Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Talvipyöräily

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 [31] 32 33 34 35

kuovipolku
11.02.2019, 14.07
Et ole, padre dynamiitti, ollut pelkoinesi varmaankaan ainoa! Vuosien kokemuksella saattoi olla aika varma että tällaisessa tilanteessa missä miehet ja kalusto ovat paiskineet jo pitkään töitä, lumen välisäilytyspaikat ovat täynnä jne, ei mitenkään pystytä putsaamaan pyöräteitä sellaiseen kunton mihin ne pitäisi saada ennen kuin taas pakasta ja sohjo ja lammikot jäätyvät jne.

Sepellä tultaneen taas surutta ja huolella levittämään, mutta eihän se talvipyöräilijän kannalta ole mikään ratkaisu juuri ainoaankaan nyt syntyneeseen ja syntyvään ongelmaan...

Ari H
11.02.2019, 14.20
^ Rohkenen olla eri mieltä. Jos ja kun ajoradat ovat nuoltuja (näin ainakin Vuosaaresa) niin miksi kevyeliikenteen väylijä ei saada edes siedettävään kuntoon?

tempokisu
11.02.2019, 14.34
Jos ja kun ajoradat ovat nuoltuja (näin ainakin Vuosaaresa) niin miksi kevyeliikenteen väylijä ei saada edes siedettävään kuntoon?

Kävin ajelemassa KVVY:n kautta ( katsoon missä kunnossa kuvauslumikasa on, huonossa....) niin oli aika kammottavassa kunnossa pienempi sivutie. Ja pyörätiet ihan kammottavassa kunnossa myös.
Onneksi vasta torstaina tarvis työmatkaa yrittää....

Barracuda
11.02.2019, 15.20
Kyllähän tuo työmatka meni vesisateessa ihan kohtalaisesti. Siis nastoitetulla läskillä. Vettä oli tosin niin paljon, että piti varoa kastelemasta jalankulkijoita.

Nyt on käynyt se mitä olen pelännyt: hyvin auratut väylät ovat nyt kovapohjaisia, toki liukkaita. Mutta ne huonosti auratut alkavat nyt sitten pettää niin pyöräilijän kuin jalankulkijan alla. Jos ennusmerkit pitävät paikkansa, niin huomenna voipi olla liukasta etelässä plus yhdistettynä polanteisiin, jotka ovat syntyneet viime päivien aikana.

Tänään oli ajetun reilun kympin aikana kunnossapitorintamalla hiljaista eli kuollutta. Nyt olisi ollut oiva aika sipaista kevleiltä pehmennyt lumikerros pois. Kun sitä ei tehdä se jäätyy ja kustannukset tuntuvat sitten toisella momentilla. Varmaan pitävät nyt ylityövapaita tuolla Starassa viime viikon ruuhkan jälkeen. Ainakin voisi nyt lopettaa ne pyöräilykaupunkihöpinät kun sää vie strategiat mennen tullen.

kuovipolku
11.02.2019, 15.42
^ Rohkenen olla eri mieltä. Jos ja kun ajoradat ovat nuoltuja (näin ainakin Vuosaaresa) niin miksi kevyeliikenteen väylijä ei saada edes siedettävään kuntoon?

Kyse ei tietenkään ole siitä pitäisikö ne voida olemassa olevilla resursseilla, käytettävissä olevalla budjetilla (ja sen ylitysvaralla) ja lumenkuljetus- ja -vastaanottokapasiteetin puitteissa olla mahdollista saada siedettävään kuntoon - vaan yksinomaan siitä että elävä elämä on meille opettanut että mainittujen tekijöiden vaikuttaessa on satavarmaa ettei niidä saada siedettävään kuntoon.

Isä nitro
11.02.2019, 15.49
Kyse ei tietenkään ole siitä pitäisikö ne voida olemassa olevilla resursseilla, käytettävissä olevalla budjetilla (ja sen ylitysvaralla) ja lumenkuljetus- ja -vastaanottokapasiteetin puitteissa olla mahdollista saada siedettävään kuntoon - vaan yksinomaan siitä että elävä elämä on meille opettanut että mainittujen tekijöiden vaikuttaessa on satavarmaa ettei niidä saada siedettävään kuntoon.

Kaikilla meiltä loppuvat (inhimilliset) voimavaramme, ja siksi minä(kin) olen hieman skeptinen että mitään läpimurtoa tapahtuisi lähipäivinä. Auraajat ovat varmasti levähdystaukonsa ansainneet.

Jos nyt tuntuu kuitenkin siltä, että meno muuttuu aivan mahdottomaksi, niin laittakaa ainakin stadilaiset tänne palautetta:

https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/osallistu-ja-vaikuta/palaute/anna-palautetta

Ovat aina vastanneet ja jotenkin on tullut sellainen tunne, että palautteella olisi ollut vaikutusta. Täällähän ei saa tietysti muuta kuin vertaispalautetta. Sekin on paljon, mutta sillä ei väyliä saa puhtaaksi.

tempokisu
11.02.2019, 16.17
Kaikilla meiltä loppuvat (inhimilliset) voimavaramme.

Kiitos myötätunnosta .....joskus ne voimat nimittäin loppuvat.

Ari H
11.02.2019, 17.00
^^ Juu, annoin tuonne palautetta.

izmo
11.02.2019, 21.37
Kävin ajelemassa KVVY:n kautta ( katsoon missä kunnossa kuvauslumikasa on, huonossa....) niin oli aika kammottavassa kunnossa pienempi sivutie. Ja pyörätiet ihan kammottavassa kunnossa myös.
Onneksi vasta torstaina tarvis työmatkaa yrittää....

Kävin Kolmenkulmassa... viisi pyöräilijää bongattu Naistenmatkalla ja neljä talutti :eek:

oppes
11.02.2019, 22.03
Antauduin ja tilasin läskiin nastarenkaat. Seuraava vaihe on varmaan tilata sähköläski tai muu invamopo...

pöökke
11.02.2019, 22.12
Kyllä se niin on, että Helsingin tavoite nostaa pyöräilyn osuutta tehdyistä matkoista
keskittyy pääasiassa sulan maan aikaan. Se, että pidetään pari baanaa paraatikunnossa läpi talven
on sama kuin Helsinki päättäisi pitää vain Mannerheimintien ja Helsinginkadun huippukunnossa
moottoroidulle liikenteelle. Talvipyöräily on ja pysyy marginaalissa niin kauan kun kunnossapitoon
ei olla valmiita panostamaan tämän enempää.

Isä nitro
11.02.2019, 22.16
Näin se taitaa olla. Lisäksi alkaa näyttää siltä, että noista muutamasta paraatipätkästä tulee enempi vit...vinoilua, että katsokaa nyt niitä: väylät on auki, mutta ei ketään ajamassa.

Sent from my iPad using Tapatalk

Mika_koo
12.02.2019, 09.01
Muistakaa että pyöräilijöitä on sen niemenkärjen ulkopuolellakin. Itse odottelen sitä torstain föhn-tuulta, se varmaan korjaa aurauskaluston puutteellisen määrän.

Isä nitro
12.02.2019, 10.23
Muistakaa että pyöräilijöitä on sen niemenkärjen ulkopuolellakin. Itse odottelen sitä torstain föhn-tuulta, se varmaan korjaa aurauskaluston puutteellisen määrän.

Ensimmäiset merkit keväästä/kesästä nähty muuallakin kuin meteorologiassa: aamulla ajoin ohi erään pyöräilijän, joka oli lähtenyt liikkeelle sortseissa. Stadissa lämpötila n. -2 ja pohjoistuulta...

LJL
12.02.2019, 10.41
Tänään veivasin ekaa kertaa taudin jälkeen töihin Kivenlahdesta Vallilaan ja oli ihan ajettavaa mutta hidasta, keskari 17,7 krossarilla. Ei ollenkaan herättänyt mitään sysi-alkuisia tuntemuksia kuten pari viikkoa takaperin :)

EvilOne
12.02.2019, 10.51
Ensimmäiset merkit keväästä/kesästä nähty muuallakin kuin meteorologiassa: aamulla ajoin ohi erään pyöräilijän, joka oli lähtenyt liikkeelle sortseissa. Stadissa lämpötila n. -2 ja pohjoistuulta...

:D

Eilinen kikkailu Nishiki Bigfootilla vaihtui tänään läskin kanssa ropisteluun, ei paljon tarvinnut kelloa soittaa jalankulkijoille.

Fuuga
12.02.2019, 11.11
Tänään oli mielenkiintoinen keli tulla töihin. Mietitytti eilen illalla miten taittuu matka ilman nastoja vaan illalla ja alkuyöstä satanut lumi oli kovettunut pieneksi marenkikerrokseksi jäiden pinnalle ja pito oli mitä loistavin. Vähän hitaampaahan tuo oli rikkoa marenki varsinkin kun piti avustaa työntämällä eskarilaista se pari kilometria , mutta sitä ei lasketa. Paikoitellen oli uima-altaita ja vanteiden jäädyttyä ei canteista ollut enää mihinkään. Saapi nähdä millaista on iltapäivällä.

stenu
12.02.2019, 11.55
Olipa kiva, sellainen "tavallinen" talvikeli pitkästä aikaa. Nautinto suorastaan oli tykitellä Gravdaleilla rantaradan vartta ja Kepua duuniin. Keskustakin oli pitkästä aikaa melkein kelvollisessa kuosissa. Ihanaa talvipyöräilyä :)

LJL
12.02.2019, 13.28
Olipa kiva, sellainen "tavallinen" talvikeli pitkästä aikaa. Nautinto suorastaan oli tykitellä Gravdaleilla rantaradan vartta ja Kepua duuniin. Keskustakin oli pitkästä aikaa melkein kelvollisessa kuosissa. Ihanaa talvipyöräilyä :)

Millä paineilla painelit menemään? Itse arvoin Graavilohilaaksoihin 30psi taakse ja 25 eteen eli jotain 2bar +/-, ja oli aikas passeli.

JackOja
12.02.2019, 13.31
^muistakaa sitten paineidenne vertailussa, että toisella teistä on sisurit ja toisella ei :)

F. Kotlerburg
12.02.2019, 13.36
23mm maantiekumilla 5bar paineilla. Leikkaa parhaiten.

LJL
12.02.2019, 14.09
^muistakaa sitten paineidenne vertailussa, että toisella teistä on sisurit ja toisella ei :)

Vi ihåg-kommer

stenu
12.02.2019, 14.45
Millä paineilla painelit menemään? Itse arvoin Graavilohilaaksoihin 30psi taakse ja 25 eteen eli jotain 2bar +/-, ja oli aikas passeli.

En oo pumpannu pariin viikkoon, niin ne ihan tiedä. Etunen oli sen verran löysä, että pitää varmaan vähän laittaa lisää ennenkuin lähtee kotiin päin. Mutta 2 barish veikkaisin. Ja 1-vaihderuoskalla liikenteessä tänään eli sisureiden lisäksi vielä ihan ajokelvottoman kapeet vanteetkin :) (vanha Open Pro, leveämmillä kiekoilla on kisakrossikumit vielä syksyn jäljiltä)

LJL
12.02.2019, 14.55
^ Jeps, marengissa kaksi oli oikein hyvä.

Iglumies
12.02.2019, 15.14
Pimara oli laittanut parasta osaamistaan peliin täällä itätampereella ja muutaman päivän työkoneella koskemattomaan kelviin jäätyi kymmensenttiseen sohjoon eilen kaivetut kiemurat ja jalanjälljet.
Nastakumisella läskillä tuon kolmenkilsan pätkän vielä pääsi, mutta ne muutamat kapeampirenkaiset vaikutti olevan vähän vaikeuksissa.

Maurizio09
12.02.2019, 18.48
Kysytäämpä tässä topicissa kun koskee kuitenki talvipyöräilyä niin ei tarvi uutta tehä.

Te jotka ajatte talvella työmatkaa ja lenkkejä Cyclocrossarilla, niin käytättekö nastoja vai vähän karkeampikuvioisempia renkaita? Koeajoin nimittäin tänään liikkeessä Merida 500 Cc:ia, joka tuntui kun olisi mulle tehty, ja maxxisin renkaat piti aika mallikaasti testilenkin aikana. Ekaksi pyöräksi halvalla ostamani Hybridi tuntuu kyllä ihan rimpulalta nyt :D Meridasta tulisi myös mukava alennus.

Lötjönen
12.02.2019, 19.11
Yhden talven ajoin schwalben winter 30mm nastoilla ja hyvin halkoi lunta ja piti ihan peilijäälläkin, kun vain rennosti ajoi eikä jännittänyt. Halvat ja toimivat. Minusta kuivallakaan ei kummoista kitkaa ollut, 5-6 paineilla pääsi ihan hyvää vauhtia. Tänä talvena ei ole kuin nappularenkaita ja ei olisi pakottavaa tarvetta nastoille ollutkaan, tänäänkään tuossa rapsakassa kelissä. Kapeat nastat menee kelissä kuin kelissä, ei raha hukkaan mene. Ei ne pakolliset kuitenkaan ole.

Voisin lisätä vielä että, oman kokemuksen mukaan jo 35mm nastarengas lisää kitkaa huomattavasti. Johtunee löysemmästä rakenteesta. Tietysti renkaan käyttäytyminen on pyörän mallista kiinni. Omassa käytössäni paras rengas kesällä cyclossa on ollut 30mm leveä schwalben marathon racer joka menee romu picnicissäni talvellakin, mutten varmasti pysyisi niillä cyclolla pystyssä. Liekö se painopiste-erosta johtuvaa.

Moska
12.02.2019, 21.14
Kysytäämpä tässä topicissa kun koskee kuitenki talvipyöräilyä niin ei tarvi uutta tehä.

Te jotka ajatte talvella työmatkaa ja lenkkejä Cyclocrossarilla, niin käytättekö nastoja vai vähän karkeampikuvioisempia renkaita? Koeajoin nimittäin tänään liikkeessä Merida 500 Cc:ia, joka tuntui kun olisi mulle tehty, ja maxxisin renkaat piti aika mallikaasti testilenkin aikana. Ekaksi pyöräksi halvalla ostamani Hybridi tuntuu kyllä ihan rimpulalta nyt :D Meridasta tulisi myös mukava alennus.Mulla on cx600 alla ja nastat. Tälle talvelle olisi toistaiseksi pärjännyt ilmankin, mutta varsinkin märällä jäällä nastat on kyllä tarpeen.

Tassu
12.02.2019, 21.39
Fixi voidaan luokitella cyclocross-pyöräksi.
35 mm marawinttereillä olen ajanut jo ties kuinka monta talvea (pois lukien viime talvi, kun ajoin vain maastureilla). Se on ihan kelpo rengas perustalvikeleihin (lue:sellaiseen hyvään keliin). Jäätynyt sohjo ja urat on mielestäni pahimmat olot noille renkaille. Kelit vaihtelee ja sen takia nastat. Toisessa maasturissa on vain nappulat ja sillä ajellaan sit kunnon lulmikeleillä.

Tänään kävin lauantain jälkeen ajamassa (just noilla em. renkuloilla). Voi pyhä sylvi mitä sieltä löyty. Seuraavaksi mennään epsoon ja hesalan palautekanaville...

Isä nitro
12.02.2019, 21.55
Kyllä tämä talvi koettelee. Tänään olin ISPeilläkin joutua hankaluuksiin edellä mainituissa olosuhteissa. Kaikki mahdollinen snowhow on ollut käytössä toista kuukautta. Silti on välillä tehnyt mieli iskeä hanskat tiskiin. Ilman tätä vertaistukea en varmaan olisi jaksanut. Tattis siitä vaan kaikille.

Eilen oli eka päivä pitkään aikaan kun huomasin ajavani muuten kuin suorittamisperiaatteella. Tänäänkin oli kaunista, mutta tosiaan haastavaa alustaa tarjolla. Nyt kun luvataan lämpenevää, toivoisin väylien avautuvan että uskaltaisin/haluaisin ajella käyräsarvisella.

Fuuga
12.02.2019, 22.34

Te jotka ajatte talvella työmatkaa ja lenkkejä Cyclocrossarilla, niin käytättekö nastoja vai vähän karkeampikuvioisempia renkaita? Koeajoin nimittäin tänään liikkeessä Merida 500 Cc:ia, joka tuntui kun olisi mulle tehty, ja maxxisin renkaat piti aika mallikaasti testilenkin aikana. Ekaksi pyöräksi halvalla ostamani Hybridi tuntuu kyllä ihan rimpulalta nyt :D Meridasta tulisi myös mukava alennus.Edessä scwalben joku nappula 30-622 ja takana grifon challenge 32-622. Ei nastoja. Paikoitellen on hyvä katsoa, ettei kanttaa kovasti pimeään kulmaan jottei jää yllätä. Muuten saa ajaa aika huoletta.

Tänään oli kotimatkallakin uima-altaita. Yhteen ajoin väärää sivua ja vauhdin loppuessa jalka astui lumikasaan, joka petti ja jalka upposi kasan alla olevaan puoli metriä syvään lammikkoon. Konttasin kasaa pitkin takaisin ja menin toista puolta. Heitin samalla hyvästit jarruille.

Ei kurjuutta kummempaa

Fuuga
12.02.2019, 22.41
Eipä noi mun uima-altaat ole mitään tähän verrattavissa https://yle.fi/uutiset/3-10643722

Ei kurjuutta kummempaa

Maurizio09
13.02.2019, 07.54
Kiitos hyvistä vastauksista. Näyttäisi siltä että kaupat Meridasta tuli:cool: Väliin menevässä Hybridissäni on käytännössä iskemättömät Contikan nastat, jotka kuulemma käy Meridan vanteille hyvin. Omalla alueellani (Eteläinen Lappi) talvi kestää kuitenkin vielä reilut pari kuukautta niin hyvähän se on vetää 11km työmatkaa (suuntaansa) turvallisesti. Ei tällä foorumilla paskaa puhuttu että kyllä se cc on hyvä talvipyörä, ihan eri maata kuin halpis hybridini!

TERU
13.02.2019, 08.54
Onnittelut hyvästä vaihtokaupasta, hymy huulessa sitä ajaakin, kun hyvän ajopelin löytää.

Kun tässä on lukenut noita etelän tämän talvisia ajoja, niin voi iloisena todeta täällä pohjoisempana monestikin olevan jaksoja, kun tiet ovat loistokuntoisia talvisia lumipintaisa ihanteellisia ajettavaksi, vain harvemmin päiviä jolloin lunta tulee niin ettei millään hoidolla pysy ajettavana. Nyt on ollut luminen talvi suomineitokaisen helmoissa.

Nastat on kaikesta huolimatta tarpeen, vähintään etukiekossa, etukiekko nastarenkain on käytössä kahden pyörän välillä, toisessa nastat takanakin toisesta jo puuttuvat, silti kiintiöksi tullut harmiton tupraus/talvi, on jo tämäkin kiintiö tälle talvelle täysi.

LJL
13.02.2019, 10.04
Muuten kiva työmatka mutta saaplarin liukasta oli, en onneksi lentänyt.

JackOja
13.02.2019, 10.18
Eilen oli kyllä ihana perinteinen talvipyöräilykeli (pks). Jotenkin pelkäsi, ettei sellaista enää tulekaan.

LJL
13.02.2019, 10.59
Eilen oli kyllä ihana perinteinen talvipyöräilykeli (pks). Jotenkin pelkäsi, ettei sellaista enää tulekaan.

Voi olla wc:stä olevaa jonkun aikaa jos kovasti lämpenee. Toivottavasti ainakin Talvi-TdT:ssä olisi 23.2. ok sää niin saisi vielä yhden piiiiitkän talvimaastopyöräilylenkin heitettyä.

Fuuga
13.02.2019, 11.44
Mun täytyi yhdeltä Espoolaiselta tutulta oikein kysyä että onko tämä talvi pääkaupunkiseudulla jotenkin erikoinen, niin kovaa raporttia tulee (olen itse ajanut anopin Nopsa Classic mummiksella kesäkumeilla monta talvea Espoo-Hki työmatkaa ja ei ollut mikään iso juttu) ja kyllähän hän sanoi että on. Ei muuta kun voimia sinne ja saitte ainakin "kivan harrastuksen" spekuloida kalustoa ja päivän tiekuntoa :D

Mun matkoilla ei ole ollut vaikeaa lainkaan. Vaikeampi keli oli, mikä vuosi lie, kun joka toinen päivä oli loskaa ja joka toinen päivä pakkasta. Jäätynyttä röpelöä ja uraa oli koko ajan. Nyt on ollut kuitenkin aika kovat pohjat ja hyvin lunta tekemässä pitoa. Väylät (Vihdintien varsi) on olleet kohtuullisesti pidetty pl. tuo yksi väli.

Hkin keskusta ja sen liepeet on ilmeisesti olleet koetuksella.

Tänä aamuna kiersin nuo kahluualtaat ajoradan puolelta. Täytyy tunnustaa, että aavistuksen jännitti kun ajourakin näytti liukkaalta ja alla nastattomat nappulat 4 bar paineella. En alkanut siinä ohi ajavien autojen keskellä kokeilla onko liukasta vai ei vaan keskityin pitämään suuntavektorin suorassa.

Aika hyvin on oppinut 6 vuoden aikana tunnistamaan sellaiset kohdat, joissa voi olla odotettavissa liukasta jäätä; tunnelien suut, bussipysäkit, risteysalueet. Matkaa 14.75 km, josta pari kilometria eskarilaisen vetämistä pulkalla ja avg 18.8 km/h. Ei voi sanoa kovin hitaaksi.

ArtoR
13.02.2019, 12.12
Toisen lonkkani rikkoneena minusta tuntuu hurjalta, että noilla jäillä ajellaan ilman nastoja. Mutta kyllä pyörällä tietenkin onnistuu kaatumaan myös nastarenkailla ja kaatuessa se näyttää olevan tuurista (?) kiinni, meneekö joku paikka rikki.

Leewi
13.02.2019, 12.56
Toisen lonkkani rikkoneena minusta tuntuu hurjalta, että noilla jäillä ajellaan ilman nastoja. Mutta kyllä pyörällä tietenkin onnistuu kaatumaan myös nastarenkailla ja kaatuessa se näyttää olevan tuurista (?) kiinni, meneekö joku paikka rikki.
Aloitin talvikauden ilman nastoja. Sitten olikin yllättäen satanut jäistä tihkua ja eturengas lähti kovassa vauhdissa alta. Siperia antoi opetuksensa.

Steni
13.02.2019, 12.58
Eipä ole mullakaan nastoja e-biken alla, eikä kaatumisiakaan vaikka jonkin verran kilometrejä jo tähän vuoteen kerättynä,
alla Schwalbe X-One Allround 33-622, 3-4 bar paineilla pääasiassa ajeltu...….

Isä nitro
13.02.2019, 14.03
On aivan varma, että myös etelässä on mahdollista ajaa ilman nastoja. Syitä niiden käyttöön kyllä toki löytyy. Minä pyrin minimoimaan kaatumisen riskiä, kun olin puolestani olkapääleikkauksessa ja ajokiellossa 3 kk. Ja toisaalta vaikka en olisi ollutkaan, reaktionopeuteni ei riitä korjaamaan luistoja riittävän ajoissa. Osin kyse on siis taidoista. Ja sen verran on meillä jään keskellä asuneilla kehittynyt jäänlukutaitoja, että kyllä sitä jo suht kaukaa näkee (jos näkee nimittäin), että tuossa voipi olla liukasta. Eikä sitten mene siitä tai hidastaa tai jotain.

Toisaalta minä kun ajan melkein joka päivä pyörälläni (viikossa tulee kilometrejä talvisydännä 150-200) enkä halua aloittaa uutta harrastusta, siis vaikkapa triahtlonia, jossa välillä otetaan uintivuoroja (Fuugalle, heh) tai sitten muuten vain jalkaudutaan, niin näen nastat itselläni perustelluksi. Jos tietää mitä tekee, niin varmasti pärjää nastatta täällä etelässäkin talvella.

Smo
13.02.2019, 14.29
Minä taisin vaihtaa kulkineeseen tammikuussa mutta eipä tarvi pakosta joka päivä olla fillarilla liikkeellä. Vai olikohan yhdistelmä edessä nasta takana sliksi syksyllä jossain vaiheessa käytössä.

Jäykkäperässä oli myös eilen Extreme 2.1" nasta / takana Nobby Nic 2.4" combo kun en ole takanastaa siihen vielä laittanut.

En tiedä olisinko jaksanut nastoja laittaa jos ei olisi valmiiksi olleet toisilla kiekoilla :)

Noi kevlit on pääsääntöisesti aika vaakasuoraa ja hiekoitettujakin, syrjäkaduilla sitten voi olla uraista jäätä. Hupaisaa kyllä rantaraitti ja keskuspuiston pyöräbaana oli paremmin höylätty kuin jotkut kevlit.

Fuuga
13.02.2019, 14.33
Juuri näin kuin edellä kirjoittaneet ovat runoilleet. Tämä nastallisuus tai nastattomuus ei ole eikä pitäiskään olla mikään brassailun tjsp. aihe. Kunkin on sopiva ajaa sillä setupilla kuin tuntee olonsa turvalliseksi, mikä lienee tärkeintä. Uinti on kyllä ihan hyvä laji kun vain löytäisi sille aikaa niin paljon kuin haluaisi.

tempokisu
13.02.2019, 14.38
Minä pyrin minimoimaan kaatumisen riskiä, kun olin puolestani olkapääleikkauksessa ja ajokiellossa 3 kk. Jos tietää mitä tekee, niin varmasti pärjää nastatta täällä etelässäkin talvella.

Mitä leikattiin kun napsahti 3kk ajokieltoa? vai oliko toi autoilukielto?? Mä olin kuukauden ajamatta olkapääleikkauksen ( supraspinatus poikki) jälkeen, tosin kukaan mitään erityistä kieltoa ajamisesta antanu en ottanut edes puheeksi koko fillarointia.
En minäkään mieluusti kaadu, polvet on jo kaikkien kaatumisten seurauksena ihan ruvella muutenkin. Kyllä edessä nasta on mun mielestä aika välttämätön.

Mulle tulee toi 150km ehkä kuukaudessa....

LJL
13.02.2019, 15.49
Ei nastoja = koko ajan saa olla tarkkana, jökittävä ajoasento niskat jumissa, silti voi kaatua, ei voi kunnolla nauttia

Nastat = ei tarvitse paljon katsoa mistä ajaa, normaali rento asento, aika erikoinen tilanne saa olla että menee nurin, lyxystä

On toki muitakin asioita.

Isä nitro
13.02.2019, 16.03
Mitä leikattiin kun napsahti 3kk ajokieltoa? vai oliko toi autoilukielto?? Mä olin kuukauden ajamatta olkapääleikkauksen

Kiitos kysymästä. Ei mene kyllä talvipyöräilyn piikkiin, mutta rakkaassa lajissa lensin kesällä heinäkuun 1. tangon yli komeesti. Rotator cuff eli kiertäjäkalvosin oli ongelmana. Minulla kun ei ole lääketieteellistä koulutusta, toisin kuin tietääkseni sinulla (!?), en osaa ilman lausuntoa tämän tarkemmin sanoa. Olisko ollu tuo sama supraspinatus poikki. Joku oli joka tapauksessa poikki totaalisesti ja koska tajusin hakeutua hoitoon vasta parin kuukauden jälkeen, oli jänne jo ennättänyt surkastua. Tämä syynä noin pitkään hoitoon.

Käsi oli totaalisessa käyttökiellossa kaksi ensimmäistä kuukautta ja joka päivä pelkäsin, että milloin "langat" repeävät. Minulla oli vielä abduktiotyyny poikkeuksellisen pitkään. Ei liity nimestään huolimatta ufokaappauksiin, vaan piti käteni samassa asennossa. Joten kyllä siinä jäi kaikki muu paitsi runsas juominen, ylensyöminen ja sikarin polttelu väliin. Autoa ei ollut ikävä.

oppes
13.02.2019, 19.50
Mulla oli vastaava ajokielto polven tekonivelleikkauksen jälkeen. Omalla kohdalla kesti tasan 12 päivää. Ortopedi meinasi tukehtua nauruunsa kun kuuli toteutuneen vs. suosituksen.

izmo
13.02.2019, 19.53
Ei nastoja = koko ajan saa olla tarkkana, jökittävä ajoasento niskat jumissa, silti voi kaatua, ei voi kunnolla nauttia

Nastat = ei tarvitse paljon katsoa mistä ajaa, normaali rento asento, aika erikoinen tilanne saa olla että menee nurin, lyxystä

Kävin Halimaan kallio nastoilla ja oli möykystä ajaa nastoilla mutta kelvillä nastoilla rentoa

Maurizio09
13.02.2019, 20.03
Noniin, Merida haettu alle ja lihoiksi menneestä Hybridistä käännettiin Contikan 422-62 nastat alle lopputalveksi. Sen verran vaihtelevaa laatua tuo tämän alueen pyöräteiden pinta että kyllä ne nastat on terveelliset. Pyörähän tuntuu ihan mahtavalta, vaikka onkin mennyttä vuosimallia niin sain tästä h*lvetin hyvän hinnan ja iloa varmasti moneksi vuodeksi. luvattu huomiselle pöpperolunta mutta ensiviikosta alkaen aletaan vetään lopputalvi työmatkaa :D

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20135&d=1550077069

tempokisu
13.02.2019, 20.08
Mulla oli vastaava ajokielto polven tekonivelleikkauksen jälkeen. Omalla kohdalla kesti tasan 12 päivää. Ortopedi meinasi tukehtua nauruunsa kun kuuli toteutuneen vs. suosituksen.

:D mulle hammaskirurgi sanoi ennen toimenpidettä ettei rasittavaa liikuntaa....no mä ajoin satasen kun se ei ollu rasittavaa liikuntaa. 1983 olin semmoisessa kävelytestissä, ja tuloksena oli että voisin aloittaa reippaat kävelylenkit ja välillä hölkätä. Olin jo kesällä Porissa voittanu 10 000m Suomen Mestaruuden SE-ajalla :D
Paras oli kyllä joku persoonallisuustesti, jossa testaaja sai minusta tosi sosiaalisen ja rennon tyypin...

Testeillä ja suosituksilla voi heittää vesilintua :D

^^ eli huomenna voisi päästä töihin fillarilla...vähän jännittää kun on ollut tässä aika pitkä tauko huonojen kelien takia ( enkä rakasta talvipyöräilyvoimistelua )

nokku
13.02.2019, 20.26
Tätä talvikunnossapidotonta sysipaskaa ajokeliä on kestänyt jo niin kauan, etten enää edes muista, millaista oli ajaa lanatulla ajoväylällä.

..mut työ kesäpyöräilijät, fiksi-undulaatit, sukkahybridistit ja muut makean veden työmatkatempoilijat. Ai perkeleet, työ että tiijä mikä teit vuottaa. Jos työ mitä spinningtreeni olette tehneet, ni anna sie taivaan äijä heil puhtia. Mut pijä kiirettä, kevät rupiaa tulemaa no ei niin just.

Fuuga
13.02.2019, 23.32

Jännä, sen kerran kun mulla oli nastat toissavuonna vai sitä edellisenä, sain kylkiluuni poikki kun ajoin 'rennosti' enkä katsonut minne ajoin. Sillalta käännös vasempaan ja eturengas lähti alta ja tökkäsin rintani vasempaan lepuuttajaan. Kullakin on omat psalminsa.

Isä nitro
13.02.2019, 23.39
Testeillä ja suosituksilla voi heittää vesilintua )

Mahdollisesti. Joskus voi myös käydä niin, että asiantuntijan (lääkärin, lakimiehen, opettajan...) suositus on sama kuin mitä oma järki tai tuntemukset sanovat. Suositushan ei ole käsky.

Aivan sama pätee muuten keskusteluun nastoja vai ei.

Lötjönen
13.02.2019, 23.58
Kunhan on laadukkaat nastarenkaat, niin aina ne hyvästä on. Parempi ajaa hyvillä nappuloilla kun kököillä nastoilla.

Nastarenkaille muutes käy ajan kanssa niin, että nastat löystyy "kupeissaan" ja siksi pito heikkenee. Vaikka nastat ei näyttäisi yhtään kuluneilta, niin kannattaa varauksella suhtautua käytettyihin. Saa olla aika tuoreet että itse ostaisin käytössä olleet. Ihan vaan, jos joku ei tiennyt vielä.

tempokisu
14.02.2019, 00.59
Mahdollisesti. Joskus voi myös käydä niin, että asiantuntijan, lääkärin, suositus on sama kuin mitä oma järki tai tuntemukset sanovat. Suositushan ei ole käsky.

.

No onneksi en kuunnellu TAYS:in lääkärien "suosituksia" vaan luotin omaan tietoon ja tuntemuksiin :D sori nyt vaan teille siittä....muuten olen kyllä erinomaisen hyvin onnistunu tekemään vääriä valintoja.

ArtoR
14.02.2019, 09.44
Nyt kun olen kaksi kuukautta ajanut pelkästään läskillä, niin alkaa olla sellainen fiilis, että läskin Q-factor on uusi normaali. :)

Kumma kun tällä viikolla jarrut eivät ole kiljuneet ollenkaan.

LJL
14.02.2019, 09.52
En tiedä mutta olipas mukava työmatka tänään, lämmintä, aurinko nousi matkan varrella ja keskari oli pitkästä aikaa peräti 20,5 km/h! Mukavaa.

izmo
14.02.2019, 10.18
Väittäsin että Naistenmatkan kelvillä on nyt 5 cm jääpatja mutta eipä mua haittaa mutta moni meni penkkaa pitkin

Isä nitro
14.02.2019, 11.28
En tiedä mutta olipas mukava työmatka tänään, lämmintä, aurinko nousi matkan varrella ja keskari oli pitkästä aikaa peräti 20,5 km/h! Mukavaa.

No niin oli. Otin cyklon alle pitkästä aikaa ja ArtoRn mainitsema kuufaktori yllätti. Samoin se, että pääsin melkein tunnissa töihin. Onneksi joku sentään pysyi muuttumattomana eli jarrut kiljuivat.

tempokisu
14.02.2019, 11.44
Väittäsin että Naistenmatkan kelvillä on nyt 5 cm jääpatja mutta eipä mua haittaa mutta moni meni penkkaa pitkin

Kuten minä, ja välillä piti taluttaa. Ei helvata kammottavan liukasta kääk!!! Tampereen puolella sentään vähän yritystä, mutta jouduin pari kertaa taas taluttaan ja mikäs siinä kun aikaa oli. Meni 13km matkaan tunti ja 20 minuuttia. No ei olisi tullu muuten ajeltuakaan jos tänne "työpaikalle" ei olisi tarvinnu tulla.
Yksi järkyttävimmistä pyöräilyrupeamista hetkeen. Takas tulen osan autotietä. Kohtahan tässä pääseekin jo takas lähteen....

Fuuga
14.02.2019, 12.50
Kuten minä, ja välillä piti taluttaa. Ei helvata kammottavan liukasta kääk!!! Tampereen puolella sentään vähän yritystä, mutta jouduin pari kertaa taas taluttaan ja mikäs siinä kun aikaa oli. Meni 13km matkaan tunti ja 20 minuuttia. No ei olisi tullu muuten ajeltuakaan jos tänne "työpaikalle" ei olisi tarvinnu tulla.
Yksi järkyttävimmistä pyöräilyrupeamista hetkeen. Takas tulen osan autotietä. Kohtahan tässä pääseekin jo takas lähteen....

Luin ensin, että 13km matkaan meni 20 minuuttia ja tuumin, että onhan se kisu vielä vauhdeissaan...

Metsämuija
14.02.2019, 15.31
Joo ei haitannut. Tai no myönnetään että vedin lopuksi Loukonlahdessa sivutiellä lipat. Ehdin todeta vaan että nyt on muuten tulossa kunnon muhkurajäärata alamäessä, hiljentää hieman vauhtia mutta jäämutka muhkuroilla ja läskin nastat ei oo vielä täydellinen yhdistelmä. Todellinen syy - väärä tilannenopeus.

Pyhäjärven kierros tarjosi kyllä hyvän kattauksen erilaisia keliosuhteita jotka saattoivat vaihdella hetkessä. Pääosin sai paahtaa hyvää vauhtia, hetkittäin epilässä/raholassa, hatanpäällä ja tosiaan loukonlahdessa tuli ikävää pohjaa. Mutta toi olisi kuitenkin juurakkoa vastaava pohja eli kävi polkutreenistä. Tasainen peilijää ei mua haittaa.

Marsusram
14.02.2019, 18.25
Espoossa ja Granissa oli hyvässä kunnossa kelvit. Suurin osa oli aurattu ja pohjalle oli jäänyt ohut jääpolanne. Täysin ISP -yhteensopiva keli, muillakin renkailla näkyivät hyvin pärjäävän.
Siellä missä oli ylenmäärin viskelty hiekkaa tai aurinko pehmittänyt etelärinteissä, oli jonkin verran kiemurtelujälkiä, etenkin ylämäkeen.
Ajoradoilla oli aika kehnoakin, kuoppaista ja sohjoista.

oppes
14.02.2019, 21.04
Espoossa ja Granissa oli hyvässä kunnossa kelvit. Suurin osa oli aurattu ja pohjalle oli jäänyt ohut jääpolanne. Täysin ISP -yhteensopiva keli, muillakin renkailla näkyivät hyvin pärjäävän.
Siellä missä oli ylenmäärin viskelty hiekkaa tai aurinko pehmittänyt etelärinteissä, oli jonkin verran kiemurtelujälkiä, etenkin ylämäkeen.
Ajoradoilla oli aika kehnoakin, kuoppaista ja sohjoista.

"Hyvä" on tietty suhtellinen käsite. Itellä tänään alla 29" 2,25 ISPeilla. Ei ongelmaa toki, mutta kyllä tuolla monessa kohden vajosi ihan huolella kelvi-sohjoon. Pärjäsi toki, mutta ei se ajo rentoa ollut. Onneksi posti toi Fattiin nastarenkaat, joten huomenna mennään surffaten loskassa ja jäällä :D The Ultimate Solution! Pääkaupunkiseudun olematon kunnossapito: Yrittäkää parhaanne, minua ei nujerreta!

HMK
14.02.2019, 21.13
Tänään pääsin flunssan ja sitä seuranneen sitkeän yskän helpotettua parin viikon tauon jälkeen taas pyörän päälle. Oikein mainio keli oli ajella, väylät pääosin hyvässä kunnossa muutamia kohtia lukuun ottamatta, ja maasturin rengas kyllä nielee täristykset, missä niitä oli.

Täällä näyttää yleinen mielipide kääntyneen tänä talvena pitämään cyclocrossia parhaana talvipyöränä. Itse olen kyllä menossa toiseen suuntaan. Perinteisesti olen ollut käyräsarvien mies, ja kyllähän se tanko pitkään ajoon ilman muuta paras on. Se vaan on tuo maasturin rengastus talveen niin paljon parempi, että sen saadakseen kelpuuttaa vaikka suoran tangon. Gravdaleja en ole kokeillut, mutta muutamilla muilla erilaisilla nastakumeilla crossarilla ajelleena joutuu vaan toteamaan, että kapea rengas ei pärjää mukavuudessa talvisen täristävillä pinnoilla. Jos tie ei ole ihan vasta höylätty, niin siellä on aina vähintään kengänjälkeä, renkaanjälkeä ja muuta uraa ja usein isompaakin pattia. Maanteiden polanteetkin on koloisiksi hakkautuneita. Vaikka olenkin käyttänyt melko matalia paineita, niin kyllä se jatkuva täristys muuttuu rasittavaksi vähänkin pidemmillä lenkeillä. Välillä koko talviajo pääsi hiipumaan muutamaksi vuodeksi aivan liian vähiin. Nyt kun on pitkästä aikaa ollut käytössä maastopyörä, niin ihan eri tavalla on löytynyt intoa lähteä lumisille ja jäisille teille. Vaikka pyörä onkin muuten malliltaan vanha, huono ja jousittamaton, niin rengaskoko pehmentää ajon mukavaksi, ISPe rullaa mainiosti ja pitää niin, että niihin voi luottaa lähes 100 prosenttisesti. Se varmuuden tuntu on mukavuutta myös. Ensi talvena viimeistään minulta löytyy jo parempikin maastopyörä. En taida viitsiä enää ollenkaan rimpuilla kapeilla kumeilla talvioloissa.

stenu
14.02.2019, 22.07
Tänään 95 km Gravdaleilla. Espoon läpi kelvejä pitkin mennen tullen ja välissä 50 km Etelä-Kirkkonummen pikkuteillä. Oli hieno keli. Espoon läpi menin Turuntien vartta länteen päin ja Länkkärin vartta/Länkkärin eteläpuolta takas himaan päin. Muistin taas, miksi kesäkeleillä ajelen Espoon läpi mieluummin hiekkateitä pitkin: valoja kilsan välein ja joka toisessa risteyksessä väistämisvelvollinen auto on tulossa väkisin kylkeen.. Etelä Espoossa kelvit huonommin hoidettuja. Hyvin meni vannejarruteräskrossarilla ja Gravdaleilla myös Rantareitti Haukilahdesta Tarvaspäähän. Otaniemen rannan pätkä tosin kysyi vähän krossitaitoja.

oppes
14.02.2019, 22.43
Tänään 95 km Gravdaleilla. Espoon läpi kelvejä pitkin mennen tullen ja välissä 50 km Etelä-Kirkkonummen pikkuteillä. Oli hieno keli. Espoon läpi menin Turuntien vartta länteen päin ja Länkkärin vartta/Länkkärin eteläpuolta takas himaan päin. Muistin taas, miksi kesäkeleillä ajelen Espoon läpi mieluummin hiekkateitä pitkin: valoja kilsan välein ja joka toisessa risteyksessä väistämisvelvollinen auto on tulossa väkisin kylkeen.. Etelä Espoossa kelvit huonommin hoidettuja. Hyvin meni vannejarruteräskrossarilla ja Gravdaleilla myös Rantareitti Haukilahdesta Tarvaspäähän. Otaniemen rannan pätkä tosin kysyi vähän krossitaitoja.

Jos haluaa positiivisen kautta hakea, niin kehittäähän nää kelit tasapainoa ja varmuutta ajella kelissä missä vaan... Onko se sitten rentoa ja hauskaa on oma keskustelunsa. Toki kelvien kunto vaihtelee aikallisesti todella paljon ja mielipiteetkin sen mukaan...

LJL
14.02.2019, 22.48
Liukkaus ei paluumatkalla ollut suinkaan suurin päänvaiva vaan aivan uskomattoman kova vastatuuli. Keskari 17,1 kertoo kaiken olennaisen. Stenulla on ilmeisesti ollut myötis? :)

Lötjönen
14.02.2019, 23.05
Olen näemmä turtunut ja/tai hyväksynyt cyclon tärinät ja iskut. Huomasin tässä että onhan se aika kammottavaa varsinkin talvella. Tapanani on punnita hyviä ja huonoja puolia ja todennut että oma valinta on cyclon nopeuden mahdollisuus reittivalinnan onnistuessa, röykyttäköön muuten. Maasturi on todennäköisemmin miellyttävä mutta hyvälläkin alustalla minulla tuskaisen hidas. Sen lisäksi maasturilla ajo aiheuttaa polvikipuja, mitä muilla pyörillä ei tapahdu. Ajoasento kai?

Mutta kun kaikkeen sopivaa ei ole, niin jostain on tingittävä.

latuman
14.02.2019, 23.39
Laakerit ja ennenkaikkea rasvat on notkeat näin nolla kelillä ja vauhti on kova. Keskisuomessa ei ole vielä jäästä tietoa. Nautitaan nyt kovasta lumipinnasta, se on kaikkein paras pinta ajaa. Kohta on jäätä ja sit mä kuolen kun myin vanhan pyörän nastarenkaineen pois viinan tuskissani.

Ei jaksais ostaa uusia nastojakaan...

Smo
15.02.2019, 00.07
Tosiaan autoteiden lähellä kevlit olivat sohjoisempia, metsäisillä ulkoilureiteillä sitten taas kovaa jäätä tai lunta.

sianluca
15.02.2019, 06.46
Viime kesänä vein cyclocrossarini Helsinkiin varastoon ja hankin paksupyörän työmatkaratsuksi. Nyt voin sanoa, että tänne pohjoiseen se oli ihan passeli ratkaisu. Lyhyissä työajoissa kylän lähipiirissä paksupyörällä pääsee lasten tai kelkkojen tamppaamia polkuja pitkin hyvin (muut liikkuvat Lapissa aina autolla tai kelkalla, lukuunottamatta potkurilla liikkuvia). Ainoa ongelma oli pyörän jäätyminen tahmeaksi alle -25 asteen keleillä, pitäisi kai vaihtaa rasvat ja öljyt?

puppy
15.02.2019, 09.10
Tänään pääsin flunssan ja sitä seuranneen sitkeän yskän helpotettua parin viikon tauon jälkeen taas pyörän päälle. Oikein mainio keli oli ajella, väylät pääosin hyvässä kunnossa muutamia kohtia lukuun ottamatta, ja maasturin rengas kyllä nielee täristykset, missä niitä oli.

Täällä näyttää yleinen mielipide kääntyneen tänä talvena pitämään cyclocrossia parhaana talvipyöränä. Itse olen kyllä menossa toiseen suuntaan. Perinteisesti olen ollut käyräsarvien mies, ja kyllähän se tanko pitkään ajoon ilman muuta paras on. Se vaan on tuo maasturin rengastus talveen niin paljon parempi, että sen saadakseen kelpuuttaa vaikka suoran tangon. Gravdaleja en ole kokeillut, mutta muutamilla muilla erilaisilla nastakumeilla crossarilla ajelleena joutuu vaan toteamaan, että kapea rengas ei pärjää mukavuudessa talvisen täristävillä pinnoilla. Jos tie ei ole ihan vasta höylätty, niin siellä on aina vähintään kengänjälkeä, renkaanjälkeä ja muuta uraa ja usein isompaakin pattia. Maanteiden polanteetkin on koloisiksi hakkautuneita. Vaikka olenkin käyttänyt melko matalia paineita, niin kyllä se jatkuva täristys muuttuu rasittavaksi vähänkin pidemmillä lenkeillä. Välillä koko talviajo pääsi hiipumaan muutamaksi vuodeksi aivan liian vähiin. Nyt kun on pitkästä aikaa ollut käytössä maastopyörä, niin ihan eri tavalla on löytynyt intoa lähteä lumisille ja jäisille teille. Vaikka pyörä onkin muuten malliltaan vanha, huono ja jousittamaton, niin rengaskoko pehmentää ajon mukavaksi, ISPe rullaa mainiosti ja pitää niin, että niihin voi luottaa lähes 100 prosenttisesti. Se varmuuden tuntu on mukavuutta myös. Ensi talvena viimeistään minulta löytyy jo parempikin maastopyörä. En taida viitsiä enää ollenkaan rimpuilla kapeilla kumeilla talvioloissa.

Viime talvena tuntui että kaikki ajoi cyclolla kun aiempina talvina mtb oli se juttu, onkohan myyntityö onnistunut kaupoissa, tänä talvena en ole vielä muodostanut kuvaa, tuntuu että ollut tosimiesten määrä pienempi, mummopyöriä enemmän, no kehittyy pojilla leikin kautta ensi kaudelle cx-taidot kun sen verran vaikealta näyttää kapeilla nakeilla taiteilu....

Moska
15.02.2019, 10.51
Tuttava saa rautaa käteensä, kun lippasi pyörällä (ei talvirenkaita eikä varsinaisesti pyöräilijä). Onneksi ei pahemmin käynyt.
Muuten oli nopea keli illalla, mutta aiemmin satoi vettä ja se jäätyi heti joka paikkaan ja teki jääkalvon kaikkialle.
Pitkästä aikaa nastat tuli tarpeeseen.

Lähetetty minun Nokia 8 Sirocco laitteesta Tapatalkilla

izmo
15.02.2019, 11.01
Tiedä sitten pitäiskö vielä hommata cyklo niin ajotaito paranis ehkä... maasturilla toi jää perunapelto on selvää kauraa ja hyvällä tuulella päästää perunapellolla 24 avella

Isä nitro
15.02.2019, 11.15
Ainoa ongelma oli pyörän jäätyminen tahmeaksi alle -25 asteen keleillä, pitäisi kai vaihtaa rasvat ja öljyt?

Tämä perustuu luettuun, ei siis empiriaan mutta oma vastaukseni on: kyllä jotkut (fillareissa käytettävät) rasvat alkavat olla aika jähmeitä noissa lämpötiloissa. Samoin jarrunesteet, jos siellä on liikaa kertynyttä kosteutta. Ja edelleen, jos on joustoja edessä niin arktisiin oloihin tiedän käytettävän eri nesteitä sydäntalvena.

ArtoR
15.02.2019, 11.43
Liukkaus ei paluumatkalla ollut suinkaan suurin päänvaiva vaan aivan uskomattoman kova vastatuuli.

Toisaalla ajelin kotiinpäin kivassa myötätuulessa. Useampi sata metriä yhtä soittoa läskillä 25-26 mittarissa vie melkein ekstaasiin. :D

Tänä aamuna oli paljon jäisiä paikkoja. Tuntumaksi jäi, että ilman nastoja olisi ollut vaikeaa, kun nytkin joissain paikoissa lähti vähän luistamaan. Huopalahden ja Valimon välillä (rantaradan vieressä) tie oli täysin jäinen. Lohduton oli tilanne yhdellä nastattomalla fillaristilla, kun liikkeelle ei päässyt etupään luistaessa aina alta pois.

Fuuga
15.02.2019, 13.17
Nyt, riippuen toki lähipäivien säästä paljonko se sahaa nollan kummallakin puolella, saattoi alkaa meikäläiselläkin nastakausi - toivottavasti lyhyt kuitenkin. Aamulla lähes kaikki baanat peilaavalla vesijäällä. Siirryin koko matkalle Vihdintielle, jossa sielläkin risteysalueilla oli mustaa jäätä ja jos liikaa antoi painetta polkimille, saattoi pari kertaa sutaistakin. Autoilijat olivat varsin pitkämielisiä semminkin kun valot on niin päin /c:tä säädetty, että ohittajat tulivat valoissa aina perä edellä vastaan . Yksi rekka osoitti mieltään ja ohitti n. 20 cm päästä.

PMP
15.02.2019, 14.02
Vaimo soitti aamulla; kaatunut työmatkalla. Edessä nastat, mustaa jäätä ja kurvissa perä alta. Sääressä murtuma ja matkalla Malmilta Töölöön :(

JiiPee
15.02.2019, 14.24
^Höh, harmi homma.
Pari kertaa piti minunkin heittäytyä aamulla, ei rapinoita eli luut ehjänä onneksi.

Fuuga
15.02.2019, 15.12
Vaimo soitti aamulla; kaatunut työmatkalla. Edessä nastat, mustaa jäätä ja kurvissa perä alta. Sääressä murtuma ja matkalla Malmilta Töölöön :(

Oma kokemus on se, että perä lähtee helpommin alta kuin keula. Perän irtoamisen saattaa saada korjattua tosin, keulan harvemmin. Ikävä juttu vaimolle. Hyvää ja pikaista parantumista.

izmo
15.02.2019, 15.26
kaikesta huolimatta laittasin nastan eteen jos ois yksi nastakumi käytettävissä

tempokisu
15.02.2019, 16.56
kaikesta huolimatta laittasin nastan eteen jos ois yksi nastakumi käytettävissä

Näin mä olen tehnyt ja tosi hyvin pärjänny tämän talven ilman yhtäkään kaatumista. Tosin olen taluttanu kammottavimmat paikat. Tänään kun tiesin jo pahat paikat niin Pirkkala- siihen Tampereen valtatien risteykseen menin autotietä ( paitsi se yksi lämmitetty pätkä pyörätietä) ei inspiroinu yhtään voimistella järkyttävässä kunnossa olevaa jäärataa. Tampereella sentään oli yritetty, mutta Pirkkalan pyörätie on ihan kammottavassa kunnossa.
En ole kyllä 20 vuoteen ajanu yhtä vähän kun nyt, syynä on huonot kelit ja sitäkin huonompi kunto ja terveydentila. Haluaisin ajaa enmmän, mutta ei pysty.

Vivve
15.02.2019, 17.54
Mikä idea on ostaa vain yksi nastarengas?

Lötjönen
15.02.2019, 18.02
Toisen renkaan hinnalla sitten soppaa? Jos nääs tiukkaa tekee.

oppes
15.02.2019, 19.16
Joo. Aamu (Espoo - Vantaa - Helsinki) TMT:llä oli kohtuullisen helppo. FB vastahankitut nastarenkaat alla (viime viikonlopun konttausten jälkeen :( ) oli kuin tehty tuonne. Rentoa polkemista polanteisella, märällä jäällä. Kotimatka vastatuuleen sohjossa oli sekin ongelmaton mutta raskas. Ohitin kuitenkin aika monta kanssapyöräilijää, jotka taistelivat +5C lämmössä loskaan / pettävään jääkanteen putoavaa cycloa tai perusmaasturia. Tuli tunne, että fillarin valinta oli kohdallaan :)

Vivve
15.02.2019, 19.25
Toisen renkaan hinnalla sitten soppaa? Jos nääs tiukkaa tekee.

Sit voi pitää pari kuukautta saikkua murtuneen säären takia :D

oppes
15.02.2019, 19.33
Sit voi pitää pari kuukautta saikkua murtuneen säären takia :D

Joo. Itse kun aikanaan / 5v sitten katkoin sääreni, pidin pari kuukautta sairaslomaa ydin-naulauksen jälkeen ja vieläkin tuon muistona kärsin vuorotellen öisin hermosäryistä ja päivisin puutumisesta jalkaterässä - voin vahvistaa, että ei kannata tietoisesti ottaa noita riskejä. Ai niin - ja toisessa kaatumisessa meni kyynärvarsi ja 4 kylkiluuta... :(

Lötjönen
15.02.2019, 20.02
Aika riskiä sekin jos ei ole safkaan ollut varaa viimeiseen pariin viikkoon, mutta polkee vaan.

Kyllä olisi plussapyörään kovasti tehnyt mieli nastoja, mutta huh huh, mitkä hinnat!

PMP
15.02.2019, 20.11
Nyt löytyi vielä lannerangasta murtuma :( Pahiten on kuitenkin mennyt polvi, mikä joudutaan leikkaamaan. Ei kuulemma tule ikinä entisen veroiseksi. Jos nyt vielä pyörän päälle joskus pääsee, niin talvipyörään tulossa myös taakse nastat...

Vivve
15.02.2019, 20.48
Aika riskiä sekin jos ei ole safkaan ollut varaa viimeiseen pariin viikkoon, mutta polkee vaan.

Kyllä olisi plussapyörään kovasti tehnyt mieli nastoja, mutta huh huh, mitkä hinnat!

Kaikki on suhteellista.

Aali
15.02.2019, 21.43
Mikä idea on ostaa vain yksi nastarengas?Jos pyörässä on vaan yksi rengas? Minä ostin ice spikerin ykspyörään tällä viikolla ja eilen rapistelin sillä töihin peilijäistä kelviä pitkin jalankulkijoiden taiteillessa kaatumisen rajamailla :)

Sent from my Nokia 6.1 using Tapatalk

oppes
15.02.2019, 22.23
Nyt löytyi vielä lannerangasta murtuma :( Pahiten on kuitenkin mennyt polvi, mikä joudutaan leikkaamaan. Ei kuulemma tule ikinä entisen veroiseksi. Jos nyt vielä pyörän päälle joskus pääsee, niin talvipyörään tulossa myös taakse nastat...

Tsemppiä vaan puolisollesi. Kuten kerroin, olen itseni pariin otteeseen rikkonut aika huolella. Kyllä tuosta(kin) noustaan polkemaan kun päättäväisyyttä on :)

scellus
15.02.2019, 22.54
Tänään oli kyllä Helsingissä(kin) kaatuiluja. Tehostetun kunnossapidon väyliä ei ollut ehkä hetkeen suolattu, ja siellä ajeltiin ilman nastoja ja kypärääkin. Näin aamulla yhden tällaisen kuskin aika pahannäköisen kaatumisen, mutta vähällä siitä selvittiin. Toinen ilmeinen kaatunut oli vähän matkan päässä.

Lötjönen
15.02.2019, 23.10
Ilman kypärää ajo on kyllä tyhmää. Tyhmääkin tyhmempää on selitykset siitä kuinka sen käyttö saa näyttämään tyhmältä. Kaikista tyhmimmän näköistä on ajaa käyräsarvisella pimeässä ilman valoja ja kypärää päin punaisia jäisellä kelillä, kuten yksi sankari eilisiltana. Oli varmaan omasta mielestä kovinkin pro:n näköinen, mutta järki ja muut tarpeelliset oli jäänyt kotiin.

Itselläni meni kolarissa kypärä kunnolla ruvelle ja jos sama jälki olisi tullut päähän niin tämäkin jäisi kirjoittamatta.

izmo
15.02.2019, 23.32
Nyt on + 1 Härmälän mittarissa ja se Naistenmatkan kelvi meni jäähän eikä pettänyt enään niin kuin kello 17 En oo ikinä nähnyt vielä näin huonosti hoidettua kelviä ja kello 17 maissa moni taas talutti pyörää ja käärmen jälkiä oli kelvi täynnä :eek:

tempokisu
16.02.2019, 00.18
En oo ikinä nähnyt vielä näin huonosti hoidettua kelviä ja kello 17 maissa moni taas talutti pyörää ja käärmen jälkiä oli kelvi täynnä :eek:

En oo minäkään.
Jaa mikä on ideana että vaan yksi nastarengas. No tohon mulla on semmoinen syy että jos takanakin on nastat niin ajaminen on mulle liian raskasta ( tosin nyt se on muutenkin raskasta vaikka olisi sileet ja alla asfalttia....) hyvin olen pärjänny etunastarengas + takana kuviorengas. Kypärää olen ny pitäny, tosin mun mielestä näytän - enkä vaan näytä - tyhmältä muutenkin.

Talvipyöräily on tänän talvena ollu kyllä persiistä, tähän samaan aikaan viime vuonna oli hienot aurinkoiset talviset kelit, pakkasta kunnolla ja Pyhäjärven jäällä pystyi käveleen ja oikaseen näppärästi kuvauspaikalle. Nyt ei kovasti inspiroisi kävellä Pyhäjärven päällä....

Munarello
16.02.2019, 00.35
Juurikaan ei ole haitannut nuo "huonosti hoidetut kelvit" kun lösöbyörällä ajelee. Mitä enemmän kelvien jääpohjat muhjuuntuu, sitä enemmän läskibyörästä tulee enemmän ja enemmän ns "kelvien nopein".

Fuuga
16.02.2019, 00.47
Tällaista syntyy susirajan takana kun on aktiivisesti hoidettu kelvi ja lämpötila nousee ja tuulee. Ei ollut lainkaan paha ajella kotiin.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190215/daf1d312fbdf5811a935722ba3fe0f52.jpg

Ei kurjuutta kummempaa

KotooTöihin
16.02.2019, 03.16
Ei tuota taida voida edes renkaiden piikkiin laittaa, jos vasta -25 meni tahmeeks. Napoihin ja keskiöön pakkasen kestävät rasvat ja kovaa ajoa.

Smo
16.02.2019, 10.31
Mikä idea on ostaa vain yksi nastarengas?

Rullaa paremmin ja on sellanen "siirtymävaihe" välikeleillä. Takana voi myös olla vähempinastainen rullaavampi tai vanhempi loppuunkulunut entinen etunasta.

Tällaista syntyy susirajan takana kun on aktiivisesti hoidettu kelvi ja lämpötila nousee ja tuulee. Ei ollut lainkaan paha ajella kotiin.*

Näytti eilen jollain nastattomalla normipolkijalla olevan ropleemia tuossa pääväylällä. Nasta kyllä rullaa jäällä asvalttia paremmin eikä kulu.

http://kuvanjako.fi/47brb-1024.jpg

stenu
16.02.2019, 18.03
Aika paljon oli jo asfalttia esillä. Tuli kyllä heti mieleen, että ajoittaisesta lumikaaoksesta huolimatta on ollut kiva talvi pyöräillä tähän asti. Nastoilla asfaltilla ropistelu on vähän ankeeta.

kuovipolku
16.02.2019, 22.45
Eilen talvipyöräily oli olosuhteiden puolesta enimmäkseen mälsää, Tänään se mikä oli pehmenemässä oli jo pehmennyt ja se mikä oli sulamassa oli sulanut.Yöpakkasen, tuulen ja auringon ansiosta oli paljon kuivempaa, jääsohjoa oli vähemmän ja muutenkin olosuhteet oikeastaan ihan okei talvipyöräilykeli. Ja sää tietysti mitä parhain!

Sopivien eli talvisempien lenkkiajoreittien hakeminenkin onnistui mainiosta siinä missä eilen työmatkatyyppisellä reitillä joutui kokemaan sen miten olosuhteet väylillä, joiden talvikunnossapidon olisi luullut olevan samaa tasoa jo senkin takia että ne muodostavat selvän, yhtenäisen reitin, muuttuivat täysin arvaamattomalla ja epäloogiseltakin vaikuttavalla tavalla hyvästä tai miltei erinomaisesta inhottavan huonoon tai hädin tuskin ajokelpoiseen. Vaikea siinä on suositella kenellekään talvipyöräilyä tai motivoida sellaista joka muutaman kerran on saman kokenut ja päättänyt jättää pyörän koskematta!

PS En halua aloittaa sadatta väittelyä siitä kumpi oikein onkaan parempi talvipyöräilyfillari, cyclocross vai maasturi, mutta vaikea tänäänkin oli kuvitella miten joku muu pyörä voisi olla minulle parempi kuin mun tuikitavallinen cyclo tai mitä varten minun pitäisi kaivata jollain tavalla mukavampaa pyörää...

Isä nitro
16.02.2019, 22.57
Olipas mukava sää tänään ajella pyörällä. Lämmintä, vaikka tuuli vähän ottikin. Tarjolla kyllä kaikkea mahdollista alustaa: asfalttia, sepeliä, sohjoa, jäätä ja jopa hankikantoa - siis läskillä.

KotooTöihin
17.02.2019, 11.47
Maalla on mukavaa
https://www.dropbox.com/home?preview=IMG_20190217_100239.jpg

Luumunen
17.02.2019, 12.39
Ostin Lake mxz400 talvipyöräilykengät ja välittömästi meni kelit plussan puolelle, vähän pännii nyt lämpimät säät. On aika järeät bootsit, pitänee alkaa Lapin matkaa miettimään ellei säät kylmene.

Jami2003
17.02.2019, 12.40
Olipas varsin makoinen talvipyöräily keli tänä aamuna. Nastarenkaat oli tarpeen. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190217/19eec9d728df298098e5b412bcbe78d7.jpg

HMK
17.02.2019, 13.48
Oli kyllä sää kohdallaan niin eilen kuin tänäänkin. Ja samoin pyörävalinta, kun oli liikkeellä maasturilla piikkipyörillä. Eilen kiertelin muutaman kympin maaseudun pikkuteitä muhkurajäätiköillä. Olisi varmaan kapearenkaisella muutama ruma sana lipsahtanut, ja rengaskin olisi voinut lipsahtaa. Välillä oli sellaisia paikkoja, että jonkun peltoaukean matkalla tie kirkkaalla jäällä, ja silein kohta oli se jäätynyt traktorin renkaan jälki. Hyvin siitä kyllä ISP renkailla ajoi. Tänään kiertelin lähinnä taajama-alueella, jäätä kyllä riitti väylillä sielläkin. Nekin pätkät, mitkä vuorokausi taaksepäin oli vielä lumipinnalla, oli nyt muuttuneet kovaksi jääksi. Jossain aurinkoisimmissa kohdissa tosin jo sulia läikkiä.

Lötjönen
17.02.2019, 15.16
No, tänään oli sitten keli sellainen, että nastattomalla cyclolla ylittyi se raja kun ihailevat "ooh, kylläpä on rohkeaa ja taitavaa" katseet vaihtui aidosti huolestuneisiin ja kauhisteleviin parahduksiin ja polje pöpilään pöhkö katseisiin. Täytyy näemmä alkaa kantaa vastuu myös kanssaihmisistä ja koittaa olla järkyttämättä niitä. Ihan hyvin kyllä selvisin kun jäiset kohdat ylitin vauhdilla ja suoraviivaisesti. Onneksi tänä talvena nastapakkoaika tulee jäämään lyhyeksi.

Yllättävän hyvän tuntuinen rengas tuo Kenda kwicker. Ekaa kertaa ajoin kuivaa asfalttiakin ja äänettömyydestä päätellen ei kummoista kitkaa ollut.

HMK
17.02.2019, 20.41
No, tänään oli sitten keli sellainen, että nastattomalla cyclolla ylittyi se raja kun ihailevat "ooh, kylläpä on rohkeaa ja taitavaa" katseet vaihtui aidosti huolestuneisiin ja kauhisteleviin parahduksiin ja polje pöpilään pöhkö katseisiin. Täytyy näemmä alkaa kantaa vastuu myös kanssaihmisistä ja koittaa olla järkyttämättä niitä. Ihan hyvin kyllä selvisin kun jäiset kohdat ylitin vauhdilla ja suoraviivaisesti. Onneksi tänä talvena nastapakkoaika tulee jäämään lyhyeksi.

Tuolla periaatteella sitä on tullut aikoinaan mentyä pitkän aikaa, ilman tietoakaan minkäänlaisista talvirenkaista tai kypäristäkään. Vasta joskus 2003 - 2004 paikkeilla ostin ensimmäiset nastarenkaat, jotka nekin oli hyödyttömän surkeat Nokian A10:t. Sitä ennen mentiin tuurilla ne paikat, missä taito ei riittänyt. Ihmeen vähän kaatumisia siihen aikaan sisältyi eikä mitään rikki mennyt, edes pyöristä. Tuo aika on vaan minun osaltani nyt ohi. Jos tuolla jäätiköillä kerran pystyy ajelemaan mukavasti, vaivattomasti ja turvallisesti, niin ajan sitten sillä tavalla. Nastarenkaiden käytössä en koe olevan mitään vastentahtoista "pakkoa". Niin kauan kun voi pysyä lumella ja jäällä, hyvä nastarengas kulkee hyvin. Pahin on se aika vuodesta, kun alkaa olla pidempiä sulia pätkiä, mutta samaan aikaan varjokohdissa jäätiköitä. Niitä paria viikkoa varten kai pitäisi jaksaa vaihtaa jotkut vähempinastaiset renkaat.

Smo
17.02.2019, 20.54
^
Minun ensimmäinen nastakumi oli kanssa eteen A10 26" maasturiin joskus vuosituhannen vaihteen kieppeillä. Jonkun vuoden päästä tuli eteen W106 ja A10 siirtyi taakse. Sitten sain halvalla käytetyt W160 mutta oli järkkykovat, niilläkin tuli kyllä maastoiltuakin. Sitten tuli WXC300 käytettynä noin 2004 eteen ja se olikin jo ihan älyttömän pitävä.

Lötjönen
17.02.2019, 20.59
Juu, ei minullakaan mitään nastoja vastaan ole. Niillähän on hauska ajaa siellä missä ei talsijatkaan pääse eteenpäin. Lähinnä tarkoitin että nyt ei olisi ilman oikeastaan selvinnyt, vaikka niin teinkin. En enää viitsi sijoittaa mokomaa 60e nastoihin, kun pari viikkoa enää tarve ja nyt on vasta pari päivää edes tarvinnut. Ja jos ostaisin, niin viikon kuitenkin keräisin voimia että jaksaisin vaihtaa alle. Joten se niistä tältä erää. Ensi talven pyörän malliakaan ei tiedä, sen verran usein mieli muuttuu.

Jami2003
17.02.2019, 20.59
Onhan tuo isp ja fat freddie aivan mahtavia nastarenkaita kuten taas tänään muhkuraisella jääpintaisella tiellä tuli todettua. "ihan pitää kuin kesällä ajaisi mutta silti kyllä jännittää" totesi tytär jolla ei talvirengas kokemusta vielä hirveästi ole...

muistan että kultaisella -80 luvulla mulla oli jopossa eturengas nastarengas talvella että ihan uusi keksintö nastarengas ei kuitenkaan ole :)

JiiPee
17.02.2019, 21.13
Mamoilin ja laitoin molempiin päihin isp:t. Jos noilla ei pysy tolpillaan niin se on mentävä konttaamalla töihin. Säikäytti noi lipat vanhaa miestä, tuurilla on ehjänä. Vituttaa olla raaja paketissa parhaimpaan ajoaikaan.

Jami2003
17.02.2019, 21.23
Joo en mä kyllä mitään glooriaa nää epäsopivilla renkailla liukkaalla ajamisessa. Gravel Kingit totesin aikoinaan yllättävän pitäviksi nastattomiksi renkaiksi mutta ei tulis mieleenkään lähteä niillä ajeleen näille jäätikölle.

Lötjönen
17.02.2019, 21.50
Minä olen vasta oppinut kolaroinnin jäljiltä pelkäämään muita. Harhainen usko omaan tekemiseen on vielä tallella, mutta kyllä sekin vielä karisee. Kaatuilut on siis edessä päin. Mutta kyllä se vielä...

Smo
17.02.2019, 23.01
Hupasaa kyllä mulla taisi tän talven lipat johtua nastoista kun reagoi raitiokiskoon.

tempokisu
17.02.2019, 23.32
^ no niin, pirun raitiokiskot ja - vaunut.
Autotielle vaan, mä en todellakaan meinaa kaatua muutaman....euron tähden työmatkalla.

kuovipolku
18.02.2019, 00.03
Kenda Kwicker Pro 700 x 35C (https://s1.thcdn.com/productimg/1600/1600/11489944-1584495656073638.jpg)? Ei muuten hieman yllättäen löytynyt valmistajan sivuilta tai sen nettikaupasta. Liekö poistunut valikoimasta tai uudistunut ja vaihtanut nimeä?

Yllättävää että noinkin isonappulainen rengas tarjoaa riittävästi pitoa liukkaalla - vaikka yllähän tuolla ulkona näkee nastarengaskuskia hämmästyttäviä suorituksia tavispyöräilijöitäkin jotka ajavat samoilla renkailla läpi vuoden ja vieläpä sellaisilla joita voisi kuvata slikseiksi.

Miten muuten nousevat jäiset tai kovaksi ja liukkaaksi kuljetun lumen peittämät ylämäet?

Lötjönen
18.02.2019, 00.18
32mm leveät. Ensiasennusrenkaat, joten voi olla ettei mistään saakaan. Varsinkin jos hyviksi totean.

Minun mielestä toimiva talvirengas. Kyllä ne mäet nousee jos vain jotain röpölää on mihin tarttua. Saa nähdä alkaako puhkeilu kun lumi vähenee. Siinä on ollut usko koetuksella useimpien nappularenkaiden kohdalla.

LJL
18.02.2019, 10.10
Asfaltti viikonloppuna itsensäpaljastanut itsensä monin paikoin, mutta helkkarin liukasta oli monissa jääpaikoissa. En tiedä mutta nastat oli hyvät

Fuuga
18.02.2019, 10.11
Miten muuten nousevat jäiset tai kovaksi ja liukkaaksi kuljetun lumen peittämät ylämäet?

Jäiset ei nouse, mutta jos on vähääkään lunta, on pinta sen verran hapero, että kyllä nappula siihen ottaa kun ei nouse putkelle. Ylipäätään on tosiaan jäitä ja jäitä. Peilaava jää on liukas, jäältä näyttävä hapero ei. Useimmiten ne kyllä erottaa toisistaan.

Lötjönen
18.02.2019, 10.55
Putkelta vaan ja lukoilla pyöritän niin vimmatusti että sutii se mäen päälle lopulta.

Pyörämallien pitoeroja pohdin. Cyclolla on vaarallisempaa eturenkaan livettyä, johtuu etunojaisesta painopisteestä. Käsihän siinä tahtoo maahan mennä ensin. Suoratankoisella taas paino on enemmän persiillä ja jalanhan silloin laittaa ensin maahan. Näin ainakin minulla. Sitä varten kai minua ei pelota picnic:llä kesäslikseillä. Voi lukkopolkimillakin olla vielä osansa tässä. Niitä ei taida faubereihin saada, muuten ne olisi mammassakin.

kni94
18.02.2019, 19.57
Ensimmäistä kertaa on ollut mukavaa talvipyöräillä tänätalvena. Lunta niin keleesti, isoja 50cm korkeita valleja joista menee polkuja kauppojen pihaan, lumikinoksia, tuuli ja lunta naamalle. Heittää vaan laskettelutakin päälle, kypärän ja crosslasit päähän ja möyrii fätillä menemään. Ei käynyt kateeksi muita pyöräilijöitä tänään kun tuisku tuli naamalle ja itse oli semmosessa mukavassa kotelossa suojassa :D Vauhtiahan ei ole muuta kuin alamäissä mutta mukavuus on omaa luokkaa

Laroute
18.02.2019, 21.20
Eilen ensimmäinen maantielenkki Gatorskineillä. Iso tie oli kuin kesällä, tosin pölyä kiitettävästi.

Isä nitro
18.02.2019, 23.37
Eilen ensimmäinen maantielenkki Gatorskineillä. Iso tie oli kuin kesällä, tosin pölyä kiitettävästi.

Miltäs itse maantie näytti? Kauhistelin lauantaina (autolla ajaessani) hemmetin isoja reikiä, joita ilmeisesti jäätymisen ja sulamisen yhteisvaikutus oli saanut aikaan Nuuksiontiellä. Jostain olin lukevinani, että reikiä olisi oletettavissa noin laajemminkin.

VPR
19.02.2019, 00.49
Reikiä on koko Suomi täynnä, ei kannata niiden takia jättää lenkkejä tai aina teitäkään ajamatta. Poikkeuksia toki on.

Metsämuija
19.02.2019, 07.43
Yllättävän hyvin jäätyneet pikkumäet menee läskin nastoilla. Tahmelan rannassa on pieni polku ja polulla pieni jyrkkä töyräs joka syksyisin on kurainen ja talvella usein peilijäässä. Kun sen menee kohtisuorassa, päälle pääsee mutta kyllä kuulen nastojen raapivan renkaan lyödessä tyhjää. Olen jumahtanut siihen enemmän jumbot alla, kun on ollut kura-aika. Muuallakin olen huomannut että pääsen mäkiä metsässä melkeinpä paremmin nastoilla kuin kuraisena aikana. Mutta nastakengät pidän kyllä jalassa jos pitääkin siihen mäkeen pysähtyä ja ylös päästä tunkaten.

Maurizio09
19.02.2019, 09.22
Crossarilla ensimmäinen työmatka-pätkä takana. 11.2 km eilisen lumisateen jäljiltä yllättävän hyväkuntoisilla teillä ja aikaa meni 38min, johon sisältyi 3 liikennevalopysähdystä ja 1 pyörän kanto risteykseen syntyneen lumivallin yli. Aikaisemmalla hybridillä ennätys oli 43 min tämä sama matka. Pikkuhiljaa kuntotasoa parantamaan :)

Lötjönen
19.02.2019, 09.55
Miten talvella voi vertailla ajoaikoja ennätysmielessä? Olosuhteet vaikuttaa niin paljon.

Kannattaa muutenkin mittailla keskareita ja aikaa taajaman ulkopuolella. Itse joskus tajusin että alkoi melko tyhmältä näyttämään kun piti vauhti säilyttää risteysalueillakin.

Fuuga
19.02.2019, 10.56
Miten talvella voi vertailla ajoaikoja ennätysmielessä? Olosuhteet vaikuttaa niin paljon.

Aina kannattaa vertailla ;). Kyllä mä ainakin seurailen käytettyjä aikoja "asti tänään oli nopea alusta/takatuuli tjsp". Miksei voisi? Ei se tarkoita että aina pitäisi yrittää ennätyksiä rikkoa, mutta joskus saattaa niinkin käydä. Toiset yrittää saada KOMeja joka lenkillä ja pätkällä.

Ei kurjuutta kummempaa

Isä nitro
19.02.2019, 11.08
Reikiä on koko Suomi täynnä, ei kannata niiden takia jättää lenkkejä tai aina teitäkään ajamatta. Poikkeuksia toki on.

Tuo on kyllä ympäripyörein kannanotto vähään aikaan. Tämä siis kaikella kunnioituksella.

Reikiä on teillä, suussa ja sanonko missä. Tarkoitukseni ei ollut niinkään estellä kenenkään, kaikkein vähiten omia, menohalujani vaan kuka ties varoitella minkälaista kalustoa kannattaa kenties harkita kun asfaltti alkaa vähitellen kuumottaa. Kunhan pohdin ääneen - hieman myös tarkentaen.

VPR
19.02.2019, 11.20
Ajoin sunnuntaina 150 km ja olihan siellä lisää reikiä kuten joka talven jälkeen, ei vaikuta omiin rengasvalintoihin mitenkään.

LJL
19.02.2019, 11.47
Ajoin sunnuntaina 150 km ja olihan siellä lisää reikiä kuten joka talven jälkeen, ei vaikuta omiin rengasvalintoihin mitenkään.

Kun kuoppa näkee että VPR tulee, niin se kuroutuu äkkiä umpeen *viinipullon korkin avaamisääni*

ArtoR
19.02.2019, 12.08
Vaihdoin tänään läskistä cyclocross-pyörään (jolla olin viimeksi ajanut 4.12.). Ensitunnelmat olivat jotakuinkin "v-tu miten epämukavaa ja eihän tämä vauhtikaan ole juuri sen kummempaa". :) Oli tosin jonkinmoinen vastatuuli töihin päin tullessa. Ottaa taas hetken tottua tuohon.

Pyörässä on edessä Gravdal, joka tuntui aika hyvältä noilla jäätiköillä, joita matkan varrella on. Takana on Mara Winter, kun sinne ei Gravdal mahdu.

kuovipolku
19.02.2019, 12.24

Tässä nimenomaisssa tapauksessa vertailu on kuitenkin täysin mielekäs. Voidaan kai lähteä että uusi crossarikuski oli ajanut hybridillään saman matkan myös yhtä hyvissä olosuhteissa kuin eilisillä "lumisateen jäljiltä yllättävän hyväkuntoisilla teillä"?

Jos eilen olisi ollut umpisurkea ja raskas keli ja crossarilla matkaan olisi kulunut 10 min kauemmin kuin hybridillä ajettuun ennätykseen...well, silloin vertailussa ei olisi ollut mielekäs:rolleyes: Ja jos crossari olisi ollut viisi minuuttia hitaampi kuin hybridillä ajettu ennätys, jäisi jäljelle mahdollisuus tai jopa todennäköisyys siitä että ennätys oli ajettu merkittävsti paremmassa kelissä ja sellaista johtopäätöstä että hybridi on talvipyöräilyssä nopeampi kuin crossari ei tulisi tehdä pelkästään tämän ensimmäisen työmatkan perusteella:cool:

Kannattaa muutenkin mittailla keskareita ja aikaa taajaman ulkopuolella. Itse joskus tajusin että alkoi melko tyhmältä näyttämään kun piti vauhti säilyttää risteysalueillakin.

Tässäkin suhteessa ihmiset ovat kovin erilaisia: kaikille keskarien ja ajan mittaileminen ei vaikuta mitenkään siihen miten he ajavat eikä esimerkiksi aiheuta tarvetta ajaa vauhdikkaammin kuin olisi syytä paikoissa joihin keskarivauhti ei sovi.

PS Tähän taajama- tai kaupunkiajoon, niiden keskarivauhtiin ja niihin kuluvaan aikaan liittyen: jokunen vuosi sitten englantilainen työmatkapyöräilevä lääkäri hankki vanhan (muistaakseni) hybridiksi luokiteltavan pyöränsä tilalle maantiepyörän (tai asfalttiajoon sopivan cyclocrossariin) ja koska hän piti ajoistaan tarkkaa kirjanpitoa, hän pystyi vertailemaan pyöriä ja niillä ajettuja työmatkoja. Tutkimus ilmestyi brittiläisen lääkärilehden joulunumerossa, jonka perinteisiin kuuluu että siinä julkaistaan erilaisia kieli poskessa ja pilke silmäkulmassa kirjoitettuja enemmän tai vähemmän vakavia "tutkimusartikkeleja". Anyway, tutkimus osoitti (jälleen muistaakseni) ettei maantiefillari ollut yhtään sen nopeampi ja ennätys eli lyhin työmatkaan kulunut aika oli ainakin ensimmäisen vuoden jälkeen yhä hybridin hallussa:eek::rolleyes:

alli
19.02.2019, 12.27

Hitaana hyötypyöräilijänä mittailen enkkoja toiseen suuntaan... siis tyyliin "eräänä aamuna pari talvea sitten tähän meni 50 minuuttia, niin ei tää tämänkertainen NIIN paha ollut onneksi sentään" :). Ja muutenkin on hyvä, vaikkei aina mitenkään inspiroivaa, katella keskareita, jotta osaa varata riittävästi aikaa kriittiisiin siirtymiin.

Toki etenkin vieraan reitin ylläpito voi yllättää raskaasti. Viime viikolla menin ääliömäisesti hutiin tarkkaavaisuuden herpaannuttua vähäksi aikaa ja sitten vielä korjausreitille osui "ei talvikunnossapitoa" -pätkä ja vähän latuakin sen päälle. Joo, en ehtinyt ajoissa :rolleyes:.

Lötjönen
19.02.2019, 13.04
Empä huomannut että oli tämä pyörän vaihtotapaus kyseessä. Joo, hyvä ettei hitaammaksi sentään osoittautunut.

Ihan yleisesti totesin että jos huomaa vaaratilanteita kertyvän, niin voi sen keskariajon aloittaa vasta taajaman ulkopuolella. Itsekin olisin sen ehkä hoksannut aiemmin jos joku olisi huomauttanut. Mutta ei siinä mitään jos rauhallisessa ajossa vauhtiaan seurailee. Tuolla vaan näkee valitettavan paljon niitä jotka ei pysty himmaamaan tiukassakaan paikassa.

Maurizio09
19.02.2019, 13.41
Tässä nimenomaisssa tapauksessa vertailu on kuitenkin täysin mielekäs. Voidaan kai lähteä että uusi crossarikuski oli ajanut hybridillään saman matkan myös yhtä hyvissä olosuhteissa kuin eilisillä "lumisateen jäljiltä yllättävän hyväkuntoisilla teillä"?

Jos eilen olisi ollut umpisurkea ja raskas keli ja crossarilla matkaan olisi kulunut 10 min kauemmin kuin hybridillä ajettuun ennätykseen...well, silloin vertailussa ei olisi ollut mielekäs:rolleyes: Ja jos crossari olisi ollut viisi minuuttia hitaampi kuin hybridillä ajettu ennätys, jäisi jäljelle mahdollisuus tai jopa todennäköisyys siitä että ennätys oli ajettu merkittävsti paremmassa kelissä ja sellaista johtopäätöstä että hybridi on talvipyöräilyssä nopeampi kuin crossari ei tulisi tehdä pelkästään tämän ensimmäisen työmatkan perusteella:cool:

Tässäkin suhteessa ihmiset ovat kovin erilaisia: kaikille keskarien ja ajan mittaileminen ei vaikuta mitenkään siihen miten he ajavat eikä esimerkiksi aiheuta tarvetta ajaa vauhdikkaammin kuin olisi syytä paikoissa joihin keskarivauhti ei sovi.

PS Tähän taajama- tai kaupunkiajoon, niiden keskarivauhtiin ja niihin kuluvaan aikaan liittyen: jokunen vuosi sitten englantilainen työmatkapyöräilevä lääkäri hankki vanhan (muistaakseni) hybridiksi luokiteltavan pyöränsä tilalle maantiepyörän (tai asfalttiajoon sopivan cyclocrossariin) ja koska hän piti ajoistaan tarkkaa kirjanpitoa, hän pystyi vertailemaan pyöriä ja niillä ajettuja työmatkoja. Tutkimus ilmestyi brittiläisen lääkärilehden joulunumerossa, jonka perinteisiin kuuluu että siinä julkaistaan erilaisia kieli poskessa ja pilke silmäkulmassa kirjoitettuja enemmän tai vähemmän vakavia "tutkimusartikkeleja". Anyway, tutkimus osoitti (jälleen muistaakseni) ettei maantiefillari ollut yhtään sen nopeampi ja ennätys eli lyhin työmatkaan kulunut aika oli ainakin ensimmäisen vuoden jälkeen yhä hybridin hallussa:eek::rolleyes:

Nojoo. Kaippa tuo johtui sitten siitä hyvän liikkeen tuomasta hyvästä fiiliksestä tuo sana "Ennätys". Olosuhteet tiellä kuitenkin pysyneet melkolailla samana Joulukuun puolestavälistä saakka. Tarkennan vielä että nykyinen Crossari on minulle paljon mielekkäämpi peli kuin aijempi hybridi, niin sekin ruokkii sitä "Hyvää fiilistä".

kuovipolku
19.02.2019, 15.28
Ei mulle tuottanut vaikeuksia lukea sana "ennätys" tässä yhteydessä niin että se tarkoitti samaa kuin "lyhin työmatkaan kulunut aika" eikä siis mitenkään kuvannut ajotapaa tai merkinnyt sitä että työmatka ajetaan aina uuteen ennätykseen pyrkien. Mutta toisaalta ymmärrän miksi Lötjönen luki toisin, onhan meillä kaikilla kokemusta niin sanotuista työmatkaohjuksista, joille mikään ei saa eikä voi tulla ennätysvauhdin esteeksi.

Nostit muuten esille tärkeän mutta joskus unohdetun puolen tässä talvipyöräilykeskustelussa: pyörä jolla ajamisesta tulee "hyvä fiilis" on aina parempi kuin pyörä joka kenties on mukavampi tai nopeampi tai jolla pystyy ajamaan paikasta jossa toisella pyörällä joutuu jalkautumaan tai jolla työmatkasta selviytyy niinäkin päivinä joina toisen pyörän joutuu jättämään kotiin. Toisaalta se "hyvä fiilis" voi tulla juuri edellä mainituista seikoista tai ne jotkut paikat ja jotkut päivät antavat niin paljon hyvää fiillistä ettei haittaa vaikka joku toinen pyörä olisi kaikkina muina päivinä nopeampi.

Jollekin sen hyvän fiiliksen ehdoton edellytys on mukavuus (ja riittävän mukavuudenhan voi määritellä vain kuski itse) ja nopeus tai jokin muu ominaisuus on vähemmän merkitsevä. Sitten on niitä hulluja joille epämukavuus tai ohjattavuuden heikkeneminen tai jalkautumisen tarve tietyissä olosuhteissa ovat vain osa sitä "hyvää fiilistä" (koska niitä tarvitaan ikään kuin vastapainoksi nostamaan esille ja korostamaan sitä miten hienosti pyörä yleensä kulkee ja miten hienolta sillä ajaminen tuntuu):cool:

puppy
19.02.2019, 16.06
Miltäs itse maantie näytti? Kauhistelin lauantaina (autolla ajaessani) hemmetin isoja reikiä, joita ilmeisesti jäätymisen ja sulamisen yhteisvaikutus oli saanut aikaan Nuuksiontiellä. Jostain olin lukevinani, että reikiä olisi oletettavissa noin laajemminkin.

Nuuksiontie on jo pohjilta aika huonossa kunnossa, pettänyt osasta kohtaa... En usko että tämä talvi toisi reikiä sen enempää, auraustahan on selkeästi vähennetty ja ei enää ajeta asfalttiin, samoin onko routa ollut niin paha

Tassu
19.02.2019, 16.25
Miltäs itse maantie näytti?
Tänään uskalsin ekan kerran talven aikana.
Bemböle-Veikkola-Lapinkylä-Kauklahti (itse asiassa menin ajoradalle vasta Nuuksion risteyksen jälkeen). Sumua ja vettä satoi, mutta oikeestaan ihan kivaa, vaihteeksi. Muutama uusi isohko reikä siellä oli, mutta muutoin ihan jepa kunnossa. Piennar oli enimmäkseen vielä lumen/jään peitossa, joten piti ajella viivan vasemmalla puolen. Autoilijat ohitti kyl ihan nätisti riittävän kaukaa. Nastathan mulla oli alla, kun muualla oli suhteellisen paljon jäätä. Tämä oli oikeestaan syy miksi lähdin katsastaan tuota reittiä eli pääsis pois jäältä.
Todella vähän oli kyl autoja liikenteessä, pelkäsin, että ennen Ämmässuota saa rapaa niskaan/kasvoihin, mutta ei.

oppes
19.02.2019, 19.03
Tänään oli minun reittini pahin päivä. Nastat edessä ja takana ja silti pelotti.

LÄSKI nastoilla - No ***king problem :) Vesijää polanteineen. Ei edes "haastetta". Sama kuin olisi ajellut nomaalia kelviä.

Lötjönen
19.02.2019, 19.22
Minä ajoin normaalia kelviä. En ymmärrä, sunnuntaina oli hirveää ja jos olisin eilen ostanut hätänastat, tänään olisi jo säälittänyt uudet nastarenkaat. Tätä etelän vaihtelevaa näemmä.

tempokisu
19.02.2019, 19.38
Joo tänään pääsikin ajamalla koko työmatkan ja tuo meidän alapuolella oleva ei-aurattu jääkorppu-osuus meni myös ajamalla, joskin varovaisesti. Parin ison vesilät...lammikon yli ajaessa vaan toivoi että just siihen ei ainakaan kaatuisi.

Sepeliä on ainakin 10 kertaa viime talveen verrattuna. On siinä keväällä harjaamista...

Lötjönen
19.02.2019, 19.45
Maantiellekin voisi nakkikumeilla mennä, mutta pientareet puuttuu. Lumivallit nääs valuu tielle. Kuvittelen tilanteen että rekka tulee vastaan ja toinen takaa ja karkuun ei pääse. Menemättä siis jää. Normaalistikin miettii nykyään jokaisen takaa tulevan auton lähestyessä että lähtiköhän nyt henki.

Fuuga
19.02.2019, 21.12
Maantiellekin voisi nakkikumeilla mennä, mutta pientareet puuttuu. Lumivallit nääs valuu tielle. Kuvittelen tilanteen että rekka tulee vastaan ja toinen takaa ja karkuun ei pääse. Menemättä siis jää. Normaalistikin miettii nykyään jokaisen takaa tulevan auton lähestyessä että lähtiköhän nyt henki.

Kullakin meistä on toki - ja saakin olla - omat fobiamme. Mietin vain, että aika vaikeaksi menee ajelut tuolla ajattelutavalla.

kuovipolku
19.02.2019, 21.18

Mäkin aina mietin aina kun kuljen Ärrän ohi sinne poikeamatta että jäiköhän nyt joku jackpot lunastamatta:cool:

On varmaan tuhat hyvää syytä miksi eri teillä, eri olosuhteissa, eri vuodenaikoina, eri vuorokauden aikoina, eri säissä tms on epämiellyttävää, vastenmielistä, pienhiukkasten vuoksi epäterveellistä tai muusta syystä arveluttavaa tai sellaista jota haluaisi tai kannattaisi karttaa, mutta se mahdollisuus että takaa tuleva auto ei kuulune niihin. Sitä ei voi kiistääkö ettei tapauksia satu, mutta kun pystyy muitakin riskejä ja mahdollisuuksia arvioimaan objektiivisesti niiden todennäköisyyden perusteella, niin miksei tätäkin?

Mä ajan paljon maantienlaitaa ja uskon - koska en voi pätevästi arvioida - että todennäköisyys että mä menehdyn "inhimillisesti katsoen aivan liian aikaisin" oireettoman valtionpullistuman puhkeamiseen tai sydänperäiseen äkkikuolemaan tai liukastumistapaturmassa syntyneeseen aivoverenvuotoon tai johonkin muuhun on monta kertaa suurempi kuin että mun kerrotaan lehdessä joutuneen auton töytäisemäksi ja että tapausta tutkitaan varomattomuutena liikenteessä.

PS Fuuga oli nopeampi eikä tarvinnut saman asian ilmaisemaan läheskään niin paljon sanoja kuin minä.

PPS Mutta lisätään nyt samalla että uskon että Lötjönen tarkoituksella vähän liioittteli. Mutta jos ei liioitellut, niin sekin on ihan okei. Toisella palelevat sormet herkemmin, toisia ötököiden puremat kiusaavat enemmän ja jotkut eivät pidä siitä tunteesta että joku älypuhelintaan sormeileva imbesilli voi ajaa heidän päälleen eivätkä he voi itse sille mitään (paitsi olla ajamatta maantienlaitaa jos vaihtoehtoja on). Kaikki ovat samalla lailla reaalisesti olemassa olevia tosiasioita jotka eivät tee ihmisestä huonompaa tai heikompaa.

Lötjönen
19.02.2019, 21.25
Kymmeniä tuhansia maantietä ja lähes kaikki on nähty. Tarpeeksi monta likeltä piti, ja ei jaksa enää. Tosiasia on kuitenkin se että nyt siellä ei ole tilaa niin paljon että kuntoilun vuoksi kannattaisikaan. Eri asia jos syrjästä täytyy vaikka töihin polkea.

Olen monesti ihmetellyt autoilijoiden mielenosoitus tööttäilyjä polkiessani valtatien varrella, eikö ne ymmärrä että jos vaikka asunkin siellä ja pakko on polkea tienreunaa. Nyt en ihmettelisi, jos polkisin.

oppes
19.02.2019, 21.38
Ei se edes läskiä tarvi, kunhan on nastoja tarpeeksi. Nyt ei ole, tullut nuukailtua.

No ei tietty, mutta tuo läski tuo myös polanteiselle tielle ylimäräisen rentouden. Joo - ja kokemusta on parilta talvelta / 29" ISP-rengastetusta. Läski pieksee tuon ajon rentouden suhteen mennen tullen.

F. Kotlerburg
19.02.2019, 22.53
Huomenna aattelin mennä pyörällä töihin. Huh huh olisi pitänyt aloittaa valmistautuminen viikko sitten. Näyttää sellaista magiaa nykyään olevan talvella pyöräily.

Smo
19.02.2019, 23.08
Oma ISP vasta tulossa Saksasta, mutta mulla oli itse nastoitetttu Freddies revenge, reunanastat "ylipitkät" (sain väärää kokoa kaverilta). Tämä rengas ei lähtenyt alta millään, ikinä, ei missään tilanteessa, vaikka kokeilemalla kokeilin. Siinä olisi haastaja :D

Löytykö 26" jostain halvennuksesta? Omat WXC & Extreme alkaa olla kohta varmaan 15v wanhat, olis hauska kokeilla niin hehkutettua kumia kevään jääpoluilla

Huomenna aattelin mennä pyörällä töihin. Huh huh olisi pitänyt aloittaa valmistautuminen viikko sitten. Näyttää sellaista magiaa nykyään olevan talvella pyöräily.

Oli hyvin tavallinen pääkallo / sepelipatjakevli keli

Isä nitro
20.02.2019, 07.45
No ei tietty, mutta tuo läski tuo myös polanteiselle tielle ylimäräisen rentouden. Joo - ja kokemusta on parilta talvelta / 29" ISP-rengastetusta. Läski pieksee tuon ajon rentouden suhteen mennen tullen.

Pakko kompata. Olin pitkään sitä mieltä, että ISP 29” on lyömätön kun puhutaan luistelukentästä. Ja sitähän se oli eilen. Siis siinä vaiheessa kun sitä lisäjäädytetään vesiletkuilla . Mutta kun siellä on noita polanteita, niin läski on lyömätön. Kyllä oli eilen hiljaista jokivarren kevlillä.

Isä nitro
20.02.2019, 07.46
Pakko kompata. Olin pitkään sitä mieltä, että ISP 29” on lyömätön kun puhutaan luistelukentästä. Ja sitähän oli tarjolla eilen. Siis siinä vaiheessa kun sitä lisäjäädytetään vesiletkuilla . Mutta kun siellä on noita polanteita, niin nastaläski on sittenkin lyömätön. Kyllä oli eilen hiljaista jokivarren kevlillä.

Teemu H
20.02.2019, 08.56
Nastoitin juuri läskipyörän 4 tuuman Jumbo Jimit, on loistava. Kaatumisesta sain motivaatiota.

Matalalla rengaspaineella pyörä menee sellaisessa epätasaiseksi jäätyneessä loskassa ilman mitään ongelmia, ja sileällä peilijäällä nasta tarttuu tien pintaan. Nyt tämä läski on paras talvipyörä etenemisvarmuuden ja mukavuuden kannalta, mutta aikataulussa sillä ei pääse mihinkään. Krossarin nopeus voittaa pienen epämukavuuden, jos jonnekin pitää päästäkin.

Viikonloppuna krossaria piti tosin kantaa kaksi kilometriä, kun auraus päättyikin metsätiellä. Läskillä siinäkin olisi ajanut.

F. Kotlerburg
20.02.2019, 10.48
huh, en tiedä miten selvisin töihin. Otin ihan saman pyörän ja samoilla renkaillakin vielä kuin syyskuussa. Ei mitään ongelmia eikä magiikkaa tarvittu. Teen varmaan jotain väärin.

Smo
20.02.2019, 10.55
Mä otin 29".. mulla on 26erissa 29er etujousto, siihen kun saa kaikki kiekkokoot ja mulla on kaikkia kiekkoja varastossa.

Oon muuten pohtinu samanlaista härveliä. Silleen asteittain jos siirtyisi isompiin renkuloihin :)

Lötjönen
20.02.2019, 11.24
Viikonloppuna krossaria piti tosin kantaa kaksi kilometriä, kun auraus päättyikin metsätiellä. Läskillä siinäkin olisi ajanut.

Eikös se kantaminen kuulukin kyseiseen lajiin? Mitä nyt yhden kilpailun olen töllöstä nähnyt.

Isä nitro
20.02.2019, 11.40
huh, en tiedä miten selvisin töihin. Otin ihan saman pyörän ja samoilla renkaillakin vielä kuin syyskuussa. Ei mitään ongelmia eikä magiikkaa tarvittu. Teen varmaan jotain väärin.

Luultavasti teet, mutta eikös siellä ole merkittävä osa väylistä jo ihan soralla? Toisaalta kaltaiseni räpeltäjät eivät uskalla ihmisten ilmoille ilman henkseleitä ja vyötä.

F. Kotlerburg
20.02.2019, 11.48
Luultavasti teet, mutta eikös siellä ole merkittävä osa väylistä jo ihan soralla?
Ei. Yhtään sulaa pätkää ei näkynyt. Usean sentin polanne joka paikassa.

Isä nitro
20.02.2019, 12.30
Ei. Yhtään sulaa pätkää ei näkynyt. Usean sentin polanne joka paikassa.

Sitten taidat tietää vastauksen meitä paremmin...

Lötjönen
20.02.2019, 12.43
Meitä "väärin" ajelijoita on jokunen. Alkaa vähän jo epäilyttämään oma älli. Rouva Lötjönen usein onnistuu "mahdottomissa" ja olen ajatellut että kun se ei ymmärrä että noin ei voi, niin juuri siksi se vielä onnistuu. Onkohan talvipyöräily minun kohdalla se laji kun en ole jotain hoksannut? Kamalaa, nyt kun ajattelee...

Isä nitro
20.02.2019, 13.37
^Vaikka tätä en nyt gloorifioi ja kaatunutkin olen viime vuosina, niin mummiksella talvet taittaessa vakiokumeilla en kaatunut ikinä. Paha sanoo mikä siinä on. En tiennyt tarvitsevani nastoja, enkä tajunnut winter commuter lifestyleä (jota et ole tajunnut vissiin myöskään :D ).

Merkittävä osa vastaantulevista mummoista (vanhempi nainen, jonka puoliso on vienyt perheen Corollan) ajelee ihan suvikumeilla. Hitaasti mutta varmasti. Ja näitä on muuten todella paljon ainakin täällä etelässä.

Itse kuulun juuri tuohon winter commuter lifestyle-jengiin, joka yrittää olla varustautunut kaikkiin mahdollisiin talven tarjoamiin yllätyksiin ja maksaa itsensä kipeäksi kaiken maailman härveleistä, jotka ratkaisevat milloin palelevat varpaat, milloin potentiaaliset kaatumiset. Toinen jengi menee samoilla kuvioilla kesät talvet.

BB Holland
20.02.2019, 13.40
Minä ajoin eilen Viikin suunnassa pätkiä, joista ei olisi ajanut ilman nastoja. Käytössä vain etunastat mutta se olikin ISP:n 2,6 tuumainen.

Smo
20.02.2019, 14.08
Merkittävä osa vastaantulevista mummoista (vanhempi nainen, jonka puoliso on vienyt perheen Corollan) ajelee ihan suvikumeilla. Hitaasti mutta varmasti. Ja näitä on muuten todella paljon ainakin täällä etelässä.*

Karvalakki päässä

Tollanen sekarengastus on yllättävän vähän spekuloitu luonnonvara. Ittellä ollut 29/26, 27.5+/26, 27.5+/27, 27.5+/29, 29+/26+, 29+/29, 27.5+/läski muunmuossa sekarenkailla. Kaikissa oli jotain hyvää ja samoilla rungoilla kuin uusi pyörä.

Olis tosiaan yks 26" keulaa vailla ... ehkä se ei olis niin hyvin balanssissa mutta mahtaako mun ajoilla paljoo merkitä. Toisaalta kaipaan kyllä ketteryyttä metsässä kivien ja sen takia tykkään pienistä fillareista

Lötjönen
20.02.2019, 14.22
Sunnuntain kammokelissä tuli peilijäällä vastaan pappa jollakin kaunottarella. Arvelin että on papparainen hankkinut kunnon nastarenkaat kun lasettaa vaan tulemaan rennosti turpa rullalla läpi sen liukkaan. Eikä mitä, sillä oli jotkut vuodelta -85 valkokylkiset perus 32 leveät. Itse möyrin siinä kohdin puoliksi penkan päällä että edes jotain karheaa olisi alla. Ei kai se edes tiennyt että jotain varomista siinä on. Elämä on helpompaa kun ei tajua mistään mittään.

travelleroftime
20.02.2019, 14.37
Sunnuntain kammokelissä tuli peilijäällä vastaan pappa jollakin kaunottarella. Arvelin että on papparainen hankkinut kunnon nastarenkaat kun lasettaa vaan tulemaan rennosti turpa rullalla läpi sen liukkaan. Eikä mitä, sillä oli jotkut vuodelta -85 valkokylkiset perus 32 leveät. Itse möyrin siinä kohdin puoliksi penkan päällä että edes jotain karheaa olisi alla. Ei kai se edes tiennyt että jotain varomista siinä on. Elämä on helpompaa kun ei tajua mistään mittään.

Tai sit sil on enemmän taitoa kuin sulla.. :D

Lötjönen
20.02.2019, 14.43
Ihan mahdollista... Tai sitten se ei ollut edes tästä maailmasta.

macci
20.02.2019, 15.11
Talvista Työmatkapyöräilyä aivan harrastemielessä taas vuoden alusta asti kokeilleena ja erityyppisiä pyöriä ja renkaita testanneena olen juuri nyt päätynyt siihen lopputulokseen, että täysjousitettu maasturi rullaavilla renkailla on paras.

perseen alla on ollut seuraavia ja päivittäinen matka 40-50km riippuen reittivalinnasta (etelä-Espoo - Valimo välillä):

1) jäykkäperä 140mm etuhaarukalla
- 27.5x2.6" ISP (tubeless) - vesijäällä hyvä muuten huono, lisäksi tubeless toimii vaihtelevasti, pitäisi laittaa sisuri
- 29" 2.25" RoRo + RaRa - toistaiseksi sisurilla, potentiaalia on kovalle alustalle ja rullannee vielä jonkin verran paremmin tubeleksena, lumella ja sohjossa aivan kehno

2) London Road suoralla tangolla + 40mm Conti Contact Spike 120 tubeleksena, perusvarma ja toimii myös vesijäällä riittävästi, sohjossa vaarallinen

3) Dude läski 4" ja 4.4" JJ tubeless (edessä nastat) - kelvipaineilla (1bar+) ärsyttävä paksummassa lumessa, lumipaineilla ärsyttävä kelvillä (ei rullaa ja pompottaa), nastoilla pysyy pystyssä

4) Blackborow läski 4.8" JumboJimit tubeleksena - rullaa hyvin (1bar) ja pääsee lumessakin, ei kokeiltu vesijäällä, keskiö / q-factor hiukan turhan leveä

5) 150mm täysjousto 27.5x3" WTB Ranger tubeleksena - rullaa hyvin ja pehmeästi, jäälläkin pärjää, pehmeässä lumessa huono, ylipäänsä hauskin ajella työmatkaa

Stravasta napattua vertailudataa top3:n osalta (kaikissa noin tunnin lenkki alustan ja reitin puolesta suht vastaavissa oloissa):

London Road hypridi 40mm 20,3km/h (syke 133, mitattu NP 195W/avg 178W, +1C)
Blackborow läski 4,8" 20,4km/h (syke 135, stravan arvioteho 184W, -9C)
Cube 150mm täpäri 3" 20,8km/h (syke 133, stravan arvioteho 190W, +1C)

Puhtaalla asfaltilla tai aivan tasaisella jäällä tuo 40mm nasta on varmaan nopein mutta heti kun on muhkuraa tai kunnon hiekoitusta rullaus tuntuu kärsivän.
Pyörä #1 täysjäykkänä, droppitangolla ja 2.8" G-Oneilla voisi olla varsin nopea peli juuri nyt (joskaan ei niin mukava kuin täpäri ja peilijäällä liukas).

[edit] lisätään vielä kahden viime päivän töistäpaluu ajot, täsmälleen sama reitti
London Road hypridi, 40mm, 20,5km/h (syke 154, NP 219/avg 202W, +2C)
Cube 150mm täpäri 3", 22,1km/h (syke 130, stravan arvioteho 198W, -2C)

Fuuga
20.02.2019, 15.20
Tai sit sil on enemmän taitoa kuin sulla.. :D

Monesti rentous tuottaa varmaa ajoa. Taito tietysti tuo rentoutta, mutta myös 'hulluus' saattaa sitä antaa. Muistamme perinteisen tiedon, ettei juopot koskaan satuta itseään kaatuessaan (urbaani legenda).
Olen kyllä kuitenkin ollut huomaavinani, että jos vain pääsee tietyn pelkokynnyksen yli, saattaa meno muuttua helpommaksi.

oppes
20.02.2019, 15.29
^Vaikka tätä en nyt gloorifioi ja kaatunutkin olen viime vuosina, niin mummiksella talvet taittaessa vakiokumeilla en kaatunut ikinä. Paha sanoo mikä siinä on. En tiennyt tarvitsevani nastoja, enkä tajunnut winter commuter lifestyleä (jota et ole tajunnut vissiin myöskään :D ).

Varmaan ainakin etelä-Suomen "tyyppitalvessa" pärjää ihan millä hyvänsä. Luulin minäkin (No olen toki räpeltäjä ja jokainen menee taidoillaan :D ) läskillä pärjääväni ilman nastoja. Kunnes satuin viikko sitten kelville, joka oli täysin märällä peilijäällä - polanteistakaan ei tietoa. Oli vaan lievästi kupera. Läskin renkaissa matalat paineet. Kun pyörä lähti hyvinkin kevyesti poljettaessa kaksi kertaa alta ja muutuin Curling-kiveksi, oli vaan pakko uskoa ja tilata nastalliset. Ja kyllähän jotain kertoo sekin, että viimeiseen pariin viikkoon noilla jää-kynnöspelloilla aika vähän on vastaantulijoita ollut. Ohittajia vieläkin vähemmän...

travelleroftime
20.02.2019, 15.35
Mummis on turvallinen talvipyörä: kerran lähdin laskemaan alamäkeä, jonka huomasin olevan peilijäässä, kurvi luonnollisesti alapäässä, tiesin kaatumisen olevan erittäin todennäköistä, en voinu jarruttaakaan. Menin siihen "rungon mutkaan" ja laiton jalat maahan, ajattelin että kun lennän nurin, tipahdan sen 20cm vaan, mutta pysyinkin pystyssä. Jälkeenpäin olen miettinyt että miten edes pääsin sinne vauhdissa istumaan, kaikkea sitä pikku paniikki mahdollistaa.

Nykyään olen ihan winter commuter, parempia nastoja vaan ostellaan jne. . Alkoi toi läskikin taas kiinnostaa, vaikka edellisen myin jo 3 vuotta sitten pois turhana. Täälläpäin on kyllä talvia jolloin nastoja ei tarvitse ollenkaan (ehkä pari päivää kun ne olis kivat, mutta tän huomaa vasta ajaessa) ja sitten tällaisia, kun niistä on iloa lähes päivittäin.

Niissä on keskiö niin matalalla luoden erittäin vakaan ajotuntuman. Huonona puolena ainakin omassa käytössä oli se että kammet raapii maata, mutta se on vältettävissä ajamalla hissuksiin kuten yleensä mummiksilla ajellaankin.

Lötjönen
20.02.2019, 15.53
Edelleen, uusilla nastarenkailla varustetulla cyclolla voisi mennä leikkimään vaikka luistelukentälle, jos ei yhtään pelota ja jännitä. Epävarmuus tekee sen vaikeaksi. Se on sitten jokaisella oman tyylin mukaan mistä tulee rentous... Minä=hullu tai tyhmä, toinen kännissä tai joku niitä kaikkia. Joku saattaa olla jopa niin taitava.

Metsämuija
20.02.2019, 15.57
Eilen ajelin katsauksen tietä, kevliä ja polkua. Kaupunkien väliset erot pintojen hoidossa kyllä näkyivät mm hiekan määrässä. Myös huomasi, miten heikommin käytettyt pätkät olivat suorastaan lumesta ja jäästä puhtaat näiden vesisateiden jälkeen. Läskillä perunapeltokin meni, mutta tuli kyllä ajatus että siinä ei olisi edes nastakengillä kiva kävellä...

Metsistä väki oli kaikonnut (voi olla että useampi kaatunut puunrunko vaikutti reittivalintoihin). Mutta valitsin mielummin huonon metsäpolun kun sen perunpeltojääkenttä kevlin. Tulipahan hieman tasattua syviä jalanjälkiä, 5” rengas ehkä olisi ollut helpompi. Nelituumaisella pääsi tasaisella ja alamäessä mutta ylämäkeen suti huonoimmissa kohdissa niin että piti jalkautua.

Jos tänään jatkaisi pyöräilyä, seuraava tasatonninen olisi kädenulottuvilla

Metsämuija
20.02.2019, 16.00
Edelleen, uusilla nastarenkailla varustetulla cyclolla voisi mennä leikkimään vaikka luistelukentälle, jos ei yhtään pelota ja jännitä. Epävarmuus tekee sen vaikeaksi. Se on sitten jokaisella oman tyylin mukaan mistä tulee rentous... Minä=hullu tai tyhmä, toinen kännissä tai joku niitä kaikkia. Joku saattaa olla jopa niin taitava.

Mun pannutukset jäällä alkaa toistaa samaa mantraa (kaarre tai kanttaus), joten ajattelen kuitenkin että tietyissä tilanteissa on parempi olla vaan tarkempi ja sitä kautta hieman varovaisempi. Kai se ihmisen pitäisi olla oppiva ja oppia välttämään tyhmyydet?

Leewi
20.02.2019, 16.18
Niissä on keskiö niin matalalla luoden erittäin vakaan ajotuntuman. Huonona puolena ainakin omassa käytössä oli se että kammet raapii maata, mutta se on vältettävissä ajamalla hissuksiin kuten yleensä mummiksilla ajellaankin.
Näissä on myös paino paljon taaempana kuin vaikka cyclossa. Etupainoisessa pyörässä kun etunen lähtee alta, niin mitään ei ole tehtävissä. Varsinkin jos on tempovauhti, niinkuin se tuppaa olemaan.

F. Kotlerburg
20.02.2019, 16.38
Näissä on myös paino paljon taaempana kuin vaikka cyclossa. Etupainoisessa pyörässä kun etunen lähtee alta, niin mitään ei ole tehtävissä. Varsinkin jos on tempovauhti, niinkuin se tuppaa olemaan.Joo ja akseliväli on pitkä. Crossarit on talvella kiikkeriä korkean keskiön ja lyhyen akselivälin takia. Kun rengas luistaa niin turvallaan ollaan, sitä ei ole mahdollista hallita.

Fuuga
21.02.2019, 11.00
Joo ja akseliväli on pitkä. Crossarit on talvella kiikkeriä korkean keskiön ja lyhyen akselivälin takia. Kun rengas luistaa niin turvallaan ollaan, sitä ei ole mahdollista hallita.

Saivarrellaan sen verran, ettei ne cyclot ole talvella sen kiikkerämpiä kuin kesälläkään :). Labiilius ei kesää lähestyessä vähene.

Kyllä crossareitakin oppii hallitsemaan, mutta toki geometrian takia ne ovat äkkinäisempiä kuin mummikset ja monet muutkin. On kelejä, joissa lunta on niin paljon ja se on niin raskasta ettei pyörä vain etene ja vauhti loppuu ja sitten on näitä peilikirkkaita väyliä, joilla ei pidä kuin nasta. Äkkiseltään ajateltuna kaikissa muissa keleissä cyclo on ihan ajettavissa ja sillä ajo totuteltaessa ja opeteltavissa. Välttämättä se ei ole niin helppoa kuin esim. läskillä tai leveillä maasturin renkailla, mutta kokemuksen myötä sillä ajamiseen kehittyy. Olen onnistunut vetämään lipat läskilläkin kohdassa, jossa sivuttaispito hieman kaltevalla pinnalla vain loppui. Kun perä lähti irti sitä mentiin eikä edes ave mariaa kerennyt hokaista puhumattakaan pitemmistä litanioista.

Henkilökohtaiseti koen kyllä etupainollisuuden suuremmaksi cyclon ongelmaksi poluilla OTB-herkkyyden takia enkä sivuttaispidon puutteen takia.

LJL
21.02.2019, 11.26
En tiedä mutta oli tänä aamuna ihan viihtyisä pakkaskeli ajella, -7,5C ja arska nousi :cool:

F. Kotlerburg
21.02.2019, 11.29
Saivarrellaan sen verran, ettei ne cyclot ole talvella sen kiikkerämpiä kuin kesälläkään :). Labiilius ei kesää lähestyessä vähene.

Joo tämä foorumi on perseestä juuri saivartelijoiden takia.

Sanotaan nyt niin että se kiikkeryys ominaisuus korostuu ja tulee esiin epätasaisella jää/lumipinnalla, jossa kitkakin on keskimääräistä kesäsäätä heikompi.

kuovipolku
21.02.2019, 11.32
Ei kuulu tähän ketjuun, muttei mielestäni istu sen paremmin mihinkään Varusteet-osioon ketjuun ja "DIY" ei liian lyhyenä kelpaa foorumihakuun, joten tulkoon tähän vaikka sen kunniaksei ettei (toivoaksemme) tänä talvena enää kenelläkään pitäisi olla tarvetaa kokeilla jotain vastaavaa:

https://cyclitis.files.wordpress.com/2017/12/20171205_145528.jpg?w=500

Sisäpuolelta löytyy vanhaa T-paitaa ja ulkopuolelta roudariteippiä. Voisi hopeanvärisenä olla tyylikkäämpi?

Smo
21.02.2019, 11.37
^Kaikenlaista tuon tyylistä vaikkei ihan noin karua tuli pidempään mökillä kaukana sivilisaatiosta aikaa viettäessä väsäiltyä. Kengänpäälliset rikkinäisestä villasukasta, kahvipaketista, vaahtomuovista ja ilmastointiteipistä jne

--

Henkilökohtaiseti koen kyllä etupainollisuuden suuremmaksi cyclon ongelmaksi poluilla OTB-herkkyyden takia enkä sivuttaispidon puutteen takia.*

Maasturilla peilijäämutkissa tulee kyllä vaistolla laitettua enemmän painoa eturenkaalle että pitäisi paremmin. Lapsena harrastettiin sellaista että nojattiin tankoon ja suditeltiin jäällä ympyrää. Jos oli lunta jään päällä tuli kivoja viivoja.

oem
21.02.2019, 11.39
^^Ja tytöille pinkki karvamalli jossa tekstit "RIGHT" ja "LEFT".;)

Fuuga
21.02.2019, 11.44
Joo tämä foorumi on perseestä juuri saivartelijoiden takia.

Sanotaan nyt niin että se kiikkeryys ominaisuus korostuu ja tulee esiin epätasaisella jää/lumipinnalla, jossa kitkakin on keskimääräistä kesäsäätä heikompi.

Noo, olihan siinä mun postauksessa muutakin - ihan asiaa. Ainkin toivon niin :).

Smo
21.02.2019, 11.53
Mökillä vuonna kuokka ja jussi

http://kuvanjako.fi/drgum.jpg

TemMeke
21.02.2019, 12.10
erityyppisiä pyöriä ja renkaita testanneena olen juuri nyt päätynyt siihen lopputulokseen, että täysjousitettu maasturi rullaavilla renkailla on paras.

Tää oli hyvä postaus, kiitti! Samoja asioita yrittäny tässä pohdiskella ens talvea varten. Tää talvi menty cyclocrossilla 35mm Winter Maroilla, edellinen läskillä 4.8" Bud/Loulla, molemmissa puolensa ja puolensa, mut pirun hankalaa haarukoida mistä siitä välistä sattuis löytymään paras kompromissi. Just nyt tekis mieli arvata jotain Gravel Grinderia 60mm rengastuksella..

Onko muut ajellu talven duunimatkoja eri kalustolla/rengastuksella ja millasilla tuntemuksilla? Eniten kiinnostais justiin ajatukset parhaasta kompromissista, ei niinkään fillarin vaihto kelin mukaan.

F. Kotlerburg
21.02.2019, 14.35
Täällä ainakin väylät höylätään sellaisella terällä, että vähänkään kapeampi kumi hakee ärsyttävästi niihin uriin. Hybridillä/crossarilla ajaminen on yhtä tasapainoilua. Siksi 29er maasturi kuten eilenkin ja kesäkumein. Ardentti edessä ja Ikon takana.

Moska
21.02.2019, 16.14
Täällä tavataan samanlaista höylää, mutta valitsee vaan sopivan uran ja antaa mennä. Hyppäämällä voi vaihtaa toiseen uraan, jos edellinen johtaa väärään paikkaan. [emoji38]

alli
21.02.2019, 16.43
Täällä tavataan samanlaista höylää, mutta valitsee vaan sopivan uran ja antaa mennä. Hyppäämällä voi vaihtaa toiseen uraan, jos edellinen johtaa väärään paikkaan. [emoji38]

Täällä oli viime viikolla mennyt pitkittäisurittajaksi ristimäni laite yhdellä pätkällä. Irtolumet lähti mutta jäi vaihtelevan korkuista jääuraa (matalien välissä muutaman vähän korkeampi harjanne). Siinä yleensä paljon väisteltävää ja aika ikävää takapään muljumista urien välillä vaihdellessa on ollut, varsinkin aluksi. Nyt onneksi on jo urat madaltuneet riittävästi. En tajunnu kokeilla tota hyppyä kyl ;).

Leewi
21.02.2019, 17.32
Hesan keskustan liepeillä yhden pyörän taktiikalla vanha täysjäykkä 26" mtb ja perushybridi olleet itselle mieluisimmat. Plussakumisen ajattelin olevan paras, mutta ei sillä pärjää suolatuilla pätkillä tms:ssä ja varkausriskikin liian suuri. Droppitankoinen ihan nogo itselle näillä talviväylillä.

oppes
21.02.2019, 17.55
...Läskiä tai täpäriä en kokenut mitenkään lisäarvoiseksi, en tosin 27.5+:aakaan.
Oma kompromissi: mikä vaan rengaskoko etujousitettu maasturi yli 2" kumeilla, mieluiten nastoilla. nyt on ajettu 24 talvea töihin ja 4 talvea kouluun. Jos oikein laskin. 2 talvea tosin enimmäkseen kävelin, mutta ajoin kans välillä.

Läskin lisäarvo on ollut parina viime viikkona ihan visuaalisesti nähtävissä ainakin pääkaupunkiseudun kelveillä kun kapeammilla ajelleet ovat piirrelleet pettäneeseen lumi-jääkanteen ihan omia kuvioitaan, joista läskillä on menty viivasuoraan ja ongelmitta. Toki näitä kelejä on harvoin, mutta kyllä tuolle läskille (muiden fillareiden joukossa) on paikkansa ja aikansa.

Lötjönen
21.02.2019, 18.03
Kiemurtelevat ohuet renkaanjäljet tulee siitä kun pitää ohitella läskipyöriä. No joo, kyllä kaikelle on kelinsä. Harmi ettei ole läskicycloa.

kuovipolku
21.02.2019, 18.16
Täällä ainakin väylät höylätään sellaisella terällä, että vähänkään kapeampi kumi hakee ärsyttävästi niihin uriin. Hybridillä/crossarilla ajaminen on yhtä tasapainoilua. Siksi 29er maasturi kuten eilenkin ja kesäkumein. Ardentti edessä ja Ikon takana.

Kuva olis kiva! Täällä (lue: pääkaupunkiseudulla) on myös käytössä urittava höylä, mutta sen jäljiltä pinta on minusta 30-millisilläkin renkailla erinomaisen ajettavaa vakosamettia eli urat ja harjanteet ovat melko kapeita.

Tämä lienee (jälleen kerran) hyvä esimerkki siitä että kokemukset ja sitä myöten mielipiteet voivat olla kovin erilaisia, koska talvikunnossapidon kalustossa ja menetelmissä on isojakin eroja paikkakuntien välillä (vaikkei sijainnista johtuvia merkittäviä eroja olisikaan).

PS Minusta sikäli kuin tämä foorumi on perseestä niin se on sitä tosikoiden ja itseensä kohdistuvaa - heidän kokemaansa - huumoria tai arvostelua kestämättömien tyyppien takia. Minusta Fuugan kommentti oli siltä osin vain hauska kevennys ja sen varsinainen sisältö oli kaikkea muuta kuin saivartelua.

Fuuga
21.02.2019, 18.51
Kiemurtelevat ohuet renkaanjäljet tulee siitä kun pitää ohitella läskipyöriä. No joo, kyllä kaikelle on kelinsä. Harmi ettei ole läskicycloa.

Pistät vain droppitangon siihen? http://goo.gl/YE6meK

kuovipolku
21.02.2019, 18.51
Tämänpäiväinen talvipyöräilykokemus oli yllättävä. Pelkän sepelin peittämää ja jopa paljasta asfalttia oli hämmästyttävän paljon eli kun siitä lumen paljoudesta selvittiin, koneet ja miehet ovat ehtineet hoitamaan kelvejä - ja kun luontokin on auttanut, niin tulos on sellainen että nastarenkaat tuntuivat erinomaisen tarpeettomilta.

PS Siinä kävi niin että meikäläinen rupesi oikein hakemaan vielä jääpintaisia reittejä eli valitsi mieluummin pikkaisen röykyttävänkin (eli höyläämättömän) kelvin. Sepelillä ehtii vielä ajaa ihan tarpeeksi...

PPS Onneksi ei vielä juurikaan pölissyt, mutta parissa paikassa olisi toki ollut tilaisuus ajaa pölypilvessäkin.

Lötjönen
21.02.2019, 19.21
Pistät vain droppitangon siihen? http://goo.gl/YE6meK

Minä laittaisin käyrän tangon joka pyörään. Niin kuin lukkiksetkin. Mutta jossain korkeammalla taholla on kai päätetty ettei se nyt vaan käy.

MRe
21.02.2019, 20.12
Itse olen tänä talvena polkenut lenkkejä aika lailla vuorotellen 27.5" täpärillä ja täysjäykällä fätillä. Molemmissa on puolensa, mutta en oikein osaa tehdä eroa hauskuudessa tms. noiden välillä. Molemmat tietysti suhteellisen paksukumisia ja nyt myös nastoilla. 29" on talviteloilla ja cyclon myin syksyllä. Se ei kyllä talvea nähnyt, jotenkaan se etupainoinen ajoasento ei tuntunut mulle luontevalta liukkaan kelin hommalta. Mutta näyttäähän noita tuolla liikkuvan aika paljon.

Fätillä pääsee nyt kivasti hangen päällä, voi ajaa siellä missä ei ole polkuja.

Teemu H
21.02.2019, 22.18
Eikös se kantaminen kuulukin kyseiseen lajiin? Mitä nyt yhden kilpailun olen töllöstä nähnyt.

Hah, totta, krossari tuli vanhasta tottumuksesta... :D

...sillä minullahan on nykyään perskule GRAVELPYÖRÄ, ja sitä ei kanneta, vai kannetaanko? :rolleyes: :seko:

Ainakin runkolaukku haittasi kantamista jonkin verran :o

izmo
22.02.2019, 08.29
Nyt alkaa oleen ilma pölyssä älyttömän hiekotuksen ansiosta että jo kyseenalaista talvipyöräilyn terveellisyys :seko:

Pylöris
22.02.2019, 15.55
Hanki kantaa nyt älyttömän hyvin. Ei kannata ajaa jäisillä lenkkipoluilla tai metsässä, vaan pelloilla ja niiden lumikouru-ojissa. Sileimmät pellot on yleensä vähän suojasemmissa paikoissa ainakin mitä tänään ja eilen ajoin.
Näitä kelejä ei ole kuin muutama päivä vuodessa, joten ei kannata missata

oppes
22.02.2019, 18.03
Nyt alkaa oleen ilma pölyssä älyttömän hiekotuksen ansiosta että jo kyseenalaista talvipyöräilyn terveellisyys :seko:

Juu. Eilen jo ensimmäiset tuulenpyörteet nosti messsevät pölypyörteet paikallisen marketin pihalla. Kevät on tullut!

Isä nitro
22.02.2019, 18.05
Juu. Eilen jo ensimmäiset tuulenpyörteet nosti messsevät pölypyörteet paikallisen marketin pihalla. Kevät on tullut!

Nyt ei siis pieni vesisade olisi pahitteeksi. Sitoisi vähän tuota pölyä. Taisin missata hankikannon, kun olen parin päivän työreissulla.

Fuuga
22.02.2019, 19.46
Joku on käynyt koko talven aktiivisesti ajelemassa joko läskillä tai maasturilla tuossa meidän takametsässä. Tänään löytyi läskin jälkiä hankikantoisilta kun käytiin poikien kanssa patikoistelemassa koiranulkoilutusta.

KotooTöihin
22.02.2019, 22.34
Nyt ei siis pieni vesisade olisi pahitteeksi. Sitoisi vähän tuota pölyä. Taisin missata hankikannon, kun olen parin päivän työreissulla.

Ainakin pohjoiselle pirkanmaalle uhataan huomiselle jäätävää sadetta.

Ei kyllä mun plussaa kantanu hanki, olis ehkä voinu kantaa laskemalla paineita reilusti. Takana 2.6isp niin sehän menee vaan ajamattomaks ku laskee paineet alas.

KotooTöihin
22.02.2019, 22.36
Paikallislehdessä oli tänään juttu, että ekat kiurut bongattu :D

Kanuuna
22.02.2019, 23.00
Ei kyllä mun plussaa kantanu hanki, olis ehkä voinu kantaa laskemalla paineita reilusti. Takana 2.6isp niin sehän menee vaan ajamattomaks ku laskee paineet alas.

2.25isp kantoi Niihamassa paikoittain hyvinkin. 2.2 bar.

Sent from my iPhone using Tapatalk

kaldera
23.02.2019, 00.15
Joko saa alkaa rutista katupölystä kun torstaina laittoi köhityttämään Teollisuuskadun kanjonissa jokainen metrin päästä ohi ajanut dösä sekä kuorma-auto? 🤧 No rutisin jo.

Mikkomoe
23.02.2019, 13.00
Nyt on Klaukkalassa hyvä keli ajaa. Vaihdoin lukkopolkimet tavallisiin polkimien ja tuli semmoinen vapautunut oli ja pyöräilin melkein 8km. Aiemmin jännitin liikaa talvisin ajaessa lukkiksien takia kun tiedän, etten ole hyvä ajotaidoiltani .. täytyy ajella lisää, kivaa :)

Isä nitro
26.02.2019, 13.59
Kyllä ollaan kovasti menossa kevättä kohti ainakin täällä etelässä. Tulin juuri töihin ja minullehan yksi kevään merkki on se, että rohkenen vihdoin ottaa kypäränalushuivin pois korvilta. Tommi2n sanoin kadut ovat sorineen kaikkineen aika kesäisessä kondiksessa muutamia varjopaikkoja (aurinko ja/tai aura ei ole näyttäytynyt) lukuun ottamatta. Jossain on vedetty sellaisella traktorin perässä kulkevalla "kammalla" eli höylällä turhat röpelöt pois. Kerran olen nähnyt tällaisen tositoimissa.

Toivottavasti tämä lämpö sulattaisi loputkin jääpatjat ennen viikonlopuksi luvattua kylmyyttä.

harald
26.02.2019, 14.15
Muuton jälkeen ensimmäistä kertaa töihin fillarilla. Olipa tuo vantaanjoen vierusta sohjoinen ja märän hiekkainen. Parhaat pätkät itse asiassa D5 nastoilla oli jäiset kohdat. Siistiä, äänetöntä ja rullaa hyvin. Toivottavasti on paljon vettä väylällä kun pakastaa :)

oppes
26.02.2019, 19.40
Jotkut kelvit on nyt kuin aitoja sorateitä :D Sitä hiekoitus-soraa piisa paikoitellen....

Metsämuija
27.02.2019, 15.08
Vapaapäivän ajelulla ja nyt on hyvä pohtia, miksi edes jotain pätkiä kevlejä ajetaan lumesta puhtaaksi, jos niitä ei ole edes tarkoitus hiekottaa (terkkuja Villilään, siellä oli hauskoja jääratoja). Loppukädessä näilläkin keleillä olisi kapea tampattu polku kivempi ajaa kuin koneellisesti tasoitettu jäärata. Puhutaan kuitenkin harvempaan kansoitetusta käytävästä

Maurizio09
27.02.2019, 15.23
Sohjoa piisaa tälläkin korkeudella. Maanataina paluumatkalla piti nosta Merida kainaloon noin kilometrin matkan ajaksi, kun noin 8cm sohjopatti oli melko pehmeä +5 asteen auringonpaisteessa, yksi onnellinen läskinpolkija rymisteli onnellisena vastaan sillä matkalla. Tänäaamuna oli vielä tiet kovina ja hyvin kulki, mutta saas nähdä onko tilanne sama tuossa reilu tunnin päästä niinkuin Maanantaina, kaippa siellä on sen verta käyty kauhomassa ja huomisesta lähtien taas pakastuu. Löytyyhän tuo läski iteltänikin mutta 11km (suunta) työmatkalle se ei ole kovin mukava vaihtoehto, kerran olen tämän pätkän sillä ajanut ja mies meinasi loppua kesken :D

izmo
04.03.2019, 08.15
Talvipyöräily jatkuu kovassa pakkasessa nyt ja sepeli kuormurilla on kiire tänään... ainoo väli oli Rantaperkiö johon ei ehtinyt sepelikone ja pelotti ajaa kesäkumilla

Kenno
04.03.2019, 08.58
Täällä oli noin -14 astetta pakkasta kun töihin polkasin. Vaikka ei kova pakkanen olekkaan, niin huomaan kyllä miten kankeaksi pyörän voimansiirto muuttuu, kun vertaa noihin nollakeleihin.

Mr_W
04.03.2019, 09.39
^ Tuon selvästi huomaa myös silloin kun pyörän ottaa lämpimästä sisätilasta ulos ja lähtee ajamaan. Ensin vaihtajat sun muut toimivat sujuvasti. Mutta jäykistyvät pikkuhiljaa kun lämpö osista katoaa.

LintuPete
04.03.2019, 09.56
^ Tuon selvästi huomaa myös silloin kun pyörän ottaa lämpimästä sisätilasta ulos ja lähtee ajamaan. Ensin vaihtajat sun muut toimivat sujuvasti. Mutta jäykistyvät pikkuhiljaa kun lämpö osista katoaa.

Väärä huolto ja/tai voitelu. Ei pakkanen vaikuta kunnossa olevien osien toimivuuteen juuri mitenkään. Jos joku paikka jäykistyy niin siellä on liikaa kitkaa (em syistä johtuen?) -> se ottaa vastaan voiman -> alkaa kuumenemaan/kulumaan sitäkin hanakammin. Minulla ainoa riesa lämpimästä varastosta pakkaseen lähtiessä on että vaijerivetoinen jarru tuppaa jäätymään. Tähänkin auttaisi että säilyttäisi kylmässä. Hydraulisilla ei ole sitäkän ongelmaa.

Joskus kymmeniä vuosia sitten mulla tuppas vapaaratas jäätymään yli 20 asteen pakkasissa ja se olikin sitten inhottavaa kun välillä polkas tyhjää.

Fiolaristi_57
04.03.2019, 20.06
Minulla ainoa riesa lämpimästä varastosta pakkaseen lähtiessä on että vaijerivetoinen jarru tuppaa jäätymään.

Mekaanisen levyjarrun jäätyminen (?), neuvoja kaivataan (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58188-Mekaanisen-levyjarrun-j%E4%E4tyminen-(-)-neuvoja-kaivataan&highlight=j%E4%E4tyy)
Levyjarrut jäätyy (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?45069-Levyjarrut-j%E4%E4tyy&highlight=j%E4%E4tyy)

izmo
05.03.2019, 08.51
Hiekkakuskeilla taas kiire!!
Rantaperkiö eteläkelvi sai kahdella koneella sepeliä
Oli muuten se asvaltti liukas...

LintuPete
05.03.2019, 11.52
Mekaanisen levyjarrun jäätyminen (?), neuvoja kaivataan (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58188-Mekaanisen-levyjarrun-j%E4%E4tyminen-(-)-neuvoja-kaivataan&highlight=j%E4%E4tyy)
Levyjarrut jäätyy (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?45069-Levyjarrut-j%E4%E4tyy&highlight=j%E4%E4tyy)

Joo, se on tää sama ongelma takajarruvaijerin vedon kanssa. Alkutalvesta kun tuo iskee sen ekan kerran niin olen vetänyt vaijerin pois, kuoren sisään sprayöljyä täyteen niin että toisesta päästä sylkee ulos. Olisko CRC Sisua nyt tän talven ollu, ei oo toista kertaa jäätyny.

Lötjönen
05.03.2019, 12.45
Hyvin onnistuin tähtäämään joka talvisen flunssan tähän takatalviseen aamuun. Ei tarvinnut polkea mihinkään. Huomenna olen vielä kipeä puoleen päivään asti, sitten pitäisi yön pakkasten jälkeen lämmetä.

JackOja
05.03.2019, 12.58
Maaliskuun alussa "takatalvi"? Odottaisimmeko kuitenkin kuukauden tai pari ja katsotaan tuleeko sellaista?

Lötjönen
05.03.2019, 13.06
Ei odoteta yhtään. Takatalvi oli nyt tässä. Kevätkin oli jo niin pitkällä...

KotooTöihin
05.03.2019, 18.09
Joskus jäätyneeseen vaijeriin tuuppasin tenua ja aseöljyä perään. Ei tarvinnu sinä talvena takkuilla enää sinä talvena.

Samuli-1
06.03.2019, 08.30
Otti taas pikkusen voimille toi lumikaaos.. Kiitos tiedotusvälineiden..

https://youtu.be/86NLhRcuMkU

Reenaaja
07.03.2019, 19.49
60km pisin lenkki nyt talvella kilpurilla..vauhdit hitaita..mut mihin mulla kiire olis..korkeintaan himaan jos paikat alkaa jäätyy...toissa vuonna vedin maastocykkelil 110km..laiskana gubbena...:)

LJL
08.03.2019, 00.08
Oli munasta oleva keli iltapäivällä Vallila-Kivenlahti

ArtoR
08.03.2019, 10.17
Manailin eilen myös kotimatkalla, etten aamulla tajunnut lähteä läskillä. On /c:stä auraamattomilla osuuksilla se cyclolla kiemurtelu. Menee voimat ja hermot.

Isä nitro
08.03.2019, 16.04
Minä olen jo halunnut kovasti siirtyä cykloon, ja missäpä muualla kuin Puistolassa oli tänä aamuna (pe 8.3) ainoa pätkä, jossa kaipailin läskiä. Ja taas meni viestiä kaupungille otsikolla "Puistola ei petä n:o xxx".

Mutta muutenhan on siirrytty normaalin PK-säähän. Yhtenä päivän tulee lunta, joka seuraavana päivänä sulaa ja sitten kolmantena jäätyy...

oppes
10.03.2019, 13.02
Tänään oli taas Läski omassa elementissään kun ajeli ajoratoja reunustavaa suola-loska-mössössä pitkin ulkoilureiteille jotka olivat puolestaan jäätynyttä marenki- ja kynnöspeltoa jalankulkijoiden jäjiltä. Päivä päivältä tykkään tuosta läskistä enemmän :D

YocceT
10.03.2019, 16.42
Hyvin tuolla pääsi 37 millin nastarenkailla varustetulla cyclocrossillakin. Ainoastaan kuski oli läski, ja toivottavasti päivä päivältä vähemmän..

nikobiker
15.03.2019, 20.04
Jokohan nuo nastarenkaat voisi pääkaupunkiseudulla vaihtaa pois? Kiinnostais jo maanteitä lähteä koluamaan viikonloppuna. Ovatko kelvipääväylät ulos KehäIII:n sisäpuolelta jo sulia? Ympäryskuntien pikitiet lienevät ainakin?

Smo
15.03.2019, 21.19
Sohjossa tuntuu pitävän sliksikin

H32i
19.03.2019, 22.52
​Olisi nyt taas pitkästä aikaa havaittavissa mahdollisesti jonkinlaista inspiraation poikasta työmatkapyöräilyyn. Valmistauduin tänä ehtoona toteuttamaan ko asian huomis aamuna. Rengasvalinta on pääkaupunkiseudulla vallitsevien välikeliolosuhteiden vuoksi aiheuttanut hieman päänvaivaa.
Kehä I.n vierustalla oleva klv ei ole ollut enään jään tai lumen peitossa kuluvan viikon aikana. Sähköhybridissäni on ollut alla kuluvan talven aikana W240-40 nastarengastus. Esim tanä aamuna kävellessäni jokeribussin pysäkiltä kustannuspaikalle, ja kun vielä lisäksi oli sepelinharjaustoimet käynnissä, tuntui em renkaat vallitseviin olosuhteisiin nähden reippaasti ylimitoitetuilta. Jos taas vaihtaa alle kesäsilestonet, tulee Murphyn - tai meteorologian lakien mukaan viimeistään parin päivän päästä aamulla jää- tai lumikeli.
Junassa istuskellessani tuli aivan kuin puskista idea: Häkkivarastossa on cyclossa aikaisempina talvina kayttämäni Marawintterit 35mm. Ko cyclo on nyt sattuneesta syystä roikkunut telineessä 1 1/2 vuotta ja em kumit on ollu naftaliinissa. Nyt ne on asennetty e-hybridiin.
Kuivalla kelillä täydet paineet, jääkelillä vähän vähemmän (lumimyskyn vallitessa HSL). Nyt on vaihto suoritettu. Saas nähdä mikä on lopputulos?.

Isä nitro
20.03.2019, 07.40
Jokohan nuo nastarenkaat voisi pääkaupunkiseudulla vaihtaa pois? Kiinnostais jo maanteitä lähteä koluamaan viikonloppuna. Ovatko kelvipääväylät ulos KehäIII:n sisäpuolelta jo sulia? Ympäryskuntien pikitiet lienevät ainakin?

Vaihdoin sunnuntaina kesägummit ja kävin jo heittämässä HEPOn ke-lenkinkin (väärään suuntaan) ja tiet olivat käytännössä täysin auki. Immersbyntiellä siellä täällä pieniä jääriuttoja, jotka oli helppo havaita. Samoin kevlit käytännössä jäästä vapaita.

Juuri nyt (ke 20.3. klo 6:38) näyttäisi olevan asteeen verran miinuksella pääkaupunkiseudulla, mikä hieman pistää miettimään. Mutta edellä mainituista syistä johtuen, taidan siirtyä toisille palstoille eli lopettelen (toivottavasti) talvipyöräilyn ainakin toistaiseksi.

tempokisu
20.03.2019, 13.06
Osa Tampereen kelveistä on aurattu...tai siis harjattu ( Sarankulman pätkä) mutta kyllä mä vielä näillä kurasepelikeleillä cyclolla ajelen ja kevytnastarengas edessä on ihan hyvä. Sen verta pientä on mun ajeluni että ei haittaa nastat...senverta kuraistakin on ettei ole viitsinyt sillee kunnolla pestä, mitä nyt pahimmat hiekat huuhdellu.
Osan talvivaatteista ( paksut rukkaset, villakaulurit ja paksummat pipat, talvisin ajotakki) laitoin pesuun ja /tai korjasin ylähyllylle.

izmo
21.03.2019, 10.05
Pirkanmaalla tais tää talvi olla kesäkumin kun sitä jäätä oli kolmena päivänä vaan ja nyt ei nastakumia enään viitti vaihtaa

Isä nitro
21.03.2019, 15.15
Kyllä se nyt on niin, että minä ainakin haluan julistaa talvipyöräilykauden päättyneeksi ja siksi jätän tämän palstan "omaan arvoonsa". Niin tai näin, haluan kiittää saamastani vertaistuesta juuri tässä ketjussa. Ilman kannustavia sanojanne ja kokemuksianne olisi uskoni varmaan loppunut. Tukea on siis tarvittu tänä talvena, joka oli haastavin ainakin minulle pitkään aikaan. Seuraavaksi suunnistan ketjuihin "kevätpyöräily" ja "paljasta pintaa esillä".

JackOja
21.03.2019, 15.24
Kyllä se nyt on niin, että minä ainakin haluan julistaa talvipyöräilykauden päättyneeksi...

Joo kyllä vanha kansa tietää; "uudet lämpöasteet ovat vanhan lumen surma". Kevät saa tulla.

Isä nitro
21.03.2019, 15.38
Ja jos (ja kun) lumi & jää tulee, niin aloitetaan sitten vaikka uusi ketju "takatalvipyöräily".

Tänä aamuna oli vielä satunnaista jäätä tarjolla aamuseitsemältä, ja niinpä suunnistin hiekkakevleille asfaltin sijaan.

Smo
21.03.2019, 15.50
Noista sulavista lumipenkoista valuu vettä joka jäätyy pakkasöinä. Itellä on sepeli-asvalttijynssäykseen toinen täysjäykkä 26" romu jossa edessä W106 ja takana sliksi kun ei tota takarengasta näköjään tullut vaihdettua talvella.

kari1980
21.03.2019, 16.50
Lappeenrannassa siirryttiin tänään melkeinpä kesäpyöräilyyn, vaikkakin vielä kahdeksan aikaan tiet olivat täysin jäätyneet. Tästä eteenpäin kaatumisen sijaan sitten jännitetään missä kohtaa sepeli puhkaisee renkaan.

Vivve
21.03.2019, 22.00
Ajoin tänä aamuna slikseillä Nokialla. Kaaduin kun tie oli jäässä. Vaihdoin nastat alle.

Pepe Y
22.03.2019, 09.37
Työpaikalla tänään(kin) yhden hengen vajaus, koska yksi meistä lähti eilisaamuna kesäpyörällä työmatkalle. Ruhjeita, ei murtumia, kuulemma. Turus.

ArtoR
22.03.2019, 11.27
Niin tai näin, haluan kiittää saamastani vertaistuesta juuri tässä ketjussa. Ilman kannustavia sanojanne ja kokemuksianne olisi uskoni varmaan loppunut. Tukea on siis tarvittu tänä talvena, joka oli haastavin ainakin minulle pitkään aikaan.

Minäkin kiitän jaetuista kokemuksista.

Rupesin miettimään talvien haastavuutta. Vaikea laittaa eri talvia järjestykseen, tuntuu että joka talvi on ne muutamat myräkkäpäivät, jolloin saa möyriä urakalla.

oppes
22.03.2019, 19.33
Kolmas talvi takana työmatkapyöräilyä. Nyt (toivottavasti) mennyt kyllä omalla työmatkallani ylivoimaisesti haastavin. Hankittu Läski auttoi tekemään tuosta hallittavan. Aiempina kahtena ei ole tullut Läskin tarve mieleen kuin yhtenä päivänä. Nyt tuolla rullattiin huulipielet korvissa viikkoja.

izmo
22.03.2019, 22.16
aina saa ihmetellä näin keväänä kun kolme kuukautta raivon vallassa kylvetään sepeliä tielle ja kaiken maailman tekösyitä riittää sitten miksi niitä ei voi siivota kuin vasta vappuna ja ollaan kaksi kuukautta pölyssä... ihan idiootin hommalta vaikuttaa

Kanuuna
22.03.2019, 22.39
^Pirkkalan pojjaat on jo osan hiakoista harjannu veks. Suuri osa kyllä vielä jäljellä. Tampereen rajan kun ylittää, niin jo alkaa sapeli koliseen kuiturunkoon. Pirkkalassa oli sentään hiekkaa levitetty sapelisepelin tilalle. Vauras on vauras.

tempokisu
22.03.2019, 23.08
^ missäpäin on harjattu? eilen ainakin oli sepeliä ihan riittävästi ja syystäkin sillä aamulla oli liukasta. Mä eksyin myös tienpätkälle joka oli ihan lumijäässä.
Sarankulmassa on harjattu.