PDA

Näytä tavallinen näkymä : Syksy tulee, valoa!

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 [53] 54

kh74
08.11.2023, 14.05
Onkohan tämä hyvä ostos,StVZO-valo 60 eurolla?
https://www.valostore.fi/fi/tuote/pyoranvalo_light5_nb800/HS11639

Mielestäni ei ole. Soveltuu valomiekaksi paremmin. Lähtee oma palautukseen.

Aivan käsittämättömän kapea valokeila. Täysin käyttökelvoton maastoon, ja maantiellekin kyllä tosi kapean tuntuinen.
Valokuvio on tavallaan oikein hyvän muotoinen mutta todella pieni. Sanoisin että BC25R pesee tän mennen tullen vaikka valotehoa vähemmän onkin.

Gambinamiäs
09.11.2023, 09.45
StVZO-valo oli haussa, ainakin nettikeskustelujen mukaan muu on ehdottoman haram. BC25R ei taida olla? Tosin, onko tuolla oikeasti väliä, suuntaa vaan kaupungissa ihan alas.

Steve Baggy
09.11.2023, 09.47
StVZO-valo oli haussa, ainakin nettikeskustelujen mukaan muu on ehdottoman haram. BC25R ei taida olla? Tosin, onko tuolla oikeasti väliä, suuntaa vaan kaupungissa ihan alas.
BC25R:ssä on kyllä fiksusti leikattu keila, vaikka sille ei ole StVZO-hyväksyntää haettukaan.

tchegge_
09.11.2023, 09.48
Se 25R ei käsittääkseni ole virallinen svzto, mutta sama periaate eli rajattu kuvio yläpäästä.

Sent from my CPH2399 using Tapatalk

Gambinamiäs
09.11.2023, 11.36
Kiitos, varmasti sitten hyvä valinta. Tilataan tuollainen sitten.

Bomb
09.11.2023, 12.08
Tuosta BC25R:stä en tiedä, että oliko jollain näistä, mutta eiliselläkin lenkillä tuli useampi fillaristi vastaan, jolla oli "miljoonan lumenin" lamppu, joka valaisi lähinnä vastaantulijoiden kasvoja eikä niinkään tietä. Aavistuksen raivostuttavaa. Ei kuitenkaan niin, että viitsisi lähteä perään valittamaan ja jos vastaantullessa jotain koittaa sanoa, niin kuulevat ehkä yhden tavun yhdestä sanasta jossain kohtaa, joten olen tyytynyt vain kiroamaan hiljaa mielessäni ja yrittämään katsoa sopivasti sivuun, että näkisi mihin ajaa muttei kuitenkaan sokaistu...

Edit: Lupinen SL AX:ssä ainakin on muuten merkittävä ero hajavalon määrässä "pitkillä" ja "lyhyillä" valoilla. Lyhyillä ajaessa varsineisen valokuvion ympärillä tuntuu olevan pelkkää mustaa (heijastimet tosin erottuu, eli jotain on), kun taas pitkillä valokuvion ulkopuolelta erottaa paljonkin asioita.

moukari
09.11.2023, 12.21
Tuosta BC25R:stä en tiedä, että oliko jollain näistä, mutta eiliselläkin lenkillä tuli useampi fillaristi vastaan, jolla oli "miljoonan lumenin" lamppu, joka valaisi lähinnä vastaantulijoiden kasvoja eikä niinkään tietä. Aavistuksen raivostuttavaa. Ei kuitenkaan niin, että viitsisi lähteä perään valittamaan ja jos vastaantullessa jotain koittaa sanoa, niin kuulevat ehkä yhden tavun yhdestä sanasta jossain kohtaa, joten olen tyytynyt vain kiroamaan hiljaa mielessäni ja yrittämään katsoa sopivasti sivuun, että näkisi mihin ajaa muttei kuitenkaan sokaistu...

Edit: Lupinen SL AX:ssä ainakin on muuten merkittävä ero hajavalon määrässä "pitkillä" ja "lyhyillä" valoilla. Lyhyillä ajaessa varsineisen valokuvion ympärillä tuntuu olevan pelkkää mustaa (heijastimet tosin erottuu, eli jotain on), kun taas pitkillä valokuvion ulkopuolelta erottaa paljonkin asioita.

Aika pienitehoinenkin valo häikäisee, jos se on väärin suunnattu. Mä olen täällä maalla huomannut pelkkä kypärävalo matalalla teholla ajaessa valojen vilkutteluja, toisaalta sitten tuolla miljoonan lumenin taikavalolla (Magicshine) ei vielä juuri ole vilkuteltu, kun valo on oikein suunnattu.

Kupla
09.11.2023, 13.36
BC25R ei taida olla? Tosin, onko tuolla oikeasti väliä, suuntaa vaan kaupungissa ihan alas.
Ei sitä tartte suunnata kuin horisontin alle, kun on yläreunasta rajattu. Kivan tasainen leveä keila jossa on enemmän kirkkautta ylärajalla.
https://i.imgur.com/PjsOG98.jpg

Qps
09.11.2023, 15.41
Rajaamattomissa valoissa pyöräilijän kannalta paras suuntaus on niin että valo näyttää maassa tasaiselta.
Koska lähimaasto on lähempänä ja valo on kirkkain keskellä niin pitää se suunnata niin ylös että kirkkain kohta on lähellä horisonttia.
Vastaantulija saa yhtä paljon valoa kun tie. Jos suuntaa alemmas niin näkee vaan lähelle.
Sellasta mukavaa kompromissia, jossa sekä pyöräilijä näkee aja ja vastaantulija ei häikäisty ei oikein saa ilman jotain peilisysteemiä, niinkun autojenkin valoissa on.
Hyvällä peilisuuntauksella taas sitten näkee paremmin pienemmällä valolla yhtä aikaa kun vastaantulija häikäistyy vähemmän.

Toisaalta jos asuu riittävän maalla, niin ei oo niin tarkkaa. Ite oon nähnyt nyt pimeiden aikaan yhden pyöräilijän, jolla oli valot. Ei haitannut vaikkei ollut stvzo. Ehkä ens kuussa taas sit seuraava. Joidenkin autojen valot kyllä häikäsee pahasti (vaikkei pitäis).

Kulkuri
09.11.2023, 20.39
StVZO-valojen testejä löytyy saksaksi tältä sivustolta: https://fahrradbeleuchtung-info.de/marktuebersicht-fahrradscheinwerfer-fuer-akkubetrieb. Jostain syystä näitä valoja on aika heikosti saatavilla suomalaisista kaupoista, mutta Saksasta saa.

Benny
09.11.2023, 20.42
Ei sitä tartte suunnata kuin horisontin alle, kun on yläreunasta rajattu. Kivan tasainen leveä keila jossa on enemmän kirkkautta ylärajalla.
https://i.imgur.com/PjsOG98.jpg

Mikä valaisin kuvassa on?

Kupla
09.11.2023, 22.40
Mikä valaisin kuvassa on?
BC25R

Sambolo
09.11.2023, 22.59
Oliko jotain järeempiä akkuja jotka menis plug and play magic shinen valoihin?

moukari
09.11.2023, 23.14

Millä liittimellä? Enerpower Saksassa myy ainakin sillä pyöreällä liittimellä varustettuja akkuja, löytyy monta eri kapasiteettia.

Sambolo
10.11.2023, 00.07
Joo itellä se pyöreä, pitääpä vilkaista!

moukari
10.11.2023, 00.09
Joo itellä se pyöreä, pitääpä vilkaista!
Joo sieltä sitten löytyy. Muistaakseni useimmissa kiinavaloissa on samanlainen liiton, mä tilasin sieltä jonkun 6x18650 akkupaketin joskus ja se on ollut oikein laadukas, liittimet ja johdot ovat hyvät. Myivät aiemmin myös ebayssä, nyt taitaa olla vain niiden omilla verkkosivuilla.

arctic biker
10.11.2023, 00.15

Akkula.fi

harald
10.11.2023, 00.25
Akkulasta saa tosiaan samat enerpowerin akut. Minulla on 2p2s akusto motonetin otsalamppuun. Ikinä ei ole loppunut.

arctic biker
13.11.2023, 18.28
https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/lupine-slax7. Lupine valikoima kasvaa. On ylen ihanainen lamppu.Polkukaahailuun tarvii toki asiallisen kypärälampun kaveriksi, sen verta hyvin rajattu valokeila. Maantiellä en parempaa osaa toivoa. Ja tää Lupinen laatu!

jalkkis
13.11.2023, 19.17
https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/lupine-slax7. Lupine valikoima kasvaa. On ylen ihanainen lamppu.Polkukaahailuun tarvii toki asiallisen kypärälampun kaveriksi, sen verta hyvin rajattu valokeila. Maantiellä en parempaa osaa toivoa. Ja tää Lupinen laatu!Tuohon hintaan pitääkin olla HYVIN ylen ihanainen lamppu.

arctic biker
13.11.2023, 20.05
[QUOTE=jalkkis;3240332]Tuohon hintaan pitääkin olla HYVIN ylen ihanainen lamppu.[/QUOTE

Kyllä se on.

Pastu
13.11.2023, 22.23
Tuohon hintaan pitääkin olla HYVIN ylen ihanainen lamppu.

Kyllä se on.

Täysin samaa mieltä arctic bikerin kanssa. Paras evö maantielle ja toimii maastossakin ihanasti Blikan/Pikon parina. Oon ajanut myös useamman päivän bike packing reissuja SL AX:llä kahden akun taktiikalla.

Grand
22.11.2023, 21.25
Otsikon mukainen pyörävalo on nyt ollut pari kuukautta käytössä. Valaisin on kallis (199€) , joten odotukset ovat korkealla. Etsin valaisinta, jossa akku kestää myös pakkasta. Aiemmat valaisimet kun ovat hyytyneet pienelläkin pakkasella jopa puolessa tunnissa. Aika näyttää vastaako hinta laatua. Tässä muutamia huomioita.
Paketissa on suht. Pienikokoinen valaisin, kiinnitysvermeet ja latausjohto. Latausjohto oli tosin vääränmallinen ja jouduin siitä reklamoimaan. Postissa tuli sitten oikea USB -C -piuha.

Valaisin kiinnittyy mukana tulevalla metallisella adapterilla aika helposti. Tosin pimeässä oikeaa kiinnityshahloa joutuu jonkin verran etsimään. Kiinnitys tulee tiukasti ohjaustankoon kiinni, kovin montaa ylimääräistä milliä ei väliin jää. Jouduin säätelemään hieman jarruletkuja ja vaihdevaijereita. Tämä on hyvä ottaa huomioon. Kiinnitys sinänsä on tukeva ja valaisinta pystyy jonkin verran säätämään ylös-tai alaspäin. Vakiovarusteena on 31,8mm tankoon sopiva adapteri.

Valoteho ( 700 lm) riittää pienellä varauksella esim. pääkaupunkiseudulla hyvin. Tosin syyspimeässä ei taida mikään valo olla riittävä, ainakaan pimeällä asfaltilla ajettaessa.
Valokeila on todella kapea ja vaatii hieman totuttelua. Valaisin pitää kohdistaa oikein, ettei se näytä pelkkää ojan pohjaa. Olen kyllä aika tyytyväinen silti valotehoon ja keilan muotoon. Koska valaisimen yläosaa on häikäisemisen estämisen vuoksi leikattu, se aiheuttaa seuraavan efektin. Yläosaan tulee ikään kuin ikkunaruutu, jonka alapuolelle tulee pienehkö tummempi alue, vähän niin kuin vaakasuora varjo. Tämä ei sinänsä haittaa, mutta silmä tahtoo siihen tahattomasti tarkentaa. Koska valokeila on kapea, aiheuttaa se katvealueen oikealle ja vasemmalle. Tällä on merkitystä jyrkissä käännöksissä.

Valaisimessa on automaattinen valotehon säätö ympäristön valotilanteen ja akun keston mukaan. Päivittäinen ajoaika minulla on noin 1,5h eikä valaisin ole vielä kyykännyt. Muutaman kerran on alkanut vilkuttaa punaista, mutta sammunut ei ole kuin kerran ja silloinkin sain lampun toimimaan loppumatkaksi. Aamuisin ajoaika on 35min ja iltapäivisin 60min ja tarkoitus on selvitä ilman lisälatausta päivän aikana. Jää nähtäväksi.

Summa summarum:

+ kestävän oloinen ja yksinkertainen valaisin
+ helppo käyttää myös hansikkaat kädessä
+ tukeva kiinnitys
+/- valoteho ja keilan muoto
+/- akkukesto

Kunhan kokemusta kertyy, niin laitan vielä uuden postauksen. Etenkin akkukesto mietityttää.

Tukemon
22.11.2023, 21.57
https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/lupine-slax7. Lupine valikoima kasvaa. On ylen ihanainen lamppu.Polkukaahailuun tarvii toki asiallisen kypärälampun kaveriksi, sen verta hyvin rajattu valokeila. Maantiellä en parempaa osaa toivoa. Ja tää Lupinen laatu!

Samaa mieltä että ylen ihanainen lamppu. Tilasin tuon syksyllä ja kävi niin että SL AX:stä tuli tilausta odotellessa uusi 2023 malli ulos (3800 lumenia) eikä myyjä sitä saanut tilattua maahantuojalta, joten posti toi ”vanhan” hinnalla tämän uuden mallin. Äkkiseltään vilkaistuna suomikaupat myy tällä hetkellä vain tuota vanhempaa mallia että ehkä sieltä valmistajan varastoista löytyi sitten vielä tyhjennettävää.

Ohiampuja
22.11.2023, 22.17
Valaisin on kallis (199€) , joten odotukset ovat korkealla.
Tuohan on Lupineksi ihan järkevän hintainen. Minuakin alkaa kiinnostaa noilla hinnoilla. :)

Situm
23.11.2023, 02.10
Samaa mieltä että ylen ihanainen lamppu. Tilasin tuon syksyllä ja kävi niin että SL AX:stä tuli tilausta odotellessa uusi 2023 malli ulos (3800 lumenia) eikä myyjä sitä saanut tilattua maahantuojalta, joten posti toi ”vanhan” hinnalla tämän uuden mallin. Äkkiseltään vilkaistuna suomikaupat myy tällä hetkellä vain tuota vanhempaa mallia että ehkä sieltä valmistajan varastoista löytyi sitten vielä tyhjennettävää.
Me myydään vain omaa varastoa, ja vielä on edellistä mallia jokunen kappale. Ne myydään pois, ennenkuin uusia versioita tilataan myymälään. Katukäytössä edellisenkin mallin 2100lm on varmasti enemmän kuin riittävä, ja otsavalon kanssa ei maastossakaan tule ihan heti hätää. Omalla kohdalla olen valinnut naurettavan 1300lm SL SF lampun pikon pariksi, ja ihan heti ei tule mieleen, että jossain olisi tarvinnut vielä enemmän valoa. Mutta on mahtavaa, että edistys kehittyy, ja valoihin tulee lisää kapasiteettia, ja tulee nuo uutuudet meillekin varmasti etujoukoissa, kunhan maahantuoja saa niitä hankittua.

arctic biker
23.11.2023, 12.08
Minä en ees tienny tästä tieliikennekelpoisesta 3800 lumenin Lupinesta! Muissa asioissa Mcarbonille soitin ja tuli puheeksi...
Piti ny omaa tutkia ja manuaali kertoo jotta Lupine SL AX 7 6,9 Ah akulla, maksimiteho 2200 lumenia.
Jonka kerran olen löytänyt tällä privaatttitiellä, johan näki. Vaikea kuvitella missä enempää kaipaisin. Ja oikeassa maastoajossa tietysti kypärässä pitää olla toinen lamppu.

Erinomaisen tyytyväinen, lisään testamenttiini.

Tukemon
23.11.2023, 12.17
Joo ilman muuta vanhat pois ja sitten uutta tilalle. En olisi osannut kaivata tuohon lisää lumeneita (maksimit nousi 2200:sta 3800:aan) enkä niistä kyllä preemiota olisi ollut valmis maksamaan, riittää tiekäytössä maltillisempikin.

En ymmärrä sähköistä mitään: osaako joku sanoa kauanko kestää ladata 10Ah Lupinen akku Lupinen USB-laturilla? Mietin syksyisiä bikepacking-reissuja ja että onko tuota edes mahdollista saada lähellekään täyteen yön aikana varavirtapankilla. Lupinen omalla verkkovirtalaturilla kestää tyhjästä täyteen n. 5h 15min. Vara-akku mukaan on se toinen vaihtoehto tietysti.

USB Charger (lupine-shop.com) (https://www.lupine-shop.com/en/USB-Charger/i1444)

EDIT: vastaan itse itselleni kun löysin tuon valon mukana tulleen manuaalin, Wiesel-verkkovirtalaturin latausvirraksi ilmoitetaan 1,9A max, ja tuon USB-laturin 1,5A niin eikös tuon pitäisi sitten hyvin ehtiä ladata yön aikana virrat täyteen

Ohiampuja
23.11.2023, 13.23
Kannattaa kotona testata. Ne virtapankit voi hiipua ja hidastua loppua kohden. Ainakin mun halvat tekee niin. :)

Teemu H
23.11.2023, 14.08
Lupinen akku on itsessäänkin jo melkoinen varavirtapankki, kun liittimenä on USB One tai Two. Eli jos akkubudjetissa on tilaa, hankkisin toisen sellaisen.

Pastu
24.11.2023, 20.39
… Mietin syksyisiä bikepacking-reissuja ja että onko tuota edes mahdollista saada lähellekään täyteen yön aikana varavirtapankilla. …

Mä valitsin tämän vuoden Ruska-pyöräilyyn Lupine SL Nano AF:n kahdella 6,9 Ah akulla. Käytiin MCarbonin Petskun kanssa eri vaihtoehtoja läpi ja Nano vei voiton keveytensä ja päivävalon kuvion ansiosta. Keveys mahdollisti vakaan asennuksen Garminin telineeseen jatkovarren kanssa. 2 watin päivävalo on samalla kuviolla kuin ajovalokin ja riittää valoteholtaan varsin mainiosti pimeällä maantiellä. Valokuvio on kapeampi kuin omassa lempivalossa eli SL AX:ssä, mutta edelleen varsin riittävä kippurasarviajoon. Lumeneita paperilla on myös puolet vähemmän, mutta niistä jokainen on suunnattu sinne minne pitääkin. Kuten Lupineissa yleensäkin. Mainittakoon myös, että Nanon valokuvio siltikin leveämpi kuin monen kilpailevan merkin vastaavissa ja jopa isommissa valoissa.

Kiinnitin molemmat akut aerotikkuihin ja toinen oli kiinni lampussa ja toinen jatkopiuhalla runkolaukussa olevassa virtapankissa. Tauoilla latasin virtapankkia ja itse akkua siis ajon aikana. 2 W teholla lamppu paloi noin vuorokauden putkeen. Vielä kun joskus saisi noihin Lupinen akkuihin USB C-latauksen. Kaiken kaikkiaan varsin toimiva kombo kyseiselle bike packing reissulle. Kiitos MCarbonille speksailuista ja jeesistä!

Situm
25.11.2023, 00.06
Lupinen akku on itsessäänkin jo melkoinen varavirtapankki, kun liittimenä on USB One tai Two. Eli jos akkubudjetissa on tilaa, hankkisin toisen sellaisen.
Aika usein tulee ladattua kännykkää lupinen akuilla, kun noita akkuja on vähän siunaantunu.
[edit] leipäduuni on aika liikkuvaa, joskus ei sähköä ole ihan helposti saatavissa

Fillarijeti
25.11.2023, 07.46
Syksy meni, perjantai oli valkean musta ja keli pääkallotasoa. Hankin Magicshine Allty 1000 v2.0 valon hintaan 44,99 € (XXL (https://www.xxl.fi/magicshine-allty-1000-lumen-polkupyoran-valo-ajovalolla-musta/p/1222634_1_Style)). Pakkauksen mukana oli ohjelista, jossa maksimiteholla käyttöaika olisi 3,5 tuntia. Tällä kertaa uskon enemmän XXL:n spekseihin, joissa mainitaan 1,5 tuntia. Uskon lampussa puhtia riittävän vaihtelevilla tehoilla ainakin 3 tunniksi, mikä riittää minulle vallan mainiosti. Taskun kuumotus hyötykäytössä arveluttaa, mutta asia lienee ajankohtainen vasta ensi syksynä.

Asd13
25.11.2023, 14.55
Syksy meni, perjantai oli valkean musta ja keli pääkallotasoa. Hankin Magicshine Allty 1000 v2.0 valon hintaan 44,99 € (XXL (https://www.xxl.fi/magicshine-allty-1000-lumen-polkupyoran-valo-ajovalolla-musta/p/1222634_1_Style)). Pakkauksen mukana oli ohjelista, jossa maksimiteholla käyttöaika olisi 3,5 tuntia. Tällä kertaa uskon enemmän XXL:n spekseihin, joissa mainitaan 1,5 tuntia. Uskon lampussa puhtia riittävän vaihtelevilla tehoilla ainakin 3 tunniksi, mikä riittää minulle vallan mainiosti. Taskun kuumotus hyötykäytössä arveluttaa, mutta asia lienee ajankohtainen vasta ensi syksynä.

Vaikuttaako hyvältä valolta? Minä olen sitä 2000 lumenen versiota harkinnut

Fillarijeti
25.11.2023, 16.59
Vaikuttaako hyvältä valolta? Minä olen sitä 2000 lumenen versiota harkinnut

Maantiefoorumin positiivinen arvio (https://road.cc/content/review/magicshine-allty-1000-275075), saatavuus ja hinta olivat valintani perusteet. MS Allty 1000 vaikuttaa laadukkaalta, mutta en ole vielä ajanut sen kanssa metriäkään. Ostin sen tie- ja kelvikäyttöön, johon se on lähinnä tarkoitettu. Valo-ohjelma on yksinkertainen: neljä kiinteää valoa ja kaksi vilkkua ovat omissa kierroissaan. Lamppu on kevyt ja helppo irrottaa asioille poiketessa. Lamppu painaa 129 grammaa ja tankokiinnike 17 grammaa.

moukari
25.11.2023, 21.56
Mulla on nyt kuukauden verran kokemusta Magicshine Monteer 12000:sta. Erinomainen valo ja hyvä akunkesto. Toimii sekä tiellä että metsässä. Pelittää myös kätevästi virtapankkina. Ainut miinus tuo painava akku, mutta eipä akkukapasiteetin osalta voi fysiikan laeille mitään.

Asd13
27.11.2023, 09.27
https://www.xxl.fi/magicshine-ms-allty-2500s-polkupyoran-ajovalo-musta/p/1220563_1_Style
Tätä valoa minä olen harkinnut. Sellainen erikoisuus tuossa on että tuota mallia ei näyttäisi olevan missää muualla myynnissä. Ei edes magicshinen sivuilla ole 2500s:sää. Aika erikoista. Tuossa väitetään usb-c lataus olevan. Micro-usb noissa 2000 lumenen lampuissa vaikuttaisi olevan.

Rydman
27.11.2023, 09.30
Monteer 3500 tuli tilattua XXL:stä (oli tarjouksessa 99e) ja siinäkin oli speksit mitä sattuu eikä oikein muualta edes löydy myynnistä. USB-C siinä lopulta oli kuitenkin ja paketista löytyi paljon muutakin kamaa mitä ei lueteltu spekseissä. Erinomainen lamppu tämäkin, laitoin kypärään ja akku on repussa.

M A
27.11.2023, 09.37
Kestääkös joku noista sisäisellä akulla varustetuista lampuista tällaisia 10-15 asteen pakkasia? Tankovalona ollut muutaman talven tuollainen prisman 1600lm lamppu ja se hyytyy muutamassa pakkasasteessa. Pienitehoisemmat vastaavat jotka on nykyään lasten pyörissä hyytyy heti nollan jälkeen.

Kypärässä on pieni magicshine jonka akku on repussa suojassa. Kun juomarakkoon laittaa lämmintä vettä ja akun sitä vasten niin pysyy hyvin lämpöisenä.

solisti
27.11.2023, 10.26
Kestääkös joku noista sisäisellä akulla varustetuista lampuista tällaisia 10-15 asteen pakkasia? Tankovalona ollut muutaman talven tuollainen prisman 1600lm lamppu ja se hyytyy muutamassa pakkasasteessa. Pienitehoisemmat vastaavat jotka on nykyään lasten pyörissä hyytyy heti nollan jälkeen.

Kypärässä on pieni magicshine jonka akku on repussa suojassa. Kun juomarakkoon laittaa lämmintä vettä ja akun sitä vasten niin pysyy hyvin lämpöisenä.

Se Prisman 1600lm valo on kyllä ihan omassa luokassaan kylmänkeston huonoudessa, mitä on tullut kokeiltua. Lidlin lamppusarjat vaikuttavat toimivan suunnilleen luvatun ajan, mitä nyt akkunäyttö saattaa näyttää mitä tahansa. Samaten XXL:n setit "550" lumenin lupauksella on lapsilla toimineet.

moukari
27.11.2023, 12.10

Ei liity tähän sinun kysymääsi mitenkään, mutta Monteer 12000 kesti eilen 75 % täydestä tehosta -25 asteen pakkasessa kolme tuntia ja jäljellä oli 50 % akusta, kun tuolla teholla luvataan 7 tuntia toiminta-aikaa - eli hyvin lähellä luvattua siis.

SBIAN
27.11.2023, 16.08
Tuollainen nyt testissä:https://www.ebikeparts.fi/Ladattava-led-etuvalo-MOON-Rigel-Enduro-2600lm?gclid=CjwKCAiAmZGrBhAnEiwAo9qHiTR9nuJN5lUZE z9IqmeXuimEc1PuqOm1WpDDqS-SdIgX2wfRJI0vaBoCL0oQAvD_BwE

Näin alkuun ainakin tuntuis olevan tehokas ja ennen kaikkea hyvä valokeila sekä iso akku joten kestää poltaa kauan, myös hyvin tehty kaikin puolin ehkä valon logiikka vaatii ensin hiukan opettelua mutta kun sen oppii homma pelaa ja myös tankoon tuleva etäohjaus nappi on plussaa ja toimii hyvin.

Asd13
27.11.2023, 19.45
https://www.bikeplanet.fi/ravemen-etuvalo-pr2400. Tilasin tuollaisen. Ihan hyviä arvosteluja saanut. Vähän turhan hinnakas vain

HOKKI
28.11.2023, 08.19
https://www.bikeplanet.fi/ravemen-etuvalo-pr2400. Tilasin tuollaisen. Ihan hyviä arvosteluja saanut. Vähän turhan hinnakas vain
Tuo on hyvä lamppu. Se on ollut käytössä jo monta vuotta. Pakkasellakin kesto hyvää luokkaa. Kaukosäätäjäkin toimii hanskat kädessä.

Asd13
28.11.2023, 09.33
Tuo on hyvä lamppu. Se on ollut käytössä jo monta vuotta. Pakkasellakin kesto hyvää luokkaa. Kaukosäätäjäkin toimii hanskat kädessä.
Onpa mukava kuulla. Varmasti enemmän kuin riittävä minun käyttöön

ViSu
28.11.2023, 16.55
https://www.xxl.fi/magicshine-ms-allty-2500s-polkupyoran-ajovalo-musta/p/1220563_1_Style
Tätä valoa minä olen harkinnut. Sellainen erikoisuus tuossa on että tuota mallia ei näyttäisi olevan missää muualla myynnissä. Ei edes magicshinen sivuilla ole 2500s:sää. Aika erikoista. Tuossa väitetään usb-c lataus olevan. Micro-usb noissa 2000 lumenen lampuissa vaikuttaisi olevan.

Tuo linkkaamasi oli tässä joku aika sitten -25% tyrkytyksessä ja vähän olin kaipaillut lamppua jossa kaukosäädin joten tilasin. Latausliitin joka on siis vaihdettavissa olevassa akussa on näissä uusissa näemmä USB-C. Ennen samanmallisessa akussa joka käytössä myös 2000 ja 2400 malleissa oli Micro USB. Minulla tuo 2500S ei kuitenkaan mennyt jatkoon vaan palautukseen: Parivertailun tulos oli että maksimi valoteho pienempi kuin tällä hetkellä köytössä olevassa Allty 2000 mallissa koska tuo 2500S tiputtaa jostain syystä toisen ledin maksimikirkkautta silloin kun molemmat päällä ja teho maksimiasetuksella. Tätä ei 2000 siis tee vaan yksittäisen ledin maksimikirkkaus sama oli sitten vain toinen tai molemmat pelissä. Käytännössä tuo ero ei ole huima mutta jos kerran vanhasta mainostetaan 2000 lumenia ja uudesta 2500 niin luulisi uudemman olevan kirkkaampi eikä toisinpäin.

Ja toisena itselle miinuksena vaikka tuossa uudessa mallissa saa sovelluksen avulla ohjelmoitua valotilat muuten mieluisiksi eli myös poistettua itselle turhat (sos-) vilkkutilat yms. ylimääräiset niin pelkkää päiväajovalotilaa sieltä ei saa valittua eli sen menettää.
Sinänsä pikku juttu mutta kun näissä nimenomaan on erikseen tuo päiväajovalo ja tuossa 2000:ssa tullu käytettyä sitä melko paljon myös ilta-/yöaikaan valaistuillla osuuksilla sekä vastaantulijoiden häikäisyn välttämiseksi että akun säästämiseksi.

Varsinkin siiihen 104,25€ tarjoushintaan tuokin varmaan ihan asiansa ajava laite ja jos ei olisi ollut tuota vanhaa lamppua niin tuo olisi kyllä luultavasti jäänyt käyttöön. Tosin jos olisi nyt huutava tarve vastaavalle lampulle
harkitsisin varmaan esim. Fenix BC30 joka näköjään vielä tänään tarjouksessa.

Asd13
28.11.2023, 17.28
Ok. Ehkäpä tein fiksusti kun jätin ostamatta. Eniten ihmetytti tuossa magicshinessa se että tuota 2500s mallia ei löytynyt mistään muualta. Xxl:stä ainoastaan. Ei edes magicshinen nettisivuilta. Aika paljon on valinnanvaraa tuon tasoisissa lampuissa. Tuli noita arvosteluita luettua useampi. Tuskin erot mitään kovin suuria edes ovat. Lupinet varmasti hyviä mutta ei raaskinut ainakaan vielä

Ohiampuja
28.11.2023, 17.33
Eniten ihmetytti tuossa magicshinessa se että tuota 2500s mallia ei löytynyt mistään muualta. Xxl:stä ainoastaan.
Se on varmaan heille tehty malli. XXL teettää merkkivaatteitakin mitä ei muualta saa, eikä niitä netistä löydä.

Asd13
28.11.2023, 18.35
Joo tuosta se varmaan johtuu^

ViSu
28.11.2023, 21.18
Ok. Ehkäpä tein fiksusti kun jätin ostamatta. Eniten ihmetytti tuossa magicshinessa se että tuota 2500s mallia ei löytynyt mistään muualta. Xxl:stä ainoastaan. Ei edes magicshinen nettisivuilta. Aika paljon on valinnanvaraa tuon tasoisissa lampuissa. Tuli noita arvosteluita luettua useampi. Tuskin erot mitään kovin suuria edes ovat. Lupinet varmasti hyviä mutta ei raaskinut ainakaan vielä

Magicshinen tuotteissa vähän heittelyä, jotkut hyviä ja jotkut vähemmän. Esim. Allty 1000 on (tarjous)hintaansa nähden aika moneen riittävä hyvä perusvalo ja niitä on siis ollut tasaisin väliajoin XXL:ssä tarjouksessa viiden kympin molemmin puolin.
Toimiva valokeilan muoto (jos ei vastaantulijoiden häikäisyä oteta lukuun....), kokoon nähden ok akunkesto, tasainen valoteho (kunnes akku alkaa hiipua) eikä mitään ylimääräisiä turhia härpäkkeitä. Tasan samoissa kuorissa oleva Allty 1500 taas toimii niin että kahdessa tehokkaimmassa asennossa alkuun valoa tulee hieman enemän kuin 1000:n vastaavissa asennoissa mutta alkaakin sitten pian pikku hiljaa tiputtaa valotehoa ja reilun vartin päästä valoa tuleekin jo vähemmän kuin pikkuveljessä jossa teho ei tipu. Samaa tekee muuten myös nuo aiemmin mainitut Allty 2000 ja 2500S eli alkuun valoa tulee reilusti mutta jos jättää ison tehon päälle niin melko pian sitä ei enää tulekaan ihan niin paljoa. Samoja valoja nähnyt muuten myytävän myös Olight merkillä.

Itsellä käytössä Allty 1000 ja 2000 sekä pari vanhempaa erillisellä akulla olevaa Magicshine lamppua joista toiset enemmän ja toiset vähemmän hyviä. Esim. vanha MJ906 toimii plussakeleillä ok mutta pakkasella isolla teholla vain jonkun aikaa. Sitten alkaa välkyttämään ja hetken päästä sammuu kokonaan. Syttyy kyllä heti napista uudestaan. Toiseksi isoimmalla teholla toimii kuitenkin ok niin kauan kuin akussa riittää paukkua.

MRe
07.12.2023, 19.22
Mä toivon että helvetissä on erityinen paikka vilkkuvalojen suunnittelijoille. Onnistuin saamaan fillarin etuvalon jotenkin vilkkumoodiin ja meni varmaan vartti, että jollakin nappula ja kiroilukombinaatiolla sain sen pois.

Jos se vilkku on sinne pakko laittaa, niin se voisi olla sellaisen nappi- ja loitsukombinaation takana, ettei siihen kukaan kuunaan löydä.

Asd13
07.12.2023, 20.20
Mä toivon että helvetissä on erityinen paikka vilkkuvalojen suunnittelijoille. Onnistuin saamaan fillarin etuvalon jotenkin vilkkumoodiin ja meni varmaan vartti, että jollakin nappula ja kiroilukombinaatiolla sain sen pois.

Jos se vilkku on sinne pakko laittaa, niin se voisi olla sellaisen nappi- ja loitsukombinaation takana, ettei siihen kukaan kuunaan löydä.
Pitää ostaa sellainen stvzo valo. Niissähän sitä vilkkua ei ole:)

MRe
07.12.2023, 20.46
^niinhän sitä pitäisi, mutta kun metsään sopivia on aika vähän noissa.

Situm
08.12.2023, 23.51
On meillä jokunen metsäänkin sopiva valo, ja jos tarvii olla stvzo, niin sitten kypärään toinen. Hyvin olen pärjännyt viimeiset vuodet. Ja joo, ei ole vilkkumoodia, kuin hyvin erikoisen näppäinyhdistelmän takana

MRe
09.12.2023, 10.05
^juu, kyllähän noita löytyy, mutta alkaa olemaan jo valoja enemmän kuin laki vaatii, niin ei viitsisi ostaa uutta. Lisäksi pitää olla sellainen, missä akku on integroitu valoon. Sähkärissä on sitten Lupine. Niin kuin kypärässäkin.

Ohiampuja
28.12.2023, 23.13
Nyt on taas päässyt nauttimaan lumisesta metsästä ja metsäpoluista, niin halvoillakin valoilla pärjää hienosti. Läskin tangossa Fenix BC25R niin sen 350 lumenia riittää mun vauhdeissa ihan hienosti, enkä koe tarvetta sille 600 lumenin tehomoodille. :)

Tolkun mies
29.12.2023, 07.18
Kypärävalona on ollut positiivinen yllätys Fenix HM65R Superraptor. Metsässä sen hajavalo ledi on riittävän laaja ja tehokas. Runko on magnesium sekoitetta eli varsin kevyt valaisin on kyseessä. Minulla on myös tuon edeltävä versio ollut kauan käytössä, mutta kyllä uudemmassa näkyy tuotekehitykseen käytetty aika.
Ei sovellu kaupunki käyttöön.

arctic biker
29.12.2023, 09.14
Kypärävalona on ollut positiivinen yllätys Fenix HM65R Superraptor. Metsässä sen hajavalo ledi on riittävän laaja ja tehokas. Runko on magnesium sekoitetta eli varsin kevyt valaisin on kyseessä. Minulla on myös tuon edeltävä versio ollut kauan käytössä, mutta kyllä uudemmassa näkyy tuotekehitykseen käytetty aika.
Ei sovellu kaupunki käyttöön.

Ei niin että oisin tarviimassa mutta miksei sovi kaupunkikäyttöön?

El-Carpaso
29.12.2023, 09.57
Epäilen, että valokuvio on tuossa superraptorissa varsin laaja, joten kaupungissa on vaikea saada se vastaantulevia häikimättömäksi.

jii.haanpaa
29.12.2023, 12.30
Magicshinen lyhdyillä ajeltu tähän asti. Hyvin ovat toimineet kunnes ovat menneet rikki :) Sattuneista syistä MS:n akkuja on kertynyt nurkkiin useampikin. Onko markkinoilla valoja/runkoja, jotka olisivat näiden kanssa yhteensopivia ilman suurempia värkkäilyjä?

Valoa on kuitenkin saatava nopeasti, siispä pikakysely raadille: kumpi kypärään Lumonite Compass vai HM65R Superraptor 2? Mikäli olen ymmärtänyt, niin molemmat koettu hyviksi ja molemmilla pärjäilee (esim kommentti yllä). Mutta onko tullut vastaan ärsyttävyyksiä? Tulossa kypärävaloksi perus polkuajeluun, sekä yleiseen metsässä pyörimiseen kävellen, suksilla jne.

moukari
29.12.2023, 12.52
Magicshinen lyhdyillä ajeltu tähän asti. Hyvin ovat toimineet kunnes ovat menneet rikki :) Sattuneista syistä MS:n akkuja on kertynyt nurkkiin useampikin. Onko markkinoilla valoja/runkoja, jotka olisivat näiden kanssa yhteensopivia ilman suurempia värkkäilyjä?

Valoa on kuitenkin saatava nopeasti, siispä pikakysely raadille: kumpi kypärään Lumonite Compass vai HM65R Superraptor 2? Mikäli olen ymmärtänyt, niin molemmat koettu hyviksi ja molemmilla pärjäilee (esim kommentti yllä). Mutta onko tullut vastaan ärsyttävyyksiä? Tulossa kypärävaloksi perus polkuajeluun, sekä yleiseen metsässä pyörimiseen kävellen, suksilla jne.

Superraptor 2 pelittää hyvin kypärässä, akkukin tuntuu kestävän hyvin. USB-C -lataus on plussaa. Mulla on tuo tankovalon kaverina, menee normaalissa ajossa yksinäänkin.

ttimonen
29.12.2023, 16.52
Molemmat lamput löytyy.
Superraptorissa ainakin vanhemmassa mallissa todella veemäinen ottaa lamppu irti normaali otsapannasta jotta voisi laittaa kypärään.
Tästä syystä jäänyt koko kypäräkiinnike asentamatta.
Lumonite on tässä asiassa helpompi mutta taas valon puolesta tykkään paljon mielummin käyttää Superraptoria.
Uudemmassa Fenix mallissa jossa boa tyylinen kiristin on hommaa vissiin jotenkin helpotettu.

Tolkun mies
29.12.2023, 18.08
Arctic Bikerille : Hajavalon määrä on melkoinen. Sanoisin että suurin niistä otsalampuista mitä olen koskaan käyttänyt. Metsässä on aivan erinomainen mutta en kehtaa ajalle kaupungille duuniin sen kanssa.
Toinen ledi on toki spottimaisempi ja toki näitä voi käyttää erikseenkin, mutta ei tosiaan täytä mitään kaupunkiliikenteen standardia.

arctic biker
29.12.2023, 18.35
Onkos meillä Suomessa mitään standardia fillarin lampuille?

Koheltaja
29.12.2023, 18.56
Compass R kypärässä ja sillä pärjää ihan ok sekalaisessa ajossa valaistuilla ja pimeillä reiteillä. Vastaantuljat ei ole vielä valittanut häikäisystä vaikka himmeää hajavaloa riittää, kirkas valokeila häikäisee varmasti jos sillä alkaa tähtäämään vastaantulijoita. Akku riittää hyvin ja toimivaksi todettu valaisin monessa muussakin käytössä, paitsi metallipölyssä latauspäädyn magneetin takia.

arctic biker
29.12.2023, 19.13
Compass R kypärässä ja sillä pärjää ihan ok sekalaisessa ajossa valaistuilla ja pimeillä reiteillä. Vastaantuljat ei ole vielä valittanut häikäisystä vaikka himmeää hajavaloa riittää, kirkas valokeila häikäisee varmasti jos sillä alkaa tähtäämään vastaantulijoita. Akku riittää hyvin ja toimivaksi todettu valaisin monessa muussakin käytössä, paitsi metallipölyssä latauspäädyn magneetin takia.

8v vanhasta Compassista alkoi virtakytkin oikuttelemaan, uus Compas on hommattu. Akut ja lataus on uudistunut. Jossei Compas piisaa niin Lupine Piko sitten. Noilla minä pärjään melkein hautaani asti.

xubu
29.12.2023, 19.13
Kyllä monet lamput häikäisevät vastaantulijoita, mutta ei häikäistyneistä varmaan kovin moni valita. Mäkin huutelen vain räikeimmistä. Muuten katselen muualle.

arctic biker
29.12.2023, 19.19
Kyllä monet lamput häikäisevät vastaantulijoita, mutta ei häikäistyneistä varmaan kovin moni valita. Mäkin huutelen vain räikeimmistä. Muuten katselen muualle.

Tämä on hyvä periaate.

Koheltaja
30.12.2023, 06.33
^^Pelisilmää pitää olla myös häikäisevan kypärävalon käyttäjällä, klv:llä se on pienemmällä teholla koska katuvalaistus riittää ja kypärävalo toimii pekästään huomiovalona muille tiellä liikkujille. Sitten kun valo on täydellä teholla niin vastaantulijan osuessa kohdalle suuntaan valoa hieman sivummalle ettei häikäise pahasti.

Viime talvena kypärässä oli LedLenser iH8R ja siinä on selkeästi rajattu valokuvio ja vielä parempi kypärävalona kun Compass. Lenserin ongelma on että hetken palaa kirkkaalla ja sen jälkeen alkaa valoteho himmenemään, joka on kyseisen valomallin ominaisuus, rajoittaa ilmeisesti valotehoa kun ledi lämpenee. Noita meillä on useita ja kaikissa sama ominaisuus, Compass hiipuu vasta kun akku alkaa tyhjenemään.

Varmaan laitan Lenserin takaisin kypärään, Compass meni siihen siksi kun oli helpompi kiinnittää kun erillisellä akulla oleva Lenser.

jii.haanpaa
30.12.2023, 11.20
Kävin hakemassa Superraptorin. Pikatestin perusteella erinomainen, jos verrokkina magicshinen 2- ja 1-lediset valot, joilla niilläkin pärjäsi oikein hyvin. Hajavalon määrä yllätti positiivisesti. Tehot riittävät itselleni ja jää vielä varaakin. Ainakin tässä versiossa, valon irroittaminen pannasta on tehty erittäin helpoksi.

Saattaa olla, että haen vielä Compassinkin. Hyville valoille on aina käyttöä. Tällä hetkellä tangossa on magicshinen 2-ledinen ja varmaan pitää varautua ajatukseen etsiä sillekin korvaaja.

Kulkuri
30.12.2023, 12.18
Lenserin ongelma on että hetken palaa kirkkaalla ja sen jälkeen alkaa valoteho himmenemään, joka on kyseisen valomallin ominaisuus, rajoittaa ilmeisesti valotehoa kun ledi lämpenee. Noita meillä on useita ja kaikissa sama ominaisuus, ...

Ainakin omassa MH8-mallissa on kaksi moodia "constant current" ja "energy saving", joista jälkimmäisen pitäisi oppaan mukaan käyttäytyä kuvaamallasi tavalla eli himmentyä. En ole huomannut himmenemistä omassani, joten se lienee "constant current" moodissa. En tiedä onko sinun mallissasi kyseisiä moodeja. Moodia voi vaihtaa painamalla nappia pitkään, mutta tapa varmaan vaihtelee eri malleissa.

Koheltaja
30.12.2023, 18.06
Hyvä vinkki. Tehdas mode eli energy saving käytössä, nyt muutettu ja samalla putosi kirkkain asetus pois mutta se ei haittaa, tärkeämpää on ettei himmene asteittain. Samat moodit näyttää olevan eri malleissa, myös MH10:ssä.

Kulkuri
30.12.2023, 20.41
Mukava kuulla, että neuvosta oli apua. Voi olla, että olen itsekin joskus vaihtanut moodin tehdasasetuksesta, en muista. Aikanaan käytin valoa pimeillä ulkoiluteillä tankovalon lisänä. Kypärään kiinnitetty valo sopii tähän hommaan tankovaloa paremmin, koska sillä näkee jyrkätkin mutkat ja notkelmat. Ledlenserin etuna on, että sen valokeilan voi säätää erittäin kapeaksi ja se ei häikäise vastaantulijoita, kunhan ei suuntaa suoraan kohti. Haittapuolena MH8 valo on oikeasti otsavalo ja sen virittely kypärään vaatii hieman vaivannäköä.

Sittemmin hankin tankoon Lupinen SL AX mallin, jonka leveä valokuvio näyttää mutkissa useimmiten riittävän hyvin ja kaukovalolla saa apua notkelmiin. Ledlenser on jäänyt muuhun käyttöön, lähinnä koiran jätösten keräämisen avuksi iltalenkeillä, melkoinen arvonalennus siis, sillä ei valossa sinänsä mitään vikaa ole.:)

pystykorva99
02.01.2024, 08.20
Tuo hajavalolla häikäisy on kuin saunassa piereskely. Kumpaakaan ei ole kielletty mutta on ne aika typerää touhua.

Koheltaja
02.01.2024, 16.10
Useat pienet led etuvalot tuottavat pelkkää hajavaloa ja jotkut on kohtuu kirkkaita. Niidenkin käyttö on tuolla määritteellä typerää touhua.

xc-pyöräilijä
02.01.2024, 18.44
En kyllä ymmärrä mihin jengi tarvitsee kelveillä valotehoa ja miksi sen pitäisi olla suunnattu vastaantulijaan. Bc26R siinä käytössä ja 50lm tai 200lm mode käytössä valaistulla reitillä, valokeila osoittaa metrin/kahden päähän eturenkaasta. Pimeällä tiellä sitten napsu pari tehoja lisää, mutta ei hiljaisilla vauhdeilla tuollaisella helposti ennakoidulla väylällä tarvitse kummoista valoa. Maastoon löytyy sitten 12 200 lumenea, joita napsutellaan tarpeen mukaan, kelvillä vaan huomiovalot. Niitä ketkä eivät osaa valojaan säätää löytyy varmasti, mutta sitä on joka hommassa liikkeellä, osa ajaa autoillakin pitkät päällä muista välittämättä. Siihenkin toki löytyy mukava lääke kun pyöräilijän kypärästä singahtaa 10k valotehoja sinne hyttiin.

Situm
02.01.2024, 22.42
Huonohkosti valaistulle kelvillä syyskelissä on musta n mukava nähdä se pikku fifi siellä narun päässä kuin ajaa päälle sillä selityksellä etten nähnyt. Siihen riittää 600 oikein suunnattua lumenia aivan mainiosti

El-Carpaso
06.01.2024, 16.47
Oikein märällä tiellä ja kovemmassa vauhdissa suunnattua lumenia on kiva olla, että näkee mahdolliset kuopat, halkeamat, fifit yms. ajoissa. 2000 riittää jo aivan hyvin.

Mä en toisaalta usko taivaan valaisemiseen, niin saksalamppuja olla pitää.

arctic biker
06.01.2024, 20.05
Ennen näitä pakkasia kerkesin Lupine SL AX lamppua oikeesti koestaa ja onhan upea kapine. Ja Saksan sääntöjen mukainen.

arctic biker
09.01.2024, 19.15
Oikein märällä tiellä ja kovemmassa vauhdissa suunnattua lumenia on kiva olla, että näkee mahdolliset kuopat, halkeamat, fifit yms. ajoissa. 2000 riittää jo aivan hyvin.

Mä en toisaalta usko taivaan valaisemiseen, niin saksalamppuja olla pitää.
Tosson toki se että jos oikeesti polkuja ajaa niin siellä on oksia niinhän nekin ois kiva nähdä.

arctic biker
09.01.2024, 19.17
Tunnustan tottakai että viimevuosina on oikee maastoajo ollut hieman tauolla.

El-Carpaso
10.01.2024, 12.41
Tosson toki se että jos oikeesti polkuja ajaa niin siellä on oksia niinhän nekin ois kiva nähdä.

Tuo oli lähinnä tieliikennekäytön kontekstissa.

Maastossa mulla on sama Lupine SL AX tangossa ja kypärässä Lupine Piko.
SL AX hajavalo valaisee myös oksat mukavasti, mutta ne mitä saattaa siltä jäädä valaisematta tulee sitten Pikon valaisemiksi.

Hyvin harvoin tulee maastossa niin pimeää pätkää vastaan, että tarvitsisi vääntää kumpaakaan lamppua täysille. Joissain vauhdikkaammissa alamäissä ehkä, mutta ei niissäkään, jos on lunta maassa.

arctic biker
14.01.2024, 12.00
Toistaiseksi on kypärässä ollut Lumonite Compass. Kun sais vasemman polven ja olkapään ynnä muunkin kunnon paremmalle tolalla niin sitten pitää Piko asentaa kypärään. Toisaalta Compass on aika tehokas

Goomikko
14.01.2024, 12.19
Kaikkea hyvää artic bikerin polvelle ja olkapäälle ;)

arctic biker
14.01.2024, 12.31
Kiitoksia.

S50B32
14.01.2024, 21.36
Jaahas, se olisi taas ilmeisesti uuden kypärälampun hankinta edessä...
Magicshinen Monteer 8000 alkoi temppuilemaan, vika vaikuttaisi olevan oikosulkuun menevässä johdossa akun liittimen tuntumassa. Jo toinen yksilö kyseessä, joka teki samalla tavalla.

Jotain vastaavaa (mutta kestävämpää) pitäisi löytää tilalle. En tiedä, että olisiko uudempi v2 -malli jo parannettu tuon suhteen. Valotehoon olen ollut tyytyväinen. Jos olisi kestävämpi kampe, ajelisin ihan tyytyväisenä sen kanssa.

Vaatimuksena olisi valotehon suhteen, että luokkaa 3000 luumenia olisi käytössä vähintään 3 tunnin ajan. Akkukapasiteettina se taitaa karkeasti tarkoittaa, että sitä olisi vähintään 70 Wh.
Lupinen malleista tuo tarkoittaa jo kalliimpaa päätä. Niissä muun laadun lisäksi hyvää olisi tuo valotehon säädettävyys lenkin pituuden perusteella. Akkuliivejä ei taida olla, siitä tulee puolestaan miinusta. No, MS akun olen viritellyt kameravaljaisiin, kai se Lupinenkin akku siinä menisi.

Lumoniten Compass R on ollut tallilamppuna ja oli alkuun pyöräillessäkin käytössä. Se on toiminut kyllä vuosia luotettavasti, mutta aika onnetonhan se on valotehon ja paloajan osalta metsärymistelyyn. Mutta nythän se oli taas tilapäisesti viriteltävä käyttöön, koska se toimii.
Samalta merkiltä löytyisikin Leader ja Navigator 2, jotka osuisivat hinnassa Lupinen alapuolelle. Mutta sitten akut ovat kuitenkin Lupinea kalliimmat, jos niitä joutuu myöhemmin uusimaan.

Mitäs mieltä raati on, minkä hankinta voisi olla vähinten järjetöntä?
Onko muita vaihtoehtoja?

Situm
15.01.2024, 13.12
Tälleen lupine-kauppiaana myyn mieluiten Pikoa, jossa akun saa kypärään kiinni, eikä tarvitse sen johdon kanssa kikkailla. Ajan yleensä puolella teholla, joka aika hyvin riittää meikäläisen höntsäilyyn. Silloin tuo akku kestää reilu pari tuntia, ja yleensä mulla on vara-akku mukana, jos se kyykähtää. Akun vaihto ei kuitenkaan kestä kun jonkun sekunnin.
Mutta toiset käyttää isompaa akkua repussa, ja sillä sen saa palamaan täydellä teholla jonkun nelisen tuntia.

moukari
15.01.2024, 13.51
Jaahas, se olisi taas ilmeisesti uuden kypärälampun hankinta edessä...
Magicshinen Monteer 8000 alkoi temppuilemaan, vika vaikuttaisi olevan oikosulkuun menevässä johdossa akun liittimen tuntumassa. Jo toinen yksilö kyseessä, joka teki samalla tavalla.

Jotain vastaavaa (mutta kestävämpää) pitäisi löytää tilalle. En tiedä, että olisiko uudempi v2 -malli jo parannettu tuon suhteen. Valotehoon olen ollut tyytyväinen. Jos olisi kestävämpi kampe, ajelisin ihan tyytyväisenä sen kanssa.

Vaatimuksena olisi valotehon suhteen, että luokkaa 3000 luumenia olisi käytössä vähintään 3 tunnin ajan. Akkukapasiteettina se taitaa karkeasti tarkoittaa, että sitä olisi vähintään 70 Wh.
Lupinen malleista tuo tarkoittaa jo kalliimpaa päätä. Niissä muun laadun lisäksi hyvää olisi tuo valotehon säädettävyys lenkin pituuden perusteella. Akkuliivejä ei taida olla, siitä tulee puolestaan miinusta. No, MS akun olen viritellyt kameravaljaisiin, kai se Lupinenkin akku siinä menisi.

Lumoniten Compass R on ollut tallilamppuna ja oli alkuun pyöräillessäkin käytössä. Se on toiminut kyllä vuosia luotettavasti, mutta aika onnetonhan se on valotehon ja paloajan osalta metsärymistelyyn. Mutta nythän se oli taas tilapäisesti viriteltävä käyttöön, koska se toimii.
Samalta merkiltä löytyisikin Leader ja Navigator 2, jotka osuisivat hinnassa Lupinen alapuolelle. Mutta sitten akut ovat kuitenkin Lupinea kalliimmat, jos niitä joutuu myöhemmin uusimaan.

Mitäs mieltä raati on, minkä hankinta voisi olla vähinten järjetöntä?
Onko muita vaihtoehtoja?

Mä uskon voimaan, volyymiin ja isoihin numeroihin eli ostin "taikavalon" eli Magicshine Monteer 12000:n, kun niitä sai edullisesti XXL:n alesta syksyllä.

Plussia:
- valoteho
- todella hyvä akunkesto
- hyvä valokuvio
- erittäin jämerä kiinnitys
- yleisesti ottaen kestävän oloinen tuote
- toimiva kaukosäädin
- kypäräteline tulee mukana
- nopea lataus USB-C:llä
- toimii myös virtapankkina

Miinuksia:
- painava ja iso akku, tosin sen saa järkevästi pyörään kiinni mukana tulevilla remmeillä
- normaalihintaisena törkeän kallis

Ajan syksyn ja talven ajoista 90 % pimeässä ja lenkit ovat usein aika pitkiä, joten akunkesto ja tehot edellä mentiin. Tuolla ei tarvinnut pelätä valotehon puolesta, vaikka kymmenen tunnin jälkeen reitti suuntautui kivikkoisille alamäkipoluille. Ei tarvitse kyllä kypärävaloa enää tämän kanssa, tosin mulla on kesän yöhölmöilyjä ja talven lumikenkäilyjä varten Fenixin otsalamppu. Toivottavasti mulla ei ole johtojen kanssa vastaavia ongelmia, tämä on ainakin ollut aika laadukkaan oloinen. Riippuu mihin käyttöön tulee, mutta tällaiseen raskaaseen käyttöön ainakin toimii erinomaisesti.

M A
15.01.2024, 14.11
Päivitin omat valot yhdistelmään Fenix superraptor + Olight rn 2000. Ensimmäisellä testillä 18 asteen pakkasessa sain Olightin kiinnikkeen rikki hyvin varovaisella valon kulman säätöyrityksellä. Valostore lähetti varaosat parissa päivässä. Olightin luvatut 2000 lumenia ovat speksin mukaisesti selkeästi superraptoria kirkkaammat. Hajavaloa tulee kummastakin reilusti ja se oli juurikin se mitä lähdin hakemaan. Näin lumikeleillä tuollainen laajakeilainen kirkas valo tangossa on jopa häikäisevän kirkas etualalle, mutta saahan sitä himmeämmäksi. Tuossa ei kuitenkaan saa säädettyä valoja erikseen toisin kuin raptorissa.

Superraptorin valoteho on sekin hyvä, mutta enemmän on enemmän joten näyttäähän se kirkkaamman valon kaverina vähän vaisulta. Akkukesto on myös Olightissa parempi 2x 18650 akkujen puolesta. Toisaalta superraptorin akun vaihtaa minuutin pitsopilla.

Jos kiinnitys kypärän päälle kelpaisi, olisi varmaan kaksi tuollaista 2000 lm aika loistava ratkaisu metsään. Sen verran lumen painamat oksat raapii kypärää lenkeillä, että haluan valon kokonaan lipan alle. Superraproria tuli testattua myös otsalamppuna ja siinäkin käytössä toimii erinomaisesti. Vaihto kypärästä hihnaan on simppeli. Tuo mahdollisuus säätää molempia ledejä itsenäisesti on todella hyvä, ja käyttö on hyvin yksinkertaista, tosin talvihanskat kädessä lähes mahdotonta

Ostaisin toisen olightin rouvalle, mutta hän polkee lähinnä kelvejä niin joku vähemmän häikäisevää olis parempi. Fenixin bc25r olisi varmaan ihan passeli, mutta ei jaksaisi yhtään micro-usb laitetta hankkia enää ikinä.

arctic biker
15.01.2024, 21.37
Hommaat Fenix BC26R lampun. Latautuu USb-C piuhalla ja jos vara-akun hommaat niin sama johto käy.

arctic biker
15.01.2024, 21.38
Eikä ees pahan kallis.
.

S50B32
15.01.2024, 22.54
Kiitos ehdotuksista.

Olen kanssa sillä kannalla, että ennemmin överit kuin vajarit. XXL:n syksyn alet tuli huomattua ja se Monteer 12000 vähän houkutteli. Todellista tarvetta ei ollut, niin maltoin olla tilaamatta.
Kolmannen mahdollisuuden antaminen Magicshinelle alkaa kuitenkin olemaan jo vähän niin ja näin. No, takuukäsittelykin on vielä tekemättä, ties vaikka vielä pitäisi senkin puolesta merkillä jatkaa. Viimeksi tuli kyllä rahat takaisin, vaikka samaa mallia olisi vielä myynnissä ollut. Nyt tarjolla on enää uudempaa mallia.

Lupinessa pitäisi melkein mennä vähintään Wilmaan, isommalla akulla. Betty onkin jo niin kallis, että sen yli saisi hypätä Alphaan. Alkavat kyllä olemaan jo yli budjetin. Mutta kaukosäädin olisi kyllä hyvä, vaikka omilla reitillä ei juurikaan muita liikkujia.
Ja äpin tarjoamat muokkausmahdollisuudet, älykäs laturi säilytystoiminnolla yms. Tästä sen itsensä huijaamisen voi varmaan aloittaa :rolleyes:

Akun vaihdot kesken lenkin ei oikein innosta, yhdellä akulla olisi pärjättävä.

Lumonite Leader tuntuisi ehkä tällä hetkellä vahvimmalta ehdokkaalta. Se alkaa kyllä olemaan sen verran suuri otsapinta-alaltaan, että on niskat kovilla nopeilla osuuksilla. Ja se kaukosäädin ym. hienoudet puuttuvat. Vaikka onhan sitä jollain lailla tähänkin asti voinut elää ilman niitä.

xc-pyöräilijä
16.01.2024, 06.55
Tästä (https://www.outnorth.fi/silva/spectra-a?gad_source=1&gbraid=0AAAAADtofA94QmH9OS_376hQ8PojNd4fZ&gclid=EAIaIQobChMIg4S--YzhgwMVUhaiAx2KKQx3EAQYAiABEgL2f_D_BwE&gclsrc=aw.ds), vastaa lupinea laadulla, tehoa riittää ja yhdellä akulla pärjää.

Boot
16.01.2024, 07.31
Lupinen hintoja voi peilata monetlta kantilta. Oma gen 1 Piko on edelleen koiralenkkilamppuna päivittäisessä käytössä 12 vuoden ikäisenä. Kypärässä kiinni X4 versio. Seuraavaa lamppua ostaessa en pitkään mieti minkä valmistajan lampun hommaan.

xc-pyöräilijä
16.01.2024, 07.47
Voi olla, silti aika suolaista maksaa 1.2k alphasta

John Spandex
16.01.2024, 07.50
Voihan noita Magicshinejä ostaa jos tykkää tukea sortovallan kertakäyttökulttuuria.

Itsellä ollut kolme erilaista Magicshineä ja kaikki menneet viimeistään parissa vuodessa paskaksi. Yksi oli jo ostaessa paskana, että saattoi sammua randomisti 5-15min lähdöstä. Hirveän kiva ominaisuus ajovalossa. Se vaihdettiin sitten erilaiseen kaupassa. Se erilainen kesti sen kaksi talvea kunnes alkoi pätkiä.

arctic biker
16.01.2024, 09.38
Itte olen nykyään Lupine-uskovainen vaikka merkin tuotteita alle 2 vuotta ollut käytössä

Ohiampuja
16.01.2024, 10.57
Olishan Lupine hyvä, niin kuin tonnin kuitukiekotkin. Mutta on se vaan monelle sukankuluttajalle liikaa.

John Spandex
16.01.2024, 11.01
Tuleeko se halvan kiinavalon ostaminen viisi kuusi kertaa sitten halvemmaksi kuin Lupinen yhden kerran. Omat kokemukset noista on niin paskoja, että ei kiitos, kun kesken lenkin vauhdissa häviää valo niin ei kiinnosta enää moiset kokemukset.

xubu
16.01.2024, 13.01
Eikös se pidä aika hyvin paikkansa ettei perseaukisen kannata ostaa halpaa (ja huonoa).

xc-pyöräilijä
16.01.2024, 13.23
Kiinanpaskat on tullut jätettyä väliin ja ylläoleva pitää täysin paikkansa, itsellä ollut LedX ja Silvaa nyt 6 vuotta ajossa eikä mitään ongelmia, hinnat pyörineet 400-800 välillä. Joten en ainakaan itse pysty perustelemaan mitä saan jos tuplaan budjetin, valotehokin on pienempi (Betty, Alphakin). Jos huonoja kokemuksia siunaantuu niin katsellaan sitten uudelta kantilta.

John Spandex
16.01.2024, 13.45
Joo, ei se Lupine ainoa hyvä valo ole.

arctic biker
16.01.2024, 13.49
Kuopus tulossa huomenna kylään ja pyöräilee myös. Pitäskö panna omat Lupinet piiloon jottei hää ihastu ja tuu isälle rahanmenoa?

moukari
16.01.2024, 14.24
Voihan noita Magicshinejä ostaa jos tykkää tukea sortovallan kertakäyttökulttuuria.

Itsellä ollut kolme erilaista Magicshineä ja kaikki menneet viimeistään parissa vuodessa paskaksi. Yksi oli jo ostaessa paskana, että saattoi sammua randomisti 5-15min lähdöstä. Hirveän kiva ominaisuus ajovalossa. Se vaihdettiin sitten erilaiseen kaupassa. Se erilainen kesti sen kaksi talvea kunnes alkoi pätkiä.

Monteer 12000 vaikuttaa olevan selvästi laadukkaammin valmistettu kuin muut Magicshinet, joita olen nähnyt. Toivottavasti se kuitenkin kestäisi. Lupineakin mietin, mutta ei budjetti taipunut. Ensisijainen vaihtoehto oli ostaa Outboundin valot Amerikasta, mutta nekin olisivat tulleet kalliiksi.

M A
16.01.2024, 15.49
Hommaat Fenix BC26R lampun. Latautuu USb-C piuhalla ja jos vara-akun hommaat niin sama johto käy.

Tuossa vaan tuo valokeila ei ole kelvi-ystävällinen, muuten olis just hyvä :eek:

Ja mitä tuohon kannattavuuteen tulee, niin kyllähän se on halvempaa ostaa 60€ valo kahden vuoden välein, kuin 600€ valo kahden kymmenen vuoden välein, jos sitoutuneelle pääomalle lasketaan hintaa :rolleyes: Toisaalta jos (kun) samalla saa paremman valon niin sittenhän se voi olla kannattavaa... Itselleni en pysty perustelemaan Lupinea (ainakaan vielä :p ) vaikka "kiinanvaloihin n. 300€ on viimeisten kolmen vuoden aikana mennytkin, ovat ne yhtä bilteman valoa lukuunottamatta edelleen toimivia ja palvelevat kukin jossain käyttötarkoituksessa perheen viidellä pyöräilijällä. kompaktit tankovalot toimivat erinomaisesti myös taskulamppuina.

Viisi Lupinea olisikin sitten jo oikea investointi.

arctic biker
16.01.2024, 16.00
M A tuossa edellä kirjoittaa järkeviä. Omassa pyörävaloevoluutiossa on Lupine tää the valo

Koheltaja
16.01.2024, 16.31
Tuossa vaan tuo valokeila ei ole kelvi-ystävällinen, muuten olis just hyvä :eek:

Autoilijan näkökulmasta hajavalota tuottava valaisin kiinnittää helpommin huomiota kun rajattu staattinen piste. Jostain syystä näihin olen viime aikoina kiinnittänyt huomiota ja siitä syytä klv käytössä on hajavaloa tuottava Compass, toki se häikäisee jos sen suuntaa vastaantulijan tai autoilijan silmiin mutta hajavalo ei niinkään ole häikäisevä kun valo on suunnattu etumaastoon. Ja onko pakko tuijottaa vastaantulijan valoa kun katseen voi kohdistaa muualle.

Klv kulttuurissa on paljon suurempiakin epäkohtia kun hajavaloa tuottavat valaisimet jos A: ne on suunnattu järkevästi, B: lumenit pidetään maltillisina eikä paistatella päivää 12000 lumenilla. Valojen ensisijainen tarkoitus on että muut näkee ja huomioi liikkujan, se että ite näkee paremmin on pelkkä bonus.

Ohiampuja
16.01.2024, 17.15
Minä olen niin varovainen käyttäjä tai sitten mulla on hyvä tuuri, mutta minulla on vieläkin ihan ehjä ja toimiva se ekan polven kiinavalo mitä aikoinaan suoraan kiinasta tilattiin. Olisko siitä kohta 12-14 vuotta. Akkukin kestää hienosti sen pari noin tunnin lenkkiä.

Jos minä kerran kaksi viikossa käyn läskillä tunnin lyllertämässä tuossa lähipoluilla niin tällainen kehnompikin minulle riittää. :)

Ohiampuja
16.01.2024, 17.39
Tämä on vähän liian helppo kommentti, tämähän sopii nykyään ihan minne vaan.

Tietysti sen kiina-rojun käyttöä pitää vähentää, mutta ihan ilmankaan ei nyt pärjää. Sellaiseksi tämä meno on mennyt.

xubu
16.01.2024, 17.48
Mä aloitin kiinan kaman boikotinnin jo 20 vuotta sitten. Jäi tavara ostokset jo silloin vähiin. No on ne edes vähän laadukkaampia kuin ennen, siis jos hyvä tsägä käy.

Situm
16.01.2024, 18.12
Autoilijan näkökulmasta hajavalota tuottava valaisin kiinnittää helpommin huomiota kun rajattu staattinen piste. Jostain syystä näihin olen viime aikoina kiinnittänyt huomiota ja siitä syytä klv käytössä on hajavaloa tuottava Compass, toki se häikäisee jos sen suuntaa vastaantulijan tai autoilijan silmiin mutta hajavalo ei niinkään ole häikäisevä kun valo on suunnattu etumaastoon. Ja onko pakko tuijottaa vastaantulijan valoa kun katseen voi kohdistaa muualle.

Klv kulttuurissa on paljon suurempiakin epäkohtia kun hajavaloa tuottavat valaisimet jos A: ne on suunnattu järkevästi, B: lumenit pidetään maltillisina eikä paistatella päivää 12000 lumenilla. Valojen ensisijainen tarkoitus on että muut näkee ja huomioi liikkujan, se että ite näkee paremmin on pelkkä bonus.
Mä olen tästä melkosen voimakkaasti eri mieltä. Autoilija havaitsee sen hyvinkin suunnatun ja rajatun valon, ilman että se häikäisee ketään muuta. Valon ensisijainen tarkoitus on nähdä missä mennään ja mitä on edessä, se että tulee nähdyksi tulee bonuksena. Syyspimeällä kelvillä on hyä nähdä se 40m eteenpäin, ettei tule ajettua koiranpaskaan tai paskovaan pikkukoiraan, tai edes sen naruun. Omistajasta puhumattakaan. Ja toisaalta hyvin saa tilaa vaikka tulee takaa, kun valo menee edellä ja korvanapeissaan hölkkääväkin ymmärtää väistää.

John Spandex
16.01.2024, 18.30
Tämä on vähän liian helppo kommentti, tämähän sopii nykyään ihan minne vaan.

Tietysti sen kiina-rojun käyttöä pitää vähentää, mutta ihan ilmankaan ei nyt pärjää. Sellaiseksi tämä meno on mennyt.
Ei pärjää, mutta onko pakko ostaa sitä kiinaromua jos on vaihtoehto, vaikka se maksaisikin vähän enemmän.

Täällä nyt on meininki, että pitää olla se tonnin Lupine. Suurin osa ei sellaista tarvitse ja halvemmallakin Lupinella tai monella muullakin pärjää, kunhan ei vaan osta sitä halvinta kiinaromua joka syksy uusiksi.

Koheltaja
16.01.2024, 19.40
Mä olen tästä melkosen voimakkaasti eri mieltä. Autoilija havaitsee sen hyvinkin suunnatun ja rajatun valon, ilman että se häikäisee ketään muuta. Valon ensisijainen tarkoitus on nähdä missä mennään ja mitä on edessä, se että tulee nähdyksi tulee bonuksena. Syyspimeällä kelvillä on hyä nähdä se 40m eteenpäin, ettei tule ajettua koiranpaskaan tai paskovaan pikkukoiraan, tai edes sen naruun. Omistajasta puhumattakaan. Ja toisaalta hyvin saa tilaa vaikka tulee takaa, kun valo menee edellä ja korvanapeissaan hölkkääväkin ymmärtää väistää.

Erimielisyys on hyvä asia ja toit hyviä pointteja esille, siinä olen täysin eri mieltä että nähdyksi tuleminen on toisarvoinen asia. Olen ottanut osumaa kaksipyöräisillä autojen kanssa, joskus kovemmissakin vauhdeissa mitä fillarilla pääsee, ja yleensä syynä on ettei autokuski nähnyt. Näissä kohtaamisissa kaksipyöräinen on aina häviäjän asemassa.

Aamulla työmatkalla (autolla) tuli vastaan työkone missä oli koko katon levyinen työvalo joka antaa pelkkää hajavaloa. Vähemmän se häikäisi kun väärin suunnatut tai kiinan polttimoilla viritetyt auton ajovalot. Jos -ei silmiin- suunnattu hajavaloinen 300-500 lumenia häikäisee niin herää kysymys, häikäiseekö se siksi että prkl noita hajavaloja, vai siksi että osata siirtää katsetta pois valosta.

Tiedän hyvin rajattujen valojen edut ja varmaan joskus tulee sellainen ostettua, mutta tuskin silloinkaan tulen kokemaan että muutaman sadan lumenin hajavalo tulee minulle ongelmaksi. Edelleen, tärkeintä on että liikkuja havaitaan jollain valonlähteellä, valottomia on ihan liian paljon liikkeellä pimeään aikaan. Mielummin sammutetaan tulipalo väärin kun sitä ei sammuteta ollenkaan.

Bndit
16.01.2024, 20.35
Ei pärjää, mutta onko pakko ostaa sitä kiinaromua jos on vaihtoehto, vaikka se maksaisikin vähän enemmän.

Täällä nyt on meininki, että pitää olla se tonnin Lupine. Suurin osa ei sellaista tarvitse ja halvemmallakin Lupinella tai monella muullakin pärjää, kunhan ei vaan osta sitä halvinta kiinaromua joka syksy uusiksi.
Mitä ei kiinassa tehtyjä valoja tarkoitat?

arctic biker
16.01.2024, 22.07
Ainakin Lupine on made in germany

Teemu H
16.01.2024, 23.41
Vaikuttaa siltä, että Lupine on monen mielestä varsinainen messiasvalo... Ehkä minunkin, mutta tätä ylenpalttista hehkutusta hieman hillitäkseni voin muistuttaa, että vikoja siihen tulee kuten muihinkin lamppuihin.

Hyvänä puolena Lupinen korjaus onnistuu. Tämä voi varmasti lämmittää mieltä myöhemmin, muttei oikeastaan auta sillä hetkellä, kun valo häviää kesken lenkin :o

S50B32
17.01.2024, 11.29
Paljon onkin mielipiteitä tullut :)

Periaatteena tuo korjattavaksi tehty rakenne Lupinessa herättää kyllä ihailua. Korjauksen hinnoittelu on sitten avainasemassa sen suhteen, onko se kannattavaa.
Täällä varmaan on siitäkin jollain kokemuksia? Nopeaa palvelua kyllä luvataan kotisivuilla.

Lumonitessa ei tuosta puolesta mainita mitään. Siitä päätellen taitaa olla roskiskamaa, kun vikaa tulee.

Kyllähän se usein ainakin itselläni on niin, että kalliin laitteen hankinta harmittaa vain ostettaessa. Kun sitten siitä on päässyt ylitse, niin käyttäessä ei harmita enää yhtään. No, poikkeuksiakin toki saattaa tulla.

Bndit
17.01.2024, 14.27

Periaatteena tuo korjattavaksi tehty rakenne Lupinessa herättää kyllä ihailua. Korjauksen hinnoittelu on sitten avainasemassa sen suhteen, onko se kannattavaa.
Täällä varmaan on siitäkin jollain kokemuksia? Nopeaa palvelua kyllä luvataan kotisivuilla.

Lumonitessa ei tuosta puolesta mainita mitään. Siitä päätellen taitaa olla roskiskamaa, kun vikaa tulee.

Kyllähän se usein ainakin itselläni on niin, että kalliin laitteen hankinta harmittaa vain ostettaessa. Kun sitten siitä on päässyt ylitse, niin käyttäessä ei harmita enää yhtään. No, poikkeuksiakin toki saattaa tulla.
Laitoin oman Lupinen vähän liian hienosti sähköpyörään kiinni ja irtosi johto lampusta ekassa kunnon lipassa. Täysin oma vika. Lupine korjasi ilmaiseksi ja nopeasti, maksoi vain postikulut Saksaan.

Kupla
18.01.2024, 00.18
Superraptor ja joku vastaavan tuntuinen Olight H27S nyt tarjouksessa. Katuajossa siirryin itse Olight HS2R:ään, akku on takana jolloin tasapaino kypärässä on parempi kuin Superraptorissa.
https://varuste.net/p114152/fenix-hm65r-superraptor-2-1500-lm
https://www.xxl.fi/olight-h27s-otsalamppu-musta/p/1210192_1_Style
https://www.xxl.fi/olight-hs2r-headlamp-otsalamppu-musta/p/1168039_1_Style

paaton
08.02.2024, 20.43
Noni, se kaapin pohjalta löytynyt valo olikin jokin vanha fenix raptor. Lupaavat 12h paloaikaa, eli ei tarvitse tulle keskuspuistosta edes yöksi kotiin!

Vähän tuntuu kyllä pää painavalta tuon kanssa. Joutuukohan sitä vielä penteles ostamaan valon, jossa akkupatteri tulee reppuun? Vai tottuuko tuohon painoon?

https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/Ht7fXhoZW0x17oTUGvfYlk1QTmPOgcc44RMcRBjDIhs-2048x946.jpg

arctic biker
15.02.2024, 01.35

moukari
15.02.2024, 08.42
Noni, se kaapin pohjalta löytynyt valo olikin jokin vanha fenix raptor. Lupaavat 12h paloaikaa, eli ei tarvitse tulle keskuspuistosta edes yöksi kotiin!

Vähän tuntuu kyllä pää painavalta tuon kanssa. Joutuukohan sitä vielä penteles ostamaan valon, jossa akkupatteri tulee reppuun? Vai tottuuko tuohon painoon?

https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/Ht7fXhoZW0x17oTUGvfYlk1QTmPOgcc44RMcRBjDIhs-2048x946.jpg

Mulla on Superraptor 2 kypärässä samalla tavalla kiinni, aika hyvin siihen tottuu. Se riippuu sitten kypärän mallista, miten kypärä heiluu päässä kun painopiste nousee. Smithin maastokypärä istui aika huonosti valon kanssa, mutta Bellin maantiepotta tosi hyvin.

paaton
15.02.2024, 09.14
Ei häiritse lainkaan. Ja ilman patteria paino aika nollissa, eli lamppu saa olla tuossa läpi talven.

jalkkis
17.02.2024, 22.45
Ei häiritse lainkaan. Ja ilman patteria paino aika nollissa, eli lamppu saa olla tuossa läpi talven.Mites tämmönen:

https://varuste.net/p102348/fenix-kyp%C3%A4r%C3%A4kiinnike-alg-03-v2

Käytän kakkos-raptorin kanssa. Ei tartte pitää lamppua kiinni kypärässä, jos ei ole käyttöä.

Lähetetty minun Pixel 8 Pro laitteesta Tapatalkilla

oil
24.02.2024, 21.33
Laitoin oman Lupinen vähän liian hienosti sähköpyörään kiinni ja irtosi johto lampusta ekassa kunnon lipassa. Täysin oma vika. Lupine korjasi ilmaiseksi ja nopeasti, maksoi vain postikulut Saksaan.Samanlainen kokemus. N 5-7v ikäisestä Pikosta alkoi johto pätkiä. Lamppu Lupinelle. Heiltä tuli ilmoitus lampun lähettämisestä kotimatkalle korjattuna samana päivänä kuin pakettini oli saapunut perille. Ei muita kuluja kuin postitus Saksaan. Sehr gut.

Lähetetty ihan itse

Kaatuilija
26.02.2024, 17.25
https://www.valostore.fi/fi/tuote/pyoranvalo_olight_rn_2000

Onko tästä kokemuksia? Olisi 30€ halvempi kuin spekseiltään hyvin samanlainen Nitecore BR35.

Hakusessa tankovalo, jossa on riittävästi tehoa maastopyöräilyyn poluilla. Akku saisi kestää pari tuntia ainakin. Prisman Visto Roadway ei herätä enää yhtään luottamusta. Tuon jälkeen haluaisi etenkin luotettavan ja laadukkaan valon...

M A
27.02.2024, 08.24
Ei ole nitecoresta kokemusta, mutta tuo olight on pienen kokemuksen perusteella tosi hyvä tuohon käyttöön. Valo on sopivan laaja, ja kantamaakin on ihan tarpeeksi.

Kaatuilija
27.02.2024, 20.21
Tilasinpa sitten Fenix HM61R V2:n Lumoniten tankokiinnikkeen kera, kun löysin hyvään hintaan. Itseltä löytyy vielä kasa laadukkaita 18650-akkuja varalle. Mennään tämä talvi vielä Fenix tangossa ja 10 vuotta vanha Fluxient kypärässä. Ensi syksynä sitten Fenix kypärään ja jotain tykimpää valoa tankoon.

Fenix on ainakin laadukkaampi kuin pilipali-pyöränvalot ja takuukin ihan eri luokkaa. Valokeila vaikuttaisi mukavan leveältä pyöräilyyn ja tuota voi käyttää otsalamppuna mökilläkin. Mukavaa, kun kalliille valolle löytyy muitakin käyttötarkoituksia pyöräilyn lisäksi.

Kaatuilija
01.03.2024, 20.40
Fenix HM61R V2 toimii hyvin tankovalona lumiseen aikaan. Arvostelun mukaan tuo jaksaa High-tasolla pitää lähes 800 lumenin valotehon yli 2 tunnin ajan ja 18650-akkuja löytyy muutenkin kasa. Mennään tämä talvi Fenix tangossa ja vanha Fluxient kypärässä. Kesällä mökillä tuolle on käyttöä otsavalona ja syksyllä Fenix siirtyy kypärään. Samalla voisi ostaa jonkun oikein tehokkaan tankovalon.

https://i.ibb.co/RpvXrdn/Whats-App-Image-2024-03-01-at-20-28-42.jpg

arctic biker
04.03.2024, 18.02
Fenix on hyvä merkki, jos investointihalukkuutta piisaa niin tankoon Lupine. Puhelinneuvottelu Mcarbonin Aholan kanssa auttaa paljon. Fenixiä on ollut jotain 8 vuotta ja ny myös 3 Lupinea reilun vuoden. Laatulamppuja kaikki.

Ohiampuja
05.03.2024, 13.31
Mukavaa, kun kalliille valolle löytyy muitakin käyttötarkoituksia pyöräilyn lisäksi.
Olen samoilla linjoilla. :)

Kaatuilija
14.06.2024, 20.38
Syksyyn on vielä aikaa, mutta Motonetissa oli paljon pyöränvaloja 70% alennuksella. Nappasin mukaan Blackburn Dayblazer 1500:n ja 1000:n, jotka maksoivat yhteensä 40€. Noilla on vielä 10 vuoden takuu, eli tuskin ovat täysin kuraa. Käyttöliittymä vaikuttaa siitä järkevältä, että lamput muistavat tehoasetuksen ja ei tarvitse selata kaikkia tiloja läpi.

Eiköhän nuo kaksi tangossa ja Fenix HM61R v2 kypärässä näe hyvin pimeimmässäkin mörkömetsässä. Menee kyllä elokuulle, että pääsee testaamaan kunnolla :)

Kupla
14.06.2024, 21.02
Nappasin itsekin eilen Dayblazerin taakse. Tässä vielä suora linkki varastosaldoihin: https://www.motonet.fi/tarjoukset/outlet?categories=Polkupy%C3%B6r%C3%A4n%20valot

Pudeman
15.06.2024, 13.48
Syksyyn on vielä aikaa, mutta Motonetissa oli paljon pyöränvaloja 70% alennuksella. Nappasin mukaan Blackburn Dayblazer 1500:n ja 1000:n, jotka maksoivat yhteensä 40€. Noilla on vielä 10 vuoden takuu, eli tuskin ovat täysin kuraa. Käyttöliittymä vaikuttaa siitä järkevältä, että lamput muistavat tehoasetuksen ja ei tarvitse selata kaikkia tiloja läpi.

Eiköhän nuo kaksi tangossa ja Fenix HM61R v2 kypärässä näe hyvin pimeimmässäkin mörkömetsässä. Menee kyllä elokuulle, että pääsee testaamaan kunnolla :)

Kiitos vinkistä, parit valot tuli haettua -70 % alennuksella

Kaatuilija
14.07.2024, 00.52
Syksyyn on vieläkin aikaa, mutta piti testata Motonetin Outletin Blackburnin valoja. Mittasin tuulettimen kanssa molempien paloajaksi täydellä teholla hieman yli 2 tuntia ja seuraavalla teholla lähemmäs 4 tuntia. Pienempi siis ylittää luvatun paloajan molemmilla tehoilla ja isompi pienemmällä teholla.

Valokeilat eivät ole yksinään välttämättä tarpeeksi leveitä vaativaan maastoajoon, mutta kypärävalon kanssa pärjää hyvin. Molemmat Blackburnit tangossa ja Fenix HM61R V2.0 kypärässä valoa on kuivaan maastoon aika julmetusti. Puolitehollakin näkee hyvin ja Fenixiin vara-akut ottamalla pärjää useamman tunnin lenkeilläkin.

Jos on hakusessa valot pyöräilyyn, niin vielä näyttäisi olevan varastosaldoa jäljellä. En usko mistään saavan nyt parempaa vastinetta rahallekaan. 41 eurolla yhteensä 2500 lumenia ja 10 vuoden takuulla vielä. Sanoisin ilmoitettujen lumenien pitävän aika hyvin paikkansa.

Alla beamshotit lukituilla asetuksilla:

Blackburn Dayblazer 1000:

https://i.ibb.co/BPPvNNz/IMG20240714003322.jpg

Blackburn Dayblazer 1500:

https://i.ibb.co/6XczHcF/IMG20240714003231.jpg

Fenix HM61R V2 (kuvassa muita valoja korkeamalla ja siksi maa ei ole heti edestä niin kirkas)

https://i.ibb.co/NTvgMFt/IMG20240714003158.jpg

Goomikko
16.07.2024, 21.06
Syksy tulee, valoa mutta myös talvi tulee ja valoa tarvitaan silloinkin. Viime talvi osoitti ettei monikaan valo toimi talvella. Pahimmassa kelissä työmatkaan pyörällä meni 30min mutta tuota matkaa ei esim Garmin Varia tai Motonetin Fastr 1600 valaisseet. Muutama eri etu ja takavalo tuli ostettu ja yksi otsalamppu kypärään. Jos valot oli pyörässä kiinni työpäivän ajan ei ne edes syttyneet -20 tai -25 pakkasessa. Jos lamput oli töissä lämpöisessä sammui ne muutaman minuutin kuluttua pakkasessa.

Ehdottakaas etu ja takavaloja jotka eivät sammu kovimmillakaan pakkasilla.

tchegge_
16.07.2024, 21.50
Jos haluaa että lamput toimii pitkään -25 kelissä niin sitten semmoinen kypärävalo missä akku tarpeeksi pitkällä johdolla takin sisään.

Sent from my Takapalk

Suiza
17.07.2024, 06.19
Magicshine Monteer 8000 ei sammu ainakaan -32 pakkasessa alle kahden tunnin ajolla ja keskimmäisellä tehoasetuksella. Oletuksena on, että akku lähtiessä lämmin, ei tarvi olla lämpimässä ajon aikana.
Tehokas ja käyttökelpoinen valo, joskin laatu maksaa.
Ainut moite on 3 talven käytön jälkeen valaisimen johdon jäykkyyden aiheuttama juotoksen irtoaminen valaisimen piirilevystä. (Lampun saa auki ja pystyi kolvamaan itse)
Liekkö uusissa malleissa notkeampi liitosjohto?

Kaatuilija
17.07.2024, 09.31
Luotto Fenixiin meni kyllä. Talvella ostettu Fenix HM16R V2 lakkasi lataamasta akkua. Sain takuuseen kokonaan uuden paketin, eli lamppu, akku ja johto. Uusi takuuvaihdokki toimi viikon ja ihan sama vika. Punainen ja vihreä valo palavat samaan aikaan ja akku ei lataudu. Neljää eri USB-virtalähdettä kokeiltu. Myyjältä on nyt vielä nämä lamput loppuneet kokonaan. Pitäisiköhän pyytää vain rahoja takaisin ja vaihtaa toiseen.

Goomikko
17.07.2024, 10.59
Varsinkin työmatkapyöräilyyn valo ja akku saisi olla samassa paketissa. Takavalo myös pitäisi löytää mikä toimii kovalla pakkasella jottei polliisi anna sakkoja kun pyörässä ei pala valo.

Kaatuilija
17.07.2024, 12.16
Ja eipä sittenkään vakuuta isomman Blackburn Dayblazerin akkukesto. Täydellä teholla tuulettimen alla valo hiipuu jo tunnissa ja punainen akun merkkivalo syttyy. Aika kauas jäädään kahdesta tunnista. Hyvää tuuria, kun kypärään tarkoitetun Fenixin lataus hajoaa ja Blackburnin akku kestää puolet luvatusta.

Kaatuilija
17.07.2024, 22.56
Onko kukaan kokeillut ottaa varavirtalähdettä mukaan ja ladata sillä pyöränvalon akkua ajaessa? Kokeilin, että tuo Blackburn tosiaan palaa myös samaan aikaan, kun sitä lataa. Pieni virtapankki jossain pussissa tai repussa voisi tuoda lisää paloaikaa.

J3K
18.07.2024, 11.44
Onko kukaan kokeillut ottaa varavirtalähdettä mukaan ja ladata sillä pyöränvalon akkua ajaessa? Kokeilin, että tuo Blackburn tosiaan palaa myös samaan aikaan, kun sitä lataa. Pieni virtapankki jossain pussissa tai repussa voisi tuoda lisää paloaikaa.

Voi olla sellainen ongelma että esim. vain pienimmällä tai puoliteholla toimii kun lataa samaan aikaan. Harmi että tietoa tuosta ns. läpilatauksesta ei ole aina saatavilla.

Kaatuilija
18.07.2024, 12.34
Voi olla sellainen ongelma että esim. vain pienimmällä tai puoliteholla toimii kun lataa samaan aikaan. Harmi että tietoa tuosta ns. läpilatauksesta ei ole aina saatavilla.
Tein testin. Laitoin Blackburnin varavirtalähteeseen kiinni ja tuulettimen puhaltamaan kohti täysiteholla. Lopetin testin 3.5 tunnin kohdalla ja valo ei ollut vielä edes hiipunut täysin himmeäksi. Varavirtalähteellä saa pitkille lenkeille reilusti lisää paloaikaa. Lisäksi ei ole katastrofi, jos hiekka tai vesi pääsee johonkin väärään paikkaan, kun lamppu maksoi jonkun 20€.

Kokeilin paloaikaa täysillä myös 10 vuotta vanhasta 1000 lumenin Fluxientista 7.8Ah Enerpowerin ylijäreällä akulla. 3.5 tunnin jälkeen edelleen paloi sininen akun indikaattori valossa, eli akku ei ollut lähellekään loppumista. Jos päädyn palauttamaan Fenixin temppuilevan lampun, niin Fluxient kypärässä ei varmaan koskaan loppuisi akku kesken. Toki kapea valokeila oli vähän ärsyttävä niskoille, kun sitä piti suunnata tarkkaan juuri sinne, minne halusi nähdä. Sen takia ostin Fenixin.

Situm
18.07.2024, 19.28
Mulla on lupinen akussa erillinen usb puhelimen latausta varten. 100Wh akku kestää normikäytössä noin kymmenisen tuntia, joten ei tarvitse erillistä lisäakkua

Kaatuilija
21.07.2024, 00.57
Kävin yöpyöräilemässä maaseudun metsä- ja sorateitä. Oli tunnelmallista, kun oli synkkä ja myrskyinen keli sekä paluumatkalla jo ihan pimeää.

Blackburn Dayblazer 1500 suoriutui ala-arvoisesti, eikä sitä voi suositella edes -70% alehintaan. Puolen tunnin kohdalla tuli oranssi varoitus akun vähenemisestä ja valo himmeni pykälällä. 45 minuutin kohdalla tuli punainen varoitus ja tässä tilanteessa valoteho tippui ehkä 200 lumenin paikkeille. 2 tuntia luvataan täydellä teholla paloaikaa ja kyllä se ehkä saadaan, jos loput ajasta valo on ihan himmeä. Tai sitten itselläni on maanantaikappale. 14€ 1000 lumenin versio toimi ihan hyvin. Sen ja Fenix HM61R V2:n varassa tultiin takaisin. Vauhdikkaissa laskuissa metsäteillä kaipasi kyllä selvästi lisää valoa ja kantamaa.

Taskulamppuna itsellä on Sofirn SP35 5000K, joka on siihen käyttöön erinomainen. Maastopyöräilyyn keila on vain turhan spottimainen, vaikka tehoa riittää ja akku vaihtuu lennosta. Wurkkos TS22 saisi miellyttävällä sävyllä ja sen valo keila olisi enemmän "flood" kuin "thrower". Näiden taskulamppujen saaminen tankoon on vain vähän haastavaa etenkin, kun tanko on keskeltä paksu ja reunoilta kaartuu sivuille. Pitäisi vielä kestää tärisemättä kunnon ryskäämistä. SP35 ja TS22 tangossa ja Fenix HM61R v2 kypärässä olisi kyllä muuten kova combo ja olisi vielä miellyttävä 5000K sävy kaikissa.

Kaatuilija
23.07.2024, 17.59
Noniin, molemmat Blackburnit palautettu. Toiseen ehti vielä tulla vikaa lataukseen. Kävin hakemassa XXL:stä Magicshine Monteer 6500 V2:n 150€ hintaan. Millaisia kokemuksia tuosta on?

Äkkiseltään vaikuttaa julmetun tehokkaalta, vaikka ihan ilmoitettuja lumeneita ei välttämättä irtoa. Valokuvio on mukavan laaja ja pehmeä maastoon ja hyvä värisävy yllätti. Arvioisin sen olevan noin 5500K tasolla, eikä kylmän sinertävä, kuten monissa halvoissa valoissa. 3600 lumenin valoteholla luvataan 4 tuntia paloaikaa, mikä riittää kirkkauden ja akkukeston kannalta mihin vain omassa käytössä.

arctic biker
23.07.2024, 19.37
Mcarbonilta Lupine on jotain mihin kannattaa perehtyä. Itte olen tähän ikään käyny kaikki halpikset läpi ja ei enää!

Kaatuilija
03.08.2024, 12.07
Magicshine Monteer 6500S v2 on täydellä teholla suorastaan julman tehokas valo. 3600 lumenin tehokin riittää paremmin kuin hyvin mihin vain ja akun pitäisi kestää 4 tuntia. Ajoin eilen 1.5 tuntia sillä teholla ja varausindikaattorin mukaan akku on edelleen täynnä.

Oli kyllä hyvä löytö puoleen hintaan outletista. Ihan eri tasolla tehossa, laadussa ja valokuviossa aiempiin valoihin verrattuna. Paljon pimeässä ajavana kannattaa kyllä panostaa valoihin, eikä tapella halpojen lamppujen kanssa.

https://i.ibb.co/bRjQVHW/IMG-20240803-120308.jpg

Bndit
03.08.2024, 16.05
Magicshine Monteer 6500S v2 on täydellä teholla suorastaan julman tehokas valo. 3600 lumenin tehokin riittää paremmin kuin hyvin mihin vain ja akun pitäisi kestää 4 tuntia. Ajoin eilen 1.5 tuntia sillä teholla ja varausindikaattorin mukaan akku on edelleen täynnä.

Oli kyllä hyvä löytö puoleen hintaan outletista. Ihan eri tasolla tehossa, laadussa ja valokuviossa aiempiin valoihin verrattuna. Paljon pimeässä ajavana kannattaa kyllä panostaa valoihin, eikä tapella halpojen lamppujen kanssa.

https://i.ibb.co/bRjQVHW/IMG-20240803-120308.jpg
Ostin kanssa tuollaisen 3500:sen XXL:stä syksyllä 99€ ja kyllä on erittäin laadukas valo kaikinpuolin ja valoa on tarpeeksi kaikkiin tilanteisiin, talvella myös ilman kypärävaloa ja akku kestää alle -15 asteen pakkasissakin sen verran mitä noin kylmällä jaksaa ajaa. Tämä siis maastopyöräilyä. Olipa hyvä että jaoit tämän niin laitankin tuota vähän lataukseen.

Kaatuilija
27.08.2024, 00.02
MagicShine Monteer 6500S v2 ollut nyt enemmän käytössä. Edelleen julmetun tehokas ja laadukkaan oloinen valo. 6500 lumenilla tuo on naurettavan kirkas ja 3600 lumenin tehokin tuntuu kuivassa maastossa melkein turhan paljolta. Fenixin kypärävalon 600 lumenin keilaa ei paljon erota, kun silmä tottuu Magicshinen valoon. Pitäisi olla tehokkaampi kypärävalo. Fenixin 1600 lumenin turbotilakaan ei oikein toimi kuin hetkellisessä käytössä :D

Ainut moite osuu ilmoitettuihin paloaikoihin. Esimerkiksi 3600 lumenin teholle luvataan 4 tuntia paloaikaa. Äsken lamppuun syttyi punainen akun indikaattori 2 tunnin jälkeen ja valo himmeni pykälällä. Järeässä akkupaketissa on 4 x 21700 5000mAh kennoa, joista irtoaa 72Wh kapasiteetti. Jos ajatellaan karkeasti, että 3600lm = 36W, niin silloin paloaikaa tulee juuri tasan 2 tuntia. En siis tiedä, mistä tuo 4 tuntia revitään. Ilmoitetut lumenit sen sijaan tuntuvat oikeasti aidoilta.

1900 lumenin teholla pitäisi päästä jo lähemmäs 4 tuntia oikeasti ja silläkin pärjää missä vaan kypärävalon kanssa. Lyhyemmillä lenkeillä voi sitten poltella 3600 lumenin tehoa ja joskus leikkiä täydellä 6500 lumenilla. Pienempien Magicshinejen akkupaketeissa käytetään 2600-3500mAh 18650-kennoja, kun tässä on täydet 5000mAh 21700-kennot. Tällä kertaa ei tarvinnut maksaa edes ylimääräistä isommasta akkupaketista, kun tämä oli ainoa malli outletissa ja puoleen hintaan. Tilaahan tuo akku vie, mutta täpärin rungossa on kuin sille luotu kolo. Pääasia, ettei paino ole tangossa haittaamassa esteiden ylitystä.

Goomikko
27.08.2024, 16.26
Tulevaa talvea ajatellen ostin Energy+ takavalon. Arvosteluissa joku mainitsi että oli toiminut -30 asti. Useamman valon viime talvena ostin eikä ne toimineet kovemmilla pakkasilla. Eivät edes syttyneet jos olivat kylmässä pyörässä kiinni. Katsotaan miten tämä toimii. Ei tarvitse edes ladata tai vaihtaa pattereita.
https://www.tokmanni.fi/itselatautuva-energy-takavalo-polkupyoraan-6419860640570

Yedi.
27.08.2024, 18.08
MagicShine Monteer 6500S v2 ollut nyt enemmän käytössä. Edelleen julmetun tehokas ja laadukkaan oloinen valo. 6500 lumenilla tuo on naurettavan kirkas ja 3600 lumenin tehokin tuntuu kuivassa maastossa melkein turhan paljolta.

Itselläkin olisi valojen hankinta edessä talvelle ja nuo MagicShine:t näyttää monikäyttöisiltä. Eri tehoisia(/valovoimaisia) on tarjolla, niissä on myös eri tehoasetuksia ja eri kapasiteettisia akkuja saa irtotavarana. Ainakin isommat akut näyttää toimivan myös virtapankkina. Standardi DC-plugin kautta virtaa saa syötettyä muustakin akusta. Pienellä rakentamisella 18 V porakoneakkukin varmaan toimii ja 5 Ah:n akku 7 V jännitteellä vastaisi ehkä noin 10-12 Ah kapasteettia, jos jännitteen alentamiseen ei onnistu hukkaamaan liikaa tehoa.

plr
27.08.2024, 21.40
Ajattelin ostaa uuden Lupine SL Grano -maantiepyörävalon, kunhan niitä alkaa saada. Siistin näköinen eikä häikäise vastaantulijoita. Valovoima ja kesto riittänevät peruslenkeillä.

https://www.lupine.de/img/_crop/block/1920x1080%2B0%2B162/slgrano_cover-3.jpg

Situm
27.08.2024, 23.38
Ajattelin ostaa uuden Lupine SL Grano -maantiepyörävalon, kunhan niitä alkaa saada. Siistin näköinen eikä häikäise vastaantulijoita. Valovoima ja kesto riittänevät peruslenkeillä.

Noita olis tulossa ilmeisesti lokakuun alussa

kmruuska
28.08.2024, 11.06
Ravemenistä loppui yhtäkkiä päpä ja takuukorjaus ei suju kuin Strömsössä joten olen pähkäillyt Lupinen SL Nano AF:n ja SL AF:n välillä. Pääsiassa työmatkakäyttöön valaistuilla ja osin myös pimeillä asfalttipätkillä. Onko noilla suurta eroa?

harald
28.08.2024, 13.10
Aika paljon kaposempi kuvio SL Nano AF:ssä. Nano menettelee varmaan työmatkakäytössä mutta ottaisin silti AF:n.

https://www.lupine.de/lighttest

kmruuska
29.08.2024, 10.17
Aika paljon kaposempi kuvio SL Nano AF:ssä. Nano menettelee varmaan työmatkakäytössä mutta ottaisin silti AF:n.

https://www.lupine.de/lighttest

Toden totta, melko iso ero. Löysin SL AF:n ranskalaisesta valoihin etikoistuneesta nettikaupasta 3,5 Ah akulla alle neljän sadan. Tilaukseen lähti. Kiitos avusta!

harald
29.08.2024, 10.29
Olen melko varma että mcarbon.fi olisi mätsännyt tuon hinnan

https://www.mcarbon.fi/en/product/lupine-sl-af

kmruuska
29.08.2024, 11.06
Olen melko varma että mcarbon.fi olisi mätsännyt tuon hinnan

https://www.mcarbon.fi/en/product/lupine-sl-af

Out of stock

elasto
29.08.2024, 21.01

Tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta. Missähän hintaluokassa tulee olemaan?

kaakku
29.08.2024, 22.10
Äkkiä googlella löytyi huhu alle 200e hintalapusta. Tuolla hinnalla kiinnostaa kovasti. Tosin vaatinee virittelyä jos pitää saada retkeä varten tankolaukku laitettua.

kmruuska
29.08.2024, 22.41
Äkkiä googlella löytyi huhu alle 200e hintalapusta. Tuolla hinnalla kiinnostaa kovasti. Tosin vaatinee virittelyä jos pitää saada retkeä varten tankolaukku laitettua.

Lupinen omassa kaupassa €196 joten huhu on oikeassa.

https://www.lupine-shop.com/SL-Grano-StVZO/d8100

kaakku
29.08.2024, 22.46
Jaa paitsi paloaika 1:45 on kyllä vähän nafti. Speksit eivät kerro kauanko palaa 350 lumenin moodissa.

plr
30.08.2024, 02.03
Jaa paitsi paloaika 1:45 on kyllä vähän nafti. Speksit eivät kerro kauanko palaa 350 lumenin moodissa.

Näin jonkin videon, jossa sanottiin, että 350 lumenin moodissa käyttöaika on 4,5 h. Lisäksi valoa voi ladata USB-C:llä käytön aikana, joten periaatteessa toimii pidempäänkin, mutta silloin mennään johdon ja varavirtalähteen kanssa.

Plus
30.08.2024, 09.49
Droppitangon kanssa tankovaloa käyttäessä ottaa päähän kahvojen sisäpintaan tuleva hajavalo, joka valaisee sormet pilkkopimeässä. Instagramissa olleiden kuvien perusteella myös Grano kärsii samasta ongelmasta. Kuten objektiiveissa, tankovaloissa pitäisi olla kierre, johon saisi vastavalosuojan kaltaisen ratkaisun.

marco1
30.08.2024, 10.12
Johtuisko sivuille ”vuotava” valo siitä että ko. lamppu on saksalaisen StVZO -standardin mukainen?
Ärsyttäviä on kyllä kaikki ylimääräiset häikäisyt.

harald
30.08.2024, 11.18
Droppitangon kanssa tankovaloa käyttäessä ottaa päähän kahvojen sisäpintaan tuleva hajavalo, joka valaisee sormet pilkkopimeässä. Instagramissa olleiden kuvien perusteella myös Grano kärsii samasta ongelmasta. Kuten objektiiveissa, tankovaloissa pitäisi olla kierre, johon saisi vastavalosuojan kaltaisen ratkaisun.
Tästä voi johtua ym. Nano AF:n kapeampi kuvio?

Goomikko
30.08.2024, 11.34

Valmistajan ilmoittama. Mikä sitten on todellinen 1 tunti? Pakkasella ei varmaan edes sitä.

kmruuska
30.08.2024, 13.25

Ainakin juuri saapuneeseen SL AF -valoon saa Lupinelta kolmea erimittaista kiinnikettä. Pisimmällä lampun saa edemmäs tangosta ja se voisi auttaa.

SL AF4 tuli tänään uuteen kotiin. Lamppu on hieno. Kaukokytkin ei vaan toimi eikä kotona ole nyt yhtään uutta paristoa. Pitää käydä hakemassa ja katsoa josko se sillä elpyisi.

Teemu H
30.08.2024, 14.42

Minulla on SL AX pitkän Garmin-mountin alapuolella Gopro-kiinnikkeessä. Ei ole yhtään häirinnyt tähän mennessä, mutta nyt varmaan alkaa :D
Ja leveä valokeila on hyvä juttu minusta.

kmruuska
30.08.2024, 17.54
SL AF4 tuli tänään uuteen kotiin. Lamppu on hieno. Kaukokytkin ei vaan toimi eikä kotona ole nyt yhtään uutta paristoa. Pitää käydä hakemassa ja katsoa josko se sillä elpyisi.

Uusi CR2032 ratkaisi ongelman. On huippulaite.

Situm
30.08.2024, 21.14
Laitoin just testiín uuden SL AX 3800lm, imo AF on miellyttävämpi silmälle tasaisemman valon ansiosta. Varmaan vanhat (59) silmät kaipaa tasaisempaa valomattoa. Mutta kyllähän tolla näkee mainiosti kovemmassakin vauhdissa.
[edit]
No pitihän tota vielä käydä testaamassa kunnon pimeydessä ja onhan se julmetun tehokas

Kemizti
02.09.2024, 19.48
Muistutuksena muutaman vuoden takaa, ne kypärävalot voi asentaa sillai että se valo ei sojota siellä kypärän päällä keräämässä oksia

https://www.instagram.com/p/Cih72ARtH1I/?igsh=NzY0aHpwMzMycmU=

Situm
03.09.2024, 08.34
Muistutuksena muutaman vuoden takaa, ne kypärävalot voi asentaa sillai että se valo ei sojota siellä kypärän päällä keräämässä oksia

On muuten myös armeliaampi kanssapyöräilijöiden silmille, kun riittää että vähän kääntää päätä alaspäin. Vaati tosin kaukosäätimen, mutta sehän ei ole mikään ongelma :)

arctic biker
03.09.2024, 10.20
Lupinen kaukosäätimet olen kokenut erinomaisiks

masavone
03.09.2024, 10.21
...
Fenixin kypärävalon 600 lumenin keilaa ei paljon erota, kun silmä tottuu Magicshinen valoon. Pitäisi olla tehokkaampi kypärävalo. Fenixin 1600 lumenin turbotilakaan ei oikein toimi kuin hetkellisessä käytössä :D
...
Hommasin tuon Fenixin Superraptor 3:n juuri. Ihan ok kirkkaus ja tuntuu varsin passelilta laitteelta.

Onko lisäakkupötköstä merkittävää hyötyä? Jotenkin erikoisia nämä hetkelliset "turbotilat". Osaako joku sanoa jos viileässä kelissä pyöräilee (tai ääritapauksessa hiihtää pakkasessa) turbotila päällä (ts. valo jäähtyy tehokkaasti) lisäakun kanssa, niin pudottaako silti antotehon, vaikkei lämpötila tai akun jännite ole rajoitteena?

Ps. Otsalampussa mainostetaan 1600 luumenia, akkupaketissa sanotaan turbotilan olevan 1200 luumenia. Kumpi lie oikeassa.

Kaatuilija
03.09.2024, 10.41
Hommasin tuon Fenixin Superraptor 3:n juuri. Ihan ok kirkkaus ja tuntuu varsin passelilta laitteelta.

Onko lisäakkupötköstä merkittävää hyötyä? Jotenkin erikoisia nämä hetkelliset "turbotilat". Osaako joku sanoa jos viileässä kelissä pyöräilee (tai ääritapauksessa hiihtää pakkasessa) turbotila päällä (ts. valo jäähtyy tehokkaasti) lisäakun kanssa, niin pudottaako silti antotehon, vaikkei lämpötila tai akun jännite ole rajoitteena?

Ps. Otsalampussa mainostetaan 1600 luumenia, akkupaketissa sanotaan turbotilan olevan 1200 luumenia. Kumpi lie oikeassa.
Itsellä on Fenix HM61R V2.0, ei Superraptoria. Turbo ei ole tässä kovin käyttökelpoinen. Jopa talvella pyöräillessä valoteho laskee äkkiä ja se on vain hieman korkeaa tehoa kirkkaampi. Paloaika turbolla on kuitenkin ehkä puolet siitä, mitä korkealla teholla. Käytännössä ledin hyötysuhde vaikuttaa kärsivän pahasti.

Korkealla teholla tämän pitäisi palaa yli 2.5 tuntia. Turbolla tuulettimen alla taisi palaa jonkun 80 minuuttia. Pitkillä lenkeillä kannan kaiken varalta repussa vara-akkua. Keilaa ei pahemmin erota Magicshinen alta, mutta voipahan katsella ympärilleen ja on varavalona mukana.

M A
03.09.2024, 12.29

Tossa on myös se hyvä puoli, että lipalla voi rajata häikäisyä, jolloin se pieni pään nyökkäys säästää vastaantulijoiden silmiä.

Superraptori on ollut ihan hyvä kypärässä, akkukestoa ja valotehoa voisi olla enemmänkin, mutta toisaalta vara-akku on helppo pitää mukana. Tankovalona tämä (https://www.valostore.fi/fi/tuote/pyoranvalo_olight_rn_2000?g-ads-shopping-BOOST&gad_source=1&gclid=CjwKCAjw59q2BhBOEiwAKc0ijSvJIkkcFtpsY843qcVn EQq_HiGaniczr01xKltqSqqUymtPy0kc2RoC5F4QAvD_BwE) ollut hyvä valokeilan ja tehon puolesta, mutta garmin-tyyppisiä kiinnikkeitä meni viimetalvena kaksi rikki. Hieman meni luotto tähän siltä osin. Ilmeisesti meikäläisen ajo on liian rankkaa tuolle muovilaadulle. Voi olla että tuo menee vaimon työmatkavaloksi, vaikka siihen käyttöön tuo ympärisäteilevä kuvio on muille v-mäinen:rolleyes:

Kupla
03.09.2024, 17.56
Otsalampussa mainostetaan 1600 lm, akkupaketissa sanotaan turbotilan olevan 1200 lm.
Voisiko lisäakun käyttö rajoittaa huippuvirtaa? Näin se on muissa Fenixeissä.

HL60R jaksoi pitää turboa pidempään, HM65R lämpenee nopeammin. Toisaalta on kevyempi runko, eli ei yllätä. En ole stressannut, kun teho riittää omassa metsäkäytössä 400+400lm kombollakin. Jännä HM75R:ssä, ettei molempia valoja saa enää palamaan yhtäaikaa. Ilmeisesti? Käyttöohjeessa tai videossa tätä ei näytetä, esittelyssä väitetään että olisi yhdistelmävalo mutta palautteessa tätä puutetta kritisoidaan?
https://www.fenixlighting.com/products/fenix-hm75r-rechargeable-headlamp-plus-power-bank?variant=42909791879222
https://www.fenixvalaisimet.fi/blogi/superraptor-3-ja-power-extender-suorituskykytesti

Uutena tälle kaudelle on näköjään tullut ohjaustankoon BC15R. Verrattuna BC25R:ään 7€ halvempi, 50g kevyempi, heikompi tankokiinnike ja huonompi valoteho. Käytännössä jos 15R jaksaa ajaessa pitää täystehoa päällä jatkuvasti, ero ei ole suuri, mutta eipä ole hintaerokaan.
https://www.fenixvalaisimet.fi/taskulamput_otsalamput_pyorailty_fenix/pyoranvalo-fenix-bc15r

Aakoo
04.09.2024, 08.42
Onko jossain näkynyt Lupine SL Nano AF pelkkää lamppua edukkaasti? Pelkkä valopää on yleensä 270€ ja akun sekä laturin kanssa jotain 320€, niin vähän tyyriiltä tuntuu pelkkä lamppu. Ajattelin hankkia isomman tarvikeakun ja -laturin, kun 3,5/5 Ah on omaan käyttöön vähän pieni.

masavone
04.09.2024, 08.55
Voisiko lisäakun käyttö rajoittaa huippuvirtaa? Näin se on muissa Fenixeissä.
Kyllä. Näin se näyttäisi olevan. Kysyin Fenixiltä jossain somessa.

Yöllä polkaisin pienen lenkin (pelkällä HM75R:llä) ja ihan hyvin jaksoi pysyä turbolla ilman lisäakkuakin. Ilmeisesti lämpösuoja on se joka ensimmäisenä rajoittaa ja tässä käytössä jäähtyy kivasti.

Kyllä se yhdistelmä toimii, viimeinen pykälä valintarullassa. Sopii passelisti pyöräilyyn metsässä. Olen ostanut hinta-laatusuhteeltaan huonompiakin valoja.

Kupla
04.09.2024, 13.21
HL60R painaa 120g ja HM65R 97g tyhjänä. Paino on lisäksi lähempänä otsaa kun led ei ole akun edessä, uusi on mukavampi kypärässä. HM75R 170g-45g=125g, eli tällä perusteella en ole päivittämässä. Moka kyllä tuo yhdistelmävalon puute käyttöohjeissa ja käyttöaikataulukoissa. Siirtyminen kumisista painonapeista mekaaniseen pyörylään perustellaan magneettikenttien aiheuttamilla häiriöillä.

Situm
04.09.2024, 21.32
Onko jossain näkynyt Lupine SL Nano AF pelkkää lamppua edukkaasti? Pelkkä valopää on yleensä 270€ ja akun sekä laturin kanssa jotain 320€, niin vähän tyyriiltä tuntuu pelkkä lamppu. Ajattelin hankkia isomman tarvikeakun ja -laturin, kun 3,5/5 Ah on omaan käyttöön vähän pieni.

Sähköpyöräversio langattomalla kaukosäätimellä maksaa meillä mcarbonilla sen 239€, langallinen 219 ,tosin vain johdonpätkä ilman liittimiä. Mutta jos laitat tarvikeakun, niin silloin tuolla tuskin on väliä.
Akkuversiovalopäällä on meillä hintaa 259€, niitä meillä ei tosin ole pidetty hyllyssä, just tuon pienen hintaeron takia akullinen on se suositumpi.

Aakoo
06.09.2024, 08.44
Sähköpyöräversio langattomalla kaukosäätimellä maksaa meillä mcarbonilla sen 239€, langallinen 219 ,tosin vain johdonpätkä ilman liittimiä. Mutta jos laitat tarvikeakun, niin silloin tuolla tuskin on väliä.
Akkuversiovalopäällä on meillä hintaa 259€, niitä meillä ei tosin ole pidetty hyllyssä, just tuon pienen hintaeron takia akullinen on se suositumpi.

Pitänee sitten varmaan sillä pikkuakulla hankkia, ja ostaa tarvikeakku lisäksi.

Capu
16.09.2024, 13.54
Onko jotain "kikka kolmosta", millä vanhemman Halo Omega 500 mallin lampun häiriötä Sigman BC 23.16 STS mittariin saisi pienennettyä. Täydellä lampun teholla ei häiriöitä tule, mutta kun tulee maantienlaidalta taajamaan katuvalojen alueelle ja laittaa lampun himmeämmälle, niin ilmeisesti ledin driveri aiheuttaa häiriöitä, jotka sitten johtuvat akkukaapelia pitkin mittariin, joka kadottaa nopeuden ja kadenssin, jotka välitetään langattomasti mittarille. Itse järkeillyt, että akkukaapeli toimii jonkilaisena lähetinantennina häiriöille. Auttaisiko joku häiriönpoistoferriitti, tms. tuohon virtakaapeliin, jotta häiriöt saisi eliminoitua?

Copilot
24.09.2024, 15.55
https://pyoravarikko.fi/products/knog-blinder-1300-integrated (https://pyoravarikko.fi/products/knog-blinder-1300-integrated?variant=47484339945807&currency=EUR&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&utm_source=google&utm_campaign=18331829414&utm_medium=cpc&utm_content=&utm_term=&gad_source=1&gbraid=0AAAAABv8nyBE1ShG9oTPb9VdoZwgI0AeC&gclid=Cj0KCQjwxsm3BhDrARIsAMtVz6NEdS9Buh5CdgzN9oMX 98Yg7E_4RQYcKqH7SFTng2xUGg3TTfgwP8IaAqgYEALw_wcB)

Kellään Knog Bilnder 1300:sta kokemusta? Kehtaako tuota käyttää tieliikenteessä isoimmilla tehoilla? StVZO kuitenkin puuttuu...

Hakusessa valo joka menee Garmin-mountin alle GoPro-kiinnikkeeseen gravelissa.

Situm
24.09.2024, 20.13
https://pyoravarikko.fi/products/knog-blinder-1300-integrated (https://pyoravarikko.fi/products/knog-blinder-1300-integrated?variant=47484339945807&currency=EUR&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&utm_source=google&utm_campaign=18331829414&utm_medium=cpc&utm_content=&utm_term=&gad_source=1&gbraid=0AAAAABv8nyBE1ShG9oTPb9VdoZwgI0AeC&gclid=Cj0KCQjwxsm3BhDrARIsAMtVz6NEdS9Buh5CdgzN9oMX 98Yg7E_4RQYcKqH7SFTng2xUGg3TTfgwP8IaAqgYEALw_wcB)

Kellään Knog Bilnder 1300:sta kokemusta? Kehtaako tuota käyttää tieliikenteessä isoimmilla tehoilla? StVZO kuitenkin puuttuu...

Hakusessa valo joka menee Garmin-mountin alle GoPro-kiinnikkeeseen gravelissa.
Me ollaan myyty siihen käyttöön Lupinen Nanoa.

paaton
24.09.2024, 20.14
Mä tilasin tällaisen valon juurikin garmin/gopro mountia varten. GoPro kyllä toimii, koska tilttaus on niin helppoa. Vastaantulijan kohdalla kääntää vaan lampun alaspäin. Tuossa setin mukana tulee hanskat kädessä säädettävä ruuvikin.
https://www.valostore.fi/fi/tuote/pyoranvalo_moon_rigel_max

On kyllä vähän ärsyttävää näiden valojen kanssa. Viime talvena ostin tuosta Moon rigelistä isomman version, joka on kyllä jäänyt aika täysin ilman käyttöä.
Käyttölogiikka sysi pska, eikä mountia voi kääntää kiristyksen jälkeen lainkaan. Sokaisee jokaisen vastaantulijan, eikä sen hedelmäpelin pelaaminen ainakaan helpota kohtaamisia.

En tiedä pitääkö tilata vaan tuo fenix bc30r valo uudelleen. + ja - nappi ja selkeä käyttöaika näkyy koko ajan näytössä. Vähän on vaan valoteho märällä kelillä nihkeää.

Saa ehdotella uusia kinkkilamppujakin, mutta hirveän korkealla ei ole odotukset noiden vtpäiden tuotoksiin.

Copilot
24.09.2024, 21.51
Me ollaan myyty siihen käyttöön Lupinen Nanoa.
Joo, ei vaan raski niin kallista lamppua tuohon käyttöön.

Copilot
25.09.2024, 09.45
Mä tilasin tällaisen valon juurikin garmin/gopro mountia varten. GoPro kyllä toimii, koska tilttaus on niin helppoa. Vastaantulijan kohdalla kääntää vaan lampun alaspäin. Tuossa setin mukana tulee hanskat kädessä säädettävä ruuvikin.
https://www.valostore.fi/fi/tuote/pyoranvalo_moon_rigel_max

On kyllä vähän ärsyttävää näiden valojen kanssa. Viime talvena ostin tuosta Moon rigelistä isomman version, joka on kyllä jäänyt aika täysin ilman käyttöä.
Käyttölogiikka sysi pska, eikä mountia voi kääntää kiristyksen jälkeen lainkaan. Sokaisee jokaisen vastaantulijan, eikä sen hedelmäpelin pelaaminen ainakaan helpota kohtaamisia.

En tiedä pitääkö tilata vaan tuo fenix bc30r valo uudelleen. + ja - nappi ja selkeä käyttöaika näkyy koko ajan näytössä. Vähän on vaan valoteho märällä kelillä nihkeää.

Saa ehdotella uusia kinkkilamppujakin, mutta hirveän korkealla ei ole odotukset noiden vtpäiden tuotoksiin.
No siis haussa ois sellainen valo, jonka keila on "oikeinpäin" kun lamppu on Garminin alla ja jota ei tarttis jatkuvasti tökkiä.

Toi Lupine ois kyllä siinä mielessä helppokin, että sais kaukosäätimen, jolla helppo pudottaa tarvittaessa valotehoa ja siitä puuttuu turhat vilkkumoodit sekä muutenkin saa ohjelmoitua haluamakseen...

Saiko sen Lupinen akun vielä jotenkin kätevästi vaakaputken laukkukiinnikkeisiin kiinni?

Perkeleen perkele. Rahalla saa ja hevosella pääsee.

paaton
25.09.2024, 09.59
Joo. Kyllä tuo lupine alkaa kovasti kiinnostelemaan.

Vähän olisi siisti, jos pyörästä löytyisi säilytysboxi. Akku sinne ja piuha rungon sisäisesti.

Teemu H
25.09.2024, 10.51
Vähän olisi siisti, jos pyörästä löytyisi säilytysboxi. Akku sinne ja piuha rungon sisäisesti.

Se on nimeltään sähköpyörä.

paaton
25.09.2024, 12.22
Se on nimeltään sähköpyörä.

Jep. Tuolle olen kyllä sähkäreissä kateellinen.

Sbafu
25.09.2024, 13.19
Joo. Kyllä tuo lupine alkaa kovasti kiinnostelemaan.

Vähän olisi siisti, jos pyörästä löytyisi säilytysboxi. Akku sinne ja piuha rungon sisäisesti.Itellä Lupine (Neo) mittarin alla kiinni ja akku tup tube -laukussa. Ei se paljo sisäisille vedoille häviä.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240925/e53ada82b7fcf837d8abe90677d251fb.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240925/2d3458b6fea4e57f1dd6cc4612c9a32d.jpg

Situm
25.09.2024, 19.48
No siis haussa ois sellainen valo, jonka keila on "oikeinpäin" kun lamppu on Garminin alla ja jota ei tarttis jatkuvasti tökkiä.

Toi Lupine ois kyllä siinä mielessä helppokin, että sais kaukosäätimen, jolla helppo pudottaa tarvittaessa valotehoa ja siitä puuttuu turhat vilkkumoodit sekä muutenkin saa ohjelmoitua haluamakseen...

Saiko sen Lupinen akun vielä jotenkin kätevästi vaakaputken laukkukiinnikkeisiin kiinni?

Siihen löytyy valmis tuote, joka menee juomapullon tilalle, ja siihan saa akun kiinni. Yhdellä kaverilla se on stemmin päällä, mä pidän niitä joko runkolaukussa tai top tubessa tarpeen mukaan. Kameran johto on noin parikymmentä senttiä ja akussa saman verran lisää, jatkokaapelilla sen saa vaikka satulaputkeen kiinni

Il ciclista di Roine
29.09.2024, 21.38
Onko jotain "kikka kolmosta", millä vanhemman Halo Omega 500 mallin lampun häiriötä Sigman BC 23.16 STS mittariin saisi pienennettyä. Täydellä lampun teholla ei häiriöitä tule, mutta kun tulee maantienlaidalta taajamaan katuvalojen alueelle ja laittaa lampun himmeämmälle, niin ilmeisesti ledin driveri aiheuttaa häiriöitä, jotka sitten johtuvat akkukaapelia pitkin mittariin, joka kadottaa nopeuden ja kadenssin, jotka välitetään langattomasti mittarille. Itse järkeillyt, että akkukaapeli toimii jonkilaisena lähetinantennina häiriöille. Auttaisiko joku häiriönpoistoferriitti, tms. tuohon virtakaapeliin, jotta häiriöt saisi eliminoitua?

Minulla OLI aivan vastaava ongelma, BC 23.16 STS mittalaitteena. Tosin ongelmat olivat päinvastaisia, häiriöitä kirkkaimmilla valotehoilla.
Nyt systeemikokonaisuus ei aiheuta häiriöitä, valolaitteena Fenix BC35R. Täyteenladattu ja valmiina vuoden kaks-nol-kaks-nel ensimmäisiin omavalaistuille maantielenkeille. Uutena valoaikaa 30 h, nyt enää 20 h täyteenlatauksen jälkeen.
Sommitelmakuva tätä viestivastausta varten, su 29.09. Toijalan lenkin jälkeen kuvattu:

https://pic.useful.fi/t2GlTcoTU.jpg

arctic biker
02.10.2024, 10.42
Eilinen iltapäivä sai minut tajuamaan vihdoin jotta ajovalo on myös päiväsaikaan hyvä pitää päällä. Siispä kypärästä pois Lumonite Compas ja tilalle Lupine Piko johon löysin järkevät kiinnitykset (kiitoksia Mcarbon) tankoon Lupine SL AX joka on helppo siirtää pyörästä toiseen

arctic biker
02.10.2024, 17.18
Päädyin nippusiteisiin Lupine Pikon kiinnikkeitä kypärään asentaessa, yllättävän kettumainen homma.
Tänä päivänä kirkolla käyvessä vain kaksi autokuskia uhkasi terveyttäni.Akun uskoisin
saaneeni asiallisesti kiinni ja nyt luulen tietäväni kuinka Lupine Pikon valopää pitää kypärään kiinnittää.

Situm
02.10.2024, 22.56
Onko sulla tarrakiinnikkeille tilaa kypärässä?

JohannesP
03.10.2024, 07.24

Joko päädyit johonkin ratkaisuun? Olisi meinaan itsellä myös valo listalla luultavasti melko samanlaisilla spekseillä ja huomasin ettei noita sopivanlaisia GoPro mountilla varustettula valoja liikaa ole markkinoilla.

Tuleva Lupine Grano SL houkuttelisi ja olisi ihan ok hintanen, mutta hinta huomioiden aika pieni akku noissa kuitenkin on muuhun kuin työmatkapyöräilyyn. Ruvennut myös kääntymään olisiko kuitenkin erillinen akku kätevin tankolaukkuun laitettuna, mutta on vaan hieman tyyristä. Magicshine ynm. valoja saisi edullisesti, mutta hankkiiko niillä vain ongelmia itselleen ja StVZO speksi puuttuu.

Vanha Fenix BC30R löytyy, mutta sen tankokiinnitys on hölmö, kun ei sovellu muuta kuin pyöräisiin tankoihin. Ei saa mitenkään mahtumaan kiinni Rose Backroadin tankoon.

arctic biker
03.10.2024, 07.42
Mulla on noita tarranauhoja mutten keksinyt miten niillä Lupine Pikon sais kypärään kiinni.

Copilot
03.10.2024, 07.43
Joko päädyit johonkin ratkaisuun? Olisi meinaan itsellä myös valo listalla luultavasti melko samanlaisilla spekseillä ja huomasin ettei noita sopivanlaisia GoPro mountilla varustettula valoja liikaa ole markkinoilla.

Tuleva Lupine Grano SL houkuttelisi ja olisi ihan ok hintanen, mutta hinta huomioiden aika pieni akku noissa kuitenkin on muuhun kuin työmatkapyöräilyyn. Ruvennut myös kääntymään olisiko kuitenkin erillinen akku kätevin tankolaukkuun laitettuna, mutta on vaan hieman tyyristä. Magicshine ynm. valoja saisi edullisesti, mutta hankkiiko niillä vain ongelmia itselleen ja StVZO speksi puuttuu.

Vanha Fenix BC30R löytyy, mutta sen tankokiinnitys on hölmö, kun ei sovellu muuta kuin pyöräisiin tankoihin. Ei saa mitenkään mahtumaan kiinni Rose Backroadin tankoon.
En oo vielä mitään varsinaisia ratkaisuja tehnyt. Lupine SL Nano AF tuntuisi sellaiselta hyvältä ratkaisulta edelleen, kun vaan raskisi investoida. Lupinen akkujakin mulla jo on, kun Piko on kypärässä maastokäyttöä varten.

Grano SL joo houkuttelee, mutta epäilyttää toi akkukesto. Toisaalta ei kyllä tuu useasti tuntikausia pilkkopimeässä ajettua ja tolla varmasti pärjää valaistulla alueella pienemmälläkin teholla. Noi Magicshinet on kyllä edullisia, mutta keilat on mitä on ja itsellä on vain huonoja kokemuksia noiden toimivuudesta pitkässä juoksussa. Ton Pikon hankin kun riittävän monta kertaa Magicshine sammui yllättäen keskellä metsää.

On mullakin vanha Fenix BC30 ja työmatkakäyttöä varten vielä BC25R, josta kyllä alkaa olla akku vainaa. Vähän senkin takia aloin uutta valoa katsella.

Fenixin saa kyllä GoPro mounttiin kiinni (https://www.fenixvalaisimet.fi/gopro_kiinnike_fenix_ald10 (https://www.fenixvalaisimet.fi/gopro_kiinnike_fenix_ald10?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD2yvdUaRNLWmN749XMJwKVJNVEPo&gclid=Cj0KCQjw3vO3BhCqARIsAEWblcA6x3wpawIs4WPdPz11 u7SmRC-7ocXoZCJwpnH7UMjKdE9i7xBWsuwaAsafEALw_wcB)), mutta se on sitten "väärinpäin", jos Garminin alle ja kun noissakin on molemmissa yläosastaan leikattu keila, vaikka StVZO:ta ei olekaan niin taitaa olla typerä idea.

arctic biker
03.10.2024, 08.25
Näyttäis että Pikon nippuside viritys kypärään on ihan ok. Seuraavaan pottaan teen vähän tyylikkäämmin.

Fixieman
12.10.2024, 13.51
Mistäs saisi akkuja halpisvaloihin? Itselläni vuosia sitten hankittuna XXL:n Magicshine ja ebaysta (kiinasta) Solarstorm. Molemmissa akut kyykänneet aikaa sitten, mutta valaisinosat jätin talteen ja nyt tuli inspis ottaa nuo käyttöön kakkosvaloksi tankoon tai jotain. Elikkäs nyt pitäisi tunnistaa liitin ja sen jälkeen vissiin vielä keksiä mikä määrä voltteja ja amppeereja pitäisi aukusta virrata ulos, että valo toimii oikein. Ja sen jälkeen sitten lähteä akkukaupoillekin. Mistäs tätä soppaa lähtisi purkamaan? Molemmissa näyttäisi olevan sama pyöreä liitin, eli ilmeisesti nämä on jotenkin standardoitu ja pitäisi vaan keksiä se liittimen nimi, niin akkupakkauksen etsiminen olisi paljon helpompaa.

harald
12.10.2024, 16.32
akkula.fi, sieltä ostin akkupaketin mun motonetin Halo Omegalle.

https://akkula.fi/tuote-osasto/muut-tuotteet/akut-pyoranvaloihin/ (https://akkula.fi/tuote-osasto/muut-tuotteet/akut-pyoranvaloihin/)

liitin lienee nk "dc-liitin". Mittaa läpimitta, katso lampusta jännitetaso.

FreeZ
12.10.2024, 19.41
Näyttäis että Pikon nippuside viritys kypärään on ihan ok. Seuraavaan pottaan teen vähän tyylikkäämmin.
Frontclick on avain tähän. Noin 10EUR on kypärän puolen setti ja jos ei Pikossa ole valmiina tätä toista kappaletta niin vähän lisää.

Ainiin, olisi yksi Piko 4 valopää ylimääräisenä sopuhintaan frontclick:llä..

laattamaa
13.10.2024, 09.23
Mistäs saisi akkuja halpisvaloihin? Itselläni vuosia sitten hankittuna XXL:n Magicshine ja ebaysta (kiinasta) Solarstorm. Molemmissa akut kyykänneet aikaa sitten, mutta valaisinosat jätin talteen ja nyt tuli inspis ottaa nuo käyttöön kakkosvaloksi tankoon tai jotain. Elikkäs nyt pitäisi tunnistaa liitin ja sen jälkeen vissiin vielä keksiä mikä määrä voltteja ja amppeereja pitäisi aukusta virrata ulos, että valo toimii oikein. Ja sen jälkeen sitten lähteä akkukaupoillekin. Mistäs tätä soppaa lähtisi purkamaan? Molemmissa näyttäisi olevan sama pyöreä liitin, eli ilmeisesti nämä on jotenkin standardoitu ja pitäisi vaan keksiä se liittimen nimi, niin akkupakkauksen etsiminen olisi paljon helpompaa.Itellä on magicshineen Halon akku motonetistä

Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla

Aakoo
13.10.2024, 18.26
Itellä on magicshineen Halon akku motonetistä

Lähetetty minun CPH2307 laitteesta TapatalkillaSama 20€ Halon akku itselläkin Magicshineen virtaa antamassa. Toinen on Ebaysta kotelo 4x18650 akulle ja akut kotimaasta.

J3K
13.10.2024, 19.35
^Oma Halon akku kesti vuoden, tai ainakin nyt kun kevään jälkeen latasin täyteen niin 15min ja sammui. Katsotaan jos vielä heräisi henkiin mutta veikkaan kakkosta.

Aakoo
14.10.2024, 14.58
^Oma Halon akku kesti vuoden, tai ainakin nyt kun kevään jälkeen latasin täyteen niin 15min ja sammui. Katsotaan jos vielä heräisi henkiin mutta veikkaan kakkosta.Kaksi talvea ajanut nyt päivittäistä työmatkaa, ja vielä lähti henkiin kun lataili kesän jälkeen. En jää tuolla hinnalla itkemään perään jos antautuu, vaan käyn ostamassa uuden. On siinä kuitenkin 2v takuu.

harald
14.10.2024, 15.10
Pienellä lisärahalla saa tuplakokoisen akun joka toimii vuosia.

Laturi taitaa olla tuon Halon akun kohtalo, liian korkea jännite?

J3K
14.10.2024, 15.15
Kaksi talvea ajanut nyt päivittäistä työmatkaa, ja vielä lähti henkiin kun lataili kesän jälkeen. En jää tuolla hinnalla itkemään perään jos antautuu, vaan käyn ostamassa uuden. On siinä kuitenkin 2v takuu.

Joo, ei se rahallinen menetys niinkään vaan se, että pimeni kesken lenkin. Oli tietysti pienempi tuikku varalla ettei tarvinnut puhelin kädessä polkea kotiin.

Voihan se vika olla itse lampussakin, kun tuosta DC-liittimestä en saanut mittailtua akun jännitettä. Pitänee kaivella josko romulaarista löytyisi sopiva naaraspuolinen josta katkoisi johdot. Onko tuossa lisäakussa samanlainen 40cm nysä se piuha vai pidempi?

Aakoo
15.10.2024, 08.50
Joo, ei se rahallinen menetys niinkään vaan se, että pimeni kesken lenkin. Oli tietysti pienempi tuikku varalla ettei tarvinnut puhelin kädessä polkea kotiin.

Voihan se vika olla itse lampussakin, kun tuosta DC-liittimestä en saanut mittailtua akun jännitettä. Pitänee kaivella josko romulaarista löytyisi sopiva naaraspuolinen josta katkoisi johdot. Onko tuossa lisäakussa samanlainen 40cm nysä se piuha vai pidempi?Ei nyt ole akku hollilla, mutta mun muistaakseni se johto on korkeintaan 15cm tjsp.

J3K
15.10.2024, 12.30
Ei nyt ole akku hollilla, mutta mun muistaakseni se johto on korkeintaan 15cm tjsp.

Nyt kun tarkisin niin on tuossa vanhassakin, itse lampussa oleva johto oli tuollainen lyhyehkö etten saanut järkevästi asenneltua kypärään.

Kepsu
15.10.2024, 15.43
Tällä varmasti ylettyy akku vaikka taskuun.
https://www.xxl.fi/magicshine-magicshine-jatkojohto-100-cm-musta/p/1068357_1_Style

JohannesP
19.10.2024, 14.43

GoPro-kiinnityksen vaatimuksella hain sit ToniToneilta Knog Blinder 1300 (https://www.knog.com/products/blinder-1300-front-bike-light?srsltid=AfmBOorr4aWp25z4-gCugzrURs20ApP874QZ7P34hQjYvB2qcK_6wUlI), hintaa jäi 73 € -20% tarjouksella. Valokeilassa tehty jonkinasteista optimointia erilaisilla ledien asennuskulmilla ja valokeilan leveyksillä, mutta StVZO tai vastaavaa toteutusta ei taida olla. Eikä myöskään pysty kommenttien mukaan käyttämään samaan aikaan kuin lataa virtapankista.

Vielä ei ole ajossa ollut käytössä, mutta ensituntumalla tuntuu yllättävän laadukkaalta hintaisekseen. GoPro-kiinnikkeen etäisyydessä on n. 5 cm säätövaraa, joten toimii pienen tankolaukunkin kanssa. GoPro-kiinnikkeen pikalinkku tuntuu hyvin mietityltä ja laadukkaalta, mutta kovin paljoa puristusvoimaa sillä ei tuoteta. Idea ei kuitenkaan ole puristaa suoraan valaisinta kiinni vaan pitää kiinnike lukittuna valaisimen hahloissa. Selviää sit ensimmäisessä suuremmassa töyssyssä toimiiko kuinka.

Lupine Grano SL tippui pois vaihtoehdoista 2,3 Ah akun (Knogissa 5 Ah), viivästyneen saatavuuden ja olihan se ihanan kallis. Lupinen tielle lähtiessä olisi pitänyt melkein tuplata suosiolla budjetti hankkimalla vaikka Nano AF isommalla akulla päälle 400 egellä. Jos joku miettii Grano SL:ää niin kannattaa huomioida ettei siinä ole GoPro-kiinnikkeen etäisyyden suhteen säätövaraa ja lampun irrottaminen vaatii vissiin aina kuusiokoloavaimen. Hölmö systeemi latauksen kannalta vaikka varmasti tukeva.

Situm
19.10.2024, 18.00
Sitä Lupinen uutuutta tässä on odoteltu, ei vaan ole vielä näkynyt.

SBIAN
19.10.2024, 20.23
Tuossa kovettu pyörän valo , https://www.valostore.fi/fi/tuote/pyoranvalo_moon_rigel_enduro?ads-perf-max-own&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwsc24BhDPARIsAFXqAB2seLL_fQXDP9kRV0VM 7TgACHKaL3ItTMFh5y8lcCDJc0ngFtNpLzgaAsMgEALw_wcBte hoa löytyy myös maasto ajoon. Hiukan mutkikas ensin alkuu käyttää mutta muuten timantti valo ja akkukin kestää.

Asd13
19.10.2024, 20.26
25.10 julkaistaan sl grano. Hetken sitä itsekin mietin mutta ei taida raaskia.

Situm
19.10.2024, 21.11
25.10 julkaistaan sl grano. Hetken sitä itsekin mietin mutta ei taida raaskia.
"Arvioitu toimitusPvm: 15.12.2024"
Ehtii tulla varmaan jo kevät ennenkuin noita saadaan.
Ja ei sen nano maksa neljääsataa isommallakaan akulla.

JohannesP
19.10.2024, 21.28
"Arvioitu toimitusPvm: 15.12.2024"
Ehtii tulla varmaan jo kevät ennenkuin noita saadaan.
Ja ei sen nano maksa neljääsataa isommallakaan akulla.
Nojoo ei se aivan. Parinkympin gopro mountin kanssa näyttää kuitenkin olevan halvimmillaan 360e pintaan.

Olishan tuo Nano varmasti todella hyvä, helppo ladata ja tukeva kiinteällä asennuksella. Mutta tällä hetkellä tarvetta lähinnä työmatkaan kaupunkialueella ja hätävara jos alkaa hämärtymään lenkilla niin ei pystynyt aivan perustelemaan tarvetta. Jos tuo Knogin teline osoittautuu aivan sudeksi niin täytyy sit pohtia uudelleen mitä hankkii.

Oatmeal Stout
23.10.2024, 12.04
Valotesti (https://cykla.se/artiklar/test-mtb-lampor/).

harald
23.10.2024, 14.45
^Nolla Lupinea.

Bndit
23.10.2024, 16.00
Totta, mutta jos suosittelevat Magicshine 3500:sta maastopyöräilyyn niin ei huono artikkeli.

Opulus
23.10.2024, 16.59
Ja siitä fiksu artikkeli ettei yritetä suositella samaa lamppua kaikille vaan opastetaan valitsemaan lamppu sen mukaan missä ja mitä (pääasiallisesti) ajaa.

Rydman
24.10.2024, 12.26
Totta, mutta jos suosittelevat Magicshine 3500:sta maastopyöräilyyn niin ei huono artikkeli.

Tämmönen kypärässä jo toista vuotta, on kyllä hyvä lamppu ollut. Akku on repussa ja johto menee kivasti niskan takaa. Hyvin kyllä toimii ja akku on kestänyt hyvin.

J3K
24.10.2024, 13.01
Tällä varmasti ylettyy akku vaikka taskuun.
https://www.xxl.fi/magicshine-magicshine-jatkojohto-100-cm-musta/p/1068357_1_Style

Pitääkin testata jos sattuisi mitat ja napaisuus sopimaan. Kyllä tuo akku taisi herätä henkiin todella pitkän latauksen jälkeen, saa silti olla tuo pikkuvalo varalla.

Grand
31.10.2024, 18.43
Lupine on nyt vuoden verran ollut käytössä. Hyvin on pelittänyt, ei valittamista. Vaikka valokeila tässä mallissa on kapea, se on meikäläisen ajoihin pääkaupunkiseudulla riittänyt oikein hyvin.
Pari kertaa valaisin on pudonnut kovalle alustalle, mutta ei mitään havaittavaa vahinkoa ole tullut.Verrokkina marketin valaisin, joka pudottuaan kerran maahan lopetti toimintansa saman tien. Kertoo laadusta.

paaton
04.11.2024, 21.08
Onko tuosta nitcore 35 lampusta kokemuksia?

https://www.valostore.fi/fi/tuote/pyoranvalo_nitecore_br35?srsltid=AfmBOopT2ni2SMvb3 8Hrqpkktm0xgnAaJyc-09AEVQaUd2vNuSSstq7e

Ei kyllä osaa enää elää ilman diginäyttöä, josta näkee suoraan akunkeston kullakin tehoasetuksella. Tuossa nitcoressa olisi näemmä myös yhden napin takana lyhyt ja pitkä, sitten vielä selkeät + ja - napit tehonsäätöön.
Oikeastaan vaikuttaa vähän liiankin hyvältä. Pakko tuossa joku on olla vialla?

Kävisikö tämä joka suoraan fenixin telineeseen? Vähän saman näköinen kisko.

paaton
04.11.2024, 21.10
Tuossa kovettu pyörän valo , https://www.valostore.fi/fi/tuote/pyoranvalo_moon_rigel_enduro?ads-perf-max-own&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwsc24BhDPARIsAFXqAB2seLL_fQXDP9kRV0VM 7TgACHKaL3ItTMFh5y8lcCDJc0ngFtNpLzgaAsMgEALw_wcBte hoa löytyy myös maasto ajoon. Hiukan mutkikas ensin alkuu käyttää mutta muuten timantti valo ja akkukin kestää.

Mulla on tämä edelleen laatikossa. Liian mutkikas omalle järjelle. Alkuperäisellä telineellä ei myöskään voi tiltata valoa lainkaan, eli tuolla sokaisee kaikki.
Maastoon kyllä toimiva.

arctic biker
04.11.2024, 21.30
Frontclick on avain tähän. Noin 10EUR on kypärän puolen setti ja jos ei Pikossa ole valmiina tätä toista kappaletta niin vähän lisää.

Ainiin, olisi yksi Piko 4 valopää ylimääräisenä sopuhintaan frontclick:llä..

Frontclick on ja akulle oma mikäsen nimi onkaan.

Situm
04.11.2024, 22.25
Fastclick on se akkukiinnikkeen nimi kypärään

S_tara
05.11.2024, 17.37
Teknisissä tiedoissa kerrotaan "lähivalosta", onko jommassa kummassa valaisimessa valokuvio leikattu, jotta ei sokaise vastaantilijaa?
- Moon Rigel Enduro 2600lm
- Nitecore BR35 1800lm, 2024

Ynnykkä
05.11.2024, 17.43
Osaako kukaan sanoa mitä vastaa tällä hetkellä Bike24 tarjouksessa olevan Trelock LS 660 I-GO VISION LITE Set - black etuvalon 80luxia lumeneina? Minulla on vanha Radon high power 2 led etuvalo jossa erillinen akku. Tänä vastaa 2200 lumenin lamppua. Onko tarjouslampulla tehoja verraten tähän? https://www.bike24.com/p2382717.html

paaton
05.11.2024, 20.30
Teknisissä tiedoissa kerrotaan "lähivalosta", onko jommassa kummassa valaisimessa valokuvio leikattu, jotta ei sokaise vastaantilijaa?
- Moon Rigel Enduro 2600lm
- Nitecore BR35 1800lm, 2024

Täällä ei kukaan lue edellisen sivun juttuja. Mutta siis yritin tuosta nitcoresta kysellä.

Moon Rigelit ovat valokuvioltaan ihan paskoja kelveille. Mulla on tuo isompi ja pienempi malli. Kummatkin periaatteesa hyviä valoja, mutta tosiaan valo ei vaan riitä märällä assulle muuta kuin tosi isolla teholla tuon joka suuntaan tohottavan hajavalon vuoksi.
Valkeassa metsässä toimivat hyvin. Isommassa Moon Rigelissä käyttölogiikka ihan kaamea.

Nitcoressa ei kyllä käsittääkseni ole myöskään mitään kunnollista linssiä, joka heijastaisi valon oikein. Se alempi valohan on vaan sen lipan alla. Jos tuon kääntää sopivasti maata kohden, niin ei ehkä häikäise kovin pahasti, mutten oikein jaksa uskoa että siltikään toimii kunnon valoja vastaavasti. Siis että riittävän pienellä teholla sitä kirkasta valoa tulisi oikeaan kohtaan. Nitcoressa olis kyllä muuten tosi kivan tuntuinen käyttölogiikka. Yhdellä napilla vaihto lyhyelle/pitkälle ja + - napeista tehon säätö.
Lisäksi mukana on akunkeston näyttö minuutteina. Ei oikein tule enää toimeen ilman tuota.

S_tara
05.11.2024, 20.47
^
Asia selvisi, kiitän!

Kulkuri
06.11.2024, 07.57
Osaako kukaan sanoa mitä vastaa tällä hetkellä Bike24 tarjouksessa olevan Trelock LS 660 I-GO VISION LITE Set - black etuvalon 80luxia lumeneina? Minulla on vanha Radon high power 2 led etuvalo jossa erillinen akku. Tänä vastaa 2200 lumenin lamppua. Onko tarjouslampulla tehoja verraten tähän? https://www.bike24.com/p2382717.html

Fahrradbeleuchtung-info -sivuston mukaan valovirta on 197 luumenia suurimmalla teholla. Kyllä silläkin moni pärjää, jos valon optiikka on kunnossa, kuten tuossa Trelockissa on.

Testbericht: Trelock LS 660 (https://fahrradbeleuchtung-info.de/testbericht-trelock-ls-660)

arctic biker
08.11.2024, 23.29
Jos on vain yksi kunnon lamppu ja ajo sileitä teitä niin kumpaan kypärään vai ohjaustankoon kiinni?

Kuminauha
09.11.2024, 08.56
Tankoon. Ite oon nyt ajellu tän "valokauden" työmatkoja magicshinen evo 1300 valolla ja ollut hyvin tyytyväinen tohon. Tarkasti rajattu valokuvio, langaton kake, ei vilkkumoodeja jossei halua. Tehoakin "pitkillä" irtoaa ihan tarpeeksi.

navajokoira
09.11.2024, 10.15
Olen tässä miettinyt Ravemen PR-sarjan etuvaloa työmatkapyörään. Kaikissa tämän sarjan malleissa on leikattu valokeila teillä ajeluun, ja erillinen ”pitkät päälle” moodi maastoajoon tai hätätilanteisiin. Hätätilanteita varten sen saa aina päälle yhtä nappia (pitkään) painamalla, sekä lampun rungosta että kaukosäätimestä.

PR1400 malli on tehokkain, jossa mukana tuleva kaukosäädin on johdollinen. Aikaisempien omistamieni valojen perusteella tiedän, etten jaksa irroittaa ja kiinnittää kaukosäädintä joka päivä, vaan haluan jättää sen tankoon. Kuvittelisin, että tehokkaampien mallien johdottoman kaukosäätimen patteri ei välttämättä nauttisi elämästä ulkokatoksessa läpi Suomen talven. Toisaalta en sitten tiedä onko johdollista kaukosäädintä kovin fiksua kytkeä kiinni esim. sateella.

Onkohan keskuudessamme kokemusasiantuntijoita? Verrattuna muihin valoihin samoilla ominaisuuksilla (esim. yllä mainittu Nitecore)? Vahvaa mutua aihepiiristä? :)

arctic biker
11.11.2024, 10.56
Kuvittelisin, että tehokkaampien mallien johdottoman kaukosäätimen patteri ei välttämättä nauttisi elämästä ulkokatoksessa läpi Suomen talven.@navajokoira

Ehken tyyppiä 2032 niin kyllä se ainakin yhden talven kylmäsäilytystä kestää.

Wally-The-Wicked
13.11.2024, 16.19
Syksyllä 2023 sain XXL:ltä hyvityksenä vaihdossa tuollaisen valosetin, kun alun perin 12/2022 ostetun valosetin etuvalo lakkasi toimimasta.

XXL | Bits Maxi Led light set USB, LED-valosarja, pyöränvalot | 29,99 € (https://www.xxl.fi/bits-maxi-led-light-set-usb-led-valosarja-pyoranvalot-musta/p/1220567_1_Style)

Se oli puolison pyörään kytkettynä kevään, kesän ja syksyn ajan ulkona taivasalla, eikä kumpikaan valo osoita enää elon merkkejä saati latautumista. Ilmeisesti noita olisi hyvä säilyttää sisällä ja ladattuna, kun eivät ole pidempään aikaan käytössä?

Tuota kyseistä mallia ei ole saatavana, joten korvaava olisi varmaan tämä

(https://www.xxl.fi/bits-mega-led-light-set-usb-led-valosarja-pyoranvalot-musta/p/1220566_1_Style)XXL | Bits Mega Led light set USB, LED-valosarja, pyöränvalot | 19,90 € (https://www.xxl.fi/bits-mega-led-light-set-usb-led-valosarja-pyoranvalot-musta/p/1220566_1_Style)

Onko tuon hintaluokan valoilta lupa odottaa pidempää käyttöikää jos niitä säilyttää yhtään paremmin? Käyttö olisi nykyisin satunnaista pyöräilyä.
Toisaalta kypärävalon hyvä puoli olisi, että se olisi ainakin kotona ollessa sisällä lämpimässä ja helposti ladattavissa.

tchegge_
14.11.2024, 05.28
Olen tässä miettinyt Ravemen PR-sarjan etuvaloa työmatkapyörään. .

Onkohan keskuudessamme kokemusasiantuntijoita? Verrattuna muihin valoihin samoilla ominaisuuksilla (esim. yllä mainittu Nitecore)? Vahvaa mutua aihepiiristä? :)

Mulla on PR1600 Bluetooth kaukosäätimellä. Ihan ok lamppu.

Itseä ehkä eniten siinä tökkii se että kun vaihtaa "pitkien" ja "lyhyiden" välillä niin se menee aina tehokkaimpaan moodiin. Parempi olisi jos se osaisi vaihtaa suoraan siihen mikä oli valittuna.

Vanhaan pyörään upotin sen kaukosäätimen sramin kahvan sisäsyrjään missä se ei ollut niin muhku. Nyt kun liisari niin en viitsi puukottaa sitä ja hihna häiritsee henkisesti. Tämä siis droppitangolla.

Itse säilytän pyörää sisällä niin patterin hyytyminen ei ole ollut ongelma.

Sent from my Takapalk

Boot
02.12.2024, 10.25
Onko antaa vinkkiä satulakiskoihin kiinnitettävästä takavalosta? Hissitolpan kanssa ei oikein putkikiinnitteinen toimi tolpassa ja rungossa jää renkaan taakse piiloon läskissä.

JackOja
02.12.2024, 10.31
Lupine Rotlichtiin on tarjolla kiinnike siihen tarkoitukseen.

https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/lupine-rotlicht-takavalon-kiinnike

Copilot
02.12.2024, 10.41
Saako noita Rotlichtejä enää mistään?

JackOja
02.12.2024, 10.45
On niitä Lupinen omassa kaupassa tarjolla. StVZOlla ja ilman.

EDIT: eiku punaista palleroa näyttää.
EDIT2: Höh, miksi näin?
EDIT3: Ahaa: "We are already working on ROTLICHT 2.0. This is expected to be available by early summer 2025."

Copilot
02.12.2024, 10.48
Käsittääkseni uusi malli tulossa tai jotain.

Joku tollainen on ainakin esillä https://www.lupine.de/produkte/r%C3%BCcklicht/c14-mag

Kupla
05.12.2024, 18.26
Torilta löytyi halpa Fenix BC35R (https://www.fenixvalaisimet.fi/pyoranvalo_fenix_bc35r), joten nyt on kokoelma täydellinen. Siinä on rajattu keila, vähän isompi valoläikkä keskellä ja hieman 25R:ää keltaisempi värisävy, täydellinen vauhdikkaampaan ajeluun hiekkateillä. Ei ihan ehkä 150€ arvoinen miksikä se varmaan poistuikin valikoimasta, mutta nyt oli hinta-laatu kohdallaan. En keksi mihin tässä kaukosäädintä tai hälyä tarvitsisin, sillä olisi ehkä saanut ratkaisevat eurot hinnasta pois. BC25R on edelleen mielestäni paras kaupunkiajeluun ja BC30R maastoon+kaukovaloksi.

Tuli sitten testattua varaosapalvelukin ekalla käyttökerralla. Ketju rutisi, mutten viitsinyt siisteimmillä hanskoillani säätää likaisia kiristimiä pakkasessa. 35km meni hyvin, sit kotipihalle kääntyessä putosi ja siitä kuski voltilla tangon yli pyörän seuratessa perässä. Ketju piti kiristää jo talvirengasta vaihtaessa, mutta yllärilämpimät siirsivät huoltoa parilla viikolla... Kotona ärsytti kun lampun kiinnityskisko (https://www.fenixvalaisimet.fi/pyoranvalot_tarvikkeet/kiinnityskisko_fenix_bc30v2_bc35r) hajosi, ihan kuin siihen olisi tarkoituksella tehty lisäreiällä "sulakekohta" ja ruuvinkolot jotka irtoavat ilman että itse lamppu kärsii. Lopulta kun pari päivää ihmettelin miten ei solisluu katkennut ja näin miten isot kolot lampun alumiinirungossa oli, ei ollut ihan pienimmät pannut kun yli 100kg sen lampun päälle jysähti. Uuden kiskon asennuksessa meni alle minuutti, joku alibabavalo olisi varmaan ollut SER-kamaa.