PDA

Näytä tavallinen näkymä : Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 [43] 44 45

nakamura10
12.12.2021, 21.16
Onko JJ 4" hyvä ensiasennusrengas yleisajoon? Miten kannattaisi päivittää seuraavaksi? Pahoissa juurakoissa enkä jäätiköillä ajele. Pyörä on sinkulan korvaaja ympärivuotiseen joka kelin ajoon.

harald
12.12.2021, 21.48
JJ on hyvä yleisrengas. Isompi on mielestäni aina parempi, eli jos mahtuu niin sitten 4.4" tai 4.8".

Jani Mahonen
13.12.2021, 09.21
^ what he said

velib
13.12.2021, 10.28
Lumipöpperössä JJ ei pidä kovin hyvin, mutta jos tarkoitus on ajaa ympäri vuoden, on se hyvä valinta. Kesällä ei tarvitse sen rouheampaa kuviota ja talvellakin sillä pärjää. Suurin ongelma itselleni on eturenkaan vetely kovalla alustalla matalilla paineilla. Mielestäni Budissa ei ollut samaa ominaisuutta yhtä pahana.

harald
13.12.2021, 10.40
^Ei tuohon ole lisättävää, juuri noin se on. Lisään nyt kuitenkin että JJ voi pomppia jos painetta on yhtään liikaa, ja jos on yhtään vähän liian vähän se muuttuu itseohjautuvaksi ja menettää rullattavuutensa. Bud on vähemmän herkkä sille ja ohjautuu nätisti pienillä paineilla eikä pompi kivistä ja juurista vaikka painetta on vähän liikaa.

Paineen säätely alustan ja kelin mukaan kuuluu kuitenkin lajiin, ja JJ on edelleen hyvä yleisrengas eikä moni kaipaa muuta.

StevieRayVehkakoski
13.12.2021, 15.54
Onkos muuten kuinka yleistä että Veetiren Snowshoe XL:stä lähtee nastat irti? Lauantaina ajelin vähän rankempaa kivikkopolkua 25km ja takarenkaasta reunanappuloiden viereiset pikkunappulat on joka toinen taittuneet rikki ja nastat tietysti irti? Viime talvena ajelin samoilla renkailla vaikka kuinka mutta nyt meni kertalenkillä ihan muussiksi takarengas.

solisti
13.12.2021, 16.02
Oma rajallinen kokemus oli, että mustat vanhana kovettuessaan tahtoo lohkeilla... Veetiren valkoinen seos taas oli niin pehmeää, että takarenkaassa ei ainakaan nastat tahtoneet pysyä ollenkaan.

OKS
13.12.2021, 18.38
... JJ on edelleen hyvä yleisrengas eikä moni kaipaa muuta.

Täällä yksi monista. :)

Kiituri
16.12.2021, 17.51
^Ei varmaan mikään, jollei sitten joku itse-"nastoitettu" tuuman puuruuveilla. Leveä rengas nousee sen pöperölumen päälle, jolloin nastat ei ota kiinni mihinkään.

Ralliautosta voi katsoa mallia, että millaiset on renkaat hankirallissa ja jossain asfalttirallissa.

Eihän ne nasta otakaan kiinni pöperössä mutta Dillinger on surkeaakin surkeampi pöperössä. Nastat pitää olla paljaita jäitä varten.

harald
16.12.2021, 18.25
Onhan esimerkiksi Dillinger 5 ja Veetire 2XL välillä vähän eroakin;
https://i.ibb.co/JBjmD61/9-Fo-L7o1-HFUs-ZO2r8-FPy-Eh1ao-Fv-Dunh-RUPk-CUJAzt4-Os.jpg

En muistanutkaan miten alimittainen Dillinger 5 on. Molemmat melkein samaa nimelliskokoa 26x4.8" (nykyään vissiin 26x4.6") ja 26x5.05". Edit, kuvassa ilmeisesti Dillinger 4 vs 2XL.

Tässä tästä foorumista kuva;
http://imagizer.imageshack.us/a/img901/3898/GOIqqA.jpg
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54333-Vee-Tire-Snowshoe-2XL-26%C3%975-05&p=2443904#post2443904

jcool
19.12.2021, 08.36
Moro,

Ajelen Farley 9.6:lla, jossa siis vakiorenkaana 27.5x4.5'' Barbegazi. No sama rengas minulla oli aikoinaan jo Farley 5:ssa 26x4.7''. Nykyään uudemmissa Farley 5:issa on Gnarwhal 27.5x4.5'', paitsi S-koon rungoissa takana Barbi. Vaihdoin kuitenkin Farley 5:ssa Barbin Jumbo Jimiin ja muistan sen syynkin hyvin, eli Barbissa oli olematon sivupito ja hankikantokaan ei riittänyt. Jumbo oli huomattavasti parempi sivupidossa ja rullauskin vei voiton! Kaiholla muistelut Jumbo Jim aikaa ja pakko myöntää, että aika kullannut muistoja. No tuumasta toimeen ja ostin DT BR2250 rengas setin, sekä Addix Speedgrip Jumbot 26x4.8''. Litkutukseen tuli hirvisäkkiä ja pultti jarrulevyt tuli centerlock adapterilla kiinni. Mahtavan tekniset ja hienot ALU vanteet, kertakaikkiaan upeat! No sitten yllätystä, lue eteenpäin! Minullahan on ykkösrenkaana edelleen Barbegazi, joka on istutettu Nextien Black Eagle II vanteelle 27.5x4.5'', 65mm, sekä I9:n super navoilla (Mcarbon kasannut vanteet). Ohessa painoja (Jumbo vs. Barbi): etunen j2780g vs. b2760g, takana j3315g vs. b3355g. Hetkonen sentään, nuohan ovat käytännössä saman painoiset! No ajon perusteella ei uusi BR2250 setti pääse samaan kepeyteen, kuin hiilari, mutta on kevyttä! Jotenkin alumiinissa on sellainen kuminauha efekti, jota en osaa paremmin selittää. Varsinkin polkiessa ALU vanne ei vaan tuu samalla lailla kepeästi. Onko se ALU vaan niin löysää, vai mikä lie. JJ:ssä on edessä se perinteinen vetely, jota ei Barbissa ole, varsinkaan 65mm vanteella. Tässä on kuitenkin se syy, miksi minulla ei Barbi oikein toimi talvella, eli 65mm vanne! Se pyöristää renkaan profiilia ja rengas alkaa hakeen pehmeässä siihen reitin keskelle painunutta "uraa". Kesällä Barbi on ihan huikea rengas, mutta kapeammalla vanteella aika turhauttava lumella/pehmeällä. No Jumbossa riittää leveys, eikä leveämmällä kevyellä vanteella ole mitään ongelmaa talvireitillä. Nyt seuraava ylläri :o Alkuperäiset Mulefut 80mm vanteet ovat minulla nastarenkaille, eli Terrene Cake Eater 27.5x4.5''. Nämä upeat CE monsteri renkaat ovat yhtä leveät kuin 4.8'' Jumbot! Tämä on tosiaankin yllättävä mittaus tulos ja ilmavuus tuntuu olevan Terenellä jopa parempi. Toisaalta JJ leveää ajan kanssa jonkin verran. Uskomatonta tosiaankin ja ohjaus Terrenellä on huomattavasti parempi, eikä vetelyä. Rullauksessa JJ vie mennen tullen, mutta edessä CE ja taka JJ. Tässä vois olla onelma setti! Olen ajellut vastaavalla aikoinaan ja Farlissa perästä tulee hurjan ketterä ja loiventunut keulakulma tekee trail fiilistä. Seuraavalle lenkille tulee tämä seka setti, joten paan kommenttia kunhan kokemusta tulee lisää. Eli käytännössä mä meen Barbeilla kesä/syksy ja alkutalven vähäinen lumi. Sitten jää keleille Terreneä vähintään keulaan, tai sitten koko settiä. JJ tulee normaaliin talvi ajeluun, mutta jäätyneille pinnoille taas Terrene eteen. Terene setin painot edessä 3405g ja takana 4025g. Terren on paras rengas keskinapitukseltaan, mitä tiedän, mutta rullaus jää Barbille. Rullaus CE:llä on kuitenkin ihan eri planeetalta kuin esim. Gnarwhal renkaalla. Terrene CE mahtaa olla edelleenkin isoin 27.5 mitä pyöräänsä voi laittaa.
Laitan kuvia ja ehkä videotakin hiukan myöhemmin...

Farley 9.6 ei ole minulla viilattu painon kannalta alhaiseksi, mutta JJ ALU setillä painoa on vaan 12kg. On painavat jarrut, rungon suojateippiä, pulloteline, lisäkahvat ohjauksessa ja lokarikin. Silti noinkin kevyt!

Löytyi vanha kuva Terrene setillä...
https://live.staticflickr.com/4867/45986051314_bc828243b2_b.jpg

Kesällä....
https://live.staticflickr.com/65535/51403256877_b6b7f022e4_b.jpg
Ohessa kesä setin unelma rullausta...

https://youtu.be/nmxDVRJUPDM

jcool
19.12.2021, 10.23
Terrene setillä ajelua...

https://youtu.be/vYKgiI_KzF4

jcool
20.12.2021, 06.07
Ajelin eilen seka setillä, eli takana DT:n BR2250 ja 26x4.8'' Jumbo Jim. Edessä oli Mulefut 27.5x4.5'' Terrene Cake Eater. Kaveri ajoi Mulefut ja Barbegazi yhdistelmällä 27.5x4.5''. Rullaus oli nihkeää keliä pakkasen myötä, mutta alamäkeen oma pyörä repi eroa kaverin pyörään. Testailtiin siis polkematta rullausta ja annettiin vaan mennä loivaan alamäkeen. Sinänsä yllätys, kun Terrene on selkeästi huonompi rullaamaan. Oma ajopaino on myös 10kg kevyempi kuin kaverilla. Muuten samat pyörät. Kaveri toisaalta tuumi, että oli tosi helppo peesata reitillä, joten Barbin rullaus oli röykkyisällä reitillä parempaa. Tässä epäilen, että Barbi toimii pakkasessa hiukan paremmin. Tuo uusi JJ Addix Speedgrip on aika "tarra" kumi! Pakkasella -10C kokeilin tosiaan nahkahanskalla renkaan kyljestä ja älytön tarra, kun Terrene tuntui liukkaalta. Barbia en huomannut tosin kokeilla. Reitillä, jossa röykkyä, niin Barbi tosiaan myötäilee maastoa helpommin. Minulla tuntui molemmat renkaat vähän tönköltä ja edestä tiputinkin ilmaa. Veikkaan, että oli vaan jotain 0.4bar tai jopa alle etusessa. Takana oisko ollut jotain 0.5bar. Toivotaan, että JJ pehmeää hiukan käytössä. Jotkut mitanneet jopa 119mm leveyttä reilummin ajetulla Jumbolla, kun itse mittasin noin 113mm vähän ajetulla.

moukari
20.12.2021, 08.30
Onhan esimerkiksi Dillinger 5 ja Veetire 2XL välillä vähän eroakin;
https://i.ibb.co/JBjmD61/9-Fo-L7o1-HFUs-ZO2r8-FPy-Eh1ao-Fv-Dunh-RUPk-CUJAzt4-Os.jpg

En muistanutkaan miten alimittainen Dillinger 5 on. Molemmat melkein samaa nimelliskokoa 26x4.8" (nykyään vissiin 26x4.6") ja 26x5.05". Edit, kuvassa ilmeisesti Dillinger 4 vs 2XL.

Tässä tästä foorumista kuva;
http://imagizer.imageshack.us/a/img901/3898/GOIqqA.jpg
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54333-Vee-Tire-Snowshoe-2XL-26%C3%975-05&p=2443904#post2443904

Onkohan tuossa ylemmässä kuvassa se 2XL:n prototyyppiversio, joka oli oikeasti 5.6"? Vaikuttaa niin törkeän isolta. Alempi kuva vastaa mielestäni enemmän totuutta.

Nyt olen ajellut pari viikkoa aktiivisemmin metsässä mustilla 2XL-renkailla. Kotipaikkakunnallani lähintä polkua eivät tunnu käyttävän muut kuin jänikset ja pari satunnaista kävelijää, joten olen saanut toimia lumiaurana melkein kaikki lenkit. Paineet ovat olleet noin 0.25 edessä ja 0.3 takana. Tuntuu, että pehmeällä lumella pyörä haluaa nousta lumen päälle ja silloin ajamisesta tulee melko hankalaa. Epätasaisilla pinnoilla nämä menevät kyllä oikein hyvin. Riittää, että yksi kävelijä on mennyt edeltä ja näillä voi ajaa helposti uran kävelijän jälkeä pitkin.

harald
20.12.2021, 10.03
Voi hyvin pitää paikkansa, minun olisi pitänyt hakea enemmän infoa siitä löytämästäni kuvasta.

nakamura10
20.12.2021, 10.45
Kuinka herkästi läskien renkaat puhkeaa kelveillä esim 4" JJ?

Antza44
20.12.2021, 10.46
Ajelin eilen seka setillä, eli takana DT:n BR2250 ja 26x4.8'' Jumbo Jim. Edessä oli Mulefut 27.5x4.5'' Terrene Cake Eater. Kaveri ajoi Mulefut ja Barbegazi yhdistelmällä 27.5x4.5''. Rullaus oli nihkeää keliä pakkasen myötä, mutta alamäkeen oma pyörä repi eroa kaverin pyörään. Testailtiin siis polkematta rullausta ja annettiin vaan mennä loivaan alamäkeen. Sinänsä yllätys, kun Terrene on selkeästi huonompi rullaamaan. Oma ajopaino on myös 10kg kevyempi kuin kaverilla. Muuten samat pyörät. Kaveri toisaalta tuumi, että oli tosi helppo peesata reitillä, joten Barbin rullaus oli röykkyisällä reitillä parempaa. Tässä epäilen, että Barbi toimii pakkasessa hiukan paremmin. Tuo uusi JJ Addix Speedgrip on aika "tarra" kumi! Pakkasella -10C kokeilin tosiaan nahkahanskalla renkaan kyljestä ja älytön tarra, kun Terrene tuntui liukkaalta. Barbia en huomannut tosin kokeilla. Reitillä, jossa röykkyä, niin Barbi tosiaan myötäilee maastoa helpommin. Minulla tuntui molemmat renkaat vähän tönköltä ja edestä tiputinkin ilmaa. Veikkaan, että oli vaan jotain 0.4bar tai jopa alle etusessa. Takana oisko ollut jotain 0.5bar. Toivotaan, että JJ pehmeää hiukan käytössä. Jotkut mitanneet jopa 119mm leveyttä reilummin ajetulla Jumbolla, kun itse mittasin noin 113mm vähän ajetulla.Huonoa on tuon sinisen Addixin rullaus pakkasella. Vanha Evo seos oli paljon parempi talvella. Näin tuumaili myös paljon Jumboilla ajanut kaveri.

Nyt tullu ajeltua 27.5 nasta Cake eater takana ja Best gripeillä nastoitettu Bud edessä, niin yllättävän hyvin Cake Eater rullaa kovilla poluilla. Jumbojimin vaihdan aina taakse, kun ei ole jäätä(nyt joutunu ajamaan Addixilla). Lumella Cake tuntuu jarraavan selkeästi EVO JJ.tä enemmän Addixiin ero tasottuu.

Poisulla mun vaki taka talvi kumi eli vanha EVO JJ joka itse nastoitettu, muuten ajasin tällä, mutta kun pojan Cubee, ei mahdu Cake eater taakse.

Antza44
20.12.2021, 10.48
Kuinka herkästi läskien renkaat puhkeaa kelveillä esim 4" JJ?Litkuilla ainakaan luulisi moista ongelmaa olevan.

harald
20.12.2021, 11.14
Riippuu myös ajopaineista. Alhaisilla paineilla riski lienee aika pieni. En uskalla sanoa että läskirengas ei ole ikinä puhjennut minulla.

Lare
22.12.2021, 20.28
Maxxis Colossus on vainaa. Toissa lenkillä reikä jonka tukin kahdella kamelinpaskalla, ei pidä kunnolla. Ja viime lenkillä toinen vekki. Molemmat Sipoonkorvessa, ei lasia tai sepeliä lähettyvillä. Colossus ei oikein vakuuttanut. Mitä taakse tilalle. Louta eikä Johnny5 ei löydy, mitä muuta talvikäyttöön, toiv lumille

harald
22.12.2021, 20.41
Jumbo Jim?

Lare
23.12.2021, 14.19
Schwalbe ei oikein nappais. Jäi yhdestä takuukeissistä p:n maku. Vee Tire on vähän nounou myös hajoamisen takia.

harald
23.12.2021, 15.11
Jotkut ajaa Budilla takana.

vihtis83
23.12.2021, 18.30

Bud on hyvä takanakin ainakin lumettomaan aikaan. Talvella ei ole tullut testattua. Saatavuus vaan aika huono siinäkin tällä hetkellä.

harald
23.12.2021, 20.20
Taitaa olla niin että mikään mun mielirenkaista ole saatavana tällä hetkellä.

Nämä lupaavat parin viikona toimitusaikaa; https://www.bike24.com/p2374090.html

Vee Tire sanoo tekevänsä lisää 2 Xl renkaita syyskuussa 2022.

Aika paha on tilanne läskipyöräilijällä, etenkin jos ei ole omaa varastoa.

Kiituri
25.12.2021, 11.27
Pahoittelen että tule tähän ketjuun mutta pakko kysyä mihin etujoustosähköläskiin mahtuu 2XL? Nuo kuvat yllä sai aikaan lampun syttymisen ja katse vimmatusti alkoi etsiä ostohousuja:)

laattamaa
25.12.2021, 11.42
Pahoittelen että tule tähän ketjuun mutta pakko kysyä mihin etujoustosähköläskiin mahtuu 2XL? Nuo kuvat yllä sai aikaan lampun syttymisen ja katse vimmatusti alkoi etsiä ostohousuja:)Semmoseen missä on keulana ext mastodontti.

Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla

harald
25.12.2021, 16.49
Tai sellainen mihin Mastodonin saa asennettua. Minulla on Tunturi eMax, ja siihen asennettu Mastodon. Mahtuu 2XL sekä eteen että taakse. Onkohan edes toista sähköläskiä mihin 2XL mahtuisi taakse?

Kiituri
25.12.2021, 18.55
^ siis tähän mahtuu taakse vai (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/42472/qkxkq/Tunturi-eMAX-EP8-FS-Fatbike-sahkopyora-50-cm-musta-oranssi) ?

F. Kotlerburg
25.12.2021, 20.08
Ei omasta mielestä toimi. Menee pehmeässä jarrutukset pulkkana.

Juha Jokila
25.12.2021, 22.43
^juu, Bud takana toimii enimmäkseen erinnomaisesti, mutta on petollinen alamäessä, kun lähtee herkästi liukumaan vauhdilla.

Lare
25.12.2021, 22.50
Mä olin unohtanut varastokoppiin Maxxis Minionin diy-nastoilla. Tehty joskus ja jäänyt unholaan käyttämättömänä. Menen sillä kunnes saan Loun jostain.

Budia en hommaa taakse.

harald
25.12.2021, 23.11
^ siis tähän mahtuu taakse vai (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/42472/qkxkq/Tunturi-eMAX-EP8-FS-Fatbike-sahkopyora-50-cm-musta-oranssi) ?

Kyllä kai, en usko rungon muuttuneen siltä osin. Minulla on vähän vanhempi malli jossa suorempi yläputki.

Ostin omani jäykällä keulalla, sellainenkin on. Siihen mahtuu varmasti 2XL eteenkin, ja vaihto mastodoniin ei tuota yhtä ylimääräistä joustohaarukkaa.

Budista, toimii kuulemma hyvin rullaavalla alustalla mutta voi hyvin olla vähemmän optimaalinen. En ole kuitenkaan huomannut jarrutuspidon puutetta budissa edessä.

Kiituri
26.12.2021, 09.35
Se 2XL taitaa kantaa aika hyvin paksummassakin lumessa.

-W-
26.12.2021, 10.37
Itsellä ollut vajaan vuoden L-koon EP8 koneinen eMax 2XL rengastuksilla (=jäykkäkeulainen, johon vaihdettu Mastodon).

Kesällä mustat kovemmalla seoksella olevat 2XL:t ja talvella valkoiset pehmeämmän seoksen 2XL:t liimanastoilla.

Kovempi musta "kesärengasversio" ei edes ole niin huono rullaamaan kun väitetään, joten vakiot Jumbo Jimit on edelleenkin käyttämättä tallissa (ne kun on vaan surkeat pidoltaan omissa ajoissa).

Ainoa syy sähköläskin hankintaan itselläni kun oli se, että siihen pitää 2XL kumit mahtua, sillä ajan läskillä yleensä vain kun normi täysjoustolla ajo menee mahdottomaksi. Eikä minusta 2XL renkaita voi verrata mihinkään muuhun läskin renkaaseen - jos siis oikeasti pitää päästä etenemään.

Tuli monet sähköfätit käytyä läpi ja ainoat mihin tuo 2XL mahtui silloin oli vanha Brosen koneinen Huraxdax ja tämä eMax (+Verkkokaupan Shimano koneinen GRZ sisarmalli).

Muun muassa Helkamaan, RockMachineen, Norcoon, Moustacheen, Fanticiin, Bosch koneiseen GRZ:taan tai uudempaan Shimanon koneiseen Huraxdaxiin ei 2XL mahtunut.

J.Kottenberg
08.01.2022, 21.15
Tein kardinaalimunauksena pidetyn teon, eli laitoin vähän käytetyn käsiini saamani Budin taakse. "Propulpulsion" suuntaan. Tosin ei ihan vakion, vaan hiukan muunnellun. Tuntuu rullaavat hyvin ja ilmatila on iso. Pito on myös ihan kohtuullinen, jos vertaa JJ 4.8:n niin huomattavasti parempi. Pitävämpiä kumeja toki on, vaikka Maxxiksella, mutta en halua sellaista traktorin rengasta joka rullaa hyvin vain jyrkässä alamäessä. Semmoiset sopii paremmin betonireisimiehille ja sähkövehkeisiin.

Kumien saatavuuden suhteen tilanne näyttää hieman heikolta. Alunpitäen kiinnosti iso Husker Du mutta sitä(kään) ei ole saatavissa. Alkaa muistua mieleen vanhempien miesten jutut sotien jälkeiseltä ajalta; "mistään ei saanut mitään".

harald
08.01.2022, 23.16
^Ei tuo mikään munaus voi olla. Olen kuullut että Bud toimii takanakin, joskin jarrutus- ja vetopito voi olla hiukan vajavainen. Bud, Lou ja isoKnardin rungot on kyllä hyviä. Asettuvat juurten ja kivien ympäri kuin hernepussi ja rullaavat kohtuullisesti vielä matalilla paineilla. Tämä 2XL mikä minulla on alla nyt on vähän kuin jättikokoinen IceSpiker, kulutuspinta on melko jäykkä eikä muuta muotoa maaston mukaan mutta kyljet ovat pehmeät. Tämä on varmaan hyvä asia pehmeällä alustalla missä renkaan ei tarvitse muuttaa muotoa mutta jäykkä kulutuspinta plaanaa pehmeässä lumessa ja pehmeät kyljet eivät häiritse kulutuspinnan tekemistä.

Jos on vähänkään liikaa ilmaa 2XL:ssä alkaa se pomppia epätasaisuuksien yli. Jos on liian vähän niin näistä tulee aivan mahdottomat ankkurit.

Nappulat on isot 2XL:ssä, jopa niin isot että kumi vähän repeytyy reunanappuloiden vierestä. Paikkasin renkaan tip-top paikoilla sisältä niin nyt se kyllä on tiivis ja toimii.

Pitoa on 2XL:ssä kyllä reippaasti, vielä on jäänyt kokeilematta miten toimii pehmeässä lumessa. Vähän tulee sellainen ajatus että tarvitseeko Helsingissä näin extremeä pehmeän lumen rengasta kovinkaan usein?

Lou on kokeilematta, mutta alan kyllä kallistua siihen suuntaan että Bud on todella hyvä eturengas. Johnny 5 on toiminut kiitettävästi takarenkaana, rullaa kivasti ja pitoa on. Kun tarvitsee nastoja ei ole kyllä Johnny 5 settiä parempaa.

Ohiampuja
09.01.2022, 13.15
Kumien saatavuuden suhteen tilanne näyttää hieman heikolta. Alunpitäen kiinnosti iso Husker Du mutta sitä(kään) ei ole saatavissa. Alkaa muistua mieleen vanhempien miesten jutut sotien jälkeiseltä ajalta; "mistään ei saanut mitään".
Totta, on kyllä hämmentävää kun tässä on saanut tottua yltäkylläisyyteen. Täytyy vaan toivoa että alla olevat renkaat pysyy ehjänä.

Kuuntelin isojen poikien puheita, niin epäilyttää kuinka nopeasti tilanne edes mahtaa korjaantua. Tehtailla kun kurjuutta joutuvat optimoimaan, niin se rajallinen kapasiteetti käytetään volyymituotteiden tekemiseen, ja läskirenkaat ei niihin kuulu.

harald
09.01.2022, 13.29
Kun lähetin veetirelle kysymyksen milloin saadaan lisää 2XL renkaita niin sanoivat että tuotantoon marraskuussa 2022. Aika samanlaisen vaikutelman saan muiltakin valmistajilta.

MRe
09.01.2022, 13.59
Tässähän joutuu miettimään, mitä tekee uudenkarheilla nastoitetuilla kakunsyöjillä. Pitääkö vielä hyllyssä odottamassa aikaa parempaa vai laittaisiko myyntiin ja ostaisi niillä rahoilla viisi läskipyörää ja puolet Teslasta (siis firmasta)? :D

ruuduntakaa
09.01.2022, 14.09
^Ei tuo mikään munaus voi olla. Olen kuullut että Bud toimii takanakin, joskin jarrutus- ja vetopito voi olla hiukan vajavainen. Bud, Lou ja isoKnardin rungot on kyllä hyviä.
Bud/Bud-kombo oli oikein kiva, tykkäsin. Keveyttä kulkemiseen mutta silti kohtuu hyvä pito kaikissa olosuhteissa.
Tuore paksu lumikerros+kunnon ylämäki niin tietty ei mennä kuten Loulla.
Surlyn rungot on kyllä sitä parasta A-luokkaa.

Iso Knardista tykkäsin erityisen paljon.
Vois Knardia harkita ihan kapearenkaiseenkin pyörään.

J.Kottenberg
11.01.2022, 16.40
Totta, on kyllä hämmentävää kun tässä on saanut tottua yltäkylläisyyteen. Täytyy vaan toivoa että alla olevat renkaat pysyy ehjänä.

Kuuntelin isojen poikien puheita, niin epäilyttää kuinka nopeasti tilanne edes mahtaa korjaantua. Tehtailla kun kurjuutta joutuvat optimoimaan, niin se rajallinen kapasiteetti käytetään volyymituotteiden tekemiseen, ja läskirenkaat ei niihin kuulu.

Noin se varmasti on. Toista vuotta sitten kyselin kotimaiselta toimijalta vähän kuulumisia Schwalben Al Mightyn suhteen. Keskustelussa kuulin sellaisen tilannearvion että maailmalla läskibuumi tuli, oli ja meni. Suomessa läskipyöräily on edelliseen verrattuna kyllä suositumpaa mutta markkina-alue on pieni. Joten ei ole ihme jos valikoimat supistuu.
Al Mightyn em toimija oli tietävinään tulevaksi täksi talveksi. Mutta tällä hetkellä tilanne varmaankin on, kuten mainitsit, että rajallinen kapasiteetti kohdistettu kysytympiin tuotteisiin.

Kun vielä edellisten lisäksi miettii sitä kuinka näppärästi tulee uusia ja ehkä myös aiempaa vaikeammin torjuttavia virusvariantteja ja ihmisten väsymistä rajoituksiin ym torjuntatoimiin,. on aika helppo tulla päätelmään että läskirenkaiden (kuten monen muunkin tavaran) saatavuus ei välttämättä kovin nopeasti parane.

Ohiampuja
11.01.2022, 19.28
Keskustelussa kuulin sellaisen tilannearvion että maailmalla läskibuumi tuli, oli ja meni.
Näin olen itsekin kuullut, kuulemma Suomen markkina vastaa leijonan osasta koko euroopan läskimarkkinaa. Mikä on kyllä ymmärrettävää, jos talvea ja lunta ei olisi, niin ei minullakaan Dudea olisi. :)

Bndit
15.01.2022, 11.40
Kyllä laskipyörät on vielä voimissaan etenkin Pohjois-Amerikassa, mutta toki marginaalissa pyörämarkkinoilla. Renkaissa saatavuusongelmat johtuu varmasti tästä yleisestä maailmantilanteesta. Itsellekin tuli hieman paniikki kun nastoitin juuri Gnarwhalit ja ajattelin vasta keväämmällä tilailla kapeampia renkaita kesäksi, mutta selailin saatavuuksia niin olikin pakko tilaa heti ettei jää ilman :) Työmatkapyörään näytti jo vähän siltä että en saa ollenkaan 45NRTH:n kahvoja mutta onneksi niitä rupesi tulemaan just ennen liukkaita. Maastopyörään on ollut Magic Mary jo pari kuukautta jälkkärissä, ehkä kuun vaihteessa tulee....

Viriviri
15.01.2022, 15.08
Sain käsiini muutaman yksisarvisen, nimittäin Bud & Lou käytännössä uudenkarheana ja Johnny 5 lightin Jenkkien Ebaysta. Aika tarkkaan tässä ketjussa on Surlyjen ajo-ominaisuudet dokumentoitu, allekirjoitan käytännössä kaiken. Suurin ero JJ verrattain on varmasti se että ei tarvitse pitää persettä penkissä pitojen vuoksi vaan voi aika normaalisti polkea, ja muutamat "kontrolli" ylämäet Loulla jauhaa ylös kun Jumboilla ei. Toki Budi pitää huomattavasti paremmin ja ei karkaa läheskään yhtä herkästi sivulle kuin JJ. Painavammat nuo on ja sen huomaa, mutta kuitenkin kulkee lumessa selvästi helpommin eikä eteneminen tunnu yhtä raskaalta vrt.JJ eli ovat sillä tavalla kevyemmät:cool:. Loska & jää pitoisilla poluilla tarviisi nastaa, mutta voisi verrata Jumboilla ajoon nuoskalumessa. Kapeissa ja syvissä lumiränneissä vaatii enemmän kehonkieltä, eli ehkä ketteryydessä häviää Jumboille karvan verran.
Johnnya en ole vielä testannut, voisi odotella kevään jäitä poluille ja nastoittaa sitten eturenkaaksi. Muutenkin noi Surlyt nousi nippa nappa kompuralla ja sai tapella sen verran etten heti jaksa uusia sitä rumbaa. Kuvio on varsin maukkaan oloinen, koko käytännössä identtinen Surlyjen kanssa parin millin sisään, kuvat voi valehdella. Eikä se JJ noista kauas kyllä leveydessä jää.

Miten kuvat saa näkymään thumbnaileina? Luurissa näkymä toimii mutta koneella perseestä.

http://i.imgur.com/JuwSDPb.jpg (https://imgur.com/JuwSDPb)
http://i.imgur.com/KyGcbwh.jpg (https://imgur.com/KyGcbwh)
http://i.imgur.com/uvt2FXr.jpg (https://imgur.com/uvt2FXr) http://i.imgur.com/63NiqW5.jpg (https://imgur.com/63NiqW5)

Eilen rasahti vaparin kynnet pyöreäksi, eli eipä ihan heti tarvi lisäkokemuksia hakea, brgl.

McPolo
16.01.2022, 11.38
Sähköläski (efat 1000w) tulossa parin viikon sisään, tehdaskumeina kenda sport 26*4,5. Saatavuus talvikumeilla on mitä on, niin arvoin sitten eteen ja taakse Vee tyren snow shue xl:t, ja tilasin myös nastapussin. Jostain se on alotettava, ja aika näyttää, mitenkä pelittää. Vertailupohjaa ei ole, niin ei varmaan voi oikein pettyäkään.

Viriviri
16.01.2022, 13.40
Sähköläski (efat 1000w) tulossa parin viikon sisään, tehdaskumeina kenda sport 26*4,5. Saatavuus talvikumeilla on mitä on, niin arvoin sitten eteen ja taakse Vee tyren snow shue xl:t, ja tilasin myös nastapussin. Jostain se on alotettava, ja aika näyttää, mitenkä pelittää. Vertailupohjaa ei ole, niin ei varmaan voi oikein pettyäkään.
Varmasti parannus alkuperäisiin. Mulla oli joku 4v sitten 1kw Bafang-läskissä nuo hetken aikaa alla ilman nastoja ja kyllähän niissä riitti pitoa. Muulla ei sellaisessa käytössä olekaan niin väliä, ei ole luomuläskissä tullut koitettua.

PK1
23.01.2022, 13.40
Johnny 5 on samankokoinen Budin kanssa, ja on muutenkin samantuntuinen. Nastoitettavissakin. Onko niissä saatavuus parempi sitten, en tiedä.

Mulla olis tossa jouten nastoitettu Johnny 5, miten se toimii eturenkaana lumessa jos vertaa esim Budiin?

harald
23.01.2022, 14.58
Aika samanlainen rengas.

Antza44
24.01.2022, 08.28
Tein kardinaalimunauksena pidetyn teon, eli laitoin vähän käytetyn käsiini saamani Budin taakse. "Propulpulsion" suuntaan. Tosin ei ihan vakion, vaan hiukan muunnellun. Tuntuu rullaavat hyvin ja ilmatila on iso. Pito on myös ihan kohtuullinen, jos vertaa JJ 4.8:n niin huomattavasti parempi. Pitävämpiä kumeja toki on, vaikka Maxxiksella, mutta en halua sellaista traktorin rengasta joka rullaa hyvin vain jyrkässä alamäessä. Semmoiset sopii paremmin betonireisimiehille ja sähkövehkeisiin.

^Ei tuo mikään munaus voi olla. Olen kuullut että Bud toimii takanakin, joskin jarrutus- ja vetopito voi olla hiukan vajavainen.

Bud/Bud-kombo oli oikein kiva, tykkäsin. Keveyttä kulkemiseen mutta silti kohtuu hyvä pito kaikissa olosuhteissa.
Tuore paksu lumikerros+kunnon ylämäki niin tietty ei mennä kuten Loulla.
Surlyn rungot on kyllä sitä parasta A-luokkaa.

Iso Knardista tykkäsin erityisen paljon.
Vois Knardia harkita ihan kapearenkaiseenkin pyörään.
Aikoinaan muutaman lumilenkin kokeilin Budia takana ja muistaakseni molemmin päin. Ei kyllä ollut minun valinta. Menee, ku pulkka alamäessä ja vetopitoa ei irtoa löysänäkään ja ajan siis JJ lähes aina takarenkaana. Sivupitohan Budissa on maximi, mitä läskirenkaasta voipi saada. Kesäkelissähän Bud.kin riittää.

Iso Knardi oli kiva ja pehmeä, mutta JJ verrattuna ei auennut mudasta ja jotain 400g lisää painoa, niin pistin kiertoon.

Tuntsa
24.01.2022, 12.13
Nastoitus uusille fatbike renkaille edessä niin haluaisin tietää laitetaanko renkaisiin joissa on tehtaan nastanreiät liimaa vai riittääkö vain joku liukaste, esim saippuavesi? Muistelen lukeneeni jostain että aina ei tarvitse liimaa mutta eipä nyt artikkelia mistään löytynyt. Onko etua jommastakummasta tavasta? Kokemuksia/tietoa?

ruuduntakaa
24.01.2022, 13.52
^Liima toimii asentaessa liukasteena ja sitä kannattaa laittaa.
Itse aikoinaan nastoitin muistaakseni tuon kera ja ei irronnu nastat, rakkoja oli käsissä kyllä.
Myös ihan bostik on jees.

https://www.etra.fi/fi/loctite-480-musta-kumilla-sitkostettu-pikaliima-e34012840

https://cdn.etra.fi/file/8471/conversions/Full%20HD?version=0

hoogenband
24.01.2022, 16.47
Nastoitus uusille fatbike renkaille edessä niin haluaisin tietää laitetaanko renkaisiin joissa on tehtaan nastanreiät liimaa vai riittääkö vain joku liukaste, esim saippuavesi? Muistelen lukeneeni jostain että aina ei tarvitse liimaa mutta eipä nyt artikkelia mistään löytynyt. Onko etua jommastakummasta tavasta? Kokemuksia/tietoa?

Oon nastottanu 3 veetire rengasta ilman liimaa ja hyvin on pysyny. Ehkä ei kovin rajua ajoa sitte. Jotain saippuavettä käytin apuna ja aika helppoo jos ei oo paskaa reiiässä niinku mulla https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon12.png

Bndit
24.01.2022, 17.41
Nastoitus uusille fatbike renkaille edessä niin haluaisin tietää laitetaanko renkaisiin joissa on tehtaan nastanreiät liimaa vai riittääkö vain joku liukaste, esim saippuavesi? Muistelen lukeneeni jostain että aina ei tarvitse liimaa mutta eipä nyt artikkelia mistään löytynyt. Onko etua jommastakummasta tavasta? Kokemuksia/tietoa? Laitoin ilman liimaa käytettyihin läskirenkaisiin, hyvin on pysynyt ja ilman liimaa ne tulee varmaan tehtaaltakin. Sen verran jumppaa törkkää yli 400 nastaa että ei tullut mieleenkään liimat :) Liukasteena vettä. Tilasin juuri varanastoja ja liimaa niin keväällä käyn kaikki renkaat läpi ja liimaan irronneiden tilalle uudet nastat.

vihtis83
25.01.2022, 11.46
Schwalben uutta 4.8” leveää nastarengasta Al Mightyä saa näköjään jo ihan kotimaan kaupoistakin:
https://www.bikeshop.fi/Schwalbe-Al-Mighty-4-8-fatbik/ekauppa/p11654265/

MRe
25.01.2022, 11.49
^Melko edullinen...

ruuduntakaa
25.01.2022, 11.56
Ei jumankauta.
Ei edes naurata enää.

harald
25.01.2022, 11.57
Ihan linjassa muiden kanssa.

vihtis83
25.01.2022, 12.34
Saman verran taisi Johnny 5 nastoitettuna maksaa? Bud ja Lou maksaa sen 130€ ja niissä ei ole edes nastoja.

stumpe
25.01.2022, 12.41
Halpa toi on, 45nrth wrathchild oli 259e.

Viriviri
25.01.2022, 12.54
Tota hintaa mä Alille ounastelinkin, nyt melkein harmittaa että hankin Surlyt ja Johnnyn vaikka halvemmalla pääsinkin. Mielenkiintosta että mistä noita on saatu kun valmistaja itse ei niitä vielä hetkeen lupaillut, vai onko sitten jo saatu tuotanto kaupan hyllyille kokonaisuudessaan.

misopa
25.01.2022, 13.23
Uutuuden paino on ilmeisesti kopsattu 4,8" Jumbo Jimin taulukosta. Taisi jossain olla maininta että olisi 1600g luokkaa.

MRe
25.01.2022, 13.53
Joo, ilmeisesti mulla jotenkin hämärtynyt tuo ymmärrys näiden nastarenkaiden hinnoista. Onhan D5:tkin 250 EUR jossain. Itse en kyllä muistele moista maksaneeni. Tai taisin ostaa ne nastattomina ja Mcarbonilta nastat. F-torilta sain muistaakseni lähes ajamattoman kakunsyöjäparin sataankuuteenkymppiin. Se on hyllyssä odottamassa aikaa parempaa.

Plaine
25.01.2022, 13.58
Rajun hintaisia on kyllä läskin nastakumit! Taidan jatkaa tyytyväisenä ajamista 4” JJ liteskineillä, vaikka niillä ei jäälle olekaan asiaa. Vertailun vuoksi nuo JJ:t maksoivat aikanaan 64€ pari!

velib
25.01.2022, 14.21
Joka talvi tulee mietittyä nastarengasasiaa, mutta olen lopulta todennut etten niitä juuri läskissä tarvitse. Jos poluilla on nastarengaskelit, ei siellä yleensä tarvita läskiä vaan sitten voi ajaa nakkikumilla. Toki jos läskissä olisi nastat, voisi täpärin laittaa telakalle koko talveksi. Mutta 2x200€ on kyllä siitä liikaa kun montaa päivää ei talvessa ole etteikö läskillä pärjäisi ilman nastoja.

Onko joku kokeillut että laittaisi nastarenkaan vain eteen? Sillä voisi välttää muutaman lähellä piti tilanteen ja renkaiden vaihtelua tulisi vähemmän.

harald
25.01.2022, 15.06
Kyllä ne nastarenkaat vaan toimivat läskissä. Ei talvella tarvitse muuta. Vaikka hintavia ovat ja kettu jotain jotain pihlajamarjat.

Nakkikumipyörässä ei tosin nastoja, olen koittanut ja pitkään onnistunut olemaan ostamatta 120 euron nastarenkaita siihen.

hemppa
25.01.2022, 15.50
Nastanakit ainakin täällä länsirannikolla melkein pakolliset kun lämpötilat sahaa nollan molemmin puolin

Ohiampuja
25.01.2022, 16.18
Joka talvi tulee mietittyä nastarengasasiaa, mutta olen lopulta todennut etten niitä juuri läskissä tarvitse. Jos poluilla on nastarengaskelit, ei siellä yleensä tarvita läskiä vaan sitten voi ajaa nakkikumilla.
Itse olen ajatellut juuri näin. Täpärin tilalla on vaan 29” jäykkis. :)

Pepe Y
25.01.2022, 16.30
Viime talvena pystyi täällä Turus ajelemaan läskillä ilman nastoja ja sitten nastarengas vain edessä. Tänä ”talvena” on kyllä tarvinnut nastat molempiin päihin. Toisaalta kuulun siihen ryhmään, joilla yhtälö n+1 on muuttunut muotoon n=1.

velib
25.01.2022, 17.02
Pirkanmaalla pärjää yleensä ilman nastoja maaliskuulle, jolloin niitä tarvitsee ehkä pari viikkoa. Toki lyhyitä pätkiä voi tulla jolloin polkujen pohjat ovat jäässä, mutta harvoin tarvitsee kovin montaa päivää odotella että ne ovat taas lumen peitossa. Kevään jääränneissä taas on mukavampi ajaa kapealla renkaalla kuin läskillä.

Hyllyssä odottaa käytetty Surly Bud, mutta en ole saanut aikaiseksi vaihtaa sitä alle, vaan Jumbo Jimeillä on pärjätty tämäkin talvi. Heti kun polut on tampattu auki, on JJ oikein hyvä kumi. N=1 yhdistelmässä olisi itsellä läskissä varmaan kesäksi joustokeula ja 29-kiekot ja talveksi jäykkä keula ja 26" nastarenkaat :)

harald
25.01.2022, 20.33
Pieni ylistyslaulu noille nasta Johnny 5-lle. Keskuspuisto on pelkkää jäätä. Uskallus ei riitä siihen että siirtäisin yläkroppaa sisäkurviin vielä, mutta kaikki kuumotuspaikat meni alas ja ylös ja sivulle kaltevat meni rullaten läpi. Ainoa dab tuli kun en päässyt kuin puoleen väliin ylös Haltialan nypyn etelärinnettä. En ole varma pääsenkö kesälläkään. Todella hyvä rengas, rullaa, rullaa vielä vaikka vähentää painetta (kuten Bud), nastat toimii todella hyvin, pitoa on ilman nastoja. Maksaa kyllä, mutta maksan mielelläni laadusta.

HAMB
26.01.2022, 14.35
Mites tuo nastarenkaan ilmanpaine? 26/4,8.
Pitääkö vaan kokeilla eri paineilla renkaan käyttäytymistä ja pitoa? Enemmän painetta niin nasta puree paremmin? Mites tämä oikeesti menee?

McPolo
26.01.2022, 15.49
Laitoin ilman liimaa käytettyihin läskirenkaisiin, hyvin on pysynyt ja ilman liimaa ne tulee varmaan tehtaaltakin. Sen verran jumppaa törkkää yli 400 nastaa että ei tullut mieleenkään liimat :) Liukasteena vettä. Tilasin juuri varanastoja ja liimaa niin keväällä käyn kaikki renkaat läpi ja liimaan irronneiden tilalle uudet nastat.

Itse laitoin liimalla varmuuden vuoksi. En tiedä sitten, onko sillä merkitystä pysyvyyden kannalta, kun voimat voi olla aika suuret kun 150kg yhdistelmällä rutuuttaa menemään... Keväällä viisaampi, kun on talviajot takana. Jos jokunen irtoiskin niin laitetaan lisää!

McPolo
26.01.2022, 15.55
Joka talvi tulee mietittyä nastarengasasiaa, mutta olen lopulta todennut etten niitä juuri läskissä tarvitse. Jos poluilla on nastarengaskelit, ei siellä yleensä tarvita läskiä vaan sitten voi ajaa nakkikumilla. Toki jos läskissä olisi nastat, voisi täpärin laittaa telakalle koko talveksi. Mutta 2x200€ on kyllä siitä liikaa kun montaa päivää ei talvessa ole etteikö läskillä pärjäisi ilman nastoja.

Onko joku kokeillut että laittaisi nastarenkaan vain eteen? Sillä voisi välttää muutaman lähellä piti tilanteen ja renkaiden vaihtelua tulisi vähemmän.

Jos ei oo pakko ajaa kelissä ku kelissä, niin miksei. Eilen oli niin peiliä Vantaalla joka paikassa, että oli pakko kiirehtiä takarenkaan nastoitusoperaatiota (Veetire snowshue xl). Ja ah mikä autuus, kun pitoa alkoi sen jälkeen löytyä. Jos oli kovin jyrkkä ylämäki, sitten loppui pito siinäkin käytetyillä ilmanpaineilla. Ja jyrkkä pitempi alamäki, siinä meinas tulla äitiä ikävä mutta selvisin (hiekoittamatonta peilijäätä).

Metsään ei oo pakko mennä tietenkään, mutta onhan se hauskaa ajella jääpoluilla kun pitoa vain löytyy ja löytyy. Noilla keleillä siellä tietysti pääsisi ihan millä mankelilla vain, fättiä ei tarttis, kun vain pitoa löytyy renkaista.

Antza44
27.01.2022, 12.20
Mites tuo nastarenkaan ilmanpaine? 26/4,8.
Pitääkö vaan kokeilla eri paineilla renkaan käyttäytymistä ja pitoa? Enemmän painetta niin nasta puree paremmin? Mites tämä oikeesti menee?Löysentämällä saa enemmän piikkejä tonttiin + rengasmuotoutuu alustaan parenmmin = piikkejä enemmän tontissa.

Eli lähtökohtaisesti ennemmin vähemmän, kuin enemmän, mutta loput on itse haettava, mutta aina, jos ei pidä paineita joutuu tiputtamaan oli kesä tai talvi.

Tietysti sitten kun se kumi lasketaan ihan lussiksi alkaa tulla muita lieveilmiöitä: Renkaan taittumista joka mutkaan kantatessa ei olekkaan välttämättä enään pitoa.

harald
27.01.2022, 17.18
Joo, läskipyörässä ilmanpaine ja sen säätö on olennainen osa lajia.

hemppa
28.01.2022, 13.37
Joo, läskipyörässä ilmanpaine ja sen säätö on olennainen osa lajia.
Juuri näin. Vertautuu jousituksen säätöön, jota se onkin

Tuntsa
28.01.2022, 21.35

Tilanne muuttui kun tuli nuo Al Mightyt myyntiin niin palautin nuo Vee Tiret ja ostin nuo valmiit nastarenkaat.
Kiitos kuitenkin kaikille vastaajille. Renkaat olivat helpot vaihtaa, tuntuivat olevan sopivan tiukkoja molemmat renkaat niin Jumbo Jimit kuin Al Mightyt. Molemmat renkaat siis 26*4,80.
Al Mightyt ovat jonkin verran leveämmät ja halkaisijaltaan isommat kuin nuo Jumbo Jimit.
Hieman mittailin niitä asennellessani niin leveys Jumbo Jim 111 mm - Al Mighty 116 mm, ulkohalkaisija JJ 760 mm AM 775 mm.
Nuo halkaisija mitat ovat noin mittoja kun ihan rullamitalla mittailin. Nastan runkoa näkyi ehkä noin 1 mm. Ihan sisureilla asensin, ja vannehan oli tuo Mulefut 80. Koeajo jäi tulevaisuuteen kun pyrytti niin ettei eteensä nähnyt.

harald
28.01.2022, 21.40
Varmaan hyvä päätös. Innolla odottelen enemmän tietoa tuosta Schwalben Al Mightysta. Laitanpa nuo mitat mun läskirengastaulukkoon. Jos viitsisit katsoa painon vielä?

Tuon halkaisija on sama kuin 27.5x4.5" Barbegazi. Bud, Lou ja Johnny 5 on siinä 775-776 mm. Tuo on Budin kanssa saman levyinen, Johnny 5 120 mm.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1rShdXDdIg3eCO3ZrQbC0je0OW3eKGvbVIeop4TtGXvA/edit?usp=sharing

Missä pyryttää? Jos olet yhtään Helsingin lähellä niin minulla on eMaxiin sopiva 2XL ja Johnny 5 nastasetti omilla kiekoillaan niin voisi kokeilla vähän ristiin.

Tuntsa
28.01.2022, 22.06
Iltapäivällä pyrytti jonkin aikaa täällä Raahen seudulla niin rupesin saunan lämmitykseen.
Puntaria ei ollut mutta käytin henkilövaakalla ja se näytti 1,5 kiloa. Eli uskon että se aiemmin mainittu 1600g on lähempänä kuin se BikeShopin 1290g. Mutta varma en ole.

harald
28.01.2022, 22.37
Aivan tältä istumalta en ole Raaheen tulossa. Ehkä sitten joskus :)

Breini
22.03.2022, 20.50
Mitäs renkaita suositeltais, Toisesta JJ:stä runko paskana joten tarviis yhden uuden renkaan nopeasti alle. Jumbot on kyllä hyvät tuohon työmatka ajeluun mut oisko jotain renkaita joissa ois suht hyvä rullaavuus mutta myös pitoa mitä noissa Jumbo Jimeissä ei ole, ja vielä sellanen merkki/malli mitä sais nyt heti.

Santtu75
28.03.2022, 15.45
Vaihdan (sähkö)Fat:n alla olleet alkuperäiset Snow Avalanchet Jumbo Jim:hin, mutta ajattelin nastoittaa nuo Avalanchet kesän aikana ensi talveksi. Oliko jossain hyviä ohjeita tuon omatoimi nastoituksen toteuttamiseen? (noissa Avalancheissahan on nastapaikat valmiina).

Bndit
28.03.2022, 17.34
Vaihdan (sähkö)Fat:n alla olleet alkuperäiset Snow Avalanchet Jumbo Jim:hin, mutta ajattelin nastoittaa nuo Avalanchet kesän aikana ensi talveksi. Oliko jossain hyviä ohjeita tuon omatoimi nastoituksen toteuttamiseen? (noissa Avalancheissahan on nastapaikat valmiina).
Nastat kannattaa ostaa Mcarbonilta, kuperat nastat. Luomufätissä pysyy hyvin ilman liimaa, käytin vettä "liukasteena" asentaessa. Ostin kyllä liimaa varanastojen kanssa, liimailen sitten yksittäisiä nastoja jos irtoilee. Jos olet ajanut noilla renkailla niin kannattaa putsaa reiät huolellisesti ja nastat asennetaan rengas vanteella.

willes
04.04.2022, 21.53
Jos olen aiemmin onnistuneesti tehnyt ghettotubeleksia 26" fätteihin 24" sisurin halkaisemalla niin mikäköhän olisi vastaava 27.5" 3.8" rinkuloihin passeli?

Bndit
05.04.2022, 09.25
Jos olen aiemmin onnistuneesti tehnyt ghettotubeleksia 26" fätteihin 24" sisurin halkaisemalla niin mikäköhän olisi vastaava 27.5" 3.8" rinkuloihin passeli?
Miksi tehdä ghettona kun voi tehdä esim. tällä https://www.bikeshop.fi/RT2716/ekauppa/pRT2716/ 80mm vanteelle menee todella nätisti, yksi kierros kumpaankin ja tulee hyvä!

eJussi
06.04.2022, 09.10
Moi. Onko jakaa kokemuksia Vee Tire Bulldozer 26 x 4,7" renkaasta? Aikaisempaa kokemusta minulla on vain Jumbo Jimeistä niin kaipaisin vertailua näiden kahden renkaan välillä. Etenkin käytännön rullaavuus kiinnostaa, jotain testejä löysinkin jossa yllättäen todettiin Jumbot paremmaksi rullaavuuden osalta. Testitulos ei vain monesti kerro sitä eroa oikeassa käytössä. Ostaisin varmasti 4.8" Jumbo Jimit näiden sijaan lähinnä niiden hyvän rullavuuden vuoksi, mutta niiden saatavuus on tällä hetkellä todella heikko.

laattamaa
06.04.2022, 10.00
Jumbot rullaa napsun paremmin, on kevyemmät, pito aikalailla samaa luokkaa, jumbo leveämpi. Laittasin jumbot jos pitäsi valita.

Marsusram
06.04.2022, 11.14
Bulldozerit on melko jäykkäkylkiset kudoksella 72tpi.
JJ on omaan makuun turhan harvalla kuviolla, ei siksi muuta kokemusta kuin mitä kaupassa hypistelty.
Rullauksen kannalta kannattaa ottaa vertailuun notkeampia n.120tpi versioita.

laattamaa
06.04.2022, 11.52
Bulldozerit on melko jäykkäkylkiset kudoksella 72tpi.
JJ on omaan makuun turhan harvalla kuviolla, ei siksi muuta kokemusta kuin mitä kaupassa hypistelty.
Rullauksen kannalta kannattaa ottaa vertailuun notkeampia n.120tpi versioita.Nuissa jumboissa on ok pito kun alusta ei ole kovin liponen(hiekka, lieju ym.) jos mutaa, rahkasammalta tms niin pito häviää aikalailla.

Ohiampuja
06.04.2022, 17.01
Tällaisena 29” pyöräilijänä sitä jaksaa ihmetellä kuinka hyvin 4.7” Jumbo pitää. Kyllä se koko ja paine vaan vaikuttaa hienosti. Eli älä tuomitse Jumboa suorilta käsin. :)

MRe
07.04.2022, 08.23
Mitä parempi pito, sitä huonompi rullaavuus. JJ on erittäin hyvä kompromissi. Kesällä sillä pärjää kelissä kuin kelissä. Syksyllä sen kanssa on haasteita juurakossa (milläpä ei olisi) ja märällä kalliolla, jos siinä on sellainen millin kerros vielä jotain jäkälää.

harald
07.04.2022, 10.49
JJ on erittäin hyvä kompromissi. Hankalin sille mun mielestä on löysä alusta kuten paksu lumi ja muta. Mikäpä ei olisi vaikeuksissa silloin?

MRe
07.04.2022, 11.32
^Joku helvetin traktorinrengas, mutta sitten sillä saa polkea alamäetkin seisten. Jo FBF/FBR-kombolla eron JJ:hin huomaa selkeästi. JJ:n huonoin ominaisuus on ehkä itseohjautuvuus, jos painetta on liian vähän. Oikea paine sitten riippuu miljoonasta muuttujasta, joten sen joutuu itse opiskelemaan.

harald
07.04.2022, 11.45
Bud edessä, JJ tai Johnny 5 takana on ollut minulle hyvä kompromissi. JJ:stä tulee melko nopeasti raskas kun lasketaan paineita. Jos haluaa ajaa vähillä paineilla tuo Bud + IsoKnard (ei saa enää?) tai Johnny 5 on hyvä. Bud ja Johnny 5 ei ole myöskään niin tarkkoja paineesta, toimivat melko samalla tavalla vaikka ollaan optimipaineen ylä- tai alapuolella. JJ on taas tooodella tarkka paineesta, vähänkään alle niin siitä tulee aliohjaava, lyö vanteelle tai ei vain rullaa. Vähänkään yli optimin niin rupeaa pomppimaan juurista ja kivistä.

Marsusram
07.04.2022, 12.35
Ilmeisesti JJ on tubelessina toimiva kun ei pahemmin ole ongelmia yleisyyteen nähden kuulunut. Bulldozer onnistui myös. Silläkin on selfsteerinkiä kun kovin alas laskee paineet. Minion ei ole niin herkkä ilmiölle.
Budin kanssa tubelessointiyritys ei onnistunut. On kyllä hyvä muilta ominaisuuksiltaan kompromissina.

MRe
07.04.2022, 13.45
Bud edessä, JJ tai Johnny 5 takana on ollut minulle hyvä kompromissi.
Jep, mutta sulla on sähkäri. On mullakin sähkötäpärissä prätkän enskarenkaita muistuttavat rinkulat. Luomulla kun polkee, niin renkaiden eron huomaa aika nopeasti.

Isä nitro
07.04.2022, 17.19
Moi. Onko jakaa kokemuksia Vee Tire Bulldozer 26 x 4,7" renkaasta? Aikaisempaa kokemusta minulla on vain Jumbo Jimeistä.

Oletuksena läskissä oli aikanaan Bud & Lou. Olihan se pito ja ”käyttäytyminen” huikea. Mutta. Ostettuani JJt eteen ja taakse huomasin, että läskillä voi ajaa myös yli 20 km/h. Sitten kun menin mutaiseen mettään (en ajovirheen takia) niin huomasin että JJt on lähinnä bulevardiajelua varten. Lumella muuttuu pulkaksi. Mutta rullaavat siis vietävän hyvin. Taakse ostin sitten tuon Bulldozerin, joka sieltä käsin toimii noiden minun
edellä mainittujen ääripäiden keskivaiheilla. Ihan ok kompromissi.

laattamaa
08.04.2022, 18.54
Oletuksena läskissä oli aikanaan Bud & Lou. Olihan se pito ja ”käyttäytyminen” huikea. Mutta. Ostettuani JJt eteen ja taakse huomasin, että läskillä voi ajaa myös yli 20 km/h. Sitten kun menin mutaiseen mettään (en ajovirheen takia) niin huomasin että JJt on lähinnä bulevardiajelua varten. Lumella muuttuu pulkaksi. Mutta rullaavat siis vietävän hyvin. Taakse ostin sitten tuon Bulldozerin, joka sieltä käsin toimii noiden minun
edellä mainittujen ääripäiden keskivaiheilla. Ihan ok kompromissi.Itellä on nyt talven ollu flowbeist eessä ja 4.8 jumbo takana, mahan jatkaa kesälle samalla kombolla niin ei etunen lipsaa niin herkästi, tuo flowbeist on suht rullaava rengas karkeammaksi kumiksi ja isompi merkityshän sillä takarenkaalla on muutenki rullauksen suhteen.

Isä nitro
09.04.2022, 09.52
Vielä pari tarkennusta edelliseen viestiini. Itse ajelen läskillä ja siihen kuuluvalla rengaskalustolla aika äärioloissa eli olosuhteissa, joissa ei muilla vempeleillä juuri enää ajella. Siksi minulla korostuu tuo pitokyky kosteissa ja liukkaissa paikoissa sekä toiminta lumessa. Tästä seuraa kaiketi sitten se, että JJ on "perusmaastoajelussa" ihan kelpo rengas.

Ostin Bulldozerin taakse kun sen sai halvalla ja halajaamani rengasta ei ollut tarjolla. Ja se on toiminut tämän talven haastavilla keleillä yllättävän hyvin siis ainakin takana. Ei ole edes mahdoton liukkaillakaan. Hieman pieni on tuo ilmatila kuitenkin noihin muhkurenkaisiin nähden.

Jossain laiskuuden ja toiveikkuuden välimaastossa kaiketi olen ollut, kun en ole saanut vaihdettua nastarenkaita (Dillinget 5t) läskiin tänä talvena. Juuri kun niitä olisi tarvinnut. Ehkä tänäänkin.

MRe
09.04.2022, 19.57
Vaihdoin nyt välikelinrenkaiksi flown ja dunderin. Katsotaan miten noilla pärjää. Varmasti ihan hyvin, jos ei ole märkää kovaa jäätä.

Bndit
17.04.2022, 13.33
Kävin ottamassa ensityypit Minioneista, todella vakuuttava pito märässä juurakossa, mudassa ja kallioilla. Muutenkin mukavan oloinen rengas.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tulluska
17.04.2022, 18.38
Ensimmäistä kesää sähköläskipyörällä ajamaan, suosituksia hyvistä paineista litkutetuille jumbo jimeille.

MRe
17.04.2022, 20.24
Kävin ottamassa ensityypit Minioneista, todella vakuuttava pito märässä juurakossa, mudassa ja kallioilla. Muutenkin mukavan oloinen rengas.

Mun mielestä melko raskaat ajaa verrattuna vaikka dunder/flowbeist-komboon tai Vanhelgoihin. Omat 4” leveät.

MRe
17.04.2022, 20.25
Ensimmäistä kesää sähköläskipyörällä ajamaan, suosituksia hyvistä paineista litkutetuille jumbo jimeille.

Riippuu niin monesta tekijästä, mutta aloita nyt jostain 0,5-0,7 bar.

Bndit
17.04.2022, 20.31
Mun mielestä melko raskaat ajaa verrattuna vaikka dunder/flowbeist-komboon tai Vanhelgoihin. Omat 4” leveät.

Kiva tietää että on paremmin rullaavia renkaita, etenkin jos pidot on yhtä hyvät. Muillahan en ole ajanut kun näillä ja Gnarwhaleilla. Joo ja kesällä mielummin näillä kapeammilla vaikka onhan mulla toi Gnarwhal takana 3.8…

Marsusram
17.04.2022, 20.57
Minioneissa omat 27.5x3.8 ja 26x4.8 ovat kuin eri renkaat, ekat rullaavat mainiosti, jälkimmäisiä ei voi kovin hyvin rullaaviksi kehua maastopaineilla, pitopuoli ja käytös niissäkin kuitenkin ovat luotettavat.
Versioita on siis monia ja niiden ominaisuuksissa on eroja.
https://www.maxxis.com/us/tire/minion-fbf/
https://www.maxxis.com/us/tire/minion-fbr/

Bndit
25.04.2022, 08.20
Eilen oli jo enemmän kivikkoa ja juurakkoa näkyvissä niin sai paremman kuvan Minioneiden ominaisuuksista. Ehkä isoin ero Gnarwhaleihin on, että näissä on vähän jäykemmät kyljet kun mikä tekee niistä juurakoissa ajaessa oikein miellyttävät. On semmoiset mitä hain ja mitä etukäteen lueskelin, hyvät ajo-ominaisuudet, huima pito ja rullaa ok. Nämä siis 27.5” x 3.8” EXO:t.

Paksupolkija
25.04.2022, 12.00
Sinänsä yllättävä kommentti yllä että jäykkäkylkinen tuntuu paremmalta juurakossa. Mutta näin se on omakin kokemus, että ihan löysä nahka ei välttämättä tunnu hyvältä maastossa kapeemmissakaan mtb renkaissa. Ainahan toki on tutkimus, että joustava rullaa paremmin mutta kun mennään oikeasti maastossa, eikä kovalla hiekkaneulaspolulla niin se renkaan tuntuma tai ajokäytös on tärkemäpi kuin absoluuttinen vierintävastus. Joku läskirengas voi olla hyvä kovalla pinnalla suht isoilla paineilla 0.6bar ja yli, mutta metsäkoneen jäljessä pienemmillä paineilla eroa ei ole muihin juurikaan vaan siinä näyttelee mukavuus. Tuommoinen 27.5 tai 26 ja 3.8-4" rengas on ilmatilaltaan matala vs joku 4.8, että sekin jo tekee eroa juurakkoisella tai kivisellä alustalla. 4.8 voi ajaa pehmeämmällä paineella eikä ole huolta kehän iskusta esteisiin. Pienellä renkaalla joutuu pitämään enemmän painetta ja meno taas maistuu kepeämmin kun maaston pohja on kovaa.

harald
25.04.2022, 12.03
Tuo on totta että oikeasti maastossa toimii eri realiteetit. Olen huomannut että sellaisella alustalla joka muodostaa pienen pahkuran renkaan eteen on oikean paineen löytäminen hieno elämys. Tuntuu melkein siltä että rengas plaanaa keula-aaltonsa päällä. Silloin rullaus on todella hyvä, vaikka rengas saattaa olla melkoinen hernepussi ja ei rullaa kovalla alustalla.

Paksupolkija
25.04.2022, 12.28
Kyllä ja varmasti useampi on huomannut että suht kovalla vaikkakin epätasaisella polulla läski etenee suht kevyesti. Sitten kun tulee metsästä siirtymälle vaikka asfaltille, niin tuntuu että sama vauhti on kuin tervassa. Kyse lienee siitä että aivot tms olettaa että pitäs mennä lujaa mutta vastusta tulee enemmän mitä enemmän pyytää kammelta vauhtia. Paineiden nosto auttaa mutta sitten taas paluu metsään menee pompottelun takia raskaammaksi.

Bndit
25.04.2022, 12.49
En tarkoita että kyljet olisivat mitenkään kovat. Gnarwhalit menivät ehkä juurikin myötäillen enemmän maastoa ja nämä taas menevät enemmän yli juurista yms. Mutta näissä on kummikin semmoista mukavan tuntuista joustoa ja toisaalta taas ei pompotusta. Vaikea tässä nyt ehkä pukea sanoiksi ja en ole tehnyt mitään tarkkaa tieteellistä analyysiä, etenkään kun en jaksa aina mitata edes paineita saatika säätää niitä metsässä ja paineet vaikuttaa kumminkin niin paljon näissä :) Nyt on ehkö joku 0.5 bar max. Ja on aika hyvä balanssi pidon ja rullaavuuden metsässä/siirtymillä välillä. Ja sehän laiskalle sopii...

harald
25.04.2022, 12.54
Ymmärrän kyllä kylkien paksuuden päälle. JJ on melko ohut ja siinä on aikamoista nuoralla taiteilua paineen kanssa ettei lyö läpi mutten pompota. Joku Bud esimerkiksi jossa on enemmän tavaraaa kyljessä omaa paremman vaimennuksen tässä, eikä se ole aivan yhtä herkkä barien sadasosille.

KampiGorilla
01.05.2022, 23.00
Mikä on tämän hetken konsensus 45NRTH Wrathchild kumeista?
Joka paikassa lukee, että nastat lentelee irti. Oliko tämä nyt joku menneen talven kusinen erä vai ominaisuus joka jatkaa sukupolvesta toiseen?

https://45nrth.com/products/wrathchild

Bndit
02.05.2022, 07.53
Joka paikassa lukee, että nastat lentelee irti. Oliko tämä nyt joku menneen talven kusinen erä vai ominaisuus joka jatkaa sukupolvesta toiseen?

Noissa arvosteluissa lukee myös että Kahvoista lentää kaikki nastat, mulla lensi talven aikana yksi. Vaimon renkaista en ole kahden talven saldoa laskenut, en kiinnittänyt nastakatoon ainakaan huomiota renkaita vaihtaessa. Ja näitä kun ei edes suositella sähköpyöriin. Jos ajaa paljon kuivilla maastopoluilla nastoilla, niin voihan niitä lähteä, sitten vaan uutta tilalle.

Situm
02.05.2022, 10.14
Mulla ei lähtenyt kahvoista yhtään nastaa, mutta kaverin wrathchildista niitä irtosi jatkuvasti. Liimalla uudet tilalle ja jo alkoi pysymään.

Jani Mahonen
09.05.2022, 15.29

(toim.huom. mulla onkin 29" / 2.6 renkaat, mutta jätän tämän silti tähän)
2 talvea Raivolapsilla alla ja kyllä sen huomaa jos aggressiivisesti ajaa. Eli takakumista lähtee todella helposti nastat kävelemään, ei missään nimessä lukkojarrutuksia eikä varsinkaan kiviä tai juuria vasten kannata lukottaa. Tänä talvena unohdin muutaman kerran tuon faktan ja piti liimailla 20+ nastaa takaisin paikalleen. Eturenkaassa oli muistaakseni kaikki tallella.

On kyllä parhaat nastarenkaat millä ikinä olen ajanut, joten tilaan paketillisen varanastoja valmiiksi ja nautin taas ensi talvena mualiman parhaasta pidosta :)

Jos on tarkoitus runnoa endurotyyliin mäkiä alas aggressiivisella otteella, ostaisin jotkut muut nastarenkaat.

Santtu75
16.05.2022, 01.11

Tuli tänäin vihdoin vaihdttua nuo Fät:n (GZR Dominanc-e 2.0) alkuperäiset VeeTiren Snow Avalanchet noihin Jumbo Jim:hin (4.0" koossa molemmat). Ja olisihan tuon voinut aikaisemminkin tehdä. Pyörän käytös muuttui kyllä todella paljon, rullaavuus parani huomattavasti ja maastossa ei voi millään olla huomaamatta että pyörivästä massasta hävisi lähes 1,5kg pois (tarkalleen asennuksessa mitatuilla painoilla 1480gr.), renkassa itsessään (Snow Avalance vs JJ) oli painoeroa se noin 400gr./kpl mutta nuo alkuperäiset sisurit oli painoltaan aika hurjat 500gr./kpl ja ne vaihtuivat 160gr./kpl oleviin RevoLoop:hin (siis TPU sisureihin).

Juze
23.05.2022, 20.27
Mistä löytyy noita revolooppeja läskiin? Vaikuttaa mielenkiintosilta.

Juze
26.05.2022, 19.47
Tässä pähkäilly että minkälaista kumia sitä alkas näin kesällä käyttään. Varastossa ois 4" jumbojimejä pari kappaletta, joista toinen alkaa tosin kyljen osalta oleen aika heikossa kunnossa. Alla pyörii bud ja lou, ja sais olla kesäksi keveempää ja jouhevampaa kumia.
Mietin et josko jättäs budin kuitenki eteen ja hommais 4.8 jumbojimin taakse, nii oisko siinä järki setuppi, vai kuinka paljon budi eessä häviää rullaavuudelle jumbojimiin verrattuna? No vissii puoli kiloa painossa tulee takkiin mutta onko muuta merkitystä?
Lou on kuitenki taakse nyt turhan järee kesäksi. Jumbojimit muistelen mukaviksi renkaiksi, sillo ku ne muutama vuosi sitten viimeksi on alla olleet.
Vai laitanko varastosta paremman 4" eteen ja ostan taakse vaa uuden, näytti hintaki kivalta kaposessa jimissä paksuun verrattuna.
Onko ideoita?

harald
26.05.2022, 20.09
Bud + JJ 4.8 takana kuullostaa minusta aivan mainiolta.

vihtis83
26.05.2022, 20.09
Mulla on kesälläkin Bud edessä, ei häviä mun mielestä rullauksessa JJ:lle yhtään, painossa hieman mutta muissa ominaisuuksissa (parempi pito, vähäisempi itseohjaavuus) voittaa mennen tullen. Tällä hetkellä takana JJ 4,8”, sielläkin olisi muuten Bud mutta kun niitä ei saa mistään ostettua.

Turos
26.05.2022, 21.10
Mistä mittari mikä olisi tarkka näissä alle 1bar paineissa?

vihtis83
26.05.2022, 21.18

Tämän tarkkuus on riittänyt mulle:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/357517/Schwalbe-Airmax-Pro-rengaspainemittari

Ohiampuja
27.05.2022, 08.57
Minulla on nyt Pron digimittari, mutta tämä olisi hieno.
https://foxcomp.fi/meiser-pv-gauge-w-pressure-15-psi

MRe
27.05.2022, 09.05

Niitä jaetaan synnytyslaitoksella (lähes) jokaiselle kaksi. Kutsutaan peukaloksi. Tosin sen peukun kalibroimiseksi vaaditaan alussa jonkinlainen mittari.

Noin yleisesti ottaen pyörän renkaissa ei se absoluuttinen arvo ole tärkeä, vaan ajoon haettu tuntuma ja sen vaatima paine.

ATK
27.05.2022, 10.14
Meiserin 15 psi mittari on kyllä ollut erinomainen kapistus aloittelevalle rasvapyöräilijälle. Nopea ja helppo mittaus, lukema näkyy mittari irroitettunakin ja mitta-alue on läskille juuri sopiva. Ei kovin isokokoinenkaan. Toimii myös talvella taatusti. Eipä oikeastaan muuta valittamista kuin että joku saattaisi tykätä enemmä bar/kpa-asteikosta. Voisi harkita samanlaisen hommaamista pienemmille renkaille jos ei olis entuudestaan jo kolmea mittaria...

Turos
27.05.2022, 13.19
Meiserin 15 psi mittari on kyllä ollut erinomainen kapistus aloittelevalle rasvapyöräilijälle. Nopea ja helppo mittaus, lukema näkyy mittari irroitettunakin ja mitta-alue on läskille juuri sopiva. Ei kovin isokokoinenkaan. Toimii myös talvella taatusti. Eipä oikeastaan muuta valittamista kuin että joku saattaisi tykätä enemmä bar/kpa-asteikosta. Voisi harkita samanlaisen hommaamista pienemmille renkaille jos ei olis entuudestaan jo kolmea mittaria...

Tuota ei taida saada kuin presta venttiileihin? Muuten hommaisin kyllä tuon, mutta mulla schrader, vai ymmärinko jotain väärin?

ATK
27.05.2022, 15.04
No siinäpä se isoin heikkous, venttiilin pää ei taida olla vaihdettavissa. Schrader-versiokin on olemassa, mutta en tiedä löytyykö sitä suomalaisista netti- tai kivijalkakaupoista. Valmistajan omilta sivuilta näyttäisi onnistuvan tilaaminen:
https://www.accu-gagecycling.com/collections/schrader-valve-gauges

Situm
27.05.2022, 17.59
Mikset vaihda tilalle Prestaa??

Turos
27.05.2022, 18.05
Mikset vaihda tilalle Prestaa??Miksi vaihtaisin täysin ehjät sisurit mittarin takia?

MRe
27.05.2022, 18.59
Sisurit….?

Situm
29.05.2022, 17.20
Miksi vaihtaisin täysin ehjät sisurit mittarin takia?
No ei ne kauaa ehjänä pysy, ostaa sitten tilalle prestalliset sisurit.

Ohiampuja
29.05.2022, 18.35
No siinäpä se isoin heikkous, venttiilin pää ei taida olla vaihdettavissa.
Ilman muuta Presta. Mulle opetettiin heti harrastuksen alkumetreillä vuonna 1995, että itseään kunnioittava Pyöräilijä ei käytä kuin Presta-venoja. Ja se oppi meni kerrasta päähän. :)

Juze
29.05.2022, 19.56
Bud + JJ 4.8 takana kuullostaa minusta aivan mainiolta.

Tota 4.8 jumboa ei näytä saavan mistäänpäin suomea.

Turos
30.05.2022, 06.43
Ilman muuta Presta. Mulle opetettiin heti harrastuksen alkumetreillä vuonna 1995, että itseään kunnioittava Pyöräilijä ei käytä kuin Presta-venoja. Ja se oppi meni kerrasta päähän. :)Mulla taas ei ole koskaan ollut prestaa yhdessäkään maasturissa, katupyörässä sitten presta kun paineita tarvitaan enemmän ja vanteet on kapeat ym.

MRe
30.05.2022, 08.44
Ilman muuta Presta. Mulle opetettiin heti harrastuksen alkumetreillä vuonna 1995, että itseään kunnioittava Pyöräilijä ei käytä kuin Presta-venoja. Ja se oppi meni kerrasta päähän. :)

Sama juttu.

ATK
30.05.2022, 16.44
Prestat mullakin mutta ne vois nimetä kyllä vaikka Perstaksi: https://www.bikeradar.com/features/this-is-why-its-time-to-stop-using-presta-valves/

Ikinä ennen kuin aloin pyöräilyä "harrastamaan" ei ollut ongelmia Schraderin kanssa, mutta noita Perstoja saa aina kohdella silkkihansikkailla. Painaahan se toki vähemmän ja mikä tärkeintä, se paino lähtee pois liikkuvista osista :D

Trailwheeler
02.06.2022, 10.29
Nyt tarvitsisin vinkkejä ja apuja. Fattikseni (eli siis White Pro 5) renkaat alkavat olla todella kuluneet ja olen tässä yrittänyt etsiä uusia renkaita.
Mutta, yllättävän monessa liikkeessä ei ole saatavuutta tällä hetkellä eikä edes tiedetä milloin on tulossa. Eli hakemani koko on siis 26 x 4.8".
Joten jos joku voi auttaa, ottaisin mielelläni vastaan ehdotuksia ja neuvoja mitkä renkaat kannattaisi ostaa. En myöskään tiedä pyöräilyliikkeita Euroopasta joten niistäkin tarvitsen apua.

Näillä näkymin toiveissa olisi että saisin tilattua renkaat lähiviikkoina ja sitten asennutan ne paikallisella pyöräkorjaamolla.

Kiitokset avustanne etukäteen jos joku voi auttaa.

Situm
02.06.2022, 10.42
https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/terrene-johnny ja Louta löytyy kanssa

Trailwheeler
02.06.2022, 11.56
https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/terrene-johnny ja Louta löytyy kanssa

Onko merkittävä ero jos renkaan koko muutetaan 26x4.8"->26x5"?

Onko noista vaihtoehdoista kumpi parempi rullaavuudeltaan?
White 5:n vakiorengas rullasi mielestäni ihan hyvin (eli VEE Rubber VRB-375) mutta kulutessaan rupesi kulkemaan tien pieniä uria pitkin..

Mikä olisi suosituksesi tilanteessani?

hcf
02.06.2022, 12.13
Onko noista vaihtoehdoista kumpi parempi rullaavuudeltaan?

Jos rullaus on tärkein niin jumbo jim:iä vaan alle.

4.8:ia näyttäs olevan heikosti saatavilla mutta 4.4 (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/438410/Schwalbe-Jumbo-Jim-Addix-Speedgrip-SnakeSkin-fatbikerengas-2)löytyy

Trailwheeler
02.06.2022, 12.17
Jos rullaus on tärkein niin jumbo jim:iä vaan alle.

4.8:ia näyttäs olevan heikosti saatavilla mutta 4.4 (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/438410/Schwalbe-Jumbo-Jim-Addix-Speedgrip-SnakeSkin-fatbikerengas-2)löytyy

Olisko tällä hetkellä saatavilla olevista 4.8-kokoisista sitten mikä lähimpänä tuota vakiorengasta?
Toivottavasti tärppää jostain..

Situm
02.06.2022, 23.44
Taakse Lou, mutta ei kyllä rullaa kummoisesti. Johnnyssä on sopivammat nappulat, ja jos haluaa ajaa jäisellä kelillä siihen saa helposti nastat

Trailwheeler
03.06.2022, 09.12
Taakse Lou, mutta ei kyllä rullaa kummoisesti. Johnnyssä on sopivammat nappulat, ja jos haluaa ajaa jäisellä kelillä siihen saa helposti nastat

Pitää varmaan vielä sitten etsiä muita vaihtoehtoja. En nyt ainakaan nykytilanteesta huonompaa valintaa halua tehdä.
Vai onko todella huono valinta jos ottaa ekan saatavilla olevan (ja ehkä ei niin hyvän rullaavuudeltaan)?
Jos nyt ei muita keksi niin etsin ja odottelen simme Jumbo Jimiä saatavaksi jostain..
Mutta saa ehdottaa vielä muitakin.

vihtis83
03.06.2022, 09.56
Laita 4,4” Jumbo Jimit, niitä ainakin olisi saatavilla. Ellei sitten ihan välttämättä halua niitä 4,8” kumeja. Ei kai tuossa 4,4” ja 4,8” kuitenkaan kamalan isoa eroa ole?
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/438410/Schwalbe-Jumbo-Jim-Addix-Speedgrip-SnakeSkin-fatbikerengas-2
https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Jumbo-Jim-26-x-440-Super-Ground-ADDIX-SpeedGrip-EVO-SnakeSkin-TLE-2021
https://www.bike24.com/p2390126.html
https://www.bike-discount.de/en/schwalbe-jumbo-jim-evo-super-ground-addix-speedgrip-e-25-fatbike-folding-tyre
https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/Jumbo-Jim-Evo-ADDIX-SpeedGrip-SuperGround-26-Fat-Bike-Folding-Tyre-p78877/?v=124784-black

Trailwheeler
05.06.2022, 11.00
Jos nyt ei sattumoisin 4.8" koossa ei ole tietoa milloin Jumbo Jimejä tulee saataville,
niin olisiko kuitenkin tämä hyvä vaihtoehto jota harkita: Maxxis Minion FBR 26"?
Rullaako tarpeeksi hyvin?

Villetre
05.06.2022, 13.18
Jumbo Jimi alla ja asap. Näissä keskusteluissa aina tuppaa unohtumaan että osaa ajaa sähkön avustamana joten suosittelevat järkyttäviä komboja alle. Oma suositus on renkaiksi (JJ 26" ja 27.5" Barbegazi) ,painetta reilusti koska rullaa ja vaimennukseksi eteen Mastodon. En pidä läskissä löysistä paineista ollenkaan, turhaa itseohjautuvuutta ja rullaa huonosti.

hcf
05.06.2022, 13.59
Kyllä ne löysät paineet on siellä juurakko/kivikkopolulla hyvät. Ja tietty talvella poluilla ettei upota.
6psi mulla kummassaki. Jäykällä keulalla 5psi.
JJ/bud 70kg
Ei itseohjaa yhtää

Trailwheeler
05.06.2022, 15.26
Joo, mutta tuon JJ:n saatavuudesta ei oo tietoa oikein. Sen takia tässä pohdin..
Mietin vaan jos polttelee saada uudet vaikka parin viikon sisällä kun hyvä kelit on just menossa..mutta jos JJ:tä joutuukin oottelemaan pidempään?
Mitäs hittoa tässä oikein kannattaisi tehdä?

MRe
05.06.2022, 16.52
Jos nyt ei sattumoisin 4.8" koossa ei ole tietoa milloin Jumbo Jimejä tulee saataville,
niin olisiko kuitenkin tämä hyvä vaihtoehto jota harkita: Maxxis Minion FBR 26"?
Rullaako tarpeeksi hyvin?

FBF ja FBR saa polkea alamäetkin seisten.

Jos tarvitset nyt just sitä rengasta, osta 4,4” jj:t

Trailwheeler
05.06.2022, 21.57
FBF ja FBR saa polkea alamäetkin seisten.

Onks tää nyt sitten hyvä vai huono asia?

MRe
06.06.2022, 08.31
Kunnon kohotuksen kannalta hyvä, etenemisen kannalta huono. Pitoa noissa kyllä on. Itse vaihdoin noista VanHelgoihin, jotka pitävät vähintään yhtä hyvin, mutta rullaavat hieman paremmin.

Trailwheeler
06.06.2022, 09.41
Onko merkittävä ero sitten noihin Whiten perusrenkaisiin?
Kuntoa ei tarvii kohotella mutta enpä ole kyllä tietääkseni ikinä alamäissä pahemmin seisaaltaan polkenut.
Kinttupolut ym. missä kiviä ja juuria niin noissa kyllä joutuu välillä menemään enemmän seisaaltaan.

Situm
06.06.2022, 13.13
No mse noissa on huonoa, että rouhivat polut sen näköiseksi, kuin olis prätkällä ajeltu, mutta kivikkoon ja kovapohjaisille poluille huippurengas.

Trailwheeler
06.06.2022, 15.12
No mse noissa on huonoa, että rouhivat polut sen näköiseksi, kuin olis prätkällä ajeltu, mutta kivikkoon ja kovapohjaisille poluille huippurengas.

No ei tuo ehkä ole kovin paha ongelma. Pitää tässä nyt miettiä kummat renkaat otan.

hcf
06.06.2022, 18.09
Ne o talvirenkaat. Ei mitää järkeä kesäksi laittaa. Liian karkea kuvio. Ainaki takarengas rullaavammaksi

Trailwheeler
06.06.2022, 22.34
Ok, taidan sitten ottaa 26x4.4" Jumbo Jimit.

bee
17.07.2022, 20.15
Schwalbelta fättinastaa[emoji54]
https://www.schwalbe.com/Al-Mighty-11654264

Tapatalkattu kännykällä.

Ambleo
20.07.2022, 13.21
Tämmöisen mielenkiintoisen asian huomasin omissa renkaissa. Etu- ja takarengas lähtevät pykimään sivuilta. Koko renkaan matkalta molemmilla puolilla. Edessä ei niin paha mitä takana. Ikäänkuin viistoa viiltoa ylhäältä vanteeseen asti. Nappuloiden kohdalla ei ole mitää epänormaalia. Takana parissa kohtaa haituvat puskee pihalle. Näyttäs että kivi raapassu siihen... Olen ajanut sekalaisesti maastossa ja asfaltilla 1000 km ja pyörä tänä keväänä ostettu. Onko vastaavaa tullut vastaan ja uskaltaakohan moisilla ajaa? Vai onko ominaisuus? :) Renkaina siis Schwalbe jumbo jim 26 x 4,8.
En valitettavasti tähän hätään saanut kuvaa laitettua.

NoordMan
20.07.2022, 22.27
Aivan normaalia jos vähänkään kivikkoisessa maastossa viihtyy. Kovaa ajoa vaan!https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220720/f9ae343d5b0e7fbe3d7939ce21458e2d.jpg

hcf
20.07.2022, 22.47

Tapatalkattu kännykällä.Onpas halpa. Nastarenkaaksi.

Taitaa tulla ilman nastoja

vihtis83
20.07.2022, 23.17
Onpas halpa. Nastarenkaaksi.

Taitaa tulla ilman nastoja

Tätä rengasta oli jo viime talvena myynnissä nastallisena parissa paikassa. Hinta noin 200€. https://www.pyorakauppa.fi/kauppa/schwalbe-al-mighty-26x4-80-nastarengas/

Situm
21.07.2022, 10.32
Nastat kahdelle renkaalle ja työkalu maksaa viitisen kymppiä ja asennus kestää max tunnin.

Jsavilaa
21.07.2022, 12.28

Tapatalkattu kännykällä.Mulla ollu tämmöset ilman nastoja keväästä asti sähköläskissä ja muutaman lenkin luomussa, todella hyvä rengas, pitää hyvin ja rullaa varsin hyvin noin 0.5bar paineilla.

Lähetetty minun Mobira Talkman 450 laitteesta Tapatalkilla

bee
21.07.2022, 12.57
Mitenhän tuo ilmoitettu paino, onko nastojen kanssa?

Tapatalkattu kännykällä.

NoordMan
21.07.2022, 14.33
Omat nastalliset Al Mightyt painaa 1797 ja 1806g. En keksi miten polkupyörän rengas voisi painaa enää yhtään enempää.

Situm
21.07.2022, 20.54
On kyllä vähän turhan painavat luomulle

laattamaa
22.07.2022, 22.35
Omat nastalliset Al Mightyt painaa 1797 ja 1806g. En keksi miten polkupyörän rengas voisi painaa enää yhtään enempää.Helposti voi painaa, yhessä halpahallin x-treme läskissä paino kumi jotaki +2kg.
Eikähä nuissa ollu etes nastoja.

ATK
27.07.2022, 13.36
Läskiin (White 8) miettinyt taakse talvirengasta lumisille poluille, mitähän kantsis laittaa kun hakusessa on pito ja kantavuus? Jumbo Jim 4.8" vaatinut omalla kohdalla paljon säätöä että toimii, erittäin tarkka paineista että löytyy pitoa eikä jää ruopimaan ja heti kohta saa lisäillä että rullaa mihinkään. Ylämäkiin jos on yhtään höttölunta alla melkein turha yrittääkään.

Dunderbeistilla parempi pito, mutta huomattavan paljon kapeampana (ei ole 4.6" nähnytkään, ehkä 4,2" - 4,3" todellisuudessa) ei kaikilla keleillä kuitenkaan kanna ihan yhtä hyvin kuin JJ - vaatii enemmän kovaa pohjaa, johon päsee nappulat tarraamaan kiinni. Paineen säätö ei hirveästi tuntunut vaikuttavan kantavuuteen. Jos tuo vain olis leveämpi niin sitten luultavasti sopisi omaan käyttöön ihan passelisti...

Onkohan Johnny 5 sitten 80mm vanteella samankokoinen kuin JJ 4.8"? Aito 5.0" rengas kun tuskin mahtuu tuohon Whiteen taakse.

vihtis83
27.07.2022, 22.48
Onkohan Johnny 5 sitten 80mm vanteella samankokoinen kuin JJ 4.8"? Aito 5.0" rengas kun tuskin mahtuu tuohon Whiteen taakse.

Ei se Johnny 5 täysi 5” ole mutta on kyllä isompi kuin 4,8” JJ. Leveyttä taitaa hieman enemmän olla ja korkeampi se ainakin on.

liero
28.07.2022, 18.20
Tilasin juuri parin Johnny vitosia bulldozerien tilalle, pari viime lenkkiä on tullut vedettyä sateessa ja liukasta on ollut, jännä nähdä miten noilla menee ,aikomus jättää nastoittamatta nämä....

SvaR
28.07.2022, 18.48
Olikos kellään kokemuksia millanen tuo Johnny 5 on etusena?
Taaksehan kuvio näyttää ihan hyvälle.

harald
28.07.2022, 20.04
Tuo on tuntumaltaan aika pitkälti kuin Bud. Uskallan suositella, etenkin jos on saatavuutta. Kokoakin on saman verran kuin Bud ja Loussa, eli jo ne eivät mahdu ei Johnnykaan mahdu. Ilmatilaa on kivasti, enemmän kuin JJ:ssä.

Turos
30.07.2022, 14.48
Tälläiset sain juuri käsiin, ei mitään hajua onko hyvät vai huono kun ei ole aikasempaa kokemusta talvirenkaista läskipyörässä!? 139€/kpl saksasta tilattuna. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220730/eeaef59dd7974fdcc3ee57d2cd178cc1.jpg

jone1
30.07.2022, 16.46
pidin jo yli 60ekuu maksavia maantiepyörän tubeles renkaita hintavina, ostin kumminkin.
ostokseni osoittautuikin halvaksi.:)

MRe
30.07.2022, 17.24
Eikös noita ole yli kahden huntin nastarenkaitakin?

vihtis83
30.07.2022, 17.26
Eikös noita ole yli kahden huntin nastarenkaitakin?

Jos ei yli 200€ niin 199€ maksavia ainakin on. Eli nuo 139€ maksavat on olleet aika edulliset nastagummit läskiin.

Turos
30.07.2022, 18.27
Jos ei yli 200€ niin 199€ maksavia ainakin on. Eli nuo 139€ maksavat on olleet aika edulliset nastagummit läskiin.Suomessa samat renkaat taisi olla 179€, eli 80€ tuli säästöä kun tilasin ulkomailta.

Ei mun mielestä paha hinta ja valmiiksi nastoitettu, kuvio melko karkea, mutta haen vain maksimaalista pitoa, ei kiinnosta enää yhtään liukastella talvella.

Bndit
31.07.2022, 10.17
Joo ei todellakaan ole pahanhintaiset nastarenkaat.

Turos
31.07.2022, 14.18
pidin jo yli 60ekuu maksavia maantiepyörän tubeles renkaita hintavina, ostin kumminkin.
ostokseni osoittautuikin halvaksi.:)No niin ne olikin hintavat, tuossa läskipyörän 26x4.8" nastarenkaassa on kumminkin materiaalia hieman enemmän.

liero
02.08.2022, 18.53
Johnny 5 lähetys saapui, olihan niitä heti koitettava pyörään, näppituntumalta huomattavasti pehmoisempaa kumia kun bulldozer, josko tässä olisi semmoiset ympäri vuoden gummit.
vanteelle meni näppivoimin helposti. 0.5bar paineella 119mm leveät sivunappuloista,vanteena mulefut 80.
Pyörä silverback scoop single kokoa XL ,keula nouto 120mm, pelivaraa jäi halkaisiassa etusormen paksuuden verran.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8332&pictureid=240136
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8332&pictureid=240137
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8332&pictureid=240138
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8332&pictureid=240139

Metsään ei vaan pääse ennen ensi viikkoa...

Situm
02.08.2022, 21.24
Noi toimii hyvin myös nastoitettuna, tarvii vaan puhdistaa reiät ennen nastoitusta.

liero
04.08.2022, 18.35
Varmaan olisi oivat nastoillakin, minä meinasin jättää nastoittamatta, enemmän on hakusessa ympäri vuoden pitävä ja kantava rengas, snowshoe XL nastarenkaat minulla jo on pari talvea ollut mutta kokeilen nyt mennä näillä.
Sikäli yllätys että äsken menin talliin laittamaan litkut renkaisiin ,mokomissa oli vieläkin ihan ajettavan verran painetta sisässä.

MSivanen
08.08.2022, 14.20
Tässä on nyt viimeiset kolme vuotta pyöräily noin tunnin lenkkejä Kona Wo-fatbikella, jossa Jumbo Jim renkaat. Ajo 90 % asfalttia eli ei olla ihan siellä pyörän mukavuusalueella. Olen asioista mitään tietämättä aina kiskonut jopa 3 Mbar paineita renkaille , vaikka nyt katselin ettei edes ihan niin isoja saisi laittaa ainakaan renkaan merkintöjen puolesta. Liekkö pumppu huijannut vai mitä kun ei ole ongelmia tullut, parhaiten kuitenkin ihan kivikovana mielestäni rullaa asfaltilla.

Onkohan miten helppo rasti vaihtaa tähän ns. normileveyden vanteet ja renkaat, vai kannattaako suoraan miettiä pyörän vaihtoa? Pyöräily minulle pääosin kuntomielessä lyhyitä stinttejä ja kauppareissuja, joten en raaskisi toista pyörää hommata. Jos ns. normirenkaat saisi kohtuu rahalla (200-300 € max) niin olisiko vinkata, mitä kannattaisi metsästää? Pyörien huollosta en tiedä (vielä) mitään :D Kuitenkin aina kesäisin tämän surruttelu fättirenkailla hieman riepoo ja miettii, miten ripeämmin liikkuisi semmosilla kapoisemmilla "normaaleilla" renkailla.

hcf
08.08.2022, 19.16
Ei se kyllä sen ripeämmin kulke. En minä ainakaa huomaa eroa. Ehkä sen mittarilla näkis.
Litkuta renkaat niin sen huomaat.

Kiekot joutui rakentamaan ite tai rakennuttamaan. Kaupasta et saa valmiita.

Pyhä Risti
10.08.2022, 13.39
Ei se kyllä sen ripeämmin kulke. En minä ainakaa huomaa eroa. Ehkä sen mittarilla näkis.
Litkuta renkaat niin sen huomaat.

Kiekot joutui rakentamaan ite tai rakennuttamaan. Kaupasta et saa valmiita.

Samaa mieltä.
Jumbo Jimit liikkuu hyvin tiellä täyteen pumpattuna.
Uudet kiekot ja nopeat renkaat iso satsaus.

Jo vähän paitsioon jäänyt 29+ formaatti on myös toimiva sekakäytössä.
Rullaavuudessa ei mielestäni isoa eroa. (Maxxis Cronicle)

vihtis83
26.08.2022, 16.22
Surly Budia ois nyt pitkästä aikaa saatavilla:
https://www.bike24.com/p2374090.html

moukari
26.08.2022, 16.37
Tässä on nyt viimeiset kolme vuotta pyöräily noin tunnin lenkkejä Kona Wo-fatbikella, jossa Jumbo Jim renkaat. Ajo 90 % asfalttia eli ei olla ihan siellä pyörän mukavuusalueella. Olen asioista mitään tietämättä aina kiskonut jopa 3 Mbar paineita renkaille , vaikka nyt katselin ettei edes ihan niin isoja saisi laittaa ainakaan renkaan merkintöjen puolesta. Liekkö pumppu huijannut vai mitä kun ei ole ongelmia tullut, parhaiten kuitenkin ihan kivikovana mielestäni rullaa asfaltilla.

Onkohan miten helppo rasti vaihtaa tähän ns. normileveyden vanteet ja renkaat, vai kannattaako suoraan miettiä pyörän vaihtoa? Pyöräily minulle pääosin kuntomielessä lyhyitä stinttejä ja kauppareissuja, joten en raaskisi toista pyörää hommata. Jos ns. normirenkaat saisi kohtuu rahalla (200-300 € max) niin olisiko vinkata, mitä kannattaisi metsästää? Pyörien huollosta en tiedä (vielä) mitään :D Kuitenkin aina kesäisin tämän surruttelu fättirenkailla hieman riepoo ja miettii, miten ripeämmin liikkuisi semmosilla kapoisemmilla "normaaleilla" renkailla.
Ei kannata vaihtaa. Mun mielestä Jumbo Jimit rullaavat jopa paremmin kuin kapeammat maastorenkaat. 1 bar maksimissaan asfaltille. Tässä vielä rengastesti, josta pääsee vertailemaan muihin vastaaviin kumeihin: https://www.bicyclerollingresistance.com/fat-bike-reviews/schwalbe-jumbo-jim-liteskin-2016

ATK
27.08.2022, 14.18
Onkohan Johnny 5 sitten 80mm vanteella samankokoinen kuin JJ 4.8"? Aito 5.0" rengas kun tuskin mahtuu tuohon Whiteen taakse. Itse itselleni vastaten, mahtuihan se. Selvästi Dunderia ja JJ:tä isompi rengas leveydeltään ja profiililtaan. Yön yli venyneenä ehkä pari - neljä milliä tilaa chainstayn vasemmalla puolella, rattaiden puolella hieman enemmän tyhjää. 100mm vanteella tuskin mahtuisi pyörimään. Talviajossa tuskin ongelma, kesällä miettisin järkevyyttä. Pitänee laittaa kuitenkin suojateipit tuonne.

Renkaan kumi vaikuttaa myös hieman 45NRTHia tahmeammalta näppituntumaltaan, ehkä ilman nastojakin löytyy enemmän pitoa vaikkakin enemmän se kantavuus ollut Dunderin kanssa haasteena, kun rengas on sen verran alimittainen.

SuccessFactor
06.09.2022, 12.35
Onpas nyt huonosti muhkumpaa 4.8" tarjolla. Kiinnostelisi Lou&Bud, mutta Lou näyttäisi olevan lopussa kaikkialta. Piti hankkia FBF & FBR Minionit ettei jää kokonaan ilman, mutta vähän epäilyttää miten toimivat lumessa. Tosin viime talvi meni JumboJimeillä oikein hyvin paksummassa hangessakin. Johnny 5 kiinnostelisi myös, mutta ei taida mahtua Beargrasen runkoon :/ 45NRTH:n Hüsker Dü:t kiinnostelis kanssa mutta eipä niitäkään näytä olevan missään.

J3K
09.09.2022, 20.26
Onko mitään erityistä nounouta talvikelpoiseksi renkaaksi? Tietenkään ei saa olla semislick tai liian tiheällä kuviolla mutta noin muuten. Tällä hetkellä Big Daddyt jotka ovat aivan älyttömän huonosti rullaavat melkein joka pinnalla.

hcf
09.09.2022, 22.50
Mite ois tuo uus schwalbe al mighty?
Ainaski takarenkaaksi. Eteen passaa vain Surly bud mikäli ei ole nastojen tarvetta

Situm
10.09.2022, 10.58
Mä nastoitin oman budin. Ehkä satakunta nastaa, siitä ei etunen parane

J.Kottenberg
10.09.2022, 16.44
Mä nastoitin oman budin. Ehkä satakunta nastaa, siitä ei etunen parane

Mulla on useamman vuoden juuri itse nastoitettu Bud toimittanut etureunaan virkaa ja tosiaan on erittäin hyvä ollut kaikin puolin. En näe syytä muuta kokeilla.

jouniu
13.09.2022, 07.05
Bud tuli eteen ja johnny5 taakse. Pikasesti testailtuna tuntus aika hyvältä, pitoa on. Ei mitenkään merkittävästi hitaammilta tunnu jumbo jimeihi verrattuna. Litkutettu on.

Paksupolkija
13.09.2022, 10.06
^ Maastossa varmasti paremmat ja toimivat paremmin laajemmalla painealueella. JJ on aika tarkka paineesta ja pompottava maastossa, jos optimoi paineita kovalle alustalle. Ei taas oikein kestä löysillä paineilla ajoa. Lisäksi Bud on talvella ässä kovassa vauhdissa ja mutkaisilla baanoilla, ei lipsu kuten JJ. Erinomainen valinta.

SuccessFactor
13.09.2022, 11.25
Loun metsästys jatkuu. Lähimmäksi on nyt päässyt Justpedal.nl, jonka verkkokaupan mukaan pitäisi pystyä tilaamaan toimittajalta mutta enpä viitsi ottaa riskiä toimitusaika onkin ~6kk. Kaikkialla muualla sanotaan vaan että loppu ilman tilausmahdollisuutta.

https://www.justpedal.nl/en/tires/591376-surly-lou-tire-26-x-48-tubeless-folding-black-120tpi.html

Petri Tuomenpuro
14.09.2022, 19.44
Loun metsästys jatkuu. Lähimmäksi on nyt päässyt Justpedal.nl, jonka verkkokaupan mukaan pitäisi pystyä tilaamaan toimittajalta mutta enpä viitsi ottaa riskiä toimitusaika onkin ~6kk. Kaikkialla muualla sanotaan vaan että loppu ilman tilausmahdollisuutta.

https://www.justpedal.nl/en/tires/591376-surly-lou-tire-26-x-48-tubeless-folding-black-120tpi.html

https://www.bcsport.no/en/surly-bikes/tr7501/surly-lou-fatbike-tire-26x48-120tpi-black

harald
14.09.2022, 20.48
Harmittaa vähän kun Lousta ei ole kokemusta. Olen kuitenkin sitä mieltä että Johnny 5 voisi olla parempi valinta takarenkaaksi kun se kuitenkin rullaa isojen nappuoloittensa varassa melko hyvin, on samankokoinen ja tuntuinen Budin kanssa, pitoa on hyvin ja niitä taitaa kuitenkin saada. Välikelin renkaina minulla siis Bud ja Johnny 5.

MRe
15.09.2022, 08.24
Piti hankkia FBF & FBR Minionit ettei jää kokonaan ilman, mutta vähän epäilyttää miten toimivat lumessa.
Mun kokemus noista on, että alamäetkin saa polkea seisten. Tämä siis kesäkeleillä.

SuccessFactor
15.09.2022, 09.56
https://www.bcsport.no/en/surly-bikes/tr7501/surly-lou-fatbike-tire-26x48-120tpi-black

Whoa, kiitos! Laittelin turskille mailia että miten onnistuu toimitus kun en löytänyt kv-toimituksesta erillistä mainintaa vaikka maavalinnan pystyikin tekemään Suomeksi. Pyysin myös varmistamaan että niillä oikeasti on ihan omassa varastossa noita :)
Edit: Norjasta tuli vastaus että kyllä löytyy ja toimitus onnistuu. Tilaus lähti heti!

Mun kokemus noista on, että alamäetkin saa polkea seisten. Tämä siis kesäkeleillä.

Joo ei olleet nämä ykkösvalinnat itsellenikään, mutta oli riskienhallinan kannalta pakko-ostos ettei kokonaan jää ilman. Tosin Budejahan löytyy ja eri foorumeiden mukaan Bud/Bud combo on koettu ihan toimivaksi setiksi. Luulen että omiin ajoihin riittää Bud takana kun viime talvi meni Jumbo Jimeillä hyvin, jotka kuulemma ei toimi ollenkaan mudassa tai lumessa. Onneksi luin nämä foorumitotuudet(tm) vasta jälkikäteen, en olis ehkä uskaltanut niillä ajaa ollenkaan.

MRe
19.09.2022, 10.02
Edit: Norjasta tuli vastaus että kyllä löytyy ja toimitus onnistuu. Tilaus lähti heti!

Norja ei sitten ole EU:ssa. Ettei tullimaksu yllätä.

viime talvi meni Jumbo Jimeillä hyvin, jotka kuulemma ei toimi ollenkaan mudassa tai lumessa. Onneksi luin nämä foorumitotuudet(tm) vasta jälkikäteen, en olis ehkä uskaltanut niillä ajaa ollenkaan.
Joo, no saman lähteen mukaan D5:t on lumella luokattomat. Pari talvea menty ja ainakin täällä Helsingissä ovat toimineet ihan ok. Ehkä joku muu toimii paremmin, mutta noi rullaa ihan ok ja kulkee vielä lumellakin.

SuccessFactor
19.09.2022, 15.42
Norja ei sitten ole EU:ssa. Ettei tullimaksu yllätä.

Juu ei tullut yllätyksenä :D se taas mikä oli pieni yllätys, oli se, että laskussa oli Ruotsin VAT-koodi ja paketti tuli sieltä. Ruotsihan taas kuuluu EU:n eikä erillistä kulutusveroa tarvinnut maksaa. Saisi jokut UK pyöräliikeet (ei kuulu enää EU:n koska Brexit) tehdä samoin jonkun Saksalaisen bulvaanifirman kautta että voisi sieltäkin jatkaa tilailuja. Oli kyllä tosi nopea toimitus kun torstaina lähti tilaus ja tänään toi UPS ovelle. Kuljetuksen hinta oli muuten 8€ UPS:a, vrt Foxcompin 7.9€ toimituskulu noutoautomaattiin Turusta lähetettynä.. Hyvä löytö tämä https://www.bcsport.no/ kyllä, voi suositella.

MRe
19.09.2022, 18.33
Decision, decisions… tein rengasinventaaria syksyä ja talvea varten ja kas… mullahan on pakasta revityt kakunsyöjät nastoilla koossa 26x4.6”. Nyt ollut pari talvea alla D5:t samassa koossa. Olisko järkeä vaihtaa vai pysyä tutussa?

J3K
20.09.2022, 18.22
Paljonko noissa 4.8" ja 4.4" JJ on eroa leveydessä 80mm vanteella?
Tuli ostettua kun halvalla sai, ja mittasin että hyvin mahtuu rungossa pyörimään. Hankaa kuitenkin ketjuun kahdella pienimmällä vaihteella (3x7) ja eturattaat eivät ole vaihdettavissa.

dirtyrider
21.09.2022, 12.49
Paljonko noissa 4.8" ja 4.4" JJ on eroa leveydessä 80mm vanteella?
Tuli ostettua kun halvalla sai, ja mittasin että hyvin mahtuu rungossa pyörimään. Hankaa kuitenkin ketjuun kahdella pienimmällä vaihteella (3x7) ja eturattaat eivät ole vaihdettavissa.

Omissa mittauksissa viime talvena isompaan suuntaan päivittäessä 10,4cm vs 11,2cm eli vajaa sentti Mulefut 80 SL kehällä.

velib
21.09.2022, 22.41
Mulla näytti samalla kehällä nappulasta 113 mm ja 106 mm. Nuo tosin ovat vanhat pacestar-versiot.

jame1967
22.09.2022, 06.22
Mitäs toi duden vakio rengas/vannekombo , onnistuuko tubeles kohtuuvaivalla ?

Antza44
22.09.2022, 14.40
Mitäs toi duden vakio rengas/vannekombo , onnistuuko tubeles kohtuuvaivalla ?Onnistuu. Teippaat vanteet ja laitat tubeles ventiilit ja avot.

J3K
23.09.2022, 22.46
Omissa mittauksissa viime talvena isompaan suuntaan päivittäessä 10,4cm vs 11,2cm eli vajaa sentti Mulefut 80 SL kehällä.

Thanks. 3-4mm kapeampi riittäisi, toki marginaalia saisi olla toinen mokoma. Taidan silti jättää nuo paikalleen kun omilla ajoilla noille aivan pienemmille vaihteille ole käyttöä.

Eikä sormet kestä vielä pariin viikkoon uutta rengasrumbaa.

misopa
24.09.2022, 09.42
Laitetaan tännekin, jos joku kokotietoa jatkossa kaipaa. Uusin JJ 4.0" Superground 101mm DT Swissin kehällä (76mm).

Jokkepappa
27.09.2022, 18.00
Millä helpoiten tubeles 27.5 dt:n läski kiekkoon? Saako Fatty stripperiä järkevästi mistään?

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

F. Kotlerburg
27.09.2022, 18.08
Minä tein tällä https://r2-bike.com/SUN-RINGLE-Tubeless-Rim-Tape-78-mm

26" DT:n kiekko tosin, mutta samanlainen kai se vanne muuten on kehämittaa lukuunottamatta. Sopiva juuri ja juuri kevennysaukot peittävä heijastinnauha tms. alle.

SuccessFactor
27.09.2022, 21.36
Millä helpoiten tubeles 27.5 dt:n läski kiekkoon? Saako Fatty stripperiä järkevästi mistään?

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Ihan järkevästi meni mun mielestä kun tilasin ihan pääkallopaikalta. 28.8. tilaus, maksu paypalilla. 30.8. lähti paketti matkaan, 4.9. tuli ilmoitus että tulossa tullattavaa kamaa, tullauksen sai tehtyä Oma posti appiksen kautta nopeasti ja 16.9. oli paketti haettavissa. Tilasin "stealth works" kitin, jossa tuli mukana kaksi paria lateksinauhaa, tubeless-venat ja yksi pari 3M vannenauhaa joka näyttää päivänvalossa mustalta, mutta heijastavat pimeällä. Lisäksi tilasin 1 parin normaalia vannenauhaa. Tuotteet yhteensä 60 USD, kuljetus 19 USD ja tullit 20€. Asennus oli superhelppo ja ilmat pysyneet hyvin sisällä, mutta täytyy kyllä sanoa että sen ylimääräisen lateksin leikkely oli vähän kotikutoisen oloinen operaatio..

edit: tuolta näyttäis saavan nopeammin itse fattystripperit, se vannenauha + venat pitää sit kehittää vielä jostain https://www.justpedal.nl/en/rim-tape-strip/3547-fattystripper-latex-rim-strips-set.html

Jukkis
12.10.2022, 13.16
Ihan järkevästi meni mun mielestä kun tilasin ihan pääkallopaikalta. Tilasin "stealth works" kitin, jossa tuli mukana kaksi paria lateksinauhaa, tubeless-venat ja yksi pari 3M vannenauhaa joka näyttää päivänvalossa mustalta, mutta heijastavat pimeällä. Asennus oli superhelppo ja ilmat pysyneet hyvin sisällä, mutta täytyy kyllä sanoa että sen ylimääräisen lateksin leikkely oli vähän kotikutoisen oloinen operaatio.

Samat kokemukset ja samanlaisen setin tilasin omaan paksuuni tuossa nelisen vuotta sitten. Vaimo on jalkahoitaja ja hänen kauttaan tukusta tilaamallani ns. kirurgin veitsellä ylimääräiset lateksit lähtee helposti pois kun fillari on korjaustelineessä, venyttää toisella kädellä nauhaa ja samalla pyörittää vannetta hitaasti. Tulee siistiä jälkeä ja tarkka leikkuujälki. Vastaavantyyppinen sapeli tässä https://urly.fi/2Px3

PuMan
20.10.2022, 16.42
Riittää luistelu ja meinasin hommata ekakertaa piikkipyörät FE11:een ja paria vaihtoehtoa oon miettinyt. Schwalbe Al Mighty ja VeeTire Snow Shoe XL. Hiton kalliita tuntuvat olevan ja nuo löytyisivät kohtuu hinnalla. Löytyykö kokemuksia noista? Jos olen oikein ymmärtänyt, niin ainakin joskus aikaisemmin on noissa Snow Shoeissa ilmeisesti ollut jotain heittoa noissa nastojen koroissa? Al Mightyistä ei ole paljoa tarinaa ollut missään, lienevätkö vielä niin uudet vai kuinka?

Tuntsa
21.10.2022, 10.48
Itse olin samassa valinta tilanteessa viime talvena tosin nuo VeeTiret olisin silloin joutunut itse nastoittamaan.
Valitsin nuo AlMightyt. Tosin ensimmäiset fat nastarenkaat itsellä joten vertailua noiden välillä en voi suorittaa.
AlMightyt ovat tosin painavat, 1800 g mutta itselläkin ne ovat tuossa FE11:ssa joten paino ei ainakaan itseä ole haitannut. Pito on todella hyvä jäällä ja lumipolanteella. Nastoja ei irronnut yhtään ensimmäisenä talvena tosin ajot oli tuollaista setämies ajelua. Ääntä löytyy kyllä ihan riittävästi esim. sulalla pinnalla alikulkukäytävään ajettaessa. Mielestäni laadukas rengas. Suosittelen kyllä.

thsp
25.10.2022, 13.56
Mitäs kumia arvon raati on laittanut alle xc-tyyppiseen rymistelyyn täysjäykällä luomulla kun 26" 4.8JJ näyttää olevan historiaa?

Ohiampuja
25.10.2022, 14.49
Mitä ihmettä? Minne Jumbo on kadonnut?

F. Kotlerburg
25.10.2022, 14.51
Ei kait se minnekään ole kadonnut muuta kuin saatavuus on erittäin huono. Schwalben sivuilta kuitenkin löytyy ja useampi nettikauppa lupailee saatavuutta 1-2kk päähän.

thsp
25.10.2022, 15.02
Tarkennetaan siten, että onko suositella JJ 4.8" tyyppistä rengasta xc-rymistelyyn ko. renkaan heikon saatavuuden vuoksi.

solisti
25.10.2022, 15.20
Hüsker Du? Ei ole omia kokemuksia, mutta ilmeisesti hyvä. Iso Knardi on myös mahtava. En tiedä saako nuitakaan

F. Kotlerburg
25.10.2022, 15.29
Barbegazi. Kai sitäkin vielä 26" koossa tehdään.

En kyllä tiedä mitä on XC ja rymistely.

SvaR
25.10.2022, 20.51
^^^ Ison Knardin valmistus tais loppua jo joku vuosi sitten.

vihtis83
25.10.2022, 21.01
Mitäs kumia arvon raati on laittanut alle xc-tyyppiseen rymistelyyn täysjäykällä luomulla kun 26" 4.8JJ näyttää olevan historiaa?

Surly Bud sopii tähän mun mielestä hyvin. Sehän on täydellinen eturengas mutta toimii hyvin myös takarenkaana xc-tyyppisessä ajossa. Sitä ainakin on saatavana tällä hetkellä muutamassa kaupassa.

TheMiklu
25.10.2022, 21.18

En kyllä tiedä mitä on XC ja rymistely.Ois hyvä mutta ei oo aikoihin tehty. Tai sen jälkeen ku Trekki vaihto 27,5" kiekkoloihin.
Ite tyytynyt 4,4" versioihin että jos ne piisaa nii niitä saapi.

F. Kotlerburg
26.10.2022, 07.51
No eipä tietenkään. Terrene Cake Eater voisi olla sitte, mutta saako sitäkään mistään 26x4.6" koossa ilman piikkejä.

Automa
26.10.2022, 11.46
Mistä lie johtui, mutta kun yritin puhelimella muokata aiemmin lähettämääni viesti, niin viesti katosi kokonaan... joten tämä uudelleen

Tätä ketjua tullut nyt selattua noin 200 sivua taaksepäin ja siltikään en meinaa keksiä sopivaa rengasta talveksi. Ajelut tulee sijoittumaan aika paljon järven jäälle. Varsinkin alkutalven peilijäät ja liukkaat veden peittämät kevät jäät aiheuttaa sen, että oltava mallia nastat.

Hinta saisi olla alle 150€/kpl.
Alla tämän hetken vaihtoehdot:

Vähän käytetyt Dillinger 5, 90€/kpl

Al Mighty, 146€/kpl
https://www.bike-discount.de/en/schwalbe-al-mighty-evo-26x4.80-spike-folding-tire

Snowshoe, 140€/kpl
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/565351/Vee-Tire-Snow-Shoe-XL-26-x-4-8-fatbike-nastarengas

Kommentteja odotellen, kiitos

F. Kotlerburg
26.10.2022, 11.54
^foorumisoftassa on bugi, jonka takia mobiililaitteella muokatut viestit häviää.

Kyllä mä noista nuo Schwalbet ottaisin. Itsellä ei Veetireistä kovin hääppöiset kokemukset ole. Dillingerit oli joskus, mutta niiden pito peilijäällä ei kovin erikoinen ole, tais olla kyllä neloset.

paaton
26.10.2022, 12.15
Ne ei katoa, jos painaa alalaidasta full site nappia, eli vaihtaa mobiiliteeman pois. Aina ei vaan jaksa ja tuon vuoksi tulee perättäisiä viestejä.

Tuntsa
26.10.2022, 13.21
Ois hyvä mutta ei oo aikoihin tehty. Tai sen jälkeen ku Trekki vaihto 27,5" kiekkoloihin.
Ite tyytynyt 4,4" versioihin että jos ne piisaa nii niitä saapi.

Ihan tuolta Pattijoen kivijalkakaupasta ostin muutama viikko sitten noita 4.8 JumboJimejä.
Enkä ostanut viimeisiä.

solisti
26.10.2022, 14.31
^^^ Ison Knardin valmistus tais loppua jo joku vuosi sitten.

Nyt kyllä kaduttaa, että tuli myytyä omat. No JJ/Barbegazi/Hüsker Du on riittävän lähellä.

En kyllä tiedä mitä on XC ja rymistely.

Minusta sekin on nykyään vain 27.5" kumi.

moukari
27.10.2022, 10.24
Schwalbe Al Mighty nastoilla (26x4.8”) tarjouksessa Halpa-Hallissa 149 e kpl 1.11. saakka, uutiskirje tilaamalla vielä -10% pois. Tilasin parin nyt talveksi, toivotaan että on hyvät renkaat ja jäinen talvi.
https://www.halpahalli.fi/al-mighty-fatbike-nastarengas-26-x-4-80.html

Automa
27.10.2022, 12.28
Kiitos Halpa Hallin Vinkistä, juuri pistin itsekkin renkaat sieltä tilaukseen.

SuccessFactor
28.10.2022, 13.51

Kokemuksia vain Jumbo Jimeistä ja nyt Surlyn Lou & Bud combosta, mutta jälkimmäistä voi kyllä suositella jos ajelee vähänkin enemmän lenkkipolkuja vaikeammassa maastossa. JJ on asfalttisiirtymillä oikein kiva ja pärjää yllättävän hyvin märässä lehti/juurakkomaastossa mutta L&B toimii kyllä selvästi paremmin. Ainakin omassa ajossa painaa vaakakupissa enemmän pito kuin rullaavuus, vaikkei sekään mitenkään surkea noissa ole. Budin laitoin (vahingossa) cornering -moodiin ja Loun (tarkoituksella) propulsioniin, mutta nyt valinta tuntuntu oikealta. Märässä juurakossa pari kertaa meinannut lähteä eturengas alta, mutta takana pito riittänyt hyvin. Saa nähä miten talvella toimivat, veikkaan että paremmin kumminkin kuin JJ:t.

PuMan
30.10.2022, 12.02
Tuo Halpahallin vinkkaus oli tosi hyvä, kiitoksia @moukari. Tuossahan sai varmasti hyvät piikkipyörät tosi edullisesti, piti itsekkin pari laittaa tilaten.

J.Kottenberg
08.11.2022, 19.40
Schwalbe Al Mighty nastoilla (26x4.8”) tarjouksessa Halpa-Hallissa 149 e kpl 1.11. saakka, uutiskirje tilaamalla vielä -10% pois. Tilasin parin nyt talveksi, toivotaan että on hyvät renkaat ja jäinen talvi.
https://www.halpahalli.fi/al-mighty-fatbike-nastarengas-26-x-4-80.html

Tuota Addix- seosta ei ole pidetty erityisen hyvin kylmiin olosuhteisiin sopivana. Siinä mielessä ei ehkä paras valinta talvikumin matskuksi. Vanha Pacestar olisi ollut varmempi.
Välikausirenkaassa Addin- Speedgrip on kyllä hyvä ja pitää selvästi paremmin märillä kallioilla ja kivillä verrattuna Pacestariin.

Antza44
09.11.2022, 11.47
Tuota Addix- seosta ei ole pidetty erityisen hyvin kylmiin olosuhteisiin sopivana. Siinä mielessä ei ehkä paras valinta talvikumin matskuksi. Vanha Pacestar olisi ollut varmempi.
Välikausirenkaassa Addin- Speedgrip on kyllä hyvä ja pitää selvästi paremmin märillä kallioilla ja kivillä verrattuna Pacestariin.Itse en ole lumikelillä havainnut Addixis seoksessa suurempia eroja pacestariin paitsi kovalla pakkasella pacestar tuntui rullaavan paremmin, mutta niihän se teki muillakin keleillä ja kovalla pakkasella lumella ero korostuu. Kaiken kaikkiaan erot luokkaa ei mitään väliä.

moukari
09.11.2022, 12.17
Välikausirenkaassa Addin- Speedgrip on kyllä hyvä ja pitää selvästi paremmin märillä kallioilla ja kivillä verrattuna Pacestariin.

Joo, tosin nuo nastat vaikuttavat vierintävastukseen niin paljon, jotta kumin laatu ei sinänsä valtavasti merkitse ainakaan omissa ajoissani.

SuccessFactor
09.11.2022, 12.43
Milläs paineilla syyskelit on menneet ilman burppailuja? Lou&Bud nyt tubelessina 80mm kiekoilla ja 4-6psi tienoilla pitäneet aika hyvin, mutta nyt vakiolenkin märimmät juurakko- ja kivikkospotit alkaneet aiheuttamaan lipsuntaa. Ei oikein paljon alemmaksi viitsisi päästää kun lenkkiin kuuluu ~5km asfalttisiirtymää.

Nikolas Ojala
09.11.2022, 16.41
Ajattelin että kysymykseni kuuluu tähän ketjuun.

Onko sellaisia fatbike renkaille sopivia jäykkiä etuhaarukoita, joihin sopii tavallinen 100 mm QR etunapa?

Kepsukainen
10.11.2022, 18.41
Milläs paineilla syyskelit on menneet ilman burppailuja? Lou&Bud nyt tubelessina 80mm kiekoilla ja 4-6psi tienoilla pitäneet aika hyvin, mutta nyt vakiolenkin märimmät juurakko- ja kivikkospotit alkaneet aiheuttamaan lipsuntaa. Ei oikein paljon alemmaksi viitsisi päästää kun lenkkiin kuuluu ~5km asfalttisiirtymää.

Pumppu mukaan lenkille?

MRe
10.11.2022, 20.00

Tämän innoittamana mittasin oman täysjäykän paineet. 5 ja 6 PSI ja alla -beistit. Vähän noi pompottaa, mutta metsässä ok.

solisti
11.11.2022, 09.15
Ajattelin että kysymykseni kuuluu tähän ketjuun.

Onko sellaisia fatbike renkaille sopivia jäykkiä etuhaarukoita, joihin sopii tavallinen 100 mm QR etunapa?

Eipä taida olla, kapeimmat taitaa olla 135mm navalle. Toki jos reilulla tilalla varustetun keulan jostain löytää, niin miksipä sitä ei voisi siihen keulalle laittaa... Mullakin on yksi Silverback boostikeulalla varustettuna

SuccessFactor
11.11.2022, 10.05
Pumppu mukaan lenkille?

Tää vois olla ratkaisu joo, mutta lenkit sen verran lyhyitä ja omalle kunnolle intensiivisiä ettei malta pysähdellä tiputtamaan + nostamaan paineita kesken lenkin :)

Tämän innoittamana mittasin oman täysjäykän paineet. 5 ja 6 PSI ja alla -beistit. Vähän noi pompottaa, mutta metsässä ok.

Nyt kun muutama lenkura tullut vielä lisää, tulin siihen tulokseen että en ala enää tiputtelemaan nykyisestä paineita, siirtymät alkaa tuntumaan koomisilta kaiken pomputtelun takia. Ehkä jos tulee kunnon hanget voi katella asiaa uudestaan. Superhauskaa tuo fättisköröttely kyllä maastossa on, poislukien ne teknisimmät paikat.

J.Kottenberg
11.11.2022, 18.34
Tää vois olla ratkaisu joo, mutta lenkit sen verran lyhyitä ja omalle kunnolle intensiivisiä ettei malta pysähdellä tiputtamaan + nostamaan paineita kesken lenkin :)

Nyt kun muutama lenkura tullut vielä lisää, tulin siihen tulokseen että en ala enää tiputtelemaan nykyisestä paineita, siirtymät alkaa tuntumaan koomisilta kaiken pomputtelun takia. Ehkä jos tulee kunnon hanget voi katella asiaa uudestaan. Superhauskaa tuo fättisköröttely kyllä maastossa on, poislukien ne teknisimmät paikat.

Ja kun ei ajele ihan tussukumipaineilla niin ei läheskään niin pahasti kumien kyljet hieroonnu kivikoissa. Erityisesti jos vanne on vähän kapeampi niin että reunanappulat suojaa kylkeä. Ei varmaan joissain Snakeskineissä ja vastaavissa tunnu niinkään, mutta ohutkylkisemmissä kyllä huomaa eron.

hcf
11.11.2022, 20.33
Aika vähän noi surlyn renkaat pompottaa verrattuna JJ snakeskiniin.
Lou on kyllä helvetinmoinen ankkuri siirtymillä.

Tän kesän ajellu osaksi normaali jäykkäperällä. Ja kyllä ne kivikko/juurakot tuntuu ihan tuskalta ku tottunu läskiin. Pakko ajaa putkelta.
Kaikenlisäksi ei uskalla ku renkaat ei pidä.

harald
11.11.2022, 22.58
Juu, Surlyn rungossa on hyvä vaimennus. Eivät ole myöskään niin herkkiä paineen vaihteluille kuten JJ joka joko pomppaa tai sitten on liian pehmeä.

Olen kuullut että Lou on ankkuri, harmi ettei kätösiini ole sellaista ilmestynyt. Olen käyttänyt edessä Budia, ja takana isoKnardia tai jos on pitoa Johnny 5. Tuo Johnny 5 on sekä kooltaan ja rungon ominaisuuksiltaan kuten Surlyn renkaat mutta ne isot nappulat kantavat yllättävän hyvin kovalla alustalla ja pyörä "rullaa" kohtuu hyvin.

SuccessFactor
13.11.2022, 11.32
Olen kuullut että Lou on ankkuri, harmi ettei kätösiini ole sellaista ilmestynyt.

Vakiolenkillä on semmoset 5km asfalttia ja ihan tämän innoittamana kattelin että viimeiset 20 lenkkiä on toi asfalttipätkä mennyt sellaista 22km/h keskaria ilman että liiemmin tarvisee repiä. Eilen tuli vedettyä ~17km asfaltilla ja keskari näytti olleen about sama. Tylsää hommaa kyllä. Mutta ottaen huomioon minkänäköinen se Loun keskinappula-lapio on ja paineet ovat olleet aika matalalla, on toi musta ihan ok vauhti, eikä mun mielestä mitenkään kamalan paljon huonompi kuin Jumbo Jim. Jimeillä tosin ajelin sisureiden kanssa ja nyt tubelessina. Onneksi suurin osa ajoista tapahtuu metsässä ja poluilla, ja olen kyllä ollut tosi tyytyväinen Lou&Bud komboon. Toi Johnny 5 kiinnosteli kanssa, jos olisi Louta selkeästi parempi hanki/lumiajossa.