Näytä tavallinen näkymä : Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.
Fatboy:ssa on 4.6" Specialized Ground Control -gumekset ja ite ainakin skeptinen, että noi 13F:t riittäis niihin..
Olen nyt ajanut kesän kesäpaineilla 13F sisureilla Bud&Lou renkaissa 100mm vanteilla.
Olen aikaisemmin kirjoittanut, että sisärenkaassa on jostain syystä kaksi huonosti laajentuvaa paikkaa, toinen on venttiilin kohdalla ja toinen jossain muualla. Paremmin asiaa tutkimalla, alun perin siinä ei ole näitä kohtia, vaan ne muodostuvat kun sisärengas laajenee epätasaisesti ulkorenkaan sisälle ja joku satunnainen paikka venttiilikohdan lisäksi täyttyy huonosti ja todennäköisesti jää jopa ruttuun. Jos on onnekas ja todella varovainen, käyttää reilusti talkkia ja pumppaa sisärenkaan täyteen ja tyhjäksi useamman kerran, voi onnistua täyttämään sen tasaisesti ilman näitä kuoppia, itse olen onnistunut tässä toistaiseksi vain kerran näissä paksummissa renkaissa.
Toinen havainto, kun sisärengas on ollut käytössä tarpeeksi pitkään, se alkaa toimia myös matalammilla paineilla paremmin. Tuskin silti tarpeeksi hakemaan maksiimikantavuutta talvella, mutta ehkä riittävästi normaalikäyttöön, saa nähdä, jatkanko talvella noilla.
Sain repeämään vain yhden 13F sisärenkaan, se tapahtui metsässä tehdyn paikkauksen jälkeen (ei paikatussa kohdassa), sisärengas oli märkä ja renkaan sisällä oli hiekkaa, joten en tekisi johtopäätöstä, että ne räjähtelee säännöllisesti.
Fattyn renkaissa 13F sisurit ovat toimineet aika hyvin, ei vaadi muuta, kuin talkkia, että laajenee tasaisesti ilman isompia ”kuoppia”.
Olen huomannut tuon 13F:n kiristymiskohta-asian myös. Sandmanissa tuli mukana jotkut Maxxisin DH-sisurit, joissa tuota ongelmaa ei ole. Ne laajenevat tasaisesti.
Tehtaalle ihmeteltäväksi lähettämäni Floater on jäänyt jumiin Tanskaan... onneksi laitin kalliina pakettina seurantanumeron kera. Reklamaatio Itellalle odottelee josko joku lukisi sen ja tekisi jotain. Tässä siis kaikki on mennyt juuri kuten Herra Myrphy aikanaan mietiskeli..
Ei niin että tämä ketään kiinnostaisi, mutta paranoo vaan... postista ei ole kulunut mitään muuta kuin että uuden kyselyn jälkeen sain tietää että asia on käsiteltävänä (?). Laitin huvikseen (ei niitä kiinnosta, joo) tehtaalle viestiä että sori kun paketin tuleminen kestää, posti hävitti sen. Vastauksena tuli että kyllä paketti on siellä jo jonkin aikaa ollut. Kehtasivat vielä kysyä että mitä näille pitikään tehdä! Asiasta on väännetty emaililla, molemmista (toinen on paska jarru) tavaroista on heillä ticket auki, paketin mukana laitin lapun jossa nuo ticket numerot. Hohhoijaa sanoisin. Widun Myrphy!
Minä ole käyttänyt jonkin aikaa jopa paikattua kevytsisuria, paikkasin sen tosin kikkailemalla... eli ilmaa about sen verran että se on päällikumin kokoinen, sitten paikka kiinni (ei onnistunut toisessa kun oli isompi reikä). Tyhjennettynä se paikka on sitten semmoinen ihme rusina kumin kyljessä. Paikkana Intesportin paikat, ne näyttäisi olevan oikeasti aika löysää venyvää kumia, ei sellaisia kuin perinteiset paikat. Nehän on aika kovaa tavaraa. Hyvin on toiminut.
Sauli Lumikko
24.10.2013, 23.35
Mun tietääkseni toi 13F toimii useimmilla ihan hyvin näissä 4" renkaissa. Mistään Moonlanderista 100mm vanteineen ja lähes 5" renkaineen tässä ei puhuttukaan.
Ei puhuttukaan, mutta jos valmistaja on tehnyt sisurin enintään 3" renkaalle (tyypillisesti enintään 3-4 cm kehien kanssa) ja se laitetaan 4" renkaaseen (tyypillisesti 6-8 cm kehien kanssa), sisurin repeäminen ei ole maanantaikappaleen indikaattori.
Avainsana on sama mitä itsekin käytit: "useimmilla". Speksin mukaisissa renkaissa käytettynä 13F toimii vielä useammalla moitteetta. Ja Moonlanderissa vähän harvemmalla. Todennäköisyys ongelmiin kasvaa heti, kun venytetään rajoja. Niistä on turha syyttää valmistajaa kuvitellen, että kyllä näiden pitäisi toimia.
Ei puhuttukaan, mutta jos valmistaja on tehnyt sisurin enintään 3" renkaalle (tyypillisesti enintään 3-4 cm kehien kanssa) ja se laitetaan 4" renkaaseen (tyypillisesti 6-8 cm kehien kanssa), sisurin repeäminen ei ole maanantaikappaleen indikaattori.
Avainsana on sama mitä itsekin käytit: "useimmilla". Speksin mukaisissa renkaissa käytettynä 13F toimii vielä useammalla moitteetta. Ja Moonlanderissa vähän harvemmalla. Todennäköisyys ongelmiin kasvaa heti, kun venytetään rajoja. Niistä on turha syyttää valmistajaa kuvitellen, että kyllä näiden pitäisi toimia.
Joo siis toi maanantaikappale nyt oli vähän huono termi, kopioin sen vaan suoraan Hissitolpan tekstistä. Rautalangasta tosiaan väännettynä tarkoitin sellaista kappaletta, joka ei ole niin venyvä kuin useimmat noista kumeista. Eikö tämä mennyt nyt vähän pilkun n*ssimiseksi kun itekin kuitenkin sait mun tekstistä selvää mitä tarkotin? :D
Hissitolppa
26.10.2013, 08.08
Kyseessä muuten ei näissä tilanteissa ole mikään maanantaikappale. Maanantaikappaleeksi kutsutaan valmistusviallista tuotetta, ja yli 3" renkaiden kanssa mennään alueelle, johon sisuria ei ole tarkoitettu. Osa noista repeilee, osa ei. Ohuemmassa läskissä saattaisin käyttää varalta, mutta Moonlanderin kanssa kuljetan varasisurina ihan Surly Toobia. Ei kyllä ole tarvetta tullut, kun toi ghetto tubeless toimii niin hyvin.
En mä tarkoittanut maanantaimallilla sitä, että sisuri repesi vaan sitä, että jo pikkaisen ilmaa renkaaseen lisätessä se pullisteli sieltä täältä. En nyt muista muiden kumien näin käyttäytyneen. Mun mielestä toi viittaisi valmistusvikaan.
Nyt on etunen uudestaan erkattu ja ainakin kaksi lenkkiä menty 0.45bar paineilla ilman mitään ongelmia. Toi Intersportin erkka on kyllä aivan paskaa, ei siinä ole liimaa ollenkaan. Jossain kohtaa, kunhan vastaan tulee niin vaihtaa sinne kunnollisella liimalla olevan erkan niin uskoisin huolien ja murheiden olevan täysin ohi. Paineitakin pystyy aivan varmasti tuosta laskemaan vielä. Floatereiden liukkautta kivillä ja kallioilla märällä kelillä tuli tuossa aiemmin moitittua, ehkä aivan turhaan. Noilla alustoilla en usko minkään kumin pitävän sillä niin liukasta se vaan on. Olen ollut todella tyytyväinen kyllä pyörään kaikin puolin viime lenkeillä.
Erkka vaatii usein hieman kuivumista pinnalla ennen kuin se tarttuu kunnolla. Näin ainakin mailan lavassa, juuri laitettuna se irtoaa helposti jopa itsestään, mutta ajan kanssa se tarttuu tiukasti. Erkoissa on myös isoja eroja, miten ne tarttuu "tuoreena", mutta ajan kanssa on kaikki mulla liimaantuneet.
Hissitolppa
26.10.2013, 10.35
Joo näin on, että vaatii aikaa asettuakseen. Mutta kyllä niissä on liimoissakin todella suuret erot. Toi vanha rulla kunnollista erkkaa joka löytyi kaapista on aivan eri maailmasta kuin tuo Reebokin nauha. Aivan kuin vertaisi maalarinteippiä Gorillaan. Tein nyt tuon etusen uudestaan tuolla Reebokin matskulla siten, että laitoin paikalleen ja muovisella rengasraudalla hinkkasin sen siihen paikalleen. Annoin yön yli olla ja laitoin kumin paikalleen, annoin taas olla yön yli 1,5bar paineilla ja sitten vasta ajoon. Nyt kaksi lenkkiä on tosiaan toiminut.
Onhan tässä vieläkin tiketti auki On-Onella jonne suht verkkaisesti vastaillaan. Laitoin tänään kuvia ja lisää tekstiä sinne niin saapi nähdä mitä sieltä ehdotellaan seuraavaksi. Kovasti siellä vakuutellaan joka viestissä että heidän engineerit ja mekaanikot vakuuttavat toimivan 6-7 psi paineilla.
Mulla on fattyssä 13f-sisurien kanssa 4,7" BFL:t. Olen ajanut niillä n. 1000 km ilman ongelmia. Sekailaista ajoa, josta ajoa lumella n. 700 km ja sulassa maastossa 300. Paineet 0,4-0,6 bar, kuskilla painoa ajokamoissa 95 kg, ajotapa ruma. Homma on pelannut hyvin sen jälkeen, kun tajusi laittaa vanteelle n. 6 mm paksulti solumuovia, siis sillä lailla, että rengas on tiukasti keskitettynä myös vanteen keskellä. Ja talkkia sisurille ja tiskiainetta renkaan kylkeen.
mutanaama
26.10.2013, 23.38
@Nebulus, eikö olekin hämmästyttävää, että kun tekee kaiken oikein, niin kaikki toimii ;)
Hissitolppa
27.10.2013, 07.10
Eli olet siis nostanut vanteen keskiosan ylemmäs tuolla solumuovilla. Onko sulla siinä päällä joku teippi joka ylettyy petien päälle asti? Vähän kuten toi tässäkin ketjussa esiin tullut Gorilla-teipillä tehtävä tubeless versio mutta sisurin kanssa, vai ymmärsinkö nyt ihan väärin?
@Nebulus, eikö olekin hämmästyttävää, että kun tekee kaiken oikein, niin kaikki toimii ;)
Pakko myöntää, että naama ehti käydä aika harmaana ennen solumuovin käytön muistamista... BFL hyppäsi pari kertaa kokonaan pois vanteelta, kun sisällä oli vajaat kaksi baaria painetta. 13f-sisuri tuntuu kestävän yllättävän paljon venymää noiden pullahdusten perusteella. Sitten vasta tajusin, että rengas pitää saada tasaiselle etäisyydelle vanteen reunasta, että se ei rupea pullottamaan jostakin. Ja siinä vaiheessa tuli mieleen täällä esitelty ghettotubeless-ohje. Siltikin tuo viritys vaati vielä saippuavettä, että vanteelle nousu meni helposti ja tasaisesti.
Eli olet siis nostanut vanteen keskiosan ylemmäs tuolla solumuovilla. Onko sulla siinä päällä joku teippi joka ylettyy petien päälle asti? Vähän kuten toi tässäkin ketjussa esiin tullut Gorilla-teipillä tehtävä tubeless versio mutta sisurin kanssa, vai ymmärsinkö nyt ihan väärin?
Ymmärsit oikein. Mulla on gorillateipin sijasta keveämpää ja liukkaampaa pakkausteippiä, mutta muuten viritys on jokseenkin sama, kuin tässä ketjussa aiemmin esitelty. Sisurin kanssa vain.
Mistä kannattaa hankkia solumuovia? Lähietola, b-kauppa sekä motonetti myivät eioota. Gorillateippikin tuntuisi olevan kiven alla.
Kynis: Solumuovinen retkipatja on hyvä ja halpa. Leikkaat vaan filepuukolla sopivan levyisen siivun avaamattoman rullan päädystä.
Mistä kannattaa hankkia solumuovia? Lähietola, b-kauppa sekä motonetti myivät eioota. Gorillateippikin tuntuisi olevan kiven alla.
rautakaupoista löytyy vähemmän tiheätä ja kevyempää kuin retkipatja, vaikka sellaista mitä laitetaan laminaatin alle. Omani hain K-Rauta Ruoholahdesta, joten luulisin, että muistakin löytyy. Gorillateippiä sai ainakin kuukausi sitten motonetistä.
Hissitolppa
28.10.2013, 07.42
Gorillat on loppu pääkaupunkiseudun Motoneteista jostain syystä. Laitoin tuosta kyselyä jokin viikko sitten Espoon liikkeeseen ja vastasivat, että 2-3 viikon päästä hyllyt notkuvat niistä. Ilmeisesti jäänyt jokin tilaus tekemättä tai jotain, kun on koko kesän ollut hyllyt tyhjillään.
No jopas. Vielä eilen tuolla oli liukkaita juurakoita ja tänään ei ollenkaan. Kumma juttu.
https://lh3.googleusercontent.com/-sZA1ILTEQio/Um7Okzwp0PI/AAAAAAAAFyA/ioWSu8TJG5o/s640/PA280590_1000.jpg
Vaihdoin kevyesti sisäänajetun (7500 km) Larryn tilalle yhdet lumet nähneen Naten. Kylläpä nauratti painaa menemään tuolla sateisessa ja pimeässä metsässä, kun pitoa riitti joka käänteessä.
Sen laminaatin alle tulevan ohuen solumuovin lisäksi hyvä taikasana rautakaupassa on sokkelisolumuovi. Siitä 200 m matkaan ja ikuinen sinkulointimateriaali löytyy kevyellä kiepillä tallin nurkasta.
HC Andersen
29.10.2013, 21.43
Solumuoveista mä käyttäisin tätä (http://www.talotarvike.com/kauppa/product_details.php?p=10419), se on umpisoluista, elastista sekä kestää kovaa painetta ja palautuu muotoonsa.
Kävin tänään ajamassa märässä ja kuraisessa keskuspuistossa niin täytyy sanoa että Knard yllätti mut positiivisesti pidollaan, n.0,4baarin paineilla meno oli tasaista juurakossa, liejussa, pitkospuilla sekä kalliolla.
Hissitolppa
30.10.2013, 07.51
Solumuoveista mä käyttäisin tätä (http://www.talotarvike.com/kauppa/product_details.php?p=10419), se on umpisoluista, elastista sekä kestää kovaa painetta ja palautuu muotoonsa.
Onko kellään tietoa löytyykö vastaavaa Motonetista tai Biltemasta?
Tuli vastaus tikettiiin On-Onelta:
Hi,
I am fresh out of ideas.
I have sought advice from our head mechanic and he is unaware why this would be the case.
We could look into getting them back here to inspect but if they are found not to be faulty it could work out quite expensive for you.
Regards
Onko kellään tietoa löytyykö vastaavaa Motonetista tai Biltemasta?
Eiköhän se perus retki makuu alusta ole aika vastaavaa.
Eiköhän se perus retki makuu alusta ole aika vastaavaa.Omien kokemusten perusteella solumuovinen makuualusta ei oikein sovellu tähän käyttöön, koska se paineen alaisena painuu kasaan eikä palaudu paineen pienentyessä.Eli yhdellä kaistaleella saa renkaan nousemaan kertaalleen vanteelle. Seuraavalla kerralla pitäisi olla uusi kaistale.Joten vinkit paremmasta "closed cell foam" -tyyppisestä materiaalista olisi tännekin tervetulleita:)
mutanaama
30.10.2013, 16.33
Herkkopereksellä oli tähän(kin) aivan loistava vinkki, en vaan löydä sitä mistään.[edit] http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?40708-Virallinen™-fatbike-ketju&p=2006487#post2006487
Hissitolppa
30.10.2013, 17.41
Mitenköhän muuten luulette toimivan esim. tuon Herkon tubeles konversio tuossa mun combossa jossa ei tahdo renkaat pysyä vanteilla ilman tuota erkkaa? Hieman rupes houkuttelemaan kokeilemaan jotta miten kävis. Ei kai noi erkat siellä mitään haittaa?
mutanaama
30.10.2013, 17.45
Kokeilisin ensin erkan kanssa, jos ei toimi, niin sitten ilman.
Sandzsteedt
30.10.2013, 18.04
Nyt täytyy kyllä kehua 120TPI Hüsker Dü rengasparia. Ovat ajossa tubeleksena halkaistulla sisurilla ja kehinä Marge Lite.
Lähdin erittäin ennakkoluuloisesti keskuspuistoon ajamaan liejulenkkiä ja oletin että tulee olemaan monta jännää hetkeä pidon kanssa.
Suuri yllätys oli se että kolmen tunnin lenkin saldona oli vain pari tilannetta, jossa rengas lipsahti niin että tuli täytenä yllätyksenä. Toinen niistä oli vielä vanteen peittävässä kuravellissä, jonka alla olikin yllättäen juuri hieman viistosti. Puski hieman väärään suuntaan, mutta nopea korjausliike pelasti eikä tarvinnut kaatua.
Kokeilin muutamaan kertaan tahallisesti saada sutaistua kalliolla, mutta yllättävän sitkeästi sitä pitoa löytyi jos vain painoa oli renkaan päällä. Toki perää keventämällä sai muutamat sutaisut aikaan, mutta se oli odotettavissa.
Ainoa heikko kohta Hüsker Dülle on syvä mutavelli, jossa rengas ei saa pohjaan mitään kontaktia. Niissä paikoissa huomasi että jos liikaa runttaa niin saa suditeltua kunnolla, mutta pienillä vaihteilla ja rauhallisella pyörittämisellä niistäkin paikoista selvittiin ilman pysähdyksiä.
Hieman houkuttelisi hommata Nate takarenkaaksi että saisi löysässäkin mudassa kunnolla pitoa, mutta siirtymillä joutuisin ajamaan Naten nappulat sileiksi ehkä turhankin nopeasti.
Hüskerit ovat yllättävän hyvä yhdistelmä yleistä rullaavuutta kovemmilla alustoilla ja pitoa metsässä.
Paineina oli käytössä sellaiset että kun ajovarustetun kuskin ja pyörän yhteispaino on noin 90kg tulee renkaan kuvion painua lähes kokonaan maahan kiinni kun kuski on pyörän selässä. Edessä hintsun enemmän ilmaa ettei tule juuret tai kivet vanteelle, mutta perusajatus on ajaa sellaisilla paineilla että olisi kuvio tontissa jatkuvasti.
Onko kokemuksia 45NRTH Dillinger-kumeksista, on vissiin ainoa läskiluokan nastakumit. Toinen vaihtoehto olis vissiin tuo Escalator ja nastoittaa TIKAN nastoilla. Nortin nasta ilmeisesti tasapäinen ja TIKAN nasta piikkikärkinen.
Kysymyksenä siis lähinnä, antaako tuo merkittävää pitoetua läskiluokassa, normaali rengaskoolla on itselläkin kokemusta. On vaan melko suolainen paketti "kokeilla", saa melkein rengassarjan pirssiin...
Timppa H
01.11.2013, 10.13
Escalaattorit on ajossa. Viime talvena ajoin ensin ilman nastoja ja sitten liukkaille hommasin Tikat. Renkaathan on kalliit, mutta nastat melko edulliset. Muistaakseni 500 nastaa kotiin toimitettuna n. 30€. Laitoin 200 nastaa/rengas, oli helppo tökkiä nastaraudalla ja oli ensimmäinen nastarengas mulla, josta ei ajossa lähtenyt yhtään nastaa. Keväällä nypin nastat pois ja sitten kesäksi laitoin Knardit, kun epäilytti Escalaattorin kestävyys kesäajossa.
Syksyllä Knardit alkoivat lipsumaan ja nyt taas Escalaattorit, joissa tuntuu olevan hieman enemmän pitoa.
Liukkaalla jäällä läskirengaskin lipsuu, ehkä leveällä tassulla pysyy kuitenkin paremmin pystyssä. Olen ajanut aiemmin talvella WXC:llä, Freddies litellä sekä 3" Gazzoilla ;).
Jääkeleillä on kiva olla nastat.
mutanaama
01.11.2013, 11.35
Mä nastoitin Husker Du:t, ja erittäin hyvin toimi. Nastat fillariosasta, reikä nappulaan dremelillä. Nastan upotin nahkapaskalla ja liukkarina TipTop 2000 liimaa. Taisi yksi nasta irrota talven aikana. Jonnekin taisin laittaa projektista kuvia.[edit] http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?34800-Tee-Itse&p=1956906#post1956906. Seuraavassa renkaassa käytin lestinä Parkin fillaritelineeseen kiinnitettyä kahvakuulaa, joka helpotti tilannetta huomattavasti. Nastoja renkaassa on joku 120kpl, eikä vaikuta rullaavuuteen/painoon juuri mitenkään. Mitkään älyttömän pitävät kaahailussa nuo ei tietenkään ole, mutta normiajossa ei pieni jää aiheuta sydämentykytyksiä.
Hissitolppa
01.11.2013, 12.47
Viimeinkin tiketti saatiin suljettua On-Onen kanssa. Lähettävät mulle uuden satsin Floatereita varsin edulliseen hintaan. Aiemmin tuli arvottua On-Onen takuu käytäntöjä mutta kyllä nyt voi ainakin sanoa, että homma toimi varsin mallikkaasti. Diilinä oli vähän niinku, et kokeillaan nyt jos olis renkaista kiinni kun ei vanteella pysy ja jos ongelmat jatkuu niin vaihdan suosiolla kehät joihinkin muihin.
Timppa H oletko katsonut/tutkinut onko Escalaattorin nastareikä pelkkä lieriö vai onko reiässä nastan laipalle levennys.
Tuo Mutiksen idea nastoittaa Husker Du voisi olla toteuttamiskelpoinen, jos Escalaattorissa ei ole levennystä nastan laipalle.
Alkuun oli noita vanteella pysymisongelmia Konassa kun ei Nate tahtonut toiselta reunalta pysyä vanteella edessä.. Tuubiliima ongelmapuolen reunaan ja tänään 40km 0.4bar paineilla metsäajoa ja rengas pysyi kuin liimattu ;)
Viimeinkin tiketti saatiin suljettua On-Onen kanssa. Lähettävät mulle uuden satsin Floatereita varsin edulliseen hintaan. Aiemmin tuli arvottua On-Onen takuu käytäntöjä mutta kyllä nyt voi ainakin sanoa, että homma toimi varsin mallikkaasti. Diilinä oli vähän niinku, et kokeillaan nyt jos olis renkaista kiinni kun ei vanteella pysy ja jos ongelmat jatkuu niin vaihdan suosiolla kehät joihinkin muihin.
Mielenkiintoista... mulle eivät ole vielä vastanneet mitään, en tiedä mitä he oikein tutkivat näin kauan sitä räjähtänyttä kumia...
Timppa H
02.11.2013, 21.26
Timppa H oletko katsonut/tutkinut onko Escalaattorin nastareikä pelkkä lieriö vai onko reiässä nastan laipalle levennys.
Tuo Mutiksen idea nastoittaa Husker Du voisi olla toteuttamiskelpoinen, jos Escalaattorissa ei ole levennystä nastan laipalle.
Kyllä siellä pohjalla levennys on.
Jostain syystä vaikuttaa että talouskassaan tais tulla lovi....:mad::mad:
reappear
04.11.2013, 16.07
Kuis paljon Floaterit venyykään jos pistää pariksi yöksi hieman enempi painetta? Sisureiden kanssa mun Floaterit ovat noin 95mm leveydeltään, onko tämä ihan normaalikoko vai saisiko tuosta vielä leveämmäksi ilman vanteiden vaihtoa?
Hissitolppa
05.11.2013, 07.06
Nyt sen ehkä jo uskaltaa sanoa, että tuntuu toi erkka oikeasti toimivan. Reilut 100km tullut maastoa rymyttyä nyt ilman mitään ongelmia. Edessä 0,4bar ja takana 0,47-0,55bar(Schwalben mittarilla). Uskoisin et pysyy hieman matalammillakin paineilla, mut ei tuosta enää oikein uskalla pudottaa ettei lyö juuret ja kivet vanteille useammin.
Floater renkaana on kyllä mun mielestä ollut hyvä. Ei ole tietenkään mitään verrokkia, mutta ne paikat joissa tuo on lipsunut pelottavasti on ollut semmoista kalliota jossa on se sammal/lieju kalvo jossa ei sitten pidä kyllä yksikään rengas.
Kuis paljon Floaterit venyykään jos pistää pariksi yöksi hieman enempi painetta? Sisureiden kanssa mun Floaterit ovat noin 95mm leveydeltään, onko tämä ihan normaalikoko vai saisiko tuosta vielä leveämmäksi ilman vanteiden vaihtoa?
Ei yhtään. Piruuttani kokeilin kun joku väitti, että toimisi. Järjellä ajatellen pitää olla valmistusvika jos mitenkään merkittävästi venyy.
kolistelija
05.11.2013, 10.23
Ei yhtään. Piruuttani kokeilin kun joku väitti, että toimisi. Järjellä ajatellen pitää olla valmistusvika jos mitenkään merkittävästi venyy.
Bud ja Lou venyivät luokkaa sentin verran...
Bud ja Lou venyivät luokkaa sentin verran...
Virheellisellä mittausmenetelmällä saa virheellisiä tuloksia.
Mittasitko renkaan ympärysmitan ennen ja jälkeen? Helposti uskon, että renkaan muoto ja asettuminen vanteelle voi muuttua, mutta itse renkaan venyminen on korkeintaan murto-osia tuosta.
kolistelija
05.11.2013, 13.37
Virheellisellä mittausmenetelmällä saa virheellisiä tuloksia.
Mittasitko renkaan ympärysmitan ennen ja jälkeen? Helposti uskon, että renkaan muoto ja asettuminen vanteelle voi muuttua, mutta itse renkaan venyminen on korkeintaan murto-osia tuosta.
Kai se on sitten se muoto joka muuttuu. Toisaalta noi kasvaa edelleen sekä leveys- että korkeussuunnassa jos laitan vaikkapa 2 bar painetta. Ensimmäisellä kerralla osa muutoksesta vaan jäi pysyväksi kun antoi paineiden olla pari päivää.
Ei tuo mikään uusi juttu ole. Moni on saanut huomata että renkaat, jotka uutena mahtuivat runkoon, eivät enää paineiden noston jälkeen mahdukaan pyörimään.
Ei tuo mikään uusi juttu ole. Moni on saanut huomata että renkaat, jotka uutena mahtuivat runkoon, eivät enää paineiden noston jälkeen mahdukaan pyörimään.
Ilmiö on hyvinkin tuttu, mutta mieluummin puhutaan siitä oikealla nimellä. Tein kokeilun Fattyn renkailla kun piti selvittää mihin muotoon ne menevät ja paljonko jäisi takana varaa (eli ottaako kiinni ketjuun pikkurattaalla). Lisäksi kiinnostaisi laittaa taaksekin mahdollisesti joku leveämpi rengas jos vain tila antaa myöden.
HC Andersen
05.11.2013, 17.30
Kyllähän tuolla Ameriikan foorumilla on ollut juttua noista Bud ja Loun "venymisistä" tai jos jorkut haluaa mielummin puhua muodon muutoksesta niin silloin ne on muuttaneet muotoaan isommiksi *sarkastinen hymiö*. Ekaksi ne mahtuu esim. Muklukkiin 0,5baarin paineilla ( ei ota kiinni sivusta eikä takahaarukan etuosaan) mutta auta armiasta kun niihin on tyrkätty 2 baarin asennuspaineet ja annettu olla yön yli, niin kas kummaa ne ei enään mahdu pyörimään 0,5 baarin paineilla. Tämän kaltaisia kuvia muistan nähneeni sielä joskus vuosi sitten.
reappear
06.11.2013, 07.39
Laitoin viime yöksi 2 bar paineet Floatereihin ja aamulla tarkastelin tulosta. 2 bar paineilla toki olivat muutamia millejä leveämmät, ja paineiden lasku ajopaineisiin tasasi sen ja lopputulema oli että ehkä 2mm leveni rengas. Tuokin voi mennä pahimmassa tapauksessa mittausvirheen piikkiin. Ei mitään mullistavaa siis.
Onko kukaan kuullut vieläkään huhuja milloin ne Spessun renkaat tulee myyntiin, tosin ei ole Spessun pyöriäkään vielä kuluttajilla?
Onko kukaan kuullut vieläkään huhuja milloin ne Spessun renkaat tulee myyntiin, tosin ei ole Spessun pyöriäkään vielä kuluttajilla?
Kävin lokakuussa Bike Companyssa ja siellä sanottin, että joulukuussa pitäisi tulla heille hyllyyn.
Jatketaas tällä puolella fatbike-ketjussa aloittamaani Fattyn tubeless-projektia.
Päätin valita ghettotubelessin ja siirtyä schraderiin, joten ostin 20" sisäkumit schrader-venttiilillä. Sitten vain eturengas irti ja palasiksi, venttiilinreiän poraus 8,5 mm:n terällä ja halkaistu sisäkumi päälle. Sen vanteessa olevan vaaleanpunaisen vannenauhan jätin sisurin alle.
Todella helppo homma tähän asti ja 20" sisäkumikin osoittautui erittäin sopivan kokoiseksi. Reunoja ei tarvinnut leikata yhtään vaan se oli kooltaan kuin mittatilauksena tehty. Olisi ehkä saanut olla muutaman millin leveämpikin, mutta hyvin se yletti vanteen reunoille.
Sitten vain ulkokumi paikalleen ja kompuralla ilmaa. Tässä kohtaa alkoi sitten ilmetä ongelmia. En saanut rengasta mitenkään ottamaan paineita vaikka miten yritin painella kumia erinäisillä tavoilla.
Päätin tästä huolimatta jatkaa eteenpäin ja kaadoin renkaan sisään 2 mitallista Stania. Sitten vain pyörittelyä ja ilman pumppaamista niin että kompura hehkui punaisena. Alkuun ei meinannut tapahtua mitään ja tilanne vaikutti jo toivottomalta kunnes kumi yhtäkkiä otti ja alkoi tiivistyä. Laitoin kovat paineet ja sen jälkeen pyörittelin ja pompottelin rengasta pitkän aikaa. Aika paljon litkua vuoti pihalle, mutta kyllä siitä ihan tiivis tuli. Lopuksi laitoin sen paikalleen ja ajoin pienen lenkin pihalla.
Nyt pitää toivoa, että renkaassa on ilmat tallessa vielä huomenaamullakin. Jos on niin sitten sama operaatio takarenkaalle.
Kuinka paljon litkua kannattaisi pistää? Laitoin 2 mitallista, mutta sitä valui sen verran hukkaan ettei jäljellä ole enää varmaan juuri mitään. Ainakaan rengasta heiluttelemalla ei kuulunut yhtään loisketta renkaan sisältä. Ei varmaan ole liioiteltua jos laittaisi vielä toiset 2 mitallista?
reappear
07.11.2013, 21.10
Hmm... sattumalta juuri kävin itse laittamassa takarenkaan tubeless muotoon. Olin hakenut eilen clasulta niiden järeintä ilmastointiteippiä jota ajattelin kokeilla tässä projektissa. Laitoin ohutta makuualustaa pohjalle ja teippasin tiiviiksi, tai no niin tiiviiksi kun jaksoin siinä. Sitten Floater kehälle ja laitoin nyt varmuudeksi lillumaan nelisen mitallista Stan'sia. Lattiapumpulla ilmat menivät helposti ja rengas sujahti vanteelle helposti. 4 mittaa Stan'ssia mittasin siksi että muistin jonkun sanoneen että 29" rengas tiivistynee hyvin 2 mitallisella, tuplat tuohon pitäisi riittää hyvin Floaterille
Aluksi hieman suhisi mutta reippaasti (1,2bar) painetta ja villeimmät tanssikuviot kiekon kanssa niin suhina loppui alkuun. Sitten yllättävästi vanteen saumakohdan reunoista alkoi hieman suhista, mutta Stan's tiivisti nuo kohdat nopeasti. Muutama minuutti odottelua ja kaikkialla oli hiljaista. Pudottelin paineet noin 7.6 psi tienoille ja testailin pihalla. Ei mitään valittamista!
Nyt sama kuin mxv:llä eli odottelu aamuun ja tilannekatsaus.
Eturengas sit samalla tavalla jos tämä natsaa. Tosin teippailut hoidan huolellisemmin.
Saippuavesi ja tiskiharja Stanin opetusvideon mukaisesti käytettynä on suureksi avuksi kun rengasta nostaa vanteelle.
reappear
08.11.2013, 09.02
Eipä tuossa noita tarvinnut omassa säädössä. Yön aikana painetta oli pudonnut noin 1psi verran. Pitänee ajella ja hyrskyytellä, katsoo sitten putoaako samaan tahtiin jatkossa.
En katsonut mittarilla, mutta pikaisesti tarkistin aamulla että ilmat olivat pysyneet renkaassa. Pitää illalla ruuvata venttiili irti ja lisätä vielä toiset kaksi mitallista Stania ja täyttää rengas uudelleen 0,5 bariin. Ja sitten koeajon jälkeen takarenkaan kimppuun.
Projekti viety loppuun. Lisäsin eturenkaaseen kaksi mitallista Stania ja takarenkaaseen laitoin suoraan 4 mitallista. Takarenkaan kanssa ei kauaa mennyt kun oli kerran harjoitellut hommaa. Litkua ei roiskunut juuri yhtään ja vanteelle nousukin tapahtui todella kivuttomasti.
Sitten vain pyörä kasaan ja pikainen lenkki pihapiirin ympäri. Ajattelin ettei ero 13F:t vs. ghettotubeless olisi kovin suuri, mutta olin väärässä. Todella väärässä. Vaikka paineita oli vain 0,5 baria molemmissa päissä niin Fatty rullasi uskomattoman kevyesti. En olisi uskonut lopputuloksen olevan läheskään näin hyvä.
Ainoa iso miinus tubelessprojektille tulee siitä, että nyt pitää saada litkut kaikkiin muihinkin fillareihin.
Eli teit projektin ilman mitään lisätäytettä kehälle? Pelkkä halkaistu sisuri ja litkut sisään?
Jätin sen alkuperäisen vannenauhan paikalleen ja vedin halkaistun sisurin sen päälle. Sitten vain ulkokumi paikalleen, litkut sisään ja ilmaa.
Ok, itellä on tällä hetkellä varmaan vähän turhankin järeä viritys noiden tubelesten kanssa. On gorillateipit, vaahtomuovit ja halkaistut sisurit. Eipä kyllä vuoda tippaakaan, burppaile tai mitään muutakaan. Ehkä kuitenkin jos jossain vaiheessa tulee tarvetta kumien kanssa operoida niin voisi vähän köykäisemmän setin laittaa.
Mää voin ottaa vastaan ne käytöstä poistetut alkuperäiset läskisisurit (ihan oikeasti). Pyörä ei vielä paina ajokunnossa 20 kiloa, joten jotain on tehtävä :rolleyes: Vihdoinkin OnniOnen heput kyllästyivät, lähettävät uuden Floaterin sen posahtaneen tilalle.
Eikös ulkomaan foorumeilla ole ollut juttua kuinka iso kumi Fattyyn mahtuu? Ja kuinka leveällä vanteella? Paljonko se oikeasti on leveämpi? Täällä puhutaan milleistä, eikä se paljoa vielä auta. Talvella kelkkaurat kutsuu, ja voisin ehkä laittaa jonkun leveämmänkin kumin jos siitä oikeasti olisi hyötyä.
Onko Tubeless äijillä metsissä mukana, pieni vara-litku-pullo vai joku pieni paineilma-ampulli? Itseltä hävis paineet Tubelessista ja sittenpä sinne ei millään mitään saanutkaan, vaan oli talutettava 8km kotia kun ei nyt jaksanut alkaa sisuriakaan väsäämään. Niin lähellä kun oli.
Pyörästä ja rengastuksesta (tuubi/tubeless) riippumatta on aina kaffelatex-pullo mukana. Samoin CO2-patruuna.
mutanaama
11.11.2013, 20.50
Onko Tubeless äijillä metsissä mukana, pieni vara-litku-pullo vai joku pieni paineilma-ampulli? Itseltä hävis paineet Tubelessista ja sittenpä sinne ei millään mitään saanutkaan, vaan oli talutettava 8km kotia kun ei nyt jaksanut alkaa sisuriakaan väsäämään. Niin lähellä kun oli. Sisuri.. nyt mun täytyy sanoa, että pidän sua hiukan yksinkertaisena. Sisurin laittoon menee noin 2 min ja pumppaukseen minipumpulla toiset pari minuuttia. Sen ei tarvitse olla isokaan reikä, kun litku ei enää korjaa. Toisaalta taas saattaa tulla vodaa sen verran, ettei paikkaakaan pysty laittamaan.
reappear
11.11.2013, 21.21
Mulla kävi Ynnykät tänään myös :D Yöllä ei paineet olleet lähteneet juuri yhtään niin unohdin tarkistaa töistä lähtiessä paineet. Todennäköisesti paineet olivat hitusen alhaiset koska metsäpolulla burppasi hieman. Pääsin hieman vielä polkemaan mutta tuho oli jo tehty ja ilmat valuivat ulos pikkuhiljaa. Loppumatka meni taluttaessa ja kun yritti säästää kumia niin se jotenkin irtosi kokonaan vanteelta...
Jätän tubeless-viritelmät myöhemmälle ajankohdalle ja pesun jälkeen laitoinkin sisurin takaisin. Jossain välissä voisin kyllä väsätä tubeleksen uudestaan, mutta ei se nyt tehnyt samanlaista autuutta kuin 29er pyörässä. Siinä homma oli jokseenkin tuloksellista. Paremmalla valmistelulla sit myöhemmin ne seuraavat tubelekset.
Markkinat tuntuvat olevan sellaiset ettei Floatereiden tilalle kannata juuri muuta hankkia suorituskykyä kohtuuhinnalla etsiessä.
Tosin sellainen kävi mielessä että olisiko täysin tuhoontuomittu ajatus tehdä tubeless systeemi missä on hyvin vähän täytetty sisuri vielä siellä sisällä. Eli jos tulee paha tilanne niin täyttää vain sisurin sopiviin paineisiin? (pitäisi toki porata toinen venttiilireikä)
Shimaani
11.11.2013, 21.21
... kuinka iso kumi Fattyyn mahtuu? Ja kuinka leveällä vanteella? Paljonko se oikeasti on leveämpi? Täällä puhutaan milleistä, eikä se paljoa vielä auta. Talvella kelkkaurat kutsuu, ja voisin ehkä laittaa jonkun leveämmänkin kumin jos siitä oikeasti olisi hyötyä. Osta ny vaikka Bud alkuun, laita se kehälle ja kokeile kuinka mahtuu haarukkaan. Myy pois jos ei mahdu. Lainaa kaverilta leveää vannetta ja kokeile eri kumeilla tai osta oma ja myy pois jos ei mahdu. Kyllä läskikamasta aina eroon pääsee.
Jokos Heikki sai BFL laitettua RD:lle ja Fattyn alle? Pistäs kuvaa eestä ja takaa. Mietes erituntuiset RD on Fattyssä verrattuna On-Onen kiekkoihin? Floatereilla taisit ajella molemmilla kiekoilla.
Tosin sellainen kävi mielessä että olisiko täysin tuhoontuomittu ajatus tehdä tubeless systeemi missä on hyvin vähän täytetty sisuri vielä siellä sisällä. Eli jos tulee paha tilanne niin täyttää vain sisurin sopiviin paineisiin? (pitäisi toki porata toinen venttiilireikä)
Mielenkiintoinen ajatelma ja _kuvittelisin_ että nimenomaan läski-tilavuuksisessa renkaassa siitä ei olis mitään haittaa, vaikka sisuri siellä "hölskyis" mukana.. jos teet, niin raportoi!!
Onko ken koklannu miten BUD toimii takakumiloisena jos verrokkina on nate / lou?
Kanttipito limakallioilla ynnä juureksissa sekä vetopito lähinnä kiinnostaa.
kolistelija
15.11.2013, 20.57
Onko ken koklannu miten BUD toimii takakumiloisena jos verrokkina on nate / lou?
Pidon kannalta huonompi kuin Lou, siis joka suuntaan. Molemmat renkaat ovat kyllä aika pluikkaat märällä. Rullaa selvästi paremmin kun Lou.
Vai että yksinkertainen. Ajattelin, että mikäs tässä kauniissa säässä taluttaessa, kun matkaakaan ei ollut kuin 10km pintaan. Jokainen polkee miten haluaa. Toinen polkimilla, toinen kävellen.
Hissitolppa
16.11.2013, 07.38
Toi on ihan mielenkiintoinen ajatus, mutta mitä hyötyjä tuossa tuolla tubelessilla sitten saadaan? Paino ei ainakaan vähene joten eikö se ole sitten ihan sama ajella sen sisurin kanssa?
Multa löytys muuten 3kpl niitä Schwalben SV 13F sisureita jotka voisin ilomielin vaihdella oikeisiin läskien sisureihin. Tuli noi hommattua ja kuten tänne kirjoittelin niin se ensimmäinen lävähti rikki välittömästi. Siinä meni sitten luotto noihin ja ajellaan sitten niitten möhkösisureiden kanssa. On se mukavampaa polkea kuin taluttaa. ;) Laita yv jos kiinnostaa vaihdella.
keski-ikäinen
16.11.2013, 10.51
Koskakohan Schwalbe katsoo asiakseen ruveta valmistamaan ihan oikeaa läskisisuria? Luulisi kysyntääkin olevan jo jonkin verran.
Voisin vaihtaa Fattyn sisusrit -> 13F, kaksi yhteen. :)
mutanaama
16.11.2013, 11.06
Mä voin vaihtaa noi kolme kahteen läskin sisuriin ja kahteen michelinin C6:een.
Heikki Vierelä
16.11.2013, 13.03
Jokos Heikki sai BFL laitettua RD:lle ja Fattyn alle? Pistäs kuvaa eestä ja takaa. Mietes erituntuiset RD on Fattyssä verrattuna On-Onen kiekkoihin? Floatereilla taisit ajella molemmilla kiekoilla.
En ole kerennyt, työt haittaa harrastamista. BFL:t tuli ja sen verran ehdin askartelemaan, että palautin Fattyn orgis setuppiin. Voisin yrittää saada referenssikuvat aikaiseksi, ajofiiliksiä ei ehdi kun vasta ensi kuussa keräillä.
BFL:t tuli ja sen verran ehdin askartelemaan, että palautin Fattyn orgis setuppiin.Miksi otit RD:eet pois? Vai mitä meinasit orkkis setupilla?
mutanaama
16.11.2013, 23.47
Laitoin tänään beargreaseen taakse BFL:n RD:lle, ja mummis edessä ja isoin ratas takana, jäi renkaaseen X9 kampien ansiosta noin sentin verran tilaa aiemman nollan sijaan.
Heikki Vierelä
17.11.2013, 10.28
Miksi otit RD:eet pois? Vai mitä meinasit orkkis setupilla?
No siinä on taustalla se, että Rouvan Muklukki piti saada ajokuntoon ennen työreissua
http://img.tapatalk.com/d/13/11/17/yqe7u7e6.jpg
Osta ny vaikka Bud alkuun, laita se kehälle ja kokeile kuinka mahtuu haarukkaan. Myy pois jos ei mahdu. Lainaa kaverilta leveää vannetta ja kokeile eri kumeilla tai osta oma ja myy pois jos ei mahdu. Kyllä läskikamasta aina eroon pääsee.
Just joo. Ehkä odotan että minua palvellaan, ja joku muu kokeilee :) Jos haluaisi kokeilla jonkun muun läskipyörän leveillä vanteilla ja kumeilla (?), niin mitkä alkup. vanteet+kumit sopii Fattyn alle (offsetit jne)? Tääkin pitää katsoa kun pääsee koneelle...
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/bud-nate-883142.html
Laitoin tänään beargreaseen taakse BFL:n RD:lle, ja mummis edessä ja isoin ratas takana, jäi renkaaseen X9 kampien ansiosta noin sentin verran tilaa aiemman nollan sijaan.
Kuinka kaukana X9:ssä on mummo on rungon keskeltä? Sramin sivuilta en löytänyt mistään läskikampien mittapiirroksia vaikka muista oli.
Kuinka kaukana X9:ssä on mummo on rungon keskeltä? Sramin sivuilta en löytänyt mistään läskikampien mittapiirroksia vaikka muista oli.http://cdn.sram.com/cdn/farfuture/fMzhCx0N-bFWNRoqxz5A7zMthE-Emp0U6HY3ZC_3mjc/mtime:1377189878/sites/default/files/techdocs/x0_x9_x7_x5_frame_fit_specs_gen._0000000004420_rev _b.pdf
Millä paineella Floaterin pitäisi nousta vanteelle 13F sisurilla ja saippua veden avustuksella? Entäs ghetto meiningillä ja saippualla? 2.5 baria tarjosin, mut ei noussu vielkään kokonaan. Paljon noihin edes uskaltaa laittaa vanteelle nostossa? Kumivasaraa ja pompotteluakin oli käytössä?
Täytyy vissiin välillä pistää osia runkoon, ettei mene ihan kumien kans pelehtelyksi.
Millä paineella Floaterin pitäisi nousta vanteelle 13F sisurilla ja saippua veden avustuksella? Entäs ghetto meiningillä ja saippualla? 2.5 baria tarjosin, mut ei noussu vielkään kokonaan. Paljon noihin edes uskaltaa laittaa vanteelle nostossa? Kumivasaraa ja pompotteluakin oli käytössä?
Täytyy vissiin välillä pistää osia runkoon, ettei mene ihan kumien kans pelehtelyksi.
Mulla nousee muistaakseni noin 2-2,5 barissa ainakin Floaterit Fattyn omille vanteille 13F sisureilla ilman saippuavettä. Ihan pieni woblaus noihin renkaisiin on aina jäänyt.
Hissitolppa
19.11.2013, 20.51
Mulla on 2,5bar ollut se maaginen luku jossa nousee vanteelle, ilman saippuavettä tosin ja orkkis sisureilla. Tuon saman lukeman se vaatii myös tuolla nykyisellä erkkauksellakin jotta nousee. 3bar taitaa olla suurin mitä olen renkaissa käyttänyt ja ehjänä on vielä.
Kättä lippaan taas.:) Eilen, kun ei ollut mittari matkassa, niin ei oikeen uskaltanu. About 1.5 baaris tuntu jo mukamas, niin kovilta. Siitä viivasta renkaan reunassa olen hahmotellut millon olis ylhäällä(sentti kaapelista kuvioon päin).
tomibert
19.11.2013, 22.33
Päivitys:
Tarvikkeet löytyivät: pakkausteippi kotoa kaapista, heijastin puuilosta, Gorillateippi motonetistä ja solumuovi tuttavan rakennustyömaalta, terveisiä ja kiitokset sinne. Vanne on Rolling Darryl.
Sitten vaan askartelemaan. Alimmaksi heijastinteippi liimapuoli ulospäin, päälle pari raitaa pakkausteippiä:
Seuraavaksi siipale solumuovia:
http://vega.kuvat.fi/kuvat/Py%F6r%E4ily/Muhku/_P1000158.jpg?img=smaller
... jonka päälle Gorillateippiä kaksi kierrosta, toinen vasempaan, toinen oikeaan reunaan. Venttiilin kohdalle laitoin ensin vahvikepalan samaisesta Gorillasta.
http://vega.kuvat.fi/kuvat/Py%F6r%E4ily/Muhku/_P1000160.jpg?img=smaller
Valmista tuli, paitsi kuvassa venttiili ei ole vielä paikallaan. Salamavalo yrittää testata heijastinta.
Päivitysraportti:
Systeemi toimi hyvin ja piti ilmat. Ajoin myös melkoisen matalilla paineilla monen monta lenkkiä ja mitään ongelmia ei ollut. Rullaus ja pito aivan mahtavat!
Sitten posteljooni toi uudet renkaat ja aloin vaihtaa niitä alle. Kävi ilmi, että vanteiden uriin laittamani solumuovi oli painunut aivan littanaan ja gorillateippi oli tietysti seurannut perässä ruttaantuen samalla vähän. Solumuovin littaannuttua ulkorenkaan ja teippien väliin jäi hurjan paljon tyhjää tilaa, eikä renkaan nostaminen vanteelle ollut mahdollista edes paineilmavehkeiden kanssa. Islantilaistyyppistä räjäyttämistä en kokeillut...
Minkä virheen olen tehnyt? Ilmeisesti käytin vääränlaista solumuovia? Mikä solumuovi olisi tunnetusti hyvää?
Vinkkejänne odotellessa laitoin uudet renkaat sisureiden kanssa vanteille muotoutumaan.
- Tomi
Asiasta aidanseipääseen, onko siihen joku erityinen syy, että läskitubelesoinnissa kukaan ei käytä "sitä oikeaa" teippiä? Eikö se toimi kun se on kapeeta, onko se liian matalaa, kuluisko sitä liikaa=kallista? vai miksi mitä kummallisempia virityksiä?
ihan sillä nyt kyselen, että olisin sitten viisaampi omiani tulevaisuudessa tubelesoidessani.. Stanin teippiä on hyllyssä vajaa satameetriä ja venttiileitäkin löytyy, siitä ei ole kiinni, JOS se toimii..
tomibert
19.11.2013, 23.05
Asiasta aidanseipääseen, onko siihen joku erityinen syy, että läskitubelesoinnissa kukaan ei käytä "sitä oikeaa" teippiä? Eikö se toimi kun se on kapeeta, onko se liian matalaa, kuluisko sitä liikaa=kallista? vai miksi mitä kummallisempia virityksiä?
ihan sillä nyt kyselen, että olisin sitten viisaampi omiani tulevaisuudessa tubelesoidessani.. Stanin teippiä on hyllyssä vajaa satameetriä ja venttiileitäkin löytyy, siitä ei ole kiinni, JOS se toimii..
Käyttäisin jos saisin jostain sopivaa leveyttä. 25mm teipillä tuohon kehään tulisi mielestäni jo liian monta teippisaumaa. Ilmastointiteipillä saumoja jäi vain yksi, se on suht koht halpaa ja sitä saa lähikaupoista.
Ameriikan foorumeilla on esitelty muitakin teippausmenetelmiä (http://forums.mtbr.com/fat-bikes/tubeless-tuesday-827178-2.html#post10105093), kuten tämä:
http://i77.photobucket.com/albums/j60/ozzybmx/Bikes/8-2.jpg
Teippinä tässä on "3M Tensalized packing tape" jota ei saa mistään paitsi ehkä sieltä Ameriikasta (http://au.element14.com/jsp/search/productdetail.jsp?SKU=1386186).
Samaisella foorumilla Joku oli saanut käsiinsä 90mm leveää Stanin keltaista teippiä. Ihmeellisiä veijareita.
Kun nyt vaan keksisi mitä solumuovia alkaisi metsästää littanaan menneen tilalle.
- Tomi
mutanaama
19.11.2013, 23.06
Leveys siinä on ehkä ongelma, mutta kannattaahan se kokeilla. Mitä tuohon littanaan solumuoviin tulee, niin kompressoitu neopreeni voisi toimia.
Samaisella foorumilla Joku oli saanut käsiinsä 90mm leveää Stanin keltaista teippiä. Ihmeellisiä veijareita.
- Tomi
Tuotapa sietää kysäistä samasta paikasta, mistä tuota Stanilaista saa 66m alle 15€;lla.. ;) otan asiakseni ja infoan jos onnaa..!!
No niin ne nousi minunkin kumit ylös Ghetolla sekä 13F, kun uskalsin pumpata sinne 2.5barin huitteelle.
Minulla Gheton alla Bilteman noin 10mm paksua makuu alustaa. Eilen oli jopa hankaluuksia saada ulkokumi vanteelle ja liikkumaan halkaistun sisurin päällä, kun oli niin paksu, mutta nyt kun oli vuorokauden paineistettuna painunut täytti kivasti juuri vanteen uran ja oli vielä ainakin kimmoisaa. Ulkokumi oli kivan liikkuva vanteen urassa nyt, mutta silti nousi heti jalkapumpulla ylös. 24" sisuri käytössä ja siinä kivasti peli varaa molemmin puolin. Saippua vettä Stanin tyylillä käytin nostossa.
Kimahti sen verta mukavasti jalka pumpulla vanteelle Ghetto, et tuntuu korvassa vielä parintunnin päästäkin. Suojalasit ja korvatulpat ei olisi haitaksi.
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Eilen olis onnistunut litkutukset kerralla, kun olisi uskaltanut pistää painetta kunnolla.
Toi vanteen keskikohdan täyttö vois olla hyvästä 13F sisurillakin.
Tuotapa sietää kysäistä samasta paikasta, mistä tuota Stanilaista saa 66m alle 15€;lla.. ;) otan asiakseni ja infoan jos onnaa..!!
pikaisella googletuksella "isommat" leveydet olis 40,50 ja 150mm jännä että tossa ei ole (en ainakaa äkkiä bongannu) mitää välikokoa, toisaalta eipä 50milliselläkään enää montaa saumaa jäis..
On-Onen rungon työn laatu on kyllä tosi hyvä ja maali viimesen päälle hieno helmiäs valkoinen.
Kun nyt vaan keksisi mitä solumuovia alkaisi metsästää littanaan menneen tilalle.
- Tomi
Käyt rautakaupasta hakemassa 200 m sokkelisolumuovia niin voit tehä loppuelämän ghettotubelessia vaikka viikottain.
Optiflow
20.11.2013, 09.30
Jumppailin tässä eräänä päivänä vähän Fattyn vanteen ja Floaterin kanssa kokeilumielessä. Koitin ghettotubelesia, mutta kun ei ole vielä litkua hyllyssä vaihdoin sisurin sitten takaisin. Kompuran kanssa sain kumin tiivistymään ja nouseen vanteelle suht. helposti. Mutta miten te ammattilaiset saatte sen kumin toisen reunan pysymään vanteella paikoillaan litkun laittamista varten, ainakin ulkomaan ohjeissa neuvotaan että irroita toinen reuna ja anna toisen pysyä vanteella?? Hitto, kyllä minulla ainakin molemmat reunat putoaa pois paikoiltaan kun paineet putoaa alas.
Koitin muutenkin siinä sitten 13F:llä ja alkuperäisellä sisurilla, että mitä eroa on Floaterin vanteelle nousussa. Käytin mäntysuopaa liukkarina, 13F nosti vanteelle kun painetta oli 17,7psi eli 1,24bar ja alkup. sisuri nosti 19,6psi eli 1,35bar paineella. Molemmilla sisureilla Floateri putosi pois paikoiltaan kun paine putosi 7psi:iin eli 0,48 bar:iin. Tosin tuohon putoamiseen saattoi vaikuttaa vielä se liukaste helpottavasti. Paineet mittasin Schwalben mittarilla.
Ylämäessä heikottaa
20.11.2013, 09.53
Mutta miten te (ammattilaiset) saatte sen kumin toisen reunan pysymään vanteella paikoillaan litkun laittamista varten, ainakin ulkomaan ohjeissa neuvotaan että irroita toinen reuna ja anna toisen pysyä vanteella?? Hitto, kyllä minulla ainakin molemmat reunat putoaa pois paikoiltaan kun paineet putoaa alas.
Niin tuossa Floaterissa käykin, eli se putoaa vanteelta kauttaaltaan kun paineet laskee riittävän alas. Itse olen litkutellut Floatereita venttiilin kautta. Teippiversiossa käytin muistaakseni Stanin presta-tubeless-venttiilejä, joissa on irrotettava sielu. Sieltä sitten sellaisella isolla injektiotuiskulla litkut sisään, sielu takas ja ilmaa renkaaseen.
Nyt on käytössä ghettotubeless (omasta mielestä paljon varmempi tapa) ja siinä halkaistussa sisurissa tuo auton venttiili. Siinä sama juttu, eli sielu pois, litkut sisään, sielu takas ja ilmaa renkaaseen. Auton venttiili edellyttää, että vanteen venttiilireikä porataan 8mm terällä suuremmaksi.
ps. oli pakko laittaa tuohon lainaukseen sulut sanaan "ammattilaiset", koska en koe itse olevani sellainen ja silti tässä kerron kokemuksistani :)
tomibert
20.11.2013, 09.59
Käyt rautakaupasta hakemassa 200 m sokkelisolumuovia niin voit tehä loppuelämän ghettotubelessia vaikka viikottain.
Ongelma on, että käytin juuri semmoista sokkelisolumuovia. Voiko olla, että niitä on erilaisia? Semmoisia joissa ilma on ikäänkuin kuplien sisällä ja semmoisia mistä ilma tulee puristamalla pois? Tämmöiseen päätelmään voisi tulla kun lukee tuota mtbr:n tubeless tuesday -säiettä.
- Tomi
Ongelma on, että käytin juuri semmoista sokkelisolumuovia. Voiko olla, että niitä on erilaisia? Semmoisia joissa ilma on ikäänkuin kuplien sisällä ja semmoisia mistä ilma tulee puristamalla pois? Tämmöiseen päätelmään voisi tulla kun lukee tuota mtbr:n tubeless tuesday -säiettä.
- Tomi
Niin joo siis etsit yhtä ja ikuista ratkaisua? Mutanaaman ehdottama neofreeni voi olla vaihtoehto, jos et halua aina uutta leikata. Kyllä se solumuovi (http://www.talotarvike.com/images/big/sokkelikaista.jpg) painuu kasaan ja on kertakäyttöinen tubelessissa. Sen takia sitä pitääkin ostaa 200 m ;)
reappear
20.11.2013, 10.22
Koitin muutenkin siinä sitten 13F:llä ja alkuperäisellä sisurilla, että mitä eroa on Floaterin vanteelle nousussa. Käytin mäntysuopaa liukkarina, 13F nosti vanteelle kun painetta oli 17,7psi eli 1,24bar ja alkup. sisuri nosti 19,6psi eli 1,35bar paineella. Molemmilla sisureilla Floateri putosi pois paikoiltaan kun paine putosi 7psi:iin eli 0,48 bar:iin. Tosin tuohon putoamiseen saattoi vaikuttaa vielä se liukaste helpottavasti. Paineet mittasin Schwalben mittarilla.
Tuo putoaminen kuulostaa erikoiselta omiin kokemuksiin verrattuna, tosin mä mitään liukkareita käytä pyörähommissa :D Mutta mulla Floater tipahtelee vanteelta vasta jossain 4 psi tienoilla tai vastaavaa. Vielä reilusti alle 6 psi pystyy ajelemaan ihan hyvin.
Tuli tuosta solumuovista mieleen että pakkoko sen on olla gorillateipin alla? Jos teipit on alla, ja solumuovi päällä helpottamassa alkupumppausta niin paineet renkaassa ei litistäisi solumuovia korpuksi, vai litistäisikö?
mutanaama
20.11.2013, 11.33
Gorillateippi ei vastusta painetta yhtään.
Gorillateippi ei vastusta painetta yhtään.
jonka takia se ei sellaisenaan sovellu kevennysporatun kehän tubelesointiin?
Tuo putoaminen kuulostaa erikoiselta omiin kokemuksiin verrattuna, tosin mä mitään liukkareita käytä pyörähommissa :D Mutta mulla Floater tipahtelee vanteelta vasta jossain 4 psi tienoilla tai vastaavaa. Vielä reilusti alle 6 psi pystyy ajelemaan ihan hyvin.
Tuli tuosta solumuovista mieleen että pakkoko sen on olla gorillateipin alla? Jos teipit on alla, ja solumuovi päällä helpottamassa alkupumppausta niin paineet renkaassa ei litistäisi solumuovia korpuksi, vai litistäisikö?
Se litku on sitten seuraavaksi imeytyneenä siihen solumuoviin.
Itse koin poratulle vanteelle varmimmaksi menetelmäksi solumuovi + halkaistu sisuri -menetelmän.
Ensin käytin tiivistämisessä leveää Gorilla teippiä, mutta tuntui, että teipin liima petti teippien sauman kohdalta tai vanteen reunan päältä jolloin litku pääsi imeytymään alla olevaan solumuoviin. Teipin sauman irtoaminen aiheutti pitkän vuotokohdan, joka ei tiivistynyt litkulla.
Halkaistu sisuri ("ghettotubeles"?) auttaa myös siihen, että Floaterin ja On-Onen vanteen sovitus on löysä. Kun sisurin kaistale on vanteen ja renkaan reunan välissä liitos on tiukka.
edit:
Itse olen myös laittanut litkut venttiilin reiästä 200ml lääkeruiskulla, mutta tässä tavassa on se huonopuoli, että ruiskuun jää aika paljon litkussa olevia lateksihippuja. Nyttemmin olen raottanut kumia vanteelta ja kaatanut litkut kupilla renkaaseen.
Rengas pysyy litkun laiton ajan paremmin vanteella, kun sitä ei laske tyhjänä maahan, vaan kannattelee kädessä tai telineessä.
mutanaama
20.11.2013, 12.30
jonka takia se ei sellaisenaan sovellu kevennysporatun kehän tubelesointiin?
Ei, vaan se ei estä solumuovin litistymistä.
Tuotapa sietää kysäistä samasta paikasta, mistä tuota Stanilaista saa 66m alle 15€;lla....
Täältä:
http://www.floorcenter.eu/farben/zubehoer/klebeband/klebeband-tesa-4289-tesapack-gelb-66m-x-25mm/a-15582/?ReferrerID=1
Stanin teippi on oikeasti Tesa 4289 -nimistä teippiä.
Täältä:
http://www.floorcenter.eu/farben/zubehoer/klebeband/klebeband-tesa-4289-tesapack-gelb-66m-x-25mm/a-15582/?ReferrerID=1
paitsi tuolla ei tainnut olla noita leveempiä, oikeampi linkki olisi:
http://shop-gwk.de/advanced_search_result.php?keywords=tesa+4289&XTCsid=dc4333d8a6c4cb49029f349e38167de7
ja nimenomaan tuota Tesa 4289:ä..
JackOjan linkin hyöty oli? kun läskitubelesoinnin leveemmästä teipintarpeesta puhetta oli ja floorcenteristä saa vaan 25mm rullaa..
Mutta, kuten lupasin, infoan kun selviää olisiko noita järkevämpiä (70,80,100mm) versioita saatavilla jostain helposti..
JackOjan linkin hyöty oli?
Ööö... olisinko mä halunnut muistuttaa, että teippi on tuota Tesaa ja sitä saa halvalla 66 metriä. Mä luulin että sitä kysyttiin...
En pikaisella vilkaisulla huomannut, että joku olisi tuon +:ssan muinoin kaivaman tiedon muistanut...
Sorpa, mitäs mä täällä... otankin vain takkini... :o
Floateri putoaa tosiaan orkkis vanteelta väkisin, kun litkua laittaa tai lisää, että sinänsä aika sama mistä kautta ne laittaa. Floateri on aika tiivis kumi itsessään Gheton kanssa litkut tietty tarttee silti.
Taas No tubesin omiin vanteisiin (29er)on kiva laittaa ventiilistä, kun kumi pysyy 0 paineellakin vanteella.
Ööö... olisinko mä halunnut muistuttaa, että teippi on tuota Tesaa ja sitä saa halvalla 66 metriä. Mä luulin että sitä kysyttiin...
En pikaisella vilkaisulla huomannut, että joku olisi tuon +:ssan muinoin kaivaman tiedon muistanut...
Sorpa, mitäs mä täällä... otankin vain takkini... :o
Älä ny oo ton värinen.. aattelin vaan, kun leveemmästä puhuttiin..
No oli miten oli, tuolta mun linkin takaa saa tilattua 40mm rulla kerrallaan, 50mm joutuu ottaan käsittämättömät 36rullaa minimissään ja 150mm:kin 12 rullaa (hintaahan tulee about samat kun 50mmx36rullaa)
kysymys herääkin, onko 40mm teippi riittävän/kannattavan leveetä vrt. perus 25mm, että kannattaa tilailla (oisko muita ottajia?) hintaan 12,40€/rulla (+pk) ??
vai jatketaanko etsintöjä optimaalisemman leveyden löytämiseksi, vai kiinnostaako ketään edes.. :P
reappear
20.11.2013, 14.10
Se litku on sitten seuraavaksi imeytyneenä siihen solumuoviin.
Tämän unohdin kokonaan. Ei siis jatkokehitykseen mun ideaa :)
Itsellä on gorillateipillä tiivistetty vanne ja makuualustasta leikattu suikale sen päällä (jonka takoituksena on levittää renkaan reunat vanteen reunaa vasten). Normaalilla jalkapumpulla nousee vanteelle ja makuualusta ei ole käytössä pysyvästi painunut kasaan, vaan myös saman uudelleen käyttäminen onnistuu. Makuualustan umpisolumuovi ei ime litkua itseensä muualta kuin hieman auki leikatuista reunoista (joissa päädyn kennot/solut on leikattu auki). Yksi kerros gorillateippiä ei muuten kestä, kun nippelin reunat tulee teipistä läpi (tarvitsee nippelien kohdalle vähintään toisen kerroksen).
Tosin ei kuitenkaan vaikuta Floater pysyvän kunnolla vanteella n. 0,6 Barin paineilla takana (edessä n. 0,55 Barin paineilla ei ongelmaa ainakaan toistaiseksi), vaan litkua tihkuu vanteen ja renkaan välistä ja paine laskee kovemmassa menossa. Itsellä ei muuten Floaterin sovitus Fattyn vanteille ole ollenkaan väljä, vaan sen verran napakka, että kun paine laskee riittävän alas niin kuuluu 2 poksahdusta kun renkaan reunat tipahtaa vanteelta.
Miten muilla on toiminut halkaistun sisurin kanssa, eli pysyykö rengas vanteella luotettavammin kuin gorillateipillä matalilla paineilla?
mutanaama
20.11.2013, 18.34
Oonko mä ihan pihalla näiden teippien kanssa http://www.witre.fi/teippi-lasikuituvahvisteinen_263192001102442319.html, http://www.telpak.fi/fi/tuotteet_ja_koneet/sidontateipit, http://tuotteet.etra.fi/fi/g14855303/h-old-ps30-b-lampoluokan-lasikuituvahvisteinen-pet-sahkoteippi, mun mielestä aikalailla saman oloista teippiä, kuin mitä jonkun setin mukana tuli.
Tuo rengaslitkutusaskartelu alkaa kuulostaa niin monimutkaiselta, että kohta olisi jo tarvetta litkutusfoorumille, jossa olisi omat alaosiot eri vannetyypeille, ghettorenkaille ja biodynaamiselle litkutukselle. :)
Mulla olis edelleenkin kovasti Stanin teippiä muistuttavaa keltaista Tesaa puolisen rullaa 50 mm leveenä. Tulkaa hakeen pois ja testatkaa, itsehän en uskalla näihin läskihullutteluihin lähteä. PK-seutu ja PM plz.
pööräilijä
20.11.2013, 19.10
OT: Mutanaaman linkeistä toi telpak herätti mielenkiinnon. Teippi näytti tosi paljon, ja teksti kuulosti caffe latexin punaselta teipiltä, no samaa se ilmeisesti onkin http://www.cantitoeroad.com/caffelatex-tubeless-tape-25mm5m-rim-tape-heavyduty ja http://www.effettomariposa.eu/en/products/caffelatex-family/caffe-tubeless-tape/
Iglumies
20.11.2013, 21.06
...vai jatketaanko etsintöjä optimaalisemman leveyden löytämiseksi, vai kiinnostaako ketään edes.. :P
Kunhan saat ne vantees, niin mulla vois olla ratkaisu ongelmaan.
Kuidutettua pvceetä 2p-teipillä pohjaksi ja tarvittaessa pintaan tiivistyskerros merkintäkalvosta.
Kunhan saat ne vantees, niin mulla vois olla ratkaisu ongelmaan.
Kuidutettua pvceetä 2p-teipillä pohjaksi ja tarvittaessa pintaan tiivistyskerros merkintäkalvosta.
kuulostaa hyvältä, saako sitä kaikissa kivoissa väreissä ;)
voiskos sen "kaupallistaa" tuannempana muillekki pläskipyäräilijöille jos toimin koe-eläimenä ensin..
tomibert
20.11.2013, 22.40
Tuolla on käytetty 90mm leveää Stan-mallista keltaista teippiä: http://meantodd.com/blog/fat-bike-tubeless-conversion/
Lopputulos ei kyllä näytä kovinkaan kauniilta.
- Tomi
Hissitolppa
21.11.2013, 08.18
Tuo putoilu on kovin tuttua touhua ja olen siitä tänne jo kovasti valitellutkin. Ilman mitään liukasteita putosi ennen erkkailua jossain siellä 0,6-0,7bar kieppeillä. Nyt erkkojen kanssa menty jo pitkään hymy huulilla.
On tuo kyllä kummallista miten noissa voi noin paljon olla eroja. Odotan kovasti, että se toinen satsi Floatereita tulee niin pääsee niillä kokeilemaan jotta saisi jotain haisua siitä johtuuko ominaisuus renkaista vai vanteista. Jotain ihan merkkikumiakin tulee ehkä tässä lähiaikoina kokeiltua.
Tuossa aiemmin kun manailin eri erkkojen liimapinnoista niin tuli tilattua rulla tuota ja siinä on ihan ok liimapinta ja tuntuu tosiaan toimivan http://hockeybase.mycashflow.fi/product/54/howies-erkka-original.
reappear
21.11.2013, 09.35
Olen joo seurannut sun kokemuksia noista renkaista, mikä on kyllä aiheuttanut ihmetystä. Mulla nuo Floaterit menee vanteelle ilman plopsahduksia jo siinä 10 psi tienoilla, ja pysyy kyllä hyvin (istuu kokonaan eikä valahtele alas vaikka pudottaa paineet 0,4 bar tienoille). Laitoin testiksi kaverin ylimääräiset Larryt ja niillä taas oli ongelmia siinä mielessä että yksi kohta kummassakin renkaassa jäi auttamatta alemmaksi, eli ei noussut siitä kohdasta vanteelle kunnolla. Leipomalla sitä sai kyllä korjattua.
Et sä kuitenkaan kovin paljoa aikaisemmin tilannut sitä pyörää, mutta onhan noissa aika huikea ero jos sulla käy noin ja mu(i)lla pelittää kuin unelma :)
Joku antoi jollekkin palautetta, kun oli Floatereihin jäänyt tekstien kohdille ne "ylimääräiset". No tärpättiä vai millä ne lähtee pois?
Ylämäessä heikottaa
24.11.2013, 16.04
Jos joku vielä miettii, mahtuuko Fattyyn taakse RD + BFL -yhdistelmä, niin vastaus on, että mahtuu. Ainakin 1x10 -setillä.
Ja kyllä vanteelta putoamisen ongelmat loppuivat kerralla kun laittoi RD:n kehät. Itse asiassa rengasta ei saa putoamaan vanteelta muuten kuin laskemalla kaikki paineet pois ja kaksin käsin vääntämällä renkaan kyljestä.
Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
mhelander
24.11.2013, 16.11
Ja kyllä vanteelta putoamisen ongelmat loppuivat kerralla kun laittoi RD:n kehät. Itse asiassa rengasta ei saa putoamaan vanteelta muuten kuin laskemalla kaikki paineet pois ja kaksin käsin vääntämällä renkaan kyljestä.
Näin sen tubeless-renkaan pitääkin pysyä vanteella. Tiedä en läskeistä mutta raivoreetua pystyi käyttämään järkevillä paineilla niin että pysyi vanteella vain WTB:n hyllyllisillä.
Tietenkin jos ei tarvi matalia paineita niin löysempikin vanne käynee. Eli nyt kaikki uutta kehää tai läskiä halajavat tubeless:sta kiinnostuneet ottakaa talteen kehät jotka tunnetusti toimii.
Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
Intternetti väitti et luistaa joka suuntaan eikä pidä märällä. Onneks en uskonu. Nate joutu telakalle, BUD myös takana on ihan amerikkaa. Huisa sivuttaispito ja rullaa kun hirvi - sen mitä tuo vetopidossa natelle/ loulle (mahdollisesti) hävii voi korvata kovemmalla vauhdilla ja suoremmilla ajolinjoilla.
kolistelija
24.11.2013, 18.10
Intternetti väitti et luistaa joka suuntaan eikä pidä märällä. Onneks en uskonu. Nate joutu telakalle, BUD myös takana on ihan amerikkaa. Huisa sivuttaispito ja rullaa kun hirvi - sen mitä tuo vetopidossa natelle/ loulle (mahdollisesti) hävii voi korvata kovemmalla vauhdilla ja suoremmilla ajolinjoilla.
Jätkä huijaa! Mulla se tuntuu sluibaavan sivuttain ihan liikaa, vetopitoahan siinä ei oikeastaan ole. Jothuiskohan leveämmistä kehistä vai mistä? Rullaavuuden allekirjoitan kyllä 100%.
Eilen ajoin Loun kanssa ja meno oli ihan eri maailmasta. Sillä oli aivan sama oliko sivuttain, poikittain vai vetämässä. Matalilla paineilla meni oikeastaa mistä vain paitsi ihan idioottimaisista viistojuurisudituksista.
Jätkä huijaa! Mulla se tuntuu sluibaavan sivuttain ihan liikaa, vetopitoahan siinä ei oikeastaan ole. Jothuiskohan leveämmistä kehistä vai mistä? Rullaavuuden allekirjoitan kyllä 100%.
Eilen ajoin Loun kanssa ja meno oli ihan eri maailmasta. Sillä oli aivan sama oliko sivuttain, poikittain vai vetämässä. Matalilla paineilla meni oikeastaa mistä vain paitsi ihan idioottimaisista viistojuurisudituksista.
En. Huijaa. Louta mulla ei verrokkina oo, eikä tuu. Enempiä pitoja en kuvittele tartteevani enkä usko et kovasti liukkaammiks pohjat enää tästä voi mennä. Pito on supjektiivinen jutska ja muuttujia on monia - sullon 100mm pellenkenkä ja mulla 70mm UMA II, sie ajelet todnäk aleemmilla paineilla - mulla 0,5 tai 0,55 paaria kummassakin päässä (juu, on se pervoa mut ei käy ajo tylsäks - oikeesti ton vetopito alkaa vasta kovemmilla paineilla...), siellä missä sinä tarttet yyberpitoa on sulla pieni välitys, hirviä kadenssi ja matala vauhti. Mulla käytössä se ainoa välitys 32x19, kammet saattaa liikkua tai sit ei ja vauhtia niin paljon kun narujaloista lähtee tai uskaltaa. Ei toi mullakaan himmaillessa toimi, vasta sit kun ajaa tosissaan. Mulle toi jäi takaseks.
tomibert
25.11.2013, 14.49
Päivitysraportti:
Systeemi toimi hyvin ja piti ilmat. Ajoin myös melkoisen matalilla paineilla monen monta lenkkiä ja mitään ongelmia ei ollut. Rullaus ja pito aivan mahtavat!
Sitten posteljooni toi uudet renkaat ja aloin vaihtaa niitä alle. Kävi ilmi, että vanteiden uriin laittamani solumuovi oli painunut aivan littanaan ja gorillateippi oli tietysti seurannut perässä ruttaantuen samalla vähän. Solumuovin littaannuttua ulkorenkaan ja teippien väliin jäi hurjan paljon tyhjää tilaa, eikä renkaan nostaminen vanteelle ollut mahdollista edes paineilmavehkeiden kanssa. Islantilaistyyppistä räjäyttämistä en kokeillut...
Minkä virheen olen tehnyt? Ilmeisesti käytin vääränlaista solumuovia? Mikä solumuovi olisi tunnetusti hyvää?
Vinkkejänne odotellessa laitoin uudet renkaat sisureiden kanssa vanteille muotoutumaan.
Päivityksen päivitys: En sitten jaksanut ryhtyä teippaamaan vanteita uudelleen. Renkaat olivat nousseet sisäkumeilla paikalleen, joten tipautin toisen reunan alas, poistin sisäkumit ja lisäsin tubeless-venttiilit. Laitoin väliin saippuavettä ja kiekon kyljelleen rengaspinon päälle, vanteeseen kiinnittynyt puoli alaspäin: näin pystyin painamaan rengasta ottavampaan asentoon samalla kun pumppasin jalkapumpulla: kas, renkaat nousivat helposti vanteelle.Venttiilin kautta ruiskulla litkua sisään ja valmista tuli. Entiset BFL:t odottavat ostajaansa tuolla torien (http://www.fillaritori.com/index.php?/topic/24831-m-surly-big-fat-larry-renkaat-l%C3%A4skipy%C3%B6r%C3%A4%C3%A4n/) puolella.
- Tomi
Päivitetäänpä oman On Onen Fattyn tubeless tilannetta, eli nyt takakiekon gorilla-teipillä tehdyn virityksen jälkeen vaihdoin halkaistuun sisuriin ja tuntuu toimivan hyvin (tippaakaan litkua ei ole vuotanut asennusvaiheessa tai ajossa). Hankala sanoa pysyykö rengas varmasti kunnolla vanteella, mutta mitään ongelmia ei ainakaan huomaa ja jos reuna sattuisikin lipeämään välillä, niin ensin kuluu sisäkumi ja vasta sitten päälikumi. Vanteen keskiuraan laitoin makuualustasta suikaleen, joka varmaankin (en ole paineistuksen jälkeen vilkaissut) tulee sisäkumin alle laitettuna olemaan kertakäyttöinen. Rengas asettui ainakin vanteelle / sisäkumin päälle todella tiiviisti ja pumppaaminen oli tosi helppoa. Vaikutti pikaisesti testattuna jopa pitävän paineet ilman litkua, mutta laitoin kuitenkin varmuuden vuoksi ja reikien varalta litkut sisälle. Edessä vaikuttaa edelleen toimivan hyvin gorilla-teipillä tehty ratkaisu (rengas vaikuttaa pysyvän vanteella eikä mitään vuotoja ole havaittavissa).
Paineet on näillä keleillä takana n. 0,6 Baria ja edessä n. 0,55 Baria. Paineita ei uskalla alemmaksi laskea kun kolahtaa vanteelle noillakin paineilla varomattomammassa ja nopeammassa ajossa (kuskin paino hieman vajaa 80 kg). Talvella/lumikelillä voi varmaan sitten kokeilla pudottaa paineita enemmän...
Painoa alkuperäiseen kokoonpanoon verrattuna lähti etukiekosta gorillateippivirityksellä n. 0,5 kg ja takakiekosta halkaistulla sisurilla n. 0,34 kg. Litku on muuten pirullista, kun se tuppaa tukkimaan Schrader-venttiilit paineita päästäessä (tulee aina ilman mukana vähän litkua). Yksi venttiilin sielu on jo tukossa, mutta onneksi on sentään helppo vaihtaa. Lähteekös muuten tuo lateksilitku jollain kemikaalilla liuottamalla kätevästi pois kuivuttuaan?
Sauli Lumikko
25.11.2013, 22.59
Oon ihan lämpöisellä vedellä sekä harjalla pessyt litkunjämiä renkaista sun muualta. Venat on vähän ahtaammat, mutta eiköhän nekin aika kevyesti saa puhtaiksi. Koetan ite asetella renkaan niin, että ilmaa päästäessä ei tulisi litkua. Ajon jälkeen sitä on kyllä vähän joka puolella sisäpintaa, eli voi päätyä venttiiliinkin. Saattaisi auttaa tuupata ensin vähän ilmaa sisään?
Itse myös kääntelen rengasta siten, että pyrin minimoimaan ulos tulevan litkun määrän, mutta vaikka kiekko seisoisi yön yli paikallaan ja pumppailee ilmaa renkaaseen ennen paineiden laskemista niin silti litkua tulee vähän ulos. Tilanne on tietty vielä pahempi jos kesken ajon päästelee painetta.
Pitää testailla tuota venttiilin puhdistamista. Tosin venttiilin sielu on ikävän tiivis paikka, johon ei kunnolla pääse käsiksi ja töhnä takertuu kuivuttuaan aika hyvin myös sisällä olevaan venttiilin jouseen kiinni. Ehkä kunnon liottaminen helpottaa tilannetta...
bartagma
26.11.2013, 18.35
Tässä kun on useampi teippi käyty läpi ja useimmat on linkitetty joihinkin ulkomaalaisiin kauppoihin.
Niin kävin äsken paikallisessa K-RAUTA kaupassa kiireessä jäi seuraava teippi kyytiin
http://www.eu-globaltrading.com/fi/tuotteet/80-kip-teipit/81-tuote-a-5
ainakin mainostekstit lupaa paljon!
Kerron myöhemmin jos osoittautuu käyttökelvottomaksi.
bartagma
26.11.2013, 18.37
http://www.eu-globaltrading.com/fi/tuotteet/80-kip-teipit/99-896-37-butyyliteippi
Tuokin on mahdollisesti toimivaa tavaraa...?
mhelander
26.11.2013, 19.16
http://www.eu-globaltrading.com/fi/tuotteet/80-kip-teipit/99-896-37-butyyliteippi
Tuokin on mahdollisesti toimivaa tavaraa...?
Mahtaa olla paksumpaa ja painavampaa kuin edellinen...
Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
Optiflow
28.11.2013, 11.14
Olen tässä aamupäivän paininut Fattyn vanteen ja Floaterin kanssa kun olen värkännyt ghettotubelesia. Oletteko muut saaneet oikeasti kumin asettumaan oikealle kohdalle vannetta. Tiiveyden kanssa ei ole ongelmia ja kumi alkaa täyttymään ihan jalkapumpullakin mutta... Floateri ei vaan suostu asettumaan paikoilleen, vaikka kuinka suihkii saippuvettä kumille ja vanteelle. Joka kerta on jostain kohdasta jäänyt nousematta ihan kunnolla. Vertailukohtana olen käyttänyt sitä reunan lähellä olevaa pientä harjannetta mikä kiertää ympäri, en sitä karhennettua aluetta siinä samalla kohdalla, sen leveys vaihtelee todella paljon. Halkaistu sisuri on Schwalben 24" joka on kyllä aika paksun tuntuinen. Tai sitten pitää ottaa käyttöön raaka saippua ilman laimennusta.
Aiemmin kun kirjoitin niistä paineista, niin nyt kun ei liukkarit vaikuttanut, putosi kumi paikoiltaan jossain 4psi:n paikkeilla...pöydällä... ajossa olisi varmaan tippunut jo aiemmin.
Olen tässä aamupäivän paininut Fattyn vanteen ja Floaterin kanssa kun olen värkännyt ghettotubelesia. Oletteko muut saaneet oikeasti kumin asettumaan oikealle kohdalle vannetta. Tiiveyden kanssa ei ole ongelmia ja kumi alkaa täyttymään ihan jalkapumpullakin mutta... Floateri ei vaan suostu asettumaan paikoilleen, vaikka kuinka suihkii saippuvettä kumille ja vanteelle. Joka kerta on jostain kohdasta jäänyt nousematta ihan kunnolla. Vertailukohtana olen käyttänyt sitä reunan lähellä olevaa pientä harjannetta mikä kiertää ympäri, en sitä karhennettua aluetta siinä samalla kohdalla, sen leveys vaihtelee todella paljon. Halkaistu sisuri on Schwalben 24" joka on kyllä aika paksun tuntuinen. Tai sitten pitää ottaa käyttöön raaka saippua ilman laimennusta.
Aiemmin kun kirjoitin niistä paineista, niin nyt kun ei liukkarit vaikuttanut, putosi kumi paikoiltaan jossain 4psi:n paikkeilla...pöydällä... ajossa olisi varmaan tippunut jo aiemmin.Mulla oli ongelmia kans, kun koitin eka nostaa ilman litkua vaati noin 2.5bar ja sit pamahti paikalleen et korvissa tuntu. Sit laskin ilmat pois, lisäsin litkut ja pumppasin sit en edes huomannu millon oli noussut pumppasin vissiin 2 baariin asti. Saippuaa oli reilusti molemmilla kerroilla. Mielen kiinnolla litkutan toista viikonloppuna suoraan Stanin kanssa.
Mulla oli ongelmia kans, kun koitin eka nostaa ilman litkua vaati noin 2.5bar ja sit pamahti paikalleen et korvissa tuntu. Sit laskin ilmat pois, lisäsin litkut ja pumppasin sit en edes huomannu millon oli noussut pumppasin vissiin 2 baariin asti. Saippuaa oli reilusti molemmilla kerroilla. Mielen kiinnolla litkutan toista viikonloppuna suoraan Stanin kanssa.
itse todennut (normirenkaiden kanssa) että litku itsessään toimii mainiona liukasteena, eikä siitä varmasti ole haittaa, kun sitä samalla jää sinne vanteen ja kumin saumaan abaut jokapaikkaan, kun sitä täyttövaiheessa väkisin välistä tursuaa..
tätä pääsee piakkon myös toivottavasti todistamaan (tai ainakin yrittämään) säikeen oikeaankin rengastyyppiin..
Eilen pumppasin Floaterin takas vanteelle 13F sisurilla ilman liukua. Tais nousta jossain 1-1.2 bar kohdilla. Pudotin tahallani, kun testasin minimi paineita. Noin 0.3bar putos pika testissä, kun puristin kumia.-> Täytyy testailla lisää, kun ajamiselta malttaa.
Floateria ajettu orkkisvanteella onnistuneesti 0.4bar paineella edessä 13F sisuri takana Ghetto. Takana kumi menee ylämäissä jo vähän kurttuun kyljistä 95kg painolla, mutta ei ongelmia vanteella pysymisessä.
sakuvaan
03.12.2013, 14.50
Larry eteen ja taakse, pääseeks eteenpäin lumella?
Shimaani
03.12.2013, 20.26
Pääsee, ja eteneminen paranee kun takemman nakkeron nakkaa väärinpäin.
mutanaama
03.12.2013, 20.38
Pääsee juu, taakke laittaisin kuitenniin ton BFL:n. Mun läskejä se kannatteli palion paremmin lumen päällä ku endomorps.
Eilen illalla litkutin Big Fat Larryn Rolling Darryl kehälle (etukiekko) ja teipiksi laitoin tällaista (http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=4141). Tippaakaan ei litkua valunut pois ja tänään ensimmäinen testilenkki - edelleen ilmat pysyivät renkaassa. Rohkaisevaa ...huomenna voisi koittaa takakiekkoakin.
Onko kenelläkään ollut ongelmia Onza sisureitten kanssa? Mulla on jo kaksi alkanut vuotamaan saumakohdasta kuukauden sisään. Tänään oli pakko laittaa takapyörän sisurix Surlyn light, mikä painaa tonnin. No se ainakin toimi edellisessä pyörässä kuin junan vessa.
sakuvaan
16.12.2013, 18.41
Pääsee juu, taakke laittaisin kuitenniin ton BFL:n. Mun läskejä se kannatteli palion paremmin lumen päällä ku endomorps.
pistän tuplanatét ku halvalla sai
HC Andersen
16.12.2013, 18.52
^Sulleko ne Z:n renkaat tuli... pikkulinnut kerto hieman huhuja sun projektista.
Ontopic:
Surlyn taittuvareunaiset kumit on melko haastavat asentaa On-Onen kehille, eilen ähräsin ja kiroilin puoli tuntia, tänään meinasin täyttää vanteen keskustan solukumilla jotta onnistuisi paremmin.
Muoks:
Solukumitus ja ja teippaus tehty, ero kun yöllä ja päivällä, mitään tubeless pitävää jutskaa en jaksanu alkaa ähräämään (onhan kyseessä sentään emännän pyörästä:o)
Nyt löysä kumi istahti heti vanteelle.
van damme
19.12.2013, 15.47
Mikä rengaskoko kannattaisi valita jos ajelee kesät maastossa ja talvet yleisillä teillä? Pugsleytä ja Fatboyta katsellut ja mietityttää menekkö Fatboyn 4.6" tai Pugsleyn 4.8" jo liian isoksi.
Nyt taisi mennä kaikki sekaisin? Läskipyörällä ajetaan talvet maastossa ja Fatboyhin mahtuu paksummat renkaat, kuin Pugsleyhin. :)
van damme
19.12.2013, 16.18
Läskipyörillä ajetaan maastossa ihan kesäisinkin. Talvella huono ajaa parin tuuman kumeilla yleisillä teillä (klv:t jne) koska tiet on niin epätasaisia. Läskipyörä korjaa tämän asian. Maastoajo talvella ei kiinnosta.
Fatboyssa tulee valmiina 4.6" renkaat. Pugsleyssa on 3.8" ja eteen saa 4.8" haarukasta riippuen, Moonlanderiin myös taakse.
mutanaama
19.12.2013, 16.30
Tarkoitukseesi riittää 3.8" 99.99% varmuudella. Kantaa meikäläisen ja fillarin kaikilla poluilla kesät talvet ilman pito-ongelmia. Kantohangella leveemmästä on reilusti apua, mutta pidon loppumisesta ei tarvitse huolestua.
Imo jätä se spessu poliittisista syistä hankkimatta, ja hanki mieluummin joku näistä valmiiksi toimivista ratkaisuista.
HC Andersen
19.12.2013, 16.53
Laihaläski eli 3,8" kumit riittää mielestäni van dammen kuvailemaan käyttöön hyvin, mutiksella hyvät pointit, lisäksi 3,8" renkaiden tarjonta on suurempi sekä hinnat huokeampia itse katsoisin Muklukkia, Pugsleytä tai Trekin uutta Farleytätai vaihtoehtoisesti Fattyä.
van damme
19.12.2013, 17.06
3.8" kyllä varmaan riittää, mutta olisiko nuo 4.8" paremmat vai huonommat meikäläisen käyttöön? Mitenkäs joidenkin käyttämä sekoitus eli 4.8" edessä ja 3.8" takana?
Shimaani
19.12.2013, 18.05
Sekakäyttö on ihan hanurista, 4,8" nakkero edessä on semmoinen mutarapalinko ettei mtn rajaa. Toimii mun keijjukaismassan alla 100mm kehän ja Moonlanderin haarukan kera Puksussa ihan hyvin vaikka onkin kerettiläinen ratkaisu, ei välttämättä toimi kaikilla mutta kannattaa kokeilla. Poluilla riittää kaposempikin kuin 3,8" mutta mitä leveämpi kumi sen enempi ajettavaa polun ulkopuolella.
mutanaama
19.12.2013, 20.26
tuohon käyttöön 3.8 on varmasti parempi
- Pito riittää
- Kevyempi
- Nopeempi
- Halvempi
- Vaihtoehtoja enemmän
van damme
19.12.2013, 21.45
Ok. Mites olisi 82mm kiekot 3.8" kumeilla? Tulisi vähän lisää leveyttä verrattuna 65mm olematta kuitenkaan super leveä 4.8".
Ilmeisesti nuo menee Pugsleyhyn, mutta meneekö myös originaaliin haarukkaan vai pitääkö olla Moonlanderin haarukka? Esimerkiksi nämä:
http://fatbikes.com/surly-rolling-darryl-rim.html
http://fatbikes.com/surly-larry-tire.html
Edit: Surlyn sivuilta luin että Pugsleyhyn mahtuu maksimissaan 82mm kiekot 3.8" kumeilla.
mutanaama
19.12.2013, 22.24
Eipä pitäisi mahtua mullekaan taakse 4.8 Bud, mutta siellä se vaan olla möllöttää :)
Tank Driver
19.12.2013, 22.53
Pugsleyssiin menee eteen 100mm kehä ja taakse 80mm kehä kolmekaseilla nakeilla. Varmastikin takana toimii kaksi milliä leveämpikin kehä. Kokeiltu on Natella ja Larryllä. Alkuperäinen haarukka.
Hissitolppa
26.12.2013, 04.29
Ghettotubelekset laitettu Fattyyn ja eihän se nyt kuin leffoissa mennyt ensi yrittämällä, mikä ei sinänsä tule mitenkään yllärinä. :D
Eturenkaan kimppuun ensimmäisenä, enkä tohkeissani jaksanut tallille lähteä joten ajattelin kokeilla miten menee käsipumpulla tuossa kylppärissä. Halkaistu sisuri ilman vannenauhoja paikalleen, fairyvedellä reunat pyyhkien ja ei muuta ku ulkokumi päälle ja pumppaamaan. Yllätys olis suuri, kun sehän piti ilmat ihan ihan välittömästi ja alkoi nousta vanteelle. Joka paikastahan se suhisi mutta sen 1,5bar sinne pumppasin painetta ja hyvin tuntui rokkavaan.
Ei siis muuta ku paineet pois, renkaan pyörimissuunta tarkistaen, litkut sisään ja pumppailemaan. Tällä kertaa ei sitten ihan niin helposti lähtenytkään pitämään ilmaa vaan sai aika kauan pumppailla ja hakea sitä kumin oikeaa asentoa. Vihdoin ja viimein se kummiskin rupes pitämään ja jonkin verran kun sain ilmaa sisään niin pyörittelin ja kikkailin renkaan kanssa. Muutamasta kohdasta se kummiskaan ei ollut noussut kunnolla joten painetta piti saada lisää. Siinä sitten hikipäissä pumppailin kylppärin lähes trooppisessa ilmastossa jonkin aikaa ja sit poksahti. Sehän oli sitten ollut niin huonosti vanteella, että lävähti yli jostain kohti. Pamaus oli melko kova mutta se litkun määrä. Kuva selittänee paremmin tilannetta(toki kuvan litku on eri kamaa :D ).
http://25.media.tumblr.com/4d5d3561c9381fa2ca84b917c66084aa/tumblr_mmjvexKoT71rlo1q2o1_1280.jpg
No mitäpä siinä muuta kuin siivoamaan sitten. Vielä enemmän hikipäissäni pikasiivouksen jäljiltä hienoisen vitutuksen kera uuteen yritykseen. Nyt se perkeleen kumi ei halunnut nousta vaikka kuinka pumppas. Rupes ihan tosissaan jo turhauttamaan, mutta periksihän ei voi antaa. Hirveän säätämisen jälkeen se viimein nousi vanteelle ja sain sen tasaisesti nousemaan, kesti painetta jne. Pyörittelin rengasta ja jätin joku 1,5bar paineiksi yön yli jotta seuraavana aamuna sitten testilenkille.
Testilenkille lähtiessäni huomaan välittömästi pyörään rengasta laittaessani, että pyörimissuunta meni väärin, sitä kun ei muistanut enää siinä siivouksen jälkeisessä olotilassa tarkistaa. :D Suhteellisen syvä huokaus ja lenkille. Pikkuhiljaa tiputtelin paineita 1bar -> 0,45bar saakka testaillen et miten pysyy vanteella ja sehän pysyi. Pysyi toisenkin lenkin ilman mitään murheita. Takarengasta ei sattuneesta syystä tarvinnut saman pullon litkuilla litkuttaa, mutta onneksi oli maanantaina vielä Sellon pyörä auki josta litkua tuli haettua.
Eilen sitten jaksoin nähdä sen vaivan, että siirryn tallille paineilman ääreen takarenkaan litkutusta ja eturenkaan kääntöä varten. Homma meni alle vartissa ilman hikeä, ilman mitään ongelmia. Paineilmalla rengas piti ilmat sisällään aivan välittömästi, edelleen sain aika korkealla käyttää paineet jotta koko matkalta rengas vanteelle nousi vaikka oli fairyvettä sekä litkua välissä.
Sitä mä vaan tuossa kummastelin, että onko joku syy miksi käyttää jotain muuta kuin tuota ghettotubeless systeemiä? Tuo sisuri on aivan varmasti kevyempi kuin ne foamit ja teipit joita muissa tekniikoissa joutuu käyttämään. Sitä myös tuli kirottua miksi en tuota ole tehnyt heti alkuunsa. Aivan naurettavan helppo homma (oikeassa ympäristössä :D, +28c kylppärissä tulee turhankin lämmin) ja tuntuis toimivankin. Litkua laitoin aika reilusti, voi olla että liikaakin mutta mitäpä se siellä niin haittaa? Ajattelin et mieluummin hieman reilusti kuin liian vähän.
Mistä herrat tilailee Bud/Lou/Blf jne leveitä läskejä, edullisimmin tänne? Onko suomen kaupoilla hyllyssä?
Hissitolppa
26.12.2013, 07.11
Hintatasosta mitään tiedä mutta ainakin bike24 noita kauppaa.
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,2,103,104;p roduct=62348
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,2,103,104;p roduct=62352
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,2,103,104;p roduct=62319
Suomesta luulis Foxcompista ja Shocktherapysta löytyvän.
Ei ne Foxcompissa sen enempää maksa kun muuallakaan ja hyvin tuntuu olevan hyllyssä tavaraa aina, mutta Tommi on lomilla ja ketunkolo aukeaa seuraavaksi vasta 13.1 ...
HC Andersen
26.12.2013, 11.17
Hintataso taitaa jäädä aika lailla samalle tasolle täällä, tuohon bike24 hintaan tulee vielä alv:i erotus ja rahdit päälle.
Ylämäessä heikottaa
26.12.2013, 11.21
Ei ne Foxcompissa sen enempää maksa kun muuallakaan
Kyllä muuten maksaa - ainakin oman kyselyni perusteella. Halvin kivijalkahinta löytyi omalla kohdallani Seinäjoen Menopelimarketista. Tosin vain BFL:n osalta tämä tieto. Itse asiassa Menopelimarketista sain BFL:n halvemmalla kuin mitä aiemmin Saksasta tilaamalla.
Ylämäessä heikottaa
26.12.2013, 11.28
tuohon bike24 hintaan tulee vielä alv:i erotus ja rahdit päälle.
Totta. Suomeen tilattuna tuo hinta nousee tuosta linkin 109,90 eurosta 129,64 euroon. Sis. verot ja rahdin.
Heeeetkinen, alv-erotus? Nyt, vääntäkääs rautalangasta? Vai onko tää vaan bike24-juttu? Ainakin b-c, ja b-d tilaukset tullu kyllä ihan ilmoitetuilla saksan alv-hinnoilla..
HC Andersen
26.12.2013, 12.08
EU sädösten mukaan ulkomaankauppaa harjoittavien kauppojen, eli tässä tapauksessa Bike24 tulee vissiin vuosimyynnin ylittäessä 35k€ 0%alv. tilittää alv. erotus kohdemaahan eli suomeen, näin olen asian käsittänyt sekä ainakin bike24 kohdalla kokenut.
Hissitolppa
26.12.2013, 12.12
Mikä se tuommoinen säädös on? Koskaan ennen en ole kuullutkaan enkä törmännyt vaikka aika monta vuotta on tullut ulkomailta tilailtua tavaraa. Amazon.co.uk ainakin toimittaa 19% verolla.
kolistelija
26.12.2013, 12.18
Mikä se tuommoinen säädös on? Koskaan ennen en ole kuullutkaan enkä törmännyt vaikka aika monta vuotta on tullut ulkomailta tilailtua tavaraa. Amazon.co.uk ainakin toimittaa 19% verolla.
Se on sitten väärin.
ETA-alueella pitäisi tilittää alv ostajan maahan kun tekevät Pisnestä isolla P:llä. Ideana kai se että matalan alv:n maat eivät saisi kohtuutonta kilpailuetua.
Hissitolppa
26.12.2013, 12.21
Se on sitten väärin.
ETA-alueella pitäisi tilittää alv ostajan maahan kun tekevät Pisnestä isolla P:llä. Ideana kai se että matalan alv:n maat eivät saisi kohtuutonta kilpailuetua.
Näinhän se bike-discount myös toimii. Helposti voisi uskoa sen myös tekevän aika isoa myyntiä. Tarkistin viimeisimmän tilauksen laskusta vielä, + 19% MwSt.
Milloinkohan tuommoinen säädös on tullut voimaan?
HC Andersen
26.12.2013, 12.21
En tarkkaan nyt muista mikä tuo säädös on, mutta näin vissiin pitäis toimia...
Bike24 on rekisteröity Suomen ennakkoperintärekisteriin (http://www.ytj.fi/yrityshaku.aspx?path=1547%3b1631%3b1678&kielikoodi=1)
2054790-0 (http://www.ytj.fi/yritystiedot.aspx?yavain=2006050&kielikoodi=1&tarkiste=0C7C2F76FE2F4A512E2C38B2D2C4D79D1F216177&path=1547;1631;1678)
Bike24 GmbH
Ulkomainen yhteisö
Matti S.
26.12.2013, 12.39
http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Arvonlisaverotus/Kaukomyyntia_koskevat_arvonlisaverosaann(27219)#2K aukomyyntimuistaEU-maistaSuomeenx
Aivan.. eli nyt kun asiaa tarkemmin ajattelen, niin tuo bike24:sen tapa toimia on aivan oikein.. eihän se ole suomalaiselle kauppiaalle kovinkaan hyvä jos nahkahousu tarjoaa samaa tuotetta automaattisesti 5% "paremmalla alennuksella"
nimim. omakin lehmä ojassa.. ;)
Voihan se olla niinkin, että kaikki ao. tahot eivät ilmoita tekevänsä isoa pisnestä kohdemaahan. Saadakseen kohtuuttoman kilpailuedun :)
Tuolta satusedän linkkaamasta YTJ:stä voi vakoilla keitä siellä on.
Ei ole mikään uusi säädös tuo. Se voi hyvinkin olla että bike-discount on kiva ja maksaa sen alv. erotuksen ihan itse eli myyvät meille köyhille finskeille vähän halvemmalla.
http://europa.eu/youreurope/business/vat-customs/cross-border/index_fi.htm
Matti S.
26.12.2013, 12.49
Ooteena.
Uusien autojen osalta alvit maksetaan aina loppukulutusmaahan. Muissta tavaroissa pätee 35t€ sääntö.
Ei minua kiusaa vaikka firma laskuttaisi jopa Luxemburgin alvin. Se on firman probleemi miten lähtö- ja tulomaan verottajat aiheessa keskustelevat.
Jep, pointtini ei ollut säädös itsessään, ihmetytti lähinnä se että joku taho oikeasti noudattaa sitä.. Ilmaisin itseäni hivenen epäselvästi ehkä..
Ok, jatkajaa/jatketaan renkaista..
kolistelija
26.12.2013, 12.58
Eurokauppiaista Canyon ja Rose ainakin taitavat tehdä niin että leipovat suomen alvin hintoihin ilman korotuksia, eli joutuvat myymään vähän halvemmalla meille. Kiitos siitä.
Sit vois varmaan palata läskirenkaisiin:
Keväällä kyselin Bud/Lou renkaiden hintoja kivijaloista. Parempi 120tpi versio oli kaikkialla yli 150€. Ultralight versioista ei ollut tietoa, vaikka niitä on ainakin joskus ollut jossain päin maailmaa.
Jatkokyssäri: Onko kellään Ultralight versiota jostain renkaasta? Kokemuksia?
Tank Driver
26.12.2013, 13.49
Onkos Floyd-ihmiset ajaneet slikseillään kesäisessä metsässä? Toimiiko edes välttävästi?
HC Andersen
26.12.2013, 15.14
Mä olen Floydeilla ajanut kangasmaastossa sekä kallioperäisillä poluilla, toimii kuivalla kelillä ihan kohtalaisesti. Matalilla paineilla kun ajaa kalliolla niin itseohjaus on melko waffa.
Southpaw
26.12.2013, 18.58
Mistä herrat tilailee Bud/Lou/Blf jne leveitä läskejä, edullisimmin tänne? Onko suomen kaupoilla hyllyssä?
Just asensin länderiin alle Westbrook Cyclesiltä tulleet Budin & Loun. Hinta oli GBP 180 jossa toimitus GBP 10 ja VAT GBP 30. Kokonaishinta kotiovelle siis luokkaa EUR 216.
HC Andersen
26.12.2013, 19.16
^ Wow, niillä oli vielä Endomorphia hyllyssä!
Hissitolppa
26.12.2013, 19.18
Siellähän näyttäs olevan noita jossain kohtaa hehkutettuja endomorpheja aika edulliseen hintaan http://www.westbrookcycles.co.uk/surly-endomorph-3-7-fatbike-super-wide-black-skinwall-27tpi-casing-tyre-p213965
Mistä ootte tilannut tai yleisestikkin hankkinut 45NRTH:n renkaat? Oon miettinyt Husker du:ta ta dillingeriä. Mielipiteitä? Tulee rolling daryleille.
Hankin nastoitetun dillingerin eteen foxcompilta. Oulun muhkuraisilla jaapoluilla tarvitaan nastaa myos taakse, joten ajelin taysjoustolla jossa yhteensa 660 nastaa ja pito ok. Farley odottaa lunta.
Mistä ootte tilannut tai yleisestikkin hankkinut 45NRTH:n renkaat? Oon miettinyt Husker du:ta ta dillingeriä. Mielipiteitä? Tulee rolling daryleille.
Toikalta hain dillingerit eteen ja taakse. Hinta oli halvempi kuin Saksasta ja hyvin on istunut Rolling daryliin.
Pitoa on tarpeeksi, eikä rullaavuudessakaan ole valittamista.
45nrthin renkaisiin olen ollut tyytyväinen. Kokemuksena dillinger ja xerxes.
Sent from my RM-937_eu_finland_202 using Tapatalk
Hissitolppa
02.01.2014, 07.50
Onko kellään kokemusta Clown Shoe kehien tubelessiksi muutosta, onko ghetto mahdollisuutta millään sisurilla? Schwalbella olis toi yks DH sisuri 24" joka saattais leveyden puolesta riittääkin mutta siinä on toi autoventtiili joka ei oikein houkuttele. Tai siis ei sillä venttiilillä niin väliä mut toi vissiin tarttis sit porailla venttiilin reikää isommaksi.
http://www.bike-discount.de/shop/k645/a2138/tube-av-10-d-downhill-24.html?mfid=78
Sit ois tommonen vaihtoehto myös
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/maxxis-dh-mtb-tube/rp-prod5418
Fattyn vanteiden kevennysprojekti puoliksi tehty. Sain eturenkaan valmiiksi.
Poraaminen oli yllättävänkin helppo rasti. Merkitsin piikillä reikien paikat, porasin 3 mm:n terällä alkureiät ja sitten perään 29 mm:n terällä varsinaiset reiät. Tuskaa aiheutti ainoastaan elämänsä ehtoopuolella oleva akkuporakone, jolla pystyi poraamaan muutaman reiän kerrallaan kunnes piti taas ladata akkua pari tuntia.
Reiät porattuani laitoin vanteelle sopivan levyisen suikaleen Motonetin heijastinteippiä, jota en muuten suosittele kenellekään muuten kuin hintansa puolesta, ja kiinnitin sen kierroksella pakkausteippiä. Sitten vaahtomuovit paikalleen, gorillateipillä vanne tiiviiksi ja ulkokumi paikalleen alkuperäisen sisurin kera. Pumppasin paineet 2 bariin ja jätin yön yli asettumaan.
Aamulla vaahtomuovit olivat painuneet kokonaan kasaan ja vanteen keskiosa oli lähes tasainen, mutta teippi oli asettunut hyvin ja heijastimet pullistuneet kivasti näkyviin, joten päätin jatkaa eteenpäin. Teippasin vanhasta sisurista otetun venttiilin paikalleen ja aloin litkuttamaan.
Litkutus sujui tälläkin kertaa ilman sen suurempia ongelmia, joskin nyt jouduin ihan oikeasti tekemään töitä saadakseni renkaan tiivistymään. Aluksi homma vaikutti epätoivoiselta kun renkaan ja vanteen välissä oli puolen sentin rako ja litkua tuli joka välistä pihalle, mutta niin se vaan onnistui tälläkin kertaa. Ilmat pysyivät yön yli, joten laskin paineet 0,5 bariin, mikä aiheutti taas pieniä vuotoja, jotka kuitenkin loppuivat heti pienen pihapyörittelyn jälkeen.
Projektin lopputuloksena vanteesta tuli huomattavasti kevyempi kuin mitä odotin. En olisi uskonut vanteen kevenevän niin paljoa. Jo poratessa hämmästelin kuinka toispuoleinen vanne oli kun puolet rei'istä oli porattu.
Nyt pitäisi vielä päästä lenkille niin näkisi kestääkö mun viritykseni tositoimissa. Jos kestää niin sitten porakonekaupan kautta takavanteen kimppuun.
Kunnon porakoneella työstäessä se vanne sitten lämpenee sen verran paljon ettei niitä reikiä kannata välttämättä porata järjestyksessä vaan sieltä täältä.
Hissitolppa
05.01.2014, 09.17
Miksi säätää vaahtomuovin ja teippauksien kanssa, eikö ghetto mallinen toteutus 24" sisurilla muka ole helpompi ja kevyempi?
Eikö kukaan aja Clown Shoella tubelessina?
On-One Floater (http://www.planetx.co.uk/i/q/TYOO26FAT/on-one-floater-fat-tyre) -15% normihinnasta koodilla UKTYRE15, eli hintaa jää hieman yli 50 euroa. Tilasin yhden tuollaisen ja kaveriksi normaalipyörään kesäkumin, jolloin toimituskulut olivat nolla. Muutkin renkaat ja sisusgummit samassa alennuksessa. Floatereita jäljellä varastossa 18 kappaletta.
Grandi66
05.01.2014, 09.51
@HC tuon sisurit, ku tuun kirkolle käymään. Ja muista sisurien kyselijöistä en tiedä haluuko hyö vai laitetaanko uudestaan jakoon. Tai teen kohta niistä kumilenkkejä, ovat 24" prestalla.
HC Andersen
05.01.2014, 11.30
@HC tuon sisurit, ku tuun kirkolle käymään. Ja muista sisurien kyselijöistä en tiedä haluuko hyö vai laitetaanko uudestaan jakoon. Tai teen kohta niistä kumilenkkejä, ovat 24" prestalla.
Aaaa, kiitos! Olin ihan unohtanut, olitko tulossa CCG:n vuosikokoukseen?
Grandi66
05.01.2014, 11.33
Tarkoitus omia, riippuu Mattilan aikataulusta.
Tein pitkäkestoisen epätieteellisen vertailun Schwalbe AV13F:stä ja Maxxisin DH-kumista, kun sellainen sekarengastus nyt sattui alle. Maxxis on ollut ajossa noin 3000 km, Schwalbe noin 1000 km. Tulokset ovat alla.
Maxxis on tämän näköinen:
http://www.auttila.net/foorumikuvat/maxxis.jpg
Schwalbe taas puolestaan tällainen:
http://www.auttila.net/foorumikuvat/schwalbe.jpg
Kuten näkyy, Schwalbe on aika lailla venähtänyt. Tuon sisurin sullominen ulkokumiin on vähän vaikeaa, Lisäksi Schwalbessa näkyy selkeästi tuolla ylhäällä venttiilin kohdalla tuo lommo. Maxxis on pinnaltaan liukkaampi, joten se pääsee vähän liikkumaan ulkokumissa, joilekin se voi olla etu, jotkut pitävät haittana. Schwalben kumi on paljon pehmeäpää.
Miksi säätää vaahtomuovin ja teippauksien kanssa, eikö ghetto mallinen toteutus 24" sisurilla muka ole helpompi ja kevyempi?
Pitkälti samaa mieltä. Mulla oli aiemmin sisurit halkaistuna, mutta nyt ajattelin testata teippaamista. Teippiratkaisun toimivuudesta ei ole vielä käytännön kokemuksia kun en ole vielä ehtinyt käymään lenkillä.
Suosittelisin kuitenkin käyttämään 20" sisuria. Se oli täydellisen kokoinen Fattyn vanteelle. 24" olisi luultavasti liian löysä.
Mutta teipit ovat kyllä kevyemmät kuin halkaistu sisuri. Lue vaikka internetistä. :D
Hissitolppa
06.01.2014, 04.47
Ei sillä, että se olisi gramman päälle, mutta siis oikeasti kasa retkipatjaa/foamia ja kierrokset gorillaa on köykäsempi vaihtoehto kuin tommonen ohkanen sisuri? Mulla ainakin Fattyyn istui se 24" sisuri ghettona aivan napakasti eikä mitään löysyyttä ollut.
Ilmeisesti ei kovin moni ole CS:siä ghetoksi laittanut täällä tai yleensäkään internetissä sillä ohjeita on kovin vähän saatavilla. Yhdessä pätkässä ukko laittaa prätkän 16" sisurin ja tubeless presta venttiilin, mutta on turhan jytkyä tommonen mopon sisuri. Mä ajattelin laittaa tommoset sisurit http://www.bike-discount.de/shop/k645/a2138/tube-av-10-d-downhill-24.html, venttiilin leikkaan irti ja vanhasta sisurista presta venttiili paikkaliimalla liimaten tilalle. Toivottavasti toi sisuri ylettää reunalta reunalle. Voi olla ihan tuhoon tuomittu yritys, mutta venttiilin reikää ei viitsi suurentaa ja kokeilemallahan sen näkee kuin toimii.
Itse vaihdoin prestan schraderin tilalle paikkaliiman ja gorillateipin avulla kun ghettotubelekset laitoin. Aivan mainiosti on toiminut.
pikkupoika
06.01.2014, 10.55
Miksi sinne pitää tunkea tuota retki patjaa? Ei mulla ole RD:ssa kuin kevennysreikien suojana ohut vannenauha ja sen päällä yksi kerros Gorillateippiä. Ilmaa joutuu lisäämään noin kerran 2 kuukaudessa. Renkaat nousi vanteille saippua liuoksen avulla 1,5 Baarilla. Kylläkai yksi kerros teippiä on paljon kevyenmpi kuin mikään sisuri?
Eikai CS:n tubeleksi laitto eroa millään tavalla muistakaan vanteista. Ei kun kokeilemaan ja onnistumaan.
CS,RD,NorthPaw kehillä olevat kiekkosetit käytössä ja kaikki ovat tehty tubelessseteiksi.
CS=RD:N vannenauha +kierros limittäin 50mm scotchteippiä.MOLEMMILLE reunoille 1kierros ja lopuksi keskelle 1 kierros.Yht 3 kierrosta teippiä
RD= Pinnannippojen päälle 2 puoleinen tesan teippi+kierros limittäin 50mm scotchteippiä.siis yht 2 kierrosta teippiä.Ei vannenauhaa koska ei ole kevennysreikiä.
NorthPaw=Orkkis vannenauha ja 2 kierrosta 50mm scotchteippiä.
Jesseteippeissä on ollut huonot liimat litkujen kanssa(liukenevat toisiinsa).Gorillasta ei kokemuksia.
Kompuralla renkaat nostettu vanteelle.
Prestaventiili =Irrotettavalla sielulla.
Ei sitten toiminut mun teippaukseni. Olen seuraillut huolestuneena runsasta vuotoa venttiilin kohdalta useamman päivän ja tänä aamuna olikin sitten fillari kyljellään odottamassa. Kumi oli tyhjentynyt ja irronnut kokonaan paikoiltaan. Syyllinen on luultavasti venttiili, jonka otin ikivavanhasta hybridin renkaasta. Se vuoti alusta alkaen venttiilin juuresta epänormaalilla tavalla, mutta odotin litkun tiivistävän sen.
En jaksanut alkaa diagnosoimaan tilannetta sen enempää kun vieressä oli valmis halkaistu sisuri ja ajamaankin pitäisi päästä. Revin venttiilin irti, laitoin sisurin paikalleen ja renkaan asennus litkutuksineen oli hoidettu erittäin siististi muutamassa minuutissa. En tiedä kumpi on parempi vaihtoehto ajaessa, mutta asennuksen kannalta halkaistu sisuri tuntuu olevan ylivoimaisesti helpompi ratkaisu.
Sandzsteedt
06.01.2014, 11.37
Onko kellään kokemusta Clown Shoe kehien tubelessiksi muutosta, onko ghetto mahdollisuutta millään sisurilla?
Mulla on ajossa Clowshoet ghetto tubeleksena. Sisuri, josta tein vannenauhan on Specializedin 24x2.35-3.0 trial sisuri. Siinä ei ole irroitettavaa prestan sielua, mutta eipä tuo litkun lisääminen ruutalla renkaan ja vanteen raosta olen kovinkaan vaikeaa.
Tuo kolmisen tuumainen sisuri on halkaistuna vähän yli 12cm leveä (kerällä litistettynä ennen halkaisua 6cm leveä), joten riittää mainiosti Clownshoella ja vähän piti vielä trimmailla poiskin. En harrasta halkaistun sisurin täyttä siistimistä, koska käytän samaa sisuria vannenauhana mahdollisimman pitkään.
Schwalben SV10, joka sattuu nurkissa pyörimään, on litistettynä kerällä 4,5cm leveä. Sen kun halkaisee niin leveys on 4,5cm + 4,5cm. Meinasin siitä tehdä Clownshoen vannenauhat, mutta tulin siihen tulokseen että 9cm ei riitä ja päädyin Spessuihin.
Omissa ghettotubelekseissa on aina se idea että sisuri riittää vanteen ja renkaan välistä ulkopuolelle niin onpahan varmasti tiivis liitos.
Hissitolppa
06.01.2014, 11.57
Miksi sinne pitää tunkea tuota retki patjaa? Ei mulla ole RD:ssa kuin kevennysreikien suojana ohut vannenauha ja sen päällä yksi kerros Gorillateippiä. Ilmaa joutuu lisäämään noin kerran 2 kuukaudessa. Renkaat nousi vanteille saippua liuoksen avulla 1,5 Baarilla. Kylläkai yksi kerros teippiä on paljon kevyenmpi kuin mikään sisuri?
Eikai CS:n tubeleksi laitto eroa millään tavalla muistakaan vanteista. Ei kun kokeilemaan ja onnistumaan.
Sitä sinne kaikki kertoo laittavansa. Oisko helpottamaan sitä vanteelle nousua, kun keskikohta on koholla? Lähinnä se tarpeeksi leveän sisurin löytyminen prestalla CS:ään tuntuu tuottavan ongelmia. Lähikaupat kyselty ja ei oota tullut vastaukseksi. SV10 oli niin passeli Fattyyn, että sen en uskonut CS:ään riittävän.
Mulla on ajossa Clowshoet ghetto tubeleksena. Sisuri, josta tein vannenauhan on Specializedin 24x2.35-3.0 trial sisuri. Siinä ei ole irroitettavaa prestan sielua, mutta eipä tuo litkun lisääminen ruutalla renkaan ja vanteen raosta olen kovinkaan vaikeaa.
Tuo kolmisen tuumainen sisuri on halkaistuna vähän yli 12cm leveä (kerällä litistettynä ennen halkaisua 6cm leveä), joten riittää mainiosti Clownshoella ja vähän piti vielä trimmailla poiskin. En harrasta halkaistun sisurin täyttä siistimistä, koska käytän samaa sisuria vannenauhana mahdollisimman pitkään.
Omissa ghettotubelekseissa on aina se idea että sisuri riittää vanteen ja renkaan välistä ulkopuolelle niin onpahan varmasti tiivis liitos.
Mistä tuommosia sisureita saa? Onko ihan kaikilla Spessun jälleenmyyjillä tilattavissa? Juuri tämmöistä vinkkiä kaipasinkin, kiitos.
Vaikka nyt ei tosiaan mitään painon säästöä kovasti tulekaan niin ainakin Fattyssa tubeless muutti pyörän huomattavasti pehmeämmäksi ja rullaavuus parantui huomattavasti.
CS:n ghettonauhana on ymmärtääkseni yleensä käytetty AV10D sisuria, se on pakkauksessaan 5,5cm leveä. Tosin CS on niin hyvä vanne, että toimii teipattunakin ehkä jopa paremmin. Ohjeita löytyy vaikka kuinka täältäkin. Muistaakseni löytyy erinomainen teippausohje Kolistelijan(?) käsialaa.
Hissitolppa
06.01.2014, 12.46
Ensisijaisesti kiinnostaa tuo ghetto versio sen takia kun se on niin helppo ja toimiva. AV10D sisurin ongelma vaan on tuo AV jonka vuoksi en jaksaisi venttiilin reikää suurennella. Täytyy huomenna soitella Spessun jälleenmyyjät läpi ja kysellä tuon trial sisurin perään. Jos ei natsaa, niin sitten on harkittava edellä mainittua AV10D kumin venttiilin modausta tai sitten tuota teippausta.
Hissitolppa
07.01.2014, 22.19
Eipä tunnu mistään enää löytyvän noita 3.0 leveitä 24" sisureita. Spessulta ja Nokialta noita on ainakin ollut aiemmin valikoimissa. Mahtaskohan 2,7 leveä riittää? http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/maxxis-dh-mtb-tube/rp-prod5418
Mie poka eilen kokkeilin tällä Schwalben sisurilla (http://www.bike-components.de/products/info/p2064_Schlauch-10.html?xtcr=1&xtmcl=schwalbe) gheton tehä, ko ei ollut noita Q-tubeseja (leveitä saa eBaysta ihan kohtuulliseen hintaan, jos pellekengille haluaa) nyt jemmassa enää. Leveys riittää Rolling Darrylille just ja just mutta ei kait sitä enempää tarttekaan. Halapa on ja saa molemmilla venttiileillä.
sakuvaan
08.01.2014, 10.18
Gorillasta ei kokemuksia.
Gorilla kestää Stansia oikein hyvin, testattu 29er kiekoilla muutamalla kiekolla, saa tarvittaessa sopivasti 25mm leveenä nakkikumivanteille, omasta mielestä helpompi asentaa kuin tesa/stans, liimajämät saa keräiltyä pois ilman liuottimia pätkällä samaa teippiä, nyppää 5 sentin palan ja sillä saa töpöteltyä jämät pois.
Vahva +1.
Eipä tunnu mistään enää löytyvän noita 3.0 leveitä 24" sisureita. Spessulta ja Nokialta noita on ainakin ollut aiemmin valikoimissa. Mahtaskohan 2,7 leveä riittää? http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/maxxis-dh-mtb-tube/rp-prod5418
Lähes puolen kilon sisuri? Kumikin on niin paksu, että kun kerran venytät ulkorenkaan sen päälle, niin samaa ulkorengasta ei enää pysty käyttämään sisurilla tai teippi-tubeleksina, kun renkaan reunalanka venyy.
Hissitolppa
08.01.2014, 11.16
Mie poka eilen kokkeilin tällä Schwalben sisurilla (http://www.bike-components.de/products/info/p2064_Schlauch-10.html?xtcr=1&xtmcl=schwalbe) gheton tehä, ko ei ollut noita Q-tubeseja (leveitä saa eBaysta ihan kohtuulliseen hintaan, jos pellekengille haluaa) nyt jemmassa enää. Leveys riittää Rolling Darrylille just ja just mutta ei kait sitä enempää tarttekaan. Halapa on ja saa molemmilla venttiileillä.
Juu toi Schwalbe on kyllä hyvä sisuri tuohon touhuun. Saisi vain olla se yksi koko isompi vielä tarjolla. :D Q-tubessit tuli myös eilen vastaan googletuksen seurauksena. Noi ei ois kyl kovin pahan hintaisia ja riittää siis CS:lle? http://www.ebay.com/itm/Q-Tubes-24-x-2-4-2-75-32mm-Presta-Valve-Tube-/181296786318?pt=US_Tubes&hash=item2a36216b8e.
Lähes puolen kilon sisuri? Kumikin on niin paksu, että kun kerran venytät ulkorenkaan sen päälle, niin samaa ulkorengasta ei enää pysty käyttämään sisurilla tai teippi-tubeleksina, kun renkaan reunalanka venyy.
Joo toi oli tommonen viimeinen oljenkorsi, kun ei muita tupannut löytymään. Ei kovin houkutteleva vaihtoehto miltään kantilta. Lähinnä mietitytti et miten toi riittää toi 2.75 koko.
AV10D sisurit on matkalla jo ja kartotan niitten kanssa et mitä teen. En oikeastaan koskaan ole sen tarkemmin miettinyt että miksi sen pitäs olla juuri presta venttiili. Miksi se ei voisi olla tuo autonventtiili? Ei tarttis mitään välikappaleita kantaa mukana ja ilmaa olisi siten aina saatavilla vaikka olisikin sovitin jäänyt kotiin. Prestan kanssa mulla tuppaa aina hajoamaan noi venttiilin hatut, tiedä kiristänkö niitä liikaa vai mikä on eikä niitäkään ole niin nurkissa pyörimässä kuin noita auton. Onko tässä venttiili jutussa joku juju jota en ole hiffannut? Vai onko täällä ihan presta vs schrader keskustelukin josta voisi selata? Täytyypä tutustua. :D
Laitoin myös tänään motonetille kyselyä mahdollisuudesta ottaa Gorillan clear tape valikoimiin. http://www.gorillatough.com/index.php?page=clear-tape. MTBR:n foorumeilla tuo on ainakin useasti mainittu toimivana tavarana.
sakuvaan
08.01.2014, 11.25
Tubeless hommissa jeesaa kun voi napata prestan sielun pois, helpottaa elämää jos on hankalasti nostettava rengas, saa ilmaa renkaaseen ilman että venttiili rajoittaa ilman kulkemista ja samalla voi ruutata litkut renkaaseen samasta paikkaa..
Itse en ole onnistunut rikkomaan yhtään prestaa, tosin vaikka moisen rikkoisikin, sielun voi vaihtaa taas uuteen, sama pätee myös sisureihin mitkä on prestalla.
Hissitolppa
08.01.2014, 11.47
Lähteehän se shraderin sielu myös pois ja runko on suurempi joten isommalla nokalla saa litkut kaadettua ja enempi ilmaa kerralla sisään. Autonventtiilin sieluja myös varmasti löytyy muualtakin kuin erikoisliikkeistä.
Juu toi Schwalbe on kyllä hyvä sisuri tuohon touhuun. Saisi vain olla se yksi koko isompi vielä tarjolla. :D Q-tubessit tuli myös eilen vastaan googletuksen seurauksena. Noi ei ois kyl kovin pahan hintaisia ja riittää siis CS:lle? http://www.ebay.com/itm/Q-Tubes-24-x-2-4-2-75-32mm-Presta-Valve-Tube-/181296786318?pt=US_Tubes&hash=item2a36216b8e.
No en mie sitä CS:lle oo kokkeillu mutta RD:lla jäi molemmin puolin sellanen 2 cm yli, joten laskennallisesti pittäis riittää. Ja noissa kannattaa sitten kattoa sitä postimaksua - jotain puolet tuosta taisin löytää joku kerta.
tomibert
08.01.2014, 21.10
renkaan reunalanka venyy.
Öö häh? Taittuvissa renkaissa reunalanka on aramidikuitua, joka ei juurikaan veny. Teräskaapelimalleissa lanka venyy, mutta palaa muotoonsa (kuten teräksellä on tapana) koska venytys on varsin pientä.
- Tomi
mutanaama
08.01.2014, 21.25
Tubeless hommissa jeesaa kun voi napata prestan sielun pois, helpottaa elämää jos on hankalasti nostettava rengas, saa ilmaa renkaaseen ilman että venttiili rajoittaa ilman kulkemista ja samalla voi ruutata litkut renkaaseen samasta paikkaa..
Itse en ole onnistunut rikkomaan yhtään prestaa, tosin vaikka moisen rikkoisikin, sielun voi vaihtaa taas uuteen, sama pätee myös sisureihin mitkä on prestalla.
Katoku se ruuvi katkee ja vena tippuu renkaan sisään, nii ei varsinaisesti kikatuta kun viimeista sisuria pistää paikalleen. Mä oon sitä mieltä et jokaisella pitäis olla oma zippo mukana ku ajelee, jotenki se sai tonkin järjestymään.
Tietenkin reunalanka venyy, niin kuin kaikki aineet. Erityisesti synteettisistä kuiduista tehty, kuidut pakkaantuvat tiiviimmin, suoristuvat ja lanka venyy, vaikka yksittäinen kuitu ei välttämättä vielä venyisikään. Lisäksi langan ympärillä oleva kumi pakkaantuu.
Mutta teorialla ei ole mitään käytännön merkitystä. Asenna ulkokumi paksun ghetto-sisurin päälle. Viikon päästä poista ghetto-sisuri ja asenna normaalisisurilla. Tee tiukkoja jarrutuksia. Luistaako ulkokumi vanteella helpommin, kuin ennen ghetto-kokeilua? :)
Aivan! Kimmoteorian mukaanhan venymä = jännitys / kimmokerroin. Voisit avata tätä vielä hieman, että kaikille aukeaa, miten tuo reunalanka oikein tässä käyttäytyy kun sisään laitetaan puolen kilon sisuri. Eikun. Miten tämä nyt menikään ;)
sakuvaan
09.01.2014, 00.30
Katoku se ruuvi katkee ja vena tippuu renkaan sisään, nii ei varsinaisesti kikatuta kun viimeista sisuria pistää paikalleen. Mä oon sitä mieltä et jokaisella pitäis olla oma zippo mukana ku ajelee, jotenki se sai tonkin järjestymään.
jos katkoo prestan venttiileitä niin osta parempi pumppu tai älä ruuvvaa sitä venttiiliä ihan auki :)
Justeeri
09.01.2014, 10.22
Mistä olette BFL:ja ostelleet? Koittanut netin syövereistä etsiä mutta ei ole löytynyt. Onko tuo rengas toimiva pari muklukin RD vanteella?
Hyvin toimii ja ainakin Turun Foxcompista löytyy...
mutanaama
09.01.2014, 12.12
jos katkoo prestan venttiileitä niin osta parempi pumppu tai älä ruuvvaa sitä venttiiliä ihan auki :)
Ei niit nyt varsinaisesti jatkuvasti mene, oisko semmosen 3 kertaa viimeiseen neljään vuoteen. Mutta auton venttiiliä en oo paskonu koskaan, niillä on sentään tullu ajettua noin miljoona kilsaa ;), ja fillarillakin jokunen tuhat.
Mistä olette BFL:ja ostelleet? Koittanut netin syövereistä etsiä mutta ei ole löytynyt. Onko tuo rengas toimiva pari muklukin RD vanteella?
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=62319;page=1; menu=1000,2,103,104;mid=181
reappear
09.01.2014, 13.33
Näin sivuhuomiona: Mulla on mennyt yksi tubeless venttiili poikki kokonaan. Ei mitään erityisen raskasta käyttöä tai pumppailuja, mutta jäi pumpun suun sisään katkennut venttiili sieluineen.
Tuli tuossa Onzan sisuriin reikä kun oli porailujen yhteydessä Floaterin sisään jäänyt alumiinisiivu. Sen verran pienen reiän teki että paineet valuivat hiljalleen, eikä reikää saanut kohdistettua kun ei ole tarpeeksi isoa saavia että voisi testata veden alla.
Surlyn tuubi sitten meni sisuriksi tällä kertaa.
Jatkuva lumenpuute on saanut minut kyllästymään floatereilla asvaltilla ajeluun, rahaa ei ole mihinkään paremmin rullaaviin joten saattaa Fatty jäädä työmatkakulkineista pois lumettomalle/vähälumiselle ajalle nyt.
Justeeri
09.01.2014, 14.42
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=62319;page=1; menu=1000,2,103,104;mid=181
Tattis.
Mä oon sitä mieltä et jokaisella pitäis olla oma zippo mukana ku ajelee, jotenki se sai tonkin järjestymään.
?????Mikäs legenda tää taas on?
OT
Trek Farleyn takakiekosta piti tehdä tubeless ja ekaa kertaa oli ongelmia vaikka 6 settiä keikkoja ja about 16 krt tehty tubeless fattissettejä.
Uuteen fillariin asentelin 3,8 Knard 120 tpi kehänäteipattu Holy RD. Combo falskasi ilmaa reunanauhan vierestä hiljakseen eikä meinannut pitää,Kokeilen uutta jippoa jospa saisi uuden takakiekon pelittämään.
mutanaama
13.01.2014, 09.16
[ot]
Kikkakallion vieressä paskoin molemmat kumit samaan? terävään kiveen. Toinen varasisuri oli jo valmiiks halki ja toisessa meni vena pas2. Joku hiitun kikkaväsäys ja muiden reput pelasti tilanteen.
[ontopic]
Löytyykö mistään shraderia tubelesvenaksi? Auton venat on vähän turhan painavia, ja vaihto skutsissa ei huvittais.
Pyöreät 0 on tähän mennessä ongelmien määrä prestojen kanssa. Tosin mielestäni letkuttomat pumput eivät ole käyttökelpoisia, kun niiden kanssa on riski vääntää tai rikkoa venttiili.
Shimaani
13.01.2014, 16.46
...Löytyykö mistään shraderia tubelesvenaksi? Auton venat on vähän turhan painavia, ja vaihto skutsissa ei huvittais. Arvaas missä o? :-D
mutanaama
13.01.2014, 17.25
No niin, olishan tuo pitänyt tietää
http://replygif.net/i/148.gif
Löytyykö mistään shraderia tubelesvenaksi? ...
Hommaat Maksiksen DH-sisureita schrader-venttiilillä ja leikkelet niistä. Parempia ku nou_tubesit ym.
Mut jos viisas oot, pysyt prestoissa.
HC Andersen
13.01.2014, 20.55
Pitäiskö mutikselle pirtää karvat siihen pumpun reijän ympärille, niin venttiili osuis kerralla eikä vääntyisi siitä yli innokkaasta sohimisesta.
mutanaama
13.01.2014, 21.08
@Pah, nimenomaan, jos. No mutta toihan täytyy testata. Viimeksi meni sisuri rikki venan juuresta.
Se on tää edeltäkävijän ura aina pelkkää pilkkaa ja ivaa. Kolmen vuoden kuluttua kukaan ei kusekaan noihin hinteliin succisvenoihin. ;) Ei vaikka olis jäässä.
HC Andersen
13.01.2014, 21.15
Miten sä saat venan pumpatessa rikottua juuresta...
Mulle on ainakin "tuo joka asuu meillä" opettanu että kun semmosta edestakaista liikettä tekee niin "se ei ole nopeuslaji eikä voimalaji" näillä eväillä mä olen pärjännyt myös prestojen kanssa.
mutanaama
13.01.2014, 21.26
Ei se mene pumpatessa pöljä. Mä makaan koko ajan käsi jarrulla, etten mee liian kovaa, ja sisuri pyrkii pyörimään mukana.
kolistelija
13.01.2014, 22.00
Ei se mene pumpatessa pöljä. Mä makaan koko ajan käsi jarrulla, etten mee liian kovaa, ja sisuri pyrkii pyörimään mukana.
Sä voit olla pioneeri ja kokeilla miten toimis jos liimais ulkorenkaan toisen puolen paikoilleen tuubiliimalla...?
EDIT:
Eiku hitto! Sit olis kaks sukkisjutskaa. Mut oliks niin et kaks väärää on yks oikee? Succisvena vaatii succisliimaa jos haluaa samalla olla lökis...
Jep jep,Nyt Knard toimii tubelessina.On ihan OK vaikka eihän tuolla takarenkulalla niin väliä .Lunta 3cm ja kuiva pakkaskeli.
On-Onen Floater ylhäältä päin katsottuna pyörii suoraan mutta sivusta sillein epäkeskosti. Vanne on suora (sekä pysty- että sivusuunnassa) ja rengaskin silmämääräisesti on hyvin vanteella niin mikähän mahtaa olla ongelma? Alkuperäiset sisurit. Onko rengas vaan maanantaikappale?
Varmaan kumi ei ole kuitenkaan kunnolla vanteella. Pumppaa abaut 2,5 baaria painetta renkaaseen ja tutkiskele uudelleen, josko vatkaus loppuisi.
Varmaan kumi ei ole kuitenkaan kunnolla vanteella. Pumppaa abaut 2,5 baaria painetta renkaaseen ja tutkiskele uudelleen, josko vatkaus loppuisi.
Kuulosuojaimet päähän jos noin paljon laittaa painetta. Jos nimittäin kumi on maanantaikappale niin voi poksahtaa ikävästi.
reappear
20.01.2014, 12.29
Mä olen huomannut että takavanne vaatisi oikeasti jotain tasapainotusta. Vanne suora, Floater hyvin vanteella kaikkiin suuntiin... mutta kun nostaa takapään ilmaan ja polkasee hyvän vauhdin kiekolle niin se pyörii epäkeskosti, heilauttaa samalla tavalla kuin epätasapainossa oleva rengas. Kohta sattuu olemaan venttiilin seutu, eli onko vena niin pitkä ja kumia juuressa niin paljon enemmän että tuo selkeän painoeron?
Ajattelin kokeilla illemmalla teippailla muttereita painoksi toiselle puolelle ja testata auttaako.
Kuulosuojaimet päähän jos noin paljon laittaa painetta. Jos nimittäin kumi on maanantaikappale niin voi poksahtaa ikävästi.
Tuon verran olen omiin renkaisiin pumpannut painetta. Viimeksi livahti kylläkin Schwalben sinisen mittarin mukaan 2,6 baaria. Toki pitää pitää pienemmillä paineilla varmistaa, että kumi ei karkaa vanteelta. Kerran karkasi, mutta sisuri säilyi hengissä. :)
Myös suojalasit ja tapaturmavakuutus kuntoon. 2,5 bar paineella läskirenkaassa olisi nopeasti laskettuna energiaa enemmän, kuin grammassa TNT:tä.
Kylläpä esmes. MTBR:n foorumilla löytyy useampikin ketju, jossa neuvotaan täyttämään läskikumi 30-40 psi:n paineeseen eli 2-2,7 bariin. En menetä yöuniani sen takia, että olen pumpannut 2,5 barin paineen ja tulen jatkossa toimimaan samoin. Enkä taida olla edes ainoa tällä foorumilla. KLIKS, reilu sata viesti menneisyyteen tässä samassa ketjussa. (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48991-Suuri-Fatbike-rengas-keskustelu&p=2128073#post2128073)
sakuvaan
20.01.2014, 14.11
Kylläpä esmes. MTBR:n foorumilla löytyy useampikin ketju, jossa neuvotaan täyttämään läskikumi 30-40 psi:n paineeseen eli 2-2,7 bariin. En menetä yöuniani sen takia, että olen pumpannut 2,5 barin paineen ja tulen jatkossa toimimaan samoin. Enkä taida olla edes ainoa tällä foorumilla. KLIKS, reilu sata viesti menneisyyteen tässä samassa ketjussa. (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48991-Suuri-Fatbike-rengas-keskustelu&p=2128073#post2128073)
Sillähän ei ole mitään väliä jos renkaan kyljessä lukee esmes 'max pressure 2.1 bar', koska renkaan tekijähän ei tiedä asiasta mitään ja nettiessonbaarin kaveri on tässäkin fiksumpi.
Huoh.
mutanaama
20.01.2014, 16.17
On täällä kanssa muutama hauska tarina, kuinka on saatu maasturin rengas kosahtamaan pienilläkin ylimääräisillä paineilla.
Paljonko on nelituumaisen läskikumin ulkohalkaisija? Entä sitten 4,8" isoläskien? Entä onko vanteella vaikutusta noihin ulkomittoihin, 80 vs 100 mm?
tietämätön kyselee pitääkseen läskikuumeen hallittavissa lukemissa. Moonlander ja Wo on jo pikatestattu eikä yhtään helpottanut...
HC Andersen
20.01.2014, 20.07
Paljonko on nelituumaisen läskikumin ulkohalkaisija? Entä sitten 4,8" isoläskien? Entä onko vanteella vaikutusta noihin ulkomittoihin, 80 vs 100 mm?
tietämätön kyselee pitääkseen läskikuumeen hallittavissa lukemissa. Moonlander ja Wo on jo pikatestattu eikä yhtään helpottanut...
Tuossa on Surlyn kumien mitat eri kehillä, klicks! (http://surlybikes.com/blog/post/how_fat_can_we_go)
HC Andersen
20.01.2014, 20.21
On täällä kanssa muutama hauska tarina, kuinka on saatu maasturin rengas kosahtamaan pienilläkin ylimääräisillä paineilla.
Mulla esimerkiksi kosahti aikoinaan 2 Nokian WXC 300 nastakumia 2 vuoden käytön jälkeen kun olin laittamassa niitä uusille vanteille, ei noussu samalla tavalla kun vanhoille vanteille, laitoin painetta n. 3,5-4baaria (piti kestää 4,5baariin) ja sitten kerrostalo kaksiossa kuului kaksi semmoista pamahdusta että korvissa soi useamman päivän. Renkaiden aramidinauha oli katkennut, lähetin kuvia Suomityresille ja totesivat maanantai kappaleiksi (ja lähettivät uudet tilalle), aramidi nauha oli kuulemma jäänyt muotin väliin ja pari kudosta poikki. Ne kesti hyvin sen 1,5-2 baaria mitä olin siihen mennessä käyttänyt mutta kun lähenneltiin maksimia niin molemmat kosahti n.30sek. sisällä.
Tuossa on Surlyn kumien mitat eri kehillä, klicks! (http://surlybikes.com/blog/post/how_fat_can_we_go)
kiitos!
Jake_Kona
21.01.2014, 09.48
Myös suojalasit ja tapaturmavakuutus kuntoon. 2,5 bar paineella läskirenkaassa olisi nopeasti laskettuna energiaa enemmän, kuin grammassa TNT:tä.
Onko tässä hienan ironiaa...?
Mutta jos prestan venttiilinkin voi irroittaa maastokumista suoraan niin ei kai se silmille räjähdä. Suojalaseja suositellaan kai vain siksi, että lateksilitkua saattaa roiskua.
Tietysti en lähtisi ylipaineilla kikkailemaan.
sakuvaan
21.01.2014, 09.52
2.5 Highrollerin reunanauha katkes, painetta tais olla se jotain 3bar, hopen vapaaratas lähti pakkoineen irti navasta ja löyty sammalmättäästä noin 6 metrin päästä, onneks oli kiekko nojaamassa vajan seinään ulkona, naapuri tuli kysymään että kuka ampui aseella. :D
Onko tässä hienan ironiaa...?
Mutta jos prestan venttiilinkin voi irroittaa maastokumista suoraan niin ei kai se silmille räjähdä. Suojalaseja suositellaan kai vain siksi, että lateksilitkua saattaa roiskua.
Ei ole ironiaa, googlaa vaikka ”compressed air energy”. Kun venttiili irrotetaan, niin mikään ei räjähdä (oikein huomasit) vaan energia vapautuu hallitusti ja hitaasti. Mutta jos rengas räjähtää niin silloin räjähtää, tapahtuma on ”hieman” erilainen. Mikäli räjähdyksen aiheuttaja on renkaan reunan pamahdus vanteen reunaa vasten, niin mm. vanteen sirpaleita voi lentää päin naamaa.
Tällä laskimella voi leikkiä lisää, esim. maantierenkaan sisällä olevan ilman energia 9bar paineella on 5x vähemmän, kuin läskirenkaan energia 2,5bar paineella:
http://www.tribology-abc.com/abc/thermodynamics.htm
Eikö "räjähdyksen" nopeus eli ilman virtausnopeus kuitenkin riipu ainoastaan säiliön ja ympäristön paine-erosta, ja säiliössä olevan reiän koosta?
Jos 10 bariin paineistettuun maantiepyörän renkaaseen tehdään peukalon mentävä reikä ja vastaava reikä tehdään 2,5 bariin paineistettuun läskirenkaaseen niin kumpi poksahtaa lujempaa? Läskirenkaan paineen tasaantuminen ympäristön paineeseen toki vie enemmän aikaa. Entä jos kuutiometrin kokoiseen säiliöön, jossa on 1,05 barin paine (linkitetyn laskurin mukaan sama energia kuin 2,5 bar läskissä), tehdään samanmoinen reikä?
Helppo, kysymys on edelleen sama, vastaako purkausnopeus räjähdystä vai ei. Maantierenkaan osalta lähes vastaa, läskerenkaan osalta ei, paine purkautuu hitaasti. Ja ilmasäiliön osalta purkautuu tunteja. :)
Vastakysymys, minkälainen paine on ilmapallon sisällä ja minkälainen ääni lähtee kun se räjähtää? :)
Nimimerkki testattu juttu vastaa seuraavasti: 29erin renkaan spontaani räjähdys aiheutti kevyen ampumavälikohtauksen pelon pohjoissuomalaisessa lähiössä. Maantiesinkulan gummeksen posahtaminen itäsuomalaisessa keittiössä lähinnä poisti hikan. Ealex on kova tinkaamaan ja esittämään asiat provokatiivisesti mutta kyllä se poka tuossa oikeessa on;)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.