Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

Sivut : 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45

Jukkis
23.07.2014, 11.59
Eerikinputiikissa vähän kuvat sekaisin. Tai sitten kyseessä on härskisti kaupan oleva piraattikumi. Mahtavat Schwalbella olla ihmeissään ja vielä enemmän läskin selässä polkija, joka onnistuisi tuollaisen version alle saamaan ja toteais, että eihän tällä läskillä liukkaalla mihinkään pääsekään vaikka jengi niin pokkana väittää :)

Zoomikuvassa sentään oikea kumi,,,

Klik (http://www.eriksbikeshop.com/45north-dillinger-26x40-120-tpi-studded-fat-bike-tire/pr3c14151/product)

Jukkis
25.07.2014, 17.31
Sinänsä omituinen kysymys, mutta miten pahasti läskienne renkaat vetelee asfaltilla ajettaessa pitkittäisten routahalkemien yli. Nuo halpis Vee Rubber Missionit aiheuttaa helposti pikitien reunaa edetessä sen sortin sivuttaissiirtymiä ajolinjaan, että turvallisuuden nimissä kannattaa ennemmin ajaa niiden kohdalla suosiolla keskempänä tietä. Autoissahan on tuttu ilmiö, että leveät kumit ovat uraherkemmät, mutta yllätyin kuitenkin läskin käytöstä ekalla reissulla. Paineet oli mulla puolen barin luokkaa kun maastosta tulin ja maastoon olin menevä. Sinnepä ei kapeekumiset sukkispojat pääse vaan minäpä pääsenkin asfaltille ja kun siellä ajan, kaikki sen myös kuulee :)

Tapatalkista iLuuri vitosella

kolistelija
25.07.2014, 17.43
Mikä tää on? :o
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10563157_791144407597561_1486030389477213597_n.jpg ?oh=c186d92f15703dc2f2e220a746ee3808&oe=54502EF7

Shimaani
25.07.2014, 18.59
^Keskijurooppalainen alappimaisema johon on unehettu joku hipsterikikotin.

_pete_
25.07.2014, 19.04
Jukkis, tubeless Knardeilla en ole asfaltin halkeamia huomannut.
Kolistella, maailmalla kuvatuissa uusissapyörissä tai muutenvain tuunatuista pyörissä tuntuu usein olevan tuntemattomia renkaita. Täällä periferiassa olen hämmästellyt, että mistä ne ne löytää?

PedroK
25.07.2014, 19.33
Veerubbereilla Konassa huomasin samaa vetelyä. Uskoisin, että se on sen renkaan ominaisuus.

Kuntoilija
25.07.2014, 20.25
Mikä tää on ?

No sehän on Rosen tuleva läski.

Antza44
26.07.2014, 22.21
Schwalbe pistää aikas kovan paino lukeman 4" suvikumille. http://www.bikerumor.com/2014/07/23/new-schwalbe-jumbo-jim-fat-bike-tire-rolls-large-treads-lightly/

kolistelija
26.07.2014, 22.28
Meneekö ihan pieleen jos muistelen että kevyimmät Bud/Lou versiot olivat/ovat alle 1300g? Siihen nähden 4" ja 1040g ei tunnu hirveän poikkeukselliselta.

Antza44
28.07.2014, 13.38
^Voi olla, minä en ole ainakaan törmännyt. Tuossa listassa http://surlybikes.com/blog/post/how_fat_can_we_go ultra lite BFL:kin painaa 1200g, mutta onko niitäkään koskaan mistään saanut oikeasti ei havaintoa? Eipä noita kilon rajaa kolkuttelevia 4" nappulakumejakaan liiaksi ole ennen ollut kaikki aiemmat tainnut vaakaa heilauttaa yli 1200g.

artzi
28.07.2014, 13.48
Virkistäkää mun muistia, jos v ä l t t ä mä t t ä haluaa talveksi mahdollisimman leveän gummin Fattyyn, niin onko se sitten BFL? Ei siinä montaa milliä vissiin voita Floateriin, mutta...

ealex
28.07.2014, 14.28
On se BFL (saattaa mennä Spessun rengaskin) ja on aika monta milliä leveämpi, kuin Floater, mikä on vain 3,8” 70mm vanteella.

Antza44
28.07.2014, 14.56
^^Ja keulalle menee vaikka Bud 100mm vanteella. Hiilikutu keppiin Bud vain 82mm vanteella. BFl menee taakse 82mm vanteella ainakin yhdellä etu rattaalla X5 kammissa (isomman paikalla).

ealex
28.07.2014, 15.48
Hiilikutu keppiin Bud vain 82mm vanteella.

Jos joku meinasi OnOne kuitukeulaa isoilla kumeilla niin mainittakoon että ainakin minulla tulee (tubeless + Bud + RD + ~0.6 bar) yhdistelmällä ajoittaista osumaa reunanappuloista keulaan. Laitoin 3M kiveniskuteippiä suojaksi ettei maalit kulut. Pitää seurailla miten nopeasti teippi kuluu pois.

Antza44
28.07.2014, 17.44
^Juu muistin kyllä tuon VSS: kirjoituksen, mut eipä tullut mainittua, kun ei ole täysi mahdottomuus ole ajaa tuolla kombolla.

tomibert
28.07.2014, 18.07
Helteellä on hyvä pohtia ensi talven rengasvalintoja. Mitäpä siis alle 2012-Muklukkiin jossa RD-kehät?

Nyt alla on sekä edessä että takana BFL, mutta tuntuu siltä, että pitoa voisi talvella olla varsinkin kaltevilla pinnoilla lisääkin.

Mieleen on tullut seuraavia vaihtoehtoja:

1) eteen ja taakse Nate
2) taakse Nate, eteen Bud
3) 45NRTH Husker eteen ja taakse
4) 45NRTH Dillinger 5 ilman nastoja eteen ja taakse, mahtuuko pyörimään?
5) 45NRTH Vanhelga eteen ja taakse
6) joku muu musta ja pyöreä, mikä? Talviominaisuudet etusijalla, kesäksi voi laittaa BFL:t takaisin.

- Tomi

Antza44
28.07.2014, 19.40
^^Itse vahvavasti laittamassa -14malliseen Muklukkiin Budin eteen ja Loun taakse 1x10 vaiteistolla ja jollain 80 vanteilla. Täälä leveys asteella ei tarvi takana tulevia juurikaan murehtia. Huskerit nyt alla en osaa kuvitella pärjääväni, niillä talvella, sen verran huonompi on vetopito, kuin Floatereilla millä pärjäsin mainiosti viime talven, kun renkaan kantavuus ei ratkaissut menoa, kun ei kantohanki kelejä ollut.

Ari
28.07.2014, 23.19
Olikos Schwalben Jumbo Jim jo huomattu? Ilmoitettu paino kohdillaan..

Antza44
28.07.2014, 23.34
^Juu siitä keskustelkiin jo tällä sivulla.

mutanaama
30.07.2014, 20.55
Maxxis Mammoth EXO 26X4" koeajo jatkuu.

Nyt noilla alkaa olemaan jo muutama satanen erilaista ajoa alla, ja ei niistä sen kurjemmat ole tullu. Oikeille paineille ovat vaan aika herkät. Ajelin tän viikon noin huomaamattani alle 0.5 barin paineilla, Z huomas tuon eilen. Jossain vaiheessa olin maastossa vähentänyt paineita reilusti, enkä muistanut koko asiaa. Asfalttirullaus heikkeni oleellisesti ja eturengas pyrki haukkaamaan pirusti. Vaimon larry/black floyd combo jätti rullaavuudessa maxxikset taakseen kevyesti. Tänään 0.9 bar eteen ja taakse, ja taas rullas, suunnilleen samat oli vaimonkin fillarissa.

zipo
30.07.2014, 22.16
Mä luulen että MM toimii parhaiten 65mm muovikehällä,varsinkin takarenkulana.
Kyselin Tsärmältä vapaarattaasta ja napojen laakerimitoista.
Hra D vastasi kyselyyn ilmoittamalla end cappien ja akselien mitoilla jotka selviää veppisivuilta,no joo....bearing

kyprok
31.07.2014, 10.36
@Mutanaama: Mistä noita maxxiksen kumeja saa hankittua?

zipo
31.07.2014, 11.18
Yläfemma,siellä oli näytteillä myös 29+ Maxxis

kyprok
31.07.2014, 11.50
Juuri tuota ajoin takaa. Tosin kesäkuussa kun kävin Chroniclea hiplaamassa oli sen hetkinen saatavuus "ei ole varmaa saadaanko syksyn kuormaan". Keskikuvio oli siinä myöskin turhan pieni ja tiheä mutta kiinnostaisi silti kokeilla.

Kuntoilija
01.08.2014, 09.46
Onkohan Schwalbelta tulossa myös 4.8" gummi, kun Canyonin kuituläskin promokuvasta saa sellaisen käsityksen.

bomba
01.08.2014, 10.53
Tehtiin Rolling Darryl / Husker du -kombosta tubeless. Tuossa linkki dokumentaatioon. Onhan näitä netti täynnä, mutta tässä kerrankin suomen kielellä :)

http://fat-bike.fi/sisarenkaille-kyytia/

http://fat-bike.fi/wp-content/uploads/2014/07/IMG_9944-393x500.jpg

VSS
01.08.2014, 23.26
Tulipa eilen kokeiltua minimi paineita kosteassa metsässä:
Edessä: Bud+RD 0,21bar = hyvin pientä burppailua :eek: Vain parista kohtaa vähän litkua ulos. Ihmettelin että onko mittari rikki.
Takana: Knard+OnOne 0,53bar = kehä molemminpuolin kokomatkalta märkä (0,68bar ei burppaile yhtään) Knardi oli muuten ikävän liukas noinkin pienillä paineilla.

Ajotuntuma oli kyllä jännä kun renkaat halusivat mennä omia reittejään tasaisella. Polulla toimi kuitenkin hyvin.

devon
02.08.2014, 07.53
Nuo paineet on kyllä erikoinen homma, minä taidan ajaa oikeasti tosi matalilla paineilla... Minulle asfalttipaine on 0,7 baria ja se tuntuu hullun kovalta (RD+HD sisurilla, pieni kuski). Metsässä paineet kesällä edessä 0,3 ja takana 0,35, talvella vähän vähemmän. Metsään kovempi paine tuntuu karkuuttavan menon pomppimiseksi.

Ski
03.08.2014, 13.27
SyöteMtb 120km ajettu Trek Farleyllä, edessä Big Fat Larry , takana Knard. Ajovirheestä johtuen onnistuin puhkaseen etusen 10kilsan kovilla ja käsipumpulla uusi sisuri kanervikossa paikalleen.
BFL toimii hienosti kesäpoluilla, Knard myös kunhan ei ole märkää, sen hän jo kaikki tiesikin.
Kisasta sain tuliaisiksi Spessun Ground Controllit 4,6 ja ne on nyt alla testi mielessä. Sisureina myös tuliaisiksi saadut Spessun vajaa 500 grammaset kortsut. Kyllä kestää :)
Farleyn etuvaihtajaan hieman ottaa ne kumi tikut ja pienin vaihe hieman ottaa renkaan reuna nappulaan.

Hippo
04.08.2014, 19.42
Mulla kävi Syötteellä sama homma, eli kotimatkalle lähti yksi Spessun Ground Control.
Kisa meni edessä BFL takana Nate. Sinkulamoodi ja 30km täysiä verenmaku suussa. Oikeastaan ekat ajot koko pyörällä, joten ei kummempaa sanottavaa käyttäytymisestä tms. koska pohjaa lausunnoille ei juuri ole.

Mutta siis; Puffin, 80mm kehä, sinkulamoodi ja Ground Control, mahtuu ihan mukavasti. Ei ropise tai napise, oikeastaan tila aon enemmän kuin kuva antaa olettaa.

https://vulpwq.bn1301.livefilestore.com/y2pAYe1N3Dr1yeOv2dHPSrlkJZXMrCPXCv8LVcNA8v78m2DmB1 ykEnJG-9aXUGIGL2GeLftNnPjC9ru358wz8tTZ_lQjkIbuEK1Wj79PDs8 FcY/WP_005020.jpg?psid=1

Antza44
05.08.2014, 14.09
^Paljon mahtoi Spessun kumit kustantaa? Mikä kauppa oli myymässä?

a-o
05.08.2014, 14.44
^Paljon mahtoi Spessun kumit kustantaa? Mikä kauppa oli myymässä?

Palkintorenkaat taisi tulla suoraan Specializedilta Oulun Special Biken kautta. Kauppias kertoi, että renkaan hinta olisi n. 110eur/kpl.

Laita Ski sisuriksi Onzan keveät kumit. Special bikessä oli niitä alkukesästä.

Edit: Sattuiko Hippo tai Ski käyttämään Ground controllia puntarissa?

Sauli Lumikko
05.08.2014, 16.00
Nuo paineet on kyllä erikoinen homma, minä taidan ajaa oikeasti tosi matalilla paineilla... Minulle asfalttipaine on 0,7 baria ja se tuntuu hullun kovalta (RD+HD sisurilla, pieni kuski). Metsässä paineet kesällä edessä 0,3 ja takana 0,35, talvella vähän vähemmän. Metsään kovempi paine tuntuu karkuuttavan menon pomppimiseksi.
Mä käytän suunnilleen samanlaisia lukemia, tosin toi asvalttipaine ei tunnu itelle kovalta. Pidän sitä vaan melko matalalla, kun en kuitenkaan kovalla alustalla tahdo pysyä. :)

Renkaat ja vanteet tosin on leveimpiä mitä löytyy, 100 mm ja 4.7" - 4.8" aina tubelessina. Kuskilla painoa nakuna 80 kg.

lansive
06.08.2014, 11.28
Mahtuuko Ground control Fattyyn taakse On-onen orkkiskehällä? Kohta pitäisi keksiä Floaterille seuraaja takakumiksi.

Kemizti
06.08.2014, 11.41
Mahtuuko Ground control Fattyyn taakse On-onen orkkiskehällä? Kohta pitäisi keksiä Floaterille seuraaja takakumiksi.
samaa GC:n mahtuvuutta itekki miettiny, tosin 907:an 170mm peräiseen alurunkoon..

Tuomas H
06.08.2014, 16.36
Mulla kävi Syötteellä sama homma, eli kotimatkalle lähti yksi Spessun Ground Control.
Kisa meni edessä BFL takana Nate. Sinkulamoodi ja 30km täysiä verenmaku suussa. Oikeastaan ekat ajot koko pyörällä, joten ei kummempaa sanottavaa käyttäytymisestä tms. koska pohjaa lausunnoille ei juuri ole.

Mutta siis; Puffin, 80mm kehä, sinkulamoodi ja Ground Control, mahtuu ihan mukavasti. Ei ropise tai napise, oikeastaan tila aon enemmän kuin kuva antaa olettaa.

Ootko mitalla katsonut, paljonko jää tilaa?

Puffinissa BFL/HRD-kombolla ahtain kohta on noin 10 mm. Tiedä vaikka Lou RD:llä mahtuisi pyörimään?

Timppa H
06.08.2014, 19.13
Pistetään väliin yksi kuva, kun näistä on ollut puhetta. Oikealla Clowshoe ja Lou, vasemmalla Rolling Darryl ja Knardi.

http://ep1.pinkbike.org/p4pb11264378/p4pb11264378.jpg

CS/Bud/Lou on tubelessvenytettynä n. 119mm, RD/Bud on 116mm. RD/Knardi 98mm. Whiteoutin keulassa nyt tilaa per puoli n. 8mm (RD/Bud, samaa luokkaa oli takana RD/Loun kanssa), chainstayssä 16mm (RD/Knardi).
Paineita n. 0,35 - 0,45, kuski suihkukunnossa 90 kg. Asfaltin rullauskokeessa ;) Bud/Knardi pesi spessun 2,3 nappulakumit, nillä oli tosin kuskina kuivan kesän orava (kuskin oma määritelmä :D

Ski
06.08.2014, 19.27
Ground Control paino mun vaa´alla 1,42 kg. Samalla vaa´alla BFL 1,42kg.
Oulussa OnOne käyttäjät saa käydä kokeileen mun GCtä jos haluaa mitata mahtuuko.

Hippo
06.08.2014, 20.53
Ootko mitalla katsonut, paljonko jää tilaa?

Puffinissa BFL/HRD-kombolla ahtain kohta on noin 10 mm. Tiedä vaikka Lou RD:llä mahtuisi pyörimään?

Mjoo, ollisko noin 9-10mm nappulan harjanteesta chainstayhin. Punninnut en ole omaani.

VSS
07.08.2014, 22.57
Kyllä uuden karhea Floater toimii hienosti sateen jälkeenkin.
Jos joku haluaa ostaa alle 200km ajetun 120tpi Knardin niin saa laittaa yksityisviestiä.

artzi
08.08.2014, 17.29
Ground Control paino mun vaa´alla 1,42 kg. Samalla vaa´alla BFL 1,42kg.
Oulussa OnOne käyttäjät saa käydä kokeileen mun GCtä jos haluaa mitata mahtuuko.

Mua ja kiinnostaa tämä, menkää ny joku... läski kävi kotona, ja on taas tulossa tänne lomailemaan. Tulevan talven valtaville lumimassoille ja kelkkaurille jokainen leveysmilli on tarpeen.

Ski
08.08.2014, 18.19
eiköhän nyt joku käy piakkoinkin ja oishan tuo kiva tässä jossain välissä ottaa Oululaisista Läskeistä yhteiskuva, laajakulmalla tietty :)

Grr
10.08.2014, 21.17
Olisko lastenpyörän 24" läskikumia pikalainaan kellään? Kokeilisin mahtuuko ja palauttaisin.

Shimaani
10.08.2014, 21.22
Minkä paikkakunnan mihin ravinteliin se testikapine pitäis kiikuttaa? Ihan vaan onnistumisen helpottamiseks kyselen.....

a-o
10.08.2014, 22.49
eiköhän nyt joku käy piakkoinkin ja oishan tuo kiva tässä jossain välissä ottaa Oululaisista Läskeistä yhteiskuva, laajakulmalla tietty :)

Ei kyllä uskalla ghettotubelesvirityksiä purkaa! Tietty vaimon pyörään voisi kokeilla, mutta ei millään ehdi:)

Kuupo
11.08.2014, 08.21
Jos Ski:lle passaa niin minä voisin kipaista Ground Controlin yhden yön lainaan. Voisin rauhassa sitten mittoa ja kuvata kuinka se sopii kahdella eturattaalla varustettuun Fattyyn. :)

Ski
11.08.2014, 08.22
Kyllä sopii . Kellon Ghetto on osoite.

Grr
11.08.2014, 09.36
Minkä paikkakunnan mihin ravinteliin se testikapine pitäis kiikuttaa?
Höh, internetin toiseks vanhin sääntö. Jos paikkakuntaa ei kerrota, se on oletusarvoisesti päähesa.

ssuoar
17.08.2014, 11.12
Jos Ski:lle passaa niin minä voisin kipaista Ground Controlin yhden yön lainaan. Voisin rauhassa sitten mittoa ja kuvata kuinka se sopii kahdella eturattaalla varustettuun Fattyyn. :)

Joko on tietoa mahtuuko GC fattyyn taakse pyörimään? Ja vinkit ostopaikoista otetaan myös vastaan.

sakkey
17.08.2014, 13.07
Morjens.
Aloitteleva läskistelijä ilmoittautuu.
Pyörä on vielä osina ja isoilta osin maailmalla. Fatty siis rakenteilla.

Olen täältä saanut ymmärtää, että "syksyllä" olisi tulossa uusia läskirenkaita melkein kuin sieniä sateella.
Onko uutuudet kaikki oletettavasti tosi kalliita ja hyviä vai tuleeko jotakin lähempänä Floaterin hintaista kumia?

Pyörästäni puuttuu kiekot ja renkaatkin vielä. Tarjotkaa ihmeessä jos joku on aikeissa päivittää omiaan.

Olisin jo tilannut nuo v2 on-onen kiekot, mutta ovat lopussa.

Sent from my 1020

Timppa H
17.08.2014, 14.01
Ja vinkit ostopaikoista otetaan myös vastaan.

Lauttasaaren Pyörähuollossa oli viime viikolla 2 kpl hyllyssä ja paikalliselta kauppiaalta (JK-shop) sai kuulemma tilaamalla.

Onko havaintoa mistä voisi kysellä Vee Rubberin Bulldozeria? Eurooppasurffauksella en löytänyt.

Antza44
17.08.2014, 15.40
Pyörästäni puuttuu kiekot ja renkaatkin vielä. Tarjotkaa ihmeessä jos joku on aikeissa päivittää omiaan.

Olisin jo tilannut nuo v2 on-onen kiekot, mutta ovat lopussa.

Sent from my 1020
Onneksi oli loppu, ne ei käy fattyn keulaan (väärä jarrulevy spacing)->Tilaa noi löytyy hyllystä https://www.on-one.co.uk/i/q/WPOOV15FAT/on-one-fatty-v15-wheelset

Väri Floaterit on melkein ilmaset ja alkuun pääsee niilläkin ja ihan hyvät syys / talvi kumit.

Juha Jokila
17.08.2014, 16.51
Tuolla jossain kyseltiin kokemuksia Spessun Ground Controllista, jonka sain palkinnoksi Syötteen kisasta.

Asentelin sen nyt 9:zero:7 Whiteouttiin takarenkaaksi 82 mm leveälle Holly Rolling Daryl vanteelle. Onzan kevennys sisuri ja reilusti talkkia väliin. Kumin leveys on ok, mutta korkeus, eli joustovara on huomattavasti eturenkaana olevaa Surlyn Budia matalampi. Kuvittelen huomaavani sen jopa ohjausgeometrian muuttumisena. GC:n joustovaran vähäisyys tarkoittaa, että tarvitaan isompi paine, ettei kolise läpi ja kaikenkaikkeaan säätö on tarkempi kuin Budilla, koska liika ilma tekee kumista äkkiä kovan.

GC kumi surisee asfaltilla ja pyörä rullaa ehkä aavistuksen huonommin, kuin Budin ollessa takarenkaana. Maastossa rullauksen eroa ei enää huomaa. GC:n pito maastossa oli hyvä, ehkä jopa liian hyvä ja tuntui, että kumi vastusti pyörän kääntymistä. Samoin kaltevilla pinnoilla rengas selvästi pyrki vääntämään pyörää Budia enemmän. Jyrkissä paikoissa Bud saattaa ruopaista yllättäen jonkin juuren kohdalla, mutta GC:n vetopito tuntuu luotettavammalle. Märällä en ole vielä päässyt kokeilemaan.

Epäilen, että GC tarvitsisi samat renkaat molempiin päihin, että pyörän balanssi säilyy hyvänä. Näillä näkymin palaan takaisin Bud/Bud rengastukseen, joka vaikuttaa ainakin kesäkeleillä erinnomaiselta satunnaista vetopidon lipsahtelua lukuunottamatta.

Kemizti
17.08.2014, 16.54
Tuolla jossain kyseltiin kokemuksia Spessun Ground Controllista, jonka sain palkinnoksi Syötteen kisasta.

Asentelin sen nyt 9:zero:7 Whiteouttiin takarenkaaksi 82 mm leveälle Holly Rolling Daryl vanteelle. Onzan kevennys sisuri ja reilusti talkkia väliin. Kumin leveys on ok, mutta korkeus, eli joustovara on huomattavasti eturenkaana olevaa Surlyn Budia matalampi. Kuvittelen huomaavani sen jopa ohjausgeometrian muuttumisena. GC:n joustovaran vähäisyys tarkoittaa, että tarvitaan isompi paine, ettei kolise läpi ja kaikenkaikkeaan säätö on tarkempi kuin Budilla, koska liika ilma tekee kumista äkkiä kovan.

GC kumi surisee asfaltilla ja pyörä rullaa ehkä aavistuksen huonommin, kuin Budin ollessa takarenkaana. Maastossa rullauksen eroa ei enää huomaa. GC:n pito maastossa oli hyvä, ehkä jopa liian hyvä ja tuntui, että kumi vastusti pyörän kääntymistä. Samoin kaltevilla pinnoilla rengas selvästi pyrki vääntämään pyörää Budia enemmän. Jyrkissä paikoissa Bud saattaa ruopaista yllättäen jonkin juuren kohdalla, mutta GC:n vetopito tuntuu luotettavammalle. Märällä en ole vielä päässyt kokeilemaan.

Epäilen, että GC tarvitsisi samat renkaat molempiin päihin, että pyörän balanssi säilyy hyvänä. Näillä näkymin palaan takaisin Bud/Bud rengastukseen, joka vaikuttaa ainakin kesäkeleillä erinnomaiselta satunnaista vetopidon lipsahtelua lukuunottamatta.

jos päätät hankkiutua eroon, voisin lunaastaa jos hinta kohillaan.. ��

Juha Jokila
17.08.2014, 17.17
^Harkitaan nyt vielä pitäiskö odottaa lumitestejä vai mikä olis seuraava siirto.

Liikuva shikaani
17.08.2014, 20.37
Talvihan se sieltä kohta tulee niin onko kokemusta ruuvattavista nastoista esim. Bestgrip? Nuo valmiit nastagummit läskeihin on niin turkasen kallita eikä taida vaihtoehtojakaan paljoa olla.

HC Andersen
17.08.2014, 20.43
Ainakin Mutis on nastoittanu muutaman Hüsker Dü renkaan tikka nastoilla.

Liikuva shikaani
17.08.2014, 21.01
Eikös tuollaiset oikeat nastat kuten Tikka vaadi ainakin alkureiän ja jonkun nastapyssyn? Kierrettävä nasta menis ainakin mainospuheiden puolesta ilman poraamisia, olis aika paljon nopeempi homma jos toimii.

HC Andersen
17.08.2014, 21.11
Mutis porasi demelillä vissiin 4mm reikiä ja sitten nastoitustyökalulla asensi nastat liimalla, taisi sillä olla ranne pari kuukautta kipeä tuon operaation jälkeen, mutta tekipähän Suomalainen Mies nastarenkaat itse ;)

mutanaama
18.08.2014, 08.37
Hyvin muistettu. Seuraavan renkaan väsäsin käyttämällä kahvakuulaa lestinä, ja homma hoitui parissakymmenessä minuutissa ilman tuskia. Nuo kierrettävät nastat ovat liian syviä, että voisi huskeriin laittaa, menevät renkaan läpi. Yritän hakea jostain sen kuvasarjan nastoituksesta.

mxv
18.08.2014, 08.41
DIY-nastoituksesta olisi kiva kuulla kokemuksia. Olen tässä itsekin arponut pitäisikö ruveta nastoittamaan itse vai rikkoa säästöpossu ja ostaa sovinnolla Dillingerit. Muita valmiita nastarenkaita ei taida olla edes tarjolla? Nastat on joka tapauksessa saatava ensi talveksi.

mutanaama
18.08.2014, 08.44
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?34800-Tee-Itse&p=1956906#post1956906

Toimiskohan tuo linkki

Ja mulla on siis ollut tuo pelkästään eturenkaassa mielen rauhoittajana. Satakunta nastaa taisi painaa 30g, ei juuri tunnu rullaavuudessa, ja pitää just sen verran, ettei rengas lähde alta valonnopeudella. Ehtii yleensä lyömään jalan maahan, vaikka olisikin se waarallinen lukkopoljin käytössä.

miskama
18.08.2014, 16.11
Viikonlopun reissun jälkeen olisi hyvät neuvot halvempia kuin uusi rengas. Natesta meni 4-5mm paksu oksanpätkä läpi. Melko hyvinhän tuo reikä painui umpeen, kun tikun otti pois, mutta reikä siinä silti on. Onko ainoa järkevä vaihtoehto hankkia uusi rengas vai oletteko paikanneet vastaavia jotenkin? Vai peräti antaneet olla ja odottaneet seuraavaa samaan kohtaan osuvaa tuholaista?

Kuupo
18.08.2014, 16.22
Joko on tietoa mahtuuko GC fattyyn taakse pyörimään? Ja vinkit ostopaikoista otetaan myös vastaan.
Tänään olisi tarkoitus hakea jäsen Skiltä rengas testailtavaksi. Raportoin jahka ehdin. :)

Kemizti
18.08.2014, 16.23
Viikonlopun reissun jälkeen olisi hyvät neuvot halvempia kuin uusi rengas. Natesta meni 4-5mm paksu oksanpätkä läpi. Melko hyvinhän tuo reikä painui umpeen, kun tikun otti pois, mutta reikä siinä silti on. Onko ainoa järkevä vaihtoehto hankkia uusi rengas vai oletteko paikanneet vastaavia jotenkin? Vai peräti antaneet olla ja odottaneet seuraavaa samaan kohtaan osuvaa tuholaista?

pala paksua sisäkumia, tai vanhaa ohutkylkistä ulkokumia kumiliimalla sisäpuolelle kii ja kovaa ajoo..

petjala
18.08.2014, 17.28
Tai sit härskimmän näköisen lopputuloksen saamiseksi ns. Kamelinpaskaa eli piipunrassin näköistä ittevulkanoituvaa pötköö ja karhunlangalla varmistus ommellen. Noin ainakin nimimerkki zipo on noita kulutuspinnan kohdalta korjannut. Muistelisin sanoneen kylkien paikkaukseen toimivammaksi karhunlankaristipiston varmistettuna LiquiSolella. Ei niiden nättejä tarvi olla, kestävä on hyvä.Edith: laita miskama siihen jotain kuitenkin, kaikki törky menee muuten siitä sisuria rikkomaan. Tai jos tubeleksena ajelet, niin tiivistyy siihenkin tarkoitukseen.

ahma
18.08.2014, 18.30
Kertokaas mulle kun en tajua: getto-knardi, halkaistu sisuri, molemmilta puolilta helmat näkyvissä. 2 baria, nousee hyvin ja ilmat pysyy. Seuraavana päivänä tiputan paineet ajolukemiin ja samalla vanteen kevennysreijistä rupeaa pursumaan stania, useammasta kohdasta ja tuokion päästä kumi on tyhjä. Miten h-vetissä se litku sinne pääsi, siinähän on sisuri välissä?

miskama
18.08.2014, 18.34
Kiitos vinkeistä, laitoin Kemiztin vinkillä paksusta sisurista paikan sisäpuolelle. Ja taas kulkee. :)

VSS
18.08.2014, 21.28
Kertokaas mulle kun en tajua: getto-knardi, halkaistu sisuri, molemmilta puolilta helmat näkyvissä. 2 baria, nousee hyvin ja ilmat pysyy. Seuraavana päivänä tiputan paineet ajolukemiin ja samalla vanteen kevennysreijistä rupeaa pursumaan stania, useammasta kohdasta ja tuokion päästä kumi on tyhjä. Miten h-vetissä se litku sinne pääsi, siinähän on sisuri välissä?
Voi olla tyhmä kysymys mutta kai siellä on myös vannenauha tms. kehän ja sisurin välissä?
Muutenhan se kumi hankautuu rikki kevennysreikien reunoihin, nippoihin yms.
Mitkä kehät?

Kuupo
18.08.2014, 22.23
No niin, nyt on Spessun Ground Control takana On-Onen Fattyssä. Haarukassa on tilaa reilusti, ketjuun on välimatkaa hieman vähemmän :)

http://i.imgur.com/RzWIumE.jpg
Kevein 2x10 setupin välitys siis kuvassa.

Ihan täysin suoraan kumi ei vanteelle noussut, vaikka käytin saippuavettä liukkarina. Siitä johtuen nappulat (tai ehkäpä pelkästään nuo karvat) ropisevat kevyesti ketjua vasten tietyssä kohtaa kierrosta. Ehkäpä tuo ei ajossa haittaisi, ja kenties se loppuisi jos kumin saisi oikein vanteelle... Heti kun pudottaa takaa yhden rattaan pienemmälle niin ropina loppuu. Mitenkään juhlallisesti ei tietystikään tilaa ole silloinkaan.

Tulipa samalla ihmeteltyä kun takapään pikalinkku liikkui niin kovin nihkeästi navassa. Siis erittäin nihkeästi. Muistanko oikein, että jollakulla oli onnivannin takavanteesta akseli katkennut? Lieköhän mulla nyt käyny sama..? :eek:

ahma
18.08.2014, 22.44
Voi olla tyhmä kysymys mutta kai siellä on myös vannenauha tms. kehän ja sisurin välissä? ?
Jep. Marge lite. Nyt toimii, mutten tajua miten ym. edes on mahdollista.

artzi
18.08.2014, 23.33
No niin, nyt on Spessun Ground Control takana On-Onen Fattyssä. Haarukassa on tilaa reilusti, ketjuun on välimatkaa hieman vähemmän :)

Kevein 2x10 setupin välitys siis kuvassa.

Onko yhdellä 30 piikkisellä X5 satsilla oletettavissa tiukempaa vain väljempää?

HC Andersen
18.08.2014, 23.37
^Väljempää

mutanaama
18.08.2014, 23.38
Väljempää, se kun menee 36:n tilalle.

artzi
18.08.2014, 23.50
^^ Jesh ^Jesh

lansive
19.08.2014, 12.13
Justiinsa kävin Lauttasaaressa (Pyörähuolto) ja ostin viimeisen kappaleen GC:tä. Nyt olisi hirveä polte päästä kokeilemaan miten tuo vertaantuu Floateriin (takarenkaana), mutta vielä joutuu töissä hillumaan.

kmw
19.08.2014, 12.28
Mää vähän käsiäni satutin niin mettäpööräilyn olen pannaanjulistanut toistaiseksi. Kevyttä hiekkatielenkkiä oon puksutellut Larry edessä ja takana, painetta enempi kuin ikuna, n. 1bar. Hyvin toimii läski siinäkin. Ei ehkä sovi kiireisille kuskeille, mutta mulla hätä mihinkään, valmiissa maailmassa :)

Kemizti
19.08.2014, 13.17
Mää vähän käsiäni satutin niin mettäpööräilyn olen pannaanjulistanut toistaiseksi. Kevyttä hiekkatielenkkiä oon puksutellut Larry edessä ja takana, painetta enempi kuin ikuna, n. 1bar. Hyvin toimii läski siinäkin. Ei ehkä sovi kiireisille kuskeille, mutta mulla hätä mihinkään, valmiissa maailmassa :)

olet siis kättelykyvytön, mutta skebailun opetus sujuu? jos näin on, meillä on yhteinen Harri-tuttu klaukkalassa..

artzi
19.08.2014, 18.12
Justiinsa kävin Lauttasaaressa (Pyörähuolto) ja ostin viimeisen kappaleen GC:tä. Nyt olisi hirveä polte päästä kokeilemaan miten tuo vertaantuu Floateriin (takarenkaana), mutta vielä joutuu töissä hillumaan.

Olisko kuvaa Floater ja GC vierekkäin, vanteilla tietty? Näkis leveyden ja korkeuden eron...

lansive
19.08.2014, 20.33
Ei valitettavasti ole rinnakkaiskuvaa kun edessä on jo Bud ja ei ole kuin yhdet kiekot.

Oli muuten tuskainen saada tuota asettumaan On-onen kehälle. Vaikka mitä teki niin aina jäi 30 senttiä nousematta perille. Lopulta menin pihalle ja kuulosuojaimet päässä pumppasin kahteen bariin paineet ja johan lopsahti. Nyt saa tekeentyä yön yli ja huomenna lasketaan ajopaineisiin. Sisurina Schwalben 13F, jolla Floater ja Bud ovat nousseet laakista.

lansive
19.08.2014, 22.15
Laitoin nyt kiekon paikalleen ja kokeilin vaihteita. Suurimmalla rattaalla rengas otti kiinni ketjuun. Pienen mittailun jälkeen huomasin, että noissa kammissa (Holzfeller - olen kasannut tämän runkosetistä budjettiosilla) ketjulinja on sisempänä kuin X5 kammissa joten käänsin 30 piikkisen Ring Masterin uloimpaan paikkaan (näissä oli alun perin 36/22 ja bash). Nyt tilaa jäi reilusti - noin sentin verran. Ketju menee aika vinoon, mutta pukissa ei ainakaan ollut mitään toimintahäiriötä. Eikä tuolla 40 piikkisellä nyt koko aikaa veivata.
https://lh3.googleusercontent.com/-PqcIwDBJxE8/U_Ob9pc9djI/AAAAAAAAAU8/rm1vsGJOrRE/s912/20140819_213711.jpg

Tässä vielä toinen kuva, jossa näkyy paljonko varaa on haarukassa. Tuossa vielä päällä asennuspaineet, joten pikkuisen tulee enemmän tilaa etupuolelle ja sivuilta vähenee.
https://lh6.googleusercontent.com/-IoTYKDc3c-0/U_OcITVxXAI/AAAAAAAAAVE/nZpSPAlUsgc/s512/20140819_212246.jpg
Etupäässä (orkkiskehällä myöskin) oleva Bud on melkein sentin tuota korkeampi (0,45 paineella), joten sen taikka Loun sovittaminen taakse ei onnistu. Käytännössä siis GC on tämän hetken muhkuin kumi mitä alkuperäisellä kehällä pystyy käyttämään. Leveämpiä kehiä tietysti voisi kokeilla, mutta toistaiseksi mennään nyt näillä. Jos jollakin on 100 kehät 170 millisellä navalla niin voisihan tuohon kokeilla ja katsoa miltä näyttää.

reappear
20.08.2014, 14.09
Paljon tuo GC kustantaa?

lansive
20.08.2014, 14.11
Paljon tuo GC kustantaa?

125 euroa, eli samoissa mennään kuin Surlyn tuotteet. Jos vähän paremmin kestäisi kuin Floater joka lähestulkoon sulaa jos ajaa vähänkään asvaltilla.

reappear
20.08.2014, 14.45
125 euroa, eli samoissa mennään kuin Surlyn tuotteet. Jos vähän paremmin kestäisi kuin Floater joka lähestulkoon sulaa jos ajaa vähänkään asvaltilla.

Ok, talveksi mietin noita. Jos mahtuu taakse niin eiköhän mahdu myös O-O hiilarikeulaan.

reappear
20.08.2014, 14.45

Ok, talveksi mietin noita. Jos mahtuu taakse niin eiköhän mahdu myös O-O hiilarikeulaan.

ssuoar
20.08.2014, 14.54
Foxcomp turku GC:t oli 109€ kipale. Eilen hain pari kappaletta Manseen ja nyt istuvat ghettotubelessina Robbsonin kehillä. Ei mennyt kun neljä tuntia tubelesoinnissa josta tosin suurin osa todella tiukan renkaan vanteille vääntämisessä. Hyvin sopii 80mm vanteella fattyyn, jokasuuntaan jää reilusti tilaa.

lansive
20.08.2014, 21.26

Jos kerran Bud mahtuu niin GC varmasti sopii kun on matalampi ja pikkuisen kapeampi.

Kuupo
21.08.2014, 08.25
Tuossapa pari GC - Floater -vertailukuvaa:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/91048565/0A_ff/GC_Float_p.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/91048565/0A_ff/GC_Float_2p.jpg

Ja aiempi epäily akselin katkeamisesta oli melkoisen turha. Toisen puolen pikalinkun jousi oli imeytynyt jostain syystä linkun ja akselin väliin. Nyt toimii taas niin kuin pitääkin. :)

mutanaama
22.08.2014, 21.46
Ground control nousi ripeästi Nextien kehille, meniköhän teipin, venttiilin ja renkaan laitossa ehkä 5 minuuttia. Saas vaan nähdä kuinka pitää, kun paineita nostaessa ja laskiessa tahto aina vähän päästää ilmaa pihalle. Mahtuu pyörimään helposti Beargreaseen, jää reilu sentti pelivaraa joka puolelle.
Eteen laitoin BFL:n ihan kokeeksi, nostoon tarvitsi remmiä ja isoa kompuraa. Nous se sitten kuitenkin aika nopeesti, ehkä siinä 10min ähräsin. Piti kuitenkin heti paremmin kuin GC.

Painoa putos yhteensä noin 800g versus RD ja kummit sisureilla. Ei paha.

Antza44
23.08.2014, 00.08
Muusta en tiiä, mut tänään kiitin Huskereiden rullausta kovalla hiekka tiellä saunan/kaljan himoissa, kun palasin Mäntyharju-repovesi jotokselta, kun etureidet huusi hoosiannaa ja persus oli punainen, kuin P pers paviaanilla kiitos eilisen sateen ja löysiksi venähtäneen bibsien. PS. Aah kyllä läskeily tuo muistoja elämästä.

Shimaani
23.08.2014, 09.21
testipostaus. Etusivu näyttää että postauksia on mutta itseketjussa ei messuja näy. wtf?

mutanaama
23.08.2014, 11.42
Mihinhanmää hukkasin mun kirjootuksen??

Enivei, Laitoin GC:n ja BFL:N 90mm nextien vanteille tubeläskinä. GC meni heittämällä pikku kompuralla, mutta hiukan muotopuoleksi roikkunut BFL tarvitsi remmiä ennenkuin uskoi, se tosin tiivistyi samantien, kun taas tuo spessun kumi halusi kuplitella piiiitkään. Painoa putos sisuri RD kehiin verrattuna yhteensä noin 800g. Mahtuu hyvin pyörimään beargreasessa ja rengas tuntuis suojaavan vannettakin ihan kelvollisesti noin niinkuin normiajossa. Hurrrjan räädiin kivikkoon hiukan ehkä epäröis mennä.

Tank Driver
23.08.2014, 12.20
Mitä noi Nextiet maksaa Suomen kamaralla asti ja kavvanko ne niitä toimittaa?

mutanaama
23.08.2014, 12.53
Onko tämä rikki??

HC Andersen
23.08.2014, 12.56
Hei \o/ nyt tänne pääs vikalle sivulle, wo-hoo!

mutanaama
23.08.2014, 13.03
Mitä noi Nextiet maksaa Suomen kamaralla asti ja kavvanko ne niitä toimittaa?

320€ veroineen kipale +rahti joka on parille noin 100$. Saattaa olla, että joku alkaa noita tuomaan maahankin, mutta hyvin on kiinantoimitukset pelanneet toistaiseksi. Toimitusaika riippuu siitä mitä tilaa

Ski
24.08.2014, 14.12
Mille navoille kasasit nuo Nextiet ?

HC Andersen
24.08.2014, 15.24
Ground control

http://grauewand.okbb.de/images/smilies/th_swear2.gifSaatanan kerettiläinen, lukeeko sun pöörässä nyt Specialized?

Olkoon tuomiosi 10 raipaniskuahttp://www.freesmileys.org/smileys/smiley-fc/whip.gif

OJ
24.08.2014, 18.59
Ennen kuin myyn ton läskin pois, niin meinasin kokeilla vielä kerran, että saanko siitä vähän mieleisempää. Eli O-O Fatty Floatereilla ja joillain 200 gramman spessun sisureilla. Isoin ongelma on, että toi on hidas, siis aivan tolkuttoman hidas. Talvisella ulkoilureitillä joutuu linttaamaan melkolailla hana-auki, että pääsee 20-25 km/h vauhtiin, mikä ei normimaaturilla aiheuta mitään ihmeempiä tuskia. Eli mikä on esimerkiksi Husker Du'n ja Floaterin ero? Näin pertuntumalla haussa olisi järkyttävä ero.

mutanaama
24.08.2014, 22.16
Nextiet on kasattu hopen navoille, ja ei, pyörässäni ei vielä lue Specialized. Vast sitten ku tulee liukasta tai liikaa lunta.
Raippaa saa antaa :)

lansive
25.08.2014, 09.33
Ennen kuin myyn ton läskin pois, niin meinasin kokeilla vielä kerran, että saanko siitä vähän mieleisempää. Eli O-O Fatty Floatereilla ja joillain 200 gramman spessun sisureilla. Isoin ongelma on, että toi on hidas, siis aivan tolkuttoman hidas. Talvisella ulkoilureitillä joutuu linttaamaan melkolailla hana-auki, että pääsee 20-25 km/h vauhtiin, mikä ei normimaaturilla aiheuta mitään ihmeempiä tuskia. Eli mikä on esimerkiksi Husker Du'n ja Floaterin ero? Näin pertuntumalla haussa olisi järkyttävä ero.

Nyt kun takarenkaaksi tuli Floaterin tilalle Ground Control (edessä oli jo Bud) niin pyörä suorastaan lähti lentoon. Rullauksessa on niin päivänselvä ero, että vaikea edes kuvitella palaavani Floateriin. Voisin lonkalta väittää että Husker Dü:n ja Floaterin ero on luokkaa järkyttävä. Pidossahan takarenkaana ei Floaterissa ollut mitään valittamista. Kauhulla muistelen aikoja jolloin molemmissa päissä oli Floaterit.

mutanaama
25.08.2014, 09.40
Missäspäin OJ vaikuttaa. Olis tuossa pieni nippu renkaita testiin ihan ilman eri veloitusta (Knard ja endomorph ainakin, sitten taitaa löytyä Huskeri, ja muutama muu mitä en nyt muista.

Optiflow
25.08.2014, 20.49

No niin, nyt on molemmissa päissä HuDut. Kävin illalla heittämässä puolentoista tunnin koelenkin. Voi herranjestas mitkä renkaat :). Reittinä oli asfalttia, hiekkatietä ja kuivaa kangasmetsäpolkua juurineen. Painetta oli hivenen enemmän kuin mitä olen Floatereilla kesällä käyttänyt, edessä 0,65bar (0,5-0,6bar) ja takana 0,74bar (0,55-0,70bar). Pyörivää massaa putosi 180g/rengas pois (1444g vrt 1264g) . HuDut rullasivat aivan toisellalailla ja olivat silti paljon mukavemmmat kuin Floaterit sekä asfaltilla lisäksi vielä paljon hiljaisemmat. Ehkä isoin muutos oli se, että alusta ei vaikuttanut rullaamiseen samallalailla kuin edeltäjillä. Floatereilla oli joskus todella hyviä hetkiä, mutta sitten yht'äkkiä kun alusta muuttui, saattoi meno olla kuin tervassa ajaisi, talvellakin. Pitoa riitti näille poluille samalla lailla kuin ennenkin. Kummankin pyörimissuunta on tällähetkellä se "nuolikuvion" kärki eteenpäin. Taakse varmaankin saisi lisää pitoa kääntämällä toistepäin. Ghettotubeles oli helpompi toteuttaa näillä, ne nousivat samoille vanteille paljon helpommin kuin Floaterit, ei tarvinnut niin paljoa painetta. Pyörä oli kaiken kaikkiaan paljon hauskempi ajaa kuin ennen. Tai sitten oli vaan lääkitys kohdallaan eilen...:D
Eiköhön tästä alkuhuumasta kohta jo tokene, syksyn mutaisia ja talven jäisiä polkuja odotellessa.

Edelleen tuntuu olevan kuherruskuukausi päällä. HüDüt muutti minun ajamisen "helpommaksi". Floaterit on minusta paljon herkemmät alustalle ja kaiken kaikkiaan raskaammat ajaa. Floatereita ajoin sisurilla (AV13F, alkuperäisellä en ajanut ollenkaan) sekä ghettotubeleksena, HüDüt on pyörinyt vain ghettotubeleksena.

OJ
25.08.2014, 22.55
Missäspäin OJ vaikuttaa. Olis tuossa pieni nippu renkaita testiin ihan ilman eri veloitusta (Knard ja endomorph ainakin, sitten taitaa löytyä Huskeri, ja muutama muu mitä en nyt muista.
Kanada! Eli kiitos tarjouksesta, mutta ei auta nyt tässä tapauksessa.

Pitää käydä lähikaupassa pällistelemässä ennen kuin lähden pyöränvaihtoon. Kiitos vinkeistä, ahdistaa vaan mahdollisen kokeilun hinta, niin pitää hakea vertaistukea.

mutanaama
26.08.2014, 00.13
Läskillä 25 keskarin ylläpito vaatii jo hiukan duunia, mutta kyllä tuolla rykäsee helposti hetkeksi neljäänkymppiin. Kaikkein rullaavin on Black floyd, seuraavaksi taitaa tulla larry, loput menee sitten miten menee.

Ski
26.08.2014, 07.36
Second to that. BFL on mun mielestä ihan mahti rengas, monikäyttöinen ja rullaava, kesällä ja talvella toimiva. Ja se vielä että kun kokeilee, niin millä alustalla kokeilee, asvaltilla vai maastossa ja millä paineilla.

Kyrdis
26.08.2014, 08.51
Talvella en ole bfl ajellu mutta tuntuu niin sairaan liukkaalta maastossa märällä että uskoisin karkeakuviosempaa rengasta talveksi hommaavani.

Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla

Kemizti
26.08.2014, 08.58
Talvella en ole bfl ajellu mutta tuntuu niin sairaan liukkaalta maastossa märällä että uskoisin karkeakuviosempaa rengasta talveksi hommaavani.

Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla

rohkenen olla erimieltä, viimetalvi (jos sitä ny talveksi voi sanoa) meni bfl:llä hienosti, toki kokemusta ei floateria kummemmasta nappularenkaasta ole, takana bfl oli käännettynä "takaperin", kesäksi sitten "oikeinpäin" eikä kyllä märässäkään metsässä ole ollut pito-ongelmia.. toki, tubeless ja kuskilla massaa 0,11tonnia..

Kyrdis
26.08.2014, 09.02
Ei minullakaan muista kokemusta kuin bud & lou vertauksena pellekengillä joissa kyllä pitoa riittää, mutta ehkä ne vähän extremeä verrata edes bflliin tietty, ehkä jotain siihen väliin

mutanaama
26.08.2014, 09.05
Uus BFL toimii ihan hyvin myös talvella. Toki se silloin tällöin sutasee, mutta niin ne tekee kaikki, ja muut sitten rikkoo polun pohjan ja kellään ei oo kivaa. :)

[edit] Uusi, siis ei esim BMX-radalla kulunut

mutanaama
26.08.2014, 22.04
Lyhyt kokemus Ground Controlista. 20km erilaista maastoa, hiekkatietä mutaa ja asfalttia.

Edessä Mammoth, takana siis GC

Ensin testiratana Mutiksen Wirallinen testipätkä, jossa olosuhteet pysyvät aina vakiona sään niin salliessa. Lähtö loivaan alamäkeen joka päättyy loivaan ylämäkeen. Siinä nyt näkee maksiminopeuden ja kuinka pitkälle rengas rullaa.

Rullaavuus häviää selkeästi pienempinappuloisille asfaltilla, verrokkina molemmat mammmoth max nopeus 27, tällä combolla 25,4. Matkaeroa noin 40m.
Hiekkatiellä en huomannut rullaavuudessa mitään eroa, vauhtia ei uskaltanut yksin metsätiellä liikaa pitää, mutta tuntui eittei luistais alta pois ihan helposti.
Kalliolla ja kivikossa yllättävän liukas, tosin vaikka pito loppui, pystyi kiipeämistä jatkamaan rauhallisemmalla vauhdilla, sivuttaispito loisti poissaolollaan.
Mudassa ja märässä maastossa taas pitoa riitti loistavasti. Märässä juurakossakaan ei ihmeemmin jaellut.

Tällä kokemuksella hyvä rengas oikeastaan kaikkialle muualle, paitsi märälle kalliolle ja pitkille siirtymille. Ensimmäiseen saattaa tietysti vaikuttaa uusi rengas, josta pinta ei vielä ole kerheentunut ja toiseen liian pienet paineet asfaltille (0.7) mutta noin muhku rengas ei imo enempää kaipaa.
Tulee varmasti olemaan alla koko talven leveyden spivan kokoisten nappuloiden ansiosta.

lansive
27.08.2014, 16.02
Schwalben sivuillakin on nyt ihan virallinen (http://www.schwalbe.com/de/newsreader/jumbo-jim-der-reifen-fuers-fatbike.html) julkaisu.

Jake_Kona
27.08.2014, 19.09
Tuossa sama englanniksi. Vaikkakin viimeinen virke on unohtunut kääntää.
http://www.schwalbe.com/en/newsreader/jumbo-jimthe-tyre-for-the-fat-bike.html

noniinno
27.08.2014, 19.38
Tuossapa pari GC - Floater -vertailukuvaa:

Hienosti toteutettu vertailukuva!

mutanaama
27.08.2014, 19.52
+1 Niin oli.

ssuoar
27.08.2014, 21.12
Sinkula Fattyssä pyörii GCt edessä ja takana 80mm vanteilla. Paineita tänään lenkillä 0.26 ja 0.31, kuskilla painoa noin 70kg. Kokemusta GCn lisäksi vain floatereista ja niihin verrattuna noillakin paineilla rullasi ihan hyvin. Pidosta sen verran että märät juuret ja kivet luikkaita, muilla alustoilla pito oli hyvä. Pito on kyllä parantunut ensilenkkiin verrattuna ja saattaa vieläkin parantua kun pinta vielä vähän kuluu.

Sent from my iPad using Tapatalk

Ylämäessä heikottaa
27.08.2014, 21.16
^muutamien ssuoarin kanssa ajettujen wirallisten yhteistestilenkkien perusteella GC:lla ja BFL:llä ei ole juurikaan eroa rullaavuudessa. Eikä varmaan kovinkaan suurta eroa pidossakaan. Myös BFL:ssä paineet tuota 0.3 luokkaa.

Hyviä renkaita molemmat!

artzi
27.08.2014, 23.38
Foxcomp turku GC:t oli 109€ kipale. Eilen hain pari kappaletta Manseen ja nyt istuvat ghettotubelessina Robbsonin kehillä. Ei mennyt kun neljä tuntia tubelesoinnissa josta tosin suurin osa todella tiukan renkaan vanteille vääntämisessä. Hyvin sopii 80mm vanteella fattyyn, jokasuuntaan jää reilusti tilaa.

Onkos tuo Robbson tämä (http://www.kustomcycles.net/rims-26)? Onko noissa reuna jossa paremmin (kuin Fattyn alkup.) pysyy kumi ylhäällä? Kerää paineita kun ei voi käyttää sopivia paineita, kun muuten heti putoaa kumi vanteelta. Ei kait pelkkä pinnoitus (+pinnat) voi omaisuuksia maksaa...

Ja maalaus mustaks :rolleyes:

mutanaama
28.08.2014, 00.54
Sinkula Fattyssä pyörii GCt edessä ja takana 80mm vanteilla. Paineita tänään lenkillä 0.26 ja 0.31, kuskilla painoa noin 70kg. Kokemusta GCn lisäksi vain floatereista ja niihin verrattuna noillakin paineilla rullasi ihan hyvin. Pidosta sen verran että märät juuret ja kivet luikkaita, muilla alustoilla pito oli hyvä. Pito on kyllä parantunut ensilenkkiin verrattuna ja saattaa vieläkin parantua kun pinta vielä vähän kuluu.

Läski tuntuu olevan paineen suhteen paljon muita herkempi, minä (kuski noin 84kg) jos laitan samat paineet, niin vanteille paukkuu ja rajusti. Mulle asialliset maastopaineet on 0,5-0,6 ja maantielle joku 0,9-1,1. Tän päiväisen PowPow:n tuloksena tultiin siihen lopputulemaan, että se mikä pitää mammothin kalliossa kiinni, on alaspäin levenevä tukeva reunanappula. GC:n tasaisen kapea, mutta korkea kuvio antaa periksi ja tukevan kantin sijaan tarjoaakin kriittisessä paikassa vain nappulan kylkeä. Samasta syystä GC lipsuu liukkaalla kalliolla jyrkässä nousussa, mutta vedon loppuessa pito palaa, kun napulalla ei olekaan nin kovaa vetoa. Joten sudittelun jälkeen kun rengas pysähtyy, pitää vain polkaista rauhallisemmin, ja meno jatkuu. Mut se tuli eilen testattua, että mamothilla loppu kokonaan sudittelu hiekalla, saati sitten muilla pinnoilla, hää kun pitää enemmän kuin reidet kestää, niin asphaltilla GC:n sai melkein suddaamaan, snadissa ylämäessä rengas piti ylimääräistä rohinaa pitoa hakiessa. Saattaa olla, että kun gc vähän kuluu, niin siitä tulee ihan hemmetin hyvä gummi.

Jake_Kona
28.08.2014, 06.51
#Ennuste
Muutaman vuoden päästä hipoläskeissä on tangossa rengaspaineet pikasäätökytkin niin voi ajossa säätää rengaspaineet. #NäinOn

ssuoar
28.08.2014, 08.25
Onkos tuo Robbson tämä (http://www.kustomcycles.net/rims-26)? Onko noissa reuna jossa paremmin (kuin Fattyn alkup.) pysyy kumi ylhäällä? Kerää paineita kun ei voi käyttää sopivia paineita, kun muuten heti putoaa kumi vanteelta. Ei kait pelkkä pinnoitus (+pinnat) voi omaisuuksia maksaa...

Ja maalaus mustaks :rolleyes:

Mulla on tuosta vanteesta tuplavallinen versio. Tämä (http://www.robsson.de/en/robsson-double-wall-rim-dw80-26-silver-bright-anod.html) ja siinä ei edes ole keskiuraa johon pudota. Painaa ihan pirusti, ankarasti porattunakin 1030g. Tuosta singlewall versiosta ei omakohtaisia kokemuksia. Pinnat ja nippelit makso pari-kolmekymppiä että eihän tuossa korkealta putoo jos koitat ja tuleehan siinä vanteeseen sentti lisää leveyttä samalla.

Sent from my iPad using Tapatalk

izmo
28.08.2014, 08.45
#Ennuste
Muutaman vuoden päästä hipoläskeissä on tangossa rengaspaineet pikasäätökytkin niin voi ajossa säätää rengaspaineet. #NäinOn

tossa muutama viikko sitten läskiä kokeilessa tuli tää just mieleen.... olihan jo itänaapurin 70 luvun Zil autoissa "pikasäätökytkin"

rjrm
28.08.2014, 11.27
tossa muutama viikko sitten läskiä kokeilessa tuli tää just mieleen.... olihan jo itänaapurin 70 luvun Zil autoissa "pikasäätökytkin"
http://www.bikerumor.com/2014/08/28/eb14-lightweight-makes-smartwheels-to-sense-pressure-brake-track-temperature-more/

Ei olla enää kaukana.

VitaliT
28.08.2014, 11.53
teki mieltä hankia värillisiä renkaita oman projektin. eli tarkoitus hankia on-onen Floatereita tai Vee Rubber Mission. Ymmärsin taakse on parempi laita floaterin. Mitä toimisi parempi etu renkaana mission vai floater?

tune
28.08.2014, 12.00
#Ennuste

Tuo tangosta säädettävä rengaspainehan ei enää ole aivan uutta läskeissäkään. Tälläkin foorumilla on muistaakseni ollut linkkiä tuollaiseen.
Mutta tästä löytyy ainakin yksi linkki: http://www.bikerumor.com/2013/05/03/soc13-devise-cycles-radical-adaptrac-equipped-zeppelin-fatbike/

Ei tosin vielä liene kovinkaan monella ajossa tuollainen järjestelmä...

Hub
28.08.2014, 14.37
Kävin eilen testaamassa Fatboyta, ja nyt sitten omistan sellaisen.

Tämä on uusi maailma, joten kokojan herää kysymyksiä. Renkaista ja kumeista heti pohditutti heti pari asiaa. Kun vanne on 90 leveä, niin kuinka leveät/kapeat kumit menee tuohon? Ilmeisesti sisurit kestää tuossa aika hyvin, mutta varmaankin rengasrikkoja sattuu, niin kuljettaako porukka sisuria mukana? Ajattelin vain, että pitääkö hankkia kunnon säkki satulalaukuksi.

Kemizti
28.08.2014, 14.43
Laita tubeless, niin ei puhkee sisurit, rullaakin paremmin imho ja voi(nee) käyttää vielä matalampia paineita..

Hub
28.08.2014, 14.49
Laita tubeless, niin ei puhkee sisurit, rullaakin paremmin imho ja voi(nee) käyttää vielä matalampia paineita..

Tämä on kyllä mielessä, mutta ajattelin ensin hoitaa jonkin verran kilometrejä alle peruskattauksella.

Ski
28.08.2014, 15.03
Sisurilla ajanu koko ajan, ja sisuri ja pumppu on aina mukana. Pikkuseen runkolaukkuun mahtu ne ja patukkaa ja puhelin etc.

Lauttis
28.08.2014, 18.06
Ja kannattaa harkita kevyempiä sisureita kuin ne alkuperäiset. Mahtuu varakumikin pienempään tilaan. Schwalpen 13F sisuria olen käyttänyt. Muitakin on.

Husse
28.08.2014, 21.04
Kertokaas nöösille, minkälainen ilmanpainemittari kannattaa hankkia presta-venttiileille ja läskeille. Hommasin jalkapumpun missä on mittari mutta vaikuttaisi että se mittari näyttää ihan mitä sattuu alle 2:n ja varsinkin alle 1:n paineissa. Pumppuja on jo parikin ja kompura joten pelkkä laadukas mittari olisi hakusessa.

Tank Driver
28.08.2014, 21.08
SKS Airchecker. Käy myös schraderille.

Jake_Kona
28.08.2014, 21.09
Motonetistä hommasin hyväksi ja varmakäyttöiseksi kokemani ilmanpainemittarin. Olisko merkkiä pro...en muista tähän hätään. Sininen on ;)
Löytyi linkki 15,90€
http://www.motonet.fi/fi/tuote/381233/Rengaspainemittari-Digital-10bar160psi-PrestaAuto

Kemizti
28.08.2014, 21.12
SKS Airchecker. Käy myös schraderille.
linkkivinkki hankintapaikasta ois kova.. ;) Kiitos jo etukäteisesti vaivannäöstä..

Pete_75
28.08.2014, 21.21
SKS Airchecker
bikeshop.fi 20,06 ekee, oli ainakin 2 kpl viime viikol hyllys kun poikkesin.

Tank Driver
28.08.2014, 21.38
linkkivinkki hankintapaikasta ois kova.. ;) Kiitos jo etukäteisesti vaivannäöstä..

Sks:ää ainakin seeärsee, bike components, wiggle, rose, xxl. Tota Prota saa Tampereelta ainakin Motonetistä ja Ärtekiltä.

Juha Jokila
28.08.2014, 21.42
Schwalben mittari Foxcompista, Suomen Turust. Näyttää desimaaleja tosi pienillekkin paineille.

ealex
28.08.2014, 22.53
Tällainen on todella hyvä:
http://allseasonscyclist.files.wordpress.com/2012/01/accu-gage-low-pressure-tire-gauge.jpg
http://allseasonscyclist.com/2012/01/30/accu-gage-low-pressure-presta-tire-gauge/

ebay:ssa näitä on näkynyt.

H. Moilanen
29.08.2014, 08.49
Schwalpen 13F sisuria olen käyttänyt. Muitakin on.
13F venyy hyvin epätasaisesti. Tästä johtuen leveä kumi leveällä kehällä loikkaa pois kehältä jollei venymistä hillitse esim nippusiteillä. Pajalla tuon kanssa pystyy toimimaan, mutta kenttäolosyhteissa saattaa mennä hankalaksi.

mutanaama
29.08.2014, 09.32
No ei ainakaan kaikilla loikkaa, tai siis en mä ole kertaakaan mitään nippusiteitä viritellyt. Tosin levein vanne on ollut 90mm ja rengas BFL. Eilen normi 4" ja RD meni tavalliseen tapaan heittämällä.

ealex
29.08.2014, 09.36
Ei minulla koskaan ollut tämänkaltaisia ongelmia 13F sisureiden kanssa, käytin niitä Bud&Lou + CS-vanteet yhdistelmässä sekä Fattyssa. Nytkin 13F sisuri on varasisurina Bud&Lou + CS-vanteet yhdistelmälle. Tai eilisestä lenkistä lähtien käytössä on Bud&Bud, mikä tuntuu paljon järkevämmältä ainakin lumettomana aikana. :)

Hub
29.08.2014, 10.02
Sisurilla ajanu koko ajan, ja sisuri ja pumppu on aina mukana. Pikkuseen runkolaukkuun mahtu ne ja patukkaa ja puhelin etc.

ok, laitetaan hankintalistalle.

----

eli toi 13F menee 4" kumeille, mutta ei taida riittää 4,6-4,8"?

Ylämäessä heikottaa
29.08.2014, 10.22
13F venyy hyvin epätasaisesti. Tästä johtuen leveä kumi leveällä kehällä loikkaa pois kehältä jollei venymistä hillitse esim nippusiteillä. Pajalla tuon kanssa pystyy toimimaan, mutta kenttäolosyhteissa saattaa mennä hankalaksi.

Aiemmin luulin, että mulla vain on ollut huonoa tuuria näiden 13F:ien kanssa, mutta on näemmä muillakin. Jaettu tuska helpottaa :)

Mulla ollut kans muutamilla 13F:llä tuota samaa ongelmaa. Kaksi kertaa joutunut tubelessin korjaamaan 13F -sisurilla kesken lenkin. Kahdessa eri sisurissa ollut todella rajua epätasaisuutta venymisessä. On saanut ihan hartiavoimin tehdä töitä maastossa, että rengas ei juuri mainitulla tavalla loikkaisi pois vanteelta. Yksi kerta oli viime tammikuussa ja pakkasta oli 20 astetta. Ei paljon naurattanut, kun autolle oli matkaa 8 km polkua pitkin…

Vinkkinä sellainen kikka, että mikäli tubeless on mallia ghetto, niin sillä halkaistulla sisurilla voi sitoa ulkorenkaan vanteen kanssa yhteen pumppausvaiheessa. Tämä estää renkaan loikkaamisen pois siitä kohtaa, missä sisuri mahdollisesti pullistuu liikaa.

Ski
29.08.2014, 11.12
Voe kauhia... ei mulla oo ollu mitään ongelmia BigFatLarryn tai GCn kanssa Rolling darryl kehillä ja 13f tai Onzan sisureilla.

Ylämäessä heikottaa
29.08.2014, 11.31
Voe kauhia... ei mulla oo ollu mitään ongelmia BigFatLarryn tai GCn kanssa Rolling darryl kehillä ja 13f tai Onzan sisureilla.

Sulla ei varmaan sit ole sattunut tällaista 13F:ää

http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/08/29/cdb2127192a12ad398e2a019b65e7d36.jpg

ealex
29.08.2014, 11.32
Miten ihmeessä te onnistutte? Olen ainakin 10 näitä 13F sisureita käyttänyt kahdessa pyörässä eikä koskaan ollut lähelläkään tämänkaltaisia ongelmia. :rolleyes:

Ja varmasti jokainen sisuri olisi ollut yllä olevan kuvan mukainen, jos olisin täyttänyt niitä renkaan ulkopuolella.

Ylämäessä heikottaa
29.08.2014, 11.35
Miten ihmeessä te onnistutte? Olen ainakin 10 näitä 13F sisureita käyttänyt kahdessa pyörässä eikä koskaan ollut lähelläkään tämänkaltaisia ongelmia.Miten ihmeessä te onnistutte? Olen ainakin 10 näitä 13F sisureita käyttänyt kahdessa pyörässä eikä koskaan ollut lähelläkään tämänkaltaisia ongelmia. :rolleyes:

Ai miten minä näin onnistun??? Pitäisiköhän tuo kysymys suunnata Schwalbelle...!

Ski
29.08.2014, 11.36
No hemmetti, tuohan on villi sisuri :) En oon koskaan pannu noihin ilmaa hirveesti ilman että ne on siellä ulkorenkaan sisällä. Voihan se olla että joskus ulkorengas näyttää hiukkasen voplaavan ku telineellä pyörittää vaikka vanne ois suorassakin. Oisko se sisällä sitten tuon näkönen.. No, kuiteski, sisurilla ajellaan ainakin vielä.

ealex
29.08.2014, 11.48
Ja varmasti jokainen sisuri olisi ollut yllä olevan kuvan mukainen, jos olisin täyttänyt niitä renkaan ulkopuolella.

En oon koskaan pannu noihin ilmaa hirveesti ilman että ne on siellä ulkorenkaan sisällä.
Olisiko yllä oleva vastaus näin erilaisille kokemuksille? :)

Hub
29.08.2014, 12.17

Eikös tuo nyt kerro sen, että kumi ei ole tasapaksuista.

Hippo
29.08.2014, 12.36
Kuten yllä jo todetaan, taitaa tuo ilmiö toteutua aikas lailla joka kumilla, jos niitä alkaa pelkiltään täytellä.

zipo
29.08.2014, 12.44
Vanteet erilaisia.

lansive
29.08.2014, 12.50
13F ei turpoa tasaisesti, mutta ainakaan On-Onen kehältä ei ole pullauttanut mitään kumia pois. Paineet joutuu kyllä laittamaan tappiin, että rengas nousee paikalleen, mutta sitten kun laskee ajopaineisiin niin ei kyllä mistään huomaa epätasaisuutta.

rjrm
29.08.2014, 13.02
Onhan se maailman seitsemäs ihme, että läskiä pukkaa kuin tatteja metsään, mutta kukaan ei tee niille sisureita.

Ski
29.08.2014, 13.06
Tekkeepäs , multa saa kokeiluun aitoja Spessun sisureita 450g per yks. :)

lansive
29.08.2014, 13.08
Onhan se maailman seitsemäs ihme, että läskiä pukkaa kuin tatteja metsään, mutta kukaan ei tee niille sisureita.

Schwalben uusi 13J liki 400 gramman painollaan oikein vakuuta.

lansive
29.08.2014, 13.10

Niin ja On-Onen elefanttien ehkäisyväline unohtui kanssa mainita. Oli se yli puoli kiloa, mutta alle kilon kuitenkin. Ei innostanut käyttää.

Ylämäessä heikottaa
29.08.2014, 13.33

No itse asiassa ei ole. Pari huomioita:

Kuvassa olevassa "vinhassa" sisurissa on ilmaa itseasiassa vasta hyvin vähän - siis ihan liian vähän, jotta sisurin alaosa (kuvassa) riittäisi lähimainkaan täyttämään läskirenkaan sisustaa. Ja mitäpä luulette tapahtuvan kun tuon sisurin laittaa renkaan sisään ja pumppaa siihen ilmaa? Muuttuuko sisurin muoto erilaiseksi tai tasaisemmaksi? No ei todellakaan muutu! Siinä kohtaa kun kapeamassa kohdassa on edelleen liian vähän ilmaa, on tuo turvonnut kohta pullauttanut ulkorenkaan (BFL) jo ajat sitten vanteelta (RD) pois.

Sisuri täyttyy - ainakin tuo minun 13F - ihan samalla tavalla epätasaisesti oli se renkaan sisällä tai sen ulkopuolella. Tätä on naurua pidätellen ollut todistamassa kolme henkilöä kahdella eri kerralla, kun olen sen kanssa yrittänyt äheltää rengasta paikalleen jossain keskellä metsää.

mutanaama
29.08.2014, 13.35
Mullapa onkin hiilikuitu tubeless lällälläää. Ja lisää on tuloillaan

ssuoar
29.08.2014, 14.05
13f:ää ei lojunut nurkissa niin pumppasin kokeeksi 29 sisuriin ilmaa. Se ei todellakaan muuttunut tuollaiseksi muotovalioksi, halkaisia kasvoi tasaisesti ympäri renkaan.
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/08/29/48e5fbca8be2bce7ea7f8faadffe8c81.jpg

Tuossa vaiheessa oli jo aikas pinkeä enkä uskaltanut ilman kuulosuojaimia laittaa enempää...

Sent from my iPhone using Tapatalk

puffe
29.08.2014, 14.08
Mullapa onkin hiilikuitu tubeless lällälläää. Ja lisää on tuloillaan

Kuva + lällätys olisivat sattuneet vieläkin enemmän kuin pelkkä lällätys :)

ealex
29.08.2014, 14.20
Ja mitäpä luulette tapahtuvan kun tuon sisurin laittaa renkaan sisään ja pumppaa siihen ilmaa? Muuttuuko sisurin muoto erilaiseksi tai tasaisemmaksi?
No eihän sitä pidäkään laittaa ulkorenkaan sisälle kuvan näköisenä, vaan niin, että siinä olisi paljon vähemmän ilmaa. Eikä makkarataitoksia saa olla silloin ”valmiina”. Silloin sisuri täyttyy ensin jostain kohdasta, mutta vain ulkorenkaan sallimaan koon asti ja sen jälkeen täyttyy muualtakin työntämättä ulkorengasta mihinkään.

En ymmärrä, miksi minulla ja monilla muillakin ei ole koskaan kyseistä ongelmaa ollut. En ole ostanut omia 13F sisureita kerralla, vaan silloin tällöin 1-2 kpl, joten olivat eri valmistuseristä peräisin. On minunkin sisurin vaihtoa maastossa kerran moni seurannut ilman tietoakaan kyseisestä ongelmasta. :)

mutanaama
29.08.2014, 14.23
Sry puffe

Ennen tiivistymistä

https://lh3.googleusercontent.com/-kcWAernCv2A/U6cqOZj_YsI/AAAAAAAADec/PhDYDTTFc6w/w1685-h949-no/WP_20140622_001.jpg

mutanaama
29.08.2014, 14.26
No eihän sitä pidäkään laittaa ulkorenkaan sisälle kuvan näköisenä, vaan niin, että siinä olisi paljon vähemmän ilmaa. Eikä makkarataitoksia saa olla silloin ”valmiina”. Silloin sisuri täyttyy ensin jostain kohdasta, mutta vain ulkorenkaan sallimaan koon asti ja sen jälkeen täyttyy muualtakin työntämättä ulkorengasta mihinkään.

En ymmärrä, miksi minulla ja monilla muillakin ei ole koskaan kyseistä ongelmaa ollut. En ole ostanut omia 13F sisureita kerralla, vaan silloin tällöin 1-2 kpl, joten olivat eri valmistuseristä peräisin. On minunkin sisurin vaihtoa maastossa kerran moni seurannut ilman tietoakaan kyseisestä ongelmasta. :)

Asiaa voidaan pitää loppuun käsiteltynä. 13F ja Onzan vastaava, molemmat on mulla toiminu niin hyvin, että joudun katsomaan kumin kyljestä, kummalla ajan. Silloin kun siinä on rengas päällä, se pullistuu vain sen verran kuin ulkorengas antaa periksi.

ealex
29.08.2014, 14.29
On näitä hyviäkin sisureita olemassa, mutta ei tällä mantereella:
https://lh5.googleusercontent.com/-w3kODZtK45A/U3Melltb2OI/AAAAAAAAAXc/jyHbzGnZxR4/s912/20140513_194535.jpg
Se on Q-tubes 24x2.4-2.75”, n. 240g. Päällä lukee Kenda, mutta Kendan nimellä sitä ei löydy mistään ja Q-tubes nimellä vain jenkeistä.

13F 24” kokoisena toimisi yhtä hyvin ja olisi n. 160g, mutta ei, sellaista ei tehdä. :rolleyes:

puffe
29.08.2014, 14.38
^^^
Hieno kehä, mutta mihinkäs ajoon tommonen Kimi sliksi on tarkoitettu?

mutanaama
29.08.2014, 14.47
Waimon fillariin, asphalttia, hiekkateitä ja peltopolkuja varten. Nyt se on lainassa yhdellä hullulla, joka ajaa taas TDH:n läskillä. Edessä vetelee niin perkeleesti, että siihen tuli Larry, takarenkaana tuo rullaa kuin hirvi.

Ylämäessä heikottaa
29.08.2014, 14.50
No eihän sitä pidäkään laittaa ulkorenkaan sisälle kuvan näköisenä, vaan niin, että siinä olisi paljon vähemmän ilmaa.

En ymmärrä, miksi minulla ja monilla muillakin ei ole koskaan kyseistä ongelmaa ollut.

En enää tiedä mitä sanoa... En tietenkään ole laittanut sitä ulkorenkaan sisään tuollain pumpattuna. Ei sitä varmaan sinne saisikaan?!

Alla on kuva juuri pakasta vedetystä 13F:stä, jonka juuri äsken pumppasin ja vielä samalla pumpulla kuin aiemmatkin.

http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/08/29/5bdf600742a7df6b2fa616f85b0f73f3.jpg

Kuten kaikki huomaa, se täyttyy tasaisesti - toisin kuin se VIALLINEN, joka oli siinä laittamassani aiemmassa kuvassa.

Ainoa mitä tällä keskustelulla halusin tuoda esille oli se, että on olemassa myös "ei niin täydellisiä yksilöitä" sisärenkaista. Eli kyse ei ole mistään erilaisesta pumppaustekniikasta tai muustakaan KÄYTTÄJÄSTÄ JOHTUVASTA asiasta.

Se, että sinulla tai monella muullakaan ei ole ollut tätä ongelmaa, ei silti tarkoita sitä, että sitä ei voisi olla olemassa.

Ja kuten Mutiskin jo aiemmin totesi, myös minun osalta tämä keskustelu on nyt tässä.

Lauttis
29.08.2014, 17.41
ok, laitetaan hankintalistalle.

----

eli toi 13F menee 4" kumeille, mutta ei taida riittää 4,6-4,8"?

Minulla on 13F ollut sekä Ground Controllissa että BFLssä, 4,8 tuumaisia molemmat.

Sauli Lumikko
29.08.2014, 19.40
Voi nyt helvetti mitä vänkäämistä.

13F läskikäytössä menee speksin ulkopuolelle. Juttu on niin, että mitä isommin valmistajan suositus ylitetään, sen yleisemmäksi ongelmat käyvät. Tavallisessa 29er-renkaassa vikaa saattaa esiintyä vaikkapa 1 sisurissa 500:sta, 3.8" läskipyörään venytettynä luku voi nousta luokkaan 1/100 ja 4.8" kumien ja 100-millisten vanteiden kanssa jo 1/20 kumeista voi toimia kehnosti jos ollenkaan. Ja tämähän ei kerro valmistusvirheellisyydestä, koska kumi venytetään yli suositusten.

Suhdeluvut yllä on täysin hatusta reväistyjä, mutta ilmiö on täysin tosi. Se, että jollain 13F on toiminut hyvin tarkoittaa ainoastaan, että ne kyseiset sisurit toimivat heillä hyvin. Oman hyvän kokemuksen (tuurin) yleistäminen on sellainen argumentti, jota oon tottunut näkemään jotain homeopatiaa ja muuta puoskarointia puolustellessa.

Omat kokemukseni 13F:stä 100 mm kehillä 4.7" kumeilla ovat kehnot: sain renkaan kyllä nostettua ja tasaisesti täyteen ja vanteelle, mutta ajopaineisiin laskiessa venttiilin kohdalle tuli renkaiden kylkiin painaumat. Sisuri nyt vaan ei veny siitä kohtaa yhtä paljoa, kun venttiilin ympärys on paksumpaa kamaa. Lopulta pari sisuria antautui pitkälle saumarepeämälle ja heivasin mokomat keventelysekoilut. En missään tapauksessa luottaisi niihin hätävarana, vaan kannan Toobia mukanani tubeless-epäonnen varalta.

Tank Driver
29.08.2014, 19.49
Sry puffe

Ennen tiivistymistä

https://lh3.googleusercontent.com/-kcWAernCv2A/U6cqOZj_YsI/AAAAAAAADec/PhDYDTTFc6w/w1685-h949-no/WP_20140622_001.jpg

Mä vihaan sua.

HC Andersen
29.08.2014, 20.44
Mä vihaan sua.

Ja mä joudun ajamaan tollasella KiinaKuralla TeeDeeHoon :(

Hub
29.08.2014, 22.29
Uskaltaakohan tänne vielä nöösi kirjoittaa..

parin päivän aikana saamien oppien perusteella yhteenvetona voisin todeta, että pidemmän päälle olisi kai paras ratkaisu ajaa tubeleksilla jöötituubi runkolaukussa...:)

mutanaama
29.08.2014, 22.38
Viimeisen 5000km aikana mulla on mennyt noin viisi sisuria, onzaa ja fr sekasin. Omista tubeleksista en ole vielä päässy tarpeeksi nauttimaan, kun kaiken maailman rökäleet niitä lainailee.
Mutta aina kulkee repussa vähintään yksi sisuri mukana.

Paulix
29.08.2014, 22.43
Miks tällästä sisurikeskustelua nyt?
Mä tulin tubelessuskovaiseksi kun onnistuin kertaheitolla RollingDarryl+Gorilla+Bud kombinatsioonit saamaan iskuun. 0.35bar ja pitänyt loistavasti.
Rullaavuus parani +6.7% ja kai se yhdistelmä 0.0385% kevenikin.
Kolttoistäffien kanssa sai pitää joka toisella reissulla vaihtosession. Täpärissäkään ikänä niinpaljoa rengasrikkoja ollut mitä tuon kanssa.

Kemizti
29.08.2014, 23.05
Nii, 2x paikkasin sisuria ja kerran vaihdoin koko suolen mun lyhyen ja vähälumisen läskipyörätalven aikana, keväästä/alkukesästä sitten tubeleksena, ei yhtään rengasrikkoa/burppailua/muutakaan onkelmaa, enkä roudaa edes sisuria matkassa mukana, joten luotto on kova bfl:iin, joista toisen kylkikin on sisurinpalalla kasaan liimattu sisärengasrikkojen seurauksena..

Hub
29.08.2014, 23.18
Minkälaisilla painella Kemizti vetää Messilän videolla? Entä Ski Syötteellä?

mutanaama
30.08.2014, 00.34
Nii, 2x paikkasin sisuria ja kerran vaihdoin koko suolen mun lyhyen ja vähälumisen läskipyörätalven aikana, keväästä/alkukesästä sitten tubeleksena, ei yhtään rengasrikkoa/burppailua/muutakaan onkelmaa, enkä roudaa edes sisuria matkassa mukana, joten luotto on kova bfl:iin, joista toisen kylkikin on sisurinpalalla kasaan liimattu sisärengasrikkojen seurauksena..
Mun moka oli se, etten vetäny teippiä reunaan asti, burppaili ihan miten sattu. Mut oliskohan tänä suvena menny yksi sisuri? ei kuitenkaan mitään mahdottomia.

Kemizti
30.08.2014, 07.38
no kun mulla ei oo sitä tarkkaa mittari, mutta jossain 0,6-0,7bar ehkä näppituntumalla, sillai että sopivasti joustaa ja "syö" pikkuesteitä, muttei kolise juirikaan vanteelle.. Kuskin massa 0,11t, siksi ehkä "korkeahko" paine

izmo
30.08.2014, 08.10
no kun mulla ei oo sitä tarkkaa mittari, mutta jossain 0,6-0,7bar ehkä näppituntumalla, sillai että sopivasti joustaa ja "syö" pikkuesteitä, muttei kolise juirikaan vanteelle.. Kuskin massa 0,11t, siksi ehkä "korkeahko" paine

Sama kumi ja veikkaus 0.6-07 bar ja massaa 0.066

pururadalla täytyy olla enempi painetta.....

Ylämäessä heikottaa
30.08.2014, 08.13
^meillä on Kemiztin kanssa samanlaiset rengas-/vanneyhdistelmät. Parilla lenkillä on jonkun verran ilmennyt "kevyttä" vanteille lyömistä, joten mitattiin sitten paineet. No, edessä 0,28 ja takana 0,31. Eli ihan hyvät. Itse asiassa hiljaisessa kiven kierrossa noi on just hyvät paineet mulle - en siis yleistä tätä muille :) Mutta en lähtis ns. tykittämään kivikkomäkeä noilla paineilla, joskaan muutenkaan tulee läskillä sellaisiin hullutuksiin harvoin lähdettyä.

Kemizti
30.08.2014, 08.38
^sä nyt ajatkin _oikeesti löysin kumein_ ihan sama keneltä kysyy ja mihin vertaa.. ;) Mutta renkaan ominaispainuman ja kuskien maassaeron suhteuttaen, toi mun oma painearvaus saatto hyvinki pitää paikkansa.. pitäs varmaan ostaa se mittari.

Ylämäessä heikottaa
30.08.2014, 08.48
^Hyvä pointti! Ei ole yhtä oikeaa rengaspainetta läskeilyyn, vaan jokaisen tulee hakemalla hakea se itselleen / pyörälleen / ajotyylilleen / maastolle sopiva kokonaisuus.

Mittarilla on kiva silloin tällöin katsoa paineet, mutta aika pitkälle pääsee näppi-/perstuntumalla.

Lauttis
30.08.2014, 09.31
Ei ole yhtä kaikille oikeaa rengaspainetta, mutta paineet vaikuttavat hyvin paljon ajotuntumaan. Siksi kannattaa kokeilla eri paineita eri ajo-olosuhteissa ja ajotavoilla, ja löytää se itselle sopiva paine, ja löytää zen.

Ettan
30.08.2014, 13.31
Minkä sisurin ootte halkaissut, kun Clownshoe:lle on tehty ghettotubles? Ja mistä nettikaupasta niitä sais...?? :) Jossain vaiheessa kun saan CS:t ni vois vääntää ghettot...

Oulunjulli
30.08.2014, 23.50
Paksu retkipyöränä-rullautuvuutta. Molemmissa päissä BFL, mukavuusalueella ja kahdella puskavedenheitolla, kuskina keski-ikääntyvänössötamppahoususemikuntoilija joka viikonloppuisin syö lastensakkin ruuat ja jonka kaapeissa on enemmän tyhjiä tölkkejä kuin täysiä. Siis tässä ei ole muuta sanomaa kuin että ajaa näilläkin siirtymää kun pistää puoltoista kiloa renkaisiin. 2.25" renkaisiin ero jäänee aika kohtuulliseksi (max.15min) mutta enpä sitä pienemmillä tuota väliä vielä koskaan ole ajanutkaan.

http://www.sports-tracker.com/#/workout/jpsalami/3trapbhkl1regvvg

mutanaama
31.08.2014, 00.07
Anna hyvä mies paineiden pudota sinne .7-.9 tuntumaan ja koe zen. :)

Oulunjulli
31.08.2014, 00.20
Zen. Nythän opetat vesilintua uimaan :o
Wiki:"Tärkein zen-harjoitus onkin istumameditaatio" - check.
"Toisaalta voidaan myös ajatella ettei zenissä pyritä mihinkään tiettyyn päämäärään.." No nyt kyllä piti päästä kotia. Tiettävästi karpalomehulla voi vaikuttaa pidemmällä ajanjaksolla niin, ettei tapauksessani aivan niin kiire olisi ollut kotia.

mutanaama
31.08.2014, 00.29
En minä mitään opeta. tarkemmin harkiten 0.6 -0.9 paineilla istuessasi Zen kertoo sen, mitä tulit hakemaan. Maastosta riippumatta. Noi sun mainitsemat paineet sopii vaikka bmx-kisaan, josta Se on kaukana. Vaikka ihan kivaa onkin.

Oulunjulli
31.08.2014, 00.45
Viime maaliskuussa kuulin sen, minulle näytettiin polku, tunsin sen ja olin yhtä sen kanssa. Ajattelin kuin polku. Nautin. Olin. Ajoin.
Ääni sanoi, kesällä sinun tulee punpata, ja niin löydät kotiin. Joulukuussa lasket paineesi naapurin nähden hänen tähden, on sinun tähteä kohden mentävä.

Lauttis
31.08.2014, 08.13
Maantiepyörään maantiepyörän paineet.

HC Andersen
31.08.2014, 08.52
Maantiepyörään maantiepyörän paineet.

Näin on, mulla on nyt Black Floyd:eissa 1,1baria eilisen maantie testilenkin perusteella rullaa hyvin.

Tank Driver
31.08.2014, 09.48
Viime maaliskuussa kuulin sen, minulle näytettiin polku, tunsin sen ja olin yhtä sen kanssa. Ajattelin kuin polku. Nautin. Olin. Ajoin.
Ääni sanoi, kesällä sinun tulee punpata, ja niin löydät kotiin. Joulukuussa lasket paineesi naapurin nähden hänen tähden, on sinun tähteä kohden mentävä.

Mitä sä vedät? Mulle samaa!

Kemizti
31.08.2014, 10.40
Mitä sä vedät? Mulle samaa!

mietin kans, että on polun varrelta löytyny jotain suipposilokkia parempaa..;)

Jake_Kona
31.08.2014, 11.31
Älkääs ny. Kun niin syvällisen runolliseksi ja "Zen ja läskipyörällä ajo" tyyppistä viesteilyä ollaan vihdoinkin saatu palstoille ;)

_pete_
31.08.2014, 12.03

^ Proosa lähetti mut läskipolulle. Kiitos Oulunjulli :)

Sauli Lumikko
31.08.2014, 12.57
Minkä sisurin ootte halkaissut, kun Clownshoe:lle on tehty ghettotubles? Ja mistä nettikaupasta niitä sais...?? :) Jossain vaiheessa kun saan CS:t ni vois vääntää ghettot...
Schwalbe AV10D. Schrader-venttiileillä, joista tykkään kovasti tässä käytössä. On raskas, mutta ainakin leveys riittää helposti, reunat näkyy noin sentin verran renkaan ja vanteen välistä molemmin puolin. Ajattelin kyllä tilata jotain vähän ohuempaa ja kapeampaa painonsäästö mielessäni, mutta saapa sitten nähdä kuinka käy.

Pastu
31.08.2014, 17.36
Joulukuussa lasket paineesi naapurin nähden hänen tähden
Mites kun mun naapurin mumma on sen verran rujoa tekoa, et sen edessä en saa paineita laskettua, vaikka miten rämpyttäis?

mutanaama
31.08.2014, 19.19
Palataksemme takaisin renkaisiin, niin GC:llä on kyllä ihan oma mieli, missä pitää, missä ei. Sileää kuivaa kalliota noustessakin piti koko ajan sellaista ääntä, kuin että kohta lähtee pito. Peloitteli perkele.

Shimaani
31.08.2014, 19.35
^Se on siis feminiini.

puffe
01.09.2014, 12.38
Onko jollain tietoa missä olisi myynnissä 45NRTH:n nastoja?
Bike24:sta ostin edelliset, nyt ovat myyneet viimeiset yhdeksän kuukautta eioota ja renkaassa on ikävä 30 sentin pätkä ilman nastoja...

mutanaama
01.09.2014, 15.27
Motonetistä vois löytyä

Antza44
01.09.2014, 19.02
^^Tai sitte Ice Spiker Pron nastoja ne ainakin pitää, kun tauti jäässä. https://www.bike-components.de/advanced_search_result.php?keywords=ice%20spiker
Halvin kappale hinta tulee, kun ostaa koko kumin ja nyppäsee nastat, jos enempi tarvesta.

Ski
01.09.2014, 20.59

hups tässäpä kesti että sain vastattua eli mää ajelen aika kovilla renkailla, varmaan 0,8-0,9. Ei oo mittaria ku jalakapumpulla laitan ensin niin paljon että napsahtaa vanteelle ja sitten lasken silleen että peukalolla ku painaa niin se uppoa suurinpiirtein renkaan pintaan. SyöteMTBssä täräytin yhteen vastapattijuureen niin että puhkasin 13Ffän ja kerran Ellinmaan iltaxcossa ajoin täysillä alamäessä kiveen niin silloin meni edellinen. Muuten on kyllä kestäny 13Ffät hyvin. Kaks ONZAa oon käyttäny mutta en muista mitä mulla ny on ajossa ku ne sisurit jää aina sinne toisten renkaiden sisään. Mulla on siis BFL eessä ja Knardi takana. BFL ja GC mahtuu pyöriin TREK Farleyssä niin laitan sitten taakse leviämmän ku tulee syksy ja talvi. Tubelessiä en oo RDlle vielä ees kokeillu. Jotenkin se läträäminen ei innosta mutta voipi se olla että kokkeilen tässä joskus.

mutanaama
01.09.2014, 21.29
Pitihän tuo kellottaa, kauan kestää BFL:n asennus. Vaikka pitikin remmillä kiristää, niin ei siinä kolmea minuuttia pidempään vierähtänyt, ja siinäkin ehti kokeilla ensin kahdella kompuralla ilman remmiä.

Sitten takaisin julmiin eläinkokeisiin.

Yhdistelmä Larry ja Black Floyd rullas tänään tehdyb testin mukaan noin 15% paremmin kuin GC ja Mammoth, Mammoth Mammoth combo rullas noin 5% huonommin. Se mikä pisti silmään, oli kun lähdettiin rullaamaan, niin tuo Larry/BF lähti kuin rusakko makuulta, vapaassa rullauksessa jo noin 20m matkalla oli tullut 6-7 metriä eroa.
Toki ne oli myös hiilarikehillä, joten pyörivää massaa oli jonkun verran vähemmän, ja sitä kautta kiihtyvyys varmasti parempi.

Oulunjulli
02.09.2014, 12.27
Julmien, mutta ihmiskunnalle välttämättömien, mäkikokeiden rinnalla voisitte siellä päin ajella TdH kisasimulaatioita kaikilla mahdollisilla rengaskombinaatioilla, nyt kun toveri HC oli vetänyt Black Floydeilla pohjat kunnon keskareilla.
Kiitos jo näin etukäteen! For the sake of fat science&statistics!

mutanaama
02.09.2014, 14.06
[ot] Minä en aja asphaltilla pidempiä matkoja kuin maksusta :mad:

Nyt nää tuli :) Alkaa painokin olemaan jo kohdillaan. Saas vaan nähdä kuinka kestävät rääkkäämistä :)
https://lh4.googleusercontent.com/--9AJwoF5h4M/VAWfxFSnjoI/AAAAAAAADuE/_73o14ijKRc/w504-h1241-no/Nextie.jpg

Ski
02.09.2014, 14.15
Miten nää eros niistä jo sulla olleista ? Ja ku ei nää niin paljonko tuossa vaakassa lukkee ?

Kemizti
02.09.2014, 14.59
Miten nää eros niistä jo sulla olleista ? Ja ku ei nää niin paljonko tuossa vaakassa lukkee ?

näyttää kapeilta, tai sit vaaka on iso(hko), 961g tuossa mun mielestä lukee!?

noniinno
02.09.2014, 15.39
Nyt kun pylleröä odotellaan saapuvaksi ja on aikaa speksata, niin heitänkin kysymyksen: Nate vai Ground Control? Olisi tarkoitus ainakin yrittää edetä vauhdikkaasti, eli rullaavuus on tärkeämpi kuin pito. Keveyttä arvostan myös kovasti. Jonkinlaista pitoa pitäisi olla kuitenkin, joten BFL ja Knard ovat turhan mietoja kuvioinniltaan etenkin talvipolulle. 45 Nortti kiinnostaisi myös...

Eli pois turhat faktat ja kehu oma valintasi. Mutulla tätä projektia tehdään muutenkin.

mutanaama
02.09.2014, 16.07

Kemizti on ihan oikeessa, yhteispaino on sen 961g ja nää on 65mm kapeat rimpulat. Kun ei viitsi ajaa 90mm leveillä vanteilla joissa on samanlevyiset renkaat päällä. Uskoisin noiden kapeempien olevan paremmin suojassa ja renkaastakin tulee hauskan munkkimainen.

Ski
02.09.2014, 16.14
Roger tät. Eli huiman kevyet !!! Oho sanon minä. Raporttia ootellessa :)

Ski
02.09.2014, 16.16
Nyt kun pylleröä odotellaan saapuvaksi ja on aikaa speksata, niin heitänkin kysymyksen: Nate vai Ground Control? Olisi tarkoitus ainakin yrittää edetä vauhdikkaasti, eli rullaavuus on tärkeämpi kuin pito. Keveyttä arvostan myös kovasti. Jonkinlaista pitoa pitäisi olla kuitenkin, joten BFL ja Knard ovat turhan mietoja kuvioinniltaan etenkin talvipolulle. 45 Nortti kiinnostaisi myös...

Eli pois turhat faktat ja kehu oma valintasi. Mutulla tätä projektia tehdään muutenkin.

Toistan ittiäni... eli kesällä mulla BFL edessä ja Knard takana. Kesällä en oo ajanu ollenkaan Natella tai GC:llä (poislukien kokeilut).
Talvella ajoin Natella. Nyt on nuo GCt myös joten sen näkee sitten.

HC Andersen
02.09.2014, 17.19

jos rullaavuutta arvostat, niin valintani olisi Husker Du eteen ja maxxiksen mamoth taakse. Nate on hyvä suossa ja mudassa, rullaavuus on nätisti sanottuna huono. Ground Controlia en ole itse ajanut mutta ymmärtänyt että se ainakin sulan maan aikaan kuluu melko nopeasti

mutanaama
02.09.2014, 17.58
Ei se hurja nappula talvella mikään autuaaksi tekevä ole, rouhii vastapoljetun polun ihan pas2. Hyvin tuolla BFL husker combollakin pärjäs. Tosin ihan niin kaikilla muillakin jos normimaasturiin verrataan.

noniinno
02.09.2014, 19.07
Hyvää infoa! Tuo mammutti taakse ja BFL eteen. Vaikuttaa hyvältä combolta. Mammutin saatavuus vähän heikko.. mistäs näitä on saatavilla. Täppärillä kooklettelu on tuskaista, olisiko jollain heti linkkiä?

HC Andersen
02.09.2014, 19.17
Mammutin saatavuutta kannattaa tiedustella Hi5bikestä soittamalla tai s-postilla, tällä hetkellä varastosaldo näyttää nollaa mutta osaavat siellä kertoa milloin tulee.

http://www.hi5bikes.fi/~q1MCx0000001/?Y999=MSC&Y103=9

Ski
02.09.2014, 21.29
Niillä kelkan jäljillä ja talvipoluilla mitä tässä Kellossa on ja Syötteellä, niin saa siellä takana olla vähän nappulaa, tai siis ainakin Naten tyylinen kuljetti paljon paremmin kuin Knard. Tasaista herkkää talvipintaa varmasti BFL ihan loistava eessä ja takana. Eli vähän niinku olosuhteiden mukaan muttei mitään rakettitiedettä :)

crcm
03.09.2014, 10.16
Kepeää on: http://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/jumbo-jim.html

http://www.schwalbe.com/files/schwalbe/userupload/Images/Produkte/_2015/jumbo_jim/_detail_jumbo_jim.jpg

Kuupo
03.09.2014, 11.31
Onko havaintoja VEE Snowshoe XL -kumista nastoitettuna versiona? Löytyykö ostettavaksi euroopasta? Olin jo hommaamassa Dillinger nelosta, mutta tuo voisi olla edullisempi ja myöskin läskimpi...

Antza44
03.09.2014, 11.33
^^Kiva, kun noista tuli snake skin versiotkin. Olispa hinnatkin kepeät.

^Onhan se Dillinger 5 tulossa myös.

HC Andersen
03.09.2014, 12.03
Mitenköhän tuon Jumbo Jimin runkovahvuus? Kyljet on melko varmasti paperia jos paino on alta kilon. Miten mahtaa kyljet kestää
kiviin hinkkaamista.

Antza44
03.09.2014, 12.39
^Tuossa juuri totesinkin, et onneks löytyy SnakeSkin versiot 100g painavammat, kuin ohut kylkiset. Snaket kestää, jos on samanlaiset, kuin muissakin Schwalbeissa.

brilleaux
03.09.2014, 15.12
Näyttäis olevan Pacestaria kaikki. Eli verrattavissa saippuapalaan pidoltaan?

EDIT: siis en mä näistä läskikumeista mitään tiedä, mutta ainakin laihakumit Pacestarina on tappokamaa.

Antza44
03.09.2014, 15.32
No kestävät pakkasta ainakin paremmin,kuin pehmoset. Itse ainakin pärjännnyt aina Pacestareilla, kun en jaksa rullaavuudesta tinkiä.

ealex
03.09.2014, 17.13
Pacestar on mielestäni huomattavasti pitävämpi, kuin kilpailijoiden hyvin rullaavat kumiseokset. Trailstar ja Vertstar ovat erikseen, kun rullaavuudesta voidaan tinkiä, mutta halusin nähdä, kuinka kukaan polkee Vertstar-läskirengasta. :)

Antza44
03.09.2014, 17.56
^Varsinkin talvella, kun se ei kestä pakkasta halkeilematta.

Sen mitä olen ajanut 45 huskerilla ja On-Onen Floatereilla ja laiha Pacestar kumeilla, niin en niistä osaa vertauluun edes sanoa mitään, niin saman liukaita on, kun on märkää kalliota tai juurta. On-one smörgosleipää pehmeammällä seoksella testasin, mutta en kokenut suurta eroa, kuin huonosta rullauksesta. No meillä päin ei ole kauheasti kalliota missä ajella.
Rengas painekkin vaikuttaa, niin hitokseen märkä pitoon, että vaikeuttaa vertaulua. Contin Raceking race sport seoksella on jäänyt mieleen ainakin liukkampana, ku Pacestar seos.

Tuli tossa mieleen, kun joku mollas Nobby Nicin huonoa märkä pitoa jossai rengas keskustelussa, niin joku viisas vastas, että->
Kaikki mikä rullaa huonommin, kuin Nobby, niin pitää paremmin. Tämä lausahdus on jäänyt mieleen hyvänä vertailuna;).

cuppis
03.09.2014, 21.01
Nate rullaa paremmin kun käyttää korvatulppia :)

Oulunjulli
03.09.2014, 21.21
Orastavan ilta-Mojon nujersi uusi SKS Airchecker.
Ei ainakaan tuo yksilö osaa mittoa alle 0.9bar lukemia, tai jos osaa niin ei se niitä kerro.

Tank Driver
03.09.2014, 21.25
Orastavan ilta-Mojon nujersi uusi SKS Airchecker.
Ei ainakaan tuo yksilö osaa mittoa alle 0.9bar lukemia, tai jos osaa niin ei se niitä kerro.

Tä?! Miten se on mahdollista? Mun mittaa 0,05 bar asti.

Oulunjulli
03.09.2014, 21.30
Tä?! Miten se on mahdollista? Mun mittaa 0,05 bar asti.

Perkule patterin vaihoin ja kolmesta pyörästä puottelin paineita, aina oli tuo .9 viimenen lukema, sitte nollaa taulussa vaikka kuin sammuttelee.

Tank Driver
03.09.2014, 21.35
Tekovika, paa takaisin.

crcm
03.09.2014, 22.15
Bikerumorista (http://www.bikerumor.com/2014/08/26/eb14-schwalbe-pumps-up-procore-dual-chamber-system-on-all-rims-jumbo-jim-4-8-fatbike-tire-actual-weights-more/) napattua Jumbo Jimistä: "Retail price is set for 79.90 to 99.90 euros, and Schwalbe will have a 390g inner tube available for 12.90 Euro." Ei paha jos pitää paikkansa.

Antza44
03.09.2014, 22.56
^Jee kilpailu tekee tehtäväänsä. Noista viel Sakemanni marketin perus hinnan pudotus, ni avot.

noniinno
03.09.2014, 23.02
Jumbo Jim lienee pakko hankkia. Sormi on jo entterillä.

Tctic
04.09.2014, 07.53
Tuohon hintaan jos myyvät (+jos saavat vielä nastarenkaan tehtyä vaikka kaudelle -15/16), niin hyvä tulee. =)

Ski
04.09.2014, 12.31
pitäskö tää lisätä etusivulle:
http://45nrth.com/products/tires/vanhelga?utm_source=fat-bike.com&utm_medium=banner&utm_campaign=Vanhelga&utm_term=July&utm_content=7634

brilleaux
06.09.2014, 11.27
Pahoittelut kun en jaksa kahlata ketjua läpi; Sisuri(tkin) kun pitää repussa olla mukana kuitenkin, niin miksei samalla hommaisi kevennyssisureita.
Linkkiä hyviin ja toimiviksi havaittuihin sisureihin, ja niihin joita kannattaa karttaa?
Tulevina renkaina Spessun GC.

EDIT: ja mitkähän sisurit Fatboy Expertissä tulee mukana?

zipo
06.09.2014, 12.06
Nämäkin renkaat saatavilla Suomessa näillä näkymin ensiviikolla.Fillareista Farley 8:t tulee ensiksi ja 6:t hieman myöhemmin.
https://a248.e.akamai.net/f/248/9086/10h/origin-d4.scene7.com/is/image/TrekBicycleProducts/Asset_229461?wid=720&hei=720&fmt=jpg&qlt=80,1&op_usm=0,0,0,0&iccEmbed=0&cache=on,on

FT/RR/PR : Dual
Size : 26" x 3.80 TLR
TPI : 60
Durometer : 60a
Bead : Aramid
Type : TLR/Clincher
Color : Black
Weight : 1244g

Liikuva shikaani
06.09.2014, 20.04
Osaatkos sanoa tuon Farley 8 kiekoista että mitä käytännössä tarkoittaa tuo "tubeles ready" ? Litkut sisään ja menoks?

Nämäkin renkaat saatavilla Suomessa näillä näkymin ensiviikolla.Fillareista Farley 8:t tulee ensiksi ja 6:t hieman myöhemmin.
https://a248.e.akamai.net/f/248/9086/10h/origin-d4.scene7.com/is/image/TrekBicycleProducts/Asset_229461?wid=720&hei=720&fmt=jpg&qlt=80,1&op_usm=0,0,0,0&iccEmbed=0&cache=on,on

FT/RR/PR : Dual
Size : 26" x 3.80 TLR
TPI : 60
Durometer : 60a
Bead : Aramid
Type : TLR/Clincher
Color : Black
Weight : 1244g

Shimaani
06.09.2014, 21.24
Sitähän se tubeless ready tarkuuttaa. Jotkut laulaa kerralla ja toisten kanssa saa sit painia ihan urakalla, onnistumistumisprosentti riippuu vanteesta, saippualiuoksen vahvuudesta, asentajasta ja auringonpilkkujen asennosta. Saattaa siis toimia ja saattaa olla toimimattakii. :)

zipo
06.09.2014, 21.49
Bontyn Jackalopessa on leveä hylly eli nousee helposti vanteelle.
Perinteisistä singlewall kehistä poiketen TLR vanteessa pinnat samassa linjassa ja piilossa.Esim Stanin teippi ja hieman litkua sekä irrotettavalla sielulla oleva ventiili riittää tubelessettiin.
En osaa sanoa josko perinteinen bontyn oma TLR nauha toimii tuossa keskiura profiilissa.
Painavat vannenauhat,ilmastointiteippi paksunnokset ym telttapatjaviritykset alkavat olla historiaa jopa alukehissä.

Edit:Kyllä se Bonty TLR nauha skulaa myös Jackalopessa.
http://ep1.pinkbike.org/p4pb11260885/p4pb11260885.jpg

petjala
06.09.2014, 22.44
Toi Bontyn Hodag olis mun seuraava vetorengaskokeiluni, jos uskaltaisin (lue: vaivautuisin opettelemaan) ajaa noin pienellä kumilla ja sille sopivalla vanneksella.

Liikuva shikaani
06.09.2014, 22.45
^
Kiitos Zipo tiedoista! Kunpa nyt tulisi Pk-seudulle pyöriä kauppaan niin pääsisi hiplaamaan!

a-o
06.09.2014, 22.53
Onko Zipolla tieto Jackalopen painosta?

zipo
06.09.2014, 23.33
Toi Bontyn Hodag olis mun seuraava vetorengaskokeiluni, jos uskaltaisin (lue: vaivautuisin opettelemaan) ajaa noin pienellä kumilla ja sille sopivalla vanneksella.
Siihen rawmetalliseen hiposinkulaan on luultavammin tulossa Hodag ja arviot saa nähdä ominsilmin lenkeillä jotka kestää pyrähdystä pitempään siis jos pysyy menossa mukana.

Kehien painoista ei havaintoa.Luulen että saatavana ainoastaan valmiskiekkosettinä,mikä olisi pöljää hommaa Trekiltä.
1,330 g etukiekko 1,552 g takakiekko.
Farley 8:ja näkee pian kotikylän kaupassakin livenä.

artzi
06.09.2014, 23.56
Sitähän se tubeless ready tarkuuttaa. Jotkut laulaa kerralla ja toisten kanssa saa sit painia ihan urakalla, onnistumistumisprosentti riippuu vanteesta, saippualiuoksen vahvuudesta, asentajasta ja auringonpilkkujen asennosta. Saattaa siis toimia ja saattaa olla toimimattakii. :)

Kokeilkaas joku ahkerampi kuminvaihtaja auton renkaisiin käytettävää liukastetta. Mun viimeinen kumin asennus kävi helposti, aikaisemmin yleensä 2,5 vaatineet Fattyn vanteet poksahteli jo alle 1,5 baarin. Se liukaste tuntuukin liukkaalta. Itse sain tutulta mieheltä lopuillaan olevan Tip Top RemaXX purkin, mutta saa sitä varmaan sormenpäämitalla mistä vaan.

Kävin toki myöhemmin Läskiä näyttämässä wiineripussin kanssa...

miskama
07.09.2014, 08.18
Painavat vannenauhat,ilmastointiteippi paksunnokset ym telttapatjaviritykset alkavat olla historiaa jopa alukehissä.

En tarvinnut mitään edellisistä. Itse poratut RD:t, 3M:n heijastinnauha, pari limittäistä kierrosta Gorilla-teippiä, venttiilit risoista 13F:stä. Natet nousi vanteille Bräkleenillä lähes itsestään. Eturenkaassa säilyi ajettavat paineet ainakin seuraavaan päivään, takarenkaassa oli yksi reikä. Stanin litkut sisään ja nautinnollista ajoa. Kiitos vinkeistä cuppikselle! :)

brilleaux
07.09.2014, 10.54
Läski olis huomenna noudettavissa, kevennyshommat kumien suhteen taidan jättää samantien.
Mutta tubeless-kokemukset enskapyörässä muutoin puoltaa kyllä kovasti tubelekseen siirtymistä myös läskissä.

Onkos kukaan laittanut Spessun fatboy expertin orkkis kumeja tubelekseksi?
Onnistuuko edes? Pysyykö kumit edes vanteilla läskipaineilla? Olakkeitahan spessun kiekoissa ei kaiketi ole.

zipo
07.09.2014, 11.34
En tarvinnut mitään edellisistä. Itse poratut RD:t, 3M:n heijastinnauha, pari limittäistä kierrosta Gorilla-teippiä, venttiilit risoista 13F:stä. Stanin litkut sisään :)
Samoin täällä niin On-One,North Paw,RD,HDR,Clown Shoe, Trail Tec kuin Halo Tundra kehillä jotka kaikki ovat olleet omassa käytössä.
ja ajettu muutamat renkaat loppuun.Ennätys on ollut 5 reikää ja 3 irronnutta reunanappulaa samassa renkaassa ennenkuin meni hylkyyn.
Bräkleeniin kanssa en ole kokeillut ,kun sattuu olemaan oma kompressori .Gorillan tilalla 3M merkkausteippiä.Sama Schwalben venttiili joita käytin jo 26" Mavic UST kehillä.(Mavic venat lyhyet =hankalat lisätä ilmaa pumpulla jossa ei ole letkua tyyliin Turbo Morph)
Ekan Muklukin ajoin kotiin orkkis sisärenkailla ja se riitti.Tubelessina ajettu reilu pari vuotta.
Nuo telttapatja jne ovat niitä worst case virityksiä,aijoo lisäksi ghettosisuri tubeless ja elmukelmut unohtui listasta.:D