Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 [24] 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45

msuomal
24.12.2015, 20.47
Miten hyvin tuo Dillinger 5 kuvio toimii irtolumella / tamppautuneilla, mutta pehmeillä lumipinnoilla, joissa nastoista ei ole mitään hyötyä? Loun kuvio näyttää tuohon touhuun erittäin hyvältä.

Tank Driver
24.12.2015, 21.04
Toimii kaikkialla muualla paitsi ajamattomassa puuterilumessa, ja sitäkin saa olla paljon jos alla on kovaa.

TemMeke
24.12.2015, 21.38
Itsellä Lou+Lou (ensiasennusrenkaat)

Ihan mielenkiinnosta, mikäs valmistaja on osannut laittaa noin hyvän combon jo tehtaalla? :)

msuomal
24.12.2015, 21.45
Toimii kaikkialla muualla paitsi ajamattomassa puuterilumessa, ja sitäkin saa olla paljon jos alla on kovaa.
Kiitos, taidan päätyä nyt noihin D5:siin talvirenkaiksi. Näyttää olevan taas XXL:llä varastossa. Oon ollu ihan tyytyväinen Juggernautteihin märässä syyskelissä, mutta kerran ku oli vähän jäätä lenkillä, niin nastoja tuli ikävä.

Läskimasa
24.12.2015, 21.57
Ihan mielenkiinnosta, mikäs valmistaja on osannut laittaa noin hyvän combon jo tehtaalla? :)
Salsahan se Blackborowiin.
https://s.graphiq.com/sites/default/files/796/media/images/2015_Salsa_Blackborow_1_4859915_i1.jpg

msuomal
25.12.2015, 12.35
Semmonen vielä kävi mielessä, että onko kenelläkään kokemusta esim. D5 edessä, Lou takana combosta? Ehkä välttäisi pahimmat kaatumiset, mutta lumella vetopito ois parhaalla tasolla...?

makton
25.12.2015, 14.43
Semmonen vielä kävi mielessä, että onko kenelläkään kokemusta esim. D5 edessä, Lou takana combosta? Ehkä välttäisi pahimmat kaatumiset, mutta lumella vetopito ois parhaalla tasolla...?

Itse ajelin tuolla kombolla viime talven. Sinänsä ihan toimiva yhdistelmä molempia maailmoja, mutta ehkä vähän turha. Jäällä ei voi ajaa kun takapää ei pidä yhtään, joten mitä edessäkään tekee nastoilla. Noh, kyllähän edessä nastat pelastaa niiltä pahimmilta yllätyksiltä, varsinkin kun työmatka on jäistä kelviä.

Tämä talvi mennään kyllä lou/bud ja d5/d5 odottelee jäisiä kelejä, jos sellaisia nyt edes tulee. Kuitenkin käyttökelpoisempi tuo lou/bud.

ealex
25.12.2015, 15.06
D5 takana on ihan siedettävä lumella. Edessä lumella se on sen verran surkea, että vaihdoin viime talvena Budit tilalle (eteen ja taakse) aina kun ei ollut liian liukasta.

TemMeke
25.12.2015, 15.41
vaihdoin viime talvena Budit tilalle (eteen ja taakse) aina kun ei ollut liian liukasta.

Vaihteletko samoille vanteille, vai onko sulla useampi vanne eri rengastuksilla?

Ski
25.12.2015, 17.02
Nastarengas edessä on parempi kuin ei ollenkaan jos ajelee jäällä. Hyvää Joulua !

Tuntsan Palo
25.12.2015, 18.34
Miten Stanin litku kestää käytännössä pakkasta? Pitäisi heittää lähipäivien 20 asteen pakkasessa reissu kelkanjälkiä 15 kilsan päähän ja takaisin. Vaihdanko suosiolla sisäkumit alle?

Lienee ainoa ajelu koko talvena noissa pakkaslukemissa eikä huvittaisi purkaa hyvin toiminutta gorillatubelesia ihan turhan takia. Toki vielä vähemmän huvittaa purkaa se ulkona kylmässä ja pakon edessä..

a-o
25.12.2015, 18.51
^ kyllä kestää! Ota varuilta pumppu ja sisurit mukaan.

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

Läskimasa
25.12.2015, 20.01
^ kyllä kestää!
Niin tekee, "can be used in sub-freezing temperatures as low as -20°F" eli -29°C, luvataan pullossa.

mutanaama
25.12.2015, 20.11
Miten Stanin litku kestää käytännössä pakkasta? Pitäisi heittää lähipäivien 20 asteen pakkasessa reissu kelkanjälkiä 15 kilsan päähän ja takaisin. Vaihdanko suosiolla sisäkumit alle?

Lienee ainoa ajelu koko talvena noissa pakkaslukemissa eikä huvittaisi purkaa hyvin toiminutta gorillatubelesia ihan turhan takia. Toki vielä vähemmän huvittaa purkaa se ulkona kylmässä ja pakon edessä..

Tubeless on noin 10X luotettavampi vaihtoehto kuin sisuri, siinäkin mielessä antaisin vaan olla.

a-o
25.12.2015, 21.30
Oon kyllä huomannut, että kovalla pakkasella ilma pysyy huonommin tubeless kumissa, eli kannattaa vähän tarkkailla paineita ajon aikana.

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

Ekke
25.12.2015, 23.04
Nastarengas edessä on parempi kuin ei ollenkaan jos ajelee jäällä. Hyvää Joulua !
Ootko kokeillu ilman rengasta? [emoji16] Hyvää joulua sinnekki!

Lähetetty minun HTC Vision laitteesta Tapatalkilla

Antza44
26.12.2015, 00.59
Eikä sitä korillaa tarvi purkaa venttiili vain pois ja sisuri tilalle, mutta tämähän on siis aivan turhaa litkuilla vaan.

markettipyörämies
26.12.2015, 11.05
Ajellut pari viikkoa tubeleksena ilman litkuja (kun on loppu) ilman ongelmia eli en olisi kauhean huolestunut vaikka litkut jäätyiskin. Pakkasta on ollut enimmillään -25°C, se vaikutti jo sen verran että piti vähän lisätä ilmaa tallissa pumpatun lisäksi.

Käytössä kumisaapasmalliset kertaalleen litkutetut kumet.

PaH
26.12.2015, 15.58
Ajellut pari viikkoa tubeleksena ilman litkuja (kun on loppu) ilman ongelmia eli en olisi kauhean huolestunut vaikka litkut jäätyiskin. Pakkasta on ollut enimmillään -25°C ...

Hyvin stanin litku pakkasta kestää. Jokunen talvi takaperin täällä maalikylissäkin oli vajaan parin viikon pakkasjakso jolloin lämmöt kävi kolmenkympin paremmalla puolen.
Mun fillarit asuu aina ulkolämpötiloissa ja kylmin valoisan ajan mittainen lenkura alko startin -29asteesta ja kävi partiopoikain talviretkipaikan -36asteessa, stanin litku
oli ihan juoksevassa muodossa koko ajan. Reikiä en tietääkseni tuolloin saanu, katkenneen kettingin ehjääminen oli jo riittävän viilee suoritus.

Ski
27.12.2015, 18.17
-10 - -20 C vaihtelut ja hyvällä vanteella ja TLR renkaalla, ei mitään ongelmia tubelessin kanssa. Huomenna voi olla kylmempää. Lasken vähän paineita ku on niin jäisiä pätkiä reitillä niin testataan taas.
Bontrager Gnarwhal yllätti positiivisesti lumella.

tonza85
27.12.2015, 20.21
Sanokaas muuttuuko yhtään toi selfsteering noissa vee Rubber Snow Shoe 4,5 72TPI renkaissa jos muutan tubeles renkaaksi ja paraneeko rullaus.?

macci
27.12.2015, 20.34
isoKnard ei oikein vakuuttanut joulun lumilenkeillä (ei sinänsä yllätä kun nappula on niin pientä ja kuvio menee helposti tukkoon) joten se talvisäilöön ja Barbegazi tilalle. 117mm leveyttä 100mm vanteella.
http://uppaa.fi/images/2015/12/27/lumi5d76a.jpg
http://uppaa.fi/images/2015/12/27/bgazi2b3ffc.jpg
http://uppaa.fi/images/2015/12/27/bgazi1b909.jpg

Tank Driver
27.12.2015, 21.10
Joko kerkesit Gazilla lumille?

Mika K
27.12.2015, 21.40
Juu vertailu Knardiin kiinnostaa!

Ski
27.12.2015, 21.43
Joko kerkesit Gazilla lumille?
Millaselle lumelle, tai lumiselle pinnalle ?
Tänään kaveri ajo Farley 5 jossa Barbegazit vakiona ja menipä nätisti esim kelkkareitillä jossa kelkan telan muokkaamaa lunta, mutta kova pohja. Hyvin meni oikeastaan joka paikassa, paitti jos on viettävä pinta, ja paksua lunta kovan päällä, niin sitten puskee. Oma Gnarwhal kapeampana meni osin syvissä kohdissa paremmin, mutta sekin viistossa luistaa eli kelluu lumen ja kovan pinnan päällä.
Välillä ois saanu olla SupernappulaBudLou, ja välillä ois pärjänny Endolla tai millä vaan. Semmosta se on tuo talviolosuhdeajelu :)

Tank Driver
27.12.2015, 21.47
No tämä riittää. [emoji5]

msuomal
27.12.2015, 22.08
Kiitos, taidan päätyä nyt noihin D5:siin talvirenkaiksi. Näyttää olevan taas XXL:llä varastossa. Oon ollu ihan tyytyväinen Juggernautteihin märässä syyskelissä, mutta kerran ku oli vähän jäätä lenkillä, niin nastoja tuli ikävä.
Tämä muuttui hovissa (armottoman googletuksen jälkeen) ja ostoskoriin meneekin Bud/Lou yhdistelmä ja niitä best grip kierrenastoja. Ymmärtääkseni nappulat on molemmissa sen verran korkeita, että tuo 6mm upotussyvyys ei tule tuottamaan ongelmia. Tällä tavalla saa varmaan melko pätevän talvisetin. Jollain taisi tämä yhdistelmä nastoitettuna ollakin täällä. Harmittavan arvokkaita vaan nuo kierrenastat.

MRa
27.12.2015, 22.18
Itse meinasin laittaa etelän "talveen" molempiin päihin D5:et. Mikä vaihto mielipiteen?

Sent from my iPad using Tapatalk

msuomal
27.12.2015, 22.32
Nämä nyt on aina tämmösiä mutuja ennenku on kokeillu itte :), mutta useammassa keskustelussa törmäsin D5:sesta kommentteihin, että pehmeällä ja puuterilumella varsinkin eturenkaana ei pärjää Budille alkuunkaan. Budissa taas ei oo nastoja, mutta pitää laittaa itte. Loun kokemukset ja kuvio takarenkaana on kyllä vakuuttavaa, huono rullaavuus ei minua läskillä haittaa, mun ei oo sillä tarkotuskaan kovaa päästä. Kuitenki mitä pahemmasta paikasta sen parempi :). Täällä Keski-Suomessa on talvi niin vaihtelevaa välillä on lunta ja välillä jäätä, joten nastat on oltava siinäkin. Ajattelin et näin sais parhaan combon kaikkiin keleihin.

macci
27.12.2015, 22.41
Barbegazilla en ole vielä kerennyt ajamaan metriäkään mutta uskon ja toivon että se toimii lumella paremmin kuin isoK. Nappuloiden ja kuvion pohjalta voisi mutuilla, että ainakin vetopitoa on paremmin. Hiukan tosin saa tulla lisää lunta tänne etelään, että kunnollinen testi onnistuu.
Ottaa pattiin, kun Barbit jäi joulureissulla kotiin. Olisi ollut erinomaiset olosuhteet tehdä rengasvertailua.
sen verran barbegazin nappulan koko alkoi knard lumilenkkien jälkeen epäilyttää, että ostoskorissa oli jo vakaasti bud+lou. järki kuitenkin voitti ja jätin toistaiseksi tilaamatta. Katsotaan miten lumitilanne etenee, testataan BGazzi ja tehdään sitten lisää päätöksiä.

Läskimasa
27.12.2015, 22.59
ostoskorissa oli jo vakaasti bud+lou.
Tuosta puheen ollen hi5bikessa ko. kombo nykyään kaupan suhkoht ymmärrettävään hintaan:
http://www.hi5bikes.fi/~SUhxx0000001/?Y999=PIF&Y104=SUR-TR003

tonza85
27.12.2015, 23.30
Mitkäs kaikki teipit toimii tubeless käytössä?
Gorilla ainakiin mut mitkäs muut?

Nana
28.12.2015, 00.43
Nämä Stan'sit ja Joe'sithan niitä varsinaisia tubeless teippejä ovat.
http://www.notubes.com/Stans-Rim-Tape-10yd-x-25mm-P155.aspx
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/no-flats-nylon-rim-tape/rp-prod20343
Nämä varmasti luotettavimmasta päästä. Itse käytän Gorillaa kun minusta se on helpompi asentaa.

msuomal
28.12.2015, 09.45
Saakos näitä nastoja jostain yhtään asiallisempaan hintaan?

http://www.snellmanstore.fi/producten/best_grip_studs-42/moped_scooter_bicycle_and_passenger_car-44/bestgrip1000-36856.html

Mika K
28.12.2015, 12.30
Tuskin, ellei ala tuollaista 1000kpl pakkausta ostamaan ja silloinkin aika pieni on säästö..

http://www.ikh.fi/BG10001000_JAANASTA_6X8_22_BESTGRIP_1000KPL_LTK

Sotanorsu666
28.12.2015, 15.27
Bud & Lou hetkeksi alle. Cornering vai propulsion ? Ajelen pk-seudulla, joten luntahan täällä ei ole.

Volvospede
28.12.2015, 18.42
Bud & Lou hetkeksi alle. Cornering vai propulsion ? Ajelen pk-seudulla, joten luntahan täällä ei ole.

Bud eteen cornering asentoon ja Lou taakke propulsioniin. Niin ne on suunniteltu ja silleen mä oon reilun tuhat kilsaa niillä möyriny ja mielestäni ovat toiminu tosi hyvin. Jos Lou pitäis laittaa eteen, voisin kokeilla sitä myös cornering asennossa ja samoin budia takasena vois kokeilla myös propulsionissa. Mut tuskin kukaan ehdoin tahdoin laittais noita "väärinpäin", noi mun spekuloinnit koskee tapausta jossa olis tupla budit / lout tarjolla, mutta ei yhdistelmää.

Mika K
28.12.2015, 18.47
^Samma här..

Sotanorsu666
28.12.2015, 19.34
Kerkesi mennä jo alle ja laitoin nyt molemmat cornering suuntaan, kun en jaksanut kaivella nettiä sen enempää. Kai ne noinkin toimii ja rullasi pikaisella testillä yllättävän hyvin.

TemMeke
28.12.2015, 20.01
Kerkesi mennä jo alle ja laitoin nyt molemmat cornering suuntaan, kun en jaksanut kaivella nettiä sen enempää. Kai ne noinkin toimii ja rullasi pikaisella testillä yllättävän hyvin.

Toimii, mut pikkuvaivalla ne toimis paremmin. ;)

Riippuu tietty ajostakin, et onko sille viimiselle pidolle tarvetta ja mihin suuntaan. Ei se ero oikeasti mitenkään huima oo.

Sotanorsu666
28.12.2015, 20.04
Toimii, mut pikkuvaivalla ne toimis paremmin. ;)

Riippuu tietty ajostakin, et onko sille viimiselle pidolle tarvetta ja mihin suuntaan. Ei se ero oikeasti mitenkään huima oo.

Tällä hetkellä ajot lähinnä hiekkatiellä työmatkaa ja satunnaista metsärymistelyä. Pitää kääntää jos lipsuu ja lunta tulloo, mutta kokeillaan nyt noin. Päättelin vain tekstien tarkoituksen perusteella, että voisi sopia omaan ajoon noin päin molemmat paremmin.

msuomal
28.12.2015, 20.04
Hyvä et joku muu kysy, huomenna tulee Bud/Lou combo hi5:ltä ja laitanpa sitten cornering/propulsion yhdistelmään ne.

ytte07
28.12.2015, 20.29
Mites jos laittaa budit molempiin päihin ni noi suunnat? Nyt budi edessä cornering ja takana veetiren 4.5. Tallissa olis toinen budi paketissa.

Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla

TemMeke
28.12.2015, 20.48
Mites jos laittaa budit molempiin päihin ni noi suunnat?

Mulla on 2xLou ja ainakin niillä toimii tuo samanen cornering eteen ja propulsion taakse. Uskaltaisin arvata, että se olis Budeillekin paras.

Läskimasa
28.12.2015, 21.07
Paremmin se Lou rullaa cornering-asennossa, keskipalassa tukiviiste menosuuntaan, pitokin riittää ainakin sulan maan aikaan.

Lumitilanne voipi olla viikon päästä jo aivan toinen. ;) http://m.iltalehti.fi/uutiset/2015122820883759_uu.shtml

Liikuva shikaani
28.12.2015, 21.58

http://www.snellmanstore.fi/producten/best_grip_studs-42/moped_scooter_bicycle_and_passenger_car-44/bestgrip1000-36856.html

Viime talvena tilattiin kimpassa Ranskasta noita, en vaan muista enää kaupan nimeä mutta googlella sen silloinkin löysin ja hinta oli lähes puolet halvempi kun vähän isomman satsin osti.

Juha Jokila
28.12.2015, 22.08
Mites jos laittaa budit molempiin päihin ni noi suunnat?
Mulla tupla Budit ollu alun kokeilujen jälkeen aina molemmat cornering suuntaan.

ytte07
28.12.2015, 23.20
Ok. Kiitoksia. Taidan koittaa het molemmat tohon cornering suuntaan. Pitoa ennen rullausta mulle. Mun 0.1 tonnia kylä vie ainaki alamäkeen. Mites muuten jos toi uus ennuste lumesta toteutuu, kun olis myös tollanen halpis 27 tpi nate tallissa. Mites budi vs nate menee takana jos ehkä lumi tulis?

Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla

Antza44
29.12.2015, 00.35

Voin mahdollisesti lähteä kimppa ostoon noin 200 nastan osalta, jos hinta järkeistyy isommalla satsilla. Ajattelin 120 etu Budiin ja 60 taakke mihinlie kumiin. Joku Viron kauppa oli 0.65 senttiä kipale 1000 satsilla, kun kerran pikasesti kuuklasin.

brilleaux
29.12.2015, 06.52
Mulla tupla Budit ollu alun kokeilujen jälkeen aina molemmat cornering suuntaan.

Mä taas pidän edessä cornering ja takana propulsionissa; saa hiukka enemmän vetopitoa. Rullailee noinkin päin ihan ok.
Katsotaan nyt miten toi lumella menee takana, vai joutuuko Loun laittamaan. Jos sitä lunta joskus tulee..

Eeteeku
29.12.2015, 09.15
Mä laitoin pikku aivopierusta johtuen budin propulsioniksi ja loun cornering suuntaan. (Sentään bud eteen/ lou taakse.)
n.1400km ajettu noin kun en oo jaksanu kääntää kummeja. Kuluneetkin jo ovat ja väärin asennettu mutta silti noilla pääsee sieltä mistä muutkin menee..
Kokonaiskilsat renkailla n.2200km

brilleaux
29.12.2015, 09.45
Mä laitoin pikku aivopierusta johtuen budin propulsioniksi ja loun cornering suuntaan. (Sentään bud eteen/ lou taakse.)
n.1400km ajettu noin kun en oo jaksanu kääntää kummeja. Kuluneetkin jo ovat ja väärin asennettu mutta silti noilla pääsee sieltä mistä muutkin menee..
Kokonaiskilsat renkailla n.2200km

Aluksi mullakin oli Budi edessä propulsionissa, toimii ihan hyvin. En mä kauheaa eroa huomannu kun corneringiin käänsin.
Pito juurella ja kivellä ehkä hiukka parani vielä entisestään.
Lou mulla on ollu aina takana cornering suuntaan, pito on ns. riittävä.

Antza44
29.12.2015, 10.29

Viime talvena tilattiin kimpassa Ranskasta noita, en vaan muista enää kaupan nimeä mutta googlella sen silloinkin löysin ja hinta oli lähes puolet halvempi kun vähän isomman satsin osti.
Olisko se ollut tuolta http://www.best-grip.fr/Best-Grip_France/References_-_Prix_-_Commande.html ?

Voin mahdollisesti lähteä kimppa ostoon noin 200 nastan osalta, jos hinta järkeistyy isommalla satsilla. Ajattelin 120 etu Budiin ja 60 taakke mihinlie kumiin. Joku Viron kauppa oli 0.65 senttiä kipale 1000 satsilla, kun kerran pikasesti kuuklasin.
Näitähän on siis Grip Stud 1000 http://www.gripstuds.com/1000_Tire_Stud.php
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=grip+studs&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xgrip+stud s+%231000.TRS0&_nkw=grip+studs+%231000&_sacat=0

ja

Bestgrip 1000 http://www.best-grip.com/pdf/tabella_EN.pdf
http://www.tooriistamarket.ee/et/j%C3%A4%C3%A4naast-6x822-bestgrip-1000-tkkarp

Ilmeisesti voi olla tismalleen samaa kamaa. Specsit ainakin ja hinta täsmää aikas lähelle.

msuomal
29.12.2015, 11.31
Mä kans vähän ihmettelin tätä "grip studs" ja "best grip" brändäystä, että onko sama tuote vai ei... ihan samalta näyttää kyllä. Tuolla Viron kaupassa on sama kuva auton renkaasta, kun IKH:n sivuilla. Motonet myy myös best grip nimellä, mutta siellä hinta jo yli euron kappale 45€/40kpl. Paljonkohan noita änkis...? En ajatellu mitään 258kpl/rengas settiä vaan ehkä niin, että takarenkaassa olis keskilinjassa ja eturenkaassa enemmän ulkosyrjillä.

Kemizti
29.12.2015, 12.08
Mä kans vähän ihmettelin tätä "grip studs" ja "best grip" brändäystä, että onko sama tuote vai ei... ihan samalta näyttää kyllä. Tuolla Viron kaupassa on sama kuva auton renkaasta, kun IKH:n sivuilla. Motonet myy myös best grip nimellä, mutta siellä hinta jo yli euron kappale 45€/40kpl. Paljonkohan noita änkis...? En ajatellu mitään 258kpl/rengas settiä vaan ehkä niin, että takarenkaassa olis keskilinjassa ja eturenkaassa enemmän ulkosyrjillä.
Mulla oli viimetalvena Dillinger 4:sissa etukumissa 4-riviä (laitimmaiset rivit tyhjänä) ja takakumissa kaks keskiriviä nastoitettuna, oli mielestäni ihan riittävä määrä.. (40 piikkiä/kierros)

Mika K
29.12.2015, 12.18
Mulla oli noita viime talvena edessä noin 70kpl ja takana hieman vähemmän ja oli hyvinkin riittävä ratkaisu vetisillä jääkeleilläkin. Nuo Bestgripit puree aikalailla paremmin kuin normi Tikat tjsp nastat. Tänä talvena ollut molemmissa renkaissa (bud/Lou) joku 40kpl ja hyvin on riittänyt aika pahoissakin paikoissa.

Itse en näkisi tarvitseville yli 100kpl per rengas millään kelillä, mutta kai noita jotkut tykkää ruuvata ihan urakalla..

brilleaux
29.12.2015, 12.29
Tänä talvena ollut molemmissa renkaissa (bud/Lou) joku 40kpl ja hyvin on riittänyt aika pahoissakin paikoissa.

Oisko laittaa mitään kuvaa, kuinka oot nastat "kaavoittanu tontille"? Jos 40kpl riittää, vois etuBudin vaikka laitella noilla.

Volvospede
29.12.2015, 12.57
Ja mulla on just 600 schwalben nastaa ostoskorissa...! :-)

Mika K
29.12.2015, 13.02
Laitoinkohan kuvan tuonne ketjuun joskus kauan kauan sitten? Jokatapauksessa keskirivissä minulla ei ole nastoja eli siin seuraavissa riveissä ja joka toinen tyhjänä eli silleen vuorotellen per puoli. Hankala selittää, mutta vastaava periaate on käytössä takana Loussa eli siis jotenkin tuolla tavoin.. :)

* - - - * - - - * - - - *
------------------------
- - * - - - * - - - * - -

Vasta jokunen sivu taaksepäin taisi joku laittaa kuvan tänne, missä oli aika tiuhaan Bestgripeillä miinoitettu Bud. Siitä on hyvä spekuloida mallia, mihin tuossa nastat mukavasti uppoaa.

Antza44
29.12.2015, 13.55
IKH:sta ostetuilla Best Gripin 6x8mm kierrenastoilla harvakseltaan nastoitettu Bulldozer oli tänään aika kovaa valuuttaa ja taisi pestä pidossa nuo a-o:n Dillingerit. Ainakin renkaiden soundi jäällä ja yleinen olemus pitkine nastoineen on ns. luottamusta herättävä ja kovin monesti ei tarvinnut jännittää onko pitoa, vai ei.

Nastojen asennus oli helppoa ja kohtuullisen nopeaa, tosin pitää olla varovainen, ettei ruuvaa liian syvälle ja saa nasten suunnilleen suoraan. Eturenkaassa on ollut itsellä nastat käytössä nyt reilun kuukauden ajan ja mitään ongelmia en ole havainnut. Eilen laitoin taakse vastaavat ja hyvin toimivat tämän päivän luikkailla poluilla vetiset jäärännit mukaanlukien. Ja huolimatta siitä, että näistä kolme, tai korkeintaan neljä nastaa on kerrallaan kontaktissa maahan. Jos siis Dilingerit ovat liian suolaisen hintaiset ja omaa renkaan, jossa on riittävän kookkaita nappuloita, niin näitä pystyn kyllä suosittelemaan.. :)

https://farm9.staticflickr.com/8681/15336558764_400fb8a890_z.jpg
Tässä.

Mika K
29.12.2015, 14.02
Juu toi on siis viime vuodelta Bulldozereista, mutta nyt oli hakusessa tuore kuva Surlyn Bud/Lou kombosta ja sellaista en ole tainnut napata taikka tänne laittaa :)

Antza44
29.12.2015, 14.03
Tuli lueskeltua mtbr:ää grip stud nastojen osalta. Ovat melkein samanlaiset kuin IKH:n BestGrip nastat.

Surly Bud 60 nastaa per rengas kuvio:
http://fcdn.mtbr.com/attachments/fat-bikes/746838d1359601749t-grip-studs-bud-lou-grip-5.jpg

120 nastaa olisi varmaan maksimi mitä tuohon kannattaa laittaa. Sama kuvio mutta nastat jokaiseen nappulaan vs joka toiseen.

On-One Floater 140 nastaa (50/50 ruuvi/nasta) kuvio:
ISO KUVA varoitus
http://i1298.photobucket.com/albums/ag55/niterider22/608a9e09-285d-4ee4-b7cb-db66b999dac1_zps20eff084.jpg

Itse laskin omasta renkaasta että tuohon floater kuvioon menisi vain 132 nastaa (66kpl reunanappuloita). Pitää tarkastaa uudestaan huomenna...

Moni kirjottelee että gripstud olisi jopa parempi kuin 45nrth Dillinger. Tiedä sitten noista nastojen määristä.
"i'm in my 4th week w gripstuds on bud/lous. i'm running just shy of 100 total in 2 wheels and grip is better than my dillingers. haven't lost any either."

"I have the 180tpi escalators. I did 240 and 180. I'm not sure I would do it differently. I did pick up a pair of Dillinger for the wife and much prefer my combo to hers, even with 300 studs per tire."

"I purchased some studded dillingers and found them to be awesome. Then I was bored and studded my Husker Du up front and Nate in rear and found it to be even better."Nostetaas tääkin. Muita kuvia ei nyt heti tullut vastaan.
Tuo näyttä etu Bud minimiltä IMO.

Edit. Tässä vielä linkki MTRB keskusteluun/kuvia http://forums.mtbr.com/fat-bikes/grip-studs-bud-lou-829883.html

Mika K
29.12.2015, 14.07
Jesh. Mulla on omassani yhden pykälän harvemmin ja ihan hyvin toimii sekin, mutta tuo on varmaan vielä paree..

msuomal
29.12.2015, 14.45
Hienoa, toi näyttää Budissa hyvältä!

Plus
29.12.2015, 15.50
Tässä vielä mun nastoitus jos joku etsi kuvaa:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/748019/bud-nastoitus.jpg

Yksikään nasta ei ole irronnut vaikka nyt on tullut kivikossa ajeltuakin lunta odotellessa.

https://c2.staticflickr.com/2/1604/24044879535_ae5d3afc10_h.jpg

sakkey
29.12.2015, 17.01
Jos tulee kimppatilaus, mä voisin about 120 nastaa ostaa.

Laerppi
29.12.2015, 17.50
Mistä saisi pari Budia halviten tilattua? Parissa paikassa myytiin vain Bud+Lou komboja...

Kuupo
29.12.2015, 18.57
Mistä saisi pari Budia halviten tilattua? Parissa paikassa myytiin vain Bud+Lou komboja...

Lieköhän halvin, mutta Bike-mailorderissa 109,90€ (https://www.bike-mailorder.de/bike-teile/reifen-schlaeuche/bud-26x4-8-120tpi-fatbikereifen.html) tsipale ja toimituskulut kympin.

teemui
29.12.2015, 19.10
Täälläkin vois kimppatilaus nastoista kiinnostaa, jos hinta tippuu sopivasti...

msuomal
29.12.2015, 19.23
Olipa Bud susihuono tubeless asennettava DT:n kehälle!! Rengas on tosi löysä vanteelle, meni heittämällä päälle ja tämä jo heti kieli tulevista hankaluuksista. Kuormaliina ei auttanu, lopulta sain sisurilla toisen puolen hyllylle, varovasti sisuri veks ja sittenkin meinas olla ongelmia saada lähtemään vaikka kääntelin kompurasta viimesetkin mehut irti. Taitaa Surlyn toleranssit olla Kiinan tehtaalla vähän sinne päin... Kenda lähti ykkösellä vetämään.

Ski
29.12.2015, 22.09
Bontragerin valmis nastarengas Gnarwhal on pyöriny Syötteen maastoissa erinomaisesti :)

VSS
29.12.2015, 22.44
Jos Budiin laittaa 60 Bestgrip nastaa (^Plussan postaama harvempi kuvio) niin pito on vähän pätkivä kääntyessä. 120 on paljon parempi.
Hoidin yhden kimppatilauksen viime talvena täältä: http://www.2rteam.fr/2RTeam/2RTeam.fr.html
Osaavat hyvin englantia ja hinta oli 560€ @ 1000kpl ovelle tuotuna. Vaativat kyllä tilisiirron (kortti ei käynyt).
Nastat on erittäin hyviä ja toimivat Budin kanssa täydellisesti.

Volvospede
29.12.2015, 22.54
Pitäis bud ja lou nastoittaa schwalben teräväkärkisillä nastoilla kunhan saapuvat. Saiskos nastoituskonkareilta kertauksen vuoksi vinkkiä asenteluun. Lähinnä tuo asennustyökalu kiinnostaa, jostain ruuvaristahan sen tekis kait helpohkosti, vai mitä ootte käyttäneet? markettipyörämiehellä oli akkukoneessa joku kärki, onko vaan terästappi jossa nastalle kolo? Säästäkö akkukone hermoja vs manuaalinen asennus? Niin ja alkurejän koko, syvyys vissiin nastan rungon verran tai milli päälle, mut minkä halkaisijainen terä laitetaan dremeliin? Kyl mää yritin tästä ketjusta kaivaa tietoa, mut jotenkin hajallaan info tuhansien viestien seassa.

Antza44
29.12.2015, 23.01
Oliko Plussalla Budeissa normi nastat vai Bestgripit?

Minä otan kimpasta heti 200kpl tuolla 0.56€ kipale hinnalla, jos joku parempi kielitaitoinen tilaa. Tuskin tuota noin 0.60€/kpl hintaa halvempaa kannattaa metsästää. Tosin voishan piruuttaan kysyä paikallisen edullisen rengas kauppiaan hinnan. Tuon 1000 erän luultavasti vaatii, että hinta putoaa siedettäväksi.

Ettan
29.12.2015, 23.05
Kemizti : sulla kun oli viime kesänä 65mm vanteella sekä BFL yhdistelmä ja BFK yhdistelmä, niin kumpi mielestäsi rullasi metsä/maantie-ajoissa paremmin? Pitäisi pikkuhiljaa hankkia ensi kesän tavaroita valmiiksi....

vilu
29.12.2015, 23.06
Tuossa jokuaika sitten laittelin tubelesit clownshoe, bud+lou, surlyn vannenauha, gorilla sekä stanin venttiili ja litku. Paineita pitänyt 0,5-0,7. Hyvä on ollut mutta jostain syystä ajan kuluessa teipin alle pääsee ilmaa ja vannenauha alkaa pullistelemaan jostain kohtaa kuin vesirakko :) onko mulla huonot vannenauhat vai jotain tehnyt väärin ? Ilmat kyllä muuten pysyy sisällä eikä vuoda yhtään. Toisen tein kertaalleen uusiksi kun ajattelin että huonosti teipattu mutta sama homma.

Kemizti
29.12.2015, 23.27
Kemizti : sulla kun oli viime kesänä 65mm vanteella sekä BFL yhdistelmä ja BFK yhdistelmä, niin kumpi mielestäsi rullasi metsä/maantie-ajoissa paremmin? Pitäisi pikkuhiljaa hankkia ensi kesän tavaroita valmiiksi....
Kyl mää Knardia laittasin, se on vaa nii paljo muhkumpi ku BFL ;) eikä mielestäni juurikaa rullauksessa häviä bfl:lle, ku nappulat on tiheemmässä..

Tai sit Barbegazit..

TomiKoo
29.12.2015, 23.39
Pitäis bud ja lou nastoittaa schwalben teräväkärkisillä nastoilla kunhan saapuvat. Saiskos nastoituskonkareilta kertauksen vuoksi vinkkiä asenteluun. Lähinnä tuo asennustyökalu kiinnostaa, jostain ruuvaristahan sen tekis kait helpohkosti, vai mitä ootte käyttäneet? markettipyörämiehellä oli akkukoneessa joku kärki, onko vaan terästappi jossa nastalle kolo? Säästäkö akkukone hermoja vs manuaalinen asennus? Niin ja alkurejän koko, syvyys vissiin nastan rungon verran tai milli päälle, mut minkä halkaisijainen terä laitetaan dremeliin? Kyl mää yritin tästä ketjusta kaivaa tietoa, mut jotenkin hajallaan info tuhansien viestien seassa.

En lue itseäni konkareihin, mutta tungen silti oman reseptin mukaan: Mulla oli käytössä Schwalben oma asennustyökalu, joka on vaan "ontto ruuvari", onnistuu varmaan tehdä vastaava jollain tapaa. Manuaalinen asennus oli perseestä, jos siihen saisi porakoneen avuksi niin voisi olla jees. Toki jos haluaa liiman kanssa sotkea, niin pora voi olla hankala. Enivei, ei tuo ole kuin ilta-pari telkkarin edessä, kun painelee menemään... Dremeliin mulla oli 3,2mm sylinterin mallinen terä, jonka katkaisin tyvestä niin, että menee koneen sisään juuri sopivasti. Ulos taisi jäädä nastan rungon verran. Tuolloin pystyi painamaan huoletta nappulaan reiän pohjaan saakka. Liimana Loctite 480 tuntuu olevan todella hyvä, myös kontaktiliimasta on raportoitu hyviä kokemuksia. Jos ilman liimaa laittaa, niin varmaan kaipaa vähän syvemmän reiän.

EDIT: Myyntiosio poistettu.

Tank Driver
29.12.2015, 23.41
BFK tänään 0,2bar edessä ja hulvatonta vetelyä. Pito oli kyllä lumettomilla pakkaspoluilla uskomaton.

brilleaux
30.12.2015, 07.29
markettipyörämiehellä oli akkukoneessa joku kärki, onko vaan terästappi jossa nastalle kolo? Säästäkö akkukone hermoja vs manuaalinen asennus

Tää kärki kiinnostais kanssa, millainen tarkalleen? Mulla on about 300 Schwalben teräväkärkistä asennettuna GC:lle, ja samaan hommaan en käsin enää ala.
Ei nimittäin voi ajaa pariin viikkoon kun parantelee sitä rakkoa kämmenessä.

Budiin vois harkita eteen nastoja, jos noita enää GC:sta irti saa, on nimittäin mustalla Loctitellä avitettu paikalleen.:o

EDIT: Paras konsti irroittaa noi nastat? Se asennutyökalu ilmeisesti? Vai poltanko GC:t ja kerään nastat hiilloksesta?:rolleyes:

Liikuva shikaani
30.12.2015, 07.31
Kyllä rupes Barbegazikin veteleen kun paineet pudotti 0,3bar, ei silti lyönyt vielä vanteille.

Volvospede
30.12.2015, 08.08
Kiitti vinkeistä tomikoo! Mä meinasin kokeilla rc auton rengasliimaa kun sitä ois tossa hollilla, sehän on kyllä todella pitävää kunhan ei oo vaan liian nopeeta. Pitää tallilla värkätä asennustyökaluja porakoneeseen ettei oo näpit ruvella. Toisaalta kontaktiliiman hitaus ja liukkaus vois olla hyväkin juttu, eikä tulis liimattua sitä asennustyökalua renkaaseen..! Oliks teillä rengasta varten joku asennuspukki vai teittekö vanteelle asennettuna? Mä kattelin että ehkä onnistuis kivasti myös asennettuna, mut en haluais kyl laittaa mitään himopaineita renkaaseen edes asennuksen ajaksi (jos se nastoitus semmosta vaatii) niin vois vertailla noihin nykyisiin venyneisiin B&L renkaisiin, että pysyykö nää pienempinä jos paineet on aina 0,5-0,6 maastopaineet.

Plus
30.12.2015, 08.52
Oliko Plussalla Budeissa normi nastat vai Bestgripit?

Tikan tylppäkärkiset nastat, muodoltaan ja mitoiltaan samanlaiset kuin Schwalben nastoitustyökalun mukana tulevat nastat.

Dremelissä ~3mm terä jonka syvyys rajoitettu pienellä hylsyllä ja kierroksia reilusti niin että terä uppoaa kuin kuuma veitsi voihin. Näin tulee siistit reiät... Sopivalla reiän syvyydellä nastan kannan saa juuri muljautettua Budin nappulan sisään ja nasta runko on about samassa tasossa kuin nappulan pinta. Budin nappuloissa on keskiuurre joka tekee hommasta vähän hankalampaa mutta hyvin ne pysyy. Liimana/liukasteena Loctite 480.

Kierrenastojen käytölle en näe syytä ainakaan Budeissa.

sakkey
30.12.2015, 11.00
Löysin virolaisen myyjän noille bestgripin nastoille.
http://www.motohoov.ee/
Kysyin tarjousta 1000 kpl BG1000 nastoja toimitettuna.
Hinta on 578 € posteineen.

msuomal
30.12.2015, 12.35
Löysin virolaisen myyjän noille bestgripin nastoille.
http://www.motohoov.ee/
Kysyin tarjousta 1000 kpl BG1000 nastoja toimitettuna.
Hinta on 578 € posteineen.
Tuohon kuulostaa hyvältä. Mä voisin ottaa 200 tohon hintaan. Eiköhän tässä kohta ole jo 1000 kasassa.

chenti
30.12.2015, 12.59
Jos tässä on jonninlaista kimppatilausta syntymässä, niin minäkin voisin osallistua 150 nastalla.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

msuomal
30.12.2015, 13.20
Mä 200
Antza44 200
Sakkey 120
chenti 150

Nyt ois siis kasassa 670 nastaa :).

IncBuff
30.12.2015, 13.33
Isoa Knardia ynnä muita Surlyn kumeja tulee maahantuojalle 11.1. jos joku sellaisia vielä havittelee.

Antza44
30.12.2015, 14.10
Mä 200
Antza44 200
Sakkey 120
chenti 150

Nyt ois siis kasassa 670 nastaa :).Lisätääs mun tilaukseen 80 nastaa eli yhteensä 280KPL
Eli kokonais saldo on nyt 750 Nastaa.

Tuli muutes mieleen asunnus. Ilmeisesti tämmöisen kalun vaatii? 4000 on tämän nastan työkalu numero http://www.best-grip.com/pdf/tabella_EN.pdf
Pitäskö noita kysyä samasta mestasta, jos tilaus tehdään? Olis varmaan edukkaampia.

msuomal
30.12.2015, 14.19
Pieni korjaus tuohon, 750 yhteensä nyt. Ei tartteis ku yhden 200-250 ostajan (mä voin ottaa tarvittaessa 50 lisää).

Antza44
30.12.2015, 14.23
^No näköjään matikka 4.

teemui
30.12.2015, 14.24
Voin ottaa 200, ton työkalun tietty tarvii kans..

TomiKoo
30.12.2015, 14.33
Kiitti vinkeistä tomikoo! Mä meinasin kokeilla rc auton rengasliimaa kun sitä ois tossa hollilla, sehän on kyllä todella pitävää kunhan ei oo vaan liian nopeeta. Pitää tallilla värkätä asennustyökaluja porakoneeseen ettei oo näpit ruvella. Toisaalta kontaktiliiman hitaus ja liukkaus vois olla hyväkin juttu, eikä tulis liimattua sitä asennustyökalua renkaaseen..! Oliks teillä rengasta varten joku asennuspukki vai teittekö vanteelle asennettuna? Mä kattelin että ehkä onnistuis kivasti myös asennettuna, mut en haluais kyl laittaa mitään himopaineita renkaaseen edes asennuksen ajaksi (jos se nastoitus semmosta vaatii) niin vois vertailla noihin nykyisiin venyneisiin B&L renkaisiin, että pysyykö nää pienempinä jos paineet on aina 0,5-0,6 maastopaineet.

Jaha, sielläkin RC-harrastaja! :D Eiköpä se ole kanssa ihan käypästä liimaa. Tuo Loctite on pikaliimaksi kohtuu hitaasti kuivuva. Ja liukasteenakin se pelaa hienosti. Minä tein reiät ja ensimmäiset nastoitukset paljaalla renkaalla "asennuspukkia" vasten. Oli siis ruuvipenkissä lankun pätkä, johon teipattuna noin renkaan profiilin mallinen mytty. Pelasi ihan ok, lopulta kuitenkin painelin käsipelissä suurimman osan, siis toisella kädellä renkaan sisältä painoin vastaan. Sai tehdä olkkarissa. Jo aika kohtuullisella paineella tuntuisi rengas sen verran jämäkältä, että asennettuna paikallaan lienee kuitenkin kaikkein järkevin, kuten Mutiksen videossa oli.

Ekke
30.12.2015, 14.57
Onko kukaan nastottanu Lou:ta noilla bestgripeillä? Kuin monta ruuvia per rengas? Vois kiinnostaa pieni satsi myös..

sakkey
30.12.2015, 15.33
Mun menekki arvioitu alakanttiin. Vaihdetaan 120 --> 200 nastaa.
Työkalu varmaan jokaiselle myös kannattaisi tilata.

Tällähetkellä olis kasassa:
sakkey 200
msuomal 200
Antza44 280
chenti 150
teemui 200

yht. 1030

Ekke:n Louhun esim 60 nastaa?

reappear
30.12.2015, 18.39
Paljonkohan Nate/Nate yhdistelmään kannattais pistää nastoja jos itsekin tulis messiin?

Mika K
30.12.2015, 19.38
Jos saadaan toinen tonni mastoja kasaan, niin mulle menis varmaan tulevaisuutta ajatellen se 200kpl :)

Ski
30.12.2015, 21.35
Mitenhän nyt suut pannaan ku JJ 4.0 päihitti kelekkareitin puurolumessa Dillingerin ja Naten ?????

Liikuva shikaani
30.12.2015, 21.46
Mitenhän nyt suut pannaan ku JJ 4.0 päihitti kelekkareitin puurolumessa Dillingerin ja Naten ?????

Väärin ajettu:D

Ski
30.12.2015, 21.47
:) :) oikein :)

Volvospede
30.12.2015, 21.59

Kyseessä on silti paralympialaiset. :D

sakkey
30.12.2015, 22.10
Jos saadaan toinen tonni mastoja kasaan, niin mulle menis varmaan tulevaisuutta ajatellen se 200kpl :)
Viron kaupasta saa vaikka yksittäisiä nastoja, jos oikein ymmärsin.

Pistin jo uutta mailia sinne, vieläkö hinta tippuu jos tilaus paisuu.

Tässä parempi linkki, sama kauppa. http://www.internetipood.com/fi/motohoov/4-5998-bg1000-kruvitav-rehvinaast-bestgrip-6-0x5-8x2-2

Nastojen saldo ei näytä kuin reilut 1200 kpl, mutta katsotaan mitä vastaavat.

a-o
30.12.2015, 22.39
Ei ollu dillinger vaan hodag.

Ski
30.12.2015, 22.49
siis tosi väärin ! :)

Ja kyseessä oli siis yli 10% ylämäki :)

hill
30.12.2015, 23.01
ja samaan hommaan en käsin enää ala.
Ei nimittäin voi ajaa pariin viikkoon kun parantelee sitä rakkoa

Sieltä varastosta kun löytyy kaiken maailman gorillateippejä yms, niin sillä saa pyöräyteltyä "meisselin" päähän mukavan kämmeneen sopivan tatin.
Ei tule enää kämmen kipeäksi.

J.Kottenberg
30.12.2015, 23.19
Joo, ja töissä joskus kun joutui kädet koville niin apteekin ihon värisellä teipillä sormien/käsien teippaus auttoi hyvin just rakkojen torjunnassa. Kannattaa kokeilla.

Antza44
30.12.2015, 23.42
Onko kukaan nastottanu Lou:ta noilla bestgripeillä? Kuin monta ruuvia per rengas? Vois kiinnostaa pieni satsi myös..

Lähetetty minun HTC Vision laitteesta TapatalkillaTuossa juuri oli minun viestissä linkki MTBR sivulle, missä kuvaa. Taitaa näillä olla, että 120 eteen ja 60 taakse, niin pärjää varmasti ja voi ajella aika huoletta ja 40 per kumi pystyy ajamaan jo hyvin jäällä harkiten.

Mun menekki arvioitu alakanttiin. Vaihdetaan 120 --> 200 nastaa.
Työkalu varmaan jokaiselle myös kannattaisi tilata.

sakkey 200
msuomal 200
Antza44 280
chenti 150
teemui 200

yht. 1030

Ekke:n Louhun esim 60 nastaa?8€ näytti olevan työkalu. 31 saldolla. Minä otan ainakin.

msuomal
30.12.2015, 23.48
Mulle kans työkalu.

Ekke
31.12.2015, 11.41
Ekke:n Louhun esim 60 nastaa?

Taidan kokeilla pärjätä tämän ekan talven ainaki ilman nastoja ku ei oo toistaseksi löytyny ku yks mutka missä tarvis.. ei lie täällä pohjosempana ole niin tarvetta. Mielummin kokeilen eka miltä toi Lou+Lou vaikuttaa kesällä ilman nastoja, jos vaihtuu esim. Bud+Lou komboon niin sitten vois joutaa toinen Lou talvirenkaaksi :)

Rusty
31.12.2015, 18.17
Minäkin voisin osallistua nastatilaukseen jos kimppatilauksen vetäjä kehtaa niitä erikseen lähetellä...vaikkapa 200 kpl. Työkalua en tarvitse.

macci
31.12.2015, 20.07
Pari kuivan, jäätyneen maan lenkkiä nyt takana Barbegazilla. Erittäin hyvältä tuntuu. itseohjaus pienempi kuin isoKnardilla. Kun pitää paineet yli 0.5bar niin ei juuri edes huomaa. Lenkillä tiputin vähän reilummin painetta niin kyllähän nämäkin alkaa ohjailemaan ihan kunnolla. Napakka 45 pumppausta pikkupumpulla lisää ja taas oli hyvä balanssi jouston ja itseohjailun suhteen. Kotona katsoin niin ihan karvan alle 0.5bar oli tuossa. Tuntui aika optimilta. Takana voi käyttää hiukan pienempääkin jos haluaa. Kuski + kamat tässä noin 90kg.

sakkey
31.12.2015, 21.45

sakkey 200 + työkalu
msuomal 200 + kalu
Antza44 280 + kalu
chenti 150
teemui 200
Mika K. 200
rusty. 200

yht. 1430 + 3x asennustyökalu

Ei vastannut myyjä tänään meiliin, ekaan postiin vissiin vartissa. Taisi olla jo juhlimassa.

chenti
31.12.2015, 22.12
(Työ)kalua myös tähän suuntaan.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

teemui
31.12.2015, 22.32
Työkalu mulle kans

Kärrä
01.01.2016, 15.16
Täällä kun porukalla on varmasti enemmänkin kokemusta renkaista, niin olisi kysymys:
Nyt kun lämpötilat ovat hieman viileämpiä, niin muuttuvatko jotkut fatbike renkaat lämpötilan laskiessa liukkaammiksi?
Kysymys tuli mieleen, kun tänään viiden asteen pakkasessa noissa Minioneissa tuntui olevan todella hyvä pito kallioilla ja juurakoissa...

HC Andersen
01.01.2016, 15.26
Täällä kun porukalla on varmasti enemmänkin kokemusta renkaista, niin olisi kysymys:
Nyt kun lämpötilat ovat hieman viileämpiä, niin muuttuvatko jotkut fatbike renkaat lämpötilan laskiessa liukkaammiksi?
Kysymys tuli mieleen, kun tänään viiden asteen pakkasessa noissa Minioneissa tuntui olevan todella hyvä pito kallioilla ja juurakoissa...

Ainakin Surlyn ja 45nrth renkaat on oman kokemukseni mukaan toiminut hyvin jopa yli 20asteen pakkasessa, Maxxiksen ja Panaraacerin kumeista on vai vähän kokoemusta pikkupakkasita.

brilleaux
01.01.2016, 15.53
Bud/Bud kombo vaihtui tänään Bud/Lou komboksi ja molemmat päät sai nastat. Taakse Louhun 2 riviä ja Budiin eteen 4 riviä.
Schwalben teräväkärkisiä.
Eli ilman nastoja ei sittenkään mennä tätä talvea. :o

Kertoillaan kokemuksia jos tänne ikinä lunta saati jäätä tulee.

Noi oli muuten huomattavasti helpommat nastoittaa kuin GC:t.

wekkuli
01.01.2016, 16.18
2014 Lite2ssa nyt Bud/Lou alla viimein. Hyvinkin 5mm jäi ahtaimpaan kohtaan rakoa rungon ja Loun välissä takana. Aika hyvin saa varmaan runtata, että tuo osuisi, mutta aika näyttää. Ei oo ollu kiirettä ruuvata alle, kun ei tuota lunta kuulu kunnolla.

Volvospede
01.01.2016, 18.24
Bud/Bud kombo vaihtui tänään Bud/Lou komboksi ja molemmat päät sai nastat. Taakse Louhun 2 riviä ja Budiin eteen 4 riviä.
Schwalben teräväkärkisiä.
Eli ilman nastoja ei sittenkään mennä tätä talvea. :o

Kertoillaan kokemuksia jos tänne ikinä lunta saati jäätä tulee.

Noi oli muuten huomattavasti helpommat nastoittaa kuin GC:t.

Läskipyöräilyetiketin mukaan omatekoisilla nastarenkailla tarinointi foorumilla edellyttää kuvia! :)
Muuten sä olet joku sissinastoittaja tms.

Volvospede
01.01.2016, 18.26
2014 Lite2ssa nyt Bud/Lou alla viimein. Hyvinkin 5mm jäi ahtaimpaan kohtaan rakoa rungon ja Loun välissä takana. Aika hyvin saa varmaan runtata, että tuo osuisi, mutta aika näyttää. Ei oo ollu kiirettä ruuvata alle, kun ei tuota lunta kuulu kunnolla.

Yllättävän helposti noi rungot joustaa ja renkaat venyy käytössä... mut toivotaan ettei ota kii. Kantsii välttää isoja paineita niis renkaissa vaikka kuinka houkuttais rullaavuuden tavoittelu, niin minimoit venymisen.

brilleaux
01.01.2016, 19.17
Läskipyöräilyetiketin mukaan omatekoisilla nastarenkailla tarinointi foorumilla edellyttää kuvia! :)

No voi myhnä.
Tarttee varmaan huomenissa napata todisteet.
Tiedä mistä vielä syytetään jos tässä lämpimikseen löpisee.

Velli76
01.01.2016, 19.42
Tänään pääsi ensimmäistä kertaa kunnon jäällä (valumaa kalliolla) testaamaan nastoitettuja Dillinger 5:iä ja yllätys olikin melkoinen kun pito oli aika kehnonlainen! Loivassa nousussakin perä lähti tosi helpolla alta ja sitten liuttiin X-asennossa pitkin kalliota. :rolleyes: Renkaiden pitoa on lukemani perusteella ylistetty, mutta ei nyt kyllä jääpito vakuuta alkuunkaan. Paineet oli 0,4-0,5 bar luokkaa. Onkohan vika kuskissa vaiko renkaissa...? 29" jäykkäperän Suomi Tyresin Extreme 294:ssä pito on ihan eri luokkaa jäällä.

Liikuva shikaani
01.01.2016, 20.12
¨Äkkiseltään tulee mieleen että parantaako paineiden nosto nastojen pitoa? Löysä rengas antaa nastan painua renkaan "sisään".

msuomal
01.01.2016, 20.12
Tänään ajoin samanlaista viistoa jään peittämää kalliota laiheliinin icespikereilla ja tuli mieleen ettei ois mikään 60 nastaa auttanu Bud/Lou combossa :). Kyllä niitä tarvii sinne ruuvailla ihan reilusti.

Velli76
01.01.2016, 20.56
¨Äkkiseltään tulee mieleen että parantaako paineiden nosto nastojen pitoa? Löysä rengas antaa nastan painua renkaan "sisään".

Tämä itselläkin tuli mieleen, täytyy huomenna mennä samaan "testipisteeseen" ja kokeilla nostaa painetta renkaissa.

mutanaama
01.01.2016, 21.05
Shocktherapyn Toikka oli laittanut pikkunastojen lisäksi huomattavasti järeämpää nastaa reunoille, jolloin pienemmilläkin paineilla renkaan pito on hyvää luokkaa.

MRa
01.01.2016, 21.11
Nimenomaan vielä lisää vai vaihtanut?

Ekke
01.01.2016, 21.20
Hmmph.. siirryin itärajalta länsirajalle, ja täällä Meri-Lapissaki oli vajaassa parissa viikossa tullu "etelän" talvi.. polut peilijäällä ja lunta ei juuri missään. :/

Eikä pitäny Lou+Lou kyllä yhtään polulla kummassakaan päässä. Muualla pärjäsi, mutta pitäisköhän sittenki miettiä niitä nastoja..

Kuinkahan paljon paineilla on vaikutusta jääpitoon? Ei noi mitkään älyttömän kovat itellä ole.. sisureilla vielä, mutta paineista ei oo tietoa.

mutanaama
01.01.2016, 23.45
Nimenomaan vielä lisää vai vaihtanut?

Hyvä tarkennus, oli siis osan nastoittanut pienillä ja osan isommilla nastoilla.

Lates
02.01.2016, 08.43

Onko sulla sisurilla vai tubeleksena nuo vai onko se tubeless mahdoton noilla vanteilla..?

wekkuli
02.01.2016, 09.12
Joo sisurit on. Tubeleksista ei ole osaamista ja kokemusta + tuo vanne on tosiaan uskomaton lerppu, joten ei kiinnosta edes kokeilla. Sen paremmin aiempia Floatereita kuin Bud+Loutakaan en ole saanut paikalle ilman nippusidevirityksiä. Nytkin täyttäessä lerpahti useaan otteeseen rengas "auki" vanteelta jostain kohtaa => tiputa paineita => työnnä takaisin sisään => laita nippuside ympärille siitä kohtaa ja yritä uudestaan. Nyt jopa jännittää vähän, että voiko tuo tippua vanteelta kesken ajon? Lenkillä taitaa olla turha kantaa mukanaan paikkatarpeita/varasisureita jos ei satu ottamaan myös nippusiteitä mukaan...

Floaterit oli mulla muuten Schwalbe 13F sisureilla ja nyt reilu vuoden niitä käytettyäni olen tullut siihen tulokseen, että epätasaisesti täyttyessään ne on aivan p-skat. Pelittää jotenkuten jos pitää suht kovia paineita, mutta kun tykkään matalista <0.5 barin paineista (mitä ideaa on läskissä jos ajaa kovilla paineilla?), niin noilla renkaista tulee melkoisia pompottimia tasaisella (eihän sitä maastossa tosin huomaa). Lisäksi ne ovat loppujen lopuksi käsittämättömällä mutkalla siellä sisällä, venyvät muodottomiksi ja lopulta murtuvat venttiilin juuresta, kun löysillä paineilla niin sisuri kuin ulkokumikin pääsevät hiljalleen elämään ja pyörimään suhteessa vanteeseen, mutta venttiili ei pääse. Joten nyt vaihdoin myös sisurit 13J-mallisiksi. Painoa lisää, mutta tasainen täyttyminen oli pitkästä aikaa luksusta.

MRa
02.01.2016, 12.02
Hyvä tarkennus, oli siis osan nastoittanut pienillä ja osan isommilla nastoilla.

Ok, eli valmiiks nastoitetulla Dillingerillä joutuis irrottamaan osan nastoista ja vaihtaan isommiksi. Hmm... Pitää kyllä ensin testata nykymoodissa

Janetski
02.01.2016, 14.06

Yllättävän helposti noi rungot joustaa ja renkaat venyy käytössä... mut toivotaan ettei ota kii. Kantsii välttää isoja paineita niis renkaissa vaikka kuinka houkuttais rullaavuuden tavoittelu, niin minimoit venymisen.
Näinpä. Omassa Lite2:ssa meni ensimmäisen talven Lou takana hankaamatta, mutta nyt syksyllä taas alle ja heti alkuun kovemmilla paineilla putkelle noustessa alkoi hankaamaan. Leikkelin reunimmaisten rivien nappuloiden korkeudesta puolet pois niin ei ole tuon jälkeen enään tullut runkokosketuksia. Nyt tosin paineetkin alempana taas...

Janetski
02.01.2016, 14.25
Joo sisurit on. Tubeleksista ei ole osaamista ja kokemusta + tuo vanne on tosiaan uskomaton lerppu, joten ei kiinnosta edes kokeilla. Sen paremmin aiempia Floatereita kuin Bud+Loutakaan en ole saanut paikalle ilman nippusidevirityksiä. Nytkin täyttäessä lerpahti useaan otteeseen rengas "auki" vanteelta jostain kohtaa => tiputa paineita => työnnä takaisin sisään => laita nippuside ympärille siitä kohtaa ja yritä uudestaan. Nyt jopa jännittää vähän, että voiko tuo tippua vanteelta kesken ajon? Lenkillä taitaa olla turha kantaa mukanaan paikkatarpeita/varasisureita jos ei satu ottamaan myös nippusiteitä mukaan...

Floaterit oli mulla muuten Schwalbe 13F sisureilla ja nyt reilu vuoden niitä käytettyäni olen tullut siihen tulokseen, että epätasaisesti täyttyessään ne on aivan p-skat. Pelittää jotenkuten jos pitää suht kovia paineita, mutta kun tykkään matalista <0.5 barin paineista (mitä ideaa on läskissä jos ajaa kovilla paineilla?), niin noilla renkaista tulee melkoisia pompottimia tasaisella (eihän sitä maastossa tosin huomaa). Lisäksi ne ovat loppujen lopuksi käsittämättömällä mutkalla siellä sisällä, venyvät muodottomiksi ja lopulta murtuvat venttiilin juuresta, kun löysillä paineilla niin sisuri kuin ulkokumikin pääsevät hiljalleen elämään ja pyörimään suhteessa vanteeseen, mutta venttiili ei pääse. Joten nyt vaihdoin myös sisurit 13J-mallisiksi. Painoa lisää, mutta tasainen täyttyminen oli pitkästä aikaa luksusta.
Minä olen Lite2:n kiekolla käyttänyt noita 13J-sisureita ja pärjännyt ilman nippusidevirityksiä. Täyttämisen olen tehnyt tehnyt kiekon ollessa kyljellään maassa ja alkuun pikkuhiljaa ilmaa lisäillen sekä tarvittaessa hieman lisäasettelua jonkin reunan pyrkiessä pois kiekolta olen saanut ne nousemaan hyvin vanteelle. Nuo taittuvakylkiset (esim. Lou) ovat hankalempia noiden rimpulakiekkojen kanssa, mutta reunalangalla olevat Juggernautit esim huomattavasti helpommat.

brilleaux
02.01.2016, 16.04

Parit fotot todisteeksi. ;)
Kyseessä siis jo ajetut kumit, nappuloissa just korkeus riitti mukavasti. Eikä ollu sitä uraa juuri härkkimässä.
Kävin pikaiseen järven rannassa testiajolla kun oli muitakin humuja uskaultaunu jäille jo. Kuten todettu aiemmin, pitoa ei ole "järkyttävissä määrin".
Mutta pito on loogista ja pidon menetys ei tapahdu yllättäen. Toimivilta tuntuvat, äkkipäätä kokeiltuna. Puhtaalla peilijäällä siis.

Kun pakettiin lisätään kombon testattu toiminta lumella, eiköhän tää ole tässä. :)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2016-01-02%2015.18.44.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2016-01-02%2015.19.10.jpg

EDIT: Niin ja kelvisisäänajolenkillä huomattua; et tartte enää pirikielloa laisinkaan ;)

Velli76
02.01.2016, 16.44
Tänään pääsi ensimmäistä kertaa kunnon jäällä (valumaa kalliolla) testaamaan nastoitettuja Dillinger 5:iä ja yllätys olikin melkoinen kun pito oli aika kehnonlainen! Loivassa nousussakin perä lähti tosi helpolla alta ja sitten liuttiin X-asennossa pitkin kalliota. :rolleyes: Renkaiden pitoa on lukemani perusteella ylistetty, mutta ei nyt kyllä jääpito vakuuta alkuunkaan. Paineet oli 0,4-0,5 bar luokkaa. Onkohan vika kuskissa vaiko renkaissa...? 29" jäykkäperän Suomi Tyresin Extreme 294:ssä pito on ihan eri luokkaa jäällä.

Tänään mittasin D5:sten paineet -10 asteen lämpötilassa, eikä niissä sitten ollutkaan kuin reilu 0,3 bar. :rolleyes: Pumppasin renkaisiin reilut 0,5 bar, mutta ei jääpito sillä vielä ainakaan dramaattisesti parantunut, hiukan kyllä. Seuraavalla reissulla vielä hiukan painetta lisää, tosin tuosta kun lähtee vielä nostamaan niin alkaa muut ominaisuudet varmasti heikkenemään...

macci
02.01.2016, 18.25
Nyt saa tulla Siperian pakkaset ja lumisateet! =)
http://uppaa.fi/images/2016/01/02/BLd7be2.jpg

Bud = 1560g
Lou = 1608g

tonza85
02.01.2016, 18.33
Pakko kysyä miks bud ja lou yhdistelmiä porukat käyttää eikä lou ja lou tai bud ja bud,mitä eroa noissa on?

Liikuva shikaani
02.01.2016, 18.40
Pakko kysyä miks bud ja lou yhdistelmiä porukat käyttää eikä lou ja lou tai bud ja bud,mitä eroa noissa on?
Koska Bud suunniteltu etuseksi ja Lou takaseksi. Mikään ei kuitenkaan estä käyttämastä niitä miten tykkää.

Marsusram
02.01.2016, 19.37

<kuva:seko:>
Bud = 1560g
Lou = 1608g

Menikö punnituksen jälkeen oikeaan pakettiin? (Lue ennen asennusta ohje kyljestä).

Ski
02.01.2016, 19.48
Hyvin pärjäs tänään Bontragerin 3.8 Gnarwhalilla edessä ja Natella takana :)

Jopo81
02.01.2016, 19.58
Nyt kun tuli lumi maahan täälläkin niin kylläpä tuntuu tuo snowshoe hyvältä. Lumisilla kallioilla piti tosi hyvin ja loppui se itseohjaus ihan täysin kun on lunta alla. Ja jäälläkin pidon kadotessa on kuitenkin vakaa ja luisto osin jopa hallittavissa.

A design for life

teemui
02.01.2016, 20.11
Kyseessä siis jo ajetut kumit, nappuloissa just korkeus riitti mukavasti. Eikä ollu sitä uraa juuri härkkimässä.
Kävin pikaiseen järven rannassa testiajolla kun oli muitakin humuja uskaultaunu jäille jo. Kuten todettu aiemmin, pitoa ei ole "järkyttävissä määrin".
Mutta pito on loogista ja pidon menetys ei tapahdu yllättäen. Toimivilta tuntuvat, äkkipäätä kokeiltuna. Puhtaalla peilijäällä siis.

Kun pakettiin lisätään kombon toiminta lumella, eiköhän tää ole tässä. :)

Montako nastaa tuli eteen/taakse?

J_K
02.01.2016, 20.31
Toimiiko nuo tubeless paikkasarjat miten fatbike renkaiden kanssa? Vaihteeksi takana Vanhelga puhki ja sisäpuolelle liimatut paikat kestää paikoillaan vaihtelevasti. Reiät sellaisia, että litkut vaan hulahtaa läpi.

Eli tällänen

https://www.tokmanni.fi/productresources/pic1_big/6438152034996.jpg

pikkupoika
02.01.2016, 20.32

Bud kuvio suunniteltu pitämään sivuttain paremmin, toimii edessä hyvin. Kantatessa ja kääntäessä ei luista pois alta. Lou suuniteltu pitämään eteen/taakse, jolloin vetopito hyvä. Loistava takarengas. Bud rullaa kuvion suunasta johtuen paremmin kuin Lou. Lou aika tahmea rullaamaan, mut vastapainoksi hyvä vetopito.

rjrm
02.01.2016, 20.55
Jälleen löytyi kylästä uusi vuotanut gorillateipattu läskitubeless. Vuotoa ja burppaus. Uskokaa nyt tulevat tubeless-veijot, ettå gorilla voi vuotaa. Ei se aina vuoda, mutta näköjään monesti.

makton
02.01.2016, 21.01
Eiköhän mikä tahansa tubeless vuoda jos sen huonosti tekee. Vähän kun käyttää aikaa ja vaivaa, niin gorillan kanssa mitään ongelmia.

brilleaux
02.01.2016, 21.17
Montako nastaa tuli eteen/taakse?

Enpä tullut laskeneeksi, kunhan töpöttelin kiinni. :p

brilleaux
02.01.2016, 21.19
Jälleen löytyi kylästä uusi vuotanut gorillateipattu läskitubeless. Vuotoa ja burppaus. Uskokaa nyt tulevat tubeless-veijot, ettå gorilla voi vuotaa. Ei se aina vuoda, mutta näköjään monesti.

Mulla ei ole vuotanu vielä kertaakaan. Mutta satunnaisesti näyttää rengas irroitusvaiheessa työntävän gorillaa irti kiekosta paikoitellen.
Ei ole tuokaan aiheuttanut vuoto-ongelmia silti. Toimiva teippi. Imo.

rjrm
02.01.2016, 21.20
Gorillasta... Karhentelin aikoinaan alumiinin, puhdistin, teippasin, ajoin sisurilla pari viikkoa ja litkutin sitten. Piti vuoden. Sitten vuoti. Purettaessa liima oli paikoin aika muhjua. Mikä toimii yhdelle, ei toimi täällä.

brilleaux
02.01.2016, 21.24
Toimiiko nuo tubeless paikkasarjat miten fatbike renkaiden kanssa? Vaihteeksi takana Vanhelga puhki ja sisäpuolelle liimatut paikat kestää paikoillaan vaihtelevasti. Reiät sellaisia, että litkut vaan hulahtaa läpi.

Laita TipTop sisälle ja ulkopuolelle LiquidSolea. Näin mulle suositeltiin, kokeilin, toimii.
Jos oikein äijä haluaa olla niin laittaa TipTopin ulkopuolelle. Sekin toimii. On kokeiltu. Ja on helevetin tyylikäs. (y)

Mulle kerrottiin että noi tubelesspaikat ei toimi läskikumissa; liian ohut seinämä. Itse en ole kokeillut.

TemMeke
02.01.2016, 21.24
Toimiiko nuo tubeless paikkasarjat miten fatbike renkaiden kanssa?

Ei toimi. Tai en mä ainakaan saanu toimimaan. Fättisrenkaat taitaa olla ihan liian lötköjä, että noi toimis.

Toihan tavallaan vedetään väkisin renkaan reikään nelinkerroin ja se ympärillä oleva rengas puristaa sen kasaan. Toimii kyllä autonrenkaassa hienosti.

brilleaux
02.01.2016, 21.25
Gorillasta... Karhentelin aikoinaan alumiinin, puhdistin, teippasin, ajoin sisurilla pari viikkoa ja litkutin sitten. Piti vuoden. Sitten vuoti. Purettaessa liima oli paikoin aika muhjua. Mikä toimii yhdelle, ei toimi täällä.

No onpa paska teippi kun ei kestä kuin vuoden. :rolleyes:
Ja litku oli arvaten Stania? ;)

TemMeke
02.01.2016, 21.28
Bud kuvio suunniteltu pitämään sivuttain paremmin, toimii edessä hyvin. Kantatessa ja kääntäessä ei luista pois alta. Lou suuniteltu pitämään eteen/taakse, jolloin vetopito hyvä. Loistava takarengas. Bud rullaa kuvion suunasta johtuen paremmin kuin Lou. Lou aika tahmea rullaamaan, mut vastapainoksi hyvä vetopito.

Loussa toki vetopidon lisäks myös hyvä jarrutuspito. Budin kanssa menee helposti jyrkässä lumisessa alamäessä luisteluks.

Mut parasta comboahan noissa ei oo. Jokanen valkatkoon omalle ajotyylille ja -maastoilleen sopivan setin. :)

Plus
02.01.2016, 21.35
Nyt oli viimeinkin aikaa vakuumipussi-kokeiluun. Lähtötilanteena Fatboyn kiekko jossa vannenauhana Gorilla, sähköteipillä reunoilta tilkittynä + kirkas pakkausteippi:

http://images.tapatalk-cdn.com/16/01/02/3310f54ebddeeb27e1559925e3226f63.jpg

Seuraavaksi silitin kahden leivinarkin välissä ••• raudan lämpötilalla tuollaisen 174cm ympärysmittaisen lenkin:

http://images.tapatalk-cdn.com/16/01/02/c1e14f0a54ff6caf80509abbb9134ba7.jpg

Lenkki oli pirullisen tiukka vetää kehän ympärille mutta saumakohdatkin kestivät väkivaltaisen operation hyvin. Tiiviinoloinen lopputulos ja 174cm varmaan just passeli mitta.

http://images.tapatalk-cdn.com/16/01/02/e42357130b00114994b47d347ea30dee.jpg

Venttiilinreikä kynttilässä kuumennetulla meisselillä, ja venttiili kiinni. Budin sain nousemaan kuormaliinan avulla, kun kiristin renkaan tosi tiukkaan ja vedin reunoilta sitä hyllyille päin. Aika paljon kupli aluksi reunoilta mutta asettui sitten. Trimmatessa jätin pari milliä muovia näkyviin, jos vaikka pysyisi paremmin paikoillaan kun kevätkumeja sit vaihtelee aikanaan...

Nyt on sitten kaikki mahdolliset viritelmät kokeiltu: Gorilla, Scotch, Höyrysulkuteippi, Elmukelmu, ghetto... mutta jospa tämä olisi se niin sanottu "Endlösung der Tubelessfrage..."

mutanaama
02.01.2016, 21.51
Suosittelen lämpimästi sisurin käyttöä renkaan nostoon, jos vaan on kompura käynnissä. Tänään dillingerit vartissa paikalleen, liimauksineen ja litkuineen.

Ekke
02.01.2016, 22.07
Onko Prisman 300kpl/10e nastarenkaiden nastoista jollain jo "pitempiaikaista" kokemusta? Vähän alkoi nuo mietityttään, jos laittais Lou+Lou komboon reilummasti.. ei mikään hyvännäkönen nasta kyllä oo, mutta jos ees vähän pitäis ku olis tarpeeksi monta.. :o

a-o
02.01.2016, 22.07
Mulla vahvassa harkinnassa paluu sisuriin.
Bud&Lou ei vain halua tiivistyä Rolling Darryl kehään. Pikkupakkasella jo pitää ilmat, mutta kylmällä kelillä möyrintä paineilla vuotaa vuoroin edestä ja takaa.
Isommilla paineilla ilma pysyy oikeassa paikassa, mutta pienillä paineilla maastossa ajaessa vuotaa.
Ei oikein tue ict:n filosofiaa, sillä minun kalustossa tämä pyörä on nimenomaan tarkoitettu reittien avaamiseen ja tekemiseen :-)

Mietin, että täytyy vielä kerran kokeilla lisätä tuoretta litkua renkaisiin ja jos taas menee lenkki pumppailuksi, niin tulee norsunnahat takaisin.

mutanaama
02.01.2016, 22.13
Vedä ohut nauha kumiliimaa vanteen reunaan. Rengasta ei tarvii ottaa edes pois paikaltaan, Reuna kerrallaan irti ja kontaktiliimaa niin ohut viiva kun saat aikaiseksi. "Pitäisi" toimia (disclaimerit ja muut vastuusta vapautumiset) RD:llä mulla oli pahoja ongelmia myös BFL:llä, mutta jollain konstilla niistäkin selvittiin.
https://www.youtube.com/watch?v=Lg2JVZ2BEzQ tossa videon pätkä, siitä ei nyt näy, että laitoin renkaan ensin sisurilla paikalleen.

a-o
02.01.2016, 22.16
Vedä ohut nauha kumiliimaa vanteen reunaan. Rengasta ei tarvii ottaa edes pois paikaltaan, Reuna kerrallaan irti ja kontaktiliimaa niin ohut viiva kun saat aikaiseksi. "Pitäisi" toimia (disclaimerit ja muut vastuusta vapautumiset) RD:llä mulla oli pahoja ongelmia myös BFL:llä, mutta jollain konstilla niistäkin selvittiin.
Tuota voisi kokeilla. Pienellä paineella rengas tuntuu elävän sen verran, että aina jostain kuplii.

Edit: Lähteekö liimattu rengas hyvin ja ehjänä irti vanteelta?

Jakke81
02.01.2016, 22.54
^mulla löytyisi myös remaxx bead sealer ( käytetään työkoneista ym) jalka osan asennukseen, ainakin vuotavat bulldozerit sai asettumaan jalka osiltaan tuolla. Renkaissa sitten oli muuten niin paljon hiertymiä etteivät pelanneet tubeleksena.

Tuo aine pysyy elastisena kelistä riippumatta ja on väritöntä.

http://otr.tarmimlastic.com/dyn/en/pr13948-7196.htm

Volvospede
02.01.2016, 22.57

Kun pakettiin lisätään kombon testattu toiminta lumella, eiköhän tää ole tässä. :)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2016-01-02%2015.18.44.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2016-01-02%2015.19.10.jpg

EDIT: Niin ja kelvisisäänajolenkillä huomattua; et tartte enää pirikielloa laisinkaan ;)

Kiitoksia! Kehtaatko mitata paljonko tommonen schwalbe nasta on pitkä, toisin sanoen paljonko pitäis olla minimissään napulaa että pystyis nastottaa vielä? mun lou taitaa olla vielä kuluneempi ja arvuuttelen vaihanko noi uudet alle vai ei. Nastat ei oo viel saapunu niin pystyy vielä spekuloimaan..!

edit: jotenkin tuntuu että vois laittaa enempi nastoja, en sit tiiä auttaako vai ei mutta toi vaan näyttää niin harvalle to nastoitus.

brilleaux
02.01.2016, 23.05
Mulla Dremelin terä uppos 4,5mm syvyyteen. 5mm ois varmaan parempi; nasta menis syvemmälle vielä.
Mulla siis nappuloita jäljellä 4-5mm vaihtelevasti ja onnistui ihan ok. Varmistelin ja en painanu 5mm asti. :p

Jos sulla on nappulaa jäljellä 4,5mm upotukseen niin tulos on ihan ok Schwalben nastoilla.

Voin huomenissa mitata tönärillä ton nastan todellisen korkeuden.

edit: jotenkin tuntuu että vois laittaa enempi nastoja, en sit tiiä auttaako vai ei mutta toi vaan näyttää niin harvalle to nastoitus.

No mä uskon et toi riittää vetopitoon; taakse tuskin suuremmalla määrällä saa juuri lisäarvoa. Imo.
Jäällä ton sai sutimaan polkemalla, mut pystyi kyllä helposti "säännöstelemään" sutimista poljinvoimalla. :)

TomiKoo
02.01.2016, 23.22
No mä uskon et toi riittää vetopitoon; taakse tuskin suuremmalla määrällä saa juuri lisäarvoa. Imo.
Jäällä ton sai sutimaan polkemalla, mut pystyi kyllä helposti "säännöstelemään" sutimista poljinvoimalla. :)

Mulla on enemmän, kuin tuplat tuosta ja ihan sama kokemus. Että en sitten tiedä, onko se nastojen lisääminen kovin autuaaksi tekevää. Lähtisin koittamaan tuota Brillen kuviota ja lisäisin jälkikäteen Plussan kuvion suuntaan, eli reunoille, mikäli kokee tarpeelliseksi. Omassa versiossa oli varmasti turhan paljon nastoja ja sitä kautta turhaa hommaa. Ainakin keskelle laitetut nastat olisi joutanut jättää pois. Tuskin niistä isoa haittaakaan oli toisaalta, edelleenkin olen perhanan tyytyväinen tulokseen. Todella luottavainen olo ajella peilijäällä ja luisto on mukavan ennakoitavaa.

Volvospede
02.01.2016, 23.29
Ei taida siis loun nappula enää riittää, hyvä ku 4mm on noissa nastoitettavissa pikkunappuloissa ja keskellä vain 3mm. Meneehän tossa jo paras lumipitokin, uusiin kumeihin piikit siis.

Emmä ton takakumin sutimista niinkään "pelkää", mut ehkä sivurinteissä yms maastoajossa lisänastat sivuilla ei tekis pahaa. No teen eka samalla kuviolla kuin noissa kuvissa ja sit lisään jos tarvii. Siinähän voi ottaa aina uudet asennuskaliat kun alkaa "uusi" nastoitus projekti..!

markettipyörämies
03.01.2016, 00.43
- ao

Mulla on vanne joka vuosi juurikin pienillä paineilla, lopulta koriliima piti ilmat sisässä.

Nyt laitoin uudestaan säkitysmuovilla saman vanteen tubelekseksi ja taas vuosi. Sain vuodon tukittua ikkunantiivistysnauhalla jota laitoin kierroksen kumpaankin vanteen reunaan säkitysmuovin alle. Nyt pitää täydellisesti. Eli laita jotain mikä kasvattaa vanteen kehää siihen kohtaan mihin rengas tulee. Vaikka jotain teippiä, kunhan vaan on jotenkin elastista ja vanteen kehä isonee kumen reunanauhan kohdalta.

Mulla ainakin noi ongelmavanteet hokaa jo pajalla, kun painaa rengasta peukuilla sisäänpäin vanteen ja kumin rajapinnasta, jos pihahtaa ongelmia on, jos ei mitään vuotoa vaikka kuinka painaa tai vuoto ei toistu enää kun stäniä tulee läpi homma OK.

Prisman nastat on ainakin täällä toiminut hyvin. Laatu vaikuttas olevan ihan OK.

Siemenlinko
03.01.2016, 01.04
http://uppaa.fi/images/2016/01/02/BLd7be2.jpg

Bud = 1560g
Lou = 1608g

Miltäs Barbegazit on tuntuneet?

TheMiklu
03.01.2016, 01.58
Mulla ainakin noi ongelmavanteet hokaa jo pajalla, kun painaa rengasta peukuilla sisäänpäin vanteen ja kumin rajapinnasta, jos pihahtaa ongelmia on, jos ei mitään vuotoa vaikka kuinka painaa tai vuoto ei toistu enää kun stäniä tulee läpi homma OK.

Tämä huomattu. Stanin litkut, BFL ja Mulefüt vanteet. Toimi mahtavasti kesän. Ilmaakaan ei tarvinu lisätä. Syksyllä/alkutalvesta alkoi jostain vuotaa takarengas. Nyt 25cm matkalta pihisee vanteen ja renkaan välistä. Rengas kyllä on hyvin noussu vanteelle ulkoisesti tarkasteltuna. Uutta litkua sisseen ja painelin sormella niin tiivisty. Eka lenkillä kumi alkoi tyhjetä kun loppupuolella ajelin röykkysempää maastoa.
Mitä lie tapahtunu. Kohta joutuu sisurin laittamaan.

Ekke
03.01.2016, 10.40
Prisman nastat on ainakin täällä toiminut hyvin. Laatu vaikuttas olevan ihan OK.

Jees, pitänee hakea niitä vaikka se yks renkaallinen ja keksiä joku asennustyökalu..

Kävin eilen tuntisen ajeleen ja joutu melkosesti keksimään uutta reittiä ku 95% edellisistä reiteistä oli peilijäällä.. tollanen jäälle viettävä jäinen rinne osoittautu hienoimmaksi kokemukseksi: ei päässy rinnettä ylöspäin eikä sivuille, mutta siinä kohtaa on joessa niin virtaava kohta ettei huvittanu jäällekkään. Pakko oli silti pois päästä, ei menny onneks uintihommiksi :)

mutanaama
03.01.2016, 11.22
Tuota voisi kokeilla. Pienellä paineella rengas tuntuu elävän sen verran, että aina jostain kuplii.

Edit: Lähteekö liimattu rengas hyvin ja ehjänä irti vanteelta?

Lähtee joo. Kumiliimankin saa irti pienellä vaivalla. Ainakaan noi mun D4:et ei tiivistynyt ollenkaan ilman liimaa, litkutkin tuli läpi.
https://www.youtube.com/watch?v=ntdSUekrF3A

markettipyörämies
03.01.2016, 12.05
Kumiliima ei riittänyt aikanaan omaan vaivaan, kun paineet laski tarpeeksi alas alko vuotaan. Toimi OK etelänmiesten maantiepaineilla (>0,4bar). Myös tuubiliima epäonnistui tehtävässä, ainut mikä piti oli koriliima.

Mutta noista ei tarvittu mitään, kun vanteen kehää kasvatti nanosti sillä tiivisteellä.

msuomal
03.01.2016, 12.10
Millasta tiivistettä tarkoitatte? Bud ja Lou oli sen verran löysät DT:n kehillä, että pisti mietityttämään kestääkö vanteella lumiajopaineilla.

jpf
03.01.2016, 12.24
Dillinger 5:n kanssa olen nyt pari päivää paininut ja ei onnistu tubelessasennus DT BR2250 -kehille. Tyhjiöputkiasennuksessa sisurin avulla saan kyllä renkaan nousemaan vanteelle, mutta tipahtaa heti pois kun paineet laskee. Gorillateippiasennuksella saan kyllä toisen reunan pysymään nippanappa vanteella, mutta toinen reuna ei nouse millään kikalla. D5 on melko löysä, joten kehän "kasvattaminen" (enemmän kuin nanosti) voisi auttaa.

msuomal
03.01.2016, 13.45
Jännä et näissä läskin kumeissa on näin paljon noita ongelmia. Osansa varmasti aiheuttaa myös korkeampi profiili, mutta kyllä Kenda ainakin on saanu kuminsa juuri oikean kokoiseksi, ettei tarvinnu kauheasti tapella DT:n vanteelle saamiseksi, lähti helposti kompuralla hyllylle ja oli todella tiukassa, kun piti repiä hyllyltä alas. Sai oikeasti käyttää voimaa sen tiputtamiseen tyhjänäkin. 29" renkaissa on heittoa niissäkin, mutta ei nyt ihan noin paljon. Lou lähti lopulta, kun sisurilla oli saanu toisen puolen hyllylle (tippu kerran sisuria poistaessa) ja sitten painetta sisään ja paino irti olevalta puolelta keskiöstä kohti rengasta. Hirvee säätö. Tuskin vanteen halkaisija heittää noin paljon, pistän kyl kumin piikkiin...

jpf
03.01.2016, 14.42
Saman valmistajan Flowbeist/Dunderbeist nousee puolestaan hienosti hyllylle ja myös pysyy siellä tiukasti.

Grandi66
03.01.2016, 14.46
Muflet ja barbenazi on aika tiukka yhdistelmä ainaki miulla.

markettipyörämies
03.01.2016, 15.09
Ihan normiikkunatiivistettä käytin, olisko ollut D-profiilia:
http://rautianenergiaosaaja.fi/images/contest/view-1-logo.png

Laitoin vielä sillälailla että osa jäi vanteen reunan ja kumen väliin, mutta olen melko lähes varma, että vaikuttava osa tässä on kehän läpimitan kasvattaminen.

brilleaux
03.01.2016, 15.13
Saman valmistajan Flowbeist/Dunderbeist nousee puolestaan hienosti hyllylle ja myös pysyy siellä tiukasti.
Mulla taas ei Flowbeisti lähteny pitämään ollenkaan. Burbbaili jatkuvasti kovemmassa kyydissä.
Eikä muut renkulat oo noin paljon asennusvaiheessa vuotaneet kuin toi, litkua tunki ulos koko kehän matkalta. Paljon.

macci
03.01.2016, 15.33
Miltäs Barbegazit on tuntuneet?
Oikein hyviltä. Tuolla (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48991-Suuri-Fatbike-rengas-keskustelu&p=2477098#post2477098) pari riviä turinaa.

Tänään oli jo sentin pari luntakin ja pito kuin kesäkelillä.

http://uppaa.fi/images/2016/01/03/lumi1feee3.jpg
http://uppaa.fi/images/2016/01/03/jalkib50f7.jpg

mutanaama
03.01.2016, 15.38
Tänään laitettiin budi largemargelle heijastinteipillä koriste ja lasikuituvahvisteisella tiivisitys. Nousi sisurilla hyvin ja piti laakista noin 0.7 bar paineilla melkein kilometrin. Burppaili sitten maastossa miten sattu, tarttis varmaan laittaa liimaa väliin. Dillingerit taas piti ilmansa ****** vanteilla, kun laittoi sen kumiliiman väliin. Paineet vaihteli 0,2-1,2, kun tuli tyhjennettyä vähän liikaa ja lähdettyä liikkeelle asettelupaineilla.

Ski
03.01.2016, 15.50
TLR merkillä merkatut Hodagit ja Gnarwhalit Mcarbonin 65 Black Eagle vanteella on toiminut aina moitteettomasti pelkällä Stanin teipillä.
Ja vanhalla sisurilla leikatulla venttiilillä. Ja Stanin litkuilla. Ainakin -22C asti tänä talvena.
Surlyn Nate toimi samalla lailla samalla vanteella, kun sen kotona litkutin 3 päivää ajamatta, kääntelin sivulta sivulle, ja ootin aina paineenlisäyksen jälkeen että alko ilmat pysyy. Viimesin reissu tosiaan -22c jotain ja 0.4 barilla eikä yhtään tippunu ilmat.
Mutta Nate piti laittaa kompuralla ja sisurilla ensin huulille.

Mää tykkään että noi toimis noin, ilman mitään tiivisteitä tai kelmuja.
Koko ajanhan noi kehittyy.

Vielä pitää hommata se napsautin mökille, ku ei oo kompuraa....
Mistä noita napsauttimia saa ?
On noissa eroja.

mutanaama
03.01.2016, 16.41
Mistä tuota jakke81:n mainitsemaa bead sealia saa hankittua?

Jakke81
03.01.2016, 16.48
Mistä tuota jakke81:n mainitsemaa bead sealia saa hankittua?
Mistä tahansa rengasliikkeestä. Ainakin joissa tehdään raskasta kalustoa. Oli jotaki 20€ purkki.

Velli76
03.01.2016, 16.49
Testattiin tänään kolmen eri renkaan pitoa kolmella pyörällä lammen jäällä jossa oli vajaa cm lunta päällä. Lämpötila -9 astetta. Renkaat oli tehdasnastoitettu Dillenger 5, Jumbo Jim 4" ja Big Fat Larry. Tulokset oli melkoinen yllätys! :eek:

Veto/jarrutuspito oli paras Jumbo Jimeillä, renkaassa oli näissä olosuhteissa selkeästi tahmein tuntuma eli paras pito. BFL jäi viimeiseksi.
Sivuttaispito oli paras Dillinger vitosilla.

En olisi uskonut, jos en olisi itse ajanut kaikkia eli testattiin ristiin kolmen kuskin toimesta ja mielipide oli kaikilla täysin sama.

Toisaalla, hiukan liukkaammalla ojan jäällä jossa oli vähemmän lunta pinnassa testattiin vielä rinnakkain D5 ja JJ, tässä n. 15 km/h nopeudesta D5 pysähtyi reilun pyörän mitan lyhyemmällä matkalla pelkkää takajarrua käyttäessä.

brilleaux
03.01.2016, 17.33

Googleta. Enempää ei uskalla täällä sanoa. ;)
https://www.google.fi/search?q=napsautin&oq=napsautin&aqs=chrome..69i57.4775j0j7&sourceid=chrome&es_sm=122&ie=UTF-8

zander
03.01.2016, 17.40
Testattiin tänään kolmen eri renkaan pitoa kolmella pyörällä lammen jäällä jossa oli vajaa cm lunta päällä. Lämpötila -9 astetta. Renkaat oli Dillenger 5, Jumbo Jim 4" ja Big Fat Larry. Tulokset oli melkoinen yllätys!....
Oliko Dillessä nastat?

Velli76
03.01.2016, 17.42
Oliko Dillessä nastat?
Aiheellinen kysymys! :) Dille oli tehtaan nastoilla.

Kemizti
03.01.2016, 17.50
TLR merkillä merkatut Hodagit ja Gnarwhalit Mcarbonin 65 Black Eagle vanteella on toiminut aina moitteettomasti pelkällä Stanin teipillä.
Ja vanhalla sisurilla leikatulla venttiilillä. Ja Stanin litkuilla. Ainakin -22C asti tänä talvena.
Surlyn Nate toimi samalla lailla samalla vanteella, kun sen kotona litkutin 3 päivää ajamatta, kääntelin sivulta sivulle, ja ootin aina paineenlisäyksen jälkeen että alko ilmat pysyy. Viimesin reissu tosiaan -22c jotain ja 0.4 barilla eikä yhtään tippunu ilmat.

On noissa eroja.
Kymäläisen Tapsalta, prestige voorumilla, facesta ehk nopeemmin ki..

a-o
03.01.2016, 18.02

On noissa eroja.
Osta se bontragerin pumppunapsauttaja. Niitä oli tiedät kyllä missä :-)

Kemizti
03.01.2016, 18.15

Ookko testanna läskikumiin, piisaako? Kiinostelee itseäkin, ois helpompi roudata ku irtonapsautin+pumppu..

Ski
03.01.2016, 18.21

Uuh hienoa ! Pitääpä käydä Pyörä-Suvalassa :) :) :)

a-o
03.01.2016, 18.23
Ookko testanna läskikumiin, piisaako? Kiinostelee itseäkin, ois helpompi roudata ku irtonapsautin+pumppu..
En oo testannu, ski varmaan kohta osaa kertoa:)

Kemizti
03.01.2016, 18.29
En oo testannu, ski varmaan kohta osaa kertoa:)
Jäämme jännityksellä odottamaan..

Plus
03.01.2016, 20.23
Eka lenkki tyhjiömuovi-virityksellä ja heti tapahtui jotain mitä ei ikinä ghettosysteemin kanssa käynyt: Budi burppasi niin että meinasi mennä tubeless-kävelyksi [emoji35]

Olisko tuo muovi sen verran ohuempi, kovempi ja liukkaampi että noin käy?

Onko se ghettoon mentävä takaisin prkl...
Tulipa muuten taas huomattua että ajotuntuma on parempi ilman sisäkumeja.

Kemizti
03.01.2016, 20.39
^ mutuilua; lienet ihan oikeassa, muovinretale on nii ohut, että gettoblasteriin venähtänyt Budi ei enää luotettavasti (ilman liimaa) pysy..

rjrm
03.01.2016, 20.47
Olihan tyhjiöputken mattapinta ylöspäin eli kumia vasten? Se antaa kitkaa.

Staara
03.01.2016, 21.02
Mikäs se oli se sivu mistä pysty tilaan nuita "ghetto" tubeless settejä? Se taitaa olla vika mahollisuus itelle saada noi surkeat Chargen orkkisvanteet tubelekseksi. En vain hakusanoilla löytäny sitä millään.

a-o
03.01.2016, 21.29
Mikäs se oli se sivu mistä pysty tilaan nuita "ghetto" tubeless settejä? Se taitaa olla vika mahollisuus itelle saada noi surkeat Chargen orkkisvanteet tubelekseksi. En vain hakusanoilla löytäny sitä millään.

Prisma?

20" tai 24" mtb sisurista teet helposti ghettotubeleksen. Sisuri kiekon päälle, vähän ilmaa sisälle ja keskeltä halki. Reunat pingoitetaan vanteen reunan yli, siinäpä se pääpiirteissään.

Plus
03.01.2016, 21.36
Olihan tyhjiöputken mattapinta ylöspäin eli kumia vasten? Se antaa kitkaa.

Käyttämässäni tyhjiöputkessä ei ole mattapintaa, ainostaan sileä ja raidoitettu. Raidoitukset silitin toisiinsa kiinni, eli sileämpi on ylöspäin.

Cyclecomponentsista on ainakin saanut ghettoiluun soveltuvia, leveitä Q-tubesin 24" sisäkumeja.

markettipyörämies
03.01.2016, 23.22
Pistin JumboJimeihin nastoja. ON HYVÄ, ainakin muutaman metrin testilenkin perusteella. Jätin nastat oikein kunnolla ulos, koska etelänlomamatkalla testailin syvään asennettuja nastoja ja eihän ne läskillä auttanut juuri mitään.

Harvemmin on käynyt näin, että lähtee kilo fillarista, kun laittaa nastat ;)

https://lh3.googleusercontent.com/-cDQ-A5tyCYU/VomO4Xgtz6I/AAAAAAAATMk/wZdHG0Ok6Ls/s512-Ic42/WP_20160103_20_05_12_Pro.jpg
Tämmöseen kuvioon tällä kertaa:
https://lh3.googleusercontent.com/-wQ22uNt7UCE/VomPAu9ReOI/AAAAAAAATMs/G7DJ7BpAaVU/s800-Ic42/WP_20160103_20_03_00_Pro.jpg

Säkityskalvosta tehty tubeless-setup näyttää kestävän aika hyvin kierrätystä. Tämä on kolmas kerta samalla säkillä. Tossa on pohjilla kaksi kerrosta kalvoa reikien peitoksi ja sen päällä yksi saumattu kerros.
https://lh3.googleusercontent.com/-tV28LVsy58s/VomPFtbffTI/AAAAAAAATM0/uYMYzRYUu3Y/s512-Ic42/WP_20160103_20_10_03_Pro.jpg

Ai niin, nastat alu/teräväkärkiset kierrätys Suomityreksestä.

Tässä vielä vähän miten mää ne nastat laitan, jos kiinnostaa, nastan laitto meni vähän sinne päin kun yhellä kädellä touhus:
https://youtu.be/T-bdvkCZduM

Anti Pole-päivä mulla, fillarin akseliväli lyheni, fillari keveni ja heti alko keuliin ympäri ;)

Ja vieläkin on sanottavaa, nanosti vuotaa tollanen kyljistä loppuuan ajettu JJ:
https://lh3.googleusercontent.com/-mWOi2MEPaSc/Vomc6rxLrgI/AAAAAAAATNU/e6cMWIc5t9U/s512-Ic42/IMG-20160103-WA0007.jpg

msuomal
04.01.2016, 00.54
Hienolta näyttää! Nastakin meni paikalleen näppärän näkösesti.

yölinja
04.01.2016, 06.15
Minulla tyhjiöpakkaus muovi tubeless viritelmä tihkuttaa hiukan kun laskee sopivat ajopaineet.Kannattaisiko vanteen ja renkaan väliin sipaista jotakin liimaa?

brilleaux
04.01.2016, 07.16
Että en sitten tiedä, onko se nastojen lisääminen kovin autuaaksi tekevää. Lähtisin koittamaan tuota Brillen kuviota ja lisäisin jälkikäteen Plussan kuvion suuntaan, eli reunoille, mikäli kokee tarpeelliseksi..

Työmatkalla testasin tuota takapään nastoitusta; ei tartte kauheesti kallistaa mutkassa niin perä karkaa sivulle.
Keula taas ei osoittanut minkäänlaisia pidon loppumisen merkkejä.

Ehkä taakse vois sivuille nastoja lisätä. Kyllä toi saattaa jäisellä kaltevalla pinnalla/tiukoissa mutkissa karkailla sivulle.

brilleaux
04.01.2016, 07.21
Tässä vielä vähän miten mää ne nastat laitan, jos kiinnostaa, nastan laitto meni vähän sinne päin kun yhellä kädellä touhus:
https://youtu.be/T-bdvkCZduM

Mä kokeilin ensin just samanlaisella työkalulla ja heitin konheen nurkkaan. :)
Budiin ja Louhun ainakin uppos nopeemmin käsipelillä.
Kumihan noissa on melko pehmeää.

Edit: toki tarkemmin ajateltuna toi konheasennus varmaan hiertää nastan paremmin paikalleen?

Fillarihemmo
04.01.2016, 07.28
DIY-nastotus Whiten orggisrenkaisiin (Veetire Snowshoe 4,5") ei tuottanut toivottua tulosta siinä mielessä, että nastat tuppaa lähtemään ulos kolosistaan. ~ 80 km ajon jälkeen eturenkaan n. sadasta nastasta on lähtenyt yli 10% pois. Syyksi epäilen sitä,ettei upotusreikä ole tarpeeksi syvä, jolloinka nasta jää liikaa ulos ja on alttiimpi pullahtamaan pois pesästään.

1+1, nyt on vissiin alettava funtsimaan kaupallisia nastarenkaita, Dillenger 4 vai 5, kas siinäpä pulma.
Budjetti syistä kiinnostaisi Dillenger4, TPI33, mutta mitä käytännön eroja sillä on isoveljeensä (Dillenger5), osaisko joku valottaa asiaa ?

OKS
04.01.2016, 08.10
Työmatkalla testasin tuota takapään nastoitusta; ei tartte kauheesti kallistaa mutkassa niin perä karkaa sivulle.
Keula taas ei osoittanut minkäänlaisia pidon loppumisen merkkejä.

Ehkä taakse vois sivuille nastoja lisätä. Kyllä toi saattaa jäisellä kaltevalla pinnalla/tiukoissa mutkissa karkailla sivulle.

Omissa renkaissa 200 nastaa kummassakin = aika huoletonta ajoa. Tosin meikäläisen ajaminen on varsin rauhallista, joten tiukempien ja jäisten mutkien pidosta en osaa sanoa.

tinke77
04.01.2016, 11.58
^ Tilannenopeus on a & o. :)

markettipyörämies
04.01.2016, 13.44
Edit: toki tarkemmin ajateltuna toi konheasennus varmaan hiertää nastan paremmin paikalleen?

Kun laittaa ilman liukasteita koneella niin se nasta "palaa" kiinni siihen renkaaseen. Lämpenee niin kuumaksi ettei kärsi kädellä koskea. Luulen, että pysyy paremmin kuin jos vain painaa nastan paikalleen.

Kävin testaamassa JJ:tä ja johan on hyvä pito :) Kävin jääkaukalossa testirundilla ja aivan huippu sivuttaispito. Toimi muutenkin kivasti kelkkaurallakin.

Tollanen harva nappula taitaa olla paras aihio nastoitukseen, tulee enemmän painetta maata vasten / nasta.

Volvospede
04.01.2016, 14.35
Kun laittaa ilman liukasteita koneella niin se nasta "palaa" kiinni siihen renkaaseen. Lämpenee niin kuumaksi ettei kärsi kädellä koskea. Luulen, että pysyy paremmin kuin jos vain painaa nastan paikalleen.

Kävin testaamassa JJ:tä ja johan on hyvä pito :) Kävin jääkaukalossa testirundilla ja aivan huippu sivuttaispito. Toimi muutenkin kivasti kelkkaurallakin.

Tollanen harva nappula taitaa olla paras aihio nastoitukseen, tulee enemmän painetta maata vasten / nasta.

Varmasti pysyy paremmin kuin pelkästään reikään painettu nasta jos ei liimata. Monesti puhutaan nastarenkaan sisäänajamisesta. Siinä käsittääkseni nastan kanta tekee itelleen tilaa nappulan sisälle. Korvaiskohan tuo nastan paikalleen sorvaaminen sekä liimauksen että sisäänajon tarpeen? Sulla ei visiin ollut irtoillut nastoja ollenkaan noista ite tehdyistä?

mutanaama
04.01.2016, 15.07
DIY-nastotus Whiten orggisrenkaisiin (Veetire Snowshoe 4,5") ei tuottanut toivottua tulosta siinä mielessä, että nastat tuppaa lähtemään ulos kolosistaan. ~ 80 km ajon jälkeen eturenkaan n. sadasta nastasta on lähtenyt yli 10% pois. Syyksi epäilen sitä,ettei upotusreikä ole tarpeeksi syvä, jolloinka nasta jää liikaa ulos ja on alttiimpi pullahtamaan pois pesästään.

Varmaan noin käy, Toi kiertäminen koneella varmasti muotoilee reiän nastalle paremmin ja esim D5:ssa reikä on valmiiksi nastan muotoinen. Mutta tossa renkaassa nappulan korkeus ei antanut hirveesti varaa porata syvemmälle.

J.Kottenberg
04.01.2016, 18.26
ja esim D5:ssa reikä on valmiiksi nastan muotoinen.

Enpä olisi arvannut. Nastan pysymisen suhteen toi on aivan varmasti merkittävä juttu.

Muuten, onko sinulla minkälainen mielikuva itsetehdyn Best-grip nastoituksen ja D5 eroista käytännössä?

kumipää
04.01.2016, 18.44
Kyselin jo toisaallakin,mut minkä kokoisen reiän vaatii toi ISP:n nasta?
Tarttis oikeenlainen kumiterä hommata..

Volvospede
04.01.2016, 19.45
Kyselin jo toisaallakin,mut minkä kokoisen reiän vaatii toi ISP:n nasta?
Tarttis oikeenlainen kumiterä hommata..

Mä kyselin samaa kans ja 3,2mm oli suositus. Varmaan kolmonenkin menis. Nastan runko näyttäis olevan 3,4mm. Asennustyökaluihin porasin kolon 3,5mm terällä ja siihen nasta istahti nätisti.

mutanaama
04.01.2016, 19.56
Mä olen todennut parhaaksi dremelin ja 3mm jyrsinterän, tosin aika vähässä noi testit on ollu.

@ kottenberg, bestgripillä on varmasti parempi pito, mutta saattaa raapia asflatilla hiukan enemmän.

TomiKoo
04.01.2016, 20.15
Mä olen todennut parhaaksi dremelin ja 3mm jyrsinterän, tosin aika vähässä noi testit on ollu.

Noin 450 reiän kokemuksella uskallan suositella Dremel 194 (http://www.motonet.fi/fi/tuote/781166/Dremel-194-HSS-kaiverrustera-32mm-2kpl) terää.

msuomal
04.01.2016, 22.37
Mites nastatilaus? Onko Viron pojista kuulunu mitään?

sakkey
04.01.2016, 22.44
Mites nastatilaus? Onko Viron pojista kuulunu mitään?
Ei oo kuulunut. Täytyypi kysellä uudelleen.

kumipää
04.01.2016, 23.06
Okei hyvä kiitti kaikille vastanneille!

Eikun 3mm:n kumipora tilluuseen.

Volvospede
05.01.2016, 10.13
Yhden testinastan kerkesin eilen kokeilemaan vanhaan renkaseen sivunappulaan, terä oli 3,2mm dremelin mukana tullut joku jyrsintappi.. reijästä ei tullu kovin optimaalinen, toi terä ei ehkä leikannut kunnolla kumia koska halus lähinnä ruveta savuaa ja haisee. :-) Käsin asennettuna nasta ei oikein pysyny kuopassaan, oli kohtuullisen helppo kammeta irti. Pitää kokeilla tänään tota akkukoneella nastan sorvaamista paikalleen.

7-spoke
05.01.2016, 11.03

Niin tykkäisin minäkin, ja luulinkin että tää gorilla- yms sähellys olisi jo "ei muutakuin kovaa ajoa"- settiä tai että markkinoilla olisi edes rahalla idiotproof ratkaisuja

Millä tuommonen 90mm ulkoleveyksinen Alexrims Blizzerk pitäs ny rakentaa ettei tarttis olla huolissaan että lähtee parin kuukauden välein vuotamaan? Markkinoiden levein tubeless-teippi taitaa olla Sunringlen brandilla oleva Mulefuttiin tarkoitettu.

(Joka oli jonkun (crc?) asiakaspalautteen mukaan lähellä normi pakkausteippiä...)

Mistä tuota säkityskalvoa saisi Oulun seudulta?

Vai onko halkaistu sisuri se kaikkein käyttövarmin ratkaisu? Mikä sisuri piisaa tuon 90mm kehän kanssa?

Kehät ja kumit onneksi pelaa hyvin yhteen, nämä 4 kertaa mitä nyt olen Bulldozereita Blizzerkeille tubelessina nostanut on kaikki onnistuneet AIM tornipumpulla.

IncBuff
05.01.2016, 11.06
[RANT]
Millä tuommonen 90mm ulkoleveyksinen Alexrims Blizzerk pitäs ny rakentaa ettei tarttis olla huolissaan että lähtee parin kuukauden välein vuotamaan? Markkinoiden levein tubeless-teippi taitaa olla Sunringlen brandilla oleva Mulefuttiin tarkoitettu.

(Joka oli jonkun (crc?) asiakaspalautteen mukaan lähellä normi pakkausteippiä...)
Mää ostin tuota rullaan (tosin 25mm normimaasturia varten) ja ihan surkeata se on. Vaikuttaa nimenomaan normipakkausteipiltä ja ei veny juurikaan vaan repeilee helposti pitkittäissuunnassa kun painauttaa vanteelle. Ei kannata tuhlata rahojaan.

7-spoke
05.01.2016, 11.13
Jäi tuosta sunrinkeliteipistä mainitsematta, että sehän jää munkehillä sisäleveyttä tuijottaen kymmenkunta milliä kapeaksi, jos hakis semmosta ratkaisua että litku ei "näkis" muita liimasaumoja kuin yhden poikittaisen. Pitkittäissaumat eli teipin reunat jäis siis kuminreunan ja kehän väliin.

Jakke81
05.01.2016, 11.24
http://www.clasohlson.com/fi/Suojapeiteteippi/34-9808 tuosta 100mm leveenä, joillakin oli kait tuokin on pelannut

markettipyörämies
05.01.2016, 11.40
Yhden testinastan kerkesin eilen kokeilemaan vanhaan renkaseen sivunappulaan, terä oli 3,2mm dremelin mukana tullut joku jyrsintappi.. reijästä ei tullu kovin optimaalinen, toi terä ei ehkä leikannut kunnolla kumia koska halus lähinnä ruveta savuaa ja haisee. :-) Käsin asennettuna nasta ei oikein pysyny kuopassaan, oli kohtuullisen helppo kammeta irti. Pitää kokeilla tänään tota akkukoneella nastan sorvaamista paikalleen.

Mulla tuli "paineilmadremelillä" samalla terällä paljon isommat reiät kuin pylväsporakoneessa. Epäilen että käsi tärisee sen verran että reikä on isompi "dremelillä" kuin tukevasti paikallaan olevalla vehkeellä tehdessä.

Luonnollisesti nasta tuntuu olevan tukevammin paikallaan, kun laitetaan tiukkaan reikään asennettu ja isoon horoon pistetty vierekkäin.

Voi olla kyse myös kierrosluvusta ja terästäkin, en alkanut testaan, kun pylväskoneessa tuli hyvä. Tavallinen metalliterä 3mm käytössä.

Kemizti
05.01.2016, 11.48

OrangeSealilla leveyttä 75mm.. Oli täydellisen levyinen dtswissin kehälle, vaan ei mahda ysikymppiselle piisata..

a-o
05.01.2016, 11.52
http://www.clasohlson.com/fi/Suojapeiteteippi/34-9808 tuosta 100mm leveenä, joillakin oli kait tuokin on pelannut

Tästä oon kuullut positiivista palautetta, mutta omaa kokemusta ei ole. Hinta on edullinen Gorillateippiin verrattuna.

Volvospede
05.01.2016, 12.18
Tästä oon kuullut positiivista palautetta, mutta omaa kokemusta ei ole. Hinta on edullinen Gorillateippiin verrattuna. Mä testasin tuota teippiä eilen spessun 90mm kehiin, siis ihan vaan testailin noin 20cm pätkää ja koitin saada sitä asetetua paikalleen. Melko jäykkää tavaraa, ei jousta oikeestaan yhtään. Kokeilin kaventaa teipin palaa, mutta sitten se halus valua alas reunoilta kun painelin keskikohtaa kiinni. En tiedä miten tuolla oikeasti onnistuisi tubeless teippaus, en viitsinyt sitten edes kokeila koko vanteen teippausta kun tuntui noin hankalalta jo ton pikku pätkän kanssa testailu. Teippasin sitten uudestaan gorillalla joka oli pitäny ihan ookoo puol vuotta, mutta navan vaihdon ja renkaiden vaihtojen jälkeen oli vähän huonossa hapessa. :p Ehkä tuolla clasun teipillä onnistuu jotenkin, en tiiä. Tarpeeks levee gorilla olis mielestäni tosi hyvä ratkaisu, mut ei oo olemas niin leveetä.

7-spoke
05.01.2016, 12.21
Etralla kauppasivat vulkanoituvaa teippiä, millanenkahan helvetti sitä ois joskus tarpeen tullen irrottaa...

Antza44
05.01.2016, 13.13
^Osta tuota Sunringlen teippiä tai Gorillaa, niin säästät säätämisen. http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/sun-ringle-tubeless-conversion-tape/rp-prod132907

Volvospede
05.01.2016, 13.28
^Osta tuota Sunringlen teippiä tai Gorillaa, niin säästät säätämisen. http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/sun-ringle-tubeless-conversion-tape/rp-prod132907 Kyl toi kuulostaa että säätäminen vaan pahenis tolla teipillä: Customer Reviews

Do not buy.
by Gibbergnarl (http://chainreactioncycles.ugc.bazaarvoice.com/profiles/5230-en_gb/2231544416/profile.htm), 14 August 2015
This is basically just regular packing tape with an inflated price tag. The weak glue and plasticy material make it some of the worst tape you could ever use for a tubeless conversion.

Cons:
weak glue
folds instead of adhering to contours
glue not compatible with tire sealant

rjrm
05.01.2016, 13.35
Unohtakaa ne teipit... Se on tarpeetonta läskitubelessissä.

Einiö
05.01.2016, 13.38
Tarpeeks levee gorilla olis mielestäni tosi hyvä ratkaisu, mut ei oo olemas niin leveetä.
Itse halkasin gorillan teipin ja vedin kehien reunoille ne puolikkaat ja sitten keskelle täyslevee teippi ja hyvin pitää ilmat.

msuomal
05.01.2016, 15.23
Mä testasin tuota teippiä eilen spessun 90mm kehiin, siis ihan vaan testailin noin 20cm pätkää ja koitin saada sitä asetetua paikalleen. Melko jäykkää tavaraa, ei jousta oikeestaan yhtään. Kokeilin kaventaa teipin palaa, mutta sitten se halus valua alas reunoilta kun painelin keskikohtaa kiinni. En tiedä miten tuolla oikeasti onnistuisi tubeless teippaus, en viitsinyt sitten edes kokeila koko vanteen teippausta kun tuntui noin hankalalta jo ton pikku pätkän kanssa testailu. Teippasin sitten uudestaan gorillalla joka oli pitäny ihan ookoo puol vuotta, mutta navan vaihdon ja renkaiden vaihtojen jälkeen oli vähän huonossa hapessa. :p Ehkä tuolla clasun teipillä onnistuu jotenkin, en tiiä. Tarpeeks levee gorilla olis mielestäni tosi hyvä ratkaisu, mut ei oo olemas niin leveetä.
Mä kokeilin tuota teippiä ja se toimi ihan hyvin. Sen voi kaventaa saksilla oikean levyiseksi. Sitten ottaa liimapinnan näkyviin ja alkaa levittämään keskeltä reunoja kohti ja reilusti sinne hyllyjen päälle. Leveyden saa mallattua ennenkuin ottaa liimapinnan näkyviin eli poistaa sen valkosen. Itse teippi ei ole kankeaa, se valkonen "liiman vastapahvi on".

Volvospede
05.01.2016, 15.37
Mä kokeilin tuota teippiä ja se toimi ihan hyvin. Sen voi kaventaa saksilla oikean levyiseksi. Sitten ottaa liimapinnan näkyviin ja alkaa levittämään keskeltä reunoja kohti ja reilusti sinne hyllyjen päälle. Leveyden saa mallattua ennenkuin ottaa liimapinnan näkyviin eli poistaa sen valkosen. Itse teippi ei ole kankeaa, se valkonen "liiman vastapahvi on". Mitkä vanteet sul on ja/tai millainen vannenauha vanteen reikien peittona?

Sotanorsu666
05.01.2016, 21.01
Lundbergilla näyttäisi olevan taas Barbegazia varastossa. Viimeksi mietin liian kauan ja kaikki meni, joten ostin bud&lou kombon. Nyt ei tarvitse ostaa, mutta jos joku on kaipaillut noita, niin 8kpl näyttää saldo tällä hetkellä.

msuomal
05.01.2016, 21.32
Mitkä vanteet sul on ja/tai millainen vannenauha vanteen reikien peittona?
DT:n kehät. Kavennettu DT:n vannenauha alla, teipille jää hyvin liimapintaa sinne hyllyn perille asti. Ainoa sauma on sitten se poikittainen, jonka vielä vahvistin.

tonza85
05.01.2016, 22.26
Mä testasin tuota teippiä eilen spessun 90mm kehiin, siis ihan vaan testailin noin 20cm pätkää ja koitin saada sitä asetetua paikalleen. Melko jäykkää tavaraa, ei jousta oikeestaan yhtään. Kokeilin kaventaa teipin palaa, mutta sitten se halus valua alas reunoilta kun painelin keskikohtaa kiinni. En tiedä miten tuolla oikeasti onnistuisi tubeless teippaus, en viitsinyt sitten edes kokeila koko vanteen teippausta kun tuntui noin hankalalta jo ton pikku pätkän kanssa testailu. Teippasin sitten uudestaan gorillalla joka oli pitäny ihan ookoo puol vuotta, mutta navan vaihdon ja renkaiden vaihtojen jälkeen oli vähän huonossa hapessa. :p Ehkä tuolla clasun teipillä onnistuu jotenkin, en tiiä. Tarpeeks levee gorilla olis mielestäni tosi hyvä ratkaisu, mut ei oo olemas niin leveetä.

Joo mä vedin eilen tolla pressuteipillä white3 lite vanteen nii todella vaikea saada kehälle teippi,saksilla vähän kavensin teippiä nii pikkasen helpotti.
Silti jäi kauheat rypyt teippiin nii laitoin sisurin yöks painamaan nii tänään kokeilin nii ei ollu ton teipin liima ottanu kunnolla vanteeseen kiinni joten revin irti.
Eli en suosittele vaikka halpaa on..

7-spoke
06.01.2016, 00.16
Unohtakaa ne teipit... Se on tarpeetonta läskitubelessissä.
Nokun ei se pelkkä vannenauhakaan pidä, niin kai sinne jotain pitää laittaa?

Lanssi
06.01.2016, 00.20
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20160105/2fe9383297ac1192a89eb1764a6dd02c.jpg

Mulla toi kaks kiekkaa gorillaa on toiminut tähän mennessä hienosti. Sissareiden kanssa annoin tiivistyä pari viikkoa, ja hyvin asettu.

Volvospede
06.01.2016, 00.24
Nokun ei se pelkkä vannenauhakaan pidä, niin kai sinne jotain pitää laittaa?

Mä veikkaan että tolla kaverilla on jotku yyber tubeles hiilari sissikehät ja sen takia ei tarvii mitään teippejä.

Mulla on gorillaa tolleen kuin Lanssin kuvassa, enempi ryppyjä tottakai. Ei vuoda. Ja kestää kauemmin kun takanapa.

Ja väliaikakommenttina nastoitusstudiolta että ompahan hienoa hommaa toi nastoittaminen..! Ehkä noin puolet eturenkaasta tehty.

msuomal
06.01.2016, 00.28
En oikein ymmärrä mikä on menny vikaan... tota teippiä ei voi yrittää "kiristää" sinne kehälle vaan ilman mitään vetoa lähtee asettamaan sen keskeltä poikittain reunoille päin painaen. Ensin pitää leikata oikean levyseks. Kuorin vähän liimapintaa näkyviin, pullistin teipin kaarelle, asetin vanteen keskelle ja tein hommaa molempien käsien peukaloilla pätkän kerrallaan. Sitten kuorin aina lisää liimapintaa näkyviin ja jatkoin painamista keskeltä reunoille. Lopuksi kiersin vielä vanteen molemmat reunat painaen pitkittäin. Vannenauhan kohdalle jäi jotain kurttuja, mutta mitäpä väliä niillä on. Teippi otti kuitenkin tiukasti kiinni vannenauhan jälkeen näkyvään "keskiosaan" ja hyllyille. Tartuntapintaa tuli DT:n kehällä ehkä melkein kaks senttiä per puoli.

rjrm
06.01.2016, 00.30
Ei oo yyberkehiä. Olis kyllä jos ois varaa. Mulla on pelkkä muovirenkula. Ei vannenauhoja tai teippejä. Menetelmä on tyhjiöputki... Monesti jo selitetty tässä ketjussa. Videokin löytyy youtubesta.

makton
06.01.2016, 02.17
Kaks kierrosta gorillaakin on ehkä hieman over killiä. Kun putsaa vanteen edes jotenkin ja painelee teipin reunoilta kunnolla kiinni, niin kierros riittää hyvin. Ainakin mulefuteilla.

Ja eipä tuo tyhjiöputkikaan tunnu toimivan kaikilla...

Volvospede
06.01.2016, 09.01
Kaks kierrosta gorillaakin on ehkä hieman over killiä. Kun putsaa vanteen edes jotenkin ja painelee teipin reunoilta kunnolla kiinni, niin kierros riittää hyvin. Ainakin mulefuteilla..

Yks kiekka ja saumasta vähä päällekkäin riittäis hyvin.. jos ois tarpeeks leveetä gorillaa. spessun 90mm kehiin on pakko laittaa joko reunoille kapeemmat soirot ja keskelle levee tai täysleveetä molemmiesta reunoista aloittaen.

Lanssi
06.01.2016, 10.49
Yks kiekka ja saumasta vähä päällekkäin riittäis hyvin.. jos ois tarpeeks leveetä gorillaa. spessun 90mm kehiin on pakko laittaa joko reunoille kapeemmat soirot ja keskelle levee tai täysleveetä molemmiesta reunoista aloittaen.
Sama juttu noiden Blizzerkien kanssa, ei 73mm gorillan leveys yksinään riitä.

7-spoke
06.01.2016, 11.32
...ja juuri tämän takiahan siellä sitten on lähemmäs 2 metriä saumaa sulamassa esim stanin litkun propyleeniglykolin vaikutuksesta (löysin MSDS-filen) vs "riittävän leveän teipin" 10cm sauma.

Siellä siis on samaa tavaraa kuin jäähdytysnesteissä ja lentokenttien deicereissä.

IncBuff
06.01.2016, 11.38
Tyhjiöputki varmaan hyvä jos ei tarvi vaihdella renkaita. Eikö ne mene perseelleen aina rengasta irroittaessa ja pitää tehdä uus.

markettipyörämies
06.01.2016, 12.02
Säkityskalvosta tai jostain vastaavast "AIV-muovista" kun tekee niin ei tarvi renkaanvaihdon yhteydessä tehdä uusiksi. Tämä kalvo lähti kolmannelle kierrokselle ilman ongelmia:
https://lh3.googleusercontent.com/-tV28LVsy58s/VomPFtbffTI/AAAAAAAATM0/uYMYzRYUu3Y/s512-Ic42/WP_20160103_20_10_03_Pro.jpg

Sen sijaan Jumbo Jimin kyljet ei tiivisty, kun ei ole litkua kuin loraus kierrätettyä. Koitin huvikseni maalata lisää pintaa kylkiin, saa nähä pysyykö:
https://lh3.googleusercontent.com/-OGX0uIVMfqg/Vozkt7HWwXI/AAAAAAAATOE/htEQYWzBwHQ/s800-Ic42/WP_20160106_11_39_03_Pro.jpg

rjrm
06.01.2016, 12.22
Kyllä se tyhjiömuovikin on pysynyt vaikka rengasta on vaihdettu.

IncBuff
06.01.2016, 12.29
Ok. Tai mikäpä minäkään oon sanomaan kun väärät renkaat posauttanu vanteelle joskus toukokuussa ja ajellu siitä lähtien niillä. Oishan tuossa tuo Budi, mutta en tiiä jaksaako ajaa sisurilla ku ei oo kompuraa.

Kuluukohan nää läskikumit jotenkin nopsempaan, kun eilen kattelin takagummiakin niin nappulat jo selvästi madaltuneet ja kuluneet, vaikka ei tuolla nyt niin paljoa oo ees ajettu. Kapeissa kumeissa vastaavaa näkyny yleensä vasta parin kesän ajoilla.