Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 [11] 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45

Antza44
16.01.2015, 08.16
^^Esim. Huono vanteen reuna voi olla syynä. Kumi ei pysy hyllyllä täydellisesti ja elää ajossa pikkasen ja litku joutuu töihin. On-Onen ghetto tubeless vanteilla ainakin litkua tuli välillä ghetto sisurin ja vanteen välistä lenkkien jälkeen. Huomasi hyvin, kun oli lähdössä seuraavalle ajolle nuo kuukautiset.
Mulefuteilla en ole kuukautisia vielä nähnyt, mutta ne onkin, niin nuoret vielä;).

Jukkis
16.01.2015, 09.32
Helppoahan se on retostella kun sä olet ainoa jolla tuollainen rengas.

Vai liittyvätkö nuo "nousuongelmat" vain litkujen kanssa puljaamiseen? Mullahan on tuossa sisurit.

mutanaama
16.01.2015, 10.10
Luulen, että johtuu, toinen on tuo shwalben Lou, jota ei muilla ole ;)

mutanaama
16.01.2015, 10.36
Nastoitettiin eilen pari D5:sta tikan nastoilla, vain ne keskimmäiset reiät, noin sata nastaa/rengas. Molemmat renkaat paikoillaan, fillari nurin, reiät puhtaaksi hiekoista ja paineilmalla kuivaus. Ilman liimaa oli turha yrittää nastaa paikalleen silleen kevyesti, mutta tippa kontaktiliimaa, ja itse nastoitus sujui kymmenessä minuutissa/rengas.

J.Kottenberg
16.01.2015, 10.59
Kumpaa pidät parempana yleisrenkaana talveen; Bud vai D5, molemmat itsenastoitettuna just noilla tikan tylppäkärkisillä.

mutanaama
16.01.2015, 11.59
Mulla ei Budista ole mielipidettä, se kun ei mahdu pyörimään takana. Eilisen perusteella väittäisin noiden olevan sen kokoluokan renkaita, että kannattaa opetella renkaan ominaisuudet ja ajaa sen mukaan. Kuskin painollakin on hitonmoinen merkitys, mikä näissä keskusteluissa tuppaa välillä unohtumaan. Mä painan ajokamoineni fillarin kanssa pitkälti yli sata kiloa. Toinen kuski saa 80kg rikki vasta tankkaamalla lisää vettä reppuun.

Pastu
16.01.2015, 11.59
Ethän sä multa kysynyt, mutta vastaan silti. Uskallan väittää, että D5, jos hinta ei ole olennaisin tekijä. Rullaa hyvin ja kuvio toimii lumella. Nyt kun MCarbonissa vielä nastoitettiin keskirivit, niin on vielä selkeästi parempi. Pysy peilijäisellä kelvillä normiajelussa täysin hanskassa, enkä edes kaivannut reunalla nastoja. Täytyy jatkaa empiirisiä tutkimuksia jäisten metsäpolkujen ja kallioiden puolella.

J.Kottenberg
16.01.2015, 12.08
Hyvät kommentit. Noi on aina paljon parempia kuin "myyjän asiantunteva opastus".

Voi oikeasti vähän tuumia mitä hankkii.

Plus
16.01.2015, 12.24
Nasta-Budit tuloillaan, rakko kämmenessä ja kourat mustina Loctite 480:sta. :)

Nastan reikien syvyys tuli testattua muutamalla koeporauksella, ja säädin ulkoneman MaraWintereiden mukaan. 15.000 kierrosta Dremeliin, 3mm terä ja syvyyden rajoitus karaan kiinnitetyllä hylsyllä ja sitten nauttimaan kuminkärystä.
Budin nappulassa oleva ura aiheuttaa sen, että nastan jalustan saaminen kokonaan kumin alle piiloon ja silti riittävän ulkoneman säilyttäminen on millin kymmenesosista kiinni. Eteen tulee vielä ulompaan riviin lisää, taakse ei taas senkään vertaa mitä kuvassa näkyy...

Loctiteä löytyy muuten Saksan eBaystä puoleen hintaan suomen ovh:sta.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/748019/Bud_nastat.jpg

Jukkis
16.01.2015, 12.30
Luulen, että johtuu, toinen on tuo shwalben Lou, jota ei muilla ole ;)

Onhan noita nyt ja ainakin Natea, joka mulla on toisena. Ja sen asentaminen yhtä helppoa ja nopeeta. En tiedä nouseeko vai laskeeko, mutta kun peukuilla painan vanteelle ja pumppaan tuolla marketin muutaman euron muovipumpulla sopivan täyteen, niin sitten voikin lähteä ajelemaan :cool:

mutanaama
16.01.2015, 12.53
Eikäku se rengas ei ole Shwalben vaan Surlyn valmistama :)

Kuupo
16.01.2015, 13.31

Shwalbe-merkkisiä renkaita ei toisaalta taida markkinoilta löytyä laisinkaan. :)

lansive
16.01.2015, 13.40
Shwalbe-merkkisiä renkaita ei toisaalta taida markkinoilta löytyä laisinkaan. :)

Kyllä Alibabasta varmaan löytyy. Kaiken ne kopioi vaikka kirjoitustaito olis heikko.

J.Kottenberg
16.01.2015, 13.41
^^^^^Plus, kun saat kokemusta niin kerro miten itse nastoitettu Bud-Bud rengastus toimii.

mutanaama
16.01.2015, 14.10
Miten mä katoin, että siinä oli vielä panovirheholopainen. Vieläkö mun piti lukihärjöiseksin tulla :mad:

Jukkis
16.01.2015, 14.27

Hah-hah, joo tosiaan. Ja mitä Schwalben tulee niin neverrrrrrr ;)

J.Kottenberg
16.01.2015, 14.30
Ei kai näiden juttujen kanssa ihan noin tarkkaa ole?

JackOja
16.01.2015, 14.35
Ei kai näiden juttujen kanssa ihan noin tarkkaa ole?

On. Jos muuta luulet olet väärällä foorumilla.

Schwalbe on Schwalbe ja Porsche on Porsche.

mutanaama
16.01.2015, 14.41
No ei, mutta huumoria se on huonokin :)

Plus
16.01.2015, 14.47
^^^^^^ Nastakokemuksia tulossa kunhan keli on sellainen että niistä on jotain hyötyä, nyt ei ainakaan siltä vaikuta... 180 nastaa sisässä ja noin 180 minuuttia käytetty, on siinä ihan mukavasti hommaa...

Pastu
16.01.2015, 16.57
Tämän päivän nastatestailu suoritettu eilistäkin liukkaammissa olosuhteissa. Mun makuun riittävän hyvin puree tuo Tikan nasta + D5 kombo. Eihän toi mikään ruuvirengas ole, mutta ihanasti sai losotella veden peittämällä sileällä jäätiköllä. 20-25 km/h vauhdissa kantatessa alkoi kuitenkin kummasti kaivata reunoillekin nastoja. Lähti nimittäin pari kertaa aika näyttävät driftit.

Askartelu jatkukoon. Onneksi Mutis näytti miten homma kuuluu tehdä :D

J.Kottenberg
16.01.2015, 17.40
Mistä olette hankkineet noita nastattomia D5:a?

Pastu
16.01.2015, 17.43
Minä täältä Shock Therapy (http://shocktherapy.fi)

Ski
16.01.2015, 17.50
Täydellisen renkaan metsästys .... good luck, buona fortuna, gruss got etc. :)

Pitäs pitää jäällä, ja kurvissa, jäisessä, tai lumisessa. Talvipolulla pitäs mennä suoraan, kelkan jäljellä pitäs kantaa, tiellä pitäs rullata.

3.8, vai 4.8 vai 4.0 ?

Bud, Lou, Lou, Bud, Nate, Jim, Dillinger vai Schwalbinger.

:)

mutanaama
16.01.2015, 18.02
Nie ma, sanos polakki. Mä olen lähtenyt siitä, että renkaita on tehty eri käyttötarkoituksiin.

Ski
16.01.2015, 18.13
Juurikin näin, ja ku tuo alusta ja lumi muuttuu aika lailla koko ajan, niin pitää antaa itelle anteeksi, jos ei just oo sellasia renkaita alla ku pitäs olla.
Ajaa ja nauttii, minkä pystyy, ja jos pystyy, niin ostaa läjän vanteita ja renkaita.
Ja ei jätä jotain sopivaa pyörää ostamatta vaan renkaiden takia :)
Rant off niinku amerikassa sanotaan

J.Kottenberg
16.01.2015, 18.38
Jos esimerkiksi aikoo hankkia renkaat talveksi ja ajatus on että yksillä ja samoilla pitäisi tulla toimeen niin kyllähän niistä voi vähän vaihtaa ajatuksia vaikka siksi että ei ihan sopimattomia hanki ja ei ne ihan halpojakaan ole.

Ja ihan samalla tavalla joku voi pitää yhtenä tavoitteena lisätä kokemuksia välineistä. Vaikka hankkia uuden jollain tapaa erilaisen pyörän vaikka vanha on ihan kunnossa tai sitten vaihtaa renkaat toisenlaisiin vaikka vanhatkin olisi vielä ajokuntoiset.

Ei pyöräily juurikaan eroa mistään muustakaan urheilusta jossa käytetään välineitä. Uskon että hiihtäjätkin puhuu suksista, voiteista ja eri keleistä.

Ja tarkoitus ei sitten ole provosoida ketään. Jokaisen tietysti pitää itse vetää oma rajansa minkä ylittämisen jälkeen mennään hifistelyn puolelle. Kaikilla se on vähän eri paikassa.

Pexxi
16.01.2015, 19.42
Yleensä pitää olla kyllä sitten pyöräkin mihin ne renkaat laittaa. Tietty voi olla joku rengasfetissi ja laittaa ne vähän niinkuin tauluksi seinälle.
Vähän asiaakin, kevennyssisuri on "vähän" ilmeisesti mutkalla niin mahtaako se kestää? Floaterit tuli ja pistin ne ristiin eli takana pitäisi olla nyt enemmän vetopitoa. Vertailua V8:hin tullee huomenna.

Hub
16.01.2015, 19.56
Taitaa olla kertynyt läskikumeksia jo joku 8 kipaletta.

J.Kottenberg
16.01.2015, 20.07
Yleensä pitää olla kyllä sitten pyöräkin mihin ne renkaat laittaa.

Helpottaa kyllä asiaa.

Tosin tilatun pyörän ja vaikkapa talvikäyttöön sopivien renkaiden haltuun saannin ajoittaminen tapahtumaan samalla hetkellä on usein varsin vaikeaa käytännössä. Luulen että joudunkin tyytymään siihen että hankin sopivat kumit, ne mihin täältä saaduin neuvoin sitten päädynkin, ennenkuin on pyörä mihin ne asentaa. Näin menetellen pääsisi nopeammin ajamaan. Jostain nettikaupasta ostaessa menee viikko tai pari helposti tavaran saapumiseen kun taas asennuksessa menee enintään tunti tai pari.
En taida niitä seinälle laittaa odottamaan vaikka renkaat ihan komeita onkin. Autotallissa saavat varmaankin olla.

Shimaani
16.01.2015, 22.44
Jos esimerkiksi aikoo hankkia renkaat talveksi ja ajatus on että yksillä ja samoilla pitäisi tulla toimeen niin kyllähän niistä voi vähän vaihtaa ajatuksia vaikka siksi että ei ihan sopimattomia hanki ja ei ne ihan halpojakaan ole. .... Tuotanoin, talviset ajo-olosuhteet vaihtelee aika *piip* runsaasti laidasta laitaan kun alustaa on sohjosta veden peittämän jään kautta upottavaan puuterilumeen ja mikään rengas ei toimi noilla kaikilla. Nate on hyvä kompromissi. Ja sit tietty se aito ja oikea Endomorph. Mkn ei estä laittamasta eri kumeja eteen ja taa. Täällä on väkeä jolla on melko paljon kokemusta aiheesta. :)
Pelkkä paineen laskeminen saattaa jo muuttaa vaakatunkkaamisen ajamisen riemux.

J.Kottenberg
16.01.2015, 23.02
On totta että olosuhteet on niin erilaisia että yksi ja ainoa ei tosiaan voi olla aina hyvä eikä ehkä edes kohtalainen ja voikin olla jossain vaiheessa syytä useammille renkaille mutta ainakin aluksi voisin kokeilla yksillä, joita jo tässä vähän etukäteen pähkäilen. Sittenhän sen käytössä paremmin näkee mihin suuntaan on aihetta hakea parannusta. Täällä tosiaan on paljon kokemusta ja siitä on ollutkin hyötyä monessa paikassa.

HC Andersen
16.01.2015, 23.17
Tubeless värkkäilyä...

Lähtökohta

120tpi Endomorph, 27tpi Hüsker dü
SV13F
Surlyn vannenauhat ja keinonahka nauhat

>

Heijastin teippi
musta/keltaraita teippiä 2 kierrosta, olan päälle
2x1dl litkua
2x Maxxis Mammoth 120tpi EXO

-550g

aluksi kokeiltiin nostaa pelkällä ilmalla, ei noussu, sitten kokeiltiin kuormaliinaa, ei noussu. Sisurilla kun nosti toisen puolen niin homma kävi hyvin ja heti oli tiivistä, mutikselle kiitos avusta.

http://i222.photobucket.com/albums/dd231/hcandersen/DSC03596_zpse8e42a87.jpg~original

VitaliT
17.01.2015, 11.17
odotellen testi raporttia, mutta onpa harvinaisen ruma tuo keltainen mainos.

noniinno
17.01.2015, 14.45
Näissä läskirengashommissa on ihmeellisiä ilmiöitä. Läskissä kun tuntuu olosuhteilla olevan paljon suurempi vaikutus kuin laihapyörässä, ja jotenkin rivien välistä näyttäytyy esim. päivän huonon kunnon ja epäedullisten olosuhteiden aiheuttaman närkästyksen kulminoituvan renkaiden syyttelyyn, vaikka vika saattaa yllättäen olla olosuhteissa ja päivän kunnossa. Muutaman asteen heitto lämpötiloissa muuttaa lumen koostumusta siten, että eilen toiminut rengas saattaa tänään ollakin täysi susi. Ja päinvastoin. Olen löytänyt itse rauhan ja päättänyt, että alla oleva rengas on se millä ajetaan, ja kumet vaihdan sitten kun ne ovat vaihtokunnossa. Aikaa on jäänyt enemmän itse asiaan kun rengasrumba ei kummittele mielessä kaiken aikaa. Yllättäen olenkin huomannut keskinkertaisena pitämäni ja pidetyn renkaan toimivan aika monessa kelissä hyvin.

Kummallista on myös esim. se, että nastarenkaan hintaa taivastellaan ja kauhistellaan ja kirotaan, mutta muita renkaita sitten ostellaan ja vaihdellaan ja talli on väärällään kumeja sellaisella summalla, millä nuo nastarenkaat olisi ostanut jo monta kertaa.

Tulipas tästä "Mielensäpahoittaja" -tyyppinen avautuminen... pahoittelen.

Liikuva shikaani
17.01.2015, 14.59
odotellen testi raporttia, mutta onpa harvinaisen ruma tuo keltainen mainos.

Tuo on kyllä totta, jos mammutin hommaan niin tuo teksti saa kyllä lähteä tavalla tai toisella.

Tammiston XXL myymälässä pääsee hiplaa 4.5 tuumasta Kenda Juggernautia Scotin pyörässä jos kiinostaa, täytyisi käydä mittaamassa mikä sen todellinen leveys on.

Hub
17.01.2015, 15.17
Näissä läskirengashommissa on ihmeellisiä ilmiöitä. Läskissä kun tuntuu olosuhteilla olevan paljon suurempi vaikutus kuin laihapyörässä, ja jotenkin rivien välistä näyttäytyy esim. päivän huonon kunnon ja epäedullisten olosuhteiden aiheuttaman närkästyksen kulminoituvan renkaiden syyttelyyn, vaikka vika saattaa yllättäen olla olosuhteissa ja päivän kunnossa. Muutaman asteen heitto lämpötiloissa muuttaa lumen koostumusta siten, että eilen toiminut rengas saattaa tänään ollakin täysi susi. Ja päinvastoin. Olen löytänyt itse rauhan ja päättänyt, että alla oleva rengas on se millä ajetaan, ja kumet vaihdan sitten kun ne ovat vaihtokunnossa. Aikaa on jäänyt enemmän itse asiaan kun rengasrumba ei kummittele mielessä kaiken aikaa. Yllättäen olenkin huomannut keskinkertaisena pitämäni ja pidetyn renkaan toimivan aika monessa kelissä hyvin.

Kummallista on myös esim. se, että nastarenkaan hintaa taivastellaan ja kauhistellaan ja kirotaan, mutta muita renkaita sitten ostellaan ja vaihdellaan ja talli on väärällään kumeja sellaisella summalla, millä nuo nastarenkaat olisi ostanut jo monta kertaa.

Tulipas tästä "Mielensäpahoittaja" -tyyppinen avautuminen... pahoittelen.

Itsellä menee näin:

- D4 nastat - talveksi
- Bud/Lou - märälle, mudalle jne.
- Kesälle pari nopeaa kuivan kelin kumesta
- Pari kärsinyttä kumia varalla

Sama kattaus kaksysillä. Mielestäni aika normikattaus.

Shimaani
17.01.2015, 16.08
... Olen löytänyt itse rauhan ja päättänyt, että alla oleva rengas on se millä ajetaan, ja kumet vaihdan sitten kun ne ovat vaihtokunnossa. ... Yllättäen olenkin huomannut keskinkertaisena pitämäni ja pidetyn renkaan toimivan aika monessa kelissä hyvin.

Kummallista on myös esim. se, että nastarenkaan hintaa taivastellaan ja kauhistellaan ja kirotaan, mutta muita renkaita sitten ostellaan ja vaihdellaan ja talli on väärällään kumeja sellaisella summalla, millä nuo nastarenkaat olisi ostanut jo monta kertaa...
Word.
Sillä lisäyksellä että sovellan samaa periaatetta myös kiekkoon ja pakkaan - vaihdan kunhan jaksan innostua aiheesta. Paksupyörällä kuitennii etenee naama virneessä vähemmällä reuhuamisella useammalla alustalla kuin kapeanakkeroisilla.

Kemizti
17.01.2015, 17.31
Mää just helpotin rengasvalinnan tuskaa laittamalla toisen kiekkoparin, nyt on toisissa nappulanastat ja toisissa vähä sliksimpää..

FYI: BFL @ 70mm On-One kehä 101,1mm (sisurilla, ajopaineilla) ja Dillinger4 @ 82mm HRD kehä 100,1mm (tubeless, ajopaineilla)

Mitat digitönärillä uloimmasta kohdasta mihin tönärin leuat yletti, ko.asennuksissa nappulat (silmämääräisesti kummassakaan kylki ei juurikaan sisempänä, tai ehkä ihan inasen..)

Plus
17.01.2015, 17.43
No nyt on kokemuksia nastoitetuista Budeista pahimmassa/parhaimmassa mahdollisessa pääkallokelissä. Nastat kuvan mukaan, edessä enemmän.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/748019/bud-nastoitus.jpg

Eturengas piti linjansa kuvan mukaisissa olosuhteissa ihan hyvin, uskalsi jopa jarruttaa ja ajaa putkelta. Lukkojarrutus eturenkaallakin oli ihan hallittavissa. Oli ihan rentoa ajaa, kurvailemaan ei kuitenkaan kannata alkaa, silloin rengas lähtee alta melko hallitusti miehekkään nastarohinan kera. Pintapaine on sen verran pieni, ettei Tikat pure kovin napakasti. Takarengas luikerteli omia reittejään tuolla nastamäärällä, pitää vähintäänkin tuplata niiden lukumäärä. Pari kertaa pyörä lähtikin alta takapyörä edellä nastojen puutteen takia.

Jos on Budit ja ajaa niillä talvella, en keksi syytä miksi niitä ei kannattaisi nastoittaa. Rullaavuudessa en huomannut mitään eroa entiseen. Paineita oli 0,2 / 0,3 bar, kuski 80kg pelkissä kalsereissa.

Olis kiva kokeilla Dillingereitä niin osaisi verrata.

https://farm9.staticflickr.com/8592/16272814776_480269f882_o.jpg

Liikuva shikaani
17.01.2015, 17.44
Keventäjän valinta, Kenda Juggernaut Pro 4.0 paino alle 800gr ja sitten kehiksi Nextie Black Eagle 65mm. No mutta katotaan ensin miten lotossa käy..

tinke77
17.01.2015, 17.51
Kyllä nyt on kevennykset viety jo huippuunsa, talvikeli ja kuski pelkissä kalsareissa ;)

a-o
17.01.2015, 18.03
Tubeless värkkäilyä...

Lähtökohta

120tpi Endomorph, 27tpi Hüsker dü
SV13F
Surlyn vannenauhat ja keinonahka nauhat

>

Heijastin teippi
musta/keltaraita teippiä 2 kierrosta, olan päälle
2x1dl litkua
2x Maxxis Mammoth 120tpi EXO

-550g

aluksi kokeiltiin nostaa pelkällä ilmalla, ei noussu, sitten kokeiltiin kuormaliinaa, ei noussu. Sisurilla kun nosti toisen puolen niin homma kävi hyvin ja heti oli tiivistä, mutikselle kiitos avusta.

Kumpaan suuntaan asensit takarenkaan? Pyörimissuuntanuoli taaksepäin?

Itse aamulla laitoin Mammothin taakse ja suuntanuolen mukaisesti. Vanteena Jackalope ja rengas näytti vähän hoikemmalta Hodaggiin verrattuna. Nappulat on todella matalat ja sohjolumessa vetopito olisi voinut olla parempikin. Mietin, että kääntäisinkö renkaan vielä toisinpäin.

mutanaama
17.01.2015, 19.43
Tänään ei tahtonut sohjossa oikein päästä eteenpäin GC:llä ennekuin laskin paineet todella alas. Hävisi kuitenkin selkeästi natelle ja loulle. D4 edessä haki aina omat ajolinjat kun vauhti kasvoi ja täräytti sohjoon. Oli varmaankin ranteet lukossa tjsp.

HC Andersen
17.01.2015, 20.16
Kumpaan suuntaan asensit takarenkaan? Pyörimissuuntanuoli taaksepäin?

Itse aamulla laitoin Mammothin taakse ja suuntanuolen mukaisesti. Vanteena Jackalope ja rengas näytti vähän hoikemmalta Hodaggiin verrattuna. Nappulat on todella matalat ja sohjolumessa vetopito olisi voinut olla parempikin. Mietin, että kääntäisinkö renkaan vielä toisinpäin.

Takana väärinpäin.

Ski
17.01.2015, 20.32
Tänään ei tahtonut sohjossa oikein päästä eteenpäin GC:llä ennekuin laskin paineet todella alas. Hävisi kuitenkin selkeästi natelle ja loulle. D4 edessä haki aina omat ajolinjat kun vauhti kasvoi ja täräytti sohjoon. Oli varmaankin ranteet lukossa tjsp.
GC:stä samat fiilikset, BFL edessä tänään ja takana BFL väärinpäin, aika ok, pito ei niin hyvä kuin Natella takana. Taidan tehä seuraavaksi niin että Nate eteen ja taakse, mutta sitten on jo eri lumi alla. :)

J.Kottenberg
17.01.2015, 20.38
Plus,

Mielenkiintoista testailua Budeilla. Eli jääoloissa vähintään riittävän hyvä että pärjää. (varsinkin eturenkaassa niin hyvin piikkiä ettei pito ihmetytä)

Rullaavuuskaan ei varmaan ihan huono?

Oletko käynyt lumisessa maastossa pakkaslumella ja/tai pluskelissä?

Antza44
18.01.2015, 00.00
Bud tänään takana cornering suunnassa. Keli + lunta välillä reilustikkin, loskaa ja kovia pohjiakin vähäsen. Veto ja jarrutus pito ihan riittävä ja rullaa 0.3bar vielä kovallakin jotenkin. Lou oli jo tosi synkkä poljettava samoilla paineilla kovalla. Kyllä Budin sivu pito on omaa luokkaansa. Sattuvaan sen verran voblaava yksilo, että ottaa ketjuun nappulat Muklukissa pikku vaihteilla 1X10. Kyllä imo Bud on parempi takanakin, kuin Lou, se minkä viimesessä pidossa häviää voittaa rullauksessa moninverron takas. Testataan vielä edessä ja arvotaan sitten jääkö Floater taakse.

J.Kottenberg
18.01.2015, 06.49
Bud vaikuttaisi siis olevan aika monenlaisiin olosuhteisiin sopiva rengas. Läskipyöräilyä en tunne mutta runsaammin lunta ja plusasteita ja vielä sohjoakin, kuulostaa vaativalta tilanteelta. Lisäksi, niinkuin edellä Plus oli kokeillut(ja muistaakseni jotkut muutkin) voi vielä nastoittaakin jolloin jäisi aika vähän semmoisia paikkoja ettei Budilla voisi aika mukavasti ajella, ainakaan siksi että rengas ei toimi.

Antza44
18.01.2015, 07.45
Kevyitä Bud ja Lou ei ole 1600g ja jotkut jonossa ajelijat ei tykkää, kun rouhii kantavan pinnan rikki rajut nappulat. Veikkan, että nastoittamalla tuo Bud on hyvä yleis kumi talvelle varsinkin, jos ajelee yksinään polkujenkin ulkopuolella. Itse en ajatellut nastoittaa, koska myös kesä testit kiinnostaa Budilla. 29 Piikkarit niille keleille. Kovilla lumipoluilla toimii suvikumitkin ihan täyttä häkää.

brilleaux
18.01.2015, 08.45
Olen löytänyt itse rauhan ja päättänyt, että alla oleva rengas on se millä ajetaan, ja kumet vaihdan sitten kun ne ovat vaihtokunnossa. Aikaa on jäänyt enemmän itse asiaan kun rengasrumba ei kummittele mielessä kaiken aikaa. Yllättäen olenkin huomannut keskinkertaisena pitämäni ja pidetyn renkaan toimivan aika monessa kelissä hyvin.
.

Täysin samaa mieltä. Renkaita on itsellä ne, jotka alla on. Ei muuta. Ominaisuudet kun tulee tutuiksi, saattaa pärjätä paremminkin kuin "vaihtamalla kumia kelin mukaan".
Nastat noihin kylläkin tulee, kevättalvella voi muutoin jäädä ajot ajamatta.
Senverran siis tulee ehkä annettua periksi että kesäksi kesärenkaat, talvelle talvikumit. :)

Plus
18.01.2015, 09.14
Oletko käynyt lumisessa maastossa pakkaslumella ja/tai pluskelissä?

Edellisellä lenkillä ei muuta ollutkaan kun lämpöasteista pehmennyttä sohjoista polunpohjaa, ja sitten välillä peilijäätä. En osaa kuvitella parempaa eturengasta noihin olosuhteisiin kuin nastoitettu Bud...

Liikuva shikaani
18.01.2015, 11.18
Mulla on kahdet renkaat, Hodagit tuli pyörän mukana ja ne on siirretty odottamaan kesää ja litkutusta. Tällä hetkellä tarjouksesta ostetut Floaterit(noin 40€ kpl) Bestgripeillä nastoitettuna ja mielestäni oikein hyvät talvikumit! Olishan se kiva laittaa tuollainen Nextie/Juggernaut kombo kesäksi...

zipo
18.01.2015, 11.26
Nextielle iso + mutta laita turhake päivitysrengasfyrkat kiinni asialliseen takanapaan.

Liikuva shikaani
18.01.2015, 11.40
No juu, eihän tuosta Juggernautin Pro:n saatavuudesta eikä vissiin hinnastakaan ole vielä mitään varmaa tietoa mutta kevyt se on! Keräillään nyt hetken aikaa vielä pulloja noita Nextietä varten.

J.Kottenberg
18.01.2015, 12.06
Kokemusta ei ole mutta kun katselee porukan talvikuvia niin tietyissä sääsuhteissa lunta on vanteiden päällä napaan asti ja näin myös painoa aikalailla. Tähän luultavasti yksi syy on monen vanteen "lättäprofiili" jonka päällä lumi pysyy hyvin. Kaksi pinnariviä varmaan vielä tehostaa asiaa.
Kuvissa ja alan liikkeessä olen katsellut hiilikuituvanteita ja kuten kaikki tietää niin niiden profiili on toisentyyppinen eli selkeä harjanne keskellä ja monissa pinnat yhdessä rivissä. Tämän muotoisiin vanteisiin jos vielä vetäisi autovahaa niin lumi pysyisi paljon huonommin vanteen päällä. Niinpä itselle on tullut mieleen että kuitukiekot olisi hyvät myös tai ehkä jopa erityisesti talvella. Olisikin kiinnostavaa kuulla kokemuksia onko asia myös käytännössä näin? Teoria ja käytäntö kun eivät ihan aina kulje käsi kädessä.
Tällä en tietenkään tarkoita että kuitukiekot olisi jotenkin ehdottomat että voi olla kunnon pyöräilijä. On ne varsin arvokkaita. Tämä on siis vain ajatelmaa.

Kiitokset Plus kokeilutuloksista. Samansuuntaisia havaintoja olen lukenut muiltakin. Pakko Budin olla hyvä.

mutanaama
18.01.2015, 13.12
Juu, ei pysy lumi "aero" -tyyppisen kehän päällä, varmaan osasyynä on muutaman millin offset verrattuna 15mm offsettiin, jossa lumi jää helpommin pinnojen väliin.

IncBuff
18.01.2015, 16.09
Eihän tässä mitään uutta ole. Vuosi pari sitten tuolla laiharengastopicissa oli ihan samanlainen kuhina ja osin samojen naamojen toimesta. Ajoin silloinkin renkaalla jolla foorumitietojen mukaan olisi pitänyt kuolla ensimmäiseen polulla olleeseen juureen.

MTBVespa
18.01.2015, 16.17
Tämän yhen jampan läskin osto vaikuttaa vähän sen yhen toisen jampan maantiepyörän hankinnalta.

Pexxi
18.01.2015, 17.27
Senverran siis tulee ehkä annettua periksi että kesäksi kesärenkaat, talvelle talvikumit. :)Tämä itselläkin ja budjettirenkailla mennään. Eilen ei oikein testit onnistuneet kun polut pettivät aika hyvin alta mutta jäätiköllä jotenkin selvisi Floatereilla, kesällä varmaan sitten V8:t alle. Aika vähiin kyllä varmaan kesällä ajot jää läskillä. Ja pitää harkita tota nastoitusta keväällä, ei kai noi renkaat juuri kulu kun ajaa vaan lumella ja huonojalkaisena hiljaakin.

Pexxi
18.01.2015, 17.29
Tämän yhen jampan läskin osto vaikuttaa vähän sen yhen toisen jampan maantiepyörän hankinnalta.Eihän siihen mennyt kai kuin reilu vuosi?

MTBVespa
18.01.2015, 17.57
Laitetaan kellot käyntiin[emoji2] Ei vaineskaan, jokainen taablaa tyylillään.

Tank Driver
18.01.2015, 18.08
On tuosta Dillingerin hinnasta mitä mieltä hyvänsä, on se silti saakutin hyvä rengas. Omani ostin "käytettynä" ja sopivasti. Ovat itsenastoitetut, merkkiä en muista. Entinen omistaja voinee valistaa, tylpällä kärjellä kumminkin. Vaativat aluksi hieman totuttelua, mutta toimivat vähintään tyydyttävästi joka kelillä. Vitoset siis kyseessä. Tässä vaiheessa ei tämän kummempaa syväanalyysiä.

Nastojen kanssa arpojille terveiset: nastoittakaa ne sivunappulatkin. Ei niillä metässä ihmeitä, mutta tänään oikaisin kaksi todella leveää latikaista ihan vaan odottamalla, että reunanastat nappaavat pidolle. Ekan tietenkin vahingossa. Olin niin yllättynyt ja innostunut, että olin jäädä hieromaan ko. kohtaa siirtymäsoratiestä (peilijäässä) silkasta riemusta.

arctic biker
18.01.2015, 18.30
Tuon Tankin viestin kun lukee ajatuksella ja suhteuttaa tinkaan onko kumiseoksella jääpidossa merkitystä vai ei. Itse olen sitä mieltä että ääriliukkailla pito on vain ja ainostaan mastojen varassa.

Tank Driver
18.01.2015, 19.13
Ääriliukkaasta samaa mieltä. Seoksen merkitys sekunnin sadasosissa ennen nututtamista.

tomibert
18.01.2015, 23.21
Ääriliukkaasta samaa mieltä. Seoksen merkitys sekunnin sadasosissa ennen nututtamista.

Omat D5:t edelleen nastoittamatta. Jäällä, kirkkaalla ja märällä sellaisella, en ole silti kaatunut kertaakaan. Kyllä se kumiseos niin hyvin ja ennakoitavasti pitää, että pyörää pystyy vielä ajamaan vaikka se menisi pienessä kaksipyöräluisussa joko sivutuulen tai pinnan kaltevuuden vuoksi. Huima tunne, ei voi kuin hihittää ja ajaa hiljakseen eteenpäin kun kävellenkään ei oikein pääsisi :D

Nastoitus on kyllä suunnitelmissa, sillä eihän tuo kirkasta jäätä pitkin oikein ylämäkiä nouse. Tankin vinkki pitänee ottaa huomioon.

- Tomi

mutanaama
19.01.2015, 00.49
Nastoitus tikan nastoilla ei vie kuin hetken ja todella kannattaa.

haaraldi
19.01.2015, 00.51
Varmaan jossain tuossa 85 aiemmalla sivulla on käyty jo tämä keskustelu, mutta josko taas? Mietin mitä kokemuksia on 4 ja 5 tuuman renkaiden eroista käytössä ja mitä fillareita löytyy joihin saa 5 tuuman pyörät. Esimerkiksi itseäni kovasti kiinnostava Trek Farley 6 sallii korkeintaan 4 tuuman renkaat; onko jotain syytä miksi en ostaisi tätä fillaria vaan jonkun johon mahtuu 5-tuumaiset?

Antza44
19.01.2015, 08.35
^Silloin, kun pinnan kantavuus on rajoilla ja haluaa levittää polkuja leveydestä eniten hyötyä. Muissa olosuhteissa aikas makuasia. Farleykin syö edessä mitävaan komboa ja takanakin 1x10 jotain +4" kumia 80mm vanteella.

Volvospede
19.01.2015, 09.03
onko jotain syytä miksi en ostaisi tätä fillaria vaan jonkun johon mahtuu 5-tuumaiset?
Onhan se kivaa jos on mahdollusuus käyttää maksimi leveyksisiä renkaita, mutta käytännön hyöty voi olla kyseenalainen. Omaan spessuun mahtuu isot renkaat ja oli "tärkee" kriteeri itelle. Mutta varmaan muutaman vuoden kuluttua näkee mihin suuntaan tämäkin pyörätyyppi kehittyy ja miten rengaskoot muuttuu. Voihan se olla että kaikki ajaa vieä isommilla kumeilla tai sitten on pienennentty kumeja johonkin 3,5" levyisiin tms.

Ski
19.01.2015, 09.03
Tämähän se on se "ongelma"... Farleyhin mahtuu taakse erinomaisesti Big Fat Larry Surlylta. Sen kanto 0,4-0,5 bar paineella on varsin ok. Pyörä on monipuolinen ja geometria on hyvä retkeilyyn että nopeampaan ajoon.

Rusty
19.01.2015, 09.43
Taisin jo aiemminkin kysyä, mutta mistä tilailette noita Surlyn kumeja? Virosta Vabajooks.ee -liikkeestä sain tarjouksen (NATE 3.8 120tpi 209/pari+10e toimituskulut, 50% ennakkomaksu tilille, toimitusaika 1,5 viikkoa). Onko kokemuksia tästä liikkeestä? Onko hinta kohdallaan? (Yksi käytetty Nate 3.8 120tpi minulle onkin tulossa Oulun suunnalta Hippo-nimimerkiltä, mutta ainakin yhdelle olisi vielä tarvis.)

Sekoilin nyt jotain:tarkotin Nate mallia

Antza44
19.01.2015, 10.29
^Bud ei ole 3.8" vaan 4.8" Tuolta tilasin oman Budin 109€ viikossa tulee, jos varastossa tilaushetkellä https://www.bike-components.de/en/Tires-Tire-Tubes/MTB-Foldable-Clincher-Tire/?limit=24&filter_manufacturer_id=13&order=price_asc
10€ toimitus.

Linkissäsi mielenkiintoinen hinta D5 nastakumilla http://vabajooks.ee/naelkummid/ ,jos oikeasti nastoilla eikä ilman, niin kuin hinnasta vois päätellä.

ealex
19.01.2015, 11.29
Lähikaupasta saa parhaiten Surlyn renkaita, kun pyytää tukkurilta tilata. Hintakin saattaa olla sama tai parempi, kuin ulkomailla ja saatavuus saattaa olla parempi.

Rusty
19.01.2015, 11.41
ealex: tuskin.ainakaan näillä leveysasteilla. valitettavasti.

Antza44: Natestahan olikin siis kysymys, annoin väärää tietoa. Kiitoksia linkistä, tuoltahan noita löytyy.

ealex
19.01.2015, 11.50
No melko varmasti niilläkin leveysasteilla. :) Kyllähän kauppiaat sielläkin tavaraa tukkurilta osaavat tilata. Surlylla on sellainen toimintamalli koko maailmassa ja nykyään myös Suomessa, että lähikaupasta saa tavaraa tilaamalla.

Liikuva shikaani
19.01.2015, 12.36
Nate näyttäisi olevan XXL:n verkkokaupassa 79,90

Rusty
19.01.2015, 12.45
eales: joo siis varmasti saa mutta mitä nyt aiemmin olen ostanut osia paikallisista niin hinnat on mitä on. Olen maksanut jopa tuplahintoja nettikauppoihin verrattuna.

Liikkuva shikaani: XXL:n Nate on 27tpi eivätkä saa hankittua 120tpi. Olen kysynyt.

Rautaperse
19.01.2015, 13.09
Taisin jo aiemminkin kysyä, mutta mistä tilailette noita Surlyn kumeja? Virosta Vabajooks.ee -liikkeestä sain tarjouksen (NATE 3.8 120tpi 209/pari+10e toimituskulut, 50% ennakkomaksu tilille, toimitusaika 1,5 viikkoa). Onko kokemuksia tästä liikkeestä? Onko hinta kohdallaan? (Yksi käytetty Nate 3.8 120tpi minulle onkin tulossa Oulun suunnalta Hippo-nimimerkiltä, mutta ainakin yhdelle olisi vielä tarvis.)

Sekoilin nyt jotain:tarkotin Nate mallia

http://www.xxl.fi/search?text=fat

Jukkis
19.01.2015, 13.11
Nate näyttäisi olevan XXL:n verkkokaupassa 79,90

Mistäs muualta kuin juuri tuolta Naten ja Loun läskiini tilasin tuossa about kuukausi sitten :)

Antza44
19.01.2015, 13.15
Lähikaupasta saa parhaiten Surlyn renkaita, kun pyytää tukkurilta tilata. Hintakin saattaa olla sama tai parempi, kuin ulkomailla ja saatavuus saattaa olla parempi.
Tuo linkkaamani onkin juuri minun lähikauppa;). Viimeksi, kun Suomesta ohimennen Budia kyselin runkoa hakiessa oli hinta mallia apteekki.
Enkä jaksa soitella lähikauppaan, pyytää tiedustelemaan hintaa kumille ym, sitten kysellä vastausta hinnasta, odotella tavaraa ja sitten vielä vaivautua hakemaan, kun sen saa yhdellä enterillä alta viikossa kotiin varmasti kilpailu kykyiseen hintaan.

Liikuva shikaani
19.01.2015, 13.43
No niinpäs onkin, nopesti vaan vilkaisin kun muistelin siellä nähneeni Natea.
Erikoista muuten jos eivät saa 120tpi versiota jos kerran muita saa, luulis tulevan samasta paikkaa.

zipo
19.01.2015, 15.36
Tämmöisiä oli ilmestynyt paikalliseen Maxxisien ja Bontyjen viereen:http://www.halowheels.com/products/part/TYHANF64K
Musta 1110g ja hinta taisi olla 75€.Valkoisella kulutuspinnalla painavampi ja kalliimpi.
Kapeakehä kuskeille vaihtoehto rengas Larrylle tai Knardille.

kyprok
19.01.2015, 16.15
Tämmöisiä oli ilmestynyt paikalliseen Maxxisien ja Bontyjen viereen:http://www.halowheels.com/products/part/TYHANF64K
Musta 1110g ja hinta taisi olla 75€.Valkoisella kulutuspinnalla painavampi ja kalliimpi.
Kapeakehä kuskeille vaihtoehto rengas Larrylle tai Knardille.

Mieleen tulee larry ja endomorph. Yhtä aikaa.

Antza44
19.01.2015, 18.05
Ground controll, Bud tai Dillinger 5 taka renkaana lumikelillä ajanelta kiinnostas kuulla miten veto, jarru ja rullaus fiilikset erosi eri kumeilla.
Bud antoi ihan hyvät vibat takana veto/jarru pito riittävä ja sivupito mahtava, mutta Muklukki kaipaa kuitenkin pikkasen kapeempaa taakse. Floater täysin pätevä ominaisuuksiltaan, mutta Budin jälkeen leveyttä olis kuitenkin vailla mahdollisille kantolumille. Lousta en tykännyt se ei vaan rullaa tarpeeksi.

brilleaux
19.01.2015, 18.06
450 Schwalben alunastaa tuli kotiovelle. Saas nähdä milloin ehtii alkaa askartelemaan.

PaH
19.01.2015, 18.18
Hassunhauska lumikumi vetävään päähän

https://lh6.googleusercontent.com/-eCWcZjRHCb0/VL0taKoUkYI/AAAAAAAABy0/3N83TNnZIIo/s800/H-billie.jpg

jarmo_
19.01.2015, 18.28
Mites on noiden Tikka-nastojen kanssa pelanneet, oletteko käyttäneet jotain näistä?(?)

http://www.tikkaspikes.fi/fi/tuotteet/henkilo-ja-pakettiautonastat/

Saiskohan Nateen tuollaiset survottua...

haaraldi
19.01.2015, 19.32
Esimerkiksi itseäni kovasti kiinnostava Trek Farley 6 sallii korkeintaan 4 tuuman renkaat; onko jotain syytä miksi en ostaisi tätä fillaria vaan jonkun johon mahtuu 5-tuumaiset?

Vastaan itselleni. Ostin Kona WO 2015 -fillarin jossa tehdasasennuksena 4,5 tuuman Vee Rubber Snowshoe. Hyvä kompromissi... 5-tuumainenkin tähän fillariin sitten mahtuu.

Kun nyt olen nöösi, kyselen tyhmiä. Ajelenko näillä hienoilla Snowshoeilla kesänkin, vai kannattaako vaihtaa jotkin toiset halvemmat pyörät kesäksi?

very heavy
19.01.2015, 19.57
noi snowshoet on oikeesti 4"maset ja menee ne kesälläkin siinä kun talvellakin,ei kannata vaihtaa pois ei ne mitkään aarteet ole jota tarttis sen kummemmin vaalia.runkoon mahtuu toki ne 5"tumppasetkin haarukoissa on reilusti tilaa.

Bansku81
19.01.2015, 20.40
Askartelin nyt noi mulefut+bulldozer yhdistelmät tubelessiksi. Homma onnistui ilman isompia ongelmia ja tuntuu pitävän ilmatkin sisällä. Pari kyssäriä jatkosta. Mites tuota litkua pitäisi lisäillä? Nyt laitoin 200ml per kumi. Riittääkö että heiluttelemalla kuulee että sisällä on nestettä? Millaista käyttöikää tuolta uskaltaa odottaa? Pitääkö esim. Gorillateipit uusia kuinka usein?

Antza44
19.01.2015, 21.45
^2DL alkaa olemaan varmuuden maksimointia. Desistäkin jää jo paikkaukseenkin kumin/reunojen tiivistyksen jälkeen. Sitten lisää, kun ei kuulu heiluttaessa olevan nestettä. Kuukausia kestää ennen, kuin kaikki kuivaa reunoille.

Teipit uusit sitten, kun irtoaa.

Marsusram
19.01.2015, 22.47
Askartelin nyt noi mulefut+bulldozer yhdistelmät tubelessiksi. Homma onnistui ilman isompia ongelmia ja tuntuu pitävän ilmatkin sisällä. Pari kyssäriä jatkosta. Mites tuota litkua pitäisi lisäillä? Nyt laitoin 200ml per kumi. Riittääkö että heiluttelemalla kuulee että sisällä on nestettä? Millaista käyttöikää tuolta uskaltaa odottaa? Pitääkö esim. Gorillateipit uusia kuinka usein?

Sama juttu tuli tehtyä, etuseen laitoin litkua alkuun vähän niukasti ja piti lisätä venttiilinholkista (sielu pois) spruuttaamalla. Takakumi menikin sitten harjoituksen jälkeen paljon helpommin ja piti ilmat paremmin.
Ajossa tuntui hauskalta kun pyörä eteni kuin sukkasillaan sisureihin verrattuna. Aika hyvin sai nyt liukkaallakin pitoa sopivilla paineilla.
Litkua on muissa tubelekseissä tullut lisättyä vain tarpeen mukaan. M&B on kyllä hankala saada vanteelta jos aikoo kurkistaa sisään. Olisikin pitänyt laittaa läpinäkyvä vanneteippi ja valot sisälle.:)

JackOja
20.01.2015, 07.44
...Olisikin pitänyt laittaa läpinäkyvä vanneteippi ja valot sisälle.:)

Loistava idea :D! Ihan oikeasti, kuka laittaa ensimmäisenä? Melko päheää olisi vaikka joulun tienoon ajeluissa jotkut Clasohlsonin joululedit omalla akulla kumin sisällä.

Uninen
20.01.2015, 07.59
Kylläpäs porukalla helpolla toimii Mulefutin ja Bulldozerin tubeless-yhteistyö. Tai on minullakin reilut puoli vuotta toiminut edessä, mutta takana ei vaan toimi. Pari päivää sitten otin jälleen renkaan irti, siistin renkaan huulen vanhoista litkuröpöistä, puhdistin vanteen uran ja leikkasin hieman ylimääräistä gorillaa pois, ettei teippi varmasti pääse uraan tippumaan. Tämän siis tein vain toiselle puolelle (ratas), koska toinen puoli pitää ilmat täydellisesti.

No eihän se edelleenkään ilmoja oikein pitänyt. Litkua pursusi enemmän tai vähemmän pihalle koko lenkin ajan ja rengas vajui pikkuhiljaa ajaessa. Paikoillaan ollessa ilmat pysyy kyllä, mutta ajossa katoaa. Ja jos painetta on vähänlaisesti, mutta puhutaan kuitenkin vielä ihan ajopaineista, niin sormilla sai puristettua renkaan kylkeä alaosasta "kohti vannetta" sen verran, että ilmaa pöhähteli silloinkin ulos.

Voisiko renkaassa ollaa kenties jotain vikaa? Vai olenko onnistunut venyttämään renkaan toisen puolen jotenkin, jolloin se ei enää tiivisty?

Two-Shoes
20.01.2015, 08.44
Kylläpäs porukalla helpolla toimii Mulefutin ja Bulldozerin tubeless-yhteistyö. Tai on minullakin reilut puoli vuotta toiminut edessä, mutta takana ei vaan toimi. Pari päivää sitten otin jälleen renkaan irti, siistin renkaan huulen vanhoista litkuröpöistä, puhdistin vanteen uran ja leikkasin hieman ylimääräistä gorillaa pois, ettei teippi varmasti pääse uraan tippumaan. Tämän siis tein vain toiselle puolelle (ratas), koska toinen puoli pitää ilmat täydellisesti.

No eihän se edelleenkään ilmoja oikein pitänyt. Litkua pursusi enemmän tai vähemmän pihalle koko lenkin ajan ja rengas vajui pikkuhiljaa ajaessa. Paikoillaan ollessa ilmat pysyy kyllä, mutta ajossa katoaa. Ja jos painetta on vähänlaisesti, mutta puhutaan kuitenkin vielä ihan ajopaineista, niin sormilla sai puristettua renkaan kylkeä alaosasta "kohti vannetta" sen verran, että ilmaa pöhähteli silloinkin ulos.

Voisiko renkaassa ollaa kenties jotain vikaa? Vai olenko onnistunut venyttämään renkaan toisen puolen jotenkin, jolloin se ei enää tiivisty?
Mulla oli sama ongelma ton yhdistelmän kanssa. Alkoi sitten rengas vielä heittämään ja langat irtoili kyljistä. Tuli takuuseen toinen rengas. Luulen että tubeless ongelmat johtui myös renkaan vioista.

very heavy
20.01.2015, 08.46
kyä toi kuullostaa siltä että kumi eioo kunnolla paikoillaan tai että kaapeli on rikki,jos olet montakertaa irrottanu kumin niin toi eka teoria kyä kumoutuu sillä.itsekkin paukautin bulldozerin mulefutille eilen ja se piti heti..eri asia kauanko se kestää.rengas vipottaa reilusti ja muutenkin musta tuntuu ettei noi veetirecon nakit ole kovin pitkäikäisiä takarenkaina mulla repes eilen snowshoe kaapelin reunasta irti..ei kokonaan mutta niin että litkut rupes kuplimaan ulos,rengas kyä paikkaantu ravistelemalla mutta oli mun mittapuulla viimeisen voitelun saanut.

Bansku81
20.01.2015, 08.50
Mulla nuo piti kohtuullisesti ilman litkuakin ja sain nousemaan pikkukompuralla ihan renkaantäyttölaitteen kanssa. Takarenkaassa mulla on 5-10mm sivuttais heittoa ja tuntui että se jopa paheni vaihtaessa tubelessiksi. Totuus ilman pysymisestä selviää sitten kun kerkiää kunnolla lenkille. Pysyisiköhän teippi paremmin jos käyttäisi niin ohutta vannenauhaa että se juuri ja juuri peittäisi vain kevennysreiät, silloin teippiä olisi paljon suurempi ala itse vanteella? Nythän tuota ei ole kuin se muutama milli siinä vanteen vinolla osuudella.

cazares
20.01.2015, 08.57

Minulla tuli ongelmia myös Mulefut - Bulldozer yhdistelmällä takarenkaaseen.
Aloin jo epäilemään rakennevikaa kumissa, mutta huomasin Mulefutin olevan rihtauksen tarpeessa. Liekö lieppaavalla kehällä vaikutusta tubelessiin miten paljon ?

Käytin kiekon rihdattavana ja nyt on ainakin uusien litkujen kanssa pelittänyt hyvin parin päivän ajan... aika näyttää.

very heavy
20.01.2015, 09.19
Mulla nuo piti kohtuullisesti ilman litkuakin ja sain nousemaan pikkukompuralla ihan renkaantäyttölaitteen kanssa. Takarenkaassa mulla on 5-10mm sivuttais heittoa ja tuntui että se jopa paheni vaihtaessa tubelessiksi. Totuus ilman pysymisestä selviää sitten kun kerkiää kunnolla lenkille. Pysyisiköhän teippi paremmin jos käyttäisi niin ohutta vannenauhaa että se juuri ja juuri peittäisi vain kevennysreiät, silloin teippiä olisi paljon suurempi ala itse vanteella? Nythän tuota ei ole kuin se muutama milli siinä vanteen vinolla osuudella.
suunnittelin samaa mutta ajattelin sitten että pinnojen nipat kyä hieroo gorillan puhki joten leikkasin nauhan sen mukaan ja hyvin se on pysyny kiinni.

Optiflow
20.01.2015, 09.20
Loistava idea :D! Ihan oikeasti, kuka laittaa ensimmäisenä? Melko päheää olisi vaikka joulun tienoon ajeluissa jotkut Clasohlsonin joululedit omalla akulla kumin sisällä.

Tässäpä yksi versio aiheesta: http://forums.mtbr.com/fat-bikes/led-fat-bike-rims-941853.html

Bansku81
20.01.2015, 18.14
Otetaas sen verran puheita takas että tänään kun oli renkaat ollu vuorokauden tubelessina niin oli takarengas mennyt aika pehmeäksi tallissa. Litkua ei näkynyt missään. Laitoin paineet renkaaseen ja lähin heittämään kilsan testin tohon lähikalliolle, ilmat olivat pysyneet sisällä. Tallissa rengasta tarkastellessa vanteen ja kumin välistä ei litkua ollut tullut yhtään mutta kyljistä noista kohdista jotka hankautuneet kiviin vähän tihkutti. Tuon litku toivottavasti tiivistänee ekoilla kunnon lenkeillä.
http://vilpaa.kuvat.fi/kuvat/Sekalaisia/kylki.jpg/_small.jpg

Ski
20.01.2015, 18.20
Nuorena nousee ja vanhana ei ennää niin hyvin, riippuu tietenki renkaasta :)
Mun BFLlät ei enää nouse, uutena nousi hyvin.
Vanha sisurilla väsytetty Nate ei ennää nouse.
Talvella -18 ja kylmempää niin allaa arpapeli.
Sisureilla huolettomuutta, tubeleksit taas keväällä alle uusille kummeille.
Over and Out

Bansku81
20.01.2015, 18.25
Ja mä kun kuvittelin saavani huolettomuutta tubeleksella :eek:

Rautaperse
20.01.2015, 18.45
Budin nastoitussuunnitelmat taitaa mennä uusiksi. Bike-Components ilmoitti, Ice Spiker Pro nastoja olevan saatavilla vasta 30.1.. Minkä kokoisia Best Grip-nastoja ihmiset on käyttäneet? Tai saako, jostain Helsingin kivijalasta noita Ice Spiker Pro-nastoja?

arctic biker
20.01.2015, 19.15
http://www.mcarbon.fi/fi/tuote/2121417-tikka-polkupyrn-tersnasta-100-kpl. Tikkaa sitten.

Pastu
20.01.2015, 21.28
^ +1. Tuoltahan mäkin juuri nastani ostin!

a-o
21.01.2015, 07.47
Kylläpä Bontragerin Hodag on ilmiömäinen rengas (5 chiliä) :)

http://reviews.mtbr.com/review-bontrager-hodag-tire-and-jackalope-wheels-fat-bike-tubeless-system

The rounded profile of the tire makes it very predictable on corners

Rengas on kyllä kaikin puolin hyvä, mutta lumisessa kaarteessa pyöreä profiili saattaa tehdä tepposet, eli rengas luiskahtaa alta helposti. Itsellä on nyt takana Maxxis Mammoth, jossa on tukevammat reunanappulat, mutta matalat keskinappulat. Käännöksissä pito on parempi, mutta vetopito taas huonompi...

Antza44
21.01.2015, 08.06
Ja mä kun kuvittelin saavani huolettomuutta tubeleksella :eek:Teethän alku tiivistelyt kunnolla? Ravistelua ympäri rengasta ja lepuutusta kylellään vaikka ämpärin päällä ja sitten toiselle puolelle sama. Toistetaan 2-3 kierrosta ainakin.

Omat Mulefutit ja kumit (Bud ja Floater) pelaa täydellisesti. Vaihdoin juuri etu ja takarenkaan ristiin pienillä ravisteluilla ja on, niin helppoa.
Kumit vaan irti, vaihto, sielut pois, sumupullo fairy vettä liuksi, kompuralla poks poks noin 1 bar, sielut takas, pikku ravistelut ja toimii täydellisesti. Itse pistin varmuuden maksimoimiseksi pikku reikiin kumin urassa liimamassaa ja Gorillan kavensin mattopuukolla, ettei mene kumin uraan.

Jotain on pielessä, jos Mulefuteilla on vaikeuksia. Venttiili tiukassa vantessa, että tiivistyy. Painaa peukulla sisältä ja kiritää tai vetää venttiilistä ja kiristää. Kumit ylhäällä kunnolla tarkista reuna nauhasta.

Liikuva shikaani
21.01.2015, 08.40
Hodag on myös todellisuudessa jopa leveämpi kuin tuo 3.8" joka on todella harvinaista näin päin, yleensä valmistajat surutta liioittelee renkaansa leveyden.

Bansku81
21.01.2015, 09.13
Ton takarenkaan kohdalla tuli noi ravistelut ja lepuutukset tehtyä aika hätäisesti, siitä varmaan johtuu ettei nuo kylkien pikku reiät olleet tukeutuneet. Täytyy ottaa rengas vielä pois ja uudelleen ravistella jos ei ala pitämään. Ne vanteiden pienet reiät annoin olla, ajattelin että teippaamalla saa vain ongelmia jos alkaa sitten renkaan ja vanteen välistä vuotamaan.

Edit. Lähteekö muuten Gorilla irti vannenauhasta jos teippi pitää joskus uusia vai meneekö nauha aina myös uusiksi?

brilleaux
21.01.2015, 20.18
Kaikki on tietysti suhteellista ja jokainen kokee asiat omalla tavallaan, mutta on bullshittiä väittää että 200 nastan napominen Ground Controliin on pala kakkua! :D
Pari tuntia ja kämmen rakoilla.
Takarengas jäi toiselle päivälle.

Otan oluen. Kenties myös viskin.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2015-01-21%2019.03.53.jpg

HC Andersen
21.01.2015, 21.26
Mammuteilla ensi lenkki lumella, polut oli kovat samoin paineet, pito ja rullaus hyvä. Ehdottomasti yksi parhaimpia matalakuvioisista renkaista.

haaraldi
22.01.2015, 00.21
Tuota tuota, ostin Kona FO 2015 -fillarin ja ihan kuin sieltä vanteiden kevennysrei'istä pilkottaisi sisäkumi? Liekö järkevä ratkaisu, pitäisikö sinne virittää vannenauha? Tuntuisi oudota uudella fattailijalle.

(Samaa joku muu ihmettelee fillarin omassa ketjussa)

very heavy
22.01.2015, 07.15
kyä siellä on vannenauha se vaan on samaa matskua kun sisuskumi tai varmaankin sisuskumista tehty.

haaraldi
22.01.2015, 21.42
Tarkoitus on mennä metsäretkelle kansallispuistoon. Toimiiko renkaanpaikkaliima jos sen sulattaa esim. kädessä? Vai onko joku muu konsti miten paikkaus onnistuu talvella?

Toiseksi, onko kokemuksia saako maastopyörän pienillä muovisilla "rengasraudoilla" fatin renkaan vanteelta? Entä kestävätko ne?

HC Andersen
22.01.2015, 21.50
Tarkoitus on mennä metsäretkelle kansallispuistoon. Toimiiko renkaanpaikkaliima jos sen sulattaa esim. kädessä? Vai onko joku muu konsti miten paikkaus onnistuu talvella?

Toiseksi, onko kokemuksia saako maastopyörän pienillä muovisilla "rengasraudoilla" fatin renkaan vanteelta? Entä kestävätko ne?

Minä ottaisin mukaan pari sisuria, renkaat voisi sitten tarvittaessa paikata illalla nuotiolla. tähän asti ei ole ollut tarvetta rengas muoveihin, aina on ainakin Surlyn, 45NRTH:in, Maxxiksen ja On-Onen renkaat saannut pois ja takaisin Surlyn vanteilta ihan sormin.

Bansku81
22.01.2015, 22.00
Mikäs muuten on paras tapa paikata läskin päälikumi tämmöisessä tubeless virityksessä, jos tulee sen verta isompaa reikää ettei litku paikkaa? Mulla oli tossa bulldozerissa n.2mm reikä, minkä paikkasin pikaliimalla ja sisurin palalla sisäpuolelta. Oliko oikea tapa?

a-o
22.01.2015, 22.08
Mikäs muuten on paras tapa paikata läskin päälikumi tämmöisessä tubeless virityksessä, jos tulee sen verta isompaa reikää ettei litku paikkaa? Mulla oli tossa bulldozerissa n.2mm reikä, minkä paikkasin pikaliimalla ja sisurin palalla sisäpuolelta. Oliko oikea tapa?

Kyllä siihen voi käyttää ihan tavallista rengaspaikkaa (tiptop tms).

haaraldi
22.01.2015, 22.25
Minä ottaisin mukaan pari sisuria, renkaat voisi sitten tarvittaessa paikata illalla nuotiolla. tähän asti ei ole ollut tarvetta rengas muoveihin, aina on ainakin Surlyn, 45NRTH:in, Maxxiksen ja On-Onen renkaat saannut pois ja takaisin Surlyn vanteilta ihan sormin.

Kiitos tästä vastauksesta, hyvät ohjeet. Vielä mietin toimiiko se liima sitten sulatettuna.

Pekka T L
22.01.2015, 22.29

Haaraldin pyörässäkin ilmeisesti Mulefutin kehät ja veetiren kumit. Walkoisissa pyörissä olleet kumit Mulefuteilla kovasti paljon tiukasti kiinni, liekö johtunut sitten tupla vannenauhoista vai mistä. Joutuneet kantapäällä survomaan kumia irti. Suosittelisin kuitenkin ihan kotosalla käyttämään kumet pois vanteilta ennen pidemmälle retkelle lähtöä, ei tarvii kylmässä ja ehkä pimeessäkin ruveta hommaa harjoittelemaan.

HC Andersen
22.01.2015, 22.30
Mulla on aina myös paikkarasia mukana matkassa kesät ja talvet, ei ole liima mennyt miksikään.

mutanaama
22.01.2015, 22.35
Sama vika, on vielä tullut pakkasella korjattuakin sillon joskus hamassa menneisyydessä kun ajelin 29":lla.

Marsusram
22.01.2015, 22.46
Sitten isompia repeilyjä varten on ollut paikkaboksissa varalla TB-2 (http://www.parktool.com/product/emergency-tire-boot-tb-2), mutta ei vielä kokemuksia.

HC Andersen
22.01.2015, 22.49
TB-2 on ihan toimiva, pääsee ainakin pois metsästä.

Juha Jokila
22.01.2015, 22.58
Normaali sisäkumin paikka venyy, eikä sillä kovin kummoista ulkokumin repeämää saa paikattua. On olemassa erikseen ulkokumin paikkoja myös TipTop merkillä. Omiani en ole vielä joutunut käyttämään, että en tiedä miten mahtaa toimia. TB-2 paikkaa olen kerran käyttänyt normaalirenkaassa. Kyllä se hommansa hoiti, mutta sekin on kai tarkoitettu enemmän pelastusvälineeksi, kuin pysyväksi korjaukseksi.

HC Andersen
22.01.2015, 23.17
Juu tuo TB-2 on väliaikaispaikka joka vaatii sisurin painamaan sitä rengasta vasten.

Antza44
22.01.2015, 23.21
Suosittelen kyllä harjoittelemaan Mulefutilta kumin oton ja takaisinlaiton kotona varsinkin, jos ei ole kokemuksia tubeless vantesta ennestään.
Rengas muoveja tarvii pois otossa ja jalalla saa viimeistään kumin painettua helposti pois urasta, kun paino tulee ihan kumin ja vanteen rajaan. Käsineen menee takas. Fairy/vesi sumu liekasteena, vehentää ylösnousemispainetta reilusti koti oloissa. Mettässä on kiva pumpata reilut paineet pikku pumpulla, että kumi napsahtaa ylös asti.

Bansku81
23.01.2015, 09.33
Mistäs Helsingistä tai Vantaalta saa stanin no tubes litkua kun näyttää olevan hi5bikesista loppu? Oon tääl suunnalla reissussa ja oisin hakenu jemmaan pullon.

kyprok
23.01.2015, 09.39
Mistäs Helsingistä tai Vantaalta saa stanin no tubes litkua kun näyttää olevan hi5bikesista loppu? Oon tääl suunnalla reissussa ja oisin hakenu jemmaan pullon.

Fillariosasta kannattaa kysellä (http://www.fillariosa.fi/). Samoin pyörähuollossa (http://www.pyorahuolto.com/) voi olla. Varmistaisin molemmista vaikka soittamalla. Nämä kaksi tulee itselläni ensimmäisenä mieleen.

mutanaama
23.01.2015, 10.17
Schocktherapyssä on Joes'n litkua

Bansku81
23.01.2015, 10.39
Tänks! Fillariosa sivuilla näytti ison pytyn saldoksi 9 ja se on tossa muutaman kilometrin päässä, eli sen kautta kotimatkalla.

mutanaama
23.01.2015, 10.46
Piruvie, täytyy näemmä itekki piipahtaa siellä.

J.Kottenberg
23.01.2015, 11.57
Tuossa toisessa topikissa vähän ihmeteltiin takahaarukan ahtautta. Palljonko olisi hyvä olla mielestäsi välystä renkaan ja haarukan putkien välissä?

mutanaama
23.01.2015, 12.11
Jos ei hankaa missään olosuhteissa, on välystä tarpeeksi. Eli riippuu vähän fillarista, mutta joku 5 milliä taitaa olla minimi.

cahtty
23.01.2015, 14.08
Vaikka ei voi välttis yleistää, 4-5mm oli liian vähän Walco Pro1 (=Weinmann DHL 80) ja D4 yhdistelmässä ketjun puolella. Alkoin jo syömään reikää haarukkaan. Toisella puolella 8mm taas näytti riittävältä eikä ole tehnyt mitään jälkeä.

mutanaama
23.01.2015, 14.21
No, sehän syö sitten siinä oman välyksen
:)

Volvospede
23.01.2015, 14.52
Minkäslaisilla pumpuilla porukka täyttelee fatbiken renkaita..? eilen piti pumputella ihan perinteisen mallisella muovisella peruspumpulla 4.8" leveet kumit täysin tyhjästä ajelupaineisiin ja kävi kyllä hyvästä alkulämmittelystä ennen ajoa. Mutta jotenki tuntuis että vois olla joku parempikin ratkaisu olemassa. Paineen tarve kun ei ole kova mutta tilavuutta senkin edestä, niin joku isompi halkaisijainen pumppu olis hyvä. Että sais nopeemmin sen 0,5bar tonne jättikumiin.

brilleaux
23.01.2015, 14.56
http://uk.bargain.fi/product/Topeak-Mountain-Morph.html

Kulkee repussa mukana kivasti.

Antza44
23.01.2015, 15.12
Lezyne Micro Floor Drive HV on myös pätevä.
HV versio läskille. Saa tuollakin ihan kivasti tyhjästä 4" pumpata, että kumi nousee vanteelle noin 1.5bar (Mulefut).

https://www.bike-components.de/en/Lezyne/Micro-Floor-Drive-HV-Pumpe-ohne-Luftdruckpruefer-p30580/

ealex
23.01.2015, 15.27
Kotikäyttöön tämä on todella hyvä: https://www.bike-components.de/en/Topeak/JoeBlow-Mountain-Standpumpe-p23472/

Se on niin hyvä, että säädän sillä myös maastoauton renkaiden paineita, helpompaa ja nopeampaa kuin sähköpumpulla. :)

very heavy
23.01.2015, 16.18
mulla on satulalaukussa mukana blackburnin airstick on sitä parit kerrat tarvittu ja on ihan hyvin pelastanu tilanteesta..en tiedä onko herroille hyvä mut kelpaa mulle:cool:

Tank Driver
23.01.2015, 17.00
Toi letsyne on mahottoman hyvä punppu. Äänestän sitä. Lenkkipunpuksi siis. Kotiin joku missä on reippaammin volyymiä ja tukeva punpata.

Edit: Hyvään punppuun jokunen kynppi lisää niin saa jo kompressorin, which is nice. Jos siis sopii asumismuotoon.

sohvapottu
23.01.2015, 19.12
Oliko jo joku näitä tänne linkittäny
http://www.ridewill.it/p/en/chaoyang-305654135-tire-26x490-snow-fat-bike-clincher-black/61283/

Kemizti
23.01.2015, 20.26
Lezyne micro floor hv(g) on hyväksi todettu!

ealex
23.01.2015, 20.35
Oliko jo joku näitä tänne linkittäny
http://www.ridewill.it/p/en/chaoyang-305654135-tire-26x490-snow-fat-bike-clincher-black/61283/
Oikein 4,9” ja 125mm, uskoisiko tähän? Hmm, olisiko nyt pakko tilata… :rolleyes:

p.s. ei vielä, odotetaan ainakin taittuvaa versiota: http://www.ridewill.it/p/en/chaoyang-305654140-tyre-fat-bike-26x490-snow-foldable-black/70340/

kyprok
23.01.2015, 20.50
Minkäslaisilla pumpuilla porukka täyttelee fatbiken renkaita..? eilen piti pumputella ihan perinteisen mallisella muovisella peruspumpulla 4.8" leveet kumit täysin tyhjästä ajelupaineisiin ja kävi kyllä hyvästä alkulämmittelystä ennen ajoa. Mutta jotenki tuntuis että vois olla joku parempikin ratkaisu olemassa. Paineen tarve kun ei ole kova mutta tilavuutta senkin edestä, niin joku isompi halkaisijainen pumppu olis hyvä. Että sais nopeemmin sen 0,5bar tonne jättikumiin.

Hyvä lattiapumppu himaan ja sitten tuollainen jo mainittu Lezynen mikrolattiapumppu reppuun mukaan. Ja jos oikein laiska on niin hiilidioksidipumppu kans. Ite oon laiska. Ei kait läskirenkaita pumpata pienillä käsipumpuilla kuin pakon edessä (metsässä)?

Volvospede
23.01.2015, 22.15
Peruslattiapumppu löytyy, mutta siinä ei ole kuin autonventtiiliin sopiva pää ja presta pitäis olla. Siksi hinkutin helkama käsipumpulla ilmat renkaisiin eilen.. :-) No nyt löyty sopiva adapteri siihen lattiapumppuun, niin kyllähän sillä saa jo ilmat kohtuullisesti kun tuossa kokeilin. Vois olla vaan isompikin männän halkaisija kun tarvittavat paineet on niin pienet, mutta onneks tossa on sentään iskunpituutta kohtuudella.

cahtty
23.01.2015, 23.16
No, sehän syö sitten siinä oman välyksen
:) Se tekee just sillai. Ei auta kuin rihtaa välys tasan ja suojata haarukka molemmilla puolin jollai helpommin uusittavalla kuin runko...

mutanaama
24.01.2015, 00.28
Mä muistelen että motonetissa olis sellaista läpinäkyvää kiveniskuteippiä, toisaalta joku gorilla vois ajaa saman asian.

cahtty
24.01.2015, 11.09
Gorilla ei kestänyt tollasta kulutusta ollenkaan. Sain kaverilta kiveniskuteippiä jota en vielä testannut. Mutta myös jotain vielä kulutuskestävämpää, ostoskeskuslattiatarroiksi tarkoitettua kalvoa, ja se on kestänyt säädyllisesti.

rjrm
24.01.2015, 12.02
Pumpuista. Lidl minipumppu ja Bulldozer vaati 450 pumppausliikettä, että kumi nousi vanteelle. Yhtä monta vetoa ja työntöä kuten höylätessäkin. Sen jälkeen suurimman osan ilmoista sai suhauttaa ulos :)

Tuon tein kokeeksi asentaessani gorillan sisurin alle painumaan kiinni kehään.

Bansku81
24.01.2015, 16.04
Oli taas tallissa vähän karannut paineita noista mulefut+bulldozer tubeless kumeista. Parissa päivässä menny jostain 0,5bar -> 0,3bar yhtään kunnon lenkkiä en noilla ole vielä ajanut ja takarenkaan hölskyttelin kunnolla uudelleen.

Mites muilla noissa tubeless kumeissa pysyy ilma säilytyksessä? Sinällään sillä nyt ei ole väliä jos ajossa vain ilmat pysyy, huomenna se selviää. Voihan se olla että loput pienet reiät tukkeutuu vasta kun ajaa lenkin.

kyprok
24.01.2015, 17.56
Oli taas tallissa vähän karannut paineita noista mulefut+bulldozer tubeless kumeista. Parissa päivässä menny jostain 0,5bar -> 0,3bar yhtään kunnon lenkkiä en noilla ole vielä ajanut ja takarenkaan hölskyttelin kunnolla uudelleen.

Mites muilla noissa tubeless kumeissa pysyy ilma säilytyksessä? Sinällään sillä nyt ei ole väliä jos ajossa vain ilmat pysyy, huomenna se selviää. Voihan se olla että loput pienet reiät tukkeutuu vasta kun ajaa lenkin.

Mulla on yleensä kumit tiivistyneet lopulliseen muotoonsa ensimmäisten lenkkien aikana. Vaikka hölskyttelisi kuinka huolella niin ajo on tiivistänyt kumin kunnolla jos se on tiivistyäkseen.

brilleaux
24.01.2015, 18.49
Nyt on nähty Bud ja Lou livenä ICT:ssä. Perun nöyrästi kaikki typerät puheeni jostain GC:n olemisesta muka "läskirengas".
Sirkkelinterältä se näytti Surlyn kumien rinnalla . :D

Jotenkin tuntuu uskomattomalta että Lou edes voisi mahtua Fatboyhin taakse. Julmettu rengas vrt. Ground Control.
Toki noi oli ICT:ssä todella leveällä kiekolla, sekin vaikuttaa profiiliin?

makton
24.01.2015, 18.51

Mulefut+bulldozer kompo itselläkin. Eturenkaan laitoin kunnolla hölskyttelyineen, ravisteluineen ja lepuutuksineen jne ja kun renkaassa oli vielä aamullakin ilmat tallessa, laitoin litkut takarenkaaseen ja kävin nostamassa huoltiksella vanteelle. Takarenkaalle en tehnyt mitään kummempia ravisteluja tai lepuutuksia vaan kun ilmat pysyi heti sisällä, niin lähdin testilenkille. Kumpikin rengas on pitänyt ilmat sisällä yhtälailla, eikä mitään vuotoja ole näkynyt.

Myös dillinger 5:n nousi vanteelle kerrasta, ilman kummempia kevätjuhlaliikkeitä, eikä ole ilmat vielä karanneet.

zipo
24.01.2015, 19.13
Nyt on nähty Bud ja Lou livenä ICT:ssä. Perun nöyrästi kaikki typerät puheeni jostain GC:n olemisesta muka "läskirengas".. :D

No niin,nyt sitten kysyt itseltäsi:Tarvitsenko 100mm kehät ja 4,8" renkaat?
Isot vs kapaempi.....Sutiiko,uppoaako vai eikö rengas pehmennä menoa entäs rullaavuus?
Hommaa Bud ja kokeile sillä mahtuuko takarenkaaksi,sen jälkeen voitkin asentaa sen etuseksi ja ajella tyytyväisenä renkaat loppuun.
Muista tubeless on aina hieman isompi vs sisurilla.Ei mua ainakaan haitaa jos 4.8"/100mm fatbike etenee 15m pidemmälle umpihangessa,kun about 4" saa rullailla vapaalla kovemmilla alustoilla varsinkin Lou/Nate kuskien polkiessa lisää vauhtia.
Vink.Unohdat turhat rengaspäivitykset ja pistät fyrkat sivuun parempaa takanapaa ja kehiä varten.

brilleaux
24.01.2015, 20.55
^Rengaspäivitykset voisi muuten unohtaakin, mutta toi CG on kesällä märällä meleko huono.
Eteen ainakin tarttis paremman (sivuttais)pidon omaavan renkaan.

Takanavassa ja kehissä mulla ei ole moitittavaa. Ajavat asiansa mun käytössä. :)

Edit: ja kuten olen jo useamman kerran todennut, mulle läskissä rullaavuus ei ole kriteeri.
Täysin turha suure tuijotella näissä pyörissä. IMO.

Läskillä on tarkoitus mennä sinne, minne ei päivä paista. Siinä ei juuri rullaavuutta tarvita. Pitoa, kantavuutta ja vaimennusta kylläkin. Ja taas IMO. :)

Ski
24.01.2015, 21.26
Zipon kommentille peukku.

Volvospede
24.01.2015, 22.12
Bud / Lou tuntuu ihan asialliselta rengastukselta tos omassa jopossa. Rullavuus ei haittaa kun kunto loppuu kuitenkin.

Antza44
24.01.2015, 22.49
Kyllä Budiin edessä ihastuu lenkkilenkiltä lisää. Rullaa ja sivupito on luottamusta herättävä ja Floater vikisee perässä moitteetta.

Marsusram
24.01.2015, 23.54
Tänään kyllä tuli Bud/Lou komboa ikävä kun Bulldozereilla koitin polkea muutaman sata metriä umpihankeen uraa auki. Lähinnä kaipasi lisää pitoa taakse kun hangessa oli vastustava kuori. Kivahan noilla on valmiita polkuja lasketella menemään.

very heavy
25.01.2015, 10.09

mulla vajos mulefut/snowshoe kombo juurikin noin mutta 4-5lenkin jälkeen alkoivat pitää kunnolla,syy oli varmaankin se että en huljutellu renjasta tarpeeksi asennuksen jälkeen mutta eipä se vuoto juuri haitannu kun tulee kumminkin katottua paineet aina ennen lenkille lähtöä.

brilleaux
25.01.2015, 12.30
Näyttäis vähän siltä että läpinäkyvä jesari tuplasti pyöräytettynä ei pidä sekään. Rengas kyllä ilmat pitäny edelleen sisällään.
Tämä tapahtunut jo useamman kerran kun tuonut Fatboyn parvekkeelta pakkasesta sisälle.

Ehkäpä otamme Gorillan kokeiluun seuraavaksi. Missä viipyy Stanin läskivanneteippi? Häh!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2015-01-24%2012.14.42.jpg

noniinno
25.01.2015, 14.32
Stanin läskivanneteippi ei kovin toimivalta vaikuta. Rutussa oleva kova, filmipintainen teippi ei ehkä ole kovin kätevä. Siihen, että sitä ei ole myynnissä yleisesti, on varmaan syynsä.
http://fcdn.mtbr.com/attachments/fat-bikes/822772d1375829225t-wide-tubeless-tape-imageuploadedbytapatalk1375829223.809924.jpg

Pete_75
25.01.2015, 15.09
Hou.
Onko muilla sisuria käyttävillä tullut vastaan että Onzan sisäkumi hajoaa venttiilin juuresta murtumalla? Tänään meni jo toinen sisuri reilun kuukauden sisällä ja molemmat hajonneet edellä mainitusta kohdasta. Tosin tuohon hajoamiseen voi olla syynä pieni pystyheitto Floaterilla + Trial Techin 47mm vanne. No onneksi perjantaina tuli kauan odottamani Halon tundra vanne postissa ja huomenna täytyy viedä pinnoitettavaksi, jospa sitten murheet vähenisi. Onko kukaan muuten tehnyt Halon tundran vanteesta tubelesta, hyvä vai huono vanne siihen?? Ja millainen on tubeless vanteena Marge Lite 65mm, kesäksi meinaan tuollaisia ajattelin.

a-o
25.01.2015, 15.25
Nyt on ajettu monenlaisessa kelissä Mammothilla ja täytyy sanoa, että rengas toimii yllättävän mukavasti ja ennustettavasti! Rullaa ja pitää sivusuunnassa. Jyrkässä nousussa ja syvemmässä lumessa matalasta kuviosta loppuu pito.

Kumi painoi uutena 1280g

zipo
25.01.2015, 15.34
Tsekkaa onko trail tecissä Scradeventtiilille tarkoitettu reikä,TT:ttä on vaikea saada prestallisena.
Tundra tubelessina?? ,ei kaikkein helpoin mutta onnistuu.Tod.näk Ghettolla varmin viritys.

IncBuff
25.01.2015, 15.35
Hou.
Onko muilla sisuria käyttävillä tullut vastaan että Onzan sisäkumi hajoaa venttiilin juuresta murtumalla?
Ei. Marraskuusta asti ollut Mulefuteilla GC:t ja Onzat käytössä ilman ongelmia.

HC Andersen
25.01.2015, 15.42
Hou.
Onko muilla sisuria käyttävillä tullut vastaan että Onzan sisäkumi hajoaa venttiilin juuresta murtumalla? Tänään meni jo toinen sisuri reilun kuukauden sisällä ja molemmat hajonneet edellä mainitusta kohdasta. Tosin tuohon hajoamiseen voi olla syynä pieni pystyheitto Floaterilla + Trial Techin 47mm vanne.

Onko rengas päässyt pyörähtämään vanteella, eli oletko huomannut että venttiili olisi ollut vinossa? Mulla on joskus aikoinaan yks en muista oliko Onza vai Schwalbe revennyt kun ajoin matalilla painella ja rengas pääsi pyörähtämään.

brilleaux
25.01.2015, 16.00
Stanin läskivanneteippi ei kovin toimivalta vaikuta. Rutussa oleva kova, filmipintainen teippi ei ehkä ole kovin kätevä. Siihen, että sitä ei ole myynnissä yleisesti, on varmaan syynsä.

Tarkemmin kun miettii teipin olemusta, niin ei varmaan tosiaan ole parasta läskikäyttöön. Taitaa Gorillalinjalle mennä.

noniinno
25.01.2015, 19.37
Tuo reunojen teippaus voisi olla yksi ratkaisu stanin teipin kanssa.
http://meantodd.com/blog/wp-content/uploads/2013/01/sill_taping.jpg

brilleaux
25.01.2015, 20.30
^Mitenhän jos tuohon tyyliin laittais 73mm gorillan keskelle ja Stanin teipit kuvan tavalla...

mutanaama
25.01.2015, 20.43
HC:llä oli jotain ihmeteippiä, jossa oli samanlainen liukas pinta kuin stanissa, ja aivan prkeleellinen liima. Keskelle ensin heijastin väärinpäin, päälle lasikuituvahvisteinen painetta sietävä teippi ja sitten sitä ihmekamaa molemmin puolin, jäi keskeltä vähän päällekäin.

Bansku81
25.01.2015, 20.54
Käytin tossa rempan yhteydessä semmosta vihreetä höyrysulku teippiä ja uskoisin että pelaa tossa vanteella paremmin kuin hyvin. Ainoa ongelma on että se liima nappaa niin tiukkaa kiinni kaikkeen että voi olla melko mahdoton saada enää pois. Onko tuon Gorillan kanssa ollut porukalla ongelmaa vai miksi noita muita teippejä suositaan?

JH3
25.01.2015, 21.08
Käytin tossa rempan yhteydessä semmosta vihreetä höyrysulku teippiä ja uskoisin että pelaa tossa vanteella paremmin kuin hyvin. Ainoa ongelma on että se liima nappaa niin tiukkaa kiinni kaikkeen että voi olla melko mahdoton saada enää pois. Onko tuon Gorillan kanssa ollut porukalla ongelmaa vai miksi noita muita teippejä suositaan?
Tein tosta höyrysulkuteipistä juu yhden kiekon. jäi keskeltä vain sentin päällekkäin,ja siitä litkut pihalle. ja oli todellakin perkeleellinen kaapia pois. ehkä toimii kolmella kierroksella.. kaksi rinnan,ja kerta keskelle. Liima on todella pitävää.

mutanaama
25.01.2015, 21.10
Jep, sitä se just oli. Miksi se pitäisi irti saada?? Toisaalta edellisen teipin liima lakkas liimaamasta ja liukeni litkuun.

HC Andersen
25.01.2015, 21.23
HC:llä oli jotain ihmeteippiä, jossa oli samanlainen liukas pinta kuin stanissa, ja aivan prkeleellinen liima. Keskelle ensin heijastin väärinpäin, päälle lasikuituvahvisteinen painetta sietävä teippi ja sitten sitä ihmekamaa molemmin puolin, jäi keskeltä vähän päällekäin.

Valmiiksi teipattu kiekko ja mutiksen jalka, ihmeteippi oli SitkoFlex ilmansulkuteippi. Ostettu Puuilosta (9.90€) rautakaupoissa 15€>

http://i222.photobucket.com/albums/dd231/hcandersen/DSC_0215_zpswje4ijnk.jpg~original

Hannez78
25.01.2015, 21.46
^Mitenhän jos tuohon tyyliin laittais 73mm gorillan keskelle ja Stanin teipit kuvan tavalla...

Tuo vois olla toimiva vaihtoehto. Kirkkaan jesarin liima ei kestä litkua ja itse olen tuskaillut useamman kerran saman asian kanssa. Mtbr -foorumilla on mainostettu alla olevan linkin teippiä toimivaksi. Teippirullan toimittaminen Suomeen DHL:n toimesta maksaa 70$. Sen takia en ole vielä tilannut...

https://www.pegasusautoracing.com/productselection.asp?Product=3323

HC, onko tuo Sitko flex miten leveätä?

HC Andersen
25.01.2015, 22.05
^50mm .

JH3
25.01.2015, 23.05
Jep, sitä se just oli. Miksi se pitäisi irti saada?? Toisaalta edellisen teipin liima lakkas liimaamasta ja liukeni litkuun.No ei tarviikkaan jos tekee kerralla kunnolla.

brilleaux
26.01.2015, 07.30
Kirkkaan jesarin liima ei kestä litkua ja itse olen tuskaillut useamman kerran saman asian kanssa.

No helevata. Silläkös.
Tuota linkkaamaasi teippiä muuten tuijottelin itsekkin kun tubelekseen olin lähdössä.
Kyllä kai sen teipin tarttis täysleveää olla jos haluaa vuodoilta säästyä.
Toki oma eturengas on toiminu moitteetta kokoajan; ei vuotoja, ei mitään.

Josko sielläkin kuitenkin litku jo kaikessa hiljaisuudessa hiipii liuottamaan teipin liimaa...

Kumma ettei kukaan ole pukannut markkinoille "vannenauhaa", jonka voisi muljauttaa suoraan tubeless-kiekolle. Ei olisi saumoja mistä vuotaa.

brilleaux
26.01.2015, 07.32
No ei tarviikkaan jos tekee kerralla kunnolla.

Saisiko yleispätevät ohjeet tähän?
Luulin kyllä tehneeni kunnolla, mutta ei vaan pidä. Missä meni vikaan?

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48991-Suuri-Fatbike-rengas-keskustelu&p=2274425#post2274425

EDIT: Niin no, teippi siis ainakin oli väärä...Ja tuota postaustani korjaan senverran että takakiekon siis tein uusiksi, kahdella kierroksella sekin on. :)

Ylämäessä heikottaa
26.01.2015, 07.56
Kumma ettei kukaan ole pukannut markkinoille "vannenauhaa", jonka voisi muljauttaa suoraan tubeless-kiekolle. Ei olisi saumoja mistä vuotaa.

Tällainen on jo olemassa ja sitä kutsutaan näissä piireissä nimellä "Ghettotubeless" :) Ja sopii hyvin myös ei-tubeless -kiekoille.
Ok, ei ole ihan vannenauha, mutta ei ole myöskään vuotavia saumoja.

brilleaux
26.01.2015, 08.08
Tällainen on jo olemassa ja sitä kutsutaan näissä piireissä nimellä "Ghettotubeless" :) Ja sopii hyvin myös ei-tubeless -kiekoille.
Ok, ei ole ihan vannenauha, mutta ei ole myöskään vuotavia saumoja.

No on ihan tiedossa. :)
Ghetto on todellakin yksi vaihtoehto, jos ei nää viritykset ala pitämään.

Plus
26.01.2015, 09.25
Tavallinen rautakaupan vihreä höyrynsulkuteippi ei kestänyt Stanin litkua muutamaa tuntia pidempää, liima liukeni täysin. Pitäisiköhän vielä kokeilla Sitkoflexiä...

Gorilla, kirkas Scotchin jesari sekä elmukelmu myös kokeiltuna. Elmukelmunkin ongelmana on se, että se vaatii teippisauman joka sitten alkaa vuotaa, litkut ja ilmat karkaa kelmukerrosten väliin. Toimiskohan sopivan kokoinen muovikassi, siinä ei olis saumoja ollenkaan? Leikataan sopivanlevyinen rengasmainen suikale, venytetään kehälle ja ylimääräiset reunat pois. Siwankassi-tubeless. Hitto, pitääpä kokeilla! Patentit ja rojaltit sit meikäläiselle.

Tällä hetkellä Q-tubesin 24x2.1-2.3" sisurista tehty ghetto-ratkaisu käytössä, tuntuu niin ihanan helpolta keikkien viritysten jälkeen. About 130g reunat leikattuna, eli ei paljon gorillaa painavampi ja ilmat pysyy paremmin kuin millään muulla ratkaisulla. Leveys riittää just 90mm kehälle. Laitoin vielä kehän reunaan kierroksen Sikaflexiä ennen kun nostin renkaan vanteelle, toivottavasti ens kerralla rengasta vaihtaessa ghettoviritys pysyy nätisti paikoillaan.

Kiituri
26.01.2015, 09.43
Voiko olla totta että läski umpiniaisilla vanteilla tubelesina olisi 800g kevyempi kuin kevennysreiällisillä vanteilla ja sisäkumilla?
Näin ilmeisesti on tilanne MAXX Huraxdaxin kanssa.

Onko Läskeihin jo olemassa erityiset tubeles malliset renkaat? Eli jos tilaan Huradaxin tubelesina, voiko vanteet niin erikoiset että niihin ei saa muita kuin mukana tulleet Jumbo Jimit?

Ski
26.01.2015, 09.45
Mulla toimii gorilla, yks kierros Surlyn orggis vannenauhan päälle.
Ainoa ongelma täällä "pohjoisessa" on se että n. -15 C ja kovempi pakkanen, niin renkaasta lähtee ilmat jos ajaa alle 0,5bar, ja ryttyyttää johonkin patikkoon, niin sitten valuu ilmat pois.
Tämän takia sanoin aiemmin, että pakkasella huolettomuutta saa sisurilla.
Muuten kyllä mieluummin paljaalla, siis tubeleksella keveyden, ja renkaan käyttäytymisen vuoksi.
Musta gorilla 73mm ja stanin litku.
Jackalopessa on tietenkin vaan se Bontragerin oma sininen kapia teippi siinä urassa yks kierros.

Bansku81
26.01.2015, 09.55
Jos toi Gorillakaan ei kestä niin mikä sille on "ennustettu elinikä"? Itse painelin Gorillan reunat huolellisesti sormen kanssa kiertäen ja painaen, jonka jälkeen vielä lämmitin kevyesti kuumailmapuhaltimella ja painelin uudelleen. Sisurin kanssa en jaksanut alkaa niitä puristelemaan. Elisellä 4h / 22km metsälenkillä eturengas piti kaikki paineet ja takaa karkasi 0,05bar lenkin alussa eli nyt ainakin tuntuu alkaa pitävän.

brilleaux
26.01.2015, 09.57
Onko olemassa empiiristä testiä eri litkujen käyttäytymisestä eri teippien(liimojen) kanssa?
Itsellä käytössä Joe's sealant, eroaako lie mitenkään Stanin vastaavasta teipin liiman tuhoamisen suhteen?

mutanaama
26.01.2015, 10.05
KOrjatkaa kemistit jos olen väärässä, mutta luulen valkoisen tarra-aineen liukenevan ammoniakkiin, kun taas kirkkaat, liuotinpohjaiset ei näyttäis piittaavan litkusta mitään.

Plus
26.01.2015, 10.07
^^^ Gorillan kestävyys riippuu myös kehästä ja sen kevennysrei'istä. Jos teippiin ei tule pitkittäissaumaa kevennysrei'än kohdalle, kestää varmaan paremmin kuin minulla kesti. Oli tuolloin käytössä 50mm teippi ja 90mm kehä. Kapeammilla kehillä 73 mm teippi on varmaa ihan toimiva ratkaisu kun yksi kierros riittää reunasta reunaan.

qalleK
26.01.2015, 10.08
^^^ Veikkaan, että aika samoin käyttäytyvät kun molemmat ovat lateksipohjaisia. Mulla oli Stanin litkua Scotchin läpinäkyvän jesarin kanssa ja se kesti muutaman kuukauden ennen kuin teippaus petti. Nyt on kokeilussa Gorilla teippi Joesin litkuilla.

mutanaama
26.01.2015, 10.13
@kiituri, tubeless kehissa ja renkaissa alkaa olemaan vaikka kuinka paljon valinnanvaraa. Mun rengassetistä lähti noin 2kg tubeless-hiilari konversiossa vs alkuperäinen setti ( vanha: kehä 1050, nauha 100g, sisuri 500g) (uusi: kehä 460g, teippi 20g, litku 60g).
Tosin tuota 500g sisuria en käyttänyt päivääkään ja 60g litkua ei riitä pitämään sitä nestemäisenä kuin muutaman viikon jos vaihtelee paineita.

Bansku81
26.01.2015, 10.40
Alkaako tuo teippauksen pettäminen varoittelemaan pienillä vuodoilla kevennysreiän kautta, vai lassahtaako koko kumi kerta laakista?

brilleaux
26.01.2015, 10.55
Alkaako tuo teippauksen pettäminen varoittelemaan pienillä vuodoilla kevennysreiän kautta, vai lassahtaako koko kumi kerta laakista?

Mun takarengas on vuodellu kevennysreikien kohdalta jo kuukaudenpäivät satunnaisesti. Ilmat vaan tuntuu pysyvän kohtuu hyvin silti.

rjrm
26.01.2015, 11.13
Täällä on gorilla-mulefut-stan-bulldozer pitänyt ilmat toistaiseksi. Asennuspäivä oli joskus syksyllä. On kai siitä ainakin neljä kk. Kerron kyllä, jos teippi pettää.

Bansku81
26.01.2015, 11.14
Täällä on gorilla-mulefut-stan-bulldozer pitänyt ilmat toistaiseksi. Asennuspäivä oli joskus syksyllä. On kai siitä ainakin neljä kk. Kerron kyllä, jos teippi pettää.

Kuulostaa hyvälle. Itsellä täysin sama yhdistelmä nyt paikalla.

Kiituri
26.01.2015, 11.35
@kiituri, tubeless kehissa ja renkaissa alkaa olemaan vaikka kuinka paljon valinnanvaraa. Mun rengassetistä lähti noin 2kg tubeless-hiilari konversiossa vs alkuperäinen setti ( vanha: kehä 1050, nauha 100g, sisuri 500g) (uusi: kehä 460g, teippi 20g, litku 60g).
Tosin tuota 500g sisuria en käyttänyt päivääkään ja 60g litkua ei riitä pitämään sitä nestemäisenä kuin muutaman viikon jos vaihtelee paineita.

Voiko käydä niin että pyörään ei sitten sovi suurin osa fättirenkaista (esmes Dillingerin 5 nastat) jos siinä on alunperin umpinaiset tubeless-vanteet?
Vanteista ei ole mitään mallitietoa mutta renkaat on Jumbo Jimin 4.8" SnakeSkin Tubeless Easy mallit (1290g).

Antza44
26.01.2015, 13.12
^Totta hitossa voit käytää mitätahansa Fatti renkaita, kunhan runkoon sopii. Litkua jotkut renkaat voi kaivata enempi tiivistyäkseen. Tubeless tai tubelesready vanteet ja kumit on yleensä ne helpoimmat.

mutanaama
26.01.2015, 15.13
Ja mulla meni hetki, ennenkuin dillinger 4 nousi edes vanteille, piti oikin sisurilla nostattaa, sitten se menikin minuutissa.

Liikuva shikaani
26.01.2015, 16.06
Mistä ootte pk-seudulta hommaneet heijastinnauhaa vanteisiin, Taperoll?

Jasu
26.01.2015, 16.16
Vulkanoituvaa teippiä vois testata tubeless virityksiin, josko siitä olisi mihinkään. Tuota vaan ei taida saada kuin 19mm leveänä, joten joutuisi vetäsemään kiekkaa limittäin.

Shimaani
26.01.2015, 16.25
^^ Sieltä jos ei Vyöhykkeeltä™ löydy sopivaa.

rjrm
26.01.2015, 16.30
Vulkkis olisi taatusti tiivistä, mutta painoa tulisi valtavasti :)

Eikö se gorilla muka toimi?

Bässi
26.01.2015, 16.38
Kyllä se gorilla toimii.
http://i301.photobucket.com/albums/nn61/luupaa_kuvat/8adec9eaccd6826b7d8ca3e9b42d6366.jpg
pitkään ollu myös ohukaispyörässä eikä mitään ongelmia. Asennuksesta saa ettiä vikaa jos ei pidä.
Stanin litkua olen vaan käyttäny.

brilleaux
26.01.2015, 18.14
Jos tuo litku nyt tuppaa sinne teipin alle väkisin hiipimään niin estäisiköhän tuota yhtään, jos vetelis ne gorillan saumakohdat(teipin reunat siis) vaikkapa sikaflexillä?
Uloimmainen reunahan jää renkaan alle, sieltä ei litku kaiketi hiivi teipin alle?

rjrm
26.01.2015, 18.19
Käytin sitä leveintä gorillaa. Mikään sauma ei jää renkaan reunan alle, koska teippi ei ylety ihan laitaan asti. Myös venttiilin laitoin teipillä kiinni. Leikkasin sen vanhasta sisurista. Sää nähdä miten käy. Nyt on kaikenlaista muuta vastusta ollut läskin kanssa, ketjussa linkki jumissa, tolppa ei pidä penkkiä asennosta. No, molemmat ratkaistavissa.

mutanaama
26.01.2015, 18.19
Gorillan liima ei ilmeisesti liukene ammoniakkiin, mutta olisko niitäkin sitten eri valmistajien kamaa, luuleehan joku roudarin teippiäkin jesariksi

Antza44
26.01.2015, 19.40
Gorilla ei ole gorillaa, jos ei ole gorillan kuvaa.
http://i.ebayimg.com/00/s/MTAyNFgxMDI0/z/uc8AAOxyuR5TcOuC/$_35.JPG

-Brilleaux. Esim Mulefut tubeless ready vanteelle ei tod korillaa laiteta kumin alle. Toistaseksi toimii, kuin se kuuluisa...

Ski
26.01.2015, 19.42
Eikö Gorilla oo jesaria, ja jesari ilmastointiteippiä, joka on roudarin teippiä ?

Antza44
26.01.2015, 20.01
^Gorilla on duct tape, mutta tuotahan löytyy varmaan tuhannelta valmistajalta ja laatu kirjo sen mukaista. Mutta, jos haluaa leikkiä ja säätää vetäsee perus jesurilla/ilmastoititeipillä ja sitten ihmetellään.
Kaiketi noille lupauksille on jotain katetta http://www.gorillaglue.com/gorilla-tape
Esimerkki. http://www.youtube.com/watch?v=WLrCui9vZrc

Kemizti
26.01.2015, 20.03
Gorilla on brändi, muut on kopioita, roudari taas liittyy bändiin eikä brändiin, (ei pidä sekoittaa brandyyn, siihen se erittöintodennäköisti liittyy) ja roudarihan käyttää mitäteippiä vaan sattuu oleen, joten gorilla...

Mitä ihmettä mä just koitin sanoo, eiks niin vai eiks sittenkää..

;)

makton
26.01.2015, 20.12
Revin juuri rengasta vaihtaessa, ihan mielenkiinnosta, 4kk kiinni olleen gorillateipin irti mulefatista, on stanin litkuilla. Ei minkäänlaista merkkiäkään liimojen sulamisesta. Jatkossa en taida vaivautua, jollei ihan kauhealta näytä.

JH3
26.01.2015, 21.20
Onko kukaan kokeillut märkätilojen vesieristettä teipin tilalla? Luulisi olevan vahvikenauhan kanssa aika pitävä paketti...

pikkupoika
26.01.2015, 21.31
Kyllä mulla on ollut 73mm gorilla RD jo yli vuoden ja hyvin toimii. Huolella kun laittaa niin pelaa. Teippiä on vain yks" kiekka ja litkuna ollut Stania ja Joens. Reunat kun painelee huolella kiinni niin pelaa, joku oli täällä vielä lämmittänyt kuumailmapuhaltimella. Jos niin hyvin laittaa niin varmasti toimii.

VSS
26.01.2015, 22.32
Gorillat ja heijastinteipit motonetista.
http://www.motonet.fi/fi/haku?q=gorilla&category=2708
http://www.motonet.fi/fi/tuote/600146/Heijastinteippi-5cm-x-5m (Sopivan leveä esim. RD kehälle)

Ei kai gorilla niin kallista ole että pitäisi etsiä jotain korvaavaa? Tietty jos huvikseen haluu kokeilla eri vaihtoehtoja...

rjrm
26.01.2015, 22.40
Ja siitä yhdestä rullasta riittää koko kylälle. On se aika kkallis rulla... kun tarve on yhdelle vähän.

SamiJ
27.01.2015, 00.29
Itse huomasin että kun sitä gorillaa laittaa kannattaa kiskoa se mahdollisimman tiukkaan. Tällä tyylillä mulla alkoi pysymään heti ilmat sisällä ja sitä leveintä gorillaa sai ihan tosissaan venyttää siihen kehälle... Tuli meinaan otettua muutama harjoitus :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

Antza44
27.01.2015, 01.33
Rengastestiä Saksaksi http://www.fat-bike.de/fatbike-reifen-test/ 4.8 Jumbo Jim näyttää olevan reilusti korkeutta ei tosin ihan Surlyn veroisesti. 4.5" Kenda Judgenaut yllätti huonolla rullaavuudella.

brilleaux
27.01.2015, 07.20
Ihan kätevä juttu, mut kun ei jymmarra siansaksaa.

a-o
27.01.2015, 07.57
Ihan kätevä juttu, mut kun ei jymmarra siansaksaa.

Onneksi meillä on käytössä Google translator (https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=fi&js=y&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.fat-bike.de%2Ffatbike-reifen-test%2F&edit-text=&act=url)!

Varsin mielenkiintoinen käännös:

Viime viikonloppuna se oli lopulta Anna kondomia! Suuri Fatbike renkaiden testi Fatbike Transalp oli esityslistalla.4 polkupyörää. 4 sarjaa renkaita. 4 kriittinen testaajille. Ja 4 tulosta!

Ja hyvä uutinen Oletan heti: kaikki testattu Fatbike renkaat ovat läpäisseet ainakin hyvä suorituskykyä yleisesti ja imevät kuin kumppani pyörä.

jne, vähän tulee Uuno armeijassa -elokuva mieleen suomennoksista:)

arctic biker
27.01.2015, 08.17
Kolmas kotimainen eli englanti on useimmilla hallussa, saksa-englanti tuottaa järkevämpää tulosta.

Liikuva shikaani
27.01.2015, 08.54
Gorillat ja heijastinteipit motonetista.
http://www.motonet.fi/fi/haku?q=gorilla&category=2708
http://www.motonet.fi/fi/tuote/600146/Heijastinteippi-5cm-x-5m (Sopivan leveä esim. RD kehälle)

Ei kai gorilla niin kallista ole että pitäisi etsiä jotain korvaavaa? Tietty jos huvikseen haluu kokeilla eri vaihtoehtoja...

No mutku heijastinteipin pitäis olla mustaa...

brilleaux
27.01.2015, 10.49
Kolmas kotimainen eli englanti on useimmilla hallussa, saksa-englanti tuottaa järkevämpää tulosta.

Niimpä tuotti. :)

Budin ja Loun hankinta sai lisäpontta. Tai Bud molempiin päihin ensi kesäksi
GC nastoitettuna saa jäädä nyt talvirenkaaksi, tuntuu olevan ihan jees. Toki senkin tilalle voisi joskus nastoittaa Budin eteen.
GC:lla keulalla kun ei sivuttaispitoa oikeastaan ole lumessa.

J.Kottenberg
27.01.2015, 11.43
Rengastestiä Saksaksi

Kiitokset hyvästä linkistä.

Kyllähän tuosta sen verran selvää sai että varmaan kaikki löytää itselle sopivat renkaat, mitä ominaisuuksia kukin sitten tärkeinä pitääkin.

Kovin talvisilta nuo testiolosuhteet ei tietty näyttäneet mutta tällä foorumilla on talvikumeista hyvin tietoa.

brilleaux
27.01.2015, 13.58
Nyt vasta hokasin että testissähän käytettiin pyöränä Fatboyta.
Eli Bud ja Lou-yhdistelmän mahtumisen kanssa ei tule ongelmia!

Ei voi tulla koska Saksalaisella täsmällisyydellä suoritettu testi on tehty? :D

Plus
27.01.2015, 15.21
Tai Bud molempiin päihin ensi kesäksi
GC nastoitettuna saa jäädä nyt talvirenkaaksi, tuntuu olevan ihan jees. Toki senkin tilalle voisi joskus nastoittaa Budin eteen.
GC:lla keulalla kun ei sivuttaispitoa oikeastaan ole lumessa.

En kyllä hommaisi Budeja kesärenkaiksi, vaan talvirenkaiksi. En usko että Bud/Bud -kombosta on kesällä juuri mitään iloa GC:hen verrattuna.

brilleaux
27.01.2015, 15.26
En kyllä hommaisi Budeja kesärenkaiksi, vaan talvirenkaiksi. En usko että Bud/Bud -kombosta on kesällä juuri mitään iloa GC:hen verrattuna.

Onko näin? Siis eikö Bud edessä anna kokemuksesi mukaan enempää pitoa märällä? GC ainakin on märällä juurakolla ja kivellä melko lipevä.

EDIT: tarkoituksena siis hommata ensi kesälle GC:a parempi yleisrengastus. Varsin pito märällä kivellä+juurella on itselle tärkeä.
Rullaavuusominaisuudet ei juuri ole kriteeri, ajan enimmäkseen metsässä.

mutanaama
27.01.2015, 16.51
Niinkuin tuossa jo muutaman kerran on mainittu, niin CG:n pito kaltevalla kostealla pinnalla häviää ihan kaikelle. Ehkä kuluneempana nappula ei enää sorru alle, mutta uutena pelottavan sysipaska kallio/kivikkokiipeilyyn. Että siihen nähden ainakin.

Plus
27.01.2015, 17.15
Jaa... Mun mielestä GC tuntui märässä kivikossa aivan loistavalta, mutta vertailupohjana olikin silloin 29"-renkaat :D

Eli lumettomaan aikaan en osannut kaivata GC:tä parempaa, lumiseen aikaa kyllä. Voin kyllä myöntää että oon ihan läskinöösi vielä...

mutanaama
27.01.2015, 17.27
Semmonen disclaimeri tuohon mun juttuun, kuskista kiinni. Mä tarviin kaiken avun minkä renkaat pystyy antamaan.

elasto
27.01.2015, 18.49
Kyllähän se brilleauxikin taisi GC:tä hehkuttaa alkuun kun ei paremmasta tiennyt, jos nyt oikein muistan?

Itse taidan laittaa seuraavaan läskiin eteen ja taakse Budin syksyä/talvea varten. Kesä varmaan menee niillä mukana tulevilla Jumbo Jimeillä, mitä nyt kesällä ylipäänsä läskillä tulee ajettua.

brilleaux
27.01.2015, 18.54
Semmonen disclaimeri tuohon mun juttuun, kuskista kiinni. Mä tarviin kaiken avun minkä renkaat pystyy antamaan.

Juuri näin omalla kohdallakin. Yritän kompensoida ajotaidon puutteita renkailla. :D

Elasto: en mä vieläkään tiedä paremmasta, mutta viime syksyn mittaan tuli selväksi useaan kertaan että GC:n pito varsinkin märällä kivellä ei vastaa mun odotuksia läskigummin pidosta. :)

Koitetaan siis jotain muuta, josko sitä parempaa olis tarjolla.
Käytetty Budi tossa jo parvekkeella lepäilee...

noniinno
27.01.2015, 19.15
Huomasin joskus että Bud/Lou kombo ei vastannut käsityksiäni puuteripakkaslumen/nuoskalumen/sysipaksun lumen/märän juurakon -pidosta. Myöskään rullaavuus ei vastannut käsityksiäni polkupyörän renkaan rullaavuudesta. Nyt alla olevat Ground Controllit toimivat noilla ongelma-alueilla ihan yhtä hyvin/huonosti. Paitsi että rullaavuus kovalla pinnalla on yhtään liioittelematta tsiljoona milrjardia kertaa parempi. Nyt tietysti saan huutia, kun en ole kokeillut kaikkia markkinoilta saatavia renkaita kaikissa olosuhteissa kaikilla rengaspaineilla sekä etu- ja takarenkaan paineyhdistelmillä. Olen surkea kuski ja normaalia kömpelömpi, mutta jos Ground Controlleilla ei talvikelissä pärjää, kannattaa vikaa etsiä kypärän ja satulan välistä. Toisaalta, mikäs minä olen tässä jeesustelemaan, plasebolla on tässä maailmassa parannettu sairaita ja tehty ihmetekoja ennenkin ja hurmahenkiset karismaattiset saarnaajat saaneet rammat kävelemään ja sokeat näkemään.

haaraldi
27.01.2015, 20.06
Voisiko joku nakuttaa vähän tarkempaa speksiä mitä ovat nämä Bud ja Lou?

Bässi
27.01.2015, 20.11
Kyllä se on niin nähty että jos ei muusta ole puhuttavaa tai kinasteltavaa, niin renkaista ja öljyistä saa todella monta eri mielipidettä.
Nimimerkillä d5 ja floater talvelle, vanhelga ynnä ehkä jumbo jim kesälle.
Lopetan säikeen lukemisen tähän, kiitos mielipiteistä ;)

mutanaama
27.01.2015, 20.15
Surly bud ja lou (katso threadin eka postaus)

zipo
27.01.2015, 20.21
Bud&Lou ovat kaksi pikimustaa läskiä ja sä saat olla sitten sandswitchnä niiden välissä maksamalla about 300€ .
Mieti vielä haluatko todellakin tuollaista kokea....

Rautaperse
27.01.2015, 21.38
Budin nastoitus Tikan nastoilla tuottaa harmaita hiuksia... Dremeli ilman stopparia ja itse tehty nastoitustyökalu eivät ole parhaat työkalut hommaan. Tein äsken millilitran lääkeruiskusta stopparin. Nyt vielä voisi hankkia kunnon nastoitustyökalun. Mistä Helsingin kivijalasta noita mahtaa löytyä?

Pekka T L
28.01.2015, 00.36
... Elmukelmunkin ongelmana on se, että se vaatii teippisauman joka sitten alkaa vuotaa, litkut ja ilmat karkaa kelmukerrosten väliin...

Mä kävin Mätänetistä ostaan sprayliimaa, ajattelin laittaa sitä elmukelmun saumakohtaan. Testasin irrallisiin elmukelmupaloihin tänään. Ohjeen mukaan ruiskutin molempiin pintoihin ja annoin kuivua 20 min ennen kuin painoin kelmut toisiinsa kiinni. Tuntuu tarttuvan jonkin verran, vetämällä kerrokset irtoaa toisistaan, mutta tartunta selvästi parempi kuin kahdella kelmulla ilman liimaa. 11 tunnin kuivumisen jälkeen tartunta oli vielä parantunut verrattuna heti liimauksen jälkeiseen irroitukseen.

Saatan ehtiä tuota viikonloppuna kokeileen, tai ehkä en. Jos en, niin sitten menee ainakin kolmen viikon päähän. Saapihan tuota raportoida jos joku ehtii ensin.

brilleaux
28.01.2015, 07.00
Huomasin joskus että Bud/Lou kombo ei vastannut käsityksiäni puuteripakkaslumen/nuoskalumen/sysipaksun lumen/märän juurakon -pidosta. Myöskään rullaavuus ei vastannut käsityksiäni polkupyörän renkaan rullaavuudesta. Nyt alla olevat Ground Controllit toimivat noilla ongelma-alueilla ihan yhtä hyvin/huonosti. Paitsi että rullaavuus kovalla pinnalla on yhtään liioittelematta tsiljoona milrjardia kertaa parempi. Nyt tietysti saan huutia, kun en ole kokeillut kaikkia markkinoilta saatavia renkaita kaikissa olosuhteissa kaikilla rengaspaineilla sekä etu- ja takarenkaan paineyhdistelmillä. Olen surkea kuski ja normaalia kömpelömpi, mutta jos Ground Controlleilla ei talvikelissä pärjää, kannattaa vikaa etsiä kypärän ja satulan välistä. Toisaalta, mikäs minä olen tässä jeesustelemaan, plasebolla on tässä maailmassa parannettu sairaita ja tehty ihmetekoja ennenkin ja hurmahenkiset karismaattiset saarnaajat saaneet rammat kävelemään ja sokeat näkemään.

Taidan myös siirtyä siihen joukkoon joka lopettaa tämän säikeen lukemisen.
Kiitos.

J.Kottenberg
28.01.2015, 08.01
Taidan myös siirtyä siihen joukkoon joka lopettaa tämän säikeen lukemisen.
Kiitos.

Samaa mieltä. Ei vastaa enää tarkoitustaan.

jpf
28.01.2015, 08.35
Spessun oma vannenauha pois ja tilalle Motonetin kirkasta heijastinteippiä, toisen vanteen pienten reikien peitoksi palat sähköteippiä ja sitten kaksi kierrosta leveää gorillateippiä reunasta reunaan limittäin. Toisen vanteen pienten reikien kohdalle laitoin gorillateipin ja vanteen reunaan ohuelti sikaflexiä.
Renkaat (Ground Control 60TPI) nostin vanteelle sisärenkailla ja sisurin poiston jälkeen toinen reuna nousi todella helposti vanteella. Renkaat pysyivät hyvin paikallaan ilman paineita. Stansin litkua laitoin reilut 1.5 desiä: toinen vanteista tiivistyi laakista, mutta toisen paineet olivat yön aikana pudonneet noin 0.5 bar. Katsotaan nyt mikä on tilanne paineen lisäyksen jälkeen illalla.
Kaksi kierrosta gorillateippiä voi olla liioittelua, mutta renkaat pysyvät ilmeiseti juurin sen takia hyvin paikallaan. Litkua saattaa myös olla turhan paljon.
En muistanut punnita renkaita ennen operaatiota, joten painonsäästöstä ei ole tarkkkaa käsitystä. Ilman alkuperäisiä sisäkumeja painoa en vähemmän ehkä pari sataa gramma, mutta kevennyssisureihin verrattuna painonsäästö on marginaalinen.

Antza44
28.01.2015, 08.42
Huomasin joskus että Bud/Lou kombo ei vastannut käsityksiäni puuteripakkaslumen/nuoskalumen/sysipaksun lumen/märän juurakon -pidosta. Myöskään rullaavuus ei vastannut käsityksiäni polkupyörän renkaan rullaavuudesta. Nyt alla olevat Ground Controllit toimivat noilla ongelma-alueilla ihan yhtä hyvin/huonosti. Paitsi että rullaavuus kovalla pinnalla on yhtään liioittelematta tsiljoona milrjardia kertaa parempi.Minkälaista eroa huomasit Ground Control VS Dillinger 5, jos jätetään jää kelit huomiotta. Rullaus, veto, jarrupito ja ym.

ealex
28.01.2015, 08.42
Huomasin joskus että Bud/Lou kombo ei vastannut käsityksiäni puuteripakkaslumen/nuoskalumen/sysipaksun lumen/märän juurakon -pidosta. Myöskään rullaavuus ei vastannut käsityksiäni polkupyörän renkaan rullaavuudesta. Nyt alla olevat Ground Controllit toimivat noilla ongelma-alueilla ihan yhtä hyvin/huonosti. Paitsi että rullaavuus kovalla pinnalla on yhtään liioittelematta tsiljoona milrjardia kertaa parempi.
Viimeisen saksalaistestin valossa tässäkin väittämässä on reilusti plasebo-effektia mukana. :rolleyes:

Joku vielä joskus mittaa numeraalisesti näitä rullaavuuksia, niin kaivataan tämä viesti ”mitä minä sanoin” lauseeseen. :)

Mazza
28.01.2015, 08.47
... Dremeli ilman stopparia ja itse tehty nastoitustyökalu eivät ole parhaat työkalut hommaan. Tein äsken millilitran lääkeruiskusta stopparin.

Itse olen katkaissut terän sopivasti lyhyemmäksi, jolloin stopparina toimii istukka. Saa sitten säätää sopivan poraussyvyyden terää säätämällä.

mutanaama
28.01.2015, 08.50
Mulla ainakin terän saa upotettua dremelin sisään sopivalle syvyydelle. Toikalla oli asennustyökaluja Shocktherapyssä.

ealex
28.01.2015, 08.52
Miksi elmukelmua? Alkuperäiseen reseptiin kuuluu pakkauskelmu (kiristekalvo). On huomattavasti paksumpi ja reunan voisin kuvitella olevan huomattavasti helpommin liimattavissa vaikka teippillä

Pekka T L
28.01.2015, 09.17
Miksi elmukelmua? Alkuperäiseen reseptiin kuuluu pakkauskelmu (kiristekalvo). On huomattavasti paksumpi ja reunan voisin kuvitella olevan huomattavasti helpommin liimattavissa vaikka teippillä

Ealex tykkää paksusta:p
Onks sillä niin väliä? Veikkaan että materiaali on sama molemmissa. Vannenauhan tai teipin sinne joutuu alle laittaan kumminkin. Lisäksi elmua löytyy kotoota. Ajatus on testata toimiiko se sprayliimalla vai ei, eli pehmittääkö litku sprayliimankin. Monissa teipeissähän liima pehmenee litkukylvyssä.

Myönnetään, oisin ostanut sitä kapeeta kiristekalvoa jos sitä olis Mätänetissä ollut. Sen enempää en jaksanut alkaa sitä metsästään. Saa vinkata jos tietää mistä sitä voi hankkia. Muualta, kuin jonkun töistä :rolleyes: