PDA

Näytä tavallinen näkymä : Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

Sivut : 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45

Kemizti
26.09.2014, 10.08
http://fcdn.mtbr.com/attachments/fat-bikes/865312d1390844862-true-tire-size-thread-tire-size.jpg antaapi "vBulletin Message Invalid Attachment specified. If you followed a valid link, please notify the administrator (admin2@mtbreview.com)"

Tuossahan tuo sitten, onneks otin koneelle talteen ;)
http://i183.photobucket.com/albums/x225/Kemizti/FatTireChart.jpg~original

ealex
26.09.2014, 10.09
Hyvin ovat sisurit kestäneet iskuja vanteelle.

29” ISP:t vuotivat minulla kyljistä tosi pahasti ja aina, kun pesun yhteydessä on erehtynyt renkaan kylkiä hankamaan, oli seuraavana aamuna renkaat tyhjiä. Myös maastossa kyljen hankaus kiveen ja pysähdys sen jälkeen saattoi johtaa tyhjentymiseen. Sen sijan Bud/Lou kyljet olivat kankaan, eikä kumin näköisiä, mutta niiden läpi ei ole litkua tullut tippakaan.

Tuomas H
26.09.2014, 10.16
250 km aikana 13F puhkesi pari kertaa ajossa ja kerran rengas räjähti pumpatessa. Nyt on split-tube-tubeless ja ajotuntumassa sekä painossa ei ole juurikaan eroa, mutta kestävyydessä uusi setti pesee kevytsisurit selvästi.

reappear
26.09.2014, 10.24
MTBR linkki on muuttunut PDF muotoon. Tässä linkki jonka voi päivittää.

http://fcdn.mtbr.com/attachments/fat-bikes/925861d1411497020-true-tire-size-thread-tire-sizes.pdf

Tosin siellä on aika villisti noita "arvioita", kun esimerkiksi Knardi venyy sisurin kanssa 47mm vanteella reilusti enempi kuin 85mm, yli 90mm taisi olla... mutta pitänee tarkistaa uudestaan.

Lisätieto tuohon Bulldozer tubelekseen: Stanin venttiili vaatii fyllinkiä koska ei kierteet riitä (kumitiiviste tulee niin paljon läpi) kiristämään tarpeeksi tuolla ohuella Mulefut vanteella, kun lisäsi toisen paksumman kiristyskannan niin ei vuoda venttiilin juuresta.

ealex
26.09.2014, 10.26
Käytin aika pitkään 13F sisureita talkin kanssa Bud/Lou/CS kombossa ja nyt on käytössä Q-tubes 24” kevytsisurit, kertakaan ei ole räjähtänyt kumpikaan. Myös Fattyssa oli käytössä 13F. Tällä hetkellä repussa on varasisurina 13F.

^ Olen käyttänyt paksua muoviprikkaa Stanin venttiilin mutterin alla, kumitiiviste menee hienosti prikan sisälle.

lansive
26.09.2014, 10.33
Käytin aika pitkään 13F sisureita talkin kanssa Bud/Lou/CS kombossa ja nyt on käytössä Q-tubes 24” kevytsisurit, kertakaan ei ole räjähtänyt kumpikaan.

Onko tämä (http://www.jensonusa.com/!WH1P4b1-IiKWrIMHnp0F3A!/Q-Tubes-Super-Light-24-Presta-Tube) kyseessä vai joku muu?

Kemizti
26.09.2014, 10.33
Voisin tähänväliin kommentoida kans sisuri vs. tubeless -asiaa..

mulla oli alunperin omassa läskissä jotkut random sisurit, edellisen omistajan jäljiltä, puhkesi mun ajotyylillä kerran takaa ja kerran edestä, vaihdoin 13F:t tilalle.. ne puhkes kerran edestä ja kahdesti takaata..

nyt on menty tubelessina toukokuulta, runtua on annettu ja ei niin mitään ongelmia, ei burppailua eikä puhkeamisia.. teippitubeless ja 3 kuuppaa lientä, muutama kymmenen grammaa enemmän painoa kun 13F:llä, mutta rullaus ja maastoon mukautuvuus ihan toiselta planeetalta.. ei voi kun suositella!!

Ski
26.09.2014, 10.37
No taidetaan olla aika tasapelitilanteessa tässä... :)
Itse olen sitä mieltä että ajamaan pystyy molemmilla, ja sisureilla (Onza ja 13F) olen ajanut viime joulusta asti eri renkailla BFLllästä, Nate, GC ja Knardiin asti. Olen puhkaissut sisurin kisassa ja retkeilemässä, tilanteessa ja paikassa jossa EHKÄ tubelesskin olisi burbannut.
Se että ei mene ajamaan koska ei saa tubelessiä päälle niin on ... no ajamisen hukkaa :)
Ajamisen ja rullaamisen eron varmaan näkee ne jotka on ajaneet tarpeeksi molemmilla, samoilla renkailla ja samoja reittejä.
Tubeless aiheuttaa tietenkin myös lisätöitä jos pitää metsässä laittaa litkujen sijaa tuubi, tai jopa korjata pinna....

Ois hieno kuulla kun Brilleaux siirtyy Tubelesseihin Spessulla että miten tuntuma muuttuu ?

ealex
26.09.2014, 10.38
Onko tämä (http://www.jensonusa.com/!WH1P4b1-IiKWrIMHnp0F3A!/Q-Tubes-Super-Light-24-Presta-Tube) kyseessä vai joku muu?
Ei, vaan tämä:
http://www.bikeman.com/store/graphics/00000001/Alt-imageB/TU/TU6840B.jpg
http://www.bikeman.com/TU6840.html

ealex
26.09.2014, 11.03
Voisin tähänväliin kommentoida kans sisuri vs. tubeless -asiaa..

mulla oli alunperin omassa läskissä jotkut random sisurit, edellisen omistajan jäljiltä, puhkesi mun ajotyylillä kerran takaa ja kerran edestä, vaihdoin 13F:t tilalle.. ne puhkes kerran edestä ja kahdesti takaata..

nyt on menty tubelessina toukokuulta, runtua on annettu ja ei niin mitään ongelmia, ei burppailua eikä puhkeamisia.. teippitubeless ja 3 kuuppaa lientä, muutama kymmenen grammaa enemmän painoa kun 13F:llä, mutta rullaus ja maastoon mukautuvuus ihan toiselta planeetalta.. ei voi kun suositella!!
Sain minäkin ajamalla alkuperäisen sisurin rikki, se kului puhki sisurin ja ulkorenkaan välisestä kitkasta venttiilin lähellä. Sen jälkeen vaihdoin roskat renkaan sisällä talkkiin ja siirryin kevytsisureihin, mitkä muokkaavat ulkokumin muotoa paremmin, niin kestävyyden kanssa ei ollut mitään ongelmia.

brilleaux
26.09.2014, 11.10
Kestävyys on yksi iso pointti. Ja renkaan käytös vs. tubeless muutoin.
Keventely ei oo koskaan ollut mun juttu.

Jospa pitäydyn Spessun omissa sisureissa, jos osoittautuvat kestäviksi.

brilleaux
26.09.2014, 11.18
Ois hieno kuulla kun Brilleaux siirtyy Tubelesseihin Spessulla että miten tuntuma muuttuu ?

Katsotaan, jokatapauksessa ajan nyt hetken sisureilla. Milloinka jaksan alkaa ähertämään jää nähtäväksi.

brilleaux
26.09.2014, 12.16
Ei, vaan tämä:
http://www.bikeman.com/store/graphics/00000001/Alt-imageB/TU/TU6840B.jpg
http://www.bikeman.com/TU6840.html
Nyt ei taas aukene; 24" sisuri 26" kiekolle ja 2.4-2,75 leveys 4-5" renkaalle. Miten tämä voi toimia? Kuinka tuo sisuri täyttää esim. 4.6" renkaan niin, että paine on 0,2bar?
Saa vääntää rautalangasta.

Kemizti
26.09.2014, 12.41
Nyt ei taas aukene; 24" sisuri 26" kiekolle ja 2.4-2,75 leveys 4-5" renkaalle. Miten tämä voi toimia? Kuinka tuo sisuri täyttää esim. 4.6" renkaan niin, että paine on 0,2bar?
Saa vääntää rautalangasta.

kumi venyy, volyymi kasvaa, paine ei..

ealex
26.09.2014, 12.43
Kun sisuri venyy joka suuntaan, myös pituus-suuntaan, eikä pelkästään leveys, niin ”kapeista” (n. 3”) 26” sisureista tulee liian ”pitkiä”, kun ne pitää venyttää 4,8” renkaan sisälle. Sen sijan 24” sisuri näyttäisi olevan juuri sopiva, kuten edellisellä sivulla olevasta kuvasta Budin sisällä näkyy.

Uskon että FatBoy tapauksessa (GC/90mm vanne) 13F sisuri toimii oikein hyvin.

Ensimmäisen kerran kannattaa hetkeksi täyttää rengas lähemmäs 1bar painetta, sen jälkeen sisuri täyttää ulkorenkaan oikein hyvin vaikka 0,1bar paineella. Talkkia mielestäni pitää käyttää, että sisurilla on edellytykset venyä tasaisesti. Talkkia saa lähimarketista n. 3€:lla. Lisäksi ilman talkkia on todella vaikea saada uutta rengasta puhtaaksi sisältäpäin ”kumiroskasta”, mutta talkin kanssa kaikki ylimääräinen lähtee helposti pyyhkimällä.

brilleaux
26.09.2014, 12.58
No nyt tyhmäkin ymmärsi.
Ehkäpä kokeilen joskus. Erittäin skeptinen olen kyllä kestävyyden suhteen. Jää nähtäväksi.

brilleaux
26.09.2014, 13.51
Uskon että FatBoy tapauksessa (GC/90mm vanne) 13F sisuri toimii oikein hyvin.

Siis tämäkö?
http://www.bikester.fi/schwalbe-nr-13-sisakumi-26-tuumaa-downhill-freeride-musta-16118.html

Hannez78
26.09.2014, 13.59
Talkki pienentää sisurin ja päällysrenkaan välistä kitkaa, jolloin myös vierintävastus pienenee. Alkaisiko joku valmistaja tekemään lateksisisureita läskiin [emoji83]

Sent from my iPad using Tapatalk

rjrm
26.09.2014, 15.01
Stan tekee jo.. litkut sisältää lateksia. Natural latex.
Kävin eka kerran isommasti ryskyttåmåssä läskiä kivikossa. Hiukan lirisi lientä vanteen vierestä.

mni
26.09.2014, 17.12
Ähräti ährhän. Nysväti nysv. Täällä on muutamaan kertaan kyselty vanteiden oikomisesta. Tässä oma reseptini. Tuli taas tuommoinen litkun mentävä vekki dropatessa. Ei se isoa juurta vaatinut alastulorinteeseen mun rengaspaineiden ja elopainon yhdistelmällä. Ensin yritin päästä ali siitä missä aita on matalin, mutta lopulta piti purkaa koko Gorillaviritys, kun teipit ei tahtoneet kestää hellää käsittelyä. Nytpä on taas melkein kuin uusi.

https://lh5.googleusercontent.com/-5I37XQiCu0Q/VCVroWWqLQI/AAAAAAAAHSA/Iz65SzUoWy4/s600/P9251907_1200.jpg

Sisurista pehmike ja oiotaan vähän kerrallaan useasta eri kohdasta. Pyritään pitämään yksittäiseen kohtaan kohdistuva vääntö mahdollisimman pienenä, koska amuliini.
https://lh4.googleusercontent.com/-yexbjbjxfxo/VCVrocUp2YI/AAAAAAAAHSM/kTHgz7YJspA/s600/P9251908_1200.jpg

Hullu ei huomaa...
https://lh4.googleusercontent.com/-2bBo2Dq_I2A/VCVroSdpDxI/AAAAAAAAHR8/QLIoUSC4mHI/s600/P9261911_1200.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/-FhWmYrWAXeM/VCVrpIQCkJI/AAAAAAAAHSE/UFukglN3HTg/s600/P9261913_1200.jpg

tiki
26.09.2014, 17.25
Tänään eka kunnon lenkki sisäänajetuilla Dillinger4 120tpi studless -renkuloilla.. Kosteassa syysmetsässä aivan järkyttävä pito, huh.. :D

edits, vertailukohtana aiemmin alla olleet floaterit ja bfl:t

edits2, ja ne jopa rullaa varsin mainiosti..
mistä, mihin hintaan?

Kemizti
26.09.2014, 17.26
Viimeinen pari paikallisesta, hullun halvalla.. ;)

Ski
26.09.2014, 18.55
Mää oon paukutellu kumivasaralla nuo vanteiden painaumat takas. Jättäny kumin siihen vaan päälle (sisurilla) ja paukutellu menemään.... :)

zipo
26.09.2014, 20.24
Jättäny kumin siihen vaan päälle (sisurilla) ja paukutellu menemään.... :)
Härskiä.:D
Jep, yllättävän isot vekit vanteissa saa korjattua toimiviksi perustyökaluilla ja vaikka kiekot heittää jonninverran se ei haittaa menoa metsäpoluilla.

Hannez78
26.09.2014, 21.02
Siis tämäkö?
http://www.bikester.fi/schwalbe-nr-13-sisakumi-26-tuumaa-downhill-freeride-musta-16118.html

Pitäisköhän noita kokeilla Fatboyssa. Ainakin pyörivät massat olisivat pienemmät kuin Spessun omilla sisureilla. Onko joku punnannut kuinka paljon 13f painaa 26x3.00 kokoisena?

Jokeripoks
26.09.2014, 21.32
Tää vois mennä taas "Pahoja tubeless-ongelmia"-osastolle, mutta nyt on päästy siihen vaiheeseen, että Tubelessia on kokeiltu ja suurimmaksi osaksi rengas nouseekin vanteille, mutta jostain kohtaa ei vaan kompurallakaan Bulldozer suostu yhteistyöhön. Nostin sisurilla toisen puolen vanteelle ja melkein jo meni, mutta ei täysin.. Aikaisemmalla 29er-pyörällä ja Flow Ex-vanteilla kaikki tubeless-viritykset onnistuivat jalkapumpulla..

Pitäiskös tuota Gorilla tapea 73-millisenä laittaa kaksi kierrosta niin, että menee täysin yläreunaan asti molemmilla puolilla?

Mika K
26.09.2014, 21.48
Hmm, mielenkiintoista. Itsellä eilinen operaatio menestyi jälleen ihan ok, tänään aamulla oli renkaassa ilmat edelleen sisässä ja illan lenkki men ilman ongelmia. Täytyy varmaan taputtaa itseään olalle hyvästä tuurista noiden romppeiden kanssa. Oletko kokeillut vielä liukastetta ennen kompuran kanssa ähräämistä?

PedroK
26.09.2014, 21.50
Pitäisköhän noita kokeilla Fatboyssa. Ainakin pyörivät massat olisivat pienemmät kuin Spessun omilla sisureilla. Onko joku punnannut kuinka paljon 13f painaa 26x3.00 kokoisena?

13f ei ole kuin yhtä kokoa ja paino tuli tuossa ylempänä jo mainittua 185gr.

Jokeripoks
26.09.2014, 21.58
Juu, fairyvettä tuli ronskisti ruiskuteltua vannenauhan ja reunan väliin ennen kompurointia, mutta muutamasta kohdasta silti sen verran vuotoa, ettei kauaa pysyny ilmat sisällä. No ilmeisesti pitää purkaa ja jos sittenkään ei nouse vanteelle, niin Spessun sisäkumi tms. kutsuu...

Hannez78
27.09.2014, 00.15
13f ei ole kuin yhtä kokoa ja paino tuli tuossa ylempänä jo mainittua 185gr.

Tuota tuota, olen vähän eri mieltä tästä asiasta.

http://www.schwalbe.com/ebooks/2015/Bike_2015_Finnish/pubData/mobile/index.htm#/63/

mutanaama
27.09.2014, 00.56
Tuota tuota, olen vähän eri mieltä tästä asiasta.
http://www.schwalbe.com/ebooks/2015/Bike_2015_Finnish/pubData/mobile/index.htm#/63/
Joo niin minäkin, sen paino on lähempänä 200g, mutta malleja on toistaiseksi ollut tarjolla vain yksi, korjaa toki, jos löydät muita malleja.

Hannez78
27.09.2014, 01.22
Ok, seison korjattuna, eli yksi ja sama malli ilmeisesti käy 2.1 tuumaisesta ylöspäin [emoji32]

ealex
27.09.2014, 08.20
Kolme mitattua presta-13F painoa: 186g, 176g, 180g. Kaikki muutkin on ollut samaa luokkaa, mutta en ole niitä kirjannut. Rohkeasti vaan Fatboy-käyttöön, ensimmäinen kerta voi tuntua epäilyttävältä, kun ensimmäinen täyttö vaatii normaalia enemmän painetta, mutta sen jälkeen toimii erinomaisesti pikkupaineillakin.

IncBuff
27.09.2014, 09.00
Tubeleksen virittäminen kiinnostaa lähinnä siksi että tuo Mulefut-Bulldozer kombo on sellainen, että itku tulee jos jossain ryteikössä hajoaa sisuri. Nytkin sai taas puolisen tuntia tapella että sai edes toisen puolen irti, vaikka teippiä ei olekaan välissä. Toinen puoli istuu vielä vanteella kun ei riitä elopaino sitä irroittamaan. Eihän tuolla viitsi lähteä mihinkään kauemmas kun renkaan vaihto on aina tunnin homma.

Jokeripoks
27.09.2014, 17.42
Juu, fairyvettä tuli ronskisti ruiskuteltua vannenauhan ja reunan väliin ennen kompurointia, mutta muutamasta kohdasta silti sen verran vuotoa, ettei kauaa pysyny ilmat sisällä. No ilmeisesti pitää purkaa ja jos sittenkään ei nouse vanteelle, niin Spessun sisäkumi tms. kutsuu...

Tänään homma onnistui Mulefut/Bulldozer-yhdistelmän kanssa. Alkuperäiseksi ongelmaksi muodostui teippi, jota laitoin vain 1 kierroksen ja eihän se tietenkään riittänyt reunoille asti. Nyt 2 Gorillakierroksen kanssa nousi heti huoltsikan kompuralla ja hyvin on ilmaa muutaman tunnin pitänyt. Eli teippiä reunoille asti ja jopa alle, niin näyttäisi onnistuvan. Viimeinkin!

Kivenlahden pyörähuolto auttoi ensimmäisen irrotuskerran kanssa.

zipo
27.09.2014, 21.46
Jos sisuri hajoaa maastossa niin tarviiko todellakin irrottaa molemmat reunat renkaasta että saa vaihdettua uuden tilalle????

rjrm
27.09.2014, 22.24
Ei todellakaan tarvi.

mutanaama
28.09.2014, 00.05
No ei niin, mutta jos veli incbuffilla sattuu olemaan kiinan tuumatoleransseilla tehty kumilus tahi vanne, niin en ainakaan minä moista paria pitäisi fillarissa enempää kuin että kissa ehtii sano aivastus.

rjrm
28.09.2014, 08.20
Juu tunnen Mulefut+Bulldozer-yhdistelmän. Se on todella tiukka irrotettava, mutta siksi se luullakseni toimii tubelessina hyvin. Ajoa on vasta noin 90km sisurittomana, mutta luotto on 100-prosenttinen siihen, että rengas ei varmasti hyppää vanteelta.

Onko se vaikea saada vanteelle ilman sisuria? Mulla ei ollut. Toinen reuna oli paikallaan ja valmiiksi. Toinenkin reuna meni puoliksi lattiapumpulla. Kompuraa kuitenkin tarvittiin. Mielestäni hyvä yhdistelmä tuo vanne ja rengas. Rengas nousee vanteelle sisurin kanssa vaikka pienellä taskupumpulla.

Kokemusta mulla ei asiasta ole paljon. Vertailukohtana on ainoastaan OnOnen kehä ja Surlyn Knard, joka litkutettiin eilen. Gorillateippiä oli kehällä. Se oli herkkää puuhaa. Luulenpa, että se rengas hyppää vanteelta ensimmäisen juurakon kohdalla.

tiki
28.09.2014, 08.36
Kertokaas, miksi olen ollut aistivinani ilmapiiriä gorillaratkaisun paremmuudesta ghettoon verrattuna? Painon voi jättää mainitsematta, sen tiedän itsekin.

Antza44 totesit Finlandiassa, että menee hienot Darrylin reunat hukkaan ghettona ja suosittelit teippiä. Ajanut olen jotain 0.4/0.6 -paineilla, ehkä joskus allekin ja painoahan pyörän päällä on jotain vajaat sata. No, ghettot olleet nyt omassa pyörässäni sieltä elokuun puolesta välistä ja ei mitään valitettavaa. Endo nousi vanteelle ongelmitta ilman mitään telttapatjoja, mutta Larryn kanssa piti tapella patjasuikale apuna. Remmi oli apuna myös. Litkua ei ole tullut pihalle mistään kohtaa ja pitävät ilmaa yhtä hyvin kuin sisurilla. Ei burppimista tai muita ummetuksia. Itse ainakin näen gheton hyvänä puolena sen, että vanne pysyy "stockina" jos joutuu jostain syystä palaamaan takas sisurille - siellä ei ole teippejä, litkumoskaa eikä muutakaan tavallisuudesta poikkeavaa. Ehkä vähän semmoinen try-before-you-buy -ratkaisu? Ehkä seuraavat renkaat vedänkin teipeillä, niin saa vertailukokemusta!

IncBuff
28.09.2014, 08.46
No ei niin, mutta jos veli incbuffilla sattuu olemaan kiinan tuumatoleransseilla tehty kumilus tahi vanne, niin en ainakaan minä moista paria pitäisi fillarissa enempää kuin että kissa ehtii sano aivastus.
Tähän liittyen olisikin mukava tietää onko ne nuo vanteet vai renkaat eli onko kukaan sovittanut Mulefutille muita kumeja?

Kumpaakin puolta ei tosiaan tarvitse irroittaa, mutta jo se toisen puolen irti saaminen on hirveä taistelu. Läskillä ajaakseen pitää ilmeisesti olla läski että saa edes renkaan vaihdettua.

rjrm
28.09.2014, 08.51
Jos haluaa ajaa pyörällä, jossa ei ole sisuria, se pitää ottaa sieltä sisältä pois. Ehkä tuossa se syy, miksi en edes kokeillut ghettotubelelssia :)

Mtbr-foorumilla raportoiiin Mulefutista vastaavia tiukkoja kokemuksia. Rengaskin taisi olla eri.

IncBuff
28.09.2014, 08.59
Sillähän tuo selviäis kun ensin tappelis tunnin pari Bulldozeria irti, uhrais satasen ja hakis paikallisesta erikoispyöräliikkeestä Ground Controlin ja ähräisi paikalleen :)

tiki
28.09.2014, 09.09
Jos haluaa ajaa pyörällä, jossa ei ole sisuria, se pitää ottaa sieltä sisältä pois. Ehkä tuossa se syy, miksi en edes kokeillut ghettotubelelssia :)

Mtbr-foorumilla raportoiiin Mulefutista vastaavia tiukkoja kokemuksia. Rengaskin taisi olla eri.

Mikä sisuri? Mä näen vain ylileveän ja kauhian paksun vannenauhan, jossa on integroitu venttiili. :D

brilleaux
28.09.2014, 09.22
Ajanut olen jotain 0.4/0.6 -paineilla, ehkä joskus allekin ja painoahan pyörän päällä on jotain vajaat sata.

Mä epäröin tubeleksen laittoa just paineiden takia; kuski on kuin rotta, painoa 70 kg. Viime nautiskelulla paineet 0,29/0,39 ja vieläkin liikaa. En vaan jaksa uskoa että Fatboyn kiekolla GC pysyy kiekolla noin alhaisilla/vielä alhaisemmilla paineilla...ja en haluaisi tiukassa paikassa testata pysyvyyttä.

Tuomas H
28.09.2014, 13.23
Jos jotakin saattuu kiinnostamaan niin kyselin Kendalta Juggernaut-renkaiden perään. Kokoja on kaksi: 4" ja 4,5", kummatkin tulee vaijerilla ja taittuvakylkisenä. Vaijeriversiot tulee myyntiin parin kuukauden päästä, mutta taittuville myyntihenkilö ei pystynyt vielä sanomaan aikataulua.

kooki
28.09.2014, 21.50
Tubelessgururaadilta nöyrimmin mielipidettä anoen - ongelmia tundralla.

Olen pari vuotta ajellut tyytyväisenä ghettovirityksillä. Sinänsä olen niihin edelleenkin tyytyväinen mutta koska kokeilunhalu niin otinpa ja testasin teippausta. Gorillateippiä ensin siten, että RD:lla oli yksi kiekka siellä reunan päällä. Liukkarilla ja kompuralla kivasti nousee vanteelle Bud. Ugh. Mutta vuotaa ko seula. Litkukaan ei tiivistä. Lisäsin toisen kiekan kapiampaa Gorillaa reunuksille (koska paino :F). Taas nousee. Mutta ko ei rkele pidä ilmaa ei sitten ei. Litkutin, vuotaa vain.

1) Joskus aikaisemmin asiaa spekuloitu. Voiko tuo renkaan kuituaramidivolframikryptoniittinauha venyä ghetton seurauksena siten, että tartteis kuitenkin lisää fyllinkiä vanteen reunalle? Bud ollut viime talven gheton saattelemana nauhalla.

2) Paino teippimassassa alkaa menemään jo yli ghettosta. Onko tässä hitto mitään järkeä?

Mitä teen? Kysyy nimimerkki litkut tunturissa - lisää teippiä ja uutta yritystä vai palaanko entiseen? Mitä voitan teoreettistasoisen helpomman renkaanvaihdon lisäksi. (Tosin tohon jo nytkin mennyt pari päivää, että se siitä helppoudesta...)

Mika K
28.09.2014, 22.08
Itse en saanut 29er kanssa käytettyjä Maxxiksen Ardentteja pitämään nousemaan millään, kun olivat sen verran venyneet ihan normisisurin kans. udet menivät paukusta tiiviisti paikalleen ilman mitään ongelmia. Kuvittelisin tuon ghetton venyttäneen kumia ja pyöristäneen sitä sen laitaa sen verran, ettei tule pitämään enää normitubelessina.

Itse sanoisin painonsäästön olevan meidän kaliiberin kuskeilla sitä luokkaa tuossa hommassa ja helppudenkin kans soosoo, että palaa suosiolla entiseen ku kerran toimii ilman ongelmia. Sitten uusien kumien kanssa otto kaksi.

noniinno
28.09.2014, 22.26
En tiedä, onko vain korvien välissä, mutta tänään fatti tuntui kulkevan kuin eläin. Helpolla polulla 28-11 välitys ulosmitattiin monta kertaa ja mittarikin näytti yli kolmenkympin lukemia. GC on ihmeen hyvä rullaamaan joka paikassa muualla paitsi asfaltilla. Kun Jumbo Jimit saa alle, pitäisi vauhdin kasvaa. Ajattelin kesäkäyttöön noita kapeempia. Mitä raati on mieltä, olisiko snake skin grammojensa arvoinen? Onko kylkien heikkous läskeillä ollut ongelma?

Hippo
28.09.2014, 23.13
Miten GroundControl etukumina? Miellyttääkö käyttäjiä. Oma Bfl alkaa olla aika nahka, joten talveksi jotain uutta pitää keksiä. Takana jo on GC, joten voisihan se olla sievä molemissa päissä, vai?

brilleaux
29.09.2014, 07.13
Helpolla polulla 28-11 välitys ulosmitattiin monta kertaa ja mittarikin näytti yli kolmenkympin lukemia. GC on ihmeen hyvä rullaamaan joka paikassa muualla paitsi asfaltilla.
Kyllä toi menee eteenpäin asfaltillakin. :)
Toki ei ole kokemusta muista läskirenkaista, mutta ei tule GC:sta moitittavaakaan vielä mieleen.
Sopivilla paineilla (mulla 0,26/0,36 nyt) pito on mainio missävain, ja pidon menetys ei tunnu tapahtuvan hupsista-tyylillä.
Hyvin ennustettava rengas.
Ja rullaa mun mielestä noilla paineilla ihan mukevasti jokapaikassa.

Toki paineita haetaan vieläkin; eilinen ajo noilla yo. paineilla näytti että aletaan olla "sielläpäin", ehkä vielä hiukka voi laskea.
Välityksistä; täpärissä oli 30t edessä ja sama 11-36t takana. Monasti tunkattiin.
Läskillä mennään suurimmalti osalta orkkis 36t edessä. Ja helposti menee pahimmatkin mestat.
Mummoratasta oon tarvinnu erittäin harvoin, nekin kerrat oikeastaan omasta halusta kun on halluttu rauhassa lyllertää.

ealex
29.09.2014, 10.05
Tubelessgururaadilta nöyrimmin mielipidettä anoen - ongelmia tundralla.

Olen pari vuotta ajellut tyytyväisenä ghettovirityksillä. Sinänsä olen niihin edelleenkin tyytyväinen mutta koska kokeilunhalu niin otinpa ja testasin teippausta. Gorillateippiä ensin siten, että RD:lla oli yksi kiekka siellä reunan päällä. Liukkarilla ja kompuralla kivasti nousee vanteelle Bud. Ugh. Mutta vuotaa ko seula. Litkukaan ei tiivistä. Lisäsin toisen kiekan kapiampaa Gorillaa reunuksille (koska paino :F). Taas nousee. Mutta ko ei rkele pidä ilmaa ei sitten ei. Litkutin, vuotaa vain.

1) Joskus aikaisemmin asiaa spekuloitu. Voiko tuo renkaan kuituaramidivolframikryptoniittinauha venyä ghetton seurauksena siten, että tartteis kuitenkin lisää fyllinkiä vanteen reunalle? Bud ollut viime talven gheton saattelemana nauhalla.

2) Paino teippimassassa alkaa menemään jo yli ghettosta. Onko tässä hitto mitään järkeä?

Mitä teen? Kysyy nimimerkki litkut tunturissa - lisää teippiä ja uutta yritystä vai palaanko entiseen? Mitä voitan teoreettistasoisen helpomman renkaanvaihdon lisäksi. (Tosin tohon jo nytkin mennyt pari päivää, että se siitä helppoudesta...)
Veikkaisin vaihtoehtoa 1. Myöskään sisuriin ei voi palata ghetto-tubeleksen jälkeen kun löystyneen reunalankaan takia rengas helposti pyörähtää vanteella kovassa jarrutuksessa. Kokeile jotain muuta, kuin ghettoa, vasta kun olet vaihtamassa rengasta uuteen.

lansive
30.09.2014, 14.03
Huomasin eilen, että oli tyhjentynyt Fattysta takarengas. Ei mitään hajua miksi, kun sisurikin oli ihan ehjä. Kokeilin vesipaljussa eikä vuotanut mistään. Kumma juttu kun tuolla ei ole edes flunssan takia ajettu ja tähän menessä on paineet pysyneet. Kun olen muutaman rohkaisevan (ja muutaman ei-rohkaisevan) tubeless-reseptin nähnyt niin päätin samalla kokeilla sisurin pois jättämistä. Olihan tätä jo viritelty, kun kolmetuumainen gorillarulla oli jo hankittuna. On-Onen vannenauha pois ja kas kummaa: alta löytyi jo valmiiksi pari kierrosta gorillaa nippeleiden päältä. Kyllä Yorkshiren pojat sitten luottavat omiin vannenauhoihinsa.:p Nopeasti vedin kierroksen teippiä ympäri ja painelin reunat kiinni. Keskeltä en jaksanut ryppyjä oikoa kovin tarkkaan, kun paine sen kumminkin hoitaa. Piikillä reikä ja Stanin venttiili kiinni. Sielu pois ja muoviletku venttiilin päälle ja puhalluspistoolilla kokeeksi ilmaa. GC nousi melkein kuivana jo vanteelle, joten paineet pois ja Biltsun rengaspastaa reunoille (saippuaahan tuo oikeasti on). Uudestaan paineet ja rengas nousi melkein koko matkalta vanteelle. Ilma pysyi sisällä, joten ruuvasin sielun kiinni ja käsipumpulla nostin painetta vähän yli bariin jolloin loputkin reunat napsahtivat paikalleen. Käsipumppua käytin siksi, että olen kerran räjäyttänyt kompuralla renkaan tubelessasennuksessa, enkä toista kertaa anna itselleni mahdollisuutta mokata (edellisellä kerralla tuli pysyvä kuulovaurio).

Litkua en laittanut yhtään, vaan päätin kokeilla miten ilma pysyy, kun kerran näytti olevan kyljistään suhteellisen tiivis. Litkut toki tulee sisälle, mutta katsotaan nyt ensin miten kauan tuo pysyy. Muutamasta kohdasta reunaa tuli saippuakuplia, joten ei siinä varmaan kauan ilmat pysy. Veikkaisin kuitenkin, että kolme kuupallista Stania riittää tiivistämään.

no-saint
01.10.2014, 10.31
13F nyt laitettu Floaterin sisälle eteen ja seurataan miten toimii/ venyy. Ainakin venttiilin kohdalta jäi hieman "ontoksi" tuo päälikumi mutta venynee lienee sekin kohta ajan kanssa. Mites onko testi dataa 13D sisurista? Sellaanen menee takarenkaan sisuksiin kunhan ehtii. Ainakin paljon tanakamman tuntuinen, tiedä sitten venyyko yhtä hyvin kuin tuo kevyt 13F..? Mitees onko näppituntumaa kokeneemmilla läskiratsastajilla noista renkaiden kumikaaduista? Kun talveksi hakusessa sellaiset pehmeät kumit jotka eivät kovettuisi kylmässä. Esim aikoinaan Kendan super sticky oli jees talvella 26 täpärissä.

ealex
01.10.2014, 10.43
Mites onko testi dataa 13D sisurista?
Ei se kovin pienellä paineella veny ja painaa lähes saman verran, kuin oikea kevyt läskisisuri (0,8mm Surly Toob).

Sakarias
01.10.2014, 19.55
Onkos noita dillinger 5 saatavilla mistään?

tomibert
01.10.2014, 20.15
Onkos noita dillinger 5 saatavilla mistään?

Ja onko missään näkynyt raportteja näiden uutuusrenkaiden todellisesta leveydestä esim 80mm ja 100mm kehillä?

Mahtuuko esim tuo Dillinger 5, Kendan Juggernaut 4.5 tai vaikka Jumbo Jim 4.8 vanhempaan Muklukkiin jossa 80mm kehät? Jos ette tiedä niin arvatakin saa :)
Big Fat Knardista ei kannattane edes haaveilla...

- Tomi

Timppa H
01.10.2014, 20.25
Tuli tuossa aiemmin haukuttua Bulldozerin rullausta, mutta se olikin (yllätys :-/)Hope -merkkinen leekeri joka ei rullannut. Pyöri ihan hyvin pukissa, mutta kun pisti 100 kg painoa päälle, ni ei. Vapaarattaan puoleinen laakeri (siis itse navasta) sökö ja akselissakin jälkeä :(, eikä vapaarattaan laakeritkaan loistokunnossa olleet.
Naapurista uudet eihopemerkkiset ja pikakokeilun mukaan alkaisi rullata kohtuullisesti.

Timppa H
01.10.2014, 20.30
Ja onko missään näkynyt raportteja näiden uutuusrenkaiden todellisesta leveydestä esim 80mm ja 100mm kehillä?
- Tomi

90mm Umma kehällä 113mm leveä, sanotaan täällä (http://fat-bike.com/2014/07/45nrth-dillinger-5-six-week-test-ride/). Vertailun vuoksi mulla Bud/Lou RD:llä (82mm) n. 115-116mm.

edit: sivua (http://www.bikerumor.com/2014/02/21/looking-for-big-fat-studs-check-out-the-new-45nrth-dillinger-5/) vähän alemmas on "virallinen" leveystaulukko.

lansive
01.10.2014, 22.20
Litkua en laittanut yhtään, vaan päätin kokeilla miten ilma pysyy, kun kerran näytti olevan kyljistään suhteellisen tiivis. Litkut toki tulee sisälle, mutta katsotaan nyt ensin miten kauan tuo pysyy. Muutamasta kohdasta reunaa tuli saippuakuplia, joten ei siinä varmaan kauan ilmat pysy. Veikkaisin kuitenkin, että kolme kuupallista Stania riittää tiivistämään.

Nyt on litkut sisällä. Kolme kauhallista oli ehkä turhan paljon GC:lle mutta eipä sitten heti tarvitse lisätä. Venttiilin ruuvia jouduin kiristämään kun se täytyy olla ihan hulluna tiukemmalla kuin Mavicin UST-venttiilissä. Ilmat pysyi sisällä hyvin ja parissa tunnissa ei hävinnyt nimeksikään (1 bar oli edelleen). Kerran puolessa tunnissa ravistelin ja käänsin toiselle kyljelleen. Huomenna jos on vielä paineet sisällä, niin edessä oleva Bud saa myös luovuttaa sisurinsa.

Jos flunssa nyt hellittäisi niin viikonloppuna pääsisi koeajolle.

VSS
01.10.2014, 23.21
120tpi Dillinger 5 löytyy xxl.fi hintaan 199€
http://www.xxl.fi/pyoraily/pyoran-varaosat/pyoran-renkaat/nastarenkaat/c/101002_2
Tuolla on myös Dillinger 4 27TPI siedettävään 129€ hintaan sisältäen pk.
Onko tuo 27TPI takarenkaana ihan ok vai pitäiskö takanakin olla 120TPI?

brilleaux
02.10.2014, 07.39
^Perhana. 400e renkaista on kyllä meleko paljon...ei ole vielä talviläskeilyä koettuna; kokeneemmat voisi kertoa kuinka hyvin läskikumeksella (esim. GC) pärjää talvella ilman nastoja?
ISP:t on aina ollu normipyörissä alla.

Kemizti
02.10.2014, 08.04
Viimetalvi bfl:llä hyvin pärjäs..

ealex
02.10.2014, 08.40
Viimetalvi bfl:llä hyvin pärjäs..
Höpö-höpö, näyttävästi toki luistelit ojasta ojaan, mutta yhtään vähemmillä taidoilla sellainen olisi ollut erittäin hengenvaarallista. :) Sen sijan sitä edellisellä talvella minäkin pärjäisin ilman nastoja läskipyörällä erinomaisesti.

brilleaux
02.10.2014, 08.43
Senverran arvokkaat ovat noi tillinkerit että kokeillaan nyt ensin GC:n talvi-ominaisuuksia.
Toivotaan ettei ole niitä kuuluisia viimeisiä sanoja nämä...

ealex
02.10.2014, 08.58
120tpi Dillinger 5 löytyy xxl.fi hintaan 199€
http://www.xxl.fi/pyoraily/pyoran-varaosat/pyoran-renkaat/nastarenkaat/c/101002_2
Tuolla on myös Dillinger 4 27TPI siedettävään 129€ hintaan sisältäen pk.
Onko tuo 27TPI takarenkaana ihan ok vai pitäiskö takanakin olla 120TPI?
120tpi pitää olla, mutta toinenhan on myös kapeampi, kuin toinen. On olemassa myös kapeammasta 120tpi versio.

Tämä XXL-hinta on uskomattoman halpa, hibike.de - 259€ Dillinger 5, lähikaupasta varmaan yli 300€.

Kemizti
02.10.2014, 09.07
Höpö-höpö, näyttävästi toki luistelit ojasta ojaan, mutta yhtään vähemmillä taidoilla sellainen olisi ollut erittäin hengenvaarallista. :) Sen sijan sitä edellisellä talvella minäkin pärjäisin ilman nastoja läskipyörällä erinomaisesti.
tämä on toki aivan totta, mutta oisko ollu alle 20% viimetalven ajoista sellaista luistinratakeliä, loput 80% pärjäs ihan oikeesti hyvin.. ;)

ja pakko tähän kai nyt on lisätä, että tälle talvelle on tosiaan ostettuna noi dillinger 4set ilman piikkejä ja pussissa 300 nastaa, lähinnä eturenkaaseen meinasin niitä tunkea jos tarvetta ilmenee, perähän saa luistella kyllä ihan vapautuneesti.. ;)

reappear
02.10.2014, 09.35
Mitkä on tilanteita, missä läskissä tarvitsee nastoja, eikä ajotapa/linja/ennakointi pelasta tilannetta?

Itse en ole kokenut nastoja tarpeelliseksi läskissä talvella. BFL varmaan menis jo, mutta pienillä nappuloillakin jo pärjää hyvin. Eipä mulla kyllä ole nastoja CC:ssakaan talvella vaikka silläkin tulee ajettua.

lansive
02.10.2014, 09.52
Mitkä on tilanteita, missä läskissä tarvitsee nastoja, eikä ajotapa/linja/ennakointi pelasta tilannetta?

https://lh5.googleusercontent.com/-W7FZIZyLRe0/VCz1DU8jykI/AAAAAAAAAW4/uD9RszBjA8Q/s800/20140223_105522.jpg

Tässä kovasti kaipasi nastoja kun polku jatkui samanlaisena kilometrikaupalla, eikä koko ajan huvittanut ajaa vierellä sohjossa. Eli ihan samoissa tilanteissa kuin tavallisessakin maastopyörässä tarvitaan nastoja.

ealex
02.10.2014, 09.55
Tuosta oli mukava päästellä täysiä nastoilla:
https://lh4.googleusercontent.com/-Pzy8cTW9280/UwnWXI-K-rI/AAAAAAAAAPg/7qccjpWXjfk/s1000/20140223_123645.jpg

reappear
02.10.2014, 10.03
Tulipa kyllä hyviä esimerkkejä, lansiven esimerkissä kyllä nastat olis kivat kun polku näyttää aika käytetyltä. Ealexin esimerkissä näyttää siltä että tuo keli viipyy vain vähän aikaa, jolloin itse valitsisin toiset polut sinä aikana. Voin toki olla väärässäkin.

Mutta noissakin tilanteissa vetäisin mutkat polun reunoja pitkin pitoa hakiessa ja suorat jään päällä raketin lailla ;)

Ketkä tuota lansiven polkua oikein tallaa?

Kemizti
02.10.2014, 10.04

Itse en ole kokenut nastoja tarpeelliseksi läskissä talvella. BFL varmaan menis jo, mutta pienillä nappuloillakin jo pärjää hyvin. Eipä mulla kyllä ole nastoja CC:ssakaan talvella vaikka silläkin tulee ajettua.

tsek tät sit aut! http://m.youtube.com/watch?v=HvpgszLESDA

tätä reissua jäsen ealex tarkoitti tuolla aiemmassa kommentissaan.. ;)

eli menin juuri tuolla sinun yllä mainitsemallasi reunoilta pitoa ja silmätkiinni sinneppäin -tyylillä pitkät pätkät..

kuivalla pakkasjäällä bfl pitää hienosti, samoin lumella, mutta _vesijää_ on se juttu miksi ite tälle talvelle hommasin nastoitettavat kumit, en kuitenkaan valmiita nastarenkaita..

lansive
02.10.2014, 10.09
Ketkä tuota lansiven polkua oikein tallaa?

Koiranulkoiluttajat pääasiassa ja siinä on tuota kuhmua sen verran paljon, että minä en ainakaan pysynyt polulla pystyssä oikeastaan lainkaan. Nyt on pohdinnassa jonkinlainen diy-nastahomma, kun D5:t on sikakalliit ja D4:t myös.

Liikuva shikaani
02.10.2014, 12.39
Koiranulkoiluttajat pääasiassa ja siinä on tuota kuhmua sen verran paljon, että minä en ainakaan pysynyt polulla pystyssä oikeastaan lainkaan. Nyt on pohdinnassa jonkinlainen diy-nastahomma, kun D5:t on sikakalliit ja D4:t myös.
Kerro ihmeessä jos keksit jonkun edullisen tavan toteuttaa nastat läskiin. Itse olen koittanut löytää edullisesti Best grip kierrettäviä nastoja mutta joka paikassa hinta pyörii noin 1€/nasta ja kyllä niitä äkkiä 100/rengas menee niin ei halvaksi tuokaan tule.

mutanaama
02.10.2014, 12.56
Mulla on sen 80 nastaa, ja pitää juuri vesijäällä sen verran, ettei ihan paskat housussa tarvitse ajella. Samaten voi ajaa lätäkön yli tietämättä mitä siellä on pohjalla ilman, että etunen vaihtaa kulmaan maankamaraan nähden liian nopeasti.

lansive
02.10.2014, 13.13
Kerro ihmeessä jos keksit jonkun edullisen tavan toteuttaa nastat läskiin.

Ei sitä tarvitse keksiä: porataan reikä ja laitetaan siihen nasta. Mahdollisesti liimaakin mukaan. Ongelma on löytää köyhäilijälle sopivat aihiot renkaiksi.

mutanaama
02.10.2014, 13.25
Jossain tässä threadissa on se mun kuvasarja aiheesta.

Heikki Vierelä
02.10.2014, 13.25
Mä sorruin tuohon XXL tarjoukseen, ja nastarenkaita ilmankin pärjää mutta kyllä Turun seudulla monesti on paikat niin peilijäässä talvisin, että on se vaan päälle köykäisempää kun ei tarvi koko aikaa olla sydän syrjällään [emoji1]

Liikuva shikaani
02.10.2014, 13.31
Floaterit ei ainakaan paljoa maksa, sellaiset itselle hommasin juurikin nastoitusta varten mutta mistä siihen nastat on mun ongelma! Olen sen verta laiska etten viittisi lähteä tuohon poraa,liimaa systeemiin ja enpä ole näitäkään nastoja liiemmin myynnissä nähnyt.

Nufan
02.10.2014, 14.44
Jossain tässä threadissa on se mun kuvasarja aiheesta.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?34800-Tee-Itse&p=1956906#post1956906

mutanaama
02.10.2014, 15.42
Liikuva shikaani nyt vaan ryhdistyy ja viettää aikaa sen nastoituksen kanssa vaikka tunnin, niin homma on tehty. Ei nuo kierrettävät sen nopeampia ole.
P.S tilasin just 2000 nastaa.

lansive
02.10.2014, 15.56
P.S tilasin just 2000 nastaa.

Vieläkö Tikka Spikes hakkaa nastoja vai onko joku muu lafka? Ei silti mulla on noin 500 vielä jäljellä, joten eiköhän niillä pari gummia nastoita.

Liikuva shikaani
02.10.2014, 16.20
P.S tilasin just 2000 nastaa.[/QUOTE]
Meinasitko hamstrata kaikki itelles vai joutaako myyntiin?

mutanaama
02.10.2014, 17.01
On niitä tikalla vieläkin, mutta ajattelin siinä muitakin, ettei kaikkien tarvitse tuhatta ostaa.

Southpaw
02.10.2014, 17.21
^Perhana. 400e renkaista on kyllä meleko paljon...ei ole vielä talviläskeilyä koettuna; kokeneemmat voisi kertoa kuinka hyvin läskikumeksella (esim. GC) pärjää talvella ilman nastoja?
ISP:t on aina ollu normipyörissä alla.

Ei toi läski eroa normi-MTB:stä tässä suhteessa. Stadissa viime talvi vaati nastoja, mutta lumisempi edellinen taasen ei (pl. muutama päivä). Pari tuumaa leveämpi rengas luistaa ihan yhtä iloisesti jäällä kuin normiserkkunsa. BFL & Bud/Lou testattu Länderillä. Tietty kirjoittaahan täälläkin muutama todellinen palstapyöräilijä, jotka selviää läpi vuoden pelkillä slikseillä.

Toikalle on kuulemma lähiviikkoina tulossa Dillinger 5:a, mutta onko ekassa satsissa mukana nastoja, selvinnee aikanaan. XXL:n nettisivut näyttävät varastosaldoa 0, mutta muiden asioiden ohella tänään tuokin todentuu.

Kemizti
02.10.2014, 17.35
On niitä tikalla vieläkin, mutta ajattelin siinä muitakin, ettei kaikkien tarvitse tuhatta ostaa.

koska sää nää tilasit (siis terävää mallia?) kun tolle paikalliskauppiaalle pariviikkoositte myytiin kuulemma maailman viimeiset 500kpl..

ahma
02.10.2014, 17.52
Tietty kirjoittaahan täälläkin muutama todellinen palstapyöräilijä, jotka selviää läpi vuoden pelkillä slikseillä.

Hep. Kaksi talvea takana ilman nastoja. Keväällä max pari viikkoa kun alla työmatkalla nastallinen 29, muuten on pärjännyt ihan hyvin. Toki nastoilla varmaan paremmin, muttei niin paljon, että haluaisin siihen satasia laittaa. Ajoa joka arkipäivä työmatkaa ja muutama kerta viikossa maastoa. Toki mua saa palstapyöräilijäksi haukkua.

VSS
02.10.2014, 18.39
120tpi pitää olla, mutta toinenhan on myös kapeampi, kuin toinen. On olemassa myös kapeammasta 120tpi versio.

Tämä XXL-hinta on uskomattoman halpa, hibike.de - 259€ Dillinger 5, lähikaupasta varmaan yli 300€.
Tiedän että nelosesta on 120tpi versio, siihen tuo kysymys liittyikin että onko nelosen 27tpi huono?

HC Andersen
02.10.2014, 18.46
Mä olen tainnut lipata vuoden 2011 jälkeen jäällä 5 kertaa sen takia ettei ole ollut nastoja alla, läskikilometrejä n.7tkm, en väitä etteikö nastat olisi hyvät mutta en ole kokenut niitä vielä niin tarpeellisiksi. Ehkä mieltymykseni matalakuvioiseen renkaaseen antaa jäällä enemmän kitkapintaa kun joku iso nappulainen.

crcm
02.10.2014, 19.17
Pari 4.8 Dillingeriä oli Itiksen XXL:n hyllyssä vielä äsken jos joku kaipaa.

mutanaama
02.10.2014, 19.34
En mä niitä piikkejä tilannut, vaan tasapäisiä.

tomibert
02.10.2014, 21.32

http://vega.kuvat.fi/kuvat/Py%C3%B6r%C3%A4ily/Tiimilenkki%209.3.2014/_P1000774.JPG?img=small

Oli pakko jättää läski kotiin ja lähteä kapearenkaisella nastarengaspyörällä.

Normaalit talvikelit pärjäsi BFL:llä varsin hienosti, heikko kohta olivat pehmeälumiset viistot pinnat ja jyrkät laskut, niihin kaipaisi vähän lisää pitoa.

- Tomi

brilleaux
03.10.2014, 07.43
No niin, flunssa tekeytyy jo ties monennettako päivää; ensi viikko lomaa joten saatamma kokeilla tubelekseen siirtymistä, kun ei kerran ajamaankaan pääse...

tompula
03.10.2014, 09.50
Juu näin tuolta Tikka-nastoilta kanssa tiedustelin, että piikkipäiset fillarin nastat on loppu, eikä uusia enää tehdä. Tasapäisiä vielä jäljellä.

cuppis
03.10.2014, 10.05
Alkaa putoomaan läskirenkaiden hinnat kohdilleen kun Bike24:n valikoimiin oli tullut Jumbo Jim, hinnat alkaen 54,90€!

brilleaux
03.10.2014, 10.48
Täällä odotellaan nastaversioo...on toi tillinkeri niin sairaan hintainen.

ealex
03.10.2014, 10.49
Se on Saksan hinta, Suomeen tulee alvierotus +15€ postimaksu päälle.

lansive
03.10.2014, 10.57
Suomen alvilla JJ 4.8 kärmesnahkaisena maksaa 72,84 euroa. Postikulut tietysti tulee lisäksi, mutta äkkiäkös tuolta nyt 250 eurolla naksuttaa tavaraa koriin, niin "säästää" postimaksuissa kympin.

pohjola
03.10.2014, 11.41
mitäköhän eroa noilla jumbo jim eri versiolla on :cool: sorry tyhmyyteni :o no kuitenkin tilaus sivulla lukee toi Delivery time unknown

cuppis
03.10.2014, 12.02
Antaa tuo kuitenkin osviittaa tulevasta hinnoittelusta muissakin liikkeissä. Itse en tilaa tuolta mitään kalliiden postikulujen vuoksi. Postikuluineen, alveineen yms. tuo on silti puolet siitä millä hinnalla paikallinen tarjosi BFLarrya.

qalleK
03.10.2014, 12.08
Vinkkejä mistä voisi löytää Bulldozeria tai Ground Controllia hyllystä pk-seudulla?

JackOja
03.10.2014, 12.32
^Ground Controlia näytti olevan Pyörähuolto.comissa eilen.

Antza44
03.10.2014, 13.06
mitäköhän eroa noilla jumbo jim eri versiolla on :cool: sorry tyhmyyteni :o no kuitenkin tilaus sivulla lukee toi Delivery time unknown 4" Snake skin kyljellä ja ohuella kyljellä ja sama 4.8
Bike-Discountista ja Bikecomponets saa pelkästään Saksan alvilla tosin ei näy listoilla, mut varmasti tulee, kun ne tulee myyntiin.

lansive
03.10.2014, 13.13
Nyt muuten jänskättää mahtuuko tuo 4.8 Fattyyn taakse. Eteenhän siinä sopii mikä vaan.

noniinno
03.10.2014, 16.38
Bike discount vastasi kysyttäessä JJ:n toimitusaikoja, että keväällä 2015...

svheebo
03.10.2014, 22.35
Jaaha, Dillinger 5:t ovat ensi viikolla hypisteltävänä tallissa. Saa nähdä onko niistä haastajiksi ISP:lle. Lähinnä jääpidon kanssa.

qalleK
04.10.2014, 17.19
^Ground Controlia näytti olevan Pyörähuolto.comissa eilen.

Tack! Läskiprojekti aloitettu hommaamalla kumit :cool:.

arctic biker
04.10.2014, 19.22
Juu näin tuolta Tikka-nastoilta kanssa tiedustelin, että piikkipäiset fillarin nastat on loppu, eikä uusia enää tehdä. Tasapäisiä vielä jäljellä.
Minä mennä vuonna pari emailia lähetin jotta saanko, en saanut ees vastausta. Fitut noilla lattapäillä mitään tee ja niitä täällämain muutenkin kävelee jo aivan riittävästi.

wekkuli
04.10.2014, 20.47
Varmaan moneen kertaan käsitelty, mutta mites semmonen, kun fattirenkaassa on se rampitus kohti pyörimissuuntaa nappuloissa, eli jyrkempi reuna jarrutuksen suuntaan, niin kannattaisiko takapyörä kääntää nurinpäin, jos haluaa maksimoida vetopidon? Eli edessä pitävämpi suunta jarrutukseen ja takana vetoon? Ja rengashan on tuo White Liten Vee8.

Vai olenko ihan pihalla kuvion funktiosta...?

mutanaama
04.10.2014, 20.54
Noin se nimonomaan tehdään. Mulla ei takanen jarruta edes asfaltilla, mutta vetopitoa on aivan prkeleesti

sixsixone
04.10.2014, 21.22
Tekis mieli hommata vielä syksyksi rengasta. Nyt alla bfl 4,8" mutta tuntuu jotenkin oudolta ajaa kun muljuilee alla. Paineet 0,43bar. Natet 3,8" oli ensiasennus renkaat mutta on vähän turhan painavat.mitkä olis hyvät syyskelille?

sixsixone
04.10.2014, 21.25
Lähinnä siis eturengas muljuilee.

Jokeripoks
04.10.2014, 21.44
Jeps, tubeless-asennukset onnistuivat Mulefutille, mutta hieman heittää rengas sekä edessä, että takana. Renkaan sivussa oleva merkkinauha näyttää kuitenkin asettuneen tasaisesti, joten taitaa vika olla renkaassa.

^Lisäksi, tuota self-steer ongelmaa näyttää asfaltilla olevan itselläkin, mutta maastossa sitä ei huomaa. Tämä todetusti aika monella läskikuskilla näyttää olevan ongelmana ulkomaisten foorumien perusteella.

HC Andersen
04.10.2014, 21.44
Mun mielestä Hüsker Dü on hyvä edessä, toimii ainakin mun ajossa, Larryä parempi.

sixsixone
04.10.2014, 21.59
Mun mielestä Hüsker Dü on hyvä edessä, toimii ainakin mun ajossa, Larryä parempi.

Myykö noita joku Suomessa? toimiiko toi talviajossa?

petjala
04.10.2014, 22.15
Shock Therapysta pitäis löytyä. Ja on siellä kai myös Dillingeriä, niissä valmiit nastareiät, jos haluu talveks askarrella.

HC Andersen
04.10.2014, 22.19
Shock Therapysta olen omani hommannut, vesijäällä liukas muuten ok.

sixsixone
04.10.2014, 22.21
Joo pitää kusasta ens viikolla Toikkalasta. Kiitti vinkeistä molemmille siihen ylös. Tai sitten pitäs voittaa lotossa ja ostas talveks valmiiks nastoitetut Dillingerit[emoji4]

Liikuva shikaani
04.10.2014, 22.35
Mun mielestä self steering ei ole mikään ongelma jos sitä ei maastossa huomaa, sinnehän nämä vehkeet on suunniteltu. Itse vältän assua kun ruttoa ja liian sileät hiekkabaanatkin tylsistyttää tällä pyörällä, maastoa se huutaa:)

Jokeripoks
04.10.2014, 22.54
^^Self steer-ilmiö ei myöskään itselleni ole osoittautunut ongelmaksi, mutta pakollisilla siirtymällä sen kyllä huomaa. Kapeemmilla kumeilla ilmeisesti ilmiö poistuu hyvinkin nopeasti.

P. S. Kyllä nuo Dillinger 5-kumit kuumottais kovasti ainakin eteen talveksi...

Antza44
04.10.2014, 23.41
661 selle Huskereilla kesä takana. Hyvä rengas rullaa hyvin ei tukkoonnu pahasti mömmössä. Liukkaan kiven pito ei kummonen vs Schalbe Nobby. ym. Mutta se isoin ongelma on minusta onneton kantti pito reunanappulat liian tiuhat ja matalat. En toisia osta tuon takia. Ahistaa kantata kovalla hiakka pohjallakin tiukkoihin mutkiin, kun kanttiin ei uskalla luottaa tai sit miehessä on vika. Kuivalla pommitus paineet ees min 06.5 bar takana 0.7 tänään märällä 0.6 molemmis hitaassa vois olla vähempikin, mut kuivan vauhdissa 0,65 alle 70mm 95kg lyö läpi. Floaterilla ei kantti pidon puute ja pito ei ahistanut koskaan, mut ei oo mikään rullailu rengas kuivalla. Maxsis ja Schalbe uutuudet voi kuita tuon reuna pito ongelma säilyttäen rullauksen.

sixsixone
05.10.2014, 00.11
^juu,nää rengas valinnat on monesti aika kinkkisiä kun kaikki vaikuttaa kaikkeen ja tietty myös makuasioita. Nää läskin renkaat on ainakin vielä niin pirun kalliita että ei viittis huvikseen ostella varaston seinälle roikkumaan.Onneks näyttäs olevan tulossa isoilta valmistajilta myös läskirengasta markkinoille.Pitää vielä tutkiskella vaihtoehtoja. Kiitos kommentista.

mutanaama
05.10.2014, 01.50
Kandee kokeilla muiden läskejä eri kumiloisilla, avartaa kummasti maailmaa, ja on paaalion halvempaa, kuin myydä ne 10 settiä á 20€ kappale. Ai että mistäkö tiedän ???

sixsixone
05.10.2014, 08.48
^Äkkiä tulee kalliiks kun kaikki muutkin palikat tuntuu kaverin pyörässä paremmelta kun omassa[emoji1]ei vaan, hyvä idis toi niin voi säästyä jokunen hasardi kumes.

Iletys
05.10.2014, 10.44
Onko joku yrittänyt paikkailla fatbiken sisuria jollain pikapaikkauslitkulla esim (vittoria pitstop)? Pirun paljon nopeampaa olisi reissussa kuin tiukassa olevan renkaan irroitus.

Nufan
05.10.2014, 20.53
Kolme päivää ajellut nyt ladaläskillä ja perjantaina pistin tornipumpulla sinne 0.5bar painetta. Tänään lenkin päätteeksi mitattiin paineet digimittarilla ja takana oli 2.5psi (0.17bar) ja edestä mittari ei saanut edes lukemaa. Muutaman kerran takaa lyönyt läpi, että hiukan olisi varaa paineita lisätä. :)

HC Andersen
05.10.2014, 20.58
Tänään muistui mieleen miksi en ole tykännyt Knardista, kuivalla se menettelee mutta märällä kelillä se menee minne lystää. Täytyy vääntää Endomorph takas takarenkaaksi.

sixsixone
05.10.2014, 21.14
Mulla tänään bfl takana ja mittasin paineet lähtiessä 0,40bar. Ekat kivet löi vanteelle ja sisuri paskaks.kotona mittasin paineet mitä oli sisurinvaihdon jälkeen ollut painetta. 0,48bar. Sekin tuntui lyövän vanteelle aika herkästi. Hommasin Schwalben sinisen painemittarin. Kai siihen nyt pitäs voida luotaa?!?!

rjrm
05.10.2014, 21.47
Ota sisurit pois ja laita nesteet sisälle. Mulla on eri renkaat, mutta 90kg painolla renkaat ovat saaneet kestää jo melkoista rankaisua ilman rikkoontumisia.

WiTo
05.10.2014, 23.01
Onko kellään tapahtunut sellainen ikävä asia, että pyörää on vaikeaa pitää suorana kun jarruttaa etujarrulla. En tiedä jos johtuu renkaista, On-onen originaalit käytössä. Erityisesti maastossa jos vähänkin painaa jarrua niin lähtee vasemmalle tai oikealle. Olen tarkistanut, ei ole mitään löysiä napoja tms.

mutanaama
05.10.2014, 23.04
Varmaankin turhan löysä eturengas, joka aiheuttaa itseohjautuvuutta.

Solaris_83
06.10.2014, 07.28
samaa vetelyä itselläkin kun liian pienet paineet edessä, 0,1 bar paineiden nosto helpotti omassa läskissäni..

Antza44
06.10.2014, 07.51
Mulla tänään bfl takana ja mittasin paineet lähtiessä 0,40bar. Ekat kivet löi vanteelle ja sisuri paskaks.kotona mittasin paineet mitä oli sisurinvaihdon jälkeen ollut painetta. 0,48bar. Sekin tuntui lyövän vanteelle aika herkästi. Hommasin Schwalben sinisen painemittarin. Kai siihen nyt pitäs voida luotaa?!?!
Paineet täytyy hakea ajotapaan, kiloihin sopivaksi ja rengas/vanne komboon. En minä ainakaan pysty kivikossa vauhdilla työntämaan 0.4-0.48bar 95kg romppeineen. +0.65bar alkaa toimia kuivan kelin kivikko vauhdeissa 4"Huske Du/70mm vanne. Talvella ja märässä pudotellaan sit alemmas paineita.

sixsixone
06.10.2014, 07.57
Juu täytyy kokeilla kovemmilla paineilla takarenngasta.Alkuun tuntu että 0,43bar olis riittänyt.
Mulla tosin painoa kaikkien romppeiden kanssa n. 70kg

mutanaama
06.10.2014, 08.28
Siinä menee hetki totutellessa läskillä ajoon, se kun on kaikesta huolimatta jäykkäperänen, ja vaatii hiukka toisenlaisen ajotavan kuin täpäri.

sixsixone
06.10.2014, 09.01
^Jep, näinhän se varmaan on että vaatii jonkun aikaa.Myöskään pyörän säädöt ei vielä kohdallaan ja se tuo epävarmuutta ajoon eikä uskalla kaikista paikoista edes yrittää. Alaspäin uskaltaa tulla mutta ei ylös[emoji4]Tietty tekniikasta kyse. Treeniä vaan!

brilleaux
06.10.2014, 09.14
Juu täytyy kokeilla kovemmilla paineilla takarenngasta.Alkuun tuntu että 0,43bar olis riittänyt.
Mulla tosin painoa kaikkien romppeiden kanssa n. 70kg
Mulla painoa samat ja 0,26/0,36 paineet on just sopivat. Välillä pikkaisen saattaa lyödä vanteelle kovemmassa kyydissä, mutta toistaiseksi on rengasrikoilta vältytty. Sisureilla siis mennään toistaiseksi vielä.
Mä kai ajan vaan niin hissukseen että noi baarit piisaa. :)

Edit: ja noita paineita saa kaiketi vielä tiputtaa, kun mennään liukkaalle/lumelle.

sixsixone
06.10.2014, 09.27
Mulla painoa samat ja 0,26/0,36 paineet on just sopivat. Välillä pikkaisen saattaa lyödä vanteelle kovemmassa kyydissä, mutta toistaiseksi on rengasrikoilta vältytty. Sisureilla siis mennään toistaiseksi vielä.

Edit: ja noita paineita saa kaiketi vielä tiputtaa, kun mennään liukkaalle/lumelle.

Mitkä sisurit sulla on?Tuli tässä mieleen että mulla Onzan kevyet sisurit.

Liikuva shikaani
06.10.2014, 09.59

Ootko ihan varma että mittari näyttää oikein? tuntuu aika hurjalta jos noista paineista on vielä varaa tiputtaa, eihän siellä ole kohta enää mitään painetta!?

brilleaux
06.10.2014, 12.29
Ootko ihan varma että mittari näyttää oikein? tuntuu aika hurjalta jos noista paineista on vielä varaa tiputtaa, eihän siellä ole kohta enää mitään painetta!?

No en ole kalibroinut. :P
PROn motonetistä ostettu mittari. Ainakin kokemus kertoisi että toi piti aika hyvin kutinsa 26" enskapyörän kumeilla.

brilleaux
06.10.2014, 12.38
Nyt on tubelessteipit asettumassa sisureiden avulla.
Näillä ohjeilla mentiin:
http://cyclesinlife.com/tubeless-fatbike-conversion-update/

Toki toi 1 teippirulla ei riitä 2 renkaaseen; takarengas ei saanut ihan täyttä kahta kiekkaa.
Toivotaan että toimii silti. :)

Ja on muuten perhanan hyväntuntuinen teippi. Asettuu ja tarttuu pirun hyvin. Ja kelpaa varmasti keventelijöille.
Käytin poranterää noissa reikien reunoissa. Hioin vanteen pinnan kevyesti 600 paperilla(anodisointi rikki), jonka jälkeen puhdistus asetonilla. Pistin reikien päälle vielä palat Stanin teippiä. Ja renkaista putsasin reunukset terävällä katkoteräpuukolla.

Palataan asiaan kun aletaan ähräämään litkuja kumeihin...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2014-10-06%2010.33.28.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2014-10-06%2010.38.27.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2014-10-06%2010.41.34.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2014-10-06%2010.47.20.jpg

brilleaux
06.10.2014, 12.44
Mitkä sisurit sulla on?Tuli tässä mieleen että mulla Onzan kevyet sisurit.

On ollut Spessun orkkissisurit. Toivotaan, ettei kohta enää ole. ;)

Uninen
06.10.2014, 13.01
Brille (tai kuka tahansa muu, joka tietää): Mistä tuota Scotchin teippiä oikein löytyy? Itse yritin tuota hitusen haeskella ennen kuin rupesin omaa tubeless-viritystä vääntämään, mutta en löytänyt mistään, joten tyydyin leveimpään Gorillaan, joka painoa varmaan sen ylimääräisen 100g tuo.

brilleaux
06.10.2014, 13.09
^Itse sain yhden rullan hommattua työn kautta. Etralla oli tuota Suomessa tasan se 1 rulla. Siksi se takavannekkin sai tyytyä 1,5 kierrokseen. ;)

lansive
06.10.2014, 13.18
Ei muuten noussut kevytläskiladan 80 mm kehälle vakiona ollut Vee Rubber V8 mitenkään. Kuormaliinat ja päälle viritetyt sisurit kokeiltu, mutta ei vaan nouse. Kompurassa 150 litran säiliö, joten ei ilma lopu ihan heti kesken. Reuna oli kyllä aivan tolkuttoman löysä ja sisurinkin kanssa nousi kehästä yli jos ei tarkkaan asetellut keskelle. Ja renkaan kyljessä lukee tubeless ready, joka ei nyt tainnut osua ihan kohdalleen.

Nufan
06.10.2014, 13.54
^ Hitto, meinasin tänään kokeilla litkuttelua juuri kyseiselle rengas-vanneyhdistelmälle. Millä/miten tiivistit kehän?

lansive
06.10.2014, 14.09
^ Hitto, meinasin tänään kokeilla litkuttelua juuri kyseiselle rengas-vanneyhdistelmälle. Millä/miten tiivistit kehän?

Gorilla-teipillä (50 mm). Kierrokset laidoille ja yksi keskelle. Keskimmäinen kierros oli ehkä turha, mutta kun jäi vähän ryppyjä reunoilla. Takarenkaasta huomasin, että se oli paljon tiukempi, mutta enää en jaksanut yrittää vaan laitoin sovinnolla sisurit takaisin (eli periaatteessa toivoa on onnistuakin). Tai vaihtuihan ne 450 grammaiset möröt Schwalbe 13F:ään ja painoa tippui siinäkin melkein 300 grammaa per pääty.

mutanaama
06.10.2014, 14.53
Tuu Veijo käymään meillä, zipon opeilla on kaikki noussut, vaikka ei sitten RD/BFL combo oikein jaksanut pitää paineita sisällään

markkinn
06.10.2014, 14.59
Brille (tai kuka tahansa muu, joka tietää): Mistä tuota Scotchin teippiä oikein löytyy?
Kodin Terroissa on ollut tuota teippiä tarjolla.

Shimaani
06.10.2014, 15.01
Jokohan ne mammutit (http://fat-bike.com/wp-content/uploads/2014/07/maxxis-mammoth-fat-bike-tire.jpg1_.png)kohta tallustelisivat sinne yläfemmaan?

*tölökkejäkerää*

sixsixone
06.10.2014, 15.06
Jokohan ne mammutit kohta tallustelisivat sinne yläfemmaan?

*tölökkejäkerää*

Just äsken kilautin sinne ja eivät tarkkaan osanneet sanoa koska saavat. Jostain parista viikosta höpisi. Jaksaskohan noita ootella vai jotain muuta jo alle...

Shimaani
06.10.2014, 15.21
^Hää kysyy vaan mitä saisis olla, Setälauman kaapeissa on kaikkee kummaa... :-)

sixsixone
06.10.2014, 16.03
^Hää kysyy vaan mitä saisis olla, Setälauman kaapeissa on kaikkee kummaa... :-)

Ööö,jotain syysrenkulaa eteen ja taakse.
3,8"-4.0" abaut. Suapi ehotella jos jotain nurkissa pyörii...[emoji4]

lansive
06.10.2014, 16.03
Tuu Veijo käymään meillä, zipon opeilla on kaikki noussut, vaikka ei sitten RD/BFL combo oikein jaksanut pitää paineita sisällään

Ensi viikolla voisin poiketa, kun jälkikasvu on Satakunnassa. Nyt ei voi kun poika ei enää halua ajaa täpärillä. Ihme jätkä kun isäänsä on tullut (myin oman joustopyörän eilen pois).

Shimaani
06.10.2014, 16.12
3,8"-4.0" abaut. Suapi ehotella jos jotain nurkissa pyörii...[emoji4] Ainakin yksi Nate tuolla on joutilaana, muuta rouheakuvioista ei ihan heti mieleentule. Edessä löllyvästä Bud:istani en luovu, jollainhan nää lähipolut pitää leventää.

Muok: ja sit niitä vaisumpikuvioisia ninku Larry, BigFatLarry, Endomorph... Samaa valikoimaa ku hooseellä, liki ja täysin käyttämätöntä. Syysrenkulaksi en Natea vähemmän kuvioitua ite haluais mut kukin tunkkaa tyylillään :)

sixsixone
06.10.2014, 16.21
^Oukki doukki.Mulla roikkuu tossa seinällä 2kpl Nateja jo.
Mut tattis kun kysyit[emoji4]

brilleaux
06.10.2014, 16.28
Paljonko olette laittaneet litkua läskikumiin?
Toi mun linkki neuvoo n. 180ml, onko sinnepäin? Renkaina siis GC.

Uninen
06.10.2014, 16.41
Minä laitoin 150ml ja kyllähän tuolla nestettä riittää vielä loiskumaan asti, vaikka jokusen päivän olen renkaita heilutellut ja kyljellään makuutellut. Flunssan takia en ole ehtinyt kunnon lenkkiä vielä heittämään, niin en tiedä katoaako nesteet siinä ensi lenkillä, kun renkaaseen tulee tosissaan liikettä.

Vaikuttaa muuten siltä, että ihan pienen hitusen nuo renkaat kuitenkin nyt vajuisivat, niin tuleeko tuo mahdollisesti korjaantumaan ajon jälkeen, kun renkaat asettuvat, vai jäävätkö ne useinkin hieman vajumaan? Ja mikä muuten lie yleisin vuotokohta näissä tubeless-virityksissä? Venttiili, renkaan reunat?

lansive
06.10.2014, 16.47
Paljonko olette laittaneet litkua läskikumiin?
Toi mun linkki neuvoo n. 180ml, onko sinnepäin? Renkaina siis GC.

Kolme kauhallista, eli olisko sen tuon 180 ml laitoin. Reilusti hölskyy sekä GC että Bud. Varmaan pari kauhallista riittäisi.

qalleK
06.10.2014, 17.13
Brille (tai kuka tahansa muu, joka tietää): Mistä tuota Scotchin teippiä oikein löytyy? Itse yritin tuota hitusen haeskella ennen kuin rupesin omaa tubeless-viritystä vääntämään, mutta en löytänyt mistään, joten tyydyin leveimpään Gorillaan, joka painoa varmaan sen ylimääräisen 100g tuo.

Omani hain äsken Kannelmäen Prisman maalausosastolta ja hyllyyn jäi vielä pari rullaa.

Bansku81
06.10.2014, 18.02
Huomenna pitäis saada tuo 2FAT PRO ja ajattelin hankkia hiukan pakollisia tarvikkeita. Mikäs se nyt ois hyvä sisärengas tuolle 4.7" Bulldozerille? Varmaan tulee ajettua noilla originaaleilla, mutta hyllyssä saisi olla ainakin yksi varalle. Aika nahkeasti google haulla löytyi 26x4" sisäkumeja..

rjrm
06.10.2014, 18.21
Bansku osta Stanin nestettä ja ota sisurit pois. Joltain kaverilta ostat esivenytetyn käytetyn kevennyssisurin varalle.

HC Andersen
06.10.2014, 18.47
3,8"-4.0" abaut. Suapi ehotella jos jotain nurkissa pyörii...[emoji4]

Multa löytyy fillaritorilta myynnissä uutta BFL:ää, Larryä sekä endomorphia, lisäksi kotona löytyy käytettynä kasa muita.

reappear
06.10.2014, 18.53
Onzan sisureita lähikaupasta tai Schwalben 13F jostain. Mutta noi vaan varalle, kun toi 2Fat Pron vääntäminen tublekseksi on niin simpeliä. Stanin venttiileitä käytettäessä täytyy vain pistää useampi/paksumpi venttiilimutteri ettei vuoda venttiilin juuresta. Tsekkaa vain mun video aikaisemmilta sivuilta. Kuvallisena huvittavasti täysin saman oloinen ohje on pyörinyt myös.

sixsixone
06.10.2014, 19.00
Multa löytyy fillaritorilta myynnissä uutta BFL:ää, Larryä sekä endomorphia, lisäksi kotona löytyy käytettynä kasa muita.

Voisin olla kiinnostunut.Saisko noita tulla kattoo livenä mitä vaihtoehtoja löytys?

rjrm
06.10.2014, 19.06
Venttiileiksi tubeleeiin kelpaa irti leikattu venttiili jos risoja kumeja löytyy. Teipillä kiinni.

HC Andersen
06.10.2014, 19.50
Voisin olla kiinnostunut.Saisko noita tulla kattoo livenä mitä vaihtoehtoja löytys?

Voihan noita tulla pällistelemään, BFL:ä toki lähti äsken uuteen kotiin.

Bansku81
06.10.2014, 19.50
Lisää tymiä kysymyksiä. Onko esim. tuon schwalben 13F oikea koko 26x3" ?

edit. Niin tosiaan tuo 13f taitaa pitää sisällään jo koon.

rjrm
06.10.2014, 20.35
Oulun Citysportin myyjän mukaan Schwalben sisureissa se numero kertoo venttiilin pituuden.

Ei kai se 13F sen kummemmin kuin 16V kerro oikeasti muuta kuin erityyppinen rengas. Huolettaa vaan, että mitä muuta myyjät kertovat asiakkailleen.

Bansku81
06.10.2014, 21.22
Niin tuostahan se selviää http://www.schwalbetires.com/bike_tires/tubes eli tuo 13F sopii aika moneen renkaaseen. Luulin kanssa että ois tarkempaa kun näistä mitään tiedä.

wekkuli
06.10.2014, 21.27
Jos litkua menee renkaaseen 180 ml plus teipit ja Schwalben 13F sisuskumi painaa 185 grammaa, niin ei se litkutus taida paljon rinkulaa keventää?

rjrm
06.10.2014, 21.32
Jos lähtötilanteessa sisuri on on ononeb tai whiten alkuperäissisuri, litkutus taatusti keventää. Sama taitaa koskea surlyä.

mutanaama
06.10.2014, 21.34
Mun mittauksien mukaan yksikään 13F ei paina noin vähän, 195-240g, onza on tainnut olla noin 220g. Sisurin kanssa tarvitaan myös nauha tai teippi, ja omalla kohdalla tuo ei muuttanut painoa miksikään. Nyt renkaissa on noin 60-80ml litkua, ja pienet reiät ja snakebitet on pysyneet kurissa. Tosin kehäkin on tubeless-mallia ja siihen riitti vain kiekka stanin 25mm nauhaa.
[edit] se surlykin painaa yli 500g

Kemizti
06.10.2014, 21.37
Itellä ainakaan tubelesoinnin syy ei ollut keventäminen, vaan kitkojen poistaminen ja tätäkautta rullauksen huomattava parantaminen, sekä tärkeimpänä puhkeilevien sisurien kadottaminen.. Tais paino lisääntyä joitakin kymmeniä grammoja, mutta ajettavuus parani huikeesti!!

IncBuff
06.10.2014, 21.38
Juu onhan se tubeless parempi ajaa vaikka ei juurikaan keventäisi. Rengas mukautuu niin paljon paremmin maaston muotoihin kun ei ole sisuria.

wekkuli
06.10.2014, 21.42
Entäs onko toi homma niin, että esim tuo Schwalben sisuri, joka ilmoitetaan max 3-tuumaiseksi, venyy vaivatta ja paukkumatta isoon fättirenkaaseen? White+Vee8 ei tainnut tuolla lansiven mukaan olla oikein helposti litkutettavissa. Ei tuo sisurikaan paljon maksaisi, ja heittäisi talkit väliin, niin askel eteenpäin kuitenkin...

Nufan
06.10.2014, 21.51
Hiton löysä toi litewhiten kehä ja v8 kumi. Kehässä oli 2 vannenauhaa päällekäin. Otin toisen pois ja paikallejäävän kavensin about 50mm leveäksi. Kierros 73mm leveää gorillaa päälle ja lopputulos kuin tehtaassa tehty. Nyt kun toinen valkoinen vannenauha jäi ylimääräiseksi, voi sen siirtää takakiekkoon. Litkuttamaan rupean myöhemmin, nyt teippi asettuu sisurin avustamana.

brilleaux
06.10.2014, 22.02
No niin, teipit oli "asentumassa" sisurin kera ehken 6h.
Sisuri pois, vena paikalleen, rengas lappeeleen ämpärin päälle irtonainen reuna alaspäin ja bilteman puNpulla nosto vanteelle.
Kumpikin nousi hetkessä, helposti. Pitivät ilmat heti.
Paineita 1 bar ja katsotaan aamulla mikä on tilanne.

Lisätään sitten litkut.

Edit: Takarengas tyhjentynyt kokonaan yön aikana, eturenkaassa ilmaa vielä hintsusti.
Eiköhän noista litkuilla hyvät tule.

lansive
07.10.2014, 10.04
Mun mittauksien mukaan yksikään 13F ei paina noin vähän, 195-240g, onza on tainnut olla noin 220g. Sisurin kanssa tarvitaan myös nauha tai teippi, ja omalla kohdalla tuo ei muuttanut painoa miksikään. Nyt renkaissa on noin 60-80ml litkua, ja pienet reiät ja snakebitet on pysyneet kurissa. Tosin kehäkin on tubeless-mallia ja siihen riitti vain kiekka stanin 25mm nauhaa.
[edit] se surlykin painaa yli 500g

Eilen punnitsin sisurit:

Schwalbe 13F : 186 grammaa
VeeRubber 4" : 456 grammaa (kevytläskiladan orkkis)
OneOne : 569 grammaa

Michelinit tuli CRC:n paketin mukana tänään, joten niistä ei vielä painoa ole. Arviolta 250 grammaa. Jos tuollaisen reppuun heittäisi hätävaraksi.

wekkuli
07.10.2014, 10.27
^Jankkaan vielä tätä, eli nämä venyy ok tuolle nelituumaiselle VeeRubberille? Selväksihän tämä oikeastaan jo tuli, mutta kiva olisi kuulla, jos tuossa kuitenkin on syytä varautua johonkin...

http://www.bike-discount.de/en/buy/tube-sv-13f-freeride-29673/wg_id-242

reappear
07.10.2014, 10.46
Itsellä Onzan saman luokan sisurit venyy hyvin vararenkaana, Schwalbea en ole kokeillut.

Jännää muuten miten Knardi on 47mm vanteella paljon leveämpi kuin perus-Larry. BFL on pienillä paineilla sisurin kanssa 5mm leveämpi kuin Knardi, mutta muuten aika sopusuhtaiset keskenään.

Kaarne
07.10.2014, 11.08
Kysyisin tähän väliin rengas suositusta. Vuoden ollut On-Onen Fatty ja uutena tuli takarenkaaseen nirhauma. Nyt kumi pullistuu siitä ja pitäisi uutta hankkia. Onko tuo floater vielä edullisimmasta päästä? Nyt oli kait joku tarjouskin onella noista. Tässä on vuoden vain pyöräilty ja jäänyt netin selaaminen vähemmälle. Mikähän olisi ok jos hieman leveämpää haluaisi? 13F kanssa ollut tarpeisiini hyvä rengas tuo Floater mutta jos samaan hintaluokkaan jotain löytyy niin suositelkaa. Kiitos!

ealex
07.10.2014, 11.12
^Jankkaan vielä tätä, eli nämä venyy ok tuolle nelituumaiselle VeeRubberille? Selväksihän tämä oikeastaan jo tuli, mutta kiva olisi kuulla, jos tuossa kuitenkin on syytä varautua johonkin...

http://www.bike-discount.de/en/buy/tube-sv-13f-freeride-29673/wg_id-242
Jep, venyy oikein hyvin. Vähemmän hyvin, mutta käyttökelpoisesti venyy paksummillekin kumeille.

lansive
07.10.2014, 11.45
Kysyisin tähän väliin rengas suositusta. Vuoden ollut On-Onen Fatty ja uutena tuli takarenkaaseen nirhauma. Nyt kumi pullistuu siitä ja pitäisi uutta hankkia. Onko tuo floater vielä edullisimmasta päästä? Nyt oli kait joku tarjouskin onella noista. Tässä on vuoden vain pyöräilty ja jäänyt netin selaaminen vähemmälle. Mikähän olisi ok jos hieman leveämpää haluaisi? 13F kanssa ollut tarpeisiini hyvä rengas tuo Floater mutta jos samaan hintaluokkaan jotain löytyy niin suositelkaa. Kiitos!

Fattyyn ei taakse sovi kahdella eturattaalla mikään isompi. Yhdellä rattaalla saa GC:n sopimaan, mutta ei Louta. Jos heität Floaterin taakse, niin eteen voi sitten laittaa ihan minkä tahansa renkaan.

sakkey
07.10.2014, 12.16
Tuusulan kodin terrasta löytyy tuota Scotch tough kirkasta jesaria.
Maksoi 12,95€ / 18m rulla.
Sent from my 1020

Nufan
07.10.2014, 19.46
Hiton löysä toi litewhiten kehä ja v8 kumi. Kehässä oli 2 vannenauhaa päällekäin. Otin toisen pois ja paikallejäävän kavensin about 50mm leveäksi. Kierros 73mm leveää gorillaa päälle ja lopputulos kuin tehtaassa tehty. Nyt kun toinen valkoinen vannenauha jäi ylimääräiseksi, voi sen siirtää takakiekkoon. Litkuttamaan rupean myöhemmin, nyt teippi asettuu sisurin avustamana.

Nyt on etukiekko litkutettu. Helposti nousi kompuralla, kun oli ensin laittanut ämpärin päälle lappeelleen ja kuormaliinalla vähän kiristi. Vanteen sauma vuoti kuin seula, mutta tiivistyi lopulta. Katotaan onko aamulla yhtään ilmaa renkaassa.

ealex
07.10.2014, 20.35
Dillinger 5 tuli postissa, ei se tietenkään mitään 5” ole, eikä edes 4,8”, niin kuin sen kyljessä lukee. Rungon leveys venytettynä on n. 24,5cm, Lou:n runkoleveys on taas 27cm. Laskennallinen leveys Lou:lle olisi 118mm ja Dillinger 5:lle olisi 110mm CS-vanteella. Todellinen leveys Lou:lla on 120mm, eli aika hyvin laskennallinen pitää paikkaansa.

Painot 1455g ja 1468g.

On kuitenkin levein nastarengas, mitä saa, ja toivottavasti tulee sellaisia kelejä, että näille olisi käyttöä. :)

sixsixone
07.10.2014, 21.24
Voihan noita tulla pällistelemään, BFL:ä toki lähti äsken uuteen kotiin.

Kiitoksia HC hyvistä vinkeistä ja onnistuneista rengaskaupoista! [emoji106][emoji4]

HC Andersen
07.10.2014, 21.45
Kiitoksia HC hyvistä vinkeistä ja onnistuneista rengaskaupoista! [emoji106][emoji4]

Eipä kestä, hyvä että kelpas!

Heikki Vierelä
08.10.2014, 09.30
Eilen illalla askartelin Rolling darrylistä ja BFL kumista tubeleksen. Pohjille Surlyn vannenauha ja 2 kiekkaa 75mm Gorillateippiä. Sisäkumilla nostin ensin toisen reunan vanteelle, sitten 3 mittaa Stania ja tubeless-venttiili paikalleen. Pikkukompuralla nousi nätisti. Vähän litkun sheikkailua ja kumi tiivistyi. Piti paineet yön yli.
Yllättävä helppo operaatio, painoa ei säästynyt, mutta seurataan tuota kestävyyttä. Kesän aikana muutama snakebite joista seurasi jalkareissu[emoji1]

brilleaux
08.10.2014, 10.46
Nyt on tubelessteipit asettumassa sisureiden avulla.
Näillä ohjeilla mentiin:
http://cyclesinlife.com/tubeless-fatbike-conversion-update/

Toki toi 1 teippirulla ei riitä 2 renkaaseen; takarengas ei saanut ihan täyttä kahta kiekkaa.
Toivotaan että toimii silti. :)

Teippiä löytyi lisää Kodin Terrasta, pitihän se takakiekko tehdä uusiksi. Ei mene yöunet.

Kunhan tää nuha nyt hellittäis, pääsis vielä ajamalla testaamaan....

Jukkis
08.10.2014, 13.47
Mihinkäs hintaan tätä (http://www.xxl.fi/pyoraily/pyoran-varaosat/pyoran-renkaat/nastarenkaat/dillinger-26x4-27tpi-fat-studtire-svart/p/1104582_1_style) olette ostaneet jos olette ostaneet ? Mulla tuo liki kilpapyörän renkaan levyinen se ainut mahdollinen taakse, eteen kyllä mahtuis muhkeempikin

HC Andersen
08.10.2014, 14.19
^Fillaritorilta näyttäisi löytyvän käytettynä hieman kalliimmalla.

ealex
08.10.2014, 14.42
^^ edes XXL:n "ohjehintaan" ei ole aikaisemmin näkynyt näitä missään. Paikallisessa kaupassa Dillinger 4 taitaa olla 259€/kpl.

Nufan
08.10.2014, 17.19
Nyt on etukiekko litkutettu. Helposti nousi kompuralla, kun oli ensin laittanut ämpärin päälle lappeelleen ja kuormaliinalla vähän kiristi. Vanteen sauma vuoti kuin seula, mutta tiivistyi lopulta. Katotaan onko aamulla yhtään ilmaa renkaassa.

Jaahas. Aamulla oli vielä ilmaa renkaassa ja töistä tullessa tyhjä ja löysä rengas irronnut vanteelta. Ei tosta varmaan litkutusrenkaaksi ole. Vanteen käytännössä nostaa pois ulkorenkaan sisältä ilman että se osuu renkaaseen. Kuinkakohan helposti noin löysä rengas burppaa.

sixsixone
08.10.2014, 20.32
Muklukkiin vaihdoin taakse Endomorph 3,7" gummin ja eteen Larryn 3,8" gummin. Mun vaaka näytti Endomorph:lle 1380g ja Larry 1297g.

sixsixone
08.10.2014, 20.40
Onko noissa rengashommissa niin nokonuukaa mitä talkkia käyttää?Mä laitoin apteekista ostettua Tenavatalkkia kun en muuta äkkiä keksinyt.

rjrm
08.10.2014, 20.46
Talkkiin ei tarvi sotkeentua kun unohtaa sisurit. Mutta parasta on tietysti Laukaan kitkaton talkki :)

pikkupoika
08.10.2014, 20.50
Tenavatalkki on hyvä. Se hellii sisuria, kuin myös vauvanpeppua. Mulla oli viimeksi kun käytin sisureita juuri tuota talkkia. Sisuri oli niin tyytyväinen ettei puhjennut kertaakaan.

noniinno
08.10.2014, 21.14
En tiennytkään, että Dillinger vitosessa (http://www.xxl.fi/pyoraily/pyoran-varaosat/pyoran-renkaat/nastarenkaat/dillinger-5-26x4-8-120tpi-fat-studtire-svart/p/1104583_1_style) on noin paljon nastoja, luulisi että yli 2500 piikkiä per rengas riittäisi. (tähän vekkuli hymiö)

Bike24 myy JumpoJimiä (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=100480;page=1 ;menu=1000,2,103,104;mid=0;pgc=82:13876) varsin soivaan hintaan.

reappear
08.10.2014, 21.32
Mulla oli Hibikellä tilaus noista, mutta peruin kun toimittaja ei pystynyt sanomaan mitään milloin noita saapuu.

Vee Rubberin Bulldozerit ovat olleet varsin kivat, mutta en tiedä mitä tuossa päällä on pinnoitteena kun mikään ei tunnu takertuvan renkaaseen näin alkukilometreillä. Saa nähdä miten pitokin muuttuu kunhan rengas vähän kuluu.

Mait
08.10.2014, 21.47
Ensimmäiset kilometrit takana läskillä ikinä. Vee Rubberin V8 renkaat toimi yllättävän hyvin vaikka oli koko päivän satanut ja metsässä oli sen mukaista. Vieläkun noista paineista saisi jotain selkoa niin saisi varmasti paremmin tuntumaa renkaisiinkin. Eikä tosiaan ole kokemusta muista renkaista, mutta jotenkin sillainen olo etteivät nuo ole parhaat mahdolliset renkaat syksyn märille kivikoille ja kallioille? Sen verran pientä nappulaa on ja tiheästi, muutenkin kumi vaikuttaa todella kovalta seokselta.

Nähtävästi tuo rengas ja Whiten Lite vanne ei ole paras mahdollinen yhdistelmä tubeless touhuille, mitä tässä joidenkin kokemuksista olen lukenut. Eli kannattaako tuota lähteä edes koittamaan ensi tubeless asennukseksi? :D

Nufan
08.10.2014, 22.16
Jos joku saa tuon yhdistelmän toimimaan noi. Infoa mulle. En tiedä kummassa vika, kehässä vai kumissa, mut mulla oli litkutettu päästänyt paineet ulos ja renkaan reuna oli vanteen ulkopuolella. Kertoo tuosta löysyydestä jotain.

lansive
09.10.2014, 08.32
Michelinit tuli CRC:n paketin mukana tänään, joten niistä ei vielä painoa ole. Arviolta 250 grammaa. Jos tuollaisen reppuun heittäisi hätävaraksi.

Michelinit olivat punnituksessa 256 grammaa, joten arvio meni aika lähelle. Tyhjänä reilusti leveämpi kuin 13F joten varmaan hyvä valinta isompien renkaiden varasisuriksi.

svheebo
09.10.2014, 15.35
Tuollaiset tupsahti eilen. Toivottavasti ovat hyvät kunhan talvikelit alkaa.http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/09/6d61ff6c83489111858edb627a6b7494.jpg

Bansku81
09.10.2014, 15.48
Vee Rubberin Bulldozerit ovat olleet varsin kivat, mutta en tiedä mitä tuossa päällä on pinnoitteena kun mikään ei tunnu takertuvan renkaaseen näin alkukilometreillä. Saa nähdä miten pitokin muuttuu kunhan rengas vähän kuluu. Samaa ihmettelin eilen kun olin ekaa kertaa omaa läskiä kokeilemassa, edes yliajettu koiranpaska ei jäänyt renkaaseen kiinni vaan litistyi vain maahan :D

Liikuva shikaani
09.10.2014, 15.58
^^Varmasti hyvät ja syytä ollakkin kun hintaa katsoo.

brilleaux
09.10.2014, 18.30
Läskipyörä(kin) tarttee sen pumpun reppuun. Kaikenvaralta.
Toki CO2 patruunat on, mutta noita ei kai kannata litkurenkaaseen tunkea?
Niitä käytetään sitten jos sisuria tarttee tunkea paarmametsässä paikalleen.

Pärjäisikö tällä hätätilassa, tai pikku paineenlisäyksissä? Kellään kokemuksia:

http://www.topeak.com/products/pumps/mountainmorph

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQdJnpIDV_bEA_g1xVWTPkc6WV59qG6i ghFZwMjF2GIHbQKp4Qw

rjrm
09.10.2014, 18.40
Yritin jo vastata aiemmin, muttA viesti hävisi jonnekin. Tuo pumppu on turhan hieno. Vitosen Lidl-pumpulla nousi Bulldozer vanteelle. Pumppausliikkeitä, yhtä monta eteen ja taakse, piti tehdä noin 450.

brilleaux
09.10.2014, 18.47
No on mulla Blackburnin pumppu.
Tolla nyt just ja just kitkuttaa normi 26" lisää ilmaa. En ala läskiin tuolla punnertamaan kyllä. :D

http://ecx.images-amazon.com/images/I/617N7EtZx%2BL._SX466_.jpg

sixsixone
09.10.2014, 19.50
Läskipyörä(kin) tarttee sen pumpun reppuun. Kaikenvaralta.
Toki CO2 patruunat on, mutta noita ei kai kannata litkurenkaaseen tunkea?
Niitä käytetään sitten jos sisuria tarttee tunkea paarmametsässä paikalleen.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQdJnpIDV_bEA_g1xVWTPkc6WV59qG6i ghFZwMjF2GIHbQKp4Qw

Mäkin oon yrittänyt etsiä reppuun menevää minijalkapumppua mutta en ole niihin ainakaan kivijalkakaupassa törmännyt.
Pitänee ulkomailta tilata. Aika onnetonta on pienellä pumpulla läskin renkaita metässä pumpata.

mhelander
09.10.2014, 19.58
^ tilasin Topeak Turbo Morph pumpun kun jossakin kehuivat. Kapeemmat täyttää hetkessä, miksei läskitkin. Voi myös laittaa pullotelineen paikalle jos ei halua reppuun...

Sent from Lumia phone using Tapatalk

Pekka T L
09.10.2014, 20.00
Blackburn Mammoth 2 stage on hyvä. Sopii reppuun, kevyt, reilu tuotto. Tätä on muutkin kehuneet.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/381727/Blackburn-Minipumppu-Mammoth-stage-25-alumiinimuovi-musta

Simo Ahtola
09.10.2014, 20.09
Hei,

Mulla on tollanen
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/lezyne-micro-floor-drive-hv-mini-pump/rp-prod36291

En oo läskiä tällä vielä koittanut pumpata, mahtuu hienosti reppuun ja letkumittari on ihan ok.

Tällä voi myös pumpata iskunvaimentimet täyteen, sitä on kokeiltu.

T. Simo

sixsixone
09.10.2014, 20.23
Mä oon lähinnä pumppaillu kunnon jalkapumpulla kotona 26" maasturinrenkaita.
Rengasrikkoja ei juurikaan tullut kun tubelessina on renkaat ollut. Mitä läskiin metässä 4,7" gummiin rengasrikon jälkeen pumppailin ilmat niin jonkunaikaa sai kyllä pumppailla. Onneks kotona on kompura.
Pitää vertailla noita reppuun meneviä pumppuja vielä. Varmasti hyviä vaihtoehtoja mitä tuossa ylempänä suositeltu.

HC Andersen
09.10.2014, 20.34
Mulla on ilman lisäämistä varten tällainen Spessun pumppu (https://www.bike24.de/1.php?content=8;navigation=1;product=12478;page=1; menu=1000,5,71;mid=155;pgc=0), kyllä sillä myös renkaan täyttää... mutta rengasrikkoja varten kannan mukana CO2 pumppua, 2 patruunaa täyttää renkaan hyvin puolessa minuutissa.

sixsixone
09.10.2014, 20.38
^Ainiin onhan mullakin CO2 pumppu... pitää alkaa pitää muutamaa patruunaa varuilta repussa.

wekkuli
09.10.2014, 20.50
Onhan siinä iso tilavuus, mutta toisaalta ilmamäärä ei kuitenkaan suhteessa ole yhtä paljon suurempi, kun leikitään paljon kapearenkaista pienemmillä paineilla ja pumppaaminen on hyvin kevyttä.

zipo
09.10.2014, 21.14
[QUOTE=brilleaux;2276029http://www.topeak.com/products/ (http://www.topeak.com/products/pumps/mountainmorph)[/QUOTE]
Topeak on hyvä.jouduin vaihtamaan toiseen pumppuun kun Topeak meni 29" mukana uudelle omistajalle.
Paikallisesta pööräkaupasta ostin Bontragerin version(trekki kaupoista löytyy).Ihan yhtä hyvä kuin Topeak.
Nuo mini high volume letkulliset jalkapumput ovat parhautta.Ergonomisia käyttää eikä maallikokaan sössi prestaa.
http://images.evanscycles.com/product_image/image/057/113/5bd/50627/product_page/bontrager-mini-charger-pump.jpg

Lauttis
09.10.2014, 21.21

Mulla on Turbomorph http://www.topeak.com/products/Pumps/TurboMorphG Taitaa olla muuten sama, mutta turha painemittari lisänä. Hyvin sillä on 4,8 tuumaisen metsässä pumpannut. Mulla on myös samanlainen Blackburnin pumppu, mitä pari viestiä myöhemmin mainitsit, ja ero on huikea. Turbomorph mahtuu nippa nappa runkolaukkuun.

mutanaama
09.10.2014, 21.25
Noin suurinpiirtein laskutoimituksen mukaan ilmaa on renkaassa seuraavasti:
4.7" 35L 0,6 bar
4" 30L 0,8 bar
2,4 14L 1,5bar
2" 12L 2bar

Kun noita pumppausliikkeitä maasto-oloissa tekee useita satoja, niin tajuaa eron, mitä liki kolminkertainen ilmamäärä tarkoittaa.

Mursulla oli katkaistu jalkapumppu letkulla, jossa ilmamäärä on vallan huikea. Se että pumpun saa tuettua maata vasten on ihan ehdoton.

Mait
09.10.2014, 22.38
Joo olisi vaan pitänyt uskoa että eipä tuon White Liten rengas/vanne-kombon tubeless asennus taida olla vain mahdollinen.
Kerran sain renkaan nousemaan vanteelle mutta sittenkun ilmat päästi pois niin koko rengas valahti pois vanteelta.

Vaikka saisi litkut sisälle asti niin tuskin tuolla pystyisi edes pienillä paineilla ajamaan kun burppailisi helposti.

Noh täytyy vain myöntyä ettei halvalla voi saada kaikkea. Eiköhän tuolla sisureillakin ajele.

Uninen
10.10.2014, 08.09
Blackburn Mammoth 2 stage on hyvä. Sopii reppuun, kevyt, reilu tuotto. Tätä on muutkin kehuneet.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/381727/Blackburn-Minipumppu-Mammoth-stage-25-alumiinimuovi-musta

Minä ostin juurikin tuon Mammothin kun sitä täällä kehuttiin, mutta enpä ole paljon jaksanut käyttää. On painava ja pumpatessa en osaa tuota pitää kunnolla kiinni siten, että venttiili pysyisi suorana.

Tällainen minulla oli aiemmin: http://www.prisma.fi/fi/prisma/kevyt-ja-pieni-pumppu-runkokiinnitys-soveltuu-presta-ja-pikaventtiileille

Tuota aion käyttää jatkossakin (niin pitkään kuin kestää). Ollut paras minipumppu, jota olen käyttänyt ja on kevyempi kuin Mammoth. Mammoth taitaa olla jotain 180g ja tuo oli muistaakseni 120g tms. En ole täysin tyhjää läskin rengasta tuolla pumpannut, mutta paineiden nostoon tuo on riittänyt oikein hyvin, kun pumpatessa ei kuitenkaan käytännössä minkäänlaista vastusta ole. Niin, ja kalliskaan tuo ei toki ole. Viisi tai kuusi euroa taitaa nykyään hinta olla.

En kuitenkaan kehdannut palauttaa tuota Mammothia, niin tuolla kaapissa se pölyttyy. Voin myydä jos joku haluaa OVH-hinnalla ostaa :D. Arvelin, että kai sen voi joskus varapumpuksi vaikka pidemmälle reissulle ottaa mukaan tms.

mutanaama
10.10.2014, 10.30
Mammoth on muuten varsin mukava pumppu, mutta siinä tahtoo käsien nahka jäädä väliin pumpatessa. Vetosuus on muistaakseni reilu desi, joten isokin läski täyttyy viimeistään kolmensadan pumppauksen korvilla, tosin siinä on vastusta melkoisesti ison ilmatilan takia.
Nyt mulla on samanlainen pumppu ku Zipolla, tosin vanhempi malli, niin täytyy sanoa, ettei paluuta käsipumppuun ole.
Unisen linkkaamaa tai vastaavaa pikkupumppua en suosittele. Kyllä sillä yhden renkaan kerran täyttää, mutta jos kumi falskaa vähän tai pitää tyhjästä lähteä liikkeelle, niin hermot menee. Endomorph ja muistaakseni 480 pumppausta ei hymyilyttänyt kuin korkeintaan ohikulkijoita. 10min kun hakkaa 1/s tahdilla niin tietää tehneensä.

brilleaux
10.10.2014, 10.48
Paikallisesta pööräkaupasta ostin Bontragerin version(trekki kaupoista löytyy).Ihan yhtä hyvä kuin Topeak.
Nuo mini high volume letkulliset jalkapumput ovat parhautta.Ergonomisia käyttää eikä maallikokaan sössi prestaa.
http://images.evanscycles.com/product_image/image/057/113/5bd/50627/product_page/bontrager-mini-charger-pump.jpg

Onko kyseessä siis tämä:
http://www.hi5bikes.fi/~Q16Mx0000001/?Y999=PIF&Y104=BON-MINICHARGER

Mikä on pituus? Topeak tais olla 35cm?

Nufan
10.10.2014, 11.08
Mulla on tälläinen kiukkuveljien pumppu, jossa on high volume / High pressure valitsin. Testattu eilen 4" läskirenkaan kanssa, kun kärmes iski. Pumppas kevyesti ja nopeasti.
http://www.jensonusa.com/!V33xYopNT5but9YzrqrzMQ!/Crank-Brothers-Power-Pump-Alloy

Edit: Tota ei tosin taideta valmistaa enää.

Jukkis
10.10.2014, 13.23
Mitä pumppuihin tulee, niin kaikilla sekalaisilla kotiin vuosien varrella kertyneillä pumpuilla olen läskiin saanut ilmaa eli se ei ole ongelma ainakaan mulla. Tosin olenkin äärettömän laiska säätelemään paineita eli enkä siksi en tätä asiaa pohtiessa menetä yöuniani. Kuitenkin; mikäköhän nyt olis siten se lopullisen pätevä ja hyvä ja Saksanmaan rajojen ulkopuolelta ostettavissa oleva painemittari ? Tossa lähikaupassa oli tarjolla ainakin tämä (http://www.sellonpyora.fi/tuote/865) jonka jo joku (luonnollisesti) foorumilla haukkui sysip*%&¤ksi
Vai pitäiskö mun vaan suosiolla uskoa, ja mennä tämänkin probleeman kanssa suosiolla ShockTherapyyn :)

zipo
10.10.2014, 13.23
Bontyn pumppu kokonaismittaa 340mm ja sylinteriosuus noin 250mm pitkä.Ulkohalkaisija 27mm.
Mukana tuli runkokiinnike johon kahva sekä jalkatuki lukittuvat,muuten ne pääsee liikkumaan vapaasti.
Topeakissa oli pumpussa itsessään lukitustsydeemit kahvoille.

Edit:Halo nanuk 4 näköjään markkinoille.

brilleaux
10.10.2014, 13.50
Kuitenkin; mikäköhän nyt olis siten se lopullisen pätevä ja hyvä ja Saksanmaan rajojen ulkopuolelta ostettavissa oleva painemittari ? Tossa lähikaupassa oli tarjolla ainakin tämä (http://www.sellonpyora.fi/tuote/865) jonka jo joku (luonnollisesti) foorumilla haukkui sysip*%&¤ksi:)
Mulla toi on ainakin pelittänyt ihan mukavasti. Ei moitittavaa.

Jukkis
10.10.2014, 13.59
Mulla toi on ainakin pelittänyt ihan mukavasti. Ei moitittavaa.

No jos sä sanot noin, niin uskotaan. Tosta mainiosta nicistä tulee nimittäin mieleen kultainen nuoruus ja Dr. Feelgood alkuperäisessä kokoonpanossaan,,,
Pianhan tekee Wilkokin seuraa yläkerran orkesterissa jo pitkään olleelle Leelle :(

brilleaux
10.10.2014, 14.28
Tosta mainiosta nicistä tulee nimittäin mieleen kultainen nuoruus ja Dr. Feelgood alkuperäisessä kokoonpanossaan,,,
Pianhan tekee Wilkokin seuraa yläkerran orkesterissa jo pitkään olleelle Leelle :(

Brillo oli äärettömän tyylikäs herrasmies(siis aivan muuta kuin allekirjoittanut). Ja biisithän soi täällä edelleen tasaisin väliajoin.
Nostanpa illalla maljan Brillolle, kun kerran puheeksi tuli! :)

Jukkis
10.10.2014, 20.50
Tjaahas, eli nicillä siis kaikesta päätellen oli kuin olikin kytkös kyseiseen herrasmieheen ;)

Tapatalkista iKälättimellä

Hub
10.10.2014, 21.05
Mikäs rengas se on paras märälle kalliolle ja juurakolle? Tänään ajelin keskuspuistossa GC:lla 0,35/0,45 ja oli todella liukasta.

mutanaama
10.10.2014, 21.51
Mikäs rengas se on paras märälle kalliolle ja juurakolle? Tänään ajelin keskuspuistossa GC:lla 0,35/0,45 ja oli todella liukasta.
Tänään oli puhetta HC:n kanssa, että hää haluaisi ostaa talveksi GC:t eteen ja taakse. Haukuin renkaan lyttyyn, ja uittu se mitään uskonu. Pistettiin mun talvinakki (GC) taakse, paineet maastoon sopivaksi ja märkään metsään. Mudassa ja märässä maastossa ihan ok, mutta kalliolla ihan sysipaska kusiluistin. Noin niinkuin lievää ilmaisua käyttääkseni. Vaihdettiin fillareita puolessa välissä lenkkiä ja testattiin samat mestat mammothilla ja HC:lle sopivilla pienillä paineilla, niin mä liukastelin sivuttain kaliolla GC:n kanssa, vaikka huskeri pitikin eturenkaan paikallaan, mut HC taas ei huomannu koko liukasta paikkaa, missä hetkeä aiemmin kävi melkein poikittain. Märässä kivikossa GC heitteli minne sattui, ei alkeellisintakaan reunapitoa tai tukea, vetopidon puute kiven päällä alko jo naurattamaan. Juurakossa ja pehmeessä turpeessa GC toimi kuitenkin hyvin ja kantoi mättäillä hyvin, Husker taas viskeli keulaa miten sattui. Eli ainakin tämmösen lenkin perusteella tuli todettua, että mammutilla mennään, vaikka pito mudassa ei juuri kehuja meikäläiseltä saa.
Mulla toi GC on valmiina talvea varten, kun tarvitaan kantoa, ja saatan yrittää tuon nastoittamistakin.
Mut ei näitä kannata uskoa, keski-ikäisen äijän jupinoita, vaikka myinkin vanhan rengasvaraston melko edullisesti eteenpäin kun noilla oli eka lenkki takana.

Tank Driver
10.10.2014, 21.57
Mä oon taas tosta tykännyt nimenomaan takarenkaana oikeinkin kovasti. Jännä.

mutanaama
10.10.2014, 22.00
No mutta jos sä tykkäät luistelusta ja elää niiq edgellä

Pekka T L
10.10.2014, 22.19
Taitaa olla S käyttäny GC:ssä samaa kumiseosta kuin kapeassakin nakissa. Mulla täpärissä GC takana ja vaikka silmä ei näe että kivi on kostea niin GC sen kyllä huomaa, ei minkään valtakunnan pitoa. Saas nähä koska tulee GC fat S-works kumi kaupan. S-worksissahan on pehmeempi seos, tosin sitä en täpäriinkään ostanu kun yhden kumin koska kyljistä paistaa kankaat jo ostaessa ja parin viikon ajojen jälkeen kyljet viiltoja täys.

Tank Driver
10.10.2014, 22.24
Mä oon nyt ihan hämmentynyt.

HC Andersen
10.10.2014, 22.37
Juu tuo GC ei ollut mikään positiivinen kokemus, ainoa positiivinen kokemus oli että se mahtui Mukluk 2 takapäähän 90mm vanteella. Perus ongelmana taitaa olla korkeat ja kapeat nappulat jotka taittuvat alle kovalla sekä liukkaalla pinnalla, pintaa koskettavien nappuloiden pinta ala on varsin pieni verrattuna matala kuvioiseen renkaaseen jossa kitkapintaa on enemmän.

Samalla tuli kokeiltua Maxxiksen Mammouth 120tpi EXO renkaita ja ne yllätti mut todella positiivisesti, hyvä rullaavuus, vetopito oli märässä metsässä ja kalliolla hyvä, mutapito oli samaa luokkaa kun Endomorphissa (vaatii rauhallisen pyörittämisen penkistä edetäkseen) eli niillä pärjäsi hyvin. Maxxikset menee mulla heti hankintalistalle ja GroundControllit menee älä ostalistalle.

Maxxikset oli IMHO tasapainoisimmat renkaat joilla olen tähän päivään mennessä ajanut.

HC Andersen
10.10.2014, 22.38
Mä oon nyt ihan hämmentynyt.

Sä ajat väärin.

petjala
10.10.2014, 22.40
Ei liikaa kannata hämmentyä. Mäkin oon ihmetelly lipsuvaa vetopitoa siitä asti kun vaihdoin likisileän BFL:n Budiin. Tulee potkittua enemmän tyhmissä paikoissa, kun luulee renkaasta liikoja. Eli valtaosin voi olla ihan luulotautiakin. Minusta joku kyttää mua mun selän takana.

Tank Driver
10.10.2014, 22.42
Sä ajat väärin.

Se on totta.

Ski
10.10.2014, 23.16
Just koitin laittaa BFL eessä Tubeleksiksi mutta ei pitäny reunat enään... aika kolhuja kyllä vanteessakin, heitin sitten GCn, juurikaan ajetun siihen yöksi asettuun. Kyllähän tuo talvi on niin lähellä että koitetaan luikastella siihen asti tuo GC eessä. Takana on Nate 4.0 ja saa ollakkin kunnes lumi on kokonaan maassa. Kokeilen sen tubeleksettaa huomenna. BFL on kyllä ollu hyvä koko kesän eessä.

Pumpuista sen verran että tuolla Motonetin Stage2 oon SyöteMTBn kisassakin pumpannu koko BFL 13F sisurin nollasta johonkin 0.5 baariin ja en laskenu pumppausmäärää mutta kerkesin 120kilsan reissulta vielä ennen määräaikaa maaliin, että silläkin pärjäs :)

Tuommonen Zipon linkkaama vois olla todella hyvä, pitääpä miettiä.

zipo
11.10.2014, 08.47
Joo ennen ostopäätöstä testasin paljon hehkutettuun Onzan sisuriin ja molemmat oli ostettava.
2 vuotta tuli rehattua täyden 0.5L virkistyspullon painoisia ja kokoisia sisureita repussa, siis 1 kpl rengasrikon varalta.No good.
Viime keväänä eka ostamani Onza oli ihan muotopuoli kun vihdoin jossain vaiheessa päätin koeponnistaa sen.Jätin käyttämättä ja usko rimpulasisureihin hävisi .Tämä uusi Onza on upea muodoiltaan,kehtaa roudata mukana.

brilleaux
11.10.2014, 09.06
Nyt saa näemmä GC semmoista arvostelua että...itsellä ei siis muista läskikumeista kokemusta ole.
Normi 26" maastonakeilla ajaneelle ton pitohan vaikuttaa lähinnä älyttömälle. :)
Tuntuu että pääsee mistä vaan. :D

Nyt saa sit heitellä suosituksia kummeista joilla pitoa piisaa jokapaikassa.
Leveyttä tietty vähintään samat kuin GC:ssa. Vierintäominaisuudet ei kiinnosta.
En katso sitä oleelliseksi asiaksi läskirenkaassa. :)

Pakkohan se on kokeilla, millaista pitoa löytyykään. :P

Tuomas H
11.10.2014, 09.41
^Bud & Lou? Tai jos rullailu ei kiinnosta niin Lou & Lou. Kokemusta ei kyllä ole - kunhan huutelen.

Just tänään olin hakemassa paikallisesta GC:n takarenkaaksi, lähinnä talvea ajallen, mutta pitää näköjään vielä miettiä asiaa...

Tank Driver
11.10.2014, 10.03
Bud väärinpäin eteen ja Lou taakse, voi kokeilla sitäkin raapivampana.

Shimaani
11.10.2014, 10.56
Mää just huomasin että mulla on edessä Bud väärin päin, mekaanikolla vissiin ollut kiire asennuskalialle
....joku kyttää mua mun selän takana. mtn en tunnusta :)

arctic biker
11.10.2014, 11.31
Onko noissa rengashommissa niin nokonuukaa mitä talkkia käyttää?Mä laitoin apteekista ostettua Tenavatalkkia kun en muuta äkkiä keksinyt.
Tiptopin talkkia on ihan myynnissä -discountilla ainaskin. Autorengaskaupasta saattaa saada, Pirkka-vauvatalkki on itsellä käytössä.

HC Andersen
11.10.2014, 11.47
Ei liikaa kannata hämmentyä. Mäkin oon ihmetelly lipsuvaa vetopitoa siitä asti kun vaihdoin likisileän BFL:n Budiin. Tulee potkittua enemmän tyhmissä paikoissa, kun luulee renkaasta liikoja. Eli osin voi olla ihan luulotautiakin. Minusta joku kyttää mua mun selän takana.

Ei se GC:n vetopito märällä kalliolla ollut niin huono, samaa tasoa Knardin kanssa... Mut yllätti sen Nobby Nic:n tapainen On/Off tyylinen sivuttais pito, siinä missä Mammothin kanssa ajoi iloisesti vailla huolia huomisesta niin GC lähti alta kuin talkkari jäiseltä peltikatolta. Ja todetaan vielä että sain yhtä pitkän kokemuksen GC:stä kuin Mammothista, eli olin yhtä tottumaton molempiin renkaisiin.

GC:n pito mudassa ja ruohikossa oli ihan hyvä mutta se oli huomattavan paljon raskaampi ajaa kuin mihin on tottunut, tuntui siltä että paikoin 30/36 välitys ei enään riittänyt.