PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pahoja Tubeless ongelmia!



Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 [27]

hubba
17.04.2025, 21.33
Youtubessa näin vinkin laittaa tiukasti pakkausteippiä renkaan ympärille mikä puristaa sen vannetta vasten ja helpottaa pelkällä pumpulla asennusta. En tiedä tosin toimiiko isommille renkaille.

SvaR
17.04.2025, 22.19
^Läskin renkaat kun ei nouse välttämättä edes kompuralla niin niiden kanssa kuormaliina tai pikalukkovyö on pätevä avustin, niin miksipä ne ei toimisi pienemmilläkin renkailla... etenkin pikalukkovyö.

Marsusram
17.04.2025, 22.38
Remmeillä saa alkutiiviyden jos ei kumi muuten nouse hyllylle.
Miksi ährätä kun maastorenkaat ja vallankin läskirenkaat nousee napsauttimella. Jos siis kompurassa ei ole vastaavaa säiliötä jolla saa tarvittavan volyymin.
Tuollainenkin auttaa:
https://www.rosebikes.fi/schwalbe-tire-booster-tubeless-inflator-2666724

+€+
18.04.2025, 10.56
Onko kukaan tehnyt napsautinta Sodastreamin CO2 pullosta? Jos ruuvaisi palloventtiilin kierteisiin ja siihen pieni putkenpätkä joka sopii venttiilinreiästä niin luulisi toimivan kyllä. Nuo normi CO2 patruunat ei aina riitä nostamaan hyllylle ja ne maksaakin vähintään sen euron kappale. Sodastream täyttö maksaa jotain 4 euroa ja aika monta pullontäyttöä saa napsauttimen hinnalla.

Itselläni on Schwalben napsautin, mutta siinä on nyt tuo ongelma että taloudesta ei löydy enää Prestapäällä olevaa lattiapumppua eikä kinostaisi ostaa uutta vain tuota varten. Sielu ei ole irroitettava että saisi Clik -venttiilin siihen. Muutenkin se napsauttimen pumppaaminen 11 bariin 4-5 kertaa käy ihan salitreenistä joten joku nopeampi keino olisi hyvä olla.

Kanuuna
18.04.2025, 21.09
Itte oon tehnyt ihan 1,5 l Jaffapullosta napsauttimen. Pullo, pari venttiiliä, pätkä rc-auton polttoaineletkua ja pikaliimaa. Yksinkertaista ja kaunista. En oo kylläkään yli 6 baariin nostanut painetta, mutta se on aina riittänyt.

Föhn
18.04.2025, 21.29
Mulla on tuo samainen Schwalbe muttei ole koskaan ole tarvinnut maksimipaineita ampua. Jos lähemmin tuohon saksalaisvalmisteeseen tutustut niin siinähän kaikki irto-osia joten helposti muokattavissa omiin tarkoituksiin.

hubba
19.04.2025, 13.34
Itselläni on Schwalben napsautin, mutta siinä on nyt tuo ongelma että taloudesta ei löydy enää Prestapäällä olevaa lattiapumppua eikä kinostaisi ostaa uutta vain tuota varten. Sielu ei ole irroitettava että saisi Clik -venttiilin siihen. Muutenkin se napsauttimen pumppaaminen 11 bariin 4-5 kertaa käy ihan salitreenistä joten joku nopeampi keino olisi hyvä olla.

Presta Schrader adapteri maksaa n. 1,50e jos sopiva pumppu löytyy. 6 baria riittänyt maksimissaan Schwalben napsauttimella omassa käytössä, asettuu tarpeeksi lähelle jonka jälkeen pumppausta voi jatkaa napsauttimen läpi.

Kepsu
21.04.2025, 13.46
Ei ole Orange Sealin kanssa ollut mitään ongelmia. Mutta onko odotettavissa jos siirryn käyttämään tätä; Peaty’s Holeshot Tubeless Sealant? Onko kenelläkään kokemuksia tästä? Siis henkilökohtaisia, osaan kyllä hakea Internetistä arvosteluita. Siellähän tätä kehutaan ja on jopa suht edullista. Pari litraa saisi alle 60€.

J3K
06.05.2025, 21.39
Nyt sitten osui se ensimmäinen oikeasti haasteellinen yhdistelmä. Joku Alexrimin kehä noissa on ja Gravel M päälle, ei sitten meinannut millään onnistua. Lopulta kunnon saippuavesikylpy, sielu veks ja kompuran puhalluspistoolilla suoraan niin alkoi napsua. Kai nuo sitten tyhjenevät yön aikana...

OJ
07.05.2025, 20.00
En tiedä pahoista ongelmista, mutta eilen kävi ketuttamaan gräääävelikumien kanssa säätäminen. Tai siis laitoin vain teipin vanteelle ja sisäkumit yon yli, eli varsinaisesti tubeless vaiheeseen saakka en ole edes päässyt. Onhan se nyt perskules ettei se rengas suostu nousemaan hyllylle ilman sitä (vähintään) puolen tunnin rituaalia saippuaveden kanssa lutraamista, hemmetillisiä paineita ja kädet kipeenä renkaan vaivaamista.

harald
08.05.2025, 10.29
Johnny 5 nastat pois ja JJ't tilalle. Ensin oli pyörimissuunta väärä, sitten vuosi vanteen saumasta (tai oikeammin niistä pikkureiistiä). Lisää teippiä, samalla sisurin pala venttiilikannan alle. Vielä vuotaa. Pitää tilata jostain 75 mm leveää sitkoa sekä epoksilla paikata noi pikkureiät joita käytetty ilmeisesti vain valmistusvaiheessa.

https://www.k-rauta.fi/tuote/tiivistysteippi-sitko-flex-hoyrynsulkuteippi-75mmx25m/6418947375244

laattamaa
10.05.2025, 03.44
Johnny 5 nastat pois ja JJ't tilalle. Ensin oli pyörimissuunta väärä, sitten vuosi vanteen saumasta (tai oikeammin niistä pikkureiistiä). Lisää teippiä, samalla sisurin pala venttiilikannan alle. Vielä vuotaa. Pitää tilata jostain 75 mm leveää sitkoa sekä epoksilla paikata noi pikkureiät joita käytetty ilmeisesti vain valmistusvaiheessa.

https://www.k-rauta.fi/tuote/tiivistysteippi-sitko-flex-hoyrynsulkuteippi-75mmx25m/6418947375244Hankkijan 75mm aumateippi toimii hyvin läskin tubelesoinnissa.

Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla

Lare
10.05.2025, 11.59
Johnny 5 nastat pois ja JJ't tilalle. Ensin oli pyörimissuunta väärä, sitten vuosi vanteen saumasta (tai oikeammin niistä pikkureiistiä). Lisää teippiä, samalla sisurin pala venttiilikannan alle. Vielä vuotaa. Pitää tilata jostain 75 mm leveää sitkoa sekä epoksilla paikata noi pikkureiät joita käytetty ilmeisesti vain valmistusvaiheessa.

https://www.k-rauta.fi/tuote/tiivistysteippi-sitko-flex-hoyrynsulkuteippi-75mmx25m/6418947375244
Unohda toi Sitkon räkäteippi. Yllämainittu aumateippi on oikea valinta. Hommaat sitä vielä 100mm leveänä ja leikkaat mattoveitsellä sopivaan leveyteen.
https://www.farmarinverkkokauppa.fi/product/676/nitto-aumateippi-100mm-20m

harald
10.05.2025, 14.04
Sitko on ollut sinänsä todella hyvä, mutta kun ei ollut kun 50 mm leveää viimeksi nii keskisaumahan tuossa on. Ei kestänyt kuin 5 vuotta.

harald
10.05.2025, 14.05
Millainen tuo aumateippi on? Pehmeä kuin sähköteippi? Onko hyvä liima?

Lare
10.05.2025, 14.31
Maatilateippi lienee jotain pakkausteippiä. Aika ohutta,vrt gorilla, ja helppo kiristää vanteelle. Sitä ei tarvitse asettaa paikalleen sisurilla.

Kuvassa n.8kk vanteella ollut maatilateippihttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20220305/23370baf5efde6ef0c49c96f27138085.jpg

Ei toi ihan sähköteippiä ole, vähän jäykempää. Toi on tosi helppoa pingottaa vanteelle ja liima pitää hyvin. Poistaminen on kans helppoa eikä vanteeseen jää mitään sotkua kun sen irrottaa.

Lare
10.05.2025, 14.32
Ja mulla toi teippi peittää vanteessa olevat pikku reiät

Situm
10.05.2025, 20.28
Sitko on ollut sinänsä todella hyvä, mutta kun ei ollut kun 50 mm leveää viimeksi nii keskisaumahan tuossa on. Ei kestänyt kuin 5 vuotta.
Jos joku tuo meille kiekon pinnan tai navan vaihtoon jossa on käytetty sitkoteippiä, niin suostutaan toki ottaa teippi liimoineen pois 87€/h alv0%. On sen verran veemäistä kamaa irrottaa, siinä kun voi lähteä sormista nahat samalla.

harald
10.05.2025, 21.42
Tuo on kyllä totta, tautisen kova liima. Pitääkin kokeilla tuota aumateippiä kun sen aika tulee. Nyt oli kyllä JJ kivikova parin päivän jälkeen, pitää siivota vuotaneet litkut vaan.

harald
10.05.2025, 21.42
Oispa hiilarikehä ilman reikiä.

Goomikko
19.06.2025, 02.10
Onko mitään niksejä millä estää tubeless renkaan tippumisen vantaalta kun rengas tyhjenee tai paineet vähenee reilusti. Onko noihin mitään liimoja. Voihan sen tietysti liimata loctitellä niin pysyy varmasti vanteella

Aakoo
19.06.2025, 07.44
^Ylensä asia ei nykypäivänä ole ongelma, vaan rengasta saa vaihtaessa painaa huolella vanteen hyllyltä kohti keskiuraa. Jos nyt liimahommiin alkaa, niin tuubiliimallahan yleisesti renkaita vanteeseen liimaillaan.

Bndit
19.06.2025, 09.39
Ilmeisesti kyse on maantierenkaasta? Koska maastorenkaat eivät tosiaan tipu vanteelta tyhjänäkään.

paaton
19.06.2025, 11.17
Huonolla kehällä tippuu. Mulla on nyt ajossa yhdet kehät joissa on kyllä ok hylly, muttei sitä stopparia keskiuran reunassa. Alle 2bar niin tippuu.

Kannattaa kuunnella se litkun sihinä ja jos reikä näyttää yhtään isommalta niin tuuttaa heti dynaplugin reikään. Eilen tein noin. Dynaplug on kyllä mahtava keksintö. Onnistuu aina ja paineita ei tarvitse tarkistella eikä rengasta paikkailla uudelleen.

Copilot
19.06.2025, 11.23
Riippuu se renkaastakin. Huono rengas tippuu.

Goomikko
19.06.2025, 12.17
Kiitos hyvistä neuvoista ongelman ratkaisuun. Vanteet on dt swiss ja rengas continental grand prix 500tr. Ongelma tulle esille myös kun venttiili/sielu sotkeutuu litkusta niin että siitä tulee omat ongelmat ja se pitää irroittaa puhdistusta varten. Rengas tippuu vanteelta ja se pitää taas nostaa uudestaan vanteelle. Litkun tehtävä tiivistää vanne ja rengas toisiin alkaa taas alusta ja siellä on ne vanhat kuivuneet litkut välissä

paaton
19.06.2025, 12.49
Copilot on oikeassa nyt. Noissa TR conteissa on tosi leveä reuna. Se ei mahdu hyllyn koloon ja tippuu siksi. Osta uudempi str niin veikkaan että pysyy.

paaton
19.06.2025, 12.51
Ja kuulemma toimiva kikka venttiilin jumiin on sililonirasva siihen sielun kumiin. Ei tartu litku enää kiinni.

Goomikko
19.06.2025, 13.04
Copilot on oikeassa nyt. Noissa TR conteissa on tosi leveä reuna. Se ei mahdu hyllyn koloon ja tippuu siksi. Osta uudempi str niin veikkaan että pysyy.

Sorry olin epätarkka kirjoituksessani. Rengas on uudempi str eli veikkauksesi oli väärä.

Copilot
19.06.2025, 13.33
Se on joskus vähän tuuristakin kiinni, että miten rengas/vanneyhdistelmä osuu toisiinsa ja toimii.

Föhn
19.06.2025, 16.40
Tiedän useammankin tapauksen jossa Swissin alumiinikehä sekä 25 että 28mm S TR kumit on tiukahkoja asentaa ja että putoavat herkästi paikoiltaan paineen laskiessa tarpeeksi alas. Lisäproseduurina on mainittu tuokin uudelleen hyllylle nosto.

Kannattaa kokeilla ottaa irti, putsata litkun jämät renkaasta sekä kiekosta, ja koettaa asentaa uudelleen liukasteen kanssa.

Goomikko
19.06.2025, 18.16
^Tuskin litkun jämien putsaaminen auttaa kun kyseessä on uudet renkaat ja myöhemmin sama ongelma vanhojen renkaiden kanssa. Liukastetta en ole käyttänyt kun renkaan asennuksessa ei koskaan ole ollut ongelmia. Muuta kuin viimeksi ei saanut painetta kerralla kunnolla. Kummit menee vanteelle helposti ja nousee hyllylle ongelmitta.

paaton
19.06.2025, 18.31
Se on joskus vähän tuuristakin kiinni, että miten rengas/vanneyhdistelmä osuu toisiinsa ja toimii.

No tainnut olla viimeiset 5v nuo samat ongelmat. Mut ehkä ratkaisu vielä löytyy

Föhn
19.06.2025, 18.32
Ok. Nämä on niitä tubelessoinnin ihmeellisyksiä. Joskus se rengas ei vaan meinaa asettua kehälle.
Mitkä nuo DT-Swissin vanteet ovat?

Föhn
19.06.2025, 18.33
^^
Yllättävän monesti mukana on user erroria

paaton
19.06.2025, 18.52
No jos kumin tippuminen häiritsee niin vaihtaa sitten kiekot. Melko helppoa.

Mulla on tosiaan ihan vastaavat kehät ja tiedostan ongleman. Noiden kanssa on pakko olla aina sisuri messissä.

Goomikko
19.06.2025, 20.01
No tainnut olla viimeiset 5v nuo samat ongelmat. Mut ehkä ratkaisu vielä löytyy
Toivotaan että joku keksii ratkaisun. Piti siirtyä sisuri versioon mutta taas mennään tämäkin kesä tubeless renkailla vaikka contin kyljet repeili taas talvisäilytyksessä.
https://img.aijaa.com/t/00394/15360698.t.jpg (https://aijaa.com/TA2eLx)

Copilot
19.06.2025, 20.40
No tainnut olla viimeiset 5v nuo samat ongelmat. Mut ehkä ratkaisu vielä löytyy
En ottanut kantaa pelkästään DT ja Continental yhdistelmään. On niitä muitakin joilla voi käydä noin.

+€+
20.06.2025, 23.12
Onko mitään niksejä millä estää tubeless renkaan tippumisen vantaalta kun rengas tyhjenee tai paineet vähenee reilusti. Onko noihin mitään liimoja. Voihan sen tietysti liimata loctitellä niin pysyy varmasti vanteella

Ratkaisin tuon ongelman laittamalla insertin. Ovat kyllä sairaan hintaisia vaahtomuovinpalasia mutta ei kinostanut kyllä uusia vanteita ostaa. Ja vinkkinä että laita sellainen insertti jossa pohja ei ole V-muotoinen kuten Vittoriassa.

M A
29.06.2025, 23.24
Kyllä sitä ihminen osaa olla pöljä välillä. Laitoin vanhan Eliminatorin newmenin hookless kehälle ja pumppailin menemään. Ei ihan suostunut nousemaan niin laittelin lisää painetta. 3 bar jälkeen aattelin et kyllä se kohta nousee kunnes pam! Korvat lukossa ja litkua joka puolella, onneksi olin pihalla enkä terassilla. Varmaan tuo maantiepyörä vienyt suhteellisuudentajun maastohommista, kun en tullut ajatelleeksi että noilla se maksimipaine on aika paljon alhaisempi. 3.1 bar sanoo pieni tarra vanteen kyljessä ja tuossa oltiin vähän päälle 3.5. Uudella yrityksellä pomppasi pois vanteelta 2 bar paineella ja totesin renkaan entiseksi. Laitoin entisen takaisin ja se nousikin vanteelle 1bar paineella kun vähän suostutteli.

Ohiampuja
25.08.2025, 11.15
Mites nuo teipit. Itse olen käyttänyt Stanin teippejä, mutta tuntuu että se teippi tarttuu paremmin kiinni renkaaseen, eikä vanteeseen. Ja lähestulkoon joka kerta pitää vaihtaa uudet teipit.

Onko kokemuksia teippien pysyvyydestä? Onko jossain teippi-merkeissä selkeästi kovemmat liimat?

JackOja
25.08.2025, 11.18
Stanin teipit on pysyneet 10-12 vuotta. DT-teippikokemusta vasta ~5 vuotta, mutta ei ole irtoamisen oireita näkynyt.

Oletko puhdistanut vanteen ipalla tai tenulla ennen teippaamista?

Olikos Gorilla-teipistä puhuttu ns. lopullisena ratkaisuna?

Sivustakatsoja
25.08.2025, 14.28
^^mitä tuolla teipin irtoamisella renkaan mukana tarkoitetaan?

-Riittävän leveä teippi, että renkaan reuna ei tartu teipin reunaan rengasta keskiuraan tiputtaessa..
-Teippaa siten, että teipin alku ja loppu ovat eri puolilla venttiiliä.
-Teipin voi puristaa tiukemmin kiinni asentamalla ensin sisurilla ja jättämällä hyvään paineenseen vaikka vuorokaudeksi.

Parista DT:n tehdasteipatusta on jonkin asteinen irtoaminen käynyt, mutta itse teipatuista kait ei. Teippi on Schwalben ja sen liima on aika heikkoa.

+€+
25.08.2025, 14.29
Mites nuo teipit. Itse olen käyttänyt Stanin teippejä, mutta tuntuu että se teippi tarttuu paremmin kiinni renkaaseen, eikä vanteeseen. Ja lähestulkoon joka kerta pitää vaihtaa uudet teipit.

Onko kokemuksia teippien pysyvyydestä? Onko jossain teippi-merkeissä selkeästi kovemmat liimat?

Muc-Off ainakin on kuin maalarinteippiä ja liimaa siinä ei ole käytännössä ollenkaan. Valitettavasti kivijalat on pommitettu näiden myyntihyllyillä joka stanan paikassa ja muuta ei juuri saa kuin tilaamalla.

DT ja Schwalbe todettu ihan ok laatuiseksi. Mittarina pidän myös sitä miten hyvin se venyy asennettaessa ja pitää silti muotonsa.

Syncros myös todettu skeidaksi.

MRe
25.08.2025, 14.35
Mulla on stanin teipeistä samoja kokemuksia, että yleensä ainakin toisen kiekon teipit menee vaihtoon renkaan kanssa.

marco1
25.08.2025, 15.00
DT:n teipistä hyvät kokemukset, kestää parhaimmillaan kymmeniä renkaanvaihtoja.

Teipin pää alkaa jossain vaiheessa irrota mutta sen saa pikaliimalla kiinnitettyä uudelleen.

Ohiampuja
25.08.2025, 15.43
^^mitä tuolla teipin irtoamisella renkaan mukana tarkoitetaan?
Renkaan reuna liimaantuu litkulla tiukasti kiinni siihen teippiin. Hyvä puoli on toki se, ettei ne kyllä vuodakaan yhtään.

Mutta kun rengasta puristelee hyllyltä alas, niin samalla myös teippi lähtee mukana.

Sivustakatsoja
25.08.2025, 15.56
^litkun vaihto toiseen?

Teipin, siis joku ei-tubeless, jämäkkä liima kun jää aikanaan vanteeseen, niin aika operaatio on sitä pois saada: kokemusta on.

Teemu H
25.08.2025, 16.03
Hmmm.. Joskus on käynyt minullekin. Onko liian leveä teippi? Nykyään laitan kapeamman, en näe syytä ulottaa reunoille asti.

Sbafu
25.08.2025, 16.18
Itsekään en leveydestä ole stressannut. Muutaman vuoden aikana toistakymmentä paria (22mm-30mm sisäleveys) teipannut samalla gorillan 25mm teipillä. Mainiota tavaraa - helppo asentaa eikä ikinä ole pettänyt.

harald
25.08.2025, 16.20
Mitä Gorillaa olette käyttäneet, tarkemmin? Jesarin kaltainen, kirkasta?

Sbafu
25.08.2025, 16.23
Mitä Gorillaa olette käyttäneet, tarkemmin? Jesarin kaltainen, kirkasta?
Mustaa 25mm
https://www.tokmanni.fi/taskurullateippi-25-mm-x-9-14-m-5704947004330


https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250825/8d8fb5c8731b73ad1e94a368d831238d.jpg

Sivustakatsoja
25.08.2025, 19.18
Hmmm.. Joskus on käynyt minullekin. Onko liian leveä teippi? Nykyään laitan kapeamman, en näe syytä ulottaa reunoille asti.

Ajatuksena saattaa olla, että paikkalitku ei löytäisi reittiä vanteen sisään, että renkaan reuna makaisi koko matkalta teipin päällä.

jame1967
25.08.2025, 21.02
Gorilla täälläkin käytetään kaposemmalla renkaalla ja läskissä maatilateippiä , johtuen saatavuudesta .
Täällä maalla saa gorillaa tokmannilta ja maatilateippiä paikallisesta rautakaupasta jonka nimeä en nyt muista vissiin Agrimarket .

Teemu H
25.08.2025, 22.17
Ajatuksena saattaa olla, että paikkalitku ei löytäisi reittiä vanteen sisään, että renkaan reuna makaisi koko matkalta teipin päällä.

Totta, ei niin kapea, ettei olisi renkaan reunan alla kuitenkaan.

Ja voi kai ajatella litkun menevän liian kapean teipin alle, ja sitten liimaksi jähmettyneenä repii teipinkin mukaansa renkaan irrotuksen yhteydessä.

harald
26.08.2025, 10.12
Onko maatalousteippi sama kuin tuo Nitton aumateippi? Ostin sitä rullan, 100 mm leveänä mutta sen liima on kyllä melko olematon.

Onko kukaan kokeillut MagPro korjausteippiä, sitä saisi 80 mm leveänä: https://www.motonet.fi/tuote/magpro-korjausteippi-80mm-x-32m-lapinakyva?product=75-02408

Olisi kiva jos teippi olisi mahdollisimman liukas, ettei se tartu renkaaseen kun sitä asentaa ja poistaa vanteelta. Tuo vihreä Telrak höyrynsulkuteippi (https://www.k-rauta.fi/tuote/tiivistysteippi-sitko-flex-hoyrynsulkuteippi-75mmx25m/6418947375244)on läskissä ollut todella hyvä, liima on erittäin erittäin pitävä ja pinta on melko liukas. Harmi vain että tuli sovellettua 50 mm leveällä, joten liikaa saumoja. Pitäisi varmaan ostaa rull 75 mm leveää.

Lare
26.08.2025, 10.28
Onko maatalousteippi sama kuin tuo Nitton aumateippi? Ostin sitä rullan, 100 mm leveänä mutta sen liima on kyllä melko olematon.

Auma ja maatalousteippi on samaa tavaraa. Mulla se on pysynyt vanteessa kiinni oikein hyvin.

Situm
26.08.2025, 19.34
Tälleen kiekon huolto- ja korjaushommia harrastuksena tekevänä teipin kokonaisuus vaikuttaa.

Me ollaan otettu linja, että gorillalla teipatut kiekot korjataan tuntiveloituksella, sama sen vihreän tuulensuojateipin kanssa. Liima jämähtää kiinni vanteeseen ku tauti ja vaatii melkoisesti työtä ja kemiaa että saa puhtaaksi.
DT oma suosikki, joustaa just sopivasti, on liukasta ja liima pitää eikä pahasti sotke.
Mucoff toimii laitettaessa, mutta poisotettaessa repeilee pahasti. Orangen teippi on melko ohutta, mutta sitä voi huoletta vetää pari kierrosta.
Stani oikean kokoisena ei ole koskaan tuottanut ongelmia, mutta on vähän raskas asentaa syvään uraan.

jame1967
27.08.2025, 11.14
En ole poistanut liimoja jos olen gorillan joutunut uusimaan , eikä ole haitannut . Tuosta maatilateipistä on vasta vähän kokemusta yhden renkaitten vaihdon jonka yhteydessä uusin toisen teippauksen joka hieman vuosi koko ajan ( ehkä hutiloin asennuksessa ) .

nure
06.09.2025, 10.56
Asian ulkopuolelta, auton renkaan tyhjenee hiljalleen. Syynä lienee pienet vauriot vanteissa. Auttaikohan ensiavuksi jos laittaisi litkut sisään?

Pushead
06.09.2025, 11.16
Asian ulkopuolelta, auton renkaan tyhjenee hiljalleen. Syynä lienee pienet vauriot vanteissa. Auttaikohan ensiavuksi jos laittaisi litkut sisään?

Ensiavuksi suosittelen lisäämään ilmaa. Sitä saa maksutta useimmilta huoltoasemilta.

nure
06.09.2025, 11.26
^Helpompaa olla hiljaa kuin vastata kysymykseen? Jokseenkin olin varma että kaltaisiani välkkyjä löytyy ;-)))

jame1967
08.09.2025, 08.34
Pojalla oli mönkijä minkä renkaat vuotivat , laitoin litkut ja piti ainakin pari vuotta .
Myös kottikärryn renkaan sain pitäväksi , autonkin renkaaseen kokeilin se ei pitänyt vein rengas korjaamoon oli ruuvi .

nure
08.09.2025, 10.59
^Tuota juuri hain. Renkaissa ei ole vaurioita vaan juuri vanteen kateissa pieniä vaurioita jotka vuotaa ajan kanssa ja litkut voisi toimia sen verran kuin sillä ajetaan.

Ohiampuja
08.09.2025, 14.15
Asian ulkopuolelta, auton renkaan tyhjenee hiljalleen. Syynä lienee pienet vauriot vanteissa. Auttaikohan ensiavuksi jos laittaisi litkut sisään?
Riippuu niin tilanteesta ja sen auton käyttötarpeesta. Itse olen hätätilassa täyttänyt renkaan paikkavaahdolla ja muistaakseni siinä purkissakin varoitettiin että mitään valtatienopeuksia sillä ei saa ajaa.
Auto jolla ajetaan motarilla, niin sen kyllä jättäisin ilman litkuja ja laittasin renkaat kunnolla kuntoon.

Sivustakatsoja
08.09.2025, 15.21
^ja jos sattuu alla olemaan vähän uudempi auto ja vanteista löytyy TPMS-anturit niin sitten saattaa päästä vaihdattamaan nekin, jos litkulla yrittää vuotoja korjata.

nure
08.09.2025, 15.54
^^ Mitähän litkut vaikuttaa ajettavuuteen? Jos noin niin voihan se fillari niin renkaassa olla riski. Renkaat on kyllä erinomaisessa kunnossa ja tuskin vaihtamalla paranee.

^ Auto on tuollainen alle tonnin kärry jota lähinnä käytetään kotimaassa ollessa ja muun ajan seisoo ja tosiaan ko. antureita ei löydy.

YocceT
08.09.2025, 16.57
Löytyisköhän tälle autonrenkaiden litkutuskeskustelulle joku sopivampi, enempi bensalenkkariaiheisiin keskittyvä foorumi?

Teemu H
08.09.2025, 18.00
Ihan hauska juttu. Stanillä olen minäkin korjannut puutarhatraktorin ja kottikärryn renkaat, hyvä tuli. Autoon olen kerran tarvinnut Mersun alkuperäistä paikkapurkkia, eikä se silloin pelastanut. Viilto oli sen verran suuri, että tarvittiin hinausauto. Ehkä olisi pitänyt laittaa Stanin Racea?

Mutta nyt joutuu varmaan vaihtamaan teipit Exploron takarenkaasta, venttiilin juuresta pihisee. Yritänpä pistää merkille, onko siinä nyt kapea vai leveä teippi paikallaan, aikaisempaan keskusteluun viitaten...

nure
08.09.2025, 19.51
Yocce, litkuttamiseen liittyy ja montakohan kertaa keskustelut kuitenkin rönsyilee? Ja jos huomaat, niin vastauksia kun saa.

Sivustakatsoja
08.09.2025, 20.21
^^ja ainakin OKO tekee litkuja moneen käyttöön: https://oko.com/collections/4x4-van

nure
08.09.2025, 21.44
^Kiitos! Tuota täytyy tutkailla tarkemmin. Kun auto on lähinnä kaupunki käytössä niin harvemmiten tulee ylitettyä tuota 80km/h vauhtia.

Sivustakatsoja
09.09.2025, 10.08
^mä suosin kerralla kuntoon-tyylisiä ratkaisuja jesarilla korjaamisen sijaan -jesarilla kiusa jää, kunnolla tehdessä kiusa poistuu ja elämä jatkuu.

nure
09.09.2025, 11.40
^Yleensä samaa mutta tuon kohdalla panostus täysin turhaa. 2 x rengas setti arvokkaampi kuin koko auto.

Ohiampuja
09.09.2025, 16.36
^^ja ainakin OKO tekee litkuja moneen käyttöön: https://oko.com/collections/4x4-van
Tuolta 25 litran pönikkä niin lapset ja lapsenlapsetkin saa pyöränsä litkutettua. :)

nure
09.09.2025, 17.34
^Juu, huomasin mutta onneksi löytyy pienempiäkin pakkauksia. Tietääkö millä nimikkeellä kulkee työkalu jolla saa auton venttiilistä "sielun" irti?

Sivustakatsoja
09.09.2025, 17.46
^soul reaver?

paaton
09.09.2025, 17.55
Ei hyvä prse. Voisiko tuolle sankarille antaa taas muutaman kuukauden jäähyä?

nure
09.09.2025, 21.11
^^https://www.amazon.com/Slime-20178-Valve-Core-Tool/dp/B01NCUHGGB/ref=sr_1_17?dib=eyJ2IjoiMSJ9.yFdXQiX3yDh2ndcjmQ1vB fW9-Vs-7K3FyDPm6KhB9IoIfq93h7x9U7v7HJmEwIxN5lVitpaJUjltNA Azu5H-RhSCm0Pz_vIPloIBwDfwcza92tZ2pPSXAUePgeP3XY_TLcqCCM ic-x9fCWB3DoQQGYD71QT4Rpx5pB58IQIQh8HCbcY52lfQvRJmTqN 7JzSXWLbrNi1p6z9ZPC3i7YFvhiljkJlt0rGiD0OJAsqmjPkwJ ZGVVUEY-836ZBdzuyunpzkrgGV1VMzcimkVPNfUIulB8XWLaZ09vRtx2Oj 5g4M.aLMHamyjFYBj9SweJ8iyBdHSWMkfcFV4OfseT8oTXmg&dib_tag=se&keywords=valve%2Bcore%2Bremoval%2Btool&qid=1757437651&sr=8-17&th=1

Siis jokin tuon kaltainen...

Eemeli82
09.09.2025, 21.37
^Juu, huomasin mutta onneksi löytyy pienempiäkin pakkauksia. Tietääkö millä nimikkeellä kulkee työkalu jolla saa auton venttiilistä "sielun" irti?
No eiköhän se ole ihan vaan se sielunavaaja (https://www.motonet.fi/tuote/mtx-automotive-venttiilinneulatyokalu-sielunavaaja?product=80-7821).
Mutta itse olen sitä mieltä, että jos autossa vanteet on niin paskassa kunnossa, että ei ilmat pysy renkaissa, niin vanteet vaihtoon. Käytettyjä vannesarjoja saa alle satasella ja kumien vaihto siihen lisäksi max. satkun.
Litkut ei kuulu auton renkaisiin tieliikenteessä muutoin kun hätätilanteessa ja on yksinkertaisesti typerää alkaa kikkailemaan auton renkaissa niiden kanssa, se on vaan turhaa tekohengitystä.

JackOja
09.09.2025, 21.40
Joo voitaisiinko jo palata aiheeseen, eiks kellään olis ongelmia?

nure
09.09.2025, 23.23
^^Vanteet ei ole niin "paskassa" kunnossa, tyhjenee hiljalleen ja tekohengitystähän tässä haetaan kun.

Jack, voidaan kyllä, kaikki info saavutettu, sorry!

jame1967
10.09.2025, 09.30
Aiheeseen liittyen käytän okonin litkua , litran pullo kympin paikkeilla . Saa lähirautakaupasta , ainoa miinus ettei saa suoraan venasta , on sen verran paksua tavaraa vaikka lanttaakin . Ja pullossa olevan letkun päässä on kiinni avain millä auton venan sielun saa pois .

Herra Kurppa
15.09.2025, 23.08
Tuli tuossa kesällä ostettua Peaty's teippirulla XXL:stä, kun puolison gravelia muutin tubelessiksi. On kyllä sitten niin surkeaa tavaraa, etten suosittele kenellekään. Aluksi piti jonkun viikon, kunnes alkoi vuotamaan. Renkaan irroittaessa selvisi syykin, teippi niin ohutta että oli painunut pinnan rei'istä syvälle montulle ja ympärystät rypylle jolloin ei enää pitänyt. Muutenkin läpinäkyvästä teipistä erottui isoja alueita, joissa litku oli päässyt teipin ja vanteen väliin. Kehät tuli puhdistettua hyvin jarruputsilla ennen teippaamista, joten mistään rasvajäämistäkään ei ollut kyse. Ekan aukaisun jälkeen heitin sisärenkaat paikalleen kun ei parempaakaan teippiä juuri siihen hätään ollut. Tänään sitten aloitin teippaamaan uusiksi Stanseilla. Noita Peaty'seja irroittaessa teippi kyllä irtosi iloisesti, mutta kaikki liima jäi kehiin kiinni, ei irronnut kunnolla Bräkleenilläkään, pitää huomenna hakea ksyleeniä ja hankailla sillä. Älkää sortuko ostamaan tuota.

jusutus-
18.09.2025, 15.08
Onko jollakulla kokemuksia Deaneasyn tubeless-tulpista?

Sivustakatsoja
25.09.2025, 09.21
Mun kohdallani yleisin syy huonosti tiivistyvään renkaaseen on liian pieni litkun määrä. Valmistajien annoisteluohjeet ovat ehkä hyviä jo valmiiksi täysin pitävään.

JackOja
15.10.2025, 08.29
Ei ongelma, mutta merkillinen havainto tubeless-lyfestä.

Ykkössoranjauhimen kakkoskiekkopari on ollut renkaineen joutilaana säätämön lattialla keväästä lähtien. Jossain kohtaa huomasin, että kumit ovat tyhjentyneet littanaksi ja pumppasin ilmaa jotta pysyisivät kuosissaan. No aivan littanat olivat seuraavan kerran (1-2 pv?) tavattaessa. Höh. Ja tämä toistui koko kesän useaan kertaan. Sitten kyllästyinkin ja ajattelin, että katsotaan syksyllä nappulakumien tullessa ajankohtaiseksi, että mikä homma. Maasturin nastarenkaissa on pysynyt jonkin verran ilmaa koko kesän.

Maanantaina tartuin sitten työhön ja pumppasin kokeeksi paineet, että pysyiskö ilmat edes vähän aikaa. Takakumissa ei kuulunut litkua juoksevana hölskyvän. Testasin vuodot vesialtaassa, kappas kun ilmakuplia ei tullut mistään. Päätin pestä kiekot kunnolla siinä samalla, kun olivat aivan kurassa keväisen käytön jäljiltä. Kivempi tehdä rengasjumppaa puhtailla kamoilla.

Tein vähän aikaa muita huoltoja, aikaikkunani umpeutui ja kiekot jäivät odottelemaan parempaa hetkeä. No eilen sitten lenkille lähtiessä tsekkasin nuokin ohimennen ja aivan hyvät paineet oli kumeissa. Merkillinen juttu. Tubeless-jumalatko korjasivat asian?

harald
15.10.2025, 09.56
Joku pieni vuoto joka tiivistyi kun renkaita vähän käänteli siinä niitä pestessä? Samanlaisia kokemuksia varakiekoissa että joskus vuotavat vähän, joskus pysyvät tiiviinä. Läskin nastakiekot mm täysin paineissa vieläkin vaikka siitää on aikaa kun viimeksi nastoilla ajelin.

J3K
15.10.2025, 21.29
Jäykkäperän kakkoskiekoissa majaillut Doc blue oli muuttunut keltaiseksi liruksi puolen vuoden aikana. Ei sinänsä ongelma kun sisurisetuppi nastoilla tulee mutta vähän hämmensi kun yleensä se on mennyt palleroiksi.