Näytä tavallinen näkymä : Talvipyöräily
No nyt alkoi aamulla olla lievää extreemiä. Hyrpiidillä töihin, 20 km enimmäkseen myötäiseen tuuleen. Maaseudulla, siellä kun maajussit auraavat rahtina kelvit auroillaan, joissa on isot kulutusklossit pohjassa, oli eiliseltä jäänyt semmoinen 2 cm loskakerros joka oli sitten ihanasti jäätynyt kärmeksille kun muu väki oli siitä kiemurrellut. Kaupungin päässä ioli sitten klv karhennettu pitkittäisurille ja ajo sujui ok. W 106:t 47 mm toimivat yllättävänkin hyvin... saas nähdä millaista on meno illemmalla kotiinpäin vastatuuleen. No, tuuli varmaan puhaltaa kelvit puhtaiksi - toivottavasti ei konkelia kumoon...
H. Moilanen
13.01.2012, 14.13
Hiukan oli talvipoluissa vielä toivomisen varaa. Paikoin piti alamäkeenkin tunkata.
Risto Koivunen
13.01.2012, 16.50
Jänskää oli tänään, kun kevyt kerros uutta lunta peitti alla olevan jään. Erään hyvin loivan mäen alla meinasi lähteä perä alta kaarteessa, onneksi ei ollut paljoa vauhtia. Tarkemmalla tarkastelulla siitä kohtaa löytyi lumen alta noin sentin kerros kunnon peilijäätä.
kolistelija
13.01.2012, 17.10
Lumen tultua sai jännittää piilokärmeksiä melkein tujut pöksyssä. Lopulta ymmärsin että ne eivät vie mukanaan jos vauhtia on yli 25km/h, joten tempoiluksihan se meni...
Vecculiko
14.01.2012, 01.15
Perjantai 13. pitihän se arvata. Ketjun lenkki poikki, takavaihtajan korvake ja takavaihtaja solmuun paluumatkatkalla töistä kotiin. Totesin aika nopeasti, että NW Arcticit eivät ole hyvät kävelykengät lumen peittämällä jäällä. Tuli otettua vielä lipat tarpoessa ja toisesta polvesta ajohousut puhki. Tuli sitten koettua kerralla kaikki talvipyöräilyn ihanuudet. Niin ja matkaa kotiin oli jäljellä vielä lähes 20km.
sakuvaan
14.01.2012, 01.42
Espoon polut oli tosi nopeessa kunnossa, sai jopa vähän säälittäviä droppejakin tehtyä. Hauskaa oli :)
Jake_Kona
14.01.2012, 01.49
Parempi laittaa liikaa päälle kuin palella kesken matkan.
Itse en terveyttä viitsi riskeerata. Paha paikka olla 35km päässä kotoa
kun vilu yllättää.
Kai se perinteisesti on kädet ja jalat kun ensiksi kylmettyvät.
Sitä voi hetken kestääkkin, mutta torson ja kaulan alue jos saa viimaa
lenkistä on nautinto kaukana.
Jos laittaa liikaa päälle, saattaa kastua läpi -> kylmettyy. Mukaan toki vaikka ylimääräinen kevyt takki sekä ylimääräiset käden-, kaulan- ja jalansuojat.
Johan Moraal
14.01.2012, 10.54
Niin. Jos laittaa liian vähän päälle niin voi koita ajaa kovemmin jos se siitä sitten kuumenisi, mutta jos on liikaa päälle joutuu hidastamaan eli menee lenkki pilalle. Kylmässä säässä parasta jättää pitkät loppuveryttelyt pois, siinä paleltuu. Kunnon reeni ja kun homma on tehty niin sisälle siitä.:)
ppikkupe
14.01.2012, 11.10
Niin. Jos laittaa liian vähän päälle niin voi koita ajaa kovemmin jos se siitä sitten kuumenisi, mutta jos on liikaa päälle joutuu hidastamaan eli menee lenkki pilalle. Kylmässä säässä parasta jättää pitkät loppuveryttelyt pois, siinä paleltuu. Kunnon reeni ja kun homma on tehty niin sisälle siitä.:)
Juu. Kyllä se näin on, että kun saa itsensä lämpöiseksi, niin ei siinä enää kesken lenkin kylmä tule ellei sää radikaalisti muutu. Parasta on lähteä hiukkasen kevyesti ja siten, alussa tuntuu viileältä. Olosta tulee ainoastaan tukala, jos on topannut itsensä täyteen ja ainoa vaatekerta on puolivälissä hiestä litimärkä.
Jos tietää pitävänsä taukoja, niin pieneen juomareppuun mahtuu jotain kevyttä fleecea, sekä vaihtosormikkaat, miksei vaihtosukat ja kuiva pipokin.
Johan Moraal
14.01.2012, 13.07
Reittisuunnittelu on tietysti tärkeä. Jos ensin mäkistä metsätietä ja sitten hikisenä avoinaista maantietä vastatuuleen kotiin niin ei ole hyvää..
Itse huomannut, että reppu on ikävä kampe, nyt kun hikivesi ei ole kovin jees. Monasti on lenkin jälkeen suoraansanottuna perse aivan märkä vaikka muualla olisi juuri passelisti vaatetta.
Vähän pattitilanne, kun juomista pitää olla mukana näilläkin keleillä ja rungossa ei ole pottutelinettäkään. Kalut kulkis kyl satulalaukussakin, mut toi juotava...
Ehkä ompelen Wettexistä alupuseron :D
ppikkupe
14.01.2012, 16.28
Itse huomannut, että reppu on ikävä kampe, nyt kun hikivesi ei ole kovin jees.
Minulla on Vauden en-muista-mikä -juomareppu, jossa selkää vasten tulee verkko ja itse reppuosassa on pienet metallivahvikkeet, jotka pitää repun irti selästä. Varsin toimiva ratkaisu ilmanvaihdon kannalta, eikä se myöskään tunnu huonolta selässä.
Joku semmoinen varmaan ei hiostaisi niin.
On tuossa CamelBakin Lobossa aika syvät urat ja pehmustepinta semmoista verkkosysteemiä. Mut kuka sitä ilmaa siellä pienissä kolosissa tuulettais selän tanana. Luulen, että vaatteet vielä tukkivat ne melkotehokkaasti. Isona syynä tietysti nyt käytössä oleva kohtuullisesti tuulen ja kosteudenpitävä takki. Ei pääse tuulettumaan kosteus pois. No kohta on taas kesä ja tuuli saa puhaltaa läpi :D
http://i449.photobucket.com/albums/qq213/belsfieldcycle/Camellobo2.jpg
Onceagain
14.01.2012, 17.35
Riippuu tietysti miten kovaa ja kuinka kauan ajelee, mutta meikäläinen ei paljon vesiä mukana raahaa näin talvella. 1-2 tunnin "semirauhalliset" fillarilenkit täpärillä menee vielä nätisti, samoin 60-90 min juoksut. Päivän mittaan kun juo hiukan enemmän vettä niin hyvin pärjää ja vesi ehtii mukavasti imeytyä kroppaan ennen treeniä.
Eihän sitä varmaan tarvis välttämättä juotavaa, mutta kun on tottunut hörppimään niin ei uskalla luopuakaan.
Näillä pikkupakkasilla ei keli aja porsasta vielä kotiin, joten 2,5-3h yleensä pituus. Eilen meni ylikin kolme tuntia tavallista korkeammalla 13km/h keskarilla ja viimoisen tipan imaisin letkusta 5km ennen kotipesää. Reilu litra oli mukana.
Jahka tästä pakkanen kirraa, niin tulee välikerrokseen imevämpää kangasta. Ehkä sitten pysyy perse kuivana :p
Kosti K.
14.01.2012, 20.15
Muistakaahan nauttia välillä, kuten minä tein tänään (http://liikenteessa.wordpress.com/2012/01/14/kolme-kuvaa-talvipyorailysta/). :)
Cyklooppi
14.01.2012, 20.17
Napakan vastatuulen takia tämän päiväinen talvipyöräily oli suhteellisen hanurista. Myötätuulessa ja suojaisissa paikoissa taas vallan mukavaa.
Jake_Kona
14.01.2012, 20.27
Nyt oli huppupäässä-keli. Lisää huimasti ilmanvastusta, mutta ei naaman paleltuminenkaan ole mukavaa.
Taas kalvotakki oli hyvä. Paksua villaa alla ja tekninen alusasu. Pärjäsi
Jestas kun ihmisillä on vaatteita päällä. Ohut softshelli ja alusasu menee tonne -10C.. kalvotakki päällä tulee kauhea hiki, jos tuulee lujaa niin ehkä melkein.
Jake_Kona
14.01.2012, 21.42
Ihme nudisteja.
-10°c ja tuulta 12m/s
Kai siinä pitää vähän olla vaatettakin päällä kun on kaukana kotoa metsätaipaleella.
Muuten syö karhut jäätynyttä raatoa:rolleyes:
-15C ja 10-15m/s sekunnissa tuulta merellä luistellessa.. aivan jäässä alkuun mutta kun veri alkoi kiertää tuli yllättäen lämmin. Olen joka vuosi yrittänyt totuttaa itseäni kylmään syksyisin ja alkutalvesta pitämällä mahdollisimman vähän vaatteita. Toimii mutta tänä vuonna on ulkoilu jäänyt vähiin.
Olen talven jokaisena vapaapäivänä vetänyt 4-6:n tunnin lenkkiä, useimmiten en ole viitsinyt ottaa vettä mukaan ja jos olen niin on ollut korkeintaan .75 litran juomapullo josta olen juonut korkeintaan puolet. Päälläni on ollut pelkkä huppari, kaksi teepaitaa, verkkarihousut, välillä tykit, urheilusukat, tennarit ja kaulahuiviputki. Ainakaan vielä ei ole palellut muualla kuin varpaissa vaikka on ollut navakkaakin tuulta ja pakkasta. Niin ja onhan mulla aina pipo, hanskat ja kypärä.
Hih, mulla on ollut suu niin messingillä viime päivinä, että vaimo kokeili eilen täpäriä nastarenkailla :)
Ei oikein tykännyt teräsjäisistä urista ja kengänjäljistä - perä kuulemma luisteli liikaa...
Meinasi kokeilla uudestaan talvipyöräilyä kun on vähemmän jäätä.
Hyötypolkija
15.01.2012, 00.01
Budgetin poistopisteessä nuo sinisalot on 13 euroa (https://www.budgetsport.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=56401425), Tuossa sanotaan että vain webbikaupassa, mutta omani ostin ihan kaupasta.
Satuin olemaan liikkeellä(kiire oli...) Tammistossa ja kävin siellä Budgetissa ja sielläkin oli noita, mutta missään ko. korissa ei lukenut hintaa. Myyjillä oli kiire ja samoin mulla, joten en jäänyt kysymään, mikä niitten hinta nyt olis ollu, mutta ihan laidasta laitaan olis löytyny kokoja korista. Joissain luki ovh. 29.
Tilasin noi netistä ja hävisin (ehkä) 7 egee, mutta ainakin mulle ihan riittävän hyviltä ne vaikutti siellä kivijalassa. Maanantaina pitäis olla noudettavissa. Hyv(i)ä vinkk(e)i, kiitos siitä(niistä)!
W106:ia nastarenkaita(Nokian siis) löytyy näemmä todella hyvin eri kokoja kaiken maailman Prismoista ja Budgeteista. Hintakonsensus tuntuu olevan n. 29e/kpl. Samaan aikaan pyöräliikkeet tuntuu vaan nostaneen niiden hintoja... Erikoista.
Nastoille tosiaan ollu viime päivinä jopa käyttöä, vaikka viimeiset pari päivää ne ovatkin olleet jopa melko turhat. Edes nastat ei auta, kun teräsjään päällä on riittävästi pakkaslunta. Ja varsinkin noi W106:set on melko liukkaat, kun se jää on alla oikein kunnolla urilla tms. epätasainen. Mutta noilla nykyisillä kyllä pärjää kohtuudella ja pakko sanoa, että on noi 47-milliset vaan selvästi paremmat talvirenkaat(TM) kuin sama Nokialainen 37-millisenä oli.
Jestas kun ihmisillä on vaatteita päällä. Ohut softshelli ja alusasu menee tonne -10C.. kalvotakki päällä tulee kauhea hiki, jos tuulee lujaa niin ehkä melkein.
No mutta kunnon gentlemanni Smo:lla on sen verran jänestoa suonissa aina, ettei pieni viileys haittaa.
Nyt on pakko tehdä jotain sille, että varpaat eivät kestä kylmää. Onko kellään näitä: Mavic Thermo Plus (https://fi.rosebikes.eu/product/detail/aid:514366)? Tai löytyisikö äkkiseltään jostain lähikaupasta vastaavia? Muita suosituksia?
^Käy plokkaamassa hyvinvarustellusta apteekista Grabberin varpaanlämmittimiä. Mansku 5:n Yliopiston Apteekista löytyi ainakin vielä viime talvena. Noilla saa ainakin jotain apua alkuun.
Nyt on pakko tehdä jotain sille, että varpaat eivät kestä kylmää. Onko kellään näitä: Mavic Thermo Plus (https://fi.rosebikes.eu/product/detail/aid:514366)? Tai löytyisikö äkkiseltään jostain lähikaupasta vastaavia? Muita suosituksia?
Sportfiren karvasuojat ovat kohtalaisen hyvin toimineet itselläni. Velosportissa oli niitä viime talvena, en tiedä onko nyt. Noita lämpöpakkauksia tosiaan saa apteekeista (muun muassa) ja toimivat varsin hyvin. Hieman kalliimpia pidemmän päälle, kai, mutta ainakin akuutin tarpeen hoitaa mainiosti ja ehtii sitten katselemaan kengänsuojia tai sähköpohjallisia.
Cyclocrossiinhan muuten alun perin lisättiin juoksu- ja kanto-osuudet varpaiden ja sormien lämmittämiseksi. N. 10 minsan välein muutamaksi kymmeneksi metriksi jalkautuminen oikeasti auttaa, mutta sinulla taitaa olla tuota matkaa muutenkin ihan tarpeeksi.
Kunnon kenkäsuojat maksavat itsensä nopsaan takaisin, kun työmatkoissa menisi 6€ päivässä Grabbereihin. Lisäksi omat tapani tuntien luulen, että kaikki sellaiset erillispussukat tai sähkölaitteet jäisivät käyttämättä. Sportfire on hyvä vinkki - täytyypä pirauttaa Mäkelänkadulle ja varmistaa saatavuus.
Käyttäjäarviot Mavicin kengänpäällisistä ovat olleet niin huonoja (vrt. CRC ja hajoavat vetskarit (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=60151)), että mä en ainakaan raaskisi ostaa niitä ilman isoa alea.
Ihmetellääs vähän. Muuten alkaa talviajovarusteet olla iskussa, paitsi varpaat tuppaavat palelemaan, kun lähestytään (ja alitetaan) –10° ja lenkit kestävät sen 3–4 tuntia. Maantiepolkimista (vanhat Shimpat, joihin menee Lookin muoviset klossit) ei hotsittaisi luopua, siten aika moni talvikenkä on pois laskuista. Myöskään lämmitettävät pohjalliset eivät houkuta.
Nykysettinä siis merinosukat (enempää sukkia ei mahdu), maantiekengät lämpöpohjallisilla (siis folio-villayhdistelmä), kengän päällä villasukka (jossa klossin kohdalla kolo) ja päällimmäisenä neopreeniset kengänsuojat.
Vanhasta ketjusta (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?37152-Vinkkej%E4-pitk%E4%E4n-talviajoon) löysin maininnan "lämpölevyn" laittamisesta pohjallisen alle klossin kohdalle ja tarkennuksen ihmemateriaalista: "jotain styroksin tapasta mutta 1mm paksua vaan ja auttaa siihen ettei se kylmä rauta hohda läpi kylmää". Kävin noilla spekseillä K-Raudasta utelemassa, mutta siellä ohkasin "lämpölevy" oli noin 3 senttiä paksua...
Tietääkö kukaan, mistä lienee ollut kyse? Tai onko muita patenttiratkaisuja, joihin ei sisälly poljinten, kenkien tai nykyisten kengänsuojien vaihtaminen? Noita liian kylmiä ajoja lienee kuitenkin vain kourallinen talvessa, niin ei raaskisi jätti-investointeja tehdä... muttei myöskään jättää ajamatta ;)
tempokisu
15.01.2012, 15.39
Pölhö...täällä kohtalotoveri! Ei kaiketi ole olemassa ratkaisua jos varpaat on palelevaista sorttimentaallia kuten mulla, ja mä olen varmaan ennätys.
Enemmän sukkia ei auta, varpaiden pitää päästä liikkumaan. Kovin iso kenkäkään ei ole enää hyvä, itellä on siis 2 ohutta varta vasten neulottua villasukkaa, lammaskarvapohjallinen ja 44 numeron nahka( ei siis muovi tms.) monot, päällä 2 karvavuorisuojaa ja ISO villasukka. Palelee, ei mahda mitään mutta tämä on täysvarustus. Kesälläkin käytin pitkään villasukkaa.
Ja olen kokeillut avantouintia, laittaa finalgonia varpaisiin ( se alkaa poltella sitten yöllä..tai siis lenkin jälkeen jokunen tunti ja sitten joutuu varpaita jäähdyttelemään kylmässä vedessä..) äitee ehdotti valkosipulia mutta en usko että auttaisi, verenkiertoon.
Ei auta kun kestää palelua, lyhentää lenkkejä ja tehdä niitä varikkokäyntejä, tämä viimeisin on osoittautunut erinomaiseksi ratkaisuksi jos vaan muuten jaksaa varikolle ajella. Varikko kotona, se ei onnistu, se lenkki on siinä sitten. En tosin ole huomannut kovasti eroa onko -10 vai -20, varpaat palelee parin tunnin kuluttua lähdöstä.
tempokisu, palelussa ja palelluttamisessa on aika vaikeasti määriteltävä raja. Ei kannata yrittää kestää liikaa.
pölhö, mulla on MW81-kengän oman pohjallisen alla itse leikattuna pala ohutta aktiivihiilipohjallista. Se auttaa riittävästi alta tulevaan kylmyyteen.
ppikkupe
15.01.2012, 16.26
Ihmetellääs vähän. Muuten alkaa talviajovarusteet olla iskussa, paitsi varpaat tuppaavat palelemaan, kun lähestytään (ja alitetaan) –10° ja lenkit kestävät sen 3–4 tuntia. Maantiepolkimista (vanhat Shimpat, joihin menee Lookin muoviset klossit) ei hotsittaisi luopua, siten aika moni talvikenkä on pois laskuista. Myöskään lämmitettävät pohjalliset eivät houkuta.
Jos jalat ovat ongelma, ja ratkaisu maksaisi vain muutaman kympin, niin mikä paha vika lämmitettävissä pohjallisissa on? Akkujahan ne syö ja monen sortin akkuja sekä latureita löytyy jokaiselta pyöräilijältä, koska kukas pyöräilijä sitä ilman kunnon valoa talvella ajaa.
Mutta pärjäileehän sitä ilmankin. Siinä vaiheessa kun varpaat on turrana, niin ei ne enää kylmääkään tunne... :)
MacGyver
15.01.2012, 16.26
Vanhasta ketjusta (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?37152-Vinkkej%E4-pitk%E4%E4n-talviajoon) löysin maininnan "lämpölevyn" laittamisesta pohjallisen alle klossin kohdalle ja tarkennuksen ihmemateriaalista: "jotain styroksin tapasta mutta 1mm paksua vaan ja auttaa siihen ettei se kylmä rauta hohda läpi kylmää". Kävin noilla spekseillä K-Raudasta utelemassa, mutta siellä ohkasin "lämpölevy" oli noin 3 senttiä paksua...
Tietääkö kukaan, mistä lienee ollut kyse? Tai onko muita patenttiratkaisuja, joihin ei sisälly poljinten, kenkien tai nykyisten kengänsuojien vaihtaminen? Noita liian kylmiä ajoja lienee kuitenkin vain kourallinen talvessa, niin ei raaskisi jätti-investointeja tehdä... muttei myöskään jättää ajamatta ;)
Haet snägäriltä makkaraperunat, ja leikkaat laatikon kannesta sopivan palan klossin kohdalle.
Haet snägäriltä makkaraperunat, ja leikkaat laatikon kannesta sopivan palan klossin kohdalle.
No tokihan mä makkaraperunat haen, vaan miten tämä varpaisiin liittyi ;-)
Mä luulen, ettei tonne lämpöpohjallisen (tai aktiivihiilipohjallisenkaan) palaa taida mahtua, vähentää heti varpaiden liikkuvuutta > varma jäätyminen. Ehkä mä aloitan snägäriltä ja sitten alan harkita lämmitettäviä pohjallisia, niistä löytynee aiemmilta sivuilta vinkkejä.
Kiitti vastauksista, ihmiskokeet jatkuvat!
Sportfire on hyvä vinkki - täytyypä pirauttaa Mäkelänkadulle ja varmistaa saatavuus.
Niitä voi tilata Urheiluareenan omasta nettikaupasta suoraankin. Sain omani juuri tällä viikolla. Tämän paivän -10 asteisen lenkin kokemuksella sanoisin, että niistä on paljon apua, mutta ei ne silti ihmelääke mihin tahansa pakkaseen ole. Kyllä noilla nyt nämä talviajelut pärjää. Tänäänkin meni kohtuu mukavasti 2,5 tuntia, ja harvoin tämän pidempiä lenkkejä pakkasessa ajankaan.
tempokisu, palelussa ja palelluttamisessa on aika vaikeasti määriteltävä raja. Ei kannata yrittää kestää liikaa.
pölhö, mulla on MW81-kengän oman pohjallisen alla itse leikattuna pala ohutta aktiivihiilipohjallista. Se auttaa riittävästi alta tulevaan kylmyyteen.
Omiin MW-80siin vaihdoin välillä viime talvena termopohjalliset (villahuopa+alumiini) alkuperästen tilalle, sekin auttoi. Nyt mulla on niissä Jalaksen kaarituelliset paksut pohjalliset, jotka on lämpösemmät kun Shimanon omat, ja tukee sopivammin omaa jalkaa. Jossai työkenkäliikkeissä oli noita Jalaksia kolmella erikorkusella tuella.
Jake_Kona
15.01.2012, 18.11
Tänään Hämeenlinnassa niin hieno keli, jotta. Asun kuitenkin maalla ja lenkille lähtiessä huomasin parin kilsan jälkeen
ettei pyörällä voi enää turvallisesti ( cc nastat) ajaa.
Oli pakko siirtyä autojen ajouralle ja se ei oikein houkuttanut.
Ajoura paikoitellen keskellä kaistaa. Takaa tulevia autoja ei kuule.
Rohkea päätös,
keskeytän ja autolla kamojen kanssa kaupungin kelvejä koluamaan.
Eka, mutta ei vika kerta. Erinomaisia reittejä ja hyvin aurattu.
Nokialaisesta loppui akku ja camelbakista jäätyi letku (kun en muistanut alkumatkasta hörpätä juomaa).
Varpaita paleli lopuksi tietysti.
ELI tosi mukava reissu:cool:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=6050&d=1326649074
:-))
No mutta kunnon gentlemanni Smo:lla on sen verran jänestoa suonissa aina, ettei pieni viileys haittaa.
LOL joo kyllähän sekin auttaa :)
Kunnon kenkäsuojat ... Sportfire on hyvä vinkki - täytyypä pirauttaa Mäkelänkadulle ja varmistaa saatavuus.
Bike Company on noita myös myynyt joskus (-> huom. uusi osoite)
Niitä voi tilata Urheiluareenan omasta nettikaupasta suoraankin....
Sieltä tilaaminen on vitsi. Odottelin omiani viime talvena monta viikkoa. Kyselysposteihin ei vastattu mitään. Sitten kun laitoin viestin, että ei tarvitse enää lähettää kun talvi loppuu kohta niin tulivatkin pian ;)
Taitaa urheiluareenasta saada parhaiten kun käy livenä hakemassa suojat.... suojat on kestävät mutta kovassa käytössä hajoo vuodessa:seko:
Eilen oli lenkillä puhetta kun jäätyy varpaat ja sormet mulla herkästi niin kehotettiin laittaan päähän enempi vaatetta kun nyt eilen vaan buffi ja kypärä
Pään kautta kuulemma karkaa lämpöö mutta eilenkin tuli muutama pyöräilijä vastaan ilman pipoo...:seko:
Kyllä minulle tuli Sportfiren lähetys ihan viipyilemättä, ja aiemmatkin tilaukset on tulleet.
Ensin yritin tilata Vaude Minskejä Reittipisteeltä, ja siellä kävi noin, että tilausvahvistuksen jälkeen ei kuulunut mitään. Ei vastattu puhelimeen eikä sähköposteihin. Yli kuukauden odotin turhaan, ja peruin sitten koko tilauksen.
camelbakista jäätyi letku (kun en muistanut alkumatkasta hörpätä juomaa).
Tähän muuten auttaa kun hörppäämisen jälkeen puhaltaa letkun tyhjäksi vedestä.
Sieltä tilaaminen on vitsi. Odottelin omiani viime talvena monta viikkoa. Kyselysposteihin ei vastattu mitään. Sitten kun laitoin viestin, että ei tarvitse enää lähettää kun talvi loppuu kohta niin tulivatkin pian ;)
Muistaakseni itsekin tilasin viime talvena, ei näkynyt, ei kuulunut. Soitin perään ja selvisi, että heillä oli silloin muutto meneillään ja järjestelmät oli sekaisin. No onneksi sain suojat mutta kannattaisi ilmoitella vaikka kotisivuilla jos on jotain hässäkkää meneillään.
H. Moilanen
16.01.2012, 12.10
Tai ostaa letkuun eristeen.
http://www.bike24.com/i/p/2/0/10102_00_y.jpg
Iglumies
16.01.2012, 12.18
Tai jättää puhaltamatta räkää putkeen ja yksinkertaisesti nostaa suukappaleen ylös, puristaa sitä ja antaa putken valua tyhjäksi.
Näin rakkoon ei kerry ilmaa ja putki pysyy puhtaana.
Eilen illalla piti puoliväkisin lähteä hakemaan tuntumaa pakkasvaatetukseen(kokeilemaan uutta pyörää (http://koti.mbnet.fi/tomsson/temp/sunn2.0_3.JPG)), jotta osaa jotenkin arvoida mitä pistää päälle jatkossa jos/kun on pakkasta hieman enemmän. -15c näytti mittari ja seuraaville päiville taas lauhempaa ja lauhempaa.
Jalassa ohuet icepeakin softshell tms. housut perustykkien kera ja päällä lidlin tekniikkakalsaripaita, ohuehko fleece ja ohut kuoritakki, käsissä Zonexin lobsterit ja jalassa Sievin varsigoretexit. Päässä tuulenpitävä kypäräpipo.
Ekat 30min meni hienosti, aattelin että onko tosikaan. Mutta kyllä se löysä pelkkä pyörätiepolkeminen sitten jossain kohtaa päästi reidet palelemaan ja niitä piti vähän läpsiä ja jarrulla laittaa tunkkaustarvetta. Alumiiniset nousukahvat myös säteili siihen malliin kylmää ihan kosketuksen kautta hanskaan, että kämmensyrjä ja pikkusormi olivat kylmissään. Käsien pienellä hikoamisella oli varmasti tähän kylmän läpi hehkumiseen oma vaikutuksensa. Tähän auttoi käden siirto kauemmas nousukahvasta ja pitäminen vähän aikaa nyrkissä (muuten kyllä noi Zonexit on loistopelit, 25eur). Noin 45min kuluttua alkoi varpaat pikkuhiljaa palelemaan ja niitä piti vähän kipristellä ettei mene turhan viileäksi. Jalassa ihan normi sukka. Alumiinikärki toki noissa kaikissa goretex-malleissa, mutta enköhän noilla pärjää, koska noita saan ilmaiseksi töiden puolesta. Laitetaan jotain villasukkaa jatkossa.
Jännä sikäli, että kotona kun nappasin popot jalasta niin koitin kädellä kuinka kylmä siellä varvaskammiossa onkaan. Ei yhtään kylmä.. Miksi varpaat palelee lämpimässä :seko:
Kaikenkaikkiaan hyvin kertova reissu. 3 paikkaa oli kylmissään, reidet, pikkusormet ja varpaat.
Jahka tästä lähtee nousukahvattomalla fillarilla maastopyöräilemään vastaavilla asteilla, niin reidet varmasti pysyy lämpimänä ja sormet myös. Varpaille pitää kehittää jotain speciaalia, villaiset sukat ehkä jopa :eek:
ppikkupe
16.01.2012, 12.22
Pään kautta kuulemma karkaa lämpöö mutta eilenkin tuli muutama pyöräilijä vastaan ilman pipoo...:seko:
Pään ja kaulan kautta karkaa talvella merkittävin osa kehon lämmöstä. Sitä en tiedä onko kyseessä suoraan kehon fysiologinen ominaisuus, vai johtuuko se siitä, että pää on yleensä ohuemmin topattu kuin torso, mutta joka tapauksessa. Pään suojaaminen kannattaa, ja hyvällä kaulurilla huonokin talvitakki muuttuu heti pari astetta paremmaksi. Ei karkaa lämpö harakoille eikä pure vinka kaula-aukosta.
Jalkojen ja käsien hyvinvointi on myös tärkeää - jalkojen varsinkin, kuten ketjun keskusteluista ilmenee. Sanotaanhan sitä, että kylmä nousee jaloista. Vaikka sanonta ei ehkä täysin paikkansa pitäisikään, niin vähintäänkin vahva psykologinen merkitys sillä on. Kun jalat kylmenee, niin vilunväristykset tuntee koko kropassa.
Mutta talvinen hikiliikunta on silti mukavuusrajalla taiteilua. Liika suojauskaan ei ole hyväksi. Keho myös hikoilee runsaasti käsien, pään ja jalkojenkin kautta, ja napakassa pakkasviimassa kun litimärkä vaatekappale pääsee jäätymään, niin se ei enää kehon lämmöstä sula.
Pään ja kaulan kautta karkaa talvella merkittävin osa kehon lämmöstä. Sitä en tiedä onko kyseessä suoraan kehon fysiologinen ominaisuus...
Fysiologinen ominaisuus tuo on. Pään kautta tosiaan haihtuu lämpöä ihmisestä todella paljon
Pään lämpimänä pitäminen on kuitenkin helpointa tuossa talvipukeutumisessa. Sadesuojus kypärän päälle, niin se vastaa alle jäävän ilmakerroksen kanssa aikamoista karvahattua. Sitten alle jotain ohutta ja tuultapitävää, mikä suojaa korvat. Itse olen käyttänyt windstopper alushattua ja erillistä kauluria. Varmaan sellainen pään ja kaulan ympäri ylettyvä huppu on ihan hyvä, mutta erillisiä vaatekappaleita voi poistaa ja lisätä helpommin tarpeen mukaan.
Eilen oli lenkillä puhetta kun jäätyy varpaat ja sormet mulla herkästi niin kehotettiin laittaan päähän enempi vaatetta kun nyt eilen vaan buffi ja kypärä
Jos ei pään kautta lämpöä karkaisi, nousisi ensisijaisesti ylä-/keskivartalon lämpötila ja polkijaressulle tulisi liian kuuma. Sen sijaan lämpimämpien housujen / polvenlämmittimien käytön olen huomannut auttavan nimenomaan varpaisiin.
Pikkulauri
16.01.2012, 12.53
Mä kävin ite syksyllä hakemassa uudet pitkät housut Urheiluareenasta, se tehtaanmyymälä on aika mukavasti matkan varrella - kun vähän koukkaa... Pöksyt on tosi hyvät. Tänä aamuna niitten alla ohuet merinovillapitkät, hyvin tarkeni.
l
Jos ei pään kautta lämpöä karkaisi, nousisi ensisijaisesti ylä-/keskivartalon lämpötila ja polkijaressulle tulisi liian kuuma. Sen sijaan lämpimämpien housujen / polvenlämmittimien käytön olen huomannut auttavan nimenomaan varpaisiin.
Eilen ei tullut kuuma eikä paita kastunut yhtään ja luulen että sitten kaikki lämpö karkas hataran pään läpi:seko:
Luulen että kokeilen laittaa päähän ensi kerralla vähän enempi vuorausta...
Tai ostaa letkuun eristeen.
kamelin letkueriste
Toi on kyllä ihan hyvä ja auttaa jossain määrin jäätymiseen. Eilinen keli oli kuitenkin liikaa ja parin tunnin kohdilla suukappale oli sitten jäässä. Suurimman osan matkasta hörpin riittävän tiheään ja valutin nesteet letkusta takaisin säiliöön, että pysyi auki, mutta jossain välissä tuo unohtui ja jäässä oli. Tuo vesien valuttaminen takaisin säiliöön on kyllä se paras lääke jäätymiseen. Pikkupakkasessa pärjää vielä tuolla eristysletkullakin ilman valuttelua.
Tampereen Erämiehessä (http://www.eramies.fi/) oli Madshusin termos-juomavöitä myynnissä 3€ joissa on pysynyt kuuma mehu lämpimänä hiihto- ja pyörälenkeillä viel 2h jälkeen.
Eilen pari tuntia -15 lämmössä noita Itä-Tampereen keltaisella merkittyjä traileja ja Northwave GTX piti jalat lämpiminä ja mehu pysyi vyössä sulana.
Gore Tex takki ei ollut hyva kun hiki jäätyi laatoiksi kalvon sisäpinnalle.
Tuli nyt noudettua Sportfiret. Pohjat täytyy näköjään leikata auki itse - onko jotain käytännön vinkkejä?
Iglumies
16.01.2012, 19.35
Tee ensin pieni reikä ja jos se on kohdallaan, suurenna sopivaksi.
Olipas tänään todella pirullinen keli. -6 ja sataa vettä joka mihin tahansa osuessaan jäätyy välittömästi. Takki ja kypärä saivat kivan panssaroinnin joka kaupassa käydessä suli ja sitten olikin märät kamppeet. Silmälasien käyttö oli ihan toivotonta eli puolisokkona joutui ajelemaan.
Jake_Kona
16.01.2012, 19.55
On vissi perä havainnossa jonka tässä jo ilmoille päästin.
Että kaupungin kelveillä on ilo ajella, kun jokaisella tienpätkällä on "huoltopiste".
Voi runtata itsensä väsyksiin ja vielä on mahdollisuus mennä lämmittelemään :cool:lähikauppaan
tai kioskille kahville.;)
Tuli nyt noudettua Sportfiret. Pohjat täytyy näköjään leikata auki itse - onko jotain käytännön vinkkejä?
Saksilla vaan sohit vähän sinnepäin.
Kaverin kanssa onnistuu parhaiten. Ajokengät jalkaan ja kengänsuojien sisään. Sitten ojentelet kinttujasi toiveikkaasti puolisoasi/kaveriasi/talonmiestä kohti,
joka tussilla näppärästi piirrottaa pohjan läpi tuntuvan klossin ääriviivat. Leikkaus ja hienosäätö saksilla.
Noin.
Hoh, tuli aika krouvit reiät... yllättävän tiukkaa materiaalia, johon olisi tarvittu teräviä saksia ja juurikin tuota PHIn tarjoamaa merkkausratkaisua.
Toisenlaista talvipyöräilyä (http://www.mountainbike-expedition-team.de/baikal/baikal_equip_e.html)
Halloo halloo
17.01.2012, 14.17
Sain eilen vihdoin vaihdettua täyspitkät kuoret. Vaihteet vaihtuu kuin ajatus. Aseöljyllä saattaa olla vaikutusta.
Päälläni on ollut pelkkä huppari, kaksi teepaitaa, verkkarihousut, välillä tykit, urheilusukat, tennarit ja kaulahuiviputki. Ainakaan vielä ei ole palellut muualla kuin varpaissa vaikka on ollut navakkaakin tuulta ja pakkasta. Niin ja onhan mulla aina pipo, hanskat ja kypärä.
About samalla reseptillä sain aikoinaan elämäni ensimmäisen (ja toivottavasti viimeisen) virtsatientulehduksen. Ajelin vuonna miekka ja kivi viikonlopun vapailla joutessani n. 30km lenkin -15 pakkasessa. Maanantaiaamuna kassulla aamukusella oli tuska sekä hämmennys melkonen ja muutaman päivän kärsin vakavasta virtsausfobiasta :D
Suosittelen lämpimästi jotain tuulenpitävää housujen etumukseen jos meinaa vähänkään kylmemmällä kelillä ajella.
tomibert
17.01.2012, 16.12
Sinne suojan sisään voi laittaa pelkän kengän ilman jalkaa jolloin kavereitakaan ei tarvita. Reiästä kannattaa tehdä mahdollisimman pyöreä tai soikea, sillä kulmikas reikä lähtee helpommin repeämään suuremmaksi. Orastavia repeämiä on suotavaa paikata ilmastointiteipillä sieltä kengänsuojan sisäpuolelta jolloin suojan käyttöikä kasvaa huomattavasti.
- Tomi
....Suosittelen lämpimästi jotain tuulenpitävää housujen etumukseen jos meinaa vähänkään kylmemmällä kelillä ajella.
Komppaan. Mulla on sen verran jo ikää että olen ehtinyt kokea miltä tuntuu kylmän aiheuttama eturauhasvaiva. Ei ole mukavaa. Joitakin vuosia sitten oli 77pv. ajotaukoa ja pauttia pari kuukautta 24/7 kipuilua ja kolotusta. Järkeä talvipyöräilypukeutumiseen, plz.
Minulla on jo melko pienilläkin pakkasilla kahdet pehmustetut lyhyet pyöräilyhousut päällekkäin, niiden päällä windstopper-kerrasto ja uloimpana ohuet windstopper-housut. Vaikka en mikään viluinen ihminen ole, niin ei se pakkasviimassa ajaessa liialta tunnu.
Sinne suojan sisään voi laittaa pelkän kengän ilman jalkaa jolloin kavereitakaan ei tarvita. Reiästä kannattaa tehdä mahdollisimman pyöreä tai soikea, sillä kulmikas reikä lähtee helpommin repeämään suuremmaksi. Orastavia repeämiä on suotavaa paikata ilmastointiteipillä sieltä kengänsuojan sisäpuolelta jolloin suojan käyttöikä kasvaa huomattavasti.
Kaverin kanssa onnistuu parhaiten. Ajokengät jalkaan ja kengänsuojien sisään. Sitten ojentelet kinttujasi toiveikkaasti puolisoasi/kaveriasi/talonmiestä kohti,
joka tussilla näppärästi piirrottaa pohjan läpi tuntuvan klossin ääriviivat. Leikkaus ja hienosäätö saksilla.
Aikamoisia jäykistelijöitä urheilevassa kansanosassa. En kuvitellut itseänikään erityisen notkeaksi, mutta leikkasin reiän kenkä jalassa ja suoja paikallaan. Ei tullut mieleenkään, etteikö se joltain onnistuisi, jos ei jotain selkävaivaa ole.
Tuo on totta, että aukosta kannattaa tehdä pyöreäkulmainen. Itsekin leikkelin sellaisen soikean, takaosasta vähän leveämmän, että ei jalkaa irti kääntäessä takertele.
etteikö se joltain onnistuisi, jos ei jotain selkävaivaa ole.
Idea on siis se, että aukosta saisi tehtyä mahdollisimman pienen ja napakasti sopivan. Itsekseen hieman vaikeampaa.
Viime talvesta asti olen käyttänyt Craftin lyhyitä Windstopper-kalsareita ajohousujen päällä ja sitten vielä kelin mukaan joko tavalliset trikoot tai tuulisuojatut trikoot. Eivät ahdista tai kiristä ja mukavan lämpimät.
kolistelija
17.01.2012, 21.28
Olen kadottanut minun GBW kypärpiponi. Nyt vasta tajusin miten hyvä ja lämmin se on. Laitoin päähäni saman valmistajan WS balaclavan ja sen alle juoksupipon. Kylmä tuli, joten laitoin uuden rakkaan pipon tulemaan varakappaleen kera, sen verran ikävä tuli. Tämä siis kyseessä: http://www.bike-discount.de/shop/k1742/a56056/helmet-windstopper-cap.html
Edit: kuinka yllättävää että löysin pipon tyynyni alta. hmm... :)
Olen kadottanut minun GBW kypärpiponi. Nyt vasta tajusin miten hyvä ja lämmin se on. Laitoin päähäni saman valmistajan WS balaclavan ja sen alle juoksupipon.
Mielenkiintoista. Tuo malli on hyvä, mutta materiaalia en arvosta. Omani on Baabaa-merkkinen, olikohan Enduran tekemä. Se on saman mallinen, mutta villaa. Viime vuonna käytin Icebreakerin tosi tiivistä villapipoa, mutta se hukkaantui, ja sen malli ei ollut noin korvia suojaava. Kun löytyisi merinovillainen icebreaketyylinen tiivisneuloksinen goren mallinen pipo, se olisi huippu!
Ja editoin. Iceabreakerin sivulla on kaksikin hyvää mallia ohuempi ja paksumpi, mutta eipä noita partioaittalaiset ainakaan myy.
m e r k s
17.01.2012, 22.58
Olen kadottanut minun GBW kypärpiponi...
Edellisiin viesteihin liittyen Vauden (http://www.bike-discount.de/shop/k1742/a33730/bike-windproof-cap-iii-schwarz.html?mfid=460) kypärämyssy ollut kyllä hyvä. Niin hyvä että pitää kehua. Mulla ollut Gorea ja Löffleriä, mutta ensin mainitusta ratkaisevasti paremman tekee "pitemmät helmat". Ei palele korvia, eikä pääse viima sisään. Aluksi oli oudon väljän tuntuinen, mutta ehkä siksi lämmin ja mukavan tuntuinen. Ei kiristä päätä... Kommandopipoja ei tartte varmaan koko talvena kun tuolla ja kaulasuojalla selviää niin hyvin.
Mulla oli Warmpeacen korvaläpillä varustettu XCR lippis.. pahus kun hukkasin sen päissäni Suomenlinnaan. Ihan loistava, lippa suojas ja ei edes hiostanut liikaa. Naamasuojia ja kaulasuojia en oo tarvinu ikinä kunhan softshellin kaulus nousee tarpeeksi lähelle leukaa.
Mulla on tällainen: http://www.buff.fi/tuotteet/cyclone/ -siitä mukava, että tuosta voi taitella kelin mukaan parhaiten sopivan version. Kannattaa kuitenkin katsoa että kypärässä löytyy säätövaraa, tuo kun on jonkunverran paksu.
Idea on siis se, että aukosta saisi tehtyä mahdollisimman pienen ja napakasti sopivan. Itsekseen hieman vaikeampaa.
Sama idea minullakin oli, siksi leikkasin sen suoja paikallaan. En tosin juuri klossin ääriviivoja pitkin, vaan sen verran reilummaksi, että ei takertele polkimen ja klossin välissä. Ihmettelin vain sitä, että tarvitseeko tosiaan klossin paikan piirtämiseenkin apua. Yhtä vaativa taivutus, kuin varpaankynsien leikkaaminen.
Kyllä kelpas ajella tänään töihin uudella isopyörällä.=) Tähän asti kun on joutunut hampaat irvessä vääntämään yksivaihteisella kapearenkaisella tuolla...
Yhtä vaativa taivutus, kuin varpaankynsien leikkaaminen.
Kuulostaa siltä, että sun varpaankynnet kasvaa pahasti sisäänpäin :D
Mulla ei meinannut sakset leikata pohjakangasta vaikka kenkä oli pois jalasta, tukevasti reisien välissä.
Mä käväsin tänään hakemassa omani. Alun reiälle sai kätevimmin puukolla ja saksilla sitten loput. Taisin tehdä hieman liiankin pienet reiät koska tunkkaamissession jälkeen en saanut kenkiä enää millään lukittumaan. Täytyy vähän hienosäätää vielä.
edit: ovat muuten todellakin hintansa arvoiset. Noilla pärjää varmasti vaikka pakkasta olisi reilusti enemmänkin. Nyt oli ohkaset sukat ja varpailla todella hyvät olotilat.
Jos kelit jatkuu tällä mallilla ja jaksaa polkee meneen, niin kesällä on reidet ku Rambolla. 32/18 välitys vaikuttaisi olevan kyl aika optimi sinkulamaasturiin talvella.
Kugelschreiber
19.01.2012, 18.23
Edellisiin viesteihin liittyen Vauden (http://www.bike-discount.de/shop/k1742/a33730/bike-windproof-cap-iii-schwarz.html?mfid=460) kypärämyssy ollut kyllä hyvä. Niin hyvä että pitää kehua. Mulla ollut Gorea ja Löffleriä, mutta ensin mainitusta ratkaisevasti paremman tekee "pitemmät helmat". Ei palele korvia, eikä pääse viima sisään. Aluksi oli oudon väljän tuntuinen, mutta ehkä siksi lämmin ja mukavan tuntuinen. Ei kiristä päätä... Kommandopipoja ei tartte varmaan koko talvena kun tuolla ja kaulasuojalla selviää niin hyvin.
Vai niin...
Haluaisitko kertoa, minkä kokoinen kypärämyssy sinulla on käytössä, sekä päänympäryksesi :)
Tänä lumipuuroisena aamuna Helsingissä päätin työmatkalla moikata jokaista vastaan tulevaa fillaria - bongasin vain yhden, ja sekin oli tuttu spinningistä.
Pattaya68
19.01.2012, 22.44
Varmaan nyt uskaltaa kirjoittaa jo tähän ketjuun. Helsingissä alkoi tänään tuntua työmatka jo talvipyöräilyltä. Ei ollut pahemmin aurailtu, joten aikaa meni tuplat normaaliin verrattuna. Saa nähdä onko aamulla jo paremassa kunnossa noi väylät.
Joo-oh. Töihin mennessä ei meinannu nähdä mitään kun tuiskutti silmät täyteen lunta, mutta olipahan mukavan raikas keli ja eteneminen lumessa sujui oletettua paremmin. WXC300:n käärmemäisyyskään ei tullut esiin, ihme kyllä. Kotiin poljin mutkan kautta ja meinasi hetkittäin olla jo hieman haastavaa kun lunta oli päivän mittaan tullut lisää. Mutta hauskaa hommaa, kyllä :)
Kukas sankari oli muuten ajanut tänään illalla Kilon pusikoissa LäskiPyörällä? Olin aavistuksen kateellinen jäljet nähdessäni kun olin itse juuri väkisin ja parin muksahduksen kautta vääntänyt Lepuskin suunnasta sitä oikopolkua pellon yli.
Risto Koivunen
19.01.2012, 23.06
Nyt alkaa harmittaa ihan kohtuullisesti, kun ei eilisiltana tullut käytyä kunnon pyöräajelulla. Oli nimittäin niin ihanan oloinen keli ulkosalla: tyyntä, pikkupakkasta, lumiset puut ja ainakin osa teistä aurattuina. Mutta kun oli muita asioita, joista piti huolehtia.
Sääennusteen mukaan ei ihan heti näyttäisi olevan uutta vastaavaa päivää odotettavissa, kun lumisateita näyttäisi jatkuvan aika pitkään.
Hyötypolkija
19.01.2012, 23.35
Tosi kiva pyöräilysää olis ollu tänäänkin, jos vaan Espoossa tehtäis sellanen virhe, että kelvit aurattais. Tai siis olihan ne käyty joskus keskellä päivää auraamassa, mutta se ei hirveästi aamu- tai iltapäiväruuhkan aikaan liikkuvia lämmittänyt, kun lunta tuli koko päivän ihan huolella. Tietty mummot ja muut työttömät tykkää...
Mutta hauskaa oli lopulta silti, kun suosiolla kiersi vähän pidempiä reittejä Vantaan katuja ja Destian luottopätkiä mukaillen. Parasta oli aamulla Vihdintien varressa ohitella lumihiutaleitten jumittamia autojonoja. Espoon aurauksesta sadattelut unohtui sen siliän tien.
Huvittavin moka oli, kun töistä palattua päätin hieman uupuneena, että en viitsi enää lapsia hakea hoidosta kärri pyörän perässä, vaan otanpa espoolaisesti auton. Meni puoli tuntia, kun kaivoin sen esille hangesta. Kelvikin olis ollu ko. pätkällä hyvin aurattu...
Omalla kohdalla oli tämän talven rankin työmatka. Aiemmat pahat kelit ovat menneet syystä tai toisesta sivu suun. Tosin kyllä tuolla nyt tuli tämän talven suurin lumimääräkin yhteen menoon. Huomenna lisää ja Forecan mukaan viikon verran samaa settiä. Kohta hukkuu taas etelän vetelät lumeen ja muu Suomi saa hihiteltävää.
Kukas sankari oli muuten ajanut tänään illalla Kilon pusikoissa LäskiPyörällä? Olin aavistuksen kateellinen jäljet nähdessäni kun olin itse juuri väkisin ja parin muksahduksen kautta vääntänyt Lepuskin suunnasta sitä oikopolkua pellon yli.
tunnustan, polku oli helppo läskille, pöpelikössä oli niin paljon puita kumollaan että joutu talutteleen. Kiva vehjes eilisissä olosuhteissa.
Hienoa pöperöpyöräilyä tänään työpaikalle. Mites pullukka kulkee sohjokeleillä?
pulska kelluu sohjossa kuin kotonaan, osa isommista talvikelin haasteista on vielä selättämättä mutta ajotekniikkaa hippasen treenaamalla uskoisin nekin voitettavan.
Slim_Jim
20.01.2012, 13.14
Kertoo paljon Hämeenlinnan aurausosaston aktiivisuudesta kun salilta kotio pyöräillessä takaa tulee hiihtäjä huutaen "latua!" kelvillä...
pulska kelluu sohjossa kuin kotonaanEn ihan täysin allekirjoita tuota (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?40783-Talvipy%F6r%E4ily&p=1751006#post1751006)... ;)
^no ei se nyt ihan joka paikasta kunnialla mene mutta paremmin kuin kuitenkin kapoisemmilla gumeksilla
Kertoo paljon Hämeenlinnan aurausosaston aktiivisuudesta kun salilta kotio pyöräillessä takaa tulee hiihtäjä huutaen "latua!" kelvillä...
Tänään aamulla Mäkelänrinteen uimahallillakin oli hiihtäjä edellä :)
Tosin se aurakuskikin oli siinä hommissa.
m e r k s
20.01.2012, 22.26
Vai niin...
Haluaisitko kertoa, minkä kokoinen kypärämyssy sinulla on käytössä, sekä päänympäryksesi
L-koko näytti olevan tuosta Vauden mallista, ja pään mittasin olevan 58cm ympärysmitaltaan...
tunnustan, polku oli helppo läskille, pöpelikössä oli niin paljon puita kumollaan että joutu talutteleen. Kiva vehjes eilisissä olosuhteissa.
Kyy-yl. Hieman kyllä houkuttaa tuommonen pullukka. Nuo 2.1 tuuman WXC300:t kulkee kyllä vähän paksummassakin lumessa, kunhan on pehmeetä ja moottorissa riittää vääntöä, mutta tommonen puolikovaks poljettu kuoppainen polku on aika haasteellinen kun eturengas muljuu minne sattuu ja kun se liian reunaan ajauduttuaan polun sortuessa putoaa siitä polulta niin sitten siellä on äkkiä kuski naama hangessa :D
Tänään kuoppaisia kelvejä polkiessa tuskastutti kun se jatkuva rytyytys tuntui syövän kaiken vauhdin vaikka kuinka veivas ja puhisi. Kävi siinä sitten mielessä notta mites, mahtaisko semmonen muodikas tventinainER kulkea tasaisemmin? Semmonenkin hieman kiinnostais, joku semmonen kuitukiikku. Pitääkin laittaa lotto vetämään...
Paremmin se 29er tuntuu kulkevan kuin entinen kakskutoseni, jolla tein työmatkaa alkutalvesta. Eilen oli kyllä moni kelvi niin muhkuroille tallattu, että jäykäksi säädetty etupää ja 47mm nokialaiset vähän turhan kovilla paineilla irrotti paikat hampaista. Yhdellä hankalimmista pätkistä sitten tuumasin, että piruako tässä köröttelemään ja pistin lisää vääntöä. Vauhtia kohottaessa rytyytys hiukan asettui.
Hyvin kulki eilen(kin) 26-tuumainen, etu- ja takajäykkä sinkulamaasturi 2,4-tuumaisilla Racing Ralpheilla, joissa on noin 1.5 bar ilmaa. Ei möhjölumet, möykyt eikä söheröt juuri haitanneet ja kesävälityksillä meni ihan mukavasti. Tytär tuli perässä jäykällä 29-maasturilla, jossa on 2,1-tuumaiset kumit ja kyllä se sinnittelemällä siellä pysyi. Kai se pidempi kehäkin jotain auttaa, mutta sanoisin, että näillä keleillä on paksuudesta enemmän iloa :)
sakuvaan
21.01.2012, 14.23
Kyy-yl. Hieman kyllä houkuttaa tuommonen pullukka. Nuo 2.1 tuuman WXC300:t kulkee kyllä vähän paksummassakin lumessa, kunhan on pehmeetä ja moottorissa riittää vääntöä, mutta tommonen puolikovaks poljettu kuoppainen polku on aika haasteellinen kun eturengas muljuu minne sattuu ja kun se liian reunaan ajauduttuaan polun sortuessa putoaa siitä polulta niin sitten siellä on äkkiä kuski naama hangessa :D
Tänään kuoppaisia kelvejä polkiessa tuskastutti kun se jatkuva rytyytys tuntui syövän kaiken vauhdin vaikka kuinka veivas ja puhisi. Kävi siinä sitten mielessä notta mites, mahtaisko semmonen muodikas tventinainER kulkea tasaisemmin? Semmonenkin hieman kiinnostais, joku semmonen kuitukiikku. Pitääkin laittaa lotto vetämään...
26erissa on nokian 294, 29er on isp 2.25, (oikea leveys 55mm floweilla), ja kyllä pitää sanoa että kapeilla poluilla menee paremmin vaikka on epätasaiseks tallattua pohjaa.
Aijaa :) . Joku oli ajanu Koskelan ratikkahallien vierestä auraamatonta (tai no oli siihen autotieltä aurattu lumet) läskipyörällä, mä punnersin siitä 29illä. Kyllä olin kateellinen ku katto miten hyvin se oli siitä kellunu. Tahtoo.
Eilen vaihtu alle 29er ISPt, kyllä ne vaan menee paremmin hangessaki suoraan ku Extreme tai 26" WXC, joita mulla on ollu monta paria useemman vuoden aikana... Ekaa kertaa mulla Schwalben parempia, ennen ollu vaan Snow studeja. Suosittelen.
Ihan kivasti tuolla kulki, tosin viistoon auratut vallit olivat vähän ikäviä ja niitä oli paljon liikennemerkkien, pysäkkien jne. kohdalla. Välillä sladitteli varmasti ainakin sivustakatsojien silmään holtittomasti mutta ei siinä oikeasti mitään ongelmaa ollut. Enemmän harmitti se, että matkalle sattui pitkät pätkät sulanutta loskapaskaa joka kastelee ukon ja jäätyy fillariin.
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, eikös semmonen vanha viisaus ollut.
Viiko sitten perjantaina, se oli olevinaan se myskypäivä, lähdin taittamaan 22km työmatkaa (siis kaverin luokse, josta toinen mokoma autolla töihin), josta puolet metsäautotietä, niin aloin 12km kohdalla miettimään et miks helkkarissa täällä on niin kylmän tuntuista, vaik ei oo enempää pakkasta? Kaiken unenpöpperön keskellä oli pipo jäänyt kotiin. Nyt kun nuppia on jomottanut viikon, soitin terkkariin et tarviiskos olla huolissaan, ni meinasivat et jos oon vielä hengissä ni ei, täytyypi kuulemma mennä maanantai aamusella käymään.
Työmatka oli muuten todella loistavassa kunnossa, tuli vedettyä siinä umpihangessa spinningitunti mennen tullen.
Kumpikos noista urheilareenan kengänsuojista kannattaa valita, vuorellinen (http://www.urheiluareena.fi/shop/product_info.php?cPath=39_48&products_id=1036) vai WindtexThermo (http://www.urheiluareena.fi/shop/product_info.php?cPath=39_48&products_id=1013) kun haluaa lämpimämmän version?
Uskaltaako tuolta tilata, että saa suojat ajallaan tuleville pakkasille?
Isä nitro
22.01.2012, 22.48
Huonosta ääreisverenkierrosta kärsivänä on tuo vuorillinen tuonut lohdutusta arkeen eli on lämmin. Toisesta en tiedä.
Kumpikos noista urheilareenan kengänsuojista kannattaa valita, vuorellinen (http://www.urheiluareena.fi/shop/product_info.php?cPath=39_48&products_id=1036) vai WindtexThermo (http://www.urheiluareena.fi/shop/product_info.php?cPath=39_48&products_id=1013) kun haluaa lämpimämmän version?
Mulla on molemmat. Windtex ei ole ollenkaan lämmin kun on pakkasta, IMHO.
Karvavuorinen, on ainakin pikkupakkasilla mukavan lämmin. Sen pintamateriaali ei vain vaikuta kovin kestävältä. Aika pehmeää, että varmaan kuluu puhki. Minulla kävi aika huono tuuri tuon kanssa, kun melkein heti alkuunsa suoja hipaisi rattaan hampaaseen, ja siihen päällyskankaaseen tuli useamman sentin repeämä. Ompelin kielekkeen kiinni, ja lätkäisin päälle tarrakankaisen mustan paikan, ei se käyttöä haittaa. Reikä onneksi on tuli kantapäähän, että ei varpaiden tarkenemista huononna. Varmaan kannattaisi liimailla sitä tarraa vahvikkeeksi muutenkin ainakin niihin kohtiin, mistä hankaa kampea vasten.
Mäkin repäsin karvasuojan eturattaaseen, Jeesusteippi pelastaa. Eilen meni 7,5 tuntia -3:ssa ilman enempiä paleluja.
Isä nitro
23.01.2012, 11.52
Toinen kova talvi menossa samalla karvavuorella. Ajoa 6-8 kertaa viikossa. Ja nämähän ovat siis jalassa ollessaan kauttaaltaan eli pohjastakin umpinaiset. Jonkun verran joudun kävelemään nämä jalassa siirtyessäni suihkutiloihin, kun en osaa ainakaan toistaiseksi levitoida. Pohjiin on toki tullut reikiä, mutta suojat hoitavat edelleen tehtävänsä. Toiseksi nämä eivät kerää klosseihin yhtä paljon lunta kuin pelkät kengät (pohjan tasaisuudesta johtuen). Suosittelen. Lämpimästi.
jartsuli
23.01.2012, 12.00
Olisiko jollakulla TI ratkaisu lumipölystä jäätyvään takalevyjarruun? .. -> itse hahmottelin että jonkinmoinen spoileri joka ohjaisi ilmavirran jarrun ohi olisi sopiva mutta tähän samaan on varmasti joku muukin törmännyt ja miettinyt toimivan ratkaisun? .. samaa ideaa ajattelin soveltaa myös takapakalle jotta ei ime lunta itseensä.
Eli tuo jarrun jäädyttävä lumipöly on sitä mikä lentää renkaasta pystyputkea vasten ja siitä sitten ropisee viiman mukana taaksepäin.
Iglumies
23.01.2012, 12.20
Hiukan helpottaa, kun teippaat jarrusatulan yläpuolelta umpeen.
Itsellä ainakin stroker trail jäätyy ja vinkuu lumessa ajellessa huomattavasti vähemmän.
Eihän levyjarru voi jäätyä! Sehän on ainoa oikea THE RATKAISU kaikkiin jarruttamiseen liittyviin ongelmiin, varsinkin talvella. (Ainakin tämän foorumin mukaan...)
Mulla on kerran jarrut jäätynyt täysin, kun heitin pyörä perässä voltin lumihankeen. Veikkaan että levyt olivat vähän lämpimät, kun pyörä upposi lumeen niin jarruihin suli vettä joka sitten jäätyi hetken kuluttua. Oli aikamoinen ylläri kun seuraavassa alamäessä jarrut eivät toimineet pätkääkään. :D
Mulla on kerran jarrut jäätynyt täysin, kun heitin pyörä perässä voltin lumihankeen. Veikkaan että levyt olivat vähän lämpimät, kun pyörä upposi lumeen niin jarruihin suli vettä joka sitten jäätyi hetken kuluttua. Oli aikamoinen ylläri kun seuraavassa alamäessä jarrut eivät toimineet pätkääkään. :D
Been there, done that. Tosiaan aika veikee fiilis ja lumihanki pöllyää melko varmasti uudestaan :D
Tilasin nuo vuorelliset suojat, toivottavasti auttaa, tänään olisi jo ollut käyttöä.
Vielä kun löytäisi hyvät käsineet joissa ei sormenpäät jäätyisi, ääreisverenkierto on todella huono.
tomibert
23.01.2012, 15.34
Hiukan helpottaa, kun teippaat jarrusatulan yläpuolelta umpeen.
Itsellä ainakin stroker trail jäätyy ja vinkuu lumessa ajellessa huomattavasti vähemmän.
Kokeilin tätä - ei mitään vaikutusta. Jarruna Avid Juicy 5. Pitäisikö kikan toimia erityisesti joillain tietyillä keleillä?
- Tomi
^ Onko jäätyminen jatkuva ongelma? Ehkä jarrut vain kaipaisivat muuta säätöä? Ei omissa pyöräilyissä ole esiintynyt, hydraulisilla eikä mekaanisilla, oikein missään talvikelissä.
…
Käsiongelmiin suosittelen edelleen Bar Mittsejä tai muita vastaavia. Erinomaiset.
Huolsin pyörää viime viikolla sisällä. Kun tuli valmista, kannoin pyörän ulos ja iskin hankeen pystyyn. Enpä ajatellut yhtään. Lämmin jarrulevy sulatti lunta ja jarru tosiaan jäätyi :-)
Normaalissa järkevässä käytössä ei ole jäätynyt yhtään. Pitäisi kyllä vaihtaa palat, teho hiipunut. Vaihdan keväällä. Nyt talvella jarruja ei oikein tarvikaan, kun nastarenkaat hidastavat vauhtia kaiken muun lisäksi.
jartsuli
23.01.2012, 17.49
rhubarb, omasta mielestä tuo jarru toimii täydellisesti (ilman tuota jäätymistä) joten en usko että se on huoltoa/säätöä vailla. Eikä noilla osilla ole vielä ajettukaan juuri mitään. Eilen ajeltiin reilu 4h kevlejä jonka aikana se siis keräsi jarrun täyteen lunta. En oikein näe tuohon muuta ratkaisua kuin että jotenkin lumipöly pitää ohjata jarrun ohi, eli spoileri tarvitaan. Vois melkein pistää avidille kyssäriä että onko ne funtsinut tuohon jokin ratkaisun jo valmiiksi, voisi hyvin olla sillä laatu valmistajastahan on kyse. Eli BB7 road'sta kyse.
Shimaani
23.01.2012, 17.53
Josko minuutin tai muuten tarpeelliseksi havaituin välein käyttäis sitä jarrua ettei se levy pääse kunnolla jäätymään? Toimii ainakin mettässä (BB7) jarrun kanssa.:) Tuossa samasta aiheesta ulkomaankielistä debattia (http://forums.mtbr.com/fat-bikes/avid-bb7-mechanicals-763910.html)
Tuossa yksi ongelmamalli talveksi. Alaputkeen kiinnitetyn jarrusatulan vaijerivienti suorastaan haukkaa vettä ja lunta sisään. Tuohon kannattaa laittaa jonkinlainen haitarikumi suojaksi.
http://cdn.media.cyclingnews.com/2010/10/14/1/stevens_cyclocross_disc_rear_600.jpg
…
Käsiongelmiin suosittelen edelleen Bar Mittsejä tai muita vastaavia. Erinomaiset.
Noita miettinyt, mutta rajoittaa vähän eri otteilla ajoa. Alaotteella ajon puuttumisen mahdollisuus ei ongelma, mutta usein tulee kevyessä ajossa ajettua keskiotteella.
Suoratankoiseen tuollaiset hankkisin suurella todennäköisyydellä.
Nyt on yksi hanskavaihtoehto tulossa kokeiluun, toivottavasti toimii. Yleensä ongelmat alkaa siinä -7c ja 2h ajon jälkeen.
ppikkupe
23.01.2012, 18.44
Nyt on yksi hanskavaihtoehto tulossa kokeiluun, toivottavasti toimii. Yleensä ongelmat alkaa siinä -7c ja 2h ajon jälkeen.
Pari tuntia pienessä pakkasessa kädet staattisessa asennossa, niin voipi siinä ongelmia tulla... :D Pieni tauko ja käsi-/sormijumppa voisi olla ihan paikallaan myös.
Iglumies
23.01.2012, 18.56
...Pitäisikö kikan toimia erityisesti joillain tietyillä keleillä?
- Tomi
Puuterilumessa tunkkaillessa umpihankisia polkuja pitkin, kun joka jarrutuksen jälkeen satula sukeltaa hankeen.
jartsuli
23.01.2012, 18.56
Josko minuutin tai muuten tarpeelliseksi havaituin välein käyttäis sitä jarrua ettei se levy pääse kunnolla jäätymään? Toimii ainakin mettässä (BB7) jarrun kanssa.:) Tuossa samasta aiheesta ulkomaankielistä debattia (http://forums.mtbr.com/fat-bikes/avid-bb7-mechanicals-763910.html)
Varsinaisesti tuo ei ollut ongelma, vaikkakin tuokin tapahtui mutta järkikin sanoi että levyllä on jäätä kun grippi tuli vasta muutaman sekunnin jarruttamisen jälkeen. Ongelma oli että itse jarru täyttyy lumesta, joka sitten ilmeisesti alkoi painamaan palaa levyä vasten kun jarrutti jo melkoisesti.
Shimaani
23.01.2012, 21.07
Jos se satula on suht' uutta mallia eli päältä auki niin laita siihen vaikkapa vanhasta sisäkumista leikattu peitto aukon päälle.:)
Muok: Hmm,
jos se jarru täyttyy lumella niin pala ei kyllä ota levyyn kiinni vaan se jääpaakku kun on jarrupalassa. Jarru (BB7) on niin rakennettu että männän taakse ei pölyävää lunta pääse.
Pari tuntia pienessä pakkasessa kädet staattisessa asennossa, niin voipi siinä ongelmia tulla... :D Pieni tauko ja käsi-/sormijumppa voisi olla ihan paikallaan myös.
Käsi- ja sormijumppaa tullut sovellettua lenkeillä ja apu tuosta on aika hetkellistä.
No nyt alkaa täällä päin kovemmat pakkaset joten sisäpööräilyyn pitänee siirtyä vaikka siinä hajoaakin pää :), mutta sormet ei jäädy.
Onko patterilla toimivat lämmitettävät hanskat mahdolliset. Niitäkin näkyy saavan 10-20 eurolla. Ei tosin kokemusta, tekeekö niillä mitään.
Minulla on sellaiset ihan marketista ostetut halvat laskettelu tjsp. hanskat, joissa on Thinsulate 100gr eristys. Minusta ne tuntuu hyvinkin lämpimiltä. Pikkupakkasilla jopa liikaakin. Jos tuollaisella eristeellä löytää kolmisormiset, niin luulisi tarkenevan kylmempienkin sormien. Minulle tosin aika pitkälle riittää ohempikin eristys, jos materiaali on tuulta läpäisemätöntä.
Yleensä ongelmat alkaa siinä -7c ja 2h ajon jälkeen.
Mulla yleensä ajot loppuu noissa lukemissa... 25 eurlla saa Prismasta melkoisen lämpöiset Sinisalon lobsterihanskat ja sinne vaikka vielä villasormikkaat sisään jos siltä tuntuu. -7 menee vielä ihan helposti noilla.
Onko patterilla toimivat lämmitettävät hanskat mahdolliset. Niitäkin näkyy saavan 10-20 eurolla. Ei tosin kokemusta, tekeekö niillä mitään.
Minulla on sellaiset ihan marketista ostetut halvat laskettelu tjsp. hanskat, joissa on Thinsulate 100gr eristys. Minusta ne tuntuu hyvinkin lämpimiltä. Pikkupakkasilla jopa liikaakin. Jos tuollaisella eristeellä löytää kolmisormiset, niin luulisi tarkenevan kylmempienkin sormien. Minulle tosin aika pitkälle riittää ohempikin eristys, jos materiaali on tuulta läpäisemätöntä.
Bensalla toimivia :)
http://www.reusablehandwarmers.net/page2.html
http://www.amazon.com/Zippo-Warmer-Polish-Chrome-Lighter/dp/B000KGET4C
En oo käyttäny, ei taida mahtua ajaessa hanskaan, et joutus pysähtyy lämmittelee. Taskuun menee ainaki.
jartsuli
24.01.2012, 11.41
Bensalla toimivia :)
http://www.reusablehandwarmers.net/page2.html
http://www.amazon.com/Zippo-Warmer-Polish-Chrome-Lighter/dp/B000KGET4C
En oo käyttäny, ei taida mahtua ajaessa hanskaan, et joutus pysähtyy lämmittelee. Taskuun menee ainaki.
Voi haista tasku kivasti bensalle :-)
Mulla yleensä ajot loppuu noissa lukemissa... 25 eurlla saa Prismasta melkoisen lämpöiset Sinisalon lobsterihanskat ja sinne vaikka vielä villasormikkaat sisään jos siltä tuntuu. -7 menee vielä ihan helposti noilla.
Kävin noita Sinisaloja etsimässä paikallisesta Prismasta, mutta ei siellä ollut kuin Zonexin lobstereita ja ne vaikutti siltä ettei niillä tee mitään kun olivat niin ohuet.
No tänään oli kylmempi kuin eilen, mutta tuulta vähemmän joten vajaan kahden tunnin lenkillä ei sormia palentanut. Katsotaan nyt kun saapuu ne eilen tilatut hanskat josko niillä pääsisi sen reilut kolme tuntia sormia palelluttamatta.
http://www.yehudamoon.com/images/strips/2010-02-15.gif
ppikkupe
24.01.2012, 16.30
^
http://www.elsewhere.org/journal/wp-content/uploads/2007/01/calvins-dad-snow-biking.gif
H. Moilanen
24.01.2012, 19.57
Tulipas semmone bon voyage -olo.
Kyllähän noista sportfireistä on apua, aikaisemmin pientä viileyttä alkoi varpaissa tuntua noin 1.5h ajon jälkeen ja nyt suojien jälkeen tuohon noin 1h lisää eli kyllä noiden kanssa pärjään varmaan -10c reilu neljä tuntia jos on tarve.
Vaihdoin myös aluskäsineet käyttämiini hanskoihin ja nyt pärjää jo 3h -9c, mitä nyt pari kertaa piti pitää sormia nyrkissä hanskan sisällä, että sormet lämpesi.
Kyllähän noista sportfireistä...
Noi teddykarhusuojat muuten kiillottaa kampia kivasti. Tiedoksi vain niille, keille asialla on merkitystä ;)
Itse pidän sellaisesta patinoituneesta pinnasta maastopyörässä :)
Noi teddykarhusuojat muuten kiillottaa kampia kivasti. Tiedoksi vain niille, keille asialla on merkitystä ;)
Ei haittaa, saa hävitäkin se fsa-teksti :D
Muutama viikko sitten hain rismasta nuo Zonexin hummerit. Eilen vajaa kolmetuntia ihan siirtymäajelua maastofillarilla, -7c, jonkin verran tuulta ja hyvin pärjäsi. Tosin jossain viimoisilla kilometreillä alkoi hieman tuntumaan viileältä, mutta kädet hetkeksi nyrkkiin niin äkkiä lämpes. Ei sikäli ihme, hiestä märät hanskat oli kun kotiin pääsin.
-15c tein pari viikkoa sitten tunnin lenkin ja se alkoi olemaan jo vähän liikaa. Pikkusormet kylmettyivät, mutta luulen että osasyynä oli sillä hetkellä alla ollut nousukahvafillari jossa kämmensyrjä on kiinni kylmää hehkuvassa alumiinisessa nousukahvassa ja jälleen kosteat hanskat...
Sanoisin että jos kädet ei ole kovin hikoavaa sorttia, niin -10c noi riittää ihan kivasti. 25eur hinta ja kokoja reilusti.
Ei riitä zonexin hummerit mulle -7°:ssa kuten Tomssonille. Maasturilla puolentoista tunnin työmatkalla ne kelpaa juuri ja juuri neljään pakkasasteeseen (ja mulla on kuitenkin myös nousukahvoissa kuminen kädensija). Sitä kylmemmässä käytän lasketteluhanskoja. Ei siis mun mielestäni puhettakaan, että ne riittäisi -10c ihan kivasti.
Varvasosastolla Sportfiret on ollut hyvä löytö, ja ne tosiaan hinkkaavat kampiin vaikka olen klosseja siirtänytkin. Siinä kiillottuu niin kampi kuin kenkäsuojuskin - ja bonuksena kitka lämmittää :)
Heh, kaikki saa siis unohtaa kaikenmaan hansikas- saati muut talvivarustesuositukset. Toinen pärjää hikeen asti kun toinen palelee samoissa releissä jääpuikoiksi :D
Johan Moraal
27.01.2012, 18.38
Kyllähän noista sportfireistä on apua, aikaisemmin pientä viileyttä alkoi varpaissa tuntua noin 1.5h ajon jälkeen ja nyt suojien jälkeen tuohon noin 1h lisää eli kyllä noiden kanssa pärjään varmaan -10c reilu neljä tuntia jos on tarve.
Vaihdoin myös aluskäsineet käyttämiini hanskoihin ja nyt pärjää jo 3h -9c, mitä nyt pari kertaa piti pitää sormia nyrkissä hanskan sisällä, että sormet lämpesi.
Se on jk sellainen talvikone nyt ettei kohta lähde sisälle kun syömään:)
Se on jk sellainen talvikone nyt ettei kohta lähde sisälle kun syömään:)
Pitäs vaan vähän rajottaa tuota syömistä, että paino tippuisi vähän.
Ja jos tosissaan puhutaan niin mielellään tuolla ulkona viettäsin aikaa enemmänkin, mutta nuo sormet tuottaa ongelmaa. Huomenna jatkuu varmaan kokeilut kovemmassa pakkasessa.
Heh, kaikki saa siis unohtaa kaikenmaan hansikas- saati muut talvivarustesuositukset. Toinen pärjää hikeen asti kun toinen palelee samoissa releissä jääpuikoiksi :D
Soon just näin :)
... mutta kyllähän niistä erilaisista mielipiteistä sitten pystyy jonkinlaista käsitystä haarukoimaan.
Noinhan se menee. Itse pärjään hyvin kevyissä varusteissa lukuun ottamatta varpaita ja sormia. Esim. naaman eteen ei pysty laittamaan mitään tai 10min jälkeen kone käy ylikuumana ja ajo on lopetettava :). Housuina menisi pelkät Assoksen talvipöksyt -10°:ssa, mutta olen varmuudeksi vetässyt päälle vielä ohuet pehmusteettomat ajohousut. Eli yksilöllisiä nuo varustetarpeet.
Mikä hilpeintä tässä suositusten speksauksessa, ei voi edes ajatella että tietty pyöräilijä pärjää vähällä ja toinen tarvitsee reilusti lämmikettä. Vaikka mun sormet ja varpaat palelee helposti, tulee päälle, vartalolle ja jaloille herkästi kuuma. Eli kaikenlaisia hybridejäkin löytyy...
Jake_Kona
27.01.2012, 22.23
Minulla jokseenkin samanlaisia kokemuksia.
Nyt kun kilot tippuneet, sormet ja varpaat kylmettyvät todella helposti.
Tohtorin ohje 1800-luvulta:
Jalkain märkyydestä ja huolimattomuudesta kuolee enin osa ihmisistä
Maantiekiitäjä
28.01.2012, 12.27
Itse vetelen Cyclolla talvetkin, fillarointi on kuitenkin tosi mukavaa puuhaa... Kelillä kun kelillä :P
MTK
Kyllähän cyclolla talvella pärjää hienosti. Talvellakin ajetaan, ja mukavaa on. Enemmän kuin -10 pakkasastetta tosin lyhentää lenkit sellaiseen enintään kahteen tuntiin, lähinnä varpaiden takia. Muun kropan tai sormienkaan kanssa ei minulla ole vaikeuksia. Varmaan talvikengät noiden lämpimien suojien alla vielä auttaisi, mutta eipä sellaisia viitsi nyt alkaa erikseen hankkimaan. Investointi ei olisi oikein suhteessa tarpeen määrään. Pikkupakkasilla pärjää tavallisilla kengilläkin, ja kovilla keleillä riittää lyhemmät matkat muutenkin.
Testiajo alkaa kohta ja saa nähdä tarkeneeko kolme tuntii vai täytyykö alkaa kasvattaan lisää rasvakerrosta entisen päälle vielä...
ikäni olen pyöräillyt eskariin, kouluun, urheiluharrastuksiin, opiskeluihin, duuniin. Joskus 2005 hankin nastat ja aloitin talvipyöräilyn, ensin Helkama Oivalla, 2008 hybridillä (Nishiki RH-80). Hybridi ja lukkopolkimet oli melkoinen kohennus ajomukavuuteen, mutta vaihto cyclocrossariin se vasta hyppäys oli: hankin sen viikko sitten, ja olen harmitellut ainoastaan, että hankin cyclocrossarin vasta nyt. Mikä ajomukavuus, keveys ja hallittavuus! Ja tukee kivasti kesän maantiepyöräilyharrastusta. Cyclolla pärjää pahimmassakin sohjopuurossa paremmin kuin hybridillä, toisin kuin aikaisemmin kuvittelin. Ainoa asia, jonka toistaiseksi olen huomannut hybridiä hankalammaksi cyclolla, on etupyörän nostaminen (kadunylitysten kohdalla olevien lumiauran tekemien kasojen yli). Tähänkin on varmasti kikkansa, jonka toivon oivaltavani ennen pitkää.
Ei palella sormia eikä jäädy kieli kiinni kun on hiilikuitutanko ;)
Ja maastossa ei viima kylmetä......
Jake_Kona
29.01.2012, 01.17
Hämeen pikkuteillä ja poluilla. Yhden käden ajoa kameran kanssa,
http://www.youtube.com/watch?v=L33CJtN4wKI
maudicel
29.01.2012, 09.00
Cyclolla pärjää pahimmassakin sohjopuurossa paremmin kuin hybridillä, toisin kuin aikaisemmin kuvittelin.
Itse olen toistaiseksi ajellut duunimatkat ym. Cannarin Bad Boylla (vm. 2008), joka on käyttöpyöräni. Talvella alla nastat.
Olenkin miettinyt paljon cyclon hankkimista, kun maantiefillarilla ajaminen on niin hemmetin kivaa.
Nyt talvella on lenkitkin jäänyt ajamatta, mutta ehkä cyclolla tulisi tosiaan lähdettyä. Hyvä siis tietää, että kulkee hyvin sohjossakin, kun se on tosiaan tuossa arveluttanut.
Pitää siis vaan ottaa itseä niskasta kiinni ja käydä koeajamassa.
Johan Moraal
29.01.2012, 09.36
Eilen taas se perinteinen virhe että piti -17ssa ajella ilman poskisuojaa. Nyt ollaan sitten taas punaposkisia loppukevät:o
Eilen taas se perinteinen virhe että piti -17ssa ajella ilman poskisuojaa. Nyt ollaan sitten taas punaposkisia loppukevät:o
Kokeilin eilen illalla myös samaa, posket ei punota normaalia enempää :)
Tänään tosin ajattelin posket kyllä suojata jollain tavalla ihan varmuudeksi.
Talvitakki olisi myös hyödyllinen, sen verran karkaa tuosta nykyisestä takista lämmöt pihalle, että lenkin lopussa on ihan jäähileiden peitossa :p. Toivotaan, että torstaina tilattu takki kotiutuu alkuviikosta.
Alkaa lämpötilat huitelemaan taas sellaisia keuhkoille ikäviä lukemia niin onko kukaan onnistunut löytämään hengitysilman lämmittimiä (tyyliin http://s3.thisnext.com/media/250x250/0045E2B6.jpg ) Noita kun ei tahdo löytyä mistään vaikka olen jo pari talvea koittanut kuumeisesti etsiä.
Itse olen toistaiseksi ajellut duunimatkat ym. Cannarin Bad Boylla (vm. 2008), joka on käyttöpyöräni. Talvella alla nastat.
Olenkin miettinyt paljon cyclon hankkimista, kun maantiefillarilla ajaminen on niin hemmetin kivaa.
Nyt talvella on lenkitkin jäänyt ajamatta, mutta ehkä cyclolla tulisi tosiaan lähdettyä. Hyvä siis tietää, että kulkee hyvin sohjossakin, kun se on tosiaan tuossa arveluttanut.
Pitää siis vaan ottaa itseä niskasta kiinni ja käydä koeajamassa.
mun ajotaito on vaan niin kehveli ettei osaa ajaa rossarilla sohjossa... tykkään ennenmin isopyörän pystystä ajo asennosta ja sekin haukkaa välillä hankeen
noin -16 näyttää nyt pakkasmittari ja kohta alkaa noin 2 h koeajo isopyörällä
Hyötypolkija
29.01.2012, 12.02
Aika sissejä ootte, kun hupilenkkiä jaksatte tässä kelissä veivata! Mulla enemmän kuin 10 astetta pakkasta rajoittaa pyöräilyt lähinnä työmatkoihin. Tosin kohta lähden umpihankeen hiihtämään, mutta se onkin toinen juttu se.
No tokihan mä makkaraperunat haen, vaan miten tämä varpaisiin liittyi ;-)
Mä luulen, ettei tonne lämpöpohjallisen (tai aktiivihiilipohjallisenkaan) palaa taida mahtua, vähentää heti varpaiden liikkuvuutta > varma jäätyminen. Ehkä mä aloitan snägäriltä ja sitten alan harkita lämmitettäviä pohjallisia, niistä löytynee aiemmilta sivuilta vinkkejä.
Kiitti vastauksista, ihmiskokeet jatkuvat!
Viime viikonloppuna jäi sairastelun vuoksi kokeet suorittamati, mutta tänään pyörittelin 3:25 pakkasen vaihdellessa 12–16 asteessa. Muuten kyllä varustus futasi, mutta edelleen nuo varpaat palelivat ja olivat aivan jäässä lenkin jälkeen. Pidin kolme kpl parin minuutin juomataukoja, joilla jaloittelin. Tämä auttoi aina vähän jalkojen paleluun, muttei riittävästi.
Set-upina nyt siis maantiepolkimet, maantiekengät – joiden sisällä on tuota snägäripahvia, lämpöpohjalliset ja yhdet merinosukat – sekä kenkien päällä villasukat ja päällimmäisenä Pron neopreeniset kengänsuojat.
Näen viisi vaihtoehtoa:
- sähköiset kengänlämmittimet; maksaa jonkin verran (lähtien 60 eurosta, vai löytyykö edukkaampia?), en tiedä kuinka tehokas vaihtoehto
- paremmat kengänsuojat, käytännössä Sportfiret (52 €), en tiedä onko lämmittimiä tehokkaampi, ainakin näppärämpi
- molemmat edellämainitut, pitäisi olla nykyistä järjestelyä jonkin verran lämpimämpi, mutta hintaakin kertyy..
- kokonaan uudet kengät (Northwaven Arcticit luultavasti) ja siten siis myös maastopolkimet, varmaan lämpimin vaihtari, mutta setille tulee hintaa yli 200 €...
- puren hammasta, eihän näitä pitkiä viikonloppulenkkejä alle –5 asteessa enää kovin montaa tälle talvelle voi osua.
Huomenna varmaan viimeisenä mainittu tuntuu jo kustannustehokkaimmalta, mutta kyllä tänä aamuna hieman jo rahantuhlaus houkutti.
Kunnon flättipolkimet ja hyvät tavalliset talvikengät on mulla toiminut parhaana kompromissivaihtoehtona. Ei tartte palella ja samalla oppii vähän ajamaan fläteilläkin, jos vaikka kesällä jatkaisi niiillä sitten maastoryskettä.
Talvikengät ovat kyllä hyvät, eilen reilu 3h pakkasessa eikä varpaita palellut yhtään. Muutenkin tuli syksyllä huomattua että alle +10 asteen käyttää joka tapauksessa mieluiten noita talvikenkiä. Malli on Northwave Celsius GTX ja olen ollut erittäin tyytyväinen hankintaan.
Paras talvipyörä ja yleispyörä on mielestäni 29er maasturi 2.25-2.4 leveillä renkailla. Nastarenkaat eivät ole hyvät, ja cyclojen liian kapeat renkaat ja etupainoinen ajoasento ei myöskään ole hyvä.
mun ajotaito on vaan niin kehveli ettei osaa ajaa rossarilla sohjossa... tykkään ennenmin isopyörän pystystä ajo asennosta ja sekin haukkaa välillä hankeen
Ei riitä myöskään ajotaito crossarilla ajamiseen, mutta tällä hetkellä ei ole muuta vaihtoehtoa, mielellään ajaisin isopyöräisellä maasturilla. Nyt on torstain jälkeen kylläkin ollut todella hyvät ajokelit crossarilla ajamiseen kun tiet on hyvin aurattu ja pohja on kova.
Nyt muutaman lenkin Sportfirejen kanssa ajaneen pitää sanoa, että ne toimii hyvin ja suuri apu ovat NW celsius artic gtx kenkien kanssa. Yksi muutos noihin pitää vielä tehdä, eli vaihtaa pohjalliset lämpimämpiin tai joku eristelevy alkuperäisten alle
Nyt muutaman lenkin Sportfirejen kanssa ajaneen pitää sanoa, että ne toimii hyvin ja suuri apu ovat NW celsius artic gtx kenkien kanssa. Yksi muutos noihin pitää vielä tehdä, eli vaihtaa pohjalliset lämpimämpiin tai joku eristelevy alkuperäisten alle
Meinaatko, ettei NW:n Arctic-mallillakaan tarkene ilman kengänsuojia? On tämä hankalaa.
Fläteillä en haluaisi ajaa, on jo niin eri laji kuin kesäajelu. Saman tien voisi melkein vaihtaa hiihtoon.
TaitettaVille
29.01.2012, 15.21
Fläteillä en haluaisi ajaa, on jo niin eri laji kuin kesäajelu. Saman tien voisi melkein vaihtaa hiihtoon.
Oma kokemukseni fläteillä vs. klipsuilla ajamisesta on, että suurin este flätteihin siirtymiseen on psykologinen. Ajelen omat ajoni 95% spd-polkimilla, mutta viime kesän ja syksyn aikana harjoittelin, ajoin kilpaa ja retkeilin fläteillä. Nautin pyöräilystä aivan yhtä paljon kuin spd-polkimilla ajaessa. Mielestäni polkimista ei kannata tehdä kynnyskysymystä.
Meinaatko, ettei NW:n Arctic-mallillakaan tarkene ilman kengänsuojia? On tämä hankalaa.
En meinaa, mutta omalla kohtaa vaatii myös kengänsuojat. Yksilöllisiä on pukeutumistarpeet.
Jake_Kona
29.01.2012, 16.01
Hyvällä tai kohtalaisella alustalla spd-polkimet tuovat omaan ajooni vakautta.
Varsinkin väsyneenä ja pomppuisilla ala-ylämäkiosuuksilla, pysyy jalka turvallisesti polkimella.
Tänäänkään en kaatunut kertaakaan.
Alkaa oleen maastopolut hyvässä kunnossa Espoosa. Päivä kaks kun ois nollassa, niin kovenis entisestään polut.....
Maastosa ei kylmä yllätä polkijaa. Siirymillä tosin, onneksi ei montaa sataa metriä enempä tarvii.....
Teemu Kalvas
29.01.2012, 17.28
Talvitakki olisi myös hyödyllinen, sen verran karkaa tuosta nykyisestä takista lämmöt pihalle, että lenkin lopussa on ihan jäähileiden peitossa
Tämähän on merkki vain siitä että vesi poistuu takin läpi, ei niinkään lämpö. Voi siitä toki lämpökin karata, mutta se ei aiheuta tuota.
Sitten jos näillä säillä ei ole takki ulkoa huurteessa, on joko onnistunut niin hyvin pukeutumisessa että ei hikoile juuri yhtään, tai kaikki hiki on jäänyt jonnekin takin sisälle aiheuttamaan ikävää.
Johan Moraal
29.01.2012, 18.24
Tämähän on merkki vain siitä että vesi poistuu takin läpi, ei niinkään lämpö. Voi siitä toki lämpökin karata, mutta se ei aiheuta tuota.
Sitten jos näillä säillä ei ole takki ulkoa huurteessa, on joko onnistunut niin hyvin pukeutumisessa että ei hikoile juuri yhtään, tai kaikki hiki on jäänyt jonnekin takin sisälle aiheuttamaan ikävää.
Joo näin varmaan on. Minulla sellainen "pitävä" takki että kun siinä kertyy tarpeeksi kosteutta eli kun hikoilen, mikä voi hyvin tapahtua -10:ssä, ja ajan vastatuuleen niin takki saattaa jäätyä jäykäksi varsin käsivarsien taka eli suojapuolella. Hauska ilmiö, kädet pysyy itsestään ajoasennossa;) Tänään ilmiö ei tapahtunut kun ei tullut hikeä;)
Aiempina vuosina minulla on talvipyöräilyt olleet lähinnä lyhyitä lenkkejä ja hyötyajeluita. Silloin ei ole tarvinnut paljon varusteita miettiä. Nyt tulee ajettua oikeaa lenkkiäkin, ja vähitellen alkaa muotoutumaan varustus, että osuu oikeaan erilaisilla säillä. Tänään -17 astetta, ja muuten oli mukava ajaa, mutta tuo varvasongelma vaatisi kyllä jonkun lopullisen ratkaisun. Jalassa ensin ohut kangassukka, sitten villasukka, kengät ja karva-Sportfiret. Reilun tunnnin lenkillä jo varpaat ehtii viilenemään. Talvikenkiin ei tosiaan oikein viitsisi sijoittaa, ja mietityttää sekin, että mikä niiden lisähyöty sitten olisi. Ei nuo minun retkipyöräily-tyyppiset kesäkengätkään ihan ohuimmat ole, jos vaikka johonkin maantiekenkiin vertaa.
Johan Moraal
29.01.2012, 18.57
Ei se viileneminen vaarallista ole kai. Sit kun ei tunne enää mitään mistään niin pitää jo ehtiä lauteille;)
Ei vielä vaaraksi tuolla matkalla, mutta epämukavaa kumminkin. Isovarpaita pisteli sisälle tultua. Ensi viikolla taidan ihan suosiolla vaihtaa kävelyyn ja lumikenkiin:
http://i10.aijaa.com/b/00204/9458618.jpg
Onhan tässä jo tullutkin talvipyöräiltyä paljon enemmän, kuin ennen. Ja jatkuu taas, kun pakkanen helpottaa. Kävelylenkkejä ei tarvitse rajoittaa niin kauan, kun pakkasta ei ole yli 40 astetta.
Jake_Kona
29.01.2012, 19.04
Talvikengissä ei kylmä tule pohjallisen läpi. Ainoastaan kengän kärjestä (shimano shmw-81).
Nyt sitä helpottamassa kenkäsuoja ja kesti kohtalaisen hyvin -11°c ja n. 1 1/2 h.
Kovasti pitää vain vahtia ettei suoja nouse yli kengän kärjen ( kun vähänkin kävelee). Varpaat palelevat muuten samantien.
Pitää kehitellä l. huovuttaa erillinen kärkikappale kengän ja suojan väliin
Ei se viileneminen vaarallista ole kai. Sit kun ei tunne enää mitään mistään niin pitää jo ehtiä lauteille;)
No tätä tasapainoa mäkin just pähkin: epämukavuutta olen valmis sietämään, mutta kun en ole siitä järkevimmästä päästä, en välttämättä myöskään ymmärrä lopettaa ennen kuin jalat ovat oikeasti paleltuneet... tänään esimerkiksi alkoi pari minuuttia kotiin paluun jälkeen pistelemään varpaista niin, ettei tiennyt miten päin pitäisi olla.
^ Mä en muuten varmuudella tiedä, palelenko "pohjan läpi" vai juuri kärjestä; kaiken järjen mukaan maantieklossien pitäisi kylmettää juuri alakautta, mutta päkiä kyllä tuntuu aina ihan lämpöseltä. Varpaat eivät sitten niinkään.
Johan Moraal
29.01.2012, 19.07
Joo on pölhön varpaat viilentyneet jo liikaa, pisteleminen on viheliäistä:(
Johan Moraal
29.01.2012, 19.11
Pitää kehitellä l. huovuttaa erillinen kärkikappale kengän ja suojan väliin
Sen verran olen itse parannellut kenkä-villasukka-tuulensuoja systeemin niin että kengän kärkeen laitan ihan itse ommeltu kärkisuojuksen vanhasta fleece sukasta ennen kuin vedän villasukan kengän yli...
Jos suojat olisi pykälää isommat, niin saisi vielä tuollaiset (http://www.retkeilysoppi.fi/syylingit-p-101.html) kengän ja suojan väliin. Klossireikä vaan pohjaan. Voisi kyllä olla, että haittaisi jo ajamista ja hankaisi kampiin liikaa.
-24C ja 1.45h ajelulla Laket, sähköpohjalliset ja vuorottelin yhtä kädenlämmitintä hanskojen sisällä niin ihan meni ok reissu. Siltikin pikkutuulessa tulee kyllä äkkiä kylmä , siis varpaat ja sormet pääasiassa, jotta pistelyt kotiin tullessa on tuttua tunnetta...
Jos pakkanen palelluttaa niin, että Pistelee, vanhana saattaa kärsiä hitonmoisista nivelkivuista jne
EsaJ:tä kompaten: Kuten tässä ketjussa jo aiemmin varoittelin, kylmän tuottamaan kipuun kannattaa suhtautua vakavasti. Omien varpaiden palelluttaminen vuosi sitten ei suinkaan tehnyt niistä "urheampia", vaan nyt ne kipuilevat entistä herkemmin.
ppikkupe
30.01.2012, 12.46
EsaJ:tä kompaten: Kuten tässä ketjussa jo aiemmin varoittelin, kylmän tuottamaan kipuun kannattaa suhtautua vakavasti. Omien varpaiden palelluttaminen vuosi sitten ei suinkaan tehnyt niistä "urheampia", vaan nyt ne kipuilevat entistä herkemmin.
Nooh... Kipu on hyvästä. Jos on kipua, niin verenkiertoakin on vielä sen verran että tunto toimii... Paleltumissa hankala juttu on, että niitä ei oikeastaan itse huomaa. Pakkasella kun on varpaat tai poskipäiden iho turrana, niin paleltumien syntymistä ei tunne. Eli suojatkaahan myös kasvonne ja tarkkailkaa ihon kuntoa.
En tiedä minkä ohjeen mukaisesti usein kuulee neuvottavan, että jos saa jalkansa rakoille, niin rakkoa ei kannattaisi puhkaista. Olisin toista mieltä. Jos on huolellisuudesta huolimatta kuitenkin palelluttanut varpaansa vesikelloille, niin parempi se vesikello on itse siististi neulalla puhkaista kuin antaa hiertyä ja revetä kengän sisällä.
Minä olen tuolla varovaisella linjalla myös. Ei sitä kannata väkisin yrittää ajaa, jos se on vain epämukavaa. Pari viikkoa vuodessa jos on turhan kylmää pyöräillä, niin sen jaksaa taukoa pitää. Kävellä tarkenee kyllä kylmemmälläkin, ja lumikenkälenkillä tulee lämmin 30 asteen pakkasessakin.
Nooh... Kipu on hyvästä. Jos on kipua, niin verenkiertoakin on vielä sen verran että tunto toimii... Paleltumissa hankala juttu on, että niitä ei oikeastaan itse huomaa.
Ei huomaakaan, mutta kipu on hyvä indikaattori siitä, että ollaan riskirajalla. Paleltuman huomasi kyllä siinä vaiheessa, kun riisui kengät ja sukat. Oli muutaman viikon kaksi kynttä mustana. Mutta ymmärrän ppikkupe:n näkökulmaa. Enhän minä itsekään uskonut ennen kuin kantapään (eli varpaiden) kautta.
ppikkupe
30.01.2012, 14.34
Ei huomaakaan, mutta kipu on hyvä indikaattori siitä, että ollaan riskirajalla. Paleltuman huomasi kyllä siinä vaiheessa, kun riisui kengät ja sukat. Oli muutaman viikon kaksi kynttä mustana. Mutta ymmärrän ppikkupe:n näkökulmaa. Enhän minä itsekään uskonut ennen kuin kantapään (eli varpaiden) kautta.
Olisiko ollut paleltuman sijaan niinsanottu juoksuhautajalka? Se taitaa olla vähän ikävämpi homma kuin normaalista paleltumasta saadut rakkulat ja kovettumat.
Mutta juu... Onhan kipu aina indikaattori jostain. Pakkasella ulkoillessa täytyy kuitenkin tottua siihen, että aina ei mennä mukavuusalueella. Järki täytyy tietenkin pitää mukana, varusteet kunnossa ja itsensä liikkeessä. Ja tosiaankin pakkasen aiheuttamat kudosvauriot syntyvät siitä, että verenkierto alueella lakkaa, jolloin tuntoaistikaan ei enää pelaa. Toki ihminen sen huomaa, jos varpaat on turrana, jolloin viimeistään pitäisi ymmärtää ottaa lämmintä, mutta kasvojen paleltumat voivat tulla täysin huomaamatta.
Toki ihminen sen huomaa, jos varpaat on turrana, jolloin viimeistään pitäisi ymmärtää ottaa lämmintä, mutta kasvojen paleltumat voivat tulla täysin huomaamatta.
Oma kokemukseni on, ettei sitä välttämättä huomaa. Osa varpaista voi kipristellä kipeänä, ja osa onkin jo tunnottomina. Mutta sehän on vaan grammanviilausta, sanoi entinen jätkä kun varpaat amputoitiin.
En tiedä onko tämä totta - pitää seurata vähän tarkemmin, mutta huomasin juuri tullessani töistä (20 km), että hyvistä käsineistä huolimatta (nahkarukkaset + merinovillalinerit alla) varsinkin peukalot meinaavat jäätyä jos yhtään antaa itselleen löysää ajoasennossa. Helposti ajoasento menee siihen, että nojaa lepuuttajiin käsivarret suorina. Heti kun tiputtaa yläkroppaa alas niin, että ajoasennosta tulee 'oikeaoppinen', alkavat sormetkin lämmetä. Luulen tämän johtuvan siitä, että lepuuttajiin nojaaminen painaa kämmenen pintaverisuonia niin, että verenkierto sormiin huononee ratkaisevasti. Joillekin tämä voi olla päivänselvää, mutta saapa kai sitä nöösikin huomata jotain uutta, neh?
Tänään oli pakkasta vähemmän kuin eilen, mutta kävin silti parin tunnin kävelylenkin. Palaan pyörille sitten joskus...
En tiedä onko tämä totta - pitää seurata vähän tarkemmin, mutta huomasin juuri tullessani töistä (20 km), että hyvistä käsineistä huolimatta (nahkarukkaset + merinovillalinerit alla) varsinkin peukalot meinaavat jäätyä jos yhtään antaa itselleen löysää ajoasennossa. Helposti ajoasento menee siihen, että nojaa lepuuttajiin käsivarret suorina. Heti kun tiputtaa yläkroppaa alas niin, että ajoasennosta tulee 'oikeaoppinen', alkavat sormetkin lämmetä. Luulen tämän johtuvan siitä, että lepuuttajiin nojaaminen painaa kämmenen pintaverisuonia niin, että verenkierto sormiin huononee ratkaisevasti. Joillekin tämä voi olla päivänselvää, mutta saapa kai sitä nöösikin huomata jotain uutta, neh?
Huomattu on. Ja kevyt ote tangosta on muutenkin talvisilla tärykelveillä hyväksi. Ei siihen nojailla kannata. Käsien siirtely tangolla ja sormien heiluttelu toimii myös.
Pari viikkoa vuodessa jos on turhan kylmää pyöräillä, niin sen jaksaa taukoa pitää. Kävellä tarkenee kyllä kylmemmälläkin, ja lumikenkälenkillä tulee lämmin 30 asteen pakkasessakin.
Vaan kun pitäisi päästä pyöräilemään. Vaikeata se on, kun ei pääse. Onneksi on tämä palstapyöräily. Viime talvena oli 3vk tauko. Nyt on tämän talven eka taukoviikko alkanut.
mää kyllä aattelin mennä aamusta pyörällä töihin. :)
aamulla hypätään pyörän selkään ja kohti työmaata... aamutakki päällä ja kypärä.
ei ehdi aamulla oikein pukeutuun vaan lähdetään aika kevyessä varusteissa matkaan...
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=6197&d=1327850925 (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/album.php?albumid=1349&attachmentid=6146)
Tänään ahdisti ihan oikeasti kun joutui lähtemään autolla töihin (syynä työmaakokous, joka oli todella hankalassa paikassa mennä muuten kuin omalla autolla) Kevarit näkyi olevan erinomaisen hienossa kunnossa ja viimeaikoina niin harvinainen aurinkokin näyttäytyi. No mut huomenna taas fillaria alle :)
Hiillosmakkara
30.01.2012, 23.40
No mutta, hyvä sentään, että ei olla Coldfootissa: http://www.foreca.fi/United_States/Alaska/Coldfoot
Tuolla näyttäs olevan just nyt aika vilposta - ja onpas paikalla näpäkkä nimikin. Suorastaan stemmaa tässä säikeessä keskusteltuun :D
Fiskarssin ruukilta tuli joskus hankittua käsin huovutetut pohjalliset jotka oli todella lämpöiset, mutta ei kovin kestävät. Tietäisikö joku mistä vastaavia voisi löytää pk-seudulta tai netitse? Ne markettien "tehdasmallit" ei ole lähellekään yhtä lämpöisiä kun niissä on keinokuituja yms kestävyyttä parantamaan ja eristävyyttä huonontamaan. Fillarikäytössä tuollaiset aidot huopapohjalliset toimis varmasti todella hyvin kun kulutuskestävyyttä ei niin vaadita.
No mutta, hyvä sentään, että ei olla Coldfootissa: http://www.foreca.fi/United_States/Alaska/Coldfoot
Tuolla näyttäs olevan just nyt aika vilposta - ja onpas paikalla näpäkkä nimikin. Suorastaan stemmaa tässä säikeessä keskusteltuun :D
Fort Yukonissa on vielä vilumpi: viimeisin havainto -51 C (http://www.foreca.fi/United_States/Alaska/Fort_Yukon) :-P
Risto Koivunen
31.01.2012, 00.45
Fiskarssin ruukilta tuli joskus hankittua käsin huovutetut pohjalliset jotka oli todella lämpöiset, mutta ei kovin kestävät. Tietäisikö joku mistä vastaavia voisi löytää pk-seudulta tai netitse?
Eipä ole tullut vastaan, mutta kätevä käsityöihminen voisi varmaankin askarrella tuollaiset itsekin? Esimerkiksi neulahuovutus on sangen yksinkertaista eikä vaadi kovin erikoisia työkaluja - tosin hieman aikaa vievää.
Jake_Kona
31.01.2012, 00.48
Huovuttaminen on helppoa, nopeaa ja halpaa.
Femmalla ostin saaristomereltä jostain saaresta paikallisen tekemät.. näin jälkikäteen ajatellen niitä olis pitänyt ostaa ainakin 5 paria.
Minulle ei olisi sinänsä ongelmaa ajella muutamat kovimman pakkasen päivät ilman lukkopolkimiakin. Kaapissa olisi valmiina toispuoleiset lukkopolkimetkin, laittaisi vain paikalleen pyörään. Pitäisi vain siihenkin olla kengät, joilla olisi hyvä ajaa. Vaelluskengillä joskus jotain pätkiä olen ajanut, mutta ne tuntuu tosi kömpelöiltä pyöräillessä. Ainakin nuo, mitkä minulla nyt on. Niin erinomaiset kuin kävellessä ovatkin. Jotkut nahkasaappaat riittävän notkeilla varsilla ehkä, mutta nekin pitäisi ensin ostaa, ja muuta käyttöä niille ei oikein tunnu olevan. Ja nekin on kömpelöt, jos on sellaiset talvimalliset, joilla oikeasti tarkenee ja riittävän isot paksuille sukille. Pyöräilyjalkineet kuitenkin pitäisi olla sellaiset, ettei nilkkojen liikkeitä haittaa.
-23c ja vastatuuli. Thermicin jalan lämmittimet 1h20m ajon aikana puolet ajasta päällä, sekä käsissä Clas Olsonin sähköhanskat (29€) ja sama puolet ajosta päällä.
Näillä konsteilla sai ajaa ihan hyvin töihin. Nyt huomio kiinnittyi jalkoihin (reidet, polvet) joissa tuossa tuulessa tuli huomattua pientä kylmyyttä. Ehkä lisää vielä kerraston kun nyt ei ole muuta kuin PI Amfibit ja Haltin tuulihousut niiden päällä.
Pitäisi vain siihenkin olla kengät, joilla olisi hyvä ajaa. Vaelluskengillä joskus jotain pätkiä olen ajanut, mutta ne tuntuu tosi kömpelöiltä pyöräillessä. Itselläni on tuollaiset puolikorkeat vaelluskengät talvikäyttöä varten ja ihan hyvä noilla on ajaakin. Merinovillasukat on kyllä ihan ykköset talvikäyttöön. Ne + nuo vaelluskengät niin jalat tarkeni loistavasti puolen tunnin työmatkalla. -23 mittarissa.
Hyvillä varusteilla oli ilo ajaa, kun kelvitkin on nyt kunnolla aurattu!
Vapaaratas vaan alkoi pikkuhiljaa jäätyä, ja 22 kilometrin kohdalla rupesi pyörimään ihan tyhjää. Mikähän siinäkin... luulisi, että pettäisi saman tien kun lähtee ajamaan, jos on kosteuden jäätymisestä kyse.
Hyvillä varusteilla oli ilo ajaa, kun kelvitkin on nyt kunnolla aurattu!
Vapaaratas vaan alkoi pikkuhiljaa jäätyä, ja 22 kilometrin kohdalla rupesi pyörimään ihan tyhjää. Mikähän siinäkin... luulisi, että pettäisi saman tien kun lähtee ajamaan, jos on kosteuden jäätymisestä kyse.
Mulla teki tuon DT240, ja syykin oli selvä kun sen purki eli siellä oli rasvat paakkuuntunu ja oli siellä roskiakin. Tuon 240sen voi todella helposti huoltaa, kiitos KDn ja youtuben ; http://www.youtube.com/watch?v=g8ZQJS0IQM0
Mullakin vapaaratas sekos viime talvena, vein huoltoon ja sain seuraavana päivänä takas kun olikin varaosa sattumalta hyllyssä.
Mulla sekos vapaaratas viime talvena ja käytyäni neljässä tamperelaisessa fillariliikkeessä totesin että halvemmalla pääsen kun ostan uuden kiekon. Ei noista kukaan oikein kiinnostunut sen korjaamisesta.
Mulla sekos vapaaratas viime talvena ja käytyäni neljässä tamperelaisessa fillariliikkeessä totesin että halvemmalla pääsen kun ostan uuden kiekon....
Eikö ne halunneet myydä sulle muutaman kympin uutta vapaaratasta :seko:
Ketjureaktio
31.01.2012, 11.41
Tänään stadissa -15 ja työmatkapyörä vaihtui työmatkasuksiin. Ei palellut mistään. Hiihtäminen on luontevampi tapa liikkua talvella, kaikilla ei vain ole tuuri asua ja työskennellä latujen läheisyydessä. Tai no kotoa kunnostetulle ladulle on pari kilometriä mutta pääosa matkasta sinne onnistuu onneksi kuitenkin hiihtämällä.
Johan Moraal
31.01.2012, 12.09
Helteet on ohi ja yksi vähän kylmempi viikko takana. Paino lähti kilon verran yhdessä viikossa. Viime vuonna pakkasella oli samanlainen ilmiö minulla. Lieneekö ruskeaa rasvaa tullut poltettua, vai onko tämä ihan humbuugia???
http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_1997/1_1997/ruskea_rasva_polttaa_energiaa/
Helteet on ohi ja yksi vähän kylmempi viikko takana. Paino lähti kilon verran yhdessä viikossa. Viime vuonna pakkasella oli samanlainen ilmiö minulla. Lieneekö ruskeaa rasvaa tullut poltettua, vai onko tämä ihan humbuugia???
http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_1997/1_1997/ruskea_rasva_polttaa_energiaa/
Nälkä tuntuu olevan kovempi nyt pakkasella... saas nähdä pääseekö läskeistä irti ja rantakuntoon:rolleyes:
ppikkupe
31.01.2012, 12.54
Minulla se on nestehukkaa. Itse olin tänään enemmän hiessä kuin kertaakaan vuoden sisään tuolla suht. lyhkäisellä työmatkalla. Hätäpäissäni laitoin taas sellaiset kuuvaatteet päällä, ettei mitään rajaa. Välillä piti pysähtyä skrapaamaan rillejä puhtaaksi.
Kypärä täytyi jättää pois. Takin huppu ei millään ylety pään yli kypärän kanssa, eikä minulla oikein ole näille alle -25C keleille mitään sopivaa joka a) riittäisi ja b) mahtuisi kypärän alle.
Iglumies
31.01.2012, 15.03
Kevät on selvästi tulossa, kun joutu laittamaan sortsit jalkaan aamulla. (kaiken muun päälle)
Sirkkusofia
31.01.2012, 16.03
Eipä ole tullut vastaan, mutta kätevä käsityöihminen voisi varmaankin askarrella tuollaiset itsekin? Esimerkiksi neulahuovutus on sangen yksinkertaista eikä vaadi kovin erikoisia työkaluja - tosin hieman aikaa vievää.
Jos pohjalliset tarvitsee, niin sitähän voi heittää vanhan ja virttyneen villapaidan koneeseen 40 tai 60 asteiseen pesuun. Siitä saa sitten mukavasti leikattua huopapohjallisia yms. lämmikepalaa :)
Ja huopalevyä varmaan löytynee kaupastakin aika helposti. (Käsityöliikkeet, kangaskaupat?)
Nyt kun säämanauksia seuraa, alkaa talvikengät vaikuttaa ainoalta vaihtoehdolta. Flätteihin en sorru, eikä noihin kesäkenkiin saa enää ylle/alle/väliin mitään järkevää suojaa.
Koska kaikissa pyörissäni on maantiepolkimet, tunnen tiettyä vetoa Northwaven Fahrenheiteja kohtaan. Onko kenelläkään kokemuksia, kuinka paljon viileämmät (tai vähemmän lämpimät) ne ovat verrattuna Celsius Arcticiin? Jälkimmäiset olisivat hitusen hintavammat ja edellyttäisivät maastopolkimienkin hankkimista.
Toisaalta olisi kuitenkin järkevää hankkia saman tien mahdollisimman lämpöset popot eikä välimallin popoja ja sitten ensi syksynä ne kunnon popot..
Koska kaikissa pyörissäni on maantiepolkimet, tunnen tiettyä vetoa Northwaven Fahrenheiteja kohtaan. Onko kenelläkään kokemuksia, kuinka paljon viileämmät (tai vähemmän lämpimät) ne ovat verrattuna Celsius Arcticiin? Jälkimmäiset olisivat hitusen hintavammat ja edellyttäisivät maastopolkimienkin hankkimista.Täältä sais tällä hetkellä Fahrenheitit hyvin edukkaasti: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=57566
Täältä sais tällä hetkellä Fahrenheitit hyvin edukkaasti: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=57566
Näin saisi, kiitti vinkistä. Edukkaaksi tulisi, kun on noihin passelit polkimetkin pyörässä valmiina... vaan tarkenisiko Arcticeilla sittenkin olennaisesti paremmin? Ei viitsisi satkua laittaa kenkiin, jos ne eivät sittenkään lämmitä kylliksi.
On tämä.
Näin saisi, kiitti vinkistä. Edukkaaksi tulisi, kun on noihin passelit polkimetkin pyörässä valmiina... vaan tarkenisiko Arcticeilla sittenkin olennaisesti paremmin? Ei viitsisi satkua laittaa kenkiin, jos ne eivät sittenkään lämmitä kylliksi.
On tämä.
Ei Northwave Fahrenheit GTX mikään kunnon talvikenkä ole. Ne ovat noin viiteen plus asteeseen asti riittävät, sen alapuolella vilu sitten hiipii varpaisiin, kun poljetaan semmoista 1,5 - 2 tunnin maantielenkkiä. En millään jaksa uskoa, että eristys olisi riittävä pakkasilla ajoon.
Maantiekengäksi Fahrenheit on vähän ongelmallinen muutenkin. Kiristysnyörit + tarranauhat ovat kiinnityksenä semmoinen, että tuntuu jotenkin mahdottomalta löytää sopivaa kireyttä, jolla veri vielä kiertää, mutta kenkä ei lonksu jalassa. Aika harvakseltaan olen Fahrenheiteilla loppujen lopuksi ajanut, käytännössä maantiekauden viimeiset päivät ja pari hassua rankkasadelenkkiä. Kesä-Sidit ovat Fahrenheitteihin verrattuna aivan ylivoimaisesti mukavammat jalassa.
Näin jälkikäteen olisi varmaan valinnut Fahrenheitin tilalle road-version MW-80:sta.
Pasi Ahopelto
01.02.2012, 21.03
vaan tarkenisiko Arcticeilla sittenkin olennaisesti paremmin?
Eivät ole autuaaksi tekevät: tänään vajaat puolitoista tuntia -16 asteessa kaksien villasukkien kanssa, ja varpaita alkoi palella ihan kunnolla. Seuraavalla yhtä kylmällä pakkaslenkillä voisi laittaa kolmet sukat ja numeroa isommat MW80:t vertailun vuoksi.
Jalat tuntuvat olevan enää ainoa talviongelma, ja lämpimät kengänsuojat takuulla auttaisivat. Tai sitten vain lyhennän näitä huvilenkkejä näillä talven muutamilla kovemmilla pakkaskeleillä.
Pasi
Lyhyellä työmatkalla, 6,3 km, ainoa ongelma on näppien jäätyminen. Kädet lämpenevät vasta 15 min ajon jälkeen, sitä ennen on armotonta tuskaa. Pitänee hankkia North Facen talvihanskojen tilalle superräpylät.
sakuvaan
01.02.2012, 21.11
Mulla pysyy jalat lämpiminä paljon paremmin kun on POCin täyspitkät polvarit. Eli lyhyesti: enemmän eristettä jalalle ettei veri jäähdy liikaa kun pääsee jalkaterälle asti?
Tänään ekaa kertaa fillarointia meren jäällä, pikkasen hirvitti vaikka pilkkimiehiä siellä täällä olikin. Ja kypärän alla väärä pipovalinta elikkäs meinasi ohta jäätyä viimassa, mut hauskaa oli silti.
Mulla on ollu näillä keleillä jalassa tukevahkot laskettelusukat, mw81-popot sekä löfflerin neopreeni suojat. Noiden avulla ainakin tollanen 30min/8km työmatka taittuu täysin ongelmitta. Henkeenhän tollanen -20C ilma ottaa, mutta kai tohon pikkuhiljaa tottuu kun vaan jatkaa "totuttelua" (eka talvi satulassa menossa). Hupilenkeille ei tuu kyllä oikein lähettyä, jos mittarissa on yli 10 astetta pakkasta, jotenkin ei vaan huvita.
On muuten ihan loputtoman tuntunen kitka näillä kovemmilla pakkasilla, "kitkarenkainen" 29er sinkula ei liiku metriäkään ilmaseks. Vois koittaa, josko ISP:t rullais peremmin.
Talvipyöräily on kyllä kaiken kaikkiaan aivan mahtava laji! Esim. Tampeelta löytyvä Ratinansuvanto näyttää aivan eeppiseltä auringonlaskun aikaan, nää on sellaisia fiiliksiä jota ei bussin/auton ikkunasta koe/tunne.
ppikkupe
01.02.2012, 23.14
Lyhyellä työmatkalla, 6,3 km, ainoa ongelma on näppien jäätyminen. Kädet lämpenevät vasta 15 min ajon jälkeen, sitä ennen on armotonta tuskaa. Pitänee hankkia North Facen talvihanskojen tilalle superräpylät.
Isot nahkaiset kiinalaisvalmisteiset kelkkahanskat, joiden alle mahtuu parit tekniset ohuet sormikkaat. Ei ne nätit ole, mutta kyllä niillä -30 asteen keleissä kevyesti töihin ja illalla kaupan kautta kotiin polkaisee. Jalassa villasukat, pohjasta jeesusteipillä vuoratut MT-51:t (aivan) ja neopreenisuojat. Ei nekään nätit ole, mutta kyllä niilläkin töihin pääsee ja illalla kaupan kautta kotiin. Jos näissä keleissä lenkille lähtisi, niin taatusti puskisi kylmä kengistä läpi, mutta puolisen tuntia menee ihan ok.
Eilen n tunnin kiepahdus metsäpoluilla, -18C. Kokeilin foorumilla vinkattuja merinovillaisia alussukkia villaisten vaellussukkien alle. Päällä Exustar "talvikengät" (oikeasti välikausikengät). Lisäksi vielä sukkien väliin tällaiset:
http://www.retkiaitta.fi/product/9731/grabber-toe-warmers--varpaanlammitin
Nuo lämmittimet olivat uusi tuttavuus ja testin perusteella niistä oli suuri apu, varpaat pysyivät lämpöisinä pitkään, n 40min kohdalla alkoi tuntua viileältä, mutta selvästi parempi fiilis kuin tavallisesti olisi ollut edes -10C keleissä. Ladattavan lämpöpohjallissetin hinnalla saa ison tukun noita pikkulämmittimiä, taidan hamstrata niitä.
Tässä tosin realisoituu yksi talvipyöräilyn hankalista puolista; eristeitä, kerroksia ja varusteita on taas yksi enemmän päälle pakattavaksi, lenkillä käyminen on melkoinen prosessi...
Jani Mahonen
02.02.2012, 08.56
On muuten ihan loputtoman tuntunen kitka näillä kovemmilla pakkasilla, "kitkarenkainen" 29er sinkula ei liiku metriäkään ilmaseks. Vois koittaa, josko ISP:t rullais peremmin.
Juu! Saman huomasin tuossa itsekin. Muutama minuutti lähdön jälkeen tuntuu siltä että gummi alkaa menettää elastisuuttaan. Rengas joustaa kyllä, mutta paljon hitaammin. Mulla alla Schwalben wintteri-maratoonit.
Aikanaan veljellä oli takarenkaana maasturissa Snow Stud. Hieman huvitti kun rengas muuttui pulkaksi jo muutaman pakkasasteen lämpötilassa, renkaan kumi muuttui muovimaiseksi. Ihme sinänsä kun kysessä oli kuitenkin nastarengas... Ei ole tullut vastaavia renkaita vastaan enää :D
Turus -22 ja 4m/s tuulta. Tarpeeksi kerroksia, niin ei palellut. Oikeastaan enemmän haittasi liika pukeutuminen, Milletin alus-fleece ei taida olla suunniteltu hikiliikuntaan.
No, jalkoja hieman paleli. MW-81:set ja ohuet sadesuojat ei kovin paljoa lämmitä. Pitänee käydä kattomassa, josko bilteman neopreenisuojat toimisi kengän päällä paremmin..
Jonku kannattais kertoa rengasvalmistajille, että täällä jotkut tollot ajaa vielä 20 asteen pakkasessa ;)
-20 astetta ja hyvin kulki vaikka vastatuulipätkällä pakkasen purevuusindeksi hipoi -35:tä. Laskettelulasit tuppaavat huurtumaan joten pitänee hankkia mömmöä sitä vastaan.
Iglumies
02.02.2012, 10.07
Kieltämättä alkaa tuntumaan hiukan kankealta tuo työmatkailu, mutta kun muistelee pari edellistä talvea, niin helpolla on vielä päästy.
Kieltämättä alkaa tuntumaan hiukan kankealta tuo työmatkailu, mutta kun muistelee pari edellistä talvea, niin helpolla on vielä päästy.
Juu, jotenkin tuntuu että oli noin tuplasti raskaampaa. Ei vaan yhtään rullannut ja pukeutuminen oli tietty vedetty ihan överiksi joten hiki lensi. Laskettelulasit ja Urgen Enduro-O-Matic kypärä on kyllä talvella ihan loistava yhdistelmä.
Highlander
02.02.2012, 10.22
Ihmeen hyvin pitää ja rullaa Bilteman 32 mm silestone renkaat sinkulassa näillä keleillä (reilu 4 bar). Ne tuntuu olevan myös immuuneita sepelille.
Ei oo maasturia ollut ikävä tällä viikolla, mutta varmaan olisi jos lunta sataisi...
xtrainer80
02.02.2012, 10.30
Eilen n tunnin kiepahdus metsäpoluilla, -18C. Kokeilin foorumilla vinkattuja merinovillaisia alussukkia villaisten vaellussukkien alle. Päällä Exustar "talvikengät" (oikeasti välikausikengät). Lisäksi vielä sukkien väliin tällaiset:
http://www.retkiaitta.fi/product/9731/grabber-toe-warmers--varpaanlammitin
Nuo lämmittimet olivat uusi tuttavuus ja testin perusteella niistä oli suuri apu, varpaat pysyivät lämpöisinä pitkään, n 40min kohdalla alkoi tuntua viileältä, mutta selvästi parempi fiilis kuin tavallisesti olisi ollut edes -10C keleissä. Ladattavan lämpöpohjallissetin hinnalla saa ison tukun noita pikkulämmittimiä, taidan hamstrata niitä.
Tässä tosin realisoituu yksi talvipyöräilyn hankalista puolista; eristeitä, kerroksia ja varusteita on taas yksi enemmän päälle pakattavaksi, lenkillä käyminen on melkoinen prosessi...
Kiitos tästä vinkistä, minulle isoin ongelma on nimenomaan varpaiden (ja etenkin vasemman jalan varpaiden) paleleminen. Tilasin kourallisen, ehkäpä näiden avulla ne muutamat ulkolenkitkin onnistuu.
Turussa aamuseiskalta -21,8 Celsiusta kodin ulkoseinällä ja kevyt myötätuuli.
Noin puolen tunnin ja 11,48 km työmatkasinkulasprintillä suurimpana ongelmana huurtuvat lasit, puolet matkasta mentiin puolsokeana 'sumussa'. Ei muita pakkasvaurioita.
Varustus:
- pyöräilyshortsit
- Ullefrotten merinovillakerrasto + sukat
- Rukka-kuoriasu
- tuulitakki
- Shimanon talvikengät
- Sportfiren teddyvuorikengänsuojat
- silkkihuppu
- Polar-Buff
- paksut Invictan lautahanskat + ohuet villasormikkaat
Lautahanskojen sisään lisätyt villasormikkaat pitivät sormet nyt paremmin lämpöisinä kuin eilen -15 asteen 'pikkupakkasessa' ilman niitä.
Muut 'upgradet' eiliseen verrattuna tuuliliivin vaihto vastaavaan hihalliseen versioon sekä silkkihupun lisääminen päähän. Eilen tosin oli vielä kypäräpipo, joka unohtui nyt aamun kiireessä, mutta tuo ohut silkkihuppu kompensoi tämän puutteen varsin tehokkaasti (!).
Eiliseen -15 asteeseen verrattuna saattoi nyt olla jopa mukavampi polkea, ei tullut yhtä tukala olo. Veri kiersi silti tasaisemmin sormissa ja varpaissa tuon puoli tuntia, ei tullut edes sitä normaalisti 4-6 km väliin sattuvaa sormien väliaikaista kylmettymistä ennen 'diesel-koneen' lämpenemistä.
Mutta on se alusta pakkasella tahmea...
-20 astetta ja hyvin kulki vaikka vastatuulipätkällä pakkasen purevuusindeksi hipoi -35:tä. Laskettelulasit tuppaavat huurtumaan joten pitänee hankkia mömmöä sitä vastaan.
Sulla on mömmöä jo himassa. Käytä tavallista astianpesuainetta. Levitä ohuen ohut kerros lasiin ja sit hinkkaat sen paperilla pois. Jättää äärimmäisen ohuen kerroksen tensidejä lasin pintaan ja huurretta ei muodostu juuri ollenkaan. Testattu ja toimii. Lisäksi lähes ilmaista
Parhaat lasit talviajossa on laskettelulasit. Ei oo vielä kertaakaan huurtuneet....
Laskettelulasit tuppaavat huurtumaan...
Parhaat lasit talviajossa on laskettelulasit. Ei oo vielä kertaakaan huurtuneet...:rolleyes:
Vasta luin jostain, että etikka estää auton laseja huurtumasta. Onkos jollain tuota kotona, että voisi kokeilla pyöräilymuoveihin? Sekoitus suhteessa 3/4 etikkaa, 1/4 vettä ja suihkaus laseille.
-25 niin alkaa Paddy Wagon olla päivän ulkona seisomisen jälkeen aika jäykkä laite. Ei vissiin ole suunniteltu tämmöisiin oloihin.
arctic biker
02.02.2012, 18.34
Sulla on mömmöä jo himassa. Käytä tavallista astianpesuainetta. Levitä ohuen ohut kerros lasiin ja sit hinkkaat sen paperilla pois. Jättää äärimmäisen ohuen kerroksen tensidejä lasin pintaan ja huurretta ei muodostu juuri ollenkaan. Testattu ja toimii. Lisäksi lähes ilmaista
Mitenkään niinkuin /&/(/matta. Tuo jäätymis ja huurtumisriesa linsseissä kun on tämmönen fysiikan lakien mukanen ilmiö. Vesi ny tuppaa jäätymään pakkasella, ystävä hyvä. Jos tuohon toimivan lääkkeen keksit niin ostan osakkeita:mad:
Hestra 3-fingerit ja Laken talvitohvelit pitää tänäkin talvena pahan mielen loitolla. Työmatkaa tuli tälle päivää reilut 30km, josta puolet meren ja joen jäällä -> pientä tuulenvirettä oli omiksi tarpeiksi. Koskematonta hankea läskipyörällä avatessa ei ajoviima liiemmin pääse aiheuttamaan jäähtymistä:)
Ajo-aika hieman alle 3h ja tunto säilyi sormissa ja varpaissa. Jos kelit kovenee kaivetaan tankohanskat ja extrasukat esiin.
Heh, Motonet on onnistunut lämpöpohjallistäsmätarjouksensa (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=54-2482) ajoituksessa... :)
Paremmin kuin Pave linkityksessään? :)
Olit vaan liian nopea... Ei keskeneräistä työtä saa arvostella! ;)
Sorry, my bad. Mitäs muuta näillä keleillä voi tehdä kuin käkkiä koneen edessä ja huudella muille virheistä/hitaudesta? :p
Tuossa (http://liikenteessa.wordpress.com/tag/lampopohjallinen/) yhden käyttäjän kommentteja Motonetin pohjallisista. Varmaan linkitetty tänne aiemminkin mutta kun hakukone on jäässä, ei jaksa käsipelillä plarata.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.