PDA

Näytä tavallinen näkymä : Paksut GG renkaat

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 [13] 14 15 16 17

paaton
07.06.2023, 07.33
Tufon sivuilla itseasiassa näköjään lukeekin näin kaikkien gg-renkaiden spekseissä: ”A Puncture proof ply under the tread minimizes the risk of punctures and contributes to the overall reliability of the tyre.”

Sitä kyllä ihmettelen, että vanhemmassa Swamperossa ei tosiaankaan ole mitään kulutuspinnan alla. Ja Privilegedin kuvan perusteella ei sellaista kyllä ole ollut vanhassa Thunderossakaan.

Eli vanhojen tufojen rullaus perustui siihen, ettei pistosuojaa ole. Case closed. Heittäkää tufot sillalta.

paaton
07.06.2023, 07.34
Laita tosiaan Biermanille nuo kuvat. On varmasti kiinnostunut testaamaan uudet versiotkin.

misopa
07.06.2023, 08.24
Aina toki kylkien suojaus ei automaattisesti huononna rullausta. Yksi esimerkki tästä on Vittorian Terreno Dry. Vahvistettu TNT nopeampi, mitä TLR jossa ei ole suojaa kyljissä.

Mutta kyllä valmistajan pitäisi näkyvämmin ilmoittaa näistä muutoksista tuotetiedoissa. Koska jotain on kuvien perusteella selvästi muuttunut.

Muistelen tosin, että Tufo Thunderon tuotetiedoissa oli joku tuollainen Stenun viestissä lainattu maininta jo vajaa pari vuotta sitten, kun itsellä oli nuo Thunderot testissä.

Alla lainaus vanhasta testistä, jossa tuo ainakin mainitaan:

But the tires are supple and relatively lightweight, with flexible sidewall protection and an anti-puncture layer under the tread.
https://bikerumor.com/review-tufo-gravel-thundero-tires-roll-fast-deliver-all-surface-grip-or-a-quicker-speedero/

stenu
07.06.2023, 08.46
^ Kyljissä ei siis ole mitään lisättyä vanhaan verrattuna, mutta kulutuspinnan alla on. BRR:nkin vanhoissa teksteissä on maininta anti-puncture layeristä, mutta mitään sellaista ei vanhemman renkaan rungossa näy. Jos sellainen on, sen pitää olla jossain siellä kudosten välissä.

Mitä testuloksiin tulee, niin sitähän Hersekin väitti, että jäykemmät renkaat voi jopa saada etua rullatesteissä, joten ei se uusi välttämättä huonompaa testitulosta saisi. Ajotuntumaltaan se on kuitenkin vanhaa Swamperoa huonompi. Mahdollisiin nopeuseroihin en osaa ottaa kantaa puoleen enkä toiseen, kun BRR:kin mukaan Thunderon ja Swamperon ero on sen verran pieni, että ei sillä ole tuntuvaa merkitystä.

Kysyin Biermanilta, että onko kiinnostusta tutkia asiaa.

tchegge_
07.06.2023, 09.16
Nyt kun aloitit keskustelun Biermanin kanssa niin laitas vielä sille jatkotoive että ottaa videokuvaa notkean vs jäykkäkylkisen renkaan testistä. Että montako millin kymmenystä se jäykkäkylkinen rengas nousee plaaniin. [emoji846]

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

huotah
07.06.2023, 10.22
Tässä tuo mun ihmetyksen aihe kuvattuna. Yllä tämänvuotinen Thundero (40 mm), alla viime vuonna ostettu Swampero (36 mm). Hyvin näkyy syy siihen, että miksi Swampero on kivempi ajaa. Swampero tihkui kyljestä vähän aikaa ennenkuin tiivistyi. Thundero olisi ollut varmaan täysin tiivis ilman litkuakin. Onkohan noissa ollut aina erilainen runko vai onko runkoa muutettu viime vuodesta (ja BRR:n testien jälkeen…)?

https://live.staticflickr.com/65535/52953324535_d0cb0195cf_z.jpg

Kuvassa vm. 2022 Thunderot (40), runko näyttää samalta kuin Privilegedin kuvassa.

https://i.postimg.cc/FzBZ1Nps/BF035-BA8-FC53-4-D64-BDCF-4-DD119-C53-C80-1-105-c.jpg

moukari
07.06.2023, 10.56
Kuvassa vm. 2022 Thunderot (40), runko näyttää samalta kuin Privilegedin kuvassa.

https://i.postimg.cc/FzBZ1Nps/BF035-BA8-FC53-4-D64-BDCF-4-DD119-C53-C80-1-105-c.jpg

Samalta näyttää mun Thunderot sekä 40 että 44 millisinä. Ainakaan näissä mitä mulla on ei ole mikään kovin erikoinen pistosuojaus, mutta rullaavat ihan mainiosti.

stenu
07.06.2023, 15.38
Niin ja mulla on kaksi paria nyt keväällä tilattuja, toinen mustilla kyljillä, toinen vaaleilla ja molemmat on tuollaisia mun vertailukuvan ylemmän renkulan näköisiä. (Kuka myy mulle viimevuotiset..? :))

stenu
07.06.2023, 19.51
Hypistelin tänään Vittoria Terreno Dryta kaupassa ja niissä on kyllä tosiaan ohuet ja notkeat kyljet. Ihmeellisen huonosti kuitenkin rullaa BRR:n mukaan. Melkein tekisi mielimtestata itse.

Sekin on musta jossain määrin erikoista, että esim. Vittoria Barzo TNT -maastorengas, jossa on paksummat, suojatut kyljet ja ihan reilut nappulat, rullaa muka paremmin kuin toi melkein sliksi Dry.

misopa
07.06.2023, 22.04
^ Minä tein soralla jokin aika sitten pienem testin. 43km lenkki. Terreno Dry TLR 38 vs. G-One RS 40. Olosuhteet käytännösdä identtiset (lämpötila, tuulennopeus ja -suunta), sama varustus jne. Paineet tasattu pienen kokoeron (Terreno isompi) takia vastaamaan samaa painumaa parhaani mukaan. Kiekot olivat samat, samoin kuin litkun määrä.

Tulos: RS oli 0,2km/h nopeampi ja keskiteho 1W alhaisempi, mitä Terreno. Eli ero mahtuu virhemarginaaliin.

Perstuntumalta Terreno mukavampi. Huomattavasti korkeampi kumi, eli iskunpituutta hyvin. Painoerokin noilla alle 10g sisällä toisistaan.

Johtopäätös. Terreno Dry TLR on hyvä kumi ainakin soralla, assutesti tarkoitus myös tehdä. Siellä tosin Terreno ei pikaisesti kokeiltuna vakuuttanut, mutta niin kuin Veikkauksen mainoksessa sanottiin: ”Elämä voi yllättää”.

paaton
07.06.2023, 22.35
Hypistelin tänään Vittoria Terreno Dryta kaupassa ja niissä on kyllä tosiaan ohuet ja notkeat kyljet. Ihmeellisen huonosti kuitenkin rullaa BRR:n mukaan. Melkein tekisi mielimtestata itse.

Sekin on musta jossain määrin erikoista, että esim. Vittoria Barzo TNT -maastorengas, jossa on paksummat, suojatut kyljet ja ihan reilut nappulat, rullaa muka paremmin kuin toi melkein sliksi Dry.

Nehän on eri spekseillä testattu aina. Siis road, gravell ja MTB. Ei noita voi oikein verrata keskenään.

paaton
07.06.2023, 22.38
^ Minä tein soralla jokin aika sitten pienem testin. 43km lenkki. Terreno Dry TLR 38 vs. G-One RS 40. Olosuhteet käytännösdä identtiset (lämpötila, tuulennopeus ja -suunta), sama varustus jne. Paineet tasattu pienen kokoeron (Terreno isompi) takia vastaamaan samaa painumaa parhaani mukaan. Kiekot olivat samat, samoin kuin litkun määrä.

Tulos: RS oli 0,2km/h nopeampi ja keskiteho 1W alhaisempi, mitä Terreno. Eli ero mahtuu virhemarginaaliin.

Perstuntumalta Terreno mukavampi. Huomattavasti korkeampi kumi, eli iskunpituutta hyvin. Painoerokin noilla alle 10g sisällä toisistaan.

Johtopäätös. Terreno Dry TLR on hyvä kumi ainakin soralla, assutesti tarkoitus myös tehdä. Siellä tosin Terreno ei pikaisesti kokeiltuna vakuuttanut, mutta niin kuin Veikkauksen mainoksessa sanottiin: ”Elämä voi yllättää”.

Kumin laatu varmasti tekee tuon. Olin itsekkin huomaavani resoluten olevan vikkelä soralla, mutta assulla tuli pataan conteille. Contihan käyttää tuota black chili seosta. Ehkä sillä ei ole sitten soralla mitään merkitystä...

stenu
08.06.2023, 06.37
BRR:n käyttämät mtb-testipaineet on aika korkeita, mutta jos ajattelee, että käyttäisi vaikka Mezcalia gravelajossa niin se BRR:n ”extra low” 1,7 baria olisi varmaan ihan mukava, joten sitä voinee verrata Terrenon (40 mm) ”low” 2,1 bariin. Sekä mtb- että gg-renkaat on mitattu 29 km/h nopeudella ja samalla painolla, joten ei mittausspekseissa musta ole mitään olennaista eroa. Vaikea on kyllä ymmärtää edelleen. Kulutuspinnan paksuus on noissa se, mikä vaikuttaa testitulokseen eniten. Ihan kuin kylkien joustavuudella tai kuviolla ei olisi niinkään vaikutusta. Pitäisi kyllä jaksaa tutkia laajempi otanta, että voisi yleistää, mutta en taida jaksaa.

Mezcal TNT G+ 2,25”, rr 23,5, runko 1,9/0,9
Barzo TNT G+ 2,25”, rr 25,5, runko 2,3/0,9
Terreno Dry TLR 40, rr 26,6, runko 3,0/0,6

Noin yleisesti ottaen kannaatta huomioida myös tämä: Use the formula: RR (Watts) = CRR * speed (m/s) * load (N) to calculate rolling resistance at a given speed and load. Tuon mukaan toisin kuin ilmanvastus, vierintävastus watteina pienenisi lineaarisesti nopeuden pienentyessä (ja kuskin keventyessä). 20 km/h vauhdissa eri renkaiden väliset wattierot on jo kolmanneksen pienemmät kuin testinopeudella.

Kaupassa oli myös Resolutea, joten pääsin vertaamaan. Terreno Dry oli littanana suunnilleen yhtä leveä, joten se on tosiaan reilun kokoinen 38 mm renkaaksi. Ei ollut mittaa mukana, mutta ovat varmaan sentin 40 mm Tufoa leveämpiä molemmat. Resolutenkin kyljet on ohuehkot ja notkeahkot, mutta Terreno on huomattavasti ohuempi. Muutenkin Terrenot tuntui ja näytti tosi laadukkaasti tehdyiltä, mikä ei nyt sinällään tunnu korreloivan ominaisuuksien kanssa, koska esim. Tufothan on varsin halvan tuntuisia ja näköisiä ja halpoja ne toki onkin.

paaton
08.06.2023, 06.51
Lähinnä nuo erot testitavassa. Eli onko molemmissa nyt sisurit tai tubelekset? Noissa siis oli eroja.

stenu
08.06.2023, 07.55
No noissa on se ”laskennallinen tubeless”, niinkuin lähes kaikissa BRR:n tuloksissa muutamia ihan uusimpia lukuunottamatta.

Sisureilla mitatut arvot on Mezcal (1,7 bar) 28 ja Terreno (2,1 bar) 30,4.

misopa
08.06.2023, 08.10
Kaupassa oli myös Resolutea, joten pääsin vertaamaam. Terreno Dry oli littanana suunnilleen yhtä leveä, joten se on tosiaan reilun kokoinen 38 mm renkaaksi. Ei ollut mittaa mukana, mutta ovat varmaan sentin 40 mm Tufoa leveämpiä molemmat. Resolutenkin kyljet on ohuehkot ja notkeahkot, mutta Terreno on huomattavasti ohuempi. Muutenkin Terrenot tuntui ja näytti tosi laadukkaasti tehdyiltä, mikä ei nyt sinällään tunnu korreloivan ominaisuuksien kanssa, koska esim. Tufothan on varsin halvan tuntuisia ja näköisiä ja halpoja ne toki onkin.

Terreno Dry näyttää ja tuntuu tosiaan high-end renkaalta. Tuo ilmoitettu 700x38c (40x622 ETRTO) koko, on kyllä jännä, nuo on melkein 43mm leveät i23mm kehillä. Minulle on tulossa i25 kehät ja silloin nuo on jo varmaan hyvin lähellä 44 milliä. Kanzo Fastin virallinen rengastila on 42mm, mutta silmämääräisesti menee huomattavasti isommat sekä leveyden, että korkeuden puolesta. Takarenkaan ja satulaputken välinen tila varmaan rajoittaa renkaan korkeutta ensin, se näyttää olevan ahtain kohta. Täytyy pyöräyttää nuo tänään alle ja jatkaa testausta.

paaton
08.06.2023, 08.17
Terrano dryt on minusta aika korkeat renkaat, mitä noita kaverin pyörässä katselin.

misopa
08.06.2023, 08.19
^On. Hiukan päälle 3mm korkeampi, mitä esim. G-One RS 40.

stenu
08.06.2023, 15.09
Hain Terrenot Ridemoresta ja ne on nyt testattu 50 km:n Kepu-vauhtilenkillä. PR:ien määrän perusteella ne ei ainakaan ole hitaat. Sen enempää en osaa ottaa rullaavuuteen kantaa, ennenkuin pääsen rullailemaan vaimon viereen. Huomattavasti Thunderoita kivemmat ne on ajaa joka tapauksessa vaikka eivät Herse-smuuttiuteen ylläkään. Pito on oikeastaan käsittämättömän hyvä muuten paitsi lukkojarrutuksissa, joissa selvästi huomaa nappulattomuuden.

Mä en yleensä mittaile paineita kovin tarkkaan ja säätelen niitä ennemmin tuntuman mukaan lenkillä. No nyt, kun tulin testilenkiltä, niin ajattelin, että mittaanpa millaisilla paineilla Terrenot tuntui kulkevan parhaiten. BBB:n digitaalisen mittarin mukaan edessä oli 1,62 ja takana 1,85 bar. Tuota kovempina tuntui, että ne rullaa ennemminkin huonommin kuin paremmin, joten joko mun mittari näyttää ihan omiaan tai sitten BRR:n testipaineet on omituisia ja soralla se ei todellakaan pidä paikkansa, että rullaus paranisi merkittävästi, kun paineita kasvattaa. BRR:n mukaan rullauksen pitäisi parantua n. 30% sillä, että ilmaa laittaisi yli 3 baria ja niin ei kyllä todellisuudessa tapahdu. Pitää joku päivä mitata, että millaisilla paineilla mä oikeasti ajan niitten Hersejen kanssa.

Jos littanaleveydet kiinnostaa, niin lisätään listaan Terreno Dry 38 mm = n. 113 mm. Himpun leveämmät kuin 42 mm Herset. Laitoin 21 mm leveille Boyd Altamonteille, joissa on siis hookilliset aluvanteet. Onko joku testannut Terrenoita hooklesseilla? Renkaan kyljessä lukee isolla, että only for hooked rims.

velib
08.06.2023, 15.19
Mulla oli jäykkäperässä 2.1” Terreno takana ja tosiaan hämmentävän hyvä pito siinä oli jopa märällä polulla, vaikka se oli kulunut keskeltä sliksiksi. Ongelmia tuli oikeastaan vasta kun maassa oli hieman lunta, silloin kyllä pito loppui nopeasti ylämäissä. Ja kyljet olivat siinäkin todella ohuet.

Ohiampuja
08.06.2023, 16.05
Samaa ihmettin kun viime kesänä mietiskelin täysjäykkään 29" gravelrenkaita. Että watteina ilmoitettuna maastokumit rullaisi yhtä hyvin, tai jopa paremmin kuin gravel renkaat.
MTB rengas mitattuna 1.7 bar ja sitten 40 mm gravel renkaan Extra Low on sama 1.7 bar, niin eikö tuloksia voi verrata suoraan?

Niin esim Pananracerin 40 mm GravelKing häviää Schwalben Racing Ralphille ja Rocket Ronille. Ja Schwalben Hans Dampf esim pesee Pirellin Cinturato H renkaan rullaavuudessa, vaikka se on aikamoinen suokuokka. (22.6 W vs 23.2 W)

Eika se nyt noin voi olla? Mitä minä olen käsittänyt nyt väärin?

stenu
08.06.2023, 16.23
Mä en vertaisi suoraan, koska 2,25-tuumainen rengas 1,7 barin paineella on huomattavasti kovempi kuin 40-millinen samalla paineella.

paaton
08.06.2023, 16.34
Samaa ihmettin kun viime kesänä mietiskelin täysjäykkään 29" gravelrenkaita. Että watteina ilmoitettuna maastokumit rullaisi yhtä hyvin, tai jopa paremmin kuin gravel renkaat.
MTB rengas mitattuna 1.7 bar ja sitten 40 mm gravel renkaan Extra Low on sama 1.7 bar, niin eikö tuloksia voi verrata suoraan?

Niin esim Pananracerin 40 mm GravelKing häviää Schwalben Racing Ralphille ja Rocket Ronille. Ja Schwalben Hans Dampf esim pesee Pirellin Cinturato H renkaan rullaavuudessa, vaikka se on aikamoinen suokuokka. (22.6 W vs 23.2 W)

Eika se nyt noin voi olla? Mitä minä olen käsittänyt nyt väärin?

Paineet pitää tosiaan tasata renkaan kokoa vastaavaksi. Jos rullaukset kiinnostelee, niin kannattaa ostaa tuo BRR:n pro versio. Ei ole montaa euroa vuodessa ja tukee hyvää asiaa.

Pro view näemmä uusi lisä. On tarkoitettu nimenomaan eri kategorioiden renkaiden vertailuun.

https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/RphHJqMRhm5L3jGIHHE3JEEd0GjEUlXBKHt5FZJI8FI-2048x739.jpg

arctic biker
08.06.2023, 16.35
Jos teillä noita vähemmän huippuhyviä renkaita liikenee myyntiin niin mulle vois kelvata.

paaton
08.06.2023, 16.37
Jos teillä noita vähemmän huippuhyviä renkaita liikenee myyntiin niin mulle vois kelvata.

Fillaritorilla on varmaan jo kymmeniä tufoja kaupan tämän ketjun innoittamana :)

stenu
08.06.2023, 16.52
…mutta ne menee nopeasti :)

huotah
08.06.2023, 17.05
Jos littanaleveydet kiinnostaa, niin lisätään listaan Terreno Dry 38 mm = n. 113 mm. Himpun leveämmät kuin 42 mm Herset. Laitoin 21 mm leveille Boyd Altamonteille, joissa on siis hookilliset aluvanteet. Onko joku testannut Terrenoita hooklesseilla? Renkaan kyljessä lukee isolla, että only for hooked rims.

Mittasitko leveyden asennettuna? Mun pyörässä on valmistajan ilmoituksen mukaan 43 mm rengastila ja Terreno tai Pathfinder 42 olisi ymmärtääkseni hyvin lähellä tuota maksimia, which is nice.

tchegge_
08.06.2023, 17.14
.

Terreno Dry oli littanana suunnilleen yhtä leveä, joten se on tosiaan reilun kokoinen 38 mm renkaaksi. Ei ollut mittaa mukana, mutta ovat varmaan sentin 40 mm Tufoa leveämpiä molemmat. .

Mulla oli Cännärissä ensiasennusrenkaina noi Terreno Dryt 35, vanhemman kansan peryskapealla vanteella renkaan runko n. 34mm leveä.

Ei ne tolla mun työmatkalla nopeudessa paljoa eronneet mun semiläskeiatä Gravel H:ista, enemmän tuulen suunta vaikutti.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

J3K
08.06.2023, 19.02
Mulla oli jäykkäperässä 2.1” Terreno takana ja tosiaan hämmentävän hyvä pito siinä oli jopa märällä polulla, vaikka se oli kulunut keskeltä sliksiksi. Ongelmia tuli oikeastaan vasta kun maassa oli hieman lunta, silloin kyllä pito loppui nopeasti ylämäissä. Ja kyljet olivat siinäkin todella ohuet.

Eikös siinä paketissa ollut ruksi "ice" -kohdassa?

Tekisi mieli laittaa vaimon sähkövehkeeseen 29x2.jotain, pelottaa vaan ovatko ne yhtä tiukat asentaa jokaiselle vanteelle.

stenu
08.06.2023, 20.25
Mittasitko leveyden asennettuna? Mun pyörässä on valmistajan ilmoituksen mukaan 43 mm rengastila ja Terreno tai Pathfinder 42 olisi ymmärtääkseni hyvin lähellä tuota maksimia, which is nice.

Jätin ne yöksi venymään vähän ylipaineilla. Mittaan huomenna.

Olin laittamassa Tufoja torille, niin sinne olikin just ilmestynyt myyntiin hipsterirenkaista hipstereimmät eli Ultradynamicot, joten saan nyt sitten testattua nekin. Rose Race 42.?? siis. Kyljet vaikuttaa vähän tukevammilta kuin Hersen EL:t. Kuviohan noissa olisi vähän sileämpi kuin Hersen nappuloissa. Leveys littanana vähän Hurricane Ridgeä leveämpi, joten ei taida mahtua Lutteroon. Laitan ehkä Hurrikaanien tilalle Enveille.

Ohiampuja
09.06.2023, 15.20
Nyt hölmö kysymys, kun ei ole omaa kokemusta.

Eli paljonko asfaltille painetta 45 mm Pirelliin? Nyt ekalla lenkillä testasin 2.0 / 2.25 bar ja tuntui rullaavan törkeän hyvin. Siis kun edelliset ajelut on olleet pääosin Dudella, niin vertailukohta on vähän huono. :)

Mutta klassikko Pirkka olis pyhänä ja nyt on vähän arpomista noiden paineiden kanssa.

paaton
09.06.2023, 15.22
No sehän riippuu painosta. Mutta normaalipainoiselle tuo kuulostaa ihan hyvältä kovalle alustalle.

https://axs.sram.com/tirepressureguide

JackOja
09.06.2023, 17.15
Spessun Pathfinderit on ihqut kumit. En muista olenko sanonut vaikka vuosi sitten jo asensin.

Harmi kun S-Worksia ei ollut saatavilla kun nuo ostin. Nyt on vaan pro(le)-versio. Mut kai se hitaalle tavikselle riittää.

stenu
09.06.2023, 22.39

Yön yli venytettyinä 3 bar paineilla 41 mm i21-kehällä. Jonkun verran varmasti venyy tosta vielä aikaa myöten.

En ehkä olisi uskonut, mutta tämänpäiväisen Vesijärven ympäripyöräilyn perusteella oon nyt ainakin toistaiseksi sitä mieltä, että Ultraromancedynamicot (Rose Race) on kivoimmat gg-renkaat, joilla olen ajanut. Kyljet on just sopivasti Hersen EL:ää tukevammat ja myös tiiviimmät. Hassu kuvio toimii. Pito, rullaus, mukavuus ja kestävyys sopivasti tasapainossa. Tiirismaan noisuissa vetopito riitti putkelta ajamiseen ja Vääksyn Aurinkovuoren DH-reittikin tuli kivasti alas. Tosin vaan sininen :)

ilkkaluukkonen
10.06.2023, 07.23
Yön yli venytettyinä 3 bar paineilla 41 mm i21-kehällä. Jonkun verran varmasti venyy tosta vielä aikaa myöten.

En ehkä olisi uskonut, mutta tämänpäiväisen Vesijärven ympäripyöräilyn perusteella oon nyt ainakin toistaiseksi sitä mieltä, että Ultraromancedynamicot (Rose Race) on kivoimmat gg-renkaat, joilla olen ajanut. Kyljet on just sopivasti Hersen EL:ää tukevammat ja myös tiiviimmät. Hassu kuvio toimii. Pito, rullaus, mukavuus ja kestävyys sopivasti tasapainossa. Tiirismaan noisuissa vetopito riitti putkelta ajamiseen ja Vääksyn Aurinkovuoren DH-reittikin tuli kivasti alas. Tosin vaan sininen :)

Mitä litkua käytit? Ilmeisesti joillakin kyljet on vuotaneet melko pitkään. Racen väri on aika vaativa…

stenu
10.06.2023, 10.13
Orangen Endurance. Ei tihkun tihkua eilisellä lenkillä. Kyljet pysynee siistimpinä kuin Hersen EL:ssä, jotka tihkuu pikkuhiljaa. Väri voi tosiaan olla haastava joihinkin pyöriin. Stiggyyn istuu mun mielestä ihan hauskasti:

https://live.staticflickr.com/65535/52963741505_49367a1067_3k.jpg

Tarkennuksena tähän, Terreno Dry 38 siis kyseessä vastauksena huotahin toissapäiväiseen kysymykseen.

Föhn
10.06.2023, 14.01
Sopii kyllä hyvin stigmataan. Ajattelin tilata mustaan Grizliin noi mutta täytyy vähän empiä.

huotah
10.06.2023, 21.36

Thx. Tuo olisi mulle leveydeltään lähellä optimia. Vaan ehkäpä seuraavaksi jotain inan verran leveämpää, vaikkapa JackOjan kehumaa Pathfinderia 42 mm leveänä.

JackOja
10.06.2023, 22.05
... JackOjan kehumaa Pathfinderia 42 mm leveänä.

Eijei, en minä halua minkäänlaista vastuuta tuon valitsemisesta. On Pathfinderista muidenkin mainintoja :)

huotah
10.06.2023, 22.08
Eijei, en minä halua minkäänlaista vastuuta tuon valitsemisesta. On Pathfinderista muidenkin mainintoja :)

Rengas on yhtä hyvä kuin viimeisin maininta :)

Ohiampuja
11.06.2023, 18.32
Minö hinkutin Pirkan 132 km 47 mm Pirellillä. Ei ehkä paras valinta sinne, vielä kun takarenkaan litkutus ei mennytkään ihan putkeen.

Mutta molemmissa päissä 2.5 bar oli ihan jees paine.

paaton
11.06.2023, 19.39
Minö hinkutin Pirkan 132 km 47 mm Pirellillä. Ei ehkä paras valinta sinne, vielä kun takarenkaan litkutus ei mennytkään ihan putkeen.

Mutta molemmissa päissä 2.5 bar oli ihan jees paine.

Kovat äijät tekee noin. Tänään kuulemma Felmannin ajossa oli norjalainen kaveri gravel pyörällä ja gravel renkailla. Vähän valitteli renkaan sortamista mutkissa. Kärkiporukassa kuitenkin hatkasta maaliin. Alla tietysti eilinen bottas ja tämän aamuinen lenkki.

huotah
11.06.2023, 19.48
Kovat äijät tekee noin. Tänään kuulemma Felmannin ajossa oli norjalainen kaveri gravel pyörällä ja gravel renkailla. Vähän valitteli renkaan sortamista mutkissa. Kärkiporukassa kuitenkin hatkasta maaliin. Alla tietysti eilinen bottas ja tämän aamuinen lenkki.

Kuvista katselin että Pathfinderit (!) oli alla.

stenu
14.06.2023, 19.51
Racen väri on aika vaativa…

Sanoisin, että gravelpyörän värimaailma kannattaa valita sellaiseksi, että Ultradynamicot sopii siihen tai sitten ajaa silmät kiinni. On nimittäin niin hyvät renkaat. Nyt tuli vaan hetki taukoa niillä ajamiseen, kun Enven kehä flisusi johonkin kiveen. Tuli crash replacement -takuulle käyttöä.. Renkaan kylki kesti.

Föhn
14.06.2023, 20.00
^ Löytyykö jo isompaa rapsaa muuten noista renkaista.

K.Kuronen
14.06.2023, 20.25

On, mäkin olen ajanut niillä ja vielä tänään, mutta niillä kapeammilla. Musta nuo ovat mainiot, mutta vähän hajuttomat ja mauttomat ja vailla sankaruutta: suoriutuvat renkaan tehtävästä hiljaa ja pitämättä itsestään meteliä.

Miehille jotka odottavat mitä mutkan jälkeen avutuu koettavaksi eivätkä uhraa ajatusta renkaille.

Plus
14.06.2023, 22.06
Kuka myy Suomessa Ultradynamicoa? Ihan kun olisin nähnyt feedissäni jonkin kotimaisen kaupan postauksen, että nyt on rengasta hyllyssä, mutta en löydä enää sitä millään…

JohannesP
14.06.2023, 23.10
Tampereella pyöräkauppa Keskiöllä näyttää ainakin olevan

https://pyorakauppa-keskio.myshopify.com/search?q=ultradynamico&options%5Bprefix%5D=last (https://pyorakauppa-keskio.myshopify.com/search?q=ultradynamico&options%5Bprefix%5D=last)

JackOja
15.06.2023, 06.39
Halpaakin kuin saippua! Eikö nuo olleet jotain 150€ aikaisemmin?

ilkkaluukkonen
15.06.2023, 09.15
Sanoisin, että gravelpyörän värimaailma kannattaa valita sellaiseksi, että Ultradynamicot sopii siihen tai sitten ajaa silmät kiinni. On nimittäin niin hyvät renkaat. Nyt tuli vaan hetki taukoa niillä ajamiseen, kun Enven kehä flisusi johonkin kiveen. Tuli crash replacement -takuulle käyttöä.. Renkaan kylki kesti.

Näistä olisi toki JFF versio, jota saa rusketuskylkisenä. Pistosuojaus löytyy, mutta kyljissä ei pitäisi olla mitään. Ehkä niitä pitää koittaa sitten kun saa nykyisen rengastuksen ajettua loppuun.

TuplaO
15.06.2023, 10.10
Nyt tuli vaan hetki taukoa niillä ajamiseen, kun Enven kehä flisusi johonkin kiveen. Tuli crash replacement -takuulle käyttöä.. Renkaan kylki kesti.
Kiekon osalta jorina kuulunee muualle, mutta tämä kiinnostaa. Itsellä esim. viimekaudella nolla reikää renkaissa, mutta yksi gravel-kiekkopari ja maantie-etukiekko roskiin. Kaikki omasta pussista.

stenu
15.06.2023, 11.13
Halpaakin kuin saippua! Eikö nuo olleet jotain 150€ aikaisemmin?

No ainakin Ultraromancedynamicot on nykyään jo halvempia kuin Herset ja ei noi paremman pään Schwalbet ja Spessutkaan ihan ilmaisia enää ole.

Näistä olisi toki JFF versio, jota saa rusketuskylkisenä. Pistosuojaus löytyy, mutta kyljissä ei pitäisi olla mitään. Ehkä niitä pitää koittaa sitten kun saa nykyisen rengastuksen ajettua loppuun.

Rose JFF:ssä ei ole pistosuojausta Ultradynamicon sivujen speksien perusteella. Painoeroa ei taida olla kuin se 20g ja kuvien perusteella voisi kuvitella, että JFF:ssä on sama runko kuin Hersen Standardeissa. Race-rungossa on näppituntuman ja kylkien vuotamattomuuden perusteella jotain eroa Hersen EL:ään verrattuna ja tuota olettamaa BRR:n mittaamat erot (http://
Halpaakin kuin saippua! Eikö nuo olleet jotain 150€ aikaisemmin? No ainakin Ultraromancedynamicot on nykyään jo halvempia kuin Herset ja ei noi paremman pään Schwalbet ja Spessutkaan ihan ilmaisia enää ole.) pistonkestävyydessä myös tukisi. Race on jonkin verran kestävämpi kuin Hersen EL tai Hersen Standard, joka on kaikkein heikoin BRR:n mukaan. Kylkien paksuus on kuitenkin sama 0,4 mm sekä Racessä että EL:ssä. Voisin kuvitella, että Racen ja JFF:n rullauswateissa on suunnilleen samanmoinen ero kuin Hersen EL:n ja Standardin välillä.

stenu
15.06.2023, 11.16
Kiekon osalta jorina kuulunee muualle, mutta tämä kiinnostaa. Itsellä esim. viimekaudella nolla reikää renkaissa, mutta yksi gravel-kiekkopari ja maantie-etukiekko roskiin. Kaikki omasta pussista.

Vähän huono kuva (https://live.staticflickr.com/65535/52975318867_f6e6595608_k.jpg), mutta tollanen siis. Luultavasti kolahtanut johonkin kiuaskiveen. Leveä vanne, niin rengas antaa huonosti suojaa. Tapahtumahetkestä mulla ei ole mitään hajua. Olisi varmaan pystynyt korjaamaankin, mutta kun on se takuu, niin parempi uusia. Tulee uusi kehä ja uudet pinnat. Sitten, kun on 5 vuotta täynnä, niin pitää varmaan alkaa ajelemaan varovaisemmin..

Arosusi
15.06.2023, 13.48
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/ultradynamico-cava-race-33

CX/Gravel Tire Test: Ultradynamico Cava Race 33

Tämän olisi voinut varmaan laittaa myös topiciin leveän ja nopeat maantierenkaat

paaton
15.06.2023, 14.32
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/ultradynamico-cava-race-33

CX/Gravel Tire Test: Ultradynamico Cava Race 33

Tämän olisi voinut varmaan laittaa myös topiciin leveän ja nopeat maantierenkaat

Niin tai hitaat tt renkaat topiciin. Oikeasti tuossa hipsterirenkaassa on heikommat kyljet, mitä aika-ajorenkaissa.

Kukaan tuntemani kaveri ei aja TT-kumeilla assulenkkejä. Ei vaan ymmärrä miksi noilla nyt voi ajaa soraa.

paaton
15.06.2023, 15.02
Mutta pakko kyllä ottaa vähän takaisin. Ajoinhan itsekkin monta vuotta wtb resoluteilla. Ei yhtään flattia ja noissa on aivan yhtä heikot kyljet.

stenu
15.06.2023, 18.12
Niin tai hitaat tt renkaat topiciin. Oikeasti tuossa hipsterirenkaassa on heikommat kyljet, mitä aika-ajorenkaissa.

Kukaan tuntemani kaveri ei aja TT-kumeilla assulenkkejä. Ei vaan ymmärrä miksi noilla nyt voi ajaa soraa.

Ainakin vielä siihen aikaan, kun pyörin huoltajana mukana aika-ajotouhuissa, käytettiin renkaissa sen verran korkeita paineita, että litkut toimi huonosti. Tai sitten renkaissa oli sisurit. Ihan viimevuosien aika-ajotrendeistä mulla ei ole hajua.

Noin yleisesti ottaen mä en ole ihan varma siitä, että kuinka relevantti asia nykymaailmassa gg-renkaan pistosuojaus on ylipäätänsä, koska litku paikkaa pistot. Jos ajaa sisureilla, niin sitten pistosuojauksella on väliä. Samoin sillä on merkitystä, että kuinka herkästi rengas hajoaa niin totaalisesti, että matkanteko tyssää tai että renkaasta tulee käyttökelvoton. Sitä en osaa, että kuinka paljon esim. kudosmateriaalien laatuerot vaikuttaa ratkeamiskestävyyteen vai onko vaan paksuus siinä paras mittari.

paaton
15.06.2023, 19.45
Ohut kylkiset repeää kyljistä. Tuohon ei litku auta. Todellinen ongelma maantiellä normi contienkin kanssa, jos painoa on +80kg.

Ja sama se pelottaa gravellissakin. Jossain 20km päässä metsässä ja kylki halki. Ei auta sisuri, eikä litku. Kannattaa varata karhunlankaa mukaan. Noin kaveri korjasi onnistuneesti renkaansa.

stenu
16.06.2023, 06.39
Mulla on ihan pikkasen sellainen fiilis, että jostain syystä sulla on tarve ylikorostaa kylkien ratkeamisriskiä, joka mun kokemuksen mukaan ei gg:ssä kuitenkaan ole ihan samanlainen kuin esim. mtb:ssä, vaikka aika paljon polkujakin ajelen gg:llä. Toki jokaisen pitää itse arvioida oma riskitasonsa ja tehdä valintansa ja priorisointinsa sen mukaan. Huonolla tuurilla varmaan kuitukehänkin voi kolauttaa kiveen niin pahasti, että jää tien päälle ja sitä ei korjata karhunlangallakaan. Mutta on mullakin kyllä aina mukana niitä Park Toolin ulkorenkaan ensiapupaikkoja siltä varalta, että renkaaseen tulisi joku fataali vaurio.

Mä luulisin ratkeamisherkkyyden riippuvan myös mm. kudokseen käytetyn langan laadusta ja kudoksen rakenteesta ylipäätänsä eikä vain pelkästään kyljen paksuudesta. Esimerkiksi Resoluten kylki on käteen tosi paperisen tuntuinen, vaikka se on melkein kaksi kertaa paksumpi kuin Hersen EL:n tai Ultradynamicon Racen kylki. Eikä se BRR:n mukaan kestä pistojakaan sen paremmin, vaikka onkin paksumpi.

Mä rupean nyt miettimään reittiä huomiseen Jukolaan (Kajsa juoksee Venloissa) ja sen jälkeen lähden graveloimaan Gotlantiin, joten poistun linjoilta vähäksi aikaa :)

paaton
16.06.2023, 08.22
Juu, on se varmasti totta, ettei gravellissa ole kyljet niin kovilla, mitä maantiellä. Mutta siltikään en riskiä noilla paperisilla halua ottaa.

Yksi kanssa mikä vaikuttaa, niin nykyään on kehät levinneet tosi paljon. Noilla alle 19mm kehillä, millä ajoin resoluteilla, ei kyljet ota varmaan misään kohtaa kiviin kiinni. Rengashan on ihan pallo. Uudet kuitukehät ovat taas niin leveitä, että itse kehäkin on paljon enemmän vaarassa rikkoontumiselle. Samoin kyljet ovat hyvin esillä.

jalkkis
16.06.2023, 09.30
^ Mikä maantiellä rikkoo kyljet? Paine? Liian leveä vanne?

paaton
16.06.2023, 09.34
Kivet, railot, reiät. Aika paljon on ylläreitä Uudenmaan teillä.

Mulla ei siis itsellä ole ongelmia ollut, mutta tiedän useamman kookkaamman kaverin, joka on joutunut vaihtamaan conteista pois.

jalkkis
16.06.2023, 09.51
Kivet, railot, reiät. Aika paljon on ylläreitä Uudenmaan teillä.

Nojoo, tää on tosi. Viimeksi paikkapaikoin oli sellainen videopelifiilis, kun väistelin rikkinäistä asvaltinpintaa Metsäkyläntiellä. Viime kesänä ko. tienpätkä oli paikattu mutta niin vaan talvi teki taas tepposet.

Ja tuo varmaan korostuu, kun ajelee porukoissa. Itse ajelen pääasiassa ittekseni, niin silloin näkyvyys tienpintaankin on parempi.

Muoks: niin ja ajan h i t a a s t i . . . :)

paaton
16.06.2023, 10.04
Juu, unehtui tuo kirjoittaakkin. Yksin noita hazardeja kohtia voi väistellä helpommin.

kaakku
17.06.2023, 14.37
Mä onnistuin rikkomaan Resoluten kyljen kun vein pyörää VR:n aitaan tehdystä aukosta. Aukon "ovi" heilahti liian nopeasti kiinni ja teki nätin reiän kylkeen. Eka kerta kun gravelissa saanut kyljen renkaasta rikki.

JackOja
17.06.2023, 14.48
Mä onnistuin rikkomaan Resoluten kyljen kun vein pyörää VR:n aitaan tehdystä aukosta. Aukon "ovi" heilahti liian nopeasti kiinni ja teki nätin reiän kylkeen. Eka kerta kun gravelissa saanut kyljen renkaasta rikki.

VR:n kosto :D

Ei varmaan ole tarkoitus, että niillä ratojen huoltoteillä grävelöidään. Ne on kyllä kivoja baanoja.

paaton
17.06.2023, 17.23
Damn. Tänään Dirtyssä tuli vastaan 40mm terran ilmatila. 2.4bar/70kg edessä, eikä tuota oikein voi enää nostaakkaan. Ei pysy muuten vehkeet lapasessa.
Eli nyt löytyi syy käyttää inserttiä. Mikä se nyt toimii parhaiten ja olisi vielä järkevä asentaakkin 40mm renkaalle.

TuplaO
17.06.2023, 19.07
Aika jännä. Taitaa kriittinen raja olla välineiden osalta toi 30km/h. Itse päältä 90-kiloisena ajoin DS:n 40-millisellä Pirellillä karvan päältä 2bar paineilla… Keskari oli loppupeleissä vajaat 27, mikä mahdollistaa valikoidummat ajolinjat ja kevyen himmailun vaaranpaikoissa. Ei kertaakaan pamahtanut vanteelle.
Paul Voss kertasi jossain videossaan Unbound-paineitaan; alla ilmeisesti 40-milliset Schwalbet. 2,6 barista oli puhetta…

paaton
17.06.2023, 19.17
Joo, se vauhti sen varmaan tekee. Siinä ennen pornaisia olevassa kivikkoalamäessä kolahti. Ei siinä oikein pysty peesissä linjoja katselemaan, eikä keulaa alamäessä keventelemään. Keskari taisi olla +35 siihen asti kun jäin paikkailemaan rengasta. Kärkiporukka tietty jatkoi sitä loppuun asti. Mä en olisi kyllä mennyt vaikka renkaat olisi kestäneetkin.

moukari
18.06.2023, 00.53
Damn. Tänään Dirtyssä tuli vastaan 40mm terran ilmatila. 2.4bar/70kg edessä, eikä tuota oikein voi enää nostaakkaan. Ei pysy muuten vehkeet lapasessa.
Eli nyt löytyi syy käyttää inserttiä. Mikä se nyt toimii parhaiten ja olisi vielä järkevä asentaakkin 40mm renkaalle.
Tubolight on aika hyvä, kokeile sitä. Pystyy tällainen iso mies ajella jopa alle 2 bar paineilla.

paaton
18.06.2023, 18.15
Tubolight on aika hyvä, kokeile sitä. Pystyy tällainen iso mies ajella jopa alle 2 bar paineilla.

Siis nämä?

https://r2-bike.com/TUBOLIGHT-EVO-Puncture-Prevention-Gravel-Set-28

Ja joo. 2bar olisi kiva. Ajoin nyt 50-140km niin, että edessä oli vain 1.1bar painetta. Ihmeen hyvin tuo tasamaalla rullasi. Mäkiin kyllä putkelta jarrutti reippaasti.

Miten pro-äijät nykyään? Taitavat ajaa kaikki +45mm renkailla, eikä inserttejä välttämättä tarvita? Mulla ei vaan tosiaan mene nineriin kuin max 40mm kumi. Tai no todellista ehkä 42mm. Terra on aika matala rengas, eli ehkä seuraavaksi naksua korkeampaa profiilia myös.

miq
18.06.2023, 20.39
Onko tietoa Conti Terra Speed 35mm hookless yhteensopivuudesta?

Uskaltaudun kysymään tässä ketjussa vaikka ei taida olla paksuiksi luonnehdittavissa.

paaton
18.06.2023, 20.42
Onko tietoa Conti Terra Speed 35mm hookless yhteensopivuudesta?

Uskaltaudun kysymään tässä ketjussa vaikka ei taida olla paksuiksi luonnehdittavissa.

On noista ollut juttua. Eli sopivat ja toimivat kyllä. Muistaakseni joku oli tuota contilta kysynytkin.

moukari
18.06.2023, 23.08
Siis nämä?

https://r2-bike.com/TUBOLIGHT-EVO-Puncture-Prevention-Gravel-Set-28

Ja joo. 2bar olisi kiva. Ajoin nyt 50-140km niin, että edessä oli vain 1.1bar painetta. Ihmeen hyvin tuo tasamaalla rullasi. Mäkiin kyllä putkelta jarrutti reippaasti.

Miten pro-äijät nykyään? Taitavat ajaa kaikki +45mm renkailla, eikä inserttejä välttämättä tarvita? Mulla ei vaan tosiaan mene nineriin kuin max 40mm kumi. Tai no todellista ehkä 42mm. Terra on aika matala rengas, eli ehkä seuraavaksi naksua korkeampaa profiilia myös.

Jep just nuo. Sulla noi olisi hyvä olla, jos rengastila on rajallinen. Yllättävän hyvin matalilla paineilla menee, varsinkin jos on epätasaista. Keegan Swensonilla taisi olla Maxxiksen jarrurenkaat ja vielä insertit sisässä + kolme sisuria mukana Unboundissa, mikäli kuulin Trainerroad podcastista oikein.

kaakku
21.06.2023, 19.13
Hupsista sentään tuli puolivahingossa ostettua Ultradynamicon Cava ja Rose 700x42 JFF-versioina. En tiedä laitanko heti alle mutta pistän kokemuksia sitten jossain kohtaa. Ihanan vaaleat kyljet noissa ainakin.

kaakku
25.06.2023, 14.38
Nyt ehdin laittaa Utradynamicot vanteelle. Ei mennyt napsauttimella vaan piti käydä ABC:lla antamassa paineilmaa.

Littanaleveys molemmilla n. 102 mm

Leveydet 23 mm sisäleveällä vanteella: Rose n. 42 mm Cava n. 41 mm.

Mittasin tönärillä mutta desimaalit jäivät ottamatta talteen :)

misopa
25.06.2023, 15.35
Ajoin torstaina soralla testin Terrenon ja G-One RS:n osalta. Noin 15 min tauko oli välissä, kun kävin vaihtamassa kotona kumit kiekoille. Olosuhteet eivät merkittävästi ehtineet muuttua ja yritin hyvin samalla tavalla ajaa tuon identtisen lenkin. Mielestäni melko ison eron sain aikaiseksi. Tuon Vittorian tahmauksen tuntee kyllä heti ajoon lähtiessä.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230625/999c57a25209e3267e64f4d69a917c32.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230625/598f775b498133a61990429cd7e99a7d.jpg

stumpe
25.06.2023, 16.15
Vartissa revit vanhat pois ja litkutit uudet? Hyvä suoritus sekin. :)

misopa
25.06.2023, 16.36
Joo, kaikki tykötarpeet oli valmiina varastossa odottamassa. Vähän kuin F1 varikolla mutta yksin ja vähän hitaammin[emoji4]

Molemmat renkaat ovat helppoja tubeless asennuksen suhteen. Lattiapumpulla nousevat nätisti kehille.

paaton
25.06.2023, 19.10
Noin se menee. Niissä renkaissa on eroa ja se näkyy kyllä rullilla ihan oikein.

Tuollai ajettuna ero on iso.

stenu
27.06.2023, 09.43
Ajoin torstaina soralla testin Terrenon ja G-One RS:n osalta.

Ajoalustan laatu ja käytetyt paineet kiinnostelee.

5 päivää ja 2 x n. 500 km (2 pyörää) takana gotlantilaista kalkkikivisepeliä ja murkularantapolkuja, Tukholman lähialueiden sepelimurskeita ja Sörmansledenin juurakoita retkivarustuksella ja standard casing Steilacoomeilla. Nolla flättiä. Sinällään se noin 10 kg:n painon lisäys ei varmaan renkaiden osalta hirveästi vaikuta, mutta 18 kg pyörä on kyllä sen verran hidasliikkeinen, että murikoiden kiertely ei onnistu niin kuin ilman kuormaa.

Steilacoomit toimi hyvin. Niissä voi huoletta pitää sellaiset paineet, että kivet ei varmasti iske läpi (3-3,5 bar) ja silti ne on kivan smuutit ajaa ja vaimennus toimii erittäin hyvin. Ei tullut kummallekaan kuskille mitään puutumis- tai paikkojen väsymisoireita koko reissun aikana, vaikka poljettiin 80% poissa asfalteilta ja 20% off-roadia.

misopa
27.06.2023, 13.32
Ajoalustan laatu ja käytetyt paineet kiinnostelee.

Ajoalustana tuolla n. 28km edestakaisella reitillä 20km soraa, loput assusiirtymää. Soratiellä paikoin monttuja, nimismiehenkiharaa ja irtosorasta paljaita uria. Sateen jäljiltä paikoin hiukan märkä. Oikeastaan isot kiuaskivet vain puuttuvat, muuten hyvin tyypillistä soratietä mitä Suomessa on. Polkua 0m. Raahen mäkisin soratienpätkä.

Paineet:
Vittoria 1,85 ja 2.0bar
Schwalbe 1,95 ja 2,1bar
(Vittoria suurempi ilmatilaltaan)

Kuskin kuivapaino 65kg.

Nikkke
27.06.2023, 13.49
Kyllä on misopa aero! Itse olen 72kg painava 181cm pitkä ja pääsen maantiefilolla samoihin keskinopeuksiin tommosella 200w keskiteholla tasasesti ajellen. Renkaana Michelinin powercup mikä on vierintävastukseltaan melko lähellä contin 5K nakkia. Ainut erotus että omilla ajoseuduilla mäkeä on lähes poikkeuksetta se 100nm/10km avg.

paaton
27.06.2023, 14.01
Maantiefilo kulkee minulla 33km/h 180-200w teholla, vaikka on mäkeäkin. Eli ihan on tontilla misopan kulku. Tietystikään tuossa ei kärsi ajaa selkä suorana.

178cm/71kg

Nikkke
27.06.2023, 14.03
Maantiefilo kulkee minulla 33km/h 180-200w teholla, vaikka on mäkeäkin. Eli ihan on tontilla misopan kulku. Tietystikään tuossa ei kärsi ajaa selkä suorana.

178cm/71kg

Juu, itse ajan ehkä 90 prosenttia yläotteelta. Se siitä offtopicista, pahoittelut! :)

paaton
27.06.2023, 14.04
Juu, itse ajan ehkä 90 prosenttia yläotteelta. Se siitä offtopicista, pahoittelut! :)

Samoin. Yläote on nopein :)

misopa
27.06.2023, 15.14
Alaotetta ei tuossa testissä käytetty ollenkaan. Ridleyn ohjaamo on kahvoilta 34cm c-c. Eli epäaerompi ajaa tod. näk. alaotteelta, kun se flaren vuoksi 44cm c-c. Pituutta mulla 170cm. Ja ajoasento suht matala, ei aivan makaavin, mutta ei missään nimessä myöskään rehtorillisen pystykään.

Assulla pääsee/menee n. 31km/h 190-200w keskiteholla

paaton
27.06.2023, 15.27
Selkeästi nopea fillari ja nuo g-one rs:t ovat oikeasti rullaavat renkaat.

Mulla on roadin ja gravellin välillä enemmän eroa.

misopa
27.06.2023, 16.47
Kyllä nuo RS:t rullaa ihan hyvin. Eilinen puhtaasti maantielenkki 30,7km/h ja 189W avg. Ero on oikeasti todella pieni jo Hersen SP EL:iin. Tuo RS ei ole ihan yhtä mukava ja on paljon painavampi, mutta vastaavasti myös järeämpi ja löytyy sopivasti kuvion tynkääkin.

Nuo lenkit ajettu siis yksin, eli ei peesi yms. apuja porukan myötä.

paaton
27.06.2023, 16.56
Juu ei tietystikkään. Itsekkin puhuin ympyrälenkin keskareista. Sopivaan myötätuuleen ja maastoon tietysti kulkee mitä vaan.

stenu
27.06.2023, 17.33
Paineet:
Vittoria 1,85 ja 2.0bar
Schwalbe 1,95 ja 2,1bar
(Vittoria suurempi ilmatilaltaan)

Noin tuo periaatteessa toistaa BRR:n testimetodia ja tuloskin on samankaltainen. Minusta kiinnostavampi olisi sellainen testi, missä paineet on viritetty siten, että renkaat on subjektiivisesti yhtä mukavat ajaa. Oletan, että ohutkylkisempänä Vittoriaa pystyy ajamaan Schwalbea korkeammilla paineilla ilman, että mukavuus kärsii, mutta voin olla ihan väärässäkin, koska mulla ei ole Schwalbeista kokemusta ja mukavuuteen vaikuttaa muutkin muuttujat kuin vain kyljen paksuus.

Sama juttu mainitsemasi Schwalbe-/Herse-mukavuuseron kanssa. Noitakin pitäisi vertailla niin, että ne on yhtä mukavat. Toki, jos kuskille mukavuus on toissijainen asia, ei sillä ole väliä. BRR:n mukaanhan kaikki renkaat muuttuu sitä nopeammiksi, mitä enemmän niihin laittaa ilmaa, joten siinä tapauksessa hitautta voi kompensoida paineita nostamalla.

Arosusi
27.06.2023, 17.51
Schwalbe G-One Overland Super Ground SpeedGrip 50

https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/schwalbe-g-one-overland

Alkaako Scwhalbe saamaan gravel renkaat vähitellen rullaamaan?

K.Kuronen
27.06.2023, 20.56
Noin tuo periaatteessa toistaa BRR:n testimetodia ja tuloskin on samankaltainen. Minusta kiinnostavampi olisi sellainen testi, missä paineet on viritetty siten, että renkaat on subjektiivisesti yhtä mukavat ajaa. Oletan, että ohutkylkisempänä Vittoriaa pystyy ajamaan Schwalbea korkeammilla paineilla ilman, että mukavuus kärsii, mutta voin olla ihan väärässäkin, koska mulla ei ole Schwalbeista kokemusta ja mukavuuteen vaikuttaa muutkin muuttujat kuin vain kyljen paksuus.

Sama juttu mainitsemasi Schwalbe-/Herse-mukavuuseron kanssa. Noitakin pitäisi vertailla niin, että ne on yhtä mukavat. Toki, jos kuskille mukavuus on toissijainen asia, ei sillä ole väliä. BRR:n mukaanhan kaikki renkaat muuttuu sitä nopeammiksi, mitä enemmän niihin laittaa ilmaa, joten siinä tapauksessa hitautta voi kompensoida paineita nostamalla.

Mukavuus on kovin subjektiivinen ja riippuvainen siitäkin, mitä mukavuutta mittaava henkilö haluaa tulokseksi.

Mittamalla kuskin tuottama teho, siis se mikä välittyy ketjujen kautta, päästään toki käsiksi rullaavuuten, mutta ei siihen, minkä verran kuski kuluttaa happea. Tiettyyn nopeuteen tietyllä alustalla tarvittava hapen määtä aikayksikössä kertoo todellisen "rullaavuuden", mielestäni.

misopa
27.06.2023, 21.28

Stenu on periaatteessa tässä jäljillä ja esim. Hersen EL tapauksessa mielestäni tuo toimii juuri noin. Mutta tämä Terreno Dry TLR on siitä mielenkiintoinen tapaus, että rullasi assulla edelleen 3,0bar paineella nihkeämmin, mitä Schwalbe 2,1bar paineella. Ja minä todella haluaisin tykätä noista Vittorioista. Ne on myös paremman näköisetkin :)

stenu
27.06.2023, 22.10
Jep se Terrenon kulutuspinta tai joku välissä oleva pistosuojakerros tuntuu aika jäykältä käteenkin, joten asfalttirullaus ei varmasti ole niiden vahvin puoli ohuista kyljistä huolimatta. Muiataakseni BRR:nkin mukaan niissä paineen lisääminen vaikuttaa harvinaisen vähän. Veikkaan, että sellaisella Uusimaa-tyyppisellä 0-25 mm sepelillä erot tasoittuu ja jotain hyvää niissä pitää kuitenkin olla, kun taidettiin MM-kultakin voittaa Terreno Drylla :)

misopa
27.06.2023, 22.47
Veikkaan, että sellaisella Uusimaa-tyyppisellä 0-25 mm sepelillä erot tasoittuu ja jotain hyvää niissä pitää kuitenkin olla, kun taidettiin MM-kultakin voittaa Terreno Drylla :)

Jep, todella karkealla soralla nuo toimi parhaiten.

Waffa jalka, niin ei tarvitse hakea renkaasta etua, reserviä riittää tuhlattavaksi. Maailmanmestarilla oli TNT-kylkiset, jotka rullaa inasen paremmin, mutta kuitenkin. Ja Swenson pärjäilee myös ihan hyvin kumeilla, jotka löytyy BRR-listauksen hänniltä. Olisi todennäköisesti voittanut Unboundin jo viime vuonna esim. juuri G-One RS:llä, jolla Ivar Slik on nyt ajanut kaksi Unboundia peräkkäin ilman flättiä (voittokin tuli hänelle viime vuonna), eli kestääkin jotain Oikeiden Kuskien alla.

paaton
27.06.2023, 23.22
Minä ajoin Dirtyn pornaisista maaliin niin että edessä oli 1.1bar 40mm terra speedissä. Komeasti rullasi tasaisella. Putkelta mäissä oho jarru.

Ei se rullaus siis suoraan noista paineistakaan tule. Hidas rengas on hidas vaikka painetta lisääkin. Nopeaan renkaaseen paineiden vähentäminen ei juurikaan tunnu soralla vaikuttavan.

stenu
28.06.2023, 07.32
Siinä on kuitenkin ihan merkittäviä eroja, että kuinka paljon se paineiden nosto vaikuttaa. G One RS:ssä se vaikuttaa keskimääräistä enemmän. Esim. G One: extra low 19,7 W/ high 12,8 W vs. Getaway extra low 19,7 W/ high 15,3 W. G One on kovaksi pumpattuna melkein yhtä nopea kuin EL Snowqualmie eikä jää juurikaan GP5000:lle.

Mutta siis BRR:n mukaan se menee täysin yksiselitteisesti ja renkaasta riippumatta niin, että jos haluat säästää watteja, pumppaat renkaat kovemmiksi ja tuohan ei käytännössä pidä paikkansa. Jos BRR:ää uskoo kuin raaamattua, niin renkaasta riippumatta kisaan kuin kisaan kannattaisi aina laittaa maksimipaineet. Tosielämässä ei niin tehdä enää edes asfaltilla, korkeintaan ehkä jossain Velodromin puupinnalla.

paaton
28.06.2023, 07.39
Niin tai sitten katsoo vaan silmällä sitä kuviota. G-one rs on keskeltä sliksi ja kun nuo lamelit alkaa ottaa assulla maahan kiinni, ne jarruttavat varmasti ja kovaa.

Eikä kukaan noin katso rullausta. Paineet valitaan sen mukaan mitä tarvitaan. Jos pohjaaminen on ongelma, niin löysään renkaaseen tarvitsee jopa enemmän painetta mitä jäykkäkylkiseen.

duris
28.06.2023, 08.15
^Varmasti jarruttaa ja kotinkin paineet säätää G-One RSien kanssa niin, että pullosta vettä asfaltille ja ajelee yli kunnes löytyy matalimmat paiineet millä reunanalamelli ei kastu. Tuntu toimivan ihan hyvin Dirty Spioossa, Kerran kolahti kunnolla vanteelle mutta RS onneksi kesti.

stenu
28.06.2023, 08.18
Eikä kukaan noin katso rullausta. Paineet valitaan sen mukaan mitä tarvitaan. Jos pohjaaminen on ongelma, niin löysään renkaaseen tarvitsee jopa enemmän painetta mitä jäykkäkylkiseen.

Niinpä ja se tärkein kysymys onkin, että miksi ei katso. BRR:n mukaan jos haluat olla soralla nopeampi, nostat rengaspaineita. Piste. Sama koskee maantierankaitakin. Ja maasto. Jos haluat olla nopein, ajat maksimipaineilla. Piste. Niin ei kuitenkaan tee enää nykyään edes maantieammattilaiset, joille mukavuudella ei ole mitään väliä ja vain nopeus ratkaisee. Joku BRR:ssä siis mättää.

Juu tosielämässä joustavarunkoinen rengas toimii juuri noin eli sitä voi ajaa kovemmilla paineilla ilman, että meno muuttuu hitaan pomppivaksi. Mitä enemmän kuskissa on energiaa absorboivaa ylimääräistä massaa ja mitä epätasaisempi alusta, sitä enemmän se pyörän pomppiminen hidastaa.

Gravel prot pystyy ajamaan kisaa paksukylkisillä renkailla kolmen barin paineilla ilman, että se hidastaa liikaa, mutta ”taviskuski” tarvitsee matalammat paineet tai joustavammat renkaat (tai jotain muita jousto-/vaimennussysteemejä).

Noin se menee tosielämässä mun mielestä. Eri mieltä saa olla, jos välttämättä haluaa olla :)

paaton
28.06.2023, 08.21
Ai pentele. No nuo rs:t selittää ne duriksen lukuisat uudet komit. Tää alkaa käydä vakavaksi!

duris
28.06.2023, 14.56
Ai pentele. No nuo rs:t selittää ne duriksen lukuisat uudet komit. Tää alkaa käydä vakavaksi!
Minä ja suuri suuni. Eiku Resolutet mulla on *köh*köh*

huotah
30.06.2023, 10.25
Tampereella pyöräkauppa Keskiöllä näyttää ainakin olevan

https://pyorakauppa-keskio.myshopify.com/search?q=ultradynamico&options%5Bprefix%5D=last (https://pyorakauppa-keskio.myshopify.com/search?q=ultradynamico&options%5Bprefix%5D=last)

Tämä oli hyvä vihje. Keskiöltä tilatut renkaat oli noudettavissa kolmantena arkipäivänä tilauksesta. Kun hinnatkin on kilpailukykyiset niin tilaisin heiltä uudestaankin.

paaton
02.07.2023, 13.00
Ei tainnut olla vielä juttua 44mm thunderosta?

https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/tufo-gravel-thundero-44

Yhtä vikkelä mitä vanha 40mm versio, eli eipä taida olla mitään erillistä pistosuojaa uusissa. Erikseen on sitten HD versio, josta löytyy nauha keskeltä.

misopa
02.07.2023, 13.52
Tuo 44mm Thundero on kyllä aika sweet spotissa oleva kumi.

moukari
02.07.2023, 15.44
Ei tainnut olla vielä juttua 44mm thunderosta?

https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/tufo-gravel-thundero-44

Yhtä vikkelä mitä vanha 40mm versio, eli eipä taida olla mitään erillistä pistosuojaa uusissa. Erikseen on sitten HD versio, josta löytyy nauha keskeltä.

Tuo HD-versio on mielenkiintoinen. Toivottavasti ei olisi paljon hitaampi kuin perusmalli, jonka pistosuojaukseen en ole ollut ollenkaan tyytyväinen.

FreeZ
02.07.2023, 21.30
Yritin etsiä mutten löytänyt. Onko tuo BRR ”Measured height” mitattu nappuloineen vai rungon korkeus?

Steilacoomit olleet ihan priimaa, mutta sen verta kasvanut, että tilaa haarukassa vähän nihkeesti joten tilalle pitöisi keksiä jotain. Bon Joni, sliksi Gravelking, G-One RS sekä Strada Bianca kiikarissa. Tuo G-Onen actuaaliben mitta 35mm koossa on vaan mysteeri.

F. Kotlerburg
11.07.2023, 20.39
Tulipa jännä huomio tänään lenkillä. Sain assulla pitkään alamäkeen edellä menevästä autosta sopivasti imua niin mäen alla vauhtia oli liki 70km/h. 44mm Thundero alkoi edessä tehdä joustoliikettä ihan itsestään. Tuntui vähän hassulta. Onneksi Grizl on vakaa pyörä ajaa niin ei tuosta sen kummempaa.

X-terra
11.07.2023, 23.50
Itse olen ajellut muutamassa alamäessä +65km/h retkilastissa (kuski+pyörä+lasti=115kg) noin 2,6 barin paineilla (tubeless) 44mm Thuderoilla ja mitään epäloogista en huomannut. Vähän kyllä jännittää siinä vauhdissa että, mitä jos.... Melkein tekee mieli jarruttaa. Mutta sinänsä 44mm Thunderot on niin hyvät kumit retkipyöräilyyn, etten varmaan jaksa hakea parempaa.

F. Kotlerburg
12.07.2023, 09.49
Niin en tiedä mistä johtui. En ole ennen moiseen törmännyt. Maantiepyörällä tuossa on moneen kertaan tullut otettua samankaltaiset vauhdit eikä alustassa mielestäni mitään outoa ole, kun asfalttikin kohtalaisen uutta.

KestreL
13.07.2023, 00.21
Uusille kiekoille pitäisi napata uudet kumit, nopeahkot, mutta ei tekisi mieli alkaa reittejä rajaamaan kumien valinnan takia, jonka takia Stradat vähän arveluttaa pidon ja keston osalta. Pirellin M ja H ollu ajossa aikaisemmin. Arvostan ettei tarvitse juurikaan murehtia, Pirelleillä päässyt aina kotiin ilman murheita.

- Strada Bianca? Getaway? Sopis tietty italialaiseen pyörään paremmin kuin hyvin.
- Speedero/Thundero?
- Ultradynamico Cava? Vai Rose?
- G-one RS?
- vai tuttu ja turvallinen Pirellin Cinturato H?

Terraspeedit ei nyt oikein innosta, yksi kiero pari löytyy varastosta. Onko sitten runkovikaiset vai mikä, mutta vanteelle ei noita saa suoraan asennettua (ensimmäiset lajiaan omalla kohdalla).

slow
15.07.2023, 11.56
Speedero on ihan hyvä rengas.

Plus
15.07.2023, 12.21
Michelin Power Adventure. Minulla on tuollaiset ajossa Cava Racen ja GP5000 TR 32:n lisäksi, enkä pidä noita yhtään huonompina. Tuntuu, että Michelinin renkaat on jostain syystä ihan paitsiossa nettikeskusteluista…

pumpum
16.07.2023, 12.45
Uusille kiekoille pitäisi napata uudet kumit, nopeahkot, mutta ei tekisi mieli alkaa reittejä rajaamaan kumien valinnan takia, jonka takia Stradat vähän arveluttaa pidon ja keston osalta. Pirellin M ja H ollu ajossa aikaisemmin. Arvostan ettei tarvitse juurikaan murehtia, Pirelleillä päässyt aina kotiin ilman murheita. - Strada Bianca? Getaway? Sopis tietty italialaiseen pyörään paremmin kuin hyvin. - Speedero/Thundero? - Ultradynamico Cava? Vai Rose? - G-one RS? - vai tuttu ja turvallinen Pirellin Cinturato H? Terraspeedit ei nyt oikein innosta, yksi kiero pari löytyy varastosta. Onko sitten runkovikaiset vai mikä, mutta vanteelle ei noita saa suoraan asennettua (ensimmäiset lajiaan omalla kohdalla). Cinturato H. Tuttu, turvallinen, tylsä. Pathfinder Pron kanssa aika varma valinta ellei nyt mihinkään mutaisille poluille ole menossa.

Arosusi
17.07.2023, 19.31
Continental Grand Prix 5000 All Season TR 35

https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/continental-grand-prix-5000-as-tr-35

Juide
26.07.2023, 09.50
Niin tai sitten katsoo vaan silmällä sitä kuviota. G-one rs on keskeltä sliksi ja kun nuo lamelit alkaa ottaa assulla maahan kiinni, ne jarruttavat varmasti ja kovaa.

Laitoin 40 mm G-One RS:t alle viikonloppuna. Maanantain lenkillä tuli heti fiilis ettei ne rullaa kovalla pinnalla oikein mihinkään vaikka painetta oli 3 bar. Todella nihkeän oloinen rengas. Verrokkina minulla on ollut 36 mm Strada Bianca, joka toki kovalla pinnalla on parhaiden maantiekumien tasolla. Ero rullaavuudessa näiden välillä on tosielämässä kuitenkin varmasti moninkertainen BRR:n lukemiin verrattuna.

BRR testaa vissiin edelleenkin renkaat wanhan liiton 18 mm sisäleveällä vanteella. Mulla on 25 mm leveät vanteet, ja niillä G-One RS:n profiili on niin lättänä, että paineista riippumatta sivunappulat ottaa aina kiinni tiehen. Rengas vaikuttaa siltä, että kapeammalla vanteella rullaavuus saattaisi parantua huomattavasti. Vastapainoksi G-One RS meni hiekkaisella uralla ja polulla yllättävänkin hienosti eikä lähtenyt kosteassa hiekassakaan "kyntämään" vaan kellui pinnalla, johtuen varmaankin tuosta lättänästä profiilista.

Kaiken lisäksi G-one eturengas alkaa ainakin Kanzo Fastissa pitää 30 km/h vauhdissa viheltävää tai ujeltavaa ääntä haarukan kruunun tienoilla ilmavirrassa, mikä vielä "hidasti" tätä nihkeää ensivaikutelmaa. 35-40 vauhdissa viheltävä ääni on jo häiritsevän voimakas. Onko muilla samanlaisia havaintoja?

Omiin ajeluihin ja kotiteille G-One RS ei mene jatkoon. Katsotaan viitsiikö noilla lähteä Jyväskylään vai täytyykö laittaa Stradat takaisin... Pathfinder Prot olisi tuossa vielä kokeiltavana jos ne tosielämässä rullaisi paremmin kuin G-One RS.

F. Kotlerburg
26.07.2023, 10.15
Assulla tms. kovalla pinnalla Thundero pitää myös jännää vislausta, kun vauhti kasvaa. Lienee tuon tyyppisellä reunanappulalla olevien renkaiden ominaisuus.

Asiasta toiseen. Käytättekö inserttejä? Mikä on hyvä? Tubolight? Pepi's?

misopa
26.07.2023, 13.53
Laitoin 40 mm G-One RS:t alle viikonloppuna. Maanantain lenkillä tuli heti fiilis ettei ne rullaa kovalla pinnalla oikein mihinkään vaikka painetta oli 3 bar. Todella nihkeän oloinen rengas. Verrokkina minulla on ollut 36 mm Strada Bianca, joka toki kovalla pinnalla on parhaiden maantiekumien tasolla. Ero rullaavuudessa näiden välillä on tosielämässä kuitenkin varmasti moninkertainen BRR:n lukemiin verrattuna.

BRR testaa vissiin edelleenkin renkaat wanhan liiton 18 mm sisäleveällä vanteella. Mulla on 25 mm leveät vanteet, ja niillä G-One RS:n profiili on niin lättänä, että paineista riippumatta sivunappulat ottaa aina kiinni tiehen. Rengas vaikuttaa siltä, että kapeammalla vanteella rullaavuus saattaisi parantua huomattavasti. Vastapainoksi G-One RS meni hiekkaisella uralla ja polulla yllättävänkin hienosti eikä lähtenyt kosteassa hiekassakaan "kyntämään" vaan kellui pinnalla, johtuen varmaankin tuosta lättänästä profiilista.

Kaiken lisäksi G-one eturengas alkaa ainakin Kanzo Fastissa pitää 30 km/h vauhdissa viheltävää tai ujeltavaa ääntä haarukan kruunun tienoilla ilmavirrassa, mikä vielä "hidasti" tätä nihkeää ensivaikutelmaa. 35-40 vauhdissa viheltävä ääni on jo häiritsevän voimakas. Onko muilla samanlaisia havaintoja?

Omiin ajeluihin ja kotiteille G-One RS ei mene jatkoon. Katsotaan viitsiikö noilla lähteä Jyväskylään vai täytyykö laittaa Stradat takaisin... Pathfinder Prot olisi tuossa vielä kokeiltavana jos ne tosielämässä rullaisi paremmin kuin G-One RS.

Mulla myös Kanzo Fastissa nuo 25mm sisäleveillä kiekoilla. Alkuun piti tuota suhinaa/vinkunaa juuri tuossa n. 30km/h vauhdissa. Mutta nyt nuo ovat hiljentyneet jostain kumman syystä. Joo, assulla ei ihan yhtä nopeat mitä Snoqualmie Passit (EL). Mutta voittaa kyllä esim. Panaracerin 38mm sliksin. Soralla nuo on hyvät, ellei peräti erinomaiset.

Mutta silti kaipaan välillä tuota Rene Herseä sinnekin. Nopein ja mukavin kumi, millä olen ajanut. Osa pelkää noita kylkiä, mutta itselle ei ollut ongelma. Reilun kymppitonnin noilla ajoin kaikenlaisella soralla ja assullla.

KestreL
27.07.2023, 00.29
Uusille kiekoille pitäisi napata uudet kumit, nopeahkot, mutta ei tekisi mieli alkaa reittejä rajaamaan kumien valinnan takia, jonka takia Stradat vähän arveluttaa pidon ja keston osalta. Pirellin M ja H ollu ajossa aikaisemmin. Arvostan ettei tarvitse juurikaan murehtia, Pirelleillä päässyt aina kotiin ilman murheita.

- Strada Bianca? Getaway? Sopis tietty italialaiseen pyörään paremmin kuin hyvin.
- Speedero/Thundero?
- Ultradynamico Cava? Vai Rose?
- G-one RS?
- vai tuttu ja turvallinen Pirellin Cinturato H?

Terraspeedit ei nyt oikein innosta, yksi kiero pari löytyy varastosta. Onko sitten runkovikaiset vai mikä, mutta vanteelle ei noita saa suoraan asennettua (ensimmäiset lajiaan omalla kohdalla).

Löytyi yksi pari nopeasti Strada Biancoja niin kokeillaan nyt niitä. Tarinat vaikeasta asennuksesta pitivät paikkansa. Ensi kympin perusteella oikein rullaava kumi ja paineita pudottamalla tuntuisi pitoakin riittävän.

stenu
27.07.2023, 07.24
Jotta kulku säilyy omien standardieni mukaan rittävän pehmeänä, joutuu Rose Racessakin jostain syystä käyttämään Herseä matalampia paineita ja se tasoittaa rullauseroa. En loppujen lopuksi ehkä huomaa Rose Racen, standard Steilacoomin ja EL Hurricanen välillä sellaisia eroja rullaavuudessa, että sillä olisi merkitystä omiin ajoihini. Ylämäkivetopidossa Rose häviää molemmille Herseille.

Viime torstailta Breakawayn Viikin shopin avajaisajoista subjektiivinen ja epätieteellinen havainto: Parijonopeesissä alamäkiä rullaillessa Steilacoomit rullasivat paremmin kuin GK-sliksit suunnilleen itseni kokoisen ja painoisen kuskin alla. Sama huomio toistuvasti alamäissä sekä asfaltilla että soralla.

Föhn
27.07.2023, 16.22
Löytyi yksi pari nopeasti Strada Biancoja niin kokeillaan nyt niitä. Tarinat vaikeasta asennuksesta pitivät paikkansa. Ensi kympin perusteella oikein rullaava kumi ja paineita pudottamalla tuntuisi pitoakin riittävän.
Challenge on tosiaan vähän haastavan renkaan maineessa. Maantie konkeliin Criterium tubelessina aiheutti lievää kiroilua mutta otin haasteena. Nyt kun vaihdoin uuden etukiekon ja nakkasin saman renkaan päälle, oli se vähintäänkin yhtä haastava vaikka se on tuossa vuoden venynyt. Naps ja poks meni kuitenkin uudelle kiekolle.

Sbafu
28.07.2023, 17.38
White Interceptor GX:n mukana tuli mielenkiintoiset renkaat - Kenda Flintridge Pro TR 40mm:t. (TR = ohuempi versio)
Todella ohuet kyljet, mutta kulutuspintaa kuitenkin ihan mukavasti. Oli tarkoitus laittaa pyörään tutut Tufot alle, mutta hetken hypistelyn jälkeen innostuin Kendoista sen verran eli laitoin ne litkuilla alle. Lenkille en vaan valitettavasti pääse pariin päivään.

Onko kellään kokemusta ko. renkaista? Kestääkö kuten yleisrenkaan pitää?

https://off.road.cc/content/review/tyres/kenda-flintridge-pro-sct-tr-700x40c-review-5683
At 490g, the Flintridge TR is a little on the portly side for its type: the Continental Terra Speed tyres in the same size weigh 428g, for instance, yet have a tougher-feeling carcass with a noticeably stiffer sidewall.

JackOja
28.07.2023, 17.41
^Kenda tekee mainioita kumeja, mutta koska ei ole muotimerkki tällä hetkellä, siitä ei puhuta.

sape87
30.07.2023, 11.24
Ensviikolla saapuu itelle sama pyörä. Vaikka oon eri rengasvaihtoehtoja pyöritelly tilausnapin alla, niin taidan kuitenkin mielenkiinnosta kokeilla miltä Kenda tuntuu.

Qps
01.08.2023, 11.15
Laitoin graveliin 40mm thunderot kun niitä on kehuttu toimiviksi ja hintakin on maltillinen.
Renkaan rakenne oli aika pettymys kun on ihan muovia sisältä ja sellanen kova koppurainen tuntuma muutenkin.
Ihan kiva niillä oli ajella, mutta kyllähän siitä sellanen maaginen fiilis puuttuu.
Huonoimmat koppurarenkaat tuntuu sitä että painetta on liikaa ja liian vähän yhtä aikaa. Näissä paineet tuntu ihan normaalilta. Toisaalta ei tullu sitä "kellun soralla" tunnetta, jonka saavuttaa jollain lepakon siipinahasta neulotuilla hifikumeilla.

stumpe
07.08.2023, 18.29
Ostin kehutut 38mm hutsun overidet mut nää onkin taittuvat 66tpi sisuriversiot. Uskallanko litkuttaa?:seko:

stumpe
08.08.2023, 17.59
Ostin kehutut 38mm hutsun overidet mut nää onkin taittuvat 66tpi sisuriversiot. Uskallanko litkuttaa?:seko:

Ei kannata, sen verran löysästi istuvat vanteelle.

arctic biker
08.08.2023, 18.22
Ei kannata, sen verran löysästi istuvat vanteelle.

Mutta mille vanteelle?

stumpe
08.08.2023, 20.02
^jaa a, joku kuitunen nextie.

Laitan kevyet sisärenkaat ja ajan minkä ajan, en rupea 60€/pari kummeja palauttaan Saksaan.

arctic biker
08.08.2023, 20.49
Järkimies, yks kulahtanut Overide pari pottukellarissa oottaa , olleet kyllä sisureilla.

F. Kotlerburg
10.08.2023, 09.39
Laitoin eilen 45mm Riddlerit alle. Hitaiksihan niitä on haukuttu, mutta ei ne nyt pahat olleet ja mukavan oloiset renkaat ajaa. Toki vähän tahmean tuntuinen assulla, mutta numeroiden valossa ei nyt niin hirveän tai sitten se oli nuo muodikkaat korkeaprofiiliset uudet vanteet.

hphuhtin
10.08.2023, 13.49
Riddler oli mun kokemuksella ihan sutjakka ja mukava, mutta ei kovin kestävä. Erikseen sitten se reunalangallinen versio.

Smo
10.08.2023, 14.05
^45mm Riddler edessä kesti kyllä sepeliä mulla sen siirtymäajan sepelikaudesta oikeaan talveen. Takana Xplor Mso 35, niistä siirrtymä 50mm GK SK TLC ja takana 40mm Thundero, en osaa sanoa asvaltista mutta ehkä hiekalla nopeampi

Qps
10.08.2023, 15.26
Mun 45mm riddlerit kesti vaikka mitä. Sepeliä, polkua, kivikkoo, kaikkea. Alko tuntumaan että sais jo hajota kun oli sellaset jäykät pökkelöt ajella tiellä. Mun mielestä oli hitaat kun maastopyörät tuntu rullailevan ohi assulla.
Kivat renkaat kuitenkin jos ajelee usein poluilla.

F. Kotlerburg
12.08.2023, 09.39
Ei nuo minusta nyt niin jäykät ole, mutta en olekaan tottunut jonkun flanellipaita partahipsterin partakarvoista käsin kudottuihin renkaisiin.

Asfaltilla vähän tahmea, mutta kun vähänkään irtopintaa tai muuten heikompi kitka niin onpa mainion oloinen rengas.

stenu
19.08.2023, 13.52
Lupasin joskus keväällä, että raportoin tänne, kun pierunkuorirenkaat antatuu: eilen lenkillä tuli EL Hurricaneen eka flätti, joka vaati toimenpiteitä. Joku terävämpi sepelipartikkeli tuikkasi nappuloiden väliin sellaisen reiän, että piti tukkia vuoto plugilla. Tilanne tämän gg-kauden osalta siis tällä hetkellä EL Herse vs Ultradynamico Race on 1-0.

slow
22.08.2023, 11.23
Huomasin tuossa jokin aika sitten, että Hutchinson tarjoaa Overide-rengasta nykyään myös 50-522 -kokoisena. Tämähän kiinnostaa.
Overidestä oli vallan mukavia ajokokemuksia aiemmilta vuosilta, vaikka joku erä ei kenties maailman kestävin ollutkaan.

Kunnes huomasin ranskalaisen suunnittelijan pilanneen tämänkin. Ei ole muuta kuin tanwallia. Tai siis "bronze".

https://cycling.hutchinson.com/tires/gravel/overide/

Mikähän olisi vastaava, sekä kooltaan että kuvioltaan, mutta oikean renkaan värisenä?
Vaikka olen pääösin tyylirajoitteinen niin riemunkirjavan pyörän kanssa en osaa muuta kuin mustaa kumia harkita.

MTB Engineer
23.08.2023, 14.34
~300km takana 45x700 Maxxis 120TPI Ramblereilla ja kun en paremmasta juuri tiedä niin vaikuttaa ihan pätevältä renkaalta. Mukavat ja pitävät, mutta eivät rullaa kovin hyvin ainakaan asfaltilla, joka nyt ei Maxxiksen renkaat tuntien muutenkaan ole suuri yllätys. Tilasin nyt kokeeksi Thunderot 44x700 lähinnä tan wallin takia niin katsotaan miten nuo vertautuu. Ainakin BRR:n mukaan Tufot pitäisi rullata aika paljon paremmin.

Ari
28.08.2023, 23.17
Kesä ajettu 42mm Pathfinder Prolla, ja ne ovat kyllä hyvät rullaamaan, pitämään ja kestämään. Vaatii vain aika korkeat paineet (2,8/3 bar), jotta rullaa hyvin, ja keulan mukavuus tuli ongelmaksi. Runko on URS, joten takapää on mukavan joustava. Tällä hetkellä edessä G One R 45, ja mukavuutta alkoi löytymään, toki 1,8 bar testilenkillä. Taakse tulee 40mm G One RS, kunhan lähettävät. Kuitenkin Pathfinder taisi rullata hieman paremmin edessä, kuin tuo G One R. Pathfinder oli 21mm id vanteella 44mm leveä tönärin mukaan, ja märkiä laikkuja ei juuri ilmennyt - erittäin hyvä rengas, jos ei etsi parasta joustoa.

Mitä painetta tuohon G One R 45 kannattaisi kokeilla? Asfalttia joku 30%, gravelia loput.

epakesa
31.08.2023, 12.21
Mitä painetta tuohon G One R 45 kannattaisi kokeilla? Asfalttia joku 30%, gravelia loput.

Hersen laskuri on mun mielestä antanut hyviä numeroita kokeiltavaksi. Tire Pressure Calculator – Rene Herse Cycles (https://www.renehersecycles.com/tire-pressure-calculator/)

Kun sille kertoo renkaan (todellisen) leveyden ja kuski+pyörä painon, niin saa kaksi optimipainetta: kovemman ja pehmeämmän. Toinen optimoi renkaan vierintävastusta, toinen koko systeemiä.

Itse tykkään laittaa ne napakammat paineet jos lähden aurinkoiselle asfalttilenkille ja pehmeämmät jos luvassa on soraa tai märkää.

https://www.renehersecycles.com/wp-content/uploads/2021/04/blog-0401-2021001_1000-wide.jpg

jalkkis
31.08.2023, 12.56
^Huvikseen testasin Hersen ja Silcan laskuria ei-gravel -renkailla (GP5000 32mm). Molemmat antoivat samat lukemat.

tchegge_
31.08.2023, 17.06
Silcan ja Hersen laskurit antaa ainakin 50mm renkaalle aika eri tuloksia jos on yhtään painavampi yhdistelmä. Normipainoiselle harrastajalle molemmat toki virhemarginaalin sisään.

60kg -160kg yhdistelmillä, nuo käyrät
Hersellä on aika suoraviivainen laskukaava, 50mm rengas niin 10kg on 0,2 bar.

Silcan kaavaan tarvitsisi excelin tai premman paperin. [emoji1]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230831/12f1bce5875a11a02744b3566ee9686f.jpg

Sent from my CPH2399 using Tapatalk

stenu
01.09.2023, 08.12
Tilasin Pyöräkauppa Keskiöstä Stigmatan kakkoskiekoille vielä perusversiot Ultradynamicon Roseista, kun niillä on ihan kilpailukykyiseen hintaan niitä siellä. Tuleepa nyt sitten testattua nekin. Ulkonäöstä, väristä ja sormituntumasta päätelleen niissä on täysin sama runko kuin Hersen Standardeissa.

Race-versioiden pehmeämpi kulutuspintamatsku tuntuu kuluvan aika nopeasti, joten jos niitä vertaa Hersen EL:iin, niin odotettavissa oleva käyttöikä on ainakin lyhyempi ja jonkin verran vähemmän mukava on UD:n Race-runko, mutta vaikuttaa myös olevan jonkin verran kestävämpi.

Nuuksion ylämäissä putkelta runttaamiseen Rosessa ei riitä pitoa samalla tapaa kuin Hersen nappuloissa. Muuten pitoa on riittävästi joka suuntaan. Noi pienet miinuksetkin huomioiden Ultradynamico Rose Race on kuitenkin ollut tosi kiva rengas ajaa, joten on ihan mielenkiintoista nähdä, että kuinka paljon JFF-versio eroaa siitä.

Gambinamiäs
01.09.2023, 09.09
Hersen laskuri on mun mielestä antanut hyviä numeroita kokeiltavaksi. Tire Pressure Calculator – Rene Herse Cycles (https://www.renehersecycles.com/tire-pressure-calculator/)

Kun sille kertoo renkaan (todellisen) leveyden ja kuski+pyörä painon, niin saa kaksi optimipainetta: kovemman ja pehmeämmän. Toinen optimoi renkaan vierintävastusta, toinen koko systeemiä.

Itse tykkään laittaa ne napakammat paineet jos lähden aurinkoiselle asfalttilenkille ja pehmeämmät jos luvassa on soraa tai märkää.

Sama. Asfaltille firm ja soralle, mudalle, lumelle ja myös tappajasepelille soft. Maantiepyörään huonoille asfalteille myös joskuss soft ja toisaalta soratiepyörälle firm, jos on luvassa ihan priimakuntoista ja tasaista soraa.

Ari
02.09.2023, 20.10
Kiitos linkistä.. Mielenkiintoinen laskuri, antoi 2,2/2,7 bar, olin kuvitellut gravel -painesuositukset vielä matalammaksi.

JackOja
02.09.2023, 20.30
Vertailun vuoksi voi laskea vielä Sramin ehdottamat paineet

https://axs.sram.com/guides/tire/pressure

Aakoo
02.09.2023, 21.05
Mun mielestä Hersen ja Silcan laskurit antaa liian kovia paineita. Sramin laskurin lukemat toimii itsellä paremmin.

Föhn
08.09.2023, 18.36
Nonnii, painimatsi Italia-Suomi päätyi suomen voittoon 2-0. Challengen 40mm Strada Biancat onnistuneesti tubelessoitu zippien kehille. Aiemmista oppineena sai suht selkeän niskaotteen ja paini päättyi alle tunnissa siitä kun rengaslaatikot avasin. 875 grammaa lisää massaa kehille. Tai jos otetaan maantiemoodin versio huomioon niin plussaa tuli reippaat 300g. Ajot täytyy jättää huomisaamuun mutta kova toivomus olisi että olisivathintansa väärti.

Föhn
08.09.2023, 18.45
Vielä odottaisi asennus rouvan fillariin Contin 35mm ASTR. Noita on kyllä pakko päästä ajaa. Onneksi kiekot ja pakat käy ristiin niin voi asettaa mistään mitään tietämättä rouvan koekaniiniksi. Saapa nähdä huomaako mitään. :)

Föhn
12.09.2023, 19.36
^^ On kyllä helevetin hyvät kumit. Melko rouheessa maastossa mentiin välillä mutta pääosin kivituhkaa ja pientä soranappulaa. Savipohjaisia mutta selvästi urautuneilla kinttupoluilla meinasi lipsua ote tiukimmissa mutkissa. Latupohjalla pystyi päästelemään reilua kolmeakymppiä. Havunneulasia löytyi kypärästä. :)
Paineet lähtiessä takana 2,8 bar ja edessä 2,5.
Nakkasin tohon Sramin laskuriin ja ehdotukset olivat taakse 2,68 ja eteen 2,53. Pitää kokeilla pikkasen vielä alentaa mutten usko vaikuttavan kuin persemukavuuteen.

Föhn
12.09.2023, 20.19
Täytyy muuten myöntää että jos jossain on kanjoni onnistunut niin siinä/tässä hiilikuitu lehtijousitolpassa. Mukavaa kyytiä tarjoilee persherkille. Oma persaus on tottunut kuitenkin välittömään vastaukseen joten mennään vähemmän joustavalla geminillä mutta joustavalla penkillä.

Aakoo
12.09.2023, 21.48
Strada Biancat on nopeat ja pehmeän tuntuman kumit, mutta oli sellainen vääntäminen vanteille ettei paremmasta väliä. Aika toivotonta yrittää mitään sisuria änkeä tien päällä jos tarve tulee.

miz
12.09.2023, 22.42
Strada Biancat on nopeat ja pehmeän tuntuman kumit, mutta oli sellainen vääntäminen vanteille ettei paremmasta väliä. Aika toivotonta yrittää mitään sisuria änkeä tien päällä jos tarve tulee.

Ne on paljon helpompi ottaa pois ja asentaa uudelleen, uuden htlr -kumin asennus tosiaan on ihan kauheeta hommaa.

Föhn
15.09.2023, 16.58
Niin on. Kerran kun äheltää ne paikalleen niin seuraava asennus onkin jo helpompaa jos ensimmäiseen asennukseen vertaa.En silti sano että se puristellaan noinvain kiinni. Challengen renkaioden kanssa oppii kyllä vehkeilemään. Silti, kaiken sen vaivan väärti sanoisin.

Rouva kävi kurvailemassa Grizlillä ja tuumas että mulle samat nakit asap. Pitää kokeilla että mahtuuko ne edes. Josse,i niin rungon vaihto.Tai jos kiekkokoon pienentää mutta en ole viitsinyt edes kattoa löytyy 650 koossa. Tai jos se ottais tuo mun uuden ja mä saisin Ridleyn... : )

Föhn
15.09.2023, 17.37
Vielä odottaisi asennus rouvan fillariin Contin 35mm ASTR. Noita on kyllä pakko päästä ajaa. Onneksi kiekot ja pakat käy ristiin niin voi asettaa mistään mitään tietämättä rouvan koekaniiniksi. Saapa nähdä huomaako mitään. :)
Tähän palatakseni niin viimeisimmällä reissulla rouva tuumaili että onko näissä renkaissa jotain vikaa? Ai kuis? Noku nämä tuntuu oudolta. Kovilta ja kankeilta ja jotenkin ei kulje. Pudotettiin paineita ja ei kuulemma isoa parannusta. Eikä suuremmilla paineilla. Mitä nyt itse ajoin niin onhan nuo ihan helevatan tunnotomat. Mutta ei nyt sentään toivottomat. Nämä on tehty tasaiseen kahdenkympin jyystöön tuntikausiksi.

Gambinamiäs
16.09.2023, 13.15
BRR mittausten mukaan on kyllä ihan nopea, ei mikään GP5000S TR, mutta hyvää keskikastia hyvällä pistosuojauksella. Kyljethän tuossa on tosi paksut, 25mm leveän kyljet on 1,4mm kun 25mm GP5000S TR kyljet on 0,9mm ja Pirellin Zero Race TLR 28mm kyljet 1,05mm. Kaupassa hiplailunkin perusteella melko jäykät ja raskaat nakit.

TERU
19.09.2023, 09.24
Tähän palatakseni niin viimeisimmällä reissulla rouva tuumaili että onko näissä renkaissa jotain vikaa? Ai kuis? Noku nämä tuntuu oudolta. Kovilta ja kankeilta ja jotenkin ei kulje. Pudotettiin paineita ja ei kuulemma isoa parannusta. Eikä suuremmilla paineilla. Mitä nyt itse ajoin niin onhan nuo ihan helevatan tunnotomat. Mutta ei nyt sentään toivottomat. Nämä on tehty tasaiseen kahdenkympin jyystöön tuntikausiksi.
Joutuu maksamaan tuon hyvästä suojauksesta?
Omat renkaat optimoitu samoin ajamisen jatkumisen takaamiseksi, pidän jopa tärkeänä kestävyyttä ja puhkeamattomuutta...

MTB Engineer
22.09.2023, 09.09
Laitoin graveliin 40mm thunderot kun niitä on kehuttu toimiviksi ja hintakin on maltillinen.
Renkaan rakenne oli aika pettymys kun on ihan muovia sisältä ja sellanen kova koppurainen tuntuma muutenkin.
Ihan kiva niillä oli ajella, mutta kyllähän siitä sellanen maaginen fiilis puuttuu.
Huonoimmat koppurarenkaat tuntuu sitä että painetta on liikaa ja liian vähän yhtä aikaa. Näissä paineet tuntu ihan normaalilta. Toisaalta ei tullu sitä "kellun soralla" tunnetta, jonka saavuttaa jollain lepakon siipinahasta neulotuilla hifikumeilla.

Mulla 44mm versiot ja tosiaan kyljet on yllättävän jäykät vaikka mainostavat, että ovatko nuo nyt 250TPI, tms. Renkaana kuitenkin aivan hyvät. Ramblerit oli mukavammat ja ehkä helpommat ajaa. Thunderot haluaa mennä suoraan ja pyöreä profiili tekee soramutkista vähän mielenkiintoisia, mutta rullaavat myös PALJON paremmin kuin Ramblerit. Märällä en ole noita kokeillut, mutta kuivilla poluillakin menevät aivan hyvin.

F. Kotlerburg
22.09.2023, 10.05
Otin 44mm Thunderot pois tuossa vanteilta ja on kyllä vuotaneet selvästi kyljistä. En muista hetkeen, että olisi ollut tuollainen litkujäämäkerros minkään kumin kyljissä. Eikä nuo koko kesänä oikein kunnolla tiivistyneetkään vaan ilmaa sai lisätä tuon tuosta ja vanteelle nosto oli tuskaa. Pitää miettiä mitä noille tekee.

Sbafu
22.09.2023, 10.10
Itse laitoin testiksi Strada Biancat (45mm) alle - ja enhän minä slikseillä osannut yhtään ajaa!
Kivikova pohja ja päällä pientä irtokiveä -> tutussa mutkassa eturengas alta ja sidetarpeille käyttöä. Taitaa Lahden NGS jäädä väliin :/
Toki tiesin, että pitoeroa Thunderoihin on, mutta silti se pääsi yllättämään.

Ens viikolla uudet testit maltillisemmalla vauhdilla :-)

Föhn
22.09.2023, 17.41
Kuulalaakerisora pitää tosiaan ukon hereillä noilla renkailla, tai ainakin pitäisi. Kolmea kymppiä mutkaan voi joskus aiheuttaa sydämentykytyksiä. Itse tykkään tollaisista herkästi tienpinnasta irtoavista renkaista. Kaipa tuo ajotyyli on adaptoitunut siihen suuntaan tai olisko oppinut noiden renkaioden metkut kun tuon tyyppisiä rengasvalintoja tuntuu alle eksyvän.

Föhn
22.09.2023, 17.50
Joutuu maksamaan tuon hyvästä suojauksesta?
Omat renkaat optimoitu samoin ajamisen jatkumisen takaamiseksi, pidän jopa tärkeänä kestävyyttä ja puhkeamattomuutta...
Kestävyyttä on huono mennä vielä sanomaan mutta jos tuollainen muodossaan pysyvä rengas on hakusessa niin se on tuo. Se on niin jämäkkä että tuntuu että sillä voisi joku keveämpi ajaa ilman sisuria tai litkua : ) Tämän hetkisen tuntuman perusteella sanoisin että hyvä, rullaava rengas pitkille suorille reilun parinkympin vauhteihin. Ja henkilölle joka ei tarvitse palautetta maanpinnasta.

Föhn
22.09.2023, 18.00
BRR mittausten mukaan on kyllä ihan nopea, ei mikään GP5000S TR, mutta hyvää keskikastia hyvällä pistosuojauksella. Kyljethän tuossa on tosi paksut, 25mm leveän kyljet on 1,4mm kun 25mm GP5000S TR kyljet on 0,9mm ja Pirellin Zero Race TLR 28mm kyljet 1,05mm. Kaupassa hiplailunkin perusteella melko jäykät ja raskaat nakit.
Joo kävinkin vilaisemassa. Kiitokset vinkistä. Ja siis onhan tuo arki, työmatka yms yms hyvä rengas. Hintansa väärti siis noin niinkuin ominaisuuksien puolesta. Suosittelen!

Gambinamiäs
22.09.2023, 18.42
Joo kävinkin vilaisemassa. Kiitokset vinkistä. Ja siis onhan tuo arki, työmatka yms yms hyvä rengas. Hintansa väärti siis noin niinkuin ominaisuuksien puolesta. Suosittelen!
Mä varmaan otan noi Pirellit, kun sekä BRR että kaupassa hipalilun perusteella kyljet on vähän notkeammat ja ohuemmat ja kulutuspinta vähän paksumpi. BRR mukaan ihan yhtä nopeita, mutta jos tuntuma olisi vähän kivempi. 28mm GP500 S TR:ät löytyy nyt alta, mutta ehkä tuollaisena brevet-renkaana noi epäilyttää enkä haluaisi mitään (laiskan miehen) Ruskaa lähteä niillä ajamaan. Pirellit 30, 32 tai 35mm leveinä sitten alle. No väärä ketju ehkä, täällähän on se leveät maantierenkaat ketjukin.

Eilen heitin ihan reilun parin kympin polku- ja lenkkipolkulenkin. Pirellin Gravel H't tuntui märillä poluilla jo vähän liukkailta. Vaihtuu kyllä viikonlopun aikana takaisin Gravel M:iin. Eipä noilla nopeammilla Gravel H:illa enää oikein käyttöä ole, tuntuu että täysi luottamus pitoon ja vähän haastavampienkin polkujen ajelu on itsellä tärkeämpää kuin muutama vatti
vierintävastusta.

Föhn
22.09.2023, 19.02
Jos perheen hameväkeä kuuntelee niin suosikit taitaa olla S TR 30 ja 32mm koossa. Itekki tykkään. Joten summa summarum; äijälle silkinohutta kylkeä Viitorialta ja Challengelta, neideille vähän paksumpaa kuten Continental. Tuo Pirellekin täytyy tsekata

misopa
23.09.2023, 00.04
Mulla nyt Pirellin Gravel H:t (40mm) testissä ja tykkään. Märällä soratiellä hyvä pito (mulle), mukavat (tämä vähän yllätti) ja rullaa käytännössä yhtä hyvin kuin G-One RS:t. Miinusta reilusta painosta (yli puoli kiloa per kumi). Mutta jospa kestää ryskätä, kun kumissa ei ole pihistelty.

TuplaO
23.09.2023, 10.52
^Tervetuloa klubiin. Itsellä tosiaan ainakin kolmas pari putkeen ajossa 40-millisenä. Paperilla ei kummoinen nakki, mutta käytännössä eri maata. Kantatessa irtonaisella alustalla tietysti välillä pitää himmailla. Vetopito ei ole itselle ongelma, kun vedän mäet aina satulasta, oli vauhtia paljon tai vähän. Alla yksi flätti, joka johtui kuivahtaneista litkuista.
Mulla tietysti system weight yli sata. Paksumpikin kylki ”pehmenee” tuossa painoluokassa. Paineita pidän karvan päältä 2. Hyvin rullaa.

huotah
23.09.2023, 10.52
Mulla nyt Pirellin Gravel H:t (40mm) testissä ja tykkään. Märällä soratiellä hyvä pito (mulle), mukavat (tämä vähän yllätti) ja rullaa käytännössä yhtä hyvin kuin G-One RS:t. Miinusta reilusta painosta (yli puoli kiloa per kumi). Mutta jospa kestää ryskätä, kun kumissa ei ole pihistelty.

Kiinnostaisi kuulla mikä on noiden todellinen leveys vanteella, jos olet mitannut?

TuplaO
23.09.2023, 10.56
^Meikäläisella i25-vanteella vähän päältä 2bar paineilla jossain 42mm paikkeilla.

misopa
23.09.2023, 11.26
^ja ^^ Sama 42mm 2bar paineella i25 kehällä. Lisäksi jonkin verran korkeampi, mitä G-One RS 40mm (jossa leveys samaa luokkaa). Eli Pirellit ilmatilaltaan jonkin verran suuremmat.

elasto
23.09.2023, 12.50
Sain vihdoin ensimmäistä kertaa vaihdettua renkaat gravel-pyörään kun ensiasennuksena tulleet Schwalben G-One Bite 40mm renkaat olivat jo sen verran kulahtaneet 9000km jälkeen. Yllättävän pitkään nuo kesti ja nolla rengasrikkoa. Toimi ne edelleenkin, mutta kuviota ei enää paljoa ollut jäljellä ja takarenkaasta näkyi parista kohtaa kulutuspinnasta läpi jo se tanwall niin vaihdoin pois varmuuden vuoksi. Tyytyväinen olin ollut renkaisiin, mutta nyt halusin kokeilla jotain uutta.

Uusiksi renkaiksi valikoitui Challenge Getaway Handmade Tubeless Ready 40mm. Renkaat tuntui todella ohuilta ja asennus hieman hankala kun en ollut ikinä nähnyt tuollaisia renkaita, jotka on paketista otettuna periaatteessa vain yksi iso kuminauha. Kuvio hieman epäilytti kun oli niin pieni siihen verrattuna mihin olen tottunut, mutta ainakin näin muutaman lyhyen lenkin perusteella tuntuvat yllättävän pitäviltä. Kovin hankalia reittejä en tosin vielä ole päässyt ajamaan vaan lähinnä hyväkuntoisia ulkoiluteitä.

Renkaat rullaa tosi hyvin hiekkateillä ja varsinkin asflatilla huomaa eron vanhoihin Schwalbeihin. Pyöreän profiilin ansiosta kosketuspinta on aika pieni ja pyörää voi kallistaa reilusti ilman, että tuntuu hassulta. Tuleekohan tuon profiilin vuoksi hankaluuksia mutkissa jos on liukkaampaa/irtonaisempaa alustaa alla?

Schwalbeissa käytin yleensä 2.2 bar takana ja 2 bar edessä. Näissä tuntuu voivan käyttää kovempiakin paineita. Edes lähemmäs 3 bar paineella renkaat tuntuvat joustavan jonkun verran. Eivät siis ole kivikovat vaan mukavuuttakin löytyy. Johtunee tuosta ohuemmasta rakenteesta? Toisaalta taas tuntuvat rullaavan erinomaisesti matalammillakin paineilla joten en ole vielä oikein päässyt lopputulokseen millaisia paineita näillä kannattaa käyttää. Nämä on ehkä nimellismitaltaan hieman isommat kuin Schwalbet sekä leveyden että korkeuden puolesta joten myös sen vuoksi olisi enempi joustovaraa käytössä.

Gambinamiäs
23.09.2023, 22.20
^Meikäläisella i25-vanteella vähän päältä 2bar paineilla jossain 42mm paikkeilla.
Omat 45mm H't ja M't ovat molemmat 25mm vanteilla noin 47mm leveitä eli taitavat aina olla millin tai pari yli nimellismitan. Toki tuo vanteen leveys aina vaikuttaa.

MTB Engineer
26.09.2023, 09.18
Otin 44mm Thunderot pois tuossa vanteilta ja on kyllä vuotaneet selvästi kyljistä. En muista hetkeen, että olisi ollut tuollainen litkujäämäkerros minkään kumin kyljissä. Eikä nuo koko kesänä oikein kunnolla tiivistyneetkään vaan ilmaa sai lisätä tuon tuosta ja vanteelle nosto oli tuskaa. Pitää miettiä mitä noille tekee.

Mulla eturengas pitää hyvin, mutta takarengasta saa pumppailla parin lenkin välein. Tubeless-vaikeuksia mulla ei ollut vaan molemmat nousi kompuralla i25 vanteelle naks-ja-kops.

F. Kotlerburg
26.09.2023, 10.23
Joo, nuo omat ei nousseet vanteelle edes kompuralla ilman ylimääräistä teippikiekkaa. Taitaa olla melkoisia laatueroja näissä.

Muut kumit on noille vanteille poksahtaneet ongelmitta.

F. Kotlerburg
28.09.2023, 19.33
Black round Pirellit laitettu alle. Tai no ruskeet kyljet niissä on, Gravel H:t siis. Mukavan rullaava kumi, kyljet on aika jäykät ja paineita pitää vähän hakea. Riddlerin Light-version kyljet selvästi taipuisemman oloiset.

Syysmudassa aika liukkaan oloiset jarrutuksissa, mutta toisaalta juurakossa yllättävänkin pitävät. Ajellaan nyt näillä tovi kun ei jaksa jumpata edes takas.

sape87
01.10.2023, 14.48
White Interceptor GX:n mukana tuli mielenkiintoiset renkaat - Kenda Flintridge Pro TR 40mm:t. (TR = ohuempi versio)
Todella ohuet kyljet, mutta kulutuspintaa kuitenkin ihan mukavasti. Oli tarkoitus laittaa pyörään tutut Tufot alle, mutta hetken hypistelyn jälkeen innostuin Kendoista sen verran eli laitoin ne litkuilla alle. Lenkille en vaan valitettavasti pääse pariin päivään.

Onko kellään kokemusta ko. renkaista? Kestääkö kuten yleisrenkaan pitää?

https://off.road.cc/content/review/tyres/kenda-flintridge-pro-sct-tr-700x40c-review-5683
At 490g, the Flintridge TR is a little on the portly side for its type: the Continental Terra Speed tyres in the same size weigh 428g, for instance, yet have a tougher-feeling carcass with a noticeably stiffer sidewall.

Jäikö Kendat käyttöön kesäks?
Ite ajoin hetken, mutta vähän turhan rouheet omaan käyttöön, niin ostin s-works pathfinderit joka on kyl ihan huippu. Nyt syksyn alkavilla mutaliukkailla otin pienen mukin, joten Kendat kokeeks takas alle ja luotto liukkaalla ajamiseen nousi huimasti. Märät savitiet ja märkien lehtien kyllästämät kiviset metsätiet menee tosi nätisti.

moukari
11.10.2023, 11.58
Jäikö Kendat käyttöön kesäks?
Ite ajoin hetken, mutta vähän turhan rouheet omaan käyttöön, niin ostin s-works pathfinderit joka on kyl ihan huippu. Nyt syksyn alkavilla mutaliukkailla otin pienen mukin, joten Kendat kokeeks takas alle ja luotto liukkaalla ajamiseen nousi huimasti. Märät savitiet ja märkien lehtien kyllästämät kiviset metsätiet menee tosi nätisti.

S-Works Pathfindereistä nyt on yhden ajokauden verran kokemusta. Taitaa tuolla parilla olla joku 3 000 km nyt alla ja vieläkin varmaan joku pari tuhatta kilometriä pintaa jäljellä, vaihdoin renkaat nyt päittäin. Ovat kestäneet kisat, polkurymistelyt ja sepelit. Paineet tuntuvat pysyvän vieläkin hyvin. Vaikka kuvio on aika maltillinen, rengas käyttäytyy ennalta-arvattavasti eli pito loppuu juuri silloin kuin itse odottaa, mikä on aika tärkeä ominaisuus gravel-renkaalle. Ostin toisen parin näitä ensi vuoden ajoihin, mutta saa nähdä meneekö jopa ensi ajokaudesta osa tällä parilla.

Toisilla kiekoilla on nyt 29x2.2" Race Kingit, jotka ovat myös hyvät gravel-renkaat, eivät tosin mahdu ihan joka pyörään. Rullaavat hyvin ja poluilla tosi hauskat. Varmaan näkevät talvellakin jonkun verran ajoa, kunhan ulkona ei ole kovin jäistä. Talven gravel grinding -renkaina aion pääasiallisesti käyttää Ice Spikereitä, toivottavasti ne eivät raavi runkoon, näytti jäävän 5 mm per sivu tilaa takana :)

huotah
11.10.2023, 12.16
Mistä ostatte S-W Pathfindereita? Bike24:lla niitä on saatavilla harvakseltaan, muualla en ole niihin törmännyt.

moukari
11.10.2023, 12.17
Mistä ostatte S-W Pathfindereita? Bike24:lla niitä on saatavilla harvakseltaan, muualla en ole niihin törmännyt.

Bike-Componentsilta löytyy edullisesti: https://www.bike-components.de/en/Specialized/S-Works-Pathfinder-28-Folding-Tyre-p85109/?v=125316-black-tan&t=b

JackOja
11.10.2023, 12.26
Foxcompilta löytyy (https://foxcomp.fi/specialized-s-works-pathfinder-pro-2bliss-ready-700x42-tan) myös. Toki kustantaa enempi.

Harmi kun S-Worksia ei ollut olemassa silloin kun oma Pro -pari tuli hankittua. Eikä kulu millään, että saisi ostaa kevyempää versiota.

Harmi nro 2, ettei saa kokomustana. Mä olen kyllästynyt ruskeakylkisiin renkaisiin.

Gambinamiäs
11.10.2023, 13.54
Harmi 3. kumpa saisi leveämpänä. Tosin taitavat käytönnössä olla jotain 44mm i25mm kiekoilla?

moukari
11.10.2023, 14.00
Harmi 3. kumpa saisi leveämpänä. Tosin taitavat käytönnössä olla jotain 44mm i25mm kiekoilla?

Ne ovat noin 44-45 mm, olen mitannut sekä i23 mm että i26 mm kiekoilla.

Gambinamiäs
11.10.2023, 15.41
No kyllä ne varmaan sitten olisi ehkä ihan riittävät, vain 2-3mm kapeammat kuin nykyiset Pirelli Cinturat0 Gravel h 45mm't. Vois olla ihan pätevät kesärenkaat. BRR datan perusteella kokolailla vastaavat, mutta kestävämmät kumit.

Tosin tänä vuonna ei Gravel H:kaan oleet kuin hetken alla. M't on ihan riittävän nopeat ja niiden pito yhtään pehmeämmällä on aivan ilmiömäinen. Viime viikkoina on tullut ajettua helpompia maastopolkuja, trailmapin vihreää ja keltaista ja ei jää renkaiden pidosta kiinni,

huotah
11.10.2023, 16.36
No niin, löytyyhän niitä S-W Pathfindereita, kiitos linkeistä. Nuo kiinnostaa syystä että ovat testien mukaan rullaavat hyvin, leveydeltään ja tilavuudeltaan niin isot kuin omaan fillariin mahtuu, kevyet, kestävät ja ilmeisesti sivuttaispitokin on kelvollinen. Eikä edes järkyttävän hintaiset.

Toisena vaihtoehtona olen pyöritellyt mielessä Pirelli Gravel H:ta tai jopa M:ää. Yllätyin nappuloiden koosta kun näin M:t ekaa kertaa luonnossa, nehän ei olekaan sellaiset traktorin renkaat kuin kuvista olin päätellyt.

Gambinamiäs
11.10.2023, 17.38
Ihan hyvin ne M't rullaa. BRR:n testeissä joku watti-pari eroa Pathfinderin hyväksi, eli tuollaisessa soratierenkaassa ei mitään. H'lla sitten joku watti etua Pathfinderiin verrattuna. Molemmat Pirellit 45mm leveinä omistavana voin vahvistaa, että H on selkeästi nopeampi ja nopein sorakumi, mitä on omassa käytössä ollut, mutta M'n älytön pito viehättää koko ajan enemmän ja ne on ollut melkein koko vuoden alla. Pitävät mudassa ja lumessakin todella hyvin, riittävä nappula pureutuu hyvin ja riittävän harva kuvio ei tukkeudu.

misopa
11.10.2023, 19.48
Nuo Pirellin M:t 35mm leveinä oli myös FNLD GRVL voittajan alla. Eli nopeus ja muut ominaisuudet lienee tuossa kumissa riittävällä tasolla. Itsellä 40mm H:t ja tykkään kyllä paljon.

Mielenkiintoista sinänsä oli, että tuoreen EM-voittajan (Stuyven) kumit oli jotkin muut kuin Pirellit, vaikka talli (Lidl-Trek) muutoin käyttää Pirellin kumeja. Kuvio ei muistuttanut mitään Pirellin mallia ja lisäksi logot oli kumeista mustattu yli. Mitkä lienee olleet sitten?

moukari
11.10.2023, 20.27
Nuo Pirellin M:t 35mm leveinä oli myös FNLD GRVL voittajan alla. Eli nopeus ja muut ominaisuudet lienee tuossa kumissa riittävällä tasolla. Itsellä 40mm H:t ja tykkään kyllä paljon.

Mielenkiintoista sinänsä oli, että tuoreen EM-voittajan (Stuyven) kumit oli jotkin muut kuin Pirellit, vaikka talli (Lidl-Trek) muutoin käyttää Pirellin kumeja. Kuvio ei muistuttanut mitään Pirellin mallia ja lisäksi logot oli kumeista mustattu yli. Mitkä lienee olleet sitten?

Stuyven ja muut lähti niin kovaa menemään heti ekassa mäessä että en kerennyt näkemään siellä :D

misopa
11.10.2023, 21.01
^:D Hienoa olisi kyllä osallistua tuollaiseen kisaan, missä on noita maailman eliittiä olevia kuskeja. Vaikka perävaloja en ehtisi montaakaan sekuntia katsella :)

moukari
11.10.2023, 21.39
^:D Hienoa olisi kyllä osallistua tuollaiseen kisaan, missä on noita maailman eliittiä olevia kuskeja. Vaikka perävaloja en ehtisi montaakaan sekuntia katsella :)

Jep, niissä on kyllä oma tunnelmansa. Mutta ei mikään ole paikallisten hiekkatieajojen voittanutta :D niissä ehtiikin speksailla mm. paksuja GG renkaita muiden osallistujien kanssa.

J3K
12.10.2023, 19.02
Ihan hyvin ne M't rullaa. BRR:n testeissä joku watti-pari eroa Pathfinderin hyväksi, eli tuollaisessa soratierenkaassa ei mitään. H'lla sitten joku watti etua Pathfinderiin verrattuna. Molemmat Pirellit 45mm leveinä omistavana voin vahvistaa, että H on selkeästi nopeampi ja nopein sorakumi, mitä on omassa käytössä ollut, mutta M'n älytön pito viehättää koko ajan enemmän ja ne on ollut melkein koko vuoden alla. Pitävät mudassa ja lumessakin todella hyvin, riittävä nappula pureutuu hyvin ja riittävän harva kuvio ei tukkeudu.

Kuinka matalilla paineilla noilla black and roundeilla uskaltaa ajella? Kyljessä lukee min. 2.5 bar 40mm versiossa, nyt oli edessä 2.7 ja takana 2.9 kun kävin testaamassa litkutusta. Kovalla alustalla tuntuu ihan toimivalta mutta tosiaan röykkyisempää ja lunta ajatellen.

Gambinamiäs
12.10.2023, 19.10
Mulla on paineet suoraan Rene hersen laskurilla laskettuna, antaa 46mm (laitan yhden millin lisää kun todellinen paksuus on sitä luokkaa) paineet:
Soft: 31 psi (2.2 bar)
Firm: 39 psi (2.7 bar)
M:llä ajan yleensä soft ja ihan hyviltä tuntuu. Kai niitä voisi laskeakin. H't yleensä firm kun ne on ajossa vaan kesällä hyvillä alustoilla ja M't on sitten syksystä taas seuraavaan kesään asti ja niillä rymytään polkuja ja ajetaan työmatkaa tappajasepeliä uhmaten (ei koskaan rengasrikkoja vaikka ajoin ekat vajaa kaksi vuotta sisureilla).
https://www.renehersecycles.com/tire-pressure-calculator/

edit. mulle antaisi 41mm Soft: 35 psi (2.4 bar) ja varmaan siitäkin voisi vielä laskea, toki kiekkojen leveyskin vaikuttaa. No valmistajan minimipaineet on vähän varman päälle kai aina. Mutta tuosta soft:ista en varsinaisesti ole pienempiä paineita edes kaivannut, pitoa riittää, on pehmeää kyytiä onhan se rengas silmämääräisestikin painunut.

AnttiWalker
13.10.2023, 14.33
mun fiiliksiä Tufo Gravel Thundero 44-millisistä. Ihan tosi lupaavat renkaat kyllä.

https://youtu.be/JmjumiHOzt0

MTB Engineer
16.10.2023, 13.51
Hirveän vähän juttua itse renkaasta ja kauheasti rantaraitista. En ole omilla sisureilla ajanut enkä tule ajamaan, ja nyt märemmällä on käynyt mielessä vaihtaa Ramblerit takaisin alle. Kuivalla ja kovalla Thunderot ovat ihan erinomaisen hyvät, mutta esim. märillä poluilla aika liukkaat.

misopa
16.10.2023, 16.29
Näitä Pirellin sliksejä odottelen mielenkiinnolla. Saapa nähdä milloin tulee myyntiin. Pitkään ollut heidän sivuillaan tuo 40mm versio, vaan ei ole kaupoissa näkynyt. Eipä näin talvea vasten ole kyllä enää kiirettäkään.

https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/bike/tyres/catalogue/p-zero-race-tlr/40-622

Gambinamiäs
16.10.2023, 18.08
Näitä Pirellin sliksejä odottelen mielenkiinnolla. Saapa nähdä milloin tulee myyntiin. Pitkään ollut heidän sivuillaan tuo 40mm versio, vaan ei ole kaupoissa näkynyt. Eipä näin talvea vasten ole kyllä enää kiirettäkään.

https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/bike/tyres/catalogue/p-zero-race-tlr/40-622
32, 35 ja 40mm versioita ei ole kai vielä saatu myyntiin asti. Olisin 32mm ostanut, mutta ei niitä mistään löytynyt. Toi 40mm olisi myös ollut jo hetken tulossa BRR testiin, mutta listassa lukee ettei ole vielä saatavilla.

Gambinamiäs
31.10.2023, 12.15
Tufo Gravel Thundero HD- eli pistosuojattu versio testattu 40mm leveänä. Pari vattia per rengas tulee takkiin, mutta haukuttu pistosuojaus on nyt kertaluokkaa parempaa tasoa. HD Swampero 44mm leveänä voisi olla omaan käyttöön mielenkiintoinen vaihtoehto Pirellin Gravel M'lle. Thundero HD menee sitten aika tasoihin Pirellin Gravel H'n ja Spessun S-Works Pathfinderin kanssa.
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/tufo-gravel-thundero-hd

Myös Challenge Getawayn pistosuojattu versio on testattu. Ottaa jo vähän enemmän turpaansa vrt HTLR.
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/challenge-getaway-xp-pro

VJV
13.11.2023, 09.37
Kysymys 3T Exploro Primon (tai aikaisemman perus-exploron) omistajille. Miten leveitä kumeja olette tuohon saaneet sopimaan? Pohdin Rene Hersen Juniper Ridgen (650bx48mm) ja Umtanum Ridgen (650bx55mm) välillä. Toki kuulen mielellään jos jollain on yleisesti kokemuksia mainituista renkaista.

TuplaO
13.11.2023, 10.21
^Itsellä kokemusta 1. sukupolven Explorosta, joka siis ilmeisesti samaa kamaa. Setuppi oli 1x. Olisinko tönärillä mitannut, että 43-milliseksi venynyt nakki 700c-koossa pyöri ilman mainittavia murheita. Muta-ajoa en harrastanut.

Gambinamiäs
13.11.2023, 14.31
Tossa arvioidaan Pirellin Gravel M 50x650-kumit 3T Exploron alla ja mahtuvat juuri, mutta ei jää ylimääräistä tilaa.
https://www.youtube.com/watch?v=fx9j8Ejo7lc

Ei siis hajuakaan noirs Exploroista, muistin vaan nähneeni pyörän ko- videossa. Leveyden näkee noin kohdalla 5:25.

klemola
15.11.2023, 07.50
Meillä pyörii perheessä kahdessa 3T Exploro Race Maxissa ISP:t 27,5 x 2,25 koossa hyvin, mutta ilman etuvaihtajaa

LeeK
11.01.2024, 16.44
Eilen tuli tilattua Ultradynamico Cava Robustot. Kaveri yllytti.
Aikaisemmin ollut Pirelli Cinturatot, 0 reikää.
Pirellit alkavat olemaan loppu ja mieli teki kokeilla jotain erilaista.
Toivottavasti jo ensi viikolla pääsee kokeilemaan.
https://ultradynamico.com/products/cava-robusto

kaakku
11.01.2024, 17.02
Mulla on ollut takarenkaana Cava JFF 42x700. Kunhan kylki alkoi pitämään ilmaa niin ihan kiva rengas. Mudalle ajaessa toki melko jännittävä.

LeeK
11.01.2024, 19.55
Mulla on ollut takarenkaana Cava JFF 42x700. Kunhan kylki alkoi pitämään ilmaa niin ihan kiva rengas. Mudalle ajaessa toki melko jännittävä.

Täällä ei ole onneksi ole paljoa mutaa tarjolla. Kuivaa soraa, asfalttia ja huonokuntoisia teräviä kiviä sisältäviä sorateitä sen sijaan reilusti.
Jännä nähdä huomaako mitään isompaa eroa vs vanhat.

stenu
17.02.2024, 14.35
Panaracerin facebookista. Uusi Gravel King julkaistaan 1.3.

https://scontent.fqlf1-2.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/427705068_911737910956721_2334935977935814739_n.jp g?_nc_cat=106&ccb=1-7&_nc_sid=3635dc&_nc_ohc=YGwBnNXNxrgAX-95xzO&_nc_ht=scontent.fqlf1-2.fna&oh=00_AfB0N6P1DkEnsN2qCYhsRu9vBQTyKidEtGA5ccmXxbmY fA&oe=65D6585B

slow
17.02.2024, 16.14
Huomasin tuossa jokin aika sitten, että Hutchinson tarjoaa Overide-rengasta nykyään myös 50-522 -kokoisena. Tämähän kiinnostaa.
Overidestä oli vallan mukavia ajokokemuksia aiemmilta vuosilta, vaikka joku erä ei kenties maailman kestävin ollutkaan.

Kunnes huomasin ranskalaisen suunnittelijan pilanneen tämänkin. Ei ole muuta kuin tanwallia. Tai siis "bronze".

https://cycling.hutchinson.com/tires/gravel/overide/

Mikähän olisi vastaava, sekä kooltaan että kuvioltaan, mutta oikean renkaan värisenä?
Vaikka olen pääösin tyylirajoitteinen niin riemunkirjavan pyörän kanssa en osaa muuta kuin mustaa kumia harkita.

Itse itselleni vastaten: Tilasin 48 mm leveät Tufon Thunderot, joilla ehdin syksyllä ajaa tasan yhden päivän ennen kuin lumi peitti tanhuat. Tufon tyyliin helpoin tubeless koskaan, ja rullasivat aivan riittävän hyvin. Lisää näistä sitten kun kilometrejä kertyy.

Föhn
17.02.2024, 16.48
Sehän on rikos suorastaan kun riemukirjavaan fillariin isketään ripulikylkeä tai muuta värirengasta eli jokaisessa riemunkirjavassa fillarissa osan kauppanimen pystyy katsomaan osista.Harva pyörä onnistuu olemaan hillitty sekä vapaa teksteistä tai merkinnöistä. Tuommoisiin ne värikyljet ehkä passaiskin.

Smo
17.02.2024, 18.59
Itse itselleni vastaten: Tilasin 48 mm leveät Tufon Thunderot, joilla ehdin syksyllä ajaa tasan yhden päivän ennkuin lumi peitti tanhuat. Tufon tyyliin helpoin tubeless koskaan, ja rullasivat aivan riittävän hyvin. Lisää näistä sitten kun kilometrejä kertyy.

Pitää muuten erittäin hyvin lumella

kaakku
17.02.2024, 19.13
Sehän on rikos suorastaan kun riemukirjavaan fillariin isketään ripulikylkeä tai muuta värirengasta eli jokaisessa riemunkirjavassa fillarissa osan kauppanimen pystyy katsomaan osista.Harva pyörä onnistuu olemaan hillitty sekä vapaa teksteistä tai merkinnöistä. Tuommoisiin ne värikyljet ehkä passaiskin.
Mihin tää purkaus liittyi vai luistaako hihna ihan muuten vaan?

xc-pyöräilijä
17.02.2024, 20.39
Omastakin mielestä ripulirenkaat ovat aina olleet hirveän näköiset, on hyvin harvoja kertoja kun ne olisivat omaan silmään olleet edes sinnepäin ok. Otin syksyllä silti syrjähypyn laittaessani alle 47mm Vittoria Terreno Dryt. Kerkesin ajamaan hiekkaa n.400km ennen lumien tuloa, olin vakuuttunut vaikka kuivan kelin rengas onkin, yllättävän hyvä myös litsläts keleillä hiekalla. Poluilla en aja. Valitettavasti tuo 47mm versio oli aavistuksen liian nafti, joten otin nyt 40mm versiot. Leveys ei ole ongelma, vaan korkeus. Olisiko vinkkiä vastaavaan, mutta matalampi profiiliseen renkaaseen? Nyt varmaan heitän orkkis Gravel M alle ennen kevättä.

https://live.staticflickr.com/65535/53322229859_b859203fbe_b.jpg

kaakku
17.02.2024, 21.58
https://i.imgur.com/7m2FXCi.png
Omaan pyörään tanwallit sopii ihan hyvin. Kivahan se on että löytyy muutakin väriä kuin mustaa.

jalkkis
17.02.2024, 22.36
^ Brittipyörän aristokratiaan tanwallit passaakin.

Iso yläpeukku Fairlightista. Harmi, etten saanut aikaiseksi tilata tuommoista pre-Brexit. Oli henkisesti liian kallis siihen hetkeen mutta kalliimmaksihan se sitten meni post-Brexit...

Lähetetty minun Pixel 8 Pro laitteesta Tapatalkilla

kaakku
17.02.2024, 23.39
Samat fiilikset mutta sitten 40v synttärit alkoi lähestyä ja ajattelin että miksipä ei, kerranhan täällä vain eletään. Viimeisimmän pyörän hankintaan myötävaikutti kahden tutun poislähtö parin viikon sisään - ajattelin että jos tekee mieli ajaa talvipolkuja olosuhteista välittämättä niin ei auta kuin lopettaa se jahkailu ja hommata se hemmetin läskipyörä. Kumpaakaan hankintaa en ole vielä toistaiseksi katunut.

WarElephantSixSixSix
18.02.2024, 09.01
Mitä suosittelisit alla olevilla spekseillä:

-Ajot pääasiassa työmatkaa asfaltilla, joten slicksi saisi olla
-Leveys 35-42mm
-Mielellään kevyt ja musta
-Halpa hinta plussaa

Arosusi
18.02.2024, 10.10
René Herse Barlow Pass EL - 700C x 38

paaton
18.02.2024, 10.18
Maxxis velocita. Löytyy hi5bikelta hyllystä. Smoothi rengas ajaa, muttei tietty niin nopea kuin rene herse.
Myös 60tpi on suht pehmeä ajaa ja kestää.

misopa
18.02.2024, 10.32
Panaracer Gravel King sliksi.

Kuten tuolla yllä jo mainittu, niin heiltä on tulossa uutta kuningasta. Saa nähdä tuleeko malliston päivitys, vai joku yksittäinen uusi rengas entisten seuraksi.

JackOja
18.02.2024, 16.27

-Leveys 35-42mm
-Halpa hinta plussaa

Eikö Hutsun Overide enää kelpaa?

Pastu
18.02.2024, 20.51

-Leveys 35-42mm
-Halpa hinta plussaa

Suht halvalla pääsee Pirelli Cinturato All Roadilla. Löytyy 35 & 40 & 45 mm leveyksillä.

WarElephantSixSixSix
19.02.2024, 07.06
Nyt alla on 36mm wtb exposure. En ole noilla ajanut vielä metriäkään, enkä koko pyörällä. Pitää silti jo miettiä valmiiksi mitä laittaa siihen seuraavaksi alle. Kiitos hyvistä ehdotuksista. Lisään nuo listalle.

nure
19.02.2024, 10.49
Millä 35/40 millisellä paras (pisto)suojaus ilman ettei paino nouse huimasti?

slow
19.02.2024, 12.37
Pirellin Cinturato Velo on hyvin suojattu. Hieman jäykkä rungoltaan mutta kestävä. 35 mm on levein koko.

Arosusi
19.02.2024, 16.23
Velo on erittäin hyvin suojattu. Ei litkutettuna tarvitse reikiä pelätä.

En sanoisi rungosta että hieman jäykkä vaan jäykkä. N 3 bar painetta 35 mm niin toimii jotenkin, sisurilla varmaan vielä jäykempi.

nure
19.02.2024, 16.27
Sisurilla tulevat olemaan. Panaracerin Gravel slick versiona kiinnostaa, kokemuksia varmaan?

moukari
19.02.2024, 17.28
Sisurilla tulevat olemaan. Panaracerin Gravel slick versiona kiinnostaa, kokemuksia varmaan?
Ainakaan perusversiosta ei ole hyviä kokemuksia, joo on nopea ja kevyt, mutta huono pistosuojaus.

stenu
19.02.2024, 17.49
Challengelta tulossa gravel-pimpattua Grifo-kuviota sekä uusi kumiseos ja uutta pistosuojaa (https://www.gravelcyclist.com/videos/challenge-gravine-gravel-tire-for-mud-rocky-terrain/)

https://cdn-0.gravelcyclist.com/wp-content/uploads/2024/02/ChallengeGravineFirstLook2024-7.jpg

https://cdn-0.gravelcyclist.com/wp-content/uploads/2024/02/ChallengeGravineFirstLook2024-2.jpg

xc-pyöräilijä
19.02.2024, 18.08
Jos ne ruskeakylkiset on hirveät niin kyllä tää Challengen keltanen vie voiton

nure
19.02.2024, 18.37
^ Totta virkat!

Moukari, noita lähinnä https://www.bike-discount.de/en/panaracer-gravelking-slick-tlc-folding-tyre-1 mietin... tietty jokin pomminvarma "maantierengaskin" toimisi noin 35millin levyisenä...

Arosusi
19.02.2024, 18.56

Olen eri mieltä.
Ruskeakylkiset näyttää vauvan p**kalta mutta noi on aika pirteät. Keltainen pyörä, keltaiset kyljet voisi olla aika ok.

Arosusi
19.02.2024, 19.01
tietty jokin pomminvarma "maantierengaskin" toimisi noin 35millin levyisenä...

Pirellin Cinturato Velo, siinähän ne oli pomminvarmat maantierenkaat.

Keveys, hyvä pistosuojaus, mukavuus, rullaavuus, noita kaikkia ei oikein saa samaan renkaaseen joten kannattaa määritellä mitä siltä renkaalla oikeasti haluaa.

stenu
19.02.2024, 19.53

Renkaissa toki tärkeintä on se, miltä ne näyttää, joten onneksi käytössä ne muuttuu epämääräisen pssskanruskeiksi aika nopeasti :)

(Todellisuudessa se pahin keltaisuus vaalenee noista enemmän sellaiseksi perinteisen tuubirenkaan kyljen väriseksi aika nopeasti ja mä olen ehkä penkkiurheillut cyclocrossia niin monta vuotta, että käyrätankoisissa pyörissä kaikki vulkanoiduilla kyljillä olevat renkulat näyttää lähinnä harrastelijamaisilta mun silmään.)

https://www.cervelo.com/_next/image?url=https%3A%2F%2Fimages.prismic.io%2Fcervel o%2Fe13b2605-1d2e-4350-b339-96b9fc690afe_R5CX85d_5240_1_.jpg%3Fauto%3Dcompress %2Cformat&w=1200&q=75

nure
19.02.2024, 20.25
Arosusi, ainahan tekee kopmromisseja jonkun ominaisuuden välillä mutta mukavuuden voi skipata, se ei niin vaikuttava seikka.

Gator ja uusi 4Seasonkin kiinnostaa, niillä ajanut ilman rengasrikkoja riittävästi niihin luottaen mutta ehkä tuollaista 35-40millistä nyt haussa.

WarElephantSixSixSix
20.02.2024, 05.58

On kokemuksia jostain 5 vuoden takaa. Oli työmatkapyörässä tuollaiset tubelessina ja ei oikein vakuuttanut. Renkaat pyörivät dt swissin alumiinikehillä ajon aikana. iBike hyvitti lopulta renkaat minulle, kun eivät pysyneet millään taikatempuilla paikoillaan. Ei jäänyt kovin turvallinen olo ajella noilla. On kokemusta myös gravelking sk mallista ja ne on toimineet ilman ongelmia ja ajotuntuma hyvä.

Sbafu
20.02.2024, 13.53
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240220/30b566e917acd1a72b41de12ba50ed50.jpg

Uuteen pyörään luottokumin uutta HD-versiota alle - nyt vaan ku noi jäät lähtis!

xc-pyöräilijä
20.02.2024, 16.51
Hyvännäköinen kumi, tuosta voisin ottaa tuol 44mm version. Onko mitään vertailupohjaa muihin vastaaviin? Ja mistä tuota hd:ta hommasit.

Sbafu
20.02.2024, 21.07
Joo, on mulla ollut Tufon Thunderoa sekä 40mm että 44mm koossa (ei-HD).
Kovasti tykkäsin molemmista, joten halusin myös testata pykälän kestävämpää HD-versiota.
(Lisäys: Hyvin nuo ei-HD:kin ovat kestäneet, mutta nyt vaan vähän pidempiä retkiä tiedossa, esim hki->oulu)

Yleisrenkaana tykkäsin enemmän 40mm:sta. 44mm sitten rouheemmalle alustalle.

Tuolta tilasin:
https://www.alltricks.com/F-183706-pneus-route/P-2574084-gravel_tufo_gravel_speedero_hd_700_mm_tubeless_rea dy_tire_soft_puncture_proof_ply_beige_sidewalls
Btw, "only 2 in stock"

huotah
20.02.2024, 21.09
Miten leveäksi nuo Tufon 44 milliset on paisuneet?

MTB Engineer
21.02.2024, 08.55
Taitaa Bike-Discountissa olla Tufot halvimpia. Mulla on 44mm Thunderot 23mm leveällä vanteella ja ottanen myös seuraavat 40mm. Hyvin nuo leveämmätkin kyllä rullaa, Maxxikseen verrattuna jopa erinomaisesti. Reunanappulan puutteen huomaa selvästi mutkissa soralla, jossa rengas haluaa mennä suoraan tai luistaa. Kovalla pinnalla erinomaiset ja märälläkään ei tullut edes lehtien päällä ajaessa mitään yllätyksiä. Paineita olen pitänyt 1,8-2bar. Maxxis Rambler vie mukavuudessa ja mutkapidossa, mutta kaikkialla muualla Tufo PALJON paremmat.

Gambinamiäs
21.02.2024, 11.15
BRR:n testin mukaan HD Thundero 40mm häviää n. 2w/10% vierintävastuksessa normiversiolle mutta pistosuojaus on 20% parempi. HD Swampero voisi olla ihan mielenkiintoinen vaihtoehto Pirelli Gravel M:lle ja jos oletataan samat erot mittauksissa, niin aika identtinen rullausvastus, mutta vähän parempi pistosuojaus kuin M:llä. Toki M:n kuvio lienee omaan käyttöön parempi.

Gambinamiäs
21.02.2024, 11.23
Suht halvalla pääsee Pirelli Cinturato All Roadilla. Löytyy 35 & 40 & 45 mm leveyksillä.
Tämä on BRR mittausten mukaan painava, hidas mutta hurjan kestävä rengas. Käytannössä touring-rengas.

Pastu
21.02.2024, 11.40
Tämä on BRR mittausten mukaan painava, hidas mutta hurjan kestävä rengas. Käytannössä touring-rengas.

Yhdyn mielipiteeseen, hinta oli suurin syy ehdotukseen. Oma valinta olisi Slown mainitsema Pirelli Cinturato Velo, jolla ajelin pari kesää varsin tyytyväisenä. Hinta ei tosin halvimmasta päästä.

Gambinamiäs
21.02.2024, 12.02
Yhdyn mielipiteeseen, hinta oli suurin syy ehdotukseen. Oma valinta olisi Slown mainitsema Pirelli Cinturato Velo, jolla ajelin pari kesää varsin tyytyväisenä. Hinta ei tosin halvimmasta päästä.
Toi on pomminkestävä rengas, mutta toki hitaimpia mahdollisia. Itse ottaisin Contin GP5000 5000 All Season TR 35 tai Pirellin P Zero Race TLR SpeedCore 35:n, jotka voittaa veloon verrattuna melkein 10w per rengas ja pistosuojaus on kuitenkin keskivertorengasta parempi. Mutta jos pomminkestävää kaipaa, niin Cinturato Velon voittanutta ei ole.

tchegge_
21.02.2024, 14.09
. Itse ottaisin... tai Pirellin P Zero Race TLR SpeedCore 35:n, .

Onko noita leveämpiä malleja missään myynnissä, 30mm leveänä vielä löytyy mutta tuntuu jo että 32mm leveää ei myydä.

Pastu
21.02.2024, 15.35
Onko noita leveämpiä malleja missään myynnissä, 30mm leveänä vielä löytyy mutta tuntuu jo että 32mm leveää ei myydä.

P Zero Race TLR 35 & 40 mm toimitukset alkaa vasta huhti/toukokuussa.

Smo
21.02.2024, 16.32
BRR:n testin mukaan HD Thundero 40mm häviää n. 2w/10% vierintävastuksessa normiversiolle mutta pistosuojaus on 20% parempi. HD Swampero voisi olla ihan mielenkiintoinen vaihtoehto Pirelli Gravel M:lle ja jos oletataan samat erot mittauksissa, niin aika identtinen rullausvastus, mutta vähän parempi pistosuojaus kuin M:llä. Toki M:n kuvio lienee omaan käyttöön parempi.

Mitenköhän tuo normi-Thundero toimii pyöräretkeilyssä?

Föhn
21.02.2024, 16.55
Mihin tää purkaus liittyi vai luistaako hihna ihan muuten vaan?
Yritin olla sarkastinen, siinä onnistumatta. Pahoittelut.

Ja mitä värikylkisiin tulee, omasta tallista löytyy ruskeaa, valkeaa, keltaista ja johonkin väliin jotain noiden väliltä. Omat rengasvalinnat etenee hyvin pitkälti rullaavuus edellä muut ominaisuudet seuraa perässä. Musta taitaa silti olla pienoisena enemmistönä jos nyt oikein muistelen noista reilusta kymmenestä rengasparista. Värikylkisillä yleensä tavoittelen tuo edellämainittu rullaavuus seikka ensimmäisenä. Värillä haetaan sitten se viimeinen bling jonka kuvittelee omasta mielestä sopivan yleiseen lookiin. Nyt ei taida olla kuin yhdessä pyörässä mustat kumit.

Ohiampuja
21.02.2024, 17.11
Yritin olla sarkastinen, siinä onnistumatta. Pahoittelut.
Minusta onnistuit ihan hyvin. :)

tchegge_
21.02.2024, 17.17
P Zero Race TLR 35 & 40 mm toimitukset alkaa vasta huhti/toukokuussa.Kiitos, pitää alkaa katselemaan kun lehdet silmuilla
[emoji846]

stenu
21.02.2024, 17.21
Mitenköhän tuo normi-Thundero toimii pyöräretkeilyssä?

Ainakin rullaa hyvin. Muuten on vaikea tai mahdoton ottaa kantaa, koska niin retkiä kuin retkeilijöitäkin on niin monelaisia tuurista puhumattakaan :)

Mikään erityisen pistonkestävä rengas se ei ole mun kokemuksen mukaan. Swamperot rullaa melkein yhtä hyvin ja korkeamman nappulansa takia ei ole ihan niin herkkiä pistoille uutena. Kun nappulat kuluu, niin aika nopeasti niihinkin alkaa tulla litkulaikkuja kulutuspintaan.

(Me oltiin viime kesänä viikko retkeilemässä Gotlannin rantakivikoissa ja kalkkikivisorateillä vaimon kanssa niin, että molempien pyörissä oli Steilacoomit, jotka kestää nappulan kohdalta pistoja tosi hyvin, mutta nappuloiden välistä melkolailla huonosti ja joissa on Tufoja ohuemmat kyljet. Ei ollut minkäänlaista hässäkkää renkaiden kanssa.)

Gravel on gotlanniksi ”aur” ja joskus se voi näyttää vaikka tältä:

https://live.staticflickr.com/65535/53003079400_40c687f048_k.jpg

Föhn
21.02.2024, 17.24
^ Väri voi olla joskus ihan kynnyskysymys. Oli sitte kyse mistä tahansa tilanteesta. Esim mulla on kaveri jolla pitää olla mustaa tummaa tai tummanharmaata. Autot, vaatteet jne. Muutamin olohuoneen musta seinä oli sillekin liikaa. :)