Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Dopingpaukku

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30

ketju44
06.09.2009, 23.02
Toisaalta kuntoilulla ja topinkilla ei pitäisi olla mitään tekemistä. Lisenssikisoissa olisin kyllä tuollaisen mielenosoituksen täysin ymmärtänyt.

Niin , kai paikka oli väärä............ Voi vielä olla vaikutukseltaan negatiivinen jos käry "oikean" aineen käytöstä tulee.
Tai en mää tiiä.....................:o

OJ
06.09.2009, 23.22
Nämä selittelijät sietävätkin saada kettuilua osakseen.

mutanaama
06.09.2009, 23.39
Jaa tuotanuin. Onkos tollanen mielenilmaisu kisoissa edes sallittua:seko:

scf_
06.09.2009, 23.46
Hyvä Jussi ja Kimmo!

http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135249111813.jpeg

http://www.hs.fi/urheilu/artikkeli/Helsingin+py%C3%B6r%C3%A4kisan+voittaja+her%C3%A4t ti+huomiota+ironisella+kyltill%C3%A4%C3%A4n/1135249111815

Artikkelia lainaten: ""Kyllä urheilijan pitää tietää, mitä syö. Tai jos ei ole varma, jättää syömättä""

Erittäin iso plussa tästä kommentista ja kannanotosta. *Peukku ylös*
Osoittivat kommentillaan esimerkkiä pyöräilijoille, jotka vakavissaan tähtäävät edes kotimaan huipulle, puhumattakaan kv. tasolle tähtäävistä.

Johan Moraal
06.09.2009, 23.56
Jaa tuotanuin. Onkos tollanen mielenilmaisu kisoissa edes sallittua:seko:

No mutta eikös parhaat mielenilmaisut ole yleensä kiellettyjä? Tai emmä tiedä, olen kiltti kansalainen.

Minun piti kyllä lukea se lehtijuttu, jotta varmistuin että kyseessä ironia. Hyvä näin, Plussa Kimmolle minun puolesta.

(edit) Ja yleisesti näistä tapauksista:
Jos jää kiinni, sano että olen pahoillani pojat, olen kusettanut teitä, se oli väärin, en tee sitä enää. Ehkä silloin voi jopa anteeksia ja ymmärrystä saada. Kaikki muut puheet on selittely ja päskäpyhettä. Kunnes toisin todistetaan.

KaisaTheKissa
07.09.2009, 09.38
Minusta tuo Kanasen veto on aivan erinomainen. Paikka täysin oikea ja on oikein, että asiat sanoo "suoraan" juuri urheilija eikä mikään "wannabepuuhastelija" jossain harrastefoorumilla. Yleisön mielipide dopingiin täytyy saada niin negatiiviseksi kuin mahdollista.

StantheMan
07.09.2009, 09.47
Jos mieltään osoittaa, niin pitäähän sen näkyä. Turha sitä on omissa nurkissa jupista! :cool: Vai mitä Hannu! Nuoremmat eivät taida tietää missä tapahtumasta alla oli kyse.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/c8/Carlos-Smith.jpg

hannupulkkinen
07.09.2009, 10.10
Jos mieltään osoittaa, niin pitäähän sen näkyä. Turha sitä on omissa nurkissa jupista! :cool: Vai mitä Hannu! Nuoremmat eivät taida tietää missä tapahtumasta alla oli kyse.

Joo! Rasismi ja douppaus ovat varmaan eri tason kysymyksiä.
Kaippa sitä pitää siellä näkyä siellä missä on porukkaa.
Kun manifestoi jostakin pitää kuitenkin miettiä mitä haluaa viestittää ja mitä yleisö sitten mielessän rakentaa.
Saiko Black Power sitä mitä halusi. Varmaan sai ja sai aikaan myös muutamia murhia ja paljon väkivaltaa.

Mitä Kananen sai aikaan:
1. Vahvisti ihmisten käsitystä siitä, että pyöräily ja doping ovat erottamattomat.
2. Epäilyksen siitä, että selittelee jotakin.
3. Ihmetystä siitä, että mitä tuo oikein hakee?
4. Ehkä vähäinen määrä ihmisistä ajatteli, että hän halusi irtisanoutua dopingista.
5. Moralisoi ja puuttui keskeneräisiin asoihin.
6. Oli mustavalkoinen
7. Sai kosolti julkisuutta

Manifestoinnilla on aina monia vaikutuksia ja tuskin manifestoijat miettivät mitä pahaa saavat aikaan. Julkisuuden himo on niin suuri.
Minusta hyvä tässä oli individuaalia ei lajia nostavaa.

Oatmeal Stout
07.09.2009, 10.20
Saiko Black Power sitä mitä halusi. Varmaan sai ja sai aikaan myös muutamia murhia ja paljon väkivaltaa.
Vähemmän kuin valkoinen kristitty enemmistö teki vastustaessaan sitä, vai lasketko nekin BP:n lukuun :D

hannupulkkinen
07.09.2009, 10.29
Vähemmän kuin valkoinen kristitty enemmistö teki vastustaessaan sitä, vai lasketko nekin BP:n lukuun :D
No en mutta olen pasifisti. Nykyisin tosin aika realisti, mutta väkivalta on aina tappio.

equilibrium
07.09.2009, 10.37
No en mutta olen pasifisti. Nykyisin tosin aika realisti, mutta väkivalta on aina tappio.

Menee nyt aika OT, mutta realismi on todellakin poikaa monessakin tapauksessa. Uskotko, että (edes) jenkkilässä oltaisiin edes nykyisessä tilanteessa jos kukaan ei koskaan olisi käyttänyt voimakeinoja? Jos mustat olisivat aina kääntäneet toisen poskensa vaan uudelleen lyötäväksi, olisivatko he yhä orjien asemassa?

Ja jos Kanasen erittäin ei-väkivaltainen kannanotto on myös mielestäsi väärin, niin mikä on sitten soveliasta kannanottoa? Täällä palstalla nimimerkin takana urputtaminen ja toisten arvostelu/maailman menon taivastelu/ihmettely?

Ulkopuolisen on aina helppo sanoa. Mielestäni kantaa tarvitsee ottaa, joissakin tilanteissa myös voimakeinoin. Se onko se oikein vai väärin, on paljon vaikeampaa tilanteesta riippuen joskus jopa mahdotonta.

Oma humble opinion on, että Kanasen peppuläpyskä oli loistava tapa ottaa kantaa: huumorilla, näkyvästi ja sellaisessa tapahtumassa, jossa se tulee esille, muttei haittaa menoa.

Markku N
07.09.2009, 10.37
Kun mieltään osoittaa niin ei koskaan voi olla ihan varma tuleeko ymmärretyksi oikein. Riski on pienempi kun etukäteen kunnolla miettii mitä tekee ja kuinka. Kanasen mielenosoituksen voi ymmärtää vain, jos tuntee viimeaikaisia dopinguutisia. Hesarin uutisesta voi kyllä pääätellä että viesti on mennyt perille ja Hesari sitten edelleen tulkkaa asiaa niille, jotka eivät ymmärtäneet. Siispä onnistunut mielenosoitus.

Toinen riksi minkä mieltäänosoittaessa ottaa on, että teostaan joutuu jollain tavalla itse kärsimään tai aiheuttaa toisille sellaisia ikäviä seurauksia joita ei halua. Kanasella tämä riski on aika pieni, lisennsikisassa tämä riksi olisi varmaan ollut isompi. Tässä suhteessa Meksikon olymopiakisoissa mieltään osoittanut kaksikko otti sitäkin isomman riskin. Heidänkin viestinsä kyllä meni perille. Seurasi myös ikävyyksiä ja väkivaltaa mutta se on sitten toinen asia kuka niistä oli vastuussa. Nyrkki pystyssä palintopallilla ei vielä ole väkivaltaa.

Pyöräily ja doping olivat kyllä samassa uutisessa taas, mutta tällä kertaa tuli selväksi, että nyt ollaan sitä vastaan. Kuntotapahtumalla ja dopingilla ei tosiaankaan ainakaan pitäisi olla tekemistä keskenään ja sitäkin Kanasen mielenosoitus tekee selväksi.

hannupulkkinen
07.09.2009, 10.46
Uskotko, että (edes) jenkkilässä oltaisiin edes nykyisessä tilanteessa jos kukaan ei koskaan olisi käyttänyt voimakeinoja? Jos mustat olisivat aina kääntäneet toisen poskensa vaan uudelleen lyötäväksi, olisivatko he yhä orjien asemassa?

Ja jos Kanasen erittäin ei-väkivaltainen kannanotto on myös mielestäsi väärin, niin mikä on sitten soveliasta kannanottoa? Täällä palstalla nimimerkin takana urputtaminen ja toisten arvostelu/maailman menon taivastelu/ihmettely?

No en usko, että ilman valtaa päästään mihinkään. Itse pidän kyllä väkivaltaa aina tappiona. Maaílma on rakennettu suunnattomilla veriteoilla.
Ja niitä tapahtuu koko ajan. Ehkä pasifismi vs. väkivaltakeskustelu pitäisi käydä muualla kuin täällä. Humanismi ei ole väkivaltaa.

Kanasen mielenosoitus oli rauhanomainen ja hyvä niin. Jos sillä voidaan edistää pyöräilyä ja erityisesti kuntopyöräilya ja kansanterveyttä, hyvä niin.
Nyppitää lähetä töihin.

J T K
07.09.2009, 11.28
Ei siellä Kapustan mäessä sitten turhaan lue Kellun nimi...

lansive
07.09.2009, 11.54
Calström on 2009-maantiepyöräilyn Suomen Mestari.

Lainaus Fillari-lehden uutisista:

Eipä tuollaista uutista siellä näkynyt, mutta täältä (http://www.pyoraily.fi/saannot_ja_tuomaritoiminta/tuomaritoiminta/rangaistukset/) ainakin tilanne selviää.

JuhoIlmari
07.09.2009, 12.01
Eipä tuollaista uutista siellä näkynyt, mutta täältä (http://www.pyoraily.fi/saannot_ja_tuomaritoiminta/tuomaritoiminta/rangaistukset/) ainakin tilanne selviää.

Aika hienosti piilotettu organisaatiolta, jonka oikeasti pitäisi ottaa asiaan näkyvästi kantaa ja tiedottaa avoimesti. Paljon olisi huhuja tippunut matkalta toisin toimien.

PHI
07.09.2009, 12.11

Joo, sivu olikin TWD Länkenin, mutta yhtä kaikki:

Fillari-lehden etusivu, vasemmalta uutiset 6.9.2009: 'Ensimmäinen vuoristoetappi nosti Evansin kärkeen Espanjassa' Klikkaa sitä, sieltä löytyy.

Hans Opinion
07.09.2009, 12.13
Vähän yllätti kun luin Kanasen kypäräkannanotosta osittain vielä keskeneräiseen dopingasiaan, rohkeahko veto... mutta mitä enemmän olen tuumannut asiaa sitä enemmän olen tykästynyt Kansen esille tuloon. Aktiivi urheilija kun ottaa asian esille "tässä muodossa" niin hän tulee takulla huomioiduksi ja mielipide harvinaisen selväksi... hyvä veto Kimmolta!

Oatmeal Stout
07.09.2009, 12.57
Aika hienosti piilotettu organisaatiolta, jonka oikeasti pitäisi ottaa asiaan näkyvästi kantaa ja tiedottaa avoimesti. Paljon olisi huhuja tippunut matkalta toisin toimien.
Eihän tuohon voi ottaa julkisesti SPU kantaa ennen kuin asia siinä jamassa, että on jotain lopullista päätettävää.

lansive
07.09.2009, 13.03
Eihän tuohon voi ottaa julkisesti SPU kantaa ennen kuin asia siinä jamassa, että on jotain lopullista päätettävää.

Lopullista kokonaistuomiota tuskin on mietitty, mutta eiköhän näyttö ole aika vahva kun tulos on mitätöity Liiaksen osalta. Ehkä haluavat sitten laittaa enemmän tiedotetta kun kaikki sanktiot on päätetty.

wanderer
07.09.2009, 13.56
Kaikenlaista hurskastelua. Pah, sanon minä!

ketju44
07.09.2009, 16.01
Kanasen mielenosoitus oli rauhanomainen ja hyvä niin.

Olishan se ollut kuntotapahtumaan aika kornia jos siellä ois Liias vaikka kivitetty :D

Sidi2
07.09.2009, 16.23
Mitä Kananen sai aikaan:
1. Vahvisti ihmisten käsitystä siitä, että pyöräily ja doping ovat erottamattomat.
2. Epäilyksen siitä, että selittelee jotakin.
3. Ihmetystä siitä, että mitä tuo oikein hakee?
4. Ehkä vähäinen määrä ihmisistä ajatteli, että hän halusi irtisanoutua dopingista.
5. Moralisoi ja puuttui keskeneräisiin asoihin.
6. Oli mustavalkoinen
7. Sai kosolti julkisuutta

1. Antoi signaalin, jotta pyöräilijät itse eivät halua lakaista maton alle tapaus Liiasta, joka uutisoitiin ja nopeasti unohdettiin.
2. Sai kosolti julkisuutta, ja ymmärrystä ihmisiltä jotka ovat riittävän älykkäitä ymmärtämään sarkasmia.

NoNo
07.09.2009, 16.44
Lopullista kokonaistuomiota tuskin on mietitty, mutta eiköhän näyttö ole aika vahva kun tulos on mitätöity Liiaksen osalta. Ehkä haluavat sitten laittaa enemmän tiedotetta kun kaikki sanktiot on päätetty.
Ehkä tuon olisi voinut hoitaa siten että SM arvon menetys olisi tullut samanaikaisesti koko muun jupinan kanssa. Ei tässä mikään kiire kai ole SM voittajan tittelin kanssa, karkaa maan rajojen ulkopuolelle tms ? No, nythän "jännitys" säilyy asian ympärillä hieman pidempään.

Jussi T.
07.09.2009, 16.45
Aina hieno juttu että mestari ottaa kantaa. Entiset mestarit ovat tavanneet avautua vasta riisuttuina.

dirtyrider
08.09.2009, 01.12
HS: Pyöräilyn Suomen mestari menettää tittelinsä dopingepäilyn takia (http://www.hs.fi/urheilu/artikkeli/Py%C3%B6r%C3%A4ilyn+Suomen+mestari+menett%C3%A4%C3 %A4+tittelins%C3%A4+dopingep%C3%A4ilyn+takia/1135249147253)

OJ
08.09.2009, 04.45
HS: Pyöräilyn Suomen mestari menettää tittelinsä dopingepäilyn takia (http://www.hs.fi/urheilu/artikkeli/Py%C3%B6r%C3%A4ilyn+Suomen+mestari+menett%C3%A4%C3 %A4+tittelins%C3%A4+dopingep%C3%A4ilyn+takia/1135249147253)
Ei kai epäilyn takia mitään mestaruuksia menetetä?

dirtyrider
08.09.2009, 08.40
Ei kai epäilyn takia mitään mestaruuksia menetetä?

Juu ei oo oikein HS:n toimittajalla otsikko osunut kohdilleen...

"ADT on ilmoittanut, että A- ja B-näytteessä on ollut urheilussa kiellettyjä aineita."

boren
08.09.2009, 08.41
No SM-kulta menetetään. Kaipa ne loput sanktiot tulevat sitten muutaman viikon päästä, kun asianomaistakin on kuultu ja sitä rataa. A- ja B-näytteet nyt kuitenkin olivat positiiviset.

Deve
08.09.2009, 09.07
Minkä takia tuolla HS.fi pyöräilyn doping-uutisissa on aina joku idiootti kommenteissa pätemässä "Kuka uskoi että pyöräily on puhdasta urheilua"-tyyliin. Ärsyttävää.

JiiH
08.09.2009, 09.09
Jos Hesarin "keskustelu"palstasta alkaa vetää herneitä nenään niin kannattaa tehdä sieraimen pallolaajennus...

boren
08.09.2009, 09.12
Indeed, Hesarin verkkokeskustelut ovat yhtä hyviä, kuin kaikkien muidenkin lehtien verkkokeskustelut. Aika lähellä sitä suomi24.fi -tasoa siellä uidaan, syvissä vesissä.

Toisaalta on naiivia ajatella, etteikö dopingtapauksia voisi olla suomessakin. Tokihan se harmittaa, mutta kilpaurheilu nyt taitaa olla kilpaurheilua.

Jukkeli84
08.09.2009, 09.56
Toi pyöräily on tosiaan se vihon viimeinen laji. Ja joku mulkero vielä uskoo, että kaurapuurolla ne ketjut rullaa. Jumalauta, äijien reidet on kuin 11 kg:n Agan kaasupullot ja pohkeet kuin Ben Johnssonilla, mutta ketjut rullaa puhtaasti ja pyyteettömästi TUL:in mestaruuskisoissa. Pitäis V***U lailla kieltää toikin hölmöily... miettikää ny saatana tota touhua!?

http://portti.iltalehti.fi/keskustelu//showthread.php?t=185530

Antti Salonen
08.09.2009, 10.51
Indeed, Hesarin verkkokeskustelut ovat yhtä hyviä, kuin kaikkien muidenkin lehtien verkkokeskustelut. Aika lähellä sitä suomi24.fi -tasoa siellä uidaan, syvissä vesissä.
Tästä asiastahan on luotettavan lähteen mukaan tehty jopa tieteellinen tutkimus (http://lehti.samizdat.info/2009/07/30/3489/).

KaisaTheKissa
08.09.2009, 11.05
Aika moni ihminen varmaan luulee, että huippu-urheilijat on kaikki aineiden käyttäjiä koska omien tulosten ja huippujen erot ovat niin suuret. Siis joku perustallaaja joka käy salilla vaikka kolmesti viikossa sen 45 minsaa josta istuu ja juttelee kaverin kanssa 40 minsaa (treenaa siis sen 5 minsaa) ja syö kotona sitten valmismaksalaatikkoa ei ymmärrä, miten joku bodari voi olla niin iso häneen verrattuna vaikka hän siis treenaa sen kolme kertaa viikossa. No, eihän sitä tajuta, että jos bodari käy salillä 7 kertaa viikossa ja keskitreeni on 2 tuntia josta suurin osa on duunia ja kotona syö sitten muutaman kilon proteiinia päivässä niin tulokset ovat luontaisesti parempia kun harjoittelu on vieläpä tapahtunut monen vuoden ajan määrätietoisesti.

Sama pätee pyöräilijöihin ja juoksijoihin. Olen kuullut kommenttia, että "kukaan ei voi ajaa pyörällä 45 km/h puhtaasti" muutaman kerran baarissa ja työpaikalla ja nämä kommentit tuntuvat perustuvan siihen toteamukseen, että itse on käynyt ajamassa just sen kaksi lenkkiä viikkoon jopolla ja kesto ollut jotain tunti kerrallaan ja silloinkin on vedetty täpöä ja vauhti hädin tuskin 25 km/h.

Harva ihminen, varsinkin nettikeskustelijat ja kahvipöytäkeskustelijat, tajuaa miten paljon duunia vaatii että pystyy juoksemaan maratonin vaikkapa aikaan 2:30 tai ajamaan pyörällä sen 45 km/h tai sitten vieläkin nopeammin. Homma menee joiltakin ihmisiltä niin käsityskyvyn yläpuolelle että ja kommenteista sen kyllä sitten huomaa.

NHB
08.09.2009, 11.38
Aika moni ihminen varmaan luulee, että huippu-urheilijat on kaikki aineiden käyttäjiä koska omien tulosten ja huippujen erot ovat niin suuret. Siis joku perustallaaja joka käy salilla vaikka kolmesti viikossa sen 45 minsaa josta istuu ja juttelee kaverin kanssa 40 minsaa (treenaa siis sen 5 minsaa) ja syö kotona sitten valmismaksalaatikkoa ei ymmärrä, miten joku bodari voi olla niin iso häneen verrattuna vaikka hän siis treenaa sen kolme kertaa viikossa. No, eihän sitä tajuta, että jos bodari käy salillä 7 kertaa viikossa ja keskitreeni on 2 tuntia josta suurin osa on duunia ja kotona syö sitten muutaman kilon proteiinia päivässä niin tulokset ovat luontaisesti parempia kun harjoittelu on vieläpä tapahtunut monen vuoden ajan määrätietoisesti.
Tuostahan voisi saada sen kuvan, että body-lavoilta voi käydä pokkaamassa palkinnot, kunhan vain treenaa paljon. Miksihän lääketiede on kuitenkin kovin suosittua bodareiden keskuudessa... Epäluonnolliset asiat eivät synny luonnollisin menetelmin.

Monikohan edes pystyy treenaamaan naturaalina ilman vammoja tai ylikuntoa 14 tuntia intensiivistä punttitreeniä viikossa?

KaisaTheKissa
08.09.2009, 11.43
Tuostahan voisi saada sen kuvan, että body-lavoilta voi käydä pokkaamassa palkinnot, kunhan vain treenaa paljon. Miksihän lääketiede on kuitenkin kovin suosittua bodareiden keskuudessa... Epäluonnolliset asiat eivät synny luonnollisin menetelmin.

Monikohan edes pystyy treenaamaan naturaalina ilman vammoja tai ylikuntoa 14 tuntia intensiivistä punttitreeniä viikossa?

Väittäisin, että suurin osa kehonrakentajista jotka käyvät paikallisilla saleilla treenaavat ilman dopingia. Mutta omasta kommentistasi voi päätellä, että kuulut juuri tähän kategoriaan, että kukaan ei voi olla sinua parempi puhtaasti. Mitä olen muutaman kehonrakentajan tuntenut ja muutaman aika aktiivisesti salilla käyvän ihmisen, niin niiltä tulee sitä kommenttia, että siitä vaan viereen katsomaan kun harjoitellaan ja että "tässä on kuusi vuotta harjoiteltu ja tältä näytetään". Itse tuppaan uskomaan vilpittömästi että itsensä saa treenattua täysin puhtaasti aivan järjettömään kaappikuntoon kunhan harjoittelee ahkerasti mutta suurin osa ei tunnu sitäkään tajuavan.

Tietenkin tällä kansantajuisella logiikalla Tolkki ei voi soittaa kitaraa niin nopeasti kuin soittaa huijaamatta eli studiossa ne soittaa sen hitaammin ja sitten nopeuttaa levylle ja livenä soitetaan amfetamiinin vaikutuksella eikä oteta huomioon sitä, että ehkä se kaveri on harrastanut kitarointia 30 vuotta ja ne tulokset tulee sieltä.

Olen myös kuullut joiltain suomalaisilta kisakuskeilta, että suomen huipullakaan ei voi puhtaasti pärjätä. No, kommentti on se, että kun itse harjoittelee sen 15 tuntia viikossa eikä vieläkään ole SM-mitalisti, niin syy siihen on se, että "muut käyttää ja itse on puhdas" eikä se, että on lahjaton, laiska tai taidoton.

Pamze
08.09.2009, 11.43
Hyvin harva...

TURISTI
08.09.2009, 11.57
Väittäisin, että suurin osa kehonrakentajista jotka käyvät paikallisilla saleilla treenaavat ilman dopingia. Mutta omasta kommentistasi voi päätellä, että kuulut juuri tähän kategoriaan, että kukaan ei voi olla sinua parempi puhtaasti. Mitä olen muutaman kehonrakentajan tuntenut ja muutaman aika aktiivisesti salilla käyvän ihmisen, niin niiltä tulee sitä kommenttia, että siitä vaan viereen katsomaan kun harjoitellaan ja että "tässä on kuusi vuotta harjoiteltu ja tältä näytetään". Itse tuppaan uskomaan vilpittömästi että itsensä saa treenattua täysin puhtaasti aivan järjettömään kaappikuntoon kunhan harjoittelee ahkerasti mutta suurin osa ei tunnu sitäkään tajuavan.

Oman käsitykseni mukaan suomessa(kaan) ei bodauksessa nousta kisalavoille kovinkaan monessa tapauksessa ilman lääketiedettä.

Paikallisten salien kehonrakentajista tiedä sitten...

Ja vähän iltaluettavaa:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=86441

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=85940

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=44104

tempokisu
08.09.2009, 12.11
Aika usein törmäsin semmoisiin käsityksiin, ja kommentteihinkin, että (muka) lääkärin on helppo saada kaikkia aineita yms. Epäiltiin, kun yhtäkkiä tulokset paranivat tempossa, ja heti aloitettuani kilpailun aika nopeasti tempossa olin yhtään kehumatta, aika ylivoimainen ( vuosituhannen alussa).

En tiedä kuin apteekit josta näitä "aineita" saa reseptillä, ja kalliita ovat. Mitä ja miten pitäisi käyttää, ei mitään tarkempaa tietoa. Mun luonteenlaadulla ja omallatunnolla vippaskonstit ei ole mahdollisia. :mad:

Leku
08.09.2009, 12.26
Jaa tämäkin aihe käsitteli taas tätä kiukuttelevaa piisamia. :seko:

Mikrometri
08.09.2009, 12.43
Minä epäilen dopingista ja huumeiden käytöstä kaikkia jotka käy metsässä lenkillä. Virolaiset on täyttäneet metsämme amfetamiinillä ja venäläiset hormooneilla. Ja kaikki käyttäjät, välittäjät, ostajat ja myyjät väittävät silmät pyöreinä että löysin vain metsästä ollessani lenkillä. Ja eivät mitään muuta muista.
Nytkin väitetään tuossa ylempänä ettei muista mitään mistään vippaskonsteista...

timoe
08.09.2009, 13.26
Tyttöystävän kanssa kuhertelu kävi kalliiksi saksalaiselle maajoukkuetason jääkiekkolijalle Florian Buschille, jolle langetettiin tiistaina kahden vuoden kilpailukielto.

Saksan antidopingtoimikunnan testaajat saapuivat Buschin kotiin maaliskuussa 2008. Busch kieltäytyi useiden tuntien ajan antamasta näytettä, eikä myöhemmin samana päivänä annettu negatiivinen testikään saanut Urheilun kansainvälistä vetoomustuomioistuinta CASia heltymään.

Saksan maajoukkuevalmentajan Uwe Kruppin mukaan Busch oli viettämässä "yksityistä hetkeä" tyttöystävänsä kanssa testaajien käydessä.

Ymmärtäähän sen että jos ei kykene pissaamaan niin ei kykene... http://www.iltalehti.fi/jaakiekko/200906239819139_jk.shtml

Ohiampuja
08.09.2009, 13.39
Tyttöystävän kanssa kuhertelu kävi kalliiksi saksalaiselle maajoukkuetason jääkiekkolijalle...kieltäytyi useiden tuntien ajan antamasta näytettä...Ymmärtäähän sen että jos ei kykene pissaamaan niin ei kykene...
Useiden tuntien? :eek:

Nyt minä ymmärrän miksi missit kuhertelee jääkiekkoilijoiden kainaloissa. :rolleyes:

KaisaTheKissa
08.09.2009, 13.58
Tyttöystävän kanssa kuhertelu kävi kalliiksi saksalaiselle maajoukkuetason jääkiekkolijalle Florian Buschille, jolle langetettiin tiistaina kahden vuoden kilpailukielto.

Saksan antidopingtoimikunnan testaajat saapuivat Buschin kotiin maaliskuussa 2008. Busch kieltäytyi useiden tuntien ajan antamasta näytettä, eikä myöhemmin samana päivänä annettu negatiivinen testikään saanut Urheilun kansainvälistä vetoomustuomioistuinta CASia heltymään.

Saksan maajoukkuevalmentajan Uwe Kruppin mukaan Busch oli viettämässä "yksityistä hetkeä" tyttöystävänsä kanssa testaajien käydessä.

Ymmärtäähän sen että jos ei kykene pissaamaan niin ei kykene... http://www.iltalehti.fi/jaakiekko/200906239819139_jk.shtml

Toivottavasti oli sen arvoista.

Deve
08.09.2009, 14.20
Monesti ihan maallikoiden on vaikea ymmärtää että vuosien rankka harjoitteleminen voi saada kropassa aikaan muutoksia että se 50 kilsan tempo menee tuntiin. He eivät sitä tajua kun ovat itse lähinnä ulkoilleet eivätkä harjoitelleet. Ikävää kun jonkun kova työ kuitataan dopingiksi.

NHB
08.09.2009, 14.32
Mutta omasta kommentistasi voi päätellä, että kuulut juuri tähän kategoriaan, että kukaan ei voi olla sinua parempi puhtaasti. Mitä olen muutaman kehonrakentajan tuntenut ja muutaman aika aktiivisesti salilla käyvän ihmisen, niin niiltä tulee sitä kommenttia, että siitä vaan viereen katsomaan kun harjoitellaan ja että "tässä on kuusi vuotta harjoiteltu ja tältä näytetään". Itse tuppaan uskomaan vilpittömästi että itsensä saa treenattua täysin puhtaasti aivan järjettömään kaappikuntoon kunhan harjoittelee ahkerasti mutta suurin osa ei tunnu sitäkään tajuavan.
Päättelysi osuivat aika pahasti metsään tällä kertaa. Ei mulle tuota minkäänlaisia vaikeuksia myöntää, että toiset ovat minua parempia puntin nostelussa tai pyörän polkemisessa. On myös paljon niitä, jotka pääsevät minua paljon parempiin tuloksiin ilman lääkeaineita. Meitähän on moneksi. Mutta sen verran minulla on kokemusta aiheesta, että vilpitön usko puhtaisiin bodaajiin on karissut jo vuosia sitten. Tokihan siellä kotisalillakin on isokokoisia "puhtaita" äijiä, mutta rajansa kaikella. Siihen kuntoon, millä body-kisoja voitetaan, ei palautumisjuomien voimalla päästä. Lavallahan ei rasvaa saa olla. On aika hankala olla yhtä aikaa iso mutta rasvaton. Lääketiede tuo tähän valtavasti apuja.

Kuka tahansa osaa treenata paljon, kovaa ja ahkerasti. Ei se vaikeaa ole. Eri asia on sitten treenata fiksusti. Olen itsekin treenannut joskus liikaa, eikä siihen tarvittu edes mainitsemaasi 14 tuntia kovaa punttitreeniä viikossa. Onneksi itselläni tämä ei edennyt kovin pitkälle. On myös hyvin perusteltua kyseenalaistaa, onko tuollaisessa treenimäärästä hyötyä (varsinkaan) ilman turboja treenaavalle. Jossain vaiheessa olisi palauduttavakin. 7 pitkää ja intensiivistä punttitreeniä viikossa ei jätä pautumiseen oikein paljon mahdollisuuksia.

Kerran eräs maamme kovimmista kuulantyöntäjistä sanoi, ettei tunne ketään, joka olisi kuulaa yli 19 metriä työntänyt ilman aineita. No ehkä aika oli silloin hieman eri ja nykyisin tekniikka tai valmennus on kehittynyt niin paljon, että ilmankin pärjätään.

dirtyrider
08.09.2009, 15.03
"Alun perin Saksan jääkiekkoliitto langetti Buschille sakkorangaistuksen, varoituksen sekä 56 tuntia yhdyskuntapalvelua."

Erikoista, että liitto voi määrätä yhdyskuntapalvelua!? Luulisi vain tuomioistuimilla olevan moinen valta... Vai tarkoitetaanko tuolla makkaramyyjän hommia paikallisessa jäähallissa?
Tai mistä sitä tietää, ehkä Seppo Räty oli oikeassa Saksasta.. :rolleyes:

KaisaTheKissa
08.09.2009, 15.11
Ööh, itse en ymmärrä miten se rasvattomuus mihinkään liittyy. Kyllä jokainen tietää perusteet millä ne rasvat ja ylinmääräiset nesteet lähtee eikä siihen tarttee mitään erikoisia aineita. Ja eiväthän bodarit näytä nollarasvaisilta kuin yhdessä kilpauilussa ehkä vuoden tai kahden välein ja pääsääntöisesti kisan välillä vallitsee normaali rasvaprosentti. Se nollarasva väännetään vaan siihen kisapäivään ja sen jälkeen sitten mussutetaan ja juodaan niin että paino voi lisääntyä vuorokaudessa sen lähes kymmenen kiloa. Yksi puolituttu sanoi, että meinasi kisapäivänä koko ajan lähteä taju ja lavalla oli sitten niin lähellä että silmissä pimeni jo kun pinnisteli. Lisäksi kun katseli mitä kaveri puuhasteli muutenkin niin tosissaan tuntui ottavan kun omat eväät toi mukanaan kaikkialle ja tarkkaan mittasi kaiken mitä suuhun laittoi. Ja kun jonkun verran kuunteli mitä se ravinto-oppi pitää sisällään, niin en yhtään ihmettelisi jos on kokoa jos syö enemmän päivässä kun keskivero ihminen viikossa.

Mutta kuten edellä jo mainittiin, niin hyvät tulokset, eli se 19 metrin ylitys, on aina sitten dopingin tulosta oli miten oli ja jos joku sen ylittää, niin se on sitten aina dopinkia ja tähän tulokseen kun päädytään lähdes aina, lajissa kuin lajissa, niin onko sillä sitten dopinkin vastainen vaikutus vai täysin päinvastainen, niin mene ja tiedä.

Mitä tulee siihen, että joku treenaa vaikkapa 10 tuntia salilla joka viikko tai enemmänkin ja joku toinen ei siihen pysty, ei kerro mitään. Jos joku päättäää ryhtyä lihaksikkaaksi ja ensimmäinen kahden kuukauden aikana harrastaa kuin hullu ja sitten uupuu, ei tarkoita, että joku kaveri ei pystyisi tekemään samaa asiaa ilman että menee puhki. Jos on koko elämänsä tai useamman vuoden jotain harrastanut, niin miksi ei pystyisi? No, dopinkia tietenkin.

Periaatteessa ärsyttää ihmiset jotka kieltää täysin dopinkin koska sitä on mutta eniten ärsyttää minua ne, jotka väittävät, että jotain ei voi tehdä tai ei voi yksinkertaisesti pärjätä ilman dopingin autuaaksi tekevää vaikutusta ja vaikka jotain on miten paljon testattu, niin se käyttää silti, dopinkia dopinkia, riippumatta siitä mitä tulokset on koska, no, näin on jo etukäteen päätetty.

NHB
08.09.2009, 16.13
Ööh, itse en ymmärrä miten se rasvattomuus mihinkään liittyy. Kyllä jokainen tietää perusteet millä ne rasvat ja ylinmääräiset nesteet lähtee eikä siihen tarttee mitään erikoisia aineita. Ja eiväthän bodarit näytä nollarasvaisilta kuin yhdessä kilpauilussa ehkä vuoden tai kahden välein ja pääsääntöisesti kisan välillä vallitsee normaali rasvaprosentti. Se nollarasva väännetään vaan siihen kisapäivään ja sen jälkeen sitten mussutetaan ja juodaan niin että paino voi lisääntyä vuorokaudessa sen lähes kymmenen kiloa. Yksi puolituttu sanoi, että meinasi kisapäivänä koko ajan lähteä taju ja lavalla oli sitten niin lähellä että silmissä pimeni jo kun pinnisteli. Lisäksi kun katseli mitä kaveri puuhasteli muutenkin niin tosissaan tuntui ottavan kun omat eväät toi mukanaan kaikkialle ja tarkkaan mittasi kaiken mitä suuhun laittoi. Ja kun jonkun verran kuunteli mitä se ravinto-oppi pitää sisällään, niin en yhtään ihmettelisi jos on kokoa jos syö enemmän päivässä kun keskivero ihminen viikossa.

Mutta kuten edellä jo mainittiin, niin hyvät tulokset, eli se 19 metrin ylitys, on aina sitten dopingin tulosta oli miten oli ja jos joku sen ylittää, niin se on sitten aina dopinkia ja tähän tulokseen kun päädytään lähdes aina, lajissa kuin lajissa, niin onko sillä sitten dopinkin vastainen vaikutus vai täysin päinvastainen, niin mene ja tiedä.

Mitä tulee siihen, että joku treenaa vaikkapa 10 tuntia salilla joka viikko tai enemmänkin ja joku toinen ei siihen pysty, ei kerro mitään. Jos joku päättäää ryhtyä lihaksikkaaksi ja ensimmäinen kahden kuukauden aikana harrastaa kuin hullu ja sitten uupuu, ei tarkoita, että joku kaveri ei pystyisi tekemään samaa asiaa ilman että menee puhki. Jos on koko elämänsä tai useamman vuoden jotain harrastanut, niin miksi ei pystyisi? No, dopinkia tietenkin.

Periaatteessa ärsyttää ihmiset jotka kieltää täysin dopinkin koska sitä on mutta eniten ärsyttää minua ne, jotka väittävät, että jotain ei voi tehdä tai ei voi yksinkertaisesti pärjätä ilman dopingin autuaaksi tekevää vaikutusta ja vaikka jotain on miten paljon testattu, niin se käyttää silti, dopinkia dopinkia, riippumatta siitä mitä tulokset on koska, no, näin on jo etukäteen päätetty.
Rasvattomuus liittyy siten, että toisilla lihakset sulaa kiristeltäessä vähemmän kuin toisilla. Kireään kuntoon pääsee kyllä ohjeillasi, mutta miten ollaan samalla se kaikkein isoin? Keho kun ei toimi niin, että voit näppärästi poistaa vain rasvaa.

Kaksi kuukautta treenannut nyt ei edes saa itsestään sellaisia tehoja irti, että ylikunto olisi todennäköinen. Haluaisin kyllä nähdä sen treenaajan, joka vetää seitsemän kahden tunnin kovatehoista treeniä viikossa monen vuoden ajan tai jopa läpi elämänsä. Kovatehoinen treenistä palautuminen kun ottaa aikansa. Yleinen käsitys alalla on, ettei tuollaisessa ole mitään järkeäkään. Kehitys on heikkenee, kun keho ei palaudu. Ylikunnon ja vammojen riski on myös todellinen. Puoletkin tuosta määrästä on jo paljon. Volyymiä ja intensiteettiä ei kannata maksimoida yhtä aikaa.

Ei minua kiinnosta dopingin vastainen taistelu. Jos jengi haluaa vetää lääkkeitä, niin mun puolesta saavat vetää. Jos lääkkeillä saadut kovat tulokset houkuttelevat käyttämään aineita, niin omapa on valintansa.

Kuinka paljon ärsyynnyt jos sanon, että yli 300 kiloa ei penkata tai Mr. Olympiaa ei voiteta ilman pitkään jatkunutta lääkeaineiden käyttöä?

ketju44
08.09.2009, 16.36
Itse tuppaan uskomaan vilpittömästi että itsensä saa treenattua täysin puhtaasti aivan järjettömään kaappikuntoon kunhan harjoittelee ahkerasti mutta suurin osa ei tunnu sitäkään tajuavan.

Toivottavasti tämä KTK:N juttele on sarkasmia ? EI TODELLAKAAN PYSTY!! Ei kukaan , eikä mikään. Jos sulle joku "salikaappi" jaksaa tollasta p***aa jauhaa , niin ei kannata kuunnella. Kilpakehonrakentaja kuntoon ei voi treenata edes 20 vuodessa "natuna". Minä tunsin heitä ja monta , eikä kukaan ollut puhdas. Ei ne kyllä väittänytkään niin. Roinamäärät mitä ko. "urheilijat" käyttää meneekin sitten jo hevostelun puolelle.
Tiedän toki heidän treenimääränsä , mutta sillä pelkätään ei päästä kuin johonkin fitnestasolle.

Eikä tämä tosiaankaan ollut sulle mitään veetuilua :)

ketju44
08.09.2009, 16.38
Aika usein törmäsin semmoisiin käsityksiin, ja kommentteihinkin, että (muka) lääkärin on helppo saada kaikkia aineita yms. Epäiltiin, kun yhtäkkiä tulokset paranivat tempossa, ja heti aloitettuani kilpailun aika nopeasti tempossa olin yhtään kehumatta, aika ylivoimainen ( vuosituhannen alussa).

Kuinkas ne testit sujui :rolleyes: ??

Tombo
08.09.2009, 16.43
[Periaatteessa ärsyttää ihmiset jotka kieltää täysin dopinkin koska sitä on mutta eniten ärsyttää minua ne, jotka väittävät, että jotain ei voi tehdä tai ei voi yksinkertaisesti pärjätä ilman dopingin autuaaksi tekevää vaikutusta ja vaikka jotain on miten paljon testattu, niin se käyttää silti, dopinkia dopinkia, riippumatta siitä mitä tulokset on koska, no, näin on jo etukäteen päätetty.[/QUOTE]

Pakko yhtyä yllä olevaan mielipiteeseen. Tuttu keskustelu nettipalstoilta esim. seikkailu-urheiluun liittyen. Eli,että kukaan ei voi jaksaa 3 vrk tai 6 vrk putkeen fyysistä suoritusta minimaalisella unella/levolla ilman, että vetää jotain kiellettyjä piristeitä jne. Ihmiskeho sopeutuu ihmeellisiin asioihin kun sitä tarpeeksi haluaa.

Zikzak
08.09.2009, 17.25
Juu ei oo oikein HS:n toimittajalla otsikko osunut kohdilleen...

"ADT on ilmoittanut, että A- ja B-näytteessä on ollut urheilussa kiellettyjä aineita."

Tämähän on semantiikkaa, mutta kyllä Liias on vasta EPÄILTY dopingrikkeestä niin pitkään kuin ADT toteaa, onko hän syyllistynyt rikkeeseen vai ei. Asiahan on vähän sama kuin rattijuoposta käytetään oikeuden tuomioon asti lehdissä nimitystä "rattijuopumuksesta epäilty", vaikka kyseinen henkilö olisi puhaltanut kolme promillea ja verikokeet olisivat vahvistaneet tuloksen. SM-kullan menettäminen kai perustuu suoraan UCI:n sääntöihin, joissa mestaruus lähtee positiivisen näytteen perusteella - tuomittiin henkilöä dopingrikkeestä tai ei.

Oatmeal Stout
08.09.2009, 17.31
Toivottavasti tämä KTK:N juttele on sarkasmia ? EI TODELLAKAAN PYSTY!! Ei kukaan , eikä mikään. Jos sulle joku "salikaappi" jaksaa tollasta p***aa jauhaa , niin ei kannata kuunnella. Kilpakehonrakentaja kuntoon ei voi treenata edes 20 vuodessa "natuna". Minä tunsin heitä ja monta , eikä kukaan ollut puhdas. Ei ne kyllä väittänytkään niin. Roinamäärät mitä ko. "urheilijat" käyttää meneekin sitten jo hevostelun puolelle.
Tiedän toki heidän treenimääränsä , mutta sillä pelkätään ei päästä kuin johonkin fitnestasolle.

Eikä tämä tosiaankaan ollut sulle mitään veetuilua :)
Mitenkäs on, pystyykö treenaamaan kaapista_ulos_tulo_kuntoon ilman keinotekoista suorituskyvyn lisäämistä?
Kyllä minä uskon, että KtK pystyy treenaamaan itsensä kaappikuntoon ihan luomumenetelmin :)

KaisaTheKissa
08.09.2009, 18.09
Mitenkäs on, pystyykö treenaamaan kaapista_ulos_tulo_kuntoon ilman keinotekoista suorituskyvyn lisäämistä?
Kyllä minä uskon, että KtK pystyy treenaamaan itsensä kaappikuntoon ihan luomumenetelmin :)

Siis haukutaanko mua täällä nyt sitten homoksi, vai?

Kaitainen
08.09.2009, 18.10

Eksä ookkaan nainen?:eek:

ästidin
08.09.2009, 18.38

Siis haukutaanko mua täällä nyt sitten homoksi,
vai?

Mahtava käänne....Popparit ja kolaa....

abruzziamo
08.09.2009, 18.53
treenaan 14h viikossa ja mun vartalo myös sopeutui siihen mainiosti kun vaan vähän pakotin sitä.

ainiin tässä kuva itsestäni:

http://www.supplement-stacks.com/images/bodybuilder.jpg

:p

ästidin
08.09.2009, 18.56
treenaan 14h viikossa ja mun vartalo myös sopeutui siihen mainiosti kun vaan vähän pakotin sitä.

ainiin tässä kuva itsestäni:

http://www.supplement-stacks.com/images/bodybuilder.jpg

Kyllähän se ny kasvaa ku tuallaasilla painoollakin....

timoe
08.09.2009, 20.06

Kaisalla taitaa sittenkin olla huumorintajua :D

Siis kaappi on iso ja lihaksikas henkilö

Ja kun kaappi tulee kaapista niin siinä raamit rutisee?

Kaapista tulo = ilmeiseti kaapin kannuunoille noromaalia :D

rauhaa taas vaan kaikille.
nyt kun sais vaan tietää että mitä tarkalleen siinä B-näytteessä oikein oli,
selitys ilm on että "jokin aiheutti väärän positiivisen testosteronituloksen"

Jussi T.
08.09.2009, 20.58
rauhaa taas vaan kaikille.
nyt kun sais vaan tietää että mitä tarkalleen siinä B-näytteessä oikein oli,
selitys ilm on että "jokin aiheutti väärän positiivisen testosteronituloksen"

Ei B-näyte mitään muuta. Samaa kusta eri purkista. Kaveri on tunnustanut ottaneensa A-näytteessä löytynyttä kemikaalia. Vaikka näistä syntyy tarinoita, ei mielikuvitus enää riitä negatiivisen B-näytteen perustelemiseen. Eiköhän pohdinta ole siitä, että saako nykysääntöjen mukaan boostereita käyttää vai ei.

TunkkiPuolikas
08.09.2009, 21.05
kuinkas ne testit sujui :rolleyes: ??

Niin D:?

ketju44
08.09.2009, 22.25
Eiköhän pohdinta ole siitä, että saako nykysääntöjen mukaan boostereita käyttää vai ei.

Siis tietojesi mukaan boosteri oli oikea syyllinen käryyn ? Noinkohan olisi :cool:

Timo W
08.09.2009, 22.36
http://fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=343&pictureid=2035

E.T.
08.09.2009, 22.36
Kuinkas ne testit sujui :rolleyes: ??
Joku täkäläinen oli kuulemma läväyttäny oven kiinni kun testaajat tuli rinkuttaan ovikelloo...hyvä ettei nenä jääny väliin..

TunkkiPuolikas
08.09.2009, 22.38
Joku täkäläinen oli kuulemma läväyttäny oven kiinni kun testaajat tuli rinkuttaan ovikelloo...hyvä ettei nenä jääny väliin..

Tuollaista olen joskus kuullut minäkin. Liekö sitten perää?

Chinook
08.09.2009, 22.39
http://fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=343&pictureid=2035

^Öööh...jotain luonnotonta tuossa on... en saa vaan päähäni mitä, mutta jotain :)

ketju44
08.09.2009, 22.46
Älä ny rupee kiusaan. Timo W ottaa NOKKIINSA :D

vetooo
09.09.2009, 00.28
Mikel Astarlozan B-näyte on myös osoittautunut positiiviseksi. Ennen Ranskan ympäriajoa otettu näyte sisälsi EPO:a. Ainakaan tässä jutussa ei puhuta CERA:sta, mutta jollain sivustolla huhuttiin B-näytteen sisältäneen myös CERA:ta. En ole "ainetohtori", joten viisaammat voivat kertoa miksi CERA:ta ei ole näkynyt, mutta "tavallista" EPO:a kylläkin näissä Astarlozan näytteissä.

Tässä vielä Universalsportsin juttu: http://www.universalsports.com/ViewArticle.dbml?DB_OEM_ID=23000&ATCLID=204789782

Jussi T.
09.09.2009, 08.48
Siis tietojesi mukaan boosteri oli oikea syyllinen käryyn ? Noinkohan olisi :cool:

Ei minulla mitään salattua tietoa ole. Kaveri tunnusti käyttäneensä ainetta, jonka valmistajakin varoittaa positiivisesta doping-tuloksesta. Mihin viittaat epäilylläsi?

KaisaTheKissa
09.09.2009, 09.47
Kyllä se boosteri varmaan on se käryn syy. Tietenkin on mahdollista että etukäteen otettu selvää että tämä boosteri olisi sopiva syntipukki mutta sitten täytyisi ihmetellä, miksi ottaa sellainen syntipukki josta jo päällepäin näkee, että tämä on aivan yhtä paha kuin aine jota olisi ottanut.

Mutta mene sitten näistä ottamaan selvää.

NHB
09.09.2009, 10.10
Ei minulla mitään salattua tietoa ole. Kaveri tunnusti käyttäneensä ainetta, jonka valmistajakin varoittaa positiivisesta doping-tuloksesta. Mihin viittaat epäilylläsi?

Tunnustihan Lahden hiihtomaajoukkuekin käyttäneensä Hemohesiä, ihan vaan nopeuttaakseen palautumista ja huolehtiakseen nestetasapainosta.

Oatmeal Stout
09.09.2009, 10.49
Ei tulisi pieneen mieleeni haukkua saati siteen kehua :cool:

KLA
09.09.2009, 12.06
....mutta sitten täytyisi ihmetellä, miksi ottaa sellainen syntipukki josta jo päällepäin näkee, että tämä on aivan yhtä paha kuin aine jota olisi ottanut....

On ehkä vähän helpompi saada uskoteltua edes osalle suurta yleisöä, että sen boosterin otti tietämättä mitä se sisälsi, kun että "otin vahingossa kasvua/epoa" (tai mikä se aine nyt sitten onkin mistä on kiinni jäänyt)....

tempokisu
09.09.2009, 12.07
Kyllä se boosteri varmaan on se käryn syy. Tietenkin on mahdollista että etukäteen otettu selvää että tämä boosteri olisi sopiva syntipukki mutta sitten täytyisi ihmetellä, miksi ottaa sellainen syntipukki josta jo päällepäin näkee, että tämä on aivan yhtä paha kuin aine jota olisi ottanut.

Mutta mene sitten näistä ottamaan selvää.

Veikkaan kuitenkin että ei ole oikea syy. Luultavasti on käytetty ihan tietoisesti kiellettyä ainetta, mutta pahus tuli joku laskuvirhe tms. Buusteri-juttu on vain tekosyy ja ( huono) yritys selitellä " mutta en tiennyt että..". höpö höpö. :mad:

ketju44
09.09.2009, 12.37

Kaveri on luontaistuotealalla , eikä tarkasta mitä luontaistuote sisältää :seko: On vielä lisenssiurheilija. Minen usko tota selitystä , mutta aika näyttää olenko väärässä.

Jussi T.
09.09.2009, 19.19
Kaveri on luontaistuotealalla , eikä tarkasta mitä luontaistuote sisältää :seko: On vielä lisenssiurheilija. Minen usko tota selitystä , mutta aika näyttää olenko väärässä.

Ok, tuo määritelmä luontaistuote on kyllä Novedexin suhteen aika kaukaa haettu ilmaus. Vaikuttavat aineet pillereissä ovat valmistajan mukaan seuraavat:
6, 17-keto-etiocholeve-3-ol tetrahydropyranol
3, 17-keto-etiochol-triene
3,5,7-trihydroxy-4-methoxyflavone

Luontaistuoteala.fi määrittää luontaistuotteen seuraavasti: Luontaistuote-sana tarkoittaa mahdollisimman hellävaraisin menetelmin valmistettua tuotetta, jonka raaka-aineet on useimmiten peräisin kasvi-, kivi-, bakteeri- tai eläinkunnasta. Luontaistuotteissa lisäaineiden käyttö on minimoitu tai niissä on pyritty käyttämään luonnosta peräisin olevia lisäaineita. Luontaistuotteet jaetaan luontaiselintarvikkeisiin, ravintolisiin, lääkelainalaisiin tuotteisiin ja luontaiskosmetiikkaan. Lainsäädännössä luontaistuotteista on määritelty mm. termit kasvirohdosvalmiste, perinteinen kasvirohdosvalmiste ja ravintolisä.

Jenkeissä, mistä pillerit tulevatkin, on kanssa aivan oma natural, all natural -termistönsä, mutta en usko ukko Gasparin koskaan takertuneen tällaisiin joutavanpyörittelyihin.

ketju44
09.09.2009, 20.17
Ok, tuo määritelmä luontaistuote on kyllä Novedexin suhteen aika kaukaa haettu ilmaus. Vaikuttavat aineet pillereissä ovat valmistajan mukaan seuraavat:
6, 17-keto-etiocholeve-3-ol tetrahydropyranol
3, 17-keto-etiochol-triene
3,5,7-trihydroxy-4-methoxyflavone

Juurikin niin! Kaveri itse mainosti ko tuotteita. Ex ole hassua ;) ?

leecher
10.09.2009, 20.03
No niin, sillä on kivekset :eek:http://www.hs.fi/urheilu/yleisurheilu/artikkeli/Lehti+MM-voittaja+Semenyalla+on+sisäiset+kivekset/1135249231227

ps. Mites tuo linkki siistittiinkään tageilla?

KaisaTheKissa
10.09.2009, 20.11
Mäkin haluan sisäiset kivekset jos se saa pyörän kulkemaan nopeammin!!!

TunkkiPuolikas
10.09.2009, 21.09

Ei kai nyt Kaisalla sentään kiveksiä ole, Kallella on yleensä. Vai onko kyse DDR,n kasvatista:D

timoe
10.09.2009, 21.44

ehkä et sittenkään...tässä lainaus aiheeseen liittyvästä artikkelista:

"Testikulaariseen feminisaatioon kuuluu laaja kirjo puutteellisen androgeenivaikutuksen ilmenemismuotoja, ja sen täydellistä muotoa sairastava potilas on ulkoasultaan nainen, vaikka hän on geneettisesti mies (46,XY). Taudin ilmenemisen toinen ääripää lienee hedelmätön mies. Viime vuosien aikana on osoitettu, että androgeeni- insensitiivisyys johtuu androgeenireseptorin mutaatioista (Griffin 1992), joita voi esiintyä proteiinin eri toiminnallisilla alueilla. Koska geeni sijaitsee X-kromosomissa, puutteellinen androgeenivaikutus esiintyy miehillä aina kliinisenä oireyhtymänä"

Siis tilanne jossa pojan kromosomiston omaava lapsi pikkulapsena muistuttaa ulkoisesti pikkutyttöä, sillä elimistössä olevat vähäiset testosteronimäärät eivät vaikuta kudoksiin normaalisti (resistenssi = vaikutuksen puute). ja koska yksilönkehityksen "normaali suunta" on nainen, tyttö näyttää ulkoisesti (saunassakin) tytöltä.

Murrosiässä kun hormonimäärät lisääntyvät, tilanne vaihtelee sen mukaan kuinka suuri resistenssin aste on, eli tuleeko yhtään mieshormonivaikutusta näkyviin.

Kivekset jäävät laskeutumatta vatsaontelosta kivespussiin (laskeutuminen tapahtuu normaalisti kaikilla pojilla, yleensä jo sikiöaikana), ja valitettavasti laskeutumattomien kivesten muuttuminen pahanlaatuisiksi kasvaimiksi on aika yleistä....

On tylsää saada tietää itsestään tälläinen asia dopinkohun ja mediamylläkän keskellä. Jos henkilö on naiseksi kasvanut ja sosiaalistunut, on väärin väittää että olet mies...kivekset yleensä poistetaan tuon syöpäriskin vuoksi.:seko:

Testikulaari feminisaatio nimen sijasta tulisi suosia androgeeniresistenssi käsitettä (puuttuva tai puutteelllinen mieshormonivaikutus) koska "vika" ei ole kiveksissä.

Vertti83
10.09.2009, 22.07
No niin, sillä on kivekset :eek:http://www.hs.fi/urheilu/yleisurheilu/artikkeli/Lehti+MM-voittaja+Semenyalla+on+sisäiset+kivekset/1135249231227 (http://www.hs.fi/urheilu/yleisurheilu/artikkeli/Lehti+MM-voittaja+Semenyalla+on+sis%C3%A4iset+kivekset/1135249231227)

ps. Mites tuo linkki siistittiinkään tageilla?

ei varsinaisesti liity triidin aiheeseen, pahoittelen, mutta vastaan kysymykseen...

[*url="www.jotakin.com/wahtever"]ja tähän sitten se teksti mikä tulee näkyviin[/url] ...ja toki poistaa tuon tähden * tuosta ekasta url-tagista

tai sitte helpompi tapa on kirjottaa esti se teksti minkä haluaa näkyvän linkkinä, maalaa sen, ja klikkaa tota "Lisää linkki" painiketta ja pastettaa halutun osoitteen siihen...

kh74
13.09.2009, 01.45

Mielenkiintoinen juttu.

Oliko täällä sitten silloin sen verran lepsua touhua että tapaus ei johtanut mihinkään sanktioihin? Eikös tuon pitäisi olla sama kuin positiivinen testitulos?

TunkkiPuolikas
13.09.2009, 10.04

Kaisa viittaa naiseen, kissa ainakin meillä päin myös the taas Stemmiin:D Ota siitä sitten selvää:D

timoe
13.09.2009, 18.52
Mikel Astarlozan B-näyte on myös osoittautunut positiiviseksi. Ennen Ranskan ympäriajoa otettu näyte sisälsi EPO:a. Ainakaan tässä jutussa ei puhuta CERA:sta, mutta jollain sivustolla huhuttiin B-näytteen sisältäneen myös CERA:ta. En ole "ainetohtori", joten viisaammat voivat kertoa miksi CERA:ta ei ole näkynyt, mutta "tavallista" EPO:a kylläkin näissä Astarlozan näytteissä.

Tässä vielä Universalsportsin juttu: http://www.universalsports.com/ViewArticle.dbml?DB_OEM_ID=23000&ATCLID=204789782

en oo mikään ravivalmentaja, mutta mulla on käsitys että eri aineille on doping testeissä positiivisen tuloksen pitoisuusrajat, mm menetelmien epävarmuustekijöihin liittyen (cut off point). Siis jotta tulos ilmoitetaan positiiviseksi sen pitää ylittää tietty pitoisuusraja.

Jos A näytteessä on juuri ja juuri päästy tuon rajan yli, ja on varastoitaessa helposti hajoava (pitoisuus pienenee) aine, saattaa tulos olla alle positiivisen tuloksaen rajan b- näytteessä. Ja käry käy vain jos molemmmat näytteet on yli määritysrajan.

NoNo
17.09.2009, 17.06
ja taas mennään :
http://www.iltalehti.fi/urheilu/2009091710267177_ur.shtml :mad:

TunkkiPuolikas
17.09.2009, 21.01
http://www.youtube.com/watch?v=lkwh4ZaxHIA

Kumpikohan on isompi riski. Vetää Boosteria ja mennä testiin vai tehdä tuo??:D

vetooo
18.09.2009, 15.36
Vuoden 2003 Espanjan ympäriajon suuryllättäjä Isidro Nozal on ilmeisesti vihdoin ja viimein saatu kiinni. Manolon klaanin käryt sen kun jatkuvat.

http://www.cyclingnews.com/news/ribeiro-nozal-and-guerra-positive-for-cera

OJ
18.09.2009, 16.31
Ei ole vanhasta kaartista enää kovin montaa heppua kuivilla. Taas jäi persaukisia kuskeja kiinni, mutta milloinhan UCI ja kisanjärjestäjät ottavat riittävän järeät keinot käyttöön, että tulee veridopingillekikin stoppi.

NoNo
18.09.2009, 17.45
"Mistä näitä kärähtäneitä oikein tulee ?" :(

Ohjaan
18.09.2009, 18.26
Vuoden 2003 Espanjan ympäriajon suuryllättäjä Isidro Nozal on ilmeisesti vihdoin ja viimein saatu kiinni. Manolon klaanin käryt sen kun jatkuvat.

http://www.cyclingnews.com/news/ribeiro-nozal-and-guerra-positive-for-cera

Lienee vain ajan kysymys, milloin Contadorkin jää kiinni...

vetooo
18.09.2009, 18.46
Lienee vain ajan kysymys, milloin Contadorkin jää kiinni...Saahan sitä aina venailla. Tod.näk. joudut kuitenkin odottamaan ainakin vielä huomiseen tai jopa ylihuomiseen.

KaisaTheKissa
19.09.2009, 15.09
Dopingista voisi päästä eroon sillä, että niin satotut sallivat tahot saisivat myös rangaistuksen. Nythän se tuntuu olevan niin, että yksin pyöräilijä saa kilpailukiellon mutta minä olen sitä mieltä, että jos samassa tallissa voidaan todeta dopingin olleen järjestelmällistä, pitäisi antaa tallin toimitsijoille toimitsijakielto eli tämä tarkoittaisi lääkäreitä ja tallin johtajaa sekä valmentajia. Kyllä tallin johdon on täytynyt tietää missä mennään jos tallista käryää kolme kuskia.

Eikös Phonakistakin kärynnyt aikoinaan useampi jamppa perä jälkeen.

Chinook
19.09.2009, 15.13
minä olen sitä mieltä, että jos samassa tallissa voidaan todeta dopingin olleen järjestelmällistä, pitäisi antaa tallin toimitsijoille toimitsijakielto eli tämä tarkoittaisi lääkäreitä ja tallin johtajaa sekä valmentajia. Kyllä tallin johdon on täytynyt tietää missä mennään jos tallista käryää kolme kuskia.

Kuulostaa ihan loogiselta ja järkevältä...

vetooo
19.09.2009, 15.52
Dopingista voisi päästä eroon sillä, että niin satotut sallivat tahot saisivat myös rangaistuksen. Nythän se tuntuu olevan niin, että yksin pyöräilijä saa kilpailukiellon mutta minä olen sitä mieltä, että jos samassa tallissa voidaan todeta dopingin olleen järjestelmällistä, pitäisi antaa tallin toimitsijoille toimitsijakielto eli tämä tarkoittaisi lääkäreitä ja tallin johtajaa sekä valmentajia. Kyllä tallin johdon on täytynyt tietää missä mennään jos tallista käryää kolme kuskia.

Eikös Phonakistakin kärynnyt aikoinaan useampi jamppa perä jälkeen.Ilmeisesti mitään toimitsijakieltoja ei ole pyöräilyssä pahemmin langetettu, mutta tallipäälliköiden Rudy Pevenagen, Manolo Saizin ja Vicente Beldan ura taitaa olla taputeltu. Pevenge = Telekom/T-Mobile, Saiz = Once, Belda = Kelme. Ilmeisen moni on perillä, mitä Telekomissa/T-Mobilessa, Oncessa ja Kelmessä on tapahtui 1990- ja 2000-luvuilla.

Phonak-tallin käryt 2003-2006

Francisco Perez (EPO, 2003)
Oscar Camenzind (EPO, 2004)
Tyler Hamilton (veridoping, 2004)
Santiago Perez (veridoping, 2004)
Fabrizio Guidi (EPO A-näyte, negatiivinen B-näyte, 2005)
Floyd Landis (testosteroini, 2006)
Sascha Unweider (testosteroini, 2006)

Opreaatio Puerto
Jose Ignacio Gutierrez (Phonak hyllytti 2.6.2006, ei saanut varsinaista kilpailukieltoa)
Jose Enrique Gutierrez (Phonak hyllytti 2.6.2006, ei saanut varsinaista kilpailukieltoa)
Santiago Botero (Phonak hyllytti 2.6.2006, Kolumbian pyöräilyliitto vapautti syytöksistä 2.10.2006)

KaisaTheKissa
19.09.2009, 16.27
Toimitsijakiellon lisäksi pitäisi olla sääntö, että jos joku tallista käryää niin sitten koko joukkue suljetaan ulos sen tason kilpailuista joihin on osallistunut. Sitten saa ajaa alemmassa divarissa jos haluaa ja jos sielläkin käryää, niin sitten vaan alempaan sarjaan kunnes joutuu ajamaan suomen kilpa-sarjassa.

Joistakin voi tuntua kohtuuttomalta mutta jos pykälät olisivat niin, että kuskit vapautuvat ilman sanktioita sopimuksistaan niin sitten puhtaat ajajat voisivat hakea uutta paikkaa toisesta tiimistä.

Minua ärsyttää niin paljon tämä tällainen, että vain yksi ihminen kantaa vastuun. Ja sitten joku saamerin sponssi irtisanoutuu lajista kun käryjä tulee mutta on ollut koko ajan auringossa niillä likaisilla kuskeillaan, että "me ollaan mui bien, me pärjätään ja voitetaan. Jeejee".

OJ
19.09.2009, 16.43
Toimitsijakiellon lisäksi pitäisi olla sääntö, että jos joku tallista käryää niin sitten koko joukkue suljetaan ulos sen tason kilpailuista joihin on osallistunut. Sitten saa ajaa alemmassa divarissa jos haluaa ja jos sielläkin käryää, niin sitten vaan alempaan sarjaan kunnes joutuu ajamaan suomen kilpa-sarjassa.
Jos ei muuta, niin tällä systeemillä saataisiin satsittelu näppärästi isommaksi osaksi alempien tasojen kisoja.

Mieluummin 30-60 minuutin "karanteeni" ennen starttia, jonka aikana otettaisiin verikokeet, eikä annettaisi kuskien startata tiimibusseista. Seuraava keino olisi tietenkin poistaa palkintorahat.

KaisaTheKissa
19.09.2009, 23.42
Jos ei muuta, niin tällä systeemillä saataisiin satsittelu näppärästi isommaksi osaksi alempien tasojen kisoja.

Mieluummin 30-60 minuutin "karanteeni" ennen starttia, jonka aikana otettaisiin verikokeet, eikä annettaisi kuskien startata tiimibusseista. Seuraava keino olisi tietenkin poistaa palkintorahat.

Miten niin? Todennäköisesti tiimin sisäinen paine pakottaisi olemaan puhdas koska oma hölmöily vie tiimitovereiden duunit ja palkat siinä sivussa. Joten tulisi itä-saksalainen kyttäys politiikka voimaan.

OJ
20.09.2009, 04.37
Miten niin? Todennäköisesti tiimin sisäinen paine pakottaisi olemaan puhdas koska oma hölmöily vie tiimitovereiden duunit ja palkat siinä sivussa. Joten tulisi itä-saksalainen kyttäys politiikka voimaan.
Jos tommonen systeemi olisi edes millään tavalla sovellettavissa käytäntöön, niin silti löytyy niitä, jotka ovat valmiita ottamaan sen riskin lisätäkseen vuosiansioitaan. Sitten kun nalli napsahtaa, niin voi siirtyä vaikka amatöörimarkkinoille, missä voi tienata ihan ok liksaa eikä testaamisen kanssa ole niin justiinsa. Tietty kuukausien tai vuosien lakitaistelu olisi myös ohjelmassa.

30-60 minuutin karanteeni ja sen aikana tehtävä verikoe saattaisi olla mahdollinen jos eri tahoilla olisi ihan oikeasti halua vähentää douppausta kovemmalla kädellä.

trauma
20.09.2009, 11.24
Hubahubaheittona voisi jatkaa että sallitaan douppaaminen mutta jatketaan testaamista ja aina kun joku tiimistä käryää niin lisätään kaikkien tiimiläisten pyörään 5kg:n lisäpaino. Loppukaudesta Espanjalaiset ajaisivat sitten 64kg painavilla laitteilla...

Tai käryn jälkeen koko tiimin renkaiden paine määrätään 2 bariksi, ja osasarjaksi Sora...

trauma

trauma
20.09.2009, 11.25
"Mistä näitä kärähtäneitä oikein tulee ?" :(

Jäljet johtavat DNA:han?

trauma

asb
21.09.2009, 12.44
http://cycle.shimano-eu.com/publish/content/global_cycle/en/nl/index/news_and_info/news/shimano_anti_doping.html

Basic guidelines in Shimano's anti doping policy:
• All our contracts and sponsorship-relations are made under the condition and in the belief that there is no doping involved in the particular team or with the individual athletes
• If the team management of one of our sponsored teams (no matter in which cycling discipline) is involved in any doping affair, we will stop our sponsorship of this team immediately
• If an individual rider is involved in any doping affair without the knowledge of the team management, the team will be given the chance to give a clear explanation and a future improvement & control plan to Shimano, upon that it will be decided to continue the sponsoring or not. If another doping incident occurs within the same team, we will keep the option of terminating our sponsorship contract
• Terminating a sponsorship contract means return of all Shimano materials or other contributions that have been supplied to the concerned team immediately.

Näkis vaan näitä ehtoja joskus käytettävän.

KaisaTheKissa
21.09.2009, 12.48
Viimenen pykälä tuossa on melko raju. Tulee rourilla käry ja sponssi lähtee ja yllättäen pitäisi löytää 20 dura acen osasarjaa, varoitusajalla pari tuntia. Heh heh. Mutta noi säännön on aika selkeät ja sponsoreilla pitäisi olla sen verran munaa että vetäytyisivät tallista jos käryjä käy.

Junnuraita
21.09.2009, 13.37
Siinä vaiheessa kun Shimano ottaa romut pois niin Sram pistää hymyillen kamaa tilalle.Eli en usko että Shimano rupee nyppimään kamoja pois vaan tekee asian toisella tavalla.
Tänäkin vuonna nähtiin kun osavalmistaja vaihtu kesken kauden.Eikä mistään kärystä.....vaan muista jutuista.

asb
21.09.2009, 15.38
Siinä vaiheessa kun Shimano ottaa romut pois niin Sram pistää hymyillen kamaa tilalle.Eli en usko että Shimano rupee nyppimään kamoja pois vaan tekee asian toisella tavalla.

Ottaen huomioon, että Shimanon markkinointiosasto tekisi todennäköisesti kaikkensa, että koko pyöräilymaailma tietäisi heidän katkaisseen sponsorisopimuksen tuohon pykälään vedoten, niin kuvitteletko tosiaan että minkään firman markkinointiosasto on valmis tekemään moisen "itsemurhan?"

Ohiampuja
21.09.2009, 15.50
means return of all Shimano materials
Minä luin hätäisesti, että douppauksesta kärynneiden rankaisuna käytetään paluuta Shimano osiin. Eli jos kärähdän, niin Recordi vaihdetaan Ultegra-osiin. :rolleyes:

KaisaTheKissa
21.09.2009, 16.01
Return of all shimano material...

On noes! Kahvikuppikin menee, ja hauska lippis! Työkaluista puhumattakaan!

erkkk
21.09.2009, 16.07
Oikeastaan Shimanolle olisi hyvinkin luonnollista sponsoroida juurikin niitä kärähtäneitä talleja/ajajia. Meinaan campalla ei noita kalastusvälineitä oikein löydy katalogista...

ketju44
21.09.2009, 16.10
Minä luin hätäisesti, että douppauksesta kärynneiden rankaisuna käytetään paluuta Shimano osiin. Eli jos kärähdän, niin Recordi vaihdetaan Ultegra-osiin. :rolleyes:

Return of all shimano material...

On noes! Kahvikuppikin menee, ja hauska lippis! Työkaluista puhumattakaan!

Oikeastaan Shimanolle olisi hyvinkin luonnollista sponsoroida juurikin niitä kärähtäneitä talleja/ajajia. Meinaan campalla ei noita kalastusvälineitä oikein löydy katalogista...

Jahas! Päästiin asiaan tässäkin topicissa :D

asb
21.09.2009, 16.36
Onhan Campalla se pullonavaaja, jonka avulla tiimistä pois potkittu sääliö voi hukuttaa surunsa punaviiniin.

Ohiampuja
21.09.2009, 21.21
Kyllä minä pysyn Shimanossa, kalastaminen on ihan mukavaa touhua.

Ps. Eipä liity douppaukseen tämäkään viesti ei...

J T K
01.10.2009, 10.07
http://www.cyclingnews.com/news/dekkers-counter-analysis-positive-for-epo

Thomas Dekker myöntää EPO:n käytön. Sinänsä tässä negatiivisessa asiassa positiivinen puoli on juuri tuo; ei mitään talkkarijuttuja. Ei muuta kuin lusimaan rangaistus ja sitten vaan takaisin kehiin.

Oatmeal Stout
01.10.2009, 10.42
Kyllä minä pysyn Shimanossa, kalastaminen on ihan mukavaa touhua.

Ps. Eipä liity douppaukseen tämäkään viesti ei...
Douppaat kaloja heittämällä veteen shimanoja :eek: Mahtavaa.

asb
01.10.2009, 13.47
Sinänsä tässä negatiivisessa asiassa positiivinen puoli on juuri tuo; ei mitään talkkarijuttuja.

Talkkarijutuilla tarkoitat ilmeisesti selittelyä, jolla yritetään kiertää vastuuta tai syyllisyyttä ja saada suuren yleisön sympatiat douppaajan puolelle?

Dekker said the drug use was a one-time mistake and that he wants to return to cycling to prove he achieved his past results because of his talent and his teams' help.Uskoo, ken haluaa.

timoe
01.10.2009, 13.55
Subjektiiviset

Lisääntynyt aggressiivisuus
Mielialan ailahtelut

Euforia (omnipotenssi)
Depressio (useimmiten käyttöjakson jälkeen)
Deluusiot
Univaikeudet (useimmiten käyttöjakson jälkeen)

Libidon voimistuminen, myöhemmin impotenssi
Lihasspastisuus
Päänsärky
Huimaus
Pahoinvointi
Urogenitaaliset

Miehillä

Dysuria
Kiveskivut
Siittiöiden liikkuvuuden ja lukumäärän väheneminen tai siittiökato
Eturauhasen liikakasvu
Eturauhassyöpä
Gynekomastia

Naisilla

Rintojen pieneneminen
Äänen madaltuminen
Kuukautiskierron häiriöt
Klitoriksen suureneminen
Kohdun surkastuminen
Teratogeeniset vaikutukset (pseudohermafroditismi, sikiökuolemat)

Maksaan kohdistuvat

Transaminaasien lisäys
Kolestaasi
LDL-kolesterolipitoisuuden suureneminen
HDL-kolesterolipitoisuuden pieneneminen
Peliosis hepatis (veritäyteiset kystat)
Hyvänlaatuiset tuumorit
Maksatuumorin ruptuurat
Syövät
Maksakooma
Vaikutukset tuki- ja liikuntaelimistöön

Lisääntynyt vammautumisriski
Epifyysilinjojen ennenaikainen sulkeutuminen
Kardiovaskulaariset

Verenpaineen nousu
Kardiomyopatia
Suora, toksinen vaikutus (kardiovaskulaariset kohtaukset)
Ateroskleroottinen sydänsairaus
Rytmihäiriöt
Endokriiniset muutokset

Heikentynyt glukoosin sieto ja insuliiniresistenssi
Kilpirauhashormonimuutokset
Ihovaikutukset

Seborrea, rasvainen iho ja hiukset
Komedot, talikystat
Papulo-pustuloottinen tai kystinen akne (kuva 1 (http://www.terveysportti.fi/dtk/ltk/avaa?p_artikkeli=ima00589)) tai ruusufinni
Furunkuloosi, follikuliitti, pyoderma, absessit (epästeriileistä neuloista)
Miestyyppinen kaljuuntuminen (naisilla pysyvästi; kuva 2 (http://www.terveysportti.fi/dtk/ltk/avaa?p_artikkeli=ima00588))
Hirsutismi kasvoilla ja vartalolla (naisilla) (kuvat 3 (http://www.terveysportti.fi/dtk/ltk/avaa?p_artikkeli=ima00590) 4 (http://www.terveysportti.fi/dtk/ltk/avaa?p_artikkeli=ima00591))
Venytysjuovat (striae distensae; kuvat 5 (http://www.terveysportti.fi/dtk/ltk/avaa?p_artikkeli=ima00592) 6 (http://www.terveysportti.fi/dtk/ltk/avaa?p_artikkeli=ima00593))
Immunologiset haitat

Immunoglobuliini A -pitoisuuden väheneminen voi johtaa vastustuskyvyn heikentymiseen ja infektioon.

Oatmeal Stout
01.10.2009, 14.30
Dekker said the drug use was a one-time mistake and that he wants to return to cycling to prove he achieved his past results because of his talent and his teams' help.
Uskoo, ken haluaa.
Ostin hetken mielejohteesta ja tarkemmin ajattelematta yhden rekkakuorman ainetta, toivottavasti viimekesäinen ratatreeniharjoitus ei mene pikkuhukkaan :eek:

J T K
01.10.2009, 14.53
Hyvä huomio kieltämättä :)

erkkk
01.10.2009, 22.13
Minkähänlaisen listan saisi aikaiseksi ihan vaikka aspiriinista?
Tunnen henkilökohtaisesti erään lääkärin jolla on kuollut "nuoria ja terveitä" aiemmin kuuritelleita potilaita siihen että kaverit veti itsensä kiikkuun. Ei kuulemma mitkään masennuslääkkeet auttaneet.

A R:nen
01.10.2009, 22.16
Ja tästä kaikki eKertaamaan dopingsääntöjä:
http://www.truechampionorcheat.org/

(ääni kyllä pätkii ikävästi, liekö palvelimella ylikuormitusta vai tiatokone lisädopingin (puolijohteiden valmistusteknologia, toim huom) tarpeessa)

Ola
02.10.2009, 00.15

Tuskin ainakaan päänsärkyä. :D Ja apteekista ostetut lääkkeet ovat kait yleensä testattuja ja noudattamalla annostusta voi nyt varmaan kohtuu turvallisesti käyttää. Myrkkypurkkijengillä tuntuu kuitenkin olevan enemmän kokeilunhalua ja omaa kroppaa käytetään koehenkilönä. Turvallista matkaa.

02.10.2009, 00.29

4.4 Varoitukset ja käyttöön liittyvät varotoimet
Valmisteen käytössä on noudatettava erityistä varovaisuutta:

-valmisteen käyttö saattaa heikentää naisen hedelmällisyyttä eikä sitä suositella raskautta yrittäville naisille.

-asetyylisalisyylihappohoidon lopettamista tulisi harkita naisilla, joilla on vaikeuksia tulla raskaaksi tai jotka ovat lapsettomuustutkimuksissa.

- jos valmistetta joudutaan käyttämään kahden ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana (käyttö kolmen viimeisen raskauskuukauden aikana, ks. 4.3 ’Vasta-aiheet’).

- imetyksen aikana, etenkin käytettäessä suuria annoksia (yli 300 mg vuorokaudessa).

- potilailla, jotka ovat saaneet yliherkkyysoireita (esim. astmakohtauksia, ihoreaktioita, nuhaa) tulehduskipu- tai reumalääkkeistä tai erilaisista muista allergeeneista.

- potilailla, joilla on samanaikainen antikoagulanttilääkitys (esim. kumariinijohdannaiset tai hepariini).

-glukoosi-6-fosfaattidehydrogenaasipuutoksen yhteydessä.

- maksan tai munuaisten vajaatoiminnan yhteydessä. Myös sydämen toiminnanvajauksen yhteydessä voi turvotustaipumus lisääntyä.

- potilailla, joilla on kroonisia tai toistuvia maha- ja pohjukaissuolivaivoja samoin kuin muidenkin ruoansulatuskanavan sairauksien yhteydessä.

Potilaat, joilla on keuhkoastma, krooninen obstruktiivinen keuhkosairaus, heinänuha tai nenäpolyyppejä, voivat saada ei-steroidirakenteisista tulehduskipulääkkeistä astmakohtauksen, paikallista ihon tai limakalvojen turvotusta (Quincken ödeema) tai urtikariaa herkemmin kuin muut potilaat.

Asetyylisalisyylihappovalmisteita ei suositella ensisijaiseksi kuumelääkkeeksi lapsille ja nuorille, koska virustartuntojen yhteydessä ne saattavat lisätä Reye’n oireyhtymän vaaraa. Reye’n oireyhtymän oireisiin kuuluu akuutti enkefalopatia ja maksan toimintahäiriöitä; ensioireena mm. pitkään kestävää oksentelua.

4.5 Yhteisvaikutukset muiden lääkevalmisteiden kanssa sekä muut yhteisvaikutukset
Aspirin® tablettien vaikuttava aine, asetyylisalisyylihappo, voimistaa veren hyytymistä estävien lääkkeiden (esim. kumariinijohdannaiset ja hepariini) vaikutusta.

Asetyylisalisyylihapon samanaikainen käyttö kortikosteroidien kanssa saattaa lisätä gastrointestinaalisen verenvuodon vaaraa.

Diureetit, ACE-estäjät sekä angiotensiini II-antagonistit: Tulehduskipulääkkeet saattavat vähentää diureettien (aldosteroniantagonistien esim.spirinolaktoni ja ’loop’-diureettien esim. furosemidi) ja muiden verenpainelääkkeiden (esim. enalapriili ja kaptopriili) verenpainetta laskevaa vaikutusta. ACE-estäjän/angiotensiini II-antagonistin yhtäaikainen annostelu syklo-oksigenaasi-inhibiittoreiden kanssa voi johtaa munuaistoiminnan heikentymiseen potilailla, joilla jo ennestään on munuaisten toimintahäiriö (esim. nestevajauksesta kärsivät ja iäkkäät potilaat). Seurauksena voi olla akuutti munuaisten vajaatoiminta, joka on kuitenkin yleensä palautuva. Ei-steroidisen tulehduskipulääkkeen ja ACE-estäjän/angiontensiini II-antagonistin yhdistelmää tulisi käyttää varoen, erityisesti iäkkäillä potilailla. Potilaiden tulisi olla riittävästi nesteytettyjä ja munuaistoiminnan seurantaa tulisi harkita yhdistelmälääkitystä aloitettaessa sekä määrävälein hoidon aikana.

Muiden ei-steroidirakenteisten anti-inflammatoristen aineiden vaikutukset ja haittavaikutukset saattavat myös lisääntyä asetyylisalisyylihapon samanaikaisen käytön yhteydessä.

Sulfonamidien vaikutukset ja haittavaikutukset samoin kuin sulfonyyliureoitten vaikutukset voivat myös voimistua tai lisääntyä samanaikaisessa käytössä asetyylisalisyylihapon kanssa.

Anti-inflammatoriset aineet lisäävät metotreksaatin hemotologista toksisuutta pienentämällä sen munuaispuhdistumaa. Salisylaatit syrjäyttävät lisäksi plasman proteiineihin sitoutuneen metotreksaatin.

Asetyylisalisyylihappoa tulee käyttää varoen tiklopidiinin ja muiden verihiutaleiden aggregaatiota estävien lääkeaineiden kanssa verenvuotoriskin vuoksi.

Digoksiinin, barbituraattien ja litiumin pitoisuudet plasmassa voivat nousta asetyylisalisyylihapon vaikutuksesta.

Asetyylisalisyylihapon on todettu nostavan natriumvalproaatin pitoisuuksia plasmassa (erityisesti vapaa natriumvalproaatti) ja voimistavan/lisäävän sen vaikutuksia ja haittavaikutuksia. Salisylaattien ja natriumvalproaatin samanaikaisessa käytössä on noudatettava varovaisuutta ja potilasta on seurattava huolellisesti.

Asetyylisalisyylihappo voi vähentää virtsahapon eritystä lisäävien kihtilääkkeiden (probenesidi) vaikutusta. Jo pienillä annoksilla asetyylisalisyylihappo vähentää virtsahapon eritystä. Siitä johtuen se saattaa laukaista kihdin potilailla, joilla virtsahapon eritys on jo ennestään vähentynyt.

Asetyylisalisyylihapon ja alkoholin samanaikainen käyttö voi lisätä maha-suolikanavan verenvuotojen vaaraa.

4.8 Haittavaikutukset
Annoksesta riippuvia ruoansulatuskanavan oireita, kuten mahakipuja, pahoinvointia, ripulia, oksentelua, sekä etenkin suuremmilla annoksilla mikroverenvuotoa ruoansulatuskanavan limakalvolta (poikkeustapauksissa saattaa aiheuttaa anemian), voi esiintyä. Joskus saattaa syntyä ruoansulatuskanavan haavaumia, joihin voi liittyä verenvuotoa ja limakalvon perforaatiota.

Allergisia reaktioita, kuten urtikariaa, allergista nuhaa ja astmaa, esiintyy harvemmin.

Yksittäistapauksissa on kuvattu maksan (transaminaasiarvojen kohoamista) ja munuaisten toiminnan häiriöitä, hypoglykemiaa ja vakavia iho-oireita. Veren hyytymisaika voi pidentyä. Yksittäistapauksissa on raportoitu myös trombosytopeniaa.

Yliannostuksen oireina voi esiintyä myös huimausta ja tinnitusta, erityisesti lapsilla ja vanhuksilla.

Ola
02.10.2009, 13.28
Yllättävää kyllä, mutta ns. särkylääkepäänsärky on tavallinen haittavaikutus särkylääkkeiden pitkäaikaisesta käytöstä.

"
Päänsärkylääkkeitä voi kuitenkin käyttää vain rajallisen määrän ilman, että niistä seuraa vakavia haittavaikutuksia. Ensimmäiseksi kehittyvä haittavaikutus on päänsärky! Liikakäytön jatkuessa myös mahahaava tai maksa- tai munuaisvauriot ovat mahdollisia (ks. «Tulehduskipulääkkeiden turvallinen käyttö» (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00649) 1 (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00649))."

Haha, kiitos oikaisusta! Tosin kaikissa lääkkeissä varoitetaan pitkäaikaisesta käytöstä, menee ehkä lääkkeiden väärinkäytön puolelle, mistä dopingissakin usein on kyse. Mömmöt on tarkoitettu usein jonkun sairauden hoitoon, ei "terveen" ihmisen suorituskyvyn parantamiseen, mikä nyt tietty on itsestääänselvyys, liittyy kuitenkin aiheeseen kait.

erkkk
02.10.2009, 13.41
Dekker said the drug use was a one-time mistake and that he wants to return to cycling to prove he achieved his past results because of his talent and his teams' help.

Uskoo, ken haluaa.
Epon napsuttelu alkoi varmaankin siinä vaiheessa kun junnuissa kaveria pieksänyt suomalainen kuski jäi yhdessä talvessa taakse. Aika kauan ehti käyttää ennen kuin jäi kiinni ja teki samalla ihan kohtalaisen tilin.

timoe
03.10.2009, 18.52

Haittavaikutukset

Pidentynyt vuotoaika, vähentynyt trombosyyttiaggregaatio, Anemia, hypoprotrombinemia, trombosytopenia, agranulosytoosi, aplastinen anemia

Ylävatsakipu, pahoinvointi, oksentelu, ruoansulatuskanavan haavaumat ja verenvuoto, Ripuli, Ruoansulatuskanavan stenoosi,

Maksavaurio, maksaentsyymien kohoaminen, Reyen oireyhtymä,

Allerginen ihottuma, Stevens-Johnsonin tai Lyellin oireyhtymä, erythema multiforme, purppura, erythema nodosum, herorraginen vaskuliitti

Munuaisten toiminnan häiriö, nesteretentio

Anafylaktinen reaktio

(nää oli sarakkeissa jotka meni sekaisin, mutta lista on vaikuttava...aspiriinia ei tn hyväksyttäisi käsikauppaan jos se tulisi nyt markkinoille. Haitat tulee nimenomaan pitkäaikaiskäytössä ja yliannoksilla, juuri kuten jatkuvassa douppauksessakin..)

Ongelma on siinä että dopingaineina käytettäviä lääkkeitä otetaan moninkertaisina annoksina lääkinnälliseen käyttöön nähden. Melkein muuten voisi väittää, että jos lääkkeellä on tehoa, niin sillä yleensä on sivuvaikutuksiakin...varsinaisia ja todellisia täsmälääkkeitä on vähän. Esimerkiksi kilpirauhashormoni on elimistön oma aine, mutta puutostilassa sen liika-annoistelu voi johtaa hankaliin oireisiin jne. Sattuneesta syystä en itse lue kovin paljon lääkkeiden sivuvaikutuslistoja, jos jotain joudun nappaamaan...viimeksi antibiootit poskiontelovaivaan ja x 5 punktio...

OJ
03.10.2009, 19.20
Ongelma on siinä että dopingaineina käytettäviä lääkkeitä otetaan moninkertaisina annoksina lääkinnälliseen käyttöön nähden. Melkein muuten voisi väittää, että jos lääkkeellä on tehoa, niin sillä yleensä on sivuvaikutuksiakin...varsinaisia ja todellisia täsmälääkkeitä on vähän.
Noita lääkkeitäkin käytetään doping-tarkoitukseen ihan eri määriä. Joku salihirmu voi piikittää pelkästään testosteronia gramman viikossa (tai enemmänkin). Kestävyysurheilijoiden annokset ovat hikisesti kymmenesosan kolistelijoiden satseista.

KLA
05.10.2009, 14.46
Hurja paljastus: Astana-tallilla erityiskohtelu dopingtestauksessa

http://www.mtv3.fi/urheilu/muutlajit2008/uutiset.shtml/arkistot/muutlajit/2009/10/968332?pyoraily

ketju44
05.10.2009, 15.20
Eipä yllätä , vaikka näin on ( olisi )

vetooo
05.10.2009, 16.07
MTV3

Suomen kielellä: Kuivuin. :D

Tässä tulikin nopea UCI:n kuittaus (http://www.cyclingnews.com/news/uci-denies-preferential-treatment-on-testing-towards-astana) ranskalaistouppingherroille.

Ilman mitään värilaseja, odottelisin ennemmin Tourin 2008 uusintatestausten tuloksia kuin paljastelisin tällaisia hurjia, suorastaan breaking news -tasoisia uutisia.

OJ
05.10.2009, 16.42
MTV3

Suomen kielellä: Kuivuin. :D

Tässä tulikin nopea UCI:n kuittaus (http://www.cyclingnews.com/news/uci-denies-preferential-treatment-on-testing-towards-astana) ranskalaistouppingherroille.

Ilman mitään värilaseja, odottelisin ennemmin Tourin 2008 uusintatestausten tuloksia kuin paljastelisin tällaisia hurjia, suorastaan breaking news -tasoisia uutisia.
"We had discussions with the AFLD on what they think happened and we've told them what actually happened.":D Ja sama suomeksi "Ei siellä tommosta tapahtunut, te ootte hulluja kun tommosia kuvittelette havainneenne.":D

Eihän Astana voi olla likainen, se on täysi mahdottomuus, Kazakstanilainen talli, jonka listoilla ajavat kuskit ovat tunnettuja yli-inhimillisistä suorituksista ja tiimin johdossa oli herra, jonka johtamien tallien kuskit muuttuvat aaseista ravihevosiksi.

Mutta eipä noilla ole niin väliä niin kauan kun kuskit saavat startata tiimibussista. UCI on vaan sen verran mätä laitos, että tokkopa toi koskaan toteutuu.

EDIT: AFLD ainakin tekee jotain. Wada on melkein konkurssissa Landiksen niittaamisen takia ja UCI on mitä on.

kanttiinin tollo
05.10.2009, 16.58
.. ja tiimin johdossa oli herra, jonka johtamien tallien kuskit muuttuvat aaseista ravihevosiksi.

Totaalisen OT:ta, mutta olikohan se Ferris Bueller's Day Off elokuvassa, jossa oli oikeussali(?)kohtaus ja kaveri vetosi siihen, että "sota muuttaa miehen..". Se oli hauska se. :D

vetooo
05.10.2009, 18.35
"We had discussions with the AFLD on what they think happened and we've told them what actually happened.":D Ja sama suomeksi "Ei siellä tommosta tapahtunut, te ootte hulluja kun tommosia kuvittelette havainneenne.":D

UCI ja AFLD ovat olleet tunnetusti jonkinverran törmäyskurssilla tässä viime vuosien saatossa. AFLD:n tekemää työtä arvostan ja UCI:lla on paljon opittavaa, miten dopingtestausta voitaisiin tehostaa ja kehittää. Kyse on ennen kaikkea yhteistyön syventämisestä.

Eihän Astana voi olla likainen, se on täysi mahdottomuus, Kazakstanilainen talli, jonka listoilla ajavat kuskit ovat tunnettuja yli-inhimillisistä suorituksista ja tiimin johdossa oli herra, jonka johtamien tallien kuskit muuttuvat aaseista ravihevosiksi.

Näinhän se menee. Tällä kaudella tallissa ajavien saavutuksina on vaatimattomasti: 9 x Tourin voittoa (7 Armstrong, 2 Contador), 2 X Tourin kakkossijaa (2 Klöden), 2 x Tourin kolmossijaa (1 Leipheimer, 1 Armstrong), 1 x Giron voitto (1 Contador), 1 x Vueltan voitto (1 Contador), 1 x Vueltan kakkossija (1 Leipheimer), 1 x Vueltan kolmossija (1 Leipheimer), 27 x Tourin etappivoittoa (22 Armstrong, 3 Contador, 1 Popovitsh, 1 Leipheimer), 2 x Giron etappivoittoa (2 Rubiera), 5 x Vueltan etappivoittoa (2 Contador, 2 Leipheimer, 1 Paulinho), 2 x Tourin Maillot Blancia (1 Popovitsh, 1 Contador) etc. etc.

Ehkä se on jopa oletettavaa, että Astanassa on/oli tällä kaudella suht kyvykästä ajajakaartia. Bruyneel tehnyt ihan vakuuttavaa jälkeä: useat edellä mainitut polkijoiden meriiteistä lähes kaikki ovat tulleet JB:n alaisuudessa. Bruyneelin valtakauden dopingkäryt 0, muihin talleihin siirtyneiden kavereiden kohdalla vähän enemmän kuin 0... Minun ajattelumallin mukaan jokainen on syytön kunnes toisin todistetaan.

Mutta eipä noilla ole niin väliä niin kauan kun kuskit saavat startata tiimibussista. UCI on vaan sen verran mätä laitos, että tokkopa toi koskaan toteutuu.

Kyllähän ASO muisti Astanaa muutaman kymmenen Sveitsin frangin sakoilla, kun Armstrong ja Contador myöhästyivät lähtökuittauksesta Tourin ensimmäisellä vikolla.

EDIT: AFLD ainakin tekee jotain. Wada on melkein konkurssissa Landiksen niittaamisen takia ja UCI on mitä on.

Tästä olen pitkälti samaa mieltä. Tämä Landis-uutinen tuli pienenä yllätyksenä jos se pitää paikkansa (=WADA konkurssin partaalla).

OJ
05.10.2009, 18.49
Tästä olen pitkälti samaa mieltä. Tämä Landis-uutinen tuli pienenä yllätyksenä jos se pitää paikkansa (=WADA konkurssin partaalla).
Landis-oikeudenkäynti maksoi Wadalle miljoonia. Ei ehkä konkurssin partaalla, mutta niiden pitää ihan oikeasti valkata taistelunsa huolella. Valitettavasti tämä tarkoittaa sitä, että isoihin kuvioihin ei lähdetä ellei tapaus ole aivan selvä.

Jos mä olisin sellaisen proffatiimin puikoissa, joka haluaa olla puhtaan urheilun keulakuva, niin mä en päästäisi ketään sellaisia henkilöitä tiimini lähelle, jotka ovat olleet haastettuna oikeuteen doping-tapauksessa. Vaikka tapaus olisikin sovittu oikeussalin ulkopuolella, niin uskottavuus siinä kärsii. Muutenkin satsikuvioissa ryvettyneet voisivat pysyä kaukana. Tulokset saattaisivat kyllä olla vähän vaatimattomampia.

vetooo
05.10.2009, 18.54
Jos mä olisin sellaisen proffatiimin puikoissa, joka haluaa olla puhtaan urheilun keulakuva, niin mä en päästäisi ketään sellaisia henkilöitä tiimini lähelle, jotka ovat olleet haastettuna oikeuteen doping-tapauksessa. Vaikka tapaus olisikin sovittu oikeussalin ulkopuolella, niin uskottavuus siinä kärsii. Muutenkin satsikuvioissa ryvettyneet voisivat pysyä kaukana. Tulokset saattaisivat kyllä olla vähän vaatimattomampia.Ketä sinä pidät uskottavimpana tallipomona? Minä olen Bruyneelin maineen täydellisestä puhtaudesta täysin samaa mieltä kanssasi. Se ei ole putipuhdas. Pidän Jonathan Vaughtersia luotettavimpana tiimipomona, kun puhutaan maineesta yleisellä tasolla. Täytyy kuitenkin muistaa, että Vaughters ajoi itse proffana näinä pahimpina 1990- ja 2000-luvun myrkkyvuosina. Ja olihan Vaughters myös Postimiehissä jonkusen kauden.

Deve
05.10.2009, 19.23
Bjarne Riis on uskottava tallipomo.

JuhoIlmari
06.10.2009, 18.43
Helsingin sanomat:

STT–DPA

Rooma. Italialaispyöräilijä Gabriele Bosisio (http://www.hs.fi/haku/?haku=Gabriele+Bosisio) antoi syyskuun alussa kiellettyä epo-hormonia sisältäneen dopingnäytteen, italialaismedia kertoi tiistaina.

Bosisiota uhkaa kahden vuoden kilpailukielto. Bosisio, 29, voitti yhden etapin Italian ympäriajossa viime vuonna.

lynxlynx
07.10.2009, 12.17
Helsingin sanomat:

STT–DPA

Rooma. Italialaispyöräilijä Gabriele Bosisio (http://www.hs.fi/haku/?haku=Gabriele+Bosisio) antoi syyskuun alussa kiellettyä epo-hormonia sisältäneen dopingnäytteen, italialaismedia kertoi tiistaina.

Bosisiota uhkaa kahden vuoden kilpailukielto. Bosisio, 29, voitti yhden etapin Italian ympäriajossa viime vuonna.

Sama juttu I-sanomissa. http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1738200
Tallin toinen käry, tuleekohan lisää?

vetooo
07.10.2009, 12.43
Suomalaismedia on jälleen herännyt. Ja lienee ihan aiheesta.

Pyöräilijä Mitch Comardo on hyväksynyt dopingista hänelle langetetun kahden vuoden kilpailukiellon. Yhdysvaltain antidopingtoimistosta USADA:sta kerrottiin, että Comardon antamasta näytteestä löytyi dopingcocktail.

http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1738381

vetooo
07.10.2009, 12.59
AFLD:n puheenjohtaja Pierre Bordry kertoi keskiviikkona Pariisissa, että kaikki vuoden 2008 Tourissa annetut 17 näytettä ovat osoittautuneet jälkitutkimuksissakin negatiivisiksi. AFLD analysoi dopingnäytteet uudelleen mahdollisen CERA:n esiintymisen vuoksi.

wanderer
07.10.2009, 13.19
Itse pidän tunnustuksen jälkeistä Bjarnea yhtenä uskottavimmista.
http://www.cyclingnews.com/editions/cycling-news-flash-for-may-26-2007
http://www.youtube.com/watch?v=drxNS7CwHWA

Tallien hommissa on vielä monen monta 80-90-luvun kuskia...

OJ
07.10.2009, 16.26
Suomalaismedia on jälleen herännyt. Ja lienee ihan aiheesta.

Pyöräilijä Mitch Comardo on hyväksynyt dopingista hänelle langetetun kahden vuoden kilpailukiellon. Yhdysvaltain antidopingtoimistosta USADA:sta kerrottiin, että Comardon antamasta näytteestä löytyi dopingcocktail.

http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1738381
Lisää aiheesta http://www.velonews.com/article/98978

Lisäravinne taas syypäänä...

majis
08.10.2009, 22.16
http://www.mtv3.fi/urheilu/futis/uutiset.shtml/arkistot/futis/2009/10/970946
sama aihe eri laji

Ohiampuja
08.10.2009, 22.51
Sama aihe, mutta uusi selitys. En ole ennen kuullut tarinaa ampiaisen piston hoidosta. :rolleyes:

Samuli
08.10.2009, 22.53
sama aihe eri laji

Pelasiko Cannavaro Juventuksessa jo silloin kun lääkäri tarjoili epoa koko joukkueelle?

kanttiinin tollo
08.10.2009, 23.40
Sama aihe, mutta uusi selitys. En ole ennen kuullut tarinaa ampiaisen piston hoidosta. :rolleyes:

Minä olen. Tour de Lääns (http://www.velonews.com/article/1265). Ikävä kyllä kortisonin dopingkäyttö tuossa Vaughtersinkin tapauksessa olisi ollut kyseessä -> keskeytys. Sen sijaan jos sitä ainetta lätkii haaroihin kesken kisan eikä kerro siitä kenellekään ja hommaa jälkikäteen tohtorilta reseptin.... :cool:

buhvalo
09.10.2009, 06.57
sama aihe eri laji

1kk kilpailukielto ja autoedun poisto.

vetooo
09.10.2009, 12.38
Lisää dopingsankareita ilmeisesti tiedossa - Markus Zberg (http://www.cyclingwebsite.net/coureurfiche.php?coureurid=6868).

http://www.cyclingnews.com/news/markus-zberg-accused-of-doping

buhvalo
12.10.2009, 18.48
1kk kilpailukielto ja autoedun poisto.

No, eipä sentään. Miljardipisniksissä se hommaa toimii hieman erilailla.

http://www.mtv3.fi/urheilu/futis/uutiset.shtml/arkistot/futis/2009/10/973243

12.10.2009, 19.00
Niin kai kun Berlusconi ei omista yhtään pyöräilytallia.

Sinänsä tuo glukokortikosteroidien kielto taisi perustua johonkin tutkimukseen jossa jollain järjettömän isoilla annoksilla saatiin mahdollisesti jotain marginaalista hyötyä. (Ja lisäksihän kielto on voimassa vain kilpailuissa eikä silloinkaan koske kaikkia käyttötapoja. Mutta esimerkiksi Kyypakkaus väärään aikaan nautittuna on siis dopingia.)

Oatmeal Stout
13.10.2009, 08.10
Kaikki glukokortikosteroidit ovat kiellettyjä suun kautta, peräsuoleen, suonensisäisesti tai lihaksensisäisesti annosteltuna.
Keuhkoinhalaatioina, ihon alaisesti ja sisäisesti, nivelensisäisesti, nivelten ja jänteiden ympärille sekä epiduraalitilaan annostelluista glukokortikosteroideista tulee urheilijan tehdä lääkkeenkäyttöilmoitus voimassaolevan erivapausstandardin mukaisesti.
Glukokortikosteroidit ovat kuitenkin sallittuja paikallisesti voiteina, tippoina tai suihkeina silmien, korvien, korvalehtien, poskionteloiden, suun limakalvojen, nenän, peräaukon ympäristön sekä ihon sairauksien hoitoon (mukaan lukien iontoforeettiset ja fonoforeettiset/sonoforeettiset antotavat) eikä käytöstä tarvitse tehdä erivapausanomusta eikä lääkkeenkäyttöilmoitusta.
Glukokortikosteroideja testataan vain kilpailujen yhteydessä otetuista dopingnäytteistä. Lihaksensisäisesti tai paikallisesti ruiskeena annetut glukokortikosteroidit voivat näkyä testeissä jopa 8 viikkoa. Tabletteina tai keuhkoinhalaatioina annosteltuna niiden varoaika on noin 7 vrk.

13.10.2009, 10.25
Ja tuohon eteen pitää siis muistaa väliotsikko "II Kilpailuissa kielletyt aineet ja menetelmät" (tämäkin kerrataan aiemmin mainituissa UCI:n opetusvideoissa (http://www.truechampionorcheat.com/)). Noiden käyttötapojen eriarvoisuus perustuu kai ihan siihen ettei esimerkiksi ihon tai limakalvojen läpi mitenkään saa niitä jättiannoksia imeytymään riittävän nopeasti että ne vaikuttaisivat suorituskykyyn.

Ohiampuja
13.10.2009, 12.29
Tässä juttu Vandenbroucken kuolemasta, olikos hänellä doping-taustaa? Alkoholia taisi kulua...

http://www.bikeradar.com/news/article/frank-vandenbroucke-dead-at-34-23570

Mr.Auer
13.10.2009, 12.36
Ja taas:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009101310411966_uu.shtml

Alkometri osoitti juuri ja juuri sallittuja lukemia. Huumetesteri puolestaan antoi positiivisen tuloksen. Mies oli ollut edellisenä iltana viihteellä.

- Olin ottanut pari viivaa kavereitten kanssa, mutta en uskonut että se näkyisi vielä seuraavana päivänä, Halme ihmettelee.

Lue kaikki Halmeen kommentit kärystä tiistain Iltalehdestä.

:o

Mikrometri
13.10.2009, 12.50
Tonyn tapauksessa tuo lasketaan tilastotappioksi ja joka tapauksessa kyse on ollut puhtaasta viihdekäytöstä. Ja vain pari viivaa. Mitä tuossa on ihmeteltävää?

TetedeCourse
13.10.2009, 13.02
Surullista jos näin on:

http://www.cyclingnews.com/news/drugs-found-by-vandenbrouckes-bed

erkkk
13.10.2009, 13.12
Tässä juttu Vandenbroucken kuolemasta, olikos hänellä doping-taustaa? Alkoholia taisi kulua...

Jos jollakin ajajalla oli Doping tausta niin Vandenbroucke oli se ajaja. Ainakaan ketään systemaattisesti nalkkiin jäänyttä ajajaa ei tule mieleen, tosin yleensä kama on tullut ilmi muualta kuin testissä. Kertaalleen yrittänyt itsemurhaa.

90-luvun lopulla eräs proffa sanoi että kolme yli-inhimillisintä ajajaa pelotonissa on Pantani, Vahvakäsi ja FVB-silloin kun sattui olemaan kunnossa. Yksi vielä iloisesti porskuttaa. Käsittääkseni FVB:n treenimetodit oli jo aikoinaan jatkuvaa rynkytystä, eli tuo ilosanoma mitä pk-on turhaa ketjussa viljellään. Kaveri tosin oli jo junnuissa maailman huipulla.

asb
13.10.2009, 14.08
Veritulppa lyhyen ajan sisällä siitä, kun oli tehnyt pitkän reittilennon Senegaliin. Sehän ei ole mikään harvinainen tapaus. Onko hänen käytämillään aineilla vaikutus veritulpan syntymisherkkyyteen?

Edit: Googlasinpa itse: "EPO:n sakeuttama veri taas voi johtaa veritulppaan" sanoo virallinen lähde (http://fi.wikipedia.org/wiki/Doping).

J T K
13.10.2009, 14.35
Tuossa jutussa mainitaan että insuliinia käytetään pyöräilyssä dopingtarkoituksissa. Mihin ihmeeseen sillä pyritään? Terve ihiminen on aika äkkiä pois pelistä jos menee shottailemaan insuliinia elimistöönsä.

"but insulin is known to be used in cycling for doping purposes"

vetooo
13.10.2009, 14.54
Ranskalaiset tutkivat Tourissa löytyneitä epäilyttäviä ruiskuja, joiden uskotaan kuuluneen Astanalle, kertoo L'Equipe. Olisi varmasti hyvä, että joku fransesöö-taitoinen suomentaisi jutun pääkohdat ja varmistaisi, etten ymmärtänyt jutun ideaa täysin väärin.

L'Equipe: http://www.lequipe.fr/Cyclisme/breves2009/20091013_132848_une-nouvelle-affaire-astana.html
Cyclingnews: http://www.cyclingnews.com/news/astana-under-investigation-in-france
AP: http://www.google.com/hostednews/ap/article/ALeqM5goDw4AQ5QWQwj6-cPy3R7v3txuNAD9BA7J481

asb
13.10.2009, 15.00
Olisi varmasti hyvä, että joku fransesöö-taitoinen suomentaisi jutun pääkohdat ja varmistaisi, etten ymmärtänyt jutun ideaa täysin väärin.

Googlen kääntäjä (http://translate.google.com/) sanoo, että ranskalaisilla on taas "hyvä syy" hutkia Armstrongia ennen, kuin yhtään mitään on tutkittu.

erkkk
13.10.2009, 15.36
Tuossa jutussa mainitaan että insuliinia käytetään pyöräilyssä dopingtarkoituksissa. Mihin ihmeeseen sillä pyritään? Terve ihiminen on aika äkkiä pois pelistä jos menee shottailemaan insuliinia elimistöönsä.

"but insulin is known to be used in cycling for doping purposes"
Tuolla aika identtinen kysymys vastauksineen http://velonews.com/article/3657

Kaveri vaan minusta missaa pointin, käsittääkseni kestävyyslajeissa insuliinia käytetään enemmänkin lisäenergian takia. Ladataan nopeammin ja paremmin glykogeenivarastoja, palaudutaan. Riskit on kovat, mutta pyöräily on kovaa.

OJ
13.10.2009, 15.47
Sinänsä tuo glukokortikosteroidien kielto taisi perustua johonkin tutkimukseen jossa jollain järjettömän isoilla annoksilla saatiin mahdollisesti jotain marginaalista hyötyä. (Ja lisäksihän kielto on voimassa vain kilpailuissa eikä silloinkaan koske kaikkia käyttötapoja. Mutta esimerkiksi Kyypakkaus väärään aikaan nautittuna on siis dopingia.)
Glukokortisooni kasvattaa glykogeenivarastoja ja tehostaa glukoosin käyttöä työvaiheen aikana. On ihan totta, että kyseessä ei ole joidenkin muiden kortisoonien tapainen aine, mutta ihan aiheesta se on kiellettyjen listalla.

OJ
13.10.2009, 15.58

Kaveri vaan minusta missaa pointin, käsittääkseni kestävyyslajeissa insuliinia käytetään enemmänkin lisäenergian takia. Ladataan nopeammin ja paremmin glykogeenivarastoja, palaudutaan. Riskit on kovat, mutta pyöräily on kovaa.

Insulin supports glucose uptake out of the bloodstream and into the cells, especially to muscle and liver, where it is stored as glycogen. It also drags protein into the muscle cells along with the glucose.
Eikös se tossa tullut aika hyvin? Tosin seuraavassa se sitten kertoo, että elimistö ihan luonnollisesti hoitaa hommat ihan riittävän hyvin. Kyllähän se elimistö palautuu, mutta kun naapuri istuu tipassa kisan jälkeen ja lisäboostia otetaan vielä insuliinilla, niin naapurilla on seuraavana päivänä uudet jalat. Tohtorilta irtoaa kyllä aika erikoista juttua.

J T K
13.10.2009, 16.29

Huh huh, ei voi muuta sanoa :mad:

Eipä voisi enempää kävellä heikoilla jäillä tuossa touhussa. Mutta kuten sanoit, riskejä otetaan. Itse sanon vain että älkää prkl kukaan ikinä missään menkö pistämään insuliinia jos ette ole diabeetikkoja. Ette oikeasti tiedä kuinka ohut se jään pinta onkaan...vedät pikkasenkaan liikaa insuliinia niin makaatkin koomassa hetken päästä tai jotain muuta näppärää. Ja kovan rasituksen jälkeen tämä vaikutus on vielä julmetusti voimakkaampi.

vetooo
13.10.2009, 18.20
MTV3 alkaa päästä vauhtiin! Pöllölaaksossa on taas kunnon uutisointipolitiikka päällä. Ei voi muuta kuin kiittää kyseistä firmaa, etteivät tajua pyöräilystä itse lajina yhtään mitään, mutta hallitsevat tämän negatiivisten asioiden uutisoinnin paremmin kuin mikään muu taho Suomessa. Karhuvaara ainakin itse tietää, että hänen talossaan uutisoidaan kovin tutuista asioista. Lisäksi toimitus voisi kysyä Jukka Pakkaselta sanan "Tour" oikeista sijamuodoista.

http://www.mtv3.fi/urheilu/muutlajit/uutiset.shtml/arkistot/muutlajit/2009/10/974168?pyoraily

Soolo
13.10.2009, 19.16
Ranskalaiset tutkivat Tourissa löytyneitä epäilyttäviä ruiskuja, joiden uskotaan kuuluneen Astanalle, kertoo L'Equipe. Olisi varmasti hyvä, että joku fransesöö-taitoinen suomentaisi jutun pääkohdat ja varmistaisi, etten ymmärtänyt jutun ideaa täysin väärin.

L'Equipe: http://www.lequipe.fr/Cyclisme/breves2009/20091013_132848_une-nouvelle-affaire-astana.html
Cyclingnews: http://www.cyclingnews.com/news/astana-under-investigation-in-france
AP: http://www.google.com/hostednews/ap/article/ALeqM5goDw4AQ5QWQwj6-cPy3R7v3txuNAD9BA7J481

Ranskikset haluavat lööppejä, useiden eri tallien epämääräisiä ruiskuja ja veridoping menetelmiä (tyhjiä veripusseja?) tutkitaan, ei siis ainoastaan Astanan.
http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/other_sports/cycling/8305492.stm

Miten tutkijat voivat tietää jos ruiskut ym. epäilyttävät asiat kuuluvat tallien henkilökunnalle?

kontio
13.10.2009, 19.53
K-P Kyrö sitä insuliinihommaa on vihjaillut aikanaan hiihtopiireissä.

Enkä ihmettelisi, vaikka Jamaikan pikajuoksujoukkueenkin hotellista jotain insuliiniruiskuja löytyisi...

vetooo
13.10.2009, 20.33
Lance Armstrong Twitterissä: SSDD (Same Shit, Different Day).

viller
13.10.2009, 20.45
Kuvaa kyllä hienosti mm. Iltasanomien linjaa se että viime viikolla uutisoivat Mitch Comardon doping-kärystä (http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1738381). Kaveri kuitenkin ihan jopa yhdysvaltalainen amatööripyöräilijä. Saman lajin SM-kisoista ei tainnut olla ko. lehdessä tänä vuonna mainintaa.

Brunberg
13.10.2009, 21.27
Kehonrakennuspiireissä tuota insua käytetään enemmänkin, taikana taitaa olla että ei käytetä pitkäkestoista insuliinia vaan nopeasti vaikuttavaa kamaa joka vaikuttaa samalla lyhyen aikaa. Voi olla, että muistan väärin mutta jotain tämän tyylistä se oli, se pitkävaikutteinen taisi olla sitä saatanan vaarallista tavaraa.

edit. muistin oikein, hidas insu on vaarallista, nopea on urheilijalle hyödyllinen doping-aine.

Ohiampuja
13.10.2009, 22.23
MTV3 alkaa päästä vauhtiin! Pöllölaaksossa on taas kunnon uutisointipolitiikka päällä. http://www.mtv3.fi/urheilu/muutlajit/uutiset.shtml/arkistot/muutlajit/2009/10/974168?pyoraily

Sama laulu se on kilpailija-konsernissakin...
http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1740637

asb
14.10.2009, 09.11
Kuvaa kyllä hienosti mm. Iltasanomien linjaa se että viime viikolla uutisoivat Mitch Comardon doping-kärystä (http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1738381). Kaveri kuitenkin ihan jopa yhdysvaltalainen amatööripyöräilijä. Saman lajin SM-kisoista ei tainnut olla ko. lehdessä tänä vuonna mainintaa.

Olet väärässä: http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1719395

:)

KLA
17.10.2009, 10.18
Pitkä teksti ja vain hatarasti aihetta sivuava, mutta niin uskomattoman käsittämätön juttu, että pakko oli laittaa linkki tänne. Muistaako joku muu vielä pelaajan nimeltä Theo Fleury... joka Tapparassakin aikanaan pelasi.

http://blogit.hs.fi/nieminen/?p=212

vetooo
17.10.2009, 10.29
Pitkä teksti ja vain hatarasti aihetta sivuava, mutta niin uskomattoman käsittämätön juttu, että pakko oli laittaa linkki tänne. Muistaako joku muu vielä pelaajan nimeltä Theo Fleury... joka Tapparassakin aikanaan pelasi.

http://blogit.hs.fi/nieminen/?p=212Hyvin muistan. Pelasi aikoinaan Tapparassa ja näin miehen kertaalleen kaukalossa livenä. Se oli aikoinaan Matinkylän legendaarisessa peltiladossa loppuvuodesta 1994. Fleury laittoi sellaisia propellikiekkoja vajaasta puolesta kentästä pari kappaletta ja toinen niistä jysähti Kiekko-Espoon ylärimaan. Fleury oli kentän pienin mies, mutta hivenen pidempi kuin ammattipyöräilyn lyhin parivaljakko Alexander Botsharov ja Samuel Dumoulin.

Fleuryn elämä oli aika värikästä. Hän joutui paitsioon jääkiekosta vuonna 2003, kun kieltäytyi päihdehoito-ohjelmasta. Pyöräilyssä minulle tulee mieleen lähinnä Tom Boonenin kokissekoilut ja Jan Ullrichin kännitoilailut auton kanssa muutamine kiellettyine piristeineen.

vetooo
17.10.2009, 14.00
"Ullrich asioi Fuentesin klinikalla 24 kertaa vuosien 2003-2006 aikana"

http://www.velonews.com/article/99309/ullrich-fuentes-ties-documented

KLA
17.10.2009, 15.12
Pyöräilijä Liias kahden vuoden kilpailukieltoon

http://yle.fi/urheilu/lajit/muut/2009/10/pyorailija_liias_kahden_vuoden_kilpailukieltoon_16 4195.html

MTBVespa
17.10.2009, 15.31
http://yle.fi/urheilu/lajit/muut/2009/10/pyorailija_liias_kahden_vuoden_kilpailukieltoon_16 4195.html

Oikeus on voittanut!!!!

YT
17.10.2009, 15.33
Mutta mikä oli se aine, josta käry kävi?

wanderer
17.10.2009, 15.56
=> Linja-ajon Suomen mestari 2009: Marko Leppämäki, Velo8 :cool:

viller
17.10.2009, 17.34
Pyöräilyunionin tiedote. (http://www.pyoraily.fi/?x103997=161364)

Testin analysoineen laboratorion ilmoituksen mukaan näyte on sisältänyt ATD:a (androst-1,4,6-trien-3,17-dionia), boldenonia sekä 5ß-androstenolonia.

J T K
17.10.2009, 18.58
Hyvä puoli tässä on se että naraus kävi ja kilpailukielto tuli kuten kuuluu. Se, että kaveri piiloutuu edelleen tuon lausuntonsa taakse on taasen aika heikoilla jäillä, eipä tuohon taida oikeasti uskoa juuri kukaan? Mutta, sitä nyt on turha nykypäivänä odotella että asioita sanottaisiin oikeasti niin kuin ne ovat, valitettavasti. Toivotaan kuitenkin että Liias palaa tositoimiin uudelta pohjalta 2v päästä ja ilmeinen lahjakkuus ei jää hyödyntämättä.

NoNo
17.10.2009, 19.06
Hyvä puoli tässä on se että naraus kävi ja kilpailukielto tuli kuten kuuluu. Se, että kaveri piiloutuu edelleen tuon lausuntonsa taakse on taasen aika heikoilla jäillä, eipä tuohon taida oikeasti uskoa juuri kukaan? . Tai sitten on lisäravinteissa oikeasti potkua ? Liekö enää myyntikelpoisia apteekin ulkopuolella ? SM-kisat jää sitten väliin kolmelta vuodelta.

MTBVespa
17.10.2009, 19.15
Pyöräilyunionin tiedote. (http://www.pyoraily.fi/?x103997=161364)

Testin analysoineen laboratorion ilmoituksen mukaan näyte on sisältänyt ATD:a (androst-1,4,6-trien-3,17-dionia), boldenonia sekä 5ß-androstenolonia.

Ja kansankielellä mitä sieltä on löytynyt? Buusteria vai jotain tujumpaa?

OJ
17.10.2009, 19.37
Ja kansankielellä mitä sieltä on löytynyt? Buusteria vai jotain tujumpaa?
Todennäköisesti kyseessä ollut toi Novedex XT.

Ja onhan tossa aineessa potkua, mutta ei tolla lihakset kasva. Palautumisessa toi jeesaa vähäsen, mutta kuten nähty, niin käry käy aika herkästi.

trauma
17.10.2009, 20.27
Juu... Minäkin uskon että positiivinen tulos on tullut siitä Novedex XT:stä. Wepistä katsottuna se sisältää juuri jotain tuollaisia kummallisennimisiä yhdisteitä. Ja niinhän se Seppäläkin jo totesi että ei siinä mitään "jäämiä" tarvitse olla, koska purkin tuoteselosteessa mainitut aineetkin ovat kiellettyjä.

Sikäli kun näitä aineita tunnen, niin käry ei ole käynyt testosteronista. Nämä testesteronibuusterit ovat siinä mielessä ihan huuhaata, että niistä ei aiheudu edes testosteronikäryjä...

trauma

KaisaTheKissa
17.10.2009, 21.00
Hah hah. Olen vahingoniloinen!

TunkkiPuolikas
17.10.2009, 21.13
Hyvä puoli tässä on se että naraus kävi ja kilpailukielto tuli kuten kuuluu. Se, että kaveri piiloutuu edelleen tuon lausuntonsa taakse on taasen aika heikoilla jäillä, eipä tuohon taida oikeasti uskoa juuri kukaan? Mutta, sitä nyt on turha nykypäivänä odotella että asioita sanottaisiin oikeasti niin kuin ne ovat, valitettavasti. Toivotaan kuitenkin että Liias palaa tositoimiin uudelta pohjalta 2v päästä ja ilmeinen lahjakkuus ei jää hyödyntämättä.

Samaa mieltä. Näyttää kuitenkin siltä ,ettei mitään ns. kovia kamoja ole käytetty. Eli tuosta buusterista peräisin ovat aineet.
Eli kaksi vuotta ja sitten takaisin tositoimiin.
Ja nyt sitten hiukan viisaampana.

erkkk
18.10.2009, 17.58
Kielto on minusta liian lyhyt. Liias on iltapäivälehden haastattelussa kertonut käyttäneensä Testosteroidi Buusteria. ADT:n säännöt on yksiselitteiset joten neljä vuotta olisi ollut ok.
Kaksi vuotta on linjassa aiempien vastaavien rangaistusten kanssa. Lajin imagoon tuli kotimaassa sellainen ruttu ettei moista ole näkynyt aikoihin, siinä mielessä liiton päräyttämän rangaistuksen ymmärtää hyvin.

Mites muuten liitto suhtautuu noihin kuntoajoihin sun muihin, joissa kuitenkin otetaan aikaa. Eikös säännöstö kiellä lisenssiurheilijaa kilpailemasta kilpailukiellon omaavan urheilijan kanssa, tai liiton ulkopuolisessa kilpailussa.

onnimanni
19.10.2009, 07.18
Siis kovempana kuskina kuin kärähtäneenä :seko:? En sitä toki toivo, että miehen pyöräily tähän loppuu. Lähtisin siitä, että palaa entisestä oppineena kuskina.

Syö varmasti, jos tuon tuomion jälkeen vielä kokee ne oikeasti voittaneensa ja arvostaa mitaleitaan :eek:. Minä olen pahoillani ainoastaan niiden lukuisten kilpailijoiden puolesta, joilta kilpailutilanteessa huijaamalla vietiin mitali. Esim. neljänneksi ajaneet ja muutkin ehkä arvostaisivat mitaliaan enemmän tai ainakin kenties eri tavalla jos olisivat saaneet sen kouraan heti kilpailun jälkeen.

Ja vielä se fiilispuoli, saada sijoitusta vastaava mitali kouraan heti kisapaikalla tai vasta nyt tämän episodin jälkeen "postitse", saa valita.

Vaikkapa niin. Tosiasia on, että käry kävi. Oli mitkä syyt tahansa kyseessä. Voi kuulostaa hypoteesilta, mutta ellei normaaliravinnolla saavuteta sitä mihin ollaan tähtäämässä, niin ei se ole loppupeleissä sen arvoista.

Sidi2
19.10.2009, 09.48
Kaksi vuotta on linjassa aiempien vastaavien rangaistusten kanssa. Lajin imagoon tuli kotimaassa sellainen ruttu ettei moista ole näkynyt aikoihin, siinä mielessä liiton päräyttämän rangaistuksen ymmärtää hyvin.

Ja jos kadun mieheltä kysytään, niin moniko tietää kyseisestä kärystä? Promille? Sekin pyöräilijän sukulainen... Kyllä se uutisoitiin niin matalalla profiililla. Vertaa Lahti... Meidän onneksemme Suomalaiset lehdet kirjoittavat mieluummin jonkun Saksalaisen takarivin ajajan tunnustuksen Epon käytöstä 12 vuoden takaa, kun tarvi vähän rahaa, kuin kotimaan mestarin kärystä.

DzeiDzei
19.10.2009, 10.04
Ja jos kadun mieheltä kysytään, niin moniko tietää kyseisestä kärystä? Promille? Sekin pyöräilijän sukulainen...

Lauantaina kaverin kanssa kattottiin tekstiteeveestä urheulutuloksia ja omiin silmiin osui heti sivu "...Liias kärysi..." ja sanoin heti että katoppa tuo sivu 204. Kaveri heti kysyi "et kukas toi on? Ai pyöräilijä" Ja vasta kun oli sivun lukenu ni tajus, että sehän on suomalainen. Eli ei todellakaan normipenkkiurheilja (varsinkaan pallopelejä enimmäkseen seuraava) saatikka sitten joku kadunmies (joka ei muutenkaan urheilua seuraa) tiedä tästä kärystä mitään, vaikka meistä (pyöräilyharrastajista) tuntuu, että tätä on jo koko syksy jauhettu kuumimpana uutisena.

Junnuraita
19.10.2009, 16.34
No kun kuntoajo ei vaadi lisenssiä niin kuka vaan voi osallistua.Eri asia on tietysti se haluaako järjestäjät että pannassa oleva henkilö osallistuu.
Ajo Raimondas Rumsas ja Vino kuntoajoja italiassa kilpailukillon aikana.Mut järjestäjät kutsuivat heidät koska kuulema hyvää pr.
Tässä tapauksessa SPU haluaa vaan olla pätemässä ja kieltämässä lisenssiajajia osallistumasta kuntotapahtumiin.Et ei vaan olisi siitä että nyt SPU ei pysty rahastaa järjestävää tahoa kun eivät ole SPU alla????

ketju44
19.10.2009, 16.36
Tässä tapauksessa SPU haluaa vaan olla pätemässä ja kieltämässä lisenssiajajia osallistumasta kuntotapahtumiin.

Mahtaisko kumminkaan?

Junnuraita
19.10.2009, 16.53
Ei mun miellestä koska mikä taho tahansa saa järjestää kuntotapahtuman oli sitten juoksu,tsygäily,melonta jne.Poliisipiiri näsitä asioista päättää.SPU ei voi millään kieltää lisenssiajajan osallistumista.
Sitä en osaa sanoa jos joku seura joka on SPU alainen järjestää kuntotapahtuman ja kilpailukiellossa oleva ajaja osallistuu.Mut pitää ottaa selvää.
Loogisesti ajateltu kaikki jolla on polkupyörä ja kypärä saa osallistua.Eihän säännöissä mitään eritysesti muutakaan mainita.
Osallistu tänän vuonna 3 kilpailukiellossa olevaa henkilöä Vätteriin.Mut se tietysti on ruotsissa:)

asb
19.10.2009, 16.55
No kun kuntoajo ei vaadi lisenssiä niin kuka vaan voi osallistua.

Väärin meni. Luetaan sääntökirjaa (uci.ch, etsi itse, helppo löytää):

320. No License-Holder who has been declared Ineligible may, during the period of Ineligibility, participate in any capacity in an Event or activity (other than authorized anti-doping education or rehabilitation programs) authorized, recognized or organized by UCI, a Continental Confederation, a National Federation, or any other Signatory, Signatory’s member organization, or a club or other member organization of any Continental Confederation or National Federation of UCI or another Signatory or Signatory’s member organization, or in Competitions authorized or organized by any professional league or any international or national level Event organization.Elikkä UCI:n mukaan kaikenlainen osallistuminen SPU:n jäsenseuran järjestämään toimintaan on kielletty (pl. antidopingtyö).

Muttamutta, saako osallistua TdH:iin, jonka järjestää osakeyhtiö? :) Onko "mikäsenniminytolikaan" Oy allekirjoittanut UCI:n antidoping-politiikan?

Ei mun miellestä koska mikä taho tahansa saa järjestää kuntotapahtuman oli sitten juoksu,tsygäily,melonta jne.Poliisipiiri näsitä asioista päättää.SPU ei voi millään kieltää lisenssiajajan osallistumista.

Ei voikaan. Mutta SPU voi kyllä evätä lisenssin, jos sellaisen hakemiselle tulee joskus myöhemmin tarvetta. Kyseessä olisi siis n.s. omaehtoinen kilpailukiellon pidennys.

19.10.2009, 17.09
Ja lisenssi on siis oikeasti vapaaehtoisesti tehty sopimus joka velvoittaa urheilijan noudattamaan lajin sääntöjä (ml doping-). Sinänsä muihin kuin virallisiin kilpailuihin (ja muihin hyväksyttyihin tapahtumiin) osallistuminen on kielletty kaikilta lisenssinhaltijoilta (1.2.019), mutta liekö tuota esimerkiksi Suomessa sovellettu ihan hiljattain. Kai tuon on lähinnä tarkoitus estää kokonaisen rinnakkaisen kilpailujärjestelmän syntyminen (säilyttää UCI:n kattojärjestömonopoli UCI:n pyöräilyksi katsomissa lajeissa).

Deve
19.10.2009, 17.19
Siis jos aloittaa kilpailemisen ja ottaa lisenssin niin enkö saa osallistua kuntoajoihin? Eihän Räikkönenkään saisi silloin ajaa meidän tavisten seassa motarilla.

Junnuraita
19.10.2009, 17.21
Saa osallistua koske ei ainakaan kiellä sitä.Ota vaan lisenssi ja aja kuntoajoja silloin kun huvittaa.Näillä mennään!

19.10.2009, 17.31
Siis jos aloittaa kilpailemisen ja ottaa lisenssin niin enkö saa osallistua kuntoajoihin? Eihän Räikkönenkään saisi silloin ajaa meidän tavisten seassa motarilla.

Ei siellä motarilla oikein saisi kilpailla ilman lisenssiäkään...

Tapahtuman kutsuminen kuntoajoksi tuskin on kovin olennainen osa sen arvioinnissa, onko kyse kilpailusta vai ei. Ja toisaalta SPU:n kuntotapahtumakalenterissa olevien kilpailunomaistenkaan kuntoajojen osalta tätä arviointia ei siis edes ole tarpeen tehdä.

Hans Opinion
19.10.2009, 17.56
Hans ymmärtää asian siten että SPUn alaisella zeuralla on kilpilukiellon suhteen velvollisuus olla päästämättä dopingista narahatanutta viivalle. Mikäli SPUn ei ole mitään kytköstä viivalle päästäminen on järjestäjän moraalista kiini, "villin kisan" järjestäjä laatii itse omat säännöt eikä rajoituksia voi asettaa kuin viranomainen (poliisi).

Seuraava menee vähän ofariksi mutta pakko vähän taustoida "villejä kisoja".

SPUlle tilanne on hankala kun kuntopyöräily tapahtumat tuntuvat kasvavan kovalla vauhdilla ja irtaantuyvan koko ajan enemmän kattojärjestöstä. Tästä unioni saa kyllä syyttää itseään, se nukkui pahasti ohi onnensa ja suorastaan ajoi pienemmat seurat järjestämään kuntoajoja. Lisensittömät pyöräilijät ovat unohtuneet kattojärjestöltä kokokonaan ja kun seurat eivät halunneet suvaita SPUn välistävetoa (kilpailumaksut) ja sääntöpakkoa (aiheuttaa kustannuksia) niin tilanne on se että kuntoajoissa on viivalla väkeä kuin pro-tourilla ja samaan aikaan elite ja varsinkin kilpa sarjat kärsivät osaanottajapulasta.

Tämä liittyy välillisesti doping asiaan siten että syntyy selkeä ristiriita kun lisenssikuskit ajavat "villeissä kisoissa"... vaikka em. kisajärjestäjät ilmoittaisivat noudattavansa SPUn dopinglinjausta niin virallisella dopingvalvonnalla (ADT) ei ole oikeuksia tulla tekemään testejä "villiin kisaan". Poliisi voi tulla valvomaan lain noudattamista dopingin suhteen mutta eiväthän he tee testetjä.

Tässä tämä problematiikka on; kuntoajoissa voisi ajaa doupattuna hyvin pienellä kiinijäämisriskillä. Vaikka puhutaan Suomen kokoisesta pyöräilymaasta niin tuntuu se doping löytävän tännekin joten ongelma on olemassa.

19.10.2009, 18.04
Tämä liittyy välillisesti doping asiaan siten että syntyy selkeä ristiriita kun lisenssikuskit ajavat "villeissä kisoissa"... vaikka em. kisajärjestäjät ilmoittaisivat noudattavansa SPUn dopinglinjausta niin virallisella dopingvalvonnalla (ADT) ei ole oikeuksia tulla tekemään testejä "villiin kisaan".

On jos niin osallistujien kanssa sovitaan. Mallia voi katsoa vaikka HCM:n säännöistä (http://www.helsinkicitymarathon.fi/fi/saannot.html).

KaisaTheKissa
19.10.2009, 18.46
Joo, kuntoajossa on hyvin pieni kiinnijäämisriski jos douppaa koska koko riskiä ei ole olemassa. Kuka tahansa saa pumpata ittensä täyteen epoa ja anfetamiinia ja ties mitä muuta mukavaa eikä kellään ole siihen mitään sanomista saa kuntotapahtumaan osallistua. Kukaan ei voi tulla vaatimaan että kuse kuppiin. No, poliisi ehkä jos on vetänyt mömmöjä joiden tarkoitus on tulla hyvälle tuulelle ja hymyilllä.

Pekka L
19.10.2009, 18.53
Vähän OT... satuin vilkaisemaan tota foorumin kalenteria. SPU:n tiedote on päivätty 17.10, 16.10. on tarinamme sankarin syntymäpäivä. Liki meni ettei ollut "synttärilahja":rolleyes:

Ola
19.10.2009, 23.42
Joo, kuntoajossa on hyvin pieni kiinnijäämisriski jos douppaa koska koko riskiä ei ole olemassa. Kuka tahansa saa pumpata ittensä täyteen epoa ja anfetamiinia ja ties mitä muuta mukavaa eikä kellään ole siihen mitään sanomista saa kuntotapahtumaan osallistua. Kukaan ei voi tulla vaatimaan että kuse kuppiin. No, poliisi ehkä jos on vetänyt mömmöjä joiden tarkoitus on tulla hyvälle tuulelle ja hymyilllä.

Jos on lisenssi niin kait sitä voidaan vaatia out of competition testi, millon vaan? Ja ei sitä nyt mitä vaan saa itteensä pumpata, mainitsemasi amfetamiini on huume eiks vaan?

KaisaTheKissa
19.10.2009, 23.51
Jos on lisenssi niin kait sitä voidaan vaatia out of competition testi, millon vaan? Ja ei sitä nyt mitä vaan saa itteensä pumpata, mainitsemasi amfetamiini on huume eiks vaan?

Niin, tarkoitin että jos ei ole lisenssiä. Ja toisaalta, jos on kilpailukielto sopingkäryn vuoksi, niin minkä vuoksi sitten kukaan ottaisi lisenssiä kun kahden vuoden aikana ei voi kilpailla. Eli jos käry käy, niin vetää lisenssit vessanpöntöstä alas ja vetelee vaan mömmöä kaksi vuotta rauhassa. Sitten voi ennen ekaa kisaa lopettaa hyvissä ajoin ja olla "puhdas" rangaistuksen jälkeen.

Vähän tuntuu että jotkut ammattilaiset hoitaa asian näin.

Amfetamiinia ainakin joskus annettiin lääkkeeksi ylipainoon. Jos on hipoista palaamassa, niin sanoo, että on dieetillä...

20.10.2009, 00.15
Amfetamiini on dopingaineena kielletty vain kilpailujen yhteydessä. Rikoslain siihen suhtautumisen selvittäminen jätetään triviaalina harjoitustehtäväksi.

erkkk
20.10.2009, 00.32
Eli jos käry käy, niin vetää lisenssit vessanpöntöstä alas ja vetelee vaan mömmöä kaksi vuotta rauhassa. Sitten voi ennen ekaa kisaa lopettaa hyvissä ajoin ja olla "puhdas" rangaistuksen jälkeen.

Tossa pitää ilmoittaa etukäteen että aikoo lunastaa lisenssin, muistaakseni puoli vuotta ennen kilpailukiellon päättymistä pitää olla valmis kusemaan purkkiin 24/7. Siitä meneekö testit palaavan urheilijan pussista vai maksaako ne liitto/adt ei mulla ole mitään hajua. Boldenoni näkyy testeissä parhaimmillaan 1,5v ottamisesta, joten siinäkin mielessä kahden vuoden istuminen on järkevämpää kuin reilu vuosi :D

Jäähän tuossa tietysti reilu vuosi peliaikaa kerätä sitä massaa, mitä tiristellä vikan vuoden kevät. Jos nyt jollekin pyöräilijälle toi Ulletaktiikka oikeasti pelaa, noi opit kannattaisi vaan jättää sinne kuntosalille.

Ola
20.10.2009, 00.57
Niin, tarkoitin että jos ei ole lisenssiä. Ja toisaalta, jos on kilpailukielto sopingkäryn vuoksi, niin minkä vuoksi sitten kukaan ottaisi lisenssiä kun kahden vuoden aikana ei voi kilpailla. Eli jos käry käy, niin vetää lisenssit vessanpöntöstä alas ja vetelee vaan mömmöä kaksi vuotta rauhassa. Sitten voi ennen ekaa kisaa lopettaa hyvissä ajoin ja olla "puhdas" rangaistuksen jälkeen.

Ei taida olla niin yksinkertaista: kärynnyt urheilja on testauksen piirissä. Vain jos kirjallisesti ilmoittaa lopettansa urheilun, ei kuulu dopingtestauksen piiriin. Jos haluu takaisin, niin on oltava testauksen piirissä toimintakiellon aikaa vastaava aika. Lähde: http://www.antidoping.fi/resourcedisplay.cfm?resfile=90c0b9fa-b6e4-4b3d-a924-6d4bdea74000

Voi korjata jos joku tietää paremmin, mutta tuntuu loogiselta, että kilpailukielto ei anna mahdollisuutta koskemattomuuteen dopingtestauksen suhteen.

Aihetta sivuten, Lancehan ei ollut kilpailukiellossa, vaan oli lopettanut. Paluuta tehdessä taisi olla pulmana juuri tuo testaukseen piirissä oleminen, taisin lukea äskeisestä linkistä 6kk, eli sen verran pitäisi olla testauksen piirissä ennen paluuta.

erkkk
20.10.2009, 01.26
Voi korjata jos joku tietää paremmin, mutta tuntuu loogiselta, että kilpailukielto ei anna mahdollisuutta koskemattomuuteen dopingtestauksen suhteen.

Aihetta sivuten, Lancehan ei ollut kilpailukiellossa, vaan oli lopettanut. Paluuta tehdessä taisi olla pulmana juuri tuo testaukseen piirissä oleminen, taisin lukea äskeisestä linkistä 6kk, eli sen verran pitäisi olla testauksen piirissä ennen paluuta.
Muistelin näköjään väärin, noi säännöt on muuttuneet jossain määrin siitä kun niitä viimeksi tuli selailtua :D

10.11 Paluutestaus
10.11.1 Urheilija, jolle on dopingrikkomuksesta määrätty urheilun toimintakielto,
saa osallistua kilpailuihin toimintakiellon päätyttyä, jos hän ei ole
ilmoittanut kirjallisesti ADT:lle kilpaurheilun lopettamisesta.
10.11.2 Jos urheilun toimintakieltoon määrätty urheilija on ilmoituksensa
mukaan lopettanut kilpaurheilun, mutta haluaa myöhemmin jatkaa
kilpaurheilua, hänellä on oikeus jatkaa kilpaurheilua vasta ilmoitettuaan
tarkoituksestaan kirjallisesti ADT:lle ja oltuaan kilpailun ulkopuolisen
testauksen piirissä samanmittaisen ajanjakson kuin urheilun
kilpailukieltoa oli jäljellä sinä päivänä, kun hän ilmoitti lopettavansa
kilpaurheilun. Urheilijan on pyydettäessä ilmoitettava ajan tasalla
olevat yhteys- ja olinpaikkatietonsa ADT:lle

Toi 6kk koskee niitä jotka joutuu täyttämään olinpaikkatietoja, eli ei voi olla talvisin heivannut ja palata viivalle vähän ennen arvokisoja.

Sääntöjen mukaan kilpailuun osallistuminen kiellon aikana pistää kiellon juoksemaan alusta. Toi ulkomailla tapahtuva "kuntoajelu" esim gran fondoissa on aivan käsittämätöntä, siellähän ajetaan sellaista kisaa mitä harvat amatöörikisatkaan näkee.

Pekka L
20.10.2009, 14.40

No Hannu Manninenhan lopetti uransa ja tekee nyt paluuta. Pientä porua nousi siitä, Suomessakin, että suomalaiset (mikä instanssi, ei muista) salli 6kk karenssin puolittamisen 3kk:ksi jotta pääsee jo marraskuussa viivalle. Sellaista pykälää ei ole olemassakaan joka sen sallisi. Mikä poru siitä nouseekaan jos/kun vaikka voittaa MC osakisan ja se 6kk ei ole kulunut...:rolleyes:

Sidi2
20.10.2009, 14.44
On se aika hevonen!

Tossa pitää ilmoittaa etukäteen että aikoo lunastaa lisenssin, muistaakseni puoli vuotta ennen kilpailukiellon päättymistä pitää olla valmis kusemaan purkkiin 24/7. Siitä meneekö testit palaavan urheilijan pussista vai maksaako ne liitto/adt ei mulla ole mitään hajua. Boldenoni näkyy testeissä parhaimmillaan 1,5v ottamisesta, joten siinäkin mielessä kahden vuoden istuminen on järkevämpää kuin reilu vuosi :D

Jäähän tuossa tietysti reilu vuosi peliaikaa kerätä sitä massaa, mitä tiristellä vikan vuoden kevät. Jos nyt jollekin pyöräilijälle toi Ulletaktiikka oikeasti pelaa, noi opit kannattaisi vaan jättää sinne kuntosalille.

Boldenone
Wikipedia Wikipedia

Boldenone (1,4-androstadiene-3-oni-17β-ol, saatavilla UNDESYLENAATTI esteri), myös tunnetaan kauppanimiä vastapaino, Ganabol, Equigan ja Ultragan, on anabolisten steroidien kehitetty eläinten käyttöä, lähinnä hoitoon hevoset. Yhdysvalloissa ei ole tarkoitettu käytettäväksi ihmisille ja on saatavana vain Silmäklinikkaat.

Boldenone lisää typen säilyttäminen, proteiinisynteesi, lisää ruokahalua ja kiihdyttää vapauttamista erytropoietiini munuaisiin.

Boldenone oli syntesoiduista pyritään luomaan pitkävaikutteinen ruiskeena Dianabol (Methandrostenolone), mutta todellisuudessa vastapaino toimii kaikkea muuta kuin Dianabol. Lihaksikas voitot tehty Boldenone aikana yleensä hitaasti ja tasaisesti, jolloin quaility kestävän lihaksissa, kun taas Dianabol on toimia nopeammin steroidi suunniteltu välittömästi painonnousu. Toinen syy Boldenone on niin suosittu täyteaineena on, koska se lisää ruokahalua, mikä on myös syy monet urheilijat jää pois se pre-kilpailuun.

Boldenone on alhainen aromatization (noin 50% ja testosteroni), joka tarkoittaa, että se ei kääntymään estrogeenin helposti ja ei aiheuta paljon vettä säilyttäminen.

Se on erittäin pitkä puoliintumisaika, ja voi osoittaa ylös steroidi testi enintään 1,5 vuotta, mikä johtui pitkästä UNDESYLENAATTI esteri liitetty vanhemman steroideja. Pieniä määriä huumeita voidaan helposti havaita kuukauden kuluttua lopettaa käytön.

Vaikka yleisesti verrattuna Nandrolone, boldenone ole progesteronireseptorien vuorovaikutusta ja kaikki siihen liittyvät progestinic sivuvaikutuksia. Boldenone voi kuitenkin tuottaa lieviä androgeenisia haittavaikutuksia. Rasvainen iho, akne, lisääntynyt aggressiivisuus ja hiustenlähtö ovat mahdollisia tämän yhdiste, mutta harvinaista. Boldenone se vähentää voimakkaampi androgeeni dihydroboldenone kautta 5-alfa-reduktaasi-entsyymin (analoginen testosteronin ja dihydrotestosteroni (DHT), mutta sen affiniteetti tätä vuorovaikutusta ihmisen kehoon olemattomiin. Vastustamisesta HPTA, nesteen kertyminen, mahdollinen lisääntyminen akne ja mahdollinen siirtyminen estrogeenin, korkea verenpaine ovat sivuvaikutuksia Boldenone.

Käyttö urheilu

Kehonrakennus

Boldenone käyttävät usein kehonrakentajat sekä off-season ja pre-kilpailuun. Boldenone tunnetaan yhä verisuonitus valmistautua samalla kehonrakennus kilpailuun. Jos tarkoituksena on auttaa kehonrakennus, lääke otetaan osana steroidien pino muita anabolisia steroideja, yleensä voimakas androgen kuten testosteronin, koska "perustaa" nipun.

Yhteinen kehonrakennus annokset vaihtelevat 200 mg: sta 400 mg / viikko, mutta voi olla jopa 800 mg / viikko. Lääketieteellistä ilmoitti annostus on 1 mg / painokiloa 2-3 viikon välein.

Monet kehonrakentajat huomaavat, että se on hyvä korvaava lääke Nandroloni.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Rasvainen iho, akne, lisääntynyt aggressiivisuus ja hiustenlähtö ovat mahdollisia tämän yhdiste, mutta harvinaista"

Harvinaista? Jumaklavita, multa puuttuu vaan akne! Enkä edes käytä boldenonia. Vai käytänkö?

PMoi
20.10.2009, 17.30
No Hannu Manninenhan lopetti uransa ja tekee nyt paluuta. Pientä porua nousi siitä, Suomessakin, että suomalaiset (mikä instanssi, ei muista) salli 6kk karenssin puolittamisen 3kk:ksi jotta pääsee jo marraskuussa viivalle. Sellaista pykälää ei ole olemassakaan joka sen sallisi. Mikä poru siitä nouseekaan jos/kun vaikka voittaa MC osakisan ja se 6kk ei ole kulunut...:rolleyes:

Kyllä tässä taitaa olla Wada:n sekä FIS:in siunaus.

http://yle.fi/urheilu/lajit/hiihtolajit/yhdistetty/2009/09/karenssi_puolittui_hannu_manninen_kisoihin_jo_marr askuussa_161416.html

Muistelen kuulleni jossain haastattelussa että tässä käytettiin 'porsaanreikänä' 3kk sääntöä, joka oli voimassa silloin kun Manninen lopetti.

vetooo
20.10.2009, 18.33
Ullrich kiistää kaiken ja mitään ei ole tapahtunutkaan. :rolleyes:

http://uk.eurosport.yahoo.com/20102009/58/tour-de-france-ullrich-refuses-comment-dope-claims.html

J T K
20.10.2009, 20.15
No niinpä tietenkin :)

Ullehan kävi Fuentesin luona pelaamassa tuppea 24 kertaa, ei siinä kummempaa!

edit: ...vai oliko se sittenkin marjapussia...hmm...

OJ
20.10.2009, 22.48
No niinpä tietenkin :)

Ullehan kävi Fuentesin luona pelaamassa tuppea 24 kertaa, ei siinä kummempaa!

edit: ...vai oliko se sittenkin marjapussia...hmm...
Kuten muutama muukin nimekkäämpi douppitohtorin asiakas?

scf_
21.10.2009, 00.38
yks käry=yks käyttäjä:eek:
yks käry=käyttää ne muutkin, ihan varmasti, pakkohan niitten on:eek:

Junnuraita
21.10.2009, 10.43
Mapei teamipomo sano aikoinaan että 5 ekaa Grand Tourissa käyttää veridopingia.Silloinen oma poika Dario Cioni oli 4.Toimittaja kysy että mites se nyt näin meni.Pomo oikasi ja sano että tarkotin 3 ekaa.
Voiko tästä nyt vetää johtopäätös että kaikki käyttää???? Ei käytä mut ne jotka kärähtää käyttää......eli suomessa tänä vuonna vaan yks.....aij niin onhan tätä vuotta vielä jäljellä..?

KaisaTheKissa
21.10.2009, 12.18
Tuo yksi käry, yksi käyttää teoria ontuu. Suomessa tehdään vain muutama doping testi vuodessa, jos nyt muistan oikein kun aikoinaan asiaa kyselin. Ja se on sitten se SM-kisan voittajat ja pari arvalla. Joten, jos ei SM-kisoissa voita tai pärjää tai osallistu, voi melko rauhallisin mielin vedellä just sitä mitä haluaa. Just joihin takahikiätempoihin ja koukkupolvikisoihin osallistuvat kaverit voi aika rauhallisin mielin ottaa niin paljon kuin tahtoo ja rahkeet riittää.

vetooo
21.10.2009, 12.57
Mapei teamipomo sano aikoinaan että 5 ekaa Grand Tourissa käyttää veridopingia.Silloinen oma poika Dario Cioni oli 4.Toimittaja kysy että mites se nyt näin meni.Pomo oikasi ja sano että tarkotin 3 ekaa.
Voiko tästä nyt vetää johtopäätös että kaikki käyttää???? Ei käytä mut ne jotka kärähtää käyttää......eli suomessa tänä vuonna vaan yks.....aij niin onhan tätä vuotta vielä jäljellä..?OT, mutta tarkoitatko Ferrettiä?

Junnuraita
21.10.2009, 14.44
Voi olla että Ferretti on kans sanonut mut tää tuli kyllä ihan Mapein pomon suusta.Ferretti oli silloin poissa kuvioissa kun tapahtuma oli -90 luvun lopussa.
Se kuitenkin kertoo aika paljon millä mentaliteetillä ProTourissa mennään.

vetooo
21.10.2009, 14.52
Voi olla että Ferretti on kans sanonut mut tää tuli kyllä ihan Mapein pomon suusta.Ferretti oli silloin poissa kuvioissa kun tapahtuma oli -90 luvun lopussa. Se kuitenkin kertoo aika paljon millä mentaliteetillä ProTourissa mennään.Cioni saavutti Giron nelossijan vuonna 2004 ajaessaan Fassa Bortolossa. Tallin pomona oli tuolloin Ferretti. Cioni aloitti ammattilaisuransa vuonna 2000 Mapeissa, jonka johtajina olivat Lefevere ja Crespi. Lefevere siirtyi seuraavaksi kaudeksi Domoon ja Crespi otti yksin GM:n viran Mapeissa. Cioni polki Mapeissa 2000-2002 ja Fassa Bortolossa 2003-2004. Eli kyseessä on todennäköisesti Ferretti, Lefevere tai Crespi. En usko Lefevereen tuntien miehen kommentointityylin. Ja voihan sekin olla mahdollista, että asialla on ollut joku muu Mapein tai Fassan apulaissporttipäällikkö. Niitä onkin sitten sen verran pitkä lista, että homma menee puhtaasti arvaamisen puolelle. Mainittakoon vielä, että Cionilla on MTB-tausta. Aivan kuten maialmanmestari Evansillakin.

vetooo
21.10.2009, 15.07
Christian Morenista tuli ensimmäinen kuski, joka on maksanut ns. ajajasitoumukseen sisältyneen vuoden palkan suuruisen summan dopingrikkeestä. Moreni jäi kiinni testosteronista Ranskan ympäriajossa 2007.

http://www.cyclingnews.com/news/moreni-to-pay-uci-salary-fine

erkkk
21.10.2009, 15.09
Tuo yksi käry, yksi käyttää teoria ontuu. Suomessa tehdään vain muutama doping testi vuodessa, jos nyt muistan oikein kun aikoinaan asiaa kyselin. Ja se on sitten se SM-kisan voittajat ja pari arvalla. Joten, jos ei SM-kisoissa voita tai pärjää tai osallistu, voi melko rauhallisin mielin vedellä just sitä mitä haluaa. Just joihin takahikiätempoihin ja koukkupolvikisoihin osallistuvat kaverit voi aika rauhallisin mielin ottaa niin paljon kuin tahtoo ja rahkeet riittää.
Voi toki, mutta jos suoritustaso ei riitä edes SM-kisoihin, niin pitää olla aika onneton rääpäle etta alkaa sen vuoksi kiskomaan aineita. Herää myös kysymys siitä miksi kilpailee, tai mitä siitä voitosta saa kun tietää että se tulee nappien kautta. Haluaako oikeasti ruokkia sitä oravanpyörää missä ilman aineita ei voi voittaa, voittajia juhlitaan ja kärähtäneet kivitetään. On suomessakin näkynyt pelkästään kotimaan tasolla kilpailevilla toimintaa jossa nukutaan yöt alppiteltassa (=kielletty mm Italiassa Doping-välineenä). Minusta tuossa vaiheessa mennään jo sille rajalle, jossa alkaa pohtimaan että harrastaako yksilö nyt oikeaa lajia. Eikä tuosta enää niin pitkä askel ole siihen että ottaa sitä verta talteen, sun omaahan se on.

Toi korkean paikan leirittely/epo/verilutrailut on tässä lajissa se parhaiten suorituskykyyn vaikuttava tapa doupata jäämättä kiinni. Tavallaan 50- hematokriitin sääntö oli kiva ja tasapuolinen kaikille, mutta kun sen rajan kanssakin piti alkaa pelleileen ohentamalla verta ennen testiä. Ikinä ei voi kilpailla reilusti, kun se parempi sitten voittaa, ja kisoissa on liikaa ihmisiä jotka haluaa voittaa. Suomessa en näkisi ongelmaa, mutta maailmalla noita yksilöitä jotka haluaa sitä voittoa tarpeeksi on konsetroituneissa määrin. Mitä isompi laji, sitä enemmän niitä on. Mitä fyysisempi, sitä enemmän etua saa. Pyöräily on lajina suhteellisen iso ja varsin fyysinen.

Hyvä kysymys on myös miksi UCI:ltä poikkeusluvan yli 50:n ylittäville hematokriittiarvoille saanut ajaja menee korkean paikan leirille ennen isoja kisoja. Tässäkin yhtälössä reilun kilpailun kannalta jokin mättää ja pahasti. Ja sitten sama kaveri tulee ehtiessään suomeen kilpailemaan SM-kisoihin. Ja sitten eräänä vuonna aito suomipolkija jää kiinni ja sitä hakataan kuin vierasta sikaa. Mene ja tiedä.

Hiihdossa ne taitaa olla edelleen tuon 175-Hb-arvon kanssa ehdottomia? Noh, kotimaista osaamista kyllä löytyi siihen miten mennään arvojen suhteen taivaisiin ja takaisin. Ja lopulta kaiken syy oli Norjassa, siellä ne pahat ihmiset asustaa.

VesaP
21.10.2009, 15.17
Taasko uusi dopingrinki Espanjassa?

http://www.cyclingnews.com/news/police-investigating-doping-ring-in-spain

Deve
21.10.2009, 15.27

Mielenkiintoista nähdä millasia nimiä tästä ringistä paljastuu. Duenas sanoo siis maksaneensa tämän lekurin dopingista 6000e plus jotkut bonukset, F. Schleckhän maksoi 7000 euroa Fuentekselle "harjoitusneuvoista"..

vetooo
21.10.2009, 15.33

http://www.cyclingnews.com/news/police-investigating-doping-ring-in-spainTämän bongasin eräältä sivustolta:

Another customer, who already has been cleared, was a winner of Tour de France, he was "scared ****less" when he saw Moises Duenas tested positive.

Junnuraita
21.10.2009, 15.40
Cioni saavutti Giron nelossijan vuonna 2004 ajaessaan Fassa Bortolossa. Tallin pomona oli tuolloin Ferretti. Cioni aloitti ammattilaisuransa vuonna 2000 Mapeissa, jonka johtajina olivat Lefevere ja Crespi. Lefevere siirtyi seuraavaksi kaudeksi Domoon ja Crespi otti yksin GM:n viran Mapeissa. Cioni polki Mapeissa 2000-2002 ja Fassa Bortolossa 2003-2004. Eli kyseessä on todennäköisesti Ferretti, Lefevere tai Crespi. En usko Lefevereen tuntien miehen kommentointityylin. Ja voihan sekin olla mahdollista, että asialla on ollut joku muu Mapein tai Fassan apulaissporttipäällikkö. Niitä onkin sitten sen verran pitkä lista, että homma menee puhtaasti arvaamisen puolelle. Mainittakoon vielä, että Cionilla on MTB-tausta. Aivan kuten maialmanmestari Evansillakin.Olet aivan oikeessa kun pikkasen tutkin asiaa niin Ferretti se oli.Täytyy olla tulevaisuudessa tarkempi.Mut Johnny on sitten tohtoristason mies.....pidelkää hatustainne kiinni.

vetooo
21.10.2009, 15.46
Olet aivan oikeessa kun pikkasen tutkin asiaa niin Ferretti se oli.Täytyy olla tulevaisuudessa tarkempi.Mut Johnny on sitten tohtoristason mies.....pidelkää hatustainne kiinni.Joo itselläni ei ole mitään tarkoitusta epäillä sanomisia. Olin vaan kiinnostunut kuka tämän Cioniin liittyneen jutun oli maininnut. :)

Huligaanin esittely Vacansoleilin sivuilla

Johnny is from the South West of the Netherlands and won the junior version of the Tour of Flanders at the age of 18. He stood out due to his high level of dedication during training. Johnny says; “Cycling is my life and I travel all over the world.” While he was studying international trade, Johnny received some remarkable results and finished in second place in the Paris-Roubaix U23.

Junnuraita
21.10.2009, 15.58
Joo itselläni ei ole mitään tarkoitusta epäillä sanomisia. Olin vaan kiinnostunut kuka tämän Cioniin liittyneen jutun oli maininnut. :)En viitannut hänen koulunkäyntiinsä.Hyvin Johnny on tänän vuonna ajannut mutta Belgia/hollannin suunnalta kuuluu huhu että kohta napsahtaa.

Hans Opinion
21.10.2009, 16.08

Se on vaan pakko Kaisunkin hyväksyä että "doping has landed" tähän(kin) maahan. Tuossa heittämässäni kilpailukielto-kuntoajo-tuumailussa oli idea se että vaikka kiinijäämisriski on pieni/olematon niin d-asia otettaisiin kuitenkin vakavasti/huomioon.

Dopingiin suhtautuminen on asennekysymys ja asenteen pitää tämän suhteen olla tiukkaakin tiukempi... tietysti on päivän selvää että yksikään dopingin takia kilpailukiellossa oleva ei tule ajamaan KevätPolkaisussa... muut kilpailukiellot harkitaan tapauskohtaisesti.

tempokisu
21.10.2009, 16.08
Ei taida olla niin yksinkertaista: kärynnyt urheilja on testauksen piirissä. Vain jos kirjallisesti ilmoittaa lopettansa urheilun, ei kuulu dopingtestauksen piiriin. .

Yksi tärkeä tarkennus: KILPAurheilun.
Kuntourheilukin on urheilua.

21.10.2009, 16.29
Dopingiin suhtautuminen on asennekysymys ja asenteen pitää tämän suhteen olla tiukkaakin tiukempi... tietysti on päivän selvää että yksikään dopingin takia kilpailukiellossa oleva ei tule ajamaan KevätPolkaisussa... muut kilpailukiellot harkitaan tapauskohtaisesti.

Jonkun tällaisen politiikan (ja dopingsääntöjen soveltamisen kaikkiin osallistujiin) SPU voisi vaikka ottaa kuntotapahtumakalenteriin listaamisen ehdoksi. Mitään suuria oikeusmurhia dopingsääntöjen soveltamiseen tapahtumien myös tavallisiin (lisenssittömiin) kuntoilijoihin ei liene odotettavissa: käytännössä jo testien määrä pitää siitä huolen, ja toisaalta lisenssittömillä (ja isolla osalla lisenssillisistäkin) on kaikkeen järjelliseen lääkitykseen eräänlainen implisiittinen TUE kun aineiden käytön aiheellisuus tutkitaan vasta jälkikäteen tarvittaessa.

OJ
21.10.2009, 16.50
Ainakin pari vuotta sitten testailtiin porukkaa syksyllä/talvellakin. Siis ihan suomi-pyöräilijöitä.

Mä en jaksa uskoa, että douppaus olisi kovin laajaa touhua Suomen ympyröissä. Tai eiköhän sieltä muutama thaikkunappeja ja esimerkiksi Novedexiä napsiva kuski löydy, mutta mä antaisin näiden nauttia nestepöhöstään ihan rauhassa. Tai siis niin rauhassa kun pystyy kilpailun ulkopuolisten testien pelossa.

EDIT: Mun mielestä Liiakselle olisi pitänyt antaa korkeintaan vuoden kilpailukielto. Ja sitten jonkun pitäisi opastaa, että se pyörä kulkee taatusti kovempaa kun hankkiutuu eroon siitä massasta mitä SM-kisoissakin hinasi mukanaan.

Hans Opinion
21.10.2009, 20.38
Ainakin pari vuotta sitten testailtiin porukkaa syksyllä/talvellakin. Siis ihan suomi-pyöräilijöitä.

Mä en jaksa uskoa, että douppaus olisi kovin laajaa touhua Suomen ympyröissä. Tai eiköhän sieltä muutama thaikkunappeja ja esimerkiksi Novedexiä napsiva kuski löydy, mutta mä antaisin näiden nauttia nestepöhöstään ihan rauhassa. Tai siis niin rauhassa kun pystyy kilpailun ulkopuolisten testien pelossa.

EDIT: Mun mielestä Liiakselle olisi pitänyt antaa korkeintaan vuoden kilpailukielto. Ja sitten jonkun pitäisi opastaa, että se pyörä kulkee taatusti kovempaa kun hankkiutuu eroon siitä massasta mitä SM-kisoissakin hinasi mukanaan.

Kons hamp... eiku Hans komppaa tuota massa näkökulmaa...

PHI
21.10.2009, 22.46
Dr. Jesus Losan bisnes vinkki:

Laeski
22.10.2009, 08.28

nusnus mutta mites muissa lajeissa kärynneet, pyöräilyyn vain kuntoajona suhtautuvat? D-kilpailukiellon voi saada esim. kun päättää lopettaa kilpauransa eikä jaksa enää vaivautua testiin (siis ennen kuin päätöstä on kertonut lajiliitolle)... Tällaisia käryjä tiedän ainakin Curlingin puolella aiheutuneen (ei tosin Suomessa).

Ola
22.10.2009, 10.35
Yksi tärkeä tarkennus: KILPAurheilun.
Kuntourheilukin on urheilua.

Ok, hyvä tarkennus. En lukenut tuota antidopingsäännöstöä (http://www.antidoping.fi/resourcedisplay.cfm?resfile=90c0b9fa-b6e4-4b3d-a924-6d4bdea74000) sanatarkkaan, alussa puhutaan vaan urheilijasta ja sain käsityksen että riittää kun kuuluu seuraan joka on sitoutunut ko. säännöksiin. Kiinnostuin vain tuosta kilpailukiellon aikana tapahtuvasta testauksesta ja siihen liittyvistä säännöistä. Tuntuu vaan, että melkein kaikkea pystyy kiertämään jos haluaa. Ainakin jos uskoo noiden kiinnijääneiden kertomuksia kuinka pieni riski kiinnijäämiseen on...

On kaksi tapaa urheilla, oikea ja väärä:D

Mr.Auer
22.10.2009, 10.54
nusnus mutta mites muissa lajeissa kärynneet, pyöräilyyn vain kuntoajona suhtautuvat? D-kilpailukiellon voi saada esim. kun päättää lopettaa kilpauransa eikä jaksa enää vaivautua testiin (siis ennen kuin päätöstä on kertonut lajiliitolle)... Tällaisia käryjä tiedän ainakin Curlingin puolella aiheutuneen (ei tosin Suomessa).

Curlingin?!
Mitäs dopingia ne siinä käyttää...
Jotain älydouppeja niiku shakinpelaajat?

KLA
22.10.2009, 11.04
Curlingin?!

Rimpulat pelaajat tarvii steroideja, että jaksais siirrellä kiviä.
ADHD-pelaajat tarvii jotain beeta-salpaajaa, että pysyy homma hanskassa.
Masennus-pelaajat tarvii jotain amfetamiinia.

tempokisu
22.10.2009, 11.17

No beetasalpaajia voisi "hyödyntää" esimerkiksi tarkkuuslajeissa, kuten ammunnassa. Esiintyvät taiteilijat käyttävät esiintymisjännitykseen.

Vähän kaikkea voidaan, ja käytetään, miten sen nyt ilmaisisi - mitä erilaisimpiin tarkoituksiin. Oon kyllä sillä kannalla, mitä vähemmän mitään lääkettä tms. sen parempi on kuitenkin terveys ja senmyötä yleiskunto, myös jatkossa!
Yksi outo asia siellä doopingainelistalla ainakin aiemmin on ollut; mobilat olisi myös kielletty aine? ja eräät silmätipat?

PatilZ
22.10.2009, 11.24

Itse asiassa, jos ADHD:tä lähdetään lääkehoidolla hoitamaan, niin pitää käyttää stimulantteja. Esimerkiksi nyt sitten amfetamiinia.

Masennus-pelaajan hoitoon käyttäisin kyllä ennemminkin asianmukaista masennuksen hoitoon tarkoitettua lääkitystä kuin amfetamiinia. Ja koska tämä on niin OT osastoa kuin ikinä mahdollista, en lähde perustelemaan ehdottamaani lääkehoidon linjaa. Kannattaa vain uskoa.

Laeski
22.10.2009, 12.31
Curlingin?!

OT: siis tuo nyt oli vaan esimerkkinä kun satuin tietämään. koko Curling lajihistorian ensimmäinen oikea käry tuli viime vuonna (tai toissa vuonna) ja siinä oli kyse Amfetamiinista. Muuten käryt ovat olleet näitä lopetin lajin ja tuli kilpailukielto kun en käynyt testissä. Kielletyt aineethan ovat periaatteessa samat kaikissa lajeissa ainakin perusaineiden osalta.

Eiköhän tämä nyt riitä curlingista, keskitytään nyt tähän lajiin joka kasvattaa molempia reisiä, curling vain ponnistujalan :D

tempokisu
22.10.2009, 14.25
Itse asiassa, jos ADHD:tä lähdetään lääkehoidolla hoitamaan, niin pitää käyttää stimulantteja. Esimerkiksi nyt sitten amfetamiinia.

Masennus-pelaajan hoitoon käyttäisin kyllä ennemminkin asianmukaista masennuksen hoitoon tarkoitettua lääkitystä kuin amfetamiinia. Ja koska tämä on niin OT osastoa kuin ikinä mahdollista, en lähde perustelemaan ehdottamaani lääkehoidon linjaa. Kannattaa vain uskoa.

ADHD- lääkkeet tarkemmin:
Concerta ja Equasym = metyylifenidaattihydrokloridi, huumereseptillä.
sekä Strattera - atmoksetiini, lääkkeen määräämisessä erikoisehto, saa kirjoittaa vain ko. asiaan perehtyneen lääkärin toimesta (yleensä erikoislääkäri).

Mikko
22.10.2009, 15.26
Jonkun tällaisen politiikan (ja dopingsääntöjen soveltamisen kaikkiin osallistujiin) SPU voisi vaikka ottaa kuntotapahtumakalenteriin listaamisen ehdoksi. Mitään suuria oikeusmurhia dopingsääntöjen soveltamiseen tapahtumien myös tavallisiin (lisenssittömiin) kuntoilijoihin ei liene odotettavissa

Lienee samasta asiasta kyse, jos neekeriä ei päästetä baariin sisälle. Eli douppaajat reippaasti vain sankoin joukoin kuntoajoihin!

Hans Opinion
22.10.2009, 15.48

Hansin mielipide on että vilpillinen urheilu ei vähene jos annetaan yhtään löysää. Siispä kilpaurheilu pitäisi estää kokonaan jos lähtee vilpillisin konstein suoritustaan parantamaan eikä sillä saisi olla väliä missä lajissa, millä tasolla ja minkälaista vilppiä on tehnyt.

Muissa tapauksissa ollaan valvonnan suhteen todella heikoilla, otetaan esimerkki mahdollisimman kaukaa vaikka formuloista... tai onko se nyt edes kaukaa, eikös Alonso meinannut perustaa ammattilaispyöräily tallin? No mudda, Briatorehan sai elinikäisen kiellon toimia formuloissa, pitäisikö hänet päästää johtamaan Alonson pyöräilytallia? Herää epäilys että Briatore saattaisi jatkaa vilpintekoa myös uudessa lajissa joten pysyköön jahdillaan kampailemassa entisestään harmaantuvia rintakarvojaan.

Vilpintekemisen syöverit ovat syvällä vähän joka lajissa ja F1:ssä toimittiin (?ihme kyllä?) harvinaisen suoraselkäisen oloisesti em. asiassa. Dopingia käyttävä urheilija on jäävuoren huippu, ennen hänen vilppiään on tapahtunut monta vilppiä usealla eri tasolla ja nämä koijarit pitää saada kiini muuten he siirtyvät toiseen lajiin tarjoamaan palvelujaan ureheilijoille jotka sortuvat sen helpommin vilppiin mitä enemmän sitä on tarjolla.

rhubarb
22.10.2009, 16.15
Maastopyöräilijä Swanguen on jäänyt kiinni (http://tinyurl.com/yfm9pgw) tunnetusti suorituskykyä parantavasta pilven polttamisesta.

Deve
22.10.2009, 20.37
Vähän huumoria ketjuun, tää oli jostain syystä aika hupaisan olonen:
http://i633.photobucket.com/albums/uu51/Bicyclepics/photo-11.jpg

Samuli
22.10.2009, 21.13
Vähän huumoria ketjuun, tää oli jostain syystä aika hupaisan olonen:

Landis kans, siis ruksi ruutuun.

MTBVespa
23.10.2009, 10.30
http://www.iltasanomat.fi/urheilu/t/yleisurheilu/1744511

Kova on kyl himo voittaa jos veteraanikisoiskin pitää doupata...