PDA

Näytä tavallinen näkymä : Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 [36] 37 38 39 40 41 42 43 44 45

harmis
10.08.2017, 15.35
Mulla on ollu Stanin racet eturenkaassa ainakin puoli vuotta ja takanakin kohta pari kuukautta. Kuivumisesta en tiedä kun en ole asentamisen jälkeen rengasta poistanut, mutta ei ole toisaalta rengas tyhjentynytkään. Eikä ole myöskään venttiilit tukkeutuneet. Ei kannata kaikkia pelottelupuheita uskoa. Racet sisään vaan ja kovaa ajoa.

makimies
13.08.2017, 18.52
Moro

Onko linkissä https://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-jumbo-jim-evo-snakeskin-pacestar-26x4.80-tl-easy-folding-516337/wg_id-241 oleva rengas hyvä valinta tubelesstouhua/litkutusta ajatellen? Hinta nyt ainakin kohdillaan...

t. Aloitteleva Dude-paksuttelija..

Ota sitten se snakeskin versio!

mahead
13.08.2017, 20.33
Mulla on ollu Stanin racet - - Eikä ole myöskään venttiilit tukkeutuneet. Ei kannata kaikkia pelottelupuheita uskoa. Racet sisään vaan ja kovaa ajoa.

Mulla on sitä normi-Stania. Sillä olen saanut kerran eturenkaan venttiilin aika hyvin tukittua, kun kaikkiaan seitsemän kertaa olen litkutuksen tehnyt. Eli tällä tilastollisen tarkastelun tukevasti kestävällä aineistolla totean että vajaa 13 % kerroista tavallisella Stanilla tukkii venttiilin.

Poy
13.08.2017, 23.41
^Miten olet laittanut, kun venttiili on mennyt tukkoon?
Mulla on tasan kerran mennyt tukkoon ja silloin käytin ruiskua. Muilla kerroilla en ole käyttänyt ruiskun mäntä osaa, vaan olen laittanut ruiskun venttiiliin kiinni ja siiihen sitten kaatanut pullosta litkut ja antanut painovoimalla valua alaspäin (ilman tuota mäntää). Ei ole enää tukkeutunut.

elasto
14.08.2017, 00.00
Mä joudun vaihtamaan yleensä kerran vuoteen sielut venttiileistä mun kaikkiin tubeless-kiekkoihin, kun menevät niin tukkoon ettei ilma kulje kunnolla kumpaankaan suuntaan. Käytössä normaali Stanin litku. Varmaan ne voisi liottaa kuumalla vedellä auki, mutta enpä ole jaksanut.

mahead
14.08.2017, 00.57
^Miten olet laittanut, kun venttiili on mennyt tukkoon?
Mulla on tasan kerran mennyt tukkoon ja silloin käytin ruiskua. Muilla kerroilla en ole käyttänyt ruiskun mäntä osaa, vaan olen laittanut ruiskun venttiiliin kiinni ja siiihen sitten kaatanut pullosta litkut ja antanut painovoimalla valua alaspäin (ilman tuota mäntää). Ei ole enää tukkeutunut.Lääkeruiskuhan se mullakin on käytössä, ja olen käyttänyt sitä kokonaisena. Luulen että sinne pääsi pullon reunasta vähän tavallista isompi kuivunut kokkare, ja sitten ruiskulla sain sen paineella juntattua hyvin paikalleen. Kompuralla sain kuitenkin vaivoin ilmaa haluamani ~0,4 bar paikalleen, niin aattelin että putsaan sitten kun seuraavan kerran värkkään muutenkin sen renkaan kimpus.

Vaikka onhan se vähän riskaapeliä kun käsin ei oikein mettässä saa rengasta täyteltyä, että ehkä se pitäis aukoa vaan heti eikä hetken päästä.

Onko tuossa litkussa muuten jotain muovia syövyttävää / liuottavaa ainetta? Taannoin meni sitä rengaspainemittarin näytölle (poistoilma virtaa sen kautta), ja nyt kun kuukausia myöhemmin kun rupesin sitä putsaamaan niin lika ei irronnut millään keksimälläni aineella. Tarkemmassa tarkastelussa tuntui että suoja itsessään oli pilalla (luulin sitä alunperin lasiksi niin en edes tajunnut kiirehtiä putsaamisen kans).

hcf
14.08.2017, 08.33
Nuita prestan sisuskaluja (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/lifeline-presta-removable-valve-core-pack-of-4/rp-prod161980) pitäs olla aina varuilta mukana jos menee tukkoon litkusta.
Saiskohan tällä työkalulla (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/stans-no-tubes-valve-core-remover/rp-prod13810) sisuskalut irrotettua ilman että venttiilin runko pyörii? En ainakaan omia tubeless venttiilejä saa kiristettyä niin tiukaksi että pystys pyörittään coreja auki ilman että pitää pihdeillä kiinni rungosta.

H. Moilanen
14.08.2017, 13.39
Olen huomannut, että sielutyökalun käyttäminen ehkäisee tai estää ylläkuvatun. Oikealla työkalulla sielua ei tule kiristettyä liikaa.

velib
16.08.2017, 14.47
Minkäs verran nuo Jumbo Jimit venyy ajossa? 4.4" SS oli noin 103 mm rungosta ja 104 mm nappulasta ja 4.8" 108/110 mm. Vähän saisivat isommat olla. 80 mm vanteet alla.

solisti
17.08.2017, 10.34
^Vähän heikko otanta, mutta omat 4.8" SS oli luokkaa 113mm nappulasta nappulaan (80mm Mulefut, Tubeless, kohta 2 kesää ajettu). Kuriositeettinä vanha BFL 90mm vanteella oli 108mm.
Ilmaa JJ:ssä on jonkin verran enemmän, mutta ovat jotenkin kovemmat ajossa. Iso Knard on vähän isompi ja minusta mukavampi kumi ajaa kuin JJ, mutta ei sovellu niin hyvin joka kelille (ja vetelee kuulemma edessä).

Kugelschreiber
17.08.2017, 11.01
Minkäs verran nuo Jumbo Jimit venyy ajossa? 4.4" SS oli noin 103 mm rungosta ja 104 mm nappulasta ja 4.8" 108/110 mm. Vähän saisivat isommat olla. 80 mm vanteet alla.

Mulla on ollut 4.4" SS mulefutilla tubelessina puolisen vuotta. Mittasin äsken rungon n. 105 mm ja nappulasta n. 106 mm ja muistelen että alunperin olis ollut pari milliä vähemmän. Oman minuskuulisen otannan perusteella arvioisin että mitään huikeeta kasvua ei liene odotettavissa.

velib
17.08.2017, 11.04
Täytynee ajella hetki ja tarvittaessa vaihtaa tuo 4.4" isompaan jos ei riitä. Tuo mahtuu vain kivasti Dudeen perän ollessa lyhyemmässä asennossa, 4.8" ei ilmeisesti mahdu lyhyemmässä asennossa? Mulla on noissa vielä toistaiseksi sisurit, joten ajotuntumaa on vaikea arvioida, mutta kylkien vahvuuden perusteella kyyti tuskin tulee olemaan yhtä pehmeää kuin vanhan läskin Bud+Loulla. Vierintävastus on toki aika eri luokkaa. En muista nyt tarkkoja mittoja, mutta nuo Bud ja Lou ovat kyllä leveämmät, mutta taisivat nekin luvatusta 4,8 tuumasta jäädä.

H. Moilanen
17.08.2017, 11.27
En muista nyt tarkkoja mittoja, mutta nuo Bud ja Lou ovat kyllä leveämmät, mutta taisivat nekin luvatusta 4,8 tuumasta jäädä.
Eipä juurikaan. Kehän leveys vaikutta hieman, mutta lähellä silti:
http://surlybikes.com/uploads/downloads/13827_Update_Tire_Geo_Chart_v2.pdf

Kugelschreiber
17.08.2017, 11.40
Täytynee ajella hetki ja tarvittaessa vaihtaa tuo 4.4" isompaan jos ei riitä. Tuo mahtuu vain kivasti Dudeen perän ollessa lyhyemmässä asennossa, 4.8" ei ilmeisesti mahdu lyhyemmässä asennossa? Mulla on noissa vielä toistaiseksi sisurit, joten ajotuntumaa on vaikea arvioida, mutta kylkien vahvuuden perusteella kyyti tuskin tulee olemaan yhtä pehmeää kuin vanhan läskin Bud+Loulla. Vierintävastus on toki aika eri luokkaa. En muista nyt tarkkoja mittoja, mutta nuo Bud ja Lou ovat kyllä leveämmät, mutta taisivat nekin luvatusta 4,8 tuumasta jäädä.

Josta tulikin mieleeni että kun mulla on edessä bud ja takana jj niin on aina business in the front/party in the back paitsi että edessä on myös juhlat koska bud rullaa aivan hyvin. :)

velib
17.08.2017, 11.45
Josta tulikin mieleeni että kun mulla on edessä bud ja takana jj niin on aina business in the front/party in the back paitsi että edessä on myös juhlat koska bud rullaa aivan hyvin. :)

Toi vois olla myös hyvä yhdistelmä. Budilla pääsee uskomattoman hyvin myös pitkittäisten juurten yli. Harmi kun Lou takana ei rullaa mihinkään. Lumella tosin sekin on huippu.

maapaa
17.08.2017, 12.33
Mites bud & bud combo? Ei vissiin ihan susi yhdistelmä..?

elasto
17.08.2017, 12.56

Mulla on tuo yhdistelmä 80mm vanteilla ja olen kyllä tykännyt. Ajelen läskipyörällä tosin pääosin talvella, mutta mielestäni tuossa on ollut juuri sopiva suhde pitoa ja rullaavuutta, sekä arvostan isoa ilmatilavuutta.

mahead
17.08.2017, 13.15
Mulla on kans ollut Bud + Bud (sitä ennen Bud + Lou) Allekirjoitan Elaston näkemyksen. Vaihdoin Budit keväällä Jim + Jim, mutta en ollut niihin etenkään pidon osalta tyytyväinen, joten palasin Bud + Lou -yhdistelmään. Jos kaipaan lisää rullaavuutta, laitan taas taaksekin Budin.

Blackborow
17.08.2017, 13.31
Toi vois olla myös hyvä yhdistelmä. Budilla pääsee uskomattoman hyvin myös pitkittäisten juurten yli. Harmi kun Lou takana ei rullaa mihinkään. Lumella tosin sekin on huippu.

Minäkin olen miettinyt millä tuon Loun korvaisi. Loppujen lopuksi sen tuomaa maksimipitoa tarttee talvellakin aika harvoin. Bud-Bud oli jossain välissä, mutta jotenkin jäi tuntuma, että tuo Bud ei kummoista parannusta vetopitoon tarjoa pienempi nappulaisiin verokkeihin verrattuna. Edessä Bud on kuningas.

Sotanorsu666
17.08.2017, 22.32

Paras mitä saa. Mulla ei ainakaan läskillä ajaessa ole mihinkään kiire, joten ajelen budilla ja loulla aina. Bud cornering ja lou propulsion suuntaan, eteen 0.35bar ja taakse 0.45bar sekä tubeless tottakai. Mitään muuta en läskin alle kaipaa.

Optiflow
21.08.2017, 19.57
Mitäs kumia tällä hetkellä suositeltaisiin HüDün seuraajaksi? Molemmista kumeista alkaa kyljet olla jo siinä kunnossa ettei ilmat ja litkut pysy sisässä vaan tihkuu kankaan välistä ulos.Olen miettinyt, että pitäisikö jatkaa samalla hyväksi havaitulla linjalla, vai koittaa jotain muuta. Olen ollut tyytyväinen noihin kesäkäytössä, ainut asia mikä vähän kaihertaa on leveys. Vanteeni on 70mm leveät, joten HüDüt taitaa jäädä just alle 4"... Talvien D5 kokemusten valossa leveämpi voisi olla kuitenkin parempi minun ajoihin. Saisi olla vähän isompi ilmatila renkaalla. Onko Jumbo Jim 4.4 hyvä korvaava tuote? Meneekö JJ 4,8 jo liioitteluksi kesälle?(sillä edellytyksellä että mahtuu pyörään)

RadonJussi
21.08.2017, 21.42
4,8" tietty painaa vähä enemmän mut kyllä on reilu ero pidossa varsinkin jos vertaa tohon 4". Ilmatilan lisäys tekee mun mielestä myös kivikot ja juurakot mukavammaksi. Ite ku päivitin 4,8 tuumaset niin takasin ei ole paluuta.

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

ViliA
21.08.2017, 22.06
Itse vaihdoin keväällä 4.8JJ tilalle 4.0 eteen ja 4.4 taakse enkä ajatellut palata takas ainakaan ennen talvea[emoji3]. Ohjaus muuttui huomattavasti tarkemmaksi ja muutenkin kyllä tykännyt kovasti. Mielipidekysymyksiähän nämä kai ovat. Itselläni läski ollut kesän ihan puhtaasti kisakäytössä mutta jos tarkoitus olisi retkeillä tai ajella ihan muuten vaan, niin laittaisin varmaankin kompromissina 4.4" kumpaankin päähän

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sekakäyttäjä
22.08.2017, 12.54
Lieneekö nyt jo niin syksy, että on soveliasta puhua nastarenkaista ?

No, kysyn silti. Ajoin viime talven työmatkaa (15k per sivu) Farleyllä 3.8" Hodageilla ja selvisin ilman luunmurtumia. En ajatellut kokeilla, riittääkö onneni toista talvea, vaan ajattelin siirtyä suosiolla nastoitettuihin renkaisiin. En vain oikein ole perillä siitä, että minkälaisia eroja ja ominaisuuksia näissä läskien nastarenkaissa on, enkä tiedä minkälaiset olisi se vähiten huono vaihtoehto. Fillarina on Farley 9.6 ja vanteina on ensiasennus-Jackalopet (27.5") Nastoja varten ajattelin hankkia toisen kiekkosetin, mutta en oikein osaa päättää, että olisiko se sitten 26" vai 27.5" ?

Ajaminen on miltei pelkästään tiellä ajamista, tosin töihin pitää päästä kelillä kuin kelillä. Hodaggi on muuten ok, mutta jäisellä kelillä pitoa ei kyllä ole - ja ainakin viime talvena sitä jääkeliä totisesti riitti, pyhänä ja arkena.

26" vai 27.5" ?
Mitkä nastarenkaat laitan ?

velib
22.08.2017, 12.55
Tarvitseekos fattystrippereiden alle muuta kuin alkuperäisen vannenauhan? Kestääkö DT Swissin vannenauhat paineen vai tarvitseeko sinne kuitenkin kierroksen teippiä? Alkuperäinen ajatus oli saada mahdollisimman kevyt tubeless-asennus, mutta sitten tuli mieleen että riittääkö pelkkä vannenauha+stripper -combo.

mk
22.08.2017, 13.15
No, kysyn silti. Ajoin viime talven työmatkaa (15k per sivu) Farleyllä 3.8" Hodageilla ja selvisin ilman luunmurtumia. En ajatellut kokeilla, riittääkö onneni toista talvea, vaan ajattelin siirtyä suosiolla nastoitettuihin renkaisiin. En vain oikein ole perillä siitä, että minkälaisia eroja ja ominaisuuksia näissä läskien nastarenkaissa on, enkä tiedä minkälaiset olisi se vähiten huono vaihtoehto. Fillarina on Farley 9.6 ja vanteina on ensiasennus-Jackalopet (27.5") Nastoja varten ajattelin hankkia toisen kiekkosetin, mutta en oikein osaa päättää, että olisiko se sitten 26" vai 27.5" ?
Ajaminen on miltei pelkästään tiellä ajamista, tosin töihin pitää päästä kelillä kuin kelillä. Hodaggi on muuten ok, mutta jäisellä kelillä pitoa ei kyllä ole - ja ainakin viime talvena sitä jääkeliä totisesti riitti, pyhänä ja arkena.
26" vai 27.5" ?
Mitkä nastarenkaat laitan ?
Jos tarvit nastoja vain pysyäksesi pystyssä työmatka-ajossa liiukkaimpina päivinä niin mikset laittaisi muutamia kymmeniä nastoja eturenkaaseen ? (jos vinkkejä tartttet niin laita viestiä) ) Liukasta oli viimetalvena, kun ei 27.5" gnawral renkaita saanutkaan ajoissa .. Tulivat sitten lumien jo sulaessa ja nyt odottavat nastoittamista hyllyssä. Itse laitan samoille kiekoille, nastoiksi ISP teräväkärkisiä nastoja joita tuli hankittua säkkikaupalla valmiiksi ...

solisti
22.08.2017, 13.18
^^Laittaisin 26", muutama vaihtoehto enemmän mistä valita. Tietty miksei se Bontragerin nastarengas toimisi hyvin siinä 27.5" koossa? Tarviiko niitä toisia vanteitakaan sitten hankkia?

^Eikös se vannenauha ole siinä sen sisurinkin kanssa ihan itsekseen?

H. Moilanen
22.08.2017, 13.29

Läskin nastarengas on sitten sellainen, että se tasottaa pitoeroa jään ja lumen välillä, mutta ei tarjoa nakkikumisen maasturin nastakumin kaltaista infernaalista pitoa jäällä. Olen pari talvea ajellut nastoitetulla Dille-nelosella sekä 80 mm että 65 mm leveällä kehällä. Kapeammalla nastoista voi vielä sanoa olevan jotakin hyötyä, mutta leveämmällä vanteella nastojen ropina oli ainoa ero nastattomaan renkaaseen verrattuna.

Jos maksimaalista pitoa hakee, 29+ kiekko olisi järkevin valinta talvikäyttöön. Muussa tapauksessa mahdollisimman kapea kehä, esim juuri tuo 65 mm.

solisti
22.08.2017, 13.41
Kyllähän ne nastarenkaat auttaa pidon kanssa ainakin jäisillä poluilla.
D5+itse nastoitettu GC on omassa läskissä talvet ja tekee ne nastat paljon muutakin kuin rapisee.
Maksimaalinen pito ei toki ole niin kuin kapoisissa, mutta käyttäytyminen rauhoittuu huomattavasti ja niitä yllättäviä tilanteita ei tule kovin herkästi...

zeppo
22.08.2017, 13.43
Läskin nastarengas on sitten sellainen, että se tasottaa pitoeroa jään ja lumen välillä, mutta ei tarjoa nakkikumisen maasturin nastakumin kaltaista infernaalista pitoa jäällä. Olen pari talvea ajellut nastoitetulla Dille-nelosella sekä 80 mm että 65 mm leveällä kehällä. Kapeammalla nastoista voi vielä sanoa olevan jotakin hyötyä, mutta leveämmällä vanteella nastojen ropina oli ainoa ero nastattomaan renkaaseen verrattuna.

Jos maksimaalista pitoa hakee, 29+ kiekko olisi järkevin valinta talvikäyttöön. Muussa tapauksessa mahdollisimman kapea kehä, esim juuri tuo 65 mm.

Itsellä täysin päinvastaiset kokemukset :). Ero Hodagin ja itsenastottaman Maxxis-renkaiden välillä oli ihan huikea. Jäisellä polulla saattoi kurmuutella nastoilla ihan huoletta, Hodagilla taas ei pystynyt jäisellä polulla kuin varomaan ettei ole kylellään joka paikassa. Eli metelin lisäksi totesin saavani myös huomattavasti enemmän pitoa. Ja nämä kokemukset siis Oulun tienoolta. 29 renkaita en ole kokeillut koskaan, ne varmaan nastoitettuna puree todella hyvin.

velib
22.08.2017, 13.58
^Eikös se vannenauha ole siinä sen sisurinkin kanssa ihan itsekseen?

Onhan se, mutta sisuri on vahvempaa tavaraa kuin tuo lateksinauha, ja auttaa sillä tavoin. Jostain luin, että oli vanteen rei'istä alkanut vannenauha pullistella ulos. Täytyy hieman tunnustella noita nauhoja, kuinka kestäviltä vaikuttavat. En löytänyt Fattystripperin omilta sivuilta mainintaa asiasta, muuta kuin että heidän tarjoamansa 3M:n heijastinnauha ainakin kestää.

Jyri K
22.08.2017, 14.14
Hyvin käy se alkuperäinen vannenauha Fattystripperin kanssa. Sanoisin, että se Fattystripperin myymä heijastenauha pullistelee enempi kun alkuperäinen vannenauha.

Jyri

solisti
22.08.2017, 14.16
Onhan se, mutta sisuri on vahvempaa tavaraa kuin tuo lateksinauha, ja auttaa sillä tavoin. Jostain luin, että oli vanteen rei'istä alkanut vannenauha pullistella ulos. Täytyy hieman tunnustella noita nauhoja, kuinka kestäviltä vaikuttavat. En löytänyt Fattystripperin omilta sivuilta mainintaa asiasta, muuta kuin että heidän tarjoamansa 3M:n heijastinnauha ainakin kestää.

Ok, minusta tuo ero on kyllä aika minimaalinen, jos puhutaan vannenauhan kokemasta paineesta Stripper/sisuri.
Mulla on hirvisäkki vannenauhan kanssa 4 renkaassa ollut jo ainakin 1.5v ja ei ole ongelmia, sen luulisi olevan vielä ohkaisempaa tavaraa kuin lateksi.
Vannenauhat on yleensä aika jämäkkää tavaraa, verrattuna vaikka vanteen teippaamiseen.

Jyri K
22.08.2017, 14.18
Tämä nastarengas asia kiinnostaa itseäni myös. Tässä on nyt käsittääkseni moni tehnyt tuon nastoituksen itse. Laittasko joku vinkkiä minkälaiset vehkeet siihen pitää hommata ja millasia nastoja.

Klaukkalan korkeudella saattaa lumet ja jäät olla taas vähän harvinaisia, mutta voisihan tuohon varautua. Sitten kun se jää on saapunut, niin on taas myöhäistä tilailla mitään.

Tosin hyväksi havaitut valmiit nastarenkaatkin kiinnostaa jos on vinkkejä antaa.

Jyri

solisti
22.08.2017, 14.26
Tämä nastarengas asia kiinnostaa itseäni myös. Tässä on nyt käsittääkseni moni tehnyt tuon nastoituksen itse. Laittasko joku vinkkiä minkälaiset vehkeet siihen pitää hommata ja millasia nastoja.

Klaukkalan korkeudella saattaa lumet ja jäät olla taas vähän harvinaisia, mutta voisihan tuohon varautua. Sitten kun se jää on saapunut, niin on taas myöhäistä tilailla mitään.

Tosin hyväksi havaitut valmiit nastarenkaatkin kiinnostaa jos on vinkkejä antaa.

Jyri

Tuossa valmiiksi pureskeltu paketti esimerkkinä (jyrsinterä+liima+nasta):
https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/polkupyoran-nastasetti

Ainakin seuraavia on nastoitettu hyvällä onnistumisella GC, JJ, Maxis FBR/FBF, Bud/Lou
Valmiita nastarenkaita D5, D4, Snowshoe XL, Gnarwahl...

Joku voi täydentää :).

Sekakäyttäjä
22.08.2017, 14.26
Talviajokokemusta keräilen Kokkolan talousalueella, ja viime talvena täällä tuntui olevan joko liukasta tai todella liukasta. Vetisellä, jäisellä ja uraisella tiellä olin nastakumicyclolla vaikeuksissa. Pito oli kohtalainen, mutta kovin kiemurteluksi meni kulku uraisella tiellä. Otin tallista alle Farleyn ja totesin, että kiemurtelu rauhoittui, mutta jäisellä alustalla nuo Hodagit on ihan itsemurharenkaat. Mitään nakkikumien pitoa en edes tavoittele, koskapa talviajot tapahtuvat, kuten mainitsin, pääosin tiellä muutamia helpoilla poluilla ja jääpeitteisillä vesialueilla tehtyjä poikkeuksia lukuunottamatta. Tavoitteena on että pääkallokelien liukastelu, jännittäminen ja kaatuilu muuttuisi mukavaksi ja rennon turvalliseksi etenemiseksi

Toisella kiekkosetillä ajattelin vain helpottavani nastallisten ja ei-nastallisten renkaiden välillä vekslomista. Toisaalta, jos toisen kiekkosetin laittas 26"-kokoisena niin rengasvalikoimakin kasvaisi samalla jonkin verran.

Jyri K
22.08.2017, 14.46
Kiitos. Nastapaketti tilattu. En tiedä soveltuuko pojan Spessun renkaisiin myös kun siinä niin pientä tiheeyä nappulaa, mutta ainakin omaan Jumbo Jimiin käy.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170822/8484db3234e44f455767fb7d6ed65ed2.jpg

Blackborow
22.08.2017, 15.20
Nastoista puheenollen niin Maxxis Moosetrak on tulevan talven ihan mielenkiintoinen uutuus sillä saralla. Toivottavasti hinta ei keuli https://fat-bike.com/2017/03/new-maxxis-summit-moosetrak-4-8-studded-tire/

edu
23.08.2017, 12.09
27+ kiekoillehan on se Nokian Fat Freddie (http://www.motonet.fi/fi/tuote/4500006/Suomi-Tyres-Fat-Freddie-nastarengas-75-584-275-x-30-W348) myös vaihtoehtona. Mun mielestä halvemmallakin myyty kuin tuo Motonetin nykyinen hinta..

Jopo81
24.08.2017, 15.29
Onko toi mäkhiilarin nastan kärki pyöreä vai hämääkö tää puhelimen näyttö?

Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla

H. Moilanen
24.08.2017, 15.55
On pyöreä.

velib
25.08.2017, 09.26
Joku täällä oli nastoittanut Budin ja Loun kierrenastoilla, mutta onnistuukohan noilla Schwalben nastoilla? Nuo renkaat löytyisivät jo itseltä. Toinen vaihtoehto nastoitukseen olisivat varmaankin Minionit, joita saa järkevällä hinnalla tällä hetkellä, niihin varmaan nuo nastat ainakin menevät?

solisti
25.08.2017, 09.28
On niitä Surlyja Schwalben nastoillakin tehty.

H. Moilanen
25.08.2017, 09.46
^^Onnistuuhan se kun ensin poraat kumiin reiät nastoille.

Pekka.S
25.08.2017, 10.04
Joku täällä oli nastoittanut Budin ja Loun kierrenastoilla, mutta onnistuukohan noilla Schwalben nastoilla? Nuo renkaat löytyisivät jo itseltä. Toinen vaihtoehto nastoitukseen olisivat varmaankin Minionit, joita saa järkevällä hinnalla tällä hetkellä, niihin varmaan nuo nastat ainakin menevät?Onnistuu. Ensin joku 4 mm syvä ja noin 3 tai 3.2 mm leveä reikä, johon liiman kanssa tyrkkää nastan kiinni. Minulla irtosi talven ajoissa noin 10 nastaa. Dremelin jyrsinterällä taitaa saada parhaat reiät, mutta minä käytin puuporanterää.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170825/500d786a11f9bf742226d8c93ee53de2.jpg

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

velib
25.08.2017, 10.19
Onnistuu.

Mahtavaa, kiitos! Montako nastaa laitoit per rengas, ja minkä luulisit olevan sopiva määrä?

Pekka.S
25.08.2017, 10.28
Mahtavaa, kiitos! Montako nastaa laitoit per rengas, ja minkä luulisit olevan sopiva määrä?En kyllä muista lukumäärää. Tuolla kuvioinnilla tein ja piti riittävästi. Saahan niitä lisättyä jos ei pito riitä. Nyt jos tekisin niin ostaisin sen dremelin 3.2 mm jyrsinterän. Mcarcon sivuilla tai heidän tekemänä oli muistaakseni joku video jossa nastoittavat samalla tekniikalla läskin kumia.

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

mutanaama
25.08.2017, 21.37
Sissikauppias iskee kuin märkä uni. Nythän on niin, että periaatteessa en saa täällä mainostaa mitään, mutta joku muu voi kertoa;
(Jonkun muun äänellä) "Sain varmasta lähteestä kuulla, että Mcarboniin on tulossa teräväkärkisiä alunastoja vielä syyskuun aikana. Nastat on hiukan pidempiä kuin muut, joten toimivat läskissä jäällä vähän paremmin"

Tässä siis se video
https://www.youtube.com/watch?v=iNSr0sHheG0 (https://www.youtube.com/watch?v=iNSr0sHheG0)

OKS
26.08.2017, 21.08
Jumbo Jim 4,8" Liteskin vetelee viimeisiään takarenkaana. Kaksi repeämää paikattu (yksi kummallakin sivulla), tänään huomasin kummallakin sivulla kaksi uutta repeämää. Pitänee ilmeisesti hankkia uudet talveksi.

https://lh3.googleusercontent.com/f-B93RuBACnNYgsN0ha6zZrvM2kFLISrs4bTkd2c4m-FE26kJOJoAsp19zhvu9vGu6tNALmfEWPOV3UzL9cFkPxUqAkpu I8enr6qHVqaGlHsLjSNQTl-XpfGAjsOdS_WStoL-9VWS2l4mxbgNDnC1TkjmdiEabbNUuHRVqmNZ09m1Uo9FiAK1I9 aqJYJxrNCrGxq_Q6abbSjYz9FUIJL47wTonvuAHpMAdTjQl9LQ TDSDph5NGG45uiaLVBAupFRRCdyg37_bxDkpcb2mW9SOQog1Ni qQNpSuLektKkVxlmk3o4XsS7dL_HgTVskU-1jpn8BOaOBvdBjRxyxFtnTuKXV1T6rObOX4pPTn-fycrF2ZYmDAqzQPRvB4-lISRy8CVCBLm6WM4DCdBAbpbqClUbz54zjGjkSL58PMYD_vWAi poeoO_dsBlL5FliViiLwcnpcU8e0CuqurBPfu-JvF8ODOGozmqcYf3hU70uDxhxVJCp4mA9E86hfx37c6Q52_UGL LBWEpBa9r6qrbGWexbLd32RfTjFEo2Kf4aeQd6nA-Q-2zTpTLrQLFXbsIzi_ejSSKhDVtAQgj_Fhw8BlTwOiDeCzGFRVl rfEgmQAnlsb9VdxVA6SRQ=w1418-h945-no

hcf
26.08.2017, 21.11
^Snakeskiniä tilalle. Ainaki jos tykkää hieroa kylkiä kivikossa :)
Ehtikö nappulat ees kulumaan?

OKS
26.08.2017, 22.53
Ehtikö nappulat ees kulumaan?

Ounasvaaran kivikoissahan nuo menivät. Nappulat kuluivat aika nopeasti, mutta yllättävän hyvä pito oli siitä huolimatta viime talven lumilla.

Mikä lie Snakeskinin rullaavuus Liteskiniin verrattuna? Läski on jokapäiväinen käyttöpyörä, joten päällystetyillä teillä tulee ajettua runsaasti. Liteskin on kyllä ollut mukava ajettava.

hcf
27.08.2017, 08.48
Mikä lie Snakeskinin rullaavuus Liteskiniin verrattuna?

http://www.bicyclerollingresistance.com/fat-bike-reviews/compare/schwalbe-jumbo-jim-liteskin-2016-vs-schwalbe-jumbo-jim-snakeskin-2017

Painoa pikkusen enemmän ja hintaa mutta rullaus on melekeen sama. Eroa tuskin huomaa

Ja uusi "addix (https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/Jumbo-Jim-Evo-SnakeSkin-ADDIX-Speedgrip-26-Fat-Bike-Folding-Tyre-p57240/)" materiaali pitäs kestää schwalben mukaan 162% kestävämpi ku vanha pacestar. Saatavuus näyttäs olevan hieman heikompi. Ainaki suomesta.

RadonJussi
28.08.2017, 13.28
Ounasvaaran kivikoissahan nuo menivät. Nappulat kuluivat aika nopeasti, mutta yllättävän hyvä pito oli siitä huolimatta viime talven lumilla.

Mikä lie Snakeskinin rullaavuus Liteskiniin verrattuna? Läski on jokapäiväinen käyttöpyörä, joten päällystetyillä teillä tulee ajettua runsaasti. Liteskin on kyllä ollut mukava ajettava.Mulla taas meni Korkalovaaralla kummatki lite skinit kylistä puhki. Tilasin snake skinit tilalle ja hyvin on nyt vuoden päivät kestäny. Aikasemmat meni parissa kuukaudessa. Rullaavuudessa ei oo kyllä oikeestaan eroa. Painoa mulla tuli vaan paljon mut päivitin 4" tilalle 4,8" nii ei voi sitä oikeen verrata.

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

OKS
28.08.2017, 19.40
Jumbo Jim 4,8" Liteskin vetelee viimeisiään takarenkaana. Kaksi repeämää paikattu (yksi kummallakin sivulla), tänään huomasin kummallakin sivulla kaksi uutta repeämää. Pitänee ilmeisesti hankkia uudet talveksi.

Päädyin kuitenkin noihin Liteskineihin. Mukava ajotuntuma jokapäiväisessä yleisajossa ratkaisi, pitänee varmaan vähentää noita kivikkoajeluita ja pysytellä enemmän neulaspoluilla.

Boostikas
31.08.2017, 10.31
Kellään kokemusta tuosta Gnarwhalin 27,5 x 4,5 mallista. Vaikuttais aika kustannustehokkaalta ja helpolta ratkasulta mennä samalla renkaalla kesät talvet.

Jeltsar
31.08.2017, 22.24
^Talvella ainakin hyvä: harvempi kuvio ei tukkiinnu lumesta niin herkästi vs barbegazi. Nastoittaakin onnistuu. Kesäkäytöstä ei kokemusta, kiinnostaisi tietää itsekin.

Jöpöttäjä
01.09.2017, 16.34
Täällä on myös ajettu 4'4 liteskin Jumbo Jimien kyljet loppuun. Läski on jokapäiväisessä ajossa työmatkapyöräna ja kotimatka aina polkujen kautta. Jos ei rullaavuudesta halua antaa juurikaan mitään pois, onko muita vaihtoehtoja kun ostaa uudet Jimit tilalle? Yleisrenkaana tuo on ollut hiton hyvä ja maantielläkin rullaa hienosti.

solisti
01.09.2017, 16.56
Täällä on myös ajettu 4'4 liteskin Jumbo Jimien kyljet loppuun. Läski on jokapäiväisessä ajossa työmatkapyöräna ja kotimatka aina polkujen kautta. Jos ei rullaavuudesta halua antaa juurikaan mitään pois, onko muita vaihtoehtoja kun ostaa uudet Jimit tilalle? Yleisrenkaana tuo on ollut hiton hyvä ja maantielläkin rullaa hienosti.

Don't fix it, if it ain't broken.
Aika lyömätön yleisrengas.

Boostikas
01.09.2017, 18.50
^Talvella ainakin hyvä: harvempi kuvio ei tukkiinnu lumesta niin herkästi vs barbegazi. Nastoittaakin onnistuu. Kesäkäytöstä ei kokemusta, kiinnostaisi tietää itsekin.

Niin olen ymmärtänyt ja jonkun arvostelun mukaan nastoilla toimi helkkarin hyvin kans. Itteäkin nimenomaan tuo rullaavus tiellä ja kesäkäytössä kiinnostaisi... Aika kalliitahan nuo kuitenkin on ja eiks se oo mitä kalliimpi niin sitä parempi!

kojak
03.09.2017, 10.26
Ja uusi "addix (https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/Jumbo-Jim-Evo-SnakeSkin-ADDIX-Speedgrip-26-Fat-Bike-Folding-Tyre-p57240/)" materiaali pitäs kestää schwalben mukaan 162% kestävämpi ku vanha pacestar. Saatavuus näyttäs olevan hieman heikompi. Ainaki suomesta.

Tämän takia vissiin vanhaa Jumboa saa aika halvalla. Bike-discountista kaksi 4.8" liteskiniä yhteishintaan 109 euroa. 4" vastaava paketti 95€.

mts80
03.09.2017, 12.25
Pari päivää sitten tuli hommattua ensimmäinen fatbike (trekin farley 5). Renkaana tässä on 27.5x4.5 gnarwalit. Aattelin jättää nämä alkuperäiset hyllyyn oottelemaan talvea+nastoja. Mitkä olisi"kustannustehokkaimmat" renkaat leveydessä 3.8"? Hyvä rullaavuus plussaa!

solisti
03.09.2017, 15.09
27.5 koossa aika vähän vaihtoehtoja. Vähän ajettuja Hodaggeja liikkuu aika hyvin, kun porukkaa vaihtaa Barbegazeja alle. Hodag on siis sekä rullaavin vaihtoehto että edullisin. Kaupasta jos ostat niin IMHO kannattaa ottaa ne 4.5" Barbegazit.

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla

Madone 4.9
03.09.2017, 18.03
Tämän takia vissiin vanhaa Jumboa saa aika halvalla. Bike-discountista kaksi 4.8" liteskiniä yhteishintaan 109 euroa. 4" vastaava paketti 95€.

Ja tilaus lähti juuri...

mahead
03.09.2017, 18.27
Miltä tuo näyttää jos litku tihkuu renkaan kyljen läpi? Olen tässä jonkin aikaa ihmetellyt miksei takarenkaan kyljet tunnu kuivuvan. Rengas on ehkä 6 kk ja ~1000 km tms. ajettu Lou, ja vaikka se nyt jonkun kiven kylkeä on hieraissut niin en ole ajatellu että vielä litkua voisi vuotaa. Mutta kun eihän tuossa kauheasti vaihtoehtoja ole mikä kylkiä kastelisi silloinkin kun pyörä on sisällä lämpimässä. Kyljet näyttää samalta molemmin puolin. Neste on kirkasta, pikkasen öljymäistä. Tuo kirkkaus ei oikein mätsää litkun väriin, mutta toisaalta varmaan tuo kumi suurimmat partikkelit suodattaisi.

Toinen kuva on edessä pyörivästä Budista. Mielestäni tuo on yhtälailla kulunut, mutta siinä kyljet pysyy kuivina. Minusta näyttää että kulumisessa ei ole eroja noiden välillä.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170903/d1c09ae2cf7ef56689fd8217242646c0.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170903/bd0bf58df64c359535fd8349d52b39c1.jpg

hcf
03.09.2017, 18.45
^Olikos XXL:n 50€:n lou? Oiskohan ne ollu jotain "b-laatuluokkaa"?
Kaikenjärjen mukaanhan tuo litku pitäisi kuivua. Ainaki stan´s:in litku kuivahtaa. Toisinaan vuotaa venttiilien juuresta ku pumppailee

Juha Jokila
03.09.2017, 19.06
Ihan normaalia, että kyljet tihkuu litkuja varsinkin muutaman kuukauden jälkeen litkujen täytöstä. Kun uusii litkun, niin vuodot asettuu vähäksi aikaa. Vaikuttaa myös sille, että tihkuminen on pahempaa jos on ajellut tavallista alemmilla paineilla.

mahead
03.09.2017, 20.49
Ei ollut niitä viiden kympin kumeja, kun en tarjouksen aikaan myöhemmäksi harmikseni tajunnut haluavani Louta. :) Mutta joku muu yleisempi -25 % ale siitä oli kun ostin. Ja Stanin litkut mullakin (se tavallinen, ei-race).

Mulla on paineet ollu 0,35 - 0,5 bar, joten ehkä tuo sitten sillä selittyy. Onko tuosta tihkumisesta sinänsä mitään haittaa? Ajelenko vaan menemään, vai pitääkö nesteitä vaihdella? Kalliiksi käy jos litkua kuluu desi kuukaudessa. ;) Viimeisimmästä litkutuksesta on siis alle kaks kuukautta, Lou on kyllä ollut yhteensä kuutisen kuukautta mutta välissä kävi JJ ja Bud, kun olen testaillut mikä kumi eniten miellyttää.

(Voikohan näistä läskikumeista kirjoitella ilman että jutut kuulostaa jatkuvasti kaksmielisiltä...)

J.Kottenberg
03.09.2017, 21.07
Ei litkuja vaihtaa tarvi. Jossain vaiheessa voi lisätä, varsinkin jos alkaa tulla ilmat pihalle. Eikä pieni tihkuminen mitään haittaa.

mahead
04.09.2017, 01.09
Ok. Ja ilmeisesti nyt sitten on niin, että tuolta se litkun tihkuminen näyttää? Kuvittelin aina että litku tulisi valkeana sieltä läpi.

H. Moilanen
04.09.2017, 12.21
Tilalle Kärmesnahka-Jim, niin alkaa kylki kestämään. Rullaavuudessa tulee turpaan noin watti per rengas.

Jöpöttäjä
04.09.2017, 14.43
Watti erona on ihan sama. Hitto, läskin renkaat löytyi mitattuna rollingresistanse sivulta.. Kärmes on kova sana jatkossa.

Volvospede
04.09.2017, 15.23
Ok. Ja ilmeisesti nyt sitten on niin, että tuolta se litkun tihkuminen näyttää? Kuvittelin aina että litku tulisi valkeana sieltä läpi.

Just samalta näyttää litkun tihkuminen omissa bud/lou renkaissa sekä JJ4.8SS renkaissa, litkuina kokeiltu normi ja race stanssia. Ei vaikuta ilmanpaineisiin eikä litkun paikkauskykyyn ainakaan yhden kesän aikana ja sitten vaihdetaankin talvikumeja alle.

Jyri K
04.09.2017, 16.57
Itse taidan kyllä pysyä talvenkin Zefalin litkussa kun pysyy Jumbo Jiminkin sisällä tihkumatta.

Staniakin tuossa pullo olisi hyllyssä, mutta eiköhän se siinä säily.

Jyri

Volvospede
04.09.2017, 19.12
Itse taidan kyllä pysyä talvenkin Zefalin litkussa kun pysyy Jumbo Jiminkin sisällä tihkumatta.

Staniakin tuossa pullo olisi hyllyssä, mutta eiköhän se siinä säily.

Jyri

Mä luulen että johtuu renkaista toi tihkuminen. Barbeista toinen tihku toinen ei. Eikä mun nastoitetut bud ja lou tihkunu mitään. Eikä 2xl lumikengät. Mut nää "kesäkumit" on tihkunu kaikki. Ja litkut aina ollu stania.

J.Kottenberg
04.09.2017, 19.24
Mä luulen että johtuu renkaista toi tihkuminen..

Samanlainen käsitys minullakin on, ei taida litkuissa isoja eroja olla. Renkaissa on. Esimerkiksi Bulldozer ja Snowshoe XL eivät tihkuneet vähääkään.

mahead
04.09.2017, 19.39
Mä luulen että johtuu renkaista toi tihkuminen.

Niin mäkin aattelin, joten siksikin yllätyin kun tuo kohtalaisen paksukylkinen Lou noin rupesi tekemään. Mutta mahtaako tuo kylki sitten mennä matalilla paineilla sen verran taitokselle että kumi päästää helpommin nesteen läpi? Vai liekkö tuo litku toisaalta erityisen hyvin kumiin tunkeutuvaa. Eipähän pitäisi kumin ainakaan kuivua.

mahead
04.09.2017, 19.40
Just samalta näyttää litkun tihkuminen omissa bud/lou renkaissa sekä JJ4.8SS renkaissa, litkuina kokeiltu normi ja race stanssia. Ei vaikuta ilmanpaineisiin eikä litkun paikkauskykyyn ainakaan yhden kesän aikana ja sitten vaihdetaankin talvikumeja alle.

Ok, kiitos varmistuksesta.

Juha Jokila
04.09.2017, 19.58
Mutta mahtaako tuo kylki sitten mennä matalilla paineilla sen verran taitokselle että kumi päästää helpommin nesteen läpi?
Tämä on myös minun havainto, eli matalilla paineilla rengas pyörii enemmän rypyssä ja kumissa olevat kudokset elää ja repeilee irti kumista muodostaen huokosia, joista litkun juoksevin osa suotautuu ulos. Mulla Budin ja Loun kylkiin muodostui selvä säännöllinen kuviokin kudosten muutoksista.

Jöpöttäjä
04.09.2017, 20.02
Miksi litku ei tiivistä tihkuvia kohtia?

Juha Jokila
04.09.2017, 20.28
Vaikea tarkasti tietää tutkimatta ilmiötä, mutta oletan, että litkun kuivuminen tai kiinteytyminen tarvitsee ilmaa. Muutenhan se kuivuisi jo pulloon. Jos kudoksen repimä huokonen kulkee kumissa poikittain jonkin matkaa, niin ilma ei pääse kosketuksiin tiivistävän ainesosan kanssa kun läpi tunkee vain tuo notkeampi kirkas apuaine.

Iglumies
04.09.2017, 20.29
Kyllä siellä ilma pysyy, vaikka nestettä vähän ulos tuleekin, ajakaa vaan kaikessa rauhassa.

JK-
04.09.2017, 20.36
Käsittääkseni litkut koostuu pääpiirteissään kiintoaineista (esim lateksi) ja jostain liuottimesta jolla saadaan litku juoksevaksi.

Reiän tullessa tuo kiintoaines tarttuu reiän reunoihin ja tukkii vuodon

Tuossa tihkumisessa luulen tuon liuottimen ohuempana tulevan huokosista hissukseen läpi

Renkaassa oleva litku siis paksunee hiljalleen: alkuun voinee toimia jopa paremmin, mutta tästä lienee löytyy myös selitys noille lateksipalloille mitä renkaista joskus löytyy

Voin toki olla totaalisen väärässäkin, korjatkaa minua fiksummat

Volvospede
04.09.2017, 20.56

Joo en tiiä mäkään, mutta sama litku paikkas kulutuspinnasta läpi menneen oksan tms. reijän. Joka näytti ihan liian isolta että paikkautuis. Pari kertaa piti kyl pumpata lisää ilmaa, mut sit se alko pitää ja ajanu varmaan 100km sen jälkeen maastossa. Ja edelleen myös tihkuu läpi kyljistä..! :-) hyvin mystistä!

Stricken
10.09.2017, 11.53
Miten porukka on toteuttanu renkaan nastottamisen ite? Jossain oli linkki jonkinnäköseen DIY-settiin jossa oli dremelin terä, nastoja, liimaa ja tällä oli vissiin päästy ihan hyvään lopputulokseen? Ei oikein napostele valmiiden nastarenkaiden hinnat.

OKS
10.09.2017, 12.17
Miten porukka on toteuttanu renkaan nastottamisen ite? Jossain oli linkki jonkinnäköseen DIY-settiin jossa oli dremelin terä, nastoja, liimaa ja tällä oli vissiin päästy ihan hyvään lopputulokseen? Ei oikein napostele valmiiden nastarenkaiden hinnat.

Mm. tämän videon neuvoilla nastoitin omat renkaani.

https://www.youtube.com/watch?v=T-stl7-K18g

Stricken
10.09.2017, 14.05
Tänks! Nastoitussetti lähti tilaukseen.

tinke77
10.09.2017, 14.30
Mistä tilasit?

Odottakaa
18.09.2017, 21.19

Puhut varmaankin tästä setistä: https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/polkupyoran-nastasetti

naikkesi
19.09.2017, 21.57
Onko porukka törmännyt Fatbiken 27.5" renkaisiin? Itse en ole löytänyt kuin barbegazia ja gnarwallia 4.5" leveänä. JJ ei vissii ole olemasa vielä kys kokoisena?

Poy
20.09.2017, 09.54
Onko porukka törmännyt Fatbiken 27.5" renkaisiin? Itse en ole löytänyt kuin barbegazia ja gnarwallia 4.5" leveänä. JJ ei vissii ole olemasa vielä kys kokoisena?
En ole varsinaisesti törmännyt, mutta tuossa ainakin joku malli lisää:
https://www.fatbike24.de/products/Fahrrad-Teile/Fatbike-Teile/Fatbike-Reifen/Maxxis-Minion-Fatbikereifen-2016.html

Poy
21.09.2017, 12.34
Tuossa aika edullinen läskin nastarengas verkkokauppa.comista:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/67098/jmqrn/Chaoyang-Snow-Storm-26x4-9-fatbike-nastarengas

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/68363/jmqrx/Chaoyang-Snow-Storm-26x4-0-fatbike-nastarengas

OKS
21.09.2017, 20.06
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/67098/jmqrn/Chaoyang-Snow-Storm-26x4-9-fatbike-nastarengas

Aika jämy rengas, 4,9". Mikä lie noiden laatu noin yleensä?

Sotanorsu666
21.09.2017, 20.55
Leveä, kevyt ja tubelessina toimiva yleiskumi haussa. Onko meillä mitään uutta vai vieläkö jumbo jimit pitää kärkisijaa ?

Ekke
22.09.2017, 06.54
Aika jämy rengas, 4,9". Mikä lie noiden laatu noin yleensä?Tainnu nastaton ainaki ennen olla alle 4.5" todelliselta mitaltaan..

Sent from my E5823 using Tapatalk

hphuhtin
22.09.2017, 07.40
Sori jos tätä on kysytty, haku ei toimi tällä hetkellä ja Google osuu vähän sinnepäin.. tulevan talven lämpötiloja koitan ennustella ja arvailla tuleeko Espooseen lunta ollenkaan ja sitä kautta sitten nastarengastarpeita. Verkkokauppa.com tarjoaisi Chaoyang Snow Stormia 4" koossa 90€:llä. Onkohan hinta liian suora osoitus renkaan laadusta, käykö tavallinen tapaus, että ensin ostaa halvan ja sitten vasta sen hyvän, säästäisi jättämällä halvan ostamatta?

hcf
22.09.2017, 08.02

Toimiikohan pehmeässä lumessa? Verrokkina bud.
Kuvio jokseenki samanlainen ku bulldozerissa joka ei toimi ollenkaan lumessa

Petri Tuomenpuro
22.09.2017, 16.17
Jollain jo Ednaa?
http://surlybikes.com/parts/tires/edna_26_x_4.3

Arhipoff
22.09.2017, 16.31
Jollain jo Ednaa?
http://surlybikes.com/parts/tires/edna_26_x_4.3Näyttää Loun kiltiltä pikkusiskolta..

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla

lysmy
22.09.2017, 22.32
45nrth Wrathchild tullut näköjään vihdoin varastoihin, harmi että hintaa on aika rapsakasti. Sietäisi ainakin olla hyvä rengas läpi talven.

https://www.bikeshop.fi/45Nrth-Wrathchild-26x4-6-120t/ekauppa/pTR4593/
http://www.foxcomp.fi/45nrth-wrathchild-26-x-4-6-120tpi

Sotanorsu666
23.09.2017, 08.17
Leveä, kevyt ja tubelessina toimiva yleiskumi haussa. Onko meillä mitään uutta vai vieläkö jumbo jimit pitää kärkisijaa ?

Tätä voi vielä kommentoida, mutta laitetaan pari lisäkysymystä:

Toimiiko 4.4 jumbo jim liteskin litkuilla ihan hyvin, kun ei taida olla tl-ready ? Tällä hetkellä bud/lou alla litkuilla ja eipä ole nekään, mutta pitää ilmat paremmin kuin minionit mitkä taas oli.

Osaako joku sanoa mahtuuko canyon dudeen 4.7" barbegazi taakse pyörimään akseli etuasennossa ? Maxxis colossus kuulemma mahtuu ja se on ilmoitettu 4.8" leveäksi, mutta 4.8" jumbo jim ei ainakaan mahdu.

Jopo81
23.09.2017, 09.28
Mistä muualta saa nastoja kuin tuolta mccarbonilta? Ei tuo pyöreä profiili noissa nastoissa houkuta.

hsa
23.09.2017, 10.20

Toimiiko 4.4 jumbo jim liteskin litkuilla ihan hyvin, kun ei taida olla tl-ready ? Tällä hetkellä bud/lou alla litkuilla ja eipä ole nekään, mutta pitää ilmat paremmin kuin minionit mitkä taas oli.

Osaako joku sanoa mahtuuko canyon dudeen 4.7" barbegazi taakse pyörimään akseli etuasennossa ? Maxxis colossus kuulemma mahtuu ja se on ilmoitettu 4.8" leveäksi, mutta 4.8" jumbo jim ei ainakaan mahdu.

Mulla ainakin 4 jumbo LS toimii moitteetta litkuilla. Ilmeisesti vähän haastavampia saada hyllylle nuo liteskinit, mutta mulla meni kyllä moitteetta saippualla likastettuna Duden Dt swisseille.

Sitten kysymys: nuo 4-tuumaiset liteskinit tuntuu aika tarkoilta paineiden suhteen ainakin näin 100kg ajokamoineen painavalle, jäykkäkeulaisella Dudella. Olisikohan 4.4 snakeskini oiva kompromissi keväästä syksyyn kestävyyden, ilmatilan ja rullaavuuden suhteen? Ts. huomaako tuota 4 ja 4.4 eroa? Tahtoisin säilyttää tuota keveyttä ja ketteryyttä, enkä siis välttämättä siirtyä 4.8 (tosin ei niistä kokemusta, voihan nekin olla nopeat ja ketterät.)

Talvikeleille löytyy sitten Dille 5:set nastoilla.

JussaKo
23.09.2017, 10.33
Mulla ainakin 4 jumbo LS toimii moitteetta litkuilla. Ilmeisesti vähän haastavampia saada hyllylle nuo liteskinit, mutta mulla meni kyllä moitteetta saippualla likastettuna Duden Dt swisseille.

Sitten kysymys: nuo 4-tuumaiset liteskinit tuntuu aika tarkoilta paineiden suhteen ainakin näin 100kg ajokamoineen painavalle, jäykkäkeulaisella Dudella. Olisikohan 4.4 snakeskini oiva kompromissi keväästä syksyyn kestävyyden, ilmatilan ja rullaavuuden suhteen? Ts. huomaako tuota 4 ja 4.4 eroa? Tahtoisin säilyttää tuota keveyttä ja ketteryyttä, enkä siis välttämättä siirtyä 4.8 (tosin ei niistä kokemusta, voihan nekin olla nopeat ja ketterät.)

Voin suositella 4.4 jumpoa. Ainakin jos vertaa fast trackin 4.0 niin kyyti on huomattavasti pehmeämpää.

Iglumies
23.09.2017, 11.02
Mistä muualta saa nastoja kuin tuolta mccarbonilta? Ei tuo pyöreä profiili noissa nastoissa houkuta.

Teräviä on tulossa, kunhan toimittaja vaan saa aikaseks, näitä ittekin odottelen.

misopa
23.09.2017, 16.59

Toimiiko 4.4 jumbo jim liteskin litkuilla ihan hyvin, kun ei taida olla tl-ready

On nuo litetkin tl-readyt, mutta tl-easy luvataan noille snakeskineille. Lite ilmeisesti joissain tapauksissa haastavampi nostaa hyllylle, mutta ilmat ja litkut pysyy siinä missä snakellakin.

Yhdet 4.4” litet ajanut loppuun, kestivät reilut 6000km, sen jälkeen kyljet niin kankailla, että katsoin paremmaksi vaihtaa uusiin vastaaviin.

Mielestäni erinomainen kumi.

Metsämuija
24.09.2017, 09.13
45nrth Wrathchild tullut näköjään vihdoin varastoihin, harmi että hintaa on aika rapsakasti. Sietäisi ainakin olla hyvä rengas läpi talven.

https://www.bikeshop.fi/45Nrth-Wrathchild-26x4-6-120t/ekauppa/pTR4593/
http://www.foxcomp.fi/45nrth-wrathchild-26-x-4-6-120tpi

Onko kenelläkään kokemusta mahtuuko 4.6" kumi Cuben Nutrail (hybrid) pyörään? Siinähän on myytäessä 4" JJ kumit alla eli D4 ainakin sopisi?

Jopo81
24.09.2017, 09.16
Teräviä on tulossa, kunhan toimittaja vaan saa aikaseks, näitä ittekin odottelen.No nyt odotan minäkin. Kiitos tiedosta, täytyy laittaa tuote seurantaan[emoji108]

misopa
24.09.2017, 09.49
Onko kenelläkään kokemusta mahtuuko 4.6" kumi Cuben Nutrail (hybrid) pyörään? Siinähän on myytäessä 4" JJ kumit alla eli D4 ainakin sopisi?

Nutrailin (ei sähkö) vakiokumi on 4.4”, joka mahtuu hienosti. Keulahan noissa on sama, takana tosin näyttäisi hybridissä olevan 177mm perä, joten saattaa olla siinä ja siinä.

Sinoli
28.09.2017, 08.05
Toimiikohan pehmeässä lumessa? Verrokkina bud.
Kuvio jokseenki samanlainen ku bulldozerissa joka ei toimi ollenkaan lumessa

Hinta houkuttelisi, kun ei aloittelijana uskalla heti sijoittaa kalliisiin nastakumeihin. Googlella löytyy venäläisiä youtube-arvosteluja, mutta kielitaito ei anna myötä tehdä kovin suurta tulkintaa niistä.

Metriäkään en ole läskillä ajanut talvella, joten lumi ja jääpito vielä kokematta. Hybridillä huonokin nasta toi kyllä ison eron, varsinkin jäiselle tielle kaupungissa.

Omassa pyörässä ensiasennusrenkaina Bulldozerit ja vielä ei ole metsässä kaivannut lisäpitoa, kun kuskista loppuu ensin ominaisuudet.

Minkälainen tuo Bulldozer on sitten ajaa lumella, kun ei toimi?

hcf
28.09.2017, 08.33

Sivuttaispito olematon. Lähtee ihan yllättäen eturengas alta ku ei mitään tunnetta. Kyllä se varmaan jossain kelvillä menee mutta poluilla ei.

Budillakin tuota lipeämistä tapahtuu mutta sen jännästi saa haltuun ku kuvio nappaa kiinni

Lakuduunaa
28.09.2017, 08.39
Ne on semmoset että sivuttais pitoa ei löydy oman kokemuksen mukaan lainkaan, eli kun pito lähtee niin olet vain matkustajana matkassa. Toki käyttäjiä on moni ja ajotapoja kaikenlaisia. Ei välttämättä toiminut minun käytössä, mutta toimii jollain muulla käyttäjällä.

Poy
28.09.2017, 10.02
Sivuttaispito olematon. Lähtee ihan yllättäen eturengas alta ku ei mitään tunnetta. Kyllä se varmaan jossain kelvillä menee mutta poluilla ei.
Luntakin on niin monenlaista. Muistaakseni ensilumella ei ollut sivuttaispitoa, mutta pakkaslumella ihan ok.

solisti
28.09.2017, 10.15
Ei saa dissata Bulldozeria, hyvä yleiskumi. Harvassa oli oikeasti ne kelit, millä niillä oli pulassa.
Tosin uusi, pehmeä lumikerros on niille eturenkaana myrkkyä. Pyöreä profiili ja vähäinen määrä pitkiä sivuttaisnappuloita varmaankin syynä.
Mutta Budiin verrattuna oikein mikään kumi ei taida tuolla osa-alueella loistaa? JJ tai GC olivat ehkä vähän parempia edessä, mutta vain vähän.
Onko joku kokeillut Bulldozeria muuten eri kumiseoksella kuin tuo MPC? Silica tai PSC voisi olla talvella parempi.

hcf
28.09.2017, 11.28
No täällä lapissa niillä ei ainakaan tee mittään ku pehmeää lunta riittää. Kevät hangilla niillä oli ihan kelpo vetää tai tampatulla pakkaslumella mutta sittekku muuttu sohjoksi niin nokalleen mentiin

Sinoli
28.09.2017, 14.23
Mihin sitä sivuttaispitoa tarvi, kun ajaa suoraan ja täysiä! Ei vaan, muutaman kuukauden sisällähän sitä pääsee kokemaan, kuinka paljon tuota lunta ja töhnää tonne Pirkanmaan metsiin satelee ja meneekö kurat uimahousuihin, kun kyntää perseellään metikköjä.

Volvospede
29.09.2017, 16.24
Mutta Budiin verrattuna oikein mikään kumi ei taida tuolla osa-alueella loistaa?

Paitti 2XL pärjää kyllä.

solisti
29.09.2017, 17.05
Paitti 2XL pärjää kyllä.Se on niin leveä, ettei sitä saa edes kallistettua :)

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla

Madone 4.9
29.09.2017, 17.43

Vahva suositus 4.4 JJ renkaille, täällä kuskilla ajopaino kamoineen vain 117 kg ja kyllä huomaa eron 4,0 renkaisiin

Pekkaki
29.09.2017, 19.17
Jos vaihtaisi Silverback läskin vakio rengastusta kevyemmin rullaavaan malliin niin saisiko ehdoituksia?
Muijan pyörään pitää vaihtaa kuulemma molemmat ja omassa on jo edessä Bud.. joten kai sitten hankin taakse Loun.

Onko noin niinkuin yleistämällä snakeskin renkaissa kevyempi/raskaampi vierintävastus vai voiko näitä edes mitenkään yleistää?

mahead
29.09.2017, 19.37
Jos vaihtaisi Silverback läskin vakio rengastusta kevyemmin rullaavaan malliin niin saisiko ehdoituksia?
Muijan pyörään pitää vaihtaa kuulemma molemmat ja omassa on jo edessä Bud.. joten kai sitten hankin taakse Loun.

Onko noin niinkuin yleistämällä snakeskin renkaissa kevyempi/raskaampi vierintävastus vai voiko näitä edes mitenkään yleistää?On siinä ss-versiossa aavistuksen enemmän vastusta. Ei kuitenkaan merkittävää eroa. JJ on kuitenkin hyvä yleisrengas ja niitä on monessa paikkaa saatavilla, joten siihen kannattaa päätyä. Siitä on tullu uus addix-versio, joten vanhoja malleja löytänee edullisesti.

Itte vaihdellu Scoopissa Bulldozer > Bud / Lou > Bud / Bud > JJ > Bud / Lou.

JJ rullas selkeästi parhaiten, mutta Loun pito toi sen takaisin. Bud / Bud hyvä kompromissi myös, jos JJ pitoa haluaa vähän parantaa vierintävastuksen kustannuksella.

Nicco
29.09.2017, 20.40

Onko noin niinkuin yleistämällä snakeskin renkaissa kevyempi/raskaampi vierintävastus vai voiko näitä edes mitenkään yleistää?

Viime syksyn ja talven ajoin bud/ lou yhdistelmällä. Kesän tullen oli ilo vaihtaa spessun fast trakit alle, mutta nyt vaihdoin alle bud/jj ja tuntuu että tämä yhdistelmä rulla todella mukavasti. Lou tuli jo myytyä pois vaikka olisihan siinä ollut talveksi pitoa. Oli vaan turhan ankkuri huonokuntoiselle kuskille [emoji51]

Pekkaki
29.09.2017, 22.12
Kiitoksia kommenteista, lähti tilaukseen 3kpl JJ kumeja.

Sent from my A0001 using Tapatalk

Sotanorsu666
30.09.2017, 10.52
Kiitoksia kommenteista, lähti tilaukseen 3kpl JJ kumeja.

Teetkö triken ?

Pekkaki
30.09.2017, 15.18
Teetkö triken ?2 fillariin renkaat, vähennettynä toimivaksi todettu Bud omassani eturenkaana..

Mnederst
30.09.2017, 22.54
Oliko kellään kokemusta pistosuojatuista 4" renkaista? Voisivat olla aika slicksit, kun tulevat lähinnä hiekkatielle/asfaltille. Paino ei ole ongelma, kun tulevat sähköläskiin.

mutanaama
01.10.2017, 21.02
Laita litkut sisälle, ei tule ongelmia

Blackborow
01.10.2017, 21.30
Viime syksyn ja talven ajoin bud/ lou yhdistelmällä. Kesän tullen oli ilo vaihtaa spessun fast trakit alle, mutta nyt vaihdoin alle bud/jj ja tuntuu että tämä yhdistelmä rulla todella mukavasti. Lou tuli jo myytyä pois vaikka olisihan siinä ollut talveksi pitoa. Oli vaan turhan ankkuri huonokuntoiselle kuskille [emoji51]

Bud/JJ4.8 yhdistelmällä mennään täälläkin. Rullaa loistavasti ja Bud eturenkaana voi ajaa aika huolettomasti. Perä toki vähän luistelee, mutta korjataan sitten hanskalla. Viime talvena oli Lou takana, mutta heikko rullaavuus vie osan hauskuudesta ja ei niitä montaa lenkkiä ollut kun sen seinäpitoa oikeasti tarvitsi. Kokeillaan ensi talvi tuolla JJ:llä takana. 27.5" kiekot myin pois. 4.5" Barbegazit ei tarjoa mitään parempaa kuin tuo nyt alla oleva yhdistelmä.

hcf
02.10.2017, 15.44
Kallioilla ajelessa JJ on meleko liukas. Kävin tos syväsenvaarassa ajeleen mutta eipä uskaltanu oikeen kiipeillä ku kokoajan oli tunne että JJ suttaa. Oli hieman kosteaa mutta ei märkää
Joku pehmeämpi kumiseos ois varmaan parempi.
Itellä kyllä vaihtuu lou alle ku lumet tulee. Oli se niin hyvä kiipeämään lumisia polkuja. Eikä sitä huonoa rullausta juurikaan huomaa ku poistuu kelviltä ja vauhdit tippuu niin alas. Veikkaan että Jumbo Jimillä saa tehä enemmän töitä pehmeellä lumella ku sutii :)

Nicco
02.10.2017, 17.05
Itellä kyllä vaihtuu lou alle ku lumet tulee. Oli se niin hyvä kiipeämään lumisia polkuja. Eikä sitä huonoa rullausta juurikaan huomaa ku poistuu kelviltä ja vauhdit tippuu niin alas. Veikkaan että Jumbo Jimillä saa tehä enemmän töitä pehmeellä lumella ku sutii :)

Kyllähän lou on varmasti paras lumisille poluille, mutta itse hain parasta komboa ympäri vuoden ajeluun. Lahdessa on jonkin verran neulaspolkua mitä on mukava tykitellä rullaavalla renkaalla. Voihan se olla että talvella kiroilen pidon puutetta. No sitten paineet 0,4bar pintaan niin eiköhän pitoa löytyne auttavasti.

Antza44
02.10.2017, 18.03
4.8" JJ.ssä on yllättävän hyvä vetopito pehmeässäkin lumessa, kunhan paineet sallii reunanappulat tonttiin asti. No ei se Louta tietty voita, mutta ei JJ.n takia meno oikeastaan ole loppunut pehmeässä, kunto rajoittaa helpommin;).
Nasta keleillä on tupla Bud ja se ei talviajossa takana vakuuta. Sivupitoa enempi, ku JJ:ssä vetoa JJ.ssä enempi ja sen litteämpi profiili on lumella kivempi takana 80mm vanne.

Mnederst
04.10.2017, 19.12
Onko kellään kokemusta näistä kumeista? Ajatus olisi kokeilla litkutettuna lähinnä työmatkoilla:

https://best-bike-parts.de/VEE-Tire-Chicane-26x35-Skinwall-Fatbike-Reifen

hcf
04.10.2017, 22.03
^Ei puhuta mitään vanteiden leveydestä vee tiren (https://www.veetireco.com/listings/fat-tire-chicane/) sivulla mutta olettasin että 90mm vanne on liian leveä?

H. Moilanen
05.10.2017, 11.04
^^En ryhtyisi. Jumbo Jimiä alle; rullaa varmasti paremmin ja poistuvaa PaceStar -seosta saa ~samaan rahaan.

Mnederst
05.10.2017, 11.47
JJ löytyy fillarista jo nyt, niihin olen ollutkin tyytyväinen. Lähinnä mietin tuota VeeTiren sileää kuviointia, että sopisiko se asfaltille paremmin.

misopa
05.10.2017, 12.38
Sileästä kuviosta huolimatta rullaa silti todennäköisesti huonommin ja painaakin enemmän. Jumboilla vaan, niillä pääsee lujaa myös kestopäällysteellä [emoji4]

H. Moilanen
05.10.2017, 12.56
Kuvio on vain yksi rullaavuuteen vaikuttava asia. Maxxis Mammoth, esimerkkinä, rullaa sileästä kuviostaan huolimatta heikosti.
https://www.bicyclerollingresistance.com/fat-bike-reviews

wekkuli
05.10.2017, 13.13
^Kiitos tästä tiedosta. Yllättävää, miten ylivoimainen JJ on vaikka kisassa on paljon sileämmän ja "rullaavamman" näköistä gummia.

Juha Jokila
05.10.2017, 17.50
^Kiitos tästä tiedosta. Yllättävää, miten ylivoimainen JJ on vaikka kisassa on paljon sileämmän ja "rullaavamman" näköistä gummia.
Ha, jo -90 luvun alkupuolella vierintävastuksia mitattiin ja julkaistiin paperilehdissä ja oli hyvin tiedossa, että kuvio ei ole kuin pieni osa vierintävastuksesta. Kumin rungon ja etenkin kylkien notkeus rules.
nimim. Panaracer Smokeilla maastopyöräilyn aloittanut

SuloV
06.10.2017, 10.59
Kyllästyin hirvipussien kanssa kikkailuun puhkeamisien takia. Teippasin vanteet gorillateipillä ja loppui ongelmat.

JJasco
08.10.2017, 13.33
JJ löytyy fillarista jo nyt, niihin olen ollutkin tyytyväinen. Lähinnä mietin tuota VeeTiren sileää kuviointia, että sopisiko se asfaltille paremmin.

HOmmaat nämä: https://best-bike-parts.de/VEE-Tire-Apache-fatty-Slick-26x45-Fatbike-faltbar-120-TPI_1

Mulla on olleet alla koko kesän. 2 reikää on tullut siinä ajassa. Liki 2 bar pitää tosin olla paineita tai maksimit mitä rengas sallii. Muuten on todella huono rullaavuus ja selfsteeringiä on paljon.

Blackborow
09.10.2017, 11.23
Kyllästyin hirvipussien kanssa kikkailuun puhkeamisien takia. Teippasin vanteet gorillateipillä ja loppui ongelmat.Puhkeamisien? Miten se puhkesi?

Poy
09.10.2017, 15.19
Olen miettinyt D5:n vaihtoa Wrathchildiin, koska jälkimmäinen on tubeless ready rengas. Olen tehnyt tubless muunnoksen D5:lla, mutta oli huomattavasti hankalempaa kuin muilla renkailla.
Onko muuten talvella ajossa D5 vai Wrathchild parempi? Tai ei taida vielä kellään olla tuosta uudesta kokemusta, mutta miten esim. rengaskuvion perusteella.

Pekkaki
10.10.2017, 21.40
Tänään tuli 3kpl Jumbo Jim renkuloita.
Näköjään olen tilatessa mokannut ja fatbikestä taisi tulla hypriti.. Onneksi metsässä kukaan ei näe uusia 4,4" kapeita kumeja.
On ne oudon näköset.. [emoji848]

Mnederst
12.10.2017, 12.56
HOmmaat nämä: https://best-bike-parts.de/VEE-Tire-Apache-fatty-Slick-26x45-Fatbike-faltbar-120-TPI_1

Mulla on olleet alla koko kesän. 2 reikää on tullut siinä ajassa. Liki 2 bar pitää tosin olla paineita tai maksimit mitä rengas sallii. Muuten on todella huono rullaavuus ja selfsteeringiä on paljon.

Kiitos vinkistä. Oletko verrannut rullaavuutta esim. Jumbo Jimiin?

makimies
14.10.2017, 23.01
Onko kukaan löytänyt euroopasta noita veetiren uusia avalancheja psc seoksella ja nastoilla? Tai edes snowshoe psc nastoilla.

Hub
15.10.2017, 23.11
Mitkä nastat ja mistä Gnarwhaleihin?

Ski
16.10.2017, 12.47
Mitkä nastat ja mistä Gnarwhaleihin?

MCarbon.fi

makimies
17.10.2017, 14.59
Voittekos kertoa kokemuksia Dillinger 5 vs Snowshoe Xl nastoilla?
Eikös tuo Dillinger 5 ollut n. 4.3" oikeassa elämässä. Hakusessa siis rengas lumessa jne ajeluun. Miel. mahdollisimman isot.

H. Moilanen
17.10.2017, 15.34
Eikös tuo Dillinger 5 ollut n. 4.3" oikeassa elämässä.

Riippuu toki vanteen leveydestä, mutta ei missään annetussa kompossa kyllä ilmoitettua 4,8"
http://45nrth.com/files/pages/20162_45N_Tire_Geo_Update_VF.pdf

Antza44
17.10.2017, 15.40
Voittekos kertoa kokemuksia Dillinger 5 vs Snowshoe Xl nastoilla?
Eikös tuo Dillinger 5 ollut n. 4.3" oikeassa elämässä. Hakusessa siis rengas lumessa jne ajeluun. Miel. mahdollisimman isot.
D5 on leveydeltä 4.8 JJ ja Surlyjen rinnalla ihan onneton. Maxxiselta oli jotain uutta 4.8" nastaa tuloilla joskus.

makimies
17.10.2017, 16.14
Riippuu toki vanteen leveydestä, mutta ei missään annetussa kompossa kyllä ilmoitettua 4,8"
http://45nrth.com/files/pages/20162_45N_Tire_Geo_Update_VF.pdf

Vissiin snowshoe xl on n. 5mm leveämpi (100mm vanteella) jos nettijuttuja on uskominen.
Kumpaa rengasta raati suosittelee. Wratchildiin ei ehkä ole varaa uutena.

Jakues
17.10.2017, 16.30
Vissiin snowshoe xl on n. 5mm leveämpi (100mm vanteella) jos nettijuttuja on uskominen.
Kumpaa rengasta raati suosittelee. Wratchildiin ei ehkä ole varaa uutena.
Itellä on snowshoe xl nastoilla pelannu. En ole mittaillu leveyttä

Lähetetty puhelimesta Tapatalkilla

Jyri K
17.10.2017, 19.11
Mistäs sitä kannattaa läskiin alkaa nastarenkaita katsoa. Minulla on nastakasakin jo hommattuna, mutta tänään katselin Jumbo Jimiä lenkillä ja kyllä ne nappulat siinä renkaassa on niin matalat, että taitaa mennä puhki jos sen nastoittaa.

Jyri

Jakues
17.10.2017, 19.52
Mistäs sitä kannattaa läskiin alkaa nastarenkaita katsoa. Minulla on nastakasakin jo hommattuna, mutta tänään katselin Jumbo Jimiä lenkillä ja kyllä ne nappulat siinä renkaassa on niin matalat, että taitaa mennä puhki jos sen nastoittaa.

Jyri
Foxcompilta ostin kokeeksi bud & lou setin 198€, jotka tarkotus nastottaa

kuokkaz
17.10.2017, 21.08
Verkkokauppa.com:ssa olisi nyt odottamassa noutoa setti Chaoyang Snow Storm 4.9 & 4.0 nastarenkaita. En ole löytänyt mistään järkevää testiä/vertailua - pitää varmaan hakiessa ensin vilkaista minkälaiset nastat noissa on.

Onko kellään vielä kokemuksia? https://www.verkkokauppa.com/fi/product/67098/jmqrn/Chaoyang-Snow-Storm-26x4-9-fatbike-nastarengas

JussaKo
17.10.2017, 21.46
Mites Barbegazin nastoitus, onko kukaan koittanut?

Jyri K
17.10.2017, 21.59
Verkkokauppa.com:ssa olisi nyt odottamassa noutoa setti Chaoyang Snow Storm 4.9 & 4.0 nastarenkaita. En ole löytänyt mistään järkevää testiä/vertailua - pitää varmaan hakiessa ensin vilkaista minkälaiset nastat noissa on.

Onko kellään vielä kokemuksia? https://www.verkkokauppa.com/fi/product/67098/jmqrn/Chaoyang-Snow-Storm-26x4-9-fatbike-nastarengas

Vähän oloisesti nastoja noissa. Alle 150 nastaa kuulostas jotenkin, että saisi olla sata lisää tai sinnepäin..

Jyri

H. Moilanen
18.10.2017, 11.27
^Itsellä takana itsenastoitettu Dille4, jossa nastoja vain kahdessa rivissä, eli ehkä 80 kpl. Ihan riittävä. Eturenkaassakaan ei ole uloimmissa nappuloissa nastoja, eli ei vajaa 200 nastaa siinäkin. Ihan riittävä määrä nastoja kun ei tuolla kuitenkaan voi mitään speedway -tyyppistä kanttailua tehdä.

Lakuduunaa
19.10.2017, 11.09
JJ:n nastoitus eturenkaaksi, kannattavaa vai ei =?

Sekakäyttäjä
19.10.2017, 14.00
Kokeneemmilta käytännön vinkkiä kaipaan :rolleyes:

Gnarwhaliin pitäisi nastat asentaman. Mikä on käytännössä hyväksi havaittu keino saada se 60 sekuntin pikaliima luotettavasti ja mahdollisimman vähällä sotkemisella sinne mihin se kuuluu ?

-Tipautanko tipan liimaa nastanreikään ja nasta perään ?
-Laitanko liimaa nastaan ja sit nasta paikalleen ?
-Joku muu menetelmä ?

Jakues
19.10.2017, 20.33
Kokeneemmilta käytännön vinkkiä kaipaan :rolleyes:

Gnarwhaliin pitäisi nastat asentaman. Mikä on käytännössä hyväksi havaittu keino saada se 60 sekuntin pikaliima luotettavasti ja mahdollisimman vähällä sotkemisella sinne mihin se kuuluu ?

-Tipautanko tipan liimaa nastanreikään ja nasta perään ?
-Laitanko liimaa nastaan ja sit nasta paikalleen ?
-Joku muu menetelmä ?
Minulla toimi tippa kuloon ja nasta perään. Ei sotke oikeastaan yhtään

hemppa
20.10.2017, 11.04

Kyllä niitä on onnistuneesti nastoitettu ja itsekin aion näin tehdä

Pistin JumboJimeihin nastoja. ON HYVÄ, ainakin muutaman metrin testilenkin perusteella. Jätin nastat oikein kunnolla ulos, koska etelänlomamatkalla testailin syvään asennettuja nastoja ja eihän ne läskillä auttanut juuri mitään.

Ai niin, nastat alu/teräväkärkiset kierrätys Suomityreksestä.

Tässä vielä vähän miten mää ne nastat laitan, jos kiinnostaa, nastan laitto meni vähän sinne päin kun yhellä kädellä touhus:
https://youtu.be/T-bdvkCZduM

JJ4.8 tikkanastoilla toimii jäällä ja lumella 0.5 bar painella hyvin, itselläni ei oikein oo muuta kokemusta, mutta tykkään  Aluksi nastoitus tuntui vaikealta, mutta kun oppi tekniikan, niin avot

Lähetetty minun SM-A510F laitteesta Tapatalkilla

Antza44
20.10.2017, 15.24
No Bud ennemmin.

mutanaama
20.10.2017, 18.30
Mä porasin ensin kaikki reiät, sen jälkeen putsaus ja liimaa useampaan reikään kerrallaan, sitten vaan nastoja paikalleen.
Tässä pari videoo. (ja ihan vaan tiedoksi, että mä olen mcarbon-yrittäjä, joten noi on myös meidän mainoksia)

https://www.youtube.com/watch?v=T-stl7-K18g

Ja vähän perusteellisempi

https://www.youtube.com/watch?v=iNSr0sHheG0

S.S
23.10.2017, 22.22
Etsinnässä takarengas muklukkiin syksyn ja talven mutaliejuloskapuuterilumi -keleille, eteen tulee Bud. Olisiko Nate, Vanhelga vai jotain muuta? Surlyn Edna kiinnostaisi, mutta milloinkohan mahtaa saada jostain?

Koville pinnoille on omat renkaat jo olemassa.

H. Moilanen
24.10.2017, 09.38
Nate on hyvä gummi jos Lou ei sovi haarukkaan. Muuten ehdottomasti Lou.

Oulunjulli
24.10.2017, 11.52
Jos puhutaan klassisesta 170mm peräsestä muklukista, niin Maxxiksen FBF täyttää takajalkovälin just hyvin jos sillä väliä, FRB googlefaktoituksella saman kokoinen. Nyt mulla ollu puoli vuotta Colossus takana varsin rankasti ketjun puolelta sheivattuna ja mää kyllä tykkään siitä. FBF meni eteen samalla, harmi ettei sitä tullut kokeiltua tubeleksena jos rullaavuus olisi herkistyny, 13J:llä ei ollu häävi kulkeen vaan ei sillä ollu väliä kun näytti niin makialta.

Jukahia
24.10.2017, 12.36
Etsinnässä takarengas muklukkiin syksyn ja talven mutaliejuloskapuuterilumi -keleille, eteen tulee Bud. Olisiko Nate, Vanhelga vai jotain muuta? Surlyn Edna kiinnostaisi, mutta milloinkohan mahtaa saada jostain?

Koville pinnoille on omat renkaat jo olemassa.

45NRTH Dunderbeist 4,6" kauhoo ihan kivasti ja kyll tuolla polkee muutenkin. Sopii itsellä hyvin 170mm nallevassun perään... Täältä löytyis yksi käyttämätön 16/17 vuotinen ns. uutta painoerää oleva.

H. Moilanen
24.10.2017, 12.56
Sanoisin että Maxxis ja rullavuus ei kuulu samaan lauseeseen. Kun katselee testituloksia Bicyclerollingresistancesta, voi tehdä johtopäätöksiä Maxxiksen rengasosaamisesta fillariosastolla. Ikon, jota mainostavat XC renkaana, rullaa heikommin kuin esimerkiksi Schwalben Hans Dampf. Läskirenkaissa Mammoth on olemattomasta kuviostaan huolimattam todella raskas rengas ajaa. Eikä plussapyörässäkään ensiasennuskumeina olevat Recon+ rullavuudellaan hurmaa; läski kulkee keveemmin.

Oulunjulli
24.10.2017, 15.20
^mullakihan on toinen läski kuituilla ja jumboilla. Jostain syystä tuo maxxis laite kuitenkin ähtee alle vähintään yhtä usein ja mitä kehnommat polut sen pienemmät erot. Asvaltilla ero aika huomattava, mutta itselle se oli silti pienempi kuin olisin olettanut, ja toki kiihtyy hitaammin. Asvaltti ja sisurit maxxikseissa oli jo ihan oikeasti kelvoton yhdistelmä.

Jyri K
24.10.2017, 17.59
Höh. Just hommasin pojalle 8v 24x2,5" Maxxix Hirollerit ja meinasin ne nastoittaa. Minkähän laiset ankkurit tuli pojalle ostettua. :)

hcf
24.10.2017, 18.20
Kyllähän tuo lou taas tuntu ankkurilta Jumbojimin jälkeen. Pakko ajaa melekeen penkalla ku sielä rullaa paremmin ku asfaltilla.
Mutta tuntu kyllä samalla paljon pehmeämmältäki. Piti tarkistella kokoajan paineita ku tuntu että se on tyhjentyny. Seuraavalle lenkille taidan laittaa vähä normaalia enemmän painetta

S.S
25.10.2017, 06.18
Nate on hyvä gummi jos Lou ei sovi haarukkaan. Muuten ehdottomasti Lou.
Joskus oli 33tpi ensiasennusnatet alla, etenemiskyky huonossa maastossa kyllä vakuutti, mutta muuten ei ollut kehuttavaa. Shocktherapyn Toikka joskus vakuutti, että 120tpi Nate on ihan eri planeetalta, että kannattaisi kokeilla ...ei tullut sitten kokeiltua, mutta nyt kiinnostusta olisi.

Jos puhutaan klassisesta 170mm peräsestä muklukista, niin Maxxiksen FBF täyttää takajalkovälin just hyvin jos sillä väliä, FRB googlefaktoituksella saman kokoinen. Nyt mulla ollu puoli vuotta Colossus takana varsin rankasti ketjun puolelta sheivattuna ja mää kyllä tykkään siitä. FBF meni eteen samalla, harmi ettei sitä tullut kokeiltua tubeleksena jos rullaavuus olisi herkistyny, 13J:llä ei ollu häävi kulkeen vaan ei sillä ollu väliä kun näytti niin makialta.
170mm perällä oleva Mukluk, 65mm kehä ja 1x11 voimansiirto. Onko tosiaan Maxxiksen renkaissa eroja noin paljon, että Colossusta joutuu parturoida, eikö kuitenkin kaikki mainitsemasi ole 4,8" renkaita? Miten kommentoisit tuota FBF:n takarenkaana käyttämistä, toimiiko ihan ok vaikka suunniteltu "eturenkaaksi"?

45NRTH Dunderbeist 4,6" kauhoo ihan kivasti ja kyll tuolla polkee muutenkin. Sopii itsellä hyvin 170mm nallevassun perään... Täältä löytyis yksi käyttämätön 16/17 vuotinen ns. uutta painoerää oleva.
Muistelen, että joskus kun kyseinen rengas tuli, moitittiin toimintaa märällä kelillä, vastaavasti lumella sai kehuja. Onko tästä kokemusta? Laittelen mahdollisesti viestiä sinulle renkaasta, kiinnostaisi.

Oliko jollain vielä Vanhelgasta kokemusta? Ei tarvitse olla mikään 4,8" rengas, hyvin pärjännyt tällainen 70kg kuivan kesän orava tähänkin asti(viimeiset kolme talvea) 4" renkailla, nyt ajattelin eteen leveämpää jos herättäisi vähän enemmän luottoa.

Oulunjulli
25.10.2017, 07.54
^saattaapa niissä rungot olla samaa kokoa, mutta colossuksen nappulat työntyy sivulle. Mun Muklukissa 80mm vanteet ja 1x10, saattaa se joskus rapsia ketjuun parturoitunatikin pienimmällä, vaan eipä ole haitannu.
FBF tuli mulle taakse kun jollain ulkomaanfoorumilla jotku kehu sitä takarenkaana ja sitä oli halavalla Alltricksillä. Ei mulla itellä oiekin ole mielipidettä kun se pari viikkoa ehti pyöriä tuolla perässä, omaan makuun jo tarpeettoman karkia, ihme jos ei pito riitä takanakin mutta se on vähän liikaa vauhista pois. Tosiaan en tubeleksena FBF:ää käyttänyt, Colossus muuttui todella paljon paremmaksi sen myötä. Jos mun pitäs toinen läski hävittää niin luultavasti Mukluk jäisi ja siihen ne 65mm kuitukehät tolla Colossus + FBF renkailla...ainaki näin talveksi.

H. Moilanen
25.10.2017, 11.11
Joskus oli 33tpi ensiasennusnatet alla, etenemiskyky huonossa maastossa kyllä vakuutti, mutta muuten ei ollut kehuttavaa. Shocktherapyn Toikka joskus vakuutti, että 120tpi Nate on ihan eri planeetalta, että kannattaisi kokeilla ...ei tullut sitten kokeiltua, mutta nyt kiinnostusta olisi.

Eipä ole tuosta 33 tpi -mallista kokemusta, mutta luulisi lähes nelinkertaisen lankamäärän näkyvän muuallakin kuin hintalapussa. Ja onhan tuossa lisäksi taittuva reunakaapeli - vaikuttanee positiivisesti painoon.

kuokkaz
25.10.2017, 15.27

Nyt on verkkokaupan kiinalaiset alla, kokemukset vielä vähissä
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.pop?56425-S%E4hk%F6avusteinen-fatbike&p=2720007#post2720007

Sand
25.10.2017, 21.02

170mm perällä oleva Mukluk, 65mm kehä ja 1x11 voimansiirto. Onko tosiaan Maxxiksen renkaissa eroja noin paljon, että Colossusta joutuu parturoida, eikö kuitenkin kaikki mainitsemasi ole 4,8" renkaita? Miten kommentoisit tuota FBF:n takarenkaana käyttämistä, toimiiko ihan ok vaikka suunniteltu "eturenkaaksi"?

Muistelen, että joskus kun kyseinen rengas tuli, moitittiin toimintaa märällä kelillä, vastaavasti lumella sai kehuja. Onko tästä kokemusta? Laittelen mahdollisesti viestiä sinulle renkaasta, kiinnostaisi.

Oliko jollain vielä Vanhelgasta kokemusta? Ei tarvitse olla mikään 4,8" rengas, hyvin pärjännyt tällainen 70kg kuivan kesän orava tähänkin asti(viimeiset kolme talvea) 4" renkailla, nyt ajattelin eteen leveämpää jos herättäisi vähän enemmän luottoa.Itellä kokemusta Vanhelgasta, on kyllä lumella todella hyvä rengas ja syysmaastossakin etenee mukavasti. Asfaltille se on ehkä overkill ja aika tahmea tai sitten joutuu pitämään kunnolla paineita. Jossain arvioitu fatbikerenkaiden MVP:ksi, eikä välttämättä turhaan.[emoji2]

Stricken
27.10.2017, 12.44
Paljonko pitää olla teipin leveys että riittää peittämään DT Swiss BR2300 vanteiden kevennysreiät? Koristeluun tulee eli riittänee kun menee vähänkin yli.

Jopo81
27.10.2017, 13.05
Rei'än koko tuollainee.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171027/fb08741c4ddb1919e1affb572457c814.jpg

Edit: mulla vanteena BR 2250, mutta lienee sama leveys.

Stricken
27.10.2017, 14.43
Jees tänks, min. 5cm teipillä siis mennään.

J.Kottenberg
27.10.2017, 14.54
Ja sitten jos poistaa heijastinteipistä suojanauhan ja vetää leveän Gorilla-teipin päälle, kannattaa olla huolellinen koska kun on kaksi liimapintaa vastakkain niin niitä ei paljon irroitella eikä korjailla. Mutta voi kai sen suojanauhan jättää paikoilleenkin.

Stricken
27.10.2017, 20.37
Fattystripper oli ajatuksena itse tupeltamiseen vaan tuskin sitäkään kannattaa liimapintaa vasten vetästä.

hälle
28.10.2017, 19.35
Ei ole sattunut mulla missä eteen. Onko joku nastoittanut Colossusta? Nappulat ovat aika pienet pinta-alaltaan, mutta niinhän ne ovat Jumbo Jimissäkin, jota ilmeisesti on onnistuneesti nastoitettukin.

Jyri K
29.10.2017, 09.36
Eilen porasin puhki Jumbo Jimin. Reunanappuloissa riittää korkeus, mutta keskinappuloissa ei. Erittäin pienestä näköjään kiinni kun muutaman reijän kerkesin poraamaan mitkä ei mennyt läpi.

hphuhtin
29.10.2017, 09.46
Osaisikohan kokeneemmat kertoa kokemuksia ja vinkkejä läskirenkaista jos joutuu ajelemaan hiekoitussepelillä? Miten kestää? Kannattaako pistää kovemmat paineet? Pärjäänkö litkuttamatta?

NoordMan
29.10.2017, 21.49
Ei ole tainnut kukaan saada minkään merkkistä läskirengasta puhki sepelin takia. Niin että anna palaa.

PTS
30.10.2017, 17.59
Farley 6:sta alkuperäiset 26x3.8 Hodagit aivan loppu. Paikallainen myy eioota tuolle koolle. Mistä päin pk:ta saattaisi saada? Vai saako? Tuon vanhan perään kun ei mahdu isoa rengasta.

Vaihtoehtona voisi olla Jumbo Jim 4.0. Onko jollain ollut jimi vanhan farleyn persiissä, mahtuuko? Tai Gnarwhal? Talviajoon myös tulossa, tietysti.

mutanaama
30.10.2017, 23.19
Osaisikohan kokeneemmat kertoa kokemuksia ja vinkkejä läskirenkaista jos joutuu ajelemaan hiekoitussepelillä? Miten kestää? Kannattaako pistää kovemmat paineet? Pärjäänkö litkuttamatta?

Jep, yhtään en ole rikkonut, varmaan pienempien paineiden ansiota, jolloin terävä kivi ei niin helposti tunkeudu renkaaseen

H. Moilanen
31.10.2017, 10.06
Vaihtoehtona voisi olla Jumbo Jim 4.0. Onko jollain ollut jimi vanhan farleyn persiissä, mahtuuko?

Mahtuu ja väljästi.

maapaa
31.10.2017, 13.30
Netistä kun löytyy kohtuullisen huonosti juttua nastarenkaista, niin kertokaas nyt omat kokemuksenne minkä valmistajan renkailla ajatte jne...

Jakues
31.10.2017, 14.17
Viimetalven ajoin snowshoe xl 4.8 nastoitettuna ja ei ollut pidossa moittimista. Matalilla paineilla vähän raskas polkea, mut eikö melkein kaikki ole. (paitsi jj). sisurilla

Roiala
31.10.2017, 15.12
Kuten myös, eli Snowshoe XL oli viime talven alla ja kelpo kumit oli, piti kohtuudella ja rullasikin ihan siedettävästi.

Nyt talveksi tarvitsisi 4.0 kumit nastoilla ja niistä niitä kokemuksia kaipaisin minä taasen. Dillinger 4 harkinnassa kuten verkkokaupan kiinalaiset nastakumit noin ääripäinä.

H. Moilanen
31.10.2017, 15.43
Dillinger 4 ollut käytössä pari talvea. Rullaa kohtuullisen kevyesti. Nastoilla työmatkat + jääkelin muut ajelut. Lumikelillä metsässä alla Nate, Bud tai Lou.

Iglumies
31.10.2017, 17.33
Terrene Waziat odottaa vielä paketissa, jos sattuis tulemaan liukasta.

zeppo
01.11.2017, 12.51
Talvi saapui Ouluunkin ja säätietojen mukaan syksy tulee takaisin. Ehdin kuitenkin laittaa nastarenkaat alle - taakse Gnarwhal 27.5x4.5 ja edessä Minion FBF (itse nastoitettu). Hain eilen tuon Gnarwhalin ja tänään työmatkalla polkujen kautta pääsi vähän keräämään kokemuksia. Paineet laskin tuonne 0.4-0.5bar tienoolle. Odotin että tuo Gnarwhal olisi ollut hieman paremmin rullaava kuin aikaisempi Minion takana mutta ei, vähintään samanlainen jarru ellei pahempi on tuo Gnarwhalkin. Ihmetyttää tuo leveyskin koska rengas on palttiarallaa vain 4.1 tuumaa leveä 80mm Jackalopelle asennettuna. Miksiköhän leveydeksi ilmoitetaan 4.5"? No tuosta ylimääräisestä takajarrustahan pääsee kyllä helposti eroon jos totuttelun jälkeen päätän sen myydä :). Ei tuo mikään positiivinen kokemus ollut. Toisaalta, kokeillaan nyt kuitenkin tämä talvi tällä - tuleepahan sitä jerkkua reiteen kun saa vääntää.

Nyt kun vertaa Hodageihin niin onhan tuo ero rullaavuudessa aivan älyttömän suuri. Pitäisin Hodagit alla vaikka koko talven muttakun pyörä on jokapäiväinen kulkine töihin niin en viitsi nastoitta kulkea kun noita jääkaljamakelejä on kohtuullisen usein. Toiset vanteet olisi tietysti poikaa.

PTS
01.11.2017, 21.03
Tämä viimeisin kommentti pisti hieman mietityttämään, sillä olin juuri menossa tilaamaan Gnarwhaleja. Ja tilasinkin. Noh, ovat mitä ovat, niin kokeillaan. Onpahan niissä ainakin nastavaraus...

zeppo
01.11.2017, 21.47
Pehmennetään sen verrann että maastossa nuo pelaa hienosti eikä hunoa rullaavuutta oikein edes huomaa. Pitoa on ihan älyttömästi. Tiellä tuon vasta huomaa kunnolla, vähän kun olis jarrut päällä. Painetta kun pistää enemmän niin rullaavuus tietysti paranee - pakkasta kun oli -16 niin paineet laski lisäksi tuonne 0,4:ään, eturenkaassakin oli vain 0,2. Tuli mitattua kun tulin nyt illalla töistä kotiin.

Kyllä minä nyt näillä talven menen ja jalkakin tottuu. Tuntuma kesän jälkeen on vähän toinen :-)

Ricce
01.11.2017, 22.00
4.8 Snowshoet tubelessina nastoitin juuri Mcarbonin nastoilla ja hienosti toimi lumisilla ja jäisillä poluilla, tiellä saikin sitten ihan tosissaan polkea. En katsonut testilenkille paineita, vähän löysäksi taisi jäädä. Nyt kun katselin ennusteita, niin taitaa turve lentää nastoilla iloisesti...

hemppa
02.11.2017, 09.08
Nyt kun noita JJ:tä saa edukkaasti niin ajattelin sellaisen nastoittaa etuseksi. Kuinka monta nastaa tollaseen 4.8:iin on porukka laittanut?

hcf
02.11.2017, 10.33
Nyt kun noita JJ:tä saa edukkaasti niin ajattelin sellaisen nastoittaa etuseksi. Kuinka monta nastaa tollaseen 4.8:iin on porukka laittanut?

post2721441 (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48991-Suuri-Fatbike-rengaskeskustelu&p=2721441#post2721441)

zeppo
02.11.2017, 11.57
Tämä viimeisin kommentti pisti hieman mietityttämään, sillä olin juuri menossa tilaamaan Gnarwhaleja. Ja tilasinkin. Noh, ovat mitä ovat, niin kokeillaan. Onpahan niissä ainakin nastavaraus...

Lisäsin aamulla paineita takarenkaaseen ja rullailin pyöräteitä pitkin työmaalle. Paineita jotain 0.6-0.7 ja rullaavuus parani selvästi niinkuin odottaa sopii. Eli älä vaivu epätoivoon, kyllä näillä näyttää pärjäävän :) vaikkei Hodagin vertaiset rullaavuudeltaan olekaan. Mutta tuo takarenkaan pito - ihan kuin kesällä vääntäisi ylämäkeen, ei sudi eikä luistele tippaakaan. En ala metsästämään toisia vanteita, tämän talven fillari-investoinnit ovat nyt tässä.

kermaperuna
02.11.2017, 17.17
Nyt kun noita JJ:tä saa edukkaasti niin ajattelin sellaisen nastoittaa etuseksi. Kuinka monta nastaa tollaseen 4.8:iin on porukka laittanut?Mistä niitä saa edukkaasti?

Gargamel
02.11.2017, 17.58
Mistä niitä saa edukkaasti?

Joku saksankauppa myy vanhaa mallia hiukan alle 50e, onko halvempiakin?

Itse laitoin 4-tuumaisen noin sata prisman nastaa a la markettipyörämies. Yhden nappulan porasin läpi. Nastoitin "kakkosrivin", en keskimmäisiä enkä reunanappuloita.

hemppa
02.11.2017, 19.06
Joku saksankauppa myy vanhaa mallia hiukan alle 50e, onko halvempiakin?

Itse laitoin 4-tuumaisen noin sata prisman nastaa a la markettipyörämies. Yhden nappulan porasin läpi. Nastoitin "kakkosrivin", en keskimmäisiä enkä reunanappuloita.Kiitoksia. Siihen kakkosriviin ajattelin myös laittaa.

https://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-jumbo-jim-evo-snakeskin-pacestar-26x4.80-tl-easy-folding-516337

4.8 snakeskin 59e, 4.0 liteskin 43e.

maapaa
02.11.2017, 19.43
Kiitokset vastanneille. Terrenet kiinnostaa ehkä eniten tällä hetkellä, että pitänee vielä odotella hetki cake eater:en myyntiin tuloa.

Oulunjulli
03.11.2017, 10.39
Mikkään (paitti vanha oopeli) ei kyllä ole niin epämääräinen asia kuin läskipyörän rengas. Mää oon huomannu että aina kun muodostaa jonkin mielipiteen jostain ominaisuudesta huomaan sen myöhemmin muttuvan. Esim aiemmin kehumani Maxxikset tuntui eilen hirvittävän raskasliikusilta, kovilta, eikä pitoakaan ollut, mutta olihan tullut lunta. Ainoa mikä näyttää pysyvän on että jumbo rullaa.
Vähä sama asia kun joskus mulla oli oopeli oomega, se tuntu joka ajolla jollain tapaa erilaiselta, mutta sitten IV koppa Golf oli prikulleen samanlainen aina kaikissa oloissa, 5v ja 120tkm. Mutta se olikin tylsä valinta, vähän kuten nuo jumbot.

Marsusram
03.11.2017, 11.21
Jumbo Jimistä on tullut näköjään markettirengas, Prismassa oli hyllyssä 4.0 levyisenä. Jotain muitakin Schwalben renkaita oli tullut.

hcf
03.11.2017, 12.19
Jumbo Jimistä on tullut näköjään markettirengas, Prismassa oli hyllyssä 4.0 levyisenä. Jotain muitakin Schwalben renkaita oli tullut.

Paljonko oli hintaa?

H. Moilanen
03.11.2017, 13.10
^^Joo, onhan noita jo jonkin aikaa saanut Prismoista. Hinta tais olla 99€, mutta ainakin Kannelmäessä (?) oli taannoin jotkut fillaritarjouspäivät. En tiedä jatkuuko tarjous vieläkin.

Gargamel
03.11.2017, 16.01
https://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-jumbo-jim-evo-snakeskin-pacestar-26x4.80-tl-easy-folding-516337

Bike24:ssä isot koot halvemmalla.

Qubbe
03.11.2017, 23.03
Ei ole tainnut kukaan saada minkään merkkistä läskirengasta puhki sepelin takia. Niin että anna palaa.

Kyllä tampereella tänään VeeTire snowshoe

Tomy
04.11.2017, 15.32
Nyt kun polut muuttuivat Jyväskylässä jääränneiksi ajattelin nastoittaa läskin renkaat. Hommasin Schwalben nastoja ja työkalun. Laitoin muutaman nastan renkaaseen kokeeksi ilman liimaa. Hyvin uppoaa ja asettuu. Suositteletteko kuitenkin liiman käyttöä paremman lopputuloksen aikaansaamiseksi? Joistakin kommenteista ymmärsin, että liimaa on käytetty lähinnä voiteluna.

Kiitos!

llgss
04.11.2017, 16.08
Moni tuntuu itse nastoittavan vaan ton kakkosrivin, eli ehkei se Chaoyang Snow Stormin vähältä kuulostava 144 nastaa sittenkään ole niin huono vaihtoehto.

Mites kuokkaz ovat kiinan nakit toimineet? Ajattelin kanssa sitä 4.9" iskeä eteen tuossa kunhan talvi oikeasti tulee. Takana varmaan mennään silti 4.8" Snow Shoe XL ilman nastoja.

Roiala
04.11.2017, 16.11
Mulla ollut nyt yhden vuoden Snow Shoe XL:t itse nastoitettuna, toinen kumi liiman kanssa ja toinen ilman. Yhtään nastaa ei kummastakaan ole irronnut. Toki niin että Snow shoessa on valmiit nastan reiät joissa T-mallinen muoto. Eli muutaman lumisissa olosuhteissa ajetun satasen perusteella liima ei ole välttämätön.

J.Kottenberg
05.11.2017, 16.35
^Mulla on myös Snowshoe XL ollut takana pari talvea ja nastoitettu norminastoilla ilman liimaa. Minusta näyttää siltä että osa nastoista on uponnut lisää, ja ulkonema alkaa olla aika pieni. Yhtään ei ole irronnut.
Best-gripit, joita taitaa olla nelisenkymmentä, on pysyneet hyvin paikoillaan.

Ei mitenkään hassumpi kumi, takana ainakaan.

Tomy
05.11.2017, 17.02
Meikäläisen tee-se-itse -nastarengas floppasi täysin. :(

Nastoitin 45Nrth Dunderbeist renkaan reilulla sadalla Schwalben nastalla. Nastoille jyrsin 5mm syvät reiät ja ne upposivatkin reikiin runkoa myöden. Tunnin testilenkin tulos oli aika shokki! Takarenkaassa ei yhtään nastaa jäljellä!

Ajelin alhaisilla 0.6bar paineilla. Kuskilla painoa 120kg. Maa paljas/jääränniä. Mahtaako näissä tekijöissä olla syy? Vai liekö renkaan kumi sellainen, ettei se vain saa pidettyä nastaa nappulassa? Nappuloiden koko ja muoto ovat mielestäni ihan ok nastoittamista ajatellen.

Tästä hiukan lyötynä täytyy nyt pohtia uusia nastarengasvaihtoehtoja taakse. Surly Bud eturenkaassa nastat pysyivät, vaikka siinä nappuloiden koko ja muotoilu on mielestäni suorastaan huono nastoitusta ajatellen.

JK-
05.11.2017, 18.01
Mitä liimaa käytit, samaa kuin aiemminkin? [emoji848]

Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla

Tomy
05.11.2017, 18.18
Mitä liimaa käytit, samaa kuin aiemminkin? [emoji848]

Jos minulta kysyt, niin en käyttänyt liimaa ollenkaan. Tämä oli ensimmäinen nastoituskokemukseni.

llgss
05.11.2017, 19.00
No jos olet itse jo0tenkin kaivanut ne reiät siihen renkaaseen, eli ne ovat u-muotoiset eikä t-muotoiset, niin ei varmaan pysy ilman liimoja.

JK-
05.11.2017, 19.00
Kannattanee kokeilla muutama nasta vielä liiman kanssa ennen rengaskauppaan menoa[emoji848]

Reiät sulla onkin valmiina, vai lohkeiliko kumi testilenkillä piloille?

Tomy
05.11.2017, 19.16
Jep. Reiät on jyrsitty 3.2mm jyrsinterällä ja reiät ovat noin 5mm syvät.

Nappulat eivät ole lohkeilleet, mutta nastat ovat kaikki pitkin eteläisen Jyväskylän polkuja. Ehkä, kunhan tämä täydellisen epäonnistumisen nöyryyttävä häpeä tästä haihtuu, kokeilen vielä kerran liiman kanssa.

Puusilmä
05.11.2017, 19.44
Mulefut 80 + FattyStripper + Subzero Orange Seal + Dillinger 4.

Eturengas meni tornipumpulla, kun laitoin tukihihnan. Takarengas vaati kompuran käyttöä ja runsaasti hihnan säätöä. Litkua laitoin ruiskun kautta venttiilirei'istä valuttaen 4 oz per rengas, eikä mitään ole tullut ulos, tosin takarengas ei paineistunut niin hyvin kuin etunen.

FattyStripperit tulivat kauniisti pois JJ 4.0:ien mukana, osin renkaan reunoissa kiinni ollen. Originaali vannenauhat ovat edelleen kuin uudet. Regular Orange Sealia oli vielä heilumassa, mutta sitä ei juurikaan valunut lattialle kun olin varovainen. Mutta aina siis tarvitaan uudet Fattystripperit, kun renkaat vaihdetaan.

Suosittelen edelleen Fatty Strippereitä - tubelesointi onnistuu myös meiltä urpolta ja tumpelolta eli sellaiselta, jolle takakiekon pyörästä irroituskin on iso haaste. Nimim. IHME, että sain sen takaisin ilman verisiä rystysiä.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48991-Suuri-Fatbike-rengaskeskustelu&p=2668703&highlight=fattystripper#post2668703

mahead
05.11.2017, 20.37
Miltä tuo näyttää jos litku tihkuu renkaan kyljen läpi? Olen tässä jonkin aikaa ihmetellyt miksei takarenkaan kyljet tunnu kuivuvan. Rengas on ehkä 6 kk ja ~1000 km tms. ajettu Lou, ja vaikka se nyt jonkun kiven kylkeä on hieraissut niin en ole ajatellu että vielä litkua voisi vuotaa. Mutta kun eihän tuossa kauheasti vaihtoehtoja ole mikä kylkiä kastelisi silloinkin kun pyörä on sisällä lämpimässä. Kyljet näyttää samalta molemmin puolin. Neste on kirkasta, pikkasen öljymäistä. Tuo kirkkaus ei oikein mätsää litkun väriin, mutta toisaalta varmaan tuo kumi suurimmat partikkelit suodattaisi.

Toinen kuva on edessä pyörivästä Budista. Mielestäni tuo on yhtälailla kulunut, mutta siinä kyljet pysyy kuivina. Minusta näyttää että kulumisessa ei ole eroja noiden välillä.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170903/d1c09ae2cf7ef56689fd8217242646c0.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170903/bd0bf58df64c359535fd8349d52b39c1.jpgPalaan tähän aiemmin keskusteltuun, litkua tihkuttavaan Lou-kumiin vielä.

Muutama viikko sitten kumi oli tyhjä kun piti lenkille lähteä. Täytön jälkeen se kesti parisen viikkoa ok, eli viime viikkoon asti, kunnes yhtenä aamuna oli ihan tyhjä kun olin töihin lähdössä. Täytin vajaan barin verran, ja ajoin töihin. Työpäivän aikana paine tipahti tuntuvasti, joskin kotiin pystyi vielä ajamaan. Seuraavana päivänä sama toistui. Sitten jätin läskin varastoon ja ajelin toisella pyörällä loppuviikon työmatkat.

Tänään nappasin renkaan irti ja kurkistin sisälle. Litku oli kuivunut viimeistä tippaa myöten, mutta mistään lateksipallosta ei ollut tietoakaan; sinne renkaan seinämille se litku oli kuivunut siististi renkaan kudosten muodostaman kuvion mukaisina viiruina. Ja oli vielä sen verran tiukasti, ettei lähtenyt pyyhkimällä mihinkään, kuivaa kun oli. Pistin kumin paikoilleen ja lisäsin ohjeen mukaan 2,4 dl litkua. Tiivisty nätisti eikä reilun barin paineilla ruikkinut litkua mistään.

Mielenkiintoista nähdä rupeaako tuo tihkumaan uudelleen kylkien läpi. Ainakin renkaan reuna oli huolestuttavasti kostunut kun jollain aikaa kävin kattomassa, mutta saatto olla lumien sulamisvesiäkin. Ilmankosteus 100% niin eipä tuolla itsekseen mikään kuivu.

Joku sekunda-Bud tuo yksilö taitaa olla, kun samasta purkista laitettu litku toimi hyvin Jumbo Jimien kanssa, eikä eturenkaan Budissakaan mitään murheita ole.

tinke77
05.11.2017, 20.37
Mistä noita lihavia strippareita saa ostettua?

JariL
05.11.2017, 20.45
Nyt on verkkokaupan kiinalaiset alla, kokemukset vielä vähissä
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.pop?56425-S%E4hk%F6avusteinen-fatbike&p=2720007#post2720007

Joko on kokemuksia enemmän? Laittamasi linkki ei aukea.

Puusilmä
05.11.2017, 21.01
Mistä noita lihavia strippareita saa ostettua?

FattyStripper (https://www.google.fi/search?client=safari&rls=en&q=FattyStripper&ie=UTF-8&oe=UTF-8&gfe_rd=cr&dcr=0&ei=i2D_WcRajNnwB4CgmZAP)

Suoraan valmistajalta/keksijältä tulevat nopeasti kirjeenä suoraan postilaatikkoon.

tinke77
05.11.2017, 21.07
Oukei, tuleeko paljon kuluja tuotteen hinnan lisäksi?

Puusilmä
05.11.2017, 21.25
Oukei, tuleeko paljon kuluja tuotteen hinnan lisäksi?

Jos kokeilet tehdä tilauksen, niin näet.

hcf
05.11.2017, 21.49
Joku sekunda-Bud tuo yksilö taitaa olla, kun samasta purkista laitettu litku toimi hyvin Jumbo Jimien kanssa, eikä eturenkaan Budissakaan mitään murheita ole.

Niin sekunda lou? Jännällä odotan alkaako omaniki tihkuttamaan ku laitoin sen litkuille. Viime talvena oli sisurilla. Tiivistyminen ainaki otti normaalia enemmän työtä. Viikon verran renkaan pyörittelyä kämpässä ja 3 lenkkiä. Nyt se näyttää pitävän paineet.

mahead
06.11.2017, 01.27
Niin sekunda lou? Jännällä odotan alkaako omaniki tihkuttamaan ku laitoin sen litkuille. Viime talvena oli sisurilla. Tiivistyminen ainaki otti normaalia enemmän työtä. Viikon verran renkaan pyörittelyä kämpässä ja 3 lenkkiä. Nyt se näyttää pitävän paineet.Joo Louta tarkoitin. Budin kanssa ei ole ollut ongelmia. Mutta mulla kans tuon Loun tiivistyminen ei ihan heittämällä mennyt viime talvena, mutta silloin laitoin asian harjoittelun piikkiin kun esim. litkupurkkia ei ehkä tullut ravistettua tarpeeksi. Silti silloinkin Bud toimi hyvin.

tinke77
06.11.2017, 12.11
Ei jaksanut ruveta strippareita odottelemaan ameriikasta. Perus gorillateippaus dt swissille ja kompuralla jumbojimi lite vanteelle naps. Orange sealit venttiilistä sisään ja kovaa ajoa, helppo oli ja näyttää pitävän ilmat sisällä.

Aali
06.11.2017, 12.25
Ei jaksanut ruveta strippareita odottelemaan ameriikasta. Perus gorillateippaus dt swissille ja kompuralla jumbojimi lite vanteelle naps. Orange sealit venttiilistä sisään ja kovaa ajoa, helppo oli ja näyttää pitävän ilmat sisällä.

LiteSkin-JJ on siis käytännössä myös sovelias tubelesskumiksi? Tilasin muutama kk sitten SnakeSkinin kun sen "luvattiin" (TLE) olevan tubeless-yhteensopiva ettei tartte ylenmäärin taistella ainakaan renkaan vuoksi, ja hyvin se toimikin. LiteSkin lienee ohuempikylkinen ja siten varmaan paremmin rullaava (mutta heikommin kivikkoa kestävä)?

tinke77
06.11.2017, 12.36
Tiedä sopivuudesta, mutta 4 kpl niitä olen onnistuneesti litkuttanut, mulefutille ja dt swissille. Kyllä snake hyvä rengas on, erot kokemukseni perusteella rullaavuudessa melko olemattomat.

pee
06.11.2017, 12.50
Sama. 4 liteskiniä tubelesoitu Bilteman rakennusjätesäkin kera. Hyvin ovat toimineet. Hirvisäkillä seuraavaksi.

mahead
06.11.2017, 13.07
Mielenkiintoista nähdä rupeaako tuo tihkumaan uudelleen kylkien läpi.

Sieltähän tuo litku tyytyväisenä puskee tulemaan. Onko ideoita mitä tässä vois kokeilla seuraavaksi? Jotain toista litkua kenties, olisko suosituksia? Nyt käytössä Stanin normiversio.

(Surlyltä voisi tietty kans kysyä että onko tuo enää normaalia, mutta tokkopa sieltä saa muuta kuin lämmintä kättä kun eivät tubeless-yhteensopivuutta muutenkaan lupaile.)https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171106/a410f675d3ca715367979a7686d3fcf1.jpg

hcf
06.11.2017, 13.11
^Mä veikkaan että suosiolla renkaan vaihtoon. Tai sisuri sisälle :)

Iglumies
06.11.2017, 14.15
Mitä haittaa tuollaisesta tihkumisesta on?
Ainakin itsellä kaikki käytetyt renkaat on samanlaisia, eikä mitään ongelmaa.

zeppo
06.11.2017, 14.40
Jep. Reiät on jyrsitty 3.2mm jyrsinterällä ja reiät ovat noin 5mm syvät.

Nappulat eivät ole lohkeilleet, mutta nastat ovat kaikki pitkin eteläisen Jyväskylän polkuja. Ehkä, kunhan tämä täydellisen epäonnistumisen nöyryyttävä häpeä tästä haihtuu, kokeilen vielä kerran liiman kanssa.

Samanlaisella terällä pistelin omatkin viime syksynä ja hyvin on nastat pysyneet. Liimasin Loctiten pikaliimalla jossa on ajatus kumia liiman seassa. Yhden talven ajaneena (ehkä joku 2500 km?) ei eturenkaasta ole lähtenyt kuin ihan pari nastaa pois. Tuossa alla lähikuva, rengas on Maxxisin Minion.

http://i130.photobucket.com/albums/p241/puuhis/fatbike%20stuff/IMG_20171104_125233_zpsdbu0d9ff.jpg (http://s130.photobucket.com/user/puuhis/media/fatbike%20stuff/IMG_20171104_125233_zpsdbu0d9ff.jpg.html)

Vähän reippaasti on ulkonemaa mutta ei tunnu haittaavan tippaakaan. Kuva on eturenkaasta - takarenkaasta oli puolestaan appropoo kymmenen nastaa hävinnyt ja samalla metodilla tehty. Tosin nyt talveksi vaihdoin Gnarwhalin taakse, sekin nastoilla.

Antza44
06.11.2017, 15.33
Sieltähän tuo litku tyytyväisenä puskee tulemaan. Onko ideoita mitä tässä vois kokeilla seuraavaksi? Jotain toista litkua kenties, olisko suosituksia? Nyt käytössä Stanin normiversio.

(Surlyltä voisi tietty kans kysyä että onko tuo enää normaalia, mutta tokkopa sieltä saa muuta kuin lämmintä kättä kun eivät tubeless-yhteensopivuutta muutenkaan lupaile.)https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171106/a410f675d3ca715367979a7686d3fcf1.jpg
Onhan noita litkua tihkuvia renkaita minullakin useammalta merkiltä, mutta en ole antanut menoa haitata. Mitä enemmän ajettu tihkuu yleensä enemmän.

J.Kottenberg
06.11.2017, 16.01

.)

Tuleeko litkua renkaan läpi niin että lattialla on jonkinlainen lammikko, vai onko ainoa oire tuo kuvassa näkyvä hikoilu?

Jos jälkimmäinen vaihtoehto, ja vielä pitää ilmat kohtuullisesti, niin ajaisin. Pieni hikoilu ei ole harvinaista, mutta se ei juuri haittaa, ja voi vähentyä käytössä.

mahead
06.11.2017, 18.30
^Mä veikkaan että suosiolla renkaan vaihtoon. Tai sisuri sisälle :)

Mtbr:llä on aiheesta viime ja tältä vuodelta keskustelua myös: http://forums.mtbr.com/fat-bikes/stans-seeping-through-sidewall-1015379.html . Tuon perusteella myös litkun voisi laittaa vaihtoon: moni epäilee että Stanin koostumus on muuttunut jossain välissä, koska aiemmin mainiosti toimineet renkaat alkoivat tihkumaan urakalla (useita merkkejä). Ketjussa moni on vaihtanut Orange Sealiin ja ollut tyytyväinen, kun sen avulla ne tihkuttaneet renkaatkin ovat taas ruvenneet toimimaan. Luulenpa että minäkin käyn putelin kokeeksi XXL:stä hakemassa. Ketjussa joku kertoo myös kuulleensa, että Stanin race olisi entistä normi-Stania, eli vanha hyvä tuote olisi uudelleenbrändätty ja samalla hintaa nostettu. Mutta se menee huhujen osastolle.

Pari tyyppiä oli myös soittanut firman tukeen, mutta siellä oli syytetty ongelmista Schwalbea, eikä aspa ollut noteerannut millään tavoin huomautuksia ongelmista myös muiden rengasmerkkien kanssa (toinen soittajista oli joku pyöräfirman mekaanikko).

Toisaalta joku kertoi myös että kuten minulla, myös hänellä tihkuu nimenomaan Loun läpi, mutta edessä Bud samasta purkista otetuilla litkuilla toimii ongelmitta. Joku toinen taas sanoi että hän on huomannut että tihkuu vain takarenkaasta.

Mitä haittaa tuollaisesta tihkumisesta on?
Ainakin itsellä kaikki käytetyt renkaat on samanlaisia, eikä mitään ongelmaa.

Onhan noita litkua tihkuvia renkaita minullakin useammalta merkiltä, mutta en ole antanut menoa haitata. Mitä enemmän ajettu tihkuu yleensä enemmän.

Yritin tuossa aiemmassa viestissäni (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48991-Suuri-Fatbike-rengaskeskustelu&p=2724112#post2724112) selittää, että ongelmana tässä nimenomaan on että renkaassa ei ilman litkua ilma pysynyt vuorokauttakaan. Eli ilmat pysyi jokseenkin hyvin paikoillaan silloin kun tihkumista vielä tapahtui, mutta sitten se jossain vaiheessa loppui ja samoihin aikoihin rengas rupesi tyhjenemään itsekseen. Ja kun eilen katsoin, ei kumin sisällä ollut litkua kuin kuivuneina viiruina.

Tuleeko litkua renkaan läpi niin että lattialla on jonkinlainen lammikko, vai onko ainoa oire tuo kuvassa näkyvä hikoilu?

Jos jälkimmäinen vaihtoehto, ja vielä pitää ilmat kohtuullisesti, niin ajaisin. Pieni hikoilu ei ole harvinaista, mutta se ei juuri haittaa, ja voi vähentyä käytössä.

Saattoi pahimmillaan oli jopa pieni lammikko pyörän vieressä. Ainakin renkaan kyljet olivat joskus ihan kauttaaltaan märät, eli paljon enemmän kuin noissa liittämissäni kuvissa.

Eilen laitoin ne uudet litkut. Fillari oli tänään 8 h lämpimässä tilassa. Enempää kyljistä ei tihkunut kuin mitä tuossa toisessa viestissä olleessa kuvassa näkyi, eikä ilmanpaineet myöskään olleet tipahtaneet. Jos tämä pysyisi tällaisena, ei tässä mitään ongelmaa ole. Mutta aiemman kokemuksen perusteella epäilen että tihkuminen jatkuu, ja jossain vaiheessa taas takarengas on tyhjänä.

Antza44
06.11.2017, 18.41
Minulla jo aikoinaan ainakin 4 vuotta sitten tihkui Schwalben snakeskin 29" stanin litkulla. Samat renkaa nyt uudelleen käyttöön otettuna tihkui Racella ja tihkuu vaikka lisäsin nykyistä normi stania sekaan. Sou ei haittaa.

Race ei ole vanhaa Stania. Racessa on oikeasti isoa tiivistys liuskaa joukossa 1.5mm X 5mm, mutta silläkin sain pari reikää mitkä ei paikkautunut. Toinen 29+ Chupacabraan ja toisen Snake 4.8" JJ. Ekassa ei tainnut olla litkua tarpeeksi ja toinen aukesi heti, kun tarjosi pyörän liikkeelle. Molemmat reijät ajo pinnassa.

Sehän on selvä, että jos rengas tihkuu se vuotaa vähän, litkun loppuessa vuoto pahenee. Kyseessä on varmaan niin pienet reijät kudosten välissä, että litkun paikka partikkelit ei mahdu ikäänkuin perille reikään tämä on todennäkösempää mitä enemmän kumia on hierottu/muovattu tai kumia on jo tehtaan jäljiltä vähäisesti kudosten suojana.
Racen partikkeli
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171106/1c0c6d6f9846147c421329fb7e167389.jpg
BUD tihkuu pikkasen
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171106/af78bc392a354652de867bb9532d3fbf.jpg
Racing Ralph tihkuu ajopinnan reijistä+kyljistä.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171106/e420fffdaf1e8902b2bdace68ebd7b14.jpg
Kaikki muutkin Stanilla litkutetut tihkuu minulla ainakin pikkasen, kun tarkemmin syynää.

Jyri K
06.11.2017, 18.55
Yritin asentaa tubeleksena Dillinger 5 rengasta, mutta eipä vaan kumpikaan rengas noussut huoltsikan kompuralla. En tiedä oliko sielöä letkupainetta tarpeeksi, mutta samassa paikassa nostin kesällä JJ renkaat vanteelle ilman mitään ongelmaa.

Onkos muut onnistunut nuo Dillingerit nostamaan vanteelle.

Fattystripper käytössä.

OKS
06.11.2017, 18.55
http://i130.photobucket.com/albums/p241/puuhis/fatbike%20stuff/IMG_20171104_125233_zpsdbu0d9ff.jpg (http://s130.photobucket.com/user/puuhis/media/fatbike%20stuff/IMG_20171104_125233_zpsdbu0d9ff.jpg.html)

Vähän reippaasti on ulkonemaa mutta ei tunnu haittaavan tippaakaan.

Tuommoinenhan pitää ihan miehekkään (saako näin enää sanoa) rohinan, ei tarvitse soittokelloa käyttää. :)

Antza44
06.11.2017, 19.16
Yritin asentaa tubeleksena Dillinger 5 rengasta, mutta eipä vaan kumpikaan rengas noussut huoltsikan kompuralla. En tiedä oliko sielöä letkupainetta tarpeeksi, mutta samassa paikassa nostin kesällä JJ renkaat vanteelle ilman mitään ongelmaa.

Fattystripper käytössä.Riippuu tietty vanteestakin, D5 on kaiketi aika holo. Minulla esim DT, n vanteelle nousee kaikki JJ:t ongelmitta, mutta Surlyn Bud ja Loun kanssa joutuu heiluttelemaan vannetta ja kumia, että alkaa nousta. Kuormaliina kikka voi myös toimia. Sielu irti tietty.

hsa
06.11.2017, 19.39
Riippuu tietty vanteestakin, D5 on kaiketi aika holo. Minulla esim DT, n vanteelle nousee kaikki JJ:t ongelmitta, mutta Surlyn Bud ja Loun kanssa joutuu heiluttelemaan vannetta ja kumia, että alkaa nousta. Kuormaliina kikka voi myös toimia. Sielu irti tietty.

Viikonloppuna pyöräytin D5 DTlle. Onnistui hyvin kun ensin nosti renkaan sisurin avulla hyllylle ja otti sisurin varovasti toiselta puolelta pois.

JK-
06.11.2017, 19.57

Fattystripper käytössä.Suosittelen askartelemaan 10kg vaahtosammuttimesta napsauttimen, säästää noilta huoltoasema-ajeluilta.

Tarpeetkaan kun ei maksa (juuri) mitään: käyt sammutinhuollosta vanhan hylätyn sammuttimen, ovat tyytyväisiä kun pääsevät eroon

Tuommoisella nostin juuri D5 vanteelle liinan kanssa toisella yrittämällä, JJ meni keväällä ekalla. Ilman liinaa tuntuisi D5 olevan turhan holo että menisi ainakaan omille kiekoille

Loun kanssa syksyllä joutui vähän äheltämään.. tosin tuossa rikoin hirvisäkin vanteessa olleeseen pykämään

Jyri K
06.11.2017, 23.16
Laitoin nyt sisurit, että huomenna metsään. Täytyy kokeilla tuota kuormaliinaa seuraavaksi. Silläkö vaan siitä keskeltä kiristetään ja sitten ilamaa petään?

Yritin ilman sieluakin 8 bar letkupaineella pistoolin kanssa, mutta ei vaan noussut.

Jyri

Edit. On kyllä oma kompura, mutta ei sitä jaksa kahden renkaan takia kaivaa varastosta. Sen takia tulee käytettyä huoltsikan kompuraa. Lapsia kun ajelee harrastuksiin, niin vierestä ajaa kumminkin. Nyt kaivoi omankin esille, mutta ei vain noussut.

mahead
06.11.2017, 23.44
Laitoin nyt sisurit, että huomenna metsään. Täytyy kokeilla tuota kuormaliinaa seuraavaksi. Silläkö vaan siitä keskeltä kiristetään ja sitten ilamaa petään?

Yritin ilman sieluakin 8 bar letkupaineella pistoolin kanssa, mutta ei vaan noussut.

Jyri

Edit. On kyllä oma kompura, mutta ei sitä jaksa kahden renkaan takia kaivaa varastosta. Sen takia tulee käytettyä huoltsikan kompuraa. Lapsia kun ajelee harrastuksiin, niin vierestä ajaa kumminkin. Nyt kaivoi omankin esille, mutta ei vain noussut.Mulla on kans ollut Budin ja Loun kanssa hankaluuksia. Jumbo Jimit asettu heittämällä, mutta nuo veljekset vaativat aina ensin sisurilla toisen puolen laittamisen, sitten ilman venttiiliä sangon päällä (sisurilla kiinnitetty reuna ylöspäin, niin että painovoima kiskoo irrallista puolta kiinni) puhallus. Oma kompura mullakin ja letkupaine 6-8 bar (10 mm sisähalkaisijaltaan oleva letku, mutta neljä pikaliitintä välissä).

Joskus tuo riittää, mutta aika usein kuulee että jostain kohtaa paine puskee heti pihalle eikä kumi asetu. Tällöin kuitenkin mulla on aina auttanut kun on toisella kädellä painanut renkaan reunaa vuotokohdasta kiinni, jolloin painetta on päässyt kertymään niin että kumi on napsahtanut paikalleen. Kuormaliinaa en ole koskaan tarvinnut, mutta varmaankin se olisi seuraava askel.

mahead
06.11.2017, 23.57
Kaikki muutkin Stanilla litkutetut tihkuu minulla ainakin pikkasen, kun tarkemmin syynää.

Kiitoksia kuvista ja kommenteista. Olenhan minä tuota Louta hieronut kivikkoihin, joten ehkä se ulkopinta on siitä sitten jotenkin kulahtanut. En omasta mielestäni kovin paljon ole hinkannut, mutta varmaan se on suhteellista kun täällä noita kivikoita on riittänyt.

Tuossa mtbr:n keskustelussa muuten joku selitti, että askarteluliikkeet myy jotain kumisementin laimenninta / -tinneriä (rubber cement thinner) jota voisi ohuelti hieroa tihkuttavan kumin sisäpintaan. Sen jälkeen ei pitäisi tihkua. Tietääkö kukaan tämmöisestä? Ainakaan menetelmä ei mtbr:n muille kirjoittajille vaikuttanut olevan tuttu.