Näytä tavallinen näkymä : Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.
Volvospede
11.10.2016, 09.33
Joku muukin kaipaili tietoa, niin kyllä mahtuu bud/lou pyöriin farley 5:ssa.
Kuinka ahtaalle meni etupäässä? kuvat ois kivoja! sama yhdistelmä löytyy kyllä hyllystä vaikka lupasin itselleni ajaa barbegazit ensin loppuun.. mutta kun ne ei kulu mihinkään.
Barbi 4.5 27.5 testattu Syötteen poluilla ja hyväksi havaittu. Edessä ja takana.
Edessä kovemmalla alustalla 0,4 Bar ja alle huomaa vetelyä. Näillä mennään talvea kohti.
Blackborow
11.10.2016, 10.14
Edessä kovemmalla alustalla 0,4 Bar ja alle huomaa vetelyä.
Sama havainto. Ei tosin vetele mitenkään paljon, mutta sen verran, että aavistuksen häiritsee kun tottunut Budiin joka ei vetele ollenkaan. 0.45bar edessä ja 0,55bar takana tuntui aika optimaaliselta omiin mieltymyksiin noiden kanssa. Ei vetele ja rullaa kivasti, mutta eivät ole myöskään kovat. Aluksi olin vähän skeptinen 27,5" koon hyödyistä, mutta ehkä siinä on vähän perää. Mene ja tiedä pitää ajaa vieläkin lisää.
Kävin myös tuon Spessun "napsauttimen" eilen poimimassa paikallisesta. Pitäisi tuo Lou nostaa talvikiekoille niin rapsaa sen jälkeen toimiiko.
fättärix
11.10.2016, 10.40
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18621&d=1476171365
fättärix
11.10.2016, 10.42
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18622&d=1476171385
Volvospede
11.10.2016, 11.02
Sama havainto. Ei tosin vetele mitenkään paljon, mutta sen verran, että aavistuksen häiritsee kun tottunut Budiin joka ei vetele ollenkaan. 0.45bar edessä ja 0,55bar takana tuntui aika optimaaliselta omiin mieltymyksiin noiden kanssa. Ei vetele ja rullaa kivasti, mutta eivät ole myöskään kovat. Aluksi olin vähän skeptinen 27,5" koon hyödyistä, mutta ehkä siinä on vähän perää. Mene ja tiedä pitää ajaa vieläkin lisää.
Onkos vertailua päästy suorittamaan väillä 26 barbi vs 27.5 barbi?
edit:ja fättärixille kiitos kuvista!
Blackborow
11.10.2016, 12.11
Onkos vertailua päästy suorittamaan väillä 26 barbi vs 27.5 barbi?
Ei. Olen ajanut joskus tosi lyhyen kojon Farley 5:llä, mutta muuta kokemusta 26" versioista ei ole.
Kävin myös tuon Spessun "napsauttimen" eilen poimimassa paikallisesta. Pitäisi tuo Lou nostaa talvikiekoille niin rapsaa sen jälkeen toimiiko.
Mikäs tää on? [emoji50]
170 mm perällä varustetussa Beargreasessa on nyt ollut noin vuoden päivät Surly Lou (4.8") takakumina 65 mm kehällä. Rengas on nyt sen verran venynyt käytön aikana, että alkaa jo 0,5 bar paineilla sopivassa ajotilanteessa ottamaan takahaarukkaan kiinni, elikkäs tuo kuvioltaan lähes kulumaton kumi pitää valitettavasti vaihtaa pois.
Nyt suosituksia hieman kapeemmaksi vaihtoehdoksi. Eturenkaana jatkaa Surly Bud.
Ja sellaisia rajauksia, että nelituumaiset eivät ole vaihtoehto. Rullaavuuden suhteen ei ole erityisiä vaatimuksia, kunhan pitoa on "riittävästi". En mä tällä marathon-matkoja aja kuin pari vuodessa ja silloin saankin tyhmyydestä kärsiä.
Bansku81
11.10.2016, 15.05
Mulla on talveksi Budin kaverina 45nrth Dubderbeist, rajusta kuviosta huolimatta rullaa aika hyvin. Mullakaan ei Lou mene mutta toi 4,6" mahtuu pyörimään. 2 pientä reikää olen saanut kylkiin terävistä kivistä, en tiedä onko hiukan pehmeämpää seosta vai huonoa tuuria.
Rengas on nyt sen verran venynyt käytön aikana, että alkaa jo 0,5 bar paineilla sopivassa ajotilanteessa ottamaan takahaarukkaan kiinni, elikkäs tuo kuvioltaan lähes kulumaton kumi pitää valitettavasti vaihtaa pois.
Muistakko yhtään paljonko oli tilaa uutena? Lähinnä täs mietin että tuleeko omaki rengas venymään runkoon tai ketjulinjaan kiinni :)
Mikäs tää on? [emoji50]
Tästä lienee kyse:
https://www.specialized.com/us/en/117288
Muistakko yhtään paljonko oli tilaa uutena? Lähinnä täs mietin että tuleeko omaki rengas venymään runkoon tai ketjulinjaan kiinni :)
Uutenakin ne renkaan karvat osui takahaarukan putkiin, että ei sitä tilaa koskaan liikaa ole ollut. Niin ja 2x10 piti muuttaa 1x10 sekä viritellä Specialized Dangler-ketjuohjuri, jotta ketju ei ota nappuloihin kiinni. Mukluk 2017 on vissiin jo 190(197?) mm perällä, joten voishan sitä vaihtaa vaikka koko keksinnön tuoreempaan...
Volvospede
11.10.2016, 15.56
170 mm perällä varustetussa Beargreasessa on nyt ollut noin vuoden päivät Surly Lou (4.8") takakumina 65 mm kehällä. Rengas on nyt sen verran venynyt käytön aikana, että alkaa jo 0,5 bar paineilla sopivassa ajotilanteessa ottamaan takahaarukkaan kiinni, elikkäs tuo kuvioltaan lähes kulumaton kumi pitää valitettavasti vaihtaa pois.
Mulla kävi sama venyminen lou renkaan kanssa edellisessä pyörässä. En halunnut tinkiä ilmatilavuudesta, niin dremelöin sivunappuloita matalammaksi tai kapeammaksi, miten sen nyt haluaakaan nähdä. Riippuu takahaarukan muotoilusta onnistuuko vai ei. Jos se on renkaan kylki mikä ottaa kontaktia, niin sitten ei auta kuin vaihtaa rengasta.
On Onen Fattyyn pitäisi ainakin eteen saada leveämpää rengasta niin meneekö Jumbo Jim 4,8 siihen? Ihan alkuperäinen kuiduton keula. Ja taakse varmaan kanssa uutta mutta kuinka leveetä sinne menee? Tärkeempi kyllä toi etunen kun pitää aika paljon aukoo polkuja niin viime talvena leveempää kokeili niin oli aika paljon keposempaa.
Oulunjulli
11.10.2016, 17.49
170 mm perällä varustetussa Beargreasessa....
...nelituumaiset eivät ole vaihtoehto. Rullaavuuden suhteen ei ole erityisiä vaatimuksia, kunhan pitoa on "riittävästi"...
Sanoppa kun keksit. BFL on mulla BG:ssä alla takana ja saas nähä ehtiikö 4.4" Jumbo tulla myyntiin ennen kuin tuo hajoaa. Knardia jos olis BFL koossa niin sepä se olis.
Toisaalta BFL:ssäkin on ainakin uutena ihmeen hyvä pito, ihme ettei noita ole järkihintaan koskaan missään. Saattasin jatkaa niilläkin.
Miten ois Juggernaut Pro 4.5 tai se parjattu Ground Control 4.6 (jos ei aja kivillä)?
Sanoppa kun keksit. BFL on mulla BG:ssä alla takana ja saas nähä ehtiikö 4.4" Jumbo tulla myyntiin ennen kuin tuo hajoaa. Knardia jos olis BFL koossa niin sepä se olis.
Toisaalta BFL:ssäkin on ainakin uutena ihmeen hyvä pito, ihme ettei noita ole järkihintaan koskaan missään. Saattasin jatkaa niilläkin.http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-jumbo-jim-evo-liteskin-ps-26x4.40-folding-573679/wg_id-17958
Onkohan tullut ihan tänään myyntiin? Sattumalta osui silmään kun kattelin uusia renkaita. Toi varmaan menisi Fattyyn taakse?
Minulla oli ensin BG:ssä kanssa BFL mutta pito oli siinä hukassa, hain vkl Barbegazin taakse toimii ja pitää.
Lunbergille jäi vielä pari hyllyyn.
Oulunjulli
11.10.2016, 19.05
Kappas, varmaan tullut tänään nuo 4.4" JJ myyntiin, snakeskiniä ei vaan vielä ollut.
Mutta mahtuko se Barbegazikin Beargreaseen? Muistelen että ainakin pikkasen piti nappulaa ottaa pois ettei rapsi ketjuun?
Kyllä siellä snakeskiniäkin oli. Ei toi kyllä varmaan oikein mahdu Fattyyn kun jotain 11 senttiä tilaa. Menee suotta liian tiukalle kai.
Läskimasa
11.10.2016, 20.04
http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-jumbo-jim-evo-liteskin-ps-26x4.40-folding-573679/wg_id-17958
Onkohan tullut ihan tänään myyntiin? Sattumalta osui silmään kun kattelin uusia renkaita. Toi varmaan menisi Fattyyn taakse?
Täällä ei kyllä kerkee uutuudet vanhenemaan, aina joku bongaa jonkun heti kun jossainpäi maailmaa julkastu. 👍 Näitä on kyselty jo varmaan vuoden päivät, tänäänkö se oli suuri päivä JJ4.4 odottajille. 😁
Kappas, varmaan tullut tänään nuo 4.4" JJ myyntiin, snakeskiniä ei vaan vielä ollut.
Mutta mahtuko se Barbegazikin Beargreaseen? Muistelen että ainakin pikkasen piti nappulaa ottaa pois ettei rapsi ketjuun?
Mulla on käännettävä etunen Cinch-ratas ja Affect kammet ei ota kiinni ,haarukkaan jää n.8mm puolelleen. Ratas on käännetty jo kun kokeilin 4.8 Knardia se otti haarukkaan kun polki putkelta.
pikkupoika
11.10.2016, 21.00
Ja sellaisia rajauksia, että nelituumaiset eivät ole vaihtoehto. Rullaavuuden suhteen ei ole erityisiä vaatimuksia, kunhan pitoa on "riittävästi". En mä tällä marathon-matkoja aja kuin pari vuodessa ja silloin saankin tyhmyydestä kärsiä.
Dubderbeist ja Barbinatzi pitäis mahtua Beargraseen, leveämpien kanssa joutuu hieman soveltamaan. Eikä noitakaan kannata venyttää isoilla paineilla.
Minion FBR 4,8"? Viimeksi kun mittailin, leveys oli 112mm. Tosin siitä taitaa olla yli puoli vuotta...
Edit: Hienosti mahtuu edelleen omaan muovi nallevassuun.
Minulla oli ensin BG:ssä kanssa BFL mutta pito oli siinä hukassa, hain vkl Barbegazin taakse toimii ja pitää.
Lunbergille jäi vielä pari hyllyyn.
Yhden mtbSeikkailun oon ajanut Lapissa BFL takanakkina. V1tutti, kun suossa 29":t paineli ohi ja itse jäin sinne turvetta ruopimaan. Kovalla alustalla BFL:n kanssa olis kiivennyt vaikka puuhun. Jos joku tarvii, niin olis joutilaana...
Dunderbeist taitaa olla nyt se ykkösvaihtoehto takarenkaaksi. Meidän nurkillä kiveä riittää ja kyljistään ihan paperisia en mielellään laittelisi. Barbegazi vois olla toinen potentiaalinen gummi.
Dubderbeist ja Barbinatzi pitäis mahtua Beargraseen, leveämpien kanssa joutuu hieman soveltamaan. Eikä noitakaan kannata venyttää isoilla paineilla.
No mulla on BG:ssa voimansiirto muutettu 2x10 => 1x10 ja haarukkaan viritelty Specialized Dangler ketjuohjuri, joka muuten on ihan loistava!
https://lh3.googleusercontent.com/vksILJTuBa7-hDhmXcVdMG7SzDUydR1CAaerToBUV4DDHisGI729Ajc2LqkqQc opXMRD1KC017aXaLYpX6oVAQm5YK3apQEEXyyRKc-2h5nHQ8M4zuWti7HDKfxvTLgJgaAAzT_L3k2LQrI7yao9Bl6G3 olIyXg-iJgJq4p-b6FOsHJl2DFAaNIcrTqXcnFM8Iw4q5UyXcKuQEK8UFAw2L4pBZ UzgIWm8InlDrM-FgT-i38Uvve7vZVvoV1C71m-8EunAR2s1LUfrWoPxp_Mxpi-b9uOlbwIEXPfIK3Fe3NnXjctHuKtTBD3XOzV_b8snnQ2osDQTe 8Qw5Mc6s4AmnNreBwM4izd_jMDzNOCfwuQeWW1sEX8Zcvhx1tg MKqj3Pdi8_G8KbQvq5wonxvHb17_rDNvBCEAt_-qQ74nIUQjAL98HRn88gQpvPbI2-6ug8Xj98gM4pP8OiBzUXrOQpha3puB0WCZtXcT5w0Y88BP3PRi thEiYyWW3HuU7yu7VWtbH79kwYdS4qZttQnM34qaycueeARYoq 40pnRXh4C_wJCHc3L0pBdGFQSJI5Qc5VLV2RV33tXKHQg8sHHN DberrDeO3sGTxGh7jXwYLCO2NvLZJQ=w1169-h657-no
Juha Jokila
12.10.2016, 18.03
vois olla toinen potentiaalinen gummi.
Mulla Maxxis Colossus ollut koko kesän ja on ollut pitävä, kestävä ja ok rullaus. Ei kokemusta vielä lumilta. Voin mittailla kun joskus pääsen reissusta kotiin, mutta on nuo selkeästi pienemmät kuin Bud ja Lou, vaikka mallimerkintä on sama 4.8".
On Onen Fattyyn pitäisi ainakin eteen saada leveämpää rengasta niin meneekö Jumbo Jim 4,8 siihen? Ihan alkuperäinen kuiduton keula. Ja taakse varmaan kanssa uutta mutta kuinka leveetä sinne menee? Tärkeempi kyllä toi etunen kun pitää aika paljon aukoo polkuja niin viime talvena leveempää kokeili niin oli aika paljon keposempaa.
Hyvin sopii 4.8 jumbo jim eteen. Jää reilusti tilaa. Taakse sopii ainakin gc 4.6 1x10 kera.
Hyvin sopii 4.8 jumbo jim eteen. Jää reilusti tilaa. Taakse sopii ainakin gc 4.6 1x10 kera.Kiitti, ehtikin lähteä jo tilaukseen 4,8+4,0 JJ LiteSkin kun oli Bike-Componentsilla 57 euroa kipale. Eiköhän noilla pärjää mitä nyt selaillut tätä ketjua. Jäätiköille sitten TSI-nastarenkaat, niihin pitää tosin muutama nasta laittaa lisää keskelle.
Oulunjulli
14.10.2016, 18.19
No pitihän noita 4.4" SS Jumboja sitten tilata pari kun kerta muka niitä odotellut. Ne on vissii järkevä valinta, mutta BFL nostalgikkona mahottoman tylsä. Maltan odottaa.
Hardcore nostalgikot: Onkohan nuo löytämässä jostain Endomorpheja myyntiin, ei niitä aijemmin ole tuolla ollut kun Surlyn kumeja selaillut http://www.hibike.com/surly-endomorph-fat-bike-wire-bead-tire-26x3-70-27tpi-p6e30521af8638537713c6426794ab0eb
Blackborow
15.10.2016, 18.34
Kävin myös tuon Spessun "napsauttimen" eilen poimimassa paikallisesta.
Ihan surkea lelu. Ei tuolla tee oikeasti mitään. Ne renkaat jotka tuolla nousee niin nousee pelkällä jalkapumpullakin. Hukkaan meni 50e :(
Grandi66
15.10.2016, 20.06
Olisko Bontragerin vastaava jotain? Muistaakseni napsattaa hetkellisen nopeasti ja sitten hitaasti. Jos en väörin muista ni ainakin 4 bar oli säiliöön pumpattava.
Lähetetty minun E2333 laitteesta Tapatalkilla
Bontyn Flash Chargerilla oon laittanu monta rengasta cc, mtb ja läski. Ja kaveritkin on lainanneet.
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
Oletteko löytäneet suomen kaupoista sopivia sisureita ghetto tubeless hommiin? 80mm vanne kyseessa.
-Matti-
mutanaama
16.10.2016, 00.44
Testasin jotain 20" bmx sisuria ja hyvin toimi.
Blackborow
16.10.2016, 14.28
Vanteen osalta helpoin tekemäni läskitubeless rei'itetyille läskivanteille. Ei gorillaa, ei vakuumien silittelyä tai saumailua. Loppu ei ollutkaan sitten niin helppoa. En tiedä olenko se vain minä, mutta jotenkin nuo Surlyn renkaat nousee aina niin nihkeästi. Liekkö syynä se että ovat niin löysät.
http://i.imgur.com/8r0ywr4.jpg
http://i.imgur.com/7M0CzRl.jpg
brilleaux
16.10.2016, 14.51
Ja mikäs tämä säkki on? Vaikuttaa sopivan helpolle. :)
Blackborow
16.10.2016, 15.19
Niin joo. Prismasta hirvisäkki.
Jotkut käyttävät teippejä tubelesshommissa, jokohan tämä tuote on mainittu? On kuulema vahvaa ja erittäin tarttuvainen liima. Näyttää saavan mustana ja valkoisena mm. 10cm levyisenä.
https://www.k-maatalous.fi/tuotteet/sadonkasittelytarvikkeet/muut-sadonkasittelytarvikkeet/aumateippi-nitto-100mm25m-musta/
Läskimasa
16.10.2016, 18.31
Niin joo. Prismasta hirvisäkki.
Aika simppelin näköistä. Täältä löyty näemmä lisää kuvia kun hirvisäkkiä guugletin: http://www.fillarikeskustelu.com/topic/154-tubeless-ongelmat-ja-ratkaisut/
brilleaux
16.10.2016, 18.40
Taitaa mennä kokeiluun tämä.
Millä osastolla Prismassa myydään hirvisäkkiä? ;)
Onko tämä kuinka vahvaa matskua?
Blackborow
16.10.2016, 18.47
Joo tuolta toisaalta kopioin idean. Toivottavasti en rikkonut kenenkään patenttia. Hirvisäkki löytyi eräosastolta :)
9 euroa 10 säkin rulla. Yhdestä säkistä tehnee 10 vannetta.
Taikinoin etuvanteeseenkin vastaavan viritelmän. Katsotaan kuinka lähtee pelaamaan.
Ihan kuin vakuumipussimenetelmä, mutta ei tartte edes saumata. Näyttää hyvältä!
Onko tuo kuinka joustavaa/venyvää materiaalia?
Elikkä onko tuo tarkoitettu lihojen vakuumipaketointiin?
Blackborow
16.10.2016, 19.09
Matsku ei ole kovin vahvaa eikä varmasti optimaalisin muutenkaan tuohon viritelmään, mutta saatavuus oli nyt hyvä. Käytännössä tuo on vain ilmasulku ja kuten kuvasta näkyy siellä on vannenauha alla nippelien suojana. Tuo venyy ja joustaa jonkun verran, mutta ei mahdottomasti. Ei ole vakuumipaketointiin tarkoitettu vaan varmaankin lihojen kuskaamiseen.
Pakko käydä noukkiin lähimmästä prismasta talteen. Hyvä vinkki!
Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla
Tervehdys, oi tietäjät.
Tila rajoitteiseen Konaan pitäisi löytää kesä mammuttien tilalle kantavammat gummit talveksi. Kokeilin 4.6 Ground Controlleja, mutta takana jää vain 2 milliä tilaa chainstayhin ja 1x11 shimanoilla ketju sipsuttaa kylkeä. Mikäs talvikelpoinen nahka olisi aavistuksen kapeampi kuin GC? Itse mietin Jumbo Jim SS 4.8/4.4 kombinaatiota.
^^^Tuo hirvisäkki on kestänyt omassa käytössä kohtuu hyvin nyt kesän alusta asti. Asennusvaiheessa tulee joskus ongelmia, kun matsku menee noston yhteydessä jostain rikki. Helppo tubelesointi kyllä. Kaiken hyvän lisäksi JJ:t, Knard ja GC on nousseet tuon kanssa ihan perus tornipumpulla (Kehinä Mülefut ja Blizzerk 90).
brilleaux
17.10.2016, 09.52
Asennusvaiheessa tulee joskus ongelmia, kun matsku menee noston yhteydessä jostain rikki. Helppo tubelesointi kyllä.
Onko liukkarit ollu pelissä mukana? Meinaan että jos se rengas ikäänkuin "repii sen mennessään" kun nousee vanteelle?
Blackborow
17.10.2016, 10.00
Juu liukkaria kannattaa käyttää ja tuo on kertakäyttöinen eli renkaanvaihdon yhteydessä uusiksi, mutta eipä sillä väliä.
^^Juu, tuohan sen varmaan tekee. Ihan ilman liukkaria olen asennellut, ajattelin että pysyvät tiukemmin hyllyllä kun tuo muovi on itsessään singutettuna aika liukas ja tasainen pinta. Liukkari voisi auttaa, olen kyllä huomannut että asennus helpottuu jos litkua on vielä renkaassa liukastamassa ja varmaankin hajoamisen todennäköisyys pienenisi jos valurippeet olisi siivottu renkaista (tätäkään en ole tehnyt).
Onkos 45nrth Wrathchild:stä kuulunut mitään??
jumbojussi
17.10.2016, 13.19
Jos on reikäinen aluvanne ja tahtoo kokeilla hirvimuovia niin riittäisköhän oranssi raksateippi suojanauhaks vai vaatiiko järeempää?
Laittaisin kyllä vannenauhan. Mutta jos tykkää elää vaarallisesti ja viilata grammoja, niin mikä jottei. Tuollainen raksateippi ei isoa oksaa tarvi puhkeamiseen.
Läskimasa
17.10.2016, 14.26
Aihetta sivuten... Olisko kellään jääny nurkkiin pölyyntymään Fatboyn valkoisia orkkis vannenauhoja? Niitä paksuhkoja neopreenisiä. Vai saako niitä uutena ostettua jostain? Tarviisin/voisin ostaa pari.
Oletteko löytäneet suomen kaupoista sopivia sisureita ghetto tubeless hommiin? 80mm vanne kyseessa.
-Matti-
Tuosta http://www.bikester.fi/schwalbe-sisakumi-nr10-24-tuumaa-16117.html
Jos venttiilillä ei ole väliä, 24" wide malli continental autoventtiili.
Just sopivan levyinen kun halkaisee.
Mahtuko Budi ja Lou sekä iso Knardi pyörimään bluton kanssa 80mm vanteella?
Mahtuko Budi ja Lou sekä iso Knardi pyörimään bluton kanssa 80mm vanteella?
Budin oon testannu, helposti sopii..
Volvospede
17.10.2016, 20.23
Aihetta sivuten... Olisko kellään jääny nurkkiin pölyyntymään Fatboyn valkoisia orkkis vannenauhoja? Niitä paksuhkoja neopreenisiä. Vai saako niitä uutena ostettua jostain? Tarviisin/voisin ostaa pari.
Mul pitäis löytyä ne. Epäilen kyllä että ne on jotenkin kutistunu kun ne on olleet irrallaan, ne oli jotenkin tosi tiukat laittaa paikalleen kun möin spessua ja koitin laittaa vakiosetuppia. Saat ne jos ne löytyy, pääsen loppuviikosta tarkastaa asian.
Tervehdys, oi tietäjät.
Tila rajoitteiseen Konaan pitäisi löytää kesä mammuttien tilalle kantavammat gummit talveksi. Kokeilin 4.6 Ground Controlleja, mutta takana jää vain 2 milliä tilaa chainstayhin ja 1x11 shimanoilla ketju sipsuttaa kylkeä. Mikäs talvikelpoinen nahka olisi aavistuksen kapeampi kuin GC? Itse mietin Jumbo Jim SS 4.8/4.4 kombinaatiota.
Mikäs kona se noin tila rajoitteinen on? Oma wo -15 mahtuu helposti taakse 4.8 lou pyörimään. Voimansiirto 1x11 ja edessä pienemmän rattaan paikalla 26t ovaali.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mikäs kona se noin tila rajoitteinen on? Oma wo -15 mahtuu helposti taakse 4.8 lou pyörimään. Voimansiirto 1x11 ja edessä pienemmän rattaan paikalla 26t ovaali.
Tuota samaa ihmettelin, kunnes huomasin viestissä olevan otsikon.
Kona wo 2014 talvikumi taakse
Pakko käydä noukkiin lähimmästä prismasta talteen. Hyvä vinkki!
Kohta käy vielä niin kuin gorilla teipille (loppui motonetin hyllystä) ja hirvimiehet jää ilman pusseja ;)
Itse ostin kans syyskuussa tollasen pussin, mutta en ole vielä päässyt testaamaan. Toisaalta eipä tyhjiöpussissakaan ole ollut valittamista.
Eikö Surlyn valkoinen vannenauha käy:
https://best-bike-parts.de/Surly-Felgenband-Fatbike-64mm-Rim-Strip-26-Rilling-Darryl-und-baugleiche-Felgen-weiss_1
Nukun yöni hyvin vaikka hirvimiehet jäis ilman säkkejään. Kokeilunhalusta käyn hakeen. Vakuumi on toiminu etusessa oikein hyvin ja sitäkin tavaraa on kaapissa reilusti.
Blackborow
17.10.2016, 22.21
Niin enpä minäkään muusta kuin kokeilunhalusta ja laiskuudesta tuota lähtenyt virittämään. Takakiekon vakuumipussi oli revennyt ja se rengas oli tarkoitus muutenkin vaihtaa niin laiskotti alkaa tekemään uutta niin päätin kokeilla tuota säkkiviritystä tällä kertaa.
Olen nyt tehnyt läskitubeleksen Gorillalla, vakuumiputkella ja nyt hirvisäkillä. Kaikilla on tullut toimiva tubeless noille Mulefuteille, kun on huolella ja rauhassa tehnyt.
Läskimasa
17.10.2016, 22.23
Eikö Surlyn valkoinen vannenauha käy:
https://best-bike-parts.de/Surly-Felgenband-Fatbike-64mm-Rim-Strip-26-Rilling-Darryl-und-baugleiche-Felgen-weiss_1
Ei, kun tollasta on jo (taitaa olla vaan leveempää).
JJt eivät ilmeisesti lumella ole ne parhaat, jos olen oikein ymmärtänyt? Muutenkin tekis nastoja mieli talveksi, mikäs nyt on se THE nastarengas yli 4" koossa?
Jani Mahonen
18.10.2016, 18.27
JJt eivät ilmeisesti lumella ole ne parhaat, jos olen oikein ymmärtänyt? Muutenkin tekis nastoja mieli talveksi, mikäs nyt on se THE nastarengas yli 4" koossa?
Ja lisäksi, mitkä olisivat hyvät nastattomat renkaat talveksi yli 4" koossa?
Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.
^^
Ite odottelen 45nrth uusia Wrathchildeja.
http://45nrth.com/products/tires/wrathchild
Nastoista ei kokemusta mutta lumella toimii leveä vanne ja esim:
BUD eteen LOU taakse
Barbegazi (kunnon höttölumeen hieman turhan pieni mun 85kg massalla, vaati aivan nollapaineet että sai vetopitoa ja silloin lyö helposti vanteelle)
Myös 4.0 JJ oli ihan siedettävä joten voisi olettaa että 4.8" JJ on myös toimiva. Ainakin takana. 4.8" JJ on myös riittävän iso matalilla paineilla ajeluun.
2XL tietysti kova valinta jos mahtuu pyörimään
Maxxiksen isot kumit näyttää myös siltä että voisi toimia lumessa.
IsoKnard ei toimi lumella ja 4" Kenda on vielä huonompi
Bud eteen ja 4.8" JJ taakke +1. Nastat taakse on ainoa syy miksi ehkä tarvitsen JJ järeämpää taakse.
HC Andersen
18.10.2016, 23.19
Paras talvikombo mitä olen viiden läskeilyvuoden aikana ajanut on Bud edessä ja Juggernaut Pro4,5" takana.
Melko pervolta kuulostavia ratkaisuja.Huh huh.
Seuraavaksi ketjuja,ym rekvisiittaa?
Jani Mahonen
19.10.2016, 08.25
Melko pervolta kuulostavia ratkaisuja.Huh huh.
Seuraavaksi ketjuja,ym rekvisiittaa?
Kaulapantoja ja piiskoja... Lateksithan on jo kokeiltu ;)
Oliko noi Maxxis Minion ja Colossus 4.8 kokeilemisen arvoiset ?
brilleaux
20.10.2016, 07.02
^Tähän lienee yksi selkeä vastaus. ;)
lacrits68
20.10.2016, 09.49
moi!
Onko läskiin muita nastarenkaita kun Wee tire snow shoe ja Dillinger? Eilen tuli ekat hiutaleet, tarvii valmistautua. Alla whiten 2fat fillari.
//Janne
http://www.trekbikes.com/us/en_US/equipment/cycling-components/bike-tires-tubes/bontrager-gnarwhal-fat-bike-tire/p/13271/
Oliko toi sitä ironiaa?
^Tähän lienee yksi selkeä vastaus. ;)
Sotanorsu666
20.10.2016, 15.53
Oliko noi Maxxis Minion ja Colossus 4.8 kokeilemisen arvoiset ?
Mulla on Minionit alla ict:ssä ja tyytyväinen olen ollut. Pitoa riittää ja rullaa kuvioon nähden ihan ok(ok itselleni, koska läskillä ajaessa harvemmin on kiire mihinkään). Vähän samanlaiset fiilikset, kuin bud-lou yhdistelmästä, mutta halvemmalla ja kapeampana. Talveksi ajattelin kuitenkin kokeilla lou-lou yhdistelmää, kun tuli xxl:n tarjouksesta niitä 2kpl haalittua.
4.8 Jumbo Jimien tenho oli vastustamaton. Kohta nähdään olisko sittenkin pitänyt ostaa Colossukset. Toisaalta kun lähtökohtana on Mission Commandin kaltaiset jörnittimet niin kaikki tuntuu varmaan tosi hyvältä.
...Dunderbeist taitaa olla nyt se ykkösvaihtoehto takarenkaaksi. Meidän nurkillä kiveä riittää ja kyljistään ihan paperisia en mielellään laittelisi. Barbegazi vois olla toinen potentiaalinen gummi.
45NRTH Dunderbeist pyörähti eilen vanteelle sisurin kanssa. Jos vaikka viikonloppuna sais sen litkutettua ja laiteltua fillariin kiinni. Kiitos pulmaani vastanneille :)
Mulla on Minionit alla ict:ssä ja tyytyväinen olen ollut. Pitoa riittää ja rullaa kuvioon nähden ihan ok(ok itselleni, koska läskillä ajaessa harvemmin on kiire mihinkään). Vähän samanlaiset fiilikset, kuin bud-lou yhdistelmästä, mutta halvemmalla ja kapeampana. Talveksi ajattelin kuitenkin kokeilla lou-lou yhdistelmää, kun tuli xxl:n tarjouksesta niitä 2kpl haalittua.
Jätä BUDi eteen, Lou eturenkaana lumessa menee ihan mihin sattuu, sivupito lähes nollissa. Ei mulla muuta...
Läskimasa
21.10.2016, 13.36
Lou eturenkaana lumessa menee ihan mihin sattuu, sivupito lähes nollissa.
Aika raju kommentti, en purematta niele, en oo tosin etusena kokeillu, ootko sä? Pintaakin liki tuplat mitä tavan junpojumissa.
2XL:ssä samankaltainen pinta ja ei oo pito loppunut edessäkään.
brilleaux
21.10.2016, 13.57
^Mielenkiintoista kyllä päästä vertailemaan; pari vuotta ollut Budi edessä(nastoilla ja ilman), kohta päästään jyräämään 2XL:n kanssa. :)
Sotanorsu666
21.10.2016, 14.43
Jätä BUDi eteen, Lou eturenkaana lumessa menee ihan mihin sattuu, sivupito lähes nollissa. Ei mulla muuta...
Ei ole budia, on vain 2 kappaletta louta avaamattomissa paketeissa. Eikös lou ole sama rengas, kuin nate, mutta 1" leveämpi ? Sehän on kehuttu lumirengas, niin luulisi edessä olevan loun kanssa pärjäävän. No kaikkeahan voi aina kokeilla, kun ei tuo renkaanvaihto nyt niin suuri operaatio ole.
Bansku81
21.10.2016, 14.46
Kyllä Lou edessä paremmin pitää kuin esim. 4.8jj mutta nyt parin lenkin perusteella toi Bud pitää ja rullaa kyllä paremmin kuin Lou, mikä nyt ei liene kenellekään yllätys että eturengas toimii edessä paremmin kuin takarengas :D
Ja mulla on läskipyörässä kaksi eturengasta (bud+bud), en tiedä pääseekö sillä edes eteenpäin kun molemmat vetää eri suuntiin? :seko:
mutanaama
22.10.2016, 02.26
Ei pääse ja muutenkin väärin ajettu :)
Öööö tota niinku vetääkö vai työntäänkö takarengas fillaria eteenpäin?
Lueskelin topiikin läpi mutta en löytänyt vastausta,olenkohan missannut jonkun olennaisen viestin tässäkin ketjussa?
Öööö tota niinku vetääkö vai työntäänkö takarengas fillaria eteenpäin?
Lueskelin topiikin läpi mutta en löytänyt vastausta,olenkohan missannut jonkun olennaisen viestin tässäkin ketjussa?
Riippuu fillarista. Eli onko runko forward, vai backward geometrialla. Sen mukaan ne renkaat. Välimuodot voi olla vaikeita ajaa.
nih..
Läskimasa
22.10.2016, 23.18
Vanha totuus: Jos se ei vedä, se jarruttaa.
Ai niin, missä mun vetävä etunapa on? Meinasin semmosen kehitellä viime talvena kun oli semmosia huonosti tamppaantuneita polkuja että jos sutas niin uppos.
Eli jos 4.8jj nyt jättäis molempiin päihin talveks, ja Budi tarvittaessa eteen. Sounds like a plan. :D
Puusilmä
23.10.2016, 09.37
Du har bestilt følgende varer:
1 x 45NRTH Wrathchild 26x 4,60" Piggdekk (TR4594) = 1.839,-
Sub-Total: 1.839,-
International shipment (Shipping to FI): 114,-
Totalsum: 1.953,-
http://www.sykkelkomponenter.no
Saas nähä miten käy... etuseksi aattelin, mutta jos oeski yllättävän kapea niin takaseksi myös maestus.
Läskimasa
23.10.2016, 11.29
^ Tohon vielä tulli ja alvi, tyyriitä mokomat. Mut maksohan se Dillingerikin liki samat jos ei xxln alesta kerinny.
^^ Ja näiden toimitus näillä näkymin tammikuussa, tai näin vastasivat saksasta.
Puusilmä
23.10.2016, 18.48
^^ Ja näiden toimitus näillä näkymin tammikuussa, tai näin vastasivat saksasta.
Toivotaan Norskien olevan nopeampia, ainakin motivaatio on parempi oikeasti lumisessa maassa luulisi. Mutta tilaan sitten Suomesta 2 kpl Dillinger 4:a, jos ei ala ajoissa kuulumaan.
Saattavat järvet mennä jäähän joulukuun alkuun mennessä, jos hyvin käy, silloin olis nastat tarpeen.
^ Olisihan nuo kiva saada ennen kun talvi tulee. Bikeshop.no ilmoittaa sivuillaan jotta leveringsklar fra januar 2017.
... etuseksi aattelin, mutta jos oeski yllättävän kapea niin takaseksi myös maestus.
Etuseksi parempi kuin takaseksi. ;)
Selkeesti muovautunut K18 topiikiksi.
74km Syötteen polkuja 80mm Wampa 27.5 kehillä Barbegaz 4,5 etuseksinä ja takaseksinä , paineet edessä 4,5 bar ja takana 4,3 bar.
Oikeastaan mahtavasti pelas poluilla ja lumen liukastamilla juurakoilla ja kivikoissa.
Kovalla pinnalla etunen hieman vetää sivuun, muttei liikaa.
Pitkoksilla meni hyvin.
Takanen lähtee pompottaan kovahkolla alustalla tasapyöreällä eturattaalla ku pääsee kadenssi resonoimaan, mutta rullas silti yllättävän hyvin.
Takasessa pitoa kyllä hyvin.
Hitaastihan mää ajoin eli siihen nähden erittäin tyytyväinen.
74km Syötteen polkuja 80mm Wampa 27.5 kehillä Barbegaz 4,5 etuseksinä ja takaseksinä , paineet edessä 4,5 bar ja takana 4,3 bar.
Oikeastaan mahtavasti pelas...
Ei ihme että se huilaa hyvin, jäätävät paineet :)
Odottakaa
23.10.2016, 22.08
Näiden Budin ja Loun toimiminen tubelessina kiinnostaa minuakin. Jollain lienee kokemusta miten toimii? Äkkiseltään en löydä onko nämä tubeless ready renkaat.
Hyvin toimii, ei niissä mittää tupellusredi merkintöjä ja muita ole, mutta toimii..
Just lätkäsin lout Odottakaalle, ja liukasteen avulla nousivat 0,5 barilla nasevasti napsahtaen paikalleen. Pikkusen vanhojen renkaiden kyljet kupli ensin, mutta tokenivat sitten siitäkin. Kannattaa ne valujäysteet yrittää siivota pois mahdollisimman hyvin, niin ilmat pysyvät paremmin pienemmilläkin paineilla myös tuoreilla asennuksilla.
Nyt noilla kerennyt jo jonkin verran ajamaan ja hyvin toimivat tupeleksena. Alussa toinen päästi ekan yön jälkeen ilmat pihalle, mutta pumppasin uusiksi ja hölskyttelin niin hyvä tuli. Mulla siis BB:n orkkikset kesällä, Lou edessä ja Lou takana.
Tulisi jo talvi ja lunta maahan :)
Ei ihme että se huilaa hyvin, jäätävät paineet :)
oho, pitäskö ajaa vähemmän ja käydä optikolla... :)
Eli siirretään desimaalia 0,45 ja 0,43.
Kiitos solisti ! Kohta ois saanu kuulla .... ;)
Kiitos solisti ! Kohta ois saanu kuulla .... ;)
Eipä kestä :).
Ajattele sitä hajonneiden vanteiden ja renkaiden määrää, kun muutkin olisi halunneet yrittää ajaa jätkän nopeuksia ja katsovat foorumilta ohjeita, miten ne paineet laitetaan oikeasti nopeisiin läskeihin :).
Kugelschreiber
24.10.2016, 12.03
4.4" JJ (Snakeskin) pääsi tänään pyörään kii. Oman yksilön paino 1205 g (vähemmän kuin oletin koska ilm. paino 1190 g) ja leveys Marge Litellä sisurin kanssa 1 bar paineilla n. 103 mm (nappulasta nappulaan) ja 98 mm (runko). Oletan renkaan tuosta vähän vielä venyvän, varsinkin jos heivaan sisurin mäkeen.
Punnitsin myös juuri 4.4" JumboJimit. Liteskinit ja painot 1092g ja 1131g. Varsin ok sillä muistelen, että painavin samalla vaa'alla punnittu 4.0" JJ Liteskin on ollut lähemmäs 1100g.
TheMiklu
24.10.2016, 12.39
Itellä ei ole ollut alla ku Snowshoe 4.5", BFL 4.7" ja nyt 4.4" JJ LS. Kaks viimistä tubeleksena ja viimisin lumella ajamattomana.
Ai piru ku onki miellyttävä gummi ajella ja asennella! Aika näyttää miten omassa ajossa kyljet ohenee. Talvipidosta en ole huolissani BFL:n jälkeen.
Viittiikö joku mittaa JJ 4.4" halkaisijan? Jos tuo 4.8 paisuu kovasti vielä niin tarvii ruveta vaihtohommiin.
Oulunjulli
24.10.2016, 13.04
^Oon joskus aijemmin kirjaillut tänne alla olevia mittauksia ja viime viikolla mittasin JJ4.4" 65mm kehällä olevan aika just samanlainen kuin BFL 80mm kehällä, eli 106mm.
JJ "runko" on kapeampi, mutta nappulat ulkonevammat.
"BFL 65mm = 104.5mm
Knard 4.8 65mm = 116mm
BFL 80mm = 106mm
JJ 4.8 80mm = 113.5mm
BFL:t pari vuotta vanhoja ja..."
Muuten flunssaisena ja/tai krapulaisena tehdyn parin pikkukiekan jälkeen on todettava että BFL/Knard kombo hävinnee aika selvästi 4.4JJ/4.8JJ yhsitelmälle. Tarkoitus oli laittaa molempiin päihin 4.4", mutta laitoinkin Beargreasen keulaan tuon isomman ja Muklukissa nyt tuo BFL/Knard koska siinä on tunnetasoa. Toinen 4.4" tuli myytyä ihan vaan ettei ole samankaltaista rengastusta molemmissa.
Edit: Yllä puhutaankin halkaisijasta ja täytyypä tarkastaa uudestaan tuo leveyskin mutta lähellä BFL:ää....
Kugelschreiber
24.10.2016, 13.34
^ 4.4" JJ näyttää 65 mm kapeella vanteella sellaiselta, että sivunappulatkin pääsee näkemään actionia ainakin kantatessa, mutta minkäslainen 4.8" JJ:n profiili on 65 mm kehällä? Jääkö sivunappulat törröttämään niin etteivät vahingossakaan osu maahan?
En kyl tiiä miks ees tällaisia kyselen, koska tällä hetkellä edessä on vähän ajettu Bud ja talvi on tulossa....
Aika raju kommentti, en purematta niele, en oo tosin etusena kokeillu, ootko sä? Pintaakin liki tuplat mitä tavan junpojumissa.
Mulla oli Lou edessä ja pehmeässä uudessa lumessa eturenkaana se oli aivan toivoton. (Kemizti voipi tässä kohtaa nyökytellä). Samalla lenkillä Kemiztillä oli Budi edessä ja ero oli kuin yöllä ja päivällä. Jos polku on kovaksi tamppaantunutta lunta, niin siinä pääsee millä vain, mutta uusi lumi on se akilleen kantapää.
Talvella olen toki ajanut vain BFL, Bud, Lou ja Dillinger 4 -renkuloilla ja edellämainittujen eri yhdistelmillä (Dillet sekä nastoilla että ilman). Kesäkelillä Lou toimii edessä varsin mainiosti poislukien liukas juurakko. Takarenkaana Lou on kyllä aivan mainio. Mutta itseppähän ristisi kannat ;)
jumbojussi
24.10.2016, 15.24
Näin lumesta etelässä haaveillen ja muutenkin toimettomana aloin pohtimaan eri levyisten renkaiden/vanteiden talvimaailmaa.
Jos vaikka 100m kehä ja noin 5" kumi eteen ja 80mm tai kapeempi ja nelituumane taakke. Edestä ei uppoisi pahasti ja tamppaisee samalla keveälle takavedolle. :seko:
Oulunjulli
24.10.2016, 16.17
^ 4.4" JJ näyttää 65 mm kapeella vanteella sellaiselta, että sivunappulatkin pääsee näkemään actionia ainakin kantatessa, mutta minkäslainen 4.8" JJ:n profiili on 65 mm kehällä? Jääkö sivunappulat törröttämään niin etteivät vahingossakaan osu maahan?
En kyl tiiä miks ees tällaisia kyselen, koska tällä hetkellä edessä on vähän ajettu Bud ja talvi on tulossa....
Uudelleenmittaus näytti että 4.4" enempi 105mm leveä nappuloista. Jotain 2mm molemmin puolin ne tullee sivustasta ulos, nappasinpa samalla kuvat:
(alempi jumbompi)
http://pic.useful.fi/965-hy0x8m.jpg
Kumi puhki (Jumbo Jim ja sisärengas) Lienee niin jotta kovemmilla paineilla pistohaavan saaminen lie todennäköisempää josko oikein matalilla sitten nipistelee vanteen väliin?
Siis seuraavaksi paineita laskemaan.
Arvoisat läskirengasasiantuntijat!
Mikä on suosituksenne rengassetiksi ympärivuotuiseen käyttöön? Eli yhdellä ainoalla rengassetillä pitäisi pärjätä kesät talvet. Kesällä maastoajoa (metsäpolkuja, juurakkoa ja kivikkoa) niin kuivalla kuin kostealla kelillä ja talvella työmatkaa pyöräteitä pitkin ja koiranulkoiluttajien tamppaamia polkuja. Taakse mahtunee max 4.8" leveä rengas. Edessä ei rajoituksia.
Kiitos!
Mikä on suosituksenne rengassetiksi ympärivuotuiseen käyttöön? Eli yhdellä ainoalla rengassetillä pitäisi pärjätä kesät talvet. Taakse mahtunee max 4.8" leveä rengas. Edessä ei rajoituksia.
Kiitos!
Minkäslaisella alustalla ajelet kesällä. Talven jääkelit jää yhdellä rengassetillä muutenkin ajamatta. Eli kuraränniä, harjupolkua vai peräti pelkkää asvalttia?
Liikuva shikaani
24.10.2016, 21.34
Mikä on suosituksenne rengassetiksi ympärivuotuiseen käyttöön? Eli yhdellä ainoalla rengassetillä pitäisi pärjätä kesät talvet. Taakse mahtunee max 4.8" leveä rengas. Edessä ei rajoituksia.
Kiitos!
Bontrager Barbegazi 4.7" ja nyt puhutaan nimenomaan yleisrenkaasta.
Minkäslaisella alustalla ajelet kesällä. Talven jääkelit jää yhdellä rengassetillä muutenkin ajamatta. Eli kuraränniä, harjupolkua vai peräti pelkkää asvalttia?
Kiitos tarkentavasta kysymyksestä. Muokkasin alkuperäistä kysymystäni.
mutanaama
24.10.2016, 21.45
Barbegazi on kanssa tän mielestä aivan loistava rengas.
Suosittelen tietenkin sitä mitä itsellä on alla eli Surly Bud eteen ja taakse. Tosin mulla ei ole kovin monesta läskirenkaasta kokemusta, joten kannattaa ottaa vinkit varauksella.
brilleaux
25.10.2016, 11.33
^Budit molemmissa päissä on pirun hyvä yleisrengastus.
Ainoa pikku miinus on veto/jarrutuspito takana lumessa. Tai ehkä enemmälti se pito jarrutuksessa.
Sekin on oikeasti pikkumiinus ottaen huomioon yleispätevyyden noin muuten.
Punnitsin myös juuri 4.4" JumboJimit. Liteskinit ja painot 1092g ja 1131g. Varsin ok sillä muistelen, että painavin samalla vaa'alla punnittu 4.0" JJ Liteskin on ollut lähemmäs 1100g.
Ja bead to bead mitta noin 247mm (vs. Barbegazi 4.7" 255mm, 4.8" JJ 266mm ja 4.0" JJ 230mm)
edit: ja halkaisija 65mm vanteella ja vajaa 1bar asennuspainetta = noin 748mm
Puusilmä
26.10.2016, 19.35
Nyt niitä saa...
Dillinger 4, studded, 120 tpi, folding
http://www.menopelimarket.fi/epages/menopeli.sf/secfddc53582c/?ObjectPath=/Shops/07022007-1568734/Products/45NRTH
Hinta 215 €
Eikös se ollut niin, että eturengas kannattaa laittaa pyörimään nurinniskoin? Jarruttaa paremmin ja vierii yhtä hyvin? Irtoavatko nastat, kun pyörii väärin?
Juha Jokila
26.10.2016, 21.25
Eikös se ollut niin, että eturengas kannattaa laittaa pyörimään nurinniskoin?
Jos laitat nurinniskoin, niin sit sun on pakko litkuttaa, ku muuten nastat syö sisäkumin heti.
Puusilmä
27.10.2016, 04.36
Jos laitat nurinniskoin, niin sit sun on pakko litkuttaa, ku muuten nastat syö sisäkumin heti.
Kiitoksia kovasti!
Vohveli86
27.10.2016, 09.57
JJ4.8 tikkanastoilla toimii jäällä ja lumella 0.5 bar painella hyvin, itselläni ei oikein oo muuta kokemusta, mutta tykkään 👍 Aluksi nastoitus tuntui vaikealta, mutta kun oppi tekniikan, niin avot
Lähetetty minun SM-A510F laitteesta Tapatalkilla
Mistä nastat, mikä reiän koko jonka porasit ja upotussyvyys. Sama työ edessä jos ei valmiita osta jostain...
Vohveli86
27.10.2016, 11.35
Upotussyvyys oli sellainen about 5mm ja 3mm jyrsinterällä sai hyvin tehtyä. Liukaste on tärkeä nastoja kiinni laittaessa, vaikka jotain liimaa.
lähetetty käyttäen sisuria
Siemenlinko
27.10.2016, 12.00
Nyt niitä saa...
Dillinger 4, studded, 120 tpi, folding
http://www.menopelimarket.fi/epages/menopeli.sf/secfddc53582c/?ObjectPath=/Shops/07022007-1568734/Products/45NRTH
Hinta 215 €
Eikös se ollut niin, että eturengas kannattaa laittaa pyörimään nurinniskoin? Jarruttaa paremmin ja vierii yhtä hyvin? Irtoavatko nastat, kun pyörii väärin?
Eturengas nuolenkärkikuviointi ehdottomasti eteenpäin.
Takarengas toisinpäin, niin vetopito parempi
Lähetetty minun SM-J510FN laitteesta Tapatalkilla
Vohveli86
27.10.2016, 14.10
Unohtui nastojen hankintapaikka: mcarbon
lähetetty käyttäen sisuria
Tässä Trek Farleyssa käyttämieni Bontrager renkaiden mittoja 27,5 tai 29 rengastusta harkitseville.
27,5 x 4,5 Barbegazi: halkaisija 773mm, leveys 108mm (0,5 bar, 80mm vanne)
27,5 x 3,8 Hodag: halkaisija 754mm, leveys 98mm (0,5 bar, 80mm vanne)
29 x 3 Chupacabra: halkaisija 766mm, leveys 77mm (0,8 bar, 50mm vanne)
Siinä on jo renkaalla kokoa. Onko jossain kuvaa? :D
Läskimasa
28.10.2016, 13.03
2XL vielä tuuman korkeempi ja leveempi. ;)
Blackborow
28.10.2016, 13.10
Siinä on jo renkaalla kokoa. Onko jossain kuvaa? :D
Onhan noita kuvia noissa läskipyörätopiceissa useampia, joissa nuo alla.
Onko kukaan mitannut minkä levyinen 4,7" Barbegazi on 65mm esim Mcarbonilla? BFL meni hienosti Mcarbonilla Beargreasin takarenkaaksi ja jäi sopivasti tilaakin...
Mittasin juuri että BFL on 65mm vanteella 102,5mm levee.
Näyttäähä tuo Iglumiehellä ainaki pyörivän BG:ssä BG MC:lla..
Mulla barbegazi takana 65 mcarbonilla BG:ssä karvan vailla 110mm.
Iglumies
28.10.2016, 14.18
Bbgzi 112mm tiepaineella, mutta mullon vanha runko, jossa on paljon enemmän tilaa.
janne kuivakangas
28.10.2016, 14.25
Joo niin on tuli Etukumix omaan 2xl nyt puhutaan kunnon kumista. .ja yllättävän hyvin mnee ✌ 😊
Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla
litku vs hirvisäkki tubeless 1-0. Toistaiseksi toimii 5/5
brilleaux
28.10.2016, 18.40
Tänään eka fiilistely 2XL:t alla. Oli märkää juurta ja kiveä riittämiin.
Pari vuotta on ajettu Budi etusena, en mä ainakaan nyt eka ajolla kaivannu sitä.
Takanahan 2XL vetopito on jotain aivan käsittämätöntä. :D
Ja paineet ei ollu edes "mönkijämoodissa"
Verokkina on takana ollu Bud, Lou, JJ 4.8, IsoKnardi, Dunderbeist, GC.
Toki 2XL niistää pyörästä ketteryyttä hiukan, se nyt ei ole kai yllätys. ;)
Nopeaan ja tiukkaan enskaränniin en tolla ehken menis. Ainakaan ennen kuin on ominaisuudet tullu tutuksi.
Mutta ei sitä sinne ole tehtykään. Tämmöiseen setämiesmönkimiseen varsin tykästyttävä rengas. Edessä ja takana.
Tutustutaan tarkemmin. Josko vaikka sais ajella läpi vuoden vihdoin samoilla renkailla(=vähemmän säätöä, enemmän aikaa ajamiseen).
Motonetissä kotimaista kolmituumaista nastarengasta: http://m.motonet.fi/fi/tuote/4500006/Suomi-Tyres-Fat-Freddie-nastarengas-75-584-275-x-30-W348 . Asiallisen näköinen ja hintakin on kohdallaan, ja tuntui ihan hyvin viimeistellyltä mitä tuossa yhtä käpistelin.
Lähetetty jollakin ihan uskomattoman bugisella softalla jostakin.
Puusilmä
29.10.2016, 15.49
Dille 4:ta tulossa maanantaiksi, lupaavat lunta ja jäätä keskiviikoksi. Voisiko osua paremmin, jos vain kerkiää vaihtamaan kumit alle.
Ja vastaan aikaisempaan omaan kyselyyni pyörityssuunnasta itse: http://45nrth.com/blog/post/pro-tip-dillinger-tire-direction
mutanaama
29.10.2016, 21.13
Juggernautilla tänään Keravalla ja vähän muuallakin. Olematon kuvio, vieraat polut, liukkaat juuret, mutaiset pätkät ja limaiset kivet. Ihan ok, oikeastaan hyvä :) . Nyt alan uskoa Pahiksen kehuihin renkaasta myös silloin kun keli ei ole ihan kohdallaan. Ja hyvinhän tuo on nyt kestänyt, kun kuski jaksaa vähän pitää ajolinjojaan.
Lapin rakkaan en tuolla lähtisi, mutta jos repussa olis varakumi niin sitten kyllä.
Blackborow
30.10.2016, 18.29
Hirvisäkki-tubeless petti. Taidan tehdä teipillä seuraavaksi.
Tuliko isku vanteelle? Vai oliko pettämisen syy joku muu?
Blackborow
30.10.2016, 19.55
Ei tullut. En tiedä miksi levisi.
Puusilmä
31.10.2016, 20.36
Nyt on Dillet kehillä. Olipa helppo homma. En ole ikinä edes nähnyt "reikäakselia", mutta tuohan on ihan nerokas systeemi. Akseli irti ja rengas pois. Yleensä: Oli miten pieni asennus tahansa, niin aina on vähintään yksi rystynen verillä. Nyt: Ei ainuttakaan!!!
Iso mies ja isot komponentit sopivat toisilleen kuin nyrkki psilmään.
Dille 4 on käytännössä aivan saman levyinen kuin JJ 4.0. MoleFoot 80 mm kehä.
Aah! Kyllä nyt kelpaa talven tulla.
Juggernautilla tänään Keravalla ja vähän muuallakin... Ja hyvinhän tuo on nyt kestänyt, kun kuski jaksaa vähän pitää ajolinjojaan. Mutiksella lienee se 4 tuumainen versio käytössä? Mistä olette tilailleet, 4.5 Pro:ta katsellut eikä ainkaaan Euroopasta tunnu löytyvän.
Puusilmä
01.11.2016, 21.14
Täytyy kyllä sanoa, että Dillinger 4 rullaa käytännössä ihan yhtä hyvin kuin JJ 4.0:kin. Ääntä tulee enemmän, joten kai jonkinlaista vastusta on, mutta jos meillä päin olisi märkänä liukkaita pitkospuita saattaisin ajella näillä myös kesällä.
XXL:stä nyt uutiskirjeentilaajille -25% => Bud 75€. Esim bike componentsissa 125€.
Mutiksella lienee se 4 tuumainen versio käytössä? Mistä olette tilailleet, 4.5 Pro:ta katsellut eikä ainkaaan Euroopasta tunnu löytyvän.
4.5 Proota tilasin itse jokusen viime talvena Bikemanista, nyt taitaa saada ridewill.it:sta tältäkin mantereelta.
XXL:stä nyt uutiskirjeentilaajille -25% => Bud 75€. Esim bike componentsissa 125€.
Tattis nyt pääsee ruuvailemaan noita viime talvena urakalla investoituja Bestgrip nastoja. 50€ Lou tarjous menikin sivu suun tässä taannoin.
Feltissä (sähkö) alla 4" JJ:t,tuli mukana kun kesällä ostin pyörän.Pärjääkö noilla talvella kuinka vai pitäiskö katsella nastaa tai jotain muuta rengasta alle.Renkaat melko hyväkuntoiset vielä mitä nyt takarenkaasta lähtenyt milli pari.
Tossa paikallisessa suomen urheilupyörässä olis tollasta nastaa,tekisköhän noilla mitään.
http://www.suomenurheilupyora.fi/vee-tire-snowshoe-xl-fatbike-nastarengas
Menee vähän vannepuolelle tämä kysymykseni mutta liittyy kuitenkin tubelesskonversioon niin ajattelin tänne pistää.
Eli ensimmäistä läskipyörääni rakentelen ja nyt pitäisi rakentaa kiekot. Hommasin jo FatLabin navat ja alkuperäinen ajatukseni, mitään mistään tietämättä, oli hankkia niihin DT:n BR710 kehät. Valmistajan ilmoittama paino on 675g, mikä pitänee lähes grammalleen paikkaansa. Nämä kehät lienee samat kuin BR2250 valmiskiekossa. Saako nämä kehät helposti muutettua tubelessiksi?
Toinen, nyt vasta itselleni esille tullut vaihtoehto on FatLabin Tubeless-ready kehät. Valmistajan ilmoittama paino niille on 800g. Nettikeskusteluissa on kuitenkin ilmennyt, että tuotantoversio voi painaa lähes 900g. Olisiko tämä kuitenkin lopulta helpompi ja kevyempi tie tubeless-kiekkoihin?
brilleaux
02.11.2016, 11.02
^Fatlabin kiekko tarttee teipin anyway? Jos näistä (http://www.fat-bike.de/fatlab-fatbike-wheelset_en/) on kyse?
Joten tiedä sitten onko noiden kanssa tie sen helpompi/kevyempi?
DT on ainakin helppo vääntää tubeless-moodiin. Ja on kevyt ja kestävä kiekko.
TheMiklu
02.11.2016, 11.03
Itellä nuo BR2250 kiekkoset. Ainaki JJ:t toimi hyvin. Hyvät vanteet nuo on!
En osaa sanoa oliko eroa mihinkään suuntaan vs. aiemmin käytössä olleet Mulefütit.
^Fatlabin kiekko tarttee teipin anyway? Jos näistä (http://www.fat-bike.de/fatlab-fatbike-wheelset_en/) on kyse?
Joten tiedä sitten onko noiden kanssa tie sen helpompi/kevyempi?
DT on ainakin helppo vääntää tubeless-moodiin. Ja on kevyt ja kestävä kiekko.
Kiitos molemmille!
Mennään sitten DT:n kiekoille. Luulisi olevan laadukasta tavaraa. Olenko ymmärtänyt oikein, että tubeless-muunnos näihin menisi suunnilleen näin: vannehauha + gorillateippi + litkut?
Tänks!
brilleaux
02.11.2016, 11.20
^Vaikka noinkin. Vannenauhaa kannattaa hiukka kaventaa(jos on se orkkis); saa teipille enemmän tartuntapintaa.
Mulla nyt kokeilussa Fixmanin (http://www.toolandfix.com/fixman-194371-polythene-jointing-tape-100mm-x-33m.html) teippi.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/DD61C6AC-F8C4-4AAA-9CB4-65C98E5E3BAF%20-%20Copy.jpg
Aiemmin on menty gorillalla, ilman ongelmia. Litkuna Joe's (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/no-flats-joe-s-super-sealant/rp-prod18710)
Riistasäkkimenetelmä on ehkä helpoin tubelessointiin, jos se kestää ja jos sen löytää lähikaupassa (itselläni on ainakin tuo jälkimmäinen ongelma :)). Mutta muuten alipainesäkityskalvo (käytetään komposiittimuovien valmistusprosessissa) on melko ylivoimainen teippeihin ja ruon vakuumipakkauspusseihin verrattuna. Tuo alipainesäkityskalvo on laadukas monikerroslaminaatti, mikä ei repeä, sen leikkaaminenkin on hankalaa, paitsi erittäin terävillä työkaluilla.
Itse käytän VACtiteO24 kalvoa: http://www.jacomp.fi/tuotteet/alipainetarvikkeet/ paksuus 50µm, venyvyys 400%. Mitään ei tarvitse silittää (kun tuote on jo valmiiksi laadukas laminaatti), yksi alipainepakkauskoneella tehty sauma riittää. Sauman kohta tehdään n. 85-86cm taittokohdasta, riippuen kuinka tiukaksi sen haluaa vanteen ympärille. Eli nauhan kokonaispituus on n. 170-172cm.
Vanteen päälle vedetty nauha näyttää tältä:
https://lh3.googleusercontent.com/-BcX7cQgEhSPubE7MNoYqUMk1VVT3qBPHKSANRK_Ld76scNcX1U 8LGkayCI_3N9O6w-X0CRi1DWy4A=w1680-h700
Voisi vielä mainita, että nauha on kertakäyttöinen, kun se on ohut ja tarttuu renkaaseen, eikä vanteeseen.
brilleaux
02.11.2016, 11.57
^Ja sitten joku jolla on välineet tekee näitä kasan?
Mulle voi tarjota muutamaa kappaletta. En odota saavani ilmaiseksi. ;)
^^
Joo, laita vaain hinta toimituskuluinen yv:llä. Olen kiinnostunut mahdollisimman helposta ja kevyestä tubeless-konversiosta.
Riistasäkki/Hirvisäkki on Lapin Muovin tekele ja heillä ei oo nettikauppaa. Sain vinkin kysyä IKH Hovimäeltä Rovaniemi, josko lähettäisivät postiennakolla/matkahuollon kautta. Viikonpäivät ollu tilaus sisällä, jospa se kohta tulisi.
Mistä tuo vanteen leveys oikein mitataan kun olen ainakin autopuolelta tottunut että sen huulen sisäpuolelta?Tuossa feltissä mittailin ja en mitenkään saa 80mm,jää aina reilusti alle vaikka valmistajan mukaan 80mm.
Juu, monesti se ilmoitettu leveys on ulkopuolen mitta. Ja erikseen on merkitty sisälev.. id 76mm tai jtn. muuta. Ero on suurempi carboni vanteissa kun kyljet vahvemmat jne...
Kiitti minunkin puolestani tuosta xxl-vinkistä. Kaks budia lähti tännekin tulemaan. Evukas lou takarenkaaksi olis ollu mieluisampi, mutta jos bud pitää mettässä bulldozeria paremmin niin passaa sekin.
mutanaama
02.11.2016, 22.20
Ainakin kaikki meidän kehät on ilmoitettu ulkomitan mukaan
Paljonko nämä renkaat yleensä suurenee ensimmäisestä asennuksesta? Halkaisija on noin 5mm isompi (777mm), kuin reilu viikko sitten asennuksen jälkeen mitta oli karvan alle tuon 773mm. Leveyttä tuli myös muutama milli (108mm vs 111,5mm = 3,5 mm) lisää. Alkaa Farley rungon pystyputki lähestyä uhkaavasti (3 mm).
https://s11.postimg.org/txqtl8q03/20161018_163707.jpg (https://postimg.org/image/mhrjzg2an/) https://s12.postimg.org/hh98xqhot/20161103_115923.jpg (https://postimg.org/image/40caev7d5/)
Läskimasa
03.11.2016, 20.25
Kiitti minunkin puolestani tuosta xxl-vinkistä. Kaks budia lähti tännekin tulemaan. Evukas lou takarenkaaksi olis ollu mieluisampi
Nyt olis Loutaki tarjolla vielä tänään -25% eli 75€: https://www.xxl.fi/surly-lou-fatbike-26x4-8-120tpi-tire-fatbike-rengas/p/1104585_1_style
Paa tilaten ja toinen Budi takaisin.
Paa tilaten ja toinen Budi takaisin.
Sieltä lähti tulemaan. Hassua, tässä kun ehti sulattelemaan tuota aiempaa tilausta niin rupesin vaan miettimään että oliskohan tuo bud/bud sittenkin ittelleni sopivampi. Veen nastarenkaat on jo hankittu, joten näistä tulis kesärenkaat. Ajelen mettäpoluilla ja jonkin verran suon reunoilla kun niitä tuossa kulman takana on. Varmaan lou noilla pehmeillä pinnoilla on paras, mutta aivot ehti jo orientoitua ajatukseen että valtaosan kilometreistä bud olis ok myös.
Mutta tulipahan nyt kuitenkin tilattua niin saa lisää aikaa arpomiselle. Ja kun ei fillariakaan vielä pariin viikkoon ole, niin en minä edes tiedä kuinka nuo siihen mahtuu... :) Viimevuotisiin malleihin sentään menee joten sillä uskalsin tilata.
Sieltä lähti tulemaan. Hassua, tässä kun ehti sulattelemaan tuota aiempaa tilausta niin rupesin vaan miettimään että oliskohan tuo bud/bud sittenkin ittelleni sopivampi.
Ehkä juu kesärenkaana. Budissa ei varmasti vetopitoa mahottomasti lumella ole. Ja lou rullailee aika heikosti kovalla.
Itehän ostin nää talvirenkaaksi pehmeelle lumelle. Jääkeleillä en ajele.
Bulldozereilla tuli könyttyä viimetalvena aivan tarpeeksi olemattoman sivuttaispidon takia. Nää vaikutti parhailta ratkasulta siihen :)
Tässä Trek Farleyssa käyttämieni Bontrager renkaiden mittoja 27,5 tai 29 rengastusta harkitseville.
27,5 x 3,8 Hodag: halkaisija 754mm, leveys 98mm (0,5 bar, 80mm vanne)
29 x 3 Chupacabra: halkaisija 766mm, leveys 77mm (0,8 bar, 50mm vanne)
Mistä oot sourcannu noi 27.5x4.5?
Onko niitä jossain lbs, kun en oikeen oo netistä löytäny.
Blackborow
04.11.2016, 09.38
Ehkä juu kesärenkaana. Budissa ei varmasti vetopitoa mahottomasti lumella ole.
No jaa. Olen toki rimppakinttu, mutta ajelin lähes koko viime talven lumikelit tupla-Budeilla ja eipä tuo vetopito missään kohtaa tuntunut pahasti loppuvan kesken. Jarrutuspito pehmeällä lumella on isompi ongelma Budissa takana. Tahtoo mennä pulkaksi.
TheMiklu
04.11.2016, 10.23
Eikä loppunu BFL:stäkään niin luulis ettei Budistakaan :D
Mistä oot sourcannu noi 27.5x4.5?
Onko niitä jossain lbs, kun en oikeen oo netistä löytäny.
Paikallinen Trek jälleenmyyjä on oikea osoite tiedustella Bontrager renkaita. Kohta niitä alkaa tulla kauppojen hyllyille. Pieni erä 27,5 x 4,5 Barbegazeja on toimitettu ennakkotilauksen tehneille.
Ehkä juu kesärenkaana. Budissa ei varmasti vetopitoa mahottomasti lumella ole. Ja lou rullailee aika heikosti kovalla.
Itehän ostin nää talvirenkaaksi pehmeelle lumelle. Jääkeleillä en ajele.
Bulldozereilla tuli könyttyä viimetalvena aivan tarpeeksi olemattoman sivuttaispidon takia. Nää vaikutti parhailta ratkasulta siihen :)
Tuosta Loun vierintävastuksesta aika usein muistetaan mainita; miten itse vertaisit Bulldozeriin sitä? Entä mitkä renkaat sulla on kesällä Scoopissa?
Tässä rupeaa nyt valinnanvaraa olemaan ihan kivasti: 2x Bulldozerit jotka tulee pyörän mukana, 2x Bud, 1x Lou ja 2x Snowshoe XL nastoilla. Vielä kun olis pyörä. :)
Bulldozerit ajattelin laittaa myyntiin. Snowshoet on talvirenkaina, mutta mietin että pitäiskö sitä vaan jättää tuo toinenkin Bud itselle. Sillon kun on tarkoitus ajella märillä ja pehmeillä poluilla, käyttäis Louta, ja vastaavasti kuivemmilla keleillä tai kovemmilla pinnoilla retkeillessä olis sitten takana toinenkin Bud. Kovaahan minä en edes osaa ajaa maastossa, enempikin meno on semmoista hidasta möyrimistä.
Tulipahan vaihdettua 4.8 jumbojimit 45nrth vanhelgaan, aika jumppa oli kyllä kokonaisuudessaan, tubelessina.😁 Huomenna koeajolle, saa nähdä oliko hyvä vaihto.😊
Tuosta Loun vierintävastuksesta aika usein muistetaan mainita; miten itse vertaisit Bulldozeriin sitä? Entä mitkä renkaat sulla on kesällä Scoopissa?
Kesällä oli bulldozeri takana ja GC edessä. Kyllä se selkeä ero on lou:hin :) Tuntuu ettei kule mihinkää ja sykkeet nousee ku asfaltilla menee. Tosin en ole kokeillu kovemmilla paineilla. Bulldozerissa oli pakostaki enemmän painetta että ei luikertele. Mettässä nää bud/lou tieten toimii moitteitta
Myin bd ja gc pois ja JJ tulee tilalle enskesäksi. Ainaki taakse
mutanaama
05.11.2016, 15.16
JJ 4.4, lumensekaista lehtihöttöä ja kaikkea muuta kivaa. Yksinkertaisesti hyvä rengas, tosin niin oli tänään kaikilla muillakin, oli rengas mikä hyvänsä. Colli saa nyt pärjätä yhdellä, tuosta en halua luopua.
noniinno
05.11.2016, 15.29
Taas ground controllit toimivat kuin ihmisen mieli. Kaverin 4,8" Jumbo Jimiin verrattuna ei Spessu ainakaan pienempi ollut pienemmästä nimellismitastaan huolimatta.
Jani Mahonen
05.11.2016, 17.33
Taas ground controllit toimivat kuin ihmisen mieli.
Pelastaa kuskin mitä pahimmalta tuntuvissa paikoissa ja sitten suoralla tasaisella lyö puukon selkään? :seko: :D
Mistä löytyisi jumbo jim 4,4 myynnissä? Pk-seutu tai nettikauppa.
mutanaama
05.11.2016, 20.01
Mä en tiedä kun sain ton työkaverilta testiin, ei se sitä saa tosin takasinkaan. :)
Mistä löytyisi jumbo jim 4,4 myynnissä? Pk-seutu tai nettikauppa.
Vaikka tästä:
http://www.bike-discount.de/en/search?q=jumbo+jim+4.40
noniinno
05.11.2016, 20.38
Pelastaa kuskin mitä pahimmalta tuntuvissa paikoissa ja sitten suoralla tasaisella lyö puukon selkään? :seko: :D
Ihan hyvinhän nuo rullaa. Olen ajanut noilla 70km maantiesiirtymiäkin ilman ongelmia.
TuriMaas
05.11.2016, 21.39
Ihan hyvinhän nuo rullaa. Olen ajanut noilla 70km maantiesiirtymiäkin ilman ongelmia.
Minkälaisia paineita sulla niissä on? Omat toimivat myös hyvin, mutta kiinnostaisi myös muiden kokemukset.
noniinno
05.11.2016, 21.51
^Vaikea sanoa, kun en juurikaan mittaile. Maastossa ja tiellä ajan suurinpiirtein samoilla paineilla. Joskus, jos pehmeää alustaa on poikkeuksellisen paljon, tulee laskettua ilmaa (renkaasta).
4.8 LiteSkin:t alkoi päästämään ilmat pihalle heti kun pakkaset alkoi, vähenee hiljalleen ajellessa. Vaihdoin venttiilitkin jo uusiin, mutta eipä auttanut. Ja ovat tubeless viritteiset tietty.
4.8 LiteSkin:t alkoi päästämään ilmat pihalle heti kun pakkaset alkoi, vähenee hiljalleen ajellessa. Vaihdoin venttiilitkin jo uusiin, mutta eipä auttanut. Ja ovat tubeless viritteiset tietty.
Jahas, saas nähdä miten omille käy tänään. 😬
JJ4.8 Snakeskinit toimivat näköjään hirvisäkin kanssa pakkasellakin.
Jani Mahonen
06.11.2016, 11.46
Joo se ol vaan vitsi!
Menee litkut näköjään hileeseen, kun alkaa kuulumaan hassunhauska ääni renkaista. Mikäs nyt olisi se paras pakkaskelien litku?
Blackborow
06.11.2016, 12.19
Stanilla ajoin viime talvena -30:ssä eikä se miksikään ollut mennyt.
En myöskään jaksanut alkaa teippaamaan Mulefuttia niin hirvisäkki-tubeless Vol.2 viritetty.
Stanilla + barbegrazi + mulefut + gorilla viime talvi täysin meni hyvin ilman mitään ongelmia.
Lähetetty minun SM-N915FY laitteesta Tapatalkilla
mutanaama
06.11.2016, 14.56
Stanilla menny ok
Läskipää
06.11.2016, 16.29
Onko Bontragerin Gnarwhalista nastana kenelläkään kokemusta tai mielipidettä? Näyttäs olevan halvimpia läskinastoja, 149e.
Sotanorsu666
06.11.2016, 17.07
Näitä kun joku tänne joskus halusi, niin laitetaan nyt kun on vähän uusia kokemuksia, nimittäin Maxxis Minion FBF/FBR käyttökokemuksia:
Tosiaan kuten jo aiemmin olen sanonut, niin kesällä pidin noita minioneja erittäin pätevinä kumeina ja vetopitoa riitti mudassa, märässä ja märällä kalliollakin pitävät hyvin. Raskaaseen kuvioon nähden rullaileekin ok! Nyt tässä viikonlopun aikana tullut ajettua ensimmäiset lumilenkit(n.100km/8h) noilla ja tyytyväisyyskäyrä nousee vielä ylös päin. Pitää lumella ja lumisilla poluilla/pitoksilla loistavasti ja takapää vetää kyllä lumiset mäet ylös, kun on vain sijoittunut pyörän päälle oikein. Jäällä yllättäen nämäkin sutivat ja lipsuvat. Hintaa näillä oli ostohetkellä 170€/pari. Erittäin pätevät renkaat ympärivuotiseen ajoon ja saavat näin ollen pisteitä tietenkin 5/5, koska eivät ole myöskään kalleimmasta päästä. Otinkin tuosta lumia odotelleet uudet budit/lout kellarista auton kyytiin ja vien ne töihin odottelemaan minionien kulumista, koska noilla mennään nyt toistaiseksi tyytyväisenä.
mutanaama
06.11.2016, 17.19
Onko Bontragerin Gnarwhalista nastana kenelläkään kokemusta tai mielipidettä? Näyttäs olevan halvimpia läskinastoja, 149e.
On joo, imo oikein hyvä.
Jahas, saas nähdä miten omille käy tänään. 😬
Ei käynyt mitään, hyvin pysyi paineet. Otin pyörän ulos viilenemään varmuuden vuoksi pari tuntia ennen lenkkiä.
Ja hyvin toimivat 4.8" JJ liteskinit lumella! Nää mä ajan loppuun. ;)
jumbojussi
07.11.2016, 15.07
No ei neny kauheen vauraat oo lumella mut ei oo muitakaan.
Huomasin tupeloinnin jälkeen että pomppasammaks muuttui. Onkohan Snakeskin paksumpi kylkisenä vähemmän kengurumainen?
Oisko liikaa painetta jos pompottaa. Minun järki sanoisi, että ohkasemmat kyljet pomppisivat vähemmän? Ei ole kyllä kokemusta kuin käärmeennahkoista. Iso Knard on vähän pehmoisampi kuin nuo, ja siinä on vissiin suunnilleen Liteskiniä vastaava runko.
mutanaama
07.11.2016, 15.58
Vai johtuisko painon vähentymisestä ja herkemmästä liikkumisesta ;)
Nyt kiinnostais max 105mm leveet renkaat taakse. Mielellään sillai, että sais nastaa laittaneeks kanssa. Tällä hetkellä edelleen toi aikaisemmin mainitsemani GroundControl, mutta ei ole kauaa, kun alkaa tulemaan kyljistä litkut läpi.
80mm kehä siis mulla pyörässä.
4.4" JJ todellinen leveys kiinnostais heti kärkeen.
Onko muita ehdokkaita? Uusi GC kanssa käynyt mielessä.
mutanaama
07.11.2016, 23.27
JJ 4,4 103mm, noin suunnilleen 65mm kehällä, voi pari milliä levitä 80mm kehällä.
HC Andersen
07.11.2016, 23.49
4,5" Juggernaut Pro
WetWillie
08.11.2016, 06.35
Käykö JJ nastoittaa, kokemuksia?
Lähetetty minun SGP521 laitteesta Tapatalkilla
Olikos joku noita groundcontroleja nastoittanut? Kävi mielessä josko noihin nastoja kylväisi ja ostaisi kesäksi vaikka jumbot tjtn. 4,5 lumikengätkin olis joutilaana, jos niihin kestää nastoja laittaa.
Toisaalta viime talvi meni snowshoella ilman nastoja ihan hienosti täällä kymenlaaksossa.
Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla
80mm kehä siis mulla pyörässä.
4.4" JJ todellinen leveys kiinnostais heti kärkeen.
DT Swissin 80mm kehällä mittasin 107mm.
mutanaama
08.11.2016, 08.26
Yhden GCn nastoitin ja ihan kohtuullinen lopputulos
Mullakin on GC kevyesti nastoitettuna ja toimi hyvin takarenkaana viime talven. Laitoin nastat pelkästään niihin korkeimpiin reunassa oleviin yksittäisiin nappuloihin ja se oli taakse oikein hyvä setti.
JJ on kuulemma myöskin hyvä nastoituskandidaatti kun siinä on isot harvahkot nappulat.
No täytyy hetki ajella nastattomilla gc:lla ja katella tilannetta. Olisko se 4,5 snowshoe ihan toivoton nastoitusaihio?
Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla
brilleaux
08.11.2016, 09.07
Mulla oli myös GC:t nastoitettuna, ihan kelpo tapaus.
Snowshoessa on muistaakseni himpun liian matalat nappulat, mitä omiani aikoinaan katselin, mutta on noitakin jotkut nastoittanut.
J.Kottenberg
08.11.2016, 09.47
Snowshoen XL, jossa on valmiit nastan reiät, on yksi helpoimmista nastoitettavista. Ja ainakin takana ihan. Hyvä. Joten jos semmoinen jossain on hyvässä tarjouksessa niin ei ole hassumpi vaihtoehto. Ja kun itse nastoittaa niin voi laittaa sen verran ja sellaisia nastoja kuin haluaa ja saada juuri semmoiset ominaisuudet kun haluaa. Tämä siis vain oma mielipide. Olen lukenut jonkun muun tarkalleen päinvastaisestakin näkemyksestä.
jumbojussi
08.11.2016, 12.38
Oisko liikaa painetta jos pompottaa. Minun järki sanoisi, että ohkasemmat kyljet pomppisivat vähemmän? Ei ole kyllä kokemusta kuin käärmeennahkoista. Iso Knard on vähän pehmoisampi kuin nuo, ja siinä on vissiin suunnilleen Liteskiniä vastaava runko.
5 PSI:tä tuskin liikaa... Miun maalaisjärki taas tahtoo sanoa että paksumpi kylki toimii hieman iskunvaimentimen tavoin, voin myös olla täysin väärässä.
Vai johtuisko painon vähentymisestä ja herkemmästä liikkumisesta ;)
Miusta sisuri jotenkin vaimens ja nythän ilmatilakin kasvoi, sekin vaikuttaa.
Siis kysymys edelleen koskee tupeletun liteskinin ja snakeskinin 'rebound'-herkkyyseroa. Löytyykö emppiiristä kokemusta?
^tuohan on äkkiä testattu, jos satut käärmeennahkaisen kaverin ja painemittarin kans samalle lenkille :).
Liikuva shikaani
08.11.2016, 21.27
OnOne Floater on myös kelpo nastoitus kohde varsinkin jos ei kaikkein leveimmät mahdu. Välillä saanut todella huokeasti, nyt näyttää hinta olevan reilu 60€
sillimestari
09.11.2016, 11.41
Onnistuisikohan bud/lou renkaiden nastoitus helposti ja jos onnistuu mistä hommata projektiin oikeanlaiset nastat? Jotenkin epäilyttää nastojen pysyminen kumeissa..
brilleaux
09.11.2016, 11.43
^Onnistuu. Ja pysyy.
Tuolta (https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=101452;menu=1000,185,188;p age=20) tilannut(alumiinirunkoiset), kannattaa ottaa yksi säkki missä mukana se työkalu (https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=39567;menu=1000,185,188;pa ge=20), jos ei sellaista jo omista/pysty itse tekemään.
Tuosta ohjetta:
https://www.youtube.com/watch?v=T-stl7-K18g
Täällä etelässä on jo aikamoisen kinokset, mutta ite oon ollu tosi tyytyväinen tuohon Bud/Bud rengastukseen. Ehkä takana vähän huono vetopito ihan höttölumessa, mutta rullailee kivasti vähän kovemmalla pohjalla. Mulla taitaa olla oikeinpäin takanakin tuo Budi eli vissiin parempi jarrutuspito, mutta huonompi vetopito? Sen voisi ehkä kääntää väärinpäin, koska kuka nyt jarruja käyttää. Menee vaan hukkaan se kuuluisa "flow". :D
mutanaama
09.11.2016, 12.06
Takana 4.4JJ tuntuu toimivan ihan asiallisesti, barbegazi vaatii vähän totuttelua. Mitä pikaisesti noita testailin niin kyllä budi oli parempi..
sillimestari
09.11.2016, 13.32
Kiitos videosta! Täytyypä hankkia nastoja.
Olisiko Bulldozerista nastakumiksi?
Aika matalat nappulat, mutta olen sellaisenkin nastoitettuna jollain foorumilla nähnyt.
Ei se takarenkaana huono ollut.
Edit: Tuolla: http://forums.mtbr.com/fat-bikes/vee-bulldozer-snow-933775.html
(http://forums.mtbr.com/fat-bikes/vee-bulldozer-snow-933775.html)
HC Andersen
09.11.2016, 16.26
Jos joku meinas niitä floatereita nastoitus aihioiksi niin nyt ne on -25%
O muute floaterin lähtöhinnat pilvissä! Viime talvena ostin mustia vissiin 22€ kipale. Toki ne oli jossain superalessa mutta silti...
HC liputti tuossa tuota Juggernaut Prota parhaaksi takarenkaaksi talviajoihin. Saatavilla näkyy olevan aika nihkeästi, mutta Juggernaut Sporttia taasen tuntuu olevan edullisesti siellätäällä. Tuo sport on siis 60tpi kun Pro on 120 tpi kait siellä specksissä muutakin eroavaisuutta lienee. Ainakin painon suhteen. Mutta asiaan:
Oletteko saaneet litkuteltua tuota Juggernaut Sporttia minkälaisella menestyksellä?
Nyt on stanit käytössä ja samalla väänsin Dunderbeistin ja Flowbeistin vanteille. Db on huomattavasti parempi takana kuin JJ.
Puusilmä
11.11.2016, 06.35
Edelleen olen erittäin tyytyväinen Dille 4:iin. Jahka vasta satanut kuiva pakkaslumi ensiviikolla muuttuu nuoskaksi ja loskaksi ja jääränneiksi niin annan lopullisen välituomioni.
brilleaux
11.11.2016, 07.56
Linkkaan tähänkin (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54333-Vee-Tire-Snowshoe-2XL-26%D75-05&p=2604669#post2604669) tän aamun kokemuksia 2XL:stä lumessa.
Sotanorsu666
11.11.2016, 11.16
Linkkaan tähänkin (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54333-Vee-Tire-Snowshoe-2XL-26%D75-05&p=2604669#post2604669) tän aamun kokemuksia 2XL:stä lumessa.
Tuossa höttölumessahan nyt ajaa vielä vaikka big fat larryilla :) Odottelen vielä kunnon sohjomössökokemuksia ja mietin jos joskus itsekin kokeilisi tuohon jätskiautoon noita. En vain ole varma mahtuuko tuo 2XL tohon sarman kuitukeulaan. Vai onko järkeä noita edes ajatella, jos on bud/lou optio olemassa ? Onko tuossa muuta ihmeellistä bud/lou komboon verrattuna, kuin vähän isompi koko ?
brilleaux
11.11.2016, 11.24
Tuossa höttölumessahan nyt ajaa vielä vaikka big fat larryilla :)
Ketkä ajaa, ketkä ei. Multa ois jääny ainakin ajamatta tän aamuinen 2,5h lenkura. :)
Onko tuossa muuta ihmeellistä bud/lou komboon verrattuna, kuin vähän isompi koko ?
Tuohon en osaa oikein vastata, mulla Bud ja Lou oli eri pyörässä. Vaikea siis verrata.
Mitä nyt tuttuja mäkiä nousin loppulenkistä yli 10cm lumessa niin luulottelen ainakin että ois jääny Loulla nousematta.
Tiedä häntä. Ei noi lumessa anna kyllä samanvertaista wau-efektiä kuin märällä sulalla maalla. Siis pidon suhteen.
Ehkä pitäisi ajaa vielä matalalimmilla paineilla.
Edelleen Bud on edessä kova sana. Mulla Bud ja Lou on varastossa, en tiedä olisko pakko olla viitseliäs ja kokeilla onko 2XL sitten niin ylivertainen niihin nähden.
Edit: Ja en mä siis ajon aikana paljonkaan ongelmia renkaiden suhteen kokenu, keli oli aika haastava. Lumen alla kun oli vielä juurakot liukkaina jemmassa.
Ja lunta toisiaan reilusti enemmän kuin tossa tasamaalla otetussa kuvassa näyttäis olevan. :)
Tosta näkyy lumitilanne paremmin:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/File%2011.11.2016%207.35.27.jpeg
Sotanorsu666
11.11.2016, 11.31
Edelleen Bud on edessä kova sana. Mulla Bud ja Lou on varastossa, en tiedä olisko pakko olla viitseliäs ja kokeilla onko 2XL sitten niin ylivertainen niihin nähden.
Voisit kyllä olla viitseliäs ja testata, niin saisi vähän vertailukohtaa. Noi 2XL:t on kuitenkin aika arvokkaat ja kun tuo bud/lou löytyy jo itseltäkin, niin vähän arveluttaa tilaaminen. Toki kaikkea on aina kiva kokeilla ja kaikki maksaa. Sulla tais myös olla dt:n kehät ? Ei ole renkaat vissiin putoillut hyllyltä ?
brilleaux
11.11.2016, 11.41
^DT:n kehät on. Etusella on ajettu kivikkojuurakoissa ja kantattu asfaltilla isommassakin vauhdissa 2,5Psi paineella ja pysyi kiekolla.
Mut jos hiukankin ajelee siirtymiä ja vierastaa raskasta rullausta, en mä näitä suosittele Budin ja Loun tilalle. Näillä saa nimittäin oikeasti polkea. :)
Katsotaan nyt saanko aikaiseksi vaihdella renkaita. Mulla oli tarkoitus iskeä nämä alle ja ajaa auringonlaskuun jos tyydyttävät.
Kun en pidä säätely- ja speksailutouhuista; ajanhukkaa, pois ajoajasta. ;)
Optimaalitilanne olis löytää renkaat jotka saa olla alla niin kauan kun kuluvat loppuun. Sit samalaiset tilalle. :)
brilleaux
12.11.2016, 14.01
Ja onhan tietty mahdollista että meno ois voinu olla hyvinkin vaikeaa jollain muulla renkaalla.
Uskon kelin kyllä olleen melko haastava. Ehkäpä rengas vaan on pirun hyvä? ;)
Onkohan noitten Schwalben kevennyssisureiden (13F) paikkaaminen ihan turhaa hommaa? Kyseessä saumassa pieni repeäminen, ilmeisesti ei ole kestänyt painetta. Oli Floaterissa eli ei missään isossa renkaassa. Samassa renkaassa oli kaks samanlaista ja ihmettelin kun ekan paikkasin eikä vieläkään pitänyt ilmaa. No paikkasin nyt toisenkin mutta kannattaakohan tommosia enää jatkossa paikkailla? Onko kokemuksia?
Kyllähän sisuri painetta kestää, venytys sen rikkoo ja tuo on maks 3" kumelle suositettu ja paikka tahtoo aina ahdistaa sisurin tasaista venymistä, eli vaikea sanoa miten kestää jos läskiin on tarkoitus asentaa.
Kyllähän sisuri painetta kestää, venytys sen rikkoo Näin tietysti. Pitää varmaan maasturiin pistää noi paikatut, samaa vähän mietin.
Minkälaista 4" nastarengasta porukka suosittelisi pääasiassa työmatka-ajoon pyöräteillä. Hyvä rullaavuus olisi siis plussaa. Saa olla myös itse nastoitettava.
Dillinger on varmasti hyvä mutta hieman tyyris. Onone floater olisi vissiin helposti nastoitettavissa, mutta toimiiko se sen jälkeen sisurin kanssa? Floaterin rullaavuus myös mietityttää.
Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla
Floatereilla ajelin viime talvesta osan. Laittelin ite nastoja kahteen riviin. Muistaakseni silloiset ruskeat kumit tuli maksaan n.50€ kipale. Nastat sain 9,90€ maksaneista nicetrackista. Ja sisurilla meni. Miks ei toimis?
rockverb
13.11.2016, 13.40
Minkälaista 4" nastarengasta porukka suosittelisi pääasiassa työmatka-ajoon pyöräteillä. Hyvä rullaavuus olisi siis plussaa. Saa olla myös itse nastoitettava.
Dillinger on varmasti hyvä mutta hieman tyyris. Onone floater olisi vissiin helposti nastoitettavissa, mutta toimiiko se sen jälkeen sisurin kanssa? Floaterin rullaavuus myös mietityttää.
Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla
Halpa ja suht kevyt on bontrager gnarwhal
http://www.hi5bikes.fi/~5MnYx0000003/?Y999=PIF&Y104=TR-513947
Omaan silmään tuo on kyllä vähintään rehti 4,0 vaikka valmistaja ilmoittaa 3,8. Itselläni on nuo pyörässä mutta vielä en ole päässyt testaan. Tubeless oli erittäin helppo tehdä ha paino oli 1380 ja 1420 tms. Ajattelin aluksi että onko nastoja tarpeeksi sivus ja kuinka kestää kantata. 80mm mulefutis ainakin vanteella näytti menevän nastat ainakin suhteellisen sivulle eli pitäis toimia tiukois mutkis. Ei ehkä paras rengas paksus puuteri lumes.. lisää kun pääsee testaan käytännössä!
mutanaama
13.11.2016, 16.41
Kyllähän se XXL oli vaikuttava, varsinkin eteneminen umpilumessa oli iloinen yllätys. Tosin tänään kun oli polut tamppaantuneet niin ei ollut juuri merkitystä renkaalla, 99% barbegaz toimi edessä hyvin, pari hassua käärmettä ja takana 4.4 JJ oli hemmetin hyvä.
J.Kottenberg
13.11.2016, 16.50
Mullakin tänään 4.8" JJ takana toimi ihmeteltävän hyvin. Polut oli tosiaan paremmiksi kävellyt, mutta jotain oli lumen rakenteellekin tapahtunut kun tänään pääsi polun sivussakin aika hyvin ja perjantaina JJ suti samassa tilanteessa niin helposti että olisi luullut aivan eri renkaiden olevan kyseessä.
Montakos sanaa niillä eskimoilla olikaan lumelle sen mukaan, minkä tyyppistä se lumi on...
Montakos sanaa niillä eskimoilla olikaan lumelle sen mukaan, minkä tyyppistä se lumi on...
http://yle.fi/uutiset/3-8326814
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_lunta_tarkoittavista_suomen_kielen_sanois ta
http://hikipedia.info/wiki/Lumi
http://www.city.fi/blogit/lavas/lumi-sanan+synonyymit+mika+on+polanne/125411
Sotanorsu666
15.11.2016, 09.46
Jos joku vielä kaipailee uusia Dillinger 5 kumeja, niin sakemannilta saa 199€/kpl ja toimituskuluja varmaan 6,9€ päälle(ainakin kokonainen pyörä tuli ups:llä tuohon hintaan).
http://www.bikesteelborrow.com/rund-ums-laufrad/45nrth-dillinger-5-fatbike-faltreifen-258-konkave-aluminium-carbid-spikes-26x48-120tpi-1
Jotenkin hitaalta tuntuu sekä läskin renkaiden että vanteiden kehitys. Lajin kohtuu laajan suosion huomioiden olisi kuvitellut tälle kaudelle tulleen kasapäin uusia julkistuksia, mutta ihan samoista renkuloista puhutaan kuin viime vuonna. Markkinoille ei ole myöskään tullut järkevään hintaluokkaan mitään DT:n defacto kiekkoja kevyempiä settejä. Ainakaan ei ole omiin silmiin osunut näitä uutuuksia...
Tässä yksi uusi Bontrager nastarengas, jota 27,5 lahkolaisena odotan innolla, mutta saattaa olla tämä talvi ohi, ennen kuin nuo Eurooppaan rantautuvat. Odotettavissa Kanadaan vasta Joulun tienoilla ja tänne tulosta ei kaupoillakaan ole vielä mitään tietoa.
http://sportolympe.com/produit/bontrager-fatbike-gnarwhal-27-5/
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.