PDA

Näytä tavallinen näkymä : Paksut GG renkaat

Sivut : 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

kuovipolku
23.03.2019, 22.21
"Ne" ovat yleensä jokin muotijuttu luulisin, mutta ennen ajettiin surutta nimellisesti 35-millisillä renkailla ja maantienakkilatekseilla eli 18(?)-23 -millisillä. "Ennen" tarkoittaa tässä sitä kun ei tainnut edes olla olemassa nimellisesti 25-millisiä lateksisisureita.

Nythän kaikilta valmistajilta löytyy 25-28 -milliset ja ainakin Vittorialla on "gravelmitoitettu" 30-38 -millinen. Challengella on myös "yli 35 mm leveä" lateksisisuri. Kumpaakaan en epäröisi laittaa 42-milliseenkään gravelrenkaaseen. (Ja sitä leveämmäthän ovat jo maastorenkaita, vaikka ne olisivat gravelpyörän vanteilla...)

Mitkä "ne" ovat riippuu kai viime kädessä siitä mistä on oppinut pitämään ja mihin luottamaan. Pari huonoa kokemusta yhdestä merkistä tekee fillaristista melko pian toisen merkin vannoutuneen kannattajan - vaikka aivan varmasti löytyy myös päinvastaiseen suuntaan siirtyneitä.

Mä tykkään Vittorian lohenpunaisesta enemmän kuin Michelinin myrkynvihreästä. Mutta ajan silti butyylisisureillakin.

macci
23.03.2019, 22.24
Challenge ja Vittoria ainakin valmistaa 38mm kokoon asti lateksia

makton
24.03.2019, 19.58
Itse ainakin odotan mielenkiinnolla Panaracerin julkaisemaa 700x50 versiota gravelking SK:sta. Sopisi cutchroattiin juuri passelisti, eikä tarvitsisi käyttää xc renkaita, vaikkakin tosin leveämpi parempi.

mjjk
24.03.2019, 20.53
Joo kunnon pistosuojaus pitäisi olla vaikka tupelessina tulisikin. Viime kesänä metsäautotiellä tuhosin sepeliin yhden overiden. Sisärenkaalla pääsi kotiin mutta niin isot reiät tuli kulutuspintaan että luotto meni. Santatielle hyvä.

LJL
25.03.2019, 00.12
Ähelsin iltasella teräskrossariin laatikon pohjalta löytyneet wanhat kunnon 35mm Gravelking SK:t jotka jo tukevasti elämänsä ehtoopuolella. Laitoin paremman yksilön taakse, josko niillä vielä suunnilleen tontun polkisi. Nöyrästi litkuttuivat vaikka kohta kolme vuotta vanhat kumit ja meinasivat tahmata sisäkyljistä itse itsensä juukeliin. Ilmat pysyvät epä-tubelessreadyiksi esimerkillisesti. Yksi pahasti taittunut peukalonkynsi asennusvammana mutta ei se ole litkutus eikä mikään jos ei veri vähän lennä.

kaakku
26.03.2019, 00.02
Maxxis Ramblerit 40 mm versioina alla nyt. Ensivaikutelma on tosi hyvä, tosin kiireessä en saanut asettumaan tubelessina hollowgram-kuituvanteelle, joten contin perussisurien kanssa mennään.

stenu
28.03.2019, 15.33
Näillä kohti auringonlaskua gravelkesänä -19. Painoa n. 420 g/rengas tossa ei extralight-versiossa, mikä on varsin kohtuullinen lukema siihen nähden, että kulutettavaa nappulaa on moneen muuhun gg-renkaaseen verrattuna reilusti. Kyljet on jo tässä paksummassa versiossa huomattavan ohuet. Paljon noille luvataan, katsotaan pitävätkö lupauksensa ja miten kyljet tiivistyy ja kestää. Noissahan ei ole sitä butyylilaminaattia eli "sisään liimattua sisuria" niin kuin melkein kaikissa muissa nyky tlr-renkaissa on ja renkaan ajotuntuma pitäis olla samanlainen kuin hyvään vanhaan aikaan, kun luotettiin vaan siihen, että litku tiivistää kyljet. Raporttia tulee, kunhan saan vähän kilsoja alle.

https://farm8.staticflickr.com/7850/47485477701_a17686c339_c.jpg

stenu
30.03.2019, 12.15
^ Istuivat sen verran löysästi, että tubeless-asennus vaati toisen kyljen nostamista sisurin kanssa ja hieman asettelua, että sai paineet sisään ilman ekstrateippikerroksia. Tiiviit oli heti, kun olivat paikoillaan ja litkut pysy sisällä. I19-vanteella 38 mm leveä ja 38,5 milliä korkea (kuvion päälle). Jonkin verran varmasti venyvät noista mitoista. Todellinen tulikaste eilen Hesan ei talvikunnossapidetyillä ulkoilureiteillä. Reilu 60 km lunta, jäätä, sohjoa, mutaa ja vähän soraakin. Erinomainen pito (sekä veto- että kaarre-) kaikenlaisilla alustoilla, ei tippaakaan umpikumimainen tuntuma, mukavan pehmeät ja rullaavat paremmin kuin monet maantierenkaat. Ero kaikkiin muihin testaamiini tubeless-gg-renkaisiin on melkeinpä samanlainen kuin Gravdalien ero muihin nastarenkaisiin. Jos kyljet kestää vähän maastorymistelyäkin, niin mun renkaanmetsästys päättyi tähän. The Yleisrengas - vahva suositus, mikäli tommoinen kohtuullinen leveys riittää. Yltiöretro ulkonäkö sopii hyvin tommoseen luddiittigrainderiin, mutta modernimman pyörän kanssa voi tulla mismatch. (Takavaihtaja ei sitten ihan kestänytkään eilisiä olosuhteita...)

https://farm8.staticflickr.com/7896/47444935332_0fc25297ac_b.jpg

PekkaO
01.04.2019, 22.08
Onko kellään kokemuksia sepelinkestävyydestä Gravelking SK vs. Schwalbe g-one tl? Tubeleksenä olisi tarkoitus käyttää.

TERU
02.04.2019, 06.38
Rissat jumissa stenun kuvan pyörässä ja siks rikkoivat vaihtajan?
Mitkä rissat, jos oli noin?

Sotanorsu666
02.04.2019, 06.50
Onko kellään kokemuksia sepelinkestävyydestä Gravelking SK vs. Schwalbe g-one tl? Tubeleksenä olisi tarkoitus käyttää.

40mm g-one allroundit olleet nyt tänä keväänä alla litkujen kanssa ja kaikki mahdollinen sepeli ajettu läpi ilman ongelmia. 35mm gravelking sk:t on toisessa pyörässä, mutta sillä en ole vielä tänä keväänä kerennyt ajamaan. Viime kesänä ajelin koko kesän vastaavilla kumeilla ilman rengasrikkoja. Tuskin niiden kanssakaan mitään ongelmia on. Kauppaan vaan, renkaat alle ja kovaa ajoa.

Isä nitro
02.04.2019, 19.18
Ikävä kyllä Sorakunkusta erittäin huonoja kokemuksia juuri tappajasepelin kanssa 40 mm kokoluokassa. Ei tullut ajelusta mitään näihin aikoihin vuosi sitten kun jatkuvasti sihisi, toki kyllä Stan(in race siilantti) myös paikkaili. Muina vuodenaikoina ei valittamista. Renkaathan on muuten erinomaiset.

PekkaO
02.04.2019, 23.49
Kiitos kommenteista. Sitten g-onet alle, kun ne löytyvät kotivarastosta. Ovat vanhempaa mallia, pelkällä g-one tl-merkinnällä. Vastanneeko sitten nykyistä allroundia?

JackOja
03.04.2019, 08.33
Ikävä kyllä Sorakunkusta erittäin huonoja kokemuksia juuri tappajasepelin kanssa 40 mm kokoluokassa....

Höh, mulla taas ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia Sorakunkkujen ja tappajasepelin kanssa :seko:

Isä nitro
03.04.2019, 09.25
Höh, mulla taas ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia Sorakunkkujen ja tappajasepelin kanssa :seko:

Minulla lienee ollut (jälleen kerran) huonoa tuuria. Olen myös ajellut suht alhaisilla paineilla vähentääkseni puhkeamisalttiutta. Kyllähän kun sen gummin käteensä ottaa ja kokeilee kulutuspintaa, niin huomaa että se on aika ohut eli minulla ei toisaalta ole ollut suuria odotuksia pistosuojauksen suhteen.

Muistutettakoon vielä se, että stadin sepeli on aivan omassa luokassaan pneumaattisessa penetraatiossaan.

LJL
03.04.2019, 10.13

Täällä Pohjantähden alla äärimmäisen loppuun ajetut Grävelkingit näyttää tältä (edessä huonompi kumi)

https://i.ibb.co/2dK5wCH/42-EFD95-E-6-F4-C-4-D1-F-90-AE-3-D1-D658771-CC.jpg

Käsittääkseni jokainen märkä läntti on yksi tappajasepelin puraisu. Ilmat se kyllä pitää ihan hyvin, niin kauan kuin litkua riittää :rolleyes:

TERU
03.04.2019, 10.25
[QUOTE=Isä nitro;2859919
Muistutettakoon vielä se, että stadin sepeli on aivan omassa luokassaan pneumaattisessa penetraatiossaan.[/QUOTE]
Tarkemmin katsottuna, tuollaiselta lukuetäisyydeltä, näkee kivimursakan seassa paljon sellaista terävää kivisäröä, aivan kuin katkottuja puukonkärkiä. Kun tuota tarttuu kulutuspintaan, menee jokin noistä säröistä vähitellen läpi, se on kuin harppuunan terä, sillä on vain yksi suunta. Poispäin kulkee vain kaivamalla, mutta eipä noita aina muista kaivaakaan. Contin gatorit ovat vastaanottaneet melkoisen huonosti noita piikejä pintaansa.

JackOja
03.04.2019, 10.36
^^heh, mulla näytti vähän ajetut RalliRanet tuolta viime kesänä.

Hyi miten likainen fillari :p

F. Kotlerburg
03.04.2019, 11.31
Taidan laittaa tällekin kesälle Nanot alle. Kaippa noillakin ajaa järveen.

LJL
03.04.2019, 12.31
Hyi miten likainen fillari :p

Hygieniaelitismiin on varaa niillä joilla siihen riittää aikaa ja energiaa. Minulla ei elämäntilanne tällä hetkellä salli kuin maasturin osalta, joten krossarilla vain ajetaan. Kyllä sekin joskus pääsee pesulle mutta ei tosiaan hetkeen

arctic biker
04.04.2019, 20.28
Gravelikingit asensin sisureilla ja 4 baaria niin niin oikein pauke kuului. Huomenna litkutan.

hsa
04.04.2019, 22.08
Hommasin Huntin kiekkojen kanssa viime kesänä 38mm Gravel King SKt ja tämän kombon kanssa on ollut kyllä hieman ongelmia. Tuohon kuului samaan hintaan tubelesointi Huntin puolesta ja teippaus vuosi heti alusta alkaen, jonka tietty sitten itse teippasin uudestaan.

Tuo kombo burppaavan helposti, jo jostain 2,5barista kun painaa kohtalaisen hellästi renkaan kyljestä niin sihisee renkaan ja vanteen välistä ilmaa pihalle. Tänään sitten työmatkalla kohtalaista vauhtia kaarteessa pieneen korokkeeseen, takarengas burppaa johonkin about 1bariin ja sitten lyhyen ajon aikana vuotaa loputkin pois. Ja oli tietty just se päivä kun ei ollut pumppua mukana... Outo sinänsä, kun paljo kovempaa menoa on tullut harrastettua poluilla ja sorateillä ilman noin radikaaleja burppeja.

Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia näiden gravel - cx -kokoluokan renkaiden tubelesoinneista? Onko normaalia ja vaan kestettävä tai vaihdettava sisureihin, vai onko tuo Hunt & gk -kombo vaan huono? Vai onkohan osunut sekundaa vaan kohdalle?

JackOja
04.04.2019, 22.29
Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia näiden gravel - cx -kokoluokan renkaiden tubelesoinneista?

Ei ole tuollaisia kokemuksia, pelkästään hyviä. 33-43 -milliset ovat pysyneet vanteella tiukasti parin barin paineilla.

LJL
04.04.2019, 22.51
Hommasin Huntin kiekkojen kanssa viime kesänä 38mm Gravel King SKt ja tämän kombon kanssa on ollut kyllä hieman ongelmia. Tuohon kuului samaan hintaan tubelesointi Huntin puolesta ja teippaus vuosi heti alusta alkaen, jonka tietty sitten itse teippasin uudestaan.

Tuo kombo burppaavan helposti, jo jostain 2,5barista kun painaa kohtalaisen hellästi renkaan kyljestä niin sihisee renkaan ja vanteen välistä ilmaa pihalle. Tänään sitten työmatkalla kohtalaista vauhtia kaarteessa pieneen korokkeeseen, takarengas burppaa johonkin about 1bariin ja sitten lyhyen ajon aikana vuotaa loputkin pois. Ja oli tietty just se päivä kun ei ollut pumppua mukana... Outo sinänsä, kun paljo kovempaa menoa on tullut harrastettua poluilla ja sorateillä ilman noin radikaaleja burppeja.

Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia näiden gravel - cx -kokoluokan renkaiden tubelesoinneista? Onko normaalia ja vaan kestettävä tai vaihdettava sisureihin, vai onko tuo Hunt & gk -kombo vaan huono? Vai onkohan osunut sekundaa vaan kohdalle?

Ilmoittaako Hunt nuo kehät tubeless-yhteensopiviksi? Kuulostaa vähän siltä ettei kehät oikein toimisi. Itselläni ei maastokiekoilla ole ollut mitään burppausongelmia esim. Challengen 33mm ei-tubeless open tubular -krossikumien kanssa. Kaikenlaista muuta ongelmaa siihen toki liittyi, kuten arvata saattaa :D

Isä nitro
04.04.2019, 23.01
Jos on samat Huntit kuin minulla eli 4 season gravel discor niin johan nyt toki ovat Tubeless alttiit. Käsittämätöntä kyllä, juuri tänään ja kyseisellä kombolla (Hunt + 40 GK) vastaava tilanne eli perä alkoi huojua kuin humalaisella. Pistin pumpulla lisää ilmaa ja kun pesin pyörän kotiin saavuttuani huomasin, että litkua oli valunut gummin reunoille.

Olisiko taas käynyt sepeli kimppuun vai onko niin, että ko. yhdistelmä tarvitsee hieman enemmän painetta. Olin nimittäin laskenut paineita siirryttyäni kevään ekalle hiekkatieosuudelle. Kenties liikaa, hmmmm...

Se Huntin oma teippi on kyllä lähinnä vitsi eli meni heti vaihtoon.

Sent from my iPad using Tapatalk

Gary oin'
05.04.2019, 16.49

Juurikin Gravelking SK:lla, mutta 32-millisenä oli viime kesän pelkkiä ongelmia Velocity A23-vanteiden kanssa. Tyhjenivät mystisesti työpäivän aikana, tyhjeni äänettömästi liikennevaloissa pysähtyessä ja eivät tuntuneet pysyvän hyllyllä ollenkaan. Vaihdoin tälle kesälle vanteet DT Swissiin ja aivan eri fiilis heti, ymmärsin heti vakuuttelut miten jotkut combot ei vaan sovi yhteen.

scellus
05.04.2019, 21.39
Jos on samat Huntit kuin minulla eli 4 season gravel discor niin johan nyt toki ovat Tubeless alttiit. Käsittämätöntä kyllä, juuri tänään ja kyseisellä kombolla (Hunt + 40 GK) vastaava tilanne eli perä alkoi huojua kuin humalaisella. Pistin pumpulla lisää ilmaa ja kun pesin pyörän kotiin saavuttuani huomasin, että litkua oli valunut gummin reunoille.

Olisiko taas käynyt sepeli kimppuun vai onko niin, että ko. yhdistelmä tarvitsee hieman enemmän painetta. Olin nimittäin laskenut paineita siirryttyäni kevään ekalle hiekkatieosuudelle. Kenties liikaa, hmmmm...

Se Huntin oma teippi on kyllä lähinnä vitsi eli meni heti vaihtoon.

Mulla on Almotion pysynyt ehkäpä juuri tuollaisilla Huntin vanteilla n. vuoden (talvi komerossa), alkuperäisellä teipillä. Paineet eivät taatusti ole olleet liian korkeat. :)
Nyt keväällä jouduin vähän avaamaan toista kun venttiili oli tukossa. Hyvä tietää jos on GK:n kanssa ongelmia, ettei tarvitse renkaita alkaa päivitellä.

Laerppi
05.04.2019, 22.12
Ajoin hutsun overide 38mm Mallorcalla greiveliä ja asfalttia reilu 300km. Hyvin tuntui rullaavan. Ei pahaa sanottavaa, mutta taidan edelleen pysyä Challengen greivel grinder 38mm renkaissa.

hsa
05.04.2019, 23.40
Joo juurikin nuo Huntin 4 season gravel disc. Tänään taas burppiongelmia. Enään en kiusaa itseäni, nyt jotain uutta tilalle. Harmi sikäli kun tykkäsin kyllä noiden gk monikäyttöisyydestä, mutta oli kyllä todella paljon säätöä tämän yhteisen reilun 1000 km taipaleen aikana.

Laerppi
05.04.2019, 23.47
Mikä rengas toimii Huntin 4 seasonissa tubeleksena?

Lammy
06.04.2019, 12.00
Tämä setti on tuntunut hienolta käytössä ja tubelesointi oli helpompaa kuin sisurin vaihto. Rengas meni päälle helposti ilman työkaluja. Ei ole vuotanut ensipumppauksen jälkeen.

RimsGiant P-X2 Wheelset, Tubeless
TiresGiant CrossCut Gravel 2, 700x50 Tubeless

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

PekkaO
09.04.2019, 12.03
Kävin ajelemassa crossarilla maantietä 40 mm Schwalben g-onet alla litkutettuina ja mukavaa oli. Jäi vaan mietityttämään, että toisen puolen (!) takahaarukan alaputkeen, chainstay, rakoa jää enintään 2 mm. Ei taida olla suositusten mukaista, mutta voiko siitä olla oikeasti haittaa? Pitääkö vaihtaa 35-38 mm renkaisiin, jotka oikeasti ovat sen verran kapeampia?

velib
09.04.2019, 12.42
Kävin ajelemassa crossarilla maantietä 40 mm Schwalben g-onet alla litkutettuina ja mukavaa oli. Jäi vaan mietityttämään, että toisen puolen (!) takahaarukan alaputkeen, chainstay, rakoa jää enintään 2 mm. Ei taida olla suositusten mukaista, mutta voiko siitä olla oikeasti haittaa? Pitääkö vaihtaa 35-38 mm renkaisiin, jotka oikeasti ovat sen verran kapeampia?

Kyllähän se tuolla marginaalilla voi joissain tilanteissa hangata. Itse olen joissain pyörissä laittanut chainstayhyn teippiä, joka on helppo vaihtaa jos hankausjälkiä tulee, eikä runko pääse kulumaan (jos teipin tarkistaa ja vaihtaa ajoissa). Jos kulumiselta ja sen tarkkailulta ei saa mielenrauhaa, lienee ainoa keino tosiaan vaihtaa kapeampiin renkaisiin. Viime kesänä oli sama tilanne 40mm WTB Nanojen kanssa, mutta yllätyksekseni hankausta ei kuitenkaan ollut tapahtunut. Tuolloin tuli tosin ajeltua lähinnä kuivalla kelillä, mudassa hankausta tullee nopeammin.

arctic biker
09.04.2019, 13.17
38 mm GravelKingiä yritin litkuttaa DT:n RR411 vanteelle, toivoton homma! Laitoin nyt 2 kierrosta teippiä ja yritän toki uudestaan. Vattu vaan kun just tilasin vajavalla satasella sisureita idealla että vähäksi aikaa piisaa. Mutten yhtään isompaa latexia...

Jusso
09.04.2019, 14.24
Joo juurikin nuo Huntin 4 season gravel disc. Tänään taas burppiongelmia. Enään en kiusaa itseäni, nyt jotain uutta tilalle. Harmi sikäli kun tykkäsin kyllä noiden gk monikäyttöisyydestä, mutta oli kyllä todella paljon säätöä tämän yhteisen reilun 1000 km taipaleen aikana.

Minulla taas 4season gravel disc + 43mm Gravelking SK + Orange Seal on ollut täysin huoleton kombo, nyt menty vuoden verran ilman ongelmia. Liukkaimpana kautena käytin tosin nastarengasta edessä ja sen jälkeen vanhan GK:n nouseminen tiiviisti vanteelle vaati kuivuneen litkun huolellista nyppimistä renkaan reunoista.

arctic biker
09.04.2019, 23.04

Pikalinkut ?Tarkistappa että se kiekko on oikeesti istuva ettei ole takahaarukan korvakkeissa kulumaa.

PekkaO
10.04.2019, 10.44
ˆPikalinkuilla on. Hyvä idea, pitää tarkistaa.

arctic biker
10.04.2019, 20.03
Laita PekkaO pyörä selälleen ja pikalinkku täysin auki, paina kiekko haarukan hahloihin pohjaan asti kiinni ja nytkyttele eestaas, jos vähänkään väljyyttä on niin diagnoosi selvä. Toinen merkki on että kiekko on lähempänä takahaarukan eivetopuolen vaakaputkea.

Mullon sama vaiva 8vuotiaassa alujäykkäperässä, lienee pikalinkku ollut liika löysällä eikä Bilteman kärryn hinaaminen ole hyvää tehnyt. No Zyankali on ny semi-eläkkeellä, kiitos kaikesta! Harmi vain että osiltaan aivan Reban keulaa myöten timmikunnossa ja kolme 26" hyväkuntoista kiekkosettiäkin on.

stenu
10.04.2019, 20.17
^^ Kannattanee kiekon rihtaus tarkistaa myös.

arctic biker
10.04.2019, 20.37
^^ Kannattanee kiekon rihtaus tarkistaa myös.
Hyvä huomio, siinähän se samalla onnistuu.

kaakku
10.04.2019, 22.07
Stenu tarkoittanee kiekon dishingiä eli onko kehä keskellä suhteessa napaan.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e0/Bicycle_wheel_dish_diagram.svg/554px-Bicycle_wheel_dish_diagram.svg.png

PekkaO
11.04.2019, 12.43
Kiitos näistäkin huomioista. Tuo toispuoleiseksi rihtaaminen vaikuttaa todennäköisimmältä selitykseltä. Ahdas väli on oikealla eli vetopuolella. Tekisikö Shimano tuon tarkoituksella vai vahingossa? Joka tapauksessa pitää tarkistaa viimeistään, kun lauantain brevetti (toisella pyörällä) on ajettu. Tai pyytää rihtaamisen taitavaa kaveria apuun.

TERU
11.04.2019, 14.32
Tuota vannetta on tarve siirtää keskelle haarukoita pinnojen avulla. Pyörä ei kulje ihan suoraan, jos renkaat eivä kulje ihan linjassa. Pyöräkasaamot eivät sovita kiekkoja ihan tarkasti runkoon, on noita joutunut hienosäätämään, jotta pyörä kulkee oikein.
Hetkeksi "tupakoimaan" pyörän ääreen ettei lähde siirtämään väärään suuntaan. Nippeleitä auki joka toisesta pinnasta ja vastakkaiselta puolelta saman verran kiini, neljänneskierros suunnilleen. Jos ei riitä sama toiseen kertaan.

arctic biker
11.04.2019, 20.14
Yhden takakiekon vanteen olen joutunut keskittämään uudestaan, jotain neljä milliä jopa. Hyvin onnistuin vaikkei jäsen LJL:n mielestä tommonen käy tämmöiseltä juopolta.

TERU
11.04.2019, 21.09
Eihän me huumorista lannistu!

Ps. Minulla tullut noita kiekkoja kans runsaanpuoleisesti, varmaan laskutaito riittäisi, mutta olkoon. Kaikissa rungoissa mitä nyt on, on 130 mm takahaarukka ja osassa kiekoista on ollut alkujaan 135mm. Noihin kun on pakan vastakkaiselta puolelta vaihtanut kapeamman holkin akselille, niin vannetta on joutunut keskittämään uudelleen ja näin tutustunut tuohonkin ropleemaan. Vanne ei saa paljon olla sivussa kun tuntuu ajossa.

PekkaO
16.04.2019, 13.15
Vinoon oli Shimanon kiekko rihdattu, mutta nyt on keskiö ja vanne samalla linjalla. Tarvittiin minua taitavampaa siihen puuhaan. Tilaa on tasaisesti renkaan molemmin puolin ja 40 mm g-one on oikein sopiva. Pyöräkin kulkee varmaan suorempaan, jos ei kuski heilu.

TERU
16.04.2019, 13.40
Hyvä juttu, jos on epävarma mitä pitäisi tehdä, on parempi ettei tee mitään!
Ammattilainen auttaa aina...

PatilZ
18.04.2019, 11.03
Kenellä on ollut käytössään Barlow Passit? Extralight vai standard? Tuoko Extralight sijoitukselle vastinetta ilman haitallisia sivuvaikutuksia (kyljet näissä siis ovat ohuemmat, eikö?)?

Ennen "tilaa" napin painamista nöösi toivoo pitempään harrastaneiden mielipiteitä.

En ota vastaan muita ehdotuksia, koska otin stenun heittämän haasteen vastaan. Löysin vain muutamia paikkoja, joista näitä saa:
https://dailybreadcycles.de/store/produktkategorien/rene-herse-compass-700c-x-38-barlow-pass/
https://www.libertecycles.nl/producten/compasscycles/barlow-pass-700c--38/
https://www.svencycles.com/products/-compass-700c-x-38-barlow-pass-tc/?departmentID=1037&page=1&q=

jii.haanpaa
18.04.2019, 22.59
Challengen open tubular renkaita on muistaakseni tässäkin ketjussa kehuskeltu. Ovathan ne lateksisisurin kanssa mahtavat ajella, mutta reippaan tonnin ajettuna aika karussa kunnossa alkavat olemaan. Nyt huomasin, että nappulatkin tippuvat kyydistä. Onko tuttu ilmiö? Pistin pikaliimalla kiinni, jos tuolla vielä jonkun lenkin kiertäisi. Toivottavasti kuvalinkki toimii.

https://get.google.com/albumarchive/109365803110439771403/album/AF1QipOnlerQXEUfUKoqC_nxoL7U5P8IFinWfZFgvoNp/AF1QipMfJIXoJe4nCqJCx_DhE3ttSJAFjBobRU-RgWxB

maapaa
22.04.2019, 12.08
Specilized Trigger Sport 700x38:t ollut nyt käytössä pitempään.Voisin jopa sanoa, että ovat ehkä parhaat yleisrenkaat gg käyttöön.

+ hinta
+ helppo asentaa, käsipumppu riittää
+ rullaa hyvin asfaltilla
+ rullaa vielä paremmin hiekkatiellä
+ kestää kulutusta, paikkauksia nolla

- painoa vähän enemmän, ei huomaa ajossa
- pito ei paras pehmeällä alustalla
- tubeless ei onnistu

Kun näistä aika jättää, luultavasti kokeiluun lähtee pro:t, tai sitten vähän leveämpi 700x42c sport.

JackOja
22.04.2019, 17.25
...
- tubeless ei onnistu
....

Outoa, Spessun renkaat yleensä kaikista helpoimpia. Nytkin Tracer alla, se pikkuisen nappulaisempi kuin Trigger.

Jekkujätkä
22.04.2019, 22.39
Outoa, Spessun renkaat yleensä kaikista helpoimpia. Nytkin Tracer alla, se pikkuisen nappulaisempi kuin Trigger.

Trigger Pro on se tubelessitettava versio.

JackOja
23.04.2019, 00.33
Trigger Pro on se tubelessitettava versio.Ach so, mun tapauksessa kyseessä on toki pro :)

stenu
23.04.2019, 09.48
Kenellä on ollut käytössään Barlow Passit? Extralight vai standard? Tuoko Extralight sijoitukselle vastinetta ilman haitallisia sivuvaikutuksia (kyljet näissä siis ovat ohuemmat, eikö?)?

Ennen "tilaa" napin painamista nöösi toivoo pitempään harrastaneiden mielipiteitä.

En ota vastaan muita ehdotuksia, koska otin stenun heittämän haasteen vastaan. Löysin vain muutamia paikkoja, joista näitä saa:
https://dailybreadcycles.de/store/produktkategorien/rene-herse-compass-700c-x-38-barlow-pass/
https://www.libertecycles.nl/producten/compasscycles/barlow-pass-700c--38/
https://www.svencycles.com/products/-compass-700c-x-38-barlow-pass-tc/?departmentID=1037&page=1&q=

Sven Cyclesistä tilasin omat Steilacoomit. Homma toimi ja tulivat nopeahkosti. Mulla normiversiot, koska en uskaltanut lähteä extralighteihin. Steilacoomissa on sama runko kuin Barlow Passissa. Kyljet on ohuet verrattuna kaikkiin muihin nykyisiin tlr-renkaisiin, mutta ei niin ohuet kuin sisuriaikaan oli kevyimmissä pierunkuorirenkaissa. Steilacoomeissa nappulat estää sen, että pistoreikiä ei tule niin herkästi, joten ehkä olis voinut ottaa ekstralightinkin. Jos haluat mahdollisimman nopeata ja mukavaa kyytiä hyväkuntoisilla hiekkateilla, mutta vähän isommalla flättiriskillä, ota se kevyempi. Jos meinaat ajella yhtään myös karkeammalla sepelillä, niin normiversio on ehkäpä viisaampi valinta.

santei
23.04.2019, 11.53
https://gravelcyclist.com/bicycle-tech/panaracer-releases-3-new-gravelking-tires-plus-ac-all-conditions-ext-extreme/

Sorakunkkuihin parempaa suojausta ja kokonaan uusi karkeammalla kuviolla oleva rengas.

Plus
23.04.2019, 12.20
Challengen open tubular renkaita on muistaakseni tässäkin ketjussa kehuskeltu. Ovathan ne lateksisisurin kanssa mahtavat ajella, mutta reippaan tonnin ajettuna aika karussa kunnossa alkavat olemaan. Nyt huomasin, että nappulatkin tippuvat kyydistä. Onko tuttu ilmiö?

On tuttu ilmiö. Chicanen reunanappulat repeää irti asfaltilla kantatessa (niillä kurvailu on muutenkin aika hirveän tuntuista). Yritin liimata Bostikilla, mutta eivät pysyneet kiinni.

Almanzon tuubiversoista ei repeä nappulat koska ovat niin pieniä, mutta kulutuspinnan reuna repsottaa sieltä täältä. Olen liimannut takaisin Aquasurella, jolla myös olen käsitellyt koko kyljet. Aquasurella liimaus on kestänyt hyvin.

Nyt harkinnassa tulevaan sorapyörään ensiasennuskumien tilalle Strada Bianca TLR 36mm. Olettaisin että nuo ovat vähemmän paapomista vaativat kuin Challengen tuubit ja open tubularit, mutta tuskin yhtä smoothit ajotuntumaltaan? Onko kokemuksia? Vaihtoehtona mielessä pyörii myös Barlow Pass, mutta olen lukenut vähän huolestuttavia juttuja varsinkin extralight-version tubelesoinnista.

stenu
23.04.2019, 13.13
Mä olen liimaillut noita ihan tavallisella pikaliimalla ja se on tuntunut toimivat hyvin. Alkuperäisen liimauksen laatu taitaa vaihdella noissa aika paljon, koska jotkut yksilöt kestää, jotkut ei.

Mulla oli hetken aikaa TLR Gravel Grinderit, mutta myin pois kun ei ollut yhtään "Challenge-fiilistä". Aavistuksen muuten sama vika mun mielestä myös OT Strada Biancassa ja OT Gravel Grinderissa. Luulisin olevan tuplapistosuojauksen syytä. Lähimmäksi Challengen tuubien ja OT-krossirenkaiden tuntumaa pääset Compasseilla. Perusversiokin on jo huomattavasti parempi kuin TLR-Challenge, mutta luultavasti myös herkempi pistoille, koska Compasseissa ei ole minkäänlaisia pistosuojanauhoja.

Mitä tubelesointiin tulee, niin ainakin ei-Extralight Steilacoomit tubelesoitui helpohkosti. Kompuran tai jonkinmoisen possauttimen vaativat kyllä, että sai nousemaan vanteille. Mulla on ehkä joku 600 km takana niillä. Käytössä kyljet ovat pitäneet hyvin, eivätkä tihkuneet läpi edes uusina. Litkuna perus-Stan's. Käytössä ei ole ollut minkäänlaisia blurppaus- tms. ongelmia eikä flättejäkään, vaikka tuli ajettua tappajasepelilläkin jonkun verran, mutta Steilacoomeissa on tosiaan se nappula.

Ps. Mikä on tulossa soratiepyöräksi?

jii.haanpaa
24.04.2019, 11.26
Mikäs olisi raadin mielestä se trendikkäin gg-rengas tällä hetkellä? Nyt alla Challengen GG Prot ja lateksit, mutta tubeless-hommia olen harkinnut tilalle. Ovatko Panaracerin SK:t edelleen rokkenrollia?

JackOja
24.04.2019, 11.39
...Ovatko Panaracerin SK:t edelleen rokkenrollia?

Foorumillahan kuuluu asiaan kehua omia valintojaan, joten SoraKunkut on edelleen ihan törkeän rokkenroll!

Kokeilemisen arvoinen on myös Hutsun Overide. Mielenkiintoinen olisi myös Spessun Pathfinder (https://road.cc/content/review/255145-specialized-pathfinder-pro-2bliss-ready-tyre), mutta siitä ei ole vielä kokemuksia. Ja niin, Kendalta Flintridge (https://www.bikeradar.com/reviews/components/tyres/kenda-flintridge-pro-40c-tire-review/) tai Happy Medium (https://www.cycletyres.com/kenda-happy-medium-pro-tyre-dtc-ksct-tubeless-ready-3322.html)?

Plus
24.04.2019, 11.55
Kiitos Stenulle kommenteista. Maagista sukkasillaanhipsuttelu-fiilistä arvotan kyllä kovasti joten pitänee varmaan laittaa Barlow Passit tilaukseen. Pyöräksi on tulossa Giant Revolt Advanced 0 kun sellainen järjestyi sopivasti. Bikeradar antoikin sille ainoan miinuksen orkkisrenkaista. (https://www.bikeradar.com/reviews/bikes/road-bikes/giant-revolt-advanced-0/) Saas nähdä onko Revolt liiankin mukava sohva kisakireään kivirekeen tottuneelle underbiking-ihmiselle.

Mohkku
25.04.2019, 07.13
Noista Santein linkittämistä Panaraverin nappularenkaista tuli mieleeni, että pidättekö ao. artikkelin pohdinnoista huolimatta SK:ta parempana sekalaiseen sora- ja asfalttitieajeluun kuin vastaavaa sliksiä, kun tarkoitus ei siis ole ajella pehmeässä maastossa?

https://janheine.wordpress.com/2017/01/30/why-we-dont-make-gravel-tires/

Sinänsä tuo pistosuojaus kuulostaa kiinnostavalta.

Kompromissi sliksin ja kuvioidun renkaan välillä voisi olla WTB Explorer, mutta on kohtalaisen kallis ja jostain netin syövereistä olen muistaakseni lukenut siihen liittyvistä ongelmista kestävyyden suhteen. 60 euron rengas saisi pitää ilmat sisäpuolella.

https://www.bikeshop.fi/WTB-Exposure-34-622-TCS/ekauppa/pW010-0643/

Isä nitro
25.04.2019, 10.47
Minulla onpi alla SKt 40 millin koossa yhdessä kulkimessa. Moni on ollut tyytyväinen näihin gummeihin. Minäkin. Harkitsen jopa kesäistä Keski-Euroopan turnetta tehtäväksi näillä, vaikka tarkoitus on pääasiassa ajella asfaltilla.

Sitten ehkä hieman tuntemattomampi WTB Explorer, jotka ovat taasen alla toisessa kulkimessa. Ostin 30 mm koossa, mutta ovat venyneet 33 milliin Stanin graileilla. Taitavat sitten nuo leveämmät olla aivan toisenlaisella kuvioinnilla. Mutta näistä omistani (jotka ovat nyt ehkä hieman väärän otsikon alla): alkuun oli noita ilmaongelmia, mutta sen jälkeen ovat pitäneet ilmat sisällään. Nämä ostin, kun halusin SKta nopeammat renkaat, joilla mennään tarvittaessa porukkamaantielenkeille minkä lisäksi kaikki mahdollinen yleisliikenne mukaan lukien hiekkatiet. Toimii kaikissa näissä tehtävissä sangen mainiosti. Hinta hirvitti, mutta Lauttasaaren iBikessa saavat Hepolaiset tuntuvan alennuksen.

stenu
25.04.2019, 20.49
Jos ne Explorerit vuotaa kyljistään, niin Wtb:n Cross Bosseissa on vähän samaa vikaa, mutta ovatkin sitten myös kivan herkät renkaat ajaa. Puolensa asioissa aina.

Kiitos Stenulle kommenteista.
Saas nähdä onko Revolt liiankin mukava sohva kisakireään kivirekeen tottuneelle underbiking-ihmiselle.
Eipä mitään. Revoltin kanssa odotettavissa: kulttuurishokki :D

stenu
26.04.2019, 11.18
Huomio Compassien tubelesoinnista: yritin siirtää ne mun ykköskiekoille, joissa on Hed Belgium Plussat vanteina. Hedeissä on aika kapea hylly ja niiden kanssa Compassien tubelesointi vaatisi kunnon kompressorin. Schwalben poksauttimessa ei riitä ilmat nostamaan rengasta vanteelle. Compassien kyljet on niin löysät ja joustavat, että renkaan poksauttaminen paikoilleen ei mennyt ihan tosta vaaan. Käytännössä vanteelle saaminen edellyttää sitä, että nostaa toisen reunan sisurilla paikoilleen (tai monta kerrosta teippiä, että saa renkaan istumaan tiiviimmin). Mutta sitten kun sisurista päästi paineet pois, tipahti rengas hyllyltä ja joutui palaamaan alkuun. En jaksanut taistella pitempään ja laitoin renkaan takas WTB:n Criss Cross -vanteelle, jossa on leveämpi hylly. Ei siis kaikkein helpoin tubelesoitava ja suositeltavampi leveähyllyisen vanteen kanssa. Esim. tlr Open Prot vois toimia hyvin. Vaivan väärti kuitenkin.

Donnellyn cyclocross-tubelekset nousee Hedeille helposti kertalaakista. Ei tartte sisuria avuksi ja pysyy hyllyllä, vaikka tiputtaa paineet litkujen laittamista varten, joten yhteensopivuusongelma on selkeästi enemmän renkaan kuin vanteen vika.

Toinen huono puoli Steilacoomeissa on se, että ne on niin kivat ajaa, että jää kaikki muut kiekot ja renkaat käyttämättä... Mulla on kolmet kiekot Gravaan, yleensä on ollut jotkut paksummat gg-renkaat yksillä kiekoilla, kapeammat ja nappulaisemmat cx-renkaat toisilla krossitreenejä varten ja välillä myös jotkut sileämmät asfalttiajoja varten. Steilacoomeilla menee kaikki ajot niin mukavasti, että muut jää vaille käyttöä :)

Tolkun mies
26.04.2019, 20.22
Virittelemässä 650b kiekkosettiä. Vaikuttaisi että 50mn rengas mahtuu vielä pyörimään. Kuvio voisi olla hieman rouheampi. WTB Sendero ? Suosituksia ?

Mohkku
29.04.2019, 21.09
Bike-Components ilmoitteli, että Panaracerin uudet Gravelking plus-renkaat on tulossa pikapuoliin ennakkomyyntiin ja toimitukset alkanee toukokuun puolivälissä.

arctic biker
30.04.2019, 15.09
Eka GravelKing SK litkutusyritys jäi todellakin yrityksen asteelle, ei puhettakaan. Kun oli reissuun lähtö niin sisurit ja menoksi.
Toinen kerta toden sanoi. RR411 vanne, edessä kaksi kiekkaa ja takana yksi DT:n omaa teippiä.

Gary oin'
03.05.2019, 14.01
Lisää Sea Otter -uutuuksia: Goodyear (https://www.cxmagazine.com/goodyear-tires-cycling-county-connector-gravel-treads-eagle-2018-sea-otter)

https://www.cxmagazine.com/wp-content/uploads/2018/04/goodyear-bike-tires-20180419142155_IMG_4308-ed-cxmagazine-sea-otter-2018.jpg

Lainaus vuoden takaa: onko näistä kertynyt kenellekään kokemuksia? Kuvio vaikuttaa mukavan maltillisen rullaavalta ja 460g painokin ihan ok 40-milliselle.

Harkitsen kovasti Vagabondiin, kun 57mm G-onet kyllästyttää. Rullaavat ihan kelvollisesti mutta paksuutta on aivan liikaa omalle ajofiilikselle.

Kugelschreiber
05.05.2019, 11.04
Sitten ehkä hieman tuntemattomampi WTB Explorer, jotka ovat taasen alla toisessa kulkimessa. Ostin 30 mm koossa, mutta ovat venyneet 33 milliin Stanin graileilla. Taitavat sitten nuo leveämmät olla aivan toisenlaisella kuvioinnilla. Mutta näistä omistani (jotka ovat nyt ehkä hieman väärän otsikon alla): alkuun oli noita ilmaongelmia, mutta sen jälkeen ovat pitäneet ilmat sisällään.

Jos ne Explorerit vuotaa kyljistään, niin Wtb:n Cross Bosseissa on vähän samaa vikaa, mutta ovatkin sitten myös kivan herkät renkaat ajaa.

Taitaa olla kylkien vuotaminen ominaista WTB:n renkaille. Mulla on 42 mm Resolutet ja 30 mm Exposuret käytössä ja kummatkin tekee sitä. Ei nyt mikään paha nakki aina välillä lisätä ilmaa renkaisiin, mutta olishan se mukavampaa kun sellaisesta ei tarvis huolehtia.

Noi 30 mm Exposuret on kyl melkein gravel kokoa, omat on 20 mm sisäleveyden vanteilla n. 34 mm leveät ja oikein mukavat ajossa. 32-milliset on ilmeisesti samalla rungolla, mutta pikkuruisten nappuloiden ansiosta niissä lukee kyljessä 32 mm. 34-millisten Exposurejen todellinen leveys kiinnostaisi.

Isä nitro
06.05.2019, 12.18
Otin tänään pitkästä aikaa alle pyörän, josta löytyvät nuo WTBn Exposuret. Yhtään eivät olleet ilmat hävinneet noin kahden viikon aikana. Muistiinpanojeni mukaan litkuna edessä normi-Stan ja takana Race sealant. Olisikohan tuo jälkimmäinen loppunut kesken asennuksen, kun olen vain taakse sitä laittanut. Niin tai näin, niin yleensä tuo tuhdimpi Stan takaa myös ilman pysyvyyden asennusvaiheessa, jollainen oli muistaakseni ongelmana yhteiselomme alkutaipaleella.

PatilZ
06.05.2019, 16.19
Huomio Compassien tubelesoinnista:..... Ei siis kaikkein helpoin tubelesoitava ja suositeltavampi leveähyllyisen vanteen kanssa.

Barlow pass extralightit tilattu. Nyt vielä kiekot näihin. DT Swiss ER1600 sisäleveys 20mm vai Mavic Allroad Elite sisäleveys 22mm. Olisko merkittävästi helpompi työ jälkimmäisen kohdalla?

arctic biker
12.05.2019, 23.06
Eka GravelKing SK litkutusyritys jäi todellakin yrityksen asteelle, ei puhettakaan. Kun oli reissuun lähtö niin sisurit ja menoksi.
Toinen kerta toden sanoi. RR411 vanne, edessä kaksi kiekkaa ja takana yksi DT:n omaa teippiä.

Eipä pelaa, nyt muutaman päivän retkellä ja ensin takanen tyhjeni omia aikojaan. Sisurin laitoin ja matka jatkui keskellä ei mitään 5 kilsaa kunnes etunen sanoi phui ja tyhjeni laaakista. Yllättäen Contin kerran paikattu 22/25 Light butyyli kesti rapiat 40 kilsaa eli kirkolle asti. Siitä matka jatkui taksilla kunnen enää hirvinny ja kaupasta tarttui jotain matkaan joka ei mahtunut sivulaukkuihin ... Iloisesti nuo rullaa asfaltilla ja mainiot soralla. Noilla ny tää kesä kera Vittorian oikean kokoisten latexisisurien.

Kärjistän vielä jotta jollei rengas/vanne yhdistelmä ole ns laakista vainaa tubeless niinnen ala värkkäämään. Tuolla korvessa turhan sotkuista hommaa sisurin laitto...
Ittelle ei ole latexien kanssa ajelu mitenkään vastenmielistä hommaa!

Gary oin'
13.05.2019, 09.58
^Tutulta kuulostaa. RR411 vanteina nyt minullakin ja 32mm SK asentui niin vaivattomasti ilman mitään pihinää että luulin ongelmien olevan ohi. Niin vaan taas tyhjentyi itsekseen varastossa sillä aikaa kun lenkkeilin toisella pyörällä, joten se luottamuksesta. Harmi, kun muuten tykkään oikein paljon.

Laitoin Goodyearin Connectorit testiksi tulemaan Vagabondiin, odotellaan mielenkiinnolla pakettia Saksasta.

Sotanorsu666
13.05.2019, 11.48
^^ Onko TLC-mallia olevat kumit nuo gravel king sk:t ? Itselläni mustat gravel king sk:t(ei TLC) toimi tubeleksena hyvin ilman ongelmia, mutta ruskeakylkinen(ei TLC) räjähti vanteelle alle 3bar paineilla. Ostin uuden TLC mallin räjähtäneen tilalle ja se toimii ilman ongelmia.

arctic biker
13.05.2019, 14.46
Panaracer Gravel King SK TLC Folding Tyre - 700c - Black / 700c / 38mm

PatilZ
13.05.2019, 16.17
Barlow pass ja Mavic allroad elite, noin 50km pääasiassa kovapintainen hiekka-klv. Ensi huomioita siis.

Elämäni ensimmäinen tubeless asennus. Asettui kompuralla vanteelle. Suositusten mukaisesti orange sealia, takarenkaaseen inasen liian vähän, koska loppui kesken. Hissukseen vuosi. Tänään lisää oranssia ja ilma pysyy. Paineiksi laitoin 3bar. Voiko tämä olla todellakin näin helppoa? Mavicissa sisäleveys 22mm. Ei mitään ongelmaa siis. Vai onko nää Mavicin kiekot se syy?

No kyllä. Toki Topstone laihtui viikonlopun aikana kaiken kaikkiaan noin kilolla, mutta kylläpä renkaat muuttavat pyörän toiseksi (ennen WTB:n kiekot ja renkaat). Mukavat ja rullaavat nämä Barlow passit. Kuviointi on muuten sama, kuin suosikkituubeissani (Veloflex Arenberg/ Roubaix). Mikähän näissä voisi olla sweet spott paineissa, jos systeemin kokonaispaino on 90kg? Nyt ei harmita, että jää GdE sunnuntaina väliin, kun joutuu lähtemään Pohjois-Savoon. Suunnittelinkin jo lauantaille 88km sorarinkulan. Siellä maantiekonkelilla meno on snadisti tylsää. Sukevalta voi ajaa 5-tietä, joko pohjoiseen (Kajaani) tai etelään (Iisalmi) tai sekä että. Soraa sen sijaan riittää joka suuntaan ja Barlow Passit pääsee kunnon testiin.

arctic biker
13.05.2019, 19.11
Kaikkea kateellista hyvää sinne Savoon! Osa noista asfalttiteistä onkin tuttuja, varsinkin jos Sonkajärven puolella ollaan.

TuplaO
14.05.2019, 13.35
Itse asensin ja ilmeisen menestyksekkäästi litkutin (DT:n tuoreille CRC1400-gravelkiekoille) tubelessit Vittorian Terreno Dry't 40set. Etsin business in the middle, party on the sides -tyyppistä nakkia 40+1-2mm leveydessä. Tuo nakki on keskeltä kaljuhko, mutta reunoilla on isompaa sattumaa (netistä löytyy OK kuvia). Tarkoitus siis pärjätä hyvin niin maantiellä kuin raffimmallakin gravelilla (omat referenssit Lieto Gravel Tour ja Fiskars Village Gravel Grinder). Tönäri oli hyytynyt, eli vielä on mittaamatta todellinen leveys i22-vanteella. Jos ovat 41-42mm ns. ajopaineilla, niin homma olisi juuri kuten pitääkin.

Ajoa vielä 0km, mutta tuo alkaa tässä hiljalleen korjaantua.

TuplaO
14.05.2019, 22.00
Jatkoa edelliseen nyt kun tönäri on taas käytössä. Leveys ylipaineilla (5+bar) i22-vanteella oli 43mm ja rapiat. 3 barin kohdalla oltiin jo turvallisesti 42mm:n puolella. Tosta vielä vähän paineita alas niin ollaan sweet spot -leveyksissä.

arctic biker
14.05.2019, 23.12
Jatkoa edelliseen nyt kun tönäri on taas käytössä. Leveys ylipaineilla (5+bar) i22-vanteella oli 43mm ja rapiat. 3 barin kohdalla oltiin jo turvallisesti 42mm:n puolella. Tosta vielä vähän paineita alas niin ollaan sweet spot -leveyksissä.
Sitten kun se eka ees 500kilsaa on ajettuna niin toivottavasti yhtä positiivinen kommentti?

TuplaO
14.05.2019, 23.38
Meni liian positiiviseksi vai? Ei ole mun ekat nakit. Jollain lailla paska on joka ikinen kumi, sitä jos ei kirjoittaessa tai lukiessa käsitä, niin huonosti menee.

Gary oin'
16.05.2019, 10.19
Ja ajamatonta tarinaa Goodyearista: Hyvin jäykät kylljet, mutta painot speksissä 460/471g. Tubeless-asennus vaati Schwalben napsauttimella muutaman yrityksen asetteluineen, mutta kun napsahti niin oli ja pysyi, maksimipaineet oli vielä aamulla. 22,5mm vanteella leveys hyvin tarkka 40,5mm, 4 bar yön yli ei juuri venyttänyt.

Ajettu vasta parin kilometrin työmatka, mutta 57mm G-one Allroundiin verraten Vagabond liitää. Aiemmin meinasi jäädä koko pyörä pelkäksi huonon kelin asiointipeliksi, nyt oikein houkuttelee hiekkatielle. Katsotaan miltä työ jäykkyys vaikuttaa lenkeillä, arvosteluissa näitä kovin hehkutetaan Gravelking SK:hon verraten mutta kylkien tuntuma on aivan erilainen.

https://www.goodyearbike.com/product-page/connector

lawry
16.05.2019, 23.31
Tänään hain postista uudet Teravailin Rutlandit (https://teravail.com/tires/rutland) 42mm leveinä. Toivottavasti ehtisi huomenna laittamaan vanteille, jännittää mahtuuko ylipäätään All Cityn Space Horseen alle.

PatilZ
19.05.2019, 11.00
Barlow Passeille 70km erilaista Sonkajärveläistä/ Sukevalaista soraa. Ihan hienosta hiekasta puolikarkeaan. Ainoastaan 10-20mm raekoon kuulalaakerimeressä oli hutera olo. Yksi snakebite oli lähellä - tubelesoinnista huolimatta. [emoji13]

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190519/9612d5d5d1977ee8b76384038f34347f.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sand
21.05.2019, 22.53
Osaako joku sanoa mikä olisi maksimi renkaan leveys kun vanteet on DT Swiss Spline 622-18?
Tällä hetkellä contin cyclocross racet alla mutta leveämpää hakusessa.[emoji3]
Haarukoissa riittää tilaa. Kiinnostaisi Panaracerin Gravelking SK 43, mutta onkohan liian leveä vanteille?

JackOja
21.05.2019, 23.06
^hyvin voit laittaa.

Sand
21.05.2019, 23.18
Juu, mietin että niillä saisi mukavasti lisää ilmatilaa cycloon ja ehkä renkaat kestäisivätkin paremmin. Gravelkingia olisi myös 48mm.[emoji848] Hmmm, onkohan se liikaa.[emoji846]

hsa
22.05.2019, 10.06
Nyt tulossa 42mm Teravail Rutlandit LS black helppoon polkuajoon ja pahalle soralle ja 38mm Challenger Gravel Grinder TLR yleiskäyttöön. Mielipiteitä, kummat laittaisitte raskaille vakiokiekoille (Kona Rove ST 2018) ja kummat Huntin 4 Season graveleille?

stumpe
22.05.2019, 14.13
Juu, mietin että niillä saisi mukavasti lisää ilmatilaa cycloon ja ehkä renkaat kestäisivätkin paremmin. Gravelkingia olisi myös 48mm.[emoji848] Hmmm, onkohan se liikaa.[emoji846]

48mm ei saa 622 koossa vaan on 584 (650B).

Divergeen miettinyt 650b kiekkoja mutta nytkin keskiö aika matala kun poljin kolahtaa maahan kun nousen pyörän selkään.:rolleyes:

hsa
22.05.2019, 23.50
Nyt tulossa 42mm Teravail Rutlandit LS black helppoon polkuajoon ja pahalle soralle ja 38mm Challenger Gravel Grinder TLR yleiskäyttöön. Mielipiteitä, kummat laittaisitte raskaille vakiokiekoille (Kona Rove ST 2018) ja kummat Huntin 4 Season graveleille?

Teravailt lyöty kiinni, oli elämäni helpoin tubelesointi. Vanteelle vaan vähän sinne päin ja tornipumpulla hyllylle. Leveys asennuksen jälkeen about 41mm.

Lyhyen testilenkin perusteella tosi jees. Gk sk 38mm verrattuna pitää asfaltilla vähän kovempaa ääntä, mikä nyt on selvää jo kuvion perusteella, ääni verrattavissa Roven ensiasennusrenkaisiin clement exploro mso 36mm. Kivasti ja pehmeästi rullaili soralla.

stoma
08.06.2019, 10.39
Tilasin nämä Fargoon https://www.bike24.com/p231567.html

Aika kivasti menee kovemmallakin alustalla ja nopeastin kun kokeilin niin toimii helpolla polullakin hyvin.

arctic biker
15.07.2019, 08.28
Mun yhteiselo Gravelkingien kanssa ei aivan ruusuista ole. Eturenkaan kylkeen syntyi eilen repeämä, ilmeisesti kärsi kun taannoin ajossa tyhjeni.(#572)

Siirrän takaa SK:n eteen ja Contin Cyclocross Speed tilalle. -discountilta viime viikolla tuli tilattua Contin Speed King Performance,lienee uusi versio.
Kaippa se pitää vielä jotain muuta litkukelpoista rengasta koestaa.

JaniM
15.07.2019, 10.31
Tälläiset laitoib cycloon (29,90€/kpl): https://www.xxl.fi/schwalbe-g-one-allround-raceguard-40-622-polkupyoran-renkaat-gravel-sora/p/1146191_1_style

200km kokemuksella ovat hintansa väärtti. Ilo painella sorateitä :)

thunder
15.07.2019, 11.21
Mulla on nyt ollut kesän ajossa kallimpi version: https://www.xxl.fi/schwalbe-g-one-speed-microskin-tl-easy-40-622-polkupyoran-renkaat/p/1146193_1_style .On kyllä mukava rengas ajella. Rullaa hienosti asfaltilla ja pienemmillä paineilla toimii huonommallakin soralla, vaikka kuviota ei olekaan. Hyvä kesärengas vaihtelevaan ajoon.

arctic biker
15.07.2019, 13.54
F
Mulla on nyt ollut kesän ajossa kallimpi version: https://www.xxl.fi/schwalbe-g-one-speed-microskin-tl-easy-40-622-polkupyoran-renkaat/p/1146193_1_style .On kyllä mukava rengas ajella. Rullaa hienosti asfaltilla ja pienemmillä paineilla toimii huonommallakin soralla, vaikka kuviota ei olekaan. Hyvä kesärengas vaihtelevaan ajoon.

Vois olla asiallinen rengas, viitsitkö mitata todellisen leveyden ja minkälevyisellä vanteella?

thunder
15.07.2019, 19.05
[QUOTE=arctic biker;2887439]F

Vois olla asiallinen rengas, viitsitkö mitata todellisen leveyden ja minkälevyisellä vanteella?[/QUOTE

Leveys: 41 mm 23 mm sisäleveällä vanteella ja 40 mm 20 mm vanteella.

arctic biker
17.07.2019, 09.35
Spassiiba thunder. Varmaan moni muukin tiedosta on tyytyväinen. Ja erityisesti kuinka vanteen sisäleveys vaikuttaa renkaan mittaan.

Smo
17.07.2019, 13.02
Sorry OT, kuluukohan esim. Contin Cyclocross Race paljonkin asvalttiajelussa

Erbis
18.07.2019, 11.30
Alla nykyisessä GT Gradessa alkuperäiset alexrimit ja continentalin ulkokumit. GT Gradeen pitäisi mennä eteen ja taakse 35mm rengsas ilman ongelmia ja jäädä tilaa lokareille.

Tarkoitus on ajaa ympärivuotisesti pyörällä. Olisiko minun fiksua tehdä nykyisistä originaalikiekoista talvi/gravel pyörät? Tulee silloin tällöin heitettyä pientä lenkkiä lähi maastopoluilla ja innostaisi enemmänkin lähtemään, jos olisi sopivat kiekot siihen alla. Talven tullen sitten vaihtaa nastat, kun ei enää gravel renkailla pärjää.

Ja hankkisin sitten erikseen uutena köykäisemmät vanteet 25-28 mm renkaille hyvän kelin työmatka-ajoon ja maantiereissulle. 95% työmatkasta on kuitenkin polkupyöräkaistaa Helsingissä. Viikonloppuisin silloin tällöin teen sitten maantiellä vähän pidempää reissua kotiseudulle.

Ehdotuksia ja hyviä neuvoja otetaan vastaan kun melko noviisi näissä asioissa vielä olen ;)

arctic biker
18.07.2019, 15.57
Sorry OT, kuluukohan esim. Contin Cyclocross Race paljonkin asvalttiajelussa
Aika nopsaan! Speed on ,IMO, pitkäikäisempi.

Frosty
19.07.2019, 18.06
Alla nykyisessä GT Gradessa alkuperäiset alexrimit ja continentalin ulkokumit. GT Gradeen pitäisi mennä eteen ja taakse 35mm rengsas ilman ongelmia ja jäädä tilaa lokareille.

Tarkoitus on ajaa ympärivuotisesti pyörällä. Olisiko minun fiksua tehdä nykyisistä originaalikiekoista talvi/gravel pyörät? Tulee silloin tällöin heitettyä pientä lenkkiä lähi maastopoluilla ja innostaisi enemmänkin lähtemään, jos olisi sopivat kiekot siihen alla. Talven tullen sitten vaihtaa nastat, kun ei enää gravel renkailla pärjää.

Ja hankkisin sitten erikseen uutena köykäisemmät vanteet 25-28 mm renkaille hyvän kelin työmatka-ajoon ja maantiereissulle. 95% työmatkasta on kuitenkin polkupyöräkaistaa Helsingissä. Viikonloppuisin silloin tällöin teen sitten maantiellä vähän pidempää reissua kotiseudulle.

Ehdotuksia ja hyviä neuvoja otetaan vastaan kun melko noviisi näissä asioissa vielä olen ;)
Fiksua tai ei, päädyin itse melko samanlaiseen ratkaisuun. Robustit peruskiekot siirsin sora-/joka alustan käyttöön, niihin renkaiksi 35 mm Continental Speed King CX:t ja rinnalle Huntin kiekot muutaman satasen hintaluokasta ja näihin 28 mm sliksit, tässä tapauksessa Schwalbe One Tubelessit. Ihan toimiva ratkaisu.

Mohkku
20.07.2019, 09.55
Vihdoin markkinoilla on Panaracerin Gravelking plus-malleja. Jostain syystä valmistajan nettisivuilta niitä en löytänyt, mutta esim. Foxcompilta ja Bike-Componentsilta löytyy. Pistosuojattu 38-622 ja painoa 360 g kuulostaa hyvältä.

arctic biker
26.07.2019, 17.15
F

Vois olla asiallinen rengas, viitsitkö mitata todellisen leveyden ja minkälevyisellä vanteella?
G one Speed nyt takana, pari vuorokautta ja yhden kauppareissun on ilmansa pitänyt. Litkutus oli RR411 vanteelle helppo tapaus. 39mm leveä 18c kiekolla.

JackOja
26.07.2019, 18.01
Olisko joku nähnyt noita Gravel King +:ia pk-seudun kioskeissa jo? Voisi nuo sliksit kokeeksi laittaa alle reikäisten Hutsujen tilalle.

Sotanorsu666
26.07.2019, 20.45
Olisko joku nähnyt noita Gravel King +:ia pk-seudun kioskeissa jo? Voisi nuo sliksit kokeeksi laittaa alle reikäisten Hutsujen tilalle.

Ei ole näkynyt, mutta ibikeen laitoin viestiä eilen, että tilaisivat sellaiset minulle työmatkapyörään. Voin ilmoittaa sitten kun ne saan, että tuliko niitä enemmänkin kauppaan.

Sotanorsu666
30.07.2019, 16.35
http://ibike.fi/tuote/panaracer-gravelking-plus-slick-brown-38mm/

Omani hain tänään ja sanoi tilanneensa myyntiinkin.

Tolkun mies
30.07.2019, 18.56
Tänään yritin litkuttaa Panaracer GK SK 38mm rengasta ns vanha malli. Kiekkona on WTB i23, joka oli jo tehtaalla teipattu tubeless käyttöön. Rengas oli noin pari kk ikäinen mutta ei missä tapauksessa löysäksi ajettu. Litkut meni sisään nätisti ja ihan pumpulla nousi rengas vanteelle. Kun painetta oli 3bar, niin otin kiekon käteen ja pyöräytin kerran vaakatasossa, samalla rengas tuli yli vanteelta poksahtaen. Komeasti lähti 100ml litkua lähes jokaiseen suuntaan, joten autotallin siivuoaminen odotti seuraavana.
Olen litkuttanut n+1 rengasta vuodesta 2012 alkaen ja ensimmäisen kerran osui nyt tuulettimeen kunnolla.
Mikä meni pieleen ? Onko GK SK vanhassa versiossa reunus kapeampi ? ? Renkaassa on teksti että max paine tubeleksena 4.0 bar joten alle tuon oltiin vielä. WTB TCS kiekot ovat perinteisesti helpot litkuttaa ja pitävät hyvin renkaan paikallaan.
Ei kai ID 23mm ole liian leveä vannekehä GK SK 38:lle jolloin rengas ei tartu kunnolla ? En muuta selitystä keksi tähän tapaukseen.

Jusso
31.07.2019, 10.02

Fillarifiilari mainosti, että 40-622 löytyy hyllystä.

arctic biker
31.07.2019, 12.30
No ei ID 23 ole liika leveä . Itse alan epäillä ettei DT RR411 vanne ole aivan tubeleskelpoinen, nyt kolmas rengas puhalsi paineet ja osan litkuistaan ulos. Onneksi tallilla .
Toki viesti on jäsen LJL:n mukaan puliukolta jotta sillä varauksella .

sianluca
01.08.2019, 19.14
http://live.staticflickr.com/65535/48431569547_0aba619b72_k.jpg

Sotanorsu666
02.08.2019, 17.53
Nyt on tubelessoitu nuo uudet gravel king slicks plussaversiot. Muuten kaikki hyvin ja helppoa, mutta noissa sitten melkein kuviottomissa renkaissa oli pyörimis-suunta ja takarengas meni väärin päin. En kyllä jaksa alkaa kääntämään, koska ei tuolla voi montaa wattia olla väliä ja tubelessina asennettu, niin ei vaan jaksa. Noita gravel king sk:ta ajanut muutaman kierroksen ja kun niissäkään ei ole pyörimis-suuntaa merkattu, niin en edes ajatellut että slicksissä versiossa voisi olla. Huomasin vasta kyljen nuolet, kun litkut oli jo sisällä ja kiekot pyörässä kiinni. No tietää sitten ensi kerralla taas miten näitä asennetaan ��

JackOja
03.08.2019, 14.59
http://ibike.fi/tuote/panaracer-gravelking-plus-slick-brown-38mm/

Omani hain tänään ja sanoi tilanneensa myyntiinkin.

Ostin kyytipoikana muilla asioilla.

...noissa sitten melkein kuviottomissa renkaissa oli pyörimis-suunta ...

Hyvä tietää, eipä tuota olisi ehkä tullut ajatelleeksi.

Oma rengasparini painoi 359 ja 365 grammaa. Ei paha. Saapa nähdä miten noilla uskaltaa roilottaa.

Sotanorsu666
03.08.2019, 19.20
^ Kävin ajelemassa 75km testilenkin. Asfalttia vain, koska työmatkapyörään nämä ostin ja työmatka kulkee nyt asfalttireittiä, koska kesä ja työmaat. Ei niin yllättävää tietoa varmaan kenellekkään, mutta ovat mukavan tuntuiset ja hyvin rullaavat kumit + helppo tubeless. Sain mitä hain.

JackOja
04.08.2019, 19.47
... + helppo tubeless...

Mulla oli taasen vaikein evö! Kaikki houkuttelutemput tein eikä vain noussut vanteelle. Kumpikaan. Ja mulla on sentään napsautinpumppukin nykyään käytössä. Ja olen sentään tubeless-kingi.

Saatana.

Piti kävellä huoltsikalle napsauttamaan. Toiseen piti pitkään antaa ilmaa ennen kun alkoi tapahtua.

Sen jälkeen eivät meinanneet tiivistyä. Korttelinkierron koeajolla tyhjenivät. Sitten laitoin 4 bar painetta ja ajelin parkkihallissa rundia kunnes pihinät vaimenivat.

Nyt muutaman tunnin jälkeen en uskalla käydä säätämössä tsekkaamassa tilannetta.

Kiekkoina DT GR1600, 24mm sisäleveydellä. Hutsun Overidet toimi niillä mainiosti ja helposti.

EDIT: kävin kuitenkin katsomassa äsken kun jänskätti... ilmat olivat vielä renkaiden sisällä! Ihan mahtava työvoitto!

Sotanorsu666
04.08.2019, 20.39
^ Joo sori, unohdin mainita olevani kompuramiehiä. Mä en jaksanut pari vuotta sitten enää ajella aina huoltoasemalle autolla napsauttelemaan renkaita vanteelle, joten ajelin kerran motonettiin ja ostin kompuran kotiin. Ei ole kyllä kaduttanut.

JTu
04.08.2019, 23.27
Täällä myös samanlainen kokemus uusien gravelking sk plussien 43mm litkutuksesta muutama viikko sitten, olipahan vaikeaa. Pelkällä jalkapumpulla ei toivoakaan, ja napsauttimellakin sai ahertaa hyvän tovin.

PatilZ
08.08.2019, 16.02
Joko porukoilla alkaa olla kokemusta gravel king slicks plussaversioista soralla?

JackOja
08.08.2019, 16.07
Joko porukoilla alkaa olla kokemusta gravel king slicks plussaversioista soralla?

Ei vielä, mutta parin tunnin päästä alkaa olemaan.

EDIT:

No jaa... seittemänkymppisen eilen ajelin noilla ja kyllä päällimmäiseksi tunteeksi jäi lievä pettymys. Samaan hengenvetoon on tosin todettava, että paineita taisi olla liikaa (2.8/3.0, kunhan nyt jotain laitoin), eikä painemittari tullut mukaan vaikka se on tapana ollut uusien renkaiden kanssa. Olisi voinut testailla hieman alemmilla. Minulla siis 700/38c kumit ID24 mm vanteilla ja kuski 75 kg.

Rullaavuus ei ollut mitenkään loistokasta, assualamäissä rullatessa tuntui kuin olisi ollut joku jarru päällä ja jotenkin liikaa kitkaa tms. renkaassa. Vauhti loppui nopeasti. Vertailuna muistelin, että Hutsun Overidet tuntuvat ajossa huomattavasti vauhdikkaammilta ja ehkä jopa Sorakunkku SK:kin, etenkin kuluneena (niinkuin mulla nyt). Soralla rullasi "ihan ok". Kahdeksan segmenttiä sai näköjään uuden PR:n kuiteskin, ettei ihan toivotontakaan se rullaus toisaalta ole :seko:

Soramutkissa eturengas pyrki alta pois helpommin kuin olisin odottanut. Heti ensimmäisessä soramutkassa meinasin ajaa ulos :) Minähän ajelen setämiesvarovasti enkä kanttaile vauhdikkaasti, mutta tuntui kuin vauhtia olisi mutkiin pitänyt alentaa enemmän kuin tavanomaisesti.

Tuntuma alustaan oli heikohko. Johtuisiko pistosuojatun kulutuspinnan kovuudesta vai liian kovista paineista. Hutsuilla olen kokenut sellaista mukavaa "sukkasillaan ajelua", jollaisesta tässäkin topicissa on puhuttu. Vähän samanlaista odotin kun rengas on kuitenkin kevyt ja leveä.

Mutta, kuten todettu, tämä oli ensivaikutelma ja kokeilu jatkukoon. Ensin kaksi napsua paineista pois ja tarvittaessa lisääkin. Jospa sillä korjaantuisi.

Tarve minulla tälläsissä slickeissä on sellainen, että ykköskumi on Gravel King SK ja vaihtokiekoilla selvästi (ja se vaatii paljon se) rullaavampi vaihtoehto hieman erilaisille lenkeille. Näillä asetuksilla se ei toteudu. Itselleni huomionarvoisena seikkana totean myös yhden Sorakunkun hinnalla saavan kaksi Hutsua ja Hutsut ovat todetusti ihanat.

Vertailun vuoksi vielä mainittakoon, että tuo 38mm slicksi on mainitulla vanteella 38,1 mm leveä kun nimellisesti samanlevyiset Overidet 39,8mm.

Voi käydä niin, että torilta löytää kohta vähänajetun rengasparin.

Ettan
09.08.2019, 16.43
Moi. Huomenna ekaan gravel-kilpailuun ja pyörä vaihtui lennossa toiseen. Minkälaisilla paineilla kannattaisi lähteä ajamaan? Renkaat 43mm Panaracer gravel king ja ajajan paino miehekäs 120kg. Max paineet renkaaseen 4bar.

Mika_koo
09.08.2019, 19.00
Epäilen että maksimipaineella, suottaa muuten pukata snakebiteä.

TuplaO
09.08.2019, 22.15
Itsellä Vittorian gravel-nakit, joiden leveys käytännössä 42-43mm. Mulla painoa tuskin alle 95kg aatamin asussa. Painetta laittanen 3 bar kumpaankin päähän. Tuntuma näin pehmeähkö.
Heitto maksimipaineesta lienee järkevä. Jos olet esim. Fiskarsiin menossa, tietyissä kohdissa sepeli on sen verran raffia että kumit on kovilla.

ilkkaluukkonen
11.08.2019, 10.08
Löytyykö keneltäkään kokemuksia WTB:n Venturesta? https://www.wtb.com/products/venture?variant=28317942612045

Mietin, että löytyisikö tuosta takapäähän Riddlerin tilalle rullaavampi rengas, jossa olisi kuitenkin hiukan vetopitoa hiekalla.

JackOja
11.08.2019, 18.02
...kokeilu jatkukoon. Ensin kaksi napsua paineista pois ja tarvittaessa lisääkin. Jospa sillä korjaantuisi.
...

Hjoo, eilisellä (pääasiassa assua) lenkillä paineet 2.3/2.5 ja oli jo paljon paremmat. Mukavuutta alkoi löytyä samoin kuin pitoa eteen. Rullaavuuskin oli jokseenkin parempaa, mutta nimenomaan assulla noissa on jokin hidastava ja sìksi ärsyttävä ominaisuus.

nopparis
11.08.2019, 21.21
Löytyykö keneltäkään kokemuksia WTB:n Venturesta? https://www.wtb.com/products/venture?variant=28317942612045

Mietin, että löytyisikö tuosta takapäähän Riddlerin tilalle rullaavampi rengas, jossa olisi kuitenkin hiukan vetopitoa hiekalla.

Ei ole vielä. Nyt on alla WTB Byway 47mm ja olen katsellut tuota Venture versiota, saisi hiukan yleiskäyttöisemmän, tuo Byway tuo kutenkin rajoitteita ajamiseen.

Sent from my iPad using Tapatalk

Sotanorsu666
11.08.2019, 21.45
Hjoo, eilisellä (pääasiassa assua) lenkillä paineet 2.3/2.5 ja oli jo paljon paremmat. Mukavuutta alkoi löytyä samoin kuin pitoa eteen. Rullaavuuskin oli jokseenkin parempaa, mutta nimenomaan assulla noissa on jokin hidastava ja sìksi ärsyttävä ominaisuus.

Itse en kyllä tätä huomannut ekalla lenkillä ja ajoin pelkkää asfalttia. Ennen tuossa työmatkapyörässä oli ensiasennusrenkaina 40mm g-one allroundit ja mielestäni asfaltilla nämä uudet gravel king plussat rullaa ihan yhtä hyvin. Huomenna ensimmäinen työmatka renkailla, joten sittenhän sen näkee onko eroa vai ei. G-onet on hyvät, mutta asfaltilla ajaessa tuo keskikohta on heti kaljuna, joten siksi vaihdoin kuviottomaan kumiin millä voi tarvittaessa ajella sorallakin. Jos contin gp5000 saisi 40mm leveänä tai vittorian voyager hyperiä tubelssversiona, niin jompi kumpi niistä olisi valintani työmatkalle.

PatilZ
12.08.2019, 10.03
Jos contin gp5000 saisi 40mm leveänä tai vittorian voyager hyperiä tubelssversiona, niin jompi kumpi niistä olisi valintani työmatkalle.

Ilmeisesti levein Conti gp5000 TL, 700*32C, painaa kunnioitusta herättävät 380g. 40 milinen olisi varmaan noin 100g painavampi. Voi olla, että jäisi mulla asentamatta.

velib
12.08.2019, 10.42
Nyt yhden pidemmän lenkin jälkeen on Bywaysta positiivisia kokemuksia. Tuoreimpana verrokkina on 700c 37mm Riddler. Vetopito tuntuu suunnilleen samalta, mutta leveämmällä renkaalla uskaltaa ajaa huonokuntoisia soratielaskuja huomattavasti huolettomammin. Myös pehmeällä hiekalla kelluu mukavasti. Paineiden kanssa tosin on hieman säätöä, sopivat sorapaineet ovat turhan pienet asfaltille ja toisin päin.

hämeenhitain
12.08.2019, 10.54

Kokemusta vähän, parinkymmenen tunnin ajon verran. Rullaa asfaltilla leveyteensä (50) nähden hyvin eikä kuitenkaan karkaa heti alta pehmeässä hiekassa. Pito on oikeinkin hyvä karkeammassa löysässä irtosorassa ym. aineksessa, joka ei ole pelkkää juoksuhiekkaa. Ei ole pidon (puutteen) takia tarvinnut yhtään himmailla muualla kuin suoranaisissa hietakohdissa ja irtosoraisetkin nousut on päässyt hyvin ylös.

stenu
12.08.2019, 10.54

Se on se pistosuojaus poikkeuksetta aina, joka aiheuttaa umpikumimaisen tuntuman. Sama esim. Challengen Gravel Grinderin Open Tubular -versiossa, joka olisi ilman niitten PPS-pistosuojausta erinomainen (sisuri)rengas ajaa. Extra pistosuojauksen vuoksi ei ole ajettavuudeltaan sen kummoisempi kuin saman renkaan puolet halvempi Race-versio.

Jos haluat oikeasti rullaavan gg-sliksin, niin Compasseja parempia ei ole. Niissä tosin ei sitten ole minkäänmoista pistosuojausta ja kyljet jopa niissä normiversioissa on tubelessrenkaiksi todella ohuet. Eli kestävyyden suhteen joutuu mahdollisesti ottamaan takkiin. Mutta niitten Steilacoom-nappularengaskin rullaa asfaltilla paremmin kuin useimmat sliksit (eikä lennätä rapaa persuuksille märältä asfaltilta samalla tapaa kuin, mitä sliksit tekee). Steilacoomin nappulat on kestäneet mun kilsoilla hyvin yhden kesärengaskauden ajot, joten on mennyt homma vähän siihen, että en enää muilla renkailla ajele muuta kuin krossikisat ja -treenit.

misopa
12.08.2019, 11.25
Omat kokemukset lyhkäisesti noista GK 38 slikseistä (ei + versio). Painot 324 ja 337g, eli keskiarvopaino gramman yli valmistajan speksin. Leveys 21 ID kehällä 38,6mm 2bar paineella. Ei vielä kokemusta muista gravelkumeista, mutta mielestäni rullaa kuin terävät sakset plaanissa paperilla. Olin hämmästynyt tuosta, kun odotin huomattavasti tahkeampaa menoa. Referenssinä itsellä 25mm Vittoria Corsa tuubi maantieltä.

Kyyti on mielestäni mukavan pehmeää, kun löysin itselle sopivat paineet. Ja pidon kanssa ei ainakaan kuivalla ole toistaiseksi ole ollut ongelmia. Saapa nähä nyt sitten, kun sadettakin saadaan pitkästä aikaa, jotta kuin lipsuu ja liukastelee.

Mutta positiiviset vaikutelmat tähän mennessä. Nälkä tosin kasvaa syödessä ja olisi kiva kokeilla 42 Hurricani Ridgeä tai 44 Snoqualmie Passia.

JackOja
12.08.2019, 11.35
Se on se pistosuojaus poikkeuksetta aina, joka aiheuttaa umpikumimaisen tuntuman...

Sehän se taitaa olla. Olisikin juuri siksi mielenkiintoista testata nyt vierekkäin ei-plussaversiona.

Jos haluat oikeasti rullaavan gg-sliksin, niin Compasseja parempia ei ole.... Eli kestävyyden suhteen joutuu mahdollisesti ottamaan takkiin.

Tuollaiseen en ryhdy. Hutsut ovat olleet mulle ihan täydelliset slicksit, mutta reikäinen, litkua tihkuva kulutuspinta ei herätä luottamusta (ehkä olen ajanut jonkin lasinsirpaleparven yli joskus niillä?). En halua arpoa renkaan kestävyydellä ja luotettavuudella noita enempää.

Omat kokemukset lyhkäisesti noista GK 38 slikseistä (ei + versio).... mielestäni rullaa kuin terävät sakset plaanissa paperilla. Olin hämmästynyt tuosta, kun odotin huomattavasti tahkeampaa menoa. Referenssinä itsellä 25mm Vittoria Corsa tuubi maantieltä.

Olisko se tosiaan tuo pistosuojaus. Kun olin ostamassa noita Sorakunkkuja vanhaa mallia ei enää ollut hyllyssä. Olisin halunnut edes hypistellä niitä ellen peräti ostanutkin. En ole noilla plussilla kokenut vielä sitä samaa helpon vauhdin hurmaa kuin Sorakunkku SK:lla tai Hutsun Overideilla.

LJL
12.08.2019, 12.40
Compasseja parempia ei ole.

Sallittakoon täsmennyksenä, että Compass tunnetaan nykyään nimellä Rene Herse Cycles.

https://www.renehersecycles.com/

Jossain vaiheessa, varmaan ensi kesäksi täytyy kyllä Exploroon hommata Reneherset 35-38mm koossa, Stenu on sen verran hehkuttanut :)

JackOja
12.08.2019, 12.48
^tuolta kioskista bongasin renkaanpyyhkijät (https://www.renehersecycles.com/shop/components/tires/700c/tire-wipers/), käyttäkö kukaan :)

https://www.renehersecycles.com/wp-content/uploads/2015/05/TireSgWiper_3430.jpg

PatilZ
12.08.2019, 13.34
Rene Herse Cyclesin Barlow Passeilla nyt hieman reilu 1100km takana. Takanen on nyt oikeasti sliksi, edessä on pintaa jäljellä. Ehjänä pysynyt, mutta saa nähdä kauanko. Todella rullaavat ja mukavat ajaa. Sorallakin ajan mielummin näillä kuin toisilla kiekoilla olevilla WTB Nano TCS renkailla. Niillä olen tosin ajanut vain sisärenkailla - pitäis tubelesoida.

velib
12.08.2019, 14.04

Muutaman nettiarvion perusteella Venture ei ainakaan asfaltilla rullaa kovin hyvin, ja Resolute on mainittu paremmin rullaavaksi.

Tässä oli tosin kyse 650b 47mm versiosta, tiedä sitten muista https://advntr.cc/wtb-venture-47/

LJL
12.08.2019, 14.17
^tuolta kioskista bongasin renkaanpyyhkijät (https://www.renehersecycles.com/shop/components/tires/700c/tire-wipers/), käyttäkö kukaan :)

https://www.renehersecycles.com/wp-content/uploads/2015/05/TireSgWiper_3430.jpg

Juu, men nej mutta jos tuon saisi jotenkin viritettyä kypärään, se voisi pienin muokkauksin (kärkipihdeillä taivutus nenän kohdalle) olla oivallinen ns. niistäjä.

Myös ylensyöneille toimitusjohtajille rintaan kiinnitettävässä GoPro-mountissa erinomainen kaksoisleukatuki *hölsk-hölsk*

Sotanorsu666
12.08.2019, 23.38
Voisi laittaa tämän tarinan myös pahoja tubeless ongelmia ketjuun, mutta laitetaan nyt tänne, kun koskee näitä aikaisemmin kehumiani panaracer gravel king plussia. Renkaissa ei ole edellenkään ajoltaan mitään moitittavaa, mutta tänään huomasin että takarengas on liikkunut vanteen kehällä ilmeisesti ajon aikana. Pyöräilyssähän tärkeintä on aina kohdistaa renkaan tekstit ventiiliin, joten siitä huomasin tänään, että takarengas oli liikkunut itsestään kehällä. Rupesin vielä miettimään, että onko se edes mahdollista ja olisko vain voinut käydä niin, että onnistuin asennuksessa rullaamaan sen perseelleen, koska sainhan myös pyörimis-suunnallisesti asennettua renkaan väärin. No onneksi otin kuvan pyörästä ensimmäisellä lenkillä ja kyllä siinä kuvassa tekstit olivat vielä venttiilin kohdalla. Tänään ne olivat reilut kymmenen senttiä siirtyneet. No ajattelin sitten korjata asian ja kääntää samalla vaivalla renkaan myös pyörimään oikeaan suuntaan. Tämä ei sitten ollutkaan mikään pieni operaatio. Ei suostunut enää millään nousemaan takaisin vanteelle. Oli liukastetta, kiristettä ja kompura koko ajan laulamassa, mutta ei v*ttu tule mitään. Sitten nostelin sisurilla ja katsoin että nousee sillä ja pyörii suorassa, niin voi päätellä reunalangan olevan ehjä. Sisurilla nousi ylös, mutta samantien kun paineet laskee pois, niin rengas tippuu molemmilta puolilta ja kaikilta mahdollisilta hyllyiltä. Sitten kun mitään toivoa ei ollut, niin revin teipit vanteelta pois ja menin suihkuun. Pari tuntia tästä ajattelin vielä kokeilla uudestaan. Teippasin vanteen, vaihdoin ihan uuden venttiilin ja rukoilin. Vanteet on dt swissin tehtaalta tulleet teipattuina tänä vuonna ja venttiilikin on myös orkkis ja keväästä asti ollut käytössä. Teipit näytti ehjiltä ja venttiili myös, mutta vaihdoin silti, koska tubelesshommissa ei voi ikinä pelata liian varman päälle. Kuin ihmeen kaupalla tunnin ahertamisen jälkeen tuo löysä p*ska nousi kuin nousikin vanteelle ja siellä se on edelleenkin. Saa nähdä onko vielä aamulla kaikki hyvin, kun pitäisi lähteä tuolla pyörällä töihin. Aika outoa, että oli näinkin vaikea ja turhauttava operaatio, kun uutena kaksi viikkoa sitten kaikki meni kerralla maaliin. Hyvä rengas ajossa, mutta näköjään voi tulla ongelmia asennuksessa. Jos se tuolla kehällä vielä liikuu ajon aikana, niin on kyllä aika löysät toleranssit ja pitää varmaan kysellä myyjäliikkeeltä jos saisi takuuna uuden. Toihan voi pudota tuolta kesken ajon jossain alamäessä, jos 3bar paineilla liikkuu kehällä ympyrää.

Pexi
13.08.2019, 11.30
Tubelessloin viikonloppuna WTB:n Horizonit Hopen vanteille ja ilmat tuntui pysyvän sisällä jopa ilman litkuja, reilussa 3 barissa napsahti reunanauha vanteelle.

Mutta asiaakin oli, tubeless-aloittelijana kysymys: kuinka usein ja kuinka paljon litkuja tarttee lisäillä ehjiin ja tihkumattomiin renkaisiin? Netistä löytyvä tieto on hieman monisyistä... Rene Hersen sivuilta löytyvä ohje kehottaa lisäämään litkua kerran kuukaudessa.

Top up the sealant at least once a month. If the sealant dries out, the tire can suddenly break loose from the rim wall and lose all its air.

Jos tuota ohjetta noudattaa, niin vuoden kuluttua siellä kumin sisällä on (kovettunutta) latexia sellainen määrä, että mun pää ei kestä.

JackOja
13.08.2019, 11.34
Mutta asiaakin oli, tubeless-aloittelijana kysymys: kuinka usein ja kuinka paljon litkuja tarttee lisäillä ehjiin ja tihkumattomiin renkaisiin? Netistä löytyvä tieto on hieman monisyistä... Rene Hersen sivuilta löytyvä ohje kehottaa lisäämään litkua kerran kuukaudessa.

Kaipa se riippuu hieman litkustakin. Esim. Stanin litku kuivuu aika nopeasti, alle vuodessa, mutta esim. Magic Milk ei koskaan. Kerran vuodessa mä olen laittanut tai sit kuminvaihdon yhteydessä. Tai jos on alkanut tuntua, että rengas vuotaa.

Kerran kuukaudessa kuullostaa järjettömältä.

Firlefanz
13.08.2019, 12.59
Rene Herse Tiresin ohje on Rene Herse Tires -spesifinen. "Supple high-performance tire" vaatii omansa.

https://janheine.wordpress.com/2019/02/19/how-to-set-up-tubeless-tires/

https://janheine.wordpress.com/2019/07/31/new-sealant-for-rene-herse-tires/

ilkkaluukkonen
13.08.2019, 21.57
Muutaman nettiarvion perusteella Venture ei ainakaan asfaltilla rullaa kovin hyvin, ja Resolute on mainittu paremmin rullaavaksi.

Tässä oli tosin kyse 650b 47mm versiosta, tiedä sitten muista https://advntr.cc/wtb-venture-47/

Ompa erikoinen juttu, että noin "tasainen" kuvio rullaa huonosti. Harmi juttu.

velib
13.08.2019, 22.23
Joo, omaa kokemusta ei tosiaan ole että tiedä sitten. Itse olen ollut tyytyväinen 37mm Riddleriinkin, vaikka sitäkin sanotaan huonosti rullaavaksi. Mielestäni se tuntuu pehmeämmältä ja paremmin rullaavalta kuin Nano. Tosin Challengen Gravel Grinder oli asfaltilla noita molempia parempi, vaikka olikin sisurilla.

Sotanorsu666
13.08.2019, 22.36
Oli tänään 26km työmatka-ajossa tuo gravel king + liikkunut vanteella muutaman sentin. Lupasivat iBikesta uuden, kun sinne soittelin, mutta on valitettavasti loppu nyt heiltä sekä foxcompilta(maahantuoja).

Todella outoa käytöstä renkaalta. Paineet pysyy ihan normaalisti, mutta kumi pääsee jotenkin silti liikkumaan kehällä ajon aikana. En ole ainakaan itse oman pyöräilyharrastukseni aikana nähnyt moista.

K.Kuronen
13.08.2019, 23.34

Kokemusta on (koosta 40-622), tosin ei 700 kilometriä enempää ja sisurilla. Asfaltilla rengas vaikutti ainakin aluksi oudosti tahmealta ja tiukemmissa mutkissa rengas tuntui menettävän pidon (mutta vain tuntui). Asfaltilla uutena rengas poimi epämiellyttävästi pitkittäisurat, vaikka kilometrit ovat vähentäneet tätä tunnetta. Lisäksi uutena rengas keräsi tolkuttoman määrän pientä kiveä, erityisesti edessä. Vaikuttaisi, että kiven kerääminen olisi kilometrien myötä vähentynyt. Nopeudesta en oikein voi mitään sanoa, sillä oma ajoni ei ole painottunut vauhdikkaaseen etenemiseen. Soralla ja metsäteillä rengas toimii omassa käytössäni eleettömästi (mies 95 kg ja yleensä lisäksi kuormaa).

Vanteelle (Hopen, sisäleveys muistaakseni 19,5mm) saaminen oli uutena odotetusti hikinen operaatio.

Edellinen rengas oli vajaat kolme tonnia palvellut Challengen Gravel Grinder 42mm.

velib
14.08.2019, 17.38
Mikä olisi hyvä rengas, jos haluaa käyttää GG:tä maantiepyöränä niin, että ei tarvitse antaa hirveästi tasoitusta maantiepyörälle, mutta että silti tarvittaessa sorapätkätkin menevät mukavasti? Gravel King Slick 38mm leveänä on hämmästyttävän kevyt (330 g), mutta olisiko silti maantiellä 35mm tai 32mm Gravel King nopeampi? 38 on ilmeisesti oikeasti leveydeltään 40mm luokkaa, onko kellään kokemuksia 32:sta tai 35:stä? Juuri 32-35 mm todelliselta leveydeltään oleva rengas olisi ehkä riittävän mukava huonommalle alustalle, alle 32mm leveää en ehkä haluaisi vaikka pääasiassa maantieajoon tulisikin.

Joskus on tullut ajettua 28mm 4Seasonilla, mutta sen todellinen leveys oli 26mm luokkaa eikä ollut millään tavoin mukava tai hyvä soralla.

ilkkaluukkonen
14.08.2019, 19.09
Kokemusta on (koosta 40-622), tosin ei 700 kilometriä enempää ja sisurilla. Asfaltilla rengas vaikutti ainakin aluksi oudosti tahmealta ja tiukemmissa mutkissa rengas tuntui menettävän pidon (mutta vain tuntui). Asfaltilla uutena rengas poimi epämiellyttävästi pitkittäisurat, vaikka kilometrit ovat vähentäneet tätä tunnetta. Lisäksi uutena rengas keräsi tolkuttoman määrän pientä kiveä, erityisesti edessä. Vaikuttaisi, että kiven kerääminen olisi kilometrien myötä vähentynyt. Nopeudesta en oikein voi mitään sanoa, sillä oma ajoni ei ole painottunut vauhdikkaaseen etenemiseen. Soralla ja metsäteillä rengas toimii omassa käytössäni eleettömästi (mies 95 kg ja yleensä lisäksi kuormaa).

Vanteelle (Hopen, sisäleveys muistaakseni 19,5mm) saaminen oli uutena odotetusti hikinen operaatio.

Edellinen rengas oli vajaat kolme tonnia palvellut Challengen Gravel Grinder 42mm.

Kuulostaa kuitenkin ehkä siltä, että tuo ei ehkä ole itselle Riddlerin korvaaja. Täytyy harkita, että lähteekö Panaracerin jengiin vai jatkaatko Riddlerillä, joka on toisaalta toiminut ihan kelvollisesti.

misopa
14.08.2019, 20.39
Mikä olisi hyvä rengas, jos haluaa käyttää GG:tä maantiepyöränä niin, että ei tarvitse antaa hirveästi tasoitusta maantiepyörälle, mutta että silti tarvittaessa sorapätkätkin menevät mukavasti? Gravel King Slick 38mm leveänä on hämmästyttävän kevyt (330 g), mutta olisiko silti maantiellä 35mm tai 32mm Gravel King nopeampi? 38 on ilmeisesti oikeasti leveydeltään 40mm luokkaa, onko kellään kokemuksia 32:sta tai 35:stä? Juuri 32-35 mm todelliselta leveydeltään oleva rengas olisi ehkä riittävän mukava huonommalle alustalle, alle 32mm leveää en ehkä haluaisi vaikka pääasiassa maantieajoon tulisikin.

Joskus on tullut ajettua 28mm 4Seasonilla, mutta sen todellinen leveys oli 26mm luokkaa eikä ollut millään tavoin mukava tai hyvä soralla.Mulla nyt Revoltissa GK 38 sliksi ja mitattu leveys 38,6mm 2bar paineilla 21 id kehällä. Eilisen puhtaan 50km maantielenkin keskari oli 30,8km/h. Käytännössä hyvin lähelle samaa vauhtia pääsee mitä SuperSix Evolla, jossa oli 25mm Vittorian Corsa tuubit. Keskiteho noin 5 watin sisällä molemmissa ajoissa ja hiukan alle aerobisen kynnystehon. Tämän "tieteellisempää" vertailua en ole tehnyt.

Huomautuksena todettakoon, että gravelissa on toistaiseksi 44cm c-c tanko, kun S6:ssa oli 40cm. Lisäksi gravelissa 3cm vähemmän droppia satulan ja kahvojen välillä. Jos aero-seikkojakin otetaan huomioon :)

Laerppi
14.08.2019, 22.14
Laitoin gravelking slick 38 alle. Triathlonkisassa ainakin kulki ennätysvauhtia. Tarkoitus ajaa tempoa ja gravelia näillä.

Rullaa&
16.08.2019, 23.17
Oli tänään 26km työmatka-ajossa tuo gravel king + liikkunut vanteella muutaman sentin. Lupasivat iBikesta uuden, kun sinne soittelin, mutta on valitettavasti loppu nyt heiltä sekä foxcompilta(maahantuoja).

Todella outoa käytöstä renkaalta. Paineet pysyy ihan normaalisti, mutta kumi pääsee jotenkin silti liikkumaan kehällä ajon aikana. En ole ainakaan itse oman pyöräilyharrastukseni aikana nähnyt moista.
Huomasin saman ilmiön muutaman viikon ajossa olleessa gk slick +:ssa �� Noin 5 cm rengas siirtynyt vanteella.

Tubeless-asennus oli kyllä hankalaa, mutta rengas tiivistyi sisäkumilla nostamisen jälkeen eikä ole vuotanut mainittavasti. On tosiaan todella kummallinen ilmiö, eikä nyt tämän huomattuani herätä luottamusta kovaa ajamiseen. Täytyy laitella bike-componentsille viestiä, että suostuvatko vielä ottamaan renkaat takaisin.

Kiekot tosiaan on fulcrum racing jotkut (ehkä 5?) Ja ovat tubeless-yhteensopivat ja yhdet g-onet tubelessina ajanut noilla loppuun. Ei pitäisi vanteista olla kiinni.

JackOja
17.08.2019, 18.37
Seuraa välihuomio sileistä 38c Gravel King plussista. Ei se mainostettu pistosuojaus ihan world cup -luokkaa ole, havaittu jo useita litkua tihkuvia reikiä kulutuspinnassa. Yllättäen myös renkaan kyljissä.

paaton
17.08.2019, 20.33
Seuraa välihuomio sileistä 38c Gravel King plussista. Ei se mainostettu pistosuojaus ihan world cup -luokkaa ole, havaittu jo useita litkua tihkuvia reikiä kulutuspinnassa. Yllättäen myös renkaan kyljissä.

Gran fondon gravell rengastestissä oli hyvä huomio rambblerin suojaksesta. Eli on panostettu ainoastaan karkeampaan suojaukseen, eli murske ei revi rengasta kappaleeksi. Tuon huomaa ramblereissa siitä, että sapellisepelli kauden jälkeen renkaat ovat aivan täynnä pieniä reikiä. Litkuhan nuo paikkaa, mutta ilma kuitenkin pysyy huonommin sisällä mitä uudessa renkaassa ja ensimmäinen asennus syskyllä on aika hauskan näköinen.

Olisiko sama juttu noiden renkaiden kanssa?

https://granfondo-cycling.com/the-best-gravel-tire/

Muutenkin pätevän tuntuinen testi.

misopa
18.08.2019, 20.14
Heh, meinasin juuri kysyä kokemuksia täältä tuosta Maxxis Ramblerista. Olisi vaihtoehtona tuolle GK 38 sliksille, jos tarvitsee hiukan karkeampaa kuviota. EXO TR versiona suht kevyt 40mm kokoiseksi ja rullaavuutta on kehuttu ulkomaisissa foorumeissa. Ilmeisen mukavakin kyydiltään, mutta tuo suojaus taitaa olla vain kyljissä ja siinä Silk Shield versiossa sitten läpi asti.

stenu
18.08.2019, 20.27
Toi Gran Fondon testi oli muuten hyvä, mutta typerästi Compassilta tais siis Rene Herseltä oli testissä mukana sliksi eikä Steilacoom, mikä on IMO yksiselitteisesti markkinoiden paras gg-rengas noin 40-millisten renkaiden kategoriassa. Ylivoimaisesti paras rullaavuus, ylivoimaisesti mukavin ajossa ja reilunkokoisten nappuloiden ansiosta ei ole herkkä pistoillekaan. Kyljet on oikeasti ohuet ja mahdollisesti repeämisarat, mutta mulla ovat kestäneet kaltoinkohtelua Kepu-poluilla yms.

paaton
18.08.2019, 20.57
Heh, meinasin juuri kysyä kokemuksia täältä tuosta Maxxis Ramblerista. Olisi vaihtoehtona tuolle GK 38 sliksille, jos tarvitsee hiukan karkeampaa kuviota. EXO TR versiona suht kevyt 40mm kokoiseksi ja rullaavuutta on kehuttu ulkomaisissa foorumeissa. Ilmeisen mukavakin kyydiltään, mutta tuo suojaus taitaa olla vain kyljissä ja siinä Silk Shield versiossa sitten läpi asti.

Voin suositella tuota 60tpi versiota. Sekin rullaa oikein iloisesti ja on pehmeän tuntuinen ajaa. Kestää kalliomurskeenkin hyvin, mutta tosiaan tuossakin on minusta samanlainen karkeasuojas, eli sepeli menee kyllä läpi, mutta stanin race litkuilla siitä ei ole oikein haittaakaan, varsinkin jos on tottunut pumppaamaan renkaan ennen lenkkiä.

Sellaiset junamaisethan nuo ovat, eli mistään nopeista liikkeistä ei kannata haaveilla. Kulku on kyllä mahtavaa. Eivät häviä maantielläkään pistosuojatuille slikseille juurikaan.

paaton
18.08.2019, 21.02
Toi Gran Fondon testi oli muuten hyvä, mutta typerästi Compassilta tais siis Rene Herseltä oli testissä mukana sliksi eikä Steilacoom, mikä on IMO yksiselitteisesti markkinoiden paras gg-rengas noin 40-millisten renkaiden kategoriassa. Ylivoimaisesti paras rullaavuus, ylivoimaisesti mukavin ajossa ja reilunkokoisten nappuloiden ansiosta ei ole herkkä pistoillekaan. Kyljet on oikeasti ohuet ja mahdollisesti repeämisarat, mutta mulla ovat kestäneet kaltoinkohtelua Kepu-poluilla yms.

Uskon tuon täysin. Sekulirenkaaksi haluaa kuitenkin sellaisen, jossa on myös kunnon suojaus. Tuon testin mukaan challange on kyllä vahvoilla seuraavaksi gravell renkaaksi. Hyvää suojausta ja riittävää rullausta. Riddleriä oli kehuttu ajettavuudeltaan paljon, mutta itse painotan kulkua myös asfaltilla korkealle. Mikään ei ole niin veemäistä, kuin jurruuttaa siirtymää jollain karkealla nappulalla. Polkujen välissä kunnon asfalttitempo reippaalla vauhdilla piristää taas kummasti.

kaakku
18.08.2019, 21.36
Täältä peukkua myös 40 mm 120 tpi Ramblerille. Ainoa vika ettei ole tanwall.

misopa
18.08.2019, 21.46
Voin suositella tuota 60tpi versiota. Sekin rullaa oikein iloisesti ja on pehmeän tuntuinen ajaa. Kestää kalliomurskeenkin hyvin, mutta tosiaan tuossakin on minusta samanlainen karkeasuojas, eli sepeli menee kyllä läpi, mutta stanin race litkuilla siitä ei ole oikein haittaakaan, varsinkin jos on tottunut pumppaamaan renkaan ennen lenkkiä.

Sellaiset junamaisethan nuo ovat, eli mistään nopeista liikkeistä ei kannata haaveilla. Kulku on kyllä mahtavaa. Eivät häviä maantielläkään pistosuojatuille slikseille juurikaan.Kiitos kommenteista. Pysyy omalla shortlistillä, joka on tällä hetkellä seuraava:

Maxxis Rambler 40 120tpi
Rene Herse Steilacoom Extralight
Challenge Gravel Grinder TLR

Käytössä on kohta kahdet kiekot, niin toisiin voi laittaa nuo sliksit nopeille lenkeille soralle ja asfaltille, toisiin sitten rapakelin "pitorenkaat". Mutta nuo nappulakumitkin saisivat rullata myös kovalla pinnalla. On tosiaan ärsyttävää, jos ne tahmaa siirtymillä. Sitä kuitenkin väkisin tuppaa kertymään joka lenkille.

paaton
18.08.2019, 22.00
Minä tykkään ramblereista myös sen vuoksi, että niillä voi kanttailla ihan huoletta asfaltilla. Oikeat gravell renkaat sivunappuloineen eivät tuota oikein mahdollista. g-one on oikeastaan vähän rambleria vastaava, mutta sen pito kaarteissa hiekalla on vieläkin huonompi.

Mika_koo
18.08.2019, 22.38
Löytyykö keneltäkään kokemusta Teravail Canonballeista?

Sotanorsu666
20.08.2019, 22.01
Vaihdoin gravel king slicks plussat päittäin edestä taakse ja toisin päin. Aluksi edessä ollut rengas tekee samaa takana kuin tuo vanhakin, eli liikkuu kehällä ajon aikana. Jotenkin kyllä paska fiilis jäi näistä renkaista. Ehkä tuotu liian kiireellä markkinoille ja tuotekehittely on vielä kesken, koska joku tuossa renkaan reunassa mättää, kun se ei kestä vetoa takarenkaana. Itse painan kuitenkin pyörineen päivineen reilusti alle 100kg, joten ei pitäisi olla ylipainokaan ongelma ja voimaakaan ei ole jaloissa liikaa, kun kaikki muit renkaat ovat aina pysyneet vanteella paikoillaan.

paaton
20.08.2019, 22.09
Onhan noissa rengasmerkkien välillä aika isoja laatuvaihteluja. WTB ja Maxxis olleet minulla aika heittämällä laadukkaimpia. Riddler on melkein taideteos.

hsa
20.08.2019, 22.16

Tuo vajaat kolme tonnia Gravel Grindereillä kuullostaa kyllä paljolta siihen nähden missä kunnossa omat 38mm on noin 1200km jälkeen. Takarengas on keskeltä sliksi ja litkua puskee useista reijistä kulutuspinnassa, myös eturenkaassa joka sekin on yllättävän kulunut. Tosin kestopäällysteellä on tuosta ajettu ehkä 60-70%, kun on myös työmatkakäytössä.

Kivat renkaat kuiville keleille, mutta kestävyys ei vakuuta.

JackOja
20.08.2019, 22.20
...tekee samaa takana kuin tuo vanhakin, eli liikkuu kehällä ajon aikana. Jotenkin kyllä paska fiilis jäi näistä renkaista. ...

Mulla on pysynyt paikallaan. Viime lenkille lähtiessä tarkistin kun muistin asiasta olleen puhetta.

Olen myös alkanut vähän tykätä noista ja kaipa ne jotenkin rullaakin kun sunnuntaina ajoin nopeimman satkun EVÖ.

Sotanorsu666
21.08.2019, 08.47
Mulla on pysynyt paikallaan. Viime lenkille lähtiessä tarkistin kun muistin asiasta olleen puhetta.

Olen myös alkanut vähän tykätä noista ja kaipa ne jotenkin rullaakin kun sunnuntaina ajoin nopeimman satkun EVÖ.

Tykkään kyllä itsekin renkaiden ajo-ominaisuuksista, mutta tuo kehällä ajon aikana liikkuminen ei herätä niin suurta luottamusta, että uskaltaisi näillä jonnekin pidemmälle lähteä. Tilailin jo uudet renkaat näiden tilalle ja yritetään saada nämä vialliset takaisin panaracerin tehtaalle.

K.Kuronen
21.08.2019, 21.30
Tuo vajaat kolme tonnia Gravel Grindereillä kuullostaa kyllä paljolta siihen nähden missä kunnossa omat 38mm on noin 1200km jälkeen. Takarengas on keskeltä sliksi ja litkua puskee useista reijistä kulutuspinnassa, myös eturenkaassa joka sekin on yllättävän kulunut. Tosin kestopäällysteellä on tuosta ajettu ehkä 60-70%, kun on myös työmatkakäytössä.

Kivat renkaat kuiville keleille, mutta kestävyys ei vakuuta.

Challengella oli ajettu kevään ja kesän aikana Stravan kirjanpidon mukaan 2784 km ja lisäksi joitain tallentamattomia pätkiä päälle. Oma renkaani oli Race-versio sisurilla. Renkaat oli vaihdettu edestä taakse jossakin vaiheessa. Loppu tuli pienten kivien puskiessa läpi kudoksen.

MJH
24.08.2019, 23.38
Onko kokemuksia Vittorian Terreno Zerosta 38c (tai muussakin) koossa? Tulee ajeltua n 50/60 asfaltilla/ei-asfaltilla, joten sellainen pirusti rullaava mutta hieman irtonaisemmallakin alustalla tiukemmassa mutkassa pitoa tarjoava kumi on hakusessa.

Tuo Vittoria on ollut nyt ykkösenä mielessä ja Hutchinsonin Overide kakkosena.

JTu
26.08.2019, 18.52
Raportoidaan täältäkin samanlaista outoa vanteella siirtymistä, renkaana Gravelking Sk Plus 43mm. Tosi outoa, enkä keksi mikä voisi tämän aiheuttaa. Mistään valtavasta liikkumisesta ei kyse, mutta muutaman sentin on liikkunut.

MJH
26.08.2019, 20.47
...tai gravel kingin slickki versio houkuttaisi myös, mutta karkeamman kuvioinnin puute vähän epäilyttää; pitääkö nuo vähänkään irtonaisemmalla tai märällä alustalla?

LJL
26.08.2019, 21.04
...tai gravel kingin slickki versio houkuttaisi myös, mutta karkeamman kuvioinnin puute vähän epäilyttää; pitääkö nuo vähänkään irtonaisemmalla tai märällä alustalla?

Tänään tuli Bike24 paketti, ja pääsen kohta kokeilemaan. Kyseessä siis 38mm (tilauksessa luki 40mm?) versio. Punnitut painot 336g ja 340g, ei mitenkään tuhottoman painavat.

misopa
26.08.2019, 21.59

Sent from my iPhone using TapatalkPitää ne hyvin irtosoralla yms. Mutta varmasti sutii märällä lällyalustalla ja johonkin jyrkkään hiekkaiseen ylämäkeen. Tosi tyytyväinen ollut noihin, ei mitään moitittavaa tähän mennessä. Ja keveätkin ovat, 324 ja 337g punnitut painot. Kilsoja noilla takana 800km. Kyseessä siis 38mm versio ilman + merkkiä.

Firlefanz
26.08.2019, 23.11
Tänään tuli Bike24 paketti, ja pääsen kohta kokeilemaan. Kyseessä siis 38mm (tilauksessa luki 40mm?) versio.

Äkkiä mieleen tuleva selitys kysymysmerkin aiheuttajaksi on tietenkin kahden eri kokomerkintäsysteemin rauhanomainen rinnakkainelo: rengas joka on 700x38c on samaan aikaan ongelmitta 40-622.

LJL
26.08.2019, 23.52
..rengas joka on 700x38c on samaan aikaan ongelmitta 40-622.

Näihin asioihin voidaan esim. siteerata Studio Julmahuvin kiellettyjen sanojen listaa: jes, oikeesti ja hanuri

Laerppi
27.08.2019, 11.22
Itsekin siirryin 38mm sliksi greivelkingeihin tovi sitten, ajoin myös Kalevan kierroksen tempoajon ja yhden Triathlon kisan. Rullaa riittävän hyvin tempoajossa, joten nakkikumit jää historiaan.

JackOja
27.08.2019, 11.27
... keveätkin ovat, 324 ja 337g punnitut painot. Kilsoja noilla takana 800km. Kyseessä siis 38mm versio ilman + merkkiä.

Punnitut painot 336g ja 340g, ei mitenkään tuhottoman painavat.

Onko sulla plussat vai ilman? Ilmeisesti ei-plussat? Painot on tuosta misopan ei-plussan ja mun plussa-ankkurien(!) väliltä.

Oma rengasparini painoi 359 ja 365 grammaa...

MJH
27.08.2019, 12.05
Houkuttaisi kyllä gk slick+ kun ne on varsin kevyet. Miten on pistosuojan kanssa? Toimii vissiin ihan hyvin? Toisessa fillarissa on normi paselat pysyneet sisureilla puhkeamatta jo joku pari tonnia.

Lähinnä mietityttää tuo gk:n nappuloiden puute tai toisin päin esim tuon terreno zeron nappulat reunalla: onko nappuloista sitten soratieajossa oikeasti edes niin paljon hyötyä? Pitoa niillä saa varmaan jos tiukassa paikassa meinaa lähteä pyörä alta, mutta toisaalta se kuvio kuitenkin lisää vierintävastusta...

LJL
27.08.2019, 12.56
Onko sulla plussat vai ilman? Ilmeisesti ei-plussat? Painot on tuosta misopan ei-plussan ja mun plussa-ankkurien(!) väliltä.

Ei-plussaversio on ä-kysymyksessä

MRe
27.08.2019, 12.59
Äkkiä mieleen tuleva selitys kysymysmerkin aiheuttajaksi on tietenkin kahden eri kokomerkintäsysteemin rauhanomainen rinnakkainelo: rengas joka on 700x38c on samaan aikaan ongelmitta 40-622.
Siis itse olen luullut, että vaikkapa 700x38c on sama kuin 38-622? Tietysti todellinen, mitattu leveys voi olla 38 tai jotain muuta. Yleensä kai jotain muuta.

LJL
27.08.2019, 13.11
Siis itse olen luullut, että vaikkapa 700x38c on sama kuin 38-622? Tietysti todellinen, mitattu leveys voi olla 38 tai jotain muuta. Yleensä kai jotain muuta.

Itken verta kun luen näitä merkintöjä.. Toivottavasti Panaracerit ovat leveämmät kuin 32mm GP5000

PekkaO
27.08.2019, 14.58
Kohti uusia kokeiluja. Kun Krossarin (joka leikkii gravel-pyörää, kun gravel-poliisi ei ole näkemässä) tuubi-hiilarikiekot ovat jääneet krossiajon puutteen takia nurkkaan hämähäkkien iloksi, hommasin niihin Challengen Strada Bianca- tuubit. Koko on 36 mm, paksuin tuubirengas, jonka löysin. Katsotaan mitä tästäkin tulee.

Firlefanz
27.08.2019, 16.23

Menee ylivoimaisen hankalaksi ja moniselitteiseksi jos alamme vielä todellisia mitattuja leveyksiä tuomaan mukaan :cool:

Mutta jos et ole sitä aiemmin tullut tehneeksi, niin katso piruuttasi mitä tallistasi löytyvien renkaiden kylkiin on painettu/prässätty/liimattu/whatever. Tai jos et ole koskaan edes kiinnittänyt asiaan suurempaa huomiota rengasvalmistajien tai nettikauppojen tuotekuvauksia silmäillessäsi, niin vilkaise sopivassa yhteydessä miten merkinnät keskimäärin menevät.

PS Vaivojasi säästääkseni voi kertoa että käsittääkseni ne menevät keskimäärin juuri niin kuin olet luullut ja kapeammissa renkaissa miltei poikkeuksetta, mutta jostain 32-35 mm leveyksistä alkaen rupeaa näkemään kahta "eri" leveyttä olevia renkaita.

LJL
28.08.2019, 01.05
Olipas homma litkuttaa uudet Panaracerit, onnistui kuitenkin kun laittoi ensin sisurilla vanteelle ja antoi hyvän aikaa asettua muotoonsa. Tosiasiallinen leveys omilla kiekoilla, joiden sisäleveyttä en muista, oli 37mm. Paino oli muuten uudelleenpunnituksessa 336 ja 337g, oli jäänyt ensimmäisellä kerralla japaniankielinen paperilappu kumeksen sisään. Laitoin painavamman renkaan taakse :)

Sotanorsu666
28.08.2019, 07.57
^Painoista päätellen normaalin malliset gravel king slicksit ? Katso pysyykö takarengas kehällä paikoillaan. Olisi kiva tietää onko vika vain plus-malleissa vai pyöriikö nuo kaikki slicksit ajon aikana kehällä ympyrää.

misopa
28.08.2019, 08.36
Mulla pysynyt normiversio slikseistä hyvin paikallaan. Ajettu noilla tällä hetkellä n. 800km. Olisi tuossa ajassa varmaankin jo merkkejä moisesta antanut. Kohtuu tiukat oli laittaa kehille, mutta mitään varsinaista ongelmaa ei ollut tubelesoinnin kanssa. Kompuralla ilmaa perään, niin naps ja kops.

LJL
28.08.2019, 10.12
^Painoista päätellen normaalin malliset gravel king slicksit ? Katso pysyykö takarengas kehällä paikoillaan. Olisi kiva tietää onko vika vain plus-malleissa vai pyöriikö nuo kaikki slicksit ajon aikana kehällä ympyrää.

Kyllä, 38mm Slick ilman plussaa. Katsotaan miten pysyy, ainakaan ei ollut kauhean napakka omalla vanteella...

Pikainen analyysi työmatkan perusteella 32mm GP5000 verrattuna on, että hieman tahmeampi tuntuma asfaltilla 45/55psi paineilla, mutta soralla kulkee vastaavasti kevyemmin ja johdonmukaisemmin. Täytyy ehkä vähän laskea paineita.

Jukka
28.08.2019, 12.57
Itsellä on noi 38 mm Gravel King slicksit (norm. versio) olleet viime syksystä ja niillä on tullut ajettua n. 2000-2500 km (välillä ollut SK Gravel Kingit alla). Olen kyllä ollut tyytyväinen noihin, eivät ole liikkuneet kehillä ja pitoakin on ollut yllättävän paljon huomioiden kuvion puute. Tietenkään sorapinnalla mutkiin ei uskalla yhtä kovaa vetää, kuin esim. SK-versioilla. Omani painoivat 329 ja 332 g. Paineina pitänyt yleensä 35/40 psi, kuskilla painoa ajokamoissa n. 85-87 kg.

Onko muuten kellään ehtinyt kertyä kokemusta Gravel Kingien uusista EXT-versioista (https://www.panaracer.com/lineup/gravel.html), noissa kiinnostaisi rouheempi kuvio syksyn pehmeempiä polkuja ajatellen. Samoilla renkailla olisi hyvä pystyä ajamaan myös syksyn työmatkat asfalttia/soraväyliä pitkin. Eli kaipaisin hieman SK-versiota enemmän pitoa pehmeeseen alustaan, mutta rullaavuusero esim. SK-versioon nähden kovalla alustalla mietityttää.

K.Kuronen
28.08.2019, 20.57
WTB Venturet pääsivät vanteelle ilman sisuria vanhan takavanteen (Hope tech XC 29) viotuttua. Uusille vanteille (DT Swiss G1800) rengas nousi pelkästään jalkapumpulla muutaman kerran rivakammin pumpatessa. Renkaat olivat selvästi venyneet ja sekä vanteelta pois otto, että takaisin laitto olivat sujuvia. Harmittavasti toinen rengas oli ottanut osumaa kylkeensä, eikä enää pitänyt ilmaa. Litkuja en edes viitsinyt yrittää.

Sisurit takaisin ja ehkä sitten joskus toisilla renkailla.

stenu
28.08.2019, 21.19
Continentalkin siirtyy gravel-aikaan:

https://media.theradavist.com/uploads/2019/08/continental_terra_tires.jpg?w=1400&quality=75

Gary oin'
29.08.2019, 12.07
^R2 myykin Terra Speediä 39,50€, punnittu 434g 40-milliselle eli eihän nämä speksit pahalta vaikuta!
https://r2-bike.com/CONTINENTAL-Tire-Gravel-Terra-Speed-28-x-150-40-622-ProTection-TLR

Poikkiviilto nappuloiden keskellä herättää muistoja Vagabondissa käyttämistäni 57mm G-one Allroundeista. Täsmälleen samanlainen tuppasi imemään pikkukiviä ja lopulta alkoi litku tihkua keskeltä nappulaa.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=19965&d=1523876383

JTu
31.08.2019, 18.11
Voihan kökkö. Kyllä tämä uusi plussa gk vaan liikkuu vanteella. Merkkasin tänään ennen lenkkiä vielä kynällä venttiilin paikan renkaaseen. Useampi sentti oli taas edennyt. Eihän tuo sisurin kanssa toimisi lainkaan.

Lähtee kyllä vaihtoon, vaikka muuten ominaisuuksista kyllä pidänkin. Mm vetopito tällaiselle renkaalle erittäin hyvä.

https://i.imgur.com/YMl3ekj_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

MJH
01.09.2019, 01.21
Voihan kökkö. Kyllä tämä uusi plussa gk vaan liikkuu vanteella. Merkkasin tänään ennen lenkkiä vielä kynällä venttiilin paikan renkaaseen. Useampi sentti oli taas edennyt. Eihän tuo sisurin kanssa toimisi lainkaan.

Lähtee kyllä vaihtoon, vaikka muuten ominaisuuksista kyllä pidänkin. Mm vetopito tällaiselle renkaalle erittäin hyvä.

https://i.imgur.com/YMl3ekj_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Mutta tekeekö se sitten tuollaista sisurin kanssa? Tai, miten se sen tekisi?

Eikö sisurin voisi olettaa pitävän sen juuri paikallaan kun sillä on aika iso kitkapinta sekä vanteen että renkaan kanssa?

Isä nitro
02.09.2019, 13.32
Voihan kökkö. Kyllä tämä uusi plussa gk vaan liikkuu vanteella. Merkkasin tänään ennen lenkkiä vielä kynällä venttiilin paikan renkaaseen. Useampi sentti oli taas edennyt]

Aikaisempia viestejä kelatessa olin saavinani sen vaikutelman, että tämä itsestäänliikkuvuus olisi pelkästään plussien ongelma. Toiseksi ajattelit(te)ko pistää Panaracerille palautetta, että tekevät asialle jotain? Itse olen yrittänyt muistaa reklamoida kohdalle sattuneista huonosti toimivista tuotteista suoraan tekijöille, vaikka mahdolliset palautukset menevätkin ilmeisesti aina myyjän tiliin.

Vanhat Gravelkingit alkavat olla lopussa ja olin laittanut jo näihin slickseihin toivoni.

JackOja
02.09.2019, 13.36
...tämä itsestäänliikkuvuus olisi pelkästään plussien ongelma...

Mulla ei ole plussat vielä liikkuneet.

Isä nitro
02.09.2019, 13.52
Etkö ole siis vielä ajanut niillä vai...

No niin, lienee odotettavissa että ongelma tuskin ilmenee kaikilla vannekehä ja rengasyhdistelmillä, mutta parikin todistavaa veljeä tai sisarta pistää vähän miettimään.

JackOja
02.09.2019, 14.04
Etkö ole siis vielä ajanut niillä vai....

Ihan oon paljon ajanut.

Sotanorsu666
02.09.2019, 14.08
ajattelit(te)ko pistää Panaracerille palautetta, että tekevät asialle jotain?

Yritin tai olen yrittänyt reklamoida asiasta virallista tietä pitkin, eli liikkeelle mistä ostin renkaat. Sieltä tuli vastaus, että maahantuoja haluaa soittaa minulle asiasta, joten voinko laittaa puhelinnumeron. Laitoin ja mitään ei kuulunut viikkoon. Myyjäliike lupasi seuraavaksi selvittää asiaa ja soittaa minulle saman päivän aikana. Tuosta on nyt 3 päivää ja kukaan ei ole soittanut. Lähetin renkaat saatekirjeen kera postilla myyjäliikkeelle, joten toivotaan että se tuo vähän vauhtia asioihin. Itse en noilla renkailla viitsi ajaa, kun eivät pysy takakehällä paikoillaan mitä pidän suht vaarallisena ominaisuutena. Vaihdoin edestä taakse ja toisin päin kumit kerran ja aluksi edessä ollut teki takana samaa.

Nyt ajelen normaaleilla mustakylkisillä saman kokoisilla gravel king slickseillä ja ne pysyy kehällä ja niin pysyi myös aiemmin alla olleet saman kokoiset schwalben g-onet, joten vanteissani tuskin on mitään vikaa.

Isä nitro
02.09.2019, 14.18
Kiitos kattavasta selvityksestäsi ja reklamoinnista. Nämä edistävät meidän kaikkien potentiaalisten kuluttajien asiaa. Toivottavasti saat viestisi eteenpäin.

Vielä jatkokysymys: onko plussallisissa jai ei-sellaisissa merkittävää eroa noin tanko- ja perstuntumalla mitattuna?

Sotanorsu666
02.09.2019, 15.30
Vielä jatkokysymys: onko plussallisissa jai ei-sellaisissa merkittävää eroa noin tanko- ja perstuntumalla mitattuna?

Ei nyt mitään maatamullistavaa, mutta kyllä nuo plussamallin vahvistetut kyljet vie sen ihan parhaimman tubelessrenkaan mukavuuden mennessään, kun vertaa näihin normaalimalleihin. Molemmat ovat kuitenkin hyvin rullaavia ja oikeilla paineilla ajettuna mukavia kumeja. Ajaisin itse plussamallilla mielummin, koska nämä renkaat ovat työmatkapyörässä, niin siinä yleensä on menty vähän parempi suojaus edellä rengasvalinnoissa.

JackOja
02.09.2019, 15.32
Mä ottaisin nykytietämyksellä ei-plussat. Tai itse asiassa ottaisin taas Hutsun Overidet. Mut kivahan se on kokeilla välillä muutakin :p

Isä nitro
02.09.2019, 16.27
Kiitti kommenteista. Overridet on listalla korkealla minullakin - vaikka en ole niillä koskaan ajellut.

Mika_koo
02.09.2019, 21.00
Kiitti kommenteista. Overridet on listalla korkealla minullakin - vaikka en ole niillä koskaan ajellut.

Olen näillä yliajoilla tässä kuukauden höylännyt ja varsin hyväksi kokenut.

stenu
04.09.2019, 10.11
Challengelta tulee vihdoin 260 tpi TLR Open Tubularit (https://www.cxmagazine.com/challenge-handmade-tubeless-ready-htlr-gravel-tires-launch). "Bead to Bead inner coating" ei ehkä ihan lupaa sitä, että kaikki rullaavuus- ja mukavuuspotentiaali olisi otettu irti eli ei välttämättä kykene vielä Rene Hersen kilpailijaksi, mutta kenties jotain normitubeleksien ja Hersen väliltä? Harmi vaan, että en erityisemmin pidä Gravel Grinderin kuviosta. Renanappulat on turhan isot sileään keskustaan nähden tai päin vastoin. Mutta 36-milliset Strada Bancat vois ottaa testiin ens kesäksi asfalttirenkaiksi. (Ja harmi, että ei tullut vielä krossirenkaita. TLR Open Tubular Grifot olis luultavasti mainiot gg-renkaat myös, jos ei välttämättä kaipaa leveätä rengasta ja varsinkin olettaen, että krossirenkaat tulee ilman tota PPS2-suojausta, jolloin niiden tuntuma olis lähempänä sitä tubular-tuntumaa. Eikä varsinaisesti haittais, jos toi tekstipommitus kyljessä olis edes hieman diskreetimpi..)

https://www.cxmagazine.com/wp-content/uploads/2019/09/Challenge-154-ed_1.jpg

LJL
04.09.2019, 11.44
Eikä varsinaisesti haittais, jos toi tekstipommitus kyljessä olis edes hieman diskreetimpi

Tätä menoa kylki loppuu ja merkkauksia täytyy jatkaa kulutuspinnan puolelle

paaton
04.09.2019, 12.03
Oletko stenu ajanut wtb:n riddlereillä? Aloin itsekkin uskomaan tuohon, ettei keski- ja laitanappukoiden korkeusero saisi olla kamalan suuri.

Rullaus asfaltilla tuossa varmaan vähän kärsii, mutta koetetaan nyt opetella ajamaan pitävällä renkaalla ja kierretään kerrankin asfsltit.

Antti Salonen
04.09.2019, 14.17
Mä luulen, että sisärenkaan tuottama ylimääräinen paine pitää kyllä ulkorenkaan paikallaan. Ponnistin juuri yhdet GravelKing Slick Plussat tubeless-kehille, ja menivät kyllä aivan poikkeuksellisen helposti, eli varmaan ne aika löysästi ovat vanteella.

Mahdollisesti tyhmä kysymys: Onko se joku ongelma, jos rengas pääsee liikkumaan vanteella joitakin senttejä satojen kilometrien aikana? Siinähän pyörii? Miksi tästä keskustellaan?

LJL
04.09.2019, 14.18
Hirveän kivat on kyllä olleet nuo Panaracerin Jävelking Slickit 38mm koossa. Ei yhtä nopeat kuin Continental GP5000 32mm mutta niin paljon mukavammat että pienen vauhtihäviön kärsii mielellään. Eivät ole toistaiseksi vaeltaneet vanteella.

paaton
04.09.2019, 14.31
Mä luulen, että sisärenkaan tuottama ylimääräinen paine pitää kyllä ulkorenkaan paikallaan. Ponnistin juuri yhdet GravelKing Slick Plussat tubeless-kehille, ja menivät kyllä aivan poikkeuksellisen helposti, eli varmaan ne aika löysästi ovat vanteella.

Mahdollisesti tyhmä kysymys: Onko se joku ongelma, jos rengas pääsee liikkumaan vanteella joitakin senttejä satojen kilometrien aikana? Siinähän pyörii? Miksi tästä keskustellaan?

Ne alkaa ravistamaan +200km/h vauhdeissa, koska tasapainotus menee ketuilleen.

Tuon takia prätkän renkaiden laitossa ei kannata laittaa liukastetta koko renkaan kierrokselle.

Isä nitro
04.09.2019, 15.11
Niin, tai ottakaa kuva pohkeistanne/reisistänne. Papua tuntuu löytyvän.

Täällä ollaan näköjään kiinnostuneita samoista renkaista kuin allekirjoittanut. Kevyempään menoon ne taitaa olla loppukaudeksi/ensi kaudeksi nuo GK slicksit ja sitten rouheampaan matkustukseen Riddlerit. Linkki tähän testiin lienee jo jaettu, mutta laitetaan vielä kerran:

https://granfondo-cycling.com/the-best-gravel-tire/2/

Riddler vakuutti tasaisuudellaan kaikilla testin osa-alueilla. Itse olen tosin haaveillut noista 45 mm gummeista, kun kerrankin on pyörä johon se mahtuu. Itse olen pärjännyt tähän mennessä huomattavasti kapeammilla nakeilla, mutta ihan silkasta kokeilemisen riemusta täytyy tätäkin testata.

paaton
04.09.2019, 15.22
Minulla on nuo riddlerit jo maasturissa ja siinäkin pito on yllättävän hyvää.

Cyclolla mahdollinen tahmeus kovalla alustalla vähän hirvittää. Ehkä pääsee jo viikonloppuna testailemaan.

stenu
04.09.2019, 17.16
Tätä menoa kylki loppuu ja merkkauksia täytyy jatkaa kulutuspinnan puolelle

Niin tai jos ton informaatiopaneelin jatkais koko renkaan ympäri, niin ei vois tunaritkaan asemoida rengasta venttiiliin nähden väärin...eikä oikeestaan haittais, vaikka vähän pyöriskin vanteella.

Oletko stenu ajanut wtb:n riddlereillä? Aloin itsekkin uskomaan tuohon, ettei keski- ja laitanappukoiden korkeusero saisi olla kamalan suuri.

Mulla oli sellaset joskus aikoinaan, mutta joku ominaisuus niissä oli, mistä en pitänyt (silloin) ja myin pois. Olisko ollut, että 38(?) mm Riddler oli profiililtaan niin paljon 40 mm Nanoa matalampi ja Nano oli jotenkin SE referenssi mulle siihen aikaan. No ei ole enää, joten vois ehkä antaa uuden mahiksen.

Gravel Grinder on huonoa vetopitoa lukuunottamatta ihan kiva soralla ja varsinkin pehmeämmällä alustalla, mutta kovalla, savitetulla hiekkatiellä ja asfaltilla kantaillessa ne reunanappulat aiheuttaa arvaamatonta käyttäytymistä.

Rene Herse (Compass) Steilacoom rullaa asfaltillakin paremmin kuin useimmat sliksit ja jopa melkolailla äänettömästi, vaikka retro ulkonäkö ei näytä lainkaan siltä. Yksiselitteisesti paras jokapaikan gg-rengas tällä hetkellä, IMO.

Mutta kun mulla on ollut ykköskiekoilla krossirenkaat koko kesän, niin olen ajellut aika ison osan tän kesän gg-ajoistakin niillä, Clementin MXP:t on mukavahkot, ne rullaa hyvin, pitää hyvin ja nimellismittaansa leveämpinä (Hedin Belgiumeilla leveys n. 35 mm) ja melko korkeaprofiilisina ne on mulle ihan riittävän isot myös gg-lenkkeilyyn.

tokera
04.09.2019, 19.34
45 Riddlerit pääsivät näin metsästyskauden ajoihin alle SuperX:ään. Nämä alla on hyvä kierrellä lähipeltojen reunoja. Ei tarvi kummoista polkua alle, niin pääsee.. Omaan käyttöön riittävän rullaavat asfaltillekkin. Paineet noin 1,5-2 edessä ja 2-2,5 takana.

stenu
04.09.2019, 19.45
Bywaystä tulee 700c-versiot. Kokoja varmasti joka lähtöön: https://theradavist.com/2019/09/wtbs-byway-design-goes-700c-offering-34mm-40mm-44mm-and-47mm-widths/

LJL
04.09.2019, 19.50
...eikä oikeestaan haittais, vaikka vähän pyöriskin vanteella.

Jotta tekstien luettavuus paranisi, Challenge kehittää kuumeisesti rengasta, joka pysyy jatkuvasti paikoillaan vaikka vanne pyörii vinhasti. Muista valmistajista projektiin osallistuu Panaracer, jolla on jo kertynyt aiheesta näkemystä ja kokemusta. Insinöörit yrittävät ensimmäiseksi ratkaista prototyypeissä esiintynyttä harmillista bugia, jonka sivuvaikutuksena on mm. se, että pyörä ei mene ollenkaan eteenpäin

Antsa41
04.09.2019, 21.28
Bywaystä tulee 700c-versiot. Kokoja varmasti joka lähtöön: https://theradavist.com/2019/09/wtbs-byway-design-goes-700c-offering-34mm-40mm-44mm-and-47mm-widths/

Ilmeisesti 622 vanteelle levein tulossa oleva versio olisi 44 mm, mikä menee itselläni hankintaan, kun joskus loppukuusta noita alkaa saamaan: https://bikepacking.com/news/700c-wtb-byway-now-available/

hsa
05.09.2019, 22.09
Eli Bywaysta versiot 34 (vanha Exposure), 40 ja 44 milliset versiot. Entinen Exposure 32 on nyt Expanse. Exposure -nimi säilyy vanhalla Exposure 30:lla, sekä saapuu uusi sliksi Exposure 36.
Juu on vähän sekavaa, tuolta lisää: https://gravelcyclist.com/bicycle-tech/wtb-introduces-byway-34-40-44mm-700c-exposure-30-36mm-700c-tires/

Oli tarkoitus kokeilla onnea GK slicksien vanteella pyörimisen kanssa, mutta taidankin testailla tuollaista Exposure 36 tai Byway 40.

Isä nitro
06.09.2019, 09.46
Pitää varmaan lisätä ajokilometrejä, että ennättää kokeilla kaikkia mielenkiintoisia gummeja.

Onko olemassa jokin syy siihen, että ”tan wallit” näyttäisivät olevan toisinaan mustia kollegoitaan kevyempiä? Ehkä käsite ”kevyt rusketus” vaikuttaa taustalla...

heimat
07.09.2019, 09.45
Huomenta, olisiko sulla laittaa kuvaa SuperX+45 Riddleri kombosta? Minkä vuotinen sinun SuperX on?

Sotanorsu666
07.09.2019, 16.51

Itselleni ainakin on ongelma tai en tiedä onko se oikeasti ongelma, mutta en kyllä halua ottaa riskiä. Jos rengas liikkuu kehällä ajon aikana, niin mietippä tilanne omalle kohdalle, että laskettelet jotain alamäkeä +40km/h vauhdilla alas ja tuleekin tilanne, että joudut tekemään äkkijarrutuksen: vanteet pysähtyy, mutta kumit pyörii vanteella ja näin ollen pysähdys ei olekkaan niin nopea. Blurbbausriski on myös olemassa, koska eihän se kumi ole kunnolla kiinni vanteessa, jos se liikkuu ajon aikana. Näitähän voi sitten miettiä lasaretissa murtuneiden raajojen ja katkenneiden hampaiden kanssa, mutta itse en tuota riskiä halua ottaa. Ajaahan jotkut maantielläkin "eitubelessvanteilla" litkut kumeissa mitkä eivät ole tubeless. Heistäkin osa on vielä hengissä, mutta näille henkilöille on joskus voinnut sattua ns. itse aiheutettu onnettomuus.

Ja jos venttiilit ja tekstit ei ole kohdallaan, niin ei voi enää laittaa pyörän kuvia internettiin, joten sekin asia elämästä jäisi pois :)

paaton
07.09.2019, 17.54
Tuo blurbbauksen riski on kieltämättä todellinen, jos kumi on noin löysä. Jarrutuksessa pyörimiseen en usko. Se kääntyy kiihdytyksissä kovaa runtatessa.

Mutta tosiaan, cyclon maantierengas jolla on tarkoitus ajaa matalilla paineilla, saisi olla kyllä napakka hyllylle.

Antti Salonen
12.09.2019, 04.01
Itselleni ainakin on ongelma tai en tiedä onko se oikeasti ongelma, mutta en kyllä halua ottaa riskiä. Jos rengas liikkuu kehällä ajon aikana, niin mietippä tilanne omalle kohdalle, että laskettelet jotain alamäkeä +40km/h vauhdilla alas ja tuleekin tilanne, että joudut tekemään äkkijarrutuksen: vanteet pysähtyy, mutta kumit pyörii vanteella ja näin ollen pysähdys ei olekkaan niin nopea.
Mä en usko vähääkään siihen, että jarruttaessa kumi voisi pyöriä vanteella. Se vaatisi aivan helvetillisen voiman että ulkorengas luistaisi kehällä koko matkalla. Kitka renkaan ja ajopinnan väliltä loppuu aika pirun kauan ennen tuota, eli tuollaista voimaa ei voi syntyä.

Tämä on osin mutua ja spekulaatiota, mutta myös tervettä järkeä: Renkaan hidas siirtyminen vanteella on luultavammin sitä, että normaalissa ajossa rengas painuu kasaan ja kiihdytyksestä syntyy pieni pitkittäissuuntainen voima. Rengas siirtyy aivan marginaalisesti yhdestä kohdasta kerrallaan. Kymmenien ajokilometrien jälkeen voit sitten mitata että montako senttiä koko rengas on siirtynyt. Tämä lienee ilmiö, joka vaatii sopivan yhdistelmän matalaa rengaspainetta ja joustavaa, kevytrakenteista rengasta -- ja juuri sellaisista tässä nyt puhutaan.

Henkilökohtaisesti stressaisin tuossa eniten juuri sitä, että renkaan ja vanteiden logot ei pysy linjassa. Toisaalta mä otan yleensä kuvan pyörästä heti kasaamisen jälkeen.

PatilZ
12.09.2019, 10.23
Rene Herse Cyclesin Barlow Passeilla nyt hieman reilu 1100km takana. Takanen on nyt oikeasti sliksi, edessä on pintaa jäljellä. Ehjänä pysynyt, mutta saa nähdä kauanko. .

Nyt 1700km takana. Ei havaittavaa eroa edelliseen päivitykseen. Ehjänä edelleen. Jos terveenä pysyn, käyvät nämä lauantaina Liedossa tutustumassa paikalliseen tiestöön.

LJL
12.09.2019, 11.41
Panaracer Gravelking Slickit toimivat loistavasti TdT 7h/132km cyclo-grävelissä, mutta eilisen työmatkalla paineet laskivat reilusti ja pyörän takaosa kuorruttui litkulla. Tiivistyi kuitenkin lopulta. Itsekin menossa Lietoon lauantaina ja en ajatellut sitä ennen tehdä erityisiä (paikkaus)toimenpiteitä, toki kyllähän vähän jänskättävä kun siellä varmaan on joku reikä. Toivottavasti on pysyvästi paikkaantunut.

Aakoo
12.09.2019, 20.06
Mä ajattelin laittaa seuraaviksi renkuloiksi Spessun Pathfinderit (https://www.specialized.com/us/en/pathfinder-pro-2bliss-ready/p/157870) 42 leveänä. Ovat saaneet ihan hyviä arvosteluja, ja sopinee mun ajoihin hyvin. Tykkäsin aika paljon niitä edeltäneistä Triggereistä. Painavathan nuo ovat, mutta varmaan kestävätkin. Onko noista foorumilaisilla kokemuksia?

macci
12.09.2019, 21.12
Panaracer GK Slicksit 38c olleet keväästä (sepelikelien aivan loppumetreiltä) asti käytössä i23 kiekoilla ja tubelessina. Ei yhtään rengasrikkoa eikä itseasiassa ole näkynyt edes litkua. Normi GravelKingeissä tuli useampikin reikä - joskin ehkä hieman pahempana sepeliaikana. Yksi teoria voisi olla se, että tuollaiseen sliksimpään kumiin sepelit ei niin helposti jää kiinni kun ei ole nappuloita - normi GravelKingeissä sepelireijät oli aina sen seurausta, että terävä kivi oli jäänyt nappuloiden väliin kiinni ja siitä painanut läpi.
GK Slicksit ylipäänsä oikein hyvät renkaat sekä työmatkalle että ihan puhtaille gravel-lenkeille (ainakin kuivalla / ei mutaisella kelillä). Löysemmillä paineilla hieman itseohjaavuutta havaittavissa asfaltilla, noin 3bar kohdilla tuo muistaakseni helpottaa.

Asfaltilla rullauksesta pieni vertailu huhtikuulta kun ajelin suht saman noin tunnin lenkin samalla pyörällä (London Road) - kiekot ja renkaat vain vaihtui:

GK slicksit 40mm, i23 kiekko, +0C, 222W, 29,6km/h (vauhdikkaampi 20km edestakainen osuus 235W / 31,1km/h)
GP5000 25mm+latex, 50mm kuitukiekko, +8C, 215W, 30,9km/h (vastaava 20km osuus 251W / 33,6km/h)

Testimielessä ja koska Space Chickenin haarukassa on suht hyvin tilaa asentelin tänään 29x2" G-One Biten eteen. 2.5bar paineilla ja heti (erittäin helpon) tubeless-asennuksen jälkeen leveys i23 kiekolla 49mm nappuloiden ulkoreunoista ja reilu 48mm renkaan rungosta. Noin sentti jäi varaa joka suunnassa haarukkaan. Testilenkki vielä ajamatta.

LJL
19.09.2019, 00.15
Panaracer Gravelking Slickit toimivat loistavasti TdT 7h/132km cyclo-grävelissä, mutta eilisen työmatkalla paineet laskivat reilusti ja pyörän takaosa kuorruttui litkulla. Tiivistyi kuitenkin lopulta. Itsekin menossa Lietoon lauantaina ja en ajatellut sitä ennen tehdä erityisiä (paikkaus)toimenpiteitä, toki kyllähän vähän jänskättävä kun siellä varmaan on joku reikä. Toivottavasti on pysyvästi paikkaantunut.

Lieto 105km lenkura meni ongelmitta, mutta sen jälkeen peräkkäisinä päivinä helkkari repesi.

Ensin renkaan tyhjentyminen ti-aamun työmatkalla, syynä 2kpl omituisia pieniä pullistumia/reikiä takarenkaan kulutuspinnassa. Munasta kyseiset alustavasti sysi-revasta olevat muna-pullistumiset, miksi pitää ilmaantua ja miksei voi edes 500km olla ehjänä. Munasta. Litkukin vissiin loppui kun sitä ruiskusi edellisviikolla ulos kuin nuoremman setämiehen pipfelistä. Vaihdoin iltapäivällä sisurin, ja pääsin sillä töistä kotiin. Tänään ke-aamulla kohtalona oli reikä edellispäivänä laitetussa varasisurissa, ja taas edessä oli sisurinvaihtohommia. Lopullinen pipfelien esikartano manifestoitui silmille, kun vara-Tuboliton muovinen venttiilinvarsi oli halki ja edessä oli tietenkin taksimatka takaisin kotiin. Kuten saatoimme arvata, huusin mielessäni sysi-revaa ja munaa ja mitä näitä on. Edes työkoneen etäyhteys ei toiminut joten soitin pomolle pitäväni lomapäivän.

Lomapäivän kunniaksi suuntasin ylävitoseen, josta mukaan tarttui 40mm Maxxiksen Re-Fuse MaxxShieldit, erittäin painavat 544g mutta aivan sama, jos niillä nyt edes pääsisi töihin asti perille.

Lopuksi ilmoitan että AION HEITTÄÄ GRAVELKING SLICKIT MEREEN :mad:

Firlefanz
19.09.2019, 01.30
Lopuksi ilmoitan että AION HEITTÄÄ GRAVELKING SLICKIT MEREEN :mad:

Pyydän nöyrimmin että KERROT MINULLE MINNE:eek:

Tubolitojen venttiilinvarsiin liittyvistä ikävistä yllätyksistä tai siis siitä että niistä on saksalaisilla foorumeilla ollut juttua olen täällä kertonut - ja on myönnettävä etten tuntenut vain empatiaa paskamaiseen tilanteeseen joutunutta kohtaan vaan myös tiettyä tyytyväisyyttä siitä etten ihan turhaan varoittanut.

Mutta varsinaisesti tunsin uteliaisuutta ulkorenkaan viasta eli olisi ehkä mielenkiintoista nähdä kuvakin ja lukea arvauksia siitä mistä tuollaisessa vauriossa oikein on kyse.

Sotanorsu666
19.09.2019, 09.08
jos niillä nyt edes pääsisi töihin asti perille.

Tästä syystä itsekin vaihtelin ajossa kehällä pyörivät plussamallit Vittorian Terreno Zeroihin. Aivan kauhea ero ajotuntumassa, mutta nuo pysyy kehällä ajossa paikoillaan. Rullaavat kyllä ihan hyvin, mutta tuntuvat melkein umpikumeilta kevyiden gravel kingien jälkeen, joten kaikki semmoinen ohutkylkisen tubelessrenkaan tajoama ilmapatjamainen pehmeys on poissa. Työmatkapyöräilijän unelma olisi tubelessready continental 4-season 40-622 kokoisena.

Oulunjulli
19.09.2019, 10.15
Eipä ole itsellä ollut vielä mitään ongelmia Gravel King sliksien kanssa sisureilla. Edelliset oli Vittoria Hyper Voyagerit alla varmaan pari vuotta. Ihan niiden kaltaista kestävyyttä ei uskalla toivoa, mutta kyllä nuo Panaracerit sen verran herkästi liikkuvat, että jonku rengasrikon saattaisi anteeksi antaa. Jostain syystä kyllä Panaracerit tuntuu jotenkin arvaamattomimmilta kaikella vähänkään niljakkaalla alustalla, vai meneväkkö sitten niin lujaa että pelottaa.

LJL
19.09.2019, 10.37
Tämän aamun työmatkan perusteella Maxxiksen 40mm Re-Fuselle iso plussa, painavat mutta laadukkaat kumit noinkin vahvasti suojatuiksi! Litkutus kompuralla (motonetistä black & decker 79€) oli erittäin helppoa ja tiivistyi heti. Samoilla 40/50psi paineilla ajotuntuma etäisempi kuin Panaracereilla, mutta rullaavuus aika lähelle sama ja pitoa tuntuu löytyvän jopa paremmin. Herättää huomattavasti enemmän luottamusta sen suhteen että pääsee perille.

paaton
26.09.2019, 12.39
Ei kyllä pysty riddlereitä suosittelemaan. Kivat ja pitävät renkaat soralle noin muuten, mutta näitäkin vaivaa isp syndrooma. Kyljet vuotaa kuin seula. Stanin race ei toimi näiden kanssa. Jos r2 ei ota renkaita takaisin, niin pakko koettaa jotain kalvon tekevää litkua.

60tpi Maxxis ramblerit takaisin. Ne vaan toimii ja toimii...

hphuhtin
26.09.2019, 13.06
^Kiitos tiedosta, Riddlerit tuossa olleet toistaiseksi sisureilla alla, en vain ole ehtinyt litkuttamaan. Ilmeisesti Orange Sealilla voisi koittaa aikomuksena ollutta Stania mieluummin. Molempia löytyy omasta hyllystä. Aika ohuilta ja letkuileviltahan nuo käteen tuntuvat kun eivät vanteella ole.

Plus
26.09.2019, 13.32
Ei kyllä pysty riddlereitä suosittelemaan. Kivat ja pitävät renkaat soralle noin muuten, mutta näitäkin vaivaa isp syndrooma. Kyljet vuotaa kuin seula.

Näyttää että Riddlereissä on sama TCS Light/Fast -rakenne kuin Resolutessa. Orange Sealin kanssa ei ole ollut minkäänlaisia tiiviistymis- ja vuoto-ongelmia.

paaton
26.09.2019, 13.56
Näyttää että Riddlereissä on sama TCS Light/Fast -rakenne kuin Resolutessa. Orange Sealin kanssa ei ole ollut minkäänlaisia tiiviistymis- ja vuoto-ongelmia.

Hieno juttu. Tuota ainetta sitten seuraavaksi. Olen oikeiden renkaiden kanssa tykännyt stanista, koska se ei jätä mitään kalvoa renkaaseen. Jääkö orangesta jäämiä? Effetto marioposa oli kauheaa jankkia kuivuttuaan renkaaseen, mutta varmastikkin toimii tuollaisen reikäjuuston kanssa paremmin.

Firlefanz
26.09.2019, 15.55
Tubeless-kokemukseni on niin vähäistä että en loukkaannu jos joku sanoisi sen olevan olematonta, mutta Saksanmaalla näyttäisi "Tune One Shot" olevan melko hyvässä maineessa sekä asennusvaiheessa renkaan tiivistäjänä että ajovaiheessa parin-kolmenkin millin reikien paikkaajana.

Ainakin se on lateksitonta, mikä voi olla muitakin kuin aineelle allergisia kiinnostava seikka.

paaton
26.09.2019, 16.55
Stanin race tosiaan paikkaa myös isoja reikiä, mutta kun kylki on sänkipeltoa, niin rengas vaan suhisee vajaaksi. Osa litkuista tekee kalvoa renkaan pintaan ja paikkaa reikiä ikäänkuin ennakkoon.

JackOja
26.09.2019, 17.14
... Osa litkuista tekee kalvoa renkaan pintaan ja paikkaa reikiä ikäänkuin ennakkoon.

Sehän on sitten niinku sisuri siellä?

LJL
26.09.2019, 18.29

Enemmän niinkuin kortongissa se tavara, joka kortonkiin jää

paaton
26.09.2019, 19.34

Haa! 0.7w tappiota staniin verrattuna.

Isä nitro
26.09.2019, 20.15
Minulla on ollut kyllä sellainen sääntö, että jos Stans race ei paikkaa niin sitten on pitelemätön paikka. Aikanaan oli partakonemainos: aja millä ajat, mutta aja Braunilla loput. Eli tähän tyyliin.

hphuhtin
26.09.2019, 20.56
Tirsk ja Braunit leikkasi silloin ja nykyisinkin huonosti, joten ostinko tuon stänin turhaan.. ;)

Isä nitro
26.09.2019, 21.02
Jaa-a. En ole kyllä ajanut partaani vuosiin (ainoastaan leikannut) mutta kyllä tuo race on tujua tavaraa ja toiminut ainakin minulla ilman venttiilin tukkeutumisia mainiosti.

Lammy
11.10.2019, 22.43
Panaracer Gravelking Slickit 40mm ovat olleet pari sataa alla ja pidän niistä todella paljon. Rulla hienosti ja tuntuma erinomainen. Viimeksi bikepacking-retki alla monituisella tienpinnalla.
Giantin 50mm ensiasennusrenkaisiin verrattuna kaikki on paremmin. Paitsi Slickin litkutusta oli melko tuskaista...

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

Oulunjulli
11.10.2019, 23.08
^samat tunteet että rullaa kait nuo kuin mitkä tahansa maantiekumit, mutta vähänhään niljakkailla pinnoilla kallistaessa ei jotenkin ole luottamusta vaikkei lipsukkaan.
Muuten se ei noin sliksissä ihmetyttäisi, mutta jostain syystä samalta ei tuntunut aiemmin alla olleissa Hyper Voyagereissa, jotka ainakin yhtä sliksit mutta muodoltaan paljon pyöreämmät. Ehkä mulla on liian kapeat kehät Panaracereille.

LJL
11.10.2019, 23.51
Tämän aamun työmatkan perusteella Maxxiksen 40mm Re-Fuselle iso plussa, painavat mutta laadukkaat kumit noinkin vahvasti suojatuiksi! Litkutus kompuralla (motonetistä black & decker 79€) oli erittäin helppoa ja tiivistyi heti. Samoilla 40/50psi paineilla ajotuntuma etäisempi kuin Panaracereilla, mutta rullaavuus aika lähelle sama ja pitoa tuntuu löytyvän jopa paremmin. Herättää huomattavasti enemmän luottamusta sen suhteen että pääsee perille.

Njäh, nyt kun pari-kolmesataa tullut ajoa niin Re-Fuset ei jatkoon. Eilen ja tänään ajoin ensi kertaa kahteen viikkoon ja tuntui aivan perbereiltä. Liian painavat ja jotenkin tappavat iloa ajamiseen.

Sotanorsu666
12.10.2019, 11.24
^ Sitten ei kannata ainakaan seuraavaksi kokeilla vittorian terreno zeroja. Mulla on ne nyt alla ja on vähän panssarivaunumenoa gravel king plussien jälkeen, mutta pysyvät vanteella paikoillaan, niin saavat nyt olla siinä kunnes kankaat paistaa läpi ja sitten etsitään taas jotain uutta mukavampaa. Yhdet kiekot tuli myytyä pois ja niistä jäi yli 32mm contin 4-seasonit, joten voi olla että ajan myös ne jossain välissä loppuun tuossa työmatkagravelissa. Kohta alkaa yöpakkaset ja sitten se hirveys vasta alkaa, kun jurnutellaan muutama kuukausi nastoilla töihin, joten nautitaan nyt vielä hetki rullaavuudesta, vaikka se tietty pehmeys puuttuukin :)

Divi
12.10.2019, 13.35
Itsellä nyt alla G-Onet mallia Allround RG 35c mustilla kyljillä, eli ilmeisesti raceguard dual compound (380gr). G-Onet rullaa kyllä kiitettävästi mutta kukapa ei pientä lisähelpotusta kaipaisi.
Hyllystä löytyy myös Trigger Pro 38c 2bliss mutta nuo näkyy olevan aika hävyttömän painoiset, varmaan kyllä kestävätkin (490gr). Laitan myyntiin jos joku kaipaa luottukumia dirty kanzaan.

Mahtaisikohan Gravelking slick 40mm (320gr) olla pätevä schwalben tilalle? Jos olisi hieman nopeampi, ehkä leveyden puolesta mukavampikin eikä kuitenkaan ihan se ohuin nakinkuori? Ajelen aika helpoilla hiekkateillä ja rauhallista kyytiä.

misopa
12.10.2019, 14.00
1700km takana nyt noilla 40mm GK slikseillä. Hyvin ovat kestäneet. Ei vuotoja tms. eli ilmoja ovat pidelleet. Kevyet ovat ja hyvin rullaa, niin kuin täällä on jo moneen kertaan todettu. Ajot n. 60% sora, 40% asfaltti. Alta vaihtuu vain, jos tarvin isompaa tai haluan kokeilla nappuloita, vaikka ei ole pidonkaan kanssa ongelmia ole ollut.

JackOja
13.10.2019, 20.57
Olipas ihanaa ajella Gravel King slicksiplussien jälkeen pitkästä aikaa Gravel King SK:lla. Ei lainkaan sitä "liimaa renkaissa" -fiilistä ja rullaa iloisesti alustalla kuin alustalla.

Taidan heittää slickseillä vesilintua (mieluiten merimetso), en jää kaipaamaan. Sileässä kategoriassa palaan Hutsujen äärelle.

misopa
13.10.2019, 21.45
Mitähän ne on sössinyt tuossa plussassa?

macci
14.10.2019, 00.05
Testimielessä ja koska Space Chickenin haarukassa on suht hyvin tilaa asentelin tänään 29x2" G-One Biten eteen. 2.5bar paineilla ja heti (erittäin helpon) tubeless-asennuksen jälkeen leveys i23 kiekolla 49mm nappuloiden ulkoreunoista ja reilu 48mm renkaan rungosta. Noin sentti jäi varaa joka suunnassa haarukkaan. Testilenkki vielä ajamatta.
Tuo oli jonkun aikaa ajossa. Oikein hyvä pito ja soralla myös rullaus kohtuullinen mutta turhan hidas ja äänekäs asfaltilla.
Tein pienen rullaustestinkin soralla ja ympyräradalla ja lähemmäs 1km/h oli tuo G ONE 50mm hitaampi kuin 40mm GK sliksi ja tässä pelkästään eturengas vaihtui (takana 40mm G ONE). Watit 250.

GK sliksin pito vaan ei ihan ole riittävä mutkaisemmilla ja kosteilla pätkillä joten nyt on ajossa 43mm originaali GK SK i23 kiekoilla ja 32mm GK sliksi i19 kiekoilla (työmatkaa ja enemmän asfalttia ja kuivaa sisältäville lenkeille). 32mm GK sliksi on ehdottomasti nopein sorakumi mitä olen kokeillut ja tuon kevyemmän setin voisi jopa väittää kiihtyvän paremmin. 43mm GK SK puolestaan pitää selvästi paremmin ja mukavampi ajaa ja rullauskin hyvä. 32mm sliksillä puolestaan en ole huomannut itseohjaamista mitä 40mm sliksin kanssa oli joskus asfaltilla.

Testailin näitäkin (43mm GK SK vs 32mm GK) peräkkäin samalla pyörällä ja wateilla (180W) ja asfaltilla 32mm oli reilun 1km/h nopeampi ja soralla noin 0,5km/h. Paineet oli 2,5/2,5bar ja 3,1/3,4bar

LJL
14.10.2019, 01.04
Onneksi en vielä heittänyt Re-Fuseja mereen, koska eilisellä 100% maantielenkillä tappajasiru suoraan eturenkaan pistosuojauksesta läpi ja viime yön aikana ilmat pihalle. Lenkin aikana en siis huomannut mitään, litkut ilmeisesti teki tehtävänsä. Mutta oli sellainen iso lasinterävä kolmiokivi uponnut kulutuspintaan, että mikä tahansa vähemmän suojattu rengas olisi todennäköisesti kyrvähtänyt pahasti ja jopa lopullisesti moisesta. Oli kyllä niin sysisimmästä kürvasta oleva keli vielä eilisellä lenkillä että oikeastaan aloin just tykätä uudelleen Re-Fuseista :) Kun nyppäsin kiven pois, laitoin paineet kovaksi ja käänsin pihisevän reiän alas litkun hyväiltäväksi, tiivistyi siihen paikkaan. Tämäniltaisen lenkin jälkeen ei ollut hukannut ilmoja. Aika vähällä tuosta pääsi.