Näytä tavallinen näkymä : Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.
^Jos se on 4,8" leveä etkä millään jaksa askarrella sitä ajoon, niin voin ostaa sen. Saat vaihdossa todella vähän ajetun Jumbo Jimin jos haluat.
Ei tuosta taida raaskia luopua :) Jumbojakin löytyy hyllystä jonkin verran. Olin tyystin unohtanut nuo renkaat, ei oo vuosiin jaksanu vekslailla. Litkupurkki vaan oli mennynnä tyhjäksi, niin ei vielä heti asennukseen mennyt.
Voin mä ostaa sen myöhemminkin.;)
Mjoo, kyllä ne ne nastat ehkä fattiin vähän turhat on. Tai siis vaatii ehdottomasti nastat, jos ajaa pääkallokelillä, mutta tuohon hommaan maasturi ispeillä on joka tapauksessa paras vaihtoehto.
Noilla Terrenen Cake Eatereilla dudesta on tullut vähän huonon kelin pk-pyörä. Uraisella, loskaisella ja jäisellä alustalla se vaan mukeltaa menemään ja rullaakin oikein iloisesti.
Märällä pehmeällä lumella ei sitten taas mene oikein mihinkään. Ei ole pitoa eikä kulkua. Onneksi en ostanut noita dillingereitä.
Onko noissa renkaissa miten eroa pehmeässä lumessa? Cake eater tuntuu jarrutavat törkeästi kun kuvio alkaa ottamaan reunemmalta kiinni. Joko laskee paineita, tai polulla on 5cm lunta. Jarru efekti on tosi raju. Eteenpäin se kuvio ei kuitenkaan kovinkaan iloisesti vie. Ehkä harvempi ja korkeampi nappula pitäisi ja kulkisikin paremmin.
Edit: niin siis ja mullahan ei ole mistään muista renkaista, eikä fatistakaan mitään kokemusta. Eli en tiedä onko tuo käytös vaan ihan normaalia.
Bud ja Lou on vieläkin ihan ehdoton yhdistelmä, pitää vaan laitta diy nastat jos meinaa jäällä ajella. Nastoilla ja alhasilla rengaspaineilla saa parinkympin siirtymässä mukavasti hien päälle.
Mutta lumessa toimii omasta mielestä paremmin kuin mikään muu. Ammatin puolesta tullut testailtua monenlaista ja noihin on aina tullut palattua. Tosin nyt kun ajelee työmatkoja alkaa dillinger kiinnostelemaan hyvän rullaavuuden takia.
Bud ja Lou on vieläkin ihan ehdoton yhdistelmä, pitää vaan laitta diy nastat jos meinaa jäällä ajella. Nastoilla ja alhasilla rengaspaineilla saa parinkympin siirtymässä mukavasti hien päälle.
Mutta lumessa toimii omasta mielestä paremmin kuin mikään muu. Ammatin puolesta tullut testailtua monenlaista ja noihin on aina tullut palattua. Tosin nyt kun ajelee työmatkoja alkaa dillinger kiinnostelemaan hyvän rullaavuuden takia.
Niin tuo Cake Eater on varmaan aika hyvä kompromissi. Se oikeasti rullaa pirullisen hyvin 0.7bar paineilla ja minulla oikeasti palaa käpy melko nopeasti jos rengas on jarru. Kuivalla ssulla en tietysti aja tuolla jyrällä metriäkään. Kuulohan tuossa lähtisi.
Lueskelin vähän jenkkifoorumeita ja muutkin olivat huomanneet cake eaterin surkeuden sohjolumella.
Varmaan täytyy kyttäillä kesän aikana 26" kuitukiekkoja sopivaan hintaan.
Niin tuo Cake Eater on varmaan aika hyvä kompromissi. Se oikeasti rullaa pirullisen hyvin 0.7bar paineilla ja minulla oikeasti palaa käpy melko nopeasti jos rengas on jarru. Kuivalla ssulla en tietysti aja tuolla jyrällä metriäkään. Kuulohan tuossa lähtisi.
Lueskelin vähän jenkkifoorumeita ja muutkin olivat huomanneet cake eaterin surkeuden sohjolumella.
Varmaan täytyy kyttäillä kesän aikana 26" kuitukiekkoja sopivaan hintaan.
Noilla spekseillä sä et aja Budilla ja Loulla pihaa edemmäs :)
Onko situm kokeillut Johnny 5ia?
Paaton hommaa nyt ne Jumbon 4.8". Vaikka ovatkin tuota uudempaa Addix seosta, niin ovat kuitenkin parhaat läskin kumit rullauksen suhteen mitä tänä päivänä uutena kaupasta saa.
Olen nyt kovin tykästynyt täälläkin monien hehkuttamaan Bud + JJ -komboon. Bud toimii lumessa edessä niin paljon paremmin kuin JJ että mikään parannus rullaavuuteen ei saa vaihtamaan takaisin. JJ taas on yllättävän hyvä rengas takana lumessakin. Loulla toki pääsee eteenpäin missä vaan, mutta ihan hyvin myös JJ toimii, eikä siirtymillä harmita niin paljoa. JJ ei taas oikein toimi talvella eturenkaana muuten kuin tampatuilla poluilla. Lumessa se menee minne sattuu ja matalilla (mukavilla) paineilla se vetelee hurjasti. Vielä kun jaksaisi vaihtaa taakse 4.4” JJ:n 4.8”:ksi.
Täällä myös Bud + JJ Liteskin 4,8" kombo ja on kyllä todella hyvä.
Onko situm kokeillut Johnny 5ia?
Tais olla kokeilussa viime talvena, vai oliko edellisenä, mutta sillon tuli lunta sen verran paljon, että vaihtui B&L tilalle suht nopeasti. Ne kun vaan toimii umpilumessa niin perhanan hyvin.
Mitenhän tuo 45nrht Van Helga? Saisi 27.5" x 4.5 koossa. Lumelle siis, jos tuota lunta nyt oikeasti vielä tälle talvelle tuleekin.
Santtu75
10.01.2025, 20.02
Mitenhän tuo 45nrht Van Helga? Saisi 27.5" x 4.5 koossa. Lumelle siis, jos tuota lunta nyt oikeasti vielä tälle talvelle tuleekin.
Itsellä Vanhelga 26" * 4.2" koossa sähköavusteisessa ja pidän sen toiminnasta lumella hyvin paljon, mutta sitten taas vastapainona se rullaa hyvin heikosti.
Tosin itsellä vertailupareina samassa pyörässä ollut vain ensiasennusrengas Veetiren Snow avalance sekä Jumbo Jim.
Cake eaterissa 5mm nappula, Van Helgassa 6mm. Harvempi kuvio varmasti jeesaa, mutta tuskinpa ero lumessa älytön on. Budissa 7mm nappula?
Mjoo, ei tuohon väliin mitään muuta kannata tosiaan laittaa kuin suoraan nuo bud/lou 26" sitten jos hangessa jyystäminen alkaa kiinnostamaan. Toiset kiekothan se sitten kuitenkin tarvitsee, koska en usko ajavani noilla metriäkään tasaista lenkkiä.
Santtu75
10.01.2025, 21.47
Itsellä Fat ihan puhtaana Talvi/Lumi ajokkina (ja säilytyskin Lapin työkohteessani jossa olen reilusti yli puolet lumiajasta vuodessa) ja en kyllä osaisi ajatella että noita Vanhelgoja oikein muussa käytössä käyttäisikään kuin lumella ajaessa (tai sitten jossain hyvin pehmeässä suotyyppisessä maastossa kesällä).
Jumbo Jimit sitten löytyy vielä tallesta jos kesäkäyttöön fat:a vielä otan.
Itselläni valitettavasti tuo 4.2" (26) on aivan totaalinen maksimileveys mikä pyörään ketjulinjan takia mahtuu, joten Bud/Lou kombo joita on käsittääkseni vain 4.8" tuumaisena saataviilla, on itselläni poissa laskuista mahdollisina vaihtoehtoina.
Bud/Lou/Johnny5 ovat rungolleen helkutin hyviä/mukavia renkaita. Rullaus nyt on mitä on etenkin jos vertaa JJ, mutta ne taasen niin epämukavat kuin vaan voi olla.
Santtu75
11.01.2025, 16.06
Bud/Lou/Johnny5 ovat rungolleen helkutin hyviä/mukavia renkaita. Rullaus nyt on mitä on etenkin jos vertaa JJ, mutta ne taasen niin epämukavat kuin vaan voi olla.
Itselläni ei pidempiaikaista kokemusta kuin kolmesta eri Fat renkaasta joista yksi tuo mainittu Jumbo Jim, niin nyt ihan uteliaisuudesta kysyn että minkälaista käytöstä niiden osalta tarkoitat kun sanot niiden olevan "niin epämukavat kuin vain voi olla". Siis ei se että olisin jotenkin erimieltä (taikka samaa mieltä) asiasta, vaan lähinnä minkälaisista ominaisuuksista tuon JJ:n kohdalla puhutaan kun sanot sen olevan epämukava?
Jumbo Jimin kanssa on erittäin vaikea löytää se sweet spot ilmanpaineen kanssa milloin se vielä rullaa jotenkin, eivät vetele ohjausta eivätkä pompi pyörityksessä (osin tekniikkahomma). Vähänkään lisää painetta niin ne alkavat pomppimaan ja kimpoilemaan juurista, kivistä jne eikä pitoa ole. Todella hyvä ensiasennusrenkaat ja yleiskäyttöön sekä kovalle alustalle.
Johnny 5/Bud/Lou jne omaa jonkin verran enemmän kumia ja paljon enemmän tilavuutta niin kantavat vaikka ilmapainetta olisi vähemmän kuin JJ:ssä, ja runko vaimentaa paremmin möykkyjä, juuria jne. Ja pitoa on paaaljon enemmän etenkin löysässä lumessa.
Sitten oli vielä Surly Knard 26x4.8" joka oli matalanappulainen rengas jota myös isoKnardiksikin kutsuttiin. Minulla on tällainen tallessa vielä, tykkäsin todella paljon sillä pitoa oli riittävästi yli 70 % kaudesta, tilavuus ja runko oli hyvin Bud/Lou mainen mutta rullaa paljon paremmin.
Nykyään ajelen e:Bud/t:Johnny 5 normaalisti kun on sitten täpäri oikeasti kuivaan kauteen, ja talvella sitten nasta-Johnny 5:et e/t.
2 XL löytyy myös, ja niissä vasta tilavuutta onkin mutta niitä päiviä jolloin ne pelastaisivat tilanteen ei taida ollakaan. Muuten ovat erittäin raskaita ja eivät rullaa.
Sitten rullaus on sellainen että moni tykkää kun läskirengas rullaa kovalla alustalla, mutta jos oikeasti mennään pehmeälle alustalle voi isonappulainen rullata oikein hyvin kun nappulat uppoavat maahan. Olen myös huomannut sellaisen ilmiön että matalapaineinen rengas ikään kuin plaanaa märällä ja pehmeällä alustalla jolloin se lössö rengas rullaa itse asiassa paremmin kuin kovemmin pumpattu. Ilmeisesti se lössö rengas voi kiivetä oman keula-aaltonsa päälle ja taivas miten hienosti toimii silloin jos sattuu sopimaan alustan ja renkaan pehmeys yhteen.
Uskallanko litkuttaa performance sarjan JJ:t? Schwalbe ei lupaa tubelesta, mutta en viitsisi kahta hunttia laittaa uusiin renkaisiin kun noi mun nykyiset on uudenkarheat, tuli pyörän mukana.
^^^ Harald tuossa jo tyhjenti pajatson aika hyvin.
Itse kun en jaksa aina olla pumpun kanssa ähräämässä niin JJ tosiaan tarkka paineista ja vaikka paine olisikin hyvä niin silti ne ei syö epätasaisuutta niin hyvin kuin nuo toiset mainitsemani. Eikä pyörästä tule samanlaista pomppulinnaa vaikka painetta olisikin liikaa.
Eka rengas millä ajoin oli Dillinger 5 ja sitten tuli JJ joiden rullaus on todella hyvä, mutta kun ekaa kertaa ajoin maastossa Bud&Lou kombolla niin ero on mukavuudessa melkoinen. Hitaathan ne on, mutta niiden kanssa ottaa vaan erilaisen asenteen.
Todella harmi että tuota läskiä Knard rengasta ei enää valmisteta.
Mulla taas käynyt niin, että paineet on kasvanu ajaessa. Kesällä aika harvoin on jumbossakaan alle 0,8bar paineet. Ehkä minimillään 0,6. Umpihangessa taas millä nyt pääsee eteenpäin
Nyt kun oli "normaalia" lunta, niin nastallaiset Cake Eaterit toimivat oiken mallikkaasti. Kulkee ja pitää. En usko että kamalan paljon parempia yleisrenkaita kelveille ja kepun poluille on.
Bud/lou kombon kanssa joutuisi rengasjumppaan, jos tekisikin mieli ajella fatilla tuusulanjärvi ympäri.
Sellainen märkä sohjolumi on vaan liikaa noille renkaille.
^ootko kokeillu laskee paineet sinne 0,4-0,3bar tietämille?
Mä en oo jaksanut alkaa mihinkään rengasjumppailuun tai sitten tympeillä renkailla ajamiseen hyvillä keleillä niin edessä on ollut Bud ja takana JJ ties kuinka kauan. Onhan niitä kelejä ettei noilla pääse, mutta tekee silloin jotain muuta...
Täytyy muistaa, että ei se mikään kumi kesää tee, että sopivissa oloissa se Bud/Lou combollakin eteneminen muuttuu sellaiseksi mönkimiseksi, josta itse en ainakaan mitään hauskuutta tai muutakaan iloa löydä. Sitten hyvillä keleillä se on muuten epämukavan nihkeää, kun pyörä ei kulje alamäkeenkään polkematta.
Tuollainen märkäsohjo on varmaan haastava renkaalle kun renkaalle...
Joo siis nyt pääsi kyllä fatti elementtiinsä. Polut ovat vähän tasoittuneet, eikä täpäriä enää osannut kaivata. Kuitenkin polut suht kapeita ja fattarilla pystyi huoletta nojailemaan polun reunoille. Kapea renkainen imaisee tuossa kohtaa aika nopeasti.
Ja nuo Terrenet rullaa. Ei kyllä alamäessä tule mitään eroa ice spikereihin.
En minä siis mitään rullausta bud/lou setiltä odottaisikaan, vaan sitä, että pystyy etenemään. Kävely ja tunkkaaminen on perseestä. Mutta aika harvassapa tuollaiset kelit täällä eteläsuomessa on. Liikkujaa on niin paljon, että polut aukeavat muutamaan tuntiin sateiden jälkeen.
Tänään muuten yksi eläkelläinen hiihtäjä piti pitkän luennon. Alkoi ensin, ettei hiihtoladun yli saisi ajaa. Sitten kun frendi sille kuittaili vaan sillai nätisti, että hypätään seuraavalla kertaa, niin alkoikin kehumaan. Oli kuulemma ollut aiemmin maastopyöräilyä vastaan, mutta nyt tajunnut, että fillaristit avaavat kallioiden päälle laaksoon kovan kävelyuran. Onhan nuo huikeita baanoja esim polkujuoksuun talvella.
^ootko kokeillu laskee paineet sinne 0,4-0,3bar tietämille?
Olen joo. Matalalla ne nytkin oli. En vaan tiedä missä, kun ei ole mittaria. Liikaa kun laskee, niin takanen alkaa blurbbaamaan. Edestä jos laskee liikaa, niin laite menee ihan ajokelvottomaksi.
Kertaammeko vielä? Ei ole olemassa parempaa komboa talvipoluille kuin Bud & Lou kaksikko. Rullaa hemmetin paljon paremmin kuin Jumbo Jim, tai mikään muukaan rengas, koska pystyy pitämään hiukan enemmän paineita pidon ja mukavuuden kärsimättä. Jumbo Jim on todella surkea eturengas jopa kesällä, erittäin tarkka paineesta, vähänkin yli alkaa pomppimaan mihin sattuu ja himpun liian vähän niin pohjaa ja itse ohjautuu mihin sattuu. Takana menee kesällä just ja just. Bud on kesälläkin paras eturengas joka itselläni on ikinä ollut ajossa.
Pari vuotta sitten vaihdoin talven jälkeen Jumbot eteen ja taakse, Luulin että ohjauslaakerissa jotain vikaa kun pyörä käyttäytyi omituisesti, mutta sitten tajusin että rengas ongelma kyseessä. Tätäkään olisi tiennyt jos ei olisi ajanut talvea Budilla, aiemmin oli mennyt Jumboilla kesät kun en paremmasta tiennyt. Tapauksen jälkeen en muuta rengasta kuin Bud eteen suostu laittamaan.
Nykyisin ei paljon läskillä tule lumettomaan aikaan ajeltua koska täpäri, vain jos on tosi pitkään märkää niin silloin ihan pidon takia ja tietty ei välttämättä joka märässä paikassa akseleita myöden upoksissa.
Joo uskon kyllä tuon, mutta sillä fillarilla ajetaan paljon muutakin kuin polkuja. Noilla ulkoiluteillä varmaan nakkaisin sen bud/lou setin tuonne vantaan jokeen ja hakkaisin vielä jäähän reiän jos ei suosiolla läpi mene.
Mutta tuo ohjauslaakeri kuulostaa vähän samalta mitä paineiden lasku noilla terreneillä. Ihan ajokelvoton pska liian matalilla paineilla.
Kannattaisi kokeilla ennenkuin tuomitsee, voi tulla yllätys.
Ei sitä Louta vaan jaksa kovilla talvipoluilla. Kannattaa opetella vaikka ajamaan jos ei JJ:n pito niillä riitä.
Jos kaipaa Loun tilavuutta ja käytöstä mutta haluaa enemmän rullaavuutta kannattaa kokeilla Johnny 5. Isoilla nappuloillaan toimii kovallakin alustalla. Louta en ole itse asiassa kokeillut, pitää joskus hankkia sellainen että saa oikean vertailukohdan.
Johnny 5 ei ihan joka mankeliin taakse sovi.
^totta tuo. Jos Lou mahtuu mahtuu Johnny, samankokoiset kun ovat.
Eli Johnny on ilmoitettua mittaansa pienempi kuten nuo Terrenen kumit yleisesti ottaenkin tuntuu olevan.
Kannattaisi kokeilla ennenkuin tuomitsee, voi tulla yllätys.
Pah, näkeehän tuo silmällä kuviosta ja 7mm korkeasta nappulasta. Ei tollanen vaan voi rullata kovalla kelvillä.
Mielelläni kyllä kokeilisin, mutta tuo vaatii tosiaan uudet kiekot ja uudet renkaat. Toimintatonni heilahtaa melko nopsaan.
https://electricbike-blog.com/wp-content/uploads/2015/02/lou.jpeg
^totta tuo. Jos Lou mahtuu mahtuu Johnny, samankokoiset kun ovat.
Ai ne ovat samankokoiset, vaikka ilmoitettu koko on eri?
Onhan mulla ollut Johnny vitonenkin, ei mielestäni pärjännyt pidossa eikä mukavuudessa.
Saman kokoiset ovat.
Ei sitä Louta vaan jaksa kovilla talvipoluilla. Kannattaa opetella vaikka ajamaan jos ei JJ:n pito niillä riitä.
Minulle on oikeastaan sama mitä jaksat ja mitä et. Meillä ei polut aina ole kovia jolloin tarvitsen enemmän pitoa, jota Lou tarjoaa. Ja jaksan ajaa myös kelvejä Loulla, ei mitään ongelmaa. kunhan vain suosittelen omasta mielestäni ehdottomasti parhaita läskipyörän renkaita talvikäyttöön. Voisitko antaa jotain vinkkejä ajotekniikkaan liittyen, jos sinulla niitä on? Jotakin muuta kuin että ylämäessä pyritään välttämään sutimista pyörittämällä tasaisesti ja yritetään pitää painoa takarenkaalla.
Onhan mulla ollut Johnny vitonenkin, ei mielestäni pärjännyt pidossa eikä mukavuudessa.
Saman kokoiset ovat.
Tuo johny5 on kuin vähän boostattu cake eater. Loun nappula on selvästi pehmeälle suunniteltu.
https://foxcomp.fi/assets/shop/images/items/8c3f/terrene-johnny-5-light-26-x-5-0.jpeg
Se on juuri noin. Lou on kuitenkin rungoltaan mukavampi, ei tuo Johnny mikään huono ole. Ja sehän on valmis nastoitettavaksi jos haluaa. Löytyy myös valmiiksi nastoitettuna.
Minulle on oikeastaan sama mitä jaksat ja mitä et. Meillä ei polut aina ole kovia jolloin tarvitsen enemmän pitoa, jota Lou tarjoaa. Ja jaksan ajaa myös kelvejä Loulla, ei mitään ongelmaa. kunhan vain suosittelen omasta mielestäni ehdottomasti parhaita läskipyörän renkaita talvikäyttöön. Voisitko antaa jotain vinkkejä ajotekniikkaan liittyen, jos sinulla niitä on? Jotakin muuta kuin että ylämäessä pyritään välttämään sutimista pyörittämällä tasaisesti ja yritetään pitää painoa takarenkaalla.
Minulle on oikeastaan ihan sama osaatko ajaa vai et. Kunhan olen nyt vain todennut että Bud+Lou ei kaikille ja kaikkeen talvipolkukäyttöönkään ole mielestäni se kaikkein paras kuten julistat.
Minulle on oikeastaan ihan sama osaatko ajaa vai et. Kunhan olen nyt vain todennut että Bud+Lou ei kaikille ja kaikkeen talvipolkukäyttöönkään ole mielestäni se kaikkein paras kuten julistat.
Ei minun ajotaitoni ketään muutakaan kiinnosta, älä välitä.:) Selvähän se on ettei se kaikille ja joka paikkaan sovi, mutta julistin tottakai omia näkemyksiäni. Jonkin verran kokemusta noista kertynyt, kuten varmasti sinullekin.
laattamaa
12.01.2025, 23.01
Uskallanko litkuttaa performance sarjan JJ:t? Schwalbe ei lupaa tubelesta, mutta en viitsisi kahta hunttia laittaa uusiin renkaisiin kun noi mun nykyiset on uudenkarheat, tuli pyörän mukana.Tokkiisa
Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
Litkuttelin äskettäin dudeen budin etuseksi ja taakse tuli ” fish and whistle, whistle and fish ”. :)
Minä mietin taakse ripeää oravaa. Siinä on hyvät nappulat.
Chat GPT
20.01.2025, 09.47
Al Mighty nastoilla alle talveksi niin voi lopettaa pohdinnan talvikumeista.
Al Mighty nastoilla alle talveksi niin voi lopettaa pohdinnan talvikumeista.
Loistavat renkaat, pitoa riittää ja rullaa hyvin. Niillä ajaa, vaikka ei enää pysyisi kävellen pystyssä.
Mulla on nyt ollut vähän aikaa nuo edessä ja takana. On kyllä hyvä nastarengas. Ainakin vähän kovemmilla paineilla rullaa ihan mukavasti. Ja yleensä jääkeleillä voi paineita hyvin pidelläkin. Jos etsii valmiiksi nastoitettua rengasta, niin tätä kyllä kehtaa suositella.
Timppa H
21.01.2025, 21.47
Johnny5 vs Al Mighty, onko joku ajellut molemmilla, lähinnä etukumia ihmettelen. Täällä oli nyt niin liukkaat polut ettei vanha meinannut pysyä pystyssä. Edessä Johnny5 ja takana D5. Hyllyssä olisi yksi Al Mighty ilman nastoja, jos siihen laittaisi muutaman rivin nastoja ja taakse pyörimään. Vai onko Mighty niin hyvä että kannattaa ostaa täysnastoitettu ja laittaa eteen (Johnny taakse)?
Timppa H
26.01.2025, 15.57
Sain hyvillä kuponki ym alennuksilla tavaratalosta nastoitetun Al Mightyn, laitoin nyt taakse D5:n tilalle (100mm Clown Shoe kehä). Aika ährääminen (liinat, kompura, saippuavesi) että sai nousemaan, vanha kehä ei ole tubeless ready, mutta hyvin on pitänyt paineet nyt muutaman päivän. Laitoin "asetuspaineet" 0,9bar ja aika kovalta kumi tuntuu. Nyt leveys 115mm noilla paineilla, ajamaan ei ole ehtinyt, lieko täällä kohta enää jäätäkään :/ ajopaineet sitten jotain 0,2 - 0,4.
Minuakin kiinnostaa miten tuo Johnny vertautuu Al Mightyyn. Kokemusta minulla on vain noista Johnny 5-stä. Arvaan että Al on kuten JJ, eli erittäin tarkka ilmanpaineista eikä siinä ole saman verran ilmatilaa, oletko mitannut Alin, läpimitta, bead-to-bead jne?
Saisi Schwalbe tehdä tuolla uudella radial tekniikalla läskirenkaita.
Timppa H
26.01.2025, 17.13
Minuakin kiinnostaa miten tuo Johnny vertautuu Al Mightyyn.
Mittasin pikku rullamitalla Johnny 5:n vanteen reunasta renkaan yli toiseen reunaan 275mm ja Ali muutama milli enemmän. Alin paineet oli nyt n. 0,5bar enemmän, mittailen lisää varmaan huomenna jos pääsee vaikka lenkille. Johnny saattaa silmämitalla olla matalampi ja tönärilla 5-6 mm leveämpi.
Mulla Johnny meni paksummassa lumessa vähän minne sattui, verrattuna joskus muutama vuosi sitten Budiin. Tää nyt on vahvaa mutua :D. Muuten tuntuu olevan hyvä.
D5 taas kuperilla nastoilla veti jäällä ylämäessä sutia ja paksummassa lumessa ei meinannut päästä etenemään.
Jossain oli mitattu näitä eri vanneleveyksillä, en nyt löytänyt.
…
Laitoin "asetuspaineet" 0,9bar ja aika kovalta kumi tuntuu. Nyt leveys 115mm noilla paineilla, ajamaan ei ole ehtinyt, lieko täällä kohta enää jäätäkään :/ ajopaineet sitten jotain 0,2 - 0,4.
Jos keli on jäinen, niin polkujen pohja todennäköisesti kauttaaltaan melko kovaa. Itse ajan tuolloin huomattavasti kovemmilla paineilla. Ehkä jotain 0,6-0,8bar. Minulle tuo alle 0,4 tulee käyttöön vasta pahimmilla lumikeleillä.
Eli näin mielenkiinnosta, ajaako porukka täällä jääkeleillä minkälaisilla paineilla suurinpiirtein?
Chat GPT
27.01.2025, 08.50
Samoilla paineilla kuin sinä, ajelen minä.
Timppa H
27.01.2025, 15.36
Kyllä oli polut ihan hyvin jäässä. Laitoin Aliin 0,4 bar lähtiessä ja varmaan tippui hieman ulkona. Tää oli mulle ihan hyvä, rullasi ainakin yhtä hyvin kuin D5 ja piti paremmin jäällä sekä möyri lumessa paremmin. Vinolla jääpolulla molemmat Johnny ja Al meni hiukan sivuluisua. Jarrutellessa alamäessä tuntui että Al piti paremmin kuin Johnny, toki oli Johnny edessä ja Al takana.
Al Mighty jatkoon, saa nähdä jaksaako tälle talvelle vielä kokeilla Al eteen ja Johnny taakse. Muutama milli hävisi Alin leveydestä noilla paineilla. Korkeutta Alilla siis enemmän kuin Johnnylla ja leveyttä vähemmän.
Laskin vähän painetta Alista loppumatkasta, kotona mitattu 0,25bar. Tuntui, että ylämäessä saattoi vähän sutia, mutta muuten rullauksessa tms ei eroa juuri huomannut.
Olen nyt ajanut erilaisilla läskeillä ja kumeilla ympäri vuoden yli 10v ja lähes aina tubeleksena. Paineet harvoin jos koskaan yli 0,5 bar, joskus lumimöyrinnässä alle 0,2 ja painoa mulla ajokamoissa n. 100kg. Ajo rauhallista kruisailua, ei mitn kilpaa.
Ajatteko kovilla paineilla tubeleksena vai sisureilla?
Oon ajanut sekä litkuilla että sisureilla kovilla paineilla jos keli mahdollisuuden tarjoaa.
Tällä hetkellä käytössä sisurit, koska oon vaihdellu renkaita eestaas. Kovilla paineilla en edes koe, että tubelesista olis mitenkään suuresti hyötyä läskissä. Matalilla sitten kyllä.
Mulle nuo noin alhaiset paineet tekee läskistä kivireen. Ajan kyllä pahimmilla lumiavauksilla matalilla paineilla, mutta aina jos polku on vähänkin kovempaa, nostan paineet koviksi. Että rullaa, jotta pääsee haluttua vauhtia eteenpäin.
Eihän tässä varmaan oikeaa tai väärää tyyliä ole. Kunhan itse viihtyy valituilla paineilla.
Millainen rengas on Veetire Snow Avalanche 26x4.8 jota ainakin Kona käyttää? Onko tuo millainen ajettava kesä kelillä? Entäs Whiten fatbikejen Innova renkaat ovatko raskaita ajettavia ja miten vertautuvat Jumbo Jimeihin? Jumbo Jimit taitaa olla hyviä rullaamaan myös asfaltilla.
Veetire Snow Avalanche on mielestäni ankkuri, ei kestä paineiden laskemista ollenkaan.
Millainen rengas on Veetire Snow Avalanche 26x4.8 jota ainakin Kona käyttää? Onko tuo millainen ajettava kesä kelillä? Entäs Whiten fatbikejen Innova renkaat ovatko raskaita ajettavia ja miten vertautuvat Jumbo Jimeihin? Jumbo Jimit taitaa olla hyviä rullaamaan myös asfaltilla.
Veetire Snow Avalanche on mielestäni ankkuri, ei kestä paineiden laskemista ollenkaan.
Ankkuri on. Jumbo Jim rullailee mielestäni ihan hyvin asfaltilla, kunhan on riittävästi painetta renkaissa.
Santtu75
06.03.2025, 19.28
Millainen rengas on Veetire Snow Avalanche 26x4.8 jota ainakin Kona käyttää? Onko tuo millainen ajettava kesä kelillä? Entäs Whiten fatbikejen Innova renkaat ovatko raskaita ajettavia ja miten vertautuvat Jumbo Jimeihin? Jumbo Jimit taitaa olla hyviä rullaamaan myös asfaltilla.
Itsellä oli Sähkiksessä ensiasennusrenkaana tuo Veetiren Snow Avalanche 26x4.0 koossa ja en siitä tykännyt yhtään, talvella pienehkö kuvio tukkeutui helposti ja ei ollut mitenkään kovin hyvä talvikumi pito-ominaisuuksiltaan ja kesällä (ja talvella myös) oli todella huono rullaamaan.
Nuo vaihtuivat ensin samaa kokoa oleviin Jumbo Jim:iin ja rullaavuus parani huimasti, mutta kun kalustoa on itsellä vähän liikaakin nykyään niin Fät:ti jäänyt pelkästään talviajokiksi Lappiin ja kun tuo JJ ei myöskään mikään kovin kummoinen talvikumi ole niin sekin sitten vaihtui 45NRTH:n Van Helgoihin (joka ei kyllä juuri rullaa mutta on mielestäni erittäin hyvä lumipito).
Mutta noita Snow Avalancheja en kyllä osaa suositella yhtään mihinkään käyttöön.
Jännä juttu kun kukaan ei tunnu tykkäävän tuosta Snow Avalanchesta silti Kona ainakin sitä käyttää pyörissään. Luulisi, että Jumbo Jim löytyis ensiasennus renkaina kun tuntuvat olevan ns. hyvä kompromissi.
Jännä juttu kun kukaan ei tunnu tykkäävän tuosta Snow Avalanchesta silti Kona ainakin sitä käyttää pyörissään. Luulisi, että Jumbo Jim löytyis ensiasennus renkaina kun tuntuvat olevan ns. hyvä kompromissi.
Onko joskus saanut mitään pyörää kaupasta, jossa on laadukkaat renkaat jo paikallaan?
Onko joskus saanut mitään pyörää kaupasta, jossa on laadukkaat renkaat jo paikallaan?
Dudea sai aikoinaan Jumbo Jimeillä. Tais olla kalliimmissa malleissa vielä Evot.
Jännä juttu kun kukaan ei tunnu tykkäävän tuosta Snow Avalanchesta silti Kona ainakin sitä käyttää pyörissään. Luulisi, että Jumbo Jim löytyis ensiasennus renkaina kun tuntuvat olevan ns. hyvä kompromissi.
Kona laittaa sitä mitä halvimmalla saa. Process mallissa oli korona-aikaan Alhonga merkkiset jarrut.
Mitä itse ajanut ko. kumilla, niin huonosti rullaava, painava ja eikä edes erityisen hyvä pidoltaan. Ilmat pitää hyvin, jos nyt jotain hyvää pitää keksiä.
Dudea sai aikoinaan Jumbo Jimeillä. Tais olla kalliimmissa malleissa vielä Evot.
No Canyonia ei lasketakkaan pro merkkeihin. Trekin ja spessun valinnoista voi jo päätellä mikä on laadukas kumi.
Trekillä on ollut oikein helmiä varsinkin maantiepyörissä.
Eikös trekki tullut bontragerilla, joka ainakin omasta mielestä on varsin kelpo kumi
Toinen pettymys noissa Snow Avalancheissa oli koko. Nimellisesti 4.8" mutta oikeasti 4 tasan.
Avalanche;
https://i.ibb.co/vsQvhQr/dav.jpg (https://ibb.co/tZxPzxN)
Surly Bud;
https://i.ibb.co/8N1s5GN/sdr.jpg (https://ibb.co/jbnfMqb)
Eikös trekki tullut bontragerilla, joka ainakin omasta mielestä on varsin kelpo kumi
Minulla on ollut jonkin aikaa Bontragerin Barbegazit 27,5" x 4,5" 120 TPI alla ja varsin tyytyväinen olen nyt noihin, kun pienen painejumpan jälkeen löytyi rullauksen ja mukavuuden suhteen optimit paineet. Poluilla nopeampi mitä Jumbo. Assulla aika tasoissa. Kevyt kumi kokoisekseen (1252g 1268g) ja todella notkeakylkiset. Pito parempi, mitä Jumbossa. Kokonaiskorkeus suurempi mitä 26 x 4.8" Jumbossa ja nielee juurakkoa/patikkoa jonkin verran nätimmin.
Kiekoiksi noille löytyi vähän käytetty Mcarbon(Nextie Xiphias)/Industry Nine Hydra setti 80mm leveänä. Kiekkosetin paino 1968g, joten kilo lähti pyörivistä vs. 27,5" Mulefüt. Ja tuon huomaa.
Jännä, että noita Barbejakin tehty 60TPI ja 120TPI versioina.
Piti löytää hyvä stuntti tuolle 4.8" Lite Jumbolle ja nyt vaikuttaisi sellainen kombo löytyvän, millä vihtii jatkossakin ajella. Täytyy hamstrata noita Barbegazeja läjä varastoon, kun niitä vielä kaupasta saa.
Marsusram
20.03.2025, 21.05
Trekin ja spessun valinnoista voi jo päätellä mikä on laadukas kumi.
Trekeissä on yleensä firman omistaman Bontragerin renkaita ja Spessuissa Spessun renkaita.
Mitä valinnoista voi päätellä?
Ovat kyllä osaavia valmistajia, vaikka volyymeissä isoille jäävätkin.
Surlyn pyörissä Surlyn kumit mutta ainakin läsken osalta parhaita renkaita mitä läskiin saa. Paitsi jos on jäätä.
Toivottavasti Schwalbe tekee läskirenkaita radiaalina kohta. Tekniikka olisi todella sopivaa läskirenkaalle.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.