Näytä tavallinen näkymä : Talvipyöräily
Täällä ilmoittautuu myös yksi, jolle Juha Kastemaa on tuntematon suuruus.
http://www.hs.fi/paivanlehti/mielipide/Py%C3%B6r%C3%A4ily+ei+ole+ratkaisu+ruuhkaongelmiin/a1355149684909?jako=ef9bf4af868dcc9f4ec48ae3184857 df
Siis lumimyrsky hiekkalaatikossa...
Kun tarkastelee Helsingin rakennussuunnitelmia keskustan tuntumassa (VR:n konepaja-aluetta, Kalasatama, Lauttasaari) niin voi vain toivoa että yhä enemmän ihmiset alkavat kulkea työmatkoja fillarilla.
Raakahanu
06.03.2013, 22.56
Kyllähän kotterolla pitää päästä ovelta ovelle, sehän on perusoikeus. Alkaa näköjään Stadiakin vituttamaan tämä loputon itsekeskeisyys (https://twitter.com/Rakennusvirasto/status/309208011300274176) joka tekee vaikeaksi järkevien projektien läpiajon - Auroransiltakin olisi pitänyt rakentaa 20v sitten, mutta sehän on selkeä 'turhakeinvestointi'. Onneksi se nyt on viimein avattu ja helpottaa huomattavasti sekä kevyen- että autoliikenteen sujuvuutta. Ja on kaikenlisäksi ihan hyvän näköinen.
TheMiklu
07.03.2013, 01.53
Meilläpäi on ensimäisenä aurattu kevyenliikenteen pääväylät. Heti kun kuudeksi töihin lähtee niin joku toinen on lähtenyt auran kanssa jo aiemmin. Ja tarvittaessa reitit on aurattu päivällä toiseen tai kolmanteen kertaan.
Aika säälittävää jos pääkaupunki ei pysty samaan! :D
Ihan tavalliset ihmiset noita kulkeepi. Eivät heiluttele minkään puolueen jäsenkirjoja.
Ööö...taidan olla taas kerran ihan pihalla, pitäisikö siis tietää kuka on Juha Kastemaa? Vai onko sosiaalinen media vääristänyt mittasuhteita jälleen kerran.
Joo, ollaan yhdessä pihalla. Ehkä näitä herroja, jotka elokuvissa huutaa "etkö tiedä kuka minä olen...". Ainakin aloituspostauksesta sain mielikuvan jota en haluaisi ensimmäiseksi itsestäni antaa...
Meilläpäi on ensimäisenä aurattu kevyenliikenteen pääväylät. Heti kun kuudeksi töihin lähtee niin joku toinen on lähtenyt auran kanssa jo aiemmin. Ja tarvittaessa reitit on aurattu päivällä toiseen tai kolmanteen kertaan.
Aika säälittävää jos pääkaupunki ei pysty samaan! :D
Ihan tavalliset ihmiset noita kulkeepi. Eivät heiluttele minkään puolueen jäsenkirjoja.
Kotham kuittaa myös! Monasti aamuisin ikkunasta tullut katseltua, kun jopa tuota läheistä merkitsemätöntä väylää ajaa traktori ylös-alas lumikeleillä lähes kellontarkasti viideltä. Kuuteen mennessä pääväylät ajokunnossa. Pitäis kyl viedä varikolle säkillinen munkkeja tms. kiitokseksi tästäkin talvesta!
ErWo9iJn
07.03.2013, 06.28
Tämä talvi on menty tälläisin varustein:
Toppahaalari hupulla ja huppu ylhäällä
Goretex pipo
Halpakaupan halvimmat Thinsulate hanskat, jotka yhdessä talvessa ovat ratkenneet liki jokaisen sormen kyljestä, kylmät ovat. Siannahkaiset työkäsineet lämpövuorella ovat korvanneet nuo sittemmin.
tavalliset lyhyet kalsarit
tavallinen t-paita
Yhden talvitakin fleece vuori, joka toimii fleece puserona.
villasukat
Sievin kävelkengät, ei vuorta, kesäkäyttöön lie tarkoitettu.
-15C kylmemmällä puolella ajonopeus on pidettävä hyvin alhaisena ja kadenssi mahdollisimman korkeana, kädet nyrkissä tietty ja välillä varpaita kipristellen.
1-1.5 tuntia kauppaan ja takaisin ajomatkat, riippuen vähän tuulesta, nopeutta rajoittaa eniten siis se kuinka lujasti tuulee, jos liian lujaa ajaa, niin varpaat palelee niin että kipu on sietämätön.
Ai miksei enempää päällä, no kävi niin että katti sairastui ja talous kusahti, syksyllä olisi pitänyt hankkia uutta talvivaatetta, mutta eipä ollut sitten pelimerkkejä moiseen, eikä ole vieläkään, joten näillä mennään.
Eikä se oikeastaan ole kuin asennekysymys, alussa kylmää eniten, siitä se oikeastaan helpottaa, jos vaan ei pidä kovin lujaa vauhtia. Toisaalta on niin raskas ajaa talvikelissä ja nastakumeilla ettei hirveitä vauhteja muutoinkaan olisi mahdollista ylläpitää.
Ajo tapahtuu maaseututeillä autojen pyörien urissa ja kun auto tulee niin sitten sinne auraamattomaan hankeen vaan, 5-10cm paksua tavaraa uran ja penkan välissä, kun ei täällä ole pyöräteitä, 80km/h rajoitus ja paljon tukkirekkoja kylläkin löytyy.
Kuulostaa varmaan pahemmalta kuin onkaan.
^hyvin tsempattu.
Juha Kastemaa on trolli. Älkää ruokkiko sitä, pliis, niin säilyy foorumin hygienia parempana.
Tuhat1000
07.03.2013, 09.38
Juha Kastemaa on just mahtava! Kaveri pamahtaa foorumille huutamaan omista saavutuksistaan ja kiroilemaan kun SIITÄ KIRJOITETAAN SKEIDAA. Kenelläkään ei ole hajua kuka se on, mutta Juha pitää huolen että kohta tietää KAIKKI. Jamppa istuu himassa ja googlailee omaa nimeään ja lähtee sitten trollailemaan eri foorumeille asiasta. Onhan toi jo sen verran ammattimaista että mua hymyilyttää kovasti.
Mut kmw on täysin oikeassa. Eka postaus on kaikessa mahtipontisuudessaan hauska, mutta kaikki loput on sitä SAMAA SKEIDAA. Oliko se Painajainen Elm Streetillä missä kummitukset häviää jos niitä ei noteeraa?
Avaus postaus ainakin täyttä paskaa enkä ole mistään hänen kanssa samaa mieltä, mutta jokaisella on oikeus mielipiteeseen.
Piti laittaa tuohon tervetuloviestini perään vielä erikseen maininta "tämä on sarkasmia", mutta oletin että se sellaiseksi ymmärretään ilman alleviivaamistakin :rolleyes:
Juha Kastemaa
07.03.2013, 11.15
niin no,ensinnäkin noi 1 vaihteiset pyörät,mulla on Green Bikesta ostettu 1 vaihteinen Monark,joka on tod.kevyt polkea ja juuri sopiva vastus,mitään kovaa
vauhtiahan sillä ei saa kovin helposti aikaan,mutta en sellaista kaipaa ja ajoasento on erittäin bueno,eikä juuri rasita niskaa.
Mitä tulee mun internet pyöräilyyn,niin tällä hetkellä mulla ei ole kotona edes minkäänlaista nettiyhteyttä.
Ja kyllähän toi 30 kymppisten Vihreitten ym.itsekkyys näkyy tossa fillarireittisuunnittelussa,vaaditaan tollasia älyttömän hintasia reittejä
joka puolelle,vaikka monissa kohdin pärjätään/pärjättäis entisilläkin ja pikku ehostustoimilla.
Ketä Auroran silta sitten hyödyttää? lähinnä pikkuryhmää Kallion suunnalta tulevia hiihtäjiä,itse asuin 4v.Länsi Pasilassa,eikä ollu minkään sortin probleema odottaa minuutti tai pari
siinä alla olevissa liikennevaloissa,ymmärtäis jos tolla ratkaisulla ois pystytty poistamaan osa noista valoista,juu ja onhan silta hyvännäköinen,mutta kiitos mielummin olisin
laittanu ne miljoonat vanhustenhoitoon tai uutten asuinalueitten infraan.
Olen myös lähestynyt P.Sauria ja toivottavasti hän vastaa "syytöksiini" pe 15.3 Radio Helsingin kyselytunnilla.
Juha Kastemaa
07.03.2013, 11.19
Kyllähän kotterolla pitää päästä ovelta ovelle, sehän on perusoikeus. Alkaa näköjään Stadiakin vituttamaan tämä loputon itsekeskeisyys (https://twitter.com/Rakennusvirasto/status/309208011300274176) joka tekee vaikeaksi järkevien projektien läpiajon - Auroransiltakin olisi pitänyt rakentaa 20v sitten, mutta sehän on selkeä 'turhakeinvestointi'. Onneksi se nyt on viimein avattu ja helpottaa huomattavasti sekä kevyen- että autoliikenteen sujuvuutta. Ja on kaikenlisäksi ihan hyvän näköinen.
häh,miten se helpottaa autoliikenteen sujuvuutta,sama määrähän siinä on alla niitä liikennevaloja kuin ennenkin ja jalankulkijat,pyöräilijät ym.käyttää niitä entiseen malliin pysäkeille,pyöräteille ym.mennessään??
Risto Koivunen
07.03.2013, 11.26
Auroransiltakin olisi pitänyt rakentaa 20v sitten, mutta sehän on selkeä 'turhakeinvestointi'. Onneksi se nyt on viimein avattu ja helpottaa huomattavasti sekä kevyen- että autoliikenteen sujuvuutta. Ja on kaikenlisäksi ihan hyvän näköinen.
Onhan se silta jo ollut käytössä yli kolme kuukautta - noiden virallisten avajaisten kanssa vain ei kauheasti pidetty kiirettä.
Kuulostaa varmaan pahemmalta kuin onkaan.
Mun mielestä tässä oli loistava viesti, jonka arkirealismin poveen trollit ja muut röllit unohtuivat samoin tein.
Painajainen Fillarifoorumilla, osa 1 on varmaan meneillään parhaillaan! :p
hei, nyt jostain helvetin kastemaasta jauhajat ja 'herra' itse, tämä on talvipyöräily-ketju. ketään EI KIINNOSTA typerät mielipiteet, sitä varten olkaa hyvä ja siirtykää: http://www.suomi24.fi/
ja aiheesta: kohta taitaa olla aika siityä kevätpyöräily-ketjuun, koska aamulla pirun kylmä ja iltapäivällä kuuma ja loska lentää. aamulla oli kevlit kuumottavassa kunnossa, kun uraa meni sinne tänne, röykkyjä ja jäätyneitä jalanjälkiä. täysillä vaan niin ei virheet haittaa... kunnes on turvallaan jäämujukossa, mihin kyllä ei mielellän kaatuisi.
näinpä myös elämäni ensimmäisen paksupyörän ja vaikutti olevan oikea laite aamun polanteille.
niin no,ensinnäkin noi 1 vaihteiset pyörät,mulla on Green Bikesta ostettu 1 vaihteinen Monark,joka on tod.kevyt polkea ja juuri sopiva vastus,mitään kovaa
vauhtiahan sillä ei saa kovin helposti aikaan,mutta en sellaista kaipaa ja ajoasento on erittäin bueno,eikä juuri rasita niskaa.
Mitä tulee mun internet pyöräilyyn,niin tällä hetkellä mulla ei ole kotona edes minkäänlaista nettiyhteyttä. ...
Harvoin jaksan innostua näistä, mutta hra Kastemaa voisi aloittaa tämän palstapyöräilyn opiskelemalla edes alkeet suomen kirjoitusopista.
arctic biker
07.03.2013, 17.14
Ei piru vie vielä kevät kuumota itäisessä suomessa, täys talavihan täällä on ja jos ennusteet paikkansa pitää niin kuun loppuun asti. No säälle mitään voi niin ajetaan sitten vallitsevisssa olosuhteissa:(
Risto Koivunen
07.03.2013, 19.06
Täytyy myöntää, että tänään oli parissa paikassa aika jänskää jäätikköä, eilisen sohjon jäädyttyä. Toisaalta paremmissa paikoissa oli ihan kivasti sulaakin pintaa.
Aurinko aika hyvin sulatteli lunta siellä sun täällä, vaikka keli ei kauhean kuumottava ollut.
Meinasin revetä,kun Hesarissa pari yliopiston tutkijaa vertaili Pariisin ja Kööpenhaminan pyöräilykokemuksia ja perusteli
Helsingin pyöräilyinvestointeja sillä perustein, niin sääolothan täällä ovat varmaan ihan samat,äykäyk.
Mites nää köpiksen pyöräilyolot eroaa suomesta:
http://lobby.ig-fahrrad.org/cms/wp-content/uploads/winter_2.jpg
Lumisade/sohjopäiviä on käsittääkseni yhtä paljon kuin Suomessakin. Suomessa on kunnollisia talvipäiviä enemmän, mutta ne eivät ole pyöräilyn kannalta mikään ongelma. Itse en näe pyöräilyolosuhteissa hirveitä eroja.
Kelvit oli jossain paikoissa täysin sulat ja joissain oli sitten haasteellinen jäärata. Otin talven backup pyörän varastosta (kona dew plus alla winter marat 37x622) sulalla pääsi 30km/h keskariin, mutta jääradalla ei pahemmin uskaltanut antaa mennä kun koko talven olen kulkenut maasturilla ISP:t alla jolla uskaltaa polkee vaikka perä edellä puuhun kun pitoa ja luotettavuutta riittää :D
Himmailua nauttien aurinkoisesta, mutta hyvin tuulisesta talvilomapäivästä. Tuli jo keväinen fiilis kun vuosaaren aurinkorannalla tsiigailee merelle päin ja aurinko lämmittää kasvoja.
Aika uraherkkää tuntui olevan ja cyclocrossin kanssa kiemurtelu ei ollut kyllä hauskimmasta päästä. Tosin eilinen loskassa kahlaaminen oli vielä syvemmältä. Paksutin ois kyllä kova sana, nyt on karvan alle 1000 km talvipyöräilyä cx:lla alla ja ei kyllä vielä ole löytynyt sellaista kokonaan toimivaa keliä sille. Loskalla ja lumella kiemurrellaan liikaa, pakkasella keula hakkaa polanteissa ja mennään urissa matkustajana. Ehkä mulla on liikaa vaihteita siinä? :)
No ens viikko vielä, sitten Geneven reissu ja toivottavasti nastat vaihtuu nappuloihin maaliskuun toisella puoliskolla.
Lumisade/sohjopäiviä on käsittääkseni yhtä paljon kuin Suomessakin. Suomessa on kunnollisia talvipäiviä enemmän, mutta ne eivät ole pyöräilyn kannalta mikään ongelma. Itse en näe pyöräilyolosuhteissa hirveitä eroja.
Totta, mulla on Köpisläinen pomo ja se jaksaa aina kehua näitä meidän aitoja talvipäiviä kun siellä harvemmin sellaisia on. Siellä kun ei ole kuin sohjoa jos ja kun sataa lunta.
El-Carpaso
07.03.2013, 20.59
Turussa oli äsken aika hurjaa.
Päivän voimakas auringonpaiste sulatti kaikki lumet ja auringon laskiessa pakkasen iskiessä jokainen kelvi muuttui luisteluradaksi.
Maasturissa paineet alle 2bar ja pito lumella tosi hyvä mutta tuolla ei mitään mahista. Ei pysy pito vaikka mitä tekis. Nastat vois olla kivat ens talvelle.
Aika uraherkkää tuntui olevan ja cyclocrossin kanssa kiemurtelu ei ollut kyllä hauskimmasta päästä. Tosin eilinen loskassa kahlaaminen oli vielä syvemmältä. Paksutin ois kyllä kova sana, nyt on karvan alle 1000 km talvipyöräilyä cx:lla alla ja ei kyllä vielä ole löytynyt sellaista kokonaan toimivaa keliä sille. Loskalla ja lumella kiemurrellaan liikaa, pakkasella keula hakkaa polanteissa ja mennään urissa matkustajana. Ehkä mulla on liikaa vaihteita siinä? :)
No ens viikko vielä, sitten Geneven reissu ja toivottavasti nastat vaihtuu nappuloihin maaliskuun toisella puoliskolla.
Krossarilla kiemurtelu on mukavaa talvella, varsinkin kun alla nastarenkaat jotka ei sovellu minkaanlaiselle alustalle. Viime ja tämän talven saldo krossarilla vähän reilu 6tkm ja en tällä kokemuksella suosittele kenellekään nastarenkaiksi Continental Nordic Spikejä. Viime lauantaina vihdoin pääsin eroon krossarilla talvella ajamisesta, kun sain kaksysin ajoon ja entiseen ei ole paluuta. Varsinkin ISP:t renkaina on mahtavat ruullaavudeltaan ja pidolta.
Seuraava päivitys voisi ensi talveksi olla fätbaikki, mutta onko sillä eteneminen sitten kärsimättömälle liian hidasta?
mhelander
07.03.2013, 21.34
Viime lauantaina vihdoin pääsin eroon krossarilla talvella ajamisesta, kun sain kaksysin ajoon ja entiseen ei ole paluuta. Varsinkin ISP:t renkaina on mahtavat ruullaavudeltaan ja pidolta.
Kyllä leveemmällä on eri hauska päästellä random-kuntosille kelveillä... ja jousitus auttaa vielä lisää.
Seuraava päivitys voisi ensi talveksi olla fätbaikki, mutta onko sillä eteneminen sitten kärsimättömälle liian hidasta?
Mitä jos muuttais strategiaa, ajelee 29er:llä "nopeemmilla" keleillä ja mittaa niitä kilsoja, ja fatsolla sitten mahdottomilla keleillä ja mittaa sitten pelkästään ajoaikoja ? Tällä perustelulla saattais mullekin tulla moinen
ihan vain tiedoksi: kuumottava=pelottava, jännittävä, kauhea, hurja jne.
Kyllä leveemmällä on eri hauska päästellä random-kuntosille kelveillä... ja jousitus auttaa vielä lisää.
Klv:t olen yrittäny minimoida lenkeillä vaikka tänä talvena ne on kyllä olleet hyvin ajettavissa kun lunta on tullut kohtuu vähän tai sitten lumisateet on ollu lepopäivinä. Pääosa krossarilla ajetuista lenkeistä on ollut pienemmillä vähäliikenteisillä teillä ja saaristossa aikaisin alkaneen jäätiekauden ansiosta. Nyt sitten kaksysillä tullut ajettua polkuja jne.
Jousitusta ei ole, eli täysjäykkä kuskia myöten.
Mitä jos muuttais strategiaa, ajelee 29er:llä "nopeemmilla" keleillä ja mittaa niitä kilsoja, ja fatsolla sitten mahdottomilla keleillä ja mittaa sitten pelkästään ajoaikoja ? Tällä perustelulla saattais mullekin tulla moinen
Jotain tuon suuntaista on suunnitelmissa, no mietitään enemmän kun fätin rungon teko joskus alkaa.
Aika harvoin niitä mahdottomia kelejä kuitenkaan on. Eilen oli varmasti pahin myräkkä koko talvena ja kilsan tartti 29:iä työntää reilun 15 kilsan matkalla.
Hääppönen
07.03.2013, 23.01
Tänään täälläkin päin Suomenniemeä oli haastavaa/mielenkiintoista (tulkinnan mukaan) ajella. Asfalttia oli valtaosin näkyvissä, joten paluu cycloon/Maraton winter oli oikea ratkaisu. Ensimmäisellä 3-4m murhaajaurapätkällä meinasi käydä huonosti, kun on ehtinyt tottua 29"/Nokia extremejen pitoon ja yhdistelmän mahdollistamaan roisiin ajotapaan. Loppu hapetuslenkki menikin, selkeän asfaltin ulkopuolella, kävelyvauhdilla murhaajauravyöhykeitä ylittäessä. Ja sen verran vielä tästä "tuntemattomasta suuruudesta" eli trollista: jos se edustaa jotain puoluetta, niin menee koko kööri äänestysboikottiin. Että lycka till!
Ilmoitan teille kaikille tässä säikeessä tässä ja nyt, että olen kurkkuani myöten talvipyöräilyä tälle kaudelle. Saisi sulaa jo lumet pois.
En kylläkään pyöräile olosuhteiden pakosta tai taloudellisesta syystä vaan ihan kuntoilun takia. Mutta on se kuntoilu kesällä paljon kivempaa.
Minua kyllä vähän harmittaa tuo paljas asvaltti. Tasaisella kovalla lumipatjalla on paljon mukavampi nastoineen körötellä. Melkeimpä toivoisi jonkin maagisen sääilmiön hoitavan lumet sitten kerralla pois niin ei tulisi tällaisia välikelejä.
Ilmoitan teille kaikille tässä säikeessä tässä ja nyt, että olen kurkkuani myöten talvipyöräilyä tälle kaudelle. Saisi sulaa jo lumet pois.
En kylläkään pyöräile olosuhteiden pakosta tai taloudellisesta syystä vaan ihan kuntoilun takia. Mutta on se kuntoilu kesällä paljon kivempaa.
HearHear! Tänäänkin näytti niiiin nätiltä kunnes ulos mennessä yli pyyhkäisi lumimyräkkä kunnon tuulella höystettynä. Vastatuuleen lähtiessä alkuun oli jopa vaikea hengittääkin, kun tuuli "vei ilman" ja samanaikaisesti nenä/nielu puskee kylmäshokissa limaa lähestulkoon tukehtumispisteeseen saakka. Tunnin kohdalla olivat vaihteeksi varpaat taasen tunnottomat kylmästä. Kurvailin kirjastolle hakemaan lämpöä.. siellä vierähtikin tunti, kun uutuustelineeseen ilmestynyt fillarikirja http://www.atenakustannus.fi/kirjat/kirja/489 ja tuli sitten se lueskeltua.
Ei mulla talvea vastaan ole mitään, mutta sen pituuuuuus. Sielusta alkaa olemaan jo talvi ohi ja nuo helmikuiset kelit maaliskuussa.. ei.. ei jaksaisi enää. Jäätävä pohjoistuuli tuntuu uppoavan syvemmällekin kuin takin helmasta paidanpinnalle... Muutama viikko vielä, tuulen vaihtuminen normilounaaksi ja hymyä huulille. Tänään hymyn sai lähinnä siitä, kun pysyi pystyssä jäätiköillä. Kymmenkunta kertaa meinas vippasta eturengas alta pois ja joka kerta on se vaan yhtä jännä fiilis...
Halloo halloo
08.03.2013, 00.36
Minua kyllä vähän harmittaa tuo paljas asvaltti. Tasaisella kovalla lumipatjalla on paljon mukavampi nastoineen körötellä. Melkeimpä toivoisi jonkin maagisen sääilmiön hoitavan lumet sitten kerralla pois niin ei tulisi tällaisia välikelejä.
Ja seuraavana päivänä harja-armadan lakaisevan kaikki kivet ja hiekat ja pölyt kerralla. Sitä sitten saa odottaa 2kk.
Ja seuraavana päivänä harja-armadan lakaisevan kaikki kivet ja hiekat ja pölyt kerralla. Sitä sitten saa odottaa 2kk.
Toivottavasti täällä suunnalla toimitaan tänäkin vuonna kuten parina edellisenä niin huhtikuun alkupuolella eli heti, kun lumet/jäät ovat väyliltä/väylien välittömästä läheisyydestä poistuneet, ovat kelvit puhtaat hiekkaroinasta! Pisteitä ripeästä toiminnasta tuossakin suhteessa myönnettävä!
ErWo9iJn
08.03.2013, 00.57
Täällä keskimaassa vasta Maaliskuun lopulla - Huhtikuun puolivälissä alkaa olemaan tuollaisia keväisiä olosuhteita, maantiet ovat edelleen täysin lumipeitteiset sekä jääpolanteiset, eikä aurinko päivällä vielä jaksa teitä sulattaa. 1-1.5kk eroa Turun seutuun käytännössä on ollut, toki se kylmä kelikin tulee samalla tapaa aiemmin, joten talvea kyllä riittää.
Puolittuu matka-ajat sitten kun kelit sulavat, että kyllä sitä jo alkaa odottamaan, etenkin kun aurinko jo alkaa satunnaisesti näyttäytymään.
No takaisin realismiin, tällä hetkellä -22C, vähän liian raakaa yölenkille. Talvisin kannattaa ehdottomasti yölenkkejä tehdä jos mahdollista, ei ketään missään, mahtava aavemainen hiljaisuus, tuulikaan ei kiusaa kuten päivisin. Tietty vain lomilla ja viikonloppuisin onnistuu, tai jos tekee sopivasti ajoitettua työtä, nin tai sitten finanssikriisi pistää lomautukset päälle, mutta kylmästä huolimatta varsin mainio kokemus. Kesällä ei tule samaa efektiä, kun silloin öisinkin on elämää, linnutkin huutelee jne.
proileri
08.03.2013, 01.44
Sykemittari niskaan ja tsiiguilee kalorilukemia, ne kun mittari laskee sykkeen ja lenkin keston perusteella. Heleppo tapa vertailla kuormitusta erilaisissa olosuhteissa.
Vastahan tässä aletaan päästä vauhtiin tässä talvipyöräilyssä. Siperian esikartanossa sitä saattaa riittää toukokuulle asti. Välillä on ajettu kilometritolkulla tiellä, jossa ei edes kehtaisi kävellä. Mutta kun tuonne korpeen lähtee ajamaan, ei ole vaihtoehtoja. Toissapäivänä satoi 20cm uutta lunta, mutta aurakalusto on höylännyt venäjän rajaa myöden tiet siihen kuntoon kuin ne nyt ylipäänsä voivat täällä talvella olla.
Markku Lehikoinen
08.03.2013, 09.26
Minäpä puolestani nautiskelen täysillä näistä lopun ajan talvipäivistä.
Eilenkin piti hyödyntää vapaata työaikaa ja lähteä vielä uudelleen ajelemaan.
Vaan uhkaavasti kelirikkoaika painaa päälle, kelveillä alkaa olla pitkiä sepeliosuuksia
ja polutkin on välillä aika muhjussa kunnossa.
Kohta lopahtaa maastopyöräilykausi, eikä maantiellekään vielä ole menemistä.
Pitää siis kaivaa Inseran trakvaattori esille.
Viikonlopuksi on luvassa hienoa keliä, menkääs ihmiset metsään.
Markku Lehikoinen
Vähän kyllästyttää talvi, myönnettäköön, ja lämmmintä on jo ikävä. Tosin valon lisääntyminen on himppasen auttanut + koiranpissittäjien tallomat polut ovat ihan ylisuperhienossa kunnossa.
Mutta kyllä tästä vielä vuosi tulee, uskokaa pois :)
ErWo9iJn
08.03.2013, 09.46
Tänäänkin on mainio keli, -10C, satunnaisia kevyitä lumikuuroja, mutta ei juurikaan tuulta, eikä liian aurinkoista joten migreenistä kärsivillekkään ei niin paha, ehdottomasti lenkkipäivä huolimatta pienistä varustepuutteista. Jos tällä kertaa bongaisi ilveksen jälkiä, ketun jäljet oli 50m päästä pihasta, kun postin kävin aamusella.
Juha Kastemaa
08.03.2013, 11.43
hei, nyt jostain helvetin kastemaasta jauhajat ja 'herra' itse, tämä on talvipyöräily-ketju. ketään EI KIINNOSTA typerät mielipiteet, sitä varten olkaa hyvä ja siirtykää: http://www.suomi24.fi/
ja aiheesta: kohta taitaa olla aika siityä kevätpyöräily-ketjuun, koska aamulla pirun kylmä ja iltapäivällä kuuma ja loska lentää. aamulla oli kevlit kuumottavassa kunnossa, kun uraa meni sinne tänne, röykkyjä ja jäätyneitä jalanjälkiä. täysillä vaan niin ei virheet haittaa... kunnes on turvallaan jäämujukossa, mihin kyllä ei mielellän kaatuisi.
näinpä myös elämäni ensimmäisen paksupyörän ja vaikutti olevan oikea laite aamun polanteille.
Selvitätkö mulle mitä typerää on siinä,kun on huolissaan kaupungin rahojen haaskaamisessa täysin ylimitoitettuihin pyöräilyinvestointeihin,kun hyvin nykyisilläkin pärjätään ja siihen,että joku Ville Lehmuskoski puhuu julkisuudessa
tuubaa,että pyöräilyinvestoinneilla saadaan kymmenkertainen taloudellinen hyöty takaisin terveysvaikutuksina,vaikka moista ei ole edes teoriassa mahdollista laskea.
Ei kaikki oo katos semmosia spedejä,että vaatii joka käänteessä jotain miljoonaiinvestointia siihen,että jossain kohtaa joutuu odottamaan pari min.liikennevaloissa tai joskus jopa
taluttamaan pyörää hetken jossain.
Mee sä vaan nimerkkis takaa ite kirjoittelemaan Suomi 24 h palstalle tai lukemaan Seiskaa ja anna omilla aivoilla ajattelevillekin mahdollisuus perusteltujen mielipiteittensä esiintuomiseen.
Jotkut täällä myös väitti,että Auroran silta helpottaa myös yksityisautoilua hahaha,sepä erikoista,kun yksiäkään liikennevaloja ei siitä alta ole vielä poistettu. Ymmärrän alikulkutunnelit ja sillat,jos niillä todella pystytään saamaan hyötyä (esim.Munkkivuoren ostarilla alikulkutunnelilla pystyttiin sentään yhdet valot poistamaan).
Paciuksenkadullekin ollaan puuhaamassa alikulkutunnelia,ei ole itelle ollut mikään ongelma mennä siitä bensa-aseman liikennevaloista yli,vaikka ihan joutuu joskus jopa odottamaan
valojen vaihtumista kaksikin minuuttia.
kolistelija
08.03.2013, 12.11
En kyllä käsitä miksi pyöräilijät eivät voisi vaatia verorahoilleen vastinetta. Joku voi toki ottaa esille auto- ja bensaveron, mutta ajakoon sitten vain niillä varoilla rakennetuilla teillä. Valitettavasti jokaisen maksamilla veroilla pitää kustantaa myös pienempien kohderyhmien tarpeiden tyydyttämistä.
En ole laskelmia tehnyt, mutta veikkaan että tuon uuden sillankin tapauksessa käyttäjäkohtainen hinta jää niin pieneksi ettei voi sanoa että siitä mitenkään hyötyisivät verojakaumassa laskettuna.
Minä olen kyllä huolissani sitä miten paljon rahaa kaupunki laittaa yksityisautoilun tukemiseen, mitään en siitä hyödy. :p
Aivan upeeta ollu ajella nyt jäisiä reittejä ja polkuja, välillä ikävä kyllä joutunu tuhoamaan hyviä nastarenkaita sulalla asvaltilla ja sepelillä koittanu välttää viimeiseen asti. Espoon rantaraitti on aika rapee ja nopee kun on aurattu mutta ei hiekoitettu, auringon sulattama ja taas jäätyny.
ErWo9iJn
08.03.2013, 12.37
Aivan upeeta ollu ajella nyt jäisiä reittejä ja polkuja, välillä ikävä kyllä joutunu tuhoamaan hyviä nastarenkaita sulalla asvaltilla ja sepelillä koittanu välttää viimeiseen asti. Espoon rantaraitti on aika rapee ja nopee kun on aurattu mutta ei hiekoitettu, auringon sulattama ja taas jäätyny.
Jep, keväinen hankikeli on kyllä varsin virkistävä, 6km päässä purolla kävin pyöräilemässä, sellainen hiekkatie, jossa ei oikein autolla mahdu toista autoa sivuuttamaan, nyt toki tukeva lumikerros siinä päällä. Auton pyörät oli tehneet kovempaa, muutoin oli sellaista jää/lunta joka teki aika paljon vastusta ja upotti muutaman sentin, kukaan ei ollut kulkenut tuolla eilisen aurauksen jälkeen, eikä ketään näkynyt tai kuulunut nytkään, parit hirven jäljet, kymmeniä jänön jälkiä, joku tuntematon metsäkanalintukin oli parissa paikassa pyörinyt ja juossut hangella, pilvetkin luovuttivat ja aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta.
Ensimmäiset hirven jäljet oli 250m kotiovelta, ei ole pyöräteitä, mutta toisaalta kyllä tämä takapihalta alkava erämaa on ihan kiva, kummasti latautuu akut kun käy pyörähtämässä reilun tunnin hikoilun, tietenkin piti ajaa siinä upottavassa jäälumessa, että saa hien pintaan :)
-17c aamuseitsemältä, GTFO! Ja päivällä lämpötilat nousee taas siihen sohjokakkoseen. Valitse siinä sitten tamineita ja takalokasuojakin jäi taas kotiin. HUOH!
edit, Työmatkan piristyksenä vastaantullut, pelkällä satulatolpalla ajellut lukiolainen..ootko tehny lenkkiä, pyörällä ilman penkkiä....
Kompataan!-) Alkaa pikkuhiljaa tympiä tämä ääripäästä toiseen meno.
.....
Taidan tarttua trolliin, mutta vastataan nyt kaimalle. Helsinkiin rakennetaan lukuisia uusia asuinalueita (Jätkäsaari, Hernesaari, Kruunuvuorenranta, Keski-Pasila, Kalasatama) Nämä tuovat ennestään tukkoiselle alueelle todella paljon lisää asukkaita. Uusienkin ihmisten pitää liikkua jotenkin ja tällähetkellä täytyy miettiä miten tuon ihmismassan liikkuminen hoidetaan. Niitä investointeja siis tarvitaan, kyse on vain siitä miten investoinnit eri liikennemuotojen välillä jaetaan. Yksittäisen liikennemuodon kehittäminen lisää ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna kyseisen liikennemuodon houkuttelevuutta ja sitä kautta kyseisen liikennemuodon käyttäjämääriä. Tässä tulee juuri se yksityisautoilun tukemisen isoin ongelma, rahaa autoiluun syytämällä lisätään yksityisautoilun houkuttelevuutta ja kasvatetaan sen suosiota jolloin alueen ruuhkaisuus yleensä vain lisääntyy.
Autoilun kehittäminen on poskettoman kallista. Jos autoilu pitää viedä maan alle, niin kustannukset noin kymmenkertaistuvat, jolloin siitä tulee jo ihan järjettömän hintaista. Tilanne on kuitenkin se että noiden uusien asuinalueiden ympäristössä maanpäältä alkaa tila loppumaan, joten autoilun tukeminen vaatisi mittavia investointeja tunneliverkkoon ja maanalaisiin pysäköintitiloihin. Toinen vaihtoehto on julkisten tukeminen. Linja-autoilla on jokseenkin samat ongelmat kuin autoilla, eli tila on jo nyt hyvin kortilla. Raideliikenne (junat ja metrot) ovat tilatehokkaita ja omaavat suuren kuljetuskapasiteetin, mutta raideliikenteen tukeminen on myöskin hyvin kallista.
Eli parahin Juha Kastemaa. Jos kykenet ajattelemaan asioita hieman laajemmassa mittakaavassa, niin mitä itse tarjoaisit ratkaisuksi tulevaisuuden liikenneongelmiin kantakaupungissa ja sen ympäristössä. Kyse ei ole nyt yhdestä tienpätkästä, tai sillasta, vaan vaan liikennemuotojen kehittämisessä seuraavien vuosikymmenten aikana. Pyöräilyn kehittäminen on otettu muiden liikennemuotojen rinnalle ihan sen takia, että perinteiset yksityisautoilun kehittämiseen perustuvat liikenneopit on havaittu Helsingissä täysin kestämättömiksi ja nyt on pakko miettiä muitakin, yksityisautoilua kustannus- ja tilatehokkaampia vaihtoehtoja. Helsingin pyöräilyinfra on tällähetkellä niiiin kuralla, että yksittäiset hankkeet vaikuttavat välillä epäjohdonmukaisilta ja hyvin paikallisilta, mutta tulevaisuudessa ne toivottavasti ovat osa isoa, toimivaa kokonaisuutta, joka saa ihmiset liikkumaan enenevissä määrin tuolla maailman parhaaksi julistetulla liikennevälineellä - eli polkupyörällä.
Selvitätkö mulle mitä typerää on siinä,kun on huolissaan kaupungin rahojen haaskaamisessa täysin ylimitoitettuihin pyöräilyinvestointeihin,kun hyvin nykyisilläkin pärjätään ja siihen,että joku Ville Lehmuskoski puhuu julkisuudessa
tuubaa,että pyöräilyinvestoinneilla saadaan kymmenkertainen taloudellinen hyöty takaisin terveysvaikutuksina,vaikka moista ei ole edes teoriassa mahdollista laskea.
Ei kaikki oo katos semmosia spedejä,että vaatii joka käänteessä jotain miljoonaiinvestointia siihen,että jossain kohtaa joutuu odottamaan pari min.liikennevaloissa tai joskus jopa
taluttamaan pyörää hetken jossain.
Mee sä vaan nimerkkis takaa ite kirjoittelemaan Suomi 24 h palstalle tai lukemaan Seiskaa ja anna omilla aivoilla ajattelevillekin mahdollisuus perusteltujen mielipiteittensä esiintuomiseen.
Jotkut täällä myös väitti,että Auroran silta helpottaa myös yksityisautoilua hahaha,sepä erikoista,kun yksiäkään liikennevaloja ei siitä alta ole vielä poistettu. Ymmärrän alikulkutunnelit ja sillat,jos niillä todella pystytään saamaan hyötyä (esim.Munkkivuoren ostarilla alikulkutunnelilla pystyttiin sentään yhdet valot poistamaan).
Paciuksenkadullekin ollaan puuhaamassa alikulkutunnelia,ei ole itelle ollut mikään ongelma mennä siitä bensa-aseman liikennevaloista yli,vaikka ihan joutuu joskus jopa odottamaan
valojen vaihtumista kaksikin minuuttia.
Hyvä Juha, nyt kun sulla on niin huoli noista kaupungin rahoista, niin sä varmaan osaat kertoa mihin muuhun turhaan Helsinki kaataa rahaa? Minkä muun takaisinmaksua ei pystytä perustelemaan? Mielestäni kaupungin kannattaa aina sijoittaa infraan, joka on vapaasti kaikkien hyödynnettävissä ja käytettävissä. Sinä haluaisit edellisten viestien mukaan laittaa rahat bussiyhtiöille. Minkä vuoksi nykyistä infraa ei voisi kehittää? Paciuksenkadun tunneli ei muuten olisi yhtään typerä, sillä olen omalla työmatkalla usein meinannut jäädä siinä oikealla kääntyvän auton alle. Näitä parannuksia pitäisi siis katsoa hieman laajemmin, kuin vain pyöräilijöiden kannalta. Esim. Huopalahdentien alittava tunneli helpottaa pyöräilijöiden lisäksi tiellä kulkevia kävelijöitä, joista osa on lapsia. Näin ollen sen käyttö on perusteltavissa myös turvallisuudella.
Omalta osalta tämän asian käsittely tässä topicissa loppuu tähän. Jos jotain vielä kiinnostaa jatkaa niin avatkaa uusi ketju sitä varten.
Aika hemmetin kylmä oli kyllä tänä aamuna. Smon mainitsemaa rantaraittia kävin katsomassa ja totesin jatkavani cx:n kanssa matkaa tiellä. Saa nähdä jääkö uhoamani talvisatku vain puheeksi...
inhottaa siteerata itseään, mutta kyllähän trollin kutsuun on vastattava
aiheesta vielä sen verran, että töistä lähtiessä paistoi aurinko kotipihalla oli lumimyrsky.
Risto Koivunen
08.03.2013, 16.24
Vaikuttaa siltä, että vielä vähän aikaa pääsee nauttimaan talvipyöräilyn riemuista.
[OT]
Smon mainitsemaa rantaraittia kävin katsomassa ja totesin jatkavani cx:n kanssa matkaa tiellä.
No tää oli välillä Suomenoja-Matinkylä, en tiedä muista kohdista ..
arctic biker
08.03.2013, 17.31
Sinänsä hauskaa seurata täältä periferiasta käsin tämän saitin pääkaupunki-alueelle kohdistuvaa sanailua. Monista murheista pohjoisessa ja nyt täällä itä-Suomessa asuvana olen jäänyt paitsi.
Sinänsä hauskaa seurata täältä periferiasta käsin tämän saitin pääkaupunki-alueelle kohdistuvaa sanailua. Monista murheista pohjoisessa ja nyt täällä itä-Suomessa asuvana olen jäänyt paitsi.
Helppoo se on sieltä maalta huudella, et voi tietää miten vaikeeta elämä täällä kylillä on.
arctic biker
08.03.2013, 18.44
Mullon hyvä mielikuvitus:rolleyes:
Sama. Alkaa jo tympästä että lähtiessä pitää latoa monta kerrosta kampetta niskaan. Jostain kumman syystä otin tänä aamuna lähdin krossarilla, jossa Marathon Winterit ja ajettavuus sekä rullaavuus sen mukainen. Ihan hyvin olisi pärjännyt maasturilla ilman nastoja ja vähemmällä pyörivällä massalla.
Ei kyllä kaipaa yhtään myöskään sitä alkukevään loskarallia joten huhtikuun pyöräilyt saattaa jäädä väliin.
Jake_Kona
08.03.2013, 19.18
Sillä hetkellä kun airinko oikein näytti itseään haihtui minultakin into lähteä nastoilla ropistelemaan jään ja lumen sekaan. Mielummin vaikka uimaan tai alamäkisuksimaan.
Säärystimet mallia vanhat sukat + sakset toimi oikein hyvin, vaikka muutaman kerran piti käydä umpihankee kokeilemassa miten syvää on. Tuohon kun vielä esim nitojalla vetäs kumilenkut jalkojen alta, nii ei ainakaan nousis!
https://dl.dropbox.com/u/13916434/2013-03-08%2018.22.00_450x600.jpg
Nythän on paras aika talvipyöräilylle, aurinko paistaa ja väri tarttuu naamaan. Kun vaan sitten olisi se on/off katkaisija käytettävissä talven ja kevään välissä, että jäisi väliin märkä ajanjakso.
Täällä idässä on muutenkin talvi ollut suotuisa pyöräilylle, kovimmat pakkaset oli joulukuussa ja luntakaan ei ole suuremmin sadellut tai ainakaan haitaksi asti.
Aurinko paistoi mutta klo 18 jälkeen tääällä etelässä alkoi pakkanen kiristyyn ja kylmä viima puhaltaan ja kesken lenkin kotio lämpimään...
proileri
09.03.2013, 01.02
Säärystimet mallia vanhat sukat + sakset toimi oikein hyvin, vaikka muutaman kerran piti käydä umpihankee kokeilemassa miten syvää on. Tuohon kun vielä esim nitojalla vetäs kumilenkut jalkojen alta, nii ei ainakaan nousis!
Näitähän o valamiina kans kaupassa, mulla o talvilenkkareihi IceBugin lyhkäiset säärystimet. Retkeilykaupoissa ja armeijasäläkaupoissa o kans polvipituisia säärystimiä.
ErWo9iJn
09.03.2013, 06.48
Kävin taas öisen kympin pyöräilemässä, vaatimattomat -27C näytti mittari takaisintullessa, lähtiessä oli -20C, ei tuulta, lumi narskui ja toppahaalari ritisi kuin paperipussi, ilmeisesti materiaalin kylmänkesto loppui kesken.
Toppahousut piti laittaa haalarin alle, mutta risa laskettelutakki oli jo vähän liikaa toppahaalrain päällä, tuli hiki, ehkä villapusero fleecen kaverina olisi ollut parempi, pelkkä t-paita ja fleece toppahaalarin alla nimittäin ei riitä tuollaiseen keliin. Craft merkkiset urheilusukat mulla on yhdet, laitoin ne villasukkien alle, sitten nahkaiset kävelykengät jalkaan, on Karhu merkkiset talvikengätkin, sellaiset nilkan yli ulottuvalla pienellä varrella, mutta mitään eroa ei ole varpaiden paleluun olipa Sievin nahkainen kävelykenkä tai Karhun talvikenkä jalassa, tosin ne Karhutkin on aika risat ja vanhat, ei niitäkään ihmistenilmoilla voi pitää.
Rikkinäiset Thinsulate hanskat sitten siannahkaisten työrukkasten sisään, mahtuu juuri sopivasti, ei kovin helppoa jarrukahvoja painella ja vaihteiden vaihtamiseen ei toivoakaan, mutta muutoin ihan ok, kunhan välillä ravisteli käsiä ja puristeli säännöllisesti käsiä nyrkkiin, että veri kiertää hyvin. Sellainen huomio, että satula joka itsestään laskeutuu niin että kilsan välein saa nostaa aiheuttaa sormien paleltumista, tangon kulma menee vääräksi (inhoan noita pikalinkkuja kun ne ei pidä vaikka kuinka kiristää materiaalin kestokyvyn rajoille).
Varpaat ja jalkapohjat ainoat jotka paleli, tosin sekin helpotti kun käveli vähän, mutta aika tuskaa varpaiden osalta, sama vika aina talvisin ulkona, kun keli on kova, varpaat ja jalkapohjat kylmettyy niin että tekee kipeää, enempää ei kengän sisään mahdu tavaraa, mullakin pitää olla 46-48 mono jo muutoinkin, niin ei isompaa oikein löydy jotta saisi sinne sullottua eristettä riittävästi.
Sormet on toinen ongelma, niin hyviä rukkasia ei ole, että niillä pärjäisi, pitää olla jonkinlainen sormikas sisälle, ehkä lapanen auttaisi, en omista vana yhtäkään, samoin kunnon rukkasia on vain yksi kun toinen koki vaurion ja meni käyttökelvottomaksi.
Juu ja kaksi thinsulate pipoa + huppu. joka olikin aika passeli, kaulahuivilla suojaan naaman kovassa kelissä, silmät tietty meinaa vähän jäätyä umpeen kun hengityksen höyry tekee kuuraa, mutta suhteellisen hyvin silti pärjää.
Eli on nyt pyöräilty sitten -27C kelissäkin, joskus kun paremmat varusteet oli, niin -40C kelissä fillaroin töihin, silloin oli sopivan lyhyt työmatka, suihkun kosteana kun alamäkeen 30km/h paineli menemään, niin kyllä se viima vähän otsassa ja reisissä alkoi tuntumaan kylmältä. Hikoilua kun välttää ja on riittävästi kerroksia, niin ei se kova pakkanen estä fillarointia, joku päivä kun keksii varpaiden ja sormien lämpimänä pysymiseen keinot, niin aivan hyvin voisi tehdä useamman tunninkin lenkkejä, mutta ei siinä kovin sporttista fillarointia voi kyllä harrastaa, väistämättä hallintalaitteiden käyttö vaikeutuu ja ei se pyöräkään kovin reipasta käsittelyä kylmässä kestä.
Vaan olihan loistava tähtitaivas tuolla korvessa, tähtikuvioita ei meinannut löytää, kun oli niin paljon tähtiä ja linnunratakin näkyi selvästi, ei edes tuuli suhissut puissa kun oli täysin tyyntä, ei minkäänlaista ääntä poislukien satunnainen puun paukahdus, kyllä sitä vähän kylmästä voi kärsiä tuollaisen rauhan ja kauneuden eteen.
-27c oli Syötteelläkin mittarissa tälle aamulle mutta kirkas auringonpaiste kruunaa päivän. Viikkoon en oo pyörään koskenut mutta nyt pitää Kuusamo GT varjoreissu tehä täällä yksikseen. Tsemppiä sinne kairan kiertäjille,nauttikaa auringosta. Talvipyöräily on just niin hauskaa kuin siitä itse tekee. :)
Juha Kastemaa
09.03.2013, 11.56
inhottaa siteerata itseään, mutta kyllähän trollin kutsuun on vastattava
aiheesta vielä sen verran, että töistä lähtiessä paistoi aurinko kotipihalla oli lumimyrsky.
niiih,kerrataanko faktat,minkä takia tänne alunperinkin tulin kommentoimaan:sen takia,että lehtikirjoituksiani
oli lainailtu tänne ja muualle ja nimitelty ties miksi,niin kai mä nyt tänne tulen kommentoimaan näitä asioita,jotka siis
ihan kyllä alunperinkin liittyvät myös TALVIpyöräilyyn.
Ja ettei tulisi mitään epäselvyyksiä,niin turhakeinvestointi kritiikkini ei kohdistu suinkaan pelkästään talvipyöräilyyn ja pyöräilyinvestointeihin,
vaan esim.Senaatintorille kaavaillun 2 millin hintaisen sotamuistomerkin voi vallan mainiosti jättää tekemättä,sitä ei
tarvita yhtään mihinkään,samoin hyvin olis pärjätty ilman Stefan Lindforsin design pysäkkejä ja mitään keskustatunneliakaan
ei tarvita.
VOITAISIIN IHAN NOIN YLEISESTIKIN hyväksyä,että välillä on ruuhkaa jossain paljonkin ja hyväksyä asia,että näin on
ja kärsitään se pikku odottelu vaan kärsivällisesti (oli sitten kyse autoista tai pyöräiljöistä) ilman,että tarvitsee jotain miljoonainvestointia ollaan joka paikkaan
tekemässä.
Ja noi pyöräväylät yms.ei tule esim.Jätkäsaaren tulevia liikenneruuhkia mitenkään ratkaisemaan,siellä on jo nyt erittäin hyvät pyöräväylät ja en alunperinkään ole kritisoinut esim.Baanaa,joka on kalliista hinnastaan huolimatta hyvä ratkaisu,mut noi Mechelininkadun ja Manskun pyöräsuunnitelmat on täysin eri juttu,kun siellä menee samansuuntaset hyvät pyöräväylät jo nyt lähistöllä.
mhelander
09.03.2013, 13.04
Kävin taas öisen kympin pyöräilemässä, vaatimattomat -27C näytti mittari takaisintullessa, lähtiessä oli -20C, ei tuulta, lumi narskui ja toppahaalari ritisi kuin paperipussi, ilmeisesti materiaalin kylmänkesto loppui kesken.
...
Eli on nyt pyöräilty sitten -27C kelissäkin, joskus kun paremmat varusteet oli, niin -40C kelissä fillaroin töihin, silloin oli sopivan lyhyt työmatka, suihkun kosteana kun alamäkeen 30km/h paineli menemään, niin kyllä se viima vähän otsassa ja reisissä alkoi tuntumaan kylmältä. Hikoilua kun välttää ja on riittävästi kerroksia, niin ei se kova pakkanen estä fillarointia, joku päivä kun keksii varpaiden ja sormien lämpimänä pysymiseen keinot, niin aivan hyvin voisi tehdä useamman tunninkin lenkkejä, mutta ei siinä kovin sporttista fillarointia voi kyllä harrastaa, väistämättä hallintalaitteiden käyttö vaikeutuu ja ei se pyöräkään kovin reipasta käsittelyä kylmässä kestä.
Vaan olihan loistava tähtitaivas tuolla korvessa, tähtikuvioita ei meinannut löytää, kun oli niin paljon tähtiä ja linnunratakin näkyi selvästi, ei edes tuuli suhissut puissa kun oli täysin tyyntä, ei minkäänlaista ääntä poislukien satunnainen puun paukahdus, kyllä sitä vähän kylmästä voi kärsiä tuollaisen rauhan ja kauneuden eteen.
Juuri tuosta öisestä tunnelmasta jaksaa vaan yllättyä jokaisella lenkillä, kylmälläkin kelillä. Täällä Oulun korkeudella on usein revontulet vielä näyttämönä joita on nojapyörällä mukava ihailla, kunhan malttaa ajaa taajaman ulkopuolelle missä asutusten valot ei himmennä taivaan loistoa.
Pikkasen tuntuu ettei vaatetuspuoli ole sulla ihan kunnossa. Itsellä oli kylmin lenkki, näin nojapyöräilijänä, viime talven km-kisassa ajettu 1.5 tuntia -26.5 pakkasessa. Jalassa oli maantiekengät nääs-kenkäsuojilla. Sitten oli kerroksia reippaasti, alla aluskerrasto, jalassa thermodress-ajohousut ja toiset vastaavat, päällä Dobson juoksijan tuulihousut.
Tuulen ja veden pitävän hiihtoliivin alla oli Olmo talvipyöräilytakki jonka alla paksumpu thermodress pitkähihanen ajopaita ja kerrasto.
Päässä oli silkkinen kypärähuppu, sen päällä Lidl:n vähän tuulta pitävä kypärähuppu ja päällimmäisenä Jonas turvan lämmitinhuppu. Suuta vasten valkoinen Jonas lämmitinkenno. Käsissä muistaakseni kunnon nahkaiset rukkaset, sormet hikos...
Tältä näytti tuon lenkin jälkeen:
http://goo.gl/4Vl0R
Sen verran pitää sanoa että kun ei tahdo ajolasit toimia (laskettelulasit löysin vasta eilen siivoillessa) niin tuo jää poskipäiden alueella teki lievät paleltumat, kun alamäissä vauhti kuitenkin tahto nousta päälle kolmen kympin... viima jäähdytti kosteuden.
Eilen oli vain -10 lähtiessä ja siitä pakastu -15 tuntumaan kylmimmillään. Silti aivan mahtava ajokeli kun suurin piirtein oli auraukset kunnossa eikä tuullutkaan kovin paljoa, vaikkei se juurikaan haittaa. Mukavat 37 kilsaa.
Tänään oli talvipyöräilysää kohdallaan taas, aurinko paistoi ja kai neljässä tunnissa väriäkin taisi tarttua naamaan.
Tänään on ehdottomasti vuoden paras ulkoilupäivä. -5 ja aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta ja se lämmittää kivasti, mutta ei tarpeeksi, että lumet sulaa jonka vuoksi kelvit on hyvässä kunnossa.
2h lenkki viikki, arabianranta, kalasatama, kulosaari, herttoniemenranta, marjaranta fiilistellen ja nauttien päivästä. Mahtava fiilis!
Krossarilla kiemurtelu on mukavaa talvella, varsinkin kun alla nastarenkaat jotka ei sovellu minkaanlaiselle alustalle. Viime ja tämän talven saldo krossarilla vähän reilu 6tkm ja en tällä kokemuksella suosittele kenellekään nastarenkaiksi Continental Nordic Spikejä. Viime lauantaina vihdoin pääsin eroon krossarilla talvella ajamisesta, kun sain kaksysin ajoon ja entiseen ei ole paluuta. Varsinkin ISP:t renkaina on mahtavat ruullaavudeltaan ja pidolta.
Harkitsin itsekin 29eria, mutta kun pääsin kokeilemaan kerran setä-Andersenin paksutinta, totesin sen olevan mulle sopiva peli. Lisäksi jäällä ajelu vaikuttaa niin hienolta hommalta, että siihen pitää päästä osalliseksi! Mä en ole ehkä niin kärsimätön ton nopeuden tai matkan suhteen talvisin, cx+isp:t keskari on aina siinä 20 +/-3 km/h. Veikkaisin, että paksupyörällä ei jää paljoa tuosta ja lisäksi voisi ajella paljon rauhallisemmin ja turvallisemmin. Eniten mua on tällä hetkellä ärsyttänyt se tarkkaivasuus, mikä pitää olla koko ajan tien pinnasta. Joskus se häiritsee jopa muun liikenteen seuraamista, joka ei tietysti ole hyvä juttu. Läskillä vois sitten ajella omaa rauhallista tai ei rauhallista tahtia ja samalla katsella enemmän mitä ympärillä tapahtuu.
Harkitsin itsekin 29eria, mutta kun pääsin kokeilemaan kerran setä-Andersenin paksutinta, totesin sen olevan mulle sopiva peli. Lisäksi jäällä ajelu vaikuttaa niin hienolta hommalta, että siihen pitää päästä osalliseksi! Mä en ole ehkä niin kärsimätön ton nopeuden tai matkan suhteen talvisin, cx+isp:t keskari on aina siinä 20 +/-3 km/h. Veikkaisin, että paksupyörällä ei jää paljoa tuosta ja lisäksi voisi ajella paljon rauhallisemmin ja turvallisemmin. Eniten mua on tällä hetkellä ärsyttänyt se tarkkaivasuus, mikä pitää olla koko ajan tien pinnasta. Joskus se häiritsee jopa muun liikenteen seuraamista, joka ei tietysti ole hyvä juttu. Läskillä vois sitten ajella omaa rauhallista tai ei rauhallista tahtia ja samalla katsella enemmän mitä ympärillä tapahtuu.
Läski kelpaisi myös, mutta ei pystynyt mahduttamaan kiekkoja ja renkaita budjettiin tälle talvelle joten päädyin kaksysiin. No ensi talvena toivottavasti läskiä, muuallakin kuin kuskissa.
Ei se nopeus oli tärkeää vaan tasainen etenemisnopeus ja tuskaton eteneminen joka ei aina onnistunut krossarilla. Huono kuntoisena jään noista nopeuksista, krossarilla nopeudet oli alle 20 km/h, mutta kaksysi toi paremmilla renkaillaan nopeutta ja keveyttä lisää reilusti. Krossarilla ajo tosiaan vaatii tarkkaavuutta enemmän ja ajaminen kärsii siitä.
Mitkä ISP:t sulla on krossarissa?
Hääppönen
09.03.2013, 19.26
Täällä kulmilla mentiin taas lumisateiden ja pakkasten ansiosta pari napsua takaisin talvisiin olosuhteisiin. Tuli vaihteeksi suunnattua Turun maaseudulle (Jäkärlä-Paattinen) ja kelvit olivat hyvinkin talvisessa kunnossa. Onneksi 29" alla. Tuota läskiä täälläkin harkinnut ankarasti ja kuumetta nosti viikolla Foxcompissa käynti. Vielä kun keksisi itselleen hyvät perustelut hankintaan... (kuitenkin tuolla 29":llä pääsee jo aika mukavasti liikkeelle). Mutta eikö se pyörien sopiva määrä ole se N+1, jossa N olemassa olevien pyörien määrä. :)
Pakkasta, aurinkoa ja jäärännejä!
Lainasain pojan täpäriä, kylläpä oli mukavaa menoa.
Risto Koivunen
09.03.2013, 19.47
Mutta eikö se pyörien sopiva määrä ole se N+1, jossa N olemassa olevien pyörien määrä. :)
Olosuhteista riippuen on myös mahdollista, että se N+1 on hyväksyttävä pyörien minimimäärä, ja sopiva/riittävä on sitten hieman enemmän.
Nikkilän klassikko (~50km) krossarilla nastoin. 50%/50% jää/asfaltti. Mukavaa ajella kestopäällysteellä kun ei tartte varoa liukkautta ollenkaan. Semi keli.
nuubiainen
09.03.2013, 20.34
Puskin väkisin Vanhankaupunginlahdelle. Päivä oli upea, mutta lunta hieman liikaa. Välillä hanki kantoi ja välillä ei.
https://dl.dropbox.com/u/40924198/vkl.png
ErWo9iJn
10.03.2013, 01.47
Juuri tuosta öisestä tunnelmasta jaksaa vaan yllättyä jokaisella lenkillä, kylmälläkin kelillä. Täällä Oulun korkeudella on usein revontulet vielä näyttämönä joita on nojapyörällä mukava ihailla, kunhan malttaa ajaa taajaman ulkopuolelle missä asutusten valot ei himmennä taivaan loistoa.
Pikkasen tuntuu ettei vaatetuspuoli ole sulla ihan kunnossa. Itsellä oli kylmin lenkki, näin nojapyöräilijänä, viime talven km-kisassa ajettu 1.5 tuntia -26.5 pakkasessa. Jalassa oli maantiekengät nääs-kenkäsuojilla. Sitten oli kerroksia reippaasti, alla aluskerrasto, jalassa thermodress-ajohousut ja toiset vastaavat, päällä Dobson juoksijan tuulihousut.
Tuulen ja veden pitävän hiihtoliivin alla oli Olmo talvipyöräilytakki jonka alla paksumpu thermodress pitkähihanen ajopaita ja kerrasto.
Päässä oli silkkinen kypärähuppu, sen päällä Lidl:n vähän tuulta pitävä kypärähuppu ja päällimmäisenä Jonas turvan lämmitinhuppu. Suuta vasten valkoinen Jonas lämmitinkenno. Käsissä muistaakseni kunnon nahkaiset rukkaset, sormet hikos...
Tältä näytti tuon lenkin jälkeen:
http://goo.gl/4Vl0R
Sen verran pitää sanoa että kun ei tahdo ajolasit toimia (laskettelulasit löysin vasta eilen siivoillessa) niin tuo jää poskipäiden alueella teki lievät paleltumat, kun alamäissä vauhti kuitenkin tahto nousta päälle kolmen kympin... viima jäähdytti kosteuden.
Eilen oli vain -10 lähtiessä ja siitä pakastu -15 tuntumaan kylmimmillään. Silti aivan mahtava ajokeli kun suurin piirtein oli auraukset kunnossa eikä tuullutkaan kovin paljoa, vaikkei se juurikaan haittaa. Mukavat 37 kilsaa.
Kamat on lähinnä sellaisia joita ei kirpparitkaan kelpuuta, joten väistämättä joitain puutteita tulee. Tosin mulla noi varpaat ja sormet on aina ollut ongelma, toisinaan sisätiloissakin saa alkaa hanskoja hakemaan, kun sormet jäätyy, veri ei kai kierrä riittävän tehokkaasti, joten tarvitsee tavanomaista enemmän eristettä. Toinen ongelma on tuulen vaikutus, jota mun käsineet ja jalkineet eivät osaa poistaa. Tietty alufoliosta voisi tehdä viimasuojat mun budjettiin sopivalla kustannuksella, funktio ohjaa muotoa, vai mitenkäs se menikään :)
80-luvulla koulussa oli hiihtoa, inhosin sitä yli kaiken, sillä mun varpaisiin sattui aivan älyttömästi, 10m jälkeen se alkoi ja paheni sitten vaan, demonstroin vielä ongelmaa laittamalla lunta jalan päälle ja kuinka se ei siinä sulanut, mutta ei, hiihtää piti, siksi kai mua ei hiihto ole kiinnostanut enää sen koommin. Jostain syystä jalkaterät eivät vaan pysy lämpimänä. Sisätiloissakin ovat jäiset kalikat jos ei villasukkia pidä jalassa, olisiko jokin heikko verenkierto noissa sitten. -10 - -15C kelissä vielä tosin menee ok, kunhan ei aja kovin lujaa ja riippuen tuulista, joten uskoisin, että viimasuojauksella voisi tilanne kohentua merkittävästi.
Kesällä voisi kyllä ottaa projektiksi treenata kuiduttamista ja tekisi lasikuidusta viimasuojat, jotka saisi varvaskoukkujen tilalle, talvisin kun ei varvaskoukkuja tule käytettyä, pitää saada jalka nopeasti maahan jos ei huomioi oikein tienpintaa ja siinä nuo perinteiset koukut ei ole kuin tiellä.
^^^Ääreisverenkiertokummajainen minäkin... :) Eiliselläkin lenkillä jalassa urheilusukat, villasukat ja noiden päällä toiset villasukat. Kenkinä uudet, paksun karvan omaavat, talvikengät ja tunnin ajon jälkeen kenkien sisällä varpaiden tilalle joku sujauttanut jääpalat. 10 pakkasasteen kohdalla täytyy suunnitella lenkit siten, että joko pääsee (esim. kauppa) jonnekin sisätiloihin piipahtamaan tai on talutettava kymmenkunta minuuttia varpaiden elvyttämiseksi. Sormissa samaa havaittavissa. Sisätiloissakin jatkuvasti kylmät kädet... nytkin näpit kirjoittaessa kylmännahkeat (varpaat kohtuu ok, koska sukat+villasukat kombo). Ajaessa ei kuitenkaan ongelma, koska hanskoilla voi hoitaa lämmöt kohdilleen ja siinä vaiheessa, kun jalat jäätyneet niin käsillä sen verran lämmin, että saa ajelle pitkiäkin pätkiä ilman mitään (myös eilen illalla).
Nollakelissä (sekä satunnaisesti tuulista riippuen pikkupakkasessa) mulla jo käytössä shortsit (irtsarit polville, pohkeet paljaina) ja edelleen tuo maksimaalinen varvaslämmitys.. :p Vuoreton tuulitakki+lyhythihainen ajopaita aivan riittävä, mutta noi varpaat...
ErWo9iJn
10.03.2013, 09.57
^^^Ääreisverenkiertokummajainen minäkin... :) Eiliselläkin lenkillä jalassa urheilusukat, villasukat ja noiden päällä toiset villasukat. Kenkinä uudet, paksun karvan omaavat, talvikengät ja tunnin ajon jälkeen kenkien sisällä varpaiden tilalle joku sujauttanut jääpalat. 10 pakkasasteen kohdalla täytyy suunnitella lenkit siten, että joko pääsee (esim. kauppa) jonnekin sisätiloihin piipahtamaan tai on talutettava kymmenkunta minuuttia varpaiden elvyttämiseksi. Sormissa samaa havaittavissa. Sisätiloissakin jatkuvasti kylmät kädet... nytkin näpit kirjoittaessa kylmännahkeat (varpaat kohtuu ok, koska sukat+villasukat kombo). Ajaessa ei kuitenkaan ongelma, koska hanskoilla voi hoitaa lämmöt kohdilleen ja siinä vaiheessa, kun jalat jäätyneet niin käsillä sen verran lämmin, että saa ajelle pitkiäkin pätkiä ilman mitään (myös eilen illalla).
Nollakelissä (sekä satunnaisesti tuulista riippuen pikkupakkasessa) mulla jo käytössä shortsit (irtsarit polville, pohkeet paljaina) ja edelleen tuo maksimaalinen varvaslämmitys.. :p Vuoreton tuulitakki+lyhythihainen ajopaita aivan riittävä, mutta noi varpaat...
Se on kai jotenkin sitten ilmiöön kuuluva tuokin, että tosiaan ei pohkeille mitään lämmitystä tarvitse, ohuet veryttelyhousut ja t-paita on ihan kelpo varuste jos pitää hypätä pihan toisella puolella, kunhan korvat, sormet ja varpaat on lämmitettynä, etenkin jos vielä jotain fyysistä suoritusta tekee, niin ei oikein mitään tarvitse muuhun kroppaan. Tosin olen pyrkinyt nostamaan muun kropan lämpötilaa jos sitten edes menisi lämpimämpää tuonne ääreiskiertoon, mutta ei sillä tunnu olevan sanottavaa merkitystä, ehkä vähän nopeammin lämpiää varpaat kun kävelee ympäriinsä sitten kun on pikkuisen kuuma jo tullut muutoin.
Tuli mieleen sekin, että voisi kokeilla uretaanista tehdä vuoria kenkiin, tosin tietty pitää olla kengät jotka voi uhrata tuotekehitykseen, ursia kenkään ja jalka leipäpussissa sisään, suuri haaste olisi pitää pohjan osalta riittävä paksuus ja toinen se, että kuinka kestää käyttöä, kun aika haurasta kun kovettuu. Olen ehdoton ghetto-diy ratkaisujen kannattaja siis, ilmastointiteippikin on mulle yleistyökalu ja tarvike :)
Jos takapuoli kestää, niin täytyy nauttia tämä viimeinenkin aurinkopäivä fillaroiden, yöajoa ei kärsinyt nyt tehdä, pakkastakin -35C alimmillaan, hieman helpompi ratkaista varpaiden kylmettyminen näin arskan paistaessa jo varsin lämpimästi.
Läski kelpaisi myös, mutta ei pystynyt mahduttamaan kiekkoja ja renkaita budjettiin tälle talvelle joten päädyin kaksysiin. No ensi talvena toivottavasti läskiä, muuallakin kuin kuskissa.
Ei se nopeus oli tärkeää vaan tasainen etenemisnopeus ja tuskaton eteneminen joka ei aina onnistunut krossarilla. Huono kuntoisena jään noista nopeuksista, krossarilla nopeudet oli alle 20 km/h, mutta kaksysi toi paremmilla renkaillaan nopeutta ja keveyttä lisää reilusti. Krossarilla ajo tosiaan vaatii tarkkaavuutta enemmän ja ajaminen kärsii siitä.
Mitkä ISP:t sulla on krossarissa?
Nyt pitää kyllä myöntää rehellisesti, että tuli kirjoiteltua puppua. Renkaan on Marathon Winterit 35 mm eikä ice spikerit. Jotenkin mulla oli jäänyt päähän, että ne on isp:t, mutta eihän niitä saa tohon haarukkaan mahtumaan. Ilmeisesti sulla on nyt alla se 29er-runko, minkä teit itse?
Vielä narinaa tosta krossarista se, että nyt, kun on edellisestä ajoista pari päivää väliä niin yläkroppa on hemmetin arka. Yhdistelmä, jossa joutuu pitämään yläkroppaa vähän jännitettynä tien pinnan vuoksi ja tärinät päälle, on saanut mun olkapäät ja hartiat hemmetin kipeiksi. Onneksi se lähtee samalla millä on tullutkin. 29er tai läski olisi myös siitä kiva, että painoa ei olisi ihan samaan tapaan käsillä ja keskivartalolla. Tai, jos sellaisen joskus onnistun hommaamaan, niin mun pelissä ei tule olemaan.
Jopo Juoppo
10.03.2013, 14.42
Fillari syö mun housun puntit. Näytin Rouvalle ja uhkasi kuristamisella.
Itte olen sitten ompelukoneella kerran korjaillut ja sen jälkeen muutaman kerran nitojalla.
Milläs tavoin olette noita puntteja suojelleet, olsikos jotain käteviä säärystimiä tai muuta?
Nuille housuille ajattelin kokeilla seuraavaksi kavennusoperaatiota polvesta alaspäin, mikä lienee muutoinkin ainoa vaihtoehto, kun on niin repaleiseksi päässyt.
Toinen pulmahan tuossa on ollut mustan ketjurasvan tarttuminen punttiin ja siitä edelleen lattiaan pukemisen yhteydessä.
https://lh5.googleusercontent.com/-xhzTkcP48bA/UTxu8EPuDjI/AAAAAAAAA3Y/dlfZEGjZUNw/s798/IMG_9252.JPG
ErWo9iJn
10.03.2013, 14.49
Itte olen sitten ompelukoneella kerran korjaillut ja sen jälkeen muutaman kerran nitojalla.
Milläs tavoin olette noita puntteja suojelleet, olsikos jotain käteviä säärystimiä tai muuta?
Nuille housuille ajattelin kokeilla seuraavaksi kavennusoperaatiota polvesta alaspäin, mikä lienee muutoinkin ainoa vaihtoehto, kun on niin repaleiseksi päässyt.
Toinen pulmahan tuossa on ollut mustan ketjurasvan tarttuminen punttiin ja siitä edelleen lattiaan pukemisen yhteydessä.
https://lh5.googleusercontent.com/-xhzTkcP48bA/UTxu8EPuDjI/AAAAAAAAA3Y/dlfZEGjZUNw/s798/IMG_9252.JPG
Bicycling pants clip tältä sivulta löytyy kuva nahkaisesta (leather pants clip):
http://dedhambike.com/articles/torelli-bikes-and-parts-pg143.htm
Itse en ole käyttänyt mitään, mutta tuollaisia monet käyttävät. Mulla tahtoo tuhoutua housut nivusista, hankaa satulan reunaan ilmeisesti, tosin tällä fysiikalla sama ongelma jos käveleekin.
mhelander
10.03.2013, 15.04
Tuo ääreisverenkierto... mulla ongelmia on yhteislenkeillä joita yleensä ajetaan 100-120 sykkeillä. En tahdo millään tareta, varpaat ja sormet viilenee. Kuten tänään kun oli lähtiessä jotain -14 ja kohta vain -5 ja tuuleskeli.
Kävin samoilla kamppeilla perjantaina ajamassa -10 .. -15 pakkasissa ja melkein yhtä tuulisessa säässä, mutta normi sykkeillä eli keskimäärin 140 lasissa, ei mitään ongelmia missään vaiheessa.
Mulle toimii hyvin riittävä teho talvikelillä sekä riittävä vaatemäärä suurien lihasten (=jalat pääosin) päällä. Kengät, kenkäsuojat ja hanskat voi olla samat ja silti pärjää. Jaa, taidan oikein kylmälle laittaa ohuemmat merinovillaiset sukat alle, vielä ei ole tarvinnu.
mhelander
10.03.2013, 15.09
Meille nojailijoille, etenkin takavetosten ajajille, tämä on myös ongelma:
http://goo.gl/jWMMD
Kuvasta voi hämärästi päätellä että etenkin vetävän puolen ketju kulkee todella lähellä oikeeta jalkaa kun se on ojennettuna. Jostakin syystä mulla on aina joko sukkikset jalassa tai talvella ja tuulisemmilla keleillä nuo Dobson juoksuhousut. Kun nilkoissa on stretchit niin pysyy hyvin kengän varsien ja kenkäsuojien alla, ja ei lepattele liikoja ketjun suuntaan.
Silti kun raaskin laittaa housut pesuun niin olihan oikeessa pohkeessa ja reidessä ketjusta tulleita likajälkiä...
Kyllä tällaisena päivänä tunnen tyytyväisyyttä siitä, että olen alkanut harrastaa myös talvipyöräilyä.
Yksiin ompelin lahkeen ulkosyrjälle velcro-nauhaa jotta saa lahkeen suun kiristettyä. Mustissa housuissa ei musta tarra edes erotu. Lisäksi on yhden Enduran housut joissa moinen on valmiina. Lisäksi on tällaisia tarrahärpäkkeitä (http://www.bike-discount.de/shop/k1610/a59289/pants-protector-neo-ketten-hosen-schutz.html?mfid=21) muita housuja varten.
Kyllä tällaisena päivänä tunnen tyytyväisyyttä siitä, että olen alkanut harrastaa myös talvipyöräilyä.
Niin... olishan tota voinut kävästä jossain pyörähtääs, mutta asiat, hmmm, tärkeysjärjestykseen; emäntä kaverilleen juoruamaan ja meikä kotiin lapsenvahdiksi. Toki tulee kotiin sitten, kun aurinko on taas taivaanrannan takana. Töllöstä hiihtoja ja 7-vuotiaan kanssa tennistä sisätiloissa..
Risto Koivunen
10.03.2013, 17.30
Tänään oletin, että olisi saanut kuivalla pinnalla ajaa koko ajan, kun oli kuitenkin -6 C lämpömittarissa, mutta tästä huolimatta parissa kohdassa oli iltapäivän aurinko pieniä lammikoita saanut sulateltua.
Paljon oli ulkoilijoita liikkeellä eri tavoin, enimmäkseen tosin ilman pyörää.
xc-pyöräilijä
10.03.2013, 18.42
Tänään aivan mahtava pyöräily sää ja polut todella hyvässä kunnossa. Yhdyn täysin ArtoR:n lauseeseen, tämmöiset päivät ovat niitä parhaita talvipyöräilyssä.
http://farm9.staticflickr.com/8252/8544377207_1f8981c042_z.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8375/8545468428_233cff6691_z.jpg
Coasting
10.03.2013, 19.07
Täällä myös yksi jolla jalossa ei varmaan kierrä veri lainkaan.
Nyt on löytynyt kombo jolla pääsee hengissä duuniin alle -5 pakkasessa.
Talvifillarikengät (spessu defroster).
Näiden päällä lampimimmät päälliset mitä löytänyt (Vaude Minsk)
Sisään lämpimät sukat
Ja vielä sähköpohjalliset (Thermo Soles)!!
Cycle Queen
10.03.2013, 19.09
Hieno, mutta petollinen pyöräilypäivä. Sää näytti keväiseltä, joten rukkasten sijaan laitoin käsiin villavuorihanskat. Menomatka sujui ongelmitta, paluumatkalla pohjoistuuli ja pakkanen jäädyttivät sormia 45 min ajan. Kylmäkäsittelyn seurauksena sormia särki luita myöten koko päivän. Kireitä yöpakkasia tiedossa tulevallekin viikolle, joten ei kannata vielä laittaa rukkasia naulaan, jos aamuisin pyöräilee.
Jopo Juoppo
10.03.2013, 19.30
Yksiin ompelin lahkeen ulkosyrjälle velcro-nauhaa jotta saa lahkeen suun kiristettyä. Mustissa housuissa ei musta tarra edes erotu. Lisäksi on yhden Enduran housut joissa moinen on valmiina. Lisäksi on tällaisia tarrahärpäkkeitä (http://www.bike-discount.de/shop/k1610/a59289/pants-protector-neo-ketten-hosen-schutz.html?mfid=21) muita housuja varten.
Juu, jotain tollasta härpäkettä olin ajatellut. Velcro juttua täytyykin tuumia, sekun ei koskaan unohdu matkasta. Lisäksi voisi jonkin mustan "nahkapaikan" laittamista harkita siihen kriittisimpään kohtaan, ketjurasvoja vastaan.
Halloo halloo
10.03.2013, 19.59
Heijastinnauha velcrolla voisi olla yksi ratkaisu. Saa heijastuksen kaupan päälle.
arctic biker
10.03.2013, 20.36
Heijastinnauha velcrolla on ihan toimiva ratkaisu! Tosin mun Dobsomin R90 ja R90 Winter housut ei ketjuun hinkkaa muutenkaan. Lansiven linkkaama Deuterin keksintöhän toimii myös nilkan lämmittimenä.
Nyt pitää kyllä myöntää rehellisesti, että tuli kirjoiteltua puppua. Renkaan on Marathon Winterit 35 mm eikä ice spikerit. Jotenkin mulla oli jäänyt päähän, että ne on isp:t, mutta eihän niitä saa tohon haarukkaan mahtumaan. Ilmeisesti sulla on nyt alla se 29er-runko, minkä teit itse?
Vähän arvelinkin, että ovat jotain muuta kuin ice spikerit. Yritin alkutalvesta cannondalen haarukkaan mahduttaa ice spikerin, just mahtu pyörimään mutten jättänyt paikoilleen kun välystä ei jäänyt juuri ollenkaan.
Just se omatekele 29er on alla.
Markku Lehikoinen
10.03.2013, 22.45
Tänään aivan mahtava pyöräily sää ja polut todella hyvässä kunnossa. Yhdyn täysin ArtoR:n lauseeseen, tämmöiset päivät ovat niitä parhaita talvipyöräilyssä.
Sama täällä, tosi hieno viikonloppu. Lauantaina pitkä lenkki Keravan- ja Vantaanjoen ulkoiluteillä.
Haltialassa munkkikaakaot.
Tänään tippaleipäreitti Pirunkorven/Ruotsinkylän poluilla. Polut napakassa kunnossa, hetkittäin
innostuttiin viilettämään ihan vauhdillakin. Paussilla makkaranpaistoa, kaakaota ja pullaa.
http://www.saunalahti.fi/mlehis/kuvat/DSC01430.JPG
Jäi hyvä mieli.
Markku Lehikoinen
proileri
11.03.2013, 03.11
Nuuskin noita säärystimiä ja paljastu että Varusteleka tarjoaa useammanlaista armeijasäärystintä. http://www.varusteleka.fi/fi/group/kengat-maiharit-saappaat/167/show/450
Miten olisi mustat sveitsiläiset paraatinahkasäärystimet? :D
http://www.varusteleka.fi/pictures/thumbs300/15537.jpg
Into-Konrad
11.03.2013, 06.21
Noni. Noita kahta kuksaa katsoessa alkoi talvipyöräily kiinnostaa entistä enemmmän. Ammatin puolesta tosin ajan pyörällä vuoden ympäri, mutta eihän se ole sama asia...
ErWo9iJn
11.03.2013, 06.27
Pari kuvaa eiliseltä lenkiltä, oli siellä joku ajellut autolla viikonlopun aikaan, mutta en ole itse koskaan ketään tuolla nähnyt, ainoat kengänjäljet on mun jättämiä, kymmeniä kilometrejä tuollaista suht tyhjää mutta hyvin fillaroitavissa olevaa tietä, eikä tuuli pahemmin kiusaa, mäetkin pienempiä kuin isommilla teillä täällä, naapuri tosin kesällä sanoi ettei uskalla tuonne lähteä, kun siellä on karhuja, kerran olen vain vilaukselta nähnyt, kun istuin purolla kalassa, ei ne mua ole häirinneet.
http://farm9.staticflickr.com/8104/8547552264_dd1ee99d70.jpg (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8547552264/)
suoraa (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8547552264/) by ErWo9iJn (http://www.flickr.com/people/93946712@N07/), on Flickr
Kokeilin tuollaiselle levikkeelle ajaa ja testata maastokykyä, mutta ei kovin hyvin tuollaisessa lumessa noin kapea rengas, pitkä välitys ja mun heikko kunto toimineet, mulla on tosiaan mummopyörän tanko ja korikin tarakalla, ei mitään sporttista, kauppareissut kun tulee hoidettua pyörällä, niin siinä varustuksessa se on lenkeilläkin ja mummotanko on oikein hyvä talvikelissä, helppo hallita pyörää pystyssä, tosin pääsee tossa muna-asentoonkin jos tarvetta tulee, mutta eipä talvella ole ollut:
http://farm9.staticflickr.com/8531/8546455501_36449d27ce.jpg (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8546455501/)
parkissa (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8546455501/) by ErWo9iJn (http://www.flickr.com/people/93946712@N07/), on Flickr
Tästä näkee hyvin tuota tien pintaa, tuossa jäisellä autonrenkaan kulkemassa kohdassa on melkein kuin pikitiellä ajaisi, välillä vähän epätasaista tosin, mutta niin on meidän asfalttikin, sivuun jos ajaa niin upottaa kuten aiemmassa levikekuvassa.
http://farm9.staticflickr.com/8379/8547552386_3d621c03a7.jpg (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8547552386/)
tieta (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8547552386/) by ErWo9iJn (http://www.flickr.com/people/93946712@N07/), on Flickr
No mun pyöräily nyt on Yehuda Moon tyyppistä enemmänkin, rasvanpolttoa maltillisella sykkeellä, reiluilla toistoilla ja suorituksen kestoa venyttäen, pysähtelen välillä arvailemaan mikä elukka on hangella kulkenut jne, joten en ole aivan samaa sarjaa ehkä urheilufillaroijien kanssa, mutta pää-asia taitaa kuitenkin olla että liikkuu, talvella on tuo tiekin paremmassa kuosissa ajella kapeallakin renkaalla, eikä ole paarmoja kiusana, kesällä joutuu ajamaan kovempaa kuin minkä paarma lentää :D
Kyllä jotain hulluutta pitää ihmisessä olla, että se lähtee Sunnuntai-aamuna 8 km siirtymätaipaleelle kun lämpömittari näyttää -19.9. Toisaalta, keli oli sellainen että ei jäänyt yhtään harmittamaan että GoExpo jäi kokematta.
Neljään pekkaan ajeltiin lenkkinä n. 84 km. Ensimmäisellä 20 kilometrillä piti pitää 1-2 min. lämmittelytauko 7 km välein kun ajoviima jääsi kuskit. Sittemmin päivä lämpeni niin, että varusteita piti hieman jopa vähentää.
Harvemmin näihin GPS-trackeihin saa järvellä ajelua, Tuusulanjärven jäällä oli runsaasti väkeä ja ihmisten iloista ilmettä ei poistanut edes 4 maantiekuskia.
Teitä oli kutajoinkin kahtalaisia; kuivia asfaltilla tai kuivia lumella. Kummassakin 32 Vittorion Cross Evo XN piti varsin loistavasti. Sitä ajamisen keveyttä W106:n jälkeen!
http://ridewithgps.com/turer/1173128/full.png
Punttien repaloitumisen estimet. 2e ja saat 4:lle puntille kiristimen. http://www.varusteleka.fi/fi/product/mil-tec-sarmarinauhat-kaksi-paria/16398
Eli intin särmärit. Oikeestaan ainoat mitä enään tuohon tarkoitukseen käytän.
Punttien suikaloitumisen olen estänyt windstoppereista näillä:
http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8873218899998.jpg
Jousiheijastimet. Samaan rahaan saa vähän näkyvyyttä lisää. Oman lyhyen kokemukseni mukaan ovat riittävät ko. hommaan.
mhelander
11.03.2013, 14.14
^ juu noi on hyvät ja tuli itekin joskus 90-luvulla käytettyä kun pystärillä ja Gore-Tex housuilla ajelin.
Muttamutta, onko ehdottaa jotakin näppäriä klipsuja joilla sais Haltin sadehousut pysymään kenkien varsien tai kenkäsuojien sisällä ?
On sen verran nippa-nappa pituset lahkeet että laittaessa kyllä yltää ja pysyy mutta hetken kun polkee niin hilautuvat pois. Ja sitten kun nojarilla ajaessa ottavat tuulta niin johan on tuulipussit jalassa...
Sellasia mietiskelen joissa olis leveähköä kuminauhaa ja päissä semmoset henkseli-tyyppiset, mieluusti muoviset, klipsut joilla sais napsautettua jalan alta lahkeiden reuhoihin kiinni.
ErWo9iJn
11.03.2013, 14.17
^ juu noi on hyvät ja tuli itekin joskus 90-luvulla käytettyä kun pystärillä ja Gore-Tex housuilla ajelin.
Muttamutta, onko ehdottaa jotakin näppäriä klipsuja joilla sais Haltin sadehousut pysymään kenkien varsien tai kenkäsuojien sisällä ?
On sen verran nippa-nappa pituset lahkeet että laittaessa kyllä yltää ja pysyy mutta hetken kun polkee niin hilautuvat pois. Ja sitten kun nojarilla ajaessa ottavat tuulta niin johan on tuulipussit jalassa...
Sellasia mietiskelen joissa olis leveähköä kuminauhaa ja päissä semmoset henkseli-tyyppiset, mieluusti muoviset, klipsut joilla sais napsautettua jalan alta lahkeiden reuhoihin kiinni.
Tenavien kurahousuissahan on sellaiset, ehkä kontaktiliimalla pitäisi laittaa kiinni, että ei sadehousu ala vuotamaan?
Onko kellää kokemuksia noista lekan sääeystimistä.Tartteis saada toppahousut alle ja säärystimet päälle,meneekö tunkemiseksi ? Pysyykö säärystimet miten hyvin ylhäällä noilla kiristys naruilla,vai saako koko ajan olla nostelemassa nilkkoihin valahtaneita säärystimiä ? Noi edullisimmatr kiinnostas,mutta kun ovat putkimalliset housujen päälle pujottaminen vähän epäillyttää.Kalliimmissahan tuo on ratkaistu vetoketjuilla.
mhelander
11.03.2013, 15.07
Tenavien kurahousuissahan on sellaiset, ehkä kontaktiliimalla pitäisi laittaa kiinni, että ei sadehousu ala vuotamaan?
No vähän sinne päin... kuukkeloimalla termillä "mitten clips" löytyy tämmösiä:
http://img0.etsystatic.com/000/0/5657228/il_570xN.306559536.jpg
Jotka alkaa olla jo mitä oli mielessä. Vielä kun olis jotakin muovia tms toi lukitusmekanismi niin avot... mutta lasten vaateosastolla vois käydä flaxi.
Kun on jo vettä pitävät kengät (Northwave Fahrenheit) joissa vähän vartta mutta kun noi Rukan housut ei vaan tahdo pysyä varsien sisällä. Noilla saattais pysyä, pittää kokkeilla.
ErWo9iJn
11.03.2013, 18.25
Olihan mahtavat kelit tänäänkin, talvipyöräillen 'erämaassa':
http://farm9.staticflickr.com/8379/8549208506_6f2680f15c.jpg (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8549208506/)
hill (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8549208506/) by ErWo9iJn (http://www.flickr.com/people/93946712@N07/), on Flickr
http://farm9.staticflickr.com/8524/8549210758_ea2c3a3d09.jpg (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8549210758/)
snake_in_forest (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8549210758/) by ErWo9iJn (http://www.flickr.com/people/93946712@N07/), on Flickr
arctic biker
11.03.2013, 20.59
Tulee mieleen että tää ns. normaalipyöräilijöiden ongelma on pitää sadehousujen lahkeet kengänvarsien päällä...
mhelander
12.03.2013, 01.47
Tulee mieleen että tää ns. normaalipyöräilijöiden ongelma on pitää sadehousujen lahkeet kengänvarsien päällä...
Joo. Nojailijoilla homma muuttuu vähän toisin päin... kengät edellä mennään ja jos lahkeet jää löysästi päälle tulee niistä tuulipussit. Samoin vesi osaa lahkeista sisälle. Siksi tähän asti on tuo Dobson juoksuasun housut ollu käytössä, on pitkät resorit nilkoissa ja polven alla vielä kiristykset... ei laahaa ketjuihin ja muutenkin vähemmän lepattaa.
arctic biker
12.03.2013, 09.17
Dobsomit on kyllä hyvät, myös R90 winter-versio. Tosin nojakkikuskille Winterissä takapuolella oleva hengittävämpi kangas ei sovellu. Paikallisella Teboililla tulee käytyä ja siellä tietenkin talvipyöräily on tuomittu höpelön hommaksi. Esimerkkinä kertoilivat eräästä papasta joka talvipakkasilla oli tullut pyörällä töihin toppahaalareissa ja muutenkin koko vaatekaapillinen päällä ja aina läpimärkänä hiestä. Osin vielä ulkohommia niin oli sitten palellut päivisin oikein kunnolla.En nyt viittinyt alkaa ääneen miettimään liiallisen pukeutumisen ongelmia. Arvatenkin oli tällä palelijalla alla loistavaa puuvillakerrastoa. No oli kuulemma viisastunut ja ostanut auton...
mhelander
12.03.2013, 11.02
Dobsomit on kyllä hyvät, myös R90 winter-versio. Tosin nojakkikuskille Winterissä takapuolella oleva hengittävämpi kangas ei sovellu.
Juu. En nyt muista mitä mallia se mun asu on, joskus 2006 ostettu Kärkkäiseltä ja takki on semmonen porkkanan värinen anorakki josta saa hihat irti ja takana läppä jolla saa hartioiden kohdalle lisää tuuletusta.
Itse asiassa selkäpuoli saa olla täysin hengittävä. Mulla on toi juoksijan huomioliivi joka on edestä täysin tuulen ja veden pitävä, selkäpuoli on verkkokangasta. Aivan mainio kun päästää liiat höyryt ulos ja penkissä kun on ventisit-tyyppinen verkkorakenteinen pehmustus niin ei hiki kastele selkää enempää kuin etupuolta.
On nimittäin kesällä isompi ongelma jos selkäpuoli ei tuuletu...
Mihin tarttis lisää lämpöä on pakarat ja tässä möykkärin tapauksessa kyynärpäät. Eilen oli -17 .. -20 ja meinas jo pikkasen kyynärpäitä kylmätä tuon Olmo-takin ja Lidl-pitkähihasen kanssa.
Paikallisella Teboililla tulee käytyä ja siellä tietenkin talvipyöräily on tuomittu höpelön hommaksi. Esimerkkinä kertoilivat eräästä papasta joka talvipakkasilla oli tullut pyörällä töihin toppahaalareissa ja muutenkin koko vaatekaapillinen päällä ja aina läpimärkänä hiestä. Osin vielä ulkohommia niin oli sitten palellut päivisin oikein kunnolla.En nyt viittinyt alkaa ääneen miettimään liiallisen pukeutumisen ongelmia. Arvatenkin oli tällä palelijalla alla loistavaa puuvillakerrastoa. No oli kuulemma viisastunut ja ostanut auton...
Liika on aina liikaa. Parempi on lähteä semmosilla kamppeilla joilla vähän alkumatkasta palelee mutta muuten hyvin tarkenee kuin että alun lämpenemisen jälkeen ylikuumenee. Tympeetä sekin on jos joutuu kesken lenkin vähentään kerroksia päällysvaatteiden alta... kuten pojille vähän kuusamon kisoissa tahto käydä.
Risto Koivunen
12.03.2013, 11.17
Kalenteriin vilkuillessa alkaa tulla jo mieleen, että missä se kevät mahtaa luurata?
Siitä huolimatta, tänä aamuna oli aivan upeat maisemat talvipyöräilyyn: aurinko valaisi paksun kuuran peitossa olleita koivuja, muutamia lumihiutaleita leijaili verkkaisesti taivaalta, ja talitintti lauloi puun oksalta.
mhelander
12.03.2013, 11.21
Kalenteriin vilkuillessa alkaa tulla jo mieleen, että missä se kevät mahtaa luurata?
Siitä huolimatta, tänä aamuna oli aivan upeat maisemat talvipyöräilyyn: aurinko valaisi paksun kuuran peitossa olleita koivuja, muutamia lumihiutaleita leijaili verkkaisesti taivaalta, ja talitintti lauloi puun oksalta.
Jo vain. Eiliselle saunalenkille lähdin lähes elokuvamaisella kelillä kun pakkanen kiristy, lähiössä tiivistyi ilmaan pakkasutua kuin hiihtokeskuksessa. Sitten vähän kauempana pohjoisessa näkyi tähtitaivas ja oli ihan oikea talven meininki. Nopea keli ajaa vaikka lumi narisee renkaiden alla ja kypärähuppu kuuraantuu.
Yleensä täällä on tällaset kelit helmikuussa ja nyt pitäisi jo olla lämpimämpää ja vähemmän lumisateita.
ErWo9iJn
12.03.2013, 11.57
Mihin tarttis lisää lämpöä on pakarat ja tässä möykkärin tapauksessa kyynärpäät. Eilen oli -17 .. -20 ja meinas jo pikkasen kyynärpäitä kylmätä tuon Olmo-takin ja Lidl-pitkähihasen kanssa.
Kivivillaa kannattaa kokeilla penkin alle, ei paina juuri mitään ja suht ohutkin kerros lämmittää kivasti, talonrakentajilta saa ylijäämäpaloja, rautakaupoista voi löytyä myös tärveltyneitä levyjä josta saa kuitenkin ihan hyvin penkin alusen. Lasivilla on sitten sellaista, että ei missään nimessä, koska se on vähän vaarallistakin, ne lasivillan kuidut kun voi mennä verenkiertoonkin, ovat niin ohuita ja teräviä, kivivillassa ei kuulemma sellaista ole.
Eikä se koko pakettikaan taida kustantaa kuin 25 euroa, mutta se 4 neliötä pitäisi sitten johonkin tunkea, tekee eristetyn velomobiilin?
edit: Unohdin kirjoittaa varpaiden palelusta. Havaintoni on sellainen, että kun alumiinifoliosta kääräisee yhden villasukan päälle sukan, niin se on lämpimämpi kuin toisessa jalassa olleet kaksi villasukkaa. Ei purista, ei hierrä, mutta murenee hajalle lenkin kuluessa, siitä huolimatta päihittää kaksi villasukkaa.
Vähän tukevampaa kuin normi folio jos olisi, niin ehkä sillä saisin kestävämmän ratkaisun.
mhelander
12.03.2013, 12.33
Kivivillaa kannattaa kokeilla penkin alle, ei paina juuri mitään ja suht ohutkin kerros lämmittää kivasti, talonrakentajilta saa ylijäämäpaloja, rautakaupoista voi löytyä myös tärveltyneitä levyjä josta saa kuitenkin ihan hyvin penkin alusen. Lasivilla on sitten sellaista, että ei missään nimessä, koska se on vähän vaarallistakin, ne lasivillan kuidut kun voi mennä verenkiertoonkin, ovat niin ohuita ja teräviä, kivivillassa ei kuulemma sellaista ole.
:) taisit käsittää vähän väärin. Selkäpuoli ei kylmää, mutta pakarat ottaa ajoviiman:
http://goo.gl/bEoaj
Ja tuolla nojakilla toinen paikka on noi kyynärpäät, ja jos ei ole kunnon hanskoja niin kädet. Muissa on kädet joko reisien "varjossa" tai suorana eteenpäin jolloin tuuli ei pääse ottamaan.
edit: Unohdin kirjoittaa varpaiden palelusta. Havaintoni on sellainen, että kun alumiinifoliosta kääräisee yhden villasukan päälle sukan, niin se on lämpimämpi kuin toisessa jalassa olleet kaksi villasukkaa. Ei purista, ei hierrä, mutta murenee hajalle lenkin kuluessa, siitä huolimatta päihittää kaksi villasukkaa.
Vähän tukevampaa kuin normi folio jos olisi, niin ehkä sillä saisin kestävämmän ratkaisun.
Tuotahan voisi kokeilla. Nojaillessa toisaalta kenkäsuojien repaleisen pohjan vaihtaminen neopreenikumiseen auttaisi varmaan melkein yhtä paljon.
ErWo9iJn
12.03.2013, 12.52
:) taisit käsittää vähän väärin. Selkäpuoli ei kylmää, mutta pakarat ottaa ajoviiman:
Aijjuu, sulla loppuu se penkki noin aikaisin, muistelin 3 pyöräistä nojapyörää jollaisen nähnyt, jossa asento ei tainnut olla noin makaava ja penkki oli isompi. Tosin sulla riittäisi tarranauha ja pari windstopper kankaanpalaa, voisiko purjekangas olla myös soveltuvaa? Ei se kovin paljoa tosiaan tarvitse, että tuulen vaikutuksen saa pois.
Polkimien alapintaan ohuet alumiinisiivut voisi pysäyttää tuulen jalkoihin, jos sen suhteen tarvitsee parannusta (piirakkavuoka jne, halpaa, toimivaa, ehkä niipusiteellä tai ohuella rautalangalla kiinni), toki ulkonäköseikoista mun on parempi olla hiljaa, alue joka on suuri tuntematon, estetiikkaa ymmärtävät osannevat tehdä tyylikkäitäkin virityksiä samoilla tarpeilla, minä en.
No kunhan jotain ajatuksia lausun ääneen, ei syvempää kokemusta aiheesta.
arctic biker
12.03.2013, 12.55
http://velonews.competitor.com/2013/03/bikes-and-tech/technical-faq/technical-faq-why-is-riding-in-the-cold-so-hard_277626
tänä aamuna ei ihan noin leveesti hymyillyttäny ku Helanderia tuossa kuvassa ku Oritkarista Vihiluodon torpalle ajelin 8 aikoihin, kylymä oli, mutta kaunista kuitenki.
Oon tainnu aiemminkin mainita että kaffipaketinfolio toimii lisäsukkana mainiosti tuolla talvikengässä. Eikä esim Merinovillaisen Teseman sukan (joka ei oo kovin paksu) lisäksi kenkään juuri muuta tarvi. Liian paksut sukat tai monta päällekkäin ei toimi mulla. Kenkänä Lake 302.
Auttanee jonkin aikaa myös jalkahienhajuun? ;)
Eikös tollanen folio riko sukkaa aika tehokkaasti ja hierrä jalkaa?
Ei oo mulla rikkonu, en kyllä jatkuvasti pidäkään. Hienhajusta en tiiä, mulla ei ainaskaan haise jalat ..... :) Voi sen kaffipakettifolion laittaa sinne pohjallisenkin alle, ja vaikka varpaille vaan leikka semmosen lisäkolosuojan juu nou wat ai miin .....
ErWo9iJn
12.03.2013, 13.26
Eikös tollanen folio riko sukkaa aika tehokkaasti ja hierrä jalkaa?
Nuo foliot on niin ohutta tavaraa, että ei ne tuollaiseen taida kyetä, itse en ainakaan alufoliot ole tuntenut millään tavalla.
tänä aamuna ei ihan noin leveesti hymyillyttäny ku Helanderia tuossa kuvassa ku Oritkarista Vihiluodon torpalle ajelin 8 aikoihin, kylymä oli, mutta kaunista kuitenki.
Oon tainnu aiemminkin mainita että kaffipaketinfolio toimii lisäsukkana mainiosti tuolla talvikengässä. Eikä esim Merinovillaisen Teseman sukan (joka ei oo kovin paksu) lisäksi kenkään juuri muuta tarvi. Liian paksut sukat tai monta päällekkäin ei toimi mulla. Kenkänä Lake 302.
Ensimmäisen kerran löytyy haittapuoli, ettei juo kahvia.
Silloin tosiaan tulee ongelmia, jos on liian tiukkaan tungettu sukkaa kenkään, mulla ainakin on niin, että vähän pitää jäädä kenkään tyhjää heilutilaa, jos kenkä on täysin jalanmyötäinen, niin sitten tulee jalalle vilu, niin herkästi heikkenee mun jalasta verenkierto.
Tulikin mieleeni, että olen nähnyt kaupassa alupohjallisia, jos ottaisi alumiinivuokia ja leikkaisi niiden pohjasta pohjallisen mallisen kappaleen, jonka reunat teippaisi ilmastointiteipillä, niin saisi alumiinipohjallisen murto-osalla valmiin pohjallisen hinnasta. Alumiini materiaalian eräs ominaisuushan on se, että se heijastaa lämpösäteilyä jollain aallonpituudella aika hyvinkin. Esim. taloissa käytettävissä uretaani-eristelevyissä on usein alumiinipinta, joka toimii höyry-/ilma-sulkuna, mutta myös heijastaa sitä lämpösäteilyä. Tuossakin on paljon enemmän mitä tiedänkään, mutta tästä syystä alumiini itseäni kiinnostaa näissä viritelmissä joilla tarkenemista olisi tarkoitus parantaa.
Wikin mukaan heijastaa 98% IR-säteilystä ja ruumiista säteilevä lämpöhän on IR aallonpituuksilla:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium#Physical
SPR on tosi kauan myynty 'avaruushuopaa' joka on siis alumiinipintaista kangasta, kääräistään kylmettyneen ympärille ja kylmettynyt lämpiää.
Tykkään sitten ratkaisuista jotka on itse toteutettavissa ja jotka eivät edellytä investointeja, jos hommassa voi kierrättää jotain roskaa ja antaa sille uuden elämän hyötytavarana, aina parempi.
Viime talvena käytin tuplexia pohjallisena. Se eristi hyvn ja lisäksi hieroi jalkapohjia mukavasti.
ErWo9iJn
12.03.2013, 14.21
Kuplamuovi?
Olisikohan metsurin saappaissa riittävän reiluja kokoja? Tuo tilahan se tuossakin on ongelma, ei sinne kovin paksua tavaraa voi laittaa, kaksi sukkaa mullakin on siinä ja siinä, isompia kenkiä ei ollut saatavilla, tälläisille räpylille kun ei joka kenkämallista löydy riittävän reiluja kokoja, etenkin urheiluvarusteissa huomaa, että pitäisi kutistaa varpaat pois, mallikin kun on pitkä ja leveä, niin kuin nyt räpylät ovat.
mhelander
12.03.2013, 14.26
Silloin tosiaan tulee ongelmia, jos on liian tiukkaan tungettu sukkaa kenkään, mulla ainakin on niin, että vähän pitää jäädä kenkään tyhjää heilutilaa, jos kenkä on täysin jalanmyötäinen, niin sitten tulee jalalle vilu, niin herkästi heikkenee mun jalasta verenkierto.
Juu, sukkia voi laittaa mutta jos tulee liian tiukka paketti niin ei ainakaan varpaat tarkene. Sama pitää paikkaansa jos on liikaa ilmatilaa vaikkapa kengän kärjessä. Siksi tuli yllätyksenä että Claes Ohlssonin tosi paksut "karvasukat" olikin yllättäen aika lämpimät pyöräilykengissä. Ne kun kuitenkin painu kasaan sieltä mistä pitikin ja täyttivät turhan ilmatilan muualta. Popot oli kyllä Northwave Fahrenheitit joihin ei juuri lisälämpöä tule ihmepohjallisilla tai sukilla...
Tulikin mieleeni, että olen nähnyt kaupassa alupohjallisia, jos ottaisi alumiinivuokia ja leikkaisi niiden pohjasta pohjallisen mallisen kappaleen, jonka reunat teippaisi ilmastointiteipillä, niin saisi alumiinipohjallisen murto-osalla valmiin pohjallisen hinnasta. Alumiini materiaalian eräs ominaisuushan on se, että se heijastaa lämpösäteilyä jollain aallonpituudella aika hyvinkin. Esim. taloissa käytettävissä uretaani-eristelevyissä on usein alumiinipinta, joka toimii höyry-/ilma-sulkuna, mutta myös heijastaa sitä lämpösäteilyä. Tuossakin on paljon enemmän mitä tiedänkään, mutta tästä syystä alumiini itseäni kiinnostaa näissä viritelmissä joilla tarkenemista olisi tarkoitus parantaa.
Wikin mukaan heijastaa 98% IR-säteilystä ja ruumiista säteilevä lämpöhän on IR aallonpituuksilla:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium#Physical
SPR on tosi kauan myynty 'avaruushuopaa' joka on siis alumiinipintaista kangasta, kääräistään kylmettyneen ympärille ja kylmettynyt lämpiää.
Tykkään sitten ratkaisuista jotka on itse toteutettavissa ja jotka eivät edellytä investointeja, jos hommassa voi kierrättää jotain roskaa ja antaa sille uuden elämän hyötytavarana, aina parempi.
No juu, mulla on pari talvea ollu villaset pohjalliset joissa myös tuo alumiinikalvo. On ne lämpimämmät kuin pyöräilykenkien omat mutta aerogel-"ihmepohjalliset" on reippaasti lämpimämmät noissa kesäkengissä. Ne ja nääs-suojat tekee kesäkingistä ainakin mun jaloissa yhtä lämpimät kuin Northwave:n kengät.
Mutta sen verran olette hehkuttaneet kahvipakettien alumiinia että pitää kokeilla... josko tekis siitä pohjallisen joka kääntyy jalkaterän ja varpaiden lisälämmittimeksi. Mitenhän sen koiven saa sinne sekaan survottua ? Helpommin ehkä maantie kengillä kuin NW:n hiihtomonoa muistuttavien popojen kanssa...
ErWo9iJn
12.03.2013, 16.56
Tunnin lenkki heitetty 'lumimyrskyssä', pakkasta -10C keskimäärin, lähtiessä vähemmän, saapuessa enemmän.
Alkuun tuntui yllättävän hyvältä, hetken päästä hämmästystä herätti kuinka hyvin näkee ja kuinka hyvin tarkenee, jopa kuuma meinasi tulla ensimmäiseen mäkeen, tällä kertaa lähdin hullun rohkeudella kapealle seututielle, joka lumisateella kapenee entisestään, oli mulla vilkkuva 3 ledin takavalo sentään ja tummat vaatteet.
Siinä ajellessa alkoi epäilys heräämään, sillä ajo sujui aivan liian miellyttävästi asteisiin nähden, kääntöpaikalta takaisinpäin lähtiessä se sitten taas iski, vastatuuli, mitään ei nähnyt, lunta puski suun, nenän, silmät ja kaulan täyteen, enhän ollut ottanut kaulahuivia mukaan. 10min jälkeen varpaat olivat kuin joku olisi lyönyt jatkuvalla syötöllä nauloja varpaista läpi, naamaa poltti kuin olisi koko naaman kokoinen palovamma, sormien toiminta oli hyvin rajoittunutta ja kipu oli lakannut jo 5min aiemmin, hädintuskin sai tangosta kiinni pidettyä ja toki ajonopeudet jäivät noin puoleen myötätuuliosuudesta, kokonaisuudessaan tunti meni, leuan alta tuntuu siltä, että tuli pieni paleltuma ja silti tykkäsin. 9.4km, Googlen mukaan pitäisi mennä 34 minuutissa pyörällä tuo väli, ne taitaa käyttää 20km/h keskaria laskelmaansa, itse en pysty siihen nopeuteen, mutta tuo 10km/h noin suurinpiirtein on keskari johon pystyy talvivarustuksessa ja kelissä.
Ulkona näyttää siltä kuin laineita menisi ikkunan ohi, kun tuuli heittelee lunta ja ilma on valkeaa koska sataa.
Pakko oli käydä, kun oli niin levoton olo, aamun lenkki kun jäi väliin, koska oli muuta tehtävää. Peruskuntoa haen, joten päivittäiset noin tunnin lenkit on se mitta tässä vaiheessa. Aamulla sitten lumikolan kanssa parin tunnin sessio luvassa.
arctic biker
12.03.2013, 20.05
No sinnilä kuiten. Parin vuoden päästä se keskari on sitten kaksikymppiä. käypä lähimmässä kesportissa tai intersportissa kattomassa oisko noilla Mckinlayn kauluria. On pikkasen paksumpi kuin perusbuffi ja aukon leikkaaminen nenälle ynnä sulle onnistuu hyvin. Erinomanen mielestäni eikä hinnan kiroissa. On mulla Gore Bike wearin puolimaskikin joka ihan toimiva sekin.
Nyt onkin ollut jo paljon parempi ajokeli kun kertaalleen sulanut ja jäätynyt tampattu alusta, ja puolet matkasta voi olla jopa sulaa asvalttia :). Siitäpä on sitten asteittain matkatkin pidentyneet, eilen tuli yli 38 kilsaa ajettua.
Vielä kun sulaisi loputkin. Hyvin on tarjennut samoilla varustuksilla kuin aiemminkin, ihan 15 asteen pakkasiin saakka. Eipä täällä paljoa sen kylmempää oo ollut.
Mä olen ommellut fleecekankaasta sellaisia tuubibuffeja. Toimivat hyvin kaulan lämmittiminä myös kylmemmillä keleillä. Tarpeeksi pitkän kun ompelee, niin voi viritellä tarpeen mukaan suun eteen ja korville.
arctic biker
12.03.2013, 21.38
Tossahan ois Katila sulla bisnes-idea?
ErWo9iJn
13.03.2013, 04.41
Mä olen ommellut fleecekankaasta sellaisia tuubibuffeja. Toimivat hyvin kaulan lämmittiminä myös kylmemmillä keleillä. Tarpeeksi pitkän kun ompelee, niin voi viritellä tarpeen mukaan suun eteen ja korville.
Mulla on sellainen ohut, leveä ja pitkä kaulaliina fleeceä, se on oikein hyvä, saa naaman ja kaulan suojattua ja kun on ohut, niin voi hengittää sen läpi eikä ole niin murhaavaa se pakkasilmakaan sitten. Tietty ei sovi voimatreeneihin, kun se tekee pienen vastuksen hengitykseen, mutta mun rasvanpolttoon ihan sopiva, ehkä se treenaa keuhkojakin kun on pieni vastus hengitykseenkin?
Pyörässä on aina tarakalla korikin, ettei olisi mitään syytä jättää sitä pois matkasta, jos sattuu tarvitsemaan, mutta ei sitä vaan muista aina ottaa matkaan.
Jahas, jos kävisi kokeilemassa aamun lenkin, voi olla vaan aika lumista, kun auraus saattaa tapahtua vasta iltapäivällä, mun pienin välitys on liian pitkä jos on enemmän kuin 1cm lunta tai jos on yhtään märkää lunta.
Itsellä on käytössä hadi jossa on toinen puolisko fleeceä ja toinen ohuempaa kangasta. Kätsy kun voi tarpeen mukaan käyttää kummin päin vaan, talvella fleecepuoli suojaa kasvoja.
proileri
13.03.2013, 08.43
Jos pakkasilma o epämiellyttävää ni kaulaliina ei paljo auta, mutta kennotyyliset lämmittimet mallia Psolar jne. ovat hyviä. Pieni vastus, mutta sehän ei haittaa treenatessa, saa keuhkonlaajentajalihakset jumppaa samalla!
Tuubikaulurit ovat hyviä, mulla o pari semmoista ihan ohutta perusversiota, ja nekin jo ovat mukavia talvella ulkona. Voi nostaa poskipää-korvalinjalle tai vaikka osin pipon alle. Saksalainen armeijakauluri näytti olevan villainen tuubi, joka o varmasti hyvä idea.
Oonki ihmetelly että miten joku Suomen armeija tekee tuota tuotekehitystä - pitäisi olla talviosaavaa porukkaa jne., mutta varusteissa ei kauheana ole tapahtunut oikein mitään innovaatioita kylmältä suojautumiseen tai mihinkään muuhunkaan. Suomalainen sotilas vieläkin talvitaistelee posket paleltumilla, ja menettää tonneittain lämpöä ja nestettä hengittämällä raakaa pakkasilmaa :o
Trailblazer
13.03.2013, 13.45
Jos pakkasilma o epämiellyttävää ni kaulaliina ei paljo auta, mutta kennotyyliset lämmittimet mallia Psolar jne. ovat hyviä. Pieni vastus, mutta sehän ei haittaa treenatessa, saa keuhkonlaajentajalihakset jumppaa samalla!
Tuubikaulurit ovat hyviä, mulla o pari semmoista ihan ohutta perusversiota, ja nekin jo ovat mukavia talvella ulkona. Voi nostaa poskipää-korvalinjalle tai vaikka osin pipon alle. Saksalainen armeijakauluri näytti olevan villainen tuubi, joka o varmasti hyvä idea.
Oonki ihmetelly että miten joku Suomen armeija tekee tuota tuotekehitystä - pitäisi olla talviosaavaa porukkaa jne., mutta varusteissa ei kauheana ole tapahtunut oikein mitään innovaatioita kylmältä suojautumiseen tai mihinkään muuhunkaan. Suomalainen sotilas vieläkin talvitaistelee posket paleltumilla, ja menettää tonneittain lämpöä ja nestettä hengittämällä raakaa pakkasilmaa :o
Meillä oli ainakin Utissa kommandopipot talvella päässä.
ErWo9iJn
13.03.2013, 13.53
Vähän huonoja kuvia, vaikka lykkäsin vähän lähtöäkin, että valoa olisi kuvauksiin:
http://farm9.staticflickr.com/8378/8553420729_45bf29e8c8.jpg (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8553420729/)
snowy_forest_road (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8553420729/) by ErWo9iJn (http://www.flickr.com/people/93946712@N07/), on Flickr
Helpoimmissa paikoissa näin:
http://farm9.staticflickr.com/8390/8553420693_3232c50d48.jpg (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8553420693/)
cleared_snow_ftire (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8553420693/) by ErWo9iJn (http://www.flickr.com/people/93946712@N07/), on Flickr
Aika pitkästi kuitenkin näin:
http://farm9.staticflickr.com/8521/8553420709_2cfef68ce4.jpg (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8553420709/)
ground_clearance_snow (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8553420709/) by ErWo9iJn (http://www.flickr.com/people/93946712@N07/), on Flickr
Noin 24cm tuli kerralla ja yhä tulee lisää, yllättävän kevyesti se tuossa pakkaslumessa kuitenkin meni, mutta kun ei tiennyt missä kohtaa kantavampaa lumen alla, niin välillä sitä mentiin poikittain ja jalka maahan, mun hitaissa nopeuksissa ei pääse tulemaan vammoja.
Terävät piikit alaspäin oli niitä paikkoja kun olin ottaa turvat, olosuhteet eivät 37mm kapeille Bilteman nastakumeille oikein olleet sopivat, kyllä niillä tuli toimeen, mutta teknisesti haastavaa. Yritin pitää rasitustason sopivana peruskunnon kohotukseen, mutta pitkät välitykset vähän haittasi, kadenssit nyt ainakin jäi kauas siitä mitä pyrkimys olisi pitää. 27.5 gear inches siis pienin välitys.
http://farm9.staticflickr.com/8097/8553429791_e9ff902724.jpg (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8553429791/)
workout_001 (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8553429791/) by ErWo9iJn (http://www.flickr.com/people/93946712@N07/), on Flickr
6.8km/h tunnin ajan, tällä kertaa ei palellut kuin varpaat hieman, en viritellyt folioita ja keli oli kuitenkin -11C luokkaa. Sormet tuntuvat tykkäävän parhaiten tuollaisista neulesormikkaista, joissa on thinsulate teksti kämmenselässä, noita Prismoissa myyvät edullisesti ja kun ei tuuli ole kiusana, niin toimivat oikein hyvin.
Into-Konrad
14.03.2013, 06.21
Tämän ketjun lukeminen on aiheuttanut sen, että aion käydä pyörälenkillä lauantaina. Löysin kypäräpipon ja suojatumput, joista saa tarvittaessa sormet esille. Minkälaista öljyä kannattaa laittaa ketjuihin, varsinkin jos on pakkasta?
arctic biker
14.03.2013, 07.36
Velonewsin testien mukaan ihan kesäkeleissä jopa 10w verran teho-eroa riippuen ketjuöljystä. Mutta vähiten pakkasilla jäykistyvä ketju-öljy? Tavan moottoriöljyhän on muutenkin ketjuissa ihan paskaa. Dynamicin dry film ja chain lubricant tuotteita olen käyttänyt. Kyllä noissa sisältö ihan juoksevaa ollut kylmässäkin. Ja kuuma-ilmapuhaltimella ketjua pikkasen lämmittänyt jotta kylmässä voideltuihin ketjuihin öljy paremmin imeytyisi. Konradilta talvipyöräilyKETJUUN oiva pähkäily!
ErWo9iJn
14.03.2013, 08.01
Ase-öljyä, on hyvin juoksevaa vielä -40C kelissäkin ja kun ei saa kerätä ruutipölyä itseensä, niin kuvittelisin, että siltäkin osin ihan hyvä.
4kk ainakin on edellisestä voitelusta, tai putsauksesta tai ylipäätään mistään ketjuun kohdistuvasta hoivasta, tosin eihän se ole edes 400km, satulan vaihdon jälkeen tuota ketjun hoivaa joutuukin tekemään tiuhempaan, kun tuo määrä ajoa tulee jo kuukaudessa. Ei se äännä ja hyvin se toimii noin vaihteiden osalta ainakin, eikä mitään muutosta toimintaan tuntunut olevan vaikka ajelin hangessa joka ulottui yli keskiön puolivälin, niin että ketju ja rattaat sai ihan kunnollisen lumikylvyn, en sen tarkemmin osaa tuohon kommentoida, kun ketju ei mun käytössä ehkä kovin suurta rasitusta koe, ajomäärätkin jää aika kauas monien muiden ajomääristä, vaihteitakin olen tarvinnut kolmea ensimmäistä näin talvikaudella, neljättä olen kokeillut, mutta on ollut liian pitkä, edestä pienin ratas jatkuvasti käytössä.
5W moottoriöljykin on aika paksua kamaa jo -20C tienoilla, 0W parempi, mutta kyllä sekin kangistuu, sitten toisaalta moottoriöljyn on tarkoitus sitoa epäpuhtauksia, joten kerännee kaiken pölynkin itseensä. Moottoreissa on sitten öljynsuodatin joka kerää isoimmat kököt pois ja öljynvaihto kun siihen öljyyn keräytyy sitä epäpuhtautta.
Onhan noita joitain teflon-voiteluaineita, mutta kestääkö sellaiset kuitenkaan sitä mekaanista rasitusta ja kuinka hyvin sitä paineensietoa löytyy on mysteeri itselleni. Kai noilla fillareihin tehdyillä öljyillä joku syy on miksi niitä on tehty myöskin, mutta kun ei niistä yhtään osaa sanoa missä on kyse mainosmiesten 'snake oil' tyyppisestä humpuukista ja missä on oikeasti katettakin ja mikä sitten vielä on kylmissä olosuhteissa toimivaa. Nyt esimerkiksi -30C, jotenkin epäilen, että talvipyöräilyyn maailmalla kovin suurta tuotekehitystä olisi tehty, ehkä jotain muuta voiteluainetta eri logolla ja tietty kovemmalla hinnalla?
Teräketjuöljy voisi olla tietysti kiinnostava, kun sen pitää toimia pakkasessa ja voidella ketjua, puupuruakaan ei saisi kovin paljoa kerätä itseensä. Mulla on jossain purkki moista, käyn katsomassa samalla kun käyn puut, josko se on yhä juoksevaa, voisi olla parempi mekaanisen rasituksen sieto kuin aseöljyssä, jonka tekemä suojakalvo on aika ohut.
Paras testihän se on pitää öljyä riittävässä pakkasessa ja sitten katsoa josko se menee tahmeaksi siirapiksi vai ei.
jaakko.k
14.03.2013, 11.29
crc valmistama ase-öljy on itse asiassa leikkuu nestettä clp:n öljy on parafiini pohjaista eli kiteyty pitkässä säilönnässä
Ei jumakvita! Kaikki toivo keväästä heitetty, kun maaliskuun puolivälissä pohditaan ketjuöljyjen pakkaskestävyyttä! Uh.. :eek: (Viikkotolkulla vielä pakkastalvea odotettavissa. Voevoe.)
Just ihannekelit menossa:
- yöt kylmiä, pohjat pysyvät kovina
- päivät kevyesti pakkasella, mutta aurinko haihduttaa lumet suoraan tuuleen
Mitä pidempään jatkuu tällaisena, sitä vähemmän jää loskaksi sulavaa lumi/jäämössöä ajoväylille ja maastoon ja kelirikkoaika lyhenee.
Vielä kun 'oikea kevät' tulisi sitten aikanaan kertaheitolla vaikka vesisateen kera, niin rospuuttokausi jäisi minimiin. Sormet ristiin...
Nyt ollaan vaarallisessa vaiheessa; alkoi öljykeskustelu :) Autopalstoilla nämä kysymykset ainakin saavat alta aikayksikön aikaan lähes joukkotappelun,,,
Toivottavasti täällä ei käy samoin :rolleyes:
Märänkelin teflon merkittyä oon käyttäny, ei rahise ja vaihtaa ok. Paitti että -25C ei rullaa ukko eikä pyörä mutta töihin on päästävä. Oikeastaan ei tuo pakkanen enää haittaa, mutten lämpiämistäkään inhoais yhtään.
Aamulla pikkasen vastavinkkaan polin merenjäällä 5 kilsaa niin oli mieli virkeänä työpaikalla heti aamusta ... :)
Mulla käy alle -20 pakkasasteessa niin, että pyörästä ei saa enää kevyempää vaihdetta päälle :) Vipu vaan iloisesti heiluu, mutta mitään ei tapahdu. Ei kannata ehtiä vaihtaa kovin raskaalle, ennen kuin tämän huomaa.
Tänä aamuna taisi tulla oma pakkaasennätykseni: -22,3. Varpaat oli loppumatkasta aika tunnottomat foliokokeilusta huolimatta. Töissä epäilevät, että mulla on aivot paleltuneet (voi pitää paikkaansa kyllä) :D
joo ei se folio kesää tee, mulla on näillä keleillä (-20 - -30 C) vanhan Thermicin sähköpohjalliset, ne ja kaffipakettifolio vielä siellä pohjallisen alla tuntuu toimivan, ainakin tuon reippaan tunnin työmatkan, joskus 2... :)
Kyllä se tästä kohta lämpiää, sitte poletaan sohojossa ;)
mhelander
14.03.2013, 13.48
Joo. Öljykeskustelu... suosikki puheenaihe.
Mun Finish Line Teflon-öljy kai voiteleekin mutta ketju kuulostaa kuivalta heti voitelua seuraavilla lenkeillä. En anna häiritä, kunhan ei ruostu eikä ala vikiseen. Enkä tykkää että ketju heittää notkeampaa öljyä syliin, siksi toi "kuivaöljy".
Nimimerkillä uusi valkoinen Olmo-talvitakki mustilla pilkuilla (WD-40 voitelun takia).
mhelander
14.03.2013, 14.23
Mulla käy alle -20 pakkasasteessa niin, että pyörästä ei saa enää kevyempää vaihdetta päälle :) Vipu vaan iloisesti heiluu, mutta mitään ei tapahdu. Ei kannata ehtiä vaihtaa kovin raskaalle, ennen kuin tämän huomaa.
Sulla on, kuten mullakin, kahvoissa jotakin kylmään sopimatonta vaseliinia. Pitäis jaksaa purkaa noi SRAM:n triggerit ja vaihtaa molybdeeni-grafiitti vaseliinit. On vaan about riittävän hyvin toimineet niin menkööt.
Tänä aamuna taisi tulla oma pakkaasennätykseni: -22,3. Varpaat oli loppumatkasta aika tunnottomat foliokokeilusta huolimatta. Töissä epäilevät, että mulla on aivot paleltuneet (voi pitää paikkaansa kyllä) :D
Mulle kävi eilen oudosti, kesken lenkin meinas sormet paleltua. Yleensä alkumatkasta tai puoli tuntia sormia palelee kunnes olo lämpenee. Nyt kävi niin että toista tuntia olin jo polkenu kunnes piti "ruuhkaa" odotella tietä ylittäessä... niin sen jälkeen oli kädet niin jäässä että piti äiteen kohdalla käydä sisällä lämmittelemässä tovi.
Oliskohan hetkellinen -20 lauhtuminen -15..-16 lukemiin ja himpun vastatuulta edesauttanut asiassa. Vielä oudompaa on että samoilla kamppeilla tarkenin maanantain lenkin jolloin tuuli himpun verran enemmän.
Tuo lantun paleltuminen... sitä äiteekin tuumas kun mun kuurasen naamavärkin näki ovellaan... ;)
Aamulla oli -18 astetta. Pistin lobsterien alle ohuesta villakankaasta ite ommellut "alus-lobsterit". Muuten jatkoin samaa rataa. Ekan puoli kilometriä oli vähän viileä mutta kyllä se koneisto siitä sitten lämpesi. Ei tarvii kauaa polkea. Tällä kertaa ei jäätyneet edes varpaat vaikka oli niin kylmä, monesti jäätyy vähemmästäkin. Matka toisaalta ei ollut mikään pitkä (alle 7km).
Mä en enää laita mitään teflonsprayta ketjuihin kun joka kerta saan sen keräämään moskaa itseensä. Sen sijaan aseöljy on aina vaan paras omaan käyttöön. Ohkaistahan se on ja joutuu lisäämään useammin mutta mieluummin niin kuin täysin paskanen ketju (jota on vaikeeta edes putsata kerta paska jämähtää eikä tuohon saa kunnolla ketjupesuria ketjunsuojaputkien takia, eli ketjujen irroittamiseksi menee).
Halloo halloo
14.03.2013, 23.17
eli ketjujen irroittamiseksi menee).
Yksi vaihtoehto on useamman ketjun kierrätys. Säästää pakkaa.
Tarvisi vaan olla aikamoinen ketjuvarasto kun tuohon menee kolmet ketjut kerralla...
Tänään oli kaksijakoinen työmatka. Aamulla tuli tehtyä oma pakkasennätys tälle talvelle ja liikenteeseen -22 pakkasessa. Noin puolivälissä matkaa alkaa peräpää tuntua turhankin mukavuuspainotteiselta eikä oiken kulje - vilasu takarenkaaseen ja hemmetin löysältä näyttää. Kiroilua, ankaraa pumppausta (+mietintää miksi olen ostanut tälläisen skeidapumpun) ja saan renkaaseen vähän lisää ilmaa. Onneksi vuoto oli suht hidasta ja pääsin taas muutaman kilsan ennen kuin kolahti jo vanteelle. Loppumatka taluttelua. Päätin tässä vaiheessa että huomenna sitten autolla.
Safkis meni rattosasti paikkaushommissa.
Iltapäivästä sitten olikin oikein mukavat muutama pakkasaste, nätti auringonpaiste, myötätuuli ja pyörä kulki melkein itsestään. Tässä vaiheessa oli jo autoilupäätös pyörretty. Saattaahan se välillä vähän ottaa, mutta sitten kun antaa, niin menneet on menneitä..
Hääppönen
14.03.2013, 23.58
Maaliskuun puolessa välissä mennään ja talviset tunnelmat/olosuhteet kelveillä jatkuu. (Prkle, nyt pitäisi olla kevät ja kelien lämmetä!) Ripustan huteran uskoni ja toivoni Paven oraakkeli -ominaisuuksiin!
Ens viikolle Spede Pouta ennusti öiden "lämpenevän" mutta päivisin vetää pilveen ja tuuli yltyy,,,
Kettu-Pekka
15.03.2013, 07.25
Takaiskari ei oikein tykännyt -28°c pakkasesta, hävisi paineet. Mites ajeleeko muut reilummilla pakkasilla ilmajousitetuilla pyörillä? Onko ollut ongelmia?
ErWo9iJn
15.03.2013, 07.30
Tutkin tuota teräketjuöljyä, Teboil merkkiä, noin -20C lämpötilassa se oli suht juoksevaa, laitoin sitten ketjulle ja kun pyöritin taaksepäin, niin vaihtajan rissoista venyi sellaisia noroja pitkälle ketjun mukana, ikäänkuin olisi ollut liisteriä tai limaa, epäilyttävää.
Pyyhin ylimääräiset pois ja ihan samalla tavalla tuo tuntuu toimivan, tosin hieman enemmän on vastusta kun käsin pyörittelee, veikkaisin ase-öljyä paremmaksi oikein kylmään keliin, ehkä myös vähemmän kerää moskaa itseensä, jotenkin on epäilys, että ainakin tuo versio teräketjuöljystä kerää moskaa itseensä, ellei sitten tuo liisterimäisyys ole vain kylmällä kelillä ominaisuutena.
Arvelin että vaijereihin tuo voisi olla juuri sopivaa tavaraa, niissähän aseöljy on turhan ohutta mielestäni, mulla ei ole ollut ongelmia vaihteiden kanssa lainkaan, mutta rasvasin nyt ensimmäistä kertaa vaijerit koko pyörän historian aikana, eli jostain 2006 vuodesta, kevyemmin kieltämättä toimii ja paljon helpompi vaihtaa vaihteita.
Testilenkin heitin muutaman tunnin lumien siirtelyn jälkeen, olosuhteetkin oli paljon kevyemmät kuin tavallisesti, joten vauhtiakin oli enemmän alamäkiosuuksilla, en nyt mitään eksoottista ihmettä pystynyt siksi havaitsemaan, vielä kun menin tangon vaihtamaan etukäteen niin vielä vähemmän on vertailupohjaa. Revoshift 'vivut' itselläni, jos sillä nyt mitään merkitystä.
Voihan se olla, että aika pian tulee ketju pestyä ja ase-öljyyn palattua.
Melkoinen lumisade tosin oli osan matkaa, niin paljon isoa hiutaletta oli ilmassa, että näkyvyys kymmenissä metreissä ennemmin kuin sadoissa. Parissa päivässä liki 40cm lunta, öisin -30C pakkasia, nyt tosin vain -25C, joten talvea tämä vielä on ainakin mulle.
Kevät saisi tulla hitaasti ja olla lyhyt, niin että siitepölyt olisivat mahdollisimman vähäiset. Viimevuosi oli kärsimystä aika monenteen potenssiin.
arctic biker
15.03.2013, 08.03
Teräketju-öljy on melkoista siirappia, kerää iloisesti kaiken paskan ketjuun. Myöskin voitelu-ominaisuudet verrattuna oikeisiin ketju-öljyihin ovat huonot. Niin omien kokemusten kuin Saksan Bike-lehden testin mukaan. Moottorisahassahan sitä pumppu työntää ketjulle koko ajan. Kun teräketju aika vilkasta vauhtia liikkuu niin sitkaus estää öljyn poislentämistä. Ja missään nimessä elä erwo vaijereihin tunge! Dynamicilla on muuten 250 ml pullossa myynnissä Chain oilia, b-discountilta kerran ostin halpaa kun oli. Väriä myöten samaa tavaraa kuin teräketju-öljy.
ErWo9iJn
15.03.2013, 08.25
Teräketju-öljy on melkoista siirappia, kerää iloisesti kaiken paskan ketjuun. Myöskin voitelu-ominaisuudet verrattuna oikeisiin ketju-öljyihin ovat huonot. Niin omien kokemusten kuin Saksan Bike-lehden testin mukaan. Moottorisahassahan sitä pumppu työntää ketjulle koko ajan. Kun teräketju aika vilkasta vauhtia liikkuu niin sitkaus estää öljyn poislentämistä. Ja missään nimessä elä erwo vaijereihin tunge! Dynamicilla on muuten 250 ml pullossa myynnissä Chain oilia, b-discountilta kerran ostin halpaa kun oli. Väriä myöten samaa tavaraa kuin teräketju-öljy.
Mulla nuo vaijerit on vaihtoon menossa nyt kuitenkin, ikä, huoltamattomuus ja liian lyhyt mitta omiin tarpeisiin vaikuttaa ostopäätökseen, sitä ennen voi tehdä vähän testejä, paremmin se öljy tuntuu vaijereissa toimivan kuin se voitelemattomuus, mutta pisemmässä käytössä voi rankaista tietty, no tänään jos saisi uudet vaijerit ja kuoret :)
Kuinkas tämä Fillari lehtemme on kunnostautunut ketjuöljyjen talviominaisuuksien tieteellisessä testauksessa? Siinähän olisi hyvä artikkelinaihe, jos syksyllä tulisi moisesta artikkeli, monia kiinnostaisi varmaan tietää mikä oikeasti toimisi -20C keleissä, vai onko sellaista tehtykin, mutten ole vaan nähnyt?
Takaiskari ei oikein tykännyt -28°c pakkasesta, hävisi paineet. Mites ajeleeko muut reilummilla pakkasilla ilmajousitetuilla pyörillä? Onko ollut ongelmia?
Tutulta kuulostaa. Olen pumppaillut viime päivinä oikein kunnon lukemat iskariin. Nyt tuntuu, ettei enää iske pohjaan. Ei kyllä joustakaan :D
arctic biker
15.03.2013, 11.14
Velonewsin artikkeliin viittasin. Jenkeissä on joku yksityinen henkilö virittänyt testaussysteemin talliinsa. Siinähän ketjujen osalta huonoin öljy huonelämpötilassa tuotti parhaimpaan verrattuna 10w enempi vastusta. Jopa itse Lennard Zinn äimistyi kun hänen suosikki-öljy oli huonoimpien joukossa. Ikävä kyllä en ole koko juttua päässyt lukemaan.
Laakerirasvoja olen vasta testannut, GXP-laakeriin laitoin rasvaa ja sitten pakkas-aamuna ihan näppituntumalla pyörittelin ja vertasin. Perintörasva, Pressol, Finish Line Teflon grease, jotain Fixuksen kauppaamaa ja Hanseline kugellagerfett. Viime mainitulla voideltu laakeri oli selkeästi herkin -26C kelissä.
Sinänsä naurettavaakin mutta lasketaampa sillain että 20-30w enempi tehoa vaatis huonoimmat rasvat ja kuski tuottaa vaikkapa 150w. Prosentuaalisesti laskettuna aika paljon:) Nastarenkaitten vierintävastuksia ei ole mun tietääkseni koskaan pystytty mittaamaan kun 40w ollut se maksimi laitteistoissa. Kun vaihdan maasturiin taakse Ice spiker perf tilalle Rocket ronin niin eron huomaa, se on iso. Rocketille on jotain 23w mitattu vierintävastusta ja oletetaan että nastarenkaalla olis vaikkapa 60w.
ketjuöljyjen pakkasnotkeutta en tiedä kenenkään vertailleen, oliskohan noista wattimittarikammista jotain apua?
edit mhelander suositteli jotain vaseliinia jota en nyt enää muista, varmasti notkeaa pakkasessa sekin.
mhelander
15.03.2013, 12.06
edit mhelander suositteli jotain vaseliinia jota en nyt enää muista, varmasti notkeaa pakkasessa sekin.
Hyviä kokemuksia on laadukkaasta molybdeeni+grafiitti vaseliinista. Kuten Motonetistä saatava CRC:n vihreä tuubi, kätevä pyörähommiin. On mulla sitä isoissa rasvaprässin patruunoissakin kun tuo jenkki tykkää siitä nivelissään...
mhelander
15.03.2013, 12.08
Mulla on Rock Shox R 190-millinen ilmaiskari jolla on ajettu -20 kylmemmällä kelillä, viimeksi keskiviikkona. Kun sain kamppeen rakennettua valmiiksi pumpasin soppelit paineet että sag oli suosituksen mukainen. Sen koommin ei ole iskariin koskettu missään mielessä.
Ilmat on pysyny sisällä ja se pelaa ihan yhtä hyvin kylmässä kuin plussakeleilläkin. Yllättäen.
Keuloista on vanha ja huonosti huollettu Maniskan 2006 (?) Nixon Super vähän valskaillut alle -15°C pakkasella (kuiva?), muuten ei ole ollut ongelmia iskareiden ja keulojen kanssa täällä 'etelän lämmössä'. Mutta täällähän ei elohopea ole tainnut pudota alle -23°C yhtenäkään ajopäivänä tänä talvena...
Rocketille on jotain 23w mitattu vierintävastusta ja oletetaan että nastarenkaalla olis vaikkapa 60w.
ketjuöljyjen pakkasnotkeutta en tiedä kenenkään vertailleen, oliskohan noista wattimittarikammista jotain apua?
Ei kyllä varmasti ero ole noin iso. Mulla on kotiportilla "testirata", joka lähtee n. 2-3 m korkean mäen päältä aika jyrkällä laskulla, joten ilmanvastus leikkaa hieman matkaa.
Kevyesti rullaavilla renkailla kesällä maksimitulos on 300m, ja sitten talvituloksia
26er
IS 160m
29er
Suomii tyresin extreme 200m
Suomii tyresin 47mm leveä W106 210m
Maxxis Ikon 29x2.2" 210m.
Nastat+ikon testattu samalla kelillä n. 13 asteen pakkasessa kohtullisen kovalla lumella, eli auran ajon jälkeen hieman autoliikenne tampannut, Pinta ei ollut missään nimessä kova. 29er kumit testatu samalla pyörällä samoilla kiekoilla, samana iltana. IS:llä eri tuumakoon takia eri pyörä ja eri kiekot, Josta tuumakoko mielestäni merkittävin. Kovalla alustalla IS olisi ottanut isompirenkaisia veljiään selvästi kiinni.
Merkittävin lienee tuo vertailu 29 kesken, koska siinä vaihtui vain rengastus. Keli, alusta, pyörä, ja kiekot samat. Paineissa exreme ja ikon 2/2,5 bar, W106 2,5/3 bar (etu/taka). Kuskilla painoa kamppeineen n. 120 kg.
Yhteenvetona väittäisin, että pakkanen ja pehmeämpi alusta merkkaa paljon enemmän kuin itse rengastyyppi.
Asfaltilla noi erot olisi aika paljon isompia vähempinastaisten hyväksi. WXC300 rullaa jäällä älyttömän hyvin, kovalla lumella kohtuulliseti ja asvaltilla ei mihkään.
Keuloista on vanha ja huonosti huollettu Maniskan 2006 (?) Nixon Super vähän valskaillut alle -15°C pakkasella (kuiva?), muuten ei ole ollut ongelmia iskareiden ja keulojen kanssa täällä 'etelän lämmössä'. Mutta täällähän ei elohopea ole tainnut pudota alle -23°C yhtenäkään ajopäivänä tänä talvena...
-28 astetta, erittäin muhkurainen kelvi ja ROCKSHOX ARIO RL SOLO AIR iskari, 120 kg painoa päällä, ei ongelmia. Pari napsua otin paluuvaimennusta pois. Antiikkinen elastomeerikeula sen sijaan sanoi lopullisesti vaimennussopimuksen irti ko kelillä. Tilalle tulleessa Rockshox XC30, jousikeulassa taas tuntuu olevan hieman jäykät oljyt alle -15 keleissä. Sama vaiva tuossa 29erin XC32 keulassa. On nuo halvatkinkeulat silti todella paljon parempia muhkuraisella talvikelillä, kuin jäykät keulat, joten näillä mennään.
Asfaltilla noi erot olisi aika paljon isompia vähempinastaisten hyväksi. WXC300 rullaa jäällä älyttömän hyvin, kovalla lumella kohtuulliseti ja asvaltilla ei mihkään.
Mittaustuloksia ei ole (vielä), mutta mutu sanoo, että juurikin noin. Tosin sama puhdas mutu sanoo myös, että 29er renkaissa karkea kuvio ja nastat ei vaikuta asfaltillakaan yhtä paljoa, kuin 26er koossa. Jos vaikuttaisi, niin mun pyörä kulkisi aika kovaa kesän tullen. En jaksa uskoa että mun kunto olisi sentään niin paljon noussut syksystä...
arctic biker
15.03.2013, 14.05
Mulla on IS performance suht painavalla kiekolla ja Rocket Ron taasen kevyimmällä... hyviä kommentteja marmarilta ja smo:lta. Eli "29 toimivin talvipyörä" väittämä sai taas perustetta.
mhelander
15.03.2013, 14.50
hyviä kommentteja marmarilta ja smo:lta. Eli "29 toimivin talvipyörä" väittämä sai taas perustetta.
Siltä vaikuttaa. Ehkä toi mun maastonojakin rakennekin onnistu talviajoa ajatellen "tuurilla" kun takana jossa on enemmän painoa ja tavallaan pitotarvettakin on 29er, ja edessä 26". Eteen vois jopa nastagumeksenkin laittaa, siitä tulee vähemmän vastusta kovalla asfaltilla kun on vähemmän painoakin.
Muutenkin pidempi akseliväli rauhoittaa menoa. Ja maasturin tyylinen suora ohjaus (ja -tanko).
arctic biker
15.03.2013, 19.18
Just noin helander, olet jotain sisäistänyt:) Nojakin painojakaumasta en mitään tiedä mutta näitten ns. normaalien maastopyörien kanssa vain edessä nastarengas on ihan kiva kulkemaankin. Voisin kyllä Nojakkiisi nastoja eteen suositella ihan lämpimästi... Enkä missään tapauksessa schwalben performancea, sen pyöreät nastat ei pure ainakaan mun 67 kilon aamupainolla ees takakumina. Ja tiehöylän urissa pirun levoton. Extreme, niin pitää ja kestää kanssa. Mun pojalla, asuu siellä oulussa on muuten performance ja Kendan klondike xt 2,1 käytössä. Varmaan tuo Jussi testikäyttöön lainaa. Yksi Klondike on ollut itselläkin ja tykkäsin, nimenomaan eturenkaana, purevat nastat, aika leveä ja lumipöperöss koin suuntavakaammaksi kuin Nokian Extreme. ja pirun painava...
mhelander
15.03.2013, 19.42
Just noin helander, olet jotain sisäistänyt:) Nojakin painojakaumasta en mitään tiedä mutta näitten ns. normaalien maastopyörien kanssa vain edessä nastarengas on ihan kiva kulkemaankin. Voisin kyllä Nojakkiisi nastoja eteen suositella ihan lämpimästi... Enkä missään tapauksessa schwalben performancea, sen pyöreät nastat ei pure ainakaan mun 67 kilon aamupainolla ees takakumina. Ja tiehöylän urissa pirun levoton. Extreme, niin pitää ja kestää kanssa. Mun pojalla, asuu siellä oulussa on muuten performance ja Kendan klondike xt 2,1 käytössä. Varmaan tuo Jussi testikäyttöön lainaa. Yksi Klondike on ollut itselläkin ja tykkäsin, nimenomaan eturenkaana, purevat nastat, aika leveä ja lumipöperöss koin suuntavakaammaksi kuin Nokian Extreme. ja pirun painava...
Juu, pitää harkita. Joko kokeilla tai sitten jos investois ensi talveksi. Tota Extremeä olen jo kattellu mutta aina se on jääny tilaamatta muiden tarpeellisimpien tieltä...
arctic biker
15.03.2013, 19.51
Laita sitten privaa jos tälle keväälle haluat nastarengastestiä ajaa. Näyttäs kyllä että Oulun seuvulla jääkelejä riittää ihan pitkän aikaa. Jussi kyllä antaa lainaan viikonlopuksi kiekkonsa, palautat vaan renkaat kiekoille asennettuina. Ja pane se klondike sitten eturenkaaksi!
mhelander
16.03.2013, 01.26
Laita sitten privaa jos tälle keväälle haluat nastarengastestiä ajaa. Näyttäs kyllä että Oulun seuvulla jääkelejä riittää ihan pitkän aikaa. Jussi kyllä antaa lainaan viikonlopuksi kiekkonsa, palautat vaan renkaat kiekoille asennettuina. Ja pane se klondike sitten eturenkaaksi!
Kiitos, katsotaan. Tänään vaan jotenkin paleli ja laiskotti joten huolimatta viikon lauhimmasta päivästä jäi käymättä lenkillä. Tuunasin jenkkiä sen sijaan, tällä kertaa ei menny homma hukkaan...
ErWo9iJn
16.03.2013, 10.36
Lähtiessä -27C, palatessa -25C, eikä varpaita paleltanut kuin vasta loppumatkasta.
Teräketjuöljyhän toimii suorastaan aivan mahtavasti, jos tarkoituksena on saada reilu harjoitusvastus, kaikkialla oli pelkkiä ylämäkiä, siksi ei kai kylmäkään päässyt puremaan :D
Silti keskari liki 9km/h, yllättävänkin hyvää vauhtia monessa kohtaa, mittarin johto katkesi tietenkin pidikkeen juuresta niin ei nyt tiedä nopeuksia eikä kadenssia kuin vasta lenkin jälkeen GPS logista arpomalla.
Iltapäivällä on pihalla lämpimämpää kuin tallissa, niin pesen sitten ketjun ja laitan sen aseöljyn takaisin, hmm vai pitääkö se sanoa, että taas voitelen aseöljyllä, muutoinhan mun pitäisi kaivaa jostain se vanha öljy. Vaihdan tangon samalla niin saa pystymmän asennon joka tuolla satulalla on ainoa toimiva vaihtoehto, sitten pääsee taas kunnolla ajamaan.
Ennen auringonnousua läksin ajamaan, kolme palokärkeä hakkasi reviiriään tietoon, yksi oli vain muutaman sadan metrin säteellä, mutten onnistunut näkemään, toiseen veikkaisin olleen ainakin tuplasti matkaa, kolmas oli niin että hädintuskin kuulin, vaikka oli tyyntä ja täysin äänetöntä muutoin, en tunne oikein kuinka pitkälle tuo ääni kantaa, mutta voisi olla yli kilometrinkin.
Joskus sain kuvan moisesta, kun hakkasi pihalla sähkötolppaa, oli hyvä herätys, kun kaapelia pitkin seinään tuli se rummutus eikä mitenkään hiljaisena edes.
Kyl varhaisella/öisellä fillaroinnilla on omat vahvat puolensa, mutta -20C mittarissa ei sitä puolla. Tänäänkin tuli herättyä ennen viittä, mutta ei olisi ollut puhettakaan lähteä konkelia ulkoiluttamaan... toista sitten alkukesästä... :p Niitä kelejä odotellessa voisikin käväistä nyt nauttimassa iltapäivän auringosta.
Into-Konrad
16.03.2013, 15.33
Jätin pyöräilyn tältä päivältä väliin, kun oli hieman kurkku kipeä. Toivottavasti huomenna pääsen ajamaan.
Vielä kerran pojat ja tytöt! (http://sokerimarinaadi.blogspot.fi/2013/03/rajojen-tuntumaan.html)
ErWo9iJn
16.03.2013, 17.36
Meinasikin tulla lämmin iltapäivän pyöräilyssä, kun lämpötila oli vain -2C, toki mihin aurinko osui, niin se oli plussalla jo. Mainio keli, kun ei ollut tuulta kiusana, 15-20km/h jäisellä pikitiellä karhun railoissa mutkitellen pääsi oikein kevyesti, raskaista nastarenkaista huolimatta. Toki nyt oli ketju pesty ja vaihdettu aseöljy ketjuun, joten ehkä siksikin meno oli kevyempää, mutta taisi tuolla lämpötilallakin olla osuutta asiaan.
Joutuu säätämään vähän takavaihtajaa, kun pudotteli ketjua rattailta pienimmälle vaihtaessa, nyt kun ketju vähän herkistyi.
a0001754
16.03.2013, 19.40
Lyhyt pyörähdys hiekkateillä, tosin 13km lenkillä nousumetrejä 337, eli sai tehdä välillä töitäkin. Taisi olla jyrkin mäki sellaista 15% aika pitkän matkan.
Poursuivant
16.03.2013, 23.48
Vielä kerran pojat ja tytöt! (http://sokerimarinaadi.blogspot.fi/2013/03/rajojen-tuntumaan.html)
Aika makia raportti ja kateeksi käy Etelän miehen kun täällä joutuu hieman rajatuilla aluella konkeloimaan.
Talvipyöräilyn lisäksi on ollut hienoa myös seurata J_T_K:n omaa kehityskaarta. Tänään taas anoppilassa kerroin sinusta kakkostyyppiselle appiukolleni, että nousisi vaan pyörän selkään takaisin ja alkaisi pikkuhiljaa keräämään kevätkuntoa sekä asettelemaan nuolipyssynsä yksiköitä kohdilleen. Tsemppiä siis sinnekin ja kiva kun jaksat ruismoottoriviastasi huolimatta kertoilla omia kokemuksia kestävyysliikunnan/urheilun tuntemuksista. Se voi olla monelle vähemmän rohkealle erittäin hyvää vertaistukea. Kiitos.
Eilen oli niin nättiä, niin nättiä...aurinko paistoi eikä ainakaan kylmä ollut niin pakkohan se oli lähteä ulkoiluttamaan pyörää. Tuntui makealta puristaa oikeen kunnolla menemään. Ainoa negatiivinen asia oli etupyörien loanheitto vaatteille kun tällä hetkellä ei ole edessä lokareita niin sulat paskat tahtoo lentää turhankin hyvässä kaaressa kuskin päälle. Tänään kyllä laitan ne takaisin paikoilleen ettei tarvitse enää varoa sulia kohtia yhtä paljon.
Hyvä rapsa. Isompi kiitos.
Kyl varhaisella/öisellä fillaroinnilla on omat vahvat puolensa, mutta -20C mittarissa ei sitä puolla. Tänäänkin tuli herättyä ennen viittä, mutta ei olisi ollut puhettakaan lähteä konkelia ulkoiluttamaan... toista sitten alkukesästä... :p Niitä kelejä odotellessa voisikin käväistä nyt nauttimassa iltapäivän auringosta.
Juurikin näin. Aiempina vuosina on näihin aikoihin takana jo useampi auringonnousulenkki, mutta nyt ei mtn mahiksia. Mutta kyllä ne sieltä ovat tulossa.
ErWo9iJn
17.03.2013, 12.15
Juurikin näin. Aiempina vuosina on näihin aikoihin takana jo useampi auringonnousulenkki, mutta nyt ei mtn mahiksia. Mutta kyllä ne sieltä ovat tulossa.
No että pääset tunnelmaan, tosiaan -25C keli tänään, lämpiää ne aamut pikkuhiljaa, tosin kuuma mulle meinasi taas tulla, ei tosin varpaille:
http://farm9.staticflickr.com/8110/8563656755_6d08fcd140.jpg (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8563656755/)
fillarointia_aamulla_25_pakkasta (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8563656755/) by ErWo9iJn (http://www.flickr.com/people/93946712@N07/), on Flickr
Aikainen jyvä nappaa kanan, vai mitenkäs sitä sanottiinkaan? :)
Ei taida DX tälle kaudelle saada toimitettua niitä mun tilaamia lampun osia, vähän heikko tuo marketin perusledi korpitaipaleilla.
Espoossa on mahtavat reitit jäällä! Lähtö Matinkylän uimarannalta. Kelkalla tampattu reitti vie Vasikkasaaren taakse, Miessaaren kupeeseen ja sitten suoraa baanaa takaisin. Ja sitten uudestaan, ja uudestaan. :) Vasikkasaaressa on grillauspaikkoja, myös saaren läpi pääsee ajamaan. Kulkijoita riittää, mutta pääosin ymmärtävät väistää. Muita pyöräilijöitä ei näkynyt parinkympin lenkillä.
Myös pienempiä rannansuuntaisia polkuja löytyy ainakin Westendistä Nokkalaan.
Espoossa on mahtavat reitit jäällä! Lähtö Matinkylän uimarannalta. Kelkalla tampattu reitti vie Vasikkasaaren taakse, Miessaaren kupeeseen ja sitten suoraa baanaa takaisin. Ja sitten uudestaan, ja uudestaan. :) Vasikkasaaressa on grillauspaikkoja, myös saaren läpi pääsee ajamaan. Kulkijoita riittää, mutta pääosin ymmärtävät väistää. Muita pyöräilijöitä ei näkynyt parinkympin lenkillä.
Myös pienempiä rannansuuntaisia polkuja löytyy ainakin Westendistä Nokkalaan.
Joka talvi ajellu ja hiihdelly tota reittiä, sehän on merkattu. Ja sehän lähtee Nokkalasta eikä uimarannalta. Paha paikka Vasikkasaaren kaakkoispäädystä Pukkisaareen menevä matala jonka läpi menevä virtaus tekee siitä heikon paikan, turistit ui siinä joka talvi. Nyt tuolla ulompana merellä on hyvät jäät laivaväylille asti kunhan tietää mitä tekee.
Jos olis kuntoo ja paksupyörä niin lähtis Lauttasaaren kärjestä ajelemaan tuolta ulompaa Miessaaren eteläpuolelta etc Suvisaaristoon vaikkapa Byvikeniin ja maata pitkin takas.
Edittiä: Omalla vastuulla:
http://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF8&hl=sv&msa=0&msid=110873034063101899493.000481d18718d97bfaf20&z=12
Pakko oli kuva napata kun oli niin mahtava keli ja hyvät polut täällä Pitkäniityn maisemissa.
https://dl.dropbox.com/u/67717542/P3170077.jpg
El-Carpaso
17.03.2013, 15.40
En tiiä, voi olla että tätä talvipööräilyä tulee kesällä ikävä.
Just tulin lenkiltä ounasvaaralta. Matkaa tuli yhteensä 12km josta valtaosa ounasvaaran metsissä kulkevaa kapeaa tampattua polkua. Sen verta hauskaa ja haastavaa puuhaa että mietityttää että tuleeko kesällä tylsää kun ei ole enää samanlaisia ongelmia esim pidon kanssa.
Olen myös tosi positiivisesti yllättyny spessun ground control renkaisiin lumialustalla. Kun tuolla poluilla nopeudet nousee tarpeeks koviks niin tuo rengas rupeaa "leikkaamaan" siihen lumeen ja yllättäen saa järkyn määrän pitoa lisää. Pitää vaan kallistaa myös pyörää enempi että saa enemmän nappulaa lunta vasten. Sports trackerin mukaan huippuvaudit alamäkiosuuksilla oli 40km/h ja tuntu siltä että vielä olis päässy kovempaa jos ei olis ollu niin paljon kuolleita mutkia. Ei koskaan tiedä kuitenkaan, että kuka sieltä pusikon takaa pamahtaa kun nyt sunnuntaina oli aika runsaasti trafiikkia.
Voi olla myös se, että lumessa uskaltaa myös ajaa kovempaa koska lumeen pannuttaminen ei satu läheskään yhtä paljon ku kivikkoon rypeminen...
Hyötypolkija
17.03.2013, 16.13
On kyllä mahtavat kelit, siitä ei pääse mihinkään! Hitto kun vaikka mitä tekosyitä keksinyt, eikä ole muuton(helmikuun puoliväli) jälkeen tullut pyöräiltyä uudessa ympäristössä yhtään. Pää on avattu, nyt loppukiri ennen kuin talvi loppuu!
Pirun kivaa noin brunssin aikaan, kun aurinko jo lämmittää ja yön pakkaset hellittäny, mutta alusta vielä kivikova + suht tasainen. Aahhh....
Into-Konrad
17.03.2013, 21.30
Jepulis. Pääsin ajamaan, tosin vasta tuossa iltakuuden nurkilla. Mutta pääsin kuitenkin.
Lenkin jälkeen Sports Tracker kertoi seuraavaa:
54:37 min.
10.97 km.
Keskinopeus 12.0km/h
Keskivauhti 4:58min/km
Energia 371 kcal
Ilman lämpötila sellaiset -7-10 astetta.
Jälkifiilikset ovat erittäin hyvät, joten tulen varmasti pyöräilemään jo ennen lumien sulamista.
Keskivartalo pysyi hyvin lämpimänä, varpaita alkoi loppuvaiheessa paleltamaan kovasti. Varvaslämmitykseen pitää panostaa seuraavalla kerralla, samoin päähineeseen kypärän alla. Ei meinannut mahtua kypärä päähän, kun oli kypärälakki ja pipo alla.
Ja alla olisi voinut olla toisetkin pitkikset. Kaikenkaikkiaan hyvä lenkki. Lisää tätä!
Menipä tämä komea viikonvaihde käytännössä ajamatta metriäkään !! Tai no; aamulla tein tuohon käytännössä umpihankikylätielle harhautusjäljet, johon miinaan sitten joku satunnainen crossarilla liikkunut ohikulkija iltapäivällä menikin. Tyssäs kaverilla tosin matka tien päässä ihan konkreettisesti umpihankeen :)
Täytyypä tuossa viikolla taas aktivoitua, vaikka töiden takia vasta joskus iltaseiskalta baanalle ehtiikin :(
Madone 4.9
17.03.2013, 22.19
Jäkessä, klo 1600 aikaan iltalenkkiä lähdössä tekeen, -4 auringossa. Mutta ei, herra ei sitten ottanut huomioon että varjossa on paljon viileämpää :D Pikkasen liian vähän päällä. Mutta 15km tahkottiin siinä 45min. Sai luvan riittää lenkiksi.
Mutta makeet kelit oli ajella/hiihdellä viikonloppuna. Mee likes
arctic biker
18.03.2013, 07.38
Juha Föhr kirjoittaa Forecan blogissaan tään halavatun suursäätilan jatkuvan samanlaisena vielä pitkään... 10 pv:n ennusteen mukaan otollisia talvipyöräilykelejä onkin edessä. Ei tarvii ainakaan loskassa kyntää, hyvätkin puolensa sinänsä. -19C eli lähempä taas:mad:
ErWo9iJn
18.03.2013, 07.55
Täällä huomenna tulee pilvet, nyt oli -28C niin jäi ajamatta aamusta, kerkeää sitä ajaa kun keli lämpiää ja pystyy vähän pisemmin ajamaan varpaiden jäätymättä.
Eiliseltä voisi kuitenkin kuvan laittaa, on nuo aamulenkit vaan jotenkin niin sykähdyttäviä. edit: Tämä oli tosiaan 1.6 sekuntia käsivaralta, uusi ennätys tärähtämisen vähäisyydessä noin pitkällä valotuksella :)
http://farm9.staticflickr.com/8368/8566868701_d02ef9c56d.jpg (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8566868701/)
valoparkki (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8566868701/) by ErWo9iJn (http://www.flickr.com/people/93946712@N07/), on Flickr
Kyllä, kyllä. Täällä muiden haltioituneiden talvipyöräilijöiden joukossa on helppoa todeta sama kuin muutkin. Aigas mageet gelit on! Ajelin lauantaina 25km ja sunnuntaina 20km talvisia pikkuteitä pitkin. Varjokohdissa oli aika kalsan tuntuista mutta aurinkoinen lämmitti sitten taas aurinkoisemmilla kohdilla. Upeat peltomaisemat suorastaan häikäisivät valkoisuudellaan:cool:
ErWo9iJn
18.03.2013, 09.58
Kyllä, kyllä. Täällä muiden haltioituneiden talvipyöräilijöiden joukossa on helppoa todeta sama kuin muutkin. Aigas mageet gelit on! Ajelin lauantaina 25km ja sunnuntaina 20km talvisia pikkuteitä pitkin. Varjokohdissa oli aika kalsan tuntuista mutta aurinkoinen lämmitti sitten taas aurinkoisemmilla kohdilla. Upeat peltomaisemat suorastaan häikäisivät valkoisuudellaan:cool:
Päivisin jos ajelee, niin kannattaa ehdottomasti muistaa näönsuojaaminen, joku kaihi siinä kevätauringossa oli kai riskinä, mutta jonkinlaiset polaroidut lasit kannattaa olla, helpompi se toki on ihastella hankiakin kun vesi ei valu silmistä, kuin korkeintaan siitä onnesta joka on kohdannut kun on mahdollisuus ihailla keväistä luonnon kauneutta :D
mhelander
18.03.2013, 10.07
Ajokeleissä ei ole pahemmin moittimista. Eilen oli päivällä hienoa auringonpaistetta mutta toisaalta kova tuuli piti huolen siitä ettei vettä tai nuoskaa tullu. Toisaalta jopa nojakilla sai tehdä välillä töitä tuulen kanssa.
Eilisen satasen aloitin olikohan -5 lämpötiloissa, Garmin näytti matkan aikana jopa -1 lämpötiloja ja viimeinen 20 kilsaa keli pakastui -8 korville. Parempi näin kuin sohjokelinä.
Päivisin jos ajelee, niin kannattaa ehdottomasti muistaa näönsuojaaminen, joku kaihi siinä kevätauringossa oli kai riskinä, mutta jonkinlaiset polaroidut lasit kannattaa olla, helpompi se toki on ihastella hankiakin kun vesi ei valu silmistä, kuin korkeintaan siitä onnesta joka on kohdannut kun on mahdollisuus ihailla keväistä luonnon kauneutta :D
Itse olen ollut pikkasen laiska pitämään aurinkolaseja, mutta kyllä ne viimeistään silloin tulee laitettua päähän, kun kelit on sellaisia että pitää siristellä. Onneksi normisilmälasitkin leikkaa UV-valon pois ja antaa jossain tilanteessa UV-valolta jopa paremman suojan, kuin aurinkolasit. Linssin takapinnalta heijastuva UV-valo ei pääse kirkkaan valon pienentämästä aukosta silmään yhtä helposti, kuin aurinkolasien kanssa. (esim tilanne, jossa aurinko paistaa takaviistosta). Kyllä ne aurinkolasit on hyvä laittaa päähän kirkkaalla kelillä. Silmäläsittomille vielä tärkeämmät, kuin silmälasillisille.
Ajolasit olivat päässä kumpanakin päivänä ja oikein tehokkaasti suojasivat silmät sekä auringolta, että viimalta:cool:
mhelander
18.03.2013, 12.30
Ajolasit olivat päässä kumpanakin päivänä ja oikein tehokkaasti suojasivat silmät sekä auringolta, että viimalta:cool:
Niin pitääkin olla. Mulla on tollaset tummat peilipinnalla olevat rautakaupan suojalasit. Hyvin peittää silmät, ei taatusti tule tappajasepelikään läpi ja jos sattuu menemään hukkaan tai astuu päälle niin ei ketuta ihan hirveesti.
ErWo9iJn
18.03.2013, 14.48
Löysin linkin samanlaisiin laseihin, millaiset aikoinaan ostin, ihan hyvin on pärjännyt noillakin, vaikkei varmasti mikään laadun huipentuma ole tuohon hintaan:
http://dx.com/p/stylish-uv-protection-replaceable-lens-sports-sunglasses-goggle-with-resin-carrying-case-set-55575
Aurinko paistaa muka lämpimästi, mutta -8C tuolla on ja tuuleekin välillä reilusti, pitää varustautua sen mukaan.
Näillä menty monta reissua... :)
http://biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Lisavarusteet/Vaatteet-ja-jalkineet/Urheiluaurinkolasit-27154/
mhelander
18.03.2013, 16.40
Näillä menty monta reissua... :)
http://biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Lisavarusteet/Vaatteet-ja-jalkineet/Urheiluaurinkolasit-27154/
Näähän on ihan asiallisen näköset. Nimittäin suojalaseja saa interwebistä tilaamalla kyllä alle 5 € hintaan jos muutaman ottaa, mutta rautakauppiaat tahtoo vähän enemmän. Toisaalta kolmatta vuotta jo ajelen nykyisillä...
3M:n lasit on hyvät mutta vähän harvassa. Kirkkaat sellaset löytyy jo.
Halloo halloo
18.03.2013, 17.23
Jos ei ole tarvetta himmennykselle, niin salibandyyn tarkoitetut suojalasit ovat toimivat. Pitäisi suojata myös kovilta iskuilta. Yläosan pehmuste ohjaa hien sivuille.
https://www.budgetsport.fi/exel-hurricane-sr-suojalasit/56399151/dp
Hääppönen
18.03.2013, 20.58
Upea ajokeli tänään! Alkaa olla vaikea erottaa, onko kyseessä talviajelu vai kevätpyöräily. Alikulkujen kohdat täällä paikoittain järkyttävässä kunnossa (varsinkin Turku-Kaarina/Uudenmaantien laidan kelvi); sulamisvedet tehneet eripaksuisia sileitä paannejääkerroksia. Kapeammilla Maraton Wintereillä hirvitti monin paikoin. Onneksi pystyy vielä postaamaan kaksin käsin. :)
Upea ajokeli tänään! Alkaa olla vaikea erottaa, onko kyseessä talviajelu vai kevätpyöräily. Alikulkujen kohdat täällä paikoittain järkyttävässä kunnossa (varsinkin Turku-Kaarina/Uudenmaantien laidan kelvi); sulamisvedet tehneet eripaksuisia sileitä paannejääkerroksia. Kapeammilla Maraton Wintereillä hirvitti monin paikoin. Onneksi pystyy vielä postaamaan kaksin käsin. :)
Samoilla reiteillä ajelin. Alkumatkasta sulalla kelvillä mietin, että joko olis aika vaihtaa exremet kevyempiin w106 renkaisiin. Ajatus haihtui aika äkkiä mielestä, kun kaarsin pois saaristotieltä. Iltalenkillä päälle tuli vielä hento lumikerros.
arctic biker
19.03.2013, 08.29
Silloin kun maantie alkoi enempi kiinnostamaan niin äkkiä noita alikulkuja oppi varomaan. Ovat pitkälle kevääseen jäässä ja lähempänä asutusta rikottua lasitavaraa saattaa löytyä. Onneksi ei ole kovin montaa täälläpäin.
Mä olen täällä Espoossa avautunut kaupungille pyöräteistä pitkin talvea ja antanut myös kiitosta. Ihan hyvin palautteen anto ja vaste on pelannut. Noin puolitoista päivää niin ongelmakohdalle on tehty jotain. Ainakin niissä tapauksissa mistä olen nillittänyt. :)
https://easiointi.espoo.fi/eFeedback/fi/Feedback/6-Kadut%20tiet%20torit%20ja%20liikenne
Ketjureaktio
19.03.2013, 15.30
Aivan übermahtavan talven huipentumaa kun polut on Stadin suunnalla huippukunnossa. Työmatkan voi tehdä polkuja pitkin, jos pyörässä olisi nastat olisi turvallisemman tuntuista ajella nuo kevyen liikenteen väylien jäisimmätkin kohdat mutta menee se varovasti ilmankin. Nyt kaikki kynnellekykenevät ja kyvyttömät metsäpoluille nautiskelemaan!
Risto Koivunen
19.03.2013, 18.08
Nyt kaikki kynnellekykenevät ja kyvyttömät metsäpoluille nautiskelemaan!
Kompataan! Itse ehdin tänään jo käydä tunnin verran nautiskelemassa cyclocrossarin kanssa. Paikoitellen todella upeita polkuja ja yllättävän tasaista menoa. Tuli ajeltua sellaisissakin paikoissa, joihin ei kesällä taidot tai kalusto riitä.
ErWo9iJn
19.03.2013, 20.35
12km tuli ajeltua, ensimmäisen kerran tuli vastaantulijoitakin, kun yhdessä mutkassa jossa kohtalainen alamäki, vastaan tuli koko tien täyttävä tukkirekka, tietenkin se oli niin jäinen paikka ettei kävellen mäkeä ylös meinannut päästä ja mun nastojen pito ei oikein riittänyt stoppaamaan äkkiä, mutta kyllä se siitä onnistui sivuun penkalle stoppaaminen, sellaisessa paikassa ei tukkirekkaa oikein kannata pysäyttää, kun on pian poikittain mutkan alla ja kiertäminenkään ei sitten sujuisi, myöhemmin sitten vanhempi ihminen potkurilla tuli vielä vastaan, tämähän on meillä ihan ruuhkaa :D
Aika rankka tuuli oli, mutta tuolla puiden seassa se ei pahemmin kiusannut, -7C pakkasta, varpaat palelivat oikeastaan koko ajan, mutta puolivälin tienoilta vähemmän, ainoa ongelma oli oikeastaan nenän vuotamisen kanssa. Noin 205m nousuja ja laskuja, kun edestakaisin ajoin, 10.9km/h keskari, eilisen rääkin jäljiltä sellainen kevyempi ajelu.
Vähän säätöjä tein ennen ajoa, vaihteita säädin, niin sain pienen äänen pois ja samoin voitelin ketjuja vähän lisää, kun tuntuivat kuivalta, ohjaustangollekkin hain vähän parempaa asentoa ja tuli siitäkin parempi, rennommin pystyi ajamaan.
Luonnonsuojelualueen kohdilla joku koputteli puuta, mutten saanut sitä silmiini, niin harvoin kopsahteli, ettei tikaksikaan sitä mieltänyt. Sellaista ikiaikaista kuusikkoa tuolla.
Talvikelissä hyvä stopata välillä ja venytellä vähän jalkoja, sekä heilutella varpaisiin lämpöä, kun ei tule mäkäräiset, hyttyset ja paarmat heti kimppuun.
arctic biker
21.03.2013, 08.23
http://blogi.foreca.fi/.
Katoin sää-ennustetta ja sattui silmään. Tuulen voimakkuuttakin tutkin. 5 m/s on semmonen lukema joka kajakilla isommilla vesillä on varteen otettava asia ainakin kokemattomalla. Hyvinhän nuo koivun latvatkin näkyy heiluvan eli luvassa koillisesta siis Kuolan suunnalta purevaa ahavaa. Empä anna meteopatian vaivata.
arctic biker
21.03.2013, 08.25
ainoa ongelma oli oikeastaan nenän vuotamisen kanssa Sama vika rahikaisella josta syystä kasvomaskissa pitää mulla olla suun kohdalla reikä jotta voi nenun sujuvasti vauhdissa niistää, kuten kuvasta näkyy!
ErWo9iJn
21.03.2013, 10.16
Liki 35km sitten eilen, vesi jäätyi tietysti, eikä sitä muutoinkaan ollut tarpeeksi kun on vain 0.6l pullo. Ensin poljin 25km (11.2km/h keskari, 427m nousuja), piti ajaa tuo yksi tie päähän asti, kun tarkoitus oli löytää vähän vähemmän jyrkillä mäillä varustettu reitti lammen ympäri, mutta ei ole ilmeisesti aurattu talveksi sitä tietä joka kartassa näkyy, no nyt tiedän, että se on noin 12.5km koko tien pituus.
Alkumatkalla sai ajella aika varoen, koska oli sellaista pinnasta märkää kiilottunutta, mutta höylän urittamaa tuo tien pinta, nopeasit kuluvilla vanhoilla biltema nastoilla ei oikein pitoja löytynyt.
Vaihtoehtona ajaa pyörän uran sivussa jossa upottaa, mutta suurin osa matkasta oli sellaista juuri höylättyä, jäämujua ja aika huonosti rullaavaa, mutta ei ihan niin liukasta, kuten kuvista näkee.
Tuulta oli 10-15m/s, mutta onneksi se ei tuolla puiden keskellä juurikaan haitannut, sillä tuuli oli sivusta pääosin ja kuten kuvista näkee, niin ei tuonne ränniin sitä tuulta paljoa eksy. Olisi jäänyt ajamatta jos olisi pitänyt vastatuuleen kamppailla.
No kukaan ei ollut ajanut höyläämisen jälkeen tuolla ja vain omat jäljet siellä oli takaisin kun tulin, kaksi lintua näkyi, mutta muuten ei mitään eikä ketään taaskaan.
Toki sitten tahtoi palkita itseään moisen 'urakan' jälkeen, joten pikkaisen vajaa 10km lenkki kauppaan suoraan siihen perään, meinasi jalat jo alkaa loppumaan, tuulettomassa paikassa kauppareissulla hyvinkin 4. vaihteella pääsi lähes 20km/h, mutta kun tuuli puhkui sitten vastaan, niin 1. vaihde ja nopeus 8km/h tai jopa alle. Eipä nuo jalat tänään niin kovin kipeät ole, tuntuu että on tehnyt vähän enemmän eilen, mutta ihan hyvin voisi ajella taas, ehkä pidän kuitenkin välipäivän. Koukut tuli laitettua polkimiin ja oli ihan hyvät, kun sai nosteltua välillä painelemisen sijaan. Kauppareissulla tosin kolmesti molemmat renkaat samaan aikaan lähti alta, mutta onnekseni pito palautui, kovasti sitä jalkaa sivulle yritti heittää vaan oli ne koukut. Kiillottunutta jäätä jossa aika petollisia höylän uria, niin tahtoi olla vähän jännitystä elämässä tuollakin reissulla, asfaltilla ajoa tietty yrittää välttää ettei nastat kulu, olisi siinä ollut kapea auton renkaan ura ja välillä vähän enemmänkin jo. Kesärenkaita ei nyt ihan vielä alle.
Kesäkelissä asfaltilla kesärenkailla ajellen ilman tuulen vaikutuksia sama energiamäärä olisi kantanut ehkä paljonkin pisemmälle.
http://farm9.staticflickr.com/8532/8577138056_fdbdd0c63d.jpg (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8577138056/)
liukasta (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8577138056/) by ErWo9iJn (http://www.flickr.com/people/93946712@N07/), on Flickr
http://farm9.staticflickr.com/8380/8577138022_8f282af56b.jpg (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8577138022/)
hoylattya_tieta (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8577138022/) by ErWo9iJn (http://www.flickr.com/people/93946712@N07/), on Flickr
http://farm9.staticflickr.com/8515/8577138034_b75f405365.jpg (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8577138034/)
hoylattya_tieta2 (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8577138034/) by ErWo9iJn (http://www.flickr.com/people/93946712@N07/), on Flickr
arctic biker
21.03.2013, 18.13
Erwo alkaa olla talvipyöräilyn ytimessä. Ajoin tänään 61 kilsaa josta viimeset 9 melkoiseen vastatuuleen. Kamppeet just sillai ettei ollu mistään kylmä eikä liika kuuma. Just parahultainen kevyt hiki. Puskin vastatuulifinaalin ihan ilolla, kuski tikissä (imo), minuahan ei yksi ahava hidasta! Ja perillä ootti lämmin mökki, toisin kuin moniailla Lapin talvivaelluksillani, usein kovastikin huonommissa keleissä päivämatkan jälkeen ootti telttamajoitus.
Risto Koivunen
21.03.2013, 23.06
Pikkaisen jäistä oli tänään paikoitellen, kun auringon sulattamat lumet jäätyvät valuttuaan ensin vetenä vähän varjoisampaan kohtaan.
Ai vähän ja paikoitellen,,, Kyllä meillä on ollut aidosti iloa Nokian Extreme 294 valinnasta jo pitkään. Ei pysyis Maraton-miehet pystyssä :)
Hääppönen
21.03.2013, 23.32
Pikkaisen jäistä oli tänään paikoitellen, kun auringon sulattamat lumet jäätyvät valuttuaan ensin vetenä vähän varjoisampaan kohtaan.
Komps! Sama meno täälläpäin. 95 % lenkistä miettii, että pärjäisikö jo Four Seasoneilla, 5 % lenkistä toivoo enemmän nastoja ja laajempaa tartuntapintaa, mitä Maraton Winterien ~35mm tarjoaa.
Risto Koivunen
21.03.2013, 23.49
Saapa nähdä, alkavatko polut kanssa käydä vähän jäisiksi lähiaikoina. Huomenna voisi vaikka lähteä naapurikuntaan asti tähystelemään paikallisten polkujen tilaa.
Ensi viikolla taitaa muuten olla täysikuu, pitäisi varmaankin yrittää suunnata jonakin kirkkaana iltana ihmettelemään miten kuu onnistuu valaisemaan lumiset pellot.
mhelander
21.03.2013, 23.55
Täällä on pyörätiet auringon kovettamassa lumessa. Alikulut osin aaltoilevalla peilijäällä sulamisvesistä. Pakkas utua on pyryttäny dyyneiksi sinne tänne, aika reipastuulinen viikko tähän mennessä.
Silti ihan ajokelit, ilman nastojakin pysyy pystyssä. Maantielle ei vielä uskalla edes kitkarenkailla lähteä. Ehkä ensi viikolla.
JohannaKN
22.03.2013, 01.08
Jännäksi ajamiseksi menee, jos ei saa vastaantulijoiden vuoksi valittua hyviä ajolinjoja mäkiin, kuten esim. tänään rantaradalla.
ErWo9iJn
22.03.2013, 08.53
Täällä ongelmia on alamäissä, ne kun oikein kiillottuvat auringon sulattaessa jäätä, niin eihän niissä voi pysähtyä eikä oikein uskalla käännelläkään, sitten sopiva röpelö jään pinnassa viskaa aika helposti rengasta sivuun sen verran, että luistelu alkaa.
Toisaalta jos käy ennen kuin aurinko sulattaa, niin on tämä kylmyys kiusana, -27C tänäänkin, ei siinä tahdo varpaat toimia kovin pitkään.
jartsuli
22.03.2013, 09.20
Whuhuu oli töihin polkiessa fiilistä.. olo erittäin flunssainen ja silti krossarilla pääsin pakettiauton imussa lataamaan 53kmh .. -16C 'lämmintä'
Jännäksi ajamiseksi menee, jos ei saa vastaantulijoiden vuoksi valittua hyviä ajolinjoja mäkiin, kuten esim. tänään rantaradalla.
Täälläpäin kevätaurinko sulattaa penkat, jotka jäätyvät sileäksi kaltevaksi pinnaksi pohjoisreunoille. Kaltevalle jäälle ei pompi jalankulkijat eteen ja suurin osa pyöräilijöistäkin pysyy pois. Harvoin kesälläkään saa yhtä sileää pintaa renkaan alle ja tilaa on mukavasti. Kelit mitä parhaimpia mitä nyt iltapäivästä jossain paikoissa hieman loskaa ja vettä. Nekin jäätyy mukavan sileäksi baanaksi auringon laskiessa. Syvät urat ja jäämöykkyjä täynnä olevat kelvit alkaa olla historiaa, kun sulamisvedet tasiottaa kolot. Ei yhtään hassumpaa.
Lisää nastoja alle ja ei tarvi jännittää. ;)
mhelander
22.03.2013, 10.30
Nyt on täällä kelit joihin ei nastat paljoa auta. Pakkasta oli illalla -13 kun lenkillä kävin ja näppärä kovapintainen nopea ajokeli. Nyt aamulla on vähän lauhempaa mutta pakkas pölylunta on sitten tuon kovan pinnan päällä.
Ainakin auton kitkarenkailla hauskuus alko heti kun tallista peruutti ulos jyrkähkölle rampille siinä edessä...
ErWo9iJn
22.03.2013, 10.54
Nyt on täällä kelit joihin ei nastat paljoa auta. Pakkasta oli illalla -13 kun lenkillä kävin ja näppärä kovapintainen nopea ajokeli. Nyt aamulla on vähän lauhempaa mutta pakkas pölylunta on sitten tuon kovan pinnan päällä.
Ainakin auton kitkarenkailla hauskuus alko heti kun tallista peruutti ulos jyrkähkölle rampille siinä edessä...
Suolaa minä olen joutunut viskomaan omassa pihassakin, että vanhoilla kitkoilla pääsee pihasta pois.
Väittäisinpä, että kunnon nastarenkaat fillarissa pitää paremmin kuin autojen vastaavat, kun mennään tuollaiseen jäähän ja etenkin jos päällä on vähän hötölunta. Yli 200 nastainen nokialainen (W240 kaiketi? Ei vanha muista enää) kun oli aikoinaan eturenkaana, niin ei löytynyt sellaista mihin se ei olisi purrut kuin tauti, taakse jos olisi A10 tilalle ollut jotain vastaavaa, niin olisi kai sellaisilla pärjännyt aika komeasti lipsumatta, uskomaton se pidon määrä noissa.
Toista se on näillä nykyisillä kapeilla Bilteman A10 kopioilla, kyllä lipsuu röpelöissä ja urissa. Seuraavalle kaudella jos saisi jotain järeämpää jo alle. Vähintäänkin eteen pitäisi laittaa niin julma rengas kun saa vain mahtumaan, takana paino huolehtii yllättävän hyvin pidosta jopa tuolla Biltsun renkaalla.
Toisaalta 99% talven keleistä ei mitään lipsumisia, joten onko se sitten hulluutta muutaman päivän takia maksaa itsensä kipeäksi?
Jäätiköllä on kyllä mahtava ajella sitten kun varusteet on kunnossa, rullaa niin kevyesti, pienin vierintävastus mitä nyt normaaleilla ajo-alustoilla löytyy, sekin on hauskaa kuinka ei pysty kävelemään niin liukkailla alustoilla, millä hyvillä nastoilla varustetulla fillarilla ei edes huomaa sitä liukkautta, se sitten onkin hauskaa kun alijäähtynyttä vettä on heittänyt ja autoilijat eivät tahdo päästä liikkeelle saati pysähtyä, fillarilla voi nokittaa noita aika hyvin, kansa katsoo huulipyöreänä kun vetelee järkyttäviä nopeuksia pelijäällä jossa ohut vesikerros päällä, mutta kun ei se juuri hiekkaisesta pyörätiestä eroa, toki maantierenkailla se hiekka on paljon liukkaampaa, mutta noin normirenkailla se hiekka ei juurikaan vaikuta normaaliin etenemiseen.
Kesällä vähän tylsää sitten tosiaankin tuo meno, mutta sitten voi väistellä niitä pään kokoisia reikiä samalla kun hätistelee paarmoja pois kimpustaan. Eiköhän sitä iltapäivällä kelin lämmettyä taas pidä käydä nautiskelemassa kun vielä pystyy ennen kelirikkoa, kelirikon aikaan soratiet menee sellaiseksi velliksi, että en tiedä pääseekö sitä ajamaan ensinkään, se ei ole kovin hauskaa kun etunapaa myöten yks kaks upottaa ja lennät naamallesi mutavelliin, noin voi käydä aivan hyvin koska pinnasta voi näyttää ihan normaalilta ja jopa kuivalta, mutta kun ajat niin se onkin ihan velliä siltä kohtaa koko tie.
Risto Koivunen
22.03.2013, 11.11
Lisää nastoja alle ja ei tarvi jännittää. ;)
Omalla kohdalla yleensä riittävät nuo arkipyöränkin yhteensä 212 nastaa poistamaan liiat jännitykset omalta osalta.
Pariin kertaan on kyllä vähän mietityttänyt, miten jalankulkijat onnistuvat ylittämään ne komeimmat jäätiköt.
Toi lumi on kitkojen, mutta ei juurikaan nastojen ongelma.
Sitä lunta saa aika paksusti olla, että nastat ei auta. Muutama sentti kevyttä lunta ei vielä esim. exrtemestä pitoa vie. Yksi päivä pikkasen jännitti, kun oli ajanut hyvin röpelöistä ja uraista jäistä tietä reitin päähän ja matkalla yllätti lumimyrsky. Takas tullessa 5 senttiä lunta tuon epämääräisen jäätikön päällä. Yhdellä kädellä piti vielä ajella, kun toinen kipsissä. Paluumatkaa 30 km. Mutta eipä tuossa mitään ongelmia ollut. Tuolla 5 sentin lumellakin luistot toppasi hyvin lyhyeen, vaikka nastat ei suoraan lumen läpi jäähän enää ylettyneetkään. Ekat nappularivit pyyhki lumet pois ja perässä tuli sitten 3-4 riviä nastoja raapimaan kovaa jäätä. Tietty tuo nastojen läpitunkeutuminen on yhdistelmän painosta ja rengaspaineista kiinni. Auton nastoihin ei kannata pyörän nastoja verrata. Pyörässä on piikkejä painokiloa kohti niin paljon enemmän, että pitokin on ihan eri planeetalta. Siinä vaiheessa kun autolla lopuu vaikkapa lumen kuorruttamassa jäämäessä nousukyky kesken, niin fillarilla voi nastoilla pyyhkäistä kevyesti naama virneessä ohi.
Jos keli oikein pahaksi menee, nin laitan jalkaan vielä kengät, jossa tällaiset pohjat:
http://www.icebug.fi/files/cache/5429624faa831a66dd074d8c845e4649.jpg
Niin ei tarvi pysähtyessäkään jännittää pysyykö pystyssä ;)
Itsellä on juurikin tuo ErWo:n mainitsema Nokian W240 edessä ja on osoittautunut tällaisilla jääkeleillä oikein hyväksi valinnaksi. Takana on W160 ja ihan ok sekin, täytyy vaan mäkiä noustessa istua tai sitten ajaa seisten takapainoisesti niin kyllä ylös pääsee. Kertaakaan en ole kaatunut nastoilla näin talviaikaan vaikka kaikenlaista röpelöä on pyörien alla ollut. Tosin koskaanhan sitä ei tiedä koska sitä mätkähtää, se tapahtuu varmaankin siinä silmänräpäyksessä kun pito alta häviää:rolleyes:
mhelander
22.03.2013, 14.17
Toi lumi on kitkojen, mutta ei juurikaan nastojen ongelma.
No tavallaan. Mun jenkkikatiskassa muutama nasta niissä läskeissä ei mahdottomia saa tehtyä sileälle jäälle kiillottuneessa kohollaan olevassa ajourassa tallin edessä jonka päälle on satanu uutta lunta.
Mutta ihan pyörällä piti eilen pyllähtää naurettavassa paikassa. Ajelin möykkärillä ja tein vaihteeksi voimapyöritystä, eli alle 50:n kadenssilla ajoin tollaseen tuulen painamaan pakkaslumipattiin... ja sillä kadenssilla refleksit teki tenän ohjauskorjaukseen ja kylelleen mentiin.
Eipä tuossa mitään, vauhtia ei mahottomasti ollu, alla oli sitä pehmyttä lunta ja meno vaan tyssäs. Paljon on tapahtunu refleksien opetuksessa talven aikana kun normi kadenssilla tuosta olis menty ihan heittämällä ohi.
Icebugit hommasin koko perheelle ennen vuodenvaihdetta. Niin mainiot ovat, että jopa minä innostuin käymään jokusen kerran juoksulenkillä silkasta raivoisan pidon aikaansaamasta riemusta :)
arctic biker
22.03.2013, 19.44
helanderi ei korkeelta tipaha:) Kilometrikisassa ois ehken 2000km saavutettavissa mutta mutta, kelit lämpenee ja tiet, laidat varsinkin, kovasti lumisia sekä jäisiä eli liukastuvat entisestään ja rospuuttoon ei taakse nastarengas mahdu. Pitää huomenna ajella rajan pinnan pikitietä, sen verta rauhallinen jotta voi keskemällä baanaa ajaa, siinä on jo asfaltti näkösällä.
ErWo9iJn
22.03.2013, 22.54
Polkupyörän nastojen ulkonemaakaan ei rajoiteta niin kuin autojen nastojen osalta rajoitetaan.
Ei ne nastat sitten tee aina autuaaksi. Tämän talven toiset lipat tuli heitettyä parkkihallin sulalla betonialustalla. Kyllä lähti liukkaasti alta ja taas alotettiin laskeutumisvalmistelut. Myönnettäköön ,että vähän huolettomasti lähdin kaartamaan yhdellä kädellä ja paino takana niin pyörähän tahto mennä suoraan ja minä sinne maantasalle.
ErWo9iJn
23.03.2013, 09.51
Ei ne nastat sitten tee aina autuaaksi. Tämän talven toiset lipat tuli heitettyä parkkihallin sulalla betonialustalla. Kyllä lähti liukkaasti alta ja taas alotettiin laskeutumisvalmistelut. Myönnettäköön ,että vähän huolettomasti lähdin kaartamaan yhdellä kädellä ja paino takana niin pyörähän tahto mennä suoraan ja minä sinne maantasalle.
Juu, ei ne tosiaan aina, varsinkin kun niitä on tarpeeksi paljon, niin kyllä on muuten liukas sellainen alusta, johon nasta ei pääse pureutumaan, rauta - betoni kitka kun ei ole kovin kaksinen, kitkakerroin 0.45 ilman tunkeutumisvaikutusta, kumilla voi olla 0.8-0.9, tosin lepokitka kumirenkailla tunkeutumisvaikutus huomioiden 1.8 ja siitä ylöspäin yli 4 jopa autojen kisarenkailla, kiihdytysrengas meneekin jo yli 5 luistossa, se on kummajainen, kun luistossa kerroin on kovempi kuin levossa. Pyörän renkaista ei ole tarkemmin dataa tuon osalta, mutta ei se perinteinen käsitys 1:n maksimista päde.
Jäällä nastojen kitkakertoimet olisikin mielenkiintoista dataa, muttei ole tullut vielä vastaan kovin paljoa dataa tuosta, yleensä tyydytään vain yhteen kertoimeen, kun renkaiden osalta kyseessä on aina lepokitkan ja liikekitkan yhdistelmä.
Se miksi lumi jään päällä on liukasta johtuu tietenkin siitä, että lumen ja jään välinen kitkakerroin on pieni, rengas jos ei pääse tunkeutumaan lumen läpi, niin sitten käytännössä on lumesta tehdyt renkaat siinä tilanteessa ja sellainen ei voi toimia kovin hyvin.
Tuossa on kuitenkin ihan hyvin selitetty jään liukkauden syytä:
http://lptms.u-psud.fr/membres/trizac/Ens/L3FIP/Ice.pdf
Sitten tässä on ihan mielenkiintoinen työ Mikkelin ammattikorkeasta, siinä on katupölystäkin esitetty vaikutuksia, nastat pölisyttää, mutta hiekoitus se pahin pölyn syy näyttäisi olevan, jos ei olisi nastoja olisi enemmän hiekkaa, siinäpä sitten onkin kompromissin paikka taas kerran. Helsingissä ilmanlaatua eniten heikentävä tekijä taisi kuitenkin olla puunpoltto, sitten vasta katupöly, yllättäviä tuloksia jollain tavalla. Vaan tosiaan onhan tuossa auton nastojen hyötyjä tarkasteltu, sekä selitetty mistä se pito oikein tuleekaan, joka lähinnä talvifillaristeja kiinnostavaa settiä on:
https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/30880/Henri%20Sairanen.pdf?sequence=1
Samalla tasolla vertailtuna polkupyörien nastarenkaat ja eri kokojen vaikutus pitoon, sellainen tutkimus olisikin kiinnostavaa luettavaa, etenkin jos yhdistettäisiin eri jää- ja lumityypit sekä lumi jään päällä, helpottaisi nastarengasvalintaa ja ehkä loisi paineita valmistajille kehittää tuotteitaan entisestään, siinäpä taas artikkelille idea, joka kaatunee rajattuihin resursseihin :)
Kesällä nastarenkaat voisi toimia hiekkatiellä aika hyvin, himpun raskaat tosin voisivat olla ja saattaisivat kulua nopeasti, mutten usko, että pito loppuisi ihan heti kesken.
Cycle Queen
23.03.2013, 10.56
Kesällä nastarenkaat voisi toimia hiekkatiellä aika hyvin, himpun raskaat tosin voisivat olla ja saattaisivat kulua nopeasti, mutten usko, että pito loppuisi ihan heti kesken.
Viime päivinä on tullut testailtua sepelipyöräilyä, kun kelvit ovat alkaneet sulaa. Pidossa ei valittamista, kun puskee vastatuulessa eteenpäin nastarenkailla. Masokistien hommaa :-)
Aamuisella tiukan aikataulun lenkillä huomasin riemukseni, että sivuteiden hiekoitusyritykset epäonnistuneet totaalisesti ja nastarengasiloittelu saa edelleen jatkua. Korkealla olevan tien keskiharjanteen takia jok' ikinen hiekanmuru valunut 20 sentin kaistaleelle tien reunaan. Vähäisen liikenteen takia ei onneksi tarvitse siellä ajella :)
ErWo9iJn
23.03.2013, 15.16
Viime päivinä on tullut testailtua sepelipyöräilyä, kun kelvit ovat alkaneet sulaa. Pidossa ei valittamista, kun puskee vastatuulessa eteenpäin nastarenkailla. Masokistien hommaa :-)
Haa, tämä ylväs laji, jossa välinerikko on lähes takuuvarmaa, ainakin jossainpäin, mitä olen kommentteja täältä lukenut :)
Eihän masokismissä sinällään mitään vikaa ole, antaa uusia näkökulmia ;)
Kävin taas Sammalisen kiertämässä, 14km, CRC:n paketti tuli eilen ja tappajamäen yllättääkseni nappasin HG41-7 (28-11) pakan pois, tilalle päivittyi HG41-8 (34-11) versio, huutelin vain, että mitä mäkiä, missä muka, kun istualtaan poljin menemään, eturengas tahtoi vähän pyrkiä nousemaan ja kun jäinen tie, päällä vähän lunta, niin tuo Bilteman A10 kopio takarengas tykkäsi piirtää kahta uraa, mutta silti noustiin hullun virne naamalla "tätähän ei pitele mikään". Viimeinen nousu tosin oli yhä liikaa mun keuhkoille ja taas se tappajamäki vei, minä vikisin, tai siis vinguin, kirjaimellisesti.
Odotas vaan mäki, kyllä sinusta se niskalenkki vielä otetaan, ei se paljosta enää ole kiinni, kunhan saan astamaan lääkkeet, niin nähdään kumpi antautuu :mad:
Toisaalta voisi roudata vähemmän järkkärin putkia ja työkaluja mukana, taisi olla useampi kilo siinäkin extraa, kokonaispaino pyörä + varusteet + ukko jossain 135kg tienoilla, ehkä noin.
Aivan liikaa päällä, varpaatkaan eivät palelleet, kelihän oli noin nollassa ja kuvittelin sen olevan -8C luokkaa, hikeä pukkasi aika lahjakkaasti, mutta edellisellä kerralla sama lenkki ja ei toista olisi voinut kuvitellakkaan, nyt jos aikaa olisi ollut, niin olisi hyvinkin voinut ottaa toisen kierroksen, ei tuntunut oikein missään, niin paljon tuo välitys auttoi mäkiin.
Kerran meinasin lentää ihan kunnolla turvalleni, kun vauhdikkaassa alamäessä oli vähän kurvia ja peilijää siinä lumen alla, sitten joku sopiva möykky/ura oli joka kadotti eturenkaan alta pidon aika totaalisesti, yliluonnollisella nopeudella siinä tempaisin ohjausta vasempaan ja potkaisin jalat sivulle havaitakseni, että mullahan on ne varvaskoukut ja efekti oli lähinnä koominen jalkojen heilahdus paikoillaan, mutta nasta puree kuitenkin hyvin jäähän jonka ansiosta kaatuminen loppui ikäänkuin kesken, vaistomainen eteen painon siirtäminenkin kai auttoi vähän.
Niin liukasta tuossakin, ettei kävellen olisi tullut mitään.
Mulla on vielä sekin pieni ongelma, että mun pää on liian iso pipon kera, että kypärät mahtuisi, pitää vaan olla kaatumatta senkin takia, no pitää se ainakin vauhdit alhaalla. Pian tosin kevätpipoon voi siirtyä ja se jo mahtuukin ihan hyvin.
Hääppönen
23.03.2013, 19.08
Tällaisen talvi- ja kevätkelin taistelun yksi, ei niin mukava, piirre on se, kun aurinkoisissa kohdissa sulia lätäköitä osuu lenkille. Ilman lämpötilan ollessa kuitenkin pakkasen puolella, niin etu- kuin takavaihtajaan roiskuva vesi jäädyttää vaihtajat ja fillari sinkuloituu itsekseen. No, se kuuluu talvipyöräilyn problematiikkaan.
Mikäs ihmeen vuodenaika nyt oikein on? Tuntui tänään että talvi, kevät ja kesä yhtäaikaa ;) Kaikkia lumen olomuotoja tarjolla ja osa tutuista kelveistä on muuttunut hiekkateiksi. Liikkeelle lähtiessä tosiaan etuvaihtaja asetetaan keskimmäiselle rattaalle ja unohdetaan siihen. Takavaihtajassa oli komea jääsohjokuorrutus mutta ihme kyllä toimi läpi 70 km lenkin.
ErWo9iJn
23.03.2013, 20.59
Jaa, noilla pisemmillä matkoilla tuollaisiakin ongelmia? :o
Alkuperäinen on yli 6000 pikseliä leveä, muttei tuo flickr halua sellaista jakaa, no näkee tuosta 2000 pikseliä leveästäkin jotain, vaikkei tuossa nyt hirmuisesti näkemistä ole, mutta ei ole lätäköitä eikä sohjoa, vesikin yritti kovasti jäätyä pulloon, vaikka yritin auringon puolella pitää ja vähän suojassa viimalta. Jotenkin haastavaa yritää saada mäessä kuvaten se mäki näkymään. Ei ollenkaan huono talvipäivä tämäkään, vähän lyhyeen vaan loppui. Ei voi kevääksi vielä sanoa.
http://farm9.staticflickr.com/8103/8583595236_cf8dddd425.jpg (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8583595236/)
puolivalinousu (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8583595236/) by ErWo9iJn (http://www.flickr.com/people/93946712@N07/), on Flickr
Kerrassaan hieno keli oli tänäänkin, aurinkoa, nollakeliä päivemmällä, itse asiassa kura lensi vähemmän kuin eilen. Yöpakkanen oli jäädyttänyt ulkoiluväylät napakasti kantavaan kuntoon. Innokkaimmat näköjään ajelevat jo maantiepyörillä.
...Ei voi kevääksi vielä sanoa...
Yhtä talviselta ja aurinkoiselta näytti täälläkin:). Parissa pakkasasteessa tarkeni kyllä hyvin pelkällä merinoalusasulla ja trimtexin elite thermolla, kenkinä Spessun Defrost, tuplasukat (merino, coolmax) ja WS-pipolla ja hanskoilla.
Minä pimeyden ruhtinas käytin auringonpaisteisen ajan siperianhuskyjen lenkittämiseen. Hyökkään heittämään parin tunnin fillarilenkin vasta kun aurinko on mennyt mailleen ja lätäköt taas jäätyneet. En viitsi kurata itseäni ja fillaria kun totesin päivemmällä, että vaikka 29 piikkipyörät tuohon 28 Spessuun sopivatkin just ja just niin Beavertail lokarit eivät sovi. Tai siis niiden alla ei mahdu tuo kumi pyörimään.
mhelander
24.03.2013, 18.30
Kello soi 7:15. Katson ulos, aurinko paistaa ja puut ei heilu. Lämpömittari näyttää -8. Kun olen saanut ajokamppeet päälle, releet ojennukseen ja vähän palan painiketta niin lämpenee -5, hyvältä näyttää.
Lähden ajoissa 08-lenkin lähtöpaikaa kohti. Kun päästään liikkeelle hoksaan mitä olis pitäny tehdä : vaihtaa rallirane kiekot kitka kiekkoihin. Ja sehän kostautuu. Muuten hieno yhteislenkki mutta lippoja 5-6, kaikki tietysti samalle vasemmalle kyljelle. Pari ensimmästä melkein nauratti mutta loput toi lähinnä kyyneleet silmiin.
Ja syykin selvisi kotosalla, vasen kyynärpää oli turvonnu melkein tennispalloksi. Vasen polven alusen ulkosyrjä ja sisäsyrjä mustelmilla. Vasemman lonkan sivulla mustelma. Vasemman reiden etuosassa polven yläpuolella pikku hiertymä ja mustelma. Että semmosta tällä kertaa.
Hauskaa sinänsä että ajoin yhteislenkin perään 25 kilsan sakkolenkin jotta sain satasen täyteen. Ei edes käyny lähelläkään että olisin kaatunut. Ranet ei vaan pelaa yhtään sivunappuloilla eli kaarteissa, ja suorallakaan jos alla on märkä peilijää. Etenkin jos ei ole tilanteeseen varautunut ajoissa.
Onneksi tämä lenkki osoitti että kitkoilla voi hyvin lähteä tekemään maantielenkkiä. Pyörätiet menee mössöksi pian tällä menolla yöpakkasista huolimatta. Tänään oli monta astetta plussan puolella jo... lätäköitäkin löytyi.
Risto Koivunen
24.03.2013, 18.51
Maailma, luminen metsä.
Taitaa omalta osalta olla kohta talvipyöräilyt ajettu, sen verran alkavat nuo kelit jo hiljalleen lämmetä.
Kaveri heitti mielenkiintoisen ajatuksen pikkuhönöpäissään yks ilta. Mitä jos vetäis sprayliimaa tai vast. gummin päälle ja rullais sen sopivarakeisesta hiekasta yli. Tulis nastarenkaan sijaan hiekoitettu gummi. :D
Risto Koivunen
25.03.2013, 17.21
Todennäköisesti ne hiekat hioutuisivat renkaista irti melko nopeasti.
Todennäköisesti ne hiekat hioutuisivat renkaista irti melko nopeasti.
Se voi kyl olla. Tosin jos ois tarpeeks hienoa hiekkaa ja kova liima ni vois hetken kestääkki. Ja uusintakäsittelykään ei välttämättä ois pahan hintanen. Ois ainaki erikoisen näköset nakit.
arctic biker
25.03.2013, 19.42
Sattuneesta syystä palasin tuolta kirkolta hieman kuluneella 9pakalla, ilman takavaihtajan kahvaa ja pystyin käyttämään vain sitä yhtä ainoata ja näemmä käytetyintä ratasta. Kun pakkaan, varsinkin hiemankin kuluneeseen kertyy nuoskaa tahi sohjoa niin johan ketju hyppii. Piti työntää ylämäkiä,/(/&%/%(/%/() ja fittu vielä päälle.
proileri
25.03.2013, 22.09
Juu, ei ne tosiaan aina, varsinkin kun niitä on tarpeeksi paljon, niin kyllä on muuten liukas sellainen alusta, johon nasta ei pääse pureutumaan, rauta - betoni kitka kun ei ole kovin kaksinen, kitkakerroin 0.45 ilman tunkeutumisvaikutusta, kumilla voi olla 0.8-0.9, tosin lepokitka kumirenkailla tunkeutumisvaikutus huomioiden 1.8 ja siitä ylöspäin yli 4 jopa autojen kisarenkailla, kiihdytysrengas meneekin jo yli 5 luistossa, se on kummajainen, kun luistossa kerroin on kovempi kuin levossa.
Totta tämä, se nasta on luonnollisesti yhtä pitävä kuin pyöreä naulanpää, jos se ei pääse puremaan kulmaa sisään. Käytännössä liukastelu vaatii tosin erittäin kovan ja sileän pinnan joka ei ole päässyt rapautumaan olosuhteiden vaikutuksesta, ulkona olevat kalliot jne. taas ovat aina hivenen huokoisella pinnalla. Suunnistajathan käsittääkseni käyttävät nastalenkkaria kesälläkin, ei tarvi liukastella niljaisilla juurakoilla.
Sama on huomattu lenkkaripuolella, itsekin liukastelen Asicsin nastalenkkarilla rappukäytävän linoleumilla ja portaiden kiillotetulla kivellä - käyttäytyminen on kuin jalkapallonappulan tai hiihtomonon kanssa, koska millin verran törröttävät teräsnastat estävät gummin kosketuksen lattiaan. Icebugin kengissähän tuo on ratkaistu sillä "kumijousella" nastan alla, joka antaa nastan painua sisään jos vastus on tarpeeksi iso.
ErWo9iJn
26.03.2013, 01.17
Kaveri heitti mielenkiintoisen ajatuksen pikkuhönöpäissään yks ilta. Mitä jos vetäis sprayliimaa tai vast. gummin päälle ja rullais sen sopivarakeisesta hiekasta yli. Tulis nastarenkaan sijaan hiekoitettu gummi. :D
Sehän olisi sitten vähän kuin tämä:
http://greendiamond.info/fi/
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.