Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Pahoja Tubeless ongelmia!

Sivut : 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27

H. Moilanen
04.04.2012, 11.41
Stanin vanteissa hyväksi havaittu kikka kutonen on puhdistaa ja kuivata vanne ja renkaan jalka huolellisesti. Nämä kehät eivät ole yhtä tiukkoja kuin esim. Mavicin kehät. Kuiva renkaan jalka pysyy hyllyllä huomattavasti paremmin kuin saippuoitu. Lisäksi hyllyltä puuttuu lukko joka noissa Maviceissa on.

Sisurilla saa toisen reunan paikalleen, toisen reunan nostamiseen riittää yleensä sielun poistaminen venttiilistä jalkapumppu. Jos ei meinaa nousta, laita renkaan sisään litkut ja ravistele valovaisesti siten, että litku voitelee renkaan jalkaa ja hyllyn reunaa. Näillä opeilla itse olen onnistunut värkkäämään ilman paineilmaa myös huomattavan löysät renkaat (mm. ISP) vanteelle.

zeizei
04.04.2012, 12.29
Itse en saanut HD:tä nousemaan jalkapumpulla Flowlle. Käyttäjäkin tosin litkutuksessa nöösi, mutta ei tosiaan noussut hyllylle ja luonnollisesti keskiurassa ollessaan oli niin väljä, että toki kaikki ilma karkasi. Koitin myös rengasmuovilla nostaa toista reunaa hyllylle, mutta luiskahti samantien takaisin keskiuraan. Saippuavesiä ei tuossa vaiheessa vielä ollut käytössä lainkaan. Sisurit meni siis toistaiseksi sisään ja uusi yritys jossain vaiheessa huoltsikalla. Kompuran hankinta on myös pyörinyt mielessä ja kisareissuille tarvinnee varmuudeksi hommata hiilihappopatruunoita napsautukseen viime hetken rengasratkaisuja varten.

marco1
04.04.2012, 13.34
Ainakin nuo meikäläisen HD:t olivat sen verran jäykät ja mutkalla paketissa että syksyllä ne piti nostaa sisurilla "muotoonsa" ennenkuin tiivistyivät. Talven varaston koukussa roikuttuaan samat HD:t nousivat kuitenkin "ykkösellä" uusille vanteille. Eli uutuudenjäykkyys voi ahdistaa.

juho_u
04.04.2012, 14.20
Paljos tuota litkua kannattaa laittaa renkaaseen, paketti ust-vanne ja tl-ready renkaat?

ellmeri
04.04.2012, 14.22
Mä olen kaatanut 50ml rengas.

lansive
04.04.2012, 16.43
Paljos tuota litkua kannattaa laittaa renkaaseen, paketti ust-vanne ja tl-ready renkaat?

Stanin mittakupillisen olen laittanut. Muiden litkujen annostelusta en osaa sanoa, kun en ole käyttänyt.

JTG
04.04.2012, 20.30
Olen antanut itselleni ymmärtää (muiden jutuista), että 50ml/2" on perus xc-litkutus, joka vielä auttavasti paikkaa jotain. Pienemmillä määrillä vielä tiivistää, mutta irtonaista, paikkaavaa nestettä ei juurikaan jää. Toisaalta tuossa määrässä ei liikoja ole maaston litkuttamiseen. Suostun myös seisomaan korjattuna.

ellmeri
04.04.2012, 23.13
Olen antanut itselleni ymmärtää (muiden jutuista), että 50ml/2" on perus xc-litkutus, joka vielä auttavasti paikkaa jotain. Pienemmillä määrillä vielä tiivistää, mutta irtonaista, paikkaavaa nestettä ei juurikaan jää. Toisaalta tuossa määrässä ei liikoja ole maaston litkuttamiseen. Suostun myös seisomaan korjattuna.

Joo ei tossa 50ml:ssä ole muuta apua että pienet pistot on paikannut ja pitänyt paineet hyvin .

Reissuissa oon nähnyt että kun vekki tulee renkaaseen niin vaikka olis litra niin ei auta kuin sisärengas,itse ajelen renkailla joissa on kestävät kyljet niin ei ole tarvis suuriin määriin litkujen kanssa.
Tubeless pikapaikkoja pitäi ottaa kyllä vairoiksi ja kokeilla jos tulee isompaa reikää mutta tukholman reissulla oli yhellä maastossa semmoinen reikä ettei se paikkakaan pysynyt ja meni sitten viimein sisurin laitox.

H. Moilanen
05.04.2012, 09.00
Litkun kanssa nuukailu yleensä kostautuu jossakin vaiheessa. Desi per rengas sanoisin olevan hyvä määrä.

lansive
05.04.2012, 11.10
Stanin mittakupillisen olen laittanut. Muiden litkujen annostelusta en osaa sanoa, kun en ole käyttänyt.

Itseäni korjaten: siis tl-readyyn vähintään pari kupillista. Joskus lisännytkin, kun kyljet olivat paperia. Aitoihin USTeihin olen laittanut sen kauhallisen ja niissä on riittänyt hyvin.

OsQ
06.04.2012, 13.18
Pitkään tätä threadia selattuani etsin edelleen vastausta...
Setuppi on tämä:

Bontrager Rythm Comp-vanteet, pitäisi olla tubeless-valmiit
Näihin Stans suosittelee Flow-settiä, jossa on hieman leveämpi vannenauha, sekä eri kokoinen ja irroitettava venttiili
Ja päälle Schwalben Nobby Nickit, ei ust-versiot

Kysymyksiä kaksi: miksi flow-setin venttiili on irroitettava? Helpottaako tämä jotenkin asennusta? Ja pitääkö venttiilinaukkoa suurentaa, kuten ohjeissa sanotaan? Kauheen brutaalilta tuntuisi lähteä vanteita porailemaan...

kolistelija
06.04.2012, 17.48
Täytyy nyt viimein todeta ettei tuo minun Tubeless ready Rocket Ron 29" 2,25" rengas on oikeammin "Tubeless unready". Rengas kyllä istuu hienosti vanteelle eikä vuoda vanteen välistä. Mutta nuo kyljet...
Pari viikkoa olen tuota täytellyt ja litkuja heilutellut. Aina se pitää sen päivän jonka jälkeen kylkeen ilmestyy uusia reikiä. Nuo reijät ovat niin kaukana kulutuspinnasta ettei litku oikein niitä paikkaa normaaliajossa.

Schwalben renkaat ilman Snakeskiniä ovat tästä lähtien pannassa minulta. Ei tuollaista viitsi edes sisurilla käyttää, tiedä vaikka ratkeaisi jos sammalpala osuu tai jotain.

OsQ
06.04.2012, 18.59
Mitään teippejä tai porauksia vaan se paras tubelesskit Bontyn kehille.
http://www.lundberg.fi/catalog/52/tubelesstarvikkeet
Eli: http://www.lundberg.fi/node/561
"Yhteensopiva Bontrager Rhythm Tubeless-ready vanteiden
ja Bontrager Tubeless-ready -ulkorenkaiden kanssa."
Menisköhän kuitenkin myös Schwalbejen kanssa, vai pitääkö hankkia jotkut tubeless-readyt?

AinaVanteilla
07.04.2012, 20.40
Virallinen totuus kuivuneiden litkujen poistamisesta..

Jaahas pakko kai ne Ice Spikerit on irroitella ja siirtyä kesäisempiin gummeihin (varastosta löytyi Fat Albert 225:set, ajetaan ne nyt vaikka loppuun vaikka HD:t houkuttaa). Näköjään ei kiinnostanut siivoushommat talvella joten renkaiden sisäpuolelta löytyy kiva "kalvo" kauttaaltaan . Hetken kokeilien kynsiharjalla hangata ja totesin, että mielummin ostan vaikka suomihinnoilla uudet Schwalbet kun jatkan toivotonta hinkkausta. Tämmöisiä kilpailevia tekniikoita oli mainittu.

Näin

Froteepyyhe ja saippuavesi riittää.

tai näin

Olen putsannut kuivuneet Stanin litkut renkaista fairyllä + hankaus sienellä. Hieman vaatii hankaamista mutta kohtuu helposti irtosi.

Tarviiko niitä kuivuneita litkuja oikeasti poistaa muualta kuin renkaiden reunoista ? Ja jos tarvii niin miksi ja miten se homma hoituu ?

rjrm
07.04.2012, 20.48
Tyylipoliisin takia... jos joutuu rengastöihin kesken lenkin, voi tyylipoliisi huomauttaa.

Oikeasti en tiedä.

JTG
07.04.2012, 21.17
Tarviiko niitä kuivuneita litkuja oikeasti poistaa muualta kuin renkaiden reunoista ?

Ei, mutta lupaa tuntea pisto sydämessä aina kun speksaat kevennysosaa fillariin.:mad: Ja muutenkaan ei ole mitään järkeä kantaa 100g pyörivää massaa mukana, kun ne saa pienellä vaivalla hangattua veks.

Edit. Tai ole nyt sitten varma pienestä vaivasta, jos on kuivunut ihan kuivaksi.

heccu
07.04.2012, 22.31
Ei, mutta lupaa tuntea pisto sydämessä aina kun speksaat kevennysosaa fillariin.:mad: Ja muutenkaan ei ole mitään järkeä kantaa 100g pyörivää massaa mukana, kun ne saa pienellä vaivalla hangattua veks.

Edit. Tai ole nyt sitten varma pienestä vaivasta, jos on kuivunut ihan kuivaksi.

joskus aikoinaan innostuin hinkkaamaan edelliskesän kuivuneet litkut pois 2,1stä RaRasta. aikaa meni varmaan tunti (ainakin tuntui siltä), puhdasta jälkeä tuli,
kevennystä 17 g. litkua oli laitettu 1,5 - 2 mukillista.

hyvä tuntipalkka jos laskee g/€ kevennykselle.

mutanaama
08.04.2012, 00.05
Niin siis nythän täytyy muistaa, että ammoniakki sulattaa kautsua, jolloin raakakuminen kalvo sulaa hiljalleen ja on taas rikkana rokassa uudelle kaudelle.

elasto
08.04.2012, 01.54
Jaahas, nyt kävi niin, että räjähti rengas vanteelta ja levisi litkut pitkin seiniä. Onneksi kylppärissä.

Olin siis asentamassa uusia 2,25" Rocket Ron Evo TL-Readyja NoTubes ZTR Alpine vanteille. Aikaisemmin olin tavalliset vanhat 2,1" Ronit noille vanteille litkuttanut ja ajanut tubelekseina pitkään ilman ongelmia. Nyt kävi siis niin, että olin heittänyt noin 1,5 kuppia Stanin litkua sisään ja renkaat nousi nätisti jalkapumpulla vanteelle. Pumppasin 3 bariin paineet, joka ei pitäisi olla edes maksimipaine kyseisille vanteille (45psi 2.2" leveille renkaille ja renkaassa maksimipaine 3.7 bar). Pyörittelin ja ravistelin renkaita ja jätin tiivistymään kyljelleen. Paineet rupesi pikkuhiljaa laskemaan, joten uudestaan 3 baria sisää ja lisää ravistelua ja pyörittelyä ja toiselle kyljelleen makoilemaan. Tässä vaiheessa ne ilmeisesti tiivisty lopullisesti, eikä paine enää laskenut, mutta jostain syystä tuo takarengas päätti räjähtää pois vanteelta.

Mistä moinen voisi johtua? Olenko tehnyt jotain väärin? Voiko renkaassa olla jotain vikaa? Uskaltaako tuota kokeilla vaan uudestaan ja laskea esim. painetta johonkin pariin bariin heti, kun ei kuulu suhinaa enää mistään?

EDIT: Mahto naapureilla olla ihmettelemistä, että mitä täällä tapahtuu keskellä yötä. Onneksi ei poliisit sentään tullu käymään...

Jake_Kona
08.04.2012, 02.11
Tossa varmaan selitys miten rengasraudalla saa sen kummin liki vannetta.

http://youtu.be/WyF29qi82Ws

sakuvaan
09.04.2012, 19.27
Jaahas, nyt kävi niin, että räjähti rengas vanteelta ja levisi litkut pitkin seiniä. Onneksi kylppärissä.

Olin siis asentamassa uusia 2,25" Rocket Ron Evo TL-Readyja NoTubes ZTR Alpine vanteille. Aikaisemmin olin tavalliset vanhat 2,1" Ronit noille vanteille litkuttanut ja ajanut tubelekseina pitkään ilman ongelmia. Nyt kävi siis niin, että olin heittänyt noin 1,5 kuppia Stanin litkua sisään ja renkaat nousi nätisti jalkapumpulla vanteelle. Pumppasin 3 bariin paineet, joka ei pitäisi olla edes maksimipaine kyseisille vanteille (45psi 2.2" leveille renkaille ja renkaassa maksimipaine 3.7 bar). Pyörittelin ja ravistelin renkaita ja jätin tiivistymään kyljelleen. Paineet rupesi pikkuhiljaa laskemaan, joten uudestaan 3 baria sisää ja lisää ravistelua ja pyörittelyä ja toiselle kyljelleen makoilemaan. Tässä vaiheessa ne ilmeisesti tiivisty lopullisesti, eikä paine enää laskenut, mutta jostain syystä tuo takarengas päätti räjähtää pois vanteelta.

Mistä moinen voisi johtua? Olenko tehnyt jotain väärin? Voiko renkaassa olla jotain vikaa? Uskaltaako tuota kokeilla vaan uudestaan ja laskea esim. painetta johonkin pariin bariin heti, kun ei kuulu suhinaa enää mistään?

EDIT: Mahto naapureilla olla ihmettelemistä, että mitä täällä tapahtuu keskellä yötä. Onneksi ei poliisit sentään tullu käymään...

Kokeile sisurilla tai ilman litkuja eka, veikkaan että vannenauha poikki ja rengas ei pysy kiekolla edes sisurin kanssa -> roskiskamaa, mulla nasahti HR 2.5 nauha poikki ja se muljus pois kiekolta 1.5 bar paineilla sisurilla sen jälkeen.

elasto
09.04.2012, 22.08
Joo reunanauha tossa meni poikki eli roskiskamaa toi rengas. Ei se enää istu millään tavalla vanteella kunnolla. Laitoin reklamaation Schwalbelle. Ei kyllä kuulosta kovin laadukkaalta jos 3bar paineella napsahtaa koko rengas paskaks.

sakuvaan
10.04.2012, 20.44
Tossa varmaan selitys miten rengasraudalla saa sen kummin liki vannetta.

http://youtu.be/WyF29qi82Ws

Joopajoo. Jos joku kiekko+rengasyhdistelmä toimi juutuubissa hyvin niin se ei välttämättä toimi eri yhdistelmällä ihan heittämällä.

Kokeile joskus pistää geaxin UST kumeja Stanin kiekoille, muista ottaa metrin rengasraudat mukaan.

AinaVanteilla
10.04.2012, 22.03
Tarviiko niitä kuivuneita litkuja oikeasti poistaa muualta kuin renkaiden reunoista ? Ja jos tarvii niin miksi ja miten se homma hoituu ?

En jaksanut raaputella oli niin tiukassa, kevennetään vaikka elopainosta :-). IceSpikereihin ei muuten ollut kerääntynyt kuivunutta litkua lainkaan 3 kuukauden ajossa toisin kun taas FatAlbertteihin sitäkin enemmän noin 5 kuukauden ajossa. Mene ja tiedä mistä johtuu (reikiä, matkustelua lentokoneessa, eri kumiseos)?

Pete

Two-Shoes
11.04.2012, 00.18

Itellä lähti koko talven kuivuneet Stanin litkut Rocket Ron:eista tosi helposti kun liotin renkaita useamman päivän fairy vedessä ja hinkkailin karhunkielellä ja pyyhkeellä pois.

jame1967
11.04.2012, 22.40
Ylä5:sta taittuvat Michelin XC Dry 15.- kpl kokeilu litkutettuna etu pitää takakummia pitää välillä täyttää eipä kuitenkaan ole käveleen pistänyt .
Saa nähdä saanko pitämään , vasta toinen kokeilu , vanhat nokiat piti koko talven ja laakista .

kh74
16.04.2012, 16.45

Väärin teit siinä ettet lukenu ohjeita. :)

Litku-Stan sanoo:
"Do not inflate tires over 40psi without a tube or the tire may blow off the rim."
"6. Re-inflating and sealing your tire: Inflate the tire to 35 psi (never inflate over 40 psi)"

(http://www.notubes.com/help_center.aspx)

Menit yli noista reippaasti.

Schwalbe ei oo UST-kumi eikä Alpine ole UST-vanne. Kukaan ei siis varsinaisesti ole sopinut siitä että paljonko painetta pitää kestää tuossa kokoonpanossa. Ei kannata olettaa liikoja näitten kanssa. Toki istutan pelkällä ilmalla saippuavedellä kostutetun renkaan ensin paikoilleen jollain kolmella baarilla, (sitten suoruuden tarkistus ja paineet pois) mutta en uskalla laittaa yli kahta baaria edes kylppärissä kun on litkut sisällä. Ja miksi pitäiskään? Mitään syytä ei mun mielestä ole tiivistysvaiheessa laittaa ajopaineita suurempia paineita litkutetun renkaan sisään. Vaikeuttanee vaan tiivistymistä...

Ja tilanne sisäkumin kanssa on aivan eri kuin ilman sisäkumia. Ilman sisäkumia lähtee vanteelta helpommin.

Joo reunanauha tossa meni poikki eli roskiskamaa toi rengas. Ei se enää istu millään tavalla vanteella kunnolla. Laitoin reklamaation Schwalbelle. Ei kyllä kuulosta kovin laadukkaalta jos 3bar paineella napsahtaa koko rengas paskaks.

Toi oli oma moka, ainakin suureksi osaksi. Älä laita tommosia paineita ilman sisäkumia. Alpinen vanteen reunakin on vielä epästandardi kun siinä on matalampi se koukku.

elasto
16.04.2012, 20.14
Höh, no täytyy laittaa ens kerralla vähempi painetta. Ennen oon tosiaan onnistuneesti tiivistellyt tollasella 3bar paineella, mutta ehkä siinä on ollut sitten tuuria mukana.

tero76
16.04.2012, 20.39
Mulla oli ihan samanlainen episodi toissa syksynä rocket ronin ja crestin kanssa. Seurauksena meluvamma vasempaan korvaan ja siitä lähtien on tinnittänyt. laitoin reklamaatioia ihan tehdasta myöten, mutta eipä tuosta mitään hyötyä ollut. Vastasivat kyllä, ehkä toiseen viestiin parin kuukauden kuluttua, mutta eivät ottaneet kantaa juuri mihinkään. En ollut edes kuuloa vailla, vaan uusi kumi olisis kelvannut. vannekin meni roskikseen, kun se vääntyi tuossa räjähdyksessä.

elasto
17.04.2012, 01.01
Paljonko sulla oli sit painetta ja mikä koko Ronista?

kh74
17.04.2012, 17.56
Vielä kertauksena kaikille innokkaille litkuttajille, ettei käy pahasti:

1) Tavallisen ei UST-renkaan kyljessä oleva maksimipaine tarkoittaa maksimipainetta sisäkumin kanssa, standardilla kehällä. Ilman sisäkumia epästandardilla vanteella on käyttäjän vastuulla tietää tai kokeilla mitä kestää. Kestää päivän jotain painetta ei tarkoita että kestää kuukauden sitä painetta.

2) Älkää leikkikö hengellänne ja kokeilko tavallisia maantiekumeja tubelessina yhtään millään paineilla yhtään millään vanteella.

Kiitos. Ajakaa turvallisesti ja pitäkää keittiönseinät lateksittomina. :)

kolistelija
17.04.2012, 18.02
Entäs kolmosvaihtoehto: TLR rengas UST kehällä? :p

kh74
17.04.2012, 18.43
Entäs kolmosvaihtoehto: TLR rengas UST kehällä? :p

Menee ihan siihen mitä Schwalbe on sanonut omasta TL-Ready kondeptistaan ja paljonko siihen luottaa.

Hmm... Itelläkin yks tommonen kombinaatiomahdollisuus... mitäs sieltä löytyykään TL-ready renkaita koskien.
http://www.schwalbetires.com/tech_info/tubeless_ready

Käskevät ladata heti 3 baaria painetta! Ei mainintaa mistään rajoituksista vanteen tyypin suhteen, eikä infoa siitä mitä TL-ready renkaan maksimipaineilla tarkoitetaan.

Toisaalta niitten asennusohje, että rengas paketista ulos ja vanteelle ja litkut sisään ja pumpulla ilmaa ei oo ihan tässä universumissa havaittavan todellisuuden kanssa yhdenmukainen, niin kannattaa suhtautua varauksella siihen mitä ne sanoo tai jättää sanomatta tossakin asiassa, varsinkin kun nyt on tätä ensi käden tietoa Elaston kokemuksista aiheeseen liittyen. Noilla spekseillä katsoen on kuitenkin perusteita Elaston reklamaatioon Schwalben suuntaan.

Silloin kun kuitenkin on kyse omasta henkikullasta ja terveydestä, niin suosittelen mieluummin Stanin varovaista linjaa paineitten suhteen. Schwalben lupailut on aika erikoisia kun ne TL-ready renkaat ei oo juuri yhtään painavampia kuin vanhat nakkikumit. Schwalbe sanoo että TL-ready tarkoittaa parempaa tiivistymistä vanteelle. Mistään en ole löytänyt mainittaa että renkaan reunaa olis vahvistettu vastustamaan venymistä vanhoihin nakkikumeihin verrattuna. Voi olla on vahvistettu, mutta en löytänyt mainintaa että olisi.

ellmeri
17.04.2012, 18.55
Tossa huomasin omien TL-ready Shwalben H-D renkaissa pientä pykimistä>pitkittäis repeilyä? onko muilla ollut?

Paineet tubeleksina 1.8-2.2

kolistelija
17.04.2012, 18.59
Tuo tuli mieleen kun minä nostin noita Schwalben rinkuloita vanteelle. Tuuppasin maksimit (3,7bar) ennen kuin asettuivat kunnolla. Mitään ongelmia ei ollut, muuta kuin seulana vuotava Rocket Ronin kylki.

Luulen että noissa Schwalben TLR kumeissa on vain hieman paremmin mutoiltu kieleke jotta se istuisi terävämmin vanteeseen kiinni. Senhän luulisi vähentävän venymistä UST-vanteilla.

JTG
17.04.2012, 19.36
kyllä mulla maastorenkaat nousee ihan tässä todellisuudessa niin, että laitan renkaan vanteelle ja pumppaan lattiapumpulla. sen verran skeptinen kuitenkin olen, että nostan ensin vanteelle ja sitten vasta litkutan. On siitä sekin ajatus, ettei sinne reunanauhan ja vanteen väliin pääse vahingossa lateksihippusia väliin. juu, vainoharhaa sekin ;)
Minipumpullakin muuten nousee toinen kylki vanteelle kunhan ensin kyljistä nyppii lähelle, ainakin kotioloissa (edit: eli toinen kylki ei nouse, ei ole tarvettakaan, koska se on jo nostettu lattiapumpulla).
3 barilla mä olen tiivistellyt. ajatus on, että kun ylikorkealla tiivistyspaineella venytän reikiä suuremmiksi kun ne ajopaineilla on, niin silloin ne tiivistyvät tiukemmin kun painetta laskee. Samaan vainoharhaan pohjaten myös melkein läpireiät tulevat ilmi tiivistettäessä, eikä vasta metsässä. Toistaiseksi olen onnistunut tästä syystä/huolimatta? ;)

sopiva diagnoosi on kehittämättä vielä itselleni tai 1.5 tuumasille maraton racereille, joita koitan saada tiivistymään 5 barin paineella. Ei tahdo oikein pitää paineita yön yli. tuntuu että reikiä syntyy ihan itsestään. Onneksi työpaikalla saan kompuralla paineet ennen kotimatkaa. Josko kokeilis reikien avaamista ja heiluttelua 6 barilla ja sitten jättäis rauhottumaan 4 barille? vinkkejä kellään?

kh74
17.04.2012, 22.42
Minipumpullakin muuten nousee toinen kylki vanteelle kunhan ensin kyljistä nyppii lähelle, ainakin kotioloissa.

Joo ja Jens Voigt nostaa renkaan kuin renkaan vantelle pieremällä kymmenen metrin päässä venttiilistä, ja tiivistää sen kieltämällä ilmaa vuotamasta. :D

Sää voisit ehkä mennä kuittaan sen Skepsis ry:n paranormaalin ilmiön suorittamisen kymppitonnin tuolla tempulla. Oletuksena siis että otetaan vaikka kymmenen erilaista tavallista maastorengasta suoraan paketista.

Sopiva diagnoosi on kehittämättä vielä itselleni tai 1.5 tuumasille maraton racereille, joita koitan saada tiivistymään 5 barin paineella. Ei tahdo oikein pitää paineita yön yli. tuntuu että reikiä syntyy ihan itsestään. Onneksi työpaikalla saan kompuralla paineet ennen kotimatkaa. Josko kokeilis reikien avaamista ja heiluttelua 6 barilla ja sitten jättäis rauhottumaan 4 barille? vinkkejä kellään?

Koita tiivistää 2 barin paineilla ja laita vasta sitten lisää. :)

No vakavasti ottaen, ensteks kannattas varmaan selvittää että mistä vuotaa. Laita paineet sisään ja pyörittele vadissa tai kylpyammeessa. Lääkkeet on aika eri riippuen tuleeko kyljistä, vanteen vesireiästä (shimanon UST-vanteissa), tai vettiilin päästä. Joskus vika ei oo siellä missä luulee. Kerran kävi niin että sadattelin kun ei tiivisty, mutta vuotikin venttiilistä.

JackOja
18.04.2012, 08.42
...ensteks kannattas varmaan selvittää että mistä vuotaa....

Erittäin hyvä pointti :)

...mutta vuotikin venttiilistä.

Mullekin on käynyt niin. Onneksi tuli tsekattua vesipaljussa :)

JTG
18.04.2012, 10.30
Ei tahdo oikein pitää paineita yön yli. tuntuu että reikiä syntyy ihan itsestään.

ensteks kannattas varmaan selvittää että mistä vuotaa.

Erittäin hyvä pointti :)

Valvoin yön yli ja väijyin saapuvaa reikää kunnes yllätin sen aamulla kello 03.27. Sokaisin sen taktisella valaisimella ja hapetin oitis...(eli ei ne vuoda silloin kun niitä pumppaa ja heiluttaa litkut seinille).

Kai niitä sitten vaan pitää kyljeellään makuuttaa ja toivoa että ne suurimmat reiät syntyvät painovoiman puolelle ja tiivistyvät ennen kuin rengas on tyhjentynyt liikaa ollakseen aiheuttamatta reikää siihen kohtaan mihin se seuraavaksi syntyy ajossa kun renkaan kyljet paineenalaisina joustavat jokaisella ylivierinnällä. "Reikien avaus" 6bar:lla menee kokeiluun seuraavaksi.

kauris
18.04.2012, 11.24
hmm ennen kuin vaihdan oman varastossa odottavan Ronin alle niin suojalasit siis päähän ja korvatulpat korviin. Aiemmat kevään asennukset tein pihavarastossa niin kylpyhuone saati keittiö ei ollut vaarassa. Toisaalta kylpyhuone olis varmaan helpompi siivota kuin varasto.

kh74
18.04.2012, 11.40
Valvoin yön yli ja väijyin saapuvaa reikää kunnes yllätin sen aamulla kello 03.27. Sokaisin sen taktisella valaisimella ja hapetin oitis...(eli ei ne vuoda silloin kun niitä pumppaa ja heiluttaa litkut seinille).

Jos tosiaan kyljistä tulee kaiken ton jälkeen, niin musta alkaa kohta tuntua että voidaan lisätä litkuttajien kollektiiviseen tajuntaan kokemusperäinen tieto että Schwalbe Marathon Racer ei sovellu litkutettavaksi vuotavien kylkien takia... Aika monta mahdollisuutta oot niille jo antanu tiivistyä. Voi olla että joudut laittaan paksumpikylkisen Marathonin.

Yks juttu mitä vielä vois koittaa on että jos se sisus on kovasti liukkaan tuntuinen, kuten on usein ainakin Contin kumeissa joku kumma pintakiilto siellä sisällä, niin vetää jollain liuottimella siitä se pinta pois ja nahkea kumi esiin. Oma kokemus on että seulana vuotava nakkikumin kylki tiivistyy paremmin noin. En tiä kyllä auttaako tuohon vaivaan, kun voi olla että ongelma on tosiaan noi korkeemmat paineet siinä. Vaikutelma siitä että superkevyiden nakkikumien litkutus yleensä onnistuu taitaa päteä vaan alle 2,5 bar paineilla.

syklopaatti
18.04.2012, 12.03
On muuten paljon helpompi nostaa vanteelle jo ajettua rengasta. Ihan sama onko ajeltu litkuilla tai sisurilla.
Nyt oon kevään tullen laitellu renkaita vanteille ja kaikki noussu jalkapumpulla. Sellasetkin jotka uutena vaati kompuran eikä ollu jalkapumpulla lähelläkään nousta.

Ainiin ja laitan litkut valmiiks renkaan sisään ja tiivistän vajaassa kolmessa baarissa.

kide
18.04.2012, 13.40
sopiva diagnoosi on kehittämättä vielä itselleni tai 1.5 tuumasille maraton racereille, joita koitan saada tiivistymään 5 barin paineella. Ei tahdo oikein pitää paineita yön yli. tuntuu että reikiä syntyy ihan itsestään.

Tasan vuosi sitten litkuttelin 1.35 Kojakkeja maantievanteille vastaavin ongelmin. Useampi viikko taisi mennä pumppaillessa, käännellessä ja ravistellessa ennen kuin 4 bar alkoi pysyä edes jotenkin sisällä. Sitten kun niillä vihdoin uskalsin lähteä ajamaan, meni ensimmäinen kerta kaavalla kortteli ympäri ja takaisin pumppaamaan. Tuota korttelirallia kun harrasti muutaman kierroksen, alkoi ilmat pysyä ja toimi hienosti koko kesän. Olisiko vuotoa jäänyt luokkaa puoli baaria viikossa. Mielestäni ei kuitenkaan ollut vaivan arvoista, enkä vastaavaan taisteluun toiste ryhdy. Musta alkoi tuntua, että Stanin litku ei vaan toimi kunnolla korkeahkolla paineella. Pikkureiät meinasivat aina aueta uudestaan, jos sisäpuolella ei ollut litkulammikkoa reiän kohdalla.

H. Moilanen
18.04.2012, 15.35
Stanin ohjeissa sanotaan maksimipaine litkulle. Stanin sivut ovat alhaalla enkä jaksa mennä varastoon lukemaan pullon etikettiä, mutta ulkomuistista sanoisin ettei maksimipaine ollut kauheasti kahden barin päälle.

mutanaama
18.04.2012, 22.02
Procedure: Hang the tire with valve stem at the top or side (see photo 3). Inflate the tire to 35-40 psi (never inflate over 40 psi=noin 2,7bar).
Maantiemallille antavat jonkun 100psi maksimiksi.

Toisaalta kun laittaa renkaan paikalleen saippulitkulla, niin yleensä jo 1,5 bar on riittänyt asettumiseen ja tiivistymiseen.

PaH
19.04.2012, 09.25
Ei sille litkulle oo painerajaa, väittäisin kumminkin. Muistini mukaan Stanin sivuilla neuvotaan tarkistamaan
max paine siitä kumista jota litkuttaa.

40psi koskee stanin tubeless kitin käyttöä, sille stanin omalle vannenauhalle on tuo raja samoin kun BST-
reunaisia vanteita käytettäessä.

En minäkään neuvo ketään käyttämään yhtään kovempia paineita renkaan nostoon ja sen paikalleen saamiseen
kun välttämättä tarttee. Niitä burbbausherkkiä tai käytössä reunastaan taipuneita kehiä, valu-/muotovikaisia
renkaan kantteja ja valmistusvikaisia reunanauhoja kumminkin löytyy...

mantis
20.04.2012, 22.31
Tulipa kokeiltua tuollaista tubelessien asennuksessa
http://www.hotlips.fi/tiedostot/liukuvoiteet/wglide.jpg

Ajatus syntyi kun kävin vaihdattamassa autoon renkaat ja siellä pojat laittoivat asennusrasvaa renkaan ja vanteen väliin. Haeskelin vähän netistä ja siellä varoiteltiin käyttämästä öljy-pohjaisia rasvoja, myös rasvan tulisi olla sellaista joka kuivuu. No ainoa joka tuli mieleen olikin sitten liukkari :D

Kesägummit on tuolla alakerrassa "tiivistymässä", mutta sen voin sanoa että tuli vanteen ja renkaan välistä kerralla hyvä. Sitten vaan paineet pois, litkut sisään ja paineet takas sisälle. Saa nähdä miten toimii pitemmällä aikavälillä, mutta tiivistäminen ja nostatus ei oo kyllä ollu koskaan näin helppoa. Ja kyseessä on ihan normi renkaat stanin vannenauhoilla sekä toiset spessun, mukamas 2bliss, vanteilla ja renkailla. Eipä noi spessut oo aiemmin toiminu täysin ongelmitta nekään.

mutanaama
20.04.2012, 23.06
Äijähän on Nero!!

JTG
20.04.2012, 23.08
okei, viimeisin yritys oli tiivistää rengas 6bar paineella ja ensireikien jälkeen laskea paine 4bar (kun ensin ravisteltu tiiviiksi). Aamulla paine ~3.5, hyvä. Luottavaisin mielin lenkille paineet 5bar ja renkaiden ravistelu. 2h30m meni kunnes takapää alkoi nopoeasti löystymään. Pumpulla noin 2.5bar sisään ja vähän ravistelua ja sitten kotiin.

fiilis on, että pierukuoren ohkaiseen renkaan kylkeen tuli uusi reikä itsestään, eikä se maantie ajossa tiivisty, koska litku on ulkokehällä. Seuraavaksi kokeilen lähteä 4bar liikkeelle 6bar tiivistelyn jälkeen toivoen, että reikä ei synny tiivistelyä 2bar pienemmällä paineella. Jos tämän jälkeen ei toimi, laitan sisurit ja 6bar painetta. Toistaiseksi ollaan vielä tilanteessa, että pumppaustiheys on liian suuri, vaikka positiivisessa vaakakupissa on rengastyön olemattomuus tienpäällä kun pumppaus riittää....

kolistelija
20.04.2012, 23.16
Hyvällä mallillahan toi on. :D
Rocket ronille piti antaa ravisteluhoitoa monen kymmentä kertaa. Viikkoja olen tuota jaksanut pulata ja nyt pysyy paineet lopultakin.

Vrt. Snakeskin ralliranen "rojut sisään ja menoksi" -tyyppiseen menetelmään tuo oli aika työläs.

Tactica
21.04.2012, 17.18
Onko ihan tavallista, että UST rengas UST vanteella menettää painettaa reilusti ja lyhyessä ajassa. Olen rullanut noin kolmen barin paineilla Kendan 26" Smal Block Eighteissä ja Mavicin Crosstrail vanteilla ja jo viikossa paineet karkaavat lähes tyhjiksi. Litkuja ei sisällä tosin ole.

ellmeri
21.04.2012, 18.48
Onko ihan tavallista, että UST rengas UST vanteella menettää painettaa reilusti ja lyhyessä ajassa. Olen rullanut noin kolmen barin paineilla Kendan 26" Smal Block Eighteissä ja Mavicin Crosstrail vanteilla ja jo viikossa paineet karkaavat lähes tyhjiksi. Litkuja ei sisällä tosin ole.

Ei pitäisi vajeta noin nopeasti,tubeles venttiiliäkään ei kannata kiristää liian kovaan alkaa vuotamaan helposti liikakiristyksessä,voi pesuaineella todeta niinkuin koko renkaan mistä mahdollisesti vähän vuotaa tai ei ole ihan paikoillaan kunnolla.

H. Moilanen
22.04.2012, 09.11
Joskus kokeilin tubeless-asennusta oikealla tubeless kumeilla, mutta ei ne siltikään pitäneet ilman litkuja. Sittemmin siirryin litkuttamaan tavallisia renkaita.

Kare_Eskola
22.04.2012, 18.34
Kisakiekoille uudet kumit:
- Mavicin Crossmaxit (UST)
- Schwalben Rocket Ronit ilman suojauksia mutta TLR
- Stanin litkua.

Sipaisu fairyvaahtoa, vanteelle, pumpulla ilmaa, kaksi napsausta ja sillä hyvä. Sitten reunaa auki, kuupallinen litkua sisään ja minuutti heiluttelua.

Etukumi alkoi pitää välittömästi, takarengas sihisi niin lujaa että laitoin suosiolla vielä puoli kuuppaa ja kyljelleen makoilemaan.

Toistaiseksi kaikki erittäin hyvin.

mutanaama
22.04.2012, 20.43
Kare tuossa sanoikin jo kaiken oleellisen. Kaikki ustit ja tlr:t on pitäneet välittömästi kun vanteessa on riittävästi liukastetta. Litkut sitten sisälle, niin ei tarvitse alkaa paikkailemaan kesken kaiken.

Kare_Eskola
23.04.2012, 01.02
Testilenkillä takakumi kyllä vuosi kyljestä kuin seula, puolen tunnin jälkeen piti pumpata kun ei suoraa hiekkatietä uskaltanut ajaa. Paluumatkalla piti vähän paremmin. Ehkä se siitä.

apa
23.04.2012, 10.30
Testilenkillä takakumi kyllä vuosi kyljestä kuin seula, puolen tunnin jälkeen piti pumpata kun ei suoraa hiekkatietä uskaltanut ajaa. Paluumatkalla piti vähän paremmin. Ehkä se siitä.

eiks se oo niin että jos litkupurkkia ei ravistele tarpeeksi ennen asennusta niin ei tuki vuotavia kylkiä.

Kare_Eskola
23.04.2012, 11.03
Joo, litkupurkkia pitää ravistella. Sitten sitä pitää pitää alassuin hetki, että kumihiutaleet laskeutuvat suuaukkoon. Vasta sitten litku valutetaan kuuppaan.

Mutta ei pidä takarengas vieläkään kunnolla. Nyt arveluttaa, kestääkö sillä huomenna ajaa kolme varttia kilpaa. Täytyy vaan tuupata lisää painetta ja huljutella.

kh74
23.04.2012, 15.32
Ei sille litkulle oo painerajaa, väittäisin kumminkin. Muistini mukaan Stanin sivuilla neuvotaan tarkistamaan
max paine siitä kumista jota litkuttaa.

Saisko linkin tähän?

Mun mielestä sen verran huono neuvo että Stan ei oo koskaan voinu tuollaista neuvoa... Ja ainakin mitä minä olen sieltä lukenut niin siellä sanotaan noin yleensä ottaen että "never inflate over 40 psi".

Pelkästään tubeless-renkaiden kylkiin merkittyihin painelukemiin on luottaminen tubeless-asennuksessa. Ja tubeless-renkaitahan täällä taitaa litkuttaa tai yleensä ottaenkaan käyttää vaan muutama vähän isommin ajava maastokuski, jotka pystyy henkisesti ahdistumatta lataan pyöräänsä puoli kiloa ylimääräistä pyörivää massaa tavallisiin renkaisiin verrattuna. Maantietubelessit on oma lukunsa, mutta viimeksi kun tsekkasin niin niitä oli Hutchinsonilla kaksi erilaista, ja muut erilaiset oli brändättyjä Hutchinsoneja.

lansive
23.04.2012, 16.07
Litkulle ei sinänsä ole painerajaa. Asennuksessa/tiivistyksessä on Stanilla ohjeena ettei yli 40 PSI laitettaisi painetta. Järjellä ajatellen tuo on ihan selvä, koska ei ole tarkoitus ajaa kovalla paineella kaikkea litkua ulos vuotavista kyljistä, vaan litkulle pitää antaa mahdollisuus tiivistää.

hemppa
23.04.2012, 16.20
Joo, litkupurkkia pitää ravistella. Sitten sitä pitää pitää alassuin hetki, että kumihiutaleet laskeutuvat suuaukkoon. Vasta sitten litku valutetaan kuuppaan.

Jos aina tekee näin, niin eikös ne kumihiutaleet lopu sieltä ennen kuin puteli on tyhjä?

ellmeri
23.04.2012, 18.46
Jos aina tekee näin, niin eikös ne kumihiutaleet lopu sieltä ennen kuin puteli on tyhjä?

Mä oon huomannu kun koskenkorvaa ottaa pullosta huikkaa niin on sellanen tasanen känni,jos laittaa lasiin niin ei oikein nouse mihinkään?
Mutta kun ottaa sen lopun neljänneksen kimahtaa ihan pirkuleesti nuppiin? onko siinä lopussa jotain vahvempaa sakkaa pullossa.:rolleyes:
Tää meni vähän ohi asian mutta hmmm!! täytyy tuumia miten ton GEAXin litkun sakat sekoittuu tasaisesti ja onko sillä nyt muutä kuin psykologinen vaikutus mielenrauhaan että jotain on renkaassa varoix jos puhkee.

Sellon pyörä
24.04.2012, 10.44
Litkulle ei sinänsä ole painerajaa. Asennuksessa/tiivistyksessä on Stanilla ohjeena ettei yli 40 PSI laitettaisi painetta. Järjellä ajatellen tuo on ihan selvä, koska ei ole tarkoitus ajaa kovalla paineella kaikkea litkua ulos vuotavista kyljistä, vaan litkulle pitää antaa mahdollisuus tiivistää.

Testattu laitaa 700x23 Spessun Turbot litkuille ja hyvin onnistui Mavicin open pro ja Aksium race vanteille, kun laittoi Stanin teippiä. Toki ensin vaan 4bar paineilla ja kun oli pysyny paineet pari päivää, niin laitoin 7bar ja toimii.

JTG
24.04.2012, 11.43

Ei se noin mene, ainakaan mulla. 6 barin paineella reikä menee tukkoon HETI kun sen kallistaa alaspäin. Toisaalta 3 barin paineella mitään tiivvistettävää reikää ei välttämättä vielä ole, vaan se avautuu vuotavaksi (ja mahdollisesti tiivistyväksi) vasta korkeammilla paineilla.

käsittääkseni litkujen tiivistävyys ei perustu ilmatiiviiseen kalvoon, joka tiivistää ilman vuotoa, vaan vaatii vuodon tiivistääkseen. Voin olla väärässäkin.

Kare_Eskola
24.04.2012, 13.42
Edelleen tuo TLR-takarengas pihisee kyljistä jos laittaa 2,5 baria ja päästää paineet parin tunnin aikana. Nyt se on mun seurana työhuoneessa, ja suon sille säännöllistä huomiota.

Illan kisa kuumottaa. Aivan varmasti tuo taittuu alle loppukisan jossain asvalttimutkassa. Voihan perse.

kh74
24.04.2012, 14.09
Testattu laitaa 700x23 Spessun Turbot litkuille ja hyvin onnistui Mavicin open pro ja Aksium race vanteille, kun laittoi Stanin teippiä. Toki ensin vaan 4bar paineilla ja kun oli pysyny paineet pari päivää, niin laitoin 7bar ja toimii.

Pidän toki sanomattakin selvänä että kyse on "S-WORKS Turbo TUBELESS" versiosta kun on pyöräliikkeestä kyse. Varmista nyt kuitenkin.

ellmeri
24.04.2012, 14.25
Edelleen tuo TLR-takarengas pihisee kyljistä jos laittaa 2,5 baria ja päästää paineet parin tunnin aikana. Nyt se on mun seurana työhuoneessa, ja suon sille säännöllistä huomiota.

Illan kisa kuumottaa. Aivan varmasti tuo taittuu alle loppukisan jossain asvalttimutkassa. Voihan perse.

Onx se joku oikeen kevyt TLR-gumi? Mun raskaat TLR Shwalben H-D:t vaikka on kyljet ruvella niin ei mitään vuotoa mutta nää on tietenkin toista verrattuna sun skaba gumiin.

sakuvaan
24.04.2012, 14.46
Schwalbeissa on kyljet paperia ellei ne ole 'oikeita' AM kumeja tai snakeskinillä olevia malleja oli TLR tai ei..

arctic biker
24.04.2012, 14.47

Toivottavasti tivistyy ja Karelle onnea kisaan.
Mun Rocket Ron evot, ilman mitään snake skinniä, asentui ja tiivistyi termillä laakista vainaa mennä kesänä. Painettakin taisin pumputa ihan reippaasti... Just piruuttaan katoin, ei muuta kun Zyankalium kasaan ja kiekot alle, ilmat tallella, lasketaan moukan tuuri-osastolle.
Tuo renkaan sisäpinnan putsaus bräkleenillä on varmaan ihan suositeltava toimenpide, itte kyllä käytin ihan sinolia.
FRM litkut, teippi ja venttiili kyseessä

arctic biker
24.04.2012, 15.05
Maantierenkaita siis näitä Road tubelesskumeja asennellaan tavan Aksiumeille, ja litkuja tietty lisäillään. Oisko oman aiheensa väärti vaan meniskö täällä pulleitten veljiensä joukossa?
Ei mulla oo , vasta mennä kesäkuussa maastopuolella sain aikaseksi, kahet kiekot Misukat toisilla, selvä Guru(en ihan tällä hetkellä). Idea on vaan se jotta tuota niin kun suomalainen jotain touhua ja kirjoittaa nettiin niin useinkin siihen on uskomista. Tuolla ulukomaan voorumeilla on jos jonkinlaista sananselittäjää.

Janu
24.04.2012, 16.49

Laitoitko riittävästi litkua? Kun tässä hiljan vaihdoin X-Kingit pyörään niin tulipa taas kerran havaittua, että jos ei ilma meinaa pysyä sisällä niin suosiolla vaan lisää litkua renkaaseen.

Se Stäänin ohjeistus on aivan riittämätön, tai ainakin ollu nuilla Contin ei-tubeless renkaille (RK SS ja XK Protection). Ei ole alkanut pitämään vaikka kuinka on tehnyt taikoja. Vaan kun on pistänyt suosiolla lisää litkua niin on alkanut pitää käytännössä samantein.

kolistelija
24.04.2012, 17.59

Don't get your hopes up...

Tuskailin tässä ketjussa äskettäin oman 29" Rocket Ronin vuotavien kylkien kanssa. Aikaa on mennyt jo viikkokaupalla, aina välillä rengasta heilutellen ja täyttäen. Nyt piti viikon verran paineet noin kahdessa barissa, mutta eilen illalla oli tippunut alle yhteen. En todellakaan voi suositella noita tubelesskäyttöön, liian työlästä saada pitämään ilmat sisällään.

Sellon pyörä
25.04.2012, 12.27
Pidän toki sanomattakin selvänä että kyse on "S-WORKS Turbo TUBELESS" versiosta kun on pyöräliikkeestä kyse. Varmista nyt kuitenkin.

Toki toki... sanomattakin selvää ;)

Kare_Eskola
25.04.2012, 15.04
Päivitetään sen verran että lähdin varuiksi kisaan aavistuksen ylipaineilla, eikä se takarengas juuri vuotanut kolmessa vartissa. Mutta aamulla oli taas lussu.

Litkua on puolitoista kuupallista, minkä pitäisi riittää 26iin. Olettaisin että maastoajossa huljuu nuo litkut riittävästi, että aukeilevat reiät menevät uudestaan tukkoon. Mutta kun fillari on paikallaan, ilma vuotaa rauhassa.

Otan illalla taas kiekon irti, kunnolla painetta ja kattellaan. Luotto ei ole häävi.

mutanaama
25.04.2012, 15.23
Ootko katsonut vesialtaassa, mistä ilma karkaa. Voipahan tuo olla, että venaan on jäänyt kuminokare. Mä olen vaihtanut noita kumiloisia joitakin kymmeniä kertoja, eikä koskaan ole tollasta tullut eteen.

Kare_Eskola
25.04.2012, 15.27
Ilma karkaa kyljestä. Päättelen sen siitä, että kuuluu sihinä ja tuulee. Kylkeen avautuu sihiseviä reikiä kun on painetta 2,5 baaria ja kylkeä painelee sormella. Meneehän ne umpeen heti kun huljuttaa litkulammikon kohdalle.

Sama juttu oli viime syksynä Nobby Nic TLRn kanssa.

mutanaama
25.04.2012, 15.28
Oliskohan takuun paikka.

Kare_Eskola
25.04.2012, 15.30
Ne lupaa että voi käyttää tubeleksena Schwalben Doc Bluen kanssa. Käytän Stanin litkua -> ei takuuseen. Ja kyllä tuo tuosta rupeaa pitämään kun jaksaa säätää, ei ne mitään läpireikiä ole.

Tsekkaan vielä ton venttiilinkin.

Jahvetti
25.04.2012, 15.38
Minun 2,4 RoRon samainen ongelma korjautui laittamalla toinen kuupallinen litkua sisään. Toiseen kumiin riitti yksi kuuppa.

TSOCOM
25.04.2012, 21.17
Joo sama täällä. 2.4 roron TLR, ekat rengaat missä meinas melkein usko loppua. Nyt yli 5 viikoa ja reilut 500km metsäryskytystä ja on toiminut hyvin jo 2-3 vkoa.

elasto
25.04.2012, 23.02
Mä laittelin tänään uuden 2,25" TLR RoRon taakse, minkä tilasin ja tällä kertaa meni ihan ongelmitta. Schwalbe ei ole vielä vastannut mitään siihen mun reklamaatioon siitä edellisestä renkaasta.

MacGyver
26.04.2012, 10.09
Aika kummallista kuulla Schwalben renkaiden litkutusongelmista. RoRo 2.25, RoRo 2.4 ja RaRa 2.25 Evo TLR-versioita ja RoRo:n niitä aikaisempia ei-TLR renkaita olen litkutellut ilman ongelmia.

Tom1
26.04.2012, 22.08
Tänään joutui hikoilemaan 2.2 mk2 protection mallin kanssa. Loppujen lopuksi en jaksanut enään kikkailla vaan menin huoltoasemalle kompuran luo. Aikasemmat renkaat 2.4 mk1 racesport ja 2.4 x-king protection menneet kerralle vanteelle jalkapumpulla ilman mitään ongelmia. Vanteet Shimano Deore XT WH-M785.

Antti_S
26.04.2012, 22.56
Tuskailin tässä ketjussa äskettäin oman 29" Rocket Ronin vuotavien kylkien kanssa. Aikaa on mennyt jo viikkokaupalla, aina välillä rengasta heilutellen ja täyttäen. Nyt piti viikon verran paineet noin kahdessa barissa, mutta eilen illalla oli tippunut alle yhteen. En todellakaan voi suositella noita tubelesskäyttöön, liian työlästä saada pitämään ilmat sisällään.

Sulla isompikin otanta näistä 29" RoRo ongelmista? Itsellä päinvastainen kokemus. Kertalaakista tiivistyi Stanin litkulla ja pitää paineet nätisti. Kuten on muutkin Schwalben kumit tiivistyneet.

Mitä litkua käytit? Oliko purkki sekoitettu kunnolla? Reklamoi myyjälle jos se rengas on huono yksilö.

Järvinen
26.04.2012, 23.07
Aika kummallista kuulla Schwalben renkaiden litkutusongelmista. RoRo 2.25, RoRo 2.4 ja RaRa 2.25 Evo TLR-versioita ja RoRo:n niitä aikaisempia ei-TLR renkaita olen litkutellut ilman ongelmia.

Sama täällä, parin viikon aikana laitoin 4 kpl 26" TLR Rocket Roneja (niitä kevyimpiä versioita) kaksille kiekoille, kaikki nousi jalkapumpulla ja ilmat pysyi laakista. Litkua kylläkin 2 kupillista/rengas. Ei tarvinnut pitää kyljellään, aivan loistavat renkaat, ainakin tuossa mielessä... Tuli mieleen ettei sit noita 29" versioita ole kevennetty liikaa kyljistä, mutta taitaa vaan olla hyvää/huonoa tuuria?

Haka
26.04.2012, 23.23
Tänään joutui hikoilemaan 2.2 mk2 protection mallin kanssa. Loppujen lopuksi en jaksanut enään kikkailla vaan menin huoltoasemalle kompuran luo.

Jep, tuttu fiilis. 4 rengasta lähiaikana jalkapumpulla litkuttaneena päätin selvittää minikompuroiden hinnat. Onko ~35L/min riittävä teho vai tarviiko olla >200L/min ? Halvimmat on luokkaa 10...30€ mutta ilmansyöttöteho epäilyttää.

Niin ja Stanin kehät on ollut ylivoimaisesti helpoimmat litkuttaa, jos vertaa muihin testattuihin (crossmax slr ja dt M480).

mantis
27.04.2012, 00.06
Vanhasta jauhesammuttimesta saa toimivan renkaan pullauttajan. Hintaa tulee letkuadapterin ja renkaan liitospään verran eli aika vähän. Voi huoletta pumppailla jalkapumpulla 8bariin ja nousee vähän vaikeampikin rengas.

Itellä on vähän toisenlaisia ongelmia. Renkaat kyllä nousee nykypelillä hyvin ja renkaan sekä vanteen sauma pitää ilmaa, mutta mulla on vuotanut venttiili-kohta ja nippelit tänä keväänä. Stanin teippi on tod. näk. syyllinen, koska tuntuu että se ei oikein tykkää pakkasesta ja muutenkin alkaa irrota ja päästää ilmaa alitseen. Huomenna meen hommaamaan gorilla-teippiä ja askartelen siitä vannenauhat tai sitten sitä FRM:n alkuperäistä teippiä, joka kuulemma oikeasti pysyy.

kolistelija
27.04.2012, 06.27
Sulla isompikin otanta näistä 29" RoRo ongelmista? Itsellä päinvastainen kokemus. Kertalaakista tiivistyi Stanin litkulla ja pitää paineet nätisti. Kuten on muutkin Schwalben kumit tiivistyneet.

Mitä litkua käytit? Oliko purkki sekoitettu kunnolla? Reklamoi myyjälle jos se rengas on huono yksilö.
Kaksi kappaletta. Stanin litkuilla, kunnon sekoitettuna ja Shimanon UST kehällä. Painokin on molemmissa lähempänä 600g kuin 500g.

Eihän Schwalbe lupaa mitään noiden kylkien tiiveydestä joten taitaa olla ihan turha valittaa. Ja luulen että ilma jo pysyy, mutta työtä on vaatinut.

leecher
27.04.2012, 15.41
No niin, ensimmäinen tuubi antautui tänään kauden ekalla lenkillä. Kannattaako yrittää korjata litkulla vai vaihtaa suoraan ehjä tilalle? Kyseessä Tufon elite ride FFWD kiekolla teipin kanssa.

mantis
27.04.2012, 15.55
Mulla on tuolla yks tufon tuubi joka on ihan hyvin pitänyt paineet paikkauksen jälkeen. Käytin tufon extremeä.

jame1967
27.04.2012, 18.20
Tuli tossa mieleen , että voiko tolla litkulla paikkailla vaikka sisurin kanssa . Tietysti pitää olla irrotettava sielu , meinaan venttiilin kautta mäkin viimeksi litkua laitoin apteekin ruiskulla .
Sitäkö tossa aiemmin tarkoititte , eli onnistuuko litkulla paikkailu vaikka olisikin sisuri . En ole kyllä sisuria käyttänyt kun pääsin niistä eroon ja joka kerta on onnistunut tähän asti .
"koputetaan puuta"

ellmeri
27.04.2012, 19.25
Naapurin 29 maasturin sisäkumiin eteen laitoin litkua 20ml kun siinä oli pieni reikä ja ei viitsitty paikata,hyvin on pitänyt.

kauris
27.04.2012, 22.24
Ne lupaa että voi käyttää tubeleksena Schwalben Doc Bluen kanssa. Käytän Stanin litkua -> ei takuuseen. Ja kyllä tuo tuosta rupeaa pitämään kun jaksaa säätää, ei ne mitään läpireikiä ole.

Tsekkaan vielä ton venttiilinkin.

Hmm. Mun mielestä vastasin jo tähän mutta viesti on kadonnut. Laitetaan uudelleen. Olin nimittäin kommentoinut, että itsekin otan kohta Rocketin käyttöön ilman snakeskinejä ja aion käyttää Stanin litkua. Jos renkaassa tämän jälkeen havaitsen jotain selvää vikaa, niin aion reklamoidan valmistusvirheestä käytetystä litkusta huolimatta. Ei se litku sitä rengasta kuitenkaan ole rikkonut. Toki putsaan litkut kunnolla pois ennen mahdollista palautusta. Toivotaan ettei tähän kuitenkaan tarvitse mennä.

kolistelija
27.04.2012, 22.30
Schwalbehan jopa suosittelee (http://www.schwalbe.com/gbl/en/technik_info/tubeless_ready/?gesamt=219&ID_Land=38&ID_Sprache=2&ID_Seite=415&tn_mainPoint=Technik) Stanin litkujas sivuillaan. En kyllä löytänyt takuuehtoja joten kai sen voi siellä erikseen poissulkea.

JTG
27.04.2012, 22.37
mä olen jotenkin mieltänyt, että TLR tarkoittaa litkutukseen sopivaa reunanauhaa ja sen rakennetta. Kyljet saavat olla enemmän tai vähemmän vuotavat, joita pitää litkuilla tiivistää (enemmän tai vähemmän). Ust tubeless tarkoittaa mun mielestä täydellistä istuvuutta vanteelle ja tiiviitä kylkiä. EI TLR rengas olisi sitten jokin sellainen reunanauha, joka voi ehkä tiivistyä ja jonka kyljet ovat niin paksut, että kestävät luvatun paineen ilmatiiveyden ollessa toisarvoinen asia (nämäkin saa tiivistettyä, ehkä)

Vai mistä hinta- ja painoero mielestänne koostuu?

Kare_Eskola
29.04.2012, 01.13
Tänään jatkoin eeppistä TLR-taistelua irrottamalla venttiilin. Jotain lateksimöykyn näköistä siellä oli, mutta näppituntumalla ei vaikuttanut venttiilin toimintaan.

Kyljet eivät enää sihise ja rengas on alkanut pitää painetta. Eli kyllä tämä tästä.

Eturengas ollut siis koko ajan moitteeton, pitänyt samat ilmat jotka vanteelle nostaessa pumppasin.

Hubert
30.04.2012, 22.35
Kertokaapa vielä niin kuin lapselle, että miten tämä homma oikein menee..

Eli miten kannattaa toimia kun pyörässä on sekä tubeless vanteet että renkaat, niin miten paikataan rengas sen puhjetessa? Pitäisikö mun ottaa kumit irti ja lisätä nämä litkut? Tarviiko uudelleen asennuksessakin nopean huoltoasematäytön?

Nimim. ekat tubelessit alla.

mantis
01.05.2012, 00.39
Hubert - vaikka sulla on tubeless kiekot ja vanteet ei se tarkoita että homma toimisi ekalla kerralla kuin se kuuluisa junan vessa. Tämä topikki on hyvä todiste siitä.

Tubeless vehkeet on kuitenkin hyvä lähtökohta. Ensiksi kannattaa tarkastaa että vanteen pinnateippi, eli se mikä peittää pinnat, on hyvin asennettu, vapaa ilmakuplista ja kunnolla kiinni vanteessa. Muuten ilma pakoilee nippelinreijistä ja on huomattavasti vaikeampi saada tiiviiksi.

Lisäksi tarvitset tubeless venttiilin ja litkua, mitä saa kunnon pyöräliikkeistä. Näiden lisäksi tarvitset joko pumpun josta irtoaa riittävän iso hetkellinen ilmavirtaus tai kompuran. Itse olen värkkäillyt jauhesammuttimesta painesäiliön johon pumppaan renkaan nostatus ilmat. Katso vaikka stanin sivuilta tubeless opastus-video http://www.notubes.com/Movies.aspx Jätät vain sen tubeless vannenauhan asentamatta, koska sulla on jo tubeless vanteet.

Kare_Eskola
01.05.2012, 01.02
Hubert, veli mantis antaa hieman outoa opastusta. Oletan kertomasi perusteella että sinulla on tubeless-vanne ja tubeless-kumit ja että ne on asennettu liikkeessä toimiviksi. Sinulla ei välttämättä ole edes mitään teippiä mistä mantis horisee.

Jos "kumi puhkeaa" maastossa, sinun pitää irrottaa tubeless-venttiili ja sen jälkeen laittaa sisäkumi, ihan kuin normikiekolla ja normikumilla.

Jos haluat vähentää puhkeamisen riskiä, kannattaa lisätä tubeless-renkaaseen jo ennen puhkeamista kuupallinen litkua. Se tukkii tulevan vuodon tai sitten ei. Painetta pitää yleensä lisätä. Litkun voi lisätä irrottamalla osan kumista vanteelta tai venttiilin kautta, irrottamalla venttiilin sielu ja ruuttaamalla reiästä litkua injektioruiskulla tms.

Jos litku ei tuki reikää, puhjenneen tubeless-kumin voi paikata liimaamalla ns. ulkokumin sisäpinnalle ihan tavallisen paikan, mutta tämä vasta kotona kun haluaa sisurista taas eroon.

Kun on tubeless-vanteille tubeless-kumit, asentaminen/vanteelle nostaminen on yleensä helppoa eikä vaadi kompurapaineita, ainoastaan liukastetta jos sitäkään.

H. Moilanen
01.05.2012, 06.50
Sisäkumilla nostetaan toinen reuna paikalleen, toista reunaa avustetaan rengasraudalla. Näillä opeilla tavallinen jalkapumppu riittää.

Hubert
01.05.2012, 11.57
:cool:
Hubert, veli mantis antaa hieman outoa opastusta. Oletan kertomasi perusteella että sinulla on tubeless-vanne ja tubeless-kumit ja että ne on asennettu liikkeessä toimiviksi. Sinulla ei välttämättä ole edes mitään teippiä mistä mantis horisee.

Jos "kumi puhkeaa" maastossa, sinun pitää irrottaa tubeless-venttiili ja sen jälkeen laittaa sisäkumi, ihan kuin normikiekolla ja normikumilla.

Jos haluat vähentää puhkeamisen riskiä, kannattaa lisätä tubeless-renkaaseen jo ennen puhkeamista kuupallinen litkua. Se tukkii tulevan vuodon tai sitten ei. Painetta pitää yleensä lisätä. Litkun voi lisätä irrottamalla osan kumista vanteelta tai venttiilin kautta, irrottamalla venttiilin sielu ja ruuttaamalla reiästä litkua injektioruiskulla tms.

Jos litku ei tuki reikää, puhjenneen tubeless-kumin voi paikata liimaamalla ns. ulkokumin sisäpinnalle ihan tavallisen paikan, mutta tämä vasta kotona kun haluaa sisurista taas eroon.

Kun on tubeless-vanteille tubeless-kumit, asentaminen/vanteelle nostaminen on yleensä helppoa eikä vaadi kompurapaineita, ainoastaan liukastetta jos sitäkään.

Tässäpä tämä vastaus on! Kiitokset. Vielä sellainen kysymys, että paljonko on tuo kuupallinen?

Iglumies
01.05.2012, 12.01
2 ozia, elikkäs 59 millilitraa, eli 0,6 desiä.
Kuinka yleistä on kylkien tihkuminen, kun näkymättömistä aukoista valuu siirapin näköistä ja tuntuista lientä.
Onzan Canis varsinkin valuttaa oikein huolella ja WTB Weirwolfissakin näkyy välillä kiiltäviä pisteitä.

JTG
01.05.2012, 14.43
Maraton Raceria en onnistunut tiivistää litkuilla koville paineille. Tappelu saa loppua nyt. Kriittisemmän takarenkaan kanssa luovutin jo aiemmin. Eturenkaassa 90ml litkua eikä lopullista tiivistymistä tapahdu kun uusia reikiä ilmaantuu pierun ohkaisiin kylkiin itsestään. Juuri tulin 80km maantielenkiltä ja edessä painetta lähtiessä oli 5.5bar ja tullessa 1.6bar. Aina ennenkin on vajeentunut lenkin aikana, mutta ei se tästä näköjään parane ajan saatossa.

puffe
02.05.2012, 10.13
Olen ajellut Mavicin tubeless vanteilla (mtb) ja Hutchinsonin gummeilla jotain kymmenen vuotta ilman mitään tiivisteitä. Paineet olen tarkistanut aina ennen lenkille lähtöä, mutta ilmaa on tarvinnut lisätä vain kerran viikossa tai kahdessa.
Tilasin keväällä uuden Mavicin vanneparin (olisikohan kolmannet tai neljännet menossa) ja samalla hankin H:n Cobrat Pythonin tilalle. Renkaat vanteelle ja paineet...tuntia myöhemmin tyhjät. Kävin molemmat renkaat läpi isossa vesialtaassa ja ilma falskasi tasaisesti joka puolelta pois (siis vanteen ja renkaan saumasta). Hö - onneksi oli vielä yksi iskemätön Python jäljellä, laitoin sen Cobran tilalle - ei minkäänlaista vuotoa. Pythoneita on kulunut vuosien aikana loppuun vino pino ja yhtään vuotavaa viritystä ei ole kohdalle osunut. Onkohan toi vuoto Cobran ominaisuus vai onko kyseessä valmistusvirhe?
Mietinkin tässä pitäisikö kirjoittaa firmaan josta ostin renkaat vai ihan muotoilla ranskaksi Hutchinsonille valitus? Tai ehkä pitiäisi nöyrtyä ja ruveta käyttämään jonkin sortin tiivistettä? Olen harmistunut :-( .

JackOja
02.05.2012, 10.17
^ herää kysymys oliko se sun Cobra "tubeless" vai "tubeless ready"? Arvaan, että ready :)

Tai ei vaan ollut kunnolla paikallaan jos falskaa renkaan ja vanteen saumasta.

PaH
02.05.2012, 10.38
^^ eihän vaan Cobra ollut Airlight-versio?

puffe
02.05.2012, 12.15
^^ eihän vaan Cobra ollut Airlight-versio?

Eikös Airlight tarkoita, että ainoastaan sisäkummilla käyettäväksi? Ei siis ollut semmoinen.

^ herää kysymys oliko se sun Cobra "tubeless" vai "tubeless ready"? Arvaan, että ready :)

Tai ei vaan ollut kunnolla paikallaan jos falskaa renkaan ja vanteen saumasta.

Tubeless ready versio on, mikäs hemmetin ero noissa nyt on "tavalliseen tubeliseen" verrattuna? Noissa mun vanhoissa Pythoneissa lukee vain tubeless.
Laitoin renkaisiin ensin pienemmät paineet ja sitten käsin "muokkasin", että näyttäisi olevan tasaisesti/kauniisti vanteella. Sitten vasta paineita lisää ja tätä on "kunnolla paikalleen" laittamista on tehty useamman kerran.

JackOja
02.05.2012, 12.22
Tubeless ready versio on, mikäs hemmetin ero noissa nyt on "tavalliseen tubeliseen" verrattuna?

"Tubeless ready" ei ole "tubeless" vaan ainoastaan valmis siihen. Sitten kun renkaan tiivistää litkulla se on "tubeless" ;)

puffe
02.05.2012, 13.04
"Tubeless ready" ei ole "tubeless" vaan ainoastaan valmis siihen. Sitten kun renkaan tiivistää litkulla se on "tubeless" ;)

Miljoona kiitosta tiedosta! Eipä olisi hetikään tullut mieleen tommoinen variaatio noista renkaista.

t. s-p.

Antti_S
06.05.2012, 19.47
Kaksi kappaletta. Stanin litkuilla, kunnon sekoitettuna ja Shimanon UST kehällä. Painokin on molemmissa lähempänä 600g kuin 500g.

Eihän Schwalbe lupaa mitään noiden kylkien tiiveydestä joten taitaa olla ihan turha valittaa. Ja luulen että ilma jo pysyy, mutta työtä on vaatinut.

Vaikka tuo oma RoRo nyt sattui tiivistymään niin renkaanahan tuo osoittautui vääräksi valinnaksi. Ekalla lenkillä otti jo osumaa ja tänään sitte joutui sisurin kaivamaan repusta. Kyljessä viilto jota ei litku kunnolla paikannut.

Ok, ajovirhe sanoisi eräs lenkkikaveri, mutta en kyllä suosittele tuota ainakaan satakiloisen ukon pyörään huolettomaan ajoon. RaRa SnakeSkinillä kesti viimekesänä samat huolettomat rymistelyt ongelmitta.

mantis
06.05.2012, 21.06
Mulla possahti tubeless kokonaan vanteelta viime lenkillä. Siinä oli semmonen pieni 20-30cm nyppy mistä tulin alas ja vähän kallistin pyörää samalla siten että takarengas tuli alas vinosti maahan nähden ja BOOM!. Paineita oli about 2bar. Mikään ei kuitenkaan hajonnut ja rengas istuu taas tiiviinä vanteella tuossa työkkärissä. Oiskohan mun käyttämällä liukkarilla jotain osuutta asiaan vai onko tämä taas näitä ei-UST ongelmia?

sakuvaan
06.05.2012, 23.00
Vaikka tuo oma RoRo nyt sattui tiivistymään niin renkaanahan tuo osoittautui vääräksi valinnaksi. Ekalla lenkillä otti jo osumaa ja tänään sitte joutui sisurin kaivamaan repusta. Kyljessä viilto jota ei litku kunnolla paikannut.

Ok, ajovirhe sanoisi eräs lenkkikaveri, mutta en kyllä suosittele tuota ainakaan satakiloisen ukon pyörään huolettomaan ajoon. RaRa SnakeSkinillä kesti viimekesänä samat huolettomat rymistelyt ongelmitta.

Kyllä noi ralliranetkin kyljiltään on ihan paperia, en kyllä enää yhtään schwalbea osta ilman snakeskiniä enää :D tai no.... assulla työmatka-ajoon ne kelpaa.

hakkis
07.05.2012, 18.56
Oma kokeiluni yhdistelmällä Mavic XC717, Rocket Ron & Racing Ralph ja Joes No Flats on tällä hetkellä hieman toivottomassa tilassa.

Rocket Ron ei tahdo millään pitää ilmoja sisällään, vaan vuotaa paineen 40psi:stä vajaaseen baariin muutamassa tunnissa. Litkua on laitettu jo pitkälti toista desiä. Mitään kovin näkyviä vuotoja ei ole vanteen ja kumin reunan lisäksi. Racing Ralph pitää ilmat jotenkuten sisällään.

Lisäksi sisärenkaattomien huonot puolet vaivaavat mieltä:
-vuotavat renkaat
-ulkorenkaan vaihto työlästä, ei siis viitsi vaihdella renkaita kelin mukaan
-jos litku ei paikkaa rengasta, menee homma pahasti sotkemiseksi (kun siis joutuu laittamaan litkutettuun renkaaseen sisäkumin)
-todennäköisesti painoa tulee lisää (vannenauha+venttiili~puolet sisärenkaasta + desi litkua)

Onko sisärenkaattomissa kuitenkin niin paljon hyvää, että taistelua kannattaa jatkaa, vai onko tapaus toivoton?

mantis
07.05.2012, 19.18
^ Ootko tarkistanut ettei ilma vuoda nippeleistä ja venttiilin reijästä upottamalla rengasta veteen? Jos vanneteippi on huonosti on litkun todella paljon vaikeampi tiivistää vanteita. Laitoin omiin kehiin gorilla-teippiä, jonka jälkeen nämä ongelmat poistuivat. Mulla oli aiemmin stanin teipit, mutta ne ei pysynyt yhtä kautta pidempään kiinni kunnolla ja alkoi tulemaan juuri kuvaamiasi ongelmia.

hakkis
07.05.2012, 19.47
Vannenauhana on Joesin nauha, mikä muistuttaa puolikasta sisärengasta. Eli tällainen (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=20337). Tuo nauhan reuna jää siis vanteen ja ulkorenkaan väliin ja juuri tästä välistä rengast tuntuu vuotavan.

En ole voinut testata kunnolla mistä vuotaa kun ei ole mitään astiaa millä sen pystyisi tarkistamaan, pitäisi olla aika iso kippo.

mantis
07.05.2012, 20.21
Mahtuisko vaikka tiskialtaaseen tai lavuaariin?

Mä kyllä väitän että sun pitäis saada ihan toimiva tubeless-setti ilmankin noita joes-nauhoja. Hyvä teippaus, tubeless-venttiili ja puhtaat pinnat. Kyllä pitäisi tiivistyä.

hakkis
07.05.2012, 21.44
No mahtuihan se kun hieman tukki lavuaarin ylimääräisiä reikiä. Nyt näyttää siltä, että molempiin renkaisiin syntyy reikiä kylkiin, mistä ilma vuotaa melko nopeasti pois(siis reiät ovat kohtuullisen isoja). Kun sitten vien reiän alas ja heilutan reikään litkua tukkeutuu se kyllä nopeasti.

Nyt jos nuo eivät ala pitämään, niin minun varmaan kannattaa repiä vannenauhat pois, teipata vanne huolellisesti, kaataa paljon litkua ja toivoa parasta. Tuo vannenauha on muutenkin mielestäni vähän typerä, koska renkaan kaapeli ei pääse vanteen uraan ja näin se ei rakenteellisesti ole mitenkään kovin ideaalinen. Lisäksi vielä rengasrikon koittaessa joudun repimään tuon vannenauhan pois.

Vielä ei siis voi luovuttaa.

Kare_Eskola
07.05.2012, 21.58
Laita painetta. Makuuta kyljellään vaakatasossa esim. pahvilaatikon päällä. Lisää painetta. Käännä ja makuuta taas.

Laita painetta ja hiero kylkiä vaikka peukalolla siitä kohtaa mihin reikiä tulee. Huljuttele litkua sinne missä sihisee.

Aja paljon, ja lisää painetta välillä.

Noilla se mun ongelmallisempi TLR Rocket Ron alkoi vähitellen pitää ilmaa.

JackOja
08.05.2012, 09.03
...Lisäksi sisärenkaattomien huonot puolet vaivaavat mieltä:
-ulkorenkaan vaihto työlästä, ei siis viitsi vaihdella renkaita kelin mukaan...

Toisetkin kiekot? Ja kolmannetkin?
Eikä se litkutettujen kumien vaihto edes ole oikeasti työlästä...

Avekkis
08.05.2012, 21.54
Vaihtuu nopeammin kun ei tarvi sisureita vedellä. Rengas pois, uusi tilalle, litkua jos ei ollut vielä ennestään, ilmaa.
Ei ne renkaat itsestään vaihdu kelin mukaan vaikka siellä sisuri olisikin.

juho_u
08.05.2012, 22.09
Ropleema, ei sihise tai anna mitään ääntä. Kestää ajaa, mutta kun on ajamatta 2-päivää niin rengas lähes tyhjä. Ust vanne, tl ready rallirane, desi stanin litkua/rengas

kolistelija
08.05.2012, 22.20
Ropleema, ei sihise tai anna mitään ääntä. Kestää ajaa, mutta kun on ajamatta 2-päivää niin rengas lähes tyhjä. Ust vanne, tl ready rallirane, desi stanin litkua/rengas
Se sihisee silloin kun et ole kuulemassa. Toista täällä viime päivinä mainittuja kikkoja muutamia kertoja. Sitten alkaa pitää, tai sit ei...

Gobi
10.05.2012, 21.07
Olen nähnyt valon. Tai oikeastaan suorittanut Stanin lyhyen oppimäärän

Monia kertoja kironnut noiden litkujen kanssa ja nyt vasta meni oppi perille.
Näillä ohjeillä tuli tolkku umpikalloon: http://www.pinkbike.com/news/tech-tuesday-tubeless-conversion-2010.html

Tuo vanteen putsaus vanhoista nauhoista ja liasta oli se oma kompastuskivi. Nyt sain vanteelle ilman saippuaa.
Vanteena DT EX1750. System 1:n pojat antoi vinkin, että noissa DT:n vanteissa on se keskiura "syvempi" mitä
joissain muissa.

Otin alkuperäisen nauhan pois, pesin vanteen ja putsasin hyvin asetonilla.
Vedin pohjalle Stanin teipin ja sen päälle, uran pohjalle, halkaistun Velox-nauhan kasvattamaan
uraa. Vielä kierros teippiä ja litkut sisään. Reippaat 5 pumppausta ja alkoi pitää. :)

Olisipa aina ollut yhtä iisiä, olisi säästynyt useammilta itkuilta ja hammasten kiristelyiltä.
Jos näistä ohjeista olisi jollekin apua, itse niitä olisin tarvinnut jo pari vuotta sitten.

Gobi
10.05.2012, 23.28
Mikä taika tuossa Veloxissa on?

Halkaistulla Veloxilla saa kasvatettua vanteen pohjalla olevaa uraa, jolloin rengas istuu/tiivistyy paremmin teippiin.
Muuten renkaan ja teipin väli jää liian suureksi -> renkaan nostaminen jalkapumpulla ei onnistu.

Tuo sisurihomma ei toki ole välttämätön, mutta on itselle tuonut avun ongelmarenkaisiin.

Tein tuossa ohjeessa mainitun kikan, eli painelee teippiä kiinni jollain työkalulla. Kävin huolellisesti vanteet läpi,
reilun 4 tunnin jälkeen paineet (4 bar) pysyneet samoissa lukemissa.

Jään odottelemaan milloin joku sanoo tuosta paineesta jotakin... http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon7.png

mantis
10.05.2012, 23.31
Kukaan ei sano mitään, mut sun rengas voi sanoo boom ja sit on litkut seinillä. Kokemusta on.

Gobi
10.05.2012, 23.48
Tuota mietin itsekin, mutta antaa nyt olla ainakin yön yli. Ei puhalla, ei suhise, kaik tyyntä vain on.

Kerron huomenna miten isolta alalta ja monta kertaa keittiömajuri käski siivota. ;)

Gobi
11.05.2012, 11.07
Paikat pysyneet siistinä, ilmat renkaassa ja paineet pintansa.
Tämä meni kerralla oikein.

mkb
11.05.2012, 20.06
Perkele näiden kanssa!

Olisko hyviä vinkkejä kuinka saisi ilmat pysymään oikealla puolella. Aiemmin käynyt huoltsikan kompressorilla nuo täyttämässä, mut kai tuon pitäis CO:n halpis jalkapumpun kanssa myös onnistua(?), mut ei näytä tulevan mitään. Oliko tähän nyt jotain universaalia kikkakolmosta vai pitäiskö se käydä ihan oikea pumppu ostamassa, vai mikä tähän auttaisi?

Näiden kanssa nyt kiroilen: Sun Ringle MTX 29 (NukeProof Generator wheelset) + Stan's Freeride tubeless kit + litukut + MK 2.4 Protection (Ainostaan 2.4 Bronsonin oon saanut pumpulla nousemaan joskus)

JTG
11.05.2012, 21.17
mkb, oletko jo nostanut toisen laidan sisurilla paikoilleen?

usko juntunen
11.05.2012, 22.01
Perkele näiden kanssa!

Mikähän noissa Contin renkaissa on muuttunut, kun samanlaisia ongelmia on näilläkin nurkilla? Pienellä kotitarvekompuralla nuo meni ennen kunhan poisti
ventiilistä sielun ja letkun pätkä apuna pistoolilla puhaltaen nosti renkaan vanteelle. Nyt nämä uusimmat MK Protectionit 2.2/2.4 vaatii tuon JTG:n sisurikikkailun.
Vanteena Mavic Crosmax sl. Yksi jo täällä aiemminkin mainittu konsti on ajaa joku lenkki sisurin kanssa rengas "muotoonsa"

Johan Moraal
11.05.2012, 22.15
Näistä ongelmista mitään ymmärtämättä niin olisi tästä kenties apu tulossa?

http://singletrack.competitor.com/2012/04/bikes-tech/29er/continental-debuts-revolution-tubeless-ready-tire-range_30888

H. Moilanen
11.05.2012, 23.03
Näistä ongelmista mitään ymmärtämättä niin olisi tästä kenties apu tulossa?

http://singletrack.competitor.com/2012/04/bikes-tech/29er/continental-debuts-revolution-tubeless-ready-tire-range_30888

Onhan tuo hieman ihmeellistä ollut, että Race Sport, jonka pitäisi olla TLR rengas, vuotaa kyljistään kuin seula ja Protectioin versiot ilman TLR-ominaisuutta on kerrasta tiiviitä.

KA-RI
11.05.2012, 23.32
Pahoja ongelmia ei vielä ole, mutta ekat tubelesskiekot (osittain "vahingossa") alla eikä aivan jaksa alkaa selaamaan koko ketjua, joten viisammille muutama kysymys.

Kiekkoina Eastonin Vicet ja renkaina WTB Bromson 2.30 Compit tubeleksina.

Tarkoituksena olisi laittaa alle Tahkoa ja pidempiä lenkkejä varten pyörään sopimattomat renkaat, eli jotkin hyvin rullaavat/keveät noin 2.2:set. Kurakeleille ja rymistelyyn voin vaihtaa toiset alle joten se ei ole ongelma.

Suosituksia renkaiksi ja litkuiksi? Tarvitsenko litkuja? Entä edelleen sisäkumi juomarepussa ja perus minipumppu?

Kikkailu ja virittely ei kiinnosta vaan perusvarmat ja toimivat ratkaisut ensisijaisina.

Two-Shoes
11.05.2012, 23.52
Pahoja ongelmia ei vielä ole, mutta ekat tubelesskiekot (osittain "vahingossa") alla eikä aivan jaksa alkaa selaamaan koko ketjua, joten viisammille muutama kysymys.

Kiekkoina Eastonin Vicet ja renkaina WTB Bromson 2.30 Compit tubeleksina.

Tarkoituksena olisi laittaa alle Tahkoa ja pidempiä lenkkejä varten pyörään sopimattomat renkaat, eli jotkin hyvin rullaavat/keveät noin 2.2:set. Kurakeleille ja rymistelyyn voin vaihtaa toiset alle joten se ei ole ongelma.

Suosituksia renkaiksi ja litkuiksi? Tarvitsenko litkuja? Entä edelleen sisäkumi juomarepussa ja perus minipumppu?

Kikkailu ja virittely ei kiinnosta vaan perusvarmat ja toimivat ratkaisut ensisijaisina.

Itellä on Schwalben Rocket Ron 2.25 tubeless versiona. Kevyet, rullaa hyvin ja yllättävän hyvät myös märällä. Onhan se litku hyvä lisävarmistus mutta en ainakaan jaksa enään sen kanssa turata jos on oikeat UST renkaat, täytyy se sisärengas melkeen kuitenkin olla varoiksi pitkällä matkalla kun ei se litku esimerkiksi kylkiä taida paikata.

jopo73
14.05.2012, 16.06
Kukaan ei sano mitään, mut sun rengas voi sanoo boom ja sit on litkut seinillä. Kokemusta on.

Heh...en voinut olla kommentoimatta tähän, kun vieläkin on kuulo poissa vasemmasta korvasta ja telkkarissa hienot roiskejäljet kun rengas luiskahti vanteelta liian isoilla paineilla. Ja niitä roiskeita löytyi aika paljon muualtakin :D

kauris
15.05.2012, 12.29
Yksi jännä vertailu on se, että Schwalben Rocket Ron 2.25 leveenä on tarjolla mm. TL-ready versiona 465g painavana, Snakeskin versiona 565g painavana ja Tubeless-versiona 665 g painavana. Kaksi ekaa vaatinevat litkua joka tapauksessa mutta ensimmäinen ehkä enemmän eikä se meinaa helposti pitää ilmaa aluksi litkunkaan kanssa. Snakeskiniin litkua tarvinnee vähemmän mutta tarvii kuitenkin tulevia haavereita ajatellen. Tubeless on taas jo 200 grammaa painavampi kuin kevyin versio mutta soveltuu ilman litkujakin käytetäväksi. Tosin päteehän siihenkin se, että litku ehkäisee myöhempiä lasin tms. aiheuttamia puhkeamisia. Lisäksi varma kaveri pitää mitä tahansa noista käyttäessään sen sisäkuminkin mukana. On näissä pähkäilemistä, jos haluaa kevyen ja hyvin rullaavan mutta kuitenkin ajossa huolettoman renkaan. Itse valitsin eteen kevyimmän ja taakse keskimmäisen vaihtoehdon. Snakeskin piti ilmat kerrasta kun taas edessä ilman skinejä kevyin rengas tyhjeni parina ekana yönä kokonaan. Eilen se oli kuitenkin työpäivän pitänyt ilmat ja illalla otin ne sitten ekaa kertaa ajoon reilun parin tunnin metsä- ja kalliolenkille. Hyvin toimivat. Litkua tosin siis kaksi kuuppaa molemmissa päissä lotisemassa ja painoa tuomassa.

Jatasa
19.05.2012, 23.16
Tubeless-kokeilu aloitettu litkuttamalla Continentalin 2.2" Mt-king Supersonic (~500g, punnittu) Progress XCD-1-kiekolle. Kokeilu lähti liikkeelle näin:

1. Pesin Mt-kingin kauttaaltaan Pinelinella, huuhtelin vedellä ja sipaisin lopulta kuivuneen renkaan sisäpinnan asetoniin kastellulla rätillä.
2. Hioin karhunkielellä vanteen sisäpuolen, puhdistin hiomajätteet asetonirätillä ja laitoin Stanin keltaisen teipin paikalleen.
3. Sisurilla yritin nostaa kumin reunat vanteelle, mutta heti kun sisurista vajutti ilmat ja repi sisurin pois, tippui kumin toinenkin reuna vanteelta. Hylkäsin koko sisurin käytön ja siirryin suoraan Stanin venttiiliin. Kokeilu pelkällä lattiapumpulla sai aikaan pelkkää sadattelua, joten kompuralle tuli akuutti tarve.
4. Lähihuoltsikalla kävin kokeilemassa onneani, mutta kompura oli niin onneton, ettei Conti edes yrittänyt nousta vanteelle.
5. Siskon miehen tallille kokeilemaan kunnon kompuralla, jolla kumi nousi Fairy-veden avustuksella kertalaakista vanteelle. Kyljet tosin vuosivat kuin seula.
6. Venttiilistä sielu pois, purkillinen (59ml) Stanin litkua sisälle ja sielu takaisin. Paineet (2,5 bar) sisälle ja kas kummaa, kumi alkoi jo pitämään auttavasti painetta. Stanin litkua tosin puski joka ikisestä Contin "ruutulipusta" läpi.
7. Toinen purkillinen Stanin litkua venttiilin kautta ja uudelleen 2,5 bar painetta. Kaamean heiluttelun ja hölskyttelyn jälkeen kuplinta ja sihinä lakkasi ja kumi tiivistyi. Tässä vaiheessa alkoi jo hieman hymyillyttää.
8. Lyhyehkö testilenkki tuli suoritettua, kun tein siirtymän takaisin kotiin. Kotona kyttäsin paineet ja olivat pysyneet siinä 2.5 bar tuntumassa. Siirtymän aikana oli puskenut kyljistä muutamasta kohtaa litkua pihalle, mutta ei mitään hälyyttävää.
9. Jätin kiekon makaamaan kyljelleen kylpyammeeseen. Muutaman kerran on tullut heiluteltua kiekkoa ja laitettua se toiselle kyljelleen. Paineet pysyneet näppituntumalla samoina.

Huomisen reilusti pidempi testilenkki näyttää, tuliko tuosta projektista yhtään mitään. Jos Mt-king suostuu pitämään ilmat sisällään, nii huomenna joutunee litkuttamaan Progress:in takakiekollekin Contin renkulan. Sinne tosin olisi tulossa karvan päälle 400-grammainen 2.1" Speedking Supersonic, joten katsotaan mimmoinen temppuilu sen kanssa on edessä... :cool:

Leku
19.05.2012, 23.48
Tässä hyvän aikaa ihmetellyt, että miksi noita renkaita pitäisi lääppiä sisältä asetonilla tai muilla liuottimilla. Kas kun ette pistele neulalla lisäreikiä kylkiin, kattokaas kun näin litku saa lisää kiinnittymispintaa...
Ikinä en ole pilannut renkaiden sisäpuolia turhanpäiväisellä lääppimisellä, ilmeisesti tästä syystä litkutus onkin ollut ongelmatonta. Gorillateippiä renkaan kireyden mukaisesti niin, että ilma ei pakene teipin ja rengasnauhan välistä kun pumppailen kaasua sisään.

Jatasa
20.05.2012, 00.03
Nokun nokun isot pojat sanoivat, että Contin kumeihin on tehtaalla jäänyt muottivahat tms kumin pintaan, mikä estää kumin tiivistymistä... :seko:

Itse epäilen, että suurin moka omalla kohdalla tuli tehtyä, kun kumin nostovaiheessa hölväsin aivan liikaa Fairy-vettä, joka sitten vaahtoutui Stanin litkujen kanssa ja haittasi tiivistymistä. Speedkingiä voisi kokeilla nostattaa ns "kuivana". Josko selviäisi helpommalla. Pineline/asetoni-sekoilut on jo tehty sille, niin siihen ei pysty enää vaikuttamaan. :D

jame1967
20.05.2012, 12.48
Omalla hyvin pienellä ( kahden ) rengassarjan kokemuksella joku nokian nastarengas vanha ja michelin xc-dry onnistu ilman mitään pesuja ja liuotin hässäkkää .
Saippuavettä tosin käytin , litkun kanssa vain pyörittelyä ja kääntelyä ja paineen lisäilyä . Molemmat onnistuneet tähän asti nokiat laakista ja helposti , michelinit
vaati vähän enempi säätöö eikä laakista pitänyt , laitoin lisää litkuu ja isommat paineet ( pääsi vähän rengas maastossa hörppään ) .

Jatasa
20.05.2012, 22.31
Testilenkki suoritettu ja valaistuminen koettu. Tästä innostuneena käväisin litkuttamassa Speedkingin taakse, kuten tuli jo tuolla aiemmin uhattua. Tällä kertaa ei tullut käytettyä mitään liukasteita ja hämmästys oli suuri, kun kumi meinasi suoraan pitää ilmat sisällään.

Syylliseksi ilmojen häviämiselle löytyi keskeltä kulutuspintaa 2-3mm:n vekki, jolle ei jaksanut tehdä sen kummempia. Litkut sisälle, painetta, armotonta ravistelua ja lopulta Speedking tiivistyi. Vekin saaminen tiiviiksi teetti tosin eniten töitä. Pariin otteeseen tuli sen kautta ammuttua litkua autotallin seinille, mutta homma lähti luistamaan kun malttoi mielensä ja antoi litkun tehdä kaiken työn. Kyljet tulivat lähes laakista tiiviiksi. Muutamista kohdista näkyi kuplintaa, joka loppui heti kun siirsi vapaana pyörivää litkua kuplinnan kohdalle.

Melko jännää kyllä tämä tubeless-maailma. Saapa nähdä miten käy, kun litkutan projektipyörään RubberQueenit... :rolleyes:

H. Moilanen
21.05.2012, 20.11
^Selvät vekit kannattaa korjata vaikkapa liimaamalla pieni pala sisärengasta reiän kohdalle pikaliimalla. Säästää monelta kirosanalta, kun kivet ynnä muu isänmaan materiaali ei puhko tuota litkutilkettä.

Petteri Ellilä
23.05.2012, 16.56
Pitääpä illan mittaan tutkia, miksi Crossmax SLR - uusi ennenasentamaton Spessun Renegade ei pidä ilmaa. Vanhempi vastaava rengas ei ole teettänyt töitä, ylipäätään nyt löytyi ensimmäinen kombo kolmen vuoden aikana jonka kanssa joutuu säätämölle. Muutenhan tuo Renegade on aika villi, siitä kun tihkuu litkua läpi niinkuin pesusienestä ennen tiivistymistään...

Arkku
23.05.2012, 19.11
^ Hassua, aika erilainen kokemus Renegadesta kuin itsellä… Asensin pari viikkoa sitten Renegaden tubelessina sekä eteen että taakse, kumpikaan ei vuotanut ilmaa saati litkua lainkaan, ja nousivat vanteelle triviaalisti normipumpulla ilman saippuavedellä valelua. Ei ole tarvinnut pariin viikkoon pumpatakaan kertaakaan.

zeizei
24.05.2012, 12.46
Ja vaihteeksi taas tähän ketjuun kun enskapyörän litkuttelussa oli enempi ohjelmaa, kuin naurettavan helposti käyneessä 29er Crest + ardent -yhdistelmässä.

Eli siis 26" Flow ja eteen 2.4" Rubber Queen ja taakse 2.2" vastaava. Pikkumalli nousi vanteelle toinen puoli sisurilla avustaen. Ilmoja ei pitänyt heti vaan puski litkua jonkin verran kyljistä läpi, mutta kuitenkin kohtuullisen vaivaton operaatio.

2.4" sen sijaan ei lattiapumpulla onnistunut millään. Tuo ei vaan näköjään pysy vanteella, jos siellä ei ole painetta, joten sisuriavustakaan ei ole mitään apua. No prestaan huoltsikka-adapteri kiinni ja ABC:lle koittamaan. Eipä noussut vieläkään. Kokeilin sitten vielä ottaa adaperin ja sielun irti ja tuupata vaan ylisuurella liittimellä prestan rungosta suoraan sisään. Sillä sai nousemaan vanteelle ja sitten nopeasti ensin sormi tulpaksi ja sitten sielu nopeasti kiinni niin pysyi vanteella. Luonnollisesti litkut piti olla jo tuossa vaiheessa sisällä, kun ilmoja ei saa päästää enää ulos. Ilmat tuntui sitten pysyvän kyllä aika lailla suoraan.

Eli 2.4" RQ ja Flow ei ole mikään kovin tubeless-ystävällinen tahi -valmis kombo.

Leku
24.05.2012, 14.21
Hekee vaikka Motonetista Gorilla-teippiä, kieputtaa pari kierrosta suoraan stänin teipin päälle niin, että rengas ei tyhjänä enää putoa sukkana poies vanteelta ja sitten pumppailee? Ei ole vielä tullut vastaan rengasta, mitä ei noin saisi jalkapumpulla tubeleksoitumaan. Sitten kun ahnehtii kerrospaksuuden kanssa, niin asennus on helppoa, mutta rengas poistetaan vanteelta katkaisemalla reunakaapeli vaimikäolikaannimeltääneimuistanytjust.

Muutama rulla tuli käytettyä Stanin teippiä, mutta Gorilla ajaa saman asian ja satatuhatta muuta.
https://encrypted-tbn3.google.com/images?q=tbn:ANd9GcTI_gzyIJIBnaJIov_GIFTdFhRgOy3qc LF245uvqgBicS29niSI

zeizei
24.05.2012, 14.37
No mutta tuohan painaakin jo vaikka mitä. Joo tarvinnee kokeilla jos vastaan tulee vielä vaikeita renkaita eikä jaksa ABCille raahautua. Dängjuu.

_Wille
24.05.2012, 14.38
Eli 2.4" RQ ja Flow ei ole mikään kovin tubeless-ystävällinen tahi -valmis kombo.

Täytynee tähän sanoa vastineeksi, että itellä täysin sama kombinaatio ja meni kertalaakista kohilleen ilman mitään sätöstelyjä.

syklopaatti
24.05.2012, 17.27
Eilen paikkasin isohkon reijän saaneen muddy maryn ja yritin nostaa jalkapumpulla vanteelle (Mavic 823) sisurikikkailua käyttäen.
Ei toivoakaan ,et ois noussu. Sitten muistu mieleen CO2 adapteri ja patruuna.
http://www.hi5bikes.fi/~EjqLx0000001/?Y999=PIF&Y104=SN-PROCO2P (http://www.hi5bikes.fi/%7EEjqLx0000001/?Y999=PIF&Y104=SN-PROCO2P)

Tuolla nousi kertalaakista ja napsahtelu vaan kuului. 3 ekuahan tuo maksoi ,mut säästyinpähän huoltarireissulta ja tuli todettua ,että tuo 16g patruuna riittää nostamaan löysän ja isonkin renkaan vanteelle.
Tubeless paikkakin toimi niinkuin pitää.:)

Petteri Ellilä
25.05.2012, 21.55
^ Hassua, aika erilainen kokemus Renegadesta kuin itsellä… Asensin pari viikkoa sitten Renegaden tubelessina sekä eteen että taakse, kumpikaan ei vuotanut ilmaa saati litkua lainkaan, ja nousivat vanteelle triviaalisti normipumpulla ilman saippuavedellä valelua. Ei ole tarvinnut pariin viikkoon pumpatakaan kertaakaan.
Juup. Lisäsin litua ja nostatin 4bar paineilla takaisin kehälle. Nytpä tuo pitää paineet. Oon käyttänyt Stanin litkua, en tiedä on noitten viskositeetissa tjsp eroja.

EsaJ
03.06.2012, 09.49
Pakkohan sitä oli koittaa litkuilla, kun kaikki sitä tekee..... Sopuliksiko tässä olen muuttumassa?

Fulcrum XLR ja Maxxis Ardentit Geaxin litkuilla ilman mitäään onglemia. Sisuri pois, rengas oli siis vanteella toiselta puolelta . Litkut sisään. Sen jälkeen vedin avonaisen puolen kumin kyljestä kumia vanteen keskikohdasta vanteen reunaa kohden, jolloin se oli jo todella lähellä reunaa vasten. Pumppaus oli enää pieni muodollisuus. Parista kohden pikkasen tuli Geaxia pihalle, mutta 4baria tiivisti setupit täysin.

Terwis
04.06.2012, 13.13
Ny meni hermo schwalben tubeless ready kumeihin.
Viime kesänä yhdestä repesi sisältä punos ja irtaantui ulommaisesta kumikerroksesta melkeen koko renkaan matkalta..
Nyt 1,5 viikon aikana 3 RaRa:ta paskana.
1. Puolilaho männynoksa repi kyljen halki.
2. Eilen lenkin jälkeen reunanauha paukahti poikki ja kunnon pamauksen kanssa litkut eteisen seinälle.
3. Tänä aamuna uudesta kumista katkesi taas reunanauha ja litkut työpaikan lattialla.

Onko sitä sitten siirryttävä contin kumeihin.

AnttiL
04.06.2012, 13.26
Tuli täräytettyä myös Ardentit litkuilla, stanin vannenauhan saattelemana vanteille männäviikolla.
Kyllästyin myös swalpen heikkoihin kylkiin 3 kumia kokenut saman kohtalon.
Ja noi Ardentit on exo suojalla joten pitäs kestää.
Laakista pitivät, mistään ei tihkunut litkua.
Taidan pitäytyä noissa hiukka raskaammissa kumeissa.

IHD
08.06.2012, 21.42
Metka juttu sinänsä: Pari päivää sitten yritin saada UST Ralli Ranet nousee Shitmanon UST kehille. Ei mitään toivoa, suhina vaan kävi vaikka kuinka hinkkas naama
punasena ilmaa tornipumpulla. Heitin turhautuneena kiekot varastoon ja aattelin että pitää huoltoaseman paineilmalla yrittää myöhemmin. No eilen sitten kaivoin kiekot kuitenkin
uudelleen esille. Nyt eturengas nousi ekalla yrityksellä nätisti kuin sisärengas olis ollut avittamassa ja takarengas kolmannella, ilmat on edelleen sisällä (ilman litkuja)...kumma
juttu. Pitänee heittää litkut vielä sisälle...

Kare_Eskola
14.06.2012, 00.43
Perse. Kun sain ei-ust-rokettironin viimein litkuilla pitämään, sen kylkeen tuli sentin läpinäkyvä viilto. Ajattelin paikata kuten ennenkin eli mopokuminpaikka sisäpintaan ja siisteyden takia normipaikka ulos. Jesaria vähän varmisteeksi.

Mutta ei. Mokoma alkoi pullistella uhkaavasti, kuin joku yrittäisi tunkea peukkua läpi. Yritin liimailla sisäpintaan vaikka mitä alkaen ulkokuminpalasta, mutta ei. Ja vaikka laittaisi mitä tukirakennetta ulkokumille viillon kohdalle, ilma hiipii sen alle ja pullistaa paikan.

Ajoin pari kisaa ja tavallaan se kumi kesti mutta kuumotti koko ajan.

No. Nyt vedin viillon paperinitojalla kiinni. Kolme niittiä, paikka päälle. Vähän kupli mutta litkulla rupesi pitämään.

Irvistää rumasti ja näyttää punkkarilta. Mutta kun täytyy Jyväskylän marttakisa ajaa eikä Helsingistä saa kumeja jotka ustina varmasti pitäisivät. Kaivoin varastoista halpis-2bliss-intensen, mutta se painaa liikaa, ja rikkinäisen tlr-seula-nobbynicin, joka ei ollut korjaantunut varastoinnin aikana. Joten yritetään näin.

Vai onko muita niksejä? Pitäisikö luovuttaa?

JiiPee
14.06.2012, 01.06
Perse. Kun sain ei-ust-rokettironin viimein litkuilla pitämään, sen kylkeen tuli sentin läpinäkyvä viilto. Ajattelin paikata kuten ennenkin eli mopokuminpaikka sisäpintaan ja siisteyden takia normipaikka ulos. Jesaria vähän varmisteeksi.

Mutta ei. Mokoma alkoi pullistella uhkaavasti, kuin joku yrittäisi tunkea peukkua läpi. Yritin liimailla sisäpintaan vaikka mitä alkaen ulkokuminpalasta, mutta ei. Ja vaikka laittaisi mitä tukirakennetta ulkokumille viillon kohdalle, ilma hiipii sen alle ja pullistaa paikan.

Ajoin pari kisaa ja tavallaan se kumi kesti mutta kuumotti koko ajan.

No. Nyt vedin viillon paperinitojalla kiinni. Kolme niittiä, paikka päälle. Vähän kupli mutta litkulla rupesi pitämään.

Irvistää rumasti ja näyttää punkkarilta. Mutta kun täytyy Jyväskylän marttakisa ajaa eikä Helsingistä saa kumeja jotka ustina varmasti pitäisivät. Kaivoin varastoista halpis-2bliss-intensen, mutta se painaa liikaa, ja rikkinäisen tlr-seula-nobbynicin, joka ei ollut korjaantunut varastoinnin aikana. Joten yritetään näin.

Vai onko muita niksejä? Pitäisikö luovuttaa?

Koitappa puhdistaa se viilto (reunat) bräkleenillä tms. tinnerillä. Sitten liimaa se ulkokumi kasaan ihan normi pikaliimalla. Tämän jälkeen paikka sisälle jos pysyy?

edit. aimut tais ollakin flöitti koko juttu, ei sitä kaikkee hokaa my bad

JK71
14.06.2012, 01.40
Mulla meinasi ensikertalaisena jäädä yleismies Hansit nostamatta huoltsikankin letkulla DT Swissin M 1800-vanteille, kun suhina vaan kävi eikä tapahtunut mitään. Toinen nousi suhisten pienen yrittämisen jälkeen, ilmeisesti koska olin laittanut Stanin ohjeen mukaan tiskiaineliuosta vanteelle laiton aikana, mutta toisesta oli sitten jäänyt saippuat pois. Hetken arvoin, ihmettelin, painelin rengasta ja kokeilin pari kertaa tuloksetta. Sitten muistin että oli jossakin ohjeessa sanottu että litkua renkaan reunaan ja tiputtelin ainetta vanteen ja renkaan väliin. Nousi hetken suhinoiden jälkeen kiltisti vanteelle. Aikaisemmin kotona koitettu tornipumppu oli kyllä hyvä vitsi näiden kanssa:)

Nufan
02.07.2012, 11.24
Nyt meni luotto pieniin paineisiin tubeless renkailla.

Tahkolla onnistuin saamaan eturenkaan tyhjäksi kaksi kertaa. Lauantaina about reitin puolessavälissä alamäessä, kohdassa jossa mennään aivan lammen vierestä, sen jäädessä oikealle puolelle.
Ja sunnuntai aamuna ajellessani pyörän pesupaikalle, tiputtauduin pyörätieltä ajotielle. Pam, renkaasta ilmat pois ja jätkä kämmenet edellä tonttiin. Arvatkaa vituttiko....

Perimmäinen syy lienee ajovirheestä johtuva renkaan taittuminen alle. Eli eturengas on ollut hiukan vinossa menosuuntaan nähden.
Paineiden arvelen olleen eturenkaassta noin 1.5-1.6 bar kisan aikana ja tossa sunnuntain kohelluksessa en osaa yhtään sanoa paljon oli paineita.
Renkaana oli spessun S-works fast trak LK 2-bliss kumi. Samaan tapaan olen onnistunut pannuttamaan myös Rocket Ron UST-kumin kanssa viime vuoden puolella.

Käykö tälläistä äkillistä, renkaan taittumisesta johtuvaa, kumin tyhjenemistä muille? Ainakin asfatilla tapahtuessa eturenkaan pito on, kuin jäällä ajaisi.
Omaa syytähän tämä on ja pitää olla jatkossa tarkempi alastuloissa. Paineetkin nostan tuonne 1.8bar hujakoille.
Kävi vaan mielessä jos tuo hörppäys olisi käynyt jossain kovemmassa vauhdissa, vaikka niissä kivikko laskuissa.

marco1
02.07.2012, 11.35
Käykö tälläistä äkillistä, renkaan taittumisesta johtuvaa, kumin tyhjenemistä muille?
Spessun 2-bliss -kumilla takarenkaalla UST-vanteella kyllä. Muilla ei ole vielä sattunut tätä ongelmaa...

kh74
06.07.2012, 17.43
Kyllästyin myös swalpen heikkoihin kylkiin 3 kumia kokenut saman kohtalon.
Ja noi Ardentit on exo suojalla joten pitäs kestää.

Mulla meni EXO-kylkinen Ikon ehkä kolmannella lenkillä ihan riekaleiksi. :)
Toki jäi toteen näyttämättä että mikä rikkoi... Voi olla että olis menny mikä vaan.

Nyt on Schwalben RaRa SnakeSkin-kyljillä kestänyt useemman lenkin ja kaksi kierrosta Tahkoa. Uskon siihen renkaaseen. Kunnes menee rikki siis.

AnttiL
06.07.2012, 18.15
^ Varmaan aika pommitusta vetänyt.
Aika iso ero kehien ympärysmitassa kun vaihtui 317 kehällä olevat kiekot crossride settiin, lähinnä laakeroinnin vuoksi.
Roketti ronit ei sitten testimielessä menneetkään notubesin nauhan ollessa ollenkaan kehälle.
Varmaan toimis keltaisen teipinkanssa ihan hyvin tuo setti kunhan kompuralla nostaa paikalleen.

kyprok
06.07.2012, 20.20
Käykö tälläistä äkillistä, renkaan taittumisesta johtuvaa, kumin tyhjenemistä muille? Ainakin asfatilla tapahtuessa eturenkaan pito on, kuin jäällä ajaisi.
Omaa syytähän tämä on ja pitää olla jatkossa tarkempi alastuloissa. Paineetkin nostan tuonne 1.8bar hujakoille.
Kävi vaan mielessä jos tuo hörppäys olisi käynyt jossain kovemmassa vauhdissa, vaikka niissä kivikko laskuissa.

Mulla on sattunut tuollainen pari kertaa vertstar muddy maryllä, stanin flow kehällä noin 1.6 barin paineilla (eturengas) ajettaessa. Molemmilla kerroilla rengas haukkasi kiinni kiveen kun eturengas harhautui hieman ajolinjalta sivuun. Tosin vertstar on sivunappuloista sen verran pehmeää seosta etten sitä ihmettelekkään.

sianluca
09.07.2012, 10.23
Keskuspuiston kalliolla kävi viime viikolla, kallio oli sivuttain kalteva. Kipeät muistot jäivät!

vellu80
10.07.2012, 21.40
Cyclocrossiin virittelen tubeless sydeemiä.. Mites noi max paineet menee, ku stanin ohjeis lukee 40psi,mut onko se vähä liian pieni 95kg kaverille? Ainaski takana? Kuinka korkealle uskallan paineita nostaa?

H. Moilanen
11.07.2012, 06.55
Riippuu varmaan enemmän renkaan koosta. Jollekkin 30-35 mm renkaalle taitaa olla liian vähän, nelikymppisellä vois ruveta jo riittään.

mutanaama
11.07.2012, 09.20
Eikös stanilla ollu eri litku koville paineille??

vellu80
11.07.2012, 09.59
Joo tosiaan takana 33mm RalliRane ja edessä 35mm RocketRoni. Taa laitoin uuden kumin ku en saanu vanhaa litkuilla pitämään.. Oli niin monta kiven viiltoa. Silti toi uus takarengas on pahempi saada pitämään painetta kuin eturengas. kyljet täynnä pientä reikää. Vähä rupee haiskahtaan siltä että pian on sisurit takas sisällä

vellu80
11.07.2012, 12.33
Pienen tubeless sulkeisten jälkeen rupee enemmän vahvistumaan tieto etten saa renkaita tiiviiksi yli 40psi paineilla.. Paska homma. Noin 60psi tuntuis olevan hyvä paine takarenkaalle,mutta rupee rei'istä pikkuhiljaa pihiseen ilmat ulos!

mutanaama
11.07.2012, 12.43
Stanin ohjeista: 6. Re-inflating and sealing your tire

Procedure: Hang the tire with valve stem at the top or side (see photo 3). Inflate the tire to 35-40 psi (never inflate over 40 psi).

Laitoin vähän isommalla, että jää paremmin mieleen.

vellu80
11.07.2012, 14.06
Toi nyt ei ollu tarpeellista! Noh 40psi on liian vähän.. -> stanit roskiin, sisurit sisään ja lenkille! Tulipa kokeiltua.

mutanaama
11.07.2012, 14.13
Toi nyt ei ollu tarpeellista! Noh 40psi on liian vähän.. -> stanit roskiin, sisurit sisään ja lenkille! Tulipa kokeiltua.

Stanilta löytyy toinen litku suuremmille paineille.

vellu80
11.07.2012, 14.44
Mistä saa? Linkkiä kehiin

mutanaama
11.07.2012, 16.07
http://www.notubes.com/Road-Tubeless-C78.aspx

Tuolla pitäis päästä 100psin tuntumaan. Geaxillahan on kanssa samantyyppistä tavaraa, pitstop- muistaakseni

dT_
11.07.2012, 16.18
^ Tuossa setissä on minun 95% varman tietoni mukaan sitä ihan samaa Stanin litkua. Ei niillä ole useita eri versioita siitä. Setissä on vaan Hutchinsonin tubeless-renkaat, venat ja 21 mm teippi niiden litkupullojen kaveriks.

Vittorian (Geax on niiden maastojaos tjsp.) Pitstop oli hitti aikanaan. Se on sellainen pika-apusetti, jossa laiha litku pusketaan CO2-patruunalla maantiekumiin. Geaxin nimellä myydään jotain litkua kyl kans. Olisiko ollut TNT nimeltään.

mutanaama
11.07.2012, 16.38
Tää on nyt kuitenkin muistaakseni aika paksua mujua, eikä ainakaan mun pulloon saanu co-2 patruunaa millään kierteellä.
http://s.wiggle.co.uk/images/geax-Pit_Stop_TNT_250-med.jpg?w=350&h=350&a=7
Sitten on tätä vielä paksumpaa kamaa, hyvä kun saa pullosta ulos. Vuoden jälkeen oli vielä ihan märkää ja toimivaa tavaraa.
http://s.wiggle.co.uk/images/geax-tubeless-therapy-med.jpg?w=350&h=350&a=7

Tätä mulla on vieläkin täys setti jäljellä vähän kuin ylimääräisenä

http://s.wiggle.co.uk/images/geax-pit-stop-kit-med.jpg?w=350&h=350&a=7

dT_
12.07.2012, 00.55
Tarkoitin tuota (Vittoria Pit Stop Road Racing (http://www.vittoria.com/product/accessories/)):
http://www.vittoria.com/wp-content/uploads/2010/07/12_Pit_Stop_box.jpg
...koska se tuli ekana pitstopista mieleen, mutta niinhän se hyvän brändiajattelun nimissä on nimi kulkeutunut noihin muihinkin tuotteisiin.

Stanin litkuun palatakseni: uskon, että se toimii korkeillakin paineilla, koskapa sitä myös road tubeless -tarkoitukseen kehdataan kaupata. Taidan kokeilla seuraavien renkaiden kanssa maantielläkin, kun kerran maastossa menen poikkeuksetta tubeleksena.

Tärkein lopuksi: ei kannata ensimmäisestä vastoinkäymisestä lannistua!

St0neyNut1
12.07.2012, 08.48
Tää on nyt kuitenkin muistaakseni aika paksua mujua, eikä ainakaan mun pulloon saanu co-2 patruunaa millään kierteellä.
http://s.wiggle.co.uk/images/geax-Pit_Stop_TNT_250-med.jpg?w=350&h=350&a=7

Mää käytän tota litkutuksissa. Aivan mahtavaa kamaa ja ei ole mitään paine maximi rajoja.

dT_
12.07.2012, 11.37
Mää käytän tota litkutuksissa. Aivan mahtavaa kamaa ja ei ole mitään paine maximi rajoja.

Totean vielä, ettei jää epäselväksi: näillä litkuilla ei ole mitään painerajoituksia. Esim. tuo Stanin ohjeessa mainittu paine on siellä varmistamaan, että rengas pysyy vanteella. Sitä kun litkutetaan kovin monenlaista kehä-rengasyhdistelmää, niin joillain yhdistelmillä vähän korkeammat paineet aikaansaavat kumin löytymisen ties mistä =)

St0neyNut1
12.07.2012, 13.32
Totean vielä, ettei jää epäselväksi: näillä litkuilla ei ole mitään painerajoituksia. Esim. tuo Stanin ohjeessa mainittu paine on siellä varmistamaan, että rengas pysyy vanteella. Sitä kun litkutetaan kovin monenlaista kehä-rengasyhdistelmää, niin joillain yhdistelmillä vähän korkeammat paineet aikaansaavat kumin löytymisen ties mistä =)

Juu kyllä kyllä. Totesinkin vaan että itse olen tykästynyt tuohon Geaxin litkuun jne. :)

vellu80
12.07.2012, 15.22
Kyllä mun piti luovuttaa tältä erää. En vaan saanu ralliranen kylkiä pitämään. Näyttäis vähä että pitäis investoida tubelessready kumeihin niin olis mahis onnistua. Pitää vähä rauhotella hermoja ja koittaa joskus uudelleen ;)

mutanaama
12.07.2012, 15.40
Eipä ne ole mullakaan ikonit litkuilla;)

juho_u
16.07.2012, 23.50
Auttakaapas, tl-ready rallirane. Tänään tuli noin 5mm pitkä viilto kulutuspintaan, mistä sylki lähes kaikki litkut pihalle. Kuitenkin tiivistyi, kun antoi olla ulos tulleessa litkulammikossa. Liikkeelle kun lähti, niin aukesi uudestaan, no pientä ravistelua taas piti. Taas ajamaan ja paikka petti, sit kun antoi tiivistyä ja "talutti" 100 metriä alkoi pitämään ja kesti ajaa kotiin (noin 5km) alle 1bar paineilla.

Mitäs nyt lisää litkua koneeseen ja kovaa ajoa, vai joutuuko etsimään uutta rengasta/laittamaan sisurin. Rengas on kuitenkin kuin uusi.

ps. vellu80 itellä oli samoja ropleemia, nuo kyllä tiivistyy, kunhan litkua on riittävästi sisällä. Ei muuta kuin ajamaan.

mutanaama
16.07.2012, 23.58
Parktoolilla on jäykkiä paikkoja, jota ainakin muutama setä on menestyksellä käyttäny isomman reiän paikkuuseen.

http://www.hi5bikes.fi/~2EIhx0000001/?Y999=PIF&Y104=PK-TB2C

Two-Shoes
16.07.2012, 23.59
Auttakaapas, tl-ready rallirane. Tänään tuli noin 5mm pitkä viilto kulutuspintaan, mistä sylki lähes kaikki litkut pihalle. Kuitenkin tiivistyi, kun antoi olla ulos tulleessa litkulammikossa. Liikkeelle kun lähti, niin aukesi uudestaan, no pientä ravistelua taas piti. Taas ajamaan ja paikka petti, sit kun antoi tiivistyä ja "talutti" 100 metriä alkoi pitämään ja kesti ajaa kotiin (noin 5km) alle 1bar paineilla.

Mitäs nyt lisää litkua koneeseen ja kovaa ajoa, vai joutuuko etsimään uutta rengasta/laittamaan sisurin. Rengas on kuitenkin kuin uusi.

ps. vellu80 itellä oli samoja ropleemia, nuo kyllä tiivistyy, kunhan litkua on riittävästi sisällä. Ei muuta kuin ajamaan.

Laitappa tubeless paikka (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=44482) renkaan sisäpuolelle. Eiköhän tosta vielä hyvä tule.

mutanaama
17.07.2012, 00.40
Mulla ei tuosta ole kokemusta, onko tossa paikassa joku kudos sisällä, normipaikka venyy ja pullistuu hiljalleen reiästä ulos.

Two-Shoes
17.07.2012, 00.47
Mulla ei tuosta ole kokemusta, onko tossa paikassa joku kudos sisällä, normipaikka venyy ja pullistuu hiljalleen reiästä ulos.

Jep, noi tubeless paikat on paksumpaa ja jäykempää materiaalia.

juho_u
17.07.2012, 00.49
Eiköhän kaikki sisälle liimattavat tubeles paikat käy tuohon. Tuolla kun pystyi ajamaan litkunkin paikkaamana, niin pakko siinä on vaikka mätänetistä saatavan lapun toimia.

mutanaama
17.07.2012, 00.53
Juuei toimi isommissa haavereissa. Sentin viillosta tulee jo helposti kupla jos paikka on venyvää sorttia.

Jampuli
19.07.2012, 14.58
toimiiko toi no stansin litku myös jos laittaa sitä pelkästään sisuskumiin estämään rengasrikkoja eikä halua tehdä tubeles renkaita?

-mustikka-
19.07.2012, 15.11
En kyllä keksi tuosta vaihtoehdosta mitään hyötyjä mutta miksei tuokin ratkaisu toimisi.

ellmeri
19.07.2012, 15.18
toimiiko toi no stansin litku myös jos laittaa sitä pelkästään sisuskumiin estämään rengasrikkoja eikä halua tehdä tubeles renkaita?

Naapurin hypriidiin jossa oli aukaistava sielu laitoin litkua 20mm ja auttoi pieneen vuotoon.

lansive
19.07.2012, 16.10

Toimii. Kottikärryn renkaan tein ikitiiviiksi tuolla menetelmällä. Sielu vain irti ja aineet sisään. Fillarissa ei kyllä tulisi mieleen kokeilla.

random5
20.07.2012, 00.36
Mikä lie kun ei lähes tuliterät Mountain King Supersonicit tiivisty millään? Maanantaina paukautettiin leikiten kumit vanteille (Crossmax SL) ja ne nousivat saippuvedellä ja jalkapumpulla leikiten. No, tuo ilmatiiviys onkin sitten ollut vaikeampi juttu. Yön aikana kaikki vuotaa renkaista pihalle, vaikka mitään reikiä ei näytä olevan eikä venttiilit fuskaa. Alussa kupli seinät valtoimenaan, mutta nyt ei siis kupli mistään vaikka pumppaa 3 bar painetta, se vaan hiljalleen vuotaa tyhjäksi. Ehkä 0,5 tai 1 bar jää jäljelle. Litkua noissa lienee noin 1,5 dl kummassakin. Renkailla on ajettu noin 250 km sisureilla ennen tätä. Olisiko niitä pitänyt pestä sisäpuolelta ennen litkutusoperaatiota?

juho_u
20.07.2012, 01.02
Kokeileppa, että minkä verran litkua on jäljellä, yllättävän paljon menee tiivistykseen. Minäkin tappelin saman asian kanssa, ainut mikä auttoi oli riittävästi litkua ja ajoa. Sit pikku hiljaa tiivistyi. Nyt kun otin renkaan pois, niin renkaassa ei sellaista kohtaa ollut, missä sitkistynyttä litkukalvoa ei ollut.

Tactica
20.07.2012, 12.25
Yritän saada rengasmaailman nippelitiedoista hieman tarkempaa käsitystä, sillä litkuttelu on minullakin pian edessä UST:ien jälkeen. Eniten kiinnostaisi vaijerillisten ja taittuvien renkaiden erot painoa lukuun ottamatta. Onko toinen tubeless-hommiin selkeästi parempi, vai riippuuko enemmän kylkien suojauksesta tai rengasmallista? Siitäpä päästääkin niihin kylkiin. Tätä ketjua lukemalla olen käsityksessä, että ainakin EXO-suojauksen nakit on helppo litkutella tubeless-muotoon ja single ply:tä kannattaa vältellä. UST-renkaat varmaan ovat helpoimmat saada tiiviiksi, mutta niiden käytössä varmaan lähtee koko homman pointti (toki vanteita on laajempi valikoima).

Haussa olisi hyvä AggroXC/AM-tason setti Arch EX -vanteille. Yleispätevää nakkia pitäisi saada, sillä samalla täpärillä on pakko ajaa jonkin verran tasaisellakin tiellä metsärymistelyn lisäksi. Painoa mielellään vähemmän kuin 1.2 kg DH-renkailla ja toiveena helppo tiivistyminen. Ovatko High Rollerit tai Ardentit liian jytkyä kamaa, joilla ei jaksa sotkea kuin alaspäin? Myös Mountain Kingejä olen tiiraillut. Leveydeksi maksimissaan varmaan 2.35 mutta, mitä muita specsejä noista kannattaa tiirailla, esim noiden kylkien suhteen?

sakuvaan
20.07.2012, 19.46
Ardentit rullaa oikeen hyvin, itellä assulla keskarit on ollu siirtymillä heittämällä yli +23kmh, heti kun kumi nousee ainoa paikka mistä tulee ilmaa/litkua ulos on vanteen ja reunan välistä ennen kuin litkut tilkkii sen.

Pistä sellaset 2.25 EXOna.

Aki Korpela
20.07.2012, 23.55
Joskus kaikki toimii kuin elokuvissa: TL-ralliranet (2.25") tiivistyivät DT:n XR400-kehälle välittömästi. Tippaakaan ei vuotanut mistään litkua ulos, eikä rengaspaineissa ole kolmen vuorokauden aikana tapahtunut havaittavaa muutosta.

t-man
21.07.2012, 02.08
Joskus kaikki toimii kuin elokuvissa: TL-ralliranet (2.25") tiivistyivät DT:n XR400-kehälle välittömästi. Tippaakaan ei vuotanut mistään litkua ulos, eikä rengaspaineissa ole kolmen vuorokauden aikana tapahtunut havaittavaa muutosta.

Schwalbet kyllä litkuttuu helposti...paitsi uusimmat versiot podium mmx:lle :)

kolistelija
21.07.2012, 08.37
Just eilen vaihdoin 29" Rocket Ron/Tacing Ralph -yhdistelmän Ardenteihin. Ralph piti kyllä ilman hyvin, mutta tuo Ron tykkäsi vielä parin kuukaudenkin päästä tyhjentyä silloin tällöin. Kyljestä pihisi aina välillä.

AnttiL
21.07.2012, 13.54
Ardentit rullaa oikeen hyvin, itellä assulla keskarit on ollu siirtymillä heittämällä yli +23kmh, heti kun kumi nousee ainoa paikka mistä tulee ilmaa/litkua ulos on vanteen ja reunan välistä ennen kuin litkut tilkkii sen.

Pistä sellaset 2.25 EXOna.

Myös ilman EXO:a onnistuu litkutus, yhtään ei kyljet vuotanu.

Tactica
21.07.2012, 19.27
Myös ilman EXO:a onnistuu litkutus, yhtään ei kyljet vuotanu.
Oliko Singe Ply vai Dual Ply (jos sillä nyt mitään vaikutusta asiaan on)?

Onko muuten niin, ettei tuota EXO-kylkisuojausta aina edes nettikaupoissa mainita? Aika huonosti näyttää löytyvän EXO-merkinnällä noita Ardentteja ulkomailta. Yläfemmastakin loppuneet.

AnttiL
21.07.2012, 19.46
Enpäs osaa sanoa sinkkuudesta.
Yläviitosesta ostin, sielä kun hinta on suht samaa ku ulkomailla.
Ja tilaus tulee niin nopeesti!

drop
21.07.2012, 21.03
Exo on vaan suojaava kertos kyljen päällä, sen kyljen paksuus ratkasee vuotaako. Mulla ei oo mikään kumi vuotanut kyljistä ja on ollu maxxista, schwalbea, continentalia jne. Se on vaan niin, että kevyimmät kumit on kevyitä just sen takia että kumia on vähemmän, eli se on ohuempaa. Yli 800g 2.4" taittuvien kumien ei pitäisi kyljistä vuotaa...

random5
23.07.2012, 01.10
Mikä lie kun ei lähes tuliterät Mountain King Supersonicit tiivisty millään? Maanantaina paukautettiin leikiten kumit vanteille (Crossmax SL) ja ne nousivat saippuvedellä ja jalkapumpulla leikiten. No, tuo ilmatiiviys onkin sitten ollut vaikeampi juttu. Yön aikana kaikki vuotaa renkaista pihalle, vaikka mitään reikiä ei näytä olevan eikä venttiilit fuskaa. Alussa kupli seinät valtoimenaan, mutta nyt ei siis kupli mistään vaikka pumppaa 3 bar painetta, se vaan hiljalleen vuotaa tyhjäksi. Ehkä 0,5 tai 1 bar jää jäljelle. Litkua noissa lienee noin 1,5 dl kummassakin. Renkailla on ajettu noin 250 km sisureilla ennen tätä. Olisiko niitä pitänyt pestä sisäpuolelta ennen litkutusoperaatiota?

Harjoitukset jatkuu: lääkeruiskulla litkut talteen ja rengas pois vanteelta. Kuumaa vettä, Fairya, tiskiharjaa ja liuotinpesuainetta ja karhunkieltä kyljille sekalaisessa järjestyksessä. Huuhtelut ja huolellinen kuivaus. Noin puoli tuntia ähellystä, hikoilua, kiroilua ja rengas on taas vanteella. 1,25 dl litkua venttiilinreiästä sisään ja 3 bar painetta. Ei näkyvää vuotoa tai tihkumista mistään, vaikka kortsunohuita kylkiä on raadeltu karhunkielellä ja liuottimella..?? :eek: Hetkuttelua ja keittiön tuolien varaan kyljelleen yöksi. Nyt on mennyt 30 min ja mitään kuplintaa ei ole näkyvissä, hieman ovat tosin pehmenneet. Aamulla sitreppiä mitä jäi jäljelle...

Aamulla: same old story, 0,5 bar jäljellä. Ei kai siinä auta kuin pistää pumppu taskuun ja lähteä ajamaan.

kh74
23.07.2012, 12.46
1,25 dl litkua venttiilinreiästä sisään ja 3 bar painetta. Ei näkyvää vuotoa tai tihkumista mistään, vaikka kortsunohuita kylkiä on raadeltu karhunkielellä ja liuottimella..?? :eek: Hetkuttelua ja keittiön tuolien varaan kyljelleen yöksi.

Kuinka monta "hetkuttelukierrosta" teit? Ohutkylkisessä kumissa kylkien tiivistymisen kannalta lienee tärkeintä että niitä makuutuskertoja tulee riittävän monta molemmille kyljille. Esim neljä kymmenen minuutin makuuttelua ravistelun jälkeen molemmille kyljille. Yksi yön yli makuuttaminen ei siinä sitten enää paljon muuta tilannetta miksikään.

Ja onko pakko laittaa se 3 baaria? Stanin ohjeiden mukaan se on ehdoton EI-EI ja saattashan se olla että 2 baarin paineilla tiivistyis paremmin kun ei oo niin kovalla paineella ilmaa pukkaamassa kyljestä läpi ja pitämässä reikää auki.

random5
23.07.2012, 12.57
Kuinka monta "hetkuttelukierrosta" teit? Ohutkylkisessä kumissa kylkien tiivistymisen kannalta lienee tärkeintä että niitä makuutuskertoja tulee riittävän monta molemmille kyljille. Esim neljä kymmenen minuutin makuuttelua ravistelun jälkeen molemmille kyljille. Yksi yön yli makuuttaminen ei siinä sitten enää paljon muuta tilannetta miksikään.

Ravistelua harrastin 2 kierrosta aina 20 min välein pari kertaa ja välit pidin eri kyljellään. Pyörittelin myös litkua reunoja pitkin. Yöllä en jaksanut nousta vaihtamaan puolta, joten saivat olla samalla kyljellä sen aikaa ennen kuin aamulla uudet paineet, hetkuttelut ja pyörittelyt.

Ja onko pakko laittaa se 3 baaria? Stanin ohjeiden mukaan se on ehdoton EI-EI ja saattashan se olla että 2 baarin paineilla tiivistyis paremmin kun ei oo niin kovalla paineella ilmaa pukkaamassa kyljestä läpi ja pitämässä reikää auki.

Tämä perustuu ihan omaan mututuntumaan, joka sanoo että kun sitä ilmaa tulee sieltä reiästä niin se tukkeutuu hölskyttelyn vaikutuksesta jo valmiiksi kotona eikä sitten siellä metsässä missä se voi vuotaa hiljalleen vaikka vanteen reunasta. Maastoajossakaan renkaan paine tuskin on se vakio koko ajan, vaan rengas painautuu ja painekin nousee tilapäisesti vähän. Viime viikolla pidin ihan normipaineilla molempia renkaita monta yötä, eikä siinä ollut mitään eroa kovemmilla paineilla makuuttamiseen. Tänään (säiden salliessa) kokeilen sitten vähän aktiivisempaa tiivistämistä. Jos ei näillä ala pitää, niin otan vastaan suosituksia hyvistä litkutettavista 2.2" 26-renkaista.

juho_u
23.07.2012, 13.27
Siinä voi mennä parikin viikkoa, ennen kuin ne ajamalla on kokonaan tiivistynyt. Se oli mystistä, että ajossa ne ei koskaan tyhjentynyt, mutta aamulla oli tyhjät.

elasto
23.07.2012, 13.27
Lopullinen tiivistyminen vähänkin hankalemmissa renkaissa on tapahtunut mulla vasta ajossa. Eli ei muuta kun lenkille ja puNpu mukaan.

random5
23.07.2012, 23.02
Lopullinen tiivistyminen vähänkin hankalemmissa renkaissa on tapahtunut mulla vasta ajossa. Eli ei muuta kun lenkille ja puNpu mukaan.

Näinpä taisi käydä tässäkin tapauksessa. Samat paineet oli tullessa mitä laitoin lähtiessä ja nyt tuntuisi pitävän paineet telineessäkin. Ohjelmassa oli tänään 40 km märkiä juurakoita ja kivikoita vaihtelevalla nopeudella. Ei mitään ongelmia.

Kare_Eskola
25.07.2012, 16.22
Vaihteeksi seikkailin tubeless-konversioiden ihmeellisessä maailmassa. Noname-vanne sekä Stanin standardisetti lähtökohtana.

-> Schwalbe RaRa Double Defense 2,25, neljän vuoden takainen malli -> ei noussut edes kompuralla, ihan liian löysä.
-> Schwalbe NN 2,25 TLR -> nousi kompuralla mutta katkaisi reunalangan 2,7 barissa -> PAM!
-> Conti MK 2,4 Protection -> nousi jalkapumpulla ja piti heti.

Iglumies
25.07.2012, 22.53
-> Schwalbe NN 2,25 TLR -> nousi kompuralla mutta katkaisi reunalangan 2,7 barissa -> PAM!

Miksi noin paljon painetta?
Itse laitoin tänään samaiset kumit Mavicin xm321:lle ja tapahtuma oli kuin ohjekirjasta.
Jos joku haluaa helpolla vanhat kuivuneet litkut pois renkaista, niin liottaa niitä hetken pinelinevedessä, kääntää väärinpäin, pumppaa sisäkumin "ylikokoiseksi" tueksi sisäpuolelle ja hankaa froteepyyhkeellä litkujämät pois.

juminy
25.07.2012, 23.22
Ite olen ainakin joutunut monesti vetäsemään sinne kolomosen tienoille kun en jaksa tehdä mitään oikein vaan juoksen ja kuseksin mennessäni. Eli kun ei ole ziligoonispreitä tai saippuavettä käytellyt voiteluun, niin nassahtaminen vaatii joskus vähän painetta, siellä jossain kahen ja puolen tai kolomen kohilla on sitte riittänyt. Emmä kyllä ole koskaan kokeillu miten paljon paremmin hommat toimis, jos putsais renkaan huulet vai mitkä ne on ikenet smäidänjäämistä ja käyttäis voitelua. Kun on pärjätty spedeilemälläkin. Renkaista noin muuten sen litkun siistiminen liene tarpeellista kuin jossain grammamielessä?

kolistelija
25.07.2012, 23.26
Jepa, en tiedä onko tuo MT-75 tiukka kehä vai mistä kiikastaa, mutta aina napsahtaa vasta 3 barin jälkeen. Ja on siinä sekin että miellum kertapumppaus ja heiluttelua 3bar paineilla kuin viisi kertaa 2 bar paineilla.

miku80
25.07.2012, 23.49
Eilen nostelin HD:t xt:n kehille sisurilla niin vaatis kans yli 3 baria ennen ku napsahti vanteille .. Sikatiukka tohon muutenkin oli kumia asetella ja sain 3 muovista rengasrautaa poikki ..

mutanaama
26.07.2012, 00.55
Liukujutulla nousee viimeistään 1,5barissa, ilman sitä pitää laittaa rutkasti kahden yli, joku tais vaatia kolmekin baria. Mut tehkää niinku lystäätte, mitä sitä turhaan hommaa helpottaa, kun aina on kuivalla vetävää vertaistukiryhmää paikalla kiukuttelemassa.

kolistelija
26.07.2012, 00.59
Liukujutulla nousee viimeistään 1,5barissa, ilman sitä pitää laittaa rutkasti kahden yli, joku tais vaatia kolmekin baria. Mut tehkää niinku lystäätte, mitä sitä turhaan hommaa helpottaa, kun aina on kuivalla vetävää vertaistukiryhmää paikalla kiukuttelemassa.
Kuivana tekemisessä on sitä jotain... sen takia vaimokin taitaa laiskaksi syyttää. :seko:

Mutta tiivistäminen on tosiaan helpompaa isoilla paineilla. Pikkusilla saa vatkailla reikäkylkiä vaikka kuinka kauan, isolla reijät on yleensä kerrasta ummessa. Raportoin uudestaan jos löydän jotain haittapuolia, tähän mennessä homma on toiminut näinkin.

juminy
26.07.2012, 01.11
Näinpä. Pieni jännitys, että losahtaako jotain on aina paikallaan. Sama lipojen kanssa hitsatessa... ei vielä ole kff käyny... eikä kai tässä kiukuttelulle mikään tarve kun ei ketään ole kehoitettu väärintekemään.

mutanaama
26.07.2012, 01.32
:)
En mäkään muuten liukastele, kuin että pyyhkäisen uran puhtaaksi rätillä, jossa on hiukkasen vettä ja saippuaa. Mää sitä sillä vaan, kun se on näin värkättynä niin pirun nopeeta ja helppoa.

St0neyNut1
26.07.2012, 08.38
Ite sumutan sumutepullolla fairy vettä surutta koko vanteen ja kumin reunat täyteen. Ei ole koskaan reunanauhat menny rikki, hypännyt pois vanteelta täytettäessä tai muutenkaan mitään iha älyttömiä ongelmia ollut :rolleyes:

juminy
26.07.2012, 09.02
:)
En mäkään muuten liukastele, kuin että pyyhkäisen uran puhtaaksi rätillä, jossa on hiukkasen vettä ja saippuaa. Mää sitä sillä vaan, kun se on näin värkättynä niin pirun nopeeta ja helppoa.Näinhän se kannattais tehä. Itse yritän kuitenkin päästä ketjun otsikon fiilikseen. Toistaiseksi ei olla ihan siellä, mutta hyvä tästä tulee.

Ja nyt kun muistelen, niin viimeksi taisin itseasiassa itekin voidella paikat ennen täyttöä.

Kare_Eskola
26.07.2012, 12.09
Painetta "jouduin" laittamaan tuon verran koska liukastus oli huoltsikalle mennessä jo vähän kuivahtanut ja yksi pieni kohta jäi kantamaan kahdessa baarissa...

En kyllä enää ikinä tee toiste, sen verran arvostan kuuloani, ja näpeillekin se löi mokoma. Tarinat Schwalben reunalankojen epämääräisyydestä eivät ole legendaa.

elasto
26.07.2012, 13.05
Painetta "jouduin" laittamaan tuon verran koska liukastus oli huoltsikalle mennessä jo vähän kuivahtanut ja yksi pieni kohta jäi kantamaan kahdessa baarissa...

En kyllä enää ikinä tee toiste, sen verran arvostan kuuloani, ja näpeillekin se löi mokoma. Tarinat Schwalben reunalankojen epämääräisyydestä eivät ole legendaa.
Jos yksi kohta jää jumittamaan, niin sitä rengasta kannattaa käsin väännellä pienemmällä paineella.

Kare_Eskola
26.07.2012, 16.27
Tiesin tämän jo ennen pamausta, ja pamauksen jälkeen tiedän entistäkin paremmin.

mutanaama
26.07.2012, 17.11
Aaaargh!!!

drop
26.07.2012, 23.49
En mä tajuu tota liukasteen karttamista... Kotona liukasteella 90% kumeista nousee lezynen lattiapumpulla, ilman ei kovin moni. Huoltoasemallekin oon napannut vähän liukastetta tupperware purkkiin...

Jos fairyn kanssa pelaaminen tuntuu hankalalta huoltoasemalla, niin "bead wax" on liukas vielä asemalle saapuessa, en vaan jaksa yleensä käyttää sitä kun ei kuitenkaan toimi yhtä hyvin kuin fairy.

juho_u
26.07.2012, 23.56
Kyse on vain laiskuudesta. On vaan helppoa mennä huoltsikalle, laittaa rengas paikalleen, kipata litkut sisään ja pistolilla ilmat sisään. Sit kun kuuluu parikertaa poks, niin homma valmis. 2.5bar paikkeilla homma valmis.

juminy
27.07.2012, 00.51
Musta toi huoltoasemalle meno ei ole laiskuutta nähnytkään! Siinähän se vasta rehaaminen ja vaiva on.

Kuivana ja ilman kypärää taitais jo räjäyttää pankin.

kolistelija
27.07.2012, 00.54
Pitää vaan olla vikkelä pumppukäsi...

juminy
27.07.2012, 01.10
Onnistuuko bilteman käsipumpulla?

juho_u
27.07.2012, 02.02
Onnistuu se näinkin http://www.youtube.com/watch?v=d7bN8WPok9E&feature=related

Johan Moraal
31.07.2012, 14.45
Kaksi rengasparia nyt säätänyt ja ei muuta kuin positiivista tähän asti.

Vanteet sunringle Inferno 29, renkaat racing ralph ev0 29 pacestar tl ready ja toinen pari race king 29er racesport
Rarat laitoin yhdellä kerroksella mustaa ilmastointiteippiä ja vanhoista sisureista kierrätetyt venttiilit. Hyvin toi meni, eturengas muutamaa päivä vähän fuskasi vaan. Nyt kun purin ne pois, huomasin että ilmapaine oli tehnyt selkeät kuopat nippelireikien kohdalla ja päätin nyt laittaa 2 kierrosta teippiä. Myös tässä välissä onnistunut hankkimaan notubesin venttiileja. Kun olin kuullut että nuo contit saattaa kyljistä vuotaa niin pesin ne varmuuden vuoksi ensin crc brakleanilla ja vesi+fairilla. Yksi yö annoin ne sisureilla ja kahdella kilolla hakee muotonsa ja samalla teipit painuivat kiinni .Nyt laitoin 1 dl stansia + 20 ml jonka työnsin ennen täyttöä ruiskulla renkaan ja vanteen väliin ikään kuin liukasteena. Pumpulla ei miulla noussut mutta co2lla ei mitään ongelma. Ei vuoda kyljet mistään ja ilma pysyy heti. Ei tämä oikein vaivattomammaksi voi mennä.:)

AnttiL
01.08.2012, 20.56
Tuo normi teippi muuten hyvä mutta tahtoo litku mennä teipin päästä kerrosten väliin.
Vai onko joku löytänyt hyvän ja kestävän teipin tuohon?

Iglumies
02.08.2012, 10.10
Tuo normi teippi muuten hyvä mutta tahtoo litku mennä teipin päästä kerrosten väliin.
Vai onko joku löytänyt hyvän ja kestävän teipin tuohon?
Työkseni touhunnut teippien kanssa reilun neljännesvuosisadan ja erinäisten kokeilujen jälkeen katsoin huomattavasti helpommaksi laittaa stanin keltaista vanteelle.
Kyllä lasikuituteippi pohjalla ja parikierrosta merkintäkalvoa päällä toimii ihan hyvin, kunhan katsoo ettei kerrosten väliin pääse litkua.

AnttiL
03.08.2012, 06.18
Työkseni touhunnut teippien kanssa reilun neljännesvuosisadan ja erinäisten kokeilujen jälkeen katsoin huomattavasti helpommaksi laittaa stanin keltaista vanteelle.
Kyllä lasikuituteippi pohjalla ja parikierrosta merkintäkalvoa päällä toimii ihan hyvin, kunhan katsoo ettei kerrosten väliin pääse litkua.

Tätä epäilinnkin, ja kerran olen tavan teippiä kokeillut se riitti.

Raikku
06.08.2012, 15.11
Taas sai vääntää hampaat irvessa ja hyvä ettei Fulcrumin muovinen rengasrauta paukahtanut poikki kun UST-Rocket Ronia väänsin Red Metal Zero XRP-takavanteelle.

Se on aika hupaa kun rengasraudalla sitä loppurengasta vääntää ja siinä on vielä about 10-15 senttiä(siis poispäin vanteen reunasta) rengasta paikalleen väännettävänä. Meinaa usko/uskallus loppua. Jalkapumpulla tosin sitten sain sen jälkeen kyllä nousemaan.

Mutta huono puoli tuossa on se että ei ole mitään mahdollisuuttakaan tien päällä tuollaista saada pois/takaisin jos rengas päättäisi puhjeta. Eli pakko se on sitä litkua laittaa ettei koskaan puhkea.

Tosin hyvä puoli tuossa on se että taatusti tuo RR ei tuolta vanteelta vahingossa luiskahda pois, sen verran tiukka on mitoitus.

e.Ai niin, se piti lisätä että vaikka kymmenen kertaa katsoin kuinka päin laitan(fillari ylösalaisin päättely yllättävän vaikeaa) niin tottakai onnistuin laittamaan sen renkaan väärinpäin(eli samoin päin kuin edessä). Arvaatte varmaan että välitin kauheasti tuosta... saa luvan kelvata noin.

lansive
06.08.2012, 15.59
Taas sai vääntää hampaat irvessa ja hyvä ettei Fulcrumin muovinen rengasrauta paukahtanut poikki kun UST-Rocket Ronia väänsin Red Metal Zero XRP-takavanteelle.

Se on aika hupaa kun rengasraudalla sitä loppurengasta vääntää ja siinä on vielä about 10-15 senttiä(siis poispäin vanteen reunasta) rengasta paikalleen väännettävänä. Meinaa usko/uskallus loppua. Jalkapumpulla tosin sitten sain sen jälkeen kyllä nousemaan.

Saippuan kanssa UST Rocket Ron menee paikalleen ilman suurta tuskaa. On kyllä tiukin UST-kumi mitä minulle on tulllut vastaan (mutta en käyttänyt vipuja apuna).

Tosin hyvä puoli tuossa on se että taatusti tuo RR ei tuolta vanteelta vahingossa luiskahda pois, sen verran tiukka on mitoitus.

Kunhan siitä halkeaa kylki, niin kumi tippuu vanteen keskiuraan ja sieltä ei sitten enää nouse mihinkään käsipelillä. Itse en uskalla käyttää alle 2 bar painetta tai kumi on saman tien kyljistä viipaleina. Pari kertaa on jo tullut takakumi viipaloitua. Todella ikävä laittaa sisuria, kun tarvitaan kunnolla painetta, että nousee taas paikalleen. Jää ikävästi heittämään kun reuna ei asetu kunnolla. Takarenkaassa ei niin haittaa vaikka vähän ikävältä tuntuukin kovavauhtisissa laskuissa.

brilleaux
08.08.2012, 12.55
Tässä pikaiseen vilkuilin ketjua läpi; käännyttäkääpäs minutkin tubeless-hulluuteen ;) Vanteet+kumit on jo tl-readyt, sisuria käytän edelleen. Mitä hyödyn sisurista luopumalla? Ketjun perusteella ainakin vaikuttaisi siltä, että sisurilla pääsee helpolla. :D Ainakin ilman hävitessä kumista keskellä ei mitään?

Perustelut siis, miksi minunkin tulisi siirtyä uuteen aikakauteen? Plussat ja miinukset?

Kare_Eskola
08.08.2012, 13.16
Plussia: Ajotuntuma. Pito. Herkkyys. Rullaavuus. Snakebitet loppuu melkein kokonaan. Pikkureiät menee umpeen litkulla.

Miinuksia: Vaatii yhden yksinkertaisen uuden taidon opettelun. Asentelu on hieman hitaampaa kuin sisureilla. Heti reiän tultua ei voi olla ihan varma paikkaako litku. Joskus TLR-renkaiden toimivuus on kiinni tähtien asennosta.

mutanaama
08.08.2012, 18.09
Miinuksia: Yleensä ei edes tiedä että rengas on täynnä reikiä kesän ajelusta liian pienillä paineilla litkujen paikatessa ne välittömästi.

ellmeri
08.08.2012, 18.32
Miinuksia: Yleensä ei edes tiedä että rengas on täynnä reikiä kesän ajelusta liian pienillä paineilla litkujen paikatessa ne välittömästi.

Joo tulee kerrottu sellasta mitä ei tiiä tapahtuneen,:rolleyes:ei mulla vaan...tossa vaihoin tubeless gumin takaa eteen ja huomasin että litku oli paikannu rengasta useita kertoja siältätäältä.

kolistelija
08.08.2012, 19.00
Tosimiehet ajaa ilman s-kumia, pelkillä litkuilla. Tarviiko muita perusteluita?
Vierasta pyörää saa kuitenkin ajella s-gummilla... Sama pätee tietenkin silloin kun ajaa varapyörää.

JTG
08.08.2012, 20.43
Kunhan siitä halkeaa kylki, niin kumi tippuu vanteen keskiuraan ja sieltä ei sitten enää nouse mihinkään käsipelillä. Itse en uskalla käyttää alle 2 bar painetta tai kumi on saman tien kyljistä viipaleina. Pari kertaa on jo tullut takakumi viipaloitua. Todella ikävä laittaa sisuria, kun tarvitaan kunnolla painetta, että nousee taas paikalleen. Jää ikävästi heittämään kun reuna ei asetu kunnolla. Takarenkaassa ei niin haittaa vaikka vähän ikävältä tuntuukin kovavauhtisissa laskuissa.

eh! Sinähän se olit, kun torppasit ajatukseni turhana, notta pumppaa ensin minipumpulla renkaan pehmeän pulleaksi ja vasta sitten käyttää CO2-pumppua, jos on epäilystä riittääkö CO2-patruunan kapasiteetti.

juminy
08.08.2012, 22.54
Sama pätee tietenkin silloin kun ajaa varapyörää.Eiks tämä ole jo määritelmällinen juttu kun se s-kumi on se varapyörä? Vai teenxmä taas jotain väärin?

Mullon kerran hajonnu maastossa tupelos ja samalla keikalla heti perään sisuri. Muilla kerroilla ei ole kumeja maastossa hajonnut, tosin eipä niitä ajokertojakaan kovin montaa ole. Tupelosta ei litku jaksanut paikata ja sisuriin ei tullu koiranpuremaa, vaan beelaatu, oli revennyt jostain saumastaan. Tai sitte oli vaan ollut liian kauan repussa käyttämättä kun ei ollut "hetkeen" ollut käyttöä.

CamoN
09.08.2012, 11.56
Ketjun perusteella ainakin vaikuttaisi siltä, että sisurilla pääsee helpolla. :D Ainakin ilman hävitessä kumista keskellä ei mitään?

Edellisellä pitkällä maastolenkillä laskettelin 35 kilometrin ajon jälkeen paikalliselta laskettelukeskukselta alas asfaltille ja liittyessäni pyörätielle takarengas meinasi taittua alta. Välittömästi seis ja johtopäätös syntyi nopeasti - renkaassa ilmaa jäljellä vähän reilu 1 Bar, kyljessä ja kuviossa pari pientä reikää. Mukana ei varasisäkumia eikä edes pumppua, mutta hätä ei ollut tämän näköinen.

Renkaassa oli litkut, pyörittelin reikäisen kohdan alaspäin ja annoin taian tapahtua. Reiät paikkautuivat ja ilmaa jäi vielä sen verran että sain evakuoitua pyörän 5km matkan kotiin. Litku säästi kolmen vartin talutukselta.

Nykyinen vanne+rengas-yhdistelmä on ollut käytössä litkuilla 1,5 kuukautta eikä ne ole vieläkään täysin tiiviit (ilmeisesti venttiileiden juurista tai kyljistä vuotaa hiljalleen edelleen) mutta väittäisin silti että laiskan miehen valinta on litku. Kerran kun laittaa kuntoon ja renkaaseen reilut litkut, ei matkaa pysäytä kuin renkaan kyljen repeäminen. Ja silloin todennäköisesti menisi sisäkumikin.

Se kannattaa muistaa että vaikka sisärenkaaton rengas tyhjenisi metsässä kokonaan pienen tai keskisuuren reiän takia, sen pitäisi pysyä paikallaan vanteella eikä tippua keskiuraan. Ja periaatteessa niin kauan kun rengas on paikoillaan ja siellä on litkua, elvyttäminen takaisin ajokuntoon on mahdollista.

JackOja
09.08.2012, 12.07
...Mukana ei varasisäkumia eikä edes pumppua...
...niin kauan kun rengas on paikoillaan ja siellä on litkua, elvyttäminen takaisin ajokuntoon on mahdollista.

Olishan se pumppukin hyvä olla matkassa :)

Kare_Eskola
09.08.2012, 12.11
Onhan noita litkusankaritarinoita kiva lukea, mutta sanon silti että ei se kaikkea tuki. Ja parhaiten/luotettavimmin litku tehoaa kun rengas pyörii ja painetta on jäljellä.

JackOja
09.08.2012, 12.14
...litkusankaritarinoita...

Olisi muuten loistava topic tuollainen :)

...ei se kaikkea tuki....

Ei esimerkiksi sellaista euron kolikon mentävää viiltoa renkaan kyljessä...

Juha Rämälä
09.08.2012, 12.33
Mun sankartarina: oon jo useamman viikon ihmetellyt kun litkutettu 29" Race Kingi vuotaa pikkuhiljaa. Noh, eilen ajattelin fiksata tilanteen ja ruuttasin parikymmentä milliä litkua venttiilin läpi renkaaseen. Ilmat sisään ja ravistelua. Vuotaa vieläkin, höh. Lisää litkua. Lisää painetta ja vielä vähän lisää. BOOOOOOOOOOOOOOOOOOOM!!! Elämä hidastuu silmissä ja lapsuuden polkupyöräretket hiekkarannalla alkavat vilkkua silmissä. En kuule mitään, ilma on täynnä vaaleaa maitomaista utua. Sekavaa, hämmennystä, sekasortoa. Lopulta tajuan tilanteen ja vastailen naapurin lapsille ja huolestuneelle vaimolle: "Rengas puhkesi." Jälkeenpäin vahingot rajoittuivat lievään tinnitukseen (onneksi jo ohi), kieroon menneeseen vanteeseen ja reunanauhaltaan entiseen Race Kingiin. Paha tubeless ongelma?

brilleaux
09.08.2012, 12.36
Renkaassa oli litkut, pyörittelin reikäisen kohdan alaspäin ja annoin taian tapahtua. Reiät paikkautuivat ja ilmaa jäi vielä sen verran että sain evakuoitua pyörän 5km matkan kotiin. Litku säästi kolmen vartin talutukselta.

Nykyinen vanne+rengas-yhdistelmä on ollut käytössä litkuilla 1,5 kuukautta eikä ne ole vieläkään täysin tiiviit (ilmeisesti venttiileiden juurista tai kyljistä vuotaa hiljalleen edelleen) mutta väittäisin silti että laiskan miehen valinta on litku.
Se kannattaa muistaa että vaikka sisärenkaaton rengas tyhjenisi metsässä kokonaan pienen tai keskisuuren reiän takia, sen pitäisi pysyä paikallaan vanteella eikä tippua keskiuraan. Ja periaatteessa niin kauan kun rengas on paikoillaan ja siellä on litkua, elvyttäminen takaisin ajokuntoon on mahdollista.

Itsellä aina sisurit+pumppu repussa mukana. Ja taidan pitäytyä siinä. Sisurin vaihto kun ei kovin kummoinen operaatio ole. Litkuissa näyttää olevan ties millaista operaatiota. :)
Kun ne ensinnäkin saa pitämään, näemmä.

Kyllä laiskan miehen valinta taitaa edelleen olla se sisuri? :P

Plus
09.08.2012, 13.05
Mun sankartarina: BOOOOOOOOOOOOOOOOOOOM!!! .....Paha tubeless ongelma?

Klassinen liikaa painetta -tapaus. Paine ei auta tiivistymisessä jos rengas on jo noussut kehälle , sen sijaan kiekon pitäminen kyljellään esim. puoli tuntia per puoli auttaa. Tai vaikka yön yli.

Kiekko kyljelleen ämpärin päälle niin saa helposti vaakasuoraan ja litkut tasaisesti kylkeä vasten. Tuolla konstilla on saatu supersoniccien kyljet pitämään.