PDA

Näytä tavallinen näkymä : Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

Sivut : 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45

devon
03.02.2014, 07.39
Laskin mututuntumalla kesken lenkin paineita, kun renkaat luistelivat epätoivoisen oloisesti joka suuntaan ja loppulenkki menikin sitten jo huomattavasti paremmin. Ennen pakkasia renkaissa oli 0,45/0,5 bar ja pakkasten vaikutusta en tullut mitanneeksi, kuinka paljon lie lähtenyt paineita kävelemään. Uteliaisuuttani mittasin kuitenkin nuo mutulla lasketut paineet ja tulos vähän hämmensi, siellä oli enää 0,2/0,3 bar. Etsin vähän noita muiden käyttämiä paineita ja kolistelija taisi olla ainoa, joka tunnusti ajavansa jokseenkin yhtä pienillä paineilla. Kuski pakkasajokamppeissa taitaa jäädä karvan verran alle 65 kilon, pyörä on aika tasan 14 kiloa, renkaat Hüsker Dü, sisurit Onza FR: onko noilla paineilla odotettavissa ongelmia?

kolistelija
03.02.2014, 07.47
Ei 0,2/0,3 mitään ongelmia tuo ees laihaläskillä, ellei sitten kolistele kiviin aivan liian kovaa. Siis meidänlaisilla urheilullisen kevyillä kuskeilla... :p

Alimmat mitä olen kokeillut on noin 0,13/0,17 ja niillä 4,8" renkaat kantavat juuri ja juuri. Pitoa ja sitä kuuluisaa kelluvuutta sitten löytyykin ihan toiseen malliin. Sen verran olen vakoillut noiden muidenkin ajoja että kyllä esim HC Andersenilla on käyny paineet hyvinkin matalina ilman ongelmia, mutis ajaa renkaat vähän vähemmän länässä ja PaHis ajaa betonirenkailla (mut se on eri, kun on betonireisi).

miku80
03.02.2014, 07.54
Ajotyylistä paljon kiinni.. Jos ajo on suht rauhallista ja kivet ja juuret pääsääntöisesti kierretään niin varmaan pärjää matalilla paineilla , mutta jos ajotyyli on enemmän rymistelyä niin vanteille kolisee.. Ite tottunut täpärillä paiskomaan menemään kivikoissa ja juurakoissa eikä siitä ajotyylistä oikeen tahdo päästä eroon läskilläkään niin 75kg elopainolla on tullut pidettyä Nateissa 0.4/0.6bar painetta ja suht hyvin on välttynyt läpilyönneiltä eikä ihan hirveesti tarvii moista varoa..

Antza44
03.02.2014, 08.02
Kyllä mulla oli 70mm vanteilla Floaterin (ghetto) paineet eilen jossain 0.3 ja 0.35 huitteella(ei mittaria kokemukseen perustuva arvio). Paino kuskilla simmareissa 92kg. Maastona höttöö lunta. Takakumi oli aikalailla minimissä, tosin en ole vielä ghetto asennuksella saanut kumia putoamaan On-Onen vanteelta, kun en ole tuon alemmas mennyt. Floater kuljettaa ylöspäinkin ihan kohtuudella tuossa hötössä kaverin Knardi ei sitä tehnyt.

Kivikkoa ja juurakkoa ei noilla paineilla ja kiloilla ole enänään kiva ajaa, kun joutuu levitoimaan pyörän päällä.

devon
03.02.2014, 09.22
Urheilullisen kevyen voi minun tapauksessa vaihtaa alamittaiseen ja aina vaan kutistuvaan palleroon...

Eli ei onkkelimia tiedossa, tapaan ajella aika rauhallisesti, katselen maisemia ja säikyn säntäileviä elikoita :p Kivien ja juurien yli kyllä menen, mutta en täysillä. Pito kyllä muuttui ihan hurjasti, edellisen lenkin aikana kaikki vähänkään isommat mäet sai työntää, koska lumi karkasi renkaan alta ja aiheutti pahaa sutimista, pienemmillä paineilla sen kun vaan jatkoi polkemista ja huipultahan sitä itsensä löysi.

Miklo
03.02.2014, 14.56
Eilisellä ajelulla Huskereissa 0,4 / 0,4 ja takapää löi vanteille muutamaan kertaan. Piti pumpata takaisin 0,5 bar. Kumma kyllä Nateissa pystyi käyttämään 0,4 bar ihan hyvin, mutta Huskerissa taas ei.. kuski 70 kg ja Onzan sisurit.

HC Andersen
03.02.2014, 16.15
Mä oon ajellu kuivanmaan aikaan laihaläskillä 0.3 baarin paineilla, paino ajokamoineen 75-80. Mutta mä olen erilainen nuori, ajan niin kuin rakastelen = hellästi&intohimoisesti...

sakuvaan
03.02.2014, 17.40
2x Nate toimii tosi hyvin sohjokelillä, tosin kun vallien yli kiihdyttää napamoottorin kanssa se rupeaa sladittamaan aika vinkeästi :)

PaH
03.02.2014, 19.55
Ei 0,2/0,3 mitään ongelmia tuo ees laihaläskillä, ellei sitten kolistele kiviin aivan liian kovaa. Siis meidänlaisilla urheilullisen kevyillä kuskeilla... :p

Alimmat mitä olen kokeillut on noin 0,13/0,17 ja niillä 4,8" renkaat kantavat juuri ja juuri. Pitoa ja sitä kuuluisaa kelluvuutta sitten löytyykin ihan toiseen malliin. Sen verran olen vakoillut noiden muidenkin ajoja että kyllä esim HC Andersenilla on käyny paineet hyvinkin matalina ilman ongelmia, mutis ajaa renkaat vähän vähemmän länässä ja PaHis ajaa betonirenkailla (mut se on eri, kun on betonireisi).

Toi kelluvuus matalilla paineilla pitää paikkaansa, mut mut... Kovemmilla paineilla (mulla eessä bud 70mm kehällä ja ~0,55 bar / takana bud tai nate ~0,60 bar paineilla - lukemat 2xschwalben sinisestä) asiat on toisin - kovemmasta kumista johtuvan pienemmän tassunjäljen ja enempi pistemäisen painealueen johtuu kompensoimaan sillä et ajaa sen verran kovempaa ettei kerkee upota.

Lopputulos kummillakin paineilla siis sama - kovempaa ajava vaan on pisteessä X hiukan aikaisemmin. Mut se suurempi juttu on ajaminen siellä missä alusta on kiharainen, mutkilla ja kuopilla. Vähällä lumella tai sulan maan aikaan. Jos polulla eessä on 10 kappaletta 10cm korkeeta poikittaisjuurta vaikka puolen metrin välein ja ajat siihen vakiovauhdilla; 0,2barin paineellisen kumin kans vauhti vaan loppuu. Tyssää ja ampuu takas. Jos ei 10cm juuressa niin sit puolet isommassa...
Mut ajapa sama 0.6barin paineella, nousee ihan erilailla juuresten & kivesten ylitte.

Toi kumin tarjooma vetopito on sit oma lukunsa. Hötössä parhaat on Lou/Bud/Nate, jos kumi saa kontaktia johonkin kovaan niin kaikki pitää tarpeeks.
Fatbackin Sterling ja hyi-hyin Ground Control olis kliffa testata.

Tyyppäsin tänään muuten vaihteellisen läskin, 1x11 ja molemmissa päissä Dillingerit. 200m riitti et ei Dillingereitä mulle. (eikä vaihteita..)

mutanaama
03.02.2014, 23.12
Nyt meni bfl takasin taakse. Vähän aikaa se siinä sihisi ja puhisi yski, ennenku alko ilmat pysymään sisällä. Pikainen testi 0,75 paineilla, ja hyvin tuo tuntu pitävän.

Antza44
04.02.2014, 07.40
Minun Floaterit painoi aika tarkalleen 1500g kipale, kun joku kyseli tuolla vika osastolla.

Antza44
04.02.2014, 08.09
Vetopito hotössä lumessa missä pohjakosketusta ei ole? BFL VS (Knard vetopito sitä ei ole) 70mm vanteella tai vaihto ehtoisesti 82mm vanteilla. BFL vetopitoa voipi kommentoida myös "väärästä pyörimis suunnasta".

BFL VS Bud kantavuus 70mm vanteella tai vaihto ehtoisesti 82mm vanteilla?

Mutiksella ainakin on noista kokemuksia 82mm vanteilla ja muutkin saa antaa faktaa omakohtaisista kokemuksista.

Shimaani
04.02.2014, 16.24
Jos BFL:n haluaa vetäväksi niin kääntää sen niinpäin että nuoli tulee maahan kanta edellä, alle 100mm kehällä (RollingDarryll kokeiltu) BFL on semmoinen pallo että meinaa kaarteissa karkaa alta (ainakin mun 0,4bar sisäkumipaineilla). Budia en ole edes ajatellut laittaa Clownshoeta kaposemmalle koska epäilen sen tekevän samaa eikä Puksun takahaarukaan pellenkenkä mahtuis joten takana alla on Knardi kunnes mekatsu vaihtaa sinne Naten..
Kunnon höttöpuuterissa pitää vain telamatto:)

Juha Jokila
05.02.2014, 22.55
Löytyykö leveempää läskikehä 28 pinnaisena kuin tämä 39 mm trial-kehä (http://www.tartybikes.co.uk/26_inch_front_rims/tryall_front_26_inch_circle_hole/c518p115.html)?

Mitenköhän 3.8" Larry toimisi noin kapealla kehällä?

edit: Robssonilta löytyy poraamattomana (http://www.robsson.de/de/fette-felgen/0-speichenlocher/) 80 mm kehiä. Kaippa sitä pinnan reijät saisi porttua itekkin kohdilleen.

Niin, tämä ongelma johtuu tästä (https://lh4.googleusercontent.com/-lLfTrCHlY7o/UurSr7LOBWI/AAAAAAAAA0c/cmnWe9Mg4JU/w1300-h975-no/IMG_6564.JPG) haarukasta, johon löytyy valmiiksi 28 reikäiset navat. Ongelma siirtyi kuitenkin muualle, koska Pugsleyhin olis menny setin takanapakin, mutta siinä taas ei ole geometriassa huomioitu joustoja. Ei tästäkään päässyt halvalla, vaikka tuntuu, että puolet osista on vanhastaan.

Antza44
06.02.2014, 07.45
Heittäkääs joku tieto isku napoihin enempi perehtyneet. Joku hiton pakkomielle suunnitella uusia kiekkoja vaikka vanhatkin pelittää.
Hakusessa läpiakseli navat (15mm/12mm) 135mm ja 170mm, mutta tulee "toistaiseksi" Fattyyn pikalinkuilla, eli adapterit löydyttävä.

Fattyn orkkis napojen spacin on hakusessa. 14mm mitattu väli etuhaarukan sisäpinnasta jarrulevyn ulkopintaan ja sama takana. Hopen Pro evo2 (29er) navasta sama mittaus tulos takaa ja edestä vähemmän. Keula On-Onen sivun mukaan regular disc brake spacing.
Voiko tästä päätellä, että molemmat on Rear spacing? Käyttääkö On-one samaa, kuin Salsa?

Hope Fatsno on ilmeisesti tämmöinen.
Kuis Salsan uudet Beargreasen navat saako 9mm pikalinkku adapterit? Minkälaiset vapaarattaan kynnet ja jouset?
Muita mahdollisia? 9zero7 ym.

Kriteeri lisänä olisi vapaarattaan helppo huoltoisuus, kestävyys ja vara osat. Kiva olis, jos laakerit olis SKF löytyviä. Hope täyttää nuo kriteeri yhtä laakeria lukuun ottamatta (evo2)

Tämä ei ole tietty läpiakseli sopiva, mutta onko spacing oikea? Etunen muuten kävis. http://surlybikes.com/parts/wheels/clown_shoe_wheel

Lähtö kohtaisesti: Clown shoe eteen ja RD taakse.

ealex
06.02.2014, 09.13
Molemmat, etu ja takanavat ovat takanavasta kehitettyjä. Edessä on standardi 135mm ja ”rear disk spacing”, takana napa on venytetty - 170mm. Molemmissa ”akselin” (eli esim. pikalinkun holkin) halkaisija on 10mm, ei 9 eikä 12. Etunavan voi yleensä helposti muuttaa 10mm läpipultille, mutta takanavalle pitkiä läpipultteja ei löydy. Kuitenkin etu- ja takanapoja löytyy ”bolt-on” versiona.

Jos haluat jotain muuta, kuin 10mm, esim. 15mm eteen ja 12mm taakse, joudut vaihtamaan sekä haarukan että rungon.

artzi
06.02.2014, 09.14
...ongelma johtuu tästä (https://plus.google.com/u/0/photos?pid=5974819507721340258&oid=109979989294437051433) haarukasta...

Asiasta en tiedä, mutta tuo linkki taitaa näkyä vain jos on (olisi) kirjautunut Google+ (ei riitä gmail). Ei varmaan tarkoitus olla niin salainen?

Antza44
06.02.2014, 09.37
Jos haluat jotain muuta, kuin 10mm, esim. 15mm eteen ja 12mm taakse, joudut vaihtamaan sekä haarukan että rungon.Jep ajatus onkin juuri se, että jos runko ja keula vaihtuu esim: Beargreaseen missä 15mm/12mm läpipultti akselit, niin kiekot kävisi suoraan pikalinkku adapterit poistamalla. Hopessa vaihtuu siis takana adapterit ja akseli napaan. Edessä vain adapterit. Näin siis ainakin normi Pro 2 evossa. Sillon, kun pikalinkusta siirrytään läpipultti 15mm/12mm akseleihin.

ealex
06.02.2014, 10.03
Tämä onkin sitten vaikeampi, Beargrease rungon mukana tulee navat vakiona siitä syystä, että muualta näitä on vaikeampi löytää. Esim. perinteinen Hope 135mm etunapa ei ole konvertoitavissa 15mm läpiakselille. Mutta varmaan kohta tulee (tai on tullut) 15mm etunapa, mikä on konvertoitavissa pikalinkulle.

Antza44
06.02.2014, 10.13
Tämä onkin sitten vaikeampi, Beargrease rungon mukana tulee navat vakiona siitä syystä, että muualta näitä on vaikeampi löytää. Esim. perinteinen Hope 135mm etunapa ei ole konvertoitavissa 15mm läpiakselille. Mutta varmaan kohta tulee (tai on tullut) 15mm etunapa, mikä on konvertoitavissa pikalinkulle. Tältä se näyttä Hopen osalta tällä hetkellä. Takapää pitäs onnistua jo nyt 12mm läpipultille. http://www.hopetech.com/page.aspx?itemID=SPG394

Beargreasen napoihin tuskin valmiina saa adaptereita, mun voishan ne jollain teettää. Onko joku nähnyt kuvia jossain vapaarattaan sisuskaluista tai ihan livenä Formula:han nuo tekee.

9zero7 kuiturunkohan on myös 15mm/12mm läpipulteille niillä myös ilmeisesti omat navat käytössä? Takapaa tosin 190mm

kooki
06.02.2014, 10.37
Tältä se näyttä Hopen osalta tällä hetkellä. Takapää pitäs onnistua jo nyt 12mm läpipultille. http://www.hopetech.com/page.aspx?itemID=SPG394

Saattaa onnistua adapterien kanssa joo mutta jostain pitää taikoa tai sorvaille sitten se sopivan mittainen 12 mm halk. läpiakseli vielä. Samoin kuin sitten sopivan mittainen eteen tuleva 15 mm läpiakseli.

ealex
06.02.2014, 10.41
Myös nämä hiilikuitu Beargreaset näyttävät kuvissa siltä, että käytössä olisi edessä 10mm läpiakseli, en tiedä, mikä mahtaa olla syy vai onko näköharha. :)
http://fat-bike.fi/wp-content/uploads/beargrease/_MG_2112%20copy.jpg

Antza44
06.02.2014, 11.28
http://salsacycles.com/bikes/2014_beargrease/build_kit/ Tuo kertois jotain muuta, siis että ei ole 10mm läpipultille.

Front Spacing
142mm x 15mm thru-axle

Rear Spacing
177mm x 12mm thru-axle

Se onko nuo taas 135/170 täysin yhteensopivia ei selvinnyt.

ealex
06.02.2014, 11.42
Mitä muuta tuo kertois? Keula on 142x15, mutta kuvassa näyttäisi, että paketti on kasassa 10mm läpipultilla ja jollakin 15mm sovittimella. Mutta kuten sanoin, voi olla näköharhakin. :)

HC Andersen
06.02.2014, 12.13
Mun mielestä Toikka mainitsi ohimennen jotain että ainakin mukluk2 takanapa on rungoltaan sama kuin uuden beargreasen, eli pitäisi olla muunneltavissa. Salsan Enabler etu navasta en ole varma. Itse soittaisin Foxcomppiin ja kysisin sieltä.

Antza44
06.02.2014, 12.24
Voishan sitä pirauttaa selvii tämäkin mysteeri. Itse en osaa erotta kuvasta tuota akselia. Kaikki DT on linkultaan, niin saman näköisiä.

Juha Jokila
06.02.2014, 12.27
Asiasta en tiedä, mutta tuo linkki taitaa näkyä vain jos on (olisi) kirjautunut Google+ (ei riitä gmail). Ei varmaan tarkoitus olla niin salainen?

Näköjään jos google+ sivulta poistaa ilmoituksen jakamisesta, niin siihen liittyvät kuvajaotkin poistuvat.
https://lh4.googleusercontent.com/-lLfTrCHlY7o/UurSr7LOBWI/AAAAAAAAA0c/cmnWe9Mg4JU/w1300-h975-no/IMG_6564.JPG

Antza44
06.02.2014, 12.40
Heräs lisää ajatuksia 10mm läpiakseliin, kun monella ollut Fatyssä linkkujen kanssa ongelamaa. Eli jos hommaa ton eteen http://www.bike-discount.de/shop/k1872/a99803/rws-mtb-thru-bolt-alu-rearwheel.html ,niin vetästäänkö poralla vaan noi orkkis holkit isopireikäseksi http://www.on-one.co.uk/i/q/WPOOFATNO/on-one-fat-not-fat-wheelset-29-inch tuola kuvaa. Taakse menee sitten akseli teettettäväks, jos 10mm halua 170mm napaan.

Antza44
06.02.2014, 13.31
Mitä muuta tuo kertois? Keula on 142x15, mutta kuvassa näyttäisi, että paketti on kasassa 10mm läpipultilla ja jollakin 15mm sovittimella. Mutta kuten sanoin, voi olla näköharhakin. :)http://www.dtswiss.com/Components/RWS/RWS-15-mm

Shamus
06.02.2014, 13.37
Kyllä edessä on 15mm akseli... ei sovitteita. Navat ovat muunnettavissa pikalinkuille, mulla olisi ylimääräisenä purple-pikalinkut...

Antza44
06.02.2014, 14.17
Kyllä edessä on 15mm akseli... ei sovitteita. Navat ovat muunnettavissa pikalinkuille, mulla olisi ylimääräisenä purple-pikalinkut...Tattis tiedosta. Pikalinkut tulee napojen mukana, mut tuliko mukana 12mm/15mm adapterit, kun ostit irto navat? 15/12mm akselit tais tulla runkosetin mukana? Saako niitä irtona? Onko sinulla mitään havaintoa onko vapaaratas toteutettu erillis jousilla olevilla kynsillä?

Tuolta bongasin speksejä: http://www.universalcycles.com/shopping/product_details.php?id=64675&category=4247
http://salsacycles.com/files/tech/1033_SAL_Gen_Hub_Instr_F.pdf

J_K
08.02.2014, 14.40
Kävin ensimmäiset kilometrit ajamassa kombolla CS/Bud molemmissä päissä, tubeleksena.
Tubeless-viritys on seuraavanlainen, vannetta vasten alkuperäinen vannenauha ja sen päälle kolme riviä tectis sitko teippiä ja venttiilin kohdalla pari kerrosta lisää poikittain. Lisäksi laitoin takarenkaan reunaan vielä tuubiliimaa, tosin vaikuttaisi ettei sitä välttämättä olisi tarvinnut, mutta näkee sitten kun pääsee paremmin ajamaan pienemmillä paineilla. Nostettu paikoilleen ihan normaalilla jalkapumpulla, litkua noin 130ml. Paineet ei viikossa ole tippuneet mittarin mukaan ollenkaan.

Paineet oli tänään noin 0.45bar, juurekset ja kivekset tasottuu jo hyvin, mutta tuntuu olevan vielä varaa tiputtaakin paineita. 0.6bar tuntui jo liian kovalta jo siirtymilläkin. Budilla takana vetopito on hieman heikko mikä oli odotettavissakin, mutta en halunnut Louta taakse.

Tank Driver
08.02.2014, 15.53
Mä ajan niin kuin rakastelen = hellästi&intohimoisesti...

Niin mäkin. Harvoin ja hätäisesti.

Bud takaisena herättää kiinnostusta. Kuinka paha vetopidon puute on? Onko muita miinuksia tai plussia havaittu?

J_K
08.02.2014, 16.37
Bud takaisena herättää kiinnostusta. Kuinka paha vetopidon puute on? Onko muita miinuksia tai plussia havaittu?

Ei se paha ole, vaati totuttelua kuten muukin läskillä ajaminen, mutta ei kyllä ole mitään vertailukohdettakaan.
Halusin nimenomaan saman kuvioinnin molempiin renkaisin joten päädyin Budiin, pitkittäiskuviointi oli se ratkaiseva seikka. Sanotaan nyt vielä, että ajaa en osaa.

mutanaama
08.02.2014, 16.49
Niin mäkin. Harvoin ja hätäisesti.

Mä pidin siitä kovasti, mutta burppaili kivasti tubeläskinä RD:llä. Mutta en kokenut missään vaiheessa pitävyydessä ongelmia.

PaH
08.02.2014, 16.52
^^ Bud takana (cornering-nuoli eespäin) lie paras takakumi mitä tarjolla jos arvio perustuu vetopito-rullaavuus- asteikkoon.
Ajopainoltaan ~75kg kuskinkin alla hyvyys alkaa vasta 0,5barin minimipaineesta ja keskimääräistä kovemmasta vauhdista.

möks: UMA III:lla ei oo burbbinu tuo tai mikään muukaan, tosin testit luttakumipaineilla on vähissä

mutanaama
13.02.2014, 01.04
Jos ny vaikka burppaakin, niin ei moittia tasalaatuisuutta (https://lh5.googleusercontent.com/-UcijcroNQ4A/Uvv9Lmk6FyI/AAAAAAAAC88/Qj6q0zplMGw/w1244-h933-no/P1080005.JPG);)

https://lh5.googleusercontent.com/-UcijcroNQ4A/Uvv9Lmk6FyI/AAAAAAAAC88/Qj6q0zplMGw/w600-h933-no/P1080005.JPG

J_K
13.02.2014, 09.39
Minkalaisilla paineilla burppailee?

mutanaama
13.02.2014, 10.16
Taisi olla 0.5-0.6 tuntumassa. BFL on taas vastaavasti kestänyt 0.6 paineilla nyt ilman mitään vaikeuksia. Horo mikä horo

kolistelija
13.02.2014, 10.29
Oon burppeja estäny teippivirityksellä. Nyt en muista tarkkaan miten se on tuolla alla kun tuossa on sisurit vieläkin paikallaan kun se oikea talvi ei oo tullu. Muistaakseni niin että nostin sitä reunaa laittamalla kierroksen teippiä siihen kohtaan, ehkä.

J_K
13.02.2014, 10.59
Ei ole burppailua Budilla esiintynyt edes 0.3 bar paineilla, ehkä teippaus ihan reunaan asti auttaa sen verran.

ealex
13.02.2014, 11.10
Eikö sitä reunaa ole pakko teipata, kun siinä on vanteen kasausreiätkin? Vai oletteko tukkineet nämä reiät jotenkin muuten? Muutenhan vanne on kohta täynnä litkua sisältä.

Pellekengillä ei ole burppailua esiintynyt, vaikka kaikkia muita tubeless ongelmia kylläkin. :) Mutta voihan olla että RD:lla voima tulee eri kulmassa vanteen ja renkaan reunakohtaan ja sen takia burppaa Budilla, mutta ei kapeammilla renkailla…

kolistelija
13.02.2014, 11.15
Olen laittanut vaan pienet pätkät teippiä niiden kaasureikien (vai mitä lie...) päälle. En nyt jaksa tutkia ja kokeilla erilaisia juttuja kun villari on myynnissä... :/

J_K
13.02.2014, 11.22
Niinhän ne reiät onkin ihan siellä reunassa, joten sen takia vedinkin teipin ihan reunaan asti..

mutanaama
13.02.2014, 11.40
Eikö sitä reunaa ole pakko teipata, kun siinä on vanteen kasausreiätkin? Vai oletteko tukkineet nämä reiät jotenkin muuten? Muutenhan vanne on kohta täynnä litkua sisältä.

Pellekengillä ei ole burppailua esiintynyt, vaikka kaikkia muita tubeless ongelmia kylläkin. :) Mutta voihan olla että RD:lla voima tulee eri kulmassa vanteen ja renkaan reunakohtaan ja sen takia burppaa Budilla, mutta ei kapeammilla renkailla…

Mun mielestä RD:n kehä on umpikamaa, mutta tuo vanteen kasvattaminen teipillä pitääkin kokeilla eturenkaaseen, jahka sen jaksan virittää.

ealex
13.02.2014, 12.02
Niinpä näyttäisi olevan, eli parempi vanne tubeless-käyttöön pitäisi teoriassa olla.

RD:
http://surlybikes.com//uploads/parts/rolling-darryl-drawing.png
CS:
http://surlybikes.com//uploads/parts/clown-shoe-drawing.png

HC Andersen
16.02.2014, 14.56
Lisätän tänne myös Dillinger 5 (http://fat-bike.com/2014/02/fat-dillinger-spy-shots/)

mutanaama
16.02.2014, 15.51
Tänään burppaili sitten BFL:mad:.
Nyt vedetään sitten teippi vanteen reunaan asti ja tempastaan tilalle pakasta vedetty BFL. Mut hyvin näki, miten endo vaan kiipes siinä missä BFL suti paikallaan.

mutanaama
16.02.2014, 18.01
120 tpi endomorph 1200g

PaH
16.02.2014, 18.05
Black Floyd on kevein

kolistelija
16.02.2014, 18.10
Surlyn renkaistahan on ainakin joistain malleista olemassa Ultralight malli, mutta ei hajua mistä saa ja tunnistaako niitä jotenkin.

http://surlybikes.com/blog/post/how_fat_can_we_go

zipo
16.02.2014, 18.25
Kattokkaa se ketjun ensimmäinen viesti,hyvissä topiikkeissa perustaja päivittää sinne faktat tai tärkeät linkit.
On sitten vuosisiivouksen aikaan helpompi pelastaa data uuteen ketjuun.

Jake_Kona
16.02.2014, 20.24
Kumpi on parempi cethotubeless-halkisisuri? Bmx vai 26"

HC Andersen
16.02.2014, 20.48
MUTUNA väittäisin että 24" on parempi, istuu tiukemmin vanteen ympäri.

mxv
17.02.2014, 08.57
Omasta kokemuksesta sanoisin että 24" on parempi, mutta sekin tuntuu vähän löysältä verrattuna 20" sisuriin. 20" on paras vaihtoehto ympärysmittansa puolesta, mutta sen kanssa on ongelmana saada sisuri ylettymään leveyssuunnassa vanteelle.

Jake_Kona
17.02.2014, 09.47
Jos gettosisuri on hieman löysemmällä niin luulisi myös kestävän paremmin kun ei tule niin helposti "puhkireikää". Niin ja prestalla pitää saada marketista> oisko sittenkin 26"

reappear
17.02.2014, 10.34
24" oli tie mun onneen. Meni just ympäri ja kuitenkin sopivan lörppö että otti kontaktia koko renkaan reunojen pintoja pitkin että sai tornipumpulla helposti ilmat sisään. Ei oo mitään pehmusteita gheton alla.

cuppis
17.02.2014, 11.36
Koitin tehdä tubeleksen ilman halkaistua sisuria ja keskikorotuksia. Eihän se tietenkään tämän kylän kompuroilla noussut vanteelle mutta muutama ruiskaus Bräkleeniä sisään ja tulta perään niin johan nous ja nopeesti :)

Kemizti
18.02.2014, 10.15
Käänsin BFL:n takana takaperin, ainakin pikatestin perusteella vetopito parani jonninverran, liekkö totuus vai psykologista, muilla kokemuksia?!!

mutanaama
18.02.2014, 11.49
Ehdottomasti takaperin ainakin talvella. Toistepäin tuppaa vaan suddaamaan lumella.

Ettan
18.02.2014, 20.21
Saako noita irtosieluisia tubless venttiilejä ja litkua yleensä hyvin varustetuista pyöräliikkeistä vai mistä ootta hankkineet? Aattelin kokeilla teippaus versiota RD:lle ja Husker du renkaille viimeinkin, kun toi Motonetkin tossa vieressä on, mistä saan gorillateipin ja telttapatjan... ;)

Kemizti
18.02.2014, 20.30
Varmaan ihan JK-Shopista lohjalla löytyy, tai sitten jostain isommasta pk-seudulla, pääsääntöisesti ainakin täällä tampereella ollu hinnat sillä tasolla, ettei kannata ulkomailta tilailla..

Shimaani
18.02.2014, 20.30
Kyllä niitä saa kotomaastakin jos on kiiru. Vähemmän hätäinen tilaa vaikkapa seeärseeltä (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/tubeless-kits?f=2258).

Kemizti
18.02.2014, 20.52
Jösses että on seeärseellä kallista ja tohon vielä odottelu+pk:t..

siis ei ainakaa yhtää halvempaa ku kotomaassa..

Shimaani
18.02.2014, 21.26
Noi seeärseen hinnat on melko eläväisiä, kannattaa heittää kamat koriin ja iskeä kii silloin ku hinta on allaalla. Ei sovi hätäisille :)

reappear
18.02.2014, 22.23
Voi kiesus! Aikaisemmin väänsin Floaterin tubelekseksi... väärin päin... sit tänään kun toisen vuoro oli niin eiköhän sekin mennyt väärin päin... Vaikka erityisesti katsoin että nyt menee oikein! Noh nyt on kuitenkin kummatkin kunnossa. Jos tulisi vielä muita kuin paskakelejä niin jaksaisi lähteä metsäänkin kokeilemaan noita virityksiä.

Antza44
20.02.2014, 08.06
Outoa sinänsä tuo burppailu noilla Surlyn vanteilla, kun vois kuvitella, että ei burppaile, kun on, niin kehuttu, et pysyy vielä 0bar kumi kuitenkin vielä kehällä. No eihän tuo absoluuttisesti burppailua poista. Staneja odotellessa. Mites noi Fatback:in vanteet toimii tubelessinä jotenkin muistin syövereissä pyörii ajatus, että olis Stanin lisenssillä tehty reuna vanteissa?

Ylämäessä heikottaa
20.02.2014, 08.10
^itse ihmettelin kans samaa. Meikä kun ei meinaa saada bfl:ää pois RD:stä kuin kahdella kädellä voimalla vääntäen. Mulla ainakin nuo tuntuu ihan jämähtävän tuohon vanteelle.

Sent from my iPhone using Tapatalk

PaH
20.02.2014, 08.27
Mites noi Fatback:in vanteet toimii tubelessinä jotenkin muistin syövereissä pyörii ajatus, että olis Stanin lisenssillä tehty reuna vanteissa?

Hyvin. Reilu 10min mulla menee per kiekko tehdä homma pitkän kaavan mukaan. 70mm kehälle liuska Scotchlite- heijastinnauhaa, lukitus pätkällä teippiä. Toppauksena käytän Climaband- nauhaa, sitä kaksi kierrosta keskelle kehää ja päälle ilmanpitävä teippi. Venttiilin kohtaan pätkä gorilla-teippiä ja siihen puikolla reikä. UST-vena kiinni ja bud kehälle niin että kumin reunat on sen toppauksen päällä. Tuosta nousee tornipumpullakin, mut laiskana käytän kompuraa. Napsuu paikalleen kumin reunan kosteusasteesta riippuen 1,5-2barissa.

Ei oo ollu pysyvyysongelmaa. Vaikka venttiilistä kiertää sielun irti ja antaa ilman tulla pihalle, joutuu kumin ihan voimalla vääntämään irti kehän reunasta.

Kemizti
20.02.2014, 09.12
Ehdottomasti takaperin ainakin talvella. Toistepäin tuppaa vaan suddaamaan lumella.
eilisellä kunnon testilenkillä tuli todettua oikeaksi ratkaisuksi, vetopidon parantuminen suhteessa rullauksen "huonontumiseen" oli mainio, eli minäkin suosittelen kaikille BFL:a käyttäville takarenkaan kääntämistä "takaperin" ainakin talvikaudeksi..

Jake_Kona
20.02.2014, 09.35
Onko nate hyvä takarenkaana?

Shimaani
20.02.2014, 10.20
^On .

Ettan
20.02.2014, 12.19
Onko kellään tietoa missä (liike) saisi nastoitettuu Husker du renkaat? Aattelin et tekis niistä täysin talvirenkaat ja hankkis kesäx BFL tai vastaavat...

mutanaama
20.02.2014, 12.48
Fillariosa, Shocktherapy

Ylämäessä heikottaa
20.02.2014, 12.53
Mites noi Fatback:in vanteet toimii ?

Osaako joku kertoa, mistä noita Fatbackin vanteita saisi hankittua - siis muuten kuin tilaamalla jenkeistä ja maksamalla kaiken maailman verot + tullit?

Shimaani
20.02.2014, 13.42
Fätbäkistä en tiiä mut turnagain (http://www.turnagaincomponents.com/#!fr80-rims/c1dje)näyttää melko houkuttavalta, rapakon tällä puolen nuita myy menopelimarketti
(http://www.menopelimarket.fi/Turnagain-FR80-fatbike-rim-Laeskipyoeraen-vanne)

Ski
02.03.2014, 22.50
Onko nate hyvä takarenkaana?

Mulla on toiminu oikein hyvin talviajossa täällä Syötteellä että työ ja polkureissuilla Oulussa. Mulla on edessäkin Nate. Ajoin tähän asti siten että eturenkaan pyörimissuunta oli kuvion nuoli eteenpäin ja takana taaksepäin. Tännään yks rengasmies sano että parempi ku takanenkin on nuolikuvio eteenpäin. Pitoa on ollut ihan ok kuitenkin ennen. Huomenna kokeilen miten nyt ku käänsin toisinpäin. Rengasta myydään 3,8 mutta kylessä lukee 4.0.

Antza44
05.03.2014, 07.58
http://45nrth.com/products/tires/dillinger-5 Siinähän se.
Tuossa mittoja http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/02/Untitled-1-copy.jpg

Sandzsteedt
06.03.2014, 06.13
Maxxis on pyöräyttänyt pihalle jättimäisen Ardentin oloisen renkaan ja esitellyt sitä nimellä Mammoth. Koko on 26x4.00

Tässä yksi linkki: http://forums.mtbr.com/fat-bikes/a-901973.html
MTBRssä pari ketjua aiheesta. Lisäksi Maxxis on julkaisemassa 29+ renkaan.

Schwalbe kun saisi vielä jotain läskiä kehiin niin sitten pääsevät isot valmistajat kisaamaan hinnalla.

Lauttis
08.03.2014, 17.46
Tiedä, miten noita Spessun renkaita saa ilman pyörää, mutta kaipa niitä kohta kaupan hyllyllekin ilmestyy. Päivittäisikö HC ystävällisesti etusivulle Ground Controllin, 26x4,6", paino 1420 g.
http://lauttis.kuvat.fi/kuvat/Fillarikuvia/groundcontrol.jpg/_full.jpg

Spessun sisuri tuntui jotenkin notkeammalta ja kevyemmältä kuin Surlyn, ja ajattelin jo hetken, ettei kannata vaihtaa kevyempiin, mutta vaaka paljasti painoksi komeat 620 g.

HC Andersen
08.03.2014, 18.41
Tiedä, miten noita Spessun renkaita saa ilman pyörää, mutta kaipa niitä kohta kaupan hyllyllekin ilmestyy. Päivittäisikö HC ystävällisesti etusivulle Ground Controllin, 26x4,6", paino 1420 g.

Homma hoidettu...

Tuli tänään pyöriteltyä Veetyren Snowshoe:ta Shocktheraphyssä, renkaan kapeus yllätti... sitä kaupitellaan 4,7" mutta kuvio oli huomattavasti kapeampi kuin Nate samalla kehällä vaikka Snowshoen hyväksi pitäisi olla 1".

PaH
08.03.2014, 18.48
Ton ground controlin kuvio näyttää toimivalta, mut seos on sama kun spekialiasedin muissa gc:ssä niin slippery_when_wet. >1400g / kumi on liikaa, imo.
Ens talven lumille on tarjontaa kyllä enemmänkin - V-rubberilla on jokunen ihan ok kumi esitelty taipein messuilla, Maxxis toi omansa ja Kenda kans. Iso dillingeri vaikuttaa kans hyviltä.

Jos kendan juggernaut on oikeesti tehty DTC-seoksesta ja paino jää alle 1200g:n, niin siinä on the tire.

Paulix
08.03.2014, 18.53
Olen tähän mennessä ajellut aina kumin kanssa ja nyt ajattelin koittaa ilman.
Mutta koska olen vähän ujo ja arka niin haluan kysyä isoilta pojilta neuvoa :)

Eli Rolling Darryl setti tuli tilattua. Katselin vähän niiden työnlaatua ja sitä kehän sauman hitsausta.
Ainakin omassa vanneparissa olis sisäpuolella aika karkea se hitsauspalko niin mietin että saakos tollasta sitten luotettavasti tubelestettua vai oletteko dremelöineet sen hitsin siistiksi siitä vanteen reunan kohdalta?!

EDIT: foto lisätty. Onks noin isot kraadit tyypillisiä läskivanteille? Luulis että tubeleksointi vähän fiinimpää kaipailisi.

https://lh6.googleusercontent.com/-oy8qecgkgsY/UxtxqObGl8I/AAAAAAAATUE/cRKzYmolK84/w520-h693-no/20140308_213314.jpg

Kemizti
08.03.2014, 18.57
Homma hoidettu...

Tuli tänään pyöriteltyä Veetyren Snowshoe:ta Shocktheraphyssä, renkaan kapeus yllätti... sitä kaupitellaan 4,7" mutta kuvio oli huomattavasti kapeampi kuin Nate samalla kehällä vaikka Snowshoen hyväksi pitäisi olla 1".

tsekkaas mun jakama linkki fb:ssa, siellä asiaan on paneuduttu jo tehtaan puolestakin ja markinoille tuotu snowshoe xl ja tuon "orginaali"snowshoen ilmoitusmittaa kavennettu.. Lisäksi veetyreltä jotain muitaki kiinnostavia paksu-rengas uutuuksia..

HC Andersen
08.03.2014, 19.09
^Täytyy paneutua... ainakin sen kyljessä luki 4,7"

Kemizti
08.03.2014, 19.34
Juu lukee näis nykymalleissa.. Jostain messuilta oli tuo juttu minkä jaoin/linkitin..

ealex
08.03.2014, 20.01
Kuinka leveä tämä on Spessun vanteella ajopaineilla?

Lauttis
08.03.2014, 22.14
Rullamitalla karkeasti mitattuna noin 115 mm. Painetta oli ehkä 0,6 baria, ajopaineet metsässä lienevät alhaisemmat.

ealex
08.03.2014, 22.34
Kiitos, taitaa olla isompi, kuin BFL, mutta pienempi, kuin Bud&Lou.

Rusty
13.03.2014, 09.07
Kysyin jo joskus aiemmin 29" vanteista Fattyyn, mutta en enää löydä kysymystäni (searchin toiminnassa on jotain outoa?)... Eli laihemmista vanteista ja renkaista Fattyyn.

http://www.on-one.co.uk/i/q/WPOOFATNO/on-one-fat-not-fat-wheelset-29-inch

Onko nuo vanteet teidän mielestä ok?

Kuntoilija
13.03.2014, 09.43
Sen verran paljon alkaa olla läskipyörävalmistajia, jotta saksalainen Schwalbe on kanssa huhuttu tuovan omaa läskikumia jossakin leveydessä markkinoille ilmeisesti kuitenkin vasta vuonna -15. Tämä tarkoittanee myös sitä, että kohta on tarjolla myös saksalaista postimyyntiläskiä.

Antza44
14.03.2014, 14.42
Kysyin jo joskus aiemmin 29" vanteista Fattyyn, mutta en enää löydä kysymystäni (searchin toiminnassa on jotain outoa?)... Eli laihemmista vanteista ja renkaista Fattyyn.

http://www.on-one.co.uk/i/q/WPOOFATNO/on-one-fat-not-fat-wheelset-29-inch

Onko nuo vanteet teidän mielestä ok?Varmaan hintaansa nähden ihan ok. Painoa varmaan reilusti yli 2 kiloa. Rakentamalla johkun kevyisiin kehiin sais kivat, mut hintakin on sit jotain muuta. esim. Crest 76€x2+Hope Fatsno navat 299€+DT Competition pinnat 50€=501€ (Bike-Componentsista) +askartelu

ealex
14.03.2014, 14.54
Pelkästään Fattyn vapaaratas painaa 170g (ilman napaa :)), eli eivät nämä navat mitään kevyitä tai laadukkaita ole.

Antza44
14.03.2014, 15.06
No osaa se Hopenkin teräksinen painaa 166g, mutta kun yhden alumiinisen ajoin solmuun, niin totesin, että tuon 80g painon lisäyksen kärsin.:cool: No nää vapaarattaat on ainakin itsellä ollut kulutus tavaraa. Kai täytys kokeilla DT 240 ajaa paskaks joskus.:) (DT läskinapoja ootellessa)

cuppis
18.03.2014, 11.10
Mikäs olisi raadin mielestä paras yleiskesärengas Muklukkiin 82mm Rolling Darryleille? (Vai kannattaisiko saman tien tehdä kesäksi 29"-kiekot kapeammille renkaille?) Nykyiset Natet ei oikein houkuttele ajelemaan hiekalla ja asvaltilla joita pitkin kuitenkin joutuu siirtymiä suorittamaan. Myös retkeillessä harvoin tulee eteen pitkiä todella vaativia pätkiä joten äärimmäinen pito ei ole ykkösasia.

mutanaama
18.03.2014, 11.31
Larry ja knard combo rullaa ainakin oikein hyvin.

Shimaani
18.03.2014, 18.21
^Puoltoääni ylläolevalle kombolle :)

cuppis
19.03.2014, 09.19
Eli Larry eteen ja Knardi taakse vai toisinpäin? Eteen mahtuisi myös BFL ilman muutoksia toisin kuin taakse.

mutanaama
19.03.2014, 09.50
Larry tai BFL eteen ja Knard tai BFL taakse. Näillä mä ajattelin ajella tämän kesän.

HC Andersen
19.03.2014, 11.10
Meillä ajetaan varmaan emännän läskissä larry/endomorph ja itselläni larry tai bfl/knard

Kemizti
19.03.2014, 11.24
Kai mää vedän bfl/bfl ratkaisulla, käännän vaan takarenkaan "oikeinpäin" kun lumet oikeesti katoo..

Pastu
19.03.2014, 21.23
Ihmeen rullaava toi bfl-kombo on, edessä etu- ja takana takaperin. Ei edes paineiden laskeminen hirveästi ahdista. Pitoa voisin tosin jostain ostaa purkillisin näille keleille.
Ehkä kesällä helpottaa.

Ylämäessä heikottaa
19.03.2014, 22.21
Täällä myös ääni BFL/BFL -kombolle

paternoster
30.03.2014, 22.19
Huoh, kaikkea krääsää sitä "postimyyntiläskissä" saakin ostaja murheekseen. Paineillakaan pelaamalla eivät onniwannin orkkissisurit jaksa nostaa Floatereita venttiilin kohdalta vanteelle, näin ollen maantien syrjää suoritettu siirtymä aiheutti lähes pahoinvointia hyppyyttävällä menollaan. Schwalben sisureita on jo tilattu ja mokomat toivottavasti saavat renkaan oikenemaan vanteelle tasaisesti. Muutoin pitää sitten testata jotakin kohotusta sisurin alle.

_pete_
30.03.2014, 22.37
... eivät onniwannin orkkissisurit jaksa nostaa Floatereita venttiilin kohdalta vanteelle... sisureita on jo tilattu...kohotusta sisurin alle.

Peru tilaus, unohda sisuri ongelmat ja osta litkua tubeless viritykselle. Ajoin pari päivää sitten naulan tms. ylitse Muklukilla, siten että rengas sanoi poks-shhhhh. Pidin renkaan pyörimässä, litku tukki reiän ja minä vain jatkoin polkemista. Sisärenkaalla tuo poks olisi tiennyt tyhjää rengasta ja kilometrien taluttamista ja uusia sisärengashaasteita...

Antza44
31.03.2014, 07.53
^Litkutus on myös kivaa puuhaa.:)

http://uppaa.net/i/529cd.jpg
1.9bar nousi vanteelle eiku vanteelta.

paternoster
31.03.2014, 08.32
Peru tilaus, unohda sisuri ongelmat...

Tätä ja muitakin maailman voorumeja selanneena olen imenyt itseeni käsityksen siitä miten vaihtelevalla menestyksellä tubeless toimii onniwannin omilla kehillä ja kun lisään siihen oman karmani vaikutuksen olen päättänyt yrittää pärjätä sisurien kanssa ainakin toistaiseksi. Kai nuo kehät voisi joskus keventää, joskin silloin tietysti käy niin että mokomat hajoavat alle. Mun kohdallani kun ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää helposti 0,12 tonnin kynnyksen ilman eväsreppuakin. Samasta syystä johtuen grammanviilaaminen raskaasta pyörästä ei juuri tunnu kaikkein kiireisimmältä asialta fillaroinnin saralla. Tuota renkaan epätasaista nousua en vielä pyrkinyt orkkissisureilla korjaamaan, mutta voisihan tuota laittaa vähän liukkaria ja nostaa paiseet yön yli reiluun pariin kuppilaan.

Jartza
31.03.2014, 09.59
Kaiken maailman voorumeja voi selata ja saada hyvä neuvoja. Kuitenkin vaista kun itse kokeilee vaikka tubeleksen tekoa fattyn (on one) niin sitten kannataa tehdä OMAT johtopäätokset. Itse tein juuri kevennykset ja tubelekset ilman mitään ongelmia. Nyt ajettu 100km. Tarvii vaan tehdä ajatuksella ja miettiä mitä tekee, hosumatta. Rengas on yllättävän "väljä" vanteelle joka asettaa haasteita. Loppu paineet oli kuitenkin minulla 2,5 bar... Ei se alle 2barin nouse vantelle.

ealex
31.03.2014, 10.28
... kannataa tehdä OMAT johtopäätokset. ... Rengas on yllättävän "väljä" vanteelle ... Loppu paineet oli kuitenkin minulla 2,5 bar... Ei se alle 2barin nouse vantelle.
Niinpä, itse tein oman johtopäätöksen, että ei näin. Jos löysä sovitus vaatii hirvettävästi voimaa, niin jotain on väärin… :rolleyes:

Jartza
31.03.2014, 13.04
Tarkoitin että löysä laittaa vantelle, mutta vaatii kunnolla painetta että reunat nousee. -> tulee tiivis ja pitävä. No en enmpää töki muurahaispesää.:) Nöösi kun olen.

mni
31.03.2014, 22.15
Hikoileva läski. Normaaliako?

https://lh4.googleusercontent.com/-8vxyYN628JE/Uzm6NDOWpBI/AAAAAAAAGVg/77NPUiT87-c/s600/P3311071_1000.jpg (https://lh4.googleusercontent.com/-8vxyYN628JE/Uzm6NDOWpBI/AAAAAAAAGVg/77NPUiT87-c/s1000/P3311071_1000.jpg)

Litkutettu puolitoista kuukautta sitten ja viime viikolla lenkille lähtiessä huomasin ensimmäisen kerran takarenkaan kylkien pisaroivan molemmin puolin koko matkalta. Tänään ei sitten enää hölskynyt, joten lisäsin uudet 1,5 dl Stania.

Edessä 120 TPI Nate. Ei taittuva. Ei hikoile.

Antza44
31.03.2014, 22.32
^Normaalia on Stani tekee työtään. Taka kumi hankailee kivikkoon helpommin. 29 renkaansta laskin viime kesänä ajo pinnasta ja kyljistä yhteensä liki 100 reikää, mut yhtään sisuria ei silti puhjennut?;)

HC Andersen
31.03.2014, 22.59
^^Vetävän renkaan kyljet joutuvat huomattavasti kovemmalle kuin ei vetävän renkaan...

Kuntoilija
01.04.2014, 22.10
Onskulta kesäksi vaikkapa työmatkaläskiin halpaa kolmi ja puolituumaista sliksiä alle. http://www.on-one.co.uk/i/q/TYOOBSC1/on-one-bsc-type-1

OT Niiltä tulee myös isoa metalli hammastusta takapakan kevyempään päähän.

tuhir
04.04.2014, 14.31
Bud & Lou -käyttäjät: miten teillä menee pyörimissunnat renkaissanne? Itsellä Bud on ollut cornering-moodissa ja Lou oli jonkun aikaa propulsion-moodissa. Tällöin oli aivan julmettu pito ja jyrkkiäkin nousuja pystyi polkea putkelta. Rullaavus tasaisella oli vain niin huono että vaihdoin molemmat cornering-moodiin. Kompromisseja...

Tank Driver
04.04.2014, 14.41
Mulla ne on vanteilla.

Avaapas ny ääliölle. Kumminpäin on mitenpäin?

tuhir
04.04.2014, 14.46
Renkaista löytyy nuolet jotka osoittaa tuon suunnan. Kuviota katsomalla voisi päätellä että kun rengas on asetettu cornering-suuntaan, on vähemmän pitoa mutta parempi rullaavuus.

Tank Driver
04.04.2014, 14.53
Aha, ok.

Corneerausmoodissa on mulla kumpainenkin. Harkinnut olen etusen kääntämistä toisinpäin, irtolumella tuppaa olemaan tiukemmassa kurvissa sukelteluilmiötä. Tosin kesäkelillä pitoa on enemmän kuin omiksi tarpeiksi, joten paremmat kokeilut taidan jättää ainakin syksyn liukastelukeleille. Samalla voisi kokeeksi pyöräyttää molemmat ympäri ja koittaa jotain kevennyssisuria. Talvella uskaltaisin varmaan ajella molemmat päät propulsioituna, tieajot ovat kuitenkin niin vähäisiä ja enimmäkseen pikkuteitä, joiden reunat ovat useimmiten pehmeitä.

_pete_
04.04.2014, 20.26
Mukluk2 + Knard ja pitoa riittää. Tänään kalliorinteen viimeisellä patilla (30 cm 80-90astetta) loppui vauhti, eturengas lähti ilmaan. Lensin taaksepäin rinteen alas selälleni (2-3 metrin päähän patista) ja pyörä putosi viereen. Reppuun tuli reikä, mutta kertaakaan ei sutinut :).

_pete_
07.04.2014, 20.41
Knard tänään mutaisilla poluilla olisi kaivannut lisänappeka. Eteenpäin pääsi mudassa,mutta ainakin 1/4 osan renkaan matkasta hukkui ruopimiseen. Märkään kallioon auttaisi ehkä pehmeämpi kumi, jos sellaista on olemassa...

mutanaama
07.04.2014, 20.46
Knard toimii parhaiten kuivalla kelillä, ihan niinkuin kaikki muukin :). Mutta mukava kesärengas.

HC Andersen
07.04.2014, 20.48
^takana.....

devon
13.04.2014, 10.03
Muklukissa on Huskerit, joilla kai pärjää aika pitkälle, mutta kaikki paksu ja märkä alusta näyttäisi viskaavan pyörää poikittain ja meno hyytyy melkoiseksi sutimiseksi. Aiempia kirjoituksia lukiessa jäi vähän sellainen mielikuva, että Nate voisi olla hyvä parannus, ymmärsinkö oikein? Knard kai ei mudassa ole Huskeria kummoisempi kulkija?

Shimaani
13.04.2014, 10.10
Knardi muuttuu mudassa luistimeksi kun kuvio tukkeutuu melko helpolla, Nate on huimasti rouheampi ja itsepuhdistuva eli tavaraa kyllä lentää :) Sitkeässä ja tahmeassa liimamudassa ei oikeastaan pidä mkn mikään kuin telamatto:cool:

ahma
13.04.2014, 10.45
Onniwannilta saisi söpön valkoista Floateria halvalla. Optimaalisin rengas omaan ajoon olisi tod näk knardi, mutta floatereita saa melkein kolme samaan rahaan. Meneekö niin pahasti vikaan että kannattaa ennemmin köyhtyä? Puolitoista vuotta ajettu Huskereilla ja kelvannut erittäin hyvin, joten sekin on vaihtoehto. Nyt vaan jo kangas näkyvissä.

Lauttis
13.04.2014, 11.37
Kesän kuivissa olosuhteissa tai vaikka märissäkin, kunhan ei ole mutaista, knardi on kaikin puolin parempi kuin floater. Tuossa edellä jo kommentoidiin knardia mudassa, mutta samanlainen liukastelija se on myös lumella, kuvio menee tukkoon ja rengas muuttuu sliksiksi. Asphaltilla floater on tosi tahmea, mutta jos pelkästään maastossa ajaa, niin siellä se on ihan ok, ja hintaansa nähden erinomainen.

devon
13.04.2014, 13.15
Oikeastaan enintään parin kilometrin siirtymiä tietä, muuten ihan metsässä, poluilla ja vastaan sattuvia muita pehmeämpipohjaisia väyliä. Pitänee kuluttaa nuo Huskerit ja elää niiden mutapidon kanssa (toivoa kuivaa kesää), katsotaan sitten niiden jälkeen uudelleen. Nate on vissiin aika yleispätevä vaihtoehto kokovuotiseen ajoon? Vai onko niiden heikkous sitten lumi?

mutanaama
13.04.2014, 17.57
Naten karkea kuvio rikkoo helposti lumella polun pinnan, muutamalla lenkilllä pistetty sellaiset letkan perille.

_pete_
13.04.2014, 21.05
Tänään Knard eteni märkiä kallioita, polkuja, savimaita ja mutalampien lävitse pienellä tsemppaamisella. Mukana kulkeneella spessulla (pyörä & renkaat) oli vaikeampaa. Mukluk Knardilla pysähtyi vasta kun takarengas putosi napaa myöden suohon. Onhan tämä hauskaa ja vielä hauskempaa on saatavilla :)

sakuvaan
13.04.2014, 21.30
Oikeastaan enintään parin kilometrin siirtymiä tietä, muuten ihan metsässä, poluilla ja vastaan sattuvia muita pehmeämpipohjaisia väyliä. Pitänee kuluttaa nuo Huskerit ja elää niiden mutapidon kanssa (toivoa kuivaa kesää), katsotaan sitten niiden jälkeen uudelleen. Nate on vissiin aika yleispätevä vaihtoehto kokovuotiseen ajoon? Vai onko niiden heikkous sitten lumi?

Naten nappula kestää jopa asvalttiajoa suhteellisen hyvin, monta sataa kilsaa hiekka/Assuteitä 20kmh keskareilla e-Läskillä ja vieläkin nappulat ihan ok kondiksessa takana..

zipo
13.04.2014, 21.47
Ei ne 27 tpi natet kulu millään normikäytössä.2 Floateria takarenkaana ajettu kohta loppuun ja 95% metsässä.
Pete varmaan pitää kirjaa kilsoista niin saadaan tietää miten hyvin Knardin nappulat kestää.

Grandi66
14.04.2014, 06.50
Krampuksella ajettu sellanen 2000 km ja vielä pintaa jäljellä. Knardit alla ja vaihtuu heti ku maxxiksen renkaat tulee markkinoille.

cuppis
14.04.2014, 07.24
27tpi Natessa on mielestäni ikävintä äkillinen pidon häviäminen (muista läskirenkaista ei kokemusta). 29"-maasturissa käytän Contin Race Kingiä kesät talvet, ei tule yllätyksiä kun on liukas lähes aina jos on vähänkin kosteaa kiveä, juuria, mutaa, jäätä...

miku80
14.04.2014, 07.45
120tpi Nateilla tullu ajeltua kaikenlaisilla keleillä ja päällinmäinen fiilis jäi että on todella hasardi rengas kun on edes vähänkin kosteeta niin vetpito kallioilla on todella surkea ja vähänkään kaltevien pintojen poikki ajaessa sai aina olla kieli keskellä suuta ettei lähde pyörä alta.. Nyt kuukauden päivät ajellu 29 maasturilla samoja paikkoja eikä ole tarvinnut kauheesti keskittyä "pystyssä pysymiseen"..

Tank Driver
14.04.2014, 08.39
^ Oho. Täysin päinvastaiset kokemukset.

cuppis
14.04.2014, 10.06
^^Tismalleen näin olen minäkin kokenut.

Grandi66
16.04.2014, 11.11
Mistäs porukka on vee rubber renkaita tilaillu?

Shamus
16.04.2014, 12.27
Ainakin Turun Foxcompissa on...

Antza44
16.04.2014, 15.07
^^http://www.on-one.co.uk/s?q=vee

Antza44
16.04.2014, 22.57
Ootteko onnistunut Floatereista repimään nappulan irti kokonaan siilleen, että jää vain kudokset näkyviin? Taidan pistää On-Onelle kuvaa ennen, kuin laitan tyylikkäästi paikan nappulan tilalle.

Ylämäessä heikottaa
16.04.2014, 23.15
^kyllä, olen onnistunut tuossa.

sakuvaan
16.04.2014, 23.42
Ootteko onnistunut Floatereista repimään nappulan irti kokonaan siilleen, että jää vain kudokset näkyviin? Taidan pistää On-Onelle kuvaa ennen, kuin laitan tyylikkäästi paikan nappulan tilalle.

Et ole ensimmäinen...

Antza44
17.04.2014, 15.06
^Oletteko On-Onea kisannut asialla, jos niin mitä ovat kommentoinut?

Antza44
17.04.2014, 15.20
Minkäs laista kokemusta on kesän seka käytössä 45 renkailla Hüsker Dü ja Drillinger 4 verrattuna Knard, Larry tai BFL. Knardin tukkeutuminen märässä ja BFL / Larryn veto pidottomuus ei houkuta eteen voisin kelpuuttaakin. Miten 45 kestää kulutusta. Floateriin sinänsä olen ihan tyytyväinen, mut kesällä sais olla vähän miedompi renkula. 29er: ässä tykkään, että Roket Ron on minulle juuri oikea rengas rullaa, ei tukkeudu ja vetopitoa riittävästi. Minkä hintasia muutes noi 45 on? Surlyt näyttäs olevan siina 110-125€

zipo
17.04.2014, 17.12
Liqui Sole toimii. Tämä rengas korjattu Bison Rubber repairilla.Liqui sole on parempaa laatua.
Rapsuttelin kuvassa olevan paksun kerroksen pois ja sivelin ohuesti Liqui Solea tilalle.
Ajettu kohta puoleen vuoden verran korjauksen jälkeen ja tubeksena tietysti.
Meitsillä on ollut huonoa stägää on1 putiikin tuotteiden kanssa joten en aina jaksa lähettää reklamaatiota.Viime keväällä ostetuista 3kpl floatereista kaikista on 1 kpl reunanappuloita irronnut.
Eipä ole menoa haitannut vaikka aluksi harmittikin....
http://ep1.pinkbike.org/p4pb9921302/p4pb9921302.jpg

Lauttis
18.04.2014, 08.21
Ground Control ja BFL. Ensimmäinen aavistuksen leveämpi vaikka nimellisleveyttä vähemmän
http://lauttis.kuvat.fi/kuvat/Fillarikuvia/renkaat.jpg/_full.jpg

Antza44
18.04.2014, 12.29
^Onko nuo Spessun 90mm vanteella, vai millä? Onko joku jo bongannut Spessun kumia irto myynnissä jossain?

Lauttis
18.04.2014, 16.19
Spessun vanteella ovat, joo.

Shimaani
18.04.2014, 20.42
Pellenkenkä ja Nuppu veli venäläisen kaffelissa - tilaa mudalle on ns riittävästi. Kunhan tuo juopotteleva mekatsu innostuu asentamaan niin pääsee ajamaan ja saamaan niitä kokemuksahduksia
http://ep1.pinkbike.org/p3pb10843508/p3pb10843508.jpg

HC Andersen
26.04.2014, 14.48
Antza44 kyseli 45NRTH Hüsker Dü vs. Knard kokemuksia.

Rullaavuus: Knard rullaa hitusen paremmin varsinkin kovalla alustalla, pehmeällä alustalla ei eroja.

Pito: Pidossa Hüsker Dü on selkeä voittaja märällä, kuivalla & lumella ja jäällä.

Kuvion tukkeutuminen: Hüsker Dün kuvio pysyy paremmin auki verrattuna Knardiin

Kulutus kestävyys: Knardilla ajettu yks kesä ja syksy, talvella testattu... pientä kulumista havaittavissa saattaa johtua FatBMX touhusta. Hüsker Dülla ajettu reilu puoli vuotta, ei havaittavaa kulumista.

Muutenkin Hüsker Dü on tästä lähtien mun selkeä valinta eturenkaaksi, Larryä parempi, Endomorpheilla mennään takana niin kauan kun niitä omasta varastosta löytyy. Kuivan kesän aikana ja parhaimman BMX kauden aikan ajelen Knard&Larry kombolla.

ahma
26.04.2014, 22.26
Laitetaan myös HD vs Floater ajatuksia:
Puolitoista vuotta HD + sisurilla edessä ja takana, eikä oikeastaan mitään pahaa sanottavaa. IMO loistava yleisrengas nopeaan ajoon. Kyljet kuluivat siten, että kangasta näkyvillä ympäri rengasta. Lopussa nappula niin kulunut, että pito huononi selvästi.
Nyt valkoiset Floaterit, yksi lenkki vakioreitillä, joten tutuissa maastoissa pääsi vertailemaan.
Floaterin kyljet on todella paksut ja kumia riittää. Näppeihin aivan eri tuntuinen kuin HD. Selittää myös reilun painoeron. Rengas nousi Margelitelle ghettotubeleksena helposti ja ilma on pitänyt. Kuvio on HDhen verrattuna karkea ja kovalla pohjalla selvästi hitaampi. Myös pehmeässä renkaan ja vion hitaus oli mielestäni selvä. Paksuista kyljistä johtuen ajo oli selvästi kumipallomaisempaa kuin HDlla ja samoilla paineilla HDn smoothista tuntumasta ei ollut tietoakaan. Ja jos paineet laski niin alas, että tuttu tuntuma palasi, niin rengas muljui ja kuvio laahasi niin, että ajosta katosi nautinto. Positiivistakin on ja paljon: pitoa on tajuttomasti enemmän. Muutama paikka, jossa aiemmin ollut pahojakin vaikeuksia nousi nyt lähes suorilta jaloilta. Ero oli huomattava.
Eli: HD enemmän mieleen, mutta hitaaseen könyämiseen Floater on ihan kelpo. Eiköhän noilla vuoden aja, josko sitten olisi jo Kendaa ja Maxxista tarjolla.

lansive
26.04.2014, 23.04
Eilen hain Toikalta Budin eteen Floaterin tilalle. Ah, taivas aukeni ja enää ei tarvitse vikuroivaa pässiä ohjata. Rullaus parani paljon. Kunhan nuo takana kuluvat pois niin ostan sinnekin jotain kunnollista tilalle. Lou ei taida sopia edes orkkiskehällä? Nate?

zipo
27.04.2014, 09.46
Unohda Nate ja Lou kesäkeleille.
Knard tai Larry mieluummin jos on akuutti päivitystarve.Ei taakse tarvitse mitään järkkypitoa.
Veikkaan että sun Floaterit ovat kuluneet just sopivasti finaaliin kun uutudet saapuvat myyntiin syssymmällä.
Meitsi ainakin yrittää selvitä vanhoilla uutuuksia odotellessa.

lansive
27.04.2014, 11.11
Ei tuohon läskiin mitään erillisiä kesäkumeja tule. Kun nyt kukkaron mukaan mennään niin sitten kun 2x Floater on syöty ostetaan taakse jotain uutta jolla ajaa talvellakin. Ei siis mitään akuuttia paniikkia.

Mittailin, että Lou voisi sopia taakse jos saisi siirryttyä yhteen eturattaaseen. Se taas tarkoittaisi voimansiirtoon muutakin päivitystä. Ennenkaikkea pitäisi kunto parantua, että jaksaisi ajaa kovemmilla välityksillä.

Optiflow
27.04.2014, 11.13
Minkäs laista kokemusta on kesän seka käytössä 45 renkailla Hüsker Dü ja Drillinger 4 verrattuna Knard, Larry tai BFL. Knardin tukkeutuminen märässä ja BFL / Larryn veto pidottomuus ei houkuta eteen voisin kelpuuttaakin. Miten 45 kestää kulutusta. Floateriin sinänsä olen ihan tyytyväinen, mut kesällä sais olla vähän miedompi renkula.

Sama asia mietityttäisi, Hüsker Du vrt. Big Fat Larry. Miten nuo eroaa toisistaan ympärivuotisessa käytössä? Leveyden voisi kuvitella olevan BFL: n valtti talvella. Tähän asti on menty Floatereilla kesät-talvet

Antza44
27.04.2014, 12.16
Mittailin, että Lou voisi sopia taakse jos saisi siirryttyä yhteen eturattaaseen. Se taas tarkoittaisi voimansiirtoon muutakin päivitystä. Ennenkaikkea pitäisi kunto parantua, että jaksaisi ajaa kovemmilla välityksillä.Spessun/Drillinger 5 kumit olis mielenkiintoisia vois just ja just sopia Fattyyn taakse 2x10 vaihteistolla. Pehmenikö ajotuntuma huomattavasti Budi Fattyn keulalla verrattuna Floateriin? Spessun vois hakee testiin, mut ei taida olla vieläkään irtona. http://www.specialized.com/us/en/ftb/mtb-tires/xc-trail-tires/ground-control-fat

Antza44
27.04.2014, 12.39
Husker Du kuulostaa aika hyvältä, mutta paljon se kustantaa? Jostain Helsingin liikkeestä varmaan sitä saa?

Antza44
27.04.2014, 14.41
Sama asia mietityttäisi, Hüsker Du vrt. Big Fat Larry. Miten nuo eroaa toisistaan ympärivuotisessa käytössä? Leveyden voisi kuvitella olevan BFL: n valtti talvella. Tähän asti on menty Floatereilla kesät-talvetHuskeri ilmeisesti aika kaposa, mut ei BFL kaksisia leveyksiä 70mm vanteella irtoa. Bud vois olla hyvä sekakäyttö etunen, jos ei pikiteitä pahemmin höylää.

Shimaani
27.04.2014, 15.13
Kapealla vanteella BFL generoi vähän samaa ilmiötä kuin löysänahkaiset hokkarit - yllättäviä muljahduksia eli nilkkaharhautuksia kun etenemissuunta vaihtuu. Tietty, hirrmupaineella voi kompensoida nuljuilua mutta omat omituisuutensa sekin aikaansaa. Kesäkurassa se Bud on semmoinen rapalinko että oksat pois, kaikki kettua pienempi lentää kaaressa. Suopyöräilyyn ja lentohiekalle ihan passeli, muualle overkill.

Optiflow
27.04.2014, 15.54
Huskeri ilmeisesti aika kaposa, mut ei BFL kaksisia leveyksiä 70mm vanteella irtoa.

Hüsker Du ja Floater taitaa olla yhtä leveät, ainakin kun katsoo noita "mitattuja tosileveyksiä" taulukosta, vain millin eroja. http://forums.mtbr.com/fat-bikes/true-tire-size-thread-894949.html
BFL:t olisi hyvä syy sitten perustella itselleen uusien ja leveämpien vanteiden hankinta :D

Antza44
27.04.2014, 16.28
^Tuo oli hyvä taulukko. Taidampa ite päätyä Huskeriin. BFL en talveksi itselleni kelpuuta ja nyt ei sitä tarvi.

Uudet ainakin värilliset Floaterit taitaa olla paksummalla kyljellä. Floatereissa ärsyttää, kun pintaa on reippaasti puolen vuoden ajon jälkeen jäljellä, mutta kun nappoloita repee ja saattaa revetä myös kudokset siitä kohtaa, niin kuin mulla kävi. Kompensoituu tuo halpa hinta aika äkkiä tuolla konstilla. Siksi nyt jottain muuta alle. Talvi ajoahan nuo varmaan kestää pitkäänkin.

lansive
27.04.2014, 22.33
Pehmenikö ajotuntuma huomattavasti Budi Fattyn keulalla verrattuna Floateriin?

Ei oikeastaan. Kun järjetön vikurointi ja itseohjaus poistui niin tuntuma parani. Pikkuisen voisi painetta laskeakin, näin ensi tuntumalta. Säädetään wappuna sitten lisää.

HC Andersen
27.04.2014, 23.13
Nakkasin tuo Optiflow:n linkin ekaan viestiin että se pysyy tallessa.

reappear
28.04.2014, 11.58
Hmm... pohdiskelut jatkuu itsellä.

Jos ei nyt vertailukelpoista dataa ole niin HD omistajat, onko tuo mukava yleisrengas edessä ja takana? Entä Knard omistajat, toimiiko Knardit hyvin yleisrenkaana?

mutanaama
28.04.2014, 16.23
Hd toimii jotenkuten edessä, takana paremmin kuin knard, mutta rullaa heikommin. Eteen menossa taas larry, kun tuosta nykyisestä alkaa nappulan nurkat oleen loppu bemaksin takia.

reappear
28.04.2014, 20.49
Hmm... tuli nyt testattua komboa larry 27tpi tai 60tpi edessä ja floater takana. Larry on-onen sisurilla, Floater tubeleksena. Jotenkin järkyttävin muutos oli että sisurillakin varustettu Larry edessä oli kuin pilvihattaraa verrattuna Floateri joka oli aiemmin edessä tubeleksena. Onko mun vertailut ihan potaskaa vai onko noissa tuollainen ero fiiliksessä? Tolla perusteella kyllä tulee laitettua Knardi taakse jos on yhtä hyvältä tuntuva kuin Larry. HD kyllä himottaisi myös mutten osaa päättää. Floater jää hetkeksi vielä taakse kun en jaksa Larrya siihen laittaa. Larryt on lainassa kaverilta kun hällä tuli pari vuotta sitten Sandmanin kanssa ekstrana toiset.

mutanaama
28.04.2014, 22.12
Hd on yliarvostettu eikä missään nimessä hintansa väärtti

HC Andersen
28.04.2014, 22.19
Hüskeri on kyllä mielestäni parempi edessä kuin Larry, Larry voittaa ainoastaan pehmeässä lumessa suunta vakaudessa ja asfaltilla rullaavuudessa. Hüskerissa huomattavasti parempi jarrutus pito märällä verrattuna Larryn joka muuttuu melkoseksi pulkaksi.

mutanaama
28.04.2014, 23.17
Se HD:n paremmuus tulee esiin märällä liukkaalla pinnalla ja kovassa ajossa, mihin taas on sitten paalion pitävempää, toki raskaampaa kumia tarjolla. Mutta imo se on siinäkin vain kohtuullinen, vähän knardia tai larrya parempi. Mutta silti ylihintainen kumiloinen. Mun rauhallisessa ajossa hyväkuntoinen larry pesee molemmat mennen tullen, varsinkin kun ajelen useimmiten siirtymät +10km asphaltilla suuntaansa. Ja toisaalta meillä Syväojalla paistaa aina aurinko ja nää loivat alamäet smuuteilla kovapohjaisilla kangaspoluilla on aina kuivat.

J_K
29.04.2014, 13.54
Onko kellään ground controlin halkaisijaa ja leveyttä mitattuna?

Kemizti
29.04.2014, 14.06
eikös tuossa ylempänä linkitetyssä taulukossa ollu..

J_K
29.04.2014, 14.10
eikös tuossa ylempänä linkitetyssä taulukossa ollu..

Ymmärsin niin, että punaiset mitat on arvioita ja mustat mitattuja.

Kemizti
29.04.2014, 14.30
Ymmärsin niin, että punaiset mitat on arvioita ja mustat mitattuja.

njoo, mobiililla äkkiä vilkaisin, my bad..

svheebo
30.04.2014, 06.27

Aamulla pikaiseen katsoin, rullamitalla halkaisija 750mm ja tönärillä leveys 113mm. Edit: Mahdetaanko halkaisijalla tarkoittaakaan renkaan korkeutta, siis maasta mitattuna renkaan päälle?

kooki
02.05.2014, 11.15
Aamulla pikaiseen katsoin, rullamitalla halkaisija 750mm ja tönärillä leveys 113mm. Edit: Mahdetaanko halkaisijalla tarkoittaakaan renkaan korkeutta, siis maasta mitattuna renkaan päälle?

Samoilla mitoilla siis mennään, kun mitä Lou mursuaa 82 mm vanteella. Mulla tönärimitta tuosta kombosta massiiviset 116 mm - tekee 170 mm perällä olevissa pyörissä kyllä ketjulinjasta melekosen kurjan, vaikka yhellä etukiekolla menisi. Tämä nyt vain huomautuksena, kun J Jokila taisi aiheesta tuumia ittekseen tuossa aikaisemmin.

J_K
03.05.2014, 20.32

Kiitos tästä, kyllä halkaisija on sama kuin korkeus.

mutanaama
03.05.2014, 20.42
Sekoitin eilen taas renkaat ja päädyin siihen, että eteen tuli uus knard ja taakse endomorph. DH-kuski kävi koeajolla ja kiitteli pitoa, piti outona, mutta nautti selkeästi rullavuudesta ja pidosta märässä metsässä. Tänään ajelin Raumalla kallioilla ja vaihtelevassa metsässä, eikä mitään valittamista. Toimi edessä paremmin kuin Larry tai HD, kaikki mokat johtui kuskista. Tällä mennään nyt toistaiseksi.

Kemizti
03.05.2014, 20.48
Kelasin, että vaihtais floaterit (ku on hyllyssä jouten) bfl:en tilalle kesäksi, saako kannatusta tämä ajatus ja millä perusteilla jos..?!

mutanaama
03.05.2014, 21.03
Kokeilisin. Ja jäis BFL:n kantit teräviksi talven varalle

ahma
03.05.2014, 21.08
Nyt Floatereilla ajoa takana, ja pakko sanoa, että mitä enemmän niillä ajan, sitä paremmilta ne tuntuu. Tällä hetkellä ne tuntuvat paremmilta kuin HDt ja kuten Lauttis lupaili niin hinta-laatu kohdallaan. Eniten on ihmetyttänyt HDtä selkeästi parempi pito, joka vain korostuu märällä.

Ylämäessä heikottaa
03.05.2014, 22.06
Kelasin, että vaihtais floaterit (ku on hyllyssä jouten) bfl:en tilalle kesäksi, saako kannatusta tämä ajatus ja millä perusteilla jos..?!

Mulla on kans floaterit hyllyssä, mutta ei ne enää alle mene.

Lähetetty mun iPuhelimesta käyttäen Tapatalkkia

Antza44
04.05.2014, 01.02
Sekoitin eilen taas renkaat ja päädyin siihen, että eteen tuli uus knard ja taakse endomorph. DH-kuski kävi koeajolla ja kiitteli pitoa, piti outona, mutta nautti selkeästi rullavuudesta ja pidosta märässä metsässä. Tänään ajelin Raumalla kallioilla ja vaihtelevassa metsässä, eikä mitään valittamista. Toimi edessä paremmin kuin Larry tai HD, kaikki mokat johtui kuskista. Tällä mennään nyt toistaiseksi.
Tuosta vois vetää johto päätöksen, että Trekin ajatus ei ole huono kesällä, eli Knard molempiin päihin. Vois kuvitella, että ne kestää kulutustakin enemmän, kuin Larry.

Juha Jokila
04.05.2014, 01.14
TuplaBud, ei voi moittia toimintaa. Vertailukohtaa ei ole kuin Lou pari lenkkiä takana surisemassa. Saas nähdä laitanko Loun myyntiin vai kannattaako sääsätää lumikeleille/varakumina?

Jukahia
04.05.2014, 10.13
Ajelen knardi edessä ja floateri takana. Hyvä pari on, knardi 120tpi on hyvä ohjattava/tuntumaltaan ja floaterissa on hyvä vetopito kun maasto on pehmeetä. Mulla oli ennen knardit molemmissa päissä mutta löi liikaa tyhjää knardi takapäässä... Molemmat on ilman sisureita ja floateri tiivisty paremmin taakse ko knardi... Vanteet on RD 82mm. Ainoo miinus on et tulee ajettua takanakilla kovemmilla paineilla et rullaa paremmin, jos on enempi siirtymiä tiedossa.

reappear
04.05.2014, 11.15
Ajelen knardi edessä ja floateri takana. Hyvä pari on, knardi 120tpi on hyvä ohjattava/tuntumaltaan ja floaterissa on hyvä vetopito kun maasto on pehmeetä. Mulla oli ennen knardit molemmissa päissä mutta löi liikaa tyhjää knardi takapäässä... Molemmat on ilman sisureita ja floateri tiivisty paremmin taakse ko knardi... Vanteet on RD 82mm. Ainoo miinus on et tulee ajettua takanakilla kovemmilla paineilla et rullaa paremmin, jos on enempi siirtymiä tiedossa.

Miltä nopea ajo tuntui Floater vs. Knard takana. Se kiinnostaa nyt kesää varten enemmänkin. Kun laitoin eteen kovahkon Larryn niin etupää tuli paljon paremmaksi samoilla paineilla. Ei pomppinut etupää niin paljoa kuin Floaterilla. Jos takapäähän saa Knardilla samaa fiilistä niin kyllähän sen pitäisi piestä poluilla/juurakoissa Floaterin.

En viitsisi hirveästi alemmaksi laittaa paineita Floatereissa kun on ns. sweet spot mulle ettei lyö läpi usein, eikä kuitenkaan ole kuin supertele.

Jukahia
06.05.2014, 16.39
Miltä nopea ajo tuntui Floater vs. Knard takana.... Floaterilla raskaammalta. Painaa vajaan puolikiloo enempi ja rullaa huonommin pienillä paineilla... Ero tuntuu kyllä kovemmillakin paineilla. Ennen ajelin töihin 7km "keveesti" 25km/h Knardilla, mutta Floterin kanssa tippui keskari jonkin verran...Kotimatkat painelen metsän kautta ja Floateri pitää selkeästi paremmin, parempi nousuissa ja mutasilla pätkillä ei meno hyydy.

Knardi on pyöreämpi rengas jonka huomaa kantatessa, kun floateri on aika jyrkkä käytökseltää, niin Knardi ei yllätä samalla tavalla.
Knardi ei pomputa pienillä paineilla niin selkeesti kuin Floateri.
Knardissa on kestävämmän tuntuiset kyljet ja floaterista on pari kiveä kyljestä ilmat vieneet.. litku paikannut vielä.

Optiflow
06.05.2014, 20.54
Aika jännää, kun lukee näitä rengaskokemuksia, että miten ristiin ne menee. Itse ajanut vain Floatereilla ja minusta ne on todella liukkaat märällä ja mutaisissa oloissa, todella herkät alustalle ja paineille. Märällä kalliolla suorastaan pelottavat (eipä ole täälläpäin pahemmin kallioita ajettavaksi). Tai sitten ei vaan ole paineet osuneet olosuhteisiin kohdilleen. Tänään laitoin taakse kaikista aikaisemmista viesteistä huolimatta Husker Dun ghetto tubeleksena. Saas nähdä kuinka sillä liukastellaan :D. Te ketkä olette käyttäneet ko. rengasta, oletteko testannut pyörimissuunnan vaikutusta pitoon?

mutanaama
06.05.2014, 21.09
Edessä kannattaa ainakin tarkistaa, tuppaa sortamaan kanteissa pahasti, takana en muista mitään erikoista

Optiflow
08.05.2014, 10.41
No niin, nyt on molemmissa päissä HuDut. Kävin illalla heittämässä puolentoista tunnin koelenkin. Voi herranjestas mitkä renkaat :). Reittinä oli asfalttia, hiekkatietä ja kuivaa kangasmetsäpolkua juurineen. Painetta oli hivenen enemmän kuin mitä olen Floatereilla kesällä käyttänyt, edessä 0,65bar (0,5-0,6bar) ja takana 0,74bar (0,55-0,70bar). Pyörivää massaa putosi 180g/rengas pois (1444g vrt 1264g) . HuDut rullasivat aivan toisellalailla ja olivat silti paljon mukavemmmat kuin Floaterit sekä asfaltilla lisäksi vielä paljon hiljaisemmat. Ehkä isoin muutos oli se, että alusta ei vaikuttanut rullaamiseen samallalailla kuin edeltäjillä. Floatereilla oli joskus todella hyviä hetkiä, mutta sitten yht'äkkiä kun alusta muuttui, saattoi meno olla kuin tervassa ajaisi, talvellakin. Pitoa riitti näille poluille samalla lailla kuin ennenkin. Kummankin pyörimissuunta on tällähetkellä se "nuolikuvion" kärki eteenpäin. Taakse varmaankin saisi lisää pitoa kääntämällä toistepäin. Ghettotubeles oli helpompi toteuttaa näillä, ne nousivat samoille vanteille paljon helpommin kuin Floaterit, ei tarvinnut niin paljoa painetta. Pyörä oli kaiken kaikkiaan paljon hauskempi ajaa kuin ennen. Tai sitten oli vaan lääkitys kohdallaan eilen...:D
Eiköhön tästä alkuhuumasta kohta jo tokene, syksyn mutaisia ja talven jäisiä polkuja odotellessa. Niin ja renkaat ostin Suomesta, sai samaan hintaan kuin esim. UK:sta olisi tullut.

reappear
08.05.2014, 21.57
Sain hankittua Knardin taakse ja kyllähän se eri peli on kuin Floater. Tuntuu siltä että Knardiin voisi laittaa hieman enemmän painetta ja silti toimii paremmin kuin Floater samoissa olosuhteissa. Tosin nyt sateen jälkeen märällä kalliolla testatessa ei voinut ihan kunnollista vertailua muistin varassa suorittaa. Knardi tuntui hieman "elävämmältä" kuin Floater. Pitää ajella kuivalla vielä kunnolla niin saa paremman vertailukohdan.

Täytynee testailla myös hieman eri paineilla.

zipo
10.05.2014, 15.36
Vieläkin Liqui Sole pelittää irronneiden nappuloiden paikalla.
http://ep1.pinkbike.org/p4pb10930587/p4pb10930587.jpg

mutanaama
10.05.2014, 17.57
Tänään ajettu rajamäen mara endo takana ja knardi edessä. Pidossa ei mitään valittamista, mutaisillä märillä kivillä hiukka haki, muuten ei pahaa sanaa. Afaltilla ja kovalla hiekkatiellä olis kaivannut lisää painetta, muuten ok.

Juha Jokila
10.05.2014, 20.13
On siinä eroa hiekallakin:
https://lh5.googleusercontent.com/-aFD_93NN6Jc/U25XCbwf_zI/AAAAAAAAD4k/zj8uWrdElU4/w570-h800-no/slide_IMG_0281.JPG

ealex
14.05.2014, 10.51
Nyt on löytynyt kunnon sisärengas – pakkauksessa lukee Q-tubes 24x2,75”, kumissa Kenda. Täyttää jopa Bud&Lou renkaat erinomaisesti ilman makkarataitoksia, painoa on 230 – 240g:
https://lh5.googleusercontent.com/-w3kODZtK45A/U3Melltb2OI/AAAAAAAAAXc/jyHbzGnZxR4/s800/20140513_194535.jpg

Näitä vaan en ole valitettavasti tältä mantereelta löytänyt.

pekoni
15.05.2014, 00.10
On One ehdottelee pre-orderia not so fatty kiekoille.
Pohdinnassa on ne, tai sitten jotain keposempaa floateriden tilalle. Toisaalta sais toiset kiekot, toisaalta esim. knardit ois kivat, kun niillä vois sit ajellaa bemaxia ja sitten vielä toisaalta muksujen nykiminen peräkärryssä on nyt jo aika raskasta... ei oo helppoo :)
Toisaalta knardit on niin per..een kalliit, et siihen hintaan saa jo ton kiekkosatsin ja kumit vielä päälle.

mutanaama
15.05.2014, 01.05
Suosittelen lämpimästi Larryä tiekäyttöön tai muutenkin jos haluaa edetä rivakasti eikä pikku sutiminen mutaisissa maastoissa haittaa
.

Iglumies
15.05.2014, 07.03
Suosittelen lämpimästi Larryä tiekäyttöön tai muutenkin jos haluaa edetä rivakasti eikä pikku sutiminen mutaisissa maastoissa haittaa
.
Mutta millä ^:#ulla sen saa nousemaan Kemistin vanteelle:seko:
Etupää litkuttui kauniisti, mutta takakumi pistää vastaan enemmän kun pitäis.

Kemizti
15.05.2014, 09.03

ja tarkennuksena, kyseessä siis bfLarry...

sakuvaan
15.05.2014, 09.50
27 tpi natet muuten kestää kulutusta aika hyvin.

Joku 4-500 kilsaa assulla/hiekkateillä rääkkiä ja nappulaa löytyy edelleen hyvin, reunat on tietty nappuloissa pyöristyneet keskeltä, mutta aika hyvin noi kestää tota rääkkiä.

Kemizti
15.05.2014, 18.23

no nousihan sekin, mutta sitten suhisi seuraava onkelma, kyljessä on sen kaliiberin vaurip, että tuskin litkulla paikkautuu, mitäs sisäpinnalle, että kestää?

Ylämäessä heikottaa
15.05.2014, 18.29
Mä paikkasin omasta bfl:stä keskellä rengasta olleen ison reiän (oksa meni läpi) ihan tavallisella sisäkumin paikalla. Putsasin vaan renkaan hyvin vanhoista litkuista ja liimasin paikan sinne sisälle. Nyt on kestänyt jo sellaiset 4 kuukautta.

Lähetetty mun iPuhelimesta käyttäen Tapatalkkia

Kemizti
15.05.2014, 18.47
Mä paikkasin omasta bfl:stä keskellä rengasta olleen ison reiän (oksa meni läpi) ihan tavallisella sisäkumin paikalla. Putsasin vaan renkaan hyvin vanhoista litkuista ja liimasin paikan sinne sisälle. Nyt on kestänyt jo sellaiset 4 kk..
joo, jotain ton tyylistä toi apupoika tuolla pajalla kuulemma värkkää.. ;)

sakuvaan
15.05.2014, 19.47
LiquiSole on kanssa hyvää. Sillä oon paikannu isojakin läpireikiä.

Kemizti
15.05.2014, 20.01
LiquiSole on kanssa hyvää. Sillä oon paikannu isojakin läpireikiä.
juu, näin oon ymmärtäny, enihau, nyt ollaan tubeless.. :D

edit: Iglunpajan virallisen puntarin mukaan painonLISÄYS tubelesoinnista seuraavasti:
etu 25g, taka 65g, pois lähti schwalbe 13f:t ja tilalle tuli eteen kierros ja taakse 2kiekkaa Iglu-spezial-FatTubeless-teippiä ja 3 mitallista Stania..

Iglumies
15.05.2014, 20.38
http://img.tapatalk.com/d/14/05/16/5e5u8uny.jpg

Ja siihen paikalleen nostamiseen auttoi amerikanteippi, elikkäs kutistekalvo, jolla sai kumin puristettua tasaisesti kasaan.

ahma
20.05.2014, 19.10
Kellään vieläkään kokemusta Onniwannin BSCstä / Veerubberin Speedsteristä? Sivulla kehuvat kuivan kelin hardpack mtb kesärenkaaksi, mutta ajaako tuolla edes kuivassa maastossa?

eki
25.05.2014, 21.16
Kävi niin mukavasti, että sain www.hi5bikes.fi sedältä Maxxis Mammoth esituotantorenkaat testiin.

Ensimmäisen pikatestin fiilikset täällä: http://www.packgofind.com/maxxis-mammoth

Lyhyesti: kohtuu kevyt, rullaa hyvin, erittäin mukava ja pehmeä tuntuma matalilla paineillä. Nopea ja hyvä ohjaus. Toimii.

Kaupoissa suurinpiirtein heinäkuun tietämillä.

https://farm4.staticflickr.com/3775/14287858933_5c5ccec5fc_c.jpg

Tolppis
05.06.2014, 17.12
Ensi yönä ohjelmassa Specialized Fatboy Tubeless projekti. Odotettavissa ylläreitä vai helppoa kuin heinän teko?

Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla

Tolppis
05.06.2014, 20.22
http://img.tapatalk.com/d/14/06/06/navuqadu.jpg Silmiä hivelevä vannenauhan kuosi 😁

Tolppis
07.06.2014, 15.19
http://img.tapatalk.com/d/14/06/07/etezyren.jpg Ei värillä väliä kunhan se on pinkki 😁

Shimaani
07.06.2014, 23.14
^Mui bien .

HC Andersen
07.06.2014, 23.18
^Mui bien .

+1

Antza44
08.06.2014, 11.05
^No nyt on sit lanseerattu karvanopat läskipyörään.:D

Tolppis
08.06.2014, 19.03
Kävin yötyön jälkeen niin hitaalla että nyt vasta tajusin tuon karvanoppa kommentin 😮 Sen sortin repeäminen että nyt putsataan tuulilasin sisäpintaa 😁

Tolppis
11.06.2014, 12.42
Osui silmään nuo pinkit Floaterit ja kun hintakin on kohtuullinen...
Paperilla painavampi kuin Spessun omat kumit, mutta miten rullaavuus?
Lähes poikkeuksetta kun kirjoiteltu ongelmista paksukumin kanssa on rengas ollut juuri tuo Floater?
Jotkut suvikumit olisi tarkoitus hankkia kun nuo Spessut tuntuvat hätävarjelun liioittelulta pääkaupunkiseudun maastoon.

Antza44
11.06.2014, 13.47
^Kyllä se Floateri on ihan ok kumi. Minulla ainakin on ne orkkis 1.5kg mallit, nyt ajelen Huske Duilla ero on tietty kovalla polkiessa rullaavuudessa selvä Huskerin eduksi, mutta rungon joustavuus/muovaantumis eroa en vielä havainnut. Pehmeässä en huomannut mainittavaa eroa. Floatereista nappulat saattaa irrota agressiivisessa kesä käytössä. Itse ohjaus ei johdu olennaisesti Floatereista vaan Fattyn suuresta keula Offsetistä. Munklukkissa ei Floatereilla ollut lähellekkään, niin paljon itse ohjausta.

Veikkaan, että Floater on yhtäpaljon hätävarjelun liiottelua, kuin Groundcontrol ja 4" alkaa 90mm vanteet oleen herkillä kivikossa, joten ääni BFL renkuloille, mut jos pinkki on must, niin ei ole kallis kokeilu Floaterit.

Onko kukaan punnannut noita värillisiä Floatereita painaako ne oikeesti yli 1.6kg?

Tolppis
11.06.2014, 14.01
Hyvä tuo vanne pointti. Musta tuntuu että musta on parempi vaihtoehto tuo musta rengas. Kiitos ja kumarrus.

adelaine
12.06.2014, 16.52
Pääkaupungin kuskeille rengaskysymys: Mikä on teidän valintanne rengaskomboksi?

Kysyn tätä nimenomaan teiltä siksi, että tiedätte millaista muhjua talvella klvit täällä on ja minkälaista kivijuurakkoa ja mutaa poluilta löytyy. Itse tätä ketjua lukeneena olen hieman ristiriitaisissa tunteissa. Pistääkö eteen rouheeta ja taakse pientä nappulaa, vaiko toisin päin? Etunen ei kuitenkaan saisi lipsua alta ja pehmeässä keulan pitäisi edetä suoraan. Takana myös vetopito on tärkeä, sillä ajetaanhan läskillä lähtökohtaisesti siellä altaan syvässä päässä. Kuulostaisi rouhealta, mutta täällä ei myöskään pitkiltäkään hiekkatie-/asfalttisiirtymiltä voi välttyä, jolloin pomputus käy varmasti hermoon. 29erissa polkuajoon omat mieltymykset ovat selkeät - eteen pehmeä rouhija ja taakse kovempaa pikkunappulaa. En kuitenkaan ole vakuuttunut, toimiiko sama lääke myös paksuilla renkailla, kun pitoa antavaa pinta-alaa on jo muutenkin enemmän.

Mitä livenä olen ihmisten kanssa jutellut, olen saanut hyvinkin erilaisia suosituksia. Tosin siinä, missä yksi ajaa Lapin soilla, toinen polkee etelän hiekkaa. Pelkkiä kuvioita katselemalla ottaisin heti Maxxikset mutta niitä ei vielä saa.

Edit: Ympärivuodenrengas oli mielessä, mutta ehkäpä kukin voinee taustoittaa omaa valintaansa. Kannattaako edes kuvitellä pärjäävänsä viisi vuodenaikaa samoilla kumeksilla? Talvista työmatkaa on varmuudella edessä.

Shimaani
12.06.2014, 17.01
Pääkaupungin kuskeille rengaskysymys: Mikä on teidän valintanne rengaskomboksi?....... Tästä vois melkein tehdä semmottisen vaalityyppisen Gallupin....
Jos yksillä kumeilla pitää pärjää myös talvella (marras-huhtikuu) joka paikassa ja kaikilla alustoilla niin eteen ja taakse Nate, hienosäätö kelin mukaan paineilla. Lumiränneillä pärjää etuLarry takaEndomorphilla ihan hyvin mutta edessä kannattaa pitää vanteelle sopivankokoinen kumi, esim BigFatLarry ja 80mm kehä on mutkissa jo melko nulju ellei aja hirmupaineilla. Kehnoimmallakin kombolla leijjuu helposti laidasta laitaan puikkivan hibriidiluikertelijan ohi sohjossa... Ei oo helppoa, ei. :) Kesäkelissä kelvillä ja poluttomassa kangasmetsässä etenee millä tahansa, suopyöräilyyn taas natenate on hyvä.
Ensitalveksihan niitä maksiksiksia jo saa kai.

PedroK
13.06.2014, 15.21
Mitä 4" sopivaa sisäkumia ootte käyttäny mitä sais suomesta äkkiä?

Shimaani
13.06.2014, 15.48
Misukan tai Maxxixen DH sisäkumia ny ainakin on melkein jokaisessa fillarikaupassa.

PedroK
13.06.2014, 22.48
...eli minkä kokoinen sisuri venyy vielä tarpeeksi läskirenkaan sisällä? Noi kokomerkinnät näyttää pieniltä.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

miku80
13.06.2014, 22.53
Schwalbe 13F...

PedroK
14.06.2014, 00.08
Thanks. Noihin vois tunkee litkuakin sisään. Käyttääkö joku? Tuohon ei kyllä varmaan ihan pikkupullollinen Docblueta riitä[emoji1]

HC Andersen
14.06.2014, 00.46
Litku saattaa mielestäni olla hieman liioittelua, mulla on muistaakseni 3 ja puolen vuoden aikana tullut 3 rengasrikkoa ihan puhkeamalla, 2 sisuria on talkin puutteessa kulunut puhki. Eli henkilökohtaisesti en näe suurta lisäarvoa sisureiden litkutukselle.

zipo
14.06.2014, 01.14
Sisärengas ja litku on varmaan yhtä hyvä combo kuin 2 kortsua päällekkäin.
Syyskuussa tulee paljon uusia fattisrenkaita tarjolle,kesällä on ihan yhkshailee millä ajelee.
Paitsi että edessä pitää olla 4,8 Bud 120 tpi 80mm kehällä ja takana joku pieni nappulainen 120 tpi about 4" 47-60mm kehällä.

sakuvaan
14.06.2014, 11.33
...eli minkä kokoinen sisuri venyy vielä tarpeeksi läskirenkaan sisällä? Noi kokomerkinnät näyttää pieniltä.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Maxxiksen DH sisuri, ei sitä ole kuin yhtä kokoa.

ahma
15.06.2014, 23.15
Kellään vieläkään kokemusta Onniwannin BSCstä / Veerubberin Speedsteristä? Sivulla kehuvat kuivan kelin hardpack mtb kesärenkaaksi, mutta ajaako tuolla edes kuivassa maastossa?

Pari lenkkiä nyt ajettu, BSC takana ja edessä. Jotain hyvää ja paljon huonoa:

Getto tubeless nousi laakista ja ilmat on pitänyt.

Yli puolentoista baareilla vinkeä ajattava asvaltilla ja hiekkatiellä.

Takarenkaana kesämetsään minulle ihan riittävä. Kuvio ei pidä lainkaan, mutta paineilla pystyy hyvin kompensoimaan. Yllättävän mukava ja keveyden huomaa selkeästi HDhun ja Floateriin verrattuna. Mudassa tai märällä ei todennäköisesti pidä lainkaan. Mutta nopea.

Edessä aivan kauhea. Järkyttävä itseohjautuvuus matalilla paineilla. Ei ainoastaan päällysteellä vaan myös poluilla. Tekee ajamisesta hankalaa ja epämielyttävää. Lisäksi v-tuttaa snadisti koko ajan. Paineilla joilla ei ohjaudu, ei maastossa saa mitään läskin hyötyjä irti.

Huomenna eteen kaveriksi lähes sileäksi ajaettu HD. Sitten voi toimia hyvinkin omassa mamoilussa ja matelussa.

Tank Driver
16.06.2014, 21.55
Ei ollut Borealiksessa Toobit sisällä vaan Kendan 26x2.4-2.75. Tuli sattumalta todettua.

ahma
25.06.2014, 19.16
BSC kosteassa metsässä sysipaska. En suosittele kenellekkään. HD edessä pelasi jotenkuten. Mukavan pehmeä jousto Floatereiden jälkeen, mutta onniwannin renkaissa selkeästi parempi pito ja yleistuntuma. Tietoa Maxxiksen muhkuista, yläfemmasta ja hintapolitiikasta?

HC Andersen
25.06.2014, 20.37
Jimmy mainitsi viimeksi kun kävin yläfemmassa saatavuuden ja hintahaarukan mutta en mä enään muista muuta kun: kohta tulee eikä mikään hinnankirous :o

Lauttis
26.06.2014, 17.03
Tubeless ready (mitä sitten tarkoittaakaan) talvirengas 45 northilta http://45nrth.com/chronicles/post/introducing-vanhelga

Kemizti
26.06.2014, 17.31
Speksin mukaan tarkoittaa sitä, että renkaan bead on erityisen muhkea, hyvän tiiveyden takaamiseksi.. Mitä muuta se sitten lie tarkoittaa, en tiä..

ahma
28.06.2014, 23.00
BSC kosteassa metsässä sysipaska.

Ja tänään kuivassa Ahma oli metsän nopein eläin. Mä olin ihan unohtanut, että mähän oon nopee kuin salama.

_pete_
02.07.2014, 22.20
3.8" Knardeilla ajettu reilu 1000km sulalla. Näyttävät ja toimivat edelleen kuin uutena.

Kyyti ei ole ollut kovaa, mutta kivikkoja ja kallio nousuja tai laskuja en ole väistellyt.

Hiha-arviolla alusta ollut sekalaista polkua 50%, kalliota/kiveä 30% ja loput siirtymiä joista suurin osa asfalttia.

Eturengas:
http://img.tapatalk.com/d/14/07/03/y6u4esud.jpg

Takarengas:
http://img.tapatalk.com/d/14/07/03/amu3e7uh.jpg

Renkaat maineensa mukaan liukkaat märällä ja toimivat kuivalla eli kumiseos luultavasti kovaa.

mvk_nurmi
03.07.2014, 13.28
Millainen määrä litkua/rengas on kulunut tubeles konversiossa?

Kemizti
03.07.2014, 13.38
Kulumisesta en tiiä, mutta 3kipollista/rengas laitettiin, en oo kurkannu paljonko on kadonnu, vielä hölskyy, aikaa baut kuukausi..

Tank Driver
03.07.2014, 13.58
Reippaasti vaan tavaraa. Ainakin ton kolme kuuppaa saa lyyä.

Antza44
04.07.2014, 07.37
1.5dl olen 4" laittanut ja puolen vuoden kohilla viimeistään vaatii lisäystä. Oli tossa vajaan kuukauden uusi kumi asennettuna, kun jouduin purkamaan vanteen takuita varten. Imin ruiskuun litkut. 0,9dl oli jäljellä muu oli kumin reunoilla. Pistin renkaan piruuttani muovi pussiin tiiviisti ottelemaan. Kuukauden oli kumi pussissa ja litkut oli ihan, kuin just olis kumin irrottanut eikä kuivaa, niin kuin olisi ollut, jos olisi seinällä roikkunut tuon aikaa.

mutanaama
15.07.2014, 00.15
Kuivan kelin yhden lenkin testissä Maxxis Mammoth EXO 26X4"

Sain sitten Maxxiksen mammothit koeajoon. Mitta 4" pitää paikkansa, oli inan verran leveämpi kuin knard, mutta vähän matalampi, ilmatila samaa luokkaa. Renkaan muoto ei ole knardimaisen pyöreä, vaan nappuloilla sitä on vähän väännetty loivemmaksi, mikä tuntui tukevoittavan ajotuntumaa. Painoa on noin 1260g/ kappale, eli ei mikään höyhen, muttei mikään monsterikaan. Kyljet tuntui todella vahvoilta noin sormipelillä ja kumin laatu hyvin sitkeän oloista.

En alkanut leikkiä litkuilla, huonot kokemukset larrysta ei innostanut, varsinkin kun oikeat tubelesskiekot on jo työn alla, mutta niistä sitten myöhemmin. Rengas pysy kuitenkin hyvin ryhdissään, joten uskon sen olevan aika helppo tehdä tubeless-versio.

Ja hommiin, vanha rengas pois ja uusi tilalle. Ilmaa noin 2bar, ja ei noussu kokonaan vanteelle. Otin kumin pois, käänsin oikeinpäin ja vetäsin suihkupullosta hiukan saippualiuosta molemmin puolin, niin johan nousi, noin 1,5bar paineilla. Ehkä enemmän kuin yleensä, ehkä ei. Takarenkaalle sama juttu, myös se saatanan oikeenpäinkääntäminen. Kummatkin asettui nätisti ja suoraan, joten tiputin paineet noin 0,6-0,7:n tuntumaan. Semmonen hiekkatiepaine.

Lähdin asfalttipihasta ja muistin kuin muistinkin pumpata jarruja pari kertaa, että sain taas palat yhteen, olis voinu olla jännä pamauttaa hämeenlinnantielle rekan eteen. Asfaltilla rullas hyvin ja oli suhteellisen hiljainen, itse asiassa rullas pirun hyvin. Knardi jää nyt sitten odottamaan muuta käyttöä. Johtuen ehkä turhan kovasta paineesta takana, takarengas tuntui lukkiutuvan helposti, mutta eturengsta en saanut lukkoon edes kovalla hiekkatiellä takarenkaan nousematta. Samaten sutimisleikki hiekkatiellä ylämäkeen ei nyt vaan onnistu keventämättä ihan perkeleesti, ja siihenhän mä en rupee.

Pellolla mönkkäriurassa ajaessa rengas käyttäytyi hyvin, isommat reunanappulat piti hämmentävän hyvin, eikä uran vallia vasten tapahtunut nousu juurikaan tuottanut ongelmia, kuten esim larry, husker ja knardi vaati kikkailua.
Hevosten kavioiden muhkuroima polku tuntu kavioiden muhkuroimalta polulta, siitä ei sen enempää, suht maltilliset paineet poisti pahimman tärinän. Asfaltilla kantatessa noin 35:n vauhdissa takapää vähän haki, mutta en ole koskaan siihen mutkaan niin huoletta ajanut. Vastaavasti hiekalla ja maastossa leveä reunanappula puri kiinni kunnolla, eikä rengas lipsunut em kumien tapaan.

En tiedä sitten johtuiko se vain lisääntyneestä varmuudesta tjsp, mutta kun maastossa jäin ylämäessa jumiin, pystyin korjaamaan tilanteen ja jatkamaan matkaa jalkaantumatta pariinkin kertaan, samassa paikassa bfl on sutassu jo ihan huolella, näissä ei mitään, sen kun jatko vaan. Kuivassa kivikossa ja juurakossa nyt toimii vaikka mikä, niin siitä ei sen enempää. Sivuttaisessa kallionousussa reunanappula piti hyvin, mutta sekin kun oli rutikuiva, niin taitaa samassa paikassa toimia muutkin, tuo nyt eteni tunteettomasti kuin juna. Muutamassa mutapaikassa rengas toimi aika eleettömästi, mutta siihen nyt on tottunu, että kun mutaa on napaan asti, niin silloin ei pidä mikään. Pitihän se nyt paremmin kuin nuo muut verrokit, mutta häviää taatusti räädeimmälle kumeille.

Noin muuten rengas sopii tällaiselle harrastajasedälle, jonka maastoajot nyt on vähän sellasia.

Kumi kuskin silmin: (https://lh6.googleusercontent.com/-WbJKVCs0oHc/U8Q90wA_IsI/AAAAAAAADks/NDjfhHkR3XE/w1467-h826-no/DSC02572.JPG)
https://lh6.googleusercontent.com/-WbJKVCs0oHc/U8Q90wA_IsI/AAAAAAAADks/NDjfhHkR3XE/w467-h826-no/DSC02572.JPG

Rengaskuvio ja tyyppimerkinnät mutiscarbon etulokari ja romu jokkisauto (https://lh4.googleusercontent.com/-W6fX27tRLpU/U8Q991PVzbI/AAAAAAAADk0/kpGZUekn1iI/w1467-h826-no/DSC02561.JPG)
https://lh4.googleusercontent.com/-W6fX27tRLpU/U8Q991PVzbI/AAAAAAAADk0/kpGZUekn1iI/w467-h826-no/DSC02561.JPG

Antza44
15.07.2014, 02.52
^Joko kauppias kertoi koska tulee myyntiin asti?

Antza44
15.07.2014, 12.26
^Hyvältä yleis kesä kumilta kuulostaa, kun rullaavuuskin ilmeisesti verokkien tasolla ja pito parempi. Tuo uusi EXO suojauskin vaikuttaa hyvältä, kun ei kylkiä ilmeisesti liikaa koveta. Hintakin, kun jäis alta sataseen, niin varmasti kauppa käy.

Tank Driver
15.07.2014, 13.36
Mutis saatana! Myy toi Eskortti mulle!

PedroK
15.07.2014, 19.21
Olisko mutiscarbon etulokareita valmiina vai mistäs mulle saatais?

HC Andersen
15.07.2014, 21.38
Taitaa olla ascona :), mut ei ole mun.

Tarkemmin taitaa olla C-koppanen Ascona, joka oli mun nuoruudessa kaikkien poikien unelma auto.

Tank Driver
16.07.2014, 00.17
Ääh. Ei tarvi etuvetoista nyt kun juuri ostin Talbotin. B saati A ois kiinnostannu.

HC Andersen
16.07.2014, 00.40
Ääh. Ei tarvi etuvetoista nyt kun juuri ostin Talbotin. B saati A ois kiinnostannu.

Eiku se on B Ascona, mä sekoilin itsekseni...

Tank Driver
16.07.2014, 01.16
No ni! Ei muuta kun hintatietoja tännepäin. Olikin mun silmään liian pyöreä kylkilinja ja rohkea lokarinpullistus c-malliin.

mutanaama
16.07.2014, 01.27
uittu ku ootte sekasin :)

Hiukka saattais vaatia ruuvaamista

https://lh3.googleusercontent.com/-APbEzWECamk/U8WqoTCnKzI/AAAAAAAADlE/JHKGaHbv44M/w1466-h825-no/DSC02563.JPG

Tank Driver
16.07.2014, 02.17
Ei o paha.