Näytä tavallinen näkymä : Dopingpaukku
KaisaTheKissa
11.05.2007, 08.47
Sä taidat puhua kokemuksesta.
Kyllä. Nyt kun ei ole lenkillä käyty jotain kahteen kuukauteen, olo on rento, levännyt, hyväntuulinen ja muutenkin mukava. On aikaa tehdä kaikkea sitä mitä aikaisemmin ei ollut. Motolla on ajeltu ja klubitettu. Rahaakin tilille kertyy kun ei tartte vetää lisäravinteita tai ostella vehkeitä. Kaikin puolin on mukava akun ei ole enää urheilijanuorukainen. Suosittelen.
Kyllä. Nyt kun ei ole lenkillä käyty jotain kahteen kuukauteen, olo on rento, levännyt, hyväntuulinen ja muutenkin mukava. On aikaa tehdä kaikkea sitä mitä aikaisemmin ei ollut. Motolla on ajeltu ja klubitettu. Rahaakin tilille kertyy kun ei tartte vetää lisäravinteita tai ostella vehkeitä. Kaikin puolin on mukava akun ei ole enää urheilijanuorukainen. Suosittelen.
Höpsis. Ilman liikuntaharrastusta ei ole elämää. Vaikea kuvitella. Ihmettelen teitä joko-tai tyyppejä. Ilmeisesti ootte harrastanut vain saavuttaaksenne menestystä ettekä rakkaudesta lajiin. Ei todellakaan kannata hyvästä harrastuksesta luopua vaikka maailmankärki jää saavuttamatta. Johonkin ne rahat kuitenkin menee, mieluummin lisäravinteisiin ja urheiluvälineisiin kuin kesuliin ja trendivaatteisiin.
Kyllä hyvältä pitää (pitäisi) näyttää ja viinaa juoda!
Ei sitä piparia muuten saa...
Mut oikeesti rupes kiinnostamaan, että paljonkos sitä rahaa oikeastaan tarttee jos laskee kaikki kulut...
Onko tilanne radikaalisti eri, jos ajaa ns. Suomen huipulla esim. maantietä? Riittääkö joku 3 donan maantiepyörä ja ajeleeko sillä vaikka 3 vuotta?
Eli jos vuosibudjetti olis seuraava, niin onko pärjääminen silloin välineistä kiinni?
- pyörä 3000€ = 1000€/vuosi
- toiset kiekot 1000€ = 333€/vuosi
- varaosat ja kumit = 500€/vuosi
- lisäravinteet 60€/kk = 720€/vuosi (vai tarkoitettiinko tämän ketjun lisäravinteilla niitä "lisäravinteita" joita ilman pyöräilyssä ei pärjää ;) )
- ajokamat 500€/vuosi
YHTEENSÄ n. 3000€/vuosi eli 255€/kk
Tähän tietty pitää laskea se, että tarttee auton ja siihen vakuutukset ja bensaa...
...kisamaksut ja lisenssin maksanee seura?
Paljon vai vähän? Oikeastaan näin laskettuna summa tuntuu aika korkealta, mutta pärjääkö vähemmällä?
KaisaTheKissa
11.05.2007, 13.38
Harva ajaa yhdellä pyörällä kolme vuotta putkeen. Kaksi vuotta on ehkä enemmän järkevämpi. Kiekot nyt on käytännössä ikuiset ellei himo iske. Vararenkaat ja kumit 500? Pyh. Kisakiekkoihin joka vuosi uudet tuubit, noin 180 ekua jos ei tule rikkoja. Sitten sisuskumit ja päällyskumit vuodessa helposti se 300 ekua. Jos ajaa paljon, jotkut rattaat maksaa helposti sen 300 ekua. Plus muut osat joita pitää vaihtaa. Juokseviin kuluihin joku 1500 aika helposti.
Tapaturmavakuutus ja kisavakuutus on jotain 150 ekua. Lisäksi esimerkiksi minulla on auto pelkästään sen vuoksi että pystyy ajamaan kisoja. Joten, noin 600 vakuutuksiin plus bensat siihen päälle ja lyhennyksiin se 150 ekua kuussa. Joten, alkaa helposti olemaan melko kallista puuhaa. Tämän jälkeen pitää laskea myös se, että kisapaikalla ehkä syö, yöpyy ja tekee muuta mukavaa joka rahaa vie. Täytyy myös laskea kustannukseksi se, että istuu 2,5 tuntia suuntaansa autossa ja sitten paikanpäällä 3 tuntia kisaa ja 1,5 tuntia ennen ja jälkeen kisan. Koko päivä menee ja mitä jää käteen? Tapaa joitain ihme hiihtäjiä ja hohhareita jotka kaikki ovat aivan yhtä sekaisin kuin itse. Tulee vain paha mieli.
Tapaa joitain ihme hiihtäjiä ja hohhareita jotka kaikki ovat aivan yhtä sekaisin kuin itse. Tulee vain paha mieli.
Tohon pakko vielä kommentoida, että meeppä Pirkan hiihtoon ja sinne lähdön läheiselle koululle yöpymään koulumajoitukseen...
...siellä vasta on reipasta porukkaa!
Tän kokemuksen jälkeen tiesin mistä tulee sanonta "ihme hiihtäjä"!
:)
Antti S
Perustan kantaani sillä että tallit tai niiden junnutiimit ottavat sisään lapsia tai lähes lapsia. Silloin voidaan muokata etiikka ja moraali ammattipyöräilijälle sopivaksi. Eiköhän se douppaus ala jo ennen kuin nuoresta on kasvanut huipputähti.
Jenkeistä on näytetty aika surkeita esimerkkejä heidän ammattilajien nuorison douppaamisesta. Ja sielläkin se lähtee joukkueen valmentajasta liikkeelle. Lapset vetää mömmöjä että pääsis ammattilaistasolle. Penskaa on helppo painostaa.
pahviankka
11.05.2007, 18.59
Harva ajaa yhdellä pyörällä kolme vuotta putkeen. Kaksi vuotta on ehkä enemmän järkevämpi. Kiekot nyt on käytännössä ikuiset ellei himo iske. Vararenkaat ja kumit 500? Pyh. Kisakiekkoihin joka vuosi uudet tuubit, noin 180 ekua jos ei tule rikkoja. Sitten sisuskumit ja päällyskumit vuodessa helposti se 300 ekua. Jos ajaa paljon, jotkut rattaat maksaa helposti sen 300 ekua. Plus muut osat joita pitää vaihtaa. Juokseviin kuluihin joku 1500 aika helposti.
Tapaturmavakuutus ja kisavakuutus on jotain 150 ekua. Lisäksi esimerkiksi minulla on auto pelkästään sen vuoksi että pystyy ajamaan kisoja. Joten, noin 600 vakuutuksiin plus bensat siihen päälle ja lyhennyksiin se 150 ekua kuussa. Joten, alkaa helposti olemaan melko kallista puuhaa. Tämän jälkeen pitää laskea myös se, että kisapaikalla ehkä syö, yöpyy ja tekee muuta mukavaa joka rahaa vie. Täytyy myös laskea kustannukseksi se, että istuu 2,5 tuntia suuntaansa autossa ja sitten paikanpäällä 3 tuntia kisaa ja 1,5 tuntia ennen ja jälkeen kisan. Koko päivä menee ja mitä jää käteen? Tapaa joitain ihme hiihtäjiä ja hohhareita jotka kaikki ovat aivan yhtä sekaisin kuin itse. Tulee vain paha mieli.
Bua-ha-ha-haa!! Niinkuin mm. OJ jossain toisessa topicissa totesi, Suomessa kisaamiseen ja pärjäämiseen riittää hyvin n. 1000 euron pyörä, jos vaan kunto ja taito on kohdallaan. Jos ajaa vuodessa 15 000 - 20 000 km, mikä on kai aika realistinen määrä maantiekuskille, muutama pari hyviä avoja riittää hyvin. Sisärenkaineen kustannus jää alle ton 180 euron, ja sillä 300 eurolla vaihtaa helposti vuodessa kuluvat/hajoavat osat, jos ei tule täystuhokaatumisia ja tyytyy perus-105/ultegraan, eikä oo pakko ostaa hienointa hipohipohiilarirecordxtr:ää. Kisoissa palikoita hajoaa kuitenkin, joten omalla kustannuksella on parempi tyytyä hyvin toimiviin perusosiin ja jättää hienoimmat ja kalleimmat osat himokuntoilijoille/friikeille, jotka ajelee yksinään ja säästyy siten pahimmilta kasoilta.
Jos kisamatka on 2,5 tuntia suuntaansa, kisa kestää 3 tuntia ja aikaa paikanpäällä menee vielä 1,5 tuntia molemmin puolin kisaa, kuka hullu maksaa majoituksesta?? No, jos rahaa on tuhlattavaksi niin mikä ettei :P Autoakaan ei tarvitse ostaa, kun menee yhdessä jonkun sellaisen kanssa, joka sen muutenkin omistaa...Ai niin, silloin joutuu ehkä olemaan sosiaalinen ja hankkimaan kavereita. Paha rasti peruspyöräilijälle...
Eli halvemmallakin pääsee, ja pärjääminen on kiinni lähinnä treenaamisesta, ei välineistä. Ja tietysti lääkityksestä, jos kaikki muut käyttää. Koska ainakaan Suomessa tilanne ei vielä ole niin paha, puhtaanakin pärjää. Todistetusti. Jos douppi laillistetaan, tilanne todennäköisesti lähtisi lapasesta kun kaikki kylähullut alkaisi tosissaan hyödyntämään noita "Länsi-Euroopassa toimivia laillisia nettiapteekkeja", joissa ei reseptejä kysellä...Olen siis vahvasti dopingin laillistamista vastaan, koska nykytilanteessa ainakin osa pysyy sääntöjen puitteissa. Jos Kovanen ei aikoineen menestynyt, syy ei varmasti ollut se että kaikki muut käytti vaan vääränlainen/riittämätön treeni (huipulle ei nousta vuodessa vaan pitkäjänteisellä työllä) ja motivaation loppuminen, kun kaikkea ei saanutkaan heti vaan olisi pitänyt oikeasti harjoitella useampi vuosi...
Ja noita "ihme hiihtäjiä" on kyllä kaikki kestävyysurheilun kuntotapahtumat täynnä, kyllä Suomessa kaheleita riittää.
Marko Kovanen
11.05.2007, 19.30
Kovanen ajoi useamman vuoden. Suurin este Suomen huipulle nousemiseen oli se, että Mikkelissä joutui aika pitkälti treenaamaan yksi ja sillä tavalla ihan Suomen huipulle nouseminen olisi olisi vaatinut toisenlaista päätä. Maastopuolella oli yks tyyppi, joka näytti, että se oli mahdollista. Suomen huipulla tarkoitettiin tässä Suomessa ajavia amatöörejä ei ammatikseen ajavia. Suomessa ajavien kisaajien kanssa saa aika suurella todennäköisyydellä ajaa puhtaiden ajajien kanssa. Siinä vaiheessa kun ulkomailla vaikuttavat suuruudet tulee mukaan alkaa todennäköisyys pienenemään. :rolleyes:
Mitä tohon harrastuksen loppumiseen tulee, niin Helsingissä on paljon muutakin kuin pyörällä ajaminen. Viime kesänä Mikkelissä käydessä tuli ajeltua melkein joka päivä, kun ei siellä oikeen oo mitään muuta tekemistä. :eek: Urheilu-uran lopettamisen jälkeen on ilmestynyt yksi uusi pyörä, joten ei se täydellisesti ole loppunut. Viime vuonna tuli jopa käytyä Lohjan 24:sessa.
Mitä tohon kuluihin ja pärjäämiseen tulee, niin en koskaan ostanut uutta pyörää tai maksanut pyörästä yli 500 euroa eikä mun menestys ollut koskaan pyörästä kiinni. Suomessa kamojen keveys ei ratkaise mitään. Mäkin voitin Puijon huipulle päättyneen kisan vaikka mun ois pitäny painoindeksin mukaan panostaa alamäkiin. :D Puijon mäkin on pahin mäki mitä oon kisoissa joutunu ajamaan. Pyörässä käytännössä riittää se, et ajoasento on kunnossa, vaihteet toimii ja voimansiirrossa ei oo liikaa kitkaa. Noiden speksien täyttämiseen ei tarvii tuhota 3000 euroo.
Mitä nää kovat kuskit puhuu kolmen tunnin kisoista? Eiks elitessä ajeta jotain neljää-viittä tuntia? Kahenkympin tempotkin pitäis mennä puoleentuntiin. :cool:
Marko Kovanen
11.05.2007, 19.35
Selvennykseksi:
Mömmö= lisäravinne. Mitä saa vaikka tavallisesta kaupasta. Ei doping-aine.
Roju= Sitten ne aineet millä alkaa tapahtumaan. Kiellettyjä urheilussa. Tuota... Ihan joka paikassa et saa lisäravinteita kun pyydät saada mömmöjä. Kannattais varmaan keksiä joku uusi nimi lisäravinteille, ettei poliisit liiaksi kiinnostu urheiluharrastuksesta. :D
Kyllä ne kilpaurheilun kulut tulee pääosin matkustamisesta. Hyvät pyörät ei ajamalla kulu, paitsi tietty voimansiirto ja renkaat. Useimmat seurat maksavat ilmoittautumismaksut, mutta yöpymis- ja matkakulut ovatkin sitten oma lukunsa. Plus tietty matkustamisen vaiva. Helppoahan se täältä etelästä käsin on kun on suuri osa kisoista 200 km sisällä eli ei tarvitse yöpymistä ja tarpeen vaatiessa satamat ja lentokenttä vieressä. Nostan kyllä hattua kaikille Keski-Suomesta ja sen yläpuolelta tuleville maantiepyöräilijöille! Yksin treenaamalla ja vähän kisaamalla ei hevin huipulle nousta. Niin jo jos autossa istutaan tonni joka viikonloppu + pari hotelliyötä niin €€€ ja aikaa menee.
Tästä maasta on harvemmin tullut pyöräilijöitä HKI-TRE-TKU-Lahti-Porvoo kaaren ulkopuolelta...eikä todennäköisesti tule jatkossakaan... Tietty jos lähtee alta 20:senä ulkomaille oikeisiin kisoihin niin se on ihan sama vaikka olisi Rovaniemeltä kotoisin, pohjiahan sitä siihen asti olisi pitänyt vain ajaa. Kansallisella tasolla keikkuminen vuodesta toiseen onkin sitten pitäjiltä tulevalle aika rassaavaa...no mutta rakkaudesta lajiin tietty :)
Tästä maasta on harvemmin tullut pyöräilijöitä HKI-TRE-TKU-Lahti-Porvoo kaaren ulkopuolelta...eikä todennäköisesti tule jatkossakaan... Tietty jos lähtee alta 20:senä ulkomaille oikeisiin kisoihin niin se on ihan sama vaikka olisi Rovaniemeltä kotoisin, pohjiahan sitä siihen asti olisi pitänyt vain ajaa. Kansallisella tasolla keikkuminen vuodesta toiseen onkin sitten pitäjiltä tulevalle aika rassaavaa...no mutta rakkaudesta lajiin tietty :)
tulee vielä.... ainakin alan yrittämään... toi OJ:n himohiihtäjä juttu kuulosti niin hyvälle. Tosin kalusto on 500 eken nakkis... Mut se on vähän niinku töissä, kun on hanskoissa reikä; näkee että on työmies ja mitäs niilä hanskoilla kun ranteet on kunnossa :D
Marko Kovanen
12.05.2007, 11.00
Niin mistäs oot mömmös hommannut:D
En mä oo niitä hankkinu mistään. Mä oon vaan tottunu siihen, että mömmöjen vetäminen tarkoittaa lääkeaineiden väärinkäyttöä. On noita mömmöjen vetäjiä tullu vastaan ja joku on jopa kyselly multa niitä. Useimmat on ollu aika epäilyttävää porukkaa, joilla on silmät seisseet päässä ja aivotoiminnassa ollut jotain ongelmia.
Edit. Tarkemmin kuin ajattelee, niin oon mää kuullu jonkun sanovan lääkärin määräämien lääkkeiden syömistä mömmöjen vetämiseksi.
Saleilla n. 20v reenanneena ,ja eripituisilla tauoilla höystäneenä,voin sanoa että Mömmö ja Roina salislangissa on samaa myrkkyä jota ei myydä luontaistuotetiskillä.
KaisaTheKissa
12.05.2007, 16.58
.Ai niin, silloin joutuu ehkä olemaan sosiaalinen ja hankkimaan kavereita. Paha rasti peruspyöräilijälle...
Kavereiden hankkiminen ei hirmuisesti auta jos ne kaverit eivät aja kilpaa. Itse olen tullut siihen tulokseen, että kimppakyytien hankkiminen tai niiden järjestäminen on aivan ajan hukkaa jos ei ole kahta tai useampaa kuskia jotka ajaa pääsääntöisesti aivan samat kisat. Sipoo on hyvä esimerkki. Tempo ja maantie. Itse ajoin viime vuonna kummatkin. No, seuratoveri ajoi vain maantien. Joten itse menin la ja kaveri omalla autolla su. Aika monessa kisassa on samanlailla jos on kisoja samana viikonloppuna useassa paikassa. Ei toimi. Lisäksi kun on sitten niin, että jos itse on ainoa paikakunnan aktiivinen maantiekuski, niin siinäs järjestelet kimppakyytejä itseksesi. Tietenkin sinä voit minulle kertoa kuinka yksi ihminen voi harrastaa kimppajuttuja. Voisin sitten itsekseni kokeilla vaikkapa ryhmäseksiä.
Lisäksi jotenkin tuntui itsestä aivan selvältä, että maaliskuussa jo tiesi että mitkä kisat ajaa. Sitten se menee monella sellaiseksi hohhailuksi, että kisapäivän aamunakaan ei tiedetä, että ajetaanko vai ei. Järjestä siinä sitten kimppakyytejä. Ja toiseksi jossain tempoissa on yleensä kilpa/eliten ja koukkupolvien lähtöjen välissä mahdollisesti monen tunnin raot. Eli itse starttaisi 12.00 ja kaveri sitten vaikkapa 15.00. Siinä sitten pitäisi pyöriä paikanpäällä se kolme tuntia tai vaihtoehtoisesti kaverin pitäisi herätä liian aikaisin jotta voi olla kimppakyyti.
Paitti viime vuonna pari kisaa meni niin, että itsekseen paukkasi hyvinkäälle ja sieltä kaverit mukaan ja poriin tai mynämäelle. Koukkasi melko paljon ja ajoaikaa pari tuntia lisää mutta onhan se kivempaa kuin itsekseen nököttäminen.
Ja olen huomannut, että pyöräilijät ovat hiihtäjien kanssa ehkä maailman epäsosiaalisimpia ihmisiä. Yhteislenkkejä ei Mikkelissä oikeastaan ajettu kun Kovanen lopetti 2003 vaikka miten niitä yritti järjestää ja sitten romahtivat keskiviikkotempot kun sinne ei enää saatu niitä innokkaita vakikisakuskeja. Sitten ihmetellään kuinka koko seuratoiminta loppui kuin seinään.
pahviankka
12.05.2007, 18.27
Tietenkin sinä voit minulle kertoa kuinka yksi ihminen voi harrastaa kimppajuttuja. Voisin sitten itsekseni kokeilla vaikkapa ryhmäseksiä.
- Jokaisella terveellä nuorella miehellä pitäisi olla pari sivupersoonaa tällaisten tilanteiden varalle. Yksi ei vielä riitä, sillä voi olla jotain muuta tärkeää tekemistä juuri ratkaisevalla hetkellä...
- Myös mielikuvitusystävät ovat ihan normaaleja tietyissä kehitysvaiheissa, ja auttavat jos tuntee itsensä yksinäiseksi.
- Ryhmäseksin harrastaminen yksin muuten kuin omassa mielikuvituksessaan on kieltämättä aika haasteellista, mutta joogan avulla voi oppia ottamaan itseltään su*hin. Kovalla harjoittelulla voi päästä pidemmällekin ;)
Ja olen huomannut, että pyöräilijät ovat hiihtäjien kanssa ehkä maailman epäsosiaalisimpia ihmisiä. Yhteislenkkejä ei Mikkelissä oikeastaan ajettu kun Kovanen lopetti 2003 vaikka miten niitä yritti järjestää ja sitten romahtivat keskiviikkotempot kun sinne ei enää saatu niitä innokkaita vakikisakuskeja. Sitten ihmetellään kuinka koko seuratoiminta loppui kuin seinään.
Totta, ja tuon takia en itsekään ole ajanut kisaa enää useampaan vuoteen. Onneksi maailmassa on muitakin ihmisiä kuin kestävyysurheilijoita...
KaisaTheKissa
12.05.2007, 20.49
Totta, ja tuon takia en itsekään ole ajanut kisaa enää useampaan vuoteen. Onneksi maailmassa on muitakin ihmisiä kuin kestävyysurheilijoita...
Siis tämä on totta. Aika moni maantie- ja maastopyöräilijä välttelee kontakteja. Samoin moni muukin harrastelijaryhmä. Nyt kun tuli tuo moottoripyörä ostettua niin on huomannut, että motoristit ovat aivan helkutan kivaa sakkia vaikka jotkut väittävät erilailla. Eilen vetäsin satamassa parkkiin ja hyrpin kahvia, niin johan siihen tulee kaksi harlikka kundia heittämään läppää. Tämän lisäksi yleensä luullaan että it-nörtit on jotain epäsosiaalista porukkaa mutta ovat kyllä sosiaalisempia kuin jotkut pyöräilijät. Nytkin on kesällä kaksi tapahtumaa joihin pitäisi mennä kesällä pyörimään, yhteensä 5 päivää. Ja sitten on klubittajat jotka ovat sitten kaikista mukavimpia vaikkakin yleensä varsin paheksuttuja.
Se voi olla että succis puristaa sosiaalisuuden liian tiukalle
Nyt kun tuli tuo moottoripyörä ostettua niin on huomannut, että motoristit ovat aivan helkutan kivaa sakkia vaikka jotkut väittävät erilailla.
Nytkin on kesällä kaksi tapahtumaa joihin pitäisi mennä kesällä pyörimään, yhteensä 5 päivää. Ja sitten on klubittajat jotka ovat sitten kaikista mukavimpia vaikkakin yleensä varsin paheksuttuja.
Samaa mieltä. Joskus yritin aitobaarin terassilla jututella kahta pyöräiljää,lenkkitauolla. Ei jätkät paljon viittinyt vaihtaa kuulumisia. Oli niin pro........niin pro :rolleyes:.
Motoristien kanssa pääsee aina heittään,muutaman sanan :).
Tapahtumista puheen ollen ; Ois aika mielenkiintoinen toi "Jänkhällä jytisee" elokuussa.
Marko Kovanen
13.05.2007, 11.05
Menikö tää nyt itkemiseks siitä, ettei oo kavereita? Näin siinä käy kun ei saa vapaasti keskustella kaikista urheilun aspekteista. :rolleyes:
Menikö tää nyt itkemiseks siitä, ettei oo kavereita? Näin siinä käy kun ei saa vapaasti keskustella kaikista urheilun aspekteista. :rolleyes:
Kavereita on tai ei. Jos ei,niin kai siihen on tottunut tähän ikään. Tai sitten on,mutta sinä olet tämän keskustelun jo hävinnyt vaikka itse et sitä vieläkään ymmärrä :rolleyes:. Hanki sinäkin muutama kaveri jotka ei vedä piikkiä,niin huomaat eron ja tutustut ihmisiin jotka ajattelevat vielä ihan kohtuullisen terveesti tätä elämää.
Tai koska ilma on näin hieno ja tuuleton pitkästä aikaa,hyppää pyörän selkään ja heitä lenkki. Varo kuitenkin jos tauolle uskallat pysähtyä,ettei kukaan ala kommunikoimaan. Se ilme ( :mad: ),muista .
Marko Kovanen
13.05.2007, 12.28
Kavereita on tai ei. Jos ei,niin kai siihen on tottunut tähän ikään. Tai sitten on,mutta sinä olet tämän keskustelun jo hävinnyt vaikka itse et sitä vieläkään ymmärrä :rolleyes:. Hanki sinäkin muutama kaveri jotka ei vedä piikkiä,niin huomaat eron ja tutustut ihmisiin jotka ajattelevat vielä ihan kohtuullisen terveesti tätä elämää.
Tai koska ilma on näin hieno ja tuuleton pitkästä aikaa,hyppää pyörän selkään ja heitä lenkki. Varo kuitenkin jos tauolle uskallat pysähtyä,ettei kukaan ala kommunikoimaan. Se ilme ( :mad: ),muista .
Mistä lähtien keskusteluissa on ollut kyse voittamisesta tai häviämisestä? Taisi olla Plato, joka antiikin kreikassa sanoi, että dialogin avulla päästään lähemmäs totuutta. Jos sulle keskusteluissa on tärkeintä voittaa mihin hintaan tahansa sä et tuu koskaan löytämään totuutta tai edes pääsemään lähelle sitä.
Siinä vaiheessa kun aletaan haukkua vastapuolta, aletaan mennä aika pahasti metsään. Vielä pidemmälle metsään mennään kun aletaan haukkua vastapuolen kavereita.
Mua melkein käy sääliksi tuollaiset ihmiset. Taidan vaan ignoorata sut, kun sun viesteihin reagoiminen on vaan ajan tuhlausta. Oliks täällä ignore mahdollisuutta vai pitääkö se tehdä omassa päässä?
Mua melkein käy sääliksi tuollaiset ihmiset. Taidan vaan ignoorata sut, kun sun viesteihin reagoiminen on vaan ajan tuhlausta. Oliks täällä ignore mahdollisuutta vai pitääkö se tehdä omassa päässä?
Älä mua sääli,päin vastoin. Uskon että onnistut ignoorissa ainakin omassa päässäsi,koska monta asiaa olet sieltä jo igannut :D. Älä otä suotta lämpöö.
Tuon alkuperäisen D-aiheen olet kyllä jo menettänyt,mutta silti.
Voin kyllä tän jo lopettaa..............niin,asia on käsitelty.
Ei rangaistuskäytäntö suinkaan ole se nykymallin ensisijainen ongelma vaan se, että valvonnan keinot tulevat jatkuvasti jälkijunassa. Nykymalli on siten se, että douppaus on kiellettyä, mutta sitä ei pystytä valvomaan. Tästä seuraa vääjäämättä ammattiurheilussa se tosiasia, että uskoakseni harva (kovaa faktaa tästä tuskin on meistä kenelläkään) lajin huipulla kilpailee rehellisin eväin. Paineet pärjäämiseen ovat todella kovat, joten ne keinot käytetään, jotka ovat käytettävissä.
Mietiskelin tätä tuossa Nizzan rantabulevardilla eilen. Antin analyysi on täysin oikea, mutta onko työntekijän suojelemiseksi mitään tehtävissä? No tietenkin on, onhan työsuojelulait. Kyllä esim. vaarallisille kemikaaleille työnantajan toimesta altistettu työntekijä voi nostaa oikeusjutun. Ammattiurheilu, työelämän säännöt, n'est-ce pas?
Eihän kukaan Brilloista ja Ulleista ja Lanceista ja muista mestareista halua kanteita nostaa, he ovat saaneet sen, mitä haluavat, hinnalla millä hyvänsä, mutta ehkä joku domestique-ajajista alkaisi hermostua sydänvikaansa uran jälkeen ja nostaisi äläkän.
Tällä tavalla päästäisiin käsiksi työnantajiin. Huomatkaa, että normaalissa työelämässä normisto on sellainen, että työnantaja ei voi aina vaan vedota tietämättömyyteensä. Tuolla "ammattiurheilussa" vaan voi.
Vaikka inhoan lakimiehiä, tuntuu tämä olevan yksi ratkaisu, sillä fanit eivät asiaa ratkaise: NHL:n tai MLB:n rahoituspohja on vaikka kuinka hyvä, vaikka aineita käytetään.
Jan
KaisaTheKissa
14.05.2007, 08.47
Mietiskelin tätä tuossa Nizzan rantabulevardilla eilen. Antin analyysi on täysin oikea, mutta onko työntekijän suojelemiseksi mitään tehtävissä? No tietenkin on, onhan työsuojelulait. Kyllä esim. vaarallisille kemikaaleille työnantajan toimesta altistettu työntekijä voi nostaa oikeusjutun. Ammattiurheilu, työelämän säännöt, n'est-ce pas?
Eihän kukaan Brilloista ja Ulleista ja Lanceista ja muista mestareista halua kanteita nostaa, he ovat saaneet sen, mitä haluavat, hinnalla millä hyvänsä, mutta ehkä joku domestique-ajajista alkaisi hermostua sydänvikaansa uran jälkeen ja nostaisi äläkän.
Tällä tavalla päästäisiin käsiksi työnantajiin. Huomatkaa, että normaalissa työelämässä normisto on sellainen, että työnantaja ei voi aina vaan vedota tietämättömyyteensä. Tuolla "ammattiurheilussa" vaan voi.
Vaikka inhoan lakimiehiä, tuntuu tämä olevan yksi ratkaisu, sillä fanit eivät asiaa ratkaise: NHL:n tai MLB:n rahoituspohja on vaikka kuinka hyvä, vaikka aineita käytetään.
Jan
Melko kaukaa haettu kyllä mutta jossain USA:ssa voisi mennä hyvän lakimiehen ja perustelujen kanssa läpikin. Kyllä kuitenkin jokainen douppaaja on tietoinen mitä tekee ja todennäköisesti on tietoinen riskeistä. Harvaan kaveriin on salaa pumpattu aineita vaikka niin väittävätkin.
Antti Salonen
14.05.2007, 13.01
Aika paha urheilijan on ruveta nostamaan tässä tapauksessa oikeusjuttuja työnantajaansa vastaan, sillä en minä tosiaan usko, että urheilijoita pääsääntöisesti kukaan pakottaa aineita käyttämään. Doping-aineita käyttävät urheilijat kuitenkin rikkovat sekä doping-säännöstöä että monissa maissa jo myös rikoslakia, joten tuskin ongelma ainakaan alakautta (eli urheilijoista) lähtee purkautumaan. Pari tälläistä suunsa puhtaaksi puhunuttahan urheilijaa on ollutkin, eli ainakin Jesús Manzano ja Filippo Simeoni, mutta ei näistä tapauksista oikeastaan mitään seurannut.
Markku Silvenius
14.05.2007, 13.08
Kyllähän kestävyysjuoksun puolella on jo vuosia sitten puhunut joku entinen huippujuoksija, ettei päässyt espanjan ykkösrinkiin kun ei suostunut organisoituun koko joukkueen douppaukseen. En nyt muista numeroa, mutta taitaa mulla se Juoksija-lehti olla kotona vielä. Että sikäli pakottamisestakin voidaan puhua. Näytöt on tietysti vaikeat kun ei ihan taida lukea työsopimuksen ehdoissa.
Marko Kovanen
14.05.2007, 16.06
Kyllähän kestävyysjuoksun puolella on jo vuosia sitten puhunut joku entinen huippujuoksija, ettei päässyt espanjan ykkösrinkiin kun ei suostunut organisoituun koko joukkueen douppaukseen. En nyt muista numeroa, mutta taitaa mulla se Juoksija-lehti olla kotona vielä. Että sikäli pakottamisestakin voidaan puhua. Näytöt on tietysti vaikeat kun ei ihan taida lukea työsopimuksen ehdoissa.
Tossakaan kukaan ei pakottanut ketään mihinkään. Elämä on valintoja. Juoksee ykösringissä ja vetää kamaa tai on puhdas ja ei juokse ykkösringissä.
Tulee taas mieleen erään suomalaisen Pia S. nimisen maantiepyöräilyammattilaisen haastattelu iltapäivälehdessä. Tallin tuki loppui , kun ei D maistunut.
Eihän se pakottamista ollut,kiristystä kyllä. Siitäkin on rikoslaissa pykälä kai myös italiassa. Näyttö onkin toinen juttu.
Ja muuta en sanokkaan ettei joku väännä nenäänsä enempää.............:D
Pyöräpummi
15.05.2007, 16.47
Taitaa olla tämäkin herra aikamoinen dopingpaukku!
Hän on jäänyt Australiassa kiinni hormonivalmisteiden tuonnista oikein kunnolla.
http://www.aftenposten.no/kul_und/article1787567.ece
http://cache.aftenposten.no/multimedia/archive/00552/Japan_Stallone__sx1_552512s.jpg (http://javascript<b></b>:launchPopup('http://www.aftenposten.no/kul_und/article1787567.ece?service=bildeviser&nr=0&felt=title','Bilde','400','400','yes','no','no','n o');)
Ei nähtävästi pelkkä selibaatti auttanut kuvauskuntoa haettaessa kun piti kasvua laittaa kankkuun :D
Pyöräpummi
17.05.2007, 22.26
Hormonien käyttö saattaa aiheuttaa epäsuhtaista kasvua.
Miksiköhän muuten Tyler Hamiltonilla on nenä kuin Pinokkiolla?
Miksiköhän muuten Tyler Hamiltonilla on nenä kuin Pinokkiolla?
Jos se valehtelee ;).
Niija...mustassa pörssissä liikkuva kasvuhormooni on uutettu kuolleiden aivoista ja siitä saa aivotauteja?
Niija...mustassa pörssissä liikkuva kasvuhormooni on uutettu kuolleiden aivoista ja siitä saa aivotauteja?
Joo, ja kuulemma myös Gigantissa ja Veikon Koneessa liikkuu samaa ainetta! Kaikenlisäksi jos koekuuntelee siellä vaikkapa jotain cd soitinta tms. niin se kuolleiden aivoista ujutettu kasvuhormooni liukenee niiden korvakuulokkeiden kautta jolla kuuntelet, suoraan sun verenkiertoon korvien kautta...
Ei helvetti!!! "kuolleiden aivoista" ja "aivotauteja"!!! Mitä vielä??? :)
Ekat annokset annetaan aina ilmaiseksi, että saadaan nuoret koukutettua douppingiin? Proteiinijauhot ja maltodekstriniisit on portti-dopingia kovempiin aineisiin? Yksikin proteiiniannos voi viedä loppumattomaan helvettiin?
Mutta totta. Usko vaan. Tästä tuli dokkarikin TV:ssä joskus 1 - 2 vuotta sitten,briteistä. Yleensä kasvuhorkut ostetaan synteettisenä,mutta venäjältä varsinkin voi saada mitä tahansa.
Mä joiduin koukkuun tossa pikkasen alta kolmekymppisenä. Se alkoi tietty jo peinimuotoisesti paljon aikasemmin, aloitin pienillä annoksilla taloussokeria. No olihan se ihan puhdasta kamaa sinänsä, mutta niinkuin sanoin annokset oli tosi pieniä. Otin seuran vuoksi, ehkä siihen oli vähän yhteisön sosiaalinen paine, kaverit ja vanhemmatkin kun käytti. Eka otin yhden palan sokeria kahviin ja pikku hiljaa se sitten repesi käsistä ja annokset kasvoivat. Lopulta se sitten alkoi näkymään levottomana, yliviriilinä käytöksenä, keskittymishäiriöitäkin oli. Tuolloin jo vedin toistakymmentä kuppia kahvia päivässä peittääksi hiilihydraattiriippuvaisuuteni, jokaisen kupin mukana pistin menemään 4 palaa sokeria. Tuossa vaiheessa alkoi jo riippuvaisuus näkyä ulkomuodossa ja päätinkin että se on tässä ja pääsinkin hetkeksi irti sokerista.
Pystyin olemaan ilman aineita muutaman vuoden, satunnaisia kokeiluja lukuunottamatta, mutta sitten aloitin treenaamaan punttisalilla 'kovaa'. Tuolloin tutustuin soijajauheeseen. Jotkut kaverit kyllä varoittivat että pysy erosssa tuosta tavarasta, muuten perästä kuuluu. Eihän sitä tietystiikkään uskonut tai sitten ei vaan välittänyt kun uskoi sen kuuluvan lajiin. No perästä kuului -jatkuvasti. Tuosta olikin helppo livetä eteenpäin vanhalla taloussokerinarkkiksen taustalla. Kuvioon tuli mukaan kaikkien kammoama malto ja soijakin muuttui heraan. Tämäkään ei ollut tarpeeksi minulle, herasta piti saada yhä puhtaampaa ja puhtaampaa. Lopulta kuukausiannokset alkoi maksamaan jo liki 30€ ja oli syytä tehdä jotain.
Lopetin hiilareiden käytön kokonaan, ei maltoa, ei sokeria eikä edes pastaa, tuota kaikkien hyväksymää seurustelu hiilaria. Hiilareiden puutteen tuoman energiavajeen paikkasin rasvalla, sitä vedin jopa suoraan pullosta 100%:na. Tätä jatkui muutama kuukausi ja luulin olin tervehtynyt sokeri/malto/soija/hera-koukusta. Mutta toisin kävi. Oli sellainen tavallinen perjantai-ilta, vaimo oli laittanut pastaa ja lapsillakin oli karkkipäivä. Täytyy tunnustaa että mä vedin kaiken, pasta meni kaikki ja varastin vielä lapsien karkkejakin. Tuolloin selvisi että olen loputtomiin hiilihydraatisti, siitä ei pääse irti. Pahimmillaan oireet on kovan tai pitkän urheilusuorituksen jälkeen, joskus pitää vetää jopa kesken suorituksen. Siitä pitää itseään onnitella että annokset on hieman pienentyneen kuluneen parin vuoden aikana ja että kesken lenkin ei tarvii niin paljoa vetää. Nykyään menee aineisiin 6€/6kk joten tiukasti elämällä tuon kykenee vielä rahoittamaan.
Vasara45
18.05.2007, 20.07
Buhvalo. Söitkö kaikki kananmunatkin kaapista? Mulle kävi joskus niin jos soijat oli loppu että, vetelin raakoja munia kaakaon seassa treenin jälkeen ja seuraavana aamuna ja sitä jatkui ja jatkui. Joskus ennen treeniä kävi niin että, söin rusinoita! Ihan totta, suoraan rasiasta vaan posketpullollaan niitä mutustelin. Ja perästä kuului!
Mä olen onneksi pysyny erossa hiilihydraateista, proteiinista ja rasvasta, eli mä olen aika puhdas pulmunen. Hirveää lukea noita entisten käyttäjien juttuja varsinkin kun noi hiilarinistit ja protskuhorot aloittaa yleensä ihan harmittoman tuntuisista aineista.
Ja ketju44. Eli joku veli venäläinen päättää tehdä feikkikamaa, niin hän kerää satoja aivolisäkkeitä joista kerää kasvuhormonin ja lyö pulloon? Toihan on hyvä business kun halvemmaksi tulisi ainoastaan aidon kaman TAI jonkun suola/sokeriliuoksen myynti, mutta nämä jälkimmäiset vaihtoehdot ovat vain ihan pirun paljon helpompia.
Kyllä ennen kaikki kasvuhormoni tehtiin kuolleiden aivolisäkkeistä eristämällä. Sitten kasvuhormonin kysyntä räjähti ja tuli pula kuolleista ihmisistä. Lääketehtaat joutuivat kehittämään synteettisen kasvuhormonin.
Pyöräpummi
18.05.2007, 21.38
Näyttää siltö että huippurheilu (ja myös pyöräily) on dopingin kyllästämää. Ikään kuin kaikki olisivat konnia.
Onko sillä enää väliä jos toinen konna on toista hiukan puhtaampi tai että se toinen ei vaan ole jäänyt kiinni?
Ensimmäinen joka alkoi siivoamaan omaa pesää oli Bjarne Riis. Mutta tekikö hän sen vain sponsarin tahdosta?
.
Ja ketju44. Eli joku veli venäläinen päättää tehdä feikkikamaa, niin hän kerää satoja aivolisäkkeitä joista kerää kasvuhormonin ja lyö pulloon? Toihan on hyvä business kun halvemmaksi tulisi ainoastaan aidon kaman TAI jonkun suola/sokeriliuoksen myynti, mutta nämä jälkimmäiset vaihtoehdot ovat vain ihan pirun paljon helpompia.
Keskustellaan aiheësta lisää kun hankit edes perustiedot . Maailma on paljon ihmeellisempi kuin äkkiä luulisit. Näin vaan on :(
Keskustellaan aiheësta lisää kun hankit edes perustiedot . Maailma on paljon ihmeellisempi kuin äkkiä luulisit. Näin vaan on :(
Ihmeellinen maailma tosiaan. Kai eläinten aivolisäkkeistä uutettua tavaraa sitten myydään pimeillä markkinoilla ja se on ihan oikea riski. Sun kannattaisi varmaan infota aineita käyttäviäkin tästä asiasta.
Sun kannattaisi varmaan infota aineita käyttäviäkin tästä asiasta.
Siinähän tämä ihmeellisyys onkin. Tietävät aivan varmasti,että riskejä on ja luottavat onneen. Usko siihen että aine on synteettistä antaa näennäistä "turvaa" käyttäjälle. Aikanaan taisi olla tuo aivolisäkkeestä otettava ainoa kasvuhorkku. Lempinimeltään "apinahormooni",johtuen siitä että aiheutti äärijäsenien korostunutta kasvua mm. sormet,nenä,jalkaterät jne.
Tietenkin voit osoittaa omilla tutkimuksillasi nämä tiedot vääriksi ja infota vuorostasi niitä aikaisemmin tutkineitä mm. lääkäreitä. Uskon sulla olevan siihen täydet mahdollisuudet :rolleyes:.
P.S Älä sorru kuitenkaan yllä olevaan "näsäilyyn".
Brunberg
19.05.2007, 17.23
Taitaa olla tämäkin herra aikamoinen dopingpaukku!
Hän on jäänyt Australiassa kiinni hormonivalmisteiden tuonnista oikein kunnolla.
No mitä sitten, laitetaanko kilpailukieltoon?
Ohiampuja
19.05.2007, 19.36
Mistä löytyy tilasto eri lajien piirissä tehdyistä doping-testeistä? Joskus olen semmoisen tilaston nähnyt, mutta nyt en sitä googlettamalla löydä mistään. Siinä näkyi erikseen lajiliittojen omat testit, sekä Wadan yms instanssien tekemät testit. Siis kansainvälinen tilasto, ei pelkät Suomen testit, ne löysin kyllä.
Pereiro ja Valverde liitetty viimeisimpinä Operaatio Puertoon. Varmoja tietoja ei ole saatu, mutta kovasti lehdet kirjoittavat
Mistä löytyy tilasto eri lajien piirissä tehdyistä doping-testeistä? Joskus olen semmoisen tilaston nähnyt, mutta nyt en sitä googlettamalla löydä mistään. Siinä näkyi erikseen lajiliittojen omat testit, sekä Wadan yms instanssien tekemät testit. Siis kansainvälinen tilasto, ei pelkät Suomen testit, ne löysin kyllä.
En muista mistä kansainvälisestä tutkimuksesta oli kyse,mutta ainakin jalkapalloiliat,tennispelaajat,jääkiekko ( NHL ) ja kehonrakentajat testasi laiskasti tai ei käytännössä ollenkaan. Yleisurheilun mahtimaa Usa,harjoituskaudella samoin.
Marko Kovanen
20.05.2007, 18.09
Pereiro ja Valverde liitetty viimeisimpinä Operaatio Puertoon. Varmoja tietoja ei ole saatu, mutta kovasti lehdet kirjoittavat
Onko jotain englanninkielistä lähdettä?
Ohiampuja
20.05.2007, 21.21
En muista mistä kansainvälisestä tutkimuksesta oli kyse,mutta ainakin jalkapalloiliat,tennispelaajat,jääkiekko ( NHL ) ja kehonrakentajat testasi laiskasti tai ei käytännössä ollenkaan. Yleisurheilun mahtimaa Usa,harjoituskaudella samoin.
Muistelen samaa artikkelia, siinä pyöräilyliitot erottuivat kyllä edukseen. Tehtyjen testien lukumäärä oli korkea verrattuna muihin ammattilaislajeihin
Onko jotain englanninkielistä lähdettä?
http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2007/may07/may07news
Pyöräpummi
21.05.2007, 16.05
Tuossa sitä on voimailusalien "kaurapuuroa":
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.2501514
Oslon lentokentällä oli takavarikoitu 175 000 tablettia ja ampullia sekä 2,4 miljoonaa kruunua rahaa.
Markku Silvenius
22.05.2007, 09.48
2005 tilastoja, -06 on kai vielä julkaisematta.
http://www.wada-ama.org/rtecontent/document/WADA-2005-OOCT-QA-ENG.pdf
http://www.wada-ama.org/rtecontent/document/DOPINGCONTROL_2005_OOCT_Stats_EN.pdf
Tuossa sitä on voimailusalien "kaurapuuroa":
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.2501514
Oslon lentokentällä oli takavarikoitu 175 000 tablettia ja ampullia sekä 2,4 miljoonaa kruunua rahaa.
Ei välttämättä voimailusaleille : "Poliisi tiedotti odottavansa tuloksia laboratoriotutkimuksista ennen kuin julkistaa aineiden tarkemman laadun."
voi silti loppupeleissä olla niinkin. Norjahan hallitsee murtsikkaa paremmin kuin DDR aikanaan yleisurheilua. Kova kansakunta.
Samasta aiheesta on muuten ihan oma topikkinsa suoraan tämän alla... :rolleyes:
Marko Kovanen
22.05.2007, 11.19
Samasta aiheesta on muuten ihan oma topikkinsa suoraan tämän alla... :rolleyes:
...Joka on nimetty aika huonosti.
Pyöräpummi
24.05.2007, 13.43
Erik Zabel ja Rolf Aldag tunnustavat doping-käytön:
http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/sykkel/article1802201.ece
http://cache.aftenposten.no/multimedia/archive/00556/CYCLING-GERMANY_DOP_556957s.jpg (http://javascript<b></b>:launchPopup('http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/sykkel/article1802201.ece?service=bildeviser&nr=0&felt=title','Bilde','400','400','yes','no','no','n o');)
xtrainer
24.05.2007, 13.46
Sama uutinen suomeksi:
http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1373186
hyvä että asiat selviää, vaikka ovatkin kaukaisia asioita. Nykypyöräilyn (ammattisellaisen) kannalta helpompi lähteä huomiseen jos talli tallilta saadaan asiat oikeaan suuntaan. T-Mobilella ja CSC:llä näyttäisi olevan aitoa halua ajaa puhtaasti nykyisin. Nyt koetellaan sponsorien uskoa. Toivotaan että piisaa.
Sama uutinen suomeksi:
http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1373186
Eivät mainitse, että Zabel sanoi käyttäneensä viikon ja lopettaneensa sivuvaikutusten takia. HS: http://www.hs.fi/urheilu/artikkeli/1135227476591 Uskoako vai ei :rolleyes:
Eivät mainitse, että Zabel sanoi käyttäneensä viikon ja lopettaneensa sivuvaikutusten takia. HS: http://www.hs.fi/urheilu/artikkeli/1135227476591 Uskoako vai ei :rolleyes:
No jos sivuvaikutuksena on ajantajun hämärtyminen...:seko:
T-Mobilella ja CSC:llä näyttäisi olevan aitoa halua ajaa puhtaasti nykyisin. Nyt koetellaan sponsorien uskoa. Toivotaan että piisaa.
Niin kauan kun Mr 60% ei tunnusta mitään, en ihan laske CSC mihinkään puhdistajiin. Bjarne halusi vain rajoittaa negatiivista julkisuutta, siinä kaikki. Hänhän oli itsekin Telekomissa ja voitti TdF:n aikana, josta Dietz alkoi laulaa.
Kannattaa myös muistaa, että eräs suoraselkäinen suomalaiskuski oli ainoa, joka ei nähnyt mitään ei kuullut mitään eikä tuntenut mitään skandaalissa, jossa tiimin politiikaksi paljastui se, ettei TdF:een ollut asiaa ilman doping-kuuria.
Jan
Niin kauan kun Mr 60% ei tunnusta mitään, en ihan laske CSC mihinkään puhdistajiin. Bjarne halusi vain rajoittaa negatiivista julkisuutta, siinä kaikki. Hänhän oli itsekin Telekomissa ja voitti TdF:n aikana, josta Dietz alkoi laulaa.
Kannattaa myös muistaa, että eräs suoraselkäinen suomalaiskuski oli ainoa, joka ei nähnyt mitään ei kuullut mitään eikä tuntenut mitään skandaalissa, jossa tiimin politiikaksi paljastui se, ettei TdF:een ollut asiaa ilman doping-kuuria.
Jan Tarkoitin heidän AD ohjelmaa joka on ulkopuolisen tahon ohjauksessa, en tallin johtajaa. Tosin ei se tee ihmisen aikeista/tarkoitusperistä huonompaa vaikka olisi millainen tausta. Minusta teot ovat ne joilla on merkitystä. Ainakin julkisten lähteiden mukaan BJ on ajanut tuota ohjelmaa alunperin tallin käytännöksi.
KaisaTheKissa
24.05.2007, 15.18
Joku tuolla toisessa topiikissa itkee, että ainoa asia mitä uutisoidaan pyöräilystä on doping-asiat. Mistähän se mahtaa johtua? Mistäköhän? Tietääkö kukaan?
Ihme pelleilyä, perkele!
Marko Kovanen
24.05.2007, 19.14
Zaapelille varmaan lätkästään heti parin vuoden kilpailukielto, ettei kukaan aktiivinen ammattilainen enää kertois vanhoista dopingin käytöistä. :rolleyes:
Jotenkin mä mieluummin uskon Zabelin juttuun pelkästä kokeilusta kun Museeuwin "käytin vain kerran" tarinaan. Zabel ei koskaan "tuhonnut" vastustajia sooloajoilla tai kivunnut vuoria kuin pikkuorava. Museeuw on kyllä kaikesta huolimatta yksi kovimmista kuskeista varsinkin kun pystyi edes osittain tunnustamaan.
Toisaalta nyt skandaalien myötä on kiva huomata, että alkaa Jussi, Kellu ja alkukaudesta Jukkakin pärjäämään paljon paremmin ja pistämään vähän kampoihin ns. isoille pojille. Varmahan en voi asiasta olla, mutta jotenkin haluaisi uskoa ton johtuvan siitä, että ko. kaverit on puhtaita ja nyt satsikuskit ovat joutuneet keventämään kuurejaan.
Zaapelille varmaan lätkästään heti parin vuoden kilpailukielto, ettei kukaan aktiivinen ammattilainen enää kertois vanhoista dopingin käytöistä. :rolleyes:
Voipi olla, mutta toivoisi ehkä vähän Gerolsteinerimpää linjaa.
Markku Silvenius
25.05.2007, 10.10
Kaksijakoiset fiilikset. Sankarit kuolee. Toivottavasti pato murtuu kunnolla vaikka se hajoittaa paljon ja kaikkea. Ehkä päästään rakentamaan jotain terveempää tilalle.
Kilpapyöräily on kuitenkin niin kaunis laji. Paras kaikista ainakin minulle. En pahoita mieltäni vaikka proffat ei jaksaisi ajaa tempoa enää 50-55 lasissa vaan vaikka 45-50. Kunhan vaan saataisiin se valehtelun ilmapiiri katoamaan.
Kattoiko kukaan sitä Luostarisen Timon haastattelua telkassa aamuteeveessä (en itse nähnyt) Mitä siellä puhuttiin?
Pekka Sirkiä
25.05.2007, 12.30
Tässä Riisin tiedotustilaisuutta odotellessa...
Normaaleilla, terveillä miehillä ns. hematokriitti-arvo (Hkr) on alle 46. Tavanomaisessa työhönottotarkastuksessa (ja ilmeisesti muissa vastaavissa verikokeissa, esim. vuositarkastuksissa) tämä arvo tutkitaan rutiininomaisesti. (Itselläni näkyi, btw, olleen täsmälleen 46 pari vuotta sitten.) Normaali vaihteluväli Hkr-arvolle on naisilla 37-47 ja miehillä 39-50; ja esim. UCI:n doping-leikkuri on säädetty 50:een.
Luin juuri Tourin pomojen tuoreesta haastattelusta (http://www.cyclingnews.com/news.php?id=features/2007/prudhomme_speaks_07), että kymmeneltä (10 kpl) espanjalaiselta juniorilta löydettiin arvot 48-50 väliltä, ja yhdeltä 51... No, tämä yksi sitten diskattiin.
Mitenkäs meillä täällä foorumilla?!? Nyt olisi hyvä tilaisuus avautua suuren maailman tyyliin ja kertoa oma Hkr-arvo nimimerkin suojassa (tai ilman...) ;)
Hemoglobiini 138-145 viimeisissä 3:ssa testeissä. 155 paras ikinä n.11 vuoden takaa, jolloin en juurikaan urheillut. Hemoglobiiniarvon takana on kossu-kuuri jonka päätin 1vko jälkeen sivuoireiden takia.:rolleyes:
Markku Silvenius
25.05.2007, 13.38
Tuossa on Luostarisen haastattelu (linkin pitäisi pelata 7 vrk ajan)
http://nettitv.mtv3.fi/nettitv_uutiset/index.shtml/nettitv_uutiset/ajankohtaisohjelmat/huomentasuomi?101304#101304
Ja kaikkihan tietää että Zabel treenaaaaaaaaa!
Tais ajaa 200km päiväkeskiarvolla jokusen vuoden.
HKR arvohan laskee mitä enemmän harjoittelee, siksi normaaleilla työötäkäyvillä on yleensä korkeammat arvot.
Ja kaikkihan tietää että Zabel treenaaaaaaaaa!
Tais ajaa 200km päiväkeskiarvolla jokusen vuoden.
Vaatimatonta 73tkm/vuosi tahtia... Zabelilla on kyllä ASENNETTA!!!! :cool: :cool: Suurinosa pro kuskeista kait iskee kammen suoraksi kauden jälkeen edes vähäksi aikaa lepäilläkseen niin Zaabeli lähtee voittamaan ratakisoja. On se ÄIJÄ!! Ja weightweeniekin vielä ja omistaa ziljoona fillaria.
Teukka-74
25.05.2007, 17.36
Mr 64 on sitten mennyt myöntämään.
Tästä voi seurata paljon hyvää vaikka nyt näyttää pyllynsä. Taitaa olla "piirienkin" mielestä homma karannut käsistä koska näin massiiviseen puhditukseen on lähdetty. Tai ainakin kasvojen kohotukseen.
Pyöräpummi
25.05.2007, 18.30
http://cache.aftenposten.no/multimedia/archive/00557/TDF2006-DOPING-RIIS_557772g.jpg (http://lp.aftenposten.no/ego/Hovedfelt_1_toppsak/http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/article1805155.ece)
Jeg har brukt doping:
http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/article1805155.ece
Tässä Riisin tiedotustilaisuutta odotellessa...
Normaaleilla, terveillä miehillä ns. hematokriitti-arvo (Hkr) on alle 46.
Mitenkäs meillä täällä foorumilla?!? Nyt olisi hyvä tilaisuus avautua suuren maailman tyyliin ja kertoa oma Hkr-arvo nimimerkin suojassa (tai ilman...) ;)
olkoon menneeksi, alle 50 mutta yli 45. Mitattu vuositarkastuksessa. Niin ja minä en käytä muuta kuin viiniä ja olutta ;)
fratello
25.05.2007, 20.40
Riisin cocktail:
epo
kasvuhormoni
kortisoni.
Missä on ahvenanmaan verileipä!
Reino Hoo
25.05.2007, 21.12
Riisin cocktail:
epo
kasvuhormoni
kortisoni.
Missä on ahvenanmaan verileipä!
...entäs Tapolan mustamakkara?
Mitäs luulette, alkaako joku kaipaamaan Riisinin paitaa?
Nythän Ullen pitäisi joko vaatia paita itselleen tai tehdä tunnustus. Sen jälkeen onkin sitten vuorossa Virenque...
Miten olis Indurain? Viiden perättäisen voiton jälkeen kaveri tipahtaa sijalle 11. Olisko pudonnut epo-junasta?
Saattaa joutua selaamaan tulosluetteloa aika kauas löytääkseen sen puhtaan kuskin. :D
Saattaa joutua selaamaan tulosluetteloa aika kauas löytääkseen sen puhtaan kuskin. :D
Toisaalla veikkailtiin, että laajennetun kansallisuustunteen alaisuuteen kuuluvan Australian kansalaisuuden haltijan on tietenkin oltava puhdas. Jos tunnustaminen alkaa kasvattamaan suosiota, niin kohta tässä käy niin, että kourallinen kuskeja joutuu ottamaan kaikki 90-luvun voitot nimiinsä.
Kyllä vissiin kaikki 90-luvun pyöräilijät yrittää pitää matalaa profiilia. Keltainen paita polttaa näpeissä kuin musta pekka.
Kaksijakoiset fiilikset. Sankarit kuolee. Toivottavasti pato murtuu kunnolla vaikka se hajoittaa paljon ja kaikkea. Ehkä päästään rakentamaan jotain terveempää tilalle.
Sitä pitää toivoa, onhan laji upea. Sairauden olemassaolon tunnustaminen näyttää vielä olevan pahasti kesken. Esimerkiksi tämän viimeisen "tunnustamisaallon" tiimoilta nousee enemmän kysymyksiä kuin vastauksia:
- Telekomin tohtorit kertoivat pyörittäneensä järjestelmällistä doping-ohjelmaa.
- Kuskit kertovat joko käyttäneensä kerran (Zabel) tai ostaneensa ja annostelleensa aineet itse (Riis). Kuinka uskottavaa tämä höpötys on? Kuinka moni uskoo arvon tohtorien pyörittäneen salaa toisilta kuskeilta järjestelmällistä doping-ohjelmaa? Selitysten taso on aivan omien mieshiihtäjiemme ja hiihtoliiton luokkaa.
- Riis tuli katumapäälle sopivasti rikkeen vanhennuttua, WADAn mukaan yli 8 vuoden takaisia tuloksia ei muuteta (heidän toimestaan). Mikä nyt yhtäkkiä painoi mieltä? Ettei vain se, että muut jo paljastivat hänet epäsuorasti? Tällainen vahinkojen minimoiminen ei saa allekirjoittanutta luottamaan näihin herroihin yhtään enempää kuin tähänkään asti.
Pat McQuaid totesi jo Basson laulaessa, ettei tunnustus ole mikään peruste lyhennetylle kilpailukiellolle, se että auttaa tutkimusta kertomalla diilereiden nimet ja doping-organisaation rakenteen ja käytännöt on. Näyttää siltä, että Zabelin ja Riisin käsitys lajin puhdistamiseksi on toinen. Inhimillisesti jokainen näistä tunnustajista ansaitsee synninpäästön, sitähän he hakevatkin, mutta jos ajatellaan lajia, tämä ei vie eteenpäin, ellei organisaatioita aleta paljastaa. Koska kukaan näistä tämänkään viikon tunnustajista ei koskaan kärynnyt, on kontrollin uskottavuus naurettava, ja kaikki tunnustukset vain lisäävät tuskaa, ellei rakenteita aleta tervehdyttämään.
Jan
apartanen
26.05.2007, 10.25
Erittäin paljon asiaa!
Toisaalta jo tuokin, että aletaan pikkuhiljaa myöntää, että laittomuuksia on tehty on edes pienoinen pelin avaus ja merkki paremmasta suunnasta.
Ja EPO:n testaushan on alkanut kunnolla vasta 2000-luvun puolella kattojärjestöjen, ja ei pelkästään pyöräilyssä, tajuttua kuinka yleistä aineen käyttö on.
Sitä pitää toivoa, onhan laji upea. Sairauden olemassaolon tunnustaminen näyttää vielä olevan pahasti kesken. Esimerkiksi tämän viimeisen "tunnustamisaallon" tiimoilta nousee enemmän kysymyksiä kuin vastauksia:
- Telekomin tohtorit kertoivat pyörittäneensä järjestelmällistä doping-ohjelmaa.
- Kuskit kertovat joko käyttäneensä kerran (Zabel) tai ostaneensa ja annostelleensa aineet itse (Riis). Kuinka uskottavaa tämä höpötys on? Kuinka moni uskoo arvon tohtorien pyörittäneen salaa toisilta kuskeilta järjestelmällistä doping-ohjelmaa? Selitysten taso on aivan omien mieshiihtäjiemme ja hiihtoliiton luokkaa.
- Riis tuli katumapäälle sopivasti rikkeen vanhennuttua, WADAn mukaan yli 8 vuoden takaisia tuloksia ei muuteta (heidän toimestaan). Mikä nyt yhtäkkiä painoi mieltä? Ettei vain se, että muut jo paljastivat hänet epäsuorasti? Tällainen vahinkojen minimoiminen ei saa allekirjoittanutta luottamaan näihin herroihin yhtään enempää kuin tähänkään asti.
Pat McQuaid totesi jo Basson laulaessa, ettei tunnustus ole mikään peruste lyhennetylle kilpailukiellolle, se että auttaa tutkimusta kertomalla diilereiden nimet ja doping-organisaation rakenteen ja käytännöt on. Näyttää siltä, että Zabelin ja Riisin käsitys lajin puhdistamiseksi on toinen. Inhimillisesti jokainen näistä tunnustajista ansaitsee synninpäästön, sitähän he hakevatkin, mutta jos ajatellaan lajia, tämä ei vie eteenpäin, ellei organisaatioita aleta paljastaa. Koska kukaan näistä tämänkään viikon tunnustajista ei koskaan kärynnyt, on kontrollin uskottavuus naurettava, ja kaikki tunnustukset vain lisäävät tuskaa, ellei rakenteita aleta tervehdyttämään.
Jan
Marko Kovanen
26.05.2007, 12.03
Riisin mukaan epon ainoa sivuvaikutus oli se, että pyörä kulki kovempaa. Ei kertonut miten korkealla hematokriitti kävi, mutta sen korkeus riitti voittamiseen. Asiallista meininkiä Riisin tunnustuksessa. :D
Sais tulla enemmän vastaavia tunnustuksia. Aineita vedettiin ja niistä oli hyötyä. Toiset vaan kiertelee ja kaartelee. "Saatoin joskus harkita, mutta sivuvaikutukset sai mut lopettamaan."
http://www.cyclingnews.com/news.php?id=features/2007/riis_conference07
[LEFT]Riisin mukaan epon ainoa sivuvaikutus oli se, että pyörä kulki kovempaa.
Ja se sivuvaikutus sai "Erkki" Zapelin lopettamaan jo viikon kokeiluun :seko: :D.
Pyöräpummi
01.06.2007, 15.49
UCI harkitsee amnestia:
http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/sykkel/article1815327.ece
xtrainer
07.06.2007, 14.42
Seuraavana vuorossa QuickStep:
http://www.iht.com/articles/ap/2007/06/07/sports/EU-SPT-CYC-Quick-Step-Doping.php
Seuraavana vuorossa QuickStep:
http://www.iht.com/articles/ap/2007/06/07/sports/EU-SPT-CYC-Quick-Step-Doping.php
Toi Belgian touhu on kyllä kummallista. Nimettömiä lähteitä, doping asian omaksi ottaneita poliitikkoja, jne. Dedeckerin poikahan on kaiken lisäksi Jef D'Hondtin asianajaja tai jonkinlainen avustaja.
Teukka-74
08.06.2007, 23.31
Jos Bjarnelta viedään tuo titteli vuodelta 1996 ,niin kenelle se annetaan ?Seuraavana listalla Ulle ja Virenque :D
http://www.cyclingnews.com/results/archives/tour96/stage21.html
Toi Belgian touhu on kyllä kummallista. Nimettömiä lähteitä, doping asian omaksi ottaneita poliitikkoja, jne. Dedeckerin poikahan on kaiken lisäksi Jef D'Hondtin asianajaja tai jonkinlainen avustaja.
Parempi nimetön lähde kuin ei lähdettä ollenkaan. Pääasia, että huijarit jää kiinni.
Parempi nimetön lähde kuin ei lähdettä ollenkaan. Pääasia, että huijarit jää kiinni.
Ei siinä nimiä tarvita. Todisteet vaan pöytään,vaikka huonommatkin ja konnat kii. Ha haa.....
Mikäänhän ei piristä päivää niin kuin länsimaisten oikeusperiaatteiden (http://en.wikipedia.org/wiki/Habeas_corpus) vetäminen vessanpöntöstä. Me ollaan huijareita kaikki, kun oikein silmiin katsotaan.
Mikäänhän ei piristä päivää niin kuin länsimaisten oikeusperiaatteiden (http://en.wikipedia.org/wiki/Habeas_corpus) vetäminen vessanpöntöstä. Me ollaan huijareita kaikki, kun oikein silmiin katsotaan.
Ei siellä länsimaisia oikeusperiaatteita rikottu. Oikeuslaitos myönsi kotietsintäluvan poliisin keräämien tietojen perusteella.
Ohiampuja
09.06.2007, 10.41
No joo. Tämä pyöräilyn doping-tutkimuksen taso siirtyy pikkuhiljaa tuonne 7 päivää tasoisten lehtien ja yms poliitikkojen hoidettavaksi. WADAt tai muut viralliset instanssit ei noissa uutisissa esille hypi. Eihän näitä enää jaksa edes pyöräilyn harrastajana seurata. Taidan keskittyä pelkästään omaan lenkkeilyyn.:rolleyes:
Tietämätön
09.06.2007, 22.00
No joo. Tämä pyöräilyn doping-tutkimuksen taso siirtyy pikkuhiljaa tuonne 7 päivää tasoisten lehtien ja yms poliitikkojen hoidettavaksi. WADAt tai muut viralliset instanssit ei noissa uutisissa esille hypi. Eihän näitä enää jaksa edes pyöräilyn harrastajana seurata. Taidan keskittyä pelkästään omaan lenkkeilyyn.:rolleyes:
Ei WADA mikään virallinen instanssi ole, vaan toimii vain urheilujärjestöjen valtuuttamana.
Poliisi ja oikeuslaitos ovat virallisia instansseja, jos lakeja on rikottu.
Poliisi ja oikeuslaitos ovat virallisia instansseja, jos lakeja on rikottu.
Tarkoitat että poliisi antaa kilpailukiellot :cool:. Olis se vaan niin hienoo :D
Tietämätön
09.06.2007, 22.08
Tarkoitat että poliisi antaa kilpailukiellot :cool:. Olis se vaan niin hienoo :D
No, jos tarpeeksi rötöstelee, niin voi tulla vaikeuksia päästä kilpaillupaikalle. Ehkä tarpeeksi merkittävään tapahtumaan voi saada vankilalomaa.
Tietämätön
09.06.2007, 22.14
Kilpapyöräily on kuitenkin niin kaunis laji. Paras kaikista ainakin minulle.
Sorry nyt vaan, mutta kyllä minulle ainakin kilpapyöräily edustaa kaikkein sairainta urheilumuotoa. Dopinghistoria on suunnilleen yhtä pitkä kuin lajinkin historia, jo 60-luvulla vedettiin ties mitä mömmöä ja ekat kuolemantapauksetkin tulivat silloin.
Markku Silvenius
09.06.2007, 22.35
Olet nimesi veroinen.
Miten edes viitsit kommentoida jos et itse ole kilpaillut/kilpaile? Kai olet yhtä johdonmukainen jokaisella elämän osa-alueella :D
http://www.sportpro.it/doping/Tabellaepo.htm Mitään ei ole otettu:D
Riisin mukaan epon ainoa sivuvaikutus oli se, että pyörä kulki kovempaa. Ei kertonut miten korkealla hematokriitti kävi, mutta sen korkeus riitti voittamiseen. Asiallista meininkiä Riisin tunnustuksessa. :D
Sais tulla enemmän vastaavia tunnustuksia. Aineita vedettiin ja niistä oli hyötyä. Toiset vaan kiertelee ja kaartelee. "Saatoin joskus harkita, mutta sivuvaikutukset sai mut lopettamaan."
http://www.cyclingnews.com/news.php?id=features/2007/riis_conference07
Tietämätön
10.06.2007, 00.52
Olet nimesi veroinen.
Miten edes viitsit kommentoida jos et itse ole kilpaillut/kilpaile? Kai olet yhtä johdonmukainen jokaisella elämän osa-alueella :D
Minuakos tarkoitat? En ole bodannutkaan, mutta silti tiedän että kilpabodari on lähinnä erilaisten lihaksia kasvattavien aineiden koelaboratorio.
Ei kai sitä tarvitse pyöräillä kilpaa tietääkseen, että kaikki merkittävät voitot on ajettu kestävyyttä parantavien aineiden avulla.
Yhteen aikaan jokainen kuulantyönnön Olympiamitalisti oli kärähtänyt aineista, nyt jokainen menestynyt kilpa-ajaja on kärähtänyt tai on vähintäänkin 99% varman epäilyksen alla.
Sorry nyt vaan, mutta kyllä minulle ainakin kilpapyöräily edustaa kaikkein sairainta urheilumuotoa. Dopinghistoria on suunnilleen yhtä pitkä kuin lajinkin historia, jo 60-luvulla vedettiin ties mitä mömmöä ja ekat kuolemantapauksetkin tulivat silloin.
Sinä olet tietysti sinä, ja olen minä.
Mutta dopinghistoria pyöräilyssä on kyllä paljon pidempi kuin 50v. 100> on lähempänä. Mutta miten se minuun liittyy, jos joku muu vetää jotain? Samaa mieltä kuin Silvenius, minulle paras ja ainoa oikea laji. Juuret minulla jo vuodessa 1971.
Sinä olet tietysti sinä, ja olen minä.
Mutta dopinghistoria pyöräilyssä on kyllä paljon pidempi kuin 50v. 100> on lähempänä.
Jep, ja siltikin toivottoman lyhyt verrattuna yleisturhailuun (doping historiaa reilusti yli 2500 vuotta). Taidettinpa ensimmäiset koripallopelitkin pelata sienipöllyissä, ja jos varhaisiin futispeleihin pääsi pelaamaan tikari taskussa, niin vaikea kuvitella, että WADAn setiä olisi kovin maireasti kohdeltu.
Ihan turha vieläkään kuvitella, että pyöräily olisi likaisempaa/puhtaampaa kuin muu ammattiurheilu. Sitä on vaan helppo lyödä, kun UCI on toisaalta köyhempi ja toisaalta oma-aloitteisempi kuin FIFA tai IAAF.
Jep, ja siltikin toivottoman lyhyt verrattuna yleisturhailuun (doping historiaa reilusti yli 2500 vuotta).
Pyöräilyssä D:n käytön lyhyt aikajakso voi tietysti johtua polkupyörän keksimisvuodesta. Taisi olla pyörät vasta tulollaan antiikin olUmppialaisiin..
Pyöräilyssä D:n käytön lyhyt aikajakso voi tietysti johtua polkupyörän keksimisvuodesta. Taisi olla pyörät vasta tulollaan antiikin olUmppialaisiin..
Joo. Iso D on kai jotain kuuskymppinen. Mutta kyllähän sitä ajeltiin hevoskärryillä ainakin Roomassa. Ja niissä leikeissä (http://en.wikipedia.org/wiki/Nika_riots) urheiluhenki tuppasi jäämään kakkoseksi. Ei ole katsomoväkivaltakaan futiksen mukana keksittyä, vaikka muutama jenkkipoliitikko halusi sillä syyllä 1994 MM-kisat siirtää.
Hajulla oltiin jo aikaisemminkin, esim: häränkiveksistä haettiin potkua, ja siellähän sitä luudaa...
Jep, ja siltikin toivottoman lyhyt verrattuna yleisturhailuun (doping historiaa reilusti yli 2500 vuotta). Taidettinpa ensimmäiset koripallopelitkin pelata sienipöllyissä, ja jos varhaisiin futispeleihin pääsi pelaamaan tikari taskussa, niin vaikea kuvitella, että WADAn setiä olisi kovin maireasti kohdeltu.
Ihan turha vieläkään kuvitella, että pyöräily olisi likaisempaa/puhtaampaa kuin muu ammattiurheilu. Sitä on vaan helppo lyödä, kun UCI on toisaalta köyhempi ja toisaalta oma-aloitteisempi kuin FIFA tai IAAF.
En tiedä olenko vainoharhainen vai en, mutta jotenkin käsitän viestisi niinkuin minä olisin jollain tapaa kertomassa onko pyöräily likaisempaa/puhtaampaa kuin muut lajit...
En tiedä olenko vainoharhainen vai en, mutta jotenkin käsitän viestisi niinkuin minä olisin jollain tapaa kertomassa onko pyöräily likaisempaa/puhtaampaa kuin muut lajit...
Ach, sorry. Et sinä. Mutta se media, ne siat. Esim viime viikolla urheiluruudussa joku D -asiantuntija (ADT:n varapj?). Sanotuista syistä. Joskus sitten saadaan muihinkin lajeihin aikaan Iso D -skandaali, ja me täällä päästään ilkkumaan. Sitä odotellessa...
Marko Kovanen
11.06.2007, 22.11
Jokos DiLuca on kärynny? En oo kovin ahkerasti lueskellu pyöräilysivustoja ja tuo on saattanut mennä ohi :rolleyes:
xtrainer
13.06.2007, 10.29
Riisin tunnustusten jälkeen ASO luokitteli hänet ei-toivotuksi henkilöksi kuluvan vuoden Touriin. ASO tuntuu kuitenkin unohtavan noita kärähdyksiä aina kun se sille sopii:
* Hinault (avoided doping test, now leads the podium presentations at the Tour)
* Thevenet (admitted to doping for his two Tour wins, now accredited by the ASO as a commentator for TV)
* Virenque (admitted to doping, got to keep all his wins and polka-dot jerseys, now accredited by ASO as a commentator for TV)
* Lelangue (used to work for ASO, moved to the Phonak team (13 doping infractions), now back at the Tour)
* LeBlanc (presided over the Tour in the mid-nineties when it was complicit to doping, still active for ASO)
* Lefevere (admitted to doping, now team manager for Quickstep, welcome at the Tour without a problem)
* Godefroot (Riis’ team manager back in 1996, now consultant to Astana, which was invited by ASO to the Tour (even though they didn’t have to invite them but I am sure the Kazach money was good))
* Merckx (tested positive, often a guest of honor at the Tour)
* Zoetemelk (positive several times, works at the Tour for Rabobank)
* Altig (admitted to doping, until last year accredited by the ASO as a journalist)
* Aldag (admitted to doping, team manager for T-Mobile in the Tour)
* Henn (admitted to doping, team manager for Gerollsteiner in the Tour)
* Fignon (twice positive, now accredited by the ASO as a commentator for TV and a welcome guest)
http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2007/jun07/jun14news
Gazzetta dello Sport -lehti kertoo Alessandro Petacchin, Leonardo Piepolin ja Iban Mayon olevan Italian ympäriajossa otettujen ei-negatiivisten dopingtulosten kohteet. Petacchin ja Piepolin näytteistä löydettiin salbatumanolia, jota käytetään astman hoidossa. Mayon testit osoittivat korkeaa testosteronitasoa.
Kyllä on kova paukku. Milram on täysin hampaaton Tourissa, kun Zabelilta tullaan lähes varmuudella eväämään osallistumislupa. Nyt myös Petacchi jää suurella todennäköisyydellä rannalle Ranskan ympäriajosta. Näin käy myös Mayolle, mikäli seko-ASO pysyy vähääkään ulkomaalaisia syrjivässä linjassaan. Dopingia käyttäneet ranskalaiset ovat totta kai tervetulleita Touriin.
Olipa jälleen puhdas Italian ympäriajo :D
Gazzetta dello Sport -lehti kertoo Alessandro Petacchin, Leonardo Piepolin ja Iban Mayon olevan Italian ympäriajossa otettujen ei-negatiivisten dopingtulosten kohteet. Petacchin ja Piepolin näytteistä löydettiin salbatumanolia, jota käytetään astman hoidossa. Mayon testit osoittivat korkeaa testosteronitasoa.
Kyllä on kova paukku. Milram on täysin hampaaton Tourissa, kun Zabelilta tullaan lähes varmuudella eväämään osallistumislupa. Nyt myös Petacchi jää suurella todennäköisyydellä rannalle Ranskan ympäriajosta. Näin käy myös Mayolle, mikäli seko-ASO pysyy vähääkään ulkomaalaisia syrjivässä linjassaan. Dopingia käyttäneet ranskalaiset ovat totta kai tervetulleita Touriin.
Olipa jälleen puhdas Italian ympäriajo :D
Eikö Petacchilla ja Piepolilla ole lupa astmalääkkeen käyttöön? Mayo koittaa selittää, että testosteroniarvot vaihtelee luonnostaan. Arvot tosiaan vaihtelee, mutta tommosessa etappiajossa ne testoarvot putoaa kuin lehmänhäntä eivätkä varmasti ole lähelläkään kiellettyä rajaa.
tuntematon
14.06.2007, 19.42
Eikö Petacchilla ja Piepolilla ole lupa astmalääkkeen käyttöön? Mayo koittaa selittää,
Ja ketkäs muut Saunier Duvalin ajajat oli kärjessä Girossa? Jaa niin... (http://en.wikipedia.org/wiki/2007_Giro_d%27Italia#Trofeo_Fast_Team_classificati on)
Ja ketkäs muut Saunier Duvalin ajajat oli kärjessä Girossa? Jaa niin... (http://en.wikipedia.org/wiki/2007_Giro_d%27Italia#Trofeo_Fast_Team_classificati on)
En tiedä ton perusteella, mutta Simoni oli 4., Ricco 6. ja Piepoli oli 15.
Olisi kyllä ihan mielenkiintoista nähdä vaikkapa top-20 kuskien mitatut testosteroniarvot vaikkapa toisella ja kolmannella viikolla. Arvojen pitäisi olla alle puolet normaaleista testosteroniarvoista ilman ulkopuolista "apua", mutta taitaa aika monella arvot pyöriä normaalin ylärajoilla.
Eikö Petacchilla ja Piepolilla ole lupa astmalääkkeen käyttöön? Mayo koittaa selittää, että testosteroniarvot vaihtelee luonnostaan. Arvot tosiaan vaihtelee, mutta tommosessa etappiajossa ne testoarvot putoaa kuin lehmänhäntä eivätkä varmasti ole lähelläkään kiellettyä rajaa.
Mikä siinä on että astmaatikot on niin innokkaita urheilemaan ja vielä tosissaan :cool:.
Pelkkää pelleilyä koko ammattiurheilu :mad:.
Marko Kovanen
14.06.2007, 21.34
Niin. Luulis, että terveitäkin kuskeja löytyis, ettei tarviis sairaita ajattaa. :mad: Missähän muussa ammatissa sairaat työntekijät joutuu tekemään töitä lääkkeiden voimalla :seko:
apartanen
14.06.2007, 22.17
. :mad: Missähän muussa ammatissa sairaat työntekijät joutuu tekemään töitä lääkkeiden voimalla :seko:
Aika monessa, ainakin äitini kävi töissä ihan normaalisti päivittäin lääkittävästä astmasta huolimatta.
Mikä siinä on että astmaatikot on niin innokkaita urheilemaan ja vielä tosissaan :cool:.
Ihan höpöjuttuja 90% noista etelän ihmisten astmoista, mutta pakkasessa kuntoilemalla saa kyllä itselleen astmantapaisen hankittua mihin sitten kannattaa jotain lääkitystä käyttää. Jos sattuu olemaan allergiaa ja rääkkää itseään pahimpaan siitepölyaikaan, niin sekään ei ihan hirmuisasti jeesaa. Tota Salbutamoliakaan ei voi käyttää kuin sumutteena, että pysyy raja-arvojen alla ja siitä ei terveelle ihmiselle juurikaan iloa ole.
Markku Silvenius
15.06.2007, 08.01
Missähän muussa ammatissa sairaat työntekijät joutuu tekemään töitä lääkkeiden voimalla
Lähes joka ammatissa, nykyään ollaan ah niin tehokkaita; piristeitä, hormonihoitoa, mielialalääkitystä, unilääkkeitä, särkylääkkeitä, verenpainelääkitystä, insuliinia, kipsi kädessä töihin, nokka räässä töihin, allergiassa töihin, astmassa töihin ja loppuun vielä vähän osa-aikaeläkettä niinkuin ei olisi tarpeeksi hokkarit muutenkin. Siten kun ei jaksa, niin muututaan yhdessä silmänräpäyksessä tuotantovälineestä menoeräksi rakkaan yhteiskunnan näkökulmasta. :D
Lähes joka ammatissa, ...
Jep, just näin. Urheilijoilla on sentään jonkinlainen seulonta tuossa ja säännölliset terveystarkastukset. Kuinka moni teidän töissä kärähtäisi, jos tutkittaisiin kuin pyöräilijöitä? Meillä moni. Ihan viattomista lääkkeistä, kortisonia, astmalääkkeitä, kodeiinia, efedriiniä, kofeiinia.
Kun Vainio kärysi, isäukko vähätteli asiaa ja vertasi Jim Morrisoniin.
Niin. Luulis, että terveitäkin kuskeja löytyis, ettei tarviis sairaita ajattaa. :mad: Missähän muussa ammatissa sairaat työntekijät joutuu tekemään töitä lääkkeiden voimalla :seko:
Jos olet työelämässä mukana, niin ympärilläsi pyörivistä työntekijöistä suurella osalla lääkekuuri menossa, jolla pysyvät jollain lailla hengissä ja työkykyisenä eläkeikään asti.
Mika Nieminen
15.06.2007, 10.29
Ihan höpöjuttuja 90% noista etelän ihmisten astmoista, mutta pakkasessa kuntoilemalla saa kyllä itselleen astmantapaisen hankittua mihin sitten kannattaa jotain lääkitystä käyttää. Jos sattuu olemaan allergiaa ja rääkkää itseään pahimpaan siitepölyaikaan, niin sekään ei ihan hirmuisasti jeesaa. Tota Salbutamoliakaan ei voi käyttää kuin sumutteena, että pysyy raja-arvojen alla ja siitä ei terveelle ihmiselle juurikaan iloa ole.
Salbutamolilla ja muilla vastaavilla ß2-agonisteilla on pitkään käytettäessä myös anabolisia vaikutuksia.
Lainaus ADA:n (http://www.antidoping.fi/view.cfm?page=main&CFID=9225923&CFTOKEN=7967cbf56faa74f-2E2A70DB-E081-2D10-3748D5EB81282D2B) sivuilta:
S3. ß2-agonistit
ß2-sympatomimeetit eli ß2-agonistit stimuloivat sympaattisen hermoston ß2-reseptoreita. Keuhkoputkistoa laajentavan vaikutuksensa vuoksi niitä käytetään astmalääkkeinä hengitystiesuihkein tai tabletteina. Astman hoidossa pyritään näitä lääkkeitä annostelemaan hengitystiesuihkein paikallisesti keuhkoputkistoon, jolloin vältetään suurimmalta osalta mahdolliset haitat: vapina, sydämen tykytys, rytmihäiriöt, lihaskrampit ja elektrolyyttihäiriöt.
ß2-agonistien lihaksia rakentavat eli anaboliset vaikutukset ovat niiden tärkein dopingvaikutus. Toisaalta voimakkaaseen rasitukseen erityisesti kylmässä säässä saattaa liittyä keuhkoputkien supistelua, ja siten ß2-agonistien keuhkoputkia laajentavasta vaikutuksesta voi olla myös hyötyä.
ß2-agonisteista formoterolin, salbutamolin, salmeterolin ja terbutaliinin käyttö hengitystiesuihkeina on mahdollista ilmoitusmenettelyyn perustuvan erivapauden perusteella.
xtrainer
15.06.2007, 10.47
Salbutamolilla on anabolisia vaikutuksia ainoastaan tabletteina nautittaessa.
Markku Silvenius
15.06.2007, 11.16
Tämän päivän uutisten mukaan Mayo on putsattu non-negative ilmoituksesta. Kahden muun ajajan tapauksessa tutkitaan vielä onko salbutamoli otettu ulkoisesti vai muulla tavalla.
Marko Kovanen
15.06.2007, 12.31
http://www.hs.fi/urheilu/artikkeli/Suurin+osa+dopingink%C3%A4ytt%C3%A4jist%C3%A4+on+t avallisia+kuntoilijoita/1135228048489
Hmmm... ja huippu-urheilun dopingtestit ehkäisevät dopingongelmaa. Mä oon melkein riskiryhmää. :eek:
Salbutamolilla ja muilla vastaavilla ß2-agonisteilla on pitkään käytettäessä myös anabolisia vaikutuksia.
Lainaus ADA:n (http://www.antidoping.fi/view.cfm?page=main&CFID=9225923&CFTOKEN=7967cbf56faa74f-2E2A70DB-E081-2D10-3748D5EB81282D2B) sivuilta:
S3. ß2-agonistit
ß2-sympatomimeetit eli ß2-agonistit stimuloivat sympaattisen hermoston ß2-reseptoreita. Keuhkoputkistoa laajentavan vaikutuksensa vuoksi niitä käytetään astmalääkkeinä hengitystiesuihkein tai tabletteina. Astman hoidossa pyritään näitä lääkkeitä annostelemaan hengitystiesuihkein paikallisesti keuhkoputkistoon, jolloin vältetään suurimmalta osalta mahdolliset haitat: vapina, sydämen tykytys, rytmihäiriöt, lihaskrampit ja elektrolyyttihäiriöt.
ß2-agonistien lihaksia rakentavat eli anaboliset vaikutukset ovat niiden tärkein dopingvaikutus. Toisaalta voimakkaaseen rasitukseen erityisesti kylmässä säässä saattaa liittyä keuhkoputkien supistelua, ja siten ß2-agonistien keuhkoputkia laajentavasta vaikutuksesta voi olla myös hyötyä.
ß2-agonisteista formoterolin, salbutamolin, salmeterolin ja terbutaliinin käyttö hengitystiesuihkeina on mahdollista ilmoitusmenettelyyn perustuvan erivapauden perusteella.
Virtsan salbutamolipitoisuus ei saa ylittää rajapitoisuutta 1000 ng/ml (vapaa + konjugoitunut salbutamoli) siinäkään tapauksessa, että urheilijalla on erivapaus salbutamolin käyttöön. Lähde: ADA (http://www.antidoping.fi/view.cfm?page=130AEF17-FCD5-4C8E-B69A-C589F2A68FF1#S3)
Ton rajan alle mahtuvilla pitoisuuksilla ei terve ihminen juhli.
Marko Kovanen
19.06.2007, 18.47
http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2007/jun07/jun19news3
Justiinsa juu... Mitähän painostuksen alla tehdyistä sopimuksista sanotaan? Mä tiedän mitä niistä sanotaan Suomen laissa. Mitä lakia noihin sovelletaan?
Pyöräilijän pitää siis suostua espanjalaisten viranomaisten testattavaksi, että hän saa ajaa kilpaa Ranskassa :D
"Sori sulla ei voi olla ihmisoikeuksia kun sä oot urheilija" :D
Tän siitä saa kun päästetään idiootit asialle. Jää odottamaan sitä tyyppiä kenellä pitää pokka viedä tuo sopimus oikeuteen asti. Ei tarvitse kauaa miettiä kuka sen voittaa.
Ai niin maksoikos Unibet protour lisenssit? Pääsikö se ajamaan Protouria?
UCI:n sopimuspolitiikka alkaa olemaan aika metsässä.
kalasatu
19.06.2007, 20.07
http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2007/jun07/jun19news3
Justiinsa juu... Mitähän painostuksen alla tehdyistä sopimuksista sanotaan? Mä tiedän mitä niistä sanotaan Suomen laissa. Mitä lakia noihin sovelletaan?
Pyöräilijän pitää siis suostua espanjalaisten viranomaisten testattavaksi, että hän saa ajaa kilpaa Ranskassa :D
Tän siitä saa kun päästetään idiootit asialle. Jää odottamaan sitä tyyppiä kenellä pitää pokka viedä tuo sopimus oikeuteen asti. Ei tarvitse kauaa miettiä kuka sen voittaa.
Ai niin maksoikos Unibet protour lisenssit? Pääsikö se ajamaan Protouria?
UCI:n sopimuspolitiikka alkaa olemaan aika metsässä.
Itse en löytänyt tuosta uutisesta kovin paljon negatiivista. Jos listaisin tuon uutisen sisällön sellaisenaan kuin itse sen ymmärsin:
Kilpaileva pyöräilijä allekirjoittaa lapun, jossa vakuuttaa olevansa puhdas dopingista
Jos dopingia on käytetty, hän joutuu korvaamaan yhden vuoden palkan + muut mahdolliset sakot
Jos ei allekirjoita paperia, ei pääse ajamaan kilpailua
Kilpailijan pitää antaa DNA-näyte Espanjaan, jota voidaan verrata vanhassa ratsiassa löytyneisiin tiputuspusseihin
Netistä löytyy listaa kilpailijoista, jotka ovat tai eivät ole allekirjoittaneet soppariaTuossa on se mitä minun silmiini osui. Saa korjata jos tuli asiavirhe.
Eihän tuo sopimuspaperi nyt kovin paljoa eroa esimerkiksi vaikkapa Nokian työhöntulotarkastuksesta. (?) Eikös sielläkin ja monessa muussakin työpaikassa pidä antaa rehellinen vastaus huumeiden käyttöä koskeviin kysymyksiin? Pyöräilijöiden tapauksessa sakko on vain hieman kovempi. Jos kieltäytyy vastaamasta, silloin voidaan harkita onko ajajalla urheiluhenkeä ja puhtaat jauhot pussissa :)
Pitää tosin myöntää, että en itse antaisi mielelläni mitään DNA näytettä, jota tultaisiin ulkomailla vertailemaan johonkin epämääräiseen veripussiin :rolleyes:
Ihan asiallinenhan tommonen sopimus olisi, mutta taas jätetään tallin johto sanktioiden ulkopuolelle vaikka he urheilijoita pääosin painostavat. Ei toi soppari dopingia pois kyllä kitke, mutta auttaa ainakin jonkin verran.
Pitää tosin myöntää, että en itse antaisi mielelläni mitään DNA näytettä, jota tultaisiin ulkomailla vertailemaan johonkin epämääräiseen veripussiin :rolleyes:
Minä taas antaisin, koska tietäisin että siellä Espanjan pusseissa ei ole minun DNAtani, ja jos saisin takeet että sitä DNAta ei käytettäisi, eikä tallennettaisi mitään muuta tarkoitusta varten. Esimerkiksi tulevan työpaikkani epäämiseen syyllä että ehkä kannan geeniä joka ehkä aiheuttaa minulle rintasyövän 40% todennäköisemmin kuin jollekin muulle.
Ja tätä ei varmasti pystytä takaamaan minua tyydyttävällä tavalla.
Tietämätön
19.06.2007, 20.27
Näinhän se on. Eihän kukaan voi noin vain käskeä tavallista ihmistä huumetestiin, mutta urheilijan on suostuttava milloin vain antamaan näyte dopingtestaajille. Tietenkin voi kieltäytyä, mutta seurauksena on sitten kilpailukielto aivan kuin testi olisi ollut positiivinen.
Muutenkin ammattiurheilijoilta vaaditaan asioita joista tavallinen työnantaja joutuisi ainakin länsimaissa oikeuden eteen.
Minä taas antaisin, koska tietäisin että siellä Espanjan pusseissa ei ole minun DNAtani, ja jos saisin takeet että sitä DNAta ei käytettäisi, eikä tallennettaisi mitään muuta tarkoitusta varten.
Hirveästi en luottaisi siihen, että DNA:ta käytetään vain tunnistamiseen. Rahalla saa, ja hevosella pääsee. Tässä tapauksessa kilpailijan DNA:sta ongittuja suorituskykytietoja.
Oikeasti sen pitäisi mennä niin, että Espanjan poliisi julkistaa joukon markkerisnippejä (http://en.wikipedia.org/wiki/Single_nucleotide_polymorphism). Luulisi melkein, että parikymmentä riittää. Kuskeille annettaisiin sitten mahdollisuus verrata oman DNA:nsa snippejä näihin julkisiin arvoihin. Vertaus tehtäisiin kansallisissa liitoissa tai urheilijoiden omissa järjestöissä.
Tuon voisi vielä tehdä puolittain siten, että julkiset snipit eivät identifioi varmasti. Näiden kanssa yhdenmukaiset henkilöt käsiteltäisiin sitten UCI:n tai WADA:n toimesta käyttäen toista samantyyppistä, mutta salaista listaa.
Tällöin yksittäisen kuskin snippitiedon vuotaminen julkisuuteen ei olisi mikään ihmeellinen juttu.
Näinhän se on. Eihän kukaan voi noin vain käskeä tavallista ihmistä huumetestiin, mutta urheilijan on suostuttava milloin vain antamaan näyte dopingtestaajille. Tietenkin voi kieltäytyä, mutta seurauksena on sitten kilpailukielto aivan kuin testi olisi ollut positiivinen.
Luuletko, että esim (taistelu- tai liikenne-) lentäjien oikeusturva on paremmalla tolalla?
Hirveästi en luottaisi siihen, että DNA:ta käytetään vain tunnistamiseen.
Tuotahan tuossa juurikin vihjailin.
Marko Kovanen
19.06.2007, 21.47
Luuletko, että esim (taistelu- tai liikenne-) lentäjien oikeusturva on paremmalla tolalla?
On paljon paremmalla tolalla kuin urheilijan. Lentäjillä huumetesteillä selvitetään heikentynyttä suorituskykyä. Urheilijoiden kohdalla testattavat valitaan arvalla ja testiin voi joutua ihan milloin tahansa, lisäksi urheijoita ei testata huonontuneen suorituskyvyn vaan liian hyvän suorituskyvyn takia. En tiedä lentäjistä, mutta en usko, että heidän lomamatkalla kukaan tulee vaatimaan huumausainetestiä.
Olisi periaatteessa ihan kiva tietää mihin lakiin perustuu se, että joku yksityinen taho voi tehdä huumausainetestejä ja julkaista niiden tuloksia. Normaalissa työelämässä tuollainen ei tulisi kysymykseen.
Urheilun säännöt ja sopimukset on vähän sellaisia, ettei ne välttämättä kestä sen hetkistä lainsäädäntöä. Harva vaan on lähtenyt viemään juttuja eteenpäin oikeudessa. Jalkapallossa tuli tämä työvoiman vapaata liikkumista koskeva tapaus. Muuten en ole kuullut, että mitään vastaavia tapauksia olisi ollut.
Urheilulla on syystäkin oma tuomioistuimensa (CAS). Millään muulla elämän alueella ei ole vastaavaa. Herää vaan kysymys miten laillinen CAS lopulta on. Onko sen päätökset jotenkin pätevämpia kuin esimerkiksi EU-tuomioistuinten tapauksissa, jotka ovat tapahtuneet EU:n kansalaisille EU:n sisällä. :rolleyes:
On paljon paremmalla tolalla kuin urheilijan. Lentäjillä huumetesteillä selvitetään heikentynyttä suorituskykyä. Urheilijoiden kohdalla testattavat valitaan arvalla ja testiin voi joutua ihan milloin tahansa, lisäksi urheijoita ei testata huonontuneen suorituskyvyn vaan liian hyvän suorituskyvyn takia. En tiedä lentäjistä, mutta en usko, että heidän lomamatkalla kukaan tulee vaatimaan huumausainetestiä.
Olisi periaatteessa ihan kiva tietää mihin lakiin perustuu se, että joku yksityinen taho voi tehdä huumausainetestejä ja julkaista niiden tuloksia. Normaalissa työelämässä tuollainen ei tulisi kysymykseen.
Urheilun säännöt ja sopimukset on vähän sellaisia, ettei ne välttämättä kestä sen hetkistä lainsäädäntöä. Harva vaan on lähtenyt viemään juttuja eteenpäin oikeudessa. Jalkapallossa tuli tämä työvoiman vapaata liikkumista koskeva tapaus. Muuten en ole kuullut, että mitään vastaavia tapauksia olisi ollut.
Urheilulla on syystäkin oma tuomioistuimensa (CAS). Millään muulla elämän alueella ei ole vastaavaa. Herää vaan kysymys miten laillinen CAS lopulta on. Onko sen päätökset jotenkin pätevämpia kuin esimerkiksi EU-tuomioistuinten tapauksissa, jotka ovat tapahtuneet EU:n kansalaisille EU:n sisällä. :rolleyes:
Jos allekirjoittaa sopimuksen mikä mahdollistaa nämä toimet, niin siinä ei pitäisi olla mitään ongelmaa...Ai niin...urheilijoillahan on se lisenssi minkä ottaessaan suosutuu vapaaehtoisesti tavallista tallaajaa heikompaan kohteluun. Urheilussa on omat auktoriteettinsa jotka ovat käsittääkseni ihan kaikkien osapuolten hyväksymiä.
Kun sä olet urheillut ihan huipputasolla ja tiedät minkälaista se on, niin kyllähän sun pitäisi tietää miten testattavat valitaan kun se ei ole edes mikään salaisuus.
kalasatu
19.06.2007, 22.25
Minun mielestä nuo dopingtestit kuuluvat urheiluun siinä missä esim tentit kuuluvat kouluelämään. Ei kukaan pystynyt pakottamaan koulussa käymään tenteissä, mutta oman kouluurani takia niissä käydään vapaaehtoisesti.
Okei.. myönnetään, että tuo oli ehkä hieman ontuva vertaus, mutta useimmat ymmärtävät mitä ajan takaa. Joitain asioita on vain pakko hyväksyä elämässä ja valitsemallaan urapolulla. Urheilijoita on pakko testata. Toki se jurppisi minuakin muuttaa päivän suunnitelmia purkkiin kusemisen takia, mutta eiköhän ammattiurheilija ole tiedostanut pelihengen.
Jos urheilija menee sukupuolitautitestiin on testitulos suojassa medialta. Doping taas ei ole, eikä sen tarvitsekaan olla, koska sopimukset sitä tuskin velvoittavat.
Marko Kovanen
19.06.2007, 22.28
Kukaan ei ole vissiin koskaan haastanut urheilun kattojärjestöjä määräävän markkina-aseman väärin käytöstä. Nuo sopimukset joita urheilijat joutuvat kirjoittamaan on suoraan sanottuna törkeitä. Ja vielä törkeämmiksi tuntuvat menevän. Missään muussa työpaikassa ei onnistuisi tuollainen sanelupolitiikka tai pakotus ehtoja vielä entisestään huonontavaan sopimukseen.
Oikeastaan sitä ihmettelee miten kukaan viitsii kilpailla lisenssikisoissa, kun tietää mihin lisenssin kanssa kilpaileva ihminen joutuu sitoutumaan.
Marko Kovanen
19.06.2007, 22.35
Joitain asioita on vain pakko hyväksyä elämässä ja valitsemallaan urapolulla.
Jos urheilijoilla olisi kunnon ammattiliitto mitään tuollaista ei tarvitsisi hyväksyä. Joutuuko NHL-pelaajat kirjoittamaan jokaisen lapun mitä työnantaja tuo eteen? Ei, koska niillä on NHLPA (http://www.nhlpa.com/). (Kimmo Timonen on näköjään päivän pelaaja) :eek:
Ja mikä oli ammattipyöräilijöiden ammattiliitto? Eikö sellaista ole? Joutuuko pyöräilijät kirjoittamaan mitä älyttömämpiä sopimuksia? :rolleyes:
Kukaan ei ole vissiin koskaan haastanut urheilun kattojärjestöjä määräävän markkina-aseman väärin käytöstä. Nuo sopimukset joita urheilijat joutuvat kirjoittamaan on suoraan sanottuna törkeitä. Ja vielä törkeämmiksi tuntuvat menevän. Missään muussa työpaikassa ei onnistuisi tuollainen sanelupolitiikka tai pakotus ehtoja vielä entisestään huonontavaan sopimukseen.
Oikeastaan sitä ihmettelee miten kukaan viitsii kilpailla lisenssikisoissa, kun tietää mihin lisenssin kanssa kilpaileva ihminen joutuu sitoutumaan.
Ei ole pakko kilpailla ellei huvita. Jos huvittaa, pitää suostua noudattamaan pelisääntöjä. Mikä siinä on niin vaikeaa?
Minä mielellään seuraisin urheilukilpailuja, joissa osallistujat kilpailisivat ilman dopingaineita.
Suurin osa urheilun seuraajista pitää käsitykseni mukaan douppaamista huijaamisena ja siksi ei-toivottavana. Siksipä sponsorit, lajiliitot sun muut, joiden intresseissä on pitää yleisö tyytyväisenä, haluavat kontrolloida douppausta, ja epäilemättä suurin osa faneistakin sitä toivoo. Voihan testeistä kieltäytyä, ei vaan pääse ajamaan samoihin kisoihin kuin testatut. En oikein ymmärrä logiikkaa siinä, että yksityinen taho ei saisi testata henkilöitä, jotka tulevat kilpailemaan ko. yksityisen tahon järjestämiin kisoihin? Kilpaurheilussa pätevät tietyt säännöt, douppia ei saa vetää eikä pyörään saa asentaa moottoria. Turha tulla moottoripyörällä hiekkalaatikolle, jonka omistaja ei tykkää moottoreista.
Jos urheilijoilla olisi kunnon ammattiliitto mitään tuollaista ei tarvitsisi hyväksyä. Joutuuko NHL-pelaajat kirjoittamaan jokaisen lapun mitä työnantaja tuo eteen? Ei, koska niillä on NHLPA (http://www.nhlpa.com/). (Kimmo Timonen on näköjään päivän pelaaja) :eek:
Ja mikä oli ammattipyöräilijöiden ammattiliitto? Eikö sellaista ole? Joutuuko pyöräilijät kirjoittamaan mitä älyttömämpiä sopimuksia? :rolleyes:
Voivoi, ei ole ammattiliittoa. Miksiköhän eivät ole perustaneet? Minkäköhän veikkaat olevan yleisön kiinnostuksen ammattilaispyöräilyyn sen jälkeen, kun ammattilaiskuskit perustaisivat ammattiliiton, joka vaatisi oikeutta olla menemättä dopingtesteihin? :rolleyes:
kai tuo allekirjoitus on vain sitä varten että pidetään huolta , että ollaan käytössä huolellisia :rolleyes: ?
Oikeesti ; kai jotain järeetä pitää edes kosmeettisesti yrittää , koska voittajan selville saaminen kestää jopa vuoden :seko:. Niin , tai jopa enemän ja sittenkään voittaja ei välttämättä ole alkuperäisessä kolmenkärjessä :D.
kalasatu
19.06.2007, 23.17
NHLPA:n sivuilta lainaus: "Sean Hill has been suspended 20 games for violating the terms of the NHL/NHLPA Performance Enhancing Substances Program.". Lähde: http://www.nhlpa.com/MediaReleases/ReleaseDetails.asp?mediaReleaseDisplayId={F5385C4B-8222-4DFE-BCD6-EB1F8927F47E} (http://www.nhlpa.com/MediaReleases/ReleaseDetails.asp?mediaReleaseDisplayId=%7BF5385C 4B-8222-4DFE-BCD6-EB1F8927F47E%7D)
Eiköhän Sean, kuten monet muutkin eri lajijen edustajat joudu allekirjoittamaan tämän sopimuksen. Jos urheilija kärähtää kisoissa tai siihen harjoitellessaan, hän on rikkonut paperilla olevaa sopimusta. Epärehellistä touhua ei pidä mennä peittelemään medialta.
Marko Kovanen
20.06.2007, 10.02
Te ette ole näköjään tajunnut mun pointtia. NHL-pelaajat eivät joudu kesken kauden kirjoittamaan papereita joissa huononnetaan oleellisesti heidän ammatinharjoittamisensa ehtoja. Tässä mä en puhunut dopingin käytön vapauttamisesta. Kyseessä oli ammatin harjoittamiseen liittyvien sääntöjen yksipuolinen muuttaminen.
Tietysti se on mulle ihan sama mitä ammattipyöräilijät kirjoittaa tai on kirjoittamatta. Kunnon boikotti vaan Touriin niin johan alkaa pyöräilijöiden ääni kuulua pyöräilijöitä koskevista asioista päätettäessä. Tota tuskin tulee kun pyöräilijöille pyörällä ajaminen on henki ja elämä ja sitä pitää tehdä vaikka joutuisi sitoutumaan ihan mihin tahansa. Laurent Jalabertilla oli sentään pokkaa nostaa meteliä huonosta kohtelusta, mutta muut tuntuu nielevän kaiken sen mitä ylhäältä annetaan.
Mutta turha tätä on kai yrittää selittää, kun urheilu on joillekin joku ihanteellinen asia, jota normaalin elämän lainalaisuudet ei koske. Miettikää kuitenkin itse mitä tekisitte jos tuollainen paperi lyödään työpaikalla eteen ja uhkaillaan sillä, ettet enää koskaan tee nykyistä työtä missään firmassa, jos et allekirjoita. Ammattipyöräily on täysipäiväinen ammatti. Se ei ole mitään jota tehtäisi normaalin työn ohella ja otettaisi kesäloma heinäkuulle, jotta päästään Touriin mukaan.
Mun kiinnostus ammattipyöräilyä kohtaan laskee kun tietää katsovansa riistettyjä ihmisiä :(
NHL-pelaajat eivät joudu kesken kauden kirjoittamaan papereita joissa huononnetaan oleellisesti heidän ammatinharjoittamisensa ehtoja.
Mun kiinnostus ammattipyöräilyä kohtaan laskee kun tietää katsovansa riistettyjä ihmisiä :(
Miksi eri lajien pitäisi olla saman arvoisia. Kuinka suhteutat NHL:än omistajien toimesta runnoman palkkakaton tähän pyöräilyn doppaamattomuus sopimukseen. Tuo palkkakatto laskee huippujen palkkoja miljoonalla jopa miljoonilla vuodessa.
Kun laji tai firma voi huonosti tarvitaan toimenpiteitä korjaamaan tilannetta. Firmoissa toimenpiteet kohdistuu useimmin yksittäisiin ihmisiin lomautusten tai irtisanomisten muodossa, pyöräilyssä ne nyt kohdistui liki kaikkiin. Ei pitäisi olla iso juttu, ukoilla kuitenkin työ jatkuu ja perupalkka pysyy samana, bonukset sitten riippuu siitä millä kunto on hommattu ja sen ohella riskinottokyvystä.
Ohiampuja
20.06.2007, 10.52
Tavallisen työpaikan / ammatin vertaaminen huippu-urheilijaan ei toimi. Huippu-urheilija on valinnut julkisen ammatin, jota sponsorit oikein yrittävät maksimoida, siis sitä julkisuutta ja näkyvyyttä. Eikä julkisuudesta voi valita pelkkiä rusinoita, siinä on varmaankin ne hienot puolensa, mutta on siinä omat rasitteetkin.
Jos ei kestä tätä douping riepottelua, voi lopettaa sen pyöräilyn ja palata normaaliin työpaikkaan, vaikkapa pizzaa paistamaan. Sitten voi kusta tai olla kusematta kuten tykkää...
Ps. NHL onvain yksi liiga muiden joukossa, se vaan on saanut täällä Suomessa kohtuuttoman suuren arvostuksen. Eikä minua kiinnosta heidän pelleilyt pätkääkään.
tuntematon
20.06.2007, 12.05
Muutenkin ammattiurheilijoilta vaaditaan asioita joista tavallinen työnantaja joutuisi ainakin länsimaissa oikeuden eteen.
AMMATTIURHEILU EI OLE TAVALLINEN TYÖ!
Tavanomaisten huumetestien ja doping-testien vertailu on TYPERÄÄ. Järkevämpää olisi vertailla esimerkiksi tilannetta, jossa maanviljelijä käyttää DDT:tä parantamaan satoa, koska se on halvempaa. Tai sijoittaja, joka käyttää sisäpiiritietoa väärin saadakseen paremman tuloksen. Tai rekkakuski, joka ajaa ylinopeutta kellon ympäri ja jättää paperirullat sitomatta saadakseen rahdin nopeammin perille.
Doping on käytännössä vain laiton tapa parantaa työn tuottavuutta. Laittomien tapojen käyttö aiheuttaa tulonmenetyksiä lainkuuliaisille kilpailijoille.
Ernesti Kolpakko
20.06.2007, 13.06
Milloinkohan saataisiin suuri yleisö ymmärtämään että käytännössä kaikki huiput ovat käyttäneet, käyttävät parhaillaan, ja tulevat aina käyttämään (toivottavasti) näitä ns. kiellettyjä aineita. Siksi niille hepuille maksetaan siitä ihan oikeaa palkkaa että ajavat niin kovaa kuin mahdollista, keinoilla millä hyvänsä. Ja siksi sitä kutsutaan AMMATTIurheiluksi.
tuntematon
20.06.2007, 13.33
Milloinkohan saataisiin suuri yleisö ymmärtämään että käytännössä kaikki huiput ovat käyttäneet,
Miksi luulet, ettei suuri yleisö tiedä? Ja sitäpaitsi, ei tuo ole pätevä argumentti minkään kannan puolesta.
Marko Kovanen
20.06.2007, 13.47
Millä perusteella ammattiurheilu ei ole tavallista työtä? Yksilölajeissa voidaan ammattiurheilija lukea yrittäjäksi, mutta joukkuelajeissa ammattiurheilijat ovat työntekijöitä siinä missä muutkin joukkueen/tallin työntekijät. Ammattipyöräilyssä pyöräilijät ovat työntekijöitä, kun eivät pääse osallistumaan kisoihin ilman joukkuetta. Tietysti jos joku ajaja omistaa tallin missä ajaa, tilanne on toinen. Tosin eipä kukaan taida omistaa.
Bosman tapaus on yksi esimerkki siitä miten urheilun poikkeukselliset säännöt eivät päde kun ne viedään oikeisiin tuomioistuimiin. Muitakin tulisi jos urheilijat haluaisivat saada oikeuden mukaisen kohtelun.
KaisaTheKissa
20.06.2007, 13.52
Kyllä aika monessa työpaikassa on sellaiset ehdot, että jos pomo käskee kusta purkkiin, niin sitten on kustava tai voi aivan vapaasti lähteä kävelemään. Esimerkiksi lentäjillä on aika pitkät varmuusajat ennen kun lähtevät lentämään. Jos testataan ja on ottanut, niin hei hei työpaikka. Sama on RHK:n kanssa. Veturikuski jos on ottanut aineita, niin sitten tuli potkut. Periaatteessa joka työpaikassa voidaan pakottaa huume- ja alkotestiin koska perusteena käy yleinen turvallisuus. Eli kadunlakaisijasta koodaajaan.
Lisenssin ottaessa sitten suostuu lajiliittojen pallottelulle. Ei siinä käy valittaminen. Jos ei tee mieli, niin sitten voi mennä oikeisiin töihin.
Ammattiurheilu pitäisi muutenkin lopettaa ja nekin rahat sijoittaa vaikka laatupornon tuottamiseen. Olisivat ihmiset paljon onnellisempia.
ovat käyttäneet, käyttävät parhaillaan, ja tulevat aina käyttämään (toivottavasti) näitä ns. kiellettyjä aineita.
Toivottavasti :seko:.... Toivottavasti oma lääkistys on kohdallaan :D ??
Markku Silvenius
20.06.2007, 15.06
Tää vaan osoittaa että lainsäädäntö, säädökset ylipäänsä ja oikeuskäsitys vaihtelee kovasti. Joissain maissa doping on kriminalisoitu joissain ei. Toisia kiinnostaa saada globaali lainsäädäntö toisia ei pätkääkään.
Eikö kuskit perustaneet jonkun yhdistyksen muutama vuosi sitten, onko se ammattiyhdistys vai onko pojat vaan Loimaan kassassa? Puhemiehenä taisi olla ainakin Voigt ja Bettini
>Ernesti
Määrittele raja-arvo käsitteelle 'kaikki huiput'
Tietämätön
20.06.2007, 15.46
Ammattiurheilu pitäisi muutenkin lopettaa ja nekin rahat sijoittaa vaikka laatupornon tuottamiseen. Olisivat ihmiset paljon onnellisempia.
Todella kannatettava ajatus. Valitettavasti urheilussa pyörii niin iso raha, että aina löytyy tyyppejä, jotka sortuvat ammattilaisuuteen kaikkine lieveilmiöineen.
Tietämätön
20.06.2007, 15.51
Milloinkohan saataisiin suuri yleisö ymmärtämään että käytännössä kaikki huiput ovat käyttäneet, käyttävät parhaillaan, ja tulevat aina käyttämään (toivottavasti) näitä ns. kiellettyjä aineita. Siksi niille hepuille maksetaan siitä ihan oikeaa palkkaa että ajavat niin kovaa kuin mahdollista, keinoilla millä hyvänsä. Ja siksi sitä kutsutaan AMMATTIurheiluksi.
Kysymyshän on ennenkaikkea arvoista. Jostain syystä hyvin harva urheilulaji on valmis avoimesti myöntämään, että meidän lajissa parannetaan suorituskykyä kaikin mahdollisin kemikaalein. Koska halutaan olla mallikelpoinen, rehti ja mitä kaikkea hyvää tähän keksitään, niin dopingia vastaan täytyy taistella.
En kyllä ymmärrä mitä itkemistä pyöräilijöillä on tästä tiukasta pelistä mitä nyt vedetään. Puhtaat hyötyvät suunnattomasti ja doupatut ovat todella ahtaalla.
Te ette ole näköjään tajunnut mun pointtia. NHL-pelaajat eivät joudu kesken kauden kirjoittamaan papereita joissa huononnetaan oleellisesti heidän ammatinharjoittamisensa ehtoja. Tässä mä en puhunut dopingin käytön vapauttamisesta. Kyseessä oli ammatin harjoittamiseen liittyvien sääntöjen yksipuolinen muuttaminen.
Ei mitään sääntöjä muutettu, korotettiin vain rangaistusta sääntörikkomuksesta. Douppi oli kielletty jo, ja osallistumalla kilpailuihin ajaja on sitoutunut sääntöihin aivan samalla tavalla kuin allekirjoittamalla tuollaisen sopimuksen. Tuon allekirjoittamalla vain sitoutuu hyväksymään aiempaa korkeamman rangaistuksen. Jos pelkää liikaa kiinnijäämistä ja vuoden palkan menetystä, ei tarvitse allekirjoittaa.
Jussi T.
20.06.2007, 16.37
Tuo lajin puhdistamista vastaan vänkääminen kuullostaa ihan paperiliiton puheelta -joku taisikin toivoa jo ammattiliitosta ja ihmisoikeuksista apua. Paperiliittokin taisi voitaa, voittajien haastattelu Voikkaalla ei vaan enää kiinnosta ketään. Jos tuohon pillerisirkukseen ei löydy alan sisältä kykyä
saada tolkkua niin homma vaan loppuu siinä mielessä kuin se on tähän saakka kasvanut erääksi maailman seuratuimmaksi urheilumuodoksi. Homma tietty alkaisi pikkuhiljaa alusta kuten ennenkin -tupakan ja punaviinin voimalla kunnes joku huijaisi alkamalla harjoitella, alkaisi tienata sillä elantoaan tai pelaisi muuten vaan väärin. Jokainen toimenpide dopingia vastaan on oikeutettu vähintään niin kauan kuin se on hyväksytyissä säännöissä yhteisesti sovittu. Mua ei ainakaan kiinnosta katsella kisoja joissa ylitetään ihmisen suorituskyvyn rajoja eli saa pelätä kuka ekana delaa satulasta.
Hauskinta tässä koko jutussa on kyllä se, kun porukka vaahtoaa ettei seuraa enää pyöräilyä kun se on niin hirveää douppaamista nykyään. Pari vuotta sitten kyllä tapitettiin 24/7 kun LA väänsi mäkiä douppaajilta karkuun. Tieto lisää tuskaa.
Täytyy vaan toivoa, että ne näyttelijät on sitten kaikki puhtaita.
Eikä mitään sinistä salmiakkia, kiitos.
Täytyy vaan toivoa, että ne näyttelijät on sitten kaikki puhtaita.
Eikä mitään sinistä salmiakkia, kiitos.
Mtes silicone?
Joo miehillä ei arginiinia vahvempaa...
Marko Kovanen
20.06.2007, 19.41
Siitähän se riemu vasta syntyisi, jos pankit päättäisivät nostaa asuntolainojen marginaalit 5%, kun asuntovelalliset muutenkin joutuvat maksamaan velastaan korkoa. Mitään sopimusta ei olisi muutettu. Olisi vaan korjattu pankin marginaalia. Tai sitten joukkoliikenteen tarkastusmaksu muuttuu yhtäkkiä satakertaiseksi. Lipuntarkastaja vaan kävelee metron ovesta sisään ja sanoo, että sekuntti sitten tarkastusmaksu nousi. Tai sama korotus väärin pysäköinnistä tuleviin sakkoihin. Kesken jonkun arkipäivän vaan ilmotettaisi, että nyt sakot nousi muuten satakertaisiksi ja ennätysmäärä lappuliisoja sakottamaan.
Tuon todistuksen allekirjoittamisen jälkeen on sit kiva ostaa astmalääkettä, kun ulkomailla astmalääkkeessä voi olla eri aineet kuin kotimaassa vaikka merkki olisi sama. Joku britti alppihiihtäjä menetti tosta syystä MM- tai olympiamitallin vaikka taisi pystyä todistamaan tuon.
Muistanko mä oikein, että kansalliset pyöräilyliitot jakavat kilpailukiellot? Ainakin Italiassa näyttää jakavan ;) http://www.hs.fi/urheilu/artikkeli/Ivan+Bassolle+kahden+vuoden+kilpailukielto/1135228060368
Sit joku kertoo mulle miten voi olla oikein ja oikeuden mukaista, että kilpailukiellon jakava taho saa rahallista hyötyä jokaisesta jaetusta kilpailukiellosta? Kyseessä ei ole aivan pieni hyöty. Missä on ajajien oikeusturva tuollaisessa järjestelmässä?
Fillarijeti
20.06.2007, 20.21
Tuo lajin puhdistamista vastaan vänkääminen kuullostaa ihan paperiliiton puheelta -joku taisikin toivoa jo ammattiliitosta ja ihmisoikeuksista apua... Jos tuohon pillerisirkukseen ei löydy alan sisältä kykyä
saada tolkkua niin homma vaan loppuu siinä mielessä kuin se on tähän saakka kasvanut erääksi maailman seuratuimmaksi urheilumuodoksi...
Paperiliiton hakeminen tämän urheilua näivettävän taudin yhteyteen on ikävä poliittinen maneeri. Länsimaisessa lehdistössä doping on ollut pitkään yksi poliittisen leimaamisen keino, mutta viime ajan tapahtumat ovat muuttaneet tätä käsitystä. Doping hakeutuu rahan luokse, koska sen käyttäminen on kallista.
Monet dopingia kehittävistä, piikittävistä ja vastustavista kuuluvat akateemikkojen liittoon eli lääkäriliittoon. Lääkärit ovat löytäneet hyvän bisneksen ammattiurheilusta, jossa suuri raha liikkuu ja käy pyydykseen. Urheilun kannalta on ikävää, että pahat lääkärit ovat voitolla. Yhteiskunnilla on hyville lääkäreille muitakin tehtäviä kuin dopingin vastainen toiminta, joten dopingin estämiseen osoitettavat varat ovat vähäisiä. Testejä kehitetään, mutta niissä näyttää jäävän kiinni enimmäkseen liian huonoja pahoja lääkäreitä käyttäneitä harrastelijoita tai huono-onnisia ammattilaisia. Satunnaiset ratsiat näyttävät olevan tehokkaampia doping-huijareiden kiinniotossa kuin suunniteltu testaus.
Pahojen lääkärien ylivoima vie vastuun urheilujärjestöille. Lajiliitot ovat oman paidan tahriutuessa doping-sontaan valmiita puolustamaan lajiaan yksilön oikeusturvan kannalta yhä epäilyttävämmin keinoin. Hyvien lääkärien huonouden takia kiinnijäämisriskin lisäämiseen tarvitaan laillisesti erittäin epäilyttäviä keinoja.
Urheilun eriarvoisuutta lisää sekin, että lääketieteellisesti kilpailukykyiset urheilun suurvallat ovat huomattavasti vapaamielisempiä omaa dopingin käyttöään kohtaan kuin lääketieteen ja urheilun kehitysmaat.
Siitähän se riemu vasta syntyisi, jos pankit päättäisivät nostaa asuntolainojen marginaalit 5%, kun asuntovelalliset muutenkin joutuvat maksamaan velastaan korkoa. Mitään sopimusta ei olisi muutettu. Olisi vaan korjattu pankin marginaalia. Tai sitten joukkoliikenteen tarkastusmaksu muuttuu yhtäkkiä satakertaiseksi. Lipuntarkastaja vaan kävelee metron ovesta sisään ja sanoo, että sekuntti sitten tarkastusmaksu nousi. Tai sama korotus väärin pysäköinnistä tuleviin sakkoihin. Kesken jonkun arkipäivän vaan ilmotettaisi, että nyt sakot nousi muuten satakertaisiksi ja ennätysmäärä lappuliisoja sakottamaan.
Tuon todistuksen allekirjoittamisen jälkeen on sit kiva ostaa astmalääkettä, kun ulkomailla astmalääkkeessä voi olla eri aineet kuin kotimaassa vaikka merkki olisi sama. Joku britti alppihiihtäjä menetti tosta syystä MM- tai olympiamitallin vaikka taisi pystyä todistamaan tuon.
Muistanko mä oikein, että kansalliset pyöräilyliitot jakavat kilpailukiellot? Ainakin Italiassa näyttää jakavan ;) http://www.hs.fi/urheilu/artikkeli/Ivan+Bassolle+kahden+vuoden+kilpailukielto/1135228060368
Sit joku kertoo mulle miten voi olla oikein ja oikeuden mukaista, että kilpailukiellon jakava taho saa rahallista hyötyä jokaisesta jaetusta kilpailukiellosta? Kyseessä ei ole aivan pieni hyöty. Missä on ajajien oikeusturva tuollaisessa järjestelmässä?
Tolla asuntolainajuttulla nyt ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Noi tarkastusmaksu ja pysäköintisakkojutut olisi vähän sama juttu jos lappuliisoja sekä tarkastajia hyppäisi tuolla reilummin ja ~10% julkisilla kulkevista ja autoilijoista rikkoisi noita sääntöjä jatkuvasti. Sitten huudeltaisiin jonkin aikaa, että lopetattekos moisen, mutta jos mitään ei tapahdu, niin sitten lisää sakkoa.
Saa olla harvinaisen tyhmä ammattipyöräilijä jos ei melkein kymmenen vuoden pyllyilyn ja jatkuvien käryjen jälkeenkään tajua, että ehkä nämä sanktiot tulevat jossain vaiheessa kovenemaan.
Ja tosta astmalääkkeestä. Se mitä kroppaansa päästää on ollut urheilijan vastuulla jo kauan, eli jos olet niin tyhmä, ettet lue mitä purkin kyljessä lukee, niin kyllä se menee ihan omaan piikkiin.
Pahin vika tossa uudessa säännöstössä on se, että ne tallipomot luistelee edelleen vastuuta karkuun.
Missä sanotaan, että kansallinen liitto saisi sen vuoden palkan? Mä en ole huomannut tota missään ja toi hesarin linkki ei toimi ainakaan mulla.
Tietty voisi olla ihan fiksua tehdä tota anti-doping työtä jo alemmilla tasoilla eikä vasta siinä vaiheessa kun on jo pari vuotta opeteltu temppuja.
Siitähän se riemu vasta syntyisi, jos pankit päättäisivät nostaa asuntolainojen marginaalit 5%, kun asuntovelalliset muutenkin joutuvat maksamaan velastaan korkoa. Mitään sopimusta ei olisi muutettu. Olisi vaan korjattu pankin marginaalia. Tai sitten joukkoliikenteen tarkastusmaksu muuttuu yhtäkkiä satakertaiseksi. Lipuntarkastaja vaan kävelee metron ovesta sisään ja sanoo, että sekuntti sitten tarkastusmaksu nousi.
Eipäs. Kukaan ei edelleenkään pakota allekirjoittamaan sopimusta ja jatkamaan doupattuna ajamista. Lipuntarkastaja siis kävelee sisään metroon ja sanoo, että nyt nousee tarkastusmaksu, mutta saatte kyllä vapaasti poistua metrosta ennen kuin tarkastan liput.
Jos ajaja allekirjoittaa sopimuksen, jossa lukee että maksan tuhatmiljoonaa pyöräilyliitolle jos ajan doupattuna, ja sen jälkeen ajaa doupattuna ja joutuu maksamaan pyöräilyliitolle tuhatmiljoonaa, ketäköhän silloin pitäisi syyttää? :rolleyes:
Doping hakeutuu rahan luokse, koska sen käyttäminen on kallista...jne...
On taas pakko heittää tähän väliin, että googleta ihan pikku hetki. Jos on varaa kilpaurheiluun, niin se dopingin käyttö ei ole taatusti rahasta kiinni.
Fillarijeti
20.06.2007, 22.23
On taas pakko heittää tähän väliin, että googleta ihan pikku hetki. Jos on varaa kilpaurheiluun, niin se dopingin käyttö ei ole taatusti rahasta kiinni.
Suositteletko? Häpeä! Viittasin lainaamallasi lauseella huippu-urheiluun, en ns. kuntosaliroinaan, joka on ties mitä myrkkyä ja testien ulottuvilla.
Marko Kovanen
20.06.2007, 22.29
Hyvähän se on täällä keulia kun ei ymmärrä asiasta yhtään mitään. Kannattaa tutustua sopimusoikeuteen ja mielellään ymmärtää se. Sit voi ehkä tajuta mistä mä oon puhumassa.
Toisaalta eipä taida pyöräilijätkään oikein ymmärtää mistä on kyse. Muuten ei tulisi kommentteja tyyliin: "Meistä on siistiä olla puhtaita, sen takia me käydään päivittäin suihkussa." Tai sitten kukaan ei uskalla sanoa mitään tässä noitavainoilmapiirissä. Jos sanoo jotain ollaan heti tuomitsemassa dopingin käyttäjäksi.
Katsotaan sitten kun joku jää kiinni ja vie jutun oikeuteen. Kansalliset liitot voivat olla jäävejä päättämään kilpailukielloista kun jokaisesta sellaisesta tipahtaa kansainvälisen kattojärjestön tilille huomattava rahasumma. Toisaalta sopimuksen pätevyyskin on monesta syystä niin kyseenalainen, ettei se taida kestää oikeudessa.
Näin siis jos mennään normaalin elämän lainsäädännön kanssa. :D
Ohiampuja
20.06.2007, 23.14
En minä näitä liittojen toimia näe oikeustajun vastaisena, mutta tiedotusvälineissä jaetut tuomiot hyviin ja pahoihin ovat kohtuuttomia. Ne eivät mene minun oikeustajuni mukaan oikein. Koko homma voi lähteä perättömistä huhuista, jotka kyllä kumotaan viikon päästä, mutta vahinko on jo tapahtunut.
Olen samaa mieltä, että vastuu kärähtämisestä pitää ulottaa koko joukkueeseen ja sen johtoon. Työsuojelutermein sanottuna, silloin johto on laiminlyönyt valvontavelvoitteitaan. Ja vastuu pitää kantaa. Mites muissa joukkuelajeissa, kuinkas käy esim MM-mitalien, jos yksi pelaajista jää kiinni? Eikös koko joukkueen tulos mitätöidä, näihän voisi tehdä pyöräilyssäkin...
(eikös Suomi 70-luvulla menettänyt jonkun lätkämitalin?)
Jos on varaa kilpaurheiluun, niin se dopingin käyttö ei ole taatusti rahasta kiinni.
Lisenssit , kalusto ja pari kahdenviikon leiritystä vaikka etelänauringossa , ovat pieni erä siinä summassa mikä kuluu laatudopingiin. Ihan vaan tiedoksi.
Suositteletko? Häpeä! Viittasin lainaamallasi lauseella huippu-urheiluun, en ns. kuntosaliroinaan, joka on ties mitä myrkkyä ja testien ulottuvilla.
Kyllä ne pyöräilijät käyttää ihan sitä samaa testosteronia kuin ne kuntosalityypitkin, mutta annokset eroaa. Viimeisimpänä esimerkkinä Iban Mayo, mutta hänellä on mukamas luonnollisesti korkeat arvot. Siinä on vain semmoinen pikku juttu, että ne normaalia korkeammat arvot kyllä putoaa tommosessa etappiajossa oikein iloisesti sinne normaaleihin rajoihin ellei sitten buustata ulkopuolisella tavaralla.
Hyvähän se on täällä keulia kun ei ymmärrä asiasta yhtään mitään. Kannattaa tutustua sopimusoikeuteen ja mielellään ymmärtää se. Sit voi ehkä tajuta mistä mä oon puhumassa.
En tiedä varmasti, mutta veikkaan, etteivät muut tämän foorumin oikeusoppineet ole vielä nähneet tämän uutisoidun sopimuksen tekstiä. Tota sopimuksen sisältöä on taidettu kuvailla ihan vain muutamalla lauseella eri nettisivuilla.
Lisenssit , kalusto ja pari kahdenviikon leiritystä vaikka etelänauringossa , ovat pieni erä siinä summassa mikä kuluu laatudopingiin. Ihan vaan tiedoksi.
Sen mukaan mitä on eri ratsioissa jäänyt poliisin haaviin, voisi päätellä pyöräilijöiden käyttävän pääosin testosteronia (ja istukkahormonia), EPOa ja kasvuhormonia. Jokaisen hinta kestävyysurheilijan käytössä mahtuu kolmeen numeroon per vuosi. Hyvän fillarin voi saada Suomesta sillä rahalla, mutta etelään ei tarvitse lähteä. Ihan vaan tiedoksi.
tuntematon
21.06.2007, 09.08
Millä perusteella ammattiurheilu ei ole tavallista työtä?
Koska tavallisessa työssä suorituksen laatua on hankala parantaa kemikaaleilla.
Edit: Eiku voipas. Taksikuskihan voi vetää amfetamiinia ja tehdä sen avulla pidempää päivää.
Sen mukaan mitä on eri ratsioissa jäänyt poliisin haaviin, voisi päätellä pyöräilijöiden käyttävän pääosin testosteronia (ja istukkahormonia), EPOa ja kasvuhormonia. Jokaisen hinta kestävyysurheilijan käytössä mahtuu kolmeen numeroon per vuosi. Hyvän fillarin voi saada Suomesta sillä rahalla, mutta etelään ei tarvitse lähteä. Ihan vaan tiedoksi.
He he ! Et kovin ole hinnoista perillä. Parhaat kamat tällähetkellä n. 500e "paukku". Jos meinaat kolminumeroisella summalla pärjätä parempi ,kun et käytä ollenkaan. Paskaa saa halvalla ja kii jää varmasti nykytesteissä.
Ihan vaan tiedoksi.
Marko Kovanen
21.06.2007, 11.56
Koska tavallisessa työssä suorituksen laatua on hankala parantaa kemikaaleilla.
Edit: Eiku voipas. Taksikuskihan voi vetää amfetamiinia ja tehdä sen avulla pidempää päivää.
Mielellään jotain järkeviä perusteita. Vastaavasti nuohooja ei ole tavallinen työ koska tavallisessa työssä ei nuohota piippuja.
tuntematon
21.06.2007, 12.21
Mielellään jotain järkeviä perusteita. Vastaavasti nuohooja ei ole tavallinen työ koska tavallisessa työssä ei nuohota piippuja.
Hoh hoijaa. Voit mennä tupakkipaikalle kehuskelemaan, että sait taas yhden luovutusvoiton internetväittelyssä.
Marko Kovanen
21.06.2007, 15.20
http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2007/jun07/jun21news2
Scrollaa sitä vähän alas päin ja löytää jutun Men in blackeistä. Kuutta tai seitsemään pyöräilijää vastaan ollaan näköjään kerätty todisteita. Todisteet taidetaan lyödä pöytään vasta kun ajajat on sitoutuneet maksamaan vuoden palkan UCI:lle dopingkäryn sattuessa.
Niin... tässähän ei oo mitään hämärää ja kieroa. Dooppinkia vastaan vaan taistellaan. Ei tässä mitään rahaa yritetä riistää. :rolleyes:
Douppinkia kai käytetään koska riski jäädä kiinni on vielä pieni, DNA testissähän näkyisi kaikennäköistä mutta sitä ei porukka halua vaikka se siistisi lajia ja antaisi rehellisilli puurtajille mahdollisuuden.
Douppinkia käytetään rahan ja maineen takia, kuka ei haluaisi olla tunnettu ja menestynyt kilpapyöräilijä.
Minusta on oikein että rehelliset saavat mahdollisuuden ja kepuli polkijat jäävät kiinni:cool: .
Rangaistukset tehoavat parhaiten kun se kirpaisee tuota talouspuolta. Tähänhän perustuu myös kilpailukielto, koska kuskit menettävät usein palkkansa lisäksi monet sponssisopimuksensa.
Juuh tiedätte kyl mut sanoin kumminkii!!!
He he ! Et kovin ole hinnoista perillä. Parhaat kamat tällähetkellä n. 500e "paukku". Jos meinaat kolminumeroisella summalla pärjätä parempi ,kun et käytä ollenkaan. Paskaa saa halvalla ja kii jää varmasti nykytesteissä.
Ihan vaan tiedoksi.
Onkohan Seppälän Timo vaatimassa kupin kuumaa kun starttaan seuraavan kerran Suomessa vai onkohan rajavartioston kivat sedät Helsinki-Vantaalla vastassa kun näistä juttelen. Markon posteista voisi näin päätellä.
Toi 500€/annos on varmaan jotain muuta kuin EPOa, kasvuhormonia tai testosteronia kun noi ei maksa kyllä mitenkään noin paljon tai sitten rahoittaa jonkun kahva-apinan moottoripyöräilyharrastusta aika reippaasti. Noista aineista ei myöskään jää kiinni jos tietää yhtään mitä tekee.
Kun otit nykytestit esille, niin siinä testaamisessa se hauskuus piileekin. Kun kaikkia näytteitä ei ole varaa tutkia vimpan päälle testeillä, niin kaikista tutkitaan vain perusjutut, eli testo-epitesto tai vapaan ja varatun testosteronin määrä ja EPO eri systeemeillä. Jos näytteessä on jotain kummaa, niin vasta sitten tutkitaan isommalla rahalla ja sitten kyllä nalli napsahtaa jos on käyttänyt aineita.
Viimeisimpänä esimerkkinä Iban Mayo, mutta hänellä on mukamas luonnollisesti korkeat arvot. Siinä on vain semmoinen pikku juttu, että ne normaalia korkeammat arvot kyllä putoaa tommosessa etappiajossa oikein iloisesti sinne normaaleihin rajoihin ellei sitten buustata ulkopuolisella tavaralla.
Siinä taas suomijuntti spekuleeraa oikein tosissaan. On se niin kivaa kun saa epäillä jonkun huipun rehellisyyttä.Saat siitä vittumaisena ihmisenä selvästi suurta tyydytystä.
Mutta niin vidun väärässä vain olet, kun et toodellakaan tiedä yhtään mistä kirjoitat. Kaiva nyt viddu edes jokin oppikirja esille ja tutkaile sieltä miehen testotuotannon psykofysiologiaa:D
Siinä taas suomijuntti spekuleeraa oikein tosissaan. On se niin kivaa kun saa epäillä jonkun huipun rehellisyyttä.Saat siitä vittumaisena ihmisenä selvästi suurta tyydytystä.
Mutta niin vidun väärässä vain olet, kun et toodellakaan tiedä yhtään mistä kirjoitat. Kaiva nyt viddu edes jokin oppikirja esille ja tutkaile sieltä miehen testotuotannon psykofysiologiaa:D
Suurimmalla osalla aikuisista miehistä vapaata ja varattua testosteronia on 500-600ng/dl seerumista mitattuna, joillain 18-20-vuotiailla saattaa olla lähes tuplat, mutta monet jäävät kovimmassa murrosiässäkin huomattavasti alhaisemmalle tasolle. Testaajien hälytyskellot alkavat soida vasta siinä vaiheessa kun tämä luku menee 1000ng/dl korville tai yli ja/tai testo-epitesto menee yli 4/1.
Sitten päästäänkin siihen, että kestävyysharjoittelu ja pitkäaikainen rasitus (mitä pyöräily noin niinkuin pääasiallisesti on ja tommonen pieni kolmen viikon etappiajo on sieltä rankimmasta päästä) alentavat testosteronitasoja. Jos lähtötaso on "normaali" niin viikon tai parin etappiajon jälkeen ne tasot on puolessa normaalista. Jotta testaajien kellot alkaisivat soimaan pitäisi tämän alentuneen testosteronitason olla korkeampi kuin kiimaisella teinikollilla, eli lähtötason pitää olla todella korkea. Tämä (http://jcem.endojournals.org/cgi/content/abstract/72/2/422), tämä (www.psyc.sfu.ca/ugrad/files/HonoursProjects/2006may/PillayM.pdf) ja tämä (http://sportsci.org/encyc/testosterone/testosterone.html) voi tietenkin olla ihan väärässä ja kun minä en ole asiaan perehtynyt lääkäri, niin minä en oikein ole pätevä kritisoimaan noita tutkimuksia, mutta luetun ymmrtäminen on ainakin ajoittain ainakin auttavalla tasolla.
Pahoitteluni tosta Mayon leimaamisesta. Hänellä on varmasti vakava terveysongelma mikä aiheuttaa sen, että tommoinen etappiajo vain nostaa testosteronitasoja koska kisan alun testi palautui negatiivisena. Ja niin...toihan uutisoitiin jo, että IRMS testi palautui negatiivisena ja että se tarkoittaa, että näyte on puhdas. Doping testauksen sääntöjen mukaan toi kyllä tarkoittaa vain sitä, että tapaus on ratkaisematon ja sen jälkeen pitää ottaa vielä kolme seurantanäytettä seuraavien kuukausien aikana ja seurannan jälkeen voi sitten uutisoida.
LISÄYS: Kuinkahan monella ammattipyöräilijällä on luonnostaan korkeat testosteroniarvot jopa etappiajon toisella ja kolmannella viikolla.
Toi 500€/annos on varmaan jotain muuta kuin EPOa, kasvuhormonia tai testosteronia kun noi ei maksa kyllä mitenkään noin paljon tai sitten rahoittaa jonkun kahva-apinan moottoripyöräilyharrastusta aika reippaasti. Noista aineista ei myöskään jää kiinni jos tietää yhtään mitä tekee.
.
Toi 500e kerta-annos oli lääkärin reseptillä , apteekin hinnasta ja sairauden hoitoon. On siis ns. virallinen hinta. Käyttäjä kuoli n. 3 vk sitten.
Aiemmin väittämäsi kilpailemisen kalleus on perusteeton , jos puhtaana urheilet. Siis jos!!!!
Jos noista aineista jotain hyötyä tosissaan meinaat , niin varaa rahaa tommoset 10000......15000e/v. Toisaalta , kannattaako pa. edes ostaa sitä pyörää?? Osta leipää :D
Suurimmalla osalla aikuisista miehistä vapaata ja varattua testosteronia on 500-600ng/dl seerumista mitattuna, joillain 18-20-vuotiailla saattaa olla lähes tuplat, mutta monet jäävät kovimmassa murrosiässäkin huomattavasti alhaisemmalle tasolle. Testaajien hälytyskellot alkavat soida vasta siinä vaiheessa kun tämä luku menee 1000ng/dl korville tai yli ja/tai testo-epitesto menee yli 4/1.
Sitten päästäänkin siihen, että kestävyysharjoittelu ja pitkäaikainen rasitus (mitä pyöräily noin niinkuin pääasiallisesti on ja tommonen pieni kolmen viikon etappiajo on sieltä rankimmasta päästä) alentavat testosteronitasoja. Jos lähtötaso on "normaali" niin viikon tai parin etappiajon jälkeen ne tasot on puolessa normaalista. Jotta testaajien kellot alkaisivat soimaan pitäisi tämän alentuneen testosteronitason olla korkeampi kuin kiimaisella teinikollilla, eli lähtötason pitää olla todella korkea. Tämä (http://jcem.endojournals.org/cgi/content/abstract/72/2/422), tämä (http://www.psyc.sfu.ca/ugrad/files/HonoursProjects/2006may/PillayM.pdf) ja tämä (http://sportsci.org/encyc/testosterone/testosterone.html) voi tietenkin olla ihan väärässä ja kun minä en ole asiaan perehtynyt lääkäri, niin minä en oikein ole pätevä kritisoimaan noita tutkimuksia, mutta luetun ymmrtäminen on ainakin ajoittain ainakin auttavalla tasolla.
Pahoitteluni tosta Mayon leimaamisesta. Hänellä on varmasti vakava terveysongelma mikä aiheuttaa sen, että tommoinen etappiajo vain nostaa testosteronitasoja koska kisan alun testi palautui negatiivisena. Ja niin...toihan uutisoitiin jo, että IRMS testi palautui negatiivisena ja että se tarkoittaa, että näyte on puhdas. Doping testauksen sääntöjen mukaan toi kyllä tarkoittaa vain sitä, että tapaus on ratkaisematon ja sen jälkeen pitää ottaa vielä kolme seurantanäytettä seuraavien kuukausien aikana ja seurannan jälkeen voi sitten uutisoida.
LISÄYS: Kuinkahan monella ammattipyöräilijällä on luonnostaan korkeat testosteroniarvot jopa etappiajon toisella ja kolmannella viikolla.
Niin Iban Mayo:lla on normaalista poikkeava testosteronituotanto. Se ei tarkoita sitä, että se olisi epänormaalin korkea. Vaan kyse oli jostain muusta... Ja tämä hormonitasojen vaihtelu huippu-urheilijalla ei itse asiassa edes kovinkaan harvinaista.
Toisaalta jos rasitus pysyy kohtuullisena, ja siihen päälle tulee hyväkuntoisella ns. tyhjennysharjoitus, elimistö nostaa aika voimakkaasti hormonitasoja. Varmaan myöskin tiedät sen. Tätä käytetään jopa ns. huippukuntoa haettaessa.
Mutta todellakin erityisen alhaista leimata urheilija, joka on jo lajin ylimmän liitos taholta vapautettu dopingsyytteestä.
"The additional tests were performed in the WADA laboratory in Rome, and confirmed that Mayo's high testosterone levels are of a natural origin, something which Saunier Duval team manager stated (http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2007/jun07/jun14news2) the UCI is aware of, and for which Mayo holds an exemption"
http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2007/jun07/jun15news
Minä en tiedä asiasta henkilökohtaisella tasolla. Mutta luulempa kuitenkin vapauttavan päätöksen perustuvan parempaan asiantuntemukseen kuin sinä täällä annat ymmärtää.
Jos noista aineista jotain hyötyä tosissaan meinaat , niin varaa rahaa tommoset 10000......15000e/v.
Nyt aletaankin jo puhumaan samasta asiasta. Eli jos haluat ostaa lääkärin huijaamaan kanssasi, niin sitten se maksaa kymppitonneja. Jos alkaa veritankkauksilla leikkimään, niin silloin pitää joku ammattilainen palkata hoitamaan hommia kun alkaa toi touhu olemaan hengenvaarallista. Vaikka niin kummalta saattaa tuntuakin, niin ihan testosteroni hyödyttää kestävyysurheilijaa todella paljon kun se mahdollistaa paljon nopeamman palautumisen, eli voi treenata kovempaa. Testosteroni taasen ei ole kallista vaikka millä reseptillä sitä apteekista hakisi.
Niin Iban Mayo:lla on normaalista poikkeava testosteronituotanto. Se ei tarkoita sitä, että se olisi epänormaalin korkea. Vaan kyse oli jostain muusta... Ja tämä hormonitasojen vaihtelu huippu-urheilijalla ei itse asiassa edes kovinkaan harvinaista.
Toisaalta jos rasitus pysyy kohtuullisena, ja siihen päälle tulee hyväkuntoisella ns. tyhjennysharjoitus, elimistö nostaa aika voimakkaasti hormonitasoja. Varmaan myöskin tiedät sen. Tätä käytetään jopa ns. huippukuntoa haettaessa.
Mutta todellakin erityisen alhaista leimata urheilija, joka on jo lajin ylimmän liitos taholta vapautettu dopingsyytteestä.
"The additional tests were performed in the WADA laboratory in Rome, and confirmed that Mayo's high testosterone levels are of a natural origin, something which Saunier Duval team manager stated (http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2007/jun07/jun14news2) the UCI is aware of, and for which Mayo holds an exemption"
http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2007/jun07/jun15news
Minä en tiedä asiasta henkilökohtaisella tasolla. Mutta luulempa kuitenkin vapauttavan päätöksen perustuvan parempaan asiantuntemukseen kuin sinä täällä annat ymmärtää.
Jos doping-testaus on tehty sääntöjen mukaan, niin testi palautuu ei negatiivisena siinä tapauksessa, että ne arvot ovat yli 1000-1100ng/dl tai T/E yli 4/1 j tossa Saunier Duvalin tiedotteessakin sanotaan, että ne arvot ovat korkeat. Toki hormonitasot vaihtelee urheilijalla, mutta pyöräkilpailu ei ole mitään kohtuullista liikuntaa millä voisi luonnollisesti buustata arvoja. Jos haluua buustata arvoja liikkumalla, niin kuntoilun pitää olla räjähtävää ja kestää maksimissaan 50-60min.
Onko Mayo jotenkin koskematon ammattipyöräilijä kun häntä ei saa leimata? Monet muuthan täällä on jo leimattu douppaajiksi. Mayo julistettiin puhtaaksi, mutta lisätutkimuksia ei tehty sääntöjen mukaan.
Nyt kun CSC julkaisi tallinsa veriarvot, niin näissä tallien anti-doping julkaisuissa voisi alkaa julkaisemaan myös testosteroniarvot.
Onko Mayo jotenkin koskematon ammattipyöräilijä kun häntä ei saa leimata? Monet muuthan täällä on jo leimattu douppaajiksi. Mayo julistettiin puhtaaksi, mutta lisätutkimuksia ei tehty sääntöjen mukaan.
No sun nyt sitten varmaan pitää tehdä asiasta valitus, kun kerran noin tiedät Mayo:n käyttäneen synteettisiä valmisteita.:D
Vai olisiko sittenkin kyseessä se suomalainen junttius, joka saa suurta nautintoa juuri tämäntyylisistä "asiantuntevista" spekulaatioista ja vahingonilosta.
Sitä paitsi testosteroniarvot nousevat kaikista parhaiten pitkäaikaisen rasituksen kevyntymisen jälkeen. Katabolinen tila kääntyy anaboliseksi. Siksi sitä testoa erittyykin, että kroppa palautuisi. Ei se niin vaikeaa tuon tason urheilijalta ole välttämättä siellä pääjoukossa tulla mukana.
Mutta Mayo:n testosteroniarvojen luontainen vaihtelu on todettu jo kauan ennen tämän vuoden Giroa. Minkäs hän omien palliensa toiminnalle mahtaa. Siksipä vapautus asiaan tulikin. Sitä nyt ei arvon OJ: pysty miksikään muuttamaan, vaikka ilmeisesti kovasti haluaisitkin.
Positiivisessa testituloksessa oli kyse mielestäni puhtaasti siitä, että haluttiin näyttää testien toimivuus. Siksi ne julkaistiikin, vaikka tiedettiin niihin johtaneet syyt.
Toisaalta en ole sitä mieltä, että Mayo tai kukaan muukaan suuri voittaja olisi kokonaiskilpailujen voitot välttämättä puhtain keinoin saavuttanut. Mutta osoittaa minusta jotenkin kieroutunuttta luonnetta, jos henkilötasolla lähdetään leimaamaan urheilijaa vieläpä täysin väärin maallikkoperustein.
No sun nyt sitten varmaan pitää tehdä asiasta valitus, kun kerran noin tiedät Mayo:n käyttäneen synteettisiä valmisteita.:D
Vai olisiko sittenkin kyseessä se suomalainen junttius, joka saa suurta nautintoa juuri tämäntyylisistä "asiantuntevista" spekulaatioista ja vahingonilosta.
Sitä paitsi testosteroniarvot nousevat kaikista parhaiten pitkäaikaisen rasituksen kevyntymisen jälkeen. Katabolinen tila kääntyy anaboliseksi. Siksi sitä testoa erittyykin, että kroppa palautuisi. Ei se niin vaikeaa tuon tason urheilijalta ole välttämättä siellä pääjoukossa tulla mukana.
Mutta Mayo:n testosteroniarvojen luontainen vaihtelu on todettu jo kauan ennen tämän vuoden Giroa. Minkäs hän omien palliensa toiminnalle mahtaa. Siksipä vapautus asiaan tulikin. Sitä nyt ei arvon OJ: pysty miksikään muuttamaan, vaikka ilmeisesti kovasti haluaisitkin.
Positiivisessa testituloksessa oli kyse mielestäni puhtaasti siitä, että haluttiin näyttää testien toimivuus. Siksi ne julkaistiikin, vaikka tiedettiin niihin johtaneet syyt.
Toisaalta en ole sitä mieltä, että Mayo tai kukaan muukaan suuri voittaja olisi kokonaiskilpailujen voitot välttämättä puhtain keinoin saavuttanut. Mutta osoittaa minusta jotenkin kieroutunuttta luonnetta, jos henkilötasolla lähdetään leimaamaan urheilijaa vieläpä täysin väärin maallikkoperustein.
En minä tästä mitään ymmärräkään...kunhan toistan lukemaani. Krooninen kestävyysrasite laskee testosteroniarvot 60-85 prosenttiin normaalista kaikilla tutkituilla yksilöillä ja tästä ei palauduta yhdessä yössä. Kroonisella kestävyysrasitteella tarkoitetaan kestävyysharjoittelua, eli suorituskyvyn kohottamiseen tähtäävää harjoittelua mikä sisältää ärsykkeitä ja palautumisjaksoja. Ja kyllä noi kovankin tason kuskit taitaa ajella ainakin 120 keskisykkeellä noita etappeja vaikka ei välttämättä edes aerobisen kynnyksen yli kovin usein mennä. Koska en ole asiaa missään opiskellut, niin minulla ei ole kompetenssia kritisoida noita tutkimuksia, mutta noi tutkimukset testaussäännöt sanovat yhtä ja tästä Mayon tapauksesta sitten sanotaan ihan toista. En minä myöskään ole mitenkään pätevä muuttamaan noita päätöksiä. En tiedä oliko Mayolla ulkopuolista tavaraa kropassa, mutta tiedän ulkopuolista tavaraa käyttävien luistelleen testeistä läpi puhtain paperein vaikka näyte on käynyt IRMS testissäkin ja tiedän että noita todistuksia voi tarvittaessa hankkia jos vähän yrittää vaikka ei olisi edes rahaakaan.
Ja sikäli mikäli englantia yhtään ymmärrän, niin ei tossa tapauksessa ole kyse testosteroniarvojen vaihtelusta vaan korkeista arvoista. Jokaisella noi arvot vaihtelee luonnollisesti paljonkin kun etappiajoa ajaa, mutta vaihtelu on tapahtuu alaspäin laskevalla trendillä.
EDIT: Ja kyllä...olen vain kateellinen ja katkera kun en ikinä itse mihinkään pyörällä päässyt ja nyt yritän vain mustamaalata rehellisen espanjalaisen maineen.
Ibanin näytetän lähetettiin tutkittavaksi synteettisestä testosta, ja se todettiin olevan Ibanin omaa tuotantoa. Lisäksi tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun raja-arvo ylittyy. Siksihän hänelläonkin UCI:n sertifikaatti tämän asian suhteen.
"everybody knows Mayo has a special certificate,”Joxean Fernández Matxin told the Diario Vasco newspaper in Spain. "
Hormonitasot ovat yksi osa urheilijan luontaista lahjakkuutta. Meitä ei ole veistetty samasta puusta. Varsinkin naisilla korkean luontaisen testotason omaavat saavat ratkaisen kilpailuedun kanssasisariinsa nähden.
"
No breach of the UCI antidoping rules was committed by the Spanish rider Iban Mayo of the Saunier Duval team. A further examination conducted by IRMS has enabled any possibility of testosterone administration to be ruled out. This further analysis was requested by the UCI following the notification by the Rome laboratory of a T/E value in excess of the norm laid down in the rules; that finding made further examinations necessary. The history of this particular case shows the vital need to await the closure of the relevant investigations before reaching conclusions."
Hormonitasot ovat yksi osa urheilijan luontaista lahjakkuutta. Meitä ei ole veistetty samasta puusta. Varsinkin naisilla korkean luontaisen testotason omaavat saavat ratkaisen kilpailuedun kanssasisariinsa nähden. "
Hiihdossahan on evätty heiltä mahdollisuudet, joiden luontainen hemo on korkea. Ennen verimanipulointia väkisinhiihti joku suomalainen jolla hemo oli pitkälti yli 200.
Toi uutinen, että kyse oli T/E arvosta on menny mulla ohi. Ne uutiset mitä mä olen nähnyt on puhuneet vain korkeasta testosteroniarvosta mikä on pikkusen eri asia kuin iso T/E ero. T/E ero saattaa olla iso vaikka testosteronitaso olisi ihan normaalilla tasolla.
Siltikin toi testausjuttu vaikuttaa edelleen siltä, että vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee. Tai mistä sitä tietää kun vähintäänkin tiedotus mättää. Toi näytehän oli tiedotteiden mukaan lähetetty Barcelonaan lisätutkimuksiin, mutta silti myöhemmin sanottiin Roomalaisen labran tehneen lisätutkimukset.
Toi uutinen, että kyse oli T/E arvosta on menny mulla ohi. Ne uutiset mitä mä olen nähnyt on puhuneet vain korkeasta testosteroniarvosta mikä on pikkusen eri asia kuin iso T/E ero. T/E ero saattaa olla iso vaikka testosteronitaso olisi ihan normaalilla tasolla.
Siltikin toi testausjuttu vaikuttaa edelleen siltä, että vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee. Tai mistä sitä tietää kun vähintäänkin tiedotus mättää. Toi näytehän oli tiedotteiden mukaan lähetetty Barcelonaan lisätutkimuksiin, mutta silti myöhemmin sanottiin Roomalaisen labran tehneen lisätutkimukset.
Niin pitäisikö tuomiokin langettaan lehtimiesten asiantuntemuksen perusteella. :seko:
Ihan vaan tiedoksi.
Ei viddu maastoketju...Et kai douppaa kun oot noin päivän hinnoista perillä:D ... Juuh itse en tiedä edes mitä mömmöjä on tarjolla:D :D ...
Niin pitäisikö tuomiokin langettaan lehtimiesten asiantuntemuksen perusteella. :seko:
Eikös asiat ole jo näin ja yleinen mielipide on tämän puolella? Tässä tietty auttaa jos UCIn ja muiden tahojen tiedotteet kertoisivat miten asiat ovat.
Eikös asiat ole jo näin ja yleinen mielipide on tämän puolella? Tässä tietty auttaa jos UCIn ja muiden tahojen tiedotteet kertoisivat miten asiat ovat.
Jaa mulla kun on ollut sellainen käsitys, että sivistysmaissa kansalliset tai kansainväliset lajiliitot tuomitsee doping:sta. Ottamatta jurikaan fillari lehden keskustelupalstan nimimerkki OJ:n asiantuntemusta huomioon. Silloin kun helposti tulee annettua vääriä tuomioita, kun asiantuntemus perustuu NAVATU -periatteeseen.
Tai sitten peräti tuomioistuin jos kyseessä on rikoslain alainen asia.
Kai noitavainojakin vielä esiintyy. Se kun on niin kivaa lynkata ihmisiä:D
Jaa mulla kun on ollut sellainen käsitys, että sivistysmaissa kansalliset tai kansainväliset lajiliitot tuomitsee doping:sta. Ottamatta jurikaan fillari lehden keskustelupalstan nimimerkki OJ:n asiantuntemusta huomioon. Silloin kun helposti tulee annettua vääriä tuomioita, kun asiantuntemus perustuu NAVATU -periatteeseen.
Tai sitten peräti tuomioistuin jos kyseessä on rikoslain alainen asia.
Kai noitavainojakin vielä esiintyy. Se kun on niin kivaa lynkata ihmisiä:D
Siis onko Iban Mayon jokin erityissuojelua tarvitseva pyöräilijä kun sä tästä hyppäsit takajaloillesi mun kirjoitusten ärsyttämänä? Minä vain olen lukenut virrallisten tahojen antamia tiedotteita ja sinun mukaanhan niitä on syytä uskoa. Hieno homma, että IRMS testin tuloksen jälkeen voidaan todeta Mayo syyttömäksi.
Samaan aikaan toisaalla laitetaan Jakschen päätä pölkylle ilman DNA-tutkimuksia vaikka Jaksche on DNA-tutkimusta itsekin toivonut. Tämä on virallisten tahojen touhua eikä sitä ole syytä kyseenalaistaa.
Siis onko Iban Mayon jokin erityissuojelua tarvitseva pyöräilijä kun sä tästä hyppäsit takajaloillesi mun kirjoitusten ärsyttämänä?
Totta kai Iban saa erityiskohtelua! Hänhän on huippu-urheilija.
Ei sun kommenteissa muu ärsytä kuin typerä asiantuntemattomuus edes perusasioista ja jonkinlainen vainoharhaisuus. Tai onko sitten tosiaan kiero luonne, joka saa tyydytystä huippu-urheilijan leimaamisesta perusteettomasti. Mutta älä huoli, se on yksi näitä jaloja suomalaisia luonteenpiirteitä:D
Totta kai Iban saa erityiskohtelua! Hänhän on huippu-urheilija.
Ei sun kommenteissa muu ärsytä kuin typerä asiantuntemattomuus edes perusasioista ja jonkinlainen vainoharhaisuus. Tai onko sitten tosiaan kiero luonne, joka saa tyydytystä huippu-urheilijan leimaamisesta perusteettomasti. Mutta älä huoli, se on yksi näitä jaloja suomalaisia luonteenpiirteitä:D
Missä kohti on tullut jotenkin mahdottoman asiantuntematonta juttua? Koita vähän perustella tai laittaa jotain vasta-argumentteja. Kun sun vastaukset on luokkaa "Sinä olet suomijuntti ja vidun väärässä olevana ihmisenä saat vielä jotain tyydytystä tästä", niin et sinäkään kovin hyvää kuvaa anna asiantuntemuksestasi ja varsinkaan vuorovaikutustaidoistasi. Kun sulla on enemmän kompetenssia kritisoida noita mun linkittämiä tutkimuksia, niin kerro ihmeessä mikä niissä on pielessä. Ehkä joku muukin kuin minä haluaisi kuulla.
mutanaama
24.06.2007, 09.11
Missä kohti on tullut jotenkin mahdottoman asiantuntematonta juttua? Koita vähän perustella tai laittaa jotain vasta-argumentteja. Kun sun vastaukset on luokkaa "Sinä olet suomijuntti ja vidun väärässä olevana ihmisenä saat vielä jotain tyydytystä tästä", niin et sinäkään kovin hyvää kuvaa anna asiantuntemuksestasi ja varsinkaan vuorovaikutustaidoistasi. Kun sulla on enemmän kompetenssia kritisoida noita mun linkittämiä tutkimuksia, niin kerro ihmeessä mikä niissä on pielessä. Ehkä joku muukin kuin minä haluaisi kuulla.
Pahasti OT
Älä välitä, menin itse samaan halpaan saman tyypin kanssa. Hän osaa kyllä kommentoida ja arvostella kaikkien muiden sanomisia, mutta on itse täysin sokea sanomisilleean. Dialogin ylläpitäminen on kokolailla mahdotonta, ja kun hän ei muuta keksi, niin heittää peliin suomijuntin, niin sillähän voi sitten dissata kaiken toisen sanoman. Joillakuilla on vaan niin paha olo, että pitää jatkuvasti yrittää jakaa sitä muille. Tsemppihali vaan sille GTRC:lle, kyllä se siitä:rolleyes:
Marko Kovanen
24.06.2007, 10.52
http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2007/jun07/jun23news
Pyöräilijöillä näyttää olevan joku liitto, mutta aika surkealta tuo toiminta näyttää. "Olisi ollut kiva, jos meille olisi kerrottu, mutta juttu oli ihan kuitenkin ihan kiva kaiken kaikkiaan." Tietysti liiton toimintaedellytykset on aika heikot, kun "meistä on kiva käydä suihkussa sillä puhtaana oleminen on siistiä"-tyypit menee kirjoittamaan nimensä kaikkeen mitä niiden eteen laitetaan ja vielä kertoo siitä julkisuudessa. Toisaalta mitä muuta voi odottaa tyypeiltä, jotka haluaa vaan ajaa pyörällä.
Kun UCI sanoo hyppää, ammattilaiset kysyy kuinka korkealle. Kaikki oikeuksistaan huolissaan olevat pyöräilijät varmaan miettii pitkään uransa jatkoa vaikka olisivat kuinka puhtaita. Tuollainen mielivalta ei johda mihinkään hyvään.
Ennen kuin joku alkaa itkemään miten dopingin vastainen taistelu on hyvästä, kerron, ettei kyseessä ole dopingin vastainen taistelu vaan se, että toinen osapuoli käyttää asemaansa mielivaltaisesti hyväkseen.
http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2007/jun07/jun23news
Kun UCI sanoo hyppää, ammattilaiset kysyy kuinka korkealle. Kaikki oikeuksistaan huolissaan olevat pyöräilijät varmaan miettii pitkään uransa jatkoa vaikka olisivat kuinka puhtaita. Tuollainen mielivalta ei johda mihinkään hyvään..
Puhtaan urheilian on helppo allekirjoittaa paperi. Jos tuntuu ettei pysty pyöräilemään puhtaana ja pärjäämään, voi siirtyä vaikka NHL kiekkoiliaksi tai tennispelaajaksi.
Voi tietysti ottaa riskin...............
Marko Kovanen
24.06.2007, 14.05
Puhtaan urheilian on helppo allekirjoittaa paperi. Jos tuntuu ettei pysty pyöräilemään puhtaana ja pärjäämään, voi siirtyä vaikka NHL kiekkoiliaksi tai tennispelaajaksi.
Entä jos ei halua antaa DNA-näytettä eteenpäin vaikka olisi puhdas? Ainiin DNA-näytteen antamisessa ei pitäisi olla mitään ongelmaa, jos ei ole rikollinen. Tää on taas niitä juttuja joissa allekirjoittamatta jättäminen ja kritiikki aiheuttaa rikolliseksi leimaamisen.
Mä oon vissiin ainut täällä joka näkee jotain väärää siinä, että allekirjoitusta vaativa taho hyötyy allekirjoituksista rahallisesti. UCI:lla voipi olla hieman kannustinta tulkita tuloksia urheilijaa vastaan vaikka mentäis rajoilla.
Turha kai jatkaa tätä täällä kun "rikollisia" pitää saada rangaista ihan millä tavalla tahansa ja jos jotain syytöntä pidetään vahingossa "rikollisena" se on sen oma syy. Pääasia, että suurin osa kiinnijääneistä on oikeasti syyllinen siihen mistä heitä syytetään.
Tietämätön
24.06.2007, 14.33
Kyllä mä ainakin olen käsittänyt niin, että jollei pysty urheilemaan puhtaana, niin kannattaa aloittaa pyöräily. Koska kaikki muutkin käyttää, niin se ei ole niin paha juttu niitä muita kohtaan...
Minun on paljon helpompi uskoa, että Jarkko Nieminen on puhdas kuin että kuka tahansa pyöräilijä, joka on Jarkon tasolla pyöräilyssä olisi puhdas.
Myönnettäköön, että Nadalin kohdalla en menisi vannomaan yhtään mitään, sen kunto tuntuu hieman yli-inhimilliseltä.
Turha kai jatkaa tätä täällä kun "rikollisia" pitää saada rangaista ihan millä tavalla tahansa ja jos jotain syytöntä pidetään vahingossa "rikollisena" se on sen oma syy. Pääasia, että suurin osa kiinnijääneistä on oikeasti syyllinen siihen mistä heitä syytetään.
Ei ole mitään väliä jos 9 syytöntä tuomitaan jos 1 ehkä vilpillinen saadaan tuomiolle ja halveksunnan kohteeksi.
T: Suomijuntti :D
Entä jos ei halua antaa DNA-näytettä eteenpäin vaikka olisi puhdas? Ainiin DNA-näytteen antamisessa ei pitäisi olla mitään ongelmaa, jos ei ole rikollinen. Tää on taas niitä juttuja joissa allekirjoittamatta jättäminen ja kritiikki aiheuttaa rikolliseksi leimaamisen.
Mä oon vissiin ainut täällä joka näkee jotain väärää siinä, että allekirjoitusta vaativa taho hyötyy allekirjoituksista rahallisesti. UCI:lla voipi olla hieman kannustinta tulkita tuloksia urheilijaa vastaan vaikka mentäis rajoilla.
Niin siis mä en ainakaan halua antaa DNA-näytettä, mutta samaan nippuun voisin laittaa myös veri- ja virtsanäytteen, eli en halua antaa mitään näytteitä koska siellä näytteissä ei mitään kiellettyä ole. Ymmärrän kuitenkin, että voin joutua antamaan näytteitä jos harrastan kilpaurheilua ja tämä on jotenkin siedettävää koska nämä auttavat karsimaan lääkkeiden käyttöä. Kun urheilun kuitenkin halutaan olevan puhdasta ja rahaa on rajoitetusti, pitää turvautua ennaltaehkäiseviin toimiin. Poliisikin saattaa pysäyttää aina välillä ja pyytää puhaltamaan alkometriin vaikka heillä ei olisi mitään syytä epäillä sun olevan känässä, mutta tämä on ihan hyväksyttyä koska rattijuoppoja ei haluta liikenteeseen.
UCI ei taida hyötyä noista allekirjoituksista rahallisesti. Rahallinen hyöty tulee siinä vaiheessa kun sopparin kirjoittanut urheilija kärähtää kielletyistä aineista. Isoimpana ongelmana tossa taitaa olla se, että testimenetelmät eivät ole riittävän luotettavia suhteessa rangaistukseen.
Tämä soppari on kyllä pääosin UCIn PR-toimintaa. Jos dopingin vastaista työtä haluttaisiin tehdä kunnolla, niin painopistettä pitäisi siirtää amatööreihin ja pikkutalleihin sekä pikkukisoihin.
Siivosin vähän GTCR-juttuja pois. pyritään pitäytymään asiassa.
Oli muuten torstaina rata-SM:issä ADT:n testit. Oikein epoanalyysilisällä...
Marko Kovanen
24.06.2007, 23.10
Siivosin vähän GTCR-juttuja pois. pyritään pitäytymään asiassa.
Oli muuten torstaina rata-SM:issä ADT:n testit. Oikein epoanalyysilisällä...
Jäitkö kiinni? :cool:
Marko Kovanen
24.06.2007, 23.15
UCI ei taida hyötyä noista allekirjoituksista rahallisesti. Rahallinen hyöty tulee siinä vaiheessa kun sopparin kirjoittanut urheilija kärähtää kielletyistä aineista. Isoimpana ongelmana tossa taitaa olla se, että testimenetelmät eivät ole riittävän luotettavia suhteessa rangaistukseen.
Jos testit olisi luotettavia, entiset rangaistukset riittäisi vallan mainiosti. Nyt alkaa tuntua, että olisi hyvä jos Landis voittaisi oman juttunsa. Sen jälkeen jouduttaisi oikeasti keskustelemaan nykyisten dopingtestien järkevyydestä.
Nyt alkaa tuntua, että olisi hyvä jos Landis voittaisi oman juttunsa. .
Joopa joo :cool:. Parempi , että kilpailuun otetaan vain ne joille kyseiset testit ei tee edes periaatteessa tiukkaa. Muut voi alkaa järjestämään omia kisojaan. Sponsoreita voi olla hankala tosin järkätä. Nykyinen järjestelmä on joka tapauksessa käytössä kun ei parempaa ole PISTE. Eikö se juuri pelastanut Mayon ?
Landis taas on oma lukunssa , eikä ansaitse kisoihin paluuta ihan äkkiä. Täysin sipanneesta taapertajasta muutos raivopäiseksi etappivoittajaksi , joka nyt yrittää kaikin tavoin , melkein naurettavuuteen asti , selitellä ja syyttä muita. Niin väärin , niin väärin.....yhyy yhyy
Marko Kovanen
25.06.2007, 12.08
http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2007/jun07/jun25news
Joo ei tee tiukkaa testeissä kun on sopivat aineen peittämässä toisten aineiden käyttöä. :D
Saatiin sit tämän myös vuoden Giron voittajalle jotain dopingsotkua. :)
Ernesti Kolpakko
25.06.2007, 12.21
Voi jeesuksen pillu mitä paskanjauhantaa, kyllä kai siinä nyt laskee horrrmoonitasot kellä tahansa jos istuu kolme viikkoa palliensa päällä ja veivaa kampia yli 5h päivässä.
Ja joku sanoi jotain että "urheilun halutaan olevan puhdasta" tjsp.
Kuka haluaa ja miksi? Mitä on "puhdas urheilu"? Ja ennen kaikkea, millä perusteella urheilun pitäisi olla puhdasta? Oletetaan että puhutaan nyt vain aikuisista ammattiurheilijoista. Musta tuntuu että tämä naurettavuuksiin menevä "puhtaan" urheilun tavoittelu saa aikaan paljon enemmän harmmia kuin se että sallittaisiin aineiden käyttö.
Oletetaan että puhutaan nyt vain aikuisista ammattiurheilijoista. Musta tuntuu että tämä naurettavuuksiin menevä "puhtaan" urheilun tavoittelu saa aikaan paljon enemmän harmmia kuin se että sallittaisiin aineiden käyttö.
Jenkeissä on tuo käyttäjäkaarti alkaen jopa 12v. Lieveilmiöitä on tuossa hommassa muutenkin niin paljon , että mulle käy puhdasurheilu hyvin.
Ammattinyrkkeilyssä ainakaan jenkkilässä ei teisteissä kärähdellä. Siellä on aineita joka lähtöön. Löytyy kivunsietolääkettä ( tosi tervettä ) ja agressiivisuutta lisäävää lääkettä. Salliminen esim pööräilyssä johtaisi samankaltaiseen kierteeseen ; Joka käyttää enemmän ja kovempia aineita voittaa jos hengissä maaliin selviää.
P.S Öörnesti kuule ; Jos määritellään paskanjauhanta , niin mun mielestä postauksesi oli juuri sitä.
Tietämätön
25.06.2007, 14.11
Jenkeissä on tuo käyttäjäkaarti alkaen jopa 12v. Lieveilmiöitä on tuossa hommassa muutenkin niin paljon , että mulle käy puhdasurheilu hyvin.
Ammattinyrkkeilyssä ainakaan jenkkilässä ei teisteissä kärähdellä. Siellä on aineita joka lähtöön. Löytyy kivunsietolääkettä ( tosi tervettä ) ja agressiivisuutta lisäävää lääkettä. Salliminen esim pööräilyssä johtaisi samankaltaiseen kierteeseen ; Joka käyttää enemmän ja kovempia aineita voittaa jos hengissä maaliin selviää.
Itseasiassa monikin ammattinyrkkeilijä on kärähtänyt ottelun jälkeen, mutta mikä siinä on kärytessä kun rangaistuksena on mitättömän pieni sakko ottelupalkkioon verrattuna eikä taida edes titteli mennä.
Ja joku sanoi jotain että "urheilun halutaan olevan puhdasta" tjsp.
Kuka haluaa ja miksi? Mitä on "puhdas urheilu"? Ja ennen kaikkea, millä perusteella urheilun pitäisi olla puhdasta? Oletetaan että puhutaan nyt vain aikuisista ammattiurheilijoista. Musta tuntuu että tämä naurettavuuksiin menevä "puhtaan" urheilun tavoittelu saa aikaan paljon enemmän harmmia kuin se että sallittaisiin aineiden käyttö.
Se olin minä kuka sanoi ton "urheilun halutaan olevan puhdasta". Ainakin minä haluan puhdasta urheilua niin kauan kuin minä urheilen koska aineiden salliminen pakottaisi minut joko lopettamaan kilpailemisen tai alkamaan itsekin ropittamaan. Aineiden käyttö suorituskykyvyn parantamiseksi on ihan aina epäterveellistä kun annokset ovat vähintään tuplat sairaudenhoidossa käytettyihin annoksiin verrattuna. Sitten joidenkin aineiden, esimerkiksi EPOn kohdalla on vielä kaikkea (http://www.cyclingnews.com/features/?id=badEPO) muutakin (http://jasn.asnjournals.org/cgi/con...6/3_suppl_1/S67) kivaa (http://www.jnjpharmarnd.com/company/n-casereports.html). Lisäksi EPOn kanssa on otettava rautalisiä, että aine edes toimisi ja nämä rautalisät tekevät aika pahaa sisäelimille. Ammattiurheilu on tietenkin asia erikseen, mutta nykyäänhän ammattilaiset ja amatöörit ajavat paljon samoja kisoja. Meinaatko, että kun ammattilaiset saisivat käyttää aineita, niin amatöörit lopettaisivat aineiden käytön ja sitten voitaisiin luopua testaamisesta? Ammatikseen ajavia amatöörejä on paljon ja siellä ne pahimmat douppaajatkin piilevät. Ammattilaisten testaaminen on kyllä enemmänkin PR-toimintaa ja jos amatöörien testauksen tehostaminen vaatii ammattilaisten valvonnan löyhentämistä, niin mä olen kyllä sen kannalla. Kun 19-v jannut ottavat ensiaskelia aikuisten luokkiin, niin ei ole kovin hyvä asia jos ympärillä pyörii lääkkeiden voimalla +30-v tai jopa +40-v veteraaneja.
Ohiampuja
25.06.2007, 21.55
Eihän douppauksessa mitään kehuttavaa ole, mutta on tämä nykyinen sohlaaminenkin aika surkeaa. Silloin Lahden MM-kisojen käryjen jälkeen homma hoidettiin suht'sukkelaan. Nyt odotellaan seuraavaa Touria, vaikka edellisenkään voittaja ei ole vielä selvillä. Mikä tuossa testien luotettavuuden ja kurinpidon pohkaamisessa voi kestää noin kauan.
Ps. Tänään oli Aamulehdessä hyvä esimerkki kuinka vastuuta jaetaan. Jos tullissa löydetään lentomatkustaja, jolta puuttuu esim viisumi, niin lentoyhtiö saa 3000 € seuraamusmaksun. Vaikka yhtiö on siihen syytön, niin tällä niitä kannustetaan estämään laitonta maahanmuuttoa. Minkälaisia kannuste "sakkoja" voitaisiin jakaa tallipäälliköille, tallin lääkäreille...
Mikä tuossa testien luotettavuuden ja kurinpidon pohkaamisessa voi kestää noin kauan.
No kun nykyään voi viedä tapauksen vetoomustuomioistuimeen ja siellä ei pelkkä T/E-arvo riittää vaan pitää olla IRMS-testin tulokset myös. IRMS-testin tuloksissakaan ei riitä jos vain yksi tunnusluku näyttää positiivista vaan neljän tai kahdeksan pitää mennä punaiselle (WADA tai UCI ei kerro kuinka monen tunnusluvun pitää näyttää positiivista). Noin 8% ulkopuolista testosteronia sisältävistä näytteistä saa vain yhden tunnusluvun näyttämään positiivista ja se ei riitä doping-rikkomuksen osoittamiseksi jos urheilija vie tapauksen vetoomustuomioistuimeen. Jos ensimmäinen testi ja IRMS-testi ovat ristiriidassa keskenään, niin silloin pitäisi tehdä seurantatestejä.
Ps. Tänään oli Aamulehdessä hyvä esimerkki kuinka vastuuta jaetaan. Jos tullissa löydetään lentomatkustaja, jolta puuttuu esim viisumi, niin lentoyhtiö saa 3000 € seuraamusmaksun. Vaikka yhtiö on siihen syytön, niin tällä niitä kannustetaan estämään laitonta maahanmuuttoa. Minkälaisia kannuste "sakkoja" voitaisiin jakaa tallipäälliköille, tallin lääkäreille...
Toivoa tietysti täytyy ettei UCI ole niin tyhmä (tai pysyvästi humalassa Aiglen kauniiden viinitilojen tuotteista), etteikö se ymmärtäisi tallien vastuuta. Ehkä ongelma on, kuten moni tässäkin ketjussa on todennut, todistamisen sietämätön vaikeus, talleille on vaikea lätkäistä seuraamuksia, kun dopingin osapuolia on vain urheilija ja talli (siis lääkärit ja hierojat), ja kummallakin on yhteneväinen etu. Näyttää siltä, että UCI yrittää päästä talleihin käsiksi kiertotietä urheilijoiden kautta. Jos vuoden palkka menee kuitenkin, on ehkä enemmän yllykettä laulaa. Eihän tämä reilua ole, mutta toisaalta testeissä jää niin harva kiinni, että tuskin kukaan sitä vuoden palkkaansa menettää ennen seuraavaa Puertoa.
Ja sitten kun menettää, ehkä UCI palkkaa lakimiehen pyöräilijän avuksi vaatimaan korvauksia tallilta, koska se painosti käyttämään aineita. Joo, sit mä heräsin ja vein kissan ulos.
UCI on kyllä kääntänyt vangin dilemman (http://fi.wikipedia.org/wiki/Vangin_dilemma) aivan päälaelleen.
Jan
Marko Kovanen
26.06.2007, 12.29
UCI, IOC, WADA ja muut ei oikeasti ole kiinnostuneita dopingin käytöstä. Kiinnijäämiset on suurempi ongelma. Dopingin käytön oikeisiin syihin ei edellä mainituilla järjestöillä ole mitään kiinnostusta puuttua. Johan siitä kertoo se, että urheilija on itse vastuussa kaikesta mitä hänen ruumiistaan löytyy. Jos joku lisää urheilijan aamiaismuroihin dopingia syy on urheilijan. Jos urheilijan käyttämään ravintolisään on eksynyt valmistusvaiheessa jotain kiellettyä ainetta syy ei ole valmistajan vaan syy on urheilijan. Nyt urheilija joutuu vielä maksamaan UCI:lle isot rahat, jos jotain tällaista käy.
On helpompaa tehdä sellainen järjestelmä jossa on aina yksi selkeä syntipukki kuin sellainen jossa tapaukset tutkittaisi kunnolla.
Kunnollista tutkimista suorittaa ainoastaan viranomaiset, jotka taitaa aiheuttaa suurimman osan dopingkäryistä. Urheilujärjestöjen pomot vaan puhuu lämpimikseen ja yrittää kuulostaa mahdollisimman uskottavilta.
Marko Kovanen
26.06.2007, 15.47
http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2007/jun07/jun26news2
No. Joku muukin on huomannut, ettei UCI:n lappu välttämättä ole ihan laillinen.
http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2007/jun07/jun26news2
No. Joku muukin on huomannut, ettei UCI:n lappu välttämättä ole ihan laillinen.
Cordero? Hän tai hänen lakimiehensä on varmaan nähnytkin sopimustekstin. Sinänsä jännä, että hän puhuu siihen malliin, että sopimus saattaa olla ristiriidassa Espanjan lainsäädännön kanssa, mutta heti perään jatkaa, että kuskit ketkä rustaa nimen paperiin pääsevät hänen kisaan.
Kyllä ainakin WADAa taitaa kiinnostaa urheilijoiden käräyttäminen kun se saa heidät näyttämään paremmalta ja tuo rahaa. Tai ehkä voisi sanoa, että WADAa kiinnostaa ammattipyöräilijöiden käräyttäminen kun ei tarvitse pelätä kenenkään oikeasti tärkeän ihmisen suuttuvan.
Teukka-74
27.06.2007, 21.56
Astanan Matthias Kessler on antanut positiivisen näytteen.
Astanan Matthias Kessler on antanut positiivisen näytteen.
Sehän on positiivista :D. Kohta alkaa tuo "kestävyysurheilun gladiaattoreiden" kisa ranskanmaalla , eikä taida olla viimevuoden voittajakaan vielä maalissa :rolleyes:
Tietämätön
27.06.2007, 22.05
Kyllä ainakin WADAa taitaa kiinnostaa urheilijoiden käräyttäminen kun se saa heidät näyttämään paremmalta ja tuo rahaa. Tai ehkä voisi sanoa, että WADAa kiinnostaa ammattipyöräilijöiden käräyttäminen kun ei tarvitse pelätä kenenkään oikeasti tärkeän ihmisen suuttuvan.
Ketä WADA muka suojelee? Ennen WADAA todellakin näytti siltä, että dopingia ei edes yritetä kitkeä. Kun WADA aloitti toimintansa oikein toden teolla, niin tulostakin alkoi syntyä. Minä ainakin näen aika pitkälle pelkästään WADAn ansioksi, että jenkkiyleisurheilijatkin alkoivat käryämään ja ammattimaisia dopinlaboratorioita on paljastettu.
Ammattipyöräilijöiden itku ei minua puolestaan kiinnosta pätkääkään. Perustakoot sitten vaikka omia kisojaan, jos eivät halua noudattaa sääntöjä.
Ketä WADA muka suojelee? Ennen WADAA todellakin näytti siltä, että dopingia ei edes yritetä kitkeä. Kun WADA aloitti toimintansa oikein toden teolla, niin tulostakin alkoi syntyä. Minä ainakin näen aika pitkälle pelkästään WADAn ansioksi, että jenkkiyleisurheilijatkin alkoivat käryämään ja ammattimaisia dopinlaboratorioita on paljastettu.
Ammattipyöräilijöiden itku ei minua puolestaan kiinnosta pätkääkään. Perustakoot sitten vaikka omia kisojaan, jos eivät halua noudattaa sääntöjä.
Ihan mutuna ajattelen , että jenkkien ja ammattipööräilyn aineidenkäyttö meni yli. Omat koirat niin sanoakseni puri ( tarkoituksella ).
P.S Tänään hetken ES-kanavalta katselin jotain kisaa jossa usan kuulamiehet pökki taas pitkiä kaaria. Kuinkahan kaaret lyhenee MM kisoihin :cool: ?
Äsken oli Astana vielä ylivoimaisesti kovin joukkue, mutta nyt Kesslerin annettua positiivisen näytteen ja Mazzolenin mahdollinen ulosheittäminen muuttaa tilannetta paljon. Kashetschkin ei näytä olevan viimevuotisessa vireessä, joten jäljelle jäätävät enää väsynyt Savoldelli sekä kaksi kapteenia Vinokourov ja Klöden. Todella kova nippu on kasassa edelleen, mutta yhtä dominoivaa Touria on turha odottaa. Olisivat antaneet Redondolle mahdollisuuden. Olen seurannut tätä ehkä suurimman espanjalaislupauksen otteita erityisellä mielenkiinnolla tällä kaudella.
Eiköhän tärkeintä ole että doupparit narikkaan!!
Kannatan kaikkia mahdollisia PITÄVIÄ testejä!!
Tää Petacchin "kärähtäminen" astmalääkkeistä on kyllä jo vähän liikaa, meni hermot. Ei nyt tällaisista triviaaleista mitään kilpailukieltoa tarttis antaa ja kaikkee sellaista. Vähän naurettavaa jos menee ura pilalle ja miljoonien palkat sivu suun astman hoidosta kun kaikki kuitenkin tietää ettei veridopingia voi havaita testeillä ja niinpä kuka tahansa voi doupata halutessaan joillakin ihan oikeasti tehokkailla keinoilla. Ja kaikki uutiset pyöräilystä on vaan dopingia voi perkele, kylillä kauhistellaan päin naamaa että miten voin harrastaa kauheata dopingurheilua no entäs vaikka hiihto tai mikä vaan pesäpalloilu...
Jussi T.
28.06.2007, 17.33
No joo, Petacchi taisi itsekin tunnustaa että tuli vissiin otettua yksi piipullinen liikaa... Itsekin olen joskus ammoin salbutamolia käyttänyt eikä siitä astmaatikko varmasti mitään ylivertaista apua saa eli tuosta voidaan varmaan olla mitä mieltä vain. Tuossakin aineessa vaan on esitetty viitteitä siihen että jos piikittäisi tarpeeksi nuhapiipun sijaan niin voisikin vaikuttaa ihan toisiin asioihin kuin hengen kulkuun eli on siis pitänyt säätää maksimiraja. Koska kyse on kuitenkin aika kovan tason ammatinharjoittamisesta en usko että vastuusta on enää takavuosien tavoin kovin helppo livahtaa.
Itsekin olen joskus ammoin salbutamolia käyttänyt eikä siitä astmaatikko varmasti mitään ylivertaista apua saa eli tuosta voidaan varmaan olla mitä mieltä vain. .
Tervekö saa? Ainakin sillä on menty Intissä urheilujoukkojen uintitestin uusinta :cool:
Marko Kovanen
28.06.2007, 20.10
Tää Petacchin "kärähtäminen" astmalääkkeistä on kyllä jo vähän liikaa, meni hermot. Ei nyt tällaisista triviaaleista mitään kilpailukieltoa tarttis antaa ja kaikkee sellaista. Vähän naurettavaa jos menee ura pilalle ja miljoonien palkat sivu suun astman hoidosta kun kaikki kuitenkin tietää ettei veridopingia voi havaita testeillä ja niinpä kuka tahansa voi doupata halutessaan joillakin ihan oikeasti tehokkailla keinoilla. Ja kaikki uutiset pyöräilystä on vaan dopingia voi perkele, kylillä kauhistellaan päin naamaa että miten voin harrastaa kauheata dopingurheilua no entäs vaikka hiihto tai mikä vaan pesäpalloilu...
Eikö se ole hyvä, että rikolliset jää kiinni ja saa rangaistuksen? Mahdollisimman kovan vielä niin eipä enää toisen kerran riko lakia. :D
Jos riittävästi testejä tehdään , niin jossain kohtaa homma puhdistuu. Ainakin periaatteessa. Jos silloin joku suomalainen olis edes lähellä kärkeä.
Jussi T.
28.06.2007, 20.42
Tervekö saa? Ainakin sillä on menty Intissä urheilujoukkojen uintitestin uusinta :cool:
No kun ylimääräistä etua ei saa kumpikaan. Jos on astma niin salbutamol ainakin periaatteessa vähentää ahdistusta. Terveellä ei auta enempää. Maitojauhettakin hengittämällä olisi uusinta onnistunut jos niin tiukalle veti.
No kun ylimääräistä etua ei saa kumpikaan. Jos on astma niin salbutamol ainakin periaatteessa vähentää ahdistusta. Terveellä ei auta enempää. Maitojauhettakin hengittämällä olisi uusinta onnistunut jos niin tiukalle veti.
En itse kyllä asialla ollut , kun olen tykkimies. Kaveri sen aikanaan teki. Hyödystä en itse tiedä. Olen ymmäränyt , että urheilijoilla esiintyy ns. rasitusastmaa??! Vielä aika usein :seko: !! Oikeestaan tulin juri siihen tulokseen....Hirteen vaan kaikki :D
Jaksche, Jaksche, Jaksche, mitä meinaat kertoa?:seko::rolleyes:
Marko Kovanen
29.06.2007, 23.55
Pari Phonakin kuskia oli saanut kuvansa uusimpaan Tieteen Kuvalehteen. :) Lehti tais ennakoidan Landisin tuomion, kun mä en oo vielä kuullut, että se ois julkaistu.
Jaksche myönsi olleensa "Bella", "nro 23" Fuentesin klinikalla. Jaksche kertoi myös käyttäneensä dopingia vuodesta 1997 lähtien systemaattisesti. Ja tallejahan olivat vaatimattomasti Polti, Telekom, Once, CSC ja Libery Seguros. Jaksche on suostunut tekemään yhteistyötä KOK:n ja WADA:n kanssa, joka merinnee saksalaiselle lyhyempää kuin kahden vuoden kilpailukieltoa.
Jos riittävästi testejä tehdään , niin jossain kohtaa homma puhdistuu. Ainakin periaatteessa. Jos silloin joku suomalainen olis edes lähellä kärkeä.
Itse olen ajatellut homman menevän niin että jos doping loppuu ja suomalaiset ajajat ovat sen jälkeen kärjessä, niin kaikki ovat varmoja siitä että ne suomalaiset vetää jotain kun ne on niin lähellä kärkeä...
Itse olen ajatellut homman menevän niin että jos doping loppuu ja suomalaiset ajajat ovat sen jälkeen kärjessä, niin kaikki ovat varmoja siitä että ne suomalaiset vetää jotain kun ne on niin lähellä kärkeä...
Siis lähellä kärkee vai kärjessä :seko:.............Suomalainen vetää totta kai :D.
Festinassa ajoi muistaakseni suomalainen silloin ns. "kulta-aikoina"....:rolleyes:
Marko Kovanen
01.07.2007, 11.52
Jaksche myönsi olleensa "Bella", "nro 23" Fuentesin klinikalla. Jaksche kertoi myös käyttäneensä dopingia vuodesta 1997 lähtien systemaattisesti. Ja tallejahan olivat vaatimattomasti Polti, Telekom, Once, CSC ja Libery Seguros. Jaksche on suostunut tekemään yhteistyötä KOK:n ja WADA:n kanssa, joka merinnee saksalaiselle lyhyempää kuin kahden vuoden kilpailukieltoa.
http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2007/jul07/jul01news
Vai, että UCI:llä on jotain sopimuksia dopingtesteistä. :rolleyes: Alempaa löytyy UniBet-juttu, joka kertoo miten rehellisissä ja oikeudenmukaisissa merkeissä pyöräilymaailmassa mennään. Eka et saa osallistua, kun se on "laitonta" ja sit et saa osallistua, kun sulla ei ole näyttöjä, koska et saanut osallistua aikaisempiin kisoihin. Sit itketään miten doping vie sponsorit, kun uutta sponsoria kohdella näin.
Marko Kovanen
01.07.2007, 11.55
Festinassa ajoi muistaakseni suomalainen silloin ns. "kulta-aikoina"....:rolleyes:
Eipä ajanut enää vuonna 1998, jolloin ne aloitti dopingin käytön. ;) Sai vielä jonkun ikävän sairauden, just ennen kuin ois noussu keltaiseen paitaan.:(
Eipä ajanut enää vuonna 1998, jolloin ne aloitti dopingin käytön. ;) Sai vielä jonkun ikävän sairauden, just ennen kuin ois noussu keltaiseen paitaan.:(WTF? Ylellä näytetyssä dokkarissa vasikka sanoi, että suomalainen oli samanlainen kuin kaikki muutkin.
http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2007/jul07/jul01news
Vai, että UCI:llä on jotain sopimuksia dopingtesteistä. :rolleyes: Joo, samoin OP:n listoilta on yllättäen pudotettu osa nimistä pois. UCI on korruptoitunut, WADAlla vähän enemmän uskottavuutta. :eek: Kaikki käyttää, fair play, mutta jotkut poltetaan elävältä.
Jaksche, Jaksche, Jaksche, mitä meinaat kertoa?:seko::rolleyes:
Ainakaan mua ei yllättänyt tieto jossa ko. henkilö sanoi tallipomojen tienneen kaikesta. Ja tietää tänäpäivänäkin. On vaan jeesusteltava muiden mukana. Homma on puhdasta vasta ( jos koskaan ), kun nämäkin henkilöt saa rangaistuksia jotka tuntuu.
Siis lähellä kärkee vai kärjessä :seko:
Ensimmäinen, neljäs, viides ja seitsemäs.
Ensimmäinen, neljäs, viides ja seitsemäs.
Joo. Ymmärsin väärin :(. Luulin , että toinen , kolmas , kuudes ja viideskymmeneskahdeksas. Virheitä sattuu :D
Marko Kovanen
01.07.2007, 21.35
http://www.hs.fi/urheilu/artikkeli/CSC-talli+harkitsee+oikeustoimia+Jakschea+vastaan/1135228412156
Jaksche ei varmaan älynnyt nauhoittaa keskustelujaan. Ne ois nyt kovaa valuuttaa, jos joutuu oikeuteen.
Kjell Carlström on allekirjoittanut UCI:n "Riders’ commitment to a new Cycling" -paperin.
Tämän päivän aamulehdessä on ihan asiallinen juttu dobingtutkinnasta ja tutkimattomuudesta. Kyllä noi määrät kertoo omaa tarinaansa ketä testataan ja tai missä vaan ollaan testaavinaan.
StantheMan
05.07.2007, 21.44
Ohessa Lancen vastine häneen kohdistuviin doping-epäilyihin: The Physiological Basis of Lance The Physiological Basis of Lance
Armstrong’s Tour de France Performances. Taitaapi olla aika vanha mutta kuitenkin...
PDF (http://www.thepaceline.com/lance/exhibits/ex1.pdf)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.