videolla näyttää pallolta ja keskellä näyttäisi olevan kirkas läikkä. 25R:ssä yläreunassa on kirkkain osa, jolloin sillä näkee just sinne mihin valoa eniten tarttee ilman että eturenkaan kohdalla on valopallo.
https://youtu.be/wywPlwLXRNg?si=aOa6WEoHFvrxeShy&t=1211
Kauan kesti ennen kuin saatiin lliitin jonka voi kytkeä molemmin päin.
Totta, tää ei ymmärrä miten mikro-usbi voi olla niin paska, kuin se on. Vähintään neljä kertaa väännät sitä hiton lutikkaa ensin 180 astetta, taas 180 ja vielä kerran, ennenkuin käännät sen uudelleen. Ei vaan voi hyväksyä
Ja sitten se liitin menee rikki kun siihen on survottu sitä kaapelia molemmin päin riittävän monta kertaa...
Light5 NB600 Valostoresta kiinnosti myös, mutta moni lamppu on hajonnut vuosien varrella ja Fenixin laatu houkutti.
Ostin noita kaksi viime syksynä ja ei noi kauheesti vakuuta. Valokeilaa ei oikeasti ole rajattu, nuo kohoumat muovissa vähän rikkoo sitä rajaa mutta sellainen soikio siitä muodostuu eturenkaan eteen.
Kaatuilija
14.08.2025, 12.46
Videolla näyttää pallolta ja keskellä näyttäisi olevan kirkas läikkä. 25R:ssä yläreunassa on kirkkain osa, jolloin sillä näkee just sinne mihin valoa eniten tarttee ilman että eturenkaan kohdalla on valopallo.
https://youtu.be/wywPlwLXRNg?si=aOa6WEoHFvrxeShy&t=1211
Valokuvio ei ole pallo, vaan vaakasuuntainen palkki. Kirkkaimman palkin yläpuolella on hajavaloa ja mietin aluksi, häikäiseekö se. Kokeilin katsoa sitä itse etäältä ja näkyy hyvin, mutta ei vielä häikäise. Samaa hajavaloa ohjataan myös lampun sivuilta, jotta autoilijat huomaavat risteyksissä paremmin. Renkaan edessä on hajavaloa, vähän matkan päähän tulee koko tien levyinen valomatto ja yläreuna ei häikäise. Mielestäni ihan toimiva valokuvio tielle.
BC25R:n hintaa olisi heti nostanut 17,90€ toisen kiinnikkeen hankkiminen. BC15R taas siirtyy kahden pyörän välillä muutamassa sekunnissa. Micro USB -lataus tympisi, kun muut lamput latautuvat USB C:llä. Muutenhan BC25R vaikuttaa hyvältä lampulta ja valokuvio on erinomainen, mutta omiin tarpeisiin BC15R vain tuntui nyt sopivammalta ja edullisemmalta. Pilkkopimeässä kuitenkin lyödään 6500 lumenin Magicshine vierellä päälle, niin ei varmaan mikään Fenixin pyöränvalo enää erotu sieltä alta.
https://i.ibb.co/nsRx5FX5/Whats-App-Image-2025-08-13-at-20-40-23.jpg
https://i.ibb.co/vvrJgf5H/Whats-App-Image-2025-08-13-at-20-37-19.jpg
Hommasin joskus Lezynen valon mallia "to see", hävitin sen ja hommasin uuden, kun en parempaakaan löytänyt. Sitten tuli taloon dynamollinen pyörä, mutta edelleen on se USB-laturia vaativat valo. Tänään sitten tuli perille kLiten tällainen: https://www.klite.com.au/product-page/b2b-klite-micro-usb-charger Sonin piuhalla. Ei pitäisi olla muuta kuin plug and play ja USB-C sovitekin tuli mukana. Toivottavasti kestää sateet ja ehkä kylmätkin.
Jos jollain on kokemusta, että vaatii jotain kikkailua, niin mielellään kuulen. Pitäisi nyt teoriassa onnistua matkan päällä kaikki mahdolliset latailut ilman turhia virityksiä.
snowball
05.09.2025, 09.53
Onko täällä hyviä ideoita Fenix FM75R Superraptor 3S:n kiinnittämisestä tankoon? GoPro-kiinnikkeestä tossa oli aiemmin puhe, mutta sitä ei enää tule tuon 3S-mallin mukana eikä näy tuolla Fenixin kaupassa erillisenä myytävän. Vai joutuuko sitä vaan hankkimaan jonkun toisen valon tankoon ja käyttää tuota Superraptoria kypärässä.
paskalokki
09.09.2025, 21.06
Fenix BC30:n akut ovat kuulemma kaput. Mikä hinta/laatu-suhteeltaan käypä malli, NKON:sta pari keskihintaista 18650:sta vai miten? Ajoa tulee läpi talven, eli kylmänkestävyyttä arvostetaan, mikäli sellaista saa.
Oatmeal Stout
12.09.2025, 14.08
Fenix BC30:n akut ovat kuulemma kaput. Mikä hinta/laatu-suhteeltaan käypä malli, NKON:sta pari keskihintaista 18650:sta vai miten? Ajoa tulee läpi talven, eli kylmänkestävyyttä arvostetaan, mikäli sellaista saa.
https://www.valostore.fi/fi/tuote/18650_li_ion_akku_nitecore_low_temperature_3500_ma h
XXL:ssä poistossa Silva Cross Trail 7R (600lm/163g) 50€. Ostin käsittääkseni just tän eri värisenä toissa talvana ja hyvänä puolena on akku takana (tasapaino) ja se että valopään saa tarvittaessa säädettyä horisontin yläpuolelle. Välillä joutui Superraptorin kanssa vääntämään kypärää ylös alamäkeen laskettaessa, joten se meni nyt sit tallivaloksi. H27S poistossa 80€, mutta on vähän painava (1500lm/226g) ja taitaa olla just niin ettei saa osoittamaan tarpeeksi ylös maantieajossa. Mukana olevalla jatkojohdolla akun saa tietysti reppuun.
https://www.xxl.fi/silva-headlamp-cross-trail-7r-otsalamppu/p/1194141_1_Style
https://www.xxl.fi/olight-h27s-otsalamppu-musta/p/1210192_1_Style
Halo Omega 5000 houkutteli, ainakin speksien mukaan löytyisi 20Ah akku mutta totesin että kun ei metsäsä tule enää rämmittyä niin vähemmälläkin pärjää.
Doc.blob
03.10.2025, 16.49
Tuli tilattua valot. En jaksanut ruveta johtojen kanssa pelaamaan joten otin kokeeks pari suht edullista valaisinta.
Luulis et voittaa ainakin ne Kiinan lamput joilla 2010 ajeltiin.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/741193/FLARE-Beam-pyoravalaisin-1600-lm-USB-latauksella#list=OZCYkRn4Myg15wsJqF68wh4yNqYtLm5LQ YQkYd5gtn4MaO87CPKn4MPaquMSz5ervwLIkes5erJJLQYHNqn sy8YTdsq6mg3v14R75Y4dtj87C8jYdiCsnMqNt1AYZ1g
Ja
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/1012967/Northlite-SL-850-etuvalo-850-lm#list=OZCYkRn4Myg15wsJqF68wh4yNqYtLm5LQYQkYd5gtn 4MaO87CPKn4MPaquMSz5ervwLIkes5erJJLQYHNqnsy8YTdsq6 mg3v14R75Y4dtj87C8jYdiCsnMqNt1AYZ1g
^pakkaskestävyys näissä kiinnostaa. Halvemmat takavalot ovat olleet parissa vuodessa jo ser-jätettä.
^pakkaskestävyys näissä kiinnostaa. Halvemmat takavalot ovat olleet parissa vuodessa jo ser-jätettä.
Omat halpistakavalot kyllä kestivät mutta kiinnitystavasta johtuen ovat ties missä ojassa... Kannattaa huomioida että vaikka alumiinikuoriset ovat yleisesti ottaen kestävämpiä niin jäähtyvät enemmän. Mutta kun pitää akut/lamput sisällä niin pärjää sen aikaa mitä talvella viitsii kerralla ajaa. Nyt on 3 kpl erillisellä akulla niin saa kaikki ajon ajaksi lämpimään.
Omat halpistakavalot kyllä kestivät mutta kiinnitystavasta johtuen ovat ties missä ojassa... Kannattaa huomioida että vaikka alumiinikuoriset ovat yleisesti ottaen kestävämpiä niin jäähtyvät enemmän. Mutta kun pitää akut/lamput sisällä niin pärjää sen aikaa mitä talvella viitsii kerralla ajaa. Nyt on 3 kpl erillisellä akulla niin saa kaikki ajon ajaksi lämpimään.
Lamppuja tuleekin säilytettyä sisällä. Lyhyitä aikoja ulkosäilytyksessä, jos käy esim. kaupassa / kylässä / salilla jne.
Seuraa törkeää mainostusta, sori siitä. Tuolta Lupine SL AX 10 sellaista tarvitsevalle: https://www.fillaritori.com/topic/367330-lupine%C2%A0sl-ax-10%C2%A0py%C3%B6r%C3%A4valaisin%C2%A0kouvola/
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.