PDA

Näytä tavallinen näkymä : Paksut GG renkaat

Sivut : 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

Pumafi
04.08.2017, 10.27
Ultegaran kiekoilla tubeleksena 35 mm Gravel King sk venyy 38 mm leveäksi 3,5 - 4 bar paineilla. Hyvät kokemukset renkaasta sekä asfaltilla että soralla. Mukava, nopea ja johdonmukainen käytös soralla ja rullaa ihan riittävästi asfaltilla.

ilkkaluukkonen
04.08.2017, 11.49
35mm venyy tubeleksena 38mm, eli voihan olla että joku jälleenmyyjä ilmoittaa mitan jo valmiiksi noin. Itse en ole nähnyt myynnissä kuin 32/35/40mm versiot. Onhan se vähän ikävä yllätys, jos et tiedä kumista ja 35mm on ennen mahtunut ja sitten se kumi venyykin käyttökelvottomaksi omaan pyörään ja kun nuo gk sk:t eivät ole mitkään hinnatalkaen kumit.

Panaracerin sivuilla siis uudet Tubeless-mallit on merkattu 38mm ja 43mm kokoihin. Mietin, jos uusiin kokoihin syynä olisi alunperin väärä koko vanhoissa kumeissa. https://www.panaracer.com/lineup/gravel.html

Huvittaisi kyllä kovasti testata tuota rengasta...

Kalle H
04.08.2017, 15.29
WTB:n 700/42 resolutet on ollut nyt kuukauden ajossa, joten pieni raportti lienee paikallaan. Kaikkiaan olen ollut kyllä todella tyytyväinen näihin.
+Tubeless asennus olis superhelppo ja renkaan pysyvät vanteella hyvin ja pitävät paineet kiitettävästi.
+i20 vanteella nämä ovat 43mm leveät, eli oikeasti aika isot.
+Yhtenäisen keskikuvion ja joustavien kylkien ansiosta rullaa mukavasti napakalla soralla - ovat myös asfaltilla ok
+Ovat yllättävän mukavat myös todella huonolla soralla, tämä on vähentänyt kuumetta "Road plus" -renkaita kohtaan.
+Nappula puree ihan kivasti myös irtosoralla ja jopa märällä, mutta kumiseos on kuitenkin kovan puoleinen, eli märillä kivillä/kallioilla lipsuu helpohkosti.
+Toimivat maastossa ihan kivasti, mutta kyllä tällaisen kapean renkaat rajat on helppo ylittää - mikään maastorengas tämä ei ole. Muhku rengas avaa kuitenkin uusia lenkkimahdollisuuksia, kun Gravel-pyörällä haluaa hypätä vähän tieltä sivuun.
-Saattavat olla aika lyhyt ikäiset, jos asfaltti ajoa tulee enemmän. (Mun oman kokemuksen mukaan nappulat häviää etenkin takarenkaista aika nopeasti)
-Kalliin puoliset n. 50€per kpl
-Pistosuojausta ei taida hirveästi olla, joten sopivat varmaan parhaiten "harrasteajoon".
-fake tan wall jakaa varmaan mielipiteitä, itse tykkään.

LJL
04.08.2017, 19.57
Ultegaran kiekoilla tubeleksena 35 mm Gravel King sk venyy 38 mm leveäksi 3,5 - 4 bar paineilla. Hyvät kokemukset renkaasta sekä asfaltilla että soralla. Mukava, nopea ja johdonmukainen käytös soralla ja rullaa ihan riittävästi asfaltilla.

Tönärillä mitattu leveys 35mm Gravelking SK:lle DT Swissin XR1501:n kehällä ~3bar paineilla ja tubeleksena 37mm. Laittaisin tähän kuvan mutta kun se ei onnistu. Hemmetin hyvät kumit olleet kaikenlaiseen ajoon.

Vrad
04.08.2017, 22.28
Voitte ilmoittaa noitten kehien sisäleveyden myös, siitähän tuo renkaan leveys riippuu..

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

LJL
04.08.2017, 22.40
Voitte ilmoittaa noitten kehien sisäleveyden myös, siitähän tuo renkaan leveys riippuu..

Yllä mainitsin pelkät kiekot koska en suoraan sanottuna tiedä/muista pitävästi kehän sisäleveyttä.

Pumafi
04.08.2017, 22.52
Ultegra WH-6800 15c. Yllättävän leveäksi pullahti noinkin kapoisista kehistä.

Kalle H
04.08.2017, 22.52
Itse koitan aina muistaa mainita vanteen sisäleveyden (esim. i20), jotta kaikkien ei tarvitse erikseen Googlella vanteiden leveyksiä.

LJL
05.08.2017, 00.13
Itse koitan aina muistaa mainita vanteen sisäleveyden (esim. i20), jotta kaikkien ei tarvitse erikseen Googlella vanteiden leveyksiä.

Oli muuten helkkarin vaikea löytää mikä se kehän sisäleveys on wanhoissa DT Swissin XR1501:ssä...

https://youtu.be/itAOGRiYRLI

Se on 20mm.

Pumafi
05.08.2017, 11.06
Ultegra WH-6800 15c. Yllättävän leveäksi pullahti noinkin kapoisista kehistä.

Korjaus. 15 mm.

MetaX
09.08.2017, 14.53
Mulla on ollut viime syksystä ajossa Compass Steilacoomit standardi kylkisinä. Nämähän ovat 38mm krossirenkaat isoilla nappuloilla. Rullaavat älyttömän hyvin myös asfaltilla ja pitoon olen ollut myös tyytyväinen. Talvella menivät kivasti myös lumessa. Selkeesti parhaat nappularenkaat mitä olen testannut. Nyt olen käyttänyt lateksi sisureita, mutta renkaat ovat tubeless ready. Tämä on näkynyt siinä että latekseissa pysyy ilmat paremmin ;)

Jämille näillä tänä vuonna!

stenu
14.08.2017, 23.07
Steilacoomit kiinnostaa. Jaksaisitko mitata, mikä on renkaan rungon todellinen leveys ja korkeus vanteen ulkoreunasta mitattuna? Ja vielä, mikä on korkeus vanteesta nappulan päälle? Kestääköhän ne terävää sepeliä miten? Samaten kiinnostaisi Gravel Kingien sepelikestävyys.

Tubeless Cross Bossit meni seulaksi viime sunnuntaina Pirkkalan kohta jo legendaarisella tappajasepelipätkällä. Neljä tai viis reikää, jotka litkut kyllä paikkas. Pari kertaa jouduin vähän pumppailemaan, mutta sitten kotimatkalla antautui kokonaan ja jouduin laittamaan sisurin. No Cross Bossit on harvinaisen kevyet ja ohutkylkiset kokoisikseen tubeless krossirenkaiksi eikä tosiaan mitkään gg-spesifit.

Pätkä on siis se, jolla alkukesän Kirkkonummi Backroadilla vaihdeltiin sisureita parinsadan metrin välein yhteensä ehkä kuusi kertaa tai seitsemän. Voisiskos vaikka LJL tai JackOja käydä polkasemassa sen? Sillai vauhdikkaasti, ei renkaita säästellen..

LJL
14.08.2017, 23.21
Voisiskos vaikka LJL tai JackOja käydä polkasemassa sen? Sillai vauhdikkaasti, ei renkaita säästellen..

No tässä on sellainen ongelma että Jack OjaBauer ei ole koko kesänä toistaiseksi suostunut grävelöitsemään allekirjoittaneen kanssa. Syy on jäänyt epäselväksi, epäilen että liialliset kakkajutut ehkä. Mutta josko me kaikesta huolimatta saamme aikaiseksi Grävelking-kokeilun.

JackOja
14.08.2017, 23.32
... Pirkkalan kohta jo legendaarisella tappajasepelipätkällä...

Pirkkalan? Onko se jossain Pickalan lähellä? Eikös Kirkkonummella ole joku Pickala Golf*?

... Jack Oja ei ole koko kesänä toistaiseksi suostunut grävelöitsemään allekirjoittaneen kanssa. ...

Ei oo suostunut? Sanoisin, että aikataulut ei ole mätsännyt. Jos en ollut Lapissa tai Norjassa tai mökillä tjsp. niin esimerkiksi silloin viimeksikin olin jo lähtenyt mtb-lenkille. Mulle noi alle päivän varoitusajalla tapahtuvat asiat on vaikeita. En ole "carpe diem, lähe nyt" -tapainen henkilö :)

---
*edit: eikun Pickala/Pikkala olikin Siuntion puolella

stenu
15.08.2017, 09.31
Porkkalan

Painovirhe eli paksu sormi lipsahtanut viereiselle näppäimelle :)

JackOja
15.08.2017, 11.31
No niin, ollaan jo paljon pidemmällä, siis hiekkatie Porkkalassa. Koska en halua lähteä lypsylinjalle siitä mikä hiekkatie siellä, sherlockoin jotenkin, että kyseessä on osuus Porkkala-Långvik ja sieltä tarkemmin ajateltuna kyseessä voisi olla väli Friggeby-Hirsalantie?

Periaatteessa voisi testatakin. Vaikkakin lähtökohtaisesti ajatus ajelusta alustalla, jossa kumit varmasti hajoavat tuntuu vieraalta ja vastenmieliseltä :)

huotah
15.08.2017, 12.09
No niin, ollaan jo paljon pidemmällä, siis hiekkatie Porkkalassa. Koska en halua lähteä lypsylinjalle siitä mikä hiekkatie siellä, sherlockoin jotenkin, että kyseessä on osuus Porkkala-Långvik ja sieltä tarkemmin ajateltuna kyseessä voisi olla väli Friggeby-Hirsalantie?

Periaatteessa voisi testatakin. Vaikkakin lähtökohtaisesti ajatus ajelusta alustalla, jossa kumit varmasti hajoavat tuntuu vieraalta ja vastenmieliseltä :)

Kyseessä taitaa olla Stubbansintieltä Ankarlaxintielle vievä pätkä...

stenu
15.08.2017, 12.23

Juurikin se pätkä eli https://gravelmap.com/route/22680-ankarlaxintie-to-vrstrmintie (keskimmäiset parit kilsat tuolta osuudelta). Jos sen karkeimman sepeliosuuden pystyy polkemaan 25 km/h keskareilla renkaat ehjinä, niin renkaille voi antaa F-foorumi gravel approved -merkin.

JackOja
15.08.2017, 12.25

No sithän mä osuin ihan oikeaan. Pitääpä ottaa ohjelmaan joskus.

...Jos sen karkeimman sepeliosuuden pystyy polkemaan 25 km/h keskareilla renkaat ehjinä, niin renkaille voi antaa F-foorumi gravel approved -merkin.

Kuka noin kovaa ajaa?! Siis se on pikemminkin karkeaa sepeliä eikä niinkään sellaista neulanterävää "tappajasepelin" kaltaista? Olisko siis samanlaista ärsyttävää kuin Kauhalan ulkoilualueen läpi kulkevalla tiellä? Siellä ei ole kumien kanssa ainakaan ollut ongelmia.

stenu
15.08.2017, 13.06
Kuka noin kovaa ajaa?!

Siinä on jonkin verran alamäkeä myös - ajaa kumpaan suuntaan vaan.. ;)

Siis se on pikemminkin karkeaa sepeliä eikä niinkään sellaista neulanterävää "tappajasepelin" kaltaista? Olisko siis samanlaista ärsyttävää kuin Kauhalan ulkoilualueen läpi kulkevalla tiellä? Siellä ei ole kumien kanssa ainakaan ollut ongelmia.

Juu se on kasvuhormonilla doupattua tappajasepeliä. Keskimääräinen raekoko noin tuuma ja yhtä terävää. Mä en ole tänä kesänä tainnut ajaa Kauhalan läpi kertaakaan, mutta jos siellä pinta on samanlainen kuin viime kesänä, niin ei voi verrata.

stenu
15.08.2017, 21.47
Hutchinson-uutta:
https://www.cxmagazine.com/wp-content/uploads/2017/08/hutchinson-overide-IMG_2694-v2_1.jpg (https://www.cxmagazine.com/hutchinson-overide-tubeless-gravel-tire-review-35-38)

Jekkujätkä
16.08.2017, 11.18
Hutchinsonin Overridet ovat lyhyen kokemuksen perusteella oikein mukavat renkaat ajeluun pääkaupunkiseudun vaihtelevilla pyöräteillä ja satunnaisiin maastopoikkeamiin. Timanttikuvio keskellä on todella pientä eli pitoa löytyy rajallisesti, mutta se kompsenoituu vauhdilla tasaisilla alustoilla.

JackOja
16.08.2017, 11.30
Hutsu vaikuttaa kiinnostavalta. Voisi kokeilla. Ei mikään ihan halpa kylläkään.

edit: ↓ no minä kun katsoin jostain, että olisivat yli 60€/kipale

Jekkujätkä
16.08.2017, 12.54
Hutsu vaikuttaa kiinnostavalta. Voisi kokeilla. Ei mikään ihan halpa kylläkään.

Omani tilasin cycletyres.comista vaatehuonemaiseen 30,99 kappalehintaan. Tulivat alle viikossa, posteja kymppi.

LJL
16.08.2017, 14.33
Hutsu .. yli 60€/kipale

Kalliin puoleinen hutsu, pitäisi varmaan mieluummin puhua ylevästi "seuralaisesta" tms.

30,99 kappalehintaan

Jo alustavasti edullisempi hutsu, eli ihan tavallinen hutsu. Mutta kannattaa muistaa Led Zeppeliniä siteeratakseni "tsingis-kaan"

Dr TuKo
16.08.2017, 15.46
Mutta kannattaa muistaa Led Zeppeliniä siteeratakseni "big laid woman ain't got no soul"
Kannattaisi siteerata oikein: "A big legged woman ain't got no soul"

LJL
16.08.2017, 22.32
Kannattaisi siteerata oikein: "A big legged woman ain't got no soul"

Matti Nykänen on esikuvani

ilkkaluukkonen
18.08.2017, 10.52
Hutsu on kyllä hyvän näköinen! Varmaan hyvä kompromissi sekalaiseen asfaltti-hiekkatieajoon. Miksei tuota keskialuetta olisi voinut toisaalta tehdä suoraan slickiksi... ainakin tämän arvostelun mukaan se kuluu nopeasti sileäksi: http://road.cc/content/review/223425-hutchinson-overide-38mm-gravel-tyre

Ohiampuja
02.10.2017, 14.17
Tässä kun speksaillaan tuota gravel / cyclocross projektia, niin kysellään nyt renkaista.

Hakusessa 37-40 mm leveä rullaava rengas jolla pärjää poluillakin. Tai ainakin vetopitoa saisi riittää tuonne latupohjien pehmeisiin ylämäkiä.

Schwalben G-One ja Challenge Grinder on noteerattu, mutta millainen Maxxis Rambler mahtaisi olla?

Kalle H
02.10.2017, 14.34
Schwalben G-One ja Challenge Grinder on noteerattu, mutta millainen Maxxis Rambler mahtaisi olla?Mulla on 40mm Rambler yleiskiekoissa eturenkaana ja siinä se kyllä toimii ihan OK. Melko matala nappula tuossa kyllä on, joten pehmeällä pito tuppaa häviämään tuosta melko helposti.

Resolute on ollut kyllä ihan loistava, mutta se voi 42mm koossa olla vähän iso.

JackOja
02.10.2017, 14.48
Hakusessa 37-40 mm leveä rullaava rengas jolla pärjää poluillakin....

Panaracer Gravel King SK

LJL
02.10.2017, 15.38
Panaracer Gravel King SK

Ehtottomasti, 35mm leveydessä suosittelen

Ohiampuja
02.10.2017, 15.38
Onko tämä 37 mm Kenda jo crossirengas?
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=177646;menu=1000,4,22,35;p gc%5B128%5D=455;pgc%5B20093%5D=20113;orderby=2

JackOja
02.10.2017, 15.40
^on, ja on kiva rengas, mutta on tosiaan crossirengas ja siis siksi offtopiccia.

ahuji
05.10.2017, 14.51
Täällä on ollut paljon keskustelua noista panaracer gravel king sk:sta. Rullaa ilmeisesti hyvin mutta kestävätkö nuo myös (pk seudun) sepeliä? Tubeless konversio myös onnistuu tarpeen mukaan. Tulisivat mustan talven lenkkikäyttöön

makton
05.10.2017, 19.41
Itsellä ollut 1.5v SK:t (40mm) alla ja yksi rengasrikko tullut, enkä ole kyllä Tampereen sepeleitä vältellyt, päinvastoin.

Ohiampuja
08.10.2017, 11.12
Kuinka nuo Challengen Gravel Grinderin eri versiot poikkeavat toisistaan? Heidän kotisivuilla on aika niukasti tietoa.

WECLIMITS
08.10.2017, 14.02
[QUOTE=Kalle H;2713260]Mulla on 40mm Rambler yleiskiekoissa eturenkaana ja siinä se kyllä toimii ihan OK. Melko matala nappula tuossa kyllä on, joten pehmeällä pito tuppaa häviämään tuosta melko helposti.

40 mm Rambler, 19 mm vanteella 38 mm, rullaa kohtuullisesti ja meluttomasti, hiekkaisella kelvillä vauhdissa tuntuu lähtevän alta. Mutaiseen metsään löytyy varmasti parempiakin.

santei
09.10.2017, 22.32
Tollaseen jokapaikanhöylä Tripsteriin pitäis kestävät mutta nopeat renkaat ostaa. Ajot jakautuu varmaan noin 60/40% asfaltti/hiekkatie joten ei välttämättä mitään mahdotonta nappulaa tarvitse? Toki välillä voi prosenttiosuudet vaihtua toisinkin päin mutta pääosin kuitenkin noin. Tuollainen asfaltilla toimiva GG-kelpoinen rengas siis hakusessa. Juurakkopoluille tuskin tulee lähdettyä mutta jotain latupohjan tapaista sileää reittiä varmastikin aina välillä.

Sen verran ite katoin, että WTB Exposure 34c ja Riddler 37c sekä Hutsun Override 38c voisivat ainakin olla vaihtoehtoina. Täällä kehuttu Sorakunkku on varmaan liiaksi kuvioitu? Joku WTB Bywayn kaltainen 37-40 millisenä olis varmaan kova sana?

Kuinkas tuo renkaan leveys. Onko suurta eroa 35 ja 40 millisillä renkailla? Että minkä levyisiä kannattaisi katsella..

Kehinä Stanssin Grailit ja tubeleksena olisi tarkoitus asentaa.

JackOja
09.10.2017, 22.57
.... Täällä kehuttu Sorakunkku on varmaan liiaksi kuvioitu?
.

Ei oo, kui nii?

santei
09.10.2017, 23.18
Ei oo, kui nii?

Kuvion perusteella ajattelin, että on enemmän järeään gg käyttöön kuin asfaltille. On täällä toki sen rullaavuutta asfaltilla kehuttu suhteessa karkeaan kuvioon..

LJL
10.10.2017, 09.24
Kuvion perusteella ajattelin, että on enemmän järeään gg käyttöön kuin asfaltille. On täällä toki sen rullaavuutta asfaltilla kehuttu suhteessa karkeaan kuvioon..

Ei se kuvio ole kyllä kovin karkea jos vertaa krossi- tai maastorenkaisiin :rolleyes: Kyllä rohkenen suositella noihin em. ajoihisi Grävelkingejä, vaikka onkin laimeaa aina suositella niitä.

JackOja
10.10.2017, 09.40
Ja voihan niitä renkaita ostaa heti pari settiä. Kumiloiset on halpojakin (pl. 120TPI Gravdal*) ja eroonkin pääsee torilla ellei tykkää.

Ja kohtahan on taas nastakelit, valmistuuko santein projekti ennen sitä?

---
*Mikä mahtaa olla tulevan kauden ooveehoo? Jokohan menee yli sadanviidenkympin :D

LJL
10.10.2017, 09.50
---
*Mikä mahtaa olla tulevan kauden ooveehoo? Jokohan menee yli sadanviidenkympin :D

Ot mutta on reidestä olevaa, ettei Schwalbe tai kukaan muukaan voi vain yksinkertaisesti alkaa tehdä taittuvakylkistä nastarengasta mallia Ice Spiker Pro goes 35mm, joka maksaisi vaikka saman verran kuin isoveljensä

Kalle H
10.10.2017, 10.58
Sen verran ite katoin, että WTB Exposure 34c ja Riddler 37c sekä Hutsun Override 38c voisivat ainakin olla vaihtoehtoina. Täällä kehuttu Sorakunkku on varmaan liiaksi kuvioitu? Joku WTB Bywayn kaltainen 37-40 millisenä olis varmaan kova sana?

Kuinkas tuo renkaan leveys. Onko suurta eroa 35 ja 40 millisillä renkailla? Että minkä levyisiä kannattaisi katsella..
Itse olen vähän päätynyt sihen, että puhtaaseen asfaltti ajoon 20-30mm renkaat on kivoja, asfalttipainotteiseen sora-ajoon 30-35mm renkaat on kivoja ja sorapainotteiseen asfattiajoon 35mm-> renkaat on kivoja.

Noista mainitsemistasi renkaista ainakin Riddler 37C renkaat nappula näyttää sen verran järeältä, että se kulunee ainakin takana aika nopeasti sileeksi asfaltilla.
Toisaalta Exposure ja Override kyllä varmasti rullaa kivasti, mutta kuviotahan noissa ei juuri ole, joten pito lehtien peittämällä märällä soralla on varmasti melko rajallista. Etenkin näin syksyksi ottaisin soralle mielummin vähän järeämpää rengasta. Toki niiden nastarenkaidenkin aikana rupeaa tässä lähenemään.

Mua itseäkin kiinnostaisi tuollainen 700c 40mm Byway, mutta sellaistahan ei ole ainakaan vielä.

Olen myös todennut sen, että kun asfaltti- ja soraominaisuuksia koittaa optimoida liikaa, ei saa oikein kumpaankaan opimaalisesti toimivaa settiä. Hieman voi toki pelata myös sillä, että ottaa taakse rullavamman renkaat ja eteen sitten vähän enemmän kuviota.

Taidan itse mennä sora-ajot nyt noilla 42mm resolute renkailla, jotta ovat kyllä aika ihanat. Ensi kesäksi hommaan sitten varmaan noi Overidet tms. rullaavat renkaat asfalttivanteille, tosin toi 40mm Maxxis refure tuntuu kuluvan takarenkaanakin niin hitaasti, että sillä ajaa varmaan vielä koko ensikauden samoin toi Rambler on kestänyt ajoa edessä todella hyvin.

santei
10.10.2017, 13.13
Ei se kuvio ole kyllä kovin karkea jos vertaa krossi- tai maastorenkaisiin :rolleyes: Kyllä rohkenen suositella noihin em. ajoihisi Grävelkingejä, vaikka onkin laimeaa aina suositella niitä.

Okei. Pistetään siis myös tuo sorakunkku harkintaan.

Ja voihan niitä renkaita ostaa heti pari settiä. Kumiloiset on halpojakin (pl. 120TPI Gravdal*) ja eroonkin pääsee torilla ellei tykkää.

Ja kohtahan on taas nastakelit, valmistuuko santein projekti ennen sitä?

Runkoa odotellassa on hyvä speksata ekoiksi renkoiksi mahollisimman hyvät. :P Siinä ja siinä varmaan, että saako tuota ajoon ennen nastakelejä..

Itse olen vähän päätynyt sihen, että puhtaaseen asfaltti ajoon 20-30mm renkaat on kivoja, asfalttipainotteiseen sora-ajoon 30-35mm renkaat on kivoja ja sorapainotteiseen asfattiajoon 35mm-> renkaat on kivoja.

Noista mainitsemistasi renkaista ainakin Riddler 37C renkaat nappula näyttää sen verran järeältä, että se kulunee ainakin takana aika nopeasti sileeksi asfaltilla.
Toisaalta Exposure ja Override kyllä varmasti rullaa kivasti, mutta kuviotahan noissa ei juuri ole, joten pito lehtien peittämällä märällä soralla on varmasti melko rajallista. Etenkin näin syksyksi ottaisin soralle mielummin vähän järeämpää rengasta. Toki niiden nastarenkaidenkin aikana rupeaa tässä lähenemään.

Mua itseäkin kiinnostaisi tuollainen 700c 40mm Byway, mutta sellaistahan ei ole ainakaan vielä.

Olen myös todennut sen, että kun asfaltti- ja soraominaisuuksia koittaa optimoida liikaa, ei saa oikein kumpaankaan opimaalisesti toimivaa settiä. Hieman voi toki pelata myös sillä, että ottaa taakse rullavamman renkaat ja eteen sitten vähän enemmän kuviota.

Taidan itse mennä sora-ajot nyt noilla 42mm resolute renkailla, jotta ovat kyllä aika ihanat. Ensi kesäksi hommaan sitten varmaan noi Overidet tms. rullaavat renkaat asfalttivanteille, tosin toi 40mm Maxxis refure tuntuu kuluvan takarenkaanakin niin hitaasti, että sillä ajaa varmaan vielä koko ensikauden samoin toi Rambler on kestänyt ajoa edessä todella hyvin.

Ok, tää oli hyvää infoa! Pitääpä tutkia löytyykö mitään Bywayn kaltaista jossain 35-40mm luokassa. Exposure olis muuten, mutta sais olla vähän leveämpi ja kestävämpi. Jossain foorumilla ei kehuja saanut soratiekestävyydestä.

Toki sitten on se sorakunkkukin. Kattelin tarkemmin kuvia tuosta ja eihän se kuvio nyt aivan niin maasturi ollutkaan mitä oletin.

Kalle H
10.10.2017, 16.25
Exposure olis muuten, mutta sais olla vähän leveämpi ja kestävämpi. Jossain foorumilla ei kehuja saanut soratiekestävyydestä. Kaverilla meni kanssa yksi tollanen 34mm exporuse puhki todella nopeasti, siinä tais muutenkin olla kulutuspinta uhuen puoleinen, joten kovin pitkäikäinen ei tuo välttämättä ole.

Vaikeahan noita kästävyyksiä, on toki ennakoida taitaa tuuri vaikuttaa lopulta enemmän kuin taito.

Jami2003
10.10.2017, 16.29
Itse olen onnistuneesti polkenut 40mm sorakunkuilla asfaltilla pitempiäkin siirtymiä ilman että ihan v-käyrä nousi taivaisiin. Mutta gummien lisäksi toinen suuri tekijä oli täyspitkien lokasuojien pois otto. En tiedä montako wattia ne vie tehoa asfaltti nopeuksilla mutta fiiliksen puolelta tuntuma on ainakin lähelle sataa :D

Ratine
10.10.2017, 20.30
Bicycle Quarterlyn mukaan (vuodelta 2012) lokasuojien aerodynaaminen vaikutus on +-0: https://janheine.wordpress.com/2012/05/02/aerodynamics-of-real-world-bicycles/

paaton
10.10.2017, 21.40
Minä vähän luulen, että lokasuojat parantavat ilmanvastusta leveillä ja karkeilla renkailla paljonkin kovemmin ajaessa.
Se 40mm nappularengas jarruttaa vastapalloon pyöriessään ihan toisella tavalla, mitä kapea maantierengas. Tietenkin lokarin täytyisi olla edestä riittävän pitkä ja lähellä rengasta, niinkuin tuossa testissäkin on. Jos lokkari loppuu ennen klo12, niin eihän sillä sitten ole ilmanvastuksen kannalta parantavaa vaikutusta.

Paineilmallahan tuo on aika helppo testata. Jos puhaltaa sileää maantierengasta, niin ei se nyt mitenkään kamalan äkkiä lähde kiihtymään, eikä pysähdy vastasuuntaan tohotellessa. Maaasturin kumi taas ottaa kierroksia aika hätäseen.

Jami2003
10.10.2017, 21.58
Niinhän sitä luulisi mutta koskaan ei pidä väheksyä henkisiä watteja :D

paaton
10.10.2017, 22.07
Niinhän sitä luulisi mutta koskaan ei pidä väheksyä henkisiä watteja :D

Joo ei. Mutta eipä taida monikaan tehdastekoinen leveä lokari tulla riittävän eteen, jotta se vähentäisi ilmanvastusta.
Jos se tosiaan loppuu ennen klo12 ja on vielä irti renkaasta, niin silloin vastus taitaa kyllä kasvaa.

Jotenkin näinhän ne yleensä ovat.
http://forums.roadbikereview.com/attachments/cyclocross/288449d1383355924-fenders-discs-cross-bikes-winter-bike-018.jpg

TERU
11.10.2017, 06.47
Ilo katsella noin tiukassa lihassa olevaa ajopeliä, ei lokarit pilaa vaikutelmaa, henkiset watit kunnossa, 5/5.

Isä nitro
16.03.2018, 13.13
Tällä ketjulla onkin ollut hiljaista. No, kevät tulee ja kävin eilen iBikessä katsomassa WTB-tarjontaa tällä sektorilla. Merkistä on ollut puhetta täälläkin, mutta nyt kaipailisin hieman lisäneuvoja/kokemuksia/ajatuksia kolmen eri vaihtoehdon välitä.

1. Riddler 37c
2. Riddler 45c
3. Nano 40c

Kaksi jälkimmäistä mahtuvat mitä luultavimmin vain toiseen gg-tyyppisen kulkupeliini, joten siksi ykkösvaihtoehto on ykkösvaihtoehto. Siksi kysynkin, miten mahtavat Riddlerit ja Nanot sopia meikäläiseen, pääsääntöisesti hiekkateillä tapahtuvaan ajeluun. Toisinaan kiinnostaa mennä myös ihan metsäpolkujen puolelle. Nyt kakkoskiekoissa alla SK Gravelkingit a la 38 mm ja ykkösissä WTBn Exposuret a la 30 mm, eli jotain muuta nyt.

Eli isompaa rengasta ja parempaa pitoa tarjoavaa tubeless-vaihtoehtoa etsin vielä sillä lisäyksellä, että sepelikauden alkajaisiksi ei toimiva pistosuojauskaan ole haitaksi.

tiaalto
17.03.2018, 22.49
Mulla on ollut Riddler 37c takana ja 45c edessä tubelessina. Ei valittamista, rullaa kivasti asfaltilla ja tuntuu luottamusta herättävältä vähän raisummassakin menossa. Eivät ole ihan niin nopeat ja mukavat kuin Voyager hyperit mitkä oli noita ennen mutta ei jää kauaksi. Ensi kaudeksi laitan 37c:n myös eteen antamaan vähän lisää varvastilaa.

Kalle H
18.03.2018, 11.11
Tohon Isä Nitron listaan mahtuu vielä väliin Resolute 42 millisenä, eli jos Riddler on vähän liian tukeva ja Nano vähän liian matalakuvioinen niin Resolute saattaisi olla passeli.
Kokoonsa nähden nämä kaikki ovat tosin aika kepeitä renkaita, joten parhaimmilaan nämä taitavat olla harrasteajossa sorateillä. Ainakaan Resoluten kohdalle ei mielestäni ole ollut mainintaan mistään kovin tukevasta pistosuokausesta, jonka takia ajan itse sepelikelit muilla renkailla.

Isä nitro
19.03.2018, 13.34
Kiitti vastauksista. Harrasteajelu sorateillä ensisijaisesti mielessä, mutta eihän sitä asfalttiakaan voi välttää. Yksistään WTBllä on niin paljon tarjontaa tällä sektorilla, että ei tahdo perässä pysyä.

Jos sopii yksityisasioita tiedustella, niin millä Kalle H ajelet sepelikauden?

stenu
19.03.2018, 14.09
37-millisestä Riddleristä kannattaa huomioida, että se on profiililtaan tosi matala. Jopa jotkut 33-milliset krossirenkaat on korkeampia. Lisäksi noi WTB tubeless ready -runkoiset renkaat on aika paksukylkisiä, jonka seurauksena mun kokemus Riddleristä on se, että ei ollut mun makuun. Sisuriversio Nanosta on paljon smoothimpi sisureidenkin kera (Schwalbe SV18) kuin Riddler tubeleksena. Mä olen ajellut kahden talven nastattomat ajot sisuri-Nanoilla ilman flättejä.

Isä nitro
19.03.2018, 14.32
Tässä tuli paljon tarpeellista informaatiota. Kiitos siitä. Olin jo hakemassa noita Nanoja (joita oli hyllyssä), kun menin katsomaan mitä muuta on tarjolla vetäytyäkseni miettimään, mitä oikein elämältä haluan.

Kalle H
19.03.2018, 15.01
Oon ajattelun sepelikelit (vaihtelevaa työmatkaa) Maxxiksen 40mm Re-Fuse/Rambler yhdistelmällä, ne ovat kestänneet hyvin ja toimivat hyvin asfaltilla sekä helpommalla soratiellä. Lisäksi tuo yhdistelmä tuntuu kestävänä kulutusta todella hyvin.

Toi Resolute on mun mittapuulla kyljistä aika notkeat, mutta kuitenkin sellainen joka pitää ilmat heti ilman kikkailua. Resolutejen kanssa on koittanut ajaa lähes yksinomaan soraa/maastoa, koska tuollainen korkeahko keskinappula menee asfalttiajossa melko sileäksi. Yllättävän mukavasti toi Resolute kuitenkin rullaa myös asfaltilla, joten sen puolesta asfaltti ajokin onnistuu kyllä ok.

stenu
19.03.2018, 15.09
Joo mä ehkä yleistin vähän liikaa. Näppi- ja perstuntumalta esim. Cross Bosseissa on ohuemmat kyljet kuin 37-Riddlerissä. Sisuri-Nanoissa ehkä samaa luokkaa kuin Cross Bosseissa. Tubeless-Nanoa en ole koskaan hypistellyt, mutta speksien mukaan ne painaa n. 50 g enemmän, joten joku ero kylkien notkeudessakin on varmasti.

Kalle H
19.03.2018, 16.01
Joo mä ehkä yleistin vähän liikaa. Näppi- ja perstuntumalta esim. Cross Bosseissa on ohuemmat kyljet kuin 37-Riddlerissä. Sisuri-Nanoissa ehkä samaa luokkaa kuin Cross Bosseissa. Tubeless-Nanoa en ole koskaan hypistellyt, mutta speksien mukaan ne painaa n. 50 g enemmän, joten joku ero kylkien notkeudessakin on varmasti.
Jatkan näppituntumafiilistelyä/-muistelua vielä sen verran, että CrossBosseissa ja noissa Resoluteissa kyljet ovat keskenään melko saman tuntuiset, eli noiden osalta "TCS Light/Fast Rolling" väittämä on jokseenkin yhdenmukainen.
Speksien mukaan 37mm Riddler painaa 465g ja 42mm Resolute painaa 460g, joten ehkä tuosta painoerosta sitten osa selittyy kyljillä vaikka olettaisin kyllä, että nappuluissa on se isompi ero - Riddlerin sivunappulat näyttävät ainakin kuvissa melko järeiltä.

stumpe
19.03.2018, 16.35
Mikä noista wtb:n gg-kumeista rullaa parhaiten assulla, todellista leveyttä saa olla max. 38mm?

edit. Tarkennuksena, työmatkat assua mutta lenkit sorateillä..

Kalle H
19.03.2018, 18.44
Mikä noista wtb:n gg-kumeista rullaa parhaiten assulla, todellista leveyttä saa olla max. 38mm?Asfaltille en ottaisi noista WTB:n mitään, vaan jonkun sellaisen missä olisi siloisempi keskikohta. Keksi kohdan nappulat kuluu ainakin mulla todella nopeasti, etenkin takana.

Toisaalta itse en ainakaan huomannut kovin suurta eroa CrossBossin (35mm) tai Resoluten (42mm) välillä, seka-ajossa rullaavuuten se renkaan rungon joustavuus taitaa kuitenkin merkitä enemmän kuin kuvio.

Kesäksi hommasin ny tuolle kevyemmälle kiekkosetille seuraavat, ainakin näppitestin perusteella näiden kuvittelisi rullaavan kohtuullisesti.

https://www.cycletyres.com/hutchinson-overide-tyre-reinforced-tubeless-ready-4162.html

Jekkujätkä
19.03.2018, 21.07
Hutchin Overridet ovat erittäin mukavat ja nopeat renkaat keväästä syksyyn. Yllätyin kuinka kovilla paineilla noilla pystyi ajamaan pito-ominaisuuksien kärsimättä (3,5 bar muistaakseni).

Eräänlainen muhkea ja paranneltu versio Contin Cyclocross speedistä.

JackOja
19.03.2018, 21.42
Hutchin Overridet ...

Justiinsa mietin mistä noi nyt löytäis kun Cycletyres.comin hylly on tyhjä.

Olis kiva kokeilla.

Kalle H
19.03.2018, 22.29
Justiinsa mietin mistä noi nyt löytäis kun Cycletyres.comin hylly on tyhjä.

Hmm, tota tota... "In stock" siellä lukee sekä 35, että 38mm versioiden kohdalla.

Itse meinasin laittaa 35mm version taakse ja 38mm eteen. Ideana on se, että takaa saa vähän enemmän napakkuutta (asfaltti) ajoon ja edestä vähän enemmän pitoa/mukavuutta.

JackOja
19.03.2018, 23.05
No ei vielä pari päivää sitten ollut. Hyvä jos löytyy.

EDIT:
No juu, lähti 38-milliset tulemaan. Sopivasti saapui -10% alennuskoodikin aamulla.
GravelKing SK 43-millisenä on ollut ihan mahtava kumiloinen ja hauska nähdä miltä tuollainen Hutsun 127tpi tuntuu tuon Pansun (tais olla 60tpi?) jälkeen. Sepelikaudelksi vois laittaa crossikumit ja sitten perään noi. Saapa nähdä palaako sorakunkut lopulta alle.

Isä nitro
20.03.2018, 14.56
Jahas, eilinen viestini ei sitten lähtenytkään. Ei sen kummempaa, kuin että hain kivijalasta lopulta CrossBossit alle vaikka ne Nanotkin oli tarjolla siinä vieressä. CBt vastaavat ehkä sittenkin paperilla enemmän sitä mitä olen hakemassa, ja mahtuvat perimätiedon mukaan kaikkiin asiaankuuluviin pyöriini. Tällä ja parilla muulla palstalla on heitetty tarinaa, jonka mukaan olisivat kelpo gummit. Saas nährä sitten sepelin kanssa: kuviota ja nappuloita löytyy, mikä on aina hyvä lähtökohta.

Olipas muuten edulliset nuo Hutsut. Ja kevyet. Minulla on jo edellä mainitut Sorakuninkaat 38 mm koossa ja saatan kokeilla näitä yliajorenkaita, kun SKsta loppuvat kulutuspinnat. Eli pistäkääpä ajokokemuksia, jahka...

Kalle H
21.03.2018, 14.25
CrossBosseissa on myös melkoisen ohut pistosuojaus, joten kovin pahalle sepelikelille en niiden kanssa itse lähtisi. Saattaahan ne toki sopivan matalilla paineilla kestääkin. Hyvä rengas tuo CrossBoss kyllä on, siinä on mukavasti ilmatilaa (olivat mulla i20 vanteella n. 38mm leveät) ja notkeutta - nappulat tosin ovat vain siinä "keskikohdalla", eli kuvio ei ylety kovin pitkälle reunojen puolelle - saattaa tosin olla ihan hyväkin asia, jos tilan kanssa on ahdasta.

Isä nitro
21.03.2018, 15.41
Jep. Hakusessa oli ensisijaisesti muut ominaisuudet, ja mahdollinen soveltuvuus sepelille lähinnä lisäarvo. Kädessä kun kokeilin, niin tein aivan saman huomion. Aika moni kuittaa tämän renkaan kohdalla todellisen leveyden 38 mm kohdalle.

Late_h
23.03.2018, 17.46
GG pyörään kumit hakusessa noin 70/30 suhteella asvalttia/soraa ja mihinkään poluille ei ole tarkoitus viedä pyörää. Rungon rengastilan vuoksi koko 35-38mm välillä ja renkaat tulevat 20mm sisäleveälle vanteelle. Vaihtoehtoinen mielessä tällä hetkellä:

WTB Exposure 34c (kallis)
Panaracer Gravelking SK (turhan kuvioitu?)
Hutchinson Overide (35 vai 38?)

santei
23.03.2018, 18.54
GG pyörään kumit hakusessa noin 70/30 suhteella asvalttia/soraa ja mihinkään poluille ei ole tarkoitus viedä pyörää. Rungon rengastilan vuoksi koko 35-38mm välillä ja renkaat tulevat 20mm sisäleveälle vanteelle. Vaihtoehtoinen mielessä tällä hetkellä:

WTB Exposure 34c (kallis)
Panaracer Gravelking SK (turhan kuvioitu?)
Hutchinson Overide (35 vai 38?)

Kokemuksia en osaa vielä Gravelkingistä kertoa kun en ole vielä pyörällä päässyt ajamaan, mutta kuvioinnista sen verran, että itsekin kuvittelin kuvien perusteella sen olevan turhan kuvioitu. Livenä kuvio olikin kuitenkin aika maltillinen.

E: Kannattaa muuten lukea edellinen sivu. Vastaa aikalailla kysymykseesi.

Jami2003
23.03.2018, 19.01
Gravelking on hyvä ja hyvin rullaava rengas, jopa asfaltille.

Laroute
24.03.2018, 00.42
Itselläni on käytössä molempia Pananracerin Gravelkingejä. Tuo ronski kuvioinen toimii hiton hyvin karkeammilla teillä ja tuo siloposkisempi kesäisillä kuivilla hiekkateillä, tai minkälaisella asvaltilla tahansa. Tuo rusoposkisempi on huikean rullaava myös asvaltilla. Siloposki on Paris Roubaix tyyppinen rengas 28 millisenä ja taitaa sopia aika isoon määrään maantiepyöriä. Rouhea rusoposki ei kokonsa puolesta sitä tee.

Eritoten tuo rouhea, pehmeällä kumiseoksella, on sellainen, joka antaa ymmärryksen, miksi Panaracer on siinä kapeassa osaamisessaan pirun hyvä.

Vivve
24.03.2018, 10.57
Nyt tuli tilattua Gravelking 32mm, Gravelking SK 38mm ja WTB Resolute 42mm eri käyttötarkotuksiin. Eiköhän näillä pääse eteenpäin.

Late_h
24.03.2018, 16.20
Gravelkingin hehkutuksesta huolimatta tilasin cycletyres.comista Hutchinson Overide 35:t.

santei
25.03.2018, 12.33
Gravelkingin hehkutuksesta huolimatta tilasin cycletyres.comista Hutchinson Overide 35:t.

Ei huonot varmasti nuokaan. Laita ihmeessä kevään tullen kokemuksia.

JackOja
25.03.2018, 13.11
Mä olen ehkä eniten syyllistynyt GravelKingien hehkutukseen ja SILTI tilasin huvikseni kokeiltavaksi Hutsut.

EDIT: 38-milliset lyötiin äsken käteen ja pitihän ne heti punnita; 407 ja 417 grammaa. Enemmän kuin lääkäri määrää, muttei pahasti.

EDIT2: äkkiseltään tarkasteltuna varsin minimaalinen kuvio ja sileä keskiharjanne. Ei paljoa asiaa märälle savipolulle tai "metsään". Mutta rullannee asiallisesti. Suosituspaine maltillinen ja asiallinen 2 - 2.1 bar.

Late_h
25.03.2018, 14.35
Ei huonot varmasti nuokaan. Laita ihmeessä kevään tullen kokemuksia.

Ajattelin ottaa vähän rullaavammat kun ko. pyörällä (joka tosin on vielä osina postissa tulossa maailmalta kohti Tamperetta) on tarkoitus osallistua myös Pirkan pyöräilyyn alkukesästä. Siinä saa ainakin vähän tuntumaa miten pysyy puhtaiden maantiepyörien joukossa.

Kalle H
28.03.2018, 22.46
Punnasin kanssa Hutsun overidet ja heitin 38mm renkaan i20 vanteelle.

35mm 349g
38mm 434g ja leveys vanteella heti asennuksen jälkeen tasan 38mm @ 3bar (asennuspaine).

Tukevasti kyllä napsahti tuohon Grail-vanteelle ja vaikuttaa muutenkin laadukkaalta, uskoisin että tubelessittuu hyvin. Keksiharjanne on tosiaan käytännössä ihan sileä ja sivullakin vain melko hentoinen timanttikuvio. Vaikuttaisi olevan siis hyvä kevyehkö vastapari maastoisemmille 42mm Resolute renkaille, jotka tulee sitten noille rymyvanteille.

JackOja
28.03.2018, 22.53
Se noissa Hutsuissa yllätti, että kulutuspinta on sellainen harmaa. Rengas ei ole kokomusta, vaan vähän niinku Michelinin maastorenkaat. Liekö joku ranskalainen juttu. Made in France.

Voi olla pikkusen dorkan näköinen jollain rungon väreillä, titamiiniin toki käynee hyvin :i

Kalle H
28.03.2018, 23.13
En kyllä aluksi kiinnittänyt tuohon edes mitään huomiota, mutta kumin pinta on tosiaan hieman laikukas, etenkin juuri tuolta keskiharjanteelta. Mitään tuo tuskin haittaa ja näkyy mielestäni kuvassa voimakkaammin, kuin tosi elämässä on.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180328/070468db1bbb41ccf391d4a1dc820154.jpg

LJL
28.03.2018, 23.22
^ Vaikuttaa jo tässä vaiheessa tulevan kauden muotirenkaalta, täytyy siis varmaan laittaa tilaukseen :)

JackOja
29.03.2018, 09.00
En kyllä aluksi kiinnittänyt tuohon edes mitään huomiota, mutta kumin pinta on tosiaan hieman laikukas, etenkin juuri tuolta keskiharjanteelta. Mitään tuo tuskin haittaa ja näkyy mielestäni kuvassa voimakkaammin, kuin tosi elämässä on.

No mun yksilöissä tuo nappulainen osuus on selvästi ihan "eri väristä kumia" kuin mustat kyljet, kokonaan tasavärinen titaaninharmaa.

Ja siis mää tykkään, voi olla makeen näköset alla. Mutta ei kaikille, siksi varoituksen sana. Missään kohtaa ei ollut valittavissa ottaako mustat vai kaksiväriset. Kaikkiahan ei moiset asiat kiinnosta eikä ole silmää sellaiselle.

Late_h
29.03.2018, 12.06

35mm 349g
38mm 434g ja leveys vanteella heti asennuksen jälkeen tasan 38mm @ 3bar (asennuspaine).

Tukevasti kyllä napsahti tuohon Grail-vanteelle ja vaikuttaa muutenkin laadukkaalta, uskoisin että tubelessittuu hyvin. Keksiharjanne on tosiaan käytännössä ihan sileä ja sivullakin vain melko hentoinen timanttikuvio. Vaikuttaisi olevan siis hyvä kevyehkö vastapari maastoisemmille 42mm Resolute renkaille, jotka tulee sitten noille rymyvanteille.

Yllättävän suuri painoero noiden kokojen välillä. Cycletyres.com tilasin juuri itselle myös 2x 35mm Overideja ja katsoin, että 35mm ilmoitettiin painoksi tuo 350g ja 38mm:lle 375g. Kuinka leveä tuo 35mm versio on i20 vanteella?

Kalle H
29.03.2018, 13.24
Kuinka leveä tuo 35mm versio on i20 vanteella?
Loppuu jo vanteet kesken, joten en pääse vielä sovittamaan.

Jekkujätkä
29.03.2018, 14.04

35mm 349g

Mikä on 35- ja 38millisen korkeusero? Jouduin poistamaan lokasuojat 38-millisen tieltä, mutta ehkä niistä olisi jossain vaiheessa vuotta hyötyäkin.

Ison maailman palstoilla on muuten ilmoitettu yllättävän isoja Overriden saman levyisten yksilöiden painoissa.

Jekkujätkä
29.03.2018, 14.07
Voi olla pikkusen dorkan näköinen jollain rungon väreillä, titamiiniin toki käynee hyvin :i

Ainakin minulla runkomateriaali ratkaisi rengasvalinnan. Sopii titamiiniin erinomaisesti.

Kalle H
29.03.2018, 18.17
Mikä on 35- ja 38millisen korkeusero? Jouduin poistamaan lokasuojat 38-millisen tieltä, mutta ehkä niistä olisi jossain vaiheessa vuotta hyötyäkin.

Ison maailman palstoilla on muuten ilmoitettu yllättävän isoja Overriden saman levyisten yksilöiden painoissa.Olen siis heittänyt vasta tuo 38mm nakin vanteelle, mutta tuo 35mm on edelleen rullalla. En tullut mitanneeksi edes bead to bead -mittaa ja olen nyt reissussa, joten en saa sitä mitattua.

Tuon 38mm nakin painosta en ole kovin huolissani se taitaa mennä nyt taakse tuomaan kulutuskestävyyttä ja mukavuutta. Eteen sitten tuo 35mm versio tuomaan "aero-etua" ; )

Yleistä fiilikseltään nää on kyllä aika vastaavat kuin g-onet, joita olen kaverin pyörässä ihmetellyt, tosin keskiraita on sileä. Eli parhaillaan nämä on varmaan asfaltilla tai helpommalla soralla hyvissä olosuhteissa. En kuitenkaan ehkä varsinaiseksi gg-renkaaksi sanoisi, mutta kukapa noita sitten määrittelee.

Late_h
04.04.2018, 23.59
Overide 35:t tuli ja meni samantien vanteelle. Helpot laittaa vanteelle ja samoin paukahti tubelessiksi todella vaivattomasti. Leveys on karvan yli 35mm i19mm vanteella. Mullakin nuo alkoivat heti vanteelle laitettua puskea jotain harmaata tavaraa kulutuspinnan läpi. Paketeissaan olivat kyllä täysin mustat. Jää nähtäväksi häviääkö tuo harmaus ajan ja käytön myötä.

mjjk
05.04.2018, 10.23
Mulla tuo Overide 35 ei meinannut alkuun millään nousta vanteelle. Sitten uskoin, ja nostin ensin sisärenkaalla ja vaihdoin vasta sen jälkeen tubelesventtiilin tilalle. Tämän jälkeen homma oli helppoa kuin heinänteko. Tehokkaammalla pumpulla olisi noussut varmasti ilman tuota sisurivaihettakin. Josko viikonloppuna pääsisi testaamaan.

travelleroftime
06.04.2018, 08.15
https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/Smart-Sam-Plus-ADDIX-28-Wired-Tyre-p59081/

Ootteko kokeilleet ? Tiedättekö jonkun joka olisi ?

Tekisi mieli kokeilla krossarin eturenkaaksi. :p

JackOja
06.04.2018, 09.01
^miksi? Jäykkäreunainen 840g kumi kesäksi? Kokeile ihmeessä jos mieli tekee.

travelleroftime
06.04.2018, 16.39
Rengaskoko sekä kuvio kiinnostaa. Oman kokemuksen mukaan Schwalben renkaat myös yleensä toimii tubelessina vaikka ei olekaan speksattu sellaiseksi.

velib
06.04.2018, 17.14
Kannattanee katsoa ilman tuota plus-pistosuojausta, jos tulee tosiaan kesäksi eikä sepelikelille: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=240165;menu=1000,2,103,105 ;mid%5B6%5D=1

Ei ole kokemusta, mutta eipä näytä hintakaan olevan paha, ja tuossa painokin ihan ok.

travelleroftime
07.04.2018, 01.07
Ah, aivan. Hinta ei tosiaan ole paha jos lähtisi hieman kokeilemaan..

Käyttötarkoitus olisi poluilla rymistely krossarilla, joten jos joku tietää tarkoitukseen sopivaa +35mm gummia niin pistäkee toki linkkiä. Eteen mahtuu ainakin ~45mm, ja taakse hieman kapeampi. Joko speksattu tubeless tai asentuu tubeless ilman ongelmia (tai pienillä ongelmilla ;D) olisi tärkeä seikka.

Kalle H
07.04.2018, 11.53
Käyttötarkoitus olisi poluilla rymistely krossarilla, joten jos joku tietää tarkoitukseen sopivaa +35mm gummia niin pistäkee toki linkkiä.
Tässä ketjussa juuri pari viikkoa sitten keskusteltiin WTBn Riddler ja Resolute renkaista, joten olisiko esim. ne sopivia?

Tuollaista vaijerikyljellä olevaa rengasta en itse ainakaan aivan väkisin ottaisi, kun joustavampia ja kevyempiä vaihtoehtoja on myös saatavilla.

Late_h
07.04.2018, 16.48
Nyt nämä Hutchinson Overidet on muuttunut kulutuspinnasta aivan valkoharmaiksi pari päivää vanteella olleena. Ei tuollaisia kumeja kyllä pysty laittamaan fillariin alle ellei harmaus ala sitten jonkin ajan kuluttua häviämään. Toinen vaihtoehto olisi lähettää ne suoraan takaisin uutena.

Juha Jokila
07.04.2018, 17.11
Sotaisan harmaa kumi on just tyylikäs.

travelleroftime
07.04.2018, 20.26
Tässä ketjussa juuri pari viikkoa sitten keskusteltiin WTBn Riddler ja Resolute renkaista, joten olisiko esim. ne sopivia?

Tuollaista vaijerikyljellä olevaa rengasta en itse ainakaan aivan väkisin ottaisi, kun joustavampia ja kevyempiä vaihtoehtoja on myös saatavilla.

Juu. Olen nuo huomannut kaupoissa, ja ovat varsin varteenotettavat.

Taidanpa laittaa tilaukseen. Kiitos.

JackOja
08.04.2018, 00.04
Tänään asensin Hutsut alle. Hämmästys oli melkoinen kun pimeässä kellarissa olivat muuttuneet harmaasta mustiksi. Mikä noita kumeja vaivaa? Radioaktiiviset tjsp?

Emähelppo tubeless-asennus vanhoilla liukkailla. Aika paljon litkua tursusi kyllä vanteen ja renkaan välistä, saapa nähdä onko aamulla ilmaa sisällä vielä.

Bonusyllärinä 38-milliset pyörivät rahnuttamatta lokareihin, joissa oli Marawinter-säädöt. Olin valmistautunut jo poistamaan ne, mutta olkoon nyt vielä viikon pari.

EDIT: ihan pinkeänä oli kumit kun kävin äsken tarkistamassa. Kerrassaan mainiota, iltapäivällä koeajolle.

Late_h
08.04.2018, 13.55
Tänään asensin Hutsut alle. Hämmästys oli melkoinen kun pimeässä kellarissa olivat muuttuneet harmaasta mustiksi. Mikä noita kumeja vaivaa? Radioaktiiviset tjsp?

Emähelppo tubeless-asennus vanhoilla liukkailla. Aika paljon litkua tursusi kyllä vanteen ja renkaan välistä, saapa nähdä onko aamulla ilmaa sisällä vielä.

Bonusyllärinä 38-milliset pyörivät rahnuttamatta lokareihin, joissa oli Marawinter-säädöt. Olin valmistautunut jo poistamaan ne, mutta olkoon nyt vielä viikon pari.

EDIT: ihan pinkeänä oli kumit kin kävin äsken tarkistamassa. Kerrassaan mainiota, iltapäivällä koeajolle.

Tämä herättää toiveita josko omatkin Hutsut muuttuisi vielä takaisin mustiksi. : D Itse asiassa ovat alkaneet jo muuttua täysin harmaista hieman laikukkaiksi. Tosiaan kummalliset on kumit..

Juha Jokila
08.04.2018, 15.05
Tehkää joku timelaps video tosta cameleonttikumista. Tulee varma youtube-hitti.

paaton
08.04.2018, 16.06
Ne eiköhän noissa nyt ole vaan tullut jokin moka seoksessa. Ehkä vähän vähemmän kumia ja enemmän perunajauhoja. Myydään sitten ylijäämäeriä halvalla pois.

Kalle H
08.04.2018, 16.29
Kyllähän kaikissa kumeissa on aina jotain lisäaineita, jotka saattavat tuoda kumiin mm. värivaihtelua.

En nyt kyllä itse jaksaisi stressata tuota väristä pitkääkään, kyllä se liitä tasoittuu tai vähintään rengas likaantuu kun pyörän vie ulkoilmaan.

JackOja
09.04.2018, 00.03
On muuten kivat kumit nuo Hutsun Overidet (huom. ei Override, onko yhdellä r:llä ranskaksi jotain, anyone?)

Rullaa kuin eläin assulla ja soralla. Tarttuu myös pehmeäpintaiseen jäähän ja etenee -joskin kiemurrellen- myös syvässä puolijähmeässä jääsohjossa. Mudassa ei kovin hyvä, sutimista esiityy woimaa annettaessa. Liukasta märkää savipolkua ei lenkille osunut, mutta tuskin toimii siinäkään.

Irtonaisessa (hiekotussepelillä kuorrutettu assu, esim.) tavarassa ei pidä. Toisaalta mikäpä pitäisi? Mutkat meni varovasti. Muuten tarttuu hanakasti kiinteään alustaan, assulla jopa hieman häiritsevän yliohjautuva.

Sellainen 1-2mm sepelinmurutavara kerääntyy kulutuspintaan, mikä saattaa tietää sisuriporukalle ongelmia. Ikäänkuin olisin jossain vaiheessa kuullutkin PSSFFFFT -äänen, mikä saattaisi viitata litkun paikkaustoimintaan.

Oma lenkki painolleni suositelluilla 2.0/2.1 bar paineilla. Vähempikin olisi riittänyt. Ja minulla siis 38-milliset.

Loistokas nopea kumi, vähintään yhtä kiva kuin Gravel King SK.

Tässä arviossa en tänään ole välttämättä erityisen objektiivisesti pystynyt suhtautumaan juuri tuohon renkaaseen vaan kyseessä on osittain nastarenkaista vapautumisen euforia.

EDIT: noiden kumien kamaleonttikeskusteluun sellainen lisäys, että ovat ajelun jäljiltä laikukkaan harmaat.

Kalle H
15.04.2018, 22.44
Eka lenkki Overide-renkailla takana, hyvin rullaavat asfaltilla ja toimivat ok myös napakammalla soralla. Sanoisin, että ovat selkeesti parhaimmillaan asfaltti painoisessa ajossa tai hyvin helpolla soralla.

Sepelistä noi ei kyllä tykkää, heti joutu rengashommiin. Onneksi Maxalami-pötkö ja litkut hoiti homman. Kyllä tubeless tuo helppoutta, kun 2min stopin aikana saa isonkin reijän fiksattua "ulkoakäsin".

Mitään kovin tukevaa pistosuojausta näihin ei kyllä valmistajakaan tainnut luvata, joten sisurikäyttöä kannattanee välttää.

Renkaan väriä en tarkastellut - ajoin vain ja nautin siitä.

Gary oin'
16.04.2018, 14.19
Pistin monstercrossariin tälle kesälle G-one Allroundit koossa 29x2.25". Ensimmäisillä ajoilla hyvinkin mukavasti rullaava, mutta viikonloppuna oli jo tyhjä toisen ajokerran jälkeen. Sepeli oli mennyt yhdestä keskinappulasta läpi, noissa kun on suorastaan pikkukivet imaiseva viilto jokaisessa. Litku toki paikkasi, mutta kovin vakuuttava kuva ei nyt jäänyt.

Edit: kuva - kammottava design sepeliä ajatellen!
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=19965&d=1523876383

SamiMerilohi
17.04.2018, 12.01
Tulin kehumaan WTB Byway -renkaita, jotka mulla on koossa 650b x 47 mm. Tosi hyvät ja monipuoliset renkaat. Rullaavat asfaltilla mukavasti, ja soralla meno on varman tuntuista. Hyvästä rullaavuudesta huolimatta renkaat vaimentavat hyvin tärinöitä, tosin se johtuu varmaan lähinnä rengaskoosta. Ajopaineet n. 2,5/2,8 bar. Renkaat tuntuvat olevan myös aika kestävät: takana on vajaa 200 km lähinnä tappajasepeliä ja muuta surkeakuntoista väylää, eikä mitään ongelmia. Ilmeisesti litkut eivät ole joutuneet töihin ollenkaan, tai en ole ainakaan huomannut.

Niin ja ruskeat kyljet on hienot.

Sotanorsu666
18.04.2018, 10.02
Taas tätä Gravel King SK hehkutusta, mutta menkööt nyt vielä tämän kerran. Ajelin viime syksynä hetken noilla 35 millisillä työmatkaa sisurin kumin ja vanteen välissä. Tuolloin ihmettelin tuota renkaan hehkutusta, kun ei tuo mitenkään erikoiselta tuntunut. No nyt vaihdoin bmc:n cx01 "gravelmoodiin" ja löin noi 35 milliset gravel kingit siihen alle litkutettuna. Aivan eri tuntuinen ajossa, kuin sisäkumilla ja pyörä tuntuu melkein siltä, että siinä olisi pieni jousto. Paineitakin on varaa vielä laskea, joten tästä alkaa hiekkatiehauskuus.

JackOja
18.04.2018, 10.22
...Ajelin viime syksynä hetken noilla 35 millisillä työmatkaa sisurin kumin ja vanteen välissä...

Hyvä kun loppui viime syksyyn, kuka vielä ajaa a.d. 2018 sisureilla?

Sotanorsu666
18.04.2018, 10.58

Aina litkut, jos vain on mahdollista, mutta työmatkapyörässä on kierrossa vielä mavic ksyriumit ja en viitsi niiden kanssa edes kokeilla toimisko tubeless jollain vannenauhasysteemillä, ettei tule asiaa tuhon erääseen ketjuun. Mutta on kyllä ihan totta, että litkut on tätä päivää ja seuraavat maantiekiekotkin mitä tulen ostamaan on tubelessmallia.

LJL
18.04.2018, 11.14

Ilmeisesti Stenu mutta hän onkin vanhan liiton mies

Isä nitro
18.04.2018, 12.07
Taas tätä Gravel King SK hehkutusta, mutta menkööt nyt vielä tämän kerran. Ajelin viime syksynä hetken noilla 35 millisillä työmatkaa sisurin kumin ja vanteen välissä. Tuolloin ihmettelin tuota renkaan hehkutusta, kun ei tuo mitenkään erikoiselta tuntunut. No nyt vaihdoin bmc:n cx01 "gravelmoodiin" ja löin noi 35 milliset gravel kingit siihen alle litkutettuna. Aivan eri tuntuinen ajossa, kuin sisäkumilla ja pyörä tuntuu melkein siltä, että siinä olisi pieni jousto. Paineitakin on varaa vielä laskea, joten tästä alkaa hiekkatiehauskuus.

Minäkin hehkutan. "Alusta asti" olen ajellut vain tubeleksena, ja taas keväällä on pakko todeta kuinka h-n hyvin nämä rullaavat 35-millisinä ihan asfaltillakin ja ottaa samalla vastaan iskut, mitä routa on tuottanut. Tarkoitus lähteä viikonloppuna sitten ihan oikeasti sorallekin. Tappajasepelin edessä ovat olleet sitten täysin aseettomat, mutta tämä ongelma alkaa olla tältä vuodelta ratkottu. Viime vuonna katselin vierestä sepelihyökkäyksiä ja sitä kuinka stanin litkut valuivat vähitellen maahan eivätkä tehneet tehtäväänsä. Kunhan kuplivat. Tänä keväänä laitoin saman firman race-litkut sisään, ja tämä liemi on sitten paikannut ainakin kaksi erittäin isoa reikää, joista toisen aiheutti lasinsiru.

stenu
18.04.2018, 12.18
Ilmeisesti Stenu mutta hän onkin vanhan liiton mies

Eiii kyllä mä oon vahvasti sekakäyttäjä siitä huolimatta. Mullahan oli ekat krossighettotubelesskokeilut jo silloin, kun ei "kukaan" vielä ajanut krossia tubeleksilla. Mutta joo ajelen kyllä mielelläni myös joustavakylkisillä ei-tubelessreadyillä ja ohkaisilla sisureilla ihan vaan niiden (ainakin vielä toistaiseksi) parhaan ajofiiliksen vuoksi gg:tä ja laiskuuttani samanmoisella yhdistelmässä myös viime syksyn krossikisat (yksi flätti kauden aikana). Sitä edelliset neljä krossikautta tais mennä tubeleksena.

Kovasti odottelen sellaista gg-tubelesta, jossa olisi uskallettu tehdä kyljet vähän nykyisiä tubelessreadyrenkaita ohkaisemmiksi. Kunhan tubeless kunnolla etabloituu maantiepuolelle, niin kylkien on pakko tulla ohuemmiksi. Jos siis meinaavat haastaa tuubit kisakäytössä. Ja eiköhän siitä pikkuhiljaa sitten siirry gg- ja krossipuolellekin.

Ja kyllä, Gravel King on oikeasti ihan maineensa veroinen rengas ja paras ajamistani gg-tubelesrenkuloista. Ex Clementin (nyk Donnelly) 120tpi ei-tubelesskrossirenkaat ja Challengen OP Grifot yms. lateksisisurin kanssa on kyllä se kaikkein parhaan rullaavuuden, herkkyyden, ajomukavuuden ja fiiliksen tuova yhdistelmä siitä huolimatta. Vaikka Kunkku on hyvä, vaivaa sitäkin pienesti sellainen umpikumimainen fiilis. Krossituubeja en ole testannut ja ne tietty jotka niillä ajaa, on sitä mieltä että ei voi verrata mihinkään muuhun.

Jomppanen
19.04.2018, 23.04
Osaako joku kertoa millainen Panaracerin Gravelkingin pistosuojaus on verrattuna esim Schwalben 4-5 tasoon (raceguard ja v-guard)?

LJL
20.04.2018, 00.52
Mullahan oli ekat krossighettotubelesskokeilut jo silloin, kun ei "kukaan" vielä ajanut krossia tubeleksilla.

Viittaus tässä edelliseen lausuntoon :D Mutta joo, jos on järkevä eikä hullu, niin ajaa sisureilla eikä rupea voimistelemaan Challengen opentubulaarien kanssa litkuilla. Se onnistui kerran mutta toisella kerralla kului X tuntia ja tuli melkein kaikkia mahdollisia ruumiinnesteitä ulos mutta ei enää noussut. Saa vaikka olla vähän umpikumin sivumaku mutta arvostan Gravelkingien tubeless-helppokäyttöisyyttä.

Isä nitro
20.04.2018, 07.37
Osaako joku kertoa millainen Panaracerin Gravelkingin pistosuojaus on verrattuna esim Schwalben 4-5 tasoon (raceguard ja v-guard)?

Tiedä paljoa noista Schwalben tasoista, mutta viittaan lausuntooni #365.

Sent from my iPad using Tapatalk

Jomppanen
20.04.2018, 08.44
^Mä en käytä nestemäisiä sisärenkaita..
Tubelessina pienet reiät saattaa paikkautua varsinkin kun kumi on semmoista että se viilto ei laajene yhtään itsestään.
CaadX ultegra -17 haluaa kuitenkin vanteisiinsa sisurit ja koska se on 90-prosenttisesti kotoo-töihin ajossa niin minäkin kannatan sisureita.
Nykyisten sileiden gummien tilalle haluaisin ihan vaan vähän pitonappulaa pintaan ja siksi kauheesti kiinnostaa missä olis kohtalainen tai jopa hyvä pistosuojaus yhdistettynä hyvään rullaavuuteen ilman lähes kilon painoa.

stenu
20.04.2018, 09.00
^ Jos WTB:n Nanot mahtuu pyörimään, niin ne kestää sepeliä hyvin vaikka niissä ei ole mitään varsinaista pistosuojausta. Kuvion koko ja renkaan matksu on vaan sellaista, että ne ei ime sepeliä itseensä (toisin kuin useimmat pistosuojatut, sileäkuvioiset renkaat, joista monet on todellisiä sepeli-imureita). Matalat paineet auttaa myös ja tuollaiset pistosuojaamattomat renkaat rullaavatkin ihan kivasti matalemmillakin paineilla.

^^^ Huhu (https://www.instagram.com/p/Bhxf34iFjIA/?taken-by=cxmagazine) kertoo, että Challengelta tulee TLR-gravelit kesän mittaan ja syssymmällä TLR-krossikumit myös. Nyt vois ainakin olla toivoa ohuista tubeless ready -kyljistä.. Tuubikiekkojen omistajille tiedoksi, että sama huhu kertoo myös 40-millisestä gravel-tuubista. Melkein alkaisi kiekkospeksaus kiinnostelemaan..

Lehisj
20.04.2018, 10.43
Tuubikiekkojen omistajille tiedoksi, että sama huhu kertoo myös 40-millisestä gravel-tuubista. Melkein alkaisi kiekkospeksaus kiinnostelemaan..

No tuo kyllä kuulostaa mielenkiintoiselta. Speksasin juuri Rosen gg-pyörääni hiilikuituiset, korkeaprofiiliset levyjarrutuubikiekot. Nyt niillä pyörii Challengen 30-milliset Strada Biancha tuubit, jotka ovat sinällään jo kohtuullisen kookkaat. Ajo on ollut toistaiseksi pelkää asfalttia joskin osittain hyvinkin huonokuntoista. Renkaat ovat tuntuneet tosi mukavilta huonollakin alustalla. Tarkoitus olisi testata niiden toimivuus myös hiekkateillä, kunhan nuo tiet vielä vähän kuivuvat.

Vertailukohtana toimivat 40-milliset Schwalben tubeless G-onet leveäprofiilisilla hiilarikiekoilla. Niillä ajoin viime kauden gravel-lenkit ja pidin kyllä tosi paljon tuosta kombinaatiosta. Oli nopea ja mukava.

stenu
20.04.2018, 12.08
Saa olla vaikka vähän umpikumin sivumaku mutta arvostan Gravelkingien tubeless-helppokäyttöisyyttä.

Muistanko ihan väärin vai oliko sulla ne vanhemmat 36-milliset Gravelkingit, jotka ei olleet virallisesti tubeless? Jos niin niissä ei kyllä pitäisi sivumakuja olla.

Mun "38"-milliset Kingit on muuten viikossa venyneet noin 40-41 mm mittaan.

Pieni pettymys tubeless-Challengen suhteen on se, että ei ollut Open Tubular Tubeless Ready. Se olis ollut kova juttu. Mutta tubeless-Grifot pitää kyllä syksyllä testata anyways.

Mä tein nyt sellasen vähän yllättävän vedon, että pistin tilaukseen Hutchinson Piranha 2 CX -parin eli UCI-ylikokoiset, matalakuvioiset mutta kunnon reunanappulalla varustetut krossitubelekset. 34-milliseksi ilmoitetun (leveällä vanteella true 36 mm) renkaan paino on arvostelujen mukaan 350 gramman paikkeilla, joten tuossa voisi ainakin olettaa olevan keskimääräistä ohuemmat kyljet. Raporttia tulee sitten, kun vähän kilsoja alla.

https://www.bikerumor.com/wp-content/uploads/2017/03/9dd01f22-bed2-46b9-87f0-b1e19f0b35d0l0001.jpg

Jusso
20.04.2018, 13.30
Liikenisikö rengastussuosituksia? Sepelikauden väistyessä ajattelin vaihtaa Marathon Supremet johonkin vähän kevytrakenteisempiin (tubeless-)kumeihin. Rengastilaa on Vayassa tarjolla lokarien kanssa 45mm (Fillari on myös joka sään työmatkakulkine). Kilometreistä vajaa puolet tulee päällystetyillä teillä, ja loput lähinnä kovapintaisilla sorateillä (vrt. keskuspuiston ulkoilureitit).

Tähtäimessä siis mukavat renkaat melko rauhalliseen ajeluun. Haluaisin myös minimoida nappuloiden tärinän asfalttiosuuksilla. Tällä hetkellä eniten kiinnostaisivat nuo Gravel Kingin slick-versiot (leveimmilään 38mm), joissa on jonkinlainen viilakuviointi tuomassa edes henkistä pitoa. Olisko ihan huono idea? Tai olisiko muita ehdotuksia? Gravel King SK saa paljon kehuja, mutten ole varma tarvitsenko edes sen vertaa kuviointia. Sitä saisi tosin himpun leveämpänäkin.

JackOja
20.04.2018, 13.35
No 38-milliset Hutsun Overidet tai juurikin Gravelking SK:t. Gravelkingien matalista nappuloista ei ole mitään haittaa.

TuplaO
20.04.2018, 13.41
No tuo kyllä kuulostaa mielenkiintoiselta. Speksasin juuri Rosen gg-pyörääni hiilikuituiset, korkeaprofiiliset levyjarrutuubikiekot. Nyt niillä pyörii Challengen 30-milliset Strada Biancha tuubit, jotka ovat sinällään jo kohtuullisen kookkaat. Ajo on ollut toistaiseksi pelkää asfalttia joskin osittain hyvinkin huonokuntoista. Renkaat ovat tuntuneet tosi mukavilta huonollakin alustalla. Tarkoitus olisi testata niiden toimivuus myös hiekkateillä, kunhan nuo tiet vielä vähän kuivuvat.

Vertailukohtana toimivat 40-milliset Schwalben tubeless G-onet leveäprofiilisilla hiilarikiekoilla. Niillä ajoin viime kauden gravel-lenkit ja pidin kyllä tosi paljon tuosta kombinaatiosta. Oli nopea ja mukava.

Onkohan Challenge kehittänyt tuubiensa runkoa ja kulutuspinnan liimausta? Oma kokemus Challengen Strada -tuubeista (HUOM! Puhdas maantierengas) muutaman vuoden takaa oli, että kulutuspinta alkoi irvistellä reunoilta ja etunakkiin tuli helponlaisesti renkaan tuhonnut reikä. Reijän syntysyy jäi vähän epäselväksi, minkä vuoksi juuri tämä kritiikki voi olla vähän epäreilua kyllä... Challenget olen kyllä unohtanut sen jälkeen.

Isä nitro
20.04.2018, 13.56
Gravelkingin nappuloista ei tosiaan ole huolta. Minun nappulani sen sijaan menevät nyt näköjään Panaracerille (jonka nettisivut ovat aina ja iänikuisesti käsittämättömän hitaat)

Eli saamarin saamari ja ensimmäinen negatiivinen merkintä Sorakunkuille. Nyt ne GravelKingit ovat tosiaan paisuneet niin, että toisessa pyörässä alkaa tehdä liian tiukkaa. Eli joudun tahtomattani komppaamaan Stenua. Minulla lukee siis kyljessä 35 mm, ja olivat asennuksen jälkeen 38 mm ja nyt sitten ties mitä. Niin tai näin, pakko hakea taakse kapeampi eli 32 mm versio. Ja kun tuo yhtiö on nyt muuttamassa renkaidensa tubeless-suosituksia, niin ota nyt selvää onko tuo 32 mm tubeless vai ei. Senkin toki tiedän, että paperilla on usein eri todellisuus kuin "oikeassa elämässä"

Tällaisen kommentin löysin weightweenies palstalta, kun joku oli kirjoitellut asiasta suoraan tehtaalle:

Timely.. I sent a mail to Panaracer direct last week asking if they had plans for a 32mm gravelking in tubeless..
Their response was: "Yes, they are already in production and will be in shops early 2018. You can use the current 32c in a tubeless set up with a PSI of 55 or lower"
I then asked what the differences would be/are..

Kohta on tarkoitus mennä sinne kauppaan katsomaan, että onko minkä vuoden mallia tuo 32...

Lehisj
20.04.2018, 16.07
Onkohan Challenge kehittänyt tuubiensa runkoa ja kulutuspinnan liimausta? Oma kokemus Challengen Strada -tuubeista (HUOM! Puhdas maantierengas) muutaman vuoden takaa oli, että kulutuspinta alkoi irvistellä reunoilta ja etunakkiin tuli helponlaisesti renkaan tuhonnut reikä. Reijän syntysyy jäi vähän epäselväksi, minkä vuoksi juuri tämä kritiikki voi olla vähän epäreilua kyllä... Challenget olen kyllä unohtanut sen jälkeen.

No täytyypä seurata, mitä noille tuubeille tapahtuu ajon/ajan myötä. Viime puolitoista ajokautta mulla oli TT-pyörässä Challengen tuubit (muistaakseni Criterium) ja niissä en havainnoinut tuota mainitsemaasi ongelmaa.

stenu
21.04.2018, 09.17
Challengella oli jossain välissä ongelmia liimausten kanssa, mutta mulla on pysynyt kaikissa Open Tubulareissa kukutuspinnat kiinni ihan nätisti koko renkaan käyttöiän.

Lisää Sea Otter -uutuuksia: Goodyear (https://www.cxmagazine.com/goodyear-tires-cycling-county-connector-gravel-treads-eagle-2018-sea-otter)

https://www.cxmagazine.com/wp-content/uploads/2018/04/goodyear-bike-tires-20180419142155_IMG_4308-ed-cxmagazine-sea-otter-2018.jpg

Aakoo
21.04.2018, 10.16
Tuubikiekkojen omistajille tiedoksi, että sama huhu kertoo myös 40-millisestä gravel-tuubista. Melkein alkaisi kiekkospeksaus kiinnostelemaan..

Dugast tekee krossituubejaan myös 38mm kokoisina usealla eri kuviolla. Onko niistä kokemusta kenelläkään, miten toimivat ja minkälainen on pistosuojaus yms...?

pätkä
21.04.2018, 16.05
... Huhu (https://www.instagram.com/p/Bhxf34iFjIA/?taken-by=cxmagazine) kertoo, että Challengelta tulee TLR-gravelit kesän mittaan ja syssymmällä TLR-krossikumit myös. Nyt vois ainakin olla toivoa ohuista tubeless ready -kyljistä.. Tuubikiekkojen omistajille tiedoksi, että sama huhu kertoo myös 40-millisestä gravel-tuubista. Melkein alkaisi kiekkospeksaus kiinnostelemaan..

Kuinka leveän kiekon 40 mm tuubi vaatii? Pitääkö liimata vai pysyykö myös teipillä kiinni?

stenu
21.04.2018, 22.37
^ mä en ole tuubeja koskaan asennellut, joten en osaa vastata tuohon.

Vaihdoin kokeeksi alle viime syksyn krossikisarenkulat eli sisuri-MXP:t ja tubelisoin ne. Napsahtivat nätisit kerralla paikoilleen eivätkä juurikaan päästäneet litkuja läpi paitsi takarengas hetken aikaa kulutuspinnasta, johon oli ilmeisesti jossain krossikisassa tullut sen verran reikää, että ulkorengas oli puhki, mutta sisuri oli säilynyt ehjänä. Noi painaa suunnilleen 340 g/rengas ja ovat sisärenkaitta Hedeille asennettuina 37 mm leveät.

Testilenkillä tänään mietiskelin, että silloin aikoinaan, kun tubelekset tuli maastureihin, oli kaikki (paremmat) renkaat niin ohutkylkisiä, että ne tarvitsivat litkua kylkien tiivistymiseen. Vasta jykyään, kun tubeleksesta on tullut jokamiehen perusratkaisu, on renkaista alettu tehdä tuollaisia idioottivarmoja. Nykytubelekset kun on sellaisia, että ne ei litkuja itseasiassa edes tarvitse muuta kuin mahdollisten reikien varalta. Kyljet on niin paksuja ja tiiviitä, että ne pitää ilmat renkaassa ilman litkujakin. Seurauksena on se, että tuommoinen tubeless ready -rengas + litkut -yhdistelmä painaa enemmän ja on jäykempi kuin vastaava perinteinen ei tubeless + ohut sisuri -yhdistelmä.

Aika näyttää, kestääkö Clemsut.

https://c1.staticflickr.com/1/795/27733092348_60c77a927c_c.jpg

Taneli79
24.04.2018, 23.27
Kunhan tubeless kunnolla etabloituu maantiepuolelle, niin kylkien on pakko tulla ohuemmiksi. Jos siis meinaavat haastaa tuubit kisakäytössä. Ja eiköhän siitä pikkuhiljaa sitten siirry gg- ja krossipuolellekin.

Mä luulen, että maantieammattilaiset ajavat tuubeilla jatkossakin. Itsekin ajaisin, jos saisin rengasrikon sattuessa uuden kiekon kättä heilauttamalla, eikä tarvitsisi itse huolehtia tuubin asennusta :) Tuubivanne on keskimäärin avovannetta kevyempi ja kestävämpi, tuubi on serpparilaskuissa avorengasta turvallisempi (tyhjenee usein hitaasti, eikä räjähdä kuituvanteen lämmetessä), tuubit rullaavat nätisti. Amatöörikäytössä tubeless on kyllä vahvassa nosteessa ja uusia sisärenkaattomia vaihtoehtoja tulee markkinoille jatkuvasti.

Taneli79
24.04.2018, 23.29
Mä laitoin tilaukseen uudet misukat: https://bike.michelin.com/en/products/michelin-power-gravel

Yritän muistaa raportoida kokemuksista.

stenu
25.04.2018, 09.22
Mä laitoin tilaukseen uudet misukat: https://bike.michelin.com/en/products/michelin-power-gravel

Yritän muistaa raportoida kokemuksista.

Kiintoisa rengas ja true-mitat kiinnostaa. Jos 35-millinen on yhtään reilunkokoinen, niin voisi olla bueno.

Mohkku
30.04.2018, 14.20
Onkohan jollain kokemusta vertailuasetelmasta, jossa soratietä ajetaan sileällä tai lähes sileällä renkaalla (esim. Schwalbe Kojak tai Supreme) vs. vähän kuvioidummalla renkaalla, kuten Marathon Cross? Leveys pidetään suunnilleen samana eli n. 45-50 millissä.

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=7540;menu=1000,2,103,104

Krossarissani on kevyesti kuvioidut ja siten käytännössä varmaan asfaltille tarkoitetut Marathon Racerit 40-622, eikä niillä ole käytännössä mitään ongelmaa ollut, kun ei mitään ennätyksiä kaarteissä kokeile. Mahtaakohan Kojak ja Supreme olla pidoltaan vastaavalla tasolla varsinkin, jos leveys on 5-10 mm suurempi? Ja onkohan Supremen olemattomalla kuvioinnilla mitään merkitystä eli onkohan Kojak pidoltaan sitä täysin vastaava?

Haussa on siis kevyesti rullaavat, pääosin asfaltilla, mutta myös soratiellä ajettavat renkaat sekalaiseen käyttöön koossa n. 50-559. Välillä tulee kuormaakin, siksi Supreme vaikuttaa kiinnostavalta. Marathon Cross näyttää hyvältä, mutta painaa 70 g Supremea enemmän. Schwalben mukaan rullaavuus on sama, mutta kun toinen on evo-sarjaa ja toinen performancea, pieni epäilys tuosta jää ilmaan. Kojak olisi kevyin, mutta ehkä myös pistosuojaukselta heikoin. Kestävyyden takia kaikkein kevyimmät maasturin renkaat on varmaan parasta unohtaa, vaikka muuten hyviä olisivatkin.

Moska
30.04.2018, 15.18
Viimekesän ajoin mudwrestlereillä ja nyt on contin cyclocross speedit. Äkkiseltään soralla ei isoa eroa, mutta mitä kovempi alusta niin sitä enemmän speed pärjää. Märällä ja liukkaalla varmaan toisinpäin.
Mudwrestlerit on sopivalla soratiellä nopeammat kuin asfaltilla. Ja speedit on nopeat asfaltillakin.

Molemmat toki hiukan kapeammat, eli 37mm?

Taneli79
01.05.2018, 23.00
Kun renkaiden vierintävastusta vertaillaan laboratorio-olosuhteissa kevyesti kuvioidun metallirummun avulla, näyttävät sileät renkaat* rullaavan nappularenkaita vaivattomammin.

https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews

Rumputesti vastannee tilannetta karkealla kestopäällysteellä. Soratietä on vaikeampi simuloida laboratoriossa, mutta liekö slicsi silti nopein? Ja oletuksena tietenkin, että kudos ja leveys ovat identtiset.

Oman kokemuksen mukaan soratierallissa renkaan pito-ominaisuuksilla on harvemmin kovin suurta merkitystä. Pari kertaa on märällä savella kirraavassa alamäessä meinannut lähteä pyörä alta Schwalben G-One Allround 35:lla, mutta muuten en ole soralla ajaessa pidon puutteesta juuri kärsinyt. Harvoin tulee vastaan niin jyrkkä mäki, että renkaasta loppuu vetopito. Korkeista reunanappuloista on kaarrepidossa apua, mutta irtosoralla nekään eivät välttämättä auta, kun kivet pyörivät renkaan alta kuulan tavoin. Polulla ja krossissa kuvioinnilla on tietenkin keskeinen merkitys.

Jami2003
02.05.2018, 07.57
Olen ajanut jonkin verran contin 4000II soralla ja kyllä se sutii helposti ylämäessä.

Jomppanen
03.05.2018, 23.14
Ostin Challenge Gravel grinder 36-622 gummin pps2 pistosuojauksella ja oli sitten vaiken rengas asentaa mitä mulla on vastaan tullut, sisärenkaan kans asensin.
Schwalbe marathon supreme puhkesi hiljattain lenkillä ja 12 minuuttia meni sisärenkaan vaihtoon siitä kun pysähdyin siihen kun olin taas liikkeellä.
Challenge gummia väänsin 50 minuuttia paikalleen sisurin kans olohuoneessa hyvässä valossa.
Joskus vuosia sitten kun ajoin enskaa motskarilla niin sen piikkipyöriä olen ehkä laittanut vanteille yhtä kauan kun Challengea. Arveluttaa uskaltaako tuota edes käyttää työmatkalla jos sen korjaus on niin hidasta.

Taneli79
04.05.2018, 00.31
Olen ajanut jonkin verran contin 4000II soralla ja kyllä se sutii helposti ylämäessä.

23-28mm maantierengas sutii luonnollisesti helpommin, kun esim. Compassin 35mm Bon Jon Pass tai Vittorian 37mm Voyager Hyper. Ei sillä, että mikään noista olisi pidon osalta hyvä rengas.

Tilaamani Michelinin Power Gravel 35mm saapui eilen. Kyljet vaikuttavat ohuilta ja joustavilta. Matalat kolmion malliset nappulat keskellä rengasta ovat lähellä toisiaan, reunalla on korkeampia nappuloita. Vaikuttaa sopivalta sekalaiseen ajoon. Laitan nuo vanteelle, kun nykyinen G-One pari tulee elinkaarensa päähän.

Jenkka
04.05.2018, 01.47
Panaracer sk graveli 38 mm litkutettuna crossmaxin 22 sisäleveys kiekolle tekee 40 mm nettoleveyttä. Ostin 2 kpl. Ja ei oikein mahdu pyöriin planet x xls hiilarirungossa takana. Vaihtakee joku mulle vastaavaan 35 mm leveeseen toi toinen ihan iskemätön....

Jukka:A
06.05.2018, 19.44
Ensimmäinen testilenkki takana 32mm Sorakunkuilla - 75km josta noin kolmasosa muuta kuin asvalttia: soraa, savea, hiekkaa ja sepeliä. Ei voi kuin kehua. Pitoa oli irtonaisemmalla alustalla sen verran mitä tuollaisella kuviolla voi ollakaan ja erityisesti rullaavuus asvaltilla, kaikkien kehujen jälkeenkin, yllätti positiivisesti. Ainoa mikä jäi harmittamaan on etten laittanut 35mm versioita, nekin olisi varmaan sopineet Divergessä pyörimään. Ei joku haluaisi vaihtaa?

Greycap
06.05.2018, 22.45
Krossarissani on kevyesti kuvioidut ja siten käytännössä varmaan asfaltille tarkoitetut Marathon Racerit 40-622, eikä niillä ole käytännössä mitään ongelmaa ollut, kun ei mitään ennätyksiä kaarteissä kokeile. Mahtaakohan Kojak ja Supreme olla pidoltaan vastaavalla tasolla varsinkin, jos leveys on 5-10 mm suurempi? Ja onkohan Supremen olemattomalla kuvioinnilla mitään merkitystä eli onkohan Kojak pidoltaan sitä täysin vastaava?

Olen ajanut yhden pitkähkön hiekkatielenkin Supremeilla juurikin koossa 50-559 ja en voi sanoa että olisi ollut miellyttävä kokemus. Kyllä niillä selvisi mutta pyörä veteli suuntaan ja toiseen ja oli kaikin puolin hutera ajettava, toki täytyy todeta että oli edellisen sukupolven Supremet ja paineitakin ehkä vähän liikaa mutta silti. Otin ne pois pyörästä reilun tonnin ajettuina ja vaihdoin kevyisiin XC-renkaisiin.

Lehisj
11.05.2018, 21.47
Tänään tuli sitten vapaapäivän kunniaksi ajettua Liedon Gravel-ajon reitti 30 mm Challenge Strada Bianchi-tuubeilla. Ajo sujui sinänsä noillakin renkailla ihan hyvin ilman puhkeamisia upeassa säässä.

Varsinkin kovaksi painuneet sorasta vapaat osuudet kulkivat tosi muikeasti. Irtosoraosuudet sekä muuten pehmeät ja kuoppaiset osuudet olivatkin sitten odotetusti vähemmän miellyttäviä mutta ihan ajettavia nekin. Tuli kyllä välillä semmoinen kevyt Paris-Roubaix-fiilis, kun kuski sai aika paukutusta. Rengaspaineetkin olivat varmaankin liian korkeat noille teille - 6,0 bar molemmissa päissä. Noiden renkaiden minimipainehan on 4,0 bar.

Tuli sellainen olo, kuten olin odottanutkin, että meno litkuteituilla 40 mm Schwalbe G-oneilla on tuolla reitillä paljon mukavampaa ja myös nopeampaa.

Samalla tuli kuitenkin todistettua, että tuolla rengassetilla pärjää tosi hienosti lenkillä, jolla hiekkatie- ja asfalttiosuudet ovat vähän paremmin tasapainossa kuin tuossa Liedon hiekkatierallissa.

Plus
11.05.2018, 22.15
^ Kuulostaa kyllä todella korkeilta paineilta, kun itse ajan soraa 33mm renkailla 2,5 / 3,5 bar paineilla ja kuski on 80 kg. 27-millisissä pidän 4/5 bar jos pelkkää soraa ajan.

mjjk
28.05.2018, 16.40
Hutchinson Overidet 35 millisenä pyörineet alla reilun tonnin. Tähän päivään asti toimineet hyvin, pääasiassa hiekkatietä mutta jonkin verran myös asfalttia. Tänään lenkillä alamäessä terävämpää sepeliä ja litku ei enää riittänyt paikkaamaan vaan loppulenkki mentiin sisurilla. Kotona laitoin reilummin litkua ja nyt toistaiseksi pitää ilmat sisällä, mutta hirveästi ei enää löydy luottoa vaan uutta on ruvettava etsimään.

Kalle H
29.05.2018, 11.20
Aika ohkaisethan(=kevyet) nuo Overidet tosiaan ovat, itselläkin on tullut pari reikää, mutta litku ja/tai Maxalami on toiminut hyvin, joten ilman sisuria on pärjännyt. Ihana rengas tuo on kyllä ajaa, joten pääsevät mukaan myös Euroopan kesäreissulle sekakäyttö renkaaksi.

mjjk
29.05.2018, 11.46
Eilen oli ilmeisesti normaalia haastavampi(renkaille) reitti. Tuossa puhjenneessa takarenkaassa näkyi noin parikymmentä pienempää reikää jotka litku oli saanut paikattua ja joita en ollut ajossa huomannutkaan. Litkua jos olisi ollut enemmän niin tuo isoinkin olisi paikkautunut varmaan ajossa. Laitoin nyt vähän reilummin. Joku rengas tuohon pitää miettiä tilalle odottamaan jos tuon kanssa rupeaa olemaan enemmän ongelmia. Oikeastaan tarvitsisin kahdet kiekot ja kahdet erilaiset renkaat muttan toistaiseksi joutuu tyytymään yksiin.

JackOja
29.05.2018, 11.52
...Ihana rengas tuo on kyllä ajaa...

Komppaan tätä. Mullekin on kyllä ilmestynyt jokunen litkua tihkuva pikku reikiä.

Pehmeässä hevosten runnomassa hiekassa oli kyllä täysin toivoton. Ei pitoa ei suuntaa. Aika helposti saa myös sutimaan hiekkaisessa ylämäessä, GravelKingeilla näin ei ole käynyt.

mjjk
31.05.2018, 18.32
No niin. Posti toi tänään paketin jossa 40mm WTB Nano TCSsät. Nyt odottavat litkutettuna vanteella. Huomenna testilenkille. Katotaan miten näiden kanssa käy.

stenu
31.05.2018, 21.19
Mulla on ollut Gravassa nyt suunnilleen 600 kilsaa alsaa Hutchinson Python 2 CX:t ja ne on ollu mun makuun ja mun Hki-Espoo-ulkoilutie ja Länsi-Uusimaa-hiekkatie-tyyppiseen ajoon paras yhdistelmä keveyttä, rullaavuutta, mukavuutta, pitoa ja kestävyyttä kaikista tähänastisista tubeless readyistä, millä olen ajanut. Eivät ole ihan puhtaasti gg-renkaat, vaan ennemminkin vähän ylikokoiset kuivien kelien krossirenkaat, vaikka paketin kyljessä kyllä taidettiin mainita sekä cx- että gg.. 21 mm sisäleveillä vanteilla 36-37 mm mitattu leveys. Täydelliset noikaan ei ole, sillä kyljet sais olla ohuemmat, vaikka tubeless ready -renkaaksi kohtalaisen ohuet noissa onkin. Edelleen paras ajotuntuma on ohutkylkisellä ei-tubelessrenkaalla ohuiden butyyli- tai lateksisisureiden kanssa.

Koskahan näitä tulee kauppoihin. Mä en ihan sikana viilakuviosta diggaa, mutta painot lupailisi ohuehkoja kylkiä.
https://www.cxmagazine.com/review-challenge-tubeless-tlr-gravel-grinder-tires

Kugelschreiber
03.06.2018, 19.56
Tulipa muuten mieleen että jos ei oo lähdössä vielä tubeless kelkkaan tai esim. kakkoskiekot ei oo tubeless ready niin vanhoja kunnon Surly Knardeja kannattaa harkita.

Ovat 41 mm jo kapealla 18 mm kehällä, melko ohutkylkiset ja joustavat, ja rullaavat hyvin sekä asvaltilla että soralla. Pistosuojaus ei liene paras mahdollinen mut aika luottavaisin mielin niillä voi ajaa, paitsi tietty hiekoitussepelillä.

stenu
07.06.2018, 16.39
Tulin vaan kertomaan, että jos Gravelkingit onkin unloaded-lenkkikäytössä vähän tukevahkokylkiset, niin tollasen credit card bike packing (https://c2.staticflickr.com/2/1760/42589439332_73c1844c6f_h.jpg) -setin kanssa ajaessa ne on ihan vaan yksinkertaisesti taivaalliset renkaat. Yhdistettynä matalaprofiiliseen vanteeseen 3-ristiin Revoilla kasattuhin kiekkoihin ja old schoolisti vannejarruilla varustettuun teräshaarukkaiseen teräsrunkoon, Länsi-Uudemaan hiekkateiden nimimismiehenkiharatkin meni satulasta polkien kuin pumpulissa. Gravel-blissiä parhaimmillaan.

Mohkku
07.06.2018, 17.25
Onko joku kokeillut Big Applea gg-käytössä? Toki kokovalikoima rajoittaa, kun kapein taitaa olla 50 mm. Toisaalta käytännössä se on n. 5 mm nimellismittaa kapeampi, eli saattaa joihinkin pyöriin mahtua.

Sileähkö kuvio varmaan himmaa vauhdikkaimpien menoa ja painoakin on liikaa. Toisaalta mukavuus pitäisi olla kohdillaan, samoin rullaavuus ja luotettavuutta retkikäyttöön sopivasti eli ehkä kelpo yleisrengas?

velib
08.06.2018, 11.29
Onko joku kokeillut Big Applea gg-käytössä? Toki kokovalikoima rajoittaa, kun kapein taitaa olla 50 mm. Toisaalta käytännössä se on n. 5 mm nimellismittaa kapeampi, eli saattaa joihinkin pyöriin mahtua.

Sileähkö kuvio varmaan himmaa vauhdikkaimpien menoa ja painoakin on liikaa. Toisaalta mukavuus pitäisi olla kohdillaan, samoin rullaavuus ja luotettavuutta retkikäyttöön sopivasti eli ehkä kelpo yleisrengas?

Pari vuotta sitten tuli 29" sinkulalla ajeltua yhden yön retki 50mm Big Appleilla. Hiekalla muistaakseni ihan hyvät, pitoa oli yllättävän hyvin, mutta omasta mielestäni mukavilla paineilla nuo eivät asfaltilla rullaa hyvin. 3 bar on vielä ok, mutta kun laskee paineita 2 bar tuntumaan niin aika raskasta on meno. Jo nuo 50mm renkaat painavat muistaakseni yli 700g/kpl johtuen paksuista kyljistä ja pistosuojauksesta. Kapealla vanteella leveys oli muistaakseni 47mm. Toki rengas on voinut muuttua, nuo kun ovat ainakin 5 vuotta vanhat. Melko samanlaisella kuviolla oleva Marathon Almotion rullaa ainakin Schwalben mukaan hyvin, omia kokemuksia ei ole: https://www.schwalbe.com/en/tour-reader/marathon-almotion.html

Mohkku
08.06.2018, 16.56
Rollingresistance-sivuston mukaan Almotion on rullaavuudeltaan huippuluokkaa. Painoa vaan on vielä enemmän kuin Big Applessa. Schwalben mukaan Big Apple rullaa vain aavistuksen huonommin.

velib
08.06.2018, 17.57
Joo, tuo huono rullaavuus on omalta kohdalta täysin mutua, mitään faktaa ei ole. Voi olla että renkaiden kovat kyljet tekevät matalilla paineilla siitä jotenkin tahmaisen tuntuisen. Ja kyllähän tuollakin retkellä muilla oli cyclot ja silti pysyin hyvin perässä yhdelläkin vaihteella noilla Big Appleilla.

kuovipolku
08.06.2018, 19.58
En oikein tiedä mihin ketjuun tai osastoonkaan tämä kuuluisi, mutta tämä on ollut viimeksi ylösnostettuna. Jutun taustalla piilee tietysti kiekkovalmistajan markkinointipyrkimys ja lähtökohtana ovat pohjoisamerikkalaiset olosuhteet ja tapahtumat, mutta itse ajatus gravelin luokittelusta ja kuhunkin luokkaan sopivimmista rengasleveyksistä ja hiukan kuvioistakin on kiinostava enkä ole siihen foorumilla törmännyt.

https://enve.com/journal/enves-gravel-guide/

Mohkku
13.06.2018, 11.12
Big Apple 2.15x559 pääsi puntarille. Valmistajan ilmoittama 710 g oli todellisuudessa keskimäärin n. 750 g. Toivottavasti hyvä rullaavuus kompensoi painon. Enemmänkin retkeilyyn ja asiointiin nuo tulee, joten eiköhän ne asiansa huolettomina renkaina aja.

Gary oin'
14.06.2018, 16.59
Hmh, alkaa tuntua siltä että 32-milliset Gravelking SK:t lentää roskiin ja palataan Schwalben G-one Speediin. Näillä on ollut koko kevät/kesä ongelmia ongelman perään: yksi tubeless-asennettu _räjähti_ mökkireissulla aamuauringossa vanteelta ja nyt on reunalanka mutkalla ja roskiskamaa. Tilasin uuden, asensin vanteelle ja ensimmäisellä lenkillä kivi etukumin keskeltä läpi. Litku paikkasi toki heti, mutta taas aamun työmatkalla alkoi sama kohta pihistä ja tyhjeni työpäivän aikana.

Harmi, kun ovat muuten ajofiilikseltään miellyttävät. Aiotulle satojen kilometrien tourille en kyllä näillä kokemuksilla lähde.

Edit: Käyttäjävirheeksihän tämä osoittautui, kun pääsin kotiin avaamaan! Tämähän olikin vanha lasinsirureikä, jonka päälle heitin varmuudeksi Park Toolin paikkatarran sisurikäytössä aiemmin keväällä. Ois näköjään pitänyt ottaa heti uudelleen litkuttaessa veks ja antaa litkun tehdä työnsä, nyt siis litku irroitteli tämän liimat vähitellen mutta ei päässyt reikään kunnolla.

stumpe
22.06.2018, 17.01
Onko täällä porukat tehny wtb nano 40mm ja wtb resolute 42mm tubelessin? Mä yritin, ei onnannu, johtuu varmaan mun kehistä. Jos kumi tippuu pois vanteen hyllyltä kun päästää ilmat niin lupaa huonoa..

Arhipoff
22.06.2018, 18.20
Onko täällä porukat tehny wtb nano 40mm ja wtb resolute 42mm tubelessin? Mä yritin, ei onnannu, johtuu varmaan mun kehistä. Jos kumi tippuu pois vanteen hyllyltä kun päästää ilmat niin lupaa huonoa..Nanot meni sujuvasti tubelesseksi... vanteet tosin myös wtb, mikä auttanee asiaa.

Kugelschreiber
27.06.2018, 11.07
Onko täällä porukat tehny wtb nano 40mm ja wtb resolute 42mm tubelessin? Mä yritin, ei onnannu, johtuu varmaan mun kehistä. Jos kumi tippuu pois vanteen hyllyltä kun päästää ilmat niin lupaa huonoa..

Mulla Nanot on toimineet moitteetta ilman sisureita sekä Hope Tech XC- että Easton Arc 24 -kehillä.

travelleroftime
27.06.2018, 11.56
Noniin. Hommasin pari viikkoa sitten Panaracer Gravelking SK:n takarenkaaksi. Kyljessä lukee 700x38 sekä suluissa 40-622. Aluksi ajoin sitä viikon verran sisurilla, ja melkein heti huomasin sen rullaavan erittäin hyvin. Paineet ovat lahellä maksimia soratie- sekä asfalttiajossa, ja kun poluille menen niin lasken hieman alaspäin. Mielummin hieman kovaa kyytiä kuin että käy vanteella. Muutama päivä sitten asensin tubelessin, ja meno keveni kivasti. Taisi Panaracerista tulla uusi go-to brändi Schwalben tilalle krossihommissa.

Gary oin'
27.06.2018, 13.20
Minä en ole vieläkään saanut rakennettua täyttä luottamussuhdetta näihin 32-millisiin Gravelkingeihin tubelessina. Tuon aiemman vuotaneen paikkasin kunnolla ja tuntui hyvin pitävän yhden viikonlopun lenkit, kunnes aivan lenkin lopuksi tyhjeni kerralla liikennevaloissa seistessä. Ei ääntä, ei litkuvalumia mistään, ilma vaan puuttui ja tipahti heti hyllyltä. Paikka oli ehjä ja tuota aiemmin en huomannut vajuneen ollenkaan.

Tilasin varmuudeksi tilalle uuden, asensin ennen juhannusta, ajelin vähäiset ajot ja niin vain oli tyhjentynyt eilisen työpäivän aikana. Velocity A23-vanteet ovat tubeless ready, mutta taitaa näiden yhteensopivuudessa olla jotain oikeaa häikkää.

travelleroftime
27.06.2018, 17.24
Valitettavasti kaikki tubelessvanteet sekä renkaat eivät olet toistensa kanssa 100% yhteensopivia vaikka ovat tubeless-speksattuja.

makton
05.09.2018, 09.29
40mm gravelking SK:n kanssa tuli 2.5v käytön aikana nyt toinen rengasrikko, kun vkl tour de tampereen pitkän cx reitin jälkeen huomasin tänä aamuna takarenkaan tyhjentyneen.

Uusissa SK:n malleissa on enää kolme (3) nappulaa keskellä, verrattuna esim vanhaan 40mm, jossa nappuloita on rivissä viisi. Renkaan kuviointi muuttunut uusissa malleissa, nappulat isompaa kokoa tms? Miten tuo vaikuttaa reunojen pitoon?

velib
05.09.2018, 10.37

Tulee melko myöhässä, mutta kirjoitellaan silti. Nanon tubelessversio toimii ihan hyvin. Tippui itseltänikin tyhjänä hyllyltä asentaessa, mutta nyt litkujen avulla tuntuu pysyvän. Kyljistä tihkuu aika paljon läpi litkua, vaikka tosiaan tubelessversio kyseessä. Ehkä suurin murhe oli renkaiden tiukkuus, ne piti vääntää vanteelle apinan raivolla kolmella rengasraudalla. En ole tosin ajanut alle 2,5 barin paineilla, en tiedä voisiko renkaan saada tippumaan aivan matalilla paineilla.

stumpe
05.09.2018, 13.34
Tulee melko myöhässä, mutta kirjoitellaan silti. Nanon tubelessversio toimii ihan hyvin. Tippui itseltänikin tyhjänä hyllyltä asentaessa, mutta nyt litkujen avulla tuntuu pysyvän. Kyljistä tihkuu aika paljon läpi litkua, vaikka tosiaan tubelessversio kyseessä. Ehkä suurin murhe oli renkaiden tiukkuus, ne piti vääntää vanteelle apinan raivolla kolmella rengasraudalla. En ole tosin ajanut alle 2,5 barin paineilla, en tiedä voisiko renkaan saada tippumaan aivan matalilla paineilla.

Mun divergessä ei ole tbl-kehiä, sisureilla menty. Erinomainen kombo tuo nano/resolution ggeessä.

Toki jos olis laittanu teippiä useemman kiekan nii vois toimia, mut ei viitti kikkailla.

velib
06.09.2018, 16.21
Eipä nuo mullakaan tubeless-kehät ole, yhdellä kierroksella gorillaa ovat toimineet. Nanoissa on hyvä pito ja toimivat soralla mielestäni hyvin, mutta asfaltilla tuntuvat rullaavan hieman tahmeasti. Kyljet ovat myös sen verran jäykät, että toisilla kiekoilla olevat Challengen Gravel Grinderit tuntuvat sisureidenkin kanssa herkemmiltä kuin Nanot tubelessina. Käyttötarkoituskin toki on hieman erilainen.

Jami2003
06.09.2018, 18.46
Juuri eilen laittelin kumit paikalleen gravelking + dt swiss comboon. Ei riitä hermo siihen että saa olla kerran vuorokaudessa pumppaamassa renkaisiin ilmaa. Kaikki temput tein ja melkein vuoden ajoinkin tubeless meinigillä mutta nyt loppui.

Frosty
03.10.2018, 23.09
Menköön nyt vaikka tämän otsikon alle. Continental Speed King CX 35-millisenä pysäytti vaa'an 429 grammaan ja sisämitaltaan 17 mm vanteella työntömitan lukemiin 37,4 mm.

ilkkaluukkonen
09.10.2018, 09.31
Menköön nyt vaikka tämän otsikon alle. Continental Speed King CX 35-millisenä pysäytti vaa'an 429 grammaan ja sisämitaltaan 17 mm vanteella työntömitan lukemiin 37,4 mm.

Tosi huonosti tuosta renkaasta löytyy mitään tietoa edes Continentalin sivuilta. Alla kuitenkin omia kokemuksia.

Minä säin 18mm vanteella tulokseksi 37mm. Speed King on ollut minulla takarenkaana noin 1800km, joista n. 1000km bikepacking varusteiden kanssa suoritettua ajoa. Ainoat sisurin puhkeamiset on tullut taittuneesta vannenauhasta. Painoa mulla on yli 100kg ja rengas on jonkun verran kulunut, mutta ehdottomasti siinä on vielä kilometrejä jäljellä. Hyvältä on toistaiseksi vaikuttanut ja päädyinkin ostamaan eturenkaaksi samanlaisen kumin ja vielä yhden renkaan varastoon tulevaa kesää varten.

velib
09.10.2018, 12.02
2014 Roveen ei näköjään mahdu 40-milliset Nanot + lokasuojat, joten olisiko jotain hyvää kokoluokassa 35 - 37 mm olevaa ei liian korkeaa rengasta syksyn ja kevään kurakeleille? Jonkin verran saisi olla nappulaa mutta pitäisi ainakin siedettävästi rullata myös asfaltilla ja kestää sepeliä. Plussaa alhainen hinta. Mitenhän contin race king cx ja cycloxking toimivat? Nämä tulisivat siis ainoastaan märille keleille, talveksi on nastat ja kesäksi parikin rengasvaihtoehtoa.

Isä nitro
10.10.2018, 12.22
2014 Roveen ei näköjään mahdu 40-milliset Nanot + lokasuojat, joten olisiko jotain hyvää kokoluokassa 35 - 37 mm olevaa ei liian korkeaa rengasta syksyn ja kevään kurakeleille? Jonkin verran saisi olla nappulaa mutta pitäisi ainakin siedettävästi rullata myös asfaltilla ja kestää sepeliä. Plussaa alhainen hinta. Mitenhän contin race king cx ja cycloxking toimivat? Nämä tulisivat siis ainoastaan märille keleille, talveksi on nastat ja kesäksi parikin rengasvaihtoehtoa.

Tarjoan tähän kohtaan WTBn CrossBosseja, joista omaa kokemusta n. 300 km edestä. Tämä litkutettuna.

Esa_
10.10.2018, 21.18
Maxxiksen 40mm (tod. leveys 37mm, 21mm vanteella) exo TR Ramblerit hankittu ja soralenkki heitetty. 368g ja herkät 30 ja 35 psi paineilla. Hyvät kumit kovahkolla soralla. The smut pedaller on kirjoittanut noista blogissaan, kannattaa lukea sieltäkin jos kiinnostaa.

velib
25.10.2018, 16.20
Tarjoan tähän kohtaan WTBn CrossBosseja, joista omaa kokemusta n. 300 km edestä. Tämä litkutettuna.

Kiitos vinkistä! Melkein tuli jo hankittua nuo, mutta päädyinkin ostamaan paikallisen Kauppiaan synttärialesta WTB Riddlerit 37 -koossa. Näyttivät hyllyssä isommilta kuin CrossBossit, mutta ovat myös huomattavasti pienemmät kuin Nanot. Vertailin kaupassa, että bead to bead -mitta oli varmaan pari senttiä pienempi Riddlerissä kuin Nanossa. En ehtinyt vielä mittaamaan kumia vanteella, mutta vasta-asennettuna näyttää suht kapealta. Netin arvostelujen mukaan noiden pitäisi kai levitä tuohon nimellismittaan.

Vanteelle nousu vaati napsauttimen ja sen jälkeen yli 4 bar painetta pumpulla, että nousivat kunnolla. Litkujen lisäämisen ja pienen ravistelun jälkeen pitivät kuitenkin ilmat täysin myös yön yli. Käytössä siis ei-tubeless Mavic Crossridet, tubeless-vanteilla sujunee helpommin. Aamulla työmatkalla hämmästys oli suuri, kun nuo olivat huomattavasti mukavammat kuin Nanot, vaikka ilmatilaa on vähemmän ja paineet sen myötä vähän korkeammat kuin Nanoilla. En tiedä sitten johtuuko kyljistä vai kuviosta vai kumin laadusta. Leveyden lisäksi Nano oli myös huomattavasti korkeampi, minkä takia lokasuojat eivät enää mahtuneet. Saattavat Nanot mennä myyntiin, jos Riddlerit toimivat hyvin myös soralla. Pitoa lienee huomattavasti vähemmän kuin Nanoilla. Toivotaan vielä että nämä kestävät litkutettuina syksyn ja kevään sepelit...

paaton
25.10.2018, 18.49
Minulla on nuo riddlerit 2.25 koossa jäykkäperässä. Tykkään kyllä kovasti. Rullaavat ilosesti hiekalla ja asfaltilla. Pitoakin on märässä metsässä ainakin saman verran mitä ardenteissa. Kumilaatu tuntuu toimivan ja ehkäpä nuo pienet nappulatkin tarraavat uutena hyvin. Mukava yllätys oli se, etteivät reunanappulat tunnu liukkailta tai alle sortuvilta asfaltilla kantatessa.

stenu
19.11.2018, 17.32
Pistin tilaukseen Challengen Gravel Grinding TLR:t (http://www.challengetech.it/products/gravel/gravel-grinder-tlr-096/en) 38-millisinä, kun noita näytti nyt joissain kaupoissa jo olevan. 42-millistäkin näytti olevan saatavilla. Speksit vähän lupailisi, että voisi olla tubeless-renkaiksi keskimääräistä ohuemmat kyljet ja sisuri-Challengeista mulla on hyviä muistoja, mutta katsotaan, kun tulee ja saa alle.

stenu
24.11.2018, 12.58
^ Noi tuli eilen. Näppitunumalta kyljet ei juurikaan paksumman oloiset kuin Challengen sisuriversioissa. Tuntuvat myös erinomaisen notkeilta. Ihan toiselta planeetalta kuin vaikkapa Gravel Kingit. Tarkistettut painot 356 ja 358 g. Arviolta aavistuksen ehkä alimittaiset 38-millisiksi, mutta katsotaan paljonko venyvät asennettuina. Tubelesstaivaan portit saattais ehkä aueta näillä :)

arctic biker
24.11.2018, 20.20
Pistin tilaukseen Challengen Gravel Grinding TLR:t (http://www.challengetech.it/products/gravel/gravel-grinder-tlr-096/en) 38-millisinä, kun noita näytti nyt joissain kaupoissa jo olevan. 42-millistäkin näytti olevan saatavilla. Speksit vähän lupailisi, että voisi olla tubeless-renkaiksi keskimääräistä ohuemmat kyljet ja sisuri-Challengeista mulla on hyviä muistoja, mutta katsotaan, kun tulee ja saa alle.
Alan säästämään.

Kugelschreiber
24.11.2018, 22.25
^ Noi tuli eilen. Näppitunumalta kyljet ei juurikaan paksumman oloiset kuin Challengen sisuriversioissa. Tuntuvat myös erinomaisen notkeilta. Ihan toiselta planeetalta kuin vaikkapa Gravel Kingit. Tarkistettut painot 356 ja 358 g. Arviolta aavistuksen ehkä alimittaiset 38-millisiksi, mutta katsotaan paljonko venyvät asennettuina. Tubelesstaivaan portit saattais ehkä aueta näillä :)

Hmm. Jos 33-milliset olis myös "aavistuksen verran alamittaiset" ja suhteessa yhtä kevyet kuin 38-milliset niin voisivat olla aika makeat endurance-tyyppiseen maantiepyörään :)

Täytyypä laittaa seurantaan noi GG TLR:t yleensäkin!

stenu
25.11.2018, 09.28
Asentelinkin noi jo eilen yksille kiekoille: WTB:n CrissCross (i19) -vanteille olivat just sopivan tiukat eli nousivat helposti ja napsuivat heti paikoilleen vähän reilun 3 barin paineilla ilman tappelua ja vippaskonsteja. Reunanauhat ja kyljet oli heti tiiviit ja ilmat pysy sisällä ilman litkuakin. Jätin yöksi asettumaan 3,5 bariin, tasan 38 mm oli leveys heti. Sen verran joustavanoloinen runko, että venynevät 1-2 mm nopeasti eli oliskohan ne sitten 2-2,5 barin ajopaineilla juurikin siinä 38 mm:n paikkeilla.

Viilakuvio näyttäis olevan jonkin verran tiheämpi ja matalampi kuin ei tubeless Gravel Grindereissa. Tulevat kulumaan slikseiksi keskeltä varmaan aika nopeasti, mutta kuvion alla olevaa kulutuspintaa on paksulti. Odotettavissa olevien kilsojen määrään kuvion mataluudella tuskin on merkitystä ja eivätpä kulu kulmikkaiksi niin herkäksi kuin karkeammalla viilalla varustetut renkulat. Silti olisin ehkä ennemmin aavistuksen isomman keskikuvion puolella, jos nyt jotain negatiivista pitää tässä vaiheessa keksiä.

Tänään vois käydä testilenkillä.

stenu
25.11.2018, 18.01
Tänään vois käydä testilenkillä.

No kävin ja vähän sit jäi laimee maku näistäkin. Ei löytynyt sitä Graalin malja vielä..

Kulkevat kevyesti joo, mutta ei tullut sellaista taikamattofiilistä, mikä parhaimmillaan hyvien sisurirenkaiden ja lateksisisureiden kanssa tulee. Isommat töyssyt ihan ok, mutta pikkuröpelöitä vaimentaa yllättävän huonosti. En sitten tiedä, mitä pakkanen tekee ja kuinka paljon jäykistää pistosuojanauhaa tms. Sanoisin, että edelleen Gravel Kingit on voittajat, vaikka paksukylkiset onkin.

Eeteeku
29.11.2018, 00.04
Hyllyssä odottaa mara winterit (42mm) mutta yhtään ei huvittaisi laittaa niitä alle.. kaivaako verta nenästä jos hankkii maxxiselta all weatherit tai ramblerit talvikäyttöön. Nyt ei enää ole työmatkapyöräilyä joten ihan pakko ei ole joka kelillä ajaa.

Ratine
07.12.2018, 21.41
3 kesää ja 9800 km ajetut G-Onet (700x40), tarkkaan katsoen voi edelleen erottaa nappulat renkaan keskelläkin.
https://farm5.staticflickr.com/4818/46219476901_8e86a144d4.jpghttps://farm5.staticflickr.com/4836/46219475791_0c6e3a223b.jpg

10 000 km noilla saa ajetuksi, mutta sillä kohtaa pitänee luovuttaa.

Ohiampuja
07.12.2018, 22.19
No kävin ja vähän sit jäi laimee maku näistäkin. Ei löytynyt sitä Graalin malja vielä...
Minä ajelin viime kesän noiden sisuriversiolla ja tykkäsin kovasti. :)

Taneli79
08.12.2018, 10.28
Pari rengastestiä. Ei mitään tieteellistä faktaa, mutta näkökulmia.

https://www.bikeradar.com/road/gear/article/fastest-gravel-tyre-volume-vs-grip-53341/

https://granfondo-cycling.com/the-best-gravel-tire/

Aakoo
08.12.2018, 11.04
3 kesää ja 9800 km ajetut G-Onet (700x40), tarkkaan katsoen voi edelleen erottaa nappulat renkaan keskelläkin.

10 000 km noilla saa ajetuksi, mutta sillä kohtaa pitänee luovuttaa.

Yhden kesän ollut nuo alla, ja omasta mielestäni aivan loistava rengas. Helppo tubeless asennus, piti ilmat kertalaakista ja ei muuta kuin ajoa. Iso ilmatila ja rullaa hyvin. Hyvä kuulla, että kulutuskestävyyskin on kohdallaan.

Taneli79
13.12.2018, 20.57
Bontragerilta G-Onen kaltainen Allrounder kuivalle kelille: https://road.cc/content/review/253129-bontrager-gr1-tlr-team-issue-gravel-tyre

twentyniner
15.12.2018, 17.26
Compass Barlow Pass 38c ? Kokemuksia ja ostopaikka vinkkiä ? Euroilla mielellään :)

Taneli79
18.12.2018, 20.17
Huomasit varmaan Granfondo-Cycling.comin arvion Barlow Passista? Erittäin nopea ja mukava, mutta käyttöalue asfaltin ulkopuolella kovin rajallinen. En tiedä, mistä noita saa, mutta kalliita ovat (84€). Miten olis Panaracer Gravelking TR 700c x 38mm? On kevyempi (320g), halvempi (30€), mutta muuten hyvin saman tyyppinen rengas.

Taneli79
18.12.2018, 20.34
Bontragerin GR2 (https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/pyöräilyvarusteet/polkupyörän-osat/pyörien-renkaat/maastopyörät-renkaat/bontrager-gr2-team-issue-gravel-tire/p/23611/) vaikuttaa kiinnostavalta. Vähän niin kuin G-One Bite, mutta kantikkaat nappulat ja kevyempi. Bontragerin tubeless-kumeista (XR1 ja XR2) on hyviä kokemuksia. 53€:n hinta rajoittaa kyllä ostohaluja.

reklamentor
19.12.2018, 13.31
Barlow Passit (extra light) olleet vallan mainiot alkukeväästä myöhäiseen syksyyn monipuolisessa käytössä. Eniten varmaan asfaltti, paljon kuitenkin soraakin ja satunnaisesti polkujakin. Tosi kiva ja nopea rengas ajaa. Olen kyllä tykännyt. Sisureillä ei flättejä, pari pientä säiettä irronnut kyljistä.

Näitä olen tilannut:

https://www.svencycles.com/products/?departmentID=1037
http://www.libertecycles.nl/producten/compasscycles/

Ja näistäkin pitäisi saada:

https://www.velovitality.co.uk/collections/700c-tyres
https://dailybreadcycles.de/produktkategorien/store/

stenu
19.12.2018, 18.50
^ oletko sattumalta mitannut, mikä on Barlowin todellinen leveys ja jos olet, niin millä vanteilla ne sinulla ovat olleet?

reklamentor
20.12.2018, 14.52
^ en ole valitettavasti mitannut. Ovat ihan hyvin mahtuneet pyörimään Cross-Checkissa 50mm GB lokareiden kanssa Mavicin A319 (25mm leveä) kehällä. Yritän keväällä muistaa mitata, kun pääsee vaihtamaan nastat pois.

Gary oin'
18.01.2019, 15.45
Ei niinkään paksua, mutta ilahdutti bongata että 32mm Gravelking SK:t ovat nykyään virallisesti TLC. Onhan näitä tubelessina käytetty valmistajan puolivirallisella suosituksella, mutta nyt ovat katalogissakin pompanneet oikeaan kategoriaan.

https://www.panaracer.com/lineup/gravel.html

Viime kauden ongelmien jälkeen siis entistä suuremmalla luottamuksella vanteet vaihtoon ja Gravelkingit alle.

Isä nitro
19.01.2019, 00.24
Ei niinkään paksua, mutta ilahdutti bongata että 32mm Gravelking SK:t ovat nykyään virallisesti TLC.

Toimi tosiaan tubelesina takarenkaana viime kesänä oikein mainiosti. Mikähän muuten on kun minulla nuo Panaracerin sivut latautuvat ihan aina käsittämättömän hitaasti?

LJL
19.01.2019, 00.59
Uudet Contin GP5000 tubelessit ovat vain 32mm mutta ajattelin kokeilla kesäksi SwissCrossiin kun työmatkoja asfaltilla tulee kuitenkin valtaosa ajoista. Villejä veikkauksia miten toimivat grävel-käytössä?

https://r2-bike.com/CONTINENTAL-Tire-Grand-Prix-5000-Tubeless-28-700-x-32C-BlackChili-VectranBreaker

JackOja
19.01.2019, 08.42
... Mikähän muuten on kun minulla nuo Panaracerin sivut latautuvat ihan aina käsittämättömän hitaasti?...

Niitten serveri siellä Japaniassa on kai jonkun koti-Pentiumissa tjsp.

Samaa tuskaillut tämäkin.

Isä nitro
19.01.2019, 10.04
Uudet Contin GP5000 tubelessit ovat vain 32mm mutta ajattelin kokeilla kesäksi SwissCrossiin kun työmatkoja asfaltilla tulee kuitenkin valtaosa ajoista[/URL]

Huomenta. Minä taas ajattelin vastaavaan käyttöön Pirellejä

https://velo.pirelli.com/en/ww/catalogue/clincher-bike-cinturato/700x26c/green?mediaCampaign=true

Ei ole ensisijaisesti GG-formaattiin eikä välttämättä paksukaan (parhaimmillaan 35c), mutta mutta olutmiehenkin mukaan vaikuttaa kiinnostavalta, iskukykyiseltä ja rullaapi hyvin:

https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/pirelli-cinturato-velo-2018

LJL
19.01.2019, 10.26
Huomenta. Minä taas ajattelin vastaavaan käyttöön Pirellejä

https://velo.pirelli.com/en/ww/catalogue/clincher-bike-cinturato/700x26c/green?mediaCampaign=true

Kappas perhana. Katselin noita mutten huomannut että 35mm versiokin löytyy... Tuommoiset olisivat myös kiinnostavat. Viime kauden ~4500km krossarikilsaa menivät suunnilleen 50/50 35mm Grävelkingeillä ja 33mm Schwalben krossikumeilla, ja tekisi mieli jotakin toisenlaista. Supernopea asfaltilla ja ok hiekkatiellä voisi olla tällä kertaa preferenssinä. Kai nuo slicksit menevät jos ei laita liian kovia paineita ja muistaa kurveissa ettei reunanappula pelasta :rolleyes: Poluille noilla ei mennä, mutta sitä varten on keksitty maasturi.

JackOja
19.01.2019, 10.32
.... Supernopea asfaltilla ja ok hiekkatiellä voisi olla tällä kertaa preferenssinä. ....

Hutsun Overide olisi tuohon erittäin täydellinen. Halvatkin vielä ja tlr.

Mika_koo
19.01.2019, 15.22

Mites toimisi muuten sisurilla?

JackOja
19.01.2019, 17.58
Mites toimisi muuten sisurilla?Kai sinne sisurinkin voi laittaa. TLR ei ole pakollinen vaikka mahdollinen.

LJL
19.01.2019, 18.39

Hutsut ovat kyllä ns. ei kinosta [ ] kinostaa [X] aika kauan. Täytyy jatkaa harkintaa. Mikäs tässä kun on seitsemän metriä lunta.

Mika_koo
19.01.2019, 19.35
Kai sinne sisurinkin voi laittaa. TLR ei ole pakollinen vaikka mahdollinen.

Sitä tässä pohdin että kuinka paperinohut se on, eli kannattaako lähteä koittamaankaan

Lukija5
11.02.2019, 22.00
Hakusessa 32-42 leveät renkaat jotka kestävät maastoajoa (vaikka Tahko MTB) ja tubeless onnistuu.

Suosituksia?

Rosco
12.02.2019, 12.17
WTB Resolute. https://www.wtb.com/products/resolute

Tubeless asennus helppo, rullaa hyvin ja sopiva nappula sorateillekkin.

stenu
12.02.2019, 13.22
Sitä tässä pohdin että kuinka paperinohut se on, eli kannattaako lähteä koittamaankaan

Tubeless ready -renkaat on yleensä rungoltaan vähän paksumpia ja panavampia kuin vastaavat pekästään sisurikäyttöön tarkoitetut eli sisurikäytössä rullaavuus ja tuntuma kärsii jonkun verran. Samaten ne ovat keskimäärin normirenkaita työläämpiä saada vanteelle.

Mohkku
13.02.2019, 07.39
Kappas perhana. Katselin noita mutten huomannut että 35mm versiokin löytyy... Tuommoiset olisivat myös kiinnostavat. Viime kauden ~4500km krossarikilsaa menivät suunnilleen 50/50 35mm Grävelkingeillä ja 33mm Schwalben krossikumeilla, ja tekisi mieli jotakin toisenlaista. Supernopea asfaltilla ja ok hiekkatiellä voisi olla tällä kertaa preferenssinä. Kai nuo slicksit menevät jos ei laita liian kovia paineita ja muistaa kurveissa ettei reunanappula pelasta :rolleyes: Poluille noilla ei mennä, mutta sitä varten on keksitty maasturi.

Jos sileä rengas kelpaa, niinkin mielikuvituksellinen valinta kuin Marathon Supreme 32 tai 37 millisenä vaikuttaa bikerollingresistancen mittausten perusteella kilpailukykyiseltä tuohon verrattuna. GG:ssä kyllä saisi olla edes vähän kuviota, vaikka hyväpintaisella soralla sileäkin menee ihan hyvin.

stenu
13.02.2019, 12.56
Supernopea asfaltilla ja ok hiekkatiellä voisi olla tällä kertaa preferenssinä.

No näähän ne olis. Ja tubeleksenä tietty. Jos haluaa pelata varman päälle, niin ei-Ultralight-versio, mutta jos haluaa ultimaattisen ajoelämyksen, niin sitten Ultralight. Heinosen Janin mukaan (https://janheine.wordpress.com/2017/01/30/why-we-dont-make-gravel-tires/) toimivat gravelillakin ja itseasiassa viime kesänä mä ajelelin paljon erään nimeltä mainitsemattoman Open Upper -kuskin kanssa, jolla oli Sorakunkun sliksiversiot alla ja hyvin niillä sorateitä veteli. Mutta siis jopa mä(!) oon aatellut, että joskohan sitä pitkästä aikaa innostuisi ens kesänä ajelemaan vähä asfalttiakin.. Siitä on nyt vissiin seitsemän vuotta, kun myin maantiepyörän pois. Ainakin jonkun kakssatasen brevetin vois koittaa ajaa. Joka tapauksessa nuo tulee mulle Gravan kakkoskiekoille. Sopis myös Ritsin tyyliin. Mä olen sitä mieltä, että koska renkailla on suurin yksittäinen vaikutus pyörän ajo-ominaisuuksiin, on ne viimeinen paikka, missä kannattaa säästellä. Hyvillä renkailla ei niin hyvästä pyörästäkin saa kohtalaisen pyörän ja paskoilla renkailla huippuhyväkin pyörä on vain kohtalainen pyörä.

https://www.cxmagazine.com/wp-content/uploads/2016/05/Bon-Jon-Pass-2_result.jpg

stenu
13.02.2019, 13.10
^Totta! =)

Ex. Clementin uus X'Plor EMP (https://www.donnellycycling.com/blogs/news/donnelly-s-newest-gravel-tire-the-emp-salutes-emporia-kansas) vaikuttaa lupaavalta raffimpaan menoon. Varsinkin jos kyljet olis vähän vähemmän tönköt kuit vanhassa MSO:ssa. Donnellyn krossirenkaista on tullut mun suosikkikrossikumeja, erityisesti MXP:t on ihan parhaat.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/2266/8111/files/E56I9361_1024x1024.jpg?v=1544218869

Mohkku
13.02.2019, 13.55
Heinosen Janin mukaan (https://janheine.wordpress.com/2017/01/30/why-we-dont-make-gravel-tires/) toimivat gravelillakin ja itseasiassa viime kesänä mä ajelelin paljon erään nimeltä mainitsemattoman Open Upper -kuskin kanssa, jolla oli Sorakunkun sliksiversiot alla ja hyvin niillä sorateitä veteli.

Varsin kiinnostava näkemys kulutuspinnan merkityksestä soratieajossa.

Taidan laittaa nuo Supremet kevään tilaukseen, kun siinä kulutuspinta on selvästi paksumpi kuin Bon Jon Passissa, mutta vierintävastus on mitattu samaa suuruusluokkaa olevaksi. Pitäisi olla kohtuullisen huoleton ja hyvin rullaava rengas. Toki painoa voisi olla 100 g vähemmänkin, mutta ehkä se menee kestävyyden piikkiin. Hifistely on oma lukunsa, mutta tavalliseen asfalltipainotteisessa käytössä Compass tai esim. Gravelking sliksinä tuskin oleellisesti parempaa ajonautintoa tarjoaa. WTB Exposurekin vaikuttaa hyvältä, mutta on selvästi Schwalbea kalliimpi.

stenu
13.02.2019, 15.07
^ No me ihmisetkin ollaan tietysti tuntumaltamme ja vaatimuksiltamme erilaisia, mutta jos noilla rolling resistancen mittauksilla ylipätäänsä on true life -olosuhteissa juurikaan arvoa, niin se mihin mä kiinnittäisi huomiota, on ne matalien paineiden tulokset. Sieltä ei myöskään käynyt ilmi, onko renkaat testattu tubeleksena vai ei ja LJL:n tuntien tubeleksesta on kyse. Bon Jon Passista taisi olla testattu se painavampi ja huonommin rullaava versio. Mitä joustavarunkoisempi rengas, sitä paremmin se oletusarvoisesti rullaa matalilla paineilla ja sitä paremmin ja mukavammin se oletusarvoisesti kulkee epätasaisella alustalla. Mä en laittaisi lenkkipyörään yhtäkään pistosuojanauhalla varustettua rengasta, koska kaikki sellaiset mitä olen kokeillut, pilaa tyystin sen taikamattofiiliksen, mihin parhaimmillaan leveällä ja joustavalla renkaalla, matalilla paineilla ja hyvällä teräsrungolla pääsee. Tietäjät tietää. Ne, jotka ei tiedä, ei osaa kaivatakaan. :)

kuovipolku
13.02.2019, 15.42
Apropoo pistosuoja: mä olen miettinyt - mitä se nyt mun kohdalla tarkoittaakaan:eek: - mitä eroa renkaan ajo-ominaisuuksissa mahdollisesti voi olla, jos pistosuoja on renkaaseen sisäänrakennetussa pistosuojakerroksessa tai -vyössä (tyyliin Schwalben Plus-renkaat tai jos se on erillisenä pistosuojanauhana.

Ensinmainittuhan tarkoittaa käytännössä (lähes aina?) sitä että koko renkaan rakenne on kylkiä myöten jäykkä, mutta pistosuojanauhaa voisi käyttää myös joustavarunkoisemman renkaan kanssa. Toki se leikkaisi kärjen stenun kokemasta taikamattofiiliksestä, mutta voisin kuvitella että yhdistelmä olisi silti huomattavasti rullaavampi ja mukavampi kuin jäykkärunkoinen pistosuojattu rengas.

Mitään laajempaa kokemusta mulla ei ole, mutta sysäyksen tämän funtsimiseen antoi se että aikanaan ajoin paljonkin Rolling Roneilla (sen jälkeen kun niiden nappulat olivat keskeltä jo pitkälle kuluneet) joihin laitoin pistosuojanauhat ja olin aivan tyytyväinen. Ehkä syynä oli se ettei minulla ollut paremmasta tietoa? Ehkä yhdistelmä todella oli toimiva? Kiva olisi tietää...

Mohkku
14.02.2019, 07.38
Varmaan kyse on noissa valinnoissa myös siitä, millaisen varmuuden rengasrikkoja vastaan haluaa.

JackOja
14.02.2019, 08.26
Tubeless on aina hyvä valinta. Ellei omat periaatteet tms. ole sellaista vastaan.

kuovipolku
14.02.2019, 12.38
"Tms." pitänee sisällään haluttomuuden hankkia yhteensopivat vanteet tai heittää hyvillä olemassaolevilla vesilintua? Sekä arkuuden kohdata tunnetut hankaluudet tai vaikeudet joita tubelesseihin kuitenkin vielä lähes aina - huolimatta lukemattomista tyytyväisistä käyttäjistä jotka eivät koskaan minkäänlaisia ole kohdanneet - liittyy?

PS Ensimmäistäkään periaatteellista syytä tubelesseja vastaan en edes osaa keksiä (vaikka monessa muussa asiassa ehkä turhien tai keksittyjenkin periaatteiden mies olenkin).

Mohkku
14.02.2019, 17.20
Sieltä ei myöskään käynyt ilmi, onko renkaat testattu tubeleksena vai ei ja LJL:n tuntien tubeleksesta on kyse.

Tietenkin nuo mittaukset edustavat vain yhtä totuutta, eikä se ole sama kuin omissa ajoissa vallitsevat olosuhteet. Mutta sivustolla oli myös kiinnostava mittaus tubeless vs sisärengas. Toki vain kapeassa maantierenkaassa ja siten merkitys esim. 35...40 mm renkaassa jää avoimeksi. Mutta jos maantiepyörässä saavutetaan parin watin säästö, kovin suuri vaikutus nopeuteen ei ainakaan sileähköllä pinnalla näytä olevan.

stenu
14.02.2019, 19.34
Mutta jokainen maasturissa tai gg:ssä, cyclocross-kisakäytöstä puhumattakaan, tubelesta joskus testannut tietää tasan tarkkaan kuinka paljon sillä on vaikutusta ja mihin kaikkeen. Henk. koht. mulle ei pienillä wattieroilla ole merkitystä. Asiat jotka merkkaa, on ajotuntuma, mukavuus ja se kuinka pienillä paineilla uskaltaa ajaa.

Maantierenkaissa pidetään paineita yleensä sen verran runsaasti, että maalaisjärkikin sanoo erojen hämärtyvän. Lisäksi se, että pitää olla korkeat paineet, on omiaan hankaloittamaan koko tubelesshommaa ylipäätänsä.

Mohkku
15.02.2019, 09.41
No paljonko se vaikuttaa vierintävastukseen n. 35-40 mm renkaissa, kun ajetaan 3-5 barin paineilla asfaltilla ja soralla?

stenu
15.02.2019, 09.48
^ Itseäni lainaten:
Henk. koht. mulle ei pienillä wattieroilla ole merkitystä. Asiat jotka merkkaa, on ajotuntuma, mukavuus ja se kuinka pienillä paineilla uskaltaa ajaa.

35-40 mm (tubeless)renkailla ajetaan soralla 2-3 barin paineilla, ehkä vähän pienemmilläkin, jos on kevyt kuski ja 33 mm renkailla ajetaan cyclocrossia 1,7-2 bar paineilla. Pointti on siinä.

Lukija5
15.02.2019, 10.06
27.5" hardtail maasturiin on vaan 29" (19c) takakiekko. Siihen meinasin maastokelpoista cyclocross rengasta, jolla voi Etelä-Suomen poluilla ajella ja vaikka Tahko MTB:n.

Selvittelyn perusteella leveyden puolesta 40/42 taitaa olla isoin jos ei tule liiikaa ulospain vanteelta, joka mahtuu pyorimaan.

WTB Nano 40 on ilmeisen suosittu, isolla ilmatilalla, mutta tuleeko liikaa ulos vanteelta ja mahtuukohan pyörimään?

https://www.bike-discount.de/en/buy/wtb-nano-40c-tcs-light-fast-rolling-tan-wall-folding-684362

Muitakin saa ehdotella?

Tubeleksesta ja keveydesta plussaa, mutta ei pakollisia. Kuskilla painoa alle 70 kg, ja toivomus tietysti ettei tartte maastossa liikaa varoa. Mutta pyörällä ei ole tarkoitus mennä isoista hypyistä vaikka vauhdista tykkäänkin.

JackOja
15.02.2019, 10.41
^mikset laita maastorengasta?

stenu
15.02.2019, 12.26
WTB Nano 40 on ilmeisen suosittu, isolla ilmatilalla, mutta tuleeko liikaa ulos vanteelta ja mahtuukohan pyörimään?

Tuo on niin runkokohtaista, että kysymyksen on mahdotonta vastata varmasti. Jos pystyt mittojen perusteella arpomaan, niin Nano on suunnilleen nimellismittansa kokoinen rengas eli sisäleveydeltään 19 mm vanteella noin 40 mm leveä ja melko pyöreä- ja korkeaprofiilinen, oliskohan suunnilleen 38 mm korkea.

Et ole miettinyt vanteen vaihtamista/vaihdattamista oikean kokoiseksi?

Lukija5
15.02.2019, 12.27
^mikset laita maastorengasta?

Koska ei ole sopivaa 27.5" kiekkoa tuohon, mutta juuri sopivalla kiinnityksellä oleva 29" löytyy. Tykkään muutenkin hieman kapeammasta, kevyemmästä ja nopeammasta kumista tuohon pyörään.

Kunnon kovaan polku- ja enduroajoon on sitten toinen pyörä.

Mohkku
15.02.2019, 13.20
Tarkoitatko liikaa vanteelta ulos tulemisella sitä, että voiko 19 mm vanteelle laittaa 40-42 mm renkaan? Kyllä voi. Minulla on maasturissa 17 mm vanne (Bontrager) ja renkaana on 2,2". Ei todellakaan ihanteellinen yhdistelmä, mutta konkreettista ongelmaa ei ole vielä aiheutunut ja ihan Trekin ensiasennusratkaisu tuo on. Toki jatkuvasti noiden vanteiden päivitystä kelvollisiin mietin, mutta 400 euron hintalappu jarruttaa tilausnapin painamista. Toki halvemmallakin selviäisi, mutta 200 euron hienosäätöä en ala tehdä.

Lukija5
15.02.2019, 21.02
Tarkoitatko liikaa vanteelta ulos tulemisella sitä, että voiko 19 mm vanteelle laittaa 40-42 mm renkaan? Kyllä voi. Minulla on maasturissa 17 mm vanne (Bontrager) ja renkaana on 2,2". Ei todellakaan ihanteellinen yhdistelmä, mutta konkreettista ongelmaa ei ole vielä aiheutunut ja ihan Trekin ensiasennusratkaisu tuo on. Toki jatkuvasti noiden vanteiden päivitystä kelvollisiin mietin, mutta 400 euron hintalappu jarruttaa tilausnapin painamista. Toki halvemmallakin selviäisi, mutta 200 euron hienosäätöä en ala tehdä.

Liikaa ulostulemisella sitä tarkoitin että se mahtuisi pyörimään 27.5" MTB hardtail rungossa. Tilaa on noin 6 cm vantelta ulospäin suunnassa, ja tuossa koossa tilaa leveydelle olisi n. 4,5-5 cm. Jos rengas tulisi vain 4 cm ulos vanteelta, olisi tilaa ainakin 6 cm leveälle renkaalle.

Kiekkoja alkaa olla itselläni niin paljon että mieluusti käyttäisin 29" vannetta ja normaalia MTB-rengas hieman kapeampaa kumia pyörässä, kun ostaisin taas uutta kiekkoa. Jos sellainen vaan onnistuisi. Toki ei uusikaan paljoa maksaisi, mutta jos ei nyt aivan välttämätöntä ole.

Larss
15.02.2019, 21.35
http://www.bikecalc.com/wheel_size_math

Tuolta pystyy arvioimaan eri vanne+rengas combojen ulkomittaa.

Lukija5
28.02.2019, 18.48
http://www.bikecalc.com/wheel_size_math

Tuolta pystyy arvioimaan eri vanne+rengas combojen ulkomittaa.

Onko leveys aina myös korkeuden määrittäjä?

Esim Cross boss sanotaan olevan korkea rengas ja monella cx rungolla ongelmia korkeuden kanssa. Iso ilmatilavuus

35mm leveyden puolelta olisi siis ihan OK mutta jos todella korkealla niin ei mahdu pyörimään. Arvosteluista harvoin löytää todellista korkeutta vanteelta.

https://www.cyclingweekly.com/reviews/tyres/wtb-cross-boss-cyclocross-tyre-2

stenu
22.03.2019, 08.16
Cross Bossit on nimellismittaansa leveämmät ja korkeaprofiiliset. 19 sisäleveällä vanteella leveys on n. 37-38 mm ja korkeus n. 34-35 mm. Esim. Maxxiksen gravel-renkaat on yleensä matalaprofiilisiä. Samoin WTB Riddler 37 on matalampi kuin Cross Boss 35.

Yllättävän huonosti muuten nappula-GK:t rullaa ainakin kovalla alustalla. Laitoin eilen vaimon pyörään alle ne, kun muistelin, että rullaisivat hyvin kestäisivät sepeliä. Kävikin niin, että rouva tippu peesistä alamäessä vapaalla rullatessa, kun kun itselläni oli Challengen Gravel Grinder Prot. Ero rullaavuudessa oli niin selvä, että piti pysähtyä tsekkaamaan, että laahaako jarru tai jotain.

Nämä (https://teravail.com/tires/rutland#TR2676) kiinnostelis 38-millisinä Light & Supple -versioina rouheammiksi gg-renkaiksi, mutta ei taida kukaan myydä Euroopassa.

e: Bike24 näyttää myyvän jotain Teravailia, ehkäpä sinne tulee ja oli näköjään tullut myös Goodyear gg-renkaita.

TuplaO
22.03.2019, 13.16
Mietin tässä GravelKing SK:n (tubeless) real life -leveyksiä. Seiskasataselle kiekolle, i22 (paineet maksimissaan tuskin paljoa yli 3 Bar), vaihtoehtoina 38-millinen tai 43-millinen. Rengastilaa olisi virallisesti 41mm (kyseessä 1Gen Expoloro Team). Ymmärtääkseni tuo 38 olisi vanteella yli 40mm, ja 43 taas jopa 44mm. Tuo leveämpi voi siis olla jo liian leveä... Haetun leveyden osalta wweet spot lienee jossain 41-42mm paikkeilla.

macci
22.03.2019, 18.28
stenu, viittaako nappula-GK siis Gravelking SK malliin vai Gravelking Mud malliing (vai johonkin ihan muuhun)? Tubeless?

Itse vaihdoin GravelKing SK:t (38mm, tubeless, i21 vanne, noin 3bar) pari lenkkiä sitten alle enkä kyllä osaa moittia rullaavuutta. Työmatkan keskari noin 3km/h parempi kuin contin nastoilla (samoilla sykkeillä ja tehoilla) ja hyvin samoissa kuin loppusyksyn ajot 35mm G-Onella. Harmittavasti tosin ekan 5km aikana sepeli jo yllätti siihen malliin, että tarvittiin pit-stop ja kamelinpaskaa.

TuplaO
22.03.2019, 18.32
^Mikähän mahtaisi olla 38:n leveys vanteella?

arctic biker
22.03.2019, 19.34
No mikäs on se tubelesskelpoinen paras gravelrengas, jos asfaltilla rullaavuutta ja kohtuukuntoisilla sorateillä toimivuutta? Just tuli noille pyhitetty kiekkosetti, ikäväkseni vain 18mm sisäkapeat.

stenu
22.03.2019, 19.48
SK. Lateksisisurin kera. Ei pitäis paljoa vaikuttaa rullaavuuteen versus tubeless. Olen ajanut itse tubeleksena niillä viime kesänä. Ne rullaa näennäisesti hyvin, mutta kun verrokkina on pyörä, jossa paremmin rullaavat alla, niin eron huomaa. Tai jos paineita on jotain 3 baria tai enemmän, niin sitten rullaavuus kyllä paranee, mutta niin tekee kaikilla renkailla. Gg-renkaiden pitäis rullata hyvin myös jollain 2-2,5 bareilla, koska en jaksa pumppailla aina kun alusta muuttuu tasaisemmaksi. Nyt sepeliaikaankin pitäisi pysytä ajamaan mahdollisimman pienillä paineilla, koska niin renkaat kestää sepeliä huomattavasti paremmin. Arctic bikerille tiedoksi, että mulla on ollut Gravel Kingit myös vanhaan Open Prohon asennettuna ja ne rullaa kapeammalla vanteella mun mielestä paremmin kuin leveämmällä. Samaten WTB Nanot, mutta niistä olen ajanut vain sisuriversiolla. Sitä parasta n. 38 mm leveätä tubeless gg-rengasta mäkin vielä metsästän.. :)

Leveyttä kyseleville tiedoksi, että GK SK 38:n todellinen leveys Hedin Belgium Plussilla (i20, tubeless) on n. 40 mm.

arctic biker
22.03.2019, 20.30
Spassiiba Stenu, Merliniltä löytyi jopa kaksi ja vielä kohtuu hintaan. Paypalin kanssa en ole kovin sinut mutta tais onnistua. Ja varuiksi latexisisurit tieten unohtui.

TheMiklu
22.03.2019, 21.22
Gravelkinggien mitotusmerkintää pitäs kyllä muuttaa kun se oli järkiään aina 2-3mm isompi kuin ilmoitettu. 35mm SK:t ite ostin ja 38mm ne on paikoillaan. Ovat kyllä äärimmäisen mukava rengas litkutettuna. Melkein yhtä mukava oli saman firman Pasela ProTite 35mm kokosena ja sisurilla mutta rullasi asfaltilla paremmin. Mikä nyt ei sinällään ylläri ole.

macci
22.03.2019, 22.14
Kiitos tarkennuksesta stenu, hyvää inffoa. Itsellänikin OLI itseasiassa takana vielä lateksisisuri ja tänään paluumatkalla rengasrikkoa korjaillessani pähkäilin, että jatkossa mennään max 2bar paineilla niin kauan kun sepeliä näkyy (ja tubeleksena myös takanakin osalta). Parempia kelejä / hiekkatieajoa odottelee toiset kiekot sliksi Gravelkingien kera.

Laerppi
22.03.2019, 22.30
Kokemuksia gravelking slickeistä? Etsin asfaltilla nopeaa, mutta myös hiekkatiellä kelpaavaa tubeless rengasta noin 32-38mm leveänä.

JackOja
22.03.2019, 23.36
Hutsun Overide on vastaus tuohon ja jokuseen muuhunkin kysymykseen.

Cycletyresilta vieläpä halvallakin.

stenu
23.03.2019, 08.30
Väriä gravellaiffiin: https://www.instagram.com/p/BvTzOCoFiKj/?utm_source=ig_web_copy_link

Sotanorsu666
23.03.2019, 08.52
Hutsun Overide on vastaus tuohon ja jokuseen muuhunkin kysymykseen.

Cycletyresilta vieläpä halvallakin.

Näissä taisi olla aika heikko pistosuojaus ? Ei varmaan sepelikeleille hyvä.

huotah
23.03.2019, 09.42
Vanhaa tietoa, mutta kertaus ei liene pahitteeksi;

Panaracer muutti GK:n kokomerkintöjä vuonna 2017. Aiemmin 700x40c merkattu rengas on nykyisin 700x43c, ja sama tehtiin ymmärtääkseni myös kapeammalle 35c -variantille, mikä on nykyisin merkattu 700x38c.

Linkin takaa selvennystä asiaan ja kuvaaja GK 700x43c:n leveyksistä eri vanteilla ja rengaspaineilla.
Clarification on sizing and New Size Indicators for 700x40c GravelKing (https://www.panaracer.com/news/detail.php?id=13)

huotah
23.03.2019, 09.50
Vanhaa tietoa, mutta kertaus ei liene pahitteeksi;

Panaracer muutti GK:n kokomerkintöjä vuonna 2017. Aiemmin 700x40c merkattu rengas on nykyisin 700x43c, ja sama tehtiin ymmärtääkseni myös kapeammalle 35c -variantille, mikä on nykyisin merkattu 700x38c.

Linkin takaa selvennystä asiaan ja kuvaaja GK 700x43c:n leveyksistä eri vanteilla ja rengaspaineilla.
Clarification on sizing and New Size Indicators for 700x40c GravelKing (https://www.panaracer.com/news/detail.php?id=13)

https://www.panaracer.com/lacne/media/upload/Graph.jpg

TheMiklu
23.03.2019, 12.01
No jotain tämmöstä muistelinkin!

Laerppi
23.03.2019, 15.13
Näissä taisi olla aika heikko pistosuojaus ? Ei varmaan sepelikeleille hyvä.
Joo kunnon pistosuojaus pitäisi olla vaikka tupelessina tulisikin.

Munarello
23.03.2019, 20.09
Sori jos tyhmiä kysyn, mutta mitkä on "ne" lateksisisurit näihin graveleihin? Eikös maantienakkilateksit ole niin kapeat että niistä suorastaan sivutuuli puhaltaa läpi näissä yli 35mm leveissä?