Näytä tavallinen näkymä : Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.
Tänä aamuna oli ylläri edessä, kun lenkille olin lähdössä. Lou oli aivan tyhjä ilmasta. Eilen illalla viimeksi ajettu ja paineet oli silloin ok. Mitään näkyvää vauriota en löytänyt, eikä litkua ollut tirskunut mistään. Ilmat renkaaseen ja 40km. lenkki ja kaikki oli ok...mystinen tyhjentyminen???
Bansku81
30.06.2015, 21.43
Eipä kai se nyt niin mystistä ole jos tallissa tyhjenee, kun litku valuu renkaan pohjalle ja jos sattuu pieni vuoto olemaan itse renkaassa tai renkaan ja vanteen välistä pääsee vähän vuotamaan niin tyhjeneehän se yön aikana, kun litku ei sitä paikkaa.
Mulla alkanut nyt takana oleva Nate "hikoilemaan" kyljistä. Paineet pysyy hyvin, mutta kylkiin ilmestyy pieniä helmiä. Olisi se 27tpi versio voinut olla vähän parempi tässä suhteessa.
Läskimasa
30.06.2015, 21.44
Bud 116mm, Lou 118mm leveyttä noin about tasan, tönärillä mitattuna. Korkeutta suunniilleen 775ämmämTänks, eli on niissä ilmatilaa selvästi enempi lähinnä korkeussuunnassa.
^Ero on aika selkeä tuossa juuri äskettäin pyöri alla Bud edessä ja GC 120tpi takana. Spessun kumes on muutenkin kyljiltään kovempi ja ei, niin helposti joustavan tuntuinen.
Moro, Fattyssa tehnyt aika hyvää työtä, varsinkin talvella, Bud takana.
+Rullaa ja pitää / kantaa kivasti
+ sopivan korkea rengas
Mutta ostin uuden raamin ja siihen se "sopii" taakse, mutta rapsii ketjuun runtatessa mäissä.
Mikä olisi samanmoinen rullaava nappulakumi tilalle, joka jäisi 65 vanteella alle 104mm leveäksi, muttei olisi alle 95mm leveä... Koska tykkään muhkummasta. Lisäksi painoa samat tai alle Budin...
Mietinnässä:
JumboJim 4.8: + paino, minkä kokoinen 65 nextiellä ? Mitenköhän menee talvella... ja saako näitä koskaan :o
Spessun GC : minkä kokoinen tämä on ? onko samanlailla ilmatilaa ? pito ?
45 north uusi, tästä ei varmaan kellään vielä kokemuksia... ? Flow / Dunder 4,6" ... Ilmoitettu taulukossa että leveys ei tule sopimaan... mulle ja toisaalta taas ovat alle 700mm korkeita (ei ole tarpeeksi muhku mulle)
Dillinger 5: Sanokaa jotain, kun en tiiä tästä mitään... Onko ilmatilaa ?
Muita, mitä... Vai takapakkaa ulommas talvella :rolleyes:
Rapsiiko kylkeen vain isommalla hampaalla ja ajakko paljon sillä pienimmällä vaihteella?
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
J.Kottenberg
06.07.2015, 13.25
Jos ihan vähästä on kiinni niin mattopuukolla pikkuisen nappuloista pois. Tietty jos kovasti kivikoissa hieroo niin reunanappuloiden pienennys vähän altistaa renkaan kylkeä kiviosumiin.
mutanaama
06.07.2015, 16.45
....
Mikä olisi samanmoinen rullaava nappulakumi tilalle, joka jäisi 65 vanteella alle 104mm leveäksi, muttei olisi alle 95mm leveä... Koska tykkään muhkummasta. Lisäksi painoa samat tai alle Budin...
Mietinnässä:
JumboJim 4.8: + paino, minkä kokoinen 65 nextiellä ? Mitenköhän menee talvella... ja saako näitä koskaan :o
Spessun GC : minkä kokoinen tämä on ? onko samanlailla ilmatilaa ? pito ?
45 north uusi, tästä ei varmaan kellään vielä kokemuksia... ? Flow / Dunder 4,6" ... Ilmoitettu taulukossa että leveys ei tule sopimaan... mulle ja toisaalta taas ovat alle 700mm korkeita (ei ole tarpeeksi muhku mulle)
Dillinger 5: Sanokaa jotain, kun en tiiä tästä mitään... Onko ilmatilaa ?
Muita, mitä... Vai takapakkaa ulommas talvella :rolleyes:
Mulla oli viime talvena Beargreasessa GC ja Dillinger 5 ja molemmat mahtui hyvin pyörimään, bud ei ollenkaan. Niinikään Mammoth on tasan 100mm leveä
Juu, vaihdoin tänään budin eteen ja bfl meni taakse. Vartin homma laittaa tubeleksex :) ei muuta kuin venttiili paikalleen ja kumi sinnepäin, niin molemmat nousi sitä mukaan kun ilmaa ajo sieluttomaan venttiiliin. Bfl olikin iloinen yllätys takana, ainoo vika oli sen korkeus... Kammet kävi kolmesti tontissa, mitä korkeemmalla budilla en ole huomannut. Mut saa olla nyt noin ja uusia kumeja haistellaan... Ja taakse tulee 11 pakka niin en usko että se 40 ratas kauheesti ketjua näkee, joten voip olla budi takanakin talvella.
Ajelet pari lenkkiä hieman pidemmällä vällärillä,tottumisjuttu.
Mä vaihdoin lisäksi pikasesti kytkevään takanapaan ja kampien kolistelu väheni minimiin.
GC 110mm nappuloista 80mm vanteella ja matalampi ja kovempi, kuin Bud.
Jpfurn laittaa näin Jumbo Jimistä mtbr.com:ssa
http://fcdn.mtbr.com/attachments/fat-bikes/981409d1429106795t-jumbo-jim-image.jpg (http://fcdn.mtbr.com/attachments/fat-bikes/981409d1429106941-jumbo-jim-image.jpg)J
Sorry the pics are flipped. The 4.8 @ 10psi on ML(65mm):
Width= 4.338" (110mm)
Height= 29.875" (758mm)
Eli voip olla 4.8" jimikin tiukka perään, mutta ainahan voi vähä sheivata... Ja yksi laittoi että aluksi oli 4,25 " ja 2vk:n päästä mittasi 4.5" mutta kyllähän kumin venytettyä saa kun painetta antaa.
Mutta kiitti Antza GC mitasta, tänään just tankki-kuskin GC:tä katselin jotta verrattain pieni on ilmatila... Mutta kyllähän senkin testata voisi. Tämän illan kuralenkillä löi BFL jonki verran suttua, mutta kyllä silläkin vielä pärjäsi.
Dillinger 5 tarvisi kyllä nähdä livenä joskus/kokea... Eikös se ole hyvä talvikumikin...?
Tuossa näkyy tuo nykyinen koko-ero aika hyvin, vaikkakin etunen on lähtöjään hieman korkeammalla.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=16083&d=1436206824
...ja pyörä on kesken vielä....
Tank Driver
08.07.2015, 00.57
Saat sen GC:n lainaan kuten lupasin. Jos huvittaa väännellä niin mun D5:a saa myös koittaa kehälle. Kivikkoon en niillä ketään ennen lumentuloa laske, ovat näetsen nastoitetut. Kai niistä kuitenkin mallin näkee.
Läskimasa
09.07.2015, 02.15
Aikani sinnittelin vastaan kun ei ollut oikein järkisyitä, mutta laitoin kuitenkin nyt Budin ja Loun tilaukseen. Pitäähän se läskissä olla niin läskit kumit kuin vaan sopii. :) Tubeleksena tarkoitus lähteä koittamaan jahka tulevat kotio.
Vähän poljetut Ground Controllit löytynee viikon-kahden päästä f.torista. ;)
J.Kottenberg
09.07.2015, 09.42
Onko sinulla läskiin nastakumeja? Ground Controlleista voisi itse nastoittamalla saada ihan edulliset ja vesijäällä nastatonta varmastikin paljon paremmat vaikka ihan tylppäkärkisilläkin nastoittaisi.
Mikähän tuon JumboJimin kulutuskestävyys mahtaa olla.
Dudella pari lyhyttä kalliopolkulenkkiä takana ja nappuloiden pinta näyttää jo nyt kuluneelta. Nappulan korkeus kun muutenkin on läskiksi luokkaa matala ja nappuloita aika vähän/harvassa eli paljon pintapainetta per nappula niin tosta taitaa tulla slicksi alta aikayksikön?!?
Läskimasa
09.07.2015, 11.48
Onko sinulla läskiin nastakumeja?
Juuei, ilman nastoja tottunu ajeleen autollaki niin ei tullu mieleen. Vois B&L olla parempi ilman nastoja vs. GC. Mut GC nastoilla hakkais tietty jos jäätä näkyy.
brilleaux
09.07.2015, 11.59
Mä nastoitin GC:t itse Schwalben teräväkärkisillä irtonastoilla. Ihan toimivat.
Bud ja Lou kun ei jäällä pidä yhtään. Kuten ei mikään nastaton rengas.
Toki Bud ja Lou on lumella GC:a parempi, mutta en halua talvella väistellä jäätikköjäkään. :)
Tarkoitus olisi kyllä tulevana talvena katsoa kuinka pitkälle Budilla ja Loulla pötkitään.
J.Kottenberg
09.07.2015, 12.48
Etelä-Suomessa talvella monesti lämpötila käy plussan puolella ja tulee vähän vettäkin niin silloin tunnetusti on hyvin liukkaat paikat ja nastakumi on ainakin kapeakumimaasturissa hyvinkin tarpeellinen. Läskillä ei ole vielä tullut talvella ajeltua mutta aion kyllä siihenkin jonkunlaista piikkirengasta katsella.
Tietty tarve riippuu ajomaastoista ja kuskin taidoista paljon ja on sellaisia kavereita varmaan monia että eipä tarvita mitään nastoja.
sorry läskeilijät.. en jaksa lukea koko ketjua läpi.
tulevassa budjettiläskissä on jotkut kiinalaiset 2kg renkaat (sorruin tähän Verenti Indulgenceen Wigglestä).. arvelisin että ne tulee vaihdettua. mikä näistä olisi paras vastine rahalle, lähinnä kesä/yleiskäyttöön:
- On-One floater
- Vee rubber mission
- On-One B.S.C. Type 1
vai joku muu (hakusessa siis reilusti alle 100€ kumit)? missäs te kauppaatte käytettyjänne? mistä sisureita?
Mulla on tuossa Fillaritori.comiin lähdössä 2 x Surly Knardit 3.8
Mä vaihdoin lisäksi pikasesti kytkevään takanapaan ja kampien kolistelu väheni minimiin.
Höh , ei ole enää varakiekossa takanapaa ja pinnoja,Jäljelle jäi rujosti runtua saanut ja täysii ajettu vuoden vanha kehä ja sikanopee tubeless venttiili.
http://ep1.pinkbike.org/p5pb12433677/p5pb12433677.jpg
Tank Driver
09.07.2015, 19.35
Onk toi kaupan?
seppo_taalasmaa
09.07.2015, 19.52
http://www.bike-discount.de/en/buy/kenda-juggernaut-sport-dtc-26-x-4%2C5-559-116-kevlar-wire-408992 tai 4.0" http://www.bike-discount.de/en/buy/kenda-juggernaut-sport-dtc-26-x-4%2C0-559-98-wire-403019 taitaa olla halvimmat.
Shimaani
09.07.2015, 21.00
Se vihree venttiili on ihan sairaan nopee ja lentää huimista paikoista. :-D
@TD.Not4sale.
@S höpö höpö,Tää vuosi menee luiden vahvistumista odotellessa ja maisemakierroksia ajellessa.
Panaracer FBN 26x4" 120Tpi tai 29+ rengas,löytyykö Suomesta?
Syy: Ko rengasta en halua tilata netistä.
HC Andersen
10.07.2015, 11.49
Toikalle piti tulla niitä Panaraasereita, en tiedä onko niitä jo tullut.
Mistä työ ootte dille 5:sia ostaneet... ? Kun oikeestaan ainoa tähän mennessä löytynyt ollut tämä: http://fatbikes.at/komponenten-fatbike/reifen-und-schlaeuche-fatbikes/3216/45nrth-dillinger-5-fatbike-faltreifen-spike-ready-26x4.8-120tpi
140 € + pk. Ja en viä katsonu mutta varmaan siinä. 15€. Onko jossain kotimaassa tai jossain viä edukkaampia..? Ja kelläs on viä 150 terävää nastaa jemmassa...? ;) yhen tuommoisen voisi laittaa ja Jumbon haluisin kans, mutta tiä siitä sit, kevyt se olisi pyörittää...
Tank Driver
12.07.2015, 18.43
Bike24
Nastaa tais olla MCarbonilla. Ai niin mä en saa mainostaa sitä kun se on mun kaveri. Mut ei se oo mulle koskaan kahvia tai kaljaa tarjonnut. Mä oon kyllä tarjonnut sille.
mutanaama
12.07.2015, 19.48
Enkä mä saa kertoa, ettei ole kuin tylppiä nastoja jäljellä. Ja oma syys, kun et oo koskaan tullu vaikka on kutsuttu :)
Tank Driver
12.07.2015, 20.04
Kunnon kauppias ottais viilan kauniiseen käteensä. Mutta sie ootki sissikauppias.
Shimaani
12.07.2015, 20.26
Jos pidettäis nastanviilaustalkoot joku ehtoo? Omat viilat ja kaliat mukaan :)
Asiaan:
Iso Knardi on melko kiva 65mm kehällä. Harmi ettei Puksuun mahu semmottine taakke mut Natella mennään.
Ja tunkataan loput
Löytyykö muita 24" läskirinkuloita on kuin speccu ground ctrl ja vee rubber vee mission?
Läskimasa
15.07.2015, 23.08
^Ainakin Chao Yang 27TPI ja 120TPI -versioina.
Veetä ja Spessuakin saa vähempilankasena versiona (72TPI/60TPI).
mutanaama
17.07.2015, 19.35
Uhallakin kirjuutan tänne kokemuksista. Nimblen runko ei oikein toiminut kovemmassa vauhdissa meikäläisen alla, liikaa painoa tai sitten se oli sen vika kun nappulat ei ollu suorassa. Sama se. Eilen märällä kalliolla ei 0.8 bar paineilla tahtonut olla pitoa, mutta kun pudotin ne tuonne 0,5:n tuntumaan niin siihen loppui sutimiset. Vinolla kalliolla pito olisi voinut olla parempi, mutta veto- ja jarrutuspito oli täysin riittävä. Asennushan oli 65mm kehälle hiukka haastava, mutta nousi nätisti sisurilla paikalleen, kaiken kaikkiaan aikaa taisi palaa noin vartti.
No tänään sitten tuli askarreltua Hodag tuon tilalle. Rengas vanteelle, desi litkua pohjalle, paineilmaa 1bar ja se oli sitten siinä. Saman verran meni aikaa kuin mammutilla. Ja piti heti. Leveys noin 95mm, eli inan nimbleä leveämpi, mutta mammuttia 3mm kapeampi. Eli ei mitään merkitystä
Hodari kasvaa jonnin verran litkutettuna.6 kpl tubeless konversiota hodarille tehty erilaisille kehille joiden leveydet olivat 50-80mm.
Bontyt olleet yllättävä tasalaatusia eli suoria eikä niisä ole ollut tiiveysongelmia lukuunottamatta yhtä poikkeusta joka "hikoili" kyljistä about 1 viikon ajan.
Ei meitsin suosikki etusena märällä alustalla.
Nimble on just tasasen huono kaikessa eli mun suosikkirengas.:D
Shimaani
17.07.2015, 22.10
Kuka se oli ku kyseli niistä Nimbleistä? Niitä oli tänään Toikkalassa mut mä ostin yhen 29" DW:n. ja mattamustaa patarautaa
Läskikuume kun kasvaa (toimitus 2kk päästä), niin miten tärkeä läskissä on nastarengas talvella? Saako niitä 27.5" kokoisina, vai joutuuko vanhalla trekillä ja ISP:llä ajelemaan jääkelit? Hodag on vissiin ok kumi, kun tekee tubelessiksi. Talvikäyttöön tuo on kuitenkin ostettu.
Eipä se läskinkään kumi jäällä pidä ilman nastoja.. Jokaisestahan itsestähän se on kiinni onko ne tärkeät vai ei, mutta eipä tolla läskillä ollut oikealla jääkelillä mitään palaa pysyä Ice Spikerein varustetun 29erin perässä, vaikka läskissäkin oli nastat. Ilman olisi ollut kyljellään koko ajan.
27.5x 3.8-> rengasta ei ole nastalla tarjolla.Nastarenkaita en ole omistanut vuosiin koska täällä kehä 3:n kupeessa pahoja jääkelejä about 9 vrk yhteensä.
Eikös kaikki laita DIY nastoitukset kun tarjolla olevat valmiit nastarenkaat maksaa maltaita.
Hodag on helppo tubeless,kyljessäkin taitaa olla printattu TLR.=tubeless ready.Kaikki fatbike renkaat saa toimimaan tubelessina .
Se tubeless ongelma johtuu vanteesta.Parin valmistajan vanteelle en lähde tekemään tubeless konversiota enää,ei kannata.Kevyt sisuri toimii niissä paremmin.
Onza on paras.Näistä putiikeista varasisurit haettu. http://www.lundberg.fi/ ja http://shocktherapy.fi/
(http://shocktherapy.fi/)
Juurikin niitä. Toimii hyvin.
mutanaama
18.07.2015, 10.31
Just ne, ja mitä noihin nastoihin tulee, niin Zipon mielipidettä ei kannata kuunnella. Se nyt ajaa vaikka slicksillä märässä mutaisessa juurakossa kasia muiden ympärillä.
Freeride mullakin sisurina mutta Continentalin valmistamana. Löytyi keväällä suoraan Tammisto äksäksäksällän huollossa käydessäni jotin kaupat tuli. Tais painoa olla noissa 270 grammaa eli alle puolet mitä niissä Walcon alkuperäisissä norsunkortsuissa [emoji6]
Tapatalkista iKälättimellä
Läskimasa
18.07.2015, 12.22
Laitetaas faktaa Fatboyn renkaanvaihdon tiimoilta.
Lähtötilanne:
• renkaat Specialized Ground Control 26x4.6: 1375 g ja 1428 g
• sisuskumit Specialized Mountain 26 92-120x559(26x3.8-4.8): 484 g ja 515 g
Yht. 3802 g
Lopputulema:
• renkaat Surly 26x4.8: Bud 1643 g, Lou 1568 g
• Schrader-tubelessventtiilit: 13 g/kpl
• teippi Fixman PE 100 mm n. 4 metriä/kiekko á n. 20 g/m = yht. n. 160 g
• litkua 120 ml/rengas = yht. 240 g
Kaikki yht. 3637 g
Summa summarum, painonsäästö = 175 g vaikka 1 kg:n edestä sisuskumeja poistettu välistä. :) Painavat noi Surlyn renkaat, mut onhan noissa kulutuspintaa/nappulan korkeuttakin muita vastaavia enemmän. Kiekkojen paino renkaineen kevennee ajan saatossa reilun 100 g kun litku kuivuu/neste haihtuu?
Bud nyt lipsahti kuitenkin propulsion-suuntaan kun ei tullut katottua sitä ekalla kerralla (luulin että vain Loussa on pyörintäsuunnat) kun sisurin kans laitoin vanteelle ja sit litkuja laittaessa en enää muistanut tarkastaa. Onkohan tuolla toiminnallista eroa eturenkaana pyöriessä?
Menee ihan ok maastossa tosin viistolla pinnalla saatat huomata eroa. Siirtymällä hurisee erilaisella taajuudella.
Käännät pyörimissuunnan sitten jos speksailulle on ylimääräistä aikaa tai renkaaseen kehittyy ns.korvasieni litkun kuivuessa tai ylenpalttisen rengaspaineiden säätämisen takia.
Huom,Jos tekstit eivät ole asemoitu venttiilin nähden oikein saattaa seuraukset olla vakavat palstapööräilyssä..Tarkista ennen kuvan postaamista.
mutanaama
18.07.2015, 14.37
Hodag on varsin asiallinen rengas. Pitää kantatessa, kalliolla, soralla, ei oikeastaan mitään pahaa sanottavaa. Tällä lenkillä oli yllättävän paljon mutaa ja siinäkin meni ilman sen suurempia ongelmia.
Polun tukko
18.07.2015, 18.05
Mitäs suosituksia on jos jossain hetkessä hankkii toiset renkaat f8:iin.Nyt läskeily startattu hodageilla joista ensi lenkin perusteella ei ole pahaa sanottavaa.
aloitin alkuun siirtymä pätkän 1bar paineilla ja johan rullasi niin pirusti.Pelipaikoilla puottelin paineet aluksi edestä 0,7 ja takaa 0,8bar->ja vielä edestä 0,55 ja takaa 0,65.Rullaavuus muuttui toki,mutta ai ristus sitä pidon määrää vrt ex konan enskapeli :eek:
Olen speksaillut että paljoa yli 4" en lähde alle laittamaan.Millaiset schwalben JJ on?Maxxis?
Olisko toi Hodag rengas jota kannattaisi GC:n jälkeen kokeilla 60mm kehille?
Mun mielestä GC toimi paremmin spessun orkkiskehällä (90mm) ja vaikka muuten sen kanssa hyvin pärjäänkin on se aika arvaamaton märällä kalliolla ajellessa.
J.Kottenberg
18.07.2015, 18.54
Olen speksaillut että paljoa yli 4" en lähde alle laittamaan.Millaiset schwalben JJ on?Maxxis?
Jumbo Jimeillä, 4" LiteSkineillä, on tullut ajeltua. ( Muista ei juurikaan kokemusta.)
Hyvin rullaavat, myös alhaisemmilla paineilla suht kevyesti kulkee. Ei juurikaan selfsteeringiä. Kuivissa oloissa pito ihan hyvä. Siis varsin hyvät kesäkäyttöön.
LiteSkineissä kyljet ei ole paksut joten kivikoissa rymistelyyn ei parhaasta päästä. Kun mennään enemmän märkiin olosuhteisiin, tarkoittaa mutaisia tai savisia yms, niin kanttipitoa ei hirveästi ja etupää alkaa lähtemään alta samoin kuin vetopito alkaa loppumaan. Eli ihan niinkuin aiempana topikissa mainittu saksalaislehtikin testissään totesi.
Märissä juurakoissa pidosta en osaa sanoa. Samoin Snakeskin versiot tuntemattomia kun ei mistään saa.
Kesärenkaiksi, jos ei enempää kivikoissa ajella ja ajomaastoissa ei paljoa ole mutaisia osuuksia, voi Jumbo Jimien LiteSkinejä hyvin suositella.
Polun tukko
18.07.2015, 18.58
Mikäs tuo selfsteering oire on? Huomasin tänään hodageilla että kun paineita pudotti tuonne kirjottamaani arvoon niin kovassa vauhdissa ohjaus "vastusti" paljon. Johtuuko suuresta pidon määrästä vai mistä? Ohjaus siis jäykkeni paljon.
mutanaama
18.07.2015, 19.05
Renkaan profiili, rengaskuvio ja paineet. Niistä se tulee.
Shimaani
18.07.2015, 19.49
Eikä sit unohdeta auringonpilkkuja ja kuskin asennetta. Sivutuulikin vaikuttaa.... :-)
80mm kehällä oleva Nate on matalampi kuin 50mm kehällä oleva 29+ DW. Tulossa on julmia eläinkokeita...
J.Kottenberg
18.07.2015, 22.26
HC taisi myös jossain viestissä mainita että joku huomattavan selgsteering-taipumuksen omaava gummi oli huomattavasti paremmin käyttäytyvä kun mentiin leveämmästä kapeampaan kehään.
Jonkinlainen muistikuva on että puhe oli 80mm kehä -> 65mm Nextie. Tosin tämähän oli kai tietoa mitä ei saa paljastaa.
Läskimasa
18.07.2015, 22.27
Mikäs tuo selfsteering oire on?Parhaiten huomaa vinolla pinnalla kun saa pitää oikeesti vastaan halutessaan säilyttää kulkusuunnan, toisilla renkailla ei juurikaan ohjausvoimiin vaikuta.
Esim. GC:ssä melko paljon pikkupaineilla selfsteeringiä, Budilla ei juurikaan.
Tank Driver
18.07.2015, 22.58
Jossain etelän hetelmien ajoissa pääsin koestamaan Whiteä ensiasennusveerubbereilla ja 100mm stemmillä kalliolla. Sanotaan nyt vaikka näin, että yleinen paskuuteni kuskina oli kulminoitua lopullisesti.
Selfsteeringiä usein liioitellaan ja vähätellään, mutta ihan todellinen ilmiö se on.
HC Andersen
18.07.2015, 23.04
HC taisi myös jossain viestissä mainita että joku huomattavan selgsteering-taipumuksen omaava gummi oli huomattavasti paremmin käyttäytyvä kun mentiin leveämmästä kapeampaan kehään.
Jonkinlainen muistikuva on että puhe oli 80mm kehä -> 65mm Nextie. Tosin tämähän oli kai tietoa mitä ei saa paljastaa.
Kyseinen rengas on Mammothi.
mazakane
19.07.2015, 09.23
Tere
Kertokaas missä renkaassa on paksuin sivu, tulee ajettua aika paljon kivikoissa ja juurakoissa. Mammothissa ainakin alkaa sivuista langat näkymään, liekö vika ajajassa vai renkaassa.
Lähetetty minun D2403 laitteesta Tapatalkilla
Onko kenelläkään tietoa koska noita leveämpiä jumbo jimejä saapuisi kauppoihin asti?
Onko valmistaja lupaillut mitään?
Miten mahtaa olla Kendan juggernauttien kanssa?
Tällä hetkellä ei taida olla kuin noita wire peadeja saatavilla. Koskahan mahtaa tulla niitä taittuvakylkisiä kevyitä?
Kuinkahan tollanen wire-versio toimii tubeleksena mulefut-kehällä?
Oliko jollain kokemusta?
Onko tällä hetkellä missään kaupassa saatavilla vähintään 4.5" leveetä kumia alle sataseen?
Paitsi toi juggernaut?
Miksi näitä renkaita on todella huonosti saatavilla vai kuvittelenko vaan?
Jossain etelän hetelmien ajoissa pääsin koestamaan Whiteä ensiasennusveerubbereilla ja 100mm stemmillä kalliolla. Sanotaan nyt vaikka näin, että yleinen paskuuteni kuskina oli kulminoitua lopullisesti.
Selfsteeringiä usein liioitellaan ja vähätellään, mutta ihan todellinen ilmiö se on.
Jep! Jos jollekulle on ilmiö jäänyt foorumikeskustelujen varaan ja kiinnostusta riittää, niin minulta löytyy ylimääräinen Bulldozer millä pääsee kokemaan homman kaikessa karmeudessaan. Eihän tuo talvella haitannut, mutta vähänkin kovempi alusta tekee menosta pelottavaa ainakin 80 mm Mulefutilla.
Polun tukko
19.07.2015, 09.49
Mitä leveyttä tuo F8 syö vakio kiekoilla renkaiksi? max4,5"?
mutanaama
19.07.2015, 10.36
Mulla on mammutit kestänyt parhaiten. Taitavat olla snakeskin 120tpi
Tank Driver
19.07.2015, 10.54
GC:n kylki ei ole ohkaisemmasta päästä.
Onko kenelläkään tietoa koska noita leveämpiä jumbo jimejä saapuisi kauppoihin asti?
Onko valmistaja lupaillut mitään?
Miten mahtaa olla Kendan juggernauttien kanssa?
Tällä hetkellä ei taida olla kuin noita wire peadeja saatavilla. Koskahan mahtaa tulla niitä taittuvakylkisiä kevyitä?
Kuinkahan tollanen wire-versio toimii tubeleksena mulefut-kehällä?
Oliko jollain kokemusta?
Onko tällä hetkellä missään kaupassa saatavilla vähintään 4.5" leveetä kumia alle sataseen?
Paitsi toi juggernaut?
Miksi näitä renkaita on todella huonosti saatavilla vai kuvittelenko vaan?
Kaverilla on toi juggernautti wire versio. Nousi ainakin clown shoelle plop plop vaan, toimii hyvin varmasti mulefuteillakin. Näyttää jotenki muhkummalta kuin 4.5" aika samalta leveydeltää kuin bud/lou aikaisemmin, näin silmämääräisesti. Pitäs varmaan mitata.
Sent from my Jolla using Tapatalk
J.Kottenberg
19.07.2015, 12.34
Jep! Jos jollekulle on ilmiö jäänyt foorumikeskustelujen varaan ja kiinnostusta riittää, niin minulta löytyy ylimääräinen Bulldozer millä pääsee kokemaan homman kaikessa karmeudessaan. Eihän tuo talvella haitannut, mutta vähänkin kovempi alusta tekee menosta pelottavaa ainakin 80 mm Mulefutilla.
Kokeilitko millainen on takana? Kesällä ja talvella?
Bud on probulous suunnassa parempi edessä Imo.
Mammoth exo, jos ei kestä on ihme. GC melkein yhtä paksu kylkinen. Bud ohempi.
80mm vanteella Mammoth parempi väärinpäin takana tuntuu olevan aikas kiva yleis suvikumi. Vetopitoa kohtuudella, rullaa, jarru pito yllätti positiivisesti ja märkä kalliokin/juurakkokin sujui.
Edessä ajoin oikeinpäin ei sillä voi yksinkertasesti ajaa Budiin tottuneena aivan jäätävä itse ohjaus ei meinannut pitkospuilla pysyä. Kapealla 65mm kehällä tuntui toimivan, kun HC ja Mutiksen pyöriä kokeilin.
GC isompaa ilmatilaa en osaa kaivata Mammothilla takasena ajessa, koska GC on jotenkin, niin jäykkärynkoinen, niin kuin Mammothkin, mutta Mammothia viittii aja kuivalla löysempänä, kuin GC ja silti Mammoth rullailee kivemmin kesä poluilla. No onhan se melkeen 300g keveempikin.
Bfl olis kyl kiva testaa takasena näin kesällä vielä, no ehkä ens suvena sit.
Läskimasa
19.07.2015, 14.51
Huom,Jos tekstit eivät ole asemoitu venttiilin nähden oikein saattaa seuraukset olla vakavat palstapööräilyssä..Tarkista ennen kuvan postaamista.
Tämäkin vielä. 😝 Pitäiskö olla venttiilin kohalla vai miten? 😄
Jep.Huom.Maxxisella ei onnistu asemointi,paistaneet tekstit offsettiin.
Samasta seikasta viisastuneena Schwalben sissimarkkinointi osasto on pysäyttänyt Jumbo Jimien tuotannon.Mikäli palstalaiset antavat hiljaisen hyväksynnän voidaan
valmistusta jatkaa ja renkaita on saatavilla jo marraskuussa tai sitten ei.
Melko surkeeltahan renkaiden saatavuus tällä hetkellä näyttää,Tehtaat taitavat tehdä pöörävalmistajien tilaamat erät ensin ja sitten vasta jälkimarkkinoille tilatut määrät.
Jotenkin harmittaa OnOnen puolesta nyky läskipöörämarkkinoilla sillä jos Fattya ja Floateria ei olisi tehty niin fatbike skene olisi takuulla ylihintaista nichetouhua.Brantille &Shiggylle rispektit
halppisversion luomisesta.
Kokeilitko millainen on takana? Kesällä ja talvella?
Uutuuttaan Whitessa oli Bulldozerit edessä ja takana. Ei ongelmia talvella, paitsi että takarengas vipotti puolen sentin verran. XXL lähetti Loun korvaukseksi, mutta sillävälin nastoitin GC:t joilla ajelin lopputalven.
Jonkun päähänpiston takia laitoin keväällä Loun eteen ja Bulldozerin taakse; ihan ajettava kombinaatio, joskin hassun näköinen. Parin kuukauden läskilläajotauon aikana vaihdoin nuo päittäin ja siitä se hauskuus alkoi; aivan karsea selfsteering, pienellä kallistuksella etupyörä lähti kääntymään "liikaa". Piti ottaa prätkäajoilta tuttu vastaohjaus käyttöön. Tilanne parani hieman, kun käänsin eturenkaan pyörimään valmistajan ohjeen vastaisesti. Paineilla huojuntaa pystyi hieman muuttamaan, mutta ajot jäi melko vähäisiksi ja enkä suosittele toisillekaan:).
Onneksi sain kaverilta lainaan 4.8 JJ:n ja Bud on jossain Saksan ja Suomen välillä DHL:n hoteissa tulossa seuraavaksi koekaniiniksi.
J.Kottenberg
19.07.2015, 20.44
Laitoin vähän käytetyn Bulldozerin, 72tpi taittuva, taakse oikeastaan ihan uteliaisuuttani. Yhden ihan lyhyen koelenkin olen ehtinyt kiireiltä ajaa mutta täytyy kokeilla kun ehtii. Tuntuu ainakin rullaavan ihan kohtuullisesti. Painetta 0,63 bar.
Tuosta selfsteeringistä olen lueskellut ulkomaisiltakin foorumeilta. Takana saa palvella.
Bulldozerissa oli itsellä selfsteeringiä jos oli kovin matalat paineet. Yli 0.5bar, niin mitään ongelmia.
brilleaux
20.07.2015, 07.29
Bud on probulous suunnassa parempi edessä Imo.
Näin asensin heti alkujaan lukemani perusteella.
Ei toi ole tainnut mulla "alta lähtee" kertaakaan.
Kokemusta takarenkaana?
Mun rengaskokeilut vois rajoittua Budin kokeilemiseen myös takana.
Bud ja Lou toimii mun ajossa niin hyvin etten näe yhtäkään syytä tuhlata aikaa ja rahaa sen kummempiin rengasralleihin.
Tank Driver
20.07.2015, 10.26
Kyllä Bud sukeltaa kummin päin hyvänsä sen asentaakin.
Bulldozerissa oli itsellä selfsteeringiä jos oli kovin matalat paineet. Yli 0.5bar, niin mitään ongelmia.
Niinpä. Selfsteering oli ihan karsea käytettävillä paineilla joten Bulldozerit sai lähteä.
^^^Väittäsin Budin toimivan hienosti kesällä takana. Ajoin reisun pari takana talvellakin ja veto pitoa oli jopa kohtuudella vaikka pyöri Cornering suunnassa. Vipotti vaan senverran paljon, että alko ahistaa ketjuihin.
Edessä kerkesin ajaa vain yhden lenkin lumella edessä probulous suunnassa, mutta tuntu epä herkemmältä luistamaan alta. Kesällä on haastavaa löytää pehmeä olosuhde tuon kumin altalähdön testaukseen pyöri sitten kuin päin hyvään:cool:.
J.Kottenberg
20.07.2015, 10.48
. Kesällä on haastavaa löytää olosuhde tuon kumin pidon ulosmittaamiseksi pyöri sitten kuin päin hyvään:cool:.
Samaa mieltä. Ainakin edessä Bud on hyvä. Pitoa ei voi moittia. Ainakin itselle hyvin riittävä. Toimii monenlaisilla paineilla. Rullaa myös hyvin isoksi renkaaksi. Ison halkaisijan ansiosta hyvä monessa paikassa. Paino voi olla jonkun käytössä häiritsevä.
Propulsion suunnassa rengas helpommin lähtee sivulle jarrutuspito päällä, kuin vetopito päällä. Cornering suunnassa toisinpäin, helpommin lähtee sivulle veto päällä.
Lisäksi Budilla Cornering suunnassa nappuloidan jarruttava reuna on U-muotoinen ja pysty, Propultion suunnassa jarruttava reuna on suora ja loivempi. Joten jarrutuspito on selkeästi parempi Cornering suunnassa.
Itselläni ei ole koskaan vetoa päällä eturenkaassa, arvostan parempaa sivuttaispitoa ja parempaa jarrutuspitoa, joten Bud on edessä Cornering suuntaan. :rolleyes:
brilleaux
20.07.2015, 11.52
^Eli jos mielii taakse vetopitoa ja eteen sivuttaispitoa kannattaa laitella etupää Cornering-modeen ja takana Propulsion-modeen?
Siis jos tunkis Budit molempiin päihin..
Minulla on tuo Bud ollut nyt jokusen viikon edessä ja olen ollut kyllä todella tyytyväinen tuohon kumekseen eli pitoa on ilman selfsteeringia ja rullaakin kohtuullisen hyvin. Lou tosin odottaa minulla edelleen varastossa, kun on hieman pelko persiissä, etteivät sen rullausominaisuudet näin kesällä riitä eli on liian ankkuri Mammothiin tottuneelle. Mites kokeneempien mielestä asia?
^^^ Riippuu sinusta. Tarvitsetko eniten sivuttaispitoa takana veto-päällä tilanteessa vai rullaus- / jarrutus tilanteessa? Vai kenties vetopito takana on sinulle tärkeämpi, kuin sivuttaispito? Eteen Cornering on aika selkeä. Taakse Cornering tai Propultion maun mukaan. :)
brilleaux
20.07.2015, 12.48
Juu kyllä vetopito on takana tärkeä, sivuttain saa lipsua.
Edessä nyt Propulsion-modessa olevasta Budista ei kyllä pahaa sanaa.
Ei ole yllättänyt vielä kertaakaan. Tollahan voi ajaa märän juureksen päällä myös pituus-suunnassa. :P
Eli en ala suuntaa kääntämään, kunnes on syy irroittaa rengas. :)
Joko nastakumien jälkeen ensi keväänä, tai kunnes edellinen kuluu loppuun jos noilla selviän talven.
Luulen kyllä nastoitettua GC:a talvella tarvitsevani..
Kuuluukos tossa vanteen reunan olakkeessa olla sellainen pieni kynnys tai ura kuten vaikka tubeless mp-vanteissa?
Jotta siis saisi konversion tehtyä. Tässä siis supin nimetön/merkitön vanne ja rinkuloina on Bulldozerit joiden ominaisuuksia yritän tällä vähän paikata. Nauhan kun leikkaan kapeammaksi niin leveä Gorilla sopii juuri hyvin tohon "pohjalle". Taakse tuo BD saa vaikka jäädäkin, mutta eteen kyllä tulee melko varmasti jotain muuta, mutta melko ei-oota tuntuu kaupoilla olevan.
https://lh3.googleusercontent.com/62Fw8uUXkKn1l3mYD05cLvKQM7AR1IOGuhtM64hDs3zy=s576-no
J.Kottenberg
20.07.2015, 18.43
Tuli ajettua Bulldozer takana lenkki jossa normipolkua, märkää kalliota, kivikkoa ja hiekkatiesiirtymää. Painetta 0,64 bar. Surlyn 26x4.00 sisärengas. Ei mitenkään hassumpi kumi takarenkaana. Rullasi ihan mukavasti ja piti märällä kalliollakin kohtuullisesti. Jossain kohdassa kyllä vähän sutaisi.
Jos jostain kohtuuhinnalla osuu kohdalle niin ainakin kesällä menee takana.
Yhtä hyvä ei ollut menestys yrityksessä käyttää Schwalben SV 13F sisärengasta. Kolme ostin ja heti eka hajosi venttiilin vierestä. Ei vaan venynyt niin paljoa että olisi Budin mitoille riittänyt. Toinen onnistui paremmin. Kolmannen laitoin Bulldozerin sisään. Kesti yhden lyhyen lenkin ja hajosi itsestään parin päivän kuluttua. Samalla tavalla repesi venttiilin vierestä. Paine 0,7 bar. Talkkia laitoin kokeneiden neuvosta oikein reilusti ja katsoin että sisuri hyvin asettuu. Tästä ei varmaan voi tuotetta moittia, eihän se yli 4" kumeille ole tarkoitettukaan. Onzan FR voi, kuten kokeneet sanookin, olla parempi.
Läskimasa
20.07.2015, 19.33
^^ Hyvin toimii tuolla cahttyn vanteella tubelesointi, ei ollenkaan pöllömmän muotoinen vanteen olake. Ainakin näin 3 päivän kokemuksella olisin tätä mieltä. :)
HC Andersen
20.07.2015, 19.55
Mulla oli yhet On-Onen kiekot joissa oli tuon mallinen olka, renkaat ei halunut sisurillakaan pysyä kunnolla vanteella maastopaineilla. Lisäksi muistan lukeneeni että samojen kiekkojen kanssa tubeless touhuissa burppailu alkoi alle 0,8baarin, mutta ehkä noi on paremmat. Mun mielestä noissa on liian vähän suoraa hyllyä että regas pysyisi siinä, saatan toki olla väärässä.
Läskimasa
20.07.2015, 20.20
Tuossa nyt kuitenkin olis jopa vähän humpin tapaista, toisin kuin esim. Fatboyn vanteissa:
http://fcdn.mtbr.com/attachments/fat-bikes/994766d1433856073-spez-fatboy-sl-tubeless-success-now-img_0862.jpg
Noissakaan ei tasaista tuon enempää, heti lähtee pyöristymään alas eikä humpista tietoakaan, silti pysyy näemmä nollapaineillakin hienosti vanteella vaikkei uskoiskaan.
J.Kottenberg
20.07.2015, 20.25
Feltin vanteissa on hyvin lähelle tuon muotoinen varsin olematon hylly (Cahttyn vanne)ja siitä ainakin tipahtaa kumit itsestään kun paineet laskee pois. Käytän kai sen verran isompia paineita maastossa, reilu 90 kiloa kesäkamppeissa, että sisärenkaalla ovat kyllä toimineet.
Tarkoitus olisi laittaa talveksi Snowshoe XL nastoilla eteen ja Lou taakse. Miltä kuulostaa kokeneempien mielestä? Viime talven ajoin Bulldozereilla, jotka olivat kyllä hienoinen pettymys.
Mullakin oli tosiaan sisurin kanssa pudonnut maastopaineissa jostain kohdin pois paikaltaan. Takasessa alkoi jopa haittamaan kun kumin kylki tulee moisesta kohdasta aika paljon ulommas ja ottaa ketkulinjaa kiinni pienillä pyöriessä. Eli alan suosiolla pohtimaan tuon olakkeen virittelyä paremmaksi. Tai sitten, oliko Mutanaaman, liima-avusteista versiota väsäämään.
Toi fatboyn olake on kyllä aika luisu.
Painavampien vekottimien kanssa tottunut siihen että tossa olakkeessa on kunnon ura kumin reunan asettua.
Läskimasa
20.07.2015, 23.41
Kuivallahan GC on ihan jees. Toki jostain syystä ei yhtäänkään niin "mukava" kuin Bud ja Lou.
Ja tuppaa vielä itseohjautumaankin.
EDIT: Oma kokemus läskirenkaista on hyvinkin vajavainen, josko jopa olematon. Vain GC ja Bud&Lou. Enempää ei tartte kokeilla/tuhlata rahojaan.
Ja jotensakin en vain siihen kokemukseen perustuen usko, että omaan ajoon ja makuun nykyistä komboa ratkaisevasti parempaa markkinoilta löytyy.
Kompromissina varsin tasainen, luulisin.
Kiitokset brilleauxille, osittain sunkin kehujen vuoksi kumit meni vaihtoon, isompia alkoi muutenkin tehdä mieli. Ko. kombo tuntuu n. 30 km kokemuksen perusteella tosissaan mieluisalta ja omiin mieltymyksiin sopivilta.
Alkuun hämmästyin että MADE IN CHINA, et mitäs halpista myydään Surlyn nimellä, mut valmistusmaa nyt ei tällä kertaa tuntunut haittaavan. GC tuntui toki käteen/silmään vähän laadukkaammalta käsissä hypistelemällä, ehkä kun on vähän tukevampaa tekoo ja kuitenkin kevyemmät.
GC:t ehket rullas hivenen paremmin, Lou tuntuu jurraavan melkoisesti vastaan varsinkin kun paineita ei enää oo juuri nimeksikään. Imee niin mukavasti pienillä (0.2/0.35 bar oman mittarin mukaan) paineilla kivet ja juurakot. Pituussuuntaiset juurakot pystyy ylittämään paljon rennommin. Onpahan muuten pehmeet kyljet GC:hen verrattuna, menee rullalle jarruttaessa ja reippaammin polkaistaessa samallalailla kuin kiihdytysautoissa takakumit. Suurin ero tuo itseohjautuvuus, ei juuri yhtään enään vaikka paineet nuo. Tiedä mitä samaan syssyyn tehty tubelesointi teki osaltaan, mutta hyvä näin. Ja kyllähän varsinkin vetopitoa tuntuu olevan liki loputtomiin.
^^Ghetto tubeless toimii ainakin On-Onen vastaavan näkoisissä vanteissa +0.3bar paineilla. Tosin sisurin painoa ei siinä säästä, mutta ei tarvi sisuria paikkailla.
Oikein pisti silmään kun uusia 2016 malleja julkaistaan niin järjestään niissä on Mulefutit kehinä.
Hinta ja toimivuus kohdallaan.
Vieläkö ne saataisiin ajaamaan sen pitkään tai teknistä settiä että tulisi hyvät takanavat oem:nnä ettei tartte heti päivittää uuteen top of line pöörissä.
^ On se tuo Mulefut vaan niin paras läski aluvanne ja hinta ei päätä huimaa, että ei ihme. 2 yhden hinnalla VS Syrly esim. Nuo no name vanteet ei voi maksaa mitään, koska valmistajat viittii niitä tunkea.
Napa asiossa olis kyllä parannettavaa reilusti. Halpa Salsassakin jo Novatech:ia alla. hohhoi...
brilleaux
21.07.2015, 07.26
Kiitokset brilleauxille, osittain sunkin kehujen vuoksi kumit meni vaihtoon, isompia alkoi muutenkin tehdä mieli. Ko. kombo tuntuu n. 30 km kokemuksen perusteella tosissaan mieluisalta ja omiin mieltymyksiin sopivilta.
GC:t ehket rullas hivenen paremmin, Lou tuntuu jurraavan melkoisesti vastaan varsinkin kun paineita ei enää oo juuri nimeksikään. Imee niin mukavasti pienillä (0.2/0.35 bar oman mittarin mukaan) paineilla kivet ja juurakot. Pituussuuntaiset juurakot pystyy ylittämään paljon rennommin. Onpahan muuten pehmeet kyljet GC:hen verrattuna, menee rullalle jarruttaessa ja reippaammin polkaistaessa samallalailla kuin kiihdytysautoissa takakumit. Suurin ero tuo itseohjautuvuus, ei juuri yhtään enään vaikka paineet nuo. Tiedä mitä samaan syssyyn tehty tubelesointi teki osaltaan, mutta hyvä näin. Ja kyllähän varsinkin vetopitoa tuntuu olevan liki loputtomiin.
Ollos hyvä vaan. (y)
Mukavuus, vetopito, pito yleensäkin molemmissa päissä, kantavuus, olematon selfsteering pienilläkin paineilla. Siinäpä ne. :)
Ja kyljetkin tuntuu kestävän kivikkoa ihan hyvin, vaikka ohkaisilta vaikuttavat.
Kylkien( ja rungon yleensäkin) rakenne varmasti vaikuttaa paljolti tuohon renkaan mukavuuteen.
Erittäin pehmonen ja eleetön rengastus fiilistellä.
jos renkaan ja sen ominaisuudet voi ajaessa ns. unohtaa, on kumi kaiketi kohtuu sopiva omaan käyttöön..
Polun tukko
21.07.2015, 13.50
Mitäs rengasta tuon Hodagin tilalle kannattas laittaa jos halajaa 4-4,5"? Tuli rullata kuten hodag(paremmasta ei vielä kokemusta).Pitoa näissä on kaikissa enempi kuin perus mtb:ssä joten kunhan pitää kuten hodag niin kaikki ok.Mielellään jos löytyy heltsingin kivijalasta tai webbikaupasta niin olisi hyvä.
Mitäs rengasta tuon Hodagin tilalle kannattas laittaa jos halajaa 4-4,5"? Tuli rullata kuten hodag(paremmasta ei vielä kokemusta).Pitoa näissä on kaikissa enempi kuin perus mtb:ssä joten kunhan pitää kuten hodag niin kaikki ok.Mielellään jos löytyy heltsingin kivijalasta tai webbikaupasta niin olisi hyvä.
Mun mielestä ainakaan kesäksi ei kannata vaihtaa muuta. Hodag on hyvä ja kevyt.
markettipyörämies
22.07.2015, 19.41
Hämmennetään vanneleveyssoppaa. Nyt on kokemusta 100mm ja 80mm vanteista samoilla kumeilla ja samalla setupilla (sisärenkaalla). BFL toimi mielestäni paljon paremmin leveällä vanteella:
- pito on huomattavasti parempi leveämmällä vanteella
- rengas joustaa "paremmin", kapeammalla vanteella pompottaa
- sivuttaispito on kapeammalla huonompi, varsinkin limaiset juuret liukkaampia ylittää
- kapeammalla rullaus ehkä aavistuksen parempaa asfaltilla, maastossa ei eroa
Tähän alle vielä pari vertailukuvaa, valitettavasti eri renkaat mutta olennainen välittyy. Valkoinen kumi on On-Onen Floater 4.0" 100mm vanteella. Musta kumi Surlyn BFL 4.7" 80mm vanteella. Paineet on samat. Kun BFL oli 100mm vanteella, näytti tuo Floater ihan lapsellisen pieneltä, nyt se on isompi...
https://lh3.googleusercontent.com/-kROWh1ipR3E/Va_DMsxs_vI/AAAAAAAARy0/DIasBsZNDhA/s512-Ic42/DSC03196.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-2enpBuaJZnk/Va_Co3F9VoI/AAAAAAAARyU/qkr_CNac2g4/s512-Ic42/DSC03200.JPGhttps://lh3.googleusercontent.com/-9-Kk0r2G2iw/Va_CryLCOAI/AAAAAAAARyc/7KRSrtTn3Jc/s512-Ic42/DSC03199.JPG
Saa suositella jotain hyvää 100mm vannetta. Jos muuta en keksi, laitan nämä DT:n 80mm tilalle:
http://www.asiancyclexpress.com/fatbike/rims/carbon-rims/2015-yishunbike-26er-100mm-width-carbon-fat-bike-rim-fat26-100 Näissä voisi jopa olla nippelin reiät suorassa? Ainakin satulatolppa jonka tuolta tilasin oli laadukasta tekoa.
Varmaan taas väärin ajettu ja mitattu ja kuvattu...
Pidän erikoisena sitä että 4" jumbojimejä on moitittu kapeiksi kumeiksi, omilla mittauksilla tasan 100mm leveys 80mm vanteella jos ei ole lisää venyny, eli tasan sen mitä pitääkin. Kun taas bfl:iä(4.7") on kehuttu kunnon pullakumeiksi ison ilmatilaavuutensa ja leveytensä kans, mutta asia näyttäs olevan hieman nurinkurinen, vai onko markettipyörämiehelle sattunu jotenki vinksahtaneet kumit?
Jep, toistan saman minkä jo aiemminkin otin puheeksi, että Walco VeeRubbereilla on niin karmea tapaus, että myynti olis pitänyt kieltää kokonaan. Kyselin jo tuossa alkukeväästä, mikä olis hyvä nelituumainen tuohon. Nyt onnistuin saamaan Endomorphin, jossa vielä karvatkin jäljellä ja voi veljet, että pyörän käytös muuttuikin. Selfsteeringistä ei tietoakaan. Taakse laitoin toistaiseksi Naten.
Tod. näk. molempiin päihin tulee ihan lähipäivinä edulliset Jumbo Jim Liteskinit [emoji4]
J.Kottenberg
23.07.2015, 09.27
Ainakin satulatolppa jonka tuolta tilasin oli laadukasta tekoa.
Varmaan taas väärin ajettu ja mitattu ja kuvattu...
Tuotanoin, miten olet tolpan laadukkuuden selvittänyt?
Ainakaan itse en tiedä mitään konstia hiilikuituosan tutkimiseen. Visuaalinen tarkastelu ei paljasta kuin pintaviat.
markettipyörämies
23.07.2015, 12.31
Tuotanoin, miten olet tolpan laadukkuuden selvittänyt?
Ainakaan itse en tiedä mitään konstia hiilikuituosan tutkimiseen. Visuaalinen tarkastelu ei paljasta kuin pintaviat.
offtopic...
Lähinnä ajamalla, mutta kyllähän tuollaisesta yksinkertaisesta osasta näkee jo silmällä aika paljon ja kolistelemalla kuulee myös jotain laminaatin laadusta. Tolppa joustaa sopivasti ja kiinnitysmekanismi toimii. Täydellinen tolppa hintaisekseen ja nopein toimitus ikinä. Parempi on kuin nykyinen Ritcheyn WCR, jossa aivan lapsellinen kiinnityssysteemi, joka ei toimi annetulla kiristysmomentilla. Ritchey ei myöskään jousta yhtä mukavasti kuin kiinanpeli.
http://www.asiancyclexpress.com/bike-components/carbon-parts/seat-post/carbon-road-bike-seatpost-sp02-ems-freeshipping
---
Testasin vielä laittaa 80 ja 100mm vanteille BFL:t ja vertailla ihan vierekkäin, kun jäi niin vaivaamaan. Noin sentin leveämpi on 100mm vanteella 0.4 bar paineella eli hivenen enemmän vaikuttaa kuin Surlyn julkaisemissa spekseissä.
Mielenkiintoisempi juttu oli kun näppituntumalta vertailin kumien käytöstä. Sivunappuloista sormin painaessa leveämmällä vanteella ollut jousti suorempaa vanetta kohti, kun taas kapeammalla jousti enemmän kohti vanteen keskustaa. Leveämmällä jousti koko renkaan kylki tasaisemmin kun taas kapeammalla painui enemmän yläosasta kohti keskustaa ja jousto oli ehkä hivenen herkempää. Tämä siis näppituntumalta ja aikamoinen ennakkoasenne päällä itsellä ajokokemuksesta johtuen. Olisi mielenkiintoista joskus rakentaa testipenkki missä voisi mittailla vähän tarmemmin mitä tapahtuu renkaan joustaessa.
Vähän hankala kuvattava, mutta kai tuosta jotain näkee? Ainakin sen, että renkaan profiiliin vaikuttaa vanteen leveys aikalailla, minkähänlainen kottikärrynrengas tuo olisi 65mm vanteella?
https://lh3.googleusercontent.com/-DtO5ZrocLGA/VbCxqrlvawI/AAAAAAAARzQ/opOkkBGTjRU/s512-Ic42/DSC03204.JPGhttps://lh3.googleusercontent.com/-aRhe4hDuL3M/VbCxsD7qg0I/AAAAAAAARzY/n5mUIXQIcSI/s512-Ic42/DSC03205.JPG
Omassa ajossa erolla on huomattava vaikutus mukavuuteen ja pitoon tällä renkaalla.
Mites tuon kestävyyden laita kun renkaan paino menee maagisen kilon alle; valmistajan mukaan lukema on 990 grammaa ?
Haen huomenna Schwalben Jumbo Jimit Evolution Liteskinit (ai kun kivoja nuo nimilitaniat), tosin vain kapoisina 4" versioina. 4.8 " nuo on valmistajan mukaan 1,190 grammaiset ja Bike Rumorissa vaaka pysähtyi lukemaan 1,214 grammaa.
Reilun vuoden sisään ei ole vielä tullut noilla luokattomilla VeeRubbereilla ensimmäistäkään pyhän hengen pakenemista eteen. Jotain hyvää siis niissäkin rinkuloissa. Ajan sisureilla ja niinä kevyet Contin MTB Freeridet.
Talven tosin ajoin Surlyillä; en sentään niin paljon itseäni vihaa, että olisin nuo Veemäiset pitänyt lumilla (niillä vähillä) alla :rolleyes:
Polun tukko
24.07.2015, 00.04
Nuo saatanan kendan juggernautit on ihan letkut verrattuna esim bontin hodageihin. Ei saa pysymään vanteella kuin huutamalla kun tubeleksia koittaa väsätä. Lopetin kesken ja jatkan aamulla. Rengas tiivistyi kyllä mutta lopulta teippaus alkoi vuotaa vanteen saumasta. Sillon palo nalli lopullisesti. Jatkan aamulla. Ehkä.
J.Kottenberg
24.07.2015, 11.21
Tässä keskustelussa aiempana on linkki saksalaislehden testiin jossa oli muutamia läskikumeja(jos oikein muistan):
Surlyn Bud ja Lou, Speesun GC, Schwalben Jumbo Jim ja Kendan Juggernaut.
Loppukommenteista jäi mieleen suunnilleen seuraavaa:
Bud ja Lou märkiin oloihin ja kun tarvitaan kovaa pitoa. Ei huippukevyt rullaamaan.
Spessun GC yleiskäyttöön. Kaikessa kohtalainen.
Jumbo Jim hyvä kuivassa, märässä huonompi, rullasi hyvin.
Juggernautista ei oikein löytynyt mitään vahvaa aluetta. Rullasi tahmeasti.
Kannattaa lukea juttu. Googlen translatella(viisaammat foorumilaiset neuvoi) saa aikaan suht ymmärrettävän enkkuversion.
Oon nyt ajellu jonku verran tuolla Dudella ja sen ensiasennusrenkaina tulleina 4.0 Jumbo Jim liteskineillä. Loistava rengas, kunhan painetta on vähän enempi (0.6-0.7 tuntuu hyvältä, kuskin paino 80kg). Märkäpitokin on miusta hyvä. Mutta kyljet ei kestä. Ostaisin heti noita Snakeskin-versioita jos jostain sais.
Laitoin nyt GC:n taakse, ja se rullaa jonkin verran huonommin, mutta ihan ok rengas sekin on. GC myös heittää perseelle ja selkään ihan pirusti vettä ja rapaa, kun taas JJ ei tehnyt sitä juuri ollenkaan. Esim. mudasta pitkoksille noustessa ihmettelin, ettei JJ tuonut mukanaan juuri yhtään mutaa, mutta GC tuo sitä kyllä kunnolla.
^ Onhan ne ohuet kun ovat noin kevyet. Sain nuo käsiini tuossa pari tuntia sitten (siis 4" Liteskinit.) En ole vielä punninnut; valmistaja väittää 990 grammaa mutta myyjän mukaan siihen saa lisätä noin 100 grammaa että pysytään totuudessa.
Onko nuo kyljet mennyt sulla totaalisesti riekaleiksi vaiko vain langat alkaneet paistaa läpi ? Ajatko minkätyyppisessä maastossa noin pääsääntöisesti ?
No nyt käytin nuo digitaalivaa'alla. Toinen on hyvin lähellä valmistajan lupausta eli 996 grammaa. Toinen voitaneen ristiä ankkuriksi, vaaka heilahti lukemaan 1062 grammaa [emoji6]
markettipyörämies
24.07.2015, 17.46
Taitaa olla Jukkiksella mun 15 min ajetut kumekset :) Taisin punnita sen painavamman...
Laitoin tänään etukiekon tubelekseksi. Vaikutus ajotuntumaan oli paljon isompi 80mm vanteella kuin mitä se oli 100mm vanteella. Ahistaisiko sisuri enemmän kun rengas on pallomaisempi kyljistä?
Tein tubeleksen pelkällä alumiinifolioteipillä, kun ei ollut muuta käsillä. Kevyt tuli, mutta ei taida olla kovin pitkäikäinen viritys, kun vuoti jo kättelyssä kevennysrei'istä. Noin 300g lähti painoa, kun säästeli vielä litkuissakin. Helppo laittaa DT:n kehä tubeless-moodiin. Oli aika paljon vettä vanteiden onteloissa, kun puhalsin sinne paineilmaa...
Punnasin just toissapäiväiltana alle Surlyt. Taakse talvikäytössä olleen Naten ja eteen niin ikään Fillaritorilta bongaamani R.I.P. Endomorphin, joka sekin on niin vähän ajettu, että kaikki karvat on vielä jäljellä. Kun en noiden renkaiden kanssa puljaamista tai ylipäätään tuon mankelin roplaamista niin hirveesti rakasta ajelen nyt aikani noilla. Jos vaikka parin viikon päästä Keski-Karjalaan Kesälahdelle pariksi viikoksi lähtiessäni laittais nuo Schwalbet alle [emoji3]
Kyllä mun täytyy myöntää olevani samoilla linjauksilla Markettipyörämiehen postauksen no. 3852 kanssa. Mulla nyt ei ole kokemusta läskillä kuin Ground Controllista maastossa, mutta paljon mukavampi ja pitävämpi se on noilla spessun leveämmillä orkkisvanteilla kuin noilla puoli kiloa/kiekko kevyemmillä 65 hiilivanteilla, omalla ajolla ja kokemuksella. Vaikkei se nyt vissiin muutenkaan mikään huippurengas ole.
Vaikka pyörivistä saikin kapeammille ja kevyemmille vanteille laitettuna hieman pois, niin heti huomasi miten ajomukavuus, "juurakon pehmentäminen" ja sivuttaispito huononi, sekä pompottavuus kasvoi,siis oman vajavaisen aloittelijan ajokokemuksen perusteella.
Mutta jos tän kokeilun mukaan pitäisi päättää, niin noille 4"+tuumaa renkaille kyllä laittaisin 80+mm vanteen. Ja niinhän mä seuraavaksi laitankin :D
Muuten kyllä keveys ja laatu on vanteessa ok, taidan seuraavaksi kokeilla Hodagia niille, josko profiili olisi sopivampi kapoiselle vanteelle. Ja sille tulevalle läskille :P
Mulla GC:t 65mm Marge Liteillä enkä ainakaan itse huomannut mitään eroa vanhoihin 80mm kehiin. Paineet ajossa ovat mitä ovat, mutta peukalotuntumalla molemmilla kehillä suurin piirtein saman verran. Itse olen ollut noihin kumeihin erityäin tyytyväinen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
markettipyörämies
26.07.2015, 17.47
Ajelin tänää taas 100mm kehilla ja BFL:llä, kun se kanjoni laukes. Kyllä oma mielipide asiasta sai vahvistusta, 100mm vanteella rengas toimii paljon paremmin, voi ajaa pienemmillä paineilla ja rengas ei pomputa kuten kapeammalla kehällä, se vaan imee kaikki epätasaisuudet ilman mitään pomputusefektiä. Kantavuus ja pito myös huomattavasti paremmat. Sisuskumen vaikutus minimaalinen 100mm-kehällä. Nyt ajoin niin, että edessä tubeless ja takana sisuri. Painetta edessä 0.3bar lenkin alussa ja lopussa vähemmä kun tubeless hiukan vuosi, takana 0.4bar.
Mukavuus oli toiselta planeetalta. Tällä rengastuksella ajelen mieluummin Mongoosella kuin Dudella, ero on niin iso omassa käytössäni.
noniinno
27.07.2015, 08.32
... GC myös heittää perseelle ja selkään ihan pirusti vettä ja rapaa... tuonut mukanaan juuri yhtään mutaa, mutta GC tuo sitä kyllä kunnolla.
Tämän voin allekirjoittaa painokkaasti.
J.Kottenberg
27.07.2015, 09.25
Joo, ei kai jotkut hyvät pikalokkarit läskissä ole yhtään hassummat, tai normimaasturia vähemmän tarpeelliset ainakaan.
Ja ei tästä kesästä, vai mikä tää talvea lämpimämmältä tuntuva sadekausi nyt sitten onkaan, kuivaa saa näköjään mitenkään joten jos ajaa meinaa niin tajutonta roiskerappausta on tiedossa.
Laitoin Hodagit 65 vanteille ja 45 km testilenkki sipoonkorven läpiajo vuosaareen huipulle ja takas.
Rullaa hyvin, painoa lähti kolmisensataa gramma per kiekko verrattuna GC:n, pito oli ainakin yhtä hyvä kuin GC:ssä, pyörä tuntui ketterältä ja ohjaus tarkalta. Eritoten sorapätkillä ja kovalla alustalla oli mielestäni selkeästi parempi kuin GC.
Huonona puolena sitten pyörä tuntui tietty kovemmalta ja pompottavammalta kivikkojuurakossa kun on pienempitilavuuksiset renkaat, ja kurakoissa uppoaa hieman syvemmälle. Painetta oli n. 0,5-0,6.
Noilla vanteilla GC leveys n.108 mm ja Hodag n. 95 mm
Sattuneesta syystä on nyt tuo Lou myös eturenkaana, kesä-ajossa toimii ihan jees, jopa märällä pärjää. Kuinkahan talvella, onko kellään kokemuksia, ei arvailuja? ;)
Tai jos jollain on ylimääräistä budia, niin...
Tänään vielä Hodagilla kolmen tunnin sipoonkorpi. Kyllä noi ajoltaan ja pidon puolesta on oikein hyvät, mutta kaipaan enemmän pehmeyttä/mukavuutta juurakkoon kun toi mun ajo nyt on tommosta hidasta mönkimistä.
Taidan koittaa seuraavaksi Budit eteen ja taakse orkkisvanteille, ja säästää noi toiset toiseen käyttöön.
^^ Viime talven ajoin Lou edessä kun ei muutakaan 4.8 tuumaista kauppareissulla löytynyt. Tilailemaan en ruvennut enkä rupea,,,
Kertaakaan en pannuttanut eli siis toimi umpihankirypemisessä, märällä jäällä (paineet toki tuolloin tosi matalat) sekä muissa vastaantulleissa tilanteissa [emoji3]
No hyvinkin samalla ajatuksella olen itsekin...tuo sivuluisu mietityttää,tosin eipä tuota ole kesälläkään märässä esiintynyt häiritsevästi niillä pienen pienillä paineilla joilla ajan.
Duden rullaaminen Jumbo Jim:llä on suorastaan hämmästyttänyt. Pito kuitenkin tässä Suomen kesässä ei ole ollut aivan sitä mitä kuvittelin. Mutaspooreissa lähtee etupää liihottamaan ja vetopito loppuu. No se ei liene yllätys kun katsoo kuviota. Mikä on arvon raadin tän hetken arvio mikä rengas tai renkaat olisivat hyvä kombo näille JJ:lle jos haetaan parempaa ohjausta ja vetopitoa kuitenkaan liikaa tinkimättä koosta, painosta ja rullaavuudesta. Siis ei kuitenkaan vielä haeta nastarengasta. Olisiko Bud & Lou paras setti? Vanne on siis Duden orkkis 80mm
Läskimasa
30.07.2015, 10.06
kuitenkaan liikaa tinkimättä
painosta
Olisiko Bud & Lou paras setti?
Riippuu mikä on "liikaa". B&L painaa yhteensä noin 3100 g. Saattaa olla kilon enempi mitä kevyimmät 4.0 Jumbot.
Bansku81
30.07.2015, 10.19
Tekis mieli tilata tuo Dunderbeist taakse Naten tilalle että saisi vähän lisää ilmatilaa, mutta aika suolainen tuo hinta pienestä pehmeys lisästä.
http://www.fatbike24.de/products/Fahrrad-Teile/Fatbike-Teile/Fatbike-Reifen/45NRTH-Dunderbeist-Fatbikereifen.html
HC Andersen
30.07.2015, 10.28
^ Tuohan oli ihan normaali läskirenkaan hinta muutama vuosi sitten...
Bansku81
30.07.2015, 10.35
Onko noita Dunderbeistia tai Flowbeistia jollain ajossa?
Ne Maxxiksen FBR ja FBF houkuttaisi enemmän, mutta ei hajua koska on tulossa.
Edit. Foxcomppiin kuulemma tulossa Elokuussa ja vielä vähän halvempaan hintaan.
Tank Driver
30.07.2015, 10.57
Ai noi Nortit on jo toimitettavissa. Menipäs taas vaikiaksi pähkäilyt.
Shimaani
30.07.2015, 11.06
Mitä kauemmin pähkäilee sen pitempään on ilman. Carppe diem eli tartu kumiin vai kuinsenyoli... :-D
Aika rouhean mallinen lapio tuo Debeast kuvassa *eek*
Riippuu mikä on "liikaa". B&L painaa yhteensä noin 3100 g. Saattaa olla kilon enempi mitä kevyimmät 4.0 Jumbot.
Lähinnä ajatuksena oli ettei mitään ankkureita tyyliin lähimarketin "läskipyörän" ensiasennusrenkaat. Tiedän kyllä että joka tapauksessa jonkinlainen kompromissi on kyseessä aina näissä hommissa.
Tank Driver
30.07.2015, 11.16
Mitä kauemmin pähkäilee sen pitempään on ilman. Carppe diem eli tartu kumiin vai kuinsenyoli... :-D
Aika rouhean mallinen lapio tuo Debeast kuvassa *eek*
Olet inhottavan oikeassa. Pähkiminen on tällä kertaa vielä ihan turvallista, sillä uusista kiekoista on vasta vahva haju.
Jumbo Jim snakeskin 4" (http://www.ebay.ie/itm/Schwalbe-Jumbo-Jim-SnakeSkin-TL-Easy-Fat-Bike-Tyre-26-x-4-0-/311379518645?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item487faa64b5) Melkein tekisi mieli tilata testiin...
mutanaama
30.07.2015, 15.42
Minä ajan maksamattomalla hodagilla, muistin juuri.. :)
^^ Samat kumit Liteskininä mulla: luvatut painot piti kiitettävästi kutinsa. Toinen 998 luvatun 990 sijaan. Painavampi 1072 [emoji3]
Kävin tänään Shocktherapysta Loun taakse, Budeja tulee ehkä ens viikolla.
Laitoin sen orkkisvanteelle ja GC orkkisvanteelle eteen, pyörän ajopaino nousi 13,5 kg:sta tasan viiteentoista kiloon verrattuna Hodageihin kuituvanteilla.
Kuulemma toi Lou menettelis etusenakin, onko joku testaillut vai tuleeko jo liian tanakka setti? Niitä sais heti ja Budeja vasta myöhemmin.....
Mie oon viimeaikoina ajellu lou & lou yhdistelmällä ja toimiihan se, talvesta ei ole kokemusta. Asfaltilla pitää kivaa pärinää, työmatkaa ajellu 20 km.sivu jokusen kerran, mutta eipä tuo rengas siihen ole tehtykään. Maastossa jyrää varman eleettömästi eteenpäin.
No nyt kun on löytynyt noi sipoonkorven polut suurinpiirtein omalta kotiovelta, niin ei tarvi keinopäällysteellä juuri siirtymiäkään ajella. Saahan sen toisen loun pois myytyä vähänajettuna jossei tunnu hyvältä, hommataan sitten Bud tilalle kun niitä taas saa. Näin se eilen harkittu bud/bud yhdistelmä sitten muuttuikin loulouksi :D
Joo, varmasti saa kaupaksi. Kyllä budia odotetaan saapuvaksi tännekin, kunhan niitä jostain saisi...
Kävin tänään Shocktherapysta Loun taakse, Budeja tulee ehkä ens viikolla.
Laitoin sen orkkisvanteelle ja GC orkkisvanteelle eteen, pyörän ajopaino nousi 13,5 kg:sta tasan viiteentoista kiloon verrattuna Hodageihin kuituvanteilla.
Kuulemma toi Lou menettelis etusenakin, onko joku testaillut vai tuleeko jo liian tanakka setti? Niitä sais heti ja Budeja vasta myöhemmin.....
Ajoin viimetalven loulou yhdistelmällä. Mielestäni toimi oikein hyvin verrattuna bfliin. Siis pito ei loppunut kyllä ja kantavuutta oli. Ei ongelmia sivuttaispidon suhteen eturenkaassakaan. Painavathan noi on.
Sent from my Jolla using Tapatalk
^100 grammaa näytti keittiövaaka Loun olevan painavampi kuin GC, että ei se nyt juuri vaikuta varsinkin jos muuten ominaisuuksiltaan parempi.
Siitä se on hyvä, että paineet saa laittaa ihan olemattomiin, eikä vetele mihkään. Paino on miun seikkailuissa sivuseikka...
Noniin, nyt on Fattyssa takakumi tubeless-moodissa.
Kiitos tästä kuuluu Markettipyörämiehelle ja hänen innovatiiviselle vakuumipussimenetelmälleen. :)
Eli floater onnivanin orkkis vanteella tubeleksena. Ja oli minun eka tubeless-konversio koskaan.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/07/30/ea4b547aec04bf3fe480f5ce387accf7.jpg
Rengas nousi vanteelle ihan tornipumpulla, mutta paukahti paikoilleen vasta yli 2bar paineella.
Sama juttu oli sisurinkin kanssa.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/07/30/c9a25e934dd7e9e64260638b88d6a7eb.jpg
Koeajot jäi huomiselle kun alkoi sataa.
Pysyykö nolla paineilla vanteella?
Muistaako kukaan norjaisen? elmukelmuviritystä?Se missä jäbä veivas videolla kehän ympäri elmukelmua ja poks tubeless rengas oli valmis.
Isoa painonsäästöä kaikilla tubeless telttapatja/teippivirityksillä ei saa mutta sama rengas on varmasti erilainen ajaa sisärenkaan kanssa.Parempi.
+ paikkausominaisuus pikkuhavereille.Viime kesänä rengasta vaihtaessa löytyi 2 kpl orapihlajan piikkiä renkaan sisäpuolelta joista paksumpi oli
liimautunut tulpaksi läpimeno kohtaan.Tyyliin kamelinpaska.
Ongelmahan muutamissa kehissä on renkaan burppailu sopivilla maastoajopaineilla.
Alla lisää vinkkejä ja kuvia tubeless askarteluun uusille fatbike harrastajille.
Laittakaahan niitä kuvia etenkin ulkonäköön vaikuttavista persoonallista vanneteippauksista.
02-23-2015 #676 (http://forums.mtbr.com/fat-bikes/tubeless-tuesday-827178-post11792716.html#post11792716)
AllMountin' (http://forums.mtbr.com/member.php?u=517032)
http://ficdn.mtbr.com/images/statusicon/user-online.png
mtbr member
Reputation: http://ficdn.mtbr.com/images/reputation/reputation_pos.png http://ficdn.mtbr.com/images/reputation/reputation_pos.png http://ficdn.mtbr.com/images/reputation/reputation_pos.png http://ficdn.mtbr.com/images/reputation/reputation_pos.png http://ficdn.mtbr.com/images/reputation/reputation_pos.png http://ficdn.mtbr.com/images/reputation/reputation_highpos.png http://ficdn.mtbr.com/images/reputation/reputation_highpos.png http://ficdn.mtbr.com/images/reputation/reputation_highpos.png http://ficdn.mtbr.com/images/reputation/reputation_highpos.png http://ficdn.mtbr.com/images/reputation/reputation_highpos.png http://ficdn.mtbr.com/images/reputation/reputation_highpos.png http://ficdn.mtbr.com/avatars/allmountin-.gif?dateline=1359170694 (http://forums.mtbr.com/member.php?u=517032) Join DateNov 2010Posts702
Tubeless Tuesday.
Let me preface this by saying that it's a purely academic pursuit. Experimenting with a somewhat unique method of conversion, even though split tube is proven, reliable, and effective on this, and virtually any, wheelset.
I've always wondered about making one's own tubeless rim strips, whether out of plastic, or rubber, or even heat shrink film. I needed to pull the front tire off to replace the foam anyway, as I had used fiberglass insulation in a pinch. I didn't have any sill foam on hand at the time of initial install.
My improvised method:
Started with a wrap of shipping tape, sticky side up:
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/23/cceb570a586912a3bdaafd09a78ae784.jpg
Then a wrap of ribbon, cut to width, followed by two offset wraps of shipping tape, adhesive down, to fill the valley:
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/23/6d6e755030985bfd4d85a60889bc6c67.jpg
Then two wraps of sill foam. Pretty standard so far:
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/23/40548642e98797df0230122b792dd874.jpg
Here is where things get interesting. Take a suitable length and 6 to 7 inch width of 4 mil plastic sheet. Lay it out around the wheel and pull it tight:
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/23/ac22b99af1170d7fbf8ea21f8b0cab93.jpg
Hold it in place or mark the overlap. Take it to an impulse sealer($20 on Amazon) and hit it once or twice to seal the loose ends together:
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/23/71f0781eabde26d06881556f4ea7cb55.jpg
Pull it over the wheel. It should be a snug fit:
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/23/4a9fe48f7b4bf77afcf23feb21efeb2a.jpg
Punch a hole and install a Schrader valve:
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/23/b95279782c984e54dafdec4866910e0c.jpg
I screwed the pooch on the valve install. I need a washer on the inside, but made a rubber one out of tube rubber. Leaked a bit after install as a result.
This setup likely would have seated with a hand pump, if not for the valve leak. It did push the tire to the bead, but I had to use the compressor and allow sealant to seal the valve. Holds air like a champ, but I don't think rubber/plastic is as good a seal as rubber/rubber is. May need a little adhesive to equal split tube dexterity and burp resistance.
After applying the tire, but before trimming:
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/23/984bdfeeddac62e3365ba9972f6da491.jpg
I haven't run the setup yet, and am not recommending it, but I like the basic concept.
Advantages: Lighter than split tube. Unlimited cheap strips. Easy install. Fixed, threaded valve without using presta or expensive Schwalbe tubes. Moar funner.
Disadvantages: Not as grippy as tubes. Unproven. Separate valve and associated sealing issues. Requires special tool.
Up next: Acquire some boat wrap heat shrink and test it out. Try other forms of plastic. Increase bond between tire and strip. Testing. Profit.
Thanks for looking. Suggestions welcome.
markettipyörämies
31.07.2015, 09.38
Kaikki on jo keksitty ainakin kerran :D Hyvin on pysynyt omat ilmat pussivirityksellä.
Pysyykö nolla paineilla vanteella?
Ei valitettavasti pysy.
Kokeilin ensin ilman litkuja miten tuo viritys toimii. Sitten pudotin paineita kunnes gummi tippui vanteelta.
About 0,3bar se tipahti pois. Schwalben pieni sininen mittari ei kyllä ole enää tarkka noin alhaalla..
Vannenauhaksi kelmun alle laitoin oranssia teippiä ensin liima sisäänpäin ja sitten päälle toinen toisinpäin.
Mutta ei tuota ainakaan painon takia kannata modata. ~80 grammaa keveni takapää verrattuna onzan kevennyssisuriin. :D
Ja hirvittää etukäteen jos toi pettää metsässä.. Hikinen urakka sisurin kanssa tiedossa. :)
Fattisbuumin alkuajat oli melkoisen antoisaa DIY meinikiä etenkin tubelessviriyksien osalta.
Mulle riitti vanteen karhennus,vent holejen tukkiminen ,diyvannenauha,kierros 3M 471teippiä limittäin Rolling Darrylillä.Renkaan asennusvaiheessa snadisti Bostic kontaktiliimaa reunanauhalle
varmistamaan tiiveys.
Custom vannenauhat oli mun suosikit,heijastinteippi(hienot pimeellä),hymiötä,tekstejä jne.
3:ssa aallossa rantautui Bontyn Jackalope ja lukuisa määrä hiilikuitukehiä eli rahalla saa nykyisin helpot tubeless ready kiekot Stanin perus kitillä.
Sakkey,Ei se mikään hirvee homma ole laittaa sisuri jos haveri tapahtuu.Sama duuni siinä on oli sitten sisuri tai ei.No joo litkun pyyhiminen...
Rengastyöt vaatii ainostaan hyvän pumpun (pyörän) ja huolellisuuta että rengas nousee tasasesti vanteelle.Kyl sä sen tiedät.:D
Prhn se floater/onone kehä ei ole helpoin combo nostaa tasasesti vanteelle uutena.Käytetty onnistuu jo paljon paremmin.
Joo, varmasti saa kaupaksi. Kyllä budia odotetaan saapuvaksi tännekin, kunhan niitä jostain saisi...
Ole hyvä minun lähikaupasta ainakin löytyy. https://www.bike-components.de/en/Surly/Bud-Faltreifen-120tpi-p34535/
Kun tubeless-mtb-äijä menee maastossa, repusta on syytä löytyä laminointikone, gorillateippiä, elmukelmua, ruiskuja ja litkuja. Unohtamatta retkipatjaa ja saksia.
Niin voihan noikin ottaa mukaan mutta Onzan 26" olen kuljetellut mukana.Se on THE sisuri joka käy kaikkiin rengaskokoihin 26:sta->29 ->+koot-> läskeihin.
Ehdottomasti reppuun mukaan sillä one size fixies all.Eikä pätkä Gorllaa pumpunvarteen kiepitettynä haittaa menemistä.
Snadi kamelinpaska tubeless korjauskitti jäi Evon redun jäljiltä reppuun, saa olla sivutaskussa pahanpäivän varalle TB3 kanssa.
Kyllä se on nähty että kapee renkaiset ovat ne jotka paskoo renkaat ja sitten niille saa lainata oikeaa pumppua kun rupee naurattamaan se täytekynävirityksellä ilman nysvääminen renkaseen.
Huom.Petjalaa ei lasketa rengasrikkojuttuissa,se haluu pitää teknisentauon.
brilleaux
31.07.2015, 11.38
Juu, Surlyn sisuri on aina mukana. Ettei käy reppu liian köykäiseksi.
Ja kunnon puNppu tietty.
Ainoat kerrat, kun olen tarvinyt litkuläskin kanssa sisuria on ollut antaa se jollekkin, joka yrittää ajaa sisurilla:cool:. kop kop kop
brilleaux
31.07.2015, 11.53
Kokolailla rohkea veto. Vaikka jotain koputteletkin. :D
Juu, Surlyn sisuri on aina mukana. Ettei käy reppu liian köykäiseksi.
Ja kunnon puNppu tietty.
Surly?Ok no nyt mä ymmärän noin sakset,kivi,nyrkki,laminoiti.vulkanointi,teippi, vehkeet.Kyse olikin siitä kun succismtb tubelessrengas puhkee ja pitää saada apuja eräjorma läskikuskilta.
Eli otetaan Surlyn läskisisuri ja tehdään siitä 2 normisisuria succispyörään yllämäinituilla vekottimilla.
IMO Turha fixata sisureita niihin 2.1 ragewinwinuloseanyway renkaiden sisään sillä Surlyn 1to2 läskisisuri toimii succisheeboille oivina kisarenkaina sellaisinaan,nehän ei edes speksaile pitoa,rullavuutta tai kestävyttä.
Startup rahaa vailla,uusi xckisarengas:TireLess,ja jaksat vääntää loputtomiin.
One Surly tube fixies two skinny tires.
Sen Surlyn sisurin voi vetää myös päähänsä.
brilleaux
31.07.2015, 12.21
No laita sinne puhjenneeseen tubelessläskikumiin(puhkeaako ne??) joku naurettava kevennyssisuri.
Tietäähän sen miten siinä käy seuraavan 5min sisään?
Tarvitaan uus sisuri.
Ja enpä sittenkään vanno onko siellä repussa Surlyn vai Spessun sisuri...liekö sillä väliä. :P
Shimaani
31.07.2015, 12.22
Joskus on käyny mielessä että kohta petjala vetää semmottisen sisurin ympärillään kannustavan joukon päähän. :)
Punppaamistahti on kyllä kehittynyt kovastihttp://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.png
No laita sinne puhjenneeseen tubelessläskikumiin(puhkeaako ne??) joku naurettava kevennyssisuri.
Tietäähän sen miten siinä käy seuraavan 5min sisään?
Tarvitaan uus sisuri.
Ja enpä sittenkään vanno onko siellä repussa Surlyn vai Spessun sisuri...liekö sillä väliä. :P
Meitsin repussa on Onza vain sen takia että kuten tuossa mukas huumoriviestissä sanoin niin se toimii kaikissa 26->renkaissa sisurina.
Porukkalenkeillä on fillareita laidasta laitaan ja aina on se yksi kaveri jolla on jäänyt risa sisuri reppuun edellisestä rengasrikosta tms.
Mä en jätä ketään tunkaamaan fillaria metsässä kilometrien päässä kotoa jos sen vaan jotenkin fixattua.
Oikeesti toi Onza ihan riittävä hätäapu kun kuitenkin pumpaa paineet maximeihin ettei ei tule snakebiteä.
Täällä etelän poluilla etenkin Onone kuskit ajelee ihan sujuvasti Onzan sisureilla.=vanne eli kehä.
Sen Surlyn sisurin voi vetää myös päähänsä.
Sekin voi auttaa jos sen Surlyn vetää nenästä.
Huom.Kovin kireällä Surlynkään sisuria ei kannata pitää päänympärillä etenkään läskiläppäosastolla.:D
brilleaux
31.07.2015, 13.08
^^No juu, varmasti riittää Onza. Riittäis mullekin.
Möhkösisuri on itellä mukana koska en viitsi erikseen uutta ostella.
Noi on vaan ylijäämäkamaa. Hyötykäytössä siis. :)
Shimaani
31.07.2015, 13.17
Mitä kevyempi varakumi sen usempi asennuskalia mahtuu reppuun :)
Onhan se ikävä kattella kamun raivokasta läskikuminpumppaamista kuivin suin..... :-D
Hysshyss ei kaikkea saa kertoa edes pienellä fontilla.
En tiedä pitäisikö tämä laitella tänne vai tuonne "Pahoja Tubeless ongelmia!"-ketjuun, mutta kysytäänpä nyt viisaammiltaan, että mikä on "The teippi"® läskin tubeleksointiin? Tarkoitus olisi tehdä Dude CF:n mukana tulleet Dtswiss BR 2250:t sisurittomiksi, kun on päässyt edellisten pyörien kanssa tottumaan tubeleksen hyviin puoliin. Hyllyltä löytyy lähes täysi purkki Stanin litkua, joten teipin pitäisi soveltua sille. Tesa 4289 voisi 50mm leveänä olla hyvä, mutta sen saatavuus on olematonta. Gorillaa saisi paikallisista liikkeistä, mutta sen toimivuus pitkässä juoksussa epäillyttää. Imeekö Gorilla itseensä niin paljon litkua itseensä, mitä foorumeilla kirjoitellaan? Vai johtuuko tuo väitetty litkun imeytyminen vain teipin huonosta asentamisesta?
brilleaux
31.07.2015, 14.19
Gorillaa saisi paikallisista liikkeistä, mutta sen toimivuus pitkässä juoksussa epäillyttää. Imeekö Gorilla itseensä niin paljon litkua itseensä, mitä foorumeilla kirjoitellaan? Vai johtuuko tuo väitetty litkun imeytyminen vain teipin huonosta asentamisesta?
Mä tein ensin tubelekset läpinäkyvällä jesarilla. Kesti aikansa ja alkoi vuotaa kevennysreikäsistä litkua ulos.
Toki kesti sekin sen muutaman kuukauden.
EDIT: ja kirkasta jesaria oli kuitenkin kiedottuna yhtenäisenä pätkänä reunasta reunaan ja takas..
Nyt on ollut leveintä Gorillaa 2 kiekkaa limittäin ja ainakin toistaiseksi (4kk) pitää. Litku on Joe's No Flats.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2015-03-12%2017.39.30.jpghttps://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2015-03-12%2017.12.17.jpg
Kummatkin teipit painui yön yli sisurin kanssa paikalleen. Jostain se litku vaan tonne teipin alle hakeutui..
markettipyörämies
31.07.2015, 14.37
Tesa 4289 voisi 50mm leveänä olla hyvä, mutta sen saatavuus on olematonta.
Tuota saa helposti kotomaastakin, mutta pitää ottaa 36 rullaa... Vakuumimuovipussi on pitänyt itsellä hienosti noilla Duden kehillä ja renkaat pysyy vanteella nollapaineilla.
Nyt on ollut leveintä Gorillaa 2 kiekkaa limittäin ja ainakin toistaiseksi (4kk) pitää. Litku on Joe's No Flats.
Kummatkin teipit painui yön yli sisurin kanssa paikalleen. Jostain se litku vaan tonne teipin alle hakeutui..
Joo, Joe's:n litku on vissiin teippiystävällisempää verrattuna Stan's:n vastaavaan, mutta koska Stan's:ia löytyy hyllystä, niin sillä mennään. Ei kai se auta kun kokeilla itse ja jakaa kokemukset sitten tänne. Minulla oli suunnitelmissa, että olisin ostanut tuon Gorillan 50mm x 11m rullan ja kiepaissut sitä pari limittäistä kierrosta siten, että teippi asettuu vanteen kumpaakin reunaa myöten. Pitkittäissauman päälle laittaisin Stanin 25mm teippiä kierroksen, kun sitä nyt sattuu olemaan ylimääräisenä. Jos sillä saisi estettyä Stanin litkun pääsemisen Gorillan pitkittäissauman alle.
Vanteen sisäpuolen ja ulkokumin reunan karhentamiset ja sisurikikat ovat olleet menestyksekkäästi käytössä jo edellisissä tubeless-kikkailuissa, joten niitä tulen käyttämään tässäkin. Ajattelin myös teippauksen jälkeen ajella sisureiden kanssa jonkun tovin, että teipit ovat varmasti asettuneet paikoilleen. Jos ei noilla toimi, niin sitten yritetään jotain muuta konstia.
Bansku81
31.07.2015, 14.52
Mä laitoin leveintä Gorillaa yhden kierroksen vanteelle joskus tammikuussa, eikä ongelmia ole ollut. Gorillalla aion jatkossakin tehdä. Hyvin puhdistelee kaikki pinnat jollain liuottimella ja painelee sormin tarkasti kaikki pinnat, itse hiukan vielä lämmitin kuumailmapuhaltimella ja painelin kuivalla rätillä. Ei ollut edes sisurin kanssa painumassa.
pikkupoika
31.07.2015, 16.49
Mulla oli toisessa läskissä leveintä Gorilla yksi kierros vanteella 1 vuoden ja 9 kuukautta. Yhden kerran lisäsin vähän litkua sisään. Revin teipit nyt pois kun maalasin vanteet, teippi oli niin tiukassa että sai kiskoa kunnolla. Litku oli alussa Stania ja myöhemmin Joe's
Ole hyvä minun lähikaupasta ainakin löytyy. https://www.bike-components.de/en/Surly/Bud-Faltreifen-120tpi-p34535/
Kiitos vinkistä. Vaan eihän tällainen maalaistollo arvaa ulkomailta tilata :)
^ Oho, mikä hinta. Bud-etusen kaverin Loun ostin viime talven alla XXL:stä alle satasen. 89.90 ekua tais olla tarkka hinta.
Oli siis oikeesti edullinen [emoji3]
Luulis tyhmempi että noiden hinnat on about samat,,,
Polun tukko
31.07.2015, 20.20
Öh..
Huomasin että etu hodagin kyljessä on viilto. Ei vuoda mutta jos jotain arviota pitäisi heittää niin puoleen väliin asti kumin vahvuudessa. Onko tietoa miten kestää kun rengas elää ja litistyy varsinkin kovissa vauhdeissa?
Mites nuo liteskin jimit on kestänyt kivikoissa hieromista?
^ Oho, mikä hinta. Bud-etusen kaverin Loun ostin viime talven alla XXL:stä alle satasen. 89.90 ekua tais olla tarkka hinta.
Oli siis oikeesti edullinen [emoji3]
Luulis tyhmempi että noiden hinnat on about samat,,,
Samanhintaisia ne Bud ja Lou on tuolla B-C:llä (125€). XXL:n hinta on ollut tosi halpa, olis kannattanu ostaa varastoon niin nyt tekis hyvää tiliä. Suomessa kivijalassa taitaa hinta olla nyt 140€ kieppeillä, ainakin Loulle.
Tilasin tuolta yhden Budin eilen muiden romujen mukana niin pääsee testaamaan.
Polun tukko
31.07.2015, 23.08
Ja tuon jimi lite kyselyn jatkoksi:
Onko kokemusta surlyn nate tai knard kumista vs hodag?
Xxl Lou tarjous oli sika halpa toivottavasti toistuu Budinkera.
^Hodag osuu aikas hyvin noiden väliin.
^ Jep, ja tuo Lou ei ollut mikään sunnuntaitarjous vaan hinta oli sama viikkotolkulla [emoji3]
Muutaman viikon kaahottanut 29+ fillarilla ja 4" läski ollut kauppapyöränä.Etusena Farleyssa on ollut Panaracer FBN 26x4" 120Tpi koko alkukesän.
Meitsin FNB oli aivan suora ja virheetön rengas (muotovalio)kunnes eilen huomattiin Nimblelle tyypillinen viipotus.Samassa erässä ainakin yksi sysisurkee yksilö.
Höh.Eihän tuota huomaa metsäajossa mutta mistäköhän moinen muodonmuutos mahtaa johtua?
No worries,Mammoth etuseksi ja Nimble taakse,saas nähdä huomaako eroa?Pikasilla koeajoilla muiden pyörillä joskus viime syksynä mammothissa oli reilusti selfsteerikiä vai
muistankohan mä väärin?
Ja tuon jimi lite kyselyn jatkoksi:
Onko kokemusta surlyn nate tai knard kumista vs hodag?
Nate on hieman eriprofiilin kumi ku Hodari tai Knardi. Pitoa löytyy, mutta rullavuutta heikommin. Itellä Natet menee alle Hodagien tilalle, kun niistä kyljet pettää. Aika helposti muute kyljet ottaa itteensä ku louhii menemään. Kyl mä molemmist renkaista diggaan. Mul on Natet viel kunnon ankkurimallia 27 TPI...
Sit viel nopee tyhmä kysymys. Millä ootte putsannu burbanneita vanteita tubeless/kura/pölyjäämistä? On kyl aika rujonnäköinen meikä takavanne. Ei ne vissiin muilla läskikuskeilla burbbaile :)
Oli tanakka runsaan viiden tunnin lenkki loulou-yhdistelmällä märässä sipoonkorvessa. Kyllä etenee maastosta riippumatta, tais jäädä vaan yksi ojanylitys puolitiehen kuskin kämmäyksen takia. Pari kertaa meinas lähteä märässä pitkittäisjuurakossa etunen alta, muuten pito oli kyllä ihan uskomaton.
Reissun aikana muuttelin paineita perstuntumalla ja lopussa tuntui jo aika mukavalta. Lähtiessä oli puoli kiloa molemmissa päissä ja palatessa näytti digitaali takana 0,4 ja edessä 0,22 bar. Saattohan se paine tietty vähän laskea kun mittasin kylmävesipesun jälkeen.
Pitää vielä testata se Bud eteen, mutta kyllä näilläkin pärjää jossei oo kiire, ja mullahan ei ole :D
Hodag toimi oivallisesti tämän vuoden märässä Syötemtb:ssa. Semmoiset näytti olevan myös Syöteen kuningasmatkan ylivoimaisen voittajan farleyssä!
Liikuva shikaani
01.08.2015, 21.35
Mielenkiintoisia uutuuksia tulossa ensi talvelle(toivottavasti)
Bontrager Barbegazi 4.7
Maxxis Colossus 4.8 ja 4.0
Maxxis Minion FBF/FBR 4.8 ja 4.0
45 North Flowbeist/Dunderbeist 4.6
Barbegazia pitäisi saada kotomaastakin tämän vuoden puolella ja hinta noin 100€
Maxxis Colossus kiinostaisi testata muista jonkun verran poikkeavan kuvion vuoksi, onko mitään tietoa näiden saapumisesta kauppoihin ja hinnasta?
^Eiks noi Barbegazit olleet alla Zipon linkittämässä Farleykuvassa?
Polun tukko
01.08.2015, 22.20
Öh..
Huomasin että etu hodagin kyljessä on viilto. Ei vuoda mutta jos jotain arviota pitäisi heittää niin puoleen väliin asti kumin vahvuudessa. Onko tietoa miten kestää kun rengas elää ja litistyy varsinkin kovissa vauhdeissa?
Mites nuo liteskin jimit on kestänyt kivikoissa hieromista?
Niin oliko jimien hieromisesta kokemusta?
J.Kottenberg
01.08.2015, 22.22
Ei kai noista uutuuksista ole vielä kaupassa ku toi 45NRTH:n Thunder- ja Flowbeist. Fatbike24.DE pyytää 159€
Varmaan hyviä kumeja mutta talvikäyttöä ajatellen ei nastoja taida moneenkaan saada.
Olen jonkun verran ajellut JumboJimeillä, siis Liteskineillä, ja on ne kivien kylkiinkin, siis semmoisten poluilla enimmäkseen olevien aika pyöreiden tapaisten murikoiden kylkiin osuneet ja ei ne mitenkään erityisen arkoja näytä olevan. Mutta jos ajomaastoissa on oikeasti enemmän kivikkoa ja varsinkin jotain louhikoita jossa on terävämpääkin kiveä niin semmoisessa käytössä ei varmaan pitkäikäiset ole.
Liikuva shikaani
01.08.2015, 23.05
^Eiks noi Barbegazit olleet alla Zipon linkittämässä Farleykuvassa?
Kyllä on, kävin oikein livenä katsomassa Lundbergilla ja sieltä sain tiedot.
Mulla on ainakin JumboJim hyvin kestänyt kivikkoa sen mitä olen kerinny ajamaan, ei mitään manittavaa jälkeä ainakaan vielä.
^Juu mäkin kävin Lundbergilla kuolaamassa sitä Trekkiä. Oli kovin omistushalukkuutta huokuva pyörä, en kehdannut pyytää koeajoa kun sen ois taas tiennyt mitä siitä seuraa :D
Läskimasa
01.08.2015, 23.17
Kiitos vinkistä. Vaan eihän tällainen maalaistollo arvaa ulkomailta tilata :)Ei muuta kuin rohkeasti tilailemaan, ei oo kummosta hommaa ja lompsa kiittää eikä tarvii ravata kyselemässä kivijaloista kellä on ja kellä ei ja mitenkä paljon enemmän maksaa.
Ite tilasin vajaa kk sitten BMO:sta Budin ja Loun, 109,90€/kpl. Oli halvimmat mitä guuglailun tuloksena löysin sillä hetkellä. Näyttää olevan vaan myyty kaikki sieltäkin. XXL kauppas törkyhalvalla Louta joskus viime talvena, 75€ tais olla alimmillaan.
Polun tukko
01.08.2015, 23.46
Ei kai noista uutuuksista ole vielä kaupassa ku toi 45NRTH:n Thunder- ja Flowbeist. Fatbike24.DE pyytää 159€
Varmaan hyviä kumeja mutta talvikäyttöä ajatellen ei nastoja taida moneenkaan saada.
Olen jonkun verran ajellut JumboJimeillä, siis Liteskineillä, ja on ne kivien kylkiinkin, siis semmoisten poluilla enimmäkseen olevien aika pyöreiden tapaisten murikoiden kylkiin osuneet ja ei ne mitenkään erityisen arkoja näytä olevan. Mutta jos ajomaastoissa on oikeasti enemmän kivikkoa ja varsinkin jotain louhikoita jossa on terävämpääkin kiveä niin semmoisessa käytössä ei varmaan pitkäikäiset ole.
Onko litkutus kokemuksia?
^ Ehkä jossain sunnuntainlisäaleprosenttimyynnissä, mutta kyllä se Lou XXL:n normihinnalla sen 89,90 maksoi. Edullinen tosin niinkin. Naten hinta silloin se sama kuin tälläkin hetkellä. Halpa sekin muiden hintoihin verrattuna. Tosin Nate 27 tpi ja Lou 120 tpi
J.Kottenberg
02.08.2015, 08.12
Ei. Olen vielä "kevytsisurivaiheessa".
^ Sama täällä. Tosin mun "kevytsisuri" painaa 270 g. Onhan siinäkin tosin merkittävää edistystä verrattuna tuon paksun puol kiloiseen vakiosisuriin,,,
Liikuva shikaani
02.08.2015, 12.47
Mulla JJ Nextien kuitukehillä ja helppoin tubelesointi ikinä, ei tihku litkua mistään.
noniinno
02.08.2015, 13.57
Jos leveämmän kehää haluaa, on icanbikesin kuitukiekot olleet verrattomat.
markettipyörämies
02.08.2015, 14.30
Paljon tuli ICAN:lle hintaa kaikkineen? Vapaaratas ongelmia lueskelin noissa(kin) olleen.
Asiancycleexpressiltä sain tarjouksen 100mm kehällä + navat + akselit + jarrulaikat(jostakin syystä tulevat mukana) + pinnat = $750 kotiovelle kasaamattomina. On vaan single wall tuo heidän 100mm kehä ja se vähän tökkii ajatuksena.
Sarman leveämmät kehät on ollut myös pitkään tarjouksessa.
markettipyörämies
02.08.2015, 16.12
Mitenhän noissa toimii tubeless? Ainakin mongoosen beadlock aiheutti pahoja tubeless ongelmia.
Viitisen lenkkiä takana litkutetulla JJ liteskinillä (edessä), viimeisin tänään Poronpolku Lopella. Ei mitään ongelmia. Alkuun pelkäsin että mitenköhän näin kevyt rengas kestää, mutta luotto kasvaa koko ajan.
Loma Kesälahdella lähestyy ja sen kunniaksi heitin alle viikko sitten hommatut Jumbo Jimit. Kyllä Niksmanni osaa viimeistelyn; nappulapinnan alue mattakumia ja kyljet kiiltävämpää. Lisäksi kokomerkinnät ym. tyylikkäästi toteutettu. Eiköhän näillä ajele :)
http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/03/f9b250c41a3168f840abf6775e7fa226.jpg
http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/03/84c7adcca576a65becea195bb53f6801.jpg
http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/03/306ecf312728b6fe024be62255dce5d9.jpg
Kuntoilija
03.08.2015, 16.03
Enpä ole omia JJ:tä noin tarkasti hoksannut katsoa. Nehän näyttää ihan pinnoitetulta gummeilta, kuten allekirjoittaneen auton gummit kultaisella 80-luvulla. :)
Viimeinen mahdollisuus ihailla renkaan pinnan detaljeita, kun jatkossa niitä ei enää savi- ja mutakerroksen alta kuitenkaan erota [emoji23]
J.Kottenberg
03.08.2015, 23.31
Noniin, tähän päivään asti oli keväällä hankittujen Schwalben kevytsisureiden, SV13F, onnistumisprosentti 33,3 ja nyt se on 0%.
Eilen laitoin Bulldozerin vanteelle ja em sisärengas kehiin. Talkkia laitoin reilusti ja asettelin sisärenkaan hyvin paikalleen. Venttiilikin oli ihan suorassa. Hyvin nousi Bulldozer vanteelle ja jätin yöksi nostopaineet, 1,5 bar että sisärengas venyisi ja ajatuksella että jos ei kestä niin hajoaa yön aikana. Venttiilin kohtahan niissä näkyy huonommin venyvän. Kaikki hyvin ja tänään illlalla lenkille, painetta 0,53 bar, ja puolentoista tunnin jälkeen alkoi kumi tyhjentyä. Onneksi pääsi pumppaamalla melkein kotiin.
Sisärengas oli pettänyt taas venttiilin kohdalta. Tarkemmin tutkittaessa ko paikassa kumi on selvästi ohuempaa ja ilmeisesti joutui venymään epätasaisesti.
Ei näytä olevan em sisärengas kovin sopiva läskiin.
Pitää laittaa muun sälän ohella kokeneempien suosittelemia Onzan FRiä tilaukseen.
Miksi yleensä laittaa bulldozeriin sisuria?
J.Kottenberg
04.08.2015, 00.05
Joo, ei se varmaan vaikea ole tubelesoida.
brilleaux
04.08.2015, 07.14
Kyllä suosittelen tubelekseen siirtymistä. Ajotuntuma(kin) kohenee huomattavasti.
Polun tukko
04.08.2015, 08.21
Oli sitten vaimon panzerista etupään tubelesointi pettänyt 2vkon käytön jälkeen ihan vaan tallissa pötköttäessä.
Ei kyllä voi suositella noita mdk kiekkoja tubeless hommiin.
Miksi yleensä laittaa bulldozeriin sisuria?Jos on sellaiset vanteet ettei tubeless toimi.
^^^^^^ Hyvä, että tuli tämäkin aspekti esiin kun olen harkinnut puhtaasti kokeilunhalusta varasisureiksi joko Schwalbea tai Onzaa.. Tosin nuo mun käyttämäni Contin Freeride MTB-sisurit painavatkin enemmän kuin Schwalbet, mutta puolen vuoden käyttökokemuksella ovat osoittautuneet kestäviksi. Ja ovat painoltaan alle puolet verrattuna Whiten omiin Tyrannisaurus Rex-kortonkeihin,,,
Timppa H
04.08.2015, 15.15
Budiin tuli reilun sentin viilto lenkillä, eikä litku paikannut sitä. Olisi repussa ollut sisuri, mutta ajattelin yrittää 5km kotio ja siellä vaihtaa varastosta Lou tilalle. Ensin pari kierrosta urheiluteippiä vanteen ja renkaan ympäri ja parikierrosta gorillaa perään ;) Pikapaikka (http://ep1.pinkbike.org/p5pb12529166/p5pb12529166.jpg). Lisää ilmaa ja pääsin varovasti ajaen kotiin, siellä Lou alle ja matka jatkui.
Nyt on pari lenkkiä ajettu Lou etusena, toimiihan tuokin.
Olikos se viillon paikkaaminen niin, että ensin putsataan, sitten liquisole molemmin puolin ja tiptop vielä sisäpuolelle?
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=16360&d=1438691694
Yksi takarengas viimein lähetetty ! Kovaa arvontaa pyöritin Dillinger 5, Lou, GC ja jokin uusi, mikä... renkaiden välillä... Tuijottelin renkuloitten geo pdf:ä ja lopputulemana päädyin kokeilemaan tätä uutta tulokasta. Voip olla ensiviikolla Beargrease II:n perässä uutta kumia jos kuriiri osuu oikeaan osoitteeseen.
@Timppa.Putsaus->Tip top-> ja sitten päälle Liquisolea jos edes tarvitsee.
TipTop on vulkanoituva paikka ,se liimannu Liquisolella.
markettipyörämies
04.08.2015, 16.56
Omasta renkaasta paikkasin pari viiltoa pelkällä tiptop-liimalla ja paikalla. Hyvin on pysynyt. Tein Stanin ohjeen mukaan:
http://www.notubes.com/help/patchingatire.aspx
Timppa H
04.08.2015, 17.35
Kiitos MM ja Zipo, eiköhän nyt onnistu ;)
Panaracer Fat B Nimble, miten on käyttäjillä kestänyt kyljet ?
HC Andersen
04.08.2015, 20.20
Reilun kuukauden kokemuksella rengas on täysin uutta vastaavassa kunnossa (avaamattoman myyntipakkauksessa) :)
mutanaama
04.08.2015, 21.15
En huomannut mitään ongelmaa, tosin ajelin ehkä 100km, ennekuin vaihdoin pois, sen verran pahasti oli kuvio poskellaan.
Reilun kuukauden kokemuksella rengas on täysin uutta vastaavassa kunnossa (avaamattoman myyntipakkauksessa) :)
:) just ite nappasin nipparin auki ja aukasin renkaan tuohon ihmeteltäväksi...
En huomannut mitään ongelmaa, tosin ajelin ehkä 100km, ennekuin vaihdoin pois, sen verran pahasti oli kuvio poskellaan.
Täällä ois hiekkapohjanen reissu kangasmetsissä edessä niin kokeillaanpa tuolla, vai onko kuvio poskellaan tuonnekki ? :) Kuvittelisin ettei märässä mudassa ja kalliolla toimi, jos nyt ajopaikkojenne laatu on tuollaista :)
Samaan aikaan hankittu FNB,Se oli hyvä muotovalio uutena mutta liekö Nimble ottanut itseensä (pääsi vain kauppareissuille) kun alkoi viipottamaan liikaa ollakseen eturenkaana.
Vaihdoin Maxxiksen eteen ja Nimblen taakse,katotaan milloin maltaa ulkoiluttaa läskiä mettässä.
Mä taidan olla ainoa joka tykkää ajaa Panaracerilla ,johtuisko joustokeula läskistä ja 50mm kehästä??Maastot melko samanlaatuisia mutta käytän reilusti korkeampia rengaspaineita
kuin muut.Toimi ilman litkujakin tubelessina,
Testataan ja raportoidaan tässä lähiaikona. Hodaggi oli kyllä hyvä märällä kelillä monentyylisessä ajossa. Rullaa kyllä mainiosti 0,5-0,6 baareilla.
1300 oli paino Hodagissa ku otin pois ja litkua oli löysänä vielä sisällä puoli desiä.
1100 oli tuo FBN ku aukasin pakkauksen eli kuivana.
TBC...
Olikos se viillon paikkaaminen niin, että ensin putsataan, sitten liquisole molemmin puolin ja tiptop vielä sisäpuolelle?
Nopein konsti on pikaliimata esim Locktiten 406:lla vanhan renkaan kyljestä etukäteen leikattuja lätkiä viillon päälle RENKAAN ULKOKYLKEEN. Viimeksi kun huomasin, että kylki meni puhki eikä litku paikkaa, niin menihän siinä ehkä minuutti. Siis kun pysähtyi, otti repun selästä, kaivoi pikaliiman ja paikkalätkän esiin, pyyhki vähän renkaan kylkeä puhtaaksi suurimmista roskista ja liimasi lätkän kiinni kylkeen. Vähän lisää ilmaa renkaaseen ja vamos tiehensä. No ok, ei ollut laardivelo, mutta so not. Ja joo, aina joskus löytyy paikkoja ettei onnistu ja silloin yhtenä vaihtoehtona on kääntyä mustikkamättään juureen sikiöasentoon ja itkeä.
http://i5.aijaa.com/t/00926/13925003.t.jpg (http://aijaa.com/Ixdjoe)
Edit: laitoin .pic
groovyholmes
05.08.2015, 09.33
[emoji23]!
seppo_taalasmaa
05.08.2015, 19.45
Surlyn natea saa nyt kaposena XXL:stä.
http://www.xxl.fi/pyoraily/pyoran-varaosat/polkupyoran-renkaat/kesarenkaat/surly-nate-fatbike-26x3-8-27tpi-tire-fatbike-rengas/p/1104584_1_style
^ tuota natea on ollut xxl:ssä melkeenpä koko ajan saatavissa.
^^ Eihän Natea tuon leveempänä ole olemassakaan [emoji3]
Ja tosiaan kuten Jakke81 totes, viime syksystä asti tuota on ollut koko ajan valikoimassa tuohon samaan hintaan, 4.8" levee Lou oli se joka loppui.
Kokeilu alkakoon
http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/05/b95b76f87e4c9ed3bd425219228ca947.jpg
^Ei kai ne fat-bike.comissa väärässä voi olla :)
Overall, very impressed with this tire with the expected price points. It has a great feel and not too much counter-steer issues unless you’re below 6psi on hardpack. A super great all around tire.
HC Andersen
06.08.2015, 18.00
Dunderbeastia ja Flowbeastia tulee kuulemma maahan kuukauden kuluttua, hinta tulee olemaan 139€ ainakin Shocktherapyssä
Polun tukko
06.08.2015, 18.04
Ylävitonen kertoi että minioneja tulee aikaisintaa marraskuussa
Polun tukko
06.08.2015, 19.42
Mitäs vulkanoituvaa liimaa olette vekkeihin käyttänyt? Hodagin kylki ois jotain vailla.
Oiskohan noista uusista vaihtoehdoksi budille ja loulle? Edellämainittuja miettiny talveksi leveyden takia ja budia myös kesäksi suuren ilmatilan takia. Onko noista oikeita leveyksiä vielä missään ilmotettu? Tietäs että mahtuu myös alle (dd30).
Top Kenda Middle f13 Bottom Onza.
http://ep1.pinkbike.org/p5pb12540553/p5pb12540553.jpg
Top Kenda Middle f13 Bottom Onza.
Justiinsa tuommoisia muotopuolia oli minunkin kaikki f13 kumit.
Liikuva shikaani
07.08.2015, 22.23
Mutta onko tuosta käytännössä haittaa? Mulla on ollut f13 käytössä useammassa eri kiekossa enkä koskaan ole niitä paljaaltaan tuollai täyttänyt joten en tiedä minkälaisia olisivat olleet mutta mitään ongelmaa ei ikinä ole ollut.
Luulis että sisuri turpoaa renkaan sisällä väkisinkin tasaisemmin…?
Justiinsa tuommoisia muotopuolia oli minunkin kaikki f13 kumit.
sama
Mistä sais tuota panaracer fat b nimbleä 120 tpi taittuvakylkistä rengasta edullisimmin? Meneekö tilaus jenkkilään vai toimittaako joku euroopassa edullisesti?
Linkkiä kenelläkään?
mutanaama
08.08.2015, 14.01
Oisko niitä shockltherapyssa vielä jäljellä
J.Kottenberg
08.08.2015, 17.10
Joitain renkaita sanotaan nopeasti kuluviksi ja siitä on tullut vähän semmoinen kuva että renkaita saisi uusia kulumisen takia useamminkin.
Sanokaapa kovat ajomiehet että mitä luokkaa kilometrejä tai tunteja läskin kumit kestää ennenkuin pitää kulumisen takia vaihtaa?
Kysyn siksi kun tuntuu että kun ei varsinkaan lukkojarruttele hirveästi niin aika hitaasti näkyy kumit kuluvan vaikka jonkun verran ajaisikin. Asfalttisiirtymiä ei tosin niin paljon tuu ajettua.
markettipyörämies
08.08.2015, 17.29
Kun vaihtaa fillaria tarpeeksi usein, ei tarvi kumien kanssa vekslata.
Sideways Cyclesissä näyttäs olevan 4.8" JJ hyllyssä. Pitäsköhän tilata?
mutanaama
08.08.2015, 18.58
Joitain renkaita sanotaan nopeasti kuluviksi ja siitä on tullut vähän semmoinen kuva että renkaita saisi uusia kulumisen takia useamminkin.
Sanokaapa kovat ajomiehet että mitä luokkaa kilometrejä tai tunteja läskin kumit kestää ennenkuin pitää kulumisen takia vaihtaa?
Kysyn siksi kun tuntuu että kun ei varsinkaan lukkojarruttele hirveästi niin aika hitaasti näkyy kumit kuluvan vaikka jonkun verran ajaisikin. Asfalttisiirtymiä ei tosin niin paljon tuu ajettua.
Ei niistä voi sanoa mitään yleistä. Varmasti tuhansia kilometrejä nätillä ajolla, mutta muutama kymmenen tuntia bemaksiradalla kuluttaa kulmat nappuloista.
Shimaani
08.08.2015, 19.41
Ja pahimmillaan sit heti ekalla lenkillä se polunreunassa vuositolkulla vaaninut kulmarauta viiltää renkaansivun pas2.
J.Kottenberg
08.08.2015, 22.36
Eli jos meinaa kumit pääosin maastossa kuluttaa kesässä niin kyllä aika kovasti saa ilmeisesti ajella. Tämä tietysti jos ei tapaa mitään rautaa tai terävää kiveä niinkuin edellä mainittiin.
Asutuksen lähellä on kyllä ihan eri tavalla lasia, rautoja, louhetta sun muuta jätettä kun jossain maakuntien metsissä.
Polun tukko
08.08.2015, 23.56
Eli jos meinaa kumit pääosin maastossa kuluttaa kesässä niin kyllä aika kovasti saa ilmeisesti ajella.
Ei kovasti, vaan pitkään.
Taitaa ainaki omat jumbojimit oksentaa sisurit kyljestä ulos ennenkuin kulutuspintaa edes vähenee loppua. Kilsoja alle tonni ja kyljet kankailla aikalailla rumasti jo. Pinta ei ole edestä kulunu juuri yhtään ja takaakin vain vähän. Lukkojarrutukset ei tosin kuulu tapoihin kuin harvoin.
J.Kottenberg
09.08.2015, 09.49
Noista Jumbo Jimien kyljistä, tai paremminkin niiden ohuudesta, on ollut keskustelua jo aiemmin. Joissain kankaat kuultaa kyljistä jo valmiiksi. Mullakin on takana vanha Bulldozer kun en viitsi JJ:ä raapia kivien kylkiin ja vaikka ei kyljet rikki ole menneet niin kyllä sen verran ja sellaisia jälkiä on tullut että itekin tuumin että eivät kauaa JJ:t kestä kivikoissa kun siellä on ihan kivaa yrittää kikkailla ja opetella ja siinä hommassa varsinki takakumi saa usein ihan kunnon kontaktia kiviin.
Harmi kun svalpe ei saa kauppoihin SnakeSkiniä, se varmaan kestäisi. Kun muuten JJ on ihan hyvä kesäajeluihin.
Maxxiksen Mammotheissa on kovien ajomiesten mukaan, siis siinä EXO mallissa, hyvä viiltosuoja joka kestää vaikka voi näyttää rumalta.
Mtbr-foorumilla oli juttua että joskus lokakuussa tulisi svalpen JJ:t kauppoihin. Mutta silloin on jo kesäkumikampanja jo aika hyvin ohi ja muita ja hiukka ajankohtaisempia gummeja jo varmaan saatavilla. Niinku 45nrth:n ja Maxxiksen uutuudet.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/09/4fb3ec6c008e4cfcabb73417a7a5c6aa.jpg
Tuommoset nuo on lauttaaltaan. Näyttää puhtaanakin kyljet paskasilta kun ruskeaa karvaa on pinnassa [emoji3]
Eihän nuo vielä toki pahassa kunnossa ole, muttei ole kyllä paljoa kivikkoakaan nähny..
J.Kottenberg
09.08.2015, 19.54
Saman näköistä jälkeä, mutta vähän vähemmän, on omissa kumeissa. Jos kivikoissa ajelee niin varmaan tuosta vaiheesta, kun jo kankaat on kulumassa, ei ole pitkä matka roskikseen. Se olisi harmi kun eihän noi ole edes pahemmin kuluneet.
Sepä se. Pitäis päättää mitä kumia laittaa talveksi alle ja tilata jo valmiiksi varalle. Bud ja lou ois ilmeisesti varma valinta mutta jostain syystä tulevat uutuudet kiehtois myös. Paljon lou on leveä 80vanteella? Sehän mahtuu vielä feltissä pyörimään niin jotain mielellään yhtä leveää sais tulla taakse, siellähän se painokin pääosin on. Jj:n porsiessa kiinnostais 4.8jj kesäksi, ihan sen takia että ainakin tuo kapea toimii minun ajolla maastossa tarpeeksi ja rullaa kivasti myös asfaltilla jolla välillä teen myös lenkkiä. Olisi ehkä hieman paremmin kyljet suojassa ja ois isompi ilmatilakin.
Otetaanko faktoja pöytään ja kaikki vastaa HEP jos on saanu JJn kylet rikki, siis rikki, särki, puhki oikiasti ajaessa vaikka ne näyttäs mustavalkosia kaurismäkielokuvia kylistä....
J.Kottenberg
09.08.2015, 21.41
4.8 JJ:tä pääsin vilkaisemaan kaverin fillarissa ja ihan rullamitalla mitaten oli n. 110mm ulommista nappuloista ja kyljet n. 2-2,5 mm sisempänä joten on siinä 80mm kehä jo paremmin suojassa.
Muuten saman tuntuinen kuin pienempikin toi 4.8 on äkkiseltään. Isompi ilmatila vaimentaa paremmin ja isompi halkaisijaisena, vaikkei ihan Budin kokoinen olekaan, on vähän parempi maastossa. Rullaamisessakaan ei isompia eroja ainakaan. Jos tulee kauppoihin ja saa ainakin taakse snakeskinin niin on kyllä vahva vaihtoehto ensi kesälle.
Ja en oo saanu puhki kun aloin säälimään ja laitoin muuta kumia taakse.
Ajot jatkukoon normaalisti täällä. Ei viitti lenkkejä säälimällä ajaa, muttei vasiten hajottaakkaan. Totta nuita lankoja on useampi kerros tuossa kuitenki.
Mistäs noita Vee Rubberin kumeja kannattaisi hommata? Snowshoe ehkä jopa XL versiona voisi kiinnostaa nastoitettuna talvikumiksi. Bikeshopissa näkyy XL:ää olevan, mutta 150 euroa kipale haisee vähän happamalta hinnalta Vee Rubberin kumista, jotka ei ole ihan nyt laadulla loistaneet.
Muualla en ole nähnyt ja tuollakin on n. 4 vk:n päästä varastossa...
http://www.fatbike24.de/Fahrrad-Teile/Fatbike-Teile/Fatbike-Reifen
mutanaama
11.08.2015, 09.39
Kylkien kuluminen kankaille johtuu hyvin suurelta osin myös turhan alhaisista paineista.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.