Näytä tavallinen näkymä : Paksut GG renkaat
Sivut :
1
2
3
[
4]
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Voihan kökkö. Kyllä tämä uusi plussa gk vaan liikkuu vanteella. Merkkasin tänään ennen lenkkiä vielä kynällä venttiilin paikan renkaaseen. Useampi sentti oli taas edennyt. Eihän tuo sisurin kanssa toimisi lainkaan.
Lähtee kyllä vaihtoon, vaikka muuten ominaisuuksista kyllä pidänkin. Mm vetopito tällaiselle renkaalle erittäin hyvä.
Mikälainen lopputulema tämän vanteella liikkuvan gk plussan kanssa oli? Hommasin itse myös GK slick plussat (vastoin uhoamistani, vaikutti tuo pistosuojaus hyvältä idealta sepelikeleille), ja parin sadan km aikana on takarengas liikkunut sellaisen 20cm...
Nyt 1700km takana. Ei havaittavaa eroa edelliseen päivitykseen. Ehjänä edelleen. Jos terveenä pysyn, käyvät nämä lauantaina Liedossa tutustumassa paikalliseen tiestöön.
2200 km takana. Ei mitään havaittavaa eroa edelliseen päivitykseen. Eli ensin näytti kuluvan ja sitten ei enää. Tiistaina oli Espoo - Senaatintori välillä (lähtö klo 6) muutama liukas kohta. Viime lauantain menin nurin savisella polulla. Slikseillä on sliksien pito.
K.Kuronen
31.10.2019, 20.58
WTB Venturet pääsivät vanteelle ilman sisuria vanhan takavanteen (Hope tech XC 29) viotuttua. Uusille vanteille (DT Swiss G1800) rengas nousi pelkästään jalkapumpulla muutaman kerran rivakammin pumpatessa. Renkaat olivat selvästi venyneet ja sekä vanteelta pois otto, että takaisin laitto olivat sujuvia. Harmittavasti toinen rengas oli ottanut osumaa kylkeensä, eikä enää pitänyt ilmaa. Litkuja en edes viitsinyt yrittää.
Sisurit takaisin ja ehkä sitten joskus toisilla renkailla.
Venturet (ajettu nyt noin 2000km) pääsivät tänään vähän yllättäen näyttämään kyntensä loskassa ja jäisillä sorateillä: sivuttainen lipsuminen oli maltillista ja päättyvää, vaikka vedossa tai jarruttaessa pito loppui helpohkosti.
Renkaissa on kuviota jäljellä aivan kelvollisesti, joskin joitakin reunanappuloita on murtumassa irti.
Gary oin'
03.11.2019, 11.30
Ja ajamatonta tarinaa Goodyearista: Hyvin jäykät kylljet, mutta painot speksissä 460/471g. Tubeless-asennus vaati Schwalben napsauttimella muutaman yrityksen asetteluineen, mutta kun napsahti niin oli ja pysyi, maksimipaineet oli vielä aamulla. 22,5mm vanteella leveys hyvin tarkka 40,5mm, 4 bar yön yli ei juuri venyttänyt.
https://www.goodyearbike.com/product-page/connector
Ja puoli vuotta myöhemmin: molemmat Connectorit falskaa hieman kumin ja vanteen välistä. Saa pumpata työmatkapyörässä joka aamu, ja eilenkin katselin parin kilometrin jälkeen Prisman pihassa miten litku vaahtoaa molemmissa renkaissa rajapinnasta. Painetta n. 2.5bar
Otin jo syksyllä kertaalleen hyllyltä alas, putsaten ja uudella litkulla uusiksi, mutta piti ilmaa varmaan viikon verran paremmin kunnes sama vuoto jatkui. Venyykö kumi sen verran että pääsee elämään vanteella?
Huudan täältä vastauksen vaikka kukaan ei kysynytkään. Koko sulan maan kauden olen ajanut Overideillä ja ihanaa on ollut. Ihanaa.
Ei se 38 mm nyt niin paksu ole. Mutta ihana.
Sitä mä olen koittanut täällä kertoa.
Jekkujätkä
04.11.2019, 18.33
Overridellä minäkin olen ajellut lähes kokonaan tämänkin kesän, vaikka WTB:n Riddleritkin ovat hyvät ja toisissa kiekoissa alla. Lauantaina Keimolan takametsien aavistuksen pehmeillä ja märillä ns. soraväylillä Yliajoilla pärjäsi loistavasti.
Oulunjulli
04.01.2020, 13.02
Tuli täysin harkitsematta tilattua nuo kun oli muutenkin ostosasiaa ja tajusin ettei rautarossiin ole jemmassa mitään muuta kumia kuin sliksit Panaracerit, joilla ei paljoa ajella ennen toukokuun puoltaväliä. Pieni ostokrapula iski heti kun Continental jotenkin tylsin mahdollinen kumi, mutta nämä vissiin onkin suht uudet mallit ja eipä oikein kenttätestikokemuksia löydy googlella. Tuskinpa noissa mitään erikoista kerrottavaa voikaan olla, kohtuu kevyet, mutta jos jollain on kerrottavaa niin siitä vaan.
Joku vuosi sitten Contin tubeleksointi oli lähinnä koomista, tuon luulisi nykyään toimivan kuten muillakin.
https://r2-bike.com/CONTINENTAL-Tire-Bundle-Gravel-Terra-Trail-Terra-Speed-28-x-150-40-622
Isä nitro
10.01.2020, 08.56
Tässä genressä kun tuntuu tapahtuvan koko ajan, niin kysynpä mielipiteitä. Kohteena mahdollisimman leveät ja pitävät renkaat eli mennään kokoluokassa 700 x +40 mm. Listalla on nyt lähinnä
- WTBn Riddlerit koossa 45 mm - Gran Fondon kehumat, enempi löytyy kommentteja koossa 37 mm
- WTBn Resolutet 42 mm - rullaavat ilmeisen hyvin (ja siksi myös reikiintynevät edellisiä helpommin)
Kulkimeni keula toimii nyt kattona eli yli 45 mm leveys tuottaa turhaa kitkaa. Olen ollut kapeampien kumien ystävä, mutta nyt haluan laajentaa renkaan lisäksi horisonttiani ja mennä käyräsarviselle myös enempi mettän puolelle. Olisiko antaa noiden kahden välillä vielä jotain lisäinfoa (jokunen kommentti löytyy keskusteluhistoriasta) tai sitten ehdottaa jotain muuta varteenotettavaa vaihtoehtoa. Kiitos jo etukäteen!
K.Kuronen
10.01.2020, 09.48
Pirelliltä on tulossa Cinturato M 45-millisenä: https://velo.pirelli.com/en/uk/product/cinturato-gravel-mixed-terrain/700x45c/yellow
Omaan käyttöön tilasin kokeeksi 40-millisenä.
Isä nitro
10.01.2020, 11.06
Kappas. Minulla on Pirellit maantievelossa ja olen harkinnut Cinturato Velo TLRiä puolestaan sekalaiseen asfaltti- ja hiekkatiajeluun 28 mm kokoluokassa.
Nämä Pirellin 45-milliset ovat massaltaan Riddlerien kanssa samoissa lukemissa. Resolutessa lähtee 100 g pois (ja siis ilmeisesti samalla laskee suojaustaso). Kävin katsomassa tuon Pirellin koko tuotannon ja siellähän on monenlaista kuviota ja leveysluokkaa tarjolla.
Kiitti vinkistä. Tämä on varteenotettava.
Huudan täältä vastauksen vaikka kukaan ei kysynytkään. Koko sulan maan kauden olen ajanut Overideillä ja ihanaa on ollut. Ihanaa.
Ei se 38 mm nyt niin paksu ole. Mutta ihana.
Overridet varovasti kiinnostelee, mutta eihän ne vaan ole sellaista jäykkää tavaraa rungoltansa? Mulla oli hetken aikaa Piranha 2 CX Tubelekset ja ne oli niin jäykkäkylkiset, että kun renkaan laittoi sellaisenaan seinää vasten pystyn, pysyi se siinä. Ajotuntumaa ei voinut ainakaan kuvailla sanalla "supple".
Onkohan gg-renkaiden tilanne ylipäätänsä vielä 2020:kin sellainen, että Rene Herse on ainoa, joka uskaltaa myydä "tubeless ready" -renkaita sellaisina, että kyljistä ei ole tehty idioottivarmoja ja sen vuoksi tarpeettoman paksuja.
Onkos noi Overridet sellaista jäykkää tavaraa rungoltansa?
Ei kun ihanaa.
Ei kun ihanaa.
Tänks ehkä mä uskaltaisin tilata kokeeksi.
^Cycletyres myy halvalla noita. Pitäis tosiaan itsekin tilata taas uusi pari.
Et varmaankaan saavuta noilla kaipaamaasi "sukkasillaan ajoa", mutta sen sijaan Overideilla uskaltaa ajaa pelkäämättä renkaan hajoamista :)
Arvosteluja kävin lukasemassa pari, niin niistä ehkä kyllä jäi vähän toisenlainen vaikutelma rungon joustavuudesta ja speksien mukaan myös niissä olis joku "bead to bead puncture protection", mikä yleensä ei lupaile erityisen smoothia ajotuntumaa.
..toisaalta painot taas viittaisi siihen, että ei ne kovin paksurunkoisia voi olla. Hmm..
..toisaalta painot taas viittaisi siihen, että ei ne kovin paksurunkoisia voi olla. Hmm..
Kyllä ne aika ihanat renkaat on. En ole itse edes tajunnut, että niissä edes olisi joku bead to bead -suoja, koska kyljet ovat kyllä mukavan ohkaiset, mutta kuitenkin 100% tubeless tiiviit.
Hinta/ihanuus-suhteeltaan nuo on kyllä todella hyvät :o
Mika_koo
10.01.2020, 13.39
Kyllä ne varsin hunajata ovat
arctic biker
15.01.2020, 13.33
Piru periköön Jackojan ja Oulunjullin ynnä Kallen ja Mikan. Nyt on tulossa 2xOverride ynnä yksi Conti Terra Speed. Toivottavasti tubelessoituvat paremmin kuin Panaracer gravelkingit. Mennä kesänä tuolla Kiihtelysvaaran soratiellä ensin takanen sivistyneesti tyhjeni, sitten viiden kilsan jälkeen eturengas vauhdissa lähti vanteelta ja siinä kylkikin repesi. (DT R411 vanne)
K.Kuronen
15.01.2020, 18.54
Pirelliltä on tulossa Cinturato M 45-millisenä: https://velo.pirelli.com/en/uk/product/cinturato-gravel-mixed-terrain/700x45c/yellow
Omaan käyttöön tilasin kokeeksi 40-millisenä.
Renkaat tuli ja niitä pääsi hipelöimään: painot osuivat hyvin ilmoitettuun painoon (510 ja 513 grammaa, ilmoitettu 500g). Verrattuna edellisiin renkaisiin (WTB Venture 40mm) Pirellit ovat kokonaisuudessaan hieman leveämmät. Ventureen verrattuna kyljet ovat jäykät ja paksut.
Yleisvaikutelma on kovan ja jäykän puolella, mutta kevät näyttää miltä rengas litkutettuna ajossa tuntuu.
Tässä genressä kun tuntuu tapahtuvan koko ajan, niin kysynpä mielipiteitä. Kohteena mahdollisimman leveät ja pitävät renkaat eli mennään kokoluokassa 700 x +40 mm. Listalla on nyt lähinnä
- WTBn Riddlerit koossa 45 mm - Gran Fondon kehumat, enempi löytyy kommentteja koossa 37 mm
- WTBn Resolutet 42 mm - rullaavat ilmeisen hyvin (ja siksi myös reikiintynevät edellisiä helpommin)
Kulkimeni keula toimii nyt kattona eli yli 45 mm leveys tuottaa turhaa kitkaa. Olen ollut kapeampien kumien ystävä, mutta nyt haluan laajentaa renkaan lisäksi horisonttiani ja mennä käyräsarviselle myös enempi mettän puolelle. Olisiko antaa noiden kahden välillä vielä jotain lisäinfoa (jokunen kommentti löytyy keskusteluhistoriasta) tai sitten ehdottaa jotain muuta varteenotettavaa vaihtoehtoa. Kiitos jo etukäteen!
Itsellä alla Teravail Rutlandit 42mm leveinä, oon ollut erittäin tyytyväinen.
Isä nitro
16.01.2020, 17.04
Itsellä alla Teravail Rutlandit 42mm leveinä, oon ollut erittäin tyytyväinen.
Tämä oli uusi ja mielenkiintoinen tuttavuus. 5 g kevyempi kuin samanlevyinen resolute ja on myös saatavilla ruskeakylkisenä. Erittäin varteenotettava. Osaatko täsmentää tyytyväisyyden syytä. Keveys, rullavuus, pito vai jotakin muuta?
TÄmä täytyy jakaa. Istuskelin työhuoneella, jonne unohtuneen lukon takia jouduin raahaamaan GravelGrinderini. Yks'kaks' alkoi kuulu voimakasta ääntä, jonka ajattelin ensin johtuvan hajonnesta vesiputkesta tai vastaavasta vaan ei. Viimeisiä kilometrejään nielevät Panaracerin SKt alkoivat yllättäen puskea kulutuspinnasta ilmaa. Ja pyörä oli seissyt sisällä jo 6 h. Pari renkaanpyöräytystä ja litkut paikkasivat. Eipä ole koskaan käynyt näin. Osin johtuu varmasti siitä, että en työskentely (enkä nuku) yleensä pyöräni ollessa vieressä.
Olen tuosta Gravelking SK:sta tykännyt, mutta rengas on sileä varmaan alle 3000 kilsan. Olisiko ajatuksia hyväksi seuraajaksi paremmalla kulutuksen kestolla? Pyörän ilmoitettu maksimi renkaan leveys 36 mm, että sikäli aiheen vierestä, mutta menköön.
Edit: Ja sepeliäkin pitäisi sietää.
Tämä oli uusi ja mielenkiintoinen tuttavuus. 5 g kevyempi kuin samanlevyinen resolute ja on myös saatavilla ruskeakylkisenä. Erittäin varteenotettava. Osaatko täsmentää tyytyväisyyden syytä. Keveys, rullavuus, pito vai jotakin muuta?
Ei vielä huonoa sanottavaa oikein mistään. Rullaa hiekalla / soralla tosi kivasti, ihan ok myös muilla pinnoilla. Asentui nätisti ja pitää ilmaa todella hyvin. Ja tietysti näyttää myös hyvältä. En osaa oikein enempää vaatia.
Maxxiksen Ramblerit 120TPI ovat hyvät renkaat, mutta aloittelin tällä viikolla työmatkapyöräilyn. Kolme ensimmäistä reikää paikkasi litku, neljännen kohdalla täytyi kaivaa sisuri esiin.
Muistelisin että 40 mm WTB Nanojen kehuttiin olevan hyvät sepeliä vastaan. Vai muistanko väärin?
Isä nitro
17.01.2020, 20.55
Ei vielä huonoa sanottavaa oikein mistään. Rullaa hiekalla / soralla tosi kivasti, ihan ok myös muilla pinnoilla. Asentui nätisti ja pitää ilmaa todella hyvin. Ja tietysti näyttää myös hyvältä. En osaa oikein enempää vaatia.
Tuossahan on kaikki mitä kuolevainen kaipaa. Kiitti.
Lyhyt arvio Cinturato Gravel M:stä: https://granfondo-cycling.com/pirelli-cinturato-gravel-review/
When accelerating, the Pirelli Cinturato Gravel M feels comparatively cumbersome and demands a lot of input from the rider. The semi-slick centre tread, along with the hefty rotating mass, offers good efficiency on level terrain as well as on paved roads. Fine, loose gravel and humid and loamy ground are among the best conditions for the Gravel M. Its good mud-shedding abilities keep the tread free from debris even at moderate speeds. The well-supported shoulder knobs offer lots of grip and break out in a controlled and predictable manner. Even the occasional excursions far off the beaten track don’t faze the Gravel M. However, on compact surfaces and asphalt, it lacks precision when changing direction quickly. Here, it demands a lot of input from the rider and the occasional steering correction. After more than 1,000 km of testing on a variety of surfaces and mixed weather conditions, we didn’t have a single puncture. We found the ideal tire pressure to be 3 bar at the rear and 2.8 bar up front. With this setup, the tires offer an excellent balance of comfort, grip and rolling resistance.
ilkkaluukkonen
19.01.2020, 09.46
Mä olen noilla Riddlereillä ajellut n. 1100km sekalaista ajoa hiekalla, asfaltilla ja vähän poluilla. Renkaita en osaa arvostella, mutta olen melko varmasti päädyn samaan malliin uudestaan. Eihän nuo rullaa kuin sliksi, mutta silti ei harmita ajaa asfaltilla parempien pintamateriaalien välillä. Vetopidon saa soralla loppumaan ylämäissä, mutta toisaalta loppuu se maastorenkaallakin joskus. Eturengas nousi tubelessina vanteelle jalkapumpulla kuin itsestään, takarengas taas vaati napsauttimen ja prestan sielunpoiston. Lisäksi eturengas pitää takarengasta paremmin ilmaa sisällään ajojen välissä, joskin talvea kohti takarenkaan ilmansuoto on käytännössä loppunut. Tiedä sitten johtuuko litkuista vai säätilasta. Kyljet eivät perus Stania vuotaneet läpi lainkaan. Ajelin sisureilla ennen kuin litkutin renkaat, joten periaatteessa takarengas on saattanut venyä liikaa ennen litkutuksia. Pyörä oli myös kaupassa koeajopyöränä ja ainakin omaan makuun takarengasta ajatettiin liian pienillä paineilla.
Ensimmäiset reiät on ilmestyneet tappajasepelikautena. Eilen tuli ensimmäistä kertaa litkut kunnolla läpi ja pääsin pesemään litkuja pois pyörästä. Matka kuitenkin jatkui, kun pumppasin vähän lisää ilmaa takarenkaaseen menetettyjen tilalle. Rengas on pitänyt paineensa yönyli, eli uskoisin Stanin tehneen hyvän paikan.
Kerran aiemmin takarengas oli pehmentynyt kotiin tullessa, eli varmaan silloinkin renkaaseen oli tullut pieni reikä. Tekisi mieli sanoa, että jos lunta ei tule ja tappajasepelin kanssa on paljon tekemisissä, niin rengas tulee olemaan melko reikäinen kesään mennessä.
Jonkun verran takarenkaan reunanappulat näyttävät repeilleen, joka saattaa johtua osittain kuskin reilun 100kg elopainosta.
Ja onhan se niinkin, että mielestäni WTB:llä on parhaimman värinen rusketus renkaan kyljessä :D.
Maxxiksen Ramblerit 120TPI ovat hyvät renkaat, mutta aloittelin tällä viikolla työmatkapyöräilyn. Kolme ensimmäistä reikää paikkasi litku, neljännen kohdalla täytyi kaivaa sisuri esiin.
Muistelisin että 40 mm WTB Nanojen kehuttiin olevan hyvät sepeliä vastaan. Vai muistanko väärin?
Joo mä olen ajanut kolmen tai neljän talven nastattomien kelien ajot Nanoilla ilman flättejä. Mutta kyseessä siis sisurillinen Race-versio + Schwalben ohuet sisurit. Muunlaisiin setuppeihin en ota kantaa :)
hphuhtin
19.01.2020, 10.41
Mulla on Riddlerit 37mm alla juniorin Rovessa jota lainaan paljon työmatkalle ja 45mm omassa Sutrassa. Todella mukavat ja hyvin pitävät renkaat, kuvion puolesta ei varmaan voi olla kaikista paras rullaus vaikka muuten ovat tosi notkeat. Syyt omaan hitauteen löytyy muualta kuin renkaista.
Tällä viikolla tappajasepeli iski molempiin kokoihin, ekat tällä hiekoituskaudella vaikka kokoajan olen ajanut noillakin. Tosi helpot ottaa pois ja laittaa takaisin vanteelle, ei tartte ähertää yhtään.
Tilasin ensi kesäksi samat koot Byway:stä, koska omat ajot on eniten asfaltilla kuitenkin. Muksu ilmoitti, että haluaa pidon takia pitää Riddlerit, mutta kyljet pitäisi vaihtaa ruskeisiin.. ;)
K.Kuronen
19.01.2020, 17.30
Laitoin Cinturato M:t alle ja kävin 80 km:n koeajolla: asfalttia, sorateitä, metsäteitä ja pätkän huonompaa. En viitsinyt yhden lenkin takia sotkea litkuilla ja menin sisureilla. Jos jotakin osaa sanoa, niin täysin neutraalit renkaat. Sepelistä ne eivät pitäneet ja viimeisen kilometrin tulinkin pumpaten ja lopun taluttaen -paljon ei tarvinnut takarengasta tutkia, sillä keskellä törrötti noin 3x3mm:n sepeli.
Joo mä olen ajanut kolmen tai neljän talven nastattomien kelien ajot Nanoilla ilman flättejä. Mutta kyseessä siis sisurillinen Race-versio + Schwalben ohuet sisurit. Muunlaisiin setuppeihin en ota kantaa :)
Hain parin Nanoja (TCS Light Fast Rolling) 40 millisenä ja tänään kävin ajamassa 50 km sepeliä ja hiekkatietä: zero problems! Hyvän tuntuiset renkaat.
Tubeless aiheutti hieman harmaita hiuksia, ei onnistunut millään napsauttimella. Ehkä jos olisi sisurilla nostanut toisen reunan, mutta laitoin litkut heti kättelyssä sisään niin en halunnut alkaa niitä keräämään talteen. Halpis jalkapumppu ylikuumeni ja sanoi sopimuksensa irti, eli ainakaan yrityksen puutteesta ei johtunut :D
Lopulta pakkasin kiekot auton takapoksiin,ajoin ABC:lle ja kompuralla homma olikin aika nopeasti hoidettu.
Isä nitro
06.02.2020, 12.04
Juuri kirjoitin tuonne Talvirenkaat krossariin?-ketjuun, että eipä ole tarvetta ollut nastoille.
Olen tässä yrittänyt ostaa hiekkatierymistelyyn WTBn Resolutioneja. Minun näytölläni ne voittavat sittenkin Riddlerit. Mutta onpa ollut hankalaa saada resoluutiota kohdalleen. Actionsports.de-firmaan laitoin tilauksen muun tavaran yhteydessä, mutta halvan hinnan selitti sitten se harmillinen ja niin tyypillinen kommentti "että eipä löydy varastosta". Eräästä kivijalkaliikkeestä löytyi, mutta minusta hinta oli kovin suolainen ja kauppias tuli vastaan niin vähän, että päätin olla ostamatta. Toivottavasti kauppiasta lämmitti se, että ostin edes ketjut. Canossan matkaa en viitsi tehdä samaan liikkeeseen kun siellä niin rehvakkaasti totesin, että kyllä sitä tinkivaraa pitäisi enempi olla.
Eli kysynkin nyt, että onko WTB resoluutiota tarjolla 700 eli 28" koossa missään päin Tsadia maksimissaan 45 € hintaan (siinä kivijalassa hinta oli 50 €). Ymmärtääkseni kaikissa ko. renkaan malleissa ruskeat kyljet ja 42c leveys.
Em. taajaman tarjonnasta en osaa sanoa mutta omaan talouteeni saapui jokin aika sitten pari Resoluteja R2- bikesta.
https://r2-bike.com/WTB-Tire-Resolute-700x42c-TCS-Light-Fast-Rolling
Isä nitro
06.02.2020, 23.07
Tattista. Tarkoitus oli siis ostaa liikkeestä, mutta tuolla hinnalla katetaan jo postikulut. Vielä viime viikolla tässä puljussa myytiin eioota.
hphuhtin
07.02.2020, 00.00
Syksyn jatkuessa taidan pistää Sutraan alle WTB Bywayt (ent. Exposure) vaikka kevääksi olin ajatellut. Ajatuksella että josko sen sileä keskikohta ei keräisi kiviä jauhamaan pinnasta läpi kuten Riddlerin kuvio. En kyllä odottanut päältäpäin katsoen että Riddlerin suht matala kuvio nappaisi tappajasepeliä niin sopivasti mukaansa.
Olisikohan Panaracerin Comet 38 millisenä käypä rengas tähän tarpeeseen? Saatavuus on heikko, mutta aina jostain niitä voi löytää, kuten tässä suht kohtuulliseen hintaan:
https://www.planetx.co.uk/i/q/TYPACOHA/panaracer-comet-hardpack-folding-tyre
Nappulat sen verran tiheässä, että pitäisi olla kelvollinen ajaa myös asvaltilla ja ainakin maastopyörän rengas vaikuttaa hintaansa nähden hyvältä. Painoa gravel-versiolla valmistajan ilmoituksen mukaan 465 g.
https://www.panaracer.com/lineup/gravel.html
Syksyn jatkuessa taidan pistää Sutraan alle WTB Bywayt (ent. Exposure) vaikka kevääksi olin ajatellut. Ajatuksella että josko sen sileä keskikohta ei keräisi kiviä jauhamaan pinnasta läpi kuten Riddlerin kuvio. En kyllä odottanut päältäpäin katsoen että Riddlerin suht matala kuvio nappaisi tappajasepeliä niin sopivasti mukaansa.
Mun subjektiivisen kokemuksen mukaan harva ja korkea kuvio kestää sepeliä paremmin kuin matala ja tiheä. Epäilisin, että Byway ei ole sen kestävämpi ja leveä sliksi nostaa rapaa tienpinnasta kaikkein eniten, mikä ei tietenkään haittaa ihan yhtä paljon, mikäli on lokarit.
Em. taajaman tarjonnasta en osaa sanoa mutta omaan talouteeni saapui jokin aika sitten pari Resoluteja R2- bikesta.
https://r2-bike.com/WTB-Tire-Resolute-700x42c-TCS-Light-Fast-Rolling
No minäkin tilasin tuollaiset. Tosin ~samaan hintaan Cycletyres.comista kun samaan kuormaan sai Overide-parin kyytipojaksi edukkaasti. Ilman nallekarkkeja nyt kyllä jää... mut hei, elämä on kovaa.
hphuhtin
07.02.2020, 13.12
Mun subjektiivisen kokemuksen mukaan harva ja korkea kuvio kestää sepeliä paremmin kuin matala ja tiheä. Epäilisin, että Byway ei ole sen kestävämpi ja leveä sliksi nostaa rapaa tienpinnasta kaikkein eniten, mikä ei tietenkään haittaa ihan yhtä paljon, mikäli on lokarit.
Ihan mielenkiinnosta, kiistämättä mitään - miksi Byway ei olisi kestävämpi? Ainakaan siihen ei pitäisi kiviä voida jäädä samaan tapaan. Ennen sepeliaikaa, märällä ja pudonneilla lehdillä nuo Riddlerit oli kyllä varsin mieluisat.
NoordMan
07.02.2020, 13.48
Laita ihmeessä kokemuksia kun niitä kertyy. Itselläkin Bywayt kaapissa odottamassa ja tekisi mieli laittaa alle heti kun yöpakkaset on ohi. Toivottavasti ei tarvi odottaa vappuun kun viimeisetkin sepelit on siivottu.
Lähetetty minun E5603 laitteesta Tapatalkilla
twentyniner
11.02.2020, 17.52
Laita ihmeessä kokemuksia kun niitä kertyy. Itselläkin Bywayt kaapissa odottamassa ja tekisi mieli laittaa alle heti kun yöpakkaset on ohi. Toivottavasti ei tarvi odottaa vappuun kun viimeisetkin sepelit on siivottu.
Lähetetty minun E5603 laitteesta Tapatalkilla
Laittakaa kummatkin mielipiteitä kun saatte alle, Sutraan Ventureiden tilalle itse ajattelin moisia, joko 40mm tai 44mm.
Ihan mielenkiinnosta, kiistämättä mitään - miksi Byway ei olisi kestävämpi? Ainakaan siihen ei pitäisi kiviä voida jäädä samaan tapaan. Ennen sepeliaikaa, märällä ja pudonneilla lehdillä nuo Riddlerit oli kyllä varsin mieluisat.
Ihan maalaisjärjellä ajatellen, mitä isompi ja yhtenäisempi on alustan kanssa kosketuksissa oleva pinta-ala, sitä todennäköisempää on, että juuri se terävä sepelinjyvänen osuu renkaaseen. Mitä harvempi ja korkeampi kuvio, niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä terävimmät jyvät osuu nappuloiden väliin, jolloin ne ei pääse uppoamaan renkaaseen ja kaivautumaan aikaa myöten läpi renkaasta. Mutta voin toki järkeillä väärinkin, mutta omat kokemukseni tukevat ajatusta.
Onko porukalla kokemuksia WTB Ventures renkaista? Ajot pääasiassa asvaltti/hiekkatiellä. Kokemusta ainoastaan Schwalben G-one renkaista.
metusala
15.02.2020, 10.12
Ajanut WTB Venture 650bx47 renkailla viimeiset 4 kk yli 1000 km. Ajettu pääasiassa asfaltilla mutta myös hiekkateillä että poikettu mutaiseen metsäänkin. Rengas on asfaltilla hiljainen kuin sliksi mutta pitoa löytyy myös mustalla jäällä kiitos lamellikuvioon eikä reunoissa olevat nappulat haittaa mutkissa. Eikä tappajasepeli ole iskenyt. Hiekkatiellä on Venture omassa elementissä eikä leveä kumi luista metsäteillä helposti jos eteen sattuu juurakoita tai oksia. Muta-ajeluun ei ole Venture paras mutta kyllä siinäkin pärjää. Lumiajelua ei ole täällä etelässä pystynyt paljoakaan harjoittamaan. Renkaan kyljessä lukee mustalla mustana 650x44 mutta i24 vanteella on leveys kyllä se 47mm.
Muutama satanen takana 700x50 Ventureilla, mainio rengas. Kuten yllä jo mainittiinkin, hiljainen ja pitoa riittää. Pikkukiviä kerää paljon varsinkin uutena. Ostaisin uudestaankin.
Kuinka leveällä vanteella renkaat ovat Jona?
Kuinka leveällä vanteella renkaat ovat Jona?
23 mm sisäleveys.
hämeenhitain
16.02.2020, 12.23
Muutama satanen takana 700x50 Ventureilla, mainio rengas. Kuten yllä jo mainittiinkin, hiljainen ja pitoa riittää. Pikkukiviä kerää paljon varsinkin uutena. Ostaisin uudestaankin.
Vajaan tonnin ajon jälkeen sama näkemys (sama koko kyseessä). Pikkukivien kertyminen on loppunut. Pito pitkissä nousuissa putkelta, vähän löysemmässäkin sorassa, ollut myönteinen yllätys. Taitaa mennä Venturet tänään takaisin alle kun ei tuolla nastoilla taas tee mitään.
Ajo ollut ehkä 50/50 huonokuntoista asfalttia vs. sora- ja metsäautotietä. Asfalttiosuudet vaihtelee 15-50 km:iin soraosuuksien välissä ja kyllä ne päällystetytkin pätkät taittuu riittävän mukavasti. Tietty voisi vähän nostaa paineita pitkälle asfalttiosuudelle tullessa ja laskea soralle palatessa, mutta koskas sitä laiska viitsisi vaivautua.
Oulunjulli
16.02.2020, 12.24
Tuli täysin harkitsematta tilattua nuo kun oli muutenkin ostosasiaa ja tajusin ettei rautarossiin ole jemmassa mitään muuta kumia kuin sliksit Panaracerit, joilla ei paljoa ajella ennen toukokuun puoltaväliä. Pieni ostokrapula iski heti kun Continental jotenkin tylsin mahdollinen kumi, mutta nämä vissiin onkin suht uudet mallit ja eipä oikein kenttätestikokemuksia löydy googlella. Tuskinpa noissa mitään erikoista kerrottavaa voikaan olla, kohtuu kevyet, mutta jos jollain on kerrottavaa niin siitä vaan.
Joku vuosi sitten Contin tubeleksointi oli lähinnä koomista, tuon luulisi nykyään toimivan kuten muillakin.
https://r2-bike.com/CONTINENTAL-Tire-Bundle-Gravel-Terra-Trail-Terra-Speed-28-x-150-40-622
Nämäki ehti jonku viikon olla sisureilla ja reilu viikko sitten tubelekseksi. Vanteena Primen halpiskuitu. Etunen meni laakista ja niin luulin että takanenki, vaan mitä vattua tyhjähän se oli kun muutama tunti myöhemmin olin lähössä ajaan. Pari päivää se siinä pihisi silleen että kuuli kun paino korvan kiinni, mutta mistään ei näkyny mitään tihkuvan.
Sitte muistin että minähän sipasin tuohon silikonia reunoille kun sisurilla ei meenannut nousta yhdestä kohdasta hyllylle vielä 5bar lähelläkään. Käytin rengasta pois ja kevyesti asetonilla kostutetulla pyyhin reunat puhtaaksi. Sen jälkeen se joka täytöllä piti vähän korkiammelle paineet, ja nyt näyttää pitäneen eilisen reilu 3bar kokonaan. Jehei.
Mutta joo, vissiin silikoni ei oikea liukkari jos meenaa tubelesta? Tai sitte johtui jostain muusta.
twentyniner
16.02.2020, 21.24
Eka paikka Venturoihin sisäpuolelle, iski sepeli semmoisen reiän että oli pakko, ei riitänyt litkun voima.
ilkkaluukkonen
16.02.2020, 21.54
Eka paikka Venturoihin sisäpuolelle, iski sepeli semmoisen reiän että oli pakko, ei riitänyt litkun voima.
Laitoitko sisuripaikan? Justiinsa paikkasin Riddlerin litkunläpäisevän sepelireiän joustavalla liimalla ja ainakin pari päivää on nyt ilmat pysyneet. Saas nähdä miten ajossa käy. Meinasin ensin mennä sisuripaikalla, mutta kaverin kokemusten perusteella menin liimalla.
twentyniner
17.02.2020, 09.48
Ensin ajattelin myös pelkällä liimalla mutta kyllä sinne sisuripaikan laitoin varmuuden vuoksi.
Isä nitro
17.02.2020, 09.53
Sekä että on varmasti hyvä. Itse olen onnistunut paikkaamaan todella isoja viiltoja ihan pelkällä kumiliimalla, joka on pysynyt sitten aina renkaan loppuun asti. Liimoissa on varmasti eroja, omaani en enää muista kun on kuivunut jo aikoja sitten.
WTBn Resolutet saapuneet teutonien maasta ja odottavat asennusta kiekoille, joissa nyt nastat. Vielä ei ihan uskalla poiskaan ottaa kiekoilta, vaikka niitä ei ole viikkoihin tarvinnutkaan käyttää. Toisiin kiekkoihin tarkoitus laittaa sitten Panaracerin GravelKing slicksit ilman plussa-merkintää koossa 38c.
GG-kumeksien RR-arvoja. Verrokkina muutama kapeampi maantiekumi. Hersen Renen Snoqualmie Pass EL vaikuttaisi tuon perusteella aika rullaavalta.
http://bikeblather.blogspot.com/2020/02/time-to-share-some-gravel-fun.html?m=1
^Kiitos tuosta, tuli just sopivasti! ;) (E: tosin, tekstistä ei käy ilmi, että onko mitattu sisureilla vai ilman ja jos sisureilla, niin millä sisureilla)
Kevät taitaa olla jo mielessä, kun jumppasin vähänkäytettynä fyndatuille kakkos, kolmos- tms. kiekoille (DT 240/DT Revo/ DT R460) eilen 36-milliset Strada Biancat Vittorian latekseilla pidemmille tai vauhdikkaammille hiekka- ja maantielenkeille. Ihan helvettiä noita on asennella uusina, mutta onneksi vanhemmiten vähän löystyvät, jos joutuu paikkaushommiin. Vaivan väärti ovat joka tapauksessa ajofiiliksen suhteen. Taulukon perusteellakin ihan hyvä valinta suunniteltuun käyttöön. Heti asennuksen jälkeen 19 mm sisäleveällä vanteella 35,5 mm leveyttä ja 33,5 mm korkeutta. Tyypillisesti Open Tubularit venyy ajan myötä jonkin verran. Saa nähdä kuinka paljon, kun vähän jäin miettimään, että saisikohan noi mahdutettua mid reach maantiejarruihin. Kevyesti kiinnostelisi nimittäin teettää Gravan rinnalle vähän maantiehenkisempi runko hieman Surly Pacerin henkeen, mutta kevyemmistä putkista.
https://live.staticflickr.com/65535/49583643562_5c6bb712fa_c.jpg
^Kiitos tuosta, tuli just sopivasti! ;) (E: tosin, tekstistä ei käy ilmi, että onko mitattu sisureilla vai ilman ja jos sisureilla, niin millä sisureilla)
Kaikki mitattu lateksisisurilla, ellei kumin kohdalla muuta erikseen mainittu.
Kaikki mitattu lateksisisurilla, ellei kumin kohdalla muuta erikseen mainittu.
Tubeless renkaat kuitenkin tubeleksena?
^ "All tires tested with a latex tube unless otherwise specified in the notes"
Muutama TLR-rengas tuolla näytti olevan testattu tubeleksena, muut sitten tuon tekstin mukaan tuolla lateksisisurilla.
Bicycle Rolling Resistance näyttää testaavan kaikki butyylisisurilla. Tosin tuollakin muutamat testattu myös tubeleksena vertailun vuoksi.
No eihän tuossa ole pienintäkään järkeä. Totta hitossa non-tubeless on nopeampi, jos tubeleksen sisään tungetaan sisuri.
Mistä näät mitkä on testattu tubeleksena? Gravell grinder tlr?
Minusta Rolling-recistance testaa tubelekset kyllä ilman sisuria aina.
^ Joo, ei ole järkeä minun mielestäkään.
Sitä crr-results tablea kun vierittää oikealle, niin siellä "notes" kohdassa on maininta, jos on testattu litkujen kanssa tai muuta huomautettavaa.
BRR:n testeissä ainakin maasto- ja touring/gravel kumeissa näytti olevan sisurit käytössä, vaikka oli TLR-kumista kysymys.
Jaa, näytti olevan maantietubeless kumeissa sitten 20ml litkua sisurin sijasta.
Jep, Byway ja Parimoto näytti olevan ainoat ilman sisuria testatut. Mielenkiintoista olisi kyllä tietää, kuinka paljon TLR-renkaan rullaavuudessa on eroa lateksilla tai litkuilla. Jossain joskus mittailtiin litkujen vaikutusta versus sama rengas ilman litkuja ja ero oli jotain muistaakseni jotain parin watin luokkaa.
^ Tässä testi. Pieniä erot ainakin tuossa kokoluokassa. Fatbike kokoluokan kumissa ero oli jo n. 10W per kumi käyttöpaineilla (0,4bar).
https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/schwalbe-one-tubeless-clincher
Eikun stenuhan kysyy tuossa eroa TLR renkaalla sisurin kanssa ja ilman, joka on takuulla paljon isompi.
Joo, tuo oli kökkö siinä mielessä, että olisi pitänyt testata myös tuo tubeless-kumi myös noilla sisuskumeilla.
Mutta maasturin kumissakin erot oli melko pieniä, joten varmaan 1-3W välimaastossa liikutaan noissa road/gravel-renkaissakin tubeless vs. sisuri. Ja mitä matalammat paineet, sitä enemmän tubeleksella saadaan hyötyä.
Joo gg-lateksin lisävastus watteina eri paineisissa renkaissa olisi mielenkiintoinen tieto. Jossain pomminvarmaksi tehdyssä tlr gg-renkaassa prosentuaalinen ero voi olla sitä luokkaa, että sitä ei juuri huomaa. Rene Hersen tyyppisissä ohutkuorisissa ehkä.
Rullaavuuden suhteen non tubeless rengas tubeleksena on varma voittaja. Esimerkiksi normi 120 tpi Donnelly MXP tubelekseksi viritettynä rullaa ihan tautisen hyvin ja super supple mutta myös vähän pelottava gg-ajeluissakin ja cyclocrossia en uskaltaisi ajaa niillä.
No tämmönen vertailu (https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/tubeless-latex-butyl-tubes) löytyikin tosta toisesta keskustelusta. Ohutkylkinen Mtb-rengas kyseessä, mutta eiköhän periaatteessa ole verrattavissa gg-renkaisiin. Butyylin ja lateksin välinen ero näyttäisi olevan merkittävästi suurempi kuin lateksin ja tubeleksen. Ehkä vähän yllättävää. Gg-paineilla lateksin ja tubeleksen ero alkaa olla merkityksettömän pieni, mikä kyllä parantaa tuon edelliselle sivulle linkitetyn testin relevanttiutta.
...Gg-paineilla ...
Paljonko ne gg-paineet on?
No tämmönen vertailu (https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/tubeless-latex-butyl-tubes) löytyikin tosta toisesta keskustelusta. Ohutkylkinen Mtb-rengas kyseessä, mutta eiköhän periaatteessa ole verrattavissa gg-renkaisiin. Butyylin ja lateksin välinen ero näyttäisi olevan merkittävästi suurempi kuin lateksin ja tubeleksen. Ehkä vähän yllättävää. Gg-paineilla lateksin ja tubeleksen ero alkaa olla merkityksettömän pieni, mikä kyllä parantaa tuon edelliselle sivulle linkitetyn testin relevanttiutta.
No sitähän mä oon tolkuttanut jo kauan. Järkikin sanoo, että mitä suurempi rengas, niin sitä suurempi ero on butuuli vs latex.
Sitten taas jos rengas on oikeasti notkea non-tlr versio, niin isommassa koossa ero tubeless renkaaseen voi olla jo ulkorenkaassa niin iso, että ero latexin ja tubeleksen välillä saattaa kääntyä jo toisinkin päin.
Niin, eli tuossakin testissä on käytetty SAMAA ulkorengasta. Ei mitään järkeä. Eihän nyt kukaan aja tubeless renkaalla sisurin kanssa ilman syytä.
Jos renkaasta olisi non-tlr versio, niin se olisi aika saletisti selkästi nopeampi lateksilla.
K.Kuronen
02.03.2020, 21.41
...Eihän nyt kukaan aja tubeless renkaalla sisurin kanssa ilman syytä.
Mä ajan.
Paljonko ne gg-paineet on?
Oliskohan ne mulla TLR MXP:llä tubeleksena kahden ja puolen molemmin puolen. Hirveen tarkasti en jaksa niitä mittailla, peukkutuntumalla meen pääasiassa. Jollain muulla voi olla vähän enemmän, kevyemmällä kuskilla ehkä vähän vähemmänkin. Krossipaineet on lähempänä kahta ja niitä joutuu mittailemaan vähän tarkemmin. Strada Biancoilla ajetaan sileällä ja niissä paineet tulee olemaan varmaan kolmen paikkeilla ehkä vähän enemmänkin.
15-prosentin painuman perusteella edellisen sivun testissä on käytetty jonkin verran korkeampia paineita kuin millä on oikesti järkevä ajaa, joten tuloksiin sen vaikutus, että onko ollut lateksi vai litkut sisällä, on vielä marginaalisempi.
Niin, eli tuossakin testissä on käytetty SAMAA ulkorengasta. Ei mitään järkeä. Eihän nyt kukaan aja tubeless renkaalla sisurin kanssa ilman syytä.
Jos renkaasta olisi non-tlr versio, niin se olisi aika saletisti selkästi nopeampi lateksilla.
No mutta se oli just se testi, mitä mä kaipailin :) koska muulla tavalla ei saa pelkän litku vs. lateksi vs. butyyli eron suuruutta selville. Kiinnostaisi toki nähdä vastaava vähän kapeammallakin renkaalla.
Juu notkea non tubeless -rengas + lateksisisuri on useassa tapauksessa rullaavampi yhdistelmä kuin tlr-rengas + litkut ja varsinkin nykyisten tlr-renkaiden kanssa. Nykyään kyljet on tlr-renkaissa usein niin paksuja, että ne pitää ilmaa ilman litkujakin. Vanhat vaikkapa Schwalben tubeless"readyt" mtb-renkaat oli sellasia, että niissä kylkiä joutui tiivistelemään litkujen kanssa päivän tai kaksi ennenkuin alkoivat pitää ilmaa. Painavampia nää nyky-tubelekset on myös.
No mutta se oli just se testi, mitä mä kaipailin, koska muulla tavalla ei saa pelkän litku vs. lateksi vs. butyyli eron suuruutta selville. Kiinnostaisi toki nähdä vastaava vähän kapeammallakin renkaalla.
Toki hyvä non tubeless -rengas + lateksisisuri on useassa tapauksessa rullaavampi yhdistelmä kuin tlr-rengas + litkut ja varsinkin nykyisten tlr-renkaiden kanssa, kun useimmissa tlr-renkaissa kyljet on nykyään niin paksuja, että ne pitää ilmaa ilman litkujakin.
Tosiaan maantiepuolellahan on jo testattu, että latex on yhtä nopea, mitä tubeless kun renkaat ovat tlr ja non-tlr.
Leveämmissä renkaissa uskon tosiaan tuon kääntyvän jo toisinpäin. Eli oikein ohutkylkinen challange on nopeampi lateksin kanssa.
Tosin gravelli renkaissa se paksumpi kylki tuo yllättäen muitakin hyötyjä, eli lopulta se tubeless on kuitenkin se oikea valinta. Rullaus ei ole kuitenkaan se syy valita tubelesta.
Sen verran vielä, että eihän nyt oikeasti litku vastusta rullausta tasan yhtän. Sen takia on minusta ihan turhaa verrata litku vs latex samalla renkaalla.
^ joo todellista käytännön hyötyä noin testaamisesta ei juuri ole, mutta sen edellisen sivun vertailun relevanttiuden arvioimiseksi litku vs lateksi -ero tai eroamattomuus oli varsin olennainen tieto.
Käytännössä mielenkiintoisempi vertailu olisi esim. juurikin tuo Challenge Pro OT lateksilla vs Challenge TLR litkulla.
Ja kyllä tubeleksessa on puolensa, vaikka rullaavuuden ja joissain tapauksissa myös ajomukavuuden suhteen ottaakin takkiin.
Ja kyllä tubeleksessa on puolensa, vaikka rullaavuuden ja joissain tapauksissa myös ajomukavuuden suhteen ottaakin takkiin.
Just noin. Voihan sitä ajatella niinkinpäin, mitä normaalit fillaristit, eli sisuri tuo aina lisää vastusta, on se sitten lateksi tai butyyli.
Mutta jos ei ole tarvetta kestävämmille kyljille, eivätkä snakebitet muutenkaan käytettävien paineiden vuoksi ole riesana, niin aika vähissä on tubelesten oikeat hyödyt, varsinkin jos sattuu löytämään edullisesti mieluisia renkaita. Monet TLR renkaat ovat suoraan sanottuna törkeän kalliita.
...niin ja sitten on vielä sellainen huomioitava pointti Challengeihin liittyen, että Open Tubulareissa on se rullaavuutta jonkin verran heikentävä PPS-pistosuojanauha, mitä Race- ja TLR-versioissa ei ole. Ilman sitä Open Tubular + lateksi olisi vielä nopeampi.
Oli vapaata töistä tänään ja niin kehno keli ja gravelit ravalla eilisen räntäsateen jäljiltä, että heittäydyin yltiöoptimistiksi ja lähdin Strada Biancoilla maantielenkille. Ihanaa oli Masalaan asti, kunnes meni tappajasepeli takarenkaasta läpi niin, että suhahti.. :D
arctic biker
07.03.2020, 12.48
Tubelesteippasin Space Chickenin suvikiekot (Newmen Evolution R25 19C) ja renkaat asentelin. Taakse Overide joka 37.5mm kokoiseksi mittaantuu. Eteen Conti Terra Speed, hieman nimellismittaansa 40mm kapeampi ,38.4 mm. Kumpikin ihan peukaloilla vanteelle mikä kenttäoloissa on toki hyvä juttu. Sisureilla 4 bar painetta, mun kokemuksen mukaan oikeesti tubeleskelpoiset renkaat pumputessa napsahtelevat kun renkaan reuna asentuu vanteelle ,nää molemmat oli ylen hiljaisia.
Saa nähä kuin tubelessointi onnistuu.
Isä nitro
07.03.2020, 14.32
Kevään GG-osastolla tapahtuu eli kaikkiin kolmiin kiekkoihin hommattu uudet gummit. Maantiepainotteisella osastolla Schwalben pro one TLEt (30 mm), joiden soveltuvuutta hiekkateille haluan myös kokeilla. Juuri haettu Gravelking slicksit (ilman plussaa) koossa 38 mm ja ruskeina. Ja pitoa vaativampaan menoon tarjoavat toivottavasti WTBn Resolutet (tan ja 42 mm).
Alle ennättänyt asetella vasta noita Schwalbeja, jotka tosiaan napsahtivat. Viitaten ABn edelliseen viestiin napsahdus kuuluu, jos on kuuluakseen, lähinnä tuolla kapeammassa kokoluokassa?
Asensin eilen kevätrenkaiksi WTB:n 42-milliset Resolutet loppuunajettujen (ehkä, pitää vielä tarkastella) Sorakunkkujen tilalle vaihtelun vuoksi. Olipa todella helppo tubeless-keikka (ID24 mm DTSwiss -kiekoille).
Parkkihallissa ajelin muutama sata metriä tiivistyslenkkiä ja vaikuttivat ihan mukavilta (2.3/2.5 bar) ollakseen noin isonappulaiset. Ihan nakkikumeilta kyllä näyttivät 43-millisiin Sorakunkkuihin verrattuna vaikka tönärillä mitattuna eroa oli vain vajaa pari milliä leveydessä.
Toisille kiekoille (kunhan nastarenkaat uskaltaa niistä lopullisesti poistaa) vielä Hutsun Overidet niin on tarpeeksi erilaiset kumit eri lenkeille. Kesä saa tulla.
Vielä kun keksisi mitä tekisi noille vähän ajetuille slicksi-Sorakunkuille+, heittäisikö sillalta mereen?
Zippiltä alustavasti kiinnostava Donnelly X'Plor-plagiaatti (https://www.cxmagazine.com/zipp-rolls-into-gravel-with-new-tangente-course-g40-tire).
https://www.cxmagazine.com/wp-content/uploads/2020/03/20200312_212656-01-scaled.jpeg
Isä nitro
14.03.2020, 20.26
Herra Ojan tavoin täällä asennettu kanssa Resolutet ja kävipä helposti. Minulla on ollut huonoa onnea (?) useampien WTBn renkahien kanssa, joten olin varautunut kaikkeen mahdolliseen. Kaksi kieppiä teippiä ja Stanin race sealantit saattoivat edistää asiaani. Kyllä se on pakko huomenna mennä ajelulle noiden kanssa. Ovat muuten sangen kevyet omassa luokassaan n. 460 g painollaan. Niin ja tosiaan melko kookkaat kuten edellä todettiin. Itse olen tähän mennessä ajellut maksimissaan 40 millisillä ja vielä suht maltisilla nappuloilla tällä GG-osastolla, joten ehkä elämäni nyt muuttuu. Vaan mihin suuntaan.
Vielä kun keksisi mitä tekisi noille vähän ajetuille slicksi-Sorakunkuille+, heittäisikö sillalta mereen?
Älä hyvä mies heitä mereen, Ahti ei tykkää ja satutat itsesi. Mä voin armollisesti noutaa ne ja vaihtaa käsityöläisolueeseen.
hphuhtin
14.03.2020, 21.32
Tässä vaihtelin rouvan uuteen pyörään esiasennus G-one allroundin tilalle WTB Byway 44.. sama vanne, ja rengaat on sitten vanteella millilleen saman levyisiä, vaikka ensimmäinen on nimellisesti 40mm. Onpas kapoinen tuo Byway.
Saattaa nuo toiset vielä kapeammat Byway 40:t jotka on hyllyssä mennäkin ihan eri pyörään kuin ajattelin.
.... Mä voin armollisesti noutaa ne ja vaihtaa käsityöläisolueeseen.
Ne on sun.
metusala
15.03.2020, 10.38
Tässä vaihtelin rouvan uuteen pyörään esiasennus G-one allroundin tilalle WTB Byway 44.. sama vanne, ja rengaat on sitten vanteella millilleen saman levyisiä, vaikka ensimmäinen on nimellisesti 40mm. Onpas kapoinen tuo Byway.
Saattaa nuo toiset vielä kapeammat Byway 40:t jotka on hyllyssä mennäkin ihan eri pyörään kuin ajattelin.
On ne Bywayt kapeammat kun ilmoitettu leveys.
WTB Byway 40 toiseen kylkeen on kuminvärisenä kirjoitettu 40 -622 mutta toiseen kylkeen taas BYWAY 40C (40/36) 700c ja että suositeltava vanteen leveys on 17-29. Kun leveys mun i19 vanteella on 36,5mm niin 40mm saavutettaisiin kai sillä i29 vanteella. Samalla useat taulukot suosittelee 40mm kumille max i24 vannetta.
Onneks ei itketä kun ne renkaat tarkoitettu ajoon kovemmalla alustalla.
WTB Resolute koeajettu. Kiva kumi, en keksi pahaa sanaa tähän hätään.
Isä nitro
15.03.2020, 16.07
Komppaan edellistä. Kulkee myös asfaltilla hyvin.
Resoluteista ei pahaa sanottavaa noin 3tkm kokemuksella. Paineita olen soralla pitänyt 2bar molemmin puolin...
Resolutet täälläkin matkalla vanteelle. Ruskea kylki kyllä alustavasti yököttää. Onneksi sitä ei ajaessa usein näe...
(Ja Overidet sitten toisille.)
Jekkujätkä
16.03.2020, 20.23
Pohdin pitkään Resoluten ja Teravailin Rutlandin välillä. Päädyin jälkimmäisiin. Muutamien lenkkien perusteella oikein miellyttävä rengas, joka rullaa asvaltillakin kivasti.
Kakkoskiekoissa tietysti Overidet. Ne korvaan sitten joskus Challengen Strada Biancheilla.
Isä nitro
16.03.2020, 21.44
R Ruskea kylki kyllä alustavasti yököttää.
Parempi kylki kuin kieli ruskeana (vanha viidakon sanonta)
Kävin tänään ruskokylkisilläni jälleen lenkillä. Tuli ajeltua pätkiä myös melkoisessa liejukossa ja ihan parasta ei ole tuon Resoluten pito mudassa. Paranisi toki jos ottaisi ilmoja vielä pois. Toisaalta referenssinä hieman epäreilusti maastorenkaat (koossa 3" ja 4,8"). Mutta eipä tuo iso ongelma ainakaan minulle ole, kun pääsääntöisesti ajelen hiekalla ja jonkun verran asfaltilla. Noille alustoille mukavat ja nopeat.
Tulipahan tilattua sora-kiekoille WTB:n Resoluten (42mm) kaveriksi yksi WTB:n Byway rengas 40mm koossa. Tuo resolutet ovat olleet todella kivat renkaat soralla sekä helpoilla metsäpoluilla, mutta asfaltti ajossa tuollainen nappula kyllä kuluu todella nopeasti (tämä ei nyt varsinaisesti yllättänyt). Ajattelin, että tuo Byway sopisi taakse hyvin resoluten kaveriksi. Kivaltahan tuo rengas muuten vaikuttaa, mutta heti asennuksen jälkeen 5bar paineilla se on vain 36-37mm leveä, samalla i20 vanteella 42mm Resolute on ajopaineilla n. 43mm.
Pitää siis toivoa, että tuo Byway tuosta vielä pari milliä venyisi, hieman turhan alimittainen se on nyt. Seuraava koko olisi sitten 44mm, mutta jos se on jo hieman ahdas tuohon Konan taka kolmioon.
On ne Bywayt kapeammat kun ilmoitettu leveys.
WTB Byway 40 toiseen kylkeen on kuminvärisenä kirjoitettu 40 -622 mutta toiseen kylkeen taas BYWAY 40C (40/36) 700c ja että suositeltava vanteen leveys on 17-29. Kun leveys mun i19 vanteella on 36,5mm niin 40mm saavutettaisiin kai sillä i29 vanteella. Samalla useat taulukot suosittelee 40mm kumille max i24 vannetta.
Onneks ei itketä kun ne renkaat tarkoitettu ajoon kovemmalla alustalla.
Olisipa tämän tiennyt vähän aikaisemmin :seko:
Siirretty:
Rene Herse -kokemuksia langassa? Itsellä krossariin kaksi kiekkoparia, joista toiseen asennan taas useamman vuoden hyvin palvelleet Gravelkingit, mutta maantiekiekoille tuli nyt tilattua Renen 35mm Bon Jon Passit. Viime kesänä ajoin jonkin verran lenkkejä, joissa oli sekä maantietä, että greiveliä sopivassa suhteessa. Sellaisiin noi olisivat toivottavasti ideaalit. Vähän leveyttä ja mukavuutta kuitenkaan kauheasti rullaavuudesta tinkimättä. Otin kyllä endurance-seoksella, suotavaa olisi ettei siinä kauheasti häviäisi tuo Rene Hersen kuuluisa ajotuntuma.
Mulla oli Steilacoomit (normiversio, ei UL) viime kesän ajossa sillä seurauksella, että jäi kaikki muut kiekot ja renkaat käyttöä vaille. Ne ei ole maailman helpoimmat asentaa tubeleksena ja kovin korkeita paineita en uskaltaisi niissä käyttää. Mutta sen jälkeen kun sai paikolleen, ei mitään ongelmia ollut. Kevyet, mukavat, nopeat joka alustalla ja pitävät. Nappuloiden takia ei edes pistoherkät. Endurancessa on paksumpi ja jäykempi runkorakenne, joten voi olla vähän helpommat tubelisoida kuin nuo lötkömmät versiot, mutta luultavasti myös häviävät sekä tuntumassa että rullaavuudessa. Mulla on tulevana kesänä 36-milliset Strada Biancat ajamassa samaa asiaa kuin Bon Jonit sinulla. Aika näyttää tuleeko lopulta käyttöä vai ei. Challenget paremman pistosuojauksen takia, koska päädyin mieluummin sisurien kanssa ajamiseen sileämmillä pinnoilla.
mehukatti
21.03.2020, 22.44
Ostin WTB Raddler 700x44 -uutuusrenkaat ja iskin 22.5mm -kiekoille (XR 1501). Kappas, renkaiden leveys tasan 40mm, joten pieni pettymys. Lauf True Gritissä olis paljon isommille tilaa sekä edessä että takana. Kumiseoskin tuntuu vähän tollaselta hauraalta ja kuivahtaneelta kun Schwalbet tuntuu enemmän stickyiltä. Lisäksi renkaiden kyljessä "Made in China". Mutta annetaan nyt mahollisuus kun kuvio on kuitenkin aika optimaalinen hiekkatiemutkien kanttaamiseen täysii. Testiajoa odotellessa... Jos ei natsaa niin paluu takas Schwalbe G-one All-round ja/tai uuteen G-One Ultrabiteen.
Specialized Pathfinder Pro 2bliss 700x42 ruskealla kyljellä hankittu ja asennettu. Rengas vanteelle, lirautus litkua kyljen puolelta ja kompuralla pokspoks. Pitää kertalaakista ilmat ja leveys 19mm vanteella luvatut 42mm, saa nähdä venyykö vielä. Painoa oli 550g, joten ei sovellu keventelyyn. Kyseisellä renkaalla ajeltiin viime vuonna Dirty Kanzan voittoon, joten kait ne työmatkalle ja sorateiden ajeluun kelpaa kotomaassakin.
Specialized Pathfinder Pro 2bliss 700x42 ruskealla kyljellä hankittu ja asennettu. Rengas vanteelle, lirautus litkua kyljen puolelta ja kompuralla pokspoks. Pitää kertalaakista ilmat ja leveys 19mm vanteella luvatut 42mm, saa nähdä venyykö vielä. Painoa oli 550g, joten ei sovellu keventelyyn. Kyseisellä renkaalla ajeltiin viime vuonna Dirty Kanzan voittoon, joten kait ne työmatkalle ja sorateiden ajeluun kelpaa kotomaassakin.
Sama paino kuin Maxxiksen 40mm Refuse MaxxShieldit. Jotka ajattelin liian painavina heivata kuuseen ja ajaa työmatkat jatkossa Continentalin 32mm GP5000:lla, kun sinne asti päästään.
Resoluteilla on tullut ajeltua muutama päivä ja tuntuvat aivan kelvollisilta. Leveys 19 mm kehällä on 43,5 mm.
Nopeudessa häviävät hienoisesti Overidelle mutta ovat tiiviimmät ilman sisärengasta. Ajotuntuma on pehmeämpi.
Gravelking SK taitaa voittaa sorapidossa mutta ei pärjää Resolutelle kovan alustan rullaavuudessa.
Hyviä kumeja kaikki kolme, ajellaan nyt näillä kun on saatu asennettua.
Resolute... Overide... Gravelking ..Hyviä kumeja kaikki kolme, ajellaan nyt näillä kun on saatu asennettua.
My man! Tismalleen sama valikoima, hyvyysmielipide ja toimintamalli.
Eiliselle lenkille laskin Resoluten paineita eteen 2.1 ja taakse 2.3. Oikein mainiot assulenkille.
Jee. Itselläni paineet ovat 2,5 barin molemmin puolin. Ajajan paino varusteineen rapiat 80 kg.
Tässäkin olisi mielenkiintoinen vaihtoehto kokeiltavaksi. Kokemuksia ei liene kellään, kun netti vaikenee ko. kumista?
https://r2-bike.com/MAXXIS-Tire-Volcita-AR-700-x-40C-DualCompound-TR-EXO
Voisi kuvitella, että on duunattu samaan runkoon mitä 40mm Rambler, mutta ilman nappuloita.
Mulla on nyt nuo 120TPI Ramblerit GK 38mm sliksien lisäksi ja nämä Ramblerit vaikuttavat varsin päteviltä. Ovat myös rapiat pari milliä leveämmät, mitä GK. Mittasin leveydeksi 42mm 25mm sisäleveällä kehällä.
Eli jos tuo Velocita AR on myös samaa kokoluokkaa tuon Ramblerin kanssa, niin pienen painon lisäyksen sallii Gravel Kingiin nähden.
Nappuloita en välttämättä soralla tarvi, kun eivät ne tuo pitoa mielestäni yhtään lisää vs. sliksi. Sorapatja siellä kumin alla muljuaa samaan tyyliin, oli sitten nappulaa tai ei. Jossain märän kelin lievässä mudassa nappulat auttaa jos eivät mene tukkoon, mutta pyrin välttämään tuollaisia reittejä ja kelejä :)
arctic biker
23.03.2020, 19.22
Space Chicken sai suvikiekoilleen eteen Conti Terra Speedin ja taakse Hutsu Overiden, litkuilla tietty. Varsin ihanaiset vaikka vaan asfalttiajoa.
Laitetaas nyt vähän rengaskokemuksia. Resolute on yllättävän rullaava, mitä ei ihan heti kuviosta uskoisi. Mulla ei pysynyt 3T:n vanteella tubelessina millään ilmat sisällä. Analyysi oli, että vika oli enemmän vanteessa kuin nakissa. Ajoin sitten tyytyväisenä sisurilla viime talven.
Männäviikolla vaihdoin 40mm Vittorian Terreno Dry't pois. Takarengas oli kulunut keskeltä slicksiksi, koska en lumikelien puutteen vuoksi vaihtanutkaan Contin Terra Traileja koskaan alle tänä talvena. Dry't ovat hyvä rengas, jolla ajoin toukokuulta maaliskuulle ilman että tien päällä oli kertaakaan huomattavaa ongelmaa. Kaikki paikkautui omalla painollaan niin ettei vauhtia haitannut. Leveys i22 vanteella about 3 Bar paineilla n. 42mm. Omaan käyttöön hyvin passeli. Omiin lenkkiajeluhin vähän reilu, mutta gravel-tapahtumien rytinään, jossa vauhtia piisaa ja linja ei aina ole optimaalinen, tuo on juurikin passeli.
Melkein tilasin samaa uudelleen, mutta päädyinkin kokeilemaan Pirellin Cinturato Gravel H -uutuutta(?). Ovat nyt matkalla Saksasta ja ajattelin heittää ne alle alkukesästä. Kuvien ja kuvausten perusteella koin ne Dry'ta vastaavaksi renkaaksi. Saa nähdä.
Sillä välin heitin alle GravelKing SK:t 38-millisinä. Leveys i22-vanteella 4 Bar oli melko tarkalleen 38mm. Löytyivät kaapista ja kyseessä kuitenkin ensipuraisu legendaarisesta nakista, niin ajattelin että menköön. Ensilenkillä heitteli alkuun pikkukiveä siihen malliin, että ajattelin jo tehneeni virheen, mutta kaippa se pahin johtui renkaan alkutahmeudesta. Katsotaan. Kuraa tuntuisi roiskivan odotettua vähemmän, eli nappula tuntuisi ainakin sen puolesta toimivan.
SK:n kivienheittely loppuu kyllä jahka niillä hetken ajelee.
^Joo. Eilen ajellessa ei kiveä enää lentänytkään. Veikkaan, että kyseessä on kirjaimellisesti jonkinlainen valmistuksessa pintaan jäävä tahmaisuus, joka katoaa kun rengas pölyyntyy/likaantuu. Ei siis näyttäisi vaativan varsinaista kulumista tilanteen parantuminen.
Tuntsan Palo
24.03.2020, 16.25
Tässäkin olisi mielenkiintoinen vaihtoehto kokeiltavaksi. Kokemuksia ei liene kellään, kun netti vaikenee ko. kumista?
https://r2-bike.com/MAXXIS-Tire-Volcita-AR-700-x-40C-DualCompound-TR-EXO
On kokemuksia,suosikkirenkaani. Ainakin GK 38 mm versioon verrattuna rullasi takarenkaana talven pehmeillä hiekkatiellä huomattavasti kevyemmin. Tämä tuntui kelluvan soran päällä siinä kuin GK enemmänkin ui sorassa. Toki noissa oli oikeasti myös enemmän kuin tuo kaksi milliä eroa leveydessäkin.
Velocita on Giant Revoltin yläpään mallien ensiasennusrengas, muualla sitä ei ole tosiaan juuri näkynyt.
On kokemuksia,suosikkirenkaani. Ainakin GK 38 mm versioon verrattuna rullasi takarenkaana talven pehmeillä hiekkatiellä huomattavasti kevyemmin. Tämä tuntui kelluvan soran päällä siinä kuin GK enemmänkin ui sorassa. Toki noissa oli oikeasti myös enemmän kuin tuo kaksi milliä eroa leveydessäkin.
Velocita on Giant Revoltin yläpään mallien ensiasennusrengas, muualla sitä ei ole tosiaan juuri näkynyt.Katohan! Kiitos kommenteista. Täytyy hommata nuo slikseiksi, kun GK tihkuttaa jo takakumin kulutuspinnasta sieltä täältä litkua läpi.
Joo, Revolt Advanced 0 ja Prossa (2020) nuo tulee tosiaan vakiona.
Tuntsan Palo
24.03.2020, 20.31
Katohan! Kiitos kommenteista. Täytyy hommata nuo slikseiksi, kun GK tihkuttaa jo takakumin kulutuspinnasta sieltä täältä litkua läpi.
Joo, Revolt Advanced 0 ja Prossa (2020) nuo tulee tosiaan vakiona.
Jep. Vaihdoin Revolt Advanced O:n tappajasepelin hajoittaman Velocita AR:n tilalle juurikin GK:n kun speksit näyttivät yhteneväisistä ja sitä sain kivijalasta. Ekalla lenkillä jo tuntui että takana on ennemminkin 25 millinen maantierengas kuin rullaava gravelrengas. Todennäköisesti tuossa on tietenkin kyse myös paineista, käytin monissa samaa 35 psi painetta enkä lähtenyt hakemaan GK:lle ideaalipainetta. Korvaava Velocita tuli Saksasta neljässä työpäivässä.
Miinuksena kohtalaisen haastava tubeless-asennus ainakin noihin Giantin CRX-1 keikoille.
Maxxis tosiaan käyttää jotain carbon vahvisteista runkoa. Ei veny eikä vanu käytössä, mutta joillakin kiekoilla saattaa vastaavasti olla liian tiukka.
Ovat kyllä kevyet ja rullaavan näköiset renkaat. Nuo voisi hankkia itsellekkin.
mehukatti
26.03.2020, 10.31
Ostin WTB Raddler 700x44 -uutuusrenkaat ja iskin 22.5mm -kiekoille (XR 1501). Kappas, renkaiden leveys tasan 40mm, joten pieni pettymys. Lauf True Gritissä olis paljon isommille tilaa sekä edessä että takana. Kumiseoskin tuntuu vähän tollaselta hauraalta ja kuivahtaneelta kun Schwalbet tuntuu enemmän stickyiltä. Lisäksi renkaiden kyljessä "Made in China". Mutta annetaan nyt mahollisuus kun kuvio on kuitenkin aika optimaalinen hiekkatiemutkien kanttaamiseen täysii. Testiajoa odotellessa... Jos ei natsaa niin paluu takas Schwalbe G-one All-round ja/tai uuteen G-One Ultrabiteen.
Noniin, pientä päivitystä. En tiedä onko nuo vähän paisuneet, mutta uudelleenmittauksen jälkeen leveys sivunappuloiden reunoilta 42mm ja alempaa sidewallien leveimmältä kohdalta mitattuna tuo luvattu 44mm. Rullaavuus tuntuu myös todella mahtavalta, tosin nastarenkaiden jälkeen ei välttämättä yllätys. Parasta on kuitenkin pito hiekkateillä, noilla voi tulla täysii jyrkkäänkin kurviin kun sivunappulat puree siinä missä olisit kyljellään maassa G-One All-roudin kanssa.
Raddler kuulostaa juuri sellaiselta renkaalta mitä olen etsimässä, mutta ei todnäk. mahdu pyörimään omassa pyörässä.
Olisiko raadilla suositella jotain vähän kapeampaa rengasta missä olisi purevat sivunappulat? Rengas ei saisi olla leveämpi kuin 38-40mm i19 vanteella.
(Schwalben G-One Bitet on jo tilauskorissa)
Raddler kuulostaa juuri sellaiselta renkaalta mitä olen etsimässä, mutta ei todnäk. mahdu pyörimään omassa pyörässä.
Olisiko raadilla suositella jotain vähän kapeampaa rengasta missä olisi purevat sivunappulat? Rengas ei saisi olla leveämpi kuin 38-40mm i19 vanteella.
(Schwalben G-One Bitet on jo tilauskorissa)
Spessun Triggerissä on sivunappulat ja on muutenkin loistava rengas. Nyt on itsellä alla Sawtoothit ja näitten jälkeen aion palata Triggeriin.
Yksi syy itselle käyttää Spessun renkaita, on niiden naurettavan helppo litkutus.
Spessun Triggerissä on sivunappulat ja on muutenkin loistava rengas. Nyt on itsellä alla Sawtoothit ja näitten jälkeen aion palata Triggeriin.
Yksi syy itselle käyttää Spessun renkaita, on niiden naurettavan helppo litkutus.
Itsellä myös Sawtoothit alla, mutta ei ole hirveän tuoreita muistijälkiä muista gg-renkaista niin todella vaikea muodostaa mielipidettä. Hyvältä kuitenkin tuntuvat.
Tarkoituksena kyllä kesäksi laittaa alle paras mahdollinen kombo rullaavuutta ja mukavuutta. Hiekkatietäkin toki tulee ajettua, mutta ei mitään todella roughhia. Mietin sliksin GK:n ja Challengen Strada Bianca 36mm välillä. Onko tästä parista kenelläkään vertailukokemuksia vai löytyykö joku jokeri vielä mukaan?
Tarkoituksena kyllä kesäksi laittaa alle paras mahdollinen kombo rullaavuutta ja mukavuutta. Hiekkatietäkin toki tulee ajettua, mutta ei mitään todella roughhia. Mietin sliksin GK:n ja Challengen Strada Bianca 36mm välillä. Onko tästä parista kenelläkään vertailukokemuksia vai löytyykö joku jokeri vielä mukaan?
Jos olet valmis tinkimään tubelisoinnin helppoudesta, niin Rene Hersen Extralight-runkoisia renkaita rullaavampia ja mukavampia ei markkinoilta löydy. Standard-runkoisetkin päihittää kaikki muut.
Luumunen
02.04.2020, 11.02
Asensin uuden WTB Expansen vanteelle, litkut sisään ja ilmaa pumpulla n. 5,5 bar. Ja kas kummaa, hetken kuluttua kyljestä alkoi suihkuta litkua eli renkaassa oli tai siihen tuli reikä. Reikä on siinä kohdassa missä näkyy pieniä nyppylöitä kumin pinnassa. Onkohan kyseessä valmistusvika. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200402/8d712340773405ccdb606336df6a48d1.jpg
Jos olet valmis tinkimään tubelisoinnin helppoudesta, niin Rene Hersen Extralight-runkoisia renkaita rullaavampia ja mukavampia ei markkinoilta löydy. Standard-runkoisetkin päihittää kaikki muut. Kuinka paljon tulee tinkia? :) Mikä on käytännössä extralightin pistosuojauksen taso? Tarvitseeko kuinka usein pyyhkiä suihkkunneita litkuja ajokamoista?
Asensin uuden WTB Expansen vanteelle, litkut sisään ja ilmaa pumpulla n. 5,5 bar. Ja kas kummaa, hetken kuluttua kyljestä alkoi suihkuta litkua eli renkaassa oli tai siihen tuli reikä. Reikä on siinä kohdassa missä näkyy pieniä nyppylöitä kumin pinnassa. Onkohan kyseessä valmistusvika.
WTB:t on mulla ainakin olleet melko huokoisia kyljiltään ja saattavat hieman tihkua.
Toinen juttu sitten on että kyseisen renkaan maksimipaine on 4,5bar...
Ainakin näin valmistaja ilmoittaa sivuillaan.
Asensin uuden WTB Expansen vanteelle, litkut sisään ja ilmaa pumpulla n. 5,5 bar. Ja kas kummaa, hetken kuluttua kyljestä alkoi suihkuta litkua eli renkaassa oli tai siihen tuli reikä. Reikä on siinä kohdassa missä näkyy pieniä nyppylöitä kumin pinnassa. Onkohan kyseessä valmistusvika.
Tässä kohtaa kiinniitäisin alustavasti huomiota tohon "Min-Max Pressure" -sarekkeeseen:
Size
Level
ETRTO
Tubeless Compatibility
Casing
Weight
Compound
Min-Max Pressure
Part Number
700c x 32mm
Road TCS
32-622
TCS Tubeless
Single-ply 60 tpi
332g
Distance+
35-65 psi
W010-0815
Edit: Visqu ehti ensin
Alustavasti litkun pitäisi nähdäkseni paikata reikä *vssst-pfffft* kun hieman herkistelee, alustavasta ylipaineesta huolimatta. Peruste: fyysilliset lait. Saa kumota.
Kuinka paljon tulee tinkia? :) Mikä on käytännössä extralightin pistosuojauksen taso? Tarvitseeko kuinka usein pyyhkiä suihkkunneita litkuja ajokamoista?
Mulla ei ole kokemusta kuin nappulallisesta mallista (Steilacoom) ja niitten kanssa en ole joutunut pyyhkimään litkuja mistään. Kuviosta huolimatta nekin rullaa paremmin kuin useimmat sliksit gg-renkaat ja mulla on siis normiversiot, ei Extralightit. Kesän ajeluiden jälkeen kyljet alkoivat tihkua läpi, mutta ei niin, että haittaisi käyttöä. Hankalinta on vanteille paikoilleen saaminen ja todella notkeista kyljistä johtuen ihan kaikille vanteille ei ehkä onnistu ilman ekstrateippauksia tms. vippaskonsteja. Vaivan väärti, sillä ajotuntuma on pelkkää blissiä.
Luumunen
02.04.2020, 11.22
Tässä kohtaa kiinniitäisin alustavasti huomiota tohon "Min-Max Pressure" -sarekkeeseen:
Size
Level
ETRTO
Tubeless Compatibility
Casing
Weight
Compound
Min-Max Pressure
Part Number
700c x 32mm
Road TCS
32-622
TCS Tubeless
Single-ply 60 tpi
332g
Distance+
35-65 psi
W010-0815
Edit: Visqu ehti ensin
Mielenkiintoista. Renkaan kyljessä lukee, että maximi paine on 5,5bar. Täytyypä ottaa yhteyttä renkaan myyjään.
F. Kotlerburg
02.04.2020, 11.32
Riippuu litkusta. Kaikki litkut ei toimi tommosilla paineilla.
Luumunen
02.04.2020, 11.51
WTB Expansen kylkien vuotaminen on huomattu näköjään aikaisemminkin, jo n. 60 psi:ssä eli 4,1 barissa.
https://www.cyclingweekly.com/reviews/tyres-and-wheels/wtb-expanse-32-tyre (https://www.cyclingweekly.com/reviews/tyres-and-wheels/wtb-expanse-32-tyre)
WTB Expansen kylkien vuotaminen on huomattu näköjään aikaisemminkin, jo n. 60 psi:ssä eli 4,1 barissa.
https://www.cyclingweekly.com/reviews/tyres-and-wheels/wtb-expanse-32-tyre (https://www.cyclingweekly.com/reviews/tyres-and-wheels/wtb-expanse-32-tyre)
Lähes kaikki tubeless ready, tubeless compatible jne renkaat vuotavat kyljistä.
Jotkut enemmän, toiset vähemmän. Ohutkylkiset, kuten vaikka nuo Rene Hersen extralightit lukeutuu tähän enemmän kategoriaan.
Sitten on oikeat tubeless-renkaat joissa on butyylikumi liner renkaan sisällä (esim. GP5000TL), nämä eivät tarvitse litkua tiivistyäkseen.
Vähän kyllä maxxiksen volcitat (https://r2-bike.com/MAXXIS-Tire-Volcita-AR-700-x-40C-DualCompound-TR-EXO)kiinnostelisi. Jostain syystä ei kuitenkaan ole täysi luotto rullaukseen, jos verrokiksi otetaan gravell kingin sliksi.
Lujemmat nuo maxxikset taas varmastikkin olisivat.
Vähän kyllä maxxiksen volcitat (https://r2-bike.com/MAXXIS-Tire-Volcita-AR-700-x-40C-DualCompound-TR-EXO)kiinnostelisi. Jostain syystä ei kuitenkaan ole täysi luotto rullaukseen, jos verrokiksi otetaan gravell kingin sliksi.
Rengas näyttää todella oudolta, keskellä näyttäisi olevan karkeampi diamond file kuvio ja sitte kaarrepidosta huolehtii keskikuvioon verrattuna hentoinen kalanruoto. Vai näenkö vaan jotenkin väärin?
Rengas näyttää todella oudolta, keskellä näyttäisi olevan karkeampi diamond file kuvio ja sitte kaarrepidosta huolehtii keskikuvioon verrattuna hentoinen kalanruoto. Vai näenkö vaan jotenkin väärin?
Just hyvä. Ei noilla rannuilla ole mitään merkitystä soralla kanttailessa. Asfaltilla saa taas kunnolla pitoa kaarteissa.
Rambler on sitten olemassa, jos haluaa painottaa yhden naksun enemmän gravellia.
Ei sorallakaan niillä nappuloilla tee mitään. Ihan samalla tavalla pitoa mitä sliksissä. Itseasiassa leveä sliksi sopivan matalalla paineella tarjoaa hyvin pitoa soralla. Enemmän nappuloista on hyötyä cyclo-radoilla, missä noustaan liukkaita ruohikkomäkiä yms. Taas kun mennään tarpeeksi paksuun ja syvään mutaan, niin sielläkin ihan sama onko nappulaa vai ei. Se kumi on kuitenkin koko ajan tukossa siitä mudasta, eli on siis sliksi :)
https://cyclingtips.com/2020/03/photo-gallery-a-muddy-mess-at-mid-south-gravel/
Tuon mutapainin voittaja ajoi 40mm sliksillä ja kertoi saaneensa tästä valinnasta etua.
https://open.spotify.com/episode/352PW59faqVOf5pcAld146
Minulla on vahva epäilys, että leveissä renkaissa pienetkin nappulat kasvattaa ilmanvastusta huimasti kovissa vauhdeissa. Pitkillä gravell lenkeillä tulee kuitenkin ajettua tempoakin aika reilusti, koska se nyt vaan on kivaa.
Sama. Nuo täytyy hommata kesäksi testiin. Uskoisin noiden rullaavan myös hyvin. Ainakin 40mm 120 TPI Rambler rullaa perstuntumalla liki saman veroisesti kovalla pinnalla mitä 38mm GK sliksi. Tuo Velocita olisi vaan suuremmalla ilmatilalla, eikä älyttömän paljon painavampi. Veikkaisin myös Velocitan olevan muuten identtinen Ramblerin kanssa, mutta ilman nappuloita. R2Biken kuvassa paino 370g. Eli todennäköisesti jää alle 400g:n vaikka olisi vähän toleranssia tuotannossa. Kestävyydestä on paha sanoa, heillähän on tuo Re-Fuse sitten sellainen "pomminkestävä", mutta painava ja heikommin rullaava vaihtoehto.
Minulla on vahva epäilys, että leveissä renkaissa pienetkin nappulat kasvattaa ilmanvastusta huimasti kovissa vauhdeissa.
Ja olettaisin, että asfaltilla myös vierintävastusta. Itsellä tulee ajettua Revoltilla kuitenkin paljon myös asfaltilla, niin arvostan rullausta ja hiljaisuutta myös kelvillä/maantiellä.
Pitkillä gravell lenkeillä tulee kuitenkin ajettua tempoakin aika reilusti, koska se nyt vaan on kivaa.
Taas joutuu komppaamaan :)
Omakohtaisia juttuja ja mielipiteitä toki.
Omalla kokemuksella minusta tuntuu, että vastaavan kokoiset slicksit samoilla paineilla lähtee helpommin alta irtonaisella alustalla kuin nappularenkaat.
Osaltaan siksi ihmettelen Volcitan kuviota, että keskialueen karkeampi kuvio rohkaisee veto- ja jarrutuspidollaan sopivalla alustalla mutta sitten reuna-alueiden kalanruoto kostaa kantatessa.
Maksimoidakseen renkaan hyödyn, kannattaa ajaa hiekalla vain suoraan pystyasennossa ja sitten kestopäällysteellä hyvässä kallistuskulmassa. :)
Omakohtaisia juttuja ja mielipiteitä toki.
Omalla kokemuksella minusta tuntuu, että vastaavan kokoiset slicksit samoilla paineilla lähtee helpommin alta irtonaisella alustalla kuin nappularenkaat.
Osaltaan siksi ihmettelen Volcitan kuviota, että keskialueen karkeampi kuvio rohkaisee veto- ja jarrutuspidollaan sopivalla alustalla mutta sitten reuna-alueiden kalanruoto kostaa kantatessa.
Maksimoidakseen renkaan hyödyn, kannattaa ajaa hiekalla vain suoraan pystyasennossa ja sitten kestopäällysteellä hyvässä kallistuskulmassa. :)
Ei noilla tosiaan paljoa kanttailla muuten kuin asfaltilla. Kyllä nappulat minunkin mielestäni luovat reilusti pitoa hiekalla. Esimerkiksi riddleri on kyllä pitävämpi mitä maxxiksen rambleri. Varmaan johtuu noista reunan aavistuksen korkeammista nappuloista. Samoin jarrutuspidossa on eroa.
Itse en kyllä uskalla paljon kanttailla soralla, oli alla millaiset nappulat tahansa. Ei paljon pitoa löydy, kun sora luistaa soran päällä. Eri asia sitten sellainen kovaksi painunut tie tai ajourat, jossa ei pyöri päällä irtosora.
yksinteoin
04.04.2020, 14.05
Hyvin kyllä Rene Hersen 35mm Bon Jon Pass Endurancet rullasivat (kiekkoina Huntin alumiini-aerot). Ei ole liiemmin vertauskohtaa muihin leveämpiin slickseihin, mutta oli ilo huomata että tuntuivat about yhtä nopeilta kuin esim. 10mm kapeammat Panaracerin maantieslicksit. Ajotuntuma myös erinomainen. Nyt vaan toivomaan, että tuo endurance-casing kestää kesän mittaan myös GG-hommia toivotulla tavalla.
Luulisi Rene Hersen kestävän siinä missä Panaracerinkin. Ainakin Panaracerin GK sliksissä kulutuspinta ohuempi, mitä Rene Hersen Barlow Passissa. Siihen perustuu myös Panaracerin kevyempi paino. Kyljet ovat taas paksummat Panaracerissa, jos verrataan Rene Hersen Extralite malliin. Se millaiset erot on kulutuspinnan alla olevalla rakenteella, niin itsellä ei siitä tietoa.
Luulisi Rene Hersen kestävän siinä missä Panaracerinkin. Ainakin Panaracerin GK sliksissä kulutuspinta ohuempi, mitä Rene Hersen Barlow Passissa. Siihen perustuu myös Panaracerin kevyempi paino. Kyljet ovat taas paksummat Panaracerissa, jos verrataan Rene Hersen Extralite malliin. Se millaiset erot on kulutuspinnan alla olevalla rakenteella, niin itsellä ei siitä tietoa.
GK:ssa pitäisi kai olla jonkinlainen pistosuojaus, vaikea kyllä uskoa renkaan painoa katsoessa.
Rene Hersellä sitten ihan rehellisesti ei ole, ainakaan noissa kevyemmissä.
Brutalix
05.04.2020, 08.54
Vittoria Terrene Zero vai Gravel King sliksi? Ajot varman 90% asvalttia ja loput hiekkateitä. Tubelessina olis tarkoitus laittaa. Mukavuus pitkällä lenkillä kiinnostaa eniten ja vauhti tai harha siitä sitten sen jälkeen.
Sotanorsu666
05.04.2020, 16.29
^ Älä ainakaan laita vittorian terrene zeroja, jos haluat mukavat kumit. Tuntuu ihan umpikumirenkailta gravelking sk:n jälkeen.
Brutalix
05.04.2020, 18.50
Ok, no sitten tää helpottuu aikalailla. Sorateiden kuninkaita saa lisäksi tosta paikallisesta, joten.
Tulipahan tilattua sora-kiekoille WTB:n Resoluten (42mm) kaveriksi yksi WTB:n Byway rengas 40mm koossa. Tuo resolutet ovat olleet todella kivat renkaat soralla sekä helpoilla metsäpoluilla, mutta asfaltti ajossa tuollainen nappula kyllä kuluu todella nopeasti (tämä ei nyt varsinaisesti yllättänyt). Ajattelin, että tuo Byway sopisi taakse hyvin resoluten kaveriksi. Kivaltahan tuo rengas muuten vaikuttaa, mutta heti asennuksen jälkeen 5bar paineilla se on vain 36-37mm leveä, samalla i20 vanteella 42mm Resolute on ajopaineilla n. 43mm.
Pitää siis toivoa, että tuo Byway tuosta vielä pari milliä venyisi, hieman turhan alimittainen se on nyt. Seuraava koko olisi sitten 44mm, mutta jos se on jo hieman ahdas tuohon Konan taka kolmioon.
Nyt muutaman viikon säilytyksen ja parin pumppailun jälkeen Byway on venähtänyt aika kivasti. Napakammilla paineilla rengas on nyt 39mm leveä ja ajopaineilla n. 38mm leveä. Olettaisin, että kun tuolle saa kilometrejä alle, niin rengas tuosta vielä notkistuu/venyy. Edelleenkään tuo ei ole volyymiltaan kovin muhkea rengas (on melko matala), mutta paljon lähempänä tuo on nyt luvattu kuin mitä se oli heti asennuksen jälkeen.
metusala
11.04.2020, 21.40
^ Munkin 40x622 Byway i19 vanteella joka oli uutena 36,5mm leveä on nyt reilut 100km ajaneena ja ajopaineilla 38mm leveä.
Rengas on asfaltilla nopea ja kuivalla sora- että juurikkoisella hiekkatiellä tuntui pitoa riittävän. En kuitenkaan ole vielä rajoja koetellut.
kosminen
12.04.2020, 19.17
Näillä kumeilla ajettu sisureilla viime kesästä ilman yhtään rengasrikkoa. Suhteessä siihen miten jöötit ne on, rullaavat kohtalaisen hyvin. Tekisi mieli kevennellä ja kokeilla esim. Rene Hersen niitä leveämpiä sliksejä, mutta toistaiseksi ei ole raaskinut vaihtaa näistä kuolemattomuuden tarjoavista kumeista pois...
Mika_koo
12.04.2020, 19.24
Vähän on alkanut kuumottaa 650b kiekkoihin vaihtaminen. Onkos nykyään jotain hyviä rengassuosituksia, 40-50mm olisi varmaan tavoiteleveys. Luulisin että kehitys olisi jotenkin kehittynyt viimeisen parin vuoden aikana, silloin tarjonta olo vielä aika rajattua.
Iso osa ajasta näillä tulisi ajattelua sekaisin asvalttia ja hiekkatietä. Olisi nimittäin kuvitelmissa että näillä ajelisin kesälomareissun. Ja tubeless olisi hyvä bonus, ei toki välttämättömyys.
Uusien renkaiden hankinnan jälkeen olen siinä määrin WTB-päissäni että heitän lavalle Resoluten. Ei ollenkaan huono.
https://gravelcyclist.com/bicycle-tech/review-wtb-resolute-42-650b-700c-tubeless-ready-tires/
Viime syksynä paloi aivan täysin kääpä 38mm Panaracerin Gravelking Slickeihin, tuli jotain ihme avoreikiä/pullistumia takarenkaseen ja jättivät tielle taksimatkan arvoisesti. Se, jos mikä, oli kürvasta.
Nyt päätin kuitenkin antaa uuden mahdollisuuden ja laitoin taakse tilaamani uuden kumin, eteen vanha viime kesältä, sen kanssa kun ei ollut mitään ongelmaa. Sisään ruuttasin uunituoreet Stanin Race-litkut 100ml eteen ja 120ml taakse, nyt pitäisi riittää vaikka tulisi mikä avanne keskelle kulutuspintaa.
Jos vielä tekee temput niin sitten luovutan ja heitän kumit mereen.
Viime syksynä paloi aivan täysin kääpä 38mm Panaracerin Gravelking Slickeihin, tuli jotain ihme avoreikiä/pullistumia takarenkaseen ja jättivät tielle taksimatkan arvoisesti. Se, jos mikä, oli kürvasta.
Nyt päätin kuitenkin antaa uuden mahdollisuuden ja laitoin taakse tilaamani uuden kumin, eteen vanha viime kesältä, sen kanssa kun ei ollut mitään ongelmaa. Sisään ruuttasin uunituoreet Stanin Race-litkut 100ml eteen ja 120ml taakse, nyt pitäisi riittää vaikka tulisi mikä avanne keskelle kulutuspintaa.
Jos vielä tekee temput niin sitten luovutan ja heitän kumit mereen.
Nuo on vähän niitä elämän suuria valintoja. Tuossa juuri oli kaverin kanssa puhetta, että se rullaavuus on vähän subjektiivinen käsite. Totesin, että räntäsateessa ja keskellä porkkalaa tullut reikä renkaan kylkeen on ihan selkeästi näkyvillä oleva juttu :)
Minä en osaa ilman tarkempaa vertailua haukkua tuota gravell kingin plussa sliksiä hitaaksi, mutta sen tiedän, että renkaista tosiaan tulee valtavat erot pitkissä vedoissa. Eron huomaa helposti, jos ajaa pitkää settiä samantehoisen kaverin kanssa.
Eli ehkäpä molemmille on paikkansa. Kisatessa on pakko ottaa riski rengasrikkoihin, koska wattisäästö on iso. Touringia ajaessa ei taas ole mikään pakko ottaa riskiä kylkien rikkontumiseen. Äkkiä voi tulla esimerkiksi kylmä.
Joo... Continentalin GP5000 32mm ei ole koskaan jättänyt tielle, aivan jäätävän luotettava ja asfaltilla nopea kumi, mutta soralla valitettavan keskinkertainen. Pitäisi oikeastaan olla kahdet 700c kiekot. Vähän niinkuin pitäisi usein olla valmiiksi ruskeat housut.
Jos pieni kiekko-offtopic sallitaan, mikäli joskus saan raivattua budjettiin tilaa maastopyörän ~1200g/pari hifikevennyskiekoille, siirrän Exploroon maasturin nykyiset Mcarbonin 30mm ulkoleveät kuitukehät + DT Swiss 240s, jotka painaa 1390g/pari (melkein 400g kevyemmät kuin Mcarbonin kiina-aerokiekot 45mm laipalla + DT Swiss 350, jotka on hirveät 1750g/pari ankkurit).
Niin tässä skenaariossa olen ajatellut rengastukseksi GP5000 32mm aerokiekoille ja 38mm Panaracerin Gravelking SK nappularengas maastokehille. Olisi varmaan aika ässä vaihtoehdot työmatka/treeni.
LoneWolf76
13.04.2020, 11.09
Vähän on alkanut kuumottaa 650b kiekkoihin vaihtaminen. Onkos nykyään jotain hyviä rengassuosituksia, 40-50mm olisi varmaan tavoiteleveys. Luulisin että kehitys olisi jotenkin kehittynyt viimeisen parin vuoden aikana, silloin tarjonta olo vielä aika rajattua.
Iso osa ajasta näillä tulisi ajattelua sekaisin asvalttia ja hiekkatietä. Olisi nimittäin kuvitelmissa että näillä ajelisin kesälomareissun. Ja tubeless olisi hyvä bonus, ei toki välttämättömyys.
Jos vain mahtuu, niin suosittelisin Continental Speed Kingiä, joka tuntuu rullaavan ihan siinä missä GP4000:kin. Se on tosin leveimmästä kohdastaan jopa 56 - 57 milliä litkutettuna. Ovat aika ohkaiset, joten sisureiden kanssa en välttämättä noilla ajaisi.
Mika_koo
13.04.2020, 11.17
Valitettavasti nuo ovat kyllä liian leveät
Mcarbonin kiina-aerokiekot 45mm laipalla + DT Swiss 350, jotka on hirveät 1750g/pari ankkurit).
Miten halavatussa noista on saatu noin painavat? Mulla on nyt speksauksessa LB:n 45mm profiililla (s25/u32mm lev.) olevat kiekot. Valm. ilm. paino 1464g +-25g. Tämä semmonen ns. hinnat alkaen setti.
Tosin jos ottaisi tuon saman kehän Flyweight versiona ja Carbon Ti navoilla, niin jäisi paino 1299 grammaan ja lompakkoon liki puolet vähemmän kyhnyä.
Miten halavatussa noista on saatu noin painavat?
En tiedä. :D
700x45 Riddler venynyt vuoden aikana sen verran, että SuperX:n takahaarukka meinaa käydä ahtaaksi. Tilalle pitäisi siis löytää jotakin hieman kapeampaa. Riddlerit hoitaneet hommansa hyvin, enkä ole keksinyt tällä kokemuksella renkaista muuta moitittavaa kuin keskinappuloiden kuluminen. Harkinnassa olisi nyt Venture 700x40 tai Byway 700x44. Onko kokemuksia näiden renkaiden ominaisuuksista tuohon Riddleriin verrattuna? Muita hyviä vaihtoehtoja? Tulevat i22mm vanteille.
Kävin äsken heittämässä 66km/4,5h lenkuran Gravelking Slickeillä... Hyvin rullasi asfaltilla ja soralla, metsäautotiellä ihan ok, märillä poluilla revasta koska ei pitoa, pyörää kantaessa ei relevanssia. Ei rengasrikkoja. Tällä jatketaan.
700x45 Riddler venynyt vuoden aikana sen verran, että SuperX:n takahaarukka meinaa käydä ahtaaksi. Tilalle pitäisi siis löytää jotakin hieman kapeampaa. Riddlerit hoitaneet hommansa hyvin, enkä ole keksinyt tällä kokemuksella renkaista muuta moitittavaa kuin keskinappuloiden kuluminen. Harkinnassa olisi nyt Venture 700x40 tai Byway 700x44. Onko kokemuksia näiden renkaiden ominaisuuksista tuohon Riddleriin verrattuna? Muita hyviä vaihtoehtoja? Tulevat i22mm vanteille.
Byway on ilmeisesti Road TCS rungolla kun taas Riddler on TCS Light joka lienee marginaalisesti raskaampi hyvin rullaava maastorunko.
Itsekin ajelen parhaillaan Riddlereillä (37c) ja uudet on jo tilattu mutta harkitsen josko ottaisin enimmäkseen kestopäällysteelle suunnattuja retkiä varten Byway 34c.
Byway 34c on entinen Exposure 34c, sellaiset mulla oli jonkun 1000km ja oli ihan jees.
Riddlerit kuluu tosi nopeasti asfaltilla jos ajelee kovaa mutkiin.
Sivunappulat katoaa silmissä, varmaan 1mm lähti pintaa kun kävin Suvisaaristossa juomassa satulalaukussa olleen oluen (~35km).
Riddlerissä on luonnollisesti parempi pito irtonaisella alustalla, sivuttaispidossa varsinkin on mielestäni huomattava ero, vaikkei Exposurekaan huono ollut.
Pari lenkkiä Exposure 34 (eli Byway 34) alla ja tuntuvat kyllä todella rullaavilta ja ajotuntuma on pehmeämpi kuin Resolutessa. Ei harmita ajaa asfalttia pidempiäkään siivuja. Muistikuvieni mukaan Gravelking Slick oli myös hieman kovempi ajotuntumaltaan.
Laitoitko tubelekset Exposureihin? Noista on noita käyttäjäarvioita etteivät joko pidä litkua sisällään kyljistä tai sitten ovat herkkiä muuten vaan puhkeamaan. Vuodenvaihteessa ostin wigglestä 23€/kpl hintaan Exposure 36 tcs:t tan walleina. Noi ovat odottaneet ensin uusia kiekkoja ja tällä hetkellä kiekot odottaa centerlock-levyjä ja renkaat litkua, joten saapa nähdä. Yllätykseni oli, että tää 36 ois syksyllä julkaistu rengasmalli etteivät vanhaa kumia myyneet varaston pohjalta. Paino noissa taisi aikalailla ilmoitetun ~350g/rengas pitävän paikkaansa.
Muistikuvieni mukaan Gravelking Slick oli myös hieman kovempi ajotuntumaltaan.
Joo, en muistanutkaan kuinka profiililtaan pyöreät ja kovat ne on 45/55psi paineilla ajokamoineen about 80kg kuskin alla. Eilen lipsuttelin kivikkojuurakkoakin Slickeillä, ja sanoisin että ei siihen hommaan kovin hyvät pääasiassa kovuutensa vuoksi. Myös vetopito onneton, koska nappulaton.
^^ Orange Sealilla laitoin tubelekset ja ilmat ovat pysyneet hyvin. Giantin kuitukehälle nousi kompuralla, ei kuitenkaan käsipumpulla.
Exposure 34:n kuvio vaikuttaa hyvältä, reunanappulat ovat pienet mutta toivottavasti estävät läheltä piti-tilanteita joita GK Slickien kanssa oli muutamia. Nappulat eivät ole kuitenkaan niin isot että ne haittaisivat kantatessa tai repeäisivät irti kuten Challengeissa.
Toisille kiekoille meinasin laittaa Continentalin Terra Trailit. Eli siirryn yksistä kompromissirenkaista (Resolute) kaksiin vähän spesifimpiin...
Resoluten nappulatkin kuluvat käytössä niin pyöreäreunaisiksi, etteivät ne märällä pidä juuri mitään.
Nyt on uutta sliksiä puntarilla. Aina kiva kun menee alle valmistajan speksin (380g). Toivottavasti kestää myös jotain. Vielä pitää käydä kompuraa näyttämässä noille, jotta saa napsautettua kehille. Ajokokemuksia sitten, kun nuo tiet on taas siinä kunnossa, että vihtii mennä ulos ajamaan.
Nuo keskellä olevat "nappulat" ovat niin matalat, että ovat lähinnä kuviot. Kumiseos tuntuu sormin hiplattuna nihkeämmälle, mitä GK:ssä. Toivottavasti kulku ei ole kuitenkaan nihkeämpää [emoji3]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200414/aea5b70f80a3179c07a15ea371137e13.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200414/9404e3d8a8900d598d5b21811bdfe3e9.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200414/ba8d9628de24f781ca849415b224d2db.jpg
^ Onko kuvassa vääristymää vai "aaltoileeko" renkaan yläpinta tuollalailla mysteerillisesti?
Aaltoilee, koska ei ole vielä ilmaa sisällä ja vasta paketista repäistyt, niin ei ole ehtinyt "tasaantua".
Aaltoilee, koska ei ole vielä ilmaa sisällä ja vasta paketista repäistyt, niin ei ole ehtinyt "tasaantua".
Aivan, kuvaa tarkemmin analysoituani venttiilin sielu näyttääkin olevan vielä ns. kahvitauolla :)
Näillä kumeilla ajettu sisureilla viime kesästä ilman yhtään rengasrikkoa. Suhteessä siihen miten jöötit ne on, rullaavat kohtalaisen hyvin. Tekisi mieli kevennellä ja kokeilla esim. Rene Hersen niitä leveämpiä sliksejä, mutta toistaiseksi ei ole raaskinut vaihtaa näistä kuolemattomuuden tarjoavista kumeista pois...
Edellisillä Spessuilla eli Trigger Prolla meni melkein 6tkm. Ei mua ainakaan kiinnosta kikkailla kuormaliinoilla tms. tubeless -asennusta, tai kiroilla tien poskessa litkua suihkuavan alle tonnin ajetun renkaan kanssa. Voi senkin ajan vaikka ajaa tai juoda kaljaa.
Gary oin'
15.04.2020, 12.32
Joo, en muistanutkaan kuinka profiililtaan pyöreät ja kovat ne on 45/55psi paineilla ajokamoineen about 80kg kuskin alla. Eilen lipsuttelin kivikkojuurakkoakin Slickeillä, ja sanoisin että ei siihen hommaan kovin hyvät pääasiassa kovuutensa vuoksi. Myös vetopito onneton, koska nappulaton.
Mitäs kokoa sulla olikaan alla, muistanko oikein että 38? Mitä työntömitta kertoo, kuinka mitat pitää nykyään paikkansa?
Tilasin viikonloppuna Surly Paceriin 35-milliset slicksit. Runko kertoo maksimiksi 32mm, mutta 32mm SK:lla on kyllä tilaa ympärillään niin paljon että odotellaan pakettia luottavaisin mielin. Etuvaihtajan pannan kiinnityspultti oli suurin rajoite, mutta fiksailin sitä illalla slimmimmäksi niin että lyhempi pultti riittää ja sai pari milliä lisätilaa.
Olen tainnut tässä topicissa ennenkin jurista miten 32-milliseen SK:hon ei ole täyttä luottamussuhdetta, mutta eihän näissä vielä lue TLC:tä kyljessä eli oma moka. Todella mukavat kumit toimiessaan, mutta taas pitkän perjantain lenkillä takaa hävisi paineet ilman varoitusta tahi litkuvuotoja 30km jälkeen. Pari kertaa sai pumppailla kotimatkalla ja taas on pitänyt ilmat sisällä. Mittoina näillä on 18mm DT RR411-vanteilla 33,3mm leveyttä ja 30,8mm korkeutta vanteelta parin vuoden käytön jälkeen.
Mitäs kokoa sulla olikaan alla, muistanko oikein että 38? Mitä työntömitta kertoo, kuinka mitat pitää nykyään paikkansa?
24mm ulkoleveällä kehällä (sisäleveys ehkä 18-20mm?) näyttää pullistuvan jopa 39mm
https://i.ibb.co/LhshGWY/CF810845-30-AF-47-B2-9-B08-19-F1-A071-BB73.jpg
ilkkaluukkonen
15.04.2020, 18.34
Lähikauppa oli ottanut uutta merkkiä, eli Teravailia valikoimiinsa. Onko kanssakulkijoilla kokemusta Teravailin renkaista? Esim. Cannonbal vaikuttaa hyvältä kuvionsa perusteella. 42mm voi vaan olla vähän kapea 45mm Riddlerin jälkeen.
https://teravail.com/tires/cannonball#TR7242
Lähikauppa oli ottanut uutta merkkiä, eli Teravailia valikoimiinsa. Onko kanssakulkijoilla kokemusta Teravailin renkaista? Esim. Cannonbal vaikuttaa hyvältä kuvionsa perusteella. 42mm voi vaan olla vähän kapea 45mm Riddlerin jälkeen.
https://teravail.com/tires/cannonball#TR7242
Itsellä alla soralenkkeihin Teravail Rutlandit ja oikein hyvät kumit on olleet. Ei pahaa sanottavaa.
Huomenna taas riddlerit alle ja nuuksion poluille.
Riddler vai Rambler? Kummastakaan ei ole varsinaisesti kokemusta. Kummassa on notkeammat kyljet? Kummat rullaa paremmin soralla? Asfaltilla mä ajan niin vähän, että asfalttilla rullaavuudella ei mulle ole isoa merkitystä.
Riddler vai Rambler? Kummastakaan ei ole varsinaisesti kokemusta. Kummassa on notkeammat kyljet? Kummat rullaa paremmin soralla? Asfaltilla mä ajan niin vähän, että asfalttilla rullaavuudella ei mulle ole isoa merkitystä.
Minulla on 60tpi ramblerit. Nekin on aika notkea kylkiset ja ilmatilaltaan selvästi riddlereitä isommat. Kulkevat lujaa, mutta ainakin nuo 60tpi versiot ovat vähän tankkimaiset ajaa. Sekulirenkaiksi kuitenkin loistavat, varsinkin kun painottaa asfalttia ja pistosuojausta. Täytyisi testata 120tpi versiotkin.
Riddlerit ovat minusta aika selkeät gravell renkaat, joilla ei oikein assulla kanttailla. 37 on kuitenkin ilmatilaltaan aika pieni. Olleet tosi vähällä käytöllä, eli noista en osaa oikein mitään sanoa.
Veikkaan, että karkeammalla soralla 120tpi ramblerit ovat nopeammat isompina renkaina.
ilkkaluukkonen
17.04.2020, 17.45
Itsellä alla soralenkkeihin Teravail Rutlandit ja oikein hyvät kumit on olleet. Ei pahaa sanottavaa.
Minkä rungon valitsit? Paljonko sulla on kilsoja kertyny Rutlandeille? Toi vois olla eturenkaana ja jos sitten taakse vaikka tykinkuulaa...
Minulla on 60tpi ramblerit. Nekin on aika notkea kylkiset ja ilmatilaltaan selvästi riddlereitä isommat. Kulkevat lujaa, mutta ainakin nuo 60tpi versiot ovat vähän tankkimaiset ajaa. Sekulirenkaiksi kuitenkin loistavat, varsinkin kun painottaa asfalttia ja pistosuojausta. Täytyisi testata 120tpi versiotkin.
Riddlerit ovat minusta aika selkeät gravell renkaat, joilla ei oikein assulla kanttailla. 37 on kuitenkin ilmatilaltaan aika pieni. Olleet tosi vähällä käytöllä, eli noista en osaa oikein mitään sanoa.
Veikkaan, että karkeammalla soralla 120tpi ramblerit ovat nopeammat isompina renkaina.
Tänks!
120tpi 40c ramblereita ei taida vaan saada nyt mistään, varsinkin kun haluaisin sen vaalealla kyljellä.
https://larunpyora.com/tuote/maxxis-rambler-exo-tr-skinwall-40-622/
Loppu kaikkialta :(
^Vaalealla kyljellä ei Rambleria valmisteta kuin 60TPI versiona.
Mutta ainakin nuo 120TPI Ramblerit ovat kyllä melko notkeakylkiset ja sitä myöden kyllä soralla mukavakyytiset ja rullaavat kuitenkin asfaltillakin yllättävän hyvin.
Nyt on muuten Velocitoilla ajettu yksi lenkki (asfaltilla) ja rullauksessa ei tarvi antaa yhtään tasoitusta GK sliksille. Vaikutti kulkevan vähintään yhtä lujaa. Leveyttä i25mm kehällä 42,3mm ( 2,5bar) ja ovat myös muutaman millin korkeammat, joten ilmatilaa tuli lisää. Soralle varmaan voin laskea paineet mukavasti alle kahden, ainakin edessä. Soralta tietoja sitten lisää, kun sinne asti päästään. Nyt on vielä niin pehmeää, etten viitsi lähteä sinne kyntämään kun ei ole pakko.
Saman huomasin juuri itsekkin. Eli mustaa sitten. Heikolta näyttää ailtikin saatavuuden kanssa.
https://www.maxxis.com/catalog/tire-512-139-rambler
Jekkujätkä
17.04.2020, 21.12
Komppaan tätä arviota. Rullaavat yllättävän hyvin ja hijaisesti asvaltillakin. Foorumipyöräilyllä slow:n kanssa vertailtiin kokemuksia Rutlandista ja Resolutesta, ja löydettiin niistä paljon yhtäläisyyksiä.
Huomenna kakkoskiekoille Challengen Strada Bianca TLR:t ja luvassa on äärimmäisen kovaa kyytiä.
Minkä rungon valitsit? Paljonko sulla on kilsoja kertyny Rutlandeille? Toi vois olla eturenkaana ja jos sitten taakse vaikka tykinkuulaa...
Mulla on noi tanwallit eli Light&Supple. Kilsoja on takana ehkä muutama sata. Hyvin rullaa kaikilla alustoilla vaikka kuvio on aika reilu.
Huomenna kakkoskiekoille Challengen Strada Bianca TLR:t ja luvassa on äärimmäisen kovaa kyytiä.
Miten nuo vertautuu panaracerin slikseihin? Laadukkaamman oloiset? Kestävät ajoa karkeammallakin sepelillä?
Facessa törmäsin 250km gravell lenkkiin ja tuohan on vaan pakko lähteä muutaman viikon sisällä ajamaan.
Strade bianca on jo nimenä niin eeppinen, että selkä alkaa jo sohvalla painumaan kyyryyn ja hiekka narskumaan hampaissa...
...
Facessa törmäsin 250km gravell lenkkiin ja tuohan on vaan pakko lähteä muutaman viikon sisällä ajamaan.
...
Mikä?
Mikä?
On kai assuakin lopussa, mutta niin saa kyllä ollakkin.
https://ridewithgps.com/routes/32213400
Onko toi joku tapahtuma tms. vaiko vaan jonkun internetin nobodyn lenkki?
Onko toi joku tapahtuma tms. vaiko vaan jonkun internetin nobodyn lenkki?
Mulla on tapahtuma melkein joka viikonloppu. Siinä seurataan tuollaista sinistä viivaa, eikä tartte maksaa kenellekkään. Nyt ei edes pullasta, kun ei saa pysähtyä :)
Taisi olla s.mäkisen ajama reitti, eli todennäköisesti aika toimiva.
Mulla on tapahtuma melkein joka viikonloppu. Siinä seurataan tuollaista sinistä viivaa, eikä tartte maksaa kenellekkään. Nyt ei edes pullasta, kun ei saa pysähtyä :)
Taisi olla s.mäkisen ajama reitti, eli todennäköisesti aika toimiva.
Ilmoittaudun vapaaehtoiseksi mukaan jos joskus lähdet ajamaan tuota. Otetaan OjaBauer mukaan!
ilkkaluukkonen
18.04.2020, 08.57
Mulla on noi tanwallit eli Light&Supple. Kilsoja on takana ehkä muutama sata. Hyvin rullaa kaikilla alustoilla vaikka kuvio on aika reilu.
Kiitos, laitetaan harkintaan. Eipä tuo nykyinen Riddlerkään mikään kovin sileä ole.
kosminen
18.04.2020, 14.16
Edellisillä Spessuilla eli Trigger Prolla meni melkein 6tkm. Ei mua ainakaan kiinnosta kikkailla kuormaliinoilla tms. tubeless -asennusta, tai kiroilla tien poskessa litkua suihkuavan alle tonnin ajetun renkaan kanssa. Voi senkin ajan vaikka ajaa tai juoda kaljaa.
No, sehän on kyllä just näin.
Onko muuten panaracerin gravell king EXT versiosta jo kokemuksia? Hinta olisi halpa ja isompi nappulaiseksi renkaaksi paino pysyisi järkevänä.
https://r2-bike.com/PANARACER-Tire-GravelKing-EXT-28-700-x-38C-TLC-black
Onko muuten panaracerin gravell king EXT versiosta jo kokemuksia? Hinta olisi halpa ja isompi nappulaiseksi renkaaksi paino pysyisi järkevänä.
https://r2-bike.com/PANARACER-Tire-GravelKing-EXT-28-700-x-38C-TLC-black
Ei toistaiseksi. Oli jo ostoskorissa, mutta päädyin tilaamaan WTB:n 35mm Cross Bossit, kun Gravelkingin hieman kova tuntuma ei innostanut hankkimaan nappulaisempaa versiota poluille. Krossikumeissa on sitä jotakin.
Kevään eka Overide-lenkki tänään. On se namukas kumi kyllä, rullaa kuin hirvi!
Mika_koo
18.04.2020, 21.52
Itseolen overidellä ajellut todella paljon viimeisen parin kk aikana. On kyllä ihanata. Varsinkin hiekkateillä, mutta asvaltillakin toimii hienosti
Myykö Suomessa joku tota Overidea tan wallina vai pitääkö tilata? Ei noi Nanot huonot ole, mutta taidan säästää sepelikaudelle.
Ei toistaiseksi. Oli jo ostoskorissa, mutta päädyin tilaamaan WTB:n 35mm Cross Bossit, kun Gravelkingin hieman kova tuntuma ei innostanut hankkimaan nappulaisempaa versiota poluille. Krossikumeissa on sitä jotakin.
Jep. Tänään oli sen verran eeppinen mutasekoilu (https://www.strava.com/activities/3316061430)jossain veikkola-nuuksio suunnilla, että alkoi tehdä mieli jyhkympää nappulaa.
Nyt oli riddleri edessä ja rambleri takana, kun tubelessbubeless oli vähän vajaa takakiekolla aamusta. Hyvin on riddlerissä pitoa kaarteissa. Minulla ei ole ainakaan mitään saumaa ajaa mutkia samaa kyytiä slikseillä. Ei vaan uskalla. Takana rambleri ei kyllä pitänyt mudassa yllättäen yhtään.
WTB resolute 43mm voisi olla kiva, mutten ole ihan varma sen mahtuvuudesta nineriin. Jotain riddler/rambler sekoitusta pitäisi saada, eli enemmän ilmatilaa ja pykälää pitävämpää reunanappulaa. Maxxiksen ravager on kuitenkin overkill.
Myykö Suomessa joku tota Overidea tan wallina vai pitääkö tilata? Ei noi Nanot huonot ole, mutta taidan säästää sepelikaudelle.En oo Hutsun kumeja nähnyt missään myynnissä IRL koskaan, mutta cycletyres.com myy halvalla.
Sain Overidet nousemaan vanteelle, mutta seuraavana päivänä renkaat oli tyhjät. Litkuja ei toki ollut sisällä. Mites muilla?
Lähes päivittäin täytyi omiini lisätä ilmaa. Nyt samat kehät ja teipit Resoluten kanssa eikä vuoda.
Googlen mukaan resolutet taitavat mennä nineriin. Äkkiä en kyllä keksi fiksumpaa yleisrengasta, jos mukana on huonoakin maastoa.
https://ninerbikes.com/blogs/niner-blog/bsbidaho
Tuo BSB ei ole ainakaan yhtään isommalla rengastilalla.
Sain Overidet nousemaan vanteelle, mutta seuraavana päivänä renkaat oli tyhjät. Litkuja ei toki ollut sisällä. Mites muilla?Mulla on aina kaikki (testattu varmaan 25-30kpl) tubeless renkaat tehnyt näin. Litku tekee aina sen viimeisimmän tiivistyksen.
Cross Bossit oli ehkä paskimmat renkaat mitä mulla on koskaan ollut. Ajotuntuma tosi kiva ja kevyet jne., mutta mutta. Ensin alkuun monen päivän venyttely sisureilla että edes nousivat tubeleksiksi, ja senkin jälkeen ihmeellisiä tyhjenemisiä. Surkea pistosuojaus, litkua vuosi kulutuspinnasta vähän väliä ja totta kai rengas tippui aina hyllyltä jos ehti tyhjentyä, eikä sitä tien päällä saanut nousemaan mitenkään. Sisurin sai kaivaa. Lopuksi kulutuspinnasta repesi jossain jarrutuksessa tms. isompi palanen irti ja sitä ei saanut paikattua millään kuntoon. Lopulta revin vanteilta ja heitin roskiin. Jos WTB:n muut tuotokset on samanlaista kuraa, niin ajelen mieluusti muilla merkeillä.
Toivottavasti sulla on parempi tuuri :).
Overidet 80e molempiin päihin posteineen. Kohtuullista.
Toivottavasti. Harmillista jos paskat, toisaalta se ei olisi ensimmäinen kerta. Renkaissa ja renkaissa voi olla paljonkin selittämättömiä eroja, itsellä järjettömän huono tuuri yhden Gravelking Slickin kanssa viime syksynä, kun se ei kestänyt mitään ajoa kuin muutaman satasen, mutta uuden saman mallin renkaan kanssa vaikuttaa jo paremmalta. Laitan Crossbossit kakkoskiekoille ja maastovoittoisemmille reissuille, ja katson mitä tuleman pitää.
Mulla oli crossbossit Konan ensiasennus renkaina. Ajoin niistä (tubelessina) kulutuspinnat loppuun - isompia paikkaamista vaativis reikiä taisi tulla 1 tai 2. Olin noihin siis oikein tyytyväinen, joten olen jatkossakin ostanut wtb:n renkaita (2x resolute ja 1x byway). Myös maasturissa wtb:n nakit ovat olleet ok.
Tolkun mies
19.04.2020, 08.17
Vittoria Terrene Mix on ollut positiivinen yllätys. Litkutus oli erittäin helppo. Lopputalven ajoreitit ovat olleet kovempaa hiekkapohjaa tai assua ja käytössä on ollut 33mm versio. Muutama selvästi haasteellinen kelirikko mutavelli pätkä on ajettu (=Paraisilla kalkkikivi liejua, paikallinen Strade Bianche) ja ihan ne kulkivat kiemurtelematta hyvällä vetopidolla). Nuo kapeat kun on ajettu loppuun, niin vaihdan 38mm samanlaiseen. Onko kukaan ajanut 38mm versiota ?
Jami2003
19.04.2020, 09.57
Vaikka Gravelkingit on vanha tuttavuus lähes kaikille niin voin jälleen kerran ylistää niitä. Mielestäni lähes täydelliset renkaat 42mm:nä keväisille roudan raiskaamille sorateille ja vaikka asfalttia olisi välissä useampikin kymmenen kilometriä niin ei se tunnu tuskaiselta. Paineet vaan kannattaa pitää renkaissa aika matalana. 2-2,5 bar tietämillä. Ei vaikuta rullaavuuteen mutta vaikuttaa paljon ajotuntumaan ja mukavuuteen.
Mulla oli crossbossit Konan ensiasennus renkaina. Ajoin niistä (tubelessina) kulutuspinnat loppuun - isompia paikkaamista vaativis reikiä taisi tulla 1 tai 2. Olin noihin siis oikein tyytyväinen, joten olen jatkossakin ostanut wtb:n renkaita (2x resolute ja 1x byway). Myös maasturissa wtb:n nakit ovat olleet ok.
Tämähän kuulostaa jo merkittävästi vähemmän revasta olevalta
Vittoria Terrene Mix on ollut positiivinen yllätys. Litkutus oli erittäin helppo. Lopputalven ajoreitit ovat olleet kovempaa hiekkapohjaa tai assua ja käytössä on ollut 33mm versio. Muutama selvästi haasteellinen kelirikko mutavelli pätkä on ajettu (=Paraisilla kalkkikivi liejua, paikallinen Strade Bianche) ja ihan ne kulkivat kiemurtelematta hyvällä vetopidolla). Nuo kapeat kun on ajettu loppuun, niin vaihdan 38mm samanlaiseen. Onko kukaan ajanut 38mm versiota ?
Täällä on ollut samat alla viime syksystä lähtien. Renkaat tuli hankittua cx-ajoon, mutta ovat pyörineet alla kaikenlaisilla gg-lenkeillä.
Asennus oli helppo ja renkaat pitivät ilmat ilman litkujakin.
Yhtään reikää en ole huomannut tulleen. Välillä on tullut aika isossakin louhikossa ja kyljet ovat kestäneet hyvin.
Vetopitoa on ollut riittämiin, paitsi tietysti mutahaudoissa. Muutoin en ole kiinnittänyt mitään huomiota, mikä lienee merkki siitä että pitoa on tarpeeksi.
Sivuttaispitoa tuntuu myös löytyvän. En muista että etupää olisi luistanut kertaakaan ohuessa mutakerroksessa. Pyörä ohjautuu aina luotettavasti ja tarkasti. Jopa asfaltilla uskaltaa kantata reippaasti, rengas ei lähde sortamaan alta. En osaa eritellä, että miten paljon tuosta kuuluu kiitos pyörälle, mutta mielestäni Terreneä edeltäneet X-onet tuntui vähän epämääräisemmiltä.
Rullaavuus asfaltilla kohtalainen, ajaminen ei tunnu nylkemiseltä mutta varmasti rullaavampiakin renkaita löytyy samasta kategoriasta. Positiivisena mainittakoon se, että 33mm renkailla ilmanvastus ei ole yhtä huomattava kuin leveämmillä renkailla.
En ole pitänyt kirjaa renkailla ajetuista kilometreistä, mutta Terreneillä on menty nyt varmaan yli 2000kma. Etunen on vain vähän kulunut, takanen huomattavasti enemmän, mutta ei sekään vielä ole loppuunkulunut.
Aivan hyvä rengas tämä Vittoria Terrene Mix 33mm.
Niin juu, piti vielä lisätä, että kaikki yllä mainituista wtb:n nakeista on aina nousseet vanteelle ilman kikkailua. Kompuralla vaan naps-naps ja homma on selvä.
Joo, en muistanutkaan kuinka profiililtaan pyöreät ja kovat ne on 45/55psi paineilla ajokamoineen about 80kg kuskin alla. Eilen lipsuttelin kivikkojuurakkoakin Slickeillä, ja sanoisin että ei siihen hommaan kovin hyvät pääasiassa kovuutensa vuoksi.
Aika tuimat paineet. Varmasti mikä tahansa 40mm kumi tuntuu noilla paineilla kovalta jos ajo on jotain muuta kuin tasaista asfalttia. About samanpainoisena ja samoilla kumeilla olen käyttänyt nyt 2.4 - 2.6bar edessä ja 2.6 - 2.8bar takana. Eli 35...38psi etu 38...41psi taka. Esim Dirty Sipoo TT kulkee pehmeästi ja nopeasti noin.
SILCAn laskuri (https://info.silca.cc/silca-professional-pressure-calculator) suosittelee samantyyppisiä arvoja (ja käsittääkseni tuon laskurin takana on hahmo joka jonkin verran on testaillut rengaspaineita)
(laskurin "pro" versiota pääsee ilmaiseksi räpeltämään kun syöttää nimen+mailiosoitteen tuonne)
sliksi GK on kyllä loistava kumi suoraan ajettaessa ja jännittävä jos reitille tulee mutkia.
Overidet 80e molempiin päihin posteineen. Kohtuullista.[emoji50] tuolta tilasin ja maksoivat 60 euroo toimituskuluineen ja vielä litkut kaupan päälle.
https://www.alltricks.com/F-183706-pneus-route/P-252434-set_of_2_hutchsinson_overide_700x38c_tubeless_read y___hardskin___protect_air_max_120ml
Lähetetty minun SM-T815 laitteesta Tapatalkilla
[emoji50] tuolta tilasin ja maksoivat 60 euroo toimituskuluineen ja vielä litkut kaupan päälle.
https://www.alltricks.com/F-183706-pneus-route/P-252434-set_of_2_hutchsinson_overide_700x38c_tubeless_read y___hardskin___protect_air_max_120ml
Joutuu siis maksamaan kympin / pääty enemmän tan wallista :(
Aika tuimat paineet. Varmasti mikä tahansa 40mm kumi tuntuu noilla paineilla kovalta jos ajo on jotain muuta kuin tasaista asfalttia. About samanpainoisena ja samoilla kumeilla olen käyttänyt nyt 2.4 - 2.6bar edessä ja 2.6 - 2.8bar takana. Eli 35...38psi etu 38...41psi taka. Esim Dirty Sipoo TT kulkee pehmeästi ja nopeasti noin.
SILCAn laskuri (https://info.silca.cc/silca-professional-pressure-calculator) suosittelee samantyyppisiä arvoja (ja käsittääkseni tuon laskurin takana on hahmo joka jonkin verran on testaillut rengaspaineita)
(laskurin "pro" versiota pääsee ilmaiseksi räpeltämään kun syöttää nimen+mailiosoitteen tuonne)
sliksi GK on kyllä loistava kumi suoraan ajettaessa ja jännittävä jos reitille tulee mutkia.
Totta, ja huomasin jo ison eron tänään kun tiputin paineet edessä 45 => 40psi ja takana 55 => 50psi. Ajoin 50km Nuuksiossa ja Luukissa paikoitellen mm. reitti 2000 kivikkojuurakko-mutakkoa, ja aika näppärästi noilla GK Slickeillä pääsi etenemään. Pienestä se on kiinni.
Kyselin vielä ärsyttävästä-kakkosesta, voisivatko vaihtaa "not shipped yet" -tilauksestani WTB:t sittenkin Panaracerin 38mm Gravelking EXT:eihin. Oikeilla paineilla luulisin, että nappulaisemmalla GK:lla maastoajo voisi sittenkin sujua varsin mallikkaasti.
Cross Bossit oli ehkä paskimmat renkaat mitä mulla on koskaan ollut. Ajotuntuma tosi kiva ja kevyet jne., mutta mutta. Ensin alkuun monen päivän venyttely sisureilla että edes nousivat tubeleksiksi, ja senkin jälkeen ihmeellisiä tyhjenemisiä. Surkea pistosuojaus, litkua vuosi kulutuspinnasta vähän väliä ja totta kai rengas tippui aina hyllyltä jos ehti tyhjentyä, eikä sitä tien päällä saanut nousemaan mitenkään. Sisurin sai kaivaa. Lopuksi kulutuspinnasta repesi jossain jarrutuksessa tms. isompi palanen irti ja sitä ei saanut paikattua millään kuntoon. Lopulta revin vanteilta ja heitin roskiin. Jos WTB:n muut tuotokset on samanlaista kuraa, niin ajelen mieluusti muilla merkeillä.
Mun käsittääkseni Bossien istuvuutta vähän löysennettiin jossain vaiheessa, mutta se oli tarkoituksella tehty todella tiukaksi, jotta kestäisi kanttailla cyclocrosspaineilla (< 2 bar) blurppailematta. Lopputuloksena oli sitten rengas, mitä ei joillekin vanteille saanut nostettua olenkaan. Mun vanteilla ne kyllä pysyneet paikoillaan ilman ongelmia sen jälkeen, kun ne on paikolleen saanut. Pistosuojausta ei krossirenkaissa yleensä olekaan ja kyljet on Cross Bosseissa (ainakin niissä vanhoissa) erittäin ohuet tubeless-renkaiksi. Kiva rengas ajaa. Ylikokoisena ja korkeaprofiilisena oiva "maastorengas" krossariin, koska kulkee pehmeästi ja korkeus suojaa vanteita denteiltä. Ainoa, mikä häiritsee, on vähän kulmikas profiili, joka ajoittain käyttäytyy hieman omituisesti kovalla alustalla kanttaillessa.
Nykyisin ajelen mieluummin Donnellyn MXP:llä. Niissä on vähän paksumat kyljet, mutta pyöreämpi profiili ja mun mielestä rullaavat Bosseja paremmin. Nimellismitta 33 mm, mutta 20 mm sisäleveällä vanteella todellinen leveys on n. 36 mm ja myöskin korkeahko profiili, mutta häviää ulkomitoissa Bosseillw jonkun millin joka suuntaan.
Ps./Ot. Se Samulin lenkuran yrittäminen kiinnostaisi muakin, mutta en uskalla lähteä ajamaan itteäni niin äärirajoille niin pitkään, kun on koronariski olemassa, koska vastustuskyky droppaa kyllä tommosen lenkin jälkeen tottumattomalla. Toisekseen pitänee saada vaihdepyörä telakalta tai joku muu vaihdepyörä alle ensin..
Firlefanz
20.04.2020, 10.17
https://bikeboard.at/_uploads/_fotos_thumbs/thumb_144252_w853h568.jpg?1582793327
Tuommoiselta näyttää Vredestein Aventura, hollantilaisen rengasvalmistajan (jonka tosin nykyään omistaa intialainen Apollo Tyres) "late entry" gravel-renkaiden puolelle. 120 TPI, 38C ja 44C, tietysti TLR.
Minulla ei sen tuotteista ole kokemusta kuin yhdestä maantierenkaasta, josta kyllä tykkäsin. Tästä uutuudesta en osaa sanoa juuri muuta kuin että hyvännäköinen rengas ja jännä kissantassuiksi kutsuttu kuvio.
Itävaltalaisen fillarisivuston esittelyssä (https://bikeboard.at/Board/Vredestein-Aventura-TLR-Gravelreifen-2020-th256715) rengas saa niin kiitosta kuin mainintoja joita ihan kaikki eivät välttämättä kehuiksi katso.
Aika hyvän näköinen kuvio. Nappulat kasvavat tasaisesti laidoilla ja reunimmaiset isommat on hyvin tuettu. Painokin maltilliset 410gr.
Gary oin'
20.04.2020, 11.37
Kappas, onpas hyvin mielenkiintoisen näköinen vaihtoehto, alkoi heti kiinnostaa Vagabondiin. Mukavasti reunanappulaa mutta muoto pysyy hyvin pyöreänä, olen hieman allerginen liian kantikkaille. Muutama kaivattu lisämilli nykyiseen 40mm Connectoriin ja hieman painoa pois, äkkiä arvellen vaikuttaa hyvin samantyyliseltä allrounderilta muutenkin. Koitappas tässä nyt sitten unohtaa speksailu ja keskittyä ajamiseen.
Bike24-hinnat lähtee näköjään ~40€/kpl 38 tanwall, johon musta väri ja suurempi koko kustantaa kukin +2€
Kiitos LJL GK-mittailusta! Kyllä tuollainen pullistuma kestetään, jos nykyisessä 35-millisessä mennään samassa luokassa. Helsingissä tulee DHL-paketti nyt, eli lähipäivinä loppunee tämä jännitys.
Kiitos LJL GK-mittailusta!
Eipä mittään! Ärsyttävästä-kakkosesta tuli vahvistus, että Crossbossit on nyt vaihdettu 38mm Gravelking EXT:eihin!! Innolla odottelen :) Paaton voi megalenkeillään tulla vaikka koeajolle Kivenlahti-Sten(u)svikiin.
Luumunen
21.04.2020, 16.18
Asensin uuden WTB Expansen vanteelle, litkut sisään ja ilmaa pumpulla n. 5,5 bar. Ja kas kummaa, hetken kuluttua kyljestä alkoi suihkuta litkua eli renkaassa oli tai siihen tuli reikä. Reikä on siinä kohdassa missä näkyy pieniä nyppylöitä kumin pinnassa. Onkohan kyseessä valmistusvika. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200402/8d712340773405ccdb606336df6a48d1.jpg
En saanut näitä WTB Expanseja toimimaan tubelessina, aina rengas vuoti ilmaa. Laitoin sisäkumit ja toiseen pyörään, ihan ok rengas sinänsä tuntuu olevan.
Tilalle ostin Schwalben G Onet ja tubelessina toimivat hienosti ilman mitään ongelmaa, ainakin toistaiseksi. Rengas oikein napsahti kiinni vanteeseen ja ilma tuntuu pysyvän renkaan sisällä hyvin. On kyllä iso ero Expanseen ja usko palautui tubelesseihin.
Omien kokemusten mukaan wtb:n renkaat kannattaa putsata rasvanpoisto aineella ja käyttää muuta kuin stanin litkua. Jompikumpi kikka auttaa. Veikkaan litkua. Effetto toimi.
ilkkaluukkonen
21.04.2020, 20.50
Omien kokemusten mukaan wtb:n renkaat kannattaa putsata rasvanpoisto aineella ja käyttää muuta kuin stanin litkua. Jompikumpi kikka auttaa. Veikkaan litkua. Effetto toimi.
Minä en putsannut Riddlereitä mitenkään ja vedän Stanin, ainakin 5 vuotta hyllyssä olleella litkulla onnistuneesti. Tiedä sitten, että onko matkassa vain tuuria.
Minä en putsannut Riddlereitä mitenkään ja vedän Stanin, ainakin 5 vuotta hyllyssä olleella litkulla onnistuneesti. Tiedä sitten, että onko matkassa vain tuuria.
Veikkaan, että renkaiden erissä on eroa, ehkä taiwanin pojilta joskus jää jotain tarpeetonta liukastetta renkaiden sisäpinnalle. Tuon putsaus ohjeen sain r2-biken kautta.
Jaa-a, en tosiaan putsannut mutta sisällä on Magic Milk. Ja tosiaankin Resolute vuotaa hitaasti. Niin hitaasti, ettei kuplia tule mistään vesiallastestillä.
Mikä näistä tubeless readyistä gravel-renkaista olisi sellainen joka asettuisi nätisti avovanteelle sisureilla?
Mulla tosi huonot kokemukset Michelin Power Graveleista joita en saanut millään istumaan suorina Mavicin Aksiumeille.
Gary oin'
22.04.2020, 17.22
Joku kombinaatio voi toki olla ahtaampi, mutta pitäisihän niiden nyt sisurin kanssa asentua. Tubeless-vanteessa on lähinnä korostetumpi ja tarkempi hylly, eipä noilla muuta eroa ole istuvuudessa. Tarjositko saippuavettä ja maksimipainetta avuksi?
35mm Gravelkingit saapuivat ja napsahtivat puolessa tunnissa ilman mitään pihinöitä. Tilaa jäi Pacerin haarukassa vielä oikein mainiosti ja etuvaihtajan pantaan jäi vielä väliä rakotulkkina käytetyn 5mm kuusiokoloavaimen verran. Paljon leveämpää ei siis haikailla, nämä näyttäisi oikein optimimitoitukselta tähän runkoon. Molemmilla heti asennuksen jälkeen leveyttä 35.5mm ja korkeutta 33.2mm, toisen vain muistin punnita ja vaaka näytti alimittaista 301g.
Jekkujätkä
22.04.2020, 18.49
Challenge - kun haluat haastetta asennukseen.
Challenge - miehille jotka pumppaavat pitkään renkaita.
Olipahan vaikein asennus, mutta lopulta kaikki renkaat tottelee kompuraa. Asennuspaineilla (5 bar) leveys 37,2 mm ja korkeus 35,8 mm. Ajopaineilla (3 bar) kyljet tuntuivat sormituntumalla hieman pehmeämmiltä ja joustavammilta kuin Hutsun Overidet.
Gary oin'
22.04.2020, 20.09
Asennuspaineilla (5 bar) leveys 37,2 mm ja korkeus 35,8 mm. Ajopaineilla (3 bar) kyljet tuntuivat sormituntumalla hieman pehmeämmiltä ja joustavammilta kuin Hutsun Overidet.
Eli nimellisesti 36-millinen malli? Näitä harkitsin itsekin, mutta tuo korkeus on kyllä jo niin nippa nappa että tuo etuvaihtaja alkaa ahdistaa jos vähänkin venyy. Kiitos siis näistä mitoista, jatketaan tyytyväisenä GK:lla.
Niin, enhän tällä kertaa malttanut odottaa yön yli, vaan lähdin koeajolle. 42km huonoa asfalttia ja Jylhänperän soratietä, tämän perusteella rullaa selvästi nopeammin ja mukavammin kuin kapeampi SK. Taidan käydä vielä varastossa koittamassa onko samat 3bar tallella lenkin jälkeen.
Jekkujätkä
22.04.2020, 20.41
Eli nimellisesti 36-millinen malli? Näitä harkitsin itsekin, mutta tuo korkeus on kyllä jo niin nippa nappa että tuo etuvaihtaja alkaa ahdistaa jos vähänkin venyy. Kiitos siis näistä mitoista, jatketaan tyytyväisenä GK:lla.
Joo, 36-millinen Challenge Strada Bianca TLR.
Joo, 36-millinen Challenge Strada Bianca TLR.Challenget kiinnostaa ja varmistelen, että onko speksit uudesta HTLR versiosta vai vanhemmasta TLR mallista?
Jekkujätkä
23.04.2020, 19.13
Challenget kiinnostaa ja varmistelen, että onko speksit uudesta HTLR versiosta vai vanhemmasta TLR mallista?
Pärhana, enpä huomannut tätä tilatessa eli ovat tuota vanhempaa 120 TPI Race TLR -mallia eikä 260 TPI pro HTLR. Jälkimmäiset olisin tilannut.
yksinteoin
24.04.2020, 10.56
^en kyllä pääse sen yli, että Challengella on Pro Hitler -renkaat.
Mut joo, nyt takana pari pidempää lenkkiä Rene Hersen Bon Jon Passeilla. On kyllä ihanat renkaat. <3 Rullaavat asfaltilla niin hyvin, että en oikein tiedä mihin kapeampia maantiekumeksia edes tarvitsisi. Ehkä jossain tt-kisoissa voisi saada sekunnin sieltä täältä, mutta perus maantieajeluun nämä tekevät vähän heikkokuntoisemmastakin asfaltista ajettavaa, ettei paluuta kapeampiin renkaisiin maantiellä ole.
Vastaavasti sorateillä toki nappuloiden puuttuminen tekee mutkaisista alamäistä tai irtosoralla varustetuista kurveista vähän jänniä, mutta senkin kestää, kun muuten tuntuu et noilla pääsee vaan niin helpolla kovempaa kuin aiemmilla verrokkirenkailla (Terrene Mix ja Gravelking SK).
Toki on tässä takana talvi ihan kelvollisilla Zwift-kilometreillä, joten kasvaneen FTP:n piikkiin voi pistää ehkä osan tästä autuudesta. Yhtäkaikki, tosi hyvät renkaat. Paha sanoa, ovatko merkittävästi paremmat kuin esim. halvemmat Gravelking slickit, mutta kyllä noita silti kehtaa hinnastaan huolimatta suositella.
Kugelschreiber
25.04.2020, 23.47
En saanut näitä WTB Expanseja toimimaan tubelessina, aina rengas vuoti ilmaa.
Miten musta tuntuu että WTB:n gravel-renkaat on aina jotenkin murheenkryynejä. Niissä vuotaa kyljet. Ja jos ei kyljet vuoda niin joka pikkukivi menee läpi kulutuspinnasta. Ja jos kulutuspinta kestää niin sitten rengas tuhoutuu jotenkin muuten (omassa käytössä Nano ja Resolute on saaneet sisäisiä vammoja niin, että niihin on tullut yhtäkkii sentin heitto).
Tällä hetkellä mulla on käytössä 1 pari 30 mm (tod. 34 mm) Exposureja (vieläpä Stanin litkuilla) jotka on miltei ongelmattomat ja oikein hyvät renkaat. *koputtaa puuta*. ja yhessä toisessa pyörässä Resolute edessä ja vaikka sekin on ihan rullaavainen ja mukava rengas niin oon melko varma että sille tapahtuu kenties jo piankin jotain kamalaa. :eek:
Todennäköisesti ovat laitimmaiset WTB:n tuotteet jotka hankin.
Kummallista, täällä käytössä Nanot, Bywayt ja Riddlerit eikä minkään näistä kanssa mitään ongelmia.
Mmm, ihanan isoja ja pehmeitä nappuloita...
https://i.ibb.co/Ky0FcjZ/4-C05650-C-0935-43-B5-AF1-D-1-D2943-B63-A59.jpg
Kummallista, täällä käytössä Nanot, Bywayt ja Riddlerit eikä minkään näistä kanssa mitään ongelmia.
Riddlereistä (700c45mm) mullakin hyviä kokemuksia. Paineet kun on kohillaan niin ovat mukavat ja pitävät greivelillä. PK-alueen tappajasepeliä vastaan hävisivät sisureilla totaalisesti: kaksi työmatkaa, kaksi flattia. Litkuttelun jälkeen taisi jo iskeä korona-rajoitukset, enkä ehtinyt koetella niitä tarpeeksi tappajasepeliä vastaan. Se määrä työmatkaa ja ne lenkit mitä olen litkuilla ajanut, niin ei ole tullut flatteja.
Mun mielestä uudet 2020 Riddler 45c:t oli kyllä silmämääräisesti katsottuna 1-2mm kapeammat kuin wanhat 2019 Riddlerit. En sitten tiedä, onko nuo wanhat jotenkin venyneet isommiksi? Liekö moinen mahdollista? Vai ovatko kaikessa hiljaisuudessa Wilderness Trail Bikesilla pienentäneet rengasta?
Oikeastaan mulla ei kyllä ole vertailupohjaa muihin gravel-renkasiin. Mutta olen ollut sen verran tyytyväinen Riddlereihin, että ei ole tarvinnut muualle katsoa. Kesäksi hommasin vielä 700c44 WTB Bywayt. Katsotaan millaista liukastelua niillä homma on hiekkateillä.
Edit: litkutuksesta vähän vielä.
Eli ilmaahan litkutetut renkaat eivät pidä, joka lenkille saa pumpata, vaikka vain päivä ajojen välissä. Tämä johtuu kuitenkin todennäköisesti siitä, että vanneteipit ovat tehtaan jäljiltä, ja venttiilin ja venttiilin aukon välistä vuotaa ilmaa pumppaillessa. Ainakaan renkaiden kyljet eivät vuoda, enkä ole havainnut kulutuspinnassa reikiä, josta vuotaisi litkua. Lisäksi renkaat nousivat paineella vanteelle hyvin ja tasaisesti.
hphuhtin
27.04.2020, 22.03
Aika vähän on Bywayllä (40 ja 44) tullut ajettua, mutta asfaltilla se on tuntunut selvästi Riddleriä tasaisemmalta, sileän keskikohtansa ansiosta tietty. Eihän Riddlerkään mikään isosti kuvioitu ole, mutta sellainen pieni tärinä tietysti tulee. Tykkään kyllä Bywaystä asfaltilla enemmän.
Kerran Riddler pelasti nurin menemästä (tai melkein kaatoi, riippuu miten päin ajattelee), tulin suht vauhdikkaasti tuttuun hiekkatien mutkaan missä olikin märempää kuin odotin ja niljakas mutainen pinta. Lähti jo keula vähän alta ja ehdin luulla kaatuvani, mutta tarrasi kiinni sentään. Bywayllä olisi varmaan mennyt nurin.
Piti tilata ne Overidet mutta päätinkin tukea paikallista ja hain Velobiasta 38mm Gravelking SK TLC:t, kun en moisia ole vielä kokeillut. Ja mikäs sen hauskempaa kuin lähteä puoli kymmeneltä illalla huoltikselle nostamaan renkaita vanteelle..
WECLIMITS
28.04.2020, 00.29
Yritin katsella aamulla overideja googlella kivijalasta mutta ei oikein tuntunut löytyvän. Ei tosin kovin runsaasti ollut tarjolla maailmallakaan, nollasaldoja kyllä paljonkin. Huomenna illalla pitäisi ovikellon soida. Lienenkö sitten puoli kymmeneltä huoltsikalla...
Vähän noiden piikkien kulutuskestävyys epäilyttää.. :D
Kaikki ajelu jääny pelkäksi satunnaiseksi työmatka-ajoksi, joten hakusessa olis mahdollisimman isolla ilmatilalla 35-42mm sliksi? Mitä vähemmän minkäänlaista kuviota renkaassa sitä parempi. Renkaan löytyessä myyn hyväkuntoiset 42 resolutet
Onko sisärenkaattomuus tarpeen?
Ennenkuin JackOja ja muut tulevat huutamaan Hutchinsonin Overideä heitän itse parrasvaloihin Hutchinsonin Overiden.
Schwalben Marathon Supreme on myöskin vallan hyvä. Molemmista on muutaman kauden verran kokemusta.
Pystyn elää sisärenkaidenkin kanssa.
Overide näyttäis turhan maasturilt. Toi marathon supreme näyttäis vähän siltä mitä haen, täytyy käydä kaupassa hiplaamassa.
Mika_koo
30.04.2020, 16.38
Jokainen tavallaan. Erittäin erilaiset renkaat ovat kyllä kyseessä.
Hommasin viime syksynä näiden 33 mm versiot, joilla ajoin mm Keinukallion cx-kisan, enkä ollut ihan tyytyväinen niihin omassa käytössä. Pitivät kyllä hyvin, mutta vierintävastus jätti toivomisen varaa. Hommasin noiden tilalle sitten Donnellyn MPX ja PDX rinkuloita, joista kyllä tykkäsin. Jopa toi rouheampi PDX tuntui rullaavan EXT:tä paremmin ja pito oli vähintään yhtä hyvä. Olisi kyllä kiva kuulla kokemuksia tuosta leveämmästä EXT:stä, kun saat kilsoja alle noilla...
Kaikki ajelu jääny pelkäksi satunnaiseksi työmatka-ajoksi, joten hakusessa olis mahdollisimman isolla ilmatilalla 35-42mm sliksi? Mitä vähemmän minkäänlaista kuviota renkaassa sitä parempi. Renkaan löytyessä myyn hyväkuntoiset 42 resolutet
Jos WTB tuntuu hyvältä, saa Bywayta 40mm koossa https://www.wtb.com/collections/road/products/byway?variant=29227961450573
Siinä on nuo reunanappulat, mutta ne eivät maantiepaineilla osu tiehen. Sitten löytyy myös exposure, jota saa 36mm leveänä.
Onko sisärenkaattomuus tarpeen?
Ennenkuin JackOja ja muut tulevat huutamaan Hutchinsonin Overideä heitän itse parrasvaloihin Hutchinsonin Overiden.
Hutchinson Overide! Sain viimeinkin aikaiseksi litkuttaa 38 Överit toisille kiekoille ja sehän kävi kuin tanssi. Renkaat nousi sormivoimin reunan yli, litkut renkaanpohjalle, boosteria perään ja naps naps, renkaanne ovat valmiit. Litkut ja venttiilit by Orange Seal. Mulla palautui usko näihin tubeless hassutteluihin, hallelujaa.
Tähtäsin rengaspaineiksi 2,5/2,8 baria ja heti kevyelle neitsytlenkille. Ensimmäinen havainto oli että hei, pyörä ohjautuu taas niin kuin pitääkin (vrt. Pansu GK). Kaksinkertainen hallelujaa! Toiseksi, nämähän tuntuu jotenkin oudon mukavilta, vaikka toki alusta oli hyväkuntoista rantaväylää. Rullauskin tuntui heti suht kevyeltä, varmaan myötätuulesta johtuen, ajattelin.
Yhden vajaan kolmituntisen, rauhallisen lenkin perusteella vaikuttaa alustavasti lupaavalta renkaalta. Asfalttia, helppoa hiekkaväylää, vähän juurakkoa ja Haltialan pellon kovettunutta savipohjaa (terve Stenu!) ajeltuani luulen että Överien ja minun suhteestani saattaa tulla pitkä. Seuraavaksi toivottavasti vähän vauhdikkaammalle ja pidemmälle lenkille testaamaan enemmän ominaisuuksia. Lopullinen arvosana julkaistaan 10,000 km kestotestin jälkeen, ehkä.
...vierintävastus jätti toivomisen varaa
Voihan kürva. Katsotaan minkälaiset jarrut nuo 38mm ovat
(terve Stenu!)
Terve :) Vauhdista päätellen rullaamisessa ei ainakaan ole moitittavaa ja tais olla vielä vastatuuli sulla.
Joko joku on ennättänyt testaamaan Gravel Grinder Pro 260tpi Handmade Tubular Tubelekset? Alustavasti kiinnostaa ainakin rouvan pyörään vastaavien ei-tubelesten tilalle, kun hää on niillä tykännyt ajaa. Varovasti ehkä omaankin jonkun käyttöä vailla olevan kiekkoparin päälle.
Ja minä sain ostettua viimeinkin 42mm WTB resolutet. Mahtuivat jopa heittämällä ninerin alle. Nyt on muuten oikeasti lutterot kyljet. Nuo kulkevat kovaa karkeallakin sepelllä. Siis siihen asti, kunnes sepeli lävistää lutteron.
Mä kun tykkään lutteroista, niin saisko true mitat? 42 mm kuulostaa kyllä siltä, että tekee tiukkaa ainakin tohon nykyiseen runkoon.
Leveys 19 mm kehällä on 43,5 mm.
Jep, 43.5mm näyttää olevan ajamattomanakin 19mm kehällä.
Ninerin rengastila pääsi yllättämään. Eteen menisi varmaan liki 2" rengas ja takanakaan 44mm ei ahdista yhtään. n.4mm laidoilla ja satulaputken kohdilla, joka on kivien kannalta tärkeämpi, on liki sentti.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.