Näytä tavallinen näkymä : Paksut GG renkaat
 
 
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
[
17]
 
Uhka. Omaa kokemusta ei ole, mutta olen kuullut parista eri lähteestä, että TB:n sivuttaispito kärsii leveästä kehästä. Toisessa tapauksessa 23mm kehällä samaa ongelmaa ei ollut.
Katsos. Mistä tuosta luit? Tämä selittäisi sen miksi kaverikin on vähän jarru nyt mutkissa. Ja just 30id/tb
MacGyver
07.05.2025, 11.41
Itse laitoin syksyllä Dylan Johnsonin innoittamana Felt Breed carboniin alkuperäisten 40 mm tilalle 2.1 renkaat. Vittoria Mezcal XCR:lla ja 25 mm hookless vanteella tilaa jäi taakse sivusuunnassa aika vähän, joten tein varuilta alumiinisuojauksen chainstayhin. Mitään isompia jälkiä ei ole kuitenkaan jäänyt vajaa parin tkm aikana.
Ainakin talviajossa nuo on olleet tosi hyvät ja en epäile että harmittaa kesälläkään. Viime kesänä 40 mm kanssa tuntui että ne alkaa kyntämään helposti sorateillä. Puhumattakaan polkuajosta.
Alunperin piti tilata Thunder Burtit, mutta niitä ei juuri silloin saanut kun tarvitsi. Nyt nekin on varastossa, pitää kesämmällä kokeilla niitäkin. Rullannee ainakin paremmin.
Nyt on Thunder Burtit ajossa, Super racet. 
Jos Mezcaleihin vertaa, niin tuntuu samoilla paineilla kovemmilta ja sitä kautta epämukavimmilta. Toki painetta pystyy vielä laskemaan hyvinkin muutaman kymmenyksen, nyt on takana pari baria. 
Rullaushan näissä on tosi hyvä, ja pitokin ihan riittävä. Painot 547 ja 566 g (Mezcalit muuten 623 ja 661 g).
Ootteko muuten huomannut näissä sivuttaisheittoa? Tämä pari ainakin vatkaa. No ei heittoa ole kuin ehkä +/-1mm, mutta kyllä se sieluun sattuu kun noita katselee.
Mulla 2.25" TB Super Ground edessä heittää myös vähän. Voi olla enemmän kuin tuo milli. Takarengasta en ole tutkinut. Jäykkäperän 2.1" Mezcal on 54 mm leveä, kun TB on noin 52 mm. Ovat nuo Mezcalit siis leveämmätkin.
Onkohan mulle sattunut joku maanantaikappale, kun yhdestä kohtaa rengas on 52,4 mm leveä ja toisesta 51,7 mm. Paksumpaan kohtaan renkaan keskelle oli jäänyt valusta kunnon "evä" kumista.
Onko kellään vielä kokemusta miten uudet Tracerit rullaa asfaltilla vs Pathfinder? Kunhan saan vanhat Pathfinderit ajettua loppuun mietin vaihdanko uuteen malliin vai Traceriin, noita kun saisi myös 50mm. 
Asfalttiajoa tulee kuitenkin jonkun verran gravelilla ja siinä nuo Pathfinderit on mainiot.
Soralla jonkun testeissä taas nuo Tracerit oli nopeammat.
Onko kellään vielä kokemusta miten uudet Tracerit rullaa asfaltilla vs Pathfinder? Kunhan saan vanhat Pathfinderit ajettua loppuun mietin vaihdanko uuteen malliin vai Traceriin, noita kun saisi myös 50mm. 
Asfalttiajoa tulee kuitenkin jonkun verran gravelilla ja siinä nuo Pathfinderit on mainiot.
Soralla jonkun testeissä taas nuo Tracerit oli nopeammat.
Kokemusta on varmaan harvalla, mutta Chung -metodilla testattuna 50mm Tracerit rullaa cat 1 ja cat 2 soralla yhtä hyvin tai paremmin kuin 45mm Pathfinder. Yleensä rullaavuus soralla korreloi hyvin asfaltilla rullaavuuden kanssa, joten eiköhän Tracer rullaa assullakin ihan hyvin.
Sivustakatsoja
07.05.2025, 20.24
Tänään kävin pyörähtämässä noin 130 km sekalaista alustaa täpärigravelilla. Paineet mittasin ajon jälkeen ulkoilmassa ja mittari näytti 1.7/1.6 bar. Kiekkoina GRC1400. Ihan kivalta tuo tuntui, sekä asfaltilla että hyvällä soratiellä, mutta karkeammalla sepelillä painetta oli liikaa. 
Mitattu paine vastasi WTG:n laskuria paino 100kg, max comf.
Satkun ajon jälkeen satuin sopivasti Kauhaistentiellä olevalle noin 900 metrin sorasuoralle ja avoin kaasun suoran alussa (22 km/h) ja hidastin lopussa: keskari 36.6 km/h ja huippu vähän alle 41 km/h. Kahvoilta ajoin, kuten yleensä. Tulos oli omaan aiempaan verrattuna hyvää tasoa, mutta ei kuitenkaan nopein. Olosuhteet toki vaihtelevat.
Schwalbe Thunder Burt Super Ground Addix Speed 2,1"
https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/schwalbe-thunder-burt-super-ground-29x210
Aika paljon ylipainoinen, maanantai kappale?
Testiajo Hutchinson Caracal Racella ajettu.
Pari viikkoa oli venymässä toisilla vanteilla sisurin kanssa.
Helppo vanteille asennus, ei löysät eikä kireät.
Tubeless asennus yksi helpoimmista.
Ajo puolet asfalttia, puolet kivituhkaa, eli tasaista hyvää pintaa. Paineet n 2,1/2,2. Hyvin tuntuvat rullaavan, sileällä pinnalla reunanappuloiden osuessa tiehen aavistuksen yliohjaa, ei mitenkään häiritsevästi. Mukavuudesta lyhyen lenkin ja tasaisen pinnan takia vaikea vielä sanoa muuta kuin ei huono muttei kuitenkaan Steilacoomin veroinen. 
Kokonaisuutena, ainakin tähän asti, erittäin hyvä hinta/laatu suhde.
Schwalbe Thunder Burt Super Ground Addix Speed 2,1"
https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/schwalbe-thunder-burt-super-ground-29x210
Aika paljon ylipainoinen, maanantai kappale?
Vaikuttaa, että Elasto oli oikeassa. Ne uudemmat supergroundit eivät ole enää nopeampia. Nyt loppuu race versiot kaupoista :)
https://pic.useful.fi/jezq_FPTr.jpg
Tuossa burtien crr datassa on pakko nyt näkyä tuo hölmön korkea paine.  Oikeasti noiden pitäisi mennä toisinpäin, eli eron pitäisi kasvaa matalimmalla paineilla, eikä korkeammilla.
Tuosta typärestä muinaisjäänne paineesta pitäisi kyllä vaan luopua. Eli esim 1-2bar paineiksi. Mutta ymmärrän kyllä syyn. Testaajalla alkaa hampaat narskumaan, jos tulokset eivät ole vertailukelpoisia vanhoihin verrattuna.
Se mikä vielä kiinnittää tuossa huomiota, niin 2025 ground burt on tehty Vietnamissa. Molemmat, 2021 ground ja 2024 race ovat tehty indonesiassa.
Onkohan noita 2025 vietnamissa tehtyjä groundeja ollut edes miten paljon vielä myynnissä, ja milloin tuotanto on siirtynyt tuonne?
Oletteko miten testailleet tätä wolfin laskuria?
https://www.wolftoothcomponents.com/pages/tire-pressure-calculator?
Medium gravell antaa minusta naksun liian kovaa painetta, mutta tietysti ei tuo ajamani reitti enää ole monestakaan kohtaa mediumia.
Täytyy laskea seuraavaksi soft/rough asetuksiin. 1.8/1
.6bar tarjoaa 40mm hutchinson ja 45mm terra setupille. 85kg kokonaispaino, minkä pitäisi olla kyllä vielä yläkanttiin.
Tän päivän lyhyellä seka-ajolla likipitäen suositusten mukaiset paineet sileelle ihan vaan testin vuoksi, ja snadisti olis voinut pienentää soralle. (3/2,5)
Tän päivän lyhyellä seka-ajolla likipitäen suositusten mukaiset paineet sileelle ihan vaan testin vuoksi, ja snadisti olis voinut pienentää soralle. (3/2,5)
Tuohon on kuulemma apsikin, joka muistaa syötetyt tiedot.
Tuossa burtien crr datassa on pakko nyt näkyä tuo hölmön korkea paine.  Oikeasti noiden pitäisi mennä toisinpäin, eli eron pitäisi kasvaa matalimmalla paineilla, eikä korkeammilla.
Tuosta typärestä muinaisjäänne paineesta pitäisi kyllä vaan luopua. Eli esim 1-2bar paineiksi. Mutta ymmärrän kyllä syyn. Testaajalla alkaa hampaat narskumaan, jos tulokset eivät ole vertailukelpoisia vanhoihin verrattuna.Laittakaa Jarnolle viestiä hölmöistä paineista! Kyllä hän kuuntelee, jos tarpeeksi moni laittaa..
Itse laitoin jo vuosi sitten kun hänen testaama alin paine (Extra Low) oli korkeampi kuin itellä käytössä oleva paine 44mm Tufo Thunderoissa..
Sent from my SM-S921B using Tapatalk
Laittakaa Jarnolle viestiä hölmöistä paineista! Kyllä hän kuuntelee, jos tarpeeksi moni laittaa..
Itse laitoin jo vuosi sitten kun hänen testaama alin paine (Extra Low) oli korkeampi kuin itellä käytössä oleva paine 44mm Tufo Thunderoissa..
Sent from my SM-S921B using Tapatalk
Mitäs vastasi?
Mitäs vastasi?Ei mittään. Ehkä useampi kommentti toimisi? Sivu kuitenkin merkittävä tulonlähde miehelle.
Onhan siellä toinenkin epäkohta: "All size measurements are taken on a 17.8 mm inner width rim"
Toki verrattavuus kärsii jos tuota muuttaa, mutta joskus se muutos on tehtävä! Sentin verran kuitenkin eroa jo todellisuuteen monessa tapauksessa ja se vaikuttaa varmasti tuloksiin.
sakkesurakka
11.05.2025, 01.45
https://media.discordapp.net/attachments/1172621905862340700/1180281224338616420/kuva_2023-12-02_005608239.png?ex=6820824c&is=681f30cc&hm=47fccbf24600013e100cbf4b2517f04baeb3366cda08a8f 447550ea2a43ca7bb&=&format=webp&quality=lossless
Ei mittään. Ehkä useampi kommentti toimisi? Sivu kuitenkin merkittävä tulonlähde miehelle.
Onhan siellä toinenkin epäkohta: "All size measurements are taken on a 17.8 mm inner width rim"
Toki verrattavuus kärsii jos tuota muuttaa, mutta joskus se muutos on tehtävä! Sentin verran kuitenkin eroa jo todellisuuteen monessa tapauksessa ja se vaikuttaa varmasti tuloksiin.
Vanteen sisäleveyden vaikutuksesta on artikkeli vuodelta 2021 https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/rim-width-test
ID:t 18, 22 ja 26 ja kolme eri rengasta maantie (25mm), gravel/cx (35-40mm) ja mtb (2.2-2.25). Jos oikein ymmärsin niin watit ilmoitettu kolmelta renkaalta keskiarvoina ja eroa on n. 1W maksimissaan matalimmalla paineella kapeimman ja leveimmän vanteen välillä jälkimmäisen hyväksi.
https://www.schwalbe.com/en/Thunder-Burt-11600562.03
Tb ei saa enää 2.1" muuta kuin groundina? Ne 2.1" racet oli Indonesiassa valmistettuja, vanhempia renkaita?
https://www.schwalbe.com/en/Thunder-Burt-11600562.03
Tb ei saa enää 2.1" muuta kuin groundina? Ne 2.1" racet oli Indonesiassa valmistettuja, vanhempia renkaita?
Onhan tuolla super racet vielä valikoimassa.
Onhan tuolla super racet vielä valikoimassa.
Onko? Itse kun valkkaan tuosta 2.1" kooksi, niin pomppaa automaattisesti supergroundiin ja race valinta on harmaana.
Ai joo, tuolla alhaalla olevassa listassa se edelleen löytyy.
Tuo biermanin testaama 2.1" super race on tosiaan tehty indonesiassa. Nämä kaikki uudemmat vietnamissa.
Edit: Itse melkein veikkaisin, ettei tuota super racea enää tule 2.1" koossa. Esim r2 sivuilla lukee, "no delivery date" Hamsterit tilamaan renkaita. Ainakin b-d tuota on hyllyssä.
Sivustakatsoja
13.05.2025, 09.04
Schwalbe Thunder Burt Super Ground Addix Speed 2,1"
https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/schwalbe-thunder-burt-super-ground-29x210
Aika paljon ylipainoinen, maanantai kappale?
Ja ylipaino on ylimääräistä ainetta eli paksuutta -miten tuo vaikuttaa rullaavuuteen, kun erot kärkirenkailla on kuitenkin pieniä.
Se BRR:n mukaan nopein Thunder Burt eli vuoden 2021 2,25" Super Ground oli myös reilu 10% painavampi kuin speksattu (680g vs 615g).
Yksi Thunder Burt malli mikä tuolta BRR:n testeistä puuttuu on LiteSkin malli (eli Addix Speed tai Pacestar) eli kunnon paperikylkiversio.
Rocket Ronista löytyy testi sekä tuolla LiteSkin Addix Speedillä (0,5mm kylki) että nykyisellä Super Race Addix Speedillä (0,9mm kylki) ja nykyisen vierinvastus on 15% korkeampi (20,8W vs. 18,1W 1,7bar) - todellisuudessa hieman enemmänkin koska uudempi 2,35" ja vanha 2,25" kokoa.
Oletuksella, että Thunder Burtissa ero olisi versioiden kesken sama kuin Rocket Ronissa olisi toi vanha LiteSkin versio jossain 16W pinnassa tai vähän alle (2,1" koossa). Eli rengaskoko huomioituna ehkä aavistuksen nopeampi kuin toi 2021 Super Ground.
Oulunjulli
16.05.2025, 09.21
Harmi kun oli niin kiire vapun alla reissuun lähtiessä vaihtaa super race burtit noihin groundeihin, ettei tajunnut edes punnita. 
Äkäslompolo/Ylläksellä niistä sai oikein hyvän ensi vaikutelman kun ensimmäiset ~15km oli alamäkeä ja reilua myötätuulta.
Flunssa ja maantiepyörä höpötykset vähän vaikeuttaa arvioida noiden käytännön eroja, mutta kyllä nuo racet minussa wau fiiliksiä himpun selvemmin herätti.  
On groundit minun makuun paaaljon paremmat kuin 45mm Pirelli H versiot. Terra speedit taas kului silmissä.
Nuo pistosuojaus pisteet vähän masentaa. Race kumeihin tuli kaksi havaittavaa reikää vuoden aikana juuri sen pistosuoja nauhan ulkopuolelle, jos schwalben kuvia on uskominen. 
Tässä groundissa siis tuo suoja päästää pistot helpommin läpi, mutta sitä on koko renkaan leveydeltä.
Kaveri oli nyt saanut oikean mittarin ja tiputteli burtien paineet 1.3/1.4 tasolle. Painoa se noin 70kg.
Kertoi myös muuttaneensa ajotyyliä, eli painetta vaan eturenkaalle kunnolla. Segujen mukaan näytti menneen kovaa.
Caracalien asfalttitestaus.
Paineet 2,5/2,7 (norm 2,1/2,2)
Junalla Hennaan ja Vanhaa Lahdentietä takaisin Vantaalle. 
Yllättävän hyvin rullasi. Varsinkin alkumatkan optimaalinen tietysti auttoi mutta kuitenkin hyvin positiivinen kokemus. Pitää laittaa maantiepyörä ajokuntoon ja jos tuulet pysyvät luvatuista niin voisi yrittää su-ma samaa niin saisi vertailutuloksen.
Lahdentiellä se tuuli vaikuttaa niin paljon, että pitäisi samana päivänä ja vielä suht samaan aikaan, jotta vertailussa olisi mieltä.
Sopiva ympyräreitti antaa jo paljon paremman tuloksen.
Caracalien asfalttitestaus.
Paineet 2,5/2,7 (norm 2,1/2,2)
Junalla Hennaan ja Vanhaa Lahdentietä takaisin Vantaalle. 
Yllättävän hyvin rullasi. Varsinkin alkumatkan optimaalinen tietysti auttoi mutta kuitenkin hyvin positiivinen kokemus. Pitää laittaa maantiepyörä ajokuntoon ja jos tuulet pysyvät luvatuista niin voisi yrittää su-ma samaa niin saisi vertailutuloksen.
Rullaa ne. Johan se rummullakin kävi ilmi. Eihän tuo 32mm Contille jää juuri ollenkaan.
2.1" Pertit ei oo enää mittää, 2.25" Pertti on uusi sheriffi.
https://www.youtube.com/watch?v=5-4GZ90IWpo
-80luvun ATB ----> Tämän päivän gravel ;-))
TB 2,1" 30mm kehällä toimineet nyt 200km oikein maniosti. Kyljet ovat suht hyvin esillä joten kauheassa louhikossa riski kasvaa...
Toiseen pyörään nyt tulossa 2,1" Racing Ralphit Super Groundina, saa nähdä miten vertautuu.
Onko Ralpheista kokemusta sorakäytössä?
Kaveri oli nyt saanut oikean mittarin ja tiputteli burtien paineet 1.3/1.4 tasolle. Painoa se noin 70kg.
Kertoi myös muuttaneensa ajotyyliä, eli painetta vaan eturenkaalle kunnolla. Segujen mukaan näytti menneen kovaa.
Mulla on painoa suunnilleen saman verran, ja noilla paineilla alkaa reunanappulat ottaa kiinni ja asfaltilla meno tuntuu hieman tahmealta. Soralla tuota ei niin huomannut. Likaanen Lakeus tuli ajettua Burteilla noin paineilla 1.6/1.8. Se tuntui hyvältä kompromissilta joka toimi sekä soralla, asfaltilla että kivikoissa. Pyörässä oli toki hieman enemmän painoa kuin normilenkillä kun oli vaatetta ja evästä mukana tavallista enemmän. Ja rengaskoko siis 2.25"/2.1".
Mulla on painoa suunnilleen saman verran, ja noilla paineilla alkaa reunanappulat ottaa kiinni ja asfaltilla meno tuntuu hieman tahmealta. Soralla tuota ei niin huomannut. Likaanen Lakeus tuli ajettua Burteilla noin paineilla 1.6/1.8. Se tuntui hyvältä kompromissilta joka toimi sekä soralla, asfaltilla että kivikoissa. Pyörässä oli toki hieman enemmän painoa kuin normilenkillä kun oli vaatetta ja evästä mukana tavallista enemmän. Ja rengaskoko siis 2.25"/2.1".
Tuo on varmaan juurikin noin. Luotto lisääntyy teknisillä, ja meno hidastuu kovalla alustalla.
84kg elopainolla ei 2,0bar -> 1,6bar tiputus vielä pahasti jarruttanut asfaltilla. 2bar oli parempi ajaa. Pientä itseohjautuvuutta tai ainakin epämääräisyyttä oli 1,6bar. 
Tässä GRZLY ja 2,1” Thunder Burt Addix Speed Liteskin
5km edestakas pätkä asfalttia:
2bar ja 220W & 219W antoi 34,0km/h ja 33,9km/h (8min50sek & 8min52sek)
1,6bar ja 224W niin 33,9km/h (8min52sek)
84kg elopainolla ei 2,0bar -> 1,6bar tiputus vielä pahasti jarruttanut asfaltilla. 2bar oli parempi ajaa. Pientä itseohjautuvuutta tai ainakin epämääräisyyttä oli 1,6bar. 
Tässä GRZLY ja 2,1” Thunder Burt Addix Speed Liteskin
5km edestakas pätkä asfalttia:
2bar ja 220W & 219W antoi 34,0km/h ja 33,9km/h (8min50sek & 8min52sek)
1,6bar ja 224W niin 33,9km/h (8min52sek)
Maasturilla kelvejä ajaessa huomasi tuon paineen laskun vaikutuksen lähinnä putkelta temmottavissa mäissä. Pehmeillä isoilla renkailla putkelle nouseminen tuntui turhalta.
BRR on testannut uuden Pathfinderin https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/specialized-pathfinder-tlr
Kevyempi kuin vanha malli, mutta muuten aika sama. Vanha vrt. uusi: https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/compare/specialized-pathfinder-pro-vs-specialized-pathfinder-tlr
Melkein kuin S-Works, joka on silti edelleen leveämpänä kevyempi. 
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/compare/specialized-pathfinder-s-works-vs-specialized-pathfinder-tlr
Tuleeko S-Works Pathfinderia vielä, tuleehan?
Minulla taitaa olla vanhan mallin Pathfinder Pro mutta se takana ja joku Vittorian Terra edessä tuovat huiman vauhdinlisäyksen asvaltilla edelliseen 2x WTB Riddler 45mm -komboon (fast+ light taisivat olla). 
Gravelin suhteen jotenkin olen onnistunut pysymään poissa päivitysrumbasta.
Melkein kuin S-Works, joka on silti edelleen leveämpänä kevyempi. 
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/compare/specialized-pathfinder-s-works-vs-specialized-pathfinder-tlr
Tuleeko S-Works Pathfinderia vielä, tuleehan?
Mikä tuossa S-Works Pathfinderista tekee noin halutun?
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/compare/hutchinson-caracal-race-vs-specialized-pathfinder-s-works-vs-specialized-pathfinder-tlr
sollikainen
22.05.2025, 17.30
Huonoja kokemuksia itsellä tuosta uudesta pathfinderista. Ei kestänyt kun muutaman viikon ja parikin reikää tuli kevyessä soratie ajelussa. Vanhemman pathfinderin sekä s-worksin kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.
Onko kukaan sovittanut 45mm leveää rengasta 2022 vm Canyon Grailiin? Speksien mukaan menisi vain 42mm rengas. Mietin itsekin tuota uutta spessun pathfinder TLR rengasta. Nyt alla Contin terra speed 40mm leveänä. Kaksi kesää alla ja 0 reikää.
^ Mittaamalla varmaan selviää jos nyt jo 40millinen alla niin helppo päätellä.
Kuinkas nuo TerraSpeedit kestäneet kulutusta, itsellä kakkoskiekoilla juuri nuo samat ja jossain mainittiin että hyvä rengas mutta kuluu nopeasti.
Tuo Schwalbe  G-One RX Pro 50mm. rullaa ainakin kovalla pohjalla paremmin kuin RalliKunkku ja mielestäni erinomainen asia!
^ Mittaamalla varmaan selviää jos nyt jo 40millinen alla niin helppo päätellä.
Kuinkas nuo TerraSpeedit kestäneet kulutusta, itsellä kakkoskiekoilla juuri nuo samat ja jossain mainittiin että hyvä rengas mutta kuluu nopeasti.
Tuo Schwalbe  G-One RX Pro 50mm. rullaa ainakin kovalla pohjalla paremmin kuin RalliKunkku ja mielestäni erinomainen asia!
Terra Speedeille nyt ajettu reilu 4000km ja alkaa olla etenkin takaa melko loppu. Itsellä ei kulutuksella niin väliä kun suurin osa ajoista tulee kuitenkin maastossa. Kestänyt käytännössä kaksi kautta alla.
^Eteenhän suosituksia leveampi menee yleensä heittämällä. Takana tyypillisesti mahd. etuvaihtaja rajoittaa rengastilaa. Omissä Force-pyörissä ainakin etuvaihtaja on tiellä yllättävänkin nopeasti.
^^ Itsellä pääosin kovalla/sekalaisella alustalla ja kun kakkoskiekoilla niin myös varmaan tuon kaksi kautta kestää ellei mitään mielenkiintoista vaihturia löydy.
Reissupyörä sai alle Terra hardpackit, ainakin asfaltilla rullaa todella hyvin. Miinuksena outo haju (made in China) ja alimittaisuus kun 24mm sisäleveällä vanteella jäi 47,5mm pulleimmasta kohtaa ja reunanappuloiden kohdalla alle 44mm.
Mietityttää huomaako kulutuspinnan katoamista ennen jatkuvia flatteja kun kuvio on ehkä puolet Terreno dry:n syvyydestä.
Nyt on Thunder Burtit ajossa, Super racet. 
Ootteko muuten huomannut näissä sivuttaisheittoa? Tämä pari ainakin vatkaa. No ei heittoa ole kuin ehkä +/-1mm, mutta kyllä se sieluun sattuu kun noita katselee.
Oli niissä uutena heittoa jonkin verran. Vaikuttaisi ajamalla hävinneen. Oisko noilla nyt joku 300km ajettu.
Ulradynamicon Rosea näyttäisi nyt saavan myös 45-millisenä. Onko joku ajanut niitä Ultradynamicon Robusto-versioita minkään mallisena tai kokoisena? Häviääkö taikamattofiilis niitten kanssa kokonaan?
45 mm Rose Robusto voisi olla kiva retkirengas Stigmataan ja isompi Race kiinnostelisi noin muuten vaan, vaikka noi alkaakin olla melkolailla arvokkaita. Tosin muittenkin renkaiden hinnat on tainnut nousta sen verran, että hintaerot on tainneet pysyä keskimäärin suunnilleen samoissa.
Pakko tulla taas kehumaan Tufoa. Oon paiskonut 40mm Speederoilla menemään nyt nelisen tonnia ilman ainuttakaan rengasrikkoa tai edes vuotoa. Alkuun vähän säästelin isompi rakeisella soralla, mutta kun totesin, että kestäähän se, niin lopetin varomisen. Vauhdikkaissa mutkissa, missä on irtonaista ainesta, voisi reunanappula olla jees, mutta kun renkaan käyttäytymisen on oppinut tuntemaan, niin eipä siitäkään hidastavaa tekijää ole muodostunut.
Halpa, kevyt, rullaava ja kestävä (sekä pisto että kulutus), joten tikkaa kaikki boksit, mitä renkaalta voi toivoa. Seuraavaksi voisi koittaa samaa 44mm versiona, kun semmoisetkin ennakkotiedoista poiketen runkoon mahtuu.
Kaveri on ajanut Thunderoilla ja on kärsinyt rengasrikoista. Oma arvioni on, että se johtuu liian kovista paineista, sillä jostain kumman syystä samanpainoinen heppuli ajaa yli 0,5bar kovemmilla paineilla.
Tufoista puheen ollen, Bierman on testannut 44mm Swamperon. 40 vrt. 44 https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/compare/tufo-gravel-swampero-vs-tufo-gravel-swampero-44
TL;DR: Sama sama, paitsi leveämpi. 5/5
Paksupolkija
07.06.2025, 19.06
Tuli vaan mieleen sanoa, että 45mm renkaat on lähtökohtasesti 40mm korkeita, joten joustoa on sellaset 20mm käytössä perus painuman jälkeen. Kaveri voi mitata painuman kun on omat ajopaineet alla. Jos painumaa ei juuri ole, niin mittari mereen ja uutta tilalle. En kyllä itse tiedä paljonko painuu omat kun on sellaset 1.8bar +-
Tiedä oikein mihin kategoriaan nämä kuuluvat, mutta mahdottoman nopeat ovat:
https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/schwalbe-g-one-speed-pro
Tiedä oikein mihin kategoriaan nämä kuuluvat, mutta mahdottoman nopeat ovat:
https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/schwalbe-g-one-speed-pro
On kyllä siistiä kun schwalbe on palannut "juurilleen" ja g-one speediä saa taas nopeana versiona.
Mulla oli joskus nuo Big Onet täysjäykässä ja kulkihan se hienosti. 30km/h assullakaan ei vaatinut juuri mitään. Sillä oli kiva kiusata maantiespandekseja, kun eivät saaneet maasturikuskia tipahtamaan.
Jep, just täysjäykässä nuo on makeat sekuligravelliassu lenkillä. Pehmeällä hiekalla ei seuraa kukaan ja maantielläkin peesaa liki ketä vaan.
Ja ennenkaikkea korttelirallissa kaupungilla. Ai että tuollainen on hauska.
Tiedä oikein mihin kategoriaan nämä kuuluvat, mutta mahdottoman nopeat ovat:
https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/schwalbe-g-one-speed-pro
onko kellään faktatietoa miten testiolosuhde korreloi hiekka tai sorapinnalle.  vai onko sama ilmiö kun aikoinaan autojen turvallisuutta parannettiin niin, että pärjäs virallisissa testeissä - muuten sai olla niin kuin ennen
Tämä kaveri testaa juurikin tuota. Löytyy myös instan puolelta.
https://www.johnkarrasch.com/articles/
Käytännössä rummulla nopeat renkaat ovat nopeita myös soralla, mutta osa rullalla hitaahkoista renkaista on hyvä kulkuisia myös soralla.
Rulla pitää ehkä parhaiten paikkansa sileällä assulla.
Tuli polkaistua Helsingistä pikkuteitä pitkin Kemijärvelle näillä keskustelua herättäneillä Caracal Race -kumeilla.
Kuten voitte kuvitella, niin kuljettavia alustoja riitti joka lähtöön. Kilometrejä kertyi yli 1150km ja renkaiden kanssa nolla ongelmaa!
Painoa päällä (minä + pyörä + kuorma) oli n.100kg ja paineet olivat lähtiessä 2.0bar.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250619/68eea17cdac8a32b3d4682cce31df7a7.jpg
Paksupolkija
20.06.2025, 23.52
Nyt on Caracal race 700x45 ilmestynyt Hutchinsonin sivuille. Samat speksit kuin 40mm ja 100g painoa lisää.
Joe-poika
21.06.2025, 11.20
Oon sattuneesta syystä päätynyt ajamaan sekalaista lenkkiä maantiellä, hiekkatiellä ja hetkittäin poluillakin tällaisilla kumeksilla kuin Kenda Kwick Tendril. Oikeastaan nää ei ole ollenkaan niin huonot kuin odotin. Rullaavat ihan mukavasti, ei ole yhtään rikkoa tullut 1300 km matkalla. Kuvio on aika hybridi/commuter-henkinen eikä nää varmaan varsinaiset gravelrenkaat ole, mutta ihan hyvin on pysynyt mukana poluillakin vaikka ajokavereilla on yleensä vähän gravelimpaa ja nappulaisempaa alla. En tosiaan väitä että nää olis mitkään upeimmat renkaat, mutta ei nää ihan huonotkaan ole.
Nyt on Caracal race 700x45 ilmestynyt Hutchinsonin sivuille. Samat speksit kuin 40mm ja 100g painoa lisää.
Aika jötikät. 10 % lisää leveyttä ja 20 % painoa.
Yksi (ainakin) reikä Caracaleihin tullut. En olisi muuten varmaan huomannut muuten kuin lokariin oli ilmestynyt litkua. Rengasta tutkimalla löytyi reikä minkä litku oli paikannut.
Kaatuilija
22.06.2025, 18.25
Schwalbe Rocket Ron 29x2.1" Contin Light -sisureilla on ollut jäykkäperässä mukavan kevyt ja rullaava yhdistelmä sora- ja metsäteille sekä helpoille poluille. Nyt kuitenkin tuli jo ensimmäinen rengasrikko, kun terävä kivi meni kumista läpi. Olikohan huonoa tuuria vai kannattaa oikeasti huonokuntoisille teille katsella järeämpää kumia?
Tubeless + dart tai dynaplug.
Kaatuilija
22.06.2025, 18.30
Tubeless ei tosiaan ole vaihtoehto, kun pyörä voi seisoa mökillä viikkoja ajamatta. Litkut ehtivät jo kuivumaan jonkun verran siinä ajassa.
Tubeless ei tosiaan ole vaihtoehto, kun pyörä voi seisoa mökillä viikkoja ajamatta. Litkut ehtivät jo kuivumaan jonkun verran siinä ajassa.Ei se Stans tunnu kuivuvan pitkälläkään tauolla. Toista vuotta itellä samat litkut eli kuukausia (talvet) seisoo litkut ilman kuivumista.
Paineet sitten tarpeeksi alhaiset (max 1.6bar), niin litkun kanssa kestänee suht mukavasti.
Thunderburtit eivät selkeästikkään toimi mudassa.
https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/ShrOhU1MuE96-BV8y86JZDvrgZUJBtJ7unVH8mPOe8U-2048x946.jpg
Sivustakatsoja
30.06.2025, 12.48
^vähän märkää savea, niin saa gravelin kanssa olla tarkkana. Mulla on yksi vakio oikopolku, johon ei kannata huolimattomasti ajaa, tai ajaa ollenkaan, jos on ollut sateista muutamana päivänä.
No oikeasti tuo sankari ajatteli ajaa lyhyen matkan polun sivussa, kun ei uskaltanut kääntää. Harmi kun ei sattunut nokkospuska kohdilleen.
Kakarana ajettiin kaveriden kanssa kisaa Artukaisten motocross radalla peruspyörillä varmaan perus Nokialaiset alla ja hauskaa oli.
Sotanorsu666
30.06.2025, 16.52
Kakarana ajettiin kaveriden kanssa kisaa Artukaisten motocross radalla peruspyörillä varmaan perus Nokialaiset alla ja hauskaa oli.
Ennen autoissakin oli puurenkaat ja varmaan silloinkin oli ihan hauskaa. Varmaan kuitenkin hauskempaa oli ajella kumirenkailla, kun niitä tuli markkinoille.
Ronsu, ihan niin vanhoja en sentään muista mutta hevoskärryissä kyllä oli lapsuudessa ja oli hauskaa!
Hutchinson Caracal Race TLR (black) 40
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/hutchinson-caracal-race-black
Yllättävää ero sivunappuloiden korkeudessa ja keskikohdan paksuudesta verrattuna tan versioon.
Eli ovat menneet hitaamman tekemään. Olisivat tehneet kokonaan uuden mallin rinnalle vaikka "HD:na" ja jättäneet alkuperäisen version rauhaan. Jos siis näin on asianlaita, eikä kyse ole valmistuksen toleransseista. Ja jos toleranssit ovat tuota luokkaa, niin laadunvalvontaan kannattaisi kiinnittää enemmän huomiota.
Loppu yhteenvedossa hyvin todetaan suuremman vastuksen johtuvan paksummasta kulutuspinnasta. 
Mielenkiintoista olisi mitata 10 renkaan, näiden ja minkä muun tahansa, painot toleranssien selvittämiseksi.
PS Omat painoi hyvin lähelle 475 g eli ovat varmaan sieltä nopeimmasta päästä. HAH
^Joo, mulla oli kans molemmat tasan 475g. No eihän se tietenkään nyt muutamasta watista ole kiinni, mutta kyllä sitä mielellään kaikki "ilmaiset" ottaa pois kuleksimasta.
Joko niitä Caracal Raceja 45mm saa jostain? Alkaa nuo meemirenkaat (Thunder Burt) kyllästyttää.
Joko niitä Caracal Raceja 45mm saa jostain? Alkaa nuo meemirenkaat (Thunder Burt) kyllästyttää.
https://www.bike24.fi/tuotteet/936018
Miten nuo ovat noin painavat?
40 mm verrattuna 45 mm tullut
Leveyttä 12,5 %
Painoa 20 % 
Valmistaja ilmoittamien mittojen ja painojen mukaan.
Onhan 45 mm jo aika painavat.
Ehkä ostan vaan 44mm Thunderot.
Mä olen tykännyt 42 mm UD Rosesta, niin ajattelin tilata nämä (https://r2-bike.com/ULTRADYNAMICO-Tire-28-Rose-JFF-700-x-45C-TL-Ready-Black), kun Stiguun kerran mahtuu ja noitakin 45-millisinä nykyään saa. JFF-version Hintakin alkaa olla ihan kilpailukelpoinen, kun inflaatio on nostanut kaikkien renkaiden hintoja. Pieni riski voi kyllä olla, että alkaa parta kasvaa, jos UD:llä ajaa.. :)
Alla joitakin omia kokemuksia ja ajatelmia ajamistani renkaista.
Premissi:
1. Kaikki mainitut renkaat eivät ole välttämättä ollenkaan tai varsinaisesti gravel-renkaita, yksi näistä ei ole edes paksu, mutta olleet kuitenkin yhdessä ja samassa gravel-pyörässä.
2. Kaikki renkaat olleet vähintään osan tähänastisesta elinkaarestaan DT Swiss GRC1400 Spline kiekoilla (id24) ja arviointi on muodostettu tältä osin.
3. Kaikki renkaat xx-584.
4. Oma perstuntuma ja fiillis ajaa täysin ohi brr.comin/vast. testitulosten ja "mielipiteiden".
5. Rengaspaineet säädetty aina renkaiden, yhdistelmän kokonaismassan, alustan jne mukaan (rengaspainelaskurit, kyä tyä tiijätte)
6. Tubeless. Litku: Milkit, sekä perus että Road&Gravel.
7. Tarkastelen aihetta myös esim. retkipyöräilijän/baikpäkkääjän näkökulmasta. (ei tarvi siis ihmetellä miksi horisen jostain minipumpuista tms..)
Sitten asiaan:
Schwalbe G-One Bite 45mm (tanwall) *****
Ajomäärä to date 2711km. Pitää ja rullaa. Käyttäytyy ajossa loogisesti. Tubeless asennus aivan naurettavan helppo. Vähintään kertaalleen vanteella olleen renkaan saa nousemaan hyllylle Leyzynen minipumpulla venttiilin sielu paikallaan. Aivan mahtava rengas joka alustalle. Näistä melko selkeä ykkösvalinta retkelle ellei tiedossa ole matkan varrella enemmänkin jotain kamalaa louhikkoa. Puhki näitä ei ilmeisesti saa millään(edellisessä irtaallaan tarkastelussa en löytänyt vieläkään yhtään litkun paikkoa). Häviävät allaolevalle vain kapeutensa takia.
Schwalbe Thunder Burt 54mm (Super-Ground, Addix Speed) *****
Ajettu 2630km. Tietäjäthän tietää kyllä. Näillä renkailla on tullut mm. vedettyä täysiä, täysin säälimättä mitä viheliäisimmissä louhikoissa. The Renkaat. Tubeless asennus helppo. Vähintään kertaalleen vanteella olleen renkaan saa nousemaan hyllylle em. minipumpulla ilman sielua. Puhki nämä sentään saa yrittämällä ja tarkastuksen perusteella sisureilla matka olis katkennut jo moneen kertaan(mutta edelleen, nämä on ihan oikeasti saaneet kunnolla ns. sikaa). Ainut vika mitä tulee mieleen on että näitä ei saa 2,25 leveänä tässä halkaisijassa, saattais justiin mennä eteen tuommonen.
Schwalbe G-One Speed 50mm (tanwall) *
Ajettu 117km. Jos nimessä on "Speed" niin miten on mahdollista että se on näistä kolmesta saman valmistajan renkaasta hitain? Ostin lähinnä retkikäyttöön asfaltille/kovalle soralle, mutta lyhyen työmatkatestiajon perusteella nämä meni hylkyyn. Ei tuntuneet mitenkään erityisen nopeilta ja mikä pahempaa näissä on joku aivan kamala itseyliohjautuvuus/muu muljahtelu. Todella arvaamattoman tuntuinen rengas, ei tehnyt mieli lähteä edes kokeilemaan retki set-upissa. Ulkokyljet jotenkin älyttömän liukkaat, niinkuin kortsun ulkopinta. Hankala saada edes vanteelle, kun muljuaa käsissä kuin märkä saippuapala. Tubeless asennus melko helppo, nousi ihan tavallisella jalkapumpulla pikku heiluttelun ja ravistelun kera. Selkeä hutiostos, valitettavasti.
Continental GP5000s tr 32mm (tanwall) ****
Ajettu 1653km. Mitäpä näistä sen kummemmin sanomaan? Treenikäyttöön asfaltille hankittu. Nopeathan nämä on, mutta luonnollisesti ihan joka paikkaan ei näillä enää ole asiaa. Tubeless asennus naurettavan helppo. Hölmön näköinen pyörässä joka vetää alleen yli 50 millistä rengasta, mutta se nyt ei toki ole tämän renkaan vika. Hyvä rengashan (jos ei se paras leveä maantierengas?) tämä on ja kiva oli ajaa aikansa, mutta tuskin enää menee alle koska eihän tällä muuta ajeta kuin treeniä päällystetyllä väylällä.
SuomiTyres Routa 54mm **
Ajettu 1580km. Nastarengas talvelle. Periaatteessa ihan ok, mutta muttia. Yhden talven jälkeen kyljet hapristuneet ja keväämmällä alkoi tuntumaan niinkuin kyljistä alkaisi hikoamaan ilmat pihalle. Eivät nämä tunnu oikein pitävän millään kelillä. Älyttömän painavat, jäätävä vierintävastus. Vaihtoehtojen puuttuessa pakko koittaa näillä mennä (tai sitten kokeilen vaikka noilla em. Turhapuroilla)
Pari extraa, alun premissin saa osittain unohtaa:
38 & 42x622 Spessun Pathfinder (tanwall) *
Unpopular opinion: Hitaat, kuin tervassa ajaisi. Läpi menee ihan kaikki heinän korsista alkaen, sepelistä nyt puhumattakaan. Molemmissa pareissa ilmat tuli kyljistä läpi. Kapeammat sai vaihdettua takuuseen ja niissä samaa ongelmaa ei ole ainakaan niin selkeästi. Pyh ja Pah.
42x622 Continental Contact Spike *****
Todella hyvä nastarengas. Ainut vika se ettei saa pienemmässä koossa. Höh.
Vähän OT mutta saahan tuota contin nastaa 32 ja 37-622
Paksuihin gg -kumeihin sitten, en osaa sanoa onko nuo Terra hardpackit hyvät muulla kuin kestopäällysteellä ja siihen verrattavalla kovalla hiekka/soratiellä.
Juu, kyllä kyllä, mutta omalla kohdalla pienempi tarkoitti siis 650B. Noh, Contilla olis kyllä eilisen rengassurffailun perusteella tarjolla 50-584 "kitkarengasta". Ehkä kiinnostaa, ehkä ei.
Tufo Thundero 48 vai Terra Speed 45? Tällä hetkellä liipasinsormi Terra Speedin kohdalla. Tiedän että ne kuluu nopeammin, mutta onko joku muu seikka mikä keikauttaisi valinnan Tufoon?
Sivustakatsoja
05.08.2025, 19.29
Juu, kyllä kyllä, mutta omalla kohdalla pienempi tarkoitti siis 650B. Noh, Contilla olis kyllä eilisen rengassurffailun perusteella tarjolla 50-584 "kitkarengasta". Ehkä kiinnostaa, ehkä ei.
Mulla oli menneenä talvena alla tollaset -jotakin ikävää niissä oli, mutta en muista mitä.
Contact Spike ei ole kyllä kovin hääppöinen nasta, että en sen perään itkisi.
viljosiilo
06.08.2025, 14.50
Tufo Thundero 48 vai Terra Speed 45? Tällä hetkellä liipasinsormi Terra Speedin kohdalla. Tiedän että ne kuluu nopeammin, mutta onko joku muu seikka mikä keikauttaisi valinnan Tufoon?
Internetin epävirallisen gravelrengastestaajan John Karraschin Chung-metodilla toteuttamissa testeissä 48 Thundero on Terra Speediä hieman nopeampi sekä kategorioiden 1 että 2 gravelilla.
MTB Engineer
14.08.2025, 15.49
Terra Speedit myös kovasti alamittaiset luvattuun leveyteen nähden ainakin 20mm vanteella kun kaverille laitettiin. Leveämmällä en ole kokeillut. Mulla on nyt ~5000km takana 45mm Thunderoilla ja itseohjautuvuuden ja onnettoman mutkapidon lisäksi ei pahaa sanottavaa. Kestää, rullaa ja ovat edulliset.
Tilasin Terra Speed 45 ja nuren riemuksi tietysti ruskeilla kyljillä. Katsotaan kauanko kestää että sulavat slikseiksi.
Tilasin Terra Speed 45 ja nuren riemuksi tietysti ruskeilla kyljillä. Katsotaan kauanko kestää että sulavat slikseiksi.
Tilasin samat Caracal Racen korvaajiksi. Hutsuilla mentiin 4,5k kunnes aiemmin paikattu reikä repesi niin isoksi, että sitä ei saanut enää pitämään ilmaa. Valinta päätyi Thunderon sijasta Contiin, koska aiemmat kokemukset ja omaan pyörään juuri sopivasti alimittaiset. TS oli loppu useimmista saksalaisista vakiokaupoista, mutta onneksi Lordgunista löytyi.
23mm vanteella ja rullamitalla mitattuna (joo, tiedetään!) sain tulokseksi about 45 mm. Tönäriä ei tähän hätään löytynyt, tiedä taas minne senkin piilottanut. Lauantaina sitten ensisavut
Onko joku ehtinyt jo ajaa Hypr X Reavereilla? Vetopito putkelta ajaessa ja yleinen fiilis kiinnostaisi.
https://www.reddit.com/r/gravelcycling/comments/1m2l6gt/maxxis_reaver_hyprx_700_x_45_off_road_rolling/
Tilasin samat Caracal Racen korvaajiksi. Hutsuilla mentiin 4,5k kunnes aiemmin paikattu reikä repesi niin isoksi, että sitä ei saanut enää pitämään ilmaa. Valinta päätyi Thunderon sijasta Contiin, koska aiemmat kokemukset ja omaan pyörään juuri sopivasti alimittaiset. TS oli loppu useimmista saksalaisista vakiokaupoista, mutta onneksi Lordgunista löytyi.
Sori OT, mutta lyhyt raportti Lordgunin toimituksesta:
- keskiviikkona klo 22.30 tilaus sisään UPS:n pikatoimituksella
- perjantaina klo 13 UPSilta ilmoitus, että paketti on valmiina noutopisteessä
Tämä oli mun kolmas rengastilaus Lordgunista kaikki on mennyt juuri kuten pitääkin. Kun Saksan kaupoista kuuluu kaikkea epämääräistä niin tämä nousee omassa rankingissäni korkealle.
23mm vanteella ja rullamitalla mitattuna (joo, tiedetään!) sain tulokseksi about 45 mm. Tönäriä ei tähän hätään löytynyt, tiedä taas minne senkin piilottanut. Lauantaina sitten ensisavut
24mm vanteilla (LB AR25 hybrid hooks) ja 2,2bar paineilla mittasin tönärillä TS45:lle leveyttä 44m. Mittaus tehty yhden yön ja 50km testilenkin jälkeen, oletan että venyvät tuosta vielä vähän.
40mm Caracal Race on samoilla kiekoilla ja paineilla noin millin verran kapeampi.
Testilenkin jälkeen fiilis Conteista on kaksijakoinen. Asennus oli superhelppo ja ilmat tuntuvat pysyvän hyvin. Nopeus on Caracal Racen jälkeen lievä pettymys, vaikka tiedossa oli että nopeudesta joutuu tinkimään. Positiivisena puolena se, että wheel flop on vain muisto enää, ja mukavuus vaikuttaa parantuneen myös.
Onko joku ehtinyt jo ajaa Hypr X Reavereilla? Vetopito putkelta ajaessa ja yleinen fiilis kiinnostaisi.
https://www.reddit.com/r/gravelcycling/comments/1m2l6gt/maxxis_reaver_hyprx_700_x_45_off_road_rolling/
Tämä kiinnostelee edelleen ja samaten jos jollain sattuisi olemaan faktaa 50 mm Spessun Tracerin profiilin korkeudesta?
Kolmen lenkin ja 250 kilsan jälkeen en osaa vielä sanoa muuta paitsi että assulla pitää olla varovainen kun jarruttaa. Oon meinannut jo kahdesti kaatua kun takarengas on mennyt vahingossa lukkoon ja kunnon sivuluisuun. Ihan hyvin tuntuu rullaavan.
edit: conti terra speed 45 kyseessä
42 mm on 50mm Tracerin profiilin korkeus. Kiekkona Zipp 303s. Leveys 49mm 28psi paineilla.
^ & ^^ kiitos molemmille.
Tracerinkin pitäisi siis mahtua V3 Stigmataan ihan sujuvasti ja mahtuisi vaikka olisi muutaman millin korkeampikin.
Kannattaa näköjään uskoa renkaiden kulumisindikaattorimerkintöjä. Taka-Pathfinderin merkintä kului näkymättömiin jo alkukesällä, mutta en ole saanut aikaan vaihtoa, vaikka uusi on aikoja sitten hankittuna. 
Tänään sitten lenkille lähtiessä huomasin, että kulutuspinta irtoilee isoina lastuina. Paksuus jotain millin osia. Höh, vai olenko ajanut jostain happolätäköstä?
Piti sitten ottaa eri fillari käyttöön.
^Kestikö edes kymppitonnia?
Kannattaa näköjään uskoa renkaiden kulumisindikaattorimerkintöjä. Taka-Pathfinderin merkintä kului näkymättömiin jo alkukesällä, mutta en ole saanut aikaan vaihtoa, vaikka uusi on aikoja sitten hankittuna. 
Tänään sitten lenkille lähtiessä huomasin, että kulutuspinta irtoilee isoina lastuina. Paksuus jotain millin osia. Höh, vai olenko ajanut jostain happolätäköstä?
Piti sitten ottaa eri fillari käyttöön.
Itsellä oli työmatkapyörässä 32mm pathfinderit ja niille kävi juuri noin, selvästi alle 5000 kesti. Kulutuspintaa olisi kyllä ollut vielä jäljellä vaikka kuinka.
Sivustakatsoja
27.08.2025, 08.00
Alla joitakin omia kokemuksia ja ajatelmia ajamistani renkaista.
Premissi:
1. Kaikki mainitut renkaat eivät ole välttämättä ollenkaan tai varsinaisesti gravel-renkaita, yksi näistä ei ole edes paksu, mutta olleet kuitenkin yhdessä ja samassa gravel-pyörässä.
2. Kaikki renkaat olleet vähintään osan tähänastisesta elinkaarestaan DT Swiss GRC1400 Spline kiekoilla (id24) ja arviointi on muodostettu tältä osin.
3. Kaikki renkaat xx-584.
4. Oma perstuntuma ja fiillis ajaa täysin ohi brr.comin/vast. testitulosten ja "mielipiteiden".
5. Rengaspaineet säädetty aina renkaiden, yhdistelmän kokonaismassan, alustan jne mukaan (rengaspainelaskurit, kyä tyä tiijätte)
6. Tubeless. Litku: Milkit, sekä perus että Road&Gravel.
7. Tarkastelen aihetta myös esim. retkipyöräilijän/baikpäkkääjän näkökulmasta. (ei tarvi siis ihmetellä miksi horisen jostain minipumpuista tms..)
Sitten asiaan:
...
Schwalbe Thunder Burt 54mm (Super-Ground, Addix Speed) *****
Ajettu 2630km. Tietäjäthän tietää kyllä. Näillä renkailla on tullut mm. vedettyä täysiä, täysin säälimättä mitä viheliäisimmissä louhikoissa. The Renkaat. Tubeless asennus helppo. Vähintään kertaalleen vanteella olleen renkaan saa nousemaan hyllylle em. minipumpulla ilman sielua. Puhki nämä sentään saa yrittämällä ja tarkastuksen perusteella sisureilla matka olis katkennut jo moneen kertaan(mutta edelleen, nämä on ihan oikeasti saaneet kunnolla ns. sikaa). Ainut vika mitä tulee mieleen on että näitä ei saa 2,25 leveänä tässä halkaisijassa, saattais justiin mennä eteen tuommonen.
...
Mulla on ollut sama asetelma, litkua lukuun ottamatta, nyt tosin renkaat ovat GR1600-kiekoilla. Keväällä menivät alle ja siellä ovat pysyneet, yksi paikkaamista vaativa reikä on tullut. Erittäin neutraalit renkaat, rullaavat, pitävät, eikä pelota liukkaalla soralla antaa palaa. Kiekkojen vaihdon yhteydessä takana ollut siirtyi hieman kuluneempana eteen, mutta nyt ne ovat kulumiseltaan identtiset.
Jos tiivistäisi: nämä renkaat eivät ole ajatuksissani lenkillä -huomio on aivan toisaalla.
^Kestikö edes kymppitonnia?
On yli kymppitonni ajeltu. Hintansa haukkunut. Etukumi aivan kelvollinen vielä.
EDIT: tollanen
https://pic.useful.fi/ZXanR38D4.jpg
Melkein liiankin kulutuskestävä tuo Pathfinder, kun ei pääse uusia renkaita speksailemaan vuosikausiin. :-)) Omilla 38 mm leveillä ajettu nyt kolme kesää, kilometrejä varmaankin jotain 15000 luokkaa ja edelleen on molemmissa renkaissa kulutusindikaattoria näkyvissä. Olen varmaan jossain välissä vaihtanut edestä taakse. Yhtään rengasrikkoakaan ei ole vielä sattunut.
jame1967
27.08.2025, 11.31
Mulla oli seinällä roikkumassa terraspeedit odottamassa roskiin heittoa , muka liikaa kuluneet .
Viime alkutalvesta kun tiet sulivat heitin ne nastarenkaiden tilalle piruuttani , huomasinkin mukaviksi ajella ja päätin jatkaa alkukesästä kestotestin jatkamista .
10000 sain täyteen ennen kuin sisurin paikkaamiset rupes kyllästyttään .
Alunperin hylkäys tuli vissiin 5000 kieppeillä kun ei enää litkuilla pitänyt .
Nykyään vaihdan tonnin välein renkaat päikseen , että kuluu tasaisemmin .
Itse nyt ajellut noilla G-One RX Pro 50millisillä ja mielestäni kyllä hyvä ja yllättävän nopea yleisrengas.
Itse nyt ajellut noilla G-One RX Pro 50millisillä ja mielestäni kyllä hyvä ja yllättävän nopea yleisrengas.
Itsekin tykkään todella paljon! Mainio pito ja hämmentävän hyvin rullaa noinkin isoilla nappuloilla.
Oletteko mitanneet noita RX Proita? Toivottavasti venyvät ainakin nimellismittaansa. Mulla ne odottaa asennusta Thunder Burtien tilalle. Edessä oleva 2.25" on liian iso joustokeulaan. Taakse tuon TB:n voisi vielä toki jättää. 2.1" TB taisi olla uutena 52 mm leveä 25 mm vanteella.
Leveys 50mm ja korkeus hieman alle Newmenin 25millisillä kehillä.
45.?? mm Ultradynamico Rose JFF (kokomusta), 490-495 g/rengas, littanana n. 120 mm, Enven AG25-vanteella heti asennuksen jälkeen 2 bar paineilla 45 mm leveä ja 43 mm korkea. Venynee aikaa myöten noin 47-milliseksi. Profiili pysyy kivemman pyöreänä kuin 42 mm vastaavalla renkaalla, josta tuli liian D:n mallinen mun makuun i25-vanteella. Ensivaikutelma lupaava, huomisen jälkeen osaa sanoa enemmän.
V3 Stigun tilat alkaa olla melkolailla käytetty. Leveyssuuntaan olis vielä vajaa sentti ilmaa kaikkialla, mutta satulaputki alkaa olla aika lähellä.
Mitä litkua käytät Ultradynamicoissa? Mulla on jemmassa parit molempia eli 42mm Cava ja Rose JFF-versioina, mutta oli ongelmia saada tiivistymään ja paikkaantumaan jos sattui tulemaan pientä reikää. Litkuna käytin Stanin peruslitkua ja Muc-Offia. Huonot kokemukset etenkin tuosta Muc-Offin litkusta muillakin rengasmerkeillä. Stan toimii hyvin Spessun, Panaracerin ja Continentalin renkaissa, mutta Ultradynamicot jäivät falskaamaan kyljistä.
Mä käytän Orangen Endurancea kaikkiin renkaisiin uusina ja sitten jos vaihdan renkaita tai jos pitää lisätä litkua, niin saatan vähän laimentaa sitä Stanilla. Tolla reseptillä ei ole ollut ongelmia tiivistymisen eikä reikien kanssa edes UD:n Race- tai Hersen Extralight-runkojen kanssa.
45.?? mm Ultradynamico Rose JFF (kokomusta), 490-495 g/rengas, littanana n. 120 mm, Enven AG25-vanteella heti asennuksen jälkeen 2 bar paineilla 45 mm leveä ja 43 mm korkea. Venynee aikaa myöten noin 47-milliseksi. Profiili pysyy kivemman pyöreänä kuin 42 mm vastaavalla renkaalla, josta tuli liian D:n mallinen mun makuun i25-vanteella. Ensivaikutelma lupaava, huomisen jälkeen osaa sanoa enemmän.
V3 Stigun tilat alkaa olla melkolailla käytetty. Leveyssuuntaan olis vielä vajaa sentti ilmaa kaikkialla, mutta satulaputki alkaa olla aika lähellä.
Tykkäsin näistä, oikeastaan tosi paljon. Potentiaalia all-time lemppareiksi. Pitoa riittää joka suuntaan eikä muutu luistimiksi mudassakaan. Tuntui liikahtavankin mukavasti, vaikka Länsi-Uudenmaan sorilla oli jo havaittavista syksyistä ”liimapehmeyttä” paikoitellen. Etukiekon venttiili vähän falskasi, joten tuli hetkittäin ajettua tosi (lue liian) matalilla paineilla eikä ollut siltikään minkäänmoista yliohjautuvuustaipumusta. Jostain syystä 42 -> 45 mm ero tuntuu isommalta kuin 38 -> 42 mm.
Ehkä nyt löytyi se rengas, jolla Stigu (https://live.staticflickr.com/65535/54753090727_36e28037d6_h.jpg) puolustaa paikkaansa tallissa, kun 45-millisiä ei oikein enää ihan järkevästi saa MiniMotoihin yhdistettyä eikä vannejarrupyörään ehkä muutenkaan. Koolla on merkitystä :)
Gary oin'
01.09.2025, 15.07
Normi-Orange on ollut minulla ehdottomasti luotettavin näiden vuotavien kylkien kanssa. Hersen standard-Oraclet ei ensimmäisenä keväänä tiivistyneet Stanilla millään ja valmistajan ohjeita kuuunnellen sain hetkeksi asettumaan kalliilla Panaracerin litkulla, kunnes tihkunta taas alkoi. Kun toisena keväänä laitoin Oranget sisään niin ongelmat oli kerrasta poissa.
UD Cava JFF sai ikävän repeämän kylkeen lauantaina heti lenkin alussa. Siinä sisuria asentaessa ihastelin miten nätin kalvon Orange on tehnyt. B-C myy nyt mustaa Cavaa (https://www.bike-components.de/en/Ultradynamico/Folding-tire-p88007/?o=1000432021-black-28-40-mm-40-622) niin hyvällä hinnalla että tilaan ilolla toisen parin Pacerin alle.
45mm terraspeed on muuten ihan hyvä rengas. Ei maksa paljon mitään ja on kiva ajaa. Niin ja tuon kanssa ei tarvitse vertailla litkuja tai tsekkailla tien päällä millaisia kalvoja ne renkaan sisään tekee :)
Gary oin'
01.09.2025, 19.25
Harrastajia on moneen lähtöön, jotkut tykkää ihan hyvästä ja toiset haistelee litkupullon korkkeja ;)
Tuo tien päällä tarkistelu ei siis ollut sellainen tilanne jolle joku toinen elämänsä ehtoopuolella oleva rengas olisi immuuni, tai jos olisi niin se ei olisi enää kiva ajaa. Muistipahan taas miksi sitä sisuria on kannettu mukana
John Karrasch (@flexfitbyjohn) testasi Hutchinson Caracal Race 45:n. Heittämällä nopein gravel-rengas, kun maastorenkaita ei huomioida. 47mm WAM 25mm leveällä vanteella. https://www.instagram.com/p/DOJMYjnDfKb/ (https://www.instagram.com/p/DOJMYjnDfKb/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==)
Tuota testiä olen odottanut BRR:ltä. Mutta lupaavalta vaikuttaa. Tuo kumi 30-32mm sisäleveällä noin 55mm korkealla kehällä olisi varmaan törkeän nopea. WAM varmaan jossain 49-50mm luokkaa? Menisi juuri Checkmateen, hmmm…
Täytyy ostaa jo etukäteen varastoon, vaikka ei vielä ole pyörää mihin noita laittaa. Kohta joka paikasta loppu.
Käyttökelvottomaksi revenneen Spessun S-works Pathfinderin tilalle jouduin hankkimaan uuden mallisen Pathfinder TLR Fast renkaan 40mm koossa. Kun edellinen 42mm kumi oli 21mm kehällä karvaa vaille 45mm, niin uutukainen on vain 39,5mm. Vähän oli tuokin pettymys, kun lokarin alla on aika naftisti tilaa niin mietin että pari milliä pois ei haittaisi, mutta onhan tuo nyt merkittävästi pienempi. Olisi pitänyt ottaa vaan suosiolla se 45mm kumi, mutta eipä näiden leveyksistä oikein tiedä etukäteen.
Hutsun Caracal Race olisi tietenkin ollut se oikea valinta, mutta eipä nyt ollut kivijalasta saatavilla, ja pistosuojauskin vähän mietityttää.
Saisivat julkaista 50mm version tuosta uudesta Pathfinderista niinkuin Traceristakin. En ole viitsinyt päivittää vanhoja Pathfindereita koska uudet ovat hieman kapeampia. Vanha 47mm on 30 sisäleveällä kehällä aika tasan 50mm.
Saisivat julkaista 50mm version tuosta uudesta Pathfinderista niinkuin Traceristakin. En ole viitsinyt päivittää vanhoja Pathfindereita koska uudet ovat hieman kapeampia. Vanha 47mm on 30 sisäleveällä kehällä aika tasan 50mm.
50mm Tracer rullaa soralla yhtä hyvin tai paremmin kuin 45mm Pathfinder, joten tuon leveämpää Pathfinderia ei välttämättä koskaan tule.
Muistanko väärin vai oliko että rullalla Spessun uudet renkaat oli hitaampia kuin vanhat? 
Caracal Race on ainakin kuvissa pelottavan sliksi. Syksyllä olisi kiva olla vähän rouheampaa kumia. Vielä ei ole kokemusta millainen tuo Terra Speed on märällä ja mudassa, oletus on että tosi huono.
Muistanko väärin vai oliko että rullalla Spessun uudet renkaat oli hitaampia kuin vanhat? 
BRR:n rullilla uusi Pathfinder 40mm on käytännössä yhtä nopea kuin vanha S-works 42mm ja 2-3 wattia nopeampi kuin vanha 38mm. Eli ihan nopeat renkaat, mutta jääneet jälkeen Schwalben uusista Gone Pro -versioista.
Caracal Race on ainakin kuvissa pelottavan sliksi. Syksyllä olisi kiva olla vähän rouheampaa kumia. Vielä ei ole kokemusta millainen tuo Terra Speed on märällä ja mudassa, oletus on että tosi huono.
Mulla ei ole vertailukohtaa muista slikseistä, mutta Caracal Race on kuivalla pitävämpi kuin olisin odottanut, ei ollenkaan pelottava. Mutta jos niille näyttää vähänkään mutaa niin tilanteita alkaa tulla. 
Olen ajanut nyt 750 kuivaa kilometriä 45 millisillä Terra Speedeillä ja vaikka ne tuntuu 40mm Caracal Racea hitaammilta niin toisaalta TS voittaa ajo-ominaisuuksissa ja mukavuudessa. Terroilla pystyn pitämään pari napsua alempia paineita kuin Hutsuilla ja se ilmeisesti ratkaisee pelin Terrojen hyväksi.
50mm Tracer rullaa soralla yhtä hyvin tai paremmin kuin 45mm Pathfinder, joten tuon leveämpää Pathfinderia ei välttämättä koskaan tule.
Vannomatta paras; Annika Langvad ajoi NGS Falling Leaves Lahden uunituoreilla 50mm Pathfindereilla. Varmaan pian myös kauppojen hyllyillä.
Vannomatta paras; Annika Langvad ajoi NGS Falling Leaves Lahden uunituoreilla 50mm Pathfindereilla. Varmaan pian myös kauppojen hyllyillä.
Mahtavaa menee kyllä tilaukseen kun on saatavilla.
Huomasin eilen, että UD on muuttanut Rosen keskellä olevaa nuolikuviota 45 mm versioon. Siinä kuvio on yhtenäisempi. 45-millisessä nuolenpäät on niin lähellä toisiaan, että nuolen kärki on kiinni edeltävän kuvion takareunassa. Ilmankos 45-millinen tuntui rullaavan assullakin paremmin ja äänettömämmin kuin 42-millinen (https://cdn.shopify.com/s/files/1/0063/1416/4309/products/Ultradynamico_Rose_3.jpg?width=1200&format=webp). Vähän huono valo kellarissa meillä, mutta kuvasta kuitenkin näkee eron:
https://live.staticflickr.com/65535/54773074903_6d62700bd1_b.jpg
MTB Engineer
08.09.2025, 11.21
Thunderoilla ajanut nyt yhteensä ~6000km ja yksi rengas on täytynyt vaihtaa puhkeamisten takia. Uudellakin renkaalla tuntuu sama toistuvan: ~2000-3000km ajettuna alkaa tulla herkemmin reikiä. Jostain syystä myös tuntuu, että Thunderon kumi on huonosti litkulla paikkautuvaa. Maxxiksella samanlainen reikä menee niin nopeasti umpeen ettei ajossa huomaa mitään, mutta Tuheroon saa laittaa madon.
Tilasin nyt tilalle HYPR-X Reaverit 45mm. Saas nähdä rullaavatko paremmin kuin Maxxikset tähän mennessä, joskin ainoa vertailukohta on Rambler, joka ei jo kuvionsa takia ole mikään vauhtihirmu. Mukavan pehmeät ja huima mutkapito silti Tufoon verrattuna, joten toivottavasti Reaverit ovat sitten "best of both worlds". 50mm olisi kiinnostanut, mutta ei ollut leveämpiä saatavilla.
TheMiklu
09.09.2025, 10.20
Jostain syystä myös tuntuu, että Thunderon kumi on huonosti litkulla paikkautuvaa. Maxxiksella samanlainen reikä menee niin nopeasti umpeen ettei ajossa huomaa mitään, mutta Tuheroon saa laittaa madon.
Samanlaisia kokemuksia! Eka Thundero reikääntyi ihan keskelle kulutuspintaa eikä paikkaantunut millään. Aina tovin päästä alkoi vuotaa. Vaihdoin uuden renkaan tilalle. Tälle tapahtui sama homma. Eka kesä menee hyvin ja sitten tulee reikä mitä litku ei kokonaan paikkaa. Tässä tapauksessa pieni palkeenkielimäinen reikä. Nyt paikoillaan on tuo eka rengas paikattuna ja postissa tulossa HD versio. Jos se ei toimi niin pakkohan nuo on ensi kesänä kierrättää.
Aivan loistava rengas ensimmäiset tonnit.
Thundero 44mm 9000km ajettu etunen, takana vastaava meni juuri vaihtoon kun alkoi kulutuspintaan tulla isompia reikiä (jotka litku kyllä paikkasi, mutta painetta hukkui). Litkuläikkiä on tullut jo kauan koko kulutuspinnan matkalle, mutta hyvin tuntuu Stani paikkaavan. Omassa käytössä on kestänyt ilman ongelmia kaikenlaista ajoa ml. kiuaskivi-gravel ja teräväkiviset polut.
Onhan tuo erinomaisen kestävä rengas ja sopii monipuoliseen ajoon, vaikka ei erityisen mukavaksi voi haukkua. Positiivisesti noin 46mm leveä 25mm sisämitan vanteilla. Tuota ennen oli Terra Speed 40mm, joka erityisesti takana kului silmissä ja meni vaihtoon muistaakseni jo 1500km paikkeilla. 
https://pic.useful.fi/9mmq97Nq3.jpg
Miten muilla on Thunder Burtit kestäneet? Kilsoja on nyt noin 2500 alla, mutta 2000 km paikkeilla tuli reikä/reikiä joista välillä tyhjenee. Litkua ei kuitenkaan näy joten en oikein tiedä mistä tuo tarkalleen tyhjenee. Kuvio on jo selkeästi kulunut, mutta sen puolesta on varmaan vielä 1000-2000 km jäljellä. Eturenkaassa kulumaa ei vielä suuresti huomaa.
Hutchinson Caracal Race TLR (black) 45
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/hutchinson-caracal-race-black-45
Hutchinson Caracal Race TLR (black) 45
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/hutchinson-caracal-race-black-45
Jännän lähellä 45mm terraa 1.6bar paineilla. Eroa ei enää juuri ole. Taitaa ottaa reunanappulat rullaan ja ero pienenee.
Enpä näe syytä vaihtaa Terraa tuohon. Eritoten, kun ajamattomat Terrat odottaa hyllyssä uusia kiekkoja.
^ ja ^^ Tan versio voi rullata aavistuksen paremmin. Tai ainakin noin oli 40mm version kanssa. CAT. 2 soralla taitaa olla yksi nopeimmista renkaista tuo 45mm Caracal. Omakohtaista kokemusta ei ole. Vielä.
Juu, nopea se varmaan on. Tällainen setämiesgrävelöitsijä tuskin havaitsee watin tai kahden eroa. Enemmän arveluttaa tuo slicksi keskiosa. Aina välillä tulee poikettua sen verran polulle, että pientä pitoa pitäisi löytyä.
Toisaalta nyt Pinarellossa on ensiasennusrenkaina 40-milliset Ramblerit, joten 45-milliset Terra Speedit lienee jo aikamoinen parannus.
Miten muilla on Thunder Burtit kestäneet? Kilsoja on nyt noin 2500 alla, mutta 2000 km paikkeilla tuli reikä/reikiä joista välillä tyhjenee. Litkua ei kuitenkaan näy joten en oikein tiedä mistä tuo tarkalleen tyhjenee. Kuvio on jo selkeästi kulunut, mutta sen puolesta on varmaan vielä 1000-2000 km jäljellä. Eturenkaassa kulumaa ei vielä suuresti huomaa.
Minulla reilu kolmetonnia Burteilla eikä mainitsemasi kaltaista reikiintymistä ole muuten, mutta tuli sellainen ongelma kun viimeisimmillä kymmenillä kilometreillä oli testissä jo melko rohkeita paineita niin toiseen kumiin tuli ikäänkuin snakebaitti. Tai en nyt keksi miten tuota vauriota sen paremmin kuvailisi. Siellä se nyt on renkaan kyljessä juuri vanteen reunan kohdalla sellainen ruhje että siinä ei litkun paikko vaan kestä. Ilmeisesti elää niin paljon siltä kohtaa ja niivittyy aina auki. Edes tubeless paikkalappu ei auttanut, vuotaa edelleen aivan samalla tapaa.
Kyseinen pari on made in Indonesia ja on todella nirkosesti kumia saatu laitettua noihin. Kudokset paistaa läpi sieltä täältä, niin kangas kuin teräskin. Varmaan iso syy tuohon vuoto-ongelmaan. Pakko oli nöyrtyä ja laittaa uusi Vietnamilainen tilalle, jossa muuten on paljon tasalaatuisempi valu. Kulutuspinnan puolesta tuolla parilla olisi vetänyt varmaan vielä toiset 3k niin sen takia aavistuksen ärsyttää vaihtaa kesken kaiken uutta.
MRe, TerraSpeedit kakkoskiekoissa, kapeampi ja mutta mielestäni hyvä yleisrengas, kulutus kestävyys ei ehkä parasta mutta eipä nuo edes paljoa kustannus per kilometri.
Minulla reilu kolmetonnia Burteilla eikä mainitsemasi kaltaista reikiintymistä ole muuten, mutta tuli sellainen ongelma kun viimeisimmillä kymmenillä kilometreillä oli testissä jo melko rohkeita paineita niin toiseen kumiin tuli ikäänkuin snakebaitti. Tai en nyt keksi miten tuota vauriota sen paremmin kuvailisi. Siellä se nyt on renkaan kyljessä juuri vanteen reunan kohdalla sellainen ruhje että siinä ei litkun paikko vaan kestä. Ilmeisesti elää niin paljon siltä kohtaa ja niivittyy aina auki. Edes tubeless paikkalappu ei auttanut, vuotaa edelleen aivan samalla tapaa.
Kyseinen pari on made in Indonesia ja on todella nirkosesti kumia saatu laitettua noihin. Kudokset paistaa läpi sieltä täältä, niin kangas kuin teräskin. Varmaan iso syy tuohon vuoto-ongelmaan. Pakko oli nöyrtyä ja laittaa uusi Vietnamilainen tilalle, jossa muuten on paljon tasalaatuisempi valu. Kulutuspinnan puolesta tuolla parilla olisi vetänyt varmaan vielä toiset 3k niin sen takia aavistuksen ärsyttää vaihtaa kesken kaiken uutta.
Voi olla että minullakin on kyseessä vain yksi reikä kulutuspinnassa, mutta aina välillä se alkaa vuotaa uudelleen kesken lenkin vaikka olisikin pari viikkoa pidellyt ilmat ihan hyvin. Voisihan tuon paikkaamista harkita. Reunimmaiset nappulat ovat osittain hieman murtuneet juuresta, ja tosiaan keskeltä kuvio on jo selkeästi kulunut. Kolmea tonnia tuolla ei enää ajeta, mutta varmaan kestää tosiaan tonnin-kaksi lisää. Burtissa ei vain ole muutenkaan hirveästi pitoa, niin ihan sliksiksi sitä ei viitsisi ajaa. Kilometrejä on tosiaan tullut paljon myös asfaltilla, mikä varmasti kuluttaa tuota nopeammin kuin soralla. Ostaisin silti uudelleen, mutta tällä hetkellä RX Pro tuntuu edessä paremmalta kun siinä on selkeästi enemmän pitoa kuin Burtissa.
Snakebiteja ei ole tullut, mutta paineet on olleet melko korkeat, ehkä 1,5-1,7 baria takana 2.1" renkaassa ja 1,3-1,6 baria edessä 2.25" renkaassa. Toki välillä tuo takarengas on tyhjentynyt ja jonkin matkaa on tullut ajeltua noin 1 bar paineilla.
MTB Engineer
22.09.2025, 10.42
Maxxis Reaver HYPR-X 45x700 meni alle viikonloppuna ja sunnuntaina ajelin ~65km lenkin. Erittäin helpot asentaa, kuten Maxxis yleensäkin ja pitävät heti, jopa ilman litkua. 530g / kpl. punnittuna, eli senkin osalta hyvin speksissä, ja mitattu leveys heti 25mm vanteelle nostettuna luvattu 45mm.
Vertailukohtana näille Thunderot, ja oikeastaan ainoa, missä Tuhero pärjää paremmin on rullaus asfaltilla. Hiekalla en huomaa eroa ja pehmeässä Reaver menee jopa paremmin. Eivät yli/aliohjaa ja on mukavaa kun pyörä menee sinne, mihin kuski haluaa eikä sinne, mihin rengas kuten Thunderolla. Ovat naksun mukavammat samoilla ~1,8bar paineilla kuin Thunderot. Ja sitten se pito: Reaverin vetopito on parempi kuin Thunderossa ja mutkaan menevät kuin semi-slicksi maastorengas. Alkuun näytti, että reunanappulat ovat kovin kaukana, mutta todellisuudessa niiden varaan pääsee helposti ja pito on mutkissa Thunderoon verrattuna jopa erinomainen!
Toistaiseksi ei siis pahaa sanottavaa ja ainakin tuntuu, että HYPR-X rullaa selvästi edellistä Dual Compoundia paremmin.
Continentalilta tulossa uutta rengasta. Terra Competition näyttäisi lukevan tussauksen alla.
https://road.cc/content/tech-news/new-continental-gravel-race-tyre-spotted-316337
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.