Näytä tavallinen näkymä : Paksut GG renkaat
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
[
8]
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Ultradynamico on kyllä vimpanpäälle partagravellistin valinta nettisivujen mukaan. Heti toisen rengasmallin jälkeen pääsee jo valitsemaan tärkeintä, eli lippiksen väritystä.
Hahah :) Ovat ehkä hiffanneet tuon yhteyden itsekkin. Tässä perustajien kuva sivustolta.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0063/1416/4309/files/DSCF1858.jpg
Hyvin osaavat myydä Panaracerin renkaita :D
"Continuous center negative dark space aeronautic deltas for pure intoxicating SPEED"
Jos ei Ultradynamicon takana oleva Ron ole aiemmin tuttu, kannattaa tsekkailla hänen muitakin projektejaan. Kyse ei ole ihan Kallio-tyylisestä hipsteriydestä vaan pyöräilystä oikeasti elämäntapana. Elämäntapaintiaaneiksi kai heitä täällä päin on perinteisesti kutsuttu.
^^ & ^ Sama juttu kuin Rene Hersen kanssa eli vaikka Pana tekee noi, niin ei niitä kannata verrata Panan omalla brändillä myytäviin renkuloihin. Ei ole hinta pelkkää hipsterilisää enkä minäkään Ultraromance (https://www.instagram.com/ultraromance/?hl=fi)-Ronia hipsteriksi laskisi. Vaikka ei sekään haittaisi. Mieluummin sitä rengasrahansa laittaa tommosen kaverin elämän rahoittamiseen, kun jonkun pörssifirman omistajien pöhöttämiseen :)
Oon ajellut 27,5-tuumaisten Cavojen perässä muutamankiin otteseen ja ne vaikuttaa oikeastikin nopeilta. Sinällään mikään ihan uus juttu toi ei ole ja on noista ollut tässäkin langassa juttua jo aikaisemminkin. Nyt noita tosiaan saa 700c:näkin ja ainakin Service Course myy Euroopassa.
Se 27,5” Rene Hersekin voi olla ihan hyvä, jos kerran nappuloita on useampi rivi kuin kapeammissa 700c-herseläisissä.
Getawaystä on tulossa sekä 36- että 45-milliset versiot. Oon alkanut pikkuhiljaa tykkäämään niistäkin, kun oon nyt kesän ajan Dirtrollerissa ajanut niitä. Ja ei kuulu tänne, mutta krossirenkaista vihdoin tulossa myös HTLR-versiot.
https://bikerumor.com/2021/09/14/challenge-getaway-gravel-tire-adds-sizes-cyclocross-road-get-handmade-tubeless-tires-and-more/
tchegge_
18.09.2021, 08.24
Tuo minun partakommentti oli sitten ihan alan ja aikakauden stereotyyppeihin perustunut valistunut arvaus. En selannut valmistajan sivuja niin kauaa että oisin nähnyt omistajan pärstän. [emoji23]
Pystyisiköhän vanhoja fillarirenkaita pinnoittamaan? Autopuolella kun on hyvinkin yleistä.
Saisi hyvälle rungolle uusiokäyttöä varmaan parikin uusiokierrosta.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Rose kiinnostelisi testata, koska siinä on kuviota vähän enemmän kuin Hersen slikseissä, mutta ei ole niin mtb kuin Steila/Hurricane.
Sätkä huulessa auringonlaskuun[emoji4]
https://www.instagram.com/p/CTFaVR5lvye/?utm_medium=copy_link
^^ & ^ Sama juttu kuin Rene Hersen kanssa eli vaikka Pana tekee noi, niin ei niitä kannata verrata Panan omalla brändillä myytäviin renkuloihin. Ei ole hinta pelkkää hipsterilisää enkä minäkään Ultraromance (https://www.instagram.com/ultraromance/?hl=fi)-Ronia hipsteriksi laskisi. Vaikka ei sekään haittaisi. Mieluummin sitä rengasrahansa laittaa tommosen kaverin elämän rahoittamiseen, kun jonkun pörssifirman omistajien pöhöttämiseen :)
Oon ajellut 27,5-tuumaisten Cavojen perässä muutamankiin otteseen ja ne vaikuttaa oikeastikin nopeilta. Sinällään mikään ihan uus juttu toi ei ole ja on noista ollut tässäkin langassa juttua jo aikaisemminkin. Nyt noita tosiaan saa 700c:näkin ja ainakin Service Course myy Euroopassa.
Se 27,5” Rene Hersekin voi olla ihan hyvä, jos kerran nappuloita on useampi rivi kuin kapeammissa 700c-herseläisissä.
Getawaystä on tulossa sekä 36- että 45-milliset versiot. Oon alkanut pikkuhiljaa tykkäämään niistäkin, kun oon nyt kesän ajan Dirtrollerissa ajanut niitä. Ja ei kuulu tänne, mutta krossirenkaista vihdoin tulossa myös HTLR-versiot.
https://bikerumor.com/2021/09/14/challenge-getaway-gravel-tire-adds-sizes-cyclocross-road-get-handmade-tubeless-tires-and-more/Joo ei voi Panan Gravelkingeihin verrata. Nuo tuntuu kestävän, ovat mukavat ja kellon mukaan myös nopeat. Hintaa on, mutta kokonaistaloudellisesti halvemmat kun GK:t.
27,5” Cava JFF.
Joo ja niinhän se tosiaan oli, että Ultradynamicot on true ATB-henkilön (https://atb.life/) renkulat :)
Pitääkö noita sit seuraavaksi kokeilla?[emoji848]
Joo ei voi Panan Gravelkingeihin verrata. Nuo tuntuu kestävän, ovat mukavat ja kellon mukaan myös nopeat. Hintaa on, mutta kokonaistaloudellisesti halvemmat kun GK:t.
27,5” Cava JFF.Miten usein on joutunu paikkaamaan? Eipä tuo JFF versio nyt mikään sikakallis ole, mutta samalla rahalla saa pari sarjaa gravelkingejä.
Ymmärtääkseni WTB horizoneissakaan ei ole mitään pistosuojauksia ja hienosti ne on kestänyt. Jopa tyhmäpyöräilyn, 134km radanvarren huoltoteitä.
https://bikerumor.com/2021/09/14/challenge-getaway-gravel-tire-adds-sizes-cyclocross-road-get-handmade-tubeless-tires-and-more/Näköjään myös bike24 myy
https://www.bike24.com/brands/ultradynamico
tchegge_
19.09.2021, 12.31
Siis onko toi bike24:n 102 eur parihinta? [emoji23]
Siis onko toi bike24:n 102 eur parihinta?
JFF oli jotain 70€ per kumi. Nämä ovat kestäneet kaikkia olosuhteita. GK Slicksit kestää vastaavassa käytössä max. 500km ilman korjaavia toimenpiteitä.
Meinasin uteliasuuttani aamulla jo tilata nuo Cava JFF:t kokeillakseni josko isolla rahalla saisi ihanampaa rengasta kuin Hutsun Overide, mutta järkiinnyin.
Meinasin uteliasuuttani aamulla jo tilata nuo Cava JFF:t kokeillakseni josko isolla rahalla saisi ihanampaa rengasta kuin Hutsun Overide, mutta järkiinnyin.Niinno.. toiseet vaan ajaa ja toiset haluaa myös nauttia siitä :)
Meinasin uteliasuuttani aamulla jo tilata nuo Cava JFF:t kokeillakseni josko isolla rahalla saisi ihanampaa rengasta kuin Hutsun Overide, mutta järkiinnyin.
Toikin on ihan toimiva taktiikka. Kun ei tiedä paremmasta, ei parempaa osaa vaatiakaan :)
Eli oletuksena Overidet on paskat?
Mä tahtoisin uskoa tuollaisten kumi-entusiastien fanittamien kalliihkojen renkaiden ylivertaisuuteen, mutta tuntuu melko hankalalta. Jos noissa olisi jokin spesiaali juttu, olisivatpa vaikka kalifornialaisten agnostikko-neitsyiden reittä vasten pyörittämiä niin mikä jottei. Ovat kuitenkin normaaleja tehtaassa tehtyjä kumeja eivätkä edes kevyitä. Hienoutta on toki se, että joku internetin guru ja in-tyyppi on ne speksannut.
No minäpäs tilaan parin niin pääsen sanomaan. Harmi kun JFF on vain tanwallina (oon kyllästynyt sellaisiin), olisko Robusto-versio turhan tuhti, niitä sais mustana. Miten sekä JFF että Robusto painaa kumpikin 470g, onhan niissä joku ero oltava.
Mä tahtoisin uskoa tuollaisten kumi-entusiastien fanittamien kalliihkojen renkaiden ylivertaisuuteen, mutta tuntuu melko hankalalta. Jos noissa olisi jokin spesiaali juttu, olisivatpa vaikka kalifornialaisten agnostikko-neitsyiden reittä vasten pyörittämiä niin mikä jottei. Ovat kuitenkin normaaleja tehtaassa tehtyjä kumeja eivätkä edes kevyitä. Hienoutta on toki se, että joku internetin guru ja in-tyyppi on ne speksannut.
No minäpäs tilaan parin niin pääsen sanomaan. Harmi kun JFF on vain tanwallina (oon kyllästynyt sellaisiin), olisko Robusto-versio turhan tuhti, niitä sais mustana. Miten sekä JFF että Robusto painaa kumpikin 470g, onhan niissä joku ero oltava.50g tuo robusto lisää
Sitä mä en ymmärrä miksei panasonic tee omaa hiporengasta? Olis halvemmat kun ei tarvii hipsterin erikoiskahveja maksaa
F. Kotlerburg
19.09.2021, 19.50
No minäpäs tilaan parin niin pääsen sanomaan. Harmi kun JFF on vain tanwallina (oon kyllästynyt sellaisiin), olisko Robusto-versio turhan tuhti, niitä sais mustana. Miten sekä JFF että Robusto painaa kumpikin 470g, onhan niissä joku ero oltava.Pitää vain uskoa riittävän kovaa.
50g tuo robusto lisää
Siinä tapauksessa ei Robustoa. Mutta onko JFF sitten sellainen, että pitää koko ajan pelätä flättiä?
Sitä mä en ymmärrä miksei panasonic tee omaa hiporengasta? Olis halvemmat kun ei tarvii hipsterin erikoiskahveja maksaa
Sanoppa muuta!
Pitää vain uskoa riittävän kovaa.
Se kai auttaisi :seko:
Jaa…jos mun oletuksia meinaat, niin en mä niin sanonut. Mustan ja valkoisen välissä on monta eri tummuista harmaata. Mähän en ole Overidella koskaan ajanut, niin en osaa sen sävystä edes mitään sanoa. Jonkun testin olen lukenut, missä ei erityisen smoothiksi kehuttu, mutta aika subjektiivisia noi testitkin aina on.
Mistäpä mä siis tiedän, vaikka se olisi kaikista kaikkein ja toimii se taktiikka niinkin päin, että jos ei kokeile, ei myöskään joudu pettymään :)
Se, oliko se nyt JFF-versio, on varmaan tehty suunnilleen samanlaiseen ellei samaan runkoon kuin mihin Rene Hersen Standard casing tehdään ja kyllä ne ajoa kestää. Panaracerin omien tekeleiden suhteen olen ihmetellyt samaa.
Sotanorsu666
20.09.2021, 11.38
Jos joku uskaltaa kokeilla halpoja ja hyviä renkaita, niin hutsun overidea saa vielä tänään stadiumista toimitettuna karvan alta 60€ pari.
https://www.stadium.fi/urheilu/pyoraily/pyorailytarvikkeet/303898101/hutchinson.overide-38-622-tire.black
Tämä artikkeli, ja varsinkin tuo yksi(lukijan) kuva riittää siihen että itse en todellakaan laita 150-200€ rengaspariin. Liittyen Ultradynamicoon.
https://gravelanddirt.blogspot.com/2020/05/review-ultradynamico-650b-x-4799-rose.html?m=1
Jos joku uskaltaa kokeilla halpoja ja hyviä renkaita, niin hutsun overidea saa vielä tänään stadiumista toimitettuna karvan alta 60€ pari.
https://www.stadium.fi/urheilu/pyoraily/pyorailytarvikkeet/303898101/hutchinson.overide-38-622-tire.blackJos olis ollu 650b ni ois vaikka voinukkin.
Resolutet on edelleen hyvät. +10w ottaa takkiin terroille, mutta pito on parempi.
Tämä artikkeli, ja varsinkin tuo yksi(lukijan) kuva riittää siihen että itse en todellakaan laita 150-200€ rengaspariin. Liittyen Ultradynamicoon.
"Pro gravel" jätkille (esim. Boswell, Strickland) riittää neljänkympin Spessun renkaat kisojen voittamiseen, mutta vaatihan tämä harrastetouhu jotain erikoisempaa.
"Pro gravel" jätkille (esim. Boswell, Strickland) riittää neljänkympin Spessun renkaat kisojen voittamiseen, mutta vaatihan tämä harrastetouhu jotain erikoisempaa.
Pro gravell jätkät ajaa niillä mitä sponsseiltq löytyy. Jopa sisureilla, jos spessu sattuu mokaamaan tubelessbubeless kiekkojensa kanssa.
No, riittää ne renkulat kisojen voittamiseen.
Riittää varmasti. Mutta ei tuolla speksatakkaan sitä millä on kivointa ajaa.
Gravellihan on siitä hienoa, ettei rengasspeksaaminen lopu koskaan. Pito/rullaus/pistosuojaus on loputon suo.
StevieRayVehkakoski
23.09.2021, 17.33
Onkos tällaisista jollain kokemusta?
https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-G-ONE-Speed-275-x-200-ADDIX-Performance-RaceGuard-TLE-Classic-Skin-2022
On jo muutaman kerran ollut ostoskorissa mutta kun renkaan nimessä lukee Performance niin yleensä se tarkoittaa huonompaa kuin se vakiomalli?
"Pro gravel" jätkille (esim. Boswell, Strickland) riittää neljänkympin Spessun renkaat kisojen voittamiseen, mutta vaatihan tämä harrastetouhu jotain erikoisempaa.Mut onko ne kuitenkaan samoja kun kaupan hyllyllä? Toki jos pystyy ajamaan 313km yli 300w keskiteholla niin siinä pyörii mikä tahansa kumi
https://gravelanddirt.blogspot.com/2020/05/review-ultradynamico-650b-x-4799-rose.html?m=1Löysit sen interwebin ainoan nega revikan. Onneksi kuitenkin on valinnan varaa. :)
No jos tuo kuva missä kumit seisoo pystyssä, ei ole manipuloitu, niin kyllä se kysymyksiä herättää kun hintaa kuitenkin se 100€/laaki. Testissä vielä Race kylkiset versiot
Joo se on aika jännä kuva. Seisoo samaan tapaan kuin Gravel King SK:t teki. Herset ei todellakaan seiso pystyssä, ei edes ne standard-versiot.
Eikä yhdetkään wtb kumit mitä mulla on ollut. Jotenkin tollasista hipsterikumeista odottais vastaavaa kun contin racesport tai schwalben liteskin kyljistä. Kehälle laittokin hankalaa kun kyljet niin löysät
Reslolutejen kyljet ovat tosiaan kanssa niin lutterot, että ne jää helposti kurttuun tiukalle kehälle laitettaessa.
K.Kuronen
24.09.2021, 11.17
Mutta ne Spessun kumit ovat vailla seksiä, vailla himoa, kuten kokeiluun hankkimani Sawtoothit: tympeä kumi, mutta yllättävän hyvin sillä matka taittui. Laitan ne alle sitten, kun haluan ajaa vähän pidemmän rupeaman.
Mutta vähän lyhyempi, sellainen satkun sora, ei oikein innosta, jos alla ei ole hiukan seksikkäämpää rinkulaa.
peruspertti
25.09.2021, 00.35
Panaraser gravelking SK+ 35. Ajettu reilu tuhat km. On pyörähtänyt lähes puoli kierrosta vanteella. Paineet pysyneet. Vanne DTSWISS R460DB. Onko muilla tapahtunut?
Lähetetty minun Armor 8 Pro laitteesta Tapatalkilla
F. Kotlerburg
25.09.2021, 08.57
Mutta ne Spessun kumit ovat vailla seksiä, vailla himoa, kuten kokeiluun hankkimani Sawtoothit: tympeä kumi, mutta yllättävän hyvin sillä matka taittui. Laitan ne alle sitten, kun haluan ajaa vähän pidemmän rupeaman.
Mutta vähän lyhyempi, sellainen satkun sora, ei oikein innosta, jos alla ei ole hiukan seksikkäämpää rinkulaa.
Ei kukaan itseään kunnioittava partahipsteri tai muu graveljengiläinen millään kaupallisen massavalmistajan renkailla aja.
Sotanorsu666
25.09.2021, 10.25
Panaraser gravelking SK+ 35. Ajettu reilu tuhat km. On pyörähtänyt lähes puoli kierrosta vanteella. Paineet pysyneet. Vanne DTSWISS R460DB. Onko muilla tapahtunut?
Lähetetty minun Armor 8 Pro laitteesta Tapatalkilla
On. DT:n alukiekkojen kanssa oli tuota ongelmaa. DT:n kuitukiekkojen kanssa toimi hyvin.
Rampleri testattu ja keskinkertaiseksi todettu.
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/maxxis-rambler-exo-tr
^ Hieman oli tylytystä tosiaan Ramblerille. Rullaus oli heikompaa kuin mikä on oma vaikutelma ollut (vs. Terra Speed), mutta tätä saattanee selittää se että lenkeille joissa ajelin noilla kovilla alustoilla (ja jossa helpompi myös vertailla renkaiden rullaavuutta) pumppasin myös paineita reilusti. Matalilla paineilla röykkyisillä alustoilla ajaessa taas Ramblerin iso ilmatila on eduksi vaikka rullaavuus näköjään nopeasti heikkeneekin paineiden laskiessa.
"Puncture resistance" mittauksista en tiedä mitä niistä pitäisi ajatella. Omat Terra Speedit ja Ramblerit on saanut melkoista tylytystä kivikoissa matalilla paineilla ja reiluilla vauhdeilla ilman mitään ongelmia. Toisaalta en ole sitten tubeless & litkuihin siirtymisen jälkeen 7-8 vuotta sitten kärsinyt kertaakaan vakavasta rengasongelmasta lenkillä. Ehkä onnea tai varovaa ajoa. Toisaalta sisuriaikakaudella sisureita tuli maastopyörällä paukuteltua hajalle ihan riittävästi per vuosi.
Kun Ramblerit tuosta kuluu niin mitähän tilalle? Terra Speed 45c olisi hieno jos Conti sellaisen keksisi tehdä. Toisaalta syysajoihin kuviota saisi olla inaus, mutta ei kovin paljoa enempää. Panan GK SK 47c on ilmeisesti oikeasti niin iso, että se ei taida tuossa URSissa pyöriä (45c max ja Rambler 45c jättää seat stayhin drive sidelle noin 2mm väliä) ja pienempi GK SK on niin pieni ilmatilan ero Terra Speediin että ei maksa vaivaa. Rene Herseissä vähän samaa vikaa. Michelin Power Gravel 47c saattaa nekin mennä liian tiukoille. Jos ei muuta testaukseen löydy niin ihan hyvillä mielin toiset 45c 120TPI Ramblerit voi hankkia tilalle, kaikin puolin toimiva gummi ollut pl. tuo näköjään heikohko rullaus kovilla alustoilla matalilla paineilla.
Niin se leveys voittaa aina, kun katsellaan rullausta pehmeällä hiekalla. Resolute on selkeästi nopeampi ja pitävämpi, mitä 38mm gk semi-sliksi. Pito tuo hauskuutta.
Minulla kun tuo 43mm on max leveys, niin en ole kyllä vieläkään keksinyt korvaajaa resoluteille. Pitää ja rullaa. Rambbler on vähän turhan livakka, jos on yhtään märkää.
Tuosta suojauksesta myös samaa mieltä. Jostain syystä resoluteihin ei ole tullut yhtään reikää.
Just ajelin lenkin jossa oli paljon sellaista asfaltin omaista kovettunutta hiekkatietä, joka oli pinnalta kostea. 50mm gravelkingi suorastaan tuntui imevän itsensä siihen kiinni, ei kyllä rullannut ei sitten yhtään. Takana 2.5 bar ja edessä 2 bar.
Sellaista se nyt on. Pehmeää, vaikka näyttää kovalta. Mutta kokeileppa samaa pätkää 35mm renkaalla.
Ja ilmatila (jota leveys toki hyvin approksimoi) voittaa myös kun alusta on röykkyinen, tai jos tarkkoja ollaan niin ilmatila ja renkaan sallivuus matalille paineille. Pehmeän hiekan haastetta ei näillä seuduin juuri tule vastaan. Ehkä kaikki vuodet maasturilla xc-henkisillä gummeilla trail-ajossa tekee sen, että keskinkertaisen pidon kanssa on oppinut tulemaan toimeen jos vastineena saa parempaa rullausta. Sliksi ei toimi, mutta Terra Speed tason pito jo lähes aina riittää ja Rambler jo hieman ylikin tarpeen mitä gravelissa tulee omilla reiteillä vastaan.
Niil siis ramblereilla ja terroilla pärjää todellakin. Ajoin monta syksyä rambblereilla. Hauskuus vaan lisääntyy isommilla nappuloilla. Valintojahan nuo on.
"Vauhtia ja vaarallisia tilanteita". Vauhti tulee kun rengas rullaa hyvin. Jälkimmäinen tulee sitten kuin kaupan päälle :) Ja sitten vain yritetään enemmikseen pysyä oikealla puolella rajaa. No näin ikääntymisen myötä on tullut syksyllä & märällä kelillä maasturilla siirryttyä käyttämään aiempaa järeämpiä renkaita riskien vähentämiseksi. Gravelilla ajon mieltää vielä sen verran turvallisemmaksi että uskaltaa enemmän pelata pidon kanssa.
Just ajelin lenkin jossa oli paljon sellaista asfaltin omaista kovettunutta hiekkatietä, joka oli pinnalta kostea. 50mm gravelkingi suorastaan tuntui imevän itsensä siihen kiinni, ei kyllä rullannut ei sitten yhtään. Takana 2.5 bar ja edessä 2 bar.Mä olen välillä huomannut tän saman limatie-efektin. Ei ole pehmeä, vaan nimenomaan tuntuu että rengas liimautuu siihen ja samoten se liimautuu myös vaihtajaan
Oulunjulli
27.09.2021, 21.02
Minusta on tullut Pirellin mies kunnes toista ostan. Cinturato Gravel H 45mm oli alla kevään ja kesällä vaihoin Cinturato Velo 35mm. Viikko pari sitten taas Gravelit alle ja tuntuu taas aika smoothilta menolta.
Kumpikin on vähän yläkanttiin painossa ja varmaan se aivan terävin huippurullaavuus/pehmeys saattaa uupua, mutta vastapainoksi nuo vaikuttaa kestävän oikein hyvin (vs aiemmat terra speed ja erilaiset gravelking sliksit 35-40mm koissa plussilla ja ilman).
Noissa aiemmissa oli aina jotain litkun kostuttamia pisteitä, näissä taida olla ensimmäistäkään. Nelisen tuhatta tuolla kombolla ajettu luultavasti 50/50 eikä vissiin tarvi renkaita speksailla ensi kesäksikkään.
Semmoiset asenna ja unohda ja senkus ajelet tyytyväisenä renkaat. Pirelli teksti renkaan kyljessä lisää swaggeria.
Juurikin näin. Mikähän kuvio tuossa toimisi, vai ei mikkään [emoji848]. No toisaalta aika vähän tuollaista on, syksyllä pääasiassa.
https://www.stadium.fi/urheilu/pyoraily/pyorailytarvikkeet/303898101/hutchinson.overide-38-622-tire.black
No nuohan piti tilata testiin, ikinä en ole noin kapeilla ajanu [emoji16].
Onko jollain kokemusta inserteistä gg-touhuissa? Jos tämä (https://www.youtube.com/watch?v=5uh3zEmDO0U) pitää paikkansa, niin Lotto Soudal ajeli Paris-Roubaix:n tubeless & insertit -yhdistelmällä. Stigmatan DT:n alumiiniset hookless-vanteet on niin teräväreunaiset, että harkitsen ainakin krossirenkaiden kanssa inserttien kokeilemista.
Ei ole, mutta ajaisin ilmanmuuta, jos iskunpituus renkaassa ei piisaa halutuilla paineilla.
Onko jollain kokemusta inserteistä gg-touhuissa? Jos tämä (https://www.youtube.com/watch?v=5uh3zEmDO0U) pitää paikkansa, niin Lotto Soudal ajeli Paris-Roubaix:n tubeless & insertit -yhdistelmällä. Stigmatan DT:n alumiiniset hookless-vanteet on niin teräväreunaiset, että harkitsen ainakin krossirenkaiden kanssa inserttien kokeilemista.Dylan Johnsson niitä ainakin kehuu, ja oliko vielä Tubolightit mitkä painaa vaan noin 40g
F. Kotlerburg
05.10.2021, 10.23
Ei ole eikä tule. Turhaa hapatusta, kun markkinavoimat taas yrittää pakottaa yhden "pakollisen" kilkkeen pyöriin.
Juu ei mitään tarvetta inserteille, en ajele alle 2 bar paineilla. Justiinsa on ihmiskunta päässyt sisureista eroon ja sitten tungetaan vaahtomuovia ankkuriksi tilalle.
Vissiin ideana on säilyttää jonkinlainen ajettavuus tyhjällä renkaalla huoltoauton saapumiseen saakka, kuten tuubirenkaiden kanssa :seko:
F. Kotlerburg
05.10.2021, 10.41
Järkeä muutenkin hommata joku partahipsterin suosittelema kyljetön lutterorengas ja tunkea vaahtomuovi sen sisään ettei vanne hajoa :D
On tuossa oikeasti järkeä, jos pyörän runko tai reitti rajoittaa rengaskokoa. Esimerkiksi jos on pitkä ja nopea gravell kisa, niin välttämättä ei kannata valita kalustoa/rengasta sen yhden karkean kohdan mukaan.
Sama tietysti koskee crossia.
F. Kotlerburg
05.10.2021, 10.54
Järkeä on kuitenkin asettaa paineet sen yhden karkean kohdan mukaan pitkässä ja nopeassa kisassa.
Järkeä muutenkin hommata joku partahipsterin suosittelema kyljetön lutterorengas ja tunkea vaahtomuovi sen sisään ettei vanne hajoa :DMikä se semmonen on? Onko ihan varmasti selvää mikä on insertin tarkoitus ja miksi se sinne laitetaan?
Järkeä on kuitenkin asettaa paineet sen yhden karkean kohdan mukaan pitkässä ja nopeassa kisassa.
Niin just. Noinhan se pitäisi tehdä, jos iskunpituus ei piisaa. Eli olisi ajettava liian kovilla paineilla. Tuosta pääsee insertillä eroon.
Järkeä muutenkin hommata joku partahipsterin suosittelema kyljetön lutterorengas ja tunkea vaahtomuovi sen sisään ettei vanne hajoa :D
Vanteesta ei niin väliä, mutta v….ttaa, jos jää kisa kesken, kun vanne leikkaa renkaan kyljen halki. TLR Donnellyt on kyllä kaikkea muuta kuin lutterorenkaita ja siitä huolimatta sain kylkeen reiän ekalla krossilenkillä. Kuituvanteet tietysti auttaisi asiaan myös.
Toisaalta Cushcoret näytti olevan 125 g/pää tämän (https://www.cxmagazine.com/review-cushcore-gravel-cyclocross-tubeless-foam-insert) mukaan. Aattelin, että olisivat sitä luokkaa/pari.
K.Kuronen
05.10.2021, 17.30
Miten tuollainen insertti mahtaa vaikuttaa litkun kykyyn paikata rengas, sillä ilmatila pienenee. Samalla herkkyys paineen laskulle vuotojen kautta kasvaa.
Schwalbe jatkaa vakuuttavalla sähkärilinjalla. Ei auttanut renkaan uudelleen nimeäminen. Jarrua pukkaa edelleen. Todellinen race malli...
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/schwalbe-g-one-r
^ Heh. Tuli tänään tilattua nuo R:ät syysrenkaiksi 45mm leveänä ennen kuin tuon BRR:n testin huomasin tulleen :)
Ja täällä jättäneet taakseen jopa Contin Terra Speedit: https://www.rennrad-news.de/news/gravel-reifen-test-2021/
Varmaan Schwalben labrassa tehty mittaukset?
EDIT: Joo, Schwalben ja Spessun labroja käytetty…
Toi Rennrad Newsin testi muuten otti esiin sellasen mielenkiinoisen kysymyksen, että mitä ajonopeus vaikuttaa noitten erilaisten rullaustestien tuloksiin. Heidän omien testiensä mukaan vaikutus ei näköjäään ole lineaarinen.
Rolling resistance näyttää testaavan gg-renkaat 29 km/h nopeudella, mikä on useimmille aika kova, jos siis miettii gg-lenkkien keskinopeuksia. Jos keskimääräiset lenkkinopeudet pyörii siellä 23-25 km/h-haarukassa niin kuin mulla ne tekee, niin oliskohan vaikka 24 km/h nopeudella tulokset erilaisia. Tuli vaan mieleen, kun Rolling resistancen kaikki tulokset ei oikein osu yksiin mun perstuntuman kanssa. Ottaako jotkut renkaat enemmän takkiin nopeuden kasvaessa ja jotkut vähemmän. Jos, niin mikä sen aiheuttaa? Continentaleja kiinnostelis kyllä testata, kun ihmetyttää, että mikä on se tekijä, joka saa ne rullaamaan niin hyvin.
Toi Rennrad Newsin testi muuten otti esiin sellasen mielenkiinoisen kysymyksen, että mitä ajonopeus vaikuttaa noitten erilaisten rullaustestien tuloksiin. Heidän omien testiensä mukaan vaikutus ei näköjäään ole lineaarinen.
Rolling resistance näyttää testaavan gg-renkaat 29 km/h nopeudella, mikä on useimmille aika kova, jos siis miettii gg-lenkkien keskinopeuksia. Jos keskimääräiset lenkkinopeudet pyörii siellä 23-25 km/h-haarukassa niin kuin mulla ne tekee, niin oliskohan vaikka 24 km/h nopeudella tulokset erilaisia. Tuli vaan mieleen, kun Rolling resistancen kaikki tulokset ei oikein osu yksiin mun perstuntuman kanssa. Ottaako jotkut renkaat enemmän takkiin nopeuden kasvaessa ja jotkut vähemmän. Jos, niin mikä sen aiheuttaa? Continentaleja kiinnostelis kyllä testata, kun ihmetyttää, että mikä on se tekijä, joka saa ne rullaamaan niin hyvin.
Itse taas olen vakaassa uskossa, että rullausvastus nimenomaan vielä kasvaa epätasaisessa maastossa. Mitä enemmän rengas joustaa, sen enemmän se vastustaa.
Mun mielestä tuo 29km/h testinopeus on vielä aika pieni. Jos lenkin ajaa tuolla keskarilla, niin silloin mennään pitkiä siivuja huomattavasti kovempaa, joissa kohdin renkaiden vastuksissa tulee jo isoja eroja.
Moni ei oikeasti tajua, miten paljon se rengas vaikuttaa. Itse ynnäilin tuota 15w/6h eroa. Käytännössä se meinaa sitä, että raskaammalla renkaalla ajaisit vielä lenkin loppuun 20min/300w, kun toinen kaveri jo lopettaa.
Mutta joo. Olisihan se siistiä saada jokin vertailu todellisuus vs rulla. Ei kyllä mitään hajua miten tuon voisi toteuttaa.
Edit: Ja tosiaan itse olen sitä mieltä, että se persetunne voi valehdella. Se mukava tuntuu ehkä nopealta, vaikka se ei todellisuudessa noin ole.
On gravelia ja gravelia. Rullaustestit sileällä rullalla 2.5 - 3 - 4bar paineilla on aika kaukana siitä mitä suurin osuus omasta gravelista on eli paineet 2bar nurkilla ja vaikka osa reitistä olisikin asfalttia niin rullauksen kannalta olennaiset erot tulevat eniten esiin niillä epätasaisilla osuuksilla (metsäautotiet lähinnä). Tällöin kiinnostaa rengas jolla voi ajaa matalilla paineilla ja rullaus on silti hyvä myös asfaltilla - tässä Jan Heinen havainnot ilmatilan ja notkean rungon merkityksestä osaa parhaiten kohdilleen omien havaintojen kanssa.
Onko kenelläkään tullut vastaan tarinaa jossa vähintään uskottavasti yritettäisiin siirtää nuo rullaustestien tulokset todelliseen maailmaan? Bierman ei taida tuota harrastaa, kommentoi vaan rullatesterinsä tuloksia suoraan totuutena - Jan Heine on taas tehnyt "hill rolling" yms. käytännön testejä joista jää kysymysmerkki kuinka toistettavia ne ovat ja miten ne suhtautuvat samojen renkaiden rullatesteihin.
Perstunnetta on tosiaan riskialtis. Onneksi sitä voi kalibroida eri tavoin: maantie- & gravelilla tehomittarein, rouheammilla gravelilla ja poluilla ajamalla samoja pätkiä gravelilla & maasturilla - jälkimmäisen osalta hauska huomata miten gravelilla tarmokas "ähellys" muuttuu isommilla maasturin renkailla ja jousituksella penkistä rennoksi pyörittämiseksi, valkenee aika nopeasti Jan Heinen "suspension losses" nimittämä rullaukseen vaikuttava tekijä joista Biermanit yms. ei taida puhua paljoakaan tai yhtään mitään.
Kyllä. Minustakin se suurin ero tulee noilla saunakivipätkillä. Kun ajaa leveällä renkaalla 2bar paineilla, niin toisen on mahdotonta seurata kapeammilla.
Mutta, se ei poista sitä tosiasiaa, että esimerkiksi contin terra on oikeasti nopea rengas, niin rullilla kuin oikassa gravellissa. Tuon vuoksi uskon suht vahvasti biermanin testeihin, ennenkuin löytyy dataa, jolla ne kumotaan.
Sama juttu on contin maantierenkaidenkin kanssa. Ne on mitattu tautisen nopeiksi ja nyt uudella versiolla voitetaan MM-TT ja paris roubaix. Se on aivan saletti juttu, että ganna ajaa nopeimmalla renkaalla mitä löytyy.
Juu, itsekin Terra Speed fanina olen todennut sen erinomaisen rullaavaksi myös siellä raffimmalla alustalla. Ilmatilan rajat tulee vaan vastaan sitten kun tuota saunakiveä yms. on lenkistä isoin osa, siksi olisi hienoa jos Conti saisi 45c version aikaiseksi, kun 40c versiokin on monella vanteella napsun alamittainen.
Yksi teoria on että Biermanin testi antaa pohjan jonka päälle sitten jollakin kaavalla pitäisi arvioida erityisesti ilmatilan vaikutus (raffille) ja ehkä pienempi vaikutus kuvioinnilla pehmeille alustoille (joissa kuviointi kaivaa jälkeä alustaan). Tässä esim. käytännön kysymyksenä on tuollainen saunakivi-gravel: Terra Speed 40c on matalilla paineilla tuollaisellakin hämmästyttävän nopea, riskinä läpilyönnit vanteelle vs. toisilla kiekoilla olevat Rambler 45c jossa kertaluokkaa isompi ilmatila ja siten mukavampi & turvallisemmat paineet mutta ei pärjää Contille rullauksessa kovalla alustalla.
Tuo tosiaan voi olla se ratkaseva ero rullilla. Kuvio ei kyllä jarruta huonolla alustalla, vaan tietystikkin auttaa jos rengas pääsee yhtään luistamaan. Voi myös olla, että kuvio jarruttaa enemmän pienellä rullalla, mitä maantiellä.
Millainenhan tuo schwalben testitapa on? Rullilla siinäkin?
Itse taas olen vakaassa uskossa, että rullausvastus nimenomaan vielä kasvaa epätasaisessa maastossa. Mitä enemmän rengas joustaa, sen enemmän se vastustaa.
Mun mielestä tuo 29km/h testinopeus on vielä aika pieni. Jos lenkin ajaa tuolla keskarilla, niin silloin mennään pitkiä siivuja huomattavasti kovempaa, joissa kohdin renkaiden vastuksissa tulee jo isoja eroja.
Moni ei oikeasti tajua, miten paljon se rengas vaikuttaa. Itse ynnäilin tuota 15w/6h eroa. Käytännössä se meinaa sitä, että raskaammalla renkaalla ajaisit vielä lenkin loppuun 20min/300w, kun toinen kaveri jo lopettaa.
Mutta joo. Olisihan se siistiä saada jokin vertailu todellisuus vs rulla. Ei kyllä mitään hajua miten tuon voisi toteuttaa.
Edit: Ja tosiaan itse olen sitä mieltä, että se persetunne voi valehdella. Se mukava tuntuu ehkä nopealta, vaikka se ei todellisuudessa noin ole.
Katselin tuossa Stravasta, että omien gravel-lenkkien keskarit on yleensä 27-32km/h väliltä. Ap:n ollessa 175-230W välillä. Sikäli tuo Jarnon käyttämä nopeus on itselle sweetspotissa. Mutta kun testaajat saavat eri testeissä eri lukemia, alan suhtautua noihin testeihin suuntaa antavina. Kuka noista on eniten oikeassa? Täytyy omalla kalustolla ja mittareilla tehdä omat tuomiot. Se vaan omakohtaisessa testaamisessa on, että olosuhteita ei voi kovin hyvin vakioida ja kaikkia maailman mielenkiintoisia kumeja ei raaski hommata testiin. Alkukarsinta täytyy suorittaa sitten näiden julkisten testien perusteella, silloin kun olen uutta kumia vailla.
Juu voi olla näin ja voi olla myös päinvastoin. Tärinä saa aikaan näennäisen tunteen siitä, että nyt mennään kovaa, vaikka todellisuudessa käy juuri päin vastoin. Mulle ainakin on käynyt niin, kun on joskus tullut lähettyä lenkille turhan kovilla paineilla. Fiilis kotiin päästessä on se, että nyt mentiin omaa kovaa, mutta Strava kertookin ihan muuta. Perstuntumalla mä tarkoitan lähinnä sitä, että millaista keskinopeutta joku mittari näyttää ja miltä se ajaminen tuntuu tai tuntui.
K.Kuronen
09.10.2021, 20.54
Kapea ja kova rengas on nopeampi, sillä se ohjaa ajoa nopeammalle alustalle. Lisäksi tahtotila vaikuttaa rengasta enemmän keskinopeuteen.
Ensimmäinen lenkki takana René Herse Juniper Ridgeillä (standard). Ei ole muuta vertailukohtaa kuin WTB Byway, mutta pito oli tälläkin kelillä todella hyvä, ja asfaltillakin rullasivat hyvin. Märälle huippu yleisrengas ja kuivallekin jos ajot ovat enimmäkseen soralla ja ei pelkästään sileimmillä pinnoilla. Sellainen huomio tuli tehtyä, että Bywayt alkavat tuntua alle 2,5 bar paineilla raskailta asfaltilla, kun noilla sitä tunnetta ei tullut vielä 1,8/2,0 paineilla. Jos ajaa vain soralla niin voi hyvin laskea tuostakin alemmas, mutta tänään lenkillä oli sen verran kivikkopolkuja ettei uskaltanut.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211009/318c29bad65f4064c9f6a146319100c6.jpg
K.Kuronen
11.10.2021, 10.02
Tässä olisi yksi näkemys vierintävastuksesta mitattuna rullalla vs. todellinen ajotilanne:
https://blog.silca.cc/part-4b-rolling-resistance-and-impedance
Vaikka tuossa ajetiin maantiekumilla, niin jotakin pohdittavaa tuo voisi antaa myös sorakumeilla ajettaessa -että ainakin useamman kategorian alustoilla samalla lenkillä ajettaessa paineen optimointi voi olla todella visainen kysymys.
Kapea ja kova rengas on nopeampi, sillä se ohjaa ajoa nopeammalle alustalle. Lisäksi tahtotila vaikuttaa rengasta enemmän keskinopeuteen.Kovahan sen pitää olla jos on kapea, muuten ei kanna. Ja nopea se on koska leikkaa ilmaa paremmin.
Gcn testasi kerran Paris-Roubaixn mukuloilla maantiepyörän, gravelin ja xc maasturin, voi varmaan arvata mikä oli nopein.
K.Kuronen
11.10.2021, 11.09
Kovahan sen pitää olla jos on kapea, muuten ei kanna. Ja nopea se on koska leikkaa ilmaa paremmin.
Gcn testasi kerran Paris-Roubaixn mukuloilla maantiepyörän, gravelin ja xc maasturin, voi varmaan arvata mikä oli nopein.
Niin. Mä katselin omaa dataani reilusta 300 ajorupeamasta (graveli, krossari, maantiepyörä) ja eniten nopeuteen on vaikuttanut renkaan leveys, seuraavaksi nousee datasta halu ajaa kovaa, eli tahtotila.
Tubelessiin siirtymistä ei datasta voi havaita, eikä myöskään 650b-koolla ajettuja.
Mistään mitään tiedä, mutta nämä WTB Riddler TCS Light Fast Rolling MTB Folding Tire - 45-622 - black/tan https://www.bike24.com/p2253623.html renkaat on kyllä kaikkien aikojen surkeimmat kumit, rakenteeltaan.
Kiva kuvio, hyvän kokoinen, rullaa ihan ok. Kaikki muu onkin sitten ihampaskaa.
Asennus ihmeellinen combo. Helppo muljauttaa vanteelle, paljon hankalampi nostaa rengas vanteen hyllylle, edes saippuavedellä.
Kyljet kyynelehtii tosi pahasti.
Toisen sain pitämään ilmat, toinen ei pitänyt millään. Laitoin aerothan-sisurin.
Rengas kesti vajaa 50km, kunnes keskeltä repesi yksi nappula irti. Tai jäi se nurkastaan sen verran kiinni, että sain paikattua laittamalla sisäpuolelle paikan ja liimaa.
Toisen kerran meni 100 km myöhemmin. Hiekoitussora läpi renkaasta ja ihan surkeasta aerothan-sisurista.
Kummassakan ei tietenkään ole minkäänlaista pistosuojausta, joka on täällä Suomessa vähän huono juttu.
Nyt on ilmat pysyneet tubolito-sisurilla.
Viikko sitten tämä tubelesoitu oli aamulla tyhjä. Laitoin lisää litkua, jolloin taas pysyy hetken aikaa.
- 94 vuodesta asti myllyttänyt maastoa, maantietä ja hiekkaa kaikenlaisilla renkailla, mutta nämä vetää pohjat kaikista.
Tuossa video asennuksista:
https://www.youtube.com/watch?v=LCTe4PZ47GE Sori toi välkyntä.
Pyörään vaihtunut toistaiseksi vain polkimet. Seuraavaksi renkaat.
bike24 arvioissa korostuu kuinka hyvät renkaat on kyseessä.
Mikä tilalle? Pirelli?
Unehdat vaan ne pilipalisisurit ja laitat riddlereihin orangen tai effetton litkut. Sit vaan ajat.
Unehdat vaan ne pilipalisisurit ja laitat riddlereihin orangen tai effetton litkut. Sit vaan ajat.Myöskin OKO magic milk on oikein hyvää herkästi tihkuviin kylkiin
Myöskin OKO magic milk on oikein hyvää herkästi tihkuviin kylkiin
Ehkä muutenkin paras litku.
Erityisesti heille ketkä haluavat nukkua puhtaiden renkaiden vieressä.
Tässä olisi yksi näkemys vierintävastuksesta mitattuna rullalla vs. todellinen ajotilanne:
https://blog.silca.cc/part-4b-rolling-resistance-and-impedance
Vaikka tuossa ajetiin maantiekumilla, niin jotakin pohdittavaa tuo voisi antaa myös sorakumeilla ajettaessa -että ainakin useamman kategorian alustoilla samalla lenkillä ajettaessa paineen optimointi voi olla todella visainen kysymys.Toi oli kyllä hyvä artikkeli.
Ite joskus huomasin wtb resoluteilla että jos niissä oli liikaa painetta, niin eivät tuntuneet kulkevan asvaltilla. Sitä en muista mikä se paine oli, mutta kerran muistan kesken lenkin laskeneeni niitä kun huomasin soralta assulle siirtyessä että ei kulje. Normaalit paineet mulla oli siinä 2.0bar hujakoilla. Olen mä kyllä samaa ollut havaitsevinani muillakin, lähinnä gravel kumeilla, että ei se paineen lisäys tuo muuta kuin epämukavuutta.
Ja kun sanoit että 650b ajoja ei datasta huomaa, niin siitäkin vähän sama fiilis. Ainoa minkä niillä huomaa, on se että meno pysyy 650x48kumilla vielä melko samana vaikka tienpinta heikkenisi, verrokkina siis 700x44
K.Kuronen
12.10.2021, 10.00
^mulla 650b-renkailla on ajettu pääosin huonommilla alustoilla.
American classic noussut konkurssista ja alkanu paistamaan gravel renkaita.
https://www.amclassic.com/collections/all
Aikanaan tekivät kevyitä kiekkoja, mut millä vatulla saadaan 47x650 semisliksi kumille painoa 620g...
Löytyihän sille syy...
On top of the low price, American Classic is also offering a Road Hazard Replacement policy for its tyres. Riders will be offered 50 per cent off the retail price of a new American Classic tyre if a puncture or rip occurs on a tyre while riding.
Ootteko muuten huomannut että gravelkumit on järjestäen aikamoisia wattisyöppöjä noiden BRR testien perusteella. Esim mtb kumit on nopeampia, samoten tour renkaat ja nehän usein painaakin pirusti. Otin kolmen kategorian, top3 renkaiden korkeimmat lukemat. Toki mtb kaksi ensimmäistä on paperikumeja eikä kestäis juuri mitään, mut esim toi raceking on jo suojattu versio. Mistähän johtuu?
Gravel 24.2W/24.9W/25.3W
Mtb 15.8W/19.1W/20.2W
Tour 16.9W/17.1W/17.7W
Terra speed on alta 20w/3bar rullillakin, eli aika tasoissa normi contin kanssa.
En tiedä, mutta BRR:n pitäisi päivittää testimetodeja osin tähän päivään. Tubeless-kumit testataan tubeleksena ja (tubeless)kiekon sisäleveys saisi olla +20mm. Valmistajat kuitenkin suunnitelleet uudet kumit tuollaista käyttöä varten, niin hyvä olisi testatakin noin.
Esim. tuossa Rennrad-newsin testissä G One R oli 5w hitaampi sisurin kanssa samalla paineella. Yleensä ero paljon pienempi. Tiedä sitten voiko kumin suunnitelusta johtuen tulla noin paljon takkiin sisurin kanssa, vai mistä moinen johtuu?
Onhan se tuon sisurin vastuksen testannut. Tuskin se paljoa eroaa kumien välillä. Ja kaikki testit kuitenkin ajanut samalla sisureilla, eli on vertailukelposia keskenään
Terra speed on alta 20w/3bar rullillakin, eli aika tasoissa normi contin kanssa.Tubeleksena? Eli tuon noin 24W butyylisisurilla.
Ootteko muuten huomannut että gravelkumit on järjestäen aikamoisia wattisyöppöjä noiden BRR testien perusteella. Esim mtb kumit on nopeampia, samoten tour renkaat ja nehän usein painaakin pirusti. Otin kolmen kategorian, top3 renkaiden korkeimmat lukemat. Toki mtb kaksi ensimmäistä on paperikumeja eikä kestäis juuri mitään, mut esim toi raceking on jo suojattu versio. Mistähän johtuu?
Gravel 24.2W/24.9W/25.3W
Mtb 15.8W/19.1W/20.2W
Tour 16.9W/17.1W/17.7W
Eipä nuo gravelkumit maastorenkaille häpeä vierintävastuksessa. Kannattaa ottaa huomioon myös rengaspaineet ja kuvio/käyttötarkoitus.
Esimerkiksi:
- Continental Race King Protection (2020) @25psi: 20.2w
- Continental Terra Speed 40mm @33psi: 21.6w
- Continental Cross King Protection: 32.9w
- Continental Terra Trail: 26.0w
- Vittoria Mezcal 2.0: 28.0w
- Vittoria Terreno Mix 2.0: 29.4w
Koitin poimia suunnilleen yhtä karkealla kuviolla olevia renkaita, eikä noissa nyt kovin suuria eroja ollut maastureiden ja gravelikumien välillä. Watti sinne tai tänne. Gravelipuolen extra low -paineet ovat vähän turhan matalat maastopuolen 25psi paineisiin nähden, mikäli haluaa vertailla noita yksi yhteen. Siksi käytin yllä gravelissa low-paineita.
StevieRayVehkakoski
13.10.2021, 16.09
Mä myös noita ihmettelin mutta sellainen selitys tuohon on, että suurin osa noista tosi rullaavista maastopyöräkumeista on vanhoja 2015 ym. versioita jotka ovat tosi kevyitä ei-tubeless-versioita. Tuo Race King taitaa olla ainut tänä päivänä kaupasta saatava kumi joka pärjää järkipaineilla gravel-kumeille? Jos se jätetään huomioimatta niin seuraavana 2020-luvun tubeless-kumina Racing Ralph 2021 26w 1,6bar ja 23,6w 2,4bar. Tuo 2,4bar on varmasti enemmän kuin mitä normaalisti noissa käytetään kun taas 2,3bar tai 2,6bar on aikalailla alarajoilla mitä käytetään 38-40mm sorakumeissa. Ja siihen päälle vielä se, että nuo testataan sisäkumilla ja liian kapealla vanteella missä noin lähtökohtaisesti ei ole oikeastaan mitään järkeä.
Tubeleksena? Eli tuon noin 24W butyylisisurilla.
No ihan tuolta brr sivuilta katsottuna.
Onhan se tuon sisurin vastuksen testannut. Tuskin se paljoa eroaa kumien välillä. Ja kaikki testit kuitenkin ajanut samalla sisureilla, eli on vertailukelposia keskenään
Samassa testissä Spessun Pathfinderissa 0,8w ero tubeless vs. sisuri. Kun tuossa edellä mainitussa Schwalbessa 5w. On tuo ero jo jonkinmoinen.
Mä katsoinkin kolmen kärjen, kolmesta ryhmästä. Ja otin ne korkeimmat vastukset mitkä siinä näkyy. En mä mitään paineita vertaillut.
Enemmän ehkä sitä että noilla tuloksilla voi melkeinpä vaan pyyhkiä annelia, ellei sitten pyöräile vaan sisällä alumiinirullilla.
Ja toi mitä SRvehkakoski sanoi on totta että noi ekat kaks on vanhoja. Ekaa ei edes saa ja sehän on käytännössä kun g-one speed mutta vanhalla liteskin rungolla, mutta speedking racesporttia saa kyllä nykyäänkin kaupasta mutta en tiedä onko sillä mitään tekemistä ton vanhan kanssa.
Samassa testissä Spessun Pathfinderissa 0,8w ero tubeless vs. sisuri. Kun tuossa edellä mainitussa Schwalbessa 5w. On tuo ero jo jonkinmoinen.No tässä tapauksessa noi brr testit on vielä enemmän sontaa jos noin isoja eroja on kumien välillä kun laittaa sisurin.
Nyt kun muistelee niin olen ajanu schwalben furious fredeillä sisureilla ja tubeleksena, ei persauksella havaittavaa eroa. Mutta kun taas xking racesporttiin tuli kylkeen reikä ja piti laittaa sisuri, niin sen kyllä kovalla alustalla huomas.
Mä myös noita ihmettelin mutta sellainen selitys tuohon on, että suurin osa noista tosi rullaavista maastopyöräkumeista on vanhoja 2015 ym. versioita jotka ovat tosi kevyitä ei-tubeless-versioita. Tuo Race King taitaa olla ainut tänä päivänä kaupasta saatava kumi joka pärjää järkipaineilla gravel-kumeille? Jos se jätetään huomioimatta niin seuraavana 2020-luvun tubeless-kumina Racing Ralph 2021 26w 1,6bar ja 23,6w 2,4bar. Tuo 2,4bar on varmasti enemmän kuin mitä normaalisti noissa käytetään kun taas 2,3bar tai 2,6bar on aikalailla alarajoilla mitä käytetään 38-40mm sorakumeissa. Ja siihen päälle vielä se, että nuo testataan sisäkumilla ja liian kapealla vanteella missä noin lähtökohtaisesti ei ole oikeastaan mitään järkeä.Paitsi että toi on ihan nykyinen raceking mikä on 20.2W@1.7bar
Niin. Aika äkkiä voi päätellä, että 35mm marathon supreme ole se fiksuin valinta pitkälle gravell turneelle.
Samoin voi päätellä, ettei se contin race king ole fiksuin valinta, jos ajetaan suht kovaa ja seassa on asfalttiakin.
Eli kannattaa vain tsekkailla saman kategorian renkaita. Mun mielestä nuo mitatut tulokset pätee aika hyvin todellisuuden kanssa. Se kaveri, joka on ajanut 6h lenkin hitaammalla renkaalla, on lenkin lopussa valkeampi kuin terraspeed kuski. Ja tämä on tarkka testi :)
Niin. Aika äkkiä voi päätellä, että 35mm marathon supreme ole se fiksuin valinta pitkälle gravell turneelle.
Samoin voi päätellä, ettei se contin race king ole fiksuin valinta, jos ajetaan suht kovaa ja seassa on asfalttiakin.
Eli kannattaa vain tsekkailla saman kategorian renkaita. Mun mielestä nuo mitatut tulokset pätee aika hyvin todellisuuden kanssa. Se kaveri, joka on ajanut 6h lenkin hitaammalla renkaalla, on lenkin lopussa valkeampi kuin terraspeed kuski. Ja tämä on tarkka testi :)Kyllä kyllä. Mä mietinkin vaan että mistä toi ero johtuu? Voiko olla se hystereesi vai mikä hitto se nyt oli
Luulen, että käytetyistä paineista. 40mm rengas joustaa enemmän ja sisällä oleva sisuri hankaa enemmän. Mutta edelleen. Minusta tuo terra ja contin maastorengas ovat ihan tasoissa.
Luulen, että käytetyistä paineista. 40mm rengas joustaa enemmän ja sisällä oleva sisuri hankaa enemmän. Mutta edelleen. Minusta tuo terra ja contin maastorengas ovat ihan tasoissa.
Tätäpä juuri. Ei maastokumeissa käytännössä ole eroa (vierintävastuksen suhteen siis) gravelkumeihin, ei noissa testeissä, eikä oikeassakaan elämässä. Kuvion ja käytetyiden paineiden merkitys vastukseen on suurempi kuin leveyden merkitys. Ei maantielläkään 23mm rengas ole juurikaan 32mm rengasta nopeampi vierintävastukseltaan, niin miksi maastopuolella asia olisi toisin?
Luulen, että käytetyistä paineista. 40mm rengas joustaa enemmän ja sisällä oleva sisuri hankaa enemmän. Mutta edelleen. Minusta tuo terra ja contin maastorengas ovat ihan tasoissa.No tämähän vesittyy jo tolla testillä missä spessun kumissa sisuri toi 0.8w ja schwalbessa 5w.
Ja joo, löysit yhden parin missä lähes samat vastukset.
Tätäpä juuri. Ei maastokumeissa käytännössä ole eroa (vierintävastuksen suhteen siis) gravelkumeihin, ei noissa testeissä, eikä oikeassakaan elämässä. Kuvion ja käytetyiden paineiden merkitys vastukseen on suurempi kuin leveyden merkitys. Ei maantielläkään 23mm rengas ole juurikaan 32mm rengasta nopeampi vierintävastukseltaan, niin miksi maastopuolella asia olisi toisin?Millä sä selität sit tuon että Raceking on nopeampi kun Gravelking sliksi? Jos sun mielestä kuvio ja paineet vaikuttaa eniten?
Äkkiähän joku noista paineista tekee jonku painuma laskelman ja kertoo meille.
Millä sä selität sit tuon että Raceking on nopeampi kun Gravelking sliksi? Jos sun mielestä kuvio ja paineet vaikuttaa eniten?
Äkkiähän joku noista paineista tekee jonku painuma laskelman ja kertoo meille.
Panaracerin käyttämä kumiseos ja/tai renkaan runko on ilmeisesti hitaampi kuin Contin vastaavat. Nämäkin siis totta kai vaikuttavat, mutta suhteessa paljon vähemmän kuin kuvio ja paineet.
Renkaan kuvion ja paineiden merkitys ei ole mun mielipide, vaan ihan totista totta. Mä en nyt ihan hahmota, mitä sä ajat tässä takaa.
Ja joo, löysit yhden parin missä lähes samat vastukset.
No kaikki uudet schwalbet ovat jarruja. Ihan sama onko ne maasto vai gravell renkaita.
Millä sä selität sit tuon että Raceking on nopeampi kun Gravelking sliksi? Jos sun mielestä kuvio ja paineet vaikuttaa eniten?
Tätä en kyllä ihan heti usko. Menenpä tavaamaan taulukoita...
Edit:
35mm gk/3.7bar = 17.3
52mm race king/3.8bar = 16.8
Eli noista voit päätellä kumpiko renkaista mahtaa olla kovempi? Ja kumpiko on sitten oikeasti nopeampi ajossa.
No kaikki uudet schwalbet ovat jarruja. Ihan sama onko ne maasto vai gravell renkaita.
Tää ei oo jarru, vaikka on jo Addix seoksella.
https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/schwalbe-pro-one-tt-tle
Joo, maantiekumi, mutta silti osoitus siitä että Schwalbellakin osataan tehdä vielä nopeita kumeja. Luulen, että hakevat maasto- ja gravelkumeihin pitoa ja kestävyyttä rullauksen sekä painon kustannuksella. Saivatko käyttäjiltä liikaa rapaa niskaan niistä Pacestar Liteskineistä? Mutta pitäisi meille, jotka tykkäämme elää reunalla, tarjota mallistossa myöskin vaihtoehto.
https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/schwalbe-pro-one-tt-tle
Joo, maantiekumi, mutta silti osoitus siitä että Schwalbellakin osataan tehdä vielä nopeita kumeja. Luulen, että hakevat maasto- ja gravelkumeihin pitoa ja kestävyyttä rullauksen sekä painon kustannuksella. Saivatko käyttäjiltä liikaa rapaa niskaan niistä Pacestar Liteskineistä? Mutta pitäisi meille, jotka tykkäämme elää reunalla, tarjota mallistossa myöskin vaihtoehto.
Noo... Ganna ajaa mieluummin tt:n nykyään pistosuojatulla contilla, mitä puhtaalla tt renkaalla.
Sähkärit tulee europpaan. Niistä se raha tehdään. Ei ole hyvää bisnestä menettää rikkaita sähkärikuskeja, joille on pääasia vain kestävä rengas.
Tätä en kyllä ihan heti usko. Menenpä tavaamaan taulukoita...
Edit:
35mm gk/3.7bar = 17.3
52mm race king/3.8bar = 16.8
Eli noista voit päätellä kumpiko renkaista mahtaa olla kovempi? Ja kumpiko on sitten oikeasti nopeampi ajossa.
Mikä tarve sun on muuttaa tollaset paineet? Eikös toi raceking ollu nopeampi jo ihan ajopaineilla, eli sillä 1.7bar(20.2W).
Toki 40mm gravelkingiä ei useimmiten ajeta 1.9bar(24.9W) paineilla, mutta ei se mahdottomalta kuulosta 80kg systeempi painolla, sehän on vaan neuvolassa punnittava kuski ja kevyt pyörä. Seuraava onkin jo 2.6bar(20.8w), tässäkin raceking jo yhtä nopea 1.7bar paineilla, mitä luulet kumpi on pehmeempi?
Panaracerin käyttämä kumiseos ja/tai renkaan runko on ilmeisesti hitaampi kuin Contin vastaavat. Nämäkin siis totta kai vaikuttavat, mutta suhteessa paljon vähemmän kuin kuvio ja paineet.
Renkaan kuvion ja paineiden merkitys ei ole mun mielipide, vaan ihan totista totta. Mä en nyt ihan hahmota, mitä sä ajat tässä takaa.Ihan tätä vaan ajoin takaa.
"Ootteko muuten huomannut että gravelkumit on järjestäen aikamoisia wattisyöppöjä noiden BRR testien perusteella. Esim mtb kumit on nopeampia, samoten tour renkaat ja nehän usein painaakin pirusti. Otin kolmen kategorian, top3 renkaiden korkeimmat lukemat. Toki mtb kaksi ensimmäistä on paperikumeja eikä kestäis juuri mitään, mut esim toi raceking on jo suojattu versio. Mistähän johtuu?
Gravel 24.2W/24.9W/25.3W
Mtb 15.8W/19.1W/20.2W
Tour 16.9W/17.1W/17.7W"
Kunnes taas foorumin kovimmat vetomiehet tuli pätemään.
...Schwalbellakin osataan tehdä vielä nopeita kumeja. Luulen, että hakevat maasto- ja gravelkumeihin pitoa ja kestävyyttä rullauksen sekä painon kustannuksella. ...
Niin, Schwalbe on lähtenyt E25-kelkkaan noissa.
Joo, maantiekumi, mutta silti osoitus siitä että Schwalbellakin osataan tehdä vielä nopeita kumeja. Luulen, että hakevat maasto- ja gravelkumeihin pitoa ja kestävyyttä rullauksen sekä painon kustannuksella. Saivatko käyttäjiltä liikaa rapaa niskaan niistä Pacestar Liteskineistä? Mutta pitäisi meille, jotka tykkäämme elää reunalla, tarjota mallistossa myöskin vaihtoehto.Olis edes Pacestar Snakeskiniä. Uusia en kyllä ole edes kokeillut kun niitä ei kukaan ole kehunut
https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/rim-width-test
Näköjään oli myös kiekon leveyden vaikutus testattu.
hphuhtin
14.10.2021, 09.35
"Ootteko muuten huomannut että gravelkumit on järjestäen aikamoisia wattisyöppöjä noiden BRR testien perusteella. Esim mtb kumit on nopeampia, samoten tour renkaat ja nehän usein painaakin pirusti. Otin kolmen kategorian, top3 renkaiden korkeimmat lukemat. Toki mtb kaksi ensimmäistä on paperikumeja eikä kestäis juuri mitään, mut esim toi raceking on jo suojattu versio. Mistähän johtuu?
Samaa olen ihmetellyt jo pitkään, vähän pistää epäilemään BRR testiä, mutta toistaiseksi olen päättänyt luottaa sen lukuihin. Ihan hyvä on musta nostaa tuota esiin keskusteluun, itseni ainakin kiinnostaa. Omalta osaltani voin vain osallistua ihmettelyyn, vastauksia ei löydy :)
Epäilystä huolimatta BRR:n ja foorumikommenttien perusteella tein hankintoja, ajatuksella miksi hankkia huonommin rullaava grävel-rengas kun xc-rengaskin mahtuu. Olen ajellut vääringrävelöintini ei-niin-grävel-sutralla noilla race kingeillä (protection) ja hyvinhän ne kulkee, vaikka ajan testiä paljon alemmillakin paineilla. N. 2000km jälkeen eivät näytä edes kuluneen yhtään. Stani vaan väärä litku noihin kun tihkuu edelleen, orange seal olisi varmasti parempi.
Rouvan pyörässä on terra speedit, nekin on kyllä mainiot varsinkin jos ajoalusta ei ole kovin isoa kivimurskaa. Paremmat IMO kuin monet WTB:t ainakin (riddler,raddler,byway).
StevieRayVehkakoski
14.10.2021, 10.46
Jos noita nyt taulukoita vielä tavaa niin maastopyöräkumeista on mun mielestä ihan turha katsoa 2,4bar lukuja koska ei kai kukaan tuollaisilla pingispalloilla aja? Jos siis pysytään 1,7bar numeroissa niin 2020-luvun tubeless-renkaita löytyy
Conti Race King 2019 20,2W
Schwalbe Racing Ralph 2021 26,0W
Schwalbe Racing Rlph 2019 27,0W
Vittoria Mezcal 2019 28,0W
Schwalbe Racing Ray 2021 28,2W
Kaikki paremman pään gravel-kumit menee järkevillä paineilla noiden alle, ainoastaan toi Contin Race King pärjää niille ja tuo on selvästi kevein uuden aallon tubeless-renkaista eli oikeasti aika race-kumi. Sitähän en tiedä mikä tän rolling resistance - jätkän sitoutuneisuus mihinkin rengasmerkkiin on kun aloittaa esim. ton Contin testin ihan tolkuttomalla hehkutuksella mutta ei se ole mitenkään mahdotonta etteikö tuo Conti rullaisi yhtä hyvin kuin gravelking sliksi, jos olisivat saman kokoisia niin tuski painossakaan olisi ihan tolkutonta eroa.
Jos noita nyt taulukoita vielä tavaa niin maastopyöräkumeista on mun mielestä ihan turha katsoa 2,4bar lukuja koska ei kai kukaan tuollaisilla pingispalloilla aja? Jos siis pysytään 1,7bar numeroissa niin 2020-luvun tubeless-renkaita löytyy
Conti Race King 2019 20,2W
Schwalbe Racing Ralph 2021 26,0W
Schwalbe Racing Rlph 2019 27,0W
Vittoria Mezcal 2019 28,0W
Schwalbe Racing Ray 2021 28,2W
Kaikki paremman pään gravel-kumit menee järkevillä paineilla noiden alle, ainoastaan toi Contin Race King pärjää niille ja tuo on selvästi kevein uuden aallon tubeless-renkaista eli oikeasti aika race-kumi. Sitähän en tiedä mikä tän rolling resistance - jätkän sitoutuneisuus mihinkin rengasmerkkiin on kun aloittaa esim. ton Contin testin ihan tolkuttomalla hehkutuksella mutta ei se ole mitenkään mahdotonta etteikö tuo Conti rullaisi yhtä hyvin kuin gravelking sliksi, jos olisivat saman kokoisia niin tuski painossakaan olisi ihan tolkutonta eroa.Joo, ja totuushan on ettei raceking, tai muukaan xc kumi pärjää enään kovassa vauhdissa.
Vaikka en epäile hetkeäkään etteikö joku tolla 2.4bar paineilla ajelisi. Niin monta kertaa kuullut että 2bar ja ylikin pidetään 29er kumeissa, ja ukot kuitenkin ihan M kokoa. Iso ukko tietenkin tarvii enemmän ilmaa renkaaseen
Edit. Siis maastopyörässä, maastossa
Mä kokeilisin mielellään tota Terra Speediä kun kokemukset contista on vaan hyviä, mutta kun tekevät vaan 40mm, jopa 650b on vaan 40mm[emoji1745]
Tuotahan mä juuri noilla paineilla tarkoitin. Eivät nuo ole vertailukelpoisia. Eroa terra speedin ei ole edes race kingillä ja muut mtb renkaat ovatkin jo hitaampia.
Kaiken tämän keskustelun jälkeen olen alkanut himoita Terra Speedejä. Mistä sellaiset voi hakea pk-seudulla tai online-suomikauppa kelpaa myös?
Saksantilaus ei tule kyseeseen jos sieltä saa vain E25-versioita.
EDIT: ahaa, Toni&Toni tietenkin. Reppu fillarilenkille mukaan siis.
EDIT2: eiku tilasin, en mä ala repun kanssa lenkkeilemään. Ja mustana, tyhmän värinen tan contilla.
EDIT3: itse asiassa kuviohan on kuin muinaisessa Twister Supersonicissa, ne oli ihanat renkaat!
G One R:stä ei tullutkaan kauppoja. Näistä tuli 40mm leveinä. Mielenkiintoista päästä testaamaan.
https://www.tufo.com/en/home/top-products/gravel-thundero/
StevieRayVehkakoski
14.10.2021, 11.29
Ei Continentalin sivujen mukaan tuosta ole erikseen E25-versiota? Sitten taas nettikaupoissa osassa lukee E25 ja osassa ei, onkohan tuota ei-hyväksyttyä versiota enää tuotannossa?
https://www.continental-tires.com/bicycle/tires/cross-tires/terra-speed
https://www.tonitoni.fi/rengas-continental-terra-speed-tanwall-40-622
https://r2-bike.com/CONTINENTAL-Tire-Gravel-Terra-Speed-CREAM-28-x-150-40-622-ProTection-TLR
https://www.bike-components.de/en/Continental/Terra-Speed-ProTection-Cream-28-Folding-Tyre-p78021/?v=125034-black-creme
Ei Continentalin sivujen mukaan tuosta ole erikseen E25-versiota? Sitten taas nettikaupoissa osassa lukee E25 ja osassa ei, onkohan tuota ei-hyväksyttyä versiota enää tuotannossa?
https://www.tonitoni.fi/rengas-continental-terra-speed-tanwall-40-622
https://r2-bike.com/CONTINENTAL-Tire-Gravel-Terra-Speed-CREAM-28-x-150-40-622-ProTection-TLR
https://www.bike-components.de/en/Continental/Terra-Speed-ProTection-Cream-28-Folding-Tyre-p78021/?v=125034-black-creme
Taitaa nuo kaikki tämän vuoden 40milliset TerraSpeedit olla samaa kamaa. Jostain syystä vaaleakylkisissä lukee tuo E25 mutta mustissa ei
Noihin renkaisiin on selvesäti lisätty kumia viimevuoden versiosta. Punnitsin omat ja painoa tullut 50g lisää. Tuo ei kuitenkaan tunnu vaikuttaneen vierintävastukseen ollenkaan. BRR:n testi tehty tuolla uudella versiolla
Vanhat mallit tihkui kovasti litkua läpi kulutuspinnasta, ehkä nämä uudet paremmat sen suhteen. 100g pyörivää massaa kyllä tuntuu silti vähän pahalta vaikak rullaakin mahtavasti.
Samaa olen ihmetellyt jo pitkään, vähän pistää epäilemään BRR testiä, mutta toistaiseksi olen päättänyt luottaa sen lukuihin. Ihan hyvä on musta nostaa tuota esiin keskusteluun, itseni ainakin kiinnostaa. Omalta osaltani voin vain osallistua ihmettelyyn, vastauksia ei löydy :)
Epäilystä huolimatta BRR:n ja foorumikommenttien perusteella tein hankintoja, ajatuksella miksi hankkia huonommin rullaava grävel-rengas kun xc-rengaskin mahtuu. Olen ajellut vääringrävelöintini ei-niin-grävel-sutralla noilla race kingeillä (protection) ja hyvinhän ne kulkee, vaikka ajan testiä paljon alemmillakin paineilla. N. 2000km jälkeen eivät näytä edes kuluneen yhtään. Stani vaan väärä litku noihin kun tihkuu edelleen, orange seal olisi varmasti parempi.
Rouvan pyörässä on terra speedit, nekin on kyllä mainiot varsinkin jos ajoalusta ei ole kovin isoa kivimurskaa. Paremmat IMO kuin monet WTB:t ainakin (riddler,raddler,byway).
Päädyin ihan samaan hankintaan itsekin, kun vajaa vuosi sitten speksasin 650b renkaita. Tosin otin race sport version, kun en paksumpia kylkiä graveliin kaipaa. Onhan tuo todella hyvä rengas myös labran ulkopuolella; rullaa hyvin, pitoa löytyy tarvittaessa ja painokin todella kiva (500g). Reilu 3tkm nyt ajettu ja vaan pientä kulumaa takana havaittavissa. Ei ole edes asvaltilla mitenkään kovin hidas rengas, aika äänekäs kyllä. Jossain 30km/h paikkeilla alkaa huomaamaan että ilmanvastus jarruttaa kulkua, kun rengas on niin leveä. Maastoajoon tuo on ehkä race-kumi, mutta graveliin tosi toimiva yleisrengas.
Continentalin revo litkulla ei tihkumisongelmaa ja ilmatkin pysyneet toistaiseksi sisällä ongelmitta.
Taitaa nuo kaikki tämän vuoden 40milliset TerraSpeedit olla samaa kamaa. Jostain syystä vaaleakylkisissä lukee tuo E25 mutta mustissa ei
Noihin renkaisiin on selvesäti lisätty kumia viimevuoden versiosta. Punnitsin omat ja painoa tullut 50g lisää. Tuo ei kuitenkaan tunnu vaikuttaneen vierintävastukseen ollenkaan. BRR:n testi tehty tuolla uudella versiolla
Vanhat mallit tihkui kovasti litkua läpi kulutuspinnasta, ehkä nämä uudet paremmat sen suhteen. 100g pyörivää massaa kyllä tuntuu silti vähän pahalta vaikak rullaakin mahtavasti.
Tuo olikin mielenkiintoinen tieto. 35mm on varmaankin muuttunut vastaavasti? Brr:n testistä jäi vain mielikuva, että 35 ja 40millisissä on ollut aina tuo ero.
Se vanha 40mm on voinut olla nopeampikin?
Selittää kanssa sen, miksi uudemmat eivät ole enää kavereilla tihkuneet.
…Näistä tuli 40mm leveinä. Mielenkiintoista päästä testaamaan.
https://www.tufo.com/en/home/top-products/gravel-thundero/
Testitulos kiinnostaa.
Päädyin ihan samaan hankintaan itsekin, kun vajaa vuosi sitten speksasin 650b renkaita. Tosin otin race sport version, kun en paksumpia kylkiä graveliin kaipaa. Onhan tuo todella hyvä rengas myös labran ulkopuolella; rullaa hyvin, pitoa löytyy tarvittaessa ja painokin todella kiva (500g). Reilu 3tkm nyt ajettu ja vaan pientä kulumaa takana havaittavissa. Ei ole edes asvaltilla mitenkään kovin hidas rengas, aika äänekäs kyllä. Jossain 30km/h paikkeilla alkaa huomaamaan että ilmanvastus jarruttaa kulkua, kun rengas on niin leveä. Maastoajoon tuo on ehkä race-kumi, mutta graveliin tosi toimiva yleisrengas.
Continentalin revo litkulla ei tihkumisongelmaa ja ilmatkin pysyneet toistaiseksi sisällä ongelmitta.No mäkin olen miettinyt kestäiskö racesport kaiken soran. Tosin ottaisin speedkingin. Onko kivet pysyny kumin ulkopuolella?
"Talveksi" ostin 650b*2.1 thunderburtit, vanhaa pacestar seosta ja snakeskininä
Tuo olikin mielenkiintoinen tieto. 35mm on varmaankin muuttunut vastaavasti? Brr:n testistä jäi vain mielikuva, että 35 ja 40millisissä on ollut aina tuo ero.
Se vanha 40mm on voinut olla nopeampikin?
Selittää kanssa sen, miksi uudemmat eivät ole enää kavereilla tihkuneet.
Terra Speed kiinnostaisi ensi kesän renkaiksi niin vilkaisin valmistajan sivuilta.
35 mm 360 g
40 mm 465/475 g
En tiedä mitä noi on ennen painanut mutta yli 100 g / 5 mm tuntuu aika suurelta.
Testitulos kiinnostaa.
Laitetaan kun saadaan ajettua.
Tarkoitus on löytää stuntti noille Herseläisille. Niillä on ajettu nyt noin 7500km. Pitää säästellä parhaan päivän varalle niitä, ennen kuin on pelkät riekaleet jäljellä (eikö ne ole uutenakin jo riekaleet, voisi joku kysyä) Ihan hyvin 330g painavilta 44mm leveiltä kumeilta, että on tähän asti päästy kahdella pienellä reiällä.
Hakusalla olisi mukavaa kyytiä tarjoava kumi joka rullaa hyvin, eikä paina ihan älyttömän paljon. Edullinen hintakin olisi plussaa. Jossain netin syövereissä törmäsin näihin Tufoihin ja muutamassa testissä ja ulkolaisten foorumien kommenteissa noita on juuri tuosta mukavuudesta kehuttu. No, ensi viikon lopulla on toivottavasti jo omakohtaista kokemusta. Hinnaltaan nuo ei ole kovin pahat ja painokin on suht hillitty. Terra Speedit oli mielessä myös, mutta päädyin nyt näihin.
Terra Speed kiinnostaisi ensi kesän renkaiksi niin vilkaisin valmistajan sivuilta.
35 mm 360 g
40 mm 465/475 g
En tiedä mitä noi on ennen painanut mutta yli 100 g / 5 mm tuntuu aika suurelta.
40mm on kuitenkin ainakin nykyään selvästi paremmin suojattu, mitä 35mm, eli sitä ei kannata valita.
Täällä pyörii 40 milliset TöpseliSpeedit ja jos vanhempi versio rullaa vielä paremmin niin heti mulle ne. Edelliset renkaat oli Pansun GK SK TLC:t ja mutu sanoo että nykyiset Contit rullaa selvästi paremmin, vaikka ei GK SK:t huonot ole nekään.
Jokos tämä Rennradin vanha testi oli linkattu tänne? https://fstatic1.mtb-news.de/v3/25/2523/2523928-qtqx3p12o5gp-20201016_153041-original.jpg?1
No mäkin olen miettinyt kestäiskö racesport kaiken soran. Tosin ottaisin speedkingin. Onko kivet pysyny kumin ulkopuolella?
"Talveksi" ostin 650b*2.1 thunderburtit, vanhaa pacestar seosta ja snakeskininä
Toistaiseksi kestänyt täydellisesti, onhan noissa kulutuspintaa ihan hyvin vaikka kyljet on tosi ohuet. Speed kingissä on vähemmän nappulaa suojaamassa kiviltä, mutta kiinnostaisi kyllä kokeilla myös.
40mm on kuitenkin ainakin nykyään selvästi paremmin suojattu, mitä 35mm, eli sitä ei kannata valita.
40 mm ei voi valita kun ei sovi runkoon.
Taitaa 38mm olla todellinen. Menee helposti esimerkiksi infliteen.
Vredesteinin Aventura 38 mm on hyvä vaihtoehto. Ovat nopeat ja mukavat ja vaimon pyörässä ovat kestäneet jopa sepelikeleillä ajoa jonkin verran. Kyljet on niin ohuet, että tihkuvat ilmaa läpi aluksi. Ton sun kuvan testin perusteella sekä perstuntuma niiden nopeudesta että vaimon kanssa tehdyt rullaustestitkin pitää paikkansa.
Yksi asia, mitä RR:n testit ei huomioi lainkaan, on renkaan rullaavuusominaisuuksien muuttuminen niiden käyttöiän aikana. Steilacoomit muuttuu pikkuhiljaa hitaammiksi kovalla alustalla, kun ne alkaa keskinappuloiden kulumisen myötä kulkea myös reunanappuloiden varassa.
Getawayt (ja oikeastaan kaikki muutkin Pro Challenget) taas muuttuu nopeammiksi ja mukavammaksi ajamalla, koska ne vaatii siisäänajoa ja open tubular -rakenteen hyvät ominaisuudet alkaa tulla esiin vasta, kun runko ajamisen myötä pehmenee ja notkistuu. Alan nimittäin tykätä paljon noista kesän alla työmatkafiksissä alla olleista Getawaystä. En trackaa työmatkoja, joten valistunut arvaus on että noin 1500-2000 km nyt niillä ajettuna. Kuviokaan ei näytä minkäänlaisia kulumisen merkkejä, vaikka asfalttikilsojakin on aika paljon.
"Ongelma" on ettei vanhaan teräsrunkoon mahdu kuin max n 35 mm rengas. Kaverilla oli Steilacoomit vanteilla niin kokeiltiin miten mahtuu runkoon. Eteen meni vielä kohtuullisesti. Takana keskiön takana tuli liian ahdasta leveyssuunnassa. Valitettavasti. Joten em Aventura ja 40 mm Terra ei sovi pyörimään.
Nyt käytössä X-One Speed 33 mm ja sen mukaan 35 mm menisi ja jäisi vielä tilaa kuralle ym.
Kun omat ajot painottuu kohtuu kuntoisille teille ja välttelen, enkä oikein edes pidä noista viiden sentin sepeli teistä niin tuo Terra 35 mm voisi toimia. RR mukaan sen pistosuojaus on samaa luokkaa kuin Hutchinson Overide. Käytännössä? No, tässä on talvi aikaa miettiä jos vaikka jotain uutta ilmenisi.
"Ongelma" on ettei vanhaan teräsrunkoon mahdu kuin max n 35 mm rengas. Kaverilla oli Steilacoomit vanteilla niin kokeiltiin miten mahtuu runkoon. Eteen meni vielä kohtuullisesti. Takana keskiön takana tuli liian ahdasta leveyssuunnassa. Valitettavasti. Joten em Aventura ja 40 mm Terra ei sovi pyörimään.
Nyt käytössä X-One Speed 33 mm ja sen mukaan 35 mm menisi ja jäisi vielä tilaa kuralle ym.
Kun omat ajot painottuu kohtuu kuntoisille teille ja välttelen, enkä oikein edes pidä noista viiden sentin sepeli teistä niin tuo Terra 35 mm voisi toimia. RR mukaan sen pistosuojaus on samaa luokkaa kuin Hutchinson Overide. Käytännössä? No, tässä on talvi aikaa miettiä jos vaikka jotain uutta ilmenisi.Contin cx speedking?
Edit. Olikin cx king, ja aika karhea. Muistelen kyllä nähneeni speedkingistä jonkun 35mm version
Editinedittiä. Olihan se olemassa.
https://www.google.com/amp/s/www.verkkokauppa.com/fi/product.amp/45571/hnqqg
^^ Aventura on jonkin verran alimittainen. Miten leveät vanteet sulla on? Vaimon pyörässä ne on 18 mm sisäleveillä DT:n vanteilla. Voin mitata todellisen leveyden.
^^ Aventura on jonkin verran alimittainen. Miten leveät vanteet sulla on? Vaimon pyörässä ne on 18 mm sisäleveillä DT:n vanteilla. Voin mitata todellisen leveyden.
Kiitos!
Samoin, DT 18 mm. Hyvän kuvan saisi miten Aventura leveys on mahdollisesti muuttunut käytössä. Tuon pintakuviointi on omaan silmään näyttänyt hyvältä siitä asti kun vinkkasit siitä ensimmäisen kerran.
Muutama kapeampi ja leveämpi 35 mm setti on löytyy kokeiltavaksi niin näkee paljon sinne jää tilaa niin saa hyvän kuvan todellisesta tilanteesta.
Just laitoin nippuun ja hyllyyn kesän alla olleet gravelkingit sk versiot, ainakin puolenkymmentä litkun paikkaamaa reikää löytyi tutkiessa. Litku siis on toiminut, mutta ei jotenkin vakuuta tuo kumi muuten.
Tänään Ramblerilla mystinen tyhjeneminen. Jotenkin eturengas alkoi vedellä levottomasti ja lopulta kokeilin peukulla, että ihan löllö. Noh, pumppasin ilmaa ja katselin olisko vuotoja... ei näkynyt. Sitten jonkun matkan päässä uimarannalla tarkistin vielä veden alla olisko vuotoja, mut ei. Ilmat pysyi lopulta kotiin asti. Höh.
Kiitos!
Samoin, DT 18 mm. Hyvän kuvan saisi miten Aventura leveys on mahdollisesti muuttunut käytössä. Tuon pintakuviointi on omaan silmään näyttänyt hyvältä siitä asti kun vinkkasit siitä ensimmäisen kerran.
Muutama kapeampi ja leveämpi 35 mm setti on löytyy kokeiltavaksi niin näkee paljon sinne jää tilaa niin saa hyvän kuvan todellisesta tilanteesta.
Leveys 36,5 mm, korkeus 34,5 mm. Kesän ajetut, joten tuskin enää venyvät.
Tänään Ramblerilla mystinen tyhjeneminen. Jotenkin eturengas alkoi vedellä levottomasti ja lopulta kokeilin peukulla, että ihan löllö. Noh, pumppasin ilmaa ja katselin olisko vuotoja... ei näkynyt. Sitten jonkun matkan päässä uimarannalla tarkistin vielä veden alla olisko vuotoja, mut ei. Ilmat pysyi lopulta kotiin asti. Höh.
Ramblerissa on aika jännä suojaus. Niihin tulee helposti pieniä reikiä, mitkä litku paikkaa suht rivakasti. Suurempia ei kovin herkästi tule.
Kiitos.
Viikolla pitää laittaa osa kalustosta talviteloille niin mittailen samalla.
Terra Speed -pari 463 ja 464 grammaa. Melko tasalaatuista.
EDIT: mut tosiaan kohtuu paljon "vain" 40-milliselle.
Testasin renkaalla jonka leveys 35,5. Kyllä Aventura mahtuu vaikkei paljoa tilaa jää. Runkoa joutuu vähän modaamaa kun takana on eteenpäin aukeavat vaaka dropit, vai mitkä ne on nimeltään. 33 mm X-One menee just ja just täytenä paikoilleen mutta Aventura ei. Rautasahalla siitä selviää. Noi sitten ensi kesäksi jollei talven aikana tule mitään mullistavaa markkinoille.
Vielä kerran kiitos mittauksesta.
F. Kotlerburg
22.10.2021, 07.10
GravelKing SK on kyllä jotenkin uskomattoman nihkeä kumi märällä. Tuntuu imevän pintaan kiinni tai sitten se on vaan se fiilis. Varsinkin assulla ja kovapintaisella soratiellä ilmiö tuntuu. Koko eilisen lenkin (assulla, täällä lunta pienemmillä teillä) tuntui, että pyörä ei kulje mihinkään ja tuli taas tuo ilmiö mieleen. Samaten 2020 kesällä kun tuolla tuli yksi reilu satkun maantielenkki ajettua kaveriporukassa niin muuten pysyi hyvin kyydissä ja pystyi vetämäänkin, mutta kun lenkin loppupuolella alkoi sataa niin ei pysynyt alamäessä enää polkemallakaan maantiekumein ajaneiden peesissä. Onkohan se tuo neliökuvio vai mikä?
No ei se neliökuvio ole. Rullausvastusmittausten mukaan kunkun kanssa samoissa pyörivä scwalben versio gravel-renkaasta jäi kuin purkka tukkaan heti kun alkoi loriseen vettä taivaalta. Varsinkin vähän imevällä savipohjalla ei mihinkään ja saksalaisiin luottanut lenkkikaverikin lopulta bonkkas.
F. Kotlerburg
24.10.2021, 09.54
Mä en nyt usko, että se on kiinni vain jostain rullausvastusmittausten tuloksista, jotka ei aidosta tilanteesta niin hirveästi kerro. Olen minä ajanut noiden mittaustulosten mukaan GK SK:ta tahmeammillakin renkailla eikä ne olleet sateesta moksiskaan.
Onko kokemuksia todellisestö leveydestä? Uusin TLR, Challengen Strada Bianca 36mm.
Gary oin'
26.10.2021, 14.38
^ Tuossa saman ketjun (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?51499-Paksut-GG-renkaat&p=3061202#post3061202) ensiasennuksen havainnot 20.5. HTLR-mallista
Painot 377g ja 395g, leveys littanana melko tasan 10cm ja kylki ohuimmillaan ~0,5mm. Ohuin kohta on sentin kaistale lähellä kulutuspintaa, lähempänä reunalankaa sitten millin luokassa. Maksimipaineella heti asennuksen jälkeen 35,8mm leveä ja 32mm korkea 18mm DT RR411-vanteella, eli tasan samoissa kuin 35mm Gravelking.
Ei ole mielestäni tässä 3000km myötä juuri muuttunut, mutta voin mitata parvekkeella illalla. Ovat olleet aivan ihanat ja vielä mennään seuraavakin kesä kunhan vaihtaa päikseen.
GravelKing SK on kyllä jotenkin uskomattoman nihkeä kumi märällä. Tuntuu imevän pintaan kiinni tai sitten se on vaan se fiilis. Varsinkin assulla ja kovapintaisella soratiellä ilmiö tuntuu. Koko eilisen lenkin (assulla, täällä lunta pienemmillä teillä) tuntui, että pyörä ei kulje mihinkään ja tuli taas tuo ilmiö mieleen. Samaten 2020 kesällä kun tuolla tuli yksi reilu satkun maantielenkki ajettua kaveriporukassa niin muuten pysyi hyvin kyydissä ja pystyi vetämäänkin, mutta kun lenkin loppupuolella alkoi sataa niin ei pysynyt alamäessä enää polkemallakaan maantiekumein ajaneiden peesissä. Onkohan se tuo neliökuvio vai mikä?
Mielestäni tuo on tahmeasti rullaava kumi kelillä kuin kelillä. Normiversiossakin (ei sk plus) kyljet on kuin autonrenkaassa, verrattuna moneen muuhun "gravel" tubeless kumiin mitä olen käyttänyt. Kai silläkin on jokin vaikutusta rullaukseen...
Edit:
Omat kokemukset siis vain 40mm versiosta.
^ Tuossa saman ketjun (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?51499-Paksut-GG-renkaat&p=3061202#post3061202) ensiasennuksen havainnot 20.5. HTLR-mallista
Ei ole mielestäni tässä 3000km myötä juuri muuttunut, mutta voin mitata parvekkeella illalla. Ovat olleet aivan ihanat ja vielä mennään seuraavakin kesä kunhan vaihtaa päikseen.Kiitos, mittaa ihmeessä. Miten pitäneet litkut ja ilmat sisällään?
Gary oin'
26.10.2021, 19.57
^Oikeat oli muistikuvat: tasan 36.0mm hieman vajaan kolmen barin paineella molemmat. Näillä on tosiaan seikkailtu kolmisen tonnia Keski-Suomen sekalaista asfalttia ja hiekkatietä. Ei ainuttakaan rengasrikkoa tai litkusuihkua vielä ja kuluman merkkeinä vain takaa keskeltä viilakuvio hävinnyt.
Lähdin keväällä liian nopeasti innolla testaamaan ja ensimmäisellä lenkillä vajui liian tyhjäksi, mutta pyörittelyn jälkeen yö kyljellään ja asettui.
GravelKing SK on kyllä jotenkin uskomattoman nihkeä kumi märällä. Tuntuu imevän pintaan kiinni tai sitten se on vaan se fiilis.
Sitä kutsutaan pidoksi! :D
Mutta joo, muutama vuosi on mennyt Gravelking SK:lla ilman yhtäkään flättiä. Yhtä monen vuoden pähkäilyn jälkeen päätin lopulta hankkia aidot Rene Herset, mutta kohtalo taitaa olla puolellani :cool:
Tilasin Juniper Ridge Extralightit Justpedal.nl:stä, mutta viikon jälkeen saivat aikaiseksi tiedottaa, että varasto onkin tyhjä. Peruutin tilauksen.
Eilen pitkän muta-gravelin jälkeen innostuin uudelleen, ja tilaus lähti Saksaan osoitteeseen dailybreadcycles.de. Pikavastauksena "Ich liege momentan unfallbedingt leider im Krankenhaus", kauppias on sairaalassa... onneksi ei taida olla mitään vakavampaa, mutta kuulen jo uusien Gravelkingien lotinan.
Etsin rajumpaa kumia 700c kiekoille, leveys 42-47mm. Ajelen myös metsäpolkuja, ja nyt on mutaa ja märkää. Ei siis ihan puhdasta gg-käyttöä. Mitäs kokemuksia on?
Rene hersen nelikanttinappulaa siinä koossa mikä fillariin mahtuu. Parempaa rengasta on paha tuohon käyttöön löytää.
Etsin rajumpaa kumia 700c kiekoille, leveys 42-47mm. Ajelen myös metsäpolkuja, ja nyt on mutaa ja märkää. Ei siis ihan puhdasta gg-käyttöä. Mitäs kokemuksia on?
WTB:llä löytyy aika karheita kumeja crossariin. Ainakin Raddler ja Sendero taitaa löytyy tuossa leveydessä.
mehukatti
07.11.2021, 12.14
Raddler on tosi hyvä rengas, nappulakuvio pitää kuin maastokumi ja uusin versio on 45mm. Bonuksena tällaisen leveämmän renkaan ja maltillisten paineiden kanssa renkaat harvemmin puhkeilee. Ite käytän 2.5 bar takana ja 2.0 edessä.
En siis itsekkään pideä rene hersen hintaa järkevänä, mutta vastaavaa kuviota, kestävyyttä ja rullausta ei oikein muualta löydy.
Äkkiä WTBn kuvioita katsomalla raddler menee tukkoon mudasta ja sendero/raddler molemmat ovat assulla hanurista ajaa. Rene hersen ja wtb resoluten neliskanttisen nappulan isoina etuina on tasainen ajettavuus asfaltilla kanttaillessa. Resolute alkaa olla jo nyt hivenen livakka, eli kohta vaihtuu rene herset taas alle.
Ylimmäinen rene herse ja alimmainen wtb resolute. Oikeasti resoluten nappula on varmaankin 2x matalampi, mitä rene hersessä. Kumpikaan noista ei kuitenkaan mene tukkoon mudassa, eikä taitu kanttaillessa alle. Tasainen ajettavus aina.
https://cdn.road.cc/sites/default/files/styles/main_width/public/renehersejuniperridgetcfitted2.jpg
https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2019/03/wtb-resolute-1-1520203420152-190fdsbfsv1mz-1b6ce4f.jpg?
Raddler on tosi hyvä rengas, nappulakuvio pitää kuin maastokumi ja uusin versio on 45mm. Bonuksena tällaisen leveämmän renkaan ja maltillisten paineiden kanssa renkaat harvemmin puhkeilee. Ite käytän 2.5 bar takana ja 2.0 edessä.
Mulla se sg2 versio oli vain 41mm leveä.:seko: se oli kyllä hyvä edessä.
Rene herse vaikuttaa hyvältä, hinta vähän kauhistuttaa. Toisaalta jos on kestävä kumi ja pito hyvä niin miksei..
Eatsleepcyclelta sai uutiskirjeen tilaajana 10% ekasta ostoksesta pois, minkä jälkeen standard-versio alkoi olla lähellä kohtuullisen hintaista. Siinä ei tosin ole kyljissä suojausta, mikä kannattaa huomata jos renkaita tulee hierottua kiviin. Ajattelin että omassa graveloinnissa tuo riittänee. Toisaalta kun noissa on pitoa kuin maastorenkaassa niin tulee helposti eksyttyä pahempiinkin paikkoihin…
Mulla se sg2 versio oli vain 41mm leveä.:seko: se oli kyllä hyvä edessä.
Rene herse vaikuttaa hyvältä, hinta vähän kauhistuttaa. Toisaalta jos on kestävä kumi ja pito hyvä niin miksei..
Tuon tajuttoman hinnan vuoksi itse valitsin suojatun endurance version. Ajoin kaikki sapelikelitkin noilla. Nyt 3500km ajettu ja kai nuo vielä pari tonnia kestää. Eli hinnasta saa kyllä ison osan takaisin keston muodossa.
WTB:ltä tuli uusi Gravel-rengas kisailuun "Vulpine". Leveyttä 36mm
https://www.wtb.com/collections/700c-tires/products/vulpine
Ihan fiksun näköinen kuvio
Tuo WTB näyttää fiksulta. Itse päädyin kokeilemaan out of the box ajattelun mukaisesti Spessun Tracer Pro:n. En ole vielä ehtinyt ajamaan, mutta tubeless oli erittäin helppo ja pitää paineita ilman litkujakin. Kuvio näyttää lupaavalta syksyyn. Kenelläkään muulla kokemusta?
https://www.specialized.com/us/en/tracer-pro-2bliss-ready/p/156476?color=231012-156476
Terra Speed -pari 463 ja 464 grammaa. Melko tasalaatuista.
EDIT: mut tosiaan kohtuu paljon "vain" 40-milliselle.
Viikonlopun aikana asentelin vihdoin nuokin yksille kiekoille kun rengasjumppaa muutenkin oli tekeillä. Asensin ilman litkuja kun näyttää siltä, ettei ennen kevättä tule noilla ajeltua. Ilmat on siltikin pysynyt sisällä jo toista vuorokautta. Mutta jotenkin jännän jäykät ja "muovisen" oloiset olivat.
Leveydet i24 mm vanteilla 38,4 ja 38,7 mm.
EDIT: eilenkin poikkesin säätämössä ja koetin taas peukkupaineet, aivan tiukkana vieläkin :eek:
Serafim87
02.12.2021, 20.10
BRR testiin tulossa: Rene Herse Snoqualmie Pass - Casing Comparison (Standard, Extralight, Endurance). Jos rullaa testissä niin hyvin kuin täällä on väitetty, niin nuo lähtee tilaukseen.
Tuo on tosiaan mielenkiintoinen testi. Puheiden mukaan endurancen pitäisi olla rullauksen suhteen tasoissa standardin kanssa.
Itse olen sen verta köyhä, etten tule varmaan koskaan ostamaan extralightia. Endurance hurricane ridgeä pidän taas aivan loistavana renkaana.
Millonhan tuo testi on tulossa?
Saapa nähä meneekö omat rullauskokemukset tuosta Snoqualmie Pass EL versiosta placebon piikkiin vai rullaako "oikeasti" niin hyvin? :) Yksi asia noista on kuitenkin jo varma. Lävistys/pistosuojaus haukutaan kyllä varmasti maailman paskimmaksi.
Omilla nyt takana vajaa 8000km ja ei ole tienposkessa tarvinnut kuin yhdesti pumpata lisää ilmaa. Ihmeesti pärjännyt noilla seitinohuilla kyljilläkin.
Saapa nähä meneekö omat rullauskokemukset tuosta Snoqualmie Pass EL versiosta placebon piikkiin vai rullaako "oikeasti" niin hyvin? :) Yksi asia noista on kuitenkin jo varma. Lävistys/pistosuojaus haukutaan kyllä varmasti maailman paskimmaksi.
Omilla nyt takana vajaa 8000km ja ei ole tienposkessa tarvinnut kuin yhdesti pumpata lisää ilmaa. Ihmeesti pärjännyt noilla seitinohuilla kyljilläkin.
Nykyiset rullaustestit ei välttämättä kerro koko totuutta, harva kuitenkaan ajaa gravel-lenkkinsä metallirummulla:
https://silca.cc/blogs/silca/part-4b-rolling-resistance-and-impedance
Mitkä renkaat Islantiin? Mä olen lähdössä 200 km pituiseen The Rift -soratiekisaan ensi kesänä, ja pitäisi löytää joku nopea ja kestävä rengas paikallisille sorateille. Vulkaaninen sora on vähän eri juttu kuin suomalainen murske, ei ole mitään kokemusta niistä.
Renkaan leveys saisi olla ehkä noin 40-45 mm, pyörään menee kyllä 50 mm. Isompi rengas pilaa tosin aerovanteiden edut ja painaakin enemmän. Osallistun kisaan hyvä tulos mielessä, joten ajomukavuudella ei ole sinänsä suurta väliä.
Kisassa on muutama joen ylitys, jotka menee ainakin osittain ajamalla. Yhtään rengasrikkoa ei saisi tulla, koska niiden korjaamisessa menee aikaa.
Gravelking SS+ on käynyt mielessä, mutta ne rullaavat käsitykseni mukaan heikosti. Toinen vaihtoehto olisi Specialized Pathfinder Pro. Kuviota ei tarvitse paljoa olla, kisassa on tosin muutama jyrkkä nousu, jossa takapyörälle haluaisi mielellään pitoa.
Jos challangen getaway ehtii tulla 45c koossa, niin tuo voisi olla kova.
Jos taas reitti on karkeampaa, niin hurricane ridge endurancena.
Niin ja dynaplug racer+vaahtopullo taskuun. Äkkiä noilla renkan korjaa.
Tai jos litkua riittävästi, niin co2 varmaan vaahtoa parempi.
^^^Pirelli Cinturato Gravel H voisi toimia. Saatavilla sekä 40- että 45-millisenä. Itse en ole saanut kuin kerran slow leakin ja silloinkin oli litkut kuivahtaneet. Kaksi kesää olen 40mm versioilla (i22-vanteella about 42mm) vetänyt gravel-ajot ja tapahtumat. Tietysti kesän alussa aina uusi pari alle.
^^^Pirelli Cinturato Gravel H voisi toimia. Saatavilla sekä 40- että 45-millisenä.
Itsällä Cinturato Gravel H 45 mm ja ihan hyvä ensivaikutelma. Muutaman lenkin ehti ennen talven tuloa ajamaan. Rullaa ja pitää kovalla alustalla, mutta kestosta ei uskalla mun kilsoilla vielä sanoa paljoa. Maantiepuolen endurancekumi eli Cinturato Velo ehti kesän ja syksyn pyöriä alla n. 5000 km, eikä yhtään reikää. Sen perusteella veikkaisin Pirellin suojausta ihan hyvätasoiseksi, mutta toki malleissa on eroa.
Cycledshopista lähtee kyseistä rengasta (https://www.cycledshop.fi/p/cinturato-tm-gravel-h-classic-tan-wall-700x45c) 21% alennuksella vuoden loppuun saakka koodilla loppu21
K.Kuronen
05.12.2021, 13.16
^Mulla oli Cinturato Gravel M.t ja kestivät tavallista suomalaista soraa hyvin, mutta terävä sepeli meni vaivatta läpi ja viilsi rengasta helpon tuntuisesti.
Nykyiset rullaustestit ei välttämättä kerro koko totuutta, harva kuitenkaan ajaa gravel-lenkkinsä metallirummulla:
https://silca.cc/blogs/silca/part-4b-rolling-resistance-and-impedanceJoo, ei ne taida kertoa oikein mitään kun kaikissa renkaissa BRR testeissä vastus putoaa kun painetta nostetaan. Tai kertoo se vierintävastuksen jos ajat ajosi tosiaan turkkilevyllä..
Ja sinne Riftiin se Spessun kumi voi tosiaan olla ihan hyvä, samaisella se Boswell voitti unboundin
Jos challangen getaway ehtii tulla 45c koossa, niin tuo voisi olla kova.
Jos taas reitti on karkeampaa, niin hurricane ridge endurancena.
Getaway on kyllä kiva rengas. Vaatii vaan ehkä sisäänajoa jonkin verran, kun aluksi en tykännyt, mutta mitä enemmän olen niillä ajanut, sitä enemmän olen alkanut tykkäämään. Kuvio on mataluudesta huolimatta todella pitkäikäinen. Tappajasepelikään ei ole tähän mennessä mennyt läpi. 40-millinenkin on melko reilun kokoinen. Kyljet on sikaruman väriset eikä edes kaunistu vaikka vannejarruilla sottaa ne :)
^ Itseasiassa mittailin just, että Getaway (40c) ja Hurricane Ridge (42c) on suunnilleen samankokoiset, mikä tarkoittaa sitä, että Hurricanet pitäisi mahtua mun vanhaankin pyörään Belgium Plussilla (joten pistin Stigmatan myyntiin… :)).
Kesän ajan vanteilla olleet Getawayt on littanana 11,4 cm leveät, jos joku haluaa verrata johonkin.
Kiitoksia vinkeistä! Soratiet lienevät aika epätasaisia Islannissa, mutta en usko kivien olevan kovin teräviä. Boswell ja Strickland ovat molemmat voittaneet Kansasissa Specializedilla, joten se ei voi olla kovin huono rengas. Sponsorointijutut tietysti vaikuttavat. Tuonne Unboundiin olen itsekin 2023 aikomassa lähteä, jos saan paikan. Panaracerit ovat kestäneet mulla tähän mennessä ihan ok, slicksistä on mennyt kerran naula läpi huonolla tuurilla ja SK+:aa en ole saanut millään rikki. Black Round Pirelli (kuten Juha Kankkunen aikanaan totesi renkaistaan) voisi myös kiinnostaa.
Oulunjulli
08.12.2021, 09.54
Mun puntari näytti noille 45mm Pirelli Gravel H kumeille 600g, keltasivumallit, aikas paljon sikäli kun tuo puntari ei tuolloin sekoillut. Ei näemmä R2 ollut punninnut.
Mutta hyvinhän ne rullaa, tunne on kyllä että paineiden lasku asvaltilla laskee rullaavuutta enemmän kuin joissan ohkasissa. Ehkäpä juuri tämän vuoksi sainkin nyt ensimmäisen reijän noihin pyörätielenkillä sateessa kun painetta oli aikas reilusti ja hiekoitus alkanut sillä muksasti teroitetulla murskeella, vaai kaiken kivikon sun muun nuo kyllä kesti kun kesemmällä ajeli soria.
Mun puntari näytti noille 45mm Pirelli Gravel H kumeille 600g, keltasivumallit, aikas paljon sikäli kun tuo puntari ei tuolloin sekoillut. Ei näemmä R2 ollut punninnut.
Mutta hyvinhän ne rullaa, tunne on kyllä että paineiden lasku asvaltilla laskee rullaavuutta enemmän kuin joissan ohkasissa. Ehkäpä juuri tämän vuoksi sainkin nyt ensimmäisen reijän noihin pyörätielenkillä sateessa kun painetta oli aikas reilusti ja hiekoitus alkanut sillä muksasti teroitetulla murskeella, vaai kaiken kivikon sun muun nuo kyllä kesti kun kesemmällä ajeli soria.
Tuo on ihan rullatestissäkin nähtävissä. Pirelli on oikeasti nopea kovilla paineilla, eli assulla. Hidastuu enemmän kuin monet muut matalilla paineilla.
Olikos jollain Velonewsin maksutunnarit?
https://www.velonews.com/gear/gravel-gear/24-gravel-tires-lab-tested-for-speed/
Tuli hankittua cyclingtips ja velonews sitten kuitenkin
Gravelrengastestit tehty Nastolassa Wheel Energy Oy:ssä.
40 kg kuorma, nopeus 35 kmh, vanne 23 mm sisäleveys ja rengaspaineet jotka huomioitu tuloksissa 2, 2,5, 3 ja 3,5
Tuloksia kärkipäästä tarkemmin 2-2,5-3-3,5 bar
1. Challange strada bianca pro tlr 36 mm watit 28,4 24,7 22,3 17,7
2. Pathfinder pro 38 watit 32 28,3 23,2 18,9
3. Challande strada biancha 36 +latex 31 28,8 25,1 20,4
4. challage grinder pro 36 watit 36,8 32,5 24,8 21,8
5. g-one evo super race 40 watit 31 28,2 25,8 21,8
6. Gravel king ss 38 32,4 31,2 29,7 26,4
7. spessun tracer pro 42
8. g-one speed tle 38 38 33,1 28,9 23,7
9.pathfinder 42 34,7 31 28,7 24,5
10.wtb byway 34
11. tracer pro 38
12.strada bianca tl 40, tubular
13gravelking ss 43 34,7 32,7 30,6 26,8
14terrano dry 38 43,5 38,8 36,5 33,3
15 strada bianca, team ed tubular
16gravelking sk 43 33,8 31,8 27,7 26,1
17 gravelking sk 38 35,2 33,3 31,8 27,5
18 strada bianca pro 36 tubular
19 wtb byway 40
20 challande gravel grinder pro+latex 38,5 34,6 32,3 30.7 (korjattu)
21 wtb riddler 37
22wtb byway 44
23 wtb riddler 45 41,8 39,2 36,8 33,5
24 challange gravel grinder tubular
Testissä kapeammat renkaat noin ylipäätään pärjäsi paremmin. Enemmän painetta tiettyyn rajaan saakka oli testiprotokollalla nopeampi, vähän renkaasta riippuen raja kulki tuossa 3,5-4,5 barissa
Rumpu oli sellainen karkeakuvioinen, rummussa oli erillisiä metallilevyjä ja metallilevyissä muutaman millimetrin korkuisena kohokuviona "irrallisia pieniä soikeita lehtiä" . Kuvio selkeästi voimakkaampi kuin esim. brr:llä ja kuviossa selkeästi tasaista osaa ja sitten noita "ulkonevia lehtiä"
^ Challengen stradalta aika kovat tulokset. Schwalben g-one R myös yllättävän hyvä.
Joo, G One R näyttää olevan matalilla paineilla kova luu (minulla +40mm kumeilla käytännössä aina alle 2bar soralla).
Joo, G One R näyttää olevan matalilla paineilla kova luu (minulla +40mm kumeilla käytännössä aina alle 2bar soralla).
Onko? 40mm renkaita ei muita oikein ole. SK:n verrattuna on tosiaan nopea. Vähän haiskahtaa tuo testivalikoima. Puuttuu contia ja monta muutakin uutuutta järkevässä koossa. Aika samat 10w tuossa on eroa max ja min paineiden välillä, mitä monella muullakin renkaalla. Gravell grinderin järeä reunanappula alkaa varmaan ottamaan 36mm koossa 2bar paineilla rullaan kiinni ja tuo kasvattaa vastusta ja taisihan siinä olla aika hyvä pistosuojauskin...
Olisi kyllä mukava lukea tuo testi. Jos ihan vaan varovasti linkkaisi tänne screenshotin :)
Itse testi on varmaan paljon lähempänä totuutta, mitä brr:n tekemä, mikäli rulla on tosiaan karkeampi. Samoin tuossa on ilmeisesti ajettu litkuilla, eikä survottu kaikkiin renkaisiin butyyli sisuria sisään.
^ Challengen stradalta aika kovat tulokset. Schwalben g-one R myös yllättävän hyvä.
Niin tuohon olisi pitänyt saada juurikin contia ja challangen getawayta ja ehkä strade 40mm koossa.
Mutta miksi gravellking ss on noin hidas? Onko testattu rengas varmasti ollut se nopeampi versio, eikä plussa?
Tuollainen kuva löytyi testirummusta.
Nämä oli testanneet aiemmin paris-roubaix renkaita, jolloin ekat kolme oli spessun turbo cotton gripton 28 mm, contin gp 5000 tl 28 mm ja Strada bianca 30 mm.
Noiden renkaiden testituloksia kun vertaa kisoissa käytettyihin, niin lopputulos oli sellainen että kisassa käytetyt paineet oli kuskista riippuen noin 0,5-1,0 baria pienemmät kuin testin optimirullaustulos. Samaa he suosittelivat myös karkeaan "rough" gravelmaastoon, eli paineet saman verran alemmas kuin testin optimi. Toki tuohon vaikuttaa varmaan moni seikka, mutta ymmärsin että oikeassa elämässä renkaan jousto ja vaimennusominaisuuksien edut ja sen hyödyt tulevat aiemmin esille rankassa maastossa kuin po. testissä. Olipas tuo monimutkaisesti sanottu.
Niin ja spessun rengas olisi hyvä kisarengas, kun silmämääräisestikin ne ovat kestävämmät kuin challanget.
Gravelkingissä ei ollut plusmerkintää SS 38 TLC oli nuo nopeimmat
Gravelkingissä tapahtui myös 3,5 -4,0 baria iso tiputus, eli 4:ssä vastus oli 22,9, joka oli jo schwalbea vähemmän. Tuo 4 barin tulos lienee vaikuttanut tuohon sijoitukseen
https://www.velonews.com/wp-content/uploads/2021/09/Roubaix-drum.jpg?width=730
Tuossa on velonewsin artikkeli testimetodista ja miksi he käyttävät Wheel Energy Oy:tä.
https://www.velonews.com/gear/road-gear/causes-of-rolling-resistance-and-our-protocols-when-testing-it/
Niin se gravell king ss oli kooltaan vähän pienempi. Noista luvuista vois päätellä ehkä sen, että gravell kingissä ei paineita kannata nostaa, g-one taas hyötyy siitä. Joka kyllä viittaa vähän jäykempään runkoon. Tai sitten gk ss alkaa täristämään ylikovilla paineilla ajaessa. Eipä noilla +4bar paineilla ole yhtään mitään merkitystä todellisuuden kanssa.
5. g-one evo super race 40 watit 31,0 28,2 25,8 21,8
6. Gravel king ss 38 --------------32,4 31,2 29,7 26,4
BRR testissä tosiaan contin terra trailikin on g-one racea nopeampi. Vähän harmi, kun noita kumpaakaan ei ole testissä mukana.
Tuossa wheel energyn rummussa se karkein kohta on selkeästi noiden hitsattujen levyjen välissä. Tuossa tulee jo ihan kunnon tärinää.
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews?orderby=rrlow
Tuossa vielä BRR testi sortattuna matalien paineiden mukaan. Vähän on kyllä hämärää, miksi SS on 5w schwalbea nopeampi.
BRR mukaan contin terralla ja schwalbella on 10w eroa per rengas matalilla paineilla...
Niin se gravell king ss oli kooltaan vähän pienempi. Noista luvuista vois päätellä ehkä sen, että gravell kingissä ei paineita kannata nostaa, g-one taas hyötyy siitä. Joka kyllä viittaa vähän jäykempään runkoon. Tai sitten gk ss alkaa täristämään ylikovilla paineilla ajaessa. Eipä noilla +4bar paineilla ole yhtään mitään merkitystä todellisuuden kanssa.
5. g-one evo super race 40 watit 31,0 28,2 25,8 21,8
6. Gravel king ss 38 --------------32,4 31,2 29,7 26,4
BRR testissä tosiaan contin terra trailikin on g-one racea nopeampi. Vähän harmi, kun noita kumpaakaan ei ole testissä mukana.
Tuossa wheel energyn rummussa se karkein kohta on selkeästi noiden hitsattujen levyjen välissä. Tuossa tulee jo ihan kunnon tärinää.
Tuon Gravelkingin osalta tuo listaus jatkuu 22,9 (4 bar) ja 24,1 (4,5 bar) ja
Schwalbella 23,2 (4 bar)
Eli Gravelkingin matalin rullaustulos saavutetaan 0,5 baria korkeammilla paineilla kuin schwalben (schwalbe 21,8 ja 3,5 bar ja GK 22,9 ja 4 bar). Eli nuo ovat testin mukaiset nopeimmat rengaspaineet po. renkaalla (ja po. testissä). Artikkelissa todetaan, että todellisuudessa ja karkeammalla alustalla kunkin renkaan paras rullaustulos saavutetaan todennäköisesti noin 0,5-1,0 baria pienemmillä paineilla kuin testin optimi, koska testi ei pystyne täysin jäljittelemään pyöräilijän vaikutusta/merkitystä joustoon.
Testipaineet menee niin, että aloitus on 2 barista ja sitä nostetaan aina 0,5 baria sinne saakka kunnes rullaustulos alkaa heikkeneen/rengas alkaa "pomppia" rullalla niin että sen haitat syövät korkeamman rengaspaineen edut. Ymmärsin että testissä massalla pyritään jäljittelemään pyöräilijän liikettä, eli massa/alaspäin painava voima ei ole staattinen. Videokuvan perusteella renkaan liike on aika voimakasta
Kiitos JKO. Herseläiset ja Byway loistaa poissaolollaan. Harmi.
Eroaiskohan rumpu tosioloista eniten siinä, että rummun pinta ei upota lainkaan, jolloin renkaan/kuvion kantavuudella ei ole vastuksen kannalta mitään merkitystä. Siksi kapeammat menestyy suhteessa leveämpiä paremmin. Lisäksi aika sileä tonkin rummun pinta on.
Testin lopputulema ja yhteenveto
Takeaways- As always, its a balancing act
For gravel, tubeless tires are faster than tubed tires and tubulars of similar construction. Tread compound is important. Tires with the smoothest tread with sufficient traction for the course will be the fastest. Supple and delicate casings roll faster than thicker and tougher ones. Less puncture protection results in faster rolling speed. These last three items point to a tradeoff to make between reliability and speed. Super-fast tires are not fast when flat — or when you have skidded off the road due to lack of traction.
On this test, narrower tires rolled faster than similar tires in wider widths, and they would be lighter and accelerate faster as well. While the separate chunks of steel welded onto the surface of the test drum are rough and 30kph over it is fast, rougher surfaces demand bigger tires. There is also an energy-saving benefit to the rider to have more comfort and not be bounced around as much.
As for air pressure, testing by top teams with power meters on the roughest Paris-Roubaix sections found the fastest setup that also prevented rim damage and pinch flats was 0.5-1 bar lower than the pressure we found to roll fastest on this same lab test (https://www.velonews.com/gear/road-gear/15-paris-roubaix-tires-lab-tested-for-speed-on-a-rough-surface/). This also applied to the winner, who won on the second-fastest tire in our test. The damping in Wheel Energy’s pull shock is probably less than the damping of the human body. It may make sense to use 0.5-1 bar (7-14 psi) lower pressure on rough dirt than this test predicts. On smoother dirt, using the same pressure for minimum rolling resistance in this test is likely the fastest.
Sotanorsu666
13.12.2021, 12.28
https://r2-bike.com/CHALLENGE-Tire-Strada-Bianca-275-650B-x-46-TLR-black-brown
Nyt on vihdoinkin tarjolla leveämpää slicksiherkkua pikkukiekoille. Laitoin tänään tilaukseen, mutta keväällä vasta alle. Talvi mennään vielä Contin RaceKingeillä, jos tässä hiihtämiseltä kerkeää joskus ajamaan pyörällä.
Mitkä renkaat Islantiin? Mä olen lähdössä 200 km pituiseen The Rift -soratiekisaan ensi kesänä, ja pitäisi löytää joku nopea ja kestävä rengas paikallisille sorateille. Vulkaaninen sora on vähän eri juttu kuin suomalainen murske, ei ole mitään kokemusta niistä.
Renkaan leveys saisi olla ehkä noin 40-45 mm, pyörään menee kyllä 50 mm. Isompi rengas pilaa tosin aerovanteiden edut ja painaakin enemmän. Osallistun kisaan hyvä tulos mielessä, joten ajomukavuudella ei ole sinänsä suurta väliä.
Kisassa on muutama joen ylitys, jotka menee ainakin osittain ajamalla. Yhtään rengasrikkoa ei saisi tulla, koska niiden korjaamisessa menee aikaa.
Gravelking SS+ on käynyt mielessä, mutta ne rullaavat käsitykseni mukaan heikosti. Toinen vaihtoehto olisi Specialized Pathfinder Pro. Kuviota ei tarvitse paljoa olla, kisassa on tosin muutama jyrkkä nousu, jossa takapyörälle haluaisi mielellään pitoa.
Onpa makeen näköinen skaba!
Rengashommaa on tullut mietittyä ja tutkittua, ja muutaman oleellisen muuttujan olen mielestäni tunnistanut.
1. Ajatko aerotangoilla? Jos niiden käyttö on sallittua ja arviosi mukaan peesailua tulee vähemmän, niin tämä puoltaa leveämpää rengasta: suurempi mukavuus ja pito mahdollistavat aeroasennossa pysymisen suuremman osan ajasta. Nojatankojen mahdollistama ajoasento on kuitenkin mennen tullen nopeampi kuin mitään mitä vierintävastuksella, aerokiekoilla tai muulla voisi hifistellä.
2. Jos kuitenkin ajat ryhmässä, niin et voi samalla tavalla valita ajolinjaasi, joten renkaan täytyy kestää paljon enemmän kovia tällejä. Silloin olisi hyvä olla kestävämpi runko renkaassa, kuten Rene Hersen Endurance.
3. (Etu)renkaan leveys vaikuttaa siihen ilmanvastukseen varsinkin kun käytössä aerokiekot (aerohyötyjen optimi saavutetaan, kun vanne on 5% leveämpi ja 1,5 - 2 x syvempi kuin rengas, minkä voi kyllä gravelissa unohtaa). Etua on ainakin sen verran että sillä on väliä kun taistellaan kärkiporukassa pysymisestä kun nopeudet ovat korkeat: erään kisaajan testailun mukaan kun vauhtia on 45km/h, niin 38mm leveällä renkaalla säästää 30 wattia verrattuna 56mm leveään renkaaseen. 30km/h vauhdissa soralla tuollainen maasturileveäkin rengas on aikalailla yhtä nopea kuin se kapeakin, koska leveän kumin vierintävastus on epätasaisella alustalla aina matalampi.
Jos siis kapealla renkaalla pystyy ajamaan, ja vauhdit on korkealla, niin ratkaisevalla hetkellä voi kapoisa kumi tuoda sijoituksia. Toisaalta renkaan kaventuessa myös rengasrikon riski kasvaa ja ajomukavuus laskee, mikä 200km reissulla voi syödä voimia kisan loppupäästä.
4. Takarenkaan leveydellä on käsittääkseni paljon vähemmän merkitystä aerodynamiikan kannalta, mutta mukavuuden kannalta (joka siis itselläni on tosi oleellinen pitkillä ajoilla ihan voimantuoton kannalta) takarenkaalla on paljon isompi merkitys. Taakse voi siis laittaa leveämpää kuin eteen ja se on lähes pelkkää plussaa.
5. Nappuloita vai ei riippuu ihan alustasta. Oman kokemukseni pidosta on, että jos pinnalla on jotain löysää, josta voi purra läpi johonkin tukevaan, niin nappulat rokkaa. Jos taas alusta on löysää löysän päällä tai kivikovaa, niin ei se nappula mitään auta. Pistosuojauksen kannalta nappulat taas on kova juttu, melkein yhtä kova kuin pehmeä ja leveä runko. Tuo Islannin vulkaaninen näyttää aika jänskältä, varmaan ottaisin varmuuden vuoksi nappulakumit mukaan, vaikken ole erityisen vakuuttunut että olisivat pakolliset.
Millä itse lähtisin:
Eteen Rene Herse 42mm leveänä, sliksinä ja extralight-rungolla.
Taakse Rene Herse 48mm leveänä, sliksinä ja extralight-rungolla.
Kappas, mullahan on itsellä juuri noi kumit fillarissa kesäkiekoilla! :D
Myönnän olevani RH fanboy, mutta minkäs teet kun ne vaan on niin kivoja kumeja. Halvimpia renkaita per km mitä minulla on ollut, eikä toistaiseksi ole ollut ongelmia paperinohuiden Extralight-runkojen kanssa. Toki kisaamaan lähtiessä varmaan jänistäisin kuitenkin viime hetkellä, ja vaihtaisin Endurance-runkoisiin, ihan varmuuden vuoksi.
Rengashommaa on tullut mietittyä ja tutkittua, ja muutaman oleellisen muuttujan olen mielestäni tunnistanut.
1. Ajatko aerotangoilla? Jos niiden käyttö on sallittua ja arviosi mukaan peesailua tulee vähemmän, niin tämä puoltaa leveämpää rengasta: suurempi mukavuus ja pito mahdollistavat aeroasennossa pysymisen suuremman osan ajasta. Nojatankojen mahdollistama ajoasento on kuitenkin mennen tullen nopeampi kuin mitään mitä vierintävastuksella, aerokiekoilla tai muulla voisi hifistellä.
2. Jos kuitenkin ajat ryhmässä, niin et voi samalla tavalla valita ajolinjaasi, joten renkaan täytyy kestää paljon enemmän kovia tällejä. Silloin olisi hyvä olla kestävämpi runko renkaassa, kuten Rene Hersen Endurance.
3. (Etu)renkaan leveys vaikuttaa siihen ilmanvastukseen varsinkin kun käytössä aerokiekot (aerohyötyjen optimi saavutetaan, kun vanne on 5% leveämpi ja 1,5 - 2 x syvempi kuin rengas, minkä voi kyllä gravelissa unohtaa). Etua on ainakin sen verran että sillä on väliä kun taistellaan kärkiporukassa pysymisestä kun nopeudet ovat korkeat: erään kisaajan testailun mukaan kun vauhtia on 45km/h, niin 38mm leveällä renkaalla säästää 30 wattia verrattuna 56mm leveään renkaaseen. 30km/h vauhdissa soralla tuollainen maasturileveäkin rengas on aikalailla yhtä nopea kuin se kapeakin, koska leveän kumin vierintävastus on epätasaisella alustalla aina matalampi.
Jos siis kapealla renkaalla pystyy ajamaan, ja vauhdit on korkealla, niin ratkaisevalla hetkellä voi kapoisa kumi tuoda sijoituksia. Toisaalta renkaan kaventuessa myös rengasrikon riski kasvaa ja ajomukavuus laskee, mikä 200km reissulla voi syödä voimia kisan loppupäästä.
4. Takarenkaan leveydellä on käsittääkseni paljon vähemmän merkitystä aerodynamiikan kannalta, mutta mukavuuden kannalta (joka siis itselläni on tosi oleellinen pitkillä ajoilla ihan voimantuoton kannalta) takarenkaalla on paljon isompi merkitys. Taakse voi siis laittaa leveämpää kuin eteen ja se on lähes pelkkää plussaa.
5. Nappuloita vai ei riippuu ihan alustasta. Oman kokemukseni pidosta on, että jos pinnalla on jotain löysää, josta voi purra läpi johonkin tukevaan, niin nappulat rokkaa. Jos taas alusta on löysää löysän päällä tai kivikovaa, niin ei se nappula mitään auta. Pistosuojauksen kannalta nappulat taas on kova juttu, melkein yhtä kova kuin pehmeä ja leveä runko. Tuo Islannin vulkaaninen näyttää aika jänskältä, varmaan ottaisin varmuuden vuoksi nappulakumit mukaan, vaikken ole erityisen vakuuttunut että olisivat pakolliset.
Millä itse lähtisin:
Myönnän olevani RH fanboy, mutta minkäs teet kun ne vaan on niin kivoja kumeja. Halvimpia renkaita per km mitä minulla on ollut, eikä toistaiseksi ole ollut ongelmia paperinohuiden Extralight-runkojen kanssa. Toki kisaamaan lähtiessä varmaan jänistäisin kuitenkin viime hetkellä, ja vaihtaisin Endurance-runkoisiin, ihan varmuuden vuoksi.1. Kohtaan, että toinen vaihtoehto on laittaa joustokeula. Kuten tämä jannu ketä ajoi islannin poikki.
https://youtu.be/LgY3peQIzNA
Millä itse lähtisin:
Myönnän olevani RH fanboy, mutta minkäs teet kun ne vaan on niin kivoja kumeja. Halvimpia renkaita per km mitä minulla on ollut, eikä toistaiseksi ole ollut ongelmia paperinohuiden Extralight-runkojen kanssa. Toki kisaamaan lähtiessä varmaan jänistäisin kuitenkin viime hetkellä, ja vaihtaisin Endurance-runkoisiin, ihan varmuuden vuoksi.
Fiksun kuuloista pohdintaa.
Millä itse lähtisin:
Kiitos hyvistä vinkeistä! Extralight Rene Herse kuulostaa aika rajulta valinnalta tuonne. Paljonko sinun oma paino on? Itse olen tällä hetkellä n. 87 kg, joten en voi aivan ohuimmilla renkailla ajaa. Ykköskiekkoina on 22 mm sisäleveät aerokiekot 50 mm profiililla. Otan ehkä mukaan varalle maantiepyörän 19,5 mm sisämittaiset 50 mm profiiliset kiekot.
1. Olen kokeillut, mutta en oikein ole löytänyt sopivaa aerotankoa. Pitäisi olla aika paljon korotuspaloja, jotta saisin pääni riittävän lähelle käsivarsia. Saan pyörän päällä melkein yhtä aerodynaamisen asennon kääntämällä vaihtajat sisäänpäin ja painamalla kyynärvarret vaakatasoon. Unbound Gravelin kärkikaksikkokin taisi ajaa ilman aerotankoja. Tuntuu, että lisätangot ovat nousuissa tiellä. Periaatteestakaan en oikein haluaisi ajella aerotangoilla.
2. Tarkoitus pysyä joukon mukana niin kauan kuin mahdollista, eli kuoppia ja kiveniskuja varmasti tulee. Reitti on kuitenkin sellainen, että pääjoukko varmasti hajoaa heti kisan alkupuolella, koska siellä tulee noin puolisen tuntia pitkä nousu. Nuo kestävämmät rungot kuitenkin hidastavat rengasta jonkun verran, ainakin Gravelking SK+ on aika huono rullaamaan. Rikki sitä ei kuitenkaan kovin helpolla saa.
3. Näinhän se on. Keskinopeus on kärjellä ollut Islannissa noin 30 km/h (ja kuskeina Tour-tason ajajia), joten tuskin aerodynamiikkaa tarvitsee itse kovin paljoa miettiä. Eli uskon meneväni vierintävastus ja ajomukavuus edellä. Tuo kisa on kuitenkin enemmän offroad-gravelia kuin ns. "maantiegravelia". Pitää pystyä ajamaan aerobisen kynnyksen tuntumassa koko päivä ja nousut sweetspottina.
4. Pitäisi oikein kokeilla isompaa takarengasta, mun runkoon menee kyllä ainakin max. 50 mm taakse, joten esim 40/45 mm suhdetta voisi pohtia jossain vaiheessa. Toisaalta muutama milli lisää renkaan leveyttä tuskin haittaa aerodynamiikassa niin paljoa, että sillä olisi lopuksi mitään merkitystä. Ehkä parempi lopputulos tulee oma suoritus optimoimalla, ts. etsii renkaan, jolla pystyy ajamaan koko kisan läpi ilman rengasrikkoja ja niin, että ajo(epä)mukavuus ei vaikuta suoritukseen.
5. Ehkä jyrkimmissä paikoissa takarenkaan pitoa voisi tarvita, mutta eiköhän ne ajamalla mene painopistettä siirtämällä.
^5.kohtaan
Kun vaihdoin 650b kiekot edelliseen pyörään niin rengas vaihtui 42(vai43)Gravelking tuplaÄssästä täysin sliksiin 47mm wtb horizoniin ja siinä oli kyllä vetopitoa joka paikassa todella paljon enemmän, sai hiekkamäetkin huoletta vetää putkelta. Eli samallahan sitä pitoa sinne taakse tulee jos laitat leveämpää kumia
1. Kohtaan, että toinen vaihtoehto on laittaa joustokeula. Kuten tämä jannu ketä ajoi islannin poikki.
https://youtu.be/LgY3peQIzNA
Joo! Laufin joustokeulahan onkin juuri Islannissa kehitetty vekotin.
Kun alusta on epätasainen, niin joustokeulat vähentävät vierintävastusta oikeasti merkittävällä tavalla. Itse uskon, että kun ajetaan pelotonissa yhtään tasaisemmalla soralla, niin silloin perinteisempi, aerodynaamisuutta korostava systeemi on nopeampi. Kuitenkin jos porukka hajoaa ja/tai pinta on kunnon rypylää, niin jousitus vie voiton: itseasiassa olen melko varma, että tällöin kaikkein nopein olisi täysjousitettu pyörä, jolla maksimoidaan aika jonka voi ajaa aerotangoissa.
Kiitos hyvistä vinkeistä! Extralight Rene Herse kuulostaa aika rajulta valinnalta tuonne. Paljonko sinun oma paino on? Itse olen tällä hetkellä n. 87 kg, joten en voi aivan ohuimmilla renkailla ajaa. Ykköskiekkoina on 22 mm sisäleveät aerokiekot 50 mm profiililla. Otan ehkä mukaan varalle maantiepyörän 19,5 mm sisämittaiset 50 mm profiiliset kiekot.
Oma elopaino vaihtelee 83-93kg välillä. Extralight-renkailla olen tänä vuonna ajanut 4500km ilman ongelmia tai rengasrikkoja, mutta toki ajoni on pääasiassa maanteitä, sorateitä ja sen sellaista. Matalat paineet leveillä pehmeillä renkailla eivät vain tuota sellaista painetta mikä saisi puskettua teräviäkään kiviä kulutuspinnasta läpi.
Aerodynaamiset hyödyt vanteista tosiaan käsittääkseni hiipuvat, jos vanne on rengasta kapeampi. Varmaksi en osaa sanoa, mutta mutuilisin että esim. 50mm+ leveillä renkailla parempia tuloksia saa kun syvän vanteen sijasta laittaa mahdollisimman kevyen vanteen.
1. Olen kokeillut, mutta en oikein ole löytänyt sopivaa aerotankoa. Pitäisi olla aika paljon korotuspaloja, jotta saisin pääni riittävän lähelle käsivarsia. Saan pyörän päällä melkein yhtä aerodynaamisen asennon kääntämällä vaihtajat sisäänpäin ja painamalla kyynärvarret vaakatasoon. Unbound Gravelin kärkikaksikkokin taisi ajaa ilman aerotankoja. Tuntuu, että lisätangot ovat nousuissa tiellä. Periaatteestakaan en oikein haluaisi ajella aerotangoilla.
Minulla on omassa pyörässä Profile Designin Subsonic-tanko, jossa jatkeet tulevat samaan tasoon ohjaustangon kanssa. https://profile-design.com/products/subsonic-race-35a
Olen nämä kääntänyt varsin jyrkkään kulmaan sojottamaan ylöspäin, niin että ajoasennossa selkäni on mahdollisimman vaakasuorana ja käteni nousevat kasvojeni tasolle. Matalana ajaessani siis katson ikäänkuin peukaloideni yli eteenpäin. Tämä siksi että käteni ja käsivarteni sulkevat sylini tuulelta, eikä siihen muodostu sellaista purjetta. Lisäksi tämän ansiosta saan kyynärpääni niin lähelle toisiaan kuin se näillä tangoilla onnistuu, sekä rentouttaa yläkroppani lihakset, eli asento on mukava ja yllättävän tukeva rikkonaisemmassakin maastossa.
Oletko kokeillut tällaista "rukoilijasirkka"-asentoa? Ero vauhdissa on itselläni tosi merkittävä, saa naksauttaa pari pykälää kovemman vaihteen silmään aerotangoille noustessa.
Olen myös kokeillut Ritcheyn Venturemax-ohjaustankoa 38mm leveänä, niin että kahvat on käännetty sisäänpäin, niin että saa aerotankoja muistuttavan asennon, jossa käsivarret ovat vaakasuorina ja kyynärpäät vähän harteita kapeampana. Tangon rankan flaren ansiosta dropeissa on edelleen tarpeeksi leveyttä kovempaa maastoajoa varten. Sekin oli paljon perinteistä tankoa nopeampi (saa naksauttaa pykälän kovemman vaihteen), muttei pärjää aerotangoille. Kuitenkin jos maaston tai ryhmässä ajamisen takia aerotankojen käyttö ei ole mahdollista, niin tuo kahvoista kapea ohjaustanko on minusta se paras vaihtoehto.
Unboundissa käsittääkseni voittajatkin käytännössä ajoivat pienryhmässä lähes koko reissun, eli aerotankoja ei olisi ollut mahdollistakaan käyttää. Tätä merkittävämmäksi itse koen kuitenkin sen, että nämä konkarit ovat ikänsä ajaneet perinteisellä tangolla, joten varsinkaan mitaleista kisatessa ei lähdetä kikkailemaan uusilla ideoilla.
2. Tarkoitus pysyä joukon mukana niin kauan kuin mahdollista, eli kuoppia ja kiveniskuja varmasti tulee. Reitti on kuitenkin sellainen, että pääjoukko varmasti hajoaa heti kisan alkupuolella, koska siellä tulee noin puolisen tuntia pitkä nousu. Nuo kestävämmät rungot kuitenkin hidastavat rengasta jonkun verran, ainakin Gravelking SK+ on aika huono rullaamaan. Rikki sitä ei kuitenkaan kovin helpolla saa.
Minulla ei noista järeämmistä renkaista ole kokemusta, mutta ei toisaalta rajummista poluista ryhmäajossakaan. Mitä olen netistä lukenut, niin Ted King ajaa Rene Hersen renkailla, ja suosii kisoissa niitä Endurance-runkoisia kumeja hyvällä menestyksellä.
3. Näinhän se on. Keskinopeus on kärjellä ollut Islannissa noin 30 km/h (ja kuskeina Tour-tason ajajia), joten tuskin aerodynamiikkaa tarvitsee itse kovin paljoa miettiä. Eli uskon meneväni vierintävastus ja ajomukavuus edellä. Tuo kisa on kuitenkin enemmän offroad-gravelia kuin ns. "maantiegravelia". Pitää pystyä ajamaan aerobisen kynnyksen tuntumassa koko päivä ja nousut sweetspottina.
4. Pitäisi oikein kokeilla isompaa takarengasta, mun runkoon menee kyllä ainakin max. 50 mm taakse, joten esim 40/45 mm suhdetta voisi pohtia jossain vaiheessa. Toisaalta muutama milli lisää renkaan leveyttä tuskin haittaa aerodynamiikassa niin paljoa, että sillä olisi lopuksi mitään merkitystä. Ehkä parempi lopputulos tulee oma suoritus optimoimalla, ts. etsii renkaan, jolla pystyy ajamaan koko kisan läpi ilman rengasrikkoja ja niin, että ajo(epä)mukavuus ei vaikuta suoritukseen.
5. Ehkä jyrkimmissä paikoissa takarenkaan pitoa voisi tarvita, mutta eiköhän ne ajamalla mene painopistettä siirtämällä.
Siinä tapauksessa sanoisin, että kannattaa laittaa niin leveää rengasta kuin suinkin pyörään mahtuu! Selkeästi näissä vauhdeissa vierintävastuksen minimoimisella on paljon enemmän voitettavaa, kuin aerodynamiikkaa hifistelemällä. Omat 650b 48mm leveät Extralight RH:t ovat 23mm vanteillani tubelessina lähes 50mm leveät. Continentalin Speed King II Racesport -renkaat olisivat myös hyvä (ja edullinen) vaihtoehto, jos 54mm leveä rengas pyörääsi olisi sopinut.
^5.kohtaan
Kun vaihdoin 650b kiekot edelliseen pyörään niin rengas vaihtui 42(vai43)Gravelking tuplaÄssästä täysin sliksiin 47mm wtb horizoniin ja siinä oli kyllä vetopitoa joka paikassa todella paljon enemmän, sai hiekkamäetkin huoletta vetää putkelta. Eli samallahan sitä pitoa sinne taakse tulee jos laitat leveämpää kumia
Samanlaiset ovat myös omat havaintoni! Kaverini oli aika myrtsinä, kun muutama vuosi sitten laitoin krossariin ekat RH-renkaani. 38mm sliksikumini rullasivat asfaltilla paremmin kuin hänen maantiepyöränsä kapoisat nakit, mutta sitten kun lähdettiin sorateille ja kaveri vaihtoi omaan krossariinsa, niin hänen 33mm nappularenkaista loppui nousuissa pito paljon aikaisemmin.
(Ne renkaat olivat RH:n standard-rungolla, ja ilmeisesti ne eivät kauheasti Panaracerin perus-GravelKingeistä eroa kuin korkeammalla hinnallaan.)
Itse olen kyllä hyvin vakuuttunut siitä, että pidon kannalta ensisijaista on renkaan leveys (joka mahdollistaa matalat rengaspaineet), ja toiseksi tärkeintä on pehmeä runko. Kuviointi tulee vasta näiden jälkeen.
Rennradissa ollut tuollainen gravelrengastesti.
Kategoria all-round /35 mm, kärjessä Schwalbe G-one speed, Terra Speed ja Cinturato H, vierintävastus 30 kmh:ssa ja 3,5 bar ja tubeless käytännössä kaikilla sama
Kategoria gravel/40-42, kärjessä G-one R, G-one Bite ja Pathfinder, vierintävastus 23 kmh ja 2,5 bar tubeless
Testi tehty myös sisureilla.
Kun ottaa huomioon nämä laboratoriotestitulokset/vierintävastukset ja "kestävyyden" sekä millä renkailla isoja gravelkisoja ajetaan, niin Pathfinder Pro 42:n lienee yksi niistä joilla ei mennä pahasti pieleen. Tämä mutuna Moukarin Islannin kisaan.
Jossain kisoissa myös järjestäjät ilmoittavat heidän näkemyksensä optirengaskoosta.
Tuosta testistä on myös linkki artikkeliin "50 shades of gravel", jonka laitan myös oheen. Kohtuullisella pieteetillä arvioitu erilaisia maastoja, optimi- ja minimirengaskokoja, nopeutta 180 w: teholla jne
https://www.rennrad-news.de/news/gravel-reifen-test-2021/#Allroad-Reifen_Test-Ergebnisse
https://www.rennrad-news.de/news/50-shades-of-schotter-gravel-skala/
Kategoria all-round /35 mm, kärjessä Schwalbe G-one speed, Terra Speed ja Cinturato H, vierintävastus 30 kmh:ssa ja 3,5 bar ja tubeless käytännössä kaikilla sama
Kategoria gravel/40-42, kärjessä G-one R, G-one Bite ja Pathfinder, vierintävastus 23 kmh ja 2,5 bar tubeless
Kun ottaa huomioon nämä laboratoriotestitulokset/vierintävastukset ja "kestävyyden" sekä millä renkailla isoja gravelkisoja ajetaan, niin Pathfinder Pro 42:n lienee yksi niistä joilla ei mennä pahasti pieleen. Tämä mutuna Moukarin Islannin kisaan.
Jossain kisoissa myös järjestäjät ilmoittavat heidän näkemyksensä optirengaskoosta.
Tuosta testistä on myös linkki artikkeliin "50 shades of gravel", jonka laitan myös oheen. Kohtuullisella pieteetillä arvioitu erilaisia maastoja, optimi- ja minimirengaskokoja, nopeutta 180 w: teholla jne
https://www.rennrad-news.de/news/gravel-reifen-test-2021/#Allroad-Reifen_Test-Ergebnisse
https://www.rennrad-news.de/news/50-shades-of-schotter-gravel-skala/
Saksalaiset tekee kyllä pyörätieteestä taidetta, kiitos linkeistä!
Minusta heidän vertailunsa kuitenkin lopulta kertoo totuuden testattujen renkaiden eroista, mutta isossa kuvassa nopeimman renkaan jäljille ei välttämättä päästy. Tämä johtuu mielestäni heidän tekemistä pohjaoletuksista ja rajauksista: sorarenkaat rajattiin max 42mm leveiksi, ja jokatierenkaat 35mm leveiksi. Tämä lähtökohta toki vastaa pyöräkannan realiteetteja, mutta laatikon ulkopuolelta löytyy mielestäni lisää nopeutta.
Leveämmän renkaan voi tehdä kevytrakenteisemmaksi, koska se ei vaadi samalla tavalla pistosuojausta; raja tulee vastaan jos maasto repii kumien kylkiä rikki. Jos puhutaan kuitenkin että ajetaan (sora)tiellä, niin miten merkityksellinen rajoite tämä on? En osaa sanoa, tapauskohtaista.
Olen miettinyt myös tätä renkaan aerodynamiikkaa. Kun otetaan huomioon, että syvät, aerodynaamiset vanteet ovat niinkin iso juttu kuin ne nyt ovat, niin itseasiassa uskon ettei renkaan leveys itsessään ole merkittävä tekijä, vaan oleellista on nimenomaan rengas-kiekko -järjestelmän aerodynaamisuus kokonaisuudessaan. Kapeilla renkailla on mahdollista rakentaa aerodynaaminen muoto rengas-vanne-parille, mutta leveillä renkailla se on ilmeisen järjetöntä: esim. 50mm leveälle renkaalle optimaalinen vanne olisi kenties 52,5mm leveä ja 80mm syvä, ja tuollainen kiekko olisi jo hurjan painava vaikka sen tekisi mistä nanoputkista.
Joka tapauksessa, kenties kapeat renkaat ovat aerodynaamisia lähinnä siksi, että niille on aerodynaamisia vanteita? Kokonainen senttikin lisää leveyttä on aika mitätön lisäys pinta-alaa ilman halki puskettavaksi, varsinkin kun sen takana on joka tapauksessa paljon leveämpiä kappaleita. Toisaalta aerodynamiikka on kyllä niin epäintuitiivista salatiedettä, että voin olla täysin väärässäkin.
Jos katsotaan mitä muualla kaksipyöräisten aerodynamiikassa tehdään, niin MotoGP kertoo muutamia mielenkiintoisia juttuja. Siellä aerodynamiikkaa luodaan erilaisilla katteilla: oleellisimpana eturenkaan lokasuoja, joka peittää renkaan yläosan niin, ettei rengas pääse heittämään ilmaa 2x etenemisnopeudella pyörän eteen. Jan Heine on testaillut samaa ajatusta polkupyörissä, ja hänen tuulitunnelituloksiensa mukaan oikean tyyppisellä etulokarilla vähentää ilmanvastusta yhtä paljon kuin aerokiekoilla. Siispä hän virittelikin 585km Oregon Outback -kisan ennätyspyöräänsä omituiset tynkälokarit 54mm leveiden renkaidensa ympärille.
Jan sets Oregon Outback FKT – Rene Herse Cycles (https://www.renehersecycles.com/jan-sets-oregon-outback-fkt/)
Itse uskon että tulevaisuudessa ajamme vielä merkittävästi leveämmillä renkailla kuin nykyään. Ainakin toistaiseksi trendi on koko ajan turvottanut kumeja: ihmiset ovat survoneet pyöriinsä niin leveää kumia kuin runkoon mahtuu, tai kisapuolella niin leveää kuin miten leveää aerovannetta on saatavilla.
Omissa haaveissani olisi rakentaa pyörä 26" vanteilla pyörivien 55mm kumien ympärille, ja kattaa ne aivan röyhkeillä hiilikuitulokasuojilla. Niinkuin muutaman vuoden takainen Ceepo-R -triatlonpyörä, mutta maastokelpoisena! CEEPO BIKE | SHADOW-R (https://www.ceepobike.com/shadow-r)
Tilasinkin jo tällä ajatuksella Rondooni Light Bicycleltä 26" hiilikuitukiekot ohuilla ja huippukeveillä maasturivanteilla, mutta viime hetkellä tajusin tehdä tarkemman sovitusmallin ja selvisi, ettei 26" vanteellakaan pyörässäni mahtuisi pyörimään yhtään 50mm leveämpi kumi kuin 27,5" vanteellakaan, joten ne vaihtuivat sitten 650b aerovanteiksi. Kun piti laittaa euroja tiskiin, niin jänistin kuitenkin ja tein vähän konservatiivisemman valinnan.
Tai jos totta puhutaan, niin ostin ne mitkä näyttivät mielestäni hienoimmilta. :D
Saksalaiset tekee kyllä pyörätieteestä taidetta, kiitos linkeistä!
Minusta heidän vertailunsa kuitenkin lopulta kertoo totuuden testattujen renkaiden eroista, mutta isossa kuvassa nopeimman renkaan jäljille ei välttämättä päästy. Tämä johtuu mielestäni heidän tekemistä pohjaoletuksista ja rajauksista: sorarenkaat rajattiin max 42mm leveiksi, ja jokatierenkaat 35mm leveiksi. Tämä lähtökohta toki vastaa pyöräkannan realiteetteja, mutta laatikon ulkopuolelta löytyy mielestäni lisää nopeutta.
Leveämmän renkaan voi tehdä kevytrakenteisemmaksi, koska se ei vaadi samalla tavalla pistosuojausta; raja tulee vastaan jos maasto repii kumien kylkiä rikki. Jos puhutaan kuitenkin että ajetaan (sora)tiellä, niin miten merkityksellinen rajoite tämä on? En osaa sanoa, tapauskohtaista.
Olen miettinyt myös tätä renkaan aerodynamiikkaa. Kun otetaan huomioon, että syvät, aerodynaamiset vanteet ovat niinkin iso juttu kuin ne nyt ovat, niin itseasiassa uskon ettei renkaan leveys itsessään ole merkittävä tekijä, vaan oleellista on nimenomaan rengas-kiekko -järjestelmän aerodynaamisuus kokonaisuudessaan. Kapeilla renkailla on mahdollista rakentaa aerodynaaminen muoto rengas-vanne-parille, mutta leveillä renkailla se on ilmeisen järjetöntä: esim. 50mm leveälle renkaalle optimaalinen vanne olisi kenties 52,5mm leveä ja 80mm syvä, ja tuollainen kiekko olisi jo hurjan painava vaikka sen tekisi mistä nanoputkista.
Joka tapauksessa, kenties kapeat renkaat ovat aerodynaamisia lähinnä siksi, että niille on aerodynaamisia vanteita? Kokonainen senttikin lisää leveyttä on aika mitätön lisäys pinta-alaa ilman halki puskettavaksi, varsinkin kun sen takana on joka tapauksessa paljon leveämpiä kappaleita. Toisaalta aerodynamiikka on kyllä niin epäintuitiivista salatiedettä, että voin olla täysin väärässäkin.
Jos katsotaan mitä muualla kaksipyöräisten aerodynamiikassa tehdään, niin MotoGP kertoo muutamia mielenkiintoisia juttuja. Siellä aerodynamiikkaa luodaan erilaisilla katteilla: oleellisimpana eturenkaan lokasuoja, joka peittää renkaan yläosan niin, ettei rengas pääse heittämään ilmaa 2x etenemisnopeudella pyörän eteen. Jan Heine on testaillut samaa ajatusta polkupyörissä, ja hänen tuulitunnelituloksiensa mukaan oikean tyyppisellä etulokarilla vähentää ilmanvastusta yhtä paljon kuin aerokiekoilla. Siispä hän virittelikin 585km Oregon Outback -kisan ennätyspyöräänsä omituiset tynkälokarit 54mm leveiden renkaidensa ympärille.
Jan sets Oregon Outback FKT – Rene Herse Cycles (https://www.renehersecycles.com/jan-sets-oregon-outback-fkt/)
Itse uskon että tulevaisuudessa ajamme vielä merkittävästi leveämmillä renkailla kuin nykyään. Ainakin toistaiseksi trendi on koko ajan turvottanut kumeja: ihmiset ovat survoneet pyöriinsä niin leveää kumia kuin runkoon mahtuu, tai kisapuolella niin leveää kuin miten leveää aerovannetta on saatavilla.
Omissa haaveissani olisi rakentaa pyörä 26" vanteilla pyörivien 55mm kumien ympärille, ja kattaa ne aivan röyhkeillä hiilikuitulokasuojilla. Niinkuin muutaman vuoden takainen Ceepo-R -triatlonpyörä, mutta maastokelpoisena! CEEPO BIKE | SHADOW-R (https://www.ceepobike.com/shadow-r)
Tilasinkin jo tällä ajatuksella Rondooni Light Bicycleltä 26" hiilikuitukiekot ohuilla ja huippukeveillä maasturivanteilla, mutta viime hetkellä tajusin tehdä tarkemman sovitusmallin ja selvisi, ettei 26" vanteellakaan pyörässäni mahtuisi pyörimään yhtään 50mm leveämpi kumi kuin 27,5" vanteellakaan, joten ne vaihtuivat sitten 650b aerovanteiksi. Kun piti laittaa euroja tiskiin, niin jänistin kuitenkin ja tein vähän konservatiivisemman valinnan.
Tai jos totta puhutaan, niin ostin ne mitkä näyttivät mielestäni hienoimmilta. :D
Pitää joskus kokeilla noita 50+mm renkaita. Kaverilla olisi Thunder Burtit joutilaana, joten voisi testata niitä kakkoskiekoilla. Taitavat just ja just sopia runkoon pyörimään kapeammalla vanteella. Katteet olisi kyllä aika erikoinen ratkaisu aerodynamiikkaan, tosin saa aika kovaa ajaa, jotta niistä olisi sen isompaa hyötyä. Toivottavasti joku tekee luotettavan testin niistä. Gravel-puolella kun ei ole sääntörajoituksia niiden suhteen :D Laita kuvaa noista kiekoista tänne, vaikuttavat siisteiltä.
Rennrad-Newsin testi oli mielenkiintoinen ja jaksoin omalla lukiosaksallani lukea sen loppuun asti sanasta sanaan. Siinä vahvistui myös oma käsitys siitä, että Gravelking SK+:t on ankkurit. Noin 17 wattia eroa verrattuna Pathfinder Pro -renkaisiin! Tilasin nyt Specialized Pathfinder Pro:t ihan täältä kotimaasta, kun niitä vielä sai 42 mm koossa. Varmaan kevääksi tulee lisää myyntiin, mutta aika harvassa kaupassa niitä oli enää jäljellä. Huhtikuussa menen Tanskaan ajamaan 220 km soratiekisan, joten pääsee testaamaan noita heti käytännössä ennen Islannin reissua. Voi olla, että huhtikuussa tulisi kiire tilailla, jos silloinkin on vielä varastot täynnä "ei-oota". Nyt sivusilmällä katselen jo Unbound Gravelin arvontaa, tämän vuoden paikan voisi nimittäin siirtää ensi vuodelle (tosin suolaista lisämaksua vastaan) :).
Onko kellään kokemuksia sekä Specialized Pathfinder Pro että Teravail Washburn osalta? Washburnit on 42mm versiona ainakin aika jämäkät, varsinkin pistosuojauksen suhteen.
Ostin kesälomarenkaiksi Spessun Pathfinder Prot 700x42 -koossa. Punnitsin äsken ja melkoiset ankkurit ovat; 548 ja 551 grammaa :o
^No painavathan ne ovat, mutta rullaavat hyvin ja ovat kestävät. Eivätkä meinaa oikein kuluakaan, saakohan niitä koskaan ajettua loppuun?
^no juu, kehujen, kestävyyden ja rullavuuden takia ostinkin kokeiltavaksi.
Swisside julkaissut gravelrenkaiden aerotuloksia. Testissä käytetty heidän gravelkiekkoja, tuloksia gravel vs road ja gravel vs gravel eri renkailla schwalbe g-one, vittoria terreno, panaracer gravel king, wtb riddler, terra speed.
Joitain vastauksia ja näkemyksiä aeroon gravelissa.
https://www.swissside.com/blogs/news/gravel-report
vastauksia mm. 30 mm vas 45 mm rengas ja mitä eri nappulakoko vaikuttaa
Mielestäni on syytä korostaa, että tässä testissä vierintävastus on mitattu Schwalben ja Specializedin laboratorioissa. Riippumattoman laboratorion tulokset olisivat uskottavampia, mutta niistä Rennrad Newsin olisi pitänyt maksaa. Schwalbelta ja Spessulta sai varmaan testin ilmaiseksi.
Nyt kun uhkaavasti näyttää, että racekingi ei ota pitääkseen ilmoja sisällä, toistuvista yrityksistä ja virityksistä huolimatta, niin mikähän olis ominaisuuksiltaan lähellä tuota rengasta, muista vaihtoehdoista? Tuo +- 50mm. Olis koko.
Kokeile vielä effeton litkulla. Tuo on ollut se viimeinen tiivistäjä ongelmarenkaiden kanssa.
No josko sitten sillä vielä antaisi mahdollisuuden. Noilla kiekoilla ollut useampia kumeja ja kyllähän tuo raceking on selvästi löysin asennettava ja se valitettavasti näkyy ehkä ongelmana. Orange ollut litkuna.
No jos kumi vuotaa/blurbbailee kehän välistä niin ei siihen litkut auta. Effeto toimii huokoisten kylkien kanssa.
Joo, ei siihen auta kyllä. Tuo istuu kyllä hyllyllä ihan napakasti, eikä litkuakaan vuoda mistään. Viimeisen kerran kävin kumin reunankin läpi hienolla santapaperilla, röpöt pois. Nojoo, väärä topicci tämän arpomiseen toki. Tarkoitus oli miettiä vaihtoehtoa tuolle racekingille.
Mistä se racekingi vuotaa?
Vaikia sanoa tuota, pitänee kattoo altaassa.
Se olis kyllä aina ensimmäinen tehtävä ongelmien kanssa. Jos ei tiedä syytä ei voi löytää ratkaisuakaan.
K.Kuronen
27.01.2022, 10.44
^^^jos kokeilisi MagicMilk Hi-Fibreä. Mitä renkaita on pois ottanut, niin aika hyvin on kuitua ja muuta tiivistäjää löytynyt renkaan ja vanteen välistä. Toki asettuminen ottaa aikansa.
Sen verran vielä offtopicia, että Continentalin renkaissa kannattaa käyttää Continentalin litkua.
Vaikia sanoa tuota, pitänee kattoo altaassa.Tilkka fairyä sumupulloon niin ei tarvii altaita, tai märkään sieneen/rättiin fairyä ja pyyhkii kyljet ja kehät. Mulla on viime aikoina vuodon syy löytynyt venttiilin juuresta.
Mutta renkaan korvikkeeksi, ainakin Schwalbelta on useempaa G-one mallia 50mm leveenä. Jos kyseessä oli 700c
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
No perhana, otan illalla nuo kylpyyn mukaan, josko jotain selviää. Sen jälkeen tilaan litkua joka merkiltä ja saman verran eri oluita itselleni. Pidän tubelessweekendin [emoji16].
K.Kuronen
27.01.2022, 11.20
(^hanki ne oluet, mutta jätä litkut kauppaan ja törpöttele viikonloppu)
^ Tein ohjeen mukaan ja otin vain oluet. Suihkuttelin fairyvettä renkaille ja todentotta, nehän on ihan seulat! Vaahtopalloja tuli niin kyljistä, kuin kulutuspinnastakin. Ikinä ei kyllä litkua oo tullut läpi [emoji848]
Efettoa vaan. Kyllä noista hyvät tulee.
Rene Herse Snoqualmie Pass with Extra Light, Standard, Endurance, and Endurance Plus Casings
RR testissä
Tulokset vain jäsenille.
https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/rene-herse-casing-comparison
Noni, alkaa biermaninkin kanta herseistä muuttumaan, kun pääsi testaamaan extra lightin.
Pikaisena arvioina noista luvuista tulee mieleen, että extra light on loistava rengas, mikäli ei ole tarvetta ajaa junaradan pohjaa, jossa kyljen repeäminen on mahdollista. Rullaukseltaan vastaava, mitä conti gp5000 ja strade bianche htlr. Eli ei tuota suotta ole hehkutettu. Ollut jo markkinoilla kauan ennen gp5000:sta ja challangen HTLR renkaita.
Standard versiota on hankala perustella millään muulla kuin hinnalla. Endurancen kyljet ovat selkeästi vahvemmat. Omien testien mukaan enduranceenkin on mahdollista saada reikiä, mutta repeämiä ei. Tarttee vielä vertailla. miten endurance rullaa panaracerin suojattuun renkaaseen verrattuna.
Rene Herse Snoqualmie Pass 44-622
Rolling Resistance Test Results (lower is better)
Casing
Extra Light
Standard
Endurance
Endurance+
Inner Tube
Conti Cross28
Conti Cross28
Conti Cross28
Conti Cross28
Measured width
40.4 mm
39.6 mm
40.4 mm
40.0 mm
Rolling Resistance
50 psi / 3.4 bar
14.4 Watts
17.3 Watts
19.0 Watts
24.2 Watts
Rolling Resistance
42 psi / 2.9 bar
15.7 Watts
18.5 Watts
20.6 Watts
25.4 Watts
Rolling Resistance
33 psi / 2.3 bar
17.3 Watts
21.2 Watts
23.4 Watts
28.1 Watts
Rolling Resistance
25 psi / 1.7 bar
21.3 Watts
24.9 Watts
28.6 Watts
33.0 Watts
Lisätään vielä alle 40mm Terra Speedin tulokset, joihin rene hersen 44mm sliksiä on helppo verrata.
Rolling Resistance Test Results
Inner Tube
Conti Cross28 (160 gr)
Measured Width
37.6 mm
Rolling Resistance
High Air Pressure
(54 psi / 3.7 bar)
18.4 Watts
CRR: 0.00552
Rolling Resistance
Medium Air Pressure
(45 psi / 3.1 bar)
19.2 Watts
CRR: 0.00576
Rolling Resistance
Low Air Pressure
(36 psi / 2.6 bar)
21.6 Watts
CRR: 0.00647
Rolling Resistance
Extra Low Air Pressure
(27 psi / 1.9 bar)
25.6 Watts
CRR: 0.00767
Extra Light nopein, sitten Standard, Endurance ja Endurance Plus, niinkuin saattoi olettaakin.
Sisurilla testaaminen vähän plääh. Ihan vaan arvellen voisi epäillä, että mitä ohutkylkisempi rengas, sitä enemmän sen rullaus suhteellisesti kärsii sisurista.
^^Minun perstuntuma (ja watti- sekä nopeusmittari) on ollut pitkään tuota mieltä. Ja hyvin ne kyljetkin on kestäneet EL-versiossa tuhansia kilometrejä, vaikka on ajettu junaradan pohjaa, polkua yms. Samalla 45mm leveys (25mm kehällä) mahdollistaa matalat paineet, mukavan kyydin ja hyvän pidon. Eikä ole nappuloita aiheuttamassa ilmanvastusta kovemmassa vauhdissa. Ja painokin vain 330g/kpl. Korkea hankintahinta alkaa tuntua ilmaiselle, kun ottaa nuo em. seikat huomioon. Vielä kun testi olisi tehty tubeleksena.
Extra Light nopein, sitten Standard, Endurance ja Endurance Plus, niinkuin saattoi olettaakin.
Sisurilla testaaminen vähän plääh. Ihan vaan arvellen voisi epäillä, että mitä ohutkylkisempi rengas, sitä enemmän sen rullaus suhteellisesti kärsii sisurista.
Niin se varmaan on. Tuossa tapauksessa se on kuitenkin minusta ymmärrettävää. On jo tosi paljon dataa samalla metodilla testattuna. Nyt kun gp5000tl on testattu gravell metodilla ja road metodilla, niin on helppo vertailla maantierenkaisiinkin. => Extralight on todella nopea.
Pitotesti on hyvä lisä. Täytyykin tsekkailla, miten rene herset vertautuu gp5000. Mulla on aika kova luotto viistonnisen pitoon assulla. Viikko sitten vuorilla sisurillinen one alkoi ääntämään kaverilla jarruissa, mutta gp5000 piti vielä kuin tauti. Tuossa oli kyllä painoeroakin kuskeilla.
^^Minun perstuntuma (ja watti- sekä nopeusmittari) on ollut pitkään tuota mieltä. Ja hyvin ne kyljetkin on kestäneet EL-versiossa tuhansia kilometrejä, vaikka on ajettu junaradan pohjaa, polkua yms. Samalla 45mm leveys mahdollistaa matalat paineet, mukavan kyydin ja hyvän pidon. Eikä ole nappuloita aiheuttamassa ilmanvastusta kovemmassa vauhdissa. Ja painokin vain 330g/kpl. Korkea hankintahinta alkaa tuntua ilmaiselle, kun ottaa nuo em. seikat huomioon. Vielä kun testi olisi tehty tubeleksena.
Jep, tuli sinun tarinat mieleen :)
Nyt se on pakko uskoa, kun on dataa tarjolla.
Paaton, on siinä gravel-paineilla kuitenkin yli 3W eroa Standardin ja Endurancen välillä. Se on jo enemmän kuin niillä aerokiekoilla… :)
Standarditkin ovat kestäneet yhtä omaa ajovirhettä lukuunottamatta jopa ratapohjasepelillä ajoa, niin mä en näe mitään syytä maksaa Endurancen lisähintaa ja saada kaupanpäälle huonompaa vaimennusta.
Seuraavaksi taidan kuitenkin testata Extra Lighit.
Paaton, on siinä gravel-paineilla kuitenkin yli 3W eroa Standardin ja Endurancen välillä. Se on jo enemmän kuin niillä aerokiekoilla… :)
Standarditkin ovat kestäneet yhtä omaa ajovirhettä lukuunottamatta jopa ratapohjasepelollä ajoa, niin mä en näe mitään syytä maksaa Endurancen lisähintaa ja saada kaupanpäälle huonompaa vaimennusta.
Niin siis itse ajattelen nimenomaan toisinpäin. Extralight-runko ennen standardia. Standardilla ei ole oikein mitään etuja lightiin verrattuna. Endurance on ihan eri rengas ja hitaampi. Sille täytyy olla syy käyttöön.
Heh juu mä ymmärsin, mutta mä ajattelen toisin päin :)
Aika paljon se Hersenkin nappula taitaa sit kuitenkin lisää vastusta, joten siinä ottaa kyllä takkiin kaikkein eniten, että slikseillä graveloiminen ei tunnu luontevalta..
Päivittääköhän Jarno nuo uudet tulokset Gravel-rengas kategoriaan? :)
Pitikö noihin extra lighteihin laittaa enemmän painetta kuin muihin ettei lyö niin helposti vanteelle? Puoli baria?
Ja koskeeko kaikkia RH:n renkaita?
Vai pettääkö muisti?
Minulla on 25 ja 27psi paineet ollut soralla käytössä. Puhtaille assulenkeille sitten n. 35-40psi. Painoa 65kg ja pyörällä 7,9kg. Kumina siis SP EL.
Pitikö noihin extra lighteihin laittaa enemmän painetta kuin muihin ettei lyö niin helposti vanteelle? Puoli baria?
Vai pettääkö muisti?Pistää insertit kaveriks.
Tänään vähän lueskelin noista gravel inserteistä, ja joka arvostelussa kehuttiin. Kai niitä täytyy kokeilla
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Vai pettääkö muisti?
Mä muotoilisin niin päin, että niitä voi ajaa vähän korkeammilla paineilla kuin monia muita renkaita ilman, että tärinänvaimennus kärsii. Siksi todelliset erot käytännön rullaavuudessa on vielä isommat kuin, mitä noi taulukot antaa ymmärtää. Koskee myös ainakin Standard casingiä, mutta mahdollisesti vähemmän kuin EL:ää. Endurancesta ehkä Paaton osaa sanoa jotain?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.