Näytä tavallinen näkymä : Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.
Marsusram
28.01.2015, 09.39
Voisiko joku nakuttaa vähän tarkempaa speksiä mitä ovat nämä Bud ja Lou?
Olisiko nämä alkuperäiset Bud & Lou?
http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/7/8/8/3/1002004006463887.jpg
http://www.directlyfitness.com/wordpress/wp-content/uploads/2011/10/lou-ferrigno-quotes-2.jpg
Rautakaupasta olen kiristekalvoa ostanut, suunnilleen tämännäköistä:
http://www.pulttiboys.fi/images/kuvat/kiriste_100.jpg
Bansku81
28.01.2015, 10.34
Ajattelin ostaa varalle takarenkaaksi tuon Loun jos tuo vähän sivuista kärsinyt ja heittävä Bulldozer tuosta joskus hajoaa, mutta olisiko joku muu sittenkin parempi? Rullaako tuo Lou huonommin kuin tuo 72tpi bulldozer?
noniinno
28.01.2015, 12.24
Ensinnäkin pahoittelut äkkijyrkästä kirjoituksestani, joka toimi näköjään yhtä tehokkaasti kuin Päivi Räsäsen kommentit.
Minkälaista eroa huomasit Ground Control VS Dillinger 5, jos jätetään jää kelit huomiotta. Rullaus, veto, jarrupito ja ym.
Tässäpä se juttu kohdallani on, en osaa vertailla noiden renkaiden hyviä tai huonoja puolia. Toimivia ne ovat molemmat talvikelissä, enkä kaikilla mahdollisilla rengaspaineilla ole tullut kokeilleeksi. Jos en tietäisi mitkä renkaat siellä alla pyörii, niin en luultavasti osaisi sanoa ajokäytöksen perusteella. Ehkä Dillinger maantiepaineilla rullasi paremmin, mutta kyllä GC rullaa myös hyvin. Eli ei tainnut olla paljoa apua. Aika monella tuntuu olevan kuitenkin faktaa renkaiden käytöksestä, joten ehkä he voivat vastata kysymykseen, sikäli kun eivät ole vierailleet eroasuurifatbikerengaskeskustelu.fi -sivulla.
Jarrutuspidosta sen verran, että viime lenkeillä olen opetellut hallittua sladia tiukoissa mutkissa. Kun taidot eivät riitä, olen heittänyt perän sladiin jarrulla, joten jarrutuspito ei ole itselleni kovin kriittinen asia, läski kun joka tapauksessa pysähtyy tarvittaessa riittävästi alamäessäkin - ainakin laihapyöriin verrattuna.
^Bud tuotti harmaita hiuksia tuohon jarrulla perä sladiin tekniikkaan, ku se pitää "liikaa sivulle" ja kulkee suoraan;).
Jaahas jäbät sairastuneet fpalstalla riehuvaan topikepidemiaan nimeltä FTP.Näemmä 2kpl keskustelualuetta saanut välittömät oireet.(kippurasarvikuskeilla omat)
Täällä Paksupyöräpuolella lyhenne tulee sanoista:Fucking Tire Proffersors.Empiiriseen testin perusteella todettua parannuksena toimii vain ja ainoastaan täysillä ajaminen skutsissa huolimatta muiden rengasarvionneista.Ei, En lähetä mitään mittausdataa.
Proffat, onko kukaan ajanu tällä, sisurilla:
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/schwalbe-fatbike-mtb-tube/rp-prod128891
Ei kai kukaan proffastatuksella oleva tunnusta ajavansa sisurilla.Rispektit katoo alta aikayksikön eikä varmasti oteta porukkalenkille mukaan.
Vähän niiku pitkät kalsarit you know.
BTW.Paljonko se Rekkipyörissä orkkisvireessä tullut Maxxis sisuri painoi?
Marsusram
28.01.2015, 14.32
Ajattelin ostaa varalle takarenkaaksi tuon Loun jos tuo vähän sivuista kärsinyt ja heittävä Bulldozer tuosta joskus hajoaa, mutta olisiko joku muu sittenkin parempi? Rullaako tuo Lou huonommin kuin tuo 72tpi bulldozer?
Rullaa, Lou on maksimaalisen vetopidon rengas, jossa löysälle alustalle sopiva poikittainen kuvio. Bulldozer on siihen verrattuna pyöreä ja matalanappulainen rullaava kumi. Paineet tietysti vaikuttavat, eli riippuu mistä roikkuu..
<OT>Mullakin on tietsikassa FTP-softa.</OT>
Oma tubeless viritys alkoi vuotaa etukiekossa, pitää kai sitten katsoa liukeniko teippiliima..
Proffat, onko kukaan ajanu tällä, sisurilla:
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/schwalbe-fatbike-mtb-tube/rp-prod128891
Harva vaihtaa painavia vakiosisureita samanpainoisiin. ;)
Joko siirrytään tubelekseen tai kevennyssisuriin sv13f tai onza freeride vai mikäs se olikaan.
On muuten törkeän hintaiset CRC:ssä nuo sisurit. Esim bike-componentsilla samat 7,95€ kpl.
Harva vaihtaa painavia vakiosisureita samanpainoisiin. ;)
sori en tienny :)
Puoltoistatonnia ajetut 27tpi Natet alkaneet vuotamaan kyljistä niin paljon, ettei enää kannata pitää tubeleksena. Onko paremmilla kudoksilla odotettavissa pidempi elämänkaari sisärenkaattomassa asennuksessa?
mutanaama
28.01.2015, 18.27
Saman verran tai enemmän ajetut mammutit ei ainakaan ole vuotanu.
arctic biker
28.01.2015, 18.33
Rautakaupasta olen kiristekalvoa ostanut, suunnilleen tämännäköistä:
http://www.pulttiboys.fi/images/kuvat/kiriste_100.jpg
Tunnetaan nimellä Kiäriläinen. Murrealueesta riippuen.
Tosi kivoja tuollaiset karvahatun kokoiset kuvalainaukset lisätynä sivistävällä kansanperinnetiedolla.
Bansku81
28.01.2015, 19.43
No mikäs nyt ois vaihtoehtoina jos tuo bulldozer on minimi vaatimus pidossa, rullaavuudessa ja leveydessä? Jumbo Jim?
Two-Shoes
28.01.2015, 20.41
Kuinkas syviä reikiä noille tylpille perus nastoille kannattaa tehdä? Josko vihdoinkin ehtis alkaa askartelemaan kun on tarvikkeet lojunut jo jokusen viikon hyllyssä. Kiitokset vielä Mutikselle nasta kaupoista!
mutanaama
28.01.2015, 21.05
Semmonen 5mm ja mä käytin dremelin noin 3mm jyrsinterää. Ja terä ainakin mun dremelissä uppoo riittävän syvälle.
Timppa H
28.01.2015, 21.40
No mikäs nyt ois vaihtoehtoina jos tuo bulldozer on minimi vaatimus pidossa, rullaavuudessa ja leveydessä? Jumbo Jim?
MUN kokemuksen mukaan Bulldozeri rullasi huonommin kuin Bud tai Lou, kaikki tubeleksena ja kokeiltuna molemmissa päissä molempiin suuntiin. Ehkä mulla oli sitten joku huonompilaatuinen Bulldozeri. Pitoa siinä oli kyllä hyvin jopa märässä juurakossa, lumella en ajanut.
Semmonen 5mm ja mä käytin dremelin noin 3mm jyrsinterää. Ja terä ainakin mun dremelissä uppoo riittävän syvälle.
Ei löytynyt Dremelin jyrsinterää joten itse katkaisin puuporanterästä sivuleikkureilla kärkipiikin pois ja porailin sillä.
mutanaama
29.01.2015, 08.27
Ei varmasti yhtään huonompi vaihtoehto
^usein olen tuota käyttänyt sekä läskissä että 29":ssä eikä ole tullut ongelmia. Mahdolliset palopesäkkeet kannattaa sammuttaa mahdollisimman nopeasti ettei kyljet pala puhki.
Oliko nämä ne renkaat jotka vuotaa?
Oliko nämä ne renkaat jotka vuotaa?
Kyllä. Nostotavalla tuskin on merkitystä. Vuoto-ongelmaa on vain takarenkaassa jolla tiedän ajaneeni ehkä turhankin pienillä paineilla isolla lastilla. Viime kesänä esim. 80km asvalttisiirtymä täydellä retkivarustuksella vuotavalla sielulla. Ei vaan jaksanut vähän väliä pumppailla eikä lähimaillakaan ollut bensiksiä. Renkaan kyljessä on tasaisin välein vinoja säteittäisiä murtumajälkiä.
Ei löytynyt Dremelin jyrsinterää joten itse katkaisin puuporanterästä sivuleikkureilla kärkipiikin pois ja porailin sillä.
Kiitos vinkistä :). Ja mutikselle kiitokset nastoista; tulivat alle kahdessa vuorokaudessa, kun renkaiden tulo kivijalan kautta kesti yli viikon. Enää on jäljellä noiden yhteensaattaminen.
Rullamitalla noin abaut +-1mm toleranssilla 4" jumbo jimin leveys 100mm nappuloista sekä kyljistä mitattuna 80(en mitannu, mutta pitäisi olla)mm vanteella.
Paut 2 wiikkoa, ~30 h ajoa, kumi (Vee H-billie) pakasta vedetty, litkut just korkatusta Stanin putelista - tässä tulos
https://lh3.googleusercontent.com/-MByZK4rVbdk/VMu2IoqFIiI/AAAAAAAAB0E/Bm0kkRwlbfI/s720/mitvit.jpg
Ihan tollasta sieniarmeijaa ei ole tullut vastaan mutta kerran on Stanin litkupurkkista(ravisteltu huolella että hiukkaset ei olisi paakkuuntuneet) tehdyt 4 settiä erilaisia perus 26 ja 29 renkaita ja jokaiseen ilmestyi kesäkelillä pari sientä renkaan sisälle ropisemaan.Veikkaus:Tehtaalla valmistus tai pakkausvirhe?
Pari viimeistä vuotta menty Stanilla ilman ongelmia.
Btw,Tiivystyikö H-Billien kyljet helposti?
Ihan tollasta sieniarmeijaa ei ole ...
Btw,Tiivystyikö H-Billien kyljet helposti?
Noeioo. Jokusia kumminkin kun noita kumiloisia on litkuilla nähny.
Hoobillie on tubeless_ready ja samoin ku ne päreiks ajetut snoushuut, pitelee ilmoja myös ilman litkua ainakin noilla parilla kehällä millä sillä oon ajanu. Tai joo, snoushuut piti ilmoja mut vaan niin pitkään kun kyljissä oli kumia enempi kun kudoslankoja.
pturunen
30.01.2015, 20.34
Kasvaako tuo liemi oikeasti jotain, vai muuten sakannut?
^Ihan normi kasvustoa Stanille paitsi, että sitä on hitosti liikaa. Yleensä yksi kumi ötökkä löytyy, jos pidempää on kumit paikoillaan siis ajossa.
Hieman omakohtaista rengas vertailua.
Edellinen setti 90mm nextit hopen navoilla ja GC:t alla tbl.
Nyt on alla 65mm nextit Fatboyn navoilla ja mammutit tbl.
Ei voi kun ihmetellä noita mammutteja kuin voi noin matalalla kuviolla oleva rengas pitää nuoskalumella noin hyvin.
Tuntuu että tuo mammutti olisi jäykempi runkoinen kuin GC ,on kyllä uusi rengas tie siitä notkistuuko käytössä ,kanttaa voi ihan eri tavalla kuin GC:llä.
Kiekko setin paino putosi 400g per pää ja sen kyllä huomaa ajossa .
Ainoa vika noissa mammuteissa on se ettei niitä saa leveempinä ,ottaisin mielelläni sen 200g painoa lisää renkaaseen jos sen saisi yli 4,5" leveenä.
Tällä vaatimattomalla läskipyöräily kokemuksella en voi kun suositella tuota comboa, kun lumet lähtee ja paikat vähän kuivuu niin on varmasti nopee,kepee ja pitävä setti.
pturunen
31.01.2015, 15.46
Onko tuo Fatboyn originaali 90 mm kehä liian suuri Mammuteille?
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/31/a9c45a1726af0f13e519f79c3d2a3901.jpg
G-Tubeless done. Jumbo Jim nousi helposti vanteelle kompuralla. 20" sisuri istuu hyvin DD:n vanteelle.
Huomenna koeajo, niin nähdään pysyykö gummi vanteella.
Ei voi kun ihmetellä noita mammutteja kuin voi noin matalalla kuviolla oleva rengas pitää nuoskalumella noin hyvin.
Tuntuu että tuo mammutti olisi jäykempi runkoinen kuin GC
Itse kanssa epäilin mammothia liukkaaksi, mutta erehdyin. Käänsin nyt takarenkaan "väärinpäin" jolloin vetopitoa tuli lisää ja jarrutuspito vähän heikkeni.
Rengas on tosiaan aika matala ja kova, mutta rullaa mukavasti. Nyt olen ajanut loskassa, nuoskassa, puuterilla, kovalla ja pehmeällä polulla, kelkkaurilla sekä jäällä.
Kumpaan suuntaan Colli laitoit takarenkaan?
HC Andersen
31.01.2015, 23.51
Mulla on kanssa mammutti takana väärte päi, takana on nyt öbaut 10 lenkkiä joten absoluuttista mielipidettä on vielä paha sanoa, lisäksi en ole vielä uskaltanu tiputtaa paineita tarpeeksi alas kun vielä totuttelen tubeless touhuihin läskillä. Aika näyttää, mutta ehdottomasti yks parhaista jokapaikan renkaasta mitä olen ajanut.
Pekka T L
01.02.2015, 00.45
Mulla on kanssa mammutti takana väärte päi, takana on nyt öbaut 10 lenkkiä joten absoluuttista mielipidettä on vielä paha sanoa, lisäksi en ole vielä uskaltanu tiputtaa paineita tarpeeksi alas kun vielä totuttelen tubeless touhuihin läskillä. Aika näyttää, mutta ehdottomasti yks parhaista jokapaikan renkaasta mitä olen ajanut.
Mites vertautuu BFL:ään? Mulla BFL:t odottaa kesää, taakse kuitenkin kaipas lisää vetopitoa.
Jaskakoo
01.02.2015, 07.04
Moro
hajosi vannenauha. Nyt olen tuskaillut että mistä moisia löytyisi. Onko vinkkejä?
Rautaperse
01.02.2015, 07.16
Laita Gorilla Teippiä vannenauhan tilalle
http://www.motonet.fi/fi/haku?q=gorilla+teippi
Onko muilla ollut mitään ongelmaa Lou:n kanssa? Illalla olin varastossa jarruja säätämässä ja huomasin nappuloiden olevan märkiä, aloin tutkia asiaa ja varsinkin reunanappulat ovat alkaneet repeytyä irti ja välistä tihkuu litkua pihalle.
Onkohan kyseessä valmistusvirhe vai mikä lienee syy moiseen? Kenties liikaa voimaa[emoji16]
Renkailla on ajettu pari talvea ja vain talvella, joten kilometrejä ei ihan tolkuttomasti ole.
Surlylle en ole vielä postia laittanut, täytyy napata kuva ja kattoa mitä he tuumaavat asiasta.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mammutti on väärin päin, parissa alamäessä tuli mieleen että pitäisikö kumminkin olla toisinpäin.
Niin unohtui tuosta edellisestä että rullaa huomattavasti kepeemmin kuin GC ,paineita oli 0,5 bar tuntui että sais olla vieläkin vähemmän.
Onko tietoa leveästä matala kuvioisesta renkaasta muuta kuin BFL ,runsas ilmatila ei ole mielestäni koskaan liikaa jos vaan haarukkaan mahtuu.
Mää ajan BFLlällä talvella, se on mulla edessä, tykkään kun sen reuna nappulat ei tartu kiinni talvipolkujen reunoihin, ei kelkanmatonpainauman reunauriin ja kapealla (30-50cm) ja syvällä (30-50cm) polulla menee sivulle repimättä suoraan. Taakse vaihtelen kelistä riippuen kahden valmis vanteen taktiikalla Nate (pyörimissuunta oikein) ja BFL (pyörimissuunta väärin).
Ja tämä siis tällä hetkellä Oulunseudulla missä runsas n.80km ympäri kaupunkia tampattua koirankusettajien ja polkujuoksijoiden kovapohjaista(jos pehmeäpohjaista. :) talvipolkua pitkin suurtaajamaa ...
Bansku81
01.02.2015, 09.09
Nyt ois XXL ssä sunnuntai tarjous Lou 79,90€ laitoin yhen tilaukseen. Näytti olevan kapeet piikkikumit kans tarjouksessa.
HC Andersen
01.02.2015, 09.19
Mites vertautuu BFL:ään? Mulla BFL:t odottaa kesää, taakse kuitenkin kaipas lisää vetopitoa.
Vetopitoa on suunilleen saman verran, bfl:ässä ehkä hieman huonompi.
Onko muilla ollut mitään ongelmaa Lou:n kanssa? Illalla olin varastossa jarruja säätämässä ja huomasin nappuloiden olevan märkiä, aloin tutkia asiaa ja varsinkin reunanappulat ovat alkaneet repeytyä irti ja välistä tihkuu litkua pihalle.
Onkohan kyseessä valmistusvirhe vai mikä lienee syy moiseen? Kenties liikaa voimaa[emoji16]
Renkailla on ajettu pari talvea ja vain talvella, joten kilometrejä ei ihan tolkuttomasti ole.
Surlylle en ole vielä postia laittanut, täytyy napata kuva ja kattoa mitä he tuumaavat asiasta.
Ei ollut tällaista ongelmaa Surlyn renkaiden kanssa. Mutta oletko pessyt pyörää liuotinpesuilla? Ne tuhoavat renkaiden kumin erittäin nopeasti, jopa yhdellä pesukerralla. Olen tehnyt tämän virheen ensimmäisen rengassettini kanssa...
En ole käyttänyt mitään sopimatonta ainetta, ei juurikaan talvella tuu pyörää pestyä...
Nyt ois XXL ssä sunnuntai tarjous Lou 79,90€ laitoin yhen tilaukseen. Näytti olevan kapeet piikkikumit kans tarjouksessa.
Argh, aika pahan vinkin pistit, näinköhän pitää lähteä kauppaan. Mitenhän Lou edessä ja takana toimii?
Nyt joutuu pistää vararenkaan tilaukseen...
Kävin tuolla pariin kertaan kuolaamassa noita Lou:ta , nyt oli hyvä tekosyy hankkia kun sai "säästöä" 80€ pari HAH!
Vetopitoa on suunilleen saman verran, bfl:ässä ehkä hieman huonompi.
Mammutin vetopito on ihampaska. Tosakin sutas vaikka alla ei ollu ku jää ja sen päällä 12cm nuoskalumi.
https://lh4.googleusercontent.com/-Qprq8y3H1Lg/VM3sifvR5FI/AAAAAAAAB00/6LEYiiXFjas/s720/aamu.jpg
No prkl. Pitikö se nyt tuommonenkin ostaa.
E: Tilasin pois kuljeksimasta.
Bansku81
01.02.2015, 11.32
Oli muuten Natet kans 59,90€/kpl
Oli muuten Natet kans 59,90€/kpl
Mutta taipumattomat (27tpi) vain.. Saisivat ittellensä niitä 120tpi malleja niin ois heti yks asiakas lisää.. :p
mutanaama
01.02.2015, 12.24
Mammutin vetopito on ihampaska. Tosakin sutas vaikka alla ei ollu ku jää ja sen päällä 12cm nuoskalumi.
No sitä mä oon aina sanonu, että renkaista se ajo on kiinni, ei miehestä.
Lisäsin vielä suikaleen retkipatjaa tuonne sisurin alle, kun epäilinhiukan tuota leveyttä. Hyvin toimivat ainakin ekan lenkin.
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/31/a9c45a1726af0f13e519f79c3d2a3901.jpg
G-Tubeless done. Jumbo Jim nousi helposti vanteelle kompuralla. 20" sisuri istuu hyvin DD:n vanteelle.
Huomenna koeajo, niin nähdään pysyykö gummi vanteella.
No sitä mä oon aina sanonu, että renkaista se ajo on kiinni, ei miehestä.
Mulla onkin luistonesto reisissä!
brilleaux
01.02.2015, 14.12
Oli ja meni. En kerenny mukaan, loppuivat silläaikaa kun tilausta viimeistelin. :(
Toki tuossakin oli hinnaksi laitettu 119e, ovat myyneet jo pitkään 99e eli pienoinen kusetuksen maku jäi suuhun...
Ja mulle voi sit Louta tarjoilla jos ei satu miellyttämään! ;)
pturunen
01.02.2015, 17.00
Mikäs rengas olisi profiililtaan Ground Controllia kulmikkaampi ja sopisi järkevästi tuohon 90 mm vanteeseen ja jolla olisi olemattomia skillejä korjaavia taikavoimia?
Mikäs rengas olisi profiililtaan Ground Controllia kulmikkaampi ja sopisi järkevästi tuohon 90 mm vanteeseen ja jolla olisi olemattomia skillejä korjaavia taikavoimia?
Kaks vaihtoehtoista tulevaisuutta; testaat kaikki_maailman_kumit ja huomaat ettei mikään niistä oo kaikkialla paras ja jokainen on sysipaska jossain tai ajat 1000 tuntia kaikissa olosuhteissa kaikilla käsillä olevilla kumeilla ja huomaat et kumin tärkein ominaisuus on että se on sattuu nyt olemaan alla, se on musta ja pitää ilmat.
Shimaani
01.02.2015, 18.10
Taikavoimat on korvien välissä. Huaminen työmatkuttelu hoituukin sit Puksulla, oon liki satavarma että se säälittävän kapoinen 2,1" ISP vaan uppoilee ja luikertaa, D5 eessä ja takanastaNate mahdollistanee jouhevan etenemisen ja aikaisen perillepääsyn.
Muok: Kas, veli PaH ensin ennätti.
pturunen
01.02.2015, 18.16
^ Mitähän varten täällä on liki sata sivua asiaa aiheesta kun kumilla ei ole kerran väliä? Kai teillä nyt on joku käsitys renkaiden profiileista?
mutanaama
01.02.2015, 18.31
Vain kaksi sanaa: Mam Mutti
On vaan tuo mammutti niin reppanan näköinen Fatboyssä ihan kuin ei kuuluisi koko laitteeseen. :)
HC Andersen
01.02.2015, 18.54
Endomorffia kun ei enään saa niin mammutti on hyvä vaihtoehto.
reappear
01.02.2015, 19.04
Tuli tänään kokeiltua Lou-Lou comboa, ja kyllähän se pelittää hyvin tuolla nuoskalumessakin. Ongelmaa tuli oikeastaan vain tiukissa käännöksissä ja kaltevalla kalliolla tänään. Kiinnosti Salsa BB:n idea ryömijästä, ja White 2Fat Pro kävi siihen myös, puoleen hintaan tjsp. (joo ei ole sama...)
Kyllä noissa vetopitoa löytyy, ja paineet saa todella alas Mulefuteilla.
very heavy
01.02.2015, 19.24
täällä eioo vielä innostuttu vouhottamaan renkaan paistokuukaudesta/vuodesta sillä on merkittävä vaikutus nykyään ainakin mp-puolella..ennen semmosesta höpinästä olis joutunu pakkopaitaan eli tuntuu et olis toimiva lisä näihin keskusteluihin.
^ Mitähän varten täällä on liki sata sivua asiaa aiheesta kun kumilla ei ole kerran väliä? Kai teillä nyt on joku käsitys renkaiden profiileista?
No siksi sitä keskustelua on sata sivua ku ei oo vieläkään käsitystä :)
Kulmikasta profiilia ei taida olla missään läskirenkaassa. Puolen kilon paineilla se tiiliskiven reuna ois kuitenkin lutussa kallistaessa. Viimeisen kahden ja puolen vuoden aikana olen eturenkaan vaihtanut kerran. Kulunut Surly Bud vaihtui uuteen Budiin. Lähtee sekin tyhmäillessä alta, mut rouhee pitkittäinen kuvio pitää todella pitkään. Kuvion suksimaisuudesta johtuen bonuksena hyvä suoraankulkevuus etupään lukkojarrutuksissa niin lumella kuin savella (joo onhan se aika urpoo, mut voi tehdä niinkin :p) Takana joku musta ja pyöree.
:)
Nyt pitää ottaa Mammothin kehuja vähän takaisin: löytyi nimittäin semmoinen lumilaatu, jossa pito oli 0. Lumiauran terän liippaama valkoinen "jää" teki tepposet kun painoin vähän takajarrua. Pyörä heitti samoin tein perän edelle. Onneksi poluilla tulee harvemmin vastaan ko olosuhteita.
ps. ei pidä ottaa näitä kumikeijojen keskusteluita ihan vakavissaan, paras kun ajaa vaan
pturunen
02.02.2015, 08.12
Kysytään vielä kerran: onko järkevää kokeilla esim. mammuttia 90 mm vanteisiin? Joskus luin, että 3-4" kumi toimii parhaiten 65mm vanteissa, mutta tästä varmaan jollakin on omaa kokemusta. Uudet kehät voivat konkretisoitua aikaisintaan syksyllä.
Talvella voi ollakin ihan ok. Kesäksi en laittais. Kerran sulla ilmeisesti on Fatboy niin miksi muutenkaan laittaa alamittaista kumia. Laita Bud.
HC Andersen
02.02.2015, 08.34
Mulla mammutti on toiminu loistavasti 82mm kapealla vanteella, alle 0,5barin paineilla on ollu pientä burppailua, muuten jees.
Kysytään vielä kerran: onko järkevää kokeilla esim. mammuttia 90 mm vanteisiin? Joskus luin, että 3-4" kumi toimii parhaiten 65mm vanteissa, mutta tästä varmaan jollakin on omaa kokemusta. Uudet kehät voivat konkretisoitua aikaisintaan syksyllä.
On se ehkä turhan kapea noin leveälle kehälle.
Jackalope kehällä (75mm sisäleveys) renkaan leveys on n. 98mm
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/01/93c1a99662596e5ccad31a95db96f300.jpg
Laita isoonläskiin talveksi iso kumi kun tilaa kerran on!
Penseilijä
02.02.2015, 09.01
Jäykkäperä vaihtunee tässä läskimpään ja läskinöösinä tuli mieleen muutama kyssäri renkaista.
Onko raadilla ollut tarvetta vaihdella kumeja matkalla vai kestääkö nuo kumit kaikki sepelistä ja lasinsiruista lähtien? Jos on tarvetta vaihdella, niin kuinka helposti (vaikeasti) tuo onnistuu?
Entäs onko kuskin painolla väliä renkaan leveyden osalta? Eli aiheuttaako esim. 4" rengas 50 kg ja 100 kg kuskin alla samanlaisen ajokokemuksen, vai tarvitseeko jompikumpi leveämmän renkaan? Vaimo painaa alle 50 kg ja Trek Farley 6 kiinnostaisi (ja on melkein ainut fillari josta löytyy tarpeeksi pieni koko), mutta tuohon ei ilmeisesti leveimmät renkaat mene. Mutta onko noilla kiloilla tarvettakaan? Umpihangessa ei varmaan tule kauheasti ajeltua.
Liikuva shikaani
02.02.2015, 09.20
Farley kutoseen mahtuu tarvittaessa mm. Spessun GC 4.6 mutta vaimosi pärjää varmasti 4" kumeilla. Farleyn orkkis Hodag on hyvä ja kevyt yleiskumi ja pitäisi olla helppo tehdä tubeles.
Renkaan vaihto todella helppoa, harjoittele kotona ensin ja Farley 6 loistava vaihtoehto vaimollesi.
mutanaama
02.02.2015, 09.24
Eipä juuri ole vaihdeltu mastossa, mutta noin muuten tullu kokeiltua kymmenkunta erilaista rengasta eri komboilla. Rengasleveydestä sen verran, että tuskin tulee tilannetta, jossa ei 4" riittäisi, ellei sitten joku kantohangen rajatapaus.
Sepelit ja lasinsirun kestävät renkaat?;)Huhuja:Sörliin Fakiiri 5.8" tulossa kaudelle 2020
Renkaanvaihdosta saa tehtyä juuri epätoivoisen tai helpon kun oma järki ja sorminäppäryys antaa myöten.
Harvalla kai paino on heitellyt 50-100kg välillä joten kaikki on arvailua.....
Farley oiva fillari ja kevyt kuski ei 4.8" leveitä renkaita tartte jos ei suolla möyri.
Penseilijä
02.02.2015, 09.40
Sepelit ja lasinsirun kestävät renkaat?;)
Schwalbe Marathon Plus. Eivät tosin läskit muuta kuin painon suhteen :) Mutta joo, eipä tuota hirveästi tarvinnut googlettaa, kun kävi jo ilmi että kyllähän ne läskitkin paukkuu varsinkin pienten paineiden ansiosta.
Super hyvä talvirengas?
Just joo melko mahdotonta kun lumi/lämpöolosuhteet vaihtuu jopa saman päivän/viikon aikana 2cm-25cm puolikuivasta pydästä umpimärkään nuoskaan.
Tuskin hiihtoniilolla olisi ollut helpompaa valita optimi set-up eiliselle kelille.
Hyvän kesärenkaan tekeminen on lasten leikkiä.
Penseilijä
02.02.2015, 09.43
Ja kiitoksia muistakin vastauksista. Pitänee matkustella hi5bikesiin testaamaan tuota Farleyta, kun pitäisi olla hyllyssä kärpäskoossa. Pitää vielä soittaa ja varmistella.
Onpas rajoittunut näkökanta, että paksumpia renkaita tarvitaan vain ja ainoastaan kantavuuden lisäämiseksi. Minkäköhän takia kesällä, kun syklokrossirengas kantaa erinomaisesti esim. DH-radalla, niin silti suurin osaa käyttää leveitä DH-renkaita ja täysjoustopyöriä, eikä cc-pyöriä? Samasta syystä itsekin valitsen kesät-talvet mahdollisimman paksuja renkaita läskipyörään, haluan enemmän joustoa (ja kaupan päälle pitoakin) enkä halua ajaa metrin pidemmälle hangessa tai suolla.
Ihan varmasti 4” rengas 65mm vanteella on todella hyvä ja ihan varmasti se on huomattavasti useammalle sopivampi vaihtoehto, kuin 4,8” 100mm vanteella, mutta kyseessä on kuitenkin eri laji: :rolleyes:
http://fcdn.mtbr.com/attachments/fat-bikes/844801d1383758820-4-tires-vs-5-tires-advantages-disadvantages-20131104_232500.jpg
^^Toikalta kannattaa kysyä myös XS Muklukkia vastaa tosin 15.5" Trekkiä, mutta haara korkeus on huomattavasti matalampi 6.5cm, kuin 14.5" Trekissä. Trekki on varmasti hyvä valinta, jos koko natsaa.
http://www.shocktherapy.fi/
brilleaux
02.02.2015, 10.18
Eipä juuri ole vaihdeltu mastossa, mutta noin muuten tullu kokeiltua kymmenkunta erilaista rengasta eri komboilla. Rengasleveydestä sen verran, että tuskin tulee tilannetta, jossa ei 4" riittäisi, ellei sitten joku kantohangen rajatapaus.
Mutiksella varmasti vinkkejä kuivuneen litkun irroittamiseen renkaasta? Vai onko muutaman tunnin sorminäpertely ainut vaihtoehto?
Tuossa käytettynä hankkimassani Budissa kun on kaiketi kilo litkua seinämillä. :D
...tuskin tulee tilannetta, jossa ei 4" riittäisi, ellei sitten joku kantohangen rajatapaus.
Kun on rajatapaus ja 4" upottaa niin vituttaa kun miettii että 4,8" ei ehkä upottaisi... Ja silloin kun 4,8" upottaa, ei kuitenkaan vituta kun tietää että 4" upottaisi varmasti pahemmin.
Johtopäätös: Talvella niin isot kumit alle kun vaan mahtuu.
Hupasaa kyllä tää keskustelu. Tovi sitten se oli, että 4" ei tee mitään ja kaikilla pitää olla läskimmät mahdolliset kumit. Nyt se taas on kääntynyt siihen että mitä kapeampi läski niin sitä parempi :D
brilleaux
02.02.2015, 10.39
No itse kannatan edelleen mahdollisimman isoja kumeja. Sillä mä kai läskin ostin.
Mutta kukin tavallaan ja kokemuksen karttuessa ne minunkin omat tarpeet saa selkeämmän kuvan.
Mutta jos mielin kapeampaa kumia, ajan normimaasturilla. :)
Eniten täälä taitaa koko asiota hämmentää edestakas kuskit jotka tietää vaikka ei ole kokeillutkaan:seko:.
Mutta minun kulkine on ainakin ketterämpi 4" kuin 4.8".
mutanaama
02.02.2015, 10.42
Lämmin vesi ja tiskiharja vois olla kova sana.
@ealex, tarkoitus oli lähinnä sanoa, että Läski kuin läski toimii mollaamatta sen enempää kumpaakaan. Itsellä ollut alla kaikennäköistä, 3.8-4.8", omat suosikki on sieltä kapeammasta päästä, vaikka nyt ajelenkin 4.6" ja 4" yhdistelmällä.
Two-Shoes
02.02.2015, 17.39
***tu.. Ei sitä vauvaperheessä ikinä löydä aikaa noiden nastareikien dremelöintiin. Löytyykö jostain nettikaupasta isompaa Dillingeriä ilman nastoja,eikös niissä ole reiätkin valmiina? Itse en löytänyt. Pääsis helpommalla
http://www.singlespeed.nl/catalog/product_info.php?products_id=1688
Tossa nyt ainaki.
***tu.. Ei sitä vauvaperheessä ikinä löydä aikaa noiden nastareikien dremelöintiin. Löytyykö jostain nettikaupasta isompaa Dillingeriä ilman nastoja,eikös niissä ole reiätkin valmiina? Itse en löytänyt. Pääsis helpommalla
Täältä (http://fatbikes.at/komponenten-fatbike/reifen-und-schlaeuche-fatbikes/3216/45nrth-dillinger-5-fatbike-faltreifen-spike-ready-26x4.8-120tpi) tuli nopsaan!
mutanaama
02.02.2015, 19.05
Oliskohan tuo GC:n rinnalla rengas...
Ihan OK tälleen vierestä seuranneena D5 ja D4 toimivuutta metsäpoluilla.
Melko hintava ja hieman haasteelisempi tehdä tubessvireeseen.
HC Andersen
02.02.2015, 19.50
Hupasaa kyllä tää keskustelu. Tovi sitten se oli, että 4" ei tee mitään ja kaikilla pitää olla läskimmät mahdolliset kumit. Nyt se taas on kääntynyt siihen että mitä kapeampi läski niin sitä parempi :D
Nusnus... Eipä yleistetä, täällä on moni vanha läskijäärä yrittäny viime vuoden aikana kertoa että suurempi kumi ei välttämättä ole oikotie onneen. Läskikumi on vähän niinq mulkku, koko ei välttämättä aina ratkaise, vain miten sitä käytetään.
noniinno
02.02.2015, 20.01
Melko hintava ja hieman haasteelisempi tehdä tubessvireeseen.
Kuitukehälle D5 muljahti n. 5 minuutissa tubeleksiksi, mutta eipä tietenkään voi yleistää. Hintava kyllä. Tai mihin sitä sitten vertaa. Jos ei niin älyttömän kallis, pikkuisen vaan, niin sittenhän se on hintahtava. Ok, huono, pitäisi kai miettiä välillä muuta tekemistä.
J.Kottenberg
02.02.2015, 20.16
Oliskohan tuo GC:n rinnalla rengas...
Onko tuossa takana ehkä semmoista ajatusta että hankkimalla Dillingerit ja nastoittamalla itse sopivasti, olisi tuloksena semmoinen gummi jolla voisi mukavasti ajella talvikauden tarvitsematta välttämättä vaihtaa renkaita muuten kuin rikkoutumisissa?
Tarkennusta: D4 ja ML:lle.Sisurilla ja kompressorilla.Pari kertaa joutui säätämään kun reunanauha ei asettunut tasaisesti koko kehän mitalta.
5min kuitukehälle?Mä en pidä enää röökitaukoja.:D
brilleaux
02.02.2015, 20.21
Läskikumi on vähän niinq mulkku, koko ei välttämättä aina ratkaise, vain miten sitä käytetään.
Ja kukapa ei haluaisi itselleen isoa mulkkua?
Kaikkihan me luullaan osaavamme sitä käyttää. Läskikumia siis...
Kyllä mä arvostan konkareiden kokemusta ja vinkkejä. Silti olen aina halunnut kokeilla asiat itse. Muodostaa oman mielipiteeni, omien kokemusteni kautta.
Ehkä kokeilen pienempiä kumeja joskus, ehkä en. Tällä hetkellä en näe sille tarvetta.
Musta on kivaa kun on isoa jalkojen välissä.
Kyllä sitä D5:a piti ravistella reilusti enemmän kuin Hodagia. Renkaan reuna on "rypyläinen" ja aina paineen noustua yli 0,5bar ilmat tupsahti vanteen ja renkaan välistä ulos. Litku tukki vuodot kun aikansa ravisteli, joten kyllä se tubelesointi imo oli haastavampi. Tämä siis Bontrager Jackalope kehän kanssa.
No onhan se 4 tuuman rengaskin aika paljon leveämpi kuin normi maasturissa.. ja minusta tuntuu että itselle riittää tuo. Mutta meitä on moneksi, kuten myös renkaita..onneksi.
J.Kottenberg
02.02.2015, 20.49
Kyllä mä arvostan konkareiden kokemusta ja vinkkejä. Silti olen aina halunnut kokeilla asiat itse. Muodostaa oman mielipiteeni, omien kokemusteni kautta.
Ehkä kokeilen pienempiä kumeja joskus, ehkä en. Tällä hetkellä en näe sille tarvetta.
Musta on kivaa kun on isoa jalkojen välissä.
Noinhan se menee.
Paikat missä ajetaan on erilaisia. Kelit on erilaisia. Ajotyylit on erilaisia. Mieltymykset on erilaisia. Jonkun mielestä pitää rullata kevyesti. Toinen taas ajattelee että kun kerran on polkimet niin samantekevää kuinka paljon pitää polkea, se on vaan reeniä. Joku vaihtaa usein renkaita ja haluaa kokeilla. Joku toinen taas ei. Joku pitää jotain kalliina. Joku taas ei välitä hinnasta.
Tämän takia kaikki saa, ainakin minun puolesta, tehdä omat valintansa niinkuin hyvälle tuntuu. Sittenhän sen parhaiten tietää kun kunnolla itse testaa.
Ja jos kaikki ajaisi samoilla kumeilla samanlaisilla poluilla samalla tavalla, olisi tämäkin topikki aika köyhä monessakin mielessä.
Omia mietteitä fat bike prospekteille:
Heliumia saa kiekoilla,maksaa about uuden hyvän tunetetun joustokeulan ja iskarin verran.....
Se onko järkevää onkin jo toinen tarina.Ei voi enää speksata öljyjä,tiivisteitä,shimmauksia,HS LS preload/reboundsäätöjä,jousimateriaaleja,huoltovälejà ¤,link ujenlaakereita,kitinän ja narinan aiheuttajia niinkuin täysjoustoissa.
Mieti vähintään 2 kertaan fatin hankintaa,niillä kun joutuu ajamaan enemmän kuin huoltamaan.
Jotain on spekuloitava niin olkoon se sitten renkaat ....
Ja ymmärrä että tulet osaksi jotain johon osa suhtautuu yhtä fanaattisesti kuin pahimmat uskovaiset uskontoon.
Ai niinku Spessu,Santa Cruz,Cyclocrossi,teräspyörä,Campa,Brooks,*****, Whisky, ja Vihree ED.
Siis wtf häh tää softa oikolukee uskonnolissävyiset sanat siistiin muotoon.Valvira?
Edit:Lupine unohtu ja pari muuta.Sorry muistakaa rukoilla kaikesta huolimatta.
Isän,Pojan ja Liitiän nimeen.Amen.
J.Kottenberg
02.02.2015, 21.37
Ja ymmärrä että tulet osaksi jotain johon osa suhtautuu yhtä fanaattisesti kuin pahimmat uskovaiset uskontoon.
Taidatpa olla oikeassa. Ikävä kyllä. Eihän näitä(kään) asioita kannattaisi, eikä edes tarvitsisi, ottaa kovin vakavasti.
Tää topic on kyllä hauskaa luettavaa.
Mites on BestGripit pysyneet kiinni? Mulla on pienillä kilsoilla vielä kaikki tallella (Bud 120kpl / Floater 66kpl / molempiin on asennettu nastat ilman liimaa). Ilmeiseti yksikään nasta ei ole mennyt renkaasta läpi, tai jos on niin litku on paikannut reijät huomaamattomasti. Kärjet on edelleen yhtä terävän oloiset kuin uutena. D5 oli aika hiljainen verrattuna näiden ropinaan.
J.Kottenberg
02.02.2015, 23.05
Sinulla siis kokemuksia Budista ja D5:stä. Itseä kiinnostaa nuo renkaat. Miten vertaisit niitä? Oliko edessä vai takana vai samat molemmissa?
mutanaama
03.02.2015, 00.31
Mä suhtauduihn noin bestgrippeihin hyyyyyvin nuivasti, ja pakko on taas seistä korjattuna ja myöntää etten mä taaskaan tienny mistään mitään.
Ilmeisesti rullaavat ihan asiallisesti ja eivät revi nappuloitakaan, näin olen jo pariltakin kuskilta kuullut suoraan.
Liikuva shikaani
03.02.2015, 09.06
Mites on BestGripit pysyneet kiinni? Mulla on pienillä kilsoilla vielä kaikki tallella (Bud 120kpl / Floater 66kpl / molempiin on asennettu nastat ilman liimaa). Ilmeiseti yksikään nasta ei ole mennyt renkaasta läpi, tai jos on niin litku on paikannut reijät huomaamattomasti. Kärjet on edelleen yhtä terävän oloiset kuin uutena. D5 oli aika hiljainen verrattuna näiden ropinaan.
Hyvin on pysynyt kiinni ilman liimaa. Pari nastaa on vissiin irronnut huonon kiinnityksen vuoksi, ruuvattu huolimattomasti nappulan reunaan eikä ehkä tarpeeksi syvälle. En oikein uskaltanut kiertää ihan niin syvälle kun olis pitänyt, laippa on niin terävä että pelkäsin menevän kumista läpi. Laiskana miehenä tein nastoituksen suoraan renkaaseen irroittamatta sitä vanteelta, jos viittis irroittaa niin pystyisi tunnustelemaan sormella kuinka lähellä laippa on. Kaikesta huolimatta hyvin on toiminut!
Isä nitro
03.02.2015, 13.30
Kun täällä puhutaan pääasiassa nastoituksesta, niin minä olen vasta siirtynyt litkutukseen. Klovninkalossin päälle on aikanaan vedetty ystävykset Bud ja Lou. Valitettavasti takimmainen noista otti aivan liian usein pistoja vastaan ajaessani lajityypillisesti eli matalilla paineilla. Onzaa on joutunut vaihtamaan ja paikkaamaan aivan liian usein. Niinpä hain "eristyskaistaa" (vaikkapa ikkunan ja betonin väliin) Bauhausista ja Gorilla-tapea (sitä mustaa leveää) Motonestistä. Kaksi päällekkäistä kerrosta tuota kaistaa eli foamia oli liikaa, kun en saanut kumia päälle. Niinpä vedin yhden 75 mm leveän kaistaleen ja yhden kerroksen gorillaa päälle. En laittanut sitä halkaistua sisägummia. Litkut sisään, painetta kehiin ja takarengas alkoi vuotaa suunnilleen joka puolelta. Olihan värkillä jo melkein 2000 km takana, mutta muuten ajattelin että olenko ajellut viime aikoina sideharsolla. Lisää nestettä sisään, voimakasta tangon tyyppistä tanssia kiekon kanssa ja vähitellen kuulkaas alkoi pitämään. Metsässäkin on jo käyty, ja eilen laitoin etugummin samaan tilaan ja ainaskin työmatka onnistui.
Jos joku tarvitsee sitä eristyskaistaa eli foamia, niin minulla on sitä iso kiekko. Pistää privaa. On sopivasti 150 mm levyistä eli keskeltä kahtia, jos nimittäin pellekenkään. Muut kiekot on sitten asia eriksensä.
Yx iso mulukku
Volvospede
03.02.2015, 14.36
Mitä eroa huomasit ajossa tuosta tubeless muutoksesta?
Isä nitro
03.02.2015, 14.40
Täytyy myöntää, että yllätyin kuinka tunnokkaalta meno tuntui maastossa ilman sisuria. Tätä en ensisijaisesti tavoitellut, vaan huolettomuutta.
Sinulla siis kokemuksia Budista ja D5:stä. Itseä kiinnostaa nuo renkaat. Miten vertaisit niitä? Oliko edessä vai takana vai samat molemmissa?
En ole ajellut Dillingerillä. Porukkalenkillä vaan näin/kuulin. Voishan sitä tietty kysyä jos lainattais noita ristiin, saatais taas vähän bensaa liekkeihin... :rolleyes:
Shimaani
03.02.2015, 21.34
.. kokemuksia Budista ja D5:stä. Itseä kiinnostaa nuo renkaat. Miten vertaisit niitä? Oliko edessä vai takana vai samat molemmissa?Edessä on nyt talvisempaan keliaikaan joko D5 tai Bud sen mukaan mitä värikoodausta halutaan kehältä. D5 on vähän ku Maseratin katumaasturi verrattuna rynnäkköpanssarivaunumaiseen Budiin. Kumpikaan ei ole vielä ollut sysipaska millään alustalla. Eikä kevyt.
Takana on se Saarioisten maksalaatikkofiiliksiä muistuttava Nate, nastoilla tai ilman - tuttu mutta turvallinen.
Todellakin! :D Just muutama sivu taaksepäin brilleaux ja J.Kottenberg sanoi ettei enää lue tätä ja silti taas viestiä pukkaa entiseen malliin. :D Ihan ku joku saippuasarja.
Isä nitro
04.02.2015, 10.52
Voihan sitä kirjoittaa vaikka ei lukisikaan. On ainakin meidän työpaikallamme ihan vallitseva käytäntö.
Hyvä huomio! Siltähän nää jutut toisinaan vaikuttaakin.
Bansku81
04.02.2015, 15.08
Jollain oli tossa Whiten prossa Lou takana ja bulldozer edessä. Millainen yhdistelmä tuo on tai onko haittaa jos takana on paljon korkeampi kuvioinen rengas? Itsellä olisi tulossa tuo Lou taakse ja nyt pähkäilen että pitäisikö se etunenkin vaihtaa Budiin tai johonkin rajumpaan.
Prossa D5 edessä ja Lou takana. Vaihdoin takaa bulldozerin Lou:n, kun alkoi bestgripin nastat tulemaan läpi ja litkua kulumaan enemmän kuin hart-sportia konsanaan. Jotkut valittaneen, että Lou rullaa muka huonosti, mutta ainakin bulldozeriin verrattuna Lou tuntuu rullaavan erittäin hyvin. Ja pitoa löytyy huomattavasti enemmän, ainakin näin talvella. Nää tuntemukset tosin vain parin päivän ajoilla.
Bansku81
04.02.2015, 17.31
Mulla kans tihkuttaa tosta reunoista hankautuneesta bulldozerista jonkun verran litkuja ulos.
adelaine
05.02.2015, 13.30
Hiukan myöhässä, mutta pääkaupunkiseudulla kun oli tässä ma-ti sohjoinen sohjokeli, niin kiinnostaisi kuulla kommentteja renkaista.
Ittellä alla 4" 60tpi Nate 0.5-0.6bar 80mm kehällä. Pääasiassa päästiin suoraan ja pahemmin kiemuroimatta mutta pari kertaa vedin nutut vesisohjoisessa ylämäessä, kun eturengas haukkasi hiukan parhaalta uralta sivuun ja samaan aikaan takapyörästä hävisi vetopito -> pyörä ylämäessä poikittain ja siitä kyljelleen. Kerran myös alamäen alla mutkassa nurin, kun yht'äkkiä leveä rengas olikin vesiliirrossa sohjopatjan päällä.
Yhteistä kaatumisille oli puutteellisen ajotaidon lisäksi, että nuoskalumi muuttui todella vetiseksi sohjoksi mutta ei kuitenkaan vielä niin vetiseksi että olisi päästänyt rengasta läpi.
Like the Doc Martin would say:
"Get out, there are real patients out there waiting!"
Eli, tuommosessa kelissä, tuommosessa tilanteessa ei juurikaan mikään muukaan rengas ois auttanu :)
Ittellä alla 4" 60tpi Nate 0.5-0.6bar 80mm kehällä.
Mulla Nate takana mutta tarkkaan ottaenhan se on 3.8" :)
Ei moitittavaa. Kuten tuolla tech talkissa marmatin, kyllä näiden "lumipyörien" etenemiskyvyn akilleen kantapää on muualla kuin renkaan pidossa :(
...niin kiinnostaisi kuulla kommentteja renkaista...
Ski on periaatteessa ihan oikeassa, jossain kohtaa kaikista renkaista loppuu ominaisuudet. Mulla on D5 nastoitettuna RD:llä, takana "väärinpäin". Ei ollut ma-ti sohjossa suurempia vaikeuksia. Tuli kurvailtua Tzadin ja Vantaan puolella aurattua ja auraamatonta kelviä + pieni piipahdus pusikossa. Vetopito ei loppunut kertaakaan, mutta eturengas teki muutaman oho-ponkauksen uran pohjalta. Nappasi kuitenkin pitoa aina pompun jälkeen. Pari kertaa lähti myös kevyeen sohjosladiin koko laite, mutta pyörää kallistamalla pitoa löytyi riittävästi.
Sotanorsu666
05.02.2015, 17.58
Ongelmia saada istumaan on-onen floater vanteelle. Menee koko ajan jostain killiin ja pyörii sitten paineilla oudon näköisesti. Onko jotain kikkoja miten saisi paremmin istumaan ? Ärsyttävä pikkujuttu mitä ei edes ajossa huomaa, mutta kun sen tietää...
Edit: käytin yli kahden barin paineetkin, mutta kun ei vaan istu.
Ilmeisesti OnOnen vanteetkin. Fairy vesiseosta sumupullosta liuksi. Venttiilistä sielu pois nopeamman ilma virtauksen aikaan saamiseksi (kompura) ja sormi tulpaksi ja sielu äkkiä paikalle. Kuormahihna kikka jos liuku ei riitä.
HC Andersen
05.02.2015, 19.18
Kannattaa tarkistaa ettei vannenauha ole välissä, sisuri kunnolla sekä käyttää tarvittaessa saippuavettä liukasteena.
Sotanorsu666
05.02.2015, 19.38
No löytykin ohjeita jo, kun jaksoi lukea ekoja sivuja tästä ketjusta. Nostelin nyt rohkeasti jalkapumpun kanssa paineet 4bar ja annan noiden nyt seistä pari tuntia paikoillaan ja hakea paikkaansa. Hyvin menee ojentajat pumppiin tossa hommassa :D Ilmeisesti täysin paskat noi fattyn vakiovanteet floaterien kanssa. Renkaat menee heti vaihtoon, kun taloustilanne antaa vähän periksi. Onko suosituksia mitkä renkaat noille fattyn vanteille saisi istumaan paremmin, kun uusiin vanteisiin ei ole nyt rahoja vielä pitkään aikaan.
HC Andersen
05.02.2015, 19.58
Ei ne Surlyn kumitkaan oikein mun kokemuksen perusteella tahdo istua, muun merkkisistä en osaa sanoa.
Sotanorsu666
05.02.2015, 20.08
Jumbo Jimejä voisi kokeilla kun saavat niitä tänne Suomeen. Jos sitä tuttua myymälää kävisi vähän tukemassa.
Asensin Felt DD30:seen Budin ja Loun, säästän kesäkumeiksi orginaalit Jumbo Jimit. Hyvin mahtuvat molemmat kaverukset haarukoissa pyörimään. En edes yrittänyt mitään tubeles-systeemejä, vaan ihan sisureilla mennään. Onko joku laittanut oikeasti noiden leveiden 4,8" ulkogummien sisureiksi Schwalben 13 äffiä? Mallailin Schwalbeja paikoilleen, mutta näyttävät niin nakeilta noiden hirmujen sisällä etten uskaltanut lopullista asennusta näillä tehdä, orginaalit isommat Maxxis-merkkiset sisurit jätin lopulta. Lisäksi nuo Schwalbet jäävät varsinkin venan kohdalta niin kapeaksi (kumi ei veny), että luulisi tuon jo ajossakin huomaavan?
Tätä on varmaan jossain käsitelty, mutta enpä heti löytänyt tyhjentävää vastausta: Mikä noiden Budin ja Loun pyörimissuuntaa osoittavan merkinnän "propulsion/cornering" käytännön merkitys on?
No löytykin ohjeita jo, kun jaksoi lukea ekoja sivuja tästä ketjusta. Nostelin nyt rohkeasti jalkapumpun kanssa paineet 4bar ja annan noiden nyt seistä pari tuntia paikoillaan ja hakea paikkaansa.
IMHO, kaivat verta nenästä oikein urakalla. :eek: Huono istuvuus vanteella yhdistettynä reiluun ylipaineeseen tarkoittaa älytöntä pommia.
Shimaani
05.02.2015, 21.12
...Onko joku laittanut oikeasti noiden leveiden 4,8" ulkogummien sisureiksi Schwalben 13 äffiä? on, toimii mutta yksilöissä on eroja.
Mikä noiden Budin ja Loun pyörimissuuntaa osoittavan merkinnän "propulsion/cornering" käytännön merkitys on? Periaatteessa propulsion = vetopito eli taakke ja cornering eteen. Mulla on Bud edessä väärin päin ja toimii sekin, ei pääse vauhti karkaamaan. :cool:
No löytykin ohjeita jo, kun jaksoi lukea ekoja sivuja tästä ketjusta. Nostelin nyt rohkeasti jalkapumpun kanssa paineet 4bar ja annan noiden nyt seistä pari tuntia paikoillaan ja hakea paikkaansa. Hyvin menee ojentajat pumppiin tossa hommassa :D Ilmeisesti täysin paskat noi fattyn vakiovanteet floaterien kanssa. Renkaat menee heti vaihtoon, kun taloustilanne antaa vähän periksi. Onko suosituksia mitkä renkaat noille fattyn vanteille saisi istumaan paremmin, kun uusiin vanteisiin ei ole nyt rahoja vielä pitkään aikaan.
Usko vaan ja käy ihan äkkiä pudottamassa nuo max 2.5... muuten olet kohta sokea tai muuta kivaa. Ja hanki rengasliikkeestä oikeata vannerasvaa, se on ihan oikeasti parempaa kuin kaikki fairy- ja saippuaviritykset. Tämä on ihan varma tieto, koska mulla on juurikin niitä tiukkoja vanteita.
nim. floaterin räjäyttänyt
Sotanorsu666
05.02.2015, 22.11
Laskin nyt eteen 0.5 ja taakse 0.6 paineita. Näkö vielä tallessa ja huomenna läskillä töihin. Saa nähdä miten pysyy vanteella, mutta nyt ainakin pyörii suoraan.
No löytykin ohjeita jo, kun jaksoi lukea ekoja sivuja tästä ketjusta. Nostelin nyt rohkeasti jalkapumpun kanssa paineet 4bar ja annan noiden nyt seistä pari tuntia paikoillaan ja hakea paikkaansa. Hyvin menee ojentajat pumppiin tossa hommassa :D Ilmeisesti täysin paskat noi fattyn vakiovanteet floaterien kanssa. Renkaat menee heti vaihtoon, kun taloustilanne antaa vähän periksi. Onko suosituksia mitkä renkaat noille fattyn vanteille saisi istumaan paremmin, kun uusiin vanteisiin ei ole nyt rahoja vielä pitkään aikaan.Mikä niissä on niin paskaa? Taisi mennä se normaali aika kun vaihdoin kevennyssisurit noihin, reilussa barissa painetta käytin ja pysynyt on paikallaan. Taidan vaan osata vaikken itse oikein jaksa siihen uskoa.
Fattyn orkkisvanne, floaterit ja ghettotubeless. Ei auttanut oikein mikään tasaiseen vanteille nousemiseen. 2.5 Bar kohdalla lähti hattu päästä :P
Maxxiksen mammutit nousivat tasaisesti samoille vanteille.
-edit kuva lisätty
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/05/c41e421b8cfda55b4e8d0b2c0840a875.jpg
Tässä yritin (ja onnistuin) ghetto-ohjailla floaterin nousemaan vanteille niiltä kohdin missä rengas oli noussut epätasaisesti.
Homma toimi niin kauan kunnes tiputin kerran paineet alle 0,4 barin ja samalla rengas meni taas paikoiltaan...
Minäkin olen joutunut taistelemaan tuon Fattyn vanteiden ja floatereiden kanssa melkoisesti.
Schwalben sisureita kokeilin yhteensä neljä kappaletta.
Olivat kaikki aivan epämuodostuneita ja täyttyivät epätasaisesti.
Onzan sisureilla homma kävi huomattavasti helpommin, mutta reilu 2bar piti käyttää paineita noillakin ennen kuin koko rengas nousi vanteelle.
Nyt sentäs pysyy kumi vanteella 0,5 paineilla.
Coppi:lle:
Mulla on Lou:n sisällä 13f. Pikkusen piti asetella vanteelle, mutta johtui varmaankin läskiladan vanteesta. Muuten on hyvä. En tosin ole vielä kerinnyt kovinkaan alhaisilla paineilla rytyytellä. Saa nähdä miten kestää.
Takana Lou propulsion suuntaan, edessä toisinpäin. Höttöalustalla vetopää rouhii irtomateriaalin kauas pois, mutta pitää kuitenkin renkaan aika hyvin linjassaan. Luulen että suunnalla ei ole merkittävää eroa rullaukseen. Lou rullaa "hyvin" kovilla paineilla, matalilla ei niinkään.
^ Kiitoksia sinulle ja myös Shimaanille tiedoista! Täytyy vissiin kuitenkin uskaltaa testata Schwalbeakin sisuriksi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2198&pictureid=169912
Onzan "kevennys" sisuri kuvassa. Huvikseni koitin tubeless pohjia tehdessäni miten asettuu Jumbo Jimin sisään. En kyllä tohtisi tuolla ajella. Voisi olla melko epätasaista kyytiä. Päälikumissa oli selkeitä muotovirheitä kun tuo oli sisällä. Kumi oli aivan uusi suoraan paketista.
Isä nitro
06.02.2015, 09.54
Onko joku laittanut oikeasti noiden leveiden 4,8" ulkogummien sisureiksi Schwalben 13 äffiä? Mallailin Schwalbeja paikoilleen, mutta näyttävät niin nakeilta noiden hirmujen sisällä etten uskaltanut lopullista asennusta näillä tehdä, orginaalit isommat Maxxis-merkkiset sisurit jätin lopulta. Lisäksi nuo Schwalbet jäävät varsinkin venan kohdalta niin kapeaksi (kumi ei veny), että luulisi tuon jo ajossakin huomaavan?
Itse olen käytellyt noita Onzia, kun on netissä ollut vähän skeptistä mielipidettä noiden 13f suhteen. Siis niissä tapauksissa kun päälle on vedetty Budin ja Loun kaltaisia kookkaampia gummeja. Ja kuten jokunen rivi edellä totesin, niin Onzakaan ei ole oikein tahtonut kestää meikäläisen menoa alemmilla paineilla. Painoakin kun on kaikki kamppeet päällä + pyörä varmaan tuollaiset 110 kg. Minua on kiinnostanut tuo 13f lähinnä siksi että olisin laittanut litkut sisurin sisään. Onzassa ei saa venttiilin sielua irti. Mutta mutta, nyt olen ajellut ilman sisureita varsin hyvällä menestyksellä toista viikkoa kädet ristissä ja parasta toivoen.
Olen käyttänyt aika pitkään 13F sisureita Bud&Lou sisällä ClownShoe 100mm vanteella. Koskaan en ole täyttänyt sisuria renkaan ulkopuolella, tarkoituksella, ettei kävisi niin kuin sinulle. Sisuri täyttyy renkaan sisällä yleensä kahdella ”makkarataitoksella”, sinun kuvassa niitä on 7! Ajan kanssa, kun rengasta tyhjentää ja täyttää - sisuri venyy ja makkarataitosten määrä lisääntyy, silloin olen vaihtanut sisurin uuteen.
Näitä makkarataitoksia ei huomaa ajossa mitenkään, ainakaan jos niitä on vain pari.
Nyt olen käyttänyt Q-tubes 24x2,75” sisureita, mitkä täyttyvät renkaan sisällä tasaisesti ilman makkarataitoksia:
https://lh5.googleusercontent.com/-w3kODZtK45A/U3Melltb2OI/AAAAAAAAAXc/jyHbzGnZxR4/s912/20140513_194535.jpg
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2198&pictureid=169912
Onzan "kevennys" sisuri kuvassa. Huvikseni koitin tubeless pohjia tehdessäni miten asettuu Jumbo Jimin sisään. En kyllä tohtisi tuolla ajella. Voisi olla melko epätasaista kyytiä. Päälikumissa oli selkeitä muotovirheitä kun tuo oli sisällä. Kumi oli aivan uusi suoraan paketista.
Rengas on siis täytetty 4.0 Jumbo Jimin sisällä, kun painoin sillä teipit paikoilleen kun tubeless hommia tein. Myöhemmin toisin poistin teipit ja tein g-tubelessin, kun teipit ei vaan toiminut.
Isä nitro
06.02.2015, 10.21
Nyt olen käyttänyt Q-tubes 24x2,75” sisureita, mitkä täyttyvät renkaan sisällä tasaisesti ilman makkarataitoksia:
Houkuttelen Ealexilta 1001 viestiä kysymällä mistä olet noita Q-tubeseja hommaillut ja saako niistä venttiilin sisuksia irti?
Noh, 1001:n viesti taisi lähteä jo muualle. :) Jenkeistä olen Q-tubeseja tuonut repussa, kun silloin niitä ei ollut tällä mantereella ollenkaan, mutta nykyään niitä teoriassa voisi saada Ruotsistakin: http://int.cyclecomponents.com/q-tubes-24x2-4-2-75-32-mm-racerventil.html
Venttiilin sisukset pitäisi lähteä irti, mutta en ole koskaan kokeillut.
Isä nitro
06.02.2015, 12.02
Tack så mycket!
Tuli tuo XXL:n Lou tuossa viikolla niin pistäny miettimään, että onko se vähän yksinäinen ilman kaveriaan Budia? Tekeekö tuolla Lou:lla mitään edessä? Taakse ei kovin paljon etukumia korkeampaa hotsittaisi laittaa.
Huvikseni koitin tubeless pohjia tehdessäni miten asettuu Jumbo Jimin sisään.
mistä ot saanut Jumbo Jimiä kun ne ei o es myynnissä.
Volvospede
06.02.2015, 12.46
Niitä jumboja tulee ensiasennusrenkaina joissain pyörissä. Landyn Feltissä on semmoset. Ihan hyvin toimivilta ne tuntui kun ajoin 100m sillä.
Tuli tuo XXL:n Lou tuossa viikolla niin pistäny miettimään, että onko se vähän yksinäinen ilman kaveriaan Budia? Tekeekö tuolla Lou:lla mitään edessä? Taakse ei kovin paljon etukumia korkeampaa hotsittaisi laittaa.
Pojalla on nyt Lou edessä ja takana (White Lite) ja minulla on Bud edessä. Kun on vertailtu pyöriä vaihtamalla niin Bud on kyllä ylivertainen pehmeällä alustalla. Kovemmalla alustalla ero ei ole lainkaan niin iso, tosin Loussa on ehkä vähän samaa kuin vanhassa Nobby Nicissä, eli pitää siihen asti kunnes erittäin rivakasti poistuu alta. Nuo 2x Lou tuli ostettua XXL:n tarjouksesta, jolla hinnalla kyllä kannatti ostaa alkuperäisten luistimien (Vee8) tilalle. Budia kun ei mistään ole saanut halvalla niin ei ole maltettu vielä hommata.
Jumbo Jimit onnettomat lumella? ;)
https://www.youtube.com/watch?v=-KZdnRddV24
Toinen pätkä:
https://www.youtube.com/watch?v=8hNdFBC1oic
Noh, 1001:n viesti taisi lähteä jo muualle. :) Jenkeistä olen Q-tubeseja tuonut repussa, kun silloin niitä ei ollut tällä mantereella ollenkaan, mutta nykyään niitä teoriassa voisi saada Ruotsistakin: http://int.cyclecomponents.com/q-tubes-24x2-4-2-75-32-mm-racerventil.html
Venttiilin sisukset pitäisi lähteä irti, mutta en ole koskaan kokeillut.
Näitähän saa ihan käytännössäkin Turun Foxcompista. Sieltä olen omat Q-Tubesit hankkinut eli 24x2.4-2.75" irrotettavalla 32mm presta ventiilillä.
Jumbo Jimit onnettomat lumella? ;)
Toinen pätkä:
https://www.youtube.com/watch?v=8hNdFBC1oic
Ukolla on varmaan 500W tehoja ja kultaiset kiekot! Kyllä kait noilla pääsee!
Niitä jumboja tulee ensiasennusrenkaina joissain pyörissä. Landyn Feltissä on semmoset. Ihan hyvin toimivilta ne tuntui kun ajoin 100m sillä.
Juuri näin 4.0 Jumbo Jimit Feltin alla vakiona. Minä kun en paremmasta tiedä niin tyytyväinen olen ollut renkaisiin. Ensi talveksi varmasti tulee hommattua jotain leveämpää, vaikka 4.8 Jumbo Jimit :-)
^^ Lisäksi vaatii juurikin videon kaltaisen kelin – päällä pehmeätä lunta, välissä melkein kantava kerros, mistä kuitenkin haluttaessa jalalla pääsee läpi, ja alla syvää pehmeätä lunta. Kun päällä olevaa pehmeätä lunta ”tampaantuu” renkaan alle, niin välikerros alkaa kantaa.
Tampereelta ei ihan joka vuosi tällaista löydy, mutta 2v sitten olen tällaista kokenut itsekin. Tänä talvena ei vielä ollut, sen sijan vähän tasaisenpehmeätä lunta löytyy nytkin avopaikoissa, läskipyörällä ei pääse mihinkään, mutta käveleminen onnistuu ihan hyvin.
Hannez78
06.02.2015, 14.41
Onko kenelläkään kokemuksia Schwalben SV7 tai SV7C ghettona?
Ei näytä nastottaminen kovin pahalta hommalta.
https://www.youtube.com/watch?v=ZXeQ88n6eHI
Bansku81
07.02.2015, 14.02
Kaivaako verta nenästä jos renkaan ja haarukan väliin ja kapeimmillaan vaan 2-3mm. Suoraks rihtaamalla saa sen 5mm iin.
http://vilpaa.kuvat.fi/kuvat/Sekalaisia/Lou.jpg/_small.jpg
Ei näytä nastottaminen kovin pahalta hommalta.
https://www.youtube.com/watch?v=ZXeQ88n6eHI
Käsittääkseni noissa ko. kumeissa on nastan reiät valmiina.
Kaivaako verta nenästä jos renkaan ja haarukan väliin ja kapeimmillaan vaan 2-3mm. Suoraks rihtaamalla saa sen 5mm iin.
Jos on vain lunta, niin ajele ja kokeile ja kato miten raapii maaleja irti.
Jos on hiekkaa saatavilla, niin maalit, ja ehkä runkomateriaali lähtee liikkeelle kyllä, veikkaisin....
Bansku81
07.02.2015, 17.12
Tossa on kyl välissä pari kierrosta gorillaa et hiukan suojaa. Täytyy varmaan vaan testata.
Ukolla on varmaan 500W tehoja ja kultaiset kiekot! Kyllä kait noilla pääsee!
Jään mielenkiinnolla odottamaan vaahteraliigan edustajan mallisuoritusta tänään vallitsevan kaltaisessa suojasäässä,,,
Saattais siinä sukkikset revetä ;)
Tapatalkista iKälättimellä
Liikuva shikaani
07.02.2015, 17.27
Vähän oftopic mutta lauantai tarjous On-One:lla, Floater 49€. Siitä edulliset kumit vaikka nastoitukseen!
Tossa on kyl välissä pari kierrosta gorillaa et hiukan suojaa. Täytyy varmaan vaan testata.
Ok, testaa, se teippi antaa hienosti heti palautetta, hankaako esim jos polet putkelta. Suojaa se ei, koska se repeytyy välittömästi irti.
brilleaux
07.02.2015, 19.10
Jos tuossa Surlyn kumi ahdistelee niin tänne voi kaupata. ;)
Vaikka en tähän ketjuun saisi kuulemma oikeastaan enää kirjoitella. :)
mutanaama
07.02.2015, 19.30
Itehän uhosit :), mutta ei tuo pahalta näytä, ellet päästä rengasta turpoomaan liian suurilla paineilla. Toimi se mullakin jonkun hetken, kunnes toin pakkasesta sisälle, enkä vähentänyt siirtymäpaineita.
Bansku81
07.02.2015, 20.14
Joo yllättävän paljon toi venyy. Asennuksen jälkeen ku oli 1,5bar ni hankas niin pahasti haarukkaan et meinasin heti alkaa repimään pois, mut noilla 0,5bar paineilla on jo selkeesti pienempi. Mut jos ei toimi ni kiertoon lähtee. 70€+postit.
Veikkaus:Ei onnistu.Chainstay saa tod.näk kumihionnan.Onkorunko speksattu virallisesti tuolle renkaalle?
Dejavu,29" ajoilta, Reunanapp loiden sheivaus oli ratkaisu takarenkaassa vastaavassa tilanteessa.Leveydestä ja ilmatilasta en halunnut tinkiä.
Bansku81
07.02.2015, 21.01
2fat pron spekseissä on mainittu että saa jopa 4,8" renkaaan mahtumaan. Katotaan ny ku ajaa pari lenkkiä et täytyykö kattoo joku 4,5" kumi tilalle. Hyvin toi uus Lou pitää kyl tubeleksena paineet ku yhtään ei ollu eilisestä tippunu. Käsittääksenibtällä renkaalla on ihan kunniakkaasti ajeltu näillä Whiten läskeillä. Ja tosiaan ei oo ihan noin tiukka toi väli ku saa heiton pois vanteelta.
Onko takahaarukan molemmilla puolilla samanverran tilaa eli kiekko keskitetty vai pelkkää sivuheittoa?
Rengashan on tietty noussut tasaisesti vanteelle...
Btw,Olen nähnyt 1 kpl:tta fattisrunkoja jossa chainstay oli hitsattu vituroilleen.
Helppo tsekata kääntämällä kiekko toisinpäin.
Bansku81
07.02.2015, 21.22
Tiedossa oli että tuo tulee aika jämpti olemaan ja tuo vanteella oleva n.2mm sivuttais heitto vetää tuon renkaan minimissään tuon 2-3mm etäisyydelle haarukasta "vetopuolella" jarrun puolelta väli pysyy koko ajan vähintään 4mm. Kyllä se hyvin on noussut vanteelle ja tuo heitto on samassa kohdassa renkaassa kuin vanteessakin. Huomattavasti vähemmän tämä yhdistelmä heittää kuin se alkuperäinen bulldozer, mutta sen kanssa oli enemmän tilaa heilua sivuttain.
mutanaama
07.02.2015, 21.42
Onko tuossa takana ehkä semmoista ajatusta että hankkimalla Dillingerit ja nastoittamalla itse sopivasti, olisi tuloksena semmoinen gummi jolla voisi mukavasti ajella talvikauden tarvitsematta välttämättä vaihtaa renkaita muuten kuin rikkoutumisissa?
Juu, saatavuus suomesta hiukan kehno, saas nähdä ehtiikö saada oman ennen kesää
, Reunanapp loiden sheivaus oli ratkaisu takarenkaassa vastaavassa tilanteessa.Leveydestä ja ilmatilasta en halunnut tinkiä.
Tuolla tekniikalla Ground Control kaverin 907:aan, bfl:n kans jää enempi tilaa.. :p
Tuolla tekniikalla Ground Control kaverin 907:aan, bfl:n kans jää enempi tilaa.. :p
Eikö siitä renkaasta tule sitten liukas mutkissa?
Hodagissahan ei ole isoja reunanappuloita ja ainakin minulla on semmoinen tunne, että lumisella polulla kaarteessa kallistettaessa jossain pisteessä rengas lipeää alta. Nyt minulla on takana Mammoth ja siinä on keskellä matalat nappulat, mutta reunoissa aika jytkyt nappulat ja tällä renkaalla en ole hoksannut samanlaista äkillistä pidon menetystä.
Mutta nämä on vain tämmöisiä omia pohdintoja, ajamalla selviää...
Jos tuossa Surlyn kumi ahdistelee niin tänne voi kaupata. ;)
Vaikka en tähän ketjuun saisi kuulemma oikeastaan enää kirjoitella. :)
Onko joku kieltänyt kirjoittamasta tänne?
Ja tuo kaupanteko hoidetaan sitten jossain muualla.
Eikö siitä renkaasta tule sitten liukas...
Se rengashan on liukas kuulemma monisskin olosuhteissa.. mutta kylkinappuloiden sheivaus tuskin ainakaan merkittävästi huononsi kumia, jos sinneasti joutuu takarenkaalla kanttaamaan mistä nappulat on poissa, olkapää on jo maassa.. ;)
Ei kai ne karvat nyt pitoa lisää tai siis luistoa haittaa paitsi niissä yksissä puuhissa,,,
^ nappulat lähti siis toki melkein renkaan runkoa myötäillen, ei pelkkien karvojen ajamisesta ollunna kyse..
Jaa juu :)
Bansku81
09.02.2015, 15.22
Mimmones yleisrengas toi BFL ois taakse? Jos ajelis talven tolla Lou lla ja vaihtaiks kesäks ton BFL:n ? Taitaa olla just jokusen millin kapeempi kuin tuo Lou niin ei ottaisi varmaan niin helpolla haarukkaan kiinni?
Mimmones yleisrengas toi BFL ois taakse? Jos ajelis talven tolla Lou lla ja vaihtaiks kesäks ton BFL:n ? Taitaa olla just jokusen millin kapeempi kuin tuo Lou niin ei ottaisi varmaan niin helpolla haarukkaan kiinni?
Mää oon tykänny, voi myös kääntää takana väärinpäin. Edelleen riippuu paljon ajetaanko millaisessa lumessa tai mudassa. Rullaa suhteellisen hyvin.
tomibert
14.02.2015, 12.56
Flunssapäivän askarteluprojekti:
http://vega.kuvat.fi/kuvat/Py%C3%B6r%C3%A4ily/Muhku/nastoja_P1020769.jpg?img=smaller
http://vega.kuvat.fi/kuvat/Py%C3%B6r%C3%A4ily/Muhku/nastoja_P1020771.jpg?img=smaller
- Tomi
Tuli sitten todettua että Q-tubesin 24x1.95-2.15 sisurit on inan verran liian kapea ghetto-tubelekseen 80mm vanteella. Halkaistuna leveys oli 85mm paikkeilla eli ei jokapuolelta riittänyt kunnolla vanteen reunan oli. Kapeemmille vanteille nuokin kyllä riittäisi hyvin ja ainakin Bikeshopista löytyi.
Ei sen puoleen nousi helposti jalkapumpulla rengas ylös Whiten Liten kehillä kun oli 65mm leveä retkipatjan suikale vanteen keskellä. Mutta vähän tuntui tihkuvan reunoista litkua ja tuskin tulee pitämään ajossa.
Fox compistakin oli leveemmät Q-tubesit loppu ja uutta erää tulossa näillä näkymin vasta toukokuussa. Eikä Suomesta tunnu saavan mistään tarpeeksi leveitä 24" sisureita irrotettavalla prestalla...
Sent from my iPad using Tapatalk
Ei mullakaan yllä reunan yli. Istuu millin tarkasti sinne vanteen sisäreunaan. Katso Felt DD säikeessä.
Näköjään tällä on ainakin yksi Jumbo Jimien omistaja.
mielenkiintoista onko niiden paino oikeastaan alle kilo, millaista ajo kokemusta, kun tekisi mieltä semmoista kesäksi
mutanaama
14.02.2015, 23.24
Se ohut kumiliimanauha vanteen ja renkaan välissä toimii hyvin.
Bansku81
15.02.2015, 12.25
Kyllä tuo Lou alhaisilla paineilla ja putkelta runtatessa hankailee takahaarukkaan. Ei nuo suojana olleet teipit menneet vielä 9km metsälenkillä miksikään, mutta taitaa vaihtua ainakin taakse joku pykälää kapeampi. Ja pyöränä siis tuo Whiten PRO.
Optiflow
15.02.2015, 13.12
Onko kenellläkään kokemusta, mahtuuko Dillinger 5 pyörimään OnOnen kuitukeulaan? Jompikumpi Bud tai Lou taisi olla muodoltaan sellainen ettei se mahtuisi keulan kaaren osalta, vaikka leveyden puolesta muuten menis. Onko Dillingerillä 5:lla sama juttu, toivottavasti ei?
Väitän että mahtuu, tosin et mainitse kummoselle hirmukehälle rengas on venäytetty..
Josta pääsemmekin omaan kysymykseeni, kuinka bud/lou käyttäytyy ~80mm kehällä, eli onko niitä "järkevää" niin "kapeille" laittaa..?
Onko kenellläkään kokemusta, mahtuuko Dillinger 5 pyörimään OnOnen kuitukeulaan? Jompikumpi Bud tai Lou taisi olla muodoltaan sellainen ettei se mahtuisi keulan kaaren osalta, vaikka leveyden puolesta muuten menis. Onko Dillingerillä 5:lla sama juttu, toivottavasti ei?
Dillinger 5 + RD menee heittämällä On-One kuitukeulaan. Just eilen palautin ko. rinkulan kun semmonen oli lainassa.
Omassa On-One kuitukeulassa on pyörinyt Bud+RD yhdistelmä yli puolivuotta. Kiveniskuteipit on ollut keulassa suojaamassa kun muutamia kumi jälkiä siihen ilmestyi. Ei ole kuitenkaan ollut ongelma.
Josta pääsemmekin omaan kysymykseeni, kuinka bud/lou käyttäytyy ~80mm kehällä, eli onko niitä "järkevää" niin "kapeille" laittaa..?
Toimii erittäin hyvin, jotkut ajelee Budilla jopa 65mm leveillä vanteilla.
Toimii erittäin hyvin, jotkut ajelee Budilla jopa 65mm leveillä vanteilla.
Jotkut ajelee Budilla jopa 45mm leveillä vanteilla, eikä itke yhtään.
Laitetaas tännekin, eli jos jollain on loppuun ajettu/rikkinäinen 3.8" kumi pois heitettäväksi, niin mulla vois olla sellaiselle tarvetta. Tarttis mallailla, voisko eräs suunnitelma olla toteutettavissa. Voisin jopa huonomman puutteessa ostaa ehjänkin.
Bansku81
15.02.2015, 17.16
Eipä tuolle Bulldozerille taida oikein löytyä mitään selvästi parempaa vaihtoehtoa, jos pito, rullaavuus ja koko ei saisi pienentyä. On tuo Lou pehmeässä hiukan pitävämpi, mutta kyllä tuo 72tpi Bulldozer mielestäni rullaa kyllä paremmin. Harmi kun tuo takarengas oli viallinen ja on nyt XXL ssä tutkittavana ja sieltä ei samanlaista saa takuuna. Täytyy varmaan tilata Italiasta uusi tilalle.
Väitän että mahtuu, tosin et mainitse kummoselle hirmukehälle rengas on venäytetty..
Bud/Bud komboa pääset testaankin jos haluat, meikäläisen 907 runko on tosin S-kokoa. Itse tykkään enemmän tuosta Bud/Bud kombosta kuin D5 kombosta kovalla ja irtolumisella pohjalla. Jää menee tietysti D5 eduksi, kun on piikit. Merkittävin pitoero esim. pientareeseen ( kalteva ) ajetulla kelkkauralla, D5 kaatuu alta, Bud pitää
Bansku81
15.02.2015, 20.09
Juolahti tossa saunan lämmössä mieleen että voisihan tuon taakse sopimattoman Loun laittaa eteen ja edestä Bulldozerin taakse. Vai onko tuo nyt aivan typerä idea että edessä on tuollainen karkeammalla kuviolla oleva kumi kuin takana.
Two-Shoes
15.02.2015, 21.16
Kyllä tuo Lou alhaisilla paineilla ja putkelta runtatessa hankailee takahaarukkaan. Ei nuo suojana olleet teipit menneet vielä 9km metsälenkillä miksikään, mutta taitaa vaihtua ainakin taakse joku pykälää kapeampi. Ja pyöränä siis tuo Whiten PRO.
Itellä just eka lenkki Bud ja Lou yhdistelmällä 2Fat Pro:lla. Renkaat litkutettuna. Ite kyllä tykkäsin todella paljon verrattuna Bulldozereihin. Pito parempi ja omasta mielestä rullasi paremmin. Seisaalta runtatessa otti välillä haarukkaan. Saatan vähän sheivata sivunappuloita matalammaksi ettei nappaile runkoon enään, sillä tuskin on kauheaa vaikutusta ominaisuuksiin.
Bud/Bud komboa pääset testaankin jos haluat, meikäläisen 907 runko on tosin S-kokoa. Itse tykkään enemmän tuosta Bud/Bud kombosta kuin D5 kombosta kovalla ja irtolumisella pohjalla. Jää menee tietysti D5 eduksi, kun on piikit. Merkittävin pitoero esim. pientareeseen ( kalteva ) ajetulla kelkkauralla, D5 kaatuu alta, Bud pitää
Sinänsä joo, mut tuskin toho mun 170-peräseen mahtuu, vai olikos sunkin 170? Lähinnä tulevan laitteen setuppia ajatellen täs huutelen..
edit: Ny ku ajatuksella luin, nii mahdoit meinata että ihan sun pyörälläs.. Otetaa harkintaan kun törmätään.. ;)
Ei herneitä, mutta onks nää seisaallaan runttaajat niitä, joilla on edessä vain yks ratas ? Minä kun en ole metsälenkeilläni vielä tähän ikään nähnyt mäkeä, josta ei pääsis persaus penkissä ylös. Sitä paitsi pitokin on parempi mitä taaempana painopiste ja kehittyyhän siinä kinttulihaksetkin kun pedaalien pyöritys tapahtuu puhtaasti jalkavoimin eikä kikkailemalla ;)
WetWillie
15.02.2015, 21.49
Seisaltaan runttaajilla ei ole paukkuja reisissä 😉
Bansku81
15.02.2015, 21.52
Se pointti ei ollut siinä että tulisi itsekkään ajeltua tuolleen runttaamalla kuin nuo jyrkimmät kalliot, mutta mun mielestä rengas ei saa ottaa runkoon kiinni tiukemmissakaan paikoissa.
^ Totta joo, juurikin noin :)
noniinno
15.02.2015, 22.04
Perkele, ensin kielletään kapiat kumit, sitten leveät. Nyt syyllistetään jo yhden eturattaan käyttäjät ja putkelta ajavat. Ei ole helppoa. Itsekritiikitön kirjoittelu on näköjään läskikuskien helmasynti, ja taas syyllistyn itsekin, mutta minulla ei retoriikan taidot riitä loivempiin esityksiin. Pitäisikö tässä nyt kieritellä itsensä tervassa ja höyhenissä, minä kun olen pahinta laatua seisaaltaan runttaaja ja teen sitä aina kun mahdollista. Siis runttaan. Vieläpä yhdellä eturattaalla.
tomibert
15.02.2015, 22.06
Sinänsä joo, mut tuskin toho mun 170-peräseen mahtuu, vai olikos sunkin 170? Lähinnä tulevan laitteen setuppia ajatellen täs huutelen..
Kaverin 170mm 907:aan ei mahtunut taakse edes RD+D5 -yhdistelmä, joten eiköhän tompulalla ole leveämpi kalusto.
- Tomi
Two-Shoes
15.02.2015, 22.18
Ei herneitä, mutta onks nää seisaallaan runttaajat niitä, joilla on edessä vain yks ratas ? Minä kun en ole metsälenkeilläni vielä tähän ikään nähnyt mäkeä, josta ei pääsis persaus penkissä ylös. Sitä paitsi pitokin on parempi mitä taaempana painopiste ja kehittyyhän siinä kinttulihaksetkin kun pedaalien pyöritys tapahtuu puhtaasti jalkavoimin eikä kikkailemalla ;)
Yks ratas vaan joo. Mutta kyllä mä muutenkin tykkään liikkua pyörän päällä sen sijaan että jököttää vaan satulassa. Ja jos haluaa että reilu 100kiloa laardia lähtee rivakasti liikkeelle niin on se paree sillon seisaaltaan polkasta:rolleyes:
En kyllä itekkään halua että missään tilanteessa enempiä ottaa runkoon kiinni. Toi nyt on siinä rajoilla kun lenkin aikana tais 2-3 kertaa osua, runko on tosin siltä kohtaa Gorillalla suojattu kun vähän aavistelin asiaa etukäteen.
Bud+120 BestGrip Nastaa VS Dillinger 5 Schwalben terävillä nastoilla
Kalusto: On-One Fatty kuitukeulalla / Surly Holy RD kehät edessä ja takana / Takana On-One Floater+66 BestGrip Nastaa
Kuva Budista: http://ep1.pinkbike.org/p4pb11793857/p4pb11793857.jpg
Kuva Floaterista: http://ep2.pinkbike.org/p3pb11793856/p3pb11793856.jpg
Hinnaltaan renkaat ovat suunnilleen samalla tasolla.
Bud (110€) + 120 nastaa 72€ (0,6€ kpl) = 182€
Dillinger 5 (135€) + 250 nastaa 25€ + Loctite 480 liimaa = n.170€
Hintatiedot: renkaat bike24.de / Bestgripit Ranskasta (2RTeam) / Schwalbe nastat bike-components.de
Taustana voin kertoa että olen ajellut nastoitetulla Budilla tammikuun alku puolesta saakka ja vaihdoin pelkästään eturenkaan Dillingeriin. Muuten pyörää ei muutettu koeajo viikon aikana.
Budin suuri ilmatila on ajossa hellempi käsille. On-One kuitukeula ja alumiininen ohajustanko eivät paljoa anna periksi. Eri keula+tanko kombinaatiolla muutos voi olla lievempi. Tietysti paineilla voi pelata mutta ei se isoa ilmatilaa korvaa.
Rullauksessa on selkeä ero Dillingerin hyväksi. Tiheämpi ja matalampi kuvio toimii pakkaantuneella lumella hyvin.
Kovalla lumisella polulla pito oli melkolailla samalla tasolla, Bud oli vain hieman pitävämpi.
Sohjossa Dillinger toimi ihan hyvin. Tosin pyörän kallistaminen johti muutamaan "oho" tilanteeseen plussakelillä. Budin kanssa vastaavia tilanteita on ollut vähemmän.
Off-camber paikoissa Bud oli parempi kovalla ja pehmeällä kelillä. Pyöreämpi profiilin yhdistettynä pitkiin ja korkeisiin nappuloihin toimii hyvin.
Hidas polun avaaminen plussakelillä onnistuu molemmilla renkailla. En päässyt ajamaan Dillingerillä tuoreessa puuterissa.
Jäällä Budissa on parempi pito. Dillingerissä nastojen kärki on lyhyempi. Budissa hieman parempi tuntuma siitä milloin pito loppuu. Myös Dillinger "ilmoittaa" pidon loppumisesta mutta silloin ollaan lähempänä pidon täydellistä loppumista verrattuna Budiin.
Dillingerissä nastat ulottuvat ulkoreunaan asti joten periaatteessa renkaalla pitäisi pystyä kanttaamaan rajummin, en kuitenkaan omassa ajossa huomannut parannusta.
Dillinger 5 toimisi luultavasti paremmin kapeammalla kehällä. Pyöreämpi profiili luultavasti auttaisi kaltevilla pinnoilla sekä mutkissa. Pitäisi päästä kokeilemaan. Rengas voisi olla myös paljon parempi pidoltaan laittamalla BestGrip nastoja laidoille.
MTBR foorumilla on muutamilla (ja Suomessa ainakin yhdellä henkilöllä) Dillinger 5 BestGripeillä, joten niiden pitäisi toimia ilman läpimenemistä.
En päässyt kokeilemaan renkaita peräkkäin kaikilla lenkeillä, joten testin tulokset eivät ole labra tasoa. Dillinger oli lainassa viikon ajan jolloin oli pääasiassa plussakeliä. Ajoa tuli noin 40-50 km.
Molemmat renkaat ovat hyviä ja soveltuvat talviajoon mainiosti. Oma valinta kannattaa tehdä sen mukaan arvostaako parempaa pitoa vai rullausta.
Henkilökohtainen valintani on edelleen Bud. Dillingerillä joutui skarppaamaan liikaa, loppuuko pito vai ei. Tuohonkin saisi paremman tuntuman ajamalla kyseisellä renkaalla enemmän.
Perkele, ensin kielletään kapiat kumit, sitten leveät. Nyt syyllistetään jo yhden eturattaan käyttäjät ja putkelta ajavat. Ei ole helppoa. Itsekritiikitön kirjoittelu on näköjään läskikuskien helmasynti, ja taas syyllistyn itsekin, mutta minulla ei retoriikan taidot riitä loivempiin esityksiin. Pitäisikö tässä nyt kieritellä itsensä tervassa ja höyhenissä, minä kun olen pahinta laatua seisaaltaan runttaaja ja teen sitä aina kun mahdollista. Siis runttaan. Vieläpä yhdellä eturattaalla.
Näitä keskusteluja kun seuraa niin Fatbikellä voi ajaa vain väärin.
Ei oo helppoa ei. Ihme peli tuo polkupyörä keksintönä. Siihen on laitettu satula ja kuitenkin sitä pitäis ajaa "runttaamalla putkelta" :)
HC Andersen
15.02.2015, 23.30
Mä olen huomannu että mulla on aina on silmässä väärä vaihde, penkki on päin persettä ja renkaat laahaa maata, mutta yleensä on pirun hauskaa.
mutanaama
15.02.2015, 23.53
Mä olen nähnyt maastossa paljonkin mäkiä, jota ei nousta satulassa istuen, ei vaikka olis kuinka ollut pientä ratasta edessä. Sileet pinnat on sitten erikseen.
Bansku81
16.02.2015, 06.54
Niin se taitaa olla että se mikä toiselle on se iso mäki, joka ajetaan seisaalta, oli jo sille toiselle ajamaton paikka. Suurimpaa osaa noista isoista mäistä en tule kyllä istuen alaskaan vaan asento on aika takapainoinen.
brilleaux
16.02.2015, 07.16
No sopivan tekninen nousu (ja ihan tasamaakin joskus) saattaa vaatia putkelta ajamista myös. Ainakin mulla. Ei välttämättä runttaamista kyllä. :)
Ja kyllä se putkelta runttaaminen kehittää lihaksia myös, kokeile vaikka kuinka hapottaa. :D
Nykyään ajan monasti tarkoituksella tarpeettomasti myös putkelta, saa hyvin letkut tyhjäksi. ;)
Ja juu, mulla on edessä vain yksi ratas. :)
Ja tosiaan, ne ajaa perse penkissä kaikki seinät ylös, joilla on siihen sopivat reidet.
Mulla ei ole.
Liikuva shikaani
16.02.2015, 08.45
Piti oikein katsoa mikä ketju tää oli mitä luen... vois perustaa uuden ketjun "miten ajat okein ja muut väittelyt"
TheMiklu
16.02.2015, 09.19
Ei oo helppoa ei. Ihme peli tuo polkupyörä keksintönä. Siihen on laitettu satula ja kuitenkin sitä pitäis ajaa "runttaamalla putkelta" :)
Joo onhan se. Mutta varsinkin yksivaihteisella maasturilla tulle ajettua lenkistä vähänkään vajeammassa maastossa persaus irti penkistä. Ylämäet runtaten.
Läskillä vähä laiskotellen satulasta lähes 100% ajosta kun pitoa tuntuu piisaavan. Silti kaipaisi vähän lisää. 4.5" Snowshoet nyt alla. Ehkä saisi olla jykevämpää nappulaa.
Bansku81
16.02.2015, 21.24
Hiukka testasin tuota Bulldozer takana ja Lou edessä komboa ja ihan hyvältähän tuo tuntui. Nyt jäi vain miettimään että onko noissa Lou ja Bud renkaissa kuinka merkittävä ero eturenkaana? Ja vinkkejä otetaan vastaan renkaasta taakse joka olisi 80mm vanteella 105-110mm leveä ja kuvio olisi tuollaista Lou luokkaa?
mutanaama
16.02.2015, 21.39
Täräytin D5:n taakse pikkasilla nastoilla, ja ensi reaktio oli aika negatiivinen, mutta parin tunnin ajon jälkeen rengas alko toimimaan imo hemmetin hyvin. Ja hyvin mahtuu pyörimään oldskuul beargreasessa 65mm kehällä.
Onkos jollain kokemuksia Veerubberin Snowshoe XL nastarenkaasta? Miten suhteessa Dillinger 5:een?
Onkos jollain kokemuksia Veerubberin Snowshoe XL nastarenkaasta? Miten suhteessa Dillinger 5:een?
Saako niitä jostain?
HC Andersen
16.02.2015, 23.20
Hiukka testasin tuota Bulldozer takana ja Lou edessä komboa ja ihan hyvältähän tuo tuntui. Nyt jäi vain miettimään että onko noissa Lou ja Bud renkaissa kuinka merkittävä ero eturenkaana? Ja vinkkejä otetaan vastaan renkaasta taakse joka olisi 80mm vanteella 105-110mm leveä ja kuvio olisi tuollaista Lou luokkaa?
Loussa on Budia huonompi sivuttaispito mikä on eturenkaalle melko tärkeä ominaisuus, lumisella kelillä sitä ei välttämättä huomaa mutta sulanmaan aikaan kyllä. NATE yltää kuvioltaan lähimmäksi Louta, jää vissiin hieman alle 105mm, toiset kehuu... itte tykkään matalakuvioisista renkaista.
HC Andersen
16.02.2015, 23.22
Saako niitä jostain?
Shocktherapyssa oli ainakin viimeksi kun kävin, saattaa olla loppu tai tullu lisää, soittamalla selviää.
Pikakysymys: clown shoe 100 mm vanne jossa 4,8 Lou. Sisuri puhki, laitoin tilalle Specialized sisurin, punnittu n. 560g (ajossa kyllä huomaa). Punnitsin puhjenneen sisurin 225g, sisurista ei löydy mitään tunnisteita josta saisi kiinni merkin/mallin. Ainut tuohon painoluokkaan menevä jonka löysin on Schwalben f13, mahtaisiko se sopia tuohon komboon?
Tank Driver
19.02.2015, 10.55
Mulla on Kendat, 'bout 20g painavammat. Niissä kyllä lukee Kenda, mutta oisko silti?
Isä nitro
19.02.2015, 10.56
Mitähän mahtavat Onzat painaa, joita moni suosittelee ja joita olen itsekin käyttänyt.
Shimaani
19.02.2015, 10.57
Muutamannen kerran tässäkin topiikissa: joku 13f sopii, joku toinen muuttuu ilmapalloeläimeksi. Eilen jäi vielä 2 x Onza Fr kumeja tälliterapiaan kun kävin testimateriaaliostoksilla.
mutanaama
19.02.2015, 11.03
Mitähän mahtavat Onzat painaa, joita moni suosittelee ja joita olen itsekin käyttänyt.
Noin 200g
Noin 300g
mutanaama
19.02.2015, 11.31
Ai, mulla on sitten jotkut väärät onzat.
[edith] 215g
Isä nitro
19.02.2015, 12.29
Jotta olisko siis Onzat olleet tapaus Dalmoressa. Kiitos punnituksista.
PS. Shimaanin viestissä ihmettelin tuota "punnaamista". Se tarkoittaa nimittäin myös sitä, että istuu WC-pöntöllä pistäen kaiken paineen peliin tyhjennystapahtuman yhteydessä (Urbaani sanakirja). Siksi ei tuo sivuhuomautus ihan heti auennut, heh.
Hannez78
19.02.2015, 12.54
Eilen puhkesi Onzan FR, kun ajoin puun rungon yli ja ilmeisesti oksan tyvi teki reiän sisäkumiin. Ei oikein vakuuttaneet noi Onzat muutenkaan. Ei ole edes irrotettavaa venttiilin sielua, et saisi litkut sisään. Korvasin Onzan Maxxiksen fattisisurilla ja en huomannut kovin suurta eroa ajaessa vaikka painoeroa noiden välillä on 200g. Maxxis on mukavampi ajossa kuin Onza.
Ei oikein vakuuttaneet noi Onzat muutenkaan. Ei ole edes irrotettavaa venttiilin sielua, et saisi litkut sisään.
Kyllä mun Onzissa on.
Isä nitro
19.02.2015, 12.57
No juu, minä siirryin tubeless-kauteen kun kyllästyin siihen, että Onzat tuntuivat rei'ittyvän kovin tiuhaan matalilla paineilla. Eikä niissä minunkaan Onzissa ole irrotettavaa sieluosastoa.
Ei ole ollut irrotettavaa sielua omissakaan Onzissa, 26 FR ja 29 -sisureissa.
Kyllä ne oli Onzat. Ne oli tuossa Salsassa ensiasennus-sisureina ja oli asentaja niin hyvin talkinnut että vähän aikaa sai pestä jotta tekstit erottui.
Ei ole edes irrotettavaa venttiilin sielua, et saisi litkut sisään.
Meinaatko, että litku paikkaisi sisurin?
Ajattelin, että läskirenkaassa tuommoinen fr-sisuri on sen verran pinkeänä, että reiän tultua sitä ei ehdi litkut paikata. Jos jollain on kokemusperäistä tietoa asiasta, niin mielellään kuulen.
Kerran tuuppasin syklon sisuriin litkut. Kun ajoin renkaan terävään piikkiin, niin ei ne litkut paikanneet sisuria.
Onneks tulee lämpimämmät kelit niin pysyy taas ilmat tubelesseissa :)
Isä nitro
19.02.2015, 13.34
Pelkään (ja samalla toivon) että tästä tulee pitkä keskustelu. Vaan minuakin kiinnostaa tämä, jos ei muuten niin teoreettisesti.
brilleaux
19.02.2015, 13.58
No mä en edes aja niillä keleillä kun ei pysy. Liian kylmä.
Täällä ei kai ole niin kylmä ollutkaan...
Mitä mä olen tehnyt väärin kun mulla pysyy pakkasellakin ilmat?:p
brilleaux
19.02.2015, 14.09
Villinä veikkauksena heittäisin että olet ajanu väärin.
Hannez78
19.02.2015, 14.14
Ajattelin, että läskirenkaassa tuommoinen fr-sisuri on sen verran pinkeänä, että reiän tultua sitä ei ehdi litkut paikata. Jos jollain on kokemusperäistä tietoa asiasta, niin mielellään kuulen.
Kerran tuuppasin syklon sisuriin litkut. Kun ajoin renkaan terävään piikkiin, niin ei ne litkut paikanneet sisuria.
Ei ole kokemusperäistä tietoa asiasta, joten en ole varma paikkaako litku pinkeänä olevan FR sisurin. Litkuvalmistajat lupaavat, että litku paikkaa jopa 5-7mm kokoisia reikiä. Mene ja tiedä...
Kyllä olen melko varma ettei noissa mun Onzan FR sisureissa ollut irrotettavaa sielua.
Mitä mä olen tehnyt väärin kun mulla pysyy pakkasellakin ilmat?:p
:) no väärin ajamisesta en tiiä, ja pysy ne mullakin aika hyvin ku ajoin -18- -25C kelillä, mutta pari kertaa piti pumpata lisää ilmaa polulla (2-3h) pitemmillä lenkeillä.
Yleensä katos kerralla ilmat jos pomputti ja oli paineet 0.5 tai alle.
Nyt oon kuukauen ajanu ihan 13Ffillä eikä tuo nyt niin vaikiaa oo ollu. Mutta kun kevät tulee, niin bikinikuntoon pitäs päästä niin aletaa sitten ajaan paljaalla taas.
mutanaama
19.02.2015, 14.19
Pari kertaa kokeillut litkulla sisurin paikkaamista, eikä onnistunut. Johtuu siitä, että se reikä elää koko ajan.
Isä nitro
19.02.2015, 14.24
Joe's no-flat purkissa lukoo, jotta käy myös sisurin paikkaamiseen. Teoria ja käytäntö on tietysti kaksi eri asiaa, ja kuten olemme oppineet viime minuutteina, niin myös lämpötila vaikuttaa paineeseen.
Etsiessäni tietoa asiasta tuli vastaan raamatulliselta kuullostava Slimen "self-healing inner tube". Eli sisuri, jossa on litkut sisällä valamihina. Netin käyttäjäkommentit eivät ole kyllä olleet kovin mairittelevia. Ja tietysti läskigummit on vielä asia eriksensä.
Shimaani
19.02.2015, 14.28
Jaa että Slimea (https://www.youtube.com/watch?v=RWoxUvWHtB4)?
Isä nitro
19.02.2015, 14.32
Mainio linkki! Kuuntelin juuri taustalla ELPtä (joka vaihtui juuri PFMään) ja kohta siis Zappaa. LIsäksi Slime oli kamala venyvä mönjä, jota myytiin lapsuudessani TVstä tuttuna ihmeenä. Lienee jotain sukua tuolle rengastouhulle...
Nimim. "Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow"
Marsusram
19.02.2015, 16.01
Tuubirenkaat sitten seuraavaksi?
http://www.roadbikereview.com/reviews/challenge-unveils-grifo-race-clincher-hints-at-new-gravel-and-fat-bike-tires-colors#slider-pro-3-0
Hannez78
19.02.2015, 20.07
Kyllä ne oli Onzat. Ne oli tuossa Salsassa ensiasennus-sisureina ja oli asentaja niin hyvin talkinnut että vähän aikaa sai pestä jotta tekstit erottui.
Tässä kuva Onzan SA FR 3 26x2.50 renkaan venttiilistä. Melko lujasti on kiinni ja tuolla kuvan taustalla olevalla välineellä yritin sielua avata tuloksetta.
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/19/f74cd5bc17a75fb4f3a91adabe45ee8f.jpg
brilleaux
20.02.2015, 07.51
Surlyn Budia Suomesta? Jos on nähnyt jonkun liikkeen hyllyssä, saa vinkata.
Surlyn Budia Suomesta? Jos on nähnyt jonkun liikkeen hyllyssä, saa vinkata.
En tiedä suomesta, mutta ainakin bike-components.de -putiikissa näyttäisi olevan varastossa sekä budia että louta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.