Näytä tavallinen näkymä : Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.
Volvospede
01.10.2015, 11.10
Tuo dunderbeisti vois olla hyvä vaihtoehto Loulle. Itellä on kyllä lou kestäny tuhannen kilsaa, mut se on venyny leveyttä senverran että haluu ottaa chainstayhyn kiinni kun läski kiipee mäkeä oikein kunnolla. Aluksi se ei ottanu kiinni mihinkään. Toisaalta rengas toimii niin hyvin omissa ajoissa näissä maastoissa että rengasostoksia ja vaihtoja helpompaa/halvempaa vois olla vaan tuunata Loun sivunappuloita senverran että lakkaa ottamasta kiinni. Kehä on suora fatboyn alkuperäinen.
brilleaux
01.10.2015, 12.01
Selviäiskö tuolla lie kotia asti töistä, kohtuu tyylikäs tuli. :cool:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/12064513_10207914228398695_483674413_n.jpg
Flowbeisti tulee tilalle, kerrotaan kokemuksia vs. Lou kun saadaan ajoon.
Meneeköhän hirveesti pieleen jos hommaan 8.0 dudeen surly big fat larry renkaat syksy ja talviajoihin? Niitä kun näyttäisi olevan saatavillakin heti.
Venyykö ja kestääkö muuten noi schwalbe 13F sisurit yllä mainitun renkaan kanssa vai hommaanko mielummin onza fr sisurit?
Liikuva shikaani
01.10.2015, 17.46
Kyllä käy Schwalbekin mutta väittävät Onzaa paremmaksi. BFL ei juuri 4" leveämpi käytännössä ole.
Siemenlinko
01.10.2015, 18.02
Mulla ollut kuukauden 13F sisurit Whiten snowshoe 4.5" renkaissa. Hiukka bfl:ää pienemmät. Kaikki mennyt vielä hyvin, vaikka kivikossa ja juurakossa rytyyttänyt. Venttiilin kohdalta hiukka näyttää olevan montulla molemmat. Takarenkaassa tuntuu pieni pomputus asfaltilla. Onhan ne kuulemma monilla kestäneet pitkäänkin.
J.Kottenberg
01.10.2015, 18.15
Mulla hajosi kolme Schwalben 13F sisärengasta juuri venttiilin kohdalta. Mielestäni asettelin ne hyvin, ei ollut rypyillä tms ja talkkia laitoin relusti. Paras kesti muutaman päivän. Jäljistä päätellen eivät vaan pystyneet venymään tarpeeksi. Oli tosin isompia n. 107-110mm leveitä ulkorenkaita.
tomibert
01.10.2015, 19.06
Toimiiko nuo Surlyn bfl kumekset oikeasti talvella kun näyttää kuvio nii matalalta?
-Masa-
Kyllä toimii. Hyvä ja ennakoitava ajettava monenlaisilla talvikeleillä. Heikko kohta on viisto pinta jossa syvemmälti lunta, vaikkapa joku tienpenkan luiska. Hyvänä puolena tekee polkua tampatessaan erinomaisen tasaista jälkeä jossa kelpaa perässä tulijoiden ajella. Joku väitti että lisää vetopitoa saa asentamalla takarenkaan "väärinpäin" mutta itse en ole huomannut eroa.
- Tomi
Selviäiskö tuolla lie kotia asti töistä, kohtuu tyylikäs tuli. :cool:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/12064513_10207914228398695_483674413_n.jpg
Flowbeisti tulee tilalle, kerrotaan kokemuksia vs. Lou kun saadaan ajoon.
Ei pelkästään tyylikäs, vaan sanoisinpa jopa miehekäs. Tuommoinen paikka antaa katu-uskottavuutta. Ennen vanhaan kaikissa mustissa kumisaappaissa oli tuommoisia oranssireunaisia TIP-TOP-paikkoja.
Kyllä toimii. Hyvä ja ennakoitava ajettava monenlaisilla talvikeleillä. Heikko kohta on viisto pinta jossa syvemmälti lunta, vaikkapa joku tienpenkan luiska. Hyvänä puolena tekee polkua tampatessaan erinomaisen tasaista jälkeä jossa kelpaa perässä tulijoiden ajella. Joku väitti että lisää vetopitoa saa asentamalla takarenkaan "väärinpäin" mutta itse en ole huomannut eroa.
- Tomi
Kyllä tuo vetopidon lisäys suuntaa kääntämällä on ihan todellisuutta, olen huomannut eron..
Moi,
Nyt olis Fatboy modattu tubeless. Laitoin pressuteippiä, sekä pari päivää asettumista sisurin kanssa kovilla paineilla. Sisurit sitten pois ja Ghettoblasterilla (1.5l Olvin wichy pullo kompurana 80psi) ilmat sisään. Nousi vanteelle ilman mitään ongelmia ja sitten vaan samalla pullolla litkut sisään paineen kanssa :-) Huomenna valkenee totuus, koska takarengas vuoti venttiilin juuresta. Nyt ei enään suhise ku vetasin pienen sisäänajon. Tein videon, saapa nähdä laitanko esille...
^ilmat pysyi yön yli, joten litukutus varmaan onnistui. Ajoin lenkin iltasella, mutta paineet oli tapissa. Seuraavalla lenkillä sitten mennään oikeilla paineilla :-)
Litkutteluvideo, jospa joku saisi inspistä ja rohkaisua....
https://www.youtube.com/watch?v=CwL0Cud2bCU
Ohessa teippi... http://www.clasohlson.com/fi/Suojapeiteteippi/Pr349808000
brilleaux
02.10.2015, 06.58
Ei pelkästään tyylikäs, vaan sanoisinpa jopa miehekäs. Tuommoinen paikka antaa katu-uskottavuutta. Ennen vanhaan kaikissa mustissa kumisaappaissa oli tuommoisia oranssireunaisia TIP-TOP-paikkoja.
Ja kaikenlisäksi tämä toimii; eilen "paikkailin" puolen päivän aikoihin, edelleen oli tänään aamulla samat paineet tallella. :)
Eli TipTopia runkolaukkuun fiilistelyille mukaan! (y)
Ennen Flowbeistin tuloa ton vois koeponnistaa oikein metsässäkin vielä. :rolleyes:
Minkälaisia paikkasarjoja pidätte mukana ulkorenkaan paikkaamiseen, varasisurin lisäksi?
Minnehän kaikkialle tulee Maxxis Minion FBF ja FBR sorsia myyntiin. Hi5bikes ainakin. Onko muita liikkeitä tiedossa? Pystyykö jostain jo varaamaan?
^Mulla on Tiptopin Maasturit ja Kuorma-autot paikkoja:o.https://www.motonet.fi/fi/tuote/602007/Paikkarasia-Tip-Top-12-maasturit-ja-kuorma-autot
On reilusti isompia ja korjaa isommankin viillon.
Läskimasa
02.10.2015, 08.27
jcoolilla hauska litkutusvideo. 👍 Ite laittanu liemet isolla ruiskulla venttiilin reiästä sen jälkeen kun on kumi pompannu vanteelle ja tyhjentyny taas. Sit venttiili perään ja ilmoja. Ei sotkenu yhtään, mitä nyt vähän vanteen välistä alkuun toinen tiris.
Gargamel
02.10.2015, 08.40
Kiitos, hilpeä video :)
brilleaux
02.10.2015, 08.48
^Mulla on Tiptopin Maasturit ja Kuorma-autot paikkoja:o.https://www.motonet.fi/fi/tuote/602007/Paikkarasia-Tip-Top-12-maasturit-ja-kuorma-autot
On reilusti isompia ja korjaa isommankin viillon.
Näitä siis ostamma. (y)
^ilmat pysyi yön yli, joten litukutus varmaan onnistui. Ajoin lenkin iltasella, mutta paineet oli tapissa. Seuraavalla lenkillä sitten mennään oikeilla paineilla :-)
Hauska video kyllä. Mielenkiintoisen näköinen ghetto-poksautin.
Gargamel
02.10.2015, 14.49
Läskinöösinä en löydä jäykkäkeula-Duden eturenkaaseen (JJ 4,0") miellyttävää painetta. Mukavan pehmeäksi laskettu paukuttaa helposti vanteelle, ja paukuttamaton on epämukava. Kompromissi tuolta väliltä löytyy, mutta satunnaisesti joku huomaamaton kivi silti muksauttaa vanteelle. Tuo kompromissipaine on luokkaa 0,3bar. Takana 0,4bar on toiminut ilman huolia.
Mikä auttaisi? Tubeless-konversio? Isompi rengas? Vai kovaa ajoa vannetta säälimättä?
Oletteko hyvin pärjänneet yhdellä nastarenkaalla jos on ollut jäärännejä tai muuten liuklasta?
brilleaux
02.10.2015, 15.05
Läskinöösinä en löydä jäykkäkeula-Duden eturenkaaseen (JJ 4,0") miellyttävää painetta. Mukavan pehmeäksi laskettu paukuttaa helposti vanteelle, ja paukuttamaton on epämukava. Kompromissi tuolta väliltä löytyy, mutta satunnaisesti joku huomaamaton kivi silti muksauttaa vanteelle. Tuo kompromissipaine on luokkaa 0,3bar. Takana 0,4bar on toiminut ilman huolia.
Mikä auttaisi? Tubeless-konversio? Isompi rengas? Vai kovaa ajoa vannetta säälimättä?
No tubeless nyt ensin. Katso sitten tilannetta uudestaan. :)
Läskimasa
02.10.2015, 15.52
Kyl se 4.8" kumi auttais myös kovasti, pärjää heti kymmenystä pienemmällä paineella.
Oletteko hyvin pärjänneet yhdellä nastarenkaalla jos on ollut jäärännejä tai muuten liuklasta?
Kahdellakaan ei tahtonut pärjätä kun oli kunnon jääränni.
Juha Jokila
02.10.2015, 20.42
Läskinöösinä en löydä...
Tunnistan tuosta itsen läskinöösinä puolitoista vuotta sitten... Sanoisin, että ongelma poistuu itsestään ajotekniikan harjannuttua. Karkeasti ottaen ajetaan kevyellä otteella kyynärpäät alas taitettuna ja annetaan pyörän elää maaston mukaan. Alamäkivauhdeissa kivikossa ei silti tahdo pärjätä millään mukavilla paineilla.
Läskinöösinä en löydä jäykkäkeula-Duden eturenkaaseen (JJ 4,0") miellyttävää painetta.
...
Bluto. Toi ilon, vauhdin ja hauskuuden takaisin läskirymistelyyn!
Tank Driver
02.10.2015, 22.07
Missäs niitä paukkumaisseja meillä säilytettiinkään...
Läskimasa
02.10.2015, 22.17
Mieluummin 4.8" ja 0.3 bar kun Bluto, 4" ja 0.6 bar.
Polun tukko
02.10.2015, 22.24
Sit kun ajat tolla 0.3:lla kovempaa alamäkeen niin hyvin paukkuu vanteelle.
Läskimasa
02.10.2015, 22.41
Sit kun ajat tolla 0.3:lla kovempaa alamäkeen niin hyvin paukkuu vanteelle.
Ei piä vouhottaa. :) Mut nieleepä juuret nätisti, nätimmin mitä Bluto kovemmalla kumilla.
Näyttäis et huomenna vihdoin pääsis testaileen miten 5.05":n läpi paukkuu.
J.Kottenberg
02.10.2015, 23.17
Missäs niitä paukkumaisseja meillä säilytettiinkään...
Kalja toimii myös hyvin;-)
brilleaux
03.10.2015, 08.36
Sanoisin, että ongelma poistuu itsestään ajotekniikan harjannuttua. Karkeasti ottaen ajetaan kevyellä otteella kyynärpäät alas taitettuna ja annetaan pyörän elää maaston mukaan. Alamäkivauhdeissa kivikossa ei silti tahdo pärjätä millään mukavilla paineilla.
Juuri näin. Vauhdin kasvaessa paineiden nosto on ikävä kyllä väistämättä edessä.
Mulla meni vuosi huomata että niitä "yleispaineita" ei vaan ole.
Mut mä kuljen muutenkin hitaalla. Ja olen kohtuu itsepäinen puupää.
Kyllä se vain on uskottava että uusissa kumeissa on jokin muottiaine tai muu liukas kerros pinnassa. Jumbojimistä louhun siirtyessä tuli vastaan uskomaton liukkaus kovalla pinnalla. Märällä pitkoksella tappoliukas ja kivellä ja juurella myös. Nyt parin lenkin jälkeen tuntuu että alkas pito paraneen pitkoksillakin. Meinas olla vakiolenkillä vaikeuksia nousta olematonta mäkeä pitkosta pitkin kun suti vain lou, jj pitäny samassa paikassa aivan erimalliin. Josko tuo käytössä paranee nii ei hylji jokasta kiveä ja juurta sitten.
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
J.Kottenberg
03.10.2015, 09.17
^Onhan tosiaan uuden renkaan nappulan pää ihan toisen näköinen kuin jonkun verran ajetun.
Tosta muistuu mieleen kun joku vuosikymmen taaksepäin pikkupoikana katselin isojen poikien touhuja kun nämä pyyhkäisivät karkealla viilalla nappularenkaiden nappuloita. Sanoivat pitävän paremmin jäällä kun on ihan pientä pykälää sileän kumin sijasta.
Ei siinä rengasta varsinaisesti kulutettu mutta sileästä pinnasta pyrittiin eroon, varmaan vähän sama idea kun sisäänajollakin.
kapteeni
03.10.2015, 17.41
Aloittelevalle herännyt parit kyssärit. Farley 5 vakiorenkaat siis bontrager barbegazit 4,7". Tubeleks hommat mielessä, mutta ennen sitä: kuinka matalilla paineilla sisurien kanssa uskaltaa mennä? Koitin hakuakin vaan ei tuottanut tulosta: digitaalista painemittaria valitessa heräsi kysymys soveltuuko kaikki myytävät myös prestalle? Löytyykö sopivaa motonetistä? Entä litkutus, paljonko per rengas varaan ensiasennukseen, kun myyntipakkauksia kerran Stanilla 473ml ja 946ml?.
Liikuva shikaani
03.10.2015, 18.04
Riippuu sun painostas mutta kokeilemalla selviää, pikkuhiljaa vähennät paineita kunnes rupee kevyesti kolahtamaan vanteelle, veikkaan jotain 0,3-0,4bar
Hyvä ja kohtuuhintainen mittari on Shwalben oma, motonetin mittari toimii niin kauan kuin patterikin, on melko hankala vaihtaa kun on juotettu kiinni.
Litkua ehkä pari desiä/rengas, riippuu paljon kyllä vanteesta ja renkaasta miten pitää ilmat sisällä.
Gargamel
03.10.2015, 19.30
motonetin mittari toimii niin kauan kuin patterikin, on melko hankala vaihtaa kun on juotettu kiinni.
Tuon lisäksi Motonetin PRO-mittari on aika epäergonominen käyttää. Mittarin ollessa venttiilissä kiinni näytön näkee korkeintaan ylösalaisin jos sittenkään, käynnistysviive on tosi pitkä, ja vastaavasti mittari ennättää sammahtaa sillä välin kun mittaria siirtää renkaasta toiseen. Mittaskaala lienee useimmille riittävä läskikäytössä, 0,26 bar on toistaiseksi ollut pienin lukema mitä olen onnistunut saamaan. Jossain tuolla tienoilla se tuntuu kuitenkin loppuvan, hitusen pehmeämpään renkaaseen mittari ei reagoinut enää ollenkaan.
Läskimasa
03.10.2015, 19.41
Entä litkutus, paljonko per rengas varaan ensiasennukseen, kun myyntipakkauksia kerran Stanilla 473ml ja 946ml?Stan'ssin pullon kyljessä lukee 90-120 ml 4" kumille asti.
Polun tukko
03.10.2015, 19.44
Ihan turha sinne on laittaa reilua desiä enempää
mutanaama
03.10.2015, 20.05
Jos sitä on liian vähän, se kovettuu koska happea on saatavilla renkaassa melko paljon. Jotenkin näin sen olen omin silmin lukenut. En tosin itsekään käytä enää desiä enempää.
Mikä olisi hyvä rengastus tällaiseen alkusyksyn märkään säähän? Nykyiset Natet tuntuu vähän turhan karkeilta, kun polut pääosin vielä kovina ja ei parempi rullaavuuskaan olisi pahitteeksi. Eteen haluaisin vähän enemmän nappulaa, joten olisiko esimerkiksi Helgassa järkeä? Entä taakse? Ja 4" riittää...
Hodag edessä ja takana tai mammoth takana ainakin todistettavasti toimii. Mudassa mammoth lipsuu, mutta Lumella sitten taas pitää.
Lähetetty minun LT25i laitteesta Tapatalkilla
Läskimasa
04.10.2015, 00.20
Jos sitä on liian vähän, se kovettuu koska happea on saatavilla renkaassa melko paljon. Jotenkin näin sen olen omin silmin lukenut.Oliskos ideaa pumputa hiilaripatilla rengasta tästä syystä jos silloin tällöin tarvii litkutettuun lisätä painetta...?
Mikä olisi hyvä rengastus tällaiseen alkusyksyn märkään säähän? Nykyiset Natet tuntuu vähän turhan karkeilta, kun polut pääosin vielä kovina ja ei parempi rullaavuuskaan olisi pahitteeksi. Eteen haluaisin vähän enemmän nappulaa, joten olisiko esimerkiksi Helgassa järkeä? Entä taakse? Ja 4" riittää...
Syksyn polut ainaki meillä päin on pehmeitä ja juurikin Naten tapainen pitää vaikkei rullaakkaan niin hyvin kuin BFL tai Hodag.
Jos ei Naten nappula sitten taas riitä edessä niin laita BUD.
Vähän ristiriidassa nyt toivomukset nappulaa >< rullaavuutta [emoji1]
Erik Bruce
04.10.2015, 10.16
2015 Kona Wo:hon teki mieli uusia isompia renkaita alkuperäisten Snowshoe 4.5 tilalle. Tilasin nyt sitten Italiasta Chaoyang 4.9:t. Saa nähdä miltä tuntuvat, ei nyt ainakaan mtbr:n foorumeilla paljoa ole haukuttu. Hinta kuitenkin kotiin tuotuna 104,90e / 2 kpl.
Renkaat tuli ovelle n. viikossa, nyt kolme lenkkiä takana. Tyytyväinen olen renkaisiin, isompi ilmatilavuus mukavasti pehmentää menoa hankalammassa kivikossa. Pito ok, rullaavuus hyvä. Tosin vertailukohtia mulla on huonosti. Suoria onneksi olivat molemmat kun joku ehti runkovioista pelottelemaan, kumpikaan ei vipota kovassakaan vauhdissa.
J.Kottenberg
04.10.2015, 10.53
S.S:n mietintään.
Tota pitävyysjuttua olen tuuminut vähän niin että onko niitä mutaisia tai savisia liukkaita paikkoja jotka karkeaa rengasta vaatii, niin paljoa vakilenkeillä, että kannattaa vaihtaa karkeaa kumia pidon lisäämiseksi ja samalla hyväksyä huonompi rullaaminen. Ja samalla vähän matalammat vauhdit jotka ei ole niin hauskaa kuin ajaa vähän kovempaa.
Mutta makuasiahan toi on eli henk.koht. juttu mitä suurimmassa määrin. Kannattaa kokeilla vähän erilaisia renkaita. Skin mainitsemat Nate ja Bud on minustakin kokeilemisen arvoiset. Jos rullaa heikosti ja /tai pitoa ei niin paljon tarvi niin sit vaan miedompaan suuntaan.
Itse olen esimerkiksi takarenkaana kokeillut J.J 4.0, 4.8, Bulldozer 4.7 ja Nate. Pitävyys pehmeässä menee suunnilleen samassa järjestyksessa. Mutta ei Natellakaan paljon pidemmälle pehmeässä mennä kun vaikka Bulldozerilla eli ei ero iso ole. Ajolinjan valinta ja vauhti ratkaisee enemmän. Nate noista vähän tahmeammin rullaa. Mutta mun paineilla 0,55-0,6 baria ei ole iso ero siinäkään.
brilleaux
04.10.2015, 13.28
Mulle niitä liukkaita paikkoja ei tartte olla kuin se yks. Sillon renkaan pitää ottaa ote.
Kyrpii suuresti sen challenge-mäen päällä kun suttaa viimemetrillä.
Tai keula muljahtaa vinojuuresta alta.
Siksi pitävät kummit. Tasasella ja helpossa maastossa nekin etenee.
Siinä missä slicksitkin.
Ei siihen tarvita kuin kampien pyörittämistä. :)
J.Kottenberg
04.10.2015, 13.57
^Toi on ihan totta.
Ja itekin vaihdoin ihan vähän aikaa sitten Naten taakse juurikin ajatuksella että testataan vähän pitoa syksyn keleissä. Onhan se vähän enemmän harjoitusvastusta tarjoava kun vaikka JJ mutta mielenkiintoinen yhtenä karkeista ja pitävistä renkaista, erityisesti pehmeässä. Joten taidan ajella ja tetailla ainakin vähän aikaa.
Muuten, Natessa oli yön yli 1,8bar eikä venynyt yhtään. Kaikki kumit ei veny ainakaan helposti.
Siemenlinko
04.10.2015, 15.49
Erik Bruce ootko mitannu uusia renkaita? Kuinka leveät todellisuudessa? Kuinka leveät vanteet sulla on?
Terve.
Pyörää odotellessa aattelin tilata pari sisärengasta. Pyörä white 3 fat pro. Bike-discount my schwalben sv 13j kumia ja ilmottaa painoksi 290g. Sitte löytyy pelkkä 13j 390g. Sitten on tuo 13f, mutta voiko sitä tuohon laittaa ku rengas 4.5? Voisko viisaammat ohjata "oikeaan" suuntaan. Alkuun suunnittelin tekeväni vanteista tubeless readyt, mutta ajaisin kuitenki sisurilla. Tilaukseen olis tarkotus pistää myös litkut yms., mutta ajaan olis kiva päätä nopeesti.
Läskimasa
04.10.2015, 16.45
Bike-discount my schwalben sv 13j kumia ja ilmottaa painoksi 290g. Sitte löytyy pelkkä 13j 390g.
Mulla oli just noi Schwalben SV13J sisuskumet ja vieläpä B-D:stä tilattuna, punnitut painot 370 g ja 387 g.
Näemmä englannin kielellä 100 g kevyemmät kuin saksaksi. :)
Mulla oli just noi Schwalben SV13J sisuskumet ja vieläpä B-D:stä tilattuna, punnitut painot 370 g ja 387 g.
Näemmä englannin kielellä 100 g kevyemmät kuin saksaksi. :)
mulla onzan freeridet, 290g/kpl ;) eivät ole siis varsinaiset läskisisurit, mutta venyvät älyttömästi, näitä moni käyttää. 8e/kpl paikallisesta.
Tota pitävyysjuttua olen tuuminut vähän niin että onko niitä mutaisia tai savisia liukkaita paikkoja jotka karkeaa rengasta vaatii, niin paljoa vakilenkeillä, että kannattaa vaihtaa karkeaa kumia pidon lisäämiseksi ja samalla hyväksyä huonompi rullaaminen. Ja samalla vähän matalammat vauhdit jotka ei ole niin hauskaa kuin ajaa vähän kovempaa.
Mutta makuasiahan toi on eli henk.koht. juttu mitä suurimmassa määrin. Kannattaa kokeilla vähän erilaisia renkaita. Skin mainitsemat Nate ja Bud on minustakin kokeilemisen arvoiset. Jos rullaa heikosti ja /tai pitoa ei niin paljon tarvi niin sit vaan miedompaan suuntaan.
Itse olen esimerkiksi takarenkaana kokeillut J.J 4.0, 4.8, Bulldozer 4.7 ja Nate. Pitävyys pehmeässä menee suunnilleen samassa järjestyksessa. Mutta ei Natellakaan paljon pidemmälle pehmeässä mennä kun vaikka Bulldozerilla eli ei ero iso ole. Ajolinjan valinta ja vauhti ratkaisee enemmän. Nate noista vähän tahmeammin rullaa. Mutta mun paineilla 0,55-0,6 baria ei ole iso ero siinäkään.
Millä rahoilla te noita erilaisia kumeja hankitte kokeiltavaksi? Täällä ei riitä kapitaali, nyt jo hieman kauhistuttaa tuleva uusien kumien hankinta. Johonkin ratkaisuun pitää päätyä, mutta mikä se sitten loppujen lopuksi onkaan, aika näyttää. :seko:
mutanaama
04.10.2015, 17.22
Niillä on todella hyvät jälkimarkkinat
Polun tukko
04.10.2015, 17.28
Millä rahoilla te noita erilaisia kumeja hankitte kokeiltavaksi?
Pääasiassa tähän saakka euroilla. Harkitsin jo lisä ansioita tarjoamalla seuralaispalveluita puumille mutta keuhkokuume ja pari muuta bakteeri juttua vesitti suunnitelmat.
Just tota painoa ihmettelin. Hyvä että jollain oli tosta kokemusta. Kait niitä vois pari ottaa hyllyyn. Onkos tietoa mistä onzaa vois löytyä pirkanmaan talousalueelta? Entäs toi 13f? Onko joku testannu?
Tarkoititko stumpe onza sa-fr 26*2.20-2.50?
HC Andersen
04.10.2015, 18.35
Sit jos niitä varastoi, niin se on vähän kuin laittaisi rahaa pankkiin :p
Tarkoititko stumpe onza sa-fr 26*2.20-2.50?
Jep.
noiden huono puoli on saatavuus, ei oo joka pyöräliikkeen hyllyssä. Foxcomp Turku ainakin myy.
Bike24.comista löytyy. Olis vaan ihanaa ku sais tilattua kaikki samasta paikasta. Mutta eipä se yleensä sillai mee...
Kivijalat siis vielä erikseen.
Sit jos niitä varastoi, niin se on vähän kuin laittaisi rahaa pankkiin :p
Ai tuommoista peliä. :p
Erik Bruce
04.10.2015, 20.38
Erik Bruce ootko mitannu uusia renkaita? Kuinka leveät todellisuudessa? Kuinka leveät vanteet sulla on?
En ole noita omiani mitannut, en ole vielä työntömittaa huomannut ostaa. Mulla on 80mm vanteet, Mulefutit. 80mm vanteilla noille on muilla foorumeilla mitattu leveydeksi 111mm-114mm lukuja.
Syksyn polut ainaki meillä päin on pehmeitä ja juurikin Naten tapainen pitää vaikkei rullaakkaan niin hyvin kuin BFL tai Hodag.
Jos ei Naten nappula sitten taas riitä edessä niin laita BUD.
Vähän ristiriidassa nyt toivomukset nappulaa >< rullaavuutta [emoji1]
Aiemmin olen kaivanut Muklukin esille vasta myöhemmin, kun maasto on todella pehmeää ja silloin tuo Nate on kyllä omiaan. Nyt päätin ottaa aiemmin esille ja ainut kohta, missä Naten kanssa oli hauskaa, oli yksi 20m pätkä upottavaa mutaa. Muuten polku ja kallio oli kovaa, mutta märkää. Osaatko sanoa, millainen ero on 60tpi ja 120tpi Nateilla? Itsellä on nuo ensimmäiset, jotka ovat pyörän mukana tulleet ja näillä ajaminen on kyllä kuin tervassa menisi... Eli en välttämättä nyt karkeampaa kumia tarvitse tällä hetkellä, mutta joku rullaavampi vaihtoehto voisi olla mukavampi.
S.S:n mietintään.
Mulle niitä liukkaita paikkoja ei tartte olla kuin se yks. Sillon renkaan pitää ottaa ote.
Kyrpii suuresti sen challenge-mäen päällä kun suttaa viimemetrillä.
Tai keula muljahtaa vinojuuresta alta.
Siksi pitävät kummit. Tasasella ja helpossa maastossa nekin etenee.
Siinä missä slicksitkin.
Ei siihen tarvita kuin kampien pyörittämistä. :)
^Toi on ihan totta.
Ja itekin vaihdoin ihan vähän aikaa sitten Naten taakse juurikin ajatuksella että testataan vähän pitoa syksyn keleissä. Onhan se vähän enemmän harjoitusvastusta tarjoava kun vaikka JJ mutta mielenkiintoinen yhtenä karkeista ja pitävistä renkaista, erityisesti pehmeässä. Joten taidan ajella ja tetailla ainakin vähän aikaa.
Muuten, Natessa oli yön yli 1,8bar eikä venynyt yhtään. Kaikki kumit ei veny ainakaan helposti.
Hodag edessä ja takana tai mammoth takana ainakin todistettavasti toimii. Mudassa mammoth lipsuu, mutta Lumella sitten taas pitää.
Lähetetty minun LT25i laitteesta Tapatalkilla
Tosiaan pehmeässä Natet kuin omiaan, mutta nyt en vaan näe vielä tarvetta tuollaisille kumeille ja etenen mielummin nopeammin --> pitää varmaan käydä poistamassa Hodagit ja kokeilla niitä :)
ytte, 13F on 170-190g yksilöstä riippuen ja toimii myös läskissä. Yksilöissä on hieman eroja ja toiset täyttyy/venyy tasaisemmin kuin toiset. Whiten "4,5" Snowshoen kanssa toimi ok sen pari lenkkiä kun tuo kumi pyörässä oli. Itse olen 4,8" Knardiakin 13Fn kanssa käyttänyt ilman ongelmia.
Onkos näkynyt päivityksiä Jumbo Jim varastosaldoissa? En pikakatsauksella löytänyt kuin muutaman amazon.de myyjän, jotka eivät kotisuomeen lähetä.
J.Kottenberg
05.10.2015, 20.14
Minulle on jäänyt semmoinen käsitys asiasta että vuodenvaihteen tietämillä, siis ennen tai jonkun verran jälkeen, tulisi Jumbo Jimit kauppoihin.
Niin paljon myöhästyneet että minä en ainakaan aktiivisemmin odottele ja laske niiden varaan mitään. Ei renkaiden valmistaminen ole nykyään enää mitään huimaa hi-techiä joten kyllä olisi luullut että valmistaja olisi pystynyt vastaamaan suurentuneeseen kysyntään. Varsinkin kun Schwalbe ei ole mikään ihan pikkutekijä.
CC-Ryder
05.10.2015, 20.44
Terve.
Pyörää odotellessa aattelin tilata pari sisärengasta. Pyörä white 3 fat pro. Bike-discount my schwalben sv 13j kumia ja ilmottaa painoksi 290g. Sitte löytyy pelkkä 13j 390g. Sitten on tuo 13f, mutta voiko sitä tuohon laittaa ku rengas 4.5? Voisko viisaammat ohjata "oikeaan" suuntaan. Alkuun suunnittelin tekeväni vanteista tubeless readyt, mutta ajaisin kuitenki sisurilla. Tilaukseen olis tarkotus pistää myös litkut yms., mutta ajaan olis kiva päätä nopeesti.
Conti Freeride 26x2.3''-2.7'' toimii oikein hyvin, ainakin 4-tuumaisten läskikumien sisurina ja painoa n.285g.Löytyy mm.XXL:stä ja Prismoista ym.
markettipyörämies
05.10.2015, 20.54
Iso Knardi vaikuttaisi ekan testilenkin perusteella huippukumelta. Rullaa ja pitää paremmin kuin BFL. Ihan nanoa itseohjautuvuutta edessä 0.3bar paineella. 1510 ja 1496g painoa omilla yksilöillä. Lähes suoriakin vielä ovat suoraan pakasta vedettynä (pari milliä toinen vipottaa). Ei täristä kulkusia.
pikkuhiljaa saadaan läskien nastarenkaitakin vähän halvemmalla: https://www.xxl.fi/45nrth-dillinger-5-26x4-8-120tpi-laskipyoran-nastarangas/p/1104583_1_style
Iso Knardi vaikuttaisi ekan testilenkin perusteella huippukumelta. Rullaa ja pitää paremmin kuin BFL. Ihan nanoa itseohjautuvuutta edessä 0.3bar paineella. 1510 ja 1496g painoa omilla yksilöillä. Lähes suoriakin vielä ovat suoraan pakasta vedettynä (pari milliä toinen vipottaa). Ei täristä kulkusia.
Mistä noita saa edullisesti?
pikkuhiljaa saadaan läskien nastarenkaitakin vähän halvemmalla: https://www.xxl.fi/45nrth-dillinger-5-26x4-8-120tpi-laskipyoran-nastarangas/p/1104583_1_style
"Dillinger 4:n jykevämpi sukulainen. Pyörän 2580 koveraa ja kevyttä carbide-nastaa pureutuvat liukkaalla erityisen tehokkaasti"
Luulis pitoakin olevan :D
markettipyörämies
05.10.2015, 23.00
> Magolf Ei läskirenkaita saa mistään edullisesti, kun me suostutaan maksamaan niistä riistohinnat. Pitää olla onnellinen, että saa edes ostettua jollakin rahalla haluamansa kumet... Omat rahat meni Bike-Componentsille.
Shimaani
06.10.2015, 06.35
^Ei oo pakko maksaa, ilmankin voi olla :)
...Luulis pitoakin olevan :DOli ainakin viime talvena.
brilleaux
06.10.2015, 07.39
Poistaisin/korvaisin tuon "halvemalla" sanan. Ei kuulu tähän yhteyteen, jos rengas maksaa 200e. ;)
"Dillinger 4:n jykevämpi sukulainen. Pyörän 2580 koveraa ja kevyttä carbide-nastaa pureutuvat liukkaalla erityisen tehokkaasti"
Luulis pitoakin olevan :D
:) Oli ainakin viime talvena.
En usko. Vaatii vähintään kolme tuhatta nastaa, että pitoa riittää. :)
Poistaisin/korvaisin tuon "halvemalla" sanan. Ei kuulu tähän yhteyteen, jos rengas maksaa 200e. ;)
Onhan se 199 eur oleellisesti edullisempi, kuin renkaan yleinen hinta 249eur.
J.Kottenberg
06.10.2015, 08.51
Joo. Ei toi vielä kovin edullinen oikein ole.
Mutta sitä olen vähän ihmetellyt kun kaukoidän isot ja halvemmalla renkaita tekevät tehtaat, niinku vaikka Chao Yang, ei ole vielä alkanut valmistaa nastarengasta läskiin. Jos se voi valmistaa tyydyttävän renkaan niin että nettikaupassa hinta on alle 40€ niin voisi arvata että huomattavasti alle satasella olisi silloin nastarengaskin kaupan.
Syy voi olla se että nastarenkaiden markkinat ei ehkä vielä ole kovin isot.
Mutta, kaikki on suhteellista. Taisi olla HC joka kokeneempana konkarina muisteli että joku vuosi sitten maksoi normi läskirengas 180€ joten onhan noi hinnat niistä ajoista aika selvästi laskeneet.
Nastarenkaat 175€ "4,8""
http://www.fatbike24.de/products/Fahrrad-Teile/Fatbike-Teile/Fatbike-Reifen/Vee-Tire-Snow-Shoe-Fatibikereifen.html
D5 Nortit ilman nastoja 149€
http://www.fatbike24.de/products/Fahrrad-Teile/Fatbike-Teile/Fatbike-Reifen/45NRTH-Dillinger-Fatbikereifen.html
Ja nastoilla nyt VAIN 199€ xxl :cool: tilasin... jo
Ja niihin virgin D5:iin 500 nastaa on jottain, 99,5€/500kpl aina swalpelta... Mutta ne on tylppiä... Mutta toki edes alumiinikannalla, niin ei paina nastat 400g renkaassa...
här:
http://www.bike-discount.de/en/buy/50-spare-spikes-for-all-schwalbe-spire-tires-67807
Nortin nasta on 39€/ 100kpl eli 156€/renkaat (pari)
http://www.fatbike24.de/products/Fatbike-Zubehoer/45NRTH-Aluminium-Carbid-Spikes-100-Stueck.html
... EN tiedä miksi postasin, mutta näin nopsaa ne itselle perustelin, että 398€ oli ihan passeli summa kahdesta nastarenkaasta talveksi, eikä tarvitse suht samalla rahalla ährätä tallissa nastoja reikään ...
Ja lisäksi laitoin juur 29" täpärin myyntiin jossa mulla oli ennen parit kiekot/ ISP nastat alla mutta ei vaan maistu sillä ajaminen enään..
D5 Nortit ilman nastoja 149€
http://www.fatbike24.de/products/Fahrrad-Teile/Fatbike-Teile/Fatbike-Reifen/45NRTH-Dillinger-Fatbikereifen.html
Ja nastoilla nyt VAIN 199€ xxl :cool: tilasin... jo
Onhan siellä tuo halvempikin:
https://www.xxl.fi/45nrth-dillinger-4-0-33tpi-studtire-laskipyoran-nastarengas/p/1110443_1_style#details
Nastoitettu Dillinger 4 33 TPI 129 €/kpl. Taitaa olla yksi markkinoiden halvimmista nastakumeista ;)
Tosin en lähde edes arvaamaan minkälainen ankkuri tuo 33 TPI rengas on 20 asteen pakkasessa. Jos jollakulla on kokemusta, niin kiinnostaisi. On tuo 140€ säästö sellainen, että sillä voi hiukan kuntoa kohotellakin.
Tosin jäykkyyden lisäksi ehkä kapeuskin ahistaa ...
Kiitti a-o:lle linkki vinkistä. Ainakin mulla tuli tarpeeseen tuo säästö, kun tässä jokusen päivän googlettanut noita mutta en hoksannut katsoa xxl:stä. Jonkun kerran tuli viime alkutalvesta lennettyä jonka jälkeen oli kuukauden tauko (toisessa maasturissa nastat). Yhdellä kaatumisella tuli ranne telottua. Myös kevättalvella tuli jokunen kaatuminen heitettyä siirtymillä.
Onhan siellä tuo halvempikin:
https://www.xxl.fi/45nrth-dillinger-4-0-33tpi-studtire-laskipyoran-nastarengas/p/1110443_1_style#details
Nastoitettu Dillinger 4 33 TPI 129 €/kpl. Taitaa olla yksi markkinoiden halvimmista nastakumeista ;)
Tosin en lähde edes arvaamaan minkälainen ankkuri tuo 33 TPI rengas on 20 asteen pakkasessa. Jos jollakulla on kokemusta, niin kiinnostaisi. On tuo 140€ säästö sellainen, että sillä voi hiukan kuntoa kohotellakin.
Tosin jäykkyyden lisäksi ehkä kapeuskin ahistaa ...
Mulla oli kai tuosta se vanhempi 27TPI malli viime talvena alla. En muista enää. Ei se nyt mikään kauhea ankkuri ollut, mutta pidoltaan kyllä aika heiveröinen oikeasti liukkaalla, jolloin nastoja tarvitsi. Yhtä luistelua ja kyljellään oloa oli kun yritti pysyä ISP:llä varustetun 29erin perässä. Eikä se edes onnistunut. Lumikeleille ne on sitten kapeat.
brilleaux
06.10.2015, 13.56
Ground Control nastoitettuna Schwalben teräväkärkisillä osoittautui viimetalvena tarpeeksi toimivaksi.
Laitan ne tänä talvena alle ensimmäisen kaatumisen jälkeen, jos kaatuminen johtuu nastattomista. ;)
Nastarenkaat 175€ "4,8""
Ja niihin virgin D5:iin 500 nastaa on jottain, 99,5€/500kpl aina swalpelta... Mutta ne on tylppiä... Mutta toki edes alumiinikannalla, niin ei paina nastat 400g renkaassa...
här: http://www.bike-discount.de/en/buy/50-spare-spikes-for-all-schwalbe-spire-tires-67807
Teräväkärkisiä saa 0,95€/10kpl täältä: https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/Ersatzspikes-fuer-Ice-Spiker-Pro-Marathon-Winter-Snow-Stud-Auslauf-p30637/silber-Ice-Spiker-Marathon-Winter-Snow-Stud-o35742/
Edit.: Vai onko noi sittenkään teräviä? Kuvassa on teräväkärkisiä mutta huonolla saksalla tekstistä jää vähän epäselvä kuva..
(https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/Ersatzspikes-fuer-Ice-Spiker-Pro-Marathon-Winter-Snow-Stud-Auslauf-p30637/silber-Ice-Spiker-Marathon-Winter-Snow-Stud-o35742/)
brilleaux
06.10.2015, 15.05
Näitä (http://www.bike24.com/p239567.html) mä tilasin. On teräviä.
Otin yhden satsin työkalun kanssa ja loput pusseina, toki niitä en enää tuolta löydä...
Täällä olisi tulossa nastat Bud/Lou comboon. Bud on uudehko, ollut hetken ajossa, mutta karvat on vielä monessa kohtaa tallella. Lou pitäisi olla kohta perillä, Bike24 toimitus lähti 30.9. Meinasin ajella noilla vielä hetken ja napsia sitten nastat paikalleen, kun sää sitä vaatii.
Nastat tulivat Bike Componentista, 250kpl Schwalben teräväkärkisiä (https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/Ersatzspikes-fuer-Ice-Spiker-Pro-Marathon-Winter-p41404/) sekä 50kpl työkalun mukana tulleita tylppiä. (https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/Ersatzspikes-mit-Werkzeug-p32943/) Aattelin nuo tylpät laittaa takarenkaan keskilinjalle, muut sitten fiiliksellä laidoille, etuseen enemmän kuin taakse. Liimana Loctite 480. Joku työkalu täytyy vielä kehitellä reiän tekoon, ehkä vanha tasapäiseksi katkaistu poranterä stopparilla.
Millaisia rengasrautoja/työkaluja porukka käyttää läskin rengashommissa. Eilen farleysta käytin eka kertaa kumeja pois ja oli tuskaa rengastyöt. Itellä lyhyet rengas raudat. Onko miehessä pelkästään vika?
Lähetetty minun D2403 laitteesta Tapatalkilla
Läskimasa
06.10.2015, 17.54
Millaisia rengasrautoja/työkaluja porukka käyttää läskin rengashommissa. Eilen farleysta käytin eka kertaa kumeja pois ja oli tuskaa rengastyöt. Itellä lyhyet rengas raudat. Onko miehessä pelkästään vika? Tä? Ihan sormipelillä ilman työkaluja on omat kumit irronnut kehiltä, ei minkäänlaista ongelmaa. Sen kun vaan painelee vastapuolelta vanteen pohjalle kumin ja kääntää toiselta puolen pois päältä. Piis of keik.
Pitääpä ajatuksen kanssa kokeilla uudestaan.
Jahvetti
06.10.2015, 18.23
Pitääpä ajatuksen kanssa kokeilla uudestaan.
Jos sulla on tuore hodag/jackalope-setti niin ei taida sormivoimin irrota, itsellä ensimmäinen rengas/vanne-yhdistelmä joka vaati rengas"raudan". Vanhempi jackalope ei ole niin tiukka. Mutta lähtee tosiaan suht nätisti sitten kun laitat renkaan reunanauhan koko matkalta ensin keskelle ja sitten pujotat rengasraudan väliin ja kampeat.
^ kiitoksia vinkistä.
Tank Driver
06.10.2015, 19.44
Mun Lipsasissa on tylpät nastat enkä kaipaa terävämpiä.
mutanaama
06.10.2015, 22.09
Tiukkakin rengas saa kyytiä, kun astuu kantapäällä renkaan reunaan.
Jos sulla on tuore hodag/jackalope-setti niin ei taida sormivoimin irrota, itsellä ensimmäinen rengas/vanne-yhdistelmä joka vaati rengas"raudan". Vanhempi jackalope ei ole niin tiukka. Mutta lähtee tosiaan suht nätisti sitten kun laitat renkaan reunanauhan koko matkalta ensin keskelle ja sitten pujotat rengasraudan väliin ja kampeat.
Itse taistelin saman ongelman kanssa ja huomasin, että sopivasta määrästä saippuavettä on myös apua.
brilleaux
07.10.2015, 05.15
Nastat tulivat Bike Componentista, 250kpl Schwalben teräväkärkisiä (https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/Ersatzspikes-fuer-Ice-Spiker-Pro-Marathon-Winter-p41404/) sekä 50kpl työkalun mukana tulleita tylppiä. (https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/Ersatzspikes-mit-Werkzeug-p32943/) Aattelin nuo tylpät laittaa takarenkaan keskilinjalle, muut sitten fiiliksellä laidoille, etuseen enemmän kuin taakse. Liimana Loctite 480. Joku työkalu täytyy vielä kehitellä reiän tekoon, ehkä vanha tasapäiseksi katkaistu poranterä stopparilla.
GC:iin taakse tuntuu riittävän kaksi riviä nastoja keskelle. Veto-/jarrutuspito on ihan riittävä. Laidoille ei tunnu takana kaipaavan.
Näin yhden talven kokemuksella.
Onhan sulla Dremel tms. tarpeeksi kiertävä työkalu reikien tekoon?
brilleaux
07.10.2015, 07.00
Flowbeisti paukkuu melko kivasti noustessaan vanteelle. Yks lyönti jäi ainakin väliin.
Mutta toimii kuten tubeless renkaan kuuluukin; ilmat pysyi samantien ilman litkujakin.
Nousi vanteelle sisurilla ja Bilteman tornipuNpulla.
Mulla toi siis tuli taakse. Ja aamuisen kelvityömatkarullailun perusteella rullaa ainakin paremmin kuin Lou.
Ja on kurveissa jämäkämmän oloinen.
Mielenkiinnolla odotan pääsyä poluille.
Nappulathan tuossa on kunnioitusta herättävän miehekkäät.
Millainen lie Dunderbeisti livenä..:rolleyes:
mutanaama
07.10.2015, 08.28
Täällä olisi tulossa nastat Bud/Lou comboon. Bud on uudehko, ollut hetken ajossa, mutta karvat on vielä monessa kohtaa tallella. Lou pitäisi olla kohta perillä, Bike24 toimitus lähti 30.9. Meinasin ajella noilla vielä hetken ja napsia sitten nastat paikalleen, kun sää sitä vaatii.
https://www.youtube.com/watch?v=T-stl7-K18g Tossa olis lyhytelokuva siitä miten noi omasta mielestä kannattaa tehdä.
Kiitoksia Brille & Mutanaama, juurikin tuohon tyyliin kuvittelin sen menevän. Halpis Dremel-kopio löytyy ja läjä kaikenlaisia teriä. Täytyy harjoitella johonkin vanhaan kumiin reiän tekoa enste. Nastojen määrä ja asemointi nyt on vielä avoinna, täytyy miettiä sitten tehdessä tarkemmin. Eteen joka tapauksessa saa mennä reilummin, takaseen riittää varmasti vähemmänkin.
Paras terä on laadukas puuterä, lyhennettynä sen verran, että istukkaa voi käyttää topparina. Toki oikea kumiterä päihittää tuon, mutta niitä ei ihan joka kaupassa myydä...
J.Kottenberg
07.10.2015, 09.42
Mutanaama puhui yhdessä viestissä lasikuituvahvisteisesta teipistä tubeles-virittelyn yhteydessä.
Mikähän teippi noin tarkemmin on kyseessä?
Ensimmäinen rengasrikko läskillä. Oisko tää nyt litkujen paikka kun vielä on sisuskumit käytössä. Kuinkas tuo nyt tehdään oikeaoppisesti :)
brilleaux
07.10.2015, 10.19
^^Ei se paljasta sitä, koitin jo aiemmin udella.
Joku valtionsalaisuus kaiketi. ;)
J.Kottenberg
07.10.2015, 10.56
Joo. Ja jos on vielä niin että Mutanaama on jonkun aasinsillan kautta tekemisissä ko teipin myynnin kanssa niin silloin sissimarkkinasyytteen takia ei voikaan paljastaa tietävänsä mitään asiasta;-)
mutanaama
07.10.2015, 12.09
:) ostin sitä teippiä muitaakseni etrasta tai sitten ikh:sta. Ja ainakin se toimi ongelmitta. Ja joo, en varmaan ota myyntiin ;)
Paras terä dremelissä oli tuo alussa mainittu 3mm jyrsinterä, tekee tasaisen pohjan.
markettipyörämies
07.10.2015, 13.53
Kuinka paljon painavampia ja huonompia nämä Tikan nastat on kuin jotku hifi-alumiinirunkoset?
http://a-tekniikka.fi/fi/pp-stud.html
Sivistäkääs mua miten tollanen nasta laitetaan renkaaseen? Pitääkö tolle kannalle jotenkin jyrsiä tilaa sinne reiän taakse, vai työnnetäänkö se vaan voimalla siihen porattuun reikään?
Liikuva shikaani
07.10.2015, 18.52
^juuri edellisellä sivulla asiasta juttua ja videota...
mutanaama
07.10.2015, 20.00
Kuinka paljon painavampia ja huonompia nämä Tikan nastat on kuin jotku hifi-alumiinirunkoset?
Tässä muutamia nastoja mitä ollaan testailtu, Tikan alkuperäiset (oikealla) olivat himpun pidemmät ja terävät, mutta saatavuus on kovin heikko .
https://lh3.googleusercontent.com/-sOffKGDPqGw/VK-j6MR4CxI/AAAAAAAAELI/KfkMrDhgq2o/s600-Ic42/P1080538.JPG
Nyt sain viimeksi näitä nastoja, lienevät samat kuin sun linkittämät. ja painoa sen 0,5g/kpl.
https://lh3.googleusercontent.com/-5nsDIX6Qmqc/VhPGNnNWIvI/AAAAAAAAEq0/_Da2QkGAiKg/s600-Ic42/DSC04824.JPG
Terävät nastat puree paremmin, mutta noikin on omaan ajoon riittävät, rengas ei lähe hetialtapois, kun pieni jäätynyt lätäkkö eksyy renkaan alle.
Soitin Tikalle muutama viikko sitten ja sanoivat etteivät tee enää nastoja polkupyörän renkaisiin
markettipyörämies
07.10.2015, 23.44
Tossa olis muutamaan renkaaseen:
http://www.aliexpress.com/item/2000pcs-bag-Bicycle-BIKE-Tire-Stud-Aluminum-Body-with-Carbide-tips-Length-5-7mm/32240063101.html?spm=2114.01020208.3.2.Q2pEQ5&ws_ab_test=201556_10,201527_3_71_72_73_74_75,0_0
brilleaux
08.10.2015, 07.18
Paljon se kumi painaa mitä siitä poistuu reiän poraamisen myötä?:rolleyes:
Tarkoitan siis että mitä väliä..
Noi (http://www.bike24.com/p239567.html) mun tilaamat Schwalben piikit on kai teräsrunkoisia ja karbiidi kärjellä.
Pito on hjuva.
J.Kottenberg
08.10.2015, 09.45
Paljon se kumi painaa mitä siitä poistuu reiän poraamisen myötä?:rolleyes:
Tarkoitan siis että mitä väliä...
Samoilla linjoilla. Että nastan yleensä saa renkaaseen, joutuu jo heti valitsemaan painavampaa kumia. Ei niitä Jumbo Jimiin saa ku ihan reunimmaisiin nappuloihin mahdollisesti.
Tavallisia teräsrunkoisia tylppäkärkisiä ja Best-grippejä, nekin terästä, olen varannut ja ei se nastapaketti ainakaan kädessä tunnu painavalta. Ja painaa sen mitä painaa, hyöty on varmaan paljon isompi kuin painon tuoma haitta.
Ja uskon että talvella ei samalla tavalla tule mitään kikkailuja harrastettua tai paremminkin yritettyä, joissa olisi pyörivillä massoilla niin paljon merkitystä kuin kesällä jolloin tosiaan oleellinen juttu. Taitavat kuskit on varmaan tässä asiassa eri juttu.
markettipyörämies
08.10.2015, 10.15
Eli kumi, alumiini ja teräs painaa saman verran? Mitä millään on väliä? Hinta/toimivuus tässä nyt eniten ainakin itseäni kiinnostaa. Ja spekulointi ylipäätään. Jos noita nyt sen 300 ruvailee per pääty, niin kyllähän siitä alkaa jo hintaakin operaatiolle kertyä.
Tosta kiinan alurunkosesta ja teräväkärkisestä satsista tekis jo muutaman renkaan. Paitsi jos laatu on paskaa. Hinta olis sama kuin a-tekniikan nastalle. Mutta koska tämä on Suomi niin postikulut a-tekniikalta käsittämättömät 16.12€...
brilleaux
08.10.2015, 10.47
Eli kumi, alumiini ja teräs painaa saman verran? Mitä millään on väliä? Hinta/toimivuus tässä nyt eniten ainakin itseäni kiinnostaa. Ja spekulointi ylipäätään. Jos noita nyt sen 300 ruvailee per pääty, niin kyllähän siitä alkaa jo hintaakin operaatiolle kertyä.
Kunhan vääntelin, älä ny herneitä vedä. ;)
Joku 100gr ero renkaassa on IMO yhtä tyhjän kanssa.
Omasta puolesta toimivuuden kannalta voin ainakin varauksetta suositella noita Schwalben nastoja. Mut niitä ei tosiaan nyt näy saavan irtopussukoissa ilman työkalua.
Ne maksoi muistaakseni 4,90e/pss. Pussissa sen 50kpl.
EDIT: Ja ainakin mulle taakse on riittäny hyvin se 2pss eli 100kpl.
Eteen taisin laittaa 200 kpl..
J.Kottenberg
08.10.2015, 11.48
Toki on painolla merkitystä. Jos ajetaan kelloa vastaan tai kisataan ja sinne kärkeen on tarkoitus päästä niin kyllä alumiini vs teräs nastojen rungoissakin voi olla merkittävää.
Mutta omasta puolesta itse vaan kommentoinkin ja ajo nyt on vaan semmoista kivan pitoa ja kuntoilua, ei ollenkaan vakavaa, vaikka välillä onkin mukava vähän omia rajoja hakea. Ja kyllähän vaikka eturenkaan vaihdon, JJ 4.0->Bud, huomaa mutta ei se n.600grammaa kuitenkaan paljoa lopulta vaikuta. Mutta hyvin ymmärrän että toisenlainen ajotyyli ja tavoitteet voi jollain toisella sulkea ehdottomasti pois reilu puoli kiloa painavamman kumin.
markettipyörämies
08.10.2015, 12.47
Keventely/säätäminen nyt on vaan osa mun harrastusta, vaikka en kisaa ajakaan ja ymmärrän että ei ne mun hupilenkit ole yhtään sen lyhyempiä keveemmälläkään fillarilla. Joten älkää nyt hyvät miehet sitä multa kieltäkö vaikka teitä se ei kiinnostaisikaan. Enivei tuo 4.90/pss kuulostaa jo hyvältä, pitääpä katella, jos niitä tulis kauppan.
brilleaux
08.10.2015, 13.01
Keventely/säätäminen nyt on vaan osa mun harrastusta, vaikka en kisaa ajakaan ja ymmärrän että ei ne mun hupilenkit ole yhtään sen lyhyempiä keveemmälläkään fillarilla. Joten älkää nyt hyvät miehet sitä multa kieltäkö vaikka teitä se ei kiinnostaisikaan.
Pointti meni perille. :)
J.Kottenberg
08.10.2015, 13.30
Olen sen verran päässyt vertaamaan vähän painavampaa läskiä kevyempään että jonkunlainen käsitys painosta on muodostunut ja kyllä sillä merkitystä on. Sulan maan aikana haastavammissa paikoissa kun yrittää ajella niin kyllä parin kolmen kilon painoero josta osa on pyörivissä massoissa on selvästi havaittava ja kevyemmällä voi helpommin onnistua monessakin paikassa. Ei keveyden etuja oikein kieltää voi.
Mutta talven lumiset ja jäiset paikat onkin vähän toinen ympäristö. Siis minulle. Silloinkin vaikkapa painavampien renkaiden ja nastojen paino tottakai on mukana ja vaikuttaa, mutta edut on isot ja ajokin vähemmän teknistä, jos semmoista sanaa nyt oikein voi tämmöisen harrastelijan ajosta käyttää.
mutanaama
08.10.2015, 15.55
Keventely/säätäminen nyt on vaan osa mun harrastusta, vaikka en kisaa ajakaan ja ymmärrän että ei ne mun hupilenkit ole yhtään sen lyhyempiä keveemmälläkään fillarilla. Joten älkää nyt hyvät miehet sitä multa kieltäkö vaikka teitä se ei kiinnostaisikaan. Enivei tuo 4.90/pss kuulostaa jo hyvältä, pitääpä katella, jos niitä tulis kauppan.
http://www.bike24.com/p239567.html
Kympin pussi työkalun kanssa, ilman 4,90.
Läskimasa
08.10.2015, 22.21
ilman 4,95.
http://www.bike24.com/p2101452.html
markettipyörämies
08.10.2015, 23.34
Nyt ois 600 alurunkosta, mutta ne on renkaissa kiinni.
brilleaux
09.10.2015, 07.29
Flowbeistillä ensifiilistely takana. Mulla tämä siis takarenkaana.
Kai toi kuivalla takana kaikenlaisella alustalla toimii kivasti(mikäpä ei), kun yhtään negatiivista huomiota ei tullut mielenperukoille ajaessa.
N. 25km ajelin tuolla työmatkoja kelvillä ensin; sain pintaa edes hiukan rikki.
Rungon rakenne tossa on hyvä vs. Lou; jämerä ja tukeva. Tuntuu jämäkälle juurakoissa ja kivikoissa.
Vetopito kaikella kuivalla alustalla jees, myös hiekalla ylämäkeen.
Mutta kuten sanottu, yhtään negatiivista mielleyhtymää ei tullu kuivalla kelillä.
Silloin kumes on hyvä.
Odotellaan sadetta ja katsotaan mielipidettä uusiksi. ;)
Kuviohan renkaassa ainakin on luottamusta herättävä. :rolleyes:
Rullaa Louta paremmin kyllä.
Ja jollain 65mm kiekolla sivunappulat sais suojaamaan kylkiä melko kivasti, otaksun.
Spessun kiekolla nappuloista ei iloa ole sen suhteen.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/IMG_1047.JPG
https://photos.google.com/photo/AF1QipNtEzxzDP8yP5zBICqrjSr89eSsSDf20rFnqaKd
DB ajettu myös pakkaslumella. Rengas oli tunturissa kuin kotonaan:rolleyes:.
Mitään moitittavaa ei ole kyllä kivikko-juurakko-ominaisuuksissakaan. Kaposella kehällä sivunappulat tosiaankin suojannevat vähän kylkiäkin.
rockverb
09.10.2015, 19.31
Nyt on hommattu Whiteen uudet kumeksit! Asentelua odottaisi BFL Ultralightit! Eli pitäisi olla kevyin malli noista =) Nyt vaan kun saisi aikaiseksi ruveta pisteleen alle...
... Renkaiden ilmoitettu paino ei oikein pitänyt paikkansa, näiden pitäisi painaa 1200g(+-) Meikäläisen yksilöt 1350g ja toinen 1430g...
Bansku81
09.10.2015, 19.55
Nyt n.100km polkuja takana dunderbeistilla ja on ollut mainio kumi. Yksi reikä tuli kylkeen pahassa kivikossa, olisi saattanut mihin renkaaseen tahansa. Rullaavuus on hyvä, mutta huononee selkeästi kun lasketaan painetta tiettyyn pisteeseen. Mulla on painoa varusteineen 85kg ja 0,5 bar rullaa vielä hyvin, mutta alle 0,45bar alkaa huomaamaan eron.
brilleaux
10.10.2015, 07.28
Korreloiko rullaavuuden huonontuminen pidon kasvuun? Millainen on Dunderbeistin pito takana, esim. Vs Lou?
Pito märällä lähinnä kiinnostaa.
Bansku81
10.10.2015, 07.40
Mulla ollut takana Bulldozer, Lou, Nate ja Dunderbeist niin on tuo minusta selvästi pitävin rengas noista. Tottakai pito paranee kun tiputtaa paineita mutta toimii kokonaisuutena parhaiten 0,45-0,50bar mun ruholla.
brilleaux
10.10.2015, 07.50
Ok. Saatamma miettiä siis myös Dundebeistiä taakse.
Budista edessä en kyllä hevillä luovu, mutta vois tuota Flowbeistiä nokalle kokeilla.
Tiedä miten yllättää.
Toki Budista en oikein keksi mitä pitäisi parantaa.
Moitittavaa kun ei ole.
Läskimasa
10.10.2015, 08.43
Rungon rakenne tossa on hyvä vs. Lou; jämerä ja tukeva. Tuntuu jämäkälle juurakoissa ja kivikoissa.
Hmm... jämäkkä runko tarkoittaa että se ei niin hyvin elä maaston mukaan, tai jos elää tarpeeksi paineita pudottaen niin sisäistä (vierintä)vastusta on reilusti. Ja jos ei elä niin ei se sitten kaikkea pitoakaan saa mitä olis tarjolla.
Nimim. Jäi vähän ikävä löysää Louta
J.Kottenberg
10.10.2015, 11.22
Toi; "alhaiset paineet, huippupito, pieni vierintävastus ja ei pauku vanteelle kivissä", on kieltämättä hieno tavoite. Itse tosin luulen että en tuossa tule onnistumaan.
Jäsen PaH sanoi jossain viestissä jotain semmoista että niksi on ajaa niin nopeasti ettei ehdi upota ja pitoa voi hakea ajolinjoilla ja vauhdin otolla. Näitä tekniikoita olen yrittänyt opetella. Tässä kylläkin joutuu käyttämään vähän isompia paineita ja tinkimään pidosta koska pienempi vierintävastus on eduksi.
Tank Driver
10.10.2015, 11.37
Mä olen pärjännyt pitkälle sillä, että ajan mitä ajan ja tunkkaan kun on tarvetta.
Ajakaa niillä renkailla. Rengas tykkää että sillä ajetaan.
Mä olen pärjännyt pitkälle sillä, että ajan mitä ajan ja tunkkaan kun on tarvetta.
Ajakaa niillä renkailla. Rengas tykkää että sillä ajetaan.Voipi olla että väärin ajettu.
mutanaama
10.10.2015, 12.25
Saahan sitä pitoa vaikka kuinka paljon lisää löysään pohjaan, nappulaa vaan isommaksi ja jyrkemmäksi. Tosin jäljet maastossa alkaa näkymään hyvinkin nopeasti.
Tulee aina mieleen näistä rengaskeskusteluista tilanne, kun suditeltiin ja liukasteltiin juurakoissa ja vertailtiin nappuloita jokaisen valittaen huonoa pitoa. Kohta Zippo pyyhkäs ohitse sutimatta ja lipsumatta loppuun kuluneella killerbeellä.
Tarvis taas itsenikin tuo muistaa ...
Tank Driver
10.10.2015, 13.01
Pitää myös muistaa, että Zippo on yli-ihminen.
Läskimasa
10.10.2015, 13.05
Toi; "alhaiset paineet, huippupito, pieni vierintävastus ja ei pauku vanteelle kivissä", on kieltämättä hieno tavoite. Jep, 3/4 toteutuu nykyisellään 2XL:llä, ei lyö läpi edes 0.15 bar paineilla ja ei sudi. Pieni vierintävastus vain tavoittamatta. Ja tietty paino vie herkkyyttä/kiihtyvyyttä. :( Elämä on täynnä kompromisseja.
brilleaux
10.10.2015, 13.34
Tulee aina mieleen näistä rengaskeskusteluista tilanne, kun suditeltiin ja liukasteltiin juurakoissa ja vertailtiin nappuloita jokaisen valittaen huonoa pitoa. Kohta Zippo pyyhkäs ohitse sutimatta ja lipsumatta loppuun kuluneella killerbeellä.
Juu, kaikki meistä ei ole yli-ihmisiä.
Kieltämättä maanpinnalle palauttavaa on yrittää ajaa karkuun kivikkojuurakossa 170mm joustavalla enskatäpärillä kun kaveri huohottaa niskaan täysjäykällä sinkulalla. Allaan 25-30mm slicksit.
Sekin on koettu.
Katsotaan nyt miten elo ton Flowbeistin kanssa jatkuu.
Jokatapauksessa Bud&Lou on kova paketti mun ajoon. Tai Bud&Bud.
Kuinka pitkään muuten ovat olleet markkinoilla? Kokeneemmat valaiskoon.
Hmm... jämäkkä runko tarkoittaa että se ei niin hyvin elä maaston mukaan, tai jos elää tarpeeksi paineita pudottaen niin sisäistä (vierintä)vastusta on reilusti. Ja jos ei elä niin ei se sitten kaikkea pitoakaan saa mitä olis tarjolla.
Varmasti totta tämäkin.
Kyllähän toi hiljaisessa juurakkojumpassa "perseelle potkii" enemmän kuin Lou.
Kovemassa vauhdissa kivikossa alamäkeen taas jotenkin pysyy ote paremmin. Pyörä menee vaan helpommin.
Eikä tuntuis paukuttavan niin helposti läpi.
Mutta joo, kompromissejahan nämä. Ja kauheita kokeiluja ei itsellä ole intoa eikä varallisuutta tehdä.
Loun kunnollinen paikkaus on edelleen kesken, ehkä se vielä palaa ajoon. Nähtäväksi jää.
Sivut on Loussa kyllä jo luvattoman huonossa kunnossa, kilometreihin nähden.
Ehkä todellakin joku 65mm Mcarbonium-kiekko vois tuoda helpotuksen asiaan.
Ne nyt vaan on mun ulottumattomissa at the moment..
J.Kottenberg
10.10.2015, 16.40
Saahan sitä pitoa vaikka kuinka paljon lisää löysään pohjaan, nappulaa vaan isommaksi ja jyrkemmäksi. Tosin jäljet maastossa alkaa näkymään hyvinkin nopeasti.
Toi vähempi jälkien jättäminen, tai paremminkin vähempi jättäminen, ei ole ihan olematon pointti. Tietysti riippuu missä ajaa, mutta jos tulee ajettua vähän sielläkin missä ei oikein saisi ajelle niin aina parempi jos kukaan ei huomaa mitään.
Ajotaidolla on iso tai varmaan isoin merkitys. Sitä pitää yrittää opetella. Ja itsellä se onkin siinä mielessä hyvä juttu että varaa parantaa on ihan reilusti.
Renkaista mitään tiedä, mutta ajeltuani 300h Knardeilla olivat pienet nappulat pienentyneet mitättömiksi. Alkuun Knardeissa oli pitoa mielettömästi verrattuna vanhaan Bilteman 2,3" kumiin. Tänään alle Hodagit ja pidon sijasta ajoittain katosi kosketus maahan etupyörän alta. Ajotyyli muututtava tai olen selälleen polulla ;). 45nrth.com:in Beistit lienee verrattavissa traktoreihin ennen kumirenkaita; metallirenkaan laipiot maassa pyöräyttivät laitteen selälleen jos kytkin pääsi lipeämään.
brilleaux
10.10.2015, 20.05
Tänään toinen kunnon fiilistely Flowbeistillä takana; ei se vaan sittenkään tykkää asettua Spessun kiekolle.
Kivikkojumpassa tykkää vähän burbbailla. Kumma juttu, niin nätisti ja lujaa paukahti vanteelle kyllä..:seko:
GC:n ja Loun kanssa ei moista ongelmaa ollu ikuna. Mut ne ei olekaan tubeless ready..:rolleyes:
Kotia päästyä tarkistin tilanteen:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2015-10-10%2016.57.50.jpg
Toinen puoli:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2015-10-10%2016.56.45.jpg
Edit: jos oksentelu jatkuu kohta on Flowbeisti jollekin tarjolla.
Tämä vain vahvistaa käsitystäni rengasjumpan turhuudesta. ;)
Bud/Bud kombo alkaa kiinnostamaan taas..
Polun tukko
11.10.2015, 12.18
Mitkä paineet?
markettipyörämies
11.10.2015, 12.36
Mikä litku ja oliko varmasti hyvin ravistettuna? Mulla teki tota Contin-litkulla.
Knard on kyllä hyvä kumi! Jotain miinusta sentään, edessä 0.4bar minimi, sen jälkeen alkaa ohjailemaan tai pikemminkin haluaa välillä mennä suoraa. Toinen miinus tulee takaa, kun ajaa pienillä paineilla renkaan nappulat ottaa toisiinsa kiinni, rusahdus vaan kuuluu, kun joustetaan lähelle vannetta. Ainakin näin uutena pitoa kyllä riittää joka tilanteessa, suollakin. Ja rullaa todella mainiosti.
brilleaux
11.10.2015, 13.16
Mitkä paineet?
0,5 oli paineet.
Mikä litku ja oliko varmasti hyvin ravistettuna? Mulla teki tota Contin-litkulla.
Joe's litku. On sheikkattu. :) Ja toiminu muilla kumeksilla ilman onkelmia.
Nyt on renkaassa painetta 1,5bar ja lepäilee. Noilla paineilla löytyi selkeä vuotokohta. Vuoti hetken mutta loppui. Toi tuskin kuitenkaan burbbailuun auttaa.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/1533554_10207971810158203_1034771488_n.jpg
Knard on kyllä hyvä kumi! Jotain miinusta sentään, edessä 0.4bar minimi, sen jälkeen alkaa ohjailemaan tai pikemminkin haluaa välillä mennä suoraa. Toinen miinus tulee takaa, kun ajaa pienillä paineilla renkaan nappulat ottaa toisiinsa kiinni, rusahdus vaan kuuluu, kun joustetaan lähelle vannetta. Ainakin näin uutena pitoa kyllä riittää joka tilanteessa, suollakin. Ja rullaa todella mainiosti.
Tämä.
Kun nyt täälläkin on huomattu Surlyn kumeksien ylivertainen mukavuus omaan ajoon;
Knardissa taitaa noi sivunappulat olla kyljen suojana jo leveämmälläkin kiekolla?
Mikä on Knardin leveys vs. Lou? Siis todellisuudessa. Taitaa olla niin että estääkseni oman tilin saldon ohenemisen pitkässä juoksussa yhdeksi kriteeriksi renkaassa tullee nousemaan sivujen kestävyys kivikossa. Eli kapeampi kiekko(kallis), tai rengas joka täyttää tämä(nkin) kriteerin itsessään.
Tämä Knardi voisi olla yksi vaihtoehto, jos ei ole juuri Louta leveempi ja pito märällä kivellä ja juurella olis edes kohtalainen.
Bud olis ehkä suurin suosikki myös taakse, mutta suojaa sivuille ei ole ilman sitä uutta kiekkoa.
Polun tukko
11.10.2015, 14.00
Kumissa vikaa tuolla kohti tai kiekossa? Tai vaan paska kiekko?
Läskimasa
11.10.2015, 14.01
^^ Kerran vuoteen ostat uuden Budin niin eiköhän se oo siinä. Enemmän paikattua voi pyöritellä etusena sitten.
brilleaux
11.10.2015, 14.30
Kumissa vikaa tuolla kohti tai kiekossa? Tai vaan paska kiekko?
Kyllä tää kiekko on toiminu ihan hienosti muilla renkailla. Tässä vaan ei nyt planeetat osu kohdalleen.
Tai sit vaatii olakkeellisen kiekon. Toihan burbbaa siis molemmilta puolilta.
Kelvillä toimii ihan ok. Samoin kun roikkuu varastossa. :rolleyes:
Kerran vuoteen ostat uuden Budin niin eiköhän se oo siinä. Enemmän paikattua voi pyöritellä etusena sitten.
Varteenotettava ehdotus. (y)
http://i1016.photobucket.com/albums/af282/kimmoma/foorumikuvat/reikauml_zpsacbeluqy.jpg
Nyt jurppii! Dunderbeistin kylki alkoi vuotaa ihan reunanauhan vierestä. Aluksi luulin, että sylki litkua vanteen reunasta, mutta sehän kuplikin renkaan läpi. Olisikohan voinut iskeä vanteelle? Vai voisiko rengas ratketa tuosta? Voi olla mahdotonta kohta paikata ja pitänee laittaa sisuri.
Hodag nro 4 roskikseen. Toinen perätysten jossa kyljet alkaa +50h ajon jälkeen tihkua litkua läpi, jatkuvasti kyljet märkänä.
Paineet 0.65-0.75bar, eikä litku tule kehän ja kumin välistä vaan kyljestä läpi. Kaks ekaa kuoli muuten; ekassa kylki auki ja
toisessa viis_senttinen repeemä nappuloiden väliin. Hyllyssä vielä nro 5; jäänee viimekseks. Hyvä kumi, ei vaan kestä käyttöä.
Volvospede
11.10.2015, 20.14
Kovaa on käyttö jos kyljet menee tolleen... itellä ne on viel säilyny vaik kohta lou rupeekin nappuloiltaan olee jo kovin kulunut.. no ajan vaikka sliksiks ku pidossa ei oo viel huomannu mitään. Tosin pito varmaan huononee niin hissukseen ettei sitä huomaa ja uuteen vaihtaessa sitten ero onkin iso.
Onkos kukaan kevyesti nastoittanut Bud & Lou komboa? Kiinnostelee miten nappuloiden kumiseos kestää moista toimenpidettä, kun ovat kuitenkin hieman kapiat ja korkiat malliltaan. Viime talven kokemukset itse nastoitetusta Bulldozereista olivat erittäin positiiviset, niin.. :)
reappear
11.10.2015, 21.15
Brille, kaverin pyörässä missä on Mülefüt vanteet teki just tollasta burppailua takarenkaalla kelviajelulla aina kun meni kanttareista sun muista. Siinä erikoisuutena oli että teki vain toiselta puolelta, ja mun analyysi on että ne Mülefüteissa olevat reiät vanteen sisäpuolella antaa pienen paineiskun aina töyssyissä ja se änkeää vanteen ja renkaan välistä. Ei tehny millään muilla renkailla ihan samassa mittakaavassa, mutta sen Bulldozereilla ihan samannäköistä joka päivä.
Onkos kukaan kevyesti nastoittanut Bud & Lou komboa? Kiinnostelee miten nappuloiden kumiseos kestää moista toimenpidettä, kun ovat kuitenkin hieman kapiat ja korkiat malliltaan. Viime talven kokemukset itse nastoitetusta Bulldozereista olivat erittäin positiiviset, niin.. :)
Viikon verran on kokemusta budista nastoilla. Schwalben pyöreäpäisiä nastoja olen 120 nitkutellut "keskimmäisiin reunariveihin". Vähän vaikeuttaa laittoa tuo hahlo nappulan keskellä, kun nastan reiän syvyydestä katoaa aika paljon. Vaikuttaisivat kuitenkin asettuneen paikoilleen sisäänajolenkkien perusteella.
Kuvassa ensimmäinen uhri asennettuna:
https://instagram.com/p/8Y3wsoSfPB/
Kuvassa näkyy kuinka nappula vähän pullottaa, mutta minusta ovat asettuneet paremmin ajan kanssa.
Hodag nro 4 roskikseen. Toinen perätysten jossa kyljet alkaa +50h ajon jälkeen tihkua litkua läpi, jatkuvasti kyljet märkänä.
Paineet 0.65-0.75bar, eikä litku tule kehän ja kumin välistä vaan kyljestä läpi. Kaks ekaa kuoli muuten; ekassa kylki auki ja
toisessa viis_senttinen repeemä nappuloiden väliin. Hyllyssä vielä nro 5; jäänee viimekseks. Hyvä kumi, ei vaan kestä käyttöä.
Täällä pohjoisessa Hodagit olleet kesän käytössä ja hyvin on kestäneet. Varovaisesti olen kyllä ajanut...
Asensin Hodagit NorthPawn 47mm vanteelle eli reunan nappulat suojaavat kylkiä. Paine, litistyvä rengas ja kylkiosumat seurantaan etteivät hajoa alle :)
Kun nyt täälläkin on huomattu Surlyn kumeksien ylivertainen mukavuus omaan ajoon;
Knardissa taitaa noi sivunappulat olla kyljen suojana jo leveämmälläkin kiekolla?
Mikä on Knardin leveys vs. Lou? Siis todellisuudessa. Taitaa olla niin että estääkseni oman tilin saldon ohenemisen pitkässä juoksussa yhdeksi kriteeriksi renkaassa tullee nousemaan sivujen kestävyys kivikossa. Eli kapeampi kiekko(kallis), tai rengas joka täyttää tämä(nkin) kriteerin itsessään.
Tämä Knardi voisi olla yksi vaihtoehto, jos ei ole juuri Louta leveempi ja pito märällä kivellä ja juurella olis edes kohtalainen.
Bud olis ehkä suurin suosikki myös taakse, mutta suojaa sivuille ei ole ilman sitä uutta kiekkoa.
Pentele, kun olisi tämä tullut aiemmin. Aamulla Knard vaihtui pois ja Lou meni paikalleen. Äkkiseltään sanoisin, ettei eroa juuri ole. Mutta ihan millilleen ei tieten mittaamatta voi sanoa. Kuvia kun nyt katsoo, niin yhtälailla pullottaa. :) Knard oli minun ajolle oikein hyvä muuten, mutta pehmeässä pito ärsytti. Joku paljon aiemmin kirjoittikin, kuinka se ärsyttää, jos lenkillä kerrankin tulee jotain ei toivottua. Mulla kehittyi tämä vainoharha varsinkin enskamopon etusen suhteen. Jos ei ollut luottoa, oli ajaminen yhtä perseilyä. Mutta se niistä. Knard oli pehmeässä minun ajolle ikävä kokemus, pitoa ei kosteassa suokohdassa tai niljakkaassa lätäkössä ollut ja sekös harmitti. Tympiä oli jalkautua juuri niissä kohdissa, kun aatteli että mennään yli niin, että heilahtaa. Nyt on sitten Lou, pääsee ajamaan samat paikat kunhan tauti sallii. Jos on tuolla hyvä, niin saa jäädä. Rullaavuus oli kyllä Knardin eduksi ja olihan se mukavan smuutti verrattuna Loun tärinään.
Shimaani
11.10.2015, 23.20
....Knard on kyllä hyvä kumi! Jotain miinusta sentään, edessä 0.4bar minimi, sen jälkeen alkaa ohjailemaan tai pikemminkin haluaa välillä mennä suoraa....i.Juupajuu. Aamupakkasella tähtitaivasta ihastellessa ihmettelin Isoknardin hillitöntä vetelyä ja sitku illemmalla ennätin niin tarjosin painemittaria. nollapistekaks. Kai se 15 asteen pudotus ympäröivässä ilmasssa hiukan vaikuttaa... :-D
Vastahan nuilla paksukumeilla on vuodesta -09 ajettu ja aina ne üllättää.
brilleaux
12.10.2015, 07.47
Pistin Budin tilaukseen.
Tietääpähän ainakin mitä saa. :)
Mun rengasrallit oli tässä.
Tuolta kohtuu edukkaasti:
http://www.bike-prof.de/SURLY-Bud-Fatbike-Reifen-26x48-120tpi
Volvospede
12.10.2015, 09.07
Pistin Budin tilaukseen.
Tietääpähän ainakin mitä saa. :)
Mun rengasrallit oli tässä.
Tuolta kohtuu edukkaasti:
http://www.bike-prof.de/SURLY-Bud-Fatbike-Reifen-26x48-120tpi Saako udella miksei Lou:ta taakse, oliko sulla ollu jo semmonen testissä? bud varmaan toimii kans takanakin mutta onhan se kuvio aika eturengasmainen. Mua häiritsis semmonen ihan suunnattomasti henkisellä tasolla ja ei pystyis varmaan edes speksailee kunnolla jos on etunen takana. Ei kait vaan koska rullaus?:)
^Auts, miul on lou edessä ja takana...iiiiihan väärin :)
lou edessä ja takana...iiiiihan väärin
Täällä on kanssa päädytty samaan virheeseen. Ja vielä terävillä piikeillä. :)
brilleaux
12.10.2015, 09.20
Saako udella miksei Lou:ta taakse, oliko sulla ollu jo semmonen testissä? bud varmaan toimii kans takanakin mutta onhan se kuvio aika eturengasmainen. Mua häiritsis semmonen ihan suunnattomasti henkisellä tasolla ja ei pystyis varmaan edes speksailee kunnolla jos on etunen takana. Ei kait vaan koska rullaus?:)
Onhan Flowbeistikin eturengas. ;)
Lou on ollu takana kohta vuoden. Ei oikeastaan mitään moitittavaa.
Kylkien kestoa lukuunottamatta. Ne onkin jo lähes loppu.
Bud/Bud-kombo on kiinnostanut jo pitkään, uskon vetopidossa päästävän lähelle Louta.
Sivuttaispitoa odotan saavani enemmän.
Rullaus on varmasti myös parempi, ehkä sekin vaikuttaa; uuden asuinpaikan myötä ajan kuitenkin 10km päivässä asfalttikelviä.
Ei sen ajaminen kyllä Loullakaan ole epämiellyttävää.
Nyt alla oleva Flowbeisti rullaa paremmin kuin Lou, mutta ei se sen onnellisemmaksi tee. :)
Edit: ja kiehtoo myös webin syövereistä lukemani ylistykset tuosta Bud/Bud-kombosta.
Pakkohan se on kokeilla. Kovin syvälle metsään en mene kuitenkaan.
Noin kuvainnollisesti siis. Muutenhan toki menen.
Ja kyllä mun rengaskokeilut tulee tästäedes rajoittumaan Bud+Lou-akselille. Eri yhdistelmillä. ;)
Renkaissa yhdistyy kuitenkin omaan käyttöön kaikki mitä pitääkin:
Pito. Mukavuus. Luotettavuus. Toiminta Tubeleksena. Yleisrenkaana mainio; toimii kelissä kuin kelissä.
Ainoana miinuksena kylkien arkuus kiville. Mutta jos vuoden pääsee renkaalla, se on ihan hyväksyttävää?
Volvospede
12.10.2015, 09.37
Onhan Flowbeistikin eturengas. ;)
Lou on ollu takana kohta vuoden. Ei oikeastaan mitään moitittavaa.
Kylkien kestoa lukuunottamatta. Ne onkin jo lähes loppu.
Bud/Bud-kombo on kiinnostanut jo pitkään, uskon vetopidossa päästävän lähelle Louta.
Sivuttaispitoa odotan saavani enemmän.
Rullaus on varmasti myös parempi, ehkä sekin vaikuttaa; uuden asuinpaikan myötä ajan kuitenkin 10km päivässä asfalttikelviä.
Ei sen ajaminen kyllä Loullakaan ole epämiellyttävää.
Nyt alla oleva Flowbeisti rullaa paremmin kuin Lou, mutta ei se sen onnellisemmaksi tee. :)
Edit: ja kiehtoo myös webin syövereistä lukemani ylistykset tuosta Bud/Bud-kombosta.
Pakkohan se on kokeilla. Kovin syvälle metsään en mene kuitenkaan.
Noin kuvainnollisesti siis. Muutenhan toki menen.No oliks se floupiisti hyvä takarengas? :) joo onhan se hyvä kokeilla ja varmastikkaan bud/bud ei ole huono yhdistelmä ja saathan sä siitä kuitenkin uuden eturenkaan jokatapauksessa..! :):) Mä oon ajellu välillä 20km/sivu duuniin bud/lou systeemillä ja oon aina ihan puhki. Mut en usko että se johtuu renkaista. Kuinka sileeks on muuten lou menny sulla vuodessa?
brilleaux
12.10.2015, 09.46
No oliks se floupiisti hyvä takarengas? :) joo onhan se hyvä kokeilla ja varmastikkaan bud/bud ei ole huono yhdistelmä ja saathan sä siitä kuitenkin uuden eturenkaan jokatapauksessa..! :):) Mä oon ajellu välillä 20km/sivu duuniin bud/lou systeemillä ja oon aina ihan puhki. Mut en usko että se johtuu renkaista. Kuinka sileeks on muuten lou menny sulla vuodessa?
Flowbeisti on takana yllättävän hyvä.
Kuivalla ainakin, märällä en ole päässy testaamaan. Pitoa samat kuin Loussa, jossei enemmänkin.
Niin kivellä kuin juurellakin. Vetopito hiekalla ihmeen hyvä.
Ei vaan anna samanlaista samettista pehmeyttä ajoon kuin Lou.
Runko on ilmeisesti tymäkämpi. Potkii perseelle.
Loussa on pintaa vielä ihan hyvin jäljellä, ei kauhean kulunu. Sivut vaan alkaa kuolemaan.
Kankaat paistaa melko huolella jo.
Ja paikattu jo 3 krt, aika vaihtaa/jättää varalle. :)
Suburban
12.10.2015, 10.51
Tuolta saa kanssa kohtuu edullisesti renkaita, toimitusaika noin viikko, rahdinkuljettajana toimii GLS, tavara noudetaan lähipostista ->>
Bud http://www.westbrookcycles.co.uk/surly-bud-tyre-folding-bead-4-8-120-tpi-p213963
Lou http://www.westbrookcycles.co.uk/surly-lou-tyre-folding-bead-26x4-8-120-tpi-p213964
Läskimasa
12.10.2015, 10.55
bud varmaan toimii kans takanakin mutta onhan se kuvio aika eturengasmainen. Mua häiritsis semmonen ihan suunnattomasti henkisellä tasolla ja ei pystyis varmaan edes speksailee kunnolla jos on etunen takana.
No eihän sitä pelkäks etuseks oo kaiketi tehty, vaikka onkin "front-specific", miks siinä muuten olis propulsion(=työntö)-pyörimissuunta?
Jännä jos iso-Knaardi tempoilee 0.2 bar paineilla, Budilla saa ajaa nollapaineilla ilman selfsteeringiä.
brilleaux
12.10.2015, 11.03
Budilla saa ajaa nollapaineilla ilman selfsteeringiä.
Tämä myös unohtui Budin plussista. Ei vetele nokalla yhtään. Millään paineilla.
Tuolta saa kanssa kohtuu edullisesti renkaita, toimitusaika noin viikko, rahdinkuljettajana toimii GLS, tavara noudetaan lähipostista ->>
Bud http://www.westbrookcycles.co.uk/surly-bud-tyre-folding-bead-4-8-120-tpi-p213963
Lou http://www.westbrookcycles.co.uk/surly-lou-tyre-folding-bead-26x4-8-120-tpi-p213964
Edullisuudesta en nyt niin tiedä, postikulut on aika korkeat. Nähtäväksi jää lupaus lähetyksestä 48h sisällä, muut kun myyvät edelleen ei oota. Piti nyt siltikin kokeilla onnea.
edit: Näemmä postittivatkin paketin jo...
Timppa H
12.10.2015, 13.39
IsoKnardi kyllä vetelee etusena pienillä paineilla, muuten hyvä ja takana oikein bueno, märälläkin lipsuminen on hallitua :/ Bud on etusena jäykässä loistava ja toimii hyvin joustonkin kanssa, kun vähän nostaa paineita.
Alkuun Flowbeist tuntui Budin jälkeen oudolta, mutta kaikkeen tottuu ja nyt tuntuu oikein hyvältä. Täytyy vielä koittaa Bud/Flowbeist yhdistelmää Mutzissa jos joskus tulee märkää ;)
Juha Jokila
12.10.2015, 20.17
No oliks se floupiisti hyvä takarengas? :) joo onhan se hyvä kokeilla ja varmastikkaan bud/bud ei ole huono yhdistelmä ja saathan sä siitä kuitenkin uuden eturenkaan jokatapauksessa..! :):) Mä oon ajellu välillä 20km/sivu duuniin bud/lou systeemillä ja oon aina ihan puhki. Mut en usko että se johtuu renkaista. Kuinka sileeks on muuten lou menny sulla vuodessa?Bud-Bud rengastus on hyvä. Molemmat cornering suuntaan. Lou menee taakse vain pehmeillä lumikeleillä, jolloin sen haitat ei niin paljoa haittaa ja se etenee ruopimalla aavistuksen Budia pitemmälle. Kesällä Lou ei tarjoa mitään parempaa Budiin verrattuna.
J.Kottenberg
12.10.2015, 21.30
Vaihdoin takaa uudenkarhean Naten pois ja laitoin vanhan hiukan kuluneen Bulldozerin takaisin ja ajoin samat lenkit kun Natellakin. Hyvä märkä soistunut suontapainen kohta ja sellainen renkaan verran upottava mutapätkä oli kiinnostavia vertailupaikkoja. Ehkä jollain tapaa väärin ajettu mutta ei kyllä isoa eroa ollut etenemiskyvyssä. Suokohdassa Bulldozerin vähän parempi kantavus leveämpänä varmaan kompensoi kuvion karkeutta. Mutapätkässä, kun vauhti alkoi loppua, tuntui että Naten karkea kuvio olisi tarvittaessa mennyt vähän pitemmälle. Ei kuitenkaan isolta tuntunut ero.
Näin syksyllä ja muulloinkin kun on märkää, vähän leveämpi rengas, siis yli 4" ei ole pahaksi. Ainakaan vähän painavammalla kuskilla.
Eilinen ensimmäinen oikea lenkki ei vielä antanut varmaa käsitystä Flowbeist/Dunbeist-yhdistelmästä. Joustoa on 0,45-paineilla enemmän kuin 27.5 tuumaisilla Hodageilla, mutta vähemmän kuin kuvittelin. Renkaat tuntuvat nimittäin melko kovilta.
Metsässä oli eilen kuivaa, joten pitoa riitti, paitsi muutamalla kostealla kivellä ja juurella molemmat renkaat lähtivät alta melko vauhdikkasti. Pito varmaankin paranee kunhan uutuuden karheus kuluu pois.
Renkaat rullaavat yllättävän hyvin, eikä nappuloiden kokoa huomaa muuten kuin äänestä. Isot nappulat tarttuvat kyllä hyvin kiinni, jos pitävää tartuntapintaa riittää. Asfaltilla ajosta ei ole kokemusta kuin lyhyiden siirtymien osalta ja niillä kyllä mieluusti ajaa pientareen hiekalla.
brilleaux
13.10.2015, 10.56
Renkaat tuntuvat nimittäin melko kovilta.[/I]
Metsässä oli eilen kuivaa, joten pitoa riitti, paitsi muutamalla kostealla kivellä ja juurella molemmat renkaat lähtivät alta melko vauhdikkasti. Pito varmaankin paranee kunhan uutuuden karheus kuluu pois.
Renkaat rullaavat yllättävän hyvin, eikä nappuloiden kokoa huomaa muuten kuin äänestä.
Mulla oli takana Flowbeisti ja toi kovuus/jämäkkyys jäi kyllä melkein päällimmäisenä mieleen. Verrokkina Lou.
Itsekään en päässy kuin kuivan ominaisuuksia kokeilemaan, oli vakuuttavat kyllä. Rullaus myös hyvä.
Flowbeisti molempiin päihin voisi olla toimiva?
Mutta jos ei kostealla pidä, ei olisi ollut mun rengas muutenkaan.
Mullahan toi ei tubeleksena suostunu toimimaan, pistin siis kiertoon.
J.Kottenberg
13.10.2015, 12.35
Voi olla Beistit hyvät lumella. Tosin eiks Bud ja Lou ole aika hyviä siellä(kin)?
Olen tässä miettinyt Bud-Bud tai Bud-Lou rengastusta, mutta en osaa päättää kumpi parempi setti talviajoon. Nyt ollut käytössä vajaan vuoden Jumbo Jim 4.0", joista ei mitään pahaa sanottavaa.
brilleaux
13.10.2015, 13.30
Väitän että kumpi vaan. Ei mee metsään.
Ens talvi ajetaan Bud-Bud rengastuksella.
EDIT: Tai meneehän se. Ehe-ehe.. ;)
Siis nimenomaan menee metsään! ;)
Volvospede
13.10.2015, 13.42
Laita lou eteen propulsion suuntaan ja bud taakse cornering suuntaan. Eiköhän sillä saada kompensoitua rengassuunnitelijoiden tekemät virheet..! :-)
Lou edessä propulsion suunnassa on jo melko surkea. :rolleyes:
J.Kottenberg
13.10.2015, 22.01
Lou edessä propulsion suunnassa on jo melko surkea. :rolleyes:
Voisitko kertoa tarkemmin miten Lou edessä toimi. Ihan mielenkiintoisia tuommoisten kokeilujen tulokset.
On tämä kyllä vaikeaa: 27.5-tuumaisilla Hodageilla kyljet kärsii renkaan kapeuden takia kivikoissa ja Flowbeist/Dunderbeist-yhdistelmä on liukas märillä kallioilla ja juurakoissa :)
Teenköhän nyt kuitenkin väärin, jos kaikesta huolimatta tyydyn näihin renkaisiin. Ja ennen kaikkea ajankohan väärin, jos sopeutan ajamistani ja mietin enemmän ajolinjoja allaolevista renkaista riippuen: Hodageilla ajan jatkossa kivikot rauhallisemmin ja Beisteillä yritän löytää pitävämmät ajolinjat kallioilla ja juurakoissa. Tosin, ajan kai cyclollakin väärin kun käytän sitä maantieajoon ja alla on 35 milliset Rocket Ronit ;)
J.Kottenberg
14.10.2015, 12.44
Teenköhän nyt kuitenkin väärin, jos kaikesta huolimatta tyydyn näihin renkaisiin. Ja ennen kaikkea ajankohan väärin, jos sopeutan ajamistani ja mietin enemmän ajolinjoja allaolevista renkaista riippuen: Hodageilla ajan jatkossa kivikot rauhallisemmin ja Beisteillä yritän löytää pitävämmät ajolinjat kallioilla ja juurakoissa. Tosin, ajan kai cyclollakin väärin kun käytän sitä maantieajoon ja alla on 35 milliset Rocket Ronit ;)
Luultavimmin aika pieleen menee, ihan niinkuin mullakin. En mäkään viitsi ajaa ihan mistä vaan. Esimerkiksi teräviä kiviä varon ja joskus jotain kaatunutta kuusen närettäkin, jossa on muutaman sentin terävät oksan tyngät, tulee väistettyä ettei kumit hajoa jos vaan ehtii huomaamaan. Tosi ajomiehet ei kuulemma väistele. Samoin just märillä viistoilla kallioilla ja juurakoissa yritän aina etsiä hyvää ajolinjaa. Tulee lipeämisiä ja lippoja vähemmän ja ajaminen on mukavampaa.
Mäkin ajan joskus lenkkejä, joissa on iso osa tietä, jäykkäperämaasturilla jossa on Racing Ralphit. Sopimatonta mutta ihan mukavaa.
Paljonko tuota Stanin litkua ny pitää kaataa 4,8" kumiin? hirveän ristiriitaista jokapuolella.
^^ P*skaa sen väliä. Laita 100ml 4-4,8" kumiin niin olet voittavassa joukkueessa. Ei ole ikinä jäänyt siitä kiinni että litkua olis jotenkin liikaa tai liian vähän. Tolla määrällä ei ainakaan ole loppunut koskaan vaikka onkin kyljet itkenyt. Lisäät sit jos siltä tuntuu.
Tähdellisempää on huolehtia tasaisin väliajoin siitä, että litkua ylipäätään on renkaassa. Itselle ainakin riittää, kun vähän lotisee.
Voisitko kertoa tarkemmin miten Lou edessä toimi. Ihan mielenkiintoisia tuommoisten kokeilujen tulokset.
Sivuttaispitoa on huomattavasti vähemmän, kuin Budilla, erityisesti Propulsion-suunnassa, suorastaan pyrkii karkaamaan alta. Syy – V-muotoiset nappulat. Sama vika samasta syystä on esim. D5:lla edessä asennettuna ”väärinpäin”.
J.Kottenberg
14.10.2015, 18.22
Mielenkiintoinen juttu. Ei näköjään ole ollenkaan sama jos jotkut kuviotyypit asentaa väärinpäin.
Nopeasti katsoen ilman parempaa kokeilemalla saatua tietoa luulisi että Lou pitää hyvin niin takana kuin edessä. Ja kuinka päin vaan. On se sen verran karkean näköinen.
Ainakin cornering suunnassa pitää lou ihan mallikkaasti, n. 3000 kilsan kokemuksella...siis etusena...tai sit oon ajanu väärin :)
Jei, miten nastahommelit läskissä, kannattaako ollenkaan vaiko jos pelkästään eteen? Ja mimmosta nastarenkulaa suositellaan?
orikinaalikummit ois konassa tuommoset: Schwalbe Jumbo Jim 26x4.8"
Hirveen hintasethan nuo on :eek:
http://www.bikeshop.fi/VeeTire_Snowshoe_XL_nastoilla_/ekauppa/pTR0302/&listpos=11
Tank Driver
14.10.2015, 19.35
Hyvät on, joskus jopa tarpeen. Mulla on 45Nrth Dillinger 5 eli Lipsaset. En tiedä paremmista.
Hyvät on, joskus jopa tarpeen. Mulla on 45Nrth Dillinger 5 eli Lipsaset. En tiedä paremmista.
Tuo Lipsaset vissiin se kallein malli. Onko edessä ja takana, pitoja on vissiin hyvästi?
peruspertti
14.10.2015, 20.40
https://www.xxl.fi/45nrth-dillinger-5-26x4-8-120tpi-laskipyoran-nastarangas/p/1104583_1_style
Tank Driver
14.10.2015, 21.07
Tuo Lipsaset vissiin se kallein malli. Onko edessä ja takana, pitoja on vissiin hyvästi?
Molemmissa on ja toimii. Hyvät kumit ovat.
J.Kottenberg
14.10.2015, 21.41
Eihän noi Dillingerit ihan ilmaiset ole mutta jos ei asfaltilla paljoa ajele niin mitä arvelette, eikö ne toisenkin talven ainakin mene?
Tank Driver
15.10.2015, 00.04
Mun siirtymillä on asvalttia, ja onpa noilla ajettu ihan maantietäkin. Kuvio on käytännössä uudenveroinen, yksi nasta irronnut ja yksi kaatunut. Nämä on itse nastoitettu tylppäkärkisillä. Täyden luoton rengas.
brilleaux
15.10.2015, 06.46
Mites tubeless asennus Dilsuilla, ongelmatonta?
Ihmetyttää vieläkin ton Flowbeistin temppuilut...
mutanaama
15.10.2015, 08.12
Ei ihan ;)
https://www.youtube.com/watch?v=ntdSUekrF3A
https://www.youtube.com/watch?v=Lg2JVZ2BEzQ
Mutta lopputulos oli kuitenkin se, että rengas alkoi pitämään
brilleaux
15.10.2015, 08.17
Voe helevettiläenen!!, sanos Mielikäinen. :D
Mikäs näissä 45Nrth:ssa oikein seems to be a problem..?
Edit: Itse en Flowbeistin kanssa alkanu vääntämään. Meni kiertoon.
Toki sillä itse asennus sujui mallikkaasti ja helposti; nousi helposti vanteelle ja alkoi pitämään heti ilman litkujakin.
Ongelmat alkoi kun mentiin juurakkoon ja kivikkoon. Tai yleensä ajamaan. :rolleyes:
Burbbaili parista kohtaa molemmin puolin, eikä asettunu.
Tai ois ehken ja ehken jos olisin viitsinyt ajella pari viikkoa hissukseen ja puNpailla kesken fiilistelyjen.
mutanaama
15.10.2015, 08.20
Renkaan reunassa on toisissa kangas esillä ja valujäännökset voi olla melkosia. Osa taas menee heittämällä..
brilleaux
15.10.2015, 08.27
^Omasta putsasin valuraadit pois, sen teen aina ensimmäisenä.
Niitä tosin oli Beistissä todella vähän.
Läskimasa
15.10.2015, 08.34
Mikäs näissä 45Nrth:ssa oikein seems to be a problem..?
Olisko tää:
WARNING
Bicycle products should be installed and serviced by a professional mechanic. Never modify your bicycle or accessories. Read and follow all product instructions and warnings including information on the website. 45NORTH TIRES ARE NOT TUBELESS READY.Tosin eipä ne Surlynkää kumit mitään tupelesredejä oo.
brilleaux
15.10.2015, 08.50
Olisko tää:
Tosin eipä ne Surlynkää kumit mitään tupelesredejä oo.
No Flowbeisti nimeenomaan on.
Surlyjen ja GC:n kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa.
Läskimasa
15.10.2015, 09.03
No Flowbeisti nimeenomaan on.No niinpä olikin, tuli vaan noita Dillingerejä selatessa tuo lause vastaan.
Bansku81
15.10.2015, 09.12
Mun Dunderbeist tirautteli kanssa parit tipat vanteen ja renkaan välistä ekan viikon aikana, mutta enää ei ole tullut mitään pihalle. Tänäänkin aamulla vedin aika rajua kivikko/juuri jumpaa 0,45bar paineella eikä lenkin jälkeen ollut yhtään valkoista näkyvissä.
Minulla Dunderbeisti ei ole tehnyt muuta kuin pitänyt hyvin takarenkaana viim. tonnin :) Kehä on nextie 65mm ja litkuna on doc blue. Ainoa on että kyljet noista kuluu, niin kuin muistakin renkaista, mutta tämä päästää jo pientä litkuvaahtoa kyljistä ulos VS. enempi ajettu Budi ei vuoda kyljistä.
Db ei ole burpannu kertaakaan, on lyönyt läpi parit kerrat, ei ole puhjennut jne... Kyljet on ruovittu pienillä paineilla / kiviin jonkin verran, joten pientä valkovaahtoa pistää kyljistä esiin, kun pumppaa kumiin työmatkatempoon tarvittavan 0.6bar.
Eihän noi Dillingerit ihan ilmaiset ole mutta jos ei asfaltilla paljoa ajele niin mitä arvelette, eikö ne toisenkin talven ainakin mene?
Mitä? Samat renkaat useampana vuonna alle. Ei ei....
HC Andersen
15.10.2015, 11.39
Surlyn bfk on tubelessready vaikei sitä vielä mainosteta, renkaan tullessa markkinoille surlyllä ittellään ei ollut vielä tarjota tubelessvannetta. Nythän ne on tuonneet markkinoille The Other Brother Daryll vanteen joten nyt voi varmaan odottaa että seuraavan tuotanto erässä olisi tubelessready merkintä.
brilleaux
15.10.2015, 11.41
Jos vertaa Budin ja Loun toimintaa Flowbeistiin, väittäisin niidenkin olevan tubelessready.:rolleyes:
brilleaux
15.10.2015, 12.03
Ja täältä Budia saa sitten joskus marraskuussa. Kiva kun ilmoittivat sen nyt kun kyselin tilauksen perään.
Sivulla lukee 1-3päivää toimitusajaksi. -_-
http://www.bike-prof.de/SURLY-Bud-Fatbike-Reifen-26x48-120tpi
EDIT: Ja taitaa kaikki myydä ei oota tällä hetkellä. Nyt otti ohraleipä.
markettipyörämies
15.10.2015, 12.43
Saakohan noita Surlyn uusia vanteita Alexrimsin tarralla jostain halvalla? Tai jotain muita noista Alexrimsin vanteista: http://www.alexrims.com/product.asp?sc=0&cat=26
Tarvis jonkun offset-vanteen Lefty-projektiin.
Mites tubeless asennus Dilsuilla, ongelmatonta?
Ihmetyttää vieläkin ton Flowbeistin temppuilut...
Viime talven oli Mulefutin kaverina Dillinger 5 tubelessina. Kerran taisi työpäivän aikana ilmat karata, mutta ei vaatinut muuta kuin uudet ilmat sisään niin pelasi lopputalven.
Sotanorsu666
15.10.2015, 13.17
Minkäslaisia paineita Maxxis Mammoth EXOilla ajelevat läskikuskit ovat pitäneet ? Omat ajot aika pitkälti polkua/tietä yms, eli pitäisi rullata hyvin, mutta myös vähän pehmentää menoa.
Jokos kohta Maxxiksen uudet kumit rantautuu Suomeenkin?
Norjassa nähtävästi Colossusta ja toista Minionia jo varastossa.?
http://bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/Dekk/slanger/Dekk-Fatbike/Maxxis/Maxxis-Colossus-26-TR-EXO-Fatbike-Dekk-26x48-120tpi-TR-EXO-2C-1515g07196-p0000071311
http://bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/Dekk/slanger/Dekk-Fatbike/Maxxis/Maxxis-Minion-FBF-26-Fatbike-Dekk-26x48-120-TPI-Folding-60a-62a-1575gr07198-p0000071279
Bansku81
15.10.2015, 14.00
Lopussa lukee että toimitukset lokakuun puolivälistä, mitä sitten tarkoittaakin..
Edit. Jos tulkitsin oikein niin FBF ja Colosseusta on varastossa ja FBR tulossa marraskuun puolessa välissä.
J.Kottenberg
15.10.2015, 15.01
Minkäslaisia paineita Maxxis Mammoth EXOilla ajelevat läskikuskit ovat pitäneet ? Omat ajot aika pitkälti polkua/tietä yms, eli pitäisi rullata hyvin, mutta myös vähän pehmentää menoa.
Ei tuohon kysymykseen mitään yhtenäisiä vastauksia saa. Varmaan samoilla nurkilla kuin muillakin 4" renkailla. Itse kokeilisin (reilu 90kg ajokamoissa) taakse 0,6bar ja eteen 0,5bar. Siitä sitten fiiliksen mukaan lisää tai vähemmän.
Sotanorsu666
15.10.2015, 15.21
Ei tuohon kysymykseen mitään yhtenäisiä vastauksia saa. Varmaan samoilla nurkilla kuin muillakin 4" renkailla. Itse kokeilisin (reilu 90kg ajokamoissa) taakse 0,6bar ja eteen 0,5bar. Siitä sitten fiiliksen mukaan lisää tai vähemmän.
Jees. Unohdinkin laittaa oman painon tuohon viestiin, eli 80kg aika tasan on painoa. Lähdetään kokeilemaan noilla. Ajattelin nyt vaan valmiiksi kysellä ennen kuin alan säätämään, kun on niin erimallinen ilmatilaltaan ja muodoltaan, kuin eilen vielä pyörässä kiinni olleet jumbo jim 4.8 tuumaiset. Myin ne pois, kun menee vähän hukkaan ton kokoinen rengas 65mm vanteella.
Läskimasa
15.10.2015, 15.49
EDIT: Ja taitaa kaikki myydä ei oota tällä hetkellä. Nyt otti ohraleipä.
Kokeiles Italiasta: http://www.alcedoitalia.it/shop/fat-bikes/surly-bud-tire-26x4-8-120-tpi-anteriore/
Tai Englannista: http://m.allterraincycles.co.uk/Surly-Bud-Fat-Tyre tai jos ei tuolla niin oliskohan Charliella hyllyssä http://www.charliethebikemonger.com/surly-bud-tyre-folding-120-tpi-3629-p.asp
Ruåtsissa myös laarissa, kallis tosin, enkä tiijä onnistuuko tänne tilaus: http://teamsportiaonline.se/surly-bud-48
Viikon verran on kokemusta budista nastoilla. Schwalben pyöreäpäisiä nastoja olen 120 nitkutellut "keskimmäisiin reunariveihin". Vähän vaikeuttaa laittoa tuo hahlo nappulan keskellä, kun nastan reiän syvyydestä katoaa aika paljon. Vaikuttaisivat kuitenkin asettuneen paikoilleen sisäänajolenkkien perusteella.
Kuvassa ensimmäinen uhri asennettuna:
https://instagram.com/p/8Y3wsoSfPB/
Kuvassa näkyy kuinka nappula vähän pullottaa, mutta minusta ovat asettuneet paremmin ajan kanssa.
Tuuppasin sitten lämpimikseni tänään Bud/Lou komboon harvan, mutta varmasti jo toimivan nastoituksen eli jokatoisessa keskirivissä on vuorotellen oikealla ha vasemmalla Bestgripin 6x8mm kierrenasta. Sama toimivaksi testattu systeemi siis, mikä minulla oli viime talvena käytössä Bulldozereiden kanssa. Hyvinpäs nuo tuohon istuivat ja jos kunnon jäärännikelejä on luvassa niin about tunnissa iskee toisen mokoman nastoja paikalleen :)
Ja meni samalla se Lou heittämällä tubelesiksi eli nousi ilman ongelmia ja alkoi heti pitämään eli vain vähäsen tihkusi litkua vanteen ja kumeksen välistä tuota tehdessä. Kassotaan huomenna onko vielä paineet tallella, vai vaatiiko pari lenkkiä alleen tuon edessä olevan Budin tapaan, että asettuu ja pitää ilmat ilman mitään vuotoja..
Oon ajellu aika paljon mammutti takarenkaana ja paine on yleensä noin 0,5bar. Jos tuosta laskee kovasti, niin alkaa kivet lyömään läpi.
mutanaama
15.10.2015, 23.02
Laitoin saman verran eteen, ja ei puhettakaan, että olis voinu ajella kivikossa yhtään reippaammin. Matalassa juurakossa vielä menetteli ja oli oikein mukavaa, mutta hetkittäin bb alko olemaan vaarallisen alhaalla.
brilleaux
16.10.2015, 06.56
Kokeiles Italiasta: http://www.alcedoitalia.it/shop/fat-bikes/surly-bud-tire-26x4-8-120-tpi-anteriore/
Tai Englannista: http://m.allterraincycles.co.uk/Surly-Bud-Fat-Tyre tai jos ei tuolla niin oliskohan Charliella hyllyssä http://www.charliethebikemonger.com/surly-bud-tyre-folding-120-tpi-3629-p.asp
Ruåtsissa myös laarissa, kallis tosin, enkä tiijä onnistuuko tänne tilaus: http://teamsportiaonline.se/surly-bud-48
Pistin siankarlolle postia, katsotaan. Puntaherrojen hinnat ovat melko korkeita.
Samoin Börjellä.
J.Kottenberg
16.10.2015, 09.18
Jees. Unohdinkin laittaa oman painon tuohon viestiin, eli 80kg aika tasan on painoa. Lähdetään kokeilemaan noilla. Ajattelin nyt vaan valmiiksi kysellä ennen kuin alan säätämään, kun on niin erimallinen ilmatilaltaan ja muodoltaan, kuin eilen vielä pyörässä kiinni olleet jumbo jim 4.8 tuumaiset. Myin ne pois, kun menee vähän hukkaan ton kokoinen rengas 65mm vanteella.
Makuasioitahan nämä rengasvalinnat pitkälle. Mutta kokeilitko 4.8 Jumbo Jimejä 65mm vanteilla? Tuossa aiemmassa viestissäsi sanot tavoitteena olevan hyvä rullaaminen ja vaimennuskyky. Jos näitä kahta ominaisuutta tavoitellaan niin itse en kovin äkkiä olisi Jumbo Jimejä myynyt.
Jos ajelee paljon kivikoissa niin silloin JJ, siis Liteskin, varsinkin takana ei ole kestävimmästä päästä. Mutta jos puhutaan polku-ja tieajelusta, kuten mainitsit, niin itse arvostelen JJ:n vähintäänkin hyväksi tai jopa erittäin hyväksi.
Sotanorsu666
16.10.2015, 10.00
Makuasioitahan nämä rengasvalinnat pitkälle. Mutta kokeilitko 4.8 Jumbo Jimejä 65mm vanteilla? Tuossa aiemmassa viestissäsi sanot tavoitteena olevan hyvä rullaaminen ja vaimennuskyky. Jos näitä kahta ominaisuutta tavoitellaan niin itse en kovin äkkiä olisi Jumbo Jimejä myynyt.
Jos ajelee paljon kivikoissa niin silloin JJ, siis Liteskin, varsinkin takana ei ole kestävimmästä päästä. Mutta jos puhutaan polku-ja tieajelusta, kuten mainitsit, niin itse arvostelen JJ:n vähintäänkin hyväksi tai jopa erittäin hyväksi.
Ajoin joo noilla, kun olivat pyöräni ensiasennusrenkaina. Ihan hyvät renkaat, mutta myin ne nyt 100mm vannetta käyttävälle, joka saa tuosta leveydestä kaiken hyödyn irti. Itse tykkään kokeilla erilaisia asioita ja nyt mennään noilla mammotheilla. Lauantaina ensimmäiset rykäsyt, niin katsellaan miltä kumit tuntuvat. Ei Jumbo Jimeistä mitään huonoa sanottavaa ole. Kevyet kumit(liteskin) ja ihan riittävät mun ajoihin, mutta kun oli noi mammothit myös kellarissa odottamassa ajoa, niin ajattlein nyt pienessä rahapulassa vaihtaa toiset renkaat rahaksi ja noille löytyi heti ostaja.
J.Kottenberg
16.10.2015, 10.13
Ok. Kokeileminen läskipyörän kanssa ei ole koskaan huono juttu. Eikä ajaminen sillä.
brilleaux
17.10.2015, 06.08
Kyllä näin on, että Bud on loppu koko Euroopasta. Ei saa mistään ny. :(
Ehkä siis siirrymme suoraan GC nastarenkuloihin ja laitamma ensi kesäksi sitten.
Rullaillaan lumille asti loppuunajetulla..
Tarkoitushan oli ajaa tuleva talvi testimielessä ilman nastoja, mutta karma taitaa olla erimieltä.
Minkäs teet.
Kevääseen mennessä innokkaimmat rengastestaajat ovatkin jo sopivasti käyttäneet testipenkissä tulevat Maxxikset. ;)
^Olin tulossa linkkaamaan että sivulta westbrookcycles.co.uk löytyy Budia ja Louta, mutta tilasin näemmä viimeiset toissapäivänä..
Juu talvi mennään nyt nastoitetulla Bud/Lou-kombolla ja sitten keväällä katsellaan jotain muuta muhkua, mutta mieluiten hiemna keveämpää nappulaa. Nuo Maxxikset saattais olla aika potentiaaliset vaihtoehdot. Tai sitten vain uudet Bud/Lout jostain.. :)
Siemenlinko
17.10.2015, 19.11
Miettinyt ghetto tubelesin kokeilua, niin riittääkö 80mm vanteeseen joku 24x2,125 sisuri joita löytyy marketeistakin, vai pitääkö tilata leveämpi?
Suburban
18.10.2015, 20.10
Asentelin tänään Beistit Feltiin...eteen Flow ja taakse Dunder. Vaihdoin samalla vannenauhat sinisiin, sopii ainakin omasta mielestä siniseen pyörään paljon paremmin kun orkkis mustat. Hyvin mahtuu pyörimään Felt DD30:ssa 4.6 tuumanen ja tilaa jään niin paljon, ettei 4.8 liene mikään ongelma sovittaa sinne.
http://i666.photobucket.com/albums/vv28/suburbanfatbikeSuburbansFatbike/Fiilistely%20kuvat/20151018_175745_zps9vr7adcf.jpg
Ajoin eilen 4.0 JJ eräällä työmaalla sellaisessa märässä tiiviissä hiesu maassa, johon jäi hienosti jälki. Tänään kävin ajamassa viereen uuden jäljen ja vertasin...huima ero kuviossa, Beist muistuttaa moto cross pyörän jälkeä.
Hieman äänekkkäämpi tiellä, samoin rullaus aavistuksen huonompi kun 4.0 JJ, mutta muuten tuntuivat asiallisilta. Metsässä pitävät sellaista hauskaa narskahtelua kun osuvat kiviin ja juuriin, pitoa tuntuu riittävän ainakin meikäläisen tarpeisiin.
brilleaux
19.10.2015, 10.53
^Olin tulossa linkkaamaan että sivulta westbrookcycles.co.uk löytyy Budia ja Louta, mutta tilasin näemmä viimeiset toissapäivänä..
1 Kpl Budia oli heillä jemmassa kun kyselin. Ei ole enää. :)
EDIT: Propsit tälle puljulle, reilu tunti tilauksesta ja tuli ilmoitus että Buddy lähti Suomeen päin. (y)
Miettinyt ghetto tubelesin kokeilua, niin riittääkö 80mm vanteeseen joku 24x2,125 sisuri joita löytyy marketeistakin, vai pitääkö tilata leveämpi?
Sain kaverilta vinkin käyttää schwalben SV10 sisuria jonka speksi on 1.50-2.50 ja se on ainakin Duden vanteelle juuri optimaalisen levyinen. Voisin kuvitella että 2,125 on ehkä nippanappa kaponen
Läskimasa
19.10.2015, 13.33
Jos joku on kovasti Budin kipee eikä hinta oo ratkaisevassa roolissa niin tuolta edellissivulta linkkaamastani ruottalaisesta putiikista saa hintaan 1648 SEK kotiinkuskattuna.
1 Kpl Budia oli heillä jemmassa kun kyselin. Ei ole enää. :)
EDIT: Propsit tälle puljulle, reilu tunti tilauksesta ja tuli ilmoitus että Buddy lähti Suomeen päin. (y)
Omakin Bud lähti liikkeelle viime viikolla tilauspäivänä. Pientä sanomista voisi kyllä antaa siitä, ettei saa minkäänlaista seurantakoodia.
Tulikin juuri postista kuittaus paketista, tasan viikko meni toimitukseen.
Timppa H
19.10.2015, 16.19
Mitenkäs Flowbeisti on takasena kostealla/märällä toiminut? Ei kai se takasena olisi yhtä vaarallinen kuin edessä?
Saapi laittaa myös Dunderin märkäkokemuksia :)
Näin kuivalla olen ollut ihan tyytyväinen Flowbeistiin edessä, mutta muutamat märkäkokemukset pelottaa :D
Nimim. Bud eteen, mikä taakse (just mahtuis Flowwi)
Mitenkäs Flowbeisti on takasena kostealla/märällä toiminut? Ei kai se takasena olisi yhtä vaarallinen kuin edessä?
Saapi laittaa myös Dunderin märkäkokemuksia :)
Näin kuivalla olen ollut ihan tyytyväinen Flowbeistiin edessä, mutta muutamat märkäkokemukset pelottaa :D
Sama kiinnostaa täällä, olen harkinnut Flow/Dunderbeist-komboa Dudeen syksyn märille poluille ja talven ajoihin. (nastakelit poislukien.) Miten siis ...beistit toimii märillä juurilla ja kivellä/kalliolla? Nyt on alla 4.0 JJ:t.
Sanokaa jooko ettei mahdu 4.8" lipsanen pyörimään Dudessa niin mun on helpompi olla klikkaamatta xxl:n sivuilla
joo, on siellä nelosiakin mut niitä ei lasketa :)
Läskimasa
20.10.2015, 16.01
^ Aivan varmasti mahtuu, sehän on aika pieni kokoisekseen.
Mahtuu mahtuu! Mulla Lou takana dudessa. Anna mennä :)
Mikäs malli Dudesta on kyseessä? Itse ajelen Dude CF 9.0 SL:llä eli vaihteet on 2x10 ja olen pähkäillyt että Lou ei välttämättä kunnolla mahtuisi pyörimään ketjulinjan takia... :seko:
annoin, jos ei mahdu niin myyn eteenpäin :) ja halpis 8.0 2x10 voimansiirrolla mulla
Tuli tänään CRC:n tilaus postiin. Onzan free ride sisäkummeja tilasin. Paketin kylessä lukee 290g. Lidlin keittiövaaka näytti yhdelle 218g. Kiva kevennys!
Mikäs malli Dudesta on kyseessä? Itse ajelen Dude CF 9.0 SL:llä eli vaihteet on 2x10 ja olen pähkäillyt että Lou ei välttämättä kunnolla mahtuisi pyörimään ketjulinjan takia... :seko:
Mulla on Dude 8.0 ja siinä 1x10 voimansiirto.
Piti akseli siirtää taaempaan asentoon, mutta nyt on tilaa yllinkyllin.
Timppa H
22.10.2015, 15.11
Nyt on Mutzissa (http://ep1.pinkbike.org/p5pb12815332/p5pb12815332.jpg) Flowbeisti takana ja Bud edessä. Pari koeajoa tehty, ihan ok, kai tuon painonlisäyksen nyt jotenkin huomasi, rullaus oli melko hyvä. Hiukan takapää lipsui kosteista kivistä ja juurista, ei ollut kunnolla märkää vaikka kalliolammikoissa koitin renkaita kastella. Paineita 0,55, märällä voi sitten hiukan laskea, kunhan ei kolistele isompiin kiviin. Näillä mennään ainakin seuraavaan kaatumiseen asti :D
Taakse ei juuri isompi mene, nyt jäi 6-7 mm/puoli chainstayhin, renkaan leveys oli tubelessina nappulasta nappulaan 107mm, kehä 65 MacCarbon. Helppo on noille kehille kumeja vaihdella, jäykkiksestä otin Budin ja tilalle RD:lle piti laittaa Lou eteen, mutta vaatii sisäkuminoston, liinat, sielut irti ja kompurat ymssät että nousee ;)
brilleaux
23.10.2015, 07.22
Nyt on Mutzissa (http://ep1.pinkbike.org/p5pb12815332/p5pb12815332.jpg) Flowbeisti takana ja Bud edessä...Hiukan takapää lipsui kosteista kivistä ja juurista, ei ollut kunnolla märkää vaikka kalliolammikoissa koitin renkaita kastella.
Mullahan Flowbeisti ei tykänny pitää ilmoja sisällä kivikossa Spessun kiekolla. Oli takana siis.
Pääsin ajamaan vain kuivalla, mutta luetun perusteella alkaa tuntumaan siltä että tuosta luopuminen oli oikea ratkaisu mulle.
Märkäpito ei taida olla parhaasta päästä näemmä..
Nyt odotellaan uutta Budia saapuvaksi taakse, alla ollunna nyt vanha raiskattu varaston perältä kaiveltu Budi sisurilla.
Ja jo toikin on metässä takana(kin) pirun hyvä. Parempi kuin Lou. IMO. Sisurillakin. Saati tubeleksena..
Kutina on, että Bud/Bud-kombo tulee mulle jäädäkseen.
Bansku81
23.10.2015, 08.23
Otsalampun valossa pyörää huuhdellessa näkee hyvin nuo Dunderbeistin eri kumiseosten rajat. Vai onko kyse jostain muusta? Loussa näkee vain yhden rajan.
http://vilpaa.kuvat.fi/kuvat/Sekalaisia/markadunder.jpg/_small.jpg
J.Kottenberg
23.10.2015, 10.06
Onpa sattuneet sopivat valo-olosuhteet ja märkä pinta vielä. Varmaan mainitsemasi kumiseosten raja.
Timppa H
23.10.2015, 11.18
Mullahan Flowbeisti ei tykänny pitää ilmoja sisällä kivikossa Spessun kiekolla. Oli takana siis....
...Kutina on, että Bud/Bud-kombo tulee mulle jäädäkseen.
Mcarbonilla ei ainakaan vielä ole ollut ongelmia. Kerran töräytin kunnolla Flowbeistin kiveen, (juu en osaa ajaa, ajolinjat...) piti oikein kehä tutkia sen verran kova oli kolahdus, taisi olla pienet paineet. Nyt on kokeiltu Flow, VanHelga ja Bud noille kehille, kaikki pitää hyvin ilmoja. Pyörä on tosin täysjousto, joten paineet ei ihan alhaalla ole, toisaalta vauhti ja tilanteet alamäessä kasvavat :/
Bud/Bud on varmaan hyvä, Mutziin ei taakse mahdu. Jäykkiksessä nyt siis Lou edessä ja IsoKnardi takana. Talveksi on nastakumeja ja VanHelgat jäi nyt kesälle/varalle, alkaa riittämään :D
Mitenkä Jumbo Jim mahtaa pitää talvella takarenkaana? TIlasin juuri 199e hintaan dillingerin XXLstä eteen.
Talvella on niiiiin monta erilaista keliä ja pintaa että hankala sanoa. Kokeile [emoji1]
Tänään kävin ensimmäistä kertaa kokeilemassa Flowbeist/Dunderbeist-yhdistelmää kunnolla märillä poluilla, ja tulin heti vaihtamaan 27.5-tuumaiset Hodagit alle. Mun ajotaidoilla beisteillä märässä juurakossa tai on kivikossa lopputuloksena mustelmia ja rikkoutuneita jäseniä.
Shimaani
23.10.2015, 20.24
Hmmm.
Valmistuttajahan meinaa nuita renkaita (http://45nrth.com/products/tires/dunderbeist)lumelle speksatuiksi...?
Eihän ne voi toimia märällä juurella lämpöisen etelätuulen hönkiesssä...
Ja härmässä ei aina ja joka paikassa toimi mikään kuten kaikki vuositolkulla fättäilleet tietää.
Hmmm.
Valmistuttajahan meinaa nuita renkaita (http://45nrth.com/products/tires/dunderbeist)lumelle speksatuiksi...?
Eihän ne voi toimia märällä juurella lämpöisen etelätuulen hönkiesssä...
Ja härmässä ei aina ja joka paikassa toimi mikään kuten kaikki vuositolkulla fättäilleet tietää.
No, kyllähän mä tuon tiesin jo ennen metsään lähtöä ja itseasiassa ihan hyvällä mielellä lähes naureskellen liukastelinkin. Olisin jatkanut kauemminkin, mutta itsesuojeluvaisto puuttui peliin ;)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.