Näytä tavallinen näkymä : Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.
mutanaama
28.08.2016, 01.12
Oletko laittanut omaan pyörääsi?
Turhan järeet kuviot mun smoothiin ajeleskeluun.
Sotanorsu666
28.08.2016, 08.29
Onko kellään kokemuksia maxxis minion kumeista?
Nyt on muutaman metsälenkin verran kokemusta. Rullaa kuvioon nähden ihan riittävän hyvin omasta mielestäni(nämähän on aina makuasioita), mudassa toimivuus 5/5, hinta/laatusuhde hyvä(170€/pari). Selkeästi kuitenkin maastorengascombo, eli jos ajaa paljon siirtymiä/työmatkaa, niin ottaisin alle ehkä jotain muuta. Ainoa mistä nyt jotain valitettavaa löytyy, niin onhan noi aika painavat, mutta eipä toi grammanviilaus itsellä ole läskissä oleellista, kun runkokin on terästä. Edessä paineita 0.5/takana 0.6 ja painoa n.80kg. Veikkaisin olevan hyvä kombo talveenkin, mutta se selviää sitten aikanaan.
Saariselällä 3 päivää varsin haastavassa kivikossa edessä JJ 4.4 Liteskin ja takana Spessun Fatrak 4.0 toimi hyvin.
Mudassa tietenkin JJ hieman pluikas mutta overall loistava kombinaatio.
Ja tietenkin 65 MCarbonit kehinä.
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
Saariselällä 3 päivää varsin haastavassa kivikossa edessä JJ 4.4 Liteskin ja takana Spessun Fatrak 4.0 toimi hyvin.
Mudassa tietenkin JJ hieman pluikas mutta overall loistava kombinaatio.
Ja tietenkin 65 MCarbonit kehinä.
Onnittelut menestyksestä, ehkä renkaillakin oma osuutensa siihen. :)
Jaa näköjään sitä vaan mennään läskipyörillä kovempaa ku maastopyörillä. Ainaki saariselällä
brilleaux
29.08.2016, 17.38
Onnittelut menestyksestä, ehkä renkaillakin oma osuutensa siihen. :)
Skillä nyt voi olla alla vaikka 2XL:t. Karkuun se menee. ;)
Skillä nyt voi olla alla vaikka 2XL:t. Karkuun se menee. ;)
Tasoitusajo, onniwannin kiekot ja 2XL:t skille! :) Voisi olla muillakin mahkuja podiumi paikoille!
EDIT: tarkemmin ajateltuna vauhti varmaan vaan kasvaisi noilla..
mutanaama
29.08.2016, 21.24
:) Toiset ne menee millä haluaa
Itsellä meno hidastui kun vaihdoin 27,5" koon Hodaggiin. Kahdessa kisassa on jo mennyt rengas ja pumppuhommissa aika rientää.. Joko niistä Maxxis 27,5 x 3,80 renkaista on jollain kokemuksia?
Jani Mahonen
29.08.2016, 23.52
Jaa näköjään sitä vaan mennään läskipyörillä kovempaa ku maastopyörillä. Ainaki saariselällä
Eiköhän se ole edelleen enemmän kuskista kuin pyörästä kiinni :)
Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.
Jani Mahonen
31.08.2016, 09.10
Tänä aamuna Fattystripper ja felt dd 30 orkkiskehä oli antautunut, eturengas makasi lysyssä varastossa. Takana pari testilenkkiä ja yksi pitkä lenkki. Rengas toimii maastossa ihan mahtavasti, pyörä kiihtyy kevyesti ja on herkkä, ja rullaa hiekkatiellä hieman paremmin kuin verrokkina ollut enskapyörä 26" x 2,35" kumeilla. Ero sisäkumien kanssa ajamiseen on todella iso.
Illalla pitää lasauttaa lisää litkua etukumin sisään; laitoin asennusvaiheessa eteen hieman vähemmän litkua kuin taakse. Tarkastan tällä kertaa samalla saippuaveden avulla, vuotaako mistään. Saa nähdä tuleeko tuosta toimivaa, vai meneekö kiekot vaihtoon prkl, koska tykkäisin ajaa enkä säätää.
brilleaux
31.08.2016, 09.27
Tänä aamuna Fattystripper ja felt dd 30 orkkiskehä oli antautunut, eturengas makasi lysyssä varastossa. Takana pari testilenkkiä ja yksi pitkä lenkki. Rengas toimii maastossa ihan mahtavasti, pyörä kiihtyy kevyesti ja on herkkä, ja rullaa hiekkatiellä hieman paremmin kuin verrokkina ollut enskapyörä 26" x 2,35" kumeilla. Ero sisäkumien kanssa ajamiseen on todella iso.
Illalla pitää lasauttaa lisää litkua etukumin sisään; laitoin asennusvaiheessa eteen hieman vähemmän litkua kuin taakse. Tarkastan tällä kertaa samalla saippuaveden avulla, vuotaako mistään. Saa nähdä tuleeko tuosta toimivaa, vai meneekö kiekot vaihtoon prkl, koska tykkäisin ajaa enkä säätää.
Litkullahan se näkyy suoraan mistä vuotaa? Ei muuta kuin carboonikiekkoa alle. Ei tartte taistella. [emoji6]
Edit: ei oo mun kiekko,(ikävä kyllä) mutta noin helppoa se on carboonilla.
Rengas kiekolle ja plop.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160831/8e10a17e6901e9d52ede7dcecc10ec95.jpg
-iPhonella Tapatalkista-
Schwalbe lisännyt 4.4 mallit sivuilleen.
Nyt siis tarjolla myös Snakeskin versio.
http://www.schwalbe.com/de/offroad-reader/jumbo-jim.html
Jani Mahonen
01.09.2016, 09.09
Litkullahan se näkyy suoraan mistä vuotaa?
Pieniä vuotoja, jotka tyhjentää renkaan esim. parissa kolmessa päivässä, ei oikein tahdo nähdä litkulla. Saippuavesi tekee kuplia, ja niistä sellaiset pienet ärsyttävät vuotokohdat huomaa helpommin. Enpäs ehtinyt eilen illalla rengastaistoihin, katsotaan jos tänään...
Ei muuta kuin carboonikiekkoa alle. Ei tartte taistella. [emoji6]
Edit: ei oo mun kiekko,(ikävä kyllä) mutta noin helppoa se on carboonilla.
Rengas kiekolle ja plop.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160831/8e10a17e6901e9d52ede7dcecc10ec95.jpg
Olet oikeassa, niin oikeassa! :D ...toisaalta eihän se carbon siinä tee autuaaksi, myös hiilarikehän muodon on oltava sellainen että siinä on kunnon hyllyt. Vai?
brilleaux
01.09.2016, 12.23
toisaalta eihän se carbon siinä tee autuaaksi, myös hiilarikehän muodon on oltava sellainen että siinä on kunnon hyllyt. Vai?
Tottahan toki. Katsoin noita sun kiekon kuvia ja kuvassa ainakin näyttää kiekko siltä että heivaisin kyllä vaikka verkonpainoksi.
Eihän siinä ole hyllyä ollenkaan.:seko:
Esim. tuosta tilalle:
https://www.bike24.com/p2140016.html
Tottahan toki. Katsoin noita sun kiekon kuvia ja kuvassa ainakin näyttää kiekko siltä että heivaisin kyllä vaikka verkonpainoksi.
Esim. tuosta tilalle:
https://www.bike24.com/p2140016.html
http://www.actionsports.de/en/dt-swiss-350-cl-disc-big-ride-br-710-fat-bike-laufradsatz-26er-15605
Tietääkö joku miten eroaa 710 ja 2250 kehät?
Jani Mahonen
01.09.2016, 12.40
No ei ole ollenkaan, tubelessituksen kannalta ne ovat toivottomat, ja olihan tuo kyllä tiedossa jo alunperin. Siksi panostin fattystripperiin ennenkuin edes yritin mitään muuta. Vaahtomuovirenkulat kompensoivat, mutta tokihan ne antavat vähän periksi ja eivät korvaa kunnon hyllyä.
Hiiri on hoveroinut BR 2250:n osta-napin yllä useita kuukausia, mutta taidan kallistua mcarbon-settiin "vähän myöhemmin". Sitten kun päivittää kiekot, niin kannattaa päivittää kunnolla.
^^Ei mitään. https://www.bike-components.de/en/DT-Swiss/BR-710-Big-Ride-Disc-26-Rim-p42990/ Pelkkä kehä on nimetty 710 ja kokonainen kiekko 2250
https://www.bike-components.de/en/DT-Swiss/BR-2250-Classic-Fatbike-Disc-Center-Lock-MTB-26-Laufradsatz-2016-p45152/
Ei tietääkseni mitenkään, eikös tuo 710 ole vanteen nummero ja 2250 kulkee vannesetin nummerona. Tais olla juttua jossain aiemmin.
Voin puhua läpiä päähäni, mutta katselkaa nuo BR2250 vannesettien sisältö, niissä on eroja. Osassa tulee XD-driver mukana ja vissiin adapterit 6-pulttisille jarrulaikoille, osassa ei :p
Edit: Antzalla oli nopeammat sormet tai järki...
Ok, kiitos nopeista vastauksista.
brilleaux
01.09.2016, 13.49
mutta taidan kallistua mcarbon-settiin "vähän myöhemmin". Sitten kun päivittää kiekot, niin kannattaa päivittää kunnolla.
Totta. Mulla vaan taitaa mcarbon setti tulla "vähän enemmän myöhemmin". :D
Mcarbonit ja i9-navat, sit joskus ennen kuolemaa. Ehkä. Jos vaikka kerran pääsis polkaseen ennenkuin kuolo korjaa.
Tai sit lähtee täältä "mcarbonit jalassa".
Aika marginaalisesti on esim. Nextien 80mm hiilarikehä kevyempi (45g) verrattuna DT Swiss 710 kehään. Lisäksi tuossa DT Swissin br2250 setissä tulee suht laadukkaat ja kevyet navat sekä pinnat mukana, joten aika killeri hinta/laatu/paino-suhde 640€:n hintaan.
brilleaux
01.09.2016, 15.40
Aika marginaalisesti on esim. Nextien 80mm hiilarikehä kevyempi (45g) verrattuna DT Swiss 710 kehään. Lisäksi tuossa DT Swissin br2250 setissä tulee suht laadukkaat ja kevyet navat sekä pinnat mukana, joten aika killeri hinta/laatu/paino-suhde 640€:n hintaan.
Totta tämäkin, ei ole kyllä dt:ssä moitittavaa ilmennyt. Carboonin hankintahan ei ole millään järkisyyllä itselle puolusteltavissa. [emoji12] Astetta dt:tä helpompi tubelesointi, jäykempi? Kova hinta noista.
-iPhonella Tapatalkista-
^ Toki hiukan helpompi tubelesointi, kun ei ole kevennysreikiä, mutta mielestäni nuo DT:t yhtä helppo tubelesoida mitä Mulefütit.
Toki hiilikuitu on tosi pro, mutta monesti vaan laadukas alumiini pääsee lähelle (ellei jopa tasoihin) verrattuna bulkkikuituun, oli kyse sitten rungoista tai muista komponenteista.
5.5" läskirengas Chaoyangilta:
https://www.instagram.com/p/BJ0Dkm1ByTi/
Tank Driver
01.09.2016, 16.34
Mitäs niitä runkoja olikaan, mihin tuo mahtuu...
mutanaama
01.09.2016, 16.35
Ei sillä ole väliä, isoo pitää olla
Nä ei kinosta kun se ei ole 29"
Oulunjulli
02.09.2016, 08.00
Schwalbe lisännyt 4.4 mallit sivuilleen.
Nyt siis tarjolla myös Snakeskin versio.
http://www.schwalbe.com/de/offroad-reader/jumbo-jim.html
Tätäpä sitä on ootellukki, tai sitä että ne tulis vielä myyntiin. Beargrease saa nuo molempii päihin ja Muklukki siitä ison Knardin keulaan.
...siitäpä tulikin ääliö kysymys mieleen kun litkutetty rengas otetaan sisurikäyttöön: Saako niitä litkujämiä pois mitenkään tai haittaako ne mitään kunhan on kuivanutta? Vois kuvitella että sisuri saattas talkin kanssa liimaantua litkujämiin ja tehdä jäynää. Onpa mulla kyllä nytkin kerran litkutettu BFL muklukissa sisurilla jotenkuten huuhdeltuna enkä vielä mitään ole huomannut.
Tätäpä sitä on ootellukki, tai sitä että ne tulis vielä myyntiin. Beargrease saa nuo molempii päihin ja Muklukki siitä ison Knardin keulaan.
...siitäpä tulikin ääliö kysymys mieleen kun litkutetty rengas otetaan sisurikäyttöön: Saako niitä litkujämiä pois mitenkään tai haittaako ne mitään kunhan on kuivanutta? Vois kuvitella että sisuri saattas talkin kanssa liimaantua litkujämiin ja tehdä jäynää. Onpa mulla kyllä nytkin kerran litkutettu BFL muklukissa sisurilla jotenkuten huuhdeltuna enkä vielä mitään ole huomannut.
Litku liimaa sisurin renkaaseen kiinni ja renkaan eläessä rikkoo sisurin.
Toki jos laittaa sisurin metsässä ajaakseen kotiin niin litku ei kerkeä kuivua.
Itse olen pessyt fairyllä ja vanhalla tiskiharjalla vanhemmat litkut. Tuoreempi litku lähtee huuhtelemalla.
Kugelschreiber
02.09.2016, 08.38
Aaah 4.4" JJ olis kyl just hyvä mun iänkaikkiseen 2013 nallevassuun, vaikka yksikään lenkki ei oo mennyt takana pyörivän BFL:n takia piloille.
Toisaalta Budin pitäis mennä taaksekin 65 mm vanteella, mutta kumpikohan voittais takarenkaana JJ vai BUD jos vetopito/rullaavuus/kestävyys lasketaan. JJ tullee huokeampi ainakin olemaan?
Volvospede
02.09.2016, 09.45
Ei sillä ole väliä, isoo pitää olla
Juurikin näin, olet nähnyt valon..! :-)
brilleaux
02.09.2016, 09.59
Juurikin näin, olet nähnyt valon..! :-)
Peukimo tälle. [emoji6]
-AiPhonella Tapatalkista-
Läskimasa
02.09.2016, 11.00
Mitäs niitä runkoja olikaan, mihin tuo mahtuu...
Eipä taida sarjatuotantona olla ensimmäistäkään. Jostain käsittämättömästä syystä ei nyt edes oikein jaksa kiinnostaa ko. kumes, vaikka 2XL:stä tykkäänkin, eikä oo tosiaan sitä runkookaan keksitty. 60TPI haiskahtaa vähän painavaltakin, taitaa mennä yli 2 kg:n että heilahtaa.
Näköjään kietastu 80 mm DT Swissin kehälle:
https://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/14063630_1073702436019003_1518577551_n.jpg
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/fr/cp0/e15/q65/12322413_859855110801251_225744605849241649_o.jpg
Jani Mahonen
02.09.2016, 17.29
Ei hiitanan hiitana, ei onnistu tämä proggis. Siirsin ongelmani tuonne tubeless-ongelma-topikkiin.
Minä tilasin tällä viikolla, renkaat lähti eilen matkaan. Snowshoe XL:t nastoineen. Hintaa toistaiseksi 180 e kahdelle renkaalle posteineen, mutta tullissa hinta toki voi vielä nousta. Pidän hintaa silti edullisena.
Noniin, meikäläisen tuurilla jos on mahdollista että paketin hinta Tullissa nousee, niin toki niin sitten käy. 43,74 e tuli hintaa lisää; itse renkaat olivat ilmeisesti tullivapaat, joten summa koostuu puhtaasti alvista. Mieltä lämmittävästi myös niistä 40 euron postikuluista piti maksaa alvia. Kahden renkaan kokonaishinnaksi tuli näin ollen 226,02 e postikuluineen.
Kolmisen viikkoa ollut nyt JJ tubelekset dd30 orkkisvanteilla sisurivirityksellä (+telttapatja/sokkelikaista, jotta saa nousemaan) ja viime viikonloppuna Saariselkä MTB Stages kolme päivää suossa ja kunnon kivikoissa eikä ongelmia. Sisurin olisi noiden 3 päivän ajojen aikana joutunut vaihtamaan ehkä 5 kertaa.. sen verran mukavasti pamautteli vanteille ja aiempien kokemusten perusteella olis mennyt sisuria vaihtoon.. :)
Nyt perjantaina paineet edelleen kohdillaan sunnuntain jäljiltä.
fättärix
02.09.2016, 18.30
Noniin, meikäläisen tuurilla jos on mahdollista että paketin hinta Tullissa nousee, niin toki niin sitten käy. 43,74 e tuli hintaa lisää; itse renkaat olivat ilmeisesti tullivapaat, joten summa koostuu puhtaasti alvista. Mieltä lämmittävästi myös niistä 40 euron postikuluista piti maksaa alvia. Kahden renkaan kokonaishinnaksi tuli näin ollen 226,02 e postikuluineen.
No eipä se ole tuokaan vielä paha hinta. Harmi kun en itse kerennyt tilata tuolla hintaa.
Läskimasa
02.09.2016, 19.10
Noniin, meikäläisen tuurilla jos on mahdollista että paketin hinta Tullissa nousee, niin toki niin sitten käy. 43,74 e tuli hintaa lisää; itse renkaat olivat ilmeisesti tullivapaat, joten summa koostuu puhtaasti alvista.
Ei se tuurista ole kiinni. Kyllä ne ameriikanpaketit tuppaa nykyään aina jäämään tulliin. Kiinasta päin sujahtelee läpi toisinaan, etenkin pienempikokoiset.
Tullivapaat? Ei ole, mutta et joudu maksamaan tullia jos sen osuus on alle 10€.
Ei se tuurista ole kiinni. Kyllä ne ameriikanpaketit tuppaa nykyään aina jäämään tulliin. Kiinasta päin sujahtelee läpi toisinaan, etenkin pienempikokoiset.
Ok. Aika harvoin tulee mitään jenkkilästä tilailtua, joten ei kauheasti ole siitä kokemusta. Kiinanpaketit ovat ainakin aiemmin päässeet tullin ohi melko hyvällä prosentilla.
Tullivapaat? Ei ole, mutta et joudu maksamaan tullia jos sen osuus on alle 10€.
Niin joo, itse tullia koski tuo sääntö.
fättärix
02.09.2016, 20.20
Pienemmistä tilauksista ei vissiin mene tullimaksua mutta jos yli 150€ niin tulee tullimaksu.
Gargamel
03.09.2016, 13.52
Vähät mitättömästä tullista mutta 24% alv harmittaa jo muutaman kympin jenkkitilauksessa.
TuriMaas
04.09.2016, 01.12
Spessun Ground Control on ollut mainio tuttavuus. Nopeiden testien perusteella pito on vähintäänkin hyvä ja itseohjautuvuutta käännyttäessä ei ole lainkaan.
TuriMaas
04.09.2016, 01.14
Ja kuva renkaasta aiheen elävöittämiseksi.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160903/537c235a59b0b3c8263b4214ad03de7b.jpg
Läskimasa
04.09.2016, 11.33
Spessun Ground Control on ollut mainio tuttavuus. Nopeiden testien perusteella pito on vähintäänkin hyvä ja itseohjautuvuutta käännyttäessä ei ole lainkaan.
Nää solvattiin foorumilla aika alakastiin -15 kesällä, scrollaile taaksepäin ketjua niin juttua löytyy. GC tempoo kyllä pienemmillä paineilla melkoisesti, kyljet on melko jäykät ja pito ei märemmällä ole kummoinen. Noi omia kokemuksia.
TuriMaas
04.09.2016, 11.42
Nää solvattiin foorumilla aika alakastiin -15 kesällä, scrollaile taaksepäin ketjua niin juttua löytyy. GC tempoo kyllä pienemmillä paineilla melkoisesti, kyljet on melko jäykät ja pito ei märemmällä ole kummoinen. Noi omia kokemuksia.
Syy niiden hyvyyteen omassa päässäni lienee siinä, että edelliset renkaat olivat todella kuluneet. Ja toisessa läskissä olleet renkaat olivat jotkut halpikset, jotka eivät vakuuttaneet.
Ainakin uusi rengas tuntuu paremmalta kuin vanha [emoji4]
Toivottavasti riittävät mun ajoihin.
Kyllä nuo GC:t on paljon paremmat ku bulldozerit. Ite laitoin kans eteen moisen. Ei itse ohjaa läheskään niin paljon. Ja ilmatilaakin on enemmän. Alle 4psi alkaa ohjaamaan ku bulldozeri alkaa jo 7psi. Rullaus vähä heikompi. Jarrulevy resonoi aika kovasti 30km/h nopeudessa noitten kuviosta.
En toki uuden hintaa maksais kuitenkaan noista
Blackborow
04.09.2016, 12.42
Mulla oli edellisessä läskissä GC:t tai on ne siinä vieläkin, mutta se on siirtynyt kakkosfläsäksi mökille. Aivan kelvot yleiskumit ympärivuotiseen käyttöönkin. Ei se tietenkään limajuurakossa mikään Bud ole kuten joidenkin mielestä pitäisi olla, mutta ei sillä myöskään ole Budin vierintävastusta. Jotenkin vaan tuntuu, että jos rengas kerran lenkin aikana lipsahtaa niin se tullaan haukkumaan lenkin jälkeen foorumilla täysin paskaksi.
Volvospede
04.09.2016, 13.36
Jotenkin vaan tuntuu, että jos rengas kerran lenkin aikana lipsahtaa niin se tullaan haukkumaan lenkin jälkeen foorumilla täysin paskaksi.
Kyllä! Renkaan vika! :-)
mutanaama
04.09.2016, 13.42
Taisin mä sillä kuitenkin muutaman lenkin ajella ennen lyttäystä. Märällä viistolla kalliolla sysipaska, nappulat taittu alle ja sitten lähettiin. Muuten ihan asiallinen, ja varmaan silläkin olisi oppinut ajelemaan ja väistelemään niitä paikkoja, missä rengas ei toimi. Esim petikkoa, klaukkalaa ja askistoa... Tai muita kalliobaanoja :)
brilleaux
04.09.2016, 14.29
Ei se tietenkään limajuurakossa mikään Bud ole kuten joidenkin mielestä pitäisi olla, mutta ei sillä myöskään ole Budin vierintävastusta.
Ei niin. Se rullaa huonommin. :)
Blackborow
04.09.2016, 15.55
Taisin mä sillä kuitenkin muutaman lenkin ajella ennen lyttäystä. Märällä viistolla kalliolla sysipaska, nappulat taittu alle ja sitten lähettiin. Muuten ihan asiallinen, ja varmaan silläkin olisi oppinut ajelemaan ja väistelemään niitä paikkoja, missä rengas ei toimi. Esim petikkoa, klaukkalaa ja askistoa... Tai muita kalliobaanoja :)
No se ei sopinut sinun ajeluusi, mutta se ei tee renkaasta sysipaskaa kaikkien muiden käyttöön. Itse en kalliobaanoilla ajele kun niitä ei täällä ole.
mutanaama
04.09.2016, 21.03
Älä!:rolleyes: Sen takia on hyvä perustella oma arvionsa renkaasta. Kaikille renkaille löytyy olosuhde missä ne ei toimi tai kuski, joka niillä ei osaa ajaa.
Ja sitten löytyy kuskeja, jotka ajaa missä vaan ja millä vaan.
HC Andersen
04.09.2016, 21.45
Komppaan monien ajatuksia GC:stä, pehmeässä moreenissa vallan toimiva kumi mutta kovalla liukkaalla pinnalla nappulat taittuu alle eikä nappula pure kiinni, kuivalla kovalla ei ole ongelma koska kitka. Pikkunappuloisista leveistä renkaista suosin Knardia sekä Barbegazzia, isonappuloisista tykkään Budista sekä Juggernautista.
TuriMaas
04.09.2016, 21.58
Renkaat jakavat mielipiteitä pyörissä ihan kuten autoissa. Ilman kunnollista testiä, kaikki arviot ovat enemmän tai vähemmän subjektiivisiä. Joku tykkää jostain ja joku taas toisesta.
Mutta hienoa, että asiasta keskustellaan. Itse en aio rynnätä vaihtamaan omia. Ne ovat mulle just hyvät. Ainakin tällä hetkellä :)
Renkaat jakavat mielipiteitä pyörissä ihan kuten autoissa. Ilman kunnollista testiä, kaikki arviot ovat enemmän tai vähemmän subjektiivisiä. Joku tykkää jostain ja joku taas toisesta.
Mutta hienoa, että asiasta keskustellaan. Itse en aio rynnätä vaihtamaan omia. Ne ovat mulle just hyvät. Ainakin tällä hetkellä :)
Jep, juuri noin.
J.Kottenberg
05.09.2016, 21.23
. Ilman kunnollista testiä, kaikki arviot ovat enemmän tai vähemmän subjektiivisiä. Joku tykkää jostain ja joku taas toisesta.
Kunnollinen testi on tietysti hyvä.
Todellisuudessa on vain melko vaikeaa tietää testin "kunnollisuudesta". Testien käyttökelpoisuudessa kuluttajan kannalta katsottuna on varsin paljon vaihtelua.
brilleaux
06.09.2016, 07.33
^Mutta kun. Eihän sä voi ostaa kuin sitä testivoittajaa. Vai mitä? ;)
Osaako joku täällä vastata, mahtuuko Jumbo Jim 4.8" pyörimään On One Fattyn takahaarukassa? Vastaus varmaan löytyy tästä ketjusta, mutten jaksa alkaa selata kymmeniä sivuja...
Kysymyksestä on hetki kulunut, mutta siltä varalta ettet ole vastausta vielä saanut niin...
Mulla on OnOnen Fattyssä 4.8 LS JumboJimit edessä ja takana.
Edessä (OnOnen kuitu keula) sopii hyvin ja takana nippanappa. Rengas rallattaa hiukan ketjuun kun on käytössä kevein vaihde.
Hieman ongelmia aiheutti litkutus onOnen kehille, mutta vakumiRinkula ja soirot telttapatjaa kehin reunossa (vakumiRinkulan alapuolella) auttoi.
hanski8501
07.09.2016, 16.43
Tuleva talvi on ensimmäinen mulla fätin tangossa ja katseet on kääntynyt renkaisiin. Nyt keväästä saakka ajellut 4,8 jumbojimeillä ja niistä kyllä tykännyt.
Eli onko kokemuksia onko nuo hyvät renkaat talvella, ja jos ei niin mitä suosittelette talveksi? Nastat toki pitää jäällä, mutta tuskin pahimmilla pääkallokeleillä ajelen niin nastattomat ensisijaisesti haussa
Sent from my iPhone using Tapatalk
^ Hyvin olen noilla pärjännyt talvella(kin). Nastat varmaan auttaisi oikein jäisellä tiellä/polulla, mutta ilmankin on pärjätty mainiosti.
Gargamel
07.09.2016, 17.33
Tuleva talvi on ensimmäinen mulla fätin tangossa ja katseet on kääntynyt renkaisiin. Nyt keväästä saakka ajellut 4,8 jumbojimeillä ja niistä kyllä tykännyt. Eli onko kokemuksia onko nuo hyvät renkaat talvella, ja jos ei niin mitä suosittelette talveksi?
Kokeile nyt ensin miltä tuntuu.
Omasta mielestäni JJ:n sivuttaispito on pehmeässä lumessa sen verran vajaa, että kokeilen ensi talvena edessä jotain muuta.
Puusilmä
08.09.2016, 16.34
Kokeile nyt ensin miltä tuntuu.
Omasta mielestäni JJ:n sivuttaispito on pehmeässä lumessa sen verran vajaa, että kokeilen ensi talvena edessä jotain muuta.
Komppaan vähäisellä kevätlumi/jää kokemuksella. Herkästi lähtee JJ edessä ollessaan sivusuuntaan vinolla pinnalla. Tosin paineeni saattoivat olla hieman liian kovat - aloittelijan virhe.
Huonosta ajoitaidostani ja vammojen pelosta johtuen ajan ensitalven Dillinger4:lla - makso mitä makso!
sillimestari
09.09.2016, 05.44
Mistähän tälle talvelle löytyisi dillinger 5 nastarenkaat halvimmalla?
J.Kottenberg
09.09.2016, 11.21
Tulevaisuutta on paha ennustaa, mutta aikaisemmin on XXL:n tarjoukset olleet parhaat. Niistä vaan ei etukäteen paljon tiedä.
Dillinger 4/5:n lisäksi kannattaa harkita nastanakiksi 45NRTH Wrathchildiä: http://45nrth.com/products/tires/wrathchild
Hinnasta ja saatavuudesta ei kyllä ole mitään käsitystä.
Dillingerit ei ole ainakaan olleet tubeless ready renkaita. Toki ne kohtuudella tubeleksena toimii (itselläni D4:t tubeleksena), mutta onpa sellaisiakin yksilöitä nähty, ettei toimi. Sellaisenkin tapauksen olen nähnyt, että D5 hyppäs kesken ajon vanteelta kokonaan pois :)
edit: ainakin D4 on päivittynyt ja on nykyään tubeless ready: http://45nrth.com/products/fat-tires/dillinger-4
Vitosen spekseissä ei mainintaa näytä olevan.
^Eiköhän tuo kumin hyppääminen ole enemmän vanteesta kiinni eikä kumista;). Esim Mulefutilta ei varmasti kumi poistu ajossa, jos se on sinne joskus kunnolla nostettu.
BestGrip ruuvinasta on myös oiva keksintö läskiin.
^Eiköhän tuo kumin hyppääminen ole enemmän vanteesta kiinni eikä kumista;). Esim Mulefutilta ei varmasti kumi poistu ajossa, jos se on sinne joskus kunnolla nostettu.
Toki vanne vaikuttaa paljon, mutta ei se auta vaikka on hyvin tubeless yhteensopiva vanne, jos rengas on ylilöysä. Muistaakseni kaverin pyörässä oli tuolloin Bontrager Jackalope 26 TLR vanteet. Toisessa päässä Dillinger5 toimi tubeleksena ok, mutta toisessa ei kovin hyvin. Kyseli asiasta 45NRTH:lta ja vastasivat että laita sisuri, D5 ei ole tubeless rengas.
Siemenlinko
09.09.2016, 14.00
[QUOTE=zander;2580264]Dillinger 4/5:n lisäksi kannattaa harkita nastanakiksi 45NRTH Wrathchildiä: http://45nrth.com/products/tires/wrathchild
Hinnasta ja saatavuudesta ei kyllä ole mitään käsitystä.
Saa nähdä juu paljonko tulee wrathchildille hinnaksi ja ehtiikö alkavalle talvelle vielä myyntiinkään.
Eiköhän se vähintään yhtä kallis ole kuin Dillingerikin.
Tiedä vaikka D5:n hinta hiukka laskisi, kun tulee uusi nastarengasmalli rinnalle myyntiin?
Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla
^^45 onkin yleisesti niin edullisia, että sallitakoon niille pientä laatuvaihtelua;).
J.Kottenberg
09.09.2016, 15.21
^^45 onkin yleisesti niin edullisia, että sallitakoon niille pientä laatuvaihtelua;).
Joo. Juuri näin;-)
Toi uusi Wrathchild (tjsp) on kyllä kiinnostava talvikumi. Mutta tosiaan ei varmaan ihan halpa.
Ei kait se renkaan löysyys mikään este tubelekselle ole, ainakaan mulefuteilla, hidaste vain. Kyllä ne löysätkin (esim D5) kumit on nousseet, kunhan saa painettua renkaan jotain (maata, seinää, jalkaa jne) vasten koko renkaan ympäri (eli sama tekniikka kuin liinoilla sitomisessa). Harjotus tekee mestarin tässäkin lajissa. Melkein sanoisin, että uusi bud on jopa hankalampia laittaa kun D5.
Wrathchild kyllä kiinnostaisi tai sitten vain 2XL snowshoe, alkoi lopputalvesta toinen D5 vuotamaan reunoista.
Puusilmä
09.09.2016, 20.07
Wrathchild on liian leveä, ketjulinja tulee vastaan...
Erikiltä alhaiseen hintaan wrathchildia http://www.eriksbikeshop.com/45Nrth-Wrathchild-26x46-Studded-Fat-Bike-Tire/PR3E7367/Product. Ei liene euroissa paljoa halvempi tule olemaan.
Blackborow
12.09.2016, 09.54
Onkos kukaan saanut niitä 27,5" Barbegazeja? Paikallinen lupasi syyskuun alkuun, mutta eipä ole kuulunut.
Onkos kukaan saanut niitä 27,5" Barbegazeja? Paikallinen lupasi syyskuun alkuun, mutta eipä ole kuulunut.
Kuukauden ollut alla, rullaavuus meni minusta jopa parempaan suuntaan. Yhtään iskua ei enää oo vanteelle tullut, muutenkin tosi hyvät filikset renkaista.
Syyskuun loppuun kuulostaa menevän nyt
Tiedä vaikka D5:n hinta hiukka laskisi, kun tulee uusi nastarengasmalli rinnalle myyntiin?
Tuskin laskee, kun Dillingeritkin uusiutui, ainakin nastojen osalta. Hienoa olis kyllä jos hinnat vähän tulis alaspäin.. Saa nähdä mikä on Wrathchildin hinta Suomeen tullessa. Näyttää kyllä hyvältä, kuviota sohjoisempaankin lumeen ja uloimmat nastat todella reunassa, kunhan pysyvät paikoillaan..
Eikös Dillinger 4 vain uudistunut, 5:viitonen jäi ennalleen?
Oliko D5:ssa concave nasta jo aiemminkin? D4:sta sanotaan: "Riding your fatbike on ice just got even better with the redesigned Dillinger tread pattern and tubeless compatibility."
240 concave studs grip ice
Taller side lugs improve cornering
Improved center tread for rolling effeciency
Tubeless ready
Oliko D5:ssa concave nasta jo aiemminkin?
On, mutta onkohan D4:ssä se isompikokoinen nasta..
Laitetaan rengas-runko-sopivuus keskusteluun:
Beargrease carbon, 65mm kehä, Maxxis Minion FBF 4,8 tubeless toimii hyvin.
Blackborow
15.09.2016, 17.51
Syyskuun loppuun kuulostaa menevän nytSyyskuun lopussa kourallinen ja lokakuussa lisää. Saapa nähdä saako sulille. Tuskinpa.
Tulipa nuo kuitenkin nähtyä livenä ja vaikuttaa aika hyvältä kesäkumilta profiililtaan ja leveydeltään.
Onko Maxxis Minion FBF ja FBR 4.8" (120tpi) kumeista vielä kokemusta syksyn liukkailla? Suht edullisesti saisi setin (=puoleen hintaan) verrattuna B&L tai Flow&Dunder samanmoisella kuvioinnilla.
Sotanorsu666
19.09.2016, 12.20
Onko Maxxis Minion FBF ja FBR 4.8" (120tpi) kumeista vielä kokemusta syksyn liukkailla? Suht edullisesti saisi setin (=puoleen hintaan) verrattuna B&L tai Flow&Dunder samanmoisella kuvioinnilla.
Ei ole leveimmät 4.8", mutta omaan käyttööni ainakin riittävän leveät. Pehmeässä mudassa takapää pitää todella hyvin. Hinta/laatusuhde paras mitä on ollut tähän asti alla omissa läskeissä. Aikaisemmin alla olleita:
On-One Floaterit, Maxxis Mammothit, Jumbo Jimit 4.8"(molemmat versiot), Surly Knardit 4.8" ja bud/lou.
Itse ainakin annan vahvan suosituksen minioneille. Talvelta ei ole kokemuksia, mutta epäilen toimivaksi kuvion perusteella. Joku näillä oli ajellut jo talvellakin viime vuonna ja väitti toimiviksi.
Anteeksi laiskuuteni, kun en koko ketjua lukenut läpi ja "nopealla silmailyllä" en löytänyt järkevää vastausta. Ilkeyttäni kysyn kumminkin:
907 menee taakse 4.6" kumi ja Ground Control on tällä hetkellä sivunappulat viilattuna. Talveksi meinasin taakse jonkun saman levyisen nastoilla, ellen tuota alla olevaa nastoita itse. Tuo 4.6" on aika hämyinen koko, eli tarjontaa ei ole liikoja, kuten ei 4.4" myöskään. 4.0 meinasin karttaa, koska haluan hankikeleille kantavuutta. Kuskin kuivapaino siis 130kg.
45NRTH näkyy olevan tarjolla Flowbeist ja Dunderbeist 4.6" levyisinä. En ole kyseistä rengasta käynyt hyväilemässä ja mietin, että onko nappulat sellaisia, että niihin saa esimerkiksi tuon ISP:n nastan asennettua vai halkeaako tai tippuuko heti kättelyssä pois?
Tai mitä muuta ratkaisua porukalla on ehdottaa taakse, jotta saan pitoa ja kantavuutta.
Viime talven ajelin Klaukkalan jäisiä spooreja ISP:t alla ja koen, että nasta on hyvä olla tuomassa lisäpitoa noilla kotipoluilla myös takana.
hanski8501
19.09.2016, 12.46
Olipahan pyllistely, että sai tuon 2xln kestämään vanteilla. Nyt kuitenkin homma valmis [emoji28]http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160919/476fb61cc3d0b95bbd996ad749579c23.jpg
907 menee taakse 4.6" kumi ja Ground Control on tällä hetkellä sivunappulat viilattuna.
GC nastoitus oli ainakin kohtuu helppo toteuttaa ja ainakin takana toimi ihan hyvin viime talvena. Itse en laittanut kylläkään nastoja kuin kahteen riviin renkaan molemmille reunoille, mutta tuokin auttaa jo paljon.
Kahteen riviin meinasin kanssa. En mitään 500 nastan sorvia.
Liikuva shikaani
19.09.2016, 18.11
Valmistajan ilmoittamiin leveyksiin ei ole luottamista, pääsääntöisesti suurin osa ilmoitettua kapoisempia eli kovin tarkkaan ei voi specsata pelkkien numeroiden valossa.
Eli vaihdetaan taktiikkaa ja otetaan nykyisestä renkaasta mitta ja specksataan sen perusteella gummia alle.
Läskimasa
19.09.2016, 21.27
Olipahan pyllistely, että sai tuon 2xln kestämään vanteilla. Nyt kuitenkin homma valmis [emoji28]http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160919/476fb61cc3d0b95bbd996ad749579c23.jpg
Mikäs se tämä konkeli? Sait 2XL:t haarukoitten väliin tosta noin vaan? Huikeen korkeella stonga, mut iso on pyörä ja kuskikin vissiin?
Hienoo että näkee 2XL:iä muillakin. 😃👍
brilleaux
20.09.2016, 07.14
Sandmanilta/Fatlabilta näyttänee tulevan 2XL:t syövää 150x15 hiilarinokkaa pullomounteilla.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/Capture.JPG
Jopas on nipat,joku tubeless keksintö?
Jopas on nipat,joku tubeless keksintö?
Nipoista en tiedä, mutta nettispeksin mukaan ovat tupellusredit 100mm alukiakot..
drzilton
20.09.2016, 08.40
Tarkoituksena keventää läskin pyörivää massaa eli mitkä olisi tällä hetkellä markkinoiden kevyimmät 26" tubeless renkaat fatbikeen, vaatimuksena vain keveys ja jotkut nappulat, ei siis slicksit. Samoin saako kevennystä vannenauhoilla ja jos saa niin mitkä olisi sellaiset kevyet? Vanteet on Surly Marget. Kiitos etukäteen vastauksista!
^ keveimmät taitaa olla 4" Kenda Juggernaut pro, jossain 850-900g/kpl..
hanski8501
20.09.2016, 09.17
Mikäs se tämä konkeli? Sait 2XL:t haarukoitten väliin tosta noin vaan? Huikeen korkeella stonga, mut iso on pyörä ja kuskikin vissiin?
Hienoo että näkee 2XL:iä muillakin. [emoji2][emoji106]
Haarukan sisäpuolelta piti poistaa kaksi kuusiokolopulttia niin nyt mahtuu pyörimään [emoji1][emoji106]
Joo hurjan näköinen peli on noilla säädöillä, mutta pakko se on kun pituutta kolmatta metriä [emoji41][emoji108]
Läskimasa
20.09.2016, 16.26
Mut mikä oli pyörän merkki ja malli? En tunnista. Ei nyt kaukana oo tuosta Sandmanista, mut ei taida olla se?
Mut mikä oli pyörän merkki ja malli? En tunnista. Ei nyt kaukana oo tuosta Sandmanista, mut ei taida olla se?
Oliskohan Felt DD70
Läskimasa
20.09.2016, 18.20
^ Niinpä taitaakin olla. Vanteitten kans temuaminen vahvistaa käsitystä.
tubelesointivaiheessa huomasi mistä keveys johtuu. Kyljistä tihkui pitkään litkut läpi.
Mutta rengas on kevyt ja toimii tubeleksena.
Mulla olisikin yksi käyttämätön rengas ylimääräisenä, kun siirryin 27,5'' kehiin.
**juggernaut prosta*** tubelesointivaiheessa huomasi mistä keveys johtuu. Kyljistä tihkui pitkään litkut läpi.
Pari 4.5tuumasta ja kai kolme 4.nollaa ollu ajossa tupeleksinä eikä yhdestäkään oo tullu valmistusvaiheessa mitään läpi. Litkuina stanin normi
ja race. Yhden 4.0n oon paskonu ajossa, kylki auki liki vaaksan matkalta. Mut muuten noin ohkoisiks kumiloisiks älskin kestäviä ovatten.
Keveys ei liene kaiken hyvän alku ja juuri. Rullaavuudestahan täällä on kättä väännetty aiemminkin, tuossa jotain testituloksia:
http://www.bicyclerollingresistance.com/fat-bike-reviews
Onko jollakin foorumilaisella kokemusta? JJ:n ja Juggernautin ero pitäisi kyllä tuntua ihan pohkeissa:cool:.
brilleaux
20.09.2016, 19.53
Keveys ja rullaus. Eikös ne ole xc-puolen juttuja? [emoji6] Läski on läski. Eikä muuksi muutu. Ja se on helevetin hyvä se. Tähän se IMO. [emoji6]
Keveys ei liene kaiken hyvän alku ja juuri. Rullaavuudestahan täällä on kättä väännetty aiemminkin, tuossa jotain testituloksia:
http://www.bicyclerollingresistance.com/fat-bike-reviews
Onko jollakin foorumilaisella kokemusta? JJ:n ja Juggernautin ero pitäisi kyllä tuntua ihan pohkeissa:cool:.
Ei ole alku eikä juuri tosielämässä, mutta sitä nimenomaan kysyttiin, keveimpiä 26" läskinkumeja.. Järkivalinta ois 4" JJ LS
Läskimasa
20.09.2016, 20.35
Järkivalinta ois 4" JJ LSMulle järkivalinta on 2XL. 😛 Olipa taas äsken kiva imuuttaa juurakkoo löysään renkaaseen. Ai niin, painosta tais olla puhe, näissä kilo lisää/pääty Juggernautteihin verrattuna.
brilleaux
21.09.2016, 10.22
Mulle järkivalinta on 2XL. Olipa taas äsken kiva imuuttaa juurakkoo löysään renkaaseen.
Erittäin suurella mielenkiinnolla odotan näiden saamista alle. PSC-versiot kylläkin tulossa.
Blackborow
21.09.2016, 11.29
Mulle järkivalinta on 2XL. Olipa taas äsken kiva imuuttaa juurakkoo löysään renkaaseen. Ai niin, painosta tais olla puhe, näissä kilo lisää/pääty Juggernautteihin verrattuna.
Niin meitä on moneen junaan ja osa jää näemmä asemallakin. Moni ajaa läskillä pidempiä kuin 15km lenkkejä....
brilleaux
21.09.2016, 11.36
Niin meitä on moneen junaan ja osa jää näemmä asemallakin. Moni ajaa läskillä pidempiä kuin 15km lenkkejä....
Kiitosta vaan. Mutta miten toi 15km liittyy tähän?
Sotanorsu666
21.09.2016, 14.53
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160921/0f533e9834902842b7ee3c5ee79c74cc.jpg
Nyt kun tubeless toimii ja kaikki on hyvin fattystripperin kanssa, niin jätän jatkossa kaikki teippipelleilyt väliin ja pelaan vain vakuumimuovilla. Pitäisi nyt viikonloppuna tehdä valmiiksi parit nauhat joskus tulevaisuudessa tapahtuvaa renkaanvaihtoa varten, koska toi lateksinen fattystripper on kertakäyttöinen. Käykö tuo bilteman muovi ihan hyvin tähän käyttötarkoitukseen vai mistä porukka on noita hakenut ?
Lähetetty minun SM-G870F laitteesta Tapatalkilla
Nuo Bulldozerit kun edelleen lojuvat kaapissa, niin aloin miettimään niiden nastoittamista, ainakin eteen. Onko kukaan kokeillut?
Läskimasa
22.09.2016, 20.42
Moni ajaa läskillä pidempiä kuin 15km lenkkejä....Minä myös silloin tällöin. Kuinkas moni teistä onkaan 2XL:iä koeajanut? Ei minuu haittaa jos keskari laskee 1 km/h renkaitten takia.
brilleaux
22.09.2016, 20.56
Jos rengas nyt sattuu olemaan raskaampi ajaa, sehän on vain positiivista? Kuntohan siinä vain kehittyy. Ajamisesta nauttimisen ohella yksi harrastuksen tarkoitus? Mainio sivutuote. Ei se salillakaan lihasmassa kasva harjoituspainoja tiputtamalla?[emoji6][emoji851]
Mä olen ajanut 2xl.
Ymmärtääkseni joku taisi kysellä kevyistä renkaista?
Niin joo silloihan tarttee tarjota ihan jotain muuta vaihtoehtoa.
fättärix
22.09.2016, 21.50
Ei taida sopia farley5:een 2xl vai onko muuta tietoa? Minkä kokoisille vanteille ootte laittanu rangasta, onko 80 liian kapea?
Grandi66
22.09.2016, 21.52
Kokeilen taakse heti ku saan kaverilta lainaan. Voi hyvinkin mahtua.
Lähetetty minun E2333 laitteesta Tapatalkilla
J.Kottenberg
22.09.2016, 22.27
Jos kevyttä kumia itse olisin miettimässä niin Kemiztin ehdottama Jumbo Jim 4" Liteskin olisi hyvä ehdokas. Jos ei ihan kaikkein kevein niin vastaavasti oikeen hyvät ominaisuudet. Kendan prota en tunne. Voi sekin hyvä olla.
Blackborow
22.09.2016, 22.29
Jos rengas nyt sattuu olemaan raskaampi ajaa, sehän on vain positiivista? Kuntohan siinä vain kehittyy. Ajamisesta nauttimisen ohella yksi harrastuksen tarkoitus? Mainio sivutuote. Ei se salillakaan lihasmassa kasva harjoituspainoja tiputtamalla?[emoji6][emoji851]
Turha sitten minkään tubelessin kanssakaan värkätä. 600g sisurit vaan sisään.
mutanaama
22.09.2016, 23.11
Maastofillarin renkaan rullaustestinä turkkilevy on vähän semmonen ja tämmönen. Varsinkin kun joku saattaa arvostaa pitoa ja hallittavuutta, varsinkin maastossa.
Monasti ollaan lenkeillä huomattu, että toinen rullaa hyvin asfaltilla kun taas toinen paahtaa soralla kuin hirvi.
Ihan vaan huomiona; nyt kun vaihdoin renkaat toiseen fillariin, niin ainakin eturenkaan käyttäytyminen muuttui täysin. Pienillä paineilla yliohjaavuutta, mutta toisaalta helpompi ajaa.
brilleaux
23.09.2016, 05.47
Turha sitten minkään tubelessin kanssakaan värkätä. 600g sisurit vaan sisään.
Niin. Mulla tubeless on kyllä ihan muista syistä kuin painonsäästön takia. :)
J.Kottenberg
23.09.2016, 09.14
Maastofillarin renkaan rullaustestinä turkkilevy on vähän semmonen ja tämmönen. Varsinkin kun joku saattaa arvostaa pitoa ja hallittavuutta, varsinkin maastossa.
Monasti ollaan lenkeillä huomattu, että toinen rullaa hyvin asfaltilla kun taas toinen paahtaa soralla kuin hirvi. .
Muistaakseni jäsen Noniinno kiinnitti samaan aiaan huomiota saman suuntaisin mielipitein pitämällä koeajoa, vaikka se ei olekaan eksakti mitta vaan enemmän fiilispohjainen, tärkeänä. Olen samaa mieltä. Toki mitattu rullausvastus, varsinkin isot erot, on suuntaa antava mutta itse tehty koeajo, tai jonkun toisenkin kuskin tekemänä jonka ajotavan ja mieltymykset tuntee on paljon parempi.
Kertokaapas nöösille kauanko tuommoiset litkut kestää renkaassa? Keväällä liike litkutti ne ostaessani pyörän ja eturenkaassa vielä kuului loisketta kun käytin sitä viime viikolla irti. Jos tässä innostun niin tilaan nuo Maxxisin 27.5x3.8 renkaat jotka olisi tarkoitus sitten nastoittaa talveksi, tuolloin litkut tietysti tulee uusittavaksi.
mutanaama
23.09.2016, 16.39
Riippuu niin litkun määrästä kuin kuinka säätelee paineita.
Muutamasta kuukaudesta reiluun puoleen vuoteen väittäisin.
Riippuu niin litkun määrästä kuin kuinka säätelee paineita.
Muutamasta kuukaudesta reiluun puoleen vuoteen väittäisin.
Ok, kiitos tästä.
Volvospede
23.09.2016, 19.03
Kokeilen taakse heti ku saan kaverilta lainaan. Voi hyvinkin mahtua.
Laitahhan kommenttia miten sopiii. Ootko muita isompia sovitellu kuin vakiot? bud/lou kiinnostais kans vakioiden tilalle. Edessä se ylimääräinen kaari haitannee tai sit mahtuu justiinsa.
Grandi66
23.09.2016, 19.04
Tuo selvinnee syksymmällä.
fättärix
23.09.2016, 22.26
Laitahhan kommenttia miten sopiii. Ootko muita isompia sovitellu kuin vakiot? bud/lou kiinnostais kans vakioiden tilalle. Edessä se ylimääräinen kaari haitannee tai sit mahtuu justiinsa.
Mua kans kiinnostais tuo sopivuus myös eteen. Mikähän tilavampi keula tuohon passais(F5) jos vaihtais, hiilari tai alu?
Volvospede
23.09.2016, 23.22
Mua kans kiinnostais tuo sopivuus myös eteen. Mikähän tilavampi keula tuohon passais(F5) jos vaihtais, hiilari tai alu?
Trekin oma Haru hillarikeula ainakin, mutta sit menee napa uusiks. Tosin uskoisin että sen ylimääräsine kaaren poistaminen ei keulaa heikennä, se on lähinnä lokarin kiinnike ja ulkonäön pilaaja. Jos siis renkaan mahtuminen siitä on kiinni, niin kaari lähtee.
fättärix
24.09.2016, 00.18
Trekin oma Haru hillarikeula ainakin, mutta sit menee napa uusiks. Tosin uskoisin että sen ylimääräsine kaaren poistaminen ei keulaa heikennä, se on lähinnä lokarin kiinnike ja ulkonäön pilaaja. Jos siis renkaan mahtuminen siitä on kiinni, niin kaari lähtee.
Joo Harun tiedän, ajattelin kuitenkin jos passais joku vähän edullisempi. Mitä lie trekin suunnittelijan päässä liikkunu kun mennyt laittamaan tommosen putken pätkän.. ruma ko mikä.
brilleaux
24.09.2016, 07.54
Sandmanilla/Fatlabilla on 15x150 hiilarikeula johon mahtuu 2XL. Sisältää myös mountit telineille.
Saatavuuteen/hintaan en ole saanut vielä vastausta.
Jos joku saa, saa infota.
https://www.facebook.com/SANDMANbikes/?fref=ts
Sotanorsu666
24.09.2016, 09.16
Vähän offtopic, mutta Sarman hoboy 465 ollut ajossa keväästä asti ja kestänyt ainakin kaikki mun dropit ja rynkytykset. Mahtuu leveäkin rengas, kun jäi 4.8" jumbo jimin kanssa ihan reilusti tilaa keulaan.
Offtopic2: Voi myös olla, että mun keula on kohta fillaritorilla, jos joku kaipaa hiilarikeulaa, kun tuli ostettua bluto itselle. Vai uskaltaako blutolla lähteä talveen, kun tarkoitus ajaa myös kovilla pakkasilla.
Mistäs ostit bluton ja mitä maksoi?
Lähetetty jostakin jollakin
Sotanorsu666
24.09.2016, 09.53
Mistäs ostit bluton ja mitä maksoi?
Fillaritorilta ostin ja sopuhinnalla mielestäni. Uutena vähän liian kallis kokeilu, kun olen hyvin epäileväinen tuon suhteen.
Fillaritorilta ostin ja sopuhinnalla mielestäni. Uutena vähän liian kallis kokeilu, kun olen hyvin epäileväinen tuon suhteen.
Kerrohan kokemuksia joskus sitten jossain säikeessä, kun vähän samoilla pohja-ajatuksilla itsekin asiaa olen aprikoinut. Ja yv:tä voi paiskata jos se ei olekaan hyvä. [emoji12]
</offtopic>
Hey, onko se 27.5x4.5 isompi pinta-alataan kuin 26x4.7? Onko tosiaankin? Mainospotaskaako?
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/27-5x4-5-vs-26x4-7-a-1011813.html
^kohta pääsee testaan ku kaveri saa 27.5'':set (uus trekki) :-) Pitänee tehdä epävirallinen rullaustesti alamäkeen ja laittaa mittarilla samat paineet. Mitenhän tuon pinta-alan vois todeta? Kovalle hiekalle kuvio mittaamaan. Pakko tehdä ko. painetesti samalla kuskilla+paineella :-) Pyörien painoeron vois kumota vesipullolla. Edit...Tai oikeastaan istuu vaan renkaan päälle :-)
Hey, onko se 27.5x4.5 isompi pinta-alataan kuin 26x4.7? Onko tosiaankin? Mainospotaskaako?
Pinta-alasta en tiedä, mutta pirun hyvä rengas tuo 27.5" barbegazi on. Ei enää hodagia alle.
Farleyn runkoon saattaisi mahtua 27.5X4.8" rengas, tätä vaaditaan seuraavaksi.
Blackborow
25.09.2016, 09.22
Saisi edes noita Barbegazeja joskus. Kaikki tainneet mennä niihin uusiin Trekkeihin ja irtomyyntiin ei jää. Muhkuhan tuo on kun Suvalassa uutta 9.6:sta ihmettelin ja varmaankin pinta-ala isompi kuin 26" Barbegazeissa.
Pinta-alasta en tiedä, mutta pirun hyvä rengas tuo 27.5" barbegazi on.
Mä kävin kyselemässä paikallisesta ko.rengasta kun kaipailen hieman isomman renkaan tuomaa pehmeyttä keulan puolelle.
Ehkä sitten joskus marraskuussa myynnissä.....mä en vaan usko noihin valmistajien päivämääriin sen verran monta kertaa olisi jäänyt ajot ajamatta jos ei hyllystä ostanut.
Onko joku testirengas setti käytössä vai ihan omilla rahoilla ostettu jostain?
Ai joo näyttäis että Tarmo jättää Trek/Bontyn pois tuotevalikoimista,nastarengas oli ainakin alehinnoissa.
Omilla rahoilla ostettu. Reilun kuukauden ollut alla, lisäpehmeys on yllättävän suuri vs hodag. Oltiin tilauksessa nopeita, 18:00 tuli jälleenmyyjille viesti, että nuo renkaat tulee markkinoille, 20:30 renkaat oli tilauksessa. Onneksi kävin jälleenmyyjän kanssa silloin lenkillä. :)
Zipo, laita tuo 4.5" myös taakse. Missään et häviä, mutta mukavuus kasva huomattavasti.
Tuohan on peräisin Trekin markkinoinnista, eli tuskin sisältää mitään totuutta. Nehän väittivät aikoinaan että 27.5 Hodag olisi läpimitaltaan 29+ luokkaa, mutta eihän se ole, vaan täsmälleen sama, kuin 29x2,35”. Tuskin edes 27.5x4.5 on läpimitaltaan isompi, kuin 29+.
26x4,8 (Surly ja Schwalbe) ovat taas läpimitaltaan samat kuin 29+.
Tuossa kuvassa ei ole mitään järkeä, kuinka 4.5 on leveämpi kuin 4.7? Eiköhän tuo testi on tehty samoilla paineilla. 27.5x4.5 on ilmatilavuudeltaan pienempi ja painuu kasaan enemmän samoilla paineilla, kuin 26x4.7, siitä johtuu harhaanjohtava mittaustulos.
Blackborow
25.09.2016, 10.06
T Tuskin edes 27.5x4.5 on läpimitaltaan isompi, kuin 29+.
.
27.5x4.5 ei mahdu Blutoon mutta 26x4.8" mahtuu niin mitenhän on.
27.5x4.5 ei mahdu Blutoon mutta 26x4.8" mahtuu niin mitenhän on.
Mahtuu 27.5x4.7 Blutoon: http://forums.mtbr.com/fat-bikes/2016-trek-farley-5-7-9-9-6-9-8-fat-bikes-976902-29.html#post12634365
Tiukkaa tosin on, niin kuin Surly Budinkin kanssa:
http://img.photobucket.com/albums/v514/Stormwalker302/Fatties%20Fit%20Fine/CAM00043_zps8reiw0cy.jpg
^ sivulla 30 kaveri korjasi ettei mahdukaan, alkoi lopulta hinkkaamaan Barbegazi blutoon....
^ Siis toisella kaverilla ottaa kiinni, toisella ei:
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/2016-trek-farley-5-7-9-9-6-9-8-fat-bikes-976902-30.html#post12650300
Eihän tuo yllä oleva Budikaan mahtunut…
brilleaux
25.09.2016, 13.02
Mä oon kyllä jo tonnin ajanu Bluto+Budilla.
mutanaama
25.09.2016, 16.01
Iso knardi on kyllä ihampaska :)
Kahet lipat tänään, otb paikallaan ja toinen mutkassa lähti rengas alta kun lehdet luisti juuren päällä.
Liikuva shikaani
25.09.2016, 16.25
^Joo mä todistan, ei mitään pitoo!:D
Iso knardi on kyllä ihampaska :)
Kahet lipat tänään, otb paikallaan ja toinen mutkassa lähti rengas alta kun lehdet luisti juuren päällä.
Se onkin takakumi IMO
Löytyykö mistään 24 tuumaista sisuria tai vastaavaa prestaventtiilillä ghettotubeless viritykseen?
mutanaama
25.09.2016, 18.25
Se onkin takakumi IMO
No ilmankos!
Gargamel
25.09.2016, 18.45
otb paikallaan
Jo on kehno 0_o
mutanaama
25.09.2016, 18.56
No sitähän mä tässä yritän tolkuttaa, että varokaa sitä rengasta.
brilleaux
25.09.2016, 19.26
Se onkin takakumi IMO
Ja sitä parempi jokapaikan takakumi on JJ. IMO. En kyllä Nartia eteen pukkais. Mut olenkin amatööri. Kuivana kesäpäivänä lintujen laulaessa Narti on jees.
Puusilmä
25.09.2016, 20.47
Onko mitään järkeä laittaa talveksi eteen Dillinger5 (Bluto) ja taakse Dillinger4, ko 5 ei sinne mahu?
Tietyissä tilanteissa tuntuu, että keula uppoaa isolla miehellä ja sitten mennäänkin tangon yli... Ja toisaalta josko se isompi eturengas tampaisi sen verran lunta kiinteämmäksi, ettei takana tuleva pienempi enää uppoaisi?
Onko mitään järkeä laittaa talveksi eteen Dillinger5 (Bluto) ja taakse Dillinger4, ko 5 ei sinne mahu?
Tietyissä tilanteissa tuntuu, että keula uppoaa isolla miehellä ja sitten mennäänkin tangon yli... Ja toisaalta josko se isompi eturengas tampaisi sen verran lunta kiinteämmäksi, ettei takana tuleva pienempi enää uppoaisi?
Järjestä en tiedä mutta olen itse ajanut 4,8 edessä ja 4.0 takana aika monta talvea ja en osaa sanoa miksi ei toimisi.
Ite kaaduin kolme viikkoa sitten, kun JJ4.0 luisti märällä kalliolla alta, piti laittaa Barbegazit takaisin alle :rolleyes:
Mahtuu 27.5x4.7 Blutoon: http://forums.mtbr.com/fat-bikes/2016-trek-farley-5-7-9-9-6-9-8-fat-bikes-976902-29.html#post12634365
Tiukkaa tosin on, niin kuin Surly Budinkin kanssa:
http://img.photobucket.com/albums/v514/Stormwalker302/Fatties%20Fit%20Fine/CAM00043_zps8reiw0cy.jpg
Kyllähän nuo renkaat saa pulleiksi kun niihin laittaa +20psi ilmaa... Eri asia ajaako niillä sitten kukaan... Budi mahtuu blutoon ja epäilen et 27,5 barbikin varmaan menee jos uudesta asti pitää paineet alle 10psi:n... Iso kumi venyy ja venähtää jos sen jättää koville paineille pitkään... Ja nää ameriikan keket voi kumin venäyttää aika isoksi ihan auringossakin. Itsellä ei kerran sopinut budi 170mm perässä pyörimään, mutta kun laski paineet 1,2bar-> 0,8bar niin sopi, renkaan korkeus laski samalla yli 12mm
Olisikohan Colossus edessä ja 4.8 JJ takana hyvä yhdistelmä? Vai odottaisiko jonkin aikaa ja sitten Colossus eteen ja taakse...
Volvospede
25.09.2016, 22.22
Kyllähän nuo renkaat saa pulleiksi kun niihin laittaa +20psi ilmaa... Eri asia ajaako niillä sitten kukaan... Budi mahtuu blutoon ja epäilen et 27,5 barbikin varmaan menee jos uudesta asti pitää paineet alle 10psi:n... Iso kumi venyy ja venähtää jos sen jättää koville paineille pitkään... Ja nää ameriikan keket voi kumin venäyttää aika isoksi ihan auringossakin. Itsellä ei kerran sopinut budi 170mm perässä pyörimään, mutta kun laski paineet 1,2bar-> 0,8bar niin sopi, renkaan korkeus laski samalla yli 12mm
Niin venähtää ja ihmetelly miks jengi mittailee renkaiden kokoja tommosilla megapaineilla. Mut kait tota vois käyttää hyväksikin ja venyttää tahallaan esim noi tekemäni nasta bud ja lou renkaat jollain kahenbaarin paineella. Jättäis viikoks tekeytymään..! tai lisäks laittais päiväks saunaan..! Kun on siis runko mihin ne mahtuu sit reilulla pelivaralla. Spessun kanssa piti olla tarkkana ettei vaan venähdä.
HC Andersen
25.09.2016, 22.25
Se onkin takakumi IMO
Takana se on ihan kiva mutta omaan ahdasperseiseen -11 muklukkiin hieman liian iso varsinkin kun renkaan rungossa on pieni sivuttaisheitto. Edessä se on ihan soiva jos osaa ajaa.
Läskimasa
25.09.2016, 23.08
Onko mitään järkeä laittaa talveksi eteen Dillinger5 (Bluto) ja taakse Dillinger4, ko 5 ei sinne mahu? Ootko kokeillu taakse? Vitos-dille on kyllä aika kapee ja matala kokoisekseen.
Puusilmä
26.09.2016, 06.49
Ootko kokeillu taakse? Vitos-dille on kyllä aika kapee ja matala kokoisekseen.
Ketjulinja on 4-5 mm jo JJ 4,0:lla, 45NRTH:n nettisivuilla on renkaiden leveydet speksattu, ei pitäisi sopia. Mutta tilaan siis sitten ensin yhden D5 renkaan eteen Blutoon ja pääsen sitten testaamaan ihan käytännössä onko mitään toivoa laittaa samaa taakse.
brilleaux
26.09.2016, 07.41
Ite kaaduin kolme viikkoa sitten, kun JJ4.0 luisti märällä kalliolla alta, piti laittaa Barbegazit takaisin alle :rolleyes:
4.0 onkin semiläski. ;)
Ei vaan, ei mullakaan ole 4.8 JJ kuin takana. Edessä ei ole Budin voittanutta. Ajomiehethän sit ajaa vaikka GC:lla märällä. :D
Tämmöinen paska kuski paikkailee puutteellista ajotaitoaan renkailla. Hyvät kuskit kuulemma sanoo että sama millä ajaa.
Löytyykö mistään 24 tuumaista sisuria tai vastaavaa prestaventtiilillä ghettotubeless viritykseen?
Riippuu vanteen leveydestä. 65mm vanteelle riittää oikein hyvin leveydeltään esim. Schwalben 20" SV7 (62-406 20x2.50) tai 24" SV10 (62-507 24x2.50), mutta 80mm vanteelle on siinä ja siinä, että riittää 2.50 leveä reunoille/reunojen yli.. itse tein kyllä vastaavalla 20" AV7 "bmx-sisurilla", joka on Schraderilla, kun en malttanut tilata ja odottaa. Ihan heti en löytänyt lähitienoolta Prestalla, mutta verkkokaupoissa näyttäis olevan ainakin 24-tuumaista.
http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-tube-sv-10-for-24-558492/wg_id-3974
Puusilmä
27.09.2016, 06.58
Niin venähtää ja ihmetelly miks jengi mittailee renkaiden kokoja tommosilla megapaineilla. Mut kait tota vois käyttää hyväksikin ja venyttää tahallaan esim noi tekemäni nasta bud ja lou renkaat jollain kahenbaarin paineella. Jättäis viikoks tekeytymään..! tai lisäks laittais päiväks saunaan..! Kun on siis runko mihin ne mahtuu sit reilulla pelivaralla. Spessun kanssa piti olla tarkkana ettei vaan venähdä.
Itse olen huomannut, että yli 25 km/h vauhdissa JJ 4.0 ei pyöri kovin hyvin alle 1,0 bar paineilla. Tulee jonkinlainen "tahmausefekti" vauhdin kiihtyessä. Kun pistää 1,2 bar, niin johan rullaa. Epäilen tahmausefektin olevan jonkinlainen renkaan sisäinen paineaalto, samaan tapaan kun autolla ajaa jäällä liian kovaa ja jää särkyy alta. Ja kun paineet ovat riittävät ei aaltoa pääse kehittymään.
Mutta tämä ei varmaan koske normifillaristia, itselläni on painoa 125 kg.
Retkipaineet ovat 1,4 bar, jotta kamatkin kulkee sujuvasti. Maastoon pitää sitten laskea 0,6 bar luokkaan. Maantiepaineet (tiedän läski ei ole maantiepyörä) tekevät eräänkin testin mukaan 25 W säästön tehontarpeeseen verrattuna noihin alle 1,0 barin paineisiin.
Mutta täytynee tiedostaa, että renkaat saatavat vanua...
mutanaama
30.09.2016, 22.30
Pakkohan se juggernaut 4" oli hankkia alle, kun testeissä sai noin huonot lukemat.
Takana ollut Barbegatz siirtyi eteen sen ihampaskan knardin tilalle.
Ensivaikutelma renkaasta oli hyvin positiivinen, kevyt tuoksui hyvältä ja oli paljon puhtaampi kuin allaolevat renkaat.
Pakettikin oli tosi kiva ja kevyt ja niin oli rengaskin.
Tubeless asennus kesti noin minuutin, vanhat litkut toimi liukasteena ja rengas napsahti kivasti paikalleen sielua irroittamatta 0,5 barin tuntumassa (käyttäkää sitä liukastetta). Litkua lorotin ennen paineita renkaan sivusta desin verran. Asensin renkaan vielä rullaussuuntaan, ihan kaikkea en viitti kokeilla edes perjantaina.
Piti laakista, tosin niin pitää tänä päivänä lähes kaikki muutkin tubeless-readyt. Paineet 0,8 bariin ja 6km siirtymän kautta metsään.
Rullas asfaltilla ihan asiallisesti, en juuri eroa huomannut muihin viimeaikaisiin renkaisiin, hiekalla vielä vähemmän. Valitsin mutasemman polun petikkoon ja siinäkin tuo pirulainen toimi yllättävän hyvin, vaikka tahallaan tulikin ajettua paikoista, joissa mm mammoth jäi täysin sutimaan.
Märkää kalliopintaa ei tänään ollut, mutta lehtien peittämää sitäkin enemmän ja taas rengas toimi täysin eleettömästi. Joissain terävissä nousuissa huomasi pienemmän massan ansiosta paremman kiihtyvyyden.
(Tai no huomas ja huomas, mut siltä se vähän tuntu)
Kivikossa ajaessa en huomannut eroa barbegazziin, kuin ehkä positiivisesti.
Oikein hyvä rengas, jos mieskunto kestää kapeammankin renkaan.
Renkaan leveys 65mm vanteella 96mm (barbeg 113)
Korkeus 740mm (barbeg 760)
Yhdistelmänä pirun hyvä, saa jäädä nyt hetkeksi tolleen.
hyvä raportti. Ehkä itsekin pitäisi vielä antaa tuolle 4" kendalle toinen mahdollisuus. Ensimmäinen ja toistaiseksi viimeinen ajohan mulla päättyi tuon kanssa rengasrikkoon ja silloin oli vielä vähän luntakin maassa. Mitään muuta rengasta en ole vielä saanut hajalle.
Blackborow
01.10.2016, 08.30
https://best-bike-parts.de/Maxxis-Colossus-26x480-60TPI
mutanaama
01.10.2016, 09.06
hyvä raportti. Ehkä itsekin pitäisi vielä antaa tuolle 4" kendalle toinen mahdollisuus. Ensimmäinen ja toistaiseksi viimeinen ajohan mulla päättyi tuon kanssa rengasrikkoon ja silloin oli vielä vähän luntakin maassa. Mitään muuta rengasta en ole vielä saanut hajalle.
Ainiin, punnituksessa fillarin paino putosi kolmestatoista 12,3 kiloon. Teräsrunkoiselle imo ihan ok.
https://best-bike-parts.de/Maxxis-Colossus-26x480-60TPI
Ihan asiallinen liike, jos jotain mietityttää. Pariin otteeseen tilannut tavaraa.
mutanaama
01.10.2016, 14.53
Nuuksion metsässä vaaniva boa puraisi Juggernautin kylkeen reiän, johon ei litkun voima riittänyt. Jalat ja äijä oli tänään ihan loppu, eikä jaksanut ajella kivien päältä, vaan jossain vaiheessa ajoin liian ahtaasta raosta. Vielä ei rengas vaihdu, sen verran hyvin se toimi muuten.
Barbegazi toimi edessä eleettömästi ja hyvin.
Läskimasa
01.10.2016, 15.46
^ Monella mennyt Juggernautti puhki ensimmäisten päivien aikana, muuten vissiin hyvä mut turhan heikko (ja pieni IMO).
mutanaama
01.10.2016, 16.02
Vaatii kuskilta vähän kondista ja ajotaitoa, jos meinaa ehjänä pitää.
Eteen 4.7 Barbegazin tilalle haluttaisi joku hieman isomman ilmatilan omaava rengas, mahtaisikohan 4.8 JJ olla kooltaan isompi? Knard ja Bud nyt ainakin täyttäisi vaatimukset, mutta oliko se iso Knardi nyt "ihampaska" eturenkaana, vai sisältyikö arvioon annos sarkasimia?
Eteen 4.7 Barbegazin tilalle haluttaisi joku hieman isomman ilmatilan omaava rengas, mahtaisikohan 4.8 JJ olla kooltaan isompi? Knard ja Bud nyt ainakin täyttäisi vaatimukset, mutta oliko se iso Knardi nyt "ihampaska" eturenkaana, vai sisältyikö arvioon annos sarkasimia?
Jos Barbia tai JJ isompaa haluat niin Bud sitte. En osaa sanoa onko ja paljonko isompi mutta kehuttu edessä. Knardia ei ole kovasti kehuttu edessä.
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
J.Kottenberg
02.10.2016, 09.16
mutta oliko se iso Knardi nyt "ihampaska" eturenkaana, vai sisältyikö arvioon annos sarkasimia?
Varmaan jonkin lajin huumoria on mukana tuossa arviossa. Itsellä ollut isoKnard edessä ja hyvä se on minusta ollut. Iso ilmatila tuo hyvin vaimennusta. Pito on aika hyvä monenlaisilla pinnoilla. Iso halkaisija tekee siitä hyvän esteiden ylityksessä. Rullaa myös hyvin, vähän alhaisemmillakin paineilla. Selfsteeringiä on vähän mutta kun tottuu niin ei juuri haittaa, ja sehän lähinnä vain kovemmassa vauhdissa. Näin iso rengas on myös väkisinkin vähän painava joten ei oikein sovellu grammanviilaamiseen.
Ehkä merkittävin puute on vaatimaton pito mudassa tai savessa. Joten jos ajo on agressiivista ja tarvitaan hyvää kanttipitoa märissä ja pehmeissä olosuhteissa niin jotain karkeampaa isonappulaisempaa olisi ehkä syytä harkita.
Edellä oleva on vain oma mielipiteeni ja joku muu on varmasti aivan toista mieltä.
Oulunjulli
02.10.2016, 11.29
Mullaki Knardi edessä toisessa ja toisessa Jumbo edessä. Mää tykkään Knardista enemmän, mutta lähinnä siksi että tykkään sen habituksesta enempi. Toisekseen ei se kyllä juuri lipsukkaan. Jumbohan on lie korkeampi ja Knardi leveämpi näistä, enpä ole kyllä mitannut mutta kuvissa Mukluk näytti vähän traktorilta silloin kun JJ oli takana ja Knardi edessä.
Läskimasa
02.10.2016, 12.56
Eteen 4.7 Barbegazin tilalle haluttaisi joku hieman isomman ilmatilan omaava rengas, mahtaisikohan 4.8 JJ olla kooltaan isompi? Knard ja Bud nyt ainakin täyttäisi vaatimukset, mutta Laittaa sen Budin vaan, suurimpia 4.8:ja. Siinä ei oo (ainakaan mun näkövinkkelistä) mitään negatiivista, tai no painaa sen vajaan 300 g enempi mitä 4.8 JJ, mut väliäkö hällä.
Barbegazin mitoista en osaa sanoa, mutta 4,8" JJ Liteskin on 80mm vanteella oikeasti noin 4,3" eli 11cm. Paineet noin 0,40 bar.
4.8" JJssä oli bead to bead mitta muistaakseni 265mm kun Barbegazissa 256mm. Eli jonkun verran enemmän ilmaa menee Jumbo Jimiin.
Barbegazi oli silti millin pari leveämpi 80mm vanteella (nappulasta nappulaan).
HC Andersen
02.10.2016, 15.43
Nyt on tullut keväästä asti ajettua Barbegazzi takana ja IsoKnardi edessä (kokeilin alkuun yhden lenkin toisinpäin mutta Knardi raapi kiinni ketjuihin) ja pidän kovasti kyseisestä kombosta. Renkaat ovat 65mm kehillä tubelessina ja alustana toimii v -11 muklukki, rengaspaineet ovat "sopivat" eli sormiarviolla 0,7baarin luokkaan. Knardissa on havaittavissa pientä selfsteeringiä pidon ollessaan joka alustalla looginen, rullaavuus on hyvä. Barbegazzista ei ole pahaa sanottavaa, vetopito voisi olla parempi mudassa ja suolla mutta silloin muut ominaisuudet kärsisi.
Tähän mennessä paras sulan maan rengastus jota olen ajanuut. Mitä tulee selfsteeringiin niin rengaspaineet, vanteen leveys, kuskin paino sekä pyörän geometriat vaikuttavat erittäin paljon yhtälöön.
IsoKnardi on semmoinen eleetön suorittaja. Vähän kuin konttorin sihteerikkö, hoitaa homman turhia metelöimättä.
Mullla se on ollut ajossa siitä lähtein kun Kumikimmolta niitä alkoi saaha.
Ehkä mää en vaan osaa.
Ja Puksuun se ei taakke mahu, siellä Nate rulaa é-delleen.
mutanaama
02.10.2016, 17.44
Knardi on oikeasti ihan asiallinen rengas, jos tonnin ajossa on kerran tai kaksi tehnyt jotain yllättävää, niin sekin voidaan laskea kuskin viaksi.
Miulla bud edessä ja iso knardi takana ja kovasti oon tykänny yhdistelmästä, liukkaalla savella knardi joskus lipsahtaa, mutta aika eleettömästi kuitenkin käyttäytyy.
Knardi on pluikas mudassa, muuten asiarengas.
Tänään ajelin ekaa kertaa Vanhelgoilla ja oli aivan loistavat renkaat! Melkein 30km ajeltiin kaverin kanssa havumetsää, juurakkoa ja kallioita eikä mitään ongelmia oikeastaan missään. Suosittelen! Molemmilla samat renkaat....
Miulla bud edessä ja iso knardi takana ja kovasti oon tykänny yhdistelmästä, liukkaalla savella knardi joskus lipsahtaa, mutta aika eleettömästi kuitenkin käyttäytyy.
Tämä kombo itelläkin leveemmillä kiakoilla (dt) ja kapeemmilla muavivanteilla 4,8 jumpojimit, liteskininä..
Molemmat pelaa paikkansa hyvin.
Tiedoksi jos jotain kiinnostaa, niin 107mm on leveys nappulasta nappulaan 80mm vanteella 4.4" JJ Liteskinillä. Painetta 0,7bar.
Nythän tuota kokoa saa kohta myös kaupasta.
Mun mielestä lumien sulattua polut ovat olleet ihan h.vetin hyvässä kunnossa tähän päivään asti eli ihan sama millä renkailla on ajellut pidon suhteen.
Katotaan uusiksi kun tulee oikeesti syksyn märkä,limaliukas ja pimeät kelit.
27,5 fat ja jäykkä keula niin kyllä tollanen 4.5" etunen helpottaa ajamista parin tunnin jälkeen verratuna 3,8:iin.
Blackborow
02.10.2016, 21.24
27,5 fat ja jäykkä keula niin kyllä tollanen 4.5" etunen helpottaa ajamista parin tunnin jälkeen verratuna 3,8:iin.
Joo ja takanenkin. Tossa 4,5:ssa (oikeasti vähän pienempi) on sen verran jo ilmatilaa, että eipä juuri eroa vastaavan kokoisista 26" kumeista. Aivan jo läskirenkaat toisin kuin 3,8":t.
Muutenkin tuntui tuo Barbegazi asialliselta yleiskumilta. Rullasi hyvin ja ei lipsunut kosteilla kivillä tai juurilla. Toki pahimpia limajuurakoita tai mutalikkoja ei ole tullut vielä nuo alla vastaan.
brilleaux
03.10.2016, 07.44
Sama kombo oli. JJ 4.8 SS taakse niin paranee. Pikkasen joutuu höyhenpatjamaisuudesta tinkimään mutta muuten toimii paremmin joka suhteessa.
Knardilla tuppaa tulemaan kostealla kivellä/juurella niitä "tahattomia" ruopaisuja just siinä kohdassa missä se kyrpii. JJ:llä yleensä ei.
Jos nyt ei halua renkaiden kanssa painia vaan ajaa ja nauttia, ei se tartte muuta kun laittaa alle Bud/Bud tai Bud/Lou kombo. Eiköhän siinä ole ne tasaisimmat suorittajat. Jokapaikan höylät. Imo tähän. Ja joku hymiö.
Jaa a, ite kyllä enempi tykkään tuosta knardista takasena kuin JJ:stä. Siitäkin on kokemusta, kun tuossa kakkosläskissä on sellainen.
Lieneekö jo joku huomannut aiemmin, Surly lou xxl verkkokaupassa 50€ https://www.xxl.fi/surly-lou-fatbike-26x4-8-120tpi-tire-fatbike-rengas/p/1104585_1_style Ja bud 99,90€.
brilleaux
03.10.2016, 13.14
Kumarrus. (y)
Lou lähti tilaukseen.
Piruku sattu sopivasti. Laitoin tilaukseen. Täs just asentelemassa budia eteen. Taidanki jättää ton GC:n vararenkaaksi ja pistää tuo lou talveksi takarenkaaksi. Pikkusen enemmän pitää varmaan lumella.
Gargamel
03.10.2016, 14.51
Minä vahingossa. Kun halvalla, ja jos vaikka tarvitsee. Kiitos.
Onko mitään syytä miksi ei voisi laittaa kahta Lou:ta, vai onko Bud huomattavasti parempi ja tuon 50€ arvoinen edessä? Siis lumelle.
Sotanorsu666
03.10.2016, 18.01
Voin kertoa talven jälkeen, koska tilasin 2kpl louta. Oliko salsan jossain pyörässä lou-lou combo vakiona ?
Blackborow
03.10.2016, 18.07
Blackborow:ssa on Lou-Lou vakiona. Minäkin vahingossa yhden..
Sotanorsu666
03.10.2016, 18.15
Eteen cornering ja taakse propulsion vai molemmat samaan suuntaan ? Talvirenkaiksi voisi lyödä noi lout vaan ja hoitaa kesäajot noilla minioneilla. Onko muuten surlyn renkaat helposti litkutettavissa ?
Siemenlinko
03.10.2016, 20.19
Mäkin tilasin yhden Loun heräteostoksena 😂
Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla
fättärix
03.10.2016, 21.32
Tuntuis että tuo bud edessä hakeutuu enemmän uriin kuvion puolesta..
Juha Jokila
03.10.2016, 21.54
Tuntuis että tuo bud edessä hakeutuu enemmän uriin kuvion puolesta..
Budin suurin heikkous takarenkaana on sen muuttuminen pulkaksi lumisessa alamäessä. Uraherkkyyttä en ole havainnut, päin vastoin, kulkee suoraan todella hyvin.
janne kuivakangas
03.10.2016, 22.21
Sinne meni Lout. .😢ois mulle kans kelvannut. .
Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla
Puusilmä
03.10.2016, 22.28
Jottei kaikkien tarvitse kysyä erikseen:
"Hei
Maahantuojan mukaan Dillinger 4 pitäisi tulla tässä kuussa. Dillinger 5 ei tule enää, sen korvaa uusi malli Wrathchild.
http://45nrth.com/products/fat-tires/wrathchild
Sen aikataulu ei ole vielä selvillä, maahantuoja selvittää asiaa.
Ystävällisesti
BikeShop"
Kyllä tääl bud tarttuu uriin todella helposti, esim asfaltilla lanan tekemät urat on myrkkyä.
Eteen cornering ja taakse propulsion vai molemmat samaan suuntaan ? Talvirenkaiksi voisi lyödä noi lout vaan ja hoitaa kesäajot noilla minioneilla. Onko muuten surlyn renkaat helposti litkutettavissa ?
Näiden Budin ja Loun toimiminen tubelessina kiinnostaa minuakin. Jollain lienee kokemusta miten toimii? Äkkiseltään en löydä onko nämä tubeless ready renkaat.
Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla
Hyvin toimii, ei niissä mittää tupellusredi merkintöjä ja muita ole, mutta toimii..
mutanaama
04.10.2016, 09.38
Just lätkäsin lout Odottakaalle, ja liukasteen avulla nousivat 0,5 barilla nasevasti napsahtaen paikalleen. Pikkusen vanhojen renkaiden kyljet kupli ensin, mutta tokenivat sitten siitäkin. Kannattaa ne valujäysteet yrittää siivota pois mahdollisimman hyvin, niin ilmat pysyvät paremmin pienemmilläkin paineilla myös tuoreilla asennuksilla.
Takamisakari
04.10.2016, 09.42
Itse tein ns oman ratkaisun ja päädyin hankkimaan talvirenkuloiksi Dunder- ja flowbeistin. Verrattuna JJ 4.0 "kesäpalloihin" kokoa ja kuviota tulee lisää, saa luvan toimia ainakin yhden talven..
brilleaux
04.10.2016, 09.45
Kannattaa ne valujäysteet yrittää siivota pois mahdollisimman hyvin, niin ilmat pysyvät paremmin pienemmilläkin paineilla myös tuoreilla asennuksilla.
Tämä. Pikku homma mutta helpottaa elämää suuresti. :)
Näiden Budin ja Loun toimiminen tubelessina kiinnostaa minuakin. Jollain lienee kokemusta miten toimii?
Hyvin toimii. Ns. Tl-ready renkuloilla ollut kyllä ongelmia, näillä ei ikuna. :D
Vielä ei tullu vastausta niin kysytään uudestaan että mitenkäspäin porukka on noita bud/lou pitäny talvilla? Lapin korkeuksilla eli lunta piisaa. Budin iskin eteen cornering suuntaan. Oletan että sivuttais pitoa olis parhaiten sillon. Olettas että lou menis propulsion moodiin että menee pehmeällä paremmin eteenpäi sutimatta. Mutta tuleeko siitä liian raskas kovalla alustalla?
brilleaux
04.10.2016, 10.26
Kyllä ainakin mun makuun Loulla pito piisaa ihan Cornering-modessakin. Toistepäin en ole edes kokeillu kylläkään, paha sanoa eroista.
Budi toimii edessä Cornering-modessa parhaiten. Imo. Ja takana.
J.Kottenberg
04.10.2016, 10.27
Jottei kaikkien tarvitse kysyä erikseen:
"Hei
Maahantuojan mukaan Dillinger 4 pitäisi tulla tässä kuussa. Dillinger 5 ei tule enää, sen korvaa uusi malli Wrathchild.
http://45nrth.com/products/fat-tires/wrathchild
Sen aikataulu ei ole vielä selvillä, maahantuoja selvittää asiaa.
Ystävällisesti
BikeShop"
Dillinger 5:n jääminen pois valikoimasta ei välttämättä ihan tarpeellista olisi ollut. Ainakin jos kevyemmin rullaavaa kumia arvostaa. Uusi Wrathchild kun ei oikein semmoiselta näytä.
Bansku81
04.10.2016, 11.08
Mäki tilasin eilen XXL stä Budin talvi eturenkaana toimineen Loun tilalle, tiedä sitten mahtaako ero olla kovin suuri? Takana menee Dunderbeist.
Sivupito paranee ainakin kovasti.
Gargamel
05.10.2016, 17.01
Pystyisikö joku, jolla on Bud vanteella, mittaamaan kokonaiskorkeuden maasta? Pelaan varastossa tetristä, ja nyt joudun siirtämään hyllyä jonka alle 29" meni tarkasti. Senttikin on tärkeä :)
Jos laitat 770mm niin saat aika tarkan sopivuuden... 780 mm jää jo tilaakin.
Blackborow
05.10.2016, 22.52
Pystyisikö joku, jolla on Bud vanteella, mittaamaan kokonaiskorkeuden maasta? Pelaan varastossa tetristä, ja nyt joudun siirtämään hyllyä jonka alle 29" meni tarkasti. Senttikin on tärkeä :)Pystyy huomenna jos tarpeen,
Jukahia on aikas hyvin jo laittanu. Juur ite mittailin whiten 3 pron vanteella tubelessina olevaa ja 765 olis mun silmään mitta näyttäny...
Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla
Gargamel
06.10.2016, 12.47
Kiitos mittaajille :)
brilleaux
07.10.2016, 05.38
https://fat-bike.com/2016/10/vittoria-cannoli-first-look/
Siemenlinko
07.10.2016, 06.38
https://fat-bike.com/2016/10/vittoria-cannoli-first-look/
Painavat ovat.
Saa nähdä mihin hinta asettuu.
Voi olla kilohinta edullinen [emoji3]
Lähetetty minun SM-J510FN laitteesta Tapatalkilla
janne kuivakangas
07.10.2016, 10.34
Kyll mulle kelpais. .☺
Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla
Hyvin toimii. Ns. Tl-ready renkuloilla ollut kyllä ongelmia, näillä ei ikuna. :D[/FONT]
Mikäs on porukan suositus, kannattaako Bud ja Lou asentaa tubelessina talveksi vai onko parempi ajella sisurin kanssa pakkaskelit? Stanin race litkua löytyy hyllystä. Ja kestääkö nämä ajella sulan maan aikaan vai kannattaako suosiolla odotella lumia ennen asennusta?
Bansku81
07.10.2016, 14.27
Joo ehdottomasti tubeleksena, tosta race litkusta en tiedä, mutta perus Stan kestää hyvin pakkasta. Se että kannattaako asentaa jo riippuu siitä mitkä on nyt alla. Hiukan raskaammat on kuin esim. Jumbojimit mutta toimivat hyvin ympäri vuoden.
Joo ehdottomasti tubeleksena, tosta race litkusta en tiedä, mutta perus Stan kestää hyvin pakkasta. Se että kannattaako asentaa jo riippuu siitä mitkä on nyt alla. Hiukan raskaammat on kuin esim. Jumbojimit mutta toimivat hyvin ympäri vuoden.
Nyt on alla Bulldozerit jotka on lumella aivan toivottomat. Kovalla alustalla self steering on jotain aivan omaa luokkaansa. Kovin himottaisi heittää Bud ja Lou alle, mutta mietityttää kuuluuko ne turhaan näin ennen lumia. Bulldozereista en tosin ole milliäkään saanut pois kesän aikana, eli ajo ei ole kovin kuluttavaa renkaille.
Ite löin jo bud/lou alle. Oli tubeless venttiilit jo niin tukossa että oli tuskaa saaha menemään ilmaa. Oli aika justiin sopivat scooppiin. 4mm ketju linjaan ja karvat hipoo mucky nutzin fat face fenderiä. Pistin sisurien kans talveksi ku tulee oltua enimmäkseen suksilla ja pistojaha ei talvella tule. Laskeskelin että eihän tuo tubelessit säästä painoa yhtää. Gorilla teipit paino 170g ja siihen pari desii litkua 200g.
Schwalben sisuri painaa 390g
Saako JJ:n 4.8 nouseen kunnolla 80mm vanteelle onzan fr sisurilla yms muulla kevyemmällä versiolla? Budi ei noussu aikanaan, enkä jaksais temuta hirveesti asian kans. Tekis vaan mieli koittaa sitä ennen rospuuttokelejä. Eikä mitään tubelessi ehdotelmia kiitos. Nää white 3:n jutut ei ilman virityksiä toimi.
Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla
Kyllä se bud/lou on hyvä setti. Eka lenkki heitetty. Heti oli samanlaista menoa ku brilleaux:in profiili kuvassa. Oli sen verran enemmän luottoa renkaaseen polulla :) Eikä luikerrellu yhtää
Asfaltilla toki on raskaampaa ku edellisillä bulldozerilla ja GC:llä
Bansku81
07.10.2016, 21.57
Ei se tubeless oo pelkästään puhkeemisten takia. Rengas rullaa ja toimii ihan eri tavalla kuin sisurin kanssa.
pikkupoika
07.10.2016, 22.20
[QUOTE=Pekka.S;2591298]Nyt on alla Bulldozerit jotka on lumella aivan toivottomat. Kovalla alustalla self steering on jotain aivan omaa luokkaansa. Kovin himottaisi heittää Bud ja Lou alle, mutta mietityttää kuuluuko ne turhaan näin ennen lumia. Bulldozereista en tosin ole milliäkään saanut pois kesän aikana, eli ajo ei ole kovin kuluttavaa renkaille.
Laita vaan Pekka Bud ja Lou alle, ei ne kulu sinun ajuilla yhtään ennen talvea. On ne aivan eriluokan renkaat kun nuo sinun edelliset. Self steringiä ei ole ollenkaan edes pienillä lussupaineilla ja pito hirmuinen. Ja ehdottomasti tubeleksina. Tuo sinun litku ei ole tuttua, mutta olen käyttänyt 3 eri litkua ja kaikki on toiminut myös talvella. Joten uskon tuon sinunkin litkun toimivan. Ja jos et uskalla laittaa sitä litkua, niin mulla on tässä melkein naapurissa sellaista litkua mikä toimii myös talvella. Laita yv:tä jos tartet litkua.
Joten uskon tuon sinunkin litkun toimivan. Ja jos et uskalla laittaa sitä litkua, niin mulla on tässä melkein naapurissa sellaista litkua mikä toimii myös talvella. Laita yv:tä jos tartet litkua.
Eiköhän tuo nykyinen toimi. Purkki ainakin lupailee hyvää pakkasen kestoa ja ilmat on pysynyt hyvin Bulldozereissakin koko kesän. Täytynee huomenna vaihdella renkaat.
Bansku81
08.10.2016, 07.53
Ei tossa Stanin race litkussa taida olla muuta eroa kuin että on enemmän ja suurempia hiutaleita eli tukkii isommat reiät, mutta täytyy laittaa suoraan renkaaseen kun tukkii muuten venttiilit ja ruiskut.
J.Kottenberg
08.10.2016, 09.44
^Toi huono "ruiskusopivuus" ei ole hyvä siinäkään jos innostuu vaihtamaan kumin pian niin injektioruiskulla on kätevää imaista litkut talteen uudelleen käytettäväksi.
fättärix
08.10.2016, 14.02
Aloin irroittamaan farley5:sta rengasta ekaa kertaa ja tuntuu ettei irtoa millään, kumin reuna on niin tiukasti vanteessa kiinni. Onko vinkkejä?
Aloin irroittamaan farley5:sta rengasta ekaa kertaa ja tuntuu ettei irtoa millään, kumin reuna on niin tiukasti vanteessa kiinni. Onko vinkkejä?
Poljet jalalla päälle vaan, niin irtoaa.
Grandi66
08.10.2016, 14.08
Jalalla polet, jätä hiukan ilmaa sisälle ni on helpompi.
Läskimasa
08.10.2016, 14.38
Poljet jalalla päälle vaan, niin irtoaa.
Velipojan Beargreasen Mulefüteilta ei saanu Van Helgoja pois kuin isolla ruuvarilla avittamalla, ei auttanu kantapäällä polkeminen eikä laudan pätkällä painattaminen. Törkeen tiukassa.
Omissa pyörissä on sormet riittäny.
Läskimasa
08.10.2016, 14.55
Laskeskelin että eihän tuo tubelessit säästä painoa yhtää. Gorilla teipit paino 170g ja siihen pari desii litkua 200g.
Schwalben sisuri painaa 390g
Pakkoko sinne on puol rullaa gorillaa laittaa? Esmes Fattystripperi näyttää painavan 47 g, ja siitä leikellään vielä iso osa pois. Siihen vena päälle muutaman gramman ja reilu desi litkua riittää sisään.
Mut niinkuin jo sanottu, muut hyödyt suuremmat kuin painonsäästö, jota sitäkin syntyy orkkis norsunkortsujen poistumisen myötä monesti jopa yht n. 800 g.
fättärix
08.10.2016, 14.57
Kiitoksia, johan nuo lähti mutta aika paljon sai monottaa. Mites päin ootte laitellu budia ja louta, propulsion vai cornering?
Läskimasa
08.10.2016, 15.01
^ Edellissivulla viimeks puitu. Paa cornering vaan, Loukin rullaa niin päin paremmin ja pito tuskin loppuu kesken.
Pakkoko sinne on puol rullaa gorillaa laittaa?
Yks kierros gorillaa paino ton verran :)
Vanhat teipit revin pois ja pistin puntarille. Saatto siinä tieten olla litkua kuivuneena mukana
fättärix
08.10.2016, 19.21
Joku muukin kaipaili tietoa, niin kyllä mahtuu bud/lou pyöriin farley 5:ssa.
Oulunjulli
09.10.2016, 20.04
Esikoisen mielestä Jumbo on keulalla niin vaarallinen, ettei sitä juuri maassa uskalla pitää.
https://www.youtube.com/watch?v=btddWdWNdcQ
Blackborow
09.10.2016, 21.03
Kellään kokemusta riittääkö tälläinen läskikumille? https://www.specialized.com/us/en/117288
Kellään kokemusta riittääkö tälläinen läskikumille? https://www.specialized.com/us/en/117288
Vastaava Bontrager Flash Charger kyllä toimii läskille.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.