PDA

Näytä tavallinen näkymä : Talvipyöräily

Sivut : 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35

PHI
22.02.2011, 14.04
Onkos kellään muulla kokemuksia bambukerrastosta?
Mulla on Delfin bambukerrasto käytössä kolmatta talvea ja on kyllä superhyvä. Todella ohut ja ihonmyötäinen. Siirtää kosteuden iholta kuituun paremmin kuin mikään mitä olen kokeillut (juu, myös villaa ollut ja polypropyleeniä). Läpimärkänäkin hiestä iho on kuiva ja lämmin. Kyllä bambu on ihme kuitu. Joka lenkin jälkeen suoraan koneeseen ja on edelleenkin raikkaan tuoksuinen; ei ole hienhaju pinttynyt.

Kemppis
22.02.2011, 14.19
Vie toi talvipukeminen aikaa, mutta kyllä 15min ehtii liikkeelle. Itse herään aamulla viideltä jos menen jumpalle. Vesi, kusi ja hampaiden pesu ja vaatteiden vaihto vie n.15min. 13km matkaan 40-45min. Varusteiden vaihdon jälkeen työpaikan kuntosalilla 6.10 jossa jumppaa. n.6.50 suihku ja siirtyminen aamupalaan = hyvä fiilis :)

force115
22.02.2011, 14.45
Itsellä löytyy enduran merinovilla paita, sekä merinovilla asusteita täältä:
http://www.chocolatefishmerino.co.uk/

Ja kyllä enduran vaate on selvästi karkempaa tavaraa ja kutittaa myös hieman päällä. Tuon chocolate fish Merinon vaatteet ovat kyllä huippu laatuisia ja selvästi pehmeämpää tavaraa kuin tuo enduran paita. Esim. tuota t-paitaa ei ulkonäöstä erota perus puuvillapaidasta. Tosin kyllähän laatu aina maksaa

Jani Mahonen
22.02.2011, 22.09
Nyt kun on ollut jatkuvasti melkein lähes pakkasella tuo keli, niin päälle on sujahtanut pitkä kerrasto (keinokuitua), lasketteluhousut ja -takki. Päähän DH-kypärä. Jos elohopea luuraa -25 alapuolella, niin kypärän alle vielä ohut kommandopipo! Tänä aamuna oli hiki töihin saapuessa :)
Yllättävän väljä olo on ajaa, kun tajusin jättää kahteen kerrokseen, ja päällimäinen kerros on tuulenpitävä ja eristävä. Myös vedenpitävä ja hengittämätön - tämä varustus käy vain lyhyille matkoille.
DH-kypärän kanssa kannattaa protoilla myös buffia, jonka saa vähän samaan malliin viritettyä kuin kommandopipon, ei vain vedä sitä niin otsalle vaan jättää vähän taaksemmas.

Privileged
22.02.2011, 22.15
Tänään aamulla duunimatka meni eilen ostetut laskettelulasit päässä ja kyllähän ne ajoi asiansa, eli piti melkein puolet kasvoista hyvin lämpöisenä melkein -20 asteessa... tosin kotimatkalla, kun lämpötila oli noussut -10 asteeseen niin alkoivat olemaan jo liiankin lämpöiset.

izmo
22.02.2011, 22.20
Tampereella ois lauantaina talvipyöräilyä polulla ja nyt pääsee polulla paremmin kuin pyörätiellä:cool:

http://www.tampere.fi/ytoteto/kartta/map.php?x=2489746&y=6822812&px=2.0&txt=WTdT+2011+startti

Prinsessa
22.02.2011, 22.20
Onkos kellään muulla kokemuksia bambukerrastosta?
Mulla on Delfin bambukerrasto käytössä kolmatta talvea ja on kyllä superhyvä. Todella ohut ja ihonmyötäinen. Siirtää kosteuden iholta kuituun paremmin kuin mikään mitä olen kokeillut (juu, myös villaa ollut ja polypropyleeniä). Läpimärkänäkin hiestä iho on kuiva ja lämmin. Kyllä bambu on ihme kuitu. Joka lenkin jälkeen suoraan koneeseen ja on edelleenkin raikkaan tuoksuinen; ei ole hienhaju pinttynyt.

Kiitos tästä, tämä vahvistaa sen, että ens talveksi kaappiin tulee bambukerrasto vanhan virttyneen Craftin tilalle. Uusi Rukka palvelee vielä. Mä kun en noita villasia pysty pitämään missään muodossa, kun saan samantien oireita.
Saa nähdä, onko fillarimessuilla joku bambukauppias paikalla :rolleyes:

Johan Moraal
22.02.2011, 22.36
Äsken kaupassa selasin ohimennen Juoksija lehteä 1/2011, kun siellä oli jutu kylmäharjoittelun hyvistä vaikutuksista. Pumpun teho mm kuulemma paranee. Se on lohduttava se. Käykee lukemassa:)

CamoN
22.02.2011, 22.37
Tuollainen paita myös itselläni ja oikein hyvä on, ei kylläkään kuivu nopeasti. Vaatii varmaan kolminkertaisen ajan verrattuna keinokuitupaitaan.

Nojoo, suhteellista se toki on. Minulla on kaksi UnderArmourin t-paitaa eikä ne tunnu oikeastaan koskaan märiltä, kosteus haihtuu läpi niin nopeasti. Vastaavasti tänään tuo kyseinen merinoalusasu kuivui "aika nopeasti" 30 kilometrin lenkillä.

Poljin alkuun reilu 20 kilometriä reipasta vauhtia reppu selässä. Tietysti selkä oli ihan likomärkä. Viimeiset vajaat 10 kilometriä ajoin todella hiljakseen kun tuli niin iso paketti kannettavaksi ettei reppuun mahtunut. Noin 25 minuutin jälkeen kotiin päästessä alusasu oli täysin kuiva, vaikka reppu oli ollut koko ajan selässä. Alusasun päällä Gore-Tex kuorikerros.

PHI
22.02.2011, 22.40
Äsken kaupassa selasin ohimennen Juoksija lehteä 1/2011, kun siellä oli jutu kylmäharjoittelun hyvistä vaikutuksista. Pumpun teho mm kuulemma paranee. Se on lohduttava se. Käykee lukemassa:)

Mä tiesin tuon, siksi jäänkin reenaamaan tänne pakkasiin, kun muut menee etelän leireille :D

Johan Moraal
22.02.2011, 22.53
Mä tiesin tuon, siksi jäänkin reenaamaan tänne pakkasiin, kun muut menee etelän leireille :D

:D
No miekin tässä jonnin lenkin vielä heitän pakkasessa:)

Se on muuten jännää, miten oikeasti sopeutuu. Alkutalvella tuntuu että järkevän reenin raja on ehkä -15, sellainen tunnin pyrähys, nyt menee -20ssa se 2-3 tuntia heittämällä, ja samoissa varusteissa missa alkutalvessa ajelin pikkupakkasissa. En sitten tiedä, auttaako se, että lenkkijuomana nykyjään vihreetä teetä, se antaa kuulemma sisäistä lämpöä:)

Prinsessa
22.02.2011, 22.57
No miekin tässä jonnin lenkin vielä heitän pakkasessa:)

Se on muuten jännää, miten oikeasti sopeutuu. Alkutalvella tuntuu että järkevän reenin raja on ehkä -15, sellainen tunnin pyrähys, nyt menee -20ssa se 2-3 tuntia heittämällä, ja samoissa varusteissa missa alkutalvessa ajelin pikkupakkasissa. En sitten tiedä, auttaako se, että lenkkijuomana nykyjään vihreetä teetä, se antaa kuulemma sisäistä lämpöä:)

Vaihda rooibokseen (kofeiiniton luonnostaan, ns. autiomaayrtti), niin nuorrut vielä siinä sivussa! Sisältää paljon antioksidantteja ja mm.soluja puhdistavaa entsyymiä, tehostaen aineenvaihduntaa. :D

PHI
22.02.2011, 23.02
Vaihda rooibokseen (kofeiiniton luonnostaan, ns. autiomaayrtti), niin nuorrut vielä siinä sivussa! Sisältää paljon antioksidantteja ja mm.soluja puhdistavaa entsyymiä, tehostaen aineenvaihduntaa. :D

Älä nyt kaikkia vinkkejä Johanille anna, sehän ajaa muuten rinkiä mun ympärillä kesän kisoissa!! :eek:...no voi se kyllä ajaa muutenkin...:)

Johan Moraal
22.02.2011, 23.03

Joo se punapuskatee on tuttu. En voi ottaa. Nukahdan muuten lenkillä.
Kyllä vihreessäkin vissiin antioksidantteja. Ja piristeitä. Itse asiasssa olen miettinyt että senkin takia viime päivinä sykkeet olleet vähän koholla lenkillä. Mutta ei mennä siihen. Menee topikit sekasin. Eli antaa palaa vaan:)

Polla
22.02.2011, 23.03
Se on muuten jännää, miten oikeasti sopeutuu....

Täällä oon havainnoinut samaa, pakkasen kestävyys on kohentunut huomattavasti. Alkutalvesta -10 tuskailin kävellessä mun snoukkatakissa kylmyyttä niin nyt sama takki tuntuu kumman lämpöiseltä. Toimii tämä! Syksyllä olin varma että oma pakkasraja lenkkeilyyn on jossain -7:ssa :P

ja Prinsessalle toipumisia!

Risto Koivunen
22.02.2011, 23.03
Sääennusteen mukaan loppuviikosta saattaisi alkaa hiljalleen lämmetä. Jos on ehtinyt jo tottua näihin pakkaslukemiin, niin täytyy varoa ettei iske hiki kun keli lämpiää!

Johan Moraal
22.02.2011, 23.06
Älä nyt kaikkia vinkkejä Johanille anna, sehän ajaa muuten rinkiä mun ympärillä kesän kisoissa!! :eek:...no voi se kyllä ajaa muutenkin...:)

Rooibos tahi ei, mie ajan ens kesänä Museo50 luokkaa, ajaa sie vaan ihan omat rinkisi siellä nuorisoosastolla:D

PHI
22.02.2011, 23.07

Rooibos tahi ei, mie ajan ens kesänä Museo50 luokkaa, ajaa sie vaan ihan omat rinkisi siellä nuorisoosastolla:D

Phiuh....nyt helpotti..!

Prinsessa
22.02.2011, 23.15
Täällä oon havainnoinut samaa, pakkasen kestävyys on kohentunut huomattavasti. Alkutalvesta -10 tuskailin kävellessä mun snoukkatakissa kylmyyttä niin nyt sama takki tuntuu kumman lämpöiseltä. Toimii tämä! Syksyllä olin varma että oma pakkasraja lenkkeilyyn on jossain -7:ssa :P

ja Prinsessalle toipumisia!

Juu kummasti on keho tottunut pakkaseen. Kovasti mäkin uhkasin, etten aja yli -15 asteessa :rolleyes:
Ja kiitos, kinttu on jo parempi. Jouduin ihan ultraan asti veritulppaepäilyn takia, mutta onneksi selvisin vain Burana 600mg kuurilla. Kova polte on jo jaloissa, kauhea tunne olla polkematta. Jo neljä päivää takana :eek:

Sääennusteen mukaan loppuviikosta saattaisi alkaa hiljalleen lämmetä. Jos on ehtinyt jo tottua näihin pakkaslukemiin, niin täytyy varoa ettei iske hiki kun keli lämpiää!

Kohta saa vetää jo t-paidat kehiin :cool:
Koskakohan uskaltais nastoista luopua.........:rolleyes:

Risto Koivunen
22.02.2011, 23.42
Koskakohan uskaltais nastoista luopua.........:rolleyes:

Itse on tullut toisinaan pidettyä arkifillarissa keväällä nastat alla siihen asti kun katusepeli on saatu siivottua joskus huhtikuussa. Noista nastarenkaista kun ei sapelisepeli mene ihan hetkessä läpi, ja siinä sepelillä ajaessa ei keveämmistäkään renkaista ole paljoa iloa.

Tuohon enemmän lenkkikäytössä olevaan fillariin voisi sitten päivittää kevyemmät renkaat jo hieman aiemmin - sitä kun ei tarvitse ulkoiluttaa tuolla sepelikentillä jollei halua, vaan voi suunnata sellaisille alueille joissa voi ajella puhtailla ajoradoilla.

Ja mitä tulee siihen rooiboosiin, niin itselle ei ainakaan sovellu paljaaltaan nautittavaksi janojuomaksi, meinaa vatsassa tai suussa tökkimään jos nauttii pelkästään. Jonkin pienen syömisen kanssa menettelee. Muutenkaan en kyllä tuppaa juuri laittamaan pulloihini mitään vettä vahvempaa dopingia - osittain makuasia, osittain pullojen puhtaanapidon helpottamiseksi. Lisäravinteet sitten kiinteässä muodossa.

(Jos haluaisin oikeasti optimoida suorituksiani, niin tuollaiset ravintoliuokset pulloissa olisivat varmaankin nykyistä tapaa parempi valinta.)

Terde
22.02.2011, 23.46
Ekat lenkit kunnon pakkasilla suoritettu. Eilen lyhyt lenkki ja aamulla kaverilta duuniin. Ei ollut herkkua. Hanskat on aivan sordiinot, eli vilu tuli ja lujaa. Se lisäksi illan vedon aikana matkamittari jäi jonnekin käteniosoittamalla alueella.

Saldona siis huonot lenkit ja kadonnut mittari. RIP rakas Sigmani.

Käsiä lukuunottamatta tosin oli oikeastaan aikana mukava ajaa. Pienellä päivityksellä tämä siis vielä hoituu. Päällimmäisenä on tosin sen verran raskas *itutus, että ilta menee pekonia syödessä ja urheilu unohtaen.

Johan Moraal
23.02.2011, 00.00
Elä anna periksi vielä. Siihen nyt vaan menee aika ennen kun oppii käyttämään oikeat varusteet ja milloin. Se on niin yksilöllistä että. Mittarin kohtalo on harmi. Minulta joskus meni yksi pilalle kun jäi ajopaidan takataskuun ja joutui pesukoneeseen.

Mr.Auer
23.02.2011, 09.34
Nyt ei kyllä yhtää huvittais. Ei oikein tullu uni silmään ja väsyttää kaameasti.
Ajaiskohan vaan metroasemalle ja lintsais puolet matkasta? Saapa nähdä, kahvia vielä vähä ja sitte yrittämään. Kutsuvat -25 mittarissa....

Highlander
23.02.2011, 10.26
Hanskat on aivan sordiinot..
Mitäs tämä "sordiino" tarkoittaa? nyt ei Pihtiputaan mummo ymmärrä :seko: onko tää jotain hesalaisten insideläppää?

Franz_Koopa
23.02.2011, 11.33
avain katkes lukkoon...

lukko on kiinni pyörässä, mutta vain kiinnitettynä eikä lukitsemassa pyörää eli voin ajaa illalla kotiin, mikäli pyörää ei ole vohkittu.

olisi pitänyt olla enemmän malttia tuossa tilanteessa, kun lukko ei meinannut aueta, mutta rupesin vääntämään väkisin, vaikka mulle on käynyt samalla tavalla aiemminkin. mutta ehkäpä sitä vihdoin oppisi tämän jälkeen.

ilmeisesti tuon katkenneen avaimen voisi saada neuloilla ongittua, ettei tarvitse viedä lukkoa rikottavaksi ja ostaa uutta lukkoa. lukko on tämmöinen perus evolution kryptonite.

Juha_H
23.02.2011, 12.37
Kyl on nyt upeassa kunnossa pk-seudun pyörätiet, vielä kun lämpenis sinne 10 pakkasasteen paremmalle puolelle. Eilenkin työmatka Espoosta Kirkkonummelle suttaantui reilu parinkympin keskarilla vaikka Garminen lämpömittari näytti loppumatkasta -22 asteeen pakkasta. Ainoa vaan kun nopeudet kasvaa niin naama joutuu tuosta pakkasesta entistä kovemmalle.

Markku Janne
23.02.2011, 18.37
Mitäs tämä "sordiino" tarkoittaa? nyt ei Pihtiputaan mummo ymmärrä :seko: onko tää jotain hesalaisten insideläppää?

Sordiinohan on sellainen vaimennustöttörö esim. trumpetissa. En muista kuulleeni, että hanskat olisi sordiinot, mutta koska olen itsekin Helsingistä, niin sillä sordiinolla pitää puhua, että kehnoista hanskoista on kyse.

Terde
23.02.2011, 23.45
Joo noista sordiinoista sen enempää tiedä. Kun mietin miltä ne hanskat tuntu niin toi ole ensimmäinen sana mikä tuli mieleen. Eli huonot ne oli. Oiskohan joskus Kummelista jäänyt mieleen. Itsehän olen muuttokansaa ja alunperin tuolta mörköpötkön elin mustan makkaran luvatusta maasta.

Jani Mahonen
24.02.2011, 01.41
Ainoa vaan kun nopeudet kasvaa niin naama joutuu tuosta pakkasesta entistä kovemmalle.
Juu, pakko on vähän himmata näillä keleillä. Toisaalta keuhkot on aivan let's go jo muutenkin näillä lukemilla, joten ehkä ihan hyväkin.

PMP
24.02.2011, 02.16
avain katkes lukkoon...

lukko on kiinni pyörässä, mutta vain kiinnitettynä eikä lukitsemassa pyörää eli voin ajaa illalla kotiin, mikäli pyörää ei ole vohkittu.

olisi pitänyt olla enemmän malttia tuossa tilanteessa, kun lukko ei meinannut aueta, mutta rupesin vääntämään väkisin, vaikka mulle on käynyt samalla tavalla aiemminkin. mutta ehkäpä sitä vihdoin oppisi tämän jälkeen.

ilmeisesti tuon katkenneen avaimen voisi saada neuloilla ongittua, ettei tarvitse viedä lukkoa rikottavaksi ja ostaa uutta lukkoa. lukko on tämmöinen perus evolution kryptonite.
Itsellä käynyt joskus samoin. Sain avaimentyngän pihdeillä pois lukosta. Onneksi oli vara-avain; kunnon lukkosulaa peliin, niin toimii taas. Toivottavasti pyöräsi oli tallella.

LosJormas
24.02.2011, 07.45
Nyt on ekaa kertaa tänä talvena myönnettävä, et mun puolest sais lumet ja pakkaset ihan totaalisesti riittää. Vois heittää lyhyet ajohousut ja paidan päälle ja lähtee niissä ajamaan, heittää kerrastot varastoon. Noh, ehkä iltapäivällä on positiivisempi fiilis :)

Oboy
24.02.2011, 08.20
Nyt on ekaa kertaa tänä talvena myönnettävä, et mun puolest sais lumet ja pakkaset ihan totaalisesti riittää. Vois heittää lyhyet ajohousut ja paidan päälle ja lähtee niissä ajamaan, heittää kerrastot varastoon. Noh, ehkä iltapäivällä on positiivisempi fiilis :)

Aivan ja tasan samaa mieltä!!
Ei kai tuossa pakkasessa itsessään mitään niin suurta ongelmaa ole (no on oikeesti) mutta alkaa kyllästyttämään kun niitä vaatekerroksia saa tunkea miljoona päälle. Sama ruljanssi sitten kun ne ottaa pois ja virittelee niitä kuivamaan ties mihin.
Tänä aamuna oli taas Buffinaamaneteenaamu, -33'C. :cool:

Iglumies
24.02.2011, 09.00
Vähän oli samanlaisia ajatuksia mullakin, vaikkei pakkasta ollut kuin -29.

Johan Moraal
24.02.2011, 10.14
Emmä nyt tiedä. Itikat pistää, paarmat purree, oksat raapii ja naapuri "grillaa" pihassa. Parempi on tämä seesteinen olotila:)

Pikkulauri
24.02.2011, 12.34
-32 ja eka kerran paleltui poskipäät oikein kunnolla - oma vika, huolimaton pukeutuminen kostautui. Kirvelee inhasti. Tulis jo kesä...

RekanPeesissä
24.02.2011, 15.41
Emmä nyt tiedä. Itikat pistää, paarmat purree, oksat raapii ja naapuri "grillaa" pihassa. Parempi on tämä seesteinen olotila:)

ei ne itikat pistä eikä paarmat pure kun nostat vaan vähän kadenssia:D

eikä siinä pihapiirissä ole pakko pyöräillä

Henki Hieveri
24.02.2011, 17.30
Alkutalvella tuntuu että järkevän reenin raja on ehkä -15, sellainen tunnin pyrähys, nyt menee -20ssa se 2-3 tuntia heittämällä, ja samoissa varusteissa missa alkutalvessa ajelin pikkupakkasissa. En sitten tiedä, auttaako se, että lenkkijuomana nykyjään vihreetä teetä, se antaa kuulemma sisäistä lämpöä:)

Ehkäpä se johtuu siitä, minä en totu, pikemminkin huonommaksi tuntuu menevän. Pakkasenpuremia eri puolella kehoa. :(

Joo, niin kaukana on viime kesä kun keskiputki oli niin kuuma, että sai varoa ettei polta itseään sitä hipaistessaan. Onneksi kyllä maksimoin rusketuksen välttämisen ajoittamalla pyörämatkani kesäkuuhun.

pöökke
24.02.2011, 19.54
Ennen paukkupakkasia pidin tiukasti kiinni ajatuksesta etten polje alle -15 asteessa ja kas kummaa: eilen lähin vaikka mittari näytti -28. Aattelin vaan et kaikki syyt olla lähtemättä on tekosyitä ja niinhän ne onkin silloin kun on pukenut tarpeeksi päälle. Ja kivaa oli! Pyörätiet on myös hienossa kunnossa. Mutta joo, toivoishan pakkasten jo hellittävän.

Ski
25.02.2011, 09.22
mieluummin -30C tyyni napakka pakkaspäivä kuin -18C hirmunen vastatuuli ja orastava lumisade.
Tuuli kyllä tuoksu sille että huomenna on lauhaa....

kp63
25.02.2011, 12.11
Tää on annettava vinkkinä muillekin, ku kokeilusta tuli oikeasti toimiva. Nenä ja hengityssuoja raksoilla käytettävästä pölysuojasta.
1. Poista alempi kuminauha. 2. Käännä alaosa sisään sen verran, että ajaessa naamarin alareuna on noin 2cm suun alapuolella ja niittaa se kiinni. 3. Laita kuminauha (esim se jonka poistit) naamarin sisäpuolelle oman nenäsi alapuolelle siten, että lopputuloksena kuminauha vetää naamaria vähän sivusuunassa kapeammalle ja samalla alaosaa irti naamasta ja niittaa se kiinni. Samalla kuminauha tehostaa sitä, että naamarin alaosa ei painu ihoon kiinni
.
Laita ensin backlava päähän ja naamari sen jälkeen. Jos olet ymmärtänyt ohjeen niin naamari ja baclava menevät 2cm limittäin ja niiden väliin jää 2-3cm x 8-10cm ilmanottoaukko. Se on tosi riittävä rajuunkin vetoon ja juuri sopiva että se lämmittää ottoilmaa.

Sitäpaitsi se on niin ruma, et sivulliset pitää talvipyöräilijöitä entistä kahjompina. Tosin jos ostaa valkosii naamareita, niitä voi komistaa vaik kukkatarroin.

Viimeistele asusi apteekista saatavalla itseliimautuvalla kuituharsolla 1-3 kerrosta.

Iglumies
25.02.2011, 12.21
V###u, minä en kyllä ala niittaan mitään naamaani kiinni. :D

StantheMan
25.02.2011, 13.05

Näillä mennään!

kp63
25.02.2011, 13.49

Talvipyöräily on extremelaji. Ku sä niittaat sen kiinni, se kirpasee ja naamaa kuumottaa koko lenkin ajan niin ettet huomaa enää kylmää ... Mähän sanoin et se oikeesti toimii. -10..-15 laita 2 niittiä, -15...-25 laita 4 niittiä jne.

Mut asiaan. Voisko joku avulias kielitaitoine immeinen kääntää ton ohjeen pikaisesti Nääsvilleksi muutoin Tampereenseudulla kulkee kohta joka toinen äijä niitit naamassa ja mä saan jonkun syytteen....

Traccia bianca
26.02.2011, 15.28
Näillä mennään!

Turku kuittaa =OD

Hääppönen
26.02.2011, 17.21
Ensin tietysti OT:ia. Tänään järjetön määrä tehtäviä/toimitettavia asioita. Iltapäivällä listassa siivous. Elämäntilanteen mahdollistama 2.5s harkinta, kumpaa oikeasti haluan tehdä. Siivota vai lähteä pikaiselle fillarilenkille? Ajovermeet päälle. Ei tätä voi talvipyöräilyyn laittaa, lähtiessä + 0.8 astetta lämpöä. Kelvit samassa kunnossa, kuin eilenkin. Paikoin loistavassa, lyhyitä pätkiä tuulen nietostamia, lunta 10-20 cm. Olen jäänyt pahasti koukkuun talviajeluun. Tyytyväinen itseeni, kun pk-lenkit parhaimmillaan lähennellyt 4h. Käytäntönä: jos aikaa +2h, hybridillä pk:a. Jos alle 2h, uudella, intoa lisänneellä cc:llä, vk:ta. Ps. Keskarin suhteen ei mitään kehitystä talven aikana ole tapahtunut. Positiiveseksi tulkitsen sen, että viime talveen verrattuna lenkkien ajallinen kesto parhaimmillaan tuplaantunut. Pas*asta harrastelijasta tulee toivottavasti hieman vähemmän pas*a. Meidän lahjattomien on pakko treenata...:)

Hääppönen
27.02.2011, 17.45
Tänään talvipyöräilyksi laskettavan ajelun pukeutumisen kannalta vaikea lenkki. Päivällä, kun aurinko jo lämmittää, varsinkin aukeilla myötätuuliosuuksilla tulee todella lämmin. Kun taas varjoisilla vastatuuliosuuksilla lämpötila (ainakin tuntemuksen mukaan) on useita asteita kylmempi. Toinen kevääseen liittyvä kerroin oli, että aura-autot olivat käyneet aikansa kuluksi leventämässä autojen väyliä. Niissä paikoin, missä kelvi kulkee lähellä ajotietä, kaikki levennystavara oli laskeutunut kelville. Mutta, dnan mainosta hyräillen: Talvipyöräily on!

Smo
27.02.2011, 18.28
Ihme säätöö tässä topicissa. -15 - +10 aluspaita ja ohut softshelli. Polviin ja jalkojen väliin lämmittävää. Sisältäpäin se lämpö tulee. Hyvin toimii myös merellä luistellessa.

rhubarb
27.02.2011, 18.52
Ihme säätöö tässä topicissa. -15 - +10 aluspaita ja ohut softshelli. Polviin ja jalkojen väliin lämmittävää. Sisältäpäin se lämpö tulee. Hyvin toimii myös merellä luistellessa.

Sinä et ole minä, tai kukaan muukaan.

Smo
27.02.2011, 20.13
Sinä et ole minä, tai kukaan muukaan.

Oikeassa olette.

0pa
28.02.2011, 10.33
http://www.yehudamoon.com/images/strips/2011-02-12.gif

Olmi
28.02.2011, 17.25
Aiheeseen jossain määrin sopiva video löytyy täältä (http://ollimiettinen.blogspot.com/2011/02/talvipyorailya-ahvenistolla.html). Talvipyöräily on yllättävän hauskaa, vaikka polkujen sijainnista ei ole mitään hajua ennen lähtöä..

Virpi
01.03.2011, 11.19
Kyllä oli sunnuntaina mahtava keli pyöräillä:). Pyörätiet olivat tosi hyvässä kunnossa ja sitten ajelin parikymmentä kilsaa hiljaisella sivutiellä johon lumi oli tamppautunut kovaksi jääksi. Aurinko paistoi ja oli huikaisevaa katsoa peltojen kimmellystä auringon valossa!

nuubiainen
02.03.2011, 14.08
Vuosaaren sillan kohdalta meren jäälle (mikäs lahti se onkaan?) ja singletrackia pitkin huristelua kävelijöiden ja hiihtäjien ihmetellessä. On Suomen talvessa hyvätkin puolensa.

VPR
02.03.2011, 14.10
(mikäs lahti se onkaan?)
Vartiokylänlahti.

Kelit ovat olleet hieman viileämmät kuin sunnuntain perusteella on luullut mutta tänään pitäisi taas lämmetä.

jjyrki
03.03.2011, 19.17
Huhhuh, tää topikki alkaa kohta vanheta, terveisiä kuralenkiltä (Hki itäinen kantakaupunki), hienoja lätäköitä... nooooh kohta päästään vauhtiin, mtb vaihtuu krossariin viikon, parin sisällä.

Manensky
03.03.2011, 20.57
Tampereellakin kadut oli kosteana lätäköistä, mutta metsässä oli ilo päästellä polkuja pitkin ja samalla nauttia kevät auringosta:
http://farm6.static.flickr.com/5058/5485954523_d0be59ca2d.jpg

Kosti K.
03.03.2011, 21.08
http://liikenteessa.files.wordpress.com/2011/03/02032011153.jpg?w=403&h=302

Meni ihan yhdessä yössä kadut tällaisiksi, runsaslumisen talven haittapuoli. Ei hyvä, mutta nyt pitää vain muistaa, että kohta taas saa ajaa sulalla maalla. :)

thomas_s
03.03.2011, 21.32
Tuollaisessahan on ilo ajaa kun on saanut alle riittävän paksut renkaat. Vielä paksummat vaan olisi vielä paremmat. :)

Hääppönen
03.03.2011, 22.43
http://liikenteessa.files.wordpress.com/2011/03/02032011153.jpg?w=403&h=302

Meni ihan yhdessä yössä kadut tällaisiksi, runsaslumisen talven haittapuoli. Ei hyvä, mutta nyt pitää vain muistaa, että kohta taas saa ajaa sulalla maalla. :)
Sama dramaattinen havainto tältä talousalueelta. Eilen murhaajauria 1% lenkistä, tänään 80%. Pyöräilyllisiin tavotteisiini tähdäten pitäisi ajaa seuraavat kolme viikkoa vk-luonteisia lenkkejä talven pk-sitkuttelujen jälkeen. Pitänee siirtyä suunnitelmaan b. Täpäri kehiin kelville :o .

TuH
04.03.2011, 03.17
Ei hyvä, mutta nyt pitää vain muistaa, että kohta taas saa ajaa sulalla maalla. :)

Jos Forecan pitkää ennustetta on uskominen, niin Fillarimessujen sunnuntaina nautitaan jo +6 C lämpötilasta. Aika kaivaa maantiepyörät esiin, hmm? :)

VPR
04.03.2011, 10.50
Norskit lupaavat kyseiselle päivälle nollakeliä ja räntäsadetta, eiköhän noiden hankien sulaminen kestä vielä muutaman viikon.

rhubarb
04.03.2011, 11.12
Kesä tulee, näin on sovittu.

VPR
04.03.2011, 11.19
"Me and the lord, we have an understanding."

karhile
04.03.2011, 18.46
Jos Forecan pitkää ennustetta on uskominen, niin Fillarimessujen sunnuntaina nautitaan jo +6 C lämpötilasta. Aika kaivaa maantiepyörät esiin, hmm? :)

Ei kannata liiemmin uskoa, kun on jo muuttunut nyt huonompaan suuntaan.

Prinsessa
05.03.2011, 09.07

Aika rouhea lumi/räntäsade oli eilen illalla ainakin Leppävaarassa, kun lopettelin pitkää työpäivää...

Onneksi on liput on plakkarissa messuille (kannattaa lahjoa asiakkaita kahvilla :rolleyes:), niin pääsee fiilistelemään niitä hiilikuituohjuksia sitte sinne :D

ps. Ajamattomia päiviä jo kaks ja puoli takana, ei voi tuntua näin kamalalta :eek:

Hyötypolkija
05.03.2011, 11.13

Tai parempaan... :D
Itse kun toivon vielä jonkin aikaa hyviä hiihtokelejä, ei haittaa yhtään, vaikka talvi vielä vähän venyisi. Ehtii siitä kesästäkin nauttimaan ihan tarpeeksi pitkään. Tosin omalla kohdalla seuraava selittää osin myös mielipidettäni:

ps. Ajamattomia päiviä jo kaks ja puoli takana, ei voi tuntua näin kamalalta :eek:

Mulla työprojektin vuoksi jo kaksi viikkoa ajamattomia päiviä takana. Tai pari kertaa olen illalla ehtinyt lyhyelle lenkille, mutta työmatka-ajoja ei ole ollut. Vielä ensi viikon sama tilanne edessä. Voin lohduttaa, että kyllä se aika äkkiä helpottaa, mutta muutama eka päivä työmatkoja auton ratissa tuntui kyllä über-idioottimaiselta touhulta. Ihmettelen, miten jotkut ehtii työpäivien + työmatkojen lisäksi vielä liikkumaankin tarpeeksi, jos työ on normi valkokaulusduunarin istumatyötä ja auton penkillä istutaan työmatkat. Minä en ainakaan ehdi. Sitten vielä päälle hlvetilliset ruuhkat, elämäänsä kyllästyneet autoilijat, parkkipaikkaongelmat ja kaikesta tuskasta huolimatta töihin päästyä on vieläkin ihan unessa. Ei oo mun juttu ei.

Kahdessa viikossa työmatka-apatiaan on ehtinyt jo tottua samaa tahtia keskivartaloon palanneen vararenkaan myötä. Että kyllä se jossain vaiheessa helpottaa :D.
Vaikka itse työprojekti on ollut todella mukava, onneksi silti enää viikko jäljellä...

fiber
05.03.2011, 13.41
Ihmettelen, miten jotkut ehtii työpäivien + työmatkojen lisäksi vielä liikkumaankin tarpeeksi, jos työ on normi valkokaulusduunarin istumatyötä ja auton penkillä istutaan työmatkat. Minä en ainakaan ehdi.
Monella meistä (lue: minulla) työ lohkaisee matkoineen 60 tuntia viikossa, eli kyllä se liikkuminen vähiin jäisi, jos ei yhtään pääsisi työmatkoilla fillarin selkään. Tosin sen verran paljon hankalia siirtymiä ja kokouksia on mullakin, että pyörällä tulee liikuttua vain noin kahdesti viikossa. Onneksi talvella matkaan menee puolitoistakertainen aika (ja työ) kesäkeliin verrattuna :)

nuubiainen
05.03.2011, 15.32
Itsekin olen nyt joutunut autoilemaan, kun sahaan parin työpaikan väliä. Fillarointiin verrattuna varsin tympeää hommaa, kuten edellä on todettu. Pitäisi vaan saada kaikille työpaikoille suihkut + pukukopit, sekä paikka missä säilyttää pyörää.

fiber
05.03.2011, 16.41
Itsekin olen nyt joutunut autoilemaan, kun sahaan parin työpaikan väliä. Fillarointiin verrattuna varsin tympeää hommaa, kuten edellä on todettu. Pitäisi vaan saada kaikille työpaikoille suihkut + pukukopit, sekä paikka missä säilyttää pyörää.

Aloitin viime elokuussa työt toimistossa, jossa ei ole suihkua. Kun aloittamisen ehtona oli, että suihkussa pitää voida käydä, löytyi kuin löytyikin kiinteistön väestönsuojasta suihku. Ei kovin kaksinen koppero, mutta kyllä siellä peseytyy. Opetus: vaikka työnantaja sanoisi, ettei suihkumahdollisuutta ole, voi sellainen järjestyä kuin ruvetaan tosissaan asiaa järjestämään.

Prinsessa
06.03.2011, 21.56
Kylläpä teki fillarointi terää tänään! Siirtymä Lassila-Leppävaara vain 5km, mutta sitäkin kivempi oli nauttia auringosta koko matka.
Kotimatka Leppävaarasta Niipperiin olikin sitten semmoinen luistelurata, et oksat pois. On nastat kyllä tarpeen tällä hetkellä ainakin tuolla varjoisilla ja vähänajetuilla teillä. Auringolle altistuneet väylät alkaa jo olla sepelipuuroa...

Huomenna sitten kuudelta startti uuteen työmatkaan, "vain" 13km/suunta, kun edellinen setti oli 14km/suunta :D

Risto Koivunen
06.03.2011, 22.59
Vaikuttaa siltä että eilen muuttui aika moni tien pätkä melko jäiseksi, tänään tulikin nastoille taas tarvetta.

Mutta selvää kevään tuloa on ilmassa, ja aurinkoisimmissa kohdissa alkaa siellä täällä lumen ja sepelin välistä pilkistellä asfaltti. Nyt kannattaa nauttia talvipyöräilystä kun vielä voi!

xtrainer80
06.03.2011, 23.12
Ihmettelen, miten jotkut ehtii työpäivien + työmatkojen lisäksi vielä liikkumaankin tarpeeksi, jos työ on normi valkokaulusduunarin istumatyötä ja auton penkillä istutaan työmatkat. Minä en ainakaan ehdi.

Hyvin ehtii, sekä autolla että pyörällä... Työmatkoihin menee pyörällä 20 min (10 min suunta), töissä normipäivä n. 8 h ja kotona onkin jo viimeistään puoli viideltä. Liukuva työaika antaa vielä aika paljon pelivaraa.

Pyörän saa parkkihalliin sisäänkäynnin viereen, pukuhuone ja suihkut heti oven takana, ja samalta käytävältä pääsee (kahviautomaatin kautta) hissillä suoraan neljänteen kerrokseen ja omaan työpisteeseen. Mut tämä olikin tältä periferiasta, pääkaupunkiseudulla asiat tietysti toisin.

Lällätilää. :p

Markku Janne
07.03.2011, 00.27
Hyvin ehtii, sekä autolla että pyörällä... Työmatkoihin menee pyörällä 20 min (10 min suunta), töissä normipäivä n. 8 h ja kotona onkin jo viimeistään puoli viideltä. Liukuva työaika antaa vielä aika paljon pelivaraa.

Pyörän saa parkkihalliin sisäänkäynnin viereen, pukuhuone ja suihkut heti oven takana, ja samalta käytävältä pääsee (kahviautomaatin kautta) hissillä suoraan neljänteen kerrokseen ja omaan työpisteeseen. Mut tämä olikin tältä periferiasta, pääkaupunkiseudulla asiat tietysti toisin.

Täällä (pääkaupunkiseudulla) erona tuohon on lähinnä se, että menen hissillä viidenteen kerrokseen. Kahviautomaattikin löytyy kyllä vasta sieltä :)

Tässä viime viikolla oli oikein loistavat kelit ajaa ja hienoja kevätfiiliksiä nostatti myös ne lukuisat rollaattori- ja sauvakävelijät, jopa pyörätulillakin yksi heppu tuli vastaan klv:llä. Tuli sellainen aito kanssailo siitä, että noikin on päässyt vihdoin ulkoilemaan kaiken tämän kylmyyden ja lumen jälkeen. Perjantai-iltana kelailin muutaman lähiön läpi ja pääsi taas oikein väistelemään pussikaljaporukoitakin pitkästä aikaa. Kyllä tässä ihan varmat kevään merkit on olemassa! Kohta menee porukkaa nokkien ohi vasemmalta ja oikealta, tappajasepelistä ja koiren jätöksistä ollaan kaikki yhtä mieltä (mutta mitään ei tapahdu) ja Helsinki julistaa Operaatio Lumisodan onnistuneeksi.

Jman
07.03.2011, 11.30
Nyt kannattaa nauttia talvipyöräilystä kun vielä voi!

Joo! Minäkin nautin tänään ihan vitusti!

http://farm6.static.flickr.com/5259/5505088273_336c592c8b_b.jpg

StantheMan
07.03.2011, 11.41

Eilen 20 km tällaista pätkää mäkisellä ja mutkaisella tiellä 90 km lenkin yhteydessä. Veipä voimat ja harvoin on niin paljon pelottanut. Autoa tuli edestä ja takaa. Meikäläinen valuu keskelle tietä niiden eteen. Hullu on hullu! :p

nuubiainen
07.03.2011, 12.52
Karseeta lipsuttelua oli kyllä eilen. Ei W106 enää oikein riittänyt. En sitten tiedä riittääkö mikään :)

VPR
07.03.2011, 12.58
Vauhti korjaa virheet ;)

Eepu
07.03.2011, 14.40
Heh heh, paitsi kun 10cm sohjokerrosta ei ole aurattu pois ja rengas tippuu sinne, stagan yli ja komeesti...

sakuvaan
07.03.2011, 15.00

Täysin ajettava pätkä :D .... jos on ISP tai 294 alla.

Jman
07.03.2011, 15.06
Täysin ajettava pätkä :D .... jos on ISP tai 294 alla.

No tällasilla ois ehkä pärjänny:

http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Urheilu/6004312.jpg

Tosin tarkkana noillakin ois saanu olla, kun mäen alla jyrkkä käännös oikeaan alikulkuun.

sakuvaan
07.03.2011, 15.28
No 294lla olis mennyt helposti alas ja vaikka ylöskin, on niissä sen verta hyvä pito jäällä.

Jman
07.03.2011, 16.51
No 294lla olis mennyt helposti alas ja vaikka ylöskin, on niissä sen verta hyvä pito jäällä.

Ei menis tosta...

Prinsessa
07.03.2011, 19.59
Aika villissä kunnossa on kyllä väylät :eek:

Huomasi, että reitti vaihtui. Mäkisempi maasto ja tää eukko oli ihan puhki. Kesäkuntoa kohti siis, pitäisi ainakin jalat olla paremmassa kunnossa ;)

Päivän jännitys oli se, että pysyykö mun Focus Sellon kirjaston etuoven edessä vahingoittumattomana :rolleyes:

Shimaani
07.03.2011, 21.40
Joo! Minäkin nautin tänään ihan *piip*!
*näkymä nips* Missä tuommottine jääränni (http://farm6.static.flickr.com/5259/5505088273_336c592c8b_b.jpg)on jos kävis koestamassa...?:cool:

Johan Moraal
07.03.2011, 22.51
Tänään 114 km ulkoilua. Kymmenkunta saarta, vajaa 40 km jäätietä, muutamaa peräkylää ja tais olla jotain klv: ta kin. Klv oli nyt saanut erityiskäsittelyn, möyhennety niin että n 10 c irtolunta ja siihen kylvetty sepeltä. Viimepäivien suvipäivien ja pakkasöiden jälkeen jäätiet olivat pirun nopeat, ja liukkaat. Kyllä tämä talvi taitaa kohta olla ohi. Joutuu taas maantielle jynsimään.

Juha_H
08.03.2011, 12.36
Missä te pääsette jäälle? Espoon edustalla olen koittanu käydä pariin otteeseen mutta tamppautuneet polut on ihan prkleenmoista rynkytystä tuolla "jäykkiksellä" että ranteet ei tahdo kestää. Sitten on moottorikelkkauraa, mutta nekin tahtoo olla liian upottavaa. Nautintoa välillä vähän hankala löytää jos sykkeet hakkaa reilua 90% maksimista ja fillari liikkuu 2-3km/h on ne maisemat kuin hienot tahansa. Koskemattomalla hangella en saa fillaria kulkemaan lainkaan.

VPR
08.03.2011, 12.43
Johan ainakin ajaa Saimaalla, viime kuussa pääs Lauttasaaresta jäälle mutta nyt en enää uskaltaisi.

Johan Moraal
08.03.2011, 14.12
Missä te pääsette jäälle? .

Joo, täällä sellaiset oivat olosuhteet että Savonlinna on saaristokaupunki. Pihlajaveden saaristossa menee monta monta jäätietä, pisin yhtenäinen niistä on
7 km.

Täällä siis (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/karttalinkki/karttalinkki.html?e=598622&n=6849111&scale=200000&tool=merkitse&styles=normal&lang=fi&tool=merkitse&lang=fi&map.x=310&map.y=289)

Talisker
10.03.2011, 13.31
Leppoisaa menoa:
http://vimeo.com/8597651
Koskahan meillä?

holapeelo
10.03.2011, 13.35
Leppoisaa menoa:
http://vimeo.com/8597651
Koskahan meillä?
Missä pyöräilykypärät???

Talisker
10.03.2011, 13.46
Niinpä.
Se taitaaa olla osa sitä leppoisuutta.
Eikä näyttänyt yhtään työmatkatempolta.

pmw
10.03.2011, 18.13
Jatkan kypärättömyyttä, ajokausi avattu (tosin en kerennyt kuin vähän villaroimaan).
Saa jeesustella rauhassa, en ota kuuleviin korviini.

Triple-X:t pitää erittäin hyvin lumellakin!

http://firsti.iki.fi/pic/2011-03-10/tn/pic_IMG_2734.JPG

TuH
10.03.2011, 18.48
Olipas muuten Stadin kevlit sulaneet ikäväksi upottavaksi möhjöksi iltapäivän aikana. Aamun 2-3 bar rengaspaineista (Ice Spiker) sai ottaa oikein reilulla kädellä pois, että pääsi suht sujuvasti kotiin. Aika uskomattomiin sulamisvesilammikoihin sai kanssa ajaa.

Toki paikka paikoin (esim. Pitäjänmäentie) näkee jo lähes kokonaan sulia kevlejä. Paljaiksi niitä ei ilkeä vielä kutsua, on meinaan sen verran paljon taas hiekoitussepeliä kylvetty...

PHI
10.03.2011, 19.14
Jos joku suunnittelee Espoossa ajaa tuolla Solvalla/Brobackantie tienoilla, niin tässä hieman dataa tältä päivältä:

Solvallan tie alussa ihan ok, sulaa asfalttiakin löytyi, mutta loppua kohden meni aika hurjaksi. Löytyi sohjoa, vettä, renkaan alla murtuvaa jäätä, lunta, routavaurioita ja rajusti hiekoitussepeliä. Aika haastavia oli muutamat laskut; piti oikein toinen jalka irrottaa polkimesta varmuuden vuoksi. Siinä nousussa opistolle oli jään päällä varmaan 5 sentin patja sepeliä. Aika rouheaa ajoa :D.

Brobackantie Veikkolan suuntaan 70% luminen/jäinen/sohjoinen. Varjopaikoissa ihan talvinen meininki.

Johan Moraal
10.03.2011, 19.55
Omasta puolestani tämä talvipyöräily alkaa olla ohi. Tänään olisin ihan hyvin voinut ajaa maantienlaitaa ihan kesäslikseillä ja maantiepyörällä jos olisin viitsinyt pumpata ilmaa renkaisiin. Talvipyöräilykilometrit, siitä kun laitoin nastat alle, marraskuun alkupuolella, varmaan jotain 2,5 tuhatta + jokunen satanen mummopöörällä töihin ja sieltä pois. Sovitaan 3 t. Se tästä talvesta. Tervetuloa kevät.:)

pmw
10.03.2011, 21.36
Hmm mulla oli takarenkaassa 7 baaria, onkohan se talvikelikäyttöön paras... :)

Eepu
10.03.2011, 21.42
Riippuu tietysti renkaasta, 45-622 ainakin nappulapohjalla pitää parhaiten siinä 3 ilmakehän paikkeilla. Nastis saa olla hieman löysäkin jotta nastat pitää tasaisesti, jos on liian pinkeenä niin kuluu keskeltä ja se onkin sitten siinä.

Hääppönen
10.03.2011, 22.16
Jos joku suunnittelee Espoossa ajaa tuolla Solvalla/Brobackantie tienoilla, niin tässä hieman dataa tältä päivältä:

Solvallan tie alussa ihan ok, sulaa asfalttiakin löytyi, mutta loppua kohden meni aika hurjaksi. Löytyi sohjoa, vettä, renkaan alla murtuvaa jäätä, lunta, routavaurioita ja rajusti hiekoitussepeliä. Aika haastavia oli muutamat laskut; piti oikein toinen jalka irrottaa polkimesta varmuuden vuoksi. Siinä nousussa opistolle oli jään päällä varmaan 5 sentin patja sepeliä. Aika rouheaa ajoa :D.

Brobackantie Veikkolan suuntaan 70% luminen/jäinen/sohjoinen. Varjopaikoissa ihan talvinen meininki.
Tällä talousalueella sama meininki. Lenkki meni enemmän tasapainoharjoitukseksi kuin ajamiseksi. Käärmeenjälkeä tarpeeksi tehtyäni tein neiti-päätöksen ja oikaisin kotiin puolittaen suunnitelemani lenkin :o. (Hametilaus lähti jo ompelutaitoiselle ihanalle ihmiselle).

Frank
10.03.2011, 22.24
Kyllä se oli Turkusessakin viimeinen maastolenkki vähään aikaan. Kun Fredeistä pudotti paineet alas, pystyi niillä vielä metsässä ajamaan. Melko upottavaa oli kyllä joka paikassa. Ja nyt sataa räntää vaakatasossa.

Prinsessa
10.03.2011, 22.24
Mä ajattelin olla kamala akka huomenaamuna ja ajaa mahdollisuuksien mukaan ajoväylällä. En mun martoilla haluu lähtee heti aamutuimaan kiroileen tonne klv:lle, joten autoilijat varokoot.
Onneksi reitti kulkee lähinnä pienempien teiden vierustaa pitkin, joten ajoväylällä ei ole seitsemän aikaan ruuhkaa :rolleyes:

Eepu
11.03.2011, 00.06
Minä vedän ja auton urassa (tietenkin ojanpuoleisessa) johon nastat ovat jyrsineet kesäkelin. Täällä Hämeessä aurat ovat sen verran hitaita, ettei lumisöösissä viitsi ajaa ja kastella paitaa moiseen.

Viime viikolla suututti kun 10 sentin polanne oli sulanut muusiksi, autot töötöttelivät vaikka oli takavalo, näytin kansainvälisen perään...Jos ei hevosvoimilla ja kääntyvillä etupyörillä pääse pyörän ohi tyhjällä tiellä on aika mennä uudelleen autokouluun.

Kosti K.
11.03.2011, 16.30
Hähää! Alkaako talvelta paukut loppua?! Jotain säälittävää räntäsadetta oli enää tarjota. Ja sekin tuntui hellälle kasvohoidolle.

http://www.easyfreesmileys.com/smileys/lol-056.gif (http://www.easyfreesmileys.com/skype-emoticons.html)

Pohtis
11.03.2011, 17.41
Pyöräilykauteni jatkuu nyt taas täysipainoisesti kahden kuukauden matkakorttivelttoilun jälkeen. Toki tuli ajettua muutamaan otteeseen tuolloinkin. Keli oli kevätkauden avajaisten kunniaksi haasteellinen. Aamulla paikoin liki 10 cm kosteaa lunta pyörätiellä. Helsingin kaupungin rakennusvirasto "Stara" vetää kuulemma henkeä valmistautuen katuhiekkojen puhdistukseen. Pyöräilijöitä muistetaan kyllä juhlapuheissa, mutta juhla oli kaukana, kun eteneminen oli välillä kiemurtelua 10 km/h vauhdilla sohjossa. Munkkiniemi - Tarvaspää -väli oli ala-arvoisessa kunnossa. Piti paikoitellen jopa taluttaa. Paluumatka Lepuskista Pitskun kautta, jossa tiet vähän paremmassa kunnossa. Perille kuitenkin päästiin ja hiki tuli, vaikkei kesämopoa alla ollutkaan ;) Nyt olisi paras aika aurata tai harjata loskat teiltä, sillä yöpakkasia on luvassa ja kun loskamössö jäätyy, ajaminen on jo vaarallista. No näin Helsingissä, Espoon puolella tilanne oli hieman parempi (ainakin Leppävaarassa).

rhubarb
11.03.2011, 17.58
Puksulla oli helppoa, kävin tänään vähän. Rapaa kyllä lensi.

Prinsessa
11.03.2011, 20.04
Mä ajattelin olla kamala akka huomenaamuna ja ajaa mahdollisuuksien mukaan ajoväylällä. En mun martoilla haluu lähtee heti aamutuimaan kiroileen tonne klv:lle, joten autoilijat varokoot.
Onneksi reitti kulkee lähinnä pienempien teiden vierustaa pitkin, joten ajoväylällä ei ole seitsemän aikaan ruuhkaa :rolleyes:

Olinkin tissiposki ja menin töihin bussilla. Yöllinen tuulen ujellus, kamojen lentely pihalla, aamun 7cm sohjo ja älytön loskajaskavaakasuoraansataminen käänsivät mielen aamulla. :o

Jos viikonloppuna paistais vaikka arnoldi, niin vois käydä pyörähtämässä Bembölessä kahveella :cool:

Risto Koivunen
11.03.2011, 20.24
Onneksi yöllä tulee pakkasta, niin aamulla voidaan ihmetellä millaiseksi koppuraksi tuo mössö on tällä kertaa kovettunut.

Eepu
11.03.2011, 23.27
Tänään oli päivällä läts löts ja illalla rips raps. Justiinsa sellainen jurmuinen jäätynyt kevytbaana jossa pysyy ajolinja suorana jos vauhtia on 40 km/h. Kaikkein v-mäisin on sellaiset paikat jossa mopopojat on jurnuttaneet takagummia ja urat sössöjäässä on syviä:mad:

Enskakelit parhaimmillaan, kaupunkiin ja takas matkaa 10km, aurat ja hiekat missä lie, kunnallispoliitikkojen vappupuheissa.:seko:

Hääppönen
11.03.2011, 23.37
Uusi päivä, uudet kujeet. Tänään, muiden kiireiden vuoksi, vajaan tunnin testilenkki 29" täpärillä eilisen lenkin pahimmilla kohdilla. 29" soiva peli näillä keleillä! Tänään kuski oli kuski, eikä matkustaja pyörän viemänä. Tällä jatketaan kevättä kohti :).

SykkeListi
11.03.2011, 23.40
Tänään oli kiva kastella itsensä läpikotaisin aamulla, oli ihan pakko ajaa täpöillä kaikki lätäköt... no himaan tullessa ei enää naurattanut niin pahasti, kun kaikki ajokamat sukkia ja kenkiä myöten oli vielä märkänä himaan lähtiessä... :o

JaT
12.03.2011, 02.16
Raskasta oli sekä mennen että tullen työmatkalla. Jos ei tuo usean sentin loskakerros vielä tarpeeksi tuonut vastusta niin kivasti keskiön, takavaihtajan yms. ympärille kertyi sellainen parin sentin kerros loskaa sillä seurauksella, että hyvä kun kammet pyöri...

Kävin tuossa myös pienellä yökävelyllä ja klv:t oli melko mielenkiintoisessa kunnossa. Ne harvat auratut paikat oli aivan peilikirkkaita ja muualla saikin katsoa, mihin astui. Kivasti oli 5-10cm loskakerros pyöränurineen ja kengänjälkineen jäätynyt erittäin epätasaiseksi pinnaksi. Aurauskalusto taitaa olla jo kesäkunnossa, kun ei saada väyliä enää hoidettua.

Terde
12.03.2011, 16.51
Auringonpaiste oli uskomaton, lähes täydellinen, tänään. KLV:den kunto oli sitten jotain aivan muuta. Pienen tauon jälkeen ajattelin, että tänään on hyvä päivä ulkoiluttaa pyörää. Puolentunnin jälkeen persus oli läpimärkä ja pelko kuolemasta oli koko ajan käsillä.

Loppujenlopuksi kuitenkin ihan mukava lenkki. Osannee arvostaa sitten keväämmällä sateisia päiviä teiden ollessa ajokelpoisia.

Virpi
12.03.2011, 20.15
Kävin heittämässä puolentoista tunnin lenkin iltapäivällä. Oli yllättävän viileä, mutta kyllä oli hyvin sekalainen keli. Välillä sai tosiaan mennä järven kokoisista lätäköistä, mikä on todella jännittävää kun ei loppujen lopuksi tiedä, kuinka syviä ne on ja minkälaisia uria ja monttuja lätäkön sisuksissa piilee. Sitten saa ajella ihanan sileällä ja kantavalla jääpinnalla, toisissa kohdin taas jääpinta sortuu kun sillä ajaa, ja mielessään sitä vain toivoo, että ei tule äkkipysäystä ja ettei meitsi lennä stongan yli siinä menossa.
Sitten sitä saakin päästellä aivan täysiä asvalttipinnalla mutta yhtäkkiä edessä onkin hurja railo kun routa on tehnyt tuhojaan. Joten onnellinen saa olla kun pääsee ehjänä kotiin:)
Mutta yhtäkaikki siitä seikkailusta selvittiin hengissä ja ehjänä. Nyt on hyvä fiilis ja odottelen saunan lämpiämistä.

Johan Moraal
12.03.2011, 22.42
Tänä aamuna oli hyvä lenkkisää.

.... (http://www.youtube.com/watch?v=JR96urpliBM)

Anteeksi äänenlaatua, oli vastatuulta sen verran ja vähän huithait lingottu talvitie:)

sakuvaan
13.03.2011, 00.01
Hyvinhän tuolla meni, 25kilsaa ja keskarit siinä 14kmh pysähdyksien kanssa, helvetin hyvin rokkaa tollanen 160mm enduroalusta noilla paakuiks jäätyneillä kelveillä, pinnoitevauriotkaan ei tunnu missään :D

Risto Koivunen
14.03.2011, 16.46
Vähiin alkaa käydä talvipyöräilyt, täällä pääkaupunkiseudulla on tänään aika vahvaa kevään tuloa ilmassa: lämmintä ja sateista. Tiet vuorotellen sohjoa, jäätä ja vesilammikoita, mutta muutamassa kohdassa pilkotti jo paljas asfaltti.

Juha_H
14.03.2011, 17.33
Tiet vuorotellen sohjoa, jäätä ja vesilammikoita, mutta muutamassa kohdassa pilkotti jo paljas asfaltti.
En usko että olet nähny asfalttia, ainakin näillä mun reiteillä kevareiden asfaltti on haudattu sellaisen 3-5 senttisen sepelikerroksen alle :p

sakuvaan
14.03.2011, 17.40
lepuski-espoonlahti aika paljonkin, vesi huuhtonut jo paikkoja paljaaksi sepelistä..

LosJormas
14.03.2011, 17.44
En usko että olet nähny asfalttia, ainakin näillä mun reiteillä kevareiden asfaltti on haudattu sellaisen 3-5 senttisen sepelikerroksen alle :p
Nimenomaan ;)
Tänään tuli kyl pieni masennus, kun olin jo keskustassa pyöriessä ihan kevättä rinnassa, kun aurinko paitoi sihiseltä taivaalta ja kadut oli kuivat. Ajattelin heti että tänään vetäsen yli viikkoon ekan kunnon lenkin, mutta sitä ennen piti himassa hoitaa erinäinen määrä asioita. Noh, reilun tunnin päästä kamat päälle ja ulos.

Astuin rapusta täysin tummanharmaaseen litipaskasäähän, satoi ja tuuli. Se siitä aurinkoisesta keväästä :D

Mäkelänkatua kattellessani olin päättänyt pumpata marathon winterit lähemmäs kuutta baria. Mukavasti rullas hakamäentien alkuun asti, jossa alkokin sit se reilun kymmenen sentin sohjo. All in all tästä "keväisestä maantielenkistä" tulikin sitten kurainen tasapainottelulenkki, takin selkä kuorrutettu p*skalla. :)

Risto Koivunen
14.03.2011, 18.37
All in all tästä "keväisestä maantielenkistä" tulikin sitten kurainen tasapainottelulenkki, takin selkä kuorrutettu p*skalla. :)

Pitäisiköhän kohta avata uusi ketju aiheesta "Kevätpyöräilyn vaikeus ja ihanuus"? ;)

JeTi-
14.03.2011, 19.07
http://dl.dropbox.com/u/15210107/Tre%20katu-640x480.jpg
Tampere on siitä metka paikka, että ensin kansalaiselle suututaan kun se menee "omin lupineen" kolaamaan jonku polun pätkän. Sitten kaupungin näyte teiden huoltamisesta on tämä.

Itsok
14.03.2011, 19.10
Niin.
Tampereellahan on tänä talvena ollut suurimman osan ajasta keskiverto polut paremmassa kunnossa kuin keskiverto kevlit.

LosJormas
14.03.2011, 19.54
Pitäisiköhän kohta avata uusi ketju aiheesta "Kevätpyöräilyn vaikeus ja ihanuus"? ;)

Rupeis pikkuhiljaa olee ajankohtaista :) Kyllähän kevätpyöräilyn hienoudet eroaa monilta osin talvipyöräilystä.. hehe.

Prinsessa
14.03.2011, 19.56
JeTille tiedoksi, että täällä pk-seudulla toi väylän kunto on jo erinomainen :rolleyes:

Tänään meni niin iso pussillinen herneitä nenään paluumatkalla töistä kotiin, että huomenna tuen julkista liikennettä. Okei, osa reitistä oli jo asfaltilla/sepelimuhjua, mutta sitten se 50% reitistä oli jotain ihan hirveetä jää/lätäkkö/loskapaskaa.
Josko taas yksi päivä sulattaisi lisää reittiä auki, että ke voisi taas harkita leppyneensä :D

Mutta oli tämän päivän 27km jotain hyvääkin. Tasapaino näyttää lumikeleistä johtuen parantuneen roimasti ja auringon lämpö tuntui ihanalta. Lisäksi ajoasento alkaa nyt olemaan kohdillaan :cool:

Eepu
14.03.2011, 20.00
Tänään noin 10 lenkki lintuja havistellen kaverin kanssa...Ranteet valkoisena enskakelissä, paikoin asfaltti näkyi ja sitä joka sentti vaikka kiemurrellen. Tampereen kuva toteutuu täälläkin, maakunnan itäisessä osassa ja on todella puuduttavaa kun loskaa on paksu kerros.

Nyt olisi helppo aurata loska veke kun se on sulaa, vaan ei. Säästetääääään:mad:

Risto Koivunen
14.03.2011, 20.03
JeTille tiedoksi, että täällä pk-seudulla toi väylän kunto on jo erinomainen :rolleyes:

Joo, taitaa päihittää aika suuren osan ainakin Helsingin kaduista.

Onko kyseessä muuten ajorata vai KLV?

Mr.Auer
14.03.2011, 21.18

Tänään meni niin iso pussillinen herneitä nenään paluumatkalla töistä kotiin, että huomenna tuen julkista liikennettä. Okei, osa reitistä oli jo asfaltilla/sepelimuhjua, mutta sitten se 50% reitistä oli jotain ihan hirveetä jää/lätäkkö/loskapaskaa.
Josko taas yksi päivä sulattaisi lisää reittiä auki, että ke voisi taas harkita leppyneensä :D

Mutta oli tämän päivän 27km jotain hyvääkin. Tasapaino näyttää lumikeleistä johtuen parantuneen roimasti ja auringon lämpö tuntui ihanalta. Lisäksi ajoasento alkaa nyt olemaan kohdillaan :cool:

Tätä mm. Viikin seudulla sekä Kumpulan läpi menevä KLV. Kummallakin on viimeksi joku katukunnossapidon kone käyny paukkupakkasten viimesen lumipyryn aikaan, ja meno on sen mukasta. Kehittyypä ainakin tasapaino huikeasti.... Ei olis vaikee ajaa noita kerran läpi jollain karhulla tms, mut ei ku ei. Veikkaan et kesän ekat metsäpolkulenkit sitä ihmettelee et kui mää ajan näi helevetin kovaa ja pysyn pystyssäki näi hyvin! Ja kaatuilusaldoki on kuitattu pariks vuodeks eteenpäin, alko jossai vaihees jo pelottaa et miten en oo aikoihi kaatunu, mutta tää talvi hoiti homman kotii kyllä (poluilla onneks, vielä on hakusessa liikennepannut).

JeTi-: kerro tuo kolmella (kerroksen paksuus ja urien määrä) vähintään ni saat kuvaa siitä millasia täällä on pahimmat kohdat.
Propsit sille syklokrossaajalle joka monena aamuna on tullu vastaan siinä Viikin Prisman paikkeilla, ihan hyvä vauhti sulla syklonakeilla ;)

Risto Koivunen
15.03.2011, 13.01
Helsingin kaupunki (tai lähinnä kai rakennusvirasto) on viime aikoina kommentoinut, että nyt on rajallisesti resursseja teiden kunnossapitoon, kun pitää varautua hiekkojen ja pölyjen poistamiseen. Tämän takia ei sitten noita jääpolanteita pyritä teiltä poistamaan (asiaan voi tietysti myös vaikuttaa riittävän rotevan kaluston puute).

Yllätys olikin sitten sitäkin suurempi, kun totesin että kotikadulta (melko hiljainen ja niukasti liikennöity) oli käyty eilen traktorien ja kuorma-autojen kanssa kuskaamassa tien reunoilla olleita lumia pois. Edellisen kerran lumet oli noilta kohdilta kuskattu pois helmikuun alussa, jolloin hommalle oli oikeasti tarvetta (tie oli käynyt kapeaksi), mutta nyt homma lähinnä ihmetytti. Nimittäin sitä lunta ei ollut helmikuun alun jälkeen kertynyt niin paljoa, että se olisi kaventanut tietä tai hankaloittanut lumen aurausta. Eikä tässä pitäisi olla enää kovin suuria lumisateitakaan odotettavissa.

Paljon iloisempi näky olisi ollut jos tuota tiellä ollutta paksua jääkerrosta olisi edes yritetty höylätä pois - eilen olisi varmaankin saanut ainakin jotakin loskaa siitä päältä pois.

Veivaaja
15.03.2011, 13.13
Joo

Viime torstaina pääsin taas pitkästä aikaa polkemaan (kun ei malta hiihtämiseltä). Kyllä oli niin surullista vetä reittiä Kerava-Maunula (Tuusulantien kautta). Hetkittäin kovaa, suurimmaksi osaksi ainakin vähän loskaa, ja sitten Kehä III:n tienoilla kunnon kahlausta. Oli kiva vetää lätäkköön, kun ei tiennyt, mitä alla on. Muutamissa kohdissa näkyi jo roudan tekemiä leveitä halkeamia (taitais Pugsleynkin rengas upota niihin).

Tää kunnossapito tuntuu olen ihanassa kierteessä: Syksyllä jo ruvetaan syytämään sepeliä tielle (mutta aurauksesta säästetään). Sepeli tekee syksyn liukkaaksi ja puhkoo renkaat. Kun talvella ei paljon aurailla (mikä tekee polkemisen raskaaksi, ja näin työmatkalaisen on vaikea lyhentää lenkkiä...), niin keväällä sitten auraamaton reitti on loskassa ties kuinka pitkään, jonka jälkeen jäljellä on soran ja hiekan seos.

Ei mikään ihme, jos moni ajattelee, että pyöräilykausi on vaan kolme kuukautta pitkä!

Välillä ihmettelen, miksi vaivaudun maksamaan veroja. Pitäsikö pyöräilijöille saada joku veroale? Nythän on vaalitkin tulossa...

(Niin, ja kiitos, kerrankin saatoin avautui muille kun vaimolle, joka on kuullut näitä juttuja ihan liikaa).

kmw
15.03.2011, 15.22
Talven mukavin lenkki tänään aamulla. Polkuja + mönkijä/moottorikelkkauria ihan kotinurkilla. Kaikki paikat aivan A1 helmi yms. superlatiiveja-kunnossa. Kesällä täällä on ajettavaa pätkää minimalistisesti, mutta nyt paanaa riittää. Huomenna uudestaan, lähtö aikaisemmin kuin tänään. Nastojen tilalle vaihdoin äsken 2.35 Rampaget notta himppasen kantavuutta saapi lisää. Takimmainen gumes "väärinpäin". Pitää muistaa olla varovainen jos tielle tai kelville eksyy.

Risto Koivunen
15.03.2011, 15.26
J
Välillä ihmettelen, miksi vaivaudun maksamaan veroja. Pitäsikö pyöräilijöille saada joku veroale? Nythän on vaalitkin tulossa...

Älä nyt vaan mene mitään ideoita niille antamaan, keksivät vielä jonkin upouuden veron pyöräilijöille! :eek:

JeTi-
15.03.2011, 15.29
Älä nyt vaan mene mitään ideoita niille antamaan, keksivät vielä jonkin upouuden veron pyöräilijöille! :eek:
Kevyenliikenteenväylänkäyttöpyöräilyynvero. :D

zykkeli
16.03.2011, 16.47
En ole Helsingissä nyt viimeiseen viikkoon kevyenliikenteenväyliä ajellut kun ei siihen ole mitään perusteltua syytä. Kun stadi on vieläpä julkisesti ilmoittanut, ettei aikomusta ole euroakaan syytää jäiden poistoon niin parasta ajella siellä mistä jäät on poistettu eli ajoradalla. Vielä kun yöt lämpenevät ja uskaltaa laittaa rullaavampaa rengasta alle niin johan sujuu vaikka ilo on ollut nytkin vedellä.
Pisteitä autoilijoille sillä ei ole kertaakaan viikolla torvet soineet.

pöökke
16.03.2011, 20.00
Näin tänä aamuna klo 7 Kustaa Vaasantien ja Hermannin rantatien varrella jonkun kevyehkön traktorin raapimassa yöllä kovaksi jäätynyttä kelvin pintaa. Jälki oli jotain epämääräistä jäämursketta ja en tiedä olisiko ollut parempi kun ei oltaisi oikeasti tehty mitään. Oma järki sanoo että olisi kannattanut putsata niitä kelvejä harjakonein suojasään aikaan loskasta mutta enhän minä aurauksesta tai katujen kunossapidosta mitään ymmärräkkään. Kunhan ajelen ja mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää..

TuplaO
16.03.2011, 20.26
Nyt oli melko liukasta täällä keskusta-, Länsi-Helsinki-, Espoo-akselilla. Ajoin Espoossa mäen juurella olleeseen isoon lätäkköön vauhdilla. Pyörä kastui ja jäätyi sitten... Ei ollut vaihteita eikä oikein jarrujakaan. Kotimatka oli melkein persiistä.

robink
16.03.2011, 20.40
Kertaakaan en ollut tänä talvella vielä pyörällä kaatunut, en vaikka olen ajellut vaikka kuinka monen vedenpäällystämän jään päältä.. Pieniä horjahtamisia tietenkin ollut useampi, mutta kyljellään en ollut kertaakaan. No tänään sitten muutama metri tälläisen "luisteluradan" jälkeen täytyi kääntyä kuuluisan 2cm sepelikerroksen päällä... No onneksi jalka oli polkimesta jo muutenkin maata hipomassa niin vaimensi riittävästi, ettei käynyt pahempaa.

kmw
16.03.2011, 21.31
Talven mukavin lenkki tänään aamulla. ...

Kyllä olin pahasti väärässä. Tänään oli paaljon parempi & mukavampi lenkki kuin eilen:D

Oboy
17.03.2011, 08.26
Jopahan sitä ehti huokaista että pakkaset on ohi ja kesä tulla livertää. :)
Kattia kanssa. Eilen aamulla pakkasta -20.x ja tänään -21.x. Pitänee hommata kohta isompi reppu, kun ei vaihtokamppeet meinaa mahtua kotiin ajellessa kyytiin. Päiväksi kun kuitenkin lämpenee nollan pintaan.
Noin muuten aamusta on kyllä mahtava ajella, kun monet paikat on puhtaalla jäällä ja niillä pyörä tuntuu kulkevan kuin itsekseen.
Itse asiassa tuntuu että puhtaalla jäällä pyörä kulkee huomattavasti helpommin kuin asfaltilla. Johtuisiko pienestä kitkasta vai mistä:seko:. Vaikka renkaina nokian 300 nastaiset, niin silti tuntuu että pyörä suorastaa liitää jään päällä.

JackOja
17.03.2011, 09.04
Eilinen maastolenkkini Espoon metsissä oli todellista talvipyöräilyn aatelia :eek:

Polut nopeassa kunnossa, vanhakin sai kokea vauhdin hurmaa :eek:

kmw
17.03.2011, 14.03
Kevät vetää henkeä ja antaa odotella itteään. Siihen asti kannataa nauttia parhaasta mahdl. talviajokeleistä.
Tänään oli ajelulla hetkittäin melkein kaahailun makua. Kesällä ei ikuna samaa lenkkiä aja yhtä nopeasti kuin nyt.
Hanki vaan ei mun p*rsettä kannattele. Massanhankinta on onnistunut hyvin.

TuH
17.03.2011, 14.28
Jopas, Forecan 10 päivän ennuste lupaa viikon päähän jopa 8 asteen lämpöjä Helsinkiin. Tosin sitä seuraavalle viikonlopulle taas lumisadetta ja yöpakkasia. Uskon mieluummin siihen kahdeksaan asteeseen.

kukavaa
17.03.2011, 16.07
Itse asiassa tuntuu että puhtaalla jäällä pyörä kulkee huomattavasti helpommin kuin asfaltilla. Johtuisiko pienestä kitkasta vai mistä:seko:. Vaikka renkaina nokian 300 nastaiset, niin silti tuntuu että pyörä suorastaa liitää jään päällä.
huomannut ihan saman mutta kyklo renkailla, vauhti kasvaa työtä tekemättä kuumottavaksi. mutkissa en sitten tosta vauhdin hurmasta tiedä. tai muhkuisesta jäästä missä etupyörä kimpoilee kuin flipperipallo.

Eepu
17.03.2011, 19.42
Tänään oikein kunnon jäälipat, käännyin ison tien kvl väylältä alamäkeen sivutielle ja vauhti kasvoi, sitten lähti etunen alta vaikka on hakkis ja räms! Polveen tuli kunnon kuumotus ja värinvaihdos samoin toiseen kyynärään.

Tasasella jäällä menee hyvin mutta sitten...

Risto Koivunen
20.03.2011, 02.24
Taisi ottaa talvi tänään pienen aikalisän lumisateen muodossa. Nyt voi olla taas ylläreitä luvassa, kun ei tiedä millaista jäätä siellä lumikerroksen alla on piilossa.

Hääppönen
20.03.2011, 09.17
Pääsi tosiaan eilisellä lenkillä fiilistelemään valkeuden keskellä jo loittonemassa olleita talviajeluja. Täällä kelvit kuitenkin loistokunnossa, kun ei tuota valkoista tavaraa tullut paljoakaan. Silti eilisellä lenkillä tuli vastaan kelviä auraava traktori. Hyvä, että nyt kevään korvalla ovat päässeet vauhtiin...Kesällä auraus varmaankin sujuu jo hyvin.

Eepu
20.03.2011, 12.46
Salpausselan pohjoispuolella satoi snögeä viime yönä ja taas on valkoista...Talviajo jatkukoooooon:(

Eepu
20.03.2011, 12.49
Niin ja entiset polanteet eivät läheskään kaikki ole sulaneet edes pois, alaterä ja tiekarhu ovat ajat sitten kuolleet täältä sukupuuttoon:seko:

kamuleontti
20.03.2011, 22.13
Bakfietsin Cargobike Long on muuten osoittautunut hämmentävän hyväksi talvipyöräksi. Pitkä akseliväli ja matalalla oleva painopiste + nastarenkaat = pysyy paremmin pystyssä kuin millään kengillä.

Hyötypolkija
25.03.2011, 18.06
Ehkä tää sopii parhaiten tänne, kun ei oikein ole pelkkää avautumista, muttei täysin huippuhetkikään klv:llä, vaikka jälkikäteen naurattikin...

Aamulla kipusin työmatkan erästä hyvin jyrkkää ja tällä viikolla myös hyvin liukkaaksi muuttunutta mäkeä ylös. Jo alkuviikolla huomasin käytännössä tuossa mäessä, miten paljon parempi pito W106:lla on jäällä kuin mun kovapohjaisilla pyöräilylenkkareilla. Nyt ajoin vaan itteni aika pahaan liriin. Poljin väkisin fillarilla mäkeä ylös hakien kohtia, joissa on vähän pitoa(neulasia, hiekkaa, karheaa jäätä tms.). No sitten ne kohdat vaan yhtäkkiä loppui ja eteneminenkin lopulta pysähtyi ja alkoi kiire. Kun laskin jalan maahan, pito loppui saman tien ihan totaalisesti ja liu'uin siinä toinen jalka maassa, toinen vielä polkimella takaperin melkoista vauhtia ikuisuudelta tuntuneen ajan. Liukumista sai hillittyä vain silloin, kun tasapainoilulta kykeni nojaamaan käsillä enemmän pyörään, jonka jarrut oli tukevasti lukossa. Loppumatkan olikin sitten aika pirteä olo.

Risto Koivunen
25.03.2011, 18.14
Kun laskin jalan maahan, pito loppui saman tien ihan totaalisesti ja liu'uin siinä toinen jalka maassa, toinen vielä polkimella takaperin melkoista vauhtia ikuisuudelta tuntuneen ajan. Liukumista sai hillittyä vain silloin, kun tasapainoilulta kykeni nojaamaan käsillä enemmän pyörään, jonka jarrut oli tukevasti lukossa.

Lienee ollut melkoinen näky! Osuiko ohikulkijoita ihmettelemään tuota mäenlaskua?

gobbif
25.03.2011, 19.25
Pyöräilykengissä pitäisi olla nastat. Koemielessä laitoin kenkiin 4 fillarin nastaa/kenkä ja vaikutus oli tosi iso. Samalla tuli opittua asentamisen tekniikka, millä nastat kestää kengissä noin 1-2pv :)

Tällaiselle tumpelolle pitäisi vain saada jotain helpommin asennettavaa/ruuvattavaa nastaa tai edellistä menetelmää pitäisi vähän hioa edelleen :(

TuH
25.03.2011, 19.29
Pyöräilykengissä pitäisi olla nastat. Koemielessä laitoin kenkiin 4 fillarin nastaa/kenkä ja vaikutus oli tosi iso. Samalla tuli opittua asentamisen tekniikka, millä nastat kestää kengissä noin 1-2pv :)

Tällaiselle tumpelolle pitäisi vain saada jotain helpommin asennettavaa/ruuvattavaa nastaa tai edellistä menetelmää pitäisi vähän hioa edelleen :(

Jos nastoja kaipaa, niin ei kai mikään estäisi käyttämästä tuollaisia:

http://www.verkkoapteekki.fi/images/devisys.png

pyöräilykenkien kanssa?

thomas_s
25.03.2011, 22.23

Laita väliin vähän liimaa niin varmasti pysyy. Itse kiinnitin ruuveja nastoiksi renkaisiin ja hyvin ovat pysyneet kun apuna oli pisara liimaa per nasta. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=41298

Hääppönen
25.03.2011, 22.25
Tänään talvipyöräilyn teemana pöntön tuuletus ja sielun sirpaleiden kasailu. Lyhyehkö, vk-tyyppinen rypistys. Lenkillä sain uskonnollisen elämyksen kaltaisen kokemuksen; tajusin, että Tankki, sille päälle sattuessaan, on ollut hyvin laupias tänä vuonna meille talvipyöräilijöille (mieleen tuli vanhan biisin sanat :"hän säät ja ilmat säätää..."). Talviajokelejä on riittänyt marraskuun alusta aina tänne maaliskuun loppuun. Tänään täydellinen talviajokeli: -5 astetta, luoteistuulta 6-12 m/s, tuoretta, satanutta lunta ja paikoitellen jopa nietoksiksi pakkaantumia! Onnekseni valitsin päivän pyrähdykselle 29" täpärin, niin voin nauttia jopa nietoksen läpi ajelusta täysin sydämin. Puhumattakaan murhaajaurien kohtaamisesta. Huomenna pidempi siivu...:)

Prinsessa
25.03.2011, 22.34
Hyvä, että noita positiivisiakin kokemuksia vielä löytyy :D

Tuli tässä mieleeni, kun tosissaan nastat vasten sepeliä vedin ne pannut (osa reitistä vielä täysin jäinen, jonka takia nastat alla!), että onko monella vielä nastat alla? Vai onko kevät tullut jo?

Itse en uskalla vielä vaihtaa, koska reitti on sen verran mäkinen (ja pari niistä mäistä on TODELLA haastavassa kunnossa). Toki n.75% reitistä on jo sepelillä (ehkä paikoitellen ajoradan puolella myös ihan sileää), jossa pärjäisi suvikumeilla. Ongelmallista.:seko:

Risto Koivunen
25.03.2011, 22.48
Itse taidan pitää arkipyörässä nastarenksulat alla siihen asti, kunnes noita sepeleitä aletaan tosissaan siivota. Eivätpähän mene tappajasepelit yhtä herkästi läpi kuin kevyemmästä suvikumista. Eikä siinä sepelillä ajaessa ole niistä kesäkiekoista samanlaista iloa kuin paljaalla asfaltilla.

Lenkkipyörään on sen sijaan hankittuna kakkoskiekot, niihin voisi hiljalleen alkaa laittaa kesärenkaita paikoilleen.

Hääppönen
25.03.2011, 23.04
Nastoilla täälläkin mennään. Iso elämys tuli, kun nostin uudessa cc:ssä talvi-marttojen (ensitutustuminen em. renkaisiin tänä kevättalvena) paineet 6 kiloon. Rullaus ihan eri planeetalta, kuin tähän asti hypriitissä alla olevissa Nokian W 240:ssä (max. suositus 4,5 kiloa). Vielä lisänä: talvilenkeillä kelvillä olen monta kertaa miettinyt, että homma muistuttaa etäisesti maastossa ajoa; ajolinjoja pitää koko ajan tsekkailla. Niinpä olen pistänyt perus-liikennesäännöt kelvillä narikkaan ja ajelen vaikka menosuuntaan vasenta reunaa, jos sieltä löytyy sepelitöntä/ajokelpoista väylää... :) Tietysti, jos joku onneton sielu tulee vastaan, siirryn oikeaan reunaan.

Risto Koivunen
25.03.2011, 23.26
Iso elämys tuli, kun nostin uudessa cc:ssä talvi-marttojen (ensitutustuminen em. renkaisiin tänä kevättalvena) paineet 6 kiloon. Rullaus ihan eri planeetalta

Juu, nuo rullaavat kovilla paineilla aika hyvin paljaalla asfaltilla. On tullut pariin kertaan kokeiltua.

LosJormas
25.03.2011, 23.38
että onko monella vielä nastat alla? Vai onko kevät tullut jo?

Tänään ajoin ekaa kertaa reiluun viikkoon hakamäentietä käpylästä ruskeasuonristeykseen. Se mäki joka tulee sinne risteyksen alle tunneliin oli kirkkainta peilijäätä mitä oon koskaan nähnyt, luistelujäät mukaanlukien! :D
Sellasta sulanut-jäätynyt-sulanut-jäätynyt-teräsjäätä, ei yhtään uraa, hiekanjyvää tai mitään muutakaan, ainoastaan ihan kirkasta peilijäätä. Taidan pitää noi mara wintteri viel hetken alla :D:D

Prinsessa
25.03.2011, 23.48
Juu, nuo rullaavat kovilla paineilla aika hyvin paljaalla asfaltilla. On tullut pariin kertaan kokeiltua.

Just meinasin nostaa paineita omista MW35mm:sta kotona, kun tälli tuli. Noh, nyt on aikaa himmata niitä paineita ylös ja kiillottaa fillari seuraavaa ulkoiluttamista varten :cool:

Mä olen Hääppönen tehnyt myös samaa syntiä, mutta mitäpä sitä ei tekisi mukavamman ajon eteen??!?!

LosJormas, täällä Espoo-Vantaa akselilla on kanssa pari todella muikeaa vastaavaa TODELLA peilisileää kohtaa munkin työmatkan varrella. Saa aina aika kieli keskellä suuta mennä niistä. Ja jos ekalla kerralla tilannenopeus yllättävyyden takia (esim. alikulku) on ollut ehkä olosuhteisiin nähden vähän reilu, niin seuraavalla kerralla on kyllä muistanut ;)

Risto Koivunen
25.03.2011, 23.52
Tänään ajoin ekaa kertaa reiluun viikkoon hakamäentietä käpylästä ruskeasuonristeykseen. Se mäki joka tulee sinne risteyksen alle tunneliin oli kirkkainta peilijäätä mitä oon koskaan nähnyt, luistelujäät mukaanlukien! :D

Kuullostaa aika elämykselliseltä. Nuo Hakamäentien KLV:n alikulut ovat kyllä ihan riittävän hasardeja paikkoja muutenkin. :eek:

LosJormas
26.03.2011, 00.30
Ja jos ekalla kerralla tilannenopeus yllättävyyden takia (esim. alikulku) on ollut ehkä olosuhteisiin nähden vähän reilu, niin seuraavalla kerralla on kyllä muistanut ;)

No todellakin :)
Itse ajattelin tehdä vieläkin radikaalimman ratkasun ja kokeilen vaihtoehtoista reittiä stadikan ohi ja sieltä manskun suunnasta lähestyn ruskeasuota :D

mantis
26.03.2011, 00.45
Loppuis jo. Tahtoo päästä kevät laitumille :o

*J*
26.03.2011, 04.54
Olipahan loppuviikosta erikoiset kelit! Torstaina vartin talvimyrskyt (Kuten siellä Kuopiossakin ketjukolarissa), jossa joutu ankarassa tuulessa hetken miettimään mistäs sitä ilmaa oikein hengittelisi sisään.. silmillähän ei luonnollisesti nähny mitään. Sitten auringonpaistetta puolisen tuntia (eikä tuolloinkaan ilman laseja liikkuessa nähnyt mitään; heijasteet alhaalta ja sonikka yläältä) ja taas lumimyräkkä vartiksi. Tämän jälkeen kaikki roiskunut vesi jäätyi 5-10mm mustaksi kerrokseksi fillariin..

Ja eilen perjantai-iltana sitten lähestulkoon täydellistä talvikeliä; -9C sekä navakka pohjoistuuli.. kuitenkin kuukauteen ensimmäinen kerta, kun uskalsi ylämäkeenkin polkaista eikä vaan toivoa ettei keuhkot poksahda. Karvan alta 40km tuli sitten fiilisteltyä.. Hattumainen toi tiukka köhä, ku melkolailla neljä viikkoa kesti kruunautuen viimeisellä viikolla enterorokolla... (jep, lastentauti, perheen pienimmillä oli kaikilla ja sitten faijalle kans..)

Nastarengastarvesaldo näyttäisi edelleen viittä päivää tälle talvelle. Edes tuo torstain jäätyminen ei olisi tarvinnut nastoitusta kuin korkeintaan muutamalla prosentilla KLV:iä. Onhan tuo about tuplaten vuoden takaiseen talveen.. mutta ei aiheuta minkäänlaista tarvetta tulevinakaan vuosina ropinarenkaiden hankkimiseen KLV ajeluun. Kun vielä tuosta sorasta pääsee niinniin.. jo nyt pahimpien lumisohjojen lähdettyä on perusnopeudet nousseet 20-25 haarukkaan siitä 15-18 tai jopa alle tasosta. Aijai.. kohtahan saa vetää jo shortsit jalkaan! (Toiveikkaana ja joitain edellisiä vuosia muistellen)

Hääppönen
26.03.2011, 18.51
On tämä vaan hienoa! Talvipyöräilyä parhaimmillaan (tai pahimmillaan) maaliskuun lopussa. Tänään tuuli oli kinostanut lunta peltoaukean reunalla yhdellä pätkällä useamman sadan metrin matkan. +20 cm. Pakko oli kantaa fillari autoille varatulle tielle, kun ei edes tunkkaamalla päässyt hangessa eteenpäin. Lenkillä nousi ajatus mieleen; kun nykyään harrastetaan kaikkea hieman himmeää toimintaa, pitäisikö meidän innokkaiden talvipyöräilijöiden tehdä diili jonkin hiihtoputken pitäjän kanssa, että päästäisiiin vaikka kerran kuussa fiilistelemään talviajoa kesälläkin... :rolleyes: :)

snowfake
26.03.2011, 18.55
Oho, ehdin kuin ehdinkin vielä ensimmäiselle talvilenkille ennen kevään tuloa. Täysjäykällä 29erilla tärryytteli kyllä aika hyvin käsille ja piti välillä pysähtyä ojentelemaan sormia :)

Risto Koivunen
26.03.2011, 19.37
Lenkillä nousi ajatus mieleen; kun nykyään harrastetaan kaikkea hieman himmeää toimintaa, pitäisikö meidän innokkaiden talvipyöräilijöiden tehdä diili jonkin hiihtoputken pitäjän kanssa, että päästäisiiin vaikka kerran kuussa fiilistelemään talviajoa kesälläkin... :rolleyes: :)

Hiihtoputkissa voi olla ahdasta mahtua mukaan, mutta tuolla Helsingin Ylläs-hallissa taitaisi löytyä tilaa muillekin kuin hiihtäjille. Ovat lisäksi sen verran tiukassa taloudellisessa tilanteessa (kun kaikki ovat tänä talvena hiihtäneet ulkona) että varmaan löytyisi kysyntää kaikille uusille asiakkaille.

Jooseppi
27.03.2011, 00.12
Oho, ehdin kuin ehdinkin vielä ensimmäiselle talvilenkille ennen kevään tuloa. Täysjäykällä 29erilla tärryytteli kyllä aika hyvin käsille ja piti välillä pysähtyä ojentelemaan sormia :)

Kävin tossa omaa maasturiani pari kertaa ulkoiluttamassa. Ihan sivusilmällä katselin joustokeulan toimintaa, ja täytyy myöntää että yllättävän paljon se koko ajan töitä teki. On siinä joustossa hyvätkin puolensa :D

CamoN
27.03.2011, 21.25
Lenkillä sain uskonnollisen elämyksen kaltaisen kokemuksen

Minulla oli tänään vähän samanlaiset tunnelmat. Lähdin etsimään uusia polkuja hienossa puolipilvisessä säässä, lämmöt vähän nollan yläpuolella. Löysin mm. sellaisen hienon loivasti kaartelevan pätkän joka oli vähän normaalia koirankusetuspolkua leveämpi. Hienosti kovettunut ja sopivasti epätasaisuutta.

Sai tikata niin kovaa kuin pääsi, tosin takapakan pikkurattaiden ja polkimien pakkautuminen lumesta hidasti vähän tahtia. Joka tapauksessa vauhtia oli enemmän kuin koskaan aikaisemmin talvisella polulla. Täpäri eli kauniisti alla, ensimmäistä kertaa tunsi kuinka iskarit tekee työtään näennäisesti tasaisissakin paikoissa. Pyörä ohjautui juuri niin kuin olettaa saattoi ja uskalsi leikata puiden runkoja ja lumipenkkoja viistäen. Uskomattoman hienoa touhua.

Tätä on saatava lisää. Harmi ettei ennen torstaita pääse juurikaan ajamaan.

jjyrki
28.03.2011, 08.42
Ohhon, talvipyöräily näkyy saaneen jatkoaikaa Et-Suomessa.
Juur kun ehdin krossarilenkillä eilen tuuletella kesän tulleen.

Ja kun ostelette niitä talvipyöriä niin katsokaa että vaihdevaijerit on viety yläkautta, sillä keskiön alta paljaana viedyt vaijerit keräävät sohjoa ja lopulta jäättyvät kiinni, tämäkin piti oppia kantapään kautta.

JeTi-
28.03.2011, 08.43

Ja kun ostelette niitä talvipyöriä niin katsokaa että vaihdevaijerit on viety yläkautta, sillä keskiön alta paljaana viedyt vaijerit keräävät sohjoa ja lopulta jäättyvät kiinni, tämäkin piti oppia kantapään kautta.
PRKLPRKLPRKLPRKL!!!! itellä sama ongelma.

sakuvaan
28.03.2011, 10.19

Ongelmahan ratkeaa vetämällä täyspitkät kuoret. :)

jjyrki
28.03.2011, 10.28
tuon teen. Huokaus, mieluummin vain ajaisin kuin olisin koko ajan rassaamassa.

Polla
28.03.2011, 10.33

Noniin, nyt sitten selvisi miksi mulla ei oo ollu koko talvena ainuttakaan ongelmaa :D oon kyllä ihmetelly noita "krossareita" joissa ne vaijerit ei mene vaakaputken päällä.

Koettakaanhan kestää.

Kun astuin tänään kadulle niin tuli ihan ääneen sanottua "jaahas, hyvää joulua" kun tuli niin talvinen fiilis.

Virpi
28.03.2011, 10.36
Olipas mukava cykkelöidä työmatka aamulla kun oli uutta puhdasta lunta, ei tarvinnut paljaalla asvaltilla ajella nastarenkaiden ropinaa kuunnellen :D

asb
28.03.2011, 10.37

Pätee myös mekaanisten levyjarrujen vaijereihin. Ratkaisu, jossa mekaaninen levyjarru on takakolmion sisäpuolella (jolloin tarakan kiinnittäminen on mahdollista), ei toimi ikinä talvipyörässä. Jokasään kesäpyörässäkin se on aika huono idea.

izmo
28.03.2011, 10.47

Suihkua oo ikinä vielä tarvittu töihin tullessa:seko: ja mitä hyötyä käydä suihkussa kun haisee tunnin päästä "työpaikalle" jo aika lailla... täällä työpisteessä ei oo mikkään puhtaat olosuhteet vaan ollaan aika käryssä työpäivä:seko: mutta työpäivän jälkeen pakko mennä suihkuun kun haisee kaatopaikalta...:cool:

sehngeer
28.03.2011, 10.48
Käyttöpyörän renkaat mukavan kapeat eivätkä ole nastoja nähneetkään, tiet auringossa sulaneet ja illan ja yön pakkasissa taas uudelleen jäätyneet. Ihanat renkaanurat ja slippaileva takarengas.

Oulun tiet on kyllä 50% silkkaa murhaa tällä hetkellä.

Hyötypolkija
28.03.2011, 12.39
Lienee ollut melkoinen näky! Osuiko ohikulkijoita ihmettelemään tuota mäenlaskua?

Ei ollut ketään suoritusta ihastelemassa. Lasku kun päättyi, tuli tietysti tarkistettua, näkikö kukaan... :D

Tänään oli tosiaan paikoin ihan mahtava ajaa pitkästä aikaa neitseellisessä lumessa. Ainakin kun lunta ei ollut liikaa. Vähän kyllä muutamissa paikoissa aiheutti ohjelmaa, kun yllätti sen lumikerroksen alla oleva pinta. Onneksi tutulla reitillä aika hyvin muistaa, missä oli ainakin viime viikolla alla jotain vaarallisempaa. Ja sen mitä ei muista, ei näe :cool:

Virpi
28.03.2011, 12.55
Komppaan Hyötypolkijaa, että aika hyvin muistaa jäiset kohdat jo viime viikon työmatkoilta, tosin niitä oli tullut viikonlopun aikana lisää kun aurinko oli paistanut.
Mutta olihan myös hauskaa pölläyttää aukeiden kohdalle muodostuneisiin kinosrykelmiin. Varsinkin kun ajelee aivan ajatuksissaan suoraakin suorempaa pyörätietä ja koko ympäristö on aivan valkean lumen peitossa. Sitten yht äkkiä thumb ja törmäilet lukuisiin hidasteisiin joita tuuli on muodostanut reitille. Onneksi pidin kummallakin kädellä stongasta kiinni etten ollut juuri sillä hetkellä vaikka kaivamassa nenää :eek:

Sirkkusofia
28.03.2011, 13.01
Tänään jäi fillari kotiin. Nitkautin alaselän viikonloppuna ja lähtemättäjättämispäätöksen viimeisteli vilkaisu ulos :o

protonis
28.03.2011, 14.03

Työmatkoihin menee pyörällä 40 min (20 min suunta), töissä normipäivä n. 8 h ja kotona onkin jo viimeistään puoli viideltä. Liukuva työaika antaa vielä aika paljon pelivaraa.

Pyörän saa parkkihalliin sisäänkäynnin viereen, pukuhuone ja suihkut heti oven takana yhtä kerrosta alempana, ja samalta käytävältä pääsee hissillä suoraan neljänteen kerrokseen ja keittiön kautta tuoreen kahvin kanssa omaan työhuoneeseen. Ja tämä täältä Espoosta ;)

snowfake
28.03.2011, 14.24
Ei noille jarruvaijereille taida mitään hyvää reittiä olla :) Jos menevät putken yläpuolella, niin ottaa kiinni housuihin kun joutuu astumaan maahan ja jalka uppoaakin paljon syvemmälle lumeen.

Risto Koivunen
28.03.2011, 14.24

Itsekin kerran opittu kantapään kautta. Voi olla ongelma erityisesti niille, jotka säilyttävät pyöräänsä ulkona.

Polla
28.03.2011, 18.29
Ei noille jarruvaijereille taida mitään hyvää reittiä olla :) Jos menevät putken yläpuolella, niin ottaa kiinni housuihin kun joutuu astumaan maahan ja jalka uppoaakin paljon syvemmälle lumeen.

:seko: ei mulla ole vaijerit kertaakaan ottaneet vaatteisiin kiinni? pitää olla aika rispaantunutta vaijeria että vaatteisiin saa takertumaan. :seko:

snowfake
28.03.2011, 21.24
:seko: ei mulla ole vaijerit kertaakaan ottaneet vaatteisiin kiinni? pitää olla aika rispaantunutta vaijeria että vaatteisiin saa takertumaan. :seko:

Juu ei ne vaijerit, vaan ne vaijerin kiinnikkeet

Risto Koivunen
28.03.2011, 21.54
Saa kyllä olla vaijerinkiinnikkeet aika edessä (tai satula todella takana)! Itse en ainakaan edes yrittämällä saa hinkattua housujen haaruksia omien pyörieni vaakaputkessa oleviin vaijerinkiinnikkeisiin - ainakaan niihin lähempänä satulaa oleviin.

Mutta jos haluaa ottaa oikein varman päälle, niin ainahan voi etsiä sellaista pyörää, jossa vaijerit on vedetty rungon sisältä.

Polla
28.03.2011, 22.03
Juu ei ne vaijerit, vaan ne vaijerin kiinnikkeet

woot :D nyt linkkiä peliin että millä konkelilla näin käy? itellä on kahdet kiinnikkeet vaakapurkessa, ihan edessä ja ihan takana.

Prinsessa
28.03.2011, 22.04
Mutta jos haluaa ottaa oikein varman päälle, niin ainahan voi etsiä sellaista pyörää, jossa vaijerit on vedetty rungon sisältä.

Spessulla ois pari kivaa mallia :rolleyes:

*polkee jalkaa, kun ei pääse ajamaan*

snowfake
28.03.2011, 22.16
woot :D nyt linkkiä peliin että millä konkelilla näin käy? itellä on kahdet kiinnikkeet vaakapurkessa, ihan edessä ja ihan takana.

Tuommoiset, tuo keskimmäinen tuntui pari kertaa ottavan housuihin. En kyllä tiedä aiheuttaisiko koskaan mitään vai onko se vain korvien välissä :)

http://dl.dropbox.com/u/3336681/kiinnikkeet.jpg

Risto Koivunen
28.03.2011, 22.20
woot :D nyt linkkiä peliin että millä konkelilla näin käy?

Kompsis, tahtoo kanssa täällä tietää millaiset ihme-kiinnikkeet ovat kyseessä. :seko:

Piti vielä käydä testaamassa saisiko noissa omissa pyörissä hinkattua housuja edes niihin edessä oleviin vaijerinkiinnikkeisiin, ja totesin ettei onnistu - stemmi on kiinni vatsassa/lantiossa ennen kuin housut alkavat olla rispaantumisvaarassa.

Muutenkin jos jalkautumisen seurauksena on yllättävä kohtaaminen vaakaputken kanssa, niin siitä seuraa kyllä usein muutakin ikävää kuin housujen rispaantumista. :eek:

(Edit: jaahas, kuva olikin jo matkalla tätä kirjoittaessa.)

Polla
28.03.2011, 23.33
Voi bianchi minkä oot tehny. mun ridleyssä on vedetty kaikki 3 vaijeria rinnakkain vaakaputken päälle, runko suunniteltu niin krossaamisen kun joku vaan voidaan suunnitella :) vaihteet ei oo kertaakaan talven aikana jäätyneet, jarruista toinen kiukutteli sen jälkeen kun olin antanut pyörälle turhan tarkan pesun ja kosteutta hipsi jonnekkin päin, ongelma ratkesi kuivattelulla ja jatkossa varovaisemmalla läträämisellä.

tässä näkyy miten mulla on noi kiinnikkeet vaakaputken päällä (eri pyörä, mutta muuten identtistä):

http://www.competitivecyclist.com/images/products/ridley/2010/x_fire-zoom1.jpg

OMT
28.03.2011, 23.34
Tänään kotimatkalla katselin sulaa tietä ja mietin, että nyt täytyy viedä maantiepyörä neitsytmatkalle. Pientä testausta Hämeentietä ylös-alas ja onnistuin ajamaan johonkin kaivonkannen reunaan. Kiekot ottivat hittiä jo ensimmäisellä ajokerralla. On tainnut jäädä crossarista liian huoleton ajotyyli päälle.

snowfake
28.03.2011, 23.40
Voi bianchi minkä oot tehny.

Mitäpä kierros jesaria ei korjaisi :)

Polla
28.03.2011, 23.46

hehe, näinpä ;)

Risto Koivunen
28.03.2011, 23.47

Ehkäpä musta eristysnauha sopisi paremmin tuohon rungon sävyyn? Toisaalta jos haluaa varmistaa pehmeän laskeutumisen vaakaputkelle, niin senhän voisi kokonaan päällystää parin sentin vaahtomuovikerroksella, joka sitten päällystettäisiin jessellä (lopputulos voi tosin epäilyttävästi näyttää ns. bofferi-miekalta).

Takaisin aiheeseen: sääennusteen mukaan viikonloppuun asti näyttäisi jatkuvan yöpakkasia, eli yhä on mahdollista nauttia talvipyöräilyn iloista!

Risto Koivunen
29.03.2011, 21.32
Helsingin keskuspuistossa oli tänään vielä aika talvinen meininki, kun kävin parin kilometrin pätkän ajelemassa. Hiekkatiet olivat kovan lumikerroksen peittämät, taivaalta sateli lunta/räntää ja aina välillä läheisillä laduilla viuhahti hiihtäjiä.

Shimaani
29.03.2011, 21.36
Hiihijät ei viuhahda (http://fi.wikipedia.org/wiki/Viuhahtaminen).

Prinsessa
29.03.2011, 23.00
Hiihijät ei viuhahda (http://fi.wikipedia.org/wiki/Viuhahtaminen).

Mut siis hiihijät viuhahtaa ja hiihtäjät ei?! Ei kun miten se nyt meni...:seko:

Risto Koivunen
29.03.2011, 23.32
Eikös tuo ole vähän puristista, että viuhahtamiseksi lasketaan pelkästään juokseminen, eikä esimerkiksi suksien, rullaluistinten tai polkupyörien käyttö ole sallittua?

Urbaanin legendan mukaan keski-Euroopassa olisi useita laskettelukeskuksia, joissa kevään aurinkoisilla keleillä saattaa tavata myös naturisteja viilettämässä mäkeä alas.

Naturisti-talvipyöräily ei sen sijaan taida olla erityisen suosittu laji.

Hääppönen
30.03.2011, 10.22
Eikös tuo ole vähän puristista, että viuhahtamiseksi lasketaan pelkästään juokseminen, eikä esimerkiksi suksien, rullaluistinten tai polkupyörien käyttö ole sallittua?

Urbaanin legendan mukaan keski-Euroopassa olisi useita laskettelukeskuksia, joissa kevään aurinkoisilla keleillä saattaa tavata myös naturisteja viilettämässä mäkeä alas.

Naturisti-talvipyöräily ei sen sijaan taida olla erityisen suosittu laji.
Sunnuntain talvipyöräilylenkillä kohtasin seuraavan näkymän: saavutin juoksulenkillä olevaa naista. Kaukaa katselin, että aika mielenkiintoinen asustus aavistuksen nollan pinnassa olevalle kelille, jota täydensi todella kylmä (jopa 16 m/s) tuuli. Kauempaa näytti siltä, että naisella on shortsit ja hihaton t-paita ja alla punaiset juoksutrikoot. Ohittaessani huomasin, että ei sillä mitään trikoita ollutkaan alla, pelkkä henk. koht. nahkapuku...

kmw
31.03.2011, 21.00
Kohta loppuu talvipyöräily. Mytolookien manausten mukaan yöpakkaset loppuu viikonloppuna. Rospuutto alkaa ja kestää ..... ??

Tänään kympiltä polkaisin Munkkikoskelta etelään ja voi vihne että oli polut vikkelässä kunnossa. Aurinko paistoi täysii ja oli kaikin puolin täydellinen talvilenkki. Huomenna jos aikaisemmin heräisi ja ..... ?

Risto Koivunen
26.05.2011, 14.23
Talvipyöräilykausi näyttäisi vielä jatkuvan paikallisella lumenkaatopaikalla, siellä kun tuota lunta ja hiekkaa vielä riittää. Näyttäisipä lumien alta jopa osittain paljastuneen alumiininen pyöräteline, jossa ei tosin näyttäisi olevan yhtään pyörää kytkettynä.

Prinsessa
26.05.2011, 23.03
Talvipyöräilykausi näyttäisi vielä jatkuvan paikallisella lumenkaatopaikalla, siellä kun tuota lunta ja hiekkaa vielä riittää. Näyttäisipä lumien alta jopa osittain paljastuneen alumiininen pyöräteline, jossa ei tosin näyttäisi olevan yhtään pyörää kytkettynä.

Äkkiä luminäppylät/nastat alle ja eikun rällään :D

Toisaalta se hiekka tekee siihen lumeen sen verran kitkaa, et ehkä cc-renkaatkin menis :cool:

Risto Koivunen
26.05.2011, 23.24
Vähän jyrkän näköisiä olivat kyllä ne mini-alppien rinteet, aika kevyet välitykset saisi varmaan olla alla sinne ylös kiskoessa. Alas meno taitaisi olla vielä hurjempaa, kun tuo lumivuori on vyörynyt viereisen metsän puolelle ja sieltä kinoksesta pilkistää esiin erilaisia puunrunkoja niiden pyörätelineiden yms. esteiden lisäksi.

Jos tässä tulisi kauhea hinkua päästä talvipyöräilemään kesällä, niin ennemmin menisin kaivelemaan jäähallin takaa puhdasta lumikasaa ja virittelisin siitä talviajoradan.

polkadot
21.06.2011, 00.34
Jollain kieroutuneella tavalla olen huomannut kaipaavani talvipyöräilyä. Liukastelua, lumessa kiemurtelua ja spooreissa horjahtelua. Turisteista, hanhista ja tietyökoneista vapaita pyöräteitä. Arvaamattomien kesäpyöräilijöiden aiheuttamien vaaratilanteiden puuttumista.

Onhan se kiva, kun pääsee maantielenkille, eikä pukeutumiseen mene puolta tuntia. Työmatkat tuntuvat vaan talvella jotenkin rauhoittavammilta. No, sitä "herkkua" on taas luvassa monta kuukautta...

Pattaya68
21.07.2011, 10.50
Jollain kieroutuneella tavalla olen huomannut kaipaavani talvipyöräilyä. Liukastelua, lumessa kiemurtelua ja spooreissa horjahtelua. Turisteista, hanhista ja tietyökoneista vapaita pyöräteitä. Arvaamattomien kesäpyöräilijöiden aiheuttamien vaaratilanteiden puuttumista.

Onhan se kiva, kun pääsee maantielenkille, eikä pukeutumiseen mene puolta tuntia. Työmatkat tuntuvat vaan talvella jotenkin rauhoittavammilta. No, sitä "herkkua" on taas luvassa monta kuukautta...

Olen varmaan seonnut, mutta itselle tullut samanlaisia fiiliksiä. Johtuu varmaan siitä, että nyt on ollut jopa "liiankin" lämpimiä ilmoja pyöräilyyn. Olen aina ollut ehdoton kesäihminen ja talvi on ollut hirveää aikaa, mutta pyöräily on auttanut jaksamaan hyvin läpi talven. Jollain tavalla se on kiva pukeutua hyvin ja ajon jälkeinen fiilis on niin erilainen kuin kesällä. Mutta pitää nyt nauttia tästä kesästä.

kolistelija
30.07.2011, 15.25
Viime talvi opetti että hybridi yhdistettynä Nokian W106 47mm renkaisiin oli aika kammottava yhdistelmä. Ajaminen oli karmeaa kaikilla alustoilla paitsi sileällä jäällä. Lumessa ja loskassa ajojälki oli kuin kaunokirjoitusta ja sulalla pinnalla ei rullannut sitten yhtään. Röpelöinen jää hakkasi niin että kädet ja takapuoli oli tunnottomat hyvin nopeasto, ei auttanut vaikka rengaspaineet laski niin alas että sisureiden puolesta pelotti ajaa.

Paksupyörä olisi kiva lumisimpina päivinä mutta muuten se saattaisi jäädä kuriositeettinä nurkkaan lepäämään. Täysjoustomaasturi olisi varmaan hyvä vaihtoehto kunhan alle mahtuisi mahdollisimman leveät renkaat, saattaisi samalla sytyttää maastokipinän kesäksikin. Jäykkäperä taas on takapuolelle kovempi ja painotus saisi olla mukavassa liikkumisessa. Samalla mietin että 29-tuumainen on varmaan paljon parempi pehmeässä mössössä kuin perinteinen, niiden täysjoustotarjonta taas on vähän heikko.

Talvipyöräilyn erityistä "tuomionpäivänfiilistä" odotellessa... :D

Shimaani
30.07.2011, 15.36
...Paksupyörä olisi kiva lumisimpina päivinä mutta muuten se saattaisi jäädä kuriositeettinä nurkkaan lepäämään. ... Eniten mulle on talvisaikanakin käyttöaikaa paksupyörälle tullut sen hankinnan jälkeen, sohjokeleillä se on vallan hupa. Muu kalusto on jäänyt kuriositeetin asemaan.:o

Risto Koivunen
30.07.2011, 15.56
Kävin eilen vilkaisemassa paikallista lumenkaatopaikkaa: vielä on korkeat kinokset, mutta päällä näyttäisi olevan sen verran paksu sorakerros että enää ei taida oikein talvipyöräilytunnelmiin päästä.

Eikä noiden jäähallienkaan takapihoilta kovin isoja nietoksia löydy.

Prinsessa
30.07.2011, 17.53
Olen varmaan seonnut, mutta itselle tullut samanlaisia fiiliksiä. Johtuu varmaan siitä, että nyt on ollut jopa "liiankin" lämpimiä ilmoja pyöräilyyn. Olen aina ollut ehdoton kesäihminen ja talvi on ollut hirveää aikaa, mutta pyöräily on auttanut jaksamaan hyvin läpi talven. Jollain tavalla se on kiva pukeutua hyvin ja ajon jälkeinen fiilis on niin erilainen kuin kesällä. Mutta pitää nyt nauttia tästä kesästä.

Ette te oo pojjaat yhtään sen enempää sekasin kun mäkään :D

Tuomiokeliä odotellessa...tosin ajattelin olla nyt näin toista talvikautta varten paljon ekaa kautta viisaampi ja hommata kunnon ajolasit JA kunnon lumirenkaat. Luikertelua kun ei kenenkään pälli kestä. Niin ja jos internetti työntäis mun nenän eteen jonkun ihanan jättitarjouksen talviajokengistä :rolleyes:

Risto Koivunen
31.07.2011, 01.16
Niin ja jos internetti työntäis mun nenän eteen jonkun ihanan jättitarjouksen talviajokengistä :rolleyes:

Joskus maaliskuussa taisi olla Laken talvikenkiä kohtuullisessa tarjouksessa jossakin paikallisessa kaupassa... vaan tuskinpa noita on kenelläkään enää tallella, ja uusiakaan tuskin tulee myyntiin ennen kuin loppusyksystä.

Onneksi tuli hankittua tuollaiset jo viime talven alussa, eipä tarvitse tänä siitä murehtia. Muun talvivaatetuksen suhteen olisi tietysti hyvä muistaa tarkistaa tilannetta jo ennen marraskuuta...

sakuvaan
31.07.2011, 01.23
Samalla mietin että 29-tuumainen on varmaan paljon parempi pehmeässä mössössä kuin perinteinen, niiden täysjoustotarjonta taas on vähän heikko.

Talvipyöräilyn erityistä "tuomionpäivänfiilistä" odotellessa... :D

Heikkoa? sellaiset pikkunimet kuin Rocky Mountain, Giant, Trek, Specialized tekee kaikki 29er täysjuustoja.

Risto Koivunen
04.10.2011, 17.27
Paikallisella lumenkaatopaikalla on näköjään yhä parin metrin kasa lunta odottamassa innokkaita talvipyöräilijöitä. Sitä oli äskettäin käyty möyrimässä sulamisen nopeuttamiseksi, joten pinnalla on vaihteeksi ihan oikeaa lunta eikä pelkkää hiekkaa. Näky on kyllä lievästi aavemainen syksyisessä tihkusateessa, kun ilman kosteus kylmän lumen lähellä tiivistyy usvalautoiksi.

Mr.Auer
05.10.2011, 12.59
Joskus maaliskuussa taisi olla Laken talvikenkiä kohtuullisessa tarjouksessa jossakin paikallisessa kaupassa... vaan tuskinpa noita on kenelläkään enää tallella, ja uusiakaan tuskin tulee myyntiin ennen kuin loppusyksystä.

Onneksi tuli hankittua tuollaiset jo viime talven alussa, eipä tarvitse tänä siitä murehtia. Muun talvivaatetuksen suhteen olisi tietysti hyvä muistaa tarkistaa tilannetta jo ennen marraskuuta...

Joo ei taida olla stadissa missään viimevuotisia Lakeja...
Ne on sen verran kalliit popot et ei niitä kukaan huvikseen pidä kesällä hyllyssä.
(Hyvä ostos olivat kyllä, ei tarttenu palella enää!)

Scorpion Store imho toi niitä maahan, niiden verkkokauppa on näköjään tällä hetkellä suljettu tilapäisesti?
http://www.scorpionstore.net/

Ja Schwalben 29" Ice Spiker Prota oli jo myynnissä Saksan kaupoissa.... Kovasti kuumottelis nuo 29 sinkulaan talveksi. Suomesta ei varmaan vielä saa noitakaan?

VPR
05.10.2011, 13.27
Scorpion Store tuo Lakeja edelleen, heihin saa yhteyden sähköpostilla info@scorpionbikes.com

Halloo halloo
05.10.2011, 14.08
Missä vaiheessa nastat alle? Ensimmäisten musta jää-uutisointien jälkeen?

IncBuff
05.10.2011, 14.22
Nastat menee alle ensi viikonloppuna, autoon, pyörään ei mahdu joten talvella ajetaan autolla.

VPR
05.10.2011, 14.48
Scorpion Store tuo Lakeja edelleen, heihin saa yhteyden sähköpostilla info@scorpionbikes.com
Kysyin tänään kenkien tilannetta uudestaan ja he vastasivat näin:

Meillä on Laken kanssa neuvottelut käynnissä, he vaatisivat meiltä lähes 50 000 €:n tilausta ensi kaudelle jotta saisimme jatkaa maahantuojana ja tuohon tilausmäärään emme pysty. Voi siis olla että joudumme lopettamaan Laken maahantuonnin. Suosittelen että katsoisit tilausta jostain ulkomaisesta verkkokaupasta koska todennäköistä on ettemme saa kenkiä suomeen :(

Risto Koivunen
05.10.2011, 15.04
Ikävä juttu jos ei saada Laken popoja täksi talveksi kauppoihin. Onneksi ostin omani jo viime talveksi, täytynee muistaa ruuvailla niihin klossit ajoissa takaisin, niin ovat ajovalmiina sitten kun tarvitaan.

Nastarenkaita ei täällä etelässä taida ihan heti tarvita, mutta olisihan ne hyvä olla valmiina hollilla odottamassa sitä päivää jolloin niille löytyy käyttöä. Cyclocrossaristani ajattelin siirtää alkuperäiset kiekot puhtaasti talvikäyttöön, jolloin niissä voisi pitää nastarenkuloita ympäri vuoden (Marathon Winterien tappeleminen vanteelle ja pois kahdesti vuodessa on aavistuksen työlästä).

Vääräjalka
06.10.2011, 09.52
Missä vaiheessa nastat alle? Ensimmäisten musta jää-uutisointien jälkeen?

Ensimmäisten nastattomuudesta johtuvien lippojen jälkeen? Tosin viime vuonna sain laitettua ennen lippoja.

Smo
06.10.2011, 10.16
Sliksit pitää ihan hyvin jäällä.

VPR
06.10.2011, 12.48
Tilasin uudet talvipökät ja -kengät, sitten ollaankin säästölinjalla talvi että on keväällä varaa uuteen fillariin. :D

mjpk
06.10.2011, 21.41
Ensimmäisten nastattomuudesta johtuvien lippojen jälkeen? Tosin viime vuonna sain laitettua ennen lippoja.

Viime vuonna menin tuolla taktiikalla, ja mahdollinen oppi unohtuu viimeistään siihen mennessä kun mustaa jäätä on tarjolla. Eli jatkanen samaan malliin.

Halloo halloo
06.10.2011, 21.52
Eli nollakelejä odotellessa mennään vallitsevalla kattauksella. Ei siis hätää. Ok.

J_K
06.10.2011, 22.08
Saa nähdä mitä talvipyöräilystä tulee, mutta housut on jo talvea varten tilattu. Vielä on hankitalistalla ainakin takki ja kengät.
Miten noissa Laken kengissä menee koot esim. Sidiin verrattuna, nyt on Sidin koon 44 maastokengät käytössä?

VPR
06.10.2011, 22.24
Miten noissa Laken kengissä menee koot esim. Sidiin verrattuna, nyt on Sidin koon 44 maastokengät käytössä?
Mulla on Sidin maantiekengät ja kaikki normikengät kokoa 45 ja otin Laket kokoa 47 jotta saan tarpeeksi sukkia väliin. Sovitin kenkiä viime syksynä, mutta sovitusparini oli myyty jo aiemmin ja odotti noutoa.

Johan Moraal
06.10.2011, 22.44
Villasukat kenkien PÄÄLLE niin normikengillä pärjää

rhubarb
06.10.2011, 22.58

Kiva että sinä pärjäät.

Risto Koivunen
06.10.2011, 23.08
Mulla on Sidin maantiekengät ja kaikki normikengät kokoa 45 ja otin Laket kokoa 47 jotta saan tarpeeksi sukkia väliin.

Itsekin ostin nuo Laket vähän ylisuurina, jotta mahtuu tarvittaessa villasukka mukavasti väliin. Tosin viime talvena ei vielä tullut tarvetta laittaa kengän sisään yhtään lisäsukkaa, saapa nähdä jos sitten tänä talvena. Mutta eivät nuo yhdelläkään sukalla liian väljästi hölskyneet.

Itselläni siis normikengät koko 43, pyöräilykengät (Exustar) kokoa 44 ja nuo väljät talvikengät (Lake) kokoa 45.

pethe
07.10.2011, 09.13
Äsken tuli Katriinantien klv:llä traktori bögöballin kanssa vastaan.. ei sieltä vielä hiekkaa lentänyt, ilmeisesti kuivaharjottelua. Sieltä se talvi tulee..

ProSLCX
07.10.2011, 10.50
Kuvia kiitos.

Risto Koivunen
07.10.2011, 10.57
Äsken tuli Katriinantien klv:llä traktori bögöballin kanssa vastaan.. ei sieltä vielä hiekkaa lentänyt, ilmeisesti kuivaharjottelua. Sieltä se talvi tulee..

Osa siitä Katriinantien KLV:stä on kyllä ollut ihan hyvin hiekoitettuna koko kesän...

Risto Koivunen
07.10.2011, 19.39
Päätin jo varautua hieman talven tuloon, ja ruuvailin talvikenkiin klossit hollilleen ja CC:n kakkoskiekoille nastarenkaat paikoilleen. Arkipyörän kakkosrenkaille pitäisi vielä vaihtaa nastarinkulat.

latuman
08.10.2011, 16.11
Minua pelottaa tuo talvi. Mulla on joku outo pakko aina puskea hikeen ja hengästymiseen asti pyörällä, vaikka ei olis mikään kiire. Jotenkin se "muiden vauhtia meneminen" on niin kamala mörkö että on pakko tappaa ittensä kuntoilulla. Mites sitten kun tulee talvi? Tuohon tahtiin kun puuskutan niin joudun sairaalaan! Joku keuhkopaleltuma tai vastaava halvaus iskee välittömästi!

Vielä kun on riski että parin kilsan työmatka kasvaa lähemmäs kymmentä, niin joku aamu en pääse enää perille! Onko kellään samoja tuntemuksia? Onko häpee olla hidas (vaikka itsensä kanssahan sitä aina kilpailee)? :(

Vai oonko vaan outo?

gobbif
08.10.2011, 18.36
Talvella tuntee aluksi itsensä tosi hitaasti, kun ei liikutakaan enää kesänopeuksilla. Siihen kyllä tottuu ennen pitkää.

Jos keukojen paleltuminen pelottaa, niin käyttöön joku hengitysilman lämmitin? Tekee hengästyneenä urheilusta paljon mukavampaa sitten kun on reilummat pakkaset.

MRa
08.10.2011, 19.29
Minua pelottaa tuo talvi. Mulla on joku outo pakko aina puskea hikeen ja hengästymiseen asti pyörällä, vaikka ei olis mikään kiire. Jotenkin se "muiden vauhtia meneminen" on niin kamala mörkö että on pakko tappaa ittensä kuntoilulla. Mites sitten kun tulee talvi? Tuohon tahtiin kun puuskutan niin joudun sairaalaan! Joku keuhkopaleltuma tai vastaava halvaus iskee välittömästi!

Vielä kun on riski että parin kilsan työmatka kasvaa lähemmäs kymmentä, niin joku aamu en pääse enää perille! Onko kellään samoja tuntemuksia? Onko häpee olla hidas (vaikka itsensä kanssahan sitä aina kilpailee)? :(

Vai oonko vaan outo?

Jos et jo omista sykemittaria niin hommaa sellainen. Sitten laitat sykealueen itsellesi sopivaksi ja ajelet sellaista vauhtia, ettei sykkeet karkaa liian korkeiksi. Tuolla tavoin kun ajelee, ei tuu huomioitua muitten nopeuksia vaan ajaa omaa vauhtia. Vähän sama kuin auton vakkarinopeudensäätimen kanssa... eli ei tule lähdettyä niin helposti muitten "mukaan".

LJL
08.10.2011, 19.30
Mites sitten kun tulee talvi? Tuohon tahtiin kun puuskutan niin joudun sairaalaan! Joku keuhkopaleltuma tai vastaava halvaus iskee välittömästi!

Eläpä hättäile.

Kylmällä pyöräilyilmalla (kylmempi kuin -20°C) sisään menevä kylmä ilma ei ole se issue ollenkaan, ainakaan minulla, vaan ulostuleva kostea hengitysilma, joka jäätää tehokkaasti naaman. Sitä näyttää parin tunnin pyörälenkin jälkeen siltä kun olisi mies (ja pyörä) olleet pidempäänkin pakastimessa, sen verran paksussa kuurassa sitä on. Ei se oikein kylmällä ajaminen hengittelystä jää kiinni, vaan enempi varmaan ääreisverenkiertoilmiöistä, eli naaman, näppien ja varpaiden jäätymisestä. Kylmällä täällä Rovaniemellä usein jarrutellaan alamäissä, jotta viima ei kasvaisi liian suureksi.

Säätiedotuksen mukaan täällä voi huomenna alkaa talviajokausi, jos asiaa mitataan ensilumen tulolla.

-Lauri

rhubarb
08.10.2011, 20.18
Kohtuullisella prosentilla ihmisistä kylmä sisäänhengitysilma rasittaa kovastikin keuhkoja ja -putkia. Hengitysilmanlämmittimiä on saatavilla mutta tietty voi ihan vain olla ajamattakin jos menee liian kylmäksi.

fiber
09.10.2011, 00.58
Kiva että sinä pärjäät.
Kyllähän sillä tosiaan aika hyvin pärjää, jos sukka pysyy kuivana. Mieluummin kuitenkin nykyaikaisilla varusteilla.

Johan Moraal
09.10.2011, 10.01
Niin siitä talvisukkapolitiikasta vielä. Jos laitat villasukan ajokengän päälle (pieni reikä klossille) ja sen päälle neopreeni tm suojat, niin voi olla että pärjää. Pakkasilla. Villa kun ei paljon lämmitä jos pääsee kastumaan, olipa sateesta tai jalkahiesta johtuva.

Iglumies
09.10.2011, 10.18
... Villa kun ei paljon lämmitä jos pääsee kastumaan, olipa sateesta tai jalkahiesta johtuva.
Eikös tuo kosteanakin lämmin ole juuri villan parhaita ominaisuuksia???

Johan Moraal
09.10.2011, 10.27
Eikös tuo kosteanakin lämmin ole juuri villan parhaita ominaisuuksia???
Nyt menee vaikeaksi. Minusta kyllä märkä villasukka on aika veemäinen jalassa:seko:

TunkkiPuolikas
09.10.2011, 10.44
Nyt menee vaikeaksi. Minusta kyllä märkä villasukka on aika veemäinen jalassa:seko:

Mun mielestä villasukka on paras mahdollinen esimerkiksi eilen TDP;ssä. Kesällä tiestysti PeNon ajosukka :D

Johan Moraal
09.10.2011, 11.00
Kesällä tiestysti PeNon ajosukka :D

Ha ha joo tosiaan, on sitä lähetystyötä joskus tullut harrastettua ja jaettu sukkeja länsipuolen vähäosaisille :D

rjrm
09.10.2011, 11.10
Villa kun ei paljon lämmitä jos pääsee kastumaan, olipa sateesta tai jalkahiesta johtuva.

Väite, joka on täyttä tuubaa. Tänä syksynä olen kastunut lukemattomia kertoja 16km työmatkallani. Päälläni on villainen "jersey" ja vettä läpäisevä takki. Eipä ole paleltanut. Muovisella pyöräilypaidalla palelee varmasti samoissa olosuhteissa.

RM

Johan Moraal
09.10.2011, 11.23
Okee. Tämä syksy on muistaakseni aika lämpimänoloinen ja 16 km matkalla nyt ei ehkä ehdi paleltua vaikka ilman vaatteitakaan

:o

gobbif
09.10.2011, 23.39
Jos kosteus käy naamaan, niin naaman voi suojata. Mulla on naamaa suojannut päälikerroksena balaklava, jossa aukko hengittämiseen ja silmille. Jäähuurre kertyy tuon päälle eikä poskille. Alempana kerroksena balaklavan alla mulla on parta. Samaan pääsisi kai kahdella myssyllä päällekäin poskia suojaamassa. Alkutalvesta on aina parta jäässä ja sitten kovemmille keleille tulee nuo myssyt päälle.

rhubarb
09.10.2011, 23.51
Balaklava ja kerros baklavaa eristeeksi.

Halloo halloo
10.10.2011, 00.04
Mitä ainetta suositte Balaklavoissa? Silkkiä? Villaa?

Greycap
10.10.2011, 00.14
http://rtl.1g.fi/randomstuff/talvinaamio.jpg

Silkkihuppu, akryylivillasekoitekauluri, akryylipipo jossa fleecevuori, ja styroksikuuppa päässä. Tälle talvelle vielä lasit peittämään silmien alueen eikä varmasti naamaa palele kun viime talvena noilla pärjäsi jo -30 asteessa. Silmäripset oli toisinaan jäässä.