PDA

Näytä tavallinen näkymä : Paksut GG renkaat

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 [14] 15 16 17

Föhn
21.02.2024, 18.25
^^^ Väri voi olla joskus ihan kynnyskysymys. Oli sitte kyse mistä tahansa tilanteesta. Esim mulla on kaveri jolla pitää olla mustaa tummaa tai tummanharmaata. Autot, vaatteet jne. Mutta oman murjun olohuoneen musta seinä oli sillekin liikaa. :)

huotah
21.02.2024, 18.39
Ainakaan perusversiosta ei ole hyviä kokemuksia, joo on nopea ja kevyt, mutta huono pistosuojaus.

+ hirveä rengas ajaa ts. kantatessa eturengas tuntuu lähtevän alta. Tiettävästi tällä foorumilla noita on jaettu eteenpäin aina seuraavalle kokeilijalle kun edellinen on todennut ne kelvottomaksi.

huotah
21.02.2024, 18.42
Taitaa Bike-Discountissa olla Tufot halvimpia. Mulla on 44mm Thunderot 23mm leveällä vanteella ja ottanen myös seuraavat 40mm. Hyvin nuo leveämmätkin kyllä rullaa, Maxxikseen verrattuna jopa erinomaisesti. Reunanappulan puutteen huomaa selvästi mutkissa soralla, jossa rengas haluaa mennä suoraan tai luistaa. Kovalla pinnalla erinomaiset ja märälläkään ei tullut edes lehtien päällä ajaessa mitään yllätyksiä. Paineita olen pitänyt 1,8-2bar. Maxxis Rambler vie mukavuudessa ja mutkapidossa, mutta kaikkialla muualla Tufo PALJON paremmat.

Ei muuta kuin Swamperoa alle. Ei luista.

nure
21.02.2024, 20.38
Itselle sellainen olo että Pinturato 35millisenä mainio yleis rengas jos ei kummemmin kuitenkaan poluille ja puskiin mennä, jotkin TPU sisuri niin aika turvassa ollaan.

Smo
21.02.2024, 22.39
Ainakin rullaa hyvin. Muuten on vaikea tai mahdoton ottaa kantaa, koska niin retkiä kuin retkeilijöitäkin on niin monelaisia tuurista puhumattakaan :)

Mikään erityisen pistonkestävä rengas se ei ole mun kokemuksen mukaan. Swamperot rullaa melkein yhtä hyvin ja korkeamman nappulansa takia ei ole ihan niin herkkiä pistoille uutena. Kun nappulat kuluu, niin aika nopeasti niihinkin alkaa tulla litkulaikkuja kulutuspintaan.

(Me oltiin viime kesänä viikko retkeilemässä Gotlannin rantakivikoissa ja kalkkikivisorateillä vaimon kanssa niin, että molempien pyörissä oli Steilacoomit, jotka kestää nappulan kohdalta pistoja tosi hyvin, mutta nappuloiden välistä melkolailla huonosti ja joissa on Tufoja ohuemmat kyljet. Ei ollut minkäänlaista hässäkkää renkaiden kanssa.)

Gravel on gotlanniksi ”aur” ja joskus se voi näyttää vaikka tältä:*

Myyjä sanoi että ne toimis varmaan ihan hyvin *viheltelyä* :)

No aika pienimuotoista toi on, fifty-sixty hiekkatie-asvaltti-kärrypolku-polut. 10kg fillari, 10 kg tavaraa ja 70kg kuskia.
On jo aikaa edellisestä kerrasta, silloin cyclolla mökiltä extempore, edessä Contin 35mm Cyclocross race ja takana 37mm Contact sliksi.
Eiköhän ne oo ihan loistavat ellei taakse jotain Speederoa tms ala virittämään, nyt oli kyllä kesän harvoissa hiekkatieajeluissa hassu kombo edessä 50mm GK ja takana 40mm Thundero.

Gambinamiäs
21.02.2024, 23.08
Otin syksyllä silti syrjähypyn laittaessani alle 47mm Vittoria Terreno Dryt. Kerkesin ajamaan hiekkaa n.400km ennen lumien tuloa, olin vakuuttunut vaikka kuivan kelin rengas onkin, yllättävän hyvä myös litsläts keleillä hiekalla. Poluilla en aja. Valitettavasti tuo 47mm versio oli aavistuksen liian nafti, joten otin nyt 40mm versiot. Leveys ei ole ongelma, vaan korkeus. Olisiko vinkkiä vastaavaan, mutta matalampi profiiliseen renkaaseen? Nyt varmaan heitän orkkis Gravel M alle ennen kevättä.

Gravel M:hän on rullausvastukseltaan selkeästi parempi kuin Terrene Dry.
Itse laittaisin sliksistä alle Spessun Pathfinder Pron S-works-version.

JackOja
22.02.2024, 09.15
Mitenköhän tuo normi-Thundero toimii pyöräretkeilyssä?

Varmaan ihan kelvollisesti. Mä olen huomannut, että on melko sejasama millä ajelee. Kunhan ei liian kapeilla eikä millään marathoneilla.

+ hirveä rengas ajaa ts. kantatessa eturengas tuntuu lähtevän alta.

Ja kauhea itseohjaavuus, tarttui pelottavan herkästi valkoiseen viivaan.

Tiettävästi tällä foorumilla noita on jaettu eteenpäin aina seuraavalle kokeilijalle kun edellinen on todennut ne kelvottomaksi.

Oon kans kuullut tuollaista legendaa.

Arosusi
23.02.2024, 12.23
Itselle sellainen olo että Pinturato 35millisenä mainio yleis rengas jos ei kummemmin kuitenkaan poluille ja puskiin mennä, jotkin TPU sisuri niin aika turvassa ollaan.

Mitens tämä

Continental Grand Prix Urban Folding Tire 35-622 - black / black
https://www.bike24.com/p2312794.html

Rautalanka versio on hyvin pistosuojattu ja rullaa hyvin. Tästä ei pistosuojauksesta tietoa mutta kevyt.
https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/continental-contact-urban

Gambinamiäs
23.02.2024, 12.44
Nämä 35mm touring-renkaat nyt eivät enää ole otsikon materiaalia?
Ehkä ennenmmin ohuet sorarenkaat-, leveät maantierenkaat- tai retkirenkaat assulle ketjujen kamaa?

jalkkis
23.02.2024, 14.44
Nämä 35mm touring-renkaat nyt eivät enää ole otsikon materiaalia?
Ehkä ennenmmin ohuet sorarenkaat-, leveät maantierenkaat- tai retkirenkaat assulle ketjujen kamaa?Koitan seivata tilanteen gg-genreen toteamalla, että tuota contia saa 55-leveänäkin ja renkaalla varmaankin ajelee tarvittaessa helpot gg-hiekkatieajot.

Lähetetty minun Pixel 8 Pro laitteesta Tapatalkilla

nure
23.02.2024, 19.51
Aro, tuo Urban kyllä ollut listalla Gatorin ja 4Seasonin kanssa. Lisäksi on suht kevytkin ja omassa hiekkatie ajelussa tuo 35millinen ihan passeli.

Ja eikös se ole gravel rengas millä gravelia ajetaan?

nure
23.02.2024, 22.43
^Toisaaltaan useiden keskustelujen kuten tämän nimeksi voisi muuttaa "jaaritteluksi". 70luvulla homman aloittaneena tuollainen 35millinen on tosi paksu ja jopa leveämmin.
Toisaaltaan nyt kuitenkin tullut harvinaisen paljon hyviä vastauksia ja sinä eka joka milleihin takertuu ;-)

Föhn
23.02.2024, 23.52
Neljän viimeisen vuoden aikana on tullut testattua n. 16 eri rengasparia eri sisäleveyksisillä ja korkeuksesilla kiekoilla. Levykiekkoa en omista joten tuo lainakampe menee viehätyksen piikkiin. En väitä tietävinäni yleisesti että rinnastavissa olevaan dataan mitään yhtäläisyyksiä mutta väitän tietäväni mitkä minun lemppareita on. Ristiin tetsaaminen on helevetin vaivalloista eikä maksa vaivaa muiden kokeilla. Minäkin teen sitä ainoastaan koska vain minun omalla kokemuksella on merkitystä. Silkasta mielenkiinnosta.

Renkaiden kohdalla vuodet vierivät nopeampaan kuin ne oikeat vuodet.

nure
24.02.2024, 01.12
Jack, saanko taas banniin jos ihmettelen kuinka (oletettavasti) aikuinen mies voi olla noin herkkä tarttumaan epäolennaisiin seikkoihin?

Mielestäni en ole jämähtänyt mihinkään kun teknisesti aloitin maastopyöräilyn renkailla joita nykyään sanotaan trendin mukaisesti "gravel" renkaiksi ja nuo tuubikumitkin hylkäsin kun ekat kunnolliset renkaat avovanteelle ilmestyi? Itse en vaan koe tarvivani mitään karkeakuvioista mutarengasta koska nykyisessä elämän tilanteessa pystyn täysin valitsemaan missä ja milloin ajelen. Jo aikaisemmin kerroin referenssit mitä renkaalta haen mutta joillekin se tuntuu että tekee kysymästä vanhanaikaisen jos ei kehu joitakin trendirenkaita.

Föhn, veikkaan että reilu kymmenen paria käyty läpi viime vuosina sekä kapeammissa ja leveämmissä ja selkeä kuva kumpaankin kategoriaan muodostunut myös.

28.02.2024, 14.20
Mulla oli gravelissa viime kauden contin terraspeed 622-40 renkaat litkuilla. Nyt renkaat ollut hyllyllä kiekkoineen talven ja huomasin että kuluspinnassa on monta märkää kohtaa, josta ilmeisti litku tihkuu läpi. Olen ollut renkaisiin erittäin tyytyväinen, mutta kysynkin onko mitää vastaavalla ominaisuudella olevaa rengasta joka olisi paremmin suojatulla kulutus pinnalla?

paaton
28.02.2024, 14.37
Mulla oli gravelissa viime kauden contin terraspeed 622-40 renkaat litkuilla. Nyt renkaat ollut hyllyllä kiekkoineen talven ja huomasin että kuluspinnassa on monta märkää kohtaa, josta ilmeisti litku tihkuu läpi. Olen ollut renkaisiin erittäin tyytyväinen, mutta kysynkin onko mitää vastaavalla ominaisuudella olevaa rengasta joka olisi paremmin suojatulla kulutus pinnalla?

Ei kai ne läiskät mitään haittaa. Ei ainakaan siellä tallin seinällä.

28.02.2024, 15.28
Ei kai ne läiskät mitään haittaa. Ei ainakaan siellä tallin seinällä.

Takanen alkaa olla vaihokunnossa niin pitäis siihen tilalle jokin laittaa, mutta molemmissa renkaissa märkiä läikkiä. No ei kai sitten kannata hyvää vaihtamaan

paaton
28.02.2024, 15.32
Ei tuon vuoksi. Minulla ihan samaa talven jälkeen. Molemmat myös suht vaihtokunnossa.

Terroilla meinasin edelleen jatkaa.

huotah
28.02.2024, 18.14

Vaihda litkua, älä rengasta. Orange Seal FTW.

nure
28.02.2024, 21.19
#78, millaine tuo TerraSpeed on yleisajossa? Kestävyys, rullaavuus? Litkuista viis kun kuitenkin TPU:t käytössä...

viljosiilo
28.02.2024, 21.49

Challengen Getaway on melko samantyylinen nopea rengas. Ainakin itselläni on kestänyt jo useamman tonnin osoittamatta suurempia kulumisen merkkejä. Ei ihan heti tule mieleen, missä tuo häviäisi Terra Speedille.

28.02.2024, 22.01
#78, millaine tuo TerraSpeed on yleisajossa? Kestävyys, rullaavuus? Litkuista viis kun kuitenkin TPU:t käytössä...

Viime kesänä ajoin useamman tonnin, joista yli puolet asfaltilla. Loput pääasiassa soratietä ja polkuja. Renkaana 40-622 joka rulla minusta erittäin hyvin kaikilla pinnoilla ja Itä-Suomen surkealla asfaltilla nopeampi kuin 25mm gp5000. Painetta olen käyttänyt 2-3bar välillä vähän sen mukaan missä olen ajanut. Ainoa huono puoli on ollut jonkinlainen epämääräisyys kovemman vauhdin tiukassa kaarteessa.
Tosiaan litkuilla olen nykyään ajanut paitsi nastarenkaat joissa perus sisurit. Stans nesteet, mutta pitää näemmä kokeilla muut litkua.

28.02.2024, 22.14
Challengen Getaway on melko samantyylinen nopea rengas. Ainakin itselläni on kestänyt jo useamman tonnin osoittamatta suurempia kulumisen merkkejä. Ei ihan heti tule mieleen, missä tuo häviäisi Terra Speedille.

Tuo Challenge vois tosiaan olla vaihtoehto, kun saa mustanakin. On tosin jo melko kallis rengas.
Terra tosiaan kuluu minusta aika nopsaan.

JackOja
28.02.2024, 23.23
#78, millaine tuo TerraSpeed on yleisajossa? Kestävyys...? ...

Kuluu törkeän nopeaan.

Smo
28.02.2024, 23.24
Viime kesänä ajoin useamman tonnin, joista yli puolet asfaltilla. Loput pääasiassa soratietä ja polkuja. Renkaana 40-622 joka rulla minusta erittäin hyvin kaikilla pinnoilla ja Itä-Suomen surkealla asfaltilla nopeampi kuin 25mm gp5000. Painetta olen käyttänyt 2-3bar välillä vähän sen mukaan missä olen ajanut. Ainoa huono puoli on ollut jonkinlainen epämääräisyys kovemman vauhdin tiukassa kaarteessa.
Tosiaan litkuilla olen nykyään ajanut paitsi nastarenkaat joissa perus sisurit. Stans nesteet, mutta pitää näemmä kokeilla muut litkua.

Näiden sanottiin kuluvan nopeasti mutta jos olet useamman tonnin ajanut kohtuullisella kulumalla niin ilmeisesti ei kuitenkaan niin paha

28.02.2024, 23.36
Tarkkaa määrää on paha sanoa kun en seuraa kuinka paljon ajan milläkin pyörällä, mutta graveli on ainoa missä mulla lokarit ja tuli aika helposti valittua lokari.
Tahkokin oli semmoista velliä että morjens.

WarElephantSixSixSix
29.02.2024, 05.56

Kestävyys takarenkaana on heikko. Nopea rengashan tuo on.

geo_ltd
29.02.2024, 19.44
Grizliin pitäisi saada uudet renkaat alkuperäisten Schwalbe G-One Bitejen tilalle. Ajelut tapahtuu pääosin huonokuntoisella assulla ja hiekka-/metsäteillä (retkillä sitten joutuu välillä lyhyitä pätkiä menemään maastossakin telttapaikoille könytessä).

Eniten kiinnostaa huolettomuus ja pito alustasta/kelistä riippumatta, mutta saisi jonkin verran löytyä rullaavuuttakin eikä tarvitsisi älyttömiä painaa. Kaikkea ei voi saada, joten sopivista kompromisseista saisi esittää ehdotuksia. Ps. kokomusta ois kiva väri ja 50 mm max. koko.

Föhn
29.02.2024, 20.05
Olisin ehdottanut Terraspeed 45mm. Mutta jos huonokuntoisilla teillä niin sitte muut osaa auttaa paksumman ja vikasietoisemman kumin etsinnässä. Itsellä on nuo Grizlillä juuri alla. Tubelessina. En ole kuitenkaan ajanut kuormattuna enkä edes huonoja teitä joten jaaritteluni taitaa olla turhaa.

Gambinamiäs
29.02.2024, 21.31
Pirellin Gravel M 45mm leveydessä on vakiovastaus jos haluaa kestävää (sekä kulutus että pistosuojaus) ja maastossa ja mudallakin pitävää kumia, joka ei ole aivan ankkuri vaan tuollaisten renkaiden nopeimpia. Upea rengas ja kun on ooppinut sen hirmuisesta pidosta nauttimaan niin ei kaipaakaan enää mitään sileitä extra light kumeja. Jos sileämpää niin Spessun pathfinderit 42mm leveänä (tosiasiassa kai n. 44mm) on kestäviä ja rullaavia, normiversio vähän raskaahko ja s-works-versio sitten kevyempi.

geo_ltd
02.03.2024, 11.33
Pirellin Gravel M 45mm leveydessä on vakiovastaus jos haluaa kestävää (sekä kulutus että pistosuojaus) ja maastossa ja mudallakin pitävää kumia, joka ei ole aivan ankkuri vaan tuollaisten renkaiden nopeimpia. Upea rengas ja kun on ooppinut sen hirmuisesta pidosta nauttimaan niin ei kaipaakaan enää mitään sileitä extra light kumeja. Jos sileämpää niin Spessun pathfinderit 42mm leveänä (tosiasiassa kai n. 44mm) on kestäviä ja rullaavia, normiversio vähän raskaahko ja s-works-versio sitten kevyempi.

Kiitos, Pirellit lähtivät tilaukseen!

nure
02.03.2024, 12.23
Vaikka taas joku mainitsee ettei ole gravel eikä paksu niin Contin GP Urban voisi olla mukava yleisrengas ja kakkoskiekoille vois harkita vaikka jotain TerraSpeedin kaltaista rengasta, saas nähdä mihin päädytään. Ennen oli helppoa kun oli muutama vaihtoehto ja ei niitäkään hyllyssä...

Föhn
02.03.2024, 14.27
Ennemmin vaikka 32mm S TR kuin Urban. Tai 35mm AS TR. Ei se huono ole mutta ei erityisen hyväkään. Mukavuutta en muista siitä löytäneeni mutta siitä on jo aikaa joten tuolta pohjalta kommenttini.

Ja joo..Ennen oli helppoa missä asiassa vain. musiikkia kuunneltiin mitä kirjastossa oli tai radio/tv suolti. 70-luvulla syntyneet valistettiin Mikko Alatalon ja Timo TA Mikkosen hittimittaroinilla. Valitettiin kuin ei ole varaa valita. Nyt on jo sekin helpompaa. :)

nure
02.03.2024, 15.36
^Oikeastaan mitään suunnatonta mukavuutta ei haeta, lähinnä hillitty paino, suht rullaava ja kestävyys olennaisimmat seikat...

Pirellin Cinturato sileänä 35millisenä suht kehuttu, ainakin kestävyyden suhteen, Gatoreilla ja 4Seasoneilla 28millin levyisinä menty tähän asti...

Föhn
02.03.2024, 15.53
Strada Bianca Pro 40mm on slicksimpi ja helekutin hyvä. Saa myös mustana. Kestävä, rullaa pirun hyvin ja painaa reippaat 400g kpl. nopeampi kuin monet kapeat. Mutta jos paino on ongelma niin miksi keveintä mahdollista rengasta? Kun kerran sisureilla ajelet. Ulkokumissa reiät on yleensä hyvn pieniä ja isommatkin menee tiptopilla. sisuri vaan vaihtoon jossei paikka pysy tai muuten käyttökelvoton.

nure
02.03.2024, 16.24
^Painolla en tarkoita mitään ultra kevyttä, +/-400g. tässä tapauksessa ihan passeli paino ja sisureilla ajetaan yhä, muulle en sen kummemmin perusteita ole keksinyt...

Föhn
02.03.2024, 16.44
Tuosta löytyi näemmä testikin. https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/challenge-strada-bianca-pro-htlr-40
piti vaan tsekata valmistajan numerot ja EAN koodi ettei ihan pasgaa puhu. Vulkanoidut kannattaa jättää hyllyyn mätänemään. Niillei tee mitää.
Ja verrokiksi 45mm terraspeed on yli kilon per pari.

nure
02.03.2024, 21.04
^Lähinnä 35millisiä katselin, en ole ihan valmis tuollaisiin "läskirenkaisiin". Sanotaan että +/-400g per rengas tavoitteena ja kestävyys olennaista.

paaton
02.03.2024, 21.23
Tuossa sitten ne uudet gravell kingit.

https://velo.outsideonline.com/gravel/gravel-gear/new-panaracer-gravelking-tires/

Tosi jännä nähdä rullaustestien tuloksia. Panaracerihan tekee myös ne uberhipsteri rene herset.

JackOja
02.03.2024, 21.31
Ja ne vieläkin hipsterimmät.

EDIT: Ultradynamico tjsp.

Föhn
02.03.2024, 21.34
^Lähinnä 35millisiä katselin, en ole ihan valmis tuollaisiin "läskirenkaisiin". Sanotaan että +/-400g per rengas tavoitteena ja kestävyys olennaista.
Niinjoo sulla ei polosella mahdu ratas pyörimään. No 35mm max tulee mieleen edelleen se AS TR 35 JA STR 32 mutta, Ehkä me unohdetaan tämä juttu kokonaan.

Föhn
02.03.2024, 21.55
Sinäänsä erikoista että väitetään läskirenkaiksi koska ollaan gravel orientointuneella ketjussa. Ja läskiähän ei oo nähtykään vielä. No miten se nure sen kestävyyden mittaa? oisko joku 3 vuoden kestotesti jotain ?

paaton
02.03.2024, 22.17
Sinäänsä erikoista että väitetään läskirenkaiksi koska ollaan gravel orientointuneella ketjussa. Ja läskiähän ei oo nähtykään vielä. No miten se nure sen kestävyyden mittaa? oisko joku 3 vuoden kestotesti jotain ?

No halkeilusta. Huonot renkaat halkeilevat rikki. Tuotahan esintyy nykyään monessa renkaassa.
Se on vähän paskempi juttu, jos litkut tusahtavat olohuoneen seinältä niskaan. Mutta tietty tuotakaan vaaraa ei ole, kun käyttää sisureita.

Föhn
02.03.2024, 22.27
Nure taisi juuri lanseerata semiläskin käsitteen.Renkaiden suhteen siis. Mitkä olikaan ne renkaat siinä Ibiksen maastopyörän rungossa? Oliko se maaastopyörä vaiko gravelpyörä, molemmat? vai?

paaton
02.03.2024, 22.28
4seasonit 25mm koossa.

Föhn
02.03.2024, 22.29
No halkeilusta. Huonot renkaat halkeilevat rikki. Tuotahan esintyy nykyään monessa renkaassa.
Se on vähän paskempi juttu, jos litkut tusahtavat olohuoneen seinältä niskaan. Mutta tietty tuotakaan vaaraa ei ole, kun käyttää sisureita.
Seinällä ovat omatkin fillarit. mutta ei ainuttakaan halkeillutta rengasta. Mikä tässä nyt mättää tubelessin käyttäjällä?

huotah
03.03.2024, 00.24

https://velo.outsideonline.com/gravel/gravel-gear/new-panaracer-gravelking-tires/

Tosi jännä nähdä rullaustestien tuloksia. Panaracerihan tekee myös ne uberhipsteri rene herset.

Friends don't let friends buy Gravelkings.

Noh, ei tuomita ennen kuin saadaan tosielämän kokemuksia. X1 R kuulostaa ihan kiinnostavalta versiolta. Ja positiivista että ovat kasvattaneet kokoja pari milliä (ainakin paperilla).

nure
03.03.2024, 00.33
Sarkasmi ei näköjään herrojen paras ominaisuus... Lähinnä tarkoitin etten kaipaa/tarvi 45millisiä vaan nuo 35milliset on itselle jo melkoinen kasvatus.

Föhn, ei kyse Ibiksessä, siinä vain 2.2" RalliKunkut ja VauhtiKunkut, nekin sisureilla... Kategoria on yhä määrittämättä...

Ja Päätön, mukavaa että olet taas kuviossa mukavineen (ja älykkäineen) kommentteineen, melkein tuli ikävä ;-)))

jame1967
04.03.2024, 10.19
Täällä jatketaan terraspeedeillä jahka nastoista voi luopua . Laitanko vanhat sitä vielä fundeeraan , nuukana luultavasti vanhat vaikka läikkiä ilmestyi jo viime kautena .
Hyvät renkaat mielestäni .

Teemu H
04.03.2024, 11.55
Toiset uskovat joulupukkiin, toiset jumalaan, minä uskon Panaraceriin.

Eli kiinnostava uutuus tulossa. Toisaalta kaipaan Gravelking SK:n kaltaista pikkunappulaa. Ei ihan vastaavaa ole sattunut silmään. Esim. Challenge Getaway taitaa olla aika lähelle sitä, ja on ehkä rullaavampi, muttei löydy 650b-kokoa, jossa paksukaiset kannattaa tietysti hankkia.

stenu
04.03.2024, 12.08
X1 R kuulostaa ihan kiinnostavalta versiolta.

Niin kuulostaa ja (kuvitus)kuvien perusteella kylki ei ainakaan näytä tönköksi vulkanoidulta.

Sivustakatsoja
04.03.2024, 15.51
Toiset uskovat joulupukkiin, toiset jumalaan, minä uskon Panaraceriin.

Eli kiinnostava uutuus tulossa. Toisaalta kaipaan Gravelking SK:n kaltaista pikkunappulaa. Ei ihan vastaavaa ole sattunut silmään. Esim. Challenge Getaway taitaa olla aika lähelle sitä, ja on ehkä rullaavampi, muttei löydy 650b-kokoa, jossa paksukaiset kannattaa tietysti hankkia.

Mä taas en koskaan tullut uskoon ja yksi käyttämätön Gravelking SK taitaa vielä olla kaapissa. Mä olen Teravail-uskova.

nure
05.03.2024, 00.16
Itse jossain vaiheessa ollut Conti (uskollinen), maastorenkaissa ei ole paljon parempia löytynyt ja kapeammissakin olleet suosikkeja mutta nyt vain uuteen voisi hankkia jotkin ennen kokeilemattomat. Toisaaltaan kun renkaat kulutustavaraa niin helppo vaihtaa jos ei miellytä...

markkut
05.03.2024, 12.17
Itse tunnun aina palaavan GravelKing SK:hon. Jotenkin se vain on ollut mukavin. Pitäis varmaan joskus kokeilla noita ihka oikeita hipsterirenkaitakin. Viimeisin GG-rengas on ollut Specialized Pathfinder Pro ja aika jäykältä tuntuu. Terra Speed oli ihan kiva ja nopea, mutta piti semmoista ihme uimalelun napsuntaa ja narskuntaa vs. GravelKingin pehmeä ja äänetön rullaus.

kaakku
05.03.2024, 18.18
Mulla on hipsterirenkaat ja seuraavaks varmaan palaan takas Gravelkingeihin. Toki eka ajan ultradynamicot loppuun.

stenu
06.03.2024, 08.45
Ehkäpä Panaracer olisi kuitenkin se alkuperäinen hipsterirengasmerkki ja Pasela se aito The Hipsterirengas. Kaikki nää uudemmat on pelkkiä wannabeitä.

paaton
06.03.2024, 09.48
Niin just. Panaracerin tekemiä ja komeasti markkinoituja.

xc-pyöräilijä
06.03.2024, 23.55
Heitin alle 42mm Vittoria Terreno Dryt 303ässiin, ei hooklesseihin t valmistaja, 400km kuitenkin ajelin tyytyväisenä 47mm versioilla syksyllä. Hyvä rengas, rullaa ja sivunappulat antavat mutkapidon.

WarElephantSixSixSix
07.03.2024, 07.47
Heitin alle 42mm Vittoria Terreno Dryt 303ässiin, ei hooklesseihin t valmistaja, 400km kuitenkin ajelin tyytyväisenä 47mm versioilla syksyllä. Hyvä rengas, rullaa ja sivunappulat antavat mutkapidon.

Mulla oli joskus openissa samoilla kiekoilla 40mm terreno dryt. Renkaat pysyivät vanteilla ja olen vielä elossa.

JackOja
08.03.2024, 14.57
Punnitsin S-Works Pathfinderit (700x42), 432 ja 434 grammaa. Ilmoitetun alle siis hyvinkin.

Gambinamiäs
08.03.2024, 15.05
Ilmeisen kestävät, sekä kulutuksen että reikien osalta?

JackOja
08.03.2024, 15.10
S-Workseista ei vielä kokemusta, Pro-versiot olleet alla kaksi kautta eikä kulumisen merkkejä näy. Kilsoja vielä paljon jäljellä. Reikiä nolla.

Nuo hankin ihan keventelyturhamaisuuttani kun halvalla vinkattiin. Varmaankin laitan alle ja Prot siirrän rengasboksiin odottamaan tulevaisuutta.

nure
08.03.2024, 15.45
^Saako muuta kuin noita paskan ruskeita?

Gambinamiäs
08.03.2024, 16.56
https://letmegooglethat.com/?q=can+you+get+S-Works+Pathfinders+other+than+shit+brown

nure
08.03.2024, 20.35
^Täältä helpompaa ;-)))

moukari
09.03.2024, 15.43
Ilmeisen kestävät, sekä kulutuksen että reikien osalta?
On. Ajoin koko viime kesän noilla, ei mitään ongelmia.

misopa
25.03.2024, 18.16
Bontragerilta tulossa uusi RSL malli 42mm leveänä. Tuolla kumilla voitettiin tämän vuoden Midsouth Gravel ja muutakin menestystä jo tullut. BRR:n sivuilla kaikki testatut Bontragerit suoriutuneet tähän mennessä varsin vaatimattomasti, ellei jopa heikosti. Mielenkiintoista aikoinaan sitten nähdä näiden rumputulokset. Pro-kuskithan ajaa pitkälti niillä renkailla, mitä sponssidiileissä lukee (myös ns. privateer) ja kovin suurta merkitystä ei renkaiden rullaustuloksilla näytä vauhtiin olevan, kunhan vain kestää ehjänä maaliin. Hyvänä esimerkkinä mm. Keegan Swenson ja Maxxis :)

Jopo81
25.03.2024, 19.24
Pienin rengaskoko, jolla olen viimevuosina ajanut on ollut 29x2,8,
joten kertokaahan gravelnoobille hyvä sekakäyttöä (asvaltti, soratiet ja satunnainen metsäpolku) kestävä ja kohtuullisesti pitävä, 27,5/650b kokoinen noin 40mm-50mm leveä rengastus.
Vanteen sisäleveys 24mm.
Oletettavasti pyörällä harrastetaan myös bikepacking-hommia, jos sillä merkitystä[emoji28]

Ja kyllä, netti on arvosteluja täynnä, mutta voisin kuvitella tämän foorumin otannasta saavan parempaa, maakohtaista infoa.

Lähetetty minun SM-G781B laitteesta Tapatalkilla

Gambinamiäs
25.03.2024, 21.22
Pienin rengaskoko, jolla olen viimevuosina ajanut on ollut 29x2,8,
joten kertokaahan gravelnoobille hyvä sekakäyttöä (asvaltti, soratiet ja satunnainen metsäpolku) kestävä ja kohtuullisesti pitävä, 27,5/650b kokoinen noin 40mm-50mm leveä rengastus.
Vanteen sisäleveys 24mm.
Oletettavasti pyörällä harrastetaan myös bikepacking-hommia, jos sillä merkitystä[emoji28]

Ja kyllä, netti on arvosteluja täynnä, mutta voisin kuvitella tämän foorumin otannasta saavan parempaa, maakohtaista infoa.

Lähetetty minun SM-G781B laitteesta Tapatalkilla

Vakiosuositukseni eli Pirellin Cinturato Gravel M. Loistava pito pehmeämmälläkin pinnalla, kestää ja rullaa mainiosti noinkin kuvioiduksi ja kestäväksi renkaaksi.
https://youtu.be/fx9j8Ejo7lc?si=GhZR2oab2bzFOPET

Sileämmistä sitten Specialized Pathfinder Pro 650x47, mutta en mä omia Gravel M'iä ole jaksanut vaihtaa, vaikka sileämpääkin olisi tarjolla ja noi on ostettu alunperin vain mutakauden erikoisrenkaiksi. Rullaavat riittävän hyvin ja pito on kivaa. Ja reikää en ole pariin kauteen saanut, vaikka aluksi ajoin sisureilla sepelikaudellakin.

tri-nisti
29.03.2024, 21.12
Napsautin Campan Levante -kiekoille Challenge Strada Biancat leveydessä 45 niin mitattu leveys on 47-48 mm, vähän yllätti. Kuitenkin rollingresistance -sivustolla 40-millinen oli mitattu kaksi milliä alimittaiseksi. No ei se mitään, hyvin mahtuu Grizlissä pyörimään ja aika nannaa oli päästellä 90 km ja 3h 15 min lenkki asfaltilla ja soraisilla kelveillä. Erikoiset lätyt on nuo renkaat mutta kyllä ne ihan kivasti meni noille vanteille ja tiiviydessä ei valittamista. Pitää vaan se 4 bar tuupata alkuun että menee kunnolla reunaa vasten. En kyllä mitään liukastetta käyttänyt, muuta kuin litkua lopuksi.

Koitin myös 5000S TR:t samoille vanteille niin 30-millinen oli 31 mm tönärillä mitattuna.

Föhn
30.03.2024, 06.47
^ Ja pirun hyvä rengas onkin. Nopea ja pakottaa suorastaan ajamaan lujaa. Pitokin ihan kiva kun tiedostaa sen ajotyylissään. Kun ei kyynärpää mutkassa maata hipoen aja niin riittää.

stenu
30.03.2024, 07.21
Kuitenkin rollingresistance -sivustolla 40-millinen oli mitattu kaksi milliä alimittaiseksi.

Tätä minäkin olen ihmetellyt, kun omasta mielestäni sekin on ylimittainen ja venyy vielä käytössä.

paaton
30.03.2024, 08.48
Tätä minäkin olen ihmetellyt, kun omasta mielestäni sekin on ylimittainen ja venyy vielä käytössä.

All size measurements are taken at low air pressure on a 17.8 mm inner width rim.

Ymmärrän halun käyttää samaa vannetta, jotta data pysyy vertailukelpoisena vanhoihin, mutta kehän kapeus voi muuttaa vähän rullaustuloksiakin renkaiden kesken. Tosin tuokin taidettiin testata jossain kohtaa.

Mutta olisi kyllä aika päivittää kiekko vaikka 25mm sisäleveyteen ja antaa vanhoille testeille laskennalliset tulokset, kuten tehtiin jo sisureiden kanssa.

stenu
30.03.2024, 08.58
Joo testivanteen kapeus huomioiden ja itseasiassa mun kokemus perustuu Getawayhin, ei Stradeen, mutta uskoisin niissä olevan samat rungot. 40 mm Getaway oli littanana muistaakseni 112 mm eli samaa luokkaa kuin monen muun valmistajan 42-millisinä myytävät renkaat ja i18-vanteella 40 mm leveä.

Samaa mieltä tuosta vanneleveysasiasta.

Teemu H
04.04.2024, 11.33

Luin tuon Panaracerin uutisen aikaisemmin huonosti ja harmillisesti innostuin vähän liikaa. 650b-kiekoille on tulossa vain standardia ja plussaa, muttei hienointa ärrää.

Minulla on noilla pienillä kiekoilla ollut pari vuotta Rene Herse Switchback Hill Extralight 48mm sliksi, ja tuon lähemmäksi pumpulia on mahdotonta päästä. Sorateillä on pärjännyt aivan hyvin, mutta seikkailuille satunnaisesti osuvilla mutapoluilla tai suopätkillä tarvitsisi tietysti vähän kuviota. Nyt olen hommaamassa Ultradynamico Cava Racet luultavasti. Rene Herseltä puuttuu pikkunappula, ja monilta muilta valmistajilta 650b tyystin.

Oliko olemassa rengas, joka minun kannattaisi vielä tsekata? 650b x 48mm kokoluokassa. Mahdollisimman ohut kylki eikä mitään suojauksia, en nimittäin puhko renkaita koskaan, ja vaikka puhkoisinkin, litku, plugi tai luottokortti pelastaa :D

https://teemu.dy.fi/pyora/reneherse1200.jpg

Jopo81
04.04.2024, 11.36
Vakiosuositukseni eli Pirellin Cinturato Gravel M. Loistava pito pehmeämmälläkin pinnalla, kestää ja rullaa mainiosti noinkin kuvioiduksi ja kestäväksi renkaaksi.
https://youtu.be/fx9j8Ejo7lc?si=GhZR2oab2bzFOPET

Sileämmistä sitten Specialized Pathfinder Pro 650x47, mutta en mä omia Gravel M'iä ole jaksanut vaihtaa, vaikka sileämpääkin olisi tarjolla ja noi on ostettu alunperin vain mutakauden erikoisrenkaiksi. Rullaavat riittävän hyvin ja pito on kivaa. Ja reikää en ole pariin kauteen saanut, vaikka aluksi ajoin sisureilla sepelikaudellakin.Sain edullisesti maxxis rambler 47mm leveänä, eli aloitetaan niillä ja katsotaan muuta myöhemmin. Ei tosin ole pyöräkään vielä aivan valmis[emoji28]

nure
04.04.2024, 12.27
Itse päädyin Pirelli Cinturaton 35milliseen sileään kun suurinosa ajosta kovalla pohjalla, kokonaisuus ratkaisi. Tosi ei pyörän runkokaan vielä saapunut...

Arosusi
04.04.2024, 16.45
Minulla on noilla pienillä kiekoilla ollut pari vuotta Rene Herse Switchback Hill Extralight 48mm sliksi, ja tuon lähemmäksi pumpulia on mahdotonta päästä. Sorateillä on pärjännyt aivan hyvin, mutta seikkailuille satunnaisesti osuvilla mutapoluilla tai suopätkillä tarvitsisi tietysti vähän kuviota. Nyt olen hommaamassa Ultradynamico Cava Racet luultavasti. Rene Herseltä puuttuu pikkunappula, ja monilta muilta valmistajilta 650b tyystin.

Minulle on tulossa samat RH:n 27,5" renkaat. Olisin halunnut mustat mutta ei ollut saatavilla niin piti ottaa tan wallit. Pitäisi sopia rungon väriin. Jos ei niin musta tussi käyttöön.
Miten noi on kestäneet kulutusta/kilometrejä?
Millaiset paineet / kokonaismassa?
Steilacoomit olleet vähäisessä käytössä pari vuotta. On ne vaan mukavat. Viime keväänä litkutin ja laitoin ajopaineet. Kävin vaihtamassa vaatteet ja ajattelin ajaa pienen tiivistys lenkin. Ajoin 100 m ja piti tarkistaa vuotaako jostain kun tuntui niin pehmeältä. Ei ollut vuotanut, ne on vaan niin pumpulia.

Arosusi
04.04.2024, 16.49
Itse päädyin Pirelli Cinturaton 35milliseen sileään kun suurinosa ajosta kovalla pohjalla, kokonaisuus ratkaisi. Tosi ei pyörän runkokaan vielä saapunut...
Ajoin noilla pääsiäisenä yhteensä 100 km. Yritin vältellä sepeliä muttei se vielä onnistu. Hyvin kesti. Eli edelleen kestävät mutta kovat.

nure
04.04.2024, 18.07
^Kaveri ajanut kahdet loppuun sekalaisessa ilman rikkoja, se painoi vaa'assa melkoisesti. Kovuus ei ole ongelma

Teemu H
04.04.2024, 22.21
Minulle on tulossa samat RH:n 27,5" renkaat. Olisin halunnut mustat mutta ei ollut saatavilla niin piti ottaa tan wallit. Pitäisi sopia rungon väriin. Jos ei niin musta tussi käyttöön.
Miten noi on kestäneet kulutusta/kilometrejä?
Millaiset paineet / kokonaismassa?

Hyvä valinta! Väri on tietysti makuasia. Itse otan vaaleaa kylkeä aina kun vain on tarjolla :o

Mutta paha sanoa kulumisesta. Minulla on Explorossa kolmet kumit kierrossa, eikä kirjanpito valitettavasti ole sillä tasolla. Mielestäni ovat kestäneet sen mitä pitääkin.

Ja paineita niin vähän kuin uskaltaa, tai sitten reippaasti kovaksi. Kumpikin Rene Hersen mukaan toimii. Minulla noin 2 baria ja siitä sitten ylöspäin maaston ja kuorman mukaan (alkaen 100kg). 3 baria ei tunnu maantiellä pahalta.

Arosusi
05.04.2024, 11.27
Kokonaispaino pienempi ja Steilacoomeilla n 2/2,2 bar joten alle 2 bar lähdetään.
Sitä olen ihmetellyt miksi Rene Herse ei ole tehnyt renkaita pikkunappuloilla. Ne itselle ainakin sopisi parhaiten yleisrenkaiksi.

Gambinamiäs
05.04.2024, 12.04
Hersellähän on oma rengaspainelaskuri, antaa aina kaksi eri painetta.
https://www.renehersecycles.com/tire-pressure-calculator/

nure
05.04.2024, 13.40
Teemu, itse jätän varmasti renkaat hyllyyn jos vaalea/tanwall ainoa vaihtoehto, tuli nuoruudessa mitta täyteen noita paskanruskeita.

Arosusi
05.04.2024, 14.28
Renen laskuri antaa Steilacoomeille, 38 mm, 2,7 bar soft mikä on ainakin omassa käytössä turhan paljon.

Gambinamiäs
05.04.2024, 14.49
Juu, yksilöllisiähän nämä ovat. Itselle näyttää 38mm leveydelle ihan samaa soft-lukemaan, mutta ajan soraa 45mm leveillä ja niille antaa toki alemman lukeman, joka on kyllä oikein mukava. Alemmas en uskalla edes laittaa, tuntuu jo niin löllöltä. Kunhan nyt mainitsin, kun nimenomaan Hersen kumien paineista oli kyse.

stenu
11.04.2024, 15.38
Ultradynamico Rose JFF:stä kosahti kylki tänään lenkillä. Matinkylän uimarannan luona polunpätkällä osuin johonkin. Vähän ehkä turhan helposti meni, vaikka oma moka olikin. Vajaa sentin viilto. Kudoksen säikeitä poikki. Ihan kuin Race-version kylki olisi kestävämpää matskua, vaikka on ohuempi.

paaton
12.04.2024, 09.01
Hipsterirenkailla vedellään tuurilla. Välillä kumi puhkeaa ja sattuu vahinkoja :)

stenu
12.04.2024, 11.21
Tai taidolla. Kun ei hölmöile, niin vahinkojen todennäköisyys pienenee ja onneksi ne vahinkojen välit saa sitten nautiskella täysillä :)

(Vähän lyhyeksi jäi ton eturenkaan käyttöikä kyllä, kun ei ollut kulunut vielä lainkaan ja ratkeama on sen verran reilu, että taitaa renkula olla roskiskamaa.)

paaton
12.04.2024, 11.34
Mä olen ollut kyllä tyytyväinen maxxiksen velocita slikseihin. En tietystikkään aja noilla nyt sepeliaikaan, mutta kohta menee alle. Ihan asiallinen ja suht varma rengas.

Kovasti tekisi mieli challangen stradeja, muttei taida jaksaa testailla. Maxxikset vaan toimii ja nuo on tosi helppo asentaa aina uudelleen.

esk
13.04.2024, 11.34
Työmatkapyörään pitäisi uudet tubeless renkaat hommata. Mahtuu maksimissaan 38 mm leveä kumi lokasuojien kanssa. Mahdollisesti samalla pyörällä tulisi tehtyä pidempää retkiajoa myös, mutta pääosin aina asfaltilla.

Täällä rummutetaan Cinturato H:n puolesta aika kovasti, mutta itse en ehkä vielä ole vakuuttunut. Pistosuojausta pidän tärkeänä. Toivoisin vähän jokaisen kohdalla, että 20 mm kehällä olisivat vähän ilmoitettua mittaa leveämmät (pl. ehkä tuo Vittoria). Olisko täällä jollain näistä todellisia leveyksiä?

Pirelli CINTURATO™ Gravel H Folding Tyre 700x35c

Tufo Gravel Speedero - TLR Folding Tire 700x36c

Vittoria Terreno Zero Gravel Endurance TLR Graphene 2.0 folding 700x37c

Michelin POWER Adventure TS Competition Line TLR Folding Tire 700x36c

Gambinamiäs
13.04.2024, 12.50
Vain Pirellistä kokemuksia, 45mm leveänä nopea, todella nopea kumi, mutta pistosuojaus keskinkertainen. BRR mittausten mukaan Tufot vähän nopeampia mutta huonommalla pistosuojauksella. Tufoista on ne uudet parammalla pistosujauksella olevat HD versiot ja esim Gravel Thundero HD 40 on BRR mittausten mukaan yhtä nopea kuin Pirtellin Gravel H ja pistosuojauskin ihan identtinen. Thunderosta ja Spederosta molemmista HD-versio 36mm leveänä ja normiversioissa nopeudessa ei mitattua eroa.

Itse ottaisin Pathfinder Pro 2Bliss Ready 38. Em hitaampi, mutta kestävämpi. Misukka on BRR 48mm testin perusteella ihan ripeä ja kestävä kumi.

Vittoria on mittausten mukaan hidas mutta kestävä.

esk
13.04.2024, 13.47
Itse ottaisin Pathfinder Pro 2Bliss Ready 38. Em hitaampi, mutta kestävämpi.

Pelkään että tuo on liian leveä eikä mahdu pyörimään. Muuten kyllä paperilla näyttäisi olevan ihan hyvä, vaikka vähän painava onkin.

esk
13.04.2024, 17.20
Uudistunut Gravelking SS+ voisi myös olla vaihtoehto, mutta ei vielä oikein tahdo löytyä kaupoista. Mitähän tuossa nyt käytännössä on uutta?

Aikaisemmista renkaista Michelinit ehkä ykkösenä listalla, tästä ei kauheasti ole arvosteluita, joten vähän villi kortti.

Gambinamiäs
13.04.2024, 17.53
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/specialized-s-works-mondo-2br

hansibal
13.04.2024, 19.03
Nyt pitäis löytää uudet gummit e-graveliin. Ensiasennus gummeilla(Maxxis Receptor EXO 650x47) ollaan tähän asti menty. Ihan tyytyväinen ollut, ei yhtään rengasrikkoa (tubeles). Elikkä mistään "paremmasta" gummista ei ole kokemusta, vai onko parempaa? Ajot suuntautuu sora/assu, vain pakosta poluille. Gummin leveys minimissään 45. Vittoria Terrano dry? WTB Byway? Jokin muu?

moukari
13.04.2024, 20.42
Nyt pitäis löytää uudet gummit e-graveliin. Ensiasennus gummeilla(Maxxis Receptor EXO 650x47) ollaan tähän asti menty. Ihan tyytyväinen ollut, ei yhtään rengasrikkoa (tubeles). Elikkä mistään "paremmasta" gummista ei ole kokemusta, vai onko parempaa? Ajot suuntautuu sora/assu, vain pakosta poluille. Gummin leveys minimissään 45. Vittoria Terrano dry? WTB Byway? Jokin muu?

Specialized Pathfinder 47 mm koossa voisi olla hyvä vaihtoehto, jos sulla on siis 27,5” kiekot. Kestävät ja hyvä pistosuojaus.

hansibal
14.04.2024, 20.56
Specialized Pathfinder 47 mm koossa voisi olla hyvä vaihtoehto, jos sulla on siis 27,5” kiekot. Kestävät ja hyvä pistosuojaus.

tuohan voisi olla ihan mielenkiintoinen.

markkut
15.04.2024, 10.49
Jokohan uskaltaisi julistaa, että Pathfinder Pro kestää sepeliä? Ainakaan yhtään rengasrikkoa ei ole tänä keväänä tullut. Samoin toisen pyörän GravelKing SS+ on kestänyt, mutta sillä huomattavasti vähemmän kilometrejä alla. Minusta molemmat näistä ovat aika hyviä kompromisseja mukavuuden ja pistosuojauksen suhteen. Kesäksi tekisi silti mieli laittaa vaikkapa sitä perus GK:iä ilman plussaa.

esk
15.04.2024, 11.41
Työmatkapyörään pitäisi uudet tubeless renkaat hommata. Mahtuu maksimissaan 38 mm leveä kumi lokasuojien kanssa. Mahdollisesti samalla pyörällä tulisi tehtyä pidempää retkiajoa myös, mutta pääosin aina asfaltilla.

Täällä rummutetaan Cinturato H:n puolesta aika kovasti, mutta itse en ehkä vielä ole vakuuttunut. Pistosuojausta pidän tärkeänä. Toivoisin vähän jokaisen kohdalla, että 20 mm kehällä olisivat vähän ilmoitettua mittaa leveämmät (pl. ehkä tuo Vittoria). Olisko täällä jollain näistä todellisia leveyksiä?

Pirelli CINTURATO™ Gravel H Folding Tyre 700x35c

Tufo Gravel Speedero - TLR Folding Tire 700x36c

Vittoria Terreno Zero Gravel Endurance TLR Graphene 2.0 folding 700x37c

Michelin POWER Adventure TS Competition Line TLR Folding Tire 700x36c

Laitoin Michelinit tilaukseen. Eipä ne nyt kovin surkeat voi olla, mutta jää nähtäväksi. Uudet kiekot pitää kuitenkin kasata ennen kun nuo alle laitan.

Tuomo72
15.04.2024, 17.17
Tilasin suoraan Tufolta Thundero Hd:t 44mm leveinä. Asennus 25mm sisäleveille vanteille niin pullistui 45mm mittaisiksi. Erinomaisen tuntuiset nakit. Rullaa hyvin pikitiellä ja hiekalla tuo hieman korkeampi ulkoreunan nappula antaa hyvin tuntumaa kaarteissa. Aika montaa kumia olen kokeillut ja meni kyllä listan kärkipäähän tällä hetkellä. Ajoin pk seudun täyttömäkiä sen 150 km viikonloppuna hymy huulilla. Rullaavuus tuntuman perusteella ihan Contin Terran Speedin luokkaa. Kaarrepito selkeämpi ilman, että ohjaa liikaa. Tuo hieman leveämpi rengaskoko on omasta mielestä kivempi ajaa kuin ns. normi 40mm kumi. Pirellin M oli selkeästi jäykempi rengas tuntumaltaan vaikka tykkäsin myös siitä. Paineet Thunderoissa nyt edessä 1.8 bar ja takana 1.9 bar.

MAS
16.04.2024, 09.05
Maantiekausi tuli aloitettua Thundero 44:lla (ei HD). Sitten kelvien putsauksen jälkeen alle toiset kiekot joilla Contin 5000. Odotus oli, että ny lähtee. Mutta ero samoilla wateilla & keleillä oli kyllä erinomaisen pieni Thunderoon - toki sileällä asfaltilla fiiliksessä voitti, mutta täällä riittää sitä gravel-asfalttiakin ihan riittämiin missä tuo Thundero toimii paremmin. Edellisvuonna maantiekausi alkoi Maxxis Ramblereilla ja niistä kun vaihtoi maantiekumeihin niin loikka oli aika huikea.

Aiemmin oli gravel-kiekoilla Terra Speedit - hyvinhän ne kulkee kaikilla pinnoilla, mutta asfaltilla melkein silmissä näki niiden kulumisen. Thunderoon vaihdon jälkeen tuota ongelmaa ei ole ja muutenkin se on toiminut hyvin saman tyyppisesti kuin Terra Speed. Tarvisi tosin joskus jaksaa kietaista jotkut näistä hipsterikumeista kiekoille jotta näkisi onko niissä oikeasti eroa näihin tavallisen tallaajan gummeihin.

tronK
16.04.2024, 10.10
Maantiekausi tuli aloitettua Thundero 44:lla (ei HD). Sitten kelvien putsauksen jälkeen alle toiset kiekot joilla Contin 5000. Odotus oli, että ny lähtee. Mutta ero samoilla wateilla & keleillä oli kyllä erinomaisen pieni Thunderoon - toki sileällä asfaltilla fiiliksessä voitti, mutta täällä riittää sitä gravel-asfalttiakin ihan riittämiin missä tuo Thundero toimii paremmin. Edellisvuonna maantiekausi alkoi Maxxis Ramblereilla ja niistä kun vaihtoi maantiekumeihin niin loikka oli aika huikea.

Aiemmin oli gravel-kiekoilla Terra Speedit - hyvinhän ne kulkee kaikilla pinnoilla, mutta asfaltilla melkein silmissä näki niiden kulumisen. Thunderoon vaihdon jälkeen tuota ongelmaa ei ole ja muutenkin se on toiminut hyvin saman tyyppisesti kuin Terra Speed. Tarvisi tosin joskus jaksaa kietaista jotkut näistä hipsterikumeista kiekoille jotta näkisi onko niissä oikeasti eroa näihin tavallisen tallaajan gummeihin.

Ainakin omat Rambler 38:t pitää asvaltilla sellasta mekkalaa että väkisin hukkaa watteja. Pitäisi saada ajeltua ne läpi, että kehtaa laittaa jotain parempaa alle.

MAS
16.04.2024, 10.50
Jep kyllä niistä ääntäkin lähti. Mun Rambler 45c oli kyllä oikein mukavat polkupitoisemmille gravel-lenkeille, mutta nopeaa kovalla alustalla ei ole niiden juttu.

Gambinamiäs
16.04.2024, 11.56
Tilasin suoraan Tufolta Thundero Hd:t 44mm leveinä. Asennus 25mm sisäleveille vanteille niin pullistui 45mm mittaisiksi. Erinomaisen tuntuiset nakit. Rullaa hyvin pikitiellä ja hiekalla tuo hieman korkeampi ulkoreunan nappula antaa hyvin tuntumaa kaarteissa. Aika montaa kumia olen kokeillut ja meni kyllä listan kärkipäähän tällä hetkellä. Ajoin pk seudun täyttömäkiä sen 150 km viikonloppuna hymy huulilla. Rullaavuus tuntuman perusteella ihan Contin Terran Speedin luokkaa. Kaarrepito selkeämpi ilman, että ohjaa liikaa. Tuo hieman leveämpi rengaskoko on omasta mielestä kivempi ajaa kuin ns. normi 40mm kumi. Pirellin M oli selkeästi jäykempi rengas tuntumaltaan vaikka tykkäsin myös siitä. Paineet Thunderoissa nyt edessä 1.8 bar ja takana 1.9 bar.
Laitahan myöhemmin lisäraporttia. Pistosuojaus ja kulutuskestävyys kiinnostaa. HD Swampero olisi mielenkiintoinen vaihtoehto korvaamaan pomminkestävät Pirellin Gravel M't. Saa olla kyllä perkeleen hyvä rengas, että uskaltaa vaihtaa, mutta kivahan se on kokeilla eri gummeja.

misopa
18.04.2024, 22.15
Bontragerilta uutta kumesta:

https://velo.outsideonline.com/gravel/gravel-gear/review-bontrager-girona-rsl-gravel-tire/

moukari
19.04.2024, 08.10
Bontragerilta uutta kumesta:

https://velo.outsideonline.com/gravel/gravel-gear/review-bontrager-girona-rsl-gravel-tire/
Pitäisi olla valmistajan mukaan viisi wattia nopeammat kuin ne edelliset GR1:t, jotka BRR:n testin mukaan olivat ihan hirveät jarrut ja hitaammat kuin Re-Fuset. Tämän perusteella siis oltaisiin GK SS+:n tai Schwalbe G-One Ultrabiten tasolla eli ei varmaan ole vieläkään mikään nopea rengas kyseessä.

misopa
19.04.2024, 09.46
^Joo, samaa kalkuloin itsekin, että ei olisi vieläkään kärkipäätä rullauksen osalta. Mutta BRR:n mittaukset tuosta olisi kiva nähdä (ja varmaan nähdäänkin jossain vaiheessa), koska nuo valmistajien mittapenkit näyttävät kovasti vaihtelevan.

Ainakin tuolla voitettiin tänä vuonna Midsouth-Gravel, mutta sekään ei välttämättä kumista johtunut. Voi olla, että voitti niistä huolimatta :)

Ja taisi Stuyvenillä olla myös noiden protot alla viime vuoden voittoisassa EM-kisassa.

duris
19.04.2024, 13.30
On kyllä nopeat nuo Schwalbe G-One RS 40mm asfaltilla (toki myös hiekalla). Ajanut gravelilla niillä nyt kevään ja eilen vaihdoin maantiekumit Continental 5000S TR 28mm -tiallle. Ei nyt kamalaa eroa nopeuksissa, kun vertailin paria parin tunnin lenkkiä. Lämpötilassa 10 asteen ero mikä toki vähän vaikuttaa
Samanlainen kumpuileva lenkki ja alku ja lähtö samasas paikassa

Schwalbe G-One RS 40mm
avg 265W
np 273w
Avg Speed 32.9 km/h
lämpötila +12c

Continental 5000S TR 28mm
avg 260W
np 268w
Avg Speed 33.6 km/h
lämpötila +2c

paaton
19.04.2024, 15.04
Ja tosiaan sama pyörä? Ei kyllä ole isoa eroa.

duris
19.04.2024, 15.17
Ja tosiaan sama pyörä? Ei kyllä ole isoa eroa.
Juu. 3T racemax ja samat Zipp 303s kiekot

Föhn
19.04.2024, 16.58
No onhan tuossa lämpötila ero mikä minusta on aika merkkaava tekijä. Jotkut kumit laahaa kovilla pinnanlämmöillä taikka toistepäin.
Tähän vuodenaikaan, Oulun seudulla kuten esim tän’ aamuna saattaa olla -8 aamulla ja palatessa reilusti plussalla niin tuon kyllä huomaa riippuen renkaasta.

tri-nisti
19.04.2024, 23.47
Nyt viikon ajellut Italian soraa ja asfalttia Strada Bianca 45-millisillä jotka mitattuna 47-48. Lessinian paikoin kauhukivikossa oli molempiin tullut reikä mutta litku paikkasi, huomasin vaan lenkin jälkeen että kostea pinta renkaassa. Normaali soralla ei toki ole ollut mitään oireilua. Asfaltilla rullaa niin että kestää asvalttikuskien perässä ainakin jyrkemmissä alamäissä kun vähän enemmän kyyristelee. Pitää ehkä kotona testata sama lenkki näillä ja 30 mm GP5000S:llä.

huotah
20.04.2024, 00.12
^Asian vierestä, mutta olen joskus Espanjassa vuokrapyörällä ajaessa todennut 45-milliset WTB:n nappularenkaat on naurettavan hauskat vauhdikkaissa, mutkittelevissa asfalttilaskuissa. Pitoa on niin paljon että tällainen surkea alamäkikuskikin voi laskea ilman jatkuvaa kuolemanpelkoa.

WarElephantSixSixSix
20.04.2024, 08.45
^Asian vierestä, mutta olen joskus Espanjassa vuokrapyörällä ajaessa todennut 45-milliset WTB:n nappularenkaat on naurettavan hauskat vauhdikkaissa, mutkittelevissa asfalttilaskuissa. Pitoa on niin paljon että tällainen surkea alamäkikuskikin voi laskea ilman jatkuvaa kuolemanpelkoa.

Kattelin juuri eilen instagramissa A-J Juntusen jakamaa postausta missä heidän BMC Kaiukset varustettu jollain uusilla Panaracerin Gravelkingeillä mitkä 45mm. Otti vähän eteen omissa boxereissa, mutta en ole vielä ehtinyt googlettaa mikä malli kyseessä. Itselläni 90% hyviä kokemuksia Panaracerin renkaista, joten uskallan tuollaiset ottaa joskus kokeiluun.

JKO17
22.04.2024, 10.04
Escapen sivuilta sivuilta nähtyä. Ihan hyvä idea määrittää omia renkaita, toivottavasti 1-100 skaala on 10 jaollinen.
Onkohan gravel/maasto määritelty samoin

.https://escapecollective.com/2024-sea-otter-classic-tech-gallery-part-two/

Vittoria will soon move to a numerical naming scheme for its gravel tires, using a 0-100 scale. The new T60 (left), for example, is designed for fairly chunky terrain, while the T50 (right) is optimized for smoother ground. Vittoria hopes this makes it easier for customers to choose the appropriate tire for a given set of conditions.

nure
22.04.2024, 11.22
Jos oiken mietitään niin eikös joku Contin SpeedKing 2.2" koossa ole mainio gravelrengas jos mahtuu runkoon? Ainakin rattoisassa ajeliussa täysjäykällä aika mieleinen.

Steve Baggy
22.04.2024, 11.50
Jos oiken mietitään niin eikös joku Contin SpeedKing 2.2" koossa ole mainio gravelrengas jos mahtuu runkoon? Ainakin rattoisassa ajeliussa täysjäykällä aika mieleinen.
Kyllä, jos maastopyörällä ajaa gravelia ja Continental vielä moista rengasta tekisi.

hubba
22.04.2024, 11.50

Dylan Johnson käyttää ainakin joissan gravel kisoissa 2.2" racekingeja koska ne rullaa paremmin kuin gravel renkaat.

nure
22.04.2024, 12.37
^^Kyllä löytyy puodeista ja katso Hubban kommentti, ei siis välttämättä tarvi olla maastopyörä kunhan vaan mahtuu runkoon.

paaton
22.04.2024, 12.44
^^Kyllä löytyy puodeista ja katso Hubban kommentti, ei siis välttämättä tarvi olla maastopyörä kunhan vaan mahtuu runkoon.

Laitas linkkiä mistä saa tilattua. Oikeastaan kiinnostelisi tuollainen rengas nyt maasturiin.

Gambinamiäs
22.04.2024, 12.48
Esim Fairlight tarjoaa omiin graveleihin tuota Racekingiä 584-kiekoille.
https://fairlightcycles.com/wp-content/uploads/2023/07/FAIRLIGHT-2023-LS4-SECAN-Pegsdon-Hills-L1340533_1-copy-scaled.jpg

nure
22.04.2024, 12.49
^ https://pyoratuote.fi/tuote/ulkorengas-29-continental-speed-king-55-622-race-sport-taitettava/ Tuolla näköjään 104 kappaletta...

Steve Baggy
22.04.2024, 12.51
Vähän epäilyttävä. Laita toinen kun puhuit puodeista.

Gambinamiäs
22.04.2024, 13.03
Ja maastopyörärenkaista puheenollen, niin onhan tännekin raportoint Pekka T ajanut pari Ruskaa Thunder Burt 29"x2.1" Super Racet alla.

Steve Baggy
22.04.2024, 13.05
Tommoinen semisliksi maastorengas on oikeasti varsin käyttökelpoinen gravelissa ja nopeakin. Muutenkin gravel-pyörät ui XC-pyörien suuntaan, että eiköhän renkaat seuraa perässä.

paaton
22.04.2024, 13.06
^ https://pyoratuote.fi/tuote/ulkorengas-29-continental-speed-king-55-622-race-sport-taitettava/ Tuolla näköjään 104 kappaletta...

No ei tosiaankaan ole.

Steve Baggy
22.04.2024, 13.15
Ja oletko sitä mieltä, että tuo Dylan Johnsonin pyörä ei ole alunperin maastopyörä

https://ep1.pinkbike.org/p5pb25323382/p5pb25323382.jpg

nure
22.04.2024, 13.18
^***** mika paska sivusto, sorry. Mulla ajamattomat mutten myy, siitäkin sorry!

Tuoltakin voi kysyä https://harrasteosa.fi/fin/ulkorengas_29_continental_speed_king_55_622_race_s port_taitettava_0100933-p-1652

Steve Baggy
22.04.2024, 13.27
^***** mika paska sivusto, sorry. Mulla ajamattomat mutten myy, siitäkin sorry!

Tuoltakin voi kysyä https://harrasteosa.fi/fin/ulkorengas_29_continental_speed_king_55_622_race_s port_taitettava_0100933-p-1652
Voi varmasti kysyä, mutta ei niillä niitä ole. Mikset voi uskoa, että Continental ei enää Speed Kingiä valmista?

nure
22.04.2024, 13.44
^Ei kysymys valmistamisesta vaan onko kenelläkään varastossa eikä se ole uskon kysymys...

Steve Baggy
22.04.2024, 13.47
^Ei kysymys valmistamisesta vaan onko kenelläkään varastossa eikä se ole uskon kysymys...
Katsoit sä ollenkaan mitä ton linkkisi takana sanotaan?

moukari
22.04.2024, 13.55

Ei ole - jos olisi, olisin jo tilannut ajat sitten ja kertonut täällä raporttia. Nuo 29er renkaat toimivat yleisesti ottaen ihan hyvin silloin, jos sora-ajo sisältää lähinnä metsäautoteitä ja polkuja. Talvirenkaina ne ovat erinomaiset, jos ei nastoja tarvi. Mulla on ollut 29x2.25" Thunder Burt Super Groundina hetken alla ja syksyn/talven oli 29x2.2" Race Kingit. Sen sijaan nopeammilla pinnoilla n. 40-47 mm vaikuttavat olevan nopeammat, lieneekö sitten aerodynamiikka vai mikä syynä. Paperilla niiden vierintävastus on kuitenkin suurempi.

nure
22.04.2024, 16.01
^Noista kummastakin olen pitänyt, RaceKing on (mielestäni) jatkumo legendaariselle 26" Twister SuperSonicille, mielestäni nopea ja yllättävän kestäväkin. Matala kuvio ei ainakaan pakkaslumessa tukkeudu ja ei mikään liukkain kumiseoskaan, vakituiseen talviajoon en kyllä suosita.

No toivotaan että ottavat uudelleen tuotantoon, onhan niin ennekin tapahtunut... Onneksi itsellä toisilla kiekoilla ajamaton pari kesää odottamassa.

paaton
22.04.2024, 17.15
Ei ole - jos olisi, olisin jo tilannut ajat sitten ja kertonut täällä raporttia. Nuo 29er renkaat toimivat yleisesti ottaen ihan hyvin silloin, jos sora-ajo sisältää lähinnä metsäautoteitä ja polkuja. Talvirenkaina ne ovat erinomaiset, jos ei nastoja tarvi. Mulla on ollut 29x2.25" Thunder Burt Super Groundina hetken alla ja syksyn/talven oli 29x2.2" Race Kingit. Sen sijaan nopeammilla pinnoilla n. 40-47 mm vaikuttavat olevan nopeammat, lieneekö sitten aerodynamiikka vai mikä syynä. Paperilla niiden vierintävastus on kuitenkin suurempi.

Noissa maastorenkaissa on aina vähän nappulaa sivuilla ja onhan se reunanappula vähän ilmajarru kovemmassa kyydissä.

Taitaa se rullan vastus hukkua ilmanvastukseen kun kyyti kasvaa tarpeeksi.

stenu
22.04.2024, 18.14
Niin ja jos siis BRR:stä taulukoituja wattilukemia pelkästään vertailee, niin kannattaa huomioida, että eri kategorioiden renkaita ei voi suoraan vertailla keskenään, koska mittauksissa käytetyt paineet ei ole millään tapaa vertailukelpoisia.

Esim. tuon Speed Kingin 16,6 W on mitattu 2,4 barin paineilla eikä sellaisilla paineilla varmaan kukaan oikeasti aja yli kaksituumaisella renkaalla ainakaan epätaisella alustalla. Vertailun vuoksi esim. Terraspeed 45 mm 16,4 W ja 2,1 bar. Jos 45 mm Terraa ajaisi yhtä kovana kuin mitä Speed King on 2,4 barin paineilla pitäisi siinä ollaan varmaan lähemmäs 3 baria.

nure
22.04.2024, 18.59
^SpeedKingillä ajaa kovalla alustalla niin itsellä paineet korkeammat. En mittaa watteja sen kummemmin, riittää että pyörä liikkuu mukavasti.

Ps. Tais mennä BRR:n tilauskin vanhaksi.

paaton
22.04.2024, 19.37
Niin ja jos siis BRR:stä taulukoituja wattilukemia pelkästään vertailee, niin kannattaa huomioida, että eri kategorioiden renkaita ei voi suoraan vertailla keskenään, koska mittauksissa käytetyt paineet ei ole millään tapaa vertailukelpoisia.

Esim. tuon Speed Kingin 16,6 W on mitattu 2,4 barin paineilla eikä sellaisilla paineilla varmaan kukaan oikeasti aja yli kaksituumaisella renkaalla ainakaan epätaisella alustalla. Vertailun vuoksi esim. Terraspeed 45 mm 16,4 W ja 2,1 bar. Jos 45 mm Terraa ajaisi yhtä kovana kuin mitä Speed King on 2,4 barin paineilla pitäisi siinä ollaan varmaan lähemmäs 3 baria.

aiai, eikö sinulla ole pro versiota BRR:stä? Sen kanssa voi vertailla eri pyörätyyppien renkaita helposti.

hubba
22.04.2024, 19.59
Ja oletko sitä mieltä, että tuo Dylan Johnsonin pyörä ei ole alunperin maastopyörä

Jos en ihan väärin muista niin Dylan valitsi tämän vuoden pyöräsponsorinsa sen perusteella että saa nuo 2.2" kumit ihan gravel runkoon alle.
Varmaan tuosta drop bar mtb:stä se ajatus lähti.

edit. https://youtu.be/tdoCLNPSFxM?si=0vDGyhytMeOu440M&t=185

stenu
22.04.2024, 20.24
aiai, eikö sinulla ole pro versiota BRR:stä? Sen kanssa voi vertailla eri pyörätyyppien renkaita helposti.

Ei oo nyt tällä hetkellä, kun ei ole ollut tarvetta vähään aikaan, mutta en kyllä ollut tuollaista ominaisuutta noteerannutkaan.

nure
22.04.2024, 23.26
^ Hieman hämmästynyt tosiaan ettei ole, eikös ole suht välttämätön kun lukuja ja vertailuja tutkitaan. Itsellä vaan unohtui kun luvut ei ole niin tärkeitä.

paaton
23.04.2024, 06.03
^ Hieman hämmästynyt tosiaan ettei ole, eikös ole suht välttämätön kun lukuja ja vertailuja tutkitaan. Itsellä vaan unohtui kun luvut ei ole niin tärkeitä.

Selittää sankari joka mittaa jarrulevynpulttien painotkin...

stenu
23.04.2024, 08.41

No enpä ole osannut kaivata, kun ei se nyt kummosta matikkapäätä tai maalaisjärkeä vaadi, että watit ja paineet pystyy arvioimaan ihan riittävällä tarkkuudella. Jos siis sitä hämmästelet, että en ole muuntolaskuria tai mikä se nyt onkaan huomannut.

E: En mä kyllä löytänyt pro-tililläkään sellaista ominaisuutta, joka muuttaisi paineet vertailukelpoisiksi eri kategorioiden kesken. Pro view:ssä saa kyllä kaikki renkaat yhteen pötköön samaan taulukkoon, mutta paineet on edelleen ne samat mittauspaineet, jotka ei ole vertailukelpoisia eri kategorioiden välillä. Vertailutyökalussakin lukee ”Compare Selected Tires, 2-3, same cat”.

Mun pointti oli siis se, että mtb-renkaiden RR Med ei ole sama asia kuin gg-renkaiden RR Med. Jos nyt vaikka vertaa sitä 45 mm Terraspeediä (RR Med 2,6 bar) ja 2,2” Race Kingiä (RR Med 2,4 bar) niin noilla paineilla RK on kovempi kuin Terra ja metallirullalla rengas rullaa sitä paremmin mitä kovempi se on. (Todellisuudessahan tuokaan ei pidä paikkansa silloin, jos alusta on yhtään epätasaisempi.)

nure
23.04.2024, 08.44
Päätön, kyse wateista eikä grammoista mutta olen taas iloinen että pääsit kommentoimaan!

JKO17
23.04.2024, 08.49
Swissiden artikkelissa oli gravelrenkaiden aerodynamikasta, sekä leveyden että nappuloiden koon merkityksestä.

Eli 10 mm ero noin 10 wattia 45 kmh;ssa ( x0,29=30 kmh ja x0,47 35 kmh)
Nappuloissa esim. gravel kingin ja G-one speedin ero noin 7 wattia 45 kmh:ssa.

Maastorenkaan nappuloilla varmaan vielä isompi ero.

https://www.swissside.com/blogs/aero-tech-tips/gravel-report

The measurement data was very consistent with both the Schwalbe and Continental tyres tested. The differences per 10mm increased tyre width, were around 3.6W at 30km/h, increasing to almost 12W at the higher speed of 45km/h

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0015/7771/3763/files/2022_Gravon_Graphs-11_1024x1024.png?v=1642624216

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0015/7771/3763/files/2022_Gravon_Graphs-14_1024x1024.png?v=1642624413

stenu
23.04.2024, 09.01
Juu ja jos ajaa gravelia 100 km/h niin aeroerot on vielä suurempia :) Jos ei huomioi muuta kuin aeroerot ja brr:n watit, niin 25-millinen sliksi on gravelilla kaikkein nopein.

paaton
23.04.2024, 09.06
Päätön, kyse wateista eikä grammoista mutta olen taas iloinen että pääsit kommentoimaan!

Niin toinen vaikuttaa pyörän painoon, jolla on Suomessa enemmälti merkitystä fillarin nostamiseen seinälle ja toinen vastukseen kun ajetaan pyörällä.

Ihan voi miettiä kumpiko on itselleen tärkeämpi arvo.

paaton
23.04.2024, 09.12
Juu ja jos ajaa gravelia 100 km/h niin aeroerot on vielä suurempia :) Jos ei huomioi muuta kuin aeroerot ja brr:n watit, niin 25-millinen sliksi on gravelilla kaikkein nopein.

Niin pitää aina huomioida se oma ajotapa.

Nure vs Moukari taistelemassa parhaasta gg renkaasta. Se ei vaan nyt toimi.

JKO17
23.04.2024, 09.14
Jeps. Tuossa oli vain yksi komponentti yhtälöön kun siitä oli keskustelua.

Escapessa on mielenkiintoinen podcast Paris-Roubaixin rengasvalinnoista ja aerosta. Siinä 4 spessun insinööriä käy läpi heidän ja tiimien rengastestejä.
Labrassa ja irl:ssä mukulakiviosuuksilla :aeroa, rr,:ää renkaan kestävyyttä, pitoa kaikilla eri rengas - ja vanne yhdistelmillä,
ja sitten eri tiimit ja ajajat päättävät tietojen pohjalta sekä tiimin strategian, ajajan oman filiksen mukaan millä yhdistelmällä lähdetään liikenteeseen.

Esim. naisten SD Works lähti vahvana ja dominoivana tiiminä eri yhdistelmillä liikenteeseen kun miesten tiimit, jotka lähtökohtaisesti "yrittävät pysyä mukana"

lisäys: ei ihan gravelrenkaista, mutta mukulakiviosuudet tuovat varmaankin samankaltaista pohdintaa kuin gravelvalinnoissa

paaton
23.04.2024, 09.14
No enpä ole osannut kaivata, kun ei se nyt kummosta matikkapäätä tai maalaisjärkeä vaadi, että watit ja paineet pystyy arvioimaan ihan riittävällä tarkkuudella. Jos siis sitä hämmästelet, että en ole muuntolaskuria tai mikä se nyt onkaan huomannut.

E: En mä kyllä löytänyt pro-tililläkään sellaista ominaisuutta, joka muuttaisi paineet vertailukelpoisiksi eri kategorioiden kesken. Pro view:ssä saa kyllä kaikki renkaat yhteen pötköön samaan taulukkoon, mutta paineet on edelleen ne samat mittauspaineet, jotka ei ole vertailukelpoisia eri kategorioiden välillä. Vertailutyökalussakin lukee ”Compare Selected Tires, 2-3, same cat”.

Mun pointti oli siis se, että mtb-renkaiden RR Med ei ole sama asia kuin gg-renkaiden RR Med. Jos nyt vaikka vertaa sitä 45 mm Terraspeediä (RR Med 2,6 bar) ja 2,2” Race Kingiä (RR Med 2,4 bar) niin noilla paineilla RK on kovempi kuin Terra ja metallirullalla rengas rullaa sitä paremmin mitä kovempi se on. (Todellisuudessahan tuokaan ei pidä paikkansa silloin, jos alusta on yhtään epätasaisempi.)

Juu, käsitin kyllä.

Olen ollut itse siinä uskossa, että paineetkin olisivat vertailukelpoiset tuolla. Täytyisi varmaan lukea miten nuo med/low/high paineet olikaan tuonne valittu.

tchegge_
23.04.2024, 10.37
Eikös BRR:llä ole maasturien renkaissa 1.7bar mittaus ja graveleissa 1.6 bar, se nyt menee jo virhemarginaalin sisään vertaillessa.

Sent from my Takapalk

stenu
23.04.2024, 11.14
^ Jos 40-millisessä renkaassa on 1,6 baria, on se verrattavissa 2,2-tuumaiseen renkaaseen, jossa on nopeasti arvioituna 1,1 baria. Jos siis haluaa verrata renkaita, jotka ovat yhtä ”kovia”. Tämä siis, koska 40 mm rengas on noin 30% pinta-alaltaan pienempi kuin 2,2” rengas. Silloin myös vertailupaineen pitää olla 30% pienempi, koska paine=voima/pinta-ala.

Ääriesimerkki: koitapa ajaa 25 mm renkaalla, jossa on 1 bar ilmaa ja siihen perään 4” fättirenkaalla, jossa 1 bar ilmaa. Kumpi rullaa paremmin?

paaton
23.04.2024, 11.18
No kyllä tuo on kaikille ihan selvää kauraa.

stenu
23.04.2024, 11.20
Juu mutta ei BRR:ssä (eikä kyllä vissiin täälläkään, kun ainakin osa vertailee BRR:n eri kategorioiden renkaita ihan sujuvasti keskenään).

Gambinamiäs
23.04.2024, 11.36
MÄ olen ainakin katsonut jollain laskurilla vastaavat paineet ja koittanut sitten löytää BRR:stä vertailukelpoiset paineet.

stenu
23.04.2024, 12.08
Tuo onkin varmaan järkevämpi tapa.

Tämmösen kuvaajan sieltä kyllä saa ulos, jossa gg-renkaan rullaavutta toiseksi pienimmällä paineella verrataan mtb-renkaan pienimmällä paineella mitattuun arvoon. Tässä tapauksessa (Terra 40 mm vs. Race King 2,2”) paineet olisi 2,6 vs. 1,7 bar, jotka lienee suunnilleen kartalla. Eli siellä vähän hämää se, että gg-renkaissa skaala on ”High Pressuresta” ”Extra Low Pressureen” ja mtb-renkaiden skaala on jostain syystä ”Extra High Pressuresta” ”Low Pressureen”. Minusta mtb-renkaiden kohdalla Extra Low olisi hyödyllisempi tieto kuin Extra High.

https://live.staticflickr.com/65535/53673271544_7327118919_b.jpg

paaton
23.04.2024, 12.15
Juu mutta ei BRR:ssä (eikä kyllä vissiin täälläkään, kun ainakin osa vertailee BRR:n eri kategorioiden renkaita ihan sujuvasti keskenään).

No voihan noita verrata. Katsoo paineet joita käyttäisi itse. Tuohon nyt vaikuttaa ihan kaikki.

paaton
23.04.2024, 12.19
Tuo onkin varmaan järkevämpi tapa.

Tämmösen kuvaajan sieltä kyllä saa ulos, jossa gg-renkaan rullaavutta toiseksi pienimmällä paineella verrataan mtb-renkaan pienimmällä paineella mitattuun arvoon. Tässä tapauksessa (Terra 40 mm vs. Race King 2,2”) paineet olisi 2,6 vs. 1,7 bar, jotka lienee suunnilleen kartalla. Eli siellä vähän hämää se, että gg-renkaissa skaala on ”High Pressuresta” ”Extra Low Pressureen” ja mtb-renkaiden skaala on jostain syystä ”Extra High Pressuresta” ”Low Pressureen”. Minusta mtb-renkaiden kohdalla Extra Low olisi hyödyllisempi tieto kuin Extra High.

https://live.staticflickr.com/65535/53673271544_7327118919_b.jpg

Doodi. Eli skaalat on ihan oikein? Katsoo vaan oikeasta kohtaa?

nure
23.04.2024, 12.29
Paljonko SpeedKing tuosta poikkeaa? Aikoinaan oli paljon 26" renkaita ja usein koossa 1.9" jotka sopisivat 29" kuvioltaan ja painoltaan gravel käyttöön kuten Maxxis Minotaur ja Contin Twister SuperSonic. Silloin niitä pidettiin XC renkaina mutta eihän sen ajan XC paljoa gravelista poikkea?

tchegge_
23.04.2024, 14.41
^ Jos 40-millisessä renkaassa on 1,6 baria, on se verrattavissa 2,2-tuumaiseen renkaaseen, jossa on nopeasti arvioituna 1,1 baria. Jos siis haluaa verrata renkaita, jotka ovat yhtä ”kovia”. Tämä siis, koska 40 mm rengas on noin 30% pinta-alaltaan pienempi kuin 2,2” rengas. Silloin myös vertailupaineen pitää olla 30% pienempi, koska paine=voima/pinta-ala.

Ääriesimerkki: koitapa ajaa 25 mm renkaalla, jossa on 1 bar ilmaa ja siihen perään 4” fättirenkaalla, jossa 1 bar ilmaa. Kumpi rullaa paremmin?Jonkun 40(vai 45) leveän renkaan suoraan vertaaminen 55mm leveään nyt on muutenkin vähän niin ja näin. Maaston mukaan niitä valitaan jos pitää alkaa hifistelemään.
Ja sitten verrataan samaa kokoa keskenään.
Tai niin kuin minä ja ajaa setämiesajot 50mm leveällä gravel H:lla ja on ihan tarpeeksi tyytyväinen.

Sent from my Takapalk

Pirtelö
26.04.2024, 11.17
Teravail Washburn 700x38 tuli uudessa pyörässä orkkisrenkaina ja tarkoitus oli laittaa hyllyssä olevat 44mm Thunderot heti alle. Annoin kuitenkin Washburneille mahdollisuuden (vaikka ovatkin omaan makuun hieman kapeat) eikä harmita yhtään; ”soralenkit” on ollut keväällä suurimmalta osalta kestopäällystettä ja oikein mainiot renkaat ollut tällaiseen sekakäyttöön. Jonkin verran tappajasepelilläkin on ehtinyt rouhia ja toistaiseksi ilman rengasrikkoja.

X-terra
26.04.2024, 19.47
Onko jollain joka on ajanut Thunderon 44mm versiota kokemusta jo 48mm versiosta. Kaiketi sen pitäisi olla 3mm korkeampi, joten onkohan suurtakaan eroa ajotuntumassa.

nure
02.05.2024, 11.15
Here are the winners of last month's voting round:

- Panaracer Gravelking R Slick 700x40
- ENVE SES Raceday 700x29c
- Rene Herse Orondo Grade TC 700Cx31 Extralight
- Schwalbe Racing Ray Addix SpeedGrip SuperGround TLE E-25 29x2.25
- Pirelli Cinturato Gravel H 50-622

En tiedä onkos tuosta mitään hyötyä mutta noin hieman suuremman median raati...

stenu
02.05.2024, 11.25
^ BRR:ssä äänestetään vain siitä, että mitkä renkaat halutaan seuraavaksi testiin.

nure
02.05.2024, 11.54
^Kertonee siis noihin renkaisiin kohdistuvasta mielenkiinnosta.

Ohiampuja
02.05.2024, 14.13
Onhan tuo BRR:n käyttämä painealue hiukan outo, ainakin MTB renkaiden kohdalta. Avoimena näkyy 1.7 ja 2.4 bar ja sitten jäsenille 3.1 ja 3.8 bar.
Miksi ketään kiinnostaa maastopyörän renkaiden toiminta lähes 4 bar paineessa. Ennemmin lisäisin alapäähän vaikka 1.3 bar paineen.

Se on tietysti toinen juttu jos meinaa MTB renkaita "väärin käyttää" gravel-pyörässä, koska ne puntaroidaan samoilla paineilla. Vaikka samassa paineessa niitä kannatakkaan suoraan verrata. :)

Steve Baggy
02.05.2024, 14.20
Onhan tuo BRR:n käyttämä painealue hiukan outo, ainakin MTB renkaiden kohdalta. Avoimena näkyy 1.7 ja 2.4 bar ja sitten jäsenille 3.1 ja 3.8 bar.
Miksi ketään kiinnostaa maastopyörän renkaiden toiminta lähes 4 bar paineessa. Ennemmin lisäisin alapäähän vaikka 1.3 bar paineen.
Kieltämättä, kun tuollaisten paineiden käyttö tubeleksena on monissa maastovanteissakin jo "kielletty".

nure
02.05.2024, 15.55
^Moni käyttää sisureita ja ajaa kovalla pohjalla "maastopyörilläkin"... Siinä oikeassa että esim. Newmen ilmoittaa Evo SL:lle 3.5bar maksimiksi.

Steve Baggy
02.05.2024, 15.58
Stans useimmille 45psi eli noin 3.1bar. Siis ilman sisuria. Ei kuulu tähän enää, mutta lähtökohtaisesti leveillä maastorenkailla ei tarvita tuollaisia paineita kovallakaan pohjalla.

nure
02.05.2024, 16.53
^2.2" ei taida olla leveä tämän päivän renkaissa.

Steve Baggy
02.05.2024, 16.55
No ei tavallisen levyisilläkään maastorenkailla tarvita yli 3bar.

nure
02.05.2024, 20.19
^Sen mitä suositukset sallii.

Steve Baggy
02.05.2024, 20.21
^Sen mitä suositukset sallii.
Enemmän painetta niin rullaa paremmin vai?

JackOja
02.05.2024, 20.25
Mulla on yks tuttu, joka luulee että renkaisiin kannattaa laittaa se kyljessä mainittu maksimipaine ja sitten rullaa parhaiten.

Joskus 15 vuotta sitten yritin selittää, mutta luovutin. Hän on muitenkin sellainen äijä-tyyppinen persoona kuka ei ota neuvoja vastaan muilta :)

paaton
02.05.2024, 20.55
Enemmän painetta niin rullaa paremmin vai?

HYS! Ei kerrota nurelle ihan kaikkea.

nure
03.05.2024, 07.39
^Eikä kaikkea edes tarvi tietääkään ettei tuska kasva liian suureksi!

stenu
03.05.2024, 07.45
Jos BRR:n mittaustuloksia katsoo, niin kyllähän kovemmat paineet tarkoittaa pienempää rullausvastusta aivan yksiselitteisesti. Siellä ei ole yhtä ainoaa rengasta, jonka vierintävastus pienenisi paineita laskemalla. Hersen tärinäraitatestit toki kertoo ihan muuta, koska ne huomioi myös kuskiin absorboituvan energian, mitä brr:ssä ei huomioida lainkaan ja todennäköisesti sen vuoksi jäykkäkylkiset renkaat pärjää BRR:ssä todellisuutta paremmin. Mitä enemmän kuskissa on pehmeää kudosta (lihas, läski, sisäelimet), sitä enemmmän tuo vaikuttaa.

Pahimmillaan käy niin että, kun BRR-tulokset kuitenkin vaikuttaa renkaiden kysyntään, muuttaa valmistajat renkaittensa rakenteita niin, että ne pärjää BRR:ssä paremmin, mutta tosielämässä huonommin.

markkut
03.05.2024, 09.36
Eikös se renkaisiin lisätty ilma kasvata pyörän painoa? Eli mitä vähemmän ilmaa, sitä kevyempi pyörä...

Gary oin'
03.05.2024, 09.41
Pahimmillaan käy niin että, kun BRR-tulokset kuitenkin vaikuttaa renkaiden kysyntään, muuttaa valmistajat renkaittensa rakenteita niin, että ne pärjää BRR:ssä paremmin, mutta tosielämässä huonommin.

Mielenkiintoinen kauhukuva, mutta tuollakin onneksi ohutkylkiset erityisen supplena myytävät Challenget, Rene Herset ja Ultradynamicot on ainakin Gravel-kategorian kärkikastissa jos leveät maantierenkaat jätetään huomiotta. Näistä kopioitu resepti ei kuulostaisi sinänsä huonolta, jos vahingossa sattuisi samalla joustamaankin.

Pistin pari viikkoa sitten RH Oracle Ridget työmatka-Vagabondin alle ja törsäys ei kyllä harmita kun huomasi miten pyörä alkoi kulkea jopa leikkisästi. Nuo on täysin överit tähän pyörään ja käyttötapaan, mutta aiemmilla 50mm Goodyear Connectoreilla oli niin tervainen meno että huvilenkit jäi käytännössä ajamatta.

Föhn
03.05.2024, 17.21
Rene Hersen Snoqualmie Pass TC 44 testissä. En muista mitään rengasta nostaneeni noin sukkelaan tubelesseksi. Näpelöimällä kiekolle ja ilmaa jalkapumpusta Ja laakista valmis. Mutta onhan tuo ohut. voi jestas. Huomenna testiajot. Huntin 25mm sisäleveyden gravelkiekoilla aikalailla 44mm. Aikasempiin 45mm Terraspeedeihin jos vertaa niin noin 400 grammaa meni miinukselle.

stenu
08.05.2024, 13.37
Posti toi Manastash Ridget. Nappulat on huomattavasti pienemmät ja tiheämmässä kuin Hurricane Ridgessä, mahdollisesti pienemmät kuin Steilacoomissakin. Leveys uutena littanana n. 110 mm. Pitää illalla tehdä vähän vertailevaa tutkimusta.

stenu
09.05.2024, 20.49
AG 25:lla 43 mm normipaineilla heti asennuksen jälkeen. Venynee noin 45 milliin. Fun factor 6/5. Rullaavuuteen en osaa vielä sanoa muuta kuin, että ovat varmuudella Hurricaneja nopeammat ja luultavasti Steilacoomejakin. Aika monta PR:ää tuli paikoissa, joissa polkaisin vähän vauhdikkaammin, vaikka ei ollut kovin tuoreen tuntuiset jalat ja vaikka pörräsin vaan ihan lähinurkkia, joilla oon polkenut tuhat kertaa aikaisemminkin.

Nappulat on selvästi pienemmät ja tiheämmät kuin Hurricanessa ja marginaalisesti pienemmät ja jonkin verran tiheämmässä kuin Steilacoomissa. Hersen renkaista lähinnä pikkunappularengasta ajettavuudeltaan, mutta pitää kuin maastorengas. Profiili on kivan pyöreä. Asfaltilla ajotuntuma on melkein kuin sliksillä ja kanttaillessa käyttäytyy neutraalisti. Soralla ja poluilla pitoa on joka suuntaan Ultradynamico Rosea enemmän ja pyöreämmän profiilin takia olivat myös UD:ta mukavammat. UD Rose oli mun mielestä paras match Stigmataan seka-ajoon tähän asti, mutta Manastash tais mennä ohi. Ainakin menee jatkoon ehdottomasti. Nyt olis läjä Hurricaneja tarpeettomina, kun ne ei Lutteroon oikein mahdu eikä ehkä vaimonkaan krossariin.

Itseasiassa Oracle Ridgekin saattaisi vielä mahtua Stiggyyn, mutta siinä taitaa olla sama nappulajoko kuin Manastashissa, joten nappulat olis sitten taas isommat.

https://live.staticflickr.com/65535/53708478272_b9aba5d2d9_4k.jpg

paaton
09.05.2024, 21.28
Vähän kyllä ahdistaa, kun ei tuohon vanhaan nineriin mene isompaa rengasta.

Gary oin'
09.05.2024, 22.25
^^Hyvältä näyttää! Tuossa kuvaa katsoessa ja parvekkeella olevaan pyörään verraten tein saman havainnon kuin nettisivujen perusteella: Manastashissa näyttäisi olevan tanwallia näkyvissä hieman vähemmän kuin Oraclessa, joten voisikohan jopa olla sama kulutuspinta nappuloineen molemmissa?

Edit: Oraclen keskinappulat on ~6mm x 7mm ja 3mm korkeat tönärillä mittaillen. Reunanappuloiden väliltä 47mm, kun runko on venynyt ajan kanssa 48,5mm mittaan, eli kyljet ottaisi sivusuunnassa ekana runkoon. Kyljet kyllä venyi, heti asennuksen jälkeen häthätää 45mm ja Fillan myyjä varoitteli että on tullut vastaan alimittaisia

JackOja
09.05.2024, 22.33
Vastamelurenkaat! :)

It is quieter thanks to noise canceling technology.

stenu
10.05.2024, 08.17
Se vastamelutoiminto ei kyllä toimi ihan täydellisesti, mutta saattaa sen olemassaolon silti tiedostaa :)

Rengastila on vähän kaksipiippuinen juttu. Mä en varsinaisesti välttämättä tarvitsisi noin isoja renkaita mihinkään ja vaihto Hurricane -> Manastash perustui ainoastaan nappulaeroon. Mutta kieltämättä se, että noilla saattoi metsäpoluilla ajella juurakoista yli melkein mtb-mäiseen tyyliin oli mageeta. Mutta toisaalta mä tykkään ajaa myös 33-millisillä krossirenkailla, koska siinä herkkyydessä ja kevyn renkaan kiihtyvyyden tunteessakin on oma viehätyksensä. Stigmatassa krossirenkaat tiputtaa keskiön vähän turhan alas polkuajoa ajatellen. Lisäksi ne näyttää siinä niin totaalisen pölöltä, että silmiin sattuu. Oikeastaan kaikki pyörät näyttää parhaalta, kun rengastila on käytetty suht täyteen eli mun mielestä ison rengastilan haitta on se, että iso rengastila myös vaatii isot renkaat.

Kesällä retkikamojen kanssa ajellessa isommasta koosta on varmaan iloa, vaikka ihan sujuvasti olen retkeillyt Steilacoomeillakin. Hurricanesta olen saanut kerran terävän sepelin läpi nappuloiden välistä, mistä rengas on melko ohut. Manastashin kanssa riski, että käy samoin, on paljon pienempi, koska nappuloiden välit on niin paljon pienemmät.

Ootan kyllä, että tulee sopiva hetki karata Hangon neulaspoluille Manastashien kanssa. Ne tulee olemaan supernopeat ja superhauskat siellä.

Mittailen nappuloiden koon ja kuvion leveyden samalla, kun lähden töihin.

paaton
10.05.2024, 09.05
Niin sehän siinä rengastilassa olisi, että fillari muuttuu moneen käyttöön. Vähän alkaa ahdistamaan, kun ei tuohon nineriin mene edes resolutet enää leveillä kiekoilla.

No, onneksi poika tarttee kohta gravellin eli saa itse uutta. On muuten älyttömän toimiva perustelu uuden pyörän hankintaan.

stenu
10.05.2024, 09.13
^ Hehjoo meillä ei toiminut, kun molemmat neidit oli pysyvästi itseäni selvästi lyhyempiä ja toi kuopus kasvoi sekunnissa itsestäni ohi :)

stenu
10.05.2024, 11.08
Edit: Oraclen keskinappulat on ~6mm x 7mm ja 3mm korkeat tönärillä mittaillen. Reunanappuloiden väliltä 47mm, kun runko on venynyt ajan kanssa 48,5mm mittaan, eli kyljet ottaisi sivusuunnassa ekana runkoon. Kyljet kyllä venyi, heti asennuksen jälkeen häthätää 45mm ja Fillan myyjä varoitteli että on tullut vastaan alimittaisia

Manastashin nappulat on 5,5 mm x 6,5 mm x 2,5 mm ja n. 43 mm nappulasta nappulaan venymättömässä renkaassa.

Reilu sentti jää muuten Stigmatassa tilaa vielä joka suuntaan. Takarenkaan ja satulaputken väli taitaa olla ahtain kohta. Toe overlappi tosin saattaisi alkaa häiritsemään vielä isommilla renkailla.

Kyllä noi päästää valloilleen Stigmatasta jotain sellaista piilossa ollutta potentiaalia, että pelkkää hymyä oli työmatkakin.
Lisäksi sellainen huomio, että tollanen ketterä geometria, lyhyehkö akseliväli ja paksut renkaat on ajettavuudeltaan ihan saakelin hauska konsepti. Vähän saattoi muuttua käsitys siitä, että mitä seuraavalta mahdolliselta pyörältä haluan.

misopa
10.05.2024, 11.38
Oikeastaan kaikki pyörät näyttää parhaalta, kun rengastila on käytetty suht täyteen eli mun mielestä ison rengastilan haitta on se, että iso rengastila myös vaatii isot renkaat.

Tästä samaa mieltä.

Hyvin täyttää Domanen rengastilan tällä hetkellä Pirellin Cinturato Gravel H 40mm. Mittailin juuri todelliseksi leveydeksi 42,7mm 2,7barin maantiepaineilla. Tuo 43mm on Domanessa aika lailla maksimi, jotta ahtaimmillaan jää se 4-5mm rakoa. Useimmassa kohdassa rakoa jää toki huomattavasti enemmän. Koska harrastan väärinpyöräilyä väärällä kalustolla, väärällä vaihteiston toimintatavalla ja välityksillä, niin laitetaan kuva vielä laitteesta väärältä puolelta :D

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240510/161e9dbcf7a43121acd13d48dd79d87b.jpg

Gary oin'
10.05.2024, 11.50
Manastashin nappulat on 5,5 mm x 6,5 mm x 2,5 mm ja n. 43 mm nappulasta nappulaan venymättömässä renkaassa.

Eli kyllä ne taitavat olla ihan omalla muotillaan ja Oraclen nappulat hieman isommat kuten arvelitkin. Manastashissa on myös uusi Brake Support technology, mikä taitaa viitata matalampaan nappulaan joka ei pääse kaatumaan. RH:n hassujen teknologianimien taustalla on kyllä jotain ropellihattuideaa, Oraclet on oikeasti nappulakumeiksi hyvin hiljaiset asfaltilla alkukarheuden kulumisen jälkeen.

Muutenkin kommentit kuulostaa hyvin tutuilta, tähän pyörään on kokeiltu monenlaista ja nämä on ensimmäiset ~50-milliset joilla on oikeasti hauskaa ajaa missä vaan.

peruspertti
10.05.2024, 12.47
Rene Hurricane ridge extralight 42mm ajellut reilut 600km. Viime lenkillä tuli kolmas reikä. Kaksi edellistä litku paikkasi ja pääsi jatkamaan pumppauksella. Viimeisin vaati kamelinpaskan. Melko rouheilla, vasta lanatuilla teilläkin tullut ajeltua, mutta ei oikein vakuuta. Kaikki reijät nappuloiden välissä. Onhan tuo kyllä helkkarin mukava ja nopea rengas

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

stenu
10.05.2024, 13.17
Joo mulla on sama kokemus EL Hurricanesta. Standard Hurricanen kanssa en muista tulleen reikiä nappuloiden väliin, mutta niitä olen ajanut loppuun vain yhden parin. Sandard Steilacoomeja olen ajanut loppuun monta paria ja niitten kanssa ei ole koskaan käynyt niin.

Manastashissa on myös uusi Brake Support technology, mikä taitaa viitata matalampaan nappulaan joka ei pääse kaatumaan. RH:n hassujen teknologianimien taustalla on kyllä jotain ropellihattuideaa, Oraclet on oikeasti nappulakumeiksi hyvin hiljaiset asfaltilla alkukarheuden kulumisen jälkeen.

Ja teknologioiden nimet taitaa kertoa lähinnä siitä, että Mr. Heinella on hyvä huumorintaju :)

Gambinamiäs
10.05.2024, 13.26
Tästä samaa mieltä.

Hyvin täyttää Domanen rengastilan tällä hetkellä Pirellin Cinturato Gravel H 40mm. Mittailin juuri todelliseksi leveydeksi 42,7mm 2,7barin maantiepaineilla. Tuo 43mm on Domanessa aika lailla maksimi, jotta ahtaimmillaan jää se 4-5mm rakoa. Useimmassa kohdassa rakoa jää toki huomattavasti enemmän. Koska harrastan väärinpyöräilyä väärällä kalustolla, väärällä vaihteiston toimintatavalla ja välityksillä, niin laitetaan kuva vielä laitteesta väärältä puolelta :D

Nopean näköinen peli. Noi Pirellit kyllä rullaa kevyesti kun laittaa vähän painetta.

Gambinamiäs
10.05.2024, 13.29
^^Hyvältä näyttää! Tuossa kuvaa katsoessa ja parvekkeella olevaan pyörään verraten tein saman havainnon kuin nettisivujen perusteella: Manastashissa näyttäisi olevan tanwallia näkyvissä hieman vähemmän kuin Oraclessa, joten voisikohan jopa olla sama kulutuspinta nappuloineen molemmissa?

Standard-versio? Toi tai Manatash olisi ihan mielenkiintoinen kumi, Hurricanet oli Sutturaan turhan kapeat ja meni vaimon pyörään eikä sillä ole juuri tullut kilsoja. Jos joku haluaa sisäänajetut Endurace hHurricanet, niin myyn halvalla. Saa myös Focus 2022 Atlaksen 6.9:kin M-koossa jos haluaa sellaisenkin.

Mikae1
10.05.2024, 13.31
AG 25:lla 43 mm normipaineilla heti asennuksen jälkeen. Venynee noin 45 milliin. Fun factor 6/5. Rullaavuuteen en osaa vielä sanoa muuta kuin, että ovat varmuudella Hurricaneja nopeammat ja luultavasti Steilacoomejakin. Aika monta PR:ää tuli paikoissa, joissa polkaisin vähän vauhdikkaammin, vaikka ei ollut kovin tuoreen tuntuiset jalat ja vaikka pörräsin vaan ihan lähinurkkia, joilla oon polkenut tuhat kertaa aikaisemminkin.

Nappulat on selvästi pienemmät ja tiheämmät kuin Hurricanessa ja marginaalisesti pienemmät ja jonkin verran tiheämmässä kuin Steilacoomissa. Hersen renkaista lähinnä pikkunappularengasta ajettavuudeltaan, mutta pitää kuin maastorengas. Profiili on kivan pyöreä. Asfaltilla ajotuntuma on melkein kuin sliksillä ja kanttaillessa käyttäytyy neutraalisti. Soralla ja poluilla pitoa on joka suuntaan Ultradynamico Rosea enemmän ja pyöreämmän profiilin takia olivat myös UD:ta mukavammat. UD Rose oli mun mielestä paras match Stigmataan seka-ajoon tähän asti, mutta Manastash tais mennä ohi. Ainakin menee jatkoon ehdottomasti. Nyt olis läjä Hurricaneja tarpeettomina, kun ne ei Lutteroon oikein mahdu eikä ehkä vaimonkaan krossariin.

Itseasiassa Oracle Ridgekin saattaisi vielä mahtua Stiggyyn, mutta siinä taitaa olla sama nappulajoko kuin Manastashissa, joten nappulat olis sitten taas isommat.

https://live.staticflickr.com/65535/53708478272_b9aba5d2d9_4k.jpgOnko nuo mitkä versiot? Itsellä endurancet, ja nyt keväällä 44mm Tufo Thunderoilla ajamisen jälkeen ja sepelillä ne täysin puhkoen jokapaikasta(litku pitää ne ajokuntoisina) jäin miettimään miksen laittanut manastasheja alle heti.

Tufoihin verrattuna noissa omissani aika selvä rullaavuusero sileillä pinnoilla mutta heti kun menee rouheeksi soraksi ni manastash hakkaa täysin tuollaisen mininappulaisen Tufon. Mukavuus kans ihan eri luokkaa.

Mutta joo se pito ja miten niillä on uskaltanut ajaa polkua ja noita huonokuntoisia metsäteitä on se mistä on noissa todella tykännyt ja miksi ne tulee aina takaisin alle. Meteliähän noi tosiaan pitää ja se meni pahemmaksi muutaman sadan kilsan jälkeen. Mutta eihän se vaivaa missään muualla kuin asvaltilla.

Ois ehkä hauska kokeilla samat renkaat extralight tai standardina, ei vaan raaski vielä niitä ostaa. Sitten kun näissä alkaa nappulat katoamaan...

Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla

Gambinamiäs
10.05.2024, 13.33
Siis Endurance Manatash on mukavampi kuin normi Tufo? Aika kova jos näin. Tufon Swampero HD'ta miettinyt, mutta jos tuo pitää paikkaansa, niin mieluummin RH Endurance tai standardia.

Mikae1
10.05.2024, 13.40
Siis Endurance Manatash on mukavampi kuin normi Tufo? Aika kova jos näin. Tufon Swampero HD'ta miettinyt, mutta jos tuo pitää paikkaansa, niin mieluummin RH Endurance tai standardia.No näiden vuoden ensimmäisten lenkkien jälkeen se on alkutuntuma. Renet vaihtuu alle pian niin pääsee vertailemaan paremmin kun Tufot tuoreessa muistissa vielä.

Eniten tässä nyt kiinnostaa just kevyemmän manastashin vertailu tufoihin kun puhutaan varmaan aika samankaltaisista renkaista pistosuojauksen ja painon suhteen silloin. Ja voisko siis el/standard olla taas endurancea kuinka paljon mukavampi ajaa

Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla

misopa
10.05.2024, 13.52
Nopean näköinen peli. Noi Pirellit kyllä rullaa kevyesti kun laittaa vähän painetta.

Joo, reilummilla paineilla rullaa kyllä ihan kelvosti. Pirellissä tuntuu suhteessa selvästi rullausvastus lisääntyvän, kun laskee paineet alemmas, eli jonnekin 1,7-1,9 barin väliin. Tätä rengasta pitää ajaa kovemmilla paineilla, mitä esim. Rene Hersen SP EL versioita. Noissa paineen laskua ei huomannut lähellekään yhtä selvästi. Täten Pirellit eivät ole yhtä mukavat ja nopeat. Mutta ovat sen verran järeän oloiset (valitettavasti painoakin sitten rapiat 500g per kumi), että näillä uskaltaa ryskätä mistä vain, miten vain.

Ei sillä, olisin Hersejäkään koko ajan rikkonut. Kaksi flättiä tullut ko. merkin kumeilla n.13tkm ajosuoritteella.

Barlow Passeja EL versioina haluaisin kokeilla tulevaisuudessa, mikäli en ole tyytyväinen niihin Pirellin tuleviin 40mm P Zero slikseihin.

Gambinamiäs
10.05.2024, 13.55
Pirellissä tuntuu suhteessa selvästi rullausvastus lisääntyvän, kun laskee paineet alas, eli jonnekin 1,7-1,9 barin väliin. Tätä rengasta pitää ajaa kovemmilla paineilla, mitä esim. Rene Hersen SP EL versioita. Noissa paineen laskua ei huomannut lähellekään yhtä selvästi. Täten Pirellit eivät ole yhtä mukavat ja nopeat. Mutta ovat sen verran järeän oloiset (valitettavasti painoakin sitten rapiat 500g per kumi), että näillä uskaltaa ryskätä mistä vain, miten vain.

Ei sillä, olisin Hersejäkään koko ajan rikkonut. Kaksi flättiä tullut ko. merkin kumeilla n.13tkm ajosuoritteella.

Barlow Passeja EL versioina haluaisin kokeilla tulevaisuudessa, mikäli en ole tyytyväinen niihin Pirellin tuleviin 40mm P Zero slikseihin.
Juu, sen verran jäykkäkylkiset noi on, ettei toimi niin hyvin alhaisilla paineilla. Itsellä sekä H että M 45mm versioina, viime vuonna ei H't käyneet edes pyörässä, kun tykkään noista M'stä niin paljon. H't kyllä sain pari kertaa antautumaan, mutta tämä oli sisuriaikaan. M't kestää varmaan ydinsodankin, ei ole tullut reikiä sisureilla eikä litkuilla vaikka ajan stadin tappajasepeleissä noilla ianhan riittävästi.. Tänä vuonna vois heittää ne H't taas jossain vaiheessa ajoon, 3v taitaa olla ikää, eli jossain vaiheessa alkaa koppuroitumana joka tapauksessa.

Gary oin'
10.05.2024, 13.55
Standard-versio?

Standard-Oraclet on mulla juu, mitat 22,5mm vanteella

stenu
10.05.2024, 14.13
Onko nuo mitkä versiot?

Standardit on. Ne ovat kestäneet mun käytössä riittävän hyvin. Joskin nyt nämä Manastashit tulee todennäköisesti kokemaan sen verran rajua väärinpyöräilyä, että Endurancekin saattaisi olla perusteltu. Aika näyttää onnistunko näistä tuhoamaan kyljen yhtä nopeasti kuin Ultradynamicoista.

StevieRayVehkakoski
10.05.2024, 14.23
Sellaista muuten tulin sanomaan että Challenge Getawayt 45-622 koossa on aivan loistavat renkaat mutta myös aivan valtavat. Tempaisin nämä Cannondale SuperX:n vakio 19mm leveille vanteille ja leveimmillään nää on noin 2bar paineilla 46mm joten nykyaikaisilla vanteilla olisivat varmaan 47-48 leveät? Mutta onpahan pehmeätä kyytiä ja pitoakin selvästi Strada Bianca - sliksejä enemmän mutta kuvio on kyllä älyttömän matala joten ei varmasti irtohiekassa tai mudassa, märällä nurmikolla ym. pidä yhtään.

stenu
10.05.2024, 14.44
Joo 40 mm Geatawaytkin on isot. Isommat kuin 42 mm Herset.

paaton
10.05.2024, 17.17
Joo 40 mm Geatawaytkin on isot. Isommat kuin 42 mm Herset.

Penteles. Getawayt näyttävät korkeilta, mutteivat hirveän leveiltä? Nuo oli tarkoitus ostaa seuraaviksi renkaiksi ja luulisin että mahtuvat ninerssa pyörimään. Saas nähdä miten käy.

Niin juu, hurricanet olivatkin suht kapeat renkaat. 42mm resolutet selvästi isommat.

Gary oin'
13.05.2024, 09.46
Olenkohan ainut jolla on ongelmia Challengen renkaiden reunakudoksen liimauksen kanssa? Siis tuo muutaman millin kangassuikale jonka olisi tarkoitus jäädä kumin ja vanteen väliin, mutta jossain vaiheessa liimaus pettää niin että vanteelle nostaessa jää kaksinkerroin ja ilma suhisee välistä. Aiemmin tuota sai kaivella kohdalleen Strada Bianca-parista ja nyt sama yhden kesän ajetulla Getawaylla.

Yhden osumaa ottaneen pinnan vaihto venyikin kahden illan työksi, kun muutaman nostoyrityksen jälkeen piti luovuttaa, ottaa rengas littanaksi pöydälle ja etsiä Rubberfix-tuubi. Onkohan tämän syynä säilytys ympäri vuoden aurinkoisella lasitetulla parvekkeella?

velib
13.05.2024, 10.40
Lisäksi sellainen huomio, että tollanen ketterä geometria, lyhyehkö akseliväli ja paksut renkaat on ajettavuudeltaan ihan saakelin hauska konsepti. Vähän saattoi muuttua käsitys siitä, että mitä seuraavalta mahdolliselta pyörältä haluan.

Mulla saattoi tulla tuossa renkaan leveydessä raja vastaan, kun Hersen 48mm nappulat tuntuvat Space Chickenissä (geo vastaa suunnilleen Exploroa) hieman ylilyönniltä. Siis kivahan niillä on ajaa, mutta geometria pistää vastaan ennen kuin renkaan ominaisuudet. Renkaissa olisi pitoa ihan maastoajoa ajatellen, mutta tuolla geolla ei tee mieli ajella juurakoihin. Lisäksi oikein huonokuntoisissa metsäautotielaskuissa lyhyt akseliväli saa pyörän lentelemään minne sattuu. Mukavuuden puolesta toki alle kannattaa laittaa niin leveää kuin mahtuu.

stenu
13.05.2024, 11.32
^ Pikkasen ehkä Stigussa keskiö nousee korkealle Manastasheilla, joten sitä paksumpaa rengasta en siihen laittaisi ainakaan 700c-kokoisena. Mainiosti se kulkee kyllä teknisemmällä alustalla niitten kanssa: all time 8. lauantaina Meikon takakierron pitemmällä segulla ei kovin tuoreilla jaloilla ja vaikka siellä oli talven jäljiltä pari kaatunutta puuta kierrettävänä enkä muutenkaan uskaltanut ajaa ihan omaa täysii, kun olin ekaa kertaa tänä vuonna siellä eikä ollut tietoa, mitä polulle on talven aikana tapahtunut. Jos ei ole tuttu paikka, niin se on sellainen double-/singletrack-gravelpätkä, jolla jäykkäperämaasturi on todennäköisesti nopein vehje. (Ja parin viikon päästä 55-vuotiaana en tietty ole ihan nuori kollikaan enää.)

Ohiampuja
13.05.2024, 11.42
Koska harrastan väärinpyöräilyä väärällä kalustolla, väärällä vaihteiston toimintatavalla ja välityksillä, niin laitetaan kuva vielä laitteesta väärältä puolelta :DSenkin vääräleuka :)

WarElephantSixSixSix
13.05.2024, 12.55

Kannattaa kokeilla niitä sähkövaihteitakin ihan omaan päivittäiseen ajoon. Ei tästä ole montaa vuotta, kun olit vielä sitä mieltä, että vain teräsrungolla voi olla hauskaa. Kehitys kehittyy ja kannattaa omien resurssien mukana yrittää kehittyä mukana :) Tiedä vaikka löytäisit positiivisia asioita parin vuoden jälkeen sähkövaihteistakin. Itse en henkilökohtaisesti tunne ketään ketä sähkövaihteiden jälkeen haluaisi palata mekaanisiin.

stenu
13.05.2024, 21.06
Geometriahuomio liittyi siihen, että olen pohdiskellut, että tarviinko sen uuden Stigmatan, kun tuo nykyinen on alusta allaen ollut ajoasennoltaan vähän turhan lyhyt, vai myynkö vaan kokonaan pois ja teetän uuden lutteron kaikilla herkuilla eli vannejarruilla jne. Kehityksestä en tiedä, mutta ainakin sähkövaihteet mahdollistaa kuskin taantumisen, koska niiden käyttämiseen ei tarvita koordinaatiokykyä eikä juuri aivotyötäkään, joten ehkä sit joskus, kun en enää pärjää ilman :)

(Offaria, mutta Sramin mekaanisten hydrokahvojen ergonomia on musta huono ja se vois olla mulle ihan hyvä syy vaihtaa sähköihin - tai sitten pysyä vannejarruissa.)

WarElephantSixSixSix
13.05.2024, 21.43
Geometriahuomio liittyi siihen, että olen pohdiskellut, että tarviinko sen uuden Stigmatan, kun tuo nykyinen on alusta allaen ollut ajoasennoltaan vähän turhan lyhyt, vai myynkö vaan kokonaan pois ja teetän uuden lutteron kaikilla herkuilla eli vannejarruilla jne. Kehityksestä en tiedä, mutta ainakin sähkövaihteet mahdollistaa kuskin taantumisen, koska niiden käyttämiseen ei tarvita koordinaatiokykyä eikä juuri aivotyötäkään, joten ehkä sit joskus, kun en enää pärjää ilman :)

(Offaria, mutta Sramin mekaanisten hydrokahvojen ergonomia on musta huono ja se vois olla mulle ihan hyvä syy vaihtaa sähköihin - tai sitten pysyä vannejarruissa.)

Tuo kahvahomma on kyllä totta. Force 1x11 kun siirtyi grx di2, niin elämä alkoi taas maistumaan. Olin jo hyppäämässä sillalta mereen forcen osasarja taskussa :)

kaakku
13.05.2024, 22.19
Itse en henkilökohtaisesti tunne ketään ketä sähkövaihteiden jälkeen haluaisi palata mekaanisiin.
No kyllä sä mut tunnet ku kerta ollaan Strava-kavereita :rolleyes:

Seuraava vaihteisto on mitä todennäköisimmin mekaaninen GRX. Nyt on XT Di2 vaihtaja ja Dura-ace kahvat. Toiminnassa ei ole valittamista mutta silti tykkäisin vaijerivetoisesta enemmän. Etenkin kun sähkölaitteet on niin pirun kalliita. Nämäkin tulivat sen SuperX:n mukana kun "halvalla sai..."

Teemu H
13.05.2024, 22.55
Etenkin kun sähkölaitteet on niin pirun kalliita.

Ei kai se välttämättä näin ole. Kasailin junnulle talvella maantiepyörän, ja harmittelin, että Sramin sähkösarjoja olisi saanut tosi halvalla. Niissä ei vain onnistu sääntöjen mukainen välitysten speksaus kovin helposti, esim. perinteisesti rajoitinruuvia pyörittämällä. Niinpä piti ostaa antiikkiset mekaaniset samaan hintaan, ellei jopa kalliimmalla.

Ja minäkin olen tavallaan sähköstä mekaaniseen palaaja, ja sitten heti taas sähköä ikävöivä. Kymmenisen vuotta on maantiepyörässä ollut di2, aivan hyvin on kaikki mennyt. Sitten jostain typerästä syystä halusin viimeisimpään maastopyörään mekaanisen XT-Shimanon. Ei se mikään hyvä ole, olisinpa ottanut Sramin sähköt siihenkin. :o

Teemu H
13.05.2024, 23.20
Ai niin rengasketju tämä oli. Ultradynamico Cava Race 650bx47.9999999.

Asensin kumit ja kävin satkun verran ruutuja pyytämässä asfaltilla, soralla ja poluilla. Ei moitittavaa, mutta ei ollut läheskään Rene Herse Extralightin veroinen pumpulifiilis. Täytyy testailla paineiden kanssa. Nyt näytti pyörä myös makaavan takakumi tyhjänä tallissa, mutta johtunee normaaleista tubeless-syistä, eikä suoranaisesti tästä renkaasta :o

https://teemu.dy.fi/pyora/Cava1.jpg

https://teemu.dy.fi/pyora/Cava2.jpg

huotah
14.05.2024, 00.19

Asensin kumit ja kävin satkun verran ruutuja pyytämässä asfaltilla, soralla ja poluilla. Ei moitittavaa, mutta ei ollut läheskään Rene Herse Extralightin veroinen pumpulifiilis. Täytyy testailla paineiden kanssa. Nyt näytti pyörä myös makaavan takakumi tyhjänä tallissa, mutta johtunee normaaleista tubeless-syistä, eikä suoranaisesti tästä renkaasta :o

Meillä on taloudessa yksi sarja jotain rouheampaa Ultradynamicoa ja niitä sai litkuttaa ihan huolella Orange Sealilla että alkoivat lopulta pitää ilmaa. En ole ikinä nähnyt missään renkaissa sellaisia litkukarpaloita kyljissä kuin noissa. Lähtevät onneksi helposti pois paperilla pyyhkimällä :D

stenu
14.05.2024, 08.13

Joo sen tuntee kädessäkin, että noitten kylkimatskuissa on eroa, vaikka voisi kuvitella, että ovat samaa kamaa, kun tulevat samoilta linjoilta. UD:n Race on mun mielestä kyllä myös kestävämpi kuin Hersen UL ja sitten UD:n JFF tuntuisi olevan joustavampi kuin Race, mutta heikompi. Osa mukavuuserosta tulee myös siitä, että Hersejen profiili on pyöreämpi (ainakin kuviollisissa renkaissa) niin varsinkin se alkupään jousto on herkempää. Mullakaan ei ole uusista renkaista tihkunut Oranget läpi, mutta jonkun aikaa alla olleista ja uudelleen asennetuista JFF:stä tihkui jonkin aikaa.

Sellainenkin huomio, että Rose Race 42 on selkeästi isompi kuin Rose JFF 42. Tai ainakin noi mulla olevat yksilöt. Littanana ero on jotain 4 mm luokkaa.

Föhn
17.05.2024, 16.27
Rouva tykästyi Rene Herseen slickseihin sen verran että taitaa joutua laittamaan tilauksen vetämään. Edellisessä tilauksessa tuli myös Antelope Hill. Ja ihan vaan kokeillakseni että miten tollanen semiläski rengas menee erilaisiin gravel runkoihin ja miten se levenee erilaisilla kehillä.
ID 23mm kehällä menee nätisti Cruxin runkoon väljällä toleranssilla ilman kuskia.

peruspertti
21.05.2024, 21.09
Rene Herse Hurrigane Ridge 42mm extralight. Aivan mahtava ajaa, mutta! Takarenkaaseen tuli kylkeen repeämiä joita litku ei kyennyt paikkaamaan. Tapahtui juuri lanatulla tiellä jossa noin kananmunan kokoista irtosoraa. Piti laittaa sisuri ( on muuten helkkarin sotkuista touhua tienpäällä). Seuraavan päivänä lähdin lenkille ja eturengas osui pieneen multa-/mutapaakkuun ja sihinän ja puhinan jälkeen totesin sentin viillon renkaan kyljessä. Mitäs siinä. sotkuinen sisurin laitto ja lenkki vähän lyhennettynä loppuun.
Renet roskiin (tulihan noille 800km) ja Pirelli Cinturato H 45mm tilalle. Eturenkaaseen heti ensimmäisellä lenkillä reikä jonka litku paikkasi. Takarengas ei oikein pitänyt ilmaa. 400km ajelin ja nyt otin takasen irti. renkaassa 3 reilua reikää, joihin laitoin tiptopin sisäpuolelle. Venttiili oli lisäksi vuotanut vanteen sisälle. Vanneteippi oli varmaan kenttätoimenpiteissä ottanut itseensä.
Melko rouheaa on ollut vasta lanatut tiet Varsinais-Suomessa. ehkä se tästä paranee

paaton
21.05.2024, 21.23
Jep. Itse kyllä alkanut arvostaa paksuja kylkiä gravell kumeissa.

E25 terrat tuntuvat olevan naksun vanhoja hitaammat, mutta kyljet herättävät luottamusta. Noilla paukuttaa ihan mielellään karkeaa tienpohjasepeliäkin.

Omaan pyörään ei oikein mahdu kuin 40-42mm kumi ja se kyllä tahtoo jo pohjailla aika tiheään kunnon murikoissa.

hubba
28.05.2024, 21.19
Dylan Johnson julkaisi mielenkiintoista aerodataa ym. leveistä gravel renkaista. Mm. 60mm syvällä vanteella 53mm leveät renkaat olivat yhtä nopeat kuin 45mm.

https://www.youtube.com/watch?v=w3yspNTvVPo

paaton
28.05.2024, 23.11
Dylan Johnson julkaisi mielenkiintoista aerodataa ym. leveistä gravel renkaista. Mm. 60mm syvällä vanteella 53mm leveät renkaat olivat yhtä nopeat kuin 45mm.

No nyt meni kyllä mielenkiintoiseksi!

Oulunjulli
29.05.2024, 09.44
Videota en (vielä) katsonut, mutta hyvä ajoitus kun omat 45mm Pirellit (H) hajosi viime viikolla (toiseen kasvoi jumputtava patti vanhan korjauksen kohdalle ja toinen oli räkinyt litkut pihalle satulaa myöten).
Laitoin bike24 express toimituksella 29"/2.1" Thunder Burtit tilaukseen ja parin lenkin kokemuksella on kyllä kiva yhdistelmä. Järki sanoo että täytyy olla hitaammat kuin pirellit, mutta tuntuu kyllä lennokkaammalta. Ei ole kyllä mittausdataa tukemaan tuntemuksia.
Vanteeni on just 55-60mm korkeat, id25mm ja mahtuu Carbondan runkoon mainiosti.

WarElephantSixSixSix
29.05.2024, 10.00

Harmi kun Kanzo Fastiin mahtuu vain 42mm renkaat. No laitan 65mm syville kiekoille 42mm resolutet ja rokki soi. Jahka tuo pyörä nyt saapuu aikataulussa kesäkuun alkupuolella.

stenu
29.05.2024, 10.30
^^ Mikä on Burttien suurin leveys ja korkeus i25-vanteella?

moukari
29.05.2024, 12.44

2.25 TB muistaakseni mulla i26 vanteella 55 mm.

paaton
29.05.2024, 13.14
Ihan en kyllä purematta niele dylanin juttua. Saas nähdä ajaako itse noilla unboundin vai vetoaako mutaan, kuten jo videossa mainitsi.

Klikkejä tuolla kyllä saa. Itsekkin katselin ensimmäistä kertaa dylanin videota edes vähän pidempään.

velib
29.05.2024, 13.49

Stigmata FB-ryhmässä joku oli muistaakseni mittaillut leveydeksi n.53 milliä. Korkeudesta en tiedä. Uuteen Stigmataan sopivat ilmeisesti ihan hyvin.

Oulunjulli
29.05.2024, 16.27

Tuo 53mm pitää paikkaansa i25 vanteella. Korkeus näyttäisi olevan luokkaa 46mm +/-0.5mm hookless vanteen reunasta. 2vrk olleet paikoillaan ja max 2.4bar oli tubeloiksoinnin koeponnistuksessa.
Juu en tiedä onko ne oikeasti hyvät, eka lenkillä kyllä koin aivan poikkeuksellista innostumista ja nähtäväksi jää oliko se vain hyvä päivä. Niin, nämä renkaat on mallia race. Ne toiset taisi olla mitattu rullaavimmiksi joskin taisivat olla aivan eri vuosikertaa.

paaton
29.05.2024, 16.36
Mä olen kyllä alkanut itsekkin kallistumaan teorialle, että tuo brr testi painottaa kuminlaadun rullausta assulla/rullalla.

Ei oikein voi muuten olla mahdollista, että Schwalben ground controllit ovat vahva kylkisinä paremmin rullaavaat mitä race mallit.

Siis ei brr testi väärässä ole, mutta tulos voi olla epätasaisessa maastossa jotain ihan muuta. Tuohon vielä päälle se, että pitävä kumi lisää vauhtia.

Esimerkikkinä vaikka wtb resolute. Tuntuu tosi nopealta renkaalla hiekalla, mutta assulla terrakuskit vaan poistuu. Resoluten kyljistä näkee valoa vasten läpi. On pehmeä ja pitävä rengas ajaa.

Plus
29.05.2024, 16.47
Resolutet on mukavat ja hyvät ajaa, mutta BRR testien mukaan niillä ei tee yhtään mitään. Sen sijaan GP5000 AS TR 35 on BRR testien mukaan aivan fantastinen rengas, mutta itse vaihdoin ne pois heti ekan lenkin jälkeen. Todella paksu kylki tekee renkaista ajotuntumaltaan kuin puutarhaletkun. En tykännyt.

Kun BRR testit laittaa renkaan kyljen paksuuden mukaiseen järjestykseen, on rankinglista mielenkiintoinen, ja Resolutekin on korkealla.

paaton
29.05.2024, 18.06
Hyvä vertaus. Olisi siisti saada rullatesti karkealle ja epätasaiselle gravellille. Ei kyllä mitään hajua miten tuosta saisi vuodesta toiseen toistettavan.

Plus
29.05.2024, 19.12
Betonista valamalla saisi testirumpuun minkälaisen sorapinnan tahansa. Toiseen laitaan vaikka kunnon sepeliä ja toiseen hienompaa tavaraa. Ehdotin aikanaan Hankiolalle, mutta ei innostunut.

hubba
29.05.2024, 20.08
Dylan Johnson tosiaan kertoi aiemmassa videossa että tekee paljon omia testejä ajamalla tiettyä pätkää gravelia tasateholla monilla eri renkailla ja päätyi tulokseen että mitä leveämpi sitä nopeampi. Ja leveämmistä kumeista saa tehtyä myös ohuempia samalla pistosuojauksella mikä myöskin vähentää vierintävastusta. BRR testeissä tosiaan se tärinän vaikutus jää kokonaan pois.

Eikö jollain yhtiöllä ollut luonnollista alustaa matkiva testipenkki vai muistanko väärin.

tchegge_
29.05.2024, 20.35
Mites mä joskus pohdinkaan? Katetulla nojakilla ravirataa ympäri tehomittarin kanssa.

Saisi Vermollekin jotain hyötykäyttöä nahkaspeedwayn sijasta. [emoji1]

Sent from my Takapalk

Striimaaja
29.05.2024, 21.49
Ajelin pari vuotta lenkkejä Kona Rove ST:llä renkaina Maxxis Re-Fuse 650x50 tubeless 60 tpi. Nyt tänä keväänä halusin päivittää nämä vähän mukavimpiin ja paremmin rullaaviin, joten laitoin alle uudet WTB Horizon Road Plus 650x47 120 tpi -renkaat (myös tubeless). Nyt n. 100 km:n jälkeen voin arvioida erot Re-Fuse vs. Horizon:

- Mukavuus -- ei mitään havaittavaa muutosta
- Vierintävastus -- pieneni selvästi, pyörä on kevyempi polkea ja rullaa selvästi kevyemmin eteenpäin
- Keskinopeus/syke vakiolenkilläni / Polar Pacer Pro -- ei mitään havaittavaa muutosta näiden välillä :D

Muistan lukeneeni jonkin verran vastaavia kokemuksia muiltakin. Tuntuma kevyemmästä kulusta ei kuitenkaan oikein näy GPS- tai sykedatassa. Olen silti tyytyväinen uusiin renkaisiini, sopivat hyvin rauhallisille lenkeille huonokuntoisille asfalttiteille.

tchegge_
30.05.2024, 08.55
- Vierintävastus -- pieneni selvästi, pyörä on kevyempi polkea ja rullaa selvästi kevyemmin eteenpäin
- Keskinopeus/syke vakiolenkilläni / Polar Pacer Pro -- ei mitään havaittavaa muutosta näiden välillä :D

.

Rengaswatit on kumminkin verrattain pieni osa kokonaisvastuksesta.
Jos vaikka ajattelee että toinen rengas on 10w hitaampi niin saadaan 20w.
Watti/nopeuslaskurilla 200w on 34,7kmh ja 220w on 36,1kmh.

Noi hukkuu perusharrastajalla helposti sinne lenkin muihin muuttujiin.

Sent from my Takapalk

Sivustakatsoja
30.05.2024, 09.47
Jos ei aja kelloa vastaan, tai teho-ohjatusti, niin aika vaikea on vierintävastuksia vertailla. Itse olen havainnut omalla kohdallani, että runsaammin asfalttia sisältävälle lenkille otan mieluummin kapeamman renkaan 700c-kokoisena ja puhtaammalle soralenkille 650b-kokoisen leveämpänä.

Mulla on eri kiekoilla samat Teravail Cannonball-renkaat, toiset 47- ja toiset 42-milliset.

Jos ajaa kilpaa, niin voittajan valinta on oikea. Jos ajaa omaksi ilokseen, niin se rengas mikä tuntuu nopealle ja millä on kiva ajaa, on oikea.

Ja jos ajoalustalla on irtosoraa ja muuta liukasta, niin renkaaseen pitäisi olla luottamus: jos joutuu kovaa ajaessa siirtymään puhtaammalta uralta tien reunan irtosoralle, niin luottamusta olisi hyvä olla.

stenu
30.05.2024, 09.52
Ajelin pari vuotta lenkkejä Kona Rove ST:llä renkaina Maxxis Re-Fuse 650x50 tubeless 60 tpi. Nyt tänä keväänä halusin päivittää nämä vähän mukavimpiin ja paremmin rullaaviin, joten laitoin alle uudet WTB Horizon Road Plus 650x47 120 tpi -renkaat (myös tubeless). Nyt n. 100 km:n jälkeen voin arvioida erot Re-Fuse vs. Horizon:

Muistan lukeneeni jonkin verran vastaavia kokemuksia muiltakin. Tuntuma kevyemmästä kulusta ei kuitenkaan oikein näy GPS- tai sykedatassa. Olen silti tyytyväinen uusiin renkaisiini, sopivat hyvin rauhallisille lenkeille huonokuntoisille asfalttiteille.

Horizonia ei ole BRR:ssä testattu, mutta keskimääräisen otannan perusteella WTB:t on suunnilleen yhtä hitaita kuin Maxxiksetkin, joten eipä noitten rullaavuudessa välttämättä olennaista eroa olekaan. 120tpi-versio näyttäisi kaiken lisäksi olevan kaikkein painavin Horizon ja siinä on joku SG2-pistosuojaus, joka ei varmasti paranna rullaavuutta eikä mukavuutta. Hersen sliksiä tai Ultradynamicon Cavaa alle, niin takuulla näkyy ja tuntuu.

Ohiampuja
30.05.2024, 10.43
Nyt mun Grizlyssä on ne mukana tulleet Pirelli Cinturato Gravel H renkaat. Muistanko väärin, mutta eikös noita pidetä ihan kohtuullisesti rullaavina renkaina?

Gambinamiäs
30.05.2024, 11.17
Horizonia ei ole BRR:ssä testattu, mutta keskimääräisen otannan perusteella WTB:t on suunnilleen yhtä hitaita kuin Maxxiksetkin, joten eipä noitten rullaavuudessa välttämättä olennaista eroa olekaan. 120tpi-versio näyttäisi kaiken lisäksi olevan kaikkein painavin Horizon ja siinä on joku SG2-pistosuojaus, joka ei varmasti paranna rullaavuutta eikä mukavuutta. Hersen sliksiä tai Ultradynamicon Cavaa alle, niin takuulla näkyy ja tuntuu.
Byway SG2 on ainakin yksi hitaimpia BRR:n testaamia renkaita.

tchegge_
30.05.2024, 14.32
Nyt mun Grizlyssä on ne mukana tulleet Pirelli Cinturato Gravel H renkaat. Muistanko väärin, mutta eikös noita pidetä ihan kohtuullisesti rullaavina renkaina?Niistä just BRR testannut sen 50mm leveän ja kapeampi joskus viime vai toissa vuonna.

Ihan ok rengas.

Sent from my Takapalk

Oulunjulli
31.05.2024, 11.47
Mulla tekee mieli väittää että nuo edellisellä sivulla mainitsemani 2.1" Thunder Burtit rullaa jopa selvästi paremmin kuin Pirellin Gravel H 45mm jotka ne korvasi.
Pirellit tuntui ainakin minulla vaativan vielä aika kovat paineet rullatakseen, näillä taas menee oikein pehmeästi ja silti kevyesti niin asvaltilla kuin soralla.
Ei voi tietää tuleeko tuo korvieni välistä, ja varmaan näissäkin vastus alkaa nousemaan tuolla 32kmh huiteilla kaposempiin verrattuna järkeni mukaan, mutta ajamisen iloa ovat kyllä tuoneet ja kulkee ne nopeastikkin.

Meni jotenkin vielä hankalammaksi kun toisille kiekoille olen ajatellut tähän ~40mm sliksit puhtaille assulenkeille, mutta en nyt tiedä tulisiko niille käyttöä ollenkaan....suojaamatonta gravelking sliksiä 43mm näkyisi olevan edukkaasti ja ainakin jotenkin rullaa, joskin noista ne pienemmätkin osasi kääntyessä olla jokseenkin omituisia ohjaustuntumaltaan.

stenu
31.05.2024, 12.59
Unohdin kiittää edellisen sivun mitoista. Ei ne kyllä taida sovinnolla mahtua edellisen sukupolven Stigmataan. Ainakin tulisivat turhan lähelle satulaputkea.

Rawjunk
31.05.2024, 13.51
Voisi kyllä tilata Thunder Burtit ja siirtää ne tarvittaessa käyttikseen. Omaan graveliin pitäisi kyllä mahtua just max. 53mm renkaat ja 25mm:n id kiekotkin löytyy. Spessun Pathfinder Prot 47:t tai Tufo Thundero 48:t (HD) myös vaihtoehtoina.

WarElephantSixSixSix
31.05.2024, 14.57
Thunder Burt on hyvä rengas graveliin ja rullaa pirun hyvin. Mulla oli ekassa Open UPissa ne 650b kiekoilla. Niiden vanhojen kanssa sai olla tarkkana kuin porkkana, että litkua piisaa juoksevana renkaan ja vanteen välissä. Joka lenkin jälkeen kulutuspinnassa oli kymmenkunta litkuläikkää. Sisurin kanssa ei kannata edes harkita.

misopa
31.05.2024, 21.35
Uus Pana rullattu. Ei mikään erikoinen suoritus. Sanoisin jopa pettymykseksi.

https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/panaracer-gravel-king-x1-r

Kepsu
01.06.2024, 16.18
No niin, meninpä minäkin testaamaan renkaitani rummulle. Ei mitään toivoa ajaa kummallakaan, aivan paskat renkaat siis siinä.
Mutta kun jatkoin ajoa niillä alustoilla joilla yleensä ajan eli käytännössä aivan kaikenlaisilla niin olipas hyvät renkaat. Mukavuus ok, rullaa hyvin kaikilla alustoilla, uskaltaa ajaa kivikotkin ettei tarvitse koko ajan jännittää rengasrikkoa. Yhteenvetona totean että nämä ilmaiseksi saamani renkaat sopivat ainakin omiin ajoihin riittävän hyvin. Syksyn mutakeleihin sitten jotain karkeampaa alle.
Jos siis valitset renkaasi rumputestien perusteella niin ei näitä voi suositella, mutta en usko että kukaan rummulla ajaakaan. Noin niinkuin yleisrenkaina eivät herätä minkäänlaisia negatiivisia jossei hirveästi positiivisiakaan tunteita, eli laita alle ja nauti kesästä renkaat. Näitä ei varmaan ihan helposti saa puhkottua. Helpot tubelesoida, pitävät paineet. (Orange Seal)
Ps. Tuo kolmas kuva on sieltä Erkylän graveleiltä. (Jopo81 tiedoksi)
Pss. Tätä ei pidä ottaa liian tosissaan.
https://pic.useful.fi/8fp-2Pg6q.jpg
https://pic.useful.fi/HBIdNEIkX.jpg
https://pic.useful.fi/RcbBeQopp.jpg

Kepsu
01.06.2024, 16.22
Niin joo, jäi sanomatta että renkaat on WTB Byway 44.

nure
03.06.2024, 00.05
Ihan uteliaisuuttani, mikä noissa paskan ruskeissa kiehtoo?