Näytä tavallinen näkymä : Paksut GG renkaat
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[
12]
13
14
15
16
17
Jatkot sepeliketjusta:
Näistähän on aiemminkin ollut keskustelua, mutta paljos sulla on kilsoja alla noilla? Parin tonnin jälkeen olisi kiinnostava kuulla välitilinpäätöstä vaikka GG-rengas-ketjuun. Nyt kun noista on tullut myös 44mm versio, niin ihan varteenotettava vaihtoehto Pirellin M'lle. Tosin ne ei taida koskana kulua loppuun. Mutta jos ja kun nämä kestää sepeliä ja kovempaa kohtelua ja taitavat olla nopeimmat tämän tyyliset renkaat, niin kiinnostaa kyllä.
En muista kauanko Swamperot ehti olla alla alkusyksystä, mutta nyt olen polkenut kolme viikkoa työmatkaa niillä ja jonkin verran lenkkiä kepun lumipoluilla jne. Työmatkaa on nyt tullut vähän reilu 100 km/viikko, kun olen poikkeuksellisesti joutunut tekemään 5-päiväistä viikkoa. Syksyn ajot mukaan laskien voi olla tonni täynnä. Runko on mukavasti notkistunut kilsojen myötä ja ovat selvästi mukavammat nyt kuin uusina tai sitten talven nasta-ajot välissä vaan hämää.
Mulla siis Swamperot on 36-millisinä SSCX:ssä ja tykkään niistä koko ajan vaan enemmän ja enemmän. Rouvan pyörässä on 40-milliset, mutta niillä ei ole ajettu kuin jokunen satku syksyllä. Jos on tosiaan 44-millinenkin nyt olemassa, niin tulee Stigmatankin alle Swamperot ainakin kakkoskiekoille, jos ei peräti Herseläisten seuraajiksi.
E: näköjään on jo kaupoissakin. Kiitos vinkistä!
Jatkot sepeliketjusta:
En muista kauanko Swamperot ehti olla alla alkusyksystä, mutta nyt olen polkenut kolme viikkoa työmatkaa niillä ja jonkin verran lenkkiä kepun lumipoluilla jne. Työmatkaa on nyt tullut vähän reilu 100 km/viikko, kun olen poikkeuksellisesti joutunut tekemään 5-päiväistä viikkoa. Syksyn ajot mukaan laskien voi olla tonni täynnä. Runko on mukavasti notkistunut kilsojen myötä ja ovat selvästi mukavammat nyt kuin uusina tai sitten talven nasta-ajot välissä vaan hämää.
Mulla siis Swamperot on 36-millisinä SSCX:ssä ja tykkään niistä koko ajan vaan enemmän ja enemmän. Rouvan pyörässä on 40-milliset, mutta niillä ei ole ajettu kuin jokunen satku syksyllä. Jos on tosiaan 44-millinenkin nyt olemassa, niin tulee Stigmatankin alle Swamperot ainakin kakkoskiekoille, jos ei peräti Herseläisten seuraajiksi.
E: näköjään on jo kaupoissakin. Kiitos vinkistä!
44 mm Swamperot olisi varmaan hyvät underbiking-hommiin. Mä vetäisin tänään pitkän maantielenkin 44 mm Thunderoilla, välillä tie oli ihan jäässä ja välillä sohjoa täynnä. Pidon kanssa ei kuitenkaan ollut ongelmia ja ihan hyvin ne rullasi. Mietin josko noilla ajelisi ensi talven, ei oikein kiinnostaisi ajella nastoilla, kun trainerikin on keksitty huonoille keleille.
Uskaltaakohan vääntää jo Terra speedit vanteille kun on vielä tota sepeliä? Alkaa nastarenkailla ajo jo vähän tympästä.
el zykkeli
07.04.2023, 13.26
Itse ajoin marraskuusta tubeless 40mm terra traileilla joka arkipäivä 38-40km. Takarengas kului aika sileäksi, mutta rengastöihin ei joutunut kertaakaan, kerran suihkusi litkut eturenkaasta niin että joutui pumppuhommiin, mutta litku paikkasi lopulta. Iso plussa kaikin(puhkeavuus, paino, rullaavuus, mukavuus ja jopa pito kaikella muulla kuin jäällä jota ei edes ollut monena päivänä) puolin edellisen vuoden sisurinastoilla jurnuttamiseen jotka ei lopulta edes kestäneet puhkeamatta. Ehkä ensi talveksi jotain vähän paremmin kulutusta kestävää gravelkumia taakse vastaavasta rengasluokasta, ehkä pirelli gravel m. Nastoja en laita enää koskaan
Pumppasin ilmat 40-millisiin Swamperoihin ja mittailin leveydeksi nappuloiden kohdalta noin 42 mm. Tuo on noin 1...1,5 mm enemmän kuin alunperin, 2,5 bar paineilla ja ID 23 mm hookless -vanteilla. Renkailla ajettu tuhat kilometriä.
^ joo ne ”36-milliset” on 21 sisäleveällä aluvanteella 38 mm leveät.
F. Kotlerburg
11.04.2023, 20.39
Ostin 44mm Thunderot. Eihän nämä perhanat yritä nousta vanteelle edes kompuralla...
F. Kotlerburg
12.04.2023, 11.27
Eipä voi paskempia renkaita olla. Täyttä sutta ja sekundaa. Sisurilla nostettu toinen puoli niin ei siltikään edes yritä nousta vanteelle tubeleksena. Tubeless Ready my ass.
Eipä voi paskempia renkaita olla. Täyttä sutta ja sekundaa. Sisurilla nostettu toinen puoli niin ei siltikään edes yritä nousta vanteelle tubeleksena. Tubeless Ready my ass.
Kokeile laittaa yksi ylimääräinen kierros teippiä vanteelle, se voi auttaa. Minulla tubeless-asennus onnistui ihan perus lattiamallisella pumpulla.
Onkohan Terra speedissä joku syy pyörimissuunnalle? Laitoin ikänäöllä alle ja todennäköisyys toteutui että toinen on väärinpäin. Sais olla vähän leveämpi. 40 TR 303fc:n 25 leveällä kiekolla vain 39mm leveä.
Gravelking slick, onko muilla ollut ongelmia saada pitämään ilmaa litkuilla? Pari ajoa takana. Ei pihise ilmaa mistään, teippikin oli hyvä, 80ml litkua on aika paljon 42mm kumiin. No reilu 300g kumi, ei voi liikoja vaatia? Aamulla kun pumppaa niin illalla aika tyhjät.
K.Kuronen
15.04.2023, 12.30
^joo oli, mutta SK-version kanssa. Mä lisäilin sitten litkuakin reilusti ja tirskoi vanteen ja renkaan välistä, mutta lopulta tiivistyi.
el zykkeli
15.04.2023, 15.28
Itsellä GK slicksit pitivät ilmaa laakista, viikon alla eikä oo tarvinnu pumpata. 32mm kumit, paineet 4bar takana 3,5bar edessä, litkua ~60ml perus stania. En oo mittaillu onko paineet laskenu mutta sormitestillä ovat edelleen ok.
Pakko kyllä kehua Steilacoomeja. Oli ihan helkkarin mukavat renkaat ajella hki keskuspuiston hiekkateitä ja Vantaanjoen vartta. Myös asfaltilla rullaavuus oli yllättävän hyvä.
Hei, mitkäs olisi hyvin rullaavat renkaat ajo pääsasiassa asfalttia ja hiekkateitä? Pyörä on Kona Sutra Ltd ja nuo rekon race renkaat tuntuu vähän raskailta, leveyttä saisi olla oli 50mm
Hei, mitkäs olisi hyvin rullaavat renkaat ajo pääsasiassa asfalttia ja hiekkateitä? Pyörä on Kona Sutra Ltd ja nuo rekon race renkaat tuntuu vähän raskailta, leveyttä saisi olla oli 50mm
Jos on yli 50 mm tilaa 29" koossa, niin Schwalbe Thunder Burtit https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Thunder-Burt-29-x-210-Super-Ground-ADDIX-Speed-EVO-SnakeSkin-TLE.
Pakko kyllä kehua Steilacoomeja. Oli ihan helkkarin mukavat renkaat ajella hki keskuspuiston hiekkateitä ja Vantaanjoen vartta. Myös asfaltilla rullaavuus oli yllättävän hyvä.
On ne hyvät. Hyvä testirata on Haltiala - Pitkäkoski väli kun se savipellolla ihan joen vieressä menevä polku on kuivunut. Sen kun ajaa Steilacoomeilla ja jollain toisilla renkailla niin huomaa eron.
RH:n ainoa huono puoli on ettei valikoimassa ole sliksin ja nappularenkaan välissä mitään.
Eikös Thunder Burt ole kuitenkin XC rengas, onko rullaa uudessa paljonkin eroa renkon race renkaaseen. Onko kokemuksia schwalbe g-one allroundista sitä saisi 57mm leveänä
^ Thunder Burtin vierintävastus on BRR:n mukaan yli 10W/rengas pienempi kuin Rekonin eli kyllä niissä on melkoinen ero. Tarkempia speksejä niin MTB- kuin GG-renkaillekin löydät tuolta: https://www.bicyclerollingresistance.com/
^^ Hersen nappuloiden ainoa huono puoli on se, että rullaus kovalla alustalla heikkenee niin, että sen huomaa, kun keskimmäinen nappularivi kuluu sen verran, että reunanappulat alkavat myös kantamaan. Pehmeämmällä alustalla ei samaa tapahdu. Mutta tärinää ne tosiaan vaimentavat paremmin kuin mitkään muut renkaat, joilla olen ajanut ja sen säästää watteja rullauseroja enemmän heti, kun alusta on yhtään epätasainen. Tämä ainakin standard- ja extra light -runkoisten kanssa. Enduranceihin mulla ei ole tuntumaa.
Ostin 44mm Thunderot. Eihän nämä perhanat yritä nousta vanteelle edes kompuralla...
Tufoja ei kyllä saa millään vanteelle tubeleksena. Eivät meinaa nousta vanteelle edes sisurin kanssa. Pakko oli painaa yli barin ylipaineet saippuaveden kera että napsahti paikalleen. Ajan nämä loppuun mutta toisia en hevillä osta.
SotkuPekka
19.04.2023, 20.07
Tufoja ei kyllä saa millään vanteelle tubeleksena. Eivät meinaa nousta vanteelle edes sisurin kanssa. Pakko oli painaa yli barin ylipaineet saippuaveden kera että napsahti paikalleen. Ajan nämä loppuun mutta toisia en hevillä osta.
Tufo Speedero 40mm meni ainakin ihan vaivattomasti jo toisena keväänä peräkkäin ja piti paineetkin.
Välikautta on nyt jokunen lenkki sotkettu WTB Resoluteilla. Onpa kivat kumiloiset, mukavat ja rullaavat. Mulla oli tälläiset jo aiemminkin, mutta viime kaudella erehdyin Terra Speedeihin.
Pikkusen oli paineen kanssa hakemista kun en muistanut vanhoja käyttämiäni näillä. Ekalle lenkille laitoin 2.2/2.4 bar ja olin jotenkin pettynyt, tahmealta ja epämukavilta tuntuivat. Seuraavalle lenkille alensin kummastakin päästä 0,1 bar ja passelilta alkoi tuntua muutaman lenkin ajan. Eilen sitten alensin toiset 0,1 bar ja nyt alkaa kulkea vieläkin paremmin. Pienestä on kiinni.
Mä olen ajanut noilla noin 2bar paineilla. Niin matalat vaan ettei ala muljuamaan. Ei vaan pirulaiset mahdu enää nineriin leveillä kehillä.
Välikautta on nyt jokunen lenkki sotkettu WTB Resoluteilla.
Nämä?
https://www.bike24.com/p2400894.html?source=SRP&indexName=production_SEARCH_INDEX_EN&objectId=WTB499497&queryId=undefined&userToken=anonymized
Nämä?
https://www.bike24.com/p2400894.html?source=SRP&indexName=production_SEARCH_INDEX_EN&objectId=WTB499497&queryId=undefined&userToken=anonymized
Nuopa juuri.
Välikautta on nyt jokunen lenkki sotkettu WTB Resoluteilla. Onpa kivat kumiloiset, mukavat ja rullaavat. Mulla oli tälläiset jo aiemminkin, mutta viime kaudella erehdyin Terra Speedeihin.
Apropos, ajelin pari lenkkiä vuokrapyörällä missä oli edessä Riddler 45x700 ja takana Thundero. Rakastuin Riddlereihin salaa ihan pikkusen. Eivät tuntuneet ankkureilta, vaikka varmasti rummulla testatessa ovatkin hitaat, ja mahdottoman mukavat ajella teräväsärmäisten kivien yms. yli. Jos Resolutet on yhtään samanlaiset niin ei ihme että maistuu. Ja muistaakseni toveri paaton tykkäsi myös niistä 37mm versioista. Tekisi mieli sovitella jotkut tuollaiset omaankin fillariin mutta ensin pitäisi kuluttaa kolme paria muita renkaita (1st world problems).
42mm oli ne mun resolutet, tai siis niitä ei kai muita olekkaan.
Riddlerit oli ne 37mm. ehkä. Tosi kivat ajaa mutkiin keskuspuistossa ja petikko/Serena välillä, mutta ilmatila oli vähäinen ja sekalaisessa ajossa resolute parempi.
Ne isommat Riddlerit ei ole oikein koskaan kiinnostellut. Taisivat olla aika massiiviset renkaat. Nuo resolutethan ovat suht kevyet.
Nuopa juuri.
Hyi. Nuo on ne jäykkäkylkiset pistosuojatut.
Hyi. Nuo on ne jäykkäkylkiset pistosuojatut.
Hä? En mä nimenomaan tietääkseni sellaisia ostanut. Onko mustat aina SG2? Halusin mustat.
Hä? En mä nimenomaan tietääkseni sellaisia ostanut. Onko mustat aina SG2? Halusin mustat.
En osaa sanoa. Tuon linkin takana kuitenkin on sg2. Eli resolutejen kanssa kannattaa olla tarkkana tilatessa.
Mustat näyttää ainakin B24 olevan SG2 versioita. 100 g painavammat kuin ruman värisillä kyljillä varustetut. "Normi" versiotkaa BRR testeissä ei kovin hyvin pärjää esim Terra Speed niin miten jäykät SG2 pärjää ...
On ne terraspeedit ihan todistetusti nopeammat mitä nuo resolutet, eli ei ole rullawatteja. Mutta resolutet on vaan hullun kivat renkaat isolla ilmatilalla.
Tosin nythän on saatavilla jo 45mm terra speedejä. Kaverilla nuo jo alla. Eikö foorumilla ole kenelläkään?
36-millisessä Swamperossa on jännästi vähän isommat ja harvemmat nappulat kuin 40-millisessä, koska 40-millisessä on kaksi nappulariviä enemmän.
Soraulkoilutieajeluihin tykkään 36-millisestä koko ajan vaan enemmän ja enemmän. Luttero pysyy niitten kanssa kivan cc-mäisenä, kun ovat kevyet eikä keskiö nouse liikaa. Profiililtaan matalahkona ja leveähkönä ne kestää kuitenkin krossirenkuloita matalampia paineita ilman, että alkaa taittumaan kurveissa alle. Pitää vaan muistaa kevennellä kunnolla juurakoissa ja kanttareissa, ettei denttaa vanteita.
Stigmataan laitan ne uudet Herset, kunhan Hurricanet on ajettu loppuun, mikä ei kyllä tapahdu ihan heti (ellen pasko EL-kylkiä..) Aika näyttää kestääkö kyljet. Jos ei, niin palaan Standardeihin. Jos kestää, niin EL:t seuraavaksikin. Hurricanea enempää kokoa en oikeastaan kaipaa, mutta siinä uudessa on nappulat tiheämmässä ja oletettavasti pienemmät kuin Hurricanessa.
Tosin nythän on saatavilla jo 45mm terra speedejä. Kaverilla nuo jo alla. Eikö foorumilla ole kenelläkään?
Niinpä näyttääkin olevan, nuo voisi olla hyvät renkaat. Nopeat ja leveät.
Gambinamiäs
20.04.2023, 23.30
On ne terraspeedit ihan todistetusti nopeammat mitä nuo resolutet, eli ei ole rullawatteja. Mutta resolutet on vaan hullun kivat renkaat isolla ilmatilalla.
Ei kai Terra Speedit ja Resolute ole mitenkään vertailukelpoisia renkaita? Resoluute ennemmin vaihtoehto Rene Hersen Hurricane Ridgeille, Pirellin Gravel M ja S:lle ja esim Swamperolle.
Resolute on paljon lähempänä Terra Speediä. Varsinkin tuota uutta 45mm kokoa.
Hurricane ja gravell M ovat mörkö renkaita resoluteen verrarruna.
Tuossa näkee resolutet vähän normi elämässä. Nappula tosi matala reunoillakin. Ei jarruta pahasti asfaltillakaan. Myös assu mutkissa on kiva kanttailla.
https://www.flickr.com/photos/44bikes/35151523363/in/dateposted-public/
Gambinamiäs
20.04.2023, 23.49
Resoluten ja esim Pirelli Gravel M keskinappula 2mm, Terra speed 1,2mm. Muutenkin raporttien mukaan äärimmäisen lyhyen eliniän rengas ja 1000km kohdalla alkaa jo olemaan loppu. Enemmänkin tuollainen kompromissiton nopea rengas?
Pirelli M on tosiaan tuo 40mm kokokin. 45 kokoon tuossa vertasin.
Ei kai Terra Speedit ja Resolute ole mitenkään vertailukelpoisia renkaita? Resoluute ennemmin vaihtoehto Rene Hersen Hurricane Ridgeille, Pirellin Gravel M ja S:lle ja esim Swamperolle.
Mä näkisin, että Hurricane Ridge on Resolute steroideilla. Siis korkeammat nappulat, mukavampi ja (vähän) nopeampi, muuten suunnilleen vastaava ajossa ja ideaali samanlaiseen käyttöön :)
Swampero/Terra Speed -vertailu toimisi ehkä vähän paremmin. Molemmat on pikkunappularenkaita ja ne ovat brr-janallakin lähempänä toisiaan.
Mä näkisin kanssa jotenkin noin. Hurricane Ridge on Resolute steroideilla. Siis korkeammat nappulat, mukavampi ja (vähän) nopeampi, muuten suunnilleen vastaava ajossa ja ideaali samanlaiseen käyttöön :)
Swampero/Terra Speed -vertailu toimisi ehkä vähän paremmin. Molemmat on pikkunappularenkaita ja ne ovat brr-janallakin lähempänä toisiaan.
Ja tosiaan mun mielestä se resolute oli just tosi hyvä yleisrengas ja vertautuu tuon vuoksi Terra Speediin. Tosi pehmyt ajaa ohuen kyljen vuoksi. Ei tuollaisia kylkiä enää nykyrenkaissa ole. Valo näkyi läpi ja kylki painuu kasaan omalla painollaan.
Kesto ihan samaa luokkaa kun terrassa. Terra nyt nopeampi ja paremmin suojattu. Resolute pehmeämpi ajaa. Pito tietysti mudassa heikompi, mutta ei resoluten nappulallakaan ollut hurricane ridgen pitoon mitään sanomista.
Jos 45 Terra mahtuu niin en kyllä enää resoluteja ostaisi.
Sun kannattaisi kokeilla Steilacoom tai Hurricane standardina (tai ehkä jopa EL:nä), koska ne nimenomaan on tosi hyviä yleisrenkaita, mutta bonarina tulee tajuton pito pehmeässä ja hyvä kilometrikestävyys.
Mutta niin on Swamperotkin hyvät yleisrenkaat. Ei häviä pahasti Terralle nopeudessa, mutta pitää paremmin ja kestää pitempään.
Preferenssikysymyksiä tietenkin, että painottaako rullaavuutta vai pitoa enemmän yleisrenkaassa. Terra on nopein, mutta huonoin pito, Steilassa/Hurricanessa on paras pito pehmeässä ja pisin käyttöikä, mutta silti se ei ole hitain. Yleisrenkaana Resolute häviää Steilalle/Hurricanelle sekä pidossa että rullaavuudessa. Swampero pitää ”soft on hard” -alustalla ehkä jopa paremmin kuin Steila/Hurricane, mutta häviää vähän vauhdissa Terralle. Toisaalta Swamperossa on pidempi käyttöikä.
Sitten on vielä se mukavuus/tärinänvaimennusaspekti, joka vaikuttaa tosielämän nopeuteen myös heti, kun alusta muuttuu yhtään epätasaiseksi. EL (ja Standard) Hersejä pystyy ajamaan mukavuuden kärsimättä korkeammilla paineilla kuin monia muita renkaita, joten asfaltin ulkopuolella niitten tosielämän rullaavuus on jonkin verran parempi kuin, mitä brr antaa ymmärtää. Voisin kuvitella, että ohutkylkisen Resoluten kanssa on sama juttu.
Mä näkisin kanssa jotenkin noin. Hurricane Ridge on Resolute steroideilla. Siis korkeammat nappulat, mukavampi ja (vähän) nopeampi, muuten suunnilleen vastaava ajossa ja ideaali samanlaiseen käyttöön :)
Kai se thundero nyt on se terran lähempi vertaiu kohde tufoista. Swamperossa panostettu enemmän pitoon pehmeällä alustalla. Varsinkin nuo swamperon reunanappulat ovat saletisti kivoja ajaa pehmeällä, ihan niinkun riddlereissäkin, mutta assulla kanttaillessa se on just päin vastoin.
Sun kannattaisi kokeilla Steilacoom tai Hurricane standardina (tai ehkä jopa EL:nä), koska ne nimenomaan on tosi hyvät yleisrenkaat, mutta bonarina tulee tajuton pito pehmeässä ja hyvä kilometrikestävyys.
Mutta niin on Swamperotkin hyvät yleiserenkaat. Ei häviä pahasti Terralle nopeudessa, mutta pitää paremmin ja kestää pitempään.
Juu, voisi se olla. Mutta en minä noin korkeaa nappulaa laita alle vasta kuin syksyn mutakeleille. Siellä mudassa taas se endurance kylki ei niin kauheasti jarruttele.
Ei vaan pysty maksamaan noi paljon renkaasta, jos on pienikin pelko kylkirikosta ensimmäisellä lenkillä.
..ja jos siinä uudessa Manastash Ridgessä on nappularivejä enemmän kuin Steilacoomissa ja Hurricanessa, niin se tulee olemaan ”The Yleisrengas”, koska varsinkin Hurricanen nappulat on jo vähän tarpeettomankin isot yleisrenkaaksi. En vaan ole onnistunut vielä löytämään kunnon kuvaa Manastashin kuviosta. Sivukuvasta on vähän hankala arpoa rivien määrää, mutta kuvio näyttäisi Hurricanea tiheämmältä.
https://bikepacking.com/wp-content/uploads/2023/03/Rene-Herse-Manastash-Ridge-Tires-6.jpg
Uuteen allroad - pyörään menee valmistajan mukaan mitattu 40mm WAM(mitattu leveys). Kiekoiksi tulee Campan Levantet joissa sisäleveys on 25mm.
Mietinnässä ollut:
- Strada Bianca 36mm
- Rh Barlow Pass
- Panan slicki GK 38mm
Suosituksia ja kokemuksia varsinkin Barlow Passin osalta kuinka leveäksi se paisunee tuolla kehällä.
Ei vaan pysty maksamaan noi paljon renkaasta, jos on pienikin pelko kylkirikosta ensimmäisellä lenkillä.
Ilman fataaleja kylkirikkoja Herset tulee pitkässä juoksussa halvemmaksi kuin Terrat, koska ne kestää niin paljon enemmän kilsoja. Mä olen saanut viiden kauden aikana yhden Hersen tuhoutumaan ajokelvottomaksi ja se oli ihan täysin kuskin vika, ei renkaan. Vaikka Hersen kyljet on ohuet ja niistä ehkä menee pistot herkähkösti läpi, ei ne (Standardit) ole mun kokemuksen mukaan erityisen ratkeamisherkät. En välttämättä vannoisi, että Endurance paljon edes vaikuttaa siihen ja Endurancet on kuitenkin kalliimmat kuin Standardit. EL:stä en sano vielä mitään, mutta olen nyt käynyt kahteen kertaan niitten kanssa tykittelemässä Hangon neulaspolkuja, joilla riittää terävää pystytikkua ja muuta ja toistaiseksi kyljet on ehjät. Pikkalan junaradan pohja on vielä ajamatta. Jos ne kestää sen, kestää ne ”kaiken” :)
Uuteen allroad - pyörään menee valmistajan mukaan mitattu 40mm WAM(mitattu leveys). Kiekoiksi tulee Campan Levantet joissa sisäleveys on 25mm.
Mietinnässä ollut:
- Strada Bianca 36mm
- Rh Barlow Pass
- Panan slicki GK 38mm
Suosituksia ja kokemuksia varsinkin Barlow Passin osalta kuinka leveäksi se paisunee tuolla kehällä.
Suoraan RH:n sivuilta Barlow Passin tuotetiedoista:
Actual width on 20 mm rim (internal): approx. 38 mm
Actual width on 23 mm rim (internal): approx. 39 mm
Extralight casing: +0.5 mm width
Tubeless: +0.5 mm width
25 mm sisäleveydellä tuon pitäisi olla noin 40 mm leveä. EL-rungosta ja tubeleksesta tulee vielä millin verran lisää leveyttä.
Suoraan RH:n sivuilta Barlow Passin tuotetiedoista:
[/LIST]
25 mm sisäleveydellä tuon pitäisi olla noin 40 mm leveä. EL-rungosta ja tubeleksesta tulee vielä millin verran lisää leveyttä.
Joo näin myös laskin, mutta jostain löytyi juttuja jossa puhutaan jo reilusti yli 40mm leveydestä kun on hetken ollut paikallaan joten kokemukset tuosta kiinnostaa kovasti.
Kai se thundero nyt on se terran lähempi vertaiu kohde tufoista. Swamperossa panostettu enemmän pitoon pehmeällä alustalla. Varsinkin nuo swamperon reunanappulat ovat saletisti kivoja ajaa pehmeällä, ihan niinkun riddlereissäkin, mutta assulla kanttaillessa se on just päin vastoin.
Juu, mutta kyse oli niistä Gambinan esiin nostamista renkaista. Terra/Thundero on tosiaan oikea vertailupari ja lisäisin mukaan Getawayn.
Swamperon nappulat (ainakaan 36-millisen) ei taitu asfaltilla kantatessa. Ihan paras jokakelin työmatkarengas, kun kestää sepelitkin ja kuitenkin rullaa asfaltillakin riittävän hyvin. Vaimon pyörässä olevien 40-millisten kanttauskäyttäytymistä en ole testannut, mutta voin testata jossain välissä.
Ilman fataaleja kylkirikkoja Herset tulee pitkässä juoksussa halvemmaksi kuin Terrat, koska ne kestää niin paljon enemmän kilsoja. Mä olen saanut viiden kauden aikana yhden Hersen tuhoutumaan ajokelvottomaksi ja se oli ihan täysin kuskin vika, ei renkaan. Vaikka Hersen kyljet on ohuet ja niistä ehkä menee pistot herkähkösti läpi, ei ne (Standardit) ole mun kokemuksen mukaan erityisen ratkeamisherkät. En välttämättä vannoisi, että Endurance paljon edes vaikuttaa siihen ja Endurancet on kuitenkin kalliimmat kuin Standardit. EL:stä en sano vielä mitään, mutta olen nyt käynyt kahteen kertaan niitten kanssa tykittelemässä Hangon neulaspolkuja, joilla riittää terävää pystytikkua ja muuta ja toistaiseksi kyljet on ehjät. Pikkalan junaradan pohja on vielä ajamatta. Jos ne kestää sen, kestää ne ”kaiken” :)
Mutta ei se korkea nappulainen herse oikeasti ole itselleni vaihtoehto kesän ajoihin.
Gambinamiäs
21.04.2023, 10.16
Mietinnässä ollut:
- Strada Bianca 36mm
- Rh Barlow Pass
- Panan slicki GK 38mm
Kaikki em testattu BRR.n toimesta. TB nopein, sitten GK ja BP hitain. TB paras pistosuojaus, BP vähän GK parempi, johtunee kolailla suoraan siitä että GK on ohuin. Kyljet sitten GK vähän parempi kuin BP, jonka kyljet sitten todella ohuet.
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/compare/challenge-strada-bianca-pro-htlr-vs-panaracer-gravel-king-vs-rene-herse-barlow-pass
Miter tuo Pirellin uuden maantierenkaan P Zero Race TLR SpeedCore 35 tai 40mm versio? Tai Schwalbe G-One RS Super Race 35m tai 40mm versio? 40mm on nopein BRR:n testaama oikea gravel rengas.
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/schwalbe-g-one-rs .
Swamperon nappulat (ainakaan 36-millisen) ei taitu asfaltilla kantatessa. Ihan paras jokakelin työmatkarengas, kun kestää sepelitkin ja kuitenkin rullaa asfaltillakin riittävän hyvin. Vaimon pyörässä olevien 40-millisten kanttauskäyttäytymistä en ole testannut, mutta voin testata jossain välissä.
Mulla on ollut 40-milliset Swamperot käytössä nyt reilun tonnin verran enkä huomaa mitään kiemurtelua tai nuljahtelua asfaltilla kantatessa. Pitoa on enemmän kuin riittävästi ja renkaat ohjautuvat tarkasti. Vanteilla sisäleveyttä 23 milliä ja paineina 2,3 baria.
No ehkä nuo Swamperot pitää testata. Hintahan niissä on järkevä.
Hurricane Ridgejen kanssa ajokilometreillä vähän huijaa itseään. Mieli tekisi vaihtaa ne kantikaaksi kuluneet renkaat jo pois, mutku maksoi paljon ja pitäisi päästä 5tkm. Terra Speedit tuntuu liki samoilta alusta loppuun asti. Saa ajaa aika useasti uusilla renkailla reneen verrattuna.
^ Joo tuo tosiaan riippuu katsantokannasta. Terrojen kanssa joutuu rengashommiin useammin ja syntyy jätettä enemmän. Mun mielestä harvat renkaat on parhaimmillaan uusina, joten mulle tuo tarkoittaisi sitä, että joutuisi sisäänajamaan renkaita useammin :)
Muutenkin olen edelleen sitä mieltä, että musta on vähän hassua, että useamman tonnin investoiminen fillariin on ihan ok, mutta sitten muutamien kymppien erot renkaiden hinnoissa on jotenkin merkityksellisiä. Renkaat on hinta-/hyötysuhteeltaan halpa investointi verrattuna moneen muuhun asiaan, joiden todelliset hyödyt on enemmän psykologisia.
Mutta joo, Herse voisi tehdä vähän pieninappulaisemman ”yleisgravelrenkaan”.
Niinpä näyttääkin olevan, nuo voisi olla hyvät renkaat. Nopeat ja leveät.
Ja kuulemma nopeat myös kulumaan
Gambinamiäs
21.04.2023, 13.26
Ja kuulemma nopeat myös kulumaan
Tätä kuullut monestakin suunnasta. Jos renkaat kestää tonnintai enintään pari, niin onhan se ihan älyttömän vähän. Toinen mitä kuulee monilta, että haastava tubeless ja yksi kaveri ei saanut millään pitämään kunnolla. Voi olla aika tarkka litkuista.
Niinno 180e on kyllä edelleen paha renkaista, varsinkin kun niitä on useita ja useisiin pyöriin. Pitää olla jotain tosi poikkeuksellista että tuollaisen summan haluaa maksaa.
Renen neliönappula endurancena on kyllä sellainen rospuuttokeleille. Kestää kaiken ja rullaa riittäävästi.
On tää vaikeeta päättää. Suurin osa omasta ajosta hyväkuntoisilla pk-seudun ulkolureiteillä (hki & espoo kepu, Nuuksio) sekä hyväkuntoisilla hiekkateillä niin mietin että onko tähän käyttöön ainoa järkevä vaihtoehto jotkut slicksit, esim. Strada Biancat?
E: Siis kesän kuiville keleille. Nyt mennää Steilacoomeilla.
Niinno 180e on kyllä edelleen paha renkaista, varsinkin kun niitä on useita ja useisiin pyöriin. Pitää olla jotain tosi poikkeuksellista että tuollaisen summan haluaa maksaa.
No mun matikka menis jotakuinkin niin, että Terra-pari maksaa 80€ ja standard Herse-pari 150 €. Herseillä ajaa kolme kertaa pitempään. Kokonaiskulut Terralla siis 240 € samoilla kilsoilla, mutta juu en ota sen enempää kantaa siihen, minne kukakin rahansa hukkaa ja sä olet selvästi renkaasi valinnut, joten en väittele pitempään :)
On tää vaikeeta päättää. Suurin osa omasta ajosta hyväkuntoisilla pk-seudun ulkolureiteillä (hki & espoo kepu, Nuuksio) sekä hyväkuntoisilla hiekkateillä niin mietin että onko tähän käyttöön ainoa järkevä vaihtoehto jotkut slicksit, esim. Strada Biancat?
Mulla on sekä 36-milliset että 40-milliset Getawayt tarpeettomina, jos haluat testata sellasia, niin saa hakea lainaan.
Gambinamiäs
21.04.2023, 15.33
Getawaykin pärjää nopeudessa suurimmalle osalle sileitä ja semisileitä renkaita, eli siitä hyvä vaihtoehto. Pirellin Cinturato Gravel H sitten itsellä oma kesärengas, todella nopea, kohtuullinen pistosuojaus, vähän tosin painava.
Toki rene hersejä voi taas kokeilla, jos sinne saadaan muitakin kuvioita. Mutta ei tuo järeä mutarengas vaan ole fiksu kesän ajoihin.
Terra Speedin nopea kuluminen on täysin normaalia. Ei pehmyt kumi ja pieni harva nappula vaan voi millään kestää kilometrejä.
Siks noita renkaita on erillaisia. Saa valita minkä haluaa.
Gambinamiäs
21.04.2023, 16.12
Toki rene hersejä voi taas kokeilla, jos sinne saadaan muitakin kuvioita. Mutta ei tuo järeä mutarengas vaan ole fiksu kesän ajoihin.
Jos se on nopeampi ja kestävämpi kuin pienemmillä nappuloilla oleva rengas, kuten vaikka WTB Resolute, niin miksei se olisi järkevä rengas? Heitin puolisolle juurikin Herset alle ja vähän yllätyin kun BRR mukaan on jopa nopeampi kuin viime kesänä alla olleet Vittorian Dryt, joten en nyt tiedä jaksanko vaihtaa Vittorioita kesäksi ensinkään.
Ei se terraa nopeampi ole. Ei edes lähelle. Nuo rullatestit eivät edes ota ilmanvastusta huomioon.
Gambinamiäs
21.04.2023, 16.41
Juu, ei ole. Mutta en edelleenkä pidä Terraa ja Resolutea mitenkään verrannollisina renkaina, vaan toinen tuollainen nopea ja erittäin nopeasti kuluva ja toinen sitten järeä mutarengas. Kumpaakaan en ehkä yleisrenkaana pidä vaan tuollaisia erikoisrenkaita, toinen kun kaivatana nopeutta elpoissa olosuhteissa ja toinen ku tarvitaan pitoa. Käyttäjästä sitten kiinni, että mikä on yleisrengas ja mikä ei, mutta kysymyshän oli että miksei Rene hersen napula ole yleisrengas jos sitä vähän hitaampi Resolutuekin olisi.
Mutta joo, Herse voisi tehdä vähän pieninappulaisemman ”yleisgravelrenkaan”.
Niin voisi.
S-postia Renelle;
Tehkää "yleisgravelrenkaat".
Aioin jossain vaiheessa laittaa noista toiveen mutta laiskuus yllätti ja jäi. Pitää ryhdistäytyä ja yrittää uudestaan.
tchegge_
21.04.2023, 19.29
Gravel H:t hengittämässä pari päivää partsilla ennen alle laittamista.
Mielenkiintoista nähdä mikä ero on Rocket Roneihin, koko on setämiespyöräilyyn sopiva 27,5/50mm.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Juu, ei ole. Mutta en edelleenkä pidä Terraa ja Resolutea mitenkään verrannollisina renkaina, vaan toinen tuollainen nopea ja erittäin nopeasti kuluva ja toinen sitten järeä mutarengas. Kumpaakaan en ehkä yleisrenkaana pidä vaan tuollaisia erikoisrenkaita, toinen kun kaivatana nopeutta elpoissa olosuhteissa ja toinen ku tarvitaan pitoa. Käyttäjästä sitten kiinni, että mikä on yleisrengas ja mikä ei, mutta kysymyshän oli että miksei Rene hersen napula ole yleisrengas jos sitä vähän hitaampi Resolutuekin olisi.
No kun se resolute on oikeassa elämässä minusta ihan eri rengas mitä rene herse. Ehkä nyt resolutea ei terraan voi verrata, vaan se on enemmän terran ja hurricane ridgen välissä. Tuo kolmikko kyllä tosi toimiva ja kaikkia voi pitää oman kauden yleisrenkaana. Terra kesälle, rene mudalle ja resolute siihen väliin.
Gambinamiäs
21.04.2023, 20.14
No eihän me tässä eri mieltä taideta olla kuin siitä, mikä on yleisrengas. Ja se on ihan ok.
... ja resolute siihen väliin.
Noin juuri ajattelin, kiitos.
Nappulat oli tosi jees tänään kun monin paikoin latureitit oli vielä jääsohjoa. Pian slicksimpää alle.
Noin juuri ajattelin, kiitos.
Nappulat oli tosi jees tänään kun monin paikoin latureitit oli vielä jääsohjoa. Pian slicksimpää alle.
Alkaako oikeasti olla jo esim petikko-serena ajettavassa kunnossa?
Eilen en viitsinyt mennä Serenaan saakka kun ladulla välillä oli pätkiä lumi/jäätikköä. Oli Petikosta Keimolaan välilläkin lumikenttiä mutta WTB:n 45mm Riddlerit toimi hyvin.
Rouvan suunnistuskisoista Sauvosta Kemiön, Teijon ja Fiskarsin kautta Mustioon polkiessa tänään pohdiskelin itsekseni tätä; onko täällä tuollaisia hyväkuntoisia hiekkateitä jossain? Siis muita kuin PK-seudun kivituhkaulkoiluteitä?
Tänään siis 125 km Varsinais-Suomi- ja Länsi-Uusimaa-gravelia (https://www.strava.com/activities/8936249579?segment_created=true). Muutamaa lyhyttä asfalttipätkää lukuunottamatta ei ollut yhtään sellaista tienpätkää, jossa olisin ajanut slikseillä mieluummin ja hetkeäkään ei ollut sellainen olo, että Hurricane Ridgetkään olisi olleet jotenkin liikaa. Ennemmin päin vastoin, niittenkin kanssa tuntui, että sai alamäkimutkiin jarrutella turhan paljon, jotta pysyi tiellä. Ja jyrkimmissä ylämäissä putkelta polkiessa tahtoi vetopito loppua. Nykyään tuntuu, että se 0-20 mm murske on perustavaraa niiden ”hyväkuntoisten” hiekka-autoteidenkin kunnossapidossa. Karkeata irtosoraa on paljon. Aikamoista rytyyttämistä tuo pääasiassa on autoteilläkin. Jos wattien säästäminen kiinnostaa, niin mahdollisimman hyvä tärinänvaimennus on pop ainakin jäykän kuitukeulan kanssa.
Teijossa oli tuttu reitti laitettu sulki ja jouduin koukkaamaan Matildajärven rannan vaellusreitin kautta. Pahimmat juurakot ja rappuset joutui tunkkaamaan. Tiet oli täysin kuivia lukuunottamatta paria varjopaikoissa lumista metsätiepätkää. Yhdessä ylämäessä oli niin paljon pehmeää mutaa, että piti tunkata metsän kautta ja Fiskars-Mustio välillä oli paikoitellen autotiellä sellaista imuttavaa kelirikkosavea, joka syö vauhdin. Hyvä päivä oli.
Mutta on ne Hurricane Ridgen nappulat aika järeät. Luultavavasti järeimmät kaikista Hersen renkaista. Manastashia näyttäisi saavan jo Euroopasta. Taidan laittaa tilaten. Tämänpäiväisen perusteella lisäilmatilastakaan ei ehkä ole haittaa, vaikka painoa vähän tuleekin lisää.
^Noin sivumennen sanoen taas noista Stravan korkeustiedoista, Matildan jälkeen käydään mukamas 150 metriä merenpinnan yläpuolella, vaikka oikeasti hädin tuskin 60 m :D
Edelleen sivumennen sanoen luulen, että mun Polar aiheuttaa noi älyvapaat korkeudet, ei välttämättä Strava. Nuorempi tytär oli pari vuotta Polarilla tekemässä kv-sponsorihommia työkseen ja toi mun GritX on niitä peruja joku protoversio.
Jos lataan Garminista saman ajon Stravaan on nousumetrejä noin kolme kertaa vähemmän. En vaan tykkää Garminin sykevyöstä juostessa ja olen jotenkin muutenkin tällä hetkellä jumissa Polarin ekosysteemissä, joten siksi trackaan sillä vanhalla Polarilla. Ollaan muuten oltu noin vuoden verran Suunnon tuotekehitysambassadöörejä vaimon kanssa, mutta eipä siitä sen enempää nyt :)
Garmin sekoilee kanssa, jos pysähtelee lenkillä. Vesisade taitaa kanssa vaikutta.
Mitä toi käyrä näyttää stenulla Flowssa? Mulla nimenomaan Strava lisää aina 15-20% nousumetrejä lenkkiin. Sitten jos klikkaan sitä "korjaa korkeustiedot" tjsp. niitä tulee vielä enemmän.
Mut joo, offtopic. Tästä on puhuttu toisaalla. Renkaat on hyvä olla.
Flow sanoo noin 3000 verttiä eli pari sataa vähemmän kuin Strava ja siis reilusti liikaa sekin. Se muka 160 m mäki Matildan parkkiksen kohdalla on myös Flowssa. Se on juuri siinä kohtaa, missä reitti oli laitettu poikki ja pyörin hetken ympyrää, kun mietin, että palaanko takaisinpäin vai jatkanko vaellusreitin kautta. Kun klikkasi Stravan korkeuskorjainnappulaa, korkeusero muuttui n. 1600 metriin, mikä on varmasti lähempänä totuutta.
Polarin mukaan ylämäkeä reitillä oli 44 km ja alamäkeä 36 km. Mäkiä yhteensä 97 kpl ja matkallisesti n. 2/3 reitistä. Noista luvuista näkee aika hyvin Länsi-Uusimaa-GG:n profiilin: pientä töppyrää mennään ylös ja alas koko ajan, joten sillä miten renkaat toimii mäissä, on toisaan merkitystä.
Rouvan suunnistuskisoista Sauvosta Kemiön, Teijon ja Fiskarsin kautta Mustioon polkiessa tänään pohdiskelin itsekseni tätä; onko täällä tuollaisia hyväkuntoisia hiekkateitä jossain? Siis muita kuin PK-seudun kivituhkaulkoiluteitä?
Noh, omat lenkit on joko R2000 ja Espoon kepu yhdistelmiä tai jos oikein kunnon hiekkateitä niin sitten Sipoon suuntaan. Siellä ainakin pari viime vuotta soratiet on tupannut olemaan sellasta kovaksi pakkautunutta. Ei toki kaikki. Läntisellä Uudellamaalla ei kauheasti ole kilometrejä tullut.
K.Kuronen
23.04.2023, 21.12
...
Onhan niitä, mutta omien havaintojeni perusteella paikka vaihtuu. Mutta millainen on hyväkuntoinen soratie: kovaksi pakkautunut savipintainen, ohuelti hienomman aineksen peittämä vai sellainen jonka reunoilla ja keskellä on löysempää soraa?
Omaan makuuni paras on sellainen, jossa renkaat ovat luukuttaessa jatkuvasti vähän luistossa, mutta paksumpaa kerrosta löysää ei ole.
edit: kas, luinkin veltosi. Kyse olikin varmaan pääkaupunkiseudusta. Mutta noin yleensä olen kannalla, että soratie on dynaaminen elementti.
tchegge_
24.04.2023, 22.36
Gravel H:t hengittämässä pari päivää partsilla ennen alle laittamista.
Mielenkiintoista nähdä mikä ero on Rocket Roneihin, koko on setämiespyöräilyyn sopiva 27,5/50mm.
Lähetetty minun laitteesta TakapalkillaItselleni vastaten, pari minuuttia nopeammat 11km työmatkalla. Ihan ei vertailukelpoista tullut kun viikon takainen noidan nuoli vielä vaikuttaa vauhtiin...
Ihan ok renkaat.
Noh, omat lenkit on joko R2000 ja Espoon kepu yhdistelmiä tai jos oikein kunnon hiekkateitä niin sitten Sipoon suuntaan. Siellä ainakin pari viime vuotta soratiet on tupannut olemaan sellasta kovaksi pakkautunutta. Ei toki kaikki. Läntisellä Uudellamaalla ei kauheasti ole kilometrejä tullut.
Knutersintie on tosiaan välillä ollut hyvällä pinnalla ja siinä ei ole mutkiakaan. Länsitiellä on yleensä jo sen verran irtosoraa ja mutkia, että minä en tykännyt ajaa Strada Biancoilla silloin, kun sellaiset omistin. R2000:lla on kyllä sellaisia ylämäkiä, että niissä slikseillä vetopito loppuu, enkä muutenkaan keksi, että miksi sliksi olisi siellä nappularengasta parempi, mutta makuasioita kai nämäkin on.
Mutta millainen on hyväkuntoinen soratie: kovaksi pakkautunut savipintainen, ohuelti hienomman aineksen peittämä vai sellainen jonka reunoilla ja keskellä on löysempää soraa?
Omaan makuuni paras on sellainen, jossa renkaat ovat luukuttaessa jatkuvasti vähän luistossa, mutta paksumpaa kerrosta löysää ei ole.
Hyväkuntoinen on varmaan aika yksiselitteinen käsite, mutta se, että mikä on kenenkin mielestä parasta gravelia, onkin sitten ihan oma juttunsa. Musta nopeat mutta keskittymistä vaativat double trackit on gravelin herkkua ja nopeat single trackit niitten suola. Mitä leveämpi tie, sitä tylsempää ja sitä enemmän autoja, mutta ne leveätkin on välttämättömiä, jotta saa herkkupätkät yhdistettyä toisiinsa.
Ei se täyssliksi oikein millään soratiellä kiva ole, vaikka olisikin nopeampi. Aina saa vähän jännittää tosi loivissakin mutkissa.
Olennaisesti nopeampi sliksi olisi varmaan vaan pehmeässä, upottavassa hiekassa. Siellä nappulat jarruttaa kaikkein eniten, jos cx-ammattilaisia on uskominen.
Olennaisesti nopeampi sliksi olisi varmaan vaan pehmeässä, upottavassa hiekassa. Siellä nappulat jarruttaa kaikkein eniten, jos cx-ammattilaisia on uskominen.
Tarkoitin lähinnä ajettavuutta sellaisissa kevyellä irtosoralla olevissa mutkissa. Noissa sliksi vaan leijuu siinä pinnassa ja ei uskalla kallistaa tasan yhtään. Tuokin on varmaan vain fiilis ja osaamattomuutta.
Kovemmalla alustalla ja kovemmassa vauhdissa nappulla jarruttaa kyllä menoa julmasti. Varmaan paljon enemmän, mitä eroa tulee näistä rullatesteistä hitaiden ja nopeiden renkaiden välillä. Mikään muu ei oikein selitä, miksi esimerkiksi unboundeja ajellaan niillä maxxisen sikajarruilla refusen slikseillä.
Knutersintie on tosiaan välillä ollut hyvällä pinnalla ja siinä ei ole mutkiakaan. Länsitiellä on yleensä jo sen verran irtosoraa ja mutkia, että minä en tykännyt ajaa Strada Biancoilla silloin, kun sellaiset omistin. R2000:lla on kyllä sellaisia ylämäkiä, että niissä slikseillä vetopito loppuu, enkä muutenkaan keksi, että miksi sliksi olisi siellä nappularengasta parempi, mutta makuasioita kai nämäkin on.
Ihan oikeassa olet, lisäksi ite oikaisen yleensä Mosabackantietä, joka on Länsitietä huomattavasti irtosoraisempi. Aloittelin lajia 650b renkailla ja WTB:n Horizoneissa loppui kyllä useammassa tiukemmassa mäessä pito. Taidan hylätä idean slickseistä :)
Gambinamiäs
25.04.2023, 12.36
Ihan oikeassa olet, lisäksi ite oikaisen yleensä Mosabackantietä, joka on Länsitietä huomattavasti irtosoraisempi. Aloittelin lajia 650b renkailla ja WTB:n Horizoneissa loppui kyllä useammassa tiukemmassa mäessä pito. Taidan hylätä idean slickseistä :)
On jo offtopic, mutta idästä länteen ajaeassa on ainakin ajoneuvoilla ajo kielletty-liikennemerkki. En ole lähtenyt uhmaamaan, kun ei kiinnosta tapella vihaisten alkuasukkaiden kanssa. Onko tuon merkin määräyksen rikkomisesta seurannut koskaa mitään vakvaa, esim pahaa silmää tai ruotsin- tai suomenkielistä huutelua?
On jo offtopic, mutta idästä länteen ajaeassa on ainakin ajoneuvoilla ajo kielletty-liikennemerkki. En ole lähtenyt uhmaamaan, kun ei kiinnosta tapella vihaisten alkuasukkaiden kanssa. Onko tuon merkin määräyksen rikkomisesta seurannut koskaa mitään vakvaa, esim pahaa silmää tai ruotsin- tai suomenkielistä huutelua?
Siinä puomin kohdalla vai? Ite ajan yleensä toiseen suuntaan, muistaakseni siinä Vanhan Porvoontien risteyksessä on vaan moottoriajoneuvolla ajo kielletty merkki. Mutta ei oo tullu mitään huutelua.
Tarkoitin lähinnä ajettavuutta sellaisissa kevyellä irtosoralla olevissa mutkissa. Noissa sliksi vaan leijuu siinä pinnassa ja ei uskalla kallistaa tasan yhtään. Tuokin on varmaan vain fiilis ja osaamattomuutta.
Kovemmalla alustalla ja kovemmassa vauhdissa nappulla jarruttaa kyllä menoa julmasti. Varmaan paljon enemmän, mitä eroa tulee näistä rullatesteistä hitaiden ja nopeiden renkaiden välillä. Mikään muu ei oikein selitä, miksi esimerkiksi unboundeja ajellaan niillä maxxisen sikajarruilla refusen slikseillä.
Mä taas väittäisin, että nimenomaan kovalla sora-alustalla nappulat hidastaa vähemmän kuin uskoisi ja kuin mitä brr antaa olettaa. Mitä isompi on nappulan pinta-ala suhteessa sen korkeuteen sitä vähemmän se jarruttaa kovalla, koska kovalla alustalla nappulan suurin hidastusmomentti tulee nappulan muodonmuutoksesta sen painuessa alustaa vasten. Pehmeässä erot kasvaa, koska nappulat kaivautuu alustaan ja lisää vierintävastusta sen vuoksi.
Sileiden gg-renkaiden ongelma on se, että kun niissä on kulutuspinta paksuhko kauttaaltaan ja usein vielä joku pistosuojanauha kudoksessa, rengas alkaa vastustaa muodonmuutosta heti, kun alusta on yhtään epätasainen. Nappularenkaissa renkaan runko on yleensä nappuloiden välistä sliksejä ohuempi ja siksi ne vastustaa muodonmuutosta vähemmän.
Perustan oman näkemykseni omiin ajoihin, kokemuksiin ja vauhteihin, joissa ei käytännössä ole eroa esimerkiksi juuri Strade Bianchen ja Hersen nappularenkaiden välillä, jos katsoo lenkkien keskimääräisiä keskareita. Kevätpehmeillä kelirikkoteillä kyllä huomaa nappuloiden jarruttavan vaikutuksen ihan selvästi.
Joillain Unboundin kärkikuskeilla 40 km/h sorakeskareilla todennäköisesti on ihan eri vaikuttimet ja renkaiden rullausvastus on kokonaisvastuksesta suhteessa pienempi kuin meikäläisen 25 km/h sorakeskareilla. Siellä tehdään kompromisseja rullaavuuden, pidon ja kesävyyden välillä ja lisäksi kärkikuskit on sidoksissa sponsoreidensa tarjoamiin vaihtoehtoihin. Enkä kyllä tiedä, että kuinka kovaa tai pehmeätä ne tiepohjatkaan siellä on, kun ei ole tullut käytyä :)
Renkaiden suhteen on sellainen hyvä puoli, että niitten kokeileminen ei ole kovin kallista ja testatuista vähän ajetuista pääsee helposti eroon, jos ei tykkääkään, joten erilaisia kannattaa testailla. Renkailla on kuitenkin aika olennainen merkitys ajokokemuksen kannalta. Ehkäpä olennaisin kaikista komponenteista.
Mosabackantietä on poljettu iät ja ajat. Se liikennemerkki on luultavasti laiton, joten sillä perusteella ei voi paljoa huudella.
Mä taas väittäisin, että nimenomaan kovalla sora-alustalla nappulat hidastaa vähemmän kuin uskoisi ja kuin mitä brr antaa olettaa. Mitä isompi on nappulan pinta-ala suhteessa sen korkeuteen sitä vähemmän se jarruttaa kovalla, koska kovalla alustalla nappulan suurin hidastusmomentti tulee nappulan muodonmuutoksesta sen painuessa alustaa vasten.
Tuon olen itsekin huomannut nappularenkaiden osalta, joista osa on kovin hitaita asfaltilla, mutta nopeutuvat jopa selvästi, jos alusta vaihtuu kovaksi soraksi tai jääksi. Tämän takia maasturin Bontragger XR4 jäi täällä talvirenkaaksi, koska asfalttisiirtymät olivat niin tuskaisia.
BRR:n luvut nappularenkailla eivät itselle kerro koko totuutta - tai kertovat totuuden lähinnä vain asfalttisiirtymien osalta.
Renkaiden suhteen on sellainen hyvä puoli, että niitten kokeileminen ei ole kovin kallista ja testatuista vähän ajetuista pääsee helposti eroon, jos ei tykkääkään, joten erilaisia kannattaa testailla. Renkailla on kuitenkin aika olennainen merkitys ajokokemuksen kannalta. Ehkäpä olennaisin kaikista komponenteista.
Juurikin näin. Hinta pienehkö, mutta vaikutus valtaisa. Vielä kun muistaa, että eri renkaissa hyvä ajokokemus saattaa tulla eri paineilla eli testiä vaan!
Nyt Tufo Thunderot alla ja suu leveässä hymyssä aina lenkin jälkeen.
Sea Otterista:
https://bikerumor.com/wp-content/uploads/2023/04/Challenge-Tire-700-X-38-side-.jpeg
Muhkumpi Terra Speed rullaa hyvin.
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/continental-terra-speed-45
Gravelking slick, onko muilla ollut ongelmia saada pitämään ilmaa litkuilla? Pari ajoa takana. Ei pihise ilmaa mistään, teippikin oli hyvä, 80ml litkua on aika paljon 42mm kumiin. No reilu 300g kumi, ei voi liikoja vaatia? Aamulla kun pumppaa niin illalla aika tyhjät.
Vanteen välistä vuosi, paskat renkaat. En pannut merkille oliko tää sitä erää mikä pyörii kehällä ajossa. Lisäkierros teippiä olisi varmaan auttanut, mutta kaikki muut kumit olleet tiukkoja istumaan dt swissin g540 kehillä niin antaa olla.
Muhkumpi Terra Speed rullaa hyvin.
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/continental-terra-speed-45
Vielä kun saisivat kulutuskestävyyden paremmalle tasolle, niin..
Rullaakohan lähes sliksiksi kulunut nappulakumi paremmin kuin sama rengas nappuloilla
^ Riippuu profiilista ja kuviosta. Jos reunanappulat laahaa keskinappuloiden kulumisen seurauksena, niin ei. Jos ne ei laahaa, niin mahdollisesti kyllä.
Oli Steilacoomit tyhjentyneet viikonloppuna, täyttäessä kuului pientä suhinaa ja alkoi näkymään litkua kyljessä. Eli jotain todella pieniä reikiä ilmestynyt, vaikka ihan perus sorateillä ajellut, eli ei ole tullut kolhuja kivikosta. Noh, litku paikkas ja ilmat pysyi sisällä eilisen vappusatasen.
Mikä litku?
Stanin Race ainakin tihkuu Steilacoomin kyljistä eli kyljet on märän näköiset. Tyhjäksi ei mene eikä haittaa kun ennen lenkkiä paineiden tarkistus ja säätö.
K.Kuronen
02.05.2023, 14.30
Mikä litku?
Stanin Race ainakin tihkuu Steilacoomin kyljistä eli kyljet on märän näköiset. Tyhjäksi ei mene eikä haittaa kun ennen lenkkiä paineiden tarkistus ja säätö.
Se haitta tästä on, että renkaan sisällä oleva litku paksuuntuu, eikä välttämättä paikkaa reikää.
Mikä litku?
Orange Endurance.
Se haitta tästä on, että renkaan sisällä oleva litku paksuuntuu, eikä välttämättä paikkaa reikää.
Racella näytti viime kesänä käyvän että paksumpi aines meni pieniksi palloiksi ja nestettä oli hyvin jäljellä. Litku oli kyllä vähän vanhaa.
Orange Endurance.
En ole käyttänyt mutta käsittääkseni tiivistää hyvin kyljet. Onko litkua tarpeeksi?
Steilacoomit, muistaakseni sinulla EL versiot, ohuine kylkineen tihkuu niistä. Itse varauduin tähän nuo ostaessani.
Herse suosittelee Orangea litkuksi. Orangen Endurance kyllä mullakin tihkuu läpi jonkin verran sekä standardeista että EL:stä ja varsinkin sitten, kun renkailla alkaa olla ikää. Minusta se on ohutkylkisten renkaisten ominaisuus ja lähinnä kosmeettinen haitta. En ole kokenut ongelmaksi. Aika-ajoin kannattaa tarkistaa litkun määrä. Tavallinen Orange tihkuu vähemmän, mutta kuivahtaa renkaisiin nopeammin.
En ole käyttänyt mutta käsittääkseni tiivistää hyvin kyljet. Onko litkua tarpeeksi?
Steilacoomit, muistaakseni sinulla EL versiot, ohuine kylkineen tihkuu niistä. Itse varauduin tähän nuo ostaessani.
Laitoin renkaiden asennuksen yhteydessä Orangen ohjeistuksen mukaan, muistaakseni 60 ml. Nyt lisäsin vielä 20 ml. Eikös kyljessä pitäisi lukea extra light jos kyseessä on EL malli? Mun mielestä omissa lukee vaan Steilacoom 38x700 TC ? ovat standard-mallia?
Edit: Eli on ominaisuus. Pitää totutella :D Ei oo aikaisemmista tubeless-renkaista tullut mitää läpi.
K.Kuronen
02.05.2023, 15.54
Racella näytti viime kesänä käyvän että paksumpi aines meni pieniksi palloiksi ja nestettä oli hyvin jäljellä. Litku oli kyllä vähän vanhaa.
Oliko sama tihkuileva rengas?
Itse kyllä pidän ehdottoman varmana sitä, että mikä ulos tihkuu, on pois renkaan sisältä.
Oliko sama tihkuileva rengas?
Itse kyllä pidän ehdottoman varmana sitä, että mikä ulos tihkuu, on pois renkaan sisältä.
Jep. Samat Steilacoom EL. Keväällä ensiasennuksessa ei meinannut tiivistyä normaalilla litku määrällä, lisää litku, ajoa, tiivis, kesällä litkun lisäystä. Eli litkua oli riittävästi. Vaikka kyljet hikoili niin paineet eivät paljon laskeneet yli viikonkaan aikana.
Specialized Tracerit nähty tänään Skandinavian nopeimman sorapyöräilijä T. Bundgaardin alla Tanskan Blåvandshukissa reittiin tutustuessa. Sanoi, että Pathfindereissä ei oikein ole kunnolla sivuttaispitoa ja siksi haluaa koittaa näitä vaihteeksi. Onko kellään kokemuksia?
travelleroftime
05.05.2023, 17.50
Oma kokemus on se, että kuviota tutkimalla näkee aika hyvin pito-ominaisuudet ja sitten loput selviää kokemuksen ja oman ajotyylin ja -vaatimusten kautta. Se mikä on 'hyvä' tai 'sopiva', on siis suhteellista.
Olisko jollain varmaa tietoa siitä, että 40 mm Swamperossa ja Thunderossa on sama runko? Tai siis ainakin yhtä leveä? Swamperon reunanappulat menee niin lähelle Lutteron chainstaytä, että en ihan viitsi sellaisia laittaa. Brr:n mukaan Thunderon reunanappulat olis matalammat, jolloin jos runko on sama, niin voisi olettaa, että ne olisi inan kapeammat. 36 mm Swamperot on mun kiekoilla nappulasta nappulaan 38 mm. Kun noi on aika matalia profiililtaan, niin kesän bp-retkiä silmällä pitäen voisin kaivata vähän isompaa ilmatilaa kuin mitä 36-millisissä on.
Toinen Thundero-kysymys. Onnistuuko 44 mm Thundero olemaan sellainen, että vähän loivemmankin keulan kanssa se ei ala pienillä paineilla yliohjaamaan kaarteissa kovalla alustalla? Melkein kaikki vastaavanoloisella keskeltä nopealla, reunoilta raffimmalla kuviolla varustetut leveät renkaat, mitä olen kokeillut tekee sitä enkä tykkää siitä yhtään.
Jos ne ei tee sitä, niin voisin Stigmataan kokeilla vähän liukkaampia renkaita. UL Hurricanet on kyllä vois sanoa lähes orgastisen mukavat ajaa, mutta vähän niitten traktorimaisuus nyt alkoi kuitenkin häiritä - lähinnä ehkä henkisesti.
Noita Hersen kuviakin kun katsoo, niin Hurricanen nappulat on kyllä ISOT. Se on niin paljon Steilacoomia isompi rengas, että Hersen olisi pitänyt speksata Hurricaneen yhtä monta nappularivia kuin Manastashiin, niin Hurricanet olisi olleet loistavat. Jos Thunderoilla ei ota ihan törkeästi takkiin mukavuudessa, voisin kuvitella ajavani kuivan ajan ajot niillä.
https://www.renehersecycles.com/wp-content/uploads/2019/05/Hurricane_Ridge_LX_3389_s.jpg
https://www.renehersecycles.com/wp-content/uploads/2023/02/RH_700x44CX_Manastash_End_00469_CLEAN_800.jpg
Schwalbe G-One RS (40) kumeilla olen ajanut nyt pari lenkkiä. Yksi pääosin soralenkki ja yksi puhtaasti asfaltilla. Rullaa kyllä hyvin, mutta mukavuudessa soralla tulee jonkin verran takkiin vs. Snoqualmie Pass EL, mikä oli odotettuakin. 45mm versiona tilanne olisi varmasti tasan. Johtopäätöksenä itselle, että näillä pystyy ajamaan ja jäänee käyttöön.
Onko stenulla siis jokin syy miksei tuo mainittu Manastash ridge kelpaa rutsin renkaaksi? Mulla ainoa syy on hinta :)
Oikeastaan kaksi syytä: isompi on se, että kun mulla nyt kuitenkin on syksyllä ostetut EL Hurricanet, niin tuntuu vähän tyhmältä ostaa Manastashit siihen rinnalle, kun ei niissä ajossa nyt kuitenkaan oikeasti niin isoa eroa ole. Toisekseen arvon vähän sitä, että meneekö Hersen 44-millisten renkuloiden kanssa Stigmatan ajofiilis jo vähän liian mtb:mäiseksi mun makuun. Herset on aika korkeita ja Stigmatassa on bb-droppia vaan se 73 mm + ohjausgeo sellainen, että trail saattaa alkaa kasvaa turhan isoksi.
Jos tulee kuiva kesä, niin sitä irtosoraa riittää. Alkaa jo tuolla Hesan ulkoiluväylilläkin paikoitellen olla. Silloin ne (yli)isot nappulatkaan ei enää häiritse - edes henkisesti.
Mitä tulee Hersen hintoihin, niin elämä on liian lyhyt muilla kuin parhailla renkailla ajamiseen. Jos pitää jostain tinkiä, niin mieluummin ajaisin pyörällä, jossa kaikki ei ole ihan vimpan päälle mutta vimpan päälle renkailla kuin päin vastoin. IMO.
(E: enkä siis meinaa, että Herset olisi automaattisesti jokaiselle ja joka käyttöön parhaat, mutta jos siltä tuntuu, että voisi olla, niin en jättäisi vaan hinnan takia ostamatta. Jos ei pasko kylkiä, niin ne kestää kilsoja niin hyvin, että pitemmässä juoksussa eivät oikeastaan tule edes kalliimmaksi kuin monet muutkaan.)
Toinen Thundero-kysymys. Onnistuuko 44 mm Thundero olemaan sellainen, että vähän loivemmankin keulan kanssa se ei ala pienillä paineilla yliohjaamaan kaarteissa kovalla alustalla? Melkein kaikki vastaavanoloisella keskeltä nopealla, reunoilta raffimmalla kuviolla varustetut leveät renkaat, mitä olen kokeillut tekee sitä enkä tykkää siitä yhtään.
Eipä liiemmin ole gg-renkaista kokemusta, mutta tuntuvat kyllä jonkin verran tekevän mainittua ilmiötä. Tämä siis maastopyörässä, varmaan ne pyörän/keulan geometriat vaikuttaa asiaan. Mutta Gravelking SK:lla ei tuota ilmiötä esiintynyt.
F. Kotlerburg
14.05.2023, 20.28
Mulla on Grizlissä alla 44mm Thunderot enkä kyllä tuota ilmiötä ainakaan kovin voimakkaana tunnista. Ehkä en ole ajanut riittävän pienillä paineilla. GK SK:t oli ennen noita.
Muuten Thunderot tuntuu mukavammilta ja paremmin rullaavilta. Ihan kelpoisat kumit, kun sai tapeltua vanteille. Eiköhän noilla tämmöinen tavallinen harrastaja ajele.
SuccessFactor
22.05.2023, 18.15
Pari lenkkiä nyt Pirelli Ämmillä takana ja ovatpas hyvät! Paljaallakin asfaltilla rullaa hyvin, fiilispohjalta vähintään yhtä hyvin kuin G-onet ja pienet loskapätkätkin sinnittelee suuntavakaasti läpi. Ainoa pieni haaste tuli litkutuksessa, ei oikein pidä ilmoja sisällä samoin kuin Schwalbet, mutta ei oo iso juttu tsekata paineet ennen lenkkiä. Varsinkin hyvän rullaavuuden takia tuntuu siltä että näillä vois ajella nyt pitkäänkin kevääseen ennenkuin vaihtaa Snoqualmie Passit alle.
Sen verran pitää palata että olipas kyllä nappivalinnat omaan ajoon sekä Pirellit että RH Snoqualmie Passit. Gravel M:t toimivat vähän teknisemmilläkin poluilla hyvin, kivikoista ei juurikaan tykännyt mutta kun maltilla valitsi ajolinjat niin johdonmukaisesti onnistui navigointi. Nyt RH:a kokemuksia maantieltä ja ovat aivan mahdottoman mukavat ajaa ja rullavuus 44mm@3bar omaan ajoon todella mieluisa. Aiempia kokemuksia ollut Cannondale SuperX:n kanssa 28mm GP5000 joka oli todella epämiellyttävä ja rauhaton kokemus kovimmissa nopeuksissa jos asfaltti ei ollut täysin priimakunnossa.
Toinen RH nousi heittämällä vanteelle ja oli ilmatiivis ilman litkuakin. Toinen taas vaati aika paljon jumppaa mutta lopulta napsahti kiinni, ilman kompuraa olis ollut mahdoton tehtävä. Litkujen kanssa pitäneet ilmat sisällään paremmin kuin Pirellit.
Laitahan sitten palautetta. Toi olisi nyt nopeana ja sileänä renkaana toimivaan 45mm Pirellin Gravel H:n verrattuna reilu 150g kevyempi ja pistosuojaus kai jopa parempi. Tosin kai muutaman millin kapeampi (todelliset leveydet kai 25mm vanteella Pirelli 47mm ja Spessu 45mm) ja jonkun watin hitaampia, mutta mitä sitten.
Manastash Ridge taas voisi olla Pirellin Gravel M'ien korvaaja, tosin pirellit ei tunnu millään kuluvan, eli ei ihan heti ajankohtaista. Tosin tässäkin pirelli on kai selkeästi nopeampi rengas, mutta onhan toi kuvio Hurricane Ridgejen, jotka meni lopulta puolisolle, perusteella loistava.
Yleensä sepelien siivoamisen jälkeen tullut vaihdettua nopeammat ja sileämmät renkaat alle ja sitten jossain vaiheessa loppusyksystä sitten kuvioidummat takaisin kun polut alkavat olla märkiä ja afaltillakin pikkuhiljaa sepeliä odotettavissa. Tänä vuonna voisi kokeilla pitää mahdollisimman pitkään kuvioidut, jos siihenjyristelyyn tottuisi kaupungissakin.
Nyt on tästä S-Works Pathfinderista kokemuksia, ajoin sillä 160 km sorakisan Tanskassa kaatosateessa +4 asteessa sekä toisen 110 km kisan aika teknisessä gravel-maastossa seuraavana päivänä. Ihan hirveät olosuhteet ensimmäisenä päivänä, joten rengas pääsi heti kunnon testiin. Rengasrikkoja ei tullut, toisaalta paikallinen sora ei ole mitään maailman terävintä. Sivuttaispitoa oli vähintään yhtä hyvin kuin Tufon Speederossa tai Thunderossa, yllättävän hyvin selvisi jopa tosi mutaisilta polkuosuuksilta. Risteyksissä ym. terävissä käännöksissä oli helppoa tehdä hieman eroa, kun uskalsi kantata. Kovalla pinnalla kulki mielestäni oikein hyvin. En oikein löydä tuosta renkaasta mitään moitittavaa, hyvä yleisrengas joka toimii myös kisoissakin. Oli helppo asentaa jopa insertin kanssa vanteelle. Olisikohan nämä jotain 43-44 mm 22 mm leveällä vanteella. Laitan nämä alle taas FNLD GRVLiin.
^ Jos S-Worksit ei ole nyt vanteilla, niin saisitko jossain välissä mitattua leveyden lituskaksi levitettynä?
Haussa oli sellaiset yleisrenkulat lenkeille ja pyöräretkille, joissa varmaan liki puolet on asfalttia. Päädyin thunderoihin 44 millisinä. Meniköhän ihan metsään? Halusin vähän lisää pitoa nykyisiin Maxxis Velocita exo tr skinwall 40mm renkuloihin (mitattu leveys 43mm). Noi nykyiset on vähän epävarman tuntuisen soralla alamäissä, johon halusin aavistuksen parannusta. Etuhaarukassa on tilaa ehkä 47mm kumille, minkähän levyinen toi 44mm thundero on 25mm sisäleveällä vanteella, toivottavasti ei ihan valtavan iso.
Haussa oli sellaiset yleisrenkulat lenkeille ja pyöräretkille, joissa varmaan liki puolet on asfalttia. Päädyin thunderoihin 44 millisinä. Meniköhän ihan metsään? Halusin vähän lisää pitoa nykyisiin Maxxis Velocita exo tr skinwall 40mm renkuloihin (mitattu leveys 43mm). Noi nykyiset on vähän epävarman tuntuisen soralla alamäissä, johon halusin aavistuksen parannusta. Etuhaarukassa on tilaa ehkä 47mm kumille, minkähän levyinen toi 44mm thundero on 25mm sisäleveällä vanteella, toivottavasti ei ihan valtavan iso.
^On ne hyvät, kyllä niissä ihan hyvin pitoakin on. Mulla ne taitaa olla saman kokoisella vanteella noin 46 mm.
^^joo, yritän muistaa mitata jossain vaiheessa.
^^ Tufot on leveitä, mutta matalia ja melko pieni-ilmatilaisia. 40 mm Thundero on littanana vain 2 mm 33 mm Grifo Racea leveämpi ja 40 mm Getaway Pro on yli 5 mm Thunderoa leveämpi. Mataluudesta seuraa hyvää ja huonoa. Ne kestää ajaa tosi pienillä paineilla ilman, että alkavat taittua alle, mutta eivät kestä ajaa matalilla paineilla, jos on alustassa on yhtään isompaa murkulaa tai juurta. S-worksin profiili näyttää ainakin kuvien perusteella pyöreämmältä, siksi littanaleveys kiinnostaa.
Sain Thunderot alle Lutteroon ja kävin ajamassa vajaan neljänkympin ”testitempon” kepussa.
Jostain syystä noitten uusien sisäpinta oli vähän erinäköinen kuin viime vuonna ostetuissa Swamperoissa. Swamperot puski jonkin aikaa kevyesti litkuja kyljistä, mutta nämä uudet näyttäisi olevan tiiviit heti. Vois varmaan olettaa, että kylkiä on vaivihkaa paksunnettu. Mitenköhän vaikuttaa rullavuuteen, vieläkö BRR-tulokset pitää kutinsa?
Nopeat ne on tasaisella ja suoralla. Mutkiin joutuu ajamaan vähän varovaisemmin kuin Swamperoilla, joten fun factor on piirun heikompi. Haltialan pellonreunapolulla huomaa, että tärinänvaimennus ei enää sellaselle alustalle riitä edes löysän teräskeulan kanssa ja siellä Hersen nappulat on nopeammat. Pitää käydä vielä testaamassa Meikon takapolku jossain välissä. Siellä omat pohjat on tältä keväältä Ultralight Hurricaneilla. 44 mm Thundero olis varmaan kyllä 40-millistä nopeampi sekä Haltialassa että Meikon polulla.
40 mm Thundero istuu 21 mm sisäleveälle vanteelle ihan nätisti, toimii Lutteron geon kanssa hyvin yksiin ja jotenkin sopii sen dna:han muutenkin. Jäänee alle lenkkirenkaiksi siihen asti, kunnes krossikausi alkaa ja toimii varmaan hyvin kesän reissurenkaina myös.
Challenge Getaway XP (https://bikerumor.com/all-new-challenge-getaway-xp-gravel-tire/)
https://bikerumor.com/wp-content/uploads/2023/05/Challenge-Getaway-XP-Gravel-Tire-mounted-.jpeg
Gravelissa on 45 Riddler edessä ja X'Plor MSO 36 takana. Ei ole mikäään raketti ollut mutta viimeksi rullasi kyllä tosi heikosti .. no takajarrulevy laahasi sen verran että lämpeni :D
Oli kuitenkin alunperin tarkoitus kesäksi laittaa 40mm Terra Speed taakse mutta jos se kauheasti kuluu niin jos laittaisikin eteen ja taakse 50 mm GK TLC, onkohan hassu kombo?
Harvemmin ollut leveämpää rengasta takana mulla mutta jos toi retkiromppeiden kanssa toisi jotain iloa? l
^^ Tufot on leveitä, mutta matalia ja melko pieni-ilmatilaisia. 40 mm Thundero on littanana vain 2 mm 33 mm Grifo Racea leveämpi ja 40 mm Getaway Pro on yli 5 mm Thunderoa leveämpi. Mataluudesta seuraa hyvää ja huonoa. Ne kestää ajaa tosi pienillä paineilla ilman, että alkavat taittua alle, mutta eivät kestä ajaa matalilla paineilla, jos on alustassa on yhtään isompaa murkulaa tai juurta. S-worksin profiili näyttää ainakin kuvien perusteella pyöreämmältä, siksi littanaleveys kiinnostaa.
S-Works Pathfinder oli 118 milliä littanana, jos mittasin oikein.
Tänks. Noniin, siinäpä onkin varsin reilu ilmatila ja on siten myös erittäin kevyt kokoonsa nähden.
Vertailun vuoksi:
33 mm Grifo Pro HTLR 89 mm (virallisesti UCI-kapea 21 mm sisäleveällä vanteella)
33 mm Grifo Race TLR 98 mm
36 mm Tufo Swampero 99 mm
40 mm Tufo Thundero 103 mm
40 mm Challenge Getaway Pro HTLR 110 mm
42 mm Herse Hurricane 112 mm
Tänks. Noniin, siinäpä onkin varsin reilu ilmatila ja on siten myös erittäin kevyt kokoonsa nähden.
Vertailun vuoksi:
33 mm Grifo Pro HTLR 89 mm (virallisesti UCI-kapea 21 mm sisäleveällä vanteella)
33 mm Grifo Race TLR 98 mm
36 mm Tufo Swampero 99 mm
40 mm Tufo Thundero 103 mm
40 mm Challenge Getaway Pro HTLR 110 mm
42 mm Herse Hurricane 112 mm
Tämän kun saisi jonnekin talteen kaikkien nähtäväksi, niin olisi hyvä. Mä mittaan vielä tuon renkaan uudestaan, kun vaikuttaa vähän isolta noihin verrattuna. Hyvin siinä tuntui kuitenkin olevan ilmatilaa. Ajelin eilen XC-polkuja Thundero/Speedero kombolla, 83 kg kuskin alla 1.6 bar inserteillä rullasi hyvin tielläkin ja pitoa riitti, mutta rengas meinasi kantatessa antaa periksi. Ehkä leveämmät kiekot auttaisi, nämä ovat muistaakseni 22 mm sisältä. Seuraaviksi kiekoiksi ehkä jotkut 27-28 mm XC-kehillä, kun en 40 mm pienempiä taida laittaa gravelrenkaiksi.
Ohiampuja
29.05.2023, 12.49
Epäilen kehuneeni Pirelli Cinturato Gravel H 45mm renkaita täällä niin pitää nyt muistaa nekin haukkua kun puhkesivat toisen kerran eilen ja taitavat mennä roskiin. Litku tiivisti molemmilla kerroilla aivan rajoille että oikein eteen painoa siirtämällä saattoi nilkuttaa kotio...
Täällä olikin kahta lajia palautetta Pirellin Cinturato H renkaista. Toiset haukkuu ja toiset kehuu.
Netissä jonkun kauppiaan sivuilla luki että niissä renkaissa on kompaktit korvakkeet ja menestyksekäs sukutaulu. :)
Nythän on tullut myös noita 30mm (40mm ulk.) sisäleveitä ja 45mm korkeita gravelkiekkoja. Tuollaiselle joku 38mm kumi, niin pitäisi olla aerodynaamisesti hyvin istuva kombo. Vai onko tuollainen kehä jo liian laatikko mitoiltaan, että olisi varsinaista aerohyötyä? Vai lasketaanko kumi+kehä yhdeksi paketiksi, jos jatkuvuus kohta on aerodynaamisesti sujuva. Silloin yhteinen korkeus olisi jo jotain 85mm luokkaa kehästä ja kumista riippuen.
Vai jälleen uusi markkinamiesten rahastusväylä gravelhönöjen taskuille?
No mun mielestä suunta on ihan oikea. Iso on ero maantielläkin 25 vs 19mm kehällä.
Oulunjulli
29.05.2023, 14.30
Täällä olikin kahta lajia palautetta Pirellin Cinturato H renkaista. Toiset haukkuu ja toiset kehuu.
Netissä jonkun kauppiaan sivuilla luki että niissä renkaissa on kompaktit korvakkeet ja menestyksekäs sukutaulu. :)
Kas siinä oli lainattu reilun vuoden takaista viestiäni. Annoin anteeksi Pirellille ja taas ajan näillä 45mm Gravel H kumeksilla. Välissä oli Terra Speedit (jälleen), mutta niiden kulumisvauhti ja jatkuva vuotaminen Stanin litkulla kultasi muistot Pirelleistä niin paluu niihin. Kovat ja painavathan ne on....tai jotain mikrotärinää ne suodattaa paremmin kuin Terrat (jumalattoman painonsa ja isomman leveytensä vuoksi), mutta vähänkin isommat tärskyt tulee läpi. Tärkeintä on että ne näyttää hyviltä, mielestäni.
No mun mielestä suunta on ihan oikea. Iso on ero maantielläkin 25 vs 19mm kehällä.
Silläpä nuo kiinnostaakin. Tuolla kehällä (Flyweight 385g) kasauttaisi aika helposti hiukan päälle 1300g kiekkosetin, eli painokaan ei pääsisi ihan mahdottomaksi kasvamaan. Kanzon mukana tulleet i23mm ja reilu 1600g.
https://www.lightbicycle.com/700c-tubeless-gravel-aero-wheels-40mm-wide-44mm-deep-disc-brake.html
Tilaukseen vaan ja kommentteja tulemaan kun saat ajoon.
Nythän on tullut myös noita 30mm (40mm ulk.) sisäleveitä ja 45mm korkeita gravelkiekkoja. Tuollaiselle joku 38mm kumi, niin pitäisi olla aerodynaamisesti hyvin istuva kombo. Vai onko tuollainen kehä jo liian laatikko mitoiltaan, että olisi varsinaista aerohyötyä? Vai lasketaanko kumi+kehä yhdeksi paketiksi, jos jatkuvuus kohta on aerodynaamisesti sujuva. Silloin yhteinen korkeus olisi jo jotain 85mm luokkaa kehästä ja kumista riippuen.
Vai jälleen uusi markkinamiesten rahastusväylä gravelhönöjen taskuille?
Ei taida olla kovin isoa hyötyä ja aika raskaat tulee tuollaisista kiekoista. Nextieltä niitä saisi tilattua. Mä rakensin itselleni aikanaan 22 mm sisäleveät kuitukiekot graveliin 50 mm syvinä, ei ne varsinaisesti aerot ole yli 40 mm renkailla, mutta on ne perus matalaprofiilista kiekkoa nopeammat. Ja näyttäähän ne siisteiltä.
Ei noissa näytä juurikaan paino nousevan. Laipan korkeus vaikuttaa painoon enemmän.
Mikä ero on iso?
Tämän kun saisi jonnekin talteen kaikkien nähtäväksi, niin olisi hyvä. Mä mittaan vielä tuon renkaan uudestaan, kun vaikuttaa vähän isolta noihin verrattuna. Hyvin siinä tuntui kuitenkin olevan ilmatilaa. Ajelin eilen XC-polkuja Thundero/Speedero kombolla, 83 kg kuskin alla 1.6 bar inserteillä rullasi hyvin tielläkin ja pitoa riitti, mutta rengas meinasi kantatessa antaa periksi. Ehkä leveämmät kiekot auttaisi, nämä ovat muistaakseni 22 mm sisältä. Seuraaviksi kiekoiksi ehkä jotkut 27-28 mm XC-kehillä, kun en 40 mm pienempiä taida laittaa gravelrenkaiksi.
Jep, sellainen yleinen littanatietokanta olisi loistava.
Thundero vaatii tosiaan aika matalat paineet, jotta olisi edes jollain tapaa vaimennusta ja vähän sellainen umpikumifiilis niissä on silti. Se on juuri se kohta, missä BRR:n vierintävastusmittaukset kusee tosielämään verrattuna. Siinä, missä Tufoissa pitää olla BRR:n mukaiset ”extra low” -paineet niin Herseillä riittää ”low”-paineet, jotta ajettavuus on edes jotenkin verrattavissa ja silloin erot vierintävastuksessa tasoittuu kummasti. Challengen HTLR menee jonnekin niitten väliin.
Yhdet ajamattomat Thunderot taitaa joutaa myyntiin, kun tilasin parit parit, mutta ei ehkä mene jatkoon meillä ne. Ja vähän outoa tosiaan on mun mielestä se, että joko näissä uusissa renkaan sisäpinta erilainen tai sitten Thunderon ja Swamperon rungon rakenteessa on eroa. Thunderoissa, jotka on siis uudemmat, on selvästi enemmän tavaraa kudoksen päällä.
Jotkut renkaat toimii paremmin leveämmillä vanteilla, jotkut ei. Riippuu monesta muuttujasta ja joissain renkaissa kyljet jää ilman nappuloiden suojaa, kun vanteen leveys kasvaa tarpeeksi. Tufojen kanssa niin ei kyllä käy, kun kylki on matala ja reunanappulat aika ulkonevat. Esim. Hurricane Ridget on mun mielestä kivemmat ajaa mun vanhan pyörän 21 mm sisäleveällä perinteisellä vanteella kuin Stigmatan 25 mm leveällä hookless-Envellä. Herset on selvästi suunniteltu toimimaan parhaiten, kun profiili pysyy mahdollisimman pyöreänä. Enveillä niistä tulee liikaa D:n malliset.
Mikä ero on iso?
Sellainen että sen tuntee ajaessa.
Jep, sellainen yleinen littanatietokanta olisi loistava.
Thundero vaatii tosiaan aika matalat paineet, jotta olisi edes jollain tapaa vaimennusta ja vähän sellainen umpikumifiilis niissä on silti. Se on juuri se kohta, missä BRR:n vierintävastusmittaukset kusee tosielämään verrattuna. Siinä, missä Tufoissa pitää olla BRR:n mukaiset ”extra low” -paineet niin Herseillä riittää ”low”-paineet, jotta ajettavuus on edes jotenkin verrattavissa ja silloin erot vierintävastuksessa tasoittuu kummasti. Challengen HTLR menee jonnekin niitten väliin.
Se todellinen painuman mittaus olisi tosiaan paljon fiksumpaa. Ja oman järjen mukaan tuo pitäisi tehdä vaikkapa 10mm paksulla tapilla, ei maata vasten painamalla. Sitten voisi vielä ilmoittaa rullauksen tasapainumalla ja tasapaineilla mitattuna.
Mutta taisi tuosta olla joskus juttua. Mielestäni bierman oli tuotakin testaillut ja erot olivat niin pieniä, että alkoi käyttämään kumin mitattua leveyttä, koska se on vaan niin paljon helpompaa.
Sehän taitaa mennä niinpäin, että matala rengas kärsii testissä leveyden mukaan laitetuista paineista. Korkeammassa renkaassa on enemmän ilmatilaa, eli se on myös kovempi samoilla paineilla.
^ Joo kokokin varmasti vaikuttaa, mutta eniten se, että millaiset paineet renkaat todellisuudessa vaatii, jos haluaa että ne on jotenkin järkevän tuntuiset ajaa. Kahden tismalleen samankokoisen renkaan ideaalipaineet voi olla ihan erilaiset ja sitä BRR:n mittaukset ei huomioi. Ideaalipaineilla tarkoitan sellaisia paineita, jossa rullaus, vaimennus ja ajettavuus on parhaiten tasapainossa.
Sellainen että sen tuntee ajaessa.
Joo ymmärrän et tuntee ajossa, kun jos vaihtaa uudet saman merkkiset renkaat niin senkin tuntee. Lähinnä ajoin takaa sitä et onko sun mielestä nopeempi, mukavampi, parempi kantata vai joku muu?
Joo ymmärrän et tuntee ajossa, kun jos vaihtaa uudet saman merkkiset renkaat niin senkin tuntee. Lähinnä ajoin takaa sitä et onko sun mielestä nopeempi, mukavampi, parempi kantata vai joku muu?
Parempi kantata. Luotto kallistaa mutkaan lisääntyi välittömästi kun tuli nuo 25mm sisäleveät kehät maantielle.
On tuosta kaverit kertoneet jo aiemmin, mutten ole vaan uskonut. Ehkä se rengas ei vaan tee sitä pientä muljuamista ja se lisää luottamusta ajamiseen. Ja onha siinä kumiakin maassa enemmän.
Saman jutunhan huomaa gravellilla, jos ajaa naksun liian matalilla paineilla. Veikkaan, että jos kehät olisivat 30mm sisältä, niin paineita saisi taas laskea. Tuo tosin vaatisi sitä rengastilaa. Omaan gravelliin ei mahdu kuin 40mm rengas alle 25 sisäleveillä kehillä ja noissa renkaan iskupituus rajoittaa paineiden laskua ennen kuin muljuaminen alkaa.
^ Joo kokokin varmasti vaikuttaa, mutta eniten se, että millaiset paineet renkaat todellisuudessa vaatii, jos haluaa että ne on jotenkin järkevän tuntuiset ajaa. Kahden tismalleen samankokoisen renkaan ideaalipaineet voi olla ihan erilaiset ja sitä BRR:n mittaukset ei huomioi. Ideaalipaineilla tarkoitan sellaisia paineita, jossa rullaus, vaimennus ja ajettavuus on parhaiten tasapainossa.
Juu, tietysti. Renkaan koollahan ei olisikaan käytännössä merkitystä, jos alettaisiin mitata painuma jollain tapaa. Nyt periaatteessa korkea ja jäykkä rengas rullaavat testissä liian hyvin. Matalaprofiilinen ja luttero ottavat takkiin.
Mutta on tuo terra speed kyllä ihan aikuisten oikeastikkin nopea. Miksihän pro kuskit eivät aja tuolla? Eikö pistosuojaus ole kuitenkaan riittävä isoihin kisoihin?
Mutta on tuo terra speed kyllä ihan aikuisten oikeastikkin nopea. Miksihän pro kuskit eivät aja tuolla? Eikö pistosuojaus ole kuitenkaan riittävä isoihin kisoihin?
Joo taitaa olla herkkä puhkeamaan. Hollantilaisella kaverilla oli The Riftissä se alla ja sai neljä rengasrikkoa, käveli viimeiset 10 km maaliin kun rengas oli niin rikki.
Joo taitaa olla herkkä puhkeamaan. Hollantilaisella kaverilla oli The Riftissä se alla ja sai neljä rengasrikkoa, käveli viimeiset 10 km maaliin kun rengas oli niin rikki.
Noni. Tuo selittää syyn aika selvästi.
Juu, tietysti. Renkaan koollahan ei olisikaan käytännössä merkitystä, jos alettaisiin mitata painuma jollain tapaa. Nyt periaatteessa korkea ja jäykkä rengas rullaavat testissä liian hyvin. Matalaprofiilinen ja luttero ottavat takkiin.
Vaikka painuma mitatattaisiin, jäisi edelleen huomioimatta se, että renkaat on jousittamattomissa gg-pyörissä tärkein jousituselementti ja renkaiden erilaiset runkorakenteet ja -materiaalit vaimentaa eri tärinää tavoin. Eli vaikka painuma olisi sama, vaimennusominaisuudet ei välttämättä ole.
Mitä karkeampi alusta ja mitä enemmän kuskissa on tärisevää massaa (lihakset, pehmutkudokset ja rasva), sitä enemmän watteja hukkuu tärinään. Olis kiva tietää, että paljonko 80 kg painoinen ”normaalin” ruumiinrakenteen omaava pyöräilijää kuluttaa watteja karkealla sepelillä vs. sileällä asfaltilla. Wattimittarilliset löytyykö joku arvio?
Koska BRR:n testeissä kuskin paino on tuotettu mekaanisesti, puuttuu se tärinää absorboiva massa kokonaan, vaikka rumpu epätasainen onkin.
tchegge_
30.05.2023, 09.56
Jos siihen rumpumittaukseen tuotaisiin luonnollisempi tilanne eli kuskin mukana joustoa niin eikös se parantaisi enemmän jäykempikylkisten renkaiden tuloksia?
Melkein tuo on Stenun testattava. Vaatii tietysti välillä myös kaljaa+makkaraa, jotta näkee rasvakerroksen vaikutuksen watteihin.
Ja sitten tarttee testata vaimentaako maha enemmän teräslutterolla vai jäykällä kuiturungolla.
Aeromahahan on jo todistetusti nopea. Ehkä gravellmaha toimii ihan samoin :)
^^ Logiikka pettää tuossa. Se kuskin jousto kuluttaa watteja eli mitä enemmän renkaat/pyörä täristää kuskia, sitä enemmän watteja hukkuu taivaan tuuliin. Jossain oli joku Nasan tutkimus siitä, että kuinka paljon ihmiskeho kykenee absorboimaan tärinää ennekuin se muuttuu tuskalliseksi. En nyt löytänyt tähän hätään sitä, mutta ne wattimäärät oli huimia. Käytännössä keho muuttaa tärinän lämmöksi, minkä se sitten joutuu haihduttamaan, koska energian häviämättömyyden laki.
Gravelmahastakin kannattaisi hankkiutua eroon, koska mitä vähemmän läskiä, sitä vähemmän energiaa hukkuu läskin tutinaan. Se kylläkin vaatisi tarkempaa tieteellistä tutkimusta, että millaisesta nopeudesta alkaen aeromaha alkaa säästämään enemmän watteja kuin, mitä gravelmaha hukkaa. :)
Mutta varsinainen pointti oli siis se, että jos Thunderoa (40 mm) ja Extra Light tai Standard Hurricanea ajaa samoilla paineilla, niin Thunderot on ihan hemmetin paljon kovemmat vaikka niissä on merkittävästi pienempi ilmatila. Ja sitä BRR:n metodi ei pysty huomioimaan.
Tän tärinän huomaa hyvin 25mm renkailla huonolla asfaltilla. Sopiva taajuus niin pyörä tuntuu lopettavan rullaukseen kokonaan. Toinen esimerkki sopiva mukulakivi niin 40mm renkaalla tärinän vuoksi rajoitettava tehoa, mutta XC täpärillä 2.35 renkaalla voi vetää täysillä ilman mitään ongelmaa. Vaikka alusta näennäisesti tasaista. Se on paljon tuosta tärinän taajuudesta kiinni. Varmaan totuttelemalla pystyy paljon enemmän tärinää sietämään, mutta hauskaa se ei ole.
tchegge_
30.05.2023, 15.36
^^ Logiikka pettää tuossa. Se kuskin jousto kuluttaa watteja eli mitä enemmän renkaat/pyörä täristää kuskia, sitä enemmän watteja hukkuu taivaan tuuliin. Jossain oli joku Nasan tutkimus siitä, että kuinka paljon ihmiskeho kykenee absorboimaan tärinää ennekuin se muuttuu tuskalliseksi. En nyt löytänyt tähän hätään sitä, mutta ne wattimäärät oli huimia. Käytännössä keho muuttaa tärinän lämmöksi, minkä se sitten joutuu haihduttamaan, koska energian häviämättömyyden laki.
Gravelmahastakin kannattaisi hankkiutua eroon, koska mitä vähemmän läskiä, sitä vähemmän energiaa hukkuu läskin tutinaan. Se kylläkin vaatisi tarkempaa tieteellistä tutkimusta, että millaisesta nopeudesta alkaen aeromaha alkaa säästämään enemmän watteja kuin, mitä gravelmaha hukkaa. :)
Mutta varsinainen pointti oli siis se, että jos Thunderoa (40 mm) ja Extra Light tai Standard Hurricanea ajaa samoilla paineilla, niin Thunderot on ihan hemmetin paljon kovemmat vaikka niissä on merkittävästi pienempi ilmatila. Ja sitä BRR:n metodi ei pysty huomioimaan.
Joo, mutta se on BRR:n testissä eri asia. Jäykässä systeemissä rengas ottaa ne kaikki tärinät vastaan. Jos systeemiin tuodaan nyt vaikka nyt jousi vastustamaan sitä tärinää niin jäykempi rengas hyötyy siitä suhteessa enemmän.
Ei se siitä notkeampaa rengasta paremmin rullaavaa tee, mutta ero pienenee.
Nää rengasasiat on kyllä mielenkiintoisia. Esim. Vittorian Terreno Dry TLR (ei TNT) version kyljet on niin ohuet lutterot, että tulee mieleen Hersen EL:t. Silti ei testien mukaan "rullaa mihinkään". Kun taasen vaikkapa G-One RS:n kyljet on huomattavasti paksummat ja jäykemmät. Ja rullauksessa 10 watin ero jälkimmäisen hyväksi. Epäilen syyksi kulutuspinnan kumin paksuutta/jäykkyyttä tässä tapauksessa. Eli Vittoriassa sen oltava huonommin rullaavaa seosta kaikkine mahdollisine suojauksineen tms.
Silti tuntuu, että Vittoriat saattavat olla jopa nopeammat ajettaessa jatkuvassa karkeassa sorassa, johtuen juuri pehmeämpien kylkien tuomasta herkemmästä joustosta. Eikä reilusti nimellismittaansa isommasta koostakaan ole varsinaisesti haittaa tässä tapauksessa. Assulla nuo tuntuu kyllä nihkeämmiltä.
G-One RS taas alkaa kuuluvasti suhisemaan kun vauhti saavuttaa n. 30km/h rajapyykin, tämä taas ei kuulosta kovin aerolle. Mikään muu rengas ei ole ääntänyt itsellä noin. Oli nappulaa tahi ei.
Vähän samaa mieltä. Resolutet tuntuvat nopeilta soralla, mutta assulla tulee conteille pataan paljon. Varmaan tuo kumin "laatu" korostuu asfaltilla ja rullatestissä.
Äänihän on yhtäkuin aerojarru. Kyllä se vaan kovassa vauhdissa vaikuttaa.
G-One RS taas alkaa kuuluvasti suhisemaan kun vauhti saavuttaa n. 30km/h rajapyykin, tämä taas ei kuulosta kovin aerolle. Mikään muu rengas ei ole ääntänyt itsellä noin. Oli nappulaa tahi ei.
Tämän huomasin kanssa. Kosketuspinta ei pidä mitään ääntä asfaltilla kun melkein sliksi mutta ihme suhina kuuluu noista nappuloista.
Ekalla lenkillä piti oikein pysähtyä ja tarkistaa, ettei rengas laahaa runkoon kun kuulosti siltä
^Varmaan johtuu noista viistosti poikittain olevista lamelleista sivuilla. Rakenne poikkeaa siltä osin kaikista muista kumeista. Mutta tuosta huolimatta näillä pääsee ihan omaa kovaa.
Nää rengasasiat on kyllä mielenkiintoisia. Esim. Vittorian Terreno Dry TLR (ei TNT) version kyljet on niin ohuet lutterot, että tulee mieleen Hersen EL:t. Silti ei testien mukaan "rullaa mihinkään". Kun taasen vaikkapa G-One RS:n kyljet on huomattavasti paksummat ja jäykemmät. Ja rullauksessa 10 watin ero jälkimmäisen hyväksi. Epäilen syyksi kulutuspinnan kumin paksuutta/jäykkyyttä tässä tapauksessa. Eli Vittoriassa sen oltava huonommin rullaavaa seosta kaikkine mahdollisine suojauksineen tms.
Silti tuntuu, että Vittoriat saattavat olla jopa nopeammat ajettaessa jatkuvassa karkeassa sorassa, johtuen juuri pehmeämpien kylkien tuomasta herkemmästä joustosta. Eikä reilusti nimellismittaansa isommasta koostakaan ole varsinaisesti haittaa tässä tapauksessa. Assulla nuo tuntuu kyllä nihkeämmiltä.
Herse voi osittain jutuiltaan olla vähän propellipää ja hänen jutut tunnetusti jakaa mielipiteitä, mutta tämä selvitys (https://www.renehersecycles.com/testing-tires-isnt-easy/) siitä, että miksi jäykät renkaat pärjää rumputesteissä paremmin kuin todellisuudessa ja notkeat päin vastoin, on mun mielestä ihan loogista ja järkeenkäypää asiaa.
^Vaikuttaa sinänsä loogiselta. Paitsi juuri yksi poikkeus tulee heti mieleen ja juuri Hersen kumille. Sillä nimenomaan EL Snoqualmie Pass tykitti erittäin ohuine kylkineen gravel-renkaiden kärkipaikalle rumputestissä. Kuinka paljon vielä lähtisi watteja pois tuolla TOUR-lehden käyttämällä metodilla?
^Vaikuttaa sinänsä loogiselta. Paitsi juuri yksi poikkeus tulee heti mieleen ja juuri Hersen kumille. Sillä nimenomaan EL Snoqualmie Pass tykitti erittäin ohuine kylkineen gravel-renkaiden kärkipaikalle rumputestissä. Kuinka paljon vielä lähtisi watteja pois tuolla TOUR-lehden käyttämällä metodilla?
Niin ja contin terra on jäykkäkylkinen, mutta oikeasti nopea rengas.
Niin on ne Thunderotkin nopeat sileällä, itseasiassa BRR:n mukaan 40 mm Terroja nopeammat. Mutta en kyllä pitkää lenkkiä soralla jaksaisi Thunderoilla ajaa. Jos ajaa gg-lenkeillä paljon assua, niin sitten varmaan ihan ok:t.
Rengasvalmistajille rumputestaaminen ainakin tuottaa helppoa bisnestä, kun halvalla valmistetut, jäykkäkylkiset ja ajettavuudeltaan korkeintaan keskinkertaiset renkaat myy hyvin eikä kuluttajatkaan valita, että kyljet vuotaa.. :)
EL Snowqualmien ja EL Hurricanen 10 watin ero on iso, kun niissä kuitenkin on käytännössä sama runko. Aika paljon ne nappulat hidastaa ainakin rummulla.
Kyllä. Näissä hommissa luotan "nopeus suhteessa tehoon"- dataan ja viimeisenä lukkona vielä legendaarinen pers'dyno. Parasta minulle gravelkumi-sarjassa on tarjonnut juuri tuo EL Snoqualmie. Vaan utelias luonne on ajanut kokeilemaan muitakin vaihtoehtoja, yhtenä tekosyynä käyttäen noiden timanttisen kovaa hintaa (100€/kpl). Nuo em. kumit vieläpä kesti itsellä reilun kymppitonnin ajot ja ovat edelleen alla kaverilla, jolle pyörän myin. Eli kestokin oli erinomaisella tasolla.
Se nappula hidastaa oikeassa maailmassa vielä rumpua enemmän.
Eikä tuollainen extralight oikeasti ole ainakaan itselleni vaihtoehto. Oikeat kuskit eivät näytä käyttävän edes Terra Speedejä, vaikka mun kokemuksella ne kestää mitä vaan.
Mulla ollu nyt 40mm Terra speedit 25mm kiekolla. Tuntunut hyviltä ja nopeilta asfaltilla ja soralla. Aino mikä on niin asfaltilla tiukan kaarteen ajaminen. Jotenkin en löydä luottoa ajaa kaarretta maksimi vauhtia. Mistä sitten johtuukaan? Onkohan nuo kuviottomat parempia siinä vai rengaspaineestako se on kiinni? Nyt olen käyttänyt 2.5-3bar paineita.
Eikä tuollainen extralight oikeasti ole ainakaan itselleni vaihtoehto. Oikeat kuskit eivät näytä käyttävän edes Terra Speedejä, vaikka mun kokemuksella ne kestää mitä vaan.
Mä olenkin sen verran vanha, pehmeä ja mukavuudenhaluinen, että mun ei (onneksi) tarvi miettiä, mitä oikeat kuskit käyttää :)
Strava-datan perusteella mua ne nappulat ei kuitenkaan erityisemmin hidasta, monessa paikkaa ennemmin päin vastoin. Vähän riipuu myös siitä, että haluanko sellaiset renkaat, joilla olen nopea 35 km/h vauhdissa asfaltilla vai 25 km/h vauhdissa sepelimurskeella. Jollain loppukevään kirkkonummilenkillä ajoin Hurricaneilla vahingossa itseni Meiko 1 -segmentin all time 8:ksi, joten ainakin niillä pätkillä joilla mun mielestä on kiva olla nopea, nappulat on todistettavasti itselleni nopeimmat.
Tykkään kyllä enemmän standard-Herseistä kuin EL:stä, vaikka jonkinnäköisen nopeuseron niitten välillä saattaa oikeastikin huomata. EL:t on turhan paperia ainakin noihin nappularenkaisiin ja standardien ajotuntuma on musta kivempi varsinkin matalilla paineilla.
Mutta olennaisinta tietty on, että kukin ajaa just niillä renkailla, jotka itsestä tuntuu hyviltä. Muullahan ei loppujen lopuksi ole väliä.
En ole aktiivisesti asiaa tutkinut, mutta ainakin ReneHersen twitteri -tiliä seuraamalla on saanut sellaisen kuvan että aika paljon noissa Gravel-kisoissa käytetään ko. renkaita ja niillä myös podiumille kavutaan. Herse ei tietääkseni edes kovin montaa kuskia sponsoroi, vaan kuskit ostelee nuo omilla rahoillaan.
Noilla ajetaan myös criteriumia :)
38mm edessä ja 44mm takana.
https://www.instagram.com/p/CRqBGzWMvLK/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
K.Kuronen
31.05.2023, 10.40
Täytyy noita Hersejä jossakin vaiheessa kokeilla, viimeistään silloin, kun kesäkeleillä Stravassa ei enää soralenkeillä ole PR:ä. Se kertonee aika luotettavasti, että alan jäädä itselleni. Toistaiseksi noita tulee renkaista riippumatta.
Mulle gravelirenkaalle, retkeilevänä henkilönä, tärkeää on toisinaan tapahtuvissa tykittelyissä hallinta ja rullaavuus taas vähemmän tärkeä. Heikompi rullaavuus näkyy vain siinä, että lenkki päättyy vähän myöhemmin.
Mulla ollu nyt 40mm Terra speedit 25mm kiekolla. Tuntunut hyviltä ja nopeilta asfaltilla ja soralla. Aino mikä on niin asfaltilla tiukan kaarteen ajaminen. Jotenkin en löydä luottoa ajaa kaarretta maksimi vauhtia. Mistä sitten johtuukaan? Onkohan nuo kuviottomat parempia siinä vai rengaspaineestako se on kiinni? Nyt olen käyttänyt 2.5-3bar paineita.
On joo. Täysin sliksi on assulla vielä reilusti terraa parempi. Maxxiksen velocitat on korttelirallissa hauskat ja rullaa hyvin. Ovat myös terroja pehmeämmät.
Kuvio on aina vähän kompromissi. Terra Speed on aika tasainen kaikella alustalla ja kulkee assullakin kovaa. Kanttaillessa se sama tuntuma säilyy läpi kallistuskulman.
Sitten taas täysin sliksi rengas on vähän turhan jännä ajettava. Se alkaa sortamaan helposti soralla tosi loivissakin mutkissa ja kovassa vauhdissa. Häviää vähän se hauskuus ajamisesta, kun poljinpainetta saa jatkuvasti kevennellä. Tosin tuossa saattaa se syykin olla. Oikeat gravelkuskit taitaa pitää vedon päällä ja ajaa mutkat läpi pienessä liidossa. Pysyy keula tiessä.
tchegge_
31.05.2023, 18.33
Noita Heinen kirjotteluita tosiaan pitää aina lukea vähän kuin savolaisen kunnallispoliitikon kolumneja. Vastuu on lukijalla.
Tuosta stenun linkkaamasta jutusta poimittua;
"Since the drum is convex, it pushes deep into the tire, unlike a real road, which is flat. The more supple the tire, the deeper the drum pushes. This makes the tire flex more, which absorbs more energy. That is why a stiff tire performs well on the drum, and a supple tire does not"
Muuten ihan jees, mutta Hersen rengas on ihan kärjessä BRR:n soratuloksissa. Vai onko Snoqualmie Pass TC Extraligh joku jäykkäkylkinen kivireki?
K.Kuronen
31.05.2023, 18.57
Noita Heinen kirjotteluita tosiaan pitää aina lukea vähän kuin savolaisen kunnallispoliitikon kolumneja. Vastuu on lukijalla.
...
Tai sitten pitää seurata häntä ja ryhtyä opetuslapseksi -tämä myönteisessä mielessä- ja joko onnistua tai sitten pettyä.
Vähän kaltaisensa ukko, vaikka ehkä omalla alallaan meritoituneempi, on Ray Jardine -joko seuraat hänen ajatuksiaan, tai sitten et. Joskus mietin, että kokeilisin, mutta jäi sitten kirjan lukemisen asteelle.
"Since the drum is convex, it pushes deep into the tire, unlike a real road, which is flat. The more supple the tire, the deeper the drum pushes. This makes the tire flex more, which absorbs more energy. That is why a stiff tire performs well on the drum, and a supple tire does not"
Muuten ihan jees, mutta Hersen rengas on ihan kärjessä BRR:n soratuloksissa. Vai onko Snoqualmie Pass TC Extraligh joku jäykkäkylkinen kivireki?
Juu, ihan höpöä tuo on. Kyllä se rengas painuu flatillakin alustalla. Mun mielestä tuo BRR testi on tehty niin hyvin kuin on järkevästi mahdollista. Aina voi koettaa inttää tutkimuksia vastaan ja etsiä vaihtoehtoisi totuuksia. BRR tarjoaa kuitenkin raakaa dataa, josta voi vähän vertailla mitä renkaita alkaa kokeilemaan.
Mutta tuo siis on ihan totta kyllä, että renkaissa on isojakin eroja pehmeydessä. Esimerkiksi just noi velocitat ovat smoothit ajaa vaikka painetta olisi liki 3bar. Terrat ovat noilla paineilla jo ajokelvottomat.
En ole aktiivisesti asiaa tutkinut, mutta ainakin ReneHersen twitteri -tiliä seuraamalla on saanut sellaisen kuvan että aika paljon noissa Gravel-kisoissa käytetään ko. renkaita ja niillä myös podiumille kavutaan. Herse ei tietääkseni edes kovin montaa kuskia sponsoroi, vaan kuskit ostelee nuo omilla rahoillaan.
Juu Snowqualmie Pass Endurancella saattaa hyvinkin olla enemmän klassikko-gg-kisojen podiumeja (https://www.renehersecycles.com/riders/) tai top 10 -sijoja kuin yhdelläkään toisella yksittäisellä rengasmallilla. Nappulaversiot loistelee enemmän seikkailullisemmissa ultrapitkissä kisoissa.
..vähän outoa tosiaan on mun mielestä se, että joko näissä uusissa renkaan sisäpinta erilainen tai sitten Thunderon ja Swamperon rungon rakenteessa on eroa. Thunderoissa, jotka on siis uudemmat, on selvästi enemmän tavaraa kudoksen päällä.
…itseasiassa BRR:n mukaan Thunderossa on kylki 0,9 mm, kun Swamperossa ja Speederossa on 0,8 mm eli ehkäpä niissä onkin oikeasti erilaiset rungot.
Juu Snowqualmie Pass Endurancella saattaa hyvinkin olla enemmän klassikko-gg-kisojen podiumeja (https://www.renehersecycles.com/riders/) tai top 10 -sijoja kuin yhdelläkään toisella yksittäisellä rengasmallilla. Nappulaversiot loistelee enemmän seikkailullisemmissa ultrapitkissä kisoissa.
Noin just. Endurance. Niillä El versioilla ei kisaa kukaan. Enduranceissa on oikeasti järeä se kylki. Vaatii paljon pienemmät paineet ollakseen smoothi.
Joo ja siitä huolimatta niillä voitetaan oikeita kisojakin. Tosin ohut se Endurancekin on, kun vertaa moniin muihin. Hersen kyljet: EL 0,4 mm, Standard 0,55 mm, Endurance 0,75 mm. Vertailun vuoksi esim. Resolute 0,75 mm, Terraspeed 1,0 ja Pirellit 1,1 mm.
Noista mitoista näkee kyllä myös sen, että minkä vuoksi EL ja standard Herset sietää suurempia paineita kuin useimmat muut renkaat. Mä olen rymistellyt bikepacking-varustuksenkin kanssa standardeilla ties missä kivikoissa ja pöpeliköissä monta reissua ilman rengasrikkoja. EL:llä en silti lähtisi reisuun, vaikka toistaiseksi kyljet on kestäneet niissäkin Porkkala-gravelit ja muut sepeliköt.
E: Herse väittää kyllä, että 2021 Silk Mountain Race olisi voitettu Extralighteilla, mutta vähän epäilyttää. Jos pitää paikkansa, niin saa kyllä olla taitava ja huolellinen kuski puikoissa, vaikka noissa ultrakisoissa nopeudet onkin lähempänä ”tavallisten ihmisten” nopeuksia.
https://bikepacking.com/wp-content/uploads/2021/08/Chris-McClean-2021-Silk-Road-Mountain-Race-1-16.jpg
Onkohan näistä kellään kokemusta?
https://wolfpack-tires.com/product/gravel-speed/?lang=en
Seos on kuitenkin saman kaverin tekemä kuin Blackchili sun muut huippuseokset.
Mulla maasturissa vastaava trail rengas ja pidän sitä oikein hyvänä.
Mistäs tiedät, että eikö se voisi isommalla rummulla olla vielä enemmän kärjessä? Rummun muoto tuskin vaikuttaa niin paljoa, että se olennaisesti muuttaa renkaiden paremmuusjärjestystä, mutta kun BRR:ää selaa tarkemmin, niin on siellä ihan selviä epäloogisuuksia, joille on vaikea keksiä muuta selitystä kuin tuo Hersen esittämä. Hyvä esimerkki on Tufon Thundero ja Speedero. Speedero on sliksimpi ja inan ohkasempi sekä kyljistä että kulutuspinnasta, mutta siitä huolimatta muka rullaa huonommin.
Isommat erot BRR:n ja tosielämän välillä syntyy siitä, että millaiset paineet renkaat todellisuudessa vaatii, mikä vaikuttaa suoraan rullaavuuteen jo BRR:nkin mukaan. Lisäksi Hersen termein ”suspension losses” vaikuttaa siihen, että BRR antaa liian hyviä tuloksia kovemmilla paineilla. Jos BRR lukee kuin raamattua tarkoittaisi se sitä, että karkeallakin alustalla ajaessa säästyisi watteja sitä enemmän, mitä kovemmilla renkailla ajaisi. Pahimmatkin vastarannankiiskit ehkäpä tajuaa jo sen, että se ei pidä paikkansa.
Aina voi mitattua dataa vastaan tapella jos se kivalta tuntuu. Täytyisi vaan olla jotain muutakin kuin mutua jos haluaa sen mitatun kumota.
Esim tuo Speedero/thundero. Mitataanko kulutuspinta nappulan kohdalta? Jos noin, niin se nappulaversio voi oikeasti olla kokonaisuudessaan joustavampi, mitä sliksi rengas. Speedero on kuitenkin saletisti nopeampi kun mukaan otetaan ilmanvastus.
Niin mitattu data on relevanttia aina ja ainostaan niissä olosuhteissa, missä se on mitattu. Heti, kun sitä alkaa soveltamaan toisenlaisiin olosuhteisiin, kyse on pelkästään spekulaatiosta. Mun pyörät ainakaan ei yleensä ajele teräsrullan päällä ilman kuskia.
Kulutuspinnan paksuus mitataan nappuloiden välistä ja nappuloiden korkeus on ilmoitettu erikseen. Nappulat Thunderossa 1,5 mm ja Speederossa 1,3 mm. Terraspeedissäkin 45-millisessä on sekä kulutuspinta että kyljet paksummat kuin 40-millisessä ja silti sekin rullaa paremmin kuin 40 mm.
Mutta jooh..parempi varmaan lopettaa tähän, että muut ei kyllästy :)
Noi kumilaadut ja rakenne taitaa muuttua vaikkei valmistajat niitä kerrokkaan. Esim just conteilla on käynyt näin usein. Terra Speedillä ja maantierenkailla.
Tuossa brr testissä simuloidaan 42.5kg akselimassaa ja luulenpa ettei tulos heitä kauaksi karkealla asfaltilla ajosta. Oman kokemuksen mukaan soralla/vähän pehmeämmällä alustalla moni muu tekijä alkaa tulemaan mukaan. Pienillä paineilla joku rengas voi tuntua assulla hyvinkin hitaalta, mutta soralla taas suht nopealta.
tchegge_
02.06.2023, 12.41
Mistäs tiedät, että eikö se voisi isommalla rummulla olla vielä enemmän kärjessä? Rummun muoto tuskin vaikuttaa niin paljoa, että se olennaisesti muuttaa renkaiden paremmuusjärjestystä, mutta kun BRR:ää selaa tarkemmin, niin on siellä ihan selviä epäloogisuuksia, joille on vaikea keksiä muuta selitystä kuin tuo Hersen esittämä. Hyvä esimerkki on Tufon Thundero ja Speedero. Speedero on sliksimpi ja inan ohkasempi sekä kyljistä että kulutuspinnasta, mutta siitä huolimatta muka rullaa huonommin.
Isommat erot BRR:n ja tosielämän välillä syntyy siitä, että millaiset paineet renkaat todellisuudessa vaatii, mikä vaikuttaa suoraan rullaavuuteen jo BRR:nkin mukaan. Lisäksi Hersen termein ”suspension losses” vaikuttaa siihen, että BRR antaa liian hyviä tuloksia kovemmilla paineilla. Jos BRR lukee kuin raamattua tarkoittaisi se sitä, että karkeallakin alustalla ajaessa säästyisi watteja sitä enemmän, mitä kovemmilla renkailla ajaisi. Pahimmatkin vastarannankiiskit ehkäpä tajuaa jo sen, että se ei pidä paikkansa.Kävin miettimään tätä painaumaa itsekin. Että paljonko se voisi olla.
Heine taisi mainita jossain optimipainauman renkailleen olevan 15%.
Pyöräytin cadiohjelmassa mallit levystä ja 74cm kiekosta(BRR:n koko) siihen sovitin 38mmrenkaan (taisi olla joku gravel kingintms.)
Oikealla painauma tasaisella, vasemmalla rullalla.
Oikeastihan se rengas ei painu kasaan vaan leviää juuresta mutta nyt oioin rankasti 2d maailmaan.
Rummun painauman ajattelin niin että renkaan ja pinnan välinen poistunut pinta-ala oli sama molemmissa. Tästä jos joku fiksumpi tietää oikean vastauksen saa kertoa. [emoji23]
Rullaan rengas painautuu noin 1.6mm syvemmälle, virhemarginaalia on sitten vaikka kuinka. [emoji23]
Eikös BRR testannut nämä Hersen eri kumilaadut? Mitenkä niiden tulokset vertautuu keskenään? https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230602/7e90ade2afa824da8d7dbecb848d697b.jpg
Ihan suoraan ne vertautui. Seitinohuilla kyljillä oleva nopein ja pistosuojattu endurance hitain.
Tuosta rullan pyöreydestä vs maanpinta voi kehitellä vaikka mitä teorioita. Oikeassa gravellissa se maanpinta taitaa olla vielä enemmän kaareva johonkin suuntaan. Sitten siellä on vielä KIVIÄ!
Bierman on testannut 45 mm Pirelli Gravel M:n
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/pirelli-gravel-m-45
TLDR: Rullaa marginaalisesti paremmin kuin 40 mm versio
Tuossa brr testissä simuloidaan 42.5kg akselimassaa ja luulenpa ettei tulos heitä kauaksi karkealla asfaltilla ajosta. Oman kokemuksen mukaan soralla/vähän pehmeämmällä alustalla moni muu tekijä alkaa tulemaan mukaan. Pienillä paineilla joku rengas voi tuntua assulla hyvinkin hitaalta, mutta soralla taas suht nopealta.
Asfaltilta soralle vaihtuessa tuntuu usein siltä että soralla rullaa paremmin, mutta se on tietysti pelkkää mutua ja riippuu asfaltin kunnosta ja soran karkeudesta jne. Jarrutuksessa asfaltilla on yleensä parempi teho kuin soralla, joten siitä päätellen soralla on vähemmän kitkaa. Soralla etenkin on niin suuri vaihteluväli että vaikea sanoa kategorisesti yhtään mitään suuntaan tai toiseen.
Kumilaadut voi vaikuttaa tuohon eroon paljon.
Gambinamiäs
02.06.2023, 15.25
Bierman on testannut 45 mm Pirelli Gravel M:n
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/pirelli-gravel-m-45
TLDR: Rullaa marginaalisesti paremmin kuin 40 mm versio
En nyt ihan tajua näiden renkaiden testaamista 5mm välein, kun olisi ihan uusia mallejakin testiin, mutta näin on kansa äänestänyt. Toki maantierenkaista on ihan mielenkiintoista nähdä data vaikka 26mm ja 32mm, kun käyttö on vähän eri.
Gravel M 45mm on itselälkin ollut alla jo pari kautta ainakin syksystä kevääseen. Hyvä rengas, vähän raskas, varsinkin tanwall, mutta rullaa oikein kivasti tuollaiseksi kuvioiduksi renkaaksi ja pito pehmeällä on hurja.
E: Herse väittää kyllä, että 2021 Silk Mountain Race olisi voitettu Extralighteilla, mutta vähän epäilyttää. Jos pitää paikkansa, niin saa kyllä olla taitava ja huolellinen kuski puikoissa, vaikka noissa ultrakisoissa nopeudet onkin lähempänä ”tavallisten ihmisten” nopeuksia.
Kisan voitti tuolloin(kin) Sofiane Sehili, ja kuvien perusteella ei ainakaan endurancet olleet alla, kun kyljet näyttäisivät olevan vaaleat. Voivat hyvin olla extralightit.
Bloginsa https://sofianesehili.com/2021/09/01/silk-road-mountain-race-2021-days-1-and-2/ perusteella joutuikin sisureita useamman kerran vaihtamaan ja paikkailemaan juuri kylkien vuoksi. Oletan että kuitenkin lähti reissuun tubelessina. Lisäksi häneltä hajosi takakiekko, mutta se ei liene renkaan vika.
Varmaan sponsorin ehdottama testi?
Kisan voitti tuolloin(kin) Sofiane Sehili, ja kuvien perusteella ei ainakaan endurancet olleet alla, kun kyljet näyttäisivät olevan vaaleat. Voivat hyvin olla extralightit.
Bloginsa https://sofianesehili.com/2021/09/01/silk-road-mountain-race-2021-days-1-and-2/ (https://sofianesehili.com/2021/09/01/silk-road-mountain-race-2021-days-1-and-2/) perusteella joutuikin sisureita useamman kerran vaihtamaan ja paikkailemaan juuri kylkien vuoksi. Oletan että kuitenkin lähti reissuun tubelessina. Lisäksi häneltä hajosi takakiekko, mutta se ei liene renkaan vika.
Joo siltähän toi tosiaan näyttää, että olisi EL:t. Rikkoi heti alussa toisen renkaan ja joutui ajamaan sen kanssa sisurillisena melkein koko kisan. Nopeasti blogikirjoitukset läpi luettuna pari kertaa paikkasi sisuria, kun ei ollut useampia mukana. Sitten alko Huntin kiekosta paukkua nippelit ja joutui purkamaan etukiekosta nippeleitä takakiekkoon, jotta kiekko ei olisi mennyt ihan tacoksi. Ajoi 18 tuntia kolmen maapähkinäpussin voimalla, kun skippasi vahingossa jonkun kaupan. Ja kaiken ton jälkeen voittaa kisan. Ei voi muuta sanoa kuin, että on kova kaveri.
Sofiane Sehili tosiaan sen verran kova kaveri, että pystyy voittamaan vaikka kalusto tai kunto ei parhaassa kunnossa olisikaan.
Viime vuonna aloitti kisan kuumeisena ja joutui lepäilemään alussa että parani, mutta voitti silti. Voittoa en siis laittaisi ainakaan noiden el Hersejen piilkiin, mutta ehkäpä voitto tuli jopa niistä huolimatta.
Sent from my iPhone using Tapatalk
^ Joo kyllä se nimenomaan on EL:stä huolimatta tollasessa käytössä. Endurancea ja Endurance plussaa näytti suosineen pari muuta Herseillä ajanutta kuskia.
Velo Newsin mukaan G One RS on ammattikuskien suosikkirengas Unboundissa. Erikoisen näköinen toi reitti (https://ridewithgps.com/routes/41531560), kun on neliöistä muodostuva ”gravel-asemakaava”. 2 km suoraa, ysikympin mutka, 1 km suoraa, ysikympin mutka, 10 km suoraa, ysikympin mutka jne.
Pisin suora näyttäisi olevan 10 mailia :eek:
”What is the best tire for Unbound? The one that doesn’t get a flat.” Muulla ei paljon ole väliä. Jos tiput letkasta, niin kiinni et saa.
Joo siltähän toi tosiaan näyttää, että olisi EL:t. Rikkoi heti alussa toisen renkaan ja joutui ajamaan sen kanssa sisurillisena melkein koko kisan. Nopeasti blogikirjoitukset läpi luettuna pari kertaa paikkasi sisuria, kun ei ollut useampia mukana. Sitten alko Huntin kiekosta paukkua nippelit ja joutui purkamaan etukiekosta nippeleitä takakiekkoon, jotta kiekko ei olisi mennyt ihan tacoksi. Ajoi 18 tuntia kolmen maapähkinäpussin voimalla, kun skippasi vahingossa jonkun kaupan. Ja kaiken ton jälkeen voittaa kisan. Ei voi muuta sanoa kuin, että on kova kaveri.
Joo ja miten paljon sponssit voivat kisaa pilata. Kukaan ei tuollaiselle reissulle muuten valkkaisi Huntin kiekkoja, eikä varmaan noita extra light rene hersejäkään.
Erikoinen veto se on ollut sponsoriltakin, jos rengasvalinta on sieltä päästä annettuna tullut, kun ei tuo nyt ehkä ihan parasta mainosta ole.
Mä jään nyt seurailemaan, että saanko ajettua EL:t sileiksi vai ratkeaako kylki ensin. Sittenpä tietää, että miten ne kestää setämieskäytössä. Manastashit laitoin tilaukseen standardeina.
Pirelli-kuskit ilmeisesti ajaa Unboundissa jollain protorenkaalla, joten pirelliltä voisi odottaa uutta kisarengasta. Aika kovaa taitaa olla kilpailu gg-harrastajien rengaseuroistakin.
Pirelli-kuskit ilmeisesti ajaa Unboundissa jollain protorenkaalla, joten pirelliltä voisi odottaa uutta kisarengasta. Aika kovaa taitaa olla kilpailu gg-harrastajien rengaseuroistakin.
On se. Maantiellä kilpailu on loppunut käytönnössä täysin, kun conti on ollut niin ylivoimainen useampia vuosia. Älytön hinnoittelu onneksi antaa muillekkin valmistajille nyt tilaa.
Jotenkin tuntuu hullulta. Rene Hersen kalliit renkaat alkavat tuntua jo halvoilta normaaliin contin gp5000 tubelekseen verrattuna. Saisivat vaan tehdä tuohon väliin jotain fiksumaa kuviota.
Maantiepyöräily (kilpailu) on lähes kuollut USAssa joten ei ihme että valmistajat satsaavat sen sijaan graveliin. Gravelissa liikkuu isommat rahat kuin maantiellä.
tchegge_
03.06.2023, 09.15
Ettei menisi itselläkin pelkäksi teoriajankkaamiseksi niin nyt ollut kevään ajossa Pirellin Gravel H:t 650x50 renkaat.
Aika hyvin ne rullaa, ei ne arvostelut pielessä ole.
Irtosoraa sisältävissä mutkissa kyllä vähän ikävä vanhoja Rocket Roneja. [emoji23]
Jos nyt ehtisi joskus Reitti 2000:sta ajelemaan niin saisi vielä testattua siellä Petikon nousut ja laskut.
Vaihdoin kesäloman kunniaksi nastat Stigmatan kakkoskiekoilta pois ja asentelin Thunderot niille, kun Lutterosta ja Thunderoista ei oikein tullut kavereita. Nyt on sitten sekä ”mukavuuskiekot” (matala kuitu + Herse) että ainakin teoriassa ”nopeuskiekot” (ei niin matala kevyt alukehä + Tufo). Eiköhän loppukesästä ole tarjolla jonkinnäköistä Strava-näppituntumaa siitä, että kummat alla kulkee kovemmin.
Lutteroon (https://live.staticflickr.com/65535/52946717907_24e58dbab7_4k.jpg) laitoin Grifot alle, koska krossikuume. (Paatonin antama lempinimi vähän kyllä hämää, koska ei toi ole lainkaan luttero tossa cx-kuosissa :)). Olipa kivaa. Back to basics -fiilikset ja krossihko geo + krossirenkaat on kyllä kiva yhdistelmä vaihteeksi varsinkin lähiulkoiluteillä ja helpoilla poluilla. Yllättäen Haltialan peltopolulle (Haltiala Hayride W-E) PR ja tämän vuoden overall 2. vaikka jouduin jarruttelemaan pariin otteeseen koirien takia. Enkä edes polkenut täysii. Myötätuulta oli, mutta ei mitenkään erityisen kova. Erittäin hämmentävää.
Ensimmäiset pari satkua takana perus Steilacoomeilla, on hyvät. Ajotuntuma todella hyvä ja rullaakin kivasti. Pitivät ilmat sisällään jo heti alusta alkaen.
Nyt kun on kuivaa ja toistaiseksi gg-hommiin vain yhdet kiekot niin miettinyt keskikesän ajeluihin sileämpää Bon Jonia. Onko kokemusta näiden kahden välillä? Kuinka paljon nopeammat nuo BJP on kovalla alustalla ja miten ne toimivat pehmeämmällä?
Gambinamiäs
04.06.2023, 13.45
BRR on testannut aika paljon Hersejä, vastaavan vertailun voi tehdä myös Snoqualmie Passin ja Hurricane Ridgen välillä, ero rullalla testattuna vielä isompi.
Model
Barlow Pass TC 38
Steilacoom TC 38
Spin Up Video
YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=W_NtT4nBZGE)
YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=3z-o_h8NaXs)
Inner Tube
None (30 ml sealant)
None (30 ml sealant)
Measured Width
37.6 mm
35.2 mm
Rolling Resistance
High Air Pressure
17.2 Watts
CRR: 0.00516
(54 psi / 3.7 bar)
21.0 Watts
CRR: 0.00629
(60 psi / 4.1 bar)
Rolling Resistance
Medium Air Pressure
18.5 Watts
CRR: 0.00555
(45 psi / 3.1 bar)
21.8 Watts
CRR: 0.00653
(50 psi / 3.4 bar)
Rolling Resistance
Low Air Pressure
20.4 Watts
CRR: 0.00612
(36 psi / 2.6 bar)
23.1 Watts
CRR: 0.00692
(40 psi / 2.8 bar)
Rolling Resistance
Extra Low Air Pressure
23.6 Watts
CRR: 0.00707
(27 psi / 1.9 bar)
25.0 Watts
CRR: 0.00749
(30 psi / 2.1 bar)
Myös John Bon Jovi testattu, tosin Touring renkaana eli vähän eri idea paineissa.
Inner Tube
None (30 ml sealant)
(current protocol (https://www.bicyclerollingresistance.com/the-test#inner-tube-protocol))
Conti Tour 28 (170 gr butyl)
(test protocol (https://www.bicyclerollingresistance.com/the-test#inner-tube-protocol))
Rolling Resistance
75 PSI / 5 Bar
14.2 Watts
CRR: 0.00426
16.7 Watts
CRR: 0.00501
Rolling Resistance
60 PSI / 4 Bar
15.6 Watts
CRR: 0.00468
18.6 Watts
CRR: 0.00558
Rolling Resistance
45 PSI / 3 Bar
18.3 Watts
CRR: 0.00549
21.8 Watts
Rolling Resistance
30 PSI / 2 Bar
23.6 Watts
28.1 Watts
CRR: 0.00842
Pistosuojaustestit voi jokainen maksava asiakas käydä itse lukemassa, mutta normi testeissä ei kyläl mielestäni huomioida sitä, kuinka paljon nappula tuo tosiasiassa lisäsuojaa. Rene hersen nappulakumiin tai Pirellin Gravel M:ään en ole koskaan saanut reikää edes koko talven tappajasepeliajoissa.
Gambinamiäs
04.06.2023, 13.51
https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/rene-herse-casing-comparison
Tämä kannattaa myös tsekata läpi. Nappulakumeilla erot taas pienempiä kuin näillä sileillä.
Mitä hyviä vaihtoehtoja olisi maantierenkaiden korvaajiksi graveliin? Nyt siis toisilla kiekoilla on Rene Hersen nappulat ja toisilla 32mm GP5000:t, mutta puhdasta maantieajoa tulee niin vähän että ei noille GP:lle ole perustetta. Haussa olisi siis leveä (35-40mm) sliksi, jolla ajaa mielellään myös ainakin helpommat sorat.
Mielessä on ollut Hersen Barlow Pass, mutta mitä muita vaihtoehtoja olisi? Strada Bianca? Lisäksi, Strada Bianca Pro löytyy Challengen sivuilta kahden otsikon alta, ”Handmade tubeless ready” ja Handmade clinchers”. Speksit ovat kuitenkin samat. Onko tuosta Prosta kaksi versiota vai onkohan kyse samasta renkaasta?
jones mäkinen
04.06.2023, 15.32
Spessun Pathfinder Pro 38mm. Joskus tuli kaupassa vastaan, kun uusin renkaita ja ihan sattumalta löysin tosin hyvät renkaat. On nopeat ja kulutuspintaa on paljon , 2021 ostettu rengas vieläkin mulla tallella.
Mitä hyviä vaihtoehtoja olisi maantierenkaiden korvaajiksi graveliin? Nyt siis toisilla kiekoilla on Rene Hersen nappulat ja toisilla 32mm GP5000:t, mutta puhdasta maantieajoa tulee niin vähän että ei noille GP:lle ole perustetta. Haussa olisi siis leveä (35-40mm) sliksi, jolla ajaa mielellään myös ainakin helpommat sorat.
Mielessä on ollut Hersen Barlow Pass, mutta mitä muita vaihtoehtoja olisi? Strada Bianca? Lisäksi, Strada Bianca Pro löytyy Challengen sivuilta kahden otsikon alta, ”Handmade tubeless ready” ja Handmade clinchers”. Speksit ovat kuitenkin samat. Onko tuosta Prosta kaksi versiota vai onkohan kyse samasta renkaasta?
Handmade clincher ei ymmärtääkseni ole tubeless kumi, vaan vaatii sisurin.
Hämäävästi kyllä molempien spekseissä lukee ”tlr”, mutta tuo leima puuttuu clincher version kyljestä. Ja tuotenumero on eri. Lieneekö virhe teksteissä?
esim bike 24 sivuilla nuo on eritelty ”folding” ja ”folding tlr”.
Hämäävästi kyllä molempien spekseissä lukee ”tlr”, mutta tuo leima puuttuu clincher version kyljestä. Ja tuotenumero on eri. Lieneekö virhe teksteissä?
esim bike 24 sivuilla nuo on eritelty ”folding” ja ”folding tlr”.
Joo, voi olla näin. Monessa kaupassa tuota sanaa ”handmade” taas ei ole tuotteen otsikossa, vaan pelkästään kuvauksessa. Tämä aiheuttaa lisää hämmennystä.
Gambinamiäs
04.06.2023, 17.07
Vääträ ketju jo, mutta:
Vittoria Corsa NEXT 34mm
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/vittoria-corsa-next-tlr-34
Pirelli P Zero Race TLR SpeedCore 35mm tai 40mm (28mm testattu BRR:n toimesta, 40mm testi tulossa ja 32mm äänestyksessä)
Conti GP 5000 all season 35mm (testi tulossa)
edit Schwalbe G-One RS 35mm (testi oletettavasti tulossa, 40mm yksi nopeimpia testattuja gravelrenkaita, ei kai kuitenkaan kovin kestävä)
Se on tosiaan niin, että ne Pro Clincherit on niitä perinteisiä sisureille tarkoitettuja ”open tubulareja” ja vain H-TLR-versiot on tubeless readyjä. Kaikki ”Pro”-versiot on ”Handmade” eli kulutuspinta on liimattu runkoon ja ”Race”-versiot on tavallisia vulkanoituja renkaita.
Keegan ei tartte kaikista nopeimpia kumeja voittaakseen Unboundin. Tai nehän on nopeimmat, joilla voittaa. Ei muutako Ramblerit alle vaan, siellä ne alla pyörii, niin kuin muutkin kumit :)
Tais Ted King myös voittaa noilla aikoinaan saman kisan.
Keegan ei tartte kaikista nopeimpia kumeja voittaakseen Unboundin. Tai nehän on nopeimmat, joilla voittaa. Ei muutako Ramblerit alle vaan, siellä ne alla pyörii, niin kuin muutkin kumit :)
Tais Ted King myös voittaa noilla aikoinaan saman kisan.
Ramblerit on tosi hyvät renkaat. Veikkaan, että Keegan ajoi 60tpi versiolla. Ne on tosi pehmeät renkaat ajaa noin järeästi pistosuojatuiksi. Ja nappula on matala, eli ei paljoa kovassa vauhdissa jarruta
Ilman syvällisempää tietämystä veikkaisin, että Ramblerit ei ole mitenkään erityisen aerot, koska niissä on aika reilun kokoiset ja tiheät reunanappulat.
Sen swisssiden graveltestin perusteella suoraan vastatuuleen ajaessa ei samankokoisten renkaiden välillä ole juurikaan eroja. Kun yaw angle kasvaa erot muuttuu selvemmiksi. Tämänkin perustella (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0167610522003907) voisi arvella, että vastuksen kasvaminen on ”kauhomisefektiä” enemmän kiinni siitä, että miten virtaus irtoaa kiekosta. Suoraan vastaiseen ajaessa virtauksen irtoamisella ei ole niin isoa merkitystä ja silloin jäljelle jää vain se kauhomisefekti.
Jos noi Swisssiden renkaiden kuvat on testitilanteessa otettu, niin tulokset Terrenon ja Gravel Kingin osalta on kyllä mitä sattuu, kun niistä ei ole vaivauduttu putsaamaan valukarvoja ja ehkä myös G-one Allroundin osalta, koska siihen on jätetty se keskisauman purse. Tuon tieteellisemmän artikkelin perusteella jo se valupurse vaikuttaa yllättävän paljon. Terraspeed on nappuloiden kokoon nähden aero, koska siinä ei ole varsinaisia reunanappuloita (eikä myöskään karvoja tai purseita).
Ilman syvällisempää tietämystä veikkaisin, että Ramblerit ei ole mitenkään erityisen aerot, koska niissä on aika reilun kokoiset ja tiheät reunanappulat.
Ramblerissan on matalat nappulat ja kun ne tosiaan on tiheät, ei ne paljoa ilmaa jarruta.
Niin ja Terra Speedin kuviota jos katselee, niin hiffaa kyllä ettei siihen ilma ota. Tosi matalaa ovaalin muotoista kuviota pituussuunnassa.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0015/7771/3763/files/2022_Gravon_Graphs-15_3b4c699c-2266-44fa-b115-fd13c2e41d12_1024x1024.png?v=1642664150
Swisssiden artikkelin mukaan ”jarruttamista” isompi merkitys on sillä, että ”sailing efect” jää syntymättä. (In general, the rougher the tyre and the size of the knobs, the higher the aero drag and in particular, the sailing effect is reduced.)
Mitä tyynempi keli ja nopeampi kuski, niin sitä vähemmän renkaiden aeroudella on vaikutusta, koska yaw-angle pysyy lähempänä nollaa.
Helpoimmalla renkaiden aerospeksailujem kanssa pääsee, kun ajaa epäaeroilla keikoilla, jolloin sitä sailing efectiä ei synny joka tapauksessa, niin ei synny eroja renkaidenkaan välille :)
Gary oin'
05.06.2023, 10.12
Vääträ ketju jo, mutta:
Vittoria Corsa NEXT 34mm
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/vittoria-corsa-next-tlr-34
Näihin suhtautuisin varauksella tässä ketjussa, leveinä maantierenkaina tarjoavat ihan mukavaa ja nopeaa kyytiä mutta kulutuspinta on hyvin kapea ja soralla sivuvalli alkaa olla ottamassa hittiä. BRR:n mittaamana 34-millisessä kulutuspinta on 30mm leveä, kun koko rengas 32.7mm. Minulla olivat tasan 34mm 19-millisellä vanteella, eli leveydestä 2mm molemmin puolin on herkempää sivuvallia kulutuspinnnan vierellä! Mm. Strada Biancan koko leveyden kattava kulutuspinta on aivan eri luokkaa soratiellä.
En ehtinyt ajaa montaa maantielenkkiä välillä poiketen soratielle ennen kuin sain reiän ihan kulutuspinnan viereen. OKO-litku paikkaa tuon aina hetkeksi että näyttää pitävän, mutta eilen alkoi jo kolmatta kertaa suhista kesken lenkin niin että laitoin sisurin, palasin kotiin laittamaan viestiä Helsingissä Getawayta myyvälle tyypille ja kävin toisella pyörällä noutamassa.
Kehien levetessä kyljet taitavat kanssa joutua kovemmalle rasitukselle. Ainakin tuollaisissa renkaissa, missä rullausta on taiottu lisää kulutuspintaa kaventamalla.
Gambinamiäs
05.06.2023, 10.44
Näihin suhtautuisin varauksella tässä ketjussa, leveinä maantierenkaina tarjoavat ihan mukavaa ja nopeaa kyytiä mutta kulutuspinta on hyvin kapea ja soralla sivuvalli alkaa olla ottamassa hittiä. BRR:n mittaamana 34-millisessä kulutuspinta on 30mm leveä, kun koko rengas 32.7mm. Minulla olivat tasan 34mm 19-millisellä vanteella, eli leveydestä 2mm molemmin puolin on herkempää sivuvallia kulutuspinnnan vierellä! Mm. Strada Biancan koko leveyden kattava kulutuspinta on aivan eri luokkaa soratiellä.
En ehtinyt ajaa montaa maantielenkkiä välillä poiketen soratielle ennen kuin sain reiän ihan kulutuspinnan viereen. OKO-litku paikkaa tuon aina hetkeksi että näyttää pitävän, mutta eilen alkoi jo kolmatta kertaa suhista kesken lenkin niin että laitoin sisurin, palasin kotiin laittamaan viestiä Helsingissä Getawayta myyvälle tyypille ja kävin toisella pyörällä noutamassa.
Helvetin hyvä huomio. Vittorialla kai tuota ongelmaa, että maantierenkaissa eri leveyksissä on sama kulutuspinta, jolloin noi +30mm kumit tulee turhan kapealla kulutuspinnalla. Toi 34mm oli omaan maantiepyörään harkinnassa "retkikumiksi", mutta taitaa jäädä toi nyt listalta pois. Pirelli P Zero Race TLR SpeedCore 35mm vaikuttaa kyllä lupaavimmalta. Mutta jatkot varmaan leveät maantierenkaat-topaasissa.
Swissiden artikkelissa renkaan leveydellä on merkitystä ja kaikissa kulmissa, jos pelkkää aeroutta ajattelee
The measurement data was very consistent with both the Schwalbe and Continental tyres tested. The differences per 10mm increased tyre width, were around 3.6W at 30km/h, increasing to almost 12W at the higher speed of 45km/h.
https://www.swissside.com/blogs/news/gravel-report
Challenge SB HTLR kestävyyttä moitittiin jossain arvostelussa, toki myöskään Herset eivät tunnu kaikilla kestävän. Nyt valinta on kaventunut vaihtoehtoihin RH Barlow Pass (38mm), Challenge Strada Bianca (40mm) tai RH Snoqualmie Pass (44mm). Herset olisivat varmaan standardikyljillä. Juniper Ridget standardeina ovat kestäneet sellaista kivikkoa ja kuoppia ym. että kestävyydestä ei ole itselläni pelkoa.
Onko kellään mittaa tuosta Snoqualmie passista leveyden ja korkeuden osalta? Hersen omien sivujen mukaan se olisi n. 42mm leveä, ja paljon leveämpää ei uskalla Space Chickeniin laittaa. Lisäksi jos rengas on korkea niin lokasuojat eivät enää mahdu. Näin oli ainakin Contin Contact Spiken kanssa, joka tosin on 41mm korkea. BRR:n mukaan Snoqualmie pass olisi 37mm korkea, tosin heidän kapealla 17mm vanteellaan.
Ja onko kukaan ajanut sen vertaa Barlow passilla sekä Snoqualmie passilla että osaisi verrata niitä keskenään asfaltilla ja soralla?
Gambinamiäs
05.06.2023, 16.13
Tästä saa osviittaa, melko kapealla vanteella testattu, mutta voi vähän skaalata hersen sivujen spekseihin.
Rene Herse Casing Comparison: Snoqualmie Pass with Extra Light, Standard, Endurance, and Endurance Plus Casings
Casing
Extra Light
Standard
Endurance
Endurance+
Specified weight
330 grams
375 grams
425 grams
445 grams
Measured weight
327 grams
364 grams
418 grams
442 grams
Measured width
40.4 mm
39.6 mm
40.4 mm
40.0 mm
Measured height
38.1 mm
37.2 mm
37.2 mm
36.8 mm
Tread thickness
2.30 mm
2.50 mm
2.50 mm
2.60 mm
Sidewall thickness
0.40 mm
0.55 mm
0.70 mm
0.75 mm
Unmounted Casing Width
114 mm
107 mm
109 mm
109 mm
Unmounted Tread Width
57 mm
55 mm
55 mm
55 mm
Tread to Casing Ratio
50.0%
51.4%
50.5%
50.5%
* Width and height measurements are taken with the tire mounted on a 17.8 mm internal width rim and inflated to an air pressure of 40 psi / 2.8 bars
https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/rene-herse-casing-comparison
Kiitos, tuota tulikin jo vilkuiltua. Nuo on tosiaan hieman kapealla vanteella (omat taitavat olla 20mm) ja renkaat uusia, käytössä saattavat hieman venyä. Täytyy vielä mittailla ja pohtia. Kyllähän nuo kuitenkin taitaa alle mahtua, ja pitkiä lokareita tulee käytettyä lähinnä syksyllä ja keväällä, jolloin alla on 650b-kiekot joiden kanssa jää lokareille tilaa isommillakin renkailla. Mielenkiintoista muuten että BRR:n testissä Barlow Pass on vain 1mm matalampi (36mm) kuin Snoqualmie pass.
Gambinamiäs
05.06.2023, 17.17
Testin mukaan BP on myös selkeästi hitaampi kuin SP.
Schwalbe G-One RS Super Race 40 olisi BRR:n mukana perkeleen nopea rengas. En tosin tiedä onko yhtä kestävä kuin Reneet.
Swissiden artikkelissa renkaan leveydellä on merkitystä ja kaikissa kulmissa, jos pelkkää aeroutta ajattelee
Jep, leveydellä oli kaiken kaikkiaan isompi merkitys kuin kuviolla, mutta erityisesti pienemmillä virtauksen tulokulmilla. Varsinkin 40- ja 45-millisen renkaan välillä on iso ero. Tuossakin pitää kuitenkin muistaa, että tilanne on tuo sillä mitauksessa käytetyllä vanteella eikä sitä voi yleistää, mutta antaa jotain osviittaa kuitenkin.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0015/7771/3763/files/2022_Gravon_Graphs-12_1024x1024.png?v=1642624262
Testin mukaan BP on myös selkeästi hitaampi kuin SP.
Schwalbe G-One RS Super Race 40 olisi BRR:n mukana perkeleen nopea rengas. En tosin tiedä onko yhtä kestävä kuin Reneet.
Eiköhän tuo ole krossirenkaita vastaava suojaukseltaan. Ei tule ainakaan itselleni käyttöön.
BRR on testannut aika paljon Hersejä, vastaavan vertailun voi tehdä myös Snoqualmie Passin ja Hurricane Ridgen välillä, ero rullalla testattuna vielä isompi.
Model
Barlow Pass TC 38
Steilacoom TC 38
Spin Up Video
YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=W_NtT4nBZGE)
YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=3z-o_h8NaXs)
Inner Tube
None (30 ml sealant)
None (30 ml sealant)
Measured Width
37.6 mm
35.2 mm
Rolling Resistance
High Air Pressure
17.2 Watts
CRR: 0.00516
(54 psi / 3.7 bar)
21.0 Watts
CRR: 0.00629
(60 psi / 4.1 bar)
Rolling Resistance
Medium Air Pressure
18.5 Watts
CRR: 0.00555
(45 psi / 3.1 bar)
21.8 Watts
(50 psi / 3.4 bar)
Rolling Resistance
Low Air Pressure
20.4 Watts
CRR: 0.00612
(36 psi / 2.6 bar)
23.1 Watts
CRR: 0.00692
(40 psi / 2.8 bar)
Rolling Resistance
Extra Low Air Pressure
23.6 Watts
(27 psi / 1.9 bar)
25.0 Watts
CRR: 0.00749
(30 psi / 2.1 bar)
Myös John Bon Jovi testattu, tosin Touring renkaana eli vähän eri idea paineissa.
Inner Tube
None (30 ml sealant)
(current protocol (https://www.bicyclerollingresistance.com/the-test#inner-tube-protocol))
Conti Tour 28 (170 gr butyl)
(test protocol (https://www.bicyclerollingresistance.com/the-test#inner-tube-protocol))
Rolling Resistance
75 PSI / 5 Bar
14.2 Watts
CRR: 0.00426
16.7 Watts
CRR: 0.00501
Rolling Resistance
60 PSI / 4 Bar
15.6 Watts
CRR: 0.00468
18.6 Watts
CRR: 0.00558
Rolling Resistance
45 PSI / 3 Bar
18.3 Watts
CRR: 0.00549
21.8 Watts
Rolling Resistance
30 PSI / 2 Bar
23.6 Watts
28.1 Watts
CRR: 0.00842
Pistosuojaustestit voi jokainen maksava asiakas käydä itse lukemassa, mutta normi testeissä ei kyläl mielestäni huomioida sitä, kuinka paljon nappula tuo tosiasiassa lisäsuojaa. Rene hersen nappulakumiin tai Pirellin Gravel M:ään en ole koskaan saanut reikää edes koko talven tappajasepeliajoissa.
Joo rulladataa on olemassa, mutta se ei täysin korreloi oikeaan maailmaan joten oikeat kokemukset kiinnostaa Steilacoomin ja BJP välillä. Jossain vaiheessa kun nopeus kasvaa niin alkaa ero kasvamaan slicksin hyväksi yms.
Minulla olleet ajossa RS:t nyt n. 1000km verran, ei mitään ongelmia toistaiseksi. Mutta nyt puhuu henkilö, joka ajoi SP EL:llä sen kymppitonnin, jona aikana vain yksi flätti.
Mutta minun keskinopeudet normi gravel-lenkillä pyöriikin vain siinä 29-31km/h välillä ja käytän suht matalia paineita. Lieko maltillinen vauhti (harvoin neljääkymppiä kovin montaa killometriä putkeen) ja käytetyt paineet edesauttaneet, että kumit kuin kumit ylipäätään ovat kestäneet niin hyvin. Juurakkopoluilla en käytännössä ajele, muuten reiteille mahtuu aika rajuakin soraa/kiveä. Pääasiassa kuitenkin sellaista perinteistä suomalaista soratietä.
Onko kellään mittaa tuosta Snoqualmie passista leveyden ja korkeuden osalta? Hersen omien sivujen mukaan se olisi n. 42mm leveä, ja paljon leveämpää ei uskalla Space Chickeniin laittaa.
En muista SP:n korkeutta, mutta leveyttä oli i25 kiekoilla aika tasan 45mm. Korkeilta nuo myös näyttivät ja iskunpituutta riittikin kivasti. Olivat mukavimmat ja nopeimmat gravel-renkaat, mitä itsellä on vastaan tullut. Kyseessä siis EL versiot.
Varmaan joudun vielä tuollaiset laittamaan, vaikka nopeat on RS:t myös. Mutta ei niin mukavat ja kevyet.
Minulla olleet ajossa RS:t nyt n. 1000km verran, ei mitään ongelmia toistaiseksi. Mutta nyt puhuu henkilö, joka ajoi SP EL:llä sen kymppitonnin, jona aikana vain yksi flätti.
Mutta minun keskinopeudet normi gravel-lenkillä pyöriikin vain siinä 29-31km/h välillä ja käytän suht matalia paineita. Lieko maltillinen vauhti (harvoin neljääkymppiä kovin montaa killometriä putkeen) ja käytetyt paineet edesauttaneet, että kumit kuin kumit ylipäätään ovat kestäneet niin hyvin. Juurakkopoluilla en käytännössä ajele, muuten reiteille mahtuu aika rajuakin soraa/kiveä. Pääasiassa kuitenkin sellaista perinteistä suomalaista soratietä.
No 30 keskari on kyllä gravellissa kova ihan kenelle vaan.
^ Täällä on aika tasaiset maastot ja kohtuullisen hyväkuntoisia sorateitä. Toki rannikolla tuulee kyllä käytännössä 24/7/365
Valverde voittanut nyt kaksi noita UCI:n gravelkisaa. Promo- ja pyörän esittelykuvissa poseeraa Contin Terra Speedien kanssa, mutta molemmissa kisoissa ollut alla Pirellit (ainakin eka kisassa oli vieläpä logot tussattu). Hän on todennut nuo mieleisekseen, vaikka tallilla sponsorisopimus toisen merkin kanssa. Cinturato H näytti olevan tarkempi malli ainakin eka kisassa.
https://esmtb.com/asi-es-la-canyon-grizl-de-alejandro-valverde/
https://www.instagram.com/p/CtGXa73qQl5/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Tässä tuo mun ihmetyksen aihe kuvattuna. Yllä tämänvuotinen Thundero (40 mm), alla viime vuonna ostettu Swampero (36 mm). Hyvin näkyy syy siihen, että miksi Swampero on kivempi ajaa. Swampero tihkui kyljestä vähän aikaa ennenkuin tiivistyi. Thundero olisi ollut varmaan täysin tiivis ilman litkuakin. Onkohan noissa ollut aina erilainen runko vai onko runkoa muutettu viime vuodesta (ja BRR:n testien jälkeen…)?
https://live.staticflickr.com/65535/52953324535_d0cb0195cf_z.jpg
Valverde voittanut nyt kaksi noita UCI:n gravelkisaa. Promo- ja pyörän esittelykuvissa poseeraa Contin Terra Speedien kanssa, mutta molemmissa kisoissa ollut alla Pirellit (ainakin eka kisassa oli vieläpä logot tussattu). Hän on todennut nuo mieleisekseen, vaikka tallilla sponsorisopimus toisen merkin kanssa. Cinturato H näytti olevan tarkempi malli ainakin eka kisassa.
https://esmtb.com/asi-es-la-canyon-grizl-de-alejandro-valverde/
https://www.instagram.com/p/CtGXa73qQl5/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Tuo pirellin H on oikeasti nopea rengas. Ei ole kyllä ainakaan terraa hitaampi assulla.
Privileged
05.06.2023, 21.26
Tässä tuo mun ihmetyksen aihe kuvattuna. Yllä tämänvuotinen Thundero (40 mm), alla viime vuonna ostettu Swampero (36 mm). Hyvin näkyy syy siihen, että miksi Swampero on kivempi ajaa. Swampero tihkui kyljestä vähän aikaa ennenkuin tiivistyi. Thundero olisi ollut varmaan täysin tiivis ilman litkuakin. Onkohan noissa ollut aina erilainen runko vai onko runkoa muutettu viime vuodesta (ja BRR:n testien jälkeen…)?
https://live.staticflickr.com/65535/52953324535_d0cb0195cf_z.jpg
https://photos.app.goo.gl/QPRkY6vbXnjmjxh46 tuossa mun Thunderoista kuvat viime syksyn Falling Leaves Lahden jäljiltä eli näköjään muuttunut runko.
Super racen kyljet ovat paremmin suojatut brr mukaan, mitä Terra Speedillä. Eli ehkä se tosiaan kestää.
^Pystytkö katsomaan vielä tuon Vittorian Terreno Dry TLR:n kyljen paksuuden? Vaikuttaa aika ohkaiselle…
^ 0,95 mm ja 2,8 nappuloiden alta.
https://photos.app.goo.gl/QPRkY6vbXnjmjxh46 tuossa mun Thunderoista kuvat viime syksyn Falling Leaves Lahden jäljiltä eli näköjään muuttunut runko.
Aika erikoista. Ensin hyvä tulos ulos BRR:stä ja sitten lisää tavaraa kylkiin, ettei tule valituksia tihkuvista kyljistä? Melkein tekisi mieli lähettää kuvat Biermanille.
^Kiitos. Onhan nuo aika paljon paksummat kyljistä, miltä nuo vaikuttaa käsin hypisteltynä. Ovat niin notkean oloista tavaraa. TNT-kylkinen lienee jo melko paksu?
^Pystytkö katsomaan vielä tuon Vittorian Terreno Dry TLR:n kyljen paksuuden? Vaikuttaa aika ohkaiselle…
Tuo aiemmin katsomani terra speed olikin 45mm, jossa tosiaan selvästi heikommat kyljet. Olisi kyllä jännä tietää onko myös uudet 40mm muutettu vastaavaksi?
Super Race 18
45 Terra 15
40 Terra 26
Terrano dry 17
(Snoqualmie Pass EL 9)
Eli muut ovat kyljiltään käytännössä tasoissa. 40mm terra taas selvästi paremmin suojattu.
https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/zRb9w4KRpASC5IX6kbmmJy7WbKOlNmbwAqaSFJnBT_c-2048x1008.jpg
^^ Sorry meni väärin. Toi oli 33 mm. 40 mm on 0,6 mm. Mitattu 2020, joten nykyään voi olla mitä vaan… :)
^No nyt vaikuttaa jo todellisemmalle.
Challenge Getaway XP (https://bikerumor.com/all-new-challenge-getaway-xp-gravel-tire/)
https://bikerumor.com/wp-content/uploads/2023/05/Challenge-Getaway-XP-Gravel-Tire-mounted-.jpeg
James Huang arvostaa:
At least on the loose-over-hardpack, hardpacked, and moderately rocky conditions that typify my local “gravel” routes, the Getaway XP quickly became a favorite. It’s fast. It feels great. It’s grippy.
https://escapecollective.com/challenge-getaway-xp-gravel-tire-review/
TLDR: Hankala asennettava (mutta helpompi kuin aiemmat Challengen renkaat), mukava, nopea (mutu) ja kulutuskestävä.
^ 0,95 mm ja 2,8 nappuloiden alta.
Aika erikoista. Ensin hyvä tulos ulos BRR:stä ja sitten lisää tavaraa kylkiin, ettei tule valituksia tihkuvista kyljistä? Melkein tekisi mieli lähettää kuvat Biermanille.
On kyllä jännä. Onko tuossa uudemmassa versiossa ikään kuin jokin kalvo vielä päällä? Tuntuuko se käsissäkin jäykemmältä?
Ainakin enemmän tota vulkanoitua materiaa ja sitten joku tommonen verkkokuvio lisäksi. Pitääpä testata näppituntuma.
Lachlan Morton (Unbound 3.) ajoi mullettina 700x44 takana ja 650bx50jotain edessä. (https://www.instagram.com/p/CtDFvvdvgy0/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA==)
Ainakin enemmän tota vulkanoitua materiaa ja sitten joku tommonen verkkokuvio lisäksi. Pitääpä testata näppituntuma.
Lachlan Morton (Unbound 3.) ajoi mullettina 700x44 takana ja 650bx50jotain edessä. (https://www.instagram.com/p/CtDFvvdvgy0/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA==)
Niin tuon joustavuuden eron tuntee minusta ihan hyvin sormillakin. Jos se tufon hyvä rullaus on aiemmin taiottu notkeista kyljistä, niin tuo voi olla aika iso muutos.
Laita ihmeessä biermanille viestiä.
Aika raju valinta tuo 650b eteen.
tchegge_
06.06.2023, 20.29
Tuo kyllä on hyvä aihe, renkaiden uusintatestaus seuraavina vuosina.
Se kylkien vahvistamimen on oma lukunsa, saattaa ne materiaalit toki kehittyä paremmiksikin.
Onneksi BRR taitaa ostaa renkaansa kaupasta niin ei tule valmistajan käsin tehtyjä sivettikissan silmäluomista ommeltuja spesiaaleja.
Pääsinpä sunnuntaina lenkillekin. Ei vielä ole luottoa että uskaltaisi jarruttelematta kaikkia Petikon alamäkien mutkia. Mutta pääsin sentään ylös mäkiä mihin Gravel Kingit oli jäänyt sutimaan. [emoji23]
Niin tuon joustavuuden eron tuntee minusta ihan hyvin sormillakin. Jos se tufon hyvä rullaus on aiemmin taiottu notkeista kyljistä, niin tuo voi olla aika iso muutos.
Uusi on ”muovisemman” tuntuinen käteen materiaaliltaan. Erityisen notkea tai pehmeä ei ole vanhojenkaan kylki, jos vertaa vaikkapa Challengen Race-runkoon, mutta kuitenkin vanha tuntuu uutta joustavammalta, jos sitä käsin venyttää.
Uusissa on sellainen noin puolen sentin kaistale, jossa kylki voi olla jopa inan vanhaa ohuempi, mutta sitten alkaa suunnilleen kulutuspinnan ulkoreunan kohdalta selkeästi vanhaa paksumpi kerros, ihan kuin uusissa olisi joku pistosuojanauha, jota vanhoissa ei ole. Uuden kulutuspinta tuntuu käteen selvästi vanhaa jäykemmältä.
Mutta uusi on tosiaan Thundero ja vanha Swampero, joten en pysty sanomaan, että johtuuko joku eroista siitä, että ovat eri renkaat. Privilegedin kuvassa vanhasta Thunderosta ei kuitenkaan näy samanlaista lievää pykälää kuin uudessa on siinä kohti, mistä paksumpi rakenne alkaa.
Ehkä se on se pistosuojanauha, joka Thunderoon tekee sen umpikumimaisemman tuntuman, josta mä en ole välittänyt muidenkaan pistosuojanauhallisten renkaiden kanssa. Mieluummin otan nappuloiden antaman suojan (ja pidon) ilman nauhaa ja paremman ajotuntuman vaikka sitten vähän häviäisin rullaavuudessakin kuin päin vastoin. Ajamattomat Thunderot pistän nyt myyntiin ainakin. Joku vähemmän rengasronkeli ajaa niillä varmasti ihan tyytyväisenä ja Privilegedin paikkojen perusteella Thunderon matalan nappulan kanssa se mahdollisesti niihin lisätty pistosuoja on ihan paikallaan. Mutta, jos siellä sellainen tosiaan nykyään on, ei rullaavuus voi millään olla yhtä hyvä kuin vanhassa oli.
En nyt ehkä kuitenkaan mihinkään lisättyyn pistosuojaukseen usko. Kai tuollainen olisi pakko kertoa.
Mutta isolta vaikuttaa ero siltikin.
Tufon sivuilla itseasiassa näköjään lukeekin näin kaikkien gg-renkaiden spekseissä: ”A Puncture proof ply under the tread minimizes the risk of punctures and contributes to the overall reliability of the tyre.”
Sitä kyllä ihmettelen, että vanhemmassa Swamperossa ei tosiaankaan ole mitään kulutuspinnan alla. Ja Privilegedin kuvan perusteella ei sellaista kyllä ole ollut vanhassa Thunderossakaan.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.