PDA

Näytä tavallinen näkymä : Talvipyöräily

Sivut : 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35

rjrm
28.11.2010, 21.29
Marathon Winterit toimivat tosi hyvin n. 3bar paineilla, ei ollut tietoakaan liukastelusta kelvillä vaikka toki ajoinkin hieman tavallista varovaisemmin kurveissa eikä keskivauhtiakaan ollut kuin n. 15km/h.

No huh! Mahtaa olla melkoinen pito noilla paineilla. Olen kokeillut toistaiseksi vain yhtä ja samaa painetta. Kun laitoin Winterit, pumppasin 5 baria ja siinä olen pitänyt. Tosi hyvin rengas pitää tuollakin paineella. Jos keuhkot kestävät, niin vauhtia voi pitää. Olen ajanut työmatkaa 20km/h keskinopeudella. Kovalla pakkasella, kuten tänään -17C, hirmuisia kiihdytyksiä ei kestä tehdä. Alkaa äkkiä tuntua erilaista rasitusta keuhkoissa. Ja sormet ja varpaat on 30 minuutin jälkeen melkoisen työläitä pitää lämpimänä. On kai pakko mennä kauppaan etsimään oikein isot talvikengät. Ja lisää lämpöä hanskoihinkin.
rjrm

crcm
28.11.2010, 22.43
Mites jengi on hoitanu ton nestepuolen tälläisilla pakkasilla? Nesterakko on jäässä puolen tunnin jälkeen (letku ainakin). Onhan kaupat pullollaan eristettyä rakkoa letkuineen, mutta jostain lueskelelin, että ei nekään ihan pakkasta pitäisi loitolla. Vinkkejä? Tietenkin joku termospullo repussa olisi varmaan sula, mutta sitä ei jaksaisi reppusta asti noukkia.

Risto Koivunen
28.11.2010, 22.50
Yksi konsti on pitää juomapulloa ajopaidan takataskussa.

Ei ole vielä itse tarvinnut kokeilla, kun ajelen pakkasella yleensä sen verran rauhallisesti että en tarvitse lauheasti nestetankkausta.

mehukatti
28.11.2010, 22.50
Lämmintä/kuumaa vettä reppuun ja kun oot juonu, niin puhalla letku täyteen ilmaa.

Nappulakenka
28.11.2010, 22.53
Mites jengi on hoitanu ton nestepuolen tälläisilla pakkasilla? Nesterakko on jäässä puolen tunnin jälkeen (letku ainakin). Onhan kaupat pullollaan eristettyä rakkoa letkuineen, mutta jostain lueskelelin, että ei nekään ihan pakkasta pitäisi loitolla. Vinkkejä? Tietenkin joku termospullo repussa olisi varmaan sula, mutta sitä ei jaksaisi reppusta asti noukkia.
Juomareppu takin alle :) tai kunhan juomarakko on selkää vasten.. Mehukatti sanoi, että juomisen jälkeen puhaltaa ilmaa letkuun ja sit vaikka suutinosa kauluksen/huivin sisään tai vastaavaa..

PHI
28.11.2010, 22.55
Tarpeeksi väljä talviajotakki ja kuumalla mehulla täytetty juomareppu sen alle. Juonnin jälkeen aina letkun valutus tyhjäksi ja letku takin alle suojaan. Toimii.
Edit: ARGGHH!!! Nappis oli nopeempi....

bartagma
28.11.2010, 23.02
Oma reseptini nesteiden jäätymiseen on ripaus suolaa ja sopivasti sokeria.

Polla
28.11.2010, 23.26
Löysin fillarikellarista tämmöisen:

http://www.118golf.co.uk/Powakaddy/Zefal-Thermx-Isotherm-Bottle_ct1bd8pd2599.htm

pitäisti toimia pakkasilla, etenkin jos ensin täyttää kuumalla vedellä, antaa koko pullon lämmetä, kaataa vedet pois ja kuumat nesteet tilalle.

testaamaan en ole päässyt, tautia on pukannut :mad:

mulla on paska selkä että juomareppu ei houkuta ja vielä vähemmän juomapullo takataskussa.

xtrainer80
29.11.2010, 15.47
Löysin fillarikellarista tämmöisen:

http://www.118golf.co.uk/Powakaddy/Zefal-Thermx-Isotherm-Bottle_ct1bd8pd2599.htm (http://www.118golf.co.uk/Powakaddy/Zefal-Thermx-Isotherm-Bottle_ct1bd8pd2599.htm)

pitäisti toimia pakkasilla, etenkin jos ensin täyttää kuumalla vedellä, antaa koko pullon lämmetä, kaataa vedet pois ja kuumat nesteet tilalle.

Mulla on ollut juuri tuollainen zefalin pullo + juomavyö muutaman talven käytössä (hiihtäessä), ja kyllähän se mehun pitää sulana pari tuntia vielä ainakin -15 pakkasessa. Toki se mehu (tai mitä sitten käyttääkin) on ihan jäätävän kylmää loppuvaiheessa.

Korkki on jotenkin tosi nihkeä, pulloa joutuu puristamaan ihan tosissaan jotta saa nesteen tulemaan läpi. Lisäksi saisi olla tilavuudeltaan vähän suurempi.

Mutta kyllä tuo aina perus muovipullon voittaa, jossa neste jäätyy hetkessä.

E: Rengas oli nopeempi mutta näköjään ihan samoja kokemuksia. Suutinosa tosiaan jäätyy ikävästi.

jukra
29.11.2010, 17.33
Normaali juomapullo täynnä lämmintä vettä/urheilujuomaa/tms ja parin villasukan sisälle reppuun - pysyy yllättävän hyvin lämpimänä.
Miinuspuolena, joutuu pysähtyä juomataukojen ajaksi.

Vilhelm V
29.11.2010, 17.48
Mulla on ollut juuri tuollainen zefalin pullo + juomavyö muutaman talven käytössä (hiihtäessä), ja kyllähän se mehun pitää sulana pari tuntia vielä ainakin -15 pakkasessa. Toki se mehu (tai mitä sitten käyttääkin) on ihan jäätävän kylmää loppuvaiheessa.

Korkki on jotenkin tosi nihkeä, pulloa joutuu puristamaan ihan tosissaan jotta saa nesteen tulemaan läpi. Lisäksi saisi olla tilavuudeltaan vähän suurempi.

Mutta kyllä tuo aina perus muovipullon voittaa, jossa neste jäätyy hetkessä.

E: Rengas oli nopeempi mutta näköjään ihan samoja kokemuksia. Suutinosa tosiaan jäätyy ikävästi.

Just hommasin tuollaisen Zefalin eristetyn pullon. Jos sitä nesteentuloa yrittää puristamalla edesauttaa niin saakin sitten aika reilulla kädellä pistää menemään. Sisäpullo on nimittäin alumiinia tai vastaavaa tavaraa, eli vähän sama jos yrittäisi terästermaria puristella...

Zefalin pullon suuttimissa on kesäversiossakin sama toimintaperiaate. Parhaiten sieltä tulee nesteet pihalle, kun suullaan hakee sen liikkuvan suutinkappaleen oikeaan toimintasyvyyteen ja imuttelee sieltä siten, että korvausilmaa menee samalla pullon suuntaan. Vähän vaikea selittää tota, mutta näin olen järkeillyt että tuota pitäisi käyttää. Kesäversiota voi toki puristellakin ihan tuloksellisesti.

gobbif
29.11.2010, 18.16
Mulla on tällanen, joka pitää nesteen sulana 15C pakkasessa ehkä 1,5h. Lämmin vesi on tiety aina parempi http://www.bike-discount.de/shop/k359/a24205/trinkflasche-podium-bottle-chill-imola-blue-600ml.html. Suomessakin on näkynyt ainakin retkiaitassa, vaatimattomaan 25e hintaan. Hyvänä puolena tuo korkki joka on tiivis eikä tarvitse aukomisia. Puristus pullosta ja nestettä virtaa.

Tätä on kehuttu vielä paremmaksi, mutta käyttökokemuksia ei ole ennen kuiin paketti tuo sen saksasta http://www.bike-discount.de/shop/a38898/nanogelite-thermal-bottle-white-500-ml.html

Jos haluaa monia tunteja pärjätä lienee pakko mennä termoslinjalle tai pitää nesteet takin sisäpuolella.

Jos pakkanen käy keuhkoihin, niin http://www.jonas.fi/tuotteet/ myy apuja. Ainakin lämmön puolesta tuo jonasport on ihan toimiva peli. Vaihtoehtona meinaan kokeilla noita perusmalleja, jotka ovat solumuovia eikä kosteaksi menevää hengittävää reunuksiltaan. Se voisi olla vähän mukavampi ja tuntuu tiiviimmältä eli ei ehkä huurruta silmälaseja yhtä paljoa. Laskettelulasit ei tosin huurru ja ovat muutenkin mukavammat kunnon kylmällä.

kukavaa
29.11.2010, 18.45
muuten on talvi suhailut ollu hauskoja mutta taka jarru jäätyy parissa minuutissa. pitäisköhän sinne jotain spessumpaa paskasnesterasvaa tunkea?

Risto Koivunen
29.11.2010, 19.01
muuten on talvi suhailut ollu hauskoja mutta taka jarru jäätyy parissa minuutissa.

Millainen jarru mahtaa olla kyseessä?

Mitä tulee noihin termoksiin, niin niitten toimivuutta kannattaisi kokeilla jo ennen lenkille lähtöä kotioloissa. Ei muuta kuin purkki täyteen nestettä, ja sitten terassille tai pakastimeen jäähtymään. Puolen tunnin välein voi sitten kurkkia onko sisältö vielä nestemäisenä.

(Lumen syöminen nestevajauksen korjaamiseksi ei muuten ole kauhean suositeltavaa, ainakaan suurina määrinä.)

Teppo
29.11.2010, 20.43
Vinkki niille jotka pohtii ratkaisua tuohon juomien jäätymiseen: Thermos Hydration bottle.
+ juomat pysyy taatusti sulina, ja mikä parasta lämmin mehu on lämmintä koko lenkin ajan
+ kansi aukeaa nappia painamalla, pulloa ei tarvitse puristaa, juominen on helppoa, kannen saa takaisin kiinni yksinkertaisesti painamalla suoraan alaspäin eikä se aukea itsestään, juominen onnistuu ajaessa vaikka rukkaset kädessä
+ ei tartte tunkea niitä pulloja takin alle tai käyttää reppua
+ kestävää tekoa
- ei sovi suoraan kaikkiin pullotelineisiin (on kapeampi), mutta toimii ainakin Topeakin säädettävien telineiden kanssa, istuvuutta telineeseen voi tukevoittaa siirtämällä pulloa ympäröivän kumisen oteosan pullon alareunaan

PHI
29.11.2010, 21.15
Pysyykö -15C 3h lenkin ajan lämpöisenä ja sulana pullotelineessä? Pistäpä linkki.
Mulla on todella pienessä Hydrapakin juomarepussa tuollaiset 7-8 desiä juotavaa mukana talven lenkeillä. Bonuksena kuuma mehu repussa lämmittää mukavasti takin alla selkää.
Reppu on niin pieni ettei sitä ajaessa oikein edes huomaa. Ei kyllä jaksa alkaa minkään terrmospullon kanssa säätämään. Noh, kukin tyylillään...

Edit: Mulla on siis tämä Hydrapak Chute 1.5 litraa:

http://box21.com.br/box21/images/hydrapak%20chute.gif

Polla
29.11.2010, 21.15
Jatketaan nyt tätä pullo keskustelua, mä kävin sekä retkiaitassa että partioaitassa (?) kysymässä juomapulloa, Myivät kummatkin ei oota, vasta Annankadulla sitten tärppäs. ("nauratti" juoksennella liikkeestä liikkeeseen)

Onneks täällä pääkaupunkiseudulla on noita huoltsikoita mistä saa nestettä kätevästi ettei lunta joudu syömää.

Antti Kuitto
29.11.2010, 22.53
Pulloista puheenollen, onko joku testannut tätä? http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=2688 Kuinka kauan kestää juoma sulana vaikkapa näillä -15 keleillä?

Juha Jokila
29.11.2010, 23.07
Pulloista puheenollen, onko joku testannut tätä? http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=2688 Kuinka kauan kestää juoma sulana vaikkapa näillä -15 keleillä?
En tiedä, mutta pian selviää. Tänään oli jo DPD:n kuriiri yrittänyt tuoda tollaista kotia, muuta olin töissä.

aautio
29.11.2010, 23.55
Mä hommasin pullotelineeseen istuvan termarin. Ei siis mikään vähän eristetty juomapullo, vaan ihan termospullo. Polttavan kuumaa on neste vielä parin tunnin lenkin jälkeen. Juoda ei voi vauhdista, ku on normaalin termospullon korkki/kuppi päällä. Istuu mukavasti suurimpaan osaan pullotelineistä, joskin joissakin vähän kolisee. Voin suositella. Vetoisuus puol litraa.

http://www.edinburghbicycle.com/ebwPNLqrymode.a4p?f_ProductID=8840&f_SupersetQRY=Kbottle&f_SortOrderID=-1&f_bct=

Uomo
30.11.2010, 10.27
Mulla oli kans kyseinen termospullo käytössä. Toimi hyvin ja juoma pysyi lämpimänä. Termarista tosin kovettui ja halkesi eriste, jonka jälkeen se oli käyttökelvoton. Mutta en kyllä osaa sanoa että oliko hajoaminen omaa syytä vai ei.

Jazman
30.11.2010, 16.48
Keksin tilata tuossa loppukesästä jo varustelekasta neopreenisen kasvosuojan ja eilen pääsin testaamaan sitä tuolla -16 kelissä. Muuten se toimi hyvin, mutta en päässyt ajamaan kuin kilsan verran, niin ajolasit jäätyi umpeen. Koitan seuraavalla kerralla sitä fairy-kikkaa, jos sillä sais estettyä linssien huurtumista tai sitten kokeilen noita varustelekan antifog-tuotteita, jos ne toimisivat paremmin.

Heräsi vain tuossa kysymys, kun Rosen katalogi putosi postilaatikkoon, että mitenköhän heidän myymänsä talvipäähineet oikein toimivat.
Esim. tämä: http://www.roseversand.de/artikel/swiss-eye-neopren-gesichtsschutz-swat-maske
Onko kenelläkään kokemuksia tuollaisista naamioista, missä on linssit mukana?
Jotenkin epäilen, että noissa on ihan sama huurtumisongelma näillä keleillä, kuin missä tahansa muissakin ajolaseissa.

kukavaa
30.11.2010, 17.03
Millainen jarru mahtaa olla kyseessä?
avidin bb7 levyt. etujarru pysyy hyvänä, sikskö että siin lyhyempi kaapeli? vaihteetkin ollu ok.

Risto Koivunen
30.11.2010, 17.18
avidin bb7 levyt. etujarru pysyy hyvänä, sikskö että siin lyhyempi kaapeli? vaihteetkin ollu ok.

Tuskin tuo jarruvaijerin pituus sinänsä vaikuttaa. Enempi tulisi mieleen epäillä että vaijerinsuojuksen sisälle olisi päässyt vettä joka jäätyy kiinni ulos viedessä.

Tänään tuli muuten kokeiltua eräitä alkuvuodesta ostettuja rukkasia, joita ei ollut aiemmin tullut vielä kokeiltua. Pakkasta oli sellaiset mukavat -18 C ja alkumatkasta meni ihan mukavasti, mutta lopulta osoittautuivat hieman turhan lämpimiksi kun 20 minuutin poljennan jälkeen kädet alkoivat olla hiessä. Täytynee siirtyä takaisin astetta kevyempiin tumpuloihin.

Isä nitro
30.11.2010, 17.25
Heräsi vain tuossa kysymys, kun Rosen katalogi putosi postilaatikkoon, että mitenköhän heidän myymänsä talvipäähineet oikein toimivat.
Esim. tämä: http://www.roseversand.de/artikel/swiss-eye-neopren-gesichtsschutz-swat-maske
Jotenkin epäilen, että noissa on ihan sama huurtumisongelma näillä keleillä, kuin missä tahansa muissakin ajolaseissa.

Jos käy pyöräreissulla vaikkapa pankissa, kaupassa tai hakee lapset päiväkodista, kannattaa riisua suojain kaiketi pois? Tätä Farth Dadderkin käyttäisi. Force be with ya!

dirtyrider
30.11.2010, 17.39
Keksin tilata tuossa loppukesästä jo varustelekasta neopreenisen kasvosuojan ja eilen pääsin testaamaan sitä tuolla -16 kelissä. Muuten se toimi hyvin, mutta en päässyt ajamaan kuin kilsan verran, niin ajolasit jäätyi umpeen. Koitan seuraavalla kerralla sitä fairy-kikkaa, jos sillä sais estettyä linssien huurtumista tai sitten kokeilen noita varustelekan antifog-tuotteita, jos ne toimisivat paremmin.

Tuolla oli enemmän (tai vähemmän) asiallista keskustelua ko. maskista..
http://fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=40701

rhubarb
30.11.2010, 18.30
Mäkelänkadun pyöräilyn erikoisliikkeessä oli iso kasa noita Sportfiren vuorellisia kengänpäällisiä joita on täälläkin kehuttu, jos joku on sellaisia pääkaupunkiseudulla haikaillut.

Amadeus
01.12.2010, 16.54
Tekipä epätasainen pakkaslumen täyttämä ajoalusta ja viiden kilon paine renkaissa eilen aamulla vähän temppuja. Ihmettelin kun yhdessä vaiheessa rupesi takaa kuulumaan kauheaa rahinaa ja pauketta ja luulin ensin että onko takapyörän laakerit menneet paskaksi, mutta pikainen tutkiminen paljasti että takalokarin molempien aisojen kiinnityspultit olivat löystyneet tuosta tärryytyksestä ja näin takalokari hinkkasi renkaaseen. :rolleyes: Samalla sai taas nauraa näitä halpiskeuloja kun pakkasta on yli -15-astetta niin elastomeeripulikka jäätyy ja joustoa ei enää ole ja hyvä niin. :D

PHI
01.12.2010, 17.04

Mulla on samat jarrut Ciclissä. Takajarrusatulaan jarrupalojen väliin vaan pakkautuu ajaessa ainakin minulla huomattavasti enemmän lunta kuin etujarrusatulaan. Eka kerran kun vetää kahvasta niin ei tapahdu mitään (siis tietyllä kelillä), mutta muutama voimakas toisiaan seuraava jarrutus poistaa lumen paloista ja jarru toimii taas normaalisti.

kukavaa
01.12.2010, 18.44
Mulla on samat jarrut Ciclissä. Takajarrusatulaan jarrupalojen väliin vaan pakkautuu ajaessa ainakin minulla huomattavasti enemmän lunta kuin etujarrusatulaan. Eka kerran kun vetää kahvasta niin ei tapahdu mitään (siis tietyllä kelillä), mutta muutama voimakas toisiaan seuraava jarrutus poistaa lumen paloista ja jarru toimii taas normaalisti.
voi olla toikin. tänäänkävi niin, että tuli äkkijarrutus tilanne ja toi jarru oli jo jäässä, vähän se taisi jarruttaa mut sen jälkeen oli taas ihan turha mutta kuumottavammin, silleen että sentin pari löi tyhjää, heiluskeli. sulettuaan ok.
tuli mieleen että jouhtuisko se siitä että etujarrusta (kondenssi?)vesi valuu pois kun on pystyssä ja takaa ei kun se menee vaakatasossa?

PHI
01.12.2010, 19.00
...tuli mieleen että jouhtuisko se siitä että etujarrusta (kondenssi?)vesi valuu pois kun on pystyssä ja takaa ei kun se menee vaakatasossa?

Ei siellä mitään kondenssivettä ole paloissa. Itse säilytän pyörääni sisällä lämpimässä ja kun lähtee ulos kuivaan pakkaskeliin, ongelmia ei jarrujen kanssa ole.

Speedgoat
01.12.2010, 19.43
Uudessa TM:ssä oli juttua talvipyöräilystä, en tosin ehtinyt sitä vielä lukea. Juomapulloissa voinee katsoa mallia retkihiihtäjistä: kaikilla on mukana termos tai kaksi. Joillakin on eristetty juomasäiliö vyöllä ja ehkä ihan parilla on juomapullo. Tässä voisi olla yksi hyvä kandidaatti tarkoitukseen: http://www.reittipiste.fi/product_info.php?manufacturers_id=97&products_id=1357 Pärjäsi muistaakseni aika hyvin Retki-lehden testissä.

cuppis
01.12.2010, 19.50
Myös Clas Ohlsonin termarit pärjäsivät erinomaisesti Retki-lehden testissä eivätkä paljoa maksa.

edit: tulipa mielenkiinnosta kokeiltua
https://docs.google.com/uc?id=0B3tfGJhEsAHxOTNjMDE3YjMtYzI1OS00NWYwLTgzMzQ tNTI3ZDcxNjUyMDMz&hl=en
taidanpa ommella neopreenista sukan ympärille niin istuu vielä napakammin.

kukavaa
01.12.2010, 19.59
Ei siellä mitään kondenssivettä ole paloissa. Itse säilytän pyörääni sisällä lämpimässä ja kun lähtee ulos kuivaan pakkaskeliin, ongelmia ei jarrujen kanssa ole.
emmä sitä, kun jos sitä kosteutta syntyisi siellä vaijerin ja kuoren välissä. emmä kyllä mistään mitään tiedäkkään.

PHI
01.12.2010, 20.11
emmä sitä, kun jos sitä kosteutta syntyisi siellä vaijerin ja kuoren välissä. emmä kyllä mistään mitään tiedäkkään.

Jos sulla jarrukahva liikkuu normaalisti, mutta jarru ei pidä, niin vika on muualla kuin kondenssiveden jäädyttämässä vaijerinkuoressa.

kukavaa
01.12.2010, 20.39
Jos sulla jarrukahva liikkuu normaalisti, mutta jarru ei pidä, niin vika on muualla kuin kondenssiveden jäädyttämässä vaijerinkuoressa.
jarrukahva ei liiku milliäkään.

Polla
02.12.2010, 13.47
Eilen testailin burtonin snoukka käsineitä ja kylläpä toimivat hyvin. Käsi pysyi lämpöisenä, oli pitoa hyvin ja luulen että kovillakin pakkasilla toimisivat. Sitä odotellessa :cool:

.jon
02.12.2010, 15.41
Joks se talvi loppu :(

kaakku
02.12.2010, 15.42
Hei, mikäs olisi hyvä aluskerrasto talvisiin pyöräilypuuhiin? Vanhoissa tulee hikoamisen jälkeen vilu.

Vääräjalka
02.12.2010, 15.46
Hei, mikäs olisi hyvä aluskerrasto talvisiin pyöräilypuuhiin? Vanhoissa tulee hikoamisen jälkeen vilu.

Merinovilla.

Hienoperseenä toki käytän alimpana vaippahousuja.

PHI
02.12.2010, 15.57
Aluskerrokseksi bambuinen urheilukerrasto. Paras mikä mulla on ikinä ollut. Siirtää kosteutta paljon paremmin kuin sinänsä hyvä polypropyleenikerrasto. Bambun päälle sitten lisäkerroksia tarpeen mukaan.

Johan Moraal
02.12.2010, 17.27
Eilen ihan yllätyin kun huomasin miten hyvin tavallinen villasukka pitää varpaat sulina. Eli villasukka ajokenkien päälle ja sitten neopreenisuojus. Pieni reikä klossille vaan piti tehdä. Pari h - 15 ssa meni ihan sujuvasti, ja varpaat olisivat jaksanut vielä pitkään jos vaan itse olisin.
Juomapullona käy lidlin halpistermopullo. Kuuma mehu siihen ja pari h kestää sulana helposti. Toinen vaihtoehto on ajotakin alle aluskerraston päälle ihan tavallinen kesäpaita jossa selkätaskuja, siihen kännykkä, pullo ja eväät niin eivät jäädy.

Kare_Eskola
02.12.2010, 18.44
Merinovilla.

Puhtaan merinovillan hankauskestävyys on niin huono, että sitä ei kannata laittaa satulan ja perseen väliin mihinkään kohtaan, edes vaippojen päälle.

Sekoitteet on sitten eri asia.

SykkeListi
02.12.2010, 19.20
Puhtaan merinovillan hankauskestävyys on niin huono, että sitä ei kannata laittaa satulan ja perseen väliin mihinkään kohtaan, edes vaippojen päälle.

Sekoitteet on sitten eri asia.Hyvin on Devoldin merinovillaset välihousut kestäneet. Lienevät sitten varmaankin sekoitetta...:eek:

Matsuma
02.12.2010, 19.41
jarrukahva ei liiku milliäkään.

Mulla oli ihan vastaava ongelma takajarrun kanssa ja vein huoltoon. Jäätyy juuri vaijerin pituudesta johtuen helpommin kuin etujarru, kuten itsekkin arvelit. Vanha vaijeri veke ja uusi tilalle. Uutta vaijeria voit vähän liukastuttaa öljy/jäänesto-seoksella. Näin tekivät mun fillarille ja ei jäädy enää (ei ainakaan -17 asteessa)

rjrm
02.12.2010, 20.12

Täältäkin ääni merinovillalle. Erätukku mainostaa kerrastoa 60 eurolla. Itsellä ei kokemusta juuri siitä, mutta Devoldin Expedition-malli toimii mainiosti -20C ja +10 välillä! Eli lämpimälläkään ei ole hirveän kuuma. Ei sitä noin lämpimällä oikeasti tarvi, mutta kokeiltu on.
rjrm

tero76
02.12.2010, 20.34
Merinovilla.

Itse ostin merinovillaisen paidan syksyllä, icebreakerin 200g/m2.

Minusta tuo ei kuitenkaan ollut hikiliikuntaan hyvä. On lämmin ja miellyttävä päällä, mutta kun kastuu niin on märkä. Ja märkä villakaan ei ole mielestäni lämmin vaikkei se märältä tunnukkaan. Kivahan tuo on sikäli että ei haise.

SykkeListi
02.12.2010, 20.37
Itse ostin merinovillaisen paidan syksyllä, icebreakerin 200g/m2.

Minusta tuo ei kuitenkaan ollut hikiliikuntaan hyvä. On lämmin ja miellyttävä päällä, mutta kun kastuu niin on märkä. Ja märkä villakaan ei ole mielestäni lämmin vaikkei se märältä tunnukkaan. Kivahan tuo on sikäli että ei haise.Sinänsä hauska kommentti, koska villavaatteiden puolestapuhujat nimenomaan kehuvat sitä, että märkäkin villa lämmittää... :seko:

Itsok
02.12.2010, 20.54
Mulla on kanssa Devoldin merinovillainen asu. Käytössä aina talvella lenkkeillessä. Toimii hyvin myös loppulenkistä vaikka on läpimärkä. Joskus kovimmilla pakkasilla on jäätynyt käsistä takkiin kiinni, tällöin toki muuta vaatetta ollut paidan alla...

cuppis
02.12.2010, 20.55
Merinovilla on hyvä. Kylmällä kelillä olen pitänyt alimmaisena Devoldin lyhythihaista merinopaitaa (toimii hyvin kesälläkin) ja sen päällä Ruskovillan paksuinta merinovillapaitaa (erinomainen kaulus ja hihansuut). Vielä jos oikein paleltaa niin ohut fleece väliin ja päällimmäiseksi tuulenpitävä ohut takki. Eikä tartte pestä kuin muutaman viikon välein kun tuulettaa hyvin :)

Johan Moraal
02.12.2010, 21.06

Vastataan nyt jotain muuta kuin merinovillaa. Minusta Craftin windstopper paitana ja kalsarina on hyvää. Ei siihen edes tarvii enää paljon lisää kerroksia laittaa ainakaan -15 asti, jotain sukkiksia ja hyvä pyörätakki.

.jon
03.12.2010, 10.24
Aika monilla on merinotykit kulunu haaroista puhki, en ite raaskis Icebreakereitani kohdella kaltoin satulalla ja perseellä. Fillarikäytössä toimii edelleen loistavasti joku Etirelin kerrasto, parikymppiä Intersportin alelaarista.

Teemu Kalvas
03.12.2010, 10.30
Oon kyllä vyötärön alapuolella pitänyt ihan vaippahousuja ja sit riittävää määrää erilaisia succiksia (ja kylmällä lökiksiä) siinä päällä. Villat kuluu niin nopeasti puhki pyöräilyhousuina ettei viitti. Ylävartalossa villa on talvella hyvä.

rhubarb
03.12.2010, 13.41
Laita villasukka "strategiseen paikkaan" jos tulee muuten vilu.

tero76
03.12.2010, 13.43
Sinänsä hauska kommentti, koska villavaatteiden puolestapuhujat nimenomaan kehuvat sitä, että märkäkin villa lämmittää... :seko:

Joo, lämmitää toki. Mutta mielestäni nuo muovikerrastot kuivana lämmittää selvästi paremmin kuin märkä villa.

Seuraavaksi koitan ihan craftia, saa pestä 95 asteessa, joten toivottavasti hajuongelmia ei tule.

Atro
03.12.2010, 15.08
Joo, lämmitää toki. Mutta mielestäni nuo muovikerrastot kuivana lämmittää selvästi paremmin kuin märkä villa.

Mulla on tollanen Shimano breath hyper XT malli pyöräillessä, jonka alla sitten vielä ohut coolmax kerrasto:
http://www.birdstackle.com/shimano-sp/hyper_fishing_gear.htm

Prismassa makso poistoalessa 30 euroa koko setti tossa kuukausi sitten.

Tossa on patentoitu ominaisuus, että muuttaa kosteuden lämmöksi. 10 asteen pakkasilla ei ole vilu pyöräillessä tullut yhdistelmällä coolmax kerrasto+tuo+windstopper kuoritakki joten kyl toi tuntus jotenkin toimivan.

viller
03.12.2010, 15.48
Tekniikan maailman (http://tekniikanmaailma.fi/kaksipyoraiset/muut/talvipyorailyn-teknologia)ohjeet talvipyöräilyyn

xtrainer80
03.12.2010, 16.44
Tekniikan maailman (http://tekniikanmaailma.fi/kaksipyoraiset/muut/talvipyorailyn-teknologia)ohjeet talvipyöräilyyn

Olipas siitä tehty teknistä ja tieteellistä. Oikein nauratti kun luki tuota tekstiä. :D

Risto Koivunen
03.12.2010, 16.46
Tänään tuli iltapäivällä ihmeteltyä fiksikuskia joka paineli Kehä I varressa lumista KLV:tä kohtuullista vauhtia - kapeilla renkailla ja paljain päin.

kukavaa
03.12.2010, 16.51
Tänään tuli iltapäivällä ihmeteltyä fiksikuskia joka paineli Kehä I varressa lumista KLV:tä kohtuullista vauhtia - kapeilla renkailla ja paljain päin.
mäkin näin tyypin -14sta ilman pipoo ja hanskoja:eek:. kaipa se lämmittää ku tietää olevansa cool, ellei jopa kewl.

Franz_Koopa
03.12.2010, 18.09

Aina tuo nastoitus itsestään selvyytenä, vaikka en esimerkiksi minä käytä nastoja ollenkaan, vaikka koko talven ajelenkin (pk-seudun KLV:llä ja tarvittaessa autoteillä)

Franz_Koopa
03.12.2010, 18.09
Onko tuo muuten lain näkökulmasta ongelmaton juttu, että jos pyörätiellä ajo tuntuu epätoivoiselta lumen takia, niin voi siirtyä autotielle?

vema60
03.12.2010, 18.17
Ehkä paras vaateostos ikinä. Päälle sitten mitä kulloinkin tarvii.

http://www.finnsvala.com/kauppa/images/dsc_1058-o_0902_231.jpg
finnsvalan ACDC STRETCH MESH

Risto Koivunen
03.12.2010, 18.28
Onko tuo muuten lain näkökulmasta ongelmaton juttu, että jos pyörätiellä ajo tuntuu epätoivoiselta lumen takia, niin voi siirtyä autotielle?

Lyhyt vastaus: ei.

Pidempi vastaus: Tieliikenneasetus ei tunne poikkeuksia pyörätien käyttövelvollisuudesta sen kunnon perusteella, eli lähtökohtaisesti pyörätietä olisi käytettävä vaikka sillä olisi metri lunta, miinakenttä ja nälkäisiä jääkarhuja. Joissakin olosuhteissa tosin Tieliikennelain 8§ saattaa ehkä antaa luvan tehdä poikkeuksen:

"Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

kmw
03.12.2010, 18.44
Tommosen http://www.ortovox.com/merino-185 ostin keväällä tuolta http://www.camu.fi/sivut/kartat/kartta_helsinki/

On niin hyvä että taidan ostaa toisen itteleni pukinkonttiin.

tehaku
03.12.2010, 19.52
Aina tuo nastoitus itsestään selvyytenä, vaikka en esimerkiksi minä käytä nastoja ollenkaan, vaikka koko talven ajelenkin (pk-seudun KLV:llä ja tarvittaessa autoteillä)

Minäkin ihmettelen aina silloin tällöin tuota nastojen korostamista. Olen itsekin ajellut vuodet ympäri lähes aina ilman nastoja. Tälläkään hetkellä mulla ei ole maasturissani nastoja.

Nastoja toki tarvitsee silloin kun ilma käy nollassa ja pakastuu sen jälkeen. Silloin tie on toki turhan liukas ajoon ilman nastoja.

Mutta jos kelit pysyvät jatkuvasti nollan alapuolella ja tietä hiekoitetaan lumentulon jälkeen, niin silloin en kyllä tunnu tarvitsen nastoja lainkaan.

En silti sano, etteikö nastoja olisi järkevä käyttää, mutta ilman niitäkin pärjää pitkälle.

rhubarb
03.12.2010, 20.04
Kyllä normikuskin on paljon turvallisempi ajaa nastoilla ihan oletusarvoisesti.

rjrm
03.12.2010, 20.31
Mitenkäs selittyy ääni, mikä on tullut pakkasilla -5C --> -20C välillä pyörään. Takanavan tai poljinkampien tienoilta äänekäs *naks* Ei siis mikään RAKS tai kriik. Ääni tuntuu tulevan pari kertaa noin 30km matkalla. Monena päivänä nyt kuulunut. Semmoisella hetkellä, kun olen polkenut kevyesti tai ollut hetken aikaa polkematta. Eikä kyse ole mistään hirveästä runttaamisesta. Oikeastaan ääni voi tulla kun polkimia liikauttaa alamäen rullaamisen jälkeen. Onko vapaaratas kohmeessa? Polkimet kiristin äsken, mutta tiukalla tuntuivat olevan. Täytyy käydä ajelemassa taas huomenna ja kuunnella ääntääkö vielä.

Satulatolpasta, ohjaustangosta tai tarakasta se ei tule.
rjrm

lansive
03.12.2010, 20.35
Minäkin ihmettelen aina silloin tällöin tuota nastojen korostamista. Olen itsekin ajellut vuodet ympäri lähes aina ilman nastoja. Tälläkään hetkellä mulla ei ole maasturissani nastoja.

Kun minä olin pieni, paikkakunnan ainoa nastarengas oli fillarikorjaamon omistajan pojalla eturenkaana. Muut ajeltiin ihan tavallisilla Nokian slikseillä (silloin ei ollut pyöräteitä meilläpäin, eikä tietä hiekoitettu).

Pari vuotta sitten ajoin krossarilla slikseillä kaltevalla peilijäällä, kun piti näyttää lapsille miten ennen homma sujui ilman nastoja. Ihan hyvin vielä osasin, mutta siitä huolimatta nastoilla homma oli paljon mukavampaa.

Jotenkin sitä on alkanut arvostaa pitoa sen verran, että olen lapsillekin ostanut nastarenkaat. Nykypäivän liikenteessä ei ole ihan yhtä paljon töppäilyvaraa kuin oli minun lapsuudessani, joten yhtä hyvää tasapainoharjoittelua ei enää voi koulumatkoilla saada.

Marsusram
03.12.2010, 20.51

Tutun isopyörä -seikkailijan näköinen mannekiini http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif

Juha Jokila
03.12.2010, 22.07
Laitoin kotona 80 C vettä pullon täyteen. Tunti lämpimässä autossa ja tunti -8 C riitti jäähdyttämään veden 40-50 C asteiseksi. Puolituntia myöhemmin puolikas loppusisältö oli jo viileää, mutta ei vielä jäistä. Jätin vielä tilkan ihan testimielessä ja edelleen puolen tunnin päästä tilkka oli jo osittain jäässä. Täytin pullon oikeasta termospullosta uudelleen ja parin tunnin jälkeen viimeinen tilkka oli taas alle ruumiinlämpöistä.

Helppo juoda isosta aukosta, mutta 4 tunnin mainostettu aika on melko optimistinen. On se silti käyttökelpoinen, koska ei puoli litraa nyt muutenkaan 4 tuntia riitä.

http://kotisivu.lumonetti.fi/tjokila/kuvat/Kuhankuono_3-12-2010/images/IMG_3272.jpg

force115
03.12.2010, 22.38

Mikäs tossa on niin hyvää, jos saa kysyä?

.jon
03.12.2010, 22.47
Nastoilla voi ajaa paljon rennommin ja kovempaa mutkiin, ja polanteiselle ajoradalle ei vaan oikeesti oo mitään asiaa ilman nastoja. Stadissa joutuu joskus sellasilla ajamaan pyöräteiden puuttuessa.

Ei talvikunnossapitoa -alueen mäissä niistä on myös iloa, en diggaa taluttamisesta.

Vertailu 2.4" Rafujen ja Ice Spikereiden välillä.

jarppis
03.12.2010, 23.19

Jää tollasia pieniä "ilmataskuja", jotka pitävät lämpimänä. Minulla on vastaava Löfflerin aluspaita ja kyllä tarkenee. Päälle sitten tarpeellinen määrä kerroksia riippuen lämpötilasta. Tuollainen myöskään ei kastu käytännössä, joten aina on kuiva olo vaikka olis muut vaatteet hiestä märkänä.

StantheMan
03.12.2010, 23.21
Kylläpä ne nastat auttavat. Onhan se vähän sama asia, kuin pitää pitkiä alushousuja -niitähän pitävät vain luuserit (vaikka se onkin järkevää) . Itsellä on edessä nastat ja takana liukasta. Viime reissulla nivuset venähtivät, kun mäessä suti tyhjää. Jos virtaa löytyy, niin laitan taaksekin nastat. Venähteneet nivukset eivät ole mukava asia - sen tietävät jalkapalloilijatkin.

Jopo Juoppo
04.12.2010, 12.04

Siis aivan loistava ratkaisu myös mun mielestä.
Retkiluistelussa ja hiihdossa ollut käytössä, nyttemmin kadonnut jonnekin.

Kaksi funktiota, pitää kostean kerroksen erillään ja "ilmataskut" lämmittää. Toimii kuten "tekninen" alusasu, paitsi paremmin.
Toimii myös kesän helteillä pitämällä kauluspaidan irti ihosta.

eppe
04.12.2010, 19.04
Aika monilla on merinotykit kulunu haaroista puhki, en ite raaskis Icebreakereitani kohdella kaltoin satulalla ja perseellä. Fillarikäytössä toimii edelleen loistavasti joku Etirelin kerrasto, parikymppiä Intersportin alelaarista.

Mullakin kylmimmillä keleillä ajohousujen päällä jotkut halvat ohuehkot fleecet. Housujen persauksista olen leikannut satulan kohdalta ison palan kangasta pois turhaa "möykkyä" tekemästä. Päällimmäisenä vuorittomat tuulenpitävät ja väljästi istuvat löflerit.

Tassu
04.12.2010, 19.24
Jotenkin sitä on alkanut arvostaa pitoa sen verran, että olen lapsillekin ostanut nastarenkaat.
Näin. Turvallisuus tulee pidon kautta. Lisäksi nastarenkaat helpottavat kummasti saada lapset harrastuksiin pyörällä eikä autolla tai bussilla.

jjyrki
06.12.2010, 11.00
Huomenta ja hyvää Itsenäisyyspäivää.
Kivan leudot kelit eilen ja toissapäivänä ajella parituntiset täällä Helsingissä. Kovaksi ja liukkaaksi tallautunut röykköinen lumipeite taitaa vaatia enemmän nastoja eteen.
Viime yönä satanut lunta lisää, aurauskalusto ei ole pikkukaduilla, klv:llä ilmeisesti vielä paljon käynyt joten mielenkiintoinen lenkki edessä. Myös sukset esille...
Mut hei, pari viikkoa ja alkaa päivät pidetä...

sakuvaan
06.12.2010, 11.05
Mä rupesin kaivaa mun 2.5 tuumasia kumeja esiin, pitäsköhän nastottaa ne, hmm.

Risto Koivunen
06.12.2010, 11.39
Kappas, yön aikana tullut 12 cm lunta, ja sääennusteen mukaan samaa rataa jatkuu koko loppupäivän. Saapa nähdä pääseekö illalla liikkeelle ilman suksia.

En kyllä muista nähneeni ennen näin lumista itsenäisyyspäivää.

Hyötypolkija
06.12.2010, 14.06
Mut hei, pari viikkoa ja alkaa päivät pidetä...

Mä alan tulla vanhaksi, kun kesät ja talvet tuntuu menevän niin nopeasti. Vähän sama olo kuin juhannuksena, että ei pliis, ei vielä! Vasta kävin eräsukset säätämässä. Ihan loistava talvikeli jo toista talvea putkeen etelässäkin - jiihaa!

Kappas, yön aikana tullut 12 cm lunta, ja sääennusteen mukaan samaa rataa jatkuu koko loppupäivän. Saapa nähdä pääseekö illalla liikkeelle ilman suksia.

Meillä P-Epsoossa oli äsken jotain 15-20cm auton päällä 2pv:ää maannutta lunta. Taitaa kyllä sade olla heikkenemään päin, mutta pyhäpäivä, joten "pieni" epäilyksen siemen kytee, missä kunnossa huomenna aamulla klv:t mahtaa olla. Aikaahan olis putsailla. Tai sitten lähden oikeasti eräsuksilla töihin. Ei vaan oo päässyt vielä testailemaan, miten järvien jäät kantaa, mutta hmm...

muoks:
Ai niin tämähän se topicci olikin... Tuosta TM:n talvipyöräilyn tekniikka -jutusta. Itseäkin vähän huvitti sitä lukiessa, että ei se nyt hei oikeasti ole noin vaikeeta, mutta kaupallinen lehti ja sitä rataa. Väkisin tulee jutusta tuon näköinen, kun lähde on pyöräliikkeen heppu. Silti se oli mun mielestä tosi hyvä lehtijutuksi ja ei siinä paljoa sinänsä väärää tietoa jaettu. Se vaan pisti vähän miettimään, että tuskin noin hankalaksi kuulostavaan hommaan moni viitsii jutun luettuaan ryhtyä. Oikeasti kun talvipyöräily sujuu erinomaisesti ihan tavallisella "mummiksella", vaihteettomalla tai 3-vaihteisella, kaksilla jarruilla(ihan sama mitkä), hyvillä nastarenkailla ja valoilla, sekä maalaisjärjen käytöllä pukeutumisen suhteen. Ei todellakaan tarvita mitään high-end vaatetusta tai tonnien hintaista pyörää. Se on ihan toinen juttu, jos haluaa enemmän nähdä vaivaa ja polttaa rahaa. Mutta vähemmälläkin pääsee.

Jos on jo tuttu pyörä olemassa, talvipyöräily onnistuu, kun hommaa ne renkaat, valot ja kypärän. Ei se sen vaikeampaa ole...

Risto Koivunen
06.12.2010, 17.34
Oikeasti kun talvipyöräily sujuu erinomaisesti ihan tavallisella "mummiksella", vaihteettomalla tai 3-vaihteisella, kaksilla jarruilla(ihan sama mitkä), hyvillä nastarenkailla ja valoilla, sekä maalaisjärjen käytöllä pukeutumisen suhteen.

Komps.

Ensimmäisen pyöräilytalveni vedin tavallisella kolmivaihteisella (vieläpä ilman nastarenkaita) ja ihan normaalilla vaatetuksella. Joinakin päivinä taisi tulla vieläpä kokeiltua vanhaa yksivaihteista (ilman etujarruja).

Sittemmin on tietysti tullut hankittua parempaa pyörää, vaatetta, kenkää ja nastarengasta.

Konkelisti
06.12.2010, 19.34
Pelkäsin talven tuloa ja päätin kasata budjettimaasturin ilmaiseksi saamani Kona Blastin runkoon. Homma kuitenkin jälleen riistäytyi käsistä ja Plästi päätyi kaverille. Ajelen täysjoustosinkula Kari Kalastajalla leveä hymy naamalla kelissä kuin kelissä. Kunhan vaan kamat on kohdallaan niin aina on kivaa. Ja tosiaan homma käy kyllä tasaisesti koko kropan treeniksi kun poluilla vääntää suht nopee välityksisellä vaihteettomalla marginaalisia ylämäkiä. Ennen ei oo ojentajat ja rintalihakset ollu kipeet parin tunnin fillaroinnin jälkeen :D

Se vaan sylettää kun kaarat runnoo lumen sellaseks ihmeen silpuks missä lähtee läskimpikin gummi ihan arvaamattomiin suuntiin ykskaks.. Muuten ei ookkaan tullu kaatuiltua mut tää likanen murskelumi on petollista p*skaa.

Vaihteettomalla täpärillä talveen ja kaikki kamat litimäriks hiestä pari kertaa päivässä!

kanttiinin tollo
06.12.2010, 21.11
Mä rupesin kaivaa mun 2.5 tuumasia kumeja esiin, pitäsköhän nastottaa ne, hmm.

Jesh. Itsekin asensin taakse yhteen konkeliin 2,4" Holy Rollerin http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif nyt kun lunta alkaa jo poluilta ja muualtakin löytymään. Aivan mainio valinta, ei hetkeäkään tarvinnut miettiä onko sitä maantiellä ajelemassa vaiko kenties metsässä harjoittelemassa pyöränhallintaa. Tulee vähän monipuolisempi treenikin siinä sivussa...

sakuvaan
06.12.2010, 21.19
Alkaa olla niin puuteria noi polut täällä olla että ei ees 2.5 läskikumi auta, tunkkaamiseksi meni, oli sitä lunta tietty napoihin/bbhen asti... kelvillä tuo lobo mas loco puri tosi hyvin, hyvä vetopito ja rullaa siedettävästi.

Johan Moraal
07.12.2010, 00.42
Kyllä tämä talvi on tähän asti täällä itäsuomessa ollut aika helppoa, koska se taitaa enimmät lumet jättää tuonne kehäkolomosen sisäpuolella tällä kertaa. Arkiajot menee ihan mummopöörällä ja kesärenkailla, kun klvt on ok auratut. Hyvin se pehmeä kumi myös asfaltilla pitää noin kuivalla pakkaskeleillä. Sitten vaan kun haluaa mennä vähän kovemmin ja jäisillä polanneteille niin sitten nastat on ihan mukavat alla olla. Myös järven jäällä ne on ihan kivat:). Ei´tuo talvipööräily niin eri kallis ole. Nastarenkaat maksavat jkv, mutta menevät nyt jo neljättä talvea ja ei loppua näy vielä. Viime talven ainut talviostos oli joku Yoko hiihtopipo, täysin tuulenpitävä ohut lärpäke, ihan ehdoton minulle aluspipona, koska luppakorvat jäätyy muuten. Enää neljä kk niin laitetaan sjortsit taas.

Polla
07.12.2010, 11.16
Nyt iski epätoivo kun ajelin kouluun. CC + marathon winterit on näillä keleillä tosi huono yhdistelmä. Vallilassa on kadut aurattu mutta sitä lunta on silti pehmeä kerros asfaltin päällä. Rengas haki aivan älyttömästi ja taluttelemaan joutui aika paljon. Pitää käydä katsastaan muut talvirenkaat alle. Pamahtaispa kunnon pakkaset niin olis huomattavasti helpompaa toi ajelu.

VesaP
07.12.2010, 11.35
koska se taitaa enimmät lumet jättää tuonne kehäkolomosen sisäpuolella tällä kertaa.

Kaivoin auton aamulla metrisen lumikinoksen alta. Tapahtumapaikkana Klaukkala downtown. Joku 10-15 km kehäkolmosesta pohjoiseen linnuntietä. Ei kaikki tuo valkea paska ole VALITETTAVASTI jäänyt kehäkolmosen eteläpuolelle. :mad::mad::mad:

No, täällä kehäkolmosen (tai itteasiassa jopa ykkösen) eteläpuolella onkin sit lunta myös tyyliin riittävästi. Tuossa duunipaikan vierellä olevat pyörätiet esim oli NO-GO moodissa. Siis oikeesti. Autotieltä kait aurattu lumet pyörätielle. Siinä puolitoistametriä lunta. Kävelijätkin joutu kävelee ajotietä autojen keskellä.

Munkin piti lähteä suorittamaan strategisia lahjaostoksia kävellen tuohon parin kilsan päähän mutta ei voi. En halua tukehtua lumivyöryn alle.

Jman
07.12.2010, 13.35
(Nyt on pakko käyttää rumaa kieltä...)

Ette oo ***** tosissanne!!?? Siinä vähän ennen yhtätoista ei oltu sitten aurattu radanvartta ollenkaan Haagasta Pasilaan.

http://farm6.static.flickr.com/5004/5240897024_b7a163d493_b.jpg

http://farm6.static.flickr.com/5205/5240897362_50d4d9c01c_b.jpg

Proj.nro
07.12.2010, 13.40
Tää on huumorin laji, jotan en ymmärrä.. Ja minkä ihmeen takia tuolla auraamattomilla väylillä ajelee jotain helvetin ajoneuvoja? Jos ovat auroja, auraisivat edes.

Henki Hieveri
07.12.2010, 13.55
Vallilassa on kadut aurattu mutta sitä lunta on silti pehmeä kerros asfaltin päällä. Rengas haki aivan älyttömästi ja taluttelemaan joutui aika paljon.

Joo, meinasinkin kysyä "missä Vallilassa". Ei ainakaan Hauhontietä, Eurantietä, Inarintietä eikä Kangasalantietä ole aurattu. Suuri osa matkasta meni talutteluksi.
Hämeentie oli hirvittävässä kunnossa. Yleensä voi luottaa Hämeentiehen Kurvin ja Hakaniemen välillä, nyt sillä ajaminen oli jotain pyykkilaudan ja rodeon välimaastossa. Onneksi pääsin Linjojen mäen kautta pois sieltä, sinne vedettiin uutta, lämmintä asfalttia yhdelle poikkikadulle, minkä takia siellä oli paikoin 0 cm lunta.

Sturenkatu oli puolet entisestään, ihan niin kuin viime talvena. HS: "Lumikasat pyritään poistamaan katujen varsilta mahdollisimman nopeasti. Enää ei luoteta siihen, että tulee suoja ja vesikeli sulattamaan lumet pois", Helsingin kaupungininsinööri Raimo K. Saarinen sanoo."

Näinköhän? Ei sitä ainakaan missään näkynyt. Samanlaisia vuoria kasataan kuin viime talvena.

Juha_H
07.12.2010, 14.04
Pakko antaa Kirkkonummelle peukut pystyyn kun tänätalvena saanu ajella Kirkkonummen puolen joka aamu aurattuja teitä pitkin. Espoolla oli alkuun pieniä käynnistysvaikeuksia mutta nyt homma taas toimii ja tänäänkin sai aamulla ajella koko 14km työmatkan Espooseen aurattuja teitä :)

Tuossa alkutalvesta fillaria taluttelun jälkeisissä tärinöissä piirtelin googlemapsissa Espoon kartalle reittejä ja tulin siihen tulokseen, että jos Espookin saisi priorisoimaan noin 100km pyörä- ja kävelytietä ensisijaisesti aurattavien joukkoon (kaikki esimerkiksi sitouduttaisiin auraamaan tarvittaessa arkiaamuisin 6:30-7:30 välisenä aikana) niin jo tuolla panoksella Espooseen saataisiin todella kattava pyöräverkosto talvipyöräilijöiden käyttöön, ja uskoisin kustannusten olevan loppujen lopuksi suhteellisen marginaalisia.

Vaihdoin viikonloppuna fitness-pyöräni eteen 47mm maastonakin ja taakse 37millisen (isoimmat mitä mahtui) ja tuo tuntui kohtuu hyvältä yhdistelmältä vaikkei edeltäneeseen marathon Winter rengastukseen iso ero ollutkaan. Hieman kuitenkin kulku herkistyi ja hangessa kulkee aavistuksen vakaammin.

Polla
07.12.2010, 14.10
Joo, meinasinkin kysyä "missä Vallilassa"

Mäkelänkadulla :D Hesarikin oli hyvässä kunnossa. Välttele noita pikkukatuja, niille ei aura-autot mahdu. Itse ajelen nyt ihan röyhkeästi jalankulkijoille tarkoitetuilla väylillä kun mitä järkeä liukastella autojen seassa? Yksikään jalankulkija ei ole minulle avautunut ajamisestani, ovat jopa väistelleet ja kiitosta olen huikkaillut.

maasturimiehille olisi nyt komeita singletrack uria Kalliossa, eli tänne vaan maasturilla ajeleen, ovat loisto kunnossa ;)

sakuvaan
07.12.2010, 14.24
Mäkelänkadulla :D Hesarikin oli hyvässä kunnossa. Välttele noita pikkukatuja, niille ei aura-autot mahdu. Itse ajelen nyt ihan röyhkeästi jalankulkijoille tarkoitetuilla väylillä kun mitä järkeä liukastella autojen seassa? Yksikään jalankulkija ei ole minulle avautunut ajamisestani, ovat jopa väistelleet ja kiitosta olen huikkaillut.

maasturimiehille olisi nyt komeita singletrack uria Kalliossa, eli tänne vaan maasturilla ajeleen, ovat loisto kunnossa ;)

Ei ehi, menee aika kun tunkkaa polvia myöten puuterissa metässä. Kyllä noinkin saa reidet hapoille, polviin asti lunta ja samalla työnnät 15kg Freeride ohjusta hangen läpi.

stenu
07.12.2010, 15.16
(Nyt on pakko käyttää rumaa kieltä...)

Ette oo ***** tosissanne!!?? Siinä vähän ennen yhtätoista ei oltu sitten aurattu radanvartta ollenkaan Haagasta Pasilaan.

Ei sen paremmin Pitskusta Haagaan -väliäkään. Suksilla olisi päässyt keskustaan töihin kevyenliikenteenväyliä pitkin aivan loistavasti. Pitäiskö alkaa lobbaamaan hyötyhiihdon puolesta? Jospa saiskin ladut pyöräteille. :D

nuubiainen
07.12.2010, 15.20
Vähän extremeksi meni työmatka, Vallilassa oli paikoin mahdoton ajaa. Työmatkahiihto olisi ehkä onnistunut paremmin.

Pyöräilijöitä tuli vastaan kai kaksi, Viikissä vastaantulija näytti katselevan silmät levällään tyyliin "joku muukin hullu on lähtenyt pyöräilemään".

Franz_Koopa
07.12.2010, 18.15
Lyhyt vastaus: ei.

Pidempi vastaus: Tieliikenneasetus ei tunne poikkeuksia pyörätien käyttövelvollisuudesta sen kunnon perusteella, eli lähtökohtaisesti pyörätietä olisi käytettävä vaikka sillä olisi metri lunta, miinakenttä ja nälkäisiä jääkarhuja. Joissakin olosuhteissa tosin Tieliikennelain 8§ saattaa ehkä antaa luvan tehdä poikkeuksen:

"Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

Jäin miettimään tätä lakijuttua ja eikö se nyt ole aivan selvää, että jos tie ei ole ajokunnossa, niin silloin on olemassa "erityinen syy", joka "pakottaa" olemaan käyttämättä sitä?

---

Tänään joku bussi tööttäili mulle Hämeentiellä. En tiedä millainen käsitys sillä kuskilla oli liikennesäännöistä.

kenaattori
07.12.2010, 20.18
Olen ollut auton ja julkisten liikenteen kannattaja vielä toistaiseksi, meno klv:llä ei näytä yhtään fillaroinnin osalta houkuttelevalta, lunta tulee ja aurat ei pysy perässä.

Ei se ollut helppoa perheen äidilläkään joka veti (Hämeentie, Vanhakaupunki) lumipöperössä tänään aamulla perässä lastenvaunua ja lisäksi vielä pulkkaa jossa myös pieni matkustaja. Taisi suusta tulla muutama kirosana, äidillisten sanojen lisäksi. Peukut minulta urhealle äidille.

Nyt on hyvä käydä hiihtämässä tai siirtyä sisälle cyclingiin.

Fillari pysyköön varastossa.fi

Risto Koivunen
07.12.2010, 20.35
Pitäiskö alkaa lobbaamaan hyötyhiihdon puolesta? Jospa saiskin ladut pyöräteille. :D

Helsingin keskuspuistossa on perinteisesti moni hyvä pyöräilyreitti muutettu talvella osittain laduksi.

Eilisiltana oli kyllä häijyä ajaa, kun edellinen aura oli käynyt joskus aamupäivällä ja lunta tupruttanut koko päivän. Ajoradoilla pääsi sentään jotenkin eteenpäin, mutta risteykset olivat aikamoista pöpperöä.

Tänä aamuna kello viiden aikaan taas oli aurauskalustoa liikkeellä kasapäin, itse taisin bongata ainakin kymmenen aurausajoneuvoa. Kevyen liikenteenkin puolta oli aurattu ihan ansiokkaasti, tosin monesta paikkaa ei ollut enää päässyt bussipysäkin takaa auralla ajamaan (koska KLV:n reunaan oli kerääntynyt niin paljon aurattua lunta!) joten niistä kohdin oli sitten heikompaa.

Nyt tosin taas pyryttää lunta, ja ulkona on oikeaa postikorttimaisemaa. Onneksi sääennusteen mukaan lumen tulon pitäisi nyt vähentyä ja pakkasen kiristyä viikonloppua kohden.

Hyötypolkija
07.12.2010, 21.54
Ja minkä ihmeen takia tuolla auraamattomilla väylillä ajelee jotain helvetin ajoneuvoja? Jos ovat auroja, auraisivat edes.

Tämä on ylivoimaisesti se eniten vi****sta aiheuttava ilmiö. Varsinkin jos sattuu olemaan sopivasti pakkasta ja koskematon lumi olisi hyvä ajaa, mutta renkaanjälkeinen muhju tekee ankeriaaksi.

Duunissakin ikkunasta kun katselee ulos, niin jatkuvasti ajaa auroja ristiin rastiin, mutta kukaan ei vaan auraa. Että kalustoa kyllä riittäis vaikka Ruotsiin jakaa! :mad:

LosJormas
08.12.2010, 00.05
Onko kenelläkään havaintoa, missä kunnossa tollaset maantienlaidat on tällä hetkellä, esim vanha turuntie 110? Pystyykö ajamaan?

Franz_Koopa
08.12.2010, 00.22
aamulla oli vielä suhteellisen helppoa (hartwallin parkkipaikkakin loistoajokunnossa), mutta nyt sitten oli radanvarsi jo kaisaniemen puistosta semmoisessa kunnossa, että pelastauduin Linnunlauluntietä pitkin (jota ei muuten päässyt alamäkeenkään oikein) Helsinginkadun kautta (jota ajoin autojen mukana hitaassa jonossa) Mannerheimille. Mannerheimin kävelytietä pystyi ajamaan hitaasti suurimman osan matkasta, mutta kylläpä se silti tuntui uskomattoman pitkältä taipaleelta... Tuli mieleen, että radanvartta ois varmaan menny taluttamallakin nopeammin. Ja tosiaan sai autotietäkin käyttää muutamassa kohtaa (paras oli kun mut pysäytettiin kävelytieltä ja samassa lapioitsijan lumet tippuivat kahden metrin päähän eteeni).

Mannerheimin tien jälkeen pienemmät tiet oli semmosia, että autotiellä lähinnä sai ajella, jos halus pyöräillä eikä taluttaa.

JuPu80
08.12.2010, 10.30
Vaimo vei auton tänään, joten minäkin pääsin tutustumaan talvipyöräilyn ihanuuteen :D Oli itse asiassa ihan sairaan hauskaa!

Tikkurila-Myllypuro -työmatkan alkupuoli (radanvarsi) meni mukavasti. Malmi ja siitä jokunen kilometri eteenpäin oli auraamisen puolesta kokolailla perseestä. Siitä eteenpäin jälleen tosi jees. Aika hidastahan tuo polkeminen tällä kelillä on, mittari näytti 13 km ja tasan yksi tunti siihen meni :rolleyes: Silti aivan tolkuton hiki...

Varmaan kuitenkin nopeampaa ja mukavampaa kuin iki-ihana talvinen Juna-Bussi -yhdistelmä.

jjyrki
08.12.2010, 10.45
Hiihaa! Kelit eiku paranee. Tänään onnistuin taiteilemaan itseni Kumpulasta (Kumpulantaival oli aurattu) Länsi-Pasilaan ja sieltä Vallilaan. Ei voi työmatkaa tylsäksi moittia, onko tää nyt sitten dirttiä vai enduroa, hiki kyllä tulee.

HeikkiO
08.12.2010, 10.52
Malmi - Myllypuro väli Kehä I:n vierustalla oli aamulla auraamatta about klo 8:00 aikoihin, kilsan verran sai tunkata:D. Olikohan se Kivikon jäteaseman puolen klv aurattu aamulla?

alvinhammer
08.12.2010, 11.13
Myllypuro-Viiskulma kesällä ajoaika n. 25-27 minuuttia; tänään 1h 4 minuuttia. Sauvakävelijä meni melkein mun ohi Itäväylän sillalla :D

JuPu80
08.12.2010, 11.52
Teki muuten melkein mieli käydä lohduttamassa siinä Myllypuron nurkalla aamukahdeksalta kiemurrellutta cyclocross-miestä. Omien, reilut 2 tuumaa leveiden 29'er -renkaidenkin kanssa oli tekemistä :D

Virpi
08.12.2010, 11.58
Aivan mahtava pyöräilysää oli aamulla töihin tullessa. Jokela - Hyvinkää välinen pyörätie on loistokunnossa. Laitoinkin kiitosmeilin Hyvinkään kaupungin aurauskaluston kuljettajille heti kun pääsin töihin ja tietsikan ääreen :)

.jon
08.12.2010, 12.12
Fillaristeja monta kertaa enemmän liikkeellä ku viime vuonna <3

Eikä mikään ihme, talvipyöräily duuniin on parasta mitä voi aamusin housut päällä tehdä.

zykkeli
08.12.2010, 13.23
Teki muuten melkein mieli käydä lohduttamassa siinä Myllypuron nurkalla aamukahdeksalta kiemurrellutta cyclocross-miestä. Omien, reilut 2 tuumaa leveiden 29'er -renkaidenkin kanssa oli tekemistä :D

Meikäläisellä taas päinvastainen fiilistely Kumpulasta kun siellä ei oikein jollain eteneminen maasturilla ja yli 2" kiekoilla oikein onnistunut ja meikäläinen pisteli rotta-konversiolla, kiinteällä välityksellä ja 35mm cyclocross-kumeilla ohi ;)

Umpihangessa/maastossa peli on selvä leveiden kumien eduksi, mutta näillä välillä myös aurattavilla/suolattavilla kaupunkipätkillä on joskun vain etua siitä, että rengas uppoaa läpi hangesta eikä jää siihen pintaa muljuamaan.

hautaja
08.12.2010, 13.49
Just näin.

Umpihangessa/maastossa peli on selvä leveiden kumien eduksi, mutta näillä välillä myös aurattavilla/suolattavilla kaupunkipätkillä on joskun vain etua siitä, että rengas uppoaa läpi hangesta eikä jää siihen pintaa muljuamaan.

JuPu80
08.12.2010, 14.39
Meikäläisellä taas päinvastainen fiilistely Kumpulasta kun siellä ei oikein jollain eteneminen maasturilla ja yli 2" kiekoilla oikein onnistunut ja meikäläinen pisteli rotta-konversiolla, kiinteällä välityksellä ja 35mm cyclocross-kumeilla ohi ;)

Ahaa, täytyy varmaan kokeilla. Varastosta löytyy noin tuumaiset nastarenkaat... Tarkkaa mallia en muista, mutta muutaman vuoden takaisten muistojen perusteella ne tosiaan toimii monessa kelissä hyvin, kuten sanoit. Ehkä kuitenkin hybridiin, maasturi saa pysyä maasturina. Sitä voisi sitten kelin perusteella arpoa, että kummalla fillarilla lähtee liikenteeseen.

Jos tässä vaikka toden teolla innostuisi tästä talvipööräilystä :p

alvinhammer
08.12.2010, 16.18

Onneksi se on ollut mä :)

dirtyrider
08.12.2010, 17.56
Jos talvipyöräilyssa hidastaa, mutta on kolikossa toinenkin puoli, kun katseli yksityisautojen ja julkisen liikenteen jumitusta tänään Elielinaukiolta pois sekä Töölössä. Plus traktoreiden ja lunta hakevien kuorma-autojen kokonaan tukkimat kadut, niin mielellään nostelisi pyörää paikasta ohi ja jatkaisi matkaa. Lisäksi puolet parkkipaikoista on lumen peitossa, joten ei riitä, että pääsee perille, vaan joutuu lumitöihin, että saa auton parkkiin...
Ei mulla muuta.. :rolleyes:

Risto Koivunen
08.12.2010, 17.59
Eilisiltana oli kyllä aika tahmeaa eteneminen, kun lunta oli tullut reippaasti ja auroja ei ollut yhtään liikkeellä.

Tänään oli sitten helpompaa, kun auroja oli ainakin omilla reiteillä liikkunut kunnolla. Ja maisemat kuin joulukorteissa, lunta joka puun oksalla.

Juha_H
08.12.2010, 18.55
Eilisiltana pääsi talvipyörän uusi rengastus kunnolla testiin ja kyllä tuo meno Schwalbe smart Sameilla lumipuurossa oli todella paljon vakaampaa kuin edeltäneillä Marathon Wintereillä. Edessä 47mm ja takana 37mm eli leveimmät mitä Kona dew:n runkoon ja haarukkaan sai mahtumaan, edestä joutui kyllä irroittamaan lokarin sen verran naftiksi meni. Voin ehdottomasti suositella etenkin kun hintaa Bike24:ssa oli vain 12,90e / pää. Sit jos kelit alkaa menemään isommin jäisiksi, niin vaihdetaan marathon winterit taas alle.

Risto Koivunen
08.12.2010, 19.07
Koululla käydessä tuli tänään ihmeteltyä kuinka kaikki autojen parkkipaikat on aurattu kunnolla, mutta useimmat pyörätelineet ovat jossakin ison lumikasan keskellä. Eipä kyllä paljoa näkynyt pyöriäkään, siihen voi tosin myös vaikuttaa se että luentokausi on lopuillaan ja tenttikausi alkamassa piakkoin.

Tämän hetkisellä työpaikalla taas on pyörille mukava ja tuulensuojainen katos, jossa ne pysyvät mukavasti lumelta suojassa. Siitä on mukava käydä poimimassa oma pyörä samalla kun katselee kuinka viereisellä parkkipaikalla autojen tuulilaseja putsataan lumesta ja jäästä.

p bonk
08.12.2010, 20.43
^ Meidän toimiston pyöräaitauksessa oli se puoli metriä lunta ja portin edessä vajaan etrin korkuinen auran tekemä valli...

Risto Koivunen
08.12.2010, 21.02
Konalan Lidlille kanssa peukkua ja vihreätä palloa pienestä mutta lähes lumettomasta pyöräkatoksesta. Aura oli tosin tehnyt sen eteen pikkuisen vallin, mutta siitä pääsi jalkautumalla helposti yli.

lapierre
08.12.2010, 21.56
lonkkavolvolla töihin kesät talvet ei oo pakkasrajaa kun tuli hommattua noi koreteks ajo popot ei enää varpaat kylmety.ajokkina muuten cc ilman nasta kummeja(kun autossa on kitkat)niin ei voi pyörässäkään olla nastoja(jäärä mikä jäärä).onnea vaan kaikille talvipyöräilystä nauttiville..

Prinsessa
08.12.2010, 22.43
Vähän extremeksi meni työmatka, Vallilassa oli paikoin mahdoton ajaa. Työmatkahiihto olisi ehkä onnistunut paremmin.

Mun eilisen työmatka-ajon viimeinen km meni talutukselle kevlin kunnon takia (lunta 25cm, alla MW35mm, ei mitään saumaa). Hiihto ois ollu kova juttu. MUTTA, joku fiksu oli oikeasti edennyt sitä samaa pyörä/kävelytietä suksilla ennen mua, koska tiessä näkyi selkeät luistelujäljet. Respect vaan sinulle, joka pistelit menemään Konalan suoralla Valion ja Automaan väliä suksilla :D

Vilhelm V
09.12.2010, 08.20
lonkkavolvolla töihin kesät talvet ei oo pakkasrajaa kun tuli hommattua noi koreteks ajo popot ei enää varpaat kylmety.ajokkina muuten cc ilman nasta kummeja(kun autossa on kitkat)niin ei voi pyörässäkään olla nastoja(jäärä mikä jäärä).onnea vaan kaikille talvipyöräilystä nauttiville..

Kyllähän sitä ilman nastoja pärjää kunnes tulee se jäinen mutka vastaan. Pidä nyt ainakin kypärä päässä ja onnea matkaan jatkossakin. (realisti mikä realisti)

yade
09.12.2010, 10.16
Jep jep... huomiseksi taas ennustavat lisää lunta. Toivottavasti lunta ei tule etelään yön aikana paljoa, koska tämän viikon pyöräntyöntämissaldo alkaa olemaan täynnä.

nuubiainen
09.12.2010, 10.57
Jep jep... huomiseksi taas ennustavat lisää lunta. Toivottavasti lunta ei tule etelään yön aikana paljoa, koska tämän viikon pyöräntyöntämissaldo alkaa olemaan täynnä.

Joo, sama fiilis. Ei enää viitsi lähteä tuonne pelleilemään fillarin kanssa, kun Helsingin resurssit eivät kerran riitä väylien kunnossapitoon. Sääli.

Leewi
09.12.2010, 11.12
Joo, sama fiilis. Ei enää viitsi lähteä tuonne pelleilemään fillarin kanssa, kun Helsingin resurssit eivät kerran riitä väylien kunnossapitoon. Sääli.
Ihmeellistä on Helsingin meininki. Työmatka Kruununhaka-Kilo, niin Espoon puolella koko matkalta pyörätiet täysin kunnossa ja Helsingissä hyvinhoidettua ehkä 10% (ja ns valtaväylää pitäisi olla koko matka).

Henki Hieveri
09.12.2010, 12.13
Ihmeellistä on Helsingin meininki.

Rakennusviraston budjettia on karsittu. Budjettileikkauksen takana ovat olleet kaikki puolueet paitsi kommunistit. Helsingin ilmiö tässä ehkä on se, että leikkauslinjan takana on myös vasemmisto ja persut. Vihreiltä ei voi mitään enää odottaakaan.

Leewi
09.12.2010, 12.20
Vihreiltä ei voi mitään odottaakaan. Korjasin pienen virheen.

Virpi
09.12.2010, 12.25
Kiitosmeilistäni innostuneet auramiehet kävivät auraamassa pyörätien vielä eilen iltapäivälläkin vaikka ei ollut edes satanut lunta. Kohta tulee asvaltti vastaan ellei sitten tule uutta lunta. Tosin nythän luvattiin lunta ja reilusti, joten iltapäivällä voi olla "mukava" kotiin paluu keli. Ei haittaa! Kotiin päin menen vaikka kontaten, töihin tulo on eri juttu. Silloin ei toivo mitään hidasteita matkan varrelle.

.jon
09.12.2010, 12.27
Harmi kuulla että auraus ei toimi joka puolella, mutta 10% tuntuu vähän rankalta heitolta. Kalliosta pohjoiseen ehkä alle 10% on hoitamatta, viime talveen nähden ihan selkee parannus kelvien hoidossa.

Tässä peruskuvio tiivistettynä http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/86c42a004a17239caa99ea3d8d1d4668/katuesite_2007_suomi.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=86c42a004a17239caa99ea3d8d1d4668

Tuolta voi tarkista oman reittinsä hoitoluokituksen (jos omaa erinomaiset silmät, on melkosen surkee pdf) http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/b42ebc804a1742e69da9fd3d8d1d4668/katujen_hoitovastuut_kartta_2010.pdf?MOD=AJPERES

Ja täällä tuotantopäälliköiden yhteystiedot http://www.hel.fi/wps/portal/Rakentamispalvelu/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/rakpa/fi/Kaupunkitekniikka/Hoito

Palautetta voi jättää myös sähköisesti, ehkä paras vaihtoehto tällaisena aikana http://www.hel.fi/hki/Helsinki/fi/Yhteystiedot+ja+palaute/Palaute+virastoille

Tällainen lumimäärä kaupungissa on valtava logistinen haaste, ja mielestäni stadi suoriutuu ihan ok hommistaan. Moni muu pääkaupunki olisi päiväkausia kaaoksessa tai kokonaan kiinni vastaavassa tilanteessa, meillä poikkeustila on suurilta osin hallussa alle puolessa vuorokaudessa.

Henkilökohtasesti näkisin että talvipyöräily on välineurheilua siinä missä muukin pyöräily, nastarenkaisella maastopyörällä pääsee paikoista joista ei ensi näkemältä edes uskois.

.jon
09.12.2010, 12.33
Rakennusvirasto: Olemme vaikeuksissa

Pekka Isoniemi Helsingin kaupungin rakennusvirastosta sanoo, että kaupunki tekee kaikkensa lumesta aiheutuvien kulkuhaittojen torjumiseksi.

- Nyt on satanut lyhyen ajan sisällä niin paljon, että olemme vaikeuksissa. Kaikki 300 yksikkömme ovat työn touhussa.

Tavoite on aina myös, että jalkakäytävät ovat kunnossa puoleen päivään mennessä, mutta lunta on niin paljon, ettei tavoitteessa pysytä. Isoniemi patistaa myös talonyhtiöitä tekemään osansa lumitöistä.

- Kantakaupungissa taloyhtiöt ovat velvollisia poistamaan lumet talon edustoilta ja pihoilta. Esikaupunkialueilla se työ taas kuuluu kaupungille.

Silmämääräisesti arvioituna osa taloyhtiöistä ei osannut varautua näin sankkaan lumentuloon, mutta myös kaupungin resurssit ovat tiukassa. Vuoden 2010 budjetti lumitöihin on noin 21 miljoonaa euroa, mutta laskelma oli rajusti alakanttiin. Jo alkuvuoden lumitöiden takia rakennusvirasto ylitti määrärahat yli seitsemällä miljoonalla.

- Laskemme, onko virastolla mahdollisuus irroittaa rahaa lumitöihin muista yksiköistä vai joudummeko tekemään määrärahojen ylitysesityksen, Isoniemi toteaa.

7.12.2010 http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2010/12/1237876/pelastuslaitos-lumikaaos-aiheutti-liikenteeseen-lahes-poikkeustilan

Eli jo alkuvuoden lumityöt maksoi 28 miljoonaa, lapsellisen naurettavaa syyttää puolueita siitä, että rahaa ei ole enempää, kun samaan aikaan vaaditaan alhasempia veroja. Ei se kassa vaan ole pohjaton.

Tuolta voi lukea, että hommaa myös kehitetään, ja meidät on erikseen huomioitu: http://www.hel.fi/static/public/hela/Yleisten_toiden_lautakunta/Suomi/Esitys/2010/HKR_2010-05-11_Ytlk_19_El/CCD97D08-7C63-41AB-9EB5-84134FF9D568/Yleisten_toiden_lautakunnan_ja_rakennusviraston_ta .pdf

Ja mitä tulee Vihreiden mollaamiseen, niin Helsingin Vihreiden pyöräilytyöryhmä on ollut varsin merkittävä tekijä fillaroinnin olosuhteiden parantamispyrkimyksissä, ja vihreistä kaupunginvaltuutetuista ainakin Helistö ja Soininvaara (mm. kaupunkisuunnittelulautakunnan jäseniä) ajavat voimakkaasti pyöräilyn edistämistä Helsingissä. Ei tietenkään niin hyvin kuin jumalan lahja Suomelle, Persut jotka pelastaa kaiken yhdessä yössä, eikä varmasti niin paljon kuin kokoomus tai kristillisdemarit.

LosJormas
09.12.2010, 13.04
Onko kellään kokemuksia, missä kunnossa maanteiden laidat ovat? Esimerkiksi 110-tie, kun ajatuksena olisi mökille Nummi-pusulaan polkeminen.

pirtti
09.12.2010, 13.11
.jon kirjoitus (#385) oli kyllä sen verran hyvä, että jos täällä voisi muodikkaasti painaa "tykkää" niin painaisin, mutta nyt joutuu postaaman ihan tämän kommentin.

LosJormas
09.12.2010, 13.21
Löysin tossa tällasen (http://koti.phnet.fi/petripaavola/suomenwebkamerat.html) sivun, josta voi kätevästi katsoa webcam-kuvia eri teiden varrelta.. Ainakin omaan kysymykseen vastas noi kuvat aika hyvin.

Ja tässä (http://alk.tiehallinto.fi/alk/frames/kelikamerat-frame.html) suoraan tiehallinnon sivuilta kuvia.

Henki Hieveri
09.12.2010, 13.23
lapsellisen naurettavaa syyttää puolueita siitä, että rahaa ei ole enempää, kun samaan aikaan vaaditaan alhasempia veroja. Ei se kassa vaan ole pohjaton.

Alhaisista veroista joudutaan joustamaan. Kuten jo antamasi linkki kertoo, Helsingissä on poikkeustila ja kohta rupeaa tulemaan ruumiita. Kumpi on tärkeämpi, ihmishenki vai verot.

Ja mitä tulee Vihreiden mollaamiseen, niin Helsingin Vihreiden pyöräilytyöryhmä on ollut varsin merkittävä tekijä fillaroinnin olosuhteiden parantamispyrkimyksissä, ja vihreistä kaupunginvaltuutetuista ainakin Helistö ja Soininvaara (mm. kaupunkisuunnittelulautakunnan jäseniä) ajavat voimakkaasti pyöräilyn edistämistä Helsingissä.

Vihreät ovat täysin linjatonta porukkaa, nähtiinhän se tämän perustulon ja Lex Soininvaaran kanssa. Fillaroinnin parantaminen on yksi pieru Saharassa kun samalla vasen käsi vie kunnostusmäärärahoja pois. Sitä minä ihmettelen, että tässä kaupungissa on tämä pyöräilyasiantuntijoiden määrä ollut ihan eri sfääreissä kuin muissa kaupungeissa, mutta mitään ei saada aikaiseksi. Sauri toivoi kaitselmusta apuun ettei Helsinkiin tulisi lumimyrskyä talven alussa. Sen jälkeen hän harkitsi bloginsa poistamista. Ei Saurikaan mikään idiootti ole mitä tulee pyöräilyyn.
Irlantiin, Islantiin, Latviaan ja Kreikkaan hassataan rahat ja kuntapalveluista otetaan pois. Mitä tulee persuihin, niin samaa porukkaa ne ovat olleet muiden palveluiden leikkaajien kanssa Helsingin valtuustossa.

Mitään ei opittu viime talvesta: http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/helsinki_ei_hanki_lisaa_aurauskalustoa/
Ville Alatyppö HKR:stä sanoo, että "viime talven kaltainen toistuu ehkä kerran 40 vuodessa" ja "budjetti on riittävä tavalliselle talvelle, emmekä me turhanpäiten rahaa kinua." Metro 8.12.-10 Se on myös täällä: http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/talvi_haukkaa_helsingilta_miljoonia_ylimaaraisia_e uroja/

Kahdesti on siis toistunut talvi ja Alatyppö yhä odottaa, että tulisi toisenlainen talvi. Minusta kun taas vuoden 2011 talvi on taas samanlainen ja niin poispäin hamaan ikuisuuteen. HKR on siis mitoittanut kalustonsa ja budjettinsa optimistisimman skenaarion mukaan.

Polla
09.12.2010, 14.09
Irlantiin, Islantiin, Latviaan ja Kreikkaan hassataan rahat ja kuntapalveluista otetaan pois.

Suomi on osa EU:ta. EU:ssa vahvemmat jäsenvaltiot auttavat kriisin tullen heikompia valtioita. Suomella on velvollisuus noudattaa EU:n lakeja ja säädöksiä ja siitä on ihan turha itkeä että "taas meidän rahat hassataan köyhiin maihin." Suomi saa myös huomattavia määriä tukia vuosittain EU:lta eli me emme ole pelkässä antajan osassa.

Esim. Norja ei ole ei ole EU:n liittynyt osasyynä ettei halua öljyrahojaan muiden maiden kanssa jakaa. Toisaalta Norja ei ole epäröinyt avustaa muita valtioita jos tilanne on ollut paha.

Henki Hieveri
09.12.2010, 14.26
Suomi on osa EU:ta. EU:ssa vahvemmat jäsenvaltiot auttavat kriisin tullen heikompia valtioita.

Ei, se on demokratian vastaista. Kunkin maan hallitus on vastuussa oman maansa kansalaisille talouspolitiikkansa epäonnistumisesta.

Suomi saa myös huomattavia määriä tukia vuosittain EU:lta eli me emme ole pelkässä antajan osassa.

Suomi on kuitenkin nettomaksaja.

Esim. Norja ei ole ei ole EU:n liittynyt osasyynä ettei halua öljyrahojaan muiden maiden kanssa jakaa. Toisaalta Norja ei ole epäröinyt avustaa muita valtioita jos tilanne on ollut paha.

Norjan talouseliitti on halunnut tukea muiden maiden talouseliittien vallassapysymistä. Ihan niin kuin jos taistolaiset olisivat saaneet aikaan pakkoveron, jolla suomalaisten olisi ollut pakko tukea Neuvostoliittoa ja Kuubaa, paitsi että sellainen järjestely olisi tullut varmasti halvemmaksi.
Rahavirta todennäköisesti kävi kuitenkin ihan toiseen suuntaan ja tuon ajan kommunistit saivat rahaa Neuvostoliitosta. Nyt kai huomaat ulkomaisen rahoituksen epädemokraattisuuden?

Tämä on massiivinen korruptiojärjestely taas.

Polla
09.12.2010, 14.49
Ei, se on demokratian vastaista. Kunkin maan hallitus on vastuussa oman maansa kansalaisille talouspolitiikkansa epäonnistumisesta.

Nyt sä kuulostat ahneelta porvarilta joka haluaa pitää tiukasti omista rahoistaan kiinni eikä antaa kenellekkään penniäkään. Demokratiaan kuuluu mun mielestä muiden auttaminen.

Suomen kansa äänesti meidät EU:hun joten tässä ei ole mun mielestä mitään kiukkuumisen aihetta niin kauan kun me tässä instituutiossa ollaan mukana.

Meillä on asiat sen verran hyvin että mä ainakin kestän omien verorahojeni käytön yleiseen hyvään.

Thurin
09.12.2010, 15.01
Pssst... Talvipyöräily.

Polla
09.12.2010, 15.24
Pssst... Talvipyöräily.

Meni jo vähän jeesustelun puolelle.

Asiaan. Hirveetä mujua paikka paikoin, tulispa nyt kovat pakkaset ni olis vähän helpompaa :)

ProSLCX
09.12.2010, 15.30
Joo, sama fiilis. Ei enää viitsi lähteä tuonne pelleilemään fillarin kanssa, kun Helsingin resurssit eivät kerran riitä väylien kunnossapitoon. Sääli.Noniin, rivit alkaa näköjään pikkuhiljaa rakoilemaan (tai järki tulee joillakin mukaan kuvioihin). Mutta hauskahan tätä keskustelua on seurailla, varsinkin aina myräkkäpäivien jälkeen.

Ainakin vielä tiistaina Helsingin aamuliikenteestä pystyi bongailemaan todella useita pyörän taluttelijoita. Yhtään crossaria ei tuossa näkemässäni joukossa kyllä ollut valitettavasti. Suurimmat ihailuni näille sisseille, jotka ajavat crossarilla tämänkin talven läpi päivittäin. :rolleyes:

miq
09.12.2010, 15.51
Asiaan. Hirveetä mujua paikka paikoin, tulispa nyt kovat pakkaset ni olis vähän helpompaa :)

Komppaan Pollaa täysin, myöhään eilen illalla lenkillä huomasi teiden pehmeyden ja raskauden aikaisempiin lenkkeihin vaikka päällisin puolin oli isommat klv:t ja autotiet aurattu. Reittinä siis Laaksolahti-Leppävaara-Munkkiniemi-Tapiola ja matkaa taitoin cyclolla.

Polla
09.12.2010, 16.06
Myöhään eilen illalla lenkillä huomasi teiden pehmeyden ja raskauden aikaisempiin lenkkeihin....

Näin sitä voimaa haetaan jälkoihin. Tänään oon menossa lenkille ja varmaan hiki valuu ja jalat huutaa. Voi hyvällä omallatunnolla sitten vetää sitä suklaata :D

Jman
09.12.2010, 16.38
Komppaan Pollaa täysin, myöhään eilen illalla lenkillä huomasi teiden pehmeyden ja raskauden aikaisempiin lenkkeihin vaikka päällisin puolin oli isommat klv:t ja autotiet aurattu. Reittinä siis Laaksolahti-Leppävaara-Munkkiniemi-Tapiola ja matkaa taitoin cyclolla.

Jees, raskasta on... Oli pakko pitää tänään välipäivä kun olen kahtena päivänä peräkkäin tullut fillarilla töihin 16km/suunta. Sellanen 55min mennyt tuohon matkaan, että kyllä tuo jo treenistä käy. Melkosta kramppia puski jo eilen illalla.

Hyötypolkija
09.12.2010, 17.29
Ihmeellistä on Helsingin meininki. Työmatka Kruununhaka-Kilo, niin Espoon puolella koko matkalta pyörätiet täysin kunnossa ja Helsingissä hyvinhoidettua ehkä 10% (ja ns valtaväylää pitäisi olla koko matka).

Ja ainakaan duunikaverin mukaan Kilossa ei ole edes mitään Espoon paraativäyliä kunnossapidon suhteen. Täytyy olla siis tyytyväinen, koska Pohjois-Espoossa ja Lepuskin pohjoisosissa on ollut todella hyvin homma hanskassa nyt viime päivinä.

Hyvää treeniä on talviajo kyllä. Vaikka pääosin ihan hyvin aurattuja väyliä ajelee, eipä nopeus juuri 20:n paremmalla puolella käy, jos selkeitä alamäkiä ei lasketa. Keskarikin vaihdellut vähän olosuhteiden mukaan 15...selvästi alle 20km/h ja matkaa vain reilu kymppi/istuma. Muuten ei olis mitään valittamista, mutta kun ei oikein tahdo jaksaa sitten enää muuta liikuntaa.

Välipäivä on erittäin fiksu veto, jos matkaa tulee hiki päässä tunti/sivu. Eihän tätä nyt veren maku suussa pidä tehdä. Itse tosin hölmönä pidän sellaisia "välipäiviä", että aion ajaa matkan todella rauhassa. Etenkin näillä lisävastuskeleillä se jää tosiaan aikomiseksi, kun muuten menee rollaattoritkin ohi. Joo, ei ole järkeä ei.

nuubiainen
09.12.2010, 18.08
Noniin, rivit alkaa näköjään pikkuhiljaa rakoilemaan (tai järki tulee joillakin mukaan kuvioihin).

Niin, no pyöräily menettää paljon hohtoaan siinä vaiheessa kun pyörällä ei voi ajaa. Sitten raahaat 15-kiloista Niskahikeä hangen läpi ja jalankulkijoita puskee ohi molemmilta puolilta. Toinen vaihtoehto on mennä väsyneenä lipsuttelemaan liukkaalle ajoradalle autojen sekaan, mikä taas lyhentää elinajanodotetta merkittävästi. Tällainen kokemus tiistailta.

Että kiitti, mulle riitti, paitsi jos lisää lunta ei tule ja onnistun vakuuttumaan väylien puhtaudesta. :)

.jon
09.12.2010, 18.49
Hyvä et on muidenkin mielestä raskasta :)

Vaikka en lähteny talveen ihan rapakuntosena, niin vajaan tunnin duunimatka pari kertaa päivässä on vieny yllättäen reidet ihan palautumiskyvyn rajoille. Ilmeisesti toi lisääntynyt vierintävastus vaan vaikuttaa sit enemmän.

@ Henki Hieveri,

Demokratian vastaista on osotella sormella muita, kun valta kerran on jakaantunut tasa-arvoisesti ja yhtäläisesti kaikille.

Valtion rahankäyttöä hallinnoi ja eduskunnan käsittelyyn tulevat verolait valmistelee kokoomuksen Kataisen johtama valtiovarainministeriö, jonka alle kuuluu myös kuntien valtionosuudet. Kuntaministerinä keskustan Tölli. Ministeriön ylin pamppu on demari. Eduskunnasta löytyy koko kirjo. Syntipukin etsiminen on ajanhukkaa, varsinkin kun meillä on talous muihin nähden varsin hyvällä tolalla.

Verrattuna 90-luvun alun laman takia syntyneeseen valtionvelkaan kaikki nämä heikompien valtioiden auttamiset on kohtalaisen pieniä kuluja - esimerkiksi Suomen osuus Kreikan tuesta on pienempi kuin velan vuotuiset korkokulut.

Siinä olen samaa mieltä, että vihreätkin ovat muiden puolueiden lailla kiemurrelleet välillä kuin eturengas suolalumessa, mutta pelkäänpä että kansan mielipide ei ole yhtään sen linjakkaampi. Kun oma napa on tärkein, suunta muuttuu herkästi.

Voidaan jatkaa tästä vaikka tuolla jeesusteluissa, sinänsä hienoa että kiinnostusta käytännön politiikkaan löytyy- uskon että meidän kaikkien ois syytä osallistua huomattavasti aktiivisemmin omien asioidemme hoitoon, eikä aina vaan syytellä niitä ketkä vastuun ovat ottaneet kantaakseen.

(sori offaripurkaus, poistun halkomaan kinoksia -> )

Teppo
09.12.2010, 19.13
En ole huomannut ajamista erityisen raskaaksi tällä viikolla Espoon etelä- ja keskiosissa. On ollut niin hyvin auratut väylät. Destiakin on nyt hoitanut hommansa asiallisesti. Maastopyörällä kun ajelee niin välityksissä on varaa ja pk-lenkkien tekeminen on helppoa. Vauhdilla ei ole mitään merkitystä kun ei ole mihinkään kiire. Jos haluu enemmän kuormitusta ja muutenkin lisäjännitystä elämään niin cyclo on peli paikallaan. Forecan 10 päivän ennuste näyttää siltä, että viikonloppuna ja ensi viikolla ajokilometrejä kertyy pyöreät nolla. Noh,muutaman tunnin verran hikoilen sitten olohuoneessa vk-vetojen ja punttisalilla lihaskunnon ylläpidon merkeissä.

Risto Koivunen
09.12.2010, 20.28
Sääennusteessa näköjään sittenkin lumisadetta ensi yöksi. Saapa nähdä miten pyörä liikkuu aamulla, vähän yli 30 kilometriä olisi kuitenkin tarkoitus taittaa aamun ja aamupäivän aikana eri suuntiin.

Jman
09.12.2010, 21.30
En ole huomannut ajamista erityisen raskaaksi tällä viikolla Espoon etelä- ja keskiosissa. On ollut niin hyvin auratut väylät. Destiakin on nyt hoitanut hommansa asiallisesti. Maastopyörällä kun ajelee niin välityksissä on varaa ja pk-lenkkien tekeminen on helppoa. Vauhdilla ei ole mitään merkitystä kun ei ole mihinkään kiire. Jos haluu enemmän kuormitusta ja muutenkin lisäjännitystä elämään niin cyclo on peli paikallaan. Forecan 10 päivän ennuste näyttää siltä, että viikonloppuna ja ensi viikolla ajokilometrejä kertyy pyöreät nolla. Noh,muutaman tunnin verran hikoilen sitten olohuoneessa vk-vetojen ja punttisalilla lihaskunnon ylläpidon merkeissä.

Niinpä. Meikäläisellä on välityksiä just se yks: 42/19 tjsp

Sitten kun oli vielä tuo hiukan liian lauha keli, niin pyörä keräsi jokusen kilon lisäpainoa lumen muodossa. Pk:sta ei juuri tietokaan siis. :P

Pitää seuraavaksi ottaa kyllä sykevyö mukaan, niin saa vähän parempaa käsitystä missä mennään.

pöökke
09.12.2010, 21.46
Ihmettelin myös kun olin tänään jo aivan puhki puolivälissä 15km kotimatkaa ja maasturi luikerteli pehmeällä alustalla sinne tänne. Ei meinannut jaksaa edes ohjata. Navakka ja hyinen vastatuuli ei paljoa asiaa auttanut. Loppumatkasta ajatus kauden lopetuksesta ei vaikuttanut lainkaan hassummalta, mutta nyt muutaman tunnin huilin jälkeen se lähinnä huvittaa.

Thurin
09.12.2010, 21.50
Tänään oli iltapäivällä todella siisti keli ajaa cc:llä. Aamulla oli jotenkin tukkoisempaa ja renkaat tuntui nuljuavan enemmän. Lumi oli illalla sen verran asettunut Tapiola - Kurvi välillä, että ajaminen oli jollain sairaalla tavalla hauskaa. Osatekijänä oli tuoreet jalat, sillä feidasin nuo pahimmat myräkkäpäivät. Jos olisi ollut tiistain ja keskiviikon hapot jaloissa, niin fiilikset olisi voinut olla hieman erilaiset.

izmo
09.12.2010, 21.58
Meni jo vähän jeesustelun puolelle.

kovaa pakkasta luvataan ja itäiseen osaa vielä lumimyräkkää;)

Polla
09.12.2010, 22.07
Noniin, tulipa taas vedettyä touria. n. 40 kilsan lenkki (3 h 15 min) vei Helsingin, Espoon ja Vantaan kautta kotio. Helsingissä on aivan luokatonta toi auraus, 7 km meni 33 minsaa! Espooseen kun pääsi niin johan alkoi pyörä kulkemaan kun esim. vihdintie ja kehä III varsi oli loistavassa kunnossa .... Kunnes päästiin Vantaan puolelle. Paremmassa kunnossa silti kuin Helsinki mutta ei ollut helppo ajella. Päivän parhaat annit tarjoili keskuspuisto joka oli aivan loistavasti aurattu :) Maunulan majalta kurvailin sitten radanvartta pasilaan. Ilmalan aseman ylittävältä sillalta kun lähdin laskeutumaan alas Pasilaan niin tuuli oli puhaltamut kaikki lumet paksuksi nietokseksi. Tuli semmonen fiilis että oon eksynyt fillarilla laskettelurinteeseen :D Eli nyt lauta kainaloon ja laskeen mäkee ;)

Oli kyl jänät ajot, energiaa kului aivan älyttömästi.

yade
09.12.2010, 22.32
Vaikka en lähteny talveen ihan rapakuntosena, niin vajaan tunnin duunimatka pari kertaa päivässä on vieny yllättäen reidet ihan palautumiskyvyn rajoille.

Talven työmatkapyöräilyssä reidet joutuu kyllä koville. Huomasin tänään, että talvella ajaessa jännitän tahtomattanikin jalkoja eritavalla kesään verrattuna. Varmaan sekin väsyttää jalkoja lisää.

Puntilla teen jalat nyt kerran viikkoon ja jalkapäivä pitää ajoittaa perjantaille, että ehtii viikonloppuna koivet palautumaan. En myöskään pysty talvella treenaamaan jalkoja puntilla ihan loppuun asti.

Pyöräilin duunimatkat kans koko viimetalven. Viime kevättalvella alkoi jalkoja hapottaa jo pienen ajon jälkeen ja kokoajan tuntui siltä, että etureisiä olisi venyteltävä. Vaikea selittää tunnetta. Etureisiä tavallaan kihelmöi kokoajan. Pohjakunto talvea varten oli hyvä. Kun lumet suli viime keväänä, lisäsin fillarointia nopeasti työmatkapyöräilyn lisäksi myös vapaa-ajalle. Tilannetta ei helpottanut myöskään se, että koirat oli jokapäivä lenkitettävä ja puntillakin käytävä. Tyhmää, tiedän. Ei jalat päässy palautumaan ja loppujen lopuksi piti sitten pitää 3viikon täyslepo keväällä. Nyt tänä talvena täytyy kuunnella enempi kroppaa ja levätä ajoissa. Meinasin tulla hulluksi niiden 3 viikon aikana, kun en päässyt liikkumaan :D

Tänään just töissä ihmettelivät, että kuinka kuljen vieläkin pyörällä. Sen yhden ainoan kerran kun tänä talvena erehdyin julkisia käyttämään, niin juna oli 25min myöhässä. Voi että raivostutti hytistä asemalla paikallaan. Pyörällä sentään pääsee kokoajan etenemään, eikä joudu odottelemaan tai olemaan sidottuna julkisten liikennevälineiden aikatauluihin. Ennemmin käytän 10 minuuttia lisää aikaa suuntaansa, kunhan pääsen kokoajan etenemään... edes sitä hetkittäistä kävelyvauhtia. Ei hermot kestä ruuhkassa odottelua.

LosJormas
09.12.2010, 22.49
Helsingissä on aivan luokatonta toi auraus, 7 km meni 33 minsaa! Espooseen kun pääsi niin johan alkoi pyörä kulkemaan...

...Oli kyl jänät ajot, energiaa kului aivan älyttömästi.
Täysin sama havainto tänään! Olin about 30km lenkillä cc:llä kurvista espooseen ja kauniaisiin. Helsingissä ei pyöräteitä ollut olemassakaan, n. 30cm levyinen pöhmeröpolku jossa tienpuolella tiputus ajoradalle ja ojan puolella kaikki tieltä kolatut lumet 1,5m korkeassa kasassa, najs.

Esopooseen ku pääs ni oli yli 3m leveet pyörätiet täysin kovaa ja tasasta jäistä lunta! Olipas ihana ajella espoon puolella :) Ja se ero tuli suoraan kaupunkien rajalla pitäjänmäki-mäkkylä.

Nyt on rotsi tyhjä.. Saunaan ->

LosJormas
09.12.2010, 23.02
Hahah, kun tuli saunasta ulos ni kuulu tv-uutisista olohuoneesta lauseen loppu: "...ja ensi yönä sataa jopa 20cm uutta lunta.."

Jee jee..

Matsuma
09.12.2010, 23.15
Mä olen aloittelijana jo oppinut hyväksymään sen, että taluttaminen nyt vain on osa talvipyöräilyä ja sillä sipuli :D

Ja kunto sen kun kasvaa!

nuubiainen
09.12.2010, 23.22
"...ja ensi yönä sataa jopa 20cm uutta lunta.."
Jee jee..

Missäpäin? HS.fi ainakin lupailee Helsinkiin vain viittä senttiä.

Nythän (bussin ikkunasta katsellen) KLV:t näyttivät aika hyviltä. Jos vain 5 cm tulee, sittenhän huomenna voisi vaikka taas ajaa. On se vaan niin kivaa :rolleyes:

LosJormas
09.12.2010, 23.49
Näköjään pahin pyry tuolla kaakkois-suomessa. Helsinkiin onneks vaan about 5cm lupailtu.

Vecculiko
09.12.2010, 23.58
Hieno keli tänään. Vantaan Kulomäentietä Lentokentän taakse Ruotsinkylään ja takaisin. Lentäkentän takana klv oli todella hyvässä kunnossa. Cyclolla pääsi MW 35mm renkailla melkein kesäisiin nopeuksiin kovassa myötätuulessa. Takaisin paluu olikin sitten vähän haastavampaa kovaan vastatuuleen ja tuiskuun.

MW 35mm toimi nyt yllättävän hyvin kun laskin paineet 3bariin ja runttasin menemään muutamat pahat paikat vauhdilla.

Tänään tuli hyvät fiilikset talvipyöräilystä:).

Sampo69
10.12.2010, 00.16
Minkäslaisilla rengas paineilla tuolla olis syytä vedellä. 2.2" Nevegalit Haro Maryssa alla.
Laitetaanko täyteen vai ajetaanko löysemmällä???

rhubarb
10.12.2010, 00.53
Minkäslaisilla rengas paineilla tuolla olis syytä vedellä. 2.2" Nevegalit Haro Maryssa alla.

Niin matalat kuin uskallat.

kolistelija
10.12.2010, 02.06
Hauskaahan tossa myräkässä oli ja 25km lenkki tuntui samalta kuin olisi ajanut 80km lenkin. Hieman pidempi loiva ylämäki vei sykkeen maksimiin ja sai vatsan kouristelemaan... hauskaa se silti on. :)

JackOja
10.12.2010, 08.57

Painatko 50 vai 120 kg? Vai jotain siltä väliltä? Niinpä.
Koita laittaa vaikka 1,8 bar.

Niin matalat kuin uskallat.

Hyvin sanottu!

Risto Koivunen
10.12.2010, 09.54
Tänä aamuna oli veikeää mutta välillä raskasta ajella, kun tuuli oli kieputtanut lunta. Välillä lähes paljasta asfalttia, välillä kymmenien senttien korkuisia lumidyynejä. Välillä molempia aivan vierekkäin!

jia
10.12.2010, 10.14
Huomasin saman ilmiön, tuntuu jopa että oli raskain työmatka tänä vuonna vaikka olen polkenut joka päivä. Koskelantie Helsingissä oli aivan auraamatta ja hirveä ajaa. Pasilasta keskustaan asti radan varsi oli todella raskas polkea CC:llä kun 10m välein oli kasa lunta ja tuota toistuikin sitten melkein koko matkan.

Leewi
10.12.2010, 10.31

Samalla tilanne myös tänään. Paciuksenkadun pyöräteitä ei edelleenkään ole, vaan autokaistalla on vedettävä. Koko Helsinginpuoleisella matkalla pyörätiet olivat edelleen ihan vehkeestä (paitsi Pohjoisranta ja noin 500 metriä Paavo Nurmen tietä). Onhan niitä aurattu jotenkuten joskus, mutta kuitenkin jätetty reilu 5cm tms nuljuva kerros, johon nyt on jo tullut uuttakin lunta. Onkohan niillä Espoossa erilaiset aurat?

Ja sanotaan nyt vielä, että nastarenkaisella maasturilla mennään eli merkittävästi ei ole kalustoa mahdollista parantaa.

pekkis1
10.12.2010, 10.35
Alkoi olla tosiaan CC:llä lajinomaista harjoittelua, aika useasti sai fillarin ottaa kantoon. Oli aurat aika harvassa tänä aamuna, liekö joku mittari sateen määrälle milloin kannattaa alkaa auraamaan. Edelleenkin muutamia paikkoja, joille ei ole aikoihin tehty mitään. No, ainakin energiaa kuluu reippaasti matkan pituuteen nähden :).

kmw
10.12.2010, 11.26
Eilen avasin talvipyöräsesongin. Paikallisia pikkuteitä ajelin pari tuntia ja oli mukavaa. Tiet oli aurattu (jokin aika sitten) ja vähäinen autoliikenne oli hyvin tampannut alustan mainoon kuntoon. Haron talvisetuppi antaa hyvää voimatreeniä: nastat, Rohloff, Brooks, Manitou Minute. Lopputulema + 15kg:eek:, mutta näillä mennään. Keväällä kun pyörä sinkuloituu niin ach sitä woiman tunnettahttp://smileys.on-my-web.com/repository/Drooling/drooling-5.gif

Risto Koivunen
10.12.2010, 12.26
Nyt näyttää häijyn näköiseltä ulkona, kun navakka tuuli pyyhkii katoilta alas lunta. Ilmatieteen laitoksen mukaan pohjoistuulta olisi ainakin 10 m/s.

Täytyy kuitenkin uhmata keliä ja lähteä ajamaan vastatuuleen, että pääsee takaisin kotio. Voi mennä tovin enemmän kuin aamulla myötätuuleen ajaessa.

zykkeli
10.12.2010, 12.59
^ja tuntuu olevan aika puuskittaista tuo tuuli eli jotain aivan muuta kuin 10m/s. Tuossa juuri katselin ikkunasta kun oli tuuli repäissyt vastapäisestä talosta jonkun rännisysteemin irti ja siellä oli palokunta paikalla.

Suurta on Helsingin luottamus omien pyöräilijöidensä taitoihin ja reisiin kun pystyvät jättämään paikat yön myräkän jäljiltä auraamatta. Mutta niinhän se menee onnettomuuksissakin, että niistä huolehditaan ensin, jotka ovat niitä avuttomimpia kun luotetaan siihen, että muut kyllä osaa ja pärjää. Ollaan siis ylpeitä siitä, että autotiet aurataan ensin ;)

Sampo69
10.12.2010, 13.46
Painatko 50 vai 120 kg? Vai jotain siltä väliltä? Niinpä.
Koita laittaa vaikka 1,8 bar.

75kg repun kans. Ja kumeista laskin ilmaa pois jonnin verran eli löysällä mentiin, mut aika mahotonta oli aamulla kikkailla Arabiaan Ogelista.
Super raskasta ja jalankulkijat ei tahdo millään haluta väistää. Toikkaroivat holtittomasti. Mut no Hätä! Harossa 38/18 välitys :o

elosalama
10.12.2010, 14.05
Pitää oikeen täälläkin suitsuttaa että kuinka hienoa Hämeenlinnassa on asua. Vaikka päivän paiskoo lunta urakalla on aamulla kadut ja kevyenliikenteenväylät aurattu. Vuodesta toiseen. Ihan outoa puuhaa!

No okei ei ne aina ole ihan nuoltuja ja välillä into voittaa järjen ja ajorata aurataan vasta-auratulle kevyenliikenteenväylälle. Silti täällä on ihan toisenlainen ote touhuun kuin snadissa ja muissa rannikon taajamissa missä lumityöt on ulkoistettu kevätsateille.

Harper
10.12.2010, 14.44
Lappeenrannan tilanteesta voi kommentoida, että vuosi vuodelta huonompaan suuntaan on menny pyöräteiden auraukset. Vielä 4 vuotta sitten pystyi aamulla lähtemään luottavaisin mielin liikkeelle, kun auraukset oli hoidettu. Nykyään ihan arpapeliä mistä on aurattu ja mistä ei. Onkohan kaupungilla enää omaa kalustoa ollenkaan vai onko kaikki ulkoistettu -> säästetään, jee.

LosJormas
10.12.2010, 15.19
Taas sama juttu, kauniainen ja espoo aurattu pyörätiet 3m leveydeltä jäiseen asfalttiin asti. Ajo oli yhtä juhlaa, vauhtia riitti ja kevyesti rullas. Sit ku tultiin keilaniemestä helsingin puolelle ni pyöräteillä oli käytännössä mahdotonta ajaa. On se kumma, että vaikka stadin puolella mukamas joku tie on aurattu, jää siihen sellanen 10cm muhju silti pintaa.

Tekis mieli muuttaa talveks espooseen.

M.S
10.12.2010, 15.29
Vaikeeta on Helsingissä tänäänkin, harvassa kunnolla auratut pätkät ja syvää suolamuhjua kyllä löytyy. Pitäisköhän sen Saurin kokeilla nyt kulkea fillarilla, eikä vaan kettuilla pyöräilijöitten asennevammasta...

Franz_Koopa
10.12.2010, 16.00
Vaikeeta on Helsingissä tänäänkin, harvassa kunnolla auratut pätkät ja syvää suolamuhjua kyllä löytyy. Pitäisköhän sen Saurin kokeilla nyt kulkea fillarilla, eikä vaan kettuilla pyöräilijöitten asennevammasta...

Osa ongelmaa on siinä, että ei ilmeisesti tiedetä, että ilman kunnon lumentuloakin tiet voi mennä uudestaan ajokelvottomaksi, mikäli tuulee helvetisti

kukavaa
10.12.2010, 16.08
aika turha verrata helsinkiä hämeenlinnaan. stadissa paljolti enemmän katuja ja jalkakäytäviä ja väyliä ja teitä ja kevyenliikenteenväyliä, kun edes espoossa, mikä ei sekään kyllä mikään pyhä-pyöräteiden-ajettavanapidon-mekka ole.

ärsyttävintä on ajaa kokonaan auraamatta ollutta autotietä, jonka pohja on muhkuraista, kuoppaista jäätä siloiteltuna parin sentin kerroksella auton alla pakkauttunutta lunta. tulee alaselkä, kädet ja mieli kipeeks.

Nappulakenka
10.12.2010, 16.24
aika turha verrata helsinkiä hämeenlinnaan. stadissa paljolti enemmän katuja ja jalkakäytäviä ja väyliä ja teitä ja kevyenliikenteenväyliä, kun edes espoossa
Mihin perustat tämän väittämän? Meinaan vaan, että kun vilkaisin äsken Tilastokeskuksen ja Tiehallinnon -sivuja, niin tilanne on kyllä toisinpäin.

Maantiet (ent. yleiset tiet) kunnittain 1.1.2010 (http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/26279.XLS)

Tauno
10.12.2010, 16.42
Mihin perustat tämän väittämän? Meinaan vaan, että kun vilkaisin äsken Tilastokeskuksen ja Tiehallinnon -sivuja, niin tilanne on kyllä toisinpäin.

Maantiet (ent. yleiset tiet) kunnittain 1.1.2010 (http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/26279.XLS)Tilasto pitää kyllä paikkansa, mutta kun siitä puuttuvat kadut kokonaan, antaa se tällaisen vaikutelman.

Tarkistin toisesta tilastosta katujen ja kvl:ien määrät Helsingissä ja Espoossa

Espoo: katuja 623 km, kvl 499, yks. tiet 267 km
Helsinki: katuja 1050 km, kvl 2050 km

Yllättävän paljon on Helsingissä näitä kevyenliikenteen väyliä, kuitenkin.

Samuel
10.12.2010, 16.52
Vaikka Kouvolan toiminta muuten sakkaa, niin pyörätiet ovat olleet ainakin omalla reitillä loistavassa kunnossa.

Ensimmäinen työmatkapyöräilyvuosi menossa. Tätä ennen tosin koulu -ja opiskelumatkat vedettiin Kainuussa kelillä kuin kelillä. Paitsi talvi 1999, jolloin elohopea laski kodin mittarissa -48. Silloin oli pakko kävellä.

elosalama
10.12.2010, 17.20
aika turha verrata helsinkiä hämeenlinnaan. stadissa paljolti enemmän katuja ja jalkakäytäviä ja väyliä ja teitä ja kevyenliikenteenväyliä, kun edes espoossa, mikä ei sekään kyllä mikään pyhä-pyöräteiden-ajettavanapidon-mekka ole.

Mun mielestä on tosi kiva verrata entistä asuinkylää nykyiseen ja olla tosi tyytyväinen. Tietysti helsinginniemi on poikkeava mutta monessa kohtaa kyse on tahdosta tai sen puuttumisesta.

Henki Hieveri
10.12.2010, 18.07
Helsingissä on korruptoituneet virkamiehet, jotka ryyppäävät työajalla. Siksi täällä ei mikään tapahdu oikein. Muissa kunnissa eliitti ei pääse elämään niin kaukana alamaisistaan.

Sitten täällä on noi ratikkakiskot. On jokin landepaukkujen idea tuoda lättähattu kulkemaan keskelle kaupunkia.

Hyötypolkija
10.12.2010, 18.31
Tarkistin toisesta tilastosta katujen ja kvl:ien määrät Helsingissä ja Espoossa

Espoo: katuja 623 km, kvl 499, yks. tiet 267 km
Helsinki: katuja 1050 km, kvl 2050 km

Yllättävän paljon on Helsingissä näitä kevyenliikenteen väyliä, kuitenkin.

Kieltämättä, kaksinkertainen määrä asukaslukuun nähden ja Espoo vielä niin hajallaan, että välimatkat pitkiä. Todella yllättävä tilasto, käytännössä ei ole ihan tuntunut siltä, mutta tarkemmin ajatellen onhan Helsingissä klv:iä todella tiheässä. Tosin niin on asukkaitakin...

Kyllähän Helsinkiä ja Helsingin seutua voi ihan hyvin verrata Hämeenlinnaan tai vaikkapa Sevettijärveen. Ja aina päätyy ihmettelemään, miten huonossa kunnossa täällä kadut on niin pyöräilijän kuin autoilijankin silmin. On se vaan pirun paljon kalliimpaa pitää pikkukylien raitteja kunnossa kuin tiheään asutussa Helsingissä. Äkkiä luulisi teiden täällä olevan loistokunnossa, kun niitä on asukkaisiin(maksajiin) nähden paljon vähemmän, mutta kilin kellot. Maakunnissa on kadut ja valtatiet paljon paremmassa kunnossa, kuin nämä paikalliset perunapellot.

Espoon väylät oli edelleen ihan loistavassa kunnossa, eikä Vantaankaan puolella ollut valittamista. Tuulen kinostamia makkaroitakin oli käyty päivän aikana auraamassa. Espoon puolella ajoittain melkein asfaltti paistoi. Vähän nihkeästi kulki silti paluumatkalla, kun "pieni" pohjoistuuli rajoitti menoa :D.

Polla
10.12.2010, 18.40
Modet vois vilkasta ton "park" tyypin viestihistorian ja allekirjoituksen.

LosJormas
10.12.2010, 19.26
Se on toki totta että stadissa on paljon katuja aurattavana. Mutta silti jotenkin ihmetyttää, että kuinka paskalla kalustolla niitä sitten aurataan, kun aurausjälki on sitä 10cm paksua painautunutta muhkua. Espoon puolella tosiaan vedetty auralla jäiseen asfalttiin asti. Pohjoisrannassa ohi ajaessa näin ku 3 bob cattia pyöri "auraamassa" katua. Ne on niin kevyitä että ne ajaa pelkillä takarenkailla eturenkaat ilmassa eikä silti saa kaikkea lunta kaavittua.

Kaluston puutetta varmasti, kaipa ne parhaansa tekee. Silti tuli kiroiltua, kun olin granissa ja espoossa ajanu jonku 15km ennen ku tulin helsingin puolelle. 5km matkaan meni pitempi aika ku 15km rajan toisella puolella.

Mutta all in all, talvipyöräily on hauskaa!

kmw
10.12.2010, 19.32
http://yle.fi/alueet/helsinki/2010/12/helsinkilaiset_jalankulkijat_raivoissaan_lumikaaok sesta_2210383.html

kaikkensa he yrittävät, kaupungin auramihet & -naiset. Ei se ole paljon, mutta kuitenkin.

Prinsessa
10.12.2010, 21.05
Espoon väylät oli edelleen ihan loistavassa kunnossa, eikä Vantaankaan puolella ollut valittamista. Tuulen kinostamia makkaroitakin oli käyty päivän aikana auraamassa. Espoon puolella ajoittain melkein asfaltti paistoi. Vähän nihkeästi kulki silti paluumatkalla, kun "pieni" pohjoistuuli rajoitti menoa :D.

Kehä III:n viereinen klv oli luokattoman hyvässä kuosissa! Siis nimenomaan Vantaan rajalta Espooseen päin :D
Vihdintien klv oli Hesan peruskauraa, välillä hyvä, välillä ihan susisurkee.

Ja kuten Risto myös yo. lisäksi tossa aikaisemmin fiilisteli, oli muuten aika muikeeta vedellä tuolla tuulen armoilla. Extrahanskat ois saanu olla (Craftin hiihtohanskat päällä) ja päässä kunnon windstopperpipo. Mä kun oon ajatellu, et pärjään ilman sellasta...Ehkä nyt on sit aika hankkia kunnon myssy :o

Onko muuten jollain heittää jotain hyvää suositusta hyvistä talviajan ajolaseista?! (vai kuuluuko tää jo varustepuolelle?! :rolleyes:)

sakuvaan
10.12.2010, 21.15
gogglesit, Blur

Muuten, Oakley

Vecculiko
10.12.2010, 21.33
Ja kuten Risto myös yo. lisäksi tossa aikaisemmin fiilisteli, oli muuten aika muikeeta vedellä tuolla tuulen armoilla. Extrahanskat ois saanu olla (Craftin hiihtohanskat päällä) ja päässä kunnon windstopperpipo. Mä kun oon ajatellu, et pärjään ilman sellasta...Ehkä nyt on sit aika hankkia kunnon myssy :o

Gore-tex lasketteluhanskat ja laskettelukypärä toimii hyvin :) pakkasella ja viimassa. Tulin juuri parin tunnin lenkiltä. Ei näkynyt kyllä muita pyöräilijöitä.

Niin ja Kehä kolmosen vierusta ja siitä ylöspäin Korsoon on erittäin hyvässä kunnossa. Keskariksi tuli 22km/h.

kukavaa
10.12.2010, 21.34
kuusisaaresta kun siirtyy rajan yli keilaniemeen/otaniemeen (?) loppuu auraus about tasan rajalla ja siltaa on melkein mahdoton välillä suhailla. kuusisaaressa tosin rikkaahkot taloyhtiöt pitänevät huolen ok menosta.

hauskaa iltaa, tasan kaksi viikkoa jouluun, trust me.

edit. tää siis vastarannankiisken kommentti espoolaisuuteen.

Teemu Kalvas
10.12.2010, 22.04
Ainakin äsken kun ajoin Ruoholahdesta Järvenpäähän, huono auraustilanne loppui vähän ennen Pasilan asemaa. Siitä seuraavat 35 kilsaa oli tosi hyvässä kunnossa, vaikka iso osa siitä on Helsingin kunnan alueella. Epäilen vähän että kantakaupungissa jossa jokaisesta postimerkin kokoisen alueen käytöstä taistellaan verissä päin, kaikki, myös auraaminen, on vain vaikeaa.

Prinsessa
10.12.2010, 22.08
Gore-tex lasketteluhanskat ja laskettelukypärä toimii hyvin :) pakkasella ja viimassa. Tulin juuri parin tunnin lenkiltä. Ei näkynyt kyllä muita pyöräilijöitä.

Niin ja Kehä kolmosen vierusta ja siitä ylöspäin Korsoon on erittäin hyvässä kunnossa. Keskariksi tuli 22km/h.

Kai sillä tumpullakin saa noi vaihteet vaihdettua :rolleyes: Ettei ihan kilpparihanskoja tarviis ostella...kun laskettelukintaat löytyis jo valmiiks...

Pitäisköhän lasten laskettelukypärää kokeilla, mulla on aika pieni pää kyllä :D

Risto Koivunen
10.12.2010, 22.20

Pitäisi itsekin kokeilla tuota pipon tuulenpitävyyden parantamista. Nykyinen on sinänsä ihan lämmin, mutta tiukassa vastatuulessa tuntuu välillä siltä kuin tuuli meinaisi pyyhkiä korvat irti. Yhtenä päivänä kokeilin tilapäisratkaisuna putkikauluria pipon alle, ja se auttoi jonkin verran.

Oli tuossa tuulessa se hieno puoli että se oli muovaillut lumesta paikoittain upeita taideteoksia. Aamulla pimeässä niihin ei kiinnittänyt huomiota, mutta päivänvalossa rauhallisesti polkiessa/tunkatessa niitä oli upeaa ihailla. :)

Mitä tulee Helsingin talvikunnossapitoon, niin kantakaupungin suunnalla iso ongelma on se että rakentaminen on niin tiivistä että lumia ei voida vain pyyhkäistä tienreunaan, vaan ne täytyy kuljettaa erikseen pois. Sitten kun tähän vielä yhdistetään kadunvarsipysäköinti, on kunnon soppa valmis.

gobbif
11.12.2010, 17.05
Tuulenpitävä pipo on kyllä yksi parhaimpia hankintojani fillaroinnissa. Vielä kun suojaa naamaa vähän jollain kommandopipolla tai edes posket suojaavalla hupulla, muuttuu ajomiellyttävyys kertaluokkaa mukavammaksi.

Risto Koivunen
11.12.2010, 17.15
Itse olen tänä syksynä ja talvena tyytynyt suojaamaan kaulaani ja tarvittaessa kasvojen alaosaa kevyellä putkikaulurilla, jota voi tarvittaessa rullata alemmas jos alkaa tulla turhan lämmin. Kommandopipo on vielä pöydällä odottamassa käyttöä.

Täytynee käydä jossakin vaiheessa etsimässä tuollaista kunnon tuulenpitävää pipoa, noita tuulisia päiviä kun on tänä talvena riittänyt. Takki on jo onneksi edestä tuulenpitävää materiaalia.

lapierre
11.12.2010, 18.31
kaikkein parasta talvipyöräilyssä on se että ei tuu kylmä kun rempoo itteensä etiäpäin lumihangessa.(mutta kiva olis ajaa +25lämpötilassa)lahti-orimattila pyörätiet kunnossa tulkaa tänne sutimaan helssinkiläiset :)

Mr.Auer
11.12.2010, 20.08
Täytynee käydä jossakin vaiheessa etsimässä tuollaista kunnon tuulenpitävää pipoa, noita tuulisia päiviä kun on tänä talvena riittänyt. Takki on jo onneksi edestä tuulenpitävää materiaalia.

Hiihtomyssyissä on hyviä..tuulenpitäviä ja ohkasiakin.
Itellä tommonen johonkin kympin pakkasiin asti riittää jos ei kauheasti tuule. Silkkinen kommandomyssy sitte laukussa jos paha keli yllättää, sen voi laittaa lakin alle vielä. Ja kaulalle pari huivia..

Jopo Juoppo
12.12.2010, 00.06
Olen neulottua "pankkipipoa" olen pidellyt jo alle -5 asteen lukemilla, suojaa hyvin kaulan. Päällä lisäksi pusakan huppu ja koko paketti kypärän alla. Kaulanauha kyllä hieman tiukoilla MAX mitoissaan.

Tuolla lähempänä -10 keleillä olen pitänyt rukkasia("deddy"-karva sisällä), lisäksi käpälissä ollut fleece käsineet, tarettu on.

yrtsimyrtsi
13.12.2010, 06.14
Sunnuntaina oli muutaman päivän tauon jälkeen ensimmäistä kertaa hieman haasteellinen työmatka cyclocross -kuskille. Kesällä noin 29 minuutin reitti mutta nyt meno aamulla puoliseikan pintaan 1h 8 min. Tuli oikein kaaduttuakin kahdesti ja löytyi alamäki, jossa oli lunta kertynyt niin paljon että jaloissa ei riittänyt voima polkemaan eteenpäin.

Alkaa vähitellen toi käsite "ei talvikunnossapitoa" avautumaan.

Risto Koivunen
13.12.2010, 07.42
Tänään näin yllätyksekseni pyörätelineessä fiksin nastarenkailla. Aika seikkailulliselta kyllä vaikuttaa fiksillä ajelu tämänhetkisillä teillä.

Vilhelm V
13.12.2010, 08.19
Tänään näin yllätyksekseni pyörätelineessä fiksin nastarenkailla. Aika seikkailulliselta kyllä vaikuttaa fiksillä ajelu tämänhetkisillä teillä.

Olen syrjäsilmin seuraillut meininkiä Helsingissä ja yllätti tuossa kommentissasi, että joku fiksikuski on pistänyt nastat alle. Aika moni nimittäin näkyy fiksillä vetelevän ihan suvikumeilla tuolla sohjossa. Hatunnosto sirkustaidoille! Pari viikkoa sitten pääsin omin silmin näkemään kuinka fiksillä mennään hallitusti Koffin puiston pulkkamäkeä alas. Näytti niin helpolta, mutta en lähtis tällä hermorakenteella yrittämään.

Kare_Eskola
13.12.2010, 10.11

Mikähän siitä tekee seikkailullista? Oletko mahdollisesti kokeillut?

Fiksi on polkupyörä ja liikkuu eteenpäin polkemalla. Renkaaksi siihen laitetaan mitä milloinkin tarvitaan tai on saatavilla. Minä en aja nastoilla kelvejä kylmillä lumikeleillä...

zykkeli
13.12.2010, 10.46
Aika seikkailulliselta kyllä vaikuttaa fiksillä ajelu tämänhetkisillä teillä.

Ei oikein aukea minullekaan tämä. Miksi näin?

Näillä keleillä vierintävastusta on sen verran riittävästi, että kaikilla pyörillä joutuu käytännössä polkemaan jatkuvasti päästäkseen etenemään pääsemättä kuitenkaan nauttimaan kiinteän välityksen tuomista eduista juurikin pidon suhteen. Jokainen kun varmasti tietää, että tasaisesti vetävän pyörän alla on pitoa.

Tulin tänään itse duuniin kokeilumielessä pitkästä aikaa vapaarattaalla ja nastoilla enkä kyllä keksinyt merkittävää juttua, miksi en edelleen ajaisi myös kiinteällä. Mukava vain välillä ajaa eri pyörillä kun niitä on.

elosalama
13.12.2010, 12.08
Näillä keleillä vierintävastusta on sen verran riittävästi, että kaikilla pyörillä joutuu käytännössä polkemaan jatkuvasti päästäkseen etenemään pääsemättä kuitenkaan nauttimaan kiinteän välityksen tuomista eduista juurikin pidon suhteen.

Aasinsillan kautta aiheeseen. Lithium pohjaset vaseliinit siirtävät tuota navan jähmettymislämpötilaa kummasti alaspäin ja ihan joka alamäessä ei tarvitse veivata ihan majakka punaisena.

Tuonne voisi mennä kokeilemaan talvipyöräilyä:
http://www.youtube.com/watch?v=qz2SeEzxMuE

M.P.
13.12.2010, 12.38
Olen syrjäsilmin seuraillut meininkiä Helsingissä ja yllätti tuossa kommentissasi, että joku fiksikuski on pistänyt nastat alle. Aika moni nimittäin näkyy fiksillä vetelevän ihan suvikumeilla tuolla sohjossa. Hatunnosto sirkustaidoille! Pari viikkoa sitten pääsin omin silmin näkemään kuinka fiksillä mennään hallitusti Koffin puiston pulkkamäkeä alas. Näytti niin helpolta, mutta en lähtis tällä hermorakenteella yrittämään.

Ajelin sunnuntaiaamuksi töihin kokeilumielessä sinkulalla ja 25 mm "4" seasoneilla. Hyvinhän tuo kulki auratulla klvllä kun ei ollut jäätä jännitettäväksi kuin siltojen alla. Auraamattomistakin puolet meni polkua ihan hyvin (kyllä, kuituhaarukka suodattaa hienosti tärinöitä :D ) ja puolet taluttamalla. Mutta ei tuota kyllä tavaksi ottaisi - ihan jo ajoasennon vuoksi joka ei ratarungolla ja kippurasarvilla oikein tue talviurheilua. Tasaiset pätkät pääsi kyllä kovempaa kuin läskirenkaisella trailipyörällä, mutta himmailun ja taluttamisen jälkeen meni kokonaisajoaika samoihin.

Teemu Kalvas
13.12.2010, 16.04
Olen varmaan maailman ainoa ihminen joka ajaa fiksiä nastoilla. Minulla nastoitus tuntuisi nostavan efektiivistä ajonopeutta hieman, kun ei tule varottua turhaan. Psykologiaa siis. Raskaampaahan se tietysti on.

Kare_Eskola
13.12.2010, 17.21
Teemu, et ole ainoa, tunnen erään neidon joka ajaa viulu selässä ympäri vuoden aikamoisia työmatkoja fiksillä, ja nastat pitää olla. Niukalla on mahtuuko marttavintteri vanhaan maantieteräsrunkoon, mutta mahtuu.

equilibrium
13.12.2010, 17.29
Olen varmaan maailman ainoa ihminen joka ajaa fiksiä nastoilla. Minulla nastoitus tuntuisi nostavan efektiivistä ajonopeutta hieman, kun ei tule varottua turhaan. Psykologiaa siis. Raskaampaahan se tietysti on.

Tuskin sentään. Meillä 10-vee poika ajaa nastarenkaisella yksivaihteisella. Siihen tosin sopii hyvin 26" nastakiekot alle. Hyvin on pysynyt pystyssä partio- ja koristreenimatkat.

Risto Koivunen
13.12.2010, 20.09
Kyllä fiksillä varmaankin on mukava ajaa talvella tasalaatuista reittiä pitkin.

Mutta ainakin omalla kohdalla talvireiteille tuppaa osumaan esimerkiksi risteyksissä sellaisia jänskiä aurausvalleja yms. esteitä joista en haluaisi yrittää läpi kammet pyörien. Itse ylitän moiset esteet mieluiten kammet vaakatasossa ja ruhoa hieman satulasta nostaen.

Kare_Eskola
13.12.2010, 20.18
Voi kamala, että ihan maastossa joudut ajamaan? Eihän se voi fiksillä onnistua, tai ainakaan olla hauskaa?

Kommenttisi osoittaa pyöräilysivistyksen puutetta. Se että itse et osaa ei tarkoita että muut eivät osaa.

Voit tulla katselemaan aurausvallin ylityksiä kiinteävälitteisellä polkupyörällä esim. huomenna aamulla Eläintarhan Nesteelle tai Hesarin ja Sturenkadun risteykseen. Tai jos haluat nähdä tekijämiehiä maastossa kiinteävälitteisillä pyörillä, seuraa yksivaihde.netin keskustelupalstaa.

Tassu
13.12.2010, 20.29
Olen varmaan maailman ainoa ihminen joka ajaa fiksiä nastoilla.
Täh, minkä takia fiksiä ei vois ajaa nastoilla. Mä ainakin ajan ja on pirun hauskaa. Mun mielestä se on jopa paljon hauskempaa talvella kuin kesällä (siis fiksillä ajo).

Mutta ainakin omalla kohdalla talvireiteille tuppaa osumaan esimerkiksi risteyksissä sellaisia jänskiä aurausvalleja yms. esteitä joista en haluaisi yrittää läpi kammet pyörien. Itse ylitän moiset esteet mieluiten kammet vaakatasossa ja ruhoa hieman satulasta nostaen.
Jos ei pääse läpi tai yli niin sit talutetaan tai tehään niinku eilen illalla eli kaadutaan.:D

Risto Koivunen
13.12.2010, 21.05
Se että itse et osaa ei tarkoita että muut eivät osaa.

Tottahan tuo on.

Mutta ne asiat joita ei itse osaa tuppaavat vaikuttamaan aika seikkailullisilta, olivatpa ne toisille kuinka helppoja tahansa. Kyllä sitä itsekin tulee kuultua säännöllisesti ihmetteleviä kommentteja talvipyöräilystä niiltä jotka eivät talvella aja.

Asiasta toiseen: tänään oli Helsingin Sanomissa artikkeli Helsinkiin muuttaneesta australialaismiekkosesta, joka suorittaa työmatkansa päivittäin polkypyörä + sukset yhdistelmällä. Kotoa lähdettäessä sukset kiinnitetään polkupyörään, jolla ajetaan ladun laitaan jalkautumaan.

Prinsessa
13.12.2010, 22.25
^Olikohan se ko. australialainen ollu tänään Vihdintien klv:llä aamulla kuuden jälkeen, kun kehä I ja Lassilan välinen väylä oli täysin ummessa...
Siinä välissä nääs joku oli vetänyt ladun siihen kevlin vasempaan laitaan :p
Keskellä oli "kävelypolku" ja oikeassa laidassa oli muutamat renkaanjäljet. Tein yhet lisää :rolleyes:

Tuli vaan noista varusteista sen verran mieleen, et onkohan kukaan testannu ikinä niitä Tarjoustalosta saatavia kilpparihanskoja? Hintaa niillä näytti olevan 19,95€, eli puolet vähemmän kun Intersportin vastaavilla...onko laatukin sit puolet jaskempi?

Tilde
14.12.2010, 00.43
Itse olen tänä syksynä ja talvena tyytynyt suojaamaan kaulaani ja tarvittaessa kasvojen alaosaa kevyellä putkikaulurilla, jota voi tarvittaessa rullata alemmas jos alkaa tulla turhan lämmin. Kommandopipo on vielä pöydällä odottamassa käyttöä.

Yokolta löytyy tuollainen suojaava windstopper-lakki: http://www.yoko.fi/esales/pictures/3017WS%20GORE%20WINDSTOPPER%20HAT_main.jpg
Intersportista löysin omani.

Itselläni tuo menee syksyn talven ja kevään, lämpötilan mukaan lisätarpeiksi löytyy pari ohutta silkkihuppua, MP-asun leuan yli ulottuva kauluri(http://www.motot.net/galleria/showphoto.php/photo/462997/si/Mp-Asu), parit buffit joista merinovillainen ehkä paras kovilla pakkasilla jos suun edessä tarvitsee pitää. Kerrospukeutumisen myös pään suojaamisessa olen havainnut hyväksi..

zykkeli
14.12.2010, 10.00

Mitä hurjemman näköinen lumivalli on esteenä, sitä enemmän minä ainakin haluan pitää kammet liikkeessä, jotta tuosta jaksaa päästä läpi ja saa liikkeen pidettyä päällä vielä tuon vallin jälkeenkin vaikka takana olisi hankea. Tällä tekniikalla ei ole tarvinnut paljoa talutella. Ensin keulaa vähän ylös ja sitten kevyesti ponnistaen/keventäen muu pyörä perään.
Hyvin se tulee. Rohkeasti vaan kokeilemaan!

Risto Koivunen
17.12.2010, 13.31
Tänään oli sen verran viimaa, että kävin ohimennessäni poimimassa Varustelekasta jonkin saksalaispipon jossa on sisäpuolella Gore Windstopper -kalvo. Hintaa aavistuksen alle vitosen. Saapa nähdä kuinka lämpöisenä pitää pään.

nuubiainen
17.12.2010, 15.18
Mitä hurjemman näköinen lumivalli on esteenä, sitä enemmän minä ainakin haluan pitää kammet liikkeessä

Bunnyhopillahan noista pääsee...

sakuvaan
17.12.2010, 15.37
Bunnyhopillahan noista pääsee...

Tai tarpeeks vauhtia niin aurausvalli on hyvä hyppyri, olettaen ettei eturengas uppoa napaa myöten valliin, silloin saa tyylipuhtaat OTB't.

kanttiinin tollo
17.12.2010, 16.11
Tai tarpeeks vauhtia niin aurausvalli on hyvä hyppyri, olettaen ettei eturengas uppoa napaa myöten valliin, silloin saa tyylipuhtaat OTB't.

Been there, done that. Eikä o edes montaa päivää aikaa kaadosta.. tosin kyljelleen liukuen enempikin.

rjrm
17.12.2010, 16.14
Tänään oli sen verran viimaa, että kävin ohimennessäni poimimassa Varustelekasta jonkin saksalaispipon jossa on sisäpuolella Gore Windstopper -kalvo. Hintaa aavistuksen alle vitosen.

Onnellisia ovat ihmiset, joiden työmatkan varrella on Varusteleka.
(vanha sananlasku Konalasta)

Mulla on Intersportin WS-villa-akryyli-fleece-pipo, joka pitää tuulen todella hyvin. -10C pakkasella ja kylmemmällä villainen NVA-putkikauluri suojaa kaulaa, poskia ja tarvittaessa nenänpäätä pipon kaverina.
rjrm

nuubiainen
17.12.2010, 16.20
Been there, done that. Eikä o edes montaa päivää aikaa kaadosta.. tosin kyljelleen liukuen enempikin.

Itse tykkään nostaa etupyörää noiden vallien yli. Tuntuu pienentävän OTB-riskiä.

Bunnyhoppeja olen kyllä vähentänyt sen jälkeen kun iskin takapyörän täysillä kanttarin kulmaan, ja kiekko meni paskaksi...

kanttiinin tollo
17.12.2010, 16.26
Mitä hurjemman näköinen lumivalli on esteenä, sitä enemmän minä ainakin haluan pitää kammet liikkeessä..
Hyvin se tulee. Rohkeasti vaan kokeilemaan!

Ihan parasta parhautta ovat käsittämättömän syvät risteysalueille syntyneet jääspoorit kun autot sudittavat samaa ränniä valoista liikkeelle. Vielä ei täältä löydy, mutta pari hyvää paikkaa on tiedossa, joissa auto joutuu pysähtymään loivaan ylämäkeen.. syntyy sellaiset suojatiehyppyrit (=pyörätienjatke jeesustelijoille) ettei mitään rajaa, yleisin pyöräilytapa näissä kohdin näyttää kansan keskuudessa olevan jalkautuminen.

kanttiinin tollo
17.12.2010, 16.29
Itse tykkään nostaa etupyörää noiden vallien yli. Tuntuu pienentävän OTB-riskiä.

Toi oli mun taktiikka myös ja siitä oli tarkoitus pompata, mutta... näin ei tapahtunut. Tod.näk. kun takapyörä vaan upposi valliin niin siitä putos kuin kuuluisa eno veneestään. Itse asiassa etupää lähti alta totaalisesti.. jäätä maybe... lähinnä nauratti toki. Voinu kiukutellakaan kun yleisöäkin oli.. Mitää bunnyhoppia edes osaa....

nuubiainen
17.12.2010, 17.41
Mitää bunnyhoppia edes osaa....

No en mäkään kovin suuriin korkeuksiin nouse, etenkään talvivarustuksessa. Ehkä jonkun 3 cm "vallin" voisi onnistua ylittämään :)

Risto Koivunen
19.12.2010, 16.29
Taas näyttäisi tulleen reippaasti lunta, ja sääennusteen mukaan lisää tupruttaa pitkälle huomiseen asti. Pääsee taas jännäämään teiden kuntoa.

Prinsessa
19.12.2010, 20.36
Taas näyttäisi tulleen reippaasti lunta, ja sääennusteen mukaan lisää tupruttaa pitkälle huomiseen asti. Pääsee taas jännäämään teiden kuntoa.

Onneks toi sitä hötölumea, ellei sää lauhdu...eli saattaa olla, että siellä pääsis edes jotenkuten polkemaan, kun alla on ainakin Espoossa ja Vantaalla (:D) hyvin auratut kevlit.

Tod.näk. mun matka katkeaa aamulla taas kehä I:n tietämillä, mutta onneks matkaa töihin on siitä kohtaa enää n.reilu 1km :rolleyes:

izmo
19.12.2010, 20.40

Aikä jännää:rolleyes: Tampereella kärsitään lumenpuutteesta:)

Prinsessa
19.12.2010, 20.45
Aikä jännää:rolleyes: Tampereella kärsitään lumenpuutteesta:)

Täältä sais. Reilu 20cm taas tullu lisää edellisten 60cm lisäks...päästäänköhän jouluna jo metriin? :rolleyes:

nuubiainen
19.12.2010, 23.42
Ajoin äsken keskustasta Viikkiin. (Autolla. Oli pakko. Älkää lyökö).
Ohitin 10 km matkalla vaatimattomat 8 (kahdeksan) tielle jumiutunutta rekkaa :eek:

Franz_Koopa
20.12.2010, 12.42
jos haluaa pyöräkseen nopean sinkulan, niin pitääkö ostaa erikseen talvipyörä vai saako semmoiseen kapearenkaiseen pyörään vaihdettua talviajoon sopivat renkaat?

asb
20.12.2010, 12.51
jos haluaa pyöräkseen nopean sinkulan, niin pitääkö ostaa erikseen talvipyörä vai saako semmoiseen kapearenkaiseen pyörään vaihdettua talviajoon sopivat renkaat?

Surly Steamroller: Room for tires up to 700 x 38mm. Spessun Tricrossiin mahtuu kuulemma 45-milliset. Jne.

Tossa 26" kiekoilla, jos pervoilu kiinnostaa.
http://farm4.static.flickr.com/3050/2999031202_6339f1262b.jpg

Franz_Koopa
20.12.2010, 17.03
^
eli jos ymmärsin oikein, niin yleensä pitää ostaa erikseen lumeen sopiva talvipyörä ja nopea kesäpyörä paitsi jos on joku erikoismalli (joiden saatavuus on...?)

Hyötypolkija
20.12.2010, 17.53
Ajoin äsken keskustasta Viikkiin. (Autolla. Oli pakko. Älkää lyökö).
Ohitin 10 km matkalla vaatimattomat 8 (kahdeksan) tielle jumiutunutta rekkaa :eek:

Hyi sinua!

Tuli vaan mieleen, että oli ainakin eilen sunnuntaina todella liukkaat tiet siellä, missä oli suolattu. -10 asteessa normisti on/oli nytkin jo ihan hyvä pito. Ei ihme, jos rekat jää jumiin suolaränneissä. Viimeksi kun oli hetken vähän lauhempaa, katsoin silmiä pyöritellen, kun suolaa levitettiin oikein huolella. Ennuste lupasi kylmää ja muistaakseni jäähtyminen jo silloin alkanut. Ei paljon järki tuossa hommassa päätä pakota.

Täältä sais. Reilu 20cm taas tullu lisää edellisten 60cm lisäks...päästäänköhän jouluna jo metriin? :rolleyes:

Ei ihan taideta, mutta heti joulun jälkeenhän lupaillaan kunnolla lunta. Tosin lauhtuisi reippaasti myös. Ja eipä siellä nytkään ihan tuota 80cm yhteensä ole, kun entiset lumet ovat mukavasti vajonneet. Nyt on jo ihan ok hiihtokelit puskassa! Ei kynnä enää puolimetrisessä hangessa maata pitkin sukset. :cool:

Talvipyöräily oli tänään aamulla ihan helppoa 7-8 välillä, ainakin kun pysyin Espoon ja Vantaan puolella. Ihan kattavasti aurattua ja puuterilumi nyt ei paljon hidastanut menoa muutenkaan. Mitä nyt heti alkuun ajoradassa kiinni olevaa klv:ää suhatessa tuli vastaan aura-armeija, joka höyläsi tietenkin ajorataa ja heitti kivat pyryt naamalle. Puuterilumi ei paljon hetkauttanut, ei vaikka koko aurattu klv oli tuon jälkeen tietty lumen peitossa. Harmitonta hölmöilyä siis.

Siellä missä ei ainakaan aamun aikana oltu aurattu ja pohja oli hyvä, oli aivan mahtava ajella. Tasaista, pehmeää ja hiljaista menoa.

Jani Mahonen
21.12.2010, 20.07
^
eli jos ymmärsin oikein, niin yleensä pitää ostaa erikseen lumeen sopiva talvipyörä ja nopea kesäpyörä paitsi jos on joku erikoismalli (joiden saatavuus on...?)
No ei. Kun kannattaa hommata sellainen pyörä jolla ajaa ne talvetkin! Saahan haarukassa olla ylimääräistä väljää, kesärengas kun ei ota nokkiinsa vaikka renkaan ja haarukan väliin jäisi Panaman kanavan verran tilaa. Konan Dewin hinnat-alkaen-mallissakin on jo riittävästi tilaa.

...

Kävin tuossa just testaamassa työmatkapyöräilyä näille keleille. Nyt ei enää mikään tissuttelu auta kun lenkille lähtiessä elohopea jökötti kohdassa miines kaksketviis. Kolmikerrospukeutumisen kanssa tissuttelukaan ei paljon auta, vaan päälle on vedettävä ihan hardcore-kamaa; lasketteluhousut ja laskettelutakki, dh-kypärä ja huppu vielä, niin avot. Kyllä nyt kelpaa lähteä kokeilemaan pakkasennätystä huomisaamuna ja ylihuomenna. Kypärästä pitää umpilaittaa tuuletusreiät teipillä ennen aamua, vieläkin oli hieman liian ilmastoitu olo. Kannattaa oikeasti latoa nyt päälle mitä kaapista irtoaa, ehkä olisin selvinnyt vähän kevyemmällä ulkokerroksella, mutta minkä tähden?

Prinsessa
21.12.2010, 23.27
^Noita extremekelejä odotellessa...Itse on päässyt vasta testaamaan -15 astetta ja sillon pärjäs vielä ilman mitään ihmeellisiä lasketteluvehkeitä. *odottelee kaapissa jo kuumeisesti* :D

Jouluaattoaamuksi ois tänne vissiin luvassa kunnon säätä, pitäiskö olla reipas ja käydä kuluttamassa vähän kaloreita etukäteen, et voi mättää koko illan? :rolleyes:

Juha_H
21.12.2010, 23.54
No ei. Kun kannattaa hommata sellainen pyörä jolla ajaa ne talvetkin! Saahan haarukassa olla ylimääräistä väljää, kesärengas kun ei ota nokkiinsa vaikka renkaan ja haarukan väliin jäisi Panaman kanavan verran tilaa. Konan Dewin hinnat-alkaen-mallissakin on jo riittävästi tilaa.
Dew:ssä takarenkaan kohdalla alkaa ahdistaa jossain 37mm kohdalla 42mm menee ehkä, mutten ole testannu. Eteen mahtuu 47mm leveyden puolesta, mutta korkeudessa ei juuri jää varoja joten en mene takuuseen mahtuuko kaikki 47 milliset. Samoilla vanteilla allekirjoittaneella sitten 25mm slicksit kesäkumit ja hyvin tuo kulkee minä vuodenaikana tahansa.

Matsuma
22.12.2010, 01.51
Itsellä Dew Plussa ja alla 42mm Marathon Winterit. Mahtuu kyllä, kun vähän säätää lokareita. Mutta lunten tullessa jouduin poistamaan lokarit kokonaan, eivät enää mahtuneet rullaamaan. Tosin eipä noita lokareita talvella tarvitse.

Jani Mahonen
22.12.2010, 09.08
Höh, pakkasta oli "vain" -21 lähtiessä. No ehkä huomenna sitten ennätys.

Jouluaattoaamuksi ois tänne vissiin luvassa kunnon säätä, pitäiskö olla reipas ja käydä kuluttamassa vähän kaloreita etukäteen, et voi mättää koko illan? :rolleyes:
Oikein :)

Teemu Kalvas
22.12.2010, 10.08
Itsellä Dew Plussa ja alla 42mm Marathon Winterit. Mahtuu kyllä, kun vähän säätää lokareita. Mutta lunten tullessa jouduin poistamaan lokarit kokonaan, eivät enää mahtuneet rullaamaan. Tosin eipä noita lokareita talvella tarvitse.

Vaikka minulla on kaupunkipyörässä valtavasti tilaa lokareiden alla, olen silti pohtinut lokarien irroittamista talveksi, koska lumi tuntuu sopivalla kelillä paakkuuntuvan isompaankin väliin. Nyt saa aina välillä kaivella lokareista lumia pois että pyörät suostuvat kääntymään.

Kugelschreiber
22.12.2010, 11.45
^En tiä onko näin, mutta jostain kuulin että lokarit kannattaa asentaa siten että ne on takaa aika lähellä rengasta (että renkaaseen pakkautunutta lunta menee mahdollisimman vähän lokarin ja renkaan väliin) ja edessä mahdollisimman ylhäällä (että lokarin ja renkaan väliin mennyt lumi tulee pois). Toisaalta mulla on Tricrossissa vain 35 mm renkaat, joten lokarin ja renkaan välissä on ollut tilaa senttikaupalla.

dILETANTTI
22.12.2010, 12.56
Tänään oli -21 C ja työmatkaa 10 km. Normivaatetus tälle säälle on sisältä ulospäin.
Olkaimelliset pyöräilyshortsit
Urheilukerrasto
Paksumpi välikerrasto
Jussi-paita, ohut neulos, keinokuitua mukana.
Graftin Active Rain Pants -housut
Haltin (murtomaa)hiihtotakki.
Kaulassa ja kasvojen edessä Buff
Päässä talvi-Buff
Jalassa villasekoitesukat, NW Celsiukset, villaiset varvassuojat, kengänsuojat.
Kädessä lapaset ja päällä nahkarukkaset.

Viileintä oli silmillä, varpailla (koska kengät on himpun tiukat ja kuluneet), reisillä ja pakaroilla.

Jos vaateukseen lisää vielä villahousut ja kuoritakin sekä toiset kengänsuojat (nyt hukassa), pärjää helposti -25 C:ssa tai kylmemmässäkin. Yhden kerroksen lisääminen tuo lämmintä melkoisesti lisää. Tärkeintä olisi yrittää saada pidettyä edes jonkinmoista hengittävyyttä, ettei hikoile liikaa. Paksuilla laskettelu- tms. asuilla on kyllä lämmintä, mutta hiki tulee helposti ja sitten kylmä.

Tricross-sinkulalla mennään 42-18 välityksellä ja alla on 35 mm Schwalbe CX compit. Yhdet lipat tänä talvena. Ei ole ollut vielä liukkaita kelejä.

xtrainer80
22.12.2010, 13.13
Mulla on työmatkaa 2,5 km / suunta, joka on lyhyt mutta sen verran pitkä että on kohtuullisesti puettava kuitenkin. Tuolla matkalla ei oikeestaan ehdi lämmetä yhtään mutta kylmä ehtii tulla.

varustus kun on -20 (tänä aamuna)

- lyhkäset kalsarit ja t-paita
- farkut ja neule/villapaita
- tuulenpitävät housut farkkujen päälle
- fleece-pyöräilytakki
- tuulenpitävä pyöräilytakki edellisen päälle
- villasukat ja tavalliset tennarit (ihme kyllä varpaat tarkenee näillä lyhyen matkan)
- lampaannahkarukkaset
- buffi kaulaan ja toinen pipon alle, pipo merinovillaa

Kylmä ei tuu oikeestaan kuin naamalle, jonkinlainen kypärähuppu ois pop. Lämpökerrastoa en voisi laittaa, koska meillä ei töissä ole kuin vaatekaapit huoneissa. Sisällä lämpökerrastoa ei pidä erkkikään eikä missään vessassa viitsi vaihtaa.

izmo
22.12.2010, 13.17
mulla taas työmatka niin lyhyt vaikka aamutakki päällä tarkenis tullla töihin:rolleyes:

StantheMan
22.12.2010, 13.22
Sama juttu meikäläisen työmatka. 7 minuuttia risteyksissä seisomisineen about. Ns. arkivaatteissa kestää sellaisen puolen tunnin matkan heittää kelillä kuin kelillä. Ajokinttaita käytän työmatkoillakin, mutta muuten on arkivaatteet päällä.

xtrainer80
22.12.2010, 13.26
mulla taas työmatka niin lyhyt vaikka aamutakki päällä tarkenis tullla töihin:rolleyes:

Makuupatja sorvin vieressä? ;)

izmo
22.12.2010, 14.40
Makuupatja sorvin vieressä? ;)

tänään ei oo ehtinyt ottaa unta yhtään sorvilla kun rientänyt kaupoissa hakee muille sorveille purtavaa polkupyörällä... ja ittekin syönyt kuormasta:rolleyes: tai kävin yhden kuorman Renulla hakeen... 2500kg ei ois saanut polkupyörällä tuotua...

Jani Mahonen
22.12.2010, 21.39
^En tiä onko näin, mutta jostain kuulin että lokarit kannattaa asentaa siten että ne on takaa aika lähellä rengasta (että renkaaseen pakkautunutta lunta menee mahdollisimman vähän lokarin ja renkaan väliin) ja edessä mahdollisimman ylhäällä (että lokarin ja renkaan väliin mennyt lumi tulee pois).
Ei hemmete, pitää hirveää ääntä. Itse pitäisi mieluummin vähän isomman välin, muutoin sepeli rahnuttaa about 100% ajoajasta.

Niksupalkki
23.12.2010, 11.08
Blogi talvipyöräilystä:
http://beta.yle.fi/uber_teksti-tv/#836
Samaa mieltä kirjoittajan kanssa, pitkän talven kestää paremmin, kun pyöräilee.