Näytä tavallinen näkymä : Pahoja Tubeless ongelmia!
Tänään meni uusi UkkosPertti ...
Turhapurosta on aiemmin puhuttu.
Mahtaakohan Stani (ja muutkin?) mennä vuodessa pilalle pullossakin? Takarenkaassa on nyt kuukauden verran tehnyt yksi reikä enemmänkin kiusaa. Paikkaantuu kyllä ainakin hetkeksi, mutta liki joka retkellä vuotaa jossain vaiheessa ja pääsääntöisesti vuotaa parvekkeella seistessäkin, jos reikä ei oo alas päin (vaikuttaako kuumuus? on aika lämmin paikka). En oo kyllä rengasta irrottanut vuoteen, joten siellä on kaikki vanha moska sisällä, oon vaan laittanut uutta litkua sisään, kun vanhaa on tullut pois. Eturengas sen sijaan on pitänyt hyvin alkuperäisillä yli vuoden vanhoilla litkuilla enkä oo sinne edes lisännyt mitään.
https://i.imgur.com/x9yNv08.jpg
Onhan tuo takarengas nyt jo suht kulunut, mutta kyllä mä sisureilla oon aina sileämmäksi ajanut ennen pahempia puhkeiluja.
Nyt alkaa jo vaikuttaa ajokelvottomalta, kun hetki paikkaantumisen jälkeenkin valui muutama päivä aiemmin lisättyjä litkuja niin reippaasti pihalle.
https://i.imgur.com/zKKuR6U.jpg
Pitänee siis tehdä rengasjumppaa ja vaitaa uutta kumia alle. Onko Zefalin Z-sealantista hyviä kokemuksia? Sitä sais helposti Motonetistä eikä tarvis ruveta tilailemaan ja odottelemaan paketteja. Aavistuksen on vanhaa Stania jäljellä, mutta ei ehkä tarpeeksi molempien renkaiden vaihtoon (meinasin laittaa vielä vanhan eturenkaan taakse ja eteen uuden GK SK:n, että saa edes suunnilleen loppuun ajettua molemmat kumit), eikä tuo vanha litku nyt tunnu kauheasti luottamusta herattävän muutenkaan...
Jos renkaaseen tulee reikä, josta litkua valuu kunnolla, niin rengas nykäistään kotona pois ja laitetaan sisälle tiptop paikka.
Ei kukaan jaksa arpoa vuotaako tuo sama reikä vielä seuraavallakin lenkillä.
Mahtaakohan Stani (ja muutkin?) mennä vuodessa pilalle pullossakin?
Ei ne pilalle mene vaan niitä pitää hyrskyttää oikein urakalla, kun muuten päältä saat vaan lirua joka ei paikkaa kunnolla ja pullon pohjalla on sitten puuroa.
Jos renkaaseen tulee reikä, josta litkua valuu kunnolla, niin rengas nykäistään kotona pois ja laitetaan sisälle tiptop paikka.
Ei kukaan jaksa arpoa vuotaako tuo sama reikä vielä seuraavallakin lenkillä.
Ehkä tässä on ollut liian optimistiset ajatukset tubeleksen helppoudesta, kun alku oli viime kesänä niin hyvä; pitää varautua repullisella paikkoja ja tynnyrillisellä litkua :D Mutta jotenkin mystinen tuo reikä on, kun ei mitenkään erityisen isoa näy ulkopuolelle eikä se alkujaan lenkillä pahemmin vuotanutkaan (en edes huomannut). Rengas tyhjeni myöhemmin lenkin jälkeen ja siitä lähtien se on ollut sellaista pitää - ei pidä arpomista. Yleensä vuotaa, kun ei aja ja ajon aikana pitää kohtalaisesti.
Ei ne pilalle mene vaan niitä pitää hyrskyttää oikein urakalla, kun muuten päältä saat vaan lirua joka ei paikkaa kunnolla ja pullon pohjalla on sitten puuroa.
Oon kyllä sekoitellut pulloa ennen lisäystä, mutta ehkä sitten kuitenkin liian hellästi. Tosin kyllähän tuolla jotain paikkaavaa ainetta pitäis olla, kun ulkopuolellekin on tuommoinen möntti tullut. Tai sitten g-onen pinta on vaan niin ohut, että vaikka ei aivan loppuunkuluneelta näytäkään, niin ei oo enää riittävästi kumia, jossa paikka pysyis.
Jos siihen reikään sattuu kivi, niin sehän aukeaa uudelleen. Ehdottomasti vaan tuollaisiin paikka sisäpuolelle. Ei ole mitään järkeä pilata hyviä lenkkejä vuotavan renkaan vuoksi.
Jos siihen reikään sattuu kivi, niin sehän aukeaa uudelleen. Ehdottomasti vaan tuollaisiin paikka sisäpuolelle. Ei ole mitään järkeä pilata hyviä lenkkejä vuotavan renkaan vuoksi.
Samat kokemukset. Tai jos on jotain lankoja rungosta poikki niin aukeaa aina uudelleen.
Lenkille mukaan kamelinpaskaa tai dart, tökkää sen reikään jollei vuoto asetu nopeasti.
Kun edellinen Stanin Race pullo oli loppu niin leikkasin sen auki. Yllättävän paljon oli sitä paksumpaa tavaraa pohjalla vaikka pulloa oli ravisteltu huolellisesti myös ylös alaisin aina ennen käyttöä. Nyt on pulloon sopiva keppi millä aina ennen käyttöä irroitan paksumman tavaran pohjasta ja sitten sekoitan kunnolla.
Laita siihen reikään kamelinpaska, niin voit ajaa renkaan ihan loppuun asti.
Ernesto of Helsinki
04.08.2021, 14.31
Mun AlexRims ja Panaracer GK TLC 35-622 Semislick oli aluksi tosi vaikea. Yritin lähes jokaista metodia ja hajotin muutaman sielun (omani ja Zefalin). Kun annoin toisen renkaan vaan olla litkujen kanssa ja se kuivui tunteja -> tiivistyi -> sain pumpattua tavallisella pumpulla renkaan pedille. POP. Sen jälkeen toistin operaation ja kaadoin uudet litkut. Polkeminen on ollut pelkkää juhlaa. Maltti on valttia.
Millähän ilveellä täällä on porukka onnistunut poistamaan vanteelle kovaan jämähtäneet tubeless-teipin liimajämät? Omassa tapauksessa koko "liimakalvo" on irtautunut itse teipistä vanteelle. Alkoholilla koitin vähäsen matkaa, mutta kyllä tuli jo yhden pinnavälin työmäärästä itku. Vissiin mitään aivan tuhoisaa myrkkyä ei uskalla kuituvanteelle lykätä?
Kumiliima irtoaa ksyleenillä.
Alumiinivanteesta tuubien liimajämät joskus irrottanut.
Pirun pahan hajuista, en suosittele käyttöä sisätiloissa.
Erkalla voisi koittaa (eristysnauha, kangasteippi,… jääkiekkomailojen lapoihin). Väärin päin hinkkaa liimajämät pois tai töpöttelee liimapinnalla niin ikään.
Bräkleenillä noita olen irrotellut
--
Murphy elää!
Bräkleenillä noita olen irrotellut
--
Murphy elää!
Onko omien kokemuksiesi perusteella ihan ok myös kuidulle?
Kiitoksia muistakin hyvistä vinkeistä, kokeillaan ainakin kaikkea :)
K.Kuronen
15.08.2021, 18.20
^Minkä teipin liima otti noin lujasti kiinni?
^Minkä teipin liima otti noin lujasti kiinni?
Giantin oma teippi. Ehti kyllä olla vanteella toista vuotta ja välillä sisurinkin kanssa.
K.Kuronen
15.08.2021, 21.16
^Mulla on parikin ei-tubelessteippiä jättänyt kovettuneen liiman vanteeseen, jonka poistaminen oli tuskaista. Ainakin toinen oli sisurille tarkoitettu vanneteippi. Ksyleenillä ja rätillä taisi lähteä, kun antoi hetken vaikuttaa, mutta vanne oli alumiinia.
Muistaakseni kokeilin asetonia, bräkleeniä ja sitten ksyleeniä.
Onko omien kokemuksiesi perusteella ihan ok myös kuidulle?
Ei valitettavasti ole kokemusta kuidusta kun köyhänä penninvenyttäjänä en ole raaskinut investoida kuitukiekkoihin kun en tiedä olisiko niistä oikeasti jotain hyötyäkin.
Millähän ilveellä täällä on porukka onnistunut poistamaan vanteelle kovaan jämähtäneet tubeless-teipin liimajämät? Omassa tapauksessa koko "liimakalvo" on irtautunut itse teipistä vanteelle. Alkoholilla koitin vähäsen matkaa, mutta kyllä tuli jo yhden pinnavälin työmäärästä itku. Vissiin mitään aivan tuhoisaa myrkkyä ei uskalla kuituvanteelle lykätä?Mariposalla on tuubiteipin irrotusainetta
https://www.tonitoni.fi/liimanpoisto-effetto-mariposa-carogna-remover-150ml
Ei kokemusta miten toimii tubeless teipin liimojen kanssa mutta tuubiteipin jäämiin oli erittäin tehokasta ja on turvallinen kuidulle. Vastaavaa voisi kokeilla jos ei muuta keksi
Muc-Offin rasvanpoistajalla lähti kuituvanteesta liimanjämät helposti.
Offtopic: eilen vaihdoin gravelin takarenkaan vähemmän kuluneeseen... plip plop, ei ongelmia. Stanin litku reilun vuoden jälkeen ihan juoksevaa vielä, perin outoa.
JohannesP
16.08.2021, 15.03
Mariposalla on tuubiteipin irrotusainetta
https://www.tonitoni.fi/liimanpoisto-effetto-mariposa-carogna-remover-150ml
Ei kokemusta miten toimii tubeless teipin liimojen kanssa mutta tuubiteipin jäämiin oli erittäin tehokasta ja on turvallinen kuidulle. Vastaavaa voisi kokeilla jos ei muuta keksi
Tälläistä olin tulossa itsekkin suositteleen vaikka ei kokemusta teippijäämien irroittamiseen. Bräkleenin ja vastaavien aineiden ongelma yleensä nopea haihtuminen jos liima on pahasti kuivunut paikalleen. Tämä olisi kuitenkin siis se viimeinen extreme vaihtoehto ja yrittäisin ensin helpompia vaihtoehtoja.
Itse olen Bräkleenillä puhdistanut kuitukiekkojen jarrupintoja eikä ne ainakaan ole vahingoittuneet mitenkään.
Kuminauha
17.08.2021, 09.04
Tuli eilen WTB ST i21 TCS 2.0 vanteille tubeless asennukset. Vanteet ei tietenkään ollu valmiiksi teipattu ja päädyin kokeilemaan ghetto tubeless asennusta gorilla teipillä, tässä tapauksessa 25mm levysenä 21mm id vanteelle. Tossa vanteessa on kapea nauha pelkästään siellä "rotkon" pohjalla, joka WTB mukaan pitäisi jättää myös tubeless teipin alle vähentämään teipin painumista pinnareikiin. Vanteen hyllyllä on melko agressiivinen ura kumin huulelle. Teipit kiinni, DT swissin tubeless vena paikalleen ja Panaracer GravelKing SK Plus 40-622 kumi vanteelle. Meni ilman suurempia ongelmia vanteelle, mutta sitten nostaminen tuotti vähän ongelmia, mihin on oon tottunu maastopuolen DT swiss vanteilla, jotka nousee hyllylle ilman litkuja ihan normipumpulla.
Ei nämä noussut. Noh, vähän litkua sisään ja uusi yritys. Oli sielu irti ja pumppu kiinni schradel päässä. Noin 15min pumppailun ja hieromisen jälkeen vihdoin nousi hyllylle ja pitää ilmaa. Meinasi mennä oikeiden tubeless ongelmien puolelle. Ei tihku litkua. Toi gorilla ei varmaan liu'u nii hyvin kuin sileä tubeless teippi. Kunnon teippi tulossa, mutta kun sain jo nämä kumit niin ei malttanut odottaa.
Oletteko huomanneet tänä kesänä että litkut olisivat kuivuneet aiempaa hanakammin kun on ollut niin kuumaa? Muutama flätti nyt ihan vastikään omissa pyörissä ja kaikki renkaat todettu ihmettelyn jälkeen kuivahtaneiksi (paikkaantunut nätisti litkun lisäämisen jälkeen).
Litkuna Muc-off ja samaa kamaa olen aiempina vuosina käyttänyt ihan menestyksekkäästi.
Oletteko huomanneet tänä kesänä että litkut olisivat kuivuneet aiempaa hanakammin kun on ollut niin kuumaa?
Emme mä ole.
En minäkään. Tarkastin litkut maantiepyörästä hetki sitten niin ennen vappua laitettua Caffelatexia pääsi pulpahtamaan varaston lattialle saakka. Ei aiheuttanut lisäystarpeita tuo tarkastus.
Tuli eilen WTB ST i21 TCS 2.0 vanteille tubeless asennukset. Vanteet ei tietenkään ollu valmiiksi teipattu ja päädyin kokeilemaan ghetto tubeless asennusta gorilla teipillä, tässä tapauksessa 25mm levysenä 21mm id vanteelle. Tossa vanteessa on kapea nauha pelkästään siellä "rotkon" pohjalla, joka WTB mukaan pitäisi jättää myös tubeless teipin alle vähentämään teipin painumista pinnareikiin. Vanteen hyllyllä on melko agressiivinen ura kumin huulelle. Teipit kiinni, DT swissin tubeless vena paikalleen ja Panaracer GravelKing SK Plus 40-622 kumi vanteelle. Meni ilman suurempia ongelmia vanteelle, mutta sitten nostaminen tuotti vähän ongelmia, mihin on oon tottunu maastopuolen DT swiss vanteilla, jotka nousee hyllylle ilman litkuja ihan normipumpulla.
Ei nämä noussut. Noh, vähän litkua sisään ja uusi yritys. Oli sielu irti ja pumppu kiinni schradel päässä. Noin 15min pumppailun ja hieromisen jälkeen vihdoin nousi hyllylle ja pitää ilmaa. Meinasi mennä oikeiden tubeless ongelmien puolelle. Ei tihku litkua. Toi gorilla ei varmaan liu'u nii hyvin kuin sileä tubeless teippi. Kunnon teippi tulossa, mutta kun sain jo nämä kumit niin ei malttanut odottaa.
Ihan per@#%stä oli saada nousemaan toi normi versiokin 40mm gravelking sk:sta. Sen kyljet on kuin auton renkaassa. Ilman sielua ja huoltoaseman kompuralla poksahti paikalleen. Samoille kehille on noussut useamman muun merkin nakit ihan lattiapumpulla.
En minäkään. Tarkastin litkut maantiepyörästä hetki sitten niin ennen vappua laitettua Caffelatexia pääsi pulpahtamaan varaston lattialle saakka. Ei aiheuttanut lisäystarpeita tuo tarkastus.
Selvä homma, jotain henkilökohtaisia ongelmia sitten!
Selvä homma, jotain henkilökohtaisia ongelmia sitten!
Kyllä se lämpö vaikuttaa. Mielestäni ainakin orange kuivuu lämmössä herkemmin. Tuosta taisi olla jossain juttuakin.
Kuminauha
20.08.2021, 08.53
Ihan per@#%stä oli saada nousemaan toi normi versiokin 40mm gravelking sk:sta. Sen kyljet on kuin auton renkaassa. Ilman sielua ja huoltoaseman kompuralla poksahti paikalleen. Samoille kehille on noussut useamman muun merkin nakit ihan lattiapumpulla.
Omassa tapauksessa sain lattiapumpulla vanteille sielu irti ja litkua sisällä. Ihan helppoa tosiaan ei ollut ja voi olla että tietyillä vanteilla tarvii kompuraa. Ei no kyljet tunttu mitenkään erityisen tukevilta, itse toki tulen tuoreena käyräsarvistina maastopyöräilystä.
F. Kotlerburg
20.08.2021, 09.57
Eipä kyllä ollu. Napsahti lattiapumpulla aivan nätisti ja helposti.
Mulla oli 40 mm GK SS aivan liian löysä vanteelle, ilma pakeni kaikkialta eikä noussut napsauttimellakaan. Vasta toinen kerros teippiä auttoi. Ilmeisesti yleinen ongelma GK:n kanssa.
Noista liimajämistä vanteella, jostain halvasta teipistä jäi tahmainen kerros vanteelle ja koska sen poistaminen osoittautui aivan liian työlääksi, vedin vain uuden teipin päälle. Järkeilin että samaa liimaahan siinä on. Hyvin on toiminut nyt pari vuotta.
Olettekos GK-taistelijat mälvänneet, eli tässä tapauksessa tarkoittaa reunavajjerin nostamista hyllyä kohti käsin tai rengasraudalla, ensin rengasta vanteella ennen pumppausta? Vai suoraa pumppua perään, kun rengas on ujutettu vanteelle? Ei näin. Totta kai ilma karkaa, jos rengas on keskiurassaan ja on suhteessa paljon isompi halkaisijaltaan kuin vanne keskiurastaan. Tarkoitus on saada suhdeluku mahdollisimman lähelle ykköstä, joko käsin nostamalla tai työkalulla.
Tässä esimerkki rengasmuovilla, 4:00–>:
https://youtu.be/tE3h4nmDdOo
Onnistuu myös käsin nostella rengasta kohti hyllyä. Ei ole yksikään rengas vielä jäänyt nostamatta ihan lattiapumpulla.
Gravelkingeistä kokemusta kahdesta parista(43ss ja 43sk), helpoin tubeless kaikista kumeista mitä olen koskaan laittanut.
StevieRayVehkakoski
20.08.2021, 11.15
Gravelking 38 sliksi, 43SK ja 27,5x2,1 kaikki pompanneet vanteelle kompuralla ihan kertaposauksella ja pitäneet ilmaa ilman litkujakin ihan laakista.
Ohiampuja
20.08.2021, 13.55
Minä pistin uuden Rekon Racen DT kiekolle kanssa lattiapumpulla ilman mitään taikoja. Kerrasta nousi ja ihan suoraan. Mutta paineita ei pitänyt ilman litkuja, 100 ml Stania kun lisäsin niin alkoi paineetkin pysyä.
Eli olen siis väärässä topicissa nyt. :)
Mäkin haluan vaan sanoa, ette mulla koskaan ole mitään ongelmia. Joskus on meinannut. Tubeless est. 2007.
F. Kotlerburg
20.08.2021, 14.12
Onhan tuo selvä ongelma. Oma Rekon Race piti hyvin paineet ilman litkujakin. EXO-kylkinen.
Mulla oli 40 mm GK SS aivan liian löysä vanteelle, ilma pakeni kaikkialta eikä noussut napsauttimellakaan. Vasta toinen kerros teippiä auttoi. Ilmeisesti yleinen ongelma GK:n kanssa.
No just näin...löysä oli vanteelle ja ainakin misukan tubeles kumeihin verattuna ton kyljen paksuus ja jäykkyys on mielestäni lähempänä auton rengasta kuin polkupyörän.
Mutta eipä siinä mitään, kunhan sai vaan nostettua vanteelle, niin on pysynyt kumi paikallaan ja ilmat sisällä :)
Olettekos GK-taistelijat mälvänneet, eli tässä tapauksessa tarkoittaa reunavajjerin nostamista hyllyä kohti käsin tai rengasraudalla, ensin rengasta vanteella ennen pumppausta? Vai suoraa pumppua perään, kun rengas on ujutettu vanteelle? Ei näin. Totta kai ilma karkaa, jos rengas on keskiurassaan ja on suhteessa paljon isompi halkaisijaltaan kuin vanne keskiurastaan. Tarkoitus on saada suhdeluku mahdollisimman lähelle ykköstä, joko käsin nostamalla tai työkalulla.
Onnistuu myös käsin nostella rengasta kohti hyllyä. Ei ole yksikään rengas vielä jäänyt nostamatta ihan lattiapumpulla.
Joo, kyllä sitä tuollakin taktiikalla kokeiltiin, eikä puhettakaan jalkapumpulla. Kumin asettelu paikalleen + kompura toimi hyvin.
Voi olla että pumppasin väärin, tai en muuten vaan osaa. Mutta hankalimmasta päästä noi oli asentaa mitä omalle kohdalle on osunut.
Gary oin'
20.08.2021, 15.11
Kiitos tästä! Useimmiten nousee boosterilla sen kummemmin mälväämättä kun huolehtii venttiilin kohdan kuntoon, mutta viime aikoina olen suosiolla nostanut aina ensin sisurilla toisen puolen. Käsin nostamiseen ei ole ollut tekniikka hallussa, mutta tämä näyttää sen verran näppärältä että kokeiluun menee seuraavalla kerralla. Aina mukavampi jos ei tarvitse venttiiliä irroitella turhaan.
Mikähän siinä on kun tubelessit ei tahdo tiivistyä? Laitoin Zipp 303 S-vanteet (tubeless ready) ja niiden päälle Michelin Power Road TLR 32-leveät kumit. Litkuksi pari vuotta ulkovarastossa ollut Bontrager TLR. Laitoin ensin 30 ml ainetta ja vatkasin tietty purkkia hurjasti ennen laittoa. Hileitäkin meni siihen lääkeruiskuun jolla sen litkun truuttasin sisään. Muutaman lenkin ajoin ja huomasin, että kumit tyhjenee aina vuorokaudessa melkein tyhjiksi. Laitoin reilu 20 ml lisää litkua sisään ja tuntuu siltä, että vähän tiivistyi. Eilen laitoin ennen iltalenkkiä noin 60 psi paineet ja hetki sitten paineet olivat 40 psi luokkaa.
Tutkailin vuotoja upottamalla veden alle ja opin, että korkea kiekko on pirun vaikea saada tyhjäksi kun se on täynnä vettä. Samalla huomasin, että vuodot ovat nimenomaan renkaan kyljistä eivätkä esimerkiksi venttiilistä tai vanteen/renkaan välistä tai pinnan rei'ästä. Saippuavesi kertoi samaa tarinaa.
Kuminauha
20.08.2021, 15.52
Ei mitään taikatemppuja tai edes litkua tarvinnu DT 1900/1700 sarjan vanteilla ja maxxis/vittoria/continental maastokumeilla. Ihan kuivana noussut urasta vanteelle ja pitänyt ilmaa lattiapumpulla.
Mutta hyvä vinkki tosta videosta nyt kun tullut vaikeampia tapauksia vastaan.
Mikähän siinä on kun tubelessit ei tahdo tiivistyä? Laitoin Zipp 303 S-vanteet (tubeless ready) ja niiden päälle Michelin Power Road TLR 32-leveät kumit.
Palauta kumit tai kokeile caffe lateksia.
Mikähän siinä on kun tubelessit ei tahdo tiivistyä? Laitoin Zipp 303 S-vanteet (tubeless ready) ja niiden päälle Michelin Power Road TLR 32-leveät kumit.
Palauta kumit tai kokeile caffe lateksia.
Kiitti vinkistä! Eilen pumppasin takarenkaan 60 psi, tippunu vuorokaudessa 40 psi. Eturengas 55 psi -> 50 psi. Kyllä ne näköjään pikkuhiljaa on parantuneet. Mulla oli aiemminkin jotain ihmetystä ton Bontragerin litkun kanssa. Stanista paremmat kokemukset. Täytyypä testata toi Caffelateks
PekkaLyyti
21.08.2021, 18.43
Ei sinänsä ongelmiin liity tiiveyden puolesta... Mutta miten hitossa nuo takarenkaan roiskimat Caffelatexit saa irti rungosta?
Jäivät tietysti runkoon pahimpien helteiden ajaksi ja nyt tuntuu, että eivät lähtisi millään hiekkapuhallusta kevyemmällä metodilla...
Tosi nättejä valkoisessa rungossa :D
Ei sinänsä ongelmiin liity tiiveyden puolesta... Mutta miten hitossa nuo takarenkaan roiskimat Caffelatexit saa irti rungosta?
Jäivät tietysti runkoon pahimpien helteiden ajaksi ja nyt tuntuu, että eivät lähtisi millään hiekkapuhallusta kevyemmällä metodilla...
Tosi nättejä valkoisessa rungossa :D
https://www.effettomariposa.eu/products/caffelatex-remover-latex-remover
Olisko tolla?
K.Kuronen
21.08.2021, 19.39
...
Tutkailin vuotoja upottamalla veden alle ja opin, että korkea kiekko on pirun vaikea saada tyhjäksi kun se on täynnä vettä. Samalla huomasin, että vuodot ovat nimenomaan renkaan kyljistä eivätkä esimerkiksi venttiilistä tai vanteen/renkaan välistä tai pinnan rei'ästä. Saippuavesi kertoi samaa tarinaa.
Ja olet pyöritellyt kiekkoa kyljellään, että rengas kastuu kauttaaltaan sisältä litkusta ja että rengas hikoilee tiivistysnestettä kyljistä?
Mulla oli tuossa juuri yksi kyljestä joistakin kohdista vuotava uusi rengas, joka vaati päivän pidon kyljellään ja aika-ajoin pienet kallistelut. Nyt pitää.
PekkaLyyti
23.08.2021, 10.58
https://www.effettomariposa.eu/products/caffelatex-remover-latex-remover
Olisko tolla?
Kappas perkule! Ei tullut mieleenkään noin itsestäänselvästä paikasta etsiä, kuin litkun valmistajalta....
Täytyy hommata ja kokeilla.
Contsun KisaKunkku RS:na pitää kohtuu hyvin laakista Stanin race litkuilla. Pikkusen vuotelee, ehkä parin päivän välein saisi pumppailla. Mutta tarkistan paineet kuitenkin ennen lenkkiä, joten ongelmaa ei käytännössä ole. Ei siis kuulu tähän ketjuun, mutta laitoinpa kuitenkin.
Nyt täälläkin tubeless-haasteita. Takarenkaassa (30mm Vittoria Corsa Control) ilmeni slow leak tien päällä. Alkuun ajattelin, että teippi pettänyt, kun litkua ei tihkunut pihalle mistään. Himaan päästyäni nappasin ihan sormilla kulutuspinnasta törröttäneen pienehkön kivensirun. Ilma suhisee hiljalleen pihalle reiästä. Tubeless-asennus tehty vastikään kunnolla ja renkaassa solisee Caffelatex ihan selvästi. CL:kin vastikään hankittua. Holesta ei tule tippakaan litkua pihalle. Ei edes kun reikä on "alassuin". Rengas tyhjenee kokonaan melko nopeasti. Ennen takaisukua setupilla ajeltu jokunen sata huoletonta kilsaa.
^Eikö siihen reikään voi laittaa paikkaa?
^Voi, tai vaikka heittää sisurin sisään ja unohtaa koko jutun. Tietysti sitä ennen kiinnostaisi tietää, miksi tubeless-systeemi ei toimi kuten pitää.
Ettei vaan tulisi jostain muualta ilmat pois tai litkua ei ole reiän kohdalla.
Ota renkaan reuna pois vanteelta ja kato onko litkua sisällä.
Mä tarkistaisin vesiastiassa/lätäkössä/järvessä/meressä mistä kuplii.
Litku solisee selvästi rengasta pyörittäessä/ravistaessa. Tuskin litku on huomaamatta vanteenkaan sisään päätynyt. Litkut lyöty sisään ja rengas vaihdettu uutena alle heinäkuun puolivälissä. Ilman pakenemisen kyseisen reiän kautta kuulee ihan korvalla jos taustamelua ei ole. Näillä eväillä luulisi, että litkua päätyisi myös renkaan ulkopinnalle asti etenkin kun reiän kääntää maata vasten minne litkunkin luulisi luonnostaan valuvan.
Ohiampuja
26.08.2021, 12.42
Eikö se Caffelatex ole juurikin hyvä kalvon tekijä harvakylkisiin renkaisiin, mutta huono reikien paikkaaja? Ja Stanin Race on sitten esimerkki päinvastoin toimivasta litkusta.
Contsun KisaKunkku RS:na pitää kohtuu hyvin laakista Stanin race litkuilla. Pikkusen vuotelee, ehkä parin päivän välein saisi pumppailla. Mutta tarkistan paineet kuitenkin ennen lenkkiä, joten ongelmaa ei käytännössä ole. Ei siis kuulu tähän ketjuun, mutta laitoinpa kuitenkin.
Näissä on suuria yksilökohtaisia eroja, itsellä toinen rengas kupli kyljestä selvästi enemmän ja joka päivä sai pumppailla. Kumpikaan rengas ei tiivistynyt vaikka monta viikkoa yritti, aina vaan karkasi paineet kyljistä. Litkuna Stanin perustavara. Tilalle vaihdettu hieman painavampi ProTection-versio ei taas vuoda yhtään, tubeless-ready kun on. Ajotuntumassa en ainakaan itse huomaa mitään eroa.
Litku solisee selvästi rengasta pyörittäessä/ravistaessa. Tuskin litku on huomaamatta vanteenkaan sisään päätynyt. Litkut lyöty sisään ja rengas vaihdettu uutena alle heinäkuun puolivälissä. Ilman pakenemisen kyseisen reiän kautta kuulee ihan korvalla jos taustamelua ei ole. Näillä eväillä luulisi, että litkua päätyisi myös renkaan ulkopinnalle asti etenkin kun reiän kääntää maata vasten minne litkunkin luulisi luonnostaan valuvan.
Stanilla ja Orangella litku toimii kyllä juuri noin. Vaihda litkua, jos se auttaa?
^Alkukesästä viimeksi Caffelatex paikkasi isomman aukon ja ennen kaikkea toimi odotetusti. Nyt ei litkua näy missään. Ihmettelen siis edelleen että missä mättää.
^Työnnä paikka läpi, ja katso alkaisiko sitten litkua isommasta reiästä tulemaan?
^Tämä taitaa olla seuraava siirto. Tökkään Dynaplugin sisään ja katson mitä tapahtuu.
Ei niinkään tubeless-ongelma, mutta väänsin eilen schwalben x-onet vittorian inserteillä Fulcrumin kiekoille. Jos contin gp5000 on tiukka, niin tää oli siitä vielä pykälän tiukempi. Sai vääntää ja murjoa ihan kunnolla.
Schwalben 3 euron rengasmuoveille suositukset. Ohuet, mutta riittävän leveät, menevät pieneen tilaan ja kestävät vielä kunnon vääntöä.
https://www.bike24.com/p2143823.html
Kuminauha
31.08.2021, 08.31
Nyt kun tässä on parjattu näitä gravelkingejä ja itelläkin oli tuossa vähän hankaluuksia, niin nyt kun tuli uudet kiekot graveliin (DT Swiss ER1600 db23) ja Gravelking+:t nousi vanteelle kuin unelma, eli kyllä vaan taas saa kiitellä näitä DT:n kehiä kuinka helppoja näille on nostaa renkaat. Vaikeudet siis johtu noista WTB tcs kiekoista.
Mitäköhän kannattaisi seuraavaksi kokeilla kun WTB:n vanteilla oleva Vittorian Terreno Dry ei suostu pitämään ilmoja. Tarkennuksena kyseessä takarengas, eturenkaan osalta homma toimii ongelmitta. Takarengas tyhjee kahdessa vuorokaudessa. Tehdyt toimenpiteet, tarkistettu Stansin litkun määrä, kyljistä tai pinnojen rei'istä ei näy tulevan litkuja ulos, venttiili irroitettu ja heiluteltu kiekkoa jotta myös venttiilin juureen menisi litkua, muttei siltikään pidä ilmoja. Uusi venttiili vai onko vielä joku kikka mitä kannattaisi kokeilla?
Mitäköhän kannattaisi seuraavaksi kokeilla kun WTB:n vanteilla oleva Vittorian Terreno Dry ei suostu pitämään ilmoja. Tarkennuksena kyseessä takarengas, eturenkaan osalta homma toimii ongelmitta. Takarengas tyhjee kahdessa vuorokaudessa. Tehdyt toimenpiteet, tarkistettu Stansin litkun määrä, kyljistä tai pinnojen rei'istä ei näy tulevan litkuja ulos, venttiili irroitettu ja heiluteltu kiekkoa jotta myös venttiilin juureen menisi litkua, muttei siltikään pidä ilmoja. Uusi venttiili vai onko vielä joku kikka mitä kannattaisi kokeilla?
Laita maksimipaineet ja uita sitä veden alla, niin saattaa näkyä mistä vuotaa.
Löytyi se vihdoin ja viimein vaikka meinasi jäädä huomaamatta kun niin pieniä kuplia ja hitaasti tuli venttiilistä. Venttiilin sielu oli päässyt löystymään ja siitä vuosi vähän, nyt vuorokauden jälkeen tuntuu paineet pitävän. :)
JohnnyBuzz
26.09.2021, 13.13
Eilen meni pinna poikki navan puolelta lenkin loppuvaiheessa. Perillä huomasin, että kyseisen pinnan vanteen reiästä valui vähän litkua. Nyt ilmat ei tahdo pysyä sisällä, vaan tyhjenee hiljakseen. Liekö pinnan katketessa lähtenyt tubeless-teippi siltä kohtaa vähän irti?
Kuminauha
27.09.2021, 08.47
Voi olla että on tökänny reiän teippiin siinä kun on menny katki.
JohnnyBuzz
27.09.2021, 12.40
Voi olla että on tökänny reiän teippiin siinä kun on menny katki.
Joo, tätä epäilen kanssa. Ei riitä selvästikään litku paikkaamaan tota.
^Eikösten litku oleksi vähän eri puolella renkulaa? Litku pyörii renkaan ulkokehällä ja pinnat on renkaan sisäkehällä. Ei se litku kuitenkaan lennä paikalleen.
JohnnyBuzz
27.09.2021, 22.36
^Eikösten litku oleksi vähän eri puolella renkulaa. Litkupyörii renkaan ulkokehällä ja pinnat on renkaan sisäkehällä. Ei se litku kuitenkaan lennä paikalleen.
Kyllä sitä renkaan pyöriessä voi päätyä vanteen päälle, etenkin kyseisen reiän jäädessä ylöspäin. Lisäksi renkaassa oleva paine vaikuttaa varmasti asiaan.
Löytyi se vihdoin ja viimein vaikka meinasi jäädä huomaamatta kun niin pieniä kuplia ja hitaasti tuli venttiilistä. Venttiilin sielu oli päässyt löystymään ja siitä vuosi vähän, nyt vuorokauden jälkeen tuntuu paineet pitävän. :)Tulevaisuuden varalle, suihkupulloon fairyä ja vettä. Löytyy pienikin vuoto kun sitä suihkii
AnttiP82
13.10.2021, 08.42
Onkohan venttiilin sielu rikki, vai mistä johtuu kun rengas tyhjenee n. kahdessa päivässä, ja aina avatessa venttiili ruiskii vähän litkua ja sielu poistettaessa se on litkusta märkä?
Onko porukka litkuttanut noita swalben liteskin kyljillä olevia kumeja? Poitsun 24" fillariin laitoin Rocket ronit jotka eivät ole TLE kumit, mutta löysin valmistajan sivuilta että nuo LiteSkinejä voisi käyttää ilman sisureja, mutta kyljistä saattaa olla vaikea saada tiiviiksi?
Onkohan venttiilin sielu rikki, vai mistä johtuu kun rengas tyhjenee n. kahdessa päivässä, ja aina avatessa venttiili ruiskii vähän litkua ja sielu poistettaessa se on litkusta märkä?
Voi olla että siihen on vähän litkua kuivunut eikä mene ihan kiinni. Ja sitten kun se pikkasen vuotaa niin sinnehän se litku yrittää mennä. Sielu vaihtoon tai uusi sielu.
Kyllä sieltä voi litkua suihkahtaa kun prestan päätä painaa. Ei se ole mitenkään poikkeavaa. Ajan kanssa venttiili alkaa jumittaa, kun sinne kertyy litkun jämiä. Laita kiekko vesiämpäriin, niin näet mistä vuotaa.
Sotanorsu666
13.10.2021, 10.22
Onko porukka litkuttanut noita swalben liteskin kyljillä olevia kumeja? Poitsun 24" fillariin laitoin Rocket ronit jotka eivät ole TLE kumit, mutta löysin valmistajan sivuilta että nuo LiteSkinejä voisi käyttää ilman sisureja, mutta kyljistä saattaa olla vaikea saada tiiviiksi?
Ice Spiker Evot pitää ainakin omien kokemusten mukaan ilmat ihan hyvin, mutta kyljet kyllä hikoilevat litkua. Sekin vähän yksilöllistä vissiin. Siitä vaan rohkeasti kokeilemaan :)
Kuten edellä sanottiin, ISPit toimii monella litkuilla ja toki yksilöllisiä eroja on. TB Addix Speed liteskin oli haastava saada pitämään Stanilla, mutta Kahvilattella piti laakista.
Litkutin juuri Orangella sekä Jumbo Jimejä että Nobby Nic / Hans Dampf kombon ja piti laakista ja paineet pysyy. Aikaisemmin Stanin normilitku on ollut sellainen että se tihkuu kyljen läpi.
No tulipa kokeiltua. Etunen nousi hyvin kompuralla vanteelle ja jonkun verran tihkui litkua renkaan ja kumin välistä ja kyljistä. 3 tunnin jälkeen, ei isommin kupli mistään ja pysyy tiiviinä ~20psi:n paineilla. Takarengas taas ei meinannut nousta millään vanteelle. Litkut suihkusi vanteen ja kumin välistä. No peltorit ja suojalasit päähän, kompuralla kivikovaksi ja näin nousi. 3bar paineella pysyy tiiviinä eikä vuoda, mutta heti kun paine laskee niin alkaa vanteen ja kumin välistä kuplimaan...saa levätä yön yli kovilla paineilla ja katotaan mitä se huomenna sanoo. Veilkaus vaan on, että ei matalilla paineilla pidä. Stanin normilitkua noissa on sisällä.
Edit:
No kyllähän ne siitä tiivisty. Paineli käsillä kumi/vanne liitoksen läpi, niin litku pääsi joka paikkaan hoitamaan hommaansa :D
Mikäs nyt olisi Se Litku? Tähän asti käyttänyt Stan’s Racea, mutta tämä viimeisin pullo ilmeisesti jotain ylivuotista kamaa, kun ne ”hiutaleet” on kovettuneet sellaisiksi herneiksi. Iloisesti rapisee takarengas… etuseen laitoin sitten Schwalben litkua.
Ja mikä on todennäköisyys, että litkuttaessa vähintään toinen rengas on vasten pyörimissuuntaa? 200% sanoisin. Eikö sitä v*ttu ymmärrä tyhmä katsoa sitä viimeistään ennen kuin laittaa litkut sisälle. Ei.
Jokkepappa
20.10.2021, 20.41
Mä oon käyttänyt tätä. Paikkauksen toimivuudesta ei ole kokemuksia mutta tiivistänyt kaikki renkaat ongelmitta. Seuraavaks menee perus stania kun tuo oli loppu ja näyttää kyllä olevan nytkin.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211020/ee680cb752b4126fdeb796000db52218.jpg
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
^ sama supersealant on nykyään itselläkin käytössä. Tämä on se the aine. Kannattaa kokeilla!
Lähetetty minun SM-G780F laitteesta Tapatalkilla
Oliko tää sellanen, että jokainen ilmoittaa suosikkilitkunsa? Magic Milk.
Nallekarkkikaupassa on tuota supersealantia.
^Ja CRC:ssä tai Wigglessä.
etuseen laitoin sitten Schwalben litkua.
Eikös Pääskysen litku ole Stanin tekemää?
Minä käytän oravalitkua on hyvää
(vähänalkaaottaapäähännämäsuomenväännöks et)
^Pitää paikkansa. Justiinsa pähkäiltiin poppoolla, kuinka huonoja nimiä eri merkit monelta aihealueelta ovat suomeksi. Englanniksi vähän iskevämpiä.
Rotko, Tykkilaakso, Omena minäPuhelin, Notko, Ruusu, Tappi, Erikoistunut, Kuutio ja mitä näitä nyt on.
Eikös Pääskysen litku ole Stanin tekemää?
Voi olla. En tiedä. Mutta mulla meni nyt kuppi nurin tuon Racen kanssa. Olen sen nimeen vannonut tähän asti, mutta tämä viimeinen purkki oli sellainen rimanalitus, ettei mitään rajaa. Ehkä kuukausi sitten avattu ja nyt käyttökelvoton.
^Pitää paikkansa. Justiinsa pähkäiltiin poppoolla, kuinka huonoja nimiä eri merkit monelta aihealueelta ovat suomeksi. Englanniksi vähän iskevämpiä.
Rotko, Tykkilaakso, Omena minäPuhelin, Notko, Ruusu, Tappi, Erikoistunut, Kuutio ja mitä näitä nyt on.
Mullahan oli joskus se ketju missä sai kertoa pyöränsä nimen suomeksi. Koitin haulla etsiä, mutta eihän se mitään palauttanut.
https://tekniikanmaailma.fi/presta-venttiili-on-ollut-polkupyoran-vakiovaruste-yli-100-vuoden-ajan-nyt-sille-on-korvaaja-joka-ratkaisee-tubeless-renkaiden-ongelman/
Siis onko tuo nyt ollut suuri ongelma? Tai onko se 44,90€ arvoinen ongelma?
Itsellä ei ole ollut vielä kertaakaan ongelmia ja vuosia jo olleet käytössä.
Suurempi virtaus asennettaessa...kyllä minä ainakin asennettaessa otan sielun irti tai oikeastaan otan jo rengasta tyhjennettäessä ja sitten kun rengas nostettu kompuralla hyllylle niin venttiilin rungon kautta litkut sisään ja sielu paikalleen. Tuon uuden kauttahan se ei onnistu.
https://tekniikanmaailma.fi/presta-venttiili-on-ollut-polkupyoran-vakiovaruste-yli-100-vuoden-ajan-nyt-sille-on-korvaaja-joka-ratkaisee-tubeless-renkaiden-ongelman/
Itsellä ei ole ollut vielä kertaakaan ongelmia ja vuosia jo olleet käytössä.
Suurempi virtaus asennettaessa...kyllä minä ainakin asennettaessa otan sielun irti tai oikeastaan otan jo rengasta tyhjennettäessä ja sitten kun rengas nostettu kompuralla hyllylle niin venttiilin rungon kautta litkut sisään ja sielu paikalleen. Tuon uuden kauttahan se ei onnistu.
Itseäkin alkoi jo kiinnostaa, mutta artikkelin viimeinen lause sammutti kyllä kiinnostuksen. 45e venttiileistä :)
nikobiker
07.11.2021, 20.36
Tubolito-keskustelusta johtui mieleen, että kuinka moni on oikeasti joutunut turvautumaan varasisuriin kesken lenkin? Eli tubeless-rengas antautunut, litku ei paikkaa, kamelinpaska ei auta jne. Onko tullut ihan onnistumisia sisurin kanssa?
Monessa paikkaa on varoiteltu sitä, että tubeless-renkaat ovat valmiiksi saattaneet kerätä kymmeniä pikku kiviä sisäänsä, joita ei välttämättä huomaa tai edes löydä sisuria laittaessa. Nämä kuitenkin potentiaalisesti porautuisivat sisurin läpi sitten. Tältä pohjalta voisi kuvitella, että paksuin, vahvin ja raskain sisuri olisi paras valinta, että pääsisi ajamalla takaisin kotiin. ja Että lateksi- tai tubolito-sisurin voisi kuvitella olevan huonoin vaihtoehto tällaiseksi varasisuriksi.
Itsellä menossa vasta ensimmäinen tubeless-rengaspari. Ei ole tullut vastaan tilannetta vielä, että sisurille olisi ollut käyttöä. Kamelinpaskaakaan en ole vielkä tarvinnut. Niin että roudaako noita sisureita ihan turhaan mukana, jos ne on seulasina heti muutaman kilometrin jälkeen....
^Mä oon ajanut tubelessina heinäkuusta 2007 asti* ja kerran (2013) olen laittanut sisurin kun seitinohut rallirane (ei-TLR) repesi kyljestä. Kamelinpaskaa en ole käyttänyt vaikka niitäkin on mukana kulkenut joitain vuosia.
Omassa käytössä tubeless on ollut lievästi sanoen luotettava. Satulapussukassa kulkee silti sisuri mukana vieläkin, lienee jo hapertunut vaihtokuntoon.
*EDIT: eikäku olihan vuosien 2009-2013 crossari sisureilla ja perseestä sisurielämä olikin. Retrobaaripyörässä edelleen sisurit, tänä vuonna ajoja toistaiseksi 0 km siten myös 0 ongelmaa.
Kuminauha
07.11.2021, 20.57
Itsekin olen maastopyörän perus kitistä, mitä kantaa joka ajolla mukana, tiputtanut sisurin kokonaan pois.
Jos lähden pidemmälle seikkailulle, mihin otan repun, niin sinne se sisuri tulee mukaan, kun reppu jokatapauksessa selässä.
Sisuri on mukana maastossa, sorateillä ja maantiellä. Useamman vuoden olen tubeleksena ajellut ja kerran olen sisuria tarvinnut. Hyvin kesti silloin kotiin asti. Jotenkin alaston olo, kun on joskus lenkille lähtenyt ilman kumia :D
Kyllä itse alan kallistumaan siihen, että maxxalami ja vaahtopuollo on kaikki mitä lenkeillä tarvitsee mukana kantaa. Ei ole tosiaan flättejä tullut vuosiin.
Mutta... Kun noita pitkiä lenkkejä hinkkaa 2c lämmössä ja vesisateessa, niin sisuri, paikat ketjutyökalut sun muut kulkee kuitenkin aina lenkeillä mukana. Ei se rengas välttämättä itseltä mene, mutta ei niitä kavereitakaan tuonne susille voi jättää. Mitä enemmän ja mitä isommalla porukalla ajaa, sen varmemmin kaikki menee joskus rikki.
nikobiker
07.11.2021, 22.32
Mutta... Kun noita pitkiä lenkkejä hinkkaa 2c lämmössä ja vesisateessa, niin sisuri, paikat ketjutyökalut sun muut kulkee kuitenkin aina lenkeillä mukana. Ei se rengas välttämättä itseltä mene, mutta ei niitä kavereitakaan tuonne susille voi jättää. Mitä enemmän ja mitä isommalla porukalla ajaa, sen varmemmin kaikki menee joskus rikki.
Hyvä pointti. Lenkkikaverilta olen saanut milloin ketjulinkin, kumihanskat tai energiageeliä.
Ehkä alkuperäinen kysymys jäi vielä vähän epäselväksi... että kuinka hyvin se sisuri siellä tubeless-renkaan sisälle vaihdettuna sitten kestäisi. Tämän otannan perusteella oletettavasti 100% (kaksi kahdesta) pääsi varasisurilla kotiin.
että kuinka hyvin se sisuri siellä tubeless-renkaan sisälle vaihdettuna sitten kestäisi. Tämän otannan perusteella oletettavasti 100% (kaksi kahdesta) pääsi varasisurilla kotiin.
Ihan samalla tavalla se siellä kestää, mitä normaalissakin renkaassa. Tubeleksen kanssa joutuu olemaan vähän tarkempana, koska hiekka jää sinne märän renkaan sisään tosi helposti kiinni. Eikä tekisi mieli tutkia rengasta kunnolla sen läpimennen kiven vuoksi, mutta pakko se on.
Pidemmäksi aikaa sisuria ei kuitenkaan kannata ainakaan stanin litkujen kanssa jättää. Litku haperruttaa ajan kanssa sisuria. Mutta tuo tietystikkin vaatii jo kuukausia aikaa.
mehukatti
07.11.2021, 23.27
Kyllähän tuo presta-venttiilien tukkeutuminen litkusta on aika ärsyttävää, joten itse pistin just tilaukseen läjän noita Reserven venttiileitä. Toki löytyy myös Reserven kiekot.
Kyllähän tuo presta-venttiilien tukkeutuminen litkusta on aika ärsyttävää, joten itse pistin just tilaukseen läjän noita Reserven venttiileitä. Toki löytyy myös Reserven kiekot.
Mulla on repullinen venttiilin sieluja varastossa. Heti kun tulee vähänkin tukkeutumisen oireita, niin uusi sielu sisään. Taisi maksaa jotain 10senttiä kappale nuo sielut.
StevieRayVehkakoski
08.11.2021, 11.11
Jossain nettikaupassa oli Continentalin sieluja 10 tai 20 pussi halvalla mutta missä?
Mulla on repullinen venttiilin sieluja varastossa. Heti kun tulee vähänkin tukkeutumisen oireita, niin uusi sielu sisään. Taisi maksaa jotain 10senttiä kappale nuo sielut.
Eikä mulla ole tukkeutunut kuin siitä sulun kohdalta ja se tukos lähtee yksinkertaisesti kynnellä pois. En tiedä kuinka huollettavia nuo uudet ovat. Saako esimerkiksi koko sulkurakenteen purettua niin, että voi putsata myös sisältä?
Orange Sealin olen erityisen tehokkaasti havainnut tukkivan noita sieluja. Stanilla en ole juurikaan havainnut sitä ongelmaksi. Sielut niin halpoja, että helpoin vaihtaa sellainen kun tarvetta ilmenee.
Mistä sielun tukkeentumisen huomaa? Ihan tosissaan kyselen, kun itseni ei ole noita tarvinnut vaihdella. Tietysti jos tietäisi sen olevan tukossa, niin sittenhän näitä joutuisi ostamaa repullisen.
Ehkä olen tottunut tarkistamaan paineet ennen jokaista lenkkiä, ja kun ajaa lähes päivittäin, niin eipä nuo ole ikinä jumiin menneet.
Mistä sielun tukkeentumisen huomaa? Ihan tosissaan kyselen, kun itseni ei ole noita tarvinnut vaihdella. Tietysti jos tietäisi sen olevan tukossa, niin sittenhän näitä joutuisi ostamaa repullisen.
Ehkä olen tottunut tarkistamaan paineet ennen jokaista lenkkiä, ja kun ajaa lähes päivittäin, niin eipä nuo ole ikinä jumiin menneet.
Itsekkin tarkastan paineet ennen joka lenkkiä. Pyöriä on liikaa, niin ei jokaiselle tule ajoa päivittäin :D
Alkuun se prestan tatti alkaa liikkumaan nihkeästi ja pikkuhiljaa ei kulje enään ilma oikein kumpaakaan suuntaan. Tai näin ainakin minulla on käynyt. Voisihan sen sielun ottaa irti ja putsailla, mutta en ole jaksanut alkaa hieromaan...noita vehkeitä saa hieroa muutenkin ihan tarpeeksi.
Velobiasta, Hämeentieltä ostin kasan noita sieluja joskus...en tiedä onko enään valikoimassa.
m e r k s
09.11.2021, 00.54
Itse puhdistan tubeless-venttiilin sielut julmasti tärpättiin kostutetulla rievulla. Useimmiten litkujen lisäyksen yhteydessä - eilen tuli tämä rutiini tehtyä samalla kun nastarengas (toisessa kiekkoparissa olevana) pääsi ajoon taas 7kk tauon jälkeen.
Ei tosiaan/näemmä maksa maltaita https://www.ebay.com/itm/133853183025. Saksan amazonissa tyyriimpää äkkiseltään katsottuna.
Stanin litkuista race-versio on tehokas pakahduttamaan sieluja, ainakin jos menee kapeaan renkaaseen sitä tunkemaan. Originaali sisältää vähemmän partikkeleja, mutta kun säilyy paremmin talven yli => tätä pistin sisään reilusti sepelivaurioiden estämiseksi. Ei tubeless -ongelmia itsellä.
Minkälainen olisi hyvä ilmakompura tubeless renkaiden pullauttamiseen paikalleen. Olen aiheessa harjoittelija ja muutaman maantierenkaan saanut jalkapumpulla, mutta nyt tuli vastaan gravel rengas, joka ei nouse patruunalla tai onnettomalla kompuralla. En ole käynyt huoltoasemaalla kokeilemassa. Meneekö niillä rengas paikalleen.
Sellainen missä on riittävän iso säiliö, mulla ei ole pahastikkaan väliä. Minulla bilteman halppis ja hyvin toimii.
Biltemaan siis. Mahtaako tuo Bilteman 24 litrainen, 99 euroa riittää? Kiitos.
K.Kuronen
10.11.2021, 12.34
Itsekkin tarkastan paineet ennen joka lenkkiä. Pyöriä on liikaa, niin ei jokaiselle tule ajoa päivittäin :D
...
Tai sitten on useampi kiekkopari litkutettuna odottamassa ajoon pääsyä -väkisinkin joku pari saattaa maata ajamatta kuukauden. Ainakin omassa käytössä seisoneen kiekon sielu on usein enemmän tai vähemmän jumissa.
Sielua irti vääntäessä muoviset avaimet ovat äkkiä entisiä ja pihdeillä saa olla tarkkana, tai runnoo venttiilin vartta. Kokeeksi viilailin onnettomasta bilteman nippeliavaimesta työkalun: jätin raon tarkoituksella aika tiukaksi. Toimi ainakin viimeksi, kun vapautin vanhimmat kiekot renkaista odottamaan nastojen alle laittoa.
MacGyver
10.11.2021, 12.55
Tai sitten on useampi kiekkopari litkutettuna odottamassa ajoon pääsyä -väkisinkin joku pari saattaa maata ajamatta kuukauden. Ainakin omassa käytössä seisoneen kiekon sielu on usein enemmän tai vähemmän jumissa.
Sielua irti vääntäessä muoviset avaimet ovat äkkiä entisiä ja pihdeillä saa olla tarkkana, tai runnoo venttiilin vartta. Kokeeksi viilailin onnettomasta bilteman nippeliavaimesta työkalun: jätin raon tarkoituksella aika tiukaksi. Toimi ainakin viimeksi, kun vapautin vanhimmat kiekot renkaista odottamaan nastojen alle laittoa.
Tilasin näitä läjän. Laittaa yhden/pyörä, niin on aina mukana. Toimii!
https://www.aliexpress.com/item/1005002111766219.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2d714c 4dPPcxAJ
Stan's NoTubes Valve Core Removal työkalu on käytettävyydessään vielä parempi, mutta se on aina hukassa:(
Biltemaan siis. Mahtaako tuo Bilteman 24 litrainen, 99 euroa riittää? Kiitos.
Varmasti. Mulla on jokin vanhempi, jossa on kyllä pienempi säiliö.
Varmasti. Mulla on jokin vanhempi, jossa on kyllä pienempi säiliö.
Onko 6 litrainen säiliö liian pieni?
Onko 6 litrainen säiliö liian pieni?
Ei. Mulla 6l säiliöllä oleva Stanley ja tuolla on läskin kumitkin nosteltu kehille. Isompi säiliö toki aina parempi, jos on tilaa säilytellä.
Jep. Mulla on myöskin tuota kokoluokkaa.
Letku kannattaa laittaa jokin muu kuin se ohuin kierremalli. Se noissa jarruttaa eniten.
Letku kannattaa laittaa jokin muu kuin se ohuin kierremalli. Se noissa jarruttaa eniten.
Tämä on muuten totta, täytyy vaihtaa tuohon omaankin.
Vaihtoehto kompuralle.
https://www.xxl.fi/lezyne-pressure-over-drive-lattiapumppu-musta/p/1183087_1_style?gclid=Cj0KCQiA-K2MBhC-ARIsAMtLKRtHC0s8lbLaZrPowK75X5b00-w2jQtdOfvsUjXITZxIaeDbrgLQNrkaAtSBEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Toki läskipyörän renkaitten kanssa on tälläkin joskus saanut tehdä taikoja että nousee, mutta kaikki muut nousee vaivatta. mm 27,5x3 plussat
Lähetetty minun SM-G780F laitteesta Tapatalkilla
Markus Raatiniemi
17.11.2021, 00.02
Ihan jalkapumpulla nousi läskirengas. Mutta tulipa kuiten hiki. Sai leikkiä jonku aikaa ja kärsivällisyyttä.
JohnnyBuzz
21.11.2021, 23.18
Vaikkei ihan suoraan otsikon mukainen postaus olekaan, niin yllätinpä itseni ja sain tubeless-renkaan ilman ongelmia vanteelle ja ilmatkin tuntuu pysyvän. Maanantaina viilsi kivi renkaan kylkeen kolmen sentin viillon ja sitähän ei oikein millään paikkaa. Onneks oli lenkillä sisuri mukana, niin pääsi pimeästä metsästä pois. Rengasrikko kävi tietenkin lenkin kauimmaisessa kohdassa autolta. Lähdin jo sillä asenteella liikkeelle uuden renkaan asennukseen, että huomenna vien liikkeeseen, kun ei kuitenkaan onnistu. Renkaana kolme tuumaa leveä Bontrager XR4. Vanteelle sen sai kohtuu helposti ja kokeilin, josko jalkapumpulla saisi nousemaan. Ei mennyt aluksi riittävän tiiviisti, joten googlailun perusteella löytyi tämä video: https://youtu.be/1OKheZTAcb8 Liekö ollut täällä jo moneen kertaan? Tuon videon kikkaa, kun kokeili maltilla, niin sai renkaan mielestäni asettumaan niin kuin pitikin. Sitten jalkapumpulla ilmaa sisään ja sehän napsahti paikalleen jossain 20 psi:n paineen kohdilla. Ilmat pysyivät renkaassa ilman litkua, jonka sitten laitoin venttiilin kautta ruiskulla sisään ja paineet uudestaan sisään. Sen verran tiiviisti tuo rengas istui vanteelle, että litkuakaan ei tunkenut juuri mistään saumasta. Kerrankin näinkin onnistunut huoltotoimenpide.
Olikos porukka nyt testaillut tuota zefalin z sealantia? Oli kaikki purkit loppu ja ei ehtinyt enää hi5bikeen. Paikkaako tuo mitään? Entä jäätyykö talvella?
Ei ole ongelma, kunhan vain huomiona totean että tästä lähtien taidan ottaa kumit vanteilta pois ellei tiedossa ole käyttöä vähään aikaan, ~kuukausiin.
Grävelin nastarenkaat ovat olleet paikallaan syksystä 2019. Vuosi sitten lisäsin litkua ja nyt taas. Tuntuu että painoa kertyy suotta ja se jakautuu epätasaisesti (kuivunutta litkua klönttinä). Etupäässä tuntuisi jopa ajaessa viipotus.
Täykkärin kakkoskiekot olleet ajamatta koko sulan maan kauden vaikka keväällä vaihdoin nastarenkaat pois ja kesikset tilalle. Ajelin kuitenkin ykköskiekoilla koko kauden. Kun valmistelin kakkoskiekot taas talvikäyttöön huomasin, että ihan hukkaan meni litkut ja asennukset. Ehkä jatkossa laittaa kumit paikalleen sitten kun/jos tarvitsee.
Olikos porukka nyt testaillut tuota zefalin z sealantia? Oli kaikki purkit loppu ja ei ehtinyt enää hi5bikeen. Paikkaako tuo mitään? Entä jäätyykö talvella?
Tiivistää renkaan, paikkauskyky vähän mysteeri mutta odotukset sen suhteen on todella vähäiset.
Ohiampuja
25.11.2021, 14.12
Vaihdoin nastat 29" jäykkiseen, niin ihmettelin kuinka tiukasti oli Rekon Race tarttunut Stanin litkuilla Stanin teippiin kiinni. Rengas ei lähtenyt kuin repimällä teipit osittain rikki.
Nyt ISP on pistettu sisureilla, eli keväällä on takakiekkoon teipin vaihto edessä.
Vaihdoin nastat 29" jäykkiseen, niin ihmettelin kuinka tiukasti oli Rekon Race tarttunut Stanin litkuilla Stanin teippiin kiinni. Rengas ei lähtenyt kuin repimällä teipit osittain rikki...
Maxxis ei suosittele ammoniakkilitkuja. Kerrotaan renkaan lärpäkkeessä ja monta kertaa täälläkin todettu.
Eilen hullun hommana parin vuoden ikäistä aiemin litkutettua Fat Freddietä vanteelle työ- ja kaupparatsuun vieläpä vuoden vanhoilla Orangen SubZero litkuilla. Aiemminkin tuo kumi ollut tunnetusti hieman löysä, mutta nyt vasta joutuikin jumppaamaan vanteelle, käytön myötä varmaan löystynyt lisää. Ei toivoakaan ilman sisuria, toimen reunalanka tuntui jäävän makaamaan vieläpä ihan venttiilin päälle. Sisurilla sai toki nousemaan, mutta toinen reunalanka ei vieläkään meinannut nousta boosterin ja saippuan kanssa, vaikka venttiilin sielukin irti. Kumin painaminen vasten vannetta venttiilin kohdalta ei auttanut. Lopulta koitin kiekko kyljelleen lattialla kiinnittymätön reunalanka vasten lattiaa ja avot, johan nous. Aiemmin ei juuri mitään yritystä, eli lappeellaan olo helpotti sittenkin ilman virtausta oikeeseen suuntaan.
Nyt toivomaan että ilmatkin pysyy, ainakin aamulla pääsi hyvin töihin eikä vaikuttanut vajuneen, myöskään litkun jäänteitä ei näkynyt vanteen välistä. Oli parempi ajaakin kuin mitä muistelin, vaikka paineet laskettu alas vain näppituntumalla. Renkaankylkeä painamalla tosin tuntui kuin jokin olisi ollut jäässä... :)
Ohiampuja
26.11.2021, 10.04
Maxxis ei suosittele ammoniakkilitkuja. Kerrotaan renkaan lärpäkkeessä ja monta kertaa täälläkin todettu.
Onkohan tuo kuinka merkittävä juttu enää nykyään? Litkutestejä kun lukee niin sitä ammoniakkia tai se puutetta ei aina edes mainita. Ja mikäli olen oikein käsittänyt niin kaikki latex-pohjaiset sis.hiukan ammoniakkia. Ja ainakin Stans ilmoittaa että sen annostusta on pienennetty…
On kyllä synteettisiä litkuja ilman ammoniakkia, mutta en edes tiedä mistä sellaista Tampereelta saisi.
Onkohan tuo kuinka merkittävä juttu enää nykyään?
Maxxis pitää merkittävänä kun ei suosittele, kysy niiltä?
Jokaisen käyttäjän pitää se omalta kohdaltaan ratkaista. Itse juuri jouduin teippaamaan yhden grävel-kiekon uusiksi kun kombossa Maxxis/Stan/DT-teippi oli tapahtunut jotain reaktiota, joka oli liuottanut teippiä tai kumia. En silti ole luopumassa Staninkaan käytöstä Maxxis-renkailla.
Ja ainakin Stans ilmoittaa että sen annostusta on pienennetty…
Niin, Stanissa on siis edelleen ammoniakkia.
en edes tiedä mistä sellaista Tampereelta saisi
Eikö muka Magic Milk (https://oko.com/products/bicycle-products/oko-magic-milk/)ia saa mistään? Se on muutenkin paras litku.
Kuminauha
26.11.2021, 10.25
Huomasin yhestä DT teipistä kanssa, että siitä oli ne teipissä olleet värit ja merkinnät liuennu pois kun käytössä oli Maxxis renkaat ja stanin normilitkut. Teippaus siis edelleen pitää ilmat mutta jotain tossa oli tapahtunu. Liekö sitten tämän kemiallisen reaktion tulosta? Samaa reaktiota ei ole tapahtunut muissa komboissa, missä on ollut DT kiekot ja stanin litkut, mutta rengas on ollut eri valmistajalta (Schwalbe, Continental, Vittoria). Toki kiekotkin on ollut eri yksilöitä, eli voi myös olla että DT vaihtanu teipin johonkin toisenlaiseen.
Ohiampuja
26.11.2021, 14.36
Kovin helposti en löydä listausta ammoniakkivapaista litkuista.
Osaako joku linkata tai vaikka luetella mitkä merkit on vapaita tuosta myrkystä?
Äkkiseltään googletoimalla Magic Milkin lisäksi: Bontrager, Caffelatex, WTB, Finishline...
Ohiampuja
26.11.2021, 16.16
Ja Panzer myös...
https://sportsource.fi/tuote/panzer-sealant/
R2 kertoo että Orange olisi ammonia free, mutta Orangen omilla sivuilla siitä ei taas puhuta mitään.
https://r2-bike.com/ORANGE-SEAL-Endurance-Tubeless-Sealant-8oz-with-Injector-237-ml
Ja tässä jutussa kerrotaan että Muc Off olisi kanssa ammoniakki vapaata, mutta heidän omilla sivuilla sitä ei kyllä kerrota.
https://nsmb.com/articles/muc-no-puncture-hassle-sealant-review/
Mutta miksi näinkin merkittävä tieto pitää etsiä ja kaivaa sieltä täältä...
Siksi kun se ei ole merkittävä tieto.
Ohiampuja
26.11.2021, 16.31
Siksi kun se ei ole merkittävä tieto.
No minusta se on aika merkittävä tieto jos Maxxiksen kokoinen brändi ei sitä suosittele ja se alkaa muutenkin pilata teippejä.
Kuminauha
26.11.2021, 16.33
Omalla kohdalla vaikutus teippiin oli täysin kosmeettinen. Sen toimintaan ei vaikuttanut mitenkään.
No minusta se on aika merkittävä tieto jos Maxxiksen kokoinen brändi ei sitä suosittele ja se alkaa muutenkin pilata teippejä.
Ja conti kieltää latex sisurit, Suunnilleen kaikki valmistajat kieltävät kuitupyörän käyttämisen trainerissa. Ajaa vaan. Ja vaihtaa sen vanhan teipin pois.
Ohiampuja
26.11.2021, 18.23
Juu, näin on tarkoitus. Mutta seuraava litkupullo on jotain muuta kuin Stania…
Ai niin, ne renkaat reunat on se kovempi homma raapia puhtaaksi.
Ai niin, ne renkaat reunat on se kovempi homma raapia puhtaaksi.
Sanon taas kerran Magic Milk, lähtee vedellä huuhtomalla.
Ja conti kieltää latex sisurit, Suunnilleen kaikki valmistajat kieltävät kuitupyörän käyttämisen trainerissa. Ajaa vaan. Ja vaihtaa sen vanhan teipin pois.
Itselläni on ollut hyvää onnea useamman vuoden jo Milkit litkun kanssa.
Kaikki muut renkaat tiivistyneet, lukuun ottamatta nykyisiä piikkisikoja :)
No niitä nyt ei taida saada tiiviiksi millään tempulla...
Kaikki muut renkaat tiivistyneet, lukuun ottamatta nykyisiä piikkisikoja :)
No niitä nyt ei taida saada tiiviiksi millään tempulla...
Caffelatex? Tekee meinaan aika kalvon.
F. Kotlerburg
26.11.2021, 21.51
Kovin helposti en löydä listausta ammoniakkivapaista litkuista.
Osaako joku linkata tai vaikka luetella mitkä merkit on vapaita tuosta myrkystä?
Itse olen jo tovin käyttänyt Maxxis-renkaiden kanssa tätä https://www.bike24.com/p2244581.html
Caffelatex? Tekee meinaan aika kalvon.
Tuota en ole kokeillut.
Pitääkin käydä katsomassa olisiko lähikaupoissa tuota tarjolla.
Toinen mikä voisi toimia paremmin on muc offin litku, se tekee kanssa melkoisen kalvon renkaan sisäpintaan. Ja on söpön väristä :)
Ärsyttävä homma, koska muuten kumit tuntuu oikein hyviltä.
Mutta kyljestä pääsee ilmat pihalle, eikä meinaa tiivistyä millään.
Ensimmäinen testi suoritettu 2x70 km -13C. Olen jo jonkin aikaa käyttänyt tätä (https://www.hankkija.fi/Koneet/Tarvikkeet/rengastarvikkeet/renkaanpaikkausaine-1_25-litra/) litkuna vedellä ohennettuna. Nyt talvea varten kaveri kävi läpi tuoteselosteen että siinä on samoja aineita kuin sinisessä jäähdytysnesteessä. Joten ennen lähtöä pistin melkein 2dl sillä laimennettua litkua sillä ajatuksella että jos jäätyisi, jäätyisi yhdeksi köntiksi ja sen huomaisi ajossa. No eipä jäätynyt.
--
Murphy elää!
petrimar
05.12.2021, 22.19
Ensimmäinen testi suoritettu 2x70 km -13C. Olen jo jonkin aikaa käyttänyt tätä (https://www.hankkija.fi/Koneet/Tarvikkeet/rengastarvikkeet/renkaanpaikkausaine-1_25-litra/) litkuna vedellä ohennettuna.
Minkälaista tuo Hankkijan myymä "litku" on? Onko paljonkin jäykempää kuin esim. Stanin perislitku?
Minkälaista tuo Hankkijan myymä "litku" on? Onko paljonkin jäykempää kuin esim. Stanin perislitku?
On jäykkää. Vähän kun olisi jäykempää, niin olisi hyytelöä. Jollain kannattanee jatkaa.
On jäykkää. Vähän kun olisi jäykempää, niin olisi hyytelöä. Jollain kannattanee jatkaa.
Yli nollan keleillä vedellä ja nyt testissä jäähdytinneste.
--
Murphy elää!
Kuminauha
06.12.2021, 10.22
Propyleeniglykolilla voisi kanssa jatkaa, ei jäädy ihan helpolla. Viskositeetti aika lähellä vettä. Myös luontoystävällinen.
Otanpa itekki testiin tuota, vaikutttaa mielenkiintoiselta.
K.Kuronen
06.12.2021, 10.38
Magic Milk vihjaa, että omana itsenään toimisi -20 asteeseen saakka.
Magic Milk vihjaa, että omana itsenään toimisi -20 asteeseen saakka.
Stanin peruslitkun pitäisi toimia -28 saakka. Yli 20 pakkasessa olen sillä ajanut ja ei ainakaan klimpiksi ollut jäätynyt. Ja pyörätkin säilytän kylmässä varastossa.
Ei mulla ole epäilystä muiden litkujen pakkasenkestosta mutta tuo OKO vain on halpaa kuin saippua ja lantrattuna se toimii hyvin mutta vedellä sitä ei voi talvella jatkaa.
--
Murphy elää!
Stanin peruslitkun pitäisi toimia -28 saakka.
Tätä oisinkin kysynyt seuraavaksi, kiitos tästä. Kellään kokemuksia effetton kahvilateksin kestosta?
^Valmistajan mukaan -20 - +50 'C
Kellään kokemuksia effetton kahvilateksin kestosta?
Ei ole ollut ongelmia talvikäytössä, enimmillään on ollut tuo parikymmentä pakkasta.
Tosin noin kylmillä keleillä ei ole ollut havaintoa reijistä että miten olisi käytännössä toiminut. Kelien vähän lämmettyä on kyllä sama litku paikannut jonkun pienen vuodon jäljistä päätellen, eikä paineiden tippumista ole ollut.
Harvakseltaan jaksanut ajella noin kylmässä.
Sotanorsu666
07.12.2021, 12.22
On kyllä taas niin raskasta, kuin vain olla ja voi. Ikuinen murheenkryyni: Schwalbe ISP EVO Liteskin. Eturengas pitää ihan ok, joten sille ei tarvitse tehdä mitään. Takakiekkoa olen makuuttanut kyljellään ämpärin päällä useamman päivän molempia puolia, ajanut pyörällä pari lenkkiä jne. Aluksi piti ihan ok ilmoja. Ekan lenkin jälkeen ei pitänyt. Laitoin kylkiasentoon pariksi päiväksi. Rupesi pitämään. Laitoin kiinni pyörään ja taas tyhjenee. Pumppailin, pyörittelin, tanssin sadetansseja ja lauloin karaokea, mutta ei alkanut pitämään ilmoja. Otin eilen taas kylkiasentoon ämpärin päälle ja ilmat pysyy. Onpa taas hämmentävää, mutta toki ihan itse aiheutettua, kun on vastaavien renkaiden kanssa tapeltu useampana talvena ja mitään ei ikinä opita.
Se kylki vaan ratkeilee. Koeta effetolla. Jos ei pidä lenkin aikaa, niin sisuria tai uutta rengasta.
Sotanorsu666
07.12.2021, 14.37
Se kylki vaan ratkeilee. Koeta effetolla. Jos ei pidä lenkin aikaa, niin sisuria tai uutta rengasta.
Kylki ei vielä hikoile mistään, kun on niin vähän ajettu, että ei ole kerennyt painumaan kasaan. Renkaassa on vajaa desi stanin litkua ja missään ei näy vuotokohtia(kuivat kyljet kauttaaltaan). Ihmetyttää siis tässä tapauksessa vuodon aiheuttaja, kun se kylkimakuulla paikoillaan pitää ilmat, mutta ei jos laitan vanteen pyörään kiinni jolloin vanne on pystyssä. Tämä on hyvin outoa ja uutta minulle.
Katso veden alla. Stani ei kupli niistä pienistä reistä välttämättä. Paikkautuu kyljillään maatessa, mutta ratkeaa heti kun käy ajamassa.
Pumppailin kuukauden ajan viime talvena tubelekseksi asennettuja ISP:tä aamuisin kotona ja iltapäivällä työpaikan pyöräkellarissa, litkua oli renkaissa ja mistään ei muka vuotanut. Tänä syksynä luovutin ja kaivelin suosiolla sisurit käyttöön.
SotkuPekka
07.12.2021, 16.00
Itsellä on loppukesästä ostetut Ice Spikerit, tosin snakeskin kyljellä. Renkaat oli aika tiukat kiskoa vanteille mutta sen jälkeen oli vaivatonta. Paineet pysyi ilman litkujakin ja litkujen lisäämisen jälkeen seuraavana päivänä sisäänajo 2,25bar paineilla ja tuosta viikon päästä paineet tippuneet 2bariin. On ilmoja pidellyt. Olleet alla ehkä kuukauden ja todella ongelmattomat. Mutta ajoa noin 100km vasta alla.
Kylki ei vielä hikoile mistään, kun on niin vähän ajettu, että ei ole kerennyt painumaan kasaan. Renkaassa on vajaa desi stanin litkua ja missään ei näy vuotokohtia(kuivat kyljet kauttaaltaan). Ihmetyttää siis tässä tapauksessa vuodon aiheuttaja, kun se kylkimakuulla paikoillaan pitää ilmat, mutta ei jos laitan vanteen pyörään kiinni jolloin vanne on pystyssä. Tämä on hyvin outoa ja uutta minulle.
Mulla oli kesällä sama ongelma (ei tosin isp:n kanssa :D). Otin nakit pois vanteilta, käänsin ympäri ja putsasin sisäpinnan bräkleenillä. Tämän jälkeen sudin caffelateksia pintaan (aiemman stanin sijaan), annoin kuivua ja käänsin uudelleen vanteelle. Sitten sopiva määrä litkua ja ilma pysyi oikealla puolella.
Aika perseestä koko operaatio, enkä vieläkää tiedä, mikä ongelma noissa oli alkujaan. Saattaa olla, että renkaassa on jotain liukastetta muotista irroittamista varten, mikä estää litkun tiivistämisen kunnolla. Pitää siis ilmat kyljellään ollessaan, mutta ajossa ne litkun kokkareet lähtevät vithuun ja kylki alkaa taas vuotaa ilmaa.
Sotanorsu666
07.12.2021, 21.31
^ Tuolla minun kiekolla riittää pystyyn nostaminen, niin alkaa ilmat hävitä. Ei ole nyt ajettu hetkeen. Kyljellään ilmat pysyy, mutta sitten laittaa kiekon pyörään kiinni, niin ilmat häviää yön yli ja välissä ei ole ajoa.
Stani ei oikeasti toimi noiden haperokylkisten renkaiden kanssa. Ei ne kyljet varmaan vuoda, jos rengasta makuuttaa sivuttain ja litku on kokoajan siinnä haperon päällä. Ne reiät ovat varmaan niin törkeän pieniä, ettei stanin paikkauskokkareet tartu noihin. Olen koettanut tätä useammalla renkaalla. Vuodon näkee vasta veden alla, tai pyörää pesuaineella pestessä.
Jos sotanorsu otat sen kiekon kylpyyn kaveriksi. Levittelet vielä pikkuisen kylpyvaahtoa kylkiin ja katsot millaisen vaahdon saat ammeeseen :)
K.Kuronen
07.12.2021, 23.15
^ Tuolla minun kiekolla riittää pystyyn nostaminen, niin alkaa ilmat hävitä. Ei ole nyt ajettu hetkeen. Kyljellään ilmat pysyy, mutta sitten laittaa kiekon pyörään kiinni, niin ilmat häviää yön yli ja välissä ei ole ajoa.
Jos laittais alle, nostaisi ajopaineet+ ja kävisi pyörähtämässä pumppu takataskussa. Ja lisäisi litkua siten, että sitä on vähän reilusti.
Mulla oli pientä painia edellisenä talvena Gravdalien kanssa: kyljet vuosi (Magic Milk HF) ja litkua sai lisäillä ja ajaessa kyljet vuosi. Ehdin ajamaan alle 700 km, kun tulikin kevät. Syystä vapautin kiekot toiseen käyttöön ja putsasin renkaat varastoon. Hiljan laitoin ne taas vanteille ja kyljet olivat täysin tiiviit, myös ajaessa.
Sotanorsu666
08.12.2021, 07.40
Jos laittais alle, nostaisi ajopaineet+ ja kävisi pyörähtämässä pumppu takataskussa. Ja lisäisi litkua siten, että sitä on vähän reilusti.
Tätä on kokeiltu jo pari kertaa. Litkukin hölskyy siellä iloisesti, joten sitä on varmasti tarpeeksi. Ehkä vaan annan sen nyt huilata useamman päivän tuolla kyljellään ja katsotaan sitten mitä jaksan tehdä. Onneksi nyt pääsee hiihtämään pk-seudulla, niin ei tarvitse ajaa pyörällä.
Tätä on kokeiltu jo pari kertaa. Litkukin hölskyy siellä iloisesti, joten sitä on varmasti tarpeeksi. Ehkä vaan annan sen nyt huilata useamman päivän tuolla kyljellään ja katsotaan sitten mitä jaksan tehdä. Onneksi nyt pääsee hiihtämään pk-seudulla, niin ei tarvitse ajaa pyörällä.Stani roskiin ja esim tota mainittua OKOn magic milkkiä ni pääset ajamaan myös ensi viikolla kun suksi ei enää luista.
Mulla ISP ja Stan toimii ihan hyvin.
Onko norsu testannut vesiastiassa... Mistä. Rengas. Vuotaa? Vuotaako kyljistä, oletko varma? Ongelmien ratkaisu lähtee syyn selvittämisestä. Ettei vaan vuotaisi esim venttiilistä tai venttiilin juuresta?
Itsellä oli taannoin mystinen hitaasti vuotava rengas ja joskus lenkillä sitten testasin syvässä lätäkössä (oli tuulinen päivä, oli tekemistä löytää tyyni lätäkkö!) mistä kiikastaa... ja kuinka ollakaan, aivan pienenpientä kuplaa pukkasi venttiilistä. Sielun vaihdettuani ongelma katosi.
Pumppailu ja sadetanssit ovat kuitenkin hauskoja.
K.Kuronen
08.12.2021, 10.14
Tätä on kokeiltu jo pari kertaa. Litkukin hölskyy siellä iloisesti, joten sitä on varmasti tarpeeksi. Ehkä vaan annan sen nyt huilata useamman päivän tuolla kyljellään ja katsotaan sitten mitä jaksan tehdä. Onneksi nyt pääsee hiihtämään pk-seudulla, niin ei tarvitse ajaa pyörällä.
Kun katsoin omaa historiaani, niin Gravdaleilla oli ajettu 6 lyhyempää (30-50 km) pyörähdystä, yhteensä 240 km, ennen kuin olin ajanut itselleni tyypillisemmän satkun. Tästä voisi päätellä, että kesti melko pitkään kylkien vuotaminen.
Orange on tiivistänyt noita tihkuvia minulla, mutta en ole kokeillut miten hyvin orangen pakkasta kestävä toimii.
Onko norsu testannut vesiastiassa... Mistä. Rengas. Vuotaa? Vuotaako kyljistä, oletko varma? Ongelmien ratkaisu lähtee syyn selvittämisestä. Ettei vaan vuotaisi esim venttiilistä tai venttiilin juuresta?
Itsellä oli taannoin mystinen hitaasti vuotava rengas ja joskus lenkillä sitten testasin syvässä lätäkössä (oli tuulinen päivä, oli tekemistä löytää tyyni lätäkkö!) mistä kiikastaa... ja kuinka ollakaan, aivan pienenpientä kuplaa pukkasi venttiilistä. Sielun vaihdettuani ongelma katosi.Ei tarvii vesiastiaa kun laittaa fairyä ja vettä sumutinpulloon. Se paljastaa kyllä hyvin mistä ilma karkaa, ite en laita edes litkuja ennen kun olen katsonu mistä vuotaa.
Mulla kyljistä vuotavat isp:t on kyljistä täynnä pikkukuplia. Stanit sisällä neljättä vuotta, vuotaa kuplista huolimatta niin vähän että ilmaa pitää lisätä vain n. kerran kuussa. Litkujen lisäystä ei tarvi tehdä kuin kauden alussa.
Jos ei näy kuplia ja rengas tyhjenee niin etsisin vuotoa kans muualta kuten Jack ehdottaa.
Sotanorsu666
13.12.2021, 12.26
Pumppailu ja sadetanssit ovat kuitenkin hauskoja.
Aikansa kutakin.
Takakiekko oli nyt 6 päivää kyljellään tuolla ämpärin päällä välillä kylkeä kääntäen ja ilmat pysyi. Eilen illalla laitoin kiekon takaisin pyörään kiinni ja tänään aamulla taas melkein tyhjä rengas odotti. Ei havaittavia vuotoja, venttiilit kireällä ja pyörällä ei ole ajettu. No ei se auta kuin ottaa hattu käteen ja caffelatexia tilaukseen. Kokeileen sillä vielä tiivistää ja sitten muuta litkua perään, jos tiivistyy. Tuo effeton litku kun on niin lyhytikäistä, että tuollaisessa hyvin hengittävässä ulkokumissa litkut kuivuu alle kuukaudessa ja tämän takia aikanani lopetin tuon käytön kokonaan. Muiden renkaiden kanssa ei ole ollut ongelmia stanin kanssa, mutta isp liteskin on aina vähän kysymysmerkki. Viime talvena ajelin 27.5"/2.6" isp liteskineillä mitkä hikoilivat kyljistä todella reilusti, mutta pitivät paineet todella hyvin stanilla. Nämä eivät hikoile mistään, mutta takakiekosta häviää ilmat.
No katsoitko mistä se vuotaa?
Aikansa kutakin.
Takakiekko oli nyt 6 päivää kyljellään tuolla ämpärin päällä välillä kylkeä kääntäen ja ilmat pysyi. Eilen illalla laitoin kiekon takaisin pyörään kiinni ja tänään aamulla taas melkein tyhjä rengas odotti. Ei havaittavia vuotoja, venttiilit kireällä ja pyörällä ei ole ajettu. No ei se auta kuin ottaa hattu käteen ja caffelatexia tilaukseen. Kokeileen sillä vielä tiivistää ja sitten muuta litkua perään, jos tiivistyy. Tuo effeton litku kun on niin lyhytikäistä, että tuollaisessa hyvin hengittävässä ulkokumissa litkut kuivuu alle kuukaudessa ja tämän takia aikanani lopetin tuon käytön kokonaan. Muiden renkaiden kanssa ei ole ollut ongelmia stanin kanssa, mutta isp liteskin on aina vähän kysymysmerkki. Viime talvena ajelin 27.5"/2.6" isp liteskineillä mitkä hikoilivat kyljistä todella reilusti, mutta pitivät paineet todella hyvin stanilla. Nämä eivät hikoile mistään, mutta takakiekosta häviää ilmat.Mites se Magic Milk, riittää yksi litku.
Sotanorsu666
13.12.2021, 12.49
No katsoitko mistä se vuotaa?
En, mutta 100% varmuudella kyljissä on jotain ihan mikrokokoisia aukkoja mistä sitten karkaa kun rengas nousee pystyyn. Ei ole sopivaa astiaa ja en jaksa pienessä kylppärissä nyt ruiskuttelemaan fairyvesiä. Kokeilen nyt tuolla caffelatexilla ja jos ei sillä muutu, niin sitten tutkin tarkemmin. Nyt haluan vain hiihtää, niin ei pyörähommat kiinnosta oikein muutenkaan.
En, mutta 100% varmuudella kyljissä on jotain ihan mikrokokoisia aukkoja mistä sitten karkaa kun rengas nousee pystyyn. Ei ole sopivaa astiaa ja en jaksa pienessä kylppärissä nyt ruiskuttelemaan fairyvesiä. Kokeilen nyt tuolla caffelatexilla ja jos ei sillä muutu, niin sitten tutkin tarkemmin. Nyt haluan vain hiihtää, niin ei pyörähommat kiinnosta oikein muutenkaan.
Joo. Noinhan se saletisti on. Mulla kävi viime talvena sama useamman vuoden ajetulle takarenkaalle. Vaihdoin suosiolla uuteen. Stani on kivaa talvella, eikä tosiaan jähmety renkaaseen.
Sotanorsu666
13.12.2021, 12.53
Mites se Magic Milk, riittää yksi litku.
Otin oranssista kaupasta vähän muutakin, mutta en huomannut katsoa oliko siellä taikamaitoa. Caffelatexia oli, niin otin nyt sitä, jos sillä saisi nuo kyljet tiiviiksi. Siitä ainakin on hyviä kokemuksia tiivistymisen suhteen, mutta joka kuukausi lisäillä litkua, jos tuolta haluaa myös tienpäällä tapahtuvaa paikkausta.
Otin oranssista kaupasta vähän muutakin, mutta en huomannut katsoa oliko siellä taikamaitoa. Caffelatexia oli, niin otin nyt sitä, jos sillä saisi nuo kyljet tiiviiksi. Siitä ainakin on hyviä kokemuksia tiivistymisen suhteen, mutta joka kuukausi lisäillä litkua, jos tuolta haluaa myös tienpäällä tapahtuvaa paikkausta.
Mulla on Caffelatex kestänyt juoksevana luokkaa 4kk sekä maantiekumeissa että sorakumeissa ilman ongelmia.
Mulla on Caffelatex kestänyt juoksevana luokkaa 4kk sekä maantiekumeissa että sorakumeissa ilman ongelmia.
Se on just noin niinkuin sotanorsu kirjoitti. Ilmaa pitävässä kumissa caffelatex ei kuivu niin herkästi. Isp ja reikäjuusto wtb saavat sen kalvoksi tautisen vikkelään.
Mitä on tehtävissä jos rengasta on ajettu pitkään alipaineisena tubelessina? Renkaan sisäpinnassa näkyy vähän kuituja paikka paikoin, ja se on muutenkin vähän loppu. Voiko tätä paikata maalaamalla rengasta sisäpuolelta? Sivelemällä kumiliimaa kuluneitten kohtien päälle? Latexmaali, rubbercoat, maston rubbercomp siveltimellä??
Laitoin nyt tip-top paikat pahimpien vuotopaikkojen päälle sisäpuolelta. Vaikuttaa siltä että se alkaa pitämään, mutta mitä seuraavaksi jos se hikoilee joka paikasta?
Kyseessä on 2XL jota on ajettu alle 8 psi (0,55 bar), ja tämä koskee varmaan joka ikistä 2XL rengasta. Painesuositus on todella korkealla.
Mitä on tehtävissä jos rengasta on ajettu pitkään alipaineisena tubelessina? Renkaan sisäpinnassa näkyy vähän kuituja paikka paikoin, ja se on muutenkin vähän loppu. Voiko tätä paikata maalaamalla rengasta sisäpuolelta? Sivelemällä kumiliimaa kuluneitten kohtien päälle? Latexmaali, rubbercoat, maston rubbercomp siveltimellä??
Laitoin nyt tip-top paikat pahimpien vuotopaikkojen päälle sisäpuolelta. Vaikuttaa siltä että se alkaa pitämään, mutta mitä seuraavaksi jos se hikoilee joka paikasta?
Kyseessä on 2XL jota on ajettu alle 8 psi (0,55 bar), ja tämä koskee varmaan joka ikistä 2XL rengasta. Painesuositus on todella korkealla.
Minä kokeilin kaikki kikat 120tpi gravdallien kanssa. Ei pysynyt. Suosittelen heittämään renkaan roskiin. Ne nastat alkaa vaan puskemaan läpi kun rengas kuluu.
Suosittelen heittämään renkaan roskiin.
Tai mereen, jos mahdollista.
Vaihdoin maasturiin vihdoinkin nastat alle, tubelessina tietenkin. Nakit vanteille, caffelateksia sisään ja kovaa ajoa pari tuntia. Otin pyörän tänään parvekkeelta ja ihmettelin, että mikä helvetti renkaissa oikein ropisee. Molemmissa renkaissa sama juttu: kuulostaa niin kuin renkaat olisi täynnä irtosoraa.
Otin toisen renkaan irti vanteelta ja sisältö oli:
https://i.ibb.co/5vr1K5L/IMG-20211221-182046.jpg
Mitähän vithua? Kahvilateksi ei taida kestää kovin kummoisia pakkasia. Laitoin stanin litkut sisään, toivottavasti paremmalla menestyksellä.
Firlefanz
21.12.2021, 20.58
Uteliaisuus heräsi ja tällaisissa lämpötiloissa näytetään Caffélatexin toimivan
Usage: -20/+50°C
Storage: -15/+30°C
Ilman minkäänlaista kokemusta on helppo spekuloida ja mulle tuli mieleen sellainen että jos litku muuttu vaahtomaiseksi kun pyörällä ajetaan ja vaahdon kerrotaan palautuvan takaisin nestemäiseksi 15 minuutissa kun pyörä on paikallaan, niin vaatiiko se muutos plussan puolella olevan lämpötilan (vaikka aineen sanotaankin säilyvän pakkasessakin)?
Toisin sanoen se vaahto olisi käyttäytynyt noin oudosti ja yllättävästi? Ollut äärimmäisen herkkä ja nopea kuivumaan (toisin kuin nesteeksi palautuneena)?
Oliko fillari tai siis kiekko pitkäänkin sisällä ennen kurkistusta renkaan sisäpuolelle?
Olenko ihan ulapalla (kuten yleensä)?
Uteliaisuus heräsi ja tällaisissa lämpötiloissa näytetään Caffélatexin toimivan
Usage: -20/+50°C
Storage: -15/+30°C
Ilman minkäänlaista kokemusta on helppo spekuloida ja mulle tuli mieleen sellainen että jos litku muuttu vaahtomaiseksi kun pyörällä ajetaan ja vaahdon kerrotaan palautuvan takaisin nestemäiseksi 15 minuutissa kun pyörä on paikallaan, niin vaatiiko se muutos plussan puolella olevan lämpötilan (vaikka aineen sanotaankin säilyvän pakkasessakin)?
Toisin sanoen se vaahto olisi käyttäytynyt noin oudosti ja yllättävästi? Ollut äärimmäisen herkkä ja nopea kuivumaan (toisin kuin nesteeksi palautuneena)?
Oliko fillari tai siis kiekko pitkäänkin sisällä ennen kurkistusta renkaan sisäpuolelle?
Olenko ihan ulapalla (kuten yleensä)?
Hyviä kysymyksiä, joihin mulla ei valitettavasti ole yhtä hyviä vastauksia :D
Fillari oli tosiaan yön ja päivän parvekkeella ulkona, jossa pakkasta ehkä 10 astetta. Otin ulkona takakiekon irti, sisällä kumin toisen puolen irti ja näppäsin kuvan. Aikaa sisällä huoneen lämmössä siis vajaa viisi minuuttia.
Etukiekon otin lämpenemään hetkeksi ja siinä litku oli muuttunut vastaavaksi "hiekaksi", mutta tuntui, että se tahmeampaa ja liisterimäisempää. Eli litku olisi varmaan palautunut lähelle olotilaansa, jos olisin antanut lämmetä kunnolla. Eipä siinä, homma pysyi siistimpänä tällä tavoin.
Nyt tosiaan stanin litku testissä. Saas nähdä.
Mitähän vithua? Kahvilateksi ei taida kestää kovin kummoisia pakkasia. Laitoin stanin litkut sisään, toivottavasti paremmalla menestyksellä.
Stanin Race tekee määrätyissä olosuhteissa samaa. Jos litku on päässyt jo pullossa vanhaksi, ne kuidut ovat kovettuneet sellaisiksi nuppineulan pään kokoiseksi "soraksi". Sitä kun sitten laittaa renkaaseen, niin se sora kerää loputkin kuidut itseensä ja lopputuloksena on kourallinen herneen kokoisia palloja. BTDT. Vaihdoin pois Race:sta, vaikka oli aiemmin mun luottolitku.
Hyviä kysymyksiä, joihin mulla ei valitettavasti ole yhtä hyviä vastauksia :D
Fillari oli tosiaan yön ja päivän parvekkeella ulkona, jossa pakkasta ehkä 10 astetta. Otin ulkona takakiekon irti, sisällä kumin toisen puolen irti ja näppäsin kuvan. Aikaa sisällä huoneen lämmössä siis vajaa viisi minuuttia.
Etukiekon otin lämpenemään hetkeksi ja siinä litku oli muuttunut vastaavaksi "hiekaksi", mutta tuntui, että se tahmeampaa ja liisterimäisempää. Eli litku olisi varmaan palautunut lähelle olotilaansa, jos olisin antanut lämmetä kunnolla. Eipä siinä, homma pysyi siistimpänä tällä tavoin.
Nyt tosiaan stanin litku testissä. Saas nähdä.
Mulla on ollut stanin peruslitku vuosia käytössä, enkä ole moista huomannut. Pyörät säilytetään kylmässä varastossa ympäri vuoden.
Firlefanz
22.12.2021, 12.35
Caffélatexin erikoisuudeksi mainitaan - ainakin valmistaja itse niin kehuu - tuo olomuodon vaihtuminen renkaan liiketilan myötä. Jos hatusta vedetty arvaukseni oli yhtään oikeansuuntainen, niin normaaleilla litkuilla ei vastaavaa ongelmaa pitäisi käsittääkseni olla.
Aineen sanotaan myös säilyvän avattunakin kaksi vuotta, kunhan pakkaus on huolella suljettu, joten siitä ei pitäisi olla kysymys.
Ihan uteliaisuuden vuoksi voisikin olla kiinnostavaa miten valmistaja vastaisi jos ViP lähestyisi viestillä jossa kuvaisi tapahtuman ja liittäisi vielä kuvankin!
^ Hyvä idea! Laitan tänään meilin valmistajalle kuvan kera ja raportoin tänne, miten etenee. Eihän tässä mitään vahinkoa ole käynyt, mutta mielenkiintoista yhtä kaikki.
Aiemmin tubelessina olleet, 600km+ ajetut Fat Freddiet ei näköjään enää nouse tubelessina paikalleen WTB:n orkkiskiekoille. Eka rengas nousi aluksi sisurin kanssa asennettuna, sitten sisuri poistettuna ja reunalankojen voitelun jälkeen boosterilla paikoilleen, mutta toinen ei vielä tuollakaan konstilla osoittanut elonmerkkejä. Onhan ne löysät olleet jo uutenakin, mutta nyt taitaa olla turha laittaa toista kumia enää tubelessina ellei jotain muita vippaskonsteja vielä keksi kokeilla.
Hyvin kupli litkut Piikkisian reunoilta. Vähän pumppailua ja ravistelua ja yön yli oltuaan paine oli pudonnut 45->35 psi. Siihen vielä ravistelua ja odottelua ja seuraavana päivänä painetta 30 psi. Pari lyhyttä testilenkkiä lumessa ja paineet tuntuvat pysyvän. Toiseksi yöksi otin sisään kuplimaan ja ainakin tuntui että tiivistyi paremmin lämpimässä. Litkuna Caffelatex, katsotaan alkaako ropista sisällä vai pysyykö nesteenä. Laitoin reilusti litkua, koska tiesin renkaan vuotavan tuolta vanteen välistä. Viime talven vedin sisureilla. Tuo saisi lähtökohtaisesti jäädä tuolle kiekolle, uudet tulossa ensi kesäksi joka tapauksessa. Jahka uusi kiekkosetti kotiutuu pitää harkita josko koittaisi saada taaksekin piikkisikaa tubelessiksi.
https://i.imgur.com/Ctln1kwm.jpeg
Tuosta hookless-ketjusta varastettu video mitä tapahtuu tubelesslitkujen kanssa (läski)renkaan sisällä;
https://youtu.be/0ICqChQU590?t=641
Mulefüt SL80 V2 tubelessointi, pitäiskö tämän onnistua helpommin? Ei ainakaan tunnu sujuvan niin hyvin kuin mitä eka mallista on kokemuksia lukenut. Flowbeist taisi onnistua ekalla kerralla Whiskyn 80mm teipillä, hitusen vannenauhaa kaventamalla ja OKOn taikamaidot laittamalla sisään. Ei näkyviä tai kuuluvia vuotoja ja ilmat sisällä vaikka ei ole ehtinyt ajamaankaan.
Sen sijaan taakse laitettu Dunderbeist tuntui vuotavan vähän joka paikasta: litkuja pursuili kevennysreikien ja reunalangan välistä ja hieman jopa vanteen halkileikkauksesta (internetin mukaan tämä lienee tyyppivika uudemmalla Mulefütilla...). Suhinan lisäksi kuului ties minkälaisia paukahduksia ja ruminointia renkaan sisältä. Nostin lopulta paineet melkein maksimiin ja kaikki ilmat karkasivat, ilmeisesti teipin kiinnitys irtosi osittain sitten lopullisesti. Eipä huvita hetkeen kokeilla ainakaan uudelleen teippaamista.
dirtyrider
11.01.2022, 15.53
Mulefüt SL80 V2 tubelessointi, pitäiskö tämän onnistua helpommin? Ei ainakaan tunnu sujuvan niin hyvin kuin mitä eka mallista on kokemuksia lukenut. Flowbeist taisi onnistua ekalla kerralla Whiskyn 80mm teipillä, hitusen vannenauhaa kaventamalla ja OKOn taikamaidot laittamalla sisään. Ei näkyviä tai kuuluvia vuotoja ja ilmat sisällä vaikka ei ole ehtinyt ajamaankaan.
Sen sijaan taakse laitettu Dunderbeist tuntui vuotavan vähän joka paikasta: litkuja pursuili kevennysreikien ja reunalangan välistä ja hieman jopa vanteen halkileikkauksesta (internetin mukaan tämä lienee tyyppivika uudemmalla Mulefütilla...). Suhinan lisäksi kuului ties minkälaisia paukahduksia ja ruminointia renkaan sisältä. Nostin lopulta paineet melkein maksimiin ja kaikki ilmat karkasivat, ilmeisesti teipin kiinnitys irtosi osittain sitten lopullisesti. Eipä huvita hetkeen kokeilla ainakaan uudelleen teippaamista.
Itse tein parisen viikkoa sitten ekaa kertaa läskin teippaukset ja litkutukset juurikin kyseisille kehille. Kokemusta oli tätä ennen ainoastaan plussa ja normirenkaiden litkutuksesta. Olin varannut heijastin, gorilla- ja maatilateippiä hommaan. Kaikki olisi mennyt hyvin, jos olisin miettinyt homman loppuun asti. Vedin 50mm heijastin- ja gorillateipin vahvikkeeksi vastakkain reikien peitteeksi. Kuvittelin 75mm leveän maatilateipin riittävän 76mm sisäleveälle Mulefutille, joten vedin kaksi kierrosta päällekkäin. Lopputuloksena onnistunut eturengas, mutta takarengas alkoi suihkuta litkua vanteen kevennysreikien ja heijastinteipin välistä samantien kun sain ne sisään ja paineet renkaaseen. Jumbo Jimin reunanauha ei yltänyt riittävästi päälle kun oli kehän urassa ja litku pääsi teipin alle. Ei auttanut kuin puhdistaa kehät rätillä, ottaa kierros pois teippiä ja vetää kaksi kierrosta limittäin reunasta reunaan siten, että teippi on uran pohjalla asti. Korjasin molemmat renkaat em. menetelmällä ja ovat pitäneet sen jälkeen ongelmitta.
Tuosta hookless-ketjusta varastettu video mitä tapahtuu tubelesslitkujen kanssa (läski)renkaan sisällä;
https://youtu.be/0ICqChQU590?t=641
Erittäin hyvä video!
Tänään vaihdoin huvikseen retkipyörään Chroniclen tilalle Chupacabrat. Vanhat pois, naps. Uudet tilalle, sormin nosto vanteelle niin paljon kuin menee, poks. Jalkapumpulla ja ilman litkuja. Helppoa ja kivaa.
Contin raceking ei sitten millään suostu pitämään ilmoja sisällään wtb:n vanteella, mistään ei litkua tihku, mutta parin päivän välein vaatii ilmaa lisää. Heitin nuo kumit jo vuodeksi varastoon tuon takia, mutta nyt taas aattelin kokeilla, lopputulos sama… olis vaan muutoin niin pirun hyvät renkaat.
Samoilla vanteilla ollu monia muita renkaita ja pitivät ilman hyvin.
Jokkepappa
26.01.2022, 18.25
Yks kaveri noita Continentalin gravel renkaita kiros että ei tiivisty kun Contin omalla litkulla. Mut kuulostaa oudolta että vaan yhdellä litkulla toimis
Yks kaveri noita Continentalin gravel renkaita kiros että ei tiivisty kun Contin omalla litkulla.
Terra Speedit? Mulla pitää ilman litkujakin. Kiekot DT.
Terra Speedit? Mulla pitää ilman litkujakin. Kiekot DT.
Noihan muuttuivat jossain vaiheessa viime kautta. Ne alkuperäiset vuosivat kuin seula stanin litkuilla. Samalla tuli tosin vähän painoa lisää.
Noihan muuttuivat jossain vaiheessa viime kautta. Ne alkuperäiset vuosivat kuin seula stanin litkuilla. Samalla tuli tosin vähän painoa lisää.
Ahaa, syksyllä ostin Toneilta ja laitoin kakkoskesäkiekoille valmiiksi oikenemaan huvikseni ilman litkuja. Vieläkin olis ajopaineet.
Keijut eivät olleet kapoisuuteensa nähden. Punnitukset gg-rengastopicissa, en jaksa nyt kaivaa.
Ahaa, syksyllä ostin Toneilta ja laitoin kakkoskesäkiekoille valmiiksi oikenemaan huvikseni ilman litkuja. Vieläkin olis ajopaineet.
Keijut eivät olleet kapoisuuteensa nähden. Punnitukset gg-rengastopicissa, en jaksa nyt kaivaa.
No tuo kuulostaa kyllä hyvältä.
Saapiko tuota effetton litkua kotomaasta? Atk näyttäis et melko heikosti, ei jaksais yhtä litkuputelia tilailla maailmalta.
Muutama viikko sitten vaihdoin maasturiin taaksekin ISP evon ja se aina tyhjeni yön aikana. Otin lopulta kiekon irti ja saippuaveden kanssa totesin että kyljissä kohtia joissa kuplii. Lisäsin vähän litkuja hölskttelin sitä kupliviin kohtiin ja sillä kuplinta loppui. Sitten tyytyväisen jostain ihmeen syystä vielä huuhdoin saippuat pois. Vettä valutellessa alkoi ventiilin juuresta kuplia. Siitä sitten venttiiliä kiristämään, litkua huljuttelemaan ja DT:n kulmikasta ventiiliä kiroamaan ja uudelleen saippuaa, taaskaan ei ensin ei kuplinut paitsi kun lopuksi valutelin vettä kuplinta taas alkoi. Sitten vasta tajusin että kuplintahan on vain sitä että suihkutettu vesi menee ylempänä pinnanreijistä sisään ja sisällä alas valuessaan työntää alakohdassa olleen ventiilin juuresta ilmaa ulos ja se näkyy kuplimisena. Eli ongelmallinen tubeless vuotokohta oli korvien välissä. Kaipa se kumirinkula olisi pitänyt hukkaamisen sijaan lykätä sinne ventiilin juureen.
Veden kanssa saa tosiaan olla tarkkanakin. Mä olen tutkinut altaassa fulcrumin kuituisia maantiekiekkoja ja ihmettelin että nämä vaan vuotaa ja vuotaa.
Hetken päästä kuplinta loppui.
Hölskyntä alkoi :) Kiekot olivat täynnä vettä :)
Vaihdoin maasturiin vihdoinkin nastat alle, tubelessina tietenkin. Nakit vanteille, caffelateksia sisään ja kovaa ajoa pari tuntia. Otin pyörän tänään parvekkeelta ja ihmettelin, että mikä helvetti renkaissa oikein ropisee. Molemmissa renkaissa sama juttu: kuulostaa niin kuin renkaat olisi täynnä irtosoraa.
Otin toisen renkaan irti vanteelta ja sisältö oli:
https://i.ibb.co/5vr1K5L/IMG-20211221-182046.jpg
Tästä voisi löytyä vastaus: https://www.effettomariposa.eu/blogs/tech-news/caffelatex-co2
Eli nopea lämpötilan pudotus voi saada litkun kovettumaan.
BB Holland
22.02.2022, 10.15
Taisi teippaukset pettää ja jouduin rakentamaan uudelleen. Nyt taas vaikuttaa siltä, että alkoi vuotaa venttiilin juuresta. Täytyy vesikokeella vielä varmistaa, mutta venttiilin tienoilla sihisee. Merkillistä, että tuo töhnä on innokas tukkimaan venttiilin mutta ei niinkään venttiilinjuurta. Hutsu Python ja Spank yhdistelmä kyllä tiivistyy heti kun renkaan laittaa kiinni, muutenhan tuossa olisi jo sisuri.
Positiivistakin, läskissä on pitänyt ilmat jo kaksi vuotta eikä ole tarvinnut Caffelateksia lisätä.
No nih. Sen verran tuli rassailtua tuota rengasta kahtena iltana, että sisuri meni jo helposti. Olipa tosi tiukka uutena.
Onnistuuko FattyStipperilla tubeless projekti vaikka vanne ei ole tubeless ready? Rengas kyllä on.
^Onnistuu melko varmasti.
^^laita sisurinpala venttiilin kannan alle lisätiivisteeksi.
ok, eli tältä sivulta tilaus?
http://fattystripper.com/install.html
Tuleeko jotain tullimaksuja yms?
Tulee varmaan. Sieltä itse tilasin joskus ennen kuin siirryin teipattuihin vanteisiin. Teipattu sen takia että voi vaihtaa renkaita. Fattystrippereiden kanssa menee aina stripperi roskiin.
ja jos ei tubeless vanne, niin teipeillä niitä ei saa pitäväksi?
Täälläkin keskustelua herättänyt hirvisäkki toimii yhtähyvin kuin fattystripper, kokemusta molemmista on. Huikeesti paljon halvempaa, jos vaikka tulee renkaanvaihtoja jne.
Kyllä teipilläkin saa tiiviiksi. Vanteen muoto reunalla on melkein se ratkaisevin, onko siellä sellaista harjannetta tai koloa mihin rengas hypähtää tai ei. Todella harvassa on kyllä ne oikeasti tubeless läskivanteet, melkein aina pitää teipata tai jotain. Jos tehtaalta tulee esim Mülefut on siinä teippaus.
Omat teippasin kaksi ja puoli vuotta sitten teipillä joka löytyy Prismasta. Leikkasin vain vannenauhan kapeammaksi että teipillä oli tilaa tarttua. Ihan hyvät ja tiiviit tuli, ja on kestänyt monta renkaan irroitusta ja vaihtoa. https://www.prisma.fi/fi/prisma/telrak-hoyrynsulkuteippi-50mm-x-25m-vihrea
https://i.ibb.co/P656hkC/IMG-20191004-212058.jpg (https://ibb.co/Jszs7Zk) https://i.ibb.co/g6cSjqM/IMG-20191004-213257.jpg
(https://ibb.co/4J08mvZ)
Jos vanteessa on reikiä kannattaa ne tukkia ehkä kuumaliimalla;
https://i.ibb.co/cXD4WRy/IMG-20191004-212729.jpg
(https://ibb.co/4gPhbCF)
Jos nyt teippaisin teippaisin ehkä reunasta reunaan enkä jättäisi tuota ulointa osaa teippaamatta. Käytä sitten saippuavettä ettei rengas tartu teippiin nostaessa rengasta hyllylle.
Ei se tubelessvanne tarkoita tosiaan tuota teippausta, vaan sitä onko renkaassa hyllyä.
Läskikehistä en tiedä mitään. Mutta ainakin normaaleissa non-tubeless fillarin kehissä ei välttämättä ole lainkaan hyllyä, jolloin rengas ei todellakaan tiivistyisi millään fattystriperilla, tai ehkä tiivistyisi, mutta blurbbaisi välittömästi alas. Läskikehissä voi hyvinkin olla kaikissa hyllyt. En tiedä.
Olen saanut ymmärtää että melkein kaikissa nykyisissä läskivanteissa on tuollainen ura tai hylly, mutta en voi mennä takuusen aivan kaikista halpaläskien vanteista. Irrottamalla rengas selviää kyllä millaiset mahdollisuudet on. Fattystripper ei tosin auta sekään siinä.
Toi yllämainittu höyrynsulkuteippi on tod.näk karmeaa räkää kun sitä alkaa irrottaa. En suosittele myöskään pressu- enkä gorillateippiä. Niistäkin jää helvetilliset jäämät vanteeseen. Suosittelen läskivanteelle maatilateippiä ja sitä reunasta reunaan.
On kyllä totta että tuossa höyrysulkuteipissä on melko ikävää liimaa. Parasta olisi tietenkin tubeless teippi, mutta saatavuus on ollut aika huono.
Jokkepappa
01.03.2022, 23.29
Laittakaa hirvisäkkiä tai fattystripperi.
Ei se tubelessvanne tarkoita tosiaan tuota teippausta, vaan sitä onko renkaassa hyllyä.
Läskikehistä en tiedä mitään. Mutta ainakin normaaleissa non-tubeless fillarin kehissä ei välttämättä ole lainkaan hyllyä, jolloin rengas ei todellakaan tiivistyisi millään fattystriperilla, tai ehkä tiivistyisi, mutta blurbbaisi välittömästi alas. Läskikehissä voi hyvinkin olla kaikissa hyllyt. En tiedä.Näin just. Siinä kohtaa kun alatte poistamaan kumia kehältä, niin sen täytyy vaatia vähän voimaa että saa tippumaan hyllyltä, loput hoituu sit kyllä teipillä. Mut jos kumi putoaa itestään keskelle kehää niin ei kannata alkaa leikkimään.
Mulla oli mondrakerissa just tollaset paskat kehät, revoloopin sisurit kun ei pitäny ilmaa niin aina oli kumi pudonnut kehältä. Ostin DtSwissin kehät ja heitin revoloopit roskiin, sen jälkeen ei ole tarvinnut leikkiä. Ja ihan vaan jessellä teipattu, hyllyltä hyllylle.
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Kuminauha
02.03.2022, 13.52
DT swissin tubeless teippiä saa max 42mm. Vois sekin toimia fätissä.
Eilen askartelin jumppakuminauhasta tubeless pohjat DT:n läskivanteisiin. Hyvin tuntuu toimivan. Fattystripperit olleet käytössä mutta ovat kertakäyttöisiä. Tuo jumppakuminauha on paksumpaa ja halvempaa. https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2198&pictureid=238890https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2198&pictureid=238891https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2198&pictureid=238892
Mulla tuli Mulefut SL 80:set suoraan tubeless vanneteipillä eli ei tarvinnut leikata. Kierros tätä per vanne: https://www.bikeshop.fi/Whisky-Parts-tubeless-vannetei/ekauppa/pRT2716/ ja hyvin on pitänyt. Riittää juuri sopivasti yksi rulla kahteen 27.5" vanteeseen.
Isä nitro
05.03.2022, 12.09
Toi yllämainittu höyrynsulkuteippi on tod.näk karmeaa räkää kun sitä alkaa irrottaa. En suosittele myöskään pressu- enkä gorillateippiä. Niistäkin jää helvetilliset jäämät vanteeseen. Suosittelen läskivanteelle maatilateippiä ja sitä reunasta reunaan.
Tämä ”maatilateippi” oli jopa tällaiselle maajussille entuudestaan täysin tuntematon käsite. Netistä löytyy tosiaan tuolla nimellä. Mutta mikä tekee maatilateipistä sen mitä se on eli miksi se ei jätä jäämiä, kuten nuo gorilla- ja pressuteipit jättävät ja joista on kokemusta vuosien varrelta? Hankkijan sivuilla todetaan seuraavaa: Aumateippi eli Polyeteeniteippi. Kemian osastolle menee (kuten maatalous muutenkin)
Huomasin että maatilateipissä on myös 100 mm vaihtoheto, mikä on iloinen vaihtoehto erittäin tahmaavalle Clas Ohlsonilla myytävälle pressuteipille. Kiitän siis vinkistä.
Laiskuuttani ja konservatiivina olen mennyt näillä teipeillä enkä ole jaksanut tutustua noihin hirvisäkkeihin ja fattystrippereihin, jotka ovat varmasti hyviä ratkaisuja. Lisäksi en ole jaksanut noita jäämiä poistaa poikkeuksena edellinen tubelosointi. Eivät ole nämä jäämät juuri menoa haitanneet tai esteettisiä arvoja kyseenalaistaneet siellä teippien alla.
Sent from my iPad using Tapatalk
Maatilateippi lienee jotain pakkausteippiä. Aika ohutta,vrt gorilla, ja helppo kiristää vanteelle. Sitä ei tarvitse asettaa paikalleen sisurilla.
Kuvassa n.8kk vanteella ollut maatilateippihttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20220305/23370baf5efde6ef0c49c96f27138085.jpg
Ohiampuja
05.03.2022, 13.58
Olen tykännyt helposta elämästä ja vältellyt ylimääräisiä suuria ponnistuksia. Mutta pitäisikö sitä itsekin rohkaistua ja ottaa keväällä Dudesta sisurit pois näiden teippien avulla. Kuinkahan pari vuotta vanhat JJ:t ilmaa pitäisi. :)
Isä nitro
05.03.2022, 14.04
Olen tykännyt helposta elämästä ja vältellyt ylimääräisiä suuria ponnistuksia. Mutta pitäisikö sitä itsekin rohkaistua ja ottaa keväällä Dudesta sisurit pois näiden teippien avulla. Kuinkahan pari vuotta vanhat JJ:t ilmaa pitäisi. :)
Eka tubelosointi tapahtui pari vuotta vanhalle Bud/Lou-combolle. Ja kun ilmaa alkoi mennä sisään lensi litkua ainakin kymmenestä reiästä renkaan ”kulutuspinnoilla”. Niin vaan alkoi pitämään reikien tukkeuduttua.
https://img.aijaa.com/m/00334/15038496.jpg (https://aijaa.com/fZ6E8y)
Ei varsinaisesti ongelma , mutta hikoilee huomattavasti kirkasta nestettä. Renkaat Johnny 5 ja Stan Race sealant litkut. Paineet ei vajene viikossa niin paljoa että pitäisi lisätä. Molemmat renkaat ja kauttaaltaan hikoilee.
hphuhtin
05.03.2022, 22.53
^Ihan sama mulla Race Kingien kanssa, kesäkiekkoja katsoin niin isot valumat joka puolella. Samaa kesälläkin. Seuraaville rallikunkuille pistän eri litkun.
^ Sama. Just tilasin effettoa putelin, testaan sillä.
^Ihan sama mulla Race Kingien kanssa, kesäkiekkoja katsoin niin isot valumat joka puolella. Samaa kesälläkin. Seuraaville rallikunkuille pistän eri litkun.
Mulle sanottiin ainakin Hi5bikesissä viime keväänä suoraan että ei kannatta laittaa tuota racea vaan Stansin peruslitkua kun olin ostamassa ensimmäistä kertaa tubelesshommia.
Ei pysyny race kingeissä ilmat stanilla, eikä orangella. Molemmilla tuli läpi kyljistä ja kulutuspinnasta.
hphuhtin
06.03.2022, 09.54
Mulle sanottiin ainakin Hi5bikesissä viime keväänä suoraan että ei kannatta laittaa tuota racea vaan Stansin peruslitkua kun olin ostamassa ensimmäistä kertaa tubelesshommia.
Se perus-stani taas ei ole itsellä paikannut oikein mitään, tiivistänyt on kyllä suht ok. Orange Seal on toiminut parhaiten tiivistämiseen koska se tekee kattavan kalvon, ja on se reikiäkin paikannut, mutta perhana sen pois siivoaminen on ihan hirveä homma kun stäni lähtee vaan pyyhkimällä :)
hphuhtin
06.03.2022, 09.57
Ei pysyny race kingeissä ilmat stanilla, eikä orangella. Molemmilla tuli läpi kyljistä ja kulutuspinnasta.
Ilmat mulla kyllä stänillä hyvin pysyneet vaikka litkut tulee läpi, vähän mystistä. Se minkä olen huomannut on, että stänin litku vanhenee aika äkkiä. 6kk vanha (siis avattu pullo) toimii selvästi huonosti. Onneksi litkua menee useisiin kiekkopareihin, tietää että enpä säästele..
Ostin halpis-WTB-rangerit hetki sitten wigglestä (12€/kpl ;)) ja niissä stäni näyttää pysyvän hyvin, ei ole tihkunut.
Isä nitro
06.03.2022, 12.24
Itse olen käyttänyt pääsääntöisesti perus-Stania ja vaikeimmissa tapauksissa (kun tiivistyminen on ollut epävarmaa) käyttänyt race-versiota. Perustyytyväinen olen ollut, mutta muitakin litkuja katsellut vuosien varrella. Tuosta race-versiosta sen verran että ei ole venttiilejä tukkinut (mistä varoitellaan), mutta on ollut huomattavasti perusversiota paremmin paikkaavaa. Hankalaa saada venttiiliaukosta sisään, mikä myös ohjeissa ainakin ennen kerrottiin.
Ainoa ongelma oli aikanaan, ei siis enää, se että paikkaus ei tapahtunut tie- tai mettäoloissa toivotusti. Tai aina silloin tällöin petti. Taustalla oli lähes aina se, että litkua ei enää ollut renkaan sisällä - syystä tai toisesta. Siten litkutason tarkastukset silloin tällöin ovat paikallaan eli sielu pois ja vaikka pieni & ohut nippuside venttiiliaukosta sisään ja nestepinnan tarkistus, sitten sielu ja ilmat sisään ja menoksi.
Kyllä itsellä on pysynyt Race King RS:ssä ilmat sisässä eikä litkukaan ole hikoillut. Racea käytössä. Ei ole ollut nyt ajossa neljään kuukauteen, niin nyt on renkaat tyhjät, mutta muuten pitäisivät noin viikon verran ajopaineet. Toki ennen joka lenkkiä tulee aktiivikaudella tarkistettua paineet.
hphuhtin
06.03.2022, 22.16
Mulla siis race king protection, pitää ostaa race sport seuraavaksi. Taitaa vielä alkava kausi mennä noilla tosin.
Paineet oli nyt vieläkin sellaiset että olisi voinut ajaa, vaikka viimeksi pumppasin joskus ennen lumia, joten ei nyt kovin pahasti vuoda.
Tätä valui ihan pisaroina lattialle.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220306/cdfa4b838e4a1d25d64b770a2d2d2112.jpg
Racesportithan eivät virallisesti ole tubelessyhteensopivat renkaat ja monilla ne eivät pidäkään. Itsellä neljät renkaat ovat kyllä pitäneet, mutta ehkä netin ihmeelliseen maailmaan eksyy lähtökohtaisesti ne negatiiviset kokemukset.
https://img.aijaa.com/m/00334/15038496.jpg (https://aijaa.com/fZ6E8y)
Ei varsinaisesti ongelma , mutta hikoilee huomattavasti kirkasta nestettä. Renkaat Johnny 5 ja Stan Race sealant litkut. Paineet ei vajene viikossa niin paljoa että pitäisi lisätä. Molemmat renkaat ja kauttaaltaan hikoilee.
Aivan samalla tavalla hikoilee Johnny 5 Stanin normaalilitkulla. Johtunee siitä että siinä on ammoniakkia. En muista nyt enää laitoinko Orangea vai bas-shopin myymää oranssia Veloxia mun rospuuttikelin nastattomaan Johnny 5:een mutta se ei siis hikoile. Stan's ei sitten kuivu samalla kuin nuo oranssit enemmän kalvomaiset. Kalvomaiset tekevät mielestäni renkaasta tiiviimmän, mutta voivat kuivua ja menettävät näin sitten paikkaamiskykyään. Ehkä, otantani on liian pieni.
^Samaa mieltä ja samat huomiot. Stanit tulleet tuommosena vetenä läpi monesta eri kumista, efetton kaffilatexit taas kuivuu ohueksi kalvoksi renkaan sisäpintaan, ei tihku ja pitää kyllä hyvin ilman mutta ei myöskään paikkaa mitään kunnon reikiä jos semmonen sattuu tulemaan. Stanin darttia olen ite kantanu mukana mutta ei oo vielä tullu tarvetta kokeilla toimiiko se ilman nestemäistä litkua.
Mielessä ollut että jos laittaisi efettot ensin ja odottaa että ne kuivuu kalvoksi, ja sitten venttiilin kautta stania perään... liekö olisi toimiva ratkaisu vai sulattaako stanin ammoniakki tuon efettonkin sieltä kumista irti? Onko kukaan kokeillut? Tai onko millään valmistajalla tällaisia 2-komponenttisia litkuja mallistossa? Niissä voisi olla ideaa ja mahdollisuuksia jos haetaan litkua joka pysyisi pitkään käyttökelpoisena ja toimivana.
Jokkepappa
07.03.2022, 17.43
Oon tänne ennenkin sanonu että kokeiltaa tätä. Ei ongelmiahttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20220307/c7faab1f62d440265886570f0d0fb4f8.jpg
JaskaJopo
07.03.2022, 18.00
Onko kenelläkään kokemusta OKO Magic Milkistä?
Onko kenelläkään kokemusta OKO Magic Milkistä?
Joo. Ihan huipputuote.
Isä nitro
08.03.2022, 11.35
Taidanpa kokeilla tätä ihmemaitoa. Toivottavasti pyöräni eivät kärsi isäntänsä tavoin laktoosi-intoleranssista.
Ongelmana se että kun on useampi pyörä ja kun kerran on tullut valittua yksi merkki (jota en erityisesti mainosta) niin sen vaihtaminen edellyttää kirjanpitoa. Joe’s no flatsilla taisin aloitella litkunlaitot aikanaan mutten muista miksi vaihdoin merkkiä.
Joo. Ihan huipputuote.+1
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
^ Tää menee itsellä seuraavaksi testiin. Onko muuten perus vai hi-fibre -versio ollut käytössä?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.