PDA

Näytä tavallinen näkymä : Paksut GG renkaat

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14 15 16 17

misopa
16.06.2022, 20.41
Jännä nähdä miten Tufon Speederot pärjää BRR:n testissä. Revikan pitäisi olla tulossa lähiaikoina. Tuntuu, että noiden kanssa olisi ollut enemmän tilanteita kuin Terra Speedeillä, mutta nuo kestänee tuplat. Seuraavaksi varmaan Thunderot testiin.

Minulla on nyt Challengen Getawayt testissä. Ensivaikutelma oikein hyvä, mukavuutta enemmän kuin Tufon Thunderoissa (40mm) ja rullaus myös mainiolla tasolla. Tiputtanee Tufon nyt kolmoiseksi Snoqulmie Passin ja Getaway perään tiukkaan peesiin. Tufossa on plussaa edullisempi hinta ja kevyempi paino vs. Getaway.

Eli itselle The Sliksi on Snoqulmie Pass Extralight ja "nappulasarjassa" Getaway on tähän mennessä paras kokonaisuus mitä olen kokeillut. Tufon Thundero 44mm pitäisi vielä testata.

misopa
16.06.2022, 20.43
Niin onkohan tuolla jotain savipohjaista maata? Ei normaali muta tuki harvaan reunanappulaan. Aika kaamea liukastelua tuo yksi unboundin mutapätkä oli.

Tuo jenkkien muta on jotain speciaalistuffia, pähkinävoi lienee osuvin vertaus.

StevieRayVehkakoski
17.06.2022, 12.10
Jos nyt pitäis arvata niin nää oikeasti kilpaa ajavat on joskus ennenkin testanneet renkaita ja noi Maxxis Re-Fuset ei ole alla ihan vahingossa. Tuo BRR:n testi sinänsä on ihan uskottavan pedantisti tehty mutta selvästi pyörän alla hiekkatiellä renkaat käyttäytyy vähän eri tavalla kuin turkkilevyrullalla koska kenelläkään ei varmasti ole reisissä extra 30 wattia 10 tunniksi tuolliasta kisaa varten.

Mulla on nyt toisessa soratiepyörässä alla 44-622 WTB Bywayt jotka pitäisi olla lähes yhtä huonot kuin nuo Re-Fuset mutta silti mä pääsen niillä käytännössä ihan yhtä lujaa kuin Contin Terra Speedeilla mutta tämä siis täysin syke/nopeus-perustaista huomiota koska ei ole wattimittaria pyörässä.

paaton
17.06.2022, 15.08
Se Re-fuse on oikeasti hidas.

Divi
17.06.2022, 15.10
32mm GP5000 rullaa alumiinipallon päällä 16.6w, ja vaikkapa 44mm Snoqualmie Pass 21.2w.
Voin luvata että vähänkään upottavalla hiekalla tai savella tuo suhde on toisinpäin, eli ei nuo kovalla rullalla tehdyt testit kerro tosielämän tilanteesta kyllä mitään.

Saman efektin tekee kivet ja muu epätasaisuus, kapeampi kumi omaa paljon tiukemman pintajännityksen ja enemmän painetta jolloin se pomppaa kiven yli ja syö tehoa todella paljon. Leveämpi pehmeämpi kumi taas myötäilee kivien muotoja paremmin jolloin pyörä pomppaa vähemmän ja näin watit saadaan ohjattua eteenpäin vievään työhön eikä ylös ja alas.

paaton
17.06.2022, 15.13
32mm GP5000 rullaa alumiinipallon päällä 16.6w, ja vaikkapa 44mm Snoqualmie Pass 21.2w.
Voin luvata että vähänkään upottavalla hiekalla tai savella tuo suhde on toisinpäin, eli ei nuo kovalla rullalla tehdyt testit kerro tosielämän tilanteesta kyllä mitään.

Saman efektin tekee kivet ja muu epätasaisuus, kapeampi kumi omaa paljon tiukemman pintajännityksen ja enemmän painetta jolloin se pomppaa kiven yli ja syö tehoa todella paljon. Leveämpi pehmeämpi kumi taas myötäilee kivien muotoja paremmin jolloin pyörä pomppaa vähemmän ja näin watit saadaan ohjattua eteenpäin vievään työhön eikä ylös ja alas.

Not. 32 conti ja rene ovat todella lähellä toisiaan rullallakin. Oliko watti eroa ulkoa muistellen?

paaton
17.06.2022, 15.16
Rene 12.9w med paineilla tubeleksena, eli on sitä eroa vähän enemmän, mutta tuo on jo niin nopea rengas, että iso osa maantierenkaista jää taakse assullakin.

paaton
17.06.2022, 15.24
Mutta siis samaa mieltä divin kanssa. Leveys on se juttu, kun maa alkaa upottamaan. Se renkaan rullaus on tuossa kohtaa pienempi tekijä.

Ainahan nämä pitkät gravell turneet ovat myös tasapainottelua flattien kanssa. Yksi flatti väärässä kohtaa ja tiput pois kisasta. Tuossa varmaan se suurin syy re-fusen käyttämiseen. Rene Hersen extra-lightilla tuskin kukaan uskaltaa kisata.

tchegge_
17.06.2022, 22.28
Onko porukat ajelleet vattimittareiden kanssa näillä lenkkiä? Saako merkitseviä eroja esim saman ajoporukan sisällä jos alla eri renkaita?

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Rawjunk
17.06.2022, 22.50
Onko porukat ajelleet vattimittareiden kanssa näillä lenkkiä? Saako merkitseviä eroja esim saman ajoporukan sisällä jos alla eri renkaita?

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?51499-Paksut-GG-renkaat&p=3057757#post3057757

paaton
17.06.2022, 23.53

Saa, ja todella isoja. Se dorka, joka lähtee kapeilla krossirenkailla pehmeällä hiekalle lopettaa puhumisen jo suht aikaiseen.

Sitten taas asfalttiosuuksilla nappulamiehet ovat helisemässä, mutta mutaisella polulla tuo kostetaan...

paaton
18.06.2022, 00.01
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?51499-Paksut-GG-renkaat&p=3057757#post3057757

Tämä on suht nopea ja kovavauhtinen segmentti. Nopein, eli parhaiten rullaava rengas voittaa, erojen ollessa suht pieniä.

Sitten kun hiekka on sellaista kivan pehmeää ja märkää, niin tuolla 32mm contilla ottaa varmaan 100w pataan 44mm renkaalle.

Mutta siis oikasti eroja on. Kaveri ajoi viime syksynä 36mm gravell grinderilla ja seuraavalla lenkillä 40mm terralla. Eron näki selkeästi jaksamisessa ja myös pitkän lenkin keskitehossa, kun tuota verrattiin omaani.

tchegge_
18.06.2022, 12.33
Kuinka lähellä wattierot renkaiden väillä on esim normi eteläsuomalaisella hiekkatiellä verrattuna noihin BRR:n tuloksiin? Puhutaanko tyyliin pari wattia sinne tänne vai 10+?

paaton
18.06.2022, 13.36
No ainakin tuon gravell grinderin ja terra speedin välillä toteutuma taisi olla aika tarkkaan sama mitä rullillakin. Eli 15w keskitehossa muutosta.

Eikä näitä siis ole mikään pakko uskoa. Voi valita ihan sen renkaan minkä haluaa. Niin teen itsekkin. Haluttu kuvio ja koko vaikutaa kuitenkin hauskuuteen enemmän.

Föhn
18.06.2022, 14.09
Oma näkemys on että kiinnostavia rengassettejä tarpeeksi alle ja kosolti kilometrejä niissä lokaatioissa joissa nyt sattuu yleensä pyörimään. Sillä tapaa niitä eroja löytyy jos on löytyäkseen. Saattaa siinä käydä niinkin kuin työkaverille jolle on ihan sama mikä kumi siellä pyörii koska hän ei renkaiden eroja tunnista.

tchegge_
18.06.2022, 15.12
Mulla ei tosiaan ole mitään vastaan näitä rullatestejä, niiden testitapa on fiksu kun ne poistaa paljon huonosti hallittavia muuttujia mitä esim testaaminen luonnossa tuo.

Mua just kiinnostaa se kuinka hyvin se skaalautuu tosielämään.

paaton
18.06.2022, 18.34
Mulla ei tosiaan ole mitään vastaan näitä rullatestejä, niiden testitapa on fiksu kun ne poistaa paljon huonosti hallittavia muuttujia mitä esim testaaminen luonnossa tuo.

Mua just kiinnostaa se kuinka hyvin se skaalautuu tosielämään.

Omasta mielestäni pitävät kyllä hyvin kutinsa, kun vaan muistaaa kaikki muut muuttujat.

Pehmeällä hiekalla se renkaiden ero on tosi pieni kokonaisvastukseen nähden. Leveys vaikuttaa enemmän. Pehmessä ylämäessä pito on aika kiva, eli nappuloita tarvitaan. Mutkissakin olisi joskus kiva ajaa kovaa.

Sitten taas kovemmalla alustalla ja kovemmassa vauhdissa eroja alkaa tulemaan. Näkee hyvin vaikkapa tuosta Maccin testistä.

tchegge_
18.06.2022, 19.26
Pehmeällä hiekalla se renkaiden ero on tosi pieni kokonaisvastukseen nähden. Leveys vaikuttaa enemmän. Pehmessä ylämäessä pito on aika kiva, eli nappuloita tarvitaan. Mutkissakin olisi joskus kiva ajaa kovaa.
.

Näinhän se on.

Tosin täksi kesäksi laitoin isommat jarrulevyt 700c kiekkoihin ja litkutin noi Cinturanto Velot niille niin jää sora-ajot ylipäänsä pois kunnes jaksan viitsiä ostaa isommat laikat 27,5 vanteille missä maastorenkaat.

Divi
18.06.2022, 19.41
Eikä näitä siis ole mikään pakko uskoa. Voi valita ihan sen renkaan minkä haluaa. Niin teen itsekkin. Haluttu kuvio ja koko vaikutaa kuitenkin hauskuuteen enemmän.
Kriteeri 1: Tanwallin ja logojen väri

moukari
24.06.2022, 20.08
Jännä nähdä miten Tufon Speederot pärjää BRR:n testissä. Revikan pitäisi olla tulossa lähiaikoina. Tuntuu, että noiden kanssa olisi ollut enemmän tilanteita kuin Terra Speedeillä, mutta nuo kestänee tuplat. Seuraavaksi varmaan Thunderot testiin.

BRR:n testi Speederosta on julkaistu nyt. Täsmälleen sama rullaavuus kuin 40-millisessä Thunderossa.

misopa
24.06.2022, 21.33
BRR:n testi Speederosta on julkaistu nyt. Täsmälleen sama rullaavuus kuin 40-millisessä Thunderossa.

Joo, ei juurikaan järkeä valita Speederoa Thunderon sijaan.

StevieRayVehkakoski
30.06.2022, 14.03
On siinä Thunderossa reippaasti syvempi kuvio kuin Speederossa ja saattaa jollain hiekkatiellä lingota enemmän hiekkaa ilmaan ja kulua nopeammin?

Mites muuten nää Challengen vulkanoidut renkaat, onkos näissä ollenkaan samaa tähtipölyä kuin niissä Pro HTLR-versioissa? Nää olis nuukalle mukavamman hintaiset:

https://r2-bike.com/CHALLENGE-Tire-Strada-Bianca-Gravel-Race-700-x-36C-TLR-black-brown

moukari
30.06.2022, 18.41
On siinä Thunderossa reippaasti syvempi kuvio kuin Speederossa ja saattaa jollain hiekkatiellä lingota enemmän hiekkaa ilmaan ja kulua nopeammin?

Se voi olla totta. Ostin Thunderot 44-millisinä ja ne oli kyllä kuin olisi taikamatolla ajanut. Oikein mukavat renkaat rengaspaineista riippumatta. Pikaisen testin perusteella hieman nopeammat kuin Pathfinder Prot 42-koossa todellisissa olosuhteissa, kiekot tosin olivat erilaiset. Speederojen palauttamista vielä mietin, r2-bikeen on 100 pv palautusaika. Saatan säästää nuo yhteen nopeampaan sorakisaan loppukesästä.

F. Kotlerburg
30.06.2022, 21.15
Se voi olla totta. Ostin Thunderot 44-millisinä ja ne oli kyllä kuin olisi taikamatolla ajanut.
Mistäs moiset löysit?

StevieRayVehkakoski
30.06.2022, 22.55
Jos Moukarilla sattuis Speederot olemaan tanwallina ja 40mm niin tiedän yhden jolle kelpaisi. Vaikka tais niitä olla Ärkakkosella kyllä hyllyssäkin?

moukari
02.07.2022, 02.15
Jos Moukarilla sattuis Speederot olemaan tanwallina ja 40mm niin tiedän yhden jolle kelpaisi. Vaikka tais niitä olla Ärkakkosella kyllä hyllyssäkin?

Speederot tuli mustina 40-millisinä rkakkosesta. Nämä 44-milliset Thunderot löytyivät ebayn kautta sellaisesta kaupasta kuin bikehit.de. Mustan väriset siis. Ajattelin ensiksi ostaa toisen satsin Pathfindereitä, tällä kertaa S-Works -mallisina, mutta ne ovat loppu kaikkialla. Aika hyvin Thunderot turpoavat vanteella, olikohan ne 46 mm 22 mm leveällä kehällä.

moukari
03.07.2022, 01.53
Eipä nämä Pathfinderitkään tuhoutumattomia ole. 40 kmh alamäkeen uudella karkealla kiuaskivimurskeella ja takarenkaan kylkeen 3 cm pitkä vekki. Just ja just sain nilkutettua sisärenkaan kanssa takaisin. Oli tosi hankalaa saada rengas vanteelle sisärenkaan kanssa, aika hikinen homma.

macci
05.07.2022, 12.50
Pientä rengastestailua kun laitoin pitkästä aikaa 650b kiekot gräveliin

TUFO THUNDERO 40mm 700c
Vs
SCHWALBE G ONE SPEED 50mm 650b (vm 2019, 127tpi noin 400g)

TUFO 50mm i25 1325g kiekoilla, 2,3bar
G ONE 30mm i25 1550g 650b kiekoilla, 2,0bar

Kahdella eri testipätkällä peräkkäisinä päivinä testattu. Out & back reitit. Quarq spidermittari ja SPACE CHICKEN pyörä.

Pätkä 1 (4,27km) suht kovalla ja hienolla hiekalla:

THUNDERO 203W 27,6kph 9:18
G ONE 200W 27,6kph 9:18

Pätkä 2 (3,07km) reilu puolet vähän karkeampaa sepeliä vajaa puolet samaa kuin pätkä 1:

THUNDERO 219W 26,9kph 6:51
G ONE 224W 27,3kph 6:46

Melko tasoissa menee. G ONElla tuo karkeampi sepeli selvästi mukavampi eli pehmeämpi ajaa. Kurveissa THUNDERO tuntui vakaammalta. Ehkä ne nappulat vähän auttaa. Tai sitten suurempi halkaisija.

Myös tuo reilun 20W ero eri alustojen välillä oli aika mielenkiintoinen arvo. Korkeuseroa / nousumetrejä on pätkässä 2 aivan aavistus enemmän mutta toisaalta pätkällä 1 on yksi kurvi missä pitää hieman hiljentää.

moukari
05.07.2022, 20.43
Pientä rengastestailua kun laitoin pitkästä aikaa 650b kiekot gräveliin

TUFO THUNDERO 40mm 700c
Vs
SCHWALBE G ONE SPEED 50mm 650b (vm 2019, 127tpi noin 400g)

TUFO 50mm i25 1325g kiekoilla, 2,3bar
G ONE 30mm i25 1550g 650b kiekoilla, 2,0bar

Kahdella eri testipätkällä peräkkäisinä päivinä testattu. Out & back reitit. Quarq spidermittari ja SPACE CHICKEN pyörä.

Pätkä 1 (4,27km) suht kovalla ja hienolla hiekalla:

THUNDERO 203W 27,6kph 9:18
G ONE 200W 27,6kph 9:18

Pätkä 2 (3,07km) reilu puolet vähän karkeampaa sepeliä vajaa puolet samaa kuin pätkä 1:

THUNDERO 219W 26,9kph 6:51
G ONE 224W 27,3kph 6:46

Melko tasoissa menee. G ONElla tuo karkeampi sepeli selvästi mukavampi eli pehmeämpi ajaa. Kurveissa THUNDERO tuntui vakaammalta. Ehkä ne nappulat vähän auttaa. Tai sitten suurempi halkaisija.

Myös tuo reilun 20W ero eri alustojen välillä oli aika mielenkiintoinen arvo. Korkeuseroa / nousumetrejä on pätkässä 2 aivan aavistus enemmän mutta toisaalta pätkällä 1 on yksi kurvi missä pitää hieman hiljentää.

On kyllä pienet erot. Tuo vanhempi G-One on kyllä tosi nopea rengas, mulla oli se joskus 35-millisenä cyclocrossissa. Haastavammissa olosuhteissa Thundero voi olla silti selvästi nopeampi, kun pitoa tarvitaan.

Tilasin Tubolightin insertit sorapyörääni kokeilumielessä, laitan tänne sitten raporttia kun olen kokeillut niitä. Ainakin Dylan Johnson käyttää vastaavia. Reilut 60 euroa rkakkosessa: TUBOLIGHT EVO Puncture Prevention Gravel Set | 28", 62,42 € (r2-bike.com) (https://r2-bike.com/TUBOLIGHT-EVO-Puncture-Prevention-Gravel-Set-28). Korkea kilohinta tulee, kun nämä ovat niin kevyet :D

Nikkke
06.07.2022, 14.54
Kertokaa tietämättömälle mitä hyötyä sorapyörässä on noista inserteistä? Enska yms käytössä ymmärrän kun jatkuvasti juurakossa/kivikossa pommittaa menemään niin suojaa kiekkoja.

Sotanorsu666
06.07.2022, 16.34
Kertokaa tietämättömälle mitä hyötyä sorapyörässä on noista inserteistä? Enska yms käytössä ymmärrän kun jatkuvasti juurakossa/kivikossa pommittaa menemään niin suojaa kiekkoja.

Voi ajaa matalemmilla paineilla rikkomatta vanteita. Ihan samat hyödyt kuin enska yms käytössä. Halpa vakuutus kalliille vanteelle. Itse ainakin tulee ajeltua välillä juurakoissa yms missä insertti takana voisi olla ihan ok, koska pidän aika matalat paineet renkaissa mukavuuden takia.

stenu
06.07.2022, 17.02
^ Just piti tulla tänne avautumaan vanteiden denttailusta. Tufot, ainakin noi 36-milliset, mutta kuvien perusteella myös leveämmätkin, on matalia iskupituudeltaan. 36 mm Swamperot on pari-kolme milliä matalammat kuin 33 mm Grifo TLR:t samoilla vanteilla. Tufon runko ei ole ihan sieltä mukavimmasta päästä ja niitä joutuu ajamaan matalammilla paineilla kuin Grifoja. Sen ja mataluuden seurauksena olen dentannut takavanteen lommolle kuukauden sisään kahdesti sellaisissa tutuissa paikoissa, joissa olen tottunut vaan ajamaan juuren tai kiven yli. Ilmatilasta tinkimällä saa toki helposti rutistettua renkuloiden painoa alaspäin, mutta jos sen seurauksena ne melkeinpä vaatisi insertit, on lopputulos +/-0.

moukari
06.07.2022, 21.19

Mä laitan rengasrikkojen todennäköisyyden pienentämiseksi pidempään kisaan, toki jos kiekot säästyvät siinä samalla niin vielä parempi. Eipä ne kai mitenkään välttämättömät ole.

stumpe
09.07.2022, 14.28
Wtb tcs tanwall gravelkumit pitäisi litkuttaa. Kannattaako hankkia isosäikeistä litkua kuten wtb suosittelee? Kotoa löytyy ihan tavallista stania.

moukari
09.07.2022, 14.37
Wtb tcs tanwall gravelkumit pitäisi litkuttaa. Kannattaako hankkia isosäikeistä litkua kuten wtb suosittelee? Kotoa löytyy ihan tavallista stania.

Mä olen vähän väärä henkilö vastaamaan, kun en ole ko. merkin renkailla ajanut, mutta muistaakseni WTB:n renkaiden kyljet eivät ole kovin tiiviit ja siksi valmistajan suosittelemaa litkua kannattaisi käyttää. Eiköhän ne kuitenkin Stansin litkuillakin tiivisty.

tinke77
09.07.2022, 15.35
Toiveena n. 42-50mm. gravelrengas. Musta, hyvin rullaava ja toimii hiekalla kuin assullakin, eikä assulla kovin äänekäs. Mikä se olis ?

hphuhtin
09.07.2022, 15.53
Panaracer GravelKing SK TLC tai WTB Venture. Ei ne huonosti rullaa vaikka ei ehkä parhaiten kaikista. Mustana saa molempia.

tinke77
09.07.2022, 16.27
Gravelkingistä on kokemusta, tubeless helppo, mutta reikiä tuli helposti, enkä tykänny muutenkaan. Wtb:n kumeista ei kokemusta ole.

Sotanorsu666
09.07.2022, 18.26

Mulla on ainakin kaikki wtb:n kumit tiivistyneet stanin litkulla. Rohkeasti vaan kokeilemaan.

Ohiampuja
09.07.2022, 18.57
Wtb tcs tanwall gravelkumit pitäisi litkuttaa. Kannattaako hankkia isosäikeistä litkua kuten wtb suosittelee?
Hmm, outo suositus. Eikö ne hyvän kalvon tekevät litkut ole ihan toisenlaisia? Minusta ne isot säikeet/kuidut on isoja reikiä varten.

ViP
09.07.2022, 19.00
On kyllä pienet erot. Tuo vanhempi G-One on kyllä tosi nopea rengas, mulla oli se joskus 35-millisenä cyclocrossissa. Haastavammissa olosuhteissa Thundero voi olla silti selvästi nopeampi, kun pitoa tarvitaan.

Tilasin Tubolightin insertit sorapyörääni kokeilumielessä, laitan tänne sitten raporttia kun olen kokeillut niitä. Ainakin Dylan Johnson käyttää vastaavia. Reilut 60 euroa rkakkosessa: TUBOLIGHT EVO Puncture Prevention Gravel Set | 28", 62,42 € (r2-bike.com) (https://r2-bike.com/TUBOLIGHT-EVO-Puncture-Prevention-Gravel-Set-28). Korkea kilohinta tulee, kun nämä ovat niin kevyet :D

Itellä on noi Tubolightit pyörineet alla tämän kauden ja ovat kyllä olleet hyvät 36 millisillä kumeilla. Pystyy ajamaan todella matalilla paineilla (n. 20psi) ilman, että rengas burppaa mutkassa tai vanne on solmussa. Leveällä kumilla ei varmaan ole niin suurta hyötyä.

stumpe
09.07.2022, 19.57
Hmm, outo suositus. Eikö ne hyvän kalvon tekevät litkut ole ihan toisenlaisia? Minusta ne isot säikeet/kuidut on isoja reikiä varten.

"Note:
WTB has found that tires with tan wall sidewalls are not always ready for tubeless when they are first fitted due to possible production fluctuations. If you have problems getting the tire tight, we recommend using a sealant with larger particles to better seal pores in the sidewall. Suitable sealing milk is available, for example, from Notubes (Race Sealant) Orange Seal or Tire Yogurt."

Tälläinen tieto lukee esim. R2 biken sivuilla.

paaton
10.07.2022, 00.30
Stani ei oikein paikkaa jos sattuu tihkuvakylkiset yksilöt. Kalvon tekevä litku, kuten orange ja effetto toimivat, kuten ohiampuja arvelikin. Tosiaan ei niillä isommilla kokkareilla ole tuon kanssa tekemisistä

Ohiampuja
11.07.2022, 11.14
Tässä flat bar graveliin renkaita pohdiskelen, ja vierintävastustaulukoita vertailen.

Mutta voiko MTB ja gravel kumeksien watteja vertailla suoraan toisiinsa? Hiukan ihmetyttää on likimain samoilla 2,3-2,4 bar paineilla MTB renkaat antaa matalampia watteja kuin n 40 mm gravel renkaat? Ja jatkuukohan tuo suhde lineaarisesti jos vertailu tehdään vaikka 3 bar paineilla?

Thunder Burt ja Race King menee 17-18 watin lukemissa, kun Contin Terra Speed ja WTB Riddler on n 22-27 wattia? (Nykyiset Rekon Racet on 26.5 W)

Toisin sanoen, käynkö ostamassa Thunder Burtit vai WTB Riddlerit? Kumpi menee maantiellä kevyemmin 20-25 kmh nopeuksissa? Vaikuttaako 2.25" renkaan ilmanvastus tuossa vielä yhtään mitään? Tuskin.

hphuhtin
11.07.2022, 11.32
^samaa itse pohtinut. Omat vauhdit myös pääsääntöisesti 30 alle joten ilmanvastuksella ei juuri väliä. 2,2” Race Kingillä pari vuotta mennyt, bonuksena se, että kun tulee eteen maastopolkua jossa grävelirenkaalla oleva ajoseura on helisemässä, sen ajaa ihan ilokseen. Toki ajelen itse paljon BRR testien alhaisia vastuksia antaneita paineita alemmilla paineilla, luokkaa 1.5/1.8bar. Ei silti tunnu raskaalta ja soralla matalat paineet tuntuu nopeammalta kun nielevät epätasaisuudet.

Race Kingin kuvio on sen verran iso, että asfaltilla se pitää meteliä. Thunder Burt on varmaan hiljaisempi.

epakesa
11.07.2022, 13.14
Toiveena n. 42-50mm. gravelrengas. Musta, hyvin rullaava ja toimii hiekalla kuin assullakin, eikä assulla kovin äänekäs. Mikä se olis ?

Rene Hersen Extralight sliksillä rullaa kavereita karkuun soralla ja asfaltilla. Nyt muutaman vuoden näillä ajellut ja muut renkaat tuntuu vaan ankeilta.

Kilsoja kertynyt kolmella parilla yhteensä ehkä 16000km ja kerran on sisuri puhjennut, tubelessina ei yhtäkään ongelmaa. Yksiäkään en ole puhki saanut vielä ajettua.

650b kehällä 42mm leveä kumi pitää Rondossani maantiepyöräisen sähäkkyyden, 48mm kumilla taas pito tuntuu keskuspuiston sorabaanoilla niin loputtomalta, että voi aerotangoissa pujotella kurveja ihan valonnopeutta.

Sotanorsu666
11.07.2022, 13.14
Täällä onkin jo käsitelty vähän Tufon Thunderoita ja Speederoita. Satuin tuossa nettikauppoja kierrellessä huomaamaan, että sieltä on tullut myös uutta rengasta gravelpuolelle --> Swampero. Tuo näyttää aika hyvältä ja jos nyt olisi itselläni 700c kiekot pyörässä, niin ostaisin testiin. Kuvio lämmittää Continental Race King renkaiden ystävän mieltä. Ilmoitettu paino 430g. Löytyy heti hyllystä ainakin bike24, jos joku haluaa testailla.

https://www.bike24.com/p2523748.html

paaton
11.07.2022, 19.21
Tässä flat bar graveliin renkaita pohdiskelen, ja vierintävastustaulukoita vertailen.

Mutta voiko MTB ja gravel kumeksien watteja vertailla suoraan toisiinsa? Hiukan ihmetyttää on likimain samoilla 2,3-2,4 bar paineilla MTB renkaat antaa matalampia watteja kuin n 40 mm gravel renkaat? Ja jatkuukohan tuo suhde lineaarisesti jos vertailu tehdään vaikka 3 bar paineilla?

Thunder Burt ja Race King menee 17-18 watin lukemissa, kun Contin Terra Speed ja WTB Riddler on n 22-27 wattia? (Nykyiset Rekon Racet on 26.5 W)

Toisin sanoen, käynkö ostamassa Thunder Burtit vai WTB Riddlerit? Kumpi menee maantiellä kevyemmin 20-25 kmh nopeuksissa? Vaikuttaako 2.25" renkaan ilmanvastus tuossa vielä yhtään mitään? Tuskin.

Pikkuvinkkinä, että isompi rengas on kovempi samoilla ilmanpaineilla, eli myös rullaa paremmin sileällä assulla/rullalla.

Oikeassa elämässä se liian kova rengas alkaa pomppimaan ja pehmeämpi on nopeampi

Eli siis samoilla paineilla et voi noita verrata.

20-25 nopeuksissa itse laittaisin vaan leveintä alle sopivaa rengasta. Thunder Burt on kyllä varmasti oikeastikkin nopeampi mitä riddler.

Yksi hyvä vaihtoehto olisi tufo thundero 44mm koossa.

paaton
11.07.2022, 19.27
Täällä onkin jo käsitelty vähän Tufon Thunderoita ja Speederoita. Satuin tuossa nettikauppoja kierrellessä huomaamaan, että sieltä on tullut myös uutta rengasta gravelpuolelle --> Swampero. Tuo näyttää aika hyvältä ja jos nyt olisi itselläni 700c kiekot pyörässä, niin ostaisin testiin. Kuvio lämmittää Continental Race King renkaiden ystävän mieltä. Ilmoitettu paino 430g. Löytyy heti hyllystä ainakin bike24, jos joku haluaa testailla.

https://www.bike24.com/p2523748.html

Mutarenkaat kiinnostaa aina, mutta nämä ainakin äkkiä näyttävät kyllä liian mutaisilta, eli kuvio sortaa alta kantatessa.

En ole itse vielä keksinyt isohkon neliönappulan voittajaa mutarenkaaseen, jolla on tarkoitus ajaa myös siirtymät assulla. Eli rene herse/resolute edelleen voittajia.

Ohiampuja
11.07.2022, 19.59
Pikkuvinkkinä, että isompi rengas on kovempi samoilla ilmanpaineilla, eli myös rullaa paremmin sileällä assulla/rullalla.
Juu, totta. Normaalisti olen pitänyt noiden Rekon Race kumeksien paineet n 2 bar hujakoilla, mutta nyt nostin ne 3 bar:iin.

En päässyt vielä kunnolla testaamaan, mutta ainakin muksukärryn vetäminen noilla paineilla onnistui ihan hyvin. :)

Eli siis. Vaikka nyt 29 jäykkiksestä on tullut tuunattua lähinnä garavel-pyörä, niin mitään varsinaista syytä ei ole vaihtaa MTB renkaita gravel-renkaisiin. Mikään ei siis muutu. :seko:

Sotanorsu666
11.07.2022, 20.32
Mutarenkaat kiinnostaa aina, mutta nämä ainakin äkkiä näyttävät kyllä liian mutaisilta, eli kuvio sortaa alta kantatessa.

En ole itse vielä keksinyt isohkon neliönappulan voittajaa mutarenkaaseen, jolla on tarkoitus ajaa myös siirtymät assulla. Eli rene herse/resolute edelleen voittajia.

Myös kuvioton slicksi sortaa aika kivasti alta. Tuli huomattua tämä konkreettisesti hakkilan päässä vantaanjoen varressa hiekkatiellä siinä pienessä shigaanissa mikä on siinä koirapuiston kohdilla. Pieni huolimattomuus, liian suuri tilannenopeus, etupää alta ja katon kautta ympäri. Nyt paranneellaan hetki vielä haavoja ja sitten taas kovaa ajoa. Hauskinta tuossa taoahtumassa oli tietenkin se, että oli vasta neljäs lenkki mitä kerkesin ajaa edellisen maastopyörällä pannuttamisen jälkeen ja onnistuin kaatumaan samalle puolelle vielä. Ei kehdannut mennä samalle lääkärille enää :D

Ennen ei ole ollut slicksien kanssa mitään probleemaa, mutta siperia opettaa. Vaihdoin strada biancat nyt maxxis receptoreihin(semi-slicksi), kun.sellaiset uudet sattui löytymään kotoa. Väliaikaisesti mennään noilla sitten kun ajamaan pääsee. Voi olla että hommaan taas 700c kiekot ja laitan nuo swamperot itse testiin. Openissa on paska, kun tuo 40mm kumi on maksimi 700c kiekolla. Tuo resolute kiinnostaisi muuten, mutta ei mahdu.

paaton
11.07.2022, 20.37
Juu, totta. Normaalisti olen pitänyt noiden Rekon Race kumeksien paineet n 2 bar hujakoilla, mutta nyt nostin ne 3 bar:iin.

En päässyt vielä kunnolla testaamaan, mutta ainakin muksukärryn vetäminen noilla paineilla onnistui ihan hyvin. :)

Eli siis. Vaikka nyt 29 jäykkiksestä on tullut tuunattua lähinnä garavel-pyörä, niin mitään varsinaista syytä ei ole vaihtaa MTB renkaita gravel-renkaisiin. Mikään ei siis muutu. :seko:

No eipä ole.

3bar on älytön paine noille 2.25 renkaille. 44mm renkailla ei taida testissä edes asteikko riittää vastaaville paineille.

paaton
11.07.2022, 20.44
Myös kuvioton slicksi sortaa aika kivasti alta. Tuli huomattua tämä konkreettisesti hakkilan päässä vantaanjoen varressa hiekkatiellä siinä pienessä shigaanissa mikä on siinä koirapuiston kohdilla. Pieni huolimattomuus, liian suuri tilannenopeus, etupää alta ja katon kautta ympäri. Nyt paranneellaan hetki vielä haavoja ja sitten taas kovaa ajoa. Hauskinta tuossa taoahtumassa oli tietenkin se, että oli vasta neljäs lenkki mitä kerkesin ajaa edellisen maastopyörällä pannuttamisen jälkeen ja onnistuin kaatumaan samalle puolelle vielä. Ei kehdannut mennä samalle lääkärille enää :D

Ennen ei ole ollut slicksien kanssa mitään probleemaa, mutta siperia opettaa. Vaihdoin strada biancat nyt maxxis receptoreihin(semi-slicksi), kun.sellaiset uudet sattui löytymään kotoa. Väliaikaisesti mennään noilla sitten kun ajamaan pääsee. Voi olla että hommaan taas 700c kiekot ja laitan nuo swamperot itse testiin. Openissa on paska, kun tuo 40mm kumi on maksimi 700c kiekolla. Tuo resolute kiinnostaisi muuten, mutta ei mahdu.

Samaa mieltä. Kuviottomat sliksit ovat vaaralliset, jos et jatkuvasti muista millä ajat. Ero pidossa asfaltilla/soralla on huima.

Mutta tosiaan tuollainen Swamperon kuvio sortaa vastaavasti assulla. Tuntuu aika inhottavalta kovaa ajaessa. Mun mielestä riittävän leveä nappula toimii kaikkialla hyvin. Pintojen erot tasoittuu hurricane ridgeillä. Vähän harmi, kun tuollaista kuviota ei taida olla muissa nopeissa renkaissa, kuin rene hersessä.

stenu
11.07.2022, 20.53
Mulla on noi Swamperot 36-millisinä lutteron työmatkakiekoissa alla tällä hetkellä ja musta niitten kuvio on hyvä. Rullaa asfaltillakin yllättävän ok:sti eikä käyttäydy mitenkään yllättävästi. Pitää soralla hyvin joka suuntaan. Oon ajellu niillä sellasta cx-henkistä lähinurkkien kurvailua eli omaa kovaa. Miinukset tulee (liian) matalasta profiilista ja ei mitenkään erityisen mukavasta runkorakenteesta.

Sotanorsu666
12.07.2022, 09.57
Mulla on noi Swamperot 36-millisinä lutteron työmatkakiekoissa alla tällä hetkellä ja musta niitten kuvio on hyvä. Rullaa asfaltillakin yllättävän ok:sti eikä käyttäydy mitenkään yllättävästi. Pitää soralla hyvin joka suuntaan. Oon ajellu niillä sellasta cx-henkistä lähinurkkien kurvailua eli omaa kovaa. Miinukset tulee (liian) matalasta profiilista ja ei mitenkään erityisen mukavasta runkorakenteesta.

Oletko mitannut/pystytkö mittaamaan onko leveys turvonnut yli ilmoitetun ? Jos rajusti venyy, niin nuo 40mm leveät voi unohtaa Openin rungon kanssa, jos haluaa pitää chainstayt ehjänä. Vähän kiinnostaisi testailla noita ja muutenkin taas hankkia 700c kiekot, kun huonosti löytyy mielenkiintoisia 650b kiekoille mistä olen kyllä muuten tykännyt, kun saa vähän leveämpää(mukavampaa) kumia alle.

Edit. Ei tarvitse mitata. Kerkesin jo tässä etätyöpäissäni tilaamaan 40mm swamperot ja 20mm sisäkapeat vanteet. Katsotaan miten leviävät, jos yli 40mm, niin tilataan sitten jotain muuta kumia alle.

tinke77
12.07.2022, 19.10
Panin tilaten testiin tufo thunderot, 44mm.

stenu
13.07.2022, 08.47
Oletko mitannut/pystytkö mittaamaan onko leveys turvonnut yli ilmoitetun ? Jos rajusti venyy, niin nuo 40mm leveät voi unohtaa Openin rungon kanssa, jos haluaa pitää chainstayt ehjänä. Vähän kiinnostaisi testailla noita ja muutenkin taas hankkia 700c kiekot, kun huonosti löytyy mielenkiintoisia 650b kiekoille mistä olen kyllä muuten tykännyt, kun saa vähän leveämpää(mukavampaa) kumia alle.

Edit. Ei tarvitse mitata. Kerkesin jo tässä etätyöpäissäni tilaamaan 40mm swamperot ja 20mm sisäkapeat vanteet. Katsotaan miten leviävät, jos yli 40mm, niin tilataan sitten jotain muuta kumia alle.

Voin mä ne mittaa nyt, kun olen maisemissa taas ihan vaikka yleisen mielenkiinnon vuoksi. Jos on tilarajoitteita, niin itse muuten laittaisin ennemmin leveämpää vannetta ja kapeampaa rengasta kuin kapeampaa vannetta ja leveämpää rengasta nyt tällä nykykokemuksella. Ennen olisin ollut enemmän toista mieltä.

Sotanorsu666
13.07.2022, 09.13
Voin mä ne mittaa nyt, kun olen maisemissa taas ihan vaikka yleisen mielenkiinnon vuoksi. Jos on tilarajoitteita, niin itse muuten laittaisin ennemmin leveämpää vannetta ja kapeampaa rengasta kuin kapeampaa vannetta ja leveämpää rengasta nyt tällä nykykokemuksella. Ennen olisin ollut enemmän toista mieltä.

No mittaa vaan, niin tiedän sitten vähän mitä odottaa.

Samaa mieltä rengas/vannekombosta, ehkä, mutta nyt mentiin budjetti edellä. Tässä toipilaana on ollut vähän liikaa aikaa pyöriä kaikenmaailman nettikaupoissa ja pankkitilin saldo vahvistaa tämän myös, joten nyt oli tingittävä jostain :) 649.99€ hiilikuitukiekot + 40mm swamperot toimitettuna, joten en voinut vastustaa kiusausta. Samalla rahalla olisi saanut DT:n alukiekot 240 hubeilla(ehkä joku 1400 malli), mutta tykkään korkeiden kiekkojen ulkonäkölisästä, niin nyt mennään novatecin sisuskaluilla ja 50mm kehällä. Itkupalsta nimeltä internet tarjoaa novatecin navoista aika paljon sontaa, mutta itselläni on käynyt joko hyvä tuuri menneisyydessä niiden kanssa tai sitten en vain ole niin tarkka napa-asioiden suhteen.

misopa
13.07.2022, 11.32
Itkupalsta nimeltä internet tarjoaa novatecin navoista aika paljon sontaa, mutta itselläni on käynyt joko hyvä tuuri menneisyydessä niiden kanssa tai sitten en vain ole niin tarkka napa-asioiden suhteen.

Meillä on käynyt sama tuuri. Minulla on ollut Novatecin navat gravelissa nyt neljättä kesää alla, eikä mitään moitittavaa. Laakerit rullaa todella kevyesti ja vapaaratas pelaa kuin uusi. Kilometrejä n. 11500, ajettuna muulloinkin kuin vain kauniina poutapäivinä sunnuntaisin.

stenu
13.07.2022, 18.06
^ Tosin kymppitonni on yleensä vasta napojen sisäänajo :)

Meidän vanhimmat, tätä nykyä vaimon maasturissa olevat, DT 240 -navat on vuodelta 2005 ja vielä pyörii smoothisti alkuperäisin laakerein. Kilsoja on takana ylivarovaisestikin arvioiden vähintään 50000, mutta tarkasta luvusta ei ole mitään hajua.

36 mm Swampero on 38 mm leveä Belgium Plussilla, joilla renkaista yleensä tulee vähän isommat kuin joillain muilla vanteilla, joten olisko noin 37 mm 21 mm sisäleveällä vanteella. (Unohdin, että siirsin ne lutteron ykköskiekoille ennen reissuun lähtöä, kun ajoin yhden Steilacoomin rikki..) Huomioitavaa on, että Swamperoiden korkeus on vain 31,5 mm eli ne on todella matalat. 33 mm Grifo TLR on Belgiumeilla 36 mm leveä ja muistaakseni 33-34 mm korkea. Mun mielestä Grifot on mukavammat kuin Swamperot samoilla paineilla ajettuna ja rullauksessa ei ole mitään sellaista eroa, että voisin sanoa varmasti jompaa kumpaa nopeammaksi.

Genesis
13.07.2022, 18.25
Mulla on just allelaitetut ja vuorokauden venyneet 36 thunderot 39mm leveät ja 35 korkeat. Ovat scribe gravel ++ kiekoilla, jotka ovat 25 sisäleveät.

Ohiampuja
13.07.2022, 21.19
Ja minä innostuin vaihtamaan 43 mm Gravelkingit tuohon mun 29” flat bariin. Entiset oli siis 2.25” Race Kingit.

Wateista ja vastuksista ei tiedä mitään, mutta kyllä fiilis muuttui. Ihan eri tarkkuus ja napakkuus tuli ajamiseen, kun kävin asfaltilla testilenkin heittämässä. Ja keskarikin nousi suht helposti yli 25 kmh:n.

Välitykset kyllä meinaa loppua, kun kehämitta pieneni. :)

Sotanorsu666
13.07.2022, 23.16
Meillä on käynyt sama tuuri. Minulla on ollut Novatecin navat gravelissa nyt neljättä kesää alla, eikä mitään moitittavaa. Laakerit rullaa todella kevyesti ja vapaaratas pelaa kuin uusi. Kilometrejä n. 11500, ajettuna muulloinkin kuin vain kauniina poutapäivinä sunnuntaisin.
Mulla kävikin nyt niin, että kiekot vaihtuivatkin 5mm matalampiin, sisäleveys kasvoi 25mm mittaiseksi, navat ovatkin newmania ja kiekkosetin paino laski n.200g. Maksoi 27€ enemmän, kuin nuo tilauksessa olevat mistä kerkesin vielä ilmoittaa myyjäliilkeelle, että eivät vielä lähetä niitä. Nyt sitten perun tuon tilauksen kokonaan.

^ Tosin kymppitonni on yleensä vasta napojen sisäänajo :)

Meidän vanhimmat, tätä nykyä vaimon maasturissa olevat, DT 240 -navat on vuodelta 2005 ja vielä pyörii smoothisti alkuperäisin laakerein. Kilsoja on takana ylivarovaisestikin arvioiden vähintään 50000, mutta tarkasta luvusta ei ole mitään hajua.

36 mm Swampero on 38 mm leveä Belgium Plussilla, joilla renkaista yleensä tulee vähän isommat kuin joillain muilla vanteilla, joten olisko noin 37 mm 21 mm sisäleveällä vanteella. (Unohdin, että siirsin ne lutteron ykköskiekoille ennen reissuun lähtöä, kun ajoin yhden Steilacoomin rikki..) Huomioitavaa on, että Swamperoiden korkeus on vain 31,5 mm eli ne on todella matalat. 33 mm Grifo TLR on Belgiumeilla 36 mm leveä ja muistaakseni 33-34 mm korkea. Mun mielestä Grifot on mukavammat kuin Swamperot samoilla paineilla ajettuna ja rullauksessa ei ole mitään sellaista eroa, että voisin sanoa varmasti jompaa kumpaa nopeammaksi.

Ja samalla perun varmaan myös nuo 40mm swamperot, koska 40mm nanotkin nuolivat chainstayta putkelta runtatessa. Kiitos mittatiedosta

fob
17.07.2022, 19.58
Ja minä innostuin vaihtamaan 43 mm Gravelkingit tuohon mun 29” flat bariin. Entiset oli siis 2.25” Race Kingit.

Wateista ja vastuksista ei tiedä mitään, mutta kyllä fiilis muuttui. Ihan eri tarkkuus ja napakkuus tuli ajamiseen, kun kävin asfaltilla testilenkin heittämässä. Ja keskarikin nousi suht helposti yli 25 kmh:n.

Välitykset kyllä meinaa loppua, kun kehämitta pieneni. :)

Miten kokemukset sora- ja metsäautoteillä muuttuivat?
RaceKingit meni loppuunajettuina kierrätykseen. Hätäasennuksena nyt Schwalbe Dureme DD, joka on syysliukkailla nurmipoluilla tappavan liukas mutkissa.

Ohiampuja
17.07.2022, 21.46
Ainoat kokemukset on muksukärryä vetäen tuolla latupohjilla. Pelkäsin etäkäteen että ylämäkeen takarenkaasta vetopito loppuisi, mutta sehän piti oikein hyvin. Siis kun perässä on 20 kg poikaviikari ja se Thulen kärry.

Climber
17.07.2022, 22.24
Minkälaisia kokemuksia porukalla Challenge getaway pro tlr renkaista? Ilmeisesti saattavat olla hankalat asentaa. Mitä eroja terra speedeihin verrattuna? Sopivuudesta hookless-vanteille ei löydy tietoa.

miz
17.07.2022, 23.17
Minkälaisia kokemuksia porukalla Challenge getaway pro tlr renkaista? Ilmeisesti saattavat olla hankalat asentaa. Mitä eroja terra speedeihin verrattuna? Sopivuudesta hookless-vanteille ei löydy tietoa.

Aikaisemmin tässä ketjussa oli viesti jossa oli Challengen aspasta varmistettu kaikkien htlr renkaiden sopivan hooklessille.

Nyt on ajossa samalla rungolla oleva 36mm gravel grinder, hyvä kumi ollut ja kestänyt hyvin ajoa kohta 5000km. On zipp 303s kiekoilla, 23mm hookless ja todellinen leveys 38 reunanappuloista, 37 rungosta.

Toimiva painealue on melko kapea, vähän liikaa niin täristää, liian vähän niin nuljuaa putkelta ajettaessa.
Paineet kohdilleen (mun painolla ja mittarilla 2,0-2,2 Bar) niin on nopea ja mukava.

Mantelilta tulossa nyt getawayt, oli hyvä hinta siellä ja ilmaiset postit yli 175 tilauksille.
Oletan että tuossa on enemmän pitoa märällä pehmeällä ja paksumman kuvion myötä myös pikkaisen mukavuutta lisää verrattuna gravel grinderiin.

Kaikki nuo htlr:t on tiukkoja asentaa kun jäävät levyksi vanteen päälle sen normaalin pyöreän muodon sijaan. Malttia ja vähän liukastetta niin onnistuu kyllä.

stenu
18.07.2022, 08.41
Mun kokemukset Getawaystä on hyvin samantyyppiset. Rullaa hyvin asfaltilla, mukavuudessa kuitenkin häviää Steilacoomeille, joten yhtään karkeammalla alustalla nopeuseroa ei varmaan juurikaan ole, kestää kilsoja hyvin, jopa asfaltilla (kova kulutuspinta?)) ja liukkaat märillä kivillä ja juurilla. Soralla kovalla alustalla vetopitoa on juuri ja juuri riittävästi, mutta esim. Nuuksion töppyrämäkien kiipeämiseen putkelta ei vetopito oikein riitä. Tämä löytyy suoraan Challengen www-sivuilta: ”Tubeless Ready (marked TLR) tires can be mounted with or without inner tubes. TLR tires are designed to be used tubeless only with a sealant. Tires are hook-less compatible according to ETRTO standards for rim width and pressures (max pressure 500kPa/5 bar/75 psi). This only applies to Handmade Tubeless Ready (H-TLR) tires from 33mm and up. For further information, please check our support section/FAQ.”

https://www.challengetires.com/uploads/eu/TIRE-PRESSURE-TABLE_2022-04-14-103110.png

tinke77
18.07.2022, 14.39
Panin tilaten testiin tufo thunderot, 44mm.

Tasan viikko tilauksesta ja renkaat kotona, suoraan tufolta tilattuna. Vaaka näytti 427g ja 429g. Pikainen 50km. monipuolista alustaa ja kyllähän nuo mukavalta tuntui, kiven ropinaa ainakin uutuusestaan oli, muuten kivan hiljainen, verrokkina schwalben g one bite 45mm.

stenu
18.07.2022, 15.07
Oiskohan Swamperoissa eri runko vai onko vaan kyse siitä, että mihin noita vertaa, kun mä vaihdoin just Swamperot pois alta ja Grifo TLR:t tilalle ja meno muuttui huomattavasti mukavammaksi. Swamperot olis olleet kaikin puolin muuten kivat, mutta ne on kyllä tosi epämukavat ellei aja niin pienillä paineilla, että ajaminen ei ole enää muuten kivaa.

Mikä on 44-millisen korkeus vanteen ulkoreunasta mitattuna ja minkä levyisella vanteella?

tinke77
18.07.2022, 15.35
Aika tasan 40mm on korkeus vanteen reunasta, zipp 303 firecresteillä, taitaa olla 23mm. sisäleveys. G onet tuntuu kyllä kovin muoviselle noihin verrattuna.

stenu
18.07.2022, 16.25
Tänks :)

(viestinpidennysmerkkejä..)

Föhn
18.07.2022, 18.21
Eikö 303 firecrest ole 25mm? Olettaen että se on niitä uusia zippejä. 303S on kyllä 23mm

tinke77
18.07.2022, 19.09
Oikeassa olet, niinhän nuo taitaa olla. Nuo on muutaman vuoden vanhat.

Sotanorsu666
18.07.2022, 20.44
Oiskohan Swamperoissa eri runko vai onko vaan kyse siitä, että mihin noita vertaa, kun mä vaihdoin just Swamperot pois alta ja Grifo TLR:t tilalle ja meno muuttui huomattavasti mukavammaksi. Swamperot olis olleet kaikin puolin muuten kivat, mutta ne on kyllä tosi epämukavat ellei aja niin pienillä paineilla, että ajaminen ei ole enää muuten kivaa.

Mikä on 44-millisen korkeus vanteen ulkoreunasta mitattuna ja minkä levyisella vanteella?

Mistäs nämä käytetyt swamperot voi huomenna illalla noutaa halvalla :) Voin hakea pois, jos on mustat. Saksasta tulossa pari, mutta bike24 varaston lähettämö tuntuu olevan todella ruuhkautunut.

stenu
18.07.2022, 20.54
^ Heh…kyllä mä ne loppuun ajan jossain :)

Vähän offaria, mutta kaivelin rengasvarastoa ja löysin yhden käytännössä ajamattoman parin Clement(!) Crusade PDX:iä ajalta, jolloin tubless-CX oli tulevaisuutta tai vähintään erikoismieshommia. Sisuriasentelin ne yksille kiekoille ja ajelen huomenna töihin niillä ihan vaan mielenkiinnosta, muistin virkistämiseksi ja vertailun vuoksi. 21 mm sisäleveällä vanteella venyvät 36 mm leveiksi ja 35 mm korkeiksi. Paino n. 330 g. Kyljissä ei ylimääräistä tavaraa ole..

Divi
18.07.2022, 20.58
47mm Terreno Zero TLR G2.0 jonkin verran kilsoja nyt alla. Luja rengas on kyllä, ei ole kivikoista moksiskaan. Rullaa varsin hyvin vaikka onkin aika paksu kumi keskeltä. Kyljet on melko ohuet. (Painot 533gr ja 501gr, järeemmän laitoin taakse)
Reunanappulasta tykkään myös, kuivalla kelillä ainakin mun ajoihin ihan riittävä pito mutkissa, eikä aiheuta asvaltillakaan kanttaillessa mitään yllätyksiä.
Odotin että ois ollut asvaltilla hiljasemmat, aika hurina käy. En tiedä pitäiskö ajaa vielä kovemmilla paineilla että sais reunanappulat kokonaan irti tiestä niin hiljenisi, sillon kärsii kyllä näillä kivisillä sorapätkillä mukavuus rajusti.

http://imgur.com/oXo1Chx.jpg

http://imgur.com/7Uy8TOe.jpg

paaton
19.07.2022, 09.00
Tuo g2 oli muuten juuri brr:n testissä.

stenu
19.07.2022, 11.29
Se piti muuten vielä erityismainita Swamperoista, että niissä on ihan tajuton sorakaarrepito. Kuvio on renkulan kokoon nähden leveä jo nousee aika ylös reunalle, joten vaikka kuinka kanttaa, riittää kuviota maahan ja kun profiili on matala, niin ne ei taitu alle. Hauska rengas kurvailla kepun ulkoilureittien mutkia.

Sotanorsu666
19.07.2022, 11.36
Se piti muuten vielä erityismainita Swamperoista, että niissä on ihan tajuton sorakaarrepito. Kuvio on renkulan kokoon nähden leveä jo nousee aika ylös reunalle, joten vaikka kuinka kanttaa, riittää kuviota maahan ja kun profiili on matala, niin ne ei taitu alle. Hauska rengas kurvailla kepun ulkoilureittien mutkia.

Tämä tieto hyvä tieto. Perjantaina pitäisi tulla dhl:n kyydissä 36mm swamperot työpäivän aikana kotiovelle. Jos sitä pääsisi sitten työpäivän jälkeen testailemaan uudet kiekot kumeineen.

Divi
19.07.2022, 12.07
Tuo g2 oli muuten juuri brr:n testissä.
Ainakaan terreno haulla ei löydy Zerosta kuin TNT versio, eli se paksummalla harmaalla kyljellä oleva.

http://imgur.com/1pY1Xdd.jpg

Vittoria TNT
With the TNT technology (Tube - NoTube) the tire features an additional sidewall layer and is suitable for tube or tubeless riding.

Vittoria TLR
The future of the folding tires at Vittoria. TLR means "Tubeless Ready" without additional sidewall reinforcement for supple and smooth rolling characteristics.

miz
21.07.2022, 16.16
Mun kokemukset Getawaystä on hyvin samantyyppiset. Rullaa hyvin asfaltilla, mukavuudessa kuitenkin häviää Steilacoomeille, joten yhtään karkeammalla alustalla nopeuseroa ei varmaan juurikaan ole, kestää kilsoja hyvin, jopa asfaltilla (kova kulutuspinta?)) ja liukkaat märillä kivillä ja juurilla. Soralla kovalla alustalla vetopitoa on juuri ja juuri riittävästi, mutta esim. Nuuksion töppyrämäkien kiipeämiseen putkelta ei vetopito oikein riitä.

Meinasin ensin testata nuo sinun hehkuttamat Steilacoomit, mutta kun Mantelilta sai samaan rahaan getawayt + Absute blackin ovaalin niin jatkan Challengella.

stenu
22.07.2022, 14.37
Mä laitoin kanssa just samasta paikasta tilaukseen Lutteroa varten 36 mm Getawayt ja Grifo HTLR:t syksyn krosseja varten. Ajoin tosiaan kyljen rikki yhdestä Steilacoomista. Ei mennyt ratki eikä alkanut vuotamaan, mutta rupesi viipottamaan omituisesti. Vähän on ollut myös sellainen olo, että menee pyörien käyttöpotentiaali liian päällekkäin, kun Lutterossa oli alla Steilacoomit ja Stigmatassa Hurricane Ridget.

stenu
22.07.2022, 15.19
^ Jaa nämäpä tulikin jo. Siltä varalta, että ”levymitat” kiinnostaa, niin venymätön 36 mm Getaway on littanana 101 mm leveä.

stenu
23.07.2022, 08.27
..jatkan yksinpuhelua :)

Swamperot on littanana n. 5 mm kapeammat. Kuvion leveys on suunnilleen sama, joten siitä tulee se Swamperon mataluus. 36 mm:n Getawayn kuvio on kyllä melko nimellinen.

miz
24.07.2022, 23.34
36 mm:n Getawayn kuvio on kyllä melko nimellinen.

Joo ne nappulat on kyllä tosi matalat, kuvassa näyttäisi olevan vähän enemmän tavaraa pinnassa.
Toivottavasti ei heitä hiekkaa ja pikkukiviä, gravel grinderit on kyllä siitä kivat ettei nosta juurikaan mitään kuivasta pinnasta, toisin kuin esim. SK kivilingot.

stenu
31.07.2022, 23.19
Ajelin tänään ekan pidemmän ja omiin kykyihini nähden vähän vauhdikkaamman lenkin noilla 36 mm Getawayllä ja perstuntuma oli se, että ne ovat asfaltilla nopeat, mutta eivät ehkä soralla mitenkään poikkeukselliset ja kotona Strava kertoi samansuuntaista: kaikki pb:t oli asfalttipätkiltä ja vähän yllättäen ei yhtään sora-pb:tä.

paaton
31.07.2022, 23.23
Mulla on taas se kausi vuodesta, kun tekisi mieli ajaa roadilla myös gravellia. Vähän pitää kateellisena katsella näitä uusia fillareita, jotka nielevät 32mm conteja sisäänsä.

Aika siistiä vaihtelua ajaa gravelli pätkää maantielenkillä, mutta tosiaan vielä se maantiepyörän vauhti ja keveys on kivaa, eli gravelli ei pyöränä kiinnostele vielä lainkaan.

miz
01.08.2022, 01.14
Mulla taas meni niinpäin että maantiepyörällä ei vaan tullut ajettua. Nekin lenkit mitä ajoi asfaltilla niin enimmäkseen cx:llä/gravelilla 36mm gravel grinderit alla.
Niinpä myin pois.

Maanriepyörä oli toki kevyempi ja kiihtyvämpi/reagoivampi, mutta 25mm kumeilla jäi suosiolla välistä sorapätkät kun ei vaan ollut kivaa edes oikoa sellaisten kautta. Reititkin alkoi huolestuttavasti mennä samoja ratoja.

Nyt onkin haussa kapeahkot sorarenkaat joilla voisi ajella myös pelkät, nykyään harvinaistuneet maantielenkit tyytyväisenä.
Pähkäilyssä sopiva kompromissi yksille kiekoille 30-33-36, kaikissa hyvää ja huonoa eri alustoilla..

Tuossa toisessa (hiljaisessa) sorarengastopikissa jo arvasinkin samaa pohdintaa aiemmin, sorry tästä spämmistä!

anelkka
01.08.2022, 13.59
https://anatoli.kuvat.fi/kuvat/Fillarit%20ja%20reissut%20yms./Kuvia%20fillaroidessa/2022-07-31%2019%3A06%3A45.heic/_medium.jpg (https://anatoli.kuvat.fi/kuvat/Fillarit%20ja%20reissut%20yms./Kuvia%20fillaroidessa/2022-07-31%2019%3A06%3A45.heic) Nyt sain ”tekosyyn” tilata thunderot speederon tilalle

Pulimonni
01.08.2022, 14.06
^mikä toi on? Pakko oli kysyä.

Kuminauha
01.08.2022, 20.51
Se on se todellinen piikkisika.

viljosiilo
04.08.2022, 13.17
Onko kellään ollut Challengen kanssa ongelmia renkaan laadussa? Itsellekin tuli Getawayt nelikymppisinä, mutta epäilen toisen renkaan olevan maanantaikappale. Alkutuntumat olivat ihan ok, mutta sitten aloin ihmetellä eturenkaan kiemurtelua. Lisäksi rengas tyhjeni hiljalleen. Otin renkaan pois vanteelta, tarkistin teipin ja katsoin, että vannekin on kyllä suora. Ongelma kuitenkin jatkui uudelleenasennuksen jälkeenkin.

Gary oin'
04.08.2022, 13.50
36mm HTLR Strada Bianca -parista toinen hieman kiero minullakin, mutta ei niin paljoa että pitäisin ongelmana. Viime kesän huonompi oli edessä jolloin tuohon kiinnitti enemmän huomiota, keväällä vaihdoin päikseen ja takana tuota ei huomaa.

Tuo on juuri sellainen heitto joka näkyy silmään hyvin, mutta jos vanteen takia lieppaisi saman verran niin saattaisin ajella mielellään ja kaivella rihtauspukin vasta jonain joutavana sadepäivänä.

moukari
04.08.2022, 15.15
Tufo Speederot (40 mm) vanteelle (22 mm) ovat Tubolightin insertin kanssa asennettuna 42 mm leveät, mikäli joku miettii renkaan sopivuutta pyöräänsä.

Tufo Thunderot olivat 44-millisinä tosi hyvä valinta Islannin kisaan. Vanteellahan ne turpoavat 45-46 -millisiksi. Ei ollut mitään ongelmia pidon eikä vierintävastuksen kanssa. Muutaman kerran löi aika häjysti vanteelle 205 km kisan aikana, mutta nuo insertit ilmeisesti auttavat vaativissa oloissa kovaa ajettaessa. Aika paljon siellä näkyi rengasrikkoja, yhdellä norjalaisella oli muistaakseni neljä kappaletta. Minulla niitä ei onneksi ollut yhtään. Tosin kuukausi sitten rikoin Pathfinder Pro:n kyljen niin, että sitä ei enää saanut korjattua. Yritin neulalla ja langalla, liimalla sekä rengaspaikalla, mutta jostain sitä litkua tihkui koko ajan ulos eikä tiivistynyt enää kunnolla. 40 km/h karkealla soralla alamäkeen ja suoraan terävän kiven päältä. Onneksi oli sisärengas mukana, mutta oli hankala ajella kyljestä repeytyneellä renkaalla useampi kilometri lähimmälle kestopäällysteelle. Treenikiekotkin ottivat osumaa, mutta pitävät tubelessina edelleen aivan hyvin.

moukari
04.08.2022, 15.41
Challengen Gravel Grinder on muuttanut muotoaan ja Strada Biancasta tulee vihdoin 45 mm versio. Nyt on isoa slicksiä. Itse haluaisin tosin hieman kuviota renkaan kulutuspinnan reunoille, jotta pyörä ei lähtisi alta kantatessa. Vieläkin on aika iso arpi kyynärpäässä, kun viime vuonna kanttasin mutkaan Gravelking slickseillä ja irtosoralla mentiin liha edellä maahan.

https://bikerumor.com/challenge-reshapes-gravel-grinder-into-vastly-improved-tire-new-road-hookless-tubeless-criterium-rs/

Sotanorsu666
10.08.2022, 12.44
Stenu oli kyllä oikeassa Tufon Swamperon suhteen. Melko kovalla kyljellä ja vähän epämukava ajella. Muuten kyllä hyvä, pitoa riittää ja nopeutta. Laitoin nyt mantelista tilaukseen 36mm challengen gravel grinderit, kun sai tarjouksesta. Tanwall vituttaa, mutta yritän kestää tämän, jos saa vähän mukavuutta tuolla kakkakyljellä.

miz
10.08.2022, 13.29
Stenu oli kyllä oikeassa Tufon Swamperon suhteen. Melko kovalla kyljellä ja vähän epämukava ajella. Muuten kyllä hyvä, pitoa riittää ja nopeutta. Laitoin nyt mantelista tilaukseen 36mm challengen gravel grinderit, kun sai tarjouksesta. Tanwall vituttaa, mutta yritän kestää tämän, jos saa vähän mukavuutta tuolla kakkakyljellä.

Noi Gravel Grinderit on musta kyllä loistavat renkaat kaikenlaiseen ajoon. Nyt laitoin kokeiluun Getawayt, ainakaan näin kuivilla keleillä ei tunnu olevan mitään etua niistä matalista pikkunappuloista GG verrattuna, sinkoavat ainakin uutena pikkukiveä ihan törkeästi.

GG kesti n. 6000 km, sitten alkoi tulemaan märkää takarenkaasta vähän joka puolelta, myös kyljestä parista kohtaa, ruskea kylki muuttui vahinkokohdista karheaksi ja kirkkaankeltaiseksi. Toimii myös asfalttipätkillä hienosti.

epakesa
11.08.2022, 12.53
Challengen Gravel Grinder on muuttanut muotoaan ja Strada Biancasta tulee vihdoin 45 mm versio. Nyt on isoa slicksiä. Itse haluaisin tosin hieman kuviota renkaan kulutuspinnan reunoille, jotta pyörä ei lähtisi alta kantatessa. Vieläkin on aika iso arpi kyynärpäässä, kun viime vuonna kanttasin mutkaan Gravelking slickseillä ja irtosoralla mentiin liha edellä maahan.

https://bikerumor.com/challenge-reshapes-gravel-grinder-into-vastly-improved-tire-new-road-hookless-tubeless-criterium-rs/

Meinasin jo innostua, mutta tuohan on kaksi kolmasosaa painavampi ja vain kympin halvempi kuin Rene Hersen vastaava Extralight. RH:n Standardiin verrattuna edelleen yli puolet painavampi ja kympin kalliimpi!

stenu
12.08.2022, 09.12

Joo tai ne varmaan olisi ihan ok, jos profiili olisi korkeampi ja uskaltaisi ajaa pienemmillä paimeilla. Tollasena ei uskalla, kun paukkuu vanteille. Mä laitoin ne SSCX:ään Revoilla kasatuille matalille alukiekoille ja ajelen ne loppuun lähinurkkalenkeillä ja työmatkoilla.

Getawayt myyn varmaan pois. En niihinkään ihan lämmennyt.

FreeZ
12.08.2022, 09.33
Kolmisen sataa kilometriä nyt takana fatGG setupilla eli 2.1" Thunder Burtit Super Race rungolla.

Huhhuijakkaa kun on nopeaa ja mukavaa kyytiä. Aiemmin alla pyörineet Getaway HTLR, Terra Speedid, Ultradynamico Cavat jne. joten muutama referenssi löytyy.

Näillä on tullut jo muutama KOM joten tyytyväinen saa olla. Ratsuna "flatbar gravel" Spessun Epic HT ja keulalla Brain patruunalla varustettu SID.

ViP
12.08.2022, 13.38
https://ibb.co/WHgDdFH

Schwalbelta tullut uusi Overlander kumi gg-tarkoituksiin. Ihan siistin näköinen, muttei erityisen omistushaluja herättävä. R2:ssa punnittu paino oli 583g koossa 45mm.

ViP
12.08.2022, 13.38
Jaha, kuvaa ei tietenkään näy. Tossa linkki:
https://r2-bike.com/SCHWALBE-Reifen-G-ONE-Overland-28-x-170-Super-Ground-ADDIX-SpeedGrip-EVO-SnakeSkin-TLE-2022

JackOja
19.08.2022, 20.33
Laitoin gräveliin ennen kesäretkeä retkirenkaiksi 42-milliset Spessun Pathfinderit (Pro, silloin kun ostin ei S-Works versiosta ollut tietoa).

Pari peruslenkkiä ajelin ennen retkeä ja tuntuivat Hutsun Overiden jälkeen painavilta ja epäherkiltä. Sopivaa painettakaan ei oikein löytynyt.

Reissurenkaina ei moitittavaa, smoothit ja rullaavat ja toimivat luotettavasti. Assullakin etenivät mallikkaasti.

Nyt taas olleet lenkkikäytössä vaikka piti vaihtaa jotain muuta tilalle. Tänään ajelin 1.8/2.0 bar paineilla tuntuivat oikein kivoilta, painoonkin jo tottunut. Kai noilla nyt ajelee kunnes tulee syksyn märkyys ja nappulakumikelit.

ViP
20.08.2022, 15.13
Onko kellään ensikäden tietoa Lahden Falling leaves -kisan maastosta? Pohdin lähinnä olisiko Hutsun overide kuvioltaan riittävä vai tarviiko olla karkeampaa nappulaa alla. Challengen Strada Bianca olis nopea, mutta sliksi voi olla vähän riski, jos on kostea keli.

K.Kuronen
20.08.2022, 19.48
Laitoin gräveliin ennen kesäretkeä retkirenkaiksi 42-milliset Spessun Pathfinderit (Pro, silloin kun ostin ei S-Works versiosta ollut tietoa).

Pari peruslenkkiä ajelin ennen retkeä ja tuntuivat Hutsun Overiden jälkeen painavilta ja epäherkiltä. Sopivaa painettakaan ei oikein löytynyt.

Reissurenkaina ei moitittavaa, smoothit ja rullaavat ja toimivat luotettavasti. Assullakin etenivät mallikkaasti.

Nyt taas olleet lenkkikäytössä vaikka piti vaihtaa jotain muuta tilalle. Tänään ajelin 1.8/2.0 bar paineilla tuntuivat oikein kivoilta, painoonkin jo tottunut. Kai noilla nyt ajelee kunnes tulee syksyn märkyys ja nappulakumikelit.

Mulla on olleet keväästä lähtien samoista 38-milliset ja toisina 650b-kiekoilla 47-milliset. 38:t ovat vähän venähtäneet ylikokoisiksi, noin 40-millisiksi. 47-milliset ovat alkujaan alimittaisina venyneet kokoisikseen.

Kokemus renkaista on aika lailla sama: reissurenkaat, vailla mainittavaa heikkoutta. Kuitenkin itselle 650b-kokoisina ja leveinä mieluisammat.

Paineista oma perse ei oikein raportoi mitään.

misopa
27.08.2022, 15.37
Viimeinkin rullaava Schwalben gravel-kumi.

https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/schwalbe-g-one-rs

paaton
27.08.2022, 17.59
Viimeinkin rullaava Schwalben gravel-kumi.

https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/schwalbe-g-one-rs

No joo. Ei ihan kamalasti huonompi pistosuojaus, mitä terrassa. Jospa tämä lupaisi parempia renkaita jatkossakin. Tietysti fiksummalla kuviolla.

paaton
27.08.2022, 18.03
Tuossa uudessa schwalbessa on näemmä täsmälleen sama pistosuojaus keskellä, mitä rene hersen extra lightissa. Renessä kyljet vieläkin heikommat. Mutta tuo näkyy kyllä rullauksessa. Rene on matalilla paineilla 5w schwalbea nopeampi ja tuo on jo paljon.

Ehkä pakko tilata se rene hersen nappularengas extra lihgtina. Ottaa jo päähän, kun en noita misopalta ostanut :)

misopa
27.08.2022, 19.07
Mulle tuo RS:n kuvio riittäisi, mutta Hersen sliksit on keveämmät, leveämmät ja rullaavat paremmin, niin miksi vaihtaa toimivaa. Kilsojakin ovat kestäneet ihan just 10 000km ja vielä mennään kenties ensi kesäkin. Ovat jo (kovan) hintansa haukkuneet.

Rosco
27.08.2022, 22.10
RH:n Barlow Pass kumeja tänään ekaa kertaa testanneena: Ovat nopeat & ihanat. Ainoastaan hiekkatien melu oli kovempi ku nappularenkaalla, muuten ihan täydellinen kumi!

Kevyenä kaverina tilasin extra lightit, kävin ajamassa 140km erinäisillä alustoilla ja hienosti toimi.

paaton
29.08.2022, 22.06
No taas oli rengasarpajaiset gravell kauden alussa, enkä edelleenkään keksi 42c resolutea fiksumpaa rengasta yleiskäyttöön. Kävin hakemassa taakse uuden ridemoresta.

On se vaan selvästi terraa isompi rengas. Vähän vajaa 44mm 19c kiekoilla ja korkeutta on silmämääräisesti selvästi terraa enemmän. Ja ne kyljet ovat oikeasti notkeat. Kivat renkaat ajaa. Ainakin assulla ovat kyllä terroja hitaammat, mutta hauskuus ajaa nyt edelle.

TuplaO
29.08.2022, 22.34
Resolutesta itselläkin lähinnä hyviä kokemuksia (650b, vaikken tuosta koosta muuten niin välitäkään). Kertaapa vielä, mikä yleisominaisuuksissa päihittää muut? Vetopito putkelta? Kaarrepito?
Tämä kiinnostaa, kun en itse osaa semisliksiä kummempaa kaivata (ajan siis edelleen tyytyväisenä vanteella ~42-millisillä Pirelli Cinturato Gravel H:illa.) Kurviajo ja putkelta sutiminen siis kesähiekoilla ainoat kysymysmerkit. Talvisemmissa olosuhteissa menin viime talven Terra Traileilla ja olin tyytyväinen.

paaton
29.08.2022, 23.24
Niin siis tuollainen neliönappula vaan toimii tasaisesti. Vetopito on asiallista. En tykkää yhtään renkaista, jotka ovat keskeltä sliksejä. Sutivat tosiaan putkelta liian herkästi.

Tykkään resolutessa myös siitä, ettei reunoilla ole kookkaampaa nappulaa, joka taittuisi asfaltilla kantatessa alle.

Harvahko neliönappula ei myöskään mene mudassa tukkoon. Tosin ei nämä resolutet todellakaan ole mitkään mutarenkaat. Kun keli muuttuu liukkaammaksi, vaihtelen kyllä vikkelään rene hersen neliönappulan alle.

Terralla en ole ajanut, mutten kyllä usko siinä olevan mitään vikaa. Koko on vaan vähän pienehkö resoluteen verrattuna. Pidossa noissa tuskin isoa eroa on.

stenu
30.08.2022, 09.10
No taas oli rengasarpajaiset gravell kauden alussa, enkä edelleenkään keksi 42c resolutea fiksumpaa rengasta yleiskäyttöön..Onko Resolute Herseä fiksumpi vaan edullisemman hintansa takia vai onko niillä jotain sellaisia ominaisuuksia, joilla ne päihittää Steilacoomin/Hurricane Ridgen? Meinaan vaan, kun Herset kuitenkin RR:n testien mukaan rullaa pari wattia kevyemmin Standardinakin ja mun subjektiivisten vertailujen mukaan tosielämässä oikealla sora-alustalla Herset rullaa paremmin kuin, mitä RR:n testit antaisi ymmärtää. Esimerkiksi Getawayn ja Standard Hurricanen välillä ei oikeasti ole soralla juurikaan eroa. Resoluteilla en ole koskaan ajanut, niin kiinnostaa siksi.

Mä vaihdan Stigmataan seuraavaksi Extra Light Hurricanet, kunhan noi nykyiset Standardit suostuu kulumaan loppuun.

moukari
30.08.2022, 10.58
Onko kellään ensikäden tietoa Lahden Falling leaves -kisan maastosta? Pohdin lähinnä olisiko Hutsun overide kuvioltaan riittävä vai tarviiko olla karkeampaa nappulaa alla. Challengen Strada Bianca olis nopea, mutta sliksi voi olla vähän riski, jos on kostea keli.

Nappulaa vaan alle. Harvemmin vierintävastuksella kuitenkaan häviää niin paljon kuin mitä häviää, jos ei uskalla ajaa teknisempiä pätkiä kovaa tai jos vetää pannut.

Brocol
30.08.2022, 15.40
Minkäslaisia kokemuksia Terra Speedin kulutuskestävyydestä? Pistin juhannuksena alle 40-milliset Black Chili-seoksella. Kun oli alle 500km ajettu, pistin merkille että etenkin takanen näytti kovin kuluneelle. Mittasin keskinappulat, ja takana 0,6mm ja edessä 1mm. Jostain käyttäjäkommenteista luin kritiikkiä että kestänyt juurikin 500km, mutta moni taas oli ajanut 1500km eikä juuri huomannut kulumaa. Hyvän tuntuiset renkaat, mutta ei 500km välein raaskisi uutta takasta ostaa, eikä noita halutussa värissä tahdo edes saada. Suosin sorateitä, paineet 3,5bar edessä ja 4bar takana. Kuski on 110kg joten siitä nuo melko kovat rengaspaineet. Verrokkina, oem-Gianteilla olen ajanut n. 1000km ilman näkyvää kulumaa.

Malamuutti
31.08.2022, 13.21
^Noin 550 km ajetut 40 mm Terra Speedit ovat vielä aivan kunnossa, ei näkyvää kulumaa havaittavissa edessä tai takana. Suurin osa ajosta soralla.

Oulunjulli
31.08.2022, 13.56
Mulla taisi olla 2020 tammi-huhtikuun Terra Speed takana ja Trail edessä (oisiko 1000km kun muistelen että tuolloin sai ajella läskilläkin kevään).
Nyt kun halusin rullaavuutta niin tilasin näätänä yhden Terra Speedin lisää ja laitoin sen vanhan takakumin eteen. Silmämääräisesti luulin tuon olevan vielä hyvässä kunnossa, mutta kun uusi tuli verrokiksi niin olihan se kulunut ja niinhän kevyet nappulat tekee. Vanha näyttää myös tihkuvan kulutuspinnasta jonkin verran mutta eiköhän tuolla nyt toisen tonnin aja. Uusi yllättäen pitää ilmansa todella hyvin, pyyhin sen kyllä ennen tubelesointi jollain liuottimella tällä kertaa kun näissä tupannut olemaan ongelmaa.
Mutta onhan nämä hyvät jos ei mitään eksoottisempaa halua kokeilla. Viime sorakauden oli alla 45mm Pirelli Gravel H ja vaikka niitäkin tuli kehuttua, niin oli kait ne kovat ja toki se painokin tuo tiettyä raskautta vaikka ilmeiseti kohtuudella rullaavat ovatkin vauhtiin päästyään.

paaton
31.08.2022, 14.29
Onko Resolute Herseä fiksumpi vaan edullisemman hintansa takia vai onko niillä jotain sellaisia ominaisuuksia, joilla ne päihittää Steilacoomin/Hurricane Ridgen? Meinaan vaan, kun Herset kuitenkin RR:n testien mukaan rullaa pari wattia kevyemmin Standardinakin ja mun subjektiivisten vertailujen mukaan tosielämässä oikealla sora-alustalla Herset rullaa paremmin kuin, mitä RR:n testit antaisi ymmärtää. Esimerkiksi Getawayn ja Standard Hurricanen välillä ei oikeasti ole soralla juurikaan eroa. Resoluteilla en ole koskaan ajanut, niin kiinnostaa siksi.

Mä vaihdan Stigmataan seuraavaksi Extra Light Hurricanet, kunhan noi nykyiset Standardit suostuu kulumaan loppuun.

Kyllä se hinta on iso tekijä. En oikein edelleenkään voi perustella extralightia itselleni. Iso riski hajoittaa kyljet. Kaksi extralightia maksaisi 180e. Yksi resolute aina 50e, kun toinen on jo olemassa.

Enkä kuitenkaan uskalla ajaa sepelikaudella suojaamattomalla renkaalla, eli endurance Hurricane on sepelöinnin jälkeen käytössä. Kahta 180e rengassettiä ei pysy edes ajattelemaan.

stenu
31.08.2022, 15.21
Joo mä ajattelin uskaltaa kokeilla Extra Lightin nyt, kun Enven vanteiden pitäisi ainakin olla sellaiset, että ne ei riko kylkiä niin herkästi. Mulla on vuosien aikana mennyt kylki kahdesta standard Steilacoomista. Molemmilla kerroilla aluvanteeseen rajumpi snakebite, kun en ollut tsekannut paineita ennen lenkille lähtöä. Kivien tai kantojen kylkiosumien seurauksena en ole saanut standareja rikki. Sepelikeston suhteen en usko, että versioissa on oleellista eroa niin pitkään, kunhan on edes jonkin verran nappulaa jäljellä. Standardien kanssa mulla ei ole ikinä ollut ongelmia sepelikautena. Mutta se on varsin totta, että huonolla tuurilla ne tulee kalliiksi. Ilman huonoa tuuria hintaa tasoittaa se, että nappularenkaiksi Herset kestää kilsoja tosi paljon.

paaton
31.08.2022, 15.29
Endurancesta ei kylkeä rikki kyllä saa. Olen pamauttanut nuo huolella muutaman kerran kiveen. Mutaisella kelillä kaikkia kiviä ei vaan pysty kiertämään. Paineita ei kanssa kärsi kyllä 2barista nostaa yhtään. Mieluummin alaspäin.

Tuossa kanssa syy, miksen halua tinkiä yhtään tuosta 42mm koosta. Uskon kyljen hajoavan nimenomaan pohjaamisesta terävään kiveen.

Jotenkin ihmeellisesti tuo resolute vaan kestää, vaikka siinäkään ei pitäisi mitään kylkisuojaa olla. Kyljet ovat ainakon todella lutterot. Valo näkyy läpi.

stenu
31.08.2022, 16.02
Harmi, kun mun lutteroon ei luttero-Resolutet mahdu. Muutoin varmaan testaisiin siihen. Stigmatassa Hurricane Ridget on toimineet niin hyvin, että en uskalla lähteä muuttamaan konseptia.

paaton
31.08.2022, 16.20
Ei kannatakkaan. Testaile miten extralighti kestää. Macci tuollaiset näytti jo alle laittaneen. Täytyy stalkkailla milloin stravaan tulee se kuva, missä kyljestä sojottaa 15 kamelinpaskaa :)

pätkä
31.08.2022, 16.40
Minkäslaisia kokemuksia Terra Speedin kulutuskestävyydestä? Pistin juhannuksena alle 40-milliset Black Chili-seoksella. Kun oli alle 500km ajettu, pistin merkille että etenkin takanen näytti kovin kuluneelle. Mittasin keskinappulat, ja takana 0,6mm ja edessä 1mm. Jostain käyttäjäkommenteista luin kritiikkiä että kestänyt juurikin 500km, mutta moni taas oli ajanut 1500km eikä juuri huomannut kulumaa. Hyvän tuntuiset renkaat, mutta ei 500km välein raaskisi uutta takasta ostaa, eikä noita halutussa värissä tahdo edes saada. Suosin sorateitä, paineet 3,5bar edessä ja 4bar takana. Kuski on 110kg joten siitä nuo melko kovat rengaspaineet. Verrokkina, oem-Gianteilla olen ajanut n. 1000km ilman näkyvää kulumaa.

Mulla 40mm Terra Speedeillä n.1500km ja keskinappulat kuluneet takarenkaasta lähes pois. Oisko jotain 0,1-0,2mm jäljellä. Eturenkaassa nappulaa vielä n. 0,5mm jäljellä. Näillä on ajettu about 70/30 suhteessa soraa/kestopäällystettä. Paineet olleet 2,4 - 2-7bar, joka sekin tuntuu soralla vähän korkealta mutta menee assulla kivasti. Sulla on se verran painoa, että kulunee nopeammin. Mulla painoa vain 93kg.

huotah
31.08.2022, 18.53
Olen ajanut yhdellä parilla Terra Speedejä (40mm) 2250km kunnes heivasin ne roskiin, syystä että takanen alkoi olla aika sliksi ja litkua tihkui läpi jo niin paljon että kädet ja tallin lattia oli sotkussa. Ilmatkaan ei enää pysyneet kovin hyvin. Nuo olisi kannattanut heivata jo 2000km:n kohdalla mutta nilkutin niillä vielä pari lenkkiä. Eli aika linjassa siis muiden kokemuksien kanssa.

Nyt tekisi mieli laittaa alle jotain pitävämpää. Pyörässä on valmistajan mukaan tilaa 43mm leveille, mikä ei ole tarpeeksi 42 Resoluteille 23c vanteilla. En keksi 42 Hurricane Ridgeille mitään vaihtoehtoja, kun todellinen leveys pitäisi olla mahdollisimman lähellä 43mm. Maxxis Ravager voi olla jo vähän turhan krouvi mun jaloille, joten Rambler voisi olla aika sweet spotissa ja hintakaan ei ole paha. Mitä muita nappularenkaita tiedätte tuohon 40...43mm haarukkaan?

JTu
31.08.2022, 19.43
Mulla takana olleet Terra Speedit näyttää vajaan 1500km jälkeen tältä. Eli kuviota vielä aika kivasti näkyvillä, mutta pinta täynnä pieniä reikiä, jotka valuttaa litkua.
https://i.ibb.co/nMtZmSb/43-FFCF47-B4-E2-4-CD2-8874-5-EA9-D9-BD8-D52.jpg (https://ibb.co/60LVw5m)

Verrokkina toisilla kiekoilla Resolutet, joissa ei juuri mitään kulumaa ekan tonnin jälkeen.

TuplaO
31.08.2022, 20.44
Ei saatana. Avasin juuri gyntterin paketista Contin Terra Trail ProTectionit. Kyljessä on töpselin kuva… Tuotetiedoissa, paketissa ja kuvissa ei mitään indikaatiota tästä suoranaisesta väkisinmakaamisesta. Haistakaa vlttu (ette te).
(No, rospuutto/talvipaskarenkaiksi noi on tulossa, että omanlainen väkisinmakaaminen tässä oli itselläkin suunnitelmissa, mutta silti…)

paaton
31.08.2022, 20.57
Haha :) No, tosiaan conti on alkanut lätkimään noita lähes kaikkiin uusiin renkaisiin. Ei ne välttämättä ole hitaammat. Eihän?

paaton
31.08.2022, 21.01
Mulla takana olleet Terra Speedit näyttää vajaan 1500km jälkeen tältä. Eli kuviota vielä aika kivasti näkyvillä, mutta pinta täynnä pieniä reikiä, jotka valuttaa litkua.

Verrokkina toisilla kiekoilla Resolutet, joissa ei juuri mitään kulumaa ekan tonnin jälkeen.

Niin tuohan on ihan ymmärrettävää terrojen kanssa. Speed. Pieni, matala ja harva nappula + oikeasti pitävä kumiseos. Toimii kuin junan vessa kovalla ja semikovalla alustalla. Ei tuollaiselta kuviolta vaan kannata odottaa kestävyyttä. Touringiin jotain muuta rengasta, tai sitten vaihtelee vaan. Suht halpojahan nuo ovat.

pätkä
31.08.2022, 21.17
https://i.ibb.co/nMtZmSb/43-FFCF47-B4-E2-4-CD2-8874-5-EA9-D9-BD8-D52.jpg (https://ibb.co/60LVw5m)

Mitä mehua näissä on sisällä? Mulla on Caffelatexia ja pari kosteaa läiskää myös mutta vain muutaman sentin laikut kulutuspinnalla. Painetta ei häviä.

JTu
31.08.2022, 22.23
^En muista laitoinko Caffelatexia vai perus-Stania, kumpaakin löytyy hyllystä. Nämä olivat siis talven pois kiekoilta, ja asensin vasta huhtikuussa toista kesää paikalleen. Jos veikata pitää sanoisin Caffelatex.

Ekan 500km aikana kuvio tuntui häviävän silmissä, mutta sen jälkeen jotenkin oudosti kulutus tuntui hidastuvan. Eiköhän pari tonnia näillä ainakin ajaisi, mutta ei ole ollut tapana ajaa ihan kankaille asti.

Muuten ihan kiva ja erityisesti nopea rengas, toimii vauhdikkailla lenkeillä kovalla alustalla. Tosin jos on vähänkään enemmän pehmeää irtosoraa tai polkuja reitillä, ajan mielummin Resoluteilla. Mutta tämä tietty kuskin huonon ajotaidon vika.

jame1967
31.08.2022, 22.47
Mulla ajettu touko- kesäkuusta noin 1200 , vaihdan aina tonnin välein etu- ja takarenkaan tasatakseni kulutuksen .
Hyviltä tuntuu renkaat tosin kulumaa tuntuu tulevan nopeaan . Katsotaan pääseekö edes nastarenkaisiin asti . Helpot liikuttaa ja siis terraspeed kyseessä.

paaton
31.08.2022, 22.48
Muuten ihan kiva ja erityisesti nopea rengas, toimii vauhdikkailla lenkeillä kovalla alustalla. Tosin jos on vähänkään enemmän pehmeää irtosoraa tai polkuja reitillä, ajan mielummin Resoluteilla. Mutta tämä tietty kuskin huonon ajotaidon vika.

Ei se ole. Pitävämmällä renkaalla on vaan kivempi ajaa. Se hauskuus kuitenkin tulee just siitä, kun saat luoton kääntää mutkiin.
Taidan itsekkin hakea vielä uuden resoluten eteenkin. Kyllä se kuvion reuna kuitenkin kuluu, eikä pure enää niin kivasti.

velib
01.09.2022, 00.20
Olen ajanut yhdellä parilla Terra Speedejä (40mm) 2250km kunnes heivasin ne roskiin, syystä että takanen alkoi olla aika sliksi ja litkua tihkui läpi jo niin paljon että kädet ja tallin lattia oli sotkussa. Ilmatkaan ei enää pysyneet kovin hyvin. Nuo olisi kannattanut heivata jo 2000km:n kohdalla mutta nilkutin niillä vielä pari lenkkiä. Eli aika linjassa siis muiden kokemuksien kanssa.

Nyt tekisi mieli laittaa alle jotain pitävämpää. Pyörässä on valmistajan mukaan tilaa 43mm leveille, mikä ei ole tarpeeksi 42 Resoluteille 23c vanteilla. En keksi 42 Hurricane Ridgeille mitään vaihtoehtoja, kun todellinen leveys pitäisi olla mahdollisimman lähellä 43mm. Maxxis Ravager voi olla jo vähän turhan krouvi mun jaloille, joten Rambler voisi olla aika sweet spotissa ja hintakaan ei ole paha. Mitä muita nappularenkaita tiedätte tuohon 40...43mm haarukkaan?

WTB Nano oli muistaakseni i19 kiekoilla 42mm leveä ja melko korkea. Tuo oli tosin vanha malli, näistä uudemmista ei ole kokemusta.

stenu
01.09.2022, 08.29
Minkäköhän kokoinen se 40-millinen Swampero olisi? Mua kiinnostaisi myös, että mastuihikohan se Lutteroon i21-vanteella. Kapeammat Swamperot on profiililtaan vähän turhan matalat, mutta nyt n. 500 km työmatkaa sisäänajettuina olen alkanut tykkäämään, että ne on ihan kivat muuten. Rullaavat ja pitävät hyvin eivätkä tunnu enää samalla tapaa kovahkoilta kuin aluksi tuntuivat.

huotah
01.09.2022, 09.23
WTB Nano oli muistaakseni i19 kiekoilla 42mm leveä ja melko korkea. Tuo oli tosin vanha malli, näistä uudemmista ei ole kokemusta.

Olin jo unohtanut Nanon olemassaolon, mutta se voisi olla leveydeltään lähellä optimia, ja näyttää olevan rullaavuudessa lähellä Rambleria ja Resolutea.

huotah
01.09.2022, 09.28
Minkäköhän kokoinen se 40-millinen Swampero olisi? Mua kiinnostaisi myös, että mastuihikohan se Lutteroon i21-vanteella. Kapeammat Swamperot on profiililtaan vähän turhan matalat, mutta nyt n. 500 km työmatkaa sisäänajettuina olen alkanut tykkäämään, että ne on ihan kivat muuten. Rullaavat ja pitävät hyvin eivätkä tunnu enää samalla tapaa kovahkoilta kuin aluksi tuntuivat.

Jos oikein muistan niin 40-milliset Speederot ja Thunderot asettuvat vähän nimellismittaa leveämmäksi (foorumeilta luettua tietoa). Laitoin nyt 700x40 Swamperot tilaukseen.

moukari
01.09.2022, 09.31
Jos oikein muistan niin 40-milliset Speederot ja Thunderot asettuvat vähän nimellismittaa leveämmäksi (foorumeilta luettua tietoa). Laitoin nyt 700x40 Swamperot tilaukseen.

Speederot ovat noin 42 mm leveät 22 mm sisämittaisella vanteella. Laita Swamperoista sitten raporttia. Ne voisivat olla hyvät CX-renkaat, kun meillä päin rengassääntönä on max. 40 mm nimellismitta.

velib
01.09.2022, 10.09
Olin jo unohtanut Nanon olemassaolon, mutta se voisi olla leveydeltään lähellä optimia, ja näyttää olevan rullaavuudessa lähellä Rambleria ja Resolutea.

En ole hetkeen noilla ajellut, joten ei ole tuoreita muistikuvia, mutta ainakin vetopito on hyvä ja rullaus vähintään kohtalainen. Koko yllätti, nimellismittahan tuolla on 40mm mutta oli huomattavasti isompi kuin saman valmistajan 37mm Riddler. Erityisesti korkeus pisti silmään, mutta mahtui silti Space Chickeniin, jossa on suht lyhyt perä (422mm).

Sotanorsu666
01.09.2022, 11.40
Nano on kyllä yksi parhaista yleisrenkaista. Ajaisin itse niillä varmaan, mutta ajan kanssa tubelessina venyy niin korkeaksi, että openin rungon kanssa renkaan ja seat-tuben väliin jää liaan vähän tilaa mudalle ja muulle paskalle. Rullausta ja pitoa omiin tarpeisiin riittävästi ja tuo rengas kestää kilometrejä hyvin.

StevieRayVehkakoski
01.09.2022, 12.59
Tää nyt on vähän törkeää topicin väärinkäyttöä mutta parin viikon päästä olis Falling Leaves Lahti ja pitäisi päättää uskaltaako sinne lähteä 40mm Strada Biancoilla ajamaan? Onkos jollain reitistä jotain tietoa, ajellaanko siellä isompia sorateitä pitkin vai mennäänkö pienempiä peltoteitä, metsäteitä ym. joissa on turvallaan mutalätäköissä? B-vaihtoehto olis tällä hetkellä 43mm Gravelking SK:t mutta noi Strada Biancat on niin sairaan nopeat ja sairaan mukavat ajaa hyväkuntoisilla teillä että tekis mieli niillä lähteä.

SamiMerilohi
04.09.2022, 11.43
Onko kenelläkään vielä kokemusta Spessun Pathfinderin S-Works -versiosta? Saatavuus tällä hetkellä aika olematonta, mutta ajattelin hankkia vasta ensi kaudelle niin ei ole kiire.

Ajan suunnilleen 50/50 asfalttia ja soraa, lähinnä kuivalla kelillä, niin nuo voisi olla aika passelit.

puud
04.09.2022, 15.09
Onko kenelläkään vielä kokemusta Spessun Pathfinderin S-Works -versiosta? Saatavuus tällä hetkellä aika olematonta, mutta ajattelin hankkia vasta ensi kaudelle niin ei ole kiire.

Ajan suunnilleen 50/50 asfalttia ja soraa, lähinnä kuivalla kelillä, niin nuo voisi olla aika passelit.
Noin 1000km kokemuksella en keksi pahaa sanottavaa. Rullaa todella kevyesti ja hiekalla meno mukavan pehmeää. Omat ajot myös aika lailla 50/50 asfalttia ja hiekkaa. Mutapidosta noita on moitittu, mutta omalla kohdalla ei haittaa kun ei tule mudassa ajeltua. Sisäleveydeltään 24mm vanteella ovat n. 44-45mm leveät, mikä kannattaa ottaa huomioon jos on rungon puolesta siinä rajoilla, että mahtuuko. Tubeless-asennus onnistui vaivatta, paineet on pitäneet ja rengasrikkoja tähän mennessä nolla. Vahva suositus jos vaan tulee saataville johonkin. Bike-componentsilta tilasin omani keväällä.

SamiMerilohi
05.09.2022, 20.24
Noin 1000km kokemuksella en keksi pahaa sanottavaa. Rullaa todella kevyesti ja hiekalla meno mukavan pehmeää. Omat ajot myös aika lailla 50/50 asfalttia ja hiekkaa. Mutapidosta noita on moitittu, mutta omalla kohdalla ei haittaa kun ei tule mudassa ajeltua. Sisäleveydeltään 24mm vanteella ovat n. 44-45mm leveät, mikä kannattaa ottaa huomioon jos on rungon puolesta siinä rajoilla, että mahtuuko. Tubeless-asennus onnistui vaivatta, paineet on pitäneet ja rengasrikkoja tähän mennessä nolla. Vahva suositus jos vaan tulee saataville johonkin. Bike-componentsilta tilasin omani keväällä.

Tämähän kuulostaa oikein hyvältä. Ylileveys on mulle ennemmin plussa kuin miinus, koska nykyiset renkaat ovat 45 mm ja kauheasti kapeampia en haluaisi. Kiitos kommentista!

epakesa
06.09.2022, 12.14
Heti kun joutuu pitkähihaista ajopaitaa kaivamaan kaapista työmatkalle, niin mieli alkaa murehtia tulevaa talvea.

Onko palstaraadilla kokemuksia esim. Rene Hersen nappularenkaista PK-seudun talvessa? Viime talven ajelin SuomiTyresin Routa TLR -kumeksilla, jotka ovat kyllä pääkallokeleillä erinomaisen pitävät, mutta on se polkeminen niillä aika kyntämistä.

paaton
06.09.2022, 23.28
Kivat on 40mm terra speedit ajaa 2/2.2bar/70kg. Mutta välillä napsahtelee noilla paineilla kivet ja juuret vanteelle, eli vaatisivat melkein inserttiä kaveriksi. 2.2/2.4bar taas oli vähän kova.

Assulla ovat siis kyllä nopeat renkaat, mutta vaativat aivan yhtä matalat paineet, mitä isommat resolutet. Tuo varmaan selittää sen miksei hiekalla eroa huomaa. Kyljet ovat kyllä mukavan vahvat. Siis terroilla en juurikaan pelkäisi snakebitejä, jos vaan kiekot kestää.

stenu
07.09.2022, 09.31
Onko palstaraadilla kokemuksia esim. Rene Hersen nappularenkaista PK-seudun talvessa?

Lainaan itseäni sivun yläreunasta ja lisään, että lumipito hyvä, jääpito huono.

Sepelikeston suhteen en usko, että versioissa on oleellista eroa niin pitkään, kunhan on edes jonkin verran nappulaa jäljellä. Standardien kanssa mulla ei ole ikinä ollut ongelmia sepelikautena.

huotah
07.09.2022, 10.19
Kivat on 40mm terra speedit ajaa 2/2.2bar/70kg. Mutta välillä napsahtelee noilla paineilla kivet ja juuret vanteelle, eli vaatisivat melkein inserttiä kaveriksi. 2.2/2.4bar taas oli vähän kova.

Assulla ovat siis kyllä nopeat renkaat, mutta vaativat aivan yhtä matalat paineet, mitä isommat resolutet. Tuo varmaan selittää sen miksei hiekalla eroa huomaa. Kyljet ovat kyllä mukavan vahvat. Siis terroilla en juurikaan pelkäisi snakebitejä, jos vaan kiekot kestää.

Juuri edellisenä viikonloppuna totesin tuon saman Terra Speedin kyljistä Meikon kivikoissa ja juurakoissa. Käärmeenpuremia tuli enemmän kuin viitsin laskea mutta renkaat (ja kiekot) kesti ongelmitta ja kylkiin ei jäänyt muistoja. Toisaalta, samalla reitillä tuli pari kaveria vastaan Terra Speedeillä ja toisella oli jo toinen paikkausoperaatio menossa kun törmäsin heihin Pikkalan vanhalla ratapohjalla. Nää on just näitä hommia.

Mielenkiintoinen havainto Terrat vrt Resolutet. Sorahommissa on paljon enemmän huomioitavia muuttujia kuin maantiellä.

paaton
07.09.2022, 10.49
Juuri edellisenä viikonloppuna totesin tuon saman Terra Speedin kyljistä Meikon kivikoissa ja juurakoissa. Käärmeenpuremia tuli enemmän kuin viitsin laskea mutta renkaat (ja kiekot) kesti ongelmitta ja kylkiin ei jäänyt muistoja. Toisaalta, samalla reitillä tuli pari kaveria vastaan Terra Speedeillä ja toisella oli jo toinen paikkausoperaatio menossa kun törmäsin heihin Pikkalan vanhalla ratapohjalla. Nää on just näitä hommia.

Mielenkiintoinen havainto Terrat vrt Resolutet. Sorahommissa on paljon enemmän huomioitavia muuttujia kuin maantiellä.

Satun tunnistamaan tuon toisen kaverin. Se on aika hönö. Lähti pitkälle gravell lenkille viime syksynä alla olleilla terra speedeillä, ilman että edes lisäsi litkua, kuulemma terrat ei puhkea koskaan :)

huotah
07.09.2022, 12.08
Satun tunnistamaan tuon toisen kaverin. Se on aika hönö. Lähti pitkälle gravell lenkille viime syksynä alla olleilla terra speedeillä, ilman että edes lisäsi litkua, kuulemma terrat ei puhkea koskaan :)

Näin oli päässyt käymään :) Pro tip: kannattaa laittaa itselle kalenteriin kuukausittain toistuva muistutus tarkistaa litkut. Älkää kysykö mistä tiedän.

Ettei mene ihan OT:ksi, niin mainittakoon että olen ajellut uudella TS parilla 1100km ja ensimmäiset litkuläikät on ilmestyneet jo vähän aiemmin. Edellisessä parissa oli litkuina Muc-Off, nyt Orange Seal ja ilmat pysyy renkaissa paremmin, mutta litkut näemmä tulee läpi näilläkin.

huotah
13.09.2022, 16.05
Speederot ovat noin 42 mm leveät 22 mm sisämittaisella vanteella. Laita Swamperoista sitten raporttia. Ne voisivat olla hyvät CX-renkaat, kun meillä päin rengassääntönä on max. 40 mm nimellismitta.

En ole vielä ehtinyt asentaa Swamperoita, mutta tavoitteena on saada ne alle viikonlopuksi. Tunnelmia ensipuraisusta sen jälkeen.

700x40C Swampero vrt. Thundero mittoja:
- Parin keskipainot: Swampero/Thundero 437/440 g
- Reunanappulan korkeus: 3,4/2,5 mm
- Kulutuspinnan leveys: 46,5/45,5 mm

Rungon leveyttä on liian vaikea mitata luotettavasti, silmämääräisesti en huomaa mitään eroa. Muutenkin molempien rungot näyttävät ja tuntuvat ihan samoilta.

Swamperon kuvio on maltillisempi kuin odotin, ei mitkään traktorirenkaat. Thunderoon verrattuna ero on kuitenkin huomattava, kuten kuvista näkyy. Uskon että toimivat kuvion puolesta hyvin CX-ajossa.

https://i.postimg.cc/x8DmBVw3/IMG-2504.jpg (https://postimg.cc/8J4sr9P7) https://i.postimg.cc/3NXGTb75/IMG-2506.jpg (https://postimg.cc/fSby7CJB)

https://i.postimg.cc/XNdddX5H/IMG-2507.jpg (https://postimg.cc/bdYZjy3k) https://i.postimg.cc/jdTNXKQs/IMG-2508.jpg (https://postimg.cc/K49RG6HV)

https://i.postimg.cc/pXBjc7qK/IMG-2509.jpg (https://postimg.cc/YhhjhXcS) https://i.postimg.cc/MpKQCDFN/IMG-2511.jpg (https://postimg.cc/zV6vWn5F)

paaton
13.09.2022, 16.30
Swampero vain eteen?

huotah
13.09.2022, 16.50
Swampero vain eteen?

Se voisi olla hyvä ratkaisu rullauksen kannalta, mutta kokeilen ainakin ensin Swamperoa myös takana. Jos se osoittautuu ihan ankkuriksi niin sitten voisi kokeilla Swampero+Thundero mullettia. BRR:n testi ilmestyy toivottavasti pian niin saadaan ihmeteltäväksi oikeaa dataa.

stenu
13.09.2022, 16.55
Swamperon kuvio on maltillisempi kuin odotin, ei mitkään traktorirenkaat.

Jep, Swamperon kuvio on nopea. Veikkaisin, että tosielämässä soralla ei häviä Thunderolle lainkaan eikä asfaltillakaan tuntuvasti. Minkä levyiselle vanteelle noi on sulla menossa? Arvon edelleen, että mahtuisko 40-milliset lutteroon, niin että sietäisi vähän mutaakin.

huotah
13.09.2022, 17.06
Jep, Swamperon kuvio on nopea. Veikkaisin, että tosielämässä soralla ei häviä Thunderolle lainkaan eikä asfaltillakaan tuntuvasti. Minkä levyiselle vanteelle noi on sulla menossa? Arvon edelleen, että mahtuisko 40-milliset lutteroon, niin että sietäisi vähän mutaakin.

Noi menee i23 levyiselle vanteelle. Uskon ja toivon että leviävät ainakin 42 milliä leveiksi, mikä olisi itselle just optimi.

Nyt kun oon hypistellyt molempia renkaita niin luulen samoin että rullauksessa tuskin on merkittävää eroa.

stenu
13.09.2022, 17.55
Saisitko mitattua leveyden littanana mahdollisimman sileäksi painettuna?

huotah
13.09.2022, 18.16
Saisitko mitattua leveyden littanana mahdollisimman sileäksi painettuna?

Reunalanka kiemurtelee sen verran että mittaus on hankalaa ja tuloksissa hajontaa 98,5...100,7 mm. Mittasin yhden renkaan 5-6 kohdasta ja paria kapeampaa kohtaa lukuunottamatta leveys oli 100,x mm, eli 100 mm lienee aika lähellä totuutta.

stenu
13.09.2022, 18.25
Tänks. Koitan vertailla johonkin käsillä olevaan. Tosin 36-millinen Swampero on aika matala, joten jos toi isompikin noudattaa samaa kaavaa, voi ne olla leveämmät kuin jotkut toiset littanana samanlevyiset.

paaton
13.09.2022, 21.46
Tänks. Koitan vertailla johonkin käsillä olevaan. Tosin 36-millinen Swampero on aika matala, joten jos toi isompikin noudattaa samaa kaavaa, voi ne olla leveämmät kuin jotkut toiset littanana samanlevyiset.

On ne aika matalia leveillä kehillä. Tai ainakin silmällä 40mm thundero näytti siltä. Todellista leveyttä sillä taisi olla sen 42mm 23mm kehällä.

Verrokkina nyt 19c kehillä olevat resolutet, jotka ovat samat 42mm, mutta korkeutta reippaasti enemmän.

Eli ei siitä 40mm renkaasta mun mielestä taiota isompaa, vaikka käytössä olisikin leveä kehä.

stenu
14.09.2022, 07.49
Kyllä toi vähän hämää, jos 40 mm Tufot on tosiaan vaan noin 100 mm leveät littuna. 36 mm Getaway on 100-101 mm ja ne on suunnilleen 37 mm leveät i21-kehällä. 33 mm Grifo TLR (tavallinen, ei htlr) on 98 mm (leveys samalla kehällä n. 35 mm). Eli noitten kaikkien ilmatila olisi kutakuinkin samanmoinen, leveys-/korkeussuhde vaan muuttuu. Getaway 40 on muistaakseni littuna noin 110 mm. Hersejä mulla ei ole yhtään irrallaan nyt, enkä muista niitä mitanneeni, mutta nyt alkoi kiinnostamaan niidenkin littanaleveys.

Tufot on kevyitä ”40-millisiksi”, mutta jos vertaa ilmatilan kokoa, niin eipä ne olekaan sen kevyempiä kuin muutkaan. Alkoi myös kiinnostamaan, että millä paineilla BRR noita testaa. Pitää tutkia jossain välissä. Jos paineet sovitetaan kyljen ilmoittaman koon mukaan tai vanteella mitatun leveyden mukaan, ei tulokset ole ehkä ihan vertailukelpoisia, kun ilmatilat on noin erisuuruisia.

stenu
14.09.2022, 11.27
^ Thunderon mitat on BRR:n mukaan 38x35. Getawayn on 38x37 mm. Molemmat on kuitenkin testattu samoilla low 36 psi, extra low 27 psi paineilla, jolloin todellisuudessa Getawayssä on ollut testitilanteessa Thunderoa kovempi paine. Jos ihan tarkka haluaisi olla pitäisi huomioida myös nappulan korkeus ja rungon paksuus ja laskea ilmatilan korkeus, mutta BRR ei kerro, että onko annettu korkeusmitta rungon korkeus vai rungon + nappulan korkeus.

BRR:n mittojen mukaan kokoero noissa on kyllä pienempi kuin, mitä mun 110 mm muistikuva antaisi olettaa, joten ehkä muistan sen jotenkin väärin.

paaton
14.09.2022, 11.36
Samaa mieltä brr testistä, eli paineina pitäisi käyttää todellista painumaa, eli mukavuutta.

paaton
14.09.2022, 13.06
Mutta kevyellä kuskilla tuo matalampi profiili on hyvä. Leveä rengas kuitenkin kantaa paremmin pehmeällä, mutta ylimääräisestä ilmatilassa ei ole mitään hyötyä. Tulee hetekka ja turhaa painoa.

stenu
17.09.2022, 09.14
Joku Swamperosta tekee harvinaisen hauskan renkaan ajaa, vaikka edelleenkin se tuntuu vähän kovalta. Ja pito on hämmentävän hyvä, jopa 36:ssa. Kävin eilen testailemassa limaisen märillä juurilla ja kallioilla.

Laitoin ne 40-milliset tilaukseen. Pistän mahtumaan ne lutteroon. Jos ei onnistu, niin vaimon krossariin ne mahtuu varmasti.

Brocol
17.09.2022, 15.31
Mulle tuli myös Thunderot, koossa 40mm. Huomasin että täällä oli keskustelua, niin mittailin myös asennuksen ohessa.

24mm vanteella ja 3,5bar paineella renkaan leveys 41mm. Korkeus vanteen reunasta 38,5mm + kulutuspinta.

Aiemmat Terra Speedit 19mm vanteella myös 41mm leveä ja korkeus 37mm. Silmämääräisesti renkaiden halkaisija vanteella sama. Mittaukset ei ole ihan justiinsa, kun eri vanne, mutta jotain suuntaa antanee.

Lyhyellä koeajolla kovalla pinnalla ei löytynyt huonoa sanottavaa Thunderoista

tinke77
17.09.2022, 15.39
Just kävin sadekelin lenkin ajamassa 44mm. thunderoilla, oikeastaan eka metsälenkki noilla märällä alustalla ja edelleen tykkään. Vetopito ei ehkä ihan huippua putkelta, mutta muuten uskaltaa hyvin lasettaa vauhdikkaastikin. Oli märkää kiveä ja juurta. Yllättävän hyvin tuo kuvio pysyi puhtaana, vaikka tiheä onkin. 2 bar, paineilla.

huotah
17.09.2022, 15.46
Otin Terra Speedit pois vanteilta ja punnersin Swamperot tilalle. Eivät nousseet vanteille yhtä helposti kuin Contit, piti käydä napsauttamassa huoltiksen kompuralla, mikä toimikin helposti.

i23 hookless -vanteilla vanhat TS:t oli noin 39,5...39,9 mm leveät 2,5 bar paineilla. Ajamattomat Swamperot samoilla paineilla nappuloiden kohdalta mitattuna karvan verran yli 41 mm. Rungon kohdalta leveys noin 38,5 mm, mutta tuossa on virhettä koska reunanappuloiden limittäisyydestä johtuen tönäri oli vähän vinossa. Swamperot noin millin verran korkeammat kuin TS:t.

Ajoin korttelin ympäri ylikovilla paineilla ja ensituntuma on että Swamperot rullaa asfaltilla selvästi Terra Speedejä huonommin. Ulkoilupolulla hiekka rapisi runkoon kuin GK SK:lla konsanaan. Noice.

stenu
17.09.2022, 16.16
^ Mulla se rapina loppui ekalla lenkillä. Mun mielestä johtui ennemmin siitä, että pinta oli jotenkin tahmea aluksi. GK:ssa se taitaa olla kuviosta johtuva ominaisuus. Mulle jäi sellainen fiilis,mettä rullaus parani, kun olin muutaman satkun ajanut niillä. Ensituntuman perusteella minäkin olin jo heittämässä niitä sillalta, vaikka mulle ei asfalttirullauksella ole merkittävää merkitystä.. :)

Reunakuvio tosiaan leventää niitä aika reilusti. Siksi ne varmaan myös pitävät niin hyvin.

BRR:n mittojen mukaan kokoero noissa on kyllä pienempi kuin, mitä mun 110 mm muistikuva antaisi olettaa, joten ehkä muistan sen jotenkin väärin.

En muistanut väärin väärin. Getaway 40 on vahvistetusti 110-111 mm littuna.

paaton
17.09.2022, 17.05
^ Mulla se rapina loppui ekalla lenkillä. Mun mielestä johtui ennemmin siitä, että pinta oli jotenkin tahmea aluksi. GK:ssa se taitaa olla kuviosta johtuva ominaisuus. Mulle jäi sellainen fiilis,mettä rullaus parani, kun olin muutaman satkun ajanut niillä. Ensituntuman perusteella minäkin olin jo heittämässä niitä sillalta, vaikka mulle ei asfalttirullauksella ole merkittävää merkitystä.. :)

Reunakuvio tosiaan leventää niitä aika reilusti. Siksi ne varmaan myös pitävät niin hyvin.

En muistanut väärin väärin. Getaway 40 on vahvistetusti 110-111 mm littuna.

Minä en usko tuohon parantumiseen. Tuo on vaan ihan normaalia tottumista. Kaikki hitaammat renkaat tuntuvat jarruilta, jos niitä vertaa peräkkäin toisiin. Tuon 100km jälkeen alkaa sitten huomaamaan renkaan muita ominaisuuksia. Eli sillä nopeudella ei ole niin väliä, paitsi jos ajaa porukalla, tai rengas on niin hidas että sillä ottaa päähän ajaa assulla.

paaton
17.09.2022, 17.07
Maantiepuolella tuo ero on huima ja menee just noin. Esimerkiksi Pirellin Velo TLR on tosi pehmeä ja smoothi rengas ajaa. Ensimmäisen lenkin jälkeen unehdat sen hitauden kokonaan. Mutta auta armias, jos lähdet tuolla renkaalla gp5000 käyttävän frendin kanssa ajamaan pidempää pk2 lenkkiä. Keskitehossa ero on luokkaa 20w, eli bonkki on suht varma.

stenu
17.09.2022, 17.41
En osaa ottaa kantaa tuohon, mutta voi hyvin pitää paikkansakin. Mä vertaan lähinnä muihin mulla tällä hetkellä ajossa oleviin renkaisiin. Terroja ei ole, joten niihin en osaa verrata. Hersen nappuloihin ja Grifo HTLR:n nähden ei ole huomattavaa eroa suuntaan eikä toiseen. Tavallinen Grifo TLR rullaa vähän huonommin kuin mikään noista. Getawayt ei ole vanteilla tällä hetkellä, niin niihin en pysty vertaamaan.

Mun Swamperot on sinkulassa ja olen niillä ajellut pääasiassa lähinurkkakurvailua ja työmatkaa. Välitys siinä on sellainen, että se kulkee mukavasti pyöritellen n. 27-28 km/h asfaltilla. Kovasti kovemmista vauhdeista mulla ei ole niistä kokemusta kuin alamäistä. Sinkula säästää kai keskimäärin sen n. 5 w vaihdepyörävoimansiirtoon nähden, joten polkiessa sen alla kaikki tuntuu rullaavan :)

paaton
17.09.2022, 17.53
Minulla tuo adaptaatio renkaaseen on sairaan nopeaa. Saatan ensimmäisillä polkaisuilla tuntea eron, mutta tuon jälkeen en kiinnitä siihen mitään huomiota. Sama juttu noiden kuitukiekkojenkin kanssa. Ei mitään eroa. Kaveri nauroi maha kippurassa kun tuon kerroin. Itse kuulemma erottaa kuitukiekkojen välilläkin helposti eroja jäykkyydessä :)

Pidossa huomaan eron. Se näkyy vauhdissa. Ja tuokin johtuu takuulla siitä, etten vaan osaa ajaa huonommalla pidolla.

stenu
17.09.2022, 21.05
Mun melkein kaikki kaverit on vaimoa lukuunottamatta niin paljon mua kovakuntoisempia, että mun on ihan turha vertailla vauhteja niihin, vaikka olisi mitkä renkaat. Enhän mä pysy edes tyttären perässä :D (Falling Leaves Lahti 145 km tänään 29,3 km/h keskarilla, Ridleyn Krossari, alla Maxxis Receptorit tai Re-Fuset, ei muista kummat, mutta joka tapauksessa jotkut sellaset, joiden ei pitäisi olla nopeat ainakaan..)

stenu
17.09.2022, 22.42
Vanhahkoa dataa, mutta tuolta (https://www.biketechreview.com/tires_old/images/AFM_tire_testing_rev9.pdf) esiin kaivettuna ainakin GP4000 näyttäisi rullaavan ajettuna paremmin kuin uutena. Maantierenkaissa varmaan pääasiassa on kyse siitä, että kulutuspinta kuluu ohuemmaksi ja sitä kautta notkeammaksi, mutta kun vertaa ajettua ja uutta mitä tahansa rengasta, niin kyllä se kylki tuntuu vanhassa renkaassa notkeammalta. Cx/gg/mtb-renkaissa lisäksi uskoisin vaikuttavan myös sen, että nappuloista kuluu terävimmät kulmat pois.

Grand Prix 4000s
15.4 watts per wheel new
15.1 watts per wheel 200miles
14.0 watts per wheel 1000miles

huotah
18.09.2022, 16.09
Tajunnanvirtaa aiheesta Swampero 40 vrt. Terra Speed 40:

24h/100km jälkeen 40mm Swampero on paisunut millin verran leveyttä, nyt 42 mm nappuloista mitattuna ja runko noin 39,5 mm (i23 hookless, 2,5 bar). Paineet olivat pysyneet hyvin yön yli ja 4h lenkin jälkeen samat kuin lähtiessä (litkuna Orange Seal, määrä 90ml).

Asennuslenkillä todettu hiekan rapina rungossa loppui hyvin nopeasti ts. en huomannut sitä enää ollenkaan. Ajokaveritkaan ei maininneet mitään kivien lentelystä naamaan, mikä on ihan kiva jos aikoo ajaa muutenkin kuin yksikseen (vrt. GK SK).

Asfaltilla rullaavuus tuntuu edelleen Conti TS:ää huonommalta, mutta ei silti huonolta. Vaikka en aja teräsrummulla kovinkaan usein niin odotan mielenkiinnolla BRR:n testiä. Ohjattavuus asfaltilla hyvä, kantatessa ei sorru alle. Suoraan ajaessa rengas tuntuu vaeltavan aavistuksenomaisesti, juuri sen verran huomaa tekevänsä pientä korjausta mitä en ole havainnut Conteilla ollenkaan.

Soralla rullavuudesta on vaikea sanoa mitään. Toisin sanoen ero lienee pieni. Hkin keskuspuiston poluilla rullaus tuntui vähän nihkeämmältä kuin Conteilla, mutta se mennee hitaamman (lue: kosteamman) tienpinnan piikkiin. Tunne katosi heti kuivemmalla alustalla.

Wattitietoja tms. ei ole joten em. on silkkaa mutuilua ja kuskin päivän kunto oli lisäksi vielä keskivertoa huonompi, joten pidätän itselläni oikeuden muuttaa mielipidettä.

Pito on gravel-renkaissa kiva asia. Sekä sivuttais- että vetopito. Terra Speedien jälkeen ero on huomattava molemmissa Swamperon eduksi. Tämä ei varmaan yllätä ketään, kun vertailee noiden kuvioita. Keskuspuiston ulkokurvien ikihongat jäivät tavallista etäisemmiksi - kovapohjaisella polulla Tufon ajolinja pysyy tiukempana kuin Conteilla. Jarrupitoa testasin Paloheinän alamäessä (50 km/h), Tufo hidastuu paremmin ja hallitummin.

Mukavuudessa Swampero vie selvän voiton Terra Speedistä. Näillä on huolettomampi peesailla kaveria kuoppaisella tiellä, kun ei niin väliä jos sattuu ajamaan suoraan kuoppaan.

stenu
18.09.2022, 21.33
Maxxis Receptorit tai Re-Fuset, ei muista kummat…

Velocita AR:t oli kuitenkin. Ehkä ne rullaa vähän noita vanhoja paremmin, mutta ei ole dataa niistä BRR:ssä

Oli kyllä loppuviikon sateiden jäljiltä tahmean hidas alusta paikoin tänään. Aloin jo miettimään, että nyt ikä painaa niin, että pitää vaihtaa kaikki aeroon.. :)

Meikon takapolku on siivottu kaatuneista puista. Ekaa kertaa tänä vuonna siellä tänään. Huomaa, että siellä ei ole paljoa ajettu tänä vuonna. Melko pusikoitunut paikoin ja puomin jälkeen tuleva kivikkoylämäki oli kivikoitunut entisestään. Sekä Meiko 1:lle että 2:lle kuitenkin omat enkat ja 1:lle vähän yllättäen tämän vuoden 4/80 sija sekä all time 16. Pariin otteeseen jouduin hidastelemaan varoakseni kävelijöitä. Stigmata ja Hurricane Ridget.

paaton
18.09.2022, 22.07
Velocita AR:t oli kuitenkin. Ehkä ne rullaa vähän noita vanhoja paremmin, mutta ei ole dataa niistä BRR:ssä

Nuo Velocitat ovat nopeat renkaat assulla.

huotah
18.09.2022, 22.39
Meikon takapolku on siivottu kaatuneista puista. Ekaa kertaa tänä vuonna siellä tänään. Huomaa, että siellä ei ole paljoa ajettu tänä vuonna. Melko pusikoitunut paikoin ja puomin jälkeen tuleva kivikkoylämäki oli kivikoitunut entisestään. Sekä Meiko 1:lle että 2:lle kuitenkin omat enkat ja 1:lle vähän yllättäen tämän vuoden 4/80 sija sekä all time 16. Pariin otteeseen jouduin hidastelemaan varoakseni kävelijöitä. Stigmata ja Hurricane Ridget.

Meiko on tosiaan pusikoitunut tänä kesänä. Liekö myrskypuut karkottaneet pyöräilijöitä. Käykääpä ihmiset ajamassa siellä että saadaan pidettyä baana auki.

Kivikkoalamäki alkaa olla aika hasardi jos linssit on vähänkään huurussa.

stenu
18.09.2022, 23.08
Nuo Velocitat ovat nopeat renkaat assulla.

Ilmeisesti soralla myös, jos ei kaipaa enempää pitoa. Joku pieni viilakuvio niissä näytti olevan keskellä.

Kivikkoalamäki alkaa olla aika hasardi jos linssit on vähänkään huurussa.

Mä ajoin länteen päin, kivikkomäen ylöspäin.

JackOja
19.09.2022, 11.03
Mikä kivikkomäki? En saa päähäni mistä puhutte.

paaton
19.09.2022, 11.29
Siinä suht alussa meikon puiston parkkipaikan jälkeen. Tai lopussa, jos ajaa toiseen suuntaan.

Ei se minusta ole paljoa muuttunut. Kovaa voi edelleen ajaa alaspäin, mutta pirun tarkkana saa olla.

stenu
19.09.2022, 11.51
^^ Kiipeilykalliolta n. 100 m länteen.

^ Kyllä ne kivet tulee sieltä enemmän esiin pikkuhiljaa. Viime viikon rankkasateet ovat luultavasti taas vähän vieneet maata ympäriltä. Kymmenessä vuodessa on muuttunut aika paljonkin.

stenu
19.09.2022, 12.06
Meikon kierto on sellaista gravelia, missä 42 mm nappula-Herset on ihan parhaat. Ja Stigmata myös. Mutta yllättävän lähelle eilistä aikaa olen näköjään päässyt 2020 keväällä Lutterolla. Olosuhteet voi toki vaihdella sen verran, että se vaikuttaa jotain. Nyt oli sen verran märkää, että oli paikoitellen liukasta ja mun Hurricanetkin alkaa olla aika sliksit.

Autolla ajettaville teille sekä Herset että Stigmata tuntuu kyllä aika overkill kombolta. Jotenkin alkoi loppulenkistä ärsyttämään eilen. Hämeen järviylängön metsätalousteillä ja Lopen Poronpolulla oli kyllä kivaa toissa sunnuntaina.

stenu
23.09.2022, 13.40
Jatkan yksinpuhelua :)

Melko jöötiä tavaraa on Tufojenkin kyljet. Jotenkin niistä nyt sscx:n alla olevista vanhemmista 36-millisistä (kokomustista) Swamperoista muistelin, että olisi ollut notkeampaa. Toi ”tanwall” noissa on myös vähän feikki. Eli pinta on vulkanoitu kauttaaltaan rungon päälle, myös se vaalea raita - ei niin, että pintavulkanointi olisi vain kuvion kohdalla ja kyljessä jäisi rungon vaalea materiaali paljaaksi. Nuo jää renkaan muotoisena seisomaan, kun asettelee pystyyn seinää vasten. Laitoin noi nyt vaimon pyörään työmatkakiekoille. Luultavasti toimii sepelirenkaina. Dt:n aluvanteille nousi helposti Schwalben pienellä posauttimella ja pitivät ilmat sisällään heti. Muistaakseni niitä vanhempia jouduin vähän aikaan pyörittelemään.

Vanteella lyhyen aikaa käynyt Getaway 36 mm vs Swampero 40 mm. Painot noin 400 g vs noin 440 g. Getawayn kuvio on sen noin 4 mm kapeampi, mutta rungon leveys on sama tai Getaway on ehkä jopa aavistuksen leveämpi.

https://live.staticflickr.com/65535/52378252183_6dd0fb8885_z.jpg

JKO17
23.09.2022, 15.46
Onko kokemusta tai tieto miten 36:n Swampero tai Thundero asettuu 25 mm vantee Tuleeko siihen tuo pari milliä lisää kuten 40:ssä.
r2:ssa näkyy olevan vielä muutamia noita sekä speederoa myynnissä 36 eurolla.

stenu
23.09.2022, 16.23
Noi on ilmatilaltaan niin pieniä, että mä en laittaisi 36 mm tufoa 25 mm vanteelle. 36 mm Swampero on vähän reilumman kokoisen 33-millisen krossirenkaan levyinen littanana.

Sotanorsu666
23.09.2022, 16.32
Onko kokemusta tai tieto miten 36:n Swampero tai Thundero asettuu 25 mm vantee Tuleeko siihen tuo pari milliä lisää kuten 40:ssä.
r2:ssa näkyy olevan vielä muutamia noita sekä speederoa myynnissä 36 eurolla.

Mulla on LB:n 25mm sisäleveillä kehillä 36mm swamperot. Molemmat nappulasta nappulaan 37mm.

JKO17
23.09.2022, 16.34
Kiitos. Oma runko huolii sen 42 n. 4-5 mm tilalla , joten 40 mm:t mennee kohtuu helposti. Laitan Tuferot tilaukseen, ehkä molemmat 36 ja 40

Tai onhan tässä viikonloppu aikaa tilata. Terra Speedeistä ja Traileista ainoastaan kokemusta. Gravelkingin ss:ta hypistelin tänään aamulla mutta en saanut ostettua kun en ollut yhtään perehtynyt aiheeseen. Taitavat mennä kaikki suunnilleen samaan luokkaan, eli Speed, SS ja Thundero ja Swampero, Swampero vähän rankempi ?

Pansson
25.09.2022, 09.08
https://r2-bike.com/CHALLENGE-Tire-Strada-Bianca-275-650B-x-46-TLR-black-brown

Nyt on vihdoinkin tarjolla leveämpää slicksiherkkua pikkukiekoille. Laitoin tänään tilaukseen, mutta keväällä vasta alle. Talvi mennään vielä Contin RaceKingeillä, jos tässä hiihtämiseltä kerkeää joskus ajamaan pyörällä.

En löytänyt päivitystä näiden kokeiluista. Tuliko testattua?

Sotanorsu666
25.09.2022, 09.31
En löytänyt päivitystä näiden kokeiluista. Tuliko testattua?

Tuli joo. Useamman vuoden ajellut gravelia slickseillä. Nämä olivat ehdottomasti nopeimmat ja mukavimmat slicksit mitä gravelkäyttöön löytynyt. Varmaan pari tonnia tuli ajettua näillä. Jos slickseillä haluaa ajella, niin alle vaan.

Slickseillä ajelu loppui kuitenkin omalta osaltani kesän kaatumiseen. Oma ajovirhe, mutta kuviollisella kumilla olisi ollut ehkä jotain pelastettavissa. Ei ole kovinkaan kivaa makailla lääkärikeskuksen toimenpidepöydällä puolet perseestä täynnä pikkukiviä ja sairaanhoitaja putsaa tuota avohaavaa hammasharjalla pelkän puudutusgeelin kanssa, koska lääkäri ei kerennyt tulla tekemään paikallispuudutusta :) No jäi ainakin jotain muistoja tästäkin kesästä.

Pansson
25.09.2022, 09.54
Kuulostaa vähintäänkin ikimuistoiselta!

Miettinyt vaihtoehtoa kukutuspinnasta reikääntyneille RaceKingeille, mutta ei näistä oikein muuta moitittavaa löydy. Rullaavat karkealla sorallakin kevyesti ja todella mukavaa kyytiä.

hphuhtin
25.09.2022, 11.00
^vähän samaa ollut itsellä mielessä, RaceKingille korvaajaa katsellut. Normiajoon asfaltti/hiekkakelvi nuo on turhan järeät, mutta jossain öljysoralla/metsäautotiellä ovat mitä mainioimmat. Aina mukavat eikä kovin raskaan oloiset vaikka pakkohan noiden on ainakin ilmanvastusta tehdä. Ajelen jollain n. 1.2/1.5 paineilla näin 78kg painoisena, kovalle alustalle vähän enemmän.

Luultavasti kunnon nappula on pelastanut n. 3-4 pannutukselta. Tyypillisesti etupää on lähtenyt alta liukkaassa mutkassa liian suurella tilannenopeudella, mutta sitten rengas on viime hetkellä napannut kiinni. Joka kerta on heti tullut mieleen että slickseihin en vaihda :)

Ehkä ostan vain uuden samanlaisen taakse. Pirelli Cinturato Gravel M tai S näyttäisi myös omaavan rutkasti kuviota. Itsellä kun keskarit ei ole mitään päätähuimaavia vaikka ajaisin 25mm slicksillä, voi valita renkaat optimoiden muuta kuin huippunopeutta.

Sotanorsu666
25.09.2022, 11.17
Luultavasti kunnon nappula on pelastanut n. 3-4 pannutukselta. Tyypillisesti etupää on lähtenyt alta liukkaassa mutkassa liian suurella tilannenopeudella, mutta sitten rengas on viime hetkellä napannut kiinni. Joka kerta on heti tullut mieleen että slickseihin en vaihda :)

Jep. Toivottavasti jatkossa myös itselläni on näim asiat. Virheistä oppii ja useampi vuosi meni ilman läheltäpititilanteitakin, mutta sitten sain kerralla kunnolla.

Lähti juuri etupää alta sellaisessa tutussa shigaanissa mistä olen ajanut varmaan tuhansia kertoja. Satuin vain tulemaan siihen karvan verran liian lujaa ottaen huomioom, että tuohon mutkakohtaan oli juuri joskus sillä viikolla tuotu reilusti uutta soraa.

Ohiampuja
27.09.2022, 12.51
RaceKingille korvaajaa katsellut. Normiajoon asfaltti/hiekkakelvi nuo on turhan järeät, mutta jossain öljysoralla/metsäautotiellä ovat mitä mainioimmat. Aina mukavat eikä kovin raskaan oloiset vaikka pakkohan noiden on ainakin ilmanvastusta tehdä. Ajelen jollain n. 1.2/1.5 paineilla näin 78kg painoisena, kovalle alustalle vähän enemmän.
Täällä samat fiilikset, ja kuskin painokin ihan sama. Rengaspaineet kyllä hiukan enemmän, ja renkaina Rekon Race.

Pistin siis pyörään alle Panaracer Gravelking SK 43mm, mutta ei tällainen vanha maastopyöräilijä niihin oikein tottunut ja vaihdoin Rekon Racet takaisin paikalleen. Pyörä tosin ei ole "kunnon" gravel, vaan suoratankoinen jäykkis jolla gravelia ajellaan.

macci
27.09.2022, 14.51
iltagrävelin yhteydessä on viime aikoina tullut testailtua muutamia gravelkumeja Notion aeromittarin (https://notio.ai/products/notio-ride-tracker) kanssa

koska mittari vaatii nopeussensorin on takakiekko ja kumi pidetty samana ja vaihdeltu vain etukiekkoa

testipätkänä suomenojan kaasuputken viereinen 1,4km grävelbaana (https://www.strava.com/segments/19684526?filter=overall) edes ja takaisin, yleensä 3 toistoa per kumi (joskus useampi riippuen rusakoiden ja kauriiden määrästä)
noin 250W tehoilla ja kahvoilta suht matalana ajettuna

pyörä space chicken ja takana rene hersen juniper ridge 50mm extralight 1,9bar
https://i.imgur.com/p2QJk7W.jpg

eilen tuli selkeämpää eroa niin listasin tulokset tarkemmin ylös:
https://i.imgur.com/Dd8EDXO.png

GP5000S TR ja 65mm aerokiekko aivan merkittävästi nopeampi kuin mikään aiemmin testattu. Ja tässä ei siis vaihtunut muu kuin etukiekko ja kumi. Melko paljon saa laskea stemmiä jos vastaavan parannuksen hakee ajoasennon kautta.

aiemmat testiparit:

rene herse juniper ridge 50mm (30mm/32mm kiekolla) vs. challenge gravel grinder HTLR 38mm (42mm/32mm kiekolla) => HTLR hieman nopeampi (luokkaa 0,1-0,3km/h)

HTLR vs. Tufo Thundero (50mm/32mm kiekolla) => käytännössä tasoissa (pitää vielä tarkemmin katsoa datat)

kumien paineet asetettu silcan laskurin mukaan (cat2 gravel pinnalle) mitatun rungon leveyden pohjalta

GP5000S TRn kanssa kokeilin myös matalampaa painetta joka oli ajossa selvästi mukavampi mutta datan mukaan myöskin hiukan hitaampi. Optimi tuolle ko pätkälle voisi löytyä 2.85 ja 3.3bar välimaastosta eli ehkäpä esim reilu 3bar.

seuraavaksi ajattelin vaihtaa Tufo Thunderon pois tuolta 50/32mm kiekolta ja pistää 35mm GK sliksin siihen. Tuon jälkeen nopeusanturi etukiekkoon ja takakiekkojen/kumien vaihtelua

Smo
28.09.2022, 00.57
^Oot ollut tässä nurkilla, olis voinu tulla dokumentoimaan :D

Tuli joo. Useamman vuoden ajellut gravelia slickseillä. Nämä olivat ehdottomasti nopeimmat ja mukavimmat slicksit mitä gravelkäyttöön löytynyt. Varmaan pari tonnia tuli ajettua näillä. Jos slickseillä haluaa ajella, niin alle vaan.

Slickseillä ajelu loppui kuitenkin omalta osaltani kesän kaatumiseen. Oma ajovirhe, mutta kuviollisella kumilla olisi ollut ehkä jotain pelastettavissa. Ei ole kovinkaan kivaa makailla lääkärikeskuksen toimenpidepöydällä puolet perseestä täynnä pikkukiviä ja sairaanhoitaja putsaa tuota avohaavaa hammasharjalla pelkän puudutusgeelin kanssa, koska lääkäri ei kerennyt tulla tekemään paikallispuudutusta :) No jäi ainakin jotain muistoja tästäkin kesästä.

Mulla oli cyclossa takana Contin Contact ja edessä Cyclocross Race kun ajelu eli sellaista fifty-sixty gravel-asvalttoa ja sitten toissakesän extempore-bikepacking mökiltä sillä enempi hiekkaa. Kuin takiekosta meni vapaaratas tuli uudet käytetyt joissa oli edessä Contin ltra Sport 25mm ja taakse laitoin GP5000 25mm, tuo oli aika hasardin tuntuinen hiekalla mutta cyclorengas edessä hyvinkin siedettävä ja hallittava mutkissakin.

Gravelissa edessä edelleen esiasennuksena ollut WTB Riddler 45mm edessä ja takana kakkoskiekkon mukana tullut Clement X'Plor MSO 36mm joka on ollut myös rospuuttoaikaan kun edessää ollut jo nasta. Taakse olisi Terra Speed 40mm mutta ei ole nyt tullut laitettua .. ja kai niitä litkuhommiakin joskus pitäisi kokeilla

stenu
28.09.2022, 11.21
^^ Yllättävän olematon on Juniper Ridge vs. Gravel Grinder/Thindero ero. Voisko tuon perusteella arvioida, että jos on yhtään sutivaa ylämäkeä tai jarrutettavaa mutkaa, niin Hersen nappuloilla olisi nopeampi? Mikä Herse-versio?

Challengelta on tullut nyt Almanzostakin HTLR-versio (https://www.challengetires.com/shop/products/almanzo/55084). Siitä olisi mielenkiintoista saada vastaavaa dataa ja miksei BRR-dataakin. Vähän kiinnostaisi myös Almazo HTLR/Chicane HTLR BRR-vertailu. Almanzossa on oletettavasti vähän hitaampi 260tpi-runko, mutta vähemmän kuviota ja Chicanessa 300tpi-runko, mutta enemmän ja isommat reunanappulat. Challengen mukaan Almanzo HTLR on nopeampi kuin Gravel Grinder HTLR.

Sen verran hyviä kokemuksia mulla on nyt HTLR Grifosta, että joko Almanzot tai Chicanet taidan laittaa Lutteroon alle ensi kesäksi. Se saa jatkossa palvella kesäisin soratiepyöränä, ja Stigu pysyy seikkailupyöränä Hersen 42 mm nappuloilla. Talveksi laitan Lutteroon nastat ja fiksistä jäljelle jääneen dynamokiekon. Työmatkat ja pidemmät lenkit sillä, niin kulkee valot mukana aina.

epakesa
29.09.2022, 14.33
Mielenkiintoista testailua maccilla! Kiitos kun postailit tuloksia.

Renkaan leveys näyttäisi minusta olevan merkittävin tekijä, kapeampi kumi luo pienemmän ilmanvastuksen. Toisaalta ero 41mm renkaiden ja 20% suuremman pinta-alan 50mm Hersejen välillä on hämmentävän pieni.

Voisiko kyse olla siitä, että
1. Nämä leveämmät kumit eivät hyödy enää lainkaan aerovanteesta, toisin kuin 32mm rengas
2. Pelkkä renkaan leveys ei ole kriittinen muuttuja, vaan vanne-rengas yhdistelmän aerodynamiikka kokonaisuutena
3. Jos vanne-rengas yhdistelmä ei ole aerodynaaminen, niin lisäleveys ei enää juuri vaikuta ilmanvastukseen -- vai onko Hersen vierintävastus kenties niin merkittävästi matalampi, että se kompensoi?

Aerodynamiikka on kyllä ihanan epäintuitiivista, kun sen etukiekon takana on kaikenlaista kappaletta, mutta kuitenkin sillä tuulenhalkojalla on näin iso vaikutus.

Jan Heinen tuoretta propagandaa aiheesta:
https://www.renehersecycles.com/aerodynamics-of-gravel-bikes/

paaton
29.09.2022, 14.36
Maccin rene herset tosiaan extra lighteja.

paaton
29.09.2022, 14.40
Mutta joo, vaikka moni pitääkin aeroa murhana gravellissa, niin kyllä se vaan vaikuttaa.

Näissä macin testeissä tosiaan niin paljon muuttujia, ettei oikein osaa ottaa mitään kantaa.

stenu
29.09.2022, 15.55
Mielenkiintoista testailua maccilla! Kiitos kun postailit tuloksia.

Renkaan leveys näyttäisi minusta olevan merkittävin tekijä, kapeampi kumi luo pienemmän ilmanvastuksen. Toisaalta ero 41mm renkaiden ja 20% suuremman pinta-alan 50mm Hersejen välillä on hämmentävän pieni.

1. Nämä leveämmät kumit eivät hyödy enää lainkaan aerovanteesta, toisin kuin 32mm rengas
2. Pelkkä renkaan leveys ei ole kriittinen muuttuja, vaan vanne-rengas yhdistelmän aerodynamiikka kokonaisuutena
3. Jos vanne-rengas yhdistelmä ei ole aerodynaaminen, niin lisäleveys ei enää juuri vaikuta ilmanvastukseen -- vai onko Hersen vierintävastus kenties niin merkittävästi matalampi, että se kompensoi?

Aerodynamiikka on kyllä ihanan epäintuitiivista, kun sen etukiekon takana on kaikenlaista kappaletta, mutta kuitenkin sillä tuulenhalkojalla on näin iso vaikutus.

Jan Heinen tuoretta propagandaa aiheesta:
https://www.renehersecycles.com/aerodynamics-of-gravel-bikes/

Joo tuossa ei ollut eritelty Hersen ilmanvastulukemia, joten on paha sanoa mitään siitä, että miten paljon on eroa ilmanvastuksessa ja miten paljon rullaavuudessa. BRR:n tuloksiin verrattuna Maccin testitulosten ero on kyllä todella pieni tolla Suomenojan pätkällä, joka sellaista perusulkoilutiesoraa. Edelleen kiinnostaa, että mikä Herse-versio oli kyseessä. Kuvasta ei ihan saa sitä selville, mutta olisiko Extralight?

JKO17
29.09.2022, 15.55
Laitan oheen gravelketjussa aiemmin olleen swissiden gravel aerotestin.

Siinä on vähän haarukoitu ja vertailtu gravelin aero ja rolling resistancea mm.

- gravelpyörä gravelkiekot ja renkaat vs aeropyörä aerokiekot
- 420 laippaiset gravelkiekot vs 250 (käytännössä fooumikiekot vs Dt swissin GR1800:t)
- eri gravelrenkaiden ,leveyksien, nappuloiden koon vaikutus aero-ominaisuuksiin ja rr
-nopeudet 30, 37,5 ja 45

https://www.swissside.com/blogs/news/gravel-report

paaton
29.09.2022, 16.04
Tosiaan niitä muuttujia on niin älyttömän paljon gravellissa, ettei mitään järkeä.

Nappula tuo pitoa ja sitä kautta vauhtia. Leveä napppula lisää pitoa ja varsinkin nopeutta pehmeällä alustalla. Leveä sliksi on nopea suht aina, mutta kaamea ajettava liukkaalla.

Ilmanvastus, pito, kantavuus.

40mm Terra Speed on kyllä aika hyvässä sweetspotissa. Ei osaa moittia. Pitääkin tautisen hyvin kovalla hiekalla. Niin ja ehkä alan nyt huomata leveän kiekon edut. Luotto kantata mutkiin on hyvä, kun rengas ei muljahtele alle. Kovassakin vauhdissa voi vähän ohjailla takajarrulla.

macci
29.09.2022, 16.11
paaton, muuttujathan (puhtaasti nopeus/aero testailun osalta) on nyt laitettu melko minimiin kun yhdellä testikerralla vaihtuu vain etukiekko ja kumi. Eri päivinä (eli eri lämpötilassa, erilaisessa tuulessa ja eri vaatteilla yms) ajettuja lukemia ei toki voi suoraan verrata eikä nuo CdA arvot ole absoluuttisen oikein mutta jos A oli nopeampi kuin B päivänä X ja B oli nopeampi kuin C päivänä Y voi melko varmasti todeta että A on myöskin nopeampi kuin C. Eli keskinäistä järjestystä tässä ehkä enemmänkin haetaan.

selvennykseksi vielä se, että tuo taulukon CdA ei tosiaankin ole pelkkä CdA koska kaikkien testien lukemat tulee samoilla lähtöarvoilla (eli paino, vierinvastus yms oletetaan kaikissa samoiksi). Se on siis lähinnä vertailuarvo johon vaikuttaa sekä ilmanvastus että vierinvastus (että marginaalisesti myös kumin ja kiekon paino) ja alempi parempi

GP5000S TR 33mm + 65mm kiekko (32mm ulkoleveydellä) on ollut nyt ainoa mikä on selvästi erottunut nopeampana kuin samana päivänä testattu verrokki (ja tuossa ko vertailussa verrokin eli Thunderon kiekkomallikin oli sama pl 15mm ero profiilissa ja samalla navalla ja samalla jarrulevyllä).

alla tarkemmat datat noista aiempien päivien vertailuista (kaikissa siis takakumina RH Juniper Ridge EL) - HTLR:n kaksi punaisella fontilla merkattua lukemaa hieman yläkantissa koska vedon aikana on väistelty rusakkoja, Tufo thunderon kiekko myös noin 150g kevyempi ja siinä oli aerompi jarrulevy kuin HTLRssä
https://i.imgur.com/KtP4oZf.png

Tufo thunderolla tuli vertailtua myös sora vs. tuore asfaltti:
https://i.imgur.com/5JytL7T.png

Samoja juttuja olen pohtinut pitkälti samoin johtopäätöksin. Näyttäisi siltä, että aerokiekoista on suuremmin hyötyä vasta siinä kohtaa kun rengas on suurinpiirtein samaa leveyttä kuin kiekon ulkoleveys.
Seuraavaksi tuohon 50/32mm kiekolle menee 35mm GK Sliksi (eli noin 5mm kapeampi kumi kuin Thundero) ja testaan sen jälleen gravel grinderiä vastaan jotta suhteellinen ero selviää.

50mm RH EL on tosiaan varsin nopea (ja oletettavasti suhteessa vieläkin nopeampi kun vauhtia vähemmän ja alusta pehmeämpi taikka vaatii enemmän pitoa). Tosin 50mm G ONE Speed (vm 2019, reilu 400g) on aiempien testien pohjalta vielä hiukan nopeampi kuin tuo RH EL ja käytännössä tasoissa tuon Tufo Thunderon kanssa (ellei jopa hiukan nopeampikin). Mutta sliksinä sitä ei tosin märässä ja liukkaammassa voi juuri käyttää..

paaton
29.09.2022, 16.12
Kaverin kanssa tuli huomattua miten valtava ero on assulla terraspeed+aerokiekko vs grizlin orkkis 45c schwalbe+alukiekko.

Se ei ole mitään muutamia watteja, vaan takuulla yli 50. Mulla oli sopivaan sivumyötäiseen 220w tehoa ja frendillä 300 huitteilla. Lyhyen assupätkän jälkeen mulla syke 120 ja kaverilla 160.

Tuota voi gravel kisoja varten mietiskellä. Jos et saa levättyä tasaisemmalla tiellä lainkaan, niin seuraavan kovan pätkän alkaessa tiput aivan varmasti kyydistä.

moukari
29.09.2022, 16.15
Kaverin kanssa tuli huomattua miten valtava ero on assulla terraspeed+aerokiekko vs grizlin orkkis 45c schwalbe+alukiekko.

Se ei ole mitään muutamia watteja, vaan takuulla yli 50. Mulla oli sopivaan sivumyötäiseen 220w tehoa ja frendillä 300 huitteilla. Lyhyen assupätkän jälkeen mulla syke 120 ja kaverilla 160.

Tuota voi gravel kisoja varten mietiskellä. Jos et saa levättyä tasaisemmalla tiellä lainkaan, niin seuraavan kovan pätkän alkaessa tiput aivan varmasti kyydistä.

Hyvää dataa maccilla täällä, mielenkiintoista. Mä en ole kyllä itse tuollaisia eroja juuri huomannut, aerokiekoilla sorarenkaat ehkä 0,5 kmh nopeammat kuin alumiinisilla treenikiekoilla. 44 mm Thundero treenikiekoilla menee ihan hyvin neljääkymppiä asfaltilla :cool:

JKO17
29.09.2022, 16.19
3T Discus 45/40 on 29 mm sisältä ja 40 mm ulkoa sekä 45 mm korkeat. Tätä on mainostettu/kehuttu nopeaksi vanteeksi juuri tuosta syystä että kiekko on riittävän leveä suhteessa renkaaseen, ja myös 45 mm korkea.
Mitään tätä vahvistavaa dataa en ole huomannut, en tosin kauheasti etsinytkään

paaton
29.09.2022, 16.39
Hyvää dataa maccilla täällä, mielenkiintoista. Mä en ole kyllä itse tuollaisia eroja juuri huomannut, aerokiekoilla sorarenkaat ehkä 0,5 kmh nopeammat kuin alumiinisilla treenikiekoilla. 44 mm Thundero treenikiekoilla menee ihan hyvin neljääkymppiä asfaltilla :cool:

Juu, tuossa vaan rengas/vanne yhdistelmä näytti miten isoja eroja voi olla. Hitaaksihan tuo schwalbe on mitattu rullillakin. Taitaa olla se bite versio.

Selittää kyllä kanssa hyvin miksi proot ajaa slikseillä, vaikka ne rullilla hitaat olisivatkin.

paaton
29.09.2022, 16.40
3T Discus 45/40 on 29 mm sisältä ja 40 mm ulkoa sekä 45 mm korkeat. Tätä on mainostettu/kehuttu nopeaksi vanteeksi juuri tuosta syystä että kiekko on riittävän leveä suhteessa renkaaseen, ja myös 45 mm korkea.
Mitään tätä vahvistavaa dataa en ole huomannut, en tosin kauheasti etsinytkään

Uskon tämän. Tuo korjaa sen toisenkin puolen, mistä kaveri valitti 45c renkaiden kanssa. Kun paineet laskee, niin rengas alkaa muljuamaan hiekallakin alta.

stenu
29.09.2022, 16.44
Laitan oheen gravelketjussa aiemmin olleen swissiden gravel aerotestin.

Siinä on vähän haarukoitu ja vertailtu gravelin aero ja rolling resistancea mm.

- gravelpyörä gravelkiekot ja renkaat vs aeropyörä aerokiekot
- 420 laippaiset gravelkiekot vs 250 (käytännössä fooumikiekot vs Dt swissin GR1800:t)
- eri gravelrenkaiden ,leveyksien, nappuloiden koon vaikutus aero-ominaisuuksiin ja rr
-nopeudet 30, 37,5 ja 45

https://www.swissside.com/blogs/news/gravel-report

Ja kuten siellä aikaisemminkin tuli todettua, niin tuokin testi on tuon kyseisen valmistajan rahoittama ja yksinomaan markkinointitarkoituksia varten tuotettu. Tässä artikkelissa (https://www.hambini.com/modern-real-world-cycling-aerodynamics/) Hambini perustelee ihan järkeenkäyvästi, miksi tuulitunnelitestien tuloksien soveltaminen käytännön nopeuseroiksi ei toimi niin yksiselitteisesti. Tuulitunnelitesteissä niitä epävarmuustekijöitä (tosielämään verrattuna) aiheuttavia muuttujia on vähintään yhtä paljon kuin Maccin tosielämätesteissä. Tuulitunneliolosuhteissa tuulitunnelitestit ovat luotettavia, mutta käytäntöön soveltaminen ei toimi, koska tosielämässä ei ole tuulitunneliolosuhteet.

JKO17
29.09.2022, 17.19
Jos tuon testin nyt ajatuksella lukee, niin voi siitä perustellusti päätellä myös sen miksi aero-gravel dataa ei kovinkaan paljoa julkaista markkinointitarkoituksessa. Ota nyt vaikka tarkasteltavaksi 30 kmh, kiekkojen ja renkaiden aero drag ja niiden erot ja vertaa niitä rr:ään
Tuulitunnelitesti on nyt vaan ainoa, jossa pystytään sulkemaan muuttuvat tekijät niin että siitä saadaan vertailukelpoista dataa.

stenu
29.09.2022, 17.52
Swiss Siden mukaan 40 mm renkaalla 30 km/h vauhdissa 25 mm vs 45 mm vanteiden ilmanvastusero on tuulen suunnasta riippuen noin 0,5-4 wattia tuulitunnelissa ja mikäli tuohon Hambinin artikkeliin ja laskelmiin uskoo, niin reilusti alle sen tosielämän olosuhteissa.

Swiss Sidekin mahdollisesti sortuu (vahingossa tai tarkoitushakuisesti) tuohon Hambinin esittämään virheelliseen olettamaan siitä, että tosielämässäkin tuulen nopeus pysyisi samana jaw anglen muuttuessa, mikä vääristää testitulosta entisestään. Kaavion yhteydessä ei kerrota, onko siinä esitetty suoraan tuulitunnelimittausten tulokset vai onko tosiolosuhteissa tuulen tulokulman kasvun aiheuttama tuulen nopeuden pieneneminen huomioitu.

”There are some severe limitations with this method. The most frequently ignored issue is the drop in forward velocity. When the rider is rotated at any angle away from head on (zero yaw), the relative wind speed drops. As an example, consider a test conducted at 50km/h wind speed. If the rider were to be rotated to 15 degrees, the velocity relative to the rider would be 48.3km/h. A 1.7km/h reduction might not sound like much but this value is squared for drag and cubed for power, it becomes a 7% drag reduction and 11% power reduction, putting that into wattage terms 400W would become ~356W. This is the principle reason why many graphs supplied by vendors show a reduction in drag when the rider is rotated away from zero yaw.”

Tuulitunnelista saadaan ainostaan tuulitunneliolosuhteissa vertailukelpoista dataa ja sen vuoksi mm. Zipp ja Bontrager ovat korvaamassa tuulitunnelitestaamista real life -testeillä.

JKO17
29.09.2022, 18.08
Juu. Voi vapaasti päättää ketä uskoo. Swissiden aero-osaamistakin voi googletella.

Tuulitunnelimalli tai rr- rumputesti ei ole täydellisiä, mutta yhteys niillä on oikeaan elämään.
Tourin testeistä saa myös yleisesti luotettavakai todettua aerodataa.

Zipp on korvannut osin aerodatan total system efficiencyllä. Pätevä ja kannatettava ajatusmalli, mutta Zippin perussyy lienee se että 404:t tai muutkaan sen tuotteet eivät enää ole aeron edelläkävijöitä

stenu
29.09.2022, 18.25
Juu ja minä olen aeroepäasiantuntija, joten kannattaa lukea rivien välit sen mukaisesti :)

Kunhan vaan suhtaudun periaatteesta terveen skeptisesti kaikkeen valmistajien itse tuottamaan, omaa erinomaisuuttaan korostavaan ”dataan”.

JKO17
29.09.2022, 18.36
Juu. Valmistaja ei minusta tässä korosta vaan vertaa omia tuotteita.
Valitsemalla heidän aeroversion säästät 1,8 wattia 30:ssä, eli tunnissa ajat ehkä 150 metriä pidemmälle.
Testi itse asiassa kertoo minusta sen, että rengasvalinta on paljon tärkeämpi 30:ssä, mutta ei tuosta pienestä aerohyödystä haittaakaan ole

paaton
29.09.2022, 18.38
Just ton takia minä tuon kommentin kirjoitinkin. Sen eron voi huomata, ilman mitään testejä. Itselleni on sattunut muutaman kerran vastaava tilanne pitkällä karveli-lenkillä.

Siis sellainen sopiva myötäsivari, johon lisätään vähän taakia, alla ohuet alukiekot ja karkeat nappulat. Frendeillä se aerokiekko+liukas rengas. Siitä tulee sellainen "EI S#&NA" fiilis hyvin nopeaan.

paaton
29.09.2022, 18.41
Se hidas rengas on sillai tasaisesti jarru aina. Eroa ei huomaa kuin kaameasta väsystä lenkin lopulla, tai bonkkaamisesta :)

Karkea napppula+ohut kiekko voi taas olla yksi prkeellinen jarru sopivassa kohtaa.

Ja siis ei nämä stenun ajoissa, eikä monen muunkaan, meinaa yhtään mitään. Varsinkaan jos ajaa yksin. Mutta gravellia kisaavan kannattaa minusta miettiä.

stenu
29.09.2022, 18.48
Just ton takia minä tuon kommentin kirjoitinkin. Sen eron voi huomata, ilman mitään testejä. Itselleni on sattunut muutaman kerran vastaava tilanne pitkällä karveli-lenkillä.

Siis sellainen sopiva myötäsivari, johon lisätään vähän taakia, alla ohuet alukiekot ja karkeat nappulat. Frendeillä se aerokiekko+liukas rengas. Siitä tulee sellainen "EI S#&NA" fiilis hyvin nopeaan.

Ehkä se riippuu vähän siitäkin, että mikä karkea nappula on alla. Kyllä mäkin huomaan, että kun ajaa contirenkaisen perässä asfaltilla, niin siellä peesissä pysyy ihan mielellään. Mutta en kyllä koe sitä eroa ihan niin suunnattoman suureksi. Katotaan, miten tilanne muuttuu ensi kaudella, kun toiseen pyörään tulee Extralite-nappulat ja toiseen jotkut liukkaiksi mainostetut Open Tubularit. Molemmissa on melko aerottomat kiekot.

stenu
29.09.2022, 18.55
Ja siis ei nämä stenun ajoissa, eikä monen muunkaan, meinaa yhtään mitään. Varsinkaan jos ajaa yksin. Mutta gravellia kisaavan kannattaa minusta miettiä.

Juu mä joka tapauksessa välttelen asfalttia kuin ruttoa ja mun sorakeskarit ei lähentele kolmeakymppiä ikinä. Mutta oon sentään yhden ihan oikean, ajanotollisen sorakisan ajanut ja ensi kesänä on kova aikomus ajaa 170 km FNLD:ssä niin kovaa kuin mihin rahkeet riittää :)

JackOja
29.09.2022, 20.32
...ensi kesänä on kova aikomus ajaa 170 km FNLD:ssä niin kovaa kuin mihin rahkeet riittää :)

Offtopiccina, mahtaako tapahtuma olla sellainen, että siellä voisi ajaa myös hiljaa? Höntsäilymielellä, niinku vaikka Tahkon.

Vai onko syytä jättää paikat niille runsaille ulkomailta saapuville staroille, jotka kilpailevat tosissaan?

stenu
29.09.2022, 21.10
Tottakai voi. Voisin kuvitella, että suurimmalle osalle se on juuri sitä ja melkolailla höntsää se minunkin ”kovaa” ajaminen on.

Arosusi
01.10.2022, 00.07
BRR

Tufo Gravel Swampero 40

https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/tufo-gravel-swampero

huotah
01.10.2022, 00.34
BRR

Tufo Gravel Swampero 40

https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/tufo-gravel-swampero

Eli järkevillä (lue: matalilla) paineilla Swampero häviää Terra Speedille viitisen wattia per rengaspari. En pidä pahana. IRL ero on toki varmaan jotain muuta, mutta hyvä tietää että 5W rullilla on pieni mutta havaittava ero tuolla ulkomaailmassa.

JKO17
01.10.2022, 10.52
Vähän sinun ja stenun kommenttien perusteella tilasin itselle nuo swamperot 40 millisinä. Aika hyvin haarukoitu tuo assulla rulllaaminen.

Rullaamisen kannalta gravelissa pitäisi varmaan löytää se päine joka on riittävän matala muttei liian matala. Tuossa on pieni ote muutamasta eri renkaasta ja niiden rulllaavuuden muutoksista kun painetta nostetaan. Rummun kuvio on brr:n käyttämää rumpua karkeampi ja testissä renkaaseen kohdistuu myös ylös-alas liikkuva massa jonka tarkoituksena on simuloida ajajan kehon liikettä. Testaaja on Wheel Energy Oy ja testin tilaaja Velonews.

Tuossa näkyy testin mukaiset käännekohdat milloin rullaavuus alkaa heikkenee renkaan ylös-alas liikkeen johdosta.

Artikkelissa suositellaan että henkilökohtaiset kokeilut kannattaa aloittaa noin 0,5- 1 baria alemmalta tasolta kuin tuo käännepiste on.

Toki muuttujia on monia, kuskin paino ja taitotaso, maasto, pidon tarve jne.

1,5 bar
2,0 bar
2,5 bar
3,0 bar
3,5 bar
4,0 bar
4,5 bar
5,0 bar
5,5 Bar

Fastest to slowest
watts
watts
watts
watts
watts
watts
watts
watts
watts

1
Challenge Strada Bianca Pro TLR 36
35.5
28.4
24.7
22.3
17.7
15.7
15.9

2
Specialized Pathfinder Pro TLR 38
36.5
32.0
28.3
23.2
18.9
20.2

3
Challenge Strada Bianca Pro 36 with Latex Tube
36.0
31.0
28.8
25.1
20.4
21.2

4
Challenge Gravel Grinder Pro TLR 36
41.4
36.8
32.5
24.8
21.8
21.6
22.5

5
Schwalbe G-One R Evo Super Race TLE 40
35.4
31.0
28.2
25.8
21.8
23.2

6
Panaracer Gravel King SS 38 TLC
36.1
32.4
31.2
29.7
26.4
22.9
24.1

huotah
01.10.2022, 11.33
Artikkelissa suositellaan että henkilökohtaiset kokeilut kannattaa aloittaa noin 1 baria alemmalta tasolta kuin tuo käännepiste on.

1,5 bar
2,0 bar
2,5 bar
3,0 bar
3,5 bar
4,0 bar
4,5 bar
5,0 bar
5,5 Bar

Fastest to slowest
watts
watts
watts
watts
watts
watts
watts
watts
watts

1
35.5
28.4
24.7
22.3
17.7
15.7
15.9

2
36.5
32.0
28.3
23.2
18.9
20.2

3
36.0
31.0
28.8
25.1
20.4
21.2

4
41.4
36.8
32.5
24.8
21.8
21.6
22.5

5
35.4
31.0
28.2
25.8
21.8
23.2

6
36.1
32.4
31.2
29.7
26.4
22.9
24.1

Olen viimeiset vuodet ajellut 38-40 millisillä renkailla joiden käännepiste on taulukon mukaan 3,5 barissa. Paineina olen pitänyt +/- 2,5 baria ja se on tuntunut osuvan sweet spottiin (80kg kuski). Sanoisin että yo. nyrkkisääntö on hyvä. YMMV.

JackOja
01.10.2022, 14.46
Tänään satkulla Terra Speedeillä. Paineet 1.9/2.1 ja onhan tuo rengas ihan huijausta, kulkee ihan itsestään!

Noilla paineilla jopa melko mukava, saatan alkaa tykätä vaikka aiemmin olen tuominnut jyrkästi.

paaton
01.10.2022, 15.26
Tänään satkulla Terra Speedeillä. Paineet 1.9/2.1 ja onhan tuo rengas ihan huijausta, kulkee ihan itsestään!

Noilla paineilla jopa melko mukava, saatan alkaa tykätä vaikka aiemmin olen tuominnut jyrkästi.

Juu, justiinsa noin. Mulla on nyt nuo 25, vai 24mm sisämitalla olevat kehät ja paineita 2/2.2 70kg painolla. Vähemmänkin voisi laittaa, mutta pohjaavat pirulaiset pahemmissa kohdissa. Rullaus ei kärsi kyllä lainkaan paineen laskusta. Insertit voisi olla kovat?

On aika uskomatonta, miten hyvin nuo renkaat kulkee ihan kaikkialla, vaikka kyljetkin ovat suht jämäkät. Ei mitään notkumista tai sortamista. Jopa kirit on tosi kiva vetää noilla. Resolutet ovat pirulliset lutterot kireissä matalilla paineilla, ainakin noiden kapeampien kehien kanssa.

Ja näissähän on siis se juttu kanssa, mitä olen selittänyt suu vaahdossa muistakin renkaista. Siis terroilla pystyy kanttaamaan assulla täysin huoletta. Luulen, ettei maantierenkaille ota lainkaan takkiin mutkissa.

En siis ole ajanut koskaan ennen terroilla. Vähän luulen, että tilaan näitä varastoon enemmänkin.

JKO17
01.10.2022, 16.16
Ostin itsekin swamperojen ohella terra speedit, ei taida mennä vanteelle kun tuli tilattu 27,5:t.

Ihan mielenkiinnosta kyselisin, että miten tuohon n. 2 bariin ootte päätyneet. Maasto/alusta/mukavuus?
Terra Speedienkin rullausominaisuudet brr:n testissä kuitenkin heikkenevät aika paljon 2,6 barista 1,9 bariin (low/extra low).
Ensimmäinen ajatus labratestien perusteella olisi että kokeilisi nostaa painetta vähäsen mieluummin kuin laskea, jos mennään nopeus edellä.
Mulla ei siis ole asiasta mitään kokemusta, numeroita vaan katselin. Paatonin profiiliselle ajajalle lähtösuositukset jossain 2,4-2,5 tasolla aika jämäkässä gravelissa ja 2,7-2,8 suomalaisessa helpohkossa soratiegravelissa (system weight 80, cat 1-3, ja silcan laskuri).

paaton
01.10.2022, 16.38
Ostin itsekin swamperojen ohella terra speedit, ei taida mennä vanteelle kun tuli tilattu 27,5:t.

Ihan mielenkiinnosta kyselisin, että miten tuohon n. 2 bariin ootte päätyneet. Maasto/alusta/mukavuus?
Terra Speedienkin rullausominaisuudet brr:n testissä kuitenkin heikkenevät aika paljon 2,6 barista 1,9 bariin (low/extra low).
Ensimmäinen ajatus labratestien perusteella olisi että kokeilisi nostaa painetta vähäsen mieluummin kuin laskea, jos mennään nopeus edellä.
Mulla ei siis ole asiasta mitään kokemusta, numeroita vaan katselin. Paatonin profiiliselle ajajalle lähtösuositukset jossain 2,4-2,5 tasolla aika jämäkässä gravelissa ja 2,7-2,8 suomalaisessa helpohkossa soratiegravelissa (system weight 80, cat 1-3, ja silcan laskuri).

Pitoa ja mukavuuttahan se matalampi paine tuo. Tuollaisella kuviolla on aika mahdotonta ajaa kovempaa, jos rengas on kivikova. Matalammilla paineilla maassa on enemmän sitä pientä nappulaa kerralla.

Uskon rullaustestiin täysin, kun vertaillaan renkaita keskenään. Mutta lenkillä ne paineet pitää valita ajomaaston mukaan. Jos enemmän asfalttia ja vähemmän teknistä, niin nostan kyllä 0.2 molempia. Eli joku 2.4/2.2 on vielä ok, mutta en kyllä minnekkään tuota enempää.

Edit: Sramin laskuri antaa näin.

https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/jz1USKn9nQj1E8mkOGAJRaRcJIGoBIgLJEOE-KhgA-E-1772x2048.jpg

r.a.i
01.10.2022, 17.04
Tuossa näkyy testin mukaiset käännekohdat milloin rullaavuus alkaa heikkenee renkaan ylös-alas liikkeen johdosta.

Artikkelissa suositellaan että henkilökohtaiset kokeilut kannattaa aloittaa noin 0,5- 1 baria alemmalta tasolta kuin tuo käännepiste on.

Toki muuttujia on monia, kuskin paino ja taitotaso, maasto, pidon tarve jne.

1,5 bar
2,0 bar
2,5 bar
3,0 bar
3,5 bar
4,0 bar
4,5 bar
5,0 bar
5,5 Bar

Fastest to slowest
watts
watts
watts
watts
watts
watts
watts
watts
watts

1
35.5
28.4
24.7
22.3
17.7
15.7
15.9

2
36.5
32.0
28.3
23.2
18.9
20.2

3
36.0
31.0
28.8
25.1
20.4
21.2

4
41.4
36.8
32.5
24.8
21.8
21.6
22.5

5
35.4
31.0
28.2
25.8
21.8
23.2

6
36.1
32.4
31.2
29.7
26.4
22.9
24.1

Näissä testin antamissa suosituspaineissa ei ole kyllä imo mitään järkeä, tommonen 3,5 - 4 bar noin 40 mm renkaalle on ihan hullua, tai sit on ihan sama ajaa 23 mm maantiekumilla.

JKO17
01.10.2022, 17.17
Juu. Ei se ole suosituspaine. Se on on sen testin mukainen paine jossa po. testimetodilla paineen lisäys johtaa rr:n kasvuun. Arvio oli että noista 1 bar alemmas ja siitä alkaa kokeilemaan mihin suuntaan liikkua paineen osata. Myös silcan ja sramin laskurit antavat pohjaa oikean tasoisille paineille.

Testissä nyt saatu todettua että tuollainen käännepiste on olemassa ja se on eri renkaille vähän eri kohdassa riippuen renkaan rakenteesta. Tämä yhden barin pudotus on myös arvio joka perustuu tehtyihin vastaaviin testeihin "paris-roubaix " renkailla ja verrattu siihen mitä prot oikeassa kisassa käyttivät

paaton
01.10.2022, 17.24
Niin ja tuo käänneköhtahan riippuu ihan tasan alustasta ja painosta. Ihan ok idea toteuttaa testi, mutta en nyt tiedä muuttaako se renkaiden järjestystä sileään rullaan verratessa..

Kaikki renkaathan alkavat hyppimään liialla paineella, jopa maantielläkin.

JKO17
01.10.2022, 17.34
Silca näyttää näköjään vähän suurempia arvoja, ja helpossa soratiegravelissa aika paljonkin

Tosiaan kysymyksen peruste oli puhtaasti se, että rr on terra speedillä 1,9 barissa selkeästi korkeampi kuin 2,6 barissa. Ja nuo laskurit kutenkin näyttää että mieluummin vähän ylös kuin alas. Pieni nousu tuohon sramin laskuriin tulee kun käyttää 24 mm sisäleveyttä

^ tuon olen myös todennut, tämä ei mallita mitään oíkeaa tilannetta vaan on tuon testin ja metodin tulos, josta voi sitten tehdä jotain päätelmiä ja arvioita eri renkaista. Sama se on brr:ssä, tässä on haettu myös käännepistettä jota brr:n testissä ei tule

r.a.i
01.10.2022, 17.41
Juu. Ei se ole suosituspaine. Se on on sen testin mukainen paine jossa po. testimetodilla paineen lisäys johtaa rr:n kasvuun. Arvio oli että noista 1 bar alemmas ja siitä alkaa kokeilemaan mihin suuntaan liikkua paineen osata. Myös silcan ja sramin laskurit antavat pohjaa oikean tasoisille paineille.

Testissä nyt saatu todettua että tuollainen käännepiste on olemassa ja se on eri renkaille vähän eri kohdassa riippuen renkaan rakenteesta. Tämä yhden barin pudotus on myös arvio joka perustuu tehtyihin vastaaviin testeihin "paris-roubaix " renkailla ja verrattu siihen mitä prot oikeassa kisassa käyttivät

Joo, katoinkin tuon liian nopeasti. Tuo 1 bar alle tuon käännepisteen kuulostaa jo ihan järkevältä…

stenu
02.10.2022, 08.03
Gravelilla parhaiten rullaavat paineet ei välttämättä ole sama asia kuin nopeimmat paineet. Se, että paljonko kuski sietää tärinää (sekä fyysisesti että psyykkisesti) vaikuttaa myös sekä se, että se kuskin tärinä syö watteja. Uskoisin, että sen takia useimmat on ihan oikeasti nopeampia selvästi alemmilla paineilla kuin, mitä toi käännepistetaulukko ehdottaa.

Siinä kaikki testit menee pieleen, että renkaiden runkojen vaimennusominaisuuksissa on eroja. Kaksi samankokoista rengasta voi tuottaa samanlaisen ajotuntuman eri paineilla. Jos mulla on kaksi testitulosten valossa yhtä hyvin rullaavaa rengasta, mutta toista pystyn ajamaan yhtä mukavasti korkeammilla paineilla, onkin se todellisuudessa nopeampi. Standard Herseillä mun kokemuksen mukaan voi käyttää jopa 0,5 baria kovempia paineita (arvio, en ole jaksanut oikeasti tutkia) kuin useimmissa muissa mitoiltaan samankokoisissa renkaissa ja uskoisin, että EL Herseillä ero on vielä suurempi. Jos BRR:n taulukoita tulkkaa tuo huomioiden, muuttuu ne toisen näköisiksi.

Hersen huono puoli on se kuviopolitiikka. Ei ole muita vaihtoehtoja kuin sliksi tai järeä ja harva nappula. Toinen Hersen huono puoli on myös se kyljen ohuus. Niillä kun ajaa kiveen renkaan linttaan vanteelle, niin aluvanteilla dentti on varma, koska runko on niin ohut, että se ei vaimenna iskua lainkaan. Tuohon heräsin eilen Olarin Helcx:ssä, kun lähdin HTLR Grifoilla vähän ylioptimistisen matalilla paineilla liikkeelle. Grifo blurppas takaa niin, että jouduin ajamaan pari vikaa kiekkaa varmaan alle 1 bar paineella. Maalissa takarengas oli niin pehmeä, että etusormella sai kevyesti painettua renkaan kiinni vanteeseen. Pienetkin kivet löi suoraan vanteelle, mutta se vaahtomainen HTLR-runko vaimensi kolhaisuja sen verran, että vanne selvisi vaurioitta. Onneksi, alkaa nimittäin Belgiumit olemaan sen verran hintavia, että niitä ei ihan huvikseen viittisi denttailla pilalle… Vähän joutui kyllä himmailemaan ja parissa asfalttikurvissa varomaan, että rengas ei lähde paikoiltaan, mutta sain ajettua maaliin asti.

Nikkke
02.10.2022, 16.13
Tuohon heräsin eilen Olarin Helcx:ssä, kun lähdin HTLR Grifoilla vähän ylioptimistisen matalilla paineilla liikkeelle. Grifo blurppas takaa niin, että jouduin ajamaan pari vikaa kiekkaa varmaan alle 1 bar paineella. Maalissa takarengas oli niin pehmeä, että etusormella sai kevyesti painettua renkaan kiinni vanteeseen. Pienetkin kivet löi suoraan vanteelle, mutta se vaahtomainen HTLR-runko vaimensi kolhaisuja sen verran, että vanne selvisi vaurioitta. Onneksi, alkaa nimittäin Belgiumit olemaan sen verran hintavia, että niitä ei ihan huvikseen viittisi denttailla pilalle… Vähän joutui kyllä himmailemaan ja parissa asfalttikurvissa varomaan, että rengas ei lähde paikoiltaan, mutta sain ajettua maaliin asti.

Samoissa kekkereissä tuli oltua ja samoilla renkailla. Ihan mielenkiinnosta kysyn että millasilla paineilla/kuskin painoilla sait renkaan blurppaamaan? Itsestä tuntuu että tuo rengas kestää yllättävän matalia paineita kun ottaa huomioon että se on melko kapea.

stenu
02.10.2022, 16.39
En osaa sanoa tarkkaan. Tosi karkea arvio, että ehkä jotain 2 bar paikkeilla. Saattoi olla allekin. Piti kokeilla, että miten matalilla paineilla niillä pystyy kisaamaan ja vähän ennen lähtöä päästin vielä pikkasen ilmoja pois ihan vaan sormituntumalla ja se oli selvästi virhe.

En osaa myöskään sanoa tarkasti, että missä kohtaa rataa tai missä tilanteessa sieltä pääsi ilmaa pihalle. Jossain välissä vaan huomasin, että nyt hakkaa vanteelle vähän liikaa. Ja sitten jossain välissä se tyhjeni vielä lisää.

Muutenkin mulla on digitaalinen painemittari vielä ostoslistalla. Kaikki meidän pumput näyttää erilaisia lukemia, joten on mahdoton tietää, että mikä niistä näyttää vähiten väärin.

E: kuski kevyt 79 kg ja painava 8,3 kg teräspyörä :)

Nikkke
02.10.2022, 16.45
E: kuski kevyt 79 kg ja painava 8,3 kg teräspyörä :)

Itellä aika saman painoinen hiilaripyörä mutta elopainoa 5-6kg vähempi. Ajelin edessä 1.5 ja takana 1.7bar tubelessina. Toistaiseksi ei ole ollut ongelmia.

stenu
02.10.2022, 16.55
https://cyclocrossracer.co.uk/blogs/cyclo-cross-racer-ideas-reviews-and-advice/challenge-handmade-tubeless-h-tlr-33mm-1st-2nd-and-3rd-impressions

Linkin kaveri on kanssa päätynyt noin 1,5 bariin. Vanne on vähän kapeampi kuin mulla, mutta ajaa linereiden kanssa ja sillä tapaa mielestään pääsee lähelle tuubifiiliksiä. Ja sitten siellä lopussa toteaa, että hooklessien kanssa on toiminut paremmin kuin vanhemman vanteen kanssa.

Mulla oli Stania tai joku sellanen epämääräinen Stanin ja Orangen sekoitus. Asentelin uudestaan ja laitoin Orangea. Testailu jatkuu. Ja pitää tosiaan hommata se mittari, jotta tietää itsekin, että millasilla paineilla sitä ajelee.

Nikkke
02.10.2022, 17.02
https://cyclocrossracer.co.uk/blogs/cyclo-cross-racer-ideas-reviews-and-advice/challenge-handmade-tubeless-h-tlr-33mm-1st-2nd-and-3rd-impressions

Linkin kaveri on kanssa päätynyt noin 1,5 bariin. Vanne on vähän kapeampi kuin mulla, mutta ajaa linereiden kanssa ja sillä tapaa mielestään pääsee lähelle tuubifiiliksiä.

Mulla oli Stania tai joku sellanen epämääräinen Stanin ja Orangen sekoitus. Asentelin uudestaan ja laitoin Orangea. Testailu jatkuu. Ja pitää tosiaan hommata se mittari.

Täytyypä lukasta ajatuksella jossain välissä, kiitti linkistä.

Musta tuntuu tolla renkaalla että jos edessä olis ees 2baria niin rengas on tosi kova. perus gravel ajossa saattaisin pitää jossain lähempänä kahta baria mutta en mestoilla missä ajetaan yhtään pehmeässä/märässä enempi. Nuo linerit ollu itselläkin harkinnassa mutta loistavat ainakin toistaiseksi poissaolollaan...

paaton
02.10.2022, 18.34
Kehästähän tuo blurbbaaminen enemmän riippuu. Nuo dt grc1400 eivät ainakaan laske pätkääkään paineita pois, vaikka kolahtelevat pohjaankin välillä huolella terra speedien kanssa.

Aika kova luotto on noihin jo. Tänään en edes tarkistanut renkaiden paineita lenkille lähtiessä.

stenu
02.10.2022, 19.20
Laskepa paineet Terroista 1,5 bariin ja meepä ajamaan täysiä röykkyistä off-camberia :) Ei oo mullakaan graveliajoissa blurpannut sitten ekojen ghettotubelessviritelmien.

Joo totta, nykykehissä ja varsinkin hooklesseissa on toleranssit paremmin kohdillaan. Mun pitää ehkä kietaista Hedeihin yksi kierros lisää teippiä taakse varuiksi. Mutta ei tosiaan ole blurpannut niittenkään kanssa Steilacoomit eikä isommat tavis-TLR Grifot koskaan. Noi HTLR:t on oikeasti sen 33 mm kapeat, joten Belgium Plus voi olla vähän leveäkin niille. En tiedä. Olis kyllä jännä kokeilla virittää ne Enveille ja ajaa yksi krossi Stigmatalla. Huvittavilta ne näyttäis kyllä sen leveissä haarukoissa.

Rouvan pyörään menossa olevat 40 mm Swamperot on olleet nyt vähän toista viikkoa ajamattomina vanteilla ja ne on turvonneet n. 41,5 mm leveiksi DT:n R460-vanteilla. Olikohan ne 18 mm sisäleveät. Swamperon sivunappulat on tosi ulkonevat. Leveys tulee siitä. Vaikka niitten runko on kapea 40-milliskeksi, niin ahtaaksi menisi Lutteroon Belgium Plussilla. Laitoin sen gg-kiekoille tänään varastossa lojuneet 36 mm Getawayt. Ne oli heti asennuksen jälkeen n. 37 mm, joten on vähän varaa turvota ja jää mudallekin tilaa. Ilmatila on samaa kokoluokkaa kuin 40 mm Swamperoissa.

tchegge_
02.10.2022, 20.47
Noilla paineilla alkaa jo perus auton rengaspainemittarit ajaa asiansa(jos ne olisi prestalla siis) . Joskus 10v sitten ostin Hessumobiilista analogisen painemittarin autoon, paristi olen sitä kalibroinut töissä tuhannesosabarin tarkkuisen mittarin kanssa ja näyttää aikalailla just, 3:n barin kohdalla oli se 0,1 bar pielessä.

ViP
03.10.2022, 18.12
^^ Ite päädyin linerien kanssa kuivalla noin 1,5 bar paineisiin (n. 20psi) ja märällä jonnekin 1,2bar / 18psi tienoille. Jos kisan aikana tulee yksi tai kaksi kevyttä vannekosketusta per kierros, niin se on itselle aika hyvä.

Burppauksia ei linerien kanssa ole esiintynyt kertaakaan eli kaipa niistä on hyötyä siinäkin suhteessa.

Arosusi
07.10.2022, 19.43
https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/gravel-tubeless-tire-inserts

Linereita testattu.

Villehei
10.10.2022, 11.58
Hei vaan kaikille ja ensalkuun kiitoksia gravel-tietouden jakamisesta! Näitä viestiketjuja lurkkimalla uskaltauduin keväällä tilaamaan työsuhdepyöräksi Kona Roven, johon olen ollut tosi tyytyväinen.

Eilen Sipoonkorvessa tuli kuitenkin mieleen, että toinenkin pari renkaita voisi varmaan olla ihan hyödyllinen. Nyt mulla on siis alla tällaiset: https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/maxxis-re-fuse-maxxshield-tr-tanwall-650x47b-60tpi-folding/

Tarkoitus olisi siis hommata renkaat, joilla 1) satunnainen poluilla ajo olisi mukavampaa 2) voisi mahdollisesti ajaa talvellakin. Tutustuin eilen asiaan ja käsitin, että nuo Thunder Burt 27,5 x 2,10 mahtuisivat Roveen ja olisivat ihan hyvät renkaat tähän tarkoitukseen. Ne sais mukavasti paikallisesta XXL:stäkin.

Onko nämä renkaat hyvät ko käyttöön vai olisi muita vaihtoehtoja? Ennen eilistä mun tiedot pyörän renkaista oli hyvin likellä nollaa, niin voin olla ihan hakoteilläkin :D

stumpe
10.10.2022, 12.55
^mulla on takana wtb venture ja edessä wtb sendero, kummatkin 47mm ja tubeleksena. Syyspoluillakin toimivat renkaat. Jos asvaltilla ajelee enemmän niin liian raffit siihen.

Kuivaan vuodenaikaan voi taakse laittaa wtb bywayn ja siirtää venturen eteen.

tchegge_
10.10.2022, 18.18
Maastorenkaatkin menee graveleissa ihan hyvin jos on pehmeämpää eikä juurikaan asvalttia. Mullakin ollut Rocket Ronit paljon kiinni pyörässä.

RayCH
10.10.2022, 23.00
Tutustuin eilen asiaan ja käsitin, että nuo Thunder Burt 27,5 x 2,10 mahtuisivat Roveen ja olisivat ihan hyvät renkaat tähän tarkoitukseen.

Minulla myös -22 perusmallin teräs-Rove ja tuo olisi kyllä kiinnostava rospuuttokelin rengas..mutta takana pikaisesti mitattuna (rengas paikallaan) tilaa takahaarukassa on n 58mm. Joten jos Thunder Burt on 54mm leveä, niin aika tiukille menee. Edessä tilaa on ruhtinaallisesti.