Näytä tavallinen näkymä : Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.
Kiitoksia kuvista ja kommenteista. Olenhan minä tuota Louta hieronut kivikkoihin, joten ehkä se ulkopinta on siitä sitten jotenkin kulahtanut. En omasta mielestäni kovin paljon ole hinkannut, mutta varmaan se on suhteellista kun täällä noita kivikoita on riittänyt.
Tuossa mtbr:n keskustelussa muuten joku selitti, että askarteluliikkeet myy jotain kumisementin laimenninta / -tinneriä (rubber cement thinner) jota voisi ohuelti hieroa tihkuttavan kumin sisäpintaan. Sen jälkeen ei pitäisi tihkua. Tietääkö kukaan tämmöisestä? Ainakaan menetelmä ei mtbr:n muille kirjoittajille vaikuttanut olevan tuttu.Myös varsinkin tosi löysillä painella ajo kuluttaa renkaan rakennetta tiiviys mielessä.
Jaksaisiko joku ystävällinen hieman avata tuota kuormaliinan käyttöä vanteelle nostamisessa?
Elämäni eka tubeless Bud ja Dunderbeist -renkailla onnistui hyvin pelkällä saippuavedellä. Mutta, kun muutama viikko sitten vaihdoin takakiekkoon navan, meinasi usko loppua takarenkaan takaisin laittamisessa. Vuoden ajossa ollut rengas oli nyt niin lerppu ja löysä, että oli tosi vaikea saada tiivistymään riittävästi vannetta vasten. No, onnistui se lopulta, mutta joku apukikka seuraavalle kerralle olisi hyvä olla valmiina.
Seraan. Jos viikonloppuna yrittäisi tuota kuormaliinahommaa Dillinger 5 renkaille.
Kuormaliinakikka:
-Tuommoinen pikalukkovyö tai jäykempi liina renkaan päälle kun kumi tyhjä,
-Kevyt kiristys, sen verran että kumi painuu keskeltä kuopalle ja vannetta vasten reunoiltaan paremmin
- tasaa kiristäessä hihnaa pitkin rengasta: tuo liina ei luista kumin päällä ja voi vetää kumin rutulle
- sielu irti, liemet sisään
- paineella kumi poks vanteelle
- Löysää ja irroita hihna, pidä paine päällä ettei kumi tipu takaisin, laita sielu, tarkista paineet ja aja kovaahttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20171107/3a583f4c5adc839615c128fb8531b63e.jpg
Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla
Gargamel
07.11.2017, 12.11
Minulla oleellisin virhe lienee ollut ruttuisten renkaiden nostelu. Konstit ovat olleet aina samat (=kaikki kokeiltu manuaalipumppuja lukuunottamatta), mutta onnistumisen aste kaikkea mahdollista. Viimeksi sujui helposti kun tajusin ottaa renkaat lämpimään oikenemaan ajoissa.
H. Moilanen
07.11.2017, 12.28
Mulla on kans ollut Budin ja Loun kanssa hankaluuksia. Jumbo Jimit asettu heittämällä, mutta nuo veljekset vaativat aina ensin sisurilla toisen puolen laittamisen, sitten ilman venttiiliä sangon päällä (sisurilla kiinnitetty reuna ylöspäin, niin että painovoima kiskoo irrallista puolta kiinni) puhallus. Oma kompura mullakin ja letkupaine 6-8 bar (10 mm sisähalkaisijaltaan oleva letku, mutta neljä pikaliitintä välissä).
Joskus tuo riittää, mutta aika usein kuulee että jostain kohtaa paine puskee heti pihalle eikä kumi asetu. Tällöin kuitenkin mulla on aina auttanut kun on toisella kädellä painanut renkaan reunaa vuotokohdasta kiinni, jolloin painetta on päässyt kertymään niin että kumi on napsahtanut paikalleen. Kuormaliinaa en ole koskaan tarvinnut, mutta varmaankin se olisi seuraava askel.
Tämä on hyvä kikka löysien renkaiden asentamiseen. Dille on sen verran väljä, että kikkailua tarvii välillä tehdä. Verrokkina JumboJim, joka nasahti paikalleen tornipumpulla rauhallisesti pumppaamalla. Venttiilin sielu ahdistaa virtausta niin paljon, että se kannattaa aina ensimmäisenä ottaa irti.
Jaa nytkö ne murheet renkaan kanssa alko... Pistin taakse Jackalopelle Gnarwhalin ja olen ajanut sillä tuommoset 100km ja hyvin on pelannut tähän asti. Renkaan pistin paikalleen ongelmitta ja nousi vanteelle ihan ok, varmuuden vuoksi käytin rengasrasvaa (semmosta ihan renkaille tarkotettua) jotta nousee vanteelle helposti. Paineiksi 0.7bar lämpimässä tallissa. Huolella katsoin että oli noussut ok ja käytin paineet 1 bar paineessa.
No tulin töihin ja nostin pyörän sisälle. 10 minuutin päästä kolleega tuli köntsä housussa sanomaan että pyörän rengas räjähti :). Oli kuulemma säikähtänyt ihan perusteellisesti.
http://i130.photobucket.com/albums/p241/puuhis/fatbike%20stuff/rengas%20pois%20paikaltaan_zpsg20mpmqo.jpg (http://s130.photobucket.com/user/puuhis/media/fatbike%20stuff/rengas%20pois%20paikaltaan_zpsg20mpmqo.jpg.html)
Vanne on ihan ok, ei ole osumia. Pitää laittaa takasin ja odottaa milloin seuraavan kerran paukahtaa - voiskohan tuo rengas olla viallinen :rolleyes:?
^ Rengas on sökö, menee todella kevyesti vanteelle ja pamahtaa saman tien pois päältä kun laittaa ilmaa. Pitää hakea uusi tilalle.
H. Moilanen
07.11.2017, 13.12
^Voihan rengaskin olla viallinen. Yleensä huomaa siitä, että vipattaa tai reunalanka lähtee nousemaan vanteen reunan yli jo maltillisella paineilla.
Oisko reunalanka poikki. Mulla meni yksi Bulldozer samalla tavalla. Sain jopa Veetireltä uuden Silverbackille aikani valitettuani.
Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
Tuossa ei ehdi nähdä mitään kun pamahtaa jo pois päältä. Liian kevyt laittaa paikalleen -> se reunassa oleva vahvike on sisäisesti katkennut tms. Harmi kun ehdin nastatkin laittaa paikalleen. Ja ainoa meikäläisen kulkuneuvo...
Kuormaliinakikka:
...
Minä olen käyttänyt onnistuneesti kuormaliinan tilalla wanhaa kapeaa 26" sisuria.
Suvalasta haettu uusi Gnarwhal rengas takuuseen. Huoltomies kokeili vielä kerran ja varmistui että rengas on sökö. Vanhan renkaan otin mukaan, kaikki nastat pitää irrottaa ja siirtää uuteen :D. Kiva savotta, toivottavasti tämä uusi nyt kestää.
... Ja nastat vanhasta irroitettu ja laitettu uuteen paikalleen. Helposti lähti irti asennustyökalulla eikä tuo paikalleenlaittokaan paha homma ole ollenkaan. Nyt seurataan miten MCarbonin teräväkärkiset nastat kestää kulutusta. Pitoa tuntuu olevan hyvänlaisesti :), kunhan vaan Gnarwhal pysyy sille osoitetussa paikassaan.
Kugelschreiber
08.11.2017, 10.09
Olisin voinut ehkä laittaa nastarengaslankaankin, mut aattelin että sopii kuitenkin tänne paremmin.
Terrenen Cake Eateria on tulossa kettukauppaan (kuvasta poiketen siis nastoilla):
http://www.foxcomp.fi/assets/shop/images/items/47/4752536e3743c6e2c78497e958860079_medium.jpg
33tpi versio on jopa *siedettävän* hintainen (139€), ainakin jos vertaa esim. 250€ vihalapsiin.
Tosin noi karvalakkimallin "flat alloy" -nastat vähän epäilyttää. Ajoin nimittäin yhden talven Wazioilla ja kauden lopussa alkoi tuntua että niiden "Triple Traction Tungsten" -nastat ei enää olleet parhaassa terässä eli kyllä niillä pysyi pystyssä vaikka peilijäällä, mut kanttaillessa sai jo vähän varoa. Voisin kuvitella että tavan alunastojen pito olis suunnilleen samanlainen kuin käytettyjen erikoissupernastojen.
EDIT: itse asiassa myös rullausominaisuudet mietityttää, kun miettii Wazia "Lightejä" jotka on aika jäykät eli voi valita joku rullaavuuden tai jouston, toisin kuin vaikka Jumbo Jimien kanssa.
H. Moilanen
08.11.2017, 10.26
^Valmistajan sivujen kuvien perusteella nasta näyttäisi olevan sama kruunupäinen kuin Waziassa, eli samoja ongelmia odotettavissa. Kustannustehokkain ja kulutuskestävin vaihtoehto saattaisi olla nastaton KakkuAhmatti (oletan, että nastan reiät löytyy) ja siihen MCarbonilta piikkipäisiä nastoja.
...En ala metsästämään toisia vanteita, tämän talven fillari-investoinnit ovat nyt tässä.
Älähän tiedä! Laitoin yv:tä ;)
Kuormaliinakikka:
-Tuommoinen pikalukkovyö tai jäykempi liina renkaan päälle kun kumi tyhjä,
-Kevyt kiristys, sen verran että kumi painuu keskeltä kuopalle ja vannetta vasten reunoiltaan paremmin
- tasaa kiristäessä hihnaa pitkin rengasta: tuo liina ei luista kumin päällä ja voi vetää kumin rutulle
- sielu irti, liemet sisään
- Löysää ja irroita hihna, pidä paine päällä ettei kumi tipu takaisin, laita sielu, tarkista paineet ja aja kovaa
Hyvä kuvaus.
Lisäisin kuitenkin, että ennen kompuraa kannattaa tarttua kuten mummo potraa poikaa poskista ja asetella kumia vanteelle. Toiseksi käyttäisin liukastetta ja peukalolla painelua hankalantiukan palteen paikoilleen nostamisessa ennemmin kuin paineen kasvattamista paljon yli Barin.
Gargamel
11.11.2017, 18.02
- liemet sisään
Mää laitan liemet vasta kun olen voittanut taistelun vanteelle nostamisessa.
Puusilmä
11.11.2017, 18.49
Hyvin ovat Dille 4:set toimineet FattyStripper tubeleksena. Ja on aivan eri ajaa lumettomassakin metsässä kunnon kuviolla nastoineen verrattuna JJ 4.0 kuluneisiin nappuloihin ja pirullisen liukkaaseen pintaan. Elämä hymyilee! :)
Missä vaiheessa noista JJ -kumeista on tullut noin huonot?! Tilausta tehdessäni niiden piti olla hyvät renkaat ja sellaiset piti Snowshoe XL -tossujen tilalle hankkia... Nyt alkaa jo harmittaa, vaikka en ole vielä metriäkään ajanut :(
Kuluneista kumeistahan kaveri kirjoitti. Huonoja ne varmaan on kaikki ilman nappuloita.
Jyri
Puusilmä
11.11.2017, 21.59
Missä vaiheessa noista JJ -kumeista on tullut noin huonot?! Tilausta tehdessäni niiden piti olla hyvät renkaat ja sellaiset piti Snowshoe XL -tossujen tilalle hankkia... Nyt alkaa jo harmittaa, vaikka en ole vielä metriäkään ajanut :(
Kai ne on hieman liukkaiksi menneet siinä 3000 km kohdalla ko joku 120 kiloinen kaveri jauhaa niitä sähköllä menemään...
Don't Worry - Be Happy! :)
mutanaama
11.11.2017, 22.57
Itseäni toistaen : https://www.youtube.com/watch?v=ntdSUekrF3A
ja kuinka se onnistuu https://www.youtube.com/watch?v=Lg2JVZ2BEzQ&t=5s
En minä tosissani :D mutta nyt tosiaan lukenut useasti kuinka märällä liukkaat ja kuinka joku on niin paljon parempi jne
Uskon että JJ:t on mun sekakäytössä ja hupiajelussa varsin passelit. Tosi kevyiltä tuntui Snowshoen kumeihin verrattuna, vaikka läskissä nyt grammoja lasketa.
^^ olenkin miettinyt, kuka on kokeillut liimata renkaan vanteeseen? Miten irtoaa myöhemmin?
Maantiepuolella noita liimataan koko ajan. Itse ajan maantiellä sisureilla, mutta koska läskistä niin hyvät tubeless kokemukset, niin tekisi mieli maantielläkin koittaa. Mietityttää vaan juuri se liimaus. +100 kg kuski, niin jos se rengasrikossa liimaukselta irtoaa, niin vanne on entinen samantien.
Jyri
H. Moilanen
13.11.2017, 08.12
^Kai niitä liimatakin voi, mutta ilmankin pärjää kun on oikeanlaiset välineet. Stanin kehä ja oikea tubeless-rengas on minulla toiminut ilman mitään ylimääräisiä kikkailuja.
Nastoitusongelmia: mcarbon nastoitussetti, renkaina chaoyang big daddy 20x4.0 lasten läskipyörä, dremelin jyrsinterä ryobin akkuporakoneessa ja liimaa. Jotku nappulat repeää käsittelyssä. Osa nastoista ei jää reikään vaan tulee ulos ku vetäisen työkalun ulos. Nasta irtoaa vain pihdeillä siitä työntimestä. Käsistä voimat loppu alle 20 nastan laiton jälkeen. Eihän tämän pitänyt näin vaikeeta olla? Neuvoja otan vastaan. Auttaisiko jos nostaisin rengaspaineet 2 baariin?
Iglumies
16.11.2017, 20.13
Siinä akkuporassa ei riitä kierrokset kunnon reijän tekemiseen.
Sekakäyttäjä
17.11.2017, 09.19
^Kihti, minkähän takia se nasta siihen asennustyökaluun jämähtää kiinni ? Akkuporassa ei tosiaan kierrosluku ole likikään riittävä jyrsinterälle.
^Kihti, minkähän takia se nasta siihen asennustyökaluun jämähtää kiinni ? Akkuporassa ei tosiaan kierrosluku ole likikään riittävä jyrsinterälle.
Voiskohan nastan tyypillä olla tekemistä?
Tilasin niitä teräväkärkisiä nastoja. Jospa vähän poralla avartaisi sitä aukkoa tai syventäisi. Terävä nasta on vähän pidempi kuin se tylppäkärkinen.
Gargamel
17.11.2017, 14.22
Pari vuotta sitten tässä ketjussa esitelty diy-nasta-asetin on toiminut hyvin: v-jarrun ohjuriputkesta pätkäisty suora putkenpätkä akkuporaan. Itse evoloin tuota vielä sisään tungetulla katkenneella poranterällä (vai oliko se naula) niin putki ei painu lyttyyn poran karassa. Jos sattuu olemaan nastalle sopiva halkaisija niin tuolla on melkoisen ergonomista pyöräyttää nastat paikalleen.
Nastoitusongelmia: mcarbon nastoitussetti, renkaina chaoyang big daddy 20x4.0 lasten läskipyörä, dremelin jyrsinterä ryobin akkuporakoneessa ja liimaa. Jotku nappulat repeää käsittelyssä. Osa nastoista ei jää reikään vaan tulee ulos ku vetäisen työkalun ulos. Nasta irtoaa vain pihdeillä siitä työntimestä. Käsistä voimat loppu alle 20 nastan laiton jälkeen. Eihän tämän pitänyt näin vaikeeta olla? Neuvoja otan vastaan. Auttaisiko jos nostaisin rengaspaineet 2 baariin?
Nastoitustyökalu kannattaa pyyhkäistä puhtaaksi liimasta jokaisen nastan jälkeen.
Nyt alkoi sujumaan. Dremeli hommattu, työntökalua avarrettu poralla ja pyyhkäisen sen puhtaaksi kolmen nastan välein. Kiitos neuvoista.
makimies
17.11.2017, 19.54
Mielestäni helpompaa rengas tyhjempänä, pehmeänä jopa.
Ensimmäisellä nastoituskerralla rengas on kova ja nastat eivät pysy koloissaan. Nyt kun paikkailin irronneita nastoja, Mcarbonin nastoitustyökalu toimi loistavasti.
Tuo työkalun puhdistus on kyllä mitä voi kompata että jos jättää
tekemättä niin tuskaa homma
Gnarwhalilla takana nyt rullailtu muutama sata ja täytyy kyllä sanoa on se tahmea rengas rullaamaan. Ihan naurattaa kun esim alamäkeen latupohjaa pistelee menemään. Pitoa on mutta rullaavuutta ei. Jotain tarttis keksiä, vaikka lisää ruutia reisiin :D. Todeta täytyy että kyllä Hodagit on hyvät renkaat.
Nastarenkaat tartten kuitenkin, jäisillä poluilla kun tulee pelmattua. Ilman nastoja ajelu on liukkaalla polulla semmosta hissuttelua että saa varoa koko ajan ettei ole kylellään. Pyörä on lisäksi jokaipäiväisenä kulkuvälineenä joten ei onnistu että liukkaalla kelillä en vaan mene töihin. Kateellisena kattelin kun kaveri pisti nastat 26" jumbo jimeille ja survoo Dudella menemään - onhan JJ:t melkosen rullaavat kumit, jopa ilmeisesti paremmat kuin Hodagit. Omat vanteet on siis 27.5".
Barbegazin nastotukseenko tässä pitää alkaa jotta vähän saisi lisää rullaavuutta takarenkaaseen? Edessä tuo maxxis menee jotenkuten.. Tai sitten jääkeleillä ei vaan mennä näreikköön, niitä kelejä vaan valitettavasti täällä Oulussa piisaa ja ne on muutoin hauskoja paikkoja ajella omaa kovaa, nastoilla.
Juujuu, 26 vanteet ja jj:t talveksi diy nastoilla. Toiset vanteet jne. Tämä nyt oli vaan tämmönen itkuvirsi. Reidet ja kunto kasvakoon.
Pojan Maxxis Hiroller renkaat nastoitin Mcarboneilla. Aika paljon oli 3 viikkossa lentänyt nastoja pois. Nyt laitoin niitä takas. Osassa tosin oli nappila revennyt ja niihin ei enää mitään kannattanut yrittää.
Sanoisin, että ei jatkoon tällä kokemuksella.
Jyri
Metsämuija
24.11.2017, 17.49
JJ:t vaihtuivat talveksi nyt D4siin. Ensivaikutelma toki oli että hommia saa tehdä nyt enemmän kuin kesäkumeilla. Meteli asvaltilla on aikamoinen, ei tarvitse enää kilikelloa... kunnon tavikelejä odottaessa. Ensi talvena voikin vaihtaa joustavammin gummeja kun myös toiset vanteet on pistetry tilaukseen.
Tekeekö Bulldozereilla mitään?
J.Kottenberg
24.11.2017, 23.52
Bulldozer on ihan kohtalainen rengas. Selfsteeringiä kylläkin sen verran että itse käytin takarenkaana.
Tekeekö Bulldozereilla mitään?
Lumisille polullekko menet näin talvella niin voin sanoa että nokalleen menet. Sivuttaispito olematon. Vähänkään kallellaan alusta tai mutkassa niin rengas katoaa alta. Ehkä kovalla pakkaskelillä ja hankikeleillä saattaa pärjätä. Ei mielestäni toiminu hyvin ku hiekkatiellä tai asfaltilla jossa ajetaan muutenki hieman kovimmilla paineilla.
Rullaa kyllä hyvin
kermaperuna
25.11.2017, 11.07
Lumisille polullekko menet näin talvella niin voin sanoa että nokalleen menet. Sivuttaispito olematon. Vähänkään kallellaan alusta tai mutkassa niin rengas katoaa alta. Ehkä kovalla pakkaskelillä ja hankikeleillä saattaa pärjätä. Ei mielestäni toiminu hyvin ku hiekkatiellä tai asfaltilla jossa ajetaan muutenki hieman kovimmilla paineilla.
Rullaa kyllä hyvin
Mulla on ihan mukavat kokemukset bulldozerista. Todella hyvät tubeless renkaat. Tornipumpulla nousee helposti ja piti ilmat ilman litkujakin. Vetopito on aivan huippuluokkaa ja ikinä ei ole nousut jäänyt kesken renkaan pidosta johtuen. Sivuttaispito on ihan kohtalainen ja ei mielestäni lähde ikinä varoitamatta alta. Huoletta olen uskaltanut laskea +40kmh mutkittelevia alamäkipolkuja. Parhaiten toimii mulla siinä hieman alle 8psi ja siitä jos tiputtaa alkaa rullaus kärsimään kovilla alustoilla. Painoa mulla 87kg.
Yksi pari JJ 4.0 löytyy varalta, jos bulldozerit ei miellytä. Toisessa pyörässä on Barbegazit. Eiköhän noilla selviä.
Ei ollut ihan Dillinger keli
https://www.dropbox.com/s/ojvl6iysmobo4jy/IMG_7653.JPG?raw=1
Onkos noita Surly Lou renkaita porukka nastoitellut ja jos on niin mitkä on NE parhaat nastat (Mcarbon) ?
Vai kannattaako ostaa tehdas nastoitetut renkaat, pitäis olla vähintään 4.8 leveät? Kestääkö tehdas nastarenkaissa nastat paremmin noin niinkuin oletuksena?
Kuskilla on painoa reilu 100kg jos sillä nyt mitään väliä.
Volvospede
25.11.2017, 17.10
Onkos noita Surly Lou renkaita porukka nastoitellut ja jos on niin mitkä on NE parhaat nastat (Mcarbon) ?
Vai kannattaako ostaa tehdas nastoitetut renkaat, pitäis olla vähintään 4.8 leveät? Kestääkö tehdas nastarenkaissa nastat paremmin noin niinkuin oletuksena?
Kuskilla on painoa reilu 100kg jos sillä nyt mitään väliä.
Mä nastoitin Bud/Lou renkaat. Sekoitus Schwalben ja shoctherapyn nastoja. Laitoin perkuleen paljon niitä nastoja, kuvatki lienee täs topikissa viime talven tai toissa talven nastarengas keskusteluissa. On toiminu ja pitäny hyvin. Muutamia nastoja on irronnut kun on ollut paljasta kalliota ja kivikkoa välillä tuo ajomaasto. Laittanu sitte uudestaan nastat irronneitten tilalle ja yleensä alkanu pysymään. Suosittelen liiman käyttöä näissä renkaissa, nappulat kun on vähän halki tehtaan jäljiltä niin ei oo niin paljoa kumia tukemassa nastaa kuin voisi olla.
Mä nastoitin Bud/Lou renkaat. Sekoitus Schwalben ja shoctherapyn nastoja. Laitoin perkuleen paljon niitä nastoja, kuvatki lienee täs topikissa viime talven tai toissa talven nastarengas keskusteluissa. On toiminu ja pitäny hyvin. Muutamia nastoja on irronnut kun on ollut paljasta kalliota ja kivikkoa välillä tuo ajomaasto. Laittanu sitte uudestaan nastat irronneitten tilalle ja yleensä alkanu pysymään. Suosittelen liiman käyttöä näissä renkaissa, nappulat kun on vähän halki tehtaan jäljiltä niin ei oo niin paljoa kumia tukemassa nastaa kuin voisi olla.
Ok, kiitos tiedosta. Juuri tuota nappulan uraa mietin että miten kestää... Mutta hyvä että kestää, pitääpä etsiä vielä hyvät nastat. :)
Vihdoin sai aikaiseksi alkaa nastasulkeisiin. Etunen tehtynä tuollaisella kuviolla. Rengas gc ja nastat mcarbonin teräviä. Jäitä ootellessa[emoji23]
Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171128/781e580b6fdeddb754e77df145ba316b.jpg
Edittiä saakeli, nyt se kuvakin näkyy[emoji23]
Polkupyöräwiki
29.11.2017, 19.20
Oisko suosituksia fatbike renkaasta, joka on suht kevyt, mutta kestää sepelin. Itselläni alla nyt Jumbo Jim 4", joka ei selvästikään sepeliä kestä kun kaksi kertaa tässä kuussa jo mennyt sepeli läpi työmatkalla, paineita n. 2 bar. Toki voisin paineita vähentää niin voisi kestää paremmin, mutta jos löytyisi joku suht kevyt rengas niin mieluummin vaihdan talvella siihen niin rullaa paremmin isommilla paineilla. Nastarenkaita en halua, hyvin pärjännyt talvet tähän asti ilmankin.
edit: rupes vähän houkuttelemaan tubeless-viritys, jos se kestäisi paremmin sepelin
^Liikaa painetta. Puolet pois
Itselläni alla nyt Jumbo Jim 4", joka ei selvästikään sepeliä kestä kun kaksi kertaa tässä kuussa jo mennyt sepeli läpi työmatkalla, paineita n. 2 bar.
^Liikaa painetta. Puolet pois
Hurjat on paineet, olisiko lähes maksimi mitä suositellaan.
En edes tiennyt, että jj kestää moiset paineet. Jossain 1,5 kilossa olen käyttänyt kun tubeleksia tehnyt. Veikkaan, että kestää soraakin paremmin kun tiputat yhteen baariin. Rullaa kyllä erittäin hyvin silläkin paineella.
J.Kottenberg
29.11.2017, 21.11
Minulla painoa ajovarusteissa reilu 90kg ja enimmillään on jumpojimissä ollut 0,7bar. Ehkä jollain TdH:n tai vastaavan tapahtuman ajossa voisi ajatella käyttää enemmän(jos joku semmoiseen läskillä lähtisi) mutta ei oikein muuten normiajoissa enempää tarvi. No ehkä joku tosi riski kuski voisi kovempaa painetta tarvita.
Polkupyöräwiki
30.11.2017, 09.31
En edes tiennyt, että jj kestää moiset paineet. Jossain 1,5 kilossa olen käyttänyt kun tubeleksia tehnyt. Veikkaan, että kestää soraakin paremmin kun tiputat yhteen baariin. Rullaa kyllä erittäin hyvin silläkin paineella.
Ei se ollutkaan 2 bar, muistin väärin. Toi on maksimipaineet mitä rengas kestään. Jossain vähän päälle 1 barissa noi paineet on. Mutta pitänee kokeilla tiputtaa vieläkin lisää...
edit: rupes vähän houkuttelemaan tubeless-viritys, jos se kestäisi paremmin sepelin
Tubeless kestää paremmin sepelin sekä myös rullaa paremmin.
lastumaki
30.11.2017, 10.10
Ei se ollutkaan 2 bar, muistin väärin. Toi on maksimipaineet mitä rengas kestään. Jossain vähän päälle 1 barissa noi paineet on. Mutta pitänee kokeilla tiputtaa vieläkin lisää...Itse laskin työmatkapaineita 0,95>0,7, kun totesin taas, että sepeli menee läpi. Mukavampi nyt ajaakin.
Lähetetty minun VIE-L09 laitteesta Tapatalkilla
0,75 bar jj 4.0" rulla viellä todella hyvin litkutettuna. Niillä paineilla itse ajelin sellaset ajelut kun ei varsinaista teknistä ollut tiedossa. Minulla o tuo Dude vähän sellaisena yleispyöränä jolla sahataan pienempiä kauppareissuja ja lasten harrastematkoja varmaan saman verran ainakin kun ajetaan metsässä. Kadulla turha ajaa jollain 0,55 paineella vaikka se metsässä toimiikin.
ArvoPentti
02.12.2017, 18.52
Te, jotka olette nastoittaneet Jumbo Jimejä, mitä nastoja olette käyttäneet?
Mcarbonin nastat vaativat 4.5mm. syvät reiät ja tönärillä mittaamani kolmannen rivin nappulat olivat vain 4mm. korkeat. Toisen rivin nappulat ovat vain n.3mm. korkeat.
Näin ainakin 4" J-J -renkaassa. Suunnitelmissa oli nastoittaa 4.4" J-J:t, mutta liekkö niissä yhtään korkeampia nappuloita..
Mcarbonin nastat vaativat 4.5mm. syvät reiät ja tönärillä mittaamani kolmannen rivin nappulat olivat vain 4mm. korkeat. Toisen rivin nappulat ovat vain n.3mm. korkeat.
Näin ainakin 4" J-J -renkaassa. Suunnitelmissa oli nastoittaa 4.4" J-J:t, mutta liekkö niissä yhtään korkeampia nappuloita..Mulla on 4,8" JJ takarenkaana ja siinä ruuvattavia bestgrip nastoja. Niihin isoihin nappuloihin reunariveissä pystyy ruuvaamaan nastoja.
Pelittää yllättävän hyvin tuo rengas talvellakin.
ArvoPentti
02.12.2017, 19.43
Best Grippien pienimmissäkin nastoissa näkyy olevan 5.8mm. asennussyvyys.
Ne olis luultavasti ainakin helpot asentaa, kun esiporattua reikää ei tarvita. Mielelläni olisin kyllä laittanut nastoja hieman keskemmällekin, kolmanteen riviin.
Alkaa jo uskaltaa arvostella snowstorm kiinakumeja. Ei kunnon jääkeliä ole ollut mutta erillaista polannetta ja paljaahkoa asfalttia ja tuntuvat pelaavan kohtuudella. Vierintävastuksesta osaa kauheasti sanoa mutta ihan toivottomalta se nyt ei ainakaan vaikuta. Eli hinta huomioiden ainakin vielä tuntuvat kelpo ostokselta. Ainakin nastattomaan Jumbo Jimiin verrattuna lumella selvästi parempi pito.
Gnarwhalilla takana nyt rullailtu muutama sata ja täytyy kyllä sanoa on se tahmea rengas rullaamaan.
Samaisesta syystä mulla valikoitui Gnarwhal eteen ja Barbi taakse, jotta fillari rullaisi kevyemmin. Tämä yhdistelmä toki toimii etelän vähälumisessa talvessa, mutta lunta tarvii saada lisää, jotta käyttökokemuksia kerääntyisi enemmän. Sitä odotellessa.
https://drive.google.com/file/d/0B96ABTNvx0lwRUczVjhNRHBwblVwRW40UnZvbW9xZ29JRjdB/view?usp=sharing
Näin ainakin 4" J-J -renkaassa. Suunnitelmissa oli nastoittaa 4.4" J-J:t, mutta liekkö niissä yhtään korkeampia nappuloita..
Laitoin JJ 4.4 eturenkaaseen Mcarbon 100kpl teräviä nastoja. Porasin dremmel-kloonin 3.2 jyrsinterällä n3mm syviä reikiä (topparin kans ettei mene läpi) kolmanteen riviin. Koska nastan pohjat on sileitä niin KARHENSIN ne santapaperilla. onnistuu hyvin kun nasta on työkalus kiinni. Loctiten 60sec liimaa reikiin ja nasta sisään. Koska reikä on sylinteri, eikä nasta istu yhtä hyvin kuin tehtaassa tehty niin nastan ja kumin väliin jää paikka paikoin rako, valelin vielä lopuksi liimaa rakoihin. työn tein viilapenkis olevan 2x3" puupalikan päällä, eli rengas irti. https://drive.google.com/open?id=0B96ABTNvx0lwRUczVjhNRHBwblVwRW40UnZvbW9xZ 29JRjdB100km takana ja tuntuu pysyvän kiinni, mm jarruteltu yhdet betonirappuset alas:) toi 2. rivi (3mm) tuntu hieman liian matalalta, ajattelin että parempi pysyä rengaskudosten päällä. näyttäs olevan saman kokoset nappulat kaikissa JJ malleissa. Sanoisin että turha yrittää touhua ilman liimaa ja karhennusta.
https://drive.google.com/file/d/0B96ABTNvx0lwRUczVjhNRHBwblVwRW40UnZvbW9xZ29JRjdB/view?usp=sharing
ArvoPentti
04.12.2017, 11.44
^
Kiitos vastauksesta!
Eiköhän näillä vinkeillä saada Jambo Jimit nastoitettua! 😊
Ei se ollutkaan 2 bar, muistin väärin. Toi on maksimipaineet mitä rengas kestään. Jossain vähän päälle 1 barissa noi paineet on. Mutta pitänee kokeilla tiputtaa vieläkin lisää...
Joo Lastumäen kans samoil linjoilla et ei normiajos kannata yli 0.8 paineita pitää ainakaan talvella. mitä enemmän painetta, sitä herkemmin sepeli tunkeutuu. Kesällä vahdikkaalla asvealttilenkillä ehkä 1bar. Itse vedin kesäl Pirkan 134K maksimipaineilla eli 2bar, rullas hyvin 26 keskarilla :) jos painetta on yli 1bar nin JJ rullaa pelkästään keskinappulan varassa. Sit jos menee maastoon niin 0.3-0.6 tilanteen mukaan :cool:
twentyniner
06.12.2017, 09.53
XXL Dillinger 5 Itsemäisyypäivä tarjous 169e / kpl
Onkos kellään pidempiaikaista kokemusta Flowbeist/Dunderbeist käytöstä keväästä syksyyn? Joku tässä ketjussa aiemmin mainitsi, että olisi liukkaahkot märällä kalliolla ja juurakolla, mutta olikohan vaan uuden renkaan lipoisuutta?
Flowbeist/Dunderbeist
Toimii kaikkialla muualla hyvin paitsi asfalttisiirtymillä... silloin hiukan täristää.
Pitoa riittää varsinkin pehmeässä.
Mistäs dillinger 5 orkkisnastoja löytyy? Tilaamalla ulkom. , mutta kotimaasta? ISP nastoja löytyy ja varmaan nekin toimivat toki ok.
fättärix
07.12.2017, 22.49
Muistelin että jotkut nastoitti bud/lou renkaita, kuinka on toimineet ja onko nastat pysyny hyvin renkaassa? Kumpi nasta parempi ko. renkaaseen ruuvattava vai perinteinen?
Metsämuija
08.12.2017, 17.00
Tänään oli järkyttävä loskakeli Pirkanmaalla. Dillingerit oli ok kun oli joko selkeätä lunta tai jäätä mutta tuo loska erityisesti mäissä sai kyllä pidon pois. Taivas kun suti mäissä.
Mikäs rengasvalinta olisi oiva tässä kelissä? 5cm++ märkää sohjoa.
Itsellä toiminut hyvin syksyn sekakeleissä ja tänäänkin tuossa loskassa D5 edessä ja nastoittamaton Lou takana.
Tuon hyvään vetopitoon olen tykästynyt siinä määrin että ajatuksena on myydä toinen D5 pois ja nastoittaa Lou taakse talveksi
Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla
Gargamel
09.12.2017, 15.25
Muistelin että jotkut nastoitti bud/lou renkaita, kuinka on toimineet ja onko nastat pysyny hyvin renkaassa? Kumpi nasta parempi ko. renkaaseen ruuvattava vai perinteinen?
Prisman nastoja riitti joten laitoin Bud-etuseen liiman kanssa n. 100kpl. Ehkä viisi oli kadonnut talven aikana eli ihan tyydyttävä tulos. Vaikkei tuo mikään Isp ole, niin oli nastoista havaittavaa apua.
Budn nappulat ovat niin isoja ja halkaistupäisiä, että nämä pikkunastat saattoi porata liian syvään jolloin pito on vähäinen. Kuvittelisin että kierrenasta olisi näihin hyvä.
Eilen laitoin ne uudet litkut. Fillari oli tänään 8 h lämpimässä tilassa. Enempää kyljistä ei tihkunut kuin mitä tuossa toisessa viestissä olleessa kuvassa näkyi, eikä ilmanpaineet myöskään olleet tipahtaneet. Jos tämä pysyisi tällaisena, ei tässä mitään ongelmaa ole. Mutta aiemman kokemuksen perusteella epäilen että tihkuminen jatkuu, ja jossain vaiheessa taas takarengas on tyhjänä.
Vähän päivitystä tähän. Pientä tihkumista ollut silloin tällöin, mutta paineet on pysyneet jossain 1 barin tienoilla. Viime lauantaina tuli möngittyä vähän paksummassa hangessa ja tiputin paineita maastossa niin kauan että pääsi eteenpäin. Kotona sitten mittailin että mihin ne tuli tiputettua; edessä 0,2 bar ja takana 0,1 bar (se olikin aika työlästä maastoa ajella kun tuuli oli puhaltanut paikoin isohkoja lumidyynejä). No ei siinä mitään, nostin paineet 0,5 barin tuntumaan reissun jälkeen. Seuraavana päivänä tarkistin tilanteen: Bud piti paineet hyvin, takana Lou jälleen vuoti. Nostin Loun paineet n. 1 barin, ja nyt vuorokautta myöhemmin se on taas aika tyhjä. Ja renkaan kyljet on melkein kuin suihkussa olis käyttänyt.
Seuraavaksi kokeiluun Orange Seal, mutta kyllähän tämä alkaa siltä näyttää että meikäläisen Louta ajellaan jatkossa vain sisäkumin kanssa. :rolleyes:
Hannu911
12.12.2017, 09.44
Ei ollut ihan Dillinger keli
https://www.dropbox.com/s/ojvl6iysmobo4jy/IMG_7653.JPG?raw=1
Oma Snowshoe XL myös ihan saman näköinen loskakelillä. Ohjattavuus häipyy täysin kun kuvio täyttyy sohjosta. Ajaminen poluilla hankalaa kun on reilusti sohjoa poluilla. Olen ajatellut että on Snowshoe XL:n ominaisuus ja olisi paremipiakin renkaita eteen loskakelille. Katsellut että Dillinger5:n kuvio olisi parempi sohjolle mutta eipä taida ollakkaan.
Onko kenelläkään kokemusta mikä rengas toimisi edessä sohjossa, edes kohtuullisesti?
Muutenhan toi Snowshoe XL nastoitettuna toimii kohtuullisesti talvella. Nastathan toki pitää vain kun pyörä on kohtuullisen pystyssä. Vähänkin kun kallistaa pyörää liukkaalla niin pito karkaa. Mutta luulen että kaikki läskien nastarenkaat menettää nastapidon vauhdikkaissa kallistuksissa? Rengas on myös puoli kiloa painavampi verrattuna samankokoiseen JumboJimiin
Onko kenelläkään kokemusta mikä rengas toimisi edessä sohjossa, edes kohtuullisesti?
BUD
BUD
Vastasitkin jo itse itsellesi. Ajoin tuossa muutaman lenkin 4.8" JJ/80mm vanne sulan/lumen keleillä on se vaan kova käsille ja 29+ jälkeen ohjaus 0.3 bar paineella on jo todella rasittava. Sitten Bud alle ja johan pehmeni tuntuma käsille jäykkäkeulasessa ja 0.3 bar ohjaus käytös sekä lumella, että kovalla oikeinkin mukava, jos nyt ei ihan 29+ tasolla. Budin profiili pyöreämpi tämäkin lisää varmasti pehmeyttä.
Saahan sen Budinkin alta, jos ohjaa ja kallistaa hötössä/loskassa samaan aikaan, mutta ero esim. JJ aivan jäätävän iso. Budilla voi ajaa aika huoletta JJ verrattuna. JJ tykkään kyl takana, mutta Budin voittanutta ei ole edessä.
Lauantaina Kaveri edellä jyrkkään tekniseen alamäkeen JJ.t alla ja voi sitä hissuttelua ja silti keula alta ja minulla Bud/JJ ja ei minkään laista huolta. Edella menevä kuski oli vielä Ajomies isolla A:lla.
Oikea kunnon vesiloska ja puuterilumi on sellaisia elementtejä, että lähtöjä tulee vaikka olis mitä alla, mutta silti Bud on sivupidon/ohjauspidon 1.
PS. nasta kyselijöille Ruuvinasta ja Bud toimii täydellisesti.
Minkälaisia nastoja oot ruuvaillut? Olis vaan yksi joutava budi tuossa niin vois askarrella.
Volvospede
12.12.2017, 13.27
Myös 2XL toimii sohjossa eturenkaana mainiosti.
Minkälaisia nastoja oot ruuvaillut? Olis vaan yksi joutava budi tuossa niin vois askarrella.
BestGrip BG1000. Halpojahan ne ei ole, mutta sitäkin toimivammat. Tuolla kuviolla voi ajella aika huoletta muistaakseni 120 nastaa(kuva jonkun muun).
http://ep1.pinkbike.org/p4pb11793857/p4pb11793857.jpg
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/67098/jmqrn/Chaoyang-Snow-Storm-26x4-9-fatbike-nastarengas
Onko näistä kertynyt kokemusta? Miten vertautuu dillinger 5 ominaisuuksiltaan esim tasamaan poluilla, joita Oulussa riittää....
Mulla 4.0 leveät tuollaiset ja olen ollut positiivisesti yllättynyt pitoon, ainakin hintaan suhteutettuna.
Lähinnä pyöräteillä jotka huonosti aurattu ajellut. Ajot työmatka-ajoa rauhallisesti.
Rullaa kohtuu vaatimattomasti. Vertailukohtana Jumbo Jim ja veetire snowshoe xl nastoilla.
BB Holland
12.12.2017, 20.35
Tänään oli järkyttävä loskakeli Pirkanmaalla. Dillingerit oli ok kun oli joko selkeätä lunta tai jäätä mutta tuo loska erityisesti mäissä sai kyllä pidon pois. Taivas kun suti mäissä.
Mikäs rengasvalinta olisi oiva tässä kelissä? 5cm++ märkää sohjoa. Ensimmäisen kerran töihin läskillä. "Vähän" oli loskaa palatessa ja ajattelin, ettei noista Dillingereistä ole yhtään mihinkään lumella. Kakstuumaisillakin renkailla mentiin ohi, mutta täytyy ajaa lisää kunnon lumessa. Ei ne vähäiset kokemukset siinäkään kovin lupaavia ole.
Ensimmäisen kerran töihin läskillä. "Vähän" oli loskaa palatessa ja ajattelin, ettei noista Dillingereistä ole yhtään mihinkään lumella. Kakstuumaisillakin renkailla mentiin ohi, mutta täytyy ajaa lisää kunnon lumessa. Ei ne vähäiset kokemukset siinäkään kovin lupaavia ole.
Kyllä tuo Dillinger tietynlaisella lumella toimii, ainakin jos on märkää lunta, mutta ei liian (esim. vettä satanut lumen sekaan). Tuossa viikonlopulta, kun ensin oli tullut pakkaslunta ja sitten mennyt vähän plussalle (ei kuitenkaan ehtinyt sataa vettä lumen päälle). Mielestäni toimii ihan hyvin:
https://youtu.be/5hCZM0BXqT4
H. Moilanen
13.12.2017, 09.44
Cyclocross-kokoluokan rengas. Läskin rengas pyrkii pakkaamaan tuota loskaa alleen, mutta koska loska ei kanna kunnolla, ajosta tulee enempi vähempi pujottelua.
Bud, Lou, Nate ja muut isonappulaiset toimivat läskirenkaista parhaiten, mutta keli on lähtökohtaisesti läskille soveltumaton.
Kaikki kapeat renkaat mielestäni luikertelee jos ei saa otetta kovasta maasta.
Hymyilyttää mennä läskillä ohi ilman mitään ongelmaa ku jengi siel pujottelee. (bud, lou)
BB Holland
14.12.2017, 09.02
Mitenkähän Budin jääominaisuudet vertautuvat vaikka Rangeriin, joka muistaakseni jossain määrin toimii jäälläkin?Tupa täynnä kiekkoja niin ei jaksaisi väsätä vielä yhtä.
edit- Ennemminkin Dillinger/Lou on se mitä haetaan, ei Bud/Dillinger
Volvospede
17.12.2017, 12.25
Mitenkähän Budin jääominaisuudet vertautuvat vaikka Rangeriin, joka muistaakseni jossain määrin toimii jäälläkin?Tupa täynnä kiekkoja niin ei jaksaisi väsätä vielä yhtä.
edit- Ennemminkin Dillinger/Lou on se mitä haetaan, ei Bud/Dillinger
Siis nastattomana jäällä? no semmosella mattapintaisella jäällä ok kun menee varovasti, peilijäällä liukas ja vesijäällä tietty superliukas.
Just laitoin nastabudlou combon toisille vanteille, kun tää "talvi" jatkuu vielä samanlaisena ni alkaa olee nastat pakolliset tuolla poluilla.
Mika Lukumies
17.12.2017, 14.25
https://youtu.be/cFKbHxELrQI
Törmäsin yllä olevassa videossa mielenkiintoiseen väitteeseen kohdassa 2.20. Eli siis fatbiken vanteen reikien tarkoitus on tasoittaa ilmanpainetta kuopissa, maalaisjärjellä ajateltuna tuohan on täysin totta, mutta eikös reikien tarkoitus ole suurimmassa määrin keventää vanteen painoa? Onko edes olemassa elastisempia vannenauhoja jossa tuo paineentasaus efekti korostuisi?
Kekuliini
17.12.2017, 22.15
Mun mielestä ne reiät vanteessa ovat nimenomaan kevennysreikiä. Ilma se siellä renkaan sisällä painuu kasaan ja saa renkaan myötäilemään maastonmuotoja.
HC Andersen
17.12.2017, 23.06
Tänään olisin kaivannut Budia eteen, 4,4"JJ luikerteli jonkin verran sohjossa. 4,5"Juggernaut Pro toimi eleettömästi takana, hyvin kiipesi sohjossa ja mudassa.
JJ parani jonkin verrn tiputettuani paineet hyvin alas
ArvoPentti
23.12.2017, 13.57
4.4" J-J:t nyt nastoitettu Schwalben alumiinirunkoisilla piikkikärkinastoilla.
Jätin kolme keskimmäistä nappulariviä nastoittamatta. Neljänteen riviin nasta joka nappulaan ja reunimmaiseen riviin joka toiseen.
Nyt eka lenkki takana ja mun mielestä toimi ihan kivasti lipsumatta.
J.Kottenberg
23.12.2017, 17.15
Toi ilmanpaineen tasoitusvaikutus vaatisi superjoustavan vannenauhan joka sopivasti pullistuisi pallomaiseen muotoon. Siltikin tilavuuden muutos olisi pieni. Lähinnä teoreettinen vaikutus. Hyvä lähinnä "Essonbaarijuttuna".
Tulin vain kertomaan, että ylempänä mainitun Verkkokaupan halpis-nastan tubelesointi oli toistaiseksi helpoin rengastyö koskaan :). Tarvikkeina Surlyn My Other Brother Darryl, kierros Gorillaa, perus-Stania, saippuavettä ja tornipumppu. Falskasi erittäin vähän ja loppui pienellä leipomisella. Verrokkina muuten sama setti, mutta Dille 5, joka vaatii aina kuormaliinan nostossa ja ruikkii litkua pidemmän aikaa. Silmämääräisesti molemmat yhtä leveitä (kyseessä Verkkiksen leveämpi malli).
Tulin vain kertomaan, että ylempänä mainitun Verkkokaupan halpis-nastan tubelesointi oli toistaiseksi helpoin rengastyö koskaan :). Tarvikkeina Surlyn My Other Brother Darryl, kierros Gorillaa, perus-Stania, saippuavettä ja tornipumppu. Falskasi erittäin vähän ja loppui pienellä leipomisella. Verrokkina muuten sama setti, mutta Dille 5, joka vaatii aina kuormaliinan nostossa ja ruikkii litkua pidemmän aikaa. Silmämääräisesti molemmat yhtä leveitä (kyseessä Verkkiksen leveämpi malli).Kerrotan sitten myös kokemuksia että miten käytössä vertautuu Dillinger vitoseen.
Metsämuija
23.12.2017, 21.05
Tuo keli on onneksi ollut ainoa poikkeus, kun Deet ovat olleet pettymys. Viikolla on ollut hyvin liukasta ja hyvin on kelvillä ja poluilla rengas pitänyt. Lumessakin toiminut ehkä jyrkempiä ja upottavia reittejä lukuunottamatta. Jälkimmäisissä taisi taito olla isoin syy ongelmiin.
Moikka,
Eksyin loistavalle sivulle ihan vahingossa. Sinne listattu lähes kaikki renkaat:
https://www.singletracks.com/blog/mtb-gear/a-comprehensive-guide-to-fat-bike-tires/
hphuhtin
29.12.2017, 10.56
Moikka,
Eksyin loistavalle sivulle ihan vahingossa. Sinne listattu lähes kaikki renkaat:
https://www.singletracks.com/blog/mtb-gear/a-comprehensive-guide-to-fat-bike-tires/
Hyvä listaus, harmi ettei listalla ole renkaiden leveyksiä vanteelle laitettuna. Esim. Mulefut 80mm vanteella itse mitattuna D4 on 97mm leveä ja D5 109mm, noin tuoreeltaan vähällä ajamisella. JJ4.0 taas 101mm (paljon ajamisen jälkeenkin) ja JJ4.4 taas 104mm uutena. Talvikelien jatkuessa saan mitattua kohta noiden Dillingerien leviämisen ajamisen myötä ;)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hyvä listaus, harmi ettei listalla ole renkaiden leveyksiä vanteelle laitettuna. Esim. Mulefut 80mm vanteella itse mitattuna D4 on 97mm leveä ja D5 109mm, noin tuoreeltaan vähällä ajamisella. JJ4.0 taas 101mm (paljon ajamisen jälkeenkin) ja JJ4.4 taas 104mm uutena. Talvikelien jatkuessa saan mitattua kohta noiden Dillingerien leviämisen ajamisen myötä ;)
Tuo listaus olisi aika turha koska leveys riippuu täysin vanteesta jolle se kumi on asennettu. 4,8” rengas on varmasti 2-3 senttiä eroa leveydessä jos se asennetaan 80 mm tai vaikka 115 mm leveälle vanteelle.
Bulldozer on ihan kohtalainen rengas. Selfsteeringiä kylläkin sen verran että itse käytin takarenkaana.
Hei Onko kukaan leikannut Bulldozeita?
Hei Onko kukaan leikannut Bulldozeita?Leikannut? Mulla on yksi risa silputtuna. Jos selfsteeringiin lääkkeeksi ajattelit, niin epäilen että ei auta.
mutanaama
31.12.2017, 12.25
Tuo listaus olisi aika turha koska leveys riippuu täysin vanteesta jolle se kumi on asennettu. 4,8” rengas on varmasti 2-3 senttiä eroa leveydessä jos se asennetaan 80 mm tai vaikka 115 mm leveälle vanteelle.
65/80mm vanteella eroa on muutama milli, 115mm leveitä vanteita on kovin vähän tarjolla
Kerrotan sitten myös kokemuksia että miten käytössä vertautuu Dillinger vitoseen.
Dille 5 saatu myös miekkailtua tubeleksena eteen, joten pääsin ekalle testi-/sisäänajolenkille. Viime talvi meni D5 edessä ja nastaton jäykkäkylkinen Nate takana, mikä olikin syynä takanastan hankkimiseen. Ajot pysyttelivät pääkaupunkiseudun lumettomilla, mutta aika liukkailla kelveillä sekä umpijäisillä ulkoiluteillä. Ilman nastoja olisi moni paikka jäänyt ajamatta ja mennyt tunkkaamiseksi. Suht tasaista eikä suurempia ylä- tai alamäkiä. Päällimmäinen fiilis oli, että Chaoyang sopi hyvin D:n pariksi ja matkanteko oli Ässä-mersu termein "hienostunutta". Kuvio muistuttaa Dilleä ja eteneminen oli paljon tasaisempaa kuin traktorimaisella Natella. Nappulat ovat toki myös selvästi matalampia. Ajoin suht korkeilla, lähes 1 bar paineilla, jolla D5:n leveys oli reunanappuloista 110 mm ja Chao:lla 107 mm (4,9" versio), kiekko 80 mm.
Kumpikin rengashan on 120 tpi, mutta aistinvaraisen "look 'n feel" hypistelyn perusteella Dille vaikuttaa hieman notkeammalta vaikka onkin jo vuoden vanhempi (tai ehkä juuri siitä syystä...). Tämä voi olla yksi syy, että Chao nousi helpommin vanteelle ilman kikkailuita. Ajokkina on Surly Wednesday, jonka 170/177 mm perään ei pitäisi sopia 4,6" leveämpää kumia orkkis 2x10 setupilla. No, tämä tuli todistettua ja ketju tapailee renkaan kylkeä toiseksi lyhyimmällä ja hieroo kevyesti lyhyimmällä välityksellä. Aika näyttää kehkeytyykö tästä suurempaa harmia. Jos, niin pitää vaihtaa kapeampaan Chaoon. Hyvä puoli on, että Chaon reunanappulat ovat kylkiä sisempänä eikä "nappulakosketus" ole välitön vaara. Dillen nappulat näyttävät olevan kylkien tasalla ja hieman leveämpänä sen kanssa tulisi tod.näk. enemmän ongelmia.
Lumitestejä joutuu odottamaan, mutta tällaiseen pääkaupunkiseudun lumettomaan "perustalveen" combo vaikuttaa hyvältä. Jos runko tai voimansiirto (tai massit) eivät aseta rajoituksia, niin D5 on todennäköisesti parempi vaihtoehto jo nastojen määränkin vuoksi. Oletan myös, että Chaon kuvio häviää Natelle siinä vaiheessa kun vastaan tulisi enemmän lunta tai sohjoa. Nate pitää kuin tauti, mutta on aika ikävä ajettava vähänkin kovemmilla pinnoilla jyrinän ja rakenteensa vuoksi. Jos keli olisi lumisempi, niin varmaan pehmeäkylkinen isonappulainen nastaton takarengas olisi paras vaihtoehto. Tuplanastat pitävät kovalla pinnalla sen verran meteliä ettei soittokelloa tarvinnut käyttää kertaakaan ja ulkoilijat kääntyivät katsomaan paljon ennen kuin ajatus kellon soitosta kävi mielessä.
Kiitos nimim. THU:lle asiallisesta vertailusta. :)
Seuraavaksi kokeiluun Orange Seal, mutta kyllähän tämä alkaa siltä näyttää että meikäläisen Louta ajellaan jatkossa vain sisäkumin kanssa. :rolleyes:
2,5 dl Oranssia sauma-ainetta ollut nyt reilun viikon Loussa. Ilmanpaineet on pitäneet, mutta ajankysymys kun ilo loppuu. Sen verran hyvin puskee tuokin läpi. Seuraavaksi paluu sisuskumiin, rupeaa käymään hintoihinsa 15 e/kk litkun ostelu.
Nuo lätäköt kertyi alle vuorokauden kuluessa.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171231/9f36eea05bbf1a634b5fb64a0dae7979.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171231/e483842326d68c61d61d206d81148d1d.jpg
J.Kottenberg
31.12.2017, 18.24
Leikannut? Mulla on yksi risa silputtuna. Jos selfsteeringiin lääkkeeksi ajattelit, niin epäilen että ei auta.
Minäkään en usko millään "mattopuukkoskalpeerauksilla" olevan merkittävää vaikutusta selfsteeringiin. Uskon että ilmiö on kiinni renkaan rungon ominaisuuksista.
2,5 dl Oranssia sauma-ainetta ollut nyt reilun viikon Loussa. Ilmanpaineet on pitäneet, mutta ajankysymys kun ilo loppuu. Sen verran hyvin puskee tuokin läpi. Seuraavaksi paluu sisuskumiin, rupeaa käymään hintoihinsa 15 e/kk litkun ostelu.
Kaveri ruiskutti jotain synteettistä kumia loun sisäpintaan kun alkoi litkut puskemaan läpi. Ymmärtääkseni tämän jälkeen ajellut ainakin vuoden ilman ongelmia. Olikohan niin että ihan rautakaupasta löytyi spray purkissa[emoji848]
Iglumies
31.12.2017, 23.07
Peatysealantti on toiminut, jopa ennen stanin kanssa kuplineen ja vuotaneen isp:n kanssa.
Kaveri ruiskutti jotain synteettistä kumia loun sisäpintaan kun alkoi litkut puskemaan läpi. Ymmärtääkseni tämän jälkeen ajellut ainakin vuoden ilman ongelmia. Olikohan niin että ihan rautakaupasta löytyi spray purkissa[emoji848]
Kappas, oliskohan kyse samasta aineesta kuin mitä viestissä 9007 kyselin? http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48991-Suuri-Fatbike-rengaskeskustelu&p=2724524#post2724524
Ei kaveris sattuis muistamaan / pystymään tarkistamaan minkä nimistä ainetta se on ollut?
Peatysealantti on toiminut, jopa ennen stanin kanssa kuplineen ja vuotaneen isp:n kanssa.
Kiitti vinkistä, sama kai se tuotakin olis kokeilla. Ainakin ainetta näkyy olevan ihan Suomestakin tilattavissa. Olen kyllä tykännyt tuosta Lousta tubelessina, joten kovin mielelläni sen sellaisena myös säilyttäisin.
Kyllä tuo Dillinger 4 parempi loskassa oli kuin 2,0" ISP. Kivointa tietty olis, kun ei tulisi loskakelejä ollenkaan, olisi vaan lunta ja pakkasta marraskuusta huhtikuuhun.
Ostin kesällä Läskiini fattystripperit, kun halusin bling blingiä kehiin. Kestävyyttä ei voi kehua, kun nyt alkaa puskea sisäkumi läpi, (kehät Surly Clown Shoet), paineet olen pitänyt n. 0,8 barin seutuvilla eli olis kait niiden pitänyt tuo kestää. Olis kiva löytää jostain kohtuullisilla kuluilla kestävät blingit - nyt olen läpinäkyvällä pakkausteipillä teippaillut repeilleet kohdat, jos sillä kestäiis siihen asti, kun vaihdan kesänappulat tilalle.
Ei kaveris sattuis muistamaan / pystymään tarkistamaan minkä nimistä ainetta se on ollut?
https://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja-nikkarointi/autotarvikkeet/maalit-ja-pakkelit/automaalit-sprayt-ja-auton-pohjamaalit/rubbercomp-400-ml-kumimaalispray/p/1919327/
Esim. tällainen vois toimia.
https://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja-nikkarointi/autotarvikkeet/maalit-ja-pakkelit/automaalit-sprayt-ja-auton-pohjamaalit/rubbercomp-400-ml-kumimaalispray/p/1919327/
Esim. tällainen vois toimia.
Sent from my iPhone using TapatalkKiitoksia, tuota taidan kokeilla seuraavaksi. Sitten ehkä mahdollisesti tuota kolmatta litkua, tai suosista paluu sisuskumiin.
Kyllä tuo Dillinger 4 parempi loskassa oli kuin 2,0" ISP. Kivointa tietty olis, kun ei tulisi loskakelejä ollenkaan, olisi vaan lunta ja pakkasta marraskuusta huhtikuuhun.
Ostin kesällä Läskiini fattystripperit, kun halusin bling blingiä kehiin. Kestävyyttä ei voi kehua, kun nyt alkaa puskea sisäkumi läpi, (kehät Surly Clown Shoet), paineet olen pitänyt n. 0,8 barin seutuvilla eli olis kait niiden pitänyt tuo kestää. Olis kiva löytää jostain kohtuullisilla kuluilla kestävät blingit - nyt olen läpinäkyvällä pakkausteipillä teippaillut repeilleet kohdat, jos sillä kestäiis siihen asti, kun vaihdan kesänappulat tilalle.Öö, onko sulla siis fattystripper vannenauhana? Eikö ensin tule vannenauha ja sen päälle fattystripper, vai olenko ymmärtänyt väärin?
^ On, kun kuulemma kestää ilman vannenauhaa. Siltä se minustakin näytti. Ei kestänyt, enkä kyllä tajua miten siihen olisi enää vannenauhan saanut laitettua päälle, ainakin omat vannenauhat (Surlyn ja joku noname vannenauha) on niin pirun vaikea saada vanteelle muutenkin. Ehkä sitten olis pitänyt jotakin viritellä, mutta luotin siihen, että kestää ilmankin. En sitten tiedä miten olisi kestänyt muutenkaan, koska se repeytyminen on aina alkanut kevennysreijän reunan vierestä - vannenauha, jesari tai mikä tahansa muu siinä stripin toisella puolella ei poista sitä, etteikö se strippi painaudu sitä vannetta vasten. Jotenkin liian kovaa materiaalia oli tuo strippi. Ihme vielä kun kestänyt edessä mutta ei takana, samoilla paineilla.
^ On, kun kuulemma kestää ilman vannenauhaa. Siltä se minustakin näytti. Ei kestänyt, enkä kyllä tajua miten siihen olisi enää vannenauhan saanut laitettua päälle, ainakin omat vannenauhat (Surlyn ja joku noname vannenauha) on niin pirun vaikea saada vanteelle muutenkin. Ehkä sitten olis pitänyt jotakin viritellä, mutta luotin siihen, että kestää ilmankin. En sitten tiedä miten olisi kestänyt muutenkaan, koska se repeytyminen on aina alkanut kevennysreijän reunan vierestä - vannenauha, jesari tai mikä tahansa muu siinä stripin toisella puolella ei poista sitä, etteikö se strippi painaudu sitä vannetta vasten. Jotenkin liian kovaa materiaalia oli tuo strippi. Ihme vielä kun kestänyt edessä mutta ei takana, samoilla paineilla.
Eikös se vannenauha laiteta ensin vanteelle ja vasta sitten se fattystripper.
Edit. Sama vastaus on jo ennen tätä lainattua viestiä, sorry ;)
Löytyykö terrene cake eater 4.6 nasta versiosta jo kokemuksia? Haulla en löytänyt...
mutanaama
01.01.2018, 23.38
Jonkin verran joo. Normioloissa kelvollinen rengas, pitää jäällä ihan asiallisesti. Mutta pienillä paineilla liian yliohjaava ja tuntuu haukkaavan aika helposti. Kovemmassa vauhdissa pito olisi voinut olla parempikin.
Mutta siitä huolimatta ajoin tänään yhden pätkän nopeammin kuin koskaan aikaisemmin, että saattaapi olle enempi tottumiskysymys.
Rengas on mulla siis edessa
Leikannut? Mulla on yksi risa silputtuna. Jos selfsteeringiin lääkkeeksi ajattelit, niin epäilen että ei auta.
Kiitos vastauksesta.Ei leikata Bulldozereita.
Bud,J.J ja Bontrager Barbegazit tilaukseen.
Kiitos vastauksesta.Ei leikata Bulldozereita.
Bud,J.J ja Bontrager Barbegazit tilaukseen.Ota siihen vielä Lou syvään lumeen ja Dillingerit jääkelille ;). Barbit ja JJ on kyllä niin lähellä toisiaan, että pärjäisin toisella.
En osannut päättää Barbi vai JJ..auts.
Blackborow
02.01.2018, 22.10
JJ ehdottomasti.
JJ ehdottomasti.
Aihe käsitelty tod.näk...Mutta millainen tuo JJ edessä ja voi verrata vaikka Barbiin?
Aihe käsitelty tod.näk...Mutta millainen tuo JJ edessä ja voi verrata vaikka Barbiin?
Eiku Bud se on paras etunen.
Eilen oli maastossa aika mahdoton keli ainakin Tampereella Kaupissa. Alla 4.8" ja 4.4" JJ:t, ja tuli vanhan läskin Bud+Lou -comboa ikävä. Toki eivät nekään ihmeitä olisi tehneet eilisessä sohjossa, mutta pari mäkeä enemmän olisi luultavasti noussut ja pari eturenkaan lipsumista jäänyt vähemmälle. Toisaalta JJ rullaa niin hyvin, että läskin viitsii ottaa kesälläkin alle pidemmällekin lenkille.
Eilen oli maastossa aika mahdoton keli ainakin Tampereella Kaupissa. Alla 4.8" ja 4.4" JJ:t, ja tuli vanhan läskin Bud+Lou -comboa ikävä. Toki eivät nekään ihmeitä olisi tehneet eilisessä sohjossa, mutta pari mäkeä enemmän olisi luultavasti noussut ja pari eturenkaan lipsumista jäänyt vähemmälle. Toisaalta JJ rullaa niin hyvin, että läskin viitsii ottaa kesälläkin alle pidemmällekin lenkille.Tämän takia oma suosikki komboni onkin Bud ja 4.8" JJ. Bud rullaa ja pitää edessä. Iso JJ rullaa, mutta tarjoilee paineen laskulla tarvittaessa aika kiitettävää vetopitoa huonoonkin keliin ja taas hyvällä kelillä reilummalla paineella rullaa loistavasti. No kuivalla suvi kelillä JJ toimii edessäkin, mutta onhan Budin ohjauskäytös selkeästi kivempi ja pehmeämpi käsille kovakeulaisessa. Lou: lla ajoin parilenkkiä ja totesin hyödyt pidon suhteen aika olemattomaksi JJ verrattuna ja rullaus on taas, niin surkeaa yleisrenkaana. Pehmeällä tuo ei haittaa, mutta...
Kesäkeleillä en osannut kaivata eteen enempää pitoa kuin mitä 4.8" JJ tarjoaa, mutta lumessa ja sohjossa ottaisin mieluusti Budin eteen. Sellainen odottaakin nastoitusta. Ei siitä varmaan kesälläkään haittaa olisi, ellei paino pelota. Samoilla (0,3 bar) paineilla Bud tuntuu tasoittavan kyytiä enemmän kuin JJ, johtuisikohan ohuemmista kyljistä. Kohta tulee taakse Snowshoe XL nastoilla, sen jälkeen voikin unohtaa rullaamisen...
Kesäkeleillä en osannut kaivata eteen enempää pitoa kuin mitä 4.8" JJ tarjoaa, mutta lumessa ja sohjossa ottaisin mieluusti Budin eteen. Sellainen odottaakin nastoitusta. Ei siitä varmaan kesälläkään haittaa olisi, ellei paino pelota. Samoilla (0,3 bar) paineilla Bud tuntuu tasoittavan kyytiä enemmän kuin JJ, johtuisikohan ohuemmista kyljistä. Kohta tulee taakse Snowshoe XL nastoilla, sen jälkeen voikin unohtaa rullaamisen...Veikkaan, että Budin pyöreämpi profiili on herkempi joustamaan, kuin JJ litteä. Ei tuo Lite JJ kylki ainakaan paksummalta tunnu, kuin Budin.
Veikkaan, että Budin pyöreämpi profiili on herkempi joustamaan, kuin JJ litteä. Ei tuo Lite JJ kylki ainakaan paksummalta tunnu, kuin Budin.
Voi olla niinkin. Mulla on tosin JJ:stä snakeskin-versio, jossa kai pitäisi olla paksummat kyljet. Taitaa myös Bud olla hieman isompi kuin JJ, joten ilmatilaakin on enemmän.
JJ:n kyljet on jäykempää kumia ku budis. Ainaki snakeskinissä. Vähän niinku jotai muovi/kumi sekotetta.
Ei oo kukaan testannu viel addex JJ:tä juurakossa? Rannikollahan tuo vielä onnistuu :) Pehmeneekö kyyti niillä verrattuna vanhoihin? Ainaki muistaakseni mainosti parempaa vaimennusta
J.Kottenberg
04.01.2018, 20.32
Kohta tulee taakse Snowshoe XL nastoilla, sen jälkeen voikin unohtaa rullaamisen...
Mullakin on kolmatta talvea takana Snowshoe XL nastoilla, seassa vielä nelisenkymmentä bestgrippiä, ja eihän se tosiaan mikään ihan huippu rullaamaan ole, mutta ihan kohtuu hyvä muuten. Esimerkiksi tänäänkin toimi ihan mukavasti.
Voiko fatbike schwalbe tubeless renkaissa käyttää sisärengasta.
J.Kottenberg
07.01.2018, 11.18
Hyvin voi.
Tekeekö Chaoyang snow storm 26x4.9 nastarenkailla mitään vai kannattako suoraan sijoittaa 450€ 45NRTH Dillinger 5 renkaisiin?
Veikkaan, että Budin pyöreämpi profiili on herkempi joustamaan, kuin JJ litteä. Ei tuo Lite JJ kylki ainakaan paksummalta tunnu, kuin Budin.
Nöösinä lueskellut juttuja ja tänään vaihdoinkin Budin sisurilla keulaan näin aluksi...laitos keveni 177g leveni 4mm nousi 100mm.
Pienen testilenkin aikana haaroihini kasvoi vähintäänkin vaaksan sirkkelit ja korvissa alkoi soimaan W.A.S.P "Mad Max 2 Harder faster"..ei ihan huono viilis vanhalle kansalaiselle ja mikä parasta kumissa teksti Made in China...Halpis Fatty voi olla siis ihan soiva peli etten sanoisi.
Puusilmä
15.01.2018, 06.50
No nyt sattui hassuja! Otin läskin yöksi sisälle, jotta sain vahattua ketjut uudelleen. Aamulla etunen oli löystynyt tyhjäksi ja litkua tuli vannenauhan välistä. Tubeless tehty FattyStipperillä. Rengas Dille 4. Ja useamman kuukauden on rengas toiminut täysin ongelmitta. Litkuna Orange Seal Talviversio.
Edellisen kerran tein saman vahauksen jouluviikolla, eikä tuolloin ollut mitään ongelmia renkaiden kanssa. Lisäsin tuolloin samalla litkua 4 oz:a molempiin päihin. Sen jälkeen on ollut pakkasta -5 asteesta -7 asteeseen.
Keksiikö joku selitystä? Onko samanlaista kokemusta?
Vein pyörän ulos ja pumppasin ilmaa sisään ja ajelin muutaman kerran korttelin ympäri. Jonkin aikaa vuoto jatkui, mutta nyt vaikuttaa siltä, että pääsen pyörällä töihin enkä joudu jalkamieheksi. Pakkasta on nyt -4 astetta.
Uutena vuotena oli loskakeli, olisiko tuolloin vettä päässyt vannenauhan ja vanteen väliin - ja se olisi nyt sitten sulanut?
mutanaama
15.01.2018, 15.32
https://www.youtube.com/watch?v=ntdSUekrF3A
Tuossa oma kokemus D4:sta parin vuoden takaa. Kehä on kuitenkin 100% varmasti tubeless yhteensopiva.
Puusilmä
16.01.2018, 05.51
Renkaassa ei ole vikaa. Ajelin sillä koko syksyn ilman ongelmia. Sitten välipäivinä lisäsin litkua ja kävin 200 km retkellä, jonka ensimmäisenä päivänä satoi märkää räntää. Sen jälkeen onkin ollut pakkasta. Arvelen jääteorian olevan oikea.
Ajelin ja täytin aina rengasta, litkua tuli ulos, mutta ilmavuoto ei loppunut. Muutamassa tunnissa rengas oli tyhjä.
Tänäaamuna toin renkaan sisälle. Annoin sen lämmetä, pumppasin ilmaa sisään ja rupesin heiluttelemaan. Nyt se on tiivis.
Vannenauhan ja Fatty Stripperin tiiviys petti väleihin muodostuneen jään sulaessa kun toin pyörän sisälle toissailtana ketjun vahausta varten. Ja koska vuoto ei ole renkaassa, niin ajamalla ei litkua päätynyt tukkimaan vannepuolen reikiä.
Tekeekö Chaoyang snow storm 26x4.9 nastarenkailla mitään vai kannattako suoraan sijoittaa 450€ 45NRTH Dillinger 5 renkaisiin?
Tekee, mutta riippunee kuinka kovan tason renkaita tarvit ja mitä olet valmis maksamaan niistä. Toinen vaihtoehto on ostaa esim. 4.00/4.4./4.8 Jumbo Jimit 60-70 e per nakki bike-components.de:stä ja nastoittaa ne, kokonaishinnaksi tulisi kahdelle nakille ~200 e. Mcarbonin tyyppi sanoi, että ainakin osa JJ:n nappuloista on tarpeeks isoja nastoitettaviksi.
https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/polkupyoran-nastasetti
Millaista komboa (vanne+kumit) raati suosittelis paremmin rullaavaksi kesäsetupiksi nykyisen 4,8" JJ:n tilalle? Itse pohtinut 65mm kehä + 4,0" JJ -setuppia, mutta putoaako tuossa keskiö liian alas, jos laittaa 26" vanteelle? Vai kannattaako laittaa 27.5" vanne ja siihen joku passeli gummi? Pyöränä Canyon Dude jolla mennään sekalaisesti maastossa ja tiellä.
^ Tyylejä on monia. Minulla Dudessa 65mm kehällä 4.4” Liteskin Jumbot. Testailujen perusteella minulle sopivin oli tuo ”välikoko”.
Nelituumaisessa on makuuni liian pieni ilmatilavuus, jotta voin pitää edessä itselle sopivaa painetta (0,35-0,40bar) maastossa, vaikka painoa ei kuskilla 65 kiloa enempää ole. 4.8” on taas liian muhku minulle. Sattui vieläpä niin hyvä arpaonni rengaslotossa, että tuo 4.4” setti painoi vähemmän mitä 4.0” Liteskin setti. Schwalbella toleranssit aika laajat välillä.
Mitä suosituksia palstalaisilla on eturenkaista teknisiä polkuja / alamäkiajoa varten? Onko isompi aina parempi näissä hommissa?
Mitä suosituksia palstalaisilla on eturenkaista teknisiä polkuja / alamäkiajoa varten?
Surly Bud.
Onko isompi aina parempi näissä hommissa?
Ei, mutta Budissa on erittäin hyvä kuvio eturenkulaksi muhkeuden lisäksi eikä rupea vetelemään niin helposti pienemmillä paineillakaan.
Kiitti. Hinta on vain vähän suolainen, 130€ normi, halvin nettigooglaus 100€. Onko olemassa lähelle tuon tasoa pääsevää budjettivaihtoehtoa - miten vaikkapa Maxxis Minion FBF pärjää vertailussa?
99 e:llä pari hyvää:
http://www.foxcomp.fi/surly-bud-front-26x4-8-fold-120tpi-tire
http://www.foxcomp.fi/45nrth-flowbeist
Oma valinta olisi Bud jos takarengas 4.4-4.8 tai flowbeast 4.0-4.3
Itsellä Bud ja ollut tyytyväinen.
Moro, onko porukka litkutellut terranen cake eateria? Nastaversiota 26x4.6 light ja tahi sitä painavampaa eco versiota. Kona Wo Shinning vanteille koitin mutta rengas on niin lötkö,että sormen mentäviä rakoja ja ei kompurallakaan tullut yhtään mitään. Tubeless ready renkaat ovat. Vanne on ainakin 80 mm, en mitannut,75 mm teipillä jää tilaa vielä reunoihin.
Bansku81
17.01.2018, 10.01
Mulla ollut tuon Flowbeistin kaveri Dunderbeist takana talvirenkaana ja on hyvä kumi, mutta kylkiä olen joutunut paikkaamaan 3 kertaa. Samoissa paikoissa lennkejä ajettu kesät Jumboilla ilman yhtään reikää, eikä edessä ollut Bud ole myöskään puhjennut kertaakaan. Eli taitaa olla melko pehmeää seosta. Itsekin annan kyllä äänen Budille.
Moro, onko porukka litkutellut terranen cake eateria? Nastaversiota 26x4.6 light ja tahi sitä painavampaa eco versiota. Kona Wo Shinning vanteille koitin mutta rengas on niin lötkö,että sormen mentäviä rakoja ja ei kompurallakaan tullut yhtään mitään. Tubeless ready renkaat ovat. Vanne on ainakin 80 mm, en mitannut,75 mm teipillä jää tilaa vielä reunoihin.
Kuormaliina avuksi niin nousee.
^^^
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10153898618315827&id=91376125826&refsrc=http%3A%2F%2Fwww.google.fi%2F&_rdr
Sportaxin kikkaakin voi kokeille.
mutanaama
17.01.2018, 17.46
Oli muuten hyvä vinkki, silloin kun rengas pysyy hyllyllä.
J.Kottenberg
17.01.2018, 19.51
Joo. Ei mikään turhan tuntuinen konsti. Tuotahan pitää kokeilla kun seuraavaksi joutuu rengastöihin.
Moro, onko porukka litkutellut terranen cake eateria? Nastaversiota 26x4.6 light ja tahi sitä painavampaa eco versiota. Kona Wo Shinning vanteille koitin mutta rengas on niin lötkö,että sormen mentäviä rakoja ja ei kompurallakaan tullut yhtään mitään. Tubeless ready renkaat ovat. Vanne on ainakin 80 mm, en mitannut,75 mm teipillä jää tilaa vielä reunoihin.Helppoa kuin heinänteko, kun nostaa toisen reunan sisärenkaalla ja tire boosterilla loput, tai jos on kompura, niin vielä helpompaa [emoji846] Gorilla teippiä vannenauhan päälle. Vanteena sunringlen mulefut
Lähetetty minun ONEPLUS A5010 laitteesta Tapatalkilla
Helppoa kuin heinänteko, kun nostaa toisen reunan sisärenkaalla ja tire boosterilla loput, tai jos on kompura, niin vielä helpompaa [emoji846] Gorilla teippiä vannenauhan päälle. Vanteena sunringlen mulefut
Lähetetty minun ONEPLUS A5010 laitteesta Tapatalkilla
Sisurilla nostettu,otan pois ja lötkähtää pois. Rengas lähtee käytännössä pihti otteella käsin pois vanteita, jos se nyt selventää,että lötkö on. Vanteet on hyvinkin saman näköiset kuin mulefutit. Mutta pitää koittaa vielä kikkoja, kuormaliinoja yms. Kiitos niistä.
^^^
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10153898618315827&id=91376125826&refsrc=http%3A%2F%2Fwww.google.fi%2F&_rdr
Sportaxin kikkaakin voi kokeille.Voisko joku referoida meille naamakirjarajoitteisillekin mistä on kyse? Ainakin minua vaati kirjautumaan.
Sisurilla nostettu,otan pois ja lötkähtää pois. Rengas lähtee käytännössä pihti otteella käsin pois vanteita, jos se nyt selventää,että lötkö on. Vanteet on hyvinkin saman näköiset kuin mulefutit. Mutta pitää koittaa vielä kikkoja, kuormaliinoja yms. Kiitos niistä.Ai niin laitoin vielä saippuaa liukkariksi [emoji5]
mutanaama
18.01.2018, 09.45
Sisurilla nostettu,otan pois ja lötkähtää pois. Rengas lähtee käytännössä pihti otteella käsin pois vanteita, jos se nyt selventää,että lötkö on. Vanteet on hyvinkin saman näköiset kuin mulefutit. Mutta pitää koittaa vielä kikkoja, kuormaliinoja yms. Kiitos niistä.
Jos putoaa pois itsestään, niin todennäköisesti burppaa turhan helposti.
H. Moilanen
18.01.2018, 09.53
Voisko joku referoida meille naamakirjarajoitteisillekin mistä on kyse? Ainakin minua vaati kirjautumaan.
Nosta renkaan jalka vanteen hyllylle rengasraudalla. Rengas/vanneyhdistelmästä riippuen, puolen kierroksen nostaminen yleensä onnistuu ja riittää.
Onko kenelläkään kokemusta Maxxis Minion FBF:sitä, varsinkin vierintävastuksesta?
Onko kenelläkään kokemusta Maxxis Minion FBF:sitä, varsinkin vierintävastuksesta?
Hyvä rengas, hyvin pitoa. Ei tullut kellotettua, mutta selkeästi huomasi JJ:n keveämmäksi kulkemaan.
Hyvä rengas, hyvin pitoa. Ei tullut kellotettua, mutta selkeästi huomasi JJ:n keveämmäksi kulkemaan.
Mulla on 4.4'' JJ takana ja 4.9'' chaoyang snow strom edessä, etsin kesäeturengasta millä voi vetää maastossa ja Maltsun jättäriä (sekä millä voi vähän matkaakin polkea)
J.Kottenberg
18.01.2018, 16.55
Surlyn Knard 26x4.8 on ollut mulla edessä. Toimii joka paikassa varsin hyvin. Pieninappulaisena liimamuta ja -savi on ainoat joissa ei kovin hyvä. Rullaa hyvin ja iso ilmatila antaa ajomukavuutta. Isohalkaisijaisena on myös hyvä esteiden ylityksessä.
Ja takana mullakin oli kesällä JJ, tosin 4.8", ja liteskin. Minusta hyvin toimiva yhdistelmä. Ennätyspitkän syksyn mutakeleissä tuli kyllä mieleen vaihtaa eteen Bud, joka on parempi just mutaränneissä.
Ensiasennusrenkaista Kenda Juggernauteista alkoi kyljet pettämään niin oli aika päivittää renkaat. Päätin kokeilla vähän rajumpaa kuviota ja valinta osui 45 NRTH:n Vanhelgaan.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=19856&d=1516718981
Kuvio on aika paljon agressiivisempi kuin Juggernauteissa. Molemmat renkaat on ilmoitettu 4.0 leveiksi, mutta silmämitalla Kenda näyttää leveämmältä (en mitannut). Voipi olla optinen harhakin kuvion erilaisuuden takia
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=19857&d=1516719008
Pikaisen kokeilun perusteella erittäin hyvältä tuntuu. Itsellä ei ole siirtymää metsään edes kilometriä joten huonompi rullaavuus tiellä ei haittaa. Torstaina olisi tarkoitus mennä kunnolla kokeilemaan kun on aikaa.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=19858&d=1516719022
himo_kaappoo
23.01.2018, 20.24
Noi 45nrth renkaat on kyl huomattavasti kapeempia kuin ilmottavat. Esim 4,8“ Dillinger on suunnilleen yhtä levee kuin 4,4" JJ.
Onko kukaan kokeillut ground controlia takarenkaana väärinpäin? Toimiiko ollenkaan?
Minusta GC toimii oikeinpäinkin takarenkaana (sivuttaispito vois olla parempi, mutta takana ei haittaa)? Tokko se siitä paljon paranee toisinpäin.
Minusta GC toimii oikeinpäinkin takarenkaana (sivuttaispito vois olla parempi, mutta takana ei haittaa)? Tokko se siitä paljon paranee toisinpäin.Toimii toki, mutta kuviota tutkiessa tuli mieleen, että pitääkö lumessa paremmin nurinpäin. Taidan kokeilla[emoji23]
Toimii toki, mutta kuviota tutkiessa tuli mieleen, että pitääkö lumessa paremmin nurinpäin. Taidan kokeilla[emoji23]
Kokeilemallahan se selviää :).
Raportoihan tänne, niin tiedän minäkin kummin päin asennan tuon alle, ei jaksa tubeless-asennusta kahteen kertaan tehdä.
Ei tuo kuvio niin paljoa minusta eroa, että kovin suurta eroa on odotettavissa.
Marsusram
26.01.2018, 14.04
Riippuu rengaskoosta,
27.5" x3.8" koossa rullaa mainiosti, ero isonappulaiseen 26" x4.8" versioon on huomattava. 26 x 4.0" on vielä testaamatta, luulisi korreloivan nappulakoon kanssa.
Terreneltä mahdollisesti tulossa vähän leveämpää kumesta.
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/45nrth-dillinger-4-versus-terrene-cake-eater-4-0-a-1066754.html
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180126/b46c96c382150820d0d8863c647d599c.jpg
hphuhtin
27.01.2018, 14.50
Olikohan mitään suosituksia D4 irroineita korvaaviksi nastoiksi? Sen verran paljon ja kovasti on tuossa tullut liukkailla kallioilla sähköläskillä raavittua, että takana olleesta renkaasta on lähtenyt 50 nastaa. Edessä on D5 josta ei ole yhtään irronnut. Ehkä vähän vähempiin sutimisiin pitää pyrkiä jatkossa [emoji4]
Edit: itse itselleni vastaten, ei liene kovin paljoa väliä ellei halua hifistellä, 45NRTH myy kuperia nastoja ja jotkut teräviä. Kaupasta nopeasti löytyi vain Scwalben lättäkärkisiä ja samannäköisiä noissa valmiiksi oli.
Kokeilemallahan se selviää :).
Raportoihan tänne, niin tiedän minäkin kummin päin asennan tuon alle, ei jaksa tubeless-asennusta kahteen kertaan tehdä.
Ei tuo kuvio niin paljoa minusta eroa, että kovin suurta eroa on odotettavissa.Mulla siis nastoitettuna nuo kumit.
Lunta ei juuri enää ole täällä, mutta siinä märässä sohjolumisoossissa kyllä mun mielestä toimii paremmin väärinpäin. Tai sitten se vaan tuntuu sille[emoji23]
Vierintävastuksessa en kummoista muutosta huomannu, joten testit jatkuu. Jos vaikka lunta sais tänne vielä tänä talvena.
fättärix
28.01.2018, 21.31
Nää on aika hyvät jäällä ja lumella, mutta sopiva lumikerros jään päällä, niin nurin mennään ennenkuin huomaakaan. En ajais edes noilla jos olis joku selkäbisnes meneillään, vaan keskittyisin palstapyöräilyyn ja yhdenkäden hauistreeniin paikallisessa kapakassa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=187225
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=187227
Mitä nastoja nuo on, kuinka teit reijät, käytitkö liimaa?
Hannu911
30.01.2018, 15.23
Nyt toi posti todella raskaat JJ4.8 LiteSkin Addixit. Speksien mukaan pitäisi painaa 1190g mutta nämä painaa 1419g - siis 229g! yli speksien. SnakeSkinienkin speksistä yli 129g.
Näissä on kyljen paksuus noin millin kun aikaisemmissa JJ LiteSkineissä ollut luokkaa 0.6mm. Myös kulutuspinnan paksuus ilman nappuloita on lähes millin paksumpi kuin aikaisemmissa LiteSkineissä. Tainnut laadunvarmistus hieman pettää Indonesiassa. Lähtevät takaisin Saksaan.
Mittari kunnossa? Aika hassua jos kummassakin ylipainoa
Materiaalihan on vaihtunu todennäkösesti niistä vanhoista. pacestar -> addix
Hannu911
30.01.2018, 16.30
Joo materiaali vaihtui Pacestarista Addixiksi mutta se ei Schwalben mukaan vaikuta painoon.
Kirjoitin ehkä epäselvästi - ostin vain yhden JJ4.8 LiteSkin Addixin ja sen paino on 1419,3g (jos tarkkoja ollaan :)). Vaaka kunnossa ja tarkistettu vielä toisella.
JJ4.8 SnakeSkin speksi Schwalben sivuilla 1290g, JJ4.8 LiteSkin speksi oli 1190g. JJ4.8 LiteSkiniä ei ole listattuna enään mutta JJ4.0 LiteSkinin ja SnakeSkinin ero on 100g LiteSkinin hyväksi samalla sivulla.
Hannu911
30.01.2018, 16.32
Tokihan valmistajat yleensä merkitsee renkaan painoksi sen keveimmän minkä löytävät mutta että noin suuri ero nimelliseen painoon on hieman outoa
Joo materiaali vaihtui Pacestarista Addixiksi mutta se ei Schwalben mukaan vaikuta painoon.
Kirjoitin ehkä epäselvästi - ostin vain yhden JJ4.8 LiteSkin Addixin ja sen paino on 1419,3g (jos tarkkoja ollaan :)). Vaaka kunnossa ja tarkistettu vielä toisella.
JJ4.8 SnakeSkin speksi Schwalben sivuilla 1290g, JJ4.8 LiteSkin speksi oli 1190g. JJ4.8 LiteSkiniä ei ole listattuna enään mutta JJ4.0 LiteSkinin ja SnakeSkinin ero on 100g LiteSkinin hyväksi samalla sivulla.Ei pitäisi olla olemassa JJ4.8 LiteSkin Addixia. 4.8 Addix on listapainoltaan 1290g, eli ylipainoa on kokonaiset 129g: https://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/jumbo-jim.html
Ei pitäisi olla olemassa JJ4.8 LiteSkin Addixia. 4.8 Addix on listapainoltaan 1290g, eli ylipainoa on kokonaiset 129g: https://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/jumbo-jim.html
Noinhan se lukee Schwalbenkin sivuilla vaikkei listassa olekkaan kaikkia: Extremely light. The large volume can be ridden with extremely low air pressure. Ideal on deep soil, rough and very loose terrain. Available in widths of 100, 110 or 120 millimetres. Tubeless Easy version: ADDIX Speedgrip (blue). Liteskin version: ADDIX Speedgrip (blue).
LiteSkin https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=241104;menu=1000,2,103,104
Snake https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=228735;menu=1000,2,103,104
En ota kantaa painoihin liekö Bike24 liipassut sama painon molempiin syystä, että valmistajan sivuilta ei muuta irtoa?
Tuossa vielä kokokattaus https://www.bike24.com/1.php?search=jumbo+jim;content=13
Ei pitäisi olla olemassa JJ4.8 LiteSkin Addixia. 4.8 Addix on listapainoltaan 1290g, eli ylipainoa on kokonaiset 129g: https://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/jumbo-jim.htmlJostain on jäänyt päähän, että Schwalbe korvaisi uuden jos paino heittää yli 10 %. Huonoa tuuria jos ylipainoa on 129 g spekseiltään 1290 g renkaassa...
Hannu911
30.01.2018, 20.13
Noi Bike24:n painot on vaan arvattu niille joita ei löydy Schwalben Saksan sivuilta.
Jenkkisivuilta löytyy paino speksit JumboJimeille. Kaikkia kokoja ei ole Addix ja Pacestar kumilla mutta silti riittävästi että näkee ettei kumiseosten välillä ole painoeroa.
https://www.schwalbetires.com/bike_tires/off-road_tires/jumbo_jim
Nämä on JJ nimelliset painot LiteSkin/SnakeSkin
JJ4.0 990/1090
JJ4.4 1120/1230
JJ4.8 1190/1290
Eli 100-110g on ero LiteSkinin ja SnakeSkinin välillä.
Jostain on jäänyt päähän, että Schwalbe korvaisi uuden jos paino heittää yli 10 %. Huonoa tuuria jos ylipainoa on 129 g spekseiltään 1290 g renkaassa...
Mistä olet kuullut tuon Schwalbe korvauksen yli 10% nimellispainoa raskaammille kumeille?
Kun LiteSkinin speksi on 1190g, on toi mulle tullut JJ4.8 LiteSkin 19% painavampi kuin speksattu.
Ja ennen kuin joku kysyy niin sekä renkaassa että laatikossa lukee LiteSkin.
Mistä olet kuullut tuon Schwalbe korvauksen yli 10% nimellispainoa raskaammille kumeille?
Kun LiteSkinin speksi on 1190g, on toi mulle tullut JJ4.8 LiteSkin 19% painavampi kuin speksattu.
Jostakin (tm) minä sen luin. :) En tietenkään löytänyt enää mitään viitettä väitteelle, joten todennäköisesti kyse on vain jostain foorumiviestistä joko täältä tai muualta.
Kannattanee laittaa Schwalbelle tukipyyntö vetämään, sillähän se käytäntö selviää. Kerro toki täälläkin sitten miten kävi. https://www.schwalbe.com/en/kundenservice.html
Surly Bud.
Ei, mutta Budissa on erittäin hyvä kuvio eturenkulaksi muhkeuden lisäksi eikä rupea vetelemään niin helposti pienemmillä paineillakaan.
Osoittautukin että kaverilla oli nurkassa Bud pölyä keräämässä. Ostin sen pois ja iskin nyt puuterikeleillä etuhaarukkaan. Voi läskisoosi että kulkee hyvin hangessa että myös kovalla pinnalla - mukaan lukien jää! Ei ole vielä tullut tarvetta vaihtaa (nastaista) 4.9'' Snow Stormia takaisin vaikka PK-seutu on yksi luistelukenttä perjantain suojasään jälkeen.
Osoittautukin että kaverilla oli nurkassa Bud pölyä keräämässä. Ostin sen pois ja iskin nyt puuterikeleillä etuhaarukkaan. Voi läskisoosi että kulkee hyvin hangessa että myös kovalla pinnalla - mukaan lukien jää! Ei ole vielä tullut tarvetta vaihtaa (nastaista) 4.9'' Snow Stormia takaisin vaikka PK-seutu on yksi luistelukenttä perjantain suojasään jälkeen.Bud kyllä kulkee mainiosti, mutta vesijäätiköllä luistelee siinä missä mikä tahansa muukin kumi. Jos vähänkään on röpelöä mistä rengas voi saada otetta, Bud saa, mutta tasaisilla vesijää- tai muuten liukkaaksi kiillottuneilla pinnoilla kannattaa olla varovainen.
No eipä tuo lumimyrskykään pidä pystyssä vesijäällä... Nastoilla ei ole paljoa painoa päällä millä haukata kun vesi kelluttaa - ja muutenkin kitka on aika matala
lastumaki
07.02.2018, 09.33
Myykö joku pääkaupunkiseudun Prismoista hirvisäkkiä tällä hetkellä?
Volvospede
07.02.2018, 12.04
Mitä nastoja nuo on, kuinka teit reijät, käytitkö liimaa?
Schwalben teräväkärkisiä reunoilla ja shock therapyn tylppäpäisiä keskellä. Dremelillä reijät 3mm terällä, liimaksi sitä kallista locktiten kumiliimaa.
fättärix
07.02.2018, 13.28
Schwalben teräväkärkisiä reunoilla ja shock therapyn tylppäpäisiä keskellä. Dremelillä reijät 3mm terällä, liimaksi sitä kallista locktiten kumiliimaa.
Kiitos.:)
Locktite 60sec liimakin on pysynyt, nastan pohjaa kannataa hieroo hieman santapaperiin
Onko kenelläkään Surly Ednaa? Budin kokemuksista ilahtuneena haluaisin toisen Surleyn renkaan taakse mutta sinne mahtuu max. 4,5''.
mutanaama
11.02.2018, 19.52
Pistin barbegatzin takaa kiertoon ja olen nyt ajellut Endalla. Ihan kelpo rengas, litkutus onnistui samantien, rullaus sopivilla paineilla asiallinen. Toimii hyvin myös jäällä, kunhan nyt edes vähän on röpelöä.
Pistin barbegatzin takaa kiertoon ja olen nyt ajellut Endalla. Ihan kelpo rengas, litkutus onnistui samantien, rullaus sopivilla paineilla asiallinen. Toimii hyvin myös jäällä, kunhan nyt edes vähän on röpelöä.
Mulla on 3 ongelmaa:
1) Taakse ei mahdu kuin 4,5''
2) Jumbo Jim 4,4'' jättää välillä mäkeen ja hankeen mutta rullaa todella hyvin
3) Juggernaut Sport 4,5'' pitää hyvin hangessa, jäällä ja teknisissä ylämäissä mutta on todella raskas polkea siirtymäreiteillä.
Bud + Lou/Bud kombo siis ei mahdollinen, ajattelin jos tuo Edna olisi Bud/Lou Light.
mutanaama
12.02.2018, 10.59
Mun mielestä rulla hiven heikommin kuin 4.4JJ, mutta pitoa on enemmän. Erot nyt on aika pieniä, mutta kyllä tuo mulle on näistä se parempi vaihtoehto. Ja tosiaan, taitaa olla naten ja Loun puoleenväliin menevä rengas
Juha Jokila
12.02.2018, 14.02
Onkos iso-Knardi jäänyt pois muodista? Kelit on menny sellasiksi, että pitää varmaan hommata Bud takaisin ainakin eteen, mutta laittaisko taakse kokeeksi iso-Knardin vai uusi Bud taas sinnekkin.
Eipä taida olla markkinoilla edelläänkään yhtään samaa kokoluokkaa olevia kumeja tarjolla. Joku halvatun 4.8 Maxxiskin on niin pieni, että haarukkaan mahtuu nyrkki väliin ja Budilla pikkusen valoa.
Joku halvatun 4.8 Maxxiskin on niin pieni, että haarukkaan mahtuu nyrkki väliin ja Budilla pikkusen valoa.
Kuinka iso 4,8'' maxxis fbr on todellisuudessa - 4,5'' vai enemmän?
Juha Jokila
12.02.2018, 14.47
Ah, mulla on Maxxis Colossus. En ole mitannut, mutta runko on todella matala ja leveyttä kohtalaisesti. Lumella toivottoman luikero sivusuunnassa, eikä rullaa hyvin millään paineilla. Kovilla paineilla rouhii lunta ja matalilla kumin runko imee energiaa. Kesärenkaana tuo on ollut aika hyvä.
Oulunjulli
12.02.2018, 15.02
Olisko noissa Maxxiksissa sama runko kaikissa, sen Colossuksen nappulat vaan on sivuilla kun FBF&FBR sivuilla on renkaan runko. Näin mää ainakin katoion kun FBF sopi just Muklukin perään ja Colossuksesta sai ottaa sivunappulta ketjun puolelta pois.
4.8" Jumbo sopi leveytensä puolesta samalla lailla kuin FBF. On nuo Maxxikset aika tehosyöppöjä, mulla taitaa olla niissä nyt 0.7-0.8 paineet että ne edes jotenkin kulkee, kun toisen pyörän jumbot on 0.4-0.5 jolloin ne rullaa (paljon) paremmin ja useimmissa oloissa tuolla alemmalla paineella pitävätkin paremmin.
Knardit olis toisen alla jos olis mahtunu. Maxxikset näyttää kyllä räyhäköiltä ja saavat sillä puutteensa anteeksi.
edit./ps/yms.: Pitipä mitata, 110mm rungot molemmissa. Colossus nappulasta nappulaan arviolta 118mm kun ne toisen puolen nappulat on siis tullut leikeltyä kyljen tasalle. Knardihan muistaakseni oli myös 118mm. Nämä 80mm vanteella.
Onko tuosta isosta knardista talvikokemuksia? Kattelin, että tuolla hyllyssä yksi makaa joutilaana. Kesällä joskus ollut alla ja oli kyllä tosi miellyttävä rengas.
Onkos iso-Knardi jäänyt pois muodista? Kelit on menny sellasiksi, että pitää varmaan hommata Bud takaisin ainakin eteen, mutta laittaisko taakse kokeeksi iso-Knardin vai uusi Bud taas sinnekkin.
Eipä taida olla markkinoilla edelläänkään yhtään samaa kokoluokkaa olevia kumeja tarjolla. Joku halvatun 4.8 Maxxiskin on niin pieni, että haarukkaan mahtuu nyrkki väliin ja Budilla pikkusen valoa.
Mulla on nyt pari talvea pyörinyt Bud edessä ja takana, enkä ole aivan vakuuttunut siitä onko tuo miten järkevä takakumina. Onkohan esim. 4.8" Jumbo Jimissä yhtään sen huonompi vetopito? Olen harkinnut oman Budin vaihtamista kokeilumielessä tuollaiseen Jumbo Jimiin, koska epäilen sen olevan ihan yhtä pitävä vetopidoltaan, mutta paljon kevyempi eli varmasti myös paremmin rullaava.
Mulla on nyt pari talvea pyörinyt Bud edessä ja takana, enkä ole aivan vakuuttunut siitä onko tuo miten järkevä takakumina. Onkohan esim. 4.8" Jumbo Jimissä yhtään sen huonompi vetopito? Olen harkinnut oman Budin vaihtamista kokeilumielessä tuollaiseen Jumbo Jimiin, koska epäilen sen olevan ihan yhtä pitävä vetopidoltaan, mutta paljon kevyempi eli varmasti myös paremmin rullaava.
Budista ei ole kokemusta, mutta mielestäni 4,8 JJ LS:n vetopito on hyvä. Mitään seinänousuja en ole yrittänyt, mutta muutama (omasta mielestä) jyrkähkö nousu menee ylös sutimatta.
Juha Jokila
12.02.2018, 20.06
Kävin vähän rengasjumpalla ja laitoin varsin kuluneen Budinkin vanteelle. Albumin lopussa uudet tönärikuvat.
https://goo.gl/photos/pmeCLmzFLHBWbMdj9
Mulla on nyt pari talvea pyörinyt Bud edessä ja takana, enkä ole aivan vakuuttunut siitä onko tuo miten järkevä takakumina. Onkohan esim. 4.8" Jumbo Jimissä yhtään sen huonompi vetopito? Olen harkinnut oman Budin vaihtamista kokeilumielessä tuollaiseen Jumbo Jimiin, koska epäilen sen olevan ihan yhtä pitävä vetopidoltaan, mutta paljon kevyempi eli varmasti myös paremmin rullaava.JJ ja Bud aika lähellä vetopidoltaan, mutta sanosin, että JJ vetää paremmin, kunhan paine sallii reunanappulat tonttiin, jos keli on vaativa. e.Bud/t.JJ on oma talvi luotto kombo. Tuolla tulee aika paljon availtua polkuja aika mäkisissä olosuhteissa Tiirismaalla täälä Hollolassa. Toisessa Budissakin on nasta alla ja se menee taakse vasta, jos polut on pelkkää jäätä.
Coasting
12.02.2018, 22.33
Viikon läskipyöräilyn jälkeen olen jo oppinut että tunkkaaminen on raskasta.
Pyörässä alkuperäiset Veetire Snowshoet 4,5" leveinä. Pehmeässä kelkkaurassa ei mitään jakoa kun tuli ylämäki vastaan. Sutii ja pahasti. Toki ajotekniikka ei kovin häävi.
Onko esim leveä JJ huomattavasti parempi pehmeässä lumessa?
Viikon läskipyöräilyn jälkeen olen jo oppinut että tunkkaaminen on raskasta.
Pyörässä alkuperäiset Veetire Snowshoet 4,5" leveinä. Pehmeässä kelkkaurassa ei mitään jakoa kun tuli ylämäki vastaan. Sutii ja pahasti. Toki ajotekniikka ei kovin häävi.
Onko esim leveä JJ huomattavasti parempi pehmeässä lumessa?Ei vättämättä. Pehmeää, kun on paineet pitää olla mallia sopivat, eli pienet 0.15-0.4, jos ei kulje on liikaa ilmaa, se on hyvä nyrkkisääntö. Lou antaa varmasti paremmat edellytykset ja sallii enempi painetta, mutta ei se sitten kovemmalla mihkään rullaakkaa, jos ei JJ.kään tietysti ihan lussuna, mutta kyllä se silti melki kovemmallekkin Loulle pärjää.
Mulla on nyt pari talvea pyörinyt Bud edessä ja takana, enkä ole aivan vakuuttunut siitä onko tuo miten järkevä takakumina. Onkohan esim. 4.8" Jumbo Jimissä yhtään sen huonompi vetopito? Olen harkinnut oman Budin vaihtamista kokeilumielessä tuollaiseen Jumbo Jimiin, koska epäilen sen olevan ihan yhtä pitävä vetopidoltaan, mutta paljon kevyempi eli varmasti myös paremmin rullaava.Mulla on vähän kokemusta sekä JJ:stä (4,8" SS) että Budista takana. Jumbosta tosin vain kesällä, Budista taas vain talvella / keväällä. Sanoisin minäkin että vetopidon puolesta aika samoissa menevät, kun ei Budin nappulat juuri leveämpiä ole kuin Jumbossakaan. Ehkä vähän korkeammat vaan, joten pehmeällä kesäpolulla Bud voi pikkasen paremmin vetää jos nappulan uppouma auttaa.
JJ vie sitten rullaavuuden osalta, mutta ei Budikaan missään nimessä ankkuri ole. (Lou on, ellei paineet ole barin tuntumassa.)
Jos muuten on tasaväkistä JJ:n eduksi, niin mielestäni JJ häviää pehmeydessä Budille (ja Loulle). Ja ero on niinkin iso, että JJ:llä ajelu kesäisissä juurakoissa rupesi sen vuoksi jopa ärsyttämään. Edes korkeilla paineilla tuntuma ei Budilla ole niin pompottava / tärisyttävä. Tätä joskus analysoitiin täällä, ja silloin konsensus taisi olla että JJ:n runko on jäykempi niiden hyvien rullausominaisuuksien takia.
Oulunjulli
13.02.2018, 07.32
Kävin vähän rengasjumpalla ja laitoin varsin kuluneen Budinkin vanteelle. Albumin lopussa uudet tönärikuvat.
https://goo.gl/photos/pmeCLmzFLHBWbMdj9
Se näkyy olevan sun Colossus pienempi kuin mun. Vahvistan kuitenkin omat 110mm/118mm mitat, mutta se on ollu vuojen päivät alla ja tosiaan alkuunsa kävinhän mökillä yöpymäsä sisurin kera yht.120km päällystettyä pitkin.
Kun tietää miten tuo rullaa niin silloin tais olla pitkästi yli kilon paineet ja jälkiketutuksessa saattoivat jäädä sinne joksikin aikaa.
Hmm... ehkä heitän sitten takaisin taakse 4,4'' Lightskin JJ:n 4,5'' Juggernautin tilalle kunhan saan uuden postissa. Työmatkat sen verran hapokkaita Juggerilla kun suurin osa matkasta on asfalttia ja vain pari kilometriä lunta jään päällä. Alkuperäinen nettikaupasta ostettu JJ hinkkasi runkoa vasten oikealla puolella - sen kun sai tuurilla oiottua meni se vinoksi taas kun paineita tiputti ja nosti takaisin. Muilla ollut samanlaisia ongelmia Jumbo Jimien kanssa?
Mulla on vähän kokemusta sekä JJ:stä (4,8" SS) että Budista takana. Jumbosta tosin vain kesällä, Budista taas vain talvella / keväällä. Sanoisin minäkin että vetopidon puolesta aika samoissa menevät, kun ei Budin nappulat juuri leveämpiä ole kuin Jumbossakaan. Ehkä vähän korkeammat vaan, joten pehmeällä kesäpolulla Bud voi pikkasen paremmin vetää jos nappulan uppouma auttaa.
JJ vie sitten rullaavuuden osalta, mutta ei Budikaan missään nimessä ankkuri ole. (Lou on, ellei paineet ole barin tuntumassa.)
Vedätkö siis 4,8'' JJ:llä edessä kesäisin? Itseäni vähän kuumottaisi vetää tiukoissa kurveissa ja kalliolla viistoon alamäessä JJ:llä kun ne nappulat ovat harvassa kuin papan hampaat. Olisi kiva, jos JJ:stä olisi olemassa takaversio, missä isot kylkinappulat samaan suuntaan ja niitä olisi tuplasti enemmän kun ne eivät kovalla pinnalla kumminkaan ota maahan..
NoordMan
13.02.2018, 12.29
Voisko joku kertoa 4.8 JJ Addix SS:n todellisen painon? Valmistajan ilmoittamat diipadaapa painot on tiedossa, käyttäjien punnitustulokset kiinnostaisi.
mutanaama
13.02.2018, 15.42
Vedätkö siis 4,8'' JJ:llä edessä kesäisin? Itseäni vähän kuumottaisi vetää tiukoissa kurveissa ja kalliolla viistoon alamäessä JJ:llä kun ne nappulat ovat harvassa kuin papan hampaat. Olisi kiva, jos JJ:stä olisi olemassa takaversio, missä isot kylkinappulat samaan suuntaan ja niitä olisi tuplasti enemmän kun ne eivät kovalla pinnalla kumminkaan ota maahan..
oo huoleti, hyvin toimii
juhani88
13.02.2018, 16.48
Mulla on tuo minion fbr 90mm vanteella noin 113mm leveä niin ja siis 4.8”
Ostin JJ:n keväällä tarjouksesta, kun Sulo Vilen jne. Jumboja oli kehuttu niin paljon että halusin kokeilla minkälainen rengas se on, verrattuna silloin takana olleeseen Budiin. Koska ominaisuudet ei sitten ihan kolahtaneet, myin ne JJ:t parin kk jälkeen.
Meikäläisen kanttausnopeuksilla kyllä riittäis vaikka nämä: https://www.veetireco.com/listings/fat-tire-apache-fatty-slick/ . Eli omassa käytössäni olennaisempaa on että renkaasta löytyy potkua puskea märässä ja pehmeässä, sekä satunnaiset jyrkemmät ylämäet (Loun nappulat kompensoi kuskin osaamisen puutetta).
Juha Jokila
17.02.2018, 14.34
Mitäs sitä enempää ihmetellä, hain klassikko iso-Knardin (https://photos.app.goo.gl/VbfybEDjd77pl2P43) paikallisesta takarenkaaksi. Edessä vanha Bud. Ekan lenkin perusteella oikeen pysty mitään sanomaan. Lumikin muuttui tässä välissä korpuksi, mutta pehmeästi kulkee röykyissä kun ilmatilaa on ja Surlyn kumien runko on yleensäkin joustava. Vierintävastus ihan sopivan pieni ja erityisesti matalillakin paineilla ajettavissa jopa siirtymillä kohtuu kevyesti. Tuntuu, että Surlyn kumi on suunniteltu matalille paineille kun monella muulla merkillä kumi on tyhjänäkin täydessä muodossa. Lepokitkallahan tuolla ajetaan, eikä ruopimalla kaiveta pitoa esiin kuten Loulla.
J.Kottenberg
17.02.2018, 15.59
Sulla on sitten pyörässä ihan "virallinen läskirengaskombo". Kerran hesan Shock Therapyssa käydessä ammattimies Toikka suositteli juurikin taakse isoKnard ja eteen Bud. Ei varmaan ole hullumpi.
Onhan se Knard hyvä rengas, itse kuvittelisin että talvella hieman harvempinappulainen olisi parempi. Mutta kun kokemusta Knardista lumella ei ole niin voin olla väärässäkin. Mudassa se ei ainakaan mulla oikein toiminut, mutta muuten oikein hyvä kesärengas jos isoa ilmatilaa haluaa.
J.Kottenberg
17.02.2018, 20.05
En ole itsekään kokeillut isoKnardia takana lumella. Jos pehmeämpää lunta on niin voi tosiaan vähän karkeampi olla parempi. (Vantaalla on sen verta pehmeitä polut että Snowshoe XL:kään ei takana aina pidä) Mutta saattaa olla Mynämäen suunnan polut jo sen verran kovapintaisia että toimii. Eikä rouhi polun pintaa, ja ennen kaikkea rullaa hyvin joten varmaan helpommin voi ajella kovempaa vauhtia.
Juha Jokila
17.02.2018, 21.58
Ajatus oli olla rikkomatta lumen pintaa liikaa. Kitkaa kerääntyy monen nappulan särmästä ja ainakin nyt osin tallatulla korppulumella on seinäpito. Umpeen ajaessa 15 cm:n korppu meni sokeriksi ja vastus oli melkoinen. Tasaella pääsi vielä eteenpäin ajamalla, mutta ei ylämäkeen.
Mähän ajelin tupla Budeilla alusta asti ja silloin en nähnyt tarvetta lähteä kokeilemaan Knardia. Sittemmin täällä nurkalla Suomea on ollut pääasiassa jäätä ja nastarenkaat alla. Dillinger 5 rullaa kyllä hyvin sopivilla paineilla, mutta irtolumella pitää pudottaa paineita paljon ja sitten rullaus siirtymällä on kuin tervassa ajaisi.
Pari lenkkiä nyt takana 4.8" Jumbo Jim LiteSkinillä takarenkaana ja vetopito tuntuu aika vastaavalta kuin Budissakin, mutta rullaa kovalla alustalla ehkä hieman paremmin, joten tällä kokemuksella ainakin jatkoon.
Pari lenkkiä nyt takana 4.8" Jumbo Jim LiteSkinillä takarenkaana ja vetopito tuntuu aika vastaavalta kuin Budissakin, mutta rullaa kovalla alustalla ehkä hieman paremmin, joten tällä kokemuksella ainakin jatkoon... Vähän sama kokemus, JJ ois parasta kaikinpuolin hinta-laatu. 4.8ja4.4ss, helppo tubeless ja ei itseohjautuva ja pito loistava sekä rullaus on timangi. Dille5nasta huono lumessa mut jäällä ihan jees toki. Maxxis mammoth kesällä ok mut aivan hirvee itseohjaus. Samoin kuin BFL. Lou on hyvä toki mut sivuttais pito on erittäin huono ja painava kumi ku mikä... schwalbe sen taas teki, hyvän gummin. Oma heikkous on bud-bud missaus..
^Eikait takarenkaalta mitään sivuttaispitoa tarvita vaan vetopitoa? Missä lou lienee paras.
Pitäsköhän se kokeilla jumboa itekki. Veikkaan että ei tee mitään pehmeällä alustalla jos vähäänkään nousua. Jos se vähän motivois ajeluun. EI meinaa jaksaa hiihdoilta läskeillä.
Lou on kyl sen verran ankkuri ettei se tonne kelville ainakaan motivoi :)
Pitäsköhän se kokeilla jumboa itekki. Veikkaan että ei tee mitään pehmeällä alustalla jos vähäänkään nousua.
Tekee sillä jos osaa ajaa [emoji14]
Syötteellä ainakin nousi pehmeällä lumella yllättävän hyvin osaavan kuskin alla.. itellä oli vähän leveämmät ja vajaa sentti nappulaa, mutta eipä noussu pehmeässä irtolumessa sen kummemmin.
Sent from my TA-1004 using Tapatalk
Coasting
18.02.2018, 09.37
Kyselin joku aika sitten tuosta Snowshoesta ja nyt kun kokemusta karttunut niin ei se niin paha ole. Tarpeeksi tyhjänä pitää hyvin kaikessa paitsi todella pehmeässä lumessa. Silloin ei kyllä rullaa käytännössä lainkaan.
Kelkkaura jossa ei ole kauheasti löysää päällä menee aika jyrkkäänkin mäkeen. Oikeastaan siihen mihin kunto riittää, riittää myös pito. Lumikenkäreitti (Iisakkipäälle) oli tähän astisista ajo-olosuhteista kohokohta.
Chaoyang Snow Storm kumeksista (esim Verkkokaupan myymät) kertynyt nyt enemmän kokemusta. Pito ei lumisillä kevyenliikenteen väylillä luo erityistä luottamusta. Eturengas 4,9 ja sen pito varsinkin vaihtelevaa, takana 4.0 ja vetopitoa on piisannut mutta sekin ajoittain sivuttain "liirailee". Vertailukohtana ISP ja Snowshoe XL kaikki ajettuna työmatkapaineilla (eri pyörissä kylläkin) eli sillä lailla että rullaa edes jotenkin. Eli ihan ok kumit varsinkin hintaansa nähden mutta ei erityistä suitsutusta. Metsäpoluilla matalilla paineilla paremmat eikä ominaisuudet lopu minun hyvin rauhallisissa vauhdeissa. Tämä kaikki Rovaniemen kunnolla lumisissa olosuhteissa.
Jos laittaisi väriä läskin kiekkoihin. Mistä pääkaupunkiseudun liikkeestä saa 3M heijastinteippejä metritavarana?
^eiköhän tuota motonet, biltema, clas-ohlson yms löydy
Timppa H
18.02.2018, 16.25
http://www.taperoll.fi/
^Eikait takarenkaalta mitään sivuttaispitoa tarvita vaan vetopitoa? Missä lou lienee paras.
Pitäsköhän se kokeilla jumboa itekki. Veikkaan että ei tee mitään pehmeällä alustalla jos vähäänkään nousua.
Oletko käynyt näin talvella nousemassa Ounasvaaralla Tottorakan päälle sieltä takakautta tulevaa reittiä pitkin (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?share=customMarker&n=7376361.249999998&e=446718.74999999994&title=takareitti&desc=&zoom=11&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D)? Ihan kohtalainen ja ajoittain pehmeäkin nousu, hyvä paikka testata renkaan vetopitoa (ja kuskin reisiä). Itse olen käynyt tuolla vain Jumbo Jimeillä.
Oletko käynyt näin talvella nousemassa Ounasvaaralla Tottorakan päälle sieltä takakautta tulevaa reittiä pitkin (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?share=customMarker&n=7376361.249999998&e=446718.74999999994&title=takareitti&desc=&zoom=11&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D)? Ihan kohtalainen ja ajoittain pehmeäkin nousu, hyvä paikka testata renkaan vetopitoa (ja kuskin reisiä). Itse olen käynyt tuolla vain Jumbo Jimeillä.
Juuh onhan tuolla tullu käytyä. Lou:lla kyl nousee vaikka pikku hangessa. Laitoin just JJ:n paikalleen. Pitää käydä ensviikolla kokeileen ku on luvannu aurinkoisia kelejä.
Nousua voi myös kokeilla ku ajaa väärinpäin pullinpuolen reitin :D
Nousi myös Snow Stormeilla takareitti :)
Talvitestailin 27,5 Bontrager paksurenkaita viikon ajan Lapin kovilla pakkasilla kovapohjaisilla poluilla sekä hiihtourilla.
Toisessa fillarissa oli Hodag edessä ja takana 50mm vanteilla ja toisessa Gnarwhal nastoitettuna edessä ja Barbegazi takana 80mm vanteilla. Testailin kahta vastaavaa fillaria peräkkäin samoilla reiteillä renkaiden erojen havaitsemiseksi. Rengaspaineet olivat 0,5bar molemmin puolin.
Barbegazi kokemusten perusteella päätin jo viime kevättalvena Gnarwhal renkaiden saavuttua kokeilla tänä talvena 27,5x4,5 sekarengastusta. Barbegazin kanssa viime talvena eturenkaan tuli liian usein tilanteita, jossa etupyörä lähti alta mielestäni liian helposti. Gnarwhal heikoksi raportoidun rullauksen vuoksi päätin pitää Barbegazin takarenkaana, sillä se vaikuttaa rullaavuuteen eturengasta enemmän ja omassa ajossa en tarvitse yhtä hyvää pitoa takana, kuin edessä. Jääkeleillä siirryn suosiolla Schwalben ISP käyttäjäksi sen jääpidon ollessa omaa luokkaansa.
Pitkän alustuksen jälkeen lyhyet kokemukset Hodag+Hodag 3,8" vs Gnarwhal+Barbegazi 4,5":
- Kovilla lumipinnoilla 3,8" yhdistelmä rullaa huomattavasti 4,5" yhdistelmää kevyemmin
- Pehmeällä hiihtouralla rullaus on edelleen hieman 3,8" hyväksi, kantavuudesta riippuen
- Ylämäet molemmilla pääsee uskomattoman jyrkkää (hissi)nousua ylös, kunnes keula ei enää pysy maassa
- Kovavauhtisessa kurvailussa sivuttaispito oli molemmilla yhdistelmillä todella hyvä, pidon raja ylittyi molemmilla, mutta pystyssä selvittiin
- Pehmeällä hiihtouralla 3,8" eturengas sukelsi kurveissa hieman 4,5 eturengasta useammin, eron ollessa yllättävän pieni
Yllätyin kapeamman 3,8" Hodagin huikeasta sivuttaispidosta, joka vaikutti ajoittain jopa 4,5" yhdistelmää paremmalta. Isompi rengas vaikutti vastaavasti vetopidoltaan olevan hieman paremmalta, mutta jyrkissä hissinousuissakaan en 3,8" Hodagia saanut sutaisemaan satulasta polkien. Pehmeällä lumella jyrkissä ylämäissä isompi olisi varmasti kantanut paremmin, mutta silloin paras valinta lienee isoin mahdollinen, ehkä 2XL.
http://i67.tinypic.com/1pxb2h.jpg
Satulat ovat melkein tapissa, sillä kuskilla on pitkät koivet, muuten melko normaali :)
Paksupolkija
19.02.2018, 14.41
Hyvä setti Kruunulta. Itsellä eka talvi 27.5x4.5 täyteen nastoitetuilla Gnarwhaleilla ja ei pahaa sanottavaa. Ajelen vain poluilla ja jos joutuu välillä tietä pitkin ajelemaan niin kyllähän tuo renkaan hyytymisen tuntee jos tulee ylämäkeä. Mielestäni riittävän hyvin kulkee kovalla ja tasaisella alustalla komean vonkunan säestämänä.
Renkaan rouheus katoaa epätasaisilla poluilla ja pito on hyvä. Lisäksi pieni itseohjautuvuus häviää jos ajaa tien reunassa lumella tai poluilla. Itseohjautuvuutta tulee kun paineet alle 0.5. Veikkaan että renkaasta riippumatta kiipeilykyky huononee kun paljon pakkaslunta kuvion tukkeutuessa.
Mielestäni 0.6 on hyvät paineet. Nasta pitää ja kantaa hyvin. En ole huomannut mitään muuta eroa noilla 0.3-0.5 paineilla kuin mukavuus kävelijöiden reijittämillä poluilla. Ei pidä paremmin eikä kannakkaan ratkaisevasti. Ihmettelen kyllä tuota rullaavuuden ihannointia kun se tasoittuu mitä epätasaisempi pinta. Eikös maastopyörillä ajeta maastossa...
Kesäksi kuitenkin tulossa Barbegazit alle, koska gnarwhalit pidän nastoitettuina. Eiköhän niissä riitä yleisominaisuudet joka säälle lumen ja jään ulkopuolella. Ja ehkä sitä rullavuutta :)
Hyviä kokemuksia Gnarwhaleista tuossa yllä.
Asensin omaan Farleyhin taakse tälle talvelle Gnarwhalin nastoilla ja edessä on edelleen minion FBF, sekin nastoilla. Kulkine toimii edelleen työmatkapyöränä ja etenkin töistäpaluut tapahtuu polkujen kautta. Aamuisin menen usein suoraan työmaalle enimmäkseen pyöräteitä pitkin.
Kohta pari vuotta läskillä kulkeneena totean omasta puolestani että nuo talvirenkaat on ihan perseestä. Eteneminen pyöräteillä on palttiarallaa 0.4 - 0.5 bar paineilla hidasta ja raskasta. Maastossa tuo vielä menettelee ja tulee melko usein vielä tuostakin tiputettua jos meinaa upottaa - joskus jopa ihan tuonne 0.1 bar asti. Sitten on raskasta mutta kantaa paremmin pehmeässä. Mutta hohhoijaa sitä siirtymää polkiessa.
Tuommoiseen pikkusenkin yleispyöräilyyn tuosta Gnarstickystä ei ole sitten vähääkään jos ei ole Minionistakaan. Aivan paskat tuommoiseen hommaan. Keväällä taas kun Hodagit laittaa alle niin tuon julmetun eron huomaa ja pyöräily töihin on taas hauskaa. Pyöräteilläkään ei niin harmita vaikkakaan en tuosta kelvikyydistä nauti, maastossa on taas ihan eri meininki. Auta armias taas kun talvi tulee ja pistää Gnarstickyn alle niin pyöräilynautinto tippuu kuin kivi himalajalta. Sitten pikku vitutuksessa sitä vaan painaa ja jotenkin jalka tottuu ja ikäänkuin unohtaa että kuinka kevyttä se Hodageilla on, just samalla hetkellä kun käy foorumissa lukemassa taas näitä juttuja.
Mutta älkää nyt kukaan kehuko että nuo Gnarstickyt rullaa hyvin. Ne ei rullaa.
Miten 27,5" läskit eroavat ajossa 26":ta?
Blackborow
19.02.2018, 18.47
Eivätpä juuri mitenkään.
Mistäs näkis fiksusti miten perinteiseen 26” läskirunkoon mahtuu 27,5” kumit? Ilmeisesti 27,5*3” yleisesti mahtuu 26*4,8” tilalle vais? Jos 26lla vanne 80mm ja 27,5 40mm
Sent from my iPad using Tapatalk
Helposti mahtuu. Olisikohan joku 27.5*4 samaa luokkaa ulkohalkaisijaltaan kuin 26*4.8
Blackborow
19.02.2018, 20.55
Mittasin aikoinaan niin Bud joka on isoimpia 4.8" 26" renkaita oli parin millin tarkuudella saman korkuinen kuin 27,5x4,5" Barbegazi.
Barbegazi on isompi kuin Lou tai Knard, FarleyExässä ne mahtuu takana pyörimään, mutta Barbegazi ei. Toki profiilissakin on eroa.
Helposti mahtuu. Olisikohan joku 27.5*4 samaa luokkaa ulkohalkaisijaltaan kuin 26*4.827,5*3,8 Hodageilla on sama läpimitta kuin 29 renkailla. Surlyn ja Schwalben 26*4,8 läpimitta on sama, kuin 29+ renkailla, eli pari senttiä ainakin on eroa.
Aaaargh en saa taittetavia (4,4" liteskin JJ) enkä vaijerilisia (4,5 Juggernaut Sport) pysymään suorassa takavanteella vaan jossain vaiheessa alkavat hinkkaamaan runkoa vasten. Olen yrittänyt asennuksessa käyttää silikonivoitelua, rengasraudoilla koko renkaan reunan nostoa vanteen reunaa vasten, renkaan hieromista ja asettelua ennen pumppausta(sekä sen aikana) sekä täyspaineistamista mutta ei toimi. Mitä tehdä?
Iglumies
20.02.2018, 11.20
Aaaargh ... Mitä tehdä?
Epäilisin vanteen syyksi, minkähän merkkinen?
Geneerinen (Baana Flesun), vanne tosin on suorassa ainakin kun siinä ei ole painoa
^saattaa notkua löysästä akselistakin. Jos se nimenomaan ajaessa hinkkaa. Mut sillon kyllä hinkkaa levyjarrutkin.
Helppo testata ku pitää kämmenellä haarukasta kiinni ja peukalolla painelee vannetta. Että antaako periksi
^saattaa notkua löysästä akselistakin. Jos se nimenomaan ajaessa hinkkaa. Mut sillon kyllä hinkkaa levyjarrutkin.
Helppo testata ku pitää kämmenellä haarukasta kiinni ja peukalolla painelee vannetta. Että antaako periksi
Kyllä se hinkkaa ihan rengasta pyörittäessä: Juggernaut meni suht pienellä vaivalla asentaessa 98 % suoraksi mutta rupesi viikossa hinkkaamaan, enkä saa sitä suoraksi edes vanteella uudelleen asentaessa. Vaihdoin jopa etu- ja takarenkaan sisäkumit päittäin koska epäilin takasisuria sudeksi mutta tällä ei ollut vaikutusta :/ Edessä olleet Snow Storm ja Bud menivät heittäen tai hyvin pienellä säädöllä 99-100 %:ti suoriksi, ja ovat niin myös pysyneet.
Kyllä se hinkkaa ihan rengasta pyörittäessä: Juggernaut meni suht pienellä vaivalla asentaessa 98 % suoraksi mutta rupesi viikossa hinkkaamaan, enkä saa sitä suoraksi edes vanteella uudelleen asentaessa. Vaihdoin jopa etu- ja takarenkaan sisäkumit päittäin koska epäilin takasisuria sudeksi mutta tällä ei ollut vaikutusta :/ Edessä olleet Snow Storm ja Bud menivät heittäen tai hyvin pienellä säädöllä 99-100 %:ti suoriksi, ja ovat niin myös pysyneet.
Oman kokemuksen mukaan renkaan ympärysmitta kasvaa ekojen viikkojen aikana lopulliseen mittaan, jonka vuoksi tuo todennäköisesti on alkanut ottamaan kiinni. Lisäksi mulla on toivon mukaan kuitukiekot suorat, sillä mun renkaissa kyllä näkyy parin milliä heittoa, kun pyörän laittaa pyörimään huoltotelineessä. Toki heiton sallitusta suuruudesta voi tietysti kysellä renkaan valmistajalta tai jälleenmyyjältä, sillä voi rengas toki olla viallinenkin.
Oman kokemuksen mukaan renkaan ympärysmitta kasvaa ekojen viikkojen aikana lopulliseen mittaan, jonka vuoksi tuo todennäköisesti on alkanut ottamaan kiinni.
Tää oli ostettu jo vähän käytettynä, keskinappuloiden karvat oli kuluneet pois- ja se epätasaus on muuttunut nyt myös osittain ylös-alas suuntaiseksi.
Tää oli ostettu jo vähän käytettynä, keskinappuloiden karvat oli kuluneet pois.
Alkanee olla kaikki kortit käännetty. Toivon mukaan selviää, mikä tuota vaivaa. Lopulta nappuloista kevennystä, mikäli auttaa eikä muuta ratkaisua löydy.
Jahas, huomasinkin että vanne on soikea (mutta ei kiero). Takuuhuoltoon mars.
Edit: ekassa huoltoliikkeessä mun fillaria dissattiin puhelimessa, koska se on alle tonnin "markettipyörä"
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.