PDA

Näytä tavallinen näkymä : Paksut GG renkaat

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 [15] 16 17

WarElephantSixSixSix
03.06.2024, 07.24
Ihan uteliaisuuttani, mikä noissa paskan ruskeissa kiehtoo?

Itseäni ei mikään. Tosin haluan kokeilla kehuttua wtb resolutea ja sitä ei saa kuin tanwallkyljellä. Joskus joutuu tekemään kompromisseja pyöräilyssä ja muussakin elämässä. Sellaista elämä on.

JackOja
03.06.2024, 08.32
...Tosin haluan kokeilla kehuttua wtb resolutea ja sitä ei saa kuin tanwallkyljellä. ...

WTF? Mulla on välikausirenkaina ihan mustana kyllä. Nyt kesemmällä alla tosin S-Works Pathfinderit ja on kyllä olleet ihanat kumit. Niitä ei saa mustana.

https://pic.useful.fi/rqX4Vh4cd.jpg

Kiehtoo? Ketään muuta kuin sua ne ei taida kiehtoa kun mietit niitä jatkuvasti.

paaton
03.06.2024, 08.50
WTF? Mulla on välikausirenkaina ihan mustana kyllä. Nyt kesemmällä alla tosin S-Works Pathfinderit ja on kyllä olleet ihanat kumit. Niitä ei saa mustana.

https://pic.useful.fi/rqX4Vh4cd.jpg

Sulla olikin muistaakseni ne pistosuojatut jarruversiot?

JackOja
03.06.2024, 08.52
Sulla olikin muistaakseni ne pistosuojatut jarruversiot?

Niinpä taisi olla kyljissä joku slashguard, mutta sentään 120 tpi toisin kuin ne ruskeat 60 tpi mopot. Enemmän on enemmän :)

Kepsu
03.06.2024, 09.21
Niin nuo Bywayt tulivat toisen pyörän mukana ja laitoin alle kun toinen Venture 50 antautui reunanauhan vierestä ja lähti kierrätykseen. Oli ajettu n. 7000 km. On muuten mukavimmat renkaat millä olen ikinä ajanut nuo Venturet, ei ehkä nopeimmat mutta mukavuus auttaa jaksamaan pidemmälle ja kovempaa. Olisin Bywayt testannut vaikka olisi olleet virtsan tahi oksennuksen väriset. Ei sitä renkaan kyljen väriä ajaessa näe, näyttelyesineet erikseen.

Sivustakatsoja
03.06.2024, 09.31

Jos olisin lääkäri, niin määräisin Teille lääkehiiltä.

Sivustakatsoja
03.06.2024, 10.13
Niin nuo Bywayt tulivat toisen pyörän mukana ja laitoin alle kun toinen Venture 50 antautui reunanauhan vierestä ja lähti kierrätykseen. Oli ajettu n. 7000 km. On muuten mukavimmat renkaat millä olen ikinä ajanut nuo Venturet, ei ehkä nopeimmat mutta mukavuus auttaa jaksamaan pidemmälle ja kovempaa. Olisin Bywayt testannut vaikka olisi olleet virtsan tahi oksennuksen väriset. Ei sitä renkaan kyljen väriä ajaessa näe, näyttelyesineet erikseen.

Hassua miten eri tavalla ihmiset kokevat renkaat: mä koin Venturet (varmaan 40 mm) ikäviksi -itseohjaavat, herkkyyttä pitkittäisuuriin ja imivät kaiken pienen kiven itseensä uusina.

Samalla tavalla GravelKingit (SK) oli musta jotenkin ryhdittömät ja veltot -ehkä joku sanoisi että ihanan pehmeät, mutta mä en.

Kepsu
03.06.2024, 11.17
^Tämä juuri, täysin subjektiivinen asia. Hyvä että löytyy valikoimaa jokaiselle.
Välillä ihmettelen seuraan keskustelua rullausvastuksesta, watti tai kymmenen sinne tänne ei merkitse minulle mitään kun en tässä lajissa kilpaile enkä usko ihan kaikkien muidenkaan sitä tekevän.
Olenhan antanut itselleni kertoa että joillakin on jonkinlainen harjoitusvastus. Siis vastus, miksi ihmeessä jos minimi tehoilla pitäisi selvitä? Eli vaikka rengas vähän vastustaa niin reiteen se kuitenkin kaikki on. Aivan hirvittävän epämiellyttävät renkaat sitten erikseen.
Täältä tähän.

misopa
03.06.2024, 12.26
Minulla yksinkertaisena syynä on vauhti. Tykkään vauhdista ja jos renkaat mahdollistaa, että saan niistä vaikka nyt sen 20W per pari extraa, niin kelpaa. Treenaamalla tuon määrän saaminen lisää on kova homma, jos ei puhuta ihan vasta-alkajista.

Traineri löytyy myös, mutta sen funktio on pelkästään treenaaminen. Sillä ei vauhdin hurmaa pääse kokemaan, vaan sillä koitetaan tehdä osaltaan sitä vauhtia näille kesän lenkeille/tapahtumille/Strava-segmenteille/kisoille.

Mutta kun tapoja harrastaa/pyöräillä, on vaikka mitä, niin tämäkin vastaus oli aika lailla turha. Mutta kirjoitin nyt kuitenkin.

Mikae1
03.06.2024, 12.37
Itsekään en ymmärrä näitä "se on vaan x wattia". Eikö tuolla asenteella tule kasattua pyörä, valittua vaatteet ja säädettyä pyörä/ajettua asennoissa joissa on yhtäkkiä ties kuinka monta kertaa tuo "vain x wattia".

Ei se siihen yhteen valintaan vielä hidastu, mutta niiden kaikkien hitaiden valintojen summa...

Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla

nure
03.06.2024, 13.03
Itsellä lähinnä lienee trauma nuoruudesta kun noita perempia renkaita sai vain tuollaisia paskanruskeita, ymmärrän hyvin jos johonkin retropyörään laittaa mutta modernissa pyörässä vaan päätä puistelen.
Toisaaltaan kun ei nuo tieteelliset seikat enää niin paljoa kiinnosta niin jokainen tavallaan ja mielipidehän tämäkin vain on...

paaton
03.06.2024, 13.11
Menes nyt nure trollaamaan vaikka sinne keventely ketjuun välillä. Sulle ei ole mitään merkitystä renkaan laadulla. Kunhan on vain musta, eikä halkeile seinällä roikkuessa.

Gambinamiäs
03.06.2024, 13.47
Varmaan tuli jo selväksi, ettei Nure tykkää paskanruskeista renkaista, niin ehkä tuosta aiheesta sitten riittää tässä ketjussa.

Kepsu
03.06.2024, 15.57
Tykkään mäkin ajaa kovaa, ainakin omaa. Pointtini oli että kyllä mieluummin valitsen renkaat joilla uskaltaa ajaa karkeammalakin sepelillä tarvitsematta pelätä että on litkut reisillä. Ja olen sitä mieltä että mitä pidempi matka niin sitä enemmän tulee mukavuusominaisuudet peliin.
En minä niitä watteja yhtään väheksy.

paaton
03.06.2024, 16.02
Tykkään mäkin ajaa kovaa, ainakin omaa. Pointtini oli että kyllä mieluummin valitsen renkaat joilla uskaltaa ajaa karkeammalakin sepelillä tarvitsematta pelätä että on litkut reisillä. Ja olen sitä mieltä että mitä pidempi matka niin sitä enemmän tulee mukavuusominaisuudet peliin.
En minä niitä watteja yhtään väheksy.

Noin se on.

Tuon vuoksi esimerkiksi 60tpi ramblrit ovat kivat renkaat. Ne kestää melkein mitä vaan ja ovat pehmeät ajaa. Noilla lähtisin itse gravell touringille.

Uudet e-bike terrat tuntuu kanssa kestävän hyvin. Kauhean smoothit ne ei kyllä ole, mutta rullaus taas tasaisen ok kaikkialla.

Mikae1
03.06.2024, 16.05
En minä niitä watteja yhtään väheksy.Jep, tottakai. Ensin rajataan rengasvalinnat sen mukaan että uskaltais niillä ajaa omia reittejä, sitten katsotaan muut ominaisuudet.

Ei tulis mieleenkään esim. Renen valikoimasta mitään extralighteja ottaa omille suosikkireiteille. Tufo Thunderotkin jännittäny, nyt vaihtuu HD malliin jahka posti kerkiää tuomaan.

Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla

nure
03.06.2024, 16.41
Gambina, sinäkö päätät mitä voi sanoa?

Föhn
03.06.2024, 17.01
Itsellä lähinnä lienee trauma nuoruudesta kun noita perempia renkaita sai vain tuollaisia paskanruskeita, ymmärrän hyvin jos johonkin retropyörään laittaa mutta modernissa pyörässä vaan päätä puistelen.
Toisaaltaan kun ei nuo tieteelliset seikat enää niin paljoa kiinnosta niin jokainen tavallaan ja mielipidehän tämäkin vain on...
Traumaa ei kannata mielipiteeksi verhota. Sähän olet kuin rikkinäinen levy. Sama juttu toistuu aika-ajoin. Eläkeläisellä pitäs olla parempaakin tekemistä.

Gambinamiäs
03.06.2024, 17.19
Gambina, sinäkö päätät mitä voi sanoa?
No en, mutta ketään tuskin kiinnostaa yksittäisen forumistin mielipiteet renkaiden väristä. Rullausvastuksista, mukavuudesta, pistosuojauksista jen voidana jutella ja ihan hyvä mainita että tätä rengasta saa vain mustana, ruskeana tai vaikka vaaleanpunaisena, mutta se, että tässä aletaan nyt erikseen jänkäämään renkaiden väreistä, ilman että sillä on mitään merkitystä itse aiheesseen, on vain raskasta ajanhukkaa. Avaa vaikka oma ketju näille rengasväritraumoille.

Föhn
03.06.2024, 18.01
En minäkään Rene Herseä extralightina sora turneelle ottaisi. Sen vakanssin hoitaa aivan muut sopivammat renkaat. Kun ei ne vauhdit nouse ja lisäksi jos mukana ylimääräistä taakkaa, saa renkaatkin olla sen mukaiset. Ja jossain hevon helevetissä reikiä nolla, on päivän mantra. Ton tontin hoitaa siten pathfinder, terraspeed ja muut norsunnahkaiset renkaat. Huvitteluun ja revittelyyn mennään sitten herseillä tai challengeilla jolloin ukkokin on puolialastomana ja kieli roikkuu ulkona. Ja kuten joku jo totesikin, hyvä että löytyy jokaisella sopivaa rengasta.

nure
03.06.2024, 19.35
Gambina, voi sua laumasielua :-)))

Markku Pulkkinen
04.06.2024, 17.55
Koitetaanpa pysyä taas asiassa. Ei kannata provosoitua, jos provosoidaan, vaan sivuuttaa viileästi kyseiset kommentit ja kommentoijat.
Markku Pulkkinen
moderaattori

misopa
07.06.2024, 11.17
Pieniä on nykyään 40mm leveät gravel-kumeiksi, mutta Hutchinsonilta uutta rengasta tähän kategoriaan.

https://cycling.hutchinson.com/gravel-racing-new-caracal-tyres/

Luvataan olevan 40% nopeampi, mitä heidän Overide. No, 35mm Overide oli BBR:n mittauksissa 22,2W ja tuosta se 40% pois, niin oltaisiin Hersen SP EL lukemissa, joten epäillä sopii tuota väitettä.

SvaR
09.06.2024, 13.33
Mikä nyt olisi semmonen 700c The rengas. Mukava, rullaava ja sitten sen verran kestävä, että kun olet tuurannut persiissä niin ei tarviis aivan älyttömästi jännitellä kestääkö.
Nyt yhdessä vanhassa 26" sotaratsussa pierunkuori furius fredit eli ne reippa 300 grammaset niin niillä haetaan sitten se jännitys elämään... tai ne kyllä rupeaa olemaan niin täynnä reikiä, että joutuvat kyllä kohta eläkkeelle.

J3K
11.06.2024, 18.27
^^^Itellä on noi ollut pyörässä puolisen vuotta, hyvin rullaa. Ja HALVAT.

En kyllä suosittele mihinkään märkään polkukäyttöön kun toi keskiosa on aika lailla sileä.

Miten pidemmän ajan käyttötestin jälkeen, kestääkö kulutusta ja millainen fiilis pistosuojauksesta?

Tein jäykkäperästä reissupyörän ja nuo 2.35" Barzot ovat pikkaisen överit kestopäällysteelle ja soralle niin noita mietin josko laittaisi kun tosiaan ei ole hinnalla pilattu.

nure
17.06.2024, 19.42
Millainen Contin Terra Hardpack on ajossa, painava kylläkin. Muistuttaa hieman SpeedKingiä kuvioltaan.

moukari
17.06.2024, 21.30
Millainen Contin Terra Hardpack on ajossa, painava kylläkin. Muistuttaa hieman SpeedKingiä kuvioltaan.

Jarru, pito kantatessa ei vakuuta ja ei rullaa niin hyvin kuin nettitestit antavat ymmärtää. Vanteella suunnilleen yhtä leveä kuin 42 mm S-Works Pathfinder, ilmatilaa tosin enemmän.

paaton
17.06.2024, 23.05
Jarru, pito kantatessa ei vakuuta ja ei rullaa niin hyvin kuin nettitestit antavat ymmärtää. Vanteella suunnilleen yhtä leveä kuin 42 mm S-Works Pathfinder, ilmatilaa tosin enemmän.

Nää uudet e-bike versiot ovat selvästi hitaampia kuin vanhat.

kaakku
18.06.2024, 01.12
Thundero 44mm vai Pathfinder 42/47mm vai Gravelking SK 43mm vai joku muu?

Ultradynamicoa ei tarvitse ehdottaa. En tiedä mistä johtuu, mutta ei paikkaannu pikkureiät litkulla. Tavallista Stania ja Muc-Offin litkua käytetty, enää en jaksa.

edit jaa uus GK onkin 45 mm ja hinta pompsahtanut melkoisesti. Thunderoa saisi Saksasta alle neljäänkymppiin.

misopa
18.06.2024, 01.24
Pieniä on nykyään 40mm leveät gravel-kumeiksi, mutta Hutchinsonilta uutta rengasta tähän kategoriaan.

Luvataan olevan 40% nopeampi, mitä heidän Overide. No, 35mm Overide oli BBR:n mittauksissa 22,2W ja tuosta se 40% pois, niin oltaisiin Hersen SP EL lukemissa, joten epäillä sopii tuota väitettä.

Tuli sitten laitettua tilaten nämä. Vielä ehtii testata mieli avoimena ilman ennakkotietoa mittauksista :D

MTB Engineer
18.06.2024, 20.13
Thundero 44mm vai Pathfinder 42/47mm vai Gravelking SK 43mm vai joku muu?

Ultradynamicoa ei tarvitse ehdottaa. En tiedä mistä johtuu, mutta ei paikkaannu pikkureiät litkulla. Tavallista Stania ja Muc-Offin litkua käytetty, enää en jaksa.

edit jaa uus GK onkin 45 mm ja hinta pompsahtanut melkoisesti. Thunderoa saisi Saksasta alle neljäänkymppiin.

Tuherosta 1300km oikeastaan pelkkiä positiivisa kokemuksia. 44mm versio ja on kevyempi kuin edelliset Maxxikset, rullaa todella hyvin ja en ole yhtään reikää näihin saanut vaikka olen myös "väärin pyöräillyt" vaikka ja missä.

JackOja
18.06.2024, 20.50
42 mm S-Works Pathfinderit on täydelliset kumit.

Historiakatsaus: jossain kohtaa omaksi suosikiksi muodostui Hutsun Overide. Ne tosin kuluvat melko nopeasti ja pitoa märällä savella ja pehmeässä irtohiekassa on heikosti. Ilmatilaakin kaipasi lisää. Noh, alle Pathfinder Pro ja tilanne parani paljon, mutta paino lisääntyi ikävästi. Tämän korjasi S-works -versio, kun vielä halvalla löytyi erään nicin vinkkaamana Italiasta.

Aivan ihana kumi. Mukavat ja rullaa kuin hirvi. Ongelmia nolla vaikka runtua ovat saaneet, parisen tonttua ajeltu.

EDIT: mainintoja muista, joita muistan ajelleeni
Gravelking SK: fantastinen ja kenties joskus uudestaankin alle
Gravelking Slick: aivan karmea ja siksi ei rohkaise kokeilemaan Gravelking semislickiä
WTB Resolute: kiva mukava kumi ja ajan toistekin. Kenties nappulakumina kokeilen jotain muuta seuraavaksi.
Maxxis Rambler: oikein mainio ja mukava
Continental Terra Speed: en tykännyt yhtään, pieni ilmatila ja epämukavat, kului nopeasti takana. Ei koskaan enää.

viljosiilo
18.06.2024, 21.40

Historiakatsaus: jossain kohtaa omaksi suosikiksi muodostui Hutsun Overide. Ne tosin kuluvat melko nopeasti ja pitoa märällä savella on heikosti. Ilmatilaakin kaipasi lisää. Noh, alle Pathfinder Proot ja tilanne parani paljon, mutta paino lisääntyi ikävästi. Tämän korjasi S-works -versio, kun vielä halvalla löytyi erään nicin vinkkaamana Italiasta.

Aivan ihana kumi. Mukavat ja rullaa kuin hirvi. Ongelmia nolla vaikka runtua ovat saaneet.

Muuten samat kokemukset itsellä, mutta noiden olematon vetopito on alkanut mietityttää. Kisarenkaan soisi mahdollistavan myös jyrkkien mäkien polkemisen putkelta, mutta ainakin Nuuksion mäet on noilla pakko pyöritellä penkistä. Aiempi rengas oli Challenge Getaway 40 mm ja ne pienetkin nappulat auttoi tuohon yllättävän paljon.

Nopeuden ja mukavuuden puolesta nuo on erinomaiset. Noiden kylki on yllättävän notkea ja vaikuttaa silti aika kestävältä.

stenu
19.06.2024, 07.27

Herse suosittelee omiin renkuloihinsa Orangea, joten sitä kannattanee käyttää Ultradynamicojenkin (ja kaikkien muittenkin renkaitten) kanssa.

Kyrdis
21.06.2024, 20.51

Historiakatsaus: jossain kohtaa omaksi suosikiksi muodostui Hutsun Overide. Ne tosin kuluvat melko nopeasti ja pitoa märällä savella ja pehmeässä irtohiekassa on heikosti. Ilmatilaakin kaipasi lisää. Noh, alle Pathfinder Pro ja tilanne parani paljon, mutta paino lisääntyi ikävästi. Tämän korjasi S-works -versio, kun vielä halvalla löytyi erään nicin vinkkaamana Italiasta.

Aivan ihana kumi. Mukavat ja rullaa kuin hirvi. Ongelmia nolla vaikka runtua ovat saaneet, parisen tonttua ajeltu.

EDIT: mainintoja muista, joita muistan ajelleeni
Gravelking SK: fantastinen ja kenties joskus uudestaankin alle
Gravelking Slick: aivan karmea ja siksi ei rohkaise kokeilemaan Gravelking semislickiä
WTB Resolute: kiva mukava kumi ja ajan toistekin. Kenties nappulakumina kokeilen jotain muuta seuraavaksi.
Maxxis Rambler: oikein mainio ja mukava
Continental Terra Speed: en tykännyt yhtään, pieni ilmatila ja epämukavat, kului nopeasti takana. Ei koskaan enää.

Kompataan tätä, kaikista kuvauksista samaa mieltä poislukien gk slick kun ei ole kokemusta. Pathfinder tällä hetkellä itselle thö kummi

Sent from my iPhone using Tapatalk

Rawjunk
22.06.2024, 12.46
Pathfinder Pro 47:t odottaa asennusta. Vähän kyllä alkoi ärsyttää tuo paino, kun miettii miten hyvin on pärjännyt 42mm Tufon Thunderoillakin :) Saa nähdä minkä levyiset noista tulee i25mm kiekoilla.

stumpe
22.06.2024, 20.01
^leveys kiinnostaa täälläkin, valmistaja lupaa 45mm mahtuvan pyörääni niin toivottavasti ei ole ylikokoinen.

Rawjunk
22.06.2024, 22.06
^leveys kiinnostaa täälläkin, valmistaja lupaa 45mm mahtuvan pyörääni niin toivottavasti ei ole ylikokoinen.
45-48mm mitattuna tuntuu olevan 25mm sisäleveillä kiekoilla Trainerroadin/Redditin mukaan. S-worksit vastaavasti 44-46mm 25mm id:llä.

stumpe
22.06.2024, 22.08
Aika isoja heittoja, outoa. S-worksikin nimellisesti 42mm kumi.

hubba
23.06.2024, 08.52
Pathfinder Pro 47:t odottaa asennusta.

Samat renkaat itsellekkin tulossa. Nouseeko nuo vanteelle ilman napsautinta?

Arosusi
24.06.2024, 09.43
Ja paineita niin vähän kuin uskaltaa, tai sitten reippaasti kovaksi. Kumpikin Rene Hersen mukaan toimii. Minulla noin 2 baria ja siitä sitten ylöspäin maaston ja kuorman mukaan (alkaen 100kg). 3 baria ei tunnu maantiellä pahalta.

(Rene Herse Switchback Hill)
Painetestejä tehty. Kokonaismassa ~85-90 kg. Paineina 1,6/1,8 1,7/1,9 2,0/2,2. Kahdella pienemmällä paineella käännyttäessä käyttäytyy asfaltilla kuin isoilla sivunappuloilla varustettu rengas eli pyrkii kiristämään kääntösädettä, yliohjaa. Soralla em käytöstä ei tapahdu tai ei huomaa. 2,0/2,2 paineilla ilmiö poistuu mutta samalla aivan viimeinen mukavuus häviää.
Ajossa fiilis on kuin läskipyörällä ajaisi, leppoisa, mukava. Ei paljoa epätasaisuudet, peukalon pään kokoiset kivet ym tunnu ohjaustangossa tärinänä.

Rawjunk
25.06.2024, 21.03
Laitoin just Pathfinder Pro 47:t tubelessiksi. 2,5 barilla leveydet oli 46,3/47,3mm noilla omilla 25mm id kiekoilla. Olisin toivonut, että nämä turpoaisi pari milliä yli kuin Thunderot. Noh, ainakin ne on mustat :)

stenu
28.06.2024, 10.43
Viikko Viron ja Hiidenmaan kalkkikivigraveleilla, metsäteillä ja kangas- ja rantapoluilla, hiekkadyyneillä jne. takana. Perussoratiet (https://live.staticflickr.com/65535/53816643188_daa8a1343b_k.jpg) on Virossa ja varsinkin Hiidenmaalla Suomen hiekkateihin verrattuna raffimpaa tavaraa, lähempänä sellaista metsäteille tukkirekkojen takia levitettyä sepeliä. Luttero mulla alla, koska se on huoleton reissuilla ja onneksi oli koska Stiggyn kanssa kädet olisi voinut alkaa olla muusia loppureissusta. Steilacoomit toimi aivan loistavasti. Onneksi vaihdoin myös vaimon pyörään ne alle ennen lähtöä, vaikka hän kovin intti, että ei tartte. Olisi lähinnä hävettänyt ajaa itse Steilacoomeilla, jos rouva olisi joutunut rymistelemään Thunderoilla.

Mukavasti kulki, kuormattunakin pyörä oli helposti hallittava. Myötätuuliosuuksilla päästeltiin pitkiäkin sorapätkiä 30 km/h tuntumassa olevilla keskareilla. Koko reissun aikana ei ollut minkäänlaisia rengasongelmia, ei edes yhtä kohtaa renkaassa, josta olisi nähnyt, että litku olisi paikannut. En kyllä keksi parempaa rengasta niille teille ja pyörään, jossa noin on 40 mm maksimileveys.

https://live.staticflickr.com/65535/53819972857_0b5c511346_k.jpg

Pölyä oli riittävästi.

https://live.staticflickr.com/65535/53819046465_e659efee37_k.jpg

kaakku
29.06.2024, 00.50

60 km perusteella voin olla samaa mieltä. Irtosoralla kanttaaminen hirvittää mutta niin se tekee kaikilla muillakin renkailla :)

peruspertti
30.06.2024, 19.50
Pirelli Cinturato H 45 renkailla olen nyt ajellut n. 2500km. Toiminut tähän asti hyvin ja olen tykännyt. Viimeisen reilun viikon ja n. 300km ajan olen joutunut takarenkaasen laittamaan 8 kamelinpaskaa. Eilisen lenkin jälkeen ei pysynyt ilma ja laitoin sisurin.
Tänään piti ajaa satku. Olen mökkireissulla eikä sisureita ole mukana useampia ja unohdin tietysti ottaa paikkarasian mukaan lenkille.
35km kohdalla oli taas kumi tyhjä. Onneksi ei tarvinnut taluttaa kuin 10km kauppaan josta sai paikkaustarvikkeet.
Kyydin olisin soittanut jos sieltä ei olisi saanut. Reilun 4h lenkki oli tavoitteena ja tulihan siitä se täyteen. Matkaa vain vähän vähemmän.
Kulutuspintaa näyttäisi vielä renkaassa olevan. Onko vain yksittäisen taistelijan huonompaa tuuria vai tuliko kilometrit täyteen.
SCHWALBE G-One RS 700C x 45 kumit odottavatkin postissa hakijaansa

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Pahannes
01.07.2024, 00.00
N. 3000 km Terra Speed 40 mm e-bike-versioilla takana, vaikka pyörä ei sähkis olekaan. Hyvä pito poluilla, rullaa äärimmäisen hyvin, ei yhtään reikää. Maantietä, hiekkateitä, väärinpyöräilyä xc-poluilla, ei ongelmia. Takarengas kuitenkin kului odotetusti semislicksiksi.
Vaihdoin tilalle S-works Pathfinderit. Pito maastossa ja rullaavuuden tunne asfaltilla heikkenivät selvästi. Asfaltilla hämmentävän tahmaisen oloiset aivan kaikilla mennessä kokeiluilla paineilla. Matalahkoilla paineilla ovat kyllä oikein mukavat ja nopeat karkeilla hiekkateillä, mutta vaihtaneen takaisin Terra Speedeihin, kun Pathfinderit ovat vaihtokunnossa.

nure
01.07.2024, 10.37
^ & ^^^ Mielenkiintoista että kahdella täysin poikkeavat mielipiteet ja kumpikaan ei ole oikeassa tai väärässä.

fob
01.07.2024, 13.11
Tilattu tämän keskustelun innoittamana Specialized Pathfinder Sport Reflect 2,1” leveinä.
Spessun nettikaupasta kotiintoimitettuna 38,95€. On nuo varmaan paremmat kun 15 vuotta vanhat Schwalbe Dureme DD:t.

stenu
02.07.2024, 09.39
Olisko jollain Ultradynamico Cava JFF 42 mm noin i21-vantella? Kiinnostaisi leveys ja se, että suunnilleen kuinka korkealla vanteen ulkoreunasta levein kohta sijaitsee.

Rose ei mahdu Lutteroon taakse, kun siinä ne reunanappulat tulee niin leveälle. Renkaan runko itsessään mahtuisi hyvin, mutta Ultradynamicon omien speksien mukaan Cavan runko on hieman isompi kuin Rosen, jotta renkaiden kokonaisulkomitat vastaa toisiaan. Epäilyttää siis, että mahtuuko Cavakaan 42-millisenä.

paaton
02.07.2024, 09.41
Eikös teräsrunkoon olisi mahdollista muokata vähän lisää tilaa?

Minä olen miettinyt tuota vaihtoehtoa kuituisenkin kanssa.

stenu
02.07.2024, 10.23
Olis luultavasti hyvinkin mahdollista. KVA:n chainstayt on vielä alunperin pyöreätä kamaa ja tossa ne on varsin maltillisesti litistetty, joten olisi varmaan varaakin ilman, että vaikuttaisi takapään jäykkyyteen tms.

Mä en varsinaisesti kaipaa Steilacoomia isompaa rengasta siihen, joten Cava 39 olis helppo ratkaisu, mutta mulla olisi pari Roseta vailla käyttöä, niin voisin käyttää niitä edessä, jos Cava 40 mahtuisi taakse.

Gary oin'
02.07.2024, 12.22
Osuvasti pohdin juuri stenun kysymystä, mutta 38.?? (39?) Cava JFF:stä 19mm vanteella. Valmistaja kertoo Racesta näin, JFF:n kuvauksessa ei ole tuota viimeistä lausetta:

The sizing is sorta funny, it is badged a 700c x 39, but on most modern rims it's been measuring a little smaller upon initial mounting, more like a 37-38mm then after some use these stretch out to almost a 39mm width. On more traditional, narrower rims they will measure smaller... closer to 37mm.

Pacerissa on ollut 36mm Getawayt toista kautta ja pohdin seuraavaa valintaa kun nämä on ajettu loppuun. Getawaylla on leveyttä tasan 36mm ja korkeutta ~32mm 19mm vanteella. 6mm kuusiokoloavain sopii rungon ja renkaan väliin kaikissa kohdissa (uskomatonta kun rungon speksi on 32mm max), eli ollaan järkevän clearancen rajoilla mutta millin-pari leveämpi/korkeampi rengas ei olisi vielä riski. Leviääkö Cava leveämmäksi kuin 38mm?

Barlow Pass ja Steilacoom taitaa mennä tässä leveäksi, Jon Bon Jovi voisi olla yksi vaihtoehto

fob
18.07.2024, 17.39
Tilattu tämän keskustelun innoittamana Specialized Pathfinder Sport Reflect 2,1” leveinä.
Spessun nettikaupasta kotiintoimitettuna 38,95€. On nuo varmaan paremmat kun 15 vuotta vanhat Schwalbe Dureme DD:t.
Kyllä on mukavat ja nopeat renkaat ainakin minun käytössäni. Lisäksi hiljaiset kovalla pinnalla ajettaessa. Pitoa riittää kaarteissa ja jyrkissä nousuissa. Hieman heittää ainakin näin uutena hiekkaa silmille, joten ajolasit ovat tarpeelliset.

Suosittelen, jos tarvetta leveille sorarenkaille.

hubba
29.07.2024, 20.17
Pakko kyllä kehua Pathfinder pro 47mm kaarrekäyttäytymistä asfaltilla. Menee käännökset kuin raiteilla vaikka paineita vain 2 baria. Verrattuna vaikka Gravelking slickseihin mitkä vetelee ja yliohjaa kovemmillakin paineilla.
Ulkonäöllisesti kun katsoo renkaita asian luulisi olevan juuri päinvastoin.

paaton
29.07.2024, 20.49
Pakko kyllä kehua Pathfinder pro 47mm kaarrekäyttäytymistä asfaltilla. Menee käännökset kuin raiteilla vaikka paineita vain 2 baria. Verrattuna vaikka Gravelking slickseihin mitkä vetelee ja yliohjaa kovemmillakin paineilla.
Ulkonäöllisesti kun katsoo renkaita asian luulisi olevan juuri päinvastoin.

Gravell kingin slikseihin verrattuna kaikki menee raiteilla.

markkut
05.08.2024, 09.47
Itsekin olen kyllä nyt tykännyt tuosta Pathfinder Prosta, vaikka GK SK:n jälkeen se vähän kovalta tuntuikin. Vaimolla Sawtooth ja kummillakin meni sepelikausikin ilman flättejä.

misopa
05.08.2024, 11.09

Tuli sitten laitettua tilaten nämä. Vielä ehtii testata mieli avoimena ilman ennakkotietoa mittauksista :D

Nyt näillä on ajettu jo hyvä tovi sekä soralla, että assulla. Kokonaisuutena parhaat gravel-kumit mitä minulla on ollut. Erittäin nopeilta vaikuttavat perustuen (omaan)wattidataan. Nopeampia keskareita tulee tutuilla assupätkillä mitä Rene Herseillä samoilla wateilla. Mukavuus on myös erittäin hyvällä tasolla.

Lisäksi valmistajalta tarkkaa työtä speksatun painon suhteen, valmistaja ilmoittaa painoksi 475g ja molemmat painoivat tasan 475g/kpl. Erittäin harvinaista, että näin käy. Mitattu leveys id25mm kehällä 1,75 bar paineilla on 43,2mm, eli ovat tässä suhteessa ilmoitettua leveämmät. Vielä kun näitä saisi mustakylkisinä ;)

JackOja
05.08.2024, 11.13
Nuo pitää testata jossain kohtaa kun Overide on omia suosikkeja paitsi että turhan kapoiset.

velib
06.08.2024, 13.48
Onko kellään kokemuksia 2.1" Thunder Burteista? Ja ehkä vielä sekä Super Race että Super Ground-rungoista? Tuollaisia olen harkinnut graveliin renkaiksi, mutta Super Race näyttää olevan kaupoista loppu. Onkohan Schwalben Super Ground paljon kankeampi kuin kuin Race? Vanhan pyörän standard Rene Herset ovat kestäneet riittävän hyvin, joten luulen että kestävyyden puolesta ei pitäisi tulla isoja ongelmia Race-kylkien kanssa. Vaihtoehtona olisi sitten Oracle Ridge, mutta vähän houkuttaisi laittaa niin leveät renkaat kuin runkoon mahtuu.

Edit: kaivelin kyllä tästä ketjusta kirjoittelut Burteista, mutta kovin paljoa kokemuksia niissä ei ollut.

MTB Engineer
06.08.2024, 13.50
Tänään tuli Thunderoon ensimmäinen madon vaativa n. 5mm reikä. Asfaltilla ja ilmeisesti lasinsirusta. Renkaat ~2000km ajetut ja pintaa on vielä reilusti, mutta erinäisiä mikroreikiä noihin on alkanut ilmestyä. Huomaa kun pölyisen pyörän vie talliin niin renkaisiin ilmestyy "märkiä" kohtia.

Gambinamiäs
06.08.2024, 19.22
Onko kellään kokemuksia 2.1" Thunder Burteista? Ja ehkä vielä sekä Super Race että Super Ground-rungoista? Tuollaisia olen harkinnut graveliin renkaiksi, mutta Super Race näyttää olevan kaupoista loppu. Onkohan Schwalben Super Ground paljon kankeampi kuin kuin Race? Vanhan pyörän standard Rene Herset ovat kestäneet riittävän hyvin, joten luulen että kestävyyden puolesta ei pitäisi tulla isoja ongelmia Race-kylkien kanssa. Vaihtoehtona olisi sitten Oracle Ridge, mutta vähän houkuttaisi laittaa niin leveät renkaat kuin runkoon mahtuu.

Edit: kaivelin kyllä tästä ketjusta kirjoittelut Burteista, mutta kovin paljoa kokemuksia niissä ei ollut.
BRR testannut molemmat.
https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/compare/schwalbe-thunder-burt-super-ground-vs-schwalbe-thunder-burt-super-race

Super race kun on uudempi, niin sen yhteenvedossa vähän vertailua.

The Thunder Burt's Super Race version rolls a bit slower than the Super Ground version (read our review) but the difference is smaller than what we've seen with the Racing Ralph. The main advantage of the Thunder Burt with the Super Race casing is the lower weight. However, both our Super Race and Super Ground samples are notoriously over the specified weight.

Strangely, and similar to the Racing Ralph with the Super Race and Super Ground casings, the sidewalls of the Super Race version perform better in our puncture tests. We also see better wet grip in both the edge and center wet grip tests with the Super Race casing.

Yes, the Thunder Burt in the Super Ground and Super Race casings are both super fast-rolling mountain bike tires. Still, it's a bit disappointing that the Super Race isn't simply the superior tire over the Super Ground when it comes to the performance aspects of these tires

misopa
07.08.2024, 22.26
Nyt on Hutsut myös BRR testannut. Ja rullaavat myös rummun päällä törkeän hyvin!

"When we qualify gravel bike tires as tires that have an edge knob height of at least 1.0 mm, we can confirm Hutchinson's claims: the Caracal Race is the fastest gravel bike tire on the market. The Caracal Race rolls even faster than the slick 38 mm Schwalbe Pro One road bike tire, which is one of the fastest and most popular road bike tires."

https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/hutchinson-caracal-race

Arosusi
07.08.2024, 23.15
^Pitkästä aikaa muista erottuva tasapainoinen rengas.
Mihin Rene Hersen renkaaseen vertasit Caracalia? Oliko mukavuudessa paljon eroa?

misopa
08.08.2024, 00.17
^Pitkästä aikaa muista erottuva tasapainoinen rengas.
Mihin Rene Hersen renkaaseen vertasit Caracalia? Oliko mukavuudessa paljon eroa?

Herse oli Snoqualmie Pass Extra Light. Ei ole kyllä isoa eroa enää Renen hyväksi, jos ollenkaan.

Herset oli toki sen n. 1,5mm leveämmät ja ehkä vielä aavistuksen korkeammat. Joten sekin vaikuttaa mukavuuteen.

stenu
08.08.2024, 09.39
Pitänee testata noi, että riittäiskö vetopito Nuuksion mäkiin pelkillä reunanappuloilla.

Kyljet on paksummat kuin Herseissä/Ultradynamicoissa ja jonkun verran kestävämmät kuin Herseissä, mutta samaa luokkaa kuin Ultradynamicoissa. Kulutuspinnan pistoherkkyys samaa luokkaa kuin Hersen slikseissä, mutta heikompi kuin Ultradynamicoissa.

Arosusi
08.08.2024, 10.31
Hyvältä noi vaikuttaa. Hintakin ok
Huonoin puoli vaikuttaisi olevan ettei tehdä kuin koossa 40 mm.

stenu
08.08.2024, 10.52
Joo niin vaikuttaa, jos ei pelkää kylkien rikkoutuvan liian herkästi.

Kokokin on kaksipiippuinen juttu, koska tuollainen reunanappulallinen sliksi saattaa helposti muuttua yliohjaavaksi, kun leveys kasvaa tietyn pisteen yli. BRR:n mittojen perusteella profiili on aika matala, joten ne saattaisi mahtua lutteroonkin, johon tuon tyyppisiä lenkkirenkaita olen vähän kaipaillutkin. Stigmatassa pysyy toistaiseksi Manastash Ridget, ne on olleet sen pyörän DNA:han melkolailla täydelliset.

huotah
08.08.2024, 14.27
Pitänee testata noi, että riittäiskö vetopito Nuuksion mäkiin pelkillä reunanappuloilla.

Kyljet on paksummat kuin Herseissä/Ultradynamicoissa ja jonkun verran kestävämmät kuin Herseissä, mutta samaa luokkaa kuin Ultradynamicoissa. Kulutuspinnan pistoherkkyys samaa luokkaa kuin Hersen slikseissä, mutta heikompi kuin Ultradynamicoissa.

Caracal Race kiinnostaa, mutta kylkien kestävyys epäilyttää. Miten sulla Rene Herset kestänyt Porkkalan ym. rouheimpia pätkiä?

paaton
08.08.2024, 15.06
G-one rs renkaiden käyttäjällä havaittu ainakin kamelinpaskaa renkaissa dirty sipoossa. Aika vastaava suojaus taisi olla uusissa hutchinsoneissa.

Minä en ainakaan pysty kyllä yhtään tinkimään terran jämäkistä kyljistä ja pistosuojauksesta. Nämäkin menee päreiksi jos pohjaa.

Arosusi
08.08.2024, 18.30
Joo niin vaikuttaa, jos ei pelkää kylkien rikkoutuvan liian herkästi.

Kokokin on kaksipiippuinen juttu, koska tuollainen reunanappulallinen sliksi saattaa helposti muuttua yliohjaavaksi, kun leveys kasvaa tietyn pisteen yli.
Sen sliksi osan leveys pitäisi muuttua renkaan leveyden mukaan.
Muutamia yliohjautuvia gg renkaista ollut, esim Scwhalben X-One Speed, asfaltilla sen huomaa selvästi mutta soran puolella vaikutusta en ole huomannut tai se on niin pientä ettei aistini pysty sitä havaitsemaan.

misopa
08.08.2024, 19.06
Caracalista vielä sen verran, että on todella helppo ja johdonmukainen ajaa. Pito ja kestävyys riittää myös itselle hyvin ja kun on Hersen EL slikseillä ajanut ongelmitta, niin nämä tuntuu melkein overkill- ratkaisulle. Ja ajan kaikenlaista soraa ja kohtuu vauhdikkaasti, mutta ehkä kuskin keveys (62kg) armahtaa ja voi käyttää melko matalia paineita.

paaton
08.08.2024, 19.40
Caracalista vielä sen verran, että on todella helppo ja johdonmukainen ajaa. Pito ja kestävyys riittää myös itselle hyvin ja kun on Hersen EL slikseillä ajanut ongelmitta, niin nämä tuntuu melkein overkill- ratkaisulle. Ja ajan kaikenlaista soraa ja kohtuu vaihdikkaasti, mutta ehkä kuskin keveys (62kg) armahtaa ja voi käyttää melko matalia paineita.

Tämä se varmaan on. Maantielläkin itselläni kestää gp5000 täysin ongelmitta, ei siis yhtään flattia, mutta 10kg painavammalla kaverilla voi tulla kesässä kymmenen rengasrikkoa.

stenu
09.08.2024, 09.05
Caracal Race kiinnostaa, mutta kylkien kestävyys epäilyttää. Miten sulla Rene Herset kestänyt Porkkalan ym. rouheimpia pätkiä?

En ole saanut ikinä Hersejä rikki Porkkala-lenkeillä. Ne muutamat kerrat, kun olen niitä rikkonut se on tapahtunut poluilla ajaessa, jolloin periaatteessa syynä on aina oma ajovirhe (väärä ajolinja ja kylki rikki johonkin terävään kiven reunaan tai kannontynkään).

Meillä oli molemmilla Steilacoomit (Standard) myös tän kesän Hiidenmaan BP-retkellä ja siellä olevaan kalkkikivisepeliin verrattuna vaikkapa Stubbansintie-Ankarlax on renkaille varsin kilttiä. Jos haluaa testata renkaiden sepelikestävyyttä, niin RMK:n hallinnoimmille metsäteille vahva suositus.. :)

Ainoa kerta, kun Herseen on tullut reikä sepelistä, se tuli Ultralight Hurricane Ridgeen. Joku terävä sepeli pisti läpi nappuloiden välistä. Hurricanen ongelma on se, että nappulat on liian isot ja liian harvassa. Steilacoomin ja Manastash Ridgen kanssa riski siitä, että kävisi samoin, on huomattavasti pienempi, kun nappulat on tiheämmässä. Mähän ajelen nappula-Herseillä myös tappajasepelikelit, koska Hersen nappuloista ”ei mene läpi mikään”. Sliksi-Herseistä mulla ei ole kokemusta.

En kyllä ole saanut Porkkalassa puhki Ultradynamico Rose Raceakaan, vaikka niissä ei nyt kovin kummoista nappulaa ole. Roset ja Manastashit Stigmatassa Enven kiekoilla, joiden leveä reuna auttanee jotain siihen, että snakebiteja ei tule niin helposti. Steilacoomit on meillä teräskeulallisissa vannejarrupyörissä ja alumiinivanteilla, mutta joustavamman etuhaarukan takia niissä pystyy pitämään vähän kovempia paineita. Stigmatakaan ei ole varsinaisesti kova sen tyyppiseksi pyöräksi, joten jos on tosi kova runko/keula/kiekot, joutunee ajamaan pienemmillä paineilla, jolloin kylkien rikkomisriski voi olla isompi. Tai näin mä ainakin olen sen järkeillyt. Painoa mulla on noin 80 kg. En ajele mitenkään renkaita varoen, mutta ajotekniikkaa uskoisin löytyvän sen verran, että en myöskään ole kaikkein helpoiten renkaita rikkova kuski.

Copilot
09.08.2024, 09.07
Tämä se varmaan on. Maantielläkin itselläni kestää gp5000 täysin ongelmitta, ei siis yhtään flattia, mutta 10kg painavammalla kaverilla voi tulla kesässä kymmenen rengasrikkoa.
Joo näin se on. Ihan kaikessa pyöräilyssä. Maastossakin kevyet ukot voi ajaa pierunkuorilla ja jopa ilman inserttejä.

JackOja
09.08.2024, 09.23
... vaikkapa Stubbansintie-Ankarlax on renkaille varsin kilttiä.

Tuota pätkääkö voidaan pitää referenssinä? Ei siinä ole mitään ihmeellistä (niin joskus 4-5 vuotta sitten laitettiin uudet kiuaskivisepelit, silloin oli jotain yritystä ja taisi olla täälläkin tarinoita kun renkaat repeilee). Se vajaa 900 m ratapohjaa Båtvikista länärin ali on sentään jotain.

Keski-Suomessa ja Pirkanmaalla toissa viikolla oli raisumpaa* settiä. Mutta ainakin S-works Pathfinder selvitti nekin hienosti. Vähän alkuun jännitti kun luottoa ei emäkestävän Pro-version jälkeen ollut vielä muodostunut :)

*sivumennen sanoen, kun monenlaista alustaa tuli taas ajettua, sellainen 40-50 mm raekoon murske tuoreena paksuna kerroksena oli kenties inhottavinta ajettavaa (renkaille ei uhka). Karkeampi kiuaskivi- tai raidesepeli on ihan ajettavaa kun alusta ei "elä" alla.

https://i.postimg.cc/rp6PCXVL/P7220089.jpg

Sbafu
09.08.2024, 09.50
Itellä on flatit loppunut kun on luopunut kapeista renkaista, jotka vaativat korkeata painetta (vaikka paino, 80kg, ei ole tippunut mihinkään). Nykyään en ajattelekaan, että mikä on pistosuojattu rengas vaan mikä on renkaalle pistosuojauksen antava paine.

Eihän sitä löysää ilmapalloa saa edes neulalla puhki! (Maastopyörässä ~1bar, grävelissä ~1,5bar ja retkipyörässä ~2bar)

stenu
09.08.2024, 10.21
Tuota pätkääkö voidaan pitää referenssinä? Ei siinä ole mitään ihmeellistä (niin joskus 4-5 vuotta sitten laitettiin uudet kiuaskivisepelit, silloin oli jotain yritystä ja taisi olla täälläkin tarinoita kun renkaat repeilee). Se vajaa 900 m ratapohjaa Båtvikista länärin ali on sentään jotain.

En mä pidä sitä referenssinä, mutta Mr. huotah Porkkalasta kyseli. Mä voisin pitää jonkinnäköisenä referenssinä niitä RMK-graveleita kyllä. Se Pikkalan junaradan pohja on vähän huono, kun siinä ei oikein pysty pitämään vauhtia. Yksi ihan hyvä lyhyt testipätkä tässä lähettyvillä on Mosabackantien loppulasku Martiksentielle. Siinä on lopussa sellaista karkeampaa sepeliä ja kun laskee jarruttelematta niin vauhti nousee helposti neljään kymppiin. Jos renkaat kestää siinä, kestää ne monta muutakin paikkaa.

Copilot
09.08.2024, 10.33
Sileitä näyttää etelän pahat pätkät olevan.

Paksupolkija
09.08.2024, 10.37
45mm renkaat 90kg alla kestää ihan hyvin kun pitää max 2.1bar paineet. Kyllä kaikki renkaat rikki saa ja jos 1-2 paikattavaa reikää tulee vuodessa, niin en sanoisi herkästi reikiintyväksi. Omakohtaisesti reijät tulleet kun ajelee kovalla pohjalla, esim ns torpparin asfaltti ja siinä sitten terävien irtokivien päältä. Se on ihan tuuristaan kiinni, puhkeeko mikäkin rengas jos osuu terävä kivi kohdalle. Ennen kun ajelin 40mm renkailla 3bar paineilla, niin kyllä tuli pikkureikääkin mitkä litku paikkasi. Nyt kun ajelee tollasilla mukavuuspaineilla, nikn tuntuu kestävän ihan eri lailla ja on nopeammatkin soralla. Kun vaan valitsee hyvät renkaat (terra speed tai gone rs jne). Yllättävän moni ajelee yli 3bar...tuurillahan kestää, mutta ei se nopeampaa ole hiekalla.

paaton
09.08.2024, 11.15
Se pikkalan junaradanpohjahan ajetaan täysiä. Muuten sitä ei oikein voi ajaa.

paaton
09.08.2024, 11.15

Toi pikkala ei kyllä ole. Ihan ehtaa junaradanpohjaa.

paaton
09.08.2024, 11.19
Mutta juu, nyt on hutchinsonit tilattu. Nää tulee olemaan loistavat renkaat Fiskarsin kammopitkälle turneelle.

huotah
09.08.2024, 11.56
En ole saanut ikinä Hersejä rikki Porkkala-lenkeillä. Ne muutamat kerrat, kun olen niitä rikkonut se on tapahtunut poluilla ajaessa, jolloin periaatteessa syynä on aina oma ajovirhe (väärä ajolinja ja kylki rikki johonkin terävään kiven reunaan tai kannontynkään).

Meillä oli molemmilla Steilacoomit (Standard) myös tän kesän Hiidenmaan BP-retkellä ja siellä olevaan kalkkikivisepeliin verrattuna vaikkapa Stubbansintie-Ankarlax on renkaille varsin kilttiä. Jos haluaa testata renkaiden sepelikestävyyttä, niin RMK:n hallinnoimmille metsäteille vahva suositus.. :)

Ainoa kerta, kun Herseen on tullut reikä sepelistä, se tuli Ultralight Hurricane Ridgeen. Joku terävä sepeli pisti läpi nappuloiden välistä. Hurricanen ongelma on se, että nappulat on liian isot ja liian harvassa. Steilacoomin ja Manastash Ridgen kanssa riski siitä, että kävisi samoin, on huomattavasti pienempi, kun nappulat on tiheämmässä. Mähän ajelen nappula-Herseillä myös tappajasepelikelit, koska Hersen nappuloista ”ei mene läpi mikään”. Sliksi-Herseistä mulla ei ole kokemusta.

En kyllä ole saanut Porkkalassa puhki Ultradynamico Rose Raceakaan, vaikka niissä ei nyt kovin kummoista nappulaa ole. Roset ja Manastashit Stigmatassa Enven kiekoilla, joiden leveä reuna auttanee jotain siihen, että snakebiteja ei tule niin helposti. Steilacoomit on meillä teräskeulallisissa vannejarrupyörissä ja alumiinivanteilla, mutta joustavamman etuhaarukan takia niissä pystyy pitämään vähän kovempia paineita. Stigmatakaan ei ole varsinaisesti kova sen tyyppiseksi pyöräksi, joten jos on tosi kova runko/keula/kiekot, joutunee ajamaan pienemmillä paineilla, jolloin kylkien rikkomisriski voi olla isompi. Tai näin mä ainakin olen sen järkeillyt. Painoa mulla on noin 80 kg. En ajele mitenkään renkaita varoen, mutta ajotekniikkaa uskoisin löytyvän sen verran, että en myöskään ole kaikkein helpoiten renkaita rikkova kuski.

Kiits. Tämän todistuksen rohkaisemana tilasin Caracal Racet. Jos on luottoa siihen että renkaat kestää "Kirkkonummi backroad century" -reitin niin se riittää omiin tarpeisiini, kun yleensä tulee ajeltua paljon rengasystävällisempiä reittejä.

stenu
09.08.2024, 12.10
Se pikkalan junaradanpohjahan ajetaan täysiä. Muuten sitä ei oikein voi ajaa.

Joo oikeastikin täysiä olet sen näköjään ajanut. Siinä on segu vaan pohjoiseen ja mä en näköjään ole ajanut siihen suuntaan sinä aikana, kun olen ollut Stravassa, mutta veikkaisin, että en kovasti yli 20 km/h keskarilla sitä ajaisi, vaikka eihän siinäkään sitä isoa sepeliä ole kuin vähän matkaa alusta. Pitää käydä kokeilemassa, kun siellä päin seuraavan kerran pyörin.

stenu
09.08.2024, 12.13
Kiits. Tämän todistuksen rohkaisemana tilasin Caracal Racet. Jos on luottoa siihen että renkaat kestää "Kirkkonummi backroad century" -reitin niin se riittää omiin tarpeisiini, kun yleensä tulee ajeltua paljon rengasystävällisempiä reittejä.

Eipä mitään. Kiinnostaisi kyllä itseänikin testata, että mahtusiko Lutteroon.

paaton
09.08.2024, 12.21
Mulla näyttää tosiaan paras keskari olleen 29.5 siinä junaradalla. Kaveri kiskoi sen 34.5

40mm terra on sen verran kova ja kapea rengas, että tuon kokoinen kivikko on vaan helpointa vetää alaotteelta niin kovaa kuin vaan kondis riittää.

43mm resolute oli paljon parempi tuossa, eikä silläkään tullut kyllä koskaam flatteja. Tuo paras keskarikin saattaa muuten olla resoluteilla ajettu.

stenu
09.08.2024, 12.22
Keski-Suomessa ja Pirkanmaalla toissa viikolla oli raisumpaa* settiä. Mutta ainakin S-works Pathfinder selvitti nekin hienosti. Vähän alkuun jännitti kun luottoa ei emäkestävän Pro-version jälkeen ollut vielä muodostunut :)

BRR:nkin mukaan Pathfinderit onkin melko kestäviä ja Pron ja S-worksin välillä ei ole juurikaan eroa. S-worksissa on 0,1 mm ohuemmat kyljet. Reunanappuloiden korkeutta ja painoa lukuunottamatta spekseissä ei muuten ole juurikaan eroa eikä rullausvastuksessakaan.

stenu
09.08.2024, 12.34
Jos luottaa BRR:ään, niin noista nopeimmista renkaista Strada Bianca HTLR 40 antanee parhaan vierintävastus/kestävyys-suhteen.

paaton
09.08.2024, 12.36
Jos luottaa BRR:ään, niin noista nopeimmista renkaista Strada Bianca HTLR 40 antanee parhaan vierintävastus/kestävyys-suhteen.

Lupasit jo, että hutchinsonit kestää.

Tullaan Huotah:n kanssa oven taakse litkupurkin kanssa jos ei renkaat kestä!

JackOja
09.08.2024, 12.37
BRR:nkin mukaan Pathfinderit onkin melko kestäviä ja Pron ja S-worksin välillä ei ole juurikaan eroa. S-worksissa on 0,1 mm ohuemmat kyljet. Reunanappuloiden korkeutta ja painoa lukuunottamatta spekseissä ei muuten ole juurikaan eroa eikä rullausvastuksessakaan.

Joo, muistelen painoeron olleen omissa punnauksissa huomattava. Ja huomattava näyttää olevan ero Caracaliin. Enpä taidakaan ottaa melkein sataa grammaa takkiin ja vieläpä kapeammmilla kumeilla. Hetkeksi jo innostuin, että seuraavaksi Caracalit :(

stenu
09.08.2024, 12.41
Lupasit jo, että hutchinsonit kestää.

Tullaan Huotah:n kanssa oven taakse litkupurkin kanssa jos ei renkaat kestä!

No, onneksi en ole niitä itse testannut, joten suoranaisesti en ole luvannut Hutsuista mitään ja onneksi aina voi syyttää, että kuskin vika eikä renkaan :)

Opulus
09.08.2024, 13.18

Jos JackOjan kuvassa näkyvää tarkoitat, niin ainakin mulle jäi hieman epäselväksi mitä viestissä mainituista tienpinnoista kuvassa näkyi. (Mursketta selvästi, mutta ihan ajettavaa, luulisin.)

JackOja
09.08.2024, 13.31
Jos JackOjan kuvassa näkyvää tarkoitat, niin ainakin mulle jäi hieman epäselväksi mitä viestissä mainituista tienpinnoista kuvassa näkyi. (Mursketta selvästi, mutta ihan ajettavaa, luulisin.)

Jaa olisi pitänyt selvemmin sanoa? Kuvassa esimerkki (ei löytynyt parempaa, tuossa näyttää liian hyvältä) sitä 40-50 -millistä tavaraa, jota oli paksulti. Lähellä Onpahanvaanlampea. Saarijärvi, Keski-Suomi (Oulusta katsottuna etelää).

Copilot
09.08.2024, 14.11
https://scontent.fqlf1-2.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/300596394_533682175225565_4936797073532840988_n.jp g?_nc_cat=106&ccb=1-7&_nc_sid=833d8c&_nc_ohc=4xYhL5ksXwsQ7kNvgH2BUq5&_nc_ht=scontent.fqlf1-2.fna&oh=00_AYDOvIhnr5JO0eb84AFll7NK1ErGjCRP8jXGhf4I0qNA XQ&oe=66BBAF4B

Nämä kalliomurskeella perustetut metsäautotiet on niitä parhaita. Paitsi että se on vähän pehmeä niin kivet on myös teräviä.

paaton
09.08.2024, 15.00
Noi on just niitä hetkiä, kun tekisi mieli puhkoa kaverilta alta 45mm kumit 30id kehiltä.

Aakoo
09.08.2024, 15.12
https://scontent.fqlf1-2.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/300596394_533682175225565_4936797073532840988_n.jp g?_nc_cat=106&ccb=1-7&_nc_sid=833d8c&_nc_ohc=4xYhL5ksXwsQ7kNvgH2BUq5&_nc_ht=scontent.fqlf1-2.fna&oh=00_AYDOvIhnr5JO0eb84AFll7NK1ErGjCRP8jXGhf4I0qNA XQ&oe=66BBAF4B

Nämä kalliomurskeella perustetut metsäautotiet on niitä parhaita. Paitsi että se on vähän pehmeä niin kivet on myös teräviä.

No hyi. Itelle tulis mieleen jo ottaa jäykkäperä alle, jos lenkki suuntautuisi tuonkaltaiselle uralle. Olen ehkä liian kermaperse, mutta gravel on parhaimmillaan sellaisella tasaisella hiekkatiepohjalla.

Opulus
09.08.2024, 15.25
Tuollaistakin on voinut Itä.Uudenmaan teillä kohdata. Onneksi tosin vain suht harvoin ja nakkimakkaran pituisen irtioton pituisia pätkiä.

Copilot
09.08.2024, 15.31
No hyi. Itelle tulis mieleen jo ottaa jäykkäperä alle, jos lenkki suuntautuisi tuonkaltaiselle uralle. Olen ehkä liian kermaperse, mutta gravel on parhaimmillaan sellaisella tasaisella hiekkatiepohjalla.
Vähiin jää reittivaihtoehdot jos noin valikoi. Varmaan se jäykkäperä olisikin paras noille, jos sellaisen omistaisi. Se on vähän tuollaista, kun metsätalousalueilla harrastaa ja tykkää tutkiskella miten kartalla näkyviä isompia teitä saisi yhdisteltyä yhtenäisiksi reiteiksi. Hauskintahan siinä on, että se viime kesän viimeisen päälle mukava tasainen ja savi/hiekkapintainen metsäautotie voi olla seuraavalla kerralla tuollainen tai vielä pahempikin, jos jossain lähettyvillä on alkanut hakkuu ja tie on pohjustettu uudestaan kestämään 74 tonniset. Toinen vaihtoehto on että se siitä on alkukeväästä ajettu Ponssella jolloin homma on vielä astetta mukavampaa.

Föhn
09.08.2024, 16.48
Täytyy myöntää että nuppineulasoraa minäkin mielellän poljen. Siihen ei kummoisiakaan rengasvaatimuksia tarvitse olla. Kunhan on nopeat. Ja leveät.
Tollaselle ratapihasoralle pitää valikoida jo aivan eri kumia. No siihenkin on varauduttu mutta ne onkin sitten yksinään reissattavia.

huotah
09.08.2024, 17.19
Lueskelin raamatusta Jarnon evankeliumia ja sen mukaan Overide 35:n ja Caracal Racen pistosuojauksen välillä ei ole merkittävää eroa. Racen kulutuspinnan pistosuoja vähän parempi kuin Overiden, kyljissä Overidella hyvin pieni etu. Suhtaudun tulevaisuuteen luottavaisesti.

Joo, muistelen painoeron olleen omissa punnauksissa huomattava. Ja huomattava näyttää olevan ero Caracaliin. Enpä taidakaan ottaa melkein sataa grammaa takkiin ja vieläpä kapeammmilla kumeilla. Hetkeksi jo innostuin, että seuraavaksi Caracalit :(

Brr.comin mittauksissa S-works 42 paino 438g vs Caracal Race 464g. Vai mistä täällä puhutaan?

paaton
09.08.2024, 17.29
Täytyy myöntää että nuppineulasoraa minäkin mielellän poljen. Siihen ei kummoisiakaan rengasvaatimuksia tarvitse olla. Kunhan on nopeat. Ja leveät.
Tollaselle ratapihasoralle pitää valikoida jo aivan eri kumia. No siihenkin on varauduttu mutta ne onkin sitten yksinään reissattavia.

Niin tuostahan se vaatimusero tulee. Jos paukuttaa porukalla tuon näköistä sepeliä/ränniä niin eteen ei vaan nää.

Föhn
09.08.2024, 17.44
Joo, selvästi paksumpaa kumia myös kyljistään tarvitaan mikäli eksyy rouvan karkottavaan maastoon. Grizlissä hersen anteloop hill on 25mm id:llä noin 56mm. Selevää mukavuuskumia nuppineula soralle mut emmä sillä uskaltaisi louhikkoon.

misopa
09.08.2024, 17.47
Caracal on sitten myös kohtuu reilusti ilmoitettua 40 milliä leveämpi. 25mm sisäleveällä kiekolla maltillisilla paineilla reilu 43mm, joten tämä kannattaa ottaa huomioon jos näitä suunnittelee kovin kittanaan runkoon ja on leveähköt kehät käytössä. Gen.4 Domaneen en ilkeä yhtään leveämpiä sovitella, mutta ei toisaalta tarvitsekaan.

Copilot
09.08.2024, 17.54
Mun mielestä gravelin parhaus on siinä, että pinnat vaihtelee. Jos haluaa vain sitä sileää polkea niin sitten on sama mennä seuraamaan valkoista viivaa asfaltille.

paaton
09.08.2024, 18.01
Joo, selvästi paksumpaa kumia myös kyljistään tarvitaan mikäli eksyy rouvan karkottavaan maastoon. Grizlissä hersen anteloop hill on 25mm id:llä noin 56mm. Selevää mukavuuskumia nuppineula soralle mut emmä sillä uskaltaisi louhikkoon.

Oho, tuo mahtuu pyörimään ok?

paaton
09.08.2024, 18.04
Mun mielestä gravelin parhaus on siinä, että pinnat vaihtelee. Jos haluaa vain sitä sileää polkea niin sitten on sama mennä seuraamaan valkoista viivaa asfaltille.

Jop niin on. Ja itse kun ajelen aika paljonkin noita pahoja paikkoja "silmät kiinni" asenteella.

paaton
09.08.2024, 18.05
Caracal on sitten myös kohtuu reilusti ilmoitettua 40 milliä leveämpi. 25mm sisäleveällä kiekolla maltillisilla paineilla reilu 43mm, joten tämä kannattaa ottaa huomioon jos näitä suunnittelee kovin kittanaan runkoon ja on leveähköt kehät käytössä. Gen.4 Domaneen en ilkeä yhtään leveämpiä sovitella, mutta ei toisaalta tarvitsekaan.

Mulla mahtuminen on ihan nippanappa. 24id kehillä 42 resolute ei järkevästi enää sovi. Täytyy vaihtaa kapeampaa kehää jos ei mahdu.

JackOja
09.08.2024, 18.39
Mun mielestä gravelin parhaus on siinä, että pinnat vaihtelee. ...

Juuri näin.

Föhn
09.08.2024, 18.39
Oho, tuo mahtuu pyörimään ok?joo mahtuu. Ei ongelmaa. Slicksihän se on joten…

JackOja
09.08.2024, 18.41
Brr.comin mittauksissa S-works 42 paino 438g vs Caracal Race 464g. Vai mistä täällä puhutaan?

2 x (464 - 438)g = "melkein sata grammaa" :)

paaton
09.08.2024, 18.50
2 x (464 - 438)g = "melkein sata grammaa" :)

Mutta mieti sitä wattien säästöä, voit leikata siivut reisistä pois ja säästää saman verran painossa.

Föhn
09.08.2024, 18.53
Anteloop Hill on huomattavan muhkumpi rengas.Noin 3-4mm jää toleranssia joka puolelle. Josta jäi mieleen että maastopuolen kapeahkot renkaat menisi kivasti Grizliin

Thunder burt sekä contsun race kingit ovat selvästi kapeampia mutta myös erittäin paljon hitaampia. Mutta viimeksmainituilla ei olekaan tarkoitus vetää kivituhkapohjaa vaan selvästi hankalampaa maastoa. Siihen ne on suunniteltukin.

paaton
09.08.2024, 19.08
Anteloop Hill on huomattavan muhkumpi rengas.Noin 3-4mm jää toleranssia joka puolelle. Josta jäi mieleen että maastopuolen kapeahkot renkaat menisi kivasti Grizliin

Thunder burt sekä contsun race kingit ovat selvästi kapeampia mutta myös erittäin paljon hitaampia. Mutta viimeksmainituilla ei olekaan tarkoitus vetää kivituhkapohjaa vaan selvästi hankalampaa maastoa. Siihen ne on suunniteltukin.

Frendi sanoi, ettei race king mahdu. Löytänyt jonkin kuvan, missä puoli milliä tilaa. Thunerburt voisi olla kapeampi.

Föhn
09.08.2024, 19.18
Mulla on thunderburt jollakin 24mm sisälevyisellä noname Dt swissi hässäkällä. Mahtuu hyvin. 2” raceking pitäs mennä muitta mutkitta. Tosin contsun muoto on sellainen kantti kertaa kantti verrattuna Schwalben.

paaton
09.08.2024, 19.22
Mulla on thunderburt jollakin 24mm sisälevyisellä noname Dt swissi hässäkällä. Mahtuu hyvin. 2” raceking pitäs mennä muitta mutkitta. Tosin contsun muoto on sellainen kantti kertaa kantti verrattuna Schwalben.

Just tuossa katseltiin kuvia.

Leveys kärsisi hyvinkin kasvaa vielä viisikin milliä, mutta jos samalla kasvaa korkeus ja reunanappula, niin alkaa tuonne rattaan kohdalla olevaan pykälään aika nopeasti hipsiä kiinni.

https://pic.useful.fi/U34DdCEn9.jpg

Föhn
09.08.2024, 19.33
Just tuossa katseltiin kuvia.

Leveys kärsisi hyvinkin kasvaa vielä viisikin milliä, mutta jos samalla kasvaa korkeus ja reunanappula, niin alkaa tuonne rattaan kohdalla olevaan pykälään aika nopeasti hipsiä kiinni.

https://pic.useful.fi/U34DdCEn9.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240809/6ea2ed88ad896c7016e380e495b1d6bf.jpg
Tuossa on 6mm hex. Rengas pumpattuna ylikokoon 2,8 Bar

Föhn
09.08.2024, 19.41
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240809/6ea2ed88ad896c7016e380e495b1d6bf.jpg
Tuossa on 6mm hex. Rengas pumpattuna ylikokoon 2,8 Bar

Ton kanssa kyllä pitäis mahtua pelleilemään.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240809/c13a4f4d5cba4fc30df1a490eee760a6.jpg

Copilot
09.08.2024, 20.11
Niin Grizlin virallinen rengastila on 50mm. Ainahan noihin vähän isompi menee jos uskaltaa vähän vähemmällä clearancella ajaa.

Föhn
09.08.2024, 20.17
Onhan nuo molemmat thundefburt että raceking tossa koossa selvästi alle ton hersen. Noi kaks edellä mainittua eivät siis paisu noin palloksi kuin herse. Koska paatin sai epäilemään , niin nakkasin edellä mainitun racekingin Zippin 23mm id kiekolle ja joo, mahtuu hyvin toleransseilla pyörimään.

Föhn
09.08.2024, 20.20
Niin Grizlin virallinen rengastila on 50mm. Ainahan noihin vähän isompi menee jos uskaltaa vähän vähemmällä clearancella ajaa.
Näin on. Maastonappulaiset alakanttiin toimii rengastilan kans hyvin. Slickseillä pääsee jo atmosfääriin. Tuolainaus oli vaimoltani joka osaa arvostaa hersen ilmatilaa.

Föhn
09.08.2024, 20.30
Hyvin mahtuu pyörimään reissiking. Siis 2”

Föhn
09.08.2024, 20.49
Jösses perkele miten röyhkeän näköinen fillari tulisi zipp FC404 ja raceking

Föhn
09.08.2024, 20.53
Onhan nuo molemmat thundefburt että raceking tossa koossa selvästi alle ton hersen. Noi kaks edellä mainittua eivät siis paisu noin palloksi kuin herse. Koska paatin sai epäilemään , niin nakkasin edellä mainitun racekingin Zippin 23mm id kiekolle ja joo, mahtuu hyvin toleransseilla pyörimään.
Olipas muuten helppo tubelessointi. Sormin reunalle ja käsipumpulla ilmaa perään. Hyvin nousi.

Föhn
09.08.2024, 20.59
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240809/c992ac0302d2a4e6c8ecae8dfa926653.jpg
Onhannuo herset meleko läskit kaverit verrattuna tohon teebeehen

paaton
09.08.2024, 21.53
Hyvin mahtuu pyörimään reissiking. Siis 2”

Aa, niitä on myös 2" olemassa. Saakohan enää kaupasta?

Mä siis tarkoitin race kingillä tietysti näitä nykyisiä 2.2" versioita.

misopa
09.08.2024, 23.29
Jösses perkele miten röyhkeän näköinen fillari tulisi zipp FC404 ja raceking

Tällä yhdistelmälle peukku!

tri-nisti
13.08.2024, 12.28
Grizlillä olen muutaman satasen nyt ajanut yhdistelmällä 2,2 Race King ja Levante id25. Sram Wide etuvaihtaja on lähimpänä rengasta noin 3 mm raolla ja runkoon 4 mm. Rengas on 55mm leveä kyljestä ja 53 nappuloiden kohdalta.

Föhn
14.08.2024, 16.37
Tällä yhdistelmälle peukku!
Mulla oli Hersen Anteloop Hillit 404FC;llä. Kyllä tuolla huomiota sai, ja jopa siinä määrin että tultiin ihan kyselemään ett-mikäs v*tun monsteri viritys on nykyään muotia. :) Ennen sentään katottiin läskiä kuskia nykyään pyörää. Reittähän tuolle yhdistelmälle joutuu tarjoamaan jonkun watin enemmän mutta lujaa sillä pääsee koivet kondiksessa tuhkallakin. Mut joo tilasin noille nappularenkaille alukiekot raffimpaan maastoon. Ja kun profiili on luokkaa matala tai erittäin matala niin jospa tuo ulkonäkö kesyyntyisi. Onhan tuossa tietysti laittaa vaikka FC 808 jos huomiota haluaisi.

Föhn
14.08.2024, 16.45
Grizlillä olen muutaman satasen nyt ajanut yhdistelmällä 2,2 Race King ja Levante id25. Sram Wide etuvaihtaja on lähimpänä rengasta noin 3 mm raolla ja runkoon 4 mm. Rengas on 55mm leveä kyljestä ja 53 nappuloiden kohdalta.
Joo tuo olikin tiedossa. Syksyä varten olisi joku lokariviritys keksittävä johon tuo kakstuumanen saa kelvata. Race king pitää kyljistään kiinni turpoamisen suhteen että siinä mielessä hyvä rengas. Herse levisi sen puolitoista milliä lisää kun kiekon sisäleveys 23->25mm paineen ollessa reilussa parissa baarissa. Ajopaineet tietysti maltillisemmat.

Sivustakatsoja
15.08.2024, 09.14
Laitoin alle 50-milliset 650b-kokoiset Pirelli Cinturato M:t, kiekkoina DT Swiss GR 1600.

Päälle laitto oli harvinaisen työlästä, rengas on reunasta reunaan melko suora ja jäykkä. Ähellyksen aikana rengas onnistui poistumaan kiekolta useampaan otteeseen ja päätyi lopulta väärin päin kiekolle. Rengas oli vanteelle myös tiukka, mutta en tapani mukaan käyttänyt sormivoimaa enempää, joten peukalot olivat operaation jälkeen hetken hellinä. Asennusliukaste oli tarpeen.

Toinen rengas meni paikoilleen helpommin, sillä sopivat otteet olivat jo löytyneet.

Eteen päätynyt ei kuitenkaan ollut täysin pyöreä, joten päädyin vaihtamaan sen taakse. Ilmaa ne pitivät erittäin hyvin ilman litkuakin. Rengas on kiekolla kahden baarin paineelle reilu pari miilliä ilmoitettua leveämpi. Edessä oleva on riittävän pyöreä, mutta takana oleva vähän mietittyttää, että pitäisikö harkita reklamaation tekemistä.

Sopivat paineet ovat vielä haussa, mutta ensimmäiset koeajot antaisivat viitteen, että aika alas on mentävä, että rengas ei tuntuisi jäykältä möhkäleeltä. Toisaalta rengas tuntuisi kantavan aika hyvin, eikä tuntuisi muuttuvan veltoksi kiemurtelijaksi painetta laskiessa.

Edelliset Cinturatot puhkeilivat herkästi ja märkä tappajasepeli viilsi niitä mielellään. Eikä näistä uusistakaan välity mielestäni korkea laatu. Annan niille kuitenkin mahdollisuuden, jos vaikka olisivatkin miten ihanat.

peruspertti
18.08.2024, 21.17
Ajelin tuommoisen 1700km retken.https://www.facebook.com/share/p/t7sAZNzJg4prc4ff/
Schwalben G-one RS 45mm kumit oli lähes ajamattomat lähtiessä.
Nyt takakumi lähes loppu. Matkalla pari kertaa joutui pumppaushommiin. Litku paikkasi, mutta paineet vähän laski. Takarenkaassa nämä.
Eturengas ei paljoa uudesta eroa.
Mukavan tuntuinen on ajettavuudeltaan ja rullaavuus on huipputasoa.
Kestävyys retkipyöräilyssä onnetonhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20240818/5c6075d7599797eda70dea645465a86e.jpg

JackOja
18.08.2024, 21.21
^Rullasiko kuitenkin paremmin kuin läskirenkailla Nuorgamiin?

peruspertti
18.08.2024, 21.41
Yllättävän vähän oli eroa. Jumbo Jimit kovilla paineilla rullaa yllättävän hyvin. Toki kovemmassa vauhdissa kapeampi on nopeampi.
Mukavammin tämä reissu meni. Retkikamoja molemmilla reissuilla samat reilu 20kg mukana

huotah
25.08.2024, 19.25
No, onneksi en ole niitä itse testannut, joten suoranaisesti en ole luvannut Hutsuista mitään ja onneksi aina voi syyttää, että kuskin vika eikä renkaan :)

Eka Porkkalan lenkki Hutsuilla ajettu ja kestihän ne, kuskista huolimatta. Täten vapautan Stenun vastuusta.

Mutta joo. Onhan ne Caracal Racet nopean tuntuiset. En keräile mitään dataa joten tämä on vaan vahvaa mutuilua. Lähimpänä vertailukohtana edelliset E-25 Terra Speedit ja CR:t tuntuu rullaavan huomattavasti helpommin. Ja paljon mukavammin. Parhaiten sen huomaa nimismiehenkiharalla ajaessa, Hutsu suodattaa tärinät hyvin ja vauhti ei tunnu hidastuvan niin paljon kuin muilla renkailla.

Ainoa pieni miinus tulee lievästä yliohjautuvuudesta asfaltilla, mutta soralla sitäkään ei huomaa ja sorallehan näitä vissiin ostetaan. Ei kuitenkaan puhuta lähellekään GK sliksin kaltaisesta, henkeä ja terveyttä uhkaavasta viasta.

Ensipuraisun perusteella erinomaiset renkaat. Suhtaudun luottavaisesti tulevaisuuteen.

JackOja
25.08.2024, 19.29
...Ensipuraisun perusteella erinomaiset renkaat. Suhtaudun luottavaisesti tulevaisuuteen.

Mainiota, pidetään kumi korvan takana.

misopa
25.08.2024, 19.29
Eka Porkkalan lenkki Hutsuilla ajettu ja kestihän ne, kuskista huolimatta. Täten vapautan Stenun vastuusta.

Mutta joo. Onhan ne Caracal Racet nopean tuntuiset. En keräile mitään dataa joten tämä on vaan vahvaa mutuilua. Lähimpänä vertailukohtana edelliset E-25 Terra Speedit ja CR:t tuntuu rullaavan huomattavasti helpommin. Ja paljon mukavammin. Parhaiten sen huomaa nimismiehenkiharalla ajaessa, Hutsu suodattaa tärinät hyvin ja vauhti ei tunnu hidastuvan niin paljon kuin muilla renkailla.

Ainoa pieni miinus tulee lievästä yliohjautuvuudesta asfaltilla, mutta soralla sitäkään ei huomaa ja sorallehan näitä vissiin ostetaan. Ei kuitenkaan puhuta lähellekään GK sliksin kaltaisesta, henkeä ja terveyttä uhkaavasta viasta.

Ensipuraisun perusteella erinomaiset renkaat. Suhtaudun luottavaisesti tulevaisuuteen.

Jännä, minä en ole tuota yliohjautuvuutta havainnut, mutta kaikesta muusta samaa mieltä. Edelleen aivan loistavat kumit!

JackOja
25.08.2024, 19.30
Jännä, minä en ole tuota yliohjautuvuutta havainnut...

Voisiko olla rengaspainekysymys?

huotah
25.08.2024, 20.12

Arvaan että rengaspaine- ja painokysymys. Mulla taitaa olla elopainoa parikymmentä kiloa enemmän kuin misopalla. Paineina oli edessä Sramin laskurin suosittelemat 2,2 baria. Ja pyörän ohjausgeometria vaikuttaa tietty myös. Omat havainnot tehty Asperolla missä on 62 mm trail ja 72° keulakulma.

Korostan että ilmiö on melko lievä. Vaikka käännöksen alku on yliohjaava niin sen keskiosa on kuitenkin tasapainoinen. Suoraan ajaessa ilmiön huomaa pienen pienestä epävakaudesta, ts. ohjauksessa tuntuu koko ajan hakemista. Esim. Terra Speed menee vakaasti kuin juna.

Asfaltilta hienolle soralle siirtyessä olin alkuun vähän varovainen tuon yliohjaamisen kanssa, vaikka en sitä soralla enää huomannutkaan. Takaraivossa oli kuitenkin ajatus että "eturengas saattaa lähteä alta". Lenkin loppupuolella opin luottamaan kanttien pitoon ja ne tuntuu pitävän paremmin kuin Terra Speed, mikä käyttäytyy käännöksen alussa neutraalisti mutta alkaa keski-/loppuvaiheessa usein puskea.

paaton
25.08.2024, 20.32
Mun mielestä ne laskurit ei oikein osaa ottaa huomioon runkoja. Eli just terra speedillä voi/pitää ajaa vähän matalammalla paineella, mitä löysempi kylkisellä renkaalla.

misopa
25.08.2024, 20.52

Arvaan että rengaspaine- ja painokysymys. Mulla taitaa olla elopainoa parikymmentä kiloa enemmän kuin misopalla. Paineina oli edessä Sramin laskurin suosittelemat 2,2 baria. Ja pyörän ohjausgeometria vaikuttaa tietty myös. Omat havainnot tehty Asperolla missä on 62 mm trail ja 72° keulakulma.

Korostan että ilmiö on melko lievä. Vaikka käännöksen alku on yliohjaava niin sen keskiosa on kuitenkin tasapainoinen. Suoraan ajaessa ilmiön huomaa pienen pienestä epävakaudesta, ts. ohjauksessa tuntuu koko ajan hakemista. Esim. Terra Speed menee vakaasti kuin juna.

Asfaltilta hienolle soralle siirtyessä olin alkuun vähän varovainen tuon yliohjaamisen kanssa, vaikka en sitä soralla enää huomannutkaan. Takaraivossa oli kuitenkin ajatus että "eturengas saattaa lähteä alta". Lenkin loppupuolella opin luottamaan kanttien pitoon ja ne tuntuu pitävän paremmin kuin Terra Speed, mikä käyttäytyy käännöksen alussa neutraalisti mutta alkaa keski-/loppuvaiheessa usein puskea.

Varmasti paineet, paino ja geometria vaikuttaa tuohon. Minulla nuo kumit siis Gen.4 Domanessa (52). Assulla pidän paineina (e)2,7 ja (t)2,8bar, soralla (e)1,65 ja (t)1,75bar. Eli assulla minulla on painoon verrattuna paljon enemmän painetta. Mutta olen minä ajanut siirtymiä assulla noilla sorapaineillakin, enkä silti huomannut ohjauksessa mitään erikoista. Eli geometriallakin saattaa olla oma vaikutuksensa. Kehien sisäleveys minulla on 25mm, mutta niin taisi olla sinullakin?

huotah
25.08.2024, 21.03
Varmasti paineet, paino ja geometria vaikuttaa tuohon. Minulla nuo kumit siis Gen.4 Domanessa (52). Assulla pidän paineina (e)2,7 ja (t)2,8bar, soralla (e)1,65 ja (t)1,75bar. Eli assulla minulla on painoon verrattuna paljon enemmän painetta. Mutta olen minä ajanut siirtymiä assulla noilla sorapaineillakin, enkä silti huomannut ohjauksessa mitään erikoista. Eli geometriallakin saattaa olla oma vaikutuksensa. Kehien sisäleveys minulla on 25mm, mutta niin taisi olla sinullakin?

Joo, 24mm tarkalleen ottaen ja mun käyttämillä paineilla renkaan leveydeksi mitattu 42,6...43 milliä.

misopa
25.08.2024, 22.09
Tässä takakumi tuolla 2,8bar paineella. Aika hyvin yli nimellismitan. 1,75bar leveys oli 43,4mm

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240825/23d1d04b3b39c80a346881ef0d05b6f9.jpg

Rosco
16.09.2024, 13.14
Panaracerin X1R kumista kokemusta: (Aiemmat Spessun Pathfinder S-worksit meni isossa tällissä molemmat snakebitelle) Panaracer tasan 40mm ulkoleveys nyt 300km jälkeen 21id vanteella. Mainoksissa kerrotaan että kylki on ohut, mutta heti paketista ottaessani huomasin että nää on päällystetty sisäpinnaltaan jollain melko jämäkällä aineella. Kylki ei omasta mielestä ole kyllä ohut, ainakin Swörxi oli huomattavasti mukavampi rengas.
Asfaltilla pana rullaa hyvin, tässä ei varmana kauheesti anna swörxille etua mutta hiekalla nypyttää kovasti. EI lähimainkaan niin mukava kuin edellämainittu. Vaikka näillä leveydessä useita millejä eroa niin panaracerissa joutuu pitämään samat paineet kuin swörxissä että sen pintakovuuden saa hallintaan. Väittäisin pe*s tuntumalla että toi X1R on lähempänä sitä 38millistä pro versiota pathfindereista, tai contin terra speediä. Varmana kestävä rengas, kuviointi on hyvä ja pitää kaarteessa hyvin.

IMHO: Ei jatkoon, tilasin leveämpää & ohuempaa boutique rengasta, X1R:ät menee myyntiin.

Teemu
16.09.2024, 18.07
Vuosia kestänyt Gravelking-elämäntapa tuli päätökseensä. GK:sta viimeksi oli käytössä SS-versio, joka keveydestään ja sileydestään huolimatta oli jotenkin nahkean tuntuinen ja asentaminen oli yhtä helvettiä. Vanteelle nostaminen vaatii kaikki mahdolliset kikat (kompressoria ei ole, mutta ihan noiden renkaiden takia hankkiminen oli lähellä), mutta kun renkaan sai nousemaan, se kyllä pysyi hyllyllä, eikä kestävyydenkään kanssa ollut isompia ongelmia. Tuo tosiaan rullasi kaikista mittaustuloksista huolimatta mielestäni huonosti ja hiukankaan kostealla hiekalla imi pintaansa hiekkaa, mikä vähensi rullaavuutta entisestään.

Aika aikansa kutakin ja pyöräytin 40mm Tufo Speederot alle. 23i-vanteella leveys näyttäisi asettuneen 42 milliin. Tufo tuntuu nopeammalta ja mielestäni sillä uskaltaa myös irtonaisemmalla alustalla kantata mutkiin reippaammin kuin GK SS:lla, vaikka mitään reunanappulaa ei olekaan. Asennus oli myös helpompi, vaikka ei nyt ihan pelkällä tornipumpulla noussutkaan, vaan sisurilla joutui toisen reunan ensin auttamaan hyllylle. Stanin peruslitkulla tiivistyi samantien ja on pitänyt ilmat sisällään. Kun en mitään seikkailupyöräilyä harrasta, vaan pitäydyn enimmäkseen Varsinais-Suomen melko kovapohjaisilla hiekkateillä, niin ominaisuuksissa rullaavuus menee itselläni kaiken muun edelle. Siinä tuo Speedero vaikuttaa pesevän GK SS:n mennen tullen, sanoipa BCRR:n rumputestit mitä hyvänsä.

velib
18.09.2024, 15.43
Muutaman vuoden Rene Herse-ajelun jälkeen sain ensimmäisen kerran standard-kylkisen Juniper Ridgen rikki. Porukassa ajaessa ilmeisesti jokin kivi viilsi kyljen auki sillä seurauksella, että oli pakko laittaa sisuri. Ulkopuolelle tuli n. 1cm pitkä viilto, mutta varsinainen reikä oli ehkä 1-2mm halkaisijaltaa. Kulutuspinnassa tuo olisi saattanut vielä tiivistyä litkulla, mutta ei kyljessä. Paikka sisäpuolelle ja liimaa viiltoon, ja matka jatkuu.

Aika pahoissa paikoissa noilla renkailla on ajettu, ja kilometrejäkin on kertynyt, joten siihen nähden ovat kyllä kestäneet hyvin. Ja olisi tuossa toki jokin muukin kumi saattanut puhjeta, mutta vähän laittaa miettimään, pitäisikö seuraavaksi harkita jotain muuta rengasta, tai sitten Herseä endurance-kyljillä. Tuon puhkeamisen olisi varmaan melko kevytkin viiltosuojaus estänyt. Toisaalta noilla kyyti on sen verran mukavaa, että siitä ei haluaisi tinkiä :)

nure
18.09.2024, 16.45
Itse mietin Kenda Booster TR renkaita kakkoskiekoille 40mm leveinä, onkos kokemuksia?

tri-nisti
19.09.2024, 12.47
Falling leaves Lahti/Nastola 100km tulevana lauantaina, meneekö 45 mm Strada Biancoilla (lähes kuviottomat) kun on kuivaa keliä luvassa? Muina vaihtoehtoina Terraspeed 45 ja RaceKing 2,2. En ole reittikarttaa bongannut vielä mistään...

nure
19.09.2024, 13.01
Mikäs se kuivalla mutta kosteat ja märät lehdet myrkkyä, kannattaa ainakin aamuisilla lenkeillä huomioida. RaceKingeillä ei ole itsellä ainakaan kevät/syksy ajeluissa ollut mitään ongelmia.

Sbafu
19.09.2024, 16.26
Falling leaves Lahti/Nastola 100km tulevana lauantaina, meneekö 45 mm Strada Biancoilla (lähes kuviottomat) kun on kuivaa keliä luvassa? Muina vaihtoehtoina Terraspeed 45 ja RaceKing 2,2. En ole reittikarttaa bongannut vielä mistään...
Viime vuoden falling leaves jäi väliin kun 45mm Strada Biancoilla heitin kunnon lipat harjoituslenkillä ja rikoin olkapääni. Irtosora ja kuvioton rengas on kamala yhdistelmä, jota en enää aio kokeilla.

Kaks muuta ovatkin sitten molemmat mainioita vaihtoehtoja.

huotah
19.09.2024, 16.55

En tunne reittiä, mutta kuulemani mukaan 95% on helppoa ja nopeaa soraa. Mukana on pari teknisempää, hidasta osuutta, ja viimeisellä 5 kilometrillä on lyhyt polkupätkä.

Keli on kuivaa joten luulisi maastonkin olevan, mutta toisaalta slikseillä ei tarvita paljon mutaa siihen että tulee tilanteita.

jalava
19.09.2024, 20.54
Tuolla reittikartat: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1etmCbBEp4Se1SLPL94NADQkMUzG0yeI&ll=60.939173205630716%2C26.177682668940044&z=10

tri-nisti
20.09.2024, 09.58
Kiitos ylläolevista. Aika paljon on tiukkoja mutkia ja risteyksiä että jos on irtosoraa niin kuviota saisi olla. Pitää ajella loppupuolikas tänään tullessa läpi niin näkee ainakin sen profiilin ja pinnan kunnon ja renkaat sitten sen mukaan.

tri-nisti
22.09.2024, 20.34
^slikseillä mentiin, toimi aivan hyvin. Oli siellä polkupätkää alkumatkastakin mutta kuiva keli.

MTB Engineer
23.09.2024, 11.29
FL2024 reitti oli kyllä aivan äärimmäisen helppoa gravelia. Vähän paikoin irtosoraa ja lyhyt pätkä metsäautotietä, ja taisi siinä viimeisillä latupohjilla olla ehkä kymmenkunta juurta. Thunderot toimivat hienosti ja niillä 60-100km välin juuri lanatuilla hiekkatiellä nyt on aika sama miten hyvin rullaava rengas on kun pinta ei rullaa mihinkään.

huotah
23.09.2024, 19.43
FLL oli helppoa soraa, mutta monin paikoin kovin rynkyttävää. Olisin mielellään ajanut sen paksulla ja/tai pehmeällä renkaalla, se olisi varmasti säästänyt kroppaa.

paaton
23.09.2024, 20.16
FL2024 reitti oli kyllä aivan äärimmäisen helppoa gravelia. Vähän paikoin irtosoraa ja lyhyt pätkä metsäautotietä, ja taisi siinä viimeisillä latupohjilla olla ehkä kymmenkunta juurta. Thunderot toimivat hienosti ja niillä 60-100km välin juuri lanatuilla hiekkatiellä nyt on aika sama miten hyvin rullaava rengas on kun pinta ei rullaa mihinkään.

Niin siis noissa pitäisi olla hyvin rullaava JA leveä rengas. Ennekaikkea se leveä.

tri-nisti
23.09.2024, 22.46
Strada Bianca 45 mm 1,5-1,7 bar paineilla, ei rynkyttänyt Grizlin alla. RaceKing 2,2 ois varmaan ollut vielä parempi 100km reitille mutta ei jaksanut alkaa vaihtamaan kun ei aivan selvää tarvetta ollut. Pidemmillä matkoilla ei ollut sitä alun 15 km ulkoilureitti ynnä polkupätkää, kyllä se teki reitistä muuta kuin äärimmäisen helpon. Varmaan ne pidemmät matka tuntui jopa tylsän helpoilta jossain vaiheessa.

StevieRayVehkakoski
24.09.2024, 14.59
Kuinkas iso tuollainen 45mm Strada Bianca on? Ja kuinka leveillä vanteilla?

Serafim87
24.09.2024, 18.39
Kuinkas iso tuollainen 45mm Strada Bianca on? Ja kuinka leveillä vanteilla?

25mm levellä vanteella oli aika lähelle 48mm. Rullaa helvetin hyvin, mutta jotenkin ei löytynyt missään vaiheessa luottoa pidon suhteen.

stenu
07.10.2024, 08.41
Poel voitti maailmanmestaruuden ylikoviksi pumpatuilla jarrurenkailla. Ei juuri näytä olevan renkailla merkitystä tolla tasolla. Eikä ajomukavuudella tai tärinänvaimennuksellakaan. Selkää se vähän kyllä piteli jossain välissä.

https://www.cyclingweekly.com/products/revealed-mathieu-van-der-poels-gravel-world-championship-bike-setup

Copilot
07.10.2024, 09.54
Joo ja pyöränäkin joku muu kuin vannejarrullinen teräsluttero.

Aakoo
07.10.2024, 10.33
Ehkä gravelin tulevaisuus ei olekaan yksiselitteisesti maastorenkaissa ja joustokeuloissa.

JackOja
07.10.2024, 10.35
Jospa tulevaisuudessa kaikki kukat saavat kukkia?
No tuskinpa sentään.

M A
07.10.2024, 11.00
Renkaat ja osasarjat reitin ja kuskin mukaan? Noilla valinnoilla nyt ei selkeästikään haettu sitä normaalin kuskin optimia vaan jotain ihan muuta :rolleyes:

stenu
07.10.2024, 11.04
Joo ja pyöränäkin joku muu kuin vannejarrullinen teräsluttero.

No vaikka olisi ollut, niin tuskinpa sekään olisi lopputulokseen vaikuttanut sen enempää kuin brr:n mukaan suunnilleen hitaimmat mahdolliset gg-sliksitkään, ehkä jopa vielä vähemmän.

Olisi kyllä mielenkiintoinen testi tuollainen. Voi olla, että murentaisi pohjaa pyöräbrändien markkinointiviestinnältä ja harrastelijoiden kalustodouppaukselta.

Copilot
07.10.2024, 11.04
Niin ehkä se rumputesti ei vaan kerro todellisuutta.

paaton
07.10.2024, 11.25
Kyllä se paljon kertoo. Liki 4bar paineet 42mm renkaaseen kertoo siitä että rullaus on pakko hakea paineilla. Sponsorin renkailla nyt vaan ajetaan.

Eikä tuo reitti muutenkaan ollut sitä suomalaista gravellia. Kovaa pohjaa pääasiassa.

Copilot
07.10.2024, 11.44
Onko vertailukohtaa millaisilla paineilla muut ajoi ja millaisilla renkailla?

huotah
07.10.2024, 11.51
Onko vertailukohtaa millaisilla paineilla muut ajoi ja millaisilla renkailla?

Paul Voss ja Tiffany Cromwell ajoivat 38mm Schwalbe Pro Oneilla ja molempien kisa meni rengasrikkoon.

JKO17
07.10.2024, 11.51
Vos ajoi 33 millisillä Vittoria Dugast cyclocross renkailla. Hänellä oli myös se Gravaa-ilmanpainesäädin/systeemi käytössä. Näin taisi olla kaikilla kaikilla Visma-
-Lease-a-biken kuskeilla. (renkaina tosin 40 +- mm:t. Vittoria Terrano Dry, ainakin useilla) Hollantilainen yritys tuo Gravaa.

Copilot
07.10.2024, 11.56
Paul Voss ja Tiffany Cromwell ajoivat 38mm Schwalbe Pro Oneilla ja molempien kisa meni rengasrikkoon.
Ja ne paineet?

Sbafu
07.10.2024, 11.57
Poel voitti maailmanmestaruuden ylikoviksi pumpatuilla jarrurenkailla. Ei juuri näytä olevan renkailla merkitystä tolla tasolla. Eikä ajomukavuudella tai tärinänvaimennuksellakaan. Selkää se vähän kyllä piteli jossain välissä.

https://www.cyclingweekly.com/products/revealed-mathieu-van-der-poels-gravel-world-championship-bike-setup
Ihan hullut paineet! :O
Tupla-barit omiin verrattuna.. Eikös tuollaiset kivet puhkeakin paljon herkemmin kuin normaaleilla paineilla olevat?

Mielenkiintoista! Sotii kaikkia nykyisiä uskomuksia vastaan.

paaton
07.10.2024, 12.42
Ihan hullut paineet! :O
Tupla-barit omiin verrattuna.. Eikös tuollaiset kivet puhkeakin paljon herkemmin kuin normaaleilla paineilla olevat?

Mielenkiintoista! Sotii kaikkia nykyisiä uskomuksia vastaan.

Niin, renkaat aika jarrut niin nuo vaatii kovat paineet varsinkin kovalla alustalla.
Huomaa tuo pirellinkin gravell renkailla. Jos ajaa noilla yhtään assua, niin ne vaatii ainakin baria enemmän paineita, mitä moni joustavampi rengas.

Tuolla oli paljon teräviä kiihdytyksiä risteysten jälkeen. Se ylämäkikin kovaa pohjaa ja ajetaan putkelta, jos mennään kovaa. Siinä on pieni ero, kun poel tempaisee tuon 1500w teholla ylös, kun normi jamppa sinkuttaa penkistä 400w.
Jos esim katsoo sen kohdan, missä poel rykäisi voittoon lopussa. Ei oikein luttero rengas tuossa toimi.

https://youtu.be/0FGj9qzdu7w?t=633

stenu
07.10.2024, 13.32
Vos ajoi 33 millisillä Vittoria Dugast cyclocross renkailla. Hänellä oli myös se Gravaa-ilmanpainesäädin/systeemi käytössä. Näin taisi olla kaikilla kaikilla Visma-
-Lease-a-biken kuskeilla. (renkaina tosin 40 +- mm:t. Vittoria Terrano Dry, ainakin useilla) Hollantilainen yritys tuo Gravaa.

Näköjään kuitenkin tubelekset eikä tuubit. Jännä nähdä, että tuoko Vittoria markkinoille myös leveämpää gravelkisarengasta Dugastin puuvillarungolla.

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/YcGWJ8tjMEkhFNv87dRRTm-1200-80.jpg.webp

Sbafu
07.10.2024, 13.33
Niin, renkaat aika jarrut niin nuo vaatii kovat paineet varsinkin kovalla alustalla.
Huomaa tuo pirellinkin gravell renkailla. Jos ajaa noilla yhtään assua, niin ne vaatii ainakin baria enemmän paineita, mitä moni joustavampi rengas.

Tuolla oli paljon teräviä kiihdytyksiä risteysten jälkeen. Se ylämäkikin kovaa pohjaa ja ajetaan putkelta, jos mennään kovaa. Siinä on pieni ero, kun poel tempaisee tuon 1500w teholla ylös, kun normi jamppa sinkuttaa penkistä 400w.
Jos esim katsoo sen kohdan, missä poel rykäisi voittoon lopussa. Ei oikein luttero rengas tuossa toimi.

Katos vaan - tuntuu hullulta pilata noin upea pyörä noin paskoilla kumeilla, mutta sitä ne sponsorisopparit tekee... En usko, että missään muussa osassa (kuin renkaissa) voi antaa noin paljon tasoitusta vaikka tanssisi minkä valmistajan pillin mukaan.
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/vittoria-terreno-zero-gravel-lite
Ja Canyonia nosteltiin joka tapauksessa maaliviivan jälkeen, joten mitäs sitten!

Joo, onhan noissa käyttötapauksissakin eroja :D

J3K
07.10.2024, 13.41

Joo ainakin nuo Gravel M:t ovat "ihan OK" jokapaikan kumit mutta paineista aika tarkat. Itse varaudun jo siihen miten sateet pehmittävät hiekkatiet ja siirryn 27.5x2.35" Mezcaleihin.

paaton
07.10.2024, 13.44
Katos vaan - tuntuu hullulta pilata noin upea pyörä noin paskoilla kumeilla, mutta sitä ne sponsorisopparit tekee... En usko, että missään muussa osassa (kuin renkaissa) voi antaa noin paljon tasoitusta vaikka tanssisi minkä valmistajan pillin mukaan.
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/vittoria-terreno-zero-gravel-lite
Ja Canyonia nosteltiin joka tapauksessa maaliviivan jälkeen, joten mitäs sitten!

Joo, onhan noissa käyttötapauksissakin eroja :D

Mutta tuollainen on sitten todella arvokasta mainosta Vittorialle. Senhän huomaa jo tälläkin foorumilla.
Rullauksella ei ole psknkaan väliä, koska Poel voittaa noilla renkailla.

Copilot
07.10.2024, 15.01
Kuka noin väitti?

huotah
07.10.2024, 15.09
Ja ne paineet?

Tarina ei kerro. Pointti oli, että vaikka maantierenkaat rullaa paremmin kuin gravel-renkaat niin muissa ominaisuuksissa saattaa joutua sitten antamaan tasoitusta. Voss kertoi lähtävänsä riskillä ja se sitten realisoitui.

Copilot
07.10.2024, 15.17
Niin pointti oli että olisi mielenkiintoista ollut saada oikea vertailukohta noille MvdP:n käyttämille renkaille ja paineille. Pelkkä tieto, että muilla oli eri renkaat on tuossa suhteessa ihan turha.

stenu
07.10.2024, 15.32
Kuinkakohan paljon loppukirissä vaikutti se, että Vossilla oli kevyt, kapea ja notkea rengas vs. Kopeckyn Pathfinder Pro? Voss sai varmaan kiriä varten vielä nostettua paineita.

paaton
07.10.2024, 16.32
Varmasti vaikuttaa. Maantiepyörällä ja renkailla kiriminen on ihan toista mitä 42mm kumeilla matalilla paineilla.

huotah
07.10.2024, 16.54
^ +Vossin etukiekkona 34mm leveä Reserve yhdessä kapean renkaan kanssa pitäisi teoriassa antaa vielä aeroetuakin.

nure
07.10.2024, 17.23
^^Varmaankin loppupeleissä suurin tekijä on kuski ja jos toinen pystyy ajamaan kovilla paineilla ja kapeilla renkailla niin silloin homma toimii.

JKO17
07.10.2024, 20.35
Connor Swift Terra speed 40 mm, 40 psi=2,75 bar

paaton
07.10.2024, 22.19
Connor Swift Terra speed 40 mm, 40 psi=2,75 bar

No tuo on ihan tontilla tuolle reitille, varsinkin kun tämä on aika varmasti takarenkaan paine.

Enkä nyt ihan purematta niele tuota Poelin 3.5bar painetta. Helposti voi olla vaan mekaanikon heitto ja todellisuus on kolmessa.

JKO17
08.10.2024, 08.48
Poelin renkaat oli siis 38 mm:t ei 42:t kuten jutussa kerrottiin. Jos sillä on merkitystä kerrottujen paineiden kanssa

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/7F2cHMdQ6QPRfhtCyn6vHi-320-80.jpg

stenu
08.10.2024, 09.55
Vittorioissa lukee kyljissä näin: 700X38C / 40X622

Zerosta mulla ei ole kokemusta, mutta Terreno Dry on i22 vanteella noin 41 mm leveä ja profiili on myös melko korkea. Ne on käytännössä isommat kuin monet ”40 mm” renkaat ja samankokoiset kuin 42 mm Herset. (Ellei nuo sitten olleet jotkut spesiaaliversiot.)

Luke Lamperti 32 mm/32 psi, ei inserttejä tämän (https://www.bikeradar.com/features/tech/2024-gravel-world-championship-tech-trends) mukaan.

Saa nähdä, että yleistyykö noi ajossa säädettävät painesysteemit nyt, kun ne tuli myyntiin. Karsean kalliit tekno-kikkareet ne on taas kyllä, mutta mä näkisin, että niitten hyöty on melkolailla kiistaton. Painonlisäyskin sen verran pieni, että huonommistakin syistä on otettu painossa takkiin samanmoisia määriä. Vosilla oli ilmeisesti ollut yksi flättikin, mutta Gravaa oli pelastanut stopilta, mun oli saanut ajossa nostettua paineet takaisin.

JKO17
08.10.2024, 10.43
Tuossa on yksi juttu ja hyvä pyörägalleria (ja rengas) millä ajettiin tämän vuoden mm kisoja.
Näköjään omaan maantiepyörääni supersixiin mahtuu 35 mm Pirellin Cinturato Gravel rc:t. Jos nuo laittaa niin ei saa olla huolissaan maalipinnasta

Nopealla silmäyksellä 40 +- mm lienee se koko millä ajettiin. Spessulta tulossa ilmeisesti uusi rengas, kun moni ajoi spessun prototyypeillä.
Vallitsevia merkkejä tietenkin sponsoroiden, vittoria terrano, pirelli cinturato, spessun pathfinder/proto, contin terra speed

https://www.cyclist.co.uk/in-depth/uci-gravel-world-championships-2024-tech-gallery

StevieRayVehkakoski
08.10.2024, 12.51
Mulle ainakin silmiinpistävin homma on se, että vaikka kaikkialla nyt posotetaan että pitää olla 45-50mm kumit niin ei sellaisilla näköjään kisaa ajeta jos ei ihan älyttömään mutalöllöön tai louhikkoon mennä? Ja muutenkin testien mukaan ihan surkealla renkaalla ylivoimainen voitto miehissä ja naisissa nykytrendeihin verrattuna aivan liian kapeilla cyclocross-kumeilla voitto. Äkkiä käy mielessä että taitaa tää rengasruletti kuitenkin olla aika marginaalinen seikka kisaa ajettaessa paitsi silloin kun menee kumi puhki.

paaton
08.10.2024, 14.23
Mulle ainakin silmiinpistävin homma on se, että vaikka kaikkialla nyt posotetaan että pitää olla 45-50mm kumit niin ei sellaisilla näköjään kisaa ajeta jos ei ihan älyttömään mutalöllöön tai louhikkoon mennä? Ja muutenkin testien mukaan ihan surkealla renkaalla ylivoimainen voitto miehissä ja naisissa nykytrendeihin verrattuna aivan liian kapeilla cyclocross-kumeilla voitto. Äkkiä käy mielessä että taitaa tää rengasruletti kuitenkin olla aika marginaalinen seikka kisaa ajettaessa paitsi silloin kun menee kumi puhki.

Loistavaa logiikkaa. 32mm pistosuojattu maantierengas vaan jokaiseen kisaan.

Kova alusta ja 39km/h keskari sanelee renkaat ja paineet. Sitten jos ajetaan pehmeää upottavaa hiekkaa, niin tilanne on ihan hintsusti eri.

StevieRayVehkakoski
08.10.2024, 14.55
En mä ymmärrä mikä mun logiikassa on vikana enkä myöskään ymmärrä millä tuosta mun kommentista noi 32mm pistosuojatut maantierenkaat löytää?

Sitä vaan kritisoin että pyöräteollisuuden ja lakeijoiden, somevaikuttajien ym. mukaan saa helposti sellaisen käsityksen että ylivoimainen voittajavalinta soratielle on mahdollisimman isot kumit jos siis pitää mahdollisimman kovaa ajaa. Ammattilaiset näköjään valitsee erilaiset kamppeet sitten kun lähdetään maailmanmestaruudesta ajamaan. Mulle ainakin oli aika yllätys kuinka monen näköistä kumia tuolla viivalla näkyy, siellä on kaikkea noista 32mm maantiekumeista isoihin soratiekumeihin jos noi isot soratiekumit olisi se voittajakonsepti niin kai sellaisilla kaikki ajaisi?

paaton
08.10.2024, 14.58
Ei, ammattilaiset valitsee oikean renkaan ajettavalle reitille. Tietysti vielä sponssit rajoittavat valintaa paljon.

Kuminauha
08.10.2024, 15.32

Eiköhän poel voita vaikka jopolla jos hyvä ajopäivä sattuu kohalleen...

misopa
08.10.2024, 15.57
Minulla on ollut myös nuo ko. Vittoriat ja kyllä ne hitaimmat gravel-kumit ovat, mitä minulla käynyt omistuksessa. Nahkeuden huomasi selkeästi sekä ajossa perstuntumalla, että dataa (watti/nopeus) katsomalla. Poel olisi ollut vielä nopeammin maalissa, jos olisi ollut rullaavammat kumit. Mies on niin kovassa kunnossa, että reilut parikytä wattia sinne tänne ei tällä kertaa hommaa ratkaissut. Sponssit tuolla sanelee pitkälti millä tuolla ajellaan.

stenu
08.10.2024, 16.08
^ Ne kovat paineet tosin tasoittaa sitä wattieroa aika hyvin. Mutta pitää toki olla kunnossa, että pystyy ajamaan sellaisilla paineillakin, koska se tärinäkin väsyttää.

Ei, ammattilaiset valitsee oikean renkaan ajettavalle reitille. Tietysti vielä sponssit rajoittavat valintaa paljon.

Mä ymmärsin StevieRayn pointin niin, että kun MM:ssä oli kuitenkin reitti sama kaikille, niin yllättävän iso hajonta oli siinä, että millaisella rengasvaruatuksella siellä ajettiin.

Yleinen konsensus lienee kuitenkin kaikkien mielestä se, että isohko ja notkeahko rengas matalahkoilla paineilla pitäisi olla ylivoimaisesti nopein. Todellisuudessa kai ne renkaista syntyvät erot on sitten kuitenkin aika marginaalisia noilla pro-kuskeilla.

Mä olen esim. nyt syksyllä ajanut lähinurkkasoralenkkejä Grifoilla ja yllättävän nopeilta nekin tuntuu, vaikka olisi röykkyisempääkin alustaa alla. Lisäksi ne on mukavat ilman, että tarvii käyttää lutteropaineita. Vaihtelun vuoksi on muuten tosi kivaakin ajella cx-renkailla.

stenu
08.10.2024, 16.19
Rengasoffaria: oli muuten ihan jäätäviä kärjen nopeuserot niihin loppurundilla kierroksella ohitettaviin ikäluokkakuskeihin nähden, vaikka nekin olivat pakosti ihan kovan luokan harrastajia, kun ketä vaan kisaan ei päässyt. Korostetusti tuli esiin se, että tavisten on ihan turha pitää pro-kuskien tekemisiä referenssinä juuri mihinkään. Ammattipyöräily on eri laji.

marco1
08.10.2024, 16.22
Onkos se nyt edes varmaa että käytetyt renkaat on hyllystä löytyviä kuluttajaversioita?

Maantiellähän oli pitkät perinteet siihen että sponsorin logot vedettiin siihen hyväksi tiedettyyn tuubirenkaaseen (just nyt merkkiä en muista). Maastossakin aikoinaan tuunasivat kuviot matalammaksi isoihin xc-kisoihin, muistissa kuva jossa Tom Ritchey hioi Frischylle rengasta isolla lailalla.

paaton
08.10.2024, 16.28
Se leveä ja luttero on nopein siinä gravellissa mitä me kuolevaiset Suomessa ajetaan.

Sitten kun pinta on kovaa ja ajo tuollaista karmeaa hakkausta, niin tilanne varmasti muuttuu.

Noi ajoi ekat oliko 3h yli 400NP. Escapessa kovaa data-analyysia.

plr
08.10.2024, 16.39
Korostetusti tuli esiin se, että tavisten on ihan turha pitää pro-kuskien tekemisiä referenssinä juuri mihinkään. Ammattipyöräily on eri laji.

Kyllä. Esimerkiksi gravelpyöräilyn Suomen mestari hävisi MvdP:lle yli puoli tuntia eli oli yli 10% hitaampi. Valtava ero ja tässä on vielä iso ero taviksella suomenmestariin.

Kisa näytti muutaman kuskin mukana olevista kameroista seurattuna aika tiukalta paikoitellen. Kunnon kiihdytyksiä pitää pystyä tekemään, jos aikoo pysyä mukana:
https://www.youtube.com/watch?v=z4BB3XHL80c

paaton
08.10.2024, 17.31
Niin. Connor zwiftillä 360NP vajaan 5h kisassa. Se alkaa olla aerk kynnyksenä pogacarin tasoa. Tietysti painossa eroa.

Ei siinä vaan suomalaiset mukana tule. Mutta moni belgian krossari tulee.

duris
08.10.2024, 17.54
Niin. Connor zwiftillä 360NP vajaan 5h kisassa. Se alkaa olla aerk kynnyksenä pogacarin tasoa. Tietysti painossa eroa.

Ei siinä vaan suomalaiset mukana tule. Mutta moni belgian krossari tulee.
Oli siellä suomalaisellakin NP 360wattia

paaton
08.10.2024, 23.49
Oli siellä suomalaisellakin NP 360wattia

Hullua. Siis koko kisan?

duris
09.10.2024, 08.44
Hullua. Siis koko kisan?
Joo. 5tuntia 360NP Vladilla. Stravasta löytyy toki.

Hullua on joo pyöräilyn taso maailmalla.

JKO17
09.10.2024, 12.51

Ihan mutulla olisin vähän samaa mieltä. Renkaissa varmasti on eroja, mutta mm. brr:n rumpuerot tuntuu aika suurilta verrattuna mm keskimääräisiin watteihin mitä nuo huiput tuottaa. Eli irl on todennäköisesti enemmän sellaisia tekijöitä tai mahdollisuuksia, jotka ennemmin tasoittaa eroja kuin lisää niitä
Joku 1 numeroinen luku ehkä, mutta jos mennään melkein 20:een tai mm. Swensonin kohdalla aiemmin yli, niin ne on kuitenkin noin ja suunnilleen 6-7 % keskiwateista.
No Swensonilla oli kuitenkin huhujen mukaan muu rengas kuin kaupan Maxxis re-fuse tjsp

Copilot
09.10.2024, 13.03
Onkos se nyt edes varmaa että käytetyt renkaat on hyllystä löytyviä kuluttajaversioita?

Ei vaan puhdasta mutua kaikki. Eipä sillä. Mielestäni nämä ammattilaisten rengasspekulaatiot voitaisiin pitää jossain muualla. Vaatimukset on niin erit kun vedetään 40km/h keskarilla kuin tavallisen taaperon ajelut.

Vähän sama kuin alkaisi valkata autoonsa renkaita rallitulosten perusteella.

Gambinamiäs
09.10.2024, 13.06
Onko kenelläkään tietoa Pirellin Gravel M (toki muutkin) musta- ja ruskeakylkisten eroista? Pirellin sivujen mukaan mustat on kevyemmät, mutta mitä eroja noissa sitten käytännössä on? Kylkien suojaus, rullaavuus? Uudet M't pitää kolmen vuoden raastamisen jälkene hankkia, ei nämäkään näemmä loputtomiin kestä ja aloin miettiä noita mustakylkisiä.

Tuomo72
09.10.2024, 15.38
Pyydettiin kokemuksia aiemmin Tufon Thundero HD 44mm gummeista. Ajettu nyt n. 2000km ja erittäin positiiviset kokemukset kokonaisuutena. Ei yhtään rengasrikkoa vaikka en ole säästellyt yhtään rouheammissakaan paikoissa ajamista. Näyttävät myös kuluvun todella maltillisesta. Edes takarenkaassa ei juuri huomaa eroa uuteen. Terra Speedit olisivat jo melko sileässä kunnossa. Ajossa ollut aikojen saatossa. Terrat speed ja trail, Pathfinderit, Pirelli M, Hutsun Override, Maxiss Rambler, Bontrager gr 1, WTB Riddler ehkä joku muukin jota en nyt muista. Kiekkoina tällä hetkellä Bontrager paradigim 25 comp ja aion siirtää nuo vasta hankkimiini Campan Levanteihin alle. Ajatuntuma on todella mukava ja tuntuma hiekalla varman oloinen. Myös pikipinalla rullaavat oikein hyvin. Tykkään kyllä noista leveämmistä renkaista verrattuna 40mm kalustoon. Tasoittaa kummasti menoa nimismiehen kiharoissa. Minulta noille kyllä selkeä suositus jos joku haluaa kokeilla. Kuskin paino 82kg ja omiin ajoihin olen todennut noilla vanteilla optimi paineiksi 1.9bar taakse ja 1.8bar eteen. Eivät muljua alla mutta joustavat sopivasti. Kovinta vauhti olen noila onnistunut pitämään pk-seudun reiteillä. Sellaiset mietteet tällä kertaa.

tchegge_
09.10.2024, 20.06
Ihan mutulla olisin vähän samaa mieltä. Renkaissa varmasti on eroja, mutta mm. brr:n rumpuerot tuntuu aika suurilta verrattuna mm keskimääräisiin watteihin mitä nuo huiput tuottaa. Eli irl on todennäköisesti enemmän sellaisia tekijöitä tai mahdollisuuksia, jotka ennemmin tasoittaa eroja kuin lisää niitä
Joku 1 numeroinen luku ehkä, mutta jos mennään melkein 20:een tai mm. Swensonin kohdalla aiemmin yli, niin ne on kuitenkin noin ja suunnilleen 6-7 % keskiwateista.
No Swensonilla oli kuitenkin huhujen mukaan muu rengas kuin kaupan Maxxis re-fuse tjspVoiko kuitenkin olla niin että se BRR:n "kovempi paine on nopeampi" pitääkin paikkansa jos ei ajeta röllipolkua [emoji1]

Se että sponssiirenkaat tai tehdasrenkaat olisi eri kasasta kuin kaupan renkaat ei ole kovin yllättävää.

Muutaman renkaan teko kertaluokkaa paremmista materiaaleista ei nyt ole kovin kallista isolle valmistajalle.

Sent from my Takapalk

Gambinamiäs
09.10.2024, 20.52
Noi Vittoriathan on kestäviä kumeja ja jos kuski kestää ajaa kovilla paineilla, niin mikä ettei. Itse en tuollaisella ajelisi omia sorareittejä, mutta en minä myöskään kilpaa aja.

huotah
10.10.2024, 13.57
Enkä nyt ihan purematta niele tuota Poelin 3.5bar painetta. Helposti voi olla vaan mekaanikon heitto ja todellisuus on kolmessa.

+1. Maantiepuolella rengaspaineet on jonkinlaisia ammattisalaisuuksia ja mekaanikot kertoo niistä joko jotain sinnepäin tai ei ollenkaan. Samaan aikaan toisaalla, MVP:n mekaanikko oli kertonut Rennrad Newsille että käytetyt paineet on 2.5 baria. Lisäksi Tiktokista löytyy video missä mekaanikko pumppaa Paris-Roubaixin varikolla MVP:n Corsa Pro:hin 3.5 baria. Olisin aika yllättynyt, jos Terrenoissa olisi käytetty samoja paineita.

Taimo M.
14.10.2024, 16.48
Onko kenelläkään tietoa Pirellin Gravel M (toki muutkin) musta- ja ruskeakylkisten eroista? Pirellin sivujen mukaan mustat on kevyemmät, mutta mitä eroja noissa sitten käytännössä on? Kylkien suojaus, rullaavuus? Uudet M't pitää kolmen vuoden raastamisen jälkene hankkia, ei nämäkään näemmä loputtomiin kestä ja aloin miettiä noita mustakylkisiä.

Oliko ostamisen arvoinen toi ruskeakylkinen? Vai ostanko suoraan G-onet.

Gambinamiäs
14.10.2024, 18.50
Oliko ostamisen arvoinen toi ruskeakylkinen? Vai ostanko suoraan G-onet.
No toisia olen ostamassa eli oli ostamisen arvoiset. Hurja pito, varsinkin yhtään pehmeämmällä pinnalla, sillä sopivan harva kuvio ei mene tukkoon. Kestävä, itse olen ajellut pääkaupungin tappajasepeleillä vailla rengasrikkoja. Myös kulutuskestävyys on kovaa luokkaa, nyt kolmen vuoden jälkeen on toinen rengas loppu. Ehkä 4000km kunnoon raastamista, ml ne sepelit, ajettu. Rullaa ihan kelvollisesti, mutta asfaltille ja pelkästään koville sorateille ehkä väärä rengas, mutta omaan käyttöön eli työmatkaa, soraa ja jopa polkuja, tämä on loistava rengas.

Voin kokolailla allekirjoittaa nämä kehut.
https://www.youtube.com/watch?v=vgsetJcvjds
https://www.youtube.com/watch?v=9i_zb0fm6ok
https://www.youtube.com/watch?v=fx9j8Ejo7lc

Taimo M.
17.10.2024, 09.33
No joopasen. Mulla on asfalttia ja kovaa hiekkatietä niin paljon että ostan G-onet testiin. Kiits infosta.

nure
17.10.2024, 11.47
Jos pelkkää kyseistä alustaa niin eikös kuitenkin olisi paras ratkaisu kevyet, kestävät ja leveämmät maantierenkaat?

Taimo M.
18.10.2024, 08.31
Ei varmaan olisi paha ratkaisu tuokaan, mutta "neliöitä" hakiessa alustat muuttuu sen verran että en sinne maantierengasta halua.
Pääsääntöisesti siirtymät ovat siis asfalttia ja köyhän miehen asfalttia, mutta sitten myös näitä pistoja suuntaan jos toiseen joissa alustat
vaihtelee kaikkeen mahdolliseen. Siinä syy siis ainakin toistaiseksi g-onelle.

nure
18.10.2024, 08.48
^ Täysin ymmärrettävä perustelu. Itse hankin kakkoskiekkoihin samoilla ajatuksilla TerraSpeedit kun ykkösillä on GP Urbanit.

tchegge_
19.10.2024, 09.36
Ei ole Pirellin H kurarengas, siihen jäi. [emoji1]
Onneksi ne pätkät mitä ajaa Reitti2000 on pääosin kuivaa.

Joku 50mm leveä 27.5" korkeampinappulainen rengaspari olisi kyllä varmaan keväälle ja syksylle kiva.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20241019/ef827754a0313df838ef4d46399c05b0.jpg

Sent from my Takapalk

Gambinamiäs
22.10.2024, 15.19
Ei ole Pirellin H kurarengas, siihen jäi. [emoji1]
Onneksi ne pätkät mitä ajaa Reitti2000 on pääosin kuivaa.

Joku 50mm leveä 27.5" korkeampinappulainen rengaspari olisi kyllä varmaan keväälle ja syksylle kiva.

H on nimensämukaisesti koville pinnoille. 50-584 Gravel M on juuri mitä noissa olosuhteissa kaivataan.

tchegge_
23.10.2024, 18.09
Näin toki jos olisi enemmän mutaa reiteillä. Työmatkan reitille toi H on just passeli.

Sent from my Takapalk

Pulimonni
31.10.2024, 11.53
Mulla on 3 vuotta ollut sama Terra Speed 40 tai 45mm takana. Ajettu sileäksi ja eilen kun kävin renkaan huolella läpi, oli renkaassa 50 reikää! Litku paikannut aina, eikä kertaakaan ole pettänyt. En ajais Terra Speedeillä sisäkumien kanssa.

nure
31.10.2024, 17.20
Riippuu sisureista ja en kyllä muista koska on rengas kolmea vuotta kestänyt ajokuntoisena, hyvä kun kauden/vuoden kestää nastarenkaita lukuunottamatta.

viljosiilo
09.11.2024, 10.50
Enveltä rengas myös graveliin: ENVE Hex (https://theradavist.com/enve-hex-gravel-tire/) Vaikuttaa aika hyvältä, vähän kuin G-onet oletettavasti notkeammalla kyljellä ("sidewall protection: low").

nure
09.11.2024, 12.09
^Muistuttaa hieman TerraSpeedejä. Silti yhä sitä mieltä että nuo paskanruskeat pilaa paljon.

Arosusi
09.11.2024, 16.54
^Ratkaisu ongelmaasi:
https://www.puuilo.fi/sharpie-magnum-merkkaustussi-44-musta?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiArby5BhCDARIsAIJvjIR0qn-IpFpZUcYFdRk4ss3sanuRMsqP81xZUlx1ZalTqjl5jjK7F5YaA m9REALw_wcB

Sbafu
09.11.2024, 18.47
Ihan mielenkiintoiset renkaat tuli uuden Cuben mukana! Ei ollu edes Schwalben sivuilla listattu.

Ihan hyvän oloinen rengas syksyyn parin lenkin perusteella.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20241109/e59254b40752b9c61305c4658a68fbd6.jpg https://uploads.tapatalk-cdn.com/20241109/7b5c9bf6a01075bae0838a5315214f07.jpg

stenu
09.11.2024, 19.39
^ Kuviosta tuli kevyesti sellaiset fiilikset, että ihan kuin olisi käyty benchmarkkaamassa hipsterihommeleita (https://ultradynamico.com/products/rose-race) :)

nure
09.11.2024, 20.59
Aro, onneksi saa useita renkaita vielä mustina. Nuo paskanruskeat varmaankin nuoruuden traumoja kun ei ollut vaihtoehtoja kunnon renkaiden suhteen.

kmruuska
09.11.2024, 21.04
Vaihdoin Gravelking Slickit 700-38C koossa samanlevyisten Terra Speedien tilalle ja olipa tosiaan pikku ravistelulenkillä erikoinen ajettava kuivalla asfaltilla. Etupää ei tykkää ensin lähteä ollenkaan kääntymään ja sitten yhtäkkiä yliohjaa. Paineet 50psi joten ei erityisen pehmeä eikä kova minun ja pyörän 112kg yhteismassalle. No, ehkä tuohon tottuu.

Ai niin, niissä on ruskeat kyljet.

nure
09.11.2024, 23.39
^ Ei kaikkeen tarvi tottua, ei ainakaan (paskan)ruskeihin kylkiin.

turbo-kalevi
10.11.2024, 00.13
Katselin juuri, että pitää tilata n. 5000km ajettujen 40mm Gravel Thunderojen tilalle uudet vastaavat. Eturengas on kyllä ihan bueno vielä. En edes harkitse mustakylkisiä.

nure
10.11.2024, 00.20
^Jos olisit syntynyt ajoissa niin vaihtaisit kyllä mielipiteesi. Fakta homma on että mustat on nopeat!

Sbafu
10.11.2024, 01.21
^ Ei kaikkeen tarvi tottua, ei ainakaan (paskan)ruskeihin kylkiin.Huoh.. voisko oikeesti vaihtaa jo tuota paskanruskeaa levyä?

Sbafu
10.11.2024, 01.34
Katselin juuri, että pitää tilata n. 5000km ajettujen 40mm Gravel Thunderojen tilalle uudet vastaavat. Eturengas on kyllä ihan bueno vielä. En edes harkitse mustakylkisiä.Mitäpä sitä hyväksi havaittua vaihtamaan?
Täällä gravelissa 44mm Thunderot ja kommuutterissa 40mm Speederot. Vaimolla 40mm Thunderot.

Kaikilla pareilla ajettu tuhansia eivätkä meinaa kulua millään. Halpojakin vielä.

Teemu
11.11.2024, 18.21
Loppukesästä vaihdoin Gravelking SS:t Speederoihin ja on kyllä kaikella tapaa parempi rengas. Helpompi asennus, rullaavampi, kestävämpi ja irtonaisella alustalla luotettavampi. Painossa tuli muutama kymmenen grammaa takkiin, mutta se ei tee mitään. Ei tarvi kyllä hetkeen muita renkaita katsella, varsinkaan jos noilla ajaa 5000km.

nure
14.11.2024, 22.45
Jos puhutaan paksuista niin mikä kestävämpi kuin Contin RalliKunkku jos mahtuu pyörimään?

stenu
18.11.2024, 20.05
Olikos joku jo ehtinyt ajamaan GravelKing X1 R:llä? Kyljet näyttää silmämäärin hersemäisiltä ja Brr:n mukaan ne on 0,1 mm paksummat kuin Hersen Standardit, joten voisi kuvitella, että olisivat suunnilleen samanlaiset ajaa, mutta olisivat Hersen nappuloita rullaavampia.

kaakku
18.11.2024, 23.42
Vähäistä kokemusta on. Tuntuvat rullaavan about samaan tahtiin kuin S-Works Pathfinder mutta mutaan ajaessa ei ole välitöntä kuolemanvaaraa. Sepeli teki heti reikää, kuvio on niin tiheä että siinä on hyviä paikkoja sepelin tarttua.

stenu
19.11.2024, 08.09
Tänks. Eli parempi ajella Hersen nappuloilla ainakin sepeliaikojen yli :)

Miten noissa koko suhtautuu nimellismittoihinsa? Elättelen toivoa, että 40-millisenä mahtuisi Lutteroon, jossa Steilacoomien kanssa jää vähän tilaa, mutta Ultradynamicon 42-millisillä menee ahtaaksi..

kaakku
19.11.2024, 17.34
23mm sisäleveällä vanteella aika tasan 45 mm. Niin mulla on siis 45mm versiot :-D

Arosusi
30.11.2024, 23.49
Hutchinson Caracal TLR 40

https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/hutchinson-caracal

Aika iso ero verrattuna Race versioon.

Hintaerokin B24:ssa vain n 5 €.

nure
01.12.2024, 09.38
^Ei kyllä kummoisia arvosteluja saanut.

misopa
01.12.2024, 17.32
Hutchinson Caracal TLR 40

https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/hutchinson-caracal

Aika iso ero verrattuna Race versioon.

Hintaerokin B24:ssa vain n 5 €.

Joo, tupla watit Raceen nähden. Racet olleet kyllä erinomaiset. Gravelin rengas-speksailu jäänyt noiden jälkeen.

Arosusi
01.12.2024, 21.03
Ihmetelen miksi "perusversiot" on tehty?
Hinta pitäisi olla reilusti halvempi kuin Race versiossa jotta valinta voisi edes teoriassa niihin päätyä.

nure
10.12.2024, 11.42
Onkos kenelläkään kokemusta ko. renkaista https://r2-bike.com/PANARACER-Tire-GravelKing-SK-28-700-x-50C-TLR-black-2024 50millisinä?

Avainsanat ovat kestävyys, helposti asennettavat, paino ja rullaavuus tuossa järjestyksessä. 25mm Hookless vanne ja perinteisesti sisäkumilla tarkoitus (yhä) ajaa.

Smo
10.12.2024, 13.55
^Mulla on varmaan 2022 tai 2023 malli sisurilla ollut välillä eturenkaana. Toiminut ihan ok, ei nyt mitään ihmeellistä sanottavaa, sen verran vähän kilsoja.
Vähän hassun tuntuinen noin leveä rengas mutta on ihan kivasti mennyt sitten myös metsäpolulla ja varmaan tällaiseen lumiseen talvikeliinkin menisi.

nure
10.12.2024, 15.32
^ Nyt SpeedKingit 2.2":set alla ja tulisi niiden korvaajiksi. Projektipyörä tulee yleisajoon, sanotaan 50/50 kovalle ja pehmeälle. Tietinkin olisi muitakin vaihtoehtoja tuossa koossa, saa suositella.

stumpe
10.12.2024, 16.10
Olin kyllä hieman hämmentynyt kun lähdin ekalle lenkille 2.2 leveillä contin racekingeillä. Eivät näytä nopeilta renkailta mutta 5 personal recordia tuli mitenkään puskematta. Puolet assua puolet soraa.

nure
10.12.2024, 17.46
^RaceKing on yksi parhaista renkaista tuossa koossa, kevyt ja nopea, Protection versio kestäväkin. Itsellä ekat oli 26" työmatka ajossa ja varmaan kolmet ajanut (suht) loppuun.

Olisi ollut nyt valintani mutta tuo vaihtelun kaipuu iski ja siksi ne eivät nyt ole listalla.

duris
11.12.2024, 08.14
Schwalbe uudisti kisamallit ja heti saatavilla:
https://www.bikeradar.com/news/schwalbe-g-one-r-pro-line-gravel-tyres

Bike24:stä näyttäisi jo olevan tilattavissa

Lähetetty minun SM-S921B laitteesta Tapatalkilla