PDA

Näytä tavallinen näkymä : Syksy tulee, valoa!

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 [11] 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45

kykloman
14.11.2008, 16.23
Hmm, eikö sitten kannattaisi jo ostaa Oikea Valo (tm), jos kerran noita taskulamppuja pitää olla kassillinen?

No niin mutku HALVALLA SAA niin PITÄÄ OSTAA :D :D

Matso
15.11.2008, 00.32
Lupinen osalta hintaa nostaa (uuden teknologian lisäksi) se, että pakkausta myöten kaikki vaikuttaa olevan "viimesen päälle"; koko setti siistissa ja tukevassa vetoketjuboxissa, kaapelit laadukasta ei-jähmettyvää materiaalia, Li-Ion akku ja itse lampun mekaaninen rakenne vaikuttaa tukevalta. Kaikki tuo maksaa, eikä voi olla näkymättä hinnassa... varsinkin, kun ei kai noita saa maailmaan miljoonia kappaleita myytyä.

Aamen. Varsin vakuuttavaa on Lupinen jälki ja ei voi toistaiseksi ostosta moittia, vaikka kunnon syyspimeää maastolenkkiä ei ole vielä ees kokeiltu...

Oma tuli Suunnistajan kaupan kautta Tesla X versiona (360e) + kypäräkiinnike (26e). Tampereelta näitä löytyy siis ihmeteltäväksi Sammonkadulta.

mutanaama
15.11.2008, 00.42
Sori, koitin olla vitsikäs. Kyllä tämä MTE SSC P7 ihan aito hongkongin himmeli on. Eilen töyssyn jälkeen valovirta katkesi ja palautui kun hiukan höllensin takaosaa hiukan. Akun kestokin selvisi eilen illalla polkiessa: 1 h 50m ja valoteho hävisi kuin veitsellä leikaten.

Ei kyllä mä ymmärsin, ja arvostin oikeaa näkemystä.:D. Ne on muuten vinkeitä pelejä, mittasin virran sekä suojatulla että suojaamattomalla akulla, ja tulokset oli 1A ja 1,2A, eli ei ihme jos patteri kestää

Luu
15.11.2008, 22.59
Muutamana iltana olen ajellut noin tunnin lenkkejä poluilla P7 lampulla http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12623
Valoa on todella riittävästi ja lamppu on toiminut moitteetta kunhan peräpäätä ei väännä liian tiukalle. Virtaa imaisee akusta 2A. http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5790
Juotin toisen pienen vastuksen alkuperäisen rinnalle jolloin arvoksi n.2 ohmia,virtaa ottaa 0,5 A
kohtalaisesti valoa, ehkä sopivasti lumikeleille
Laturina sku.6105

m e r k s
16.11.2008, 10.46
mikä on tämän hinta euroina...
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12623

39.96 USD in EURO (http://www.google.fi/search?q=39.96+USD+in+EURO) = 31.3 €

maitorahka
16.11.2008, 17.06
Eikö tuo ole aika hyvä lamppu hintalaatusuhteeltaan?

Seuraava porras on varmaankin saada lamppu ilmatteeksi. Eli halvemmalla ei ainakaan enemmän valoa saa, pikkaisen lisää niin saa esim. fenixin mutta kyllä tuo tuollaisenaan fillarikäyttöön on parempi.

Turboankka
16.11.2008, 17.27
On se ihan hyvä, kyseessä on kuitenkin ihan aitoa kiinansälää, joten huonolla tuurilla saat huono kappaleen. Kaupunkiajoon toi on myös turhan kirkas, sinulle voisi olla käyttökelpoisempi joki 1 ledin lamppu, tuossa on käytännössä 4 lediä.

Asiasta toiseen, troh tai joku muu näistä paremmin perillä oleva, mikäköhän mahtaisi olla sopiva vastus tuolle P7:lle jotta ulos tulee ehkä 10% valotehosta? Miten käytännössä juotan paketin kasaan, kun laitan sen AMC7135 2.8A ajurin, jahka se nyt joskus tulee, sekä on/off/on kytkimen. Haluan täyden tehon ja tommosen pikkutehon siirtymille.

Akun miinusjohto kiinni lampun runkoon? Plussa kytkimen off jalkaan, AMC7135 toiseen jalkaan ja vastus toiseen jalkaan, pitääkö toi vastuksellinen kytkentä vetää jonnekin lampun luo kiinni, vai voiko sen liittää ihan siitä kytkimen läheltä tohon samaan piuhaan joka menee regulaattorille?

Tieto varmaa löytyis tästä topicista, mutta haku on vähän rampa tän suhteen kun MTE, P7 ja SSC on kaikki liian lyhyitä hakusanoja.

Mulla ois muuten ylimääräisenä käyttämätön 3.7V/6.6Ah li-ion akku jos joku kaipaa. Päädyin hankkimaan vähän lisää enelooppeja kun niille on käyttöä muissakin harrastuksissa.

troh
16.11.2008, 18.10
troh tai joku muu näistä paremmin perillä oleva, mikäköhän mahtaisi olla sopiva vastus tuolle P7:lle jotta ulos tulee ehkä 10% valotehosta? Miten käytännössä juotan paketin kasaan, kun laitan sen AMC7135 2.8A ajurin, jahka se nyt joskus tulee, sekä on/off/on kytkimen. Haluan täyden tehon ja tommosen pikkutehon siirtymille.

Paha sanoa mitään näistä AMC7135-kytkennöistä, kun en ole ikinä sellaista kokeillut. Jos meinaat laittaa kytkimen, jossa toinen puoli ajaa LED:iä AMC7135-driverin läpi ja toinen puoli vastuksella vajaatehoa, niin sitten voisin veikata vastuksen arvoksi jotain 10ohm paikkeilla. Nuo vastukset on kun aika halpoja, niin osta useampia vastuksia ja valitse sopiva yhdistelmä kokeilemalla. Esim 4.7ohm x 5 luulisi olevan riittävä "kokeiluerä".

P7:n virtaa voi himmentää sinne 1A tasolle saakka ja silti lamppu näyttää ulkopuolisen silmissä kirkkaalta. Itselle se on kuitenkin jo himmeä verrattuna 2A virtaan. 0.2A:kin saa tiehen valoläiskän; piene ja himmeän, mutta kuitenkin. Ja siirtymillehän se riittää.

Turboankka
16.11.2008, 19.05
Ok, jonnekkin tonne sitä arvoin. Kyselen näitä näköjään vahingossa väärässä topicissa, joten jatko kysymys tuolla tee-se-itse topicissa.

Jauno
16.11.2008, 20.04
Terve kaikille.
Valaisin käyttöön soveltuvien litium-ion akkujen kysyntä kasvaa suomessa, tarjonta myös sekä koti- että ulkomailta, mutta valitettavasti niiden turvalliseen käyttöön liittyvä elintärkeä (=kirjaimellisesti ja kuvainnollisesti) tieto ei välttämättä seuraa ikinä perässä.

Siispä pistin pystyyn oman nettisivun johon tuon valaisintietouttani esille sitä mukaa kun ehdin ja katson aiheelliseksi, mutta prioriteetti numero ykkösenä laitoin sinne koostamani tietopaketin koskien litium-ion akkujen käyttöä. (http://kotisivuni.org/sites/jauno/index.php?pid=2)

Suosittelen lämpimästi lukemaan kaikille nykyisille ja tuleville li-ion käyttäjille.
Se on pitkä, mutta toivon mukaan palkitsevan.

Mahdolliset palautteet ja kommentit, ruusut tai risut kannattaa esittää yv:nä tai sivulta löytyvän sähköposti/palaute ominaisuuden kautta koska en ehdi enkä siksi toistaiseksi halua seurata tätä foorumia, kesäisestä fillarointi harrastuksestani huolimatta.

Minulla on ihan tarpeeksi "työnsarkaa" muita foorumeita seuratessani liittyen valaisimiin ja täälläkin tuntuu olevan ihan tarpeeksi tietoutta ilman minuakin ;)

Mutta tämän li-ion asian suhteen kannan erityistä huolta koska kyseessä on kuitenkin ihmisten henki ja terveys..

Valoisaa vuodenjatkoa...

walesi
18.11.2008, 12.02
Pääsin eilen tekemään pienen lenkinpoikasen Teslan kanssa. Koettuna valo on imho vielä pistemäisempi kuin kuvien perusteella olisi pääteltävissä. Hajavaloa on kuitenkin kotitarpeiksi. Yhden ledin/heijastimen systeemeissä on rajoituksensa. Laitteen tekninen toteutus on muuten varsin asiallisen oloinen. Kyllä tuolla pimeässä näkee ja tulee nähdyksikin.

Fillarimies
18.11.2008, 20.19
Hitto,että niillä kestää siellä fenixillä lähettää se pirun valasin tänne rovaniemelle. Ja siis fenixvalasimilta tilasin.. Murrr..

Nappulakenka
18.11.2008, 20.31
Hitto,että niillä kestää siellä fenixillä lähettää se pirun valasin tänne rovaniemelle. Ja siis fenixvalasimilta tilasin.. Murrr..
Milloin tilasit? itselläni meni muistaakseni 2 päivää

Fillarimies
19.11.2008, 22.13
Hmm.. Mikähän päivä se oli.. Meni siinä ainaki 4 päivää ja viikonloppu välissä:(
Mutta ei sekään tietenkään huonosti oo sinänsä. Nyt ne lamput sitten tuli.

Aika hyvä valoteho tuossa LD20 Q5.. 2. teho riittää hyvin pyörätielle ja miksei 1.tehokin. Turboteholla näkee jo tosi hyvin. Ja varsinki kun on lunta niin se teho riittää tosi hyvin. Ehkä syksyllä saattais kaivata lisätehoa kun on maa vielä sula. Lampunrungon viimeistely on hyvä.
Pientä miinusta annan kyllä tuosta puhtaudesta. Linssin sisäpuolella on pölyä ja jotain pientä valkoista hiukkasta. Ei sillä varmaan väliä oo, mutta ois se mukava jos se ois puhdas.

No en ala sen takia aukomaan tuota.

Pitää testata vielä tuo vedenpitävyys, mutta uskoisin että hyvin se pitää vettä, kun oli niin tiiviin oloinen rakenne.

Hintaisekseen lampuksi varsin toimiva.

Arvosanaksi (1-10) 9:)

yypy
19.11.2008, 22.15
Pitää testata vielä tuo vedenpitävyys, mutta uskoisin että hyvin se pitää vettä, kun oli niin tiiviin oloinen rakenne.
Mulla on se edellinen malli ja se kestää vettä upotettunakin.

Tube
19.11.2008, 22.30
Tilasin kanssa Fenixin LD20 ja Bikemountin. Ja yllättäen oli bikemountit loppu, täydennys erä tulee kuulema kahen viikonkuluessa.:mad: Viikko mennyt tilauksesta ja olisi kyllä jo lampulle käyttöä...

kervelo
20.11.2008, 09.37
Tuohan olisi hyvä vaihtoehto hätävaloksi niille lenkeille, joille ei kunnon valoa tule mukaan otettua. Noin pieni valo kulkee helposti taskussa tai vaikka kypärässä. Onko tuo valo pelkkä huomiovalo vai näkeekö sillä sen verran eteensä, että löytää maantieltä kotiin?

Oma Flea tuli eilen postissa ja ensivaikutelma on hyvä. 17 grammaiseksi ladattavaksi ledivaloksi valotehoakin tuntuu löytyvän yllättävän paljon. Käyttöajaksi lupaillaan kolme tuntia (kuusi tuntia vilkkumoodissa, jos sellaista sattuisi joku käyttämään). Täytyypä viritellä mukaan lenkille ja laittaa tänne sitten parempia kommentteja.

http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Full/29539.jpg
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=29539

M.S
20.11.2008, 09.58
Eilen vastaantulija käänsi suoraan päälle, syynä oli "liian kirkas valo, ei nähnyt, että siellä tulee pyörä".

Kaikkea sitä... Pitänee tarkistaa P7 valojen suuntausta vähän alaspäin.

kykloman
20.11.2008, 12.41
Eilen vastaantulija käänsi suoraan päälle, syynä oli "liian kirkas valo, ei nähnyt, että siellä tulee pyörä".

Melko huolestuttavaa logiikkaa.

No, P7 kypärävalon kanssa saa kyllä olla kyllä tarkkana ettei vahingossa sokaise muuta liikennettä. Tämän tajusin itse kun satuin valo päällä vilkaisemaan poliisiautoon päin ja sillä sekunnilla hidastivat selvästi vauhtia. Eli taajamassa ne kypärävalot sitten himmeälle, tai tulee pian Lauantai-illan Pamppua & Putkaa Pyöräilijälle(tm)

Fillarimies
20.11.2008, 14.17
Tilasin kanssa Fenixin LD20 ja Bikemountin. Ja yllättäen oli bikemountit loppu, täydennys erä tulee kuulema kahen viikonkuluessa.:mad: Viikko mennyt tilauksesta ja olisi kyllä jo lampulle käyttöä...
Joo, mullekki ilmottivat vasta just ennen kuin olivat lähettämässä että telineet on loppu. No muutin tilausta ja tilasin vain lamput.

Joo, ei kyllä tuota LD20 pysty pitämään taajamassa kuin alle puolella teholla. Muuten alkaa ihmiset ihmettelemään, että mikä juna sieltä tulee:D

Kaitainen
20.11.2008, 14.23
Melko huolestuttavaa logiikkaa.

No, P7 kypärävalon kanssa saa kyllä olla kyllä tarkkana ettei vahingossa sokaise muuta liikennettä. Tämän tajusin itse kun satuin valo päällä vilkaisemaan poliisiautoon päin ja sillä sekunnilla hidastivat selvästi vauhtia. Eli taajamassa ne kypärävalot sitten himmeälle, tai tulee pian Lauantai-illan Pamppua & Putkaa Pyöräilijälle(tm)

Odotan innolla,koska aletaan yleisesti suuren massan keskuudessa vinkumaan pyöräilijöiden liian kirkkaista valoista.

Proj.nro
20.11.2008, 14.26
Odotan innolla,koska aletaan yleisesti suuren massan keskuudessa vinkumaan pyöräilijöiden liian kirkkaista valoista.

Se hetki ei ole kaukana.. koiratkin kohta pelkää liian kirkkaita lyysejä ja autoista rapisee maalit kun valonsäteet raiskaa peltilemhää. Sen jälkeen tulee vaihe, että liian kirkkaat valot vievät liikaa sähköä ja tarvitaan kolme uutta ydinvoimalaa akkujen lataamista varten.
Mut aurinkolasit auttaa :cool:

jomppa
20.11.2008, 14.44
Kannattaa myös muistaa että se ei välttämättä ole mukavaa saada tuollaista valoa silmiin pimeässä. Joillakin saattaa laukaista migreeninkin liian kirkas välähdys.

Kun sen valon suuntaa oikein, ei pitäisi muille olla mitään haittaa. Kypärävalolla tosin voi vahingossa sohaistakin väärään suuntaan.

pethe
20.11.2008, 19.08
Jep, LockBlock ratkaisi mun Fenix-kiinnitysongelmat. Vekotinsuunnitteljatkin saisivat muistaa sen K.I.S.S -säännön. Nyt kun tämä paha yskä loppus ja pääsis vielä ajeleenkin.

Ommik
20.11.2008, 19.42
Olen ollut havaitsevinani, että kun Lupinen kypärävalon kanssa vilkaisee sivutieltä tulevaa autoilijaa silmiin, niin saa hyvän katsekontaktin ja antavat vallan sopuisasti tietä :D

kykloman
20.11.2008, 23.13
Olen ollut havaitsevinani, että kun Lupinen kypärävalon kanssa vilkaisee sivutieltä tulevaa autoilijaa silmiin, niin saa hyvän katsekontaktin ja antavat vallan sopuisasti tietä :D

Eikös me just sovittu.... :rolleyes:

Mikko
21.11.2008, 10.17
Kyllähän niitä häikäisijöitä alkaa valaistuilla pyöräteillä tulemaan vastaan. Jos on taitoa/rahaa rakentaa/ostaa kunnollinen lamppu, luulisi siitä löytyvän myös se himmeämpi teho. On tietenkin eri asia, jos haluaa elvistellä.

järppä
21.11.2008, 11.01
Tjoo, mulla on tapana polttaa ledivaloa 0.25W minimiteholla noilla valaistuilla pyöräteillä. Hyvin näkee ja näkyy, kun muistaa varoa etenkin keltavalokylttisiä ammattiautoilijoita. Pimeämmissä paikoissa ja joillakin valikoiduilla reisteysalueilla tulee valittua ~puoliteho, jotta itse näkee ajaa tai jotta näkyisi vähän paremmin. Jos havaitsen että vastaan tulee pimeä fillari, laitan kyllä täydet 22W :rolleyes:

vee
21.11.2008, 11.14
Muutamasta kuolemaan johtavasta kolarista selvinneenä, (syy autoilijan tupla tai tripla ylinopeus) poltan aina täysillä tehoilla. Ei ainakaan tarvi sanoa, etten nähnyt:mad:
Tekis välillä mieli laittaa 50Wattinen Polarion eteen ja 40W taakse punaisella suotimella:cool:

petteri__k
21.11.2008, 12.43
Hankkikaa jokainen nyt viimeistään kunnon valot pyörään! Autoilijat tuntuu olevan täällä hämeessä ainakin ihan hulluja! Päälle puskevat koko ajan, ja ei ne jaksa odottaa että tuulilasista jotain näkis. Tälläviikollakin kääntyi ~40v nainen suoraan eteen, ajoin suojatiellä. Oli taas niin lähellä, että hyvä kun henkikulta säilyi. Eikä tietenkään edes pysähdytä, vaan autoilija jatkoi matkaansa.

Ei kannata turhaan paristoja säästellä. Tee säästöt jostain muusta. :)

JH_
21.11.2008, 12.44
Jos havaitsen että vastaan tulee pimeä fillari, laitan kyllä täydet 22W :rolleyes:

Jostain syytä minun valot kääntyy tarkkailemaan pimeitä pyörälijöitä ja heidän namaanilmeitä hyvinkin tarkkaaan.

Tmh
21.11.2008, 13.33
Nämä nykypäivän tehokkaat ledivalot (Lupine yms. 500lm --> ) alkaa olemaan jo sen verran tehokkaita, että on erittäin hyvä käyttää niitä kuin auton valoja. Kun vastaan tulee joku niin laittaa suosiolla pienemmälle teholle. Aivan kuin autolla vaihtaa lyhkäsille. Oli se sitten auto, kävelijä tai pyöräilijä. Jokainen tällaisen valon omistaja voi koittaa laittaa fillarinsa nojaamaan johonkin ja kävellä jonkin matkan päähän katsomaan sitä valoa suoraan. Se todellakin häikäisee ja paljon.

Itse olen joskus saanut heikosti valaistulla kevyenliikenteen väylällä lenkkeilijältä huomautusta liian kirkkaasta valosta. Samoin on poluilla koiran ulkoiluttajat maininneet asiasta. Nykyään napsautan valon suosiolla pienemmälle teholle kohtaamistilanteissa.

Mika Nieminen
21.11.2008, 13.40
Nämä nykypäivän tehokkaat ledivalot (Lupine yms. 500lm --> ) alkaa olemaan jo sen verran tehokkaita, että on erittäin hyvä käyttää niitä kuin auton valoja. Kun vastaan tulee joku niin laittaa suosiolla pienemmälle teholle. Aivan kuin autolla vaihtaa lyhkäsille. Oli se sitten auto, kävelijä tai pyöräilijä. Juuri näin.

Proj.nro
21.11.2008, 13.45
Ei toki ole kohteliasta sokaista vastaantulijoita, mutta eikai kukaan tarkoituksella katso suoraan valoon? Auton lyhyet valot on kirkkaammat kuin moni pyörävalo ja niidenkin kanssa eletään.

Mikko
21.11.2008, 13.51
Eipä auton lyhyet valot häikäise yhtään verrattuna rupuiseenkin pyörän tuikkuun, joka on suunnattu päin.

Proj.nro
21.11.2008, 13.58
Eipä auton lyhyet valot häikäise yhtään verrattuna rupuiseenkin pyörän tuikkuun, joka on suunnattu päin.

Jos valo on tangossa ja silti osoittaa vastaantulijan lärviin, on se väärin suunnattu. Yllämainittu voi toteutua käytännössä siis vain kypärävalon kanssa, vaatii siis käyttäjältä vastuullisuutta.

xcakke
21.11.2008, 14.33
Jos valo on tangossa ja silti osoittaa vastaantulijan lärviin, on se väärin suunnattu. Yllämainittu voi toteutua käytännössä siis vain kypärävalon kanssa, vaatii siis käyttäjältä vastuullisuutta.
Ei se oikeastaan mene ihan noinkaan. Ainakin Tampereella noi pyörätiet on välillä sellaista kumpuilevaa syheröä, että silmiin voi tuikkia oikein suunnatulla lampulla, kuten itse sain tossa alkuviikosta kokea (vastaanottavana osapuolena). Ja kyllähän noista lampuista aika paljon sitä hajavaloakin lähtee ympäristöön spotin ulkopuolelle (ja erityisesti yläpuolelle), mikä pimeällä kevyenliikenteen väylällä pidempään tarponeelta tuntuu varmasti aika häikäisevältä. Autojen lähivaloissa on valokuvio voimakkaasti rajattu korkeussuunnassa, joten niissä ongelmaa ei samassa mittakaavassa ole.

Izoard
21.11.2008, 18.38
Kun vastaan tulee joku niin laittaa suosiolla pienemmälle teholle.

Samaa mieltä. Tulipa tässä vähän aikaa sitten vastaan juoksijakin, jonka otsalamppu häikäisi varmasti jokaista vastaantulijaa. Paikkana oli valaistu ulkoilutie, joten hieman tarpeettomalta valon poltto tuntui. Vai olenkohan vain kateellinen kun joku juoksee omaa perus-Miragea kirkkaammalla lampulla?:D

Shimaani
21.11.2008, 20.50
Ei varmaan kestä kauaa ku fillaristeille aletaan myydä turvavaloa jolla ei nää ja joka ei häikäise - vähän niinku ääntä päästämätön piarutyyny ujolle pilailijalle.

ttr
21.11.2008, 21.34
Hope4 on mukavaa lenkkiseuraa. Valoa on senverran, että melkein pysyy tie sulana edessä:D. Tosin autoilijat eivät Tampereella silti huomaa, mutta siihen ei taida minkäänlainen valo riittää...

Proj.nro
22.11.2008, 20.17
Vaikka olekin puolustellut riittävää valoa fillariin, on otettava askel taakse.. :o 50m päästä tarkasteltuna MTE P7 lamppu on täysteholla aivan hillittömän kirkas, jumalaton tulipallo jonka takaa ei ihmistä näy. Puolitehollakin se on todella kirkas. Häikäisee sekin. Voin siis suositella tutustumaan omaan valoon etupuoleltakin.. Ja suuntaus on syytä vääntää riittävän alas. EN edes uskala kuvitella miltä näyttää joku Lupinen huippuvehje :eek:

Shimaani
22.11.2008, 20.27
Viimeks eilen mulle kerrottiin että mun Ponu™ on kirkkaampi kuin autojen valot. Sopii mulle koska fillarilla ilman peltikuorta liikkuvana mun pitää näkyä siellä peltilehmäin seassa. :)

Plus
22.11.2008, 21.39
EN edes uskala kuvitella miltä näyttää joku Lupinen huippuvehje :eek:

Kotikulmilleni eksyneen, jumputtavan amisauton sisälle ahtautuneet teinit olivat äänistä päätellen melkoisen vaikuttuneita kun käänsin kypärävaloa ohi ajavan auton sisälle... :D

ari_kroolaa
22.11.2008, 22.27
Tilasin kanssa Fenixin LD20 ja Bikemountin. Ja yllättäen oli bikemountit loppu...

Taisin viedä sinulta sen Bikemountin, koska ostin Fenix Ld20:n ja 2 kpl niitä pyöräkiinnikkeitä noin 3 viikkoa sitten. Kiinnikkeetkään eivät ole ihan halpoja, jotain 13 euroa/kpl.
Minulla on nyt 3 etuvaloa kiinni yht'aikaa, 2 ei mitenkään tehokkaita. Vaihdoin uuden polttimon Bastan napadynamolamppuun, ja sekin toimii taas. Halogeenipolttimosta olen huomannut, että voi hyvinkin pitää paikkansa väite, että kesto on vain 100 tuntia.

Tube
22.11.2008, 23.07
Taisin viedä sinulta sen Bikemountin, koska ostin Fenix Ld20:n ja 2 kpl niitä pyöräkiinnikkeitä noin 3 viikkoa sitten.
Saattoi olla:). Tilasin sen 12. päivä tätä kuuta ja ei oo tullu. Ens viikolla varmaan tulee, keskiviikkona menee 2 viikkoa umpeen. Jos ei ens viikol oo tullu nii sit kyllä lähtee spostia fenixille...

random5
23.11.2008, 22.52
Noniin, nyt kun olen tuohon Smartin munanvalkuaiseen (Egg White) tutustunut tarkemmin niin sehän rupesi kiinnostamaan. Mites tämä 1W CREE-ledi pärjää muita saman hintaluokan laitteita (lähinnä Fenix L2D) vastaan? Kokemuksia?

Pexi
28.11.2008, 17.08
Lupine Tesla käyttöraporttia pukkaa:

Luvattu 3 h toiminta-aika täysteholla vaikuttaa liioittelulta. Vajaan tunnin ajo +/- 5 asteen kelissä riitti sytyttämään akun varauksen punaisen merkkiledin, eli silloin kai siirryttiin "varatankille". Tosin vedin kyllä varatankilla sellaiset 20 minuuttia ja vieläkin oli täysteho päällä.

yypy
28.11.2008, 17.42
Mulla vilkutti myös punasta valoa ja valo himmeni. Otin lampun johdon irti ja laitoin takaisin, jolloin se toimi vielä noin 40min. Saattaahan nämäkin häipyä kunhan akkua on pari kertaa ladattu ja ajettu tyhjäksi.

latedog
28.11.2008, 18.05
Suunnittelen tässä vähän järeämmän valon hankkimista kaikenlaiseen ajoon, sekä kaupunki-, että maastokäyttöön. Onko kellään kokemuksia Cygoliten hi-flux II xtra:sta? http://cygolite.com/products/new/HiFlux2/HiFlux2LED_Xtra.html

Kuulostaa meikäläisen tarpeisiin sopivalta.

-Juho

Suffeli
28.11.2008, 18.27
Akut eivät tykkää pakkasesta. Itsellä käytössä Exposure Enduro Maxx lämpöeristyksellä, lampun ympärille kietaistu kangas, teipilla ja nippusiteillä viimeistelty. Ledien tuottama lämpö pitää akkujen ennenaikaisen hyytymisen loitolla, ainakin -10 saakka.
Vieläkö saisi takavalon(Cateye TL LD1100/Sanyo eneloop AA-akut) pysymään kunnolla hengissä, jo nollakelissä takavalo himmenee. Vilkkumoodissa se pysyy parituntisen lenkin paremmin näkyvänä.

j.holmes.bodydouble
30.11.2008, 03.42
Ostin Sigman Karma Pron. En osaa sanoa valotehosta mitään erityistä; "riittävä itselle", mutta mättää kun tehoja ei pysty säätämään ajohanska kädessä eikä oikein paljaalla kädelläkään, kun käyttävät pientä kalvokytkintä, johon pitäisi osua kynnen päällä. Tarinan opetus: valoja valittaessa ei kannata tuijottaa pelkästään niitä luxeja!

John McCurve
02.12.2008, 13.18
...on kokemukseni mukaan Led Lenserille tehty laite. Kääntyy 360 astetta vaakatasossa.

Siinä pysyy tiukasti tietenkin Led Lenserin eri mallit, mutta myös MTE SSC P7 ja varmasti moni muukin. Mahtaisiko pysyä jotenkin jopa kypärässäkin? Kokeillaanpa illalla.

Tuossa linkki: http://www.leatherman.fi/web/index.php?id=603

Hannu_
02.12.2008, 14.49
...on kokemukseni mukaan Led Lenserille tehty laite. Kääntyy 360 astetta vaakatasossa.

Siinä pysyy tiukasti tietenkin Led Lenserin eri mallit, mutta myös MTE SSC P7 ja varmasti moni muukin. Mahtaisiko pysyä jotenkin jopa kypärässäkin? Kokeillaanpa illalla.

MTEn P7 ei saa kyllä keskeltä siihen kiinni jos ei laita jtn. väliin kuten minä tein. Tein tuosta led lenserin telineestä kypärätelineen silleen että otin sen yläosan irti ja läpipultilla laitoin kypärän reijästä kiinni ja hyvä tuli. Sisä- ja ulkopuolella kypärää on semmoset neliön malliset isot prikat joilla sai sen tukevaksi.

Space Cowboy
02.12.2008, 15.24
Itse olen käyttänyt valaistukseen paria kappaletta Exposure Enduro Maxxeja, joista toisen olen suunnannut lähelle ja toisen kauemmas. 1440 lumenia yhteensä. Toimii, ovat kevyitä, eikä tartte räplätä johtojen kanssa.

Tube
02.12.2008, 16.24

Onko tietoa että mahtuuko Fenix LD20 siihen? Ja mahtuuko tuo paksuunkin tankoon?:eek:

John McCurve
02.12.2008, 16.55
[quote=Hannu_;1032890]MTEn P7 ei saa kyllä keskeltä siihen kiinni jos ei laita jtn. väliin kuten minä tein.

MTE SSC P7 mahtuu ja pysyy tuohon telineessä loistavasti. On erittäin tiukka sovitus siihenkin. Vai mitä tarkoitit?

Kiinnityspannan halkaisija leveimmältä kohdaltaan on 24 mm, joten Fenixin omistajat voivat laskea siitä mahtuuko.

Kiinnityspanta antaa hyvin myötä suuremmillekin lampuille.

Sopii normi- ja OS-tangoille.

Hinta esim. Mikkelin K-Raudassa 3,90€ ja Jyväskylässä 4,90€

karvalakki
02.12.2008, 20.22
Onkos kenelläkään kokemuksia Lupinen Betty X:tä eli miten tuo natsaa otsalamppu käytössä? Onko liian painavan tuntuinen esim. jos kävelee/ ajelee fillarilla, kun en oo mikään sikaniska...
Olis "pikkanen" polte hommata tuollanen pimeille keleille, kun ei sitä valotehoo oo kumminkaan koskaan liikaa.

j.holmes.bodydouble
02.12.2008, 23.15
Minä äänestän aina saksalaisen insinööritaidon puolesta:

http://www.bumm.de/index-e.html?docu/197e.htm

Shimaani
02.12.2008, 23.26
Onkos kenelläkään kokemuksia Lupinen Betty X:tä eli miten tuo natsaa otsalamppu käytössä?Betty on hiukan painavan oloinen Wilimaan verrattuna. Jos saat asemoitua Bettyn likelle päälakea (=lyhyt vääntö ja pieni momentti) niin vallan hyvin laulaa.
Ja Bettystä lähtee sitä valoa sit ihan v*piip*sti. :)

karvalakki
03.12.2008, 17.15
Betty on hiukan painavan oloinen Wilimaan verrattuna. Jos saat asemoitua Bettyn likelle päälakea (=lyhyt vääntö ja pieni momentti) niin vallan hyvin laulaa.
Ja Bettystä lähtee sitä valoa sit ihan v*piip*sti. :)

Joo eipä nuo kumpikaan varmastikkaan oo mitään keijukaisia, ootko pitänyt tuota akkukoteloa ihan taskussa vai onko se ollut tuossa otsapannassa kiinni ,kun sen ilmeisesti siihenkin saa kiinni? Oon lupinen sivuilla vertaillut noita valojen tehoja ,mutta saako betty:stä sen n.350e arvosta lisävalaistusta verrattuna wilmaan?

Hannu_
03.12.2008, 20.06
[quote=Hannu_;1032890]MTEn P7 ei saa kyllä keskeltä siihen kiinni jos ei laita jtn. väliin kuten minä tein.

MTE SSC P7 mahtuu ja pysyy tuohon telineessä loistavasti. On erittäin tiukka sovitus siihenkin. Vai mitä tarkoitit?

Kiinnityspannan halkaisija leveimmältä kohdaltaan on 24 mm, joten Fenixin omistajat voivat laskea siitä mahtuuko.

Kiinnityspanta antaa hyvin myötä suuremmillekin lampuille.

Sopii normi- ja OS-tangoille.

Hinta esim. Mikkelin K-Raudassa 3,90€ ja Jyväskylässä 4,90€

Sitä tarkotin että keskeltä lamppua ei saa kiinni. Eli sen saa vain siitä läheltä etupäätä kiinni ja sittenkään ei oo koko matkalta puristuksessa. Näin ainakin yksi akkuisella.

John McCurve
04.12.2008, 09.08
[quote=John McCurve;1032945]

Sitä tarkotin että keskeltä lamppua ei saa kiinni. Eli sen saa vain siitä läheltä etupäätä kiinni ja sittenkään ei oo koko matkalta puristuksessa. Näin ainakin yksi akkuisella.

Hassu juttu, tarkoitan tätä http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12325

jossa keskellä on aivan täsmälleen sopiva kavennus ja se sopii ainakin minulla mainitsemaani telineeseen kuin valettu. Kokeilepa vielä.

Thurin
04.12.2008, 10.09
Täytyy nyt kehaista täälläkin Blackburnin Mars 3.0 takavaloa. Valossa on keltaiset ledit molemmilla sivuilla ja taakse taitaa olla viisi kirkasta lediä. Lamppuosan takana on vaatelenkki, joten se ei vaadi mukana tulevan telineen virittämistä satulatolppaan. Paloajaksi luvataan 50 tuntia kahdella AAA-paristolla, mikä on Suomen talvessa aika optimistinen arvio. Varman epilepsiakohtauksen muissa tienkäyttäjissä aiheuttavalla vilkkumoodilla paloaika on valmistajan mukaan 150 tuntia. Ei ollut hinnan kiroissa ja rakenne vaikuttaa jämäkältä.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=9112

mutanaama
04.12.2008, 10.29
Täytyy nyt kehaista täälläkin Blackburnin Mars 3.0 takavaloa. Valossa on keltaiset ledit molemmilla sivuilla ja taakse taitaa olla viisi kirkasta lediä. Lamppuosan takana on vaatelenkki, joten se ei vaadi mukana tulevan telineen virittämistä satulatolppaan. Paloajaksi luvataan 50 tuntia kahdella AAA-paristolla, mikä on Suomen talvessa aika optimistinen arvio. Varman epilepsiakohtauksen muissa tienkäyttäjissä aiheuttavalla vilkkumoodilla paloaika on valmistajan mukaan 150 tuntia. Ei ollut hinnan kiroissa ja rakenne vaikuttaa jämäkältä.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=9112

Vilkkuvalo taakse kunniaan:D

Kaitainen
04.12.2008, 19.54
Vilkkuvalo taakse kunniaan:D

Kun olisi ollut edes kunnolliset heijastimet tällä henkilöllä...

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200812048703637_uu.shtml

edit: itselläni on nykyään Dinotte takavalona ja täytyy sanoa,että on hintansa väärti! Aivan uskomattoman tehokas,vaikka on kooltaan pieni. Ihan tuntuu kuin saisi ohittavilta autoilta jopa vähän kunnioitusta ja että ne jättäisivät enemmän rakoa ohituksessa...

Shimaani
04.12.2008, 22.35
Joo eipä nuo kumpikaan varmastikkaan oo mitään keijukaisia, ootko pitänyt tuota akkukoteloa ihan taskussa vai onko se ollut tuossa otsapannassa kiinni ,kun sen ilmeisesti siihenkin saa kiinni? Oon lupinen sivuilla vertaillut noita valojen tehoja ,mutta saako betty:stä sen n.350e arvosta lisävalaistusta verrattuna wilmaan?

Tuota, minä en laita päähän ylimääräistä painoa vaan käytän jatkojohtoa ja laitan akun (sama akku W ja B valossa) taskuun tai vyötärölle. Jos pääasiallinen käyttötarkoitus on metsässä juoksu niin Wilima riittää ihan komiasti jopa puoliteholla mutta jos yli 75% aiotusta käytöstä on oudoilla metsäpoluilla fillarilla tykittämistä minkä jaloista lähtee niin osta Betty. Ihan oikeasti, se Bettystä lähtevä valomäärä on jalkaisin tapahtuvaan etenemiseen overkilli, mieluummin Wilima ja lisää paloaikaa samalla akulla.
Mjuox:
Karvalakkin rohviilista ei käy ilmi NIC:in omistajan pääasiallinen vaikutusalue mutta jos hää on likellä Uantaata (Ülästö) niin demo kyllä järjestyy kun laittaa privaa.

aarnivalkea
04.12.2008, 23.17
Nastarenkaiden valinta oli helppo työ verrattuna valon valintaan.
Tai ainakin työmäärä oli suurempi, sillä tämä keskustelu on pitkä kuin nälkävuosi, vaikka luinkin vain n. viimeisen puolen vuoden osalta.

Vaatimukset:
seikkailu-urheiluun, eli kypärävalo ja sellainen keila, jolla näkee myös suunnistaa, valoteho vähintään 300 lumenia, kevyt (kevyempi kuin 150-300 l halogeenisuunnistuslamput, joita olen käyttänyt aiemmin, n. 900g) ja kestävä.

Valintakin oli sitten lopulta selkeä, kun tämä keskustelu ensin auttoi rajaamaan vaihtoehdot. Työläintä oli perustella itselleen törkeä hinta, 495e:

* Vaatimukset täyttyivät kaikki ja verrattuna vanhaan suunnistushalogeeniin, tehoa oli tuplasti enemmän, painoa puolet vähemmän (samaan paloaikaan).

* DIY valot olivat pois laskuista, sillä kyllä vastaavan tason materiaalitkin maksavat parisataa ja kun kolvi ei pysy kädessä eikä kavereillakaan kehtaa ilmaiseksi teettää. Ja miten on kestonkin kanssa.

* Lisäksi uusi teknologia tuo aina kummasti motivaatiolisää, eli metsälenkille voi nyt lähteä mihin aikaan vain, tulee siis ajettua enemmän!

* Suomesta ostettuna kaksi hyötyä: takuuhuolto on lähellä ja koska vaihtoehtojen harkitsemiseen oli mennyt jo monta päivää, halusin valon sitten päätöksen jälkeen luonnollisesti mahd. pian talven synkkyyteen.

Ensimmäinen lenkki on nyt takana ja yö muuttui päiväksi niinkuin luvattu oli!
Eka lenkki oli kirpaisevan kallis, mutta seuraavat ovatkin sitten jo ilmaisia.

GPS:n valinta olisi seuraava urakka...

Shimaani
04.12.2008, 23.35
Wilima on hyvä.

Muox: ja 495€ on vähemmän kuin mitä mää maksoin vuosi sitten.

JackOja
05.12.2008, 10.46
...sellainen keila, jolla näkee myös suunnistaa...

...verrattuna vanhaan suunnistushalogeeniin...

....GPS:n valinta olisi seuraava urakka...

Käytetäänkö suunnistuksessakin nykyään GPS:ää :eek::eek:

Eikös se oo turhan helppoa? Ennenvanhaan™ mentiin sentään kartan ja kompassin avulla...

Asiaan: Onnittelut Lupinen valinnasta, et kadu.

"Lupine-miehet tekee sen valossa" :)

Jii-5000
05.12.2008, 14.16
Tulipa juuri tilattua DiNottelta (http://www.dinottelighting.com/) kombo 800L + 400L (löytyy Online Store:sta pakettina). Luulis noilla jo näkevän polullakin. Hinta oli jotain 390 € kaikki optiot valittuna.

Jagman
05.12.2008, 14.26
Tulipa juuri tilattua DiNottelta (http://www.dinottelighting.com/) kombo 800L + 400L (löytyy Online Store:sta pakettina). Luulis noilla jo näkevän polullakin. Hinta oli jotain 390 € kaikki optiot valittuna.

Onneksi olkoon! Tuolla paketilla kyllä näkee. Loppuhintahan tuosta tosin nousee n. satasella, kun ALV (ja tulli) lisätään mukaan riippuen taalan laskutushetkisestä kurssista.

Eikun vaan pakettia odotellessa tarjousladosta, dealextrimestä tms. ostamaan sopiva adapteri suomalaiseen pistorasiaan.

Valoisaa joulukuuta! :)

Järvinen
05.12.2008, 14.36
Adapterin saa Dinottelta mukaan pyytämällä. Tai sai ainakin aiemmin...

Jagman
05.12.2008, 14.45
Adapterin saa Dinottelta mukaan pyytämällä. Tai sai ainakin aiemmin...
Hyvä vinkki, kannattaa kysyä.

Itse kysyin heiltä, josko laittaisivat jonkun adapterin accessories listalle - lupasivat harkita, mutta eivät ainakaan tuolloin kertoneet, että sellaisen saisi ihan pyytämällä.

Jii-5000
05.12.2008, 14.48
Hyvä vinkki, kannattaa kysyä.

Itse kysyin heiltä, josko laittaisivat jonkun adapterin accessories listalle - lupasivat harkita, mutta eivät ainakaan tuolloin kertoneet, että sellaisen saisi ihan pyytämällä.

Kiitti vinkistä, täytyy kysäistä.

karvalakki
05.12.2008, 16.33
Tuota, minä en laita päähän ylimääräistä painoa vaan käytän jatkojohtoa ja laitan akun (sama akku W ja B valossa) taskuun tai vyötärölle. Jos pääasiallinen käyttötarkoitus on metsässä juoksu niin Wilima riittää ihan komiasti jopa puoliteholla mutta jos yli 75% aiotusta käytöstä on oudoilla metsäpoluilla fillarilla tykittämistä minkä jaloista lähtee niin osta Betty. Ihan oikeasti, se Bettystä lähtevä valomäärä on jalkaisin tapahtuvaan etenemiseen overkilli, mieluummin Wilima ja lisää paloaikaa samalla akulla.
Mjuox:
Karvalakkin rohviilista ei käy ilmi NIC:in omistajan pääasiallinen vaikutusalue mutta jos hää on likellä Uantaata (Ülästö) niin demo kyllä järjestyy kun laittaa privaa.

Kiitoksia paljon vastauksesta! Voipi olla että sun kommentti rohkaisi kääntymään lopullisesti tuohon wilman suuntaan ja samalla säästyy reippaasti killinkejä.
Meinasin vaan että ostan kerralla valaisimen missä riittää tehoa ettei sitten jälkeen päin rupee ketuttaan..mutta wilmakin kuulostaa niin tehokkaalta että eiköhän se piisaa.
Kiitoksia vaan demon järjestämisestä, mutta luotan teidän kokemuksiin ilman live näkemistäkin :)

aarnivalkea
05.12.2008, 17.56
Käytetäänkö suunnistuksessakin nykyään GPS:ää :eek::eek:

Eikös se oo turhan helppoa? Ennenvanhaan™ mentiin sentään kartan ja kompassin avulla...

Asiaan: Onnittelut Lupinen valinnasta, et kadu.

"Lupine-miehet tekee sen valossa" :)

Voihan GPSää tosiaan käyttää suunnistukseenkin :) ja mikäli hankin kartallisen sellaisen, niin käytänkin sitä lähinnä muiden rekisteröimien reittien uudelleen ajamiseen. Mutta ehkä päädyn näin aluksi myLoggeriin reitin rekisteröimistä varten... Halusin vain sanoa, että seuraava varustehankintaprojektini valon hankinnan jälkeen on GPS laitteen hankinta. Ja kyllä, seikkailu-kisojen pyöräsuunnistusosuuksilla käytän edelleenkin perinteistä karttaa ja (Miry-)karttatelinettä...

Ja jottei menisi kokonaan OFF-TOPIC niin pieni lisäys aikaisempaan postiini:

Valotukun 495e Wilma 5 pakettiin sisältyi Lupinen otsapanta, eli näin sain kerralla kunnolliset kiinnitykset valolle sekä kypärään että normiyösuunnistusta varten otsapannan!

haedon
05.12.2008, 20.09
http://en.petzl.com/ultra/range-ultra.html

Tollanen on mulla viikonlopun koekäytössä eli Petzl Ultra. Ekalenkin perusteella sanoisin että ei ole pyöräilyyn paras mahdollinen otsalamppu. Omaan kypärään sai vähän kikkailla ennen kuin sai pysymään hyvin kiinni. Valoa antaa ihan hyvin, mutta saisi keskittää enemmän eteenpäin. Hajavaloa tulee siis liikaa pyöräilykäytössä ja yksi maininta tulikin koiranulkoiluttajilta Nummelassa, vaikka oli kakkosteholla ja katsois kohdatessa alaspäin. Akku riitti hyvin kolmen tunnin lenkille, mutta täystehoa käytin kyllä vain reilu puoli tuntia. Hyvin tasapainotettu, kun tuo akku on takana ja painaa saman verran kuin lamppuosa.

Hintaa vähän liikaa eli vajaa 350e.

mehukatti
05.12.2008, 22.04
Edit: Piti laittaa vuodatus tee-se-itse topicciin.

mikoro
05.12.2008, 23.46
Mitä driveria käytit? Se KD Super Output P7 driverihan tahtoo yli viisi volttia sisäänsä. Ite kasasin kaksi lamppua kyseisellä driverillä (MTE:n runkoon), ja on toiminut ihan hyvin.

villho
06.12.2008, 14.38
Minkähänlaiset valot pitäis oikeesti olla kiinni, että autoilijat huomaisi? :seko:

Tällä hetkellä kypärässä kiinni 2 kpl P7-lediä + pyörässä perusmallin etu- ja takavalo, ja silti saa kyllä olla tarkkana. Eilenkin meinasi tulla villhosta auton nokkakoriste Lauttasaaressa, kun auto tunki väkisin kevyen liikenteen väylälle siitä ABC:n kylmäasemalta. Noh, ehkä tein pointtini selväksi, kun sain pyörän pysähtymään siihen auton etuoven viereen ja kumarruin tutkailemaan auton sisätiloja P7:jen ei-niin-himmeässä valossa...

(Ja pointtihan oli se, että olen kusipää-pyöräilijä :cool:)

zippo
06.12.2008, 14.47
Ei valoa lisää vaan ehkäpä heijastimia?

ellmeri
06.12.2008, 16.25
Minkähänlaiset valot pitäis oikeesti olla kiinni, että autoilijat huomaisi? :seko:

Tällä hetkellä kypärässä kiinni 2 kpl P7-lediä + pyörässä perusmallin etu- ja takavalo, ja silti saa kyllä olla tarkkana...

(Ja pointtihan oli se, että olen kusipää-pyöräilijä :cool:)

Hyvä ajovalo kypärässä ja valaiset kuskia silmiin,kyllä huomaa sinut.
Ei se valojen määrä vaan se oikea käyttötapa,joskin :rolleyes: ehkä laitonta.

Näin on vaan joutunut pitämään oikeuksistaan huolta.

Munter Matti
06.12.2008, 16.27
Ostin tuossa muutama viikko takaperin fenix ld20 lampun. Lamppu on hyvin pienikokoinen ja tehty kestävästä alumiinista. Lamppu toimii ladattavilla aa-akuilla. Fenix toimii täydellä teholla reilusti yli 2h (2000milli amppeerin akut). Teho riittää mainiosti, varsinkin jos maassa on vähän lunta. Lampun ohessa myydään pyörätelinettä, josta en ole aivan yhtä vakuuttunut. Teline rämisee ärsyttävästi. En tiedä johtuuko siitä että käänsin lamppua hieman väki valloin (teline kääntyy 360 astetta) vai mistä johtuu. Enkä saa valokeilaa kovin hyvin suunnattua, koska stonga ei ole suora. Suosittelen itse lamppua lämpimästi. Hintakin on varsin kohtuullinen 50e.

villho
06.12.2008, 16.32
Ei valoa lisää vaan ehkäpä heijastimia?

Ei se siitäkään voi olla kiinni; takissa heijastimet, trikoissa heijastimet, repussa heijastimet, hanskoissa heijastimet, lisäksi vielä pohkeiden ympärillä sellaset isot tarranauhaheijastimet...

Jotenkin vaan tuntuu siltä, että useimmissa tapauksissa autoilijat eivät tajua kolmion takaa tai parkkipaikalta tullessaan, että sieltä kevyen liikenteen väylältä saattaa oikeasti joku jopa tulla. Ainut, mikä kiinnostaa, on se, ettei työnnä omaa pirssiä toisen auton eteen, ja tällöin ei sitten usein edes katsota sinne kevyen liikenteen väylälle.

Hyvä ajovalo kypärässä ja valaiset kuskia silmiin,kyllä huomaa sinut.

Itse asiassa näin on tullut tehtyäkin, vaikka homma kyl tuntuu just niin laittomalta kuin se onkin :P Noh, ennemmin häikäisen autoilijan kopperossaan, kuin jään itse sen kopperon alle.

A R:nen
06.12.2008, 16.53
Jotenkin vaan tuntuu siltä, että useimmissa tapauksissa autoilijat eivät tajua kolmion takaa tai parkkipaikalta tullessaan, että sieltä kevyen liikenteen väylältä saattaa oikeasti joku jopa tulla. Ainut, mikä kiinnostaa, on se, ettei työnnä omaa pirssiä toisen auton eteen, ja tällöin ei sitten usein edes katsota sinne kevyen liikenteen väylälle.

Juuri näinhän se on, ja kun vastaavissa paikoissa ei fillaria usein huomata päivänvalollakaan, aika turha toivoa että pimeällä olisi sen paremmin vaikka olisi millaiset valot.

hunvo
06.12.2008, 18.15
Juuri näinhän se on, ja kun vastaavissa paikoissa ei fillaria usein huomata päivänvalollakaan, aika turha toivoa että pimeällä olisi sen paremmin vaikka olisi millaiset valot.
Ei ihan näinkään. Pimeässä 1000Lumen sivuikkunaan niin yleensä se pakki rupeaa löytymään ja saa sen härvelin ainakin edestä pois. Tosin tämäkään ei tiesti auta jos jo makaa siellä auton alla tai päällä.

Shimaani
06.12.2008, 19.07
Kannattaa sit hiukan himmaa siihen risteykseen kunnon valon kanssa laskiessa kun se avto saattaa sammua siihen pyörätien päälle kun kuskin vasen nilkka antaa säikähdykselle periksi. On tullut muutama peltilehmä pysäytettyä :o

ellmeri
06.12.2008, 19.14
Kannattaa sit hiukan himmaa siihen risteykseen kunnon valon kanssa laskiessa kun se avto saattaa sammua siihen pyörätien päälle kun kuskin vasen nilkka antaa säikähdykselle periksi. On tullut muutama peltilehmä pysäytettyä :o

Ai sun valoilla vai :p...

Tuata noin,miks sun noi lamput ei oo kunnossa,yks palaa ja loput viisi sammuksissa,laita lataukseen.;)

zippo
06.12.2008, 19.20
Mä koitin korjata noita ledejä,ei näyttänyt auttavan...

Shimaani
06.12.2008, 19.23
Ai nuo *piip* pammpulat? Jos voisin niin sammuttaisinne mut ku en voi niin otampa palautuskaliaa, Keravalla värkättyä juuttijuamaa.
Ja laitan Beevalon akun latinkiin.

Jedah
08.12.2008, 12.36

Tuollaista olen suunnitellut kypärävaloksi autoilijoiden takia: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=38721.htm&tuote=38721

Menisi jo melkein tuonne tee-se-itse puolelle, kun modausta kaipaisi.

mutanaama
08.12.2008, 18.03

Öövitspöölentien alussa? Siellä tuntuu jostain syystä olevan autoilijoilla väärä käsitys ajo-oikeudestaan, kuin muualla. Onkohan risteys rakennettu jotenkin hämäävästi tai jotain:seko:

Hannu_
08.12.2008, 19.34
[quote=Hannu_;1033506]

Hassu juttu, tarkoitan tätä http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12325

jossa keskellä on aivan täsmälleen sopiva kavennus ja se sopii ainakin minulla mainitsemaani telineeseen kuin valettu. Kokeilepa vielä.

Tämän takia oli siis eriävät mielipiteet: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12623
Itellä tuon mallisia lamppuja.

Shimaani
08.12.2008, 22.48
Öövitspöölentien alussa? Molemmissa päissä Ülästöntietä ja keskelläki - se Silvolantien risteys on varsinainen sammutuspiste, suojatie keskellä ei mitään. On niitä himmennetty siinä Pakkalan ympyrässäkin kun eivät tajua väistää suojatonta phillaristiraasukkaa. :o

Joko Karvalakki on Wilimansa saanu testattua?

Kaukinen
09.12.2008, 15.38
Tämän takia oli siis eriävät mielipiteet: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12623
Itellä tuon mallisia lamppuja.

Itsellä on DX lampuista tämä käytössä, ja siinä on kanssa se kavennus jolloin se sopii siihen telineeseen:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15691

Dalmore
12.12.2008, 10.37
jos et ole valmis sen aiheuttamaan pyöräilyaddiktioon. Itselleni kävi näin, Wilman hankinnan jälkeen olen työmatkoillakin alkanut käyttämään polkupyörää kun ei tarvitse miettiä riittääkö lampussa vielä tehoa illan pyörälenkille. Ei ole tarvinnut hetkeäkään katua tätä hankintaa, valoa riittää pitkään, pitkään......

kanttiinin tollo
13.12.2008, 12.59
Knogin Frogit rulettaa. Eihän niillä mitään näe, mutta ne kyllä näkyvät ja ne myös havaitaan.. ainakin lumisen valkoisissa olosuhteissa.. kunhan vaan kiinnittää ne oikein... :D :D :D

..oh, what fun it is to ride...

Jooona
13.12.2008, 17.43
Tarkoituksena olisi hommata tankovaloksi budjetti MTE P7 + 18650 akkuja, tällä hetkellä kypärässä Fenix L2D Premium. Näkeekö tällä paketilla eteensä vai hommaanko kerralla 2 x MTE P7 (yksi tankoon ja yksi kypärään)?

eskoaa
13.12.2008, 18.23
Tarkoituksena olisi hommata tankovaloksi budjetti MTE P7 + 18650 akkuja, tällä hetkellä kypärässä Fenix L2D Premium. Näkeekö tällä paketilla eteensä vai hommaanko kerralla 2 x MTE P7 (yksi tankoon ja yksi kypärään)?

Pari kuukautta ajeltu P7 (900lm ilmoitettu) ohjaustangossa ja Ultrafire WF-501B (250lm ilmoitettu) kypärässä, loistavasti näkee ja näkyy.http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon7.gif

Isommallla lampulla paloaika n. 1.45h ja pienemmällä pidempi, eli vara-akut suositeltavia lenkillä mukana.http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon4.gif

Mun mielestä toi kahden lampun systeemi on hyvä. Harvemmin molemmat lamput yhtä aikaa sammuvat. Ei tule yllätyksiä pimeässä metsässä.http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif

vee
13.12.2008, 22.54
Tämä nyt ei liity mitenkään fillarivaloihin, mutta mikäli jotain kiinnostaa valaisin, joka on halpa ja valokeila kantaa reippaasti yli kilometrin. Kannattaa katsoa tämä testi:
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2atr4+vesa-katuauto-vector-hid-valaisin.html

Turboankka
14.12.2008, 02.35
Ai 35w HID? No mut saahan tommosii kypärävalona ihan kaupallisestiki.

kykloman
14.12.2008, 03.42

Itselläni on 2xMTE ratkaisu ja voin suositella erittäin lämpimästi. XC-käyttöön äärimmäisen hyvin soveltuva kokonaisuus ja paloaikakin on itselläni riittänyt hyvin (noin 1:30 lenkille riittää valoa sisältäen himmentelyt/sammuttelut asfalttisiirtymien ja valaistujen pätkien aikana) ; en joudu ottamaan kakkos-akkusettiä käyttöön läheskään joka lenkillä. Valoa on paljon ja _leveästi_.

Jos maantietä ajaisin, jäisin kaipaamaan vähän pidempää ulottuvuutta eli joku spotimpi valo olisi tangossa paikallaan, mutta maastoon tämä on erinomainen kokoonpano.

Olen kokeillut valomäärän tuplaamista tankoon, mutta sillä ei ole juuri käytännössä merkitystä koska silmä mukautuu valomäärän muutokseen hyvin nopeasti.

Itselleni tämä setti on täsmälleen sitä mitä olen jo useita vuosia odotellut lediteknologialta. Seuraava askel on akkukeston pidentäminen, valoa en koe tarvitsevani enempää; näillä on mutkiteltu kapeatkin mäkipolut alas hyvää vauhtia, ennestään tuntemattomilla reiteillä.

forlon
14.12.2008, 07.45
Kukaan koskaan kokeillut pimeänäkölaseja? Halvemmalla lähtee kuin riittävä ledivalosysteemi ja onhan se khoolimpi ajaa metässsä täysiä ihan pimeenä.

http://cgi.ebay.co.uk/BNIB-EYECLOPS-Infrared-Stealth-NIGHT-VISION-GOGGLES-NEW_W0QQitemZ380089669965QQcmdZViewItemQQptZUK_Toy s_Creative_Educational_RL?hash=item380089669965&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2%7C65%3A2%7C39%3A1%7C240%3A1318

Nuohan ei ole valovahvistimia, joten ei pitäisi olla häikäisyongelmaakaan. Kypärän kanssa sovittaminen tietysti näyttäisi olevan haasteellista, mutta hankkii pelkät lasit ja erillisen infrapunavalon kypärään.

Kemppis
14.12.2008, 10.07
Noilla halvimmilla pimeänäkölaseilla voi ajaa vain lumisena aikana täydenkuun aikaan kertoi yksi laseja enempi testaillut herra.

vee
14.12.2008, 11.19
Noilla halvimmilla pimeänäkölaseilla voi ajaa vain lumisena aikana täydenkuun aikaan kertoi yksi laseja enempi testaillut herra.
Mites tämmöistä herraa pääsis jututtamaan? Mun tarttis ostaa näkölaite, mutten tiedä millaisen kannattais.

Turboankka
14.12.2008, 12.31
Itselleni tämä setti on täsmälleen sitä mitä olen jo useita vuosia odotellut lediteknologialta. Seuraava askel on akkukeston pidentäminen, valoa en koe tarvitsevani enempää; näillä on mutkiteltu kapeatkin mäkipolut alas hyvää vauhtia, ennestään tuntemattomilla reiteillä.

Mä näkisin että se akkukeston piteneminen tulee kuitenkin yhä enemmän sen lediteknologian, kuin akkuteknologian kehityksen kautta. Eri asia on malttaako sitä kulloinkin uusinta lediä ajaa alle maksimitehon. Nyt jo samalla energialla 4 erillistä p4 lediä tuottaa aika varmasti saman valomääränn pidempään, se ledin lämpötila kun vaikuttaa aika reilusti hyötysuhteeseen.

Kemppis
14.12.2008, 18.20
Mites tämmöistä herraa pääsis jututtamaan? Mun tarttis ostaa näkölaite, mutten tiedä millaisen kannattais.

Puolustusvoimilla on kokemusta laitteista. Soita sinne...

vee
14.12.2008, 18.44
Puolustusvoimilla on kokemusta laitteista. Soita sinne...

Aika niukasti sieltä tietoa valuu. Usealta sen alan ammattilaiselta kysynyt:mad:

Täytyy vissiin itse koittaa etsiä.. Tarkoitus olisi ensi talveksi ostaa. Joten aikaa on tutkailla markkinoita.

Hannu_
14.12.2008, 21.17
Itselläni on 2xMTE ratkaisu ja voin suositella erittäin lämpimästi. XC-käyttöön äärimmäisen hyvin soveltuva kokonaisuus ja paloaikakin on itselläni riittänyt hyvin (noin 1:30 lenkille riittää valoa sisältäen himmentelyt/sammuttelut asfalttisiirtymien ja valaistujen pätkien aikana) ; en joudu ottamaan kakkos-akkusettiä käyttöön läheskään joka lenkillä. Valoa on paljon ja _leveästi_.

Jos maantietä ajaisin, jäisin kaipaamaan vähän pidempää ulottuvuutta eli joku spotimpi valo olisi tangossa paikallaan, mutta maastoon tämä on erinomainen kokoonpano.

Olen kokeillut valomäärän tuplaamista tankoon, mutta sillä ei ole juuri käytännössä merkitystä koska silmä mukautuu valomäärän muutokseen hyvin nopeasti.

Komppaan. Todellakin näkee riittävästi kahdella. Yleensä toinen täysillä ja toinen vaan puolella teholla käytössä.

Jooona
14.12.2008, 23.05
Komppaan. Todellakin näkee riittävästi kahdella. Yleensä toinen täysillä ja toinen vaan puolella teholla käytössä.

Kiitti vinkistä, pistänpä mahdollisesti tilauksen menemään...:)

Nappulakenka
15.12.2008, 12.51
Aika niukasti sieltä tietoa valuu. Usealta sen alan ammattilaiselta kysynyt:mad:

Täytyy vissiin itse koittaa etsiä.. Tarkoitus olisi ensi talveksi ostaa. Joten aikaa on tutkailla markkinoita.
Jos pimeänäkölaitteet kiinnostaa kannattaa vilkaista Veika Oy (http://www.saunalahti.fi/veika1/index.htm). Tässä vielä suora linkki pimeänäkölaitteisiin (http://www.saunalahti.fi/veika1/prod01.htm)

Toinen mitä kannattaa vilkaista on Finnrappel Oy (http://www.finnrappel.fi/)

vee
15.12.2008, 12.58
Jos pimeänäkölaitteet kiinnostaa kannattaa vilkaista Veika Oy (http://www.saunalahti.fi/veika1/index.htm). Tässä vielä suora linkki pimeänäkölaitteisiin (http://www.saunalahti.fi/veika1/prod01.htm)

Toinen mitä kannattaa vilkaista on Finnrappel Oy (http://www.finnrappel.fi/)

Juu nämä on kyllä tuttuja paikkoja, mutta kun kukaan ei tiedä millä lailla näkölaitteet toimivat silloin kun annetaan runsaasti lisää IR-valoa muualta.
Onko siitä esim. hyötyä vai ei?

Luu
15.12.2008, 14.46

Mulla on tangossa MTE P7 ja kypärässä TR801(http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15335) ja valoa on todellakin tarpeeksi, 801 on paljon kevyempi kuin P7 ja tiukempi spotti mutta kuitenkin tarpeeksi hajavaloa, lumiseen aikaan ei tarvitse pitää edes täysillä. Uskoisin että yksi P7 riittää hyvin fenixin kanssa.

Itsok
16.12.2008, 15.50
Kuinkahan akunkesto todellisuudessa menee Hopen Vision 4:sen kanssa.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=29379 tuolla väitetään yli kahden tunnin paloaikaa endurance-mallille ja http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=24167 vastaavasti tavalliselle myös paria tuntia.

Muuten käyttökokemukset taitaa olla positiivisia ko. lampusta? Kiinnitysmekanismi ainakin näyttää pätevälle, samaten valoteho riittävälle, kun on tottunut kellertävään halogeeniin.

Juide
16.12.2008, 16.04
Mulla paloi Hope 4led täydellä höyryllä 2h 19 min ekan latauksen jälkeen. Paketissa luvattiin 2h 15 min. Sittemmin en ole kokeillut onko latauksien myötä tullut lisäkapasiteettia. Eipä ole paljon tarvinnut latailla eikä muutenkaan ihmetellä kun akku kestää viikon ajelut talvipoluilla ja valoa on aina riittävästi. Endurance-mallihan on muuten sama, mutta siinä on mukana kaksi akkua.

Kiinnitys on periaatteessa toimiva, mutta mua on vähän häirinnyt toi lamppuosan suuri paino ja se, että se tulee aika ylös kypärän pinnasta. Varren päässä oleva massa heiluttelee kypärää, potta pitää olla tosi tiukalla päässä. Ja lamppu pitää asemoida painopisteeseen jottei niska kipeydy. Lampussa on materiaalia varmasti riittävästi, että lamppua voisi polttaa sisällä täydellä teholla tuntikaupalla ilman kuumenemisesta aiheutuvia ongelmia. DIY-kaverihan sorvaisi lampun rungosta vähän tavaraa pois jos haluais keventää.

Takamisakari
16.12.2008, 16.12
Kuinkahan akunkesto todellisuudessa menee Hopen Vision 4:sen kanssa.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=29379 tuolla väitetään yli kahden tunnin paloaikaa endurance-mallille ja http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=24167 vastaavasti tavalliselle myös paria tuntia.

Muuten käyttökokemukset taitaa olla positiivisia ko. lampusta? Kiinnitysmekanismi ainakin näyttää pätevälle, samaten valoteho riittävälle, kun on tottunut kellertävään halogeeniin.

Mulla palaa kyllä yli 2 h "tavismallilla". Itse pidän tuota pääasiassa kypärässä, eikä paino ainakaan mua ole haitannut mitenkään. Valoa riittää kyllä, tosin männäviikolla olin kaverin kanssa lenkillä jolla oli stongassa MTE SSC P7 (miten voi muistaa ulkoa?) ja sen valo oli vieläkin "valkoisempaa" tai lähinnä sinisempää. Tehoa oli kyllä siinäkin vaikka "halpis" onkin..

Itsok
16.12.2008, 16.13
Juide: Tätä minä vähän arvelinkin tuon akunkeston puolesta. Yhteislenkkejä jos meinaa koluta niin endurace malli on oikeastaan välttämön. Kypärään en moista mötikkää halua vaan tankoon.

Täytyypä mietiskellä onko tullut oltua kiltisti kuluneena vuonna :D

edit. Takamisakari: Tarkoitin ylempänä, että molemmille malleille oli laitettu sama paloaika...

Juide
16.12.2008, 16.23
Hopessa on niitä valotehovaihtoehtojakin sillä tavalla, että yhdellä akulla ajelee mainiosti kyllä sen nelosen tai viitosen metsässä. Täydestä tehosta pykälä alaspäin ei juurikaan valoa himmennä, mutta akku kestää tunteroisen pitempään. Siitä vielä pykälä alaspäin, niin valoa on edelleen tarpeeksi kuiville poluille ja talvipoluille ja akku kestää valmistajan mukaan kuus tuntia. Kaikkein himmein moodi on sitten jo vähän himmeämpi kuin 20w halogeeni, ja valoa riittää koko yöksi. Vilkkumoodikin sitten vehkeestä löytyy, harmi vaan että se vilkun valo on vain himmein asetus, muuten käyttäisin vilkkumoodia aina.

Tankokiinnike on hyvä, löytyy normi- ja OS-kiinnikkeet, saa äkkiä irti ja takas kiinni, ja portaaton sivuttaissäätökin on.

m e r k s
16.12.2008, 16.23
...ja se, että se tulee aika ylös kypärän pinnasta.

Mä olen kokenut Wilman kanssa tuon vaan hyödyksi, sillä keleistä riippuen (kosteammilla keleillä myös pienemmillä tehoilla) riittävän kirkas valokeila tuntuu haittaavan omaa näkemistä. Eli, väittäisin että valoa voi olla liikaa, jos se tulee yhdestä pisteestä ja silmän läheltä.

Ilmiö lienee se, että esim. sumuisella kelillä osa valosta heijastuu "sadepisaroista" takaisin omiin silmiin. Tietty tämä on vain henkilökohtainen kokemus, mutta ainakin mä laitan sen valonlähteen mahd. korkealle (=kauas omista silmistä).

Mitään paino-ongelmia en ole kokenut, jotta tarvitsisi etsiä joku kompromissi.

Juide
16.12.2008, 16.33
Ihan totta noi sumun tai lumisateen aiheuttamat ongelmat kypärävalon kans. Mutta ei paljon vaikuta, onko valonlähde 8 vai 10 cm päässä silmistä, liian lähellä se kuitenkin on. Tangossa se pitää olla jos tommosella kelillä haluaa ajaa.

Eihän kaikki huomaa etes renkaiden vaihtoa 200g kevyempiin, niin eihän tollainen 150g lamppu nyt tunnu missään. ;)

Itsok
16.12.2008, 17.53
Hopessa on niitä valotehovaihtoehtojakin sillä tavalla, että yhdellä akulla ajelee mainiosti kyllä sen nelosen tai viitosen metsässä. Täydestä tehosta pykälä alaspäin ei juurikaan valoa himmennä, mutta akku kestää tunteroisen pitempään. Siitä vielä pykälä alaspäin, niin valoa on edelleen tarpeeksi kuiville poluille ja talvipoluille ja akku kestää valmistajan mukaan kuus tuntia. Kaikkein himmein moodi on sitten jo vähän himmeämpi kuin 20w halogeeni, ja valoa riittää koko yöksi. Vilkkumoodikin sitten vehkeestä löytyy, harmi vaan että se vilkun valo on vain himmein asetus, muuten käyttäisin vilkkumoodia aina.

Tankokiinnike on hyvä, löytyy normi- ja OS-kiinnikkeet, saa äkkiä irti ja takas kiinni, ja portaaton sivuttaissäätökin on.

Hmm. Laittaa kyllä vähän mietimään tavallisen ja endurancen välillä. Toisaalta en tunnu pärjäävän polulla vähäisellä valolla vaan sitä pitäs olla Paljon ja sitä ei tunnu olevan koskaan tarpeeksi. Olettaisin että ajan metsässä täydellä teholla aina.

Minkäs verran hopesta irtoaa hajavaloa, eli kuinka se toimii tankokäytössä? Ja entä moodien valinta? Yhdestä napista arvotaan kunnes löytyy mieleinen :D

Iglumies
16.12.2008, 18.30
Hmm. Laittaa kyllä vähän mietimään tavallisen ja endurancen välillä. Toisaalta en tunnu pärjäävän polulla vähäisellä valolla vaan sitä pitäs olla Paljon ja sitä ei tunnu olevan koskaan tarpeeksi. Olettaisin että ajan metsässä täydellä teholla aina.

Minkäs verran hopesta irtoaa hajavaloa, eli kuinka se toimii tankokäytössä? Ja entä moodien valinta? Yhdestä napista arvotaan kunnes löytyy mieleinen :D

Hope ollut käytössä kohta 3kk, ja erittäin tyytyväinen olen.
Hajavaloa tulee tankokäyttöön hyvin, täystehossa ja sitä edellisessä on aikas pieni ero.
Endurance mallissa on vain 2 akkua, ei muuta eroa tavalliseen.
Moodien valinta sujuu helposti.

Äveriäs ostos:D

wanderer
16.12.2008, 19.06
Olen tykännyt 4LEDistä. Akku kestää ainakin meikäläisen viikon ajot ja valoa ei osaa kaivata enempää.
Kiinnikkeet ovat tankokäyttöön hyvät. Laittamalla kiinnikkeeseen ohuen ja paksun kumipehmusteen (pehmusteita siis yht. kaksi), toimii kiinnike sekä normi- että OS-tangolla. Kypäräkiinnikettä en ole testaillut, eikä ole tullut tarvetta. Otsapannankin sain jälkikäteen Hopelta, kun nätisti pyysin (vinkki).
Kallis, mutta hintansa väärti?

BONK
16.12.2008, 19.08

+1

Itsellä seuraava kombinaatio cyclocrossissa:

Tangossa

1 kpl TrustFire TR-801 Cree (230-Lumen) lähivalona eli suunnattu lähelle
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15335

plus

1 kpl MTE SSC P7 (900-Lumen) kaukovalona eli suunnattu kauemmas
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12060

kiinnitettynä tällaisilla
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15642

Kypärässä sitten toinen P7 kiinnitettynä kahdella tällaisella:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12000

Kaiken kaikkiaan, ei mitään valittamista noiden kilkkeiden laadussa. Kaikki on toiminut aivan mainiosti. Akkujen kesto on itsellä n. 1:40 täydellä teholla, mutta ei ole tietysti mitään järkeä loimottaa soihtuja täysillä, jos on vähäkään katuvaloa tarjolla. On meinaan aivan "infernaalinen kokemus", kun ajaa vastaan. Näin kaverin sanoja lainatakseni :D

Itsok
17.12.2008, 21.40
Noni. Saas nähdä ( :D ) tuleeko Hopen Vision 4 endurance vielä tänä vuonna. Sohelletaan sit jatkossa sen kanssa metsässä. Halogeenin ajattelin käydä upottamassa peruskallioon viereisellä rakennustyömaalla...

Janu
18.12.2008, 17.41
Juu nämä on kyllä tuttuja paikkoja, mutta kun kukaan ei tiedä millä lailla näkölaitteet toimivat silloin kun annetaan runsaasti lisää IR-valoa muualta.
Onko siitä esim. hyötyä vai ei?

Eiköhän se oo ihan siitä kiinni onko joku IR-vehje vai ei? Sotakoneethan ei noita IR-vermeitä ainakaan jalkaväellä käytä käytännössä lainkaan. Ne kun vetää ikävästi tulta puoleensa. Muutenkin ne on ihan huijausta. Valonvahvistin nimenomaan vahvistaa valoa, ei ainoastaan muunna sitä ihmissilmällä näkyväksi.

Sillon ennenwanhaan ku mie intissä olin niin meillä oli niitä Wild:ejä mukana yöllisissä hippaleikeissä. Ne tais tosin jo sillon olla ihan kivikautisia vaikka kyllähän silläkin jotain näki, esim. eräänä todella pimeänä yönä merkillisen raahaavan äänen aiheuttajat; sissikomppanian alokkaat hiihtivät paljaalla soratiellä ja kun kohtasivat vasta-sissiosaston lysähtivät särmänä suksiensa päälle istumaan :D Paljain silmin ei ko. sankareita nähnyt lainkaan vielä edes 10m päästä vaikka istuivat ihan "näkyvästi" tiellä. Wild:llä näkyi vähän kauempaakin koko surkuhupaisa osasto.

Kaveri kertoi joku vuosi sitten kertausreissulla päässeensä käpälöimään jotain PV:n uudempaa valonvahvistinta. Oli kuulemma todella pieni ja todella hyvä.

kuitsu
18.12.2008, 21.12
Mulla on harkinnassa tehokkaamman lampun hommaaminen cyclocrossarin tankoon nykyisen Fenixin tilalle.

Lupine Tesla vähän kiinnostaisi kohtuullisen valoteho/akunkesto/hinta kombinaation johdosta.

Mutta mutta Lupinen oman keskustelupalstan perusteella

http://www.lupine.de/phpBB3/viewtopic.php?lang=en&f=38&t=1928&p=12311&hilit=oversize#p12311
http://www.lupine.de/phpBB3/viewtopic.php?lang=en&f=7&t=1981&p=12629&hilit=oversize#p12629

olen ymmärtänyt, että Lupinen lamppujen myyntipakkauksessa tuleva tankokiinnike ei sopisi oversize tankoon ja että oversize tangon kiinnike olisi lisävaruste. Ei vaan ole vielä osunut silmään missään Lupinea myyvissä nettikaupoissa tota oversize tangon kiinnikettä.

Eli onko kenelläkään palstaisella kokemusta Lupinen kiinnittämisestä oversize tankoon? Tietääkö kukaan mistä noita oversize tangon kiinnikkeitä saa?

mk
18.12.2008, 21.20
Eli onko kenelläkään palstaisella kokemusta Lupinen kiinnittämisestä oversize tankoon? Tietääkö kukaan mistä noita oversize tangon kiinnikkeitä saa?
valotukun (http://www.valotukku.fi/)antti vastasi että oversize kiinnikettä löytyisi häneltä .. "Kaikissa lampuissa on sama kiinnike (25.7 mm tangolle). Lisävarusteena saa tuotteen "LU-789 Oversized 31.8 mm Carbon fiber mount ",
Itellä kans hankinnassa tuollainen oversize lenksu cc pöörää varten niin saisi edisonin kiinni siihenkin ..

kuitsu
18.12.2008, 21.29
valotukun (http://www.valotukku.fi/)antti vastasi että oversize kiinnikettä löytyisi häneltä .. "Kaikissa lampuissa on sama kiinnike (25.7 mm tangolle). Lisävarusteena saa tuotteen "LU-789 Oversized 31.8 mm Carbon fiber mount ",
Itellä kans hankinnassa tuollainen oversize lenksu cc pöörää varten niin saisi edisonin kiinni siihenkin ..

Kiitos vinkistä.

Onko muuten tietoa paljonko se oversize kiinnike maksaa?
Vaikka eipä sillä taida olla väliä, koko lampun hintaan suhteutettuna kiinnikkeen hinta on varmaankin olematon.

Ihme juttu ettei mitkään kaupat näytä mainostavan tota oversize kiinnikettä. Valotukun sivuillakin on lista Lupinen lamppujen lisävarusteista mutta eipä ole sielläkään oversize tankokiinnikettä mainittu.

Jaahas näyttäähän tota kiinnikettä löytyvän nettikauppojen listoilta kun osaa ettiä. :-)
Googlettamalla LU-789 Oversized näyttää löytyvän useammastakin paikasta.

Shimaani
18.12.2008, 21.51
Ah ma nauraa. Copirait L-eku™.

Kipaiskaa lähimpään Etolaan ja ostakaa sopivan kokoisia kumilenksuja ja Lupiinit saa kiinni tankoon kuin tankoon. Se kumilenkura on sen palikan alla kiinne ku aukeaa ristipääruuvarilla. Käyttäkää hyvät ihmiset päätänne ettei mun tarvii alkaa uitun kallispalkkasex konsultix.

karhunpoika
18.12.2008, 21.59
Mitäs Hope 4 Vision paketti on muilla sisältänyt?
Joku valitteli aiemmin otsapannan puuttumista, omastani se löytyi. Ja kuvista poiketen akut on koteloitu kovamuoviseen koteloon. Kyseessä siis vajaa kuukausi sitten saapunut Endurance-paketti CRC:stä.

Suupieliä on kyllä virneeseen vetänyt tuon kanssa maastossa ajellessa. Aiempaan Silvan kypärässä kiinni olleeseen suunnistushalogeeniin nähden parannus on melkoinen.
Tankokiinnikkeessä olen käyttänyt ja siinä se pysyykin. Hajavaloa on sen verran paljon, ettei mutkissa ole ongelmia. Lumisilla poluilla olen ajanut lähinnä 2-teholla, tiukemmissa paikoissa 3:lla. Maksimitehosta ei juuri ole hyötyä.

Redfive
18.12.2008, 22.32
Mitäs Hope 4 Vision paketti on muilla sisältänyt?
Joku valitteli aiemmin otsapannan puuttumista, omastani se löytyi. Ja kuvista poiketen akut on koteloitu kovamuoviseen koteloon. Kyseessä siis vajaa kuukausi sitten saapunut Endurance-paketti CRC:stä.

Suupieliä on kyllä virneeseen vetänyt tuon kanssa maastossa ajellessa. Aiempaan Silvan kypärässä kiinni olleeseen suunnistushalogeeniin nähden parannus on melkoinen.
Tankokiinnikkeessä olen käyttänyt ja siinä se pysyykin. Hajavaloa on sen verran paljon, ettei mutkissa ole ongelmia. Lumisilla poluilla olen ajanut lähinnä 2-teholla, tiukemmissa paikoissa 3:lla. Maksimitehosta ei juuri ole hyötyä.

Tulikos paketissa eurosähkö adapteri vai ostitko sen erikseen täältä..?

karhunpoika
18.12.2008, 23.34
Ei tullut, ostin maadoittamattoman laitejohdon jota esim. matkaradioissa käytetään. Brittiplugin alta laturista paljastuu sille sopiva liitin.

Jarko
20.12.2008, 03.08
Mua kiinnostaisi löytää työmatkapyöräilyyn valo.

Nämä LED-taskulamppu viritykset kuulostavat lupaavilta ja niistä tuntuu saavan rahoilleen vastinetta. Tuppaavat menevään kuitenkin monesti aika virittelyksi, eikä sellainen oikein kiinnostaisi. DXstä tilattujen laatukaan ei näytä olevan aivan vakio.

Paras ratkaisu olisi sellainen LED-taskulamppu jonka voisi itsessään suoraan lyödä laturiin kiinni, eikä tarvitsisi erillisten akkujen kanssa kikkailla. Lisäksi lampun olisi hyvä olla vesitiivis (Suomen talvi, anyone?) ja käyttöaika mielellään ainakin 2h. Tehoa ei ihan mihinkään metsässä maastopyöräilyyn tarvittavaa määrää kaivata, mutta olisi silti kiva hyödyntää uutta LED-tekniikkaa.

Löytyiskö tällaista taskulamppua mistään? Ehdotuksia? Led Lenser David 19 oli yksi jonka löysin, mutta en tiedä sen käyttöaikaa eikä taida olla vesitiiviskään.

Ehdotuksia?

Esko
20.12.2008, 04.41
Mua kiinnostaisi löytää työmatkapyöräilyyn valo.

Nämä LED-taskulamppu viritykset kuulostavat lupaavilta ja niistä tuntuu saavan rahoilleen vastinetta. Tuppaavat menevään kuitenkin monesti aika virittelyksi, eikä sellainen oikein kiinnostaisi. DXstä tilattujen laatukaan ei näytä olevan aivan vakio.

Paras ratkaisu olisi sellainen LED-taskulamppu jonka voisi itsessään suoraan lyödä laturiin kiinni, eikä tarvitsisi erillisten akkujen kanssa kikkailla. Lisäksi lampun olisi hyvä olla vesitiivis (Suomen talvi, anyone?) ja käyttöaika mielellään ainakin 2h. Tehoa ei ihan mihinkään metsässä maastopyöräilyyn tarvittavaa määrää kaivata, mutta olisi silti kiva hyödyntää uutta LED-tekniikkaa.

Löytyiskö tällaista taskulamppua mistään? Ehdotuksia? Led Lenser David 19 oli yksi jonka löysin, mutta en tiedä sen käyttöaikaa eikä taida olla vesitiiviskään.

Ehdotuksia?

Exposure lighths? (http://www.exposurelights.com/products/joystick_maxx_2_-_2009/index.php)

On kyllä hintaluokkakin "hieman" erilainen kuin mainitsemassasi Led Lenserissä, mutta toisaalta, eipä se lamppu kyllä vaatimuksiakaan täyttänyt.

Jarko
20.12.2008, 11.27
Exposure lighths? (http://www.exposurelights.com/products/joystick_maxx_2_-_2009/index.php)

On kyllä hintaluokkakin "hieman" erilainen kuin mainitsemassasi Led Lenserissä, mutta toisaalta, eipä se lamppu kyllä vaatimuksiakaan täyttänyt.

No tuo näyttää olevan sellainen jota haen. Hinta työmatkakäyttöön kyllä hirvittää.

Saako jostain Suomesta vai mitä kautta kannattaisi tilata?

En kyllä ajatellut yli 100€ maksaa tuollaisesta valosta, tuo menee reippaasti yli.

Marsusram
20.12.2008, 12.21
Ladattavia lamppuja
1W Pro ladattava ledivalo (http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/mountainbike/tillbehor-136/belysning/fram-6/batteri-laddningsbar/pro-led-1w-laddbar-framlapma.html) huomiokäytöön.
Light&Motion Vega 120 (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=29552)tai 200 (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=29551)on laatutuote, teho?
Sigma Powerled (http://bike-components.de/catalog/Powerled+Black+Pro+Set+Diodenlampe+ohne+StVZO-Zulassung)

Shimaani
20.12.2008, 19.22
En kyllä ajatellut yli 100€ maksaa tuollaisesta valosta, tuo menee reippaasti yli. Oikeasti hei, jos et näy niin olet raato. Halvalla näkyminen on onnenkauppaa ja siihen mä en ala kun en ole kissa. :)

Jarko
20.12.2008, 19.42
Oikeasti hei, jos et näy niin olet raato. Halvalla näkyminen on onnenkauppaa ja siihen mä en ala kun en ole kissa. :)
Ai että oikeesti tarvii yli 100€ maksaa että näkyy tiellä? Enpä usko. Tienaatko leipäsi jollain jälleenmyyjällä? ;)

Mutta tietysti se, että olisi tuollainen taskulamppumainen ratkaisu, antaa tuotteelle enemmän käyttömahdollisuuksia ja arvoa. Ei olisi pelkästään pyöränlampuksi soveltuva. Pitääpä miettiä.

Sigman Powerled voisi olla yksi vaihtoehto... Varsinkin kun se toimii näköjään myös neljällä AA-paristollakin. Itse ledihän taitaa kestää aika monta tuhatta käyttötuntia..

Shimaani
20.12.2008, 19.50
Minä?
Jälleenmyyjällä? Ah ma nauraa, Copyrait Leku™. Mää hakkaan bittejä ammatikseni.

Kokemuksesta voin kertoa että ainoa valo jota autoilijat oikeasti väistää fillaristintappopaikoissa eli risteyksissä on Betty täydellä teholla. Wilma aikaansaa hikkaamista tyyliin menenkö vaiko enkö menen.

Mä ajan vaan sen 15 tonnia hyötyajoa eli työmatkaa ja muuta välttämätöntä vuodessa fillarilla, enemmän ajavat kommentoikoot lisää. :)

Voihan tuota ajaa vaikka vilkkuvat sarvet päässä jos siltä tuntuu mutta ei nekään näy tuulilasin taakse.

Jarkon syöttövuoro.

Jarko
20.12.2008, 20.24
Sain kiinni.

Mun työmatka-ajo on pientä siirtymää lukuunottamatta pyörätietä. En ole kokenut vakavia vaaratilanteita autojen takia, vaikka minulla on todella surkea tuikku käytössä eikä läheskään aina sitäkään. Vaaratilanteita on ollut, mutta ne liittyy kaatumisiin tai koiriin. En edes oleta tuon tuikun näkyvän kuin ihan lähelle, sen takia haenkin uutta.

Mutta kunnioitan sinun kokemukseen pohjaavaa näkemystä kyllä, ei siinä mitään. Mun pyöräily on osaksi kustannustehokkuuden takia tapahtuvaa - toki myös kuntoilun - ja jos maksaisin 840€ valosta (pikainen googletus Bettyn hinnasta) niin matkustaisin samalla rahalla bussilla ihan niin paljon kuin tykkään kaksi vuotta putkeen. Ja valoa täällä tarvitsee ehkä sen 5kk vuodesta.

Lisäksi ei mulla ole niissä risteyksissä niin kiire, ettenkö kerkeäisi katsoa tuleeko autoja. En todellakaan luota koskaan siihen, että auto minut näkisi. Takalamppu minulla jo onkin, taakse kun en itse näe. Prismasta sellanen joku Spectra, kehuttu täällä jossain.

PS. En yritä v***uilla. ;)

Shimaani
20.12.2008, 20.39
Laitetaanpas hiukan suhteita paikalleen - auton Xenon umpio maksaa liki tonnin ja niitähän tarvitaan kaksi toimivaa ennen kuin insinööri on tyytyväinen. Kun tuolla liikenteessä pitäis oleman tasa-arvoisina autojen seassa niin käytetään sit kunnon valoja:)

Täältä Ülästöstä mää pääsisin yhellä vaihdolla jo tunnissa duuniin julkisilla ku phillarilla menee 35 minuuttia, helppo valinta. Omalla autolla ei matka taitu alle tuntiin, toinen helppo valinta. Pimeyttä on se kuus kuukautta vuodesta joten tuo kohtalaisen kallis valo kyllä haukkuu hintansa noin kahteen vuoteen. :D Ja sitä samaa tuikkua voi käyttää pimeässä mettässä hupiajeluun jolloin kuoletusaika eiku lyhenee.:)

wanderer
20.12.2008, 20.51
Itte pitäisin myös sitä takavaloa etuvaloa tärkeämpänä. Kun pyöräilijä ajaa tien oikeaa puolta, kuten myös autot.
Etuvalo auttaa risteyksissä.
Hyvällä etuvalolla voi ajaa sitten ihan mihin vaan vuorokaudenaikaan vuodenajasta riippumatta, ja missä vaan. Sepä vasta hienoa onkin tässä pimeässä maassa.

Shimaani
20.12.2008, 22.16
Tää on tähän asti ollut sitä mieltä että takavalolla ei olis väljää. Häätyy sit ottaa pykälää villempi valo käyttöön.

p bonk
20.12.2008, 22.20
Hommaat vaikka sellasen Teslan ja vaihdat siihen punasen linssin?

Shamus
21.12.2008, 00.30
Wilma ja Tesla kotona...rupeaa riittämään;)

fob
21.12.2008, 01.27
Mitkä AA-akut kannattaisi ostaa Fenixissä käytettäväksi? Nyt on paristovarasto käytetty loppuun. Akuilla saisi ekoloogisen omantunnon äänen pään sisältä hiljenemaan...

Jarko
21.12.2008, 02.04
Suhteita paikalleen, OK. Sitten kannattaa muistaa että olosuhteet ei ole ihan samanlaiset kaikilla ;) Minä koen pärjääväni aivan hyvin keskitasoa paremmalla huomiovalolla työmatkojen puitteissa. Ei ole tarvetta pyörätiellä ajaessa olla samalla viivalla autoilijoiden kanssa. :)

En todellakaan väitä että minulla olisi parempi kokemus autojen seassa pyöräilystä, mutta oma työmatka ei kaipaa mitään autonvalojen kaltaista näkyvyyttä pysyäkseni hengissä. Jotenkin kohtuu automaattisesti ajattelen itseni autoilijoita heikompaan asempaan

mutanaama
21.12.2008, 02.39
Suhteita paikalleen, OK. Sitten kannattaa muistaa että olosuhteet ei ole ihan samanlaiset kaikilla ;) Minä koen pärjääväni aivan hyvin keskitasoa paremmalla huomiovalolla työmatkojen puitteissa. Ei ole tarvetta pyörätiellä ajaessa olla samalla viivalla autoilijoiden kanssa. :)

En todellakaan väitä että minulla olisi parempi kokemus autojen seassa pyöräilystä, mutta oma työmatka ei kaipaa mitään autonvalojen kaltaista näkyvyyttä pysyäkseni hengissä. Jotenkin kohtuu automaattisesti ajattelen itseni autoilijoita heikompaan asempaan

Ei se nyt ihan noinkaan mene. Monasti useasti olen estänyt kanssaihmistäni tekemästä itseni kera törmäämisliikkeitä hyvän itsetuotetun valaistuksen ansiosta.

Mika Björkholm
21.12.2008, 09.33
Mitkä AA-akut kannattaisi ostaa Fenixissä käytettäväksi? Nyt on paristovarasto käytetty loppuun. Akuilla saisi ekoloogisen omantunnon äänen pään sisältä hiljenemaan...
Sanyo eneloop tai GP recyko
Molemmat kestävät kylmää hieman normaalia NiMh kennoa paremmin eivätkä purkaudu säilytyksessäkään yhtä nopeasti kuin perus NiMh. Henk. koht käytän enelooppeja mm. lennokeissa vastaanotinakkuna nicd kennojen tilalla juurikin itsepurkautumisen ja pakkasenkeston takia. NiCd kennoja kun ei oikein enää tahdo saada. Ei pidä antaa pienemmän kapasiteetin 2000mAh hämätä noiden peruskennojen 2500mAh vastaan, todellisessa käytössä olemme havainneet kestävän kauemmin juuri em. ominaisuuksien ansiosta.

Jooona
21.12.2008, 13.26
Sanyo eneloop tai GP recyko
Molemmat kestävät kylmää hieman normaalia NiMh kennoa paremmin eivätkä purkaudu säilytyksessäkään yhtä nopeasti kuin perus NiMh. Henk. koht käytän enelooppeja mm. lennokeissa vastaanotinakkuna nicd kennojen tilalla juurikin itsepurkautumisen ja pakkasenkeston takia. NiCd kennoja kun ei oikein enää tahdo saada. Ei pidä antaa pienemmän kapasiteetin 2000mAh hämätä noiden peruskennojen 2500mAh vastaan, todellisessa käytössä olemme havainneet kestävän kauemmin juuri em. ominaisuuksien ansiosta.
Saman tyyppisiä kokemuksia löytyy Eneloopeista kylläkin Fenixin kanssa käytettynä:rolleyes:... ...joten kipin kapin lähimmän kaupan elektroniikkaosastolle

drop
21.12.2008, 13.38
No nyt on ensimmäinen iltalenkki lailalampuilla takana ja rupesi oikean valon ostaminen houkuttamaan. Käytössä oli 2* vanha cat eye joissa kuulemma 10 / 20w (muuta tietoa niistä ei ole). Useimmissa tapauksissa valo riitti, lähinnä jyrkissä alamäissä välillä pimeni (tai erityisesti just ennen niitä alamäkiä).

Periaatteessa houkuttais toi Hopen 4 Led, hinta tais olla jossain 270€ paikkeilla. Toisaalta planet-x myy n. 130€ hintaan Airbiken 700 lumenin mallia. Jossain haukuttiin edellisen airbiken ominaisuutta jossa valolla on 4 tai 5 kirkkautta ja muutos tapahtuu painamalla pois -> seuraava kirkkaus -> pois -> seuraava kirkkaus... En usko että jaksaisin painaa nappia 10x jos haluan siirtymälle himmeämmän valon, mutta toisaalta ei ehkä tule ajettua niin paljoa että kannattaisi maksaa tuplasti korkeampaa hintaa vain vähän paremmasta.

Juha Jokila
21.12.2008, 14.29
Myös Vartan Ready 2 Use 2100 mAh akut ovat olleet hyviä.

Tosiaan paskoja ovat nuo tavalliset huippukapasiteetilla mainostetut aku. En mää ole saanut niistä tehoja ulos vaikka suoraan laturista laittais käyttöön. Ja menevät kokonaan pilalle muutaman kymmenen latauskerran jälkeen. Missä on ne 1000 latausta kestävät, häh! Vai tarkoittaako, tuo sitä, että patteri hajoaa hiutaleiksi laturissa 1001. latauskerralla?

fob
21.12.2008, 18.11
Saako noita eneloopeja jostain lähikaupasta? Missään en ole niitä nähnyt.

mutanaama
21.12.2008, 19.02

Vaikka verkkokauppa.com

mk
21.12.2008, 19.06
akkunetti myy myös noita http://www.akkunetti.fi/index.php?cPath=93_238

janne kuivakangas
21.12.2008, 22.18
Mun lampussa FENIX TK 10 on ihme vika se vilkkuu veikeesti kun käytän sitä ulkona pyörälekillä :seko: Mut kun sisällä käytän sitä niin lamppu on normaali .Käytän lampussa ladattavia akkuja Ois kiva tietää mikä sitä vaivaa ?? -janne

eskoaa
22.12.2008, 00.55
Mun lampussa FENIX TK 10 on ihme vika se vilkkuu veikeesti kun käytän sitä ulkona pyörälekillä :seko: Mut kun sisällä käytän sitä niin lamppu on normaali .Käytän lampussa ladattavia akkuja Ois kiva tietää mikä sitä vaivaa ?? -janne

Ruuvaappa se katkaisin osa irti ja kato ettei siellä ole sellainen alurengas(2-pientä reikää) löysällä. Reikiin sopii pienet ruuvarit.http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif

Mulla oli vastaava vika yhdessä kiinan lampussa, alkoi kans vilkkumaan parin lenkin jälkeen. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon11.gif

Brunberg
22.12.2008, 13.30
Noi Fenixit löystyy just tuolta kytkimeltä. Pienet kärkipihdit on kanssa hyvät niihin reikiin.

simojoki
22.12.2008, 13.39
Prismoista saa GP:n vastaavaa akkua.

BONK
22.12.2008, 18.19
Oikeasti hei, jos et näy niin olet raato. Halvalla näkyminen on onnenkauppaa ja siihen mä en ala kun en ole kissa. :)

Ei se mitään onnenkauppa ole... Alle sadalla eurolla (= 2 x MTE P7 + 1 x TR-801) näkyy kaupungissa VARMASTI aivan yhtä hyvin kuin kovasti kehutulla >700...800 euron laitteilla (jotka todistetusti ovatkin hyvä). Vaikka itsekin sorrun vähän väliä jos jonkinlaisiin kalliisiin, usein turhiinkin vimpaimiin, niin tässä valaisimien tapauksessa en pysty edes pienelle sisäiselle insinöörilleni perustelemaan tuota 600-700 euron hintaeroa. Ja se on paljon se...

Kyllähän se vaan näin on, että kun fillarilla liikut, niin parempi pitää kaupungissa kädet jarruilla koko ajan sillä ei ne sivuilta tulevat autokuskit aina osaa sinuun katsoa, oli tangossa millainen uber-valo tahansa. Eteenpäinhän se valo sieltä suuntautuu. Jokaisessa risteyksessä kun muistaa jarruttaa ja katsoa molempiin suuntiin, niin kypärässä oleva lamppu on aika hyvä henkivakuutus.

Hieman off-topic:

Alkoi taas ottaa pataan nuo hel..tin "yön ritarit" eli valoitta ja heijastimitta polkevat kammen kiertäjät.

No siinä kiukuissani eilen illalla, märänmustassa ja räntäsateisessa Tampereen illassa fillaroidessani huomasin poliisiauton parkissa Pyynikintorin reunassa. Noteerasin, että Sorin pojilla ei näyttänyt olevan mitään suurempaa rikosta selvityksen alla, joten kurvasin viereen ja koputin ikkunaan. Konstaapeli ruuvasi ikkunan auki ja kyseli kohteliaasti, kuinka voi auttaa.

Päätin ensinnä testata "takavalolaittomuuttani", sillä takana *vilkkuu* Spectra ja kysyin, tuleeko nyt sakot?!? Konstaapeli naureskeli ja totesi, että niin kauan kuin ei ole sinistä vilkkua takana, niin hän ei ainakaan asiaan puutu. Toinen huikkasi kuskin paikalta, että "mitalihan tuollaisesta valaistuksesta pitäisi antaa" :D. Kyselin sitten, mitä ovat veljekset tehneet tänään sen eteen, että tulisi edes jonkinlaisia valoja teillä ja kaduilla liikkuviin polkupyöriin.

Seurasi vaivaantunutta pyöriskelyä lämpimän auton sisällä ja siihen sitten tämä hauskempi poliisi sitten totesi hieman vaisusti, jotta "Eipähän tässä ole paljon siihen ehtinyt puuttua...". Kehoitin vaan pistämään takkia niskaan ja tulemaan tuohon kadun reunaan passiin hetkeksi, niin eiköhän ala asialle jotain tapahtua. Ilmeet alkoivat olla melkoisen vaivautuneita ja ymmärsin lähteä hyvän Joulun toivotusten kera sotkemaan eteenpäin, ennen kuin konstaapelit alkavat tulkita takavaloani tieliikennelain kirjaimen mukaisesti...

Hieman kontrastia sille, kun täällä pohditaan onko 500 vai 700 lumenia riittävästi ja melkoinen joukko polkijoita survoo liikenteessä ilman lumeniakaan. :eek:

fob
22.12.2008, 21.07
Löysin varastostani 10 vuotiaan Varta-laturin. Se osaa ladata aa, c ja d akkuja. Mutta onko se yhteen sopiva näiden eneloopien, gp recykojen yms kanssa. Mitään en näistä ymmärrä. apua!

mutanaama
22.12.2008, 22.01
Todennäköisesti on, ellei siinä erikseen lue alkaalipattereille, mikä oli kymmenisen vuotta sitten jonkin firman erikoinen päähänpisto

vee
23.12.2008, 08.48
Ei se mitään onnenkauppa ole... Alle sadalla eurolla (= 2 x MTE P7 + 1 x TR-801) näkyy kaupungissa VARMASTI aivan yhtä hyvin kuin kovasti kehutulla >700...800 euron laitteilla (jotka todistetusti ovatkin hyvä). Vaikka itsekin sorrun vähän väliä jos jonkinlaisiin kalliisiin, usein turhiinkin vimpaimiin, niin tässä valaisimien tapauksessa en pysty edes pienelle sisäiselle insinöörilleni perustelemaan tuota 600-700 euron hintaeroa. Ja se on paljon se...

Kyllähän se vaan näin on, että kun fillarilla liikut, niin parempi pitää kaupungissa kädet jarruilla koko ajan sillä ei ne sivuilta tulevat autokuskit aina osaa sinuun katsoa, oli tangossa millainen uber-valo tahansa. Eteenpäinhän se valo sieltä suuntautuu. Jokaisessa risteyksessä kun muistaa jarruttaa ja katsoa molempiin suuntiin, niin kypärässä oleva lamppu on aika hyvä henkivakuutus.

Hieman off-topic:

Alkoi taas ottaa pataan nuo hel..tin "yön ritarit" eli valoitta ja heijastimitta polkevat kammen kiertäjät.

No siinä kiukuissani eilen illalla, märänmustassa ja räntäsateisessa Tampereen illassa fillaroidessani huomasin poliisiauton parkissa Pyynikintorin reunassa. Noteerasin, että Sorin pojilla ei näyttänyt olevan mitään suurempaa rikosta selvityksen alla, joten kurvasin viereen ja koputin ikkunaan. Konstaapeli ruuvasi ikkunan auki ja kyseli kohteliaasti, kuinka voi auttaa.

Päätin ensinnä testata "takavalolaittomuuttani", sillä takana *vilkkuu* Spectra ja kysyin, tuleeko nyt sakot?!? Konstaapeli naureskeli ja totesi, että niin kauan kuin ei ole sinistä vilkkua takana, niin hän ei ainakaan asiaan puutu. Toinen huikkasi kuskin paikalta, että "mitalihan tuollaisesta valaistuksesta pitäisi antaa" :D. Kyselin sitten, mitä ovat veljekset tehneet tänään sen eteen, että tulisi edes jonkinlaisia valoja teillä ja kaduilla liikkuviin polkupyöriin.

Seurasi vaivaantunutta pyöriskelyä lämpimän auton sisällä ja siihen sitten tämä hauskempi poliisi sitten totesi hieman vaisusti, jotta "Eipähän tässä ole paljon siihen ehtinyt puuttua...". Kehoitin vaan pistämään takkia niskaan ja tulemaan tuohon kadun reunaan passiin hetkeksi, niin eiköhän ala asialle jotain tapahtua. Ilmeet alkoivat olla melkoisen vaivautuneita ja ymmärsin lähteä hyvän Joulun toivotusten kera sotkemaan eteenpäin, ennen kuin konstaapelit alkavat tulkita takavaloani tieliikennelain kirjaimen mukaisesti...

Hieman kontrastia sille, kun täällä pohditaan onko 500 vai 700 lumenia riittävästi ja melkoinen joukko polkijoita survoo liikenteessä ilman lumeniakaan. :eek:

Minäkin koputtelisin varmasti ikkunoihin, jos vaan näkyisi jossain niitä.:eek:

fob
23.12.2008, 10.00
Todennäköisesti on, ellei siinä erikseen lue alkaalipattereille, mikä oli kymmenisen vuotta sitten jonkin firman erikoinen päähänpisto

Laturissa lukee NiCd. Jotain siinä on milliampeereistakin(?) mA ja jännitteistäkin (?) V kerrottu. Latausajat on kerrottu 450 mAh (Teho:D)akuille.

Laturi on valmistettu ennen nykyistä Kiina-aikaa. Pohjassa lukee "Made in Germany" eli se on wanha!

Esko
23.12.2008, 11.01
Laturissa lukee NiCd. Jotain siinä on milliampeereistakin(?) mA ja jännitteistäkin (?) V kerrottu. Latausajat on kerrottu 450 mAh (Teho:D)akuille.

Laturi on valmistettu ennen nykyistä Kiina-aikaa. Pohjassa lukee "Made in Germany" eli se on wanha!

No, mitä tarjottiin milliamppeereiksi? Jos se on esim. jotain luokkaa 100mA kuten voisin kuvitella, niin eiköhän se liene ihan tavallinen "tyhmä" laturi, joka lataa akkuja niin kauan kuin töpseli on seinässä. Eihän se akkujen ikää pidennäkään, mutta voi käyttää. Itselläni on luultavasti aika samanlainen mallia Biltema. En sitä käytä. Se on enää olemassa lähinnä vain siltä varalta, että pitäisi vaikka jotain täysin kuollutta akkua alkaa elvyttää, eivätkä fiksummat laturit sitä enää tunnistaisi. Sillä voisi sitten pakkosyöttää vähän alkulatausta.

Vain NiCd -akuille tarkoitettua pikalaturia ei välttämättä kannata käyttää NiMH -akkujen kanssa. Metallihydrideissä jännite notkahtaa akun täyttyessä paljon vähemmän kuin kadmiumversioissa, ja jos täyden akun tunnistus tehdään tuosta jännitteestä, se voi hyvinkin jäädä laturilta huomaamatta.

fob
23.12.2008, 11.15
Olisko ollut 160 mA?! Pitääpä tarkistaa illalla. Laturissa tuskin on mitään älykkyyttä, eiköhän se ainut äly ole töpselin irroituksessa.

fob
23.12.2008, 17.02
Laturissa olevien tietojen mukaan kahdella akulla latausvirta on 160 mA ja jännite 2,9V. Neljällä akulla virta on 80 mA jännitteen pysyessä samana. Miten noista tiedoista voi laskea vaikkapa kahden tai neljän 2000 mAh NiMh-akun latausajat? Edelleenkään en näistä mitään ymmärrä, mutta yritän oppia (nopeasti).http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/redface.gif

Mikko Asikainen
27.12.2008, 23.20
Moro!

Saisiko Suomesta jostain vastaavanlaista otsikonmukaista kiinnipidintä?
Ei tohtisi lähteä tilailemaan DX:n kautta, muutaman dollarin tähden...

lansive
28.12.2008, 00.24
Moro!

Siis tässäkin kuvassa (http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=38-1108) esiintyvää härveliäkö tarkoitat?

Hannu_
28.12.2008, 01.28
Eiks tää kävis? http://www.leatherman.fi/web/index.php?id=603

Esko
28.12.2008, 05.12
Laturissa olevien tietojen mukaan kahdella akulla latausvirta on 160 mA ja jännite 2,9V. Neljällä akulla virta on 80 mA jännitteen pysyessä samana. Miten noista tiedoista voi laskea vaikkapa kahden tai neljän 2000 mAh NiMh-akun latausajat? Edelleenkään en näistä mitään ymmärrä, mutta yritän oppia (nopeasti).http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/redface.gif

Jaaha... No, jos akut ovat kutakuinkin tyhjät niin jaa nimellinen kapasiteetti tuolla virralla ja laita pikkuisen ekstraa. Ts. kahdella 2000 mAh akulla sanotaanko vaikka ~12-14 tuntia ja neljällä tupla-aika. :D Ainakin jotain sinne päin. Jos eivät ole tyhjät, niin vähemmän. Tai sitten hanki vähän nopeampi laturi. Ei maksa kovin montaa euroa. Ja sikäli kun on fiksu malli (tunnistaa kun akku on täynnä) eikä ole ihan kaikkein nopeimpia mahdollisia latureita (tyyliin tunnissa tai alle täyteen), akutkin kestävät pidempään. Esim. joku ehkä kolmessa tunnissa lataava olisi aika hyvä valinta. ;)

Se jännite paljastaa lähinnä sen, että vierekkäiset akut on laturissa kytketty sarjaan. Turha siis yrittää ladata paritonta määrää.

fob
28.12.2008, 10.04
Jaaha... No, jos akut ovat kutakuinkin tyhjät niin jaa nimellinen kapasiteetti tuolla virralla ja laita pikkuisen ekstraa. Ts. kahdella 2000 mAh akulla sanotaanko vaikka ~12-14 tuntia ja neljällä tupla-aika. :D Ainakin jotain sinne päin. Jos eivät ole tyhjät, niin vähemmän. Tai sitten hanki vähän nopeampi laturi. Ei maksa kovin montaa euroa. Ja sikäli kun on fiksu malli (tunnistaa kun akku on täynnä) eikä ole ihan kaikkein nopeimpia mahdollisia latureita (tyyliin tunnissa tai alle täyteen), akutkin kestävät pidempään. Esim. joku ehkä kolmessa tunnissa lataava olisi aika hyvä valinta. ;)

Se jännite paljastaa lähinnä sen, että vierekkäiset akut on laturissa kytketty sarjaan. Turha siis yrittää ladata paritonta määrää.

Kiitos:)! GP Recykot ostin. Eilisen lenkin ajelin tehtaan varauksella ja kyllä ovat paristoja paremmat! Valoa riitti koko ajalle.

Kokeilen latausta muutaman kerran ja jos ei toimi, niin sitten laturikauppaan.

fob
28.12.2008, 10.07
Siis tässäkin kuvassa (http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=38-1108) esiintyvää härveliäkö tarkoitat?
Herkästi hajoavaa mallia. Kokeiltu on...

Mikko Asikainen
28.12.2008, 12.38
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15642 tuommoinen härpäke,
tahi vastaava hakusessa.

Motonetin laite voisi olla ok, jos kestäisi. Leatherman-version epäilyttää, miten lie lamppu pysyy paikallaan röykkyisillä alustoilla ajellessa.

-edit: Romisen RC-04 valaisimen kiinnitykseen pidikettä haeskelen.

Tmh
29.12.2008, 13.13
Kiitos:)! GP Recykot ostin. Eilisen lenkin ajelin tehtaan varauksella ja kyllä ovat paristoja paremmat! Valoa riitti koko ajalle.

Kokeilen latausta muutaman kerran ja jos ei toimi, niin sitten laturikauppaan.

Turha pilata akkuja huonolla laturilla. Ne akut on just niin hyviä kuin se laturi on. Esimerkiksi tällainen laturi ei ole niin suuri investointi:

http://www.paratronic.fi/akkulaturi_bc700.shtml

OJ
29.12.2008, 18.39
Tuli hommattua pari kappaletta noita MTE P7 fikkareita. Toinen ol tietty sökö ja lähti takaisin vaihtoon, mutta toista on tullu nyt käyteltyä jokunen tovi. Toi on niin tehokas valo, että jos ei autoilija näe valoa (pyöräilijää ei taatusti valon takaa näekään), niin voi vain ihmetellä miten kykenee edes tähtäämään valkoisten viivojen väliin. Lampun kyljessä lukee 900 lumenia, mutta lueskelin viisaampien veikkailevan todelliseksi valotehoksi ~700 lumenia.

Lumisessa metsässä tolla lampulla ei ole mitään ongelmaa ajella. Ensi kesänä pitää lähteä kokeilemaan tota valoa ihan yöajelussa maasturilla. Valokeila on tosi laaja, eli sitä valoa vaan riittää ihan joka puolelle.

Ja hintaahan tolla on se 40 dollaria. Kun ostaa kaksi lamppua, kuusi akkua, laturin ja lampun pidikkeet tankoon, niin ei taida mennä vielä 100€ rikki.

Esko
29.12.2008, 18.41
Turha pilata akkuja huonolla laturilla. Ne akut on just niin hyviä kuin se laturi on. Esimerkiksi tällainen laturi ei ole niin suuri investointi:

Jees... Kyllähän nuo matalaa virtaa työntävät laturit toimivat kuin junan vessa... Ts. hyvin yksinkertaista tekniikkaa ja akut kyllä varmasti latautuvat, mutta eivät ole käyttäjäystävällisiä eivätkä tee hyvää niille akuillekaan. Tuo BC 700 on hyvä laturi. Itselläni on sen isoveli (BC 900). Toki noiden pitäisikin olla jo hyviä, hinta huomioiden (hinta ei ehkä ole sinänsä kova, mutta on se kuitenkin AA-latureille selvästi keskimääräistä kovempi). Ja tuolla laturilla voi kyllä huoletta käyttää nykyakuille sitä suurinta 700mAh virtaa. Se saattaisi olla suositeltavampaakin kuin se matalin 200mAh vaihtoehto.

alli
29.12.2008, 19.50
Ja tuolla laturilla voi kyllä huoletta käyttää nykyakuille sitä suurinta 700mAh virtaa. Se saattaisi olla suositeltavampaakin kuin se matalin 200mAh vaihtoehto.

Taas joutuu tietämätön kysymään (saman laturin omistajana): miksi on isompi virta suositeltavampi?

Narujalka
29.12.2008, 20.24
Nyt olisi hyvät neuvot arvossaan(lenkki lyheni seuraavan johdostahttp://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon8.gif). Tullut hankittua IXON IQ-merkkinen valonlähde. Isommalla tehollaan on pitänyt minut tyytyväisenä, MUTTA akun varauksen vähentyessä pudottaa automaattisesti itsensä pienemmälle teholle, joka riittää näkymiseen, vaan ei näkemiseen. Ja tätä pienempää tehoa riittää toista vuorokautta. Olen antanut palaa loppuun keittiön pöydällä ja kuvitellut, että akun kapasiteetti ei pienenisi näin toimien. Akku on NiMH. Voiko tällaista akkua ladata ennen totaalista tyhjentymistä menettämättä kapasiteettiä? http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon11.gif Onko jotain kikka kuutosta, jolla isompi teho pysyisi päällä?

Esko
29.12.2008, 20.25
Taas joutuu tietämätön kysymään (saman laturin omistajana): miksi on isompi virta suositeltavampi?

No nyt jos joku on eri mieltä niin voi sen sitten kertoa ja oikaista. Oma käsitykseni on, että lataus esim. 0,1C virralla (=latausaika 10 tuntia) ei lisää nykyakkujen kestoa esim. 0,3C:hen (=latausaika reilu 3 tuntia) verrattuna. Ellei sitten ehkä siinä vaiheessa, kun akkuja ladataan ensimmäisiä kertoja. Tai jos pitkään käyttämättä olleita akkuja pitäisi elvyttää. Sen sijaan olen ymmärtänyt, että ladattaessa pienellä virralla, se akun täyttyessä tapahtuva jännitteen notkahdus ei ole enää kovin selkeä, ja voi jäädä laturilta helpommin huomaamatta. Mikä sitten johtaisi ylilataukseen.

Ei tämän pitäisi olla mikään ongelma noiden La Crosse/Technoline/yms. laturien kanssa. Ja monet halvat taas lataavat aina samalla, melko isolla virralla. Eli ehkä "ongelma" on enemmän akateemista laatua.

Esko
29.12.2008, 20.36
Nyt olisi hyvät neuvot arvossaan(lenkki lyheni seuraavan johdostahttp://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon8.gif). Tullut hankittua IXON IQ-merkkinen valonlähde. Isommalla tehollaan on pitänyt minut tyytyväisenä, MUTTA akun varauksen vähentyessä pudottaa automaattisesti itsensä pienemmälle teholle, joka riittää näkymiseen, vaan ei näkemiseen. Ja tätä pienempää tehoa riittää toista vuorokautta. Olen antanut palaa loppuun keittiön pöydällä ja kuvitellut, että akun kapasiteetti ei pienenisi näin toimien. Akku on NiMH. Voiko tällaista akkua ladata ennen totaalista tyhjentymistä menettämättä kapasiteettiä? http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon11.gif Onko jotain kikka kuutosta, jolla isompi teho pysyisi päällä?

Lataukseen vaan suoraan. Samoin sen voi laittaa lataukseen, vaikkei lamppu olisi ehtinytkään vielä pudottautua pikkuteholle. NiMH-akkujen muisti-ilmiö on paljon pienempi ongelma kuin mitä pelotteluja lukemalla voisi kuvitella. Aina silloin tällöin akku ehkä kannattaa purkaa tyhjäksi (=ei täysin tyhjäksi, vaan esim. jännite 0,9 volttiin asti), mutta normaalisti voi laittaa laturiin suoraan käytöstä.

Joku akkuvalmistaja (en muista mikä) lupasi joillekin Ni-MH akuilleen kestoksi 1000 latauskertaa jos akut ladataan aina kun kolmannes kapasiteetista on käytetty, ja 300 latauskertaa, jos akku käytetään joka kerta tyhjäksi.

Tmh
29.12.2008, 21.46

Kuinka vanhat akut? Minkälaisella laturilla lataat akkuja?

Jos tämä tapahtuu aina akkujen lataamisenkin jälkeen voivat akut olla entisiä. Huonolaatuiset akut simahtavat yllättävän nopeasti. Varsinkin jos laturi on huono. Juuri itse huomasin kohtuu uusien halppis "2700mAh" AA-akkujen vetelevän viimeisiä työmatkavalossa. Ilman kuormaa näyttää ok jännitettä mutta kuormalla (1A) kennojen jännite kyykähtää samantien 0.7V:iin.

Nappulakenka
29.12.2008, 22.24
Moro!

Mitäs haittaa siitä on kun toimitukset eivät maksa mitään? Just helmi paikka kun tavara halpaa eikä posteja tarvitse maksaa jne. :) Jos lampun kiinnityksellä on kovakin kiire voi aina käyttää tilapäisratkaisuja. Näissä on vain mielikuvitusrajana :)

Mikko Asikainen
29.12.2008, 23.14
Mitäs haittaa siitä on kun toimitukset eivät maksa mitään? Just helmi paikka kun tavara halpaa eikä posteja tarvitse maksaa jne. :) Jos lampun kiinnityksellä on kovakin kiire voi aina käyttää tilapäisratkaisuja. Näissä on vain mielikuvitusrajana :)

Ei kai tässä muukaan auta, tilauksen tekoon on ryhdyttävä.
Btw, offtopic, Nappulakengälle kiitokset vinkistä, Alturan ajokamppeet
Merliniltä : hinta/laatusuhde = erittäin hyvä ellei täydellinen ! Muutaman sadan kilometrin käyttökokemuksella,sateella ja pakkasella. Hyvin toimii.:)

Nappulakenka
30.12.2008, 00.32
Btw, offtopic, Nappulakengälle kiitokset vinkistä, Alturan ajokamppeet
Merliniltä : hinta/laatusuhde = erittäin hyvä ellei täydellinen ! Muutaman sadan kilometrin käyttökokemuksella,sateella ja pakkasella. Hyvin toimii.:)
Hienoa :)

Narujalka
30.12.2008, 10.06
Kiitos ensiksi ohjeistuksista! Akkujen kunto käsittääkseni suht ok, täyttä tehoa antavat rapiat neljä tuntia. Luotan Eskon tietämykseen ja alan latailla kahden/kolmen tunnin normilenkin jälkeen välittömästi.Eipä tarvitse enään typistää lenkkejä valottomuuden vuoksi http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon7.gif.

Narujalka
30.12.2008, 10.33
Jälkikaneettina vielä: tämä "heikkovirta"-puoli ei ole hanskassa muuten, kuin jaloista polkimiin välittyvän tehon kauttahttp://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon10.gif. Tastä syystä NiMH-akku-pelottelu on mennyt perille. Ps. Laturi on valojen mukana tullut, alle vuoden vanha. Sinänsä upea, latauksen merkkivalolla(punainen/vihreä) varustettuhttp://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon7.gif.

BONK
30.12.2008, 12.26
Minäkin koputtelisin varmasti ikkunoihin, jos vaan näkyisi jossain niitä.:eek:

Jospa siellä päin ne ovatkin esimerkiksi ratsaamassa valottomia pyöräilijöitä eivätkä "partioimassa" :D

fob
30.12.2008, 16.38

Kiitos varoituksesta:)!
Varmaan hyvä, mutta toimituskuluineen 38,50€. Jos taloudessa olisi akkuja enemmänkin, niin varmaan ostaisin. Jos nuo hankitut akut kestävät luvatun 1000 latauksen sijasta vaikka 300 latausta, on se kuitenkin kahdella akkuparilla 600 ajokertaa täydellä valoteholla. Meikäläisen ajomäärillä tuo tulee täyteen noin 10 vuodessa. Siinä ajassa olen jo ehtinyt vaihtaa valaisimenkin toiseen eikä NiMh-akkuja enää löydy kuin historiankirjojen sivuilta.

Otan riskin. Jos akut lopettavat yhteistoiminnan, ostan toiset ja vieläkin olen säästön puolella.

marco1
30.12.2008, 17.53
Tuo Tmh:n mainostama laturi on hyvä, sillä on saanut elvytettyä monet akut vielä pelikuntoon. Samaa laturia myydään mm. "klaauulssonilla", en muista enää hintaa mutta mukana tuli melkoinen läjä akkuja ja adaptereita sekä autokaapeli.

Tmh
30.12.2008, 21.26
Kiitos varoituksesta:)!
Varmaan hyvä, mutta toimituskuluineen 38,50€. Jos taloudessa olisi akkuja enemmänkin, niin varmaan ostaisin. Jos nuo hankitut akut kestävät luvatun 1000 latauksen sijasta vaikka 300 latausta, on se kuitenkin kahdella akkuparilla 600 ajokertaa täydellä valoteholla. Meikäläisen ajomäärillä tuo tulee täyteen noin 10 vuodessa. Siinä ajassa olen jo ehtinyt vaihtaa valaisimenkin toiseen eikä NiMh-akkuja enää löydy kuin historiankirjojen sivuilta.

Otan riskin. Jos akut lopettavat yhteistoiminnan, ostan toiset ja vieläkin olen säästön puolella.

Luulisi jokaisesta taloudesta löytyvän nykypäivänä niin paljon vempeleitä jotka toimivat AA-kokoisilla akuilla, että hyvän laturin hankkimiselle on muitakin syitä kuin pelkästään pyörän lamppu.

BONK
31.12.2008, 14.41
Tässä pimeän syksyn ja talven kuluessa on tullut näitä näkyvyysasioita pohdittua useastikin, pääsääntöisesti aina jonkun "läheltä piti" tilanteen jälkeen. Vaikka nyt fillarissa/kuskissa on valovoimaa lumenitolkulla, niin mikään ei tunnu riittävän. Tällaisina aikoina kun autoilijoiden lasit ovat ravassa, maa mustana ja ulkona muutenkin pimeää, tuntuu olo välillä aivan helvetin turvattomalle kun näkee ettei sivusta tuleva autoilija ole kaikesta tästä huolimatta noteerannut minua risteyksessä. Tosin nykyisin en ajakaan risteyksen yli, ennen kun olen saanut katsekontaktin kuskiin ja edes jotenkin henkisesti valmistautunut siihen, että siellä on ajatteleva ja havahtunut ihminen ratin takana.

No, tuumasta toimeen - valaistus eteen/taakse on öpaut niin hyvä kuin olla voi, mutta sivuilla on ilmiselvästi puutteita, vaikka CC-fillariin olen jo laittanut heijastavat 3M-teipit kylkeen, mutta ei taida sekään olla riittävästi. Heijastinliivinkään sivussa (ainakaan meikäläisen mallissa) ei ole juurikaan heijastinpintaa vaan suurimmat heijastinpinnat ovat edessä/takana. Pitäisi varmaan uusia sekin.

Saatan tietysti olla reippaastikin väärässä, mutta jotenkin kuvittelen, että pelkkä heijastin sivusuuntaan ei ole riittävästi. Siispä tilasin eilen kokeeksi eBaysta (tällä hyvällä dollarin kurssilla...) Nite Ize:n SpokeLitet punaisena (http://www.niteize.com/productdetail.php?category_id=31&product_id=163), eikä hintakaan nyt ollut ihan päätähuimaava kun kotiin kannettuna tuli 2 kpl maksamaan n. 15 euroa. Onko kukaan kokeillut moisia Suomen olosuhteissa?!?

Kyselin myöskin kaverilta, joka asustelee tätä nykyä "isolla kirkolla" Jenkeissä, näkyykö tällaisia vastaavia sikäläisessä kaupunkiliikenteessä ja hän totesi, että aivan selkeästi ovat yleistyneet viimeisen vuoden aikana. Jotkut fillariliikkeet laittavat vastaavia pyöriin kuulemma jo ihan vakiona perinteisten heijastinten sijaan.

Saas nähdä, menikö taas 15 erkkiä hukkaan... Mutta toisaalta, kun on "säästänyt" 600 euroa sillä, että osti valot Hong Kongista vs. "kalliista paikallisesta", niin eiköhän tämän tappion kestä jos näin käy :D Olisihan tuolta tosin löytynyt vielä fiinimpääkin versiota eli Hokey Spokes (http://www.hokeyspokes.com/), johon saisi mm. omavalintaisen tekstin näkymään pyörivässä pyörässä ("esim. SEIS!" :eek:), mutta 3 x 29 dollaria per vanne on vielä turhan kallista lystiä vaikka olisihan se tietysti aivan ylivertaisen siistiä...

ps. samaan syssyyn tilasin myös kyseisen Nite Izen Maglite Minin (AA) päivityksen hehkusta 1W lediksi, niin nyt saa senkin onnettoman tuikun taas uusiokäyttöön...

Itsok
01.01.2009, 19.45
Nyt on ensimmäinen kunnon lenkki tehty Hopen Vision 4:sen kanssa. Kävin kyllä maanantaina vähäsen koeponnistamassa, mutta nyt pitempi lenkki. Valoa on aika sopivasti lumiseen maastoon, mutta luulen että syksyisessä metsässä kaipaisin lisää. Valokuviossa olisi myös hieman parantamista. enemmän kuvioon leveyttä lähelle ja välimaastoon, nyt tuntuu että kaikki linssit on suunnattu liian keskelle, hajavaloa on muuten riittävästi. Kiinnityssysteemi on hyvä ja mukana tuli myös otsapanta. Akku heiluu kotelon sisällä ja ajaessa kolina välillä hieman häiritsee.

Vastaantulijat kyllä katsoi takaisin kovin omituisesti :D Pitäs varmaan käydä itse katsomassa minkäverran valo häikäisee, kun ajaa pyörätiellä täydellä teholla.

Takamisakari
04.01.2009, 01.13
Mulla taas hajavaloa tuntuu olevan liikaa.., ilmeisesti puhutaan kuitenkin samasta asiasta? Voin kertoa että onhan se aika persatin kirkas että ei ne turhaan siellä "irvistele2. Tosin- sain juuri postia honkkareista, MTE SSC - tai joku vastaava 900 lumenin lappu tuottaa "lähes saman" valon. Testaan tuon alkuviikosta ja laitan kuvan vs. Hope heti kun joudan..

wanderer
04.01.2009, 12.59
Akku heiluu kotelon sisällä ja ajaessa kolina välillä hieman häiritsee.Minäkin huomasin jotain kolinaa, mutta ei se akun sisältä tule. Se akkukotelon vaahtomuovipehmuste ei ole koko kotelon mittainen eli kotelon päissä ei ole pehmustetta. Sopivasti heiluessaan pehmustamattomat osat kolisevat runkoon. Ongelma ratkesi virittelemällä pehmusteet ongelmakohtiin ja huolehtimalla akun kiinnityksen riittävästä kireydestä.

T.S-U
04.01.2009, 13.53
Fenix PD30 potassa ja Exposure Maxx-D tangossa. Ihan hyvän tuntunen yhdistelmä ja mieltä lämmittää erityisesti tää piuhavapaa toteutus.

http://farm4.static.flickr.com/3110/3165628009_986ded2d5f_b.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3101/3166458830_2a1384b6c3_b.jpg

http://farm2.static.flickr.com/1195/3165629689_c3a67749af_b.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3118/3166459440_37da25313a_b.jpg

Itsok
04.01.2009, 13.59
Minäkin huomasin jotain kolinaa, mutta ei se akun sisältä tule. Se akkukotelon vaahtomuovipehmuste ei ole koko kotelon mittainen eli kotelon päissä ei ole pehmustetta. Sopivasti heiluessaan pehmustamattomat osat kolisevat runkoon. Ongelma ratkesi virittelemällä pehmusteet ongelmakohtiin ja huolehtimalla akun kiinnityksen riittävästä kireydestä.

Hmm. Mullakin tuli ensimmäisenä mieleen, että akkukotelo kolisee pyörää vasten ja kotona huomasin että akku kolisee kotelossaan. Täytyy kuitenkin kokeilla vielä lisäpehmustamista akulle...
edit. Kokeilin tänään reipasvauhtisessa alamäessä stemmissä olevaa akkua ja se kolisee kotelossaan. Toki kotelo myös runkoon osuessaan päästää kolahduksia, lisäpehmustaminen ja riittävä kireys kyllä vähenti kolinaa.

Pete a
05.01.2009, 15.11
Siirryin vihdoinkin lediaikaan hankkimalla P7 -ledilampun: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12325

Valotehoon olen tosi tyytyväinen. Hyvää ei saa kuitenkaan koskaan liikaa ja kun hintakin on kohtuullinen, olen miettinyt toisen ledilampun hankkimista nykyisen kaveriksi ohjaustankoon.

Ne, joilla on kokemusta muista dealextremen malleista, mitä suosittelette yo. mallin kumppaniksi?

Itse pähkäilin, että kenties malli, joka on selkeämmin spottimainen (tuo MTE P7 antaa riittävästi hajavaloa). Toivomuksena olisi, että toimii samanlaisella 18650-akulla (mielellään yhdellä, jotta mahtuu mukavasti taskuun) ja olisi valoteholtaan samaa luokkaa.

Valoisia lenkkejä talven keskellä!

Kaukinen
05.01.2009, 19.12
Ne, joilla on kokemusta muista dealextremen malleista, mitä suosittelette yo. mallin kumppaniksi? Itse pähkäilin, että kenties malli, joka on selkeämmin spottimainen

Itselläni on Auroran vastaava:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15691

Ainakin siinäkin tulee hajavaloa liikaa (saman verran kuin MTE:llä?), ja itsekin kaipaisin spottimaisempaa valoa. Pitäisikö sitä tuunata jollain linssillä? Vai löytyykö joku muu taskulamppu jossa olisi pistemäisempi valo?

mteebee
06.01.2009, 10.50
Siirryin vihdoinkin lediaikaan hankkimalla P7 -ledilampun: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12325

Valotehoon olen tosi tyytyväinen. Hyvää ei saa kuitenkaan koskaan liikaa ja kun hintakin on kohtuullinen, olen miettinyt toisen ledilampun hankkimista nykyisen kaveriksi ohjaustankoon.

Ne, joilla on kokemusta muista dealextremen malleista, mitä suosittelette yo. mallin kumppaniksi?

Itse pähkäilin, että kenties malli, joka on selkeämmin spottimainen (tuo MTE P7 antaa riittävästi hajavaloa). Toivomuksena olisi, että toimii samanlaisella 18650-akulla (mielellään yhdellä, jotta mahtuu mukavasti taskuun) ja olisi valoteholtaan samaa luokkaa.

Samalla rungolla kuin Peten varustettu mte p7 löytyy taloudesta sekä cree mc-e ledillä varustettu malli. http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16501
tuolta löytyy fotot valokuvioista jotka on vähän erillaisia. http://mteebee.pinkbike.com/album/P7-MC-/ . Mutta sitä hajavaloa kyllä piisaa kummassakin vaikka cree hieman spotimpi onkin. Taitaa olla ominaisuus tuo hajavalon tuotto, paremman spotin voisi saada pienemmillä ledeillä varustetuista fikkareista esim Q5 tai R2 led voisi olla parempi vaihtoehto jos niiden teho vain riittää. Noista dxn fikkareista sen verran että kummasskin yksilössä oli huono regulointi, cree antoi n.1,8A virtaa ledille ja P7 malli n.2A virtaa eli helposti jää jopa 200 lumenia vakio ajuria käytettäessä saamatta, verrattuna kunnolla reguloituihin valoihin.

villho
08.01.2009, 00.46
Tänään se sitten tapahtui: en ehkä levittänyt pyöräilyn ilosanomaa, mutta pidinpä puoleni kukkahattutätiä vastaan.

Olin menossa katsomaan Blues - Zurich Lions -peliä LänsiAuto-areenalle ja kuten pimeyteen sopii, päällä oli kaikki mahdolliset ajovalot (pieni valo tangossa, punainen takavalo ja kypärässä 2xSSC P7). Olen omaksunut ehkä vähän sikamaisen tavan, sillä tietä ylittäessäni sohotan valoillani väistämisvelvollisia autoja ohjaamoon. Ymmärrän, että nuo P7:t ovat &%#¤#/&¤%:n kirkkaat, mutta mahdollista häikäisyä enemmän minua kiinnostaa se, että olen ehjänä perillä. Tosin useimmiten tuo ohjaamoon sohottelukaan ei toimi (viimeksi tänään Iso Omenan lähellä väistämisvelvollinen auto ajoi eteen ja onnettomuudelta vältyttiin vain siksi, että itse pysähdyin).

Tänään ylitin tien suojatietä pitkin (jalankulkijana kävellen) siinä vähän ennen areenaa ja noudatin em. tapaani. Areenan pihassa tuli sitten kukkahattutäti paasaamaan "Kuulehan! Seuraavalla kerralla et sitten osoita noilla valoilla autoon sisälle!". Kyseinen mamma oli ilmeisesti ollut sisällä siinä minua väistäneessä autossa. Mä vastasin aika tiukasti täyslaidalla ja pidin esitelmän pyöräilyn vaarallisuudesta pk-seudulla. Annoin ymmärtää, että kovin on helppo sieltä peltikorin sisältä huudella - pyörän ohjaimissa on pakko tuoda itsensä ilmi, koska muuten on varma, etteivät autot väistä.

Mamma ei varmaan puhu pyöräilijöistä kukkasin, mutta oikeastaan ihan sama minulle; kyseinen mamma olisi varmaan tullut avautumaan siitä "kuinka mahdotonta on havaita pyöräilijöitä pimeässä", jos olisivat ajaneet päälle siinä suojatiellä.

mutanaama
08.01.2009, 09.39
Tänään se sitten tapahtui: en ehkä levittänyt pyöräilyn ilosanomaa, mutta pidinpä puoleni kukkahattutätiä vastaan.

....

Vaikka pyrin aina olemaan liikenteessä ystävällinen ja varovainen muita kohtaan, niin piittaamattomat kanssakulkijat eivät minulta saa sympatioita osakseen.

Vastaavia tilanteita tapahtuu aina välillä, kun autoilijat tekevät piittaamattomuuttaan vääriä tilannearvioita (viimeksi fitline tekstillä varustettu tumma mondeo:mad:). Pyöräilijällä ei ole sellaista äänitorvea, jolla voi närkätyksensä huomauttaa, niin mun mielestä visuaalinen varoitus on enemmän kuin oikeutettu.

alli
08.01.2009, 10.46
Itsekin joudun päivittäin hidastamaan/väistämäänkin piittaamattomien autokuskien tukkiessa risteykset ja aggressiot herää... silti tuo Vilhon tapaus vähän mietitytti.

Oliko siis niin, että kyseinen auto siis ei ollut tulossa päälle tai eteen, vaan itse "ennaltaehkäisevästi" osoitit kirkkaalla valolla kuskin naamaa? Ymmärrän, ettei sellainen kivalta tunnu toisesta osapuolesta. Joskus on vastaantuleva pyöräilijä yllättäen otsalamppuineen suunnannut valonsa suoraan kasvoihini ja kokemus ei ollut miellyttävä.

BONK
08.01.2009, 10.56
Pyöräilijällä ei ole sellaista äänitorvea, jolla voi närkätyksensä huomauttaa, niin mun mielestä visuaalinen varoitus on enemmän kuin oikeutettu.

Kohta on tuo äänipuutekin korjattu :cool:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=33343&page=4

Eli pian torvet soi ja metsää kaatuu... Jos on toimiva peli, niin tilaan maantiepyörään samasta putiikista sellaisen "minimallin" äänimerkin, joka on n. 90 dB:n luokkaa, mutta toimii varmasti pyöräteillä.

Tuohon Vilhon tapaukseen - Tuollaiseen haistap..kakommentiin vastaisin kyllä itsekin vähintäänkin samalla mitalla, joskin yleensä *vahva* ironia tehoaa noihin tapauksiin parhaiten. Tajuavat yleensä sitten kotona että hupsista, sehän vit..ili :eek:. Tämän lisäksi taskussa pitää olla aina

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15739

jolla sitten voi huitaista (= assault crown), jos tilanne äityy oikein pahaksi. Ei tosin naisia tietenkään ja miehiäkin vain kevyesti :D

BONK
08.01.2009, 11.09

Itsellä on tangossa toisena TR-801, johon menee tuo sama akku ja ainakin näin "perstuntumalla" valo on enempi spotti. Itse olen suunnannut sen lähemmäksi ja tuon P7:n kauemmaksi, mutta en kovin suurta tiedettä ole vielä ehtinyt tekemään suuntauksen kanssa. Ja tuskin tulen tekemäänkään, kun kypärässä on toinen P7 ja valoa on nyt *riittävästi*...

http://picasaweb.google.com/soonmoro/NimeMTNAlbumi#

villho
08.01.2009, 13.00
Oliko siis niin, että kyseinen auto siis ei ollut tulossa päälle tai eteen, vaan itse "ennaltaehkäisevästi" osoitit kirkkaalla valolla kuskin naamaa?

Joo, siis ei auto ollut vielä siinä kohdalla, vaan useamman kymmenen metrin päässä - kuitenkin hyvää vauhtia suojatietä lähestyen. Kyllä itsekin käytän yleensä tilannetajua ja jos ehdin ongelmitta tien yli ilman, että autonkaan tarvitsee hidastaa, niin en kyllä silloin valoilla osoittele. Tai jos autoilja tekee selväksi, että aikoo väistää (esim. pitkien valojen väläytys). Niin ikään käännän pään sivuun jos polulla tai kev.liikenteenväylällä tulee vastaan muita ihmisiä. Nyt tilanne oli kuitenkin se, että auton piti hidastaa, jotta ehtisin tiestä yli ja koska risteyksessä oli joka suuntaan menossa paljon muitakin autoja (joihin kuskin huomio taatusti kiinnittyy helpommin), niin tein itseni huomatuksi.

Ei siitä sen enempää. Tulipa ainakin todistetuksi, että kyllä noilla valoilla (ainakin välillä) tulee huomatuksi.

brewster
08.01.2009, 13.36
Joo, siis ei auto ollut vielä siinä kohdalla, vaan useamman kymmenen metrin päässä - kuitenkin hyvää vauhtia suojatietä lähestyen. Kyllä itsekin käytän yleensä tilannetajua ja jos ehdin ongelmitta tien yli ilman, että autonkaan tarvitsee hidastaa, niin en kyllä silloin valoilla osoittele. Tai jos autoilja tekee selväksi, että aikoo väistää (esim. pitkien valojen väläytys). Niin ikään käännän pään sivuun jos polulla tai kev.liikenteenväylällä tulee vastaan muita ihmisiä. Nyt tilanne oli kuitenkin se, että auton piti hidastaa, jotta ehtisin tiestä yli ja koska risteyksessä oli joka suuntaan menossa paljon muitakin autoja (joihin kuskin huomio taatusti kiinnittyy helpommin), niin tein itseni huomatuksi.

Ei siitä sen enempää. Tulipa ainakin todistetuksi, että kyllä noilla valoilla (ainakin välillä) tulee huomatuksi.

EI tota nyt kannata anteeksi pyydellä. Mihin sillä olisi sitten pitänyt osoittaa jollei kohti??? Siinähän on ylivoimaisesti tehokkain huomioarvo. Mitään todellista vahinkoa tuollaisesta ei kuitenkaan ole. Joitakin pikkusielua toki ärsyttää mutta mitäsitte. Tärkeitä on että molemmat huomaa toisensa - se on kuitenkin myös tuon autoilijankin etu. Yhteiskunnan etu (paitsi jollei ole kyse työttömistä tai muuten vapaamatkustajista), työnantajien etu (paitis jos muutenkin on YT-neuvottelut), asianosaisten perheiden etu (paitsi sun perilliset jos olet hyvissä varoissa), toki siinä lääkäri ja sairaanhoitaja jää ilman työtä, hinausautonkuljettaja sekä ampulanssinkuljettaja sekä hautausurakoitsija, arkkutehdas, krematoristi, haudankaivaja, suntio, kirkkomuusikko, autopeltiseppä, automaalari, poliisi sekä oikeuslaitosvirkailijat. ÖÖÖH taitaa sentään työllistävyyden ja lamanhäädön takia olla sittekin parempi ettet osoita kohti !!!

villho
08.01.2009, 14.09
Mitään todellista vahinkoa tuollaisesta ei kuitenkaan ole.

....

Tärkeitä on että molemmat huomaa toisensa - se on kuitenkin myös tuon autoilijankin etu.

Näinpä minäkin tuon linjasin.

Nappulakenka
08.01.2009, 14.16
"Kuulehan! Seuraavalla kerralla et sitten osoita noilla valoilla autoon sisälle!".
:D:D:D Kuinka monta kertaa vastaantulevan auton ajovalot valaisee auton sisälle?

Onhan se hyvä vähän aina "sokaista" autoilioita. Herää ne harmaat aivonystyrätkin sieltä.

Ihan oikein teit villho, annan pisteet siitä :)

mutanaama
08.01.2009, 14.59
Tässä muutama päivä sitten muuan kävelijä katseli mun lamppua paheksuvasti, vaikka oli puoliteholla. Tuijotti sitä silmät tapillaan kunnes metrin päässä huomautti olevan liian kirkas.
Minä sitten: No onhan se, mutta pitääkö sitä v...u tuijottaa ....anan urpo. Olisin siis sanonut jos olisin uskaltanut.

Tyydyin vain myhäilemään itsekseni

Jätin myös väläyttämättä pitkiä ja ottalamppua.

Ommik
12.01.2009, 00.36
Kypärälampulla saatu katsekontakti autoilijan kanssa parantaa kyllä kummasti turvallisuudentunnetta risteyksessä :rolleyes:

Lamppuja hankkiville, mun mielestä ohjaustankoon hajavaloa ja kypärään kauas kantava spotti. Kypärälampulla voi tsuumailla reittiä eteenpäin, ja tankovalo näyttää polkua lähietäisyydellä. 150 g on mielestäni max. kypärälampun paino.

Privy
12.01.2009, 01.18
Tilasin syksyllä tuollaisen samalla kun ostin autotesterin. Omani on vanhempaa mallia, joka näkyy etusivulla ja tuotesivulla on uudempi versio, joka näyttäisi olevan pitempi.

http://sixtek.fi/shakeesitt.php (http://sixtek.fi/shakeesitt.php)

Kyseessä on siis AAA paristoilla toimiva malli, ei Shakelight :)
En voi kunnolla verrata tehoa, mutta se taitaa olla tehokkaampi kuin 3D Mag-Lite LED polttimolla ja selvästi tehokkaampi kuin Led Lenser David 19 ladattava.

Kiilamaiseksi säädettynä kuvio on neliömäinen ja 7 metrin päässä n. 60 cm kanttiinsa ja hajavaloa runsaasti. Kuvio muuttuu suurennettaessa hiljalleen pyöreäksi ja on isoimmalle säädettynä 3 metrin päässä n. 2,5 m.

Laitoin tämän tänne ihan vinkkinä, lamppu on todella edullinen (vaikka kaksin kappalein) ja toimituskulut olivat alhaiset. Se taitaa käydä vaikka Led Lenserin pidikkeeseen.

Jussi Än
15.01.2009, 20.35
Tuli tuommoinen jo sitten tilattua, onko tuon MTE SSC P7:n akunkestosta millaisia kokemuksia?

Akun kestosta en osaa sanoa, mutta itse lamppu kesti n. 30min, kun säristen sammui, eikä ole sen jälkeen syttynyt kummallakaan akulla...http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon13.gif

En ihan hirveästi jaksa laittaa uskoa dealextremen takuulle...

Jussi Än
15.01.2009, 21.50
Otin lampusta kannan pois ja laitoin saksilla (mikä tahansa sähköä johtava metalli käy) lampun runkoa tukien kontaktia akun päätyyn ja kas kummaa, valo syttyi. Ts. Lampun kanta on rikki. Nyt pitäisi sitten keksiä, että miten sen saisi korjattu / keksittyä joku tilalle...

maitorahka
15.01.2009, 22.46
Otin lampusta kannan pois ja laitoin saksilla (mikä tahansa sähköä johtava metalli käy) lampun runkoa tukien kontaktia akun päätyyn ja kas kummaa, valo syttyi. Ts. Lampun kanta on rikki. Nyt pitäisi sitten keksiä, että miten sen saisi korjattu / keksittyä joku tilalle...

Juotat pienet nyppylät siihen piirilevylle, jotta ottaa paremmin kontaktia siihen rinkulaan mitä voi kiristää. Lisäksi hiekkapaperilla vähän pyöräyttää sitä lampun takapäätä, jotta tulee kunnolla kirkasta metallia esiin.

Jussi Än
16.01.2009, 00.12
Kiitoksia. kokeillaan räplää... :)

vee
19.01.2009, 09.09
Led Lenser / UK / Leatherman valaisintesti alkaa olla loppusuoralla. Yhteensä 22 kpl lamppuja:
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2bcy8+vesa-led-lenser-uk-leatherman-testissa.html

NallePuh
20.01.2009, 23.04
http://www.bike24.com/1.php?content=8;product=6762;group=92;page=1;ID=31 dc962fffb63a72797bfb9fc5631481

Kuinka hyvä valo käytännössä? Onko tuon rahan arvoinen tuikku?
Jos tiedätte mistä tuon saa samalla rahalla kotimaasta, kertokaa ihmeessä!

erkkk
21.01.2009, 15.01

Olin menossa katsomaan Blues - Zurich Lions -peliä LänsiAuto-areenalle ja kuten pimeyteen sopii, päällä oli kaikki mahdolliset ajovalot (pieni valo tangossa, punainen takavalo ja kypärässä 2xSSC P7). Olen omaksunut ehkä vähän sikamaisen tavan, sillä tietä ylittäessäni sohotan valoillani väistämisvelvollisia autoja ohjaamoon. Ymmärrän, että nuo P7:t ovat &%#¤#/&¤%:n kirkkaat, mutta mahdollista häikäisyä enemmän minua kiinnostaa se, että olen ehjänä perillä. Tosin useimmiten tuo ohjaamoon sohottelukaan ei toimi (viimeksi tänään Iso Omenan lähellä väistämisvelvollinen auto ajoi eteen ja onnettomuudelta vältyttiin vain siksi, että itse pysähdyin).

Tänään ylitin tien suojatietä pitkin (jalankulkijana kävellen) siinä vähän ennen areenaa ja noudatin em. tapaani. Areenan pihassa tuli sitten kukkahattutäti paasaamaan "Kuulehan! Seuraavalla kerralla et sitten osoita noilla valoilla autoon sisälle!". Kyseinen mamma oli ilmeisesti ollut sisällä siinä minua väistäneessä autossa. Mä vastasin aika tiukasti täyslaidalla ja pidin esitelmän pyöräilyn vaarallisuudesta pk-seudulla. Annoin ymmärtää, että kovin on helppo sieltä peltikorin sisältä huudella - pyörän ohjaimissa on pakko tuoda itsensä ilmi, koska muuten on varma, etteivät autot väistä.

Mamma ei varmaan puhu pyöräilijöistä kukkasin, mutta oikeastaan ihan sama minulle; kyseinen mamma olisi varmaan tullut avautumaan siitä "kuinka mahdotonta on havaita pyöräilijöitä pimeässä", jos olisivat ajaneet päälle siinä suojatiellä.
Kyllähän P7: antaa sen verran suunnattua valoa että sopivasti sokaistuna silmille ainakin hämäränäkö kärsii valopalloista. Ei mulla ainakaan omat silmät kestä hotspottiin tuijottelua vaan tulee haamukuvia. Niiden kanssa ei ole hirveen kiva ajella autolla, varsinkaan väistellä niitä valottomia/ilman heijastimia liikkuvia ihmisiä pimeässä suojatiellä. IMHO kyllä noilla kestää alaviistoon suunnattuna ajella miten vaan mutta kaupunkiolosuhteissa jättäisin noi silmille sohimiset väliin. Törppöjä nyt tulee aina, niiden määrä on Suomessa vakio.

T.M
22.01.2009, 09.38
Olisiko voorumilla tietoa hyvästä+suht halvasta laturista 18650 akuille. Vehje tarvittaisiin vielä suht nopeasti.

Stealextreme:n lamppujen mukana tilatut Trustfiren TR-001 laturit ovat levinneet molemmat. Kestivät about 10 latauskertaa.
http://www.szwholesale.com/trustfire-163401044014500185001767018650-chargerfctf-p-1065.html

Nappulakenka
22.01.2009, 10.02
Olisiko voorumilla tietoa hyvästä+suht halvasta laturista 18650 akuille. Vehje tarvittaisiin vielä suht nopeasti.

Stealextreme:n lamppujen mukana tilatut Trustfiren TR-001 laturit ovat levinneet molemmat. Kestivät about 10 latauskertaa.
http://www.szwholesale.com/trustfire-163401044014500185001767018650-chargerfctf-p-1065.html

Itse tilasin tuolta deal extremestä nämä: 2x18650 (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5790) ja laturi (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.936) HUOM! Laturi tulee jenkki päällä, mutta mikäli omista nokialaisen vanhan mallisen pikalaturin (http://www.nokia.fi/A4811766) homma hoituu siellä :) Noissa uusissa nokialaisissa on se pieni ohut plugi/liitin joka ei tuossa toimi.

tällä hetkellä näköjään dealextremen sivut alhaalla.

Suomen Fenixin jälleenmyyjän sivuilta löytyi myös (http://www.fenixvalaisimet.fi/168a_laturi.htm)

NallePuh
22.01.2009, 19.33
http://www.led-shop24.de/
http://www.led-shop24.de/hochleistungs-led-taschenlampen/batterien-akkus/akku-li-ion-18650-fenix-olight.htm

Onkos täältä kukaan tilannut llamppuja, akkuja tai latureita??

peippo
23.01.2009, 11.10
Nopeusmittarilla varustettu huomioliivi, tuollainen pitää saada :D
http://www.speedvest.com/

NallePuh
23.01.2009, 12.00
Mites tollasen 18650 akun lataaminen onnistusi uudella Nokian kännykän laturilla?
Puhelimen akun jännitehän on 3,7v.
Onks kukaan Pelle Peloton jo tuohon perehtynyt?

Hyuga
23.01.2009, 12.01
Saas nähdä, menikö taas 15 erkkiä hukkaan... Mutta toisaalta, kun on "säästänyt" 600 euroa sillä, että osti valot Hong Kongista vs. "kalliista paikallisesta", niin eiköhän tämän tappion kestä jos näin käy :D Olisihan tuolta tosin löytynyt vielä fiinimpääkin versiota eli Hokey Spokes (http://www.hokeyspokes.com/), johon saisi mm. omavalintaisen tekstin näkymään pyörivässä pyörässä ("esim. SEIS!" :eek:), mutta 3 x 29 dollaria per vanne on vielä turhan kallista lystiä vaikka olisihan se tietysti aivan ylivertaisen siistiä...

Näitä testattu jo parivuotta täällä ja rikkoutunut tosi helposti heti kun mennään nollan alapuolelle vähän enemmän.. ja se SEIS teksti ei toimi ihan niinkuin kuvittelet, ainakin viimesin lelu millä leikkinyt oli että piti mennä tiettyä nopeutta, sama koskee kuvioita. Ehkä sitten kun ilmastonmuutos tuo tännekkin lämpimät kelit vuoden ympäri..

Tärinä + kylmyys = :(

BONK
23.01.2009, 14.09
Näitä testattu jo parivuotta täällä ja rikkoutunut tosi helposti heti kun mennään nollan alapuolelle vähän enemmän.. ja se SEIS teksti ei toimi ihan niinkuin kuvittelet, ainakin viimesin lelu millä leikkinyt oli että piti mennä tiettyä nopeutta, sama koskee kuvioita. Ehkä sitten kun ilmastonmuutos tuo tännekkin lämpimät kelit vuoden ympäri..

Tärinä + kylmyys = :(

Näin vähän funtsinkin - liian hienoa ollakseen totta. Nuo edullisemmat tilaamani pinnaledit on toimineet ihan hyvin pakkasessakin, joskin Bontragerin vanteiden pinnajaolle vaativat hieman virittelyä eli pikkuisen piti käyttää gorilla(tm)teippiäkin :D

Jauno
23.01.2009, 18.54

CPF:llä suositut ja luotettavat:
https://www.fenix-store.com/product_info.php?cPath=53&products_id=207
http://www.cpfmarketplace.com/mp/showthread.php?t=176076

Ulkoisesti toki näyttää samalta kuin jo linkitetty mutta tuota suosittelen (ja noiden linkkien kautta) jos ei halua sijoittaa Pila IBC:hen tai pro-tason harrastelatureihin (vai mitä ne nyt oli...).

Jauno
23.01.2009, 21.21
Mites tollasen 18650 akun lataaminen onnistusi uudella Nokian kännykän laturilla?
Puhelimen akun jännitehän on 3,7v.
Onks kukaan Pelle Peloton jo tuohon perehtynyt?

On kai joku näin tehnyt mutta litium-ionien kanssa ei kannata ihan mitä tahansa omia virityksiä harrastaa koska seuraukset voi olla ikävät.

Paitsi jos tietää mitä tekee.

Eli niitä akkuja kannattaa latailla ihan tarkoituksen mukaisella laturilla.

Lisäinfoa aiheesta täällä:
http://kotisivuni.org/sites/jauno/index.php?pid=4

Shamus
23.01.2009, 22.04
Nyt on testattu Wilma ja Tesla rinnakkain lenkillä....
Tesla vie kyllä pisteet kotiin.

Ei mitään huomattavaa eroa, Tesla riittää aivan täydellisesti.

Shimaani
23.01.2009, 22.10
Ihan oikeesti?
Laitanko Wilman lihoiks...?

Marsusram
23.01.2009, 23.14
Nyt on testattu Wilma ja Tesla rinnakkain lenkillä....
Tesla vie kyllä pisteet kotiin.

Ei mitään huomattavaa eroa, Tesla riittää aivan täydellisesti. Onhan keilan valonjakaumassa selvä ero. Teslassa on selkeä kirkas keskispotti ja tasainen hajavalon alue, jonka äärireuna leikkaantuu terävästi. Kun taas Wilman tuottama Lumen määrä leviää tasaisemmin ja laajemmalle.
Molemmat ovat n.s. "riittävän" tehokkaita.
- Näillä lumikeleillä pärjää pikku tuikuillakin, ei noillakaan tarvitse käyttää kuin puolivaloja. Testi on parasta toistaa kun olosuhteet ovat extremissimo.

Lupinea parempi on tietysti kaksi Lupinea.
Tesla on hyvä pitää kypärässä, koska muuten sen kapeampi spotti ei pysy polulla. Onhan se kevyempikin.
Wilma (tai B.. ) valaisee lähi tienoota laveammin, joten tankovalona parempi.

yypy
23.01.2009, 23.22
Ei mitään huomattavaa eroa, Tesla riittää aivan täydellisesti.
JES! Onneksi tuli valittua tesla eikä wilma. Jäi taas ~150€ taskuun.

Shamus
24.01.2009, 19.18
On testattu myös lumettomassa vesisateessa.
Totta Teslassa on spotti keskellä, mutta kun suuntaa spotin noin 5-6m päähän eturenkaasta on jakauma hyvä.

Keskellä tietä seisoessa ja molemmilla vuoronperään tietä osoittaen en havainnut mitään järkevää eroa miksi maksaa enemmän Wilmasta.
Onneksi tuli ostettua Wilma ensin, koska ei Teslan hintaista kehtaa itse käyttää... se on vaimolle.

mehukatti
02.02.2009, 17.34
Olisko kukaan Lupine Teslan omistaja liikkeellä tällä viikolla joku ilta klo 22 jälkeen Keskuspuistossa? Kiinnostaisi nähdä ko. lampun tuottama valomäärä livenä vaikka ihan pikaisesti.

micanon
03.02.2009, 12.12
Kertokaas vielä onko eroa valon värissä Tesla vs. Wilma?

Marsusram
03.02.2009, 23.14
Kertokaas vielä onko eroa valon värissä Tesla vs. Wilma?
Lyhyen sisätestin perusteella näyttää, että Tesla tuottaa hieman lämpimämmän sävyisen valokeilan kuin Wilma. Vaikea sanoa onko ero LEDeissä vai heijastimissa. Käyttäjä ei helposti havaitse eroa lumisessa maastossa.

lansive
04.02.2009, 10.02
Lyhyen sisätestin perusteella näyttää, että Tesla tuottaa hieman lämpimämmän sävyisen valokeilan kuin Wilma. Vaikea sanoa onko ero LEDeissä vai heijastimissa. Käyttäjä ei helposti havaitse eroa lumisessa maastossa.

Heijastimessa on vikaa (tai on likainen) jos se muuttaa värisävyä. Vanhan suunnistushalogeenin värisävy kyllä parani paljon kun puhdistin heijastimen ja lasin.

Onhan noissa erilaiset ledit, joten minusta on aika selvää mistä se sävyero johtuu.

troh
04.02.2009, 10.35
LED:ien värisävyt vaihtelee. EI kannata tämän perusteella valita Tesla/Wilma välillä, koska se mitä saat, saattaa olla erilaista kui se, mitä kaverilla on.

drop
08.02.2009, 11.34
Mistäs te ostatte Lupinen valonne? UK'ssa näyttäis vähän halvemmalta, mutta kypärätelinettä ei ilmeisesti Teslan kanssa tule. Saksassa taas taitaa tulla tilpehöörit mukaan?

JKK
08.02.2009, 11.55
Mistäs te ostatte Lupinen valonne? UK'ssa näyttäis vähän halvemmalta, mutta kypärätelinettä ei ilmeisesti Teslan kanssa tule. Saksassa taas taitaa tulla tilpehöörit mukaan?

Eikös Valotukun hinnat ole ihan kilpailukykyiset?

lansive
08.02.2009, 12.16

Ei köyhä osta mitään Lupinea, vaan ajaa vanhalla halogeenilla ja kiroilee pimeyttä.:(

Kyllä Teslan mukana tuli nuo fillarivarusteet ihan vakiona ainakin kaikissa niissä verkkokaupoissa missä olen sitä kuolannut.

drop
08.02.2009, 17.24
Eikös Valotukun hinnat ole ihan kilpailukykyiset?

Ihan hyvältä näyttää, kiitos.

Mietin Teslaa kypärään, ja hopen led 2 tms tangolle varalle ja työmatkoille. Kuullostaako yhtään järkevâltä?

vee
12.02.2009, 15.29
Uusi 50W HID-valaisin Suomen markkinoille. Tehokkaampi ja edullisempi kuin Polarion PH40.
Testi:
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2bn5h+vesa-xevision-valaisin.html
Kaikki testini:
http://www.kuvaboxi.fi/profiili/27z7x-vesa.html

drop
16.02.2009, 15.36
No nyt on Tesla tilattu, toivotaan että valaisee.

drop
18.02.2009, 19.41
Mites tuo Lupine Tesla kiinnitetään OS tankoon? Pitääkö sitä kuminauhaa vaan venyttää niin paljon vai? Ohjekirjassa mainitaan että jossakin(?) on 7 asteen säätövara "downhill tankoja varten", muttei oikein selviä missä.

Shimaani
18.02.2009, 19.44
Kyy -yllä se normitankoon tarkoitettu kuminauha venyy OS tankoonkin mutta vois olla ideaa hakea vaikka Etolasta (eimainos) vähän isompi kumilenksu ettei tarvii hampaat irvessä venytellä.

Muoks: löytyy se lenksu valotukustakin kuten alla todetaan ja sieltä määki omani ostin ja koin vähän myöhemmin Etolassa (eitokimainos) ahaa-ilmiön....

mk
18.02.2009, 20.30
Mites tuo Lupine Tesla kiinnitetään OS tankoon? Pitääkö sitä kuminauhaa vaan venyttää niin paljon vai? Ohjekirjassa mainitaan että jossakin(?) on 7 asteen säätövara "downhill tankoja varten", muttei oikein selviä missä.
valotukun antilla pitäis olla ylikoon tankoon pitemmällä lenksulla pidike. Tuota itse kyselin taannoin edisoniin :rolleyes:

JackOja
18.02.2009, 20.50
Mites tuo Lupine Tesla kiinnitetään OS tankoon?...

Tälläne:
http://www.lupine.de/web/content/en/products/accessories/mount31,8mm/images/31.8_BR.jpg

http://www.lupine.de/web/en/products/accessories/mount31,8mm/

drop
18.02.2009, 20.53
Argh... Kokeillaan sitten venyttäaä ettei viikonlopun ajelut jää väliin. Olishan se pidempi kuminauha varmaan liian kallis lisätäväksi laatikkoon mukaan.