Näytä tavallinen näkymä : Pahoja Tubeless ongelmia!
Tossa muutama viikko takaperin vääntelin hanssit xt:n kiekoille ja oli mukavan piukat saada kiekoille ja kolmen katkaistun rengasraudan (muovisen) jälkeen oli kumekset kiekoilla ja nostelin sisureilla kehälle .. no en jaksanut enää alkaa vaihtaan sisuria litkuihin vaan ajelemaan ja nyt viime tiistaina dropissa karkas ilmat takaa mut en alkanu enstöiksee sisurii vaihtaa vaan pumppasin ilmaa renkaaseen ja hyvin on tuntunu pysyvän .. 2 vuorokautta on ilmat pysyny samoissa lukemissa .. pitäis varmaa korkata ja kattoo mitä siel on tapahtunu ja vaihtaa samalla se sisuri litkuihin ..
Vertti83
09.08.2012, 13.17
Ei esimerkiksi sellaista euron kolikon mentävää viiltoa renkaan kyljessä...
Niin, ja kuten aiemmin mainittua...
Kerran kun laittaa kuntoon ja renkaaseen reilut litkut, ei matkaa pysäytä kuin renkaan kyljen repeäminen. Ja silloin todennäköisesti menisi sisäkumikin....
Itsellä aina sisurit+pumppu repussa mukana. Ja taidan pitäytyä siinä. Sisurin vaihto kun ei kovin kummoinen operaatio ole. Litkuissa näyttää olevan ties millaista operaatiota. :)
Kun ne ensinnäkin saa pitämään, näemmä.
Kyllä laiskan miehen valinta taitaa edelleen olla se sisuri? :P
Sisuri toimii jos kuskilla painoa 70kg tai ajotyyli on rauhallinen. Siispä itse käytän litkuja, helppoa ja huoletonta. Viimeksi kun oli pakko käyttää sisuria (Salon Pivot Cupissa), niin eihän se tietenkään kestänyt. Pingispallopaineet on ehdoton no-no maastossa.
brilleaux
09.08.2012, 13.56
Sisuri toimii jos kuskilla painoa 70kg tai ajotyyli on rauhallinen. Siispä itse käytän litkuja, helppoa ja huoletonta. Viimeksi kun oli pakko käyttää sisuria (Salon Pivot Cupissa), niin eihän se tietenkään kestänyt. Pingispallopaineet on ehdoton no-no maastossa.
Itsellä painoa 67kg ja ajotyyli EI ole rauhallinen. Panan Rampage pitää ihan ok sisuripaineillakin(2-2.2). Onhan noita sisureita mennyt; ei ole kyllä iso homma vaihtaa :)
Edellisten iäkkäämpien Rampojen kanssa oli ongelmia; jatkuvasti vanteille>snakebite ja sisuria kehiin. Taisi olla sivun rakenne noissa entinen, uusilla ei ongelmia.
Kyllä silti ehken jossain välissä kokeilen litkutustakin;tottahan kiinnostaa jos ajoon/käsiteltävyyteen etua saavutetaan. Helpommalta vaihtoehdolta tuo nyt ei kyllä kuulosta kun ketjua lukee :)
Pääasia on kuitenkin renkaassa luotettavuus+kestävyys kovassa kyydissä.
No sitten ehdottomasti litkut. Sisärenkaat ei kestä mitään :)
Sisuri toimii ihan hienosti vaikka painoa on +90kg ja vakiopolut on pirullista ryskimistä. Pari kolme menee kesässä vaihtoon, ei paha. Silti taidan litkuja kokeilla jossain vaiheessa, litkusetin hinta vaan hirvittää. 70 euroa on ihan kamala hinta tuommosesta.
litkusetin hinta vaan hirvittää. 70 euroa on ihan kamala hinta tuommosesta.
Voihan halvemmallakin kokeilla. Itsellä vieläkin käytössä split tube ghetot. BMX-sisurit ovat vitosen kipale, siihen litkupänikkä päälle. Eikä burppaile, niin kuin muut versiot, koska kumi kumia vasten pitää himppasen paremmin ilmat. Joku sitten väittää, että on kertakäyttöinen systeemi, mutta ei ole, voi käyttää uudestaan n kertaa. Jos negatiivista haetaan, niin onhan tämä systeemi muutaman kymmenen grammaa painavampi kuin muut systeemit.
Itsellä painoa 67kg ja ajotyyli EI ole rauhallinen. Panan Rampage pitää ihan ok sisuripaineillakin(2-2.2). Onhan noita sisureita mennyt; ei ole kyllä iso homma vaihtaa :)
Edellisten iäkkäämpien Rampojen kanssa oli ongelmia; jatkuvasti vanteille>snakebite ja sisuria kehiin. Taisi olla sivun rakenne noissa entinen, uusilla ei ongelmia.
Kyllä silti ehken jossain välissä kokeilen litkutustakin;tottahan kiinnostaa jos ajoon/käsiteltävyyteen etua saavutetaan. Helpommalta vaihtoehdolta tuo nyt ei kyllä kuulosta kun ketjua lukee :)
Tuon tekstin perusteella kokeilisin sinuna ehdottomasti litkuja. Mulla painoa 100kg ja nyt voin renkaissa käyttää alle 2 bar paineita (renkaasta ja sen kylkien jäykkyydestä riippuen). Ja riippuu pitkälti vanteista kuinka helppoa litkutus on. American Classic AM 29er kiekoilla ei voisi olla helpompaa, kaikki renkaat joita olen kokeillut, on toimineet heittämällä.
Huomasin tuossa ettei Mavicin venttiileissä ole irrotettavaa sielua. Meneeköhän siitä venttiilistä litkut läpi, jos ruiskulla tuuppaa? En jaksais raottaa rengasta, kun on niin pirun tiukat.
Mun mavicin venttiilin sielut kyllä on irroitettavissa.
Ei mene Stanin litku prestasta läpi. Hituset tukkii venttiilin kokonaan.
Kare_Eskola
09.08.2012, 18.30
Minullakin Maviceissa irtosielu. Crossmaxien mukana tulee jopa sieluavain.
Vanhoissa Maviceissa ei ollut, uusista sielu irtoaa. Mikä on uusi, en tiedä mutta olisko 2010 alkaen tai jo aikaisemmin...
Mulla on nuo uusimmat crossmax sx:t, enkä saanut niistä venttiileista kyllä sielua pois. Venttiileinä on ne USTvenat mitkä mukana tuli. Mavic kyllä myy erikseen sellaista pyöreäkantaista venttiiliä, jossa on irrotettava sielu. Voihan se olla etten vain osaa.
H. Moilanen
09.08.2012, 19.41
Paine ei auta tiivistymisessä jos rengas on jo noussut kehälle , sen sijaan kiekon pitäminen kyljellään esim. puoli tuntia per puoli auttaa. Tai vaikka yön yli.
Tilannetta helpottaa kun laittaa renkaat tiivistymään johonkin lämpimään. Esim. saunassa (peruslämpö +30) tiivistyy huomattavasti paremmin kuin ulkona (nyt +15).
Vanhoissa Maviceissa ei ollut, uusista sielu irtoaa. Mikä on uusi, en tiedä mutta olisko 2010 alkaen tai jo aikaisemmin...
Näin on 2010 ja lyhyt malli ainakin on sellanen vanhat oli pitempiä ja sielua ei saanut niistä pois.
Minullakin Maviceissa irtosielu. Crossmaxien mukana tulee jopa sieluavain.
Jep sellanen muovinen.
2007 oli jo, vanhemmista en tiedä.
brilleaux
10.08.2012, 19.48
Miinuksia; eli pitäisi mennä huoltoasemalle asti, jotta saa edes renkaaseen ilmat? Vai onko täällä joku, joka on muka jalkapumpulla saanut renkaat paikalleen :D Taidan pitäytyä sisureissa :D
EDIT: Mulla ainakin litkut kylppärin lattialla, jos nyt sattuisikin nousemaan>lisää litkua, eli rengas taas auki ja sama uusiksi?? Juu... :D
Jäi laittamatta. En mä nyt jeesus sentään ala huoltoaseman pihassa litkuttamaan.
Kyllä renkaan pitää semmoinen olla, että se laitetaan kotikonstein, nyt ei pelleillä auton kanssa :D Prkl...
kolistelija
10.08.2012, 20.28
Rengas siis nostetaan vanteelle ennen kuin läträtään litkuilla. Ja kaikki kokeilemani renkaat ovat nousseet jalkapumpulla, mutta jos laiskottaa voi toki käyttää yhden alle euron arvoisen paunepatruunan.
brilleaux
10.08.2012, 20.33
Juuri näin yritän. Ehkä olen sitten normaalia huonokuntoisempi, mutta mun ruoto ei jaksa kyllä punnertaa. Ei ota ilmaa ei...
...eli pitäisi mennä huoltoasemalle asti, jotta saa edes renkaaseen ilmat?
Ei tarvii...
Vai onko täällä joku, joka on muka jalkapumpulla saanut renkaat paikalleen...
Vaikka ketä.
kolistelija
10.08.2012, 20.36
Juuri näin yritän. Ehkä olen sitten normaalia huonokuntoisempi, mutta mun ruoto ei jaksa kyllä punnertaa. Ei ota ilmaa ei...
Laita sisurilla toinen reuna paikalleen. Eli siis ihan normaalisti täytät renkaan sisurilla niin että se nousee kunnolla paikalleen, sitten irroitat toisen reunan ja otat sisurin pois. Sitten irroitettu reuna vanteelle ja ei muuta kuin vemputinlihakset käyttöön ja painetta punppuun.
brilleaux
10.08.2012, 20.39
Kokeiltu :D Ei nouse.
Menee nyt hiukan ohi, mikä tässä on niin hienoa :P
Pakko luovuttaa; ei mitään mahdollisuutta saada rengasta nousemaan, kaikki kokeiltu ja voimat loppu :/
Paska homma, mutta tulipa yritettyä.
Mun litkutukset meni niin helposti että tuntuu että jotakin on menny väärin, vanne on ArchEx, kumeina takana 2,25 Ardent ja edessä Spessun Captain. Sisurilla eka vanteelle, sitten sisuri pois, venttiili ja rengas paikalleen, korvanhuuhteluruutalla litkua sielutomasta venttiilistä, sielu paikalleen ja ilmaa käsipumpulla. Vähän aikaa tuhisi venttiilien juuresta, ja sitten alko pitämään.
kolistelija
10.08.2012, 21.18
Mulla tuli tylsää ja sain taas outoja ideoita kun luin tätä aihetta. Laitoin pari vuotta vanhat 30mm Marathon Racerit Shimanon MT-75 kiekoille. Jämäkästi asettuivat paikalleen, toinen näyttää pitävän 4bar sisällään ja toisessa oli niin iso reikä kulutuspinnassa että sai vähän aikaa huljutella litkuja ennen kuin alkoi pitää.
Pitää varmaan keksiä jotain tekemistä, muuten tulee kohta tehtyä jotain oikeasti typerää...
brilleaux
10.08.2012, 21.19
Stanin vanteet ja Panan Rampage. Ei ole irroitettavissa venan sielu. Muuten samalla metodilla. Ei vaan nouse, ei millään. Sisuri on jo takas, tämä pelleily loppu tähän. Harmi sinänsä, olis ollut kiva kokeilla tuon litkun vaikutusta ajo-ominaisuuksiin. :/
Shimaani
10.08.2012, 21.22
Kolistelija, kokkeilepa OpenPro kehää ja ProRacex kumia. Ei *piip* lakkaa kuplimasta tekstien juuresta vaikka vaakaräntäsadetta tanssis vastapäivään. Ja se lateksinen sisäkumi on vielä köykäsempikin kun muljuva litkuannos.:cool:
Stanin vanteet ja Panan Rampage....
Vaikka stanin kehät ovat tiukkoja, niin Panaracerin kumit ei oo litkutus-ystävällisiä; non-UST-mallien reuna
on super-löysä eikä ne nouse normaaleilla konsteilla. Saa ne litkutettua, mut stanin kehä tarttee alle ainakin pari
kierrosta teippiä ja vielä stanin vannenauhan kasvattamaan kehän pohjan halkaisijaa sen verran että edes
jonkinlainen tiivistys syntyy. Toinen vaihtoehto on ehta ghettotubeless halkaisulla sisurilla.
Ajelen itsekin sekä SC Rampagella että CG-sarjan AM AllConditionilla, mut tuon litkutuksen työläyden takia
käytän (lateksi)sisureita vaikka kaikki kiakot on full-USTeja. Helpolla selvii jos hankkii sen Rampagen UST-
versiona.
brilleaux
10.08.2012, 21.55
Tuota arvelin itsekkin, rengas kun menee kovin kepoisesti vanteelle. Istuu kovin "löyhästi".
Stanin nauhat/teipit noissa kaiketi jo on(keltaiset?)
Mutta päästellään sisureilla edelleen :)
usko juntunen
10.08.2012, 22.20
... Vai onko täällä joku, joka on muka jalkapumpulla saanut renkaat :D Prkl...
Monikin. Spessun kevyetkin (Renegate) renkaat menee vanteelle (XTR/Mavic) kunhan viskaa renkaan suurinpiirtein sinnepäin missä vanne lojuu ja aivastaa kevyesti.;) Tiiviistyy myös samantien.
Mutta oman kokemuksen mukaan esim. Contin X-King RS vaatii jo useamman rykäsyn. Oikeasti: sisurin avulla on pitänyt avittaa alkuun ja tiivistyminen kestää x vko.
mutanaama
10.08.2012, 22.31
Mä yhdet usti rampaget käytin melko loppuun, sisuria en käyttänyt kertaakaan. Nousivat stanin setillä normivanteille ilman minkäänlaista tuskaa. Mulla tosin on käytössä kompura, sellainen 180€ viimeistelynaulaimen kanssa hankittu ykspullonen senco. Sen verran hiljainen, että voi kellarissa olla päällä ja yläkertaan ei kuulu juuri mitään, vaikka ovet on auki. Suosittelen lämpimästi. Puuilosta tai motonetistä löytyy varmasti vastaava puoleen hintaan.
kolistelija
10.08.2012, 22.37
Mä yhdet usti rampaget käytin melko loppuun, sisuria en käyttänyt kertaakaan. Nousivat stanin setillä normivanteille ilman minkäänlaista tuskaa. Mulla tosin on käytössä kompura, sellainen 180€ viimeistelynaulaimen kanssa hankittu ykspullonen senco. Sen verran hiljainen, että voi kellarissa olla päällä ja yläkertaan ei kuulu juuri mitään, vaikka ovet on auki. Suosittelen lämpimästi. Puuilosta tai motonetistä löytyy varmasti vastaava puoleen hintaan.
Ja sama kerrostaloasujille:
http://www.bike-discount.de/shop/k606/a36471/airchamp-pro-co-inflator.html
ja
http://www.bike-discount.de/shop/k606/a31479/16g-threaded-co2-cartridge-5-pieces.html
En jaksanut kaivaa halvimpia vaihtoehtoja. Ei kuitenkaan kovin kallista touhua.
brilleaux
10.08.2012, 22.43
Eiköhän sisuri puolla paikkaansa vielä. Taidan lurauttaa tuota litkua sisuriin...tärkeintä on kuitenkin ehjä kumi, paska homma jos puhkeaa kesken ajon :P Varsin jos huomaa vasta kun on liian myöhäistä.
mutanaama
10.08.2012, 23.03
Ja sama kerrostaloasujille:
http://www.bike-discount.de/shop/k606/a36471/airchamp-pro-co-inflator.html
ja
http://www.bike-discount.de/shop/k606/a31479/16g-threaded-co2-cartridge-5-pieces.html
En jaksanut kaivaa halvimpia vaihtoehtoja. Ei kuitenkaan kovin kallista touhua.
Ei kun siis tuota voi käyttää huoletta kerrostalossakin, ääni on hiljaisempi kuin Macminin CD. Ja tuottaa enemmän ilmaa kovemmalla paineella. Mutta siis sillä mä tuota kompuraa suosittelen, kun vaihtelen renkaita useamman kerran kuukaudessa, niin nuo perkuleen co-patruunat kuluisivat turhan nopeaan. Nii ja tietysti kun mä kuitenkin ryssin ja asennan sen renkaan kolmannen kerran väärin päin, niin turopetterin säätämö olis hetken kuluttua täynnänsä tyhjiä patruunoita.
Sauli Lumikko
11.08.2012, 02.43
Ja se lateksinen sisäkumi on vielä köykäsempikin kun muljuva litkuannos.:cool:
Kokeilepa pyöräyttää keitettyä ja raakaa kananmunaa hyrrän tavoin.
Kun rengas pyörähtää milliradiaaninkin verran, lateksisisurin koko paino liikahtaa kiinteästi mukana saman verran. Neste... Ei tarvinne selittää pidemmälle: grammat eivät kerro kaikkea.
Mun tubeless-hässäkät ovat olleet verrattain vähäongelmaisia. Vuonna 2006 ostetun Prophetin kanssa oon välillä lisännyt litkua, raapinut vanhoja pois ja vaihtanut kulunutta kumia uuteen. Jalkapumpulla noussut aina. 29er-sinkulaan kyhäsin just uudet kiekot Stanin Crest-kehillä, yksi kierros teippiä ja 2.35 Nobby Nicit jalkapumpulla ylös. (Pohjatyönä sisuri, joka samalla sai painaa teippiä kiinni.) Hutchinsonin Atomit oli perhanan jäykät saada Ultegra-kehille ja eturengas nousi jonkinmoisen tappelun jälkeen jalkapumpulla kehälle. Takakiekon ja -renkaan vein huoltsikalle taskussani minigrip-pussi sisältönään pieni pesusieni, mietoa tiskiaineliuosta ja vettä. Ilmakaapin löydettyäni läträsin liukasteet paikalleen, kytkin letkun, painoin nappia ja nautin paukkeesta. Pyöräverstaalle palattuani otin sielun irti, tuuppasin apteekista ostetulla 60 ml lääkeruiskulla litkut sisään ja ravistelin.
Kun valmistelut tekee huolella ja muistaa kaikki turhankin tuntuiset työvaiheet, ongelmiin vaaditaan huonoa tuuria tai heikosti yhteensopivat osaset. Jälkimmäisten välttäminen nettiaikakautena on onneksi helpohkoa.
brilleaux
11.08.2012, 09.21
Kun valmistelut tekee huolella ja muistaa kaikki turhankin tuntuiset työvaiheet, ongelmiin vaaditaan huonoa tuuria tai heikosti yhteensopivat osaset. Jälkimmäisten välttäminen nettiaikakautena on onneksi helpohkoa.
Eli tubeleksesta nauttimiseen päästäkseen pitäisi valita osaset oikein? Kyllä mä valitsen renkaan ihan ajo-ominaisuuksien perusteella, en sillä sopiiko se mun vanteelle tubeleksena. Sisurit on keksitty.
Ja huoltsikalle pussin kanssa, jotta saa renkaan vanteelle? Ei helv... :D
kolistelija
11.08.2012, 09.23
Eli tubeleksesta nauttimiseen päästäkseen pitäisi valita osaset oikein? Kyllä mä valitsen renkaan ihan ajo-ominaisuuksien perusteella, en sillä sopiiko se mun vanteelle tubeleksena. Sisurit on keksitty.
Ja huoltsikalle pussin kanssa, jotta saa renkaan vanteelle? Ei helv... :D
Tubeless on aika suuri tekijä renkaan ajo-ominaisuuksista puhuttaessa...
brilleaux
11.08.2012, 09.33
Tubeless on aika suuri tekijä renkaan ajo-ominaisuuksista puhuttaessa...
Sekö tässä sen taivaan räjäyttää, tubeless? :D
Liian työläs+vaikea. Omaa komboa mahdoton saada kotikonstein paikalleen.
Ja jos saakin, niin kuinka ilmat pitävä systeemi tuosta edes tulisi; rengas kun ei ole edes "tiukka" vanteelle?
Oman peräänantamattomuuden tietäen, onko tuosta mitään apua:http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Paineilma/Kompressorit/Kompressori-15195/
Kynäruiskukin olisi pölyttymässä, tiedä sitten riittääkö tuon laatu edes siihen :P
Mutta olisipahan 2 perustetta itselleen tuon hommaamiseksi.
EDIT: on mulla tuolla esim. Fat Albertit, jotka varmaan olis todella helppo asentaa(vanteelle laitto jo yhtä tuskaa, on niin tiukka). Tubelesko niistä muka hyvät renkaat tekisi? ;)
Liian työläs+vaikea. Omaa komboa mahdoton saada kotikonstein paikalleen.
Ja jos saakin, niin kuinka ilmat pitävä systeemi tuosta edes tulisi; rengas kun ei ole edes "tiukka" vanteelle?
Oman peräänantamattomuuden tietäen, onko tuosta mitään apua:http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Paineilma/Kompressorit/Kompressori-15195/
Kynäruiskukin olisi pölyttymässä, tiedä sitten riittääkö tuon laatu edes siihen :P
EDIT: on mulla tuolla esim. Fat Albertit, jotka varmaan olis todella helppo asentaa(vanteelle laitto jo yhtä tuskaa, on niin tiukka). Tubelesko niistä muka hyvät renkaat tekisi? ;)
Voi olla, että tuon kompuran tuotto ei riitä vielä.
Jos ja kun se on noin vaikeeta, niin pyydä jotain kaveria, joka osaa homman, laittamaan ne renkaat vanteille. Sitten vaan ajelet tyytyväisenä. Kokemuksella on merkitys tässäkin asiassa, vaikka netistä tietysti voi lukea jos jonkinlaista neuvoa.
Itse olen hankalimmat hoitanut näin:
- rengasraudalla molemmat puolet nostetaan niin paljon kuin mahdollista
- sielu irti ja kompuralla ilimaa niin maan prkeleesti
- jos ei mee ekalla niin nostellaan uudelleen, liukastetta väliin (vesipohjainenkin toimii tässä)
- kun noussu, litkua sisään
Tasan yks rengas on jääny laittamatta, king jim. Siinä oli valuvirhe, joten ilmaa se ei edes tule tubelessina koskaan pitämään, vaikka saiskin nostelttua kunnolla.
kolistelija
11.08.2012, 10.13
Kolistelija, kokkeilepa OpenPro kehää ja ProRacex kumia. Ei *piip* lakkaa kuplimasta tekstien juuresta vaikka vaakaräntäsadetta tanssis vastapäivään. Ja se lateksinen sisäkumi on vielä köykäsempikin kun muljuva litkuannos.:cool:
Otin husteen vastaan. Minulla on rajallinen valikoima leluja, mutta miten olisi Contin Gp4000s tuollaisella 29" vanteella? ;)
Vähän saippuaa vaati, mutta hienosti asettui:
http://img.tapatalk.com/d5f38255-f825-7a08.jpg
Kare_Eskola
11.08.2012, 11.03
Kolistelija on hyvä ja varoo korviaan noissa leikeissä.
Brilleaux'n asenne on outo. Yrittää ensikertalaisena nostella löysäreunaiseksi tiedettyä ei-usti-kumia ja kun ei onnistu niin haukkuu koko idean kelvottomaksi. Mitäpä jos hankkisi toisiinsa sopivat palikat ja vasta sitten yrittäisi koota palapeliä. Saattaisi vaikuttaa älykkäämmältä...
Minä luovuin nopsaan vanhojen normi-Schwalbejen konversiosta kun huomasin ne erittäin löysiksi. Tubeless on kiva juttu mutta niin on mielenterveyskin.
kolistelija
11.08.2012, 11.10
Kolistelija on hyvä ja varoo korviaan noissa leikeissä.
Brilleaux'n asenne on outo. Yrittää ensikertalaisena nostella löysäreunaiseksi tiedettyä ei-usti-kumia ja kun ei onnistu niin haukkuu koko idean kelvottomaksi. Mitäpä jos hankkisi toisiinsa sopivat palikat ja vasta sitten yrittäisi koota palapeliä. Saattaisi vaikuttaa älykkäämmältä...
Minä luovuin nopsaan vanhojen normi-Schwalbejen konversiosta kun huomasin ne erittäin löysiksi. Tubeless on kiva juttu mutta niin on mielenterveyskin.
Juu, ei tuohon uskalla kuin sen 2bar laittaa, maksimissaan 3. Täytyy kuitenkin sanoa että tuo reunanauhan istuvuus on todella luottamusta herättävä. Sai ihan sormet ruvella repiä rengasta vanteen olalta alas.
Komppaan kyllä tuota oikeanlaisten renkaiden suositusta. Ehdottomasti vähintään TL-rengas tai hyväksi todettu tavallinen. Samaan syssyyn voi todeta että aika harva rengas ei tubelessina toimi (edes kohtuullisesti), joten eiköhän sieltä joku toimiva suosikkirengas löydy.
brilleaux
11.08.2012, 11.17
Mitäpä jos hankkisi toisiinsa sopivat palikat ja vasta sitten yrittäisi koota palapeliä. Saattaisi vaikuttaa älykkäämmältä...
Ei tässä ole tarkoitus älykkäältä vaikuttaakkaan. :D
Eli tuo rampage ei siis ole tl-ready rengas? Muutoinhan homman tulisi toimia, eikö niin?
Vai perustuuko autonkin renkaat mutuun; mikä rengas käy millekkin vanteelle? ;)
Kare_Eskola
11.08.2012, 11.39
Siinä olet brilleaux ihan oikeassa että tubeless-konversiot ainakin osaksi perustuvat tähtien asentoon ja jumalille uhraamiseen. Kun sen hyväksyy ja saa asiaan näppituntuman, niin avautuu lukemattomia mahdollisuuksia...
Ei tuossa meinaa riittää ilmantuotto ja paine kynäruiskuiluun, puhumattakaan vaihtelevan paineen ja puuuttuvan vedenpoiston tuomasta lisäilosta. Rengashommiin iloa on vielä vähemmän.
Mulla tuli tylsää ja sain taas outoja ideoita kun luin tätä aihetta. Laitoin pari vuotta vanhat 30mm Marathon Racerit Shimanon MT-75 kiekoille. Jämäkästi asettuivat paikalleen, toinen näyttää pitävän 4bar sisällään ja toisessa oli niin iso reikä kulutuspinnassa että sai vähän aikaa huljutella litkuja ennen kuin alkoi pitää.
mä litkuttelin 1.5" Maraton Raceria keväällä. Sain ~pitämään, mutta en toimimaan. Alkoivat randomisti vuotamaan kyljistä. Ei se tunnin lenkeillä olisi mitään haitannut, mutta lenkit kun yleensä olivat kotoa - kotiin +3 tuntia, vajentui renkaat toisinaan liikaa. Lisää juttua Maraton racer ketjussa.
jame1967
11.08.2012, 14.37
Anteeksi tyhmä kysymys , mutta eikö lenkillä kannata olla pumppu mukana . Itsellä myös tällä hetkellä alla " ei niin pitävä yhdistelmä " muistaakseni Michelin xdry , vuotaa silloin tällöin .
Ilman pumppua olisi ilkeä tulla 20 km päästä mettästä .
Toimiiko litkut pakkasella? Speksaamassa talven kommuutterikrossaria, ja jos nastat litkuilla söisi tappajasepelin ongelmitta, kallistaisi se vaakaa kovasti.
Litkut ovat ainakin mulla toimineet ongelmitta. Ja kyllä, mielestäni mukana kannattaa olla sekä pumppu, että vara-sisärengas.
Pumppu kannattaa olla mukana, mutta ei se ole mikään ratkaisu vajeneviin renkaisiin.
No ei toki pitkäaikainen ratkaisu, mutta lyhyellä aikavälillä voi olla paras...
H. Moilanen
11.08.2012, 19.41
Toimiiko litkut pakkasella? Speksaamassa talven kommuutterikrossaria, ja jos nastat litkuilla söisi tappajasepelin ongelmitta, kallistaisi se vaakaa kovasti.
Stanin litku pysyy juoksevana ainakin parin kympin pakkaseen asti. Olen kyllä merkille renkaita asentaessa, että tiivistyminen kestää turkasen kauan viileällä säällä ulkotiloissa. Tästä voisi vetää johtopäätöksen paikkauskyvyn heikkenemisestä talvella. Toisaalta, yhtäkään nastarengasta en talvikäytössä ole saanut puhki sepelilläkään ajaessa. En tiedä sanoa varmaksi onko litku kuitenkin paikannut alkaneet vuodot, vai eikö renkaisiin ole tullut reikiä.
brilleaux
11.08.2012, 20.05
Tämä tubeless ja sen edut maastoajossa nyt vaivaa mieltä senverran että rauha on kai saatava; Rampage+Stan ei siis nyt ilmeisimmin paritu kunnolla keskenään? Ehdotuksia Rampagen korvaajaksi kokeiluun; pitoa märällä kivellä+juurakolla pitää olla+pysyä kotuullisesti auki mudassa. Rullaavuus on sivuseikka.
Kokemuksia esim. Bronsonin istuvuudesta Stanin valssille?
Vai olisiko vaihtoehtona se Rampagen UST-versio, kumi itsessään kun sopii omiin mieltymyksiin. Ja onko UST-versiossa sama kumiseos?
Tuo UST on se oikea tubeless rengas. Muut on tubeless ready tai pelkästään sisäkumille. Tänään laitoin contin racekingin tubelessina, ei olis voinu olla helpompaa. Pistin vaan renkaan paikalleen, kippasin pullosta jonkun verran litkua renkaaseen, ilmat sisään ja se oli siinä.
Jalmari1969
11.08.2012, 22.10
Noobie kysyy:
onko järkeä yrittää litkuttaa furiuous fredejä (TL-ready) näille RCZ vanteille:
http://www.rczbikeshop.com/englishue/rcz-012-wheelset-race-29er-disc-6-holes-axle-9mm-white-red.html
vai onko toivoton yritys..
CRCstä saisi tämän kitin:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=53312
ja siinä olisi auto-ventiilit mukana..
Stanin litku pysyy juoksevana ainakin parin kympin pakkaseen asti. Olen kyllä merkille renkaita asentaessa, että tiivistyminen kestää turkasen kauan viileällä säällä ulkotiloissa. Tästä voisi vetää johtopäätöksen paikkauskyvyn heikkenemisestä talvella. Toisaalta, yhtäkään nastarengasta en talvikäytössä ole saanut puhki sepelilläkään ajaessa. En tiedä sanoa varmaksi onko litku kuitenkin paikannut alkaneet vuodot, vai eikö renkaisiin ole tullut reikiä.
Kyllä mä pari litkun paikkaamaa, sepelin puhkomaa aukkoa huomasin viime tai edellisenä talvena. En kyllä alle kymmenen pakkasasteen töihin ajanut.
mutanaama
11.08.2012, 22.39
Tämä tubeless ja sen edut maastoajossa nyt vaivaa mieltä senverran että rauha on kai saatava; Rampage+Stan ei siis nyt ilmeisimmin paritu kunnolla keskenään? Ehdotuksia Rampagen korvaajaksi kokeiluun; pitoa märällä kivellä+juurakolla pitää olla+pysyä kotuullisesti auki mudassa. Rullaavuus on sivuseikka.
Vai olisiko vaihtoehtona se Rampagen UST-versio, kumi itsessään kun sopii omiin mieltymyksiin. Ja onko UST-versiossa sama kumiseos?
Fat Albert menee paikalleen ilman venkoiluja, ja on muutenkin asiallinen yleisrengas.
brilleaux
11.08.2012, 23.17
Mulla on ne tuolla varastossa. Ja siellä pysyvät. Kävivät alla(sisurin kanssa) jo aiemmin. Yleisrengas kyllä. Jos haluaa pitoa Keski-Suomen kovikkoihin/juurakoihin, melko kelvoton rengas. Tappotavaraa, ei tosin niin paha kuin NN. Nekin on varastossa ja koeajettuna, litkuilla(olivat valmiiksi litkutettu kun pyörän hankin).
EDIT: Ihan piruillessaan on mielessä käynyt litkuttaa nuo Albertit, kokeilla onko se niin helppoa. :P
En viitsi sitä kyllä ennen Messilää tehdä, kokeilut sen jälkeen. Voi olla viisainta?
Hans Dampf.
Anteeksi tyhmä kysymys , mutta eikö lenkillä kannata olla pumppu mukana . Itsellä myös tällä hetkellä alla " ei niin pitävä yhdistelmä " muistaakseni Michelin xdry , vuotaa silloin tällöin .
Ilman pumppua olisi ilkeä tulla 20 km päästä mettästä .
Kannattaa olla pumppu mukana. Mulla kävi pari viikkoa sitten lenkillä silleen, että pysähdyin ja olin ilmeisesti juuri ajanut jonkun terävän esineen päältä, joka oli puhkassut renkaan ja se reikä sattui ilmeisesti juuri jäämään ylöspäin pysähdyksen ajaksi. Lähdin liikkeelle ja ihmettelin kun perä tuntui niin veltolta ja huomasin ettei siellä takarenkaassa ole painetta enää nimeksikään. Onneksi oli minipumppu mukana juomarepussa kuten aina, joten pumppasin vaan lisää painetta renkaaseen ja kuuntelin suhiseeko jostain. Paikansin suhinan ja sen jälkeen vaan pyörittelyä ja ravistelua ja se oli siinä. Kyseessä siis NoTubes ZTR Alpine vanteet 2,25" TL-Ready Rocket Roneilla stanin litkut sisällä. Matka jatkui normaalisti.
Tajusin tuossa jossain vaiheessa että enhän minä noihin UST:eihin mitään paikkaus-mömmöjä sisään pysty laittamaan kun on ne Fulcrumin UST-venttiilit(vanteiden mukana tulleet), niitä tuskin pystyy avaamaan.
mutanaama
13.08.2012, 00.13
Saahan sitä lorautettua renkaan sisään asennusvaiheessa, todennäköisesti venojen sielukin on irroitettavissa.
Saahan sitä lorautettua renkaan sisään asennusvaiheessa, todennäköisesti venojen sielukin on irroitettavissa. En tosiaan ala renkaita enää irroittelemaan kun ne oli lähes mahdoton saada päällekään. Saavat olla ikuisesti noin.
Siinähän sitä tulee reeniä ja alkaa sujumaan. Toinen kylki vaan alas ja osin ulos ja siitä sissään. Josse vena ei lähe putkestaan ruuvaamalla. Kuten Mutis totes, yleensä ne lähtee.
H. Moilanen
13.08.2012, 09.13
On. Käytössä Bronson 2,1" Race + Crest ja Bronson 2,3" Race + Arch EX. Toimii ja asennus oli helppoa.
Kiinteän sielun kanssa mä olen lisäillyt nesteitä lääkeruiskulla renkaan ja vanteen välistä. Tuota varten riittää kun saa pikkusen rengasta raotettua reunalta.
J Panula
13.08.2012, 11.31
Ööö, miksi Rampage ja stan ei paritu kunnolla keskenään? Luulisi niiden toimivan yhtälailla kuin rosmakseillakin, joilla itse olen rampageja jo jonkin aikaa käyttänyt, tiivistyminen ei tosin ollut helppoa mavickin kehillekään, vaan vaati keskimääräistä enemmän kärsivällisyyttä ja ylimääräistä sotkua ;)
Lisää vai aikaa ja hermoja tiivistämiseen niin luulisi onnistuvan ;)
Kun ne ensinnäkin saa pitämään, näemmä.
Kyllä laiskan miehen valinta taitaa edelleen olla se sisuri? :P
Siitähän se tietysti riippuu miten laiska mies sattuu olemaan. Keskikesästä asti minulla on ollut pyörässä Mavicin Crossmaxit ja yritän suojella niitä henkeen ja vereen, ovat sen verran kivat ja arvokkaat kiekot. Sen takia tarkistan rengaspaineet aina ennen lenkkiä, siihen menee se 30 sekuntia per rengas. En todennäköisesti edes huomaisi paineiden muuttuneen pelkällä "peukkutestillä" mutta jalkapumpun mittarista näkee pienet muutokset. Tosin viime aikoina olen epäillyt pumpun näyttämääkin - letkua siinä on vähän toista metriä ja sehän paineistuu kun venttiilin liittää pumppuun, osa paineen "katoamisesta" menee jo tuohon letkuhäviöön. Ja puhutaan siis muutamista barin kymmenyksistä.
Viime syksystä asti olen ajanut maasturilla litkurenkailla (n. 1500-2000km) ja tämä äskettäin tapahtunut litkusankaritarina oli toinen kerta kun olen joko lisännyt ilmaa renkaaseen lenkillä tai hidastanut paineen tippumisen takia vauhtia. Ensimmäinen kerta oli tämän vuoden Tahkon El Grandessa kun pumppasin lisää ilmaa taakse loppulaskua varten. Sen verran luotan litkuihin ettei pumppu ole mukana edes 40km+ lenkillä, vaikka se kulkisi juomarepussa aivan huomaamatta. Ei vaan muista ottaa sitä mukaan. Voihan se olla että minulla on harvinaisen siisti ajotyyli (tai "pehmeät" reitit) kun rengasongelmia ei tule, tuntuu että osalla menee pari sarjaa renkaita kesässä.
brilleaux
13.08.2012, 12.08
Ööö, miksi Rampage ja stan ei paritu kunnolla keskenään? Luulisi niiden toimivan yhtälailla kuin rosmakseillakin, joilla itse olen rampageja jo jonkin aikaa käyttänyt, tiivistyminen ei tosin ollut helppoa mavickin kehillekään, vaan vaati keskimääräistä enemmän kärsivällisyyttä ja ylimääräistä sotkua ;)
Lisää vai aikaa ja hermoja tiivistämiseen niin luulisi onnistuvan ;)
Ainakin mun rampaget(SC) on kovinkin "isot" vanteelle; menee päälle liiankin helposti(kuten helpohko normirengas)>ei mitään mahdollisuutta tiivistää kotikonstein, jos vanteen ja renkaan väliin jää usean millin rako?
Ja tuosta kaiketi seuraa, että saattaa ajossa röyhtäillä kovinkin helposti?
Tärkeää itselle on välttyä ilmojen hukkumiselta kumista kesken ajon, ehken varmin keino on käyttää sisuria ja laitella litkua sinne? Luulisi saavan päästellä kohtuu huolettomasti, toki kai sitten ajo-ominaisuudet hiukan kärsii. Jos olen oikein kirjoituksia tulkinnut.
mutanaama
13.08.2012, 12.39
Valmistajat ovat ihan silkkaa ilkeyttään lisänneet UST, TLR ja muita tekstejä kumiloisten kylkiin. Niillä ei varmaankaan ole mitään tekemistä tuubittoman asennuksen kanssa.
Sisuri ei välttämättä tiivisty litkuilla, ne kun on joskus tehty venyvästä kumista.
Noista Rampageista ja litkutuksista.
Rampagea on useemmanlaista. On se vanha perus-rampage joka on normaalikovuista kumia ja jonka saa litkutettua suht
vaivattomasti. Nuo normi-rampaget joita nyt myydään tuntee siitä ZSG-leimasta. Vanhemmissa ei ollu sitäkään.
Sit on UST-versio joka on samaa kumia mutta kyljiltään tukevampi ja siinon oikea UST-reunavalli.
Ja sit on noita pehmeempiä SC-kumisia versioita, joissa on lerppa reuna niinkus kaikissa panan cedricgarcia- malleissa.
Ton (noiden) litkutus vaatii sit enempi harrastuneisuutta. En ryhtyny UST-kehää enää teipeillä ahdistamaan, mut
stanin flow ex:lle piti vetää pari kierrosta teippiä ja laittaa vielä vannenauha jotta tommonen sc-rampage suostu
pitämään ilmansa nousukiidon ajan.
appropoo - noissa CG-leimallisissa on semmonen AllCondition- mallinen AM-kumi 2.35" levyisenä, älskin hyvä kumi.
brilleaux
13.08.2012, 13.52
Noista Rampageista ja litkutuksista.
Rampagea on useemmanlaista. On se vanha perus-rampage joka on normaalikovuista kumia ja jonka saa litkutettua suht
vaivattomasti. Nuo normi-rampaget joita nyt myydään tuntee siitä ZSG-leimasta. Vanhemmissa ei ollu sitäkään.
Sit on UST-versio joka on samaa kumia mutta kyljiltään tukevampi ja siinon oikea UST-reunavalli.
Ja sit on noita pehmeempiä SC-kumisia versioita, joissa on lerppa reuna niinkus kaikissa panan cedricgarcia- malleissa.
Ton (noiden) litkutus vaatii sit enempi harrastuneisuutta. En ryhtyny UST-kehää enää teipeillä ahdistamaan, mut
stanin flow ex:lle piti vetää pari kierrosta teippiä ja laittaa vielä vannenauha jotta tommonen sc-rampage suostu
pitämään ilmansa nousukiidon ajan.
appropoo - noissa CG-leimallisissa on semmonen AllCondition- mallinen AM-kumi 2.35" levyisenä, älskin hyvä kumi.
No tämä on ratkaiseva asia tässä myös; SC-mallin pito omaan makuun on juuri sitä mitä haen renkaalta. Eli jos UST-kumi on kovempi, en sitä edes harkitse.
SC:llä kun saa puskea kosteat kivikot ja juurakot läpi suoralla linjalla.>eli jos jollakulla on kokemusta kumista, joka omaa samat ominaisuudet ja on helposti asennettavissa tubelessina, vinkit kelpaa.
SC-Rampagen tapainen rengas tubelessina voisi olla lähellä optimaalista itselle. ;) Jos tuo tubeless kerran vielä ajo-ominaisuuksia parantaa niin kovasti kuin mainittu. Silloinhan ollaan jo omaan käyttöön unelmarenkaassa :P
Schwalbe Rocket Ron 29 x 2,25 TL Ready, Stanin keltainen teippi ja venttiilit, Stanin Crest ja 120ml Stanin litkua per kiekko. Kumit nousivat nätisti vanteelle saippuaveden ja kompuran avustuksella. Takakumi alkoi pitää lähes kerrasta mutta etukumia saikin huilutella useamman päivän ja lepuuttaa kyljellään. Lopulta kyljet tiivistyivät riittävästi ja ekan lenkin jälkeen ei ole enää paineet laskeneet. Välillä meinasi kyllä usko loppua tuon etukumin kanssa, mutta loppu hyvin kaikki hyvin...?
J Panula
13.08.2012, 14.16
Ainakin mun rampaget(SC) on kovinkin "isot" vanteelle; menee päälle liiankin helposti(kuten helpohko normirengas)>ei mitään mahdollisuutta tiivistää kotikonstein, jos vanteen ja renkaan väliin jää usean millin rako?
Ja tuosta kaiketi seuraa, että saattaa ajossa röyhtäillä kovinkin helposti?
Tärkeää itselle on välttyä ilmojen hukkumiselta kumista kesken ajon, ehken varmin keino on käyttää sisuria ja laitella litkua sinne? Luulisi saavan päästellä kohtuu huolettomasti, toki kai sitten ajo-ominaisuudet hiukan kärsii. Jos olen oikein kirjoituksia tulkinnut.
No, lähtötilanne ei näytä toki kovin lupaavalta eli kuten sanoit, niin onhan siinä aluksi usean millin ero, mutta kun kompuraa huudattaa ja stanin litkua on 2 kupillista sisässä sekä hiukan settiä pyörittelee edestakaisin, niin ainakin itsellä n. 15min hermojen kiristelyn jälkeen rampagetkin on asettuneet yhtäkkiä vanteelle, yleensä juuri siinä vaiheessa kun olisin ollut valmis jättänmään homman kesken (Sit vaan siivoilua kun ehkä 1 kupillinen lateksilitkua on lattialla ;) )
Aika hyvin nuo ovat myös pitäneet ilman röyhtäilyjä ajossa... On muuten loistava rengas tubeleksenä tämän kesän kelille, jos on hyvä sisurillakin (ekat tyypit tuli otettua aikanaan sisurilla, kun ei ollut viitseliäisyyttä litkutukseen silläkertaa)...
Edit: niin nuo mun versiot siis on ollu noita 2,35" kokoisia lerppoja ;)
brilleaux
13.08.2012, 14.30
Juu, 2.35" omatkin, pitänee Messilän jälkeen ottaa asiakseen opetella uusia asioita ja perehtyä tuohon litkutukseen. :)
Mää sain Rampage 2.35:t kohtuu helposti keväällä vanteille.
Hiukan toi SC vuotaa jostakin (parissa viikossa tyhjähkö), mutta en ole selvittänyt asiaa enempi kun ei siitä ole haittaa kun kuitenkin ennen joka lenkkiä tsekkaa paineet.
Helppoa ja hauskaa edelleen :)
Mulle on tullut tästä topicista se kuva, että jos tubeless-asennus on "vaikeaa" niin henkilölle saattavat muutkin asiat elämässä olla vaikeita :)
2.35 Rampaget tuli lopulta hankittua, eteen SC ja taakse se vähemmän pehmeä.
Meinasi ensin tulla asentaessa hiki, mutta kun keksi houkutella rengasmuovilla renkaan reunanauhat kummaltakin puolelta aivan vanteen sisäreunalle, siihen "hyllylle", niin topicin mukaiselta tilanteelta vältyttiin :)
Lopulta nousi sitten ihan helposti jalkapumpulla paikalleen (vanne 819 UST) ja ilmat pysyivät sisälllä ainakin jonkin aikaa ilman litkujakin.
Painoivat muuten vähemmän kuin odotin, SC 675g ja tavallinen 704g.
Leveys nappuloiden reunasta suurimmillaan 60,7mm. Paketissa näyttivät muhkummilta ja pelotti josko mahtuvat takahaarukkaan, mutta eihän nuo juuri isommat olleetkaan kuin vaikka RalliRane 2.25 tai NBX 2.3...
Tahmeaa tavaraa tuo SC... pääseeköhän siirtymillä eteenpäin :)
Joo siis... ihan OT oli tämänkin viesti kun ei ollut ongelmia, tubeless on helppoa ja hauskaa :o
brilleaux
13.08.2012, 15.00
Mulle on tullut tästä topicista se kuva, että jos tubeless-asennus on "vaikeaa" niin henkilölle saattavat muutkin asiat elämässä olla vaikeita :)
Siis... o_O Eli jos tubeless-asennus ei onnistu, luokittelet henkilön "vajaaksi"? Varmaan trollia veivaat? Toivotaan...
Kohtuu omituinen kommentti.
Tubeless asennus on sinulle helppoa>>olet onnistuja elämässä. :D
mutanaama
13.08.2012, 15.06
Kyllä se vaan näin on:)
Siis... o_O Eli jos tubeless-asennus ei onnistu, luokittelet henkilön "vajaaksi"?
En luokittele, en mä niin sanonut :eek:
Kyllä se vaan näin onhttp://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/smile.png
Eiku nii... :)
/OT
Iglumies
13.08.2012, 15.11
Saattaa olla, jotta oma kompura vähentää ongelmia ja vielä kun suorittaa litkun lisäyksen vasta paikalleen nostetulle kumille, niin elämä hymyilee.
Niin, ei se ulkokumikaan välttämättä tiivisty lateksinesteellä. Se lateksi on mm. kortsuissa käytetty materiaali, ja nekin isojen poikien mukaan ei aina kestä. Vaikka miten venyttäisi.
Kyllä ainaskin datsuni ja sukisuki kestää. Isot pojat kerto pentuna kuunneltiin korvat punasena...pitkän päälle datsuni.
brilleaux
13.08.2012, 21.29
Eikös se ollu sultan XL, mikä oli pitkän päälle parempi?
mutanaama
13.08.2012, 21.34
Minen tiedä noista mitään, kun kaikki oli niin kovin isoja.
Hahhaa :D
Juuri kun olen täällä intoillut niin tulikin paha tubeless-ongelma :o
Eilen lenkillä rajussa alamäkipätkässä Lupauksenvuorella RalliRane hajosi edessä (edessä, eihän eturengas koskaan hajoa) siten, että litku ei paikannut.
Taisikin olla viimekesäiset litkut noilla kiekoilla :rolleyes:
Piti nöyrtyä laittamaan sisuri :(
Ajo muuttui ikäväksi, ei ollut tuntumaa alustaan ja rullauskin oli hiukka niin jä näin.
Hahhaa :D
Juuri kun olen täällä intoillut niin tulikin paha tubeless-ongelma :ot.
Taisikin olla viimekesäiset litkut noilla kiekoilla :rolleyes:
Piti nöyrtyä laittamaan sisuri :(
Ajo muuttui ikäväksi, ei ollut tuntumaa alustaan ja rullauskin oli hiukka niin jä näin.
Mä oon ajanu siitä kun tuli markkinoille noi tubelekset mut nyt :eek: on edessäArdentti sisurilla ja tavallisella vanteella,vähän hävettää ja vaikka painaakin ihan*.tusti* pystyn keulimaan mikä on ihme,olisiko heliumia etusessa vai mistä johtuu.?
St0neyNut1
14.08.2012, 13.06
Mä oon ajanu siitä kun tuli markkinoille noi tubelekset mut nyt :eek: on edessäArdentti sisurilla ja tavallisella vanteella,vähän hävettää ja vaikka painaakin ihan*.tusti* pystyn keulimaan mikä on ihme,olisiko heliumia etusessa vai mistä johtuu.?
Sul on vaan niiiiiin törkeen paljo voimaa nykyään reisissä ;)
brilleaux
14.08.2012, 13.07
Litkuthan ei juuri kevennystä tuo...muita etuja varmasti on, on ne kokeiltava kun saan aikaiseksi opetella asentamisen. :)
Litkuthan ei juuri kevennystä tuo...muita etuja varmasti on, on ne kokeiltava kun saan aikaiseksi opetella asentamisen. :)
Kannattaa kuitenkin huomioida, että se litku ei ole pyörivää massaa kuten sisuri.
Kannattaa kuitenkin huomioida, että se litku ei ole pyörivää massaa kuten sisuri.
No, kyllä se vaan siellä mukana pyörii jos tarkemmin miettii asiaa.
Minen tiedä noista mitään, kun kaikki oli niin kovin isoja.
Nou hätä! sähkömiesten kutistesukka oivaa pienimeisseliselle..
brilleaux
14.08.2012, 14.50
Nou hätä! sähkömiesten kutistesukka oivaa pienimeisseliselle..
O_O Ai kuumentaa paikalleen vai...Liimallinen?
No, kyllä se vaan siellä mukana pyörii jos tarkemmin miettii asiaa.
Minä en tuosta fysiikasta sen enemää ymmärrä, mutta joku joskus selitti kuinka se ei ole ihan sama asia.
Off_topickkina keskusteluun, olen tään kesän koettanu löytää eroa ajossa oikeiden UST-kumien, TLR/vast.
kumien ja normikumien välillä litkutettuina vs. sisurien kanssa ja olen havainnu mm.
- USTin / litkutetun TLR:n / litkutetun normikumin ja normaalin butyylisisurin välillä huomaan eron ajotuntumassa
ja kestävyydessä (eikä liene hankalaa arvata kumpiparempi)
- USTin / litkutetun TLR:n / litkutetun normikumin ja lateksisisurin välillä en huomaa eroa ajotuntumassa enkä
juuri kestävyysessäkään(!)
Mun johtopäätös: jos ajopaino on lievä (70-75kg) ja ajaa kumeilla joissa on suht tukeva kylki (painoluokka 600-850g)
niin moinen kumi kestää myös lateksisisureilla sopivilla paineilla (mulla 1.6-1.8bar) sen mitä UST tai TLR.
Tuon pienemmillä paineilla rengas on kalliolla nulju, isompaa ei tartte kun tuollakin kestää.
Tuota kepeemmät kumit ei oikein istu mun maastoissa, raskaammille / järeemmille ei taas normaalisti oo tarvetta.
Mikä oli yllättävää niin snakebitet on jääny pariin tilastotappioon, joista niistäkin toisessa repes sit ulkokumikin.
Ja se yllätti kans, et sellainen ventti mikä tekee klommon kehän kumpaankin kanttiin ei puhkaise lateksisuria.
Tällä on siis (lateksi-)sisurit palannu käyttöön jokusen vuoden liki täydellisen UST-uskovaisuuden jälkeen.
Vertti83
14.08.2012, 15.16
Pienillä pyörimisnopeuksilla litku pysyy renkaan alakuolokohdassa ja siten suurimmaksi osaksi ei ole varsinaisesti pyörivää massaa. Mutta kun pyörimisnopeus kasvaa niin samalla kasvaa myös keskeiskiihtyvyys(keskipakovoima), tämä yhdessä litkun ja renkaan sisäpinna välisen kitkan, sekä litkun sisäisen kitkan(=viskositeetti) vaikutuksesta aiheuttaa sen että litku lähtee pyörimään mukana renkaan ulkokehällä.
Teoriassa jos litku ei takertuisi renkaan sisäpintaan(litkun ja renkaan sisäpinnan välinen kitka = 0) ja litkun viskositeetti olisi olematon, pysyisi litku painovoiman vaikutuksesta kokoajan renkaan alakuolokohdassa, mutta harmittavasti elämme todellisessa maailmassa ja litku pyörii siellä renkaan ulkokehällä...
Eli hitaista vauhdeista kiihdyttäessä litku ei ole pyörivää massaa kiihdytyksen alussa. Kuten esim. enskan lähtöportilta täräytettäessä liikkeelle tahi erittäin hitaassa kivikkokarnevaalikohdassa. Eli siis juuri niissä paikoissa, missä kiihtyvyyttä eniten tarvii voi sitä saada hieman lisää litkulla (vs. sisuri). Menikö oikein?
Eli hitaista vauhdeista kiihdyttäessä litku ei ole pyörivää massaa kiihdytyksen alussa. Kuten esim. enskan lähtöportilta täräytettäessä liikkeelle tahi erittäin hitaassa kivikkokarnevaalikohdassa. Eli siis juuri niissä paikoissa, missä kiihtyvyyttä eniten tarvii voi sitä saada hieman lisää litkulla (vs. sisuri). Menikö oikein?
Vaikutus on niin pieni, että enemmän vaikutusta on suolikaasujen työntövoimalla - mikäli on muistanut syödä papusoppa ennen enskakisaa ja on riittävän ohuet housut.
Vaikutus on niin pieni, että enemmän vaikutusta on suolikaasujen työntövoimalla - mikäli on muistanut syödä papusoppa ennen enskakisaa ja on riittävän ohuet housut.
Herneet ei tule Kamelin letkusta läpi, mutta kompensoin tuota ongelmaa ajamalla housuitta. :)
Vertti83
14.08.2012, 16.45
Joo, periaatteessa juurikin näin, mutta se tosiaan sitten on eri kysyms jotta mitenkä paljon se vaikutus on käytännössä. Litku lähtee pyörimään ulkokehälle silleen vähitellen, että mitään varsinaista rajanopeutta ei pystyne kovin helposti määrittämään. Ja sittenhän siinä on teoriassa sellainenkin ominaisuus, että kun täydestä vauhdista lyöt takajarrun lukkoon niin litku jääkin renkaan sisälle "pyörimään" hetkeksi aikaa. Tuon litkun massan pyörimistä voisi hahmottaa kenties ikäänkuin kuminauhamaisena efektinä, eli siinä missä sisuri kulkee vanteen ja ulkorenkaan mukana kiinteästi, niin litku kiihtyy ja jarruttaa ikäänkuin se olisi kuminauhalla kiinni vanteessa&ulkorenkaassa... :)
Herneet ei tule Kamelin letkusta läpi, mutta kompensoin tuota ongelmaa ajamalla housuitta. :)
Onko linkkiä Youtube-videoon?
Ei kun perhana ei tietenkään voi olla kun tämä on tube-less keskustelu.:p
Minä en tuosta fysiikasta sen enemää ymmärrä, mutta joku joskus selitti kuinka se ei ole ihan sama asia.
Mitäs jos litkutuksen jäläkeen laithaa heliumia niin katoppakö eiko se litku ala leijumaan ja ei paina mitään!
...RalliRane hajosi...
Eilen sitten valitsin rengasläjästä tilalle käyttökelpoisen 2.3 NBX:n (=Gazza AM) ja asentelin paikoilleen...
1) Hajonnut RalliRane mäkeen* ja ensiapusisurin huuhtelu litkusta myöhempää käyttöä varten
2) Kumi kehälle
3) Rengasraudalla (=muovia) liu'uttamalla reunalangat vanteen hyllylle
4) Tornipumpulla ilmaa sisään 2 baaria (ilman mitään liukasteita), NAKSNAKS, PAUK...
5) Toteamus hetken odotelun jälkeen: "tässähän pysyy ilma näinkin"
6) Ilmat pihalle ja venttiilin sielu irti
7) 2 kuupallista Stanin litkua lääkeruiskulla venttiilistä ineen
8) Venttiilin sielu paikalleen ja 2 baaria ilmaa
9) Ravistelua, pyörittelyä...
10) Kuupan ja lääkeruiskun huuhtelu
11) Tarkastelu ja renkaan paikalleen asetus
Koko hommaan 15-20 minuuttia :eek:
*no ehkä toi kuitenkin tulee citymaasturiin sisurikäyttöön vielä
H. Moilanen
16.08.2012, 12.35
Litkuthan ei juuri kevennystä tuo...muita etuja varmasti on...
Se suurin etu on sisä- ja ulkorenkaan välisen kitkan puuttuminen.
brilleaux
16.08.2012, 14.15
Se suurin etu on sisä- ja ulkorenkaan välisen kitkan puuttuminen.
>>Kyllähän kumit vie tunnokkuutta...
Juu, mutta kyllä itse jätän kokeilut myöhemmälle(jos koskaan); en ala hyväksi havaittua rengastusta vaihtamaan tubeleksen takia. Taidan kokeilla aiemmin mainitun latex-sisurin vaikutusta nyt ensin.
H. Moilanen
17.08.2012, 09.28
Kesäloma ja ilmeisesti liian vähän ajankulua sai pohtimaan hölmöjä(?) kolistelijan kokeiluista...
Onko kukaan kokeillut tehdä Ksyriumeille tubeless asennusta? Vanteen sisäpuoli on silmämääräisesti hyvin lähellä esim. Crossmaxin vannetta, joka siis on oikea tubeless-vanne. Menisiköhän tämä konversio pelkästään tubeless venttiilillä ja kuupallisella litkua...?
Tapahtuipa eilen:
1. Arch ex kehälle RalliRanet.
2. Jalkapumpulla pumpaten kumit kehälle naps naps.
3. Ilmat pois ja venttiilin kautta litkut sisälle.
4. Pumpulla ilmat takaisin.
5. Valmis.
Aikaa meni ~10min koko hommaan. Ei mitään liukasteita.
Vanhoissa kumeissa oli pari reikää jotka paikkautuivat heti. Tänä aamulla paineet tallella.
Jake_Kona
17.08.2012, 11.14
Kysympä taas tyhmiä.
Voiko ksyrium/aksium ja 28-32mm maantiekumeja yrittää tubelekseksi "tubeltaa"?
Kesäloma ja ilmeisesti liian vähän ajankulua sai pohtimaan hölmöjä(?) kolistelijan kokeiluista...
Onko kukaan kokeillut tehdä Ksyriumeille tubeless asennusta? Vanteen sisäpuoli on silmämääräisesti hyvin lähellä esim. Crossmaxin vannetta, joka siis on oikea tubeless-vanne. Menisiköhän tämä konversio pelkästään tubeless venttiilillä ja kuupallisella litkua...?
On kyllä,mulla oli Ksyrium Elite kiekoil Hutsun Atomit pari kesää.Ajoin niil mm. Vätternrundan 2010,tänä vuonna tuli ajeltua jonkin verran.Vaihdoin pois rengasvaurion takia,ku uudet Atomit on hiukka tyyrit.Ihan kiva yhdistelmä ajos,max. paineet 8,5 bar. , litkujen kans varmaa ajeluu.Stanin venttiileit käytin modattuina,ei meinannu muuten rengas asettua oikein vanteelle,renkaat oli tosi tiukat laittaa päälle.Ksyrreil kokeiltu myös klinchertuubeja(Tufo),21 mm. aika kovat paineiden takia.23 mm;nä vois olla mukavammat,tosi helppo laittaa päälle,litkuil oli nekin.Maantietubelksista on ollu aikaisemminkin juttua täällä.
H. Moilanen
18.08.2012, 08.22
Stanin venttiileit käytin modattuina...
Millä tavalla modattuna?
Sen venttiilin pyörän kumiosan sai kaventaa pitkulaiseks et rengas pääsi asettumaan/tiivistymään vanteelle.
H. Moilanen
18.08.2012, 10.09
Kiitos tiedosta. Taidan ryhtyä kokeilemaan.
Johan Moraal
18.08.2012, 11.19
Jos kerran ryhtyy askartelemaan ja leikkelemään, eikös sitten voi yhtälailla käyttää vanhan sisurin venttiili?
Voishan se toimiakin,kestäneekö sitten;melko tiukkaan sai kiristää sen juurimutterin et alkoi pitämään,ees litkuilla.
Toimiiko noi litkut muuten pakkaskeleillä?
Kokeilin tänään liukkaria ekaa kertaa. Huonosti kävi kokeilussa, tuli niin liukas, että ampui renkaan vanteelta, suoraan sormille. Taas oppi, että liukkaria vasta toivottomalle tapaukselle. Joo olihan 3 baria hiukan liikaa, mutta kun kolme edellistä rengasmallia olivat toimineet tällä prosessilla, niin vanhoilla metodeilla jatkettiin.
Rengas oli 880 grammainen Misukan 2.4" Wild Grippi. Jykevä ja kohtuu tiukka rengas, mutta taisi olla silti venyvää sorttia(tai vanne on liian rikki). En tiedä menikö reunanauha poikki, ainakin pysyi paikoillaan 45 minuutin testilenkin.
mutanaama
20.08.2012, 22.53
@ Tapsa, väittävät että toimii, itsellä ei ole tullu talvella rengasrikkoja.
@ makkeli, minkä helevetin takia sinne pitää ehdoin tahdoin tunkea kolme baria painetta, kun ne painuu paikalleen puolessatoista?????
Sauli Lumikko
21.08.2012, 00.50
Oon parissa threadissa maininnut tuon, että litkun paino ei ole suoraan verrattavissa sisurin painoon. Selvennän vähän, mitä ajoin takaa.
Kun joku sanoo, että lateksisisurilla saa pienen painonsäästön verrattuna litkuihin, puhutaan lähtökohtaisesti erittäin pienistä eroista. Keskustelun ollessa tällä tasolla ei ole sen isompaa pilkunviilausta huomauttaa, että se lateksisisuri pyörähtää koko massallaan joka hetki tasan samaa tahtia muun renkaan kanssa, mutta osa litkujen massasta ei lähdekään heti kiihdytykseen mukaan. Renkaan kiihtyvyyttä mitatessa on vaikutusta sillä, onko massa kiinteässä vai nestemäisessä muodossa. Ei paljoa, mutta ei tuommosella unssin tai parin erotuksella litkut vs. lateksisisuri muutenkaan paljoa merkitystä ole.
Kunnon suolikaasuhyökkäys takana tulevien riemuksi juuri ennen omaa irtiottoa on takuuvarmasti isompi tekijä kisatulosten järjestystä määrittämässä, paitsi jos vastassa on piinkovia ammattilaisia, jotka eivät vähästä hätkähdä.
@ makkeli, minkä helevetin takia sinne pitää ehdoin tahdoin tunkea kolme baria painetta, kun ne painuu paikalleen puolessatoista?????
Mavicin ohjeen mukaan UST:n tiivistyspaine on reilusti enemmän (olisko ollut 4,5 baria). Jos kumi lopsahtaa vanteelta kolmessa barissa, niin en menisi syyttämään ylipainetta, enkä myöskään käyttämään moista rengasta.
Renkaan kiihtyvyyttä mitatessa on vaikutusta sillä, onko massa kiinteässä vai nestemäisessä muodossa.
Näin epäilemättä. Omaa kokemusta on hieman vastaavasta tilanteesta. Mavic Cosmic Carbone SL -takakiekko veti muutama viikko sitten 100 kilometrin sadeosuudella alumiinikehän sisään noin puoli desilitraa vettä. Huomasin viikkoa myöhemmin, että kiekkoa pyörittäessä kuuluu omituista lotinaa. No, veden sai pois, kun otti renkaan vanteelta ja käänsi venttiilinreiän alaspäin.
Kiinnostava havainto kiekkoa käsissä pyöritellessä oli se, että pyöriminen hidastui huomattavasti nopeammin kuin tavallisesti. Eli se kehän sisällä litisevä vesi hidasti selvästi pyörimistä, ts. aiheutti kitkaa. Onko kukaan kokeillut miten hyvin kiekko pyörii vapaasti ilman litkua ja litkun kanssa?
Sauli Lumikko
22.08.2012, 01.33
Kiekon pyörittely käsissä kertoo suunnilleen yhtä paljon kuin laakereiden pyörittely sormin ilman kuormaa: kai tuostakin voi jutella, mutta vaikutus todelliseen ajoon mitataan kyllä ihan muilla konstein.
Mavicin ohjeen mukaan UST:n tiivistyspaine on reilusti enemmän (olisko ollut 4,5 baria). Jos kumi lopsahtaa vanteelta kolmessa barissa, niin en menisi syyttämään ylipainetta, enkä myöskään käyttämään moista rengasta.
Anteeks nyt kun sanon vähän tylysti, mutta alkaa vähän kummastuttaan että tässä ketjussa ei mee ihan perusasiat perille. :mad:
Joka toinen päivä joku jakaa jotain vääriä ohjeita, mitkä aiheuttaa lisää näitä "Pahoja Tubeless ongelmia" jos niitä joku päättää noudattaa. Yllä lainattu on yksi esimerkki taas.
Mitä Mavicin ohjeen mukainen UST:n tiivistyspaine liittyy oikeastaan yhtään mihinkään täällä keskusteltuun? UST-rengas UST-vanteella toimii tuolla ohjeella, mutta niissä ei juuri ongelmia ole. Ja niistä ei täällä paljon kirjoitellakkaan. Ja siitä syystä niihin soveltuvat ohjeet eivät sovellu täällä.
Kommentoimasi tapaus käyttäjä makkelilla on EI-UST rengas EI-UST vanteella. ("880 grammainen Misukan 2.4" Wild Grippi" ilmeisesti ghetto-tubeless valmistellulla ei-UST eikä Notubes vanteella aikaisemmasta postauksesta päätellen.)
Siitä kombinaatiosta ei takaa renkaan valmistaja eikä vanteen valmistaja yhtään mitään että millä paineella pysyy vanteella. NoTubesin maksimisuosituspaineet (koskien siis NoTubesin omia kehiä ja ei-UST renkaita) tuli ylitettyä kirkkaasti.
Kaikki tässä ketjussa aiemmin sanottu antaa ymmärtää että paljon kahta baaria korkeammalle ei kannata makkelin kombinaatiolla mennä.
Anteeks nyt kun sanon vähän tylysti, mutta alkaa vähän kummastuttaan että tässä ketjussa ei mee ihan perusasiat perille. :mad:
Joka toinen päivä joku jakaa jotain vääriä ohjeita, mitkä aiheuttaa lisää näitä "Pahoja Tubeless ongelmia" jos niitä joku päättää noudattaa. Yllä lainattu on yksi esimerkki taas.
Mitä väärää sinusta on kommentissani, että ei pitäisi käyttää rengasta, joka ei pysy vanteella kolmen barin paineella?
UST:n tiivistyspaine tuli mainittua sen vuoksi, että se antaa suuntaa siihen, mitä luotettavasti kehällä pysyvän renkaan pitäisi kunnon kehällä kestää. No tubes-ohjeen 40 PSI on 2,8 baria, joten minusta renkaan pitäisi kestää ihan hyvin 3,0 bar painetta vaikka olisi mikä ghetto-tubeless. Tai siis minä en ainakaan ajaisi tuollaisella kombinaatiolla, joka ei kestä em. painetta.
Mitä väärää sinusta on kommentissani, että ei pitäisi käyttää rengasta, joka ei pysy vanteella kolmen barin paineella?
No tuo on mielipide johon sulla on oikeus. Ja ihan hyvä nyrkkisääntö jos haluaa ottaa varman päälle.
Toisaalta et sanonut noin, vaan että "Jos kumi lopsahtaa vanteelta kolmessa barissa, niin en menisi syyttämään ylipainetta". Protestointini oli siihen. Stanin suosituspaineen ylittäminen isokokoisella (joka kestää vähemmän painetta verrattuna pieneen) ja vielä rasvatulla renkaalla, vanteella joka pitää renkaan huonommin paikallaan kuin esim Stanin BST reuna, on takuuresepti renkaan vanteelta räjäyttämiseen, sekä renkaan että mahdollisesti myös vanteen tuhoamiseen. Se vaan on ylipainetta, ja käyttäjä itse sen jo tunnustikin. Ehkä ilman rasvaa olisi kestänyt, ehkä ei. Joka tapauksessa Stanin suosittelemalla asennusmetodilla olisi melko varmasti kestänyt. (Alhaisempi paine ja ei rasvaa vaan mietoa saippuavettä.)
Kolmen baarin sääntö on sikäli turha, että ehkäpä kymmenet tuhannet tyypit ympäri maailmaa pyöräilee ongelmitta renkailla jotka lähtee kolmessa baarissa vanteelta, kun ei vaan koskaan laita sitä kolmea baaria. ;)
Tommonen 2,4" rengas, varmaan joku 1,6 - 1,8 on käyttöpaine. Miksi sen pitäis kestää 3 baaria? Reunanauhan venymän kestävyys ei edes todista mitään siitä että onko kombinaatio herkkä "hörppäilemään" alhaisilla paineilla.
Miten muuten se sitten pitäisi tietää kestääkö joku rengas / vanne yhdistelmä tuon paineen? Kokeilla kaikki yhdistelmät että lähtikö vanteelta? En suosittele! Syitä alempana.
UST:n tiivistyspaine tuli mainittua sen vuoksi, että se antaa suuntaa siihen, mitä luotettavasti kehällä pysyvän renkaan pitäisi kunnon kehällä kestää. No tubes-ohjeen 40 PSI on 2,8 baria, joten minusta renkaan pitäisi kestää ihan hyvin 3,0 bar painetta vaikka olisi mikä ghetto-tubeless.
No määrittele "luotettavasti kehällä pysyvä" ja "kunnon kehä"... Vähän saivartelua mutta täytyy määritellä edes jotenkin, jos määrittelee tarkasti jonkun eksaktin paineen.
Monilla täällä ilmeisesti ei ole "kunnon kehiä". Miksi sun mielestä tarkemmin määrittelemättömällä vanteella pitäisi renkaan pysyä jollain tietyllä, Stanin suositusta suuremalla paineella? Stanin kehät sentään koukuttaa renkaan reunaa alempaa kuin normikehät. Se vaikuttaa siihen millainen venymärasitus renkaan reunaan kohdistuu. Jollain normikehällä reunanauha saa venyä toooosi paljon ennen kuin reunan koukku alkaa reunanauhaa tukea. Siinä vaiheessa voi jo olla että on nauhat nyrjähtäneet ja pam. (Tän vanteen reunan merkitys toki on varsin pieni. Suurin merkitys on renkaan omalla venymisen vastustamisella josta olemme samaa mieltä.)
Ja tällä suuren paineen kestolla ei sinänsä ole mitään tekemistä sen kanssa miten luotettavasti rengas toimii alhaisilla paineilla. Varsinkaan jos reunanauhaa ei ole valmiiksi turhaa kiusattu....
Jos renkaan nauhat on jo kertaalleen venytetty täyttämällä ne (kokemusperäisen tiedon mukaan) ylipaineeseen, ne saattaa jo ajoon lähtiessä olla osittain "rikki", vaikkei katastrofaalisesti vielä, ja sitten pullahtaa joskus ajossa vanteelta sen takia. Tästä ei toki ole omia kokemuksia. Kunhan tuommostakin on kirjoiteltu ja käyhän se järkeen että voi olla mahdollista noinkin.
No määrittele "luotettavasti kehällä pysyvä" ja "kunnon kehä"... Vähän saivartelua mutta täytyy määritellä edes jotenkin, jos määrittelee tarkasti jonkun eksaktin paineen.
Tuo ensimmäinen on kyllä hankala määriteltävä. Ehkä tuo määrittyy enemmänkin logisen negaation kautta, eli ei nyt käytetä niitä renkaita, jotka tunnetusti ovat niin löysiä, että solahtavat pois kehältä pumppaamattakin. Näitä vältettäviä kumeja täälläkin on ollut esillä monessa viestissä.
Kunnon kehä tubeless-hommiin on minusta joko aito UST-kehä (valmistajalla ei niin väliä) taikka Stanin tubeless-kehät. Noilla on tämän(kin) foorumin mukaan vähinten epäonnistuneita litkutusyrityksiä tavallisilla renkailla. Itse käytän vain UST-kehiä, ja niiden kanssa ei ole ollut ongelmia minkään kokeilemani renkaan kanssa. Asennuksessa olen käyttänyt Bilteman rengaspastaa (lue: saippuaa) ja paineet ovat olleet asennuksessa noin 3 baria tai joskus vähän ylikin.
Monilla täällä ilmeisesti ei ole "kunnon kehiä". Miksi sun mielestä tarkemmin määrittelemättömällä vanteella pitäisi renkaan pysyä jollain tietyllä, Stanin suositusta suuremalla paineella? Stanin kehät sentään koukuttaa renkaan reunaa alempaa kuin normikehät. Se vaikuttaa siihen millainen venymärasitus renkaan reunaan kohdistuu. Jollain normikehällä reunanauha saa venyä toooosi paljon ennen kuin reunan koukku alkaa reunanauhaa tukea. Siinä vaiheessa voi jo olla että on nauhat nyrjähtäneet ja pam. (Tän vanteen reunan merkitys toki on varsin pieni. Suurin merkitys on renkaan omalla venymisen vastustamisella josta olemme samaa mieltä.)
Ilmeisesti ei todellakaan ole "kunnon kehiä", koska näin paljon on ongelmia.:p Kehän reunan vaikutus renkaan pois putoamiseen ei minusta ole mitenkään pieni, koska hyvällä kehällä huonompikin rengas toimii (useimmiten ainakin).
Ja tällä suuren paineen kestolla ei sinänsä ole mitään tekemistä sen kanssa miten luotettavasti rengas toimii alhaisilla paineilla. Varsinkaan jos reunanauhaa ei ole valmiiksi turhaa kiusattu....
Tämä on täysin totta. Vaikkapa Schwalben Rocket Ron pysyy UST-versiona erittäin huonosti paikallaan alhaisilla paineilla. Vastaavasti vanha Nokian NBX-lite pysyi hörppäämättä vielä 1,2 barin paineilla eturenkaana ja takanakin riitti 1,4. Tämä kohtuullisen isokokoisen kaverin alla.
Jos renkaan nauhat on jo kertaalleen venytetty täyttämällä ne (kokemusperäisen tiedon mukaan) ylipaineeseen, ne saattaa jo ajoon lähtiessä olla osittain "rikki", vaikkei katastrofaalisesti vielä, ja sitten pullahtaa joskus ajossa vanteelta sen takia. Tästä ei toki ole omia kokemuksia. Kunhan tuommostakin on kirjoiteltu ja käyhän se järkeen että voi olla mahdollista noinkin.
Tämä reunan venyminen on minusta vähän hämärä asia. Periaatteesta joku lankareunainen kumi ei ainakaan langan kohdalta juurikaan veny, mutta joku siinä ilmeisesti pettää kun kerran ongelmia tulee. Taittuvakylkeisessä renkaassa rakenne on herkempi ja siinä näen selvän mahdollisuuden pilata renkaan kovilla ylipaineilla.
Tai siis minä en ainakaan ajaisi tuollaisella kombinaatiolla, joka ei kestä em. painetta.
No nyt on ajettu tuolla kombinaatiolla, hiukan varmistelin pysyvyyttä litkuttamalla renkaan ja vanteen välin ulkopuolelta (onko tämä sitä liimausta suuressa maailmassa). Joo ainoa ongelma on, että kun runttasi asfalttikurviin reippaalla vauhdilla ottaa tuo muhku linkkuun kiinni. Kaikki vinoon droppauksetkin rengas on kestänyt. Mutta eihän nämä takaa, että kestää isoa väärinkäyttöä, mutta luotettavuus mulle on testattu. Jaa takarenkaana käytössä tuota misukkaa.
Lisäyksenä tähän mun systeemiin, niin suurin syyllinen ei taida olla 3 barin paine, ei ghettoviritys, ei liukastus, ei rengas vaan se, että vanne on ajettu kiveen lommolle. Vekki on pihdeillä suoristettu ja siinä kohtaa vannetta on varmana aika heikko pito vanteen reunassa.
groovyholmes
27.08.2012, 20.04
Missä vika, kun flowlle litkuilla ust rubber queen 2.2 puolentoista barin paineella ja alle sata ajettuna paukahtaa pienessä notkossa niin ettei pystynyt kotiin ajamaan? Ikään kuin rengas olisi muljahtanut toiselle puolelle vannetta, toisella puolella sitä näkyy ylhäältä katsottuna enemmän kuin toiselta.. Paineet pysyivät kuitenkin..
Rengas pois ja kiekko näyttää silmällä olevan ok.. Eikös renkaan kuitenkin pitäisi suht suorassa olla kun sitä kädessä roikuttaa?
dirtyrider
29.08.2012, 19.27
Bontragerin 29 Rhythm symmetric tlr-vannenauhat ja tlr-venttiilit postista, hetki ihmettelyä ja "Stan's-neitsyys" menetetetty. Aihiona Bontin Duster vanne ja Schwalben Rocket Ron 29x2.25. Ei ollut mitään ongelmia, kiitos saamani idioottivarman ohjeen:
1. sisureilla vanteelle fairyn kera
2. toinen laita irti
3. sisuri pois
4. tlr-venttiili paikoilleen
5. Stan's litkut sisään
6. rengas takaisin vanteelle
7. pahvilaatikon päälle kyljelleen irroitettu reuna alaspäin
8. ilmaa sisään, itsellä alkoi pitämään ilmaa ekasta painalluksesta lähtien
9. kiekko ravistellen sivuttain ravistellen ja samalla pyörittäen eri kulmaan, jotta levittyy joka puolelle. Ei kait tätä tarvitsisi välttämättä, mutta näin tuo setä teki NoTubesin videossa.
Helpotti kummasti litkujen laittoa ja reunan nostamista takaisin, kun kiekko roikkui pyörän sarvesta (ainut paikka mihin sai tähän hätään roikkumaan).
Nyt testilenkille. :cool:
Johan Moraal
30.08.2012, 01.41
Alkaa mennä ankureiksi nuo renkaani kohta. 1 kk sitten stansilla racekingin racesportit litkutin, 29 tuumaiset, taisi mennä 120 ml yhteen kumiin. Viikko pari myöhemmin en kuullut enää mitään hölskötystä ja lisäsin varmuuden vuoksi 25-30 ml jotta olisi jotain millä tiivistää jos sattuu . Nyt tänään takarengas meni sen verran kiville että alkoi tyhjenemään ja kotona sitten laitoin varmuudeksi vielä 25-30 ml lisää kun ei meinannut tiivistyä. Kyllä sitä maitoa siellä vielä oli kun kurkasin reunasta, mutta ei enää siinä määrin että kuuluvasti havaittavissa. Sanokaas nyt viisaat, teenkö jotain väärin vai näinkö tämä menee näitten kanssa?
Alkaa mennä ankureiksi nuo renkaani kohta. 1 kk sitten stansilla racekingin racesportit litkutin, 29 tuumaiset, taisi mennä 120 ml yhteen kumiin. Viikko pari myöhemmin en kuullut enää mitään hölskötystä ja lisäsin varmuuden vuoksi 25-30 ml jotta olisi jotain millä tiivistää jos sattuu . Nyt tänään takarengas meni sen verran kiville että alkoi tyhjenemään ja kotona sitten laitoin varmuudeksi vielä 25-30 ml lisää kun ei meinannut tiivistyä. Kyllä sitä maitoa siellä vielä oli kun kurkasin reunasta, mutta ei enää siinä määrin että kuuluvasti havaittavissa. Sanokaas nyt viisaat, teenkö jotain väärin vai näinkö tämä menee näitten kanssa?
Periaatteessa se menee juuri näin. Jos kuitenkin jatkuu loputtomasti, kannattaisi ottaa rengas irti ja tarkistaa mihin se litku oikein menee. Joko se kuivuu tasaisesti renkaan sisäpintaan tai johonkin tiettyyn kohtaan "korvasieneksi" syystä tai toisesta. Tuota korvasientä muodostuu minun kokemukseni mukaan kun litkua on ollut alunperin renkaassa liikaa ja se on päässyt seisomaan tiettyyn kohtaan vähäksi aikaa, ruvennut kuivumaan ja sitten keräämään itselleen massaa. Lisäksi, jos vanneteippi/vannenauha ei toimi litkun kanssa oikein, saattaa litku kuivua myös nippeleiden/venttiilin varren ympärille pieniksi paakuiksi vanteen sisään.
Tai sitten se vaan vuotaa renkaan reunoilta tai rei'istä ulos.
Mulla on renkaissa riittänyt 40-50ml rengas ja kun rengas mennyt vaihtoon noin 8-12kk:den jälkeen niin sellainen 20ml ollut litkua juoksevana renkaassa.
Käytän GEAXin litkua.
...korvasientä muodostuu minun kokemukseni mukaan kun litkua on ollut alunperin renkaassa liikaa ja se on päässyt seisomaan tiettyyn kohtaan vähäksi aikaa, ruvennut kuivumaan ja sitten keräämään itselleen massaa....
"Korvasieni" tulee reikään...
Isoja mällejä kertyy kuivumisesta jne.
.... Sanokaas nyt viisaat, teenkö jotain väärin vai näinkö tämä menee näitten kanssa?
Viisas en varmana ole, mutta hyvä arvaamaan;
- litku jähmii sinne kumin sisäpintaan sellaiseks kondomiks (= lähes yhtenäinen kiinteä kalvo) - tapahtuu helposti contin
kumeilla kun renkaan sisäpinta on .... ööö... contimainen.
- teippi / vannenauha flaskaa jostain niin että litku vuotaa pinnanrei`ästä tai venan juuresta vanteen onteloon
- rengas on burbbinu litkuja pihalle ajossa
Off_topic - tietääks kukaan miten lateksisisurista (sen pinnasta) saa geaxin litkunjämät irti?
mutanaama
30.08.2012, 16.34
Vedellä nuo viimeksi pesaisin, mutta eivät olleet vielä kuivuneet.
Milläs hitolla nuo tubeless-renkaitten isommat reiät saa paikattua? Sisäpintaan liimatut perus tiptop-paikat näemmä pullauttavat ennemmin tai myöhemmin mukavan pikku kuplan siitä reiästä... :mad:
sakuvaan
30.08.2012, 16.50
Pikaliima, autonrenkaan matopaikka.
Vedellä nuo viimeksi pesaisin, mutta eivät olleet vielä kuivuneet.
Siis niinkus varmasti lateksisisurista, ei tavallisesta butyylikumisesta?
Milläs hitolla nuo tubeless-renkaitten isommat reiät saa paikattua? Sisäpintaan liimatut perus tiptop-paikat näemmä pullauttavat ennemmin tai myöhemmin mukavan pikku kuplan siitä reiästä... :mad:
Parktoolilla on tubeless-paikka TB-2, mutta sekin on hätäpaikka. Sen kestävyydestä ei vielä kokemusta.
Johan Moraal
30.08.2012, 18.24
Viisas en varmana ole, mutta hyvä arvaamaan;
- litku jähmii sinne kumin sisäpintaan sellaiseks kondomiks (= lähes yhtenäinen kiinteä kalvo) - tapahtuu helposti contin
kumeilla kun renkaan sisäpinta on .... ööö... contimainen.
- teippi / vannenauha flaskaa jostain niin että litku vuotaa pinnanrei`ästä tai venan juuresta vanteen onteloon
- rengas on burbbinu litkuja pihalle ajossa
Off_topic - tietääks kukaan miten lateksisisurista (sen pinnasta) saa geaxin litkunjämät irti?
V.ehto 1 oli oikea:) Äsken otin koko höskän pois kun tänään taas jätti. Pitäö uskoa että tämän renkaan kyljet eivat ole paras idea savon kivikosssa:)
V.ehto 1 oli oikea:) Äsken otin koko höskän pois kun tänään taas jätti. Pitäö uskoa että tämän renkaan kyljet eivat ole paras idea savon kivikosssa:)
Tosta nimenomaisesta kalvottumisvaivasta pääsee sillä että pyyhkii sen kumin sisuksen bräkleen-rätillä. Kovat jätkät käyttää
myös asetonia. Kylkien kestävyyttä se ei paranna - jos sulla(kin) on kiaro viähtymys noihe Racekingeihin, niin ota ne kerrasta
UST-versioina. Sen mitä painossa häviit, voitat tuplana muissa ominaisuuksissa.
timpe940
30.08.2012, 21.34
Pistetään nyt omia kokemuksia tubeless kokeilusta.
Kiekoiksi tuli hankittua Sun Ringlen Charger Pro:t ja kumeina WTB:n Weirwolfit 2.3 Race versiona.
Toinen kylki vanteelle. Venttiili kiinni. Vähän saippuavettä renkaan reunoihin ja toinenkin kylki vanteelle.
Venttiilistä sielu irti ja ilmaa lattiapumpulla n.3baria ja poksu rengas helposti paikoilleen. Ei edes vuotanut mistään ilmaa. Pikkupullo Stanin litkua venttiilistä sisään ja ilmat renkaaseen sisälle. Renkaan ravistelut ja ei tuntunut edelleenkään mistään vuotavan. Pikku koeajolenkki ja nyt saa levätä yön yli ja huomenna näkee pysykö ilmat.
Vähän arponut että kannattaako tuota tubelesia edes lähteä kokeilemaan. Positiivinen yllätys miten helposti sai homman hoidettua ilman ongelmia.
Pikaliima
:eek: totahan miä en usko ennenku kokeilen.
tubeless kokeilusta Sun Ringlen Charger Pro:t ilman ongelmia.
Nui on kyl hyvät kiekot, pitää ilmaa vaik muutamankin kerran on jo joutunu takavanteesta oikomaan lommoja jakoavaimella. Viel ku sais yhtä kestäviä renkaita :mad:
Johan Moraal
31.08.2012, 05.12
Tosta nimenomaisesta kalvottumisvaivasta pääsee sillä että pyyhkii sen kumin sisuksen bräkleen-rätillä. Kovat jätkät käyttää
myös asetonia. Kylkien kestävyyttä se ei paranna - jos sulla(kin) on kiaro viähtymys noihe Racekingeihin, niin ota ne kerrasta
UST-versioina. Sen mitä painossa häviit, voitat tuplana muissa ominaisuuksissa.
Tuota brakleenia olinkin tässä asennuksessa käyttänyt, pitänee siirtyä vahvempiin aineisiin:)
On ne vaan pirun nopean oloiset nuo RKt jopa miunkin alla, pitää sitten joskus harkita se ust juttu tai ehkä vaan parempi hommata varakiekot jossa toisissa vähän jykevämmät kumit kun haluaa leikkiä kivien kanssa.
Ensin peset renkaan sisäpuolen reiän kohdalta asetonilla ja paikkaat isolla TipTop-paikalla. Tämän paikkauksen jälkeen painat reiän kohdalta sisäpuolelta sen verran ulospäin, että reiän reunat ja mahdolliset rispaantuneet kudokset antavat periksi. Sitten reikään reilusti kumivahvisteista ja sopivalla pienellä pahvinpalalla painat reiän kiinni ja pidät jonkun aikaa. Liimaa pitää olla niin reilusti, että pahvi liimaantuu ulkokumiin kiinni. Sitten vain pahvi pois ja homma on valmis. Pahvia jää tietysti renkaaseen vähän kiinni, mutta se lähtee kosteuden vaikutuksesta pois ajan myötä. Pahvinpalalla painamisen ideana on saada kunnolla liima leviämään joka paikkaan reiässä, jolloin kohta alkaa oikeasti kestämään.
Rocket Ron UST:n käyttäjänä minulle valitettavasti on kokemusta kertynyt noista isommista paikkauksista.
kumivahvisteista
Jotain tämmöstä (http://www.loctiteliima.fi/index.php?page=flexgel-control)?
Shimaani
31.08.2012, 23.14
....Off_topic - tietääks kukaan miten lateksisisurista (sen pinnasta) saa geaxin litkunjämät irti? Kosanilla varovasti lämmittäen? *grin*
Jos ei hiukan täytettyä kumia talkin kanssa hieromalla jämät irtoa niin sitten se lateksi on mallia reppuvarakumi.
Jotain tämmöstä (http://www.loctiteliima.fi/index.php?page=flexgel-control)?
Juuri tuolla aineella olen paikkaillut. Motonetistä muistaakseni ostin tai sitten jostain marketin rautaosastolta.
Kare_Eskola
01.09.2012, 17.46
Tänään kisassa viimeisessä alamäessä löi vanteelle niin että kumi tyhjeni. Paitsi että jotain ilmaa sinne jäi. Hyvin pystyi ajamaan maaliin asti vanteella, ei irronnut kumi.
Maalissa tarkistin vauriot. Vanteessa dentti, rengas oli burpannut mutta litku tukkinut välin. Laitoin lisää ilmaa ja kumi oli kunnossa. Näin sen kuuluu mennä.
Olisiko vinkkiä kestävästä maratoneille sopivasta renkaasta?
Tänä kesänä olen ajellut Racing Ralpheilla (kokeiltu tubeless sekä tl-ready versiot), mutta ongelmia ollut enemmän renkaiden kestävyyden kanssa kuin koskaan. Joka toinen kisa mennyt rengasrikkojen takia pieleen, yleensä renkaan keskelle tullut viilto jota ei litku paikkaa. Aiempina vuosina käytössä NBX-lite sekä mountain king, näissä ei ole ollut mitään ongelmia kun on kerran saanut litkulla tiivistettyä.
...Aiempina vuosina käytössä NBX-lite sekä mountain king, näissä ei ole ollut mitään ongelmia...
Miksi haluat vaihtaa näistä pois jos kerran on hyvät kokemukset? :seko:
NBX-liten saatavuus taitaa olla tänä päivänä melko heikko ja Mountain Kingistä on se painavin tubeless versio käytössä, eli kestävyys varmasti hyvä mutta voisi olla vähän köykäisempi ja paremmin rullaava.
Kare_Eskola
18.09.2012, 11.56
Mulla oli myös kestävyysongelmia Schwalben TLR-rokettironien kanssa, vaikka välillä toimivat kuin unelma. Ensi kaudeksi on mietinnässä kaksi vaihtoehtoa.
1) Rokettironi-TLR-Snakeskin parantaisi kestävyyttä ainakin kyljistä, ja muut ominaisuudet säilyisivät ennallaan, painoa vain vähän lisää.
2) Contin Raceking tai X-King Protectionilla olisi myös kestävä, hyvin litkuttuva ja melko kevyt. Luultavasti X-King, koska pitoa tarvitaan.
Näyttää Schwalbekin päivittäneen tubeless ready ohjeitaan. Vielä puoli vuotta sitten ei ollu mitään näkyviä painerajoituksia renkaiden tiedoissa ja yleisessä tubeless ready ohjeessa käskettiin laittaa 3 baaria.
Nyt sanoo lihavoidulla vähän joka paikassa:
Never exceed 35 PSI during tubeless installation or use!!
http://www.schwalbetires.com/bike_tires/off-road_tires/rocket_ron
http://www.schwalbetires.com/tech_info/tubeless_ready
Eli älä koskaan ylitä -raja on 2,4 baaria Schwalben TLR-kumeille.
Ensi kaudeksi on mietinnässä kaksi vaihtoehtoa.
1) Rokettironi-TLR-Snakeskin parantaisi kestävyyttä ainakin kyljistä, ja muut ominaisuudet säilyisivät ennallaan, painoa vain vähän lisää.
Ei nyt suoranaisesti liity tubeless-ongelmiin, mutta tuo uudistuva snake skin rokettironi vaikuttaa myös omaan xc-29eriin kiinnostavalta renkaalta. Vahvistetulla kyljellä olevia xc-renkaita kun ei ole liikaa markkinoilla. Kesällä takana oli exo-ikon, mikä on kuitenkin aika puhdas kuivan kelin rengas. Tuo X-king protection on kanssa vähän houkutellut, mutta siitä on kuulunut aika ristiriitaista palautetta märkäpidon ja tubeless-käytön suhteen.
mutta tuo uudistuva snake skin rokettironi vaikuttaa myös omaan xc-29eriin kiinnostavalta renkaalta. Vahvistetulla kyljellä olevia xc-renkaita kun ei ole liikaa markkinoilla.
Odotan kans kuola valuen, mutta ei ole tuon mukaan kuin 26" snakeskin olemassa.
Nyt on kesän ollut Racing Ralph SnakeSkin 29" takana ja hyvin on kyljet kestäneet. Massaa on 588g joka on vain 50g painavampi kuin perus rallirane TLR joka mulla myös on. Tämä sama kylki näin pienellä massanlisäyksellä Rocket Roniin ja äkkiä!
Odotan kans kuola valuen, mutta ei ole tuon mukaan kuin 26" snakeskin olemassa.
Tuolta (http://www.schwalbe.de/gbl/en/produkte/mtb/produkt/?ID_Produktgruppe=41&ID_Produkt=175) sivulta näkyisi, että 2013 mallia saisi snake skinillä. Vielä ei ole tosin näkynyt myynnissä.
57-622 (29 x 2.25)
SnakeSkin, Evolution Line, TL Ready
PaceStar
Black
605g
Mulla oli myös kestävyysongelmia Schwalben TLR-rokettironien kanssa, vaikka välillä toimivat kuin unelma. Ensi kaudeksi on mietinnässä kaksi vaihtoehtoa.
2) Contin Raceking tai X-King Protectionilla olisi myös kestävä, hyvin litkuttuva ja melko kevyt. Luultavasti X-King, koska pitoa tarvitaan.
X-King Protectionilla voisi olla hyvä vaihtoehto, painoakaan ei mahdottomasti näyttänyt olevan. Kyljet ovat pääsääntöisesti kestäneet minun käytössä hyvin renkaasta riippumatta, joten nuo TLR-Snakeskin mallit eivät taida ratkaista minun ongelmaa..
Näyttää Schwalbekin päivittäneen tubeless ready ohjeitaan. Vielä puoli vuotta sitten ei ollu mitään näkyviä painerajoituksia renkaiden tiedoissa ja yleisessä tubeless ready ohjeessa käskettiin laittaa 3 baaria.
Nyt sanoo lihavoidulla vähän joka paikassa:
Never exceed 35 PSI during tubeless installation or use!!
http://www.schwalbetires.com/tech_info/tubeless_ready
Eli älä koskaan ylitä -raja on 2,4 baaria Schwalben TLR-kumeille.
No jopas, kyllä mä noin 3 baria olen laittanut kun pari kertaa olen täpärillä lähtenyt työmatkaa ajamaan mun RacingRalph ja RocketRon TLR-kumeihin. Normaalisti ajossa ja säilytyksessä niissä on 1,8-2 baria.
edit2: Schwalben saksan sivuilla (myös englannin kielellä luettavissa) ei näitä uusia ohjeita ole. Siellä suositellaan edelleen 3 baria asennettaessa:
http://www.schwalbe.de/gbl/en/technik_info/tubeless_ready/?gesamt=214&ID_Land=38&ID_Sprache=2&ID_Seite=415&tn_mainPoint=Technik
Ja tässä "vastaava" Rocket Ron etusivu Saksan versiossa:
http://www.schwalbe.de/gbl/en/produkte/mtb/produkt/?ID_Produktgruppe=41&ID_Produkt=175
KH74-linkit oli siis Pohjois-Amerikan sivuille.
Amerikkalaiset ei saa edes pumpata renkaisiin ilmaa jos ole lääkäri, insinööri, pappi ja lakimies paikalla. Euroopassa (http://www.schwalbe.de/ger/de/technik_info/tubeless_ready/?gesamt=209&ID_Land=1&ID_Sprache=1&ID_Seite=413&tn_mainPoint=Technik) saadaan pumpata huoletta kolmeen bariin ihan yksin autotallissa.
Kare_Eskola
18.09.2012, 17.24
Mutta mulla on kokemusta, että schwalbettimissa reunalanka voi katketa ja rengas jysähtää siellä 3 barin kohdalla. Ihan hyvä varoitus. Ei ole mitään järkevää syytä ylittää 2,4 baria juuri missään olosuhteissa. Jos se ei asetu suoraan, ensi kerralla lisään liukastetta...
Juu sen verran paljon noita reunalankoja kuuluu schwalbella katkeilleen että ihan aiheellinen varoitus.
Nappulakenka
27.09.2012, 17.50
En tiedä onko tätä jo aikaisemmin kysytty täällä, mutta kuinka kestävän/tiiviin paketin saa aikaan 20mm leveällä sähköteipillä? Kyselen tätä ihan siitä syystä, että tuo Stan's:n vanneteipin hinta on ihan älytön. Jos sähköteippi ei tule toimimaan, niin onko jotain parempaa vaihtoehtoa :)
Vertti83
27.09.2012, 18.29
Sähköteippi saattaa äkkiseltään arvattuna olla liian löysää kamaa, tai siis luultavasti tulee venymään liikaa nippelin reikien kohdalta vaikka laittaa useemman ringin. Ainakin Motonetistä (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/606290/0) pitäisi saada Gorilla teippiä, mikä on paksumpaa kuin sähköteippi ja siellä on jonkinsortin "kuituvahviketta" sisällä, tuo toimii ihan hyvin samaan tarkoitukseen kuin Stanin teippi... Tuo gorillateippi on muutenkin melko yleiskäyttöistä, se liima on aika äkäistä niin tarttuu ja pysyykin aika hyvin, melkein niinkun Jesari v2.0 :D
Iglumies
27.09.2012, 19.14
Työkseni touhunnut teippien kanssa reilun neljännesvuosisadan ja erinäisten kokeilujen jälkeen katsoin huomattavasti helpommaksi laittaa stanin keltaista vanteelle.
Kyllä lasikuituteippi pohjalla ja parikierrosta merkintäkalvoa päällä toimii ihan hyvin, kunhan katsoo ettei kerrosten väliin pääse litkua.
En tiedä onko tätä jo aikaisemmin kysytty täällä, mutta kuinka kestävän/tiiviin paketin saa aikaan 20mm leveällä sähköteipillä? Kyselen tätä ihan siitä syystä, että tuo Stan's:n vanneteipin hinta on ihan älytön. Jos sähköteippi ei tule toimimaan, niin onko jotain parempaa vaihtoehtoa :)
Sähköteipillä tuskin kovin pitkälle pääsee, eikä tuo 14e kai kauhean paha ole / 4-5 kiekkoa.
Johan Moraal
27.09.2012, 19.57
Olen myös joskus kokeillut sitä mustaa ilmastoiniteippia mutta minusta se ei se ole niin hyvä: ohuempi, ilma painaa kuopat nippelireikien kohdalla ja ei niin tiivis kuin stans. Hinnan takia on turha jättää käyttämättä stansia ja se on oikean leveinen, tosin kuin gorillateippi jota joutuu halkaisemaan mikä onkin oikein hauska homma...
Nappulakenka
27.09.2012, 20.00
Sähköteipillä tuskin kovin pitkälle pääsee, eikä tuo 14e kai kauhean paha ole / 4-5 kiekkoa.
Saako tuosta noin monta kiekkoa? :O Meneekö tuon laittaminen niin, että ensin yksi kerros (peittää nippelien reiät), venttiili läpi ja toinen kierros päälle?
Niinhän tuossa paketissa näyttää lukevan 5x26" tai 4x29"... Myyjä vaan sanoi, että tuosta saa pari kiekkoa. Miinusta Sellon Pyörän nuorelle myyjälle
Johan Moraal
27.09.2012, 21.03
Saako tuosta noin monta kiekkoa? :O Meneekö tuon laittaminen niin, että ensin yksi kerros (peittää nippelien reiät), venttiili läpi ja toinen kierros päälle?
Niinhän tuossa paketissa näyttää lukevan 5x26" tai 4x29"... Myyjä vaan sanoi, että tuosta saa pari kiekkoa. Miinusta Sellon Pyörän nuorelle myyjälle
Itse olen laittanut yhden kerroksen vaan, taisi tulla venttiilin kohdalla vähän overlappia. Mitään ohjeita en ole tosin lukenut eli voi olla ihan päin v..... mutta tiivis on ollut. Vielä tuosta gorillateipista, jos se nyt oikein hinnsta kiinni on, taisin joskus huvikseni laskea että yhdestä rullasta 5 m / 5cm saa yks pari 29 kiekkoo ainakin jos laittaa kaksi kerrosta. Hinta tuolloin tulee noin samaa ostaako sittarista gorillaa tai saksasta stansia n 10e rullaa/ neljä kiekoo...:)
syklopaatti
27.09.2012, 21.17
Yks kierros teippiä. Tuossapa nuo asennusohjeet.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=8nWgaOnrOWg
Sauli Lumikko
28.09.2012, 01.09
Riippuu. Maastokiekkoihin riittää yksi kierros, joka Stanin ohjeiden mukaan aloitetaan venttiilin vastapuolelta niin, että päällekkäin menevä osa teippiä on vanteen sauman kohdalla. Kovempipaineisiin maantiekiekkoihin kannattaa laittaa pari kierrosta, jolloin yhdestä rullasta riittää vain kiekkoparin verran. Oon saanut juurikin tubeless-hommiin liittyen sen verran hyvää opastusta Sellon Pyörästä, että ongelmia on litkuleikeissä tullut toistaiseksi pyöreät nolla.
Nappulakenka
28.09.2012, 10.41
Iso kiitos kaikille vinkkejä antaneille! :) Tänään olisi sitten vuorossa vanteen teippaaminen ja märkien kelien kunniaksi kokeillaan nostaa Hansseja T-pumpulla.
syklopaatti
28.09.2012, 11.11
Iso kiitos kaikille vinkkejä antaneille! :) Tänään olisi sitten vuorossa vanteen teippaaminen ja märkien kelien kunniaksi kokeillaan nostaa Hansseja T-pumpulla.
Siinähän tulee 2 kärpästä yhdellä iskulla kun ekaks laitat ne hanssit sisureilla vaikka tunniks ,että ilmanpaine painaa teipin tiiviisti kiinni.
Nimittäin itse en saanut hansseja nousemaan T-pumpulla suoraan paketista vaan ekaks piti käyttää paikoillaan sisureiden kanssa niin sit vasta nousi.
Stanin teippi on oikeasti Tesa 4289 -nimistä teippiä.
Täältä sitä saa 66 metriä x 25mm rullana aika huokeaan hintaan: http://www.floorcenter.eu/farben/zubehoer/klebeband/klebeband-tesa-4289-tesapack-gelb-66m-x-25mm/a-15582/?ReferrerID=1
:eek::eek:
Nyt sä pilasit kaiken :(:D
Tuossahan olisikin Myytinmurtajille askarreltavaa.
Nappulakenka
28.09.2012, 12.37
Täältä sitä saa 66 metriä x 25mm rullana aika huokeaan hintaan: http://www.floorcenter.eu/farben/zubehoer/klebeband/klebeband-tesa-4289-tesapack-gelb-66m-x-25mm/a-15582/?ReferrerID=1
Ja taas sitä apinaa koijattiin.. :D Tämä on hyvä pistää korvan taakse jos tässä innostuu teippaamaan nuo muutkin kiekot :)
Nappulakenka
28.09.2012, 17.38
Etukiekko on valmis ja takakiekko vetäytymässä... Asennus oli odotettua helpompi ja Hanssit nousi todella nätisti ja ilman taistelua DT 420 SL-kehille. Seuraavaa lenkkiä odotellessa, ehkä huomenna työpäivän jälkeen http://serve.mysmiley.net/rolleye/rolleye0011.gif
Asennus meni seuraavasti:
1. Kehän huolellinen putsaaminen
2. Teipin huolellinen asennus
3. Renkaan asennus sisurin kanssa(1-2 tuntia "vetäytyminen")
4. Kehän kuivaaminen ja putsaaminen.
5. Kehän ja renkaan reunojen kostuttaminen saippua vedellä
*6. Tein tässä vaiheessa vielä koeasennuksen ja katsoin, että nouseeko rengas kehälle
7. Renkaan toinen puolisko auki, vielä kevyt kostutus saippua vedellä ja Stan's:n litkua silmämääräisesti
8. Renkaan taputtelu koko kehän matkalta ja renkaan nosto kehälle T-pumpun kanssa
9. Kevettyä ravistelua ja renkaan vetäytyminen vaakatasossa
Kare_Eskola
30.09.2012, 11.15
Kuulostaa vaikealta. Kuulostaa suorastaan pahoilta tubeless-ongelmilta noin pedantti lista.
Minä nostin eilen kaksi Maxxiksen 29-normikumia, toisen Stansin teipatulle Flowlle, toisen Shimpan tubeless-kehälle. Venttiilit paikoilleen. Liukastetta kehille ja kumeille. Kumit ja litkut paikoilleen. Kompuralla ilmaa ja poks poks.
Piti laakista riittävän hyvin ajamiseen. Ajaessa ne tiivistyy eikä "vetäytymällä".
mutanaama
30.09.2012, 12.57
Siinähän se on, kun on jo valmiiksi teipatut kehät, niin homma menee laakista nappiin, eikä tarvii edes ajatella asiaa.
Toi väite, että Stans on oikeesti Tesa 4289 kuulostaa kovastikin loogiselta... Tuskin tosiaan Stan itte sitä valmistaa. Googlella löytyi aiheesta tarinaa jo viime keväältä. Esmes http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=101255. Pitää tosiaan pitää mielessä. Tosin käytännössä jos tarvii kapeampaa kuin tuo 25mm niin voi kuitenkin olla loogisempaa ostaa Stanilta. Mutta 25mm näköjään löytyy suoraan mikä kelpaa monasti kyllä.
kolistelija
30.09.2012, 13.25
Se on helppoa kun sen tekee helpoksi. Eilen laitoin taas kerran Ardentit shimanon kehälle. Ei tarvinnu ku pyyhkästä vanhan litkut pois. Sit rengas vanteelle, ilmat eestaas ja litkut perään. Päälle vähän ajoa ja nyt on tiiviit.
Voisin ostaa shimanon kiekot täpäriinkin. Ei tarvii teippejä miettiä.
Eihän niissä ole mitään mietittävää muutenkaan. Minäkin osaan teipata kiekot eikä ole mikään mennyt teipin kanssa vikaan. Paitsi, että ostin Stanin teippiä... eikä kun enpäs ostanut, tuli kiekkojen mukana tarpeeks neljään tai viiteen kiekkoon. Nysse on loppu ja täytynee ostaa gorillaa tai 4289:iä, mikä nyt sitte sattuu hyvältä idealta tuntumaan kun pääsen niin pitkälle.
Mullon kyllä myös Mavicin "aito-UST" -kehiä, mutten antais niille mitään lisäpisteitä teippiin verrattuna. Pikemmin miinuksia. Shimanot kiekkoina eivät ole tutut, joten niihin en ota kantaa, navoista on varmaan joillain sanomista, mulla ovat kestäneet, olen tosin nyttemmin luopunut heistä. Joku Flow / Flow EX on aika helppo valinta vaikka onhan niitä muitakin vaikka mitä. Keep it simple stupid!
Nappulakenka
30.09.2012, 16.40
No, ei kai tuo nyt niin vaikealta kuulostanut :D Ensimmäinen asennus on aina ensimmäinen ja loppupeleissä tuo asennus oli todella helppo. Vaikein tehtävä oli pitää kolme uteliasta kuonoa poissa asennuksen ajan :D Tuosta listasta voi heti jättää vaiheet 3, 4 ja 6 pois jos niin haluaa. Mulla vaan on paha tapa tehdä asiat kerralla kunnolla ja vielä testailla siinä välissä. Uskon myös, että kun teipit on kerran asennettu kunnolla, niin jatkossa renkaiden asennus sujuu hetkessä.
Ekalla kertaa ittekin tein varovasti ja tiukasti ohjeen mukaan. Kun noita tekee useammin toki sit jo tietää mistä voi luistaa ja mistä ei. Esim tuo vaakatasossa pitäminen on minusta tärkeää, koska ei sitä litkua ajaessa sinne kehän ja renkaan liitokseen oikeastaan kulkeudu ja siinä vaiheessa litkua pitää myös olla sen verran että se hölskyy sisällä ja kulkeutuu joka puolelle. Nimim, rengas vaikutti pitävältä, mutta silti oli aamulla paineet hävinny.
Mä oon huomannu että 7 kohdan tekeminen ruutan kanssa (http://www.bike-discount.de/shop/k623/a82897/tire-sealant-injector-2oz.html?mfid=537) on helpompaa jos rengas ei ilman kompuraa nouse, koska silloin ei tartte irrottaa rengasta vanteelta lainkaan. Voi käydä nostamassa vanteelle ABC:llä ilman litkuja ja sit lisätä litkut ja pistää paineet jalkapumpulla.
No, ei kai tuo nyt niin vaikealta kuulostanut :D Ensimmäinen asennus on aina ensimmäinen ja loppupeleissä tuo asennus oli todella helppo. Vaikein tehtävä oli pitää kolme uteliasta kuonoa poissa asennuksen ajan :D Tuosta listasta voi heti jättää vaiheet 3, 4 ja 6 pois jos niin haluaa.
No ei välttämättä voi jättää pois niitä vaiheita jos ei oo sitä kompuraa...
Ite oon järkeilly että mulle yksinkertaisempaa on tehdä homma suunnilleen sun listan mukaan. Kompuran lisääminen yhtälöön yksinkertaistas tubeless-asennusta mutta monimutkaistais elämää turhan paljon toisaalla. :)
xc-pyöräilijä
08.10.2012, 20.10
Tänään aattelin koittaa tota tubeless juttua kun turhaan ne sisurit siellä pyörii. Renkaat ovat tubeless readyt ja vanteet joko normaalit tai sitten tubelessit. Ust ne eivät kummiskaan ole. Pyörän mukana tuli tubeless venttiilit sitä varten joten niitäkään ei tarvinnut hommata. Vanteilla oli ilmatiiviin oloista keltaista teippiä valmiina. Otin sisurit pois ja laitoin uudet venttiilit tilalle. Niissä pisti silmään että välissä ei ollut tiiviste rinkuloita. Aloin pumppaamaan käsipumpulla ja kesti pitkään, vuotivat. Vuotivat venttiiliin kohdalta renkaan ja vanteen välistä sekä venttiilin tyvestä jossa ei ollut sitä tiivistettä. Missä vika?
Kare_Eskola
08.10.2012, 21.17
Laita kuva venttiiliaukosta ja venttiilistä erikseen niin katsotaan.
Lauantaina nostin kaverille yhdistelmän Maxxis Ikon 29, Mavic 719 tai jotain ja Stanin konversiokitti rim stripeineen kaikkineen. Ei putsailtu eikä porailtu mitään. Vaati hyvän liukasteen, kompuran, aikaa ja asettelua, mutta nousi kuin nousikin ja piti laakista.
Vertti83
08.10.2012, 22.03
Tänään aattelin koittaa tota tubeless juttua kun turhaan ne sisurit siellä pyörii. Renkaat ovat tubeless readyt ja vanteet joko normaalit tai sitten tubelessit. Ust ne eivät kummiskaan ole. Pyörän mukana tuli tubeless venttiilit sitä varten joten niitäkään ei tarvinnut hommata. Vanteilla oli ilmatiiviin oloista keltaista teippiä valmiina. Otin sisurit pois ja laitoin uudet venttiilit tilalle. Niissä pisti silmään että välissä ei ollut tiiviste rinkuloita. Aloin pumppaamaan käsipumpulla ja kesti pitkään, vuotivat. Vuotivat venttiiliin kohdalta renkaan ja vanteen välistä sekä venttiilin tyvestä jossa ei ollut sitä tiivistettä. Missä vika?
Jos se kovin vuotaa ilmaa renkaan ja vanteen välistä, niin olikohan rengas noussut kokonaan vanteelle kunnolla, eli ns. napsahtanut? Josei niin lisää ilmaa niin että kuuluu (yleensä) kaksi napsahdusta. Kovin paljoa yli kolmen baarin ei kannata laittaa ettei jymähdä reunanauhat. Saippuavesi auttaa josei meinaa nousta vanteelle.
Jos venttiilin välistä meinaa vuotaa niin joko venttiili on löysällä tai vannenauhassa/teipissä on reikä, jolloin ilma pääsee jostain kohtaa vanteen sisälle ja poistuu sieltä venttiilin juuren kautta ulos.
Oikea UST venttiili ei tarvi tiivistettä vaan se kuminen kanta toimii tiivisteenä puristuessaan vannetta vasten. UST venttiilin pitäisi saada ruuvattua riittävän kireelle ihan sormivoimin, hommaa auttaa jos painaa toisella peukalolla venttiiliä vannetta vasten ja toisella ruuvaa toiselta puolen, ja tämä toki siis silloin kun siinä ei ole vielä rengasta päällä... Kannattaa toki myös varmistaa että venttiilin reijän kohdalla myös se teippi on kunnolla, ettei teipinjämiä/nurkkia repsota siinä venttiilin juuressa miten sattuu.
Mawicin ust-venttiilin liiallinen kiristäminen voi myös aiheuttaa vuotoa,meinaan kokemusta on 12 vuoden takaa.
Ultegran vanteet ainakin ovat jossain määrin nirsoja venttiilivalinnalle (etenkin takavanne). Jos venttiili ei istu (vuotaa juuresta), voi tarvita eri mallisen venttiilinkin.
kolistelija
20.10.2012, 15.18
Kerron taas ruusuisen tubeless tarinan:
Kävin tänään yläfemmassa viemässä pari kiekkoa tsekattavaksi. Siinä tiiraillessa tuli mieleen että saisikohan fillarin mukana tulleet (Ei Tubeless merkintää. OEM?) DT M1600 kiekot litkutettua.
Ensiksi meinasin ostaa koko himpulan setin. Emmin kuitenkin sen verran että litkua ja venttiilejä minulla on kaapissa riittämiin, joten sen osto tuntui hölmöltä. Myyjän sanoi että pelkkä teippi toimii usein, joten tartuin syöttiin ja maksoin sen femman mikä pyydettiin. Varauduin henkisesti siihen ettei homma toimi vaikka kuinka yrittäisin.
Kotiin tultuani revin vanhan vannenauhan pois kiekolta, putsasin vanteen ja laitoin teipin. Sitten venttiilin asennus, Hans vanteelle ja kokeilemaan suoraan pumpulla. Wautsi! Sehän nousi vanteelle kuin sisurilla ja pitää ilmat! Nyt on litkut sisässä ja odottelen että saan toisen kiekon pajalta ennen kuin litkutan senkin. Sitten vaan ajoa...
Kerron taas ruusuisen tubeless tarinan:
Kotiin tultuani revin vanhan vannenauhan pois kiekolta, putsasin vanteen ja laitoin teipin. Sitten venttiilin asennus, Hans vanteelle ja kokeilemaan suoraan pumpulla. Wautsi! Sehän nousi vanteelle kuin sisurilla ja pitää ilmat! Nyt on litkut sisässä ja odottelen että saan toisen kiekon pajalta ennen kuin litkutan senkin. Sitten vaan ajoa...
Ihana tarina,mulla kaksi settiä oikeita tubeless vanteita,toiset 12 vuotta vanhat ja toiset kait 6 vuotta kaikki renkaat on napsahtaneet vanteille hyvin ja hyvin pysyneet ei ongelmia....ja ajot jatkuu.;)
Ei varsinaisesti ongelma mutta onko joku muu törmännyt tällaiseen:
http://i248.photobucket.com/albums/gg190/t0t4llypwn3d/Bike/IMG_20121020_214737.jpg
Ilmeisesti litku tykännyt ittestään ja käpertynyt tuollaiseksi ihme palluraksi? Todella sitkeä ja melko hauskan tuntuinen.
Tollasex on mullakin menny monesti ja yleensä talven jälkeen kun uutta kumia on alle pistetty...:mad:
Kare_Eskola
21.10.2012, 09.35
Tubeless-piireissä noita sanotaan korvasieniksi. Minulle ei ole vielä tullut kun olen hajottanut renkaita ja siksi vaihtanut litkuja liian usein...
(Hauskimman näköinen on edelleen se lateksinen kirkkovene jonka joku oli saanut pitkään seisseeseen renkaaseen. Linkki?)
Palluroita joka kerta minunkin renkaista on löytynyt. Tai siis aina yksi per rengas. Mutta miten jäätyykö Stadin litku pakkasessa? Desin verran litkua yhdessä kohtaa rengasta jäämöykkynä ei parantane ajotuntumaa...
Löyty, eli toimii pakkasella
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?44617-Toimiiko-Stanin-litkut-talvella
mutanaama
26.10.2012, 22.01
En oo huomannu vielä ongelmia, korvasieni varmaan sitten paikannu isoimmatkin reiät.
Two-Shoes
27.10.2012, 19.55
http://img338.imageshack.us/img338/5696/img0182zr.jpg
Ei mennyt tänään nastarenkaiden tubeless asennus ihan niinku Strömsöössä:p Yleensä onnistunut kerta laakista:rolleyes:
Mites vannenauhan leveys?
Vanne 21mm, 21 vai 25mm teippi.
Mites vannenauhan leveys?
Vanne 21mm, 21 vai 25mm teippi.
Oman kokemuksen mukaan 21mm teippi on parhaimmillaan 19mm sisäleveyksisen vanteen kanssa. Kun vanne on hieman ahdas, teippi pingottuu parhaiten kehän muodon mukaan.
25mm leveä teippi on hieman liian leveä 21mm vanteelle, 21mm teippi on parempi. Ei täydellinen mutta hyvä.
Missä nyt mättää?
Vanteena ZTR Flow ja renkaana Onza Ibex FR 2.25. Rengas lähtenyt vanteelta jo kolme kertaa ilman mitään suurempaa osumaa. Rengas siis irtoaa vanteelta aivan kokonaan. Tiivistyksen kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa. Pitää ilmaa myös ilman litkuja mutta litkut tietenkin ajossa sisällä. Ensimmäisellä kerralla painetta oli noin 1.8 Bar, toisella kerralla 2 Bar ja kolmannella kerralla jo 2.3 Bar. Nyt rengas ja vanne ottaneet sen verran kipeää, että jotain tarttis tehdä.
Kuskilla painoa noin 90kg ja pyöränä Pivot Mach 5.7.
Ei mene ihan kuin Strömsössä Ice Spiker Pro -kumeksien litkutus Mavicin XM317 -kehille. Etukiekon vannenauhan alle oli kertynyt kaikkea mutaa ja sontaa niin paljon, että revin sen pois ja laitoin Stanin keltaisen teipin 2x päällä (sellainen kapea, oiskohan 12 milliä leveä?). Takakiekkoon jätin alkup. vannenauhan, jonka päälle rim strip. Ei nouse vanteelle jalkapumpulla eikä huoltsikan paineilmalla, ilmat karkaa sieltä sun täältä kun renkaan vaijeri on niin lötkö. Ei auta saippuavesi saati litku. Nyt laitoin sen muotoutumaan sisurilla yön yli ja yritin liimailla litkulla toista reunaa kiinni. Ongelmana tulee olemaan sen rim stripin saaminen sinne väliin sitten kun sisurin ottaa pois. Pahoin pelkään, että rengas tippuu vanteelta kokonaan ja palataan lähtöruutuun.
Onko vinkkejä tällaiseen tilanteeseen? Kesällä nousi Mountain King mk1 CrossMax-vanteelle leikiten jopa lattiapumpulla. Taitaa olla renkaasta kiinni tämä.
Onko muuten jollain vinkkejä siihen, miten se yellow tape kuuluisi oikeaoppisesti leikata venttiilinreiän kohdalta?
Onko muuten jollain vinkkejä siihen, miten se yellow tape kuuluisi oikeaoppisesti leikata venttiilinreiän kohdalta?
Käytän perinteistä paperin rei'itintä. Aika tarkkaan täytyy katsoa että saa reiän oikeaan kohtaan, mutta reikä on siisti ja juuri oikean kokoinen.
Sellainen suutarin työkalu jolla tehdään nahkavyöhön lisää reikiä olisi varmaan näppärä.
sakuvaan
05.11.2012, 13.47
Missä nyt mättää?
Vanteena ZTR Flow ja renkaana Onza Ibex FR 2.25. Rengas lähtenyt vanteelta jo kolme kertaa ilman mitään suurempaa osumaa. Rengas siis irtoaa vanteelta aivan kokonaan. Tiivistyksen kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa. Pitää ilmaa myös ilman litkuja mutta litkut tietenkin ajossa sisällä. Ensimmäisellä kerralla painetta oli noin 1.8 Bar, toisella kerralla 2 Bar ja kolmannella kerralla jo 2.3 Bar. Nyt rengas ja vanne ottaneet sen verran kipeää, että jotain tarttis tehdä.
Kuskilla painoa noin 90kg ja pyöränä Pivot Mach 5.7.
Ettei kumin reunanauha olisi poikki?
Ei tule nousemaan 317 vanteelle kovinkaanmoni rengas lattiapumpulla.
Kompuran vaatii että saa reilummin ilmaa jolloin nousee kyllä.
Huoltsikan renkaantäyttö härveleistä ei paljoa ilmaa tule, varsinkaan nopeasti mitä tuo homma vaatii saatikka litroja.
Ettei kumin reunanauha olisi poikki?
Kovasti yritin repiä tuota reunaa mutta ei tunnu löysää kohtaa olevan. Sisurilla ajeltu nuo kolme reissua loppuun ilman ongelmaa. Eikö renkaan pitäisi pullahtaa pois vanteelta myös sisurilla, jos reunanauha on poikki?
Rengas on vain reilun viikon vanha, joten vanhasta renkaasta ei ole kyse.
Vannetta kävin näyttämässä Foxcomp/Shocktherapy Toikalle ja totesi sen vielä hyväksi. Rihtasi vielä hyväksi odottaessa. Pisteet Toikalle ;-)
Vertti83
05.11.2012, 18.13
Huoltsikan renkaantäyttö härveleistä ei paljoa ilmaa tule, varsinkaan nopeasti mitä tuo homma vaatii saatikka litroja.
En tiedä minkälaisia renkaantyttö härveleitä teilläpäin on huoltiskoilla, mutta yleisestiottaen kun vaan venttiilistä ottaa sielun pois, niin renkaat on napsahdelleet kivasti vanteelle huoltsikoidenkin kompuroilla. Myös tuollaisella 2-3 litran "pikkunapsauttimella" nousee varsin kivasti suurin osa renkaista, kunhan tosiaan ottaa sielun irti ja sitkuttaa sen 6bar painetta pulloon. Tärkeintä on saada riittävä tilavuusvirta venttiilistä tupaan. Korkea paine liian lyhyen aikaa tai määrätön litratilavuus liian hitaasti, niin homma ei toimi...
Vertti83
05.11.2012, 18.19
Kovasti yritin repiä tuota reunaa mutta ei tunnu löysää kohtaa olevan. Sisurilla ajeltu nuo kolme reissua loppuun ilman ongelmaa. Eikö renkaan pitäisi pullahtaa pois vanteelta myös sisurilla, jos reunanauha on poikki?
Uskoakseni reunanauhan ei tarvi olla kokonaan poikki, vaan se voi olla myös jotenkin "venähtänyt" tai muutenvain valmistusvikainen, jolloin saattaa paukahtaa vanteelta, tälläisen tunnistanee siitä että se on todella löysä laittaa vanteelle. Itsellä on tullut vastaan yksi EXO ardent 2.4" yksilö jossa reunat oli todella löysät ja sen huomasi kyllä vanteelle laittaessa(Flow EX). Ilmeisesti jotkut renkaat on normaalistikkin vain liian löysiä tubeless käyttöön...
Sisäkumin kanssa sisurin reunat painaa ulkorenkaan reunusta vanteen "koukkuja" vasten jolloin sen ainakin teoriassa pitäisi pysyä paremmin vanteella. Mutta jos reunanauha on todellakin poikki niin silloin se saattaa kyllä pullahtaa pois sisurinkin kanssa...
Nappulakenka
05.11.2012, 18.54
Huhhuh! Kylläpä nuo HD:t alkoi tahmaamaan litkutuksen jälkeen, joutuu ihan oikeasti reenaamaan jalkoja ja soittaa kotio, että menee hieman kauemmin :D
En tiedä minkälaisia renkaantyttö härveleitä teilläpäin on huoltiskoilla, mutta yleisestiottaen kun vaan venttiilistä ottaa sielun pois, niin renkaat on napsahdelleet kivasti vanteelle huoltsikoidenkin kompuroilla. Myös tuollaisella 2-3 litran "pikkunapsauttimella" nousee varsin kivasti suurin osa renkaista, kunhan tosiaan ottaa sielun irti ja sitkuttaa sen 6bar painetta pulloon. Tärkeintä on saada riittävä tilavuusvirta venttiilistä tupaan. Korkea paine liian lyhyen aikaa tai määrätön litratilavuus liian hitaasti, niin homma ei toimi...
Juuri noita muutaman litran vetoisia pönttöjä tarkoitin missä on vaan autonventtiillille pää.
Niillä ei kovin helposti saa, tosin jos on kompura takana riittää litrat ja riittävän nopeasti.
tomibert
06.11.2012, 14.32
Ei mene ihan kuin Strömsössä Ice Spiker Pro -kumeksien litkutus Mavicin XM317 -kehille. Etukiekon vannenauhan alle oli kertynyt kaikkea mutaa ja sontaa niin paljon, että revin sen pois ja laitoin Stanin keltaisen teipin 2x päällä (sellainen kapea, oiskohan 12 milliä leveä?). Takakiekkoon jätin alkup. vannenauhan, jonka päälle rim strip. Ei nouse vanteelle jalkapumpulla eikä huoltsikan paineilmalla, ilmat karkaa sieltä sun täältä kun renkaan vaijeri on niin lötkö. Ei auta saippuavesi saati litku. Nyt laitoin sen muotoutumaan sisurilla yön yli ja yritin liimailla litkulla toista reunaa kiinni. Ongelmana tulee olemaan sen rim stripin saaminen sinne väliin sitten kun sisurin ottaa pois. Pahoin pelkään, että rengas tippuu vanteelta kokonaan ja palataan lähtöruutuun.
Onko vinkkejä tällaiseen tilanteeseen? Kesällä nousi Mountain King mk1 CrossMax-vanteelle leikiten jopa lattiapumpulla. Taitaa olla renkaasta kiinni tämä.
Renkaan ja vannenauhan väliin jää liikaa tilaa. Kannattaa yrittää pienentää tuota välystä lisäämällä teippikerroksia (voi olla ihan mitä vaan sopivanlevyistä teippiä) Stanin vannenauhojen alle. Teipin sijaan voi käyttää myös toista tavallista vannenauhaa.
- Tomi
Onko rengas riittävän hyvin urassaan, kun parissa kohtaa tuliterä UST rengas UST vanteella on ikään kuin "alempana". Kiekkoa käsissä pyörittäessä rengas siis näyttää pomppaavan.
Paineet näyttää pysyvän myös pikaisen testiajon jälkeenkin. Asettuuko se rengas tuosta vai onko sillä suurempaa väliä? 26x2.5 gumes kyseessä.
Laske ilmoja pois ja laita reunaan mistä ei ole noussut kunnolla fairia tai vastaavaa liukastetta ja painetta reilusti lisää ja fillarilla pomputtelua niin on ihme jos ei "napsahda"paikoillensa.
Matti S.
16.11.2012, 22.20
Sellainen suutarin työkalu jolla tehdään nahkavyöhön lisää reikiä olisi varmaan näppärä.
nahkapaska (https://www.google.fi/search?q=nahkapaska&hl=fi&client=safari&tbo=u&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=i5GmUJajDY6K4gTT2YHwBA&ved=0CDEQsAQ&biw=1024&bih=672)
Laske ilmoja pois ja laita reunaan mistä ei ole noussut kunnolla fairia tai vastaavaa liukastetta ja painetta reilusti lisää ja fillarilla pomputtelua niin on ihme jos ei "napsahda"paikoillensa.
Napsahtipas se paikalleen! Vaati vaan hetkellisesti sen 4 baria. Ei vaan uskaltanu eka kerralla niin paljoa laittaa painetta.
mutanaama
17.11.2012, 11.51
[ot jeesustelua]
Kuinkahan moni täällä on räjäyttänyt renkaan tai vanteen hirmuisilla paineilla, kun ei ole sitä liukastetta käyttänyt. Ei nyt luulis olevan kovin vaativa proggis. Nimim 1,5 bar on tainnut riittää aina.
[ot jeesustelua]
Kuinkahan moni täällä on räjäyttänyt renkaan tai vanteen hirmuisilla paineilla, kun ei ole sitä liukastetta käyttänyt. Ei nyt luulis olevan kovin vaativa proggis. Nimim 1,5 bar on tainnut riittää aina.
Katoppa kö nää on varmaan sitä sukupolvea että ei käsin tiskata ja on konheet kaikkeen tarkoitukseen niin ei oo etes Fairia pullossa kotona tahi muita liukuaineita.
mutanaama
17.11.2012, 13.21
Nii juu, ei sitä rengasta tarvii uittaa siinä fairyssä. Laittaa pari pisaraa kostealle tiskirätille ja pyyhkäisee vanteen puhtaaksi.
arctic biker
17.11.2012, 14.27
Tätä saittia olen nyt mielenkiinnolla seurannut, varsin kuluneet Misukan wildGrip R:t ja kans kohtuudella ajetut RocketRonitkaan ei mitenkään märkäpidollaan hurmaa. Ardentit näyttäs kohtuu kepoisilta 2,25 koossa. Jos kuski ens vuonna ajokykyisenä niin noi täytyy laittaa.Ja eikös niissä ole ilmatilavuuttakin ihan reilusti? Jäykkäperässä ihan mukava ominaisuus. Mun mettäajelut ei kyllä mitään allmountain määrettä täytä. Ikämiehen polkuhissuttelu kuvaa hommaa paremmin! Ja kaikki 2 paria tubelesmuuntoja tolla Mutiksen ohjeella meni ihan nätisti.
Mulla oli 2.25" Ardentit pyörässä ensiasennusrenkaina ja kyllähän nuo on loistavat jokapaikanhöylät polkuajeluun.. Rullaa hyvin ja exo-kylkisenä kestäväkin.. Ehdottomasti oma lempirengas 2.4" koossa..
Kuivana en edes kokeillut laittaa. Muutamasta kohtaa ei mennyt rengas uralleen parilla barilla vaikka oli fairyä välissä. Onneks alamäkikehät ei ole heikoimmasta päästä.
dILETANTTI
17.11.2012, 17.08
Ei meinannut nousta Mountain King vanteelle millään. Kokeilin saippuat, kompurat, kiristyshihnat. Sitten muistin, että tallissa on Uponorin erikoisliukuainetta, jolla liukastetaan muovisia viemäriputkia muhviliittämistä varten. Tuota pensselillä vanteen ja kumin reunaan, ja kas rengas nousi käsipumpulla heti.
Samalle kehälle 2,4" Ardent nousti ilman poppakonsteja.
Voihan sen vanteen kastella sillä litkulla, ei tarvitse kauhesti laittaa.
Toi uponorin liukaste on kyllä hyvää ja olen myös sitä laittanut kun olen töissä vaihtanut renkaita,kerran kävi kyllä niin että purppas rengas vanteelta kun laitoin ilmoja vaikka ei ollu kuin 2,4 baria.
Pyyhkäsin renkaan liukasteista ja takaisin ja pysyi ihan ok.Olisko ollu liian pluikasta uponorin sininen rasva?
Ardentit näyttäs kohtuu kepoisilta 2,25 koossa. Jos kuski ens vuonna ajokykyisenä niin noi täytyy laittaa.Ja eikös niissä ole ilmatilavuuttakin ihan reilusti?
LUST -version 2,25" on melko ohut nakki nimelliskokoonsa nähden kun taas 2,4" EXO on taas ihan erittäin muhkea varsinkin korkeussuunnassa. Hyviä kummatkin mutta voisivat olla eri nimisiäkin kun ovat ajossa niin eri tuntuiset.
Nappulakenka
22.11.2012, 00.00
Nyt on 2.4" Ardentet litkuilla, eikä muuten ollut ihan sieltä helppoimmasta päästä tuo asennus :D Tällä kertaa sai soveltaa ja oli siinä varmaan onneakin jonkun verran mukana. Kumpikaan rengas ei napsahtanut, mutta renkaat näyttävät silti asettuneen nätisti ja tasaisesti vanteille. Huomenna sitten testailemaan :)
Nappulakenka
22.11.2012, 21.35
Nyt on 2.4" Ardentet litkuilla, eikä muuten ollut ihan sieltä helppoimmasta päästä tuo asennus :D Tällä kertaa sai soveltaa ja oli siinä varmaan onneakin jonkun verran mukana. Kumpikaan rengas ei napsahtanut, mutta renkaat näyttävät silti asettuneen nätisti ja tasaisesti vanteille. Huomenna sitten testailemaan :)
Niinpä niin... Sain tänään asentaa Ardenten uusiksi taakse kun ei pitänyt ajopaineita :(
dILETANTTI
22.11.2012, 22.06
Mikä Ardent tuo on? Itselläni nousi 29 x 2.4 Ardent EXO reunavaijerilla Mavicin Tn719:lle käsipumpulla helposti. 2.4" mountain king oli haastavampi.
Nappulakenka
22.11.2012, 22.15
Mikä Ardent tuo on? Itselläni nousi 29 x 2.4 Ardent EXO reunavaijerilla Mavicin Tn719:lle käsipumpulla helposti. 2.4" mountain king oli haastavampi.
EXO 2.4" ja kehänä DT SWISS 420 SL+Stanin keltainen teippi. Eteen tuo samainen rengas asentui samantien ja vähällä vaivalla, mutta taakse ei sitten millään. Tänään nousi vasta kolmennella yrittämällä ja tuossa vaiheessa alkaa ainakin mulla loppumaan käsistä/kädestä. Mua myös ihmetyttää se, että renkaat eivät napsahtaneet pakoilleen niin Hanssit, mutta toisaalta renkaat ovat suorassa ja se renkaan sauma näkyy tasaisesti.
Jotain mä olen varmaan tehnyt väärin, mutta en vaan tiedä mitä...
Mulla ei WTBn renkaat napsahtanu myöskään. ExiWolf ja Timberwolf, Flow kehät. Luulen että toi napsahtelu tapahtuu yleisimmin jos kompuraa käyttää kun paineet nousee paljon nopeammin kuin lattiapumpulla. Rengas ehtii ehkä "liukua" paikoilleen lattiapumpulla, varsinkin jos liukastetta käyttää.
Sauli Lumikko
23.11.2012, 01.10
Mulla Nobby Nicit ovat napsahtaneet äänekkäästi teipatuille (yksi kierros Stan'sin teippiä) Cresteille, vaikka oon nostellu niitä jalkapumpulla ja matalilla paineilla. Kun siltä on tuntunut jossain 2 barin tietämillä, olen lopettanut pumppaamisen ja katsellut, kun reuna hiljalleen on noussut paikalleen kahdesta eri suunnasta työntäen tiskiainevaahtoa edellään, ja usean sekunnin jälkeen NAPS.
Jos napsahdusta ei kuuluisi, epäilisin liitoksen pitävyyttä. Päästäisin paineet pois ja kokeilisin työntää renkaan reunaa vanteen keskelle. Jos tämä kävisi kovin helposti, saattaisin lisätä teippiä kierroksen verran ja kokeilla uudestaan. Huomatkaa konditionaali: täyttä jossittelua ja spekulointia.
Voihan tubeless sentään. Ensimmäinen yritys saada aikaan tubeless-renkaat, eikä kyllä mennyt niin kuin youtube-videoissa.
Shimanon UST-kiekot ja renkaina tubeless ready Nobby Nicit SnakeSkin seinämillä. Iskemättämöt kumit siis suoraan paketista. Ei hyvää päivää sentään... Kokeilin ensin kylmiltään ilman saippualitkuja eikä rengas tee pienintäkään elettä vanteelle noustakseen. Ilma suhisee ja puhisee kaikista mahdollisista paikoista ohi eikä rengas hievahda niin mistään kohdasta.
Pumppuna on Bilteman jalkapumppu, kompuraa ei ole tähän hätään käsillä. Nyt tuli ensimmäisen kerran sellainen fiilis, että tuo Bilteman pumppu saattaa olla hieman riittämätön. Jossain kohdassa ilmavirtaus kuristuu, koska nopean iskun loppuvaiheessa pumppu muuttuu kumipallomaiseksi.
Siinä vaiheessa kun Stanit oli pitkin poikin pesuhuoneen lattiaa, niin luovutin ja päätin kokeilla vanteelle nostoa sisäkumin kanssa. Ensimmäinen rengas nousi vanteelle vasta kolmessa barissa, toinen ei kokonaan vielä neljässä barissakaan ilman käsin vääntelyä!
Oletteko yleensä venyttäneet uusia renkaita sisäkumien kanssa asentamisen helpottamiseksi?
Ihan suosiolla kompressorilla jysäyttää paikalleen.
Saa olla hyvä kombinaatio jos jalkapumpulla menee paikalleen, ei sillä että ei onnistuisi...
Voihan tubeless sentään. Ensimmäinen yritys saada aikaan tubeless-renkaat, eikä kyllä mennyt niin kuin youtube-videoissa.
Oletteko yleensä venyttäneet uusia renkaita sisäkumien kanssa asentamisen helpottamiseksi?
KYLLÄ!
Joskus jos rengas ollut taiteltuna paketissa niin on hyvä ottaa se suoristumaan,sitten jos on ollu kiire saada kotikonstein niin ja ei ole kunnon pumppua niin sisurinkanssa aluksi ja liukuainetta renkaan kylkiin ja paineet *naps* pakoilleen ja antaa olla yö vanteilla,seuraavanapäivana sisuri pois nätisti että pysyy toinenreuna ja tubeless vena paikoilleen ja ilmat sisään,tubeles venan sielu irti ja isolla ruiskulla litkut sisään ja sielu paikoilleen pumppaus ja siinä se!
Sauli Lumikko
20.02.2013, 05.53
Litkut saa olla putelissaan, kunnes kumi on saatu nousemaan. (Tästä muuten Notubesin ohjevideossa on mainintakin.) Jos ei ole irrotettavaa sielua venttiilissä, voi onnistuneen vanteelle noston jälkeen ottaa toisen reunan auki ja kaataa sitä kautta litkut sisään. Ei pitäisi käydä niin, että homman epäonnistuessa työtila näyttää muumiteurastamolta.
Saippualiuos on ensisijaisesti liukaste, ei tiiviste.
-JT-:n tilanne on varmasti ratkaistavissa ilman kompuraostoksia.
Yksi ratkaisumalli: UST-kamat on suunniteltu toimimaan ilman teippejä, mutta jos rengas ei ole UST-standardin mukainen (TLR ei ole sama asia), sen nostaminen vanteelle saattaa olla haastavampaa. Tällöin teipin tuoma lisähalkaisija voi olla avuksi. Eli kierros Stanin teippiä vanteelle. Pelkän keskikohdankin teippaaminen riittää, tarkoitus on kasvattaa sen osan halkaisijaa, missä renkaan reunat ovat silloin, kun vielä vuotavat.
Toinen ratkaisumalli: Jos ei halua teippailla, voi myös nostaa renkaan vanteelle sisurin avulla, sitten irrottaa toisen reunan, ruuvailla venttiilin vanteeseen ja nostaa vain toisen reunan. Tällöin kiekkoa voi pitää kyljellään (vuotava reuna alaspäin) ja vuotokohtia on muutenkin vain puolet aiemmasta, joten pitäisi hoitua helposti.
Tykkään ite rakennella tubeless-juttuni niin, että saan ne nousemaan ilman kompuraa, koska en kanna sellaista fillarireissuilla mukanani. Vain yhden kerran olen epäonnistunut, kiekkoina Ultegrat ja renkaina Hutchinson Atomit. Näiden kohdalla tosin lakkasin yrittämästä jo sen takia, että renkaan asennus vanteelle oli niin helkkarin työlästä, vaikka yleensä kumi kuin kumi on mennyt vanteelle kuin vanteelle ilman työkaluja.
Venyttelyihin ja useamman tunnin kestäviin muodonhakemisiin en ole joutunut turvautumaan. Vähän epäilyttää, mitä reunan sisältä löytyvä aramidinaru jostain venyttämisistä edes tykkäisi.
mhelander
20.02.2013, 10.20
Minähän en mitään näistä litkuhommista tiedä...
Saippualiuos on ensisijaisesti liukaste, ei tiiviste.
Mutta tähän on ollu pakko turvautua ETRTO 451 (20") kiekon ja Schwalbe Durano 28-451 gummin kanssa. Muuten rikkoo kaikki rengasraudat ja puhkoo sisurit. On muuten sitten hupaisa jos joutuu tien päällä sisuria vaihtamaan, vaikka ilman renkaan irroitusta mono-haarukasta saakin sen tehtyä.
Tuossa kun hiljattain läjäsin uudet kiekot joille siirsin vanhoista Racing Ralph:t niin hassua oli ettei rengas halunnu (sisurin kanssa) keskittyä millään. Kunnes heitin kompuralla about tai hieman yli maksimipaineet joita suositellaan... hetken naristuaan napsahteli molemmilta puolilta koko kehältään vanteelle kuten pitääkin.
Ja vanhoille heitin Contin TopContact II Winter -gummit ja sama juttu. Molemmissa on siis kumiseos todella tahmea ja varsinkin uudelle ja puhtaalle vanteelle ei ole herkkä asettumaan pelkästään käsivoimin.
Jos/kun alan litkuhommia kokeileen niin pitää ehdottomasti heittää saippualiuos renkaan kylkeen.
Tykkään ite rakennella tubeless-juttuni niin, että saan ne nousemaan ilman kompuraa, koska en kanna sellaista fillarireissuilla mukanani.
Ainoa oikea periaate.
Venyttelyihin ja useamman tunnin kestäviin muodonhakemisiin en ole joutunut turvautumaan. Vähän epäilyttää, mitä reunan sisältä löytyvä aramidinaru jostain venyttämisistä edes tykkäisi.
Tarkoitushan ei ole venyttää aramidia tai renkaan vaijeria. Vaan "opettaa" kumiseos sen ympärillä ja jos on vaijeri niin sitäkin vähän takaisin oikeaan muotoon.
Menee vähän OT mutta maantie tuubirenkaiden kanssa Conti suositteli että Podium 19mm rengas heitetään vanteelle ilman liimoja täysille paineille asettumaan vuorokaudeksi. Ja ymmärsin miksi kun punnersin sitä ekaa kertaa vanteelle... seuraavana päivänä oli paljon helpompi sitten liimojen kanssa touhuta.
mutanaama
20.02.2013, 11.03
Tavallisia usteja kun on tullut noin sata kertaa vaihdettua vanteilta toisille ja toisinpäin, niin ei tulis pieneen mieleenkään tehdä sitä ilman liukastetta. Kätevimmäksi on nyt osoittautunut suihkupullo. Pari suihkausta renkaan juureen ja pienellä rätillä pyyhkäisee kerran vanteen ympäri molemmin puolin. Saippua leviää tasaisesti, pienet roskat siivoutuu samalla ja renkaat nousee paikalleen lähes aina alle 2bar paineilla.
mhelander
20.02.2013, 11.38
Näköjään näihin maastoiluihin pitäis hommata pienen paineen mutta suuremman volyymin pumppu. Tähän asti hätävarana on ollu Lezynen koneistettu minipumppu 10bar. On vähän hidas jos RaRa:t pitää tien päällä täyttää...
Tavallisia usteja kun on tullut noin sata kertaa vaihdettua vanteilta toisille ja toisinpäin, niin ei tulis pieneen mieleenkään tehdä sitä ilman liukastetta. Kätevimmäksi on nyt osoittautunut suihkupullo. Pari suihkausta renkaan juureen ja pienellä rätillä pyyhkäisee kerran vanteen ympäri molemmin puolin. Saippua leviää tasaisesti, pienet roskat siivoutuu samalla ja renkaat nousee paikalleen lähes aina alle 2bar paineilla.
Minä taas en ole käyttänyt liukastetta kertaakaan renkaan vanteelle nostamiseen, tosin kokemusta ei taida olla edes paria kymmentä kertaa. Kompura pörisee tyypillisesti vieressä, joten ensimmäinen ratkaisumalli on aina reilu ilmanpaine ja sitten kokeillaan jotain muuta. Kerran on käynyt maastokumin kanssa ettei noussut vanteelle presta-venttiilin ja venttiiliadapterin kanssa kompuralla. En miettinyt asiaa sen pidemmälle, ruuvasin venttiiliadapterin sekä venttiilin sielun irti ja tohotin suoraan venttiilin runkoon kompuran suulakkeella. Nousi. Se rengas oli käytetty, jo aikaisemmin sisärenkaattomana vähemmällä vaivalla asennettu rengas. Joku taivaankappale oli silloin vinossa kun ei suostunut nousemaan vanteelle uudelleen. Vai oliko sitten jotenkin erikoiskuiva vanne, tiedä häntä.
Siihen sen sijaan olen käyttänyt liukastetta kun renkaaseen on jäänyt ärsyttävästi sivuheittoa. Pystyheittoa ei oikein saa aikaiseksi ilman sisäkumia mutta jotkut renkaat on niin vetkuloita ettei ne meinaa asettua sivusuunnassa riittävän tasaisesti millään, vaikka vanteelle nousisivatkin oikein.
Renkaiden lepuuttaminen maksimipaineilla sisureiden kanssa yön yli ratkaisi ongelman. Uskoa ei ollut, mutta ihan piruuttaan päätin kokeilla töiden jälkeen josko toinen rengas nousisi vanteelle ilman sisuria. Ja sehän nousi leikiten! Ja piti kolme baria sisällään ihan kivasti ilman litkujakin sen pari tuntia ja olisi varmasti pitänyt pidempäänkin, mutta en malttanut antaa sen olla.
Eilen sai ihan tosissaan vääntää rengasta vanteen päälle eikä onnistunut ilman rengasmuovia, vaikka tekniikka on mielestäni aika hyvin hallussa. Tänään venytetty rengas sujahti vanteen päälle kevyehkösti ihan käsinkin.
Ensin otin sisurin pois ja jätin toisen reunan kumista vanteelle, venttiili paikalleen, pari kuppia litkua ja pumppausta kiekko pystyasennossa. Litku osoitti aika nätisi aina kohdan, josta kaikki ilma vuotaa ohi. Näitä kohtia avitin alkuun käsin nostamalla ja kohta rengas jo nousikin jalkapumpulla vanteelle noin kahdessa barissa. Paineet vielä varmuuden vuoksi kolmeen bariin ja takaisin alas lopulliseen arvoon.
Ensimmäisen kanssa en käyttänyt saippuaa ja nousi ihan yhtä hyvin kuin toinen saippuan kanssa. Ainoa ero oli, että saippuoitu napsahti vanteelle, kuiva ei päästänyt mitään ääntä.
Taidan kyllä suosiolla vaihtaa ensi kerralla irrotettavilla sieluilla oleviin venttiileihin, niin pääsee vielä inasen pienemmällä sotkulla ja ehkä kumikin nousee helpommin ilman venttiilin aiheuttamaa kuristusta. Näin jälkikäteen ajatellen olisi vähempikin litku varmaan riittänyt.
Mitäs eroja Schwalben TLR ja UST renkailla oikeasti on? UST:issa on ainakin paksummat seinämät ja siten enemmän massaa, mutta onko se ainoa ero?
kolistelija
20.02.2013, 22.02
Mitäs eroja Schwalben TLR ja UST renkailla oikeasti on? UST:issa on ainakin paksummat seinämät ja siten enemmän massaa, mutta onko se ainoa ero?
UST pitäisi olla "paikalleen ja unohdus". TLR on aika usein "paikalleen, vuotoa, litkuhuljuttelua, unohdus", joskus "paikalleen ja unohdus" ja välillä "paikalleen, vuotoa, litkuhuljua, vuotoa, itkua, huljuttelua, itkua, itkua...".
Mitäs eroja Schwalben TLR ja UST renkailla oikeasti on?
UST on oikea Mavicin UST-standardin mukainen rengas, joka pitää ilmat sisällään sen kummemmin ihmettelemättä UST-kiekolla.
TLR- ym. "ready"-renkaat ihan lähtökohtaisesti vaatii litkut ja toisinaan askartelua. Juuri niinkuin Kolistelija tuossa jo kertoikin.
Joo, ymmärrän kyllä tuon UST:n ja TLR:n periaatteellisen eron, onhan se tässäkin ketjussa jo monesti tullut ilmi. Lähinnä mietinkin, että mitkä ovat ne fyysiset erot TLR- ja UST-renkaan rakenteen välillä. Mitä netistä lukemalla olen ymmärränyt, niin myöskään aidot UST-renkaat ja -kiekot eivät aina ole niin ongelmattomia kuin UST-leima antaa ymmärtää. Ja jotkuthan käyttävät kuitenkin UST-renkaiden kanssa litkua puhkeamisen estämiseksi. Pohdinkin, että saako UST-renkaita käyttämällä oikeasti huomattavaa lisähyötyä TLR-renkaisiin nähden?
...mietinkin, että mitkä ovat ne fyysiset erot TLR- ja UST-renkaan rakenteen välillä....
No on ne USTit hieman painavampia verrattuna muihin. UST-standardi takaa sen, että reunalanka ja vanne ovat yhteensopivat ilmatiiviillä tavalla. Joissain TLR-renkaissa voi olla UST-reunalanka, mutta ei välttämättä vaan jotain valmistajien omia virityksiä.
Mitä netistä lukemalla olen ymmärränyt, niin myöskään aidot UST-renkaat ja -kiekot eivät aina ole niin ongelmattomia kuin UST-leima antaa ymmärtää.
Tuosta mää en osaa sanoa, itsellä USTit on aina toiminut hyvin.
Ja jotkuthan käyttävät kuitenkin UST-renkaiden kanssa litkua puhkeamisen estämiseksi.
Käytän minäkin. Ei litku tosin kirjaimelliseti estä puhkeamista, mutta puhkeamisen sattuessa litku paikkaa. Kyllä Rallirane UST esimerkiksi puhkeilee jos jotain terävää sattuu nappuloiden välistä pistämään sopivasti.
......oikeasti huomattavaa lisähyötyä TLR-renkaisiin nähden?
"Oikeasti huomattavaa lisähyötyä"... tuo on vaikeasti määriteltävissä. Sellainen subjektiivinen juttu. Kyllä niillä oikeilla USTeilla voi ajaa matalammilla paineilla. Sitten taas joillekin toisille oikeasti huomattava lisähyöty tarkoittaa keveämpää kumia.
Vertti83
21.02.2013, 16.35
Taitaa olla se rakenteellinen ero TLR ja UST välillä vain noissa renkaan "kerroksissa", siinä missä UST ja TLR renkaissa luultavasti se reuna on molemmissa ns. standardin mukainen, mutta TLR renkaissa on samat "kerrokset" kuin "tavallisessa" ei-UST renkaassa. UST renkaassa on sitten mukana se täysin ilmatiivis kerros, liekkö se sitten se kaikkein sisin aina vai voiko se olla myös ns välikerros, en tiedä.
Varmaan sitä voisi jonkun valmistajan sivuilta kyyläillä näkyykö esim leikkauskuvia rakenteesta ja että mitä kaikkia eroja renkaiden rakenteessa. Tuo UST renkaan ilmatiivis kerros tuo mukanaan oletettavasti myös lisäpainoa. Toisekseen jos miettii mitä tapahtuu jos on useampi kerros päällekkäin ns "sandwich" rakenteena, niin se oletettavasti myös jäykistää runkoa kun kerrokset ovat yhteen liimattuja ja siten eivät pääse "elämään" keskenään, kuten tapahtuu sisäkumin tapauksessa. Nämä lienee ne suurimmat käytännön erot.
syklopaatti
22.02.2013, 01.03
Renkaiden lepuuttaminen maksimipaineilla sisureiden kanssa yön yli ratkaisi ongelman. Uskoa ei ollut, mutta ihan piruuttaan päätin kokeilla töiden jälkeen josko toinen rengas nousisi vanteelle ilman sisuria. Ja sehän nousi leikiten! Ja piti kolme baria sisällään ihan kivasti ilman litkujakin sen pari tuntia ja olisi varmasti pitänyt pidempäänkin, mutta en malttanut antaa sen olla.
Eilen sai ihan tosissaan vääntää rengasta vanteen päälle eikä onnistunut ilman rengasmuovia, vaikka tekniikka on mielestäni aika hyvin hallussa. Tänään venytetty rengas sujahti vanteen päälle kevyehkösti ihan käsinkin
Tuo on tuttua ,että sisureilla kun käyttää ekaks niin nousee paljon helpommin.
Joskus tehnyt silleenkin ,että on ekaks ajanut sisureilla lenkin ja sit litkutellut renkaan paikoilleen. Seuraavana päivänä on sit mukava käydä tubeless lenkillä ja voi vertailla eroja tuoreesta muistista.
kyllä se rullaus ja pito vaan paranee. Ei sille mitään voi.
Semmonen tuntuma mullakin ,että oikeella UST-renkaalla voi ajaa pienemmillä paineilla ilman alle taittumista tai lommoja vanteessa.
Takana ust-rengas maksaa kyllä painonsa takaisin ,mutta edessä TLR riittää ainaskin mulle.
kolistelija
22.02.2013, 07.56
Minulla on sellainen mutufiilis että rengas rullaisi huonommin jos se kantaa paremmin ja pysyy kasassa pienemmällä paineella. Silloinhan se on itse rengas joka joka vastustaa muodonmuutosta, eikä ilmanpaine.
Semmonen tuntuma mullakin ,että oikeella UST-renkaalla voi ajaa pienemmillä paineilla ilman alle taittumista tai lommoja vanteessa.
Takana ust-rengas maksaa kyllä painonsa takaisin ,mutta edessä TLR riittää ainaskin mulle.
Riippuu vähän renkaasta. Nokia NBX Lite UST:lla ajoin taannoin kakkosnelosessa pari kierrosta 1,2 barin paineella ilman ongelmia. Schwalben Rocket Ron UST taittuu minulla alle jos paineet laskee alle 2 barin. Vastaavasti Ice Spiker Pro (TLR) pysyi vanteella vaikka painetta oli 0.9. Kokeilematta ei siis selviä ja erot ovat todella suuria.
syklopaatti
22.02.2013, 09.56
Riippuu vähän renkaasta. Nokia NBX Lite UST:lla ajoin taannoin kakkosnelosessa pari kierrosta 1,2 barin paineella ilman ongelmia. Schwalben Rocket Ron UST taittuu minulla alle jos paineet laskee alle 2 barin. Vastaavasti Ice Spiker Pro (TLR) pysyi vanteella vaikka painetta oli 0.9. Kokeilematta ei siis selviä ja erot ovat todella suuria.
Kylläkän se on myös rengaskohtaista toki. Minä tykkään pitää takana yli kahta baria ,ettei tarvii varoa silloin kun keula kääntyy alamäkeen.
Yleensä rauhallisessa ajossa mulla alkaa ust-renkulat taittaa alle kun painetta on noin 1 bar ,mutta käytännössä ei pysty ajamaan läheskään noin alhaisilla paineilla tai litkut roiskuu snakebite:istä ja vanne on lommoilla jonkun kivikkoalamäen jälkeen.
Tietenkin joku 1.3kg DH renkula moiset kestäiskin.
syklopaatti
22.02.2013, 10.00
Minulla on sellainen mutufiilis että rengas rullaisi huonommin jos se kantaa paremmin ja pysyy kasassa pienemmällä paineella. Silloinhan se on itse rengas joka joka vastustaa muodonmuutosta, eikä ilmanpaine.
Varmaakin on noin. Joku nakinkuori litkuilla varmaan rullaa parhaiten ,mutta sisärenkaan aiheuttama kitka vastustaa sitä "muodonmuutosta" myös todella paljon.
Kyllä sama rengas rullaa paremmin ilman sisuria.
Onko toivoton tehtävä saada ISP tiivistymään, kun se vielä kolmen päivän jälkeen tunkee litkut läpi kyljistä?
Etuvanteelle tiivistyi rengas ongelmitta ja tämä oli 60g kevyempi kuin taakse asennettu joka ei tahdo tiivistyä.
Kare_Eskola
24.02.2013, 19.49
Aja sillä niin tiivistyy nopeammin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.