PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pahoja Tubeless ongelmia!

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 [25] 26 27

Sambolo
26.03.2023, 02.55
Kyllä tuohon teippaamiseen voi alkuun tuhraantua aikaa, että sopiva metodi löytyy. Stanssin teippiä suosittelen myös, suht helppo asentaa, liukas mikä helpottaa renkaiden asennusta ja kestävää myös. Kireenä kannattaa pingottaa ja peukulla painaa uraan, jos kuplia ni vähän peruuttaa ja jatkaa. Pikkasen sisäleveyttä kapeemmalla teipillä helpompi teipata, enkä ole huomannut siinä ongelmia. Tosin jos vanne ei ole hitsattu tai kuituinen niin ei välttis toimi.

zort
26.03.2023, 06.21
No mutta tekemällä oppii, kyseessä ei ole kuitenkaan mikään äärimmäinen henkinen tai fyysinen ponnistus vaan perusaskartelutaidoilla suoritettava pikkuhomma. Jos ekalla kerralla menee vähän pieleen niin teippi pois ja uusi yritys. Huolellisesti kun toimii niin hyvä tulee.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bndit
26.03.2023, 09.13
Oletko varma että venttiili on ok? Mulla oli Panzerin venttiili kerran sen verran rutussa että vuosi. Nyt käytössä Muc Offin, Rimpactin ja DTSwissin venat ja ne toimii hyvin. Ja mun mielestä niitä ei kannatta kiristää muuta kun käsivoimin…tai mä en ainakaan kiristä :D

JohnnyBuzz
26.03.2023, 09.43
Oletko varma että venttiili on ok? Mulla oli Panzerin venttiili kerran sen verran rutussa että vuosi. Nyt käytössä Muc Offin, Rimpactin ja DTSwissin venat ja ne toimii hyvin. Ja mun mielestä niitä ei kannatta kiristää muuta kun käsivoimin…tai mä en ainakaan kiristä :D

Kahdella eri venttiilillä kokeilin eli en usko, että johtuu siitä. Ja tosiaan pitäisi riittää, että sormilla kiristää. Täytyy testata tota sisurin palaa vanteen sisäpuolelle jahka kerää hetken kiinnostusta säätämistä varten.

paaton
26.03.2023, 09.53
Kahdella eri venttiilillä kokeilin eli en usko, että johtuu siitä. Ja tosiaan pitäisi riittää, että sormilla kiristää. Täytyy testata tota sisurin palaa vanteen sisäpuolelle jahka kerää hetken kiinnostusta säätämistä varten.

Uutta teippiä vaan.

K.Kuronen
26.03.2023, 10.42
Mä en ihastunut Stanin teippiin: on vähän jäykkää. Schwalben teipin kanssa tulin välittömästi toimeen, on Stania taipuisampaa. Vähän kallista vain on.

Isä nitro
26.03.2023, 10.53
Mr. Johnny Buzzin ongelma rajautui alkuperäisen viestin mukaan venttiilin seudulla ja jollei siellä tai välittömässä ympäristössä ole tapahtunut merkittävää teipin rikkoontumista tai venttiilin sijoittaminen/kiristäminen ole vaikuttanut teipin sijaintiin vanteella, pitäisi ongelma ratketa ilman teipin vaihtamista. En ota kantaa kuinka kauan sen vaihtaminen vie resursseja, mutta ei se ihan minuutin juttu ole ja siksi itse vaihdan teipit vasta siinä vaiheessa kun suunnilleen kaikki muu on tehty. Tämä voi olla edessä nytkin. Mutta jos minun tubelesoinnit vuotaa, niin usein on kyse juuri tästä venttiilinseudusta. Ja vaikka itse ensisijaisesti suosin sormikireyttä venttiilin asentamisessa, niin millin parin kiristys pihdeillä on usein ratkaissut ongelman eikä se ole minun eikä varsinkin venttiilin sielua vahingoittanut.

Mutta että ei tarvitsisi arvailla mistä vuoto johtuu niin astianpesuainetta tippa veteen ja suihkupullolla kaikki "ilmapinnat" läpi. Äkkiä selviää mistä vuotaa. Eli ongelman rajaaminen helpottaa ja laskee verenpainetta. Niin ja jatkossa toivottavasti pitää ilmanpaineen kohdillaan.

K.Kuronen
26.03.2023, 11.00
Mitä tulee ventiilin kiristämiseen, niin tyytyisin noin sormikireyteen, mutta itse olen yleensä painanut venttiiliä melko kovaa vannetta vasten sisäpuolelta, jotta tiivistekumi litistyy.

JohnnyBuzz
26.03.2023, 16.15
Mr. Johnny Buzzin ongelma rajautui alkuperäisen viestin mukaan venttiilin seudulla ja jollei siellä tai välittömässä ympäristössä ole tapahtunut merkittävää teipin rikkoontumista tai venttiilin sijoittaminen/kiristäminen ole vaikuttanut teipin sijaintiin vanteella, pitäisi ongelma ratketa ilman teipin vaihtamista. En ota kantaa kuinka kauan sen vaihtaminen vie resursseja, mutta ei se ihan minuutin juttu ole ja siksi itse vaihdan teipit vasta siinä vaiheessa kun suunnilleen kaikki muu on tehty. Tämä voi olla edessä nytkin. Mutta jos minun tubelesoinnit vuotaa, niin usein on kyse juuri tästä venttiilinseudusta. Ja vaikka itse ensisijaisesti suosin sormikireyttä venttiilin asentamisessa, niin millin parin kiristys pihdeillä on usein ratkaissut ongelman eikä se ole minun eikä varsinkin venttiilin sielua vahingoittanut.

Mutta että ei tarvitsisi arvailla mistä vuoto johtuu niin astianpesuainetta tippa veteen ja suihkupullolla kaikki "ilmapinnat" läpi. Äkkiä selviää mistä vuotaa. Eli ongelman rajaaminen helpottaa ja laskee verenpainetta. Niin ja jatkossa toivottavasti pitää ilmanpaineen kohdillaan.

Se vuoto on ihan selvästi venttiilin aukon kohdalla. Tuntee sormella ilmavirran. Kokeilen jahka ehdin sisurikikkaa, koska se tuntuis tähän kohtaan sopivalta ratkaisulta. Keräilen vielä hetken kiinnostusta homman aloittamiseen. :D

Kuminauha
26.03.2023, 19.17
Mä en ihastunut Stanin teippiin: on vähän jäykkää. Schwalben teipin kanssa tulin välittömästi toimeen, on Stania taipuisampaa. Vähän kallista vain on.

Samaa mieltä, että stanin teippi on hankalaa saada menemään vanteen muotoon ja jää tosi halposti kuplia...juuriki tuon pienen jäykkyyden takia.

Sambolo
26.03.2023, 19.40
Teillä on varmaa ne oikeesti jäykät kokeilematta :D mulla joku dt:n teippi oli kunnon peltiä. Stanilta näyttävä klooni oli myös kovempaa ja jätti ilmakuplia mutta hajosi herkemmin.
Tässä stanin teippi juuri laitettuna, ilman että sisurit tms painellu.https://i.imgur.com/UeteSQ6.jpg

paaton
26.03.2023, 21.23
Se vuoto on ihan selvästi venttiilin aukon kohdalla. Tuntee sormella ilmavirran. Kokeilen jahka ehdin sisurikikkaa, koska se tuntuis tähän kohtaan sopivalta ratkaisulta. Keräilen vielä hetken kiinnostusta homman aloittamiseen. :D

Tuossa yllähän jo kerrottiin. Jos teippi vuotaa, niin se ilma tulee venttiilin reiän kautta.

stumpe
26.03.2023, 21.28
^aijjaa, mulla tuli nippeleiden juuresta.

paaton
26.03.2023, 21.33
^aijjaa, mulla tuli nippeleiden juuresta.

Kaikissa kiekoissa ei tule. Osa kiekoista jopa räjähtää, jos pumppaat kehän sisään vaan lisää painetta. Tuo tietysti vaatii myös sen O-renkaan venttiilin mutterin juureen.

K.Kuronen
26.03.2023, 21.34
Teillä on varmaa ne oikeesti jäykät kokeilematta :D mulla joku dt:n teippi oli kunnon peltiä. Stanilta näyttävä klooni oli myös kovempaa ja jätti ilmakuplia mutta hajosi herkemmin.
Tässä stanin teippi juuri laitettuna, ilman että sisurit tms painellu.
...

Mulla se oli Hopen XC-kehä joka jäi Stanilla teippaamatta -ei vain taipunut syvään keskiuraan, vaikka miten veti.

paaton
26.03.2023, 21.41
Mulla se oli Hopen XC-kehä joka jäi Stanilla teippaamatta -ei vain taipunut syvään keskiuraan, vaikka miten veti.

Mä olen tuollaisissa kiekoissa käyttänyt voimaa ja hiustenkuivaajaa, eli lämmittänyt sen teipin samalla kun kiskon ihan täysillä kehälle.

Se sisurikikka on kanssa oikeasti toimiva. Ei tarvitse ihan niin tarkkaan teippiä asetella, kun painaa sen lateksilla tarkasti paikalleen. Jos on aikaa, niin kannattaa minusta tehdä.

K.Kuronen
26.03.2023, 21.48
^joo, sisurilla olen viimeistellyt. Päätin Hopen kanssa painiessa kokeilla toista teippiä ja jäin sille tielle.

paaton
26.03.2023, 21.50
IHan samahan se mitä teippiä on, kunhan toimii. Mulla on tuota testaa varmaan 30m vielä jäljellä. Tietysti nyt saisi tilailla vähän leveämpääkin varastoon.

Jokkepappa
26.03.2023, 22.07
Paras teippi https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/tubelessteippi on testattu jos jonkinlaisia. Hyvänä kakkosena tulee dt:n teippi.

Lähetetty minun LE2113 laitteesta Tapatalkilla

K.Kuronen
26.03.2023, 22.13
Stanin paksuus on jotain 0.15 mm ja Schwalben teippi, jota mulla nyt on, on jotain 0.13 mm tai satkun alle. Saattaa olla ohuempana vähän herkempää, tai sitten ei. Itse en ole rikki saanut, mutta venttiilin reikä kannattaa tehdä huolellisesti, että onnistuu -itse pyöräytän hyvin terävän veitsen kärjellä.

K.Kuronen
26.03.2023, 22.15
Paras teippi https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/tubelessteippi on testattu jos jonkinlaisia. Hyvänä kakkosena tulee dt:n teippi.

Tuolla mainitaan teipin paksuudeksi 0.5 mm. Pitääkö tuo paikkansa?

Jokkepappa
26.03.2023, 22.35
Tuolla mainitaan teipin paksuudeksi 0.5 mm. Pitääkö tuo paikkansa?On paksua. Varmaan tuplat tuohon dt:n teippiin. Tosi iisi asentaa ja venyy kehän pohjalle. Hyllyn osuus pitää painella erikseen rengas työkalulla tai vastaavalla. Jatkossa käytän tuota tai dt:n teippiä.

Sambolo
27.03.2023, 02.10

Tää paksua ja pehmeetä, tän kanssa ei tullu renkaan asennuksesta mitään, jäykkä rengas veti teipin ihan solmulle vanteella kun ei liu’u paksun pehmeen teipin päällä joka suurentaa kehää tarpeettomasti, tämmösiä just suosittelen välttämään jos ei halua ylimäärästä painia jo valmiiks vaikeiden renkaiden kanssa.. jossai fättirenkaissa tms missä todella löysä rakenne ja vaatis useemman kieroksen niin voi olla hyvä.

Jokkepappa
27.03.2023, 12.18
Tää paksua ja pehmeetä, tän kanssa ei tullu renkaan asennuksesta mitään, jäykkä rengas veti teipin ihan solmulle vanteella kun ei liu’u paksun pehmeen teipin päällä joka suurentaa kehää tarpeettomasti, tämmösiä just suosittelen välttämään jos ei halua ylimäärästä painia jo valmiiks vaikeiden renkaiden kanssa.. jossai fättirenkaissa tms missä todella löysä rakenne ja vaatis useemman kieroksen niin voi olla hyvä.Onneksi sulla on aina vastarannan vastaus asiaan kun asiaan[emoji16]

Mutta itse teippiin. Ei ole tuottanut isompia ongelmia Dt kiekkojen ja maxxis renkaiden kanssa.

Sambolo
27.03.2023, 13.17
Einyt ihan, mut toi oma kokemus, kyllä harmitti ottaa kiekot valmiiks teippattuna, ähertää kumi vanteelle huomatakseen et vuotaa joka paikasta kun teipit ihan rullalla, mennä ostamaa stanssia ja homma alusta teippausta myöten :D on muuten myös herkkää teippiä muutenkin että todella varovainen saa olla rengasmuovien kanssa. Mut nää on tämmösiä, ihmisillä on erilaisia kokemuksia ja erillaisia setuppeja, näissä paljon muuttujia.

Sambolo
27.03.2023, 13.21
Ja jotta nyt ei pelkästää vastarannan kiiskinä pidettäis:
https://i.imgur.com/0ypA0Zk.jpg

Bndit
27.03.2023, 14.57
Einyt ihan, mut toi oma kokemus, kyllä harmitti ottaa kiekot valmiiks teippattuna, ähertää kumi vanteelle huomatakseen et vuotaa joka paikasta kun teipit ihan rullalla, mennä ostamaa stanssia ja homma alusta teippausta myöten :D on muuten myös herkkää teippiä muutenkin että todella varovainen saa olla rengasmuovien kanssa. Mut nää on tämmösiä, ihmisillä on erilaisia kokemuksia ja erillaisia setuppeja, näissä paljon muuttujia.
Nimenomaan, on eroa punnertaa jotain DH kylkistä rengasta vanteelle kun ohutta XC-rengasta. Ja toki huimat erot vanteissakin miten menee paikoilleen.

JohnnyBuzz
27.03.2023, 19.13

Tää on just mun mielikuva renkaan teippaamisesta. Pieleen menee kuitenkin ja sen huomaa vasta aika monta työvaihetta myöhemmin. Huonoimmassa tapauksessa on jo litkutkin sisällä ja sit homma alusta. :D

zort
27.03.2023, 22.04
Ei ne mielikuvat kokeilematta muutu. Yksi fillarinhuollon yksinkertaisimmista hommista on teipin vetäminen vanteelle.

JackOja
28.03.2023, 08.52
...Yksi fillarinhuollon yksinkertaisimmista hommista on teipin vetäminen vanteelle.

Joo, en ymmärrä miten tämäkin asia osataan mystifioida foorumilla. Vai kuinka kädetöntä porukka oikein onkaan?

Arosusi
03.04.2023, 23.03
Välillä noita aikaa vieviä ongelmia sattuu. Esim tänään.
Rengas vanteelle.
Poksulla testi nouseeko.
Ei.
Sielu pois.
Poksu, hyvin hyllylle.
Paineet pois, putos hyllyltä.
Toisto, useasti.
Naapuriin kompressoria lainaan.
Litkut sisään.
Kompressorilla ilmaa renkaaseen.
Pistooli rikki.
Liian hitaasti työntää ilmaa.
Kääk, tauko.
Sisurit että pääse vähän ajamaan.
Huoltoa + tarkistusta
Eturengas tyhjenee hitaasti.
Toisesta vara vanteesta sisuri.
Toimii.
Lenkille.

Jatko.
Kaksi tunnin rullailua sisureilla viikon aikana.
Uusi yritys kun aurinkoa ja aikaa.
Poksulla ilman sielua hyllylle.
Oho, pysyy aika hyvin hyllyllä.
Sielu paikalle, poksu.
Oho, nousi ja näyttäisi pitävän.
Sielu pois ja litkut kyljestä.
Poksulla hyllylle.
Sielu kiinni, poksu.
Ilmat pysyy, eikä litkut suihkua kyljistä.
Ja sitten toinen rengas.
Sekin onnistui.
Ihmeellistä välillä tubeless hommat!

JohnnyBuzz
04.04.2023, 16.34
Jatko.
Kaksi tunnin rullailua sisureilla viikon aikana.
Uusi yritys kun aurinkoa ja aikaa.
Poksulla ilman sielua hyllylle.
Oho, pysyy aika hyvin hyllyllä.
Sielu paikalle, poksu.
Oho, nousi ja näyttäisi pitävän.
Sielu pois ja litkut kyljestä.
Poksulla hyllylle.
Sielu kiinni, poksu.
Ilmat pysyy, eikä litkut suihkua kyljistä.
Ja sitten toinen rengas.
Sekin onnistui.
Ihmeellistä välillä tubeless hommat!

Hienoa, että onnistui! Mutta miksei litkuja venttiilin kautta ilman sielua? Olisi yksi vaihe vähemmän, kun ei tarvitse kyljen kautta laittaa litkuja ja samalla pelätä, että tippuu hyllyltä.

Arosusi
04.04.2023, 17.14
Hienoa, että onnistui! Mutta miksei litkuja venttiilin kautta ilman sielua? Olisi yksi vaihe vähemmän, kun ei tarvitse kyljen kautta laittaa litkuja ja samalla pelätä, että tippuu hyllyltä.

Stan's Race tukkii ruiskut. Eikä ole suuri vaiva lurauttaa kyljestä. Yleensä nousee hyvin hyllylle vaikka kylki on vähän auki, on kuitenkin niin pieni osuus koko renkaasta. Todennäköisesti "venyi" talvi säilytyksen jälkeen parempaan muotoon kun oli yli viikon sisurilla vanteella.

JohnnyBuzz
09.04.2023, 20.04
Tää on just mun mielikuva renkaan teippaamisesta. Pieleen menee kuitenkin ja sen huomaa vasta aika monta työvaihetta myöhemmin. Huonoimmassa tapauksessa on jo litkutkin sisällä ja sit homma alusta. :D

Kokeilin sisurin palaa venttiilireiän tiivistämiseen ja ei enää vuotanut siitä. Mutta sen jälkeen alkoi vuotaa pinnojen juuresta. Eli kaipa se on teippi pakko vaihtaa. :(

paaton
09.04.2023, 20.08
Kokeilin sisurin palaa venttiilireiän tiivistämiseen ja ei enää vuotanut siitä. Mutta sen jälkeen alkoi vuotaa pinnojen juuresta. Eli kaipa se on teippi pakko vaihtaa. :(

Ullari.

Laita paksumpaa litkua, niin pinnan reiät tiivistyy kunnolla. Sitten kärsii pumata sen 3bar kehän sisään :)

paaton
09.04.2023, 20.09
Kandee muuten miettiä, että miten paljo siellä kehän sisällä jo on litkua noiden tesien jälkeen?

K.Kuronen
09.04.2023, 21.11

Mä en laita litkua ensin ja katso, mistä vuotaa, vaan nostan vaan renkaan hyllylle kuivana ja katson pitääkö ilmaa. Nytkin on tekeytymässä Pathfinderit kiekoilla ja näyttäisivät pitävän ihan hyvin ilmaa.

Ennen asennusta katson vanhat litkuklöntit pois renkaasta ja vanteesta, joka kaipaa usein vähän puutikulla rapsutusta. Mun litkussa on jotain kuitua jota kerääntyy vanteen ja renkaan saumakohtaan.

Toi kuivana tarkoittaa, että vettä on vähän liukasteena, ei muuta. Käytän Magic Milk-litkua ja se on vesiliukoista, niin kosteudesta e ole haittaa.

JohnnyBuzz
09.04.2023, 23.29
Kandee muuten miettiä, että miten paljo siellä kehän sisällä jo on litkua noiden tesien jälkeen?

Ei oo viel yhtään litkua tossa renkaassa. Mulla on sinä Milkitin venttilit, joiden kautta on helppo lisätä litkut sen jälkeen, kun rengas nousee kiltisti vanteelle. Ei sotkua ja muutenkin helpompaa, kun voi litkun lisätä venttiilin kautta renkaaseen, joka istuu jo valmiiksi hyvin. Vertailun vuoksi eturengas nousi kerta laakista ja piti heti paineet ilman litkuja.

Volvospede
11.04.2023, 22.37
Kysymys DT:n fättivanteelle sopivasta teipistä. Mikä olisi suositus, gorillaa on kokeiltu ja sinänsä toimii vuosia mutta lopulta alkoi vuotamaan ja liiman putsailu on tuskaa. Voisi kokeilla jotain muuta.
Maatilateippi ja fixman teippi on kokeiltu, ei oikein miellyttänyt koska aina repesi kun rengas(bud/lou) nousee hyllylle. Ehkä nekin toimii jossain muussa kombinaatiossa.

Onko tästä kokemuksia?
Whisky Parts tubeless vanneteippi 80mm x 4,4m - Bikeshop (https://www.bikeshop.fi/Whisky-Parts-tubeless-vannetei/ekauppa/pRT2716/)
Ainoa mitä löysin äkkiseltään tarpeeksi leveänä.

Vai jatketaanko gorillalla?

Sotanorsu666
12.04.2023, 06.35
Kysymys DT:n fättivanteelle sopivasta teipistä. Mikä olisi suositus, gorillaa on kokeiltu ja sinänsä toimii vuosia mutta lopulta alkoi vuotamaan ja liiman putsailu on tuskaa. Voisi kokeilla jotain muuta.
Maatilateippi ja fixman teippi on kokeiltu, ei oikein miellyttänyt koska aina repesi kun rengas(bud/lou) nousee hyllylle. Ehkä nekin toimii jossain muussa kombinaatiossa.

Onko tästä kokemuksia?
Whisky Parts tubeless vanneteippi 80mm x 4,4m - Bikeshop (https://www.bikeshop.fi/Whisky-Parts-tubeless-vannetei/ekauppa/pRT2716/)
Ainoa mitä löysin äkkiseltään tarpeeksi leveänä.

Vai jatketaanko gorillalla?

Hirvisäkki, hirvisäkki tai sitten hirvisäkki. Helpompaa elämää ei ole olemassa. Ostaa niitä sen minimimäärän mitä netistä löytyy, niin sinulla on loppuelämän tubelessvannenauhat. Ei vuoda, helppo asentaa ja vanteet pysyy siistinä, koska vaihdat aina uuden "vannenauhan" renkaanvaihdon yhteydessä. Liima ei myöskään ikinä petä, koska liimaa ei ole. Itselleni jäi tuota läskipyörähommista ja olen joskus vetänyt tuolla myös normaalikokoisia hankalia rengas+vanne comboja, koska tuolla saa ainakin tiiviiksi aina.

zort
12.04.2023, 17.59
^Tässä olisi varmaan avainsanana hirvisäkki (tai hirvisäkki vai onko se peräti hirvisäkki?). Ilman sitä ei nyt kyllä aukea.

Edit: No mutta! Kuukletus kertoikin että puhutaan ihan oikeasti hirvisäkistä!

JJOKE
12.04.2023, 18.11
Kun poistatte Gorilla teippiä vanteelta, niin lämmittäkää teippiä ensin kuumailmapuhaltimella. Liima lähtee silloin teipin mukana ja vanteen putsaus on helpompaa.

Hirvisäkkiä käytän myös itse DT fatti vanteilla.

Lähetetty minun KB2003 laitteesta Tapatalkilla

F. Kotlerburg
12.04.2023, 19.17
Tuo Whiskyn teippi on hyvä tai Sunringlen 78mm.

harald
12.04.2023, 21.44
Onko kukaan kokeillut tuota vihreää Telrak höyrynsulkuteippiä 75 mm leveänä? Minulla on tuota 50 mm-senä kahdella vierekkäisellä vedolla, ja tiedostan että liima on aivan helvetistä. Mutta nyt selvisi minulle että tuota saa 75 mm leveänä ja tuo on 50 leveänä toiminut todella hyvin monta vuotta ja monen renkaanvaihdon jälkeen.

https://www.tuontitukku.fi/rakentaminen-ja-varastointi/hoyrynsulkuteippi-75mm-x-25m-vihrea-din/p/6430011023318/

Jos teippi menee rullalle pitää laittaa liukastetta.

https://www.tuontitukku.fi/storage/product_images/8/HoYRYNSULKUTEIPPI75mmx25mVIHREaDIN_6430011023318_5 95b1c8f23cd2a5896f4df210f917ab5_1.jpg

Sambolo
13.04.2023, 02.40
Liimat lähtee pyyhkimällä kun käyttää liimanpoistoaineita.

paaton
13.04.2023, 23.28
Hirvisäkki!

No ei, menet vaikka hi5bikeen, ostat teipin ja teippaat vanteen. Mä oon aina laittanut vähän leveämpää kuin kehä.

JohnnyBuzz
14.04.2023, 00.50
Laitetaan uudestaan, kun tää foorumi on alkanut poistamaan postauksia niiden muokkaamisen yhteydessä. :(

Jos lähtisi tuon takarenkaan teippaamaan uudelleen, niin mitä teippiä? 25 mm leveä DT Swissin vanne kyseessä. Ei tarvi olla halvinta, mutta helppo asennus ja hyvä laatu kiinnostaa.

Ja mielellään tähän hommaan tarkoitettua teippiä eikä jotain random-tavaraa, joka ehkä ajaa saman asian.

Mitenhän helposti vanhat teipit yleensä lähtee? Liekö esim. föönillä lämmittämisestä apua irrottamisessa? Toimii ainakin tarroja poistaessa.

Bndit
14.04.2023, 08.28
Oikea tubeless teippi ei jätä mitään liimoja ja teippi lähtee helposti vaan vetämällä siksi ne onkin niin hyviä. Leveydestä en osaa sanoa kun olen teipannut vaan läskipyörän vanteet (80mm vanne/80mm teippi) ja yhden maastopyörän vanteen kaverin teipillä enkä muista minkä levyinen :D

Votkins
14.04.2023, 08.38
Whiskyn teipistä on jäänyt hyvä kuva nyt viimeisimmistä kiekoista. Siinä vähän näkee suoraan, että mistä tarraa kiinni. Teippi on myös jonkinverran elastista verrattuna esim. Stansin teippiin.

Olen putsaillut vanteen spray ipalla ja puhtaalla kankaisella rätillä. Vanteen lämmittämisellä ei ole ollut suurta merkitystä lopulta. Enemmän tuossa on varmaan tekniikasta kiinni ja miten saa vanteen pysymään paikallaan, jotta pystyy teipin vetämään sopivalle kireydelle pintaan.

Ebay Tesa 4289 teipissä oli vähän heikko liima eikä kannata kokeilla. Gorillateippi on hyvä hätävara mitä ihmeellisimpien maastokorjausten tekemiseen.

TheMiklu
14.04.2023, 09.02
Gorillaa on ainakin ohkasena kirkkaan ja mustana paksuna. Kirkas on tubeless vanteille hyvä. Mustaa gorillaa voi käyttää tavallisille vanteille hätätilanteessa.

JackOja
14.04.2023, 09.28
Laitetaan uudestaan, kun tää foorumi on alkanut poistamaan postauksia niiden muokkaamisen yhteydessä. :(

Ei ole "alkanut poistamaan". Mobiiliteemalla ei edelleenkään (ylläpito haloo, tehkää vihdoin jotain tälle) voi editoida vaan pitää vaihtaa default layoutiin editoinnin ajaksi.

Jos lähtisi tuon takarenkaan teippaamaan uudelleen, niin mitä teippiä? 25 mm leveä DT Swissin vanne kyseessä. Ei tarvi olla halvinta, mutta helppo asennus ja hyvä laatu kiinnostaa.

Stanin 27-milllistä laittaisin. Varmatoiminen ja helppo. Joitain tehdaskiekkoja DT, Mavic, Spessu... tullut omilla teipeillä ja loppujen loppuksi muut kuin Spessun teipit vaihtuneet Staniin jossain vaiheessa.
Puhdista kehä ensin ipalla tms. Teipin päät päällekkäin n. 10 cm matkalla venttiiliä vastakkaisella puolella.

Mitenhän helposti vanhat teipit yleensä lähtee?...

Emähelposti jos kyseessä on Stanin teippi (samaa tavaraa kuin tuo mainittu Tesa 4289) tai muu tubeless-teippi. Gorilla ja muut purkkaviritykset vaatii enemmän vaivaa.

14.04.2023, 10.19
Just teippasin 25mm kehät dt swiss teipillä. Laitoin 25mm teippiä. Helppo homma. Liima aika heikkoa, joten täytyy pitää teipin alkupäästä kiinni että saa vedettyä. Tarttuu sitten hyvin kun teipin päät on päällekkäin. Olis voinut ottaa millin kaksi leveämpää, kun vanteen keskeltä käy kuopan pohjalla ja näin ollen jää hieman vajaaksi molemmista reunoista. Teippi on suht ohutta muttei kovin venyvää ja ei painu helposti vanteen keskiuran pohjalle. 25mm teippi toimi kuitenkin riittävän hyvin. Teippi tuntuu "liukkaalla" ja rengas nousi helposti vannehyllylle.

paaton
14.04.2023, 10.23
Aina tosiaan leveämpää. Jos teippi ei tule kunnolla renkaan reunan alle, se tulee joskus nousemaan rengasta vaihteessa irti. Sitten on taas kehä täynnä litkua.

Votkins
14.04.2023, 10.27
Kapealla teipillä voi vetää kolme kierrosta: molemmat reunat ja lopuksi keskeltä päältä

K.Kuronen
14.04.2023, 10.45
27-millistä itse vetäisin: jos teippi jostain pettää, niin saumasta tai venttiilin kohdalta. Käyttämäni Schwalben teipin liima ei ole hirveän tiukkaa, joten viimeistelen lopun ohuella vanteen keskiuran levyisellä teipillä ja annan teippauksen asettua sisurilla vuorokauden.

Jos vanha on DT:n omaa, niin ei siitä juuri mitään liimoja jää. Jollain IPAlla kun pyyhkii vanteen ennen uuden laittoa.

paaton
14.04.2023, 12.27
Kapealla teipillä voi vetää kolme kierrosta: molemmat reunat ja lopuksi keskeltä päältä

Voi. Mutta tuohon jää juurikin sellainen sauma minkä oikeasti tiukka rengas saattaa nostaa mukaansa.

Votkins
14.04.2023, 13.01
Voi. Mutta tuohon jää juurikin sellainen sauma minkä oikeasti tiukka rengas saattaa nostaa mukaansa.

Tämä siis vain tilanteessa, että sattui ostaneeksi tai ei ole muuta kuin liian kapeaa teippiä jne. Normaalisti tietenkin milli-kaks vannetta leveämpää.

JohnnyBuzz
14.04.2023, 13.42
Stansin 27 mm -teippiä löytyisi Larun pyörästä. Taidan käydä hakemassa sitä rullan. Ja DT Swissin omaa teippiä on tällä hetkellä vanteissa. Hyvä kuulla, että se lähtee helposti irti. Mikäs tää mainittu IPA on? Tuskin sukua oluelle? :D

Bomb
14.04.2023, 14.03
^isopropanolia

JackOja
14.04.2023, 14.04
... Mikäs tää mainittu IPA on? Tuskin sukua oluelle? :D

Sitäkin IPAa on hyvä olla saatavilla.

Bomb
14.04.2023, 14.06
Tämä siis vain tilanteessa, että sattui ostaneeksi tai ei ole muuta kuin liian kapeaa teippiä jne. Normaalisti tietenkin milli-kaks vannetta leveämpää.
Sisä- vai ulkoleveys? Itsellä nyt millin sisäleveyttä leveämpää ja vähän jäi fiilis, että leveämpää olisi pitänyt laittaa. On kyllä pitänyt toistaiseksi eikä ehkä tuota ongelmia mutta ainakin oman mielenrauhan vuoksi ajattelin seuraavalla kerralla ostaa 3-5mm sisäleveyttä leveämpää.

Edit: 3-5mm oli ehkä liiottelua ja ajatus, että voisi olla ulkoleveydestä muka puhe näin jälkikäteen ihan naurettava...

JackOja
14.04.2023, 14.08
Sisä- vai ulkoleveys?

Sisä tietty.

...seuraavalla kerralla ajattelin ostaa 3-5mm sisäleveyttä leveämpää.

Kuullostaa paljolta, pitäisi sen teipin kuitenkin mahtua sinne vanteen sisäreunojen väliin.

JohnnyBuzz
14.04.2023, 14.10
Sitäkin IPAa on hyvä olla saatavilla.

Nämä tilanteet vaatii aina asennuskaljaa.

Bomb
14.04.2023, 14.19
Kuullostaa paljolta, pitäisi sen teipin kuitenkin mahtua sinne vanteen sisäreunojen väliin.
Mjoo, olet varmaankin oikeassa, mutta se 1mm leveämpi tuntui henkisesti ja näytti vanteella niin kovin kaposelta.

K.Kuronen
14.04.2023, 14.33
Mä teippasin sisäleveydeltään 19.5-millisen 23-millisellä teipillä ja 24-milliset 27:lla. Vähän varmaan riippuu vanteesta, mutta toisaalta teippejäkin on vain muutamaa leveyttä.

Arosusi
14.04.2023, 14.34
Stansin 27 mm -teippiä löytyisi Larun pyörästä. Taidan käydä hakemassa sitä rullan. Ja DT Swissin omaa teippiä on tällä hetkellä vanteissa. Hyvä kuulla, että se lähtee helposti irti. Mikäs tää mainittu IPA on? Tuskin sukua oluelle? :D

Stan's teipin olen parhaiten saanut asennettua niin että kaveri pitää kiinni vanteesta. Itse pingotan vähän teippiä ja ohjaan sitä vanteen keskelle ja kaveri painaa sitä samalla uraan. Ei mene montaa minuuttia hommassa kun vanne pysyy paikallaan. Ja lopuksi vuorokaudeksi sisulla asettumaan.

zort
14.04.2023, 17.58
Mä en ole koskaan viitsinyt laittaa sisäkumilla teippiä asettumaan. En ole keksinyt syytä siihen. Riittää kun teipin ja vanteen välissä ei ole ilmakuplia. Ja teippi 1-2 milliä vanteen sisäleveyttä leveämpi.

Ohiampuja
14.04.2023, 18.17
Sama juttu, 25 mm kehään 27 mm Stanin teippi. Ja teipin päät niin että venttiilin kohdalle tulee tuplateippi. Joku 50-100 mm yli venttiilin molempiin suuntiin.

Sitten terävällä ja kapeateräisellä veitsellä tarkasti leikattu reikä. Huolellinen venttiilin asettelu ja kiristely, ja samantein kumit ja litkut perään.

Ravistelua ja pyörittelyä, sitten ekaksi yöksi vähän reilumpi paine. :)

zort
14.04.2023, 18.28
Sama juttu, 25 mm kehään 27 mm Stanin teippi. Ja teipin päät niin että venttiilin kohdalle tulee tuplateippi. Joku 50-100 mm yli venttiilin molempiin suuntiin.

Sitten terävällä ja kapeateräisellä veitsellä tarkasti leikattu reikä. Huolellinen venttiilin asettelu ja kiristely, ja samantein kumit ja litkut perään.

Ravistelua ja pyörittelyä, sitten ekaksi yöksi vähän reilumpi paine. :)

Teipin päät niin että ovat venttiin reiästä katsottuna kehän vastakkaisella (!) puolella päällekkäin sen kymmenisen senttiä.

paaton
14.04.2023, 18.30
Teipin päät niin että ovat venttiin reiästä katsottuna kehän vastakkaisella (!) puolella päällekkäin sen kymmenisen senttiä.

Miksi? Tesan/stanin teippi on niin jäykkää kamaa, että kun päädyt varmistaa venttiilillä, ei se oikeasti voi irrota millään.

Reikä tulee aika näppärästi sopivan kokoisella meisselillä, jonka kärjen kuumentaa kuumaksi. Tosin kiireessä olen kyllä tempaissut suoraan presta venttiilinkin läpi testan teipistä.

Arosusi
14.04.2023, 19.16
Mä en ole koskaan viitsinyt laittaa sisäkumilla teippiä asettumaan. En ole keksinyt syytä siihen.
Varmaa kiinni teipistä, teippaajasta ja ajasta.
Kirjoittelun perusteella kysyjä ei ole teippauksen erikoisasiantuntija joka on teipannut kymmeniä vanteita niin sisurilla voi varmistaa että teippi on hyvin asettunut paikalleen. Mieluiten lukisin seuraavassa kommentissa että litkut renkaassa, ilmat pysyy ja testilenkki on ajettu.

zort
14.04.2023, 20.22
Varmaa kiinni teipistä, teippaajasta ja ajasta.
Kirjoittelun perusteella kysyjä ei ole teippauksen erikoisasiantuntija joka on teipannut kymmeniä vanteita niin sisurilla voi varmistaa että teippi on hyvin asettunut paikalleen. Mieluiten lukisin seuraavassa kommentissa että litkut renkaassa, ilmat pysyy ja testilenkki on ajettu.

No en mä sillä ekallakaan teippauskerralla sisuria käyttänyt enkä vieläkään mikään teippauksen erikoisasiantuntija ole. Eikä tollanen teippaushomma sellaista vaadikaan.

zort
14.04.2023, 20.26
Miksi? Tesan/stanin teippi on niin jäykkää kamaa, että kun päädyt varmistaa venttiilillä, ei se oikeasti voi irrota millään.

Reikä tulee aika näppärästi sopivan kokoisella meisselillä, jonka kärjen kuumentaa kuumaksi. Tosin kiireessä olen kyllä tempaissut suoraan presta venttiilinkin läpi testan teipistä.

No enpäs oikeastaan osaa sanoa, oon vaan noudattanut noita useampia näkemiäni teippausohjeita. Mutta toisiaan löytyi kuuklella näköjään sellaisiakin ohjeita joissa toimitaan mainitsemallasi tavalla.
Ja samaa mieltä että kuumennetulla ristipäämeisselillä tai piikillä saa kätevästi pyöreän reiän.

Sambolo
15.04.2023, 01.31
Ite laitoin 30mm vanteelle 30mm stanssin teippiä kuten heidän suositus(28-30mm), seuraava koko olis ollu 33 ja suositus 31-33.

K.Kuronen
15.04.2023, 12.48
Mä en ole koskaan viitsinyt laittaa sisäkumilla teippiä asettumaan. En ole keksinyt syytä siihen. ...

Mulla tässä on sellainen lähestyminen, että ei vara venettä kaada: sisurilla puristamalla voi vain voittaa -hyllyssä kun on sisureita ja vanhoja renkaita, eikä aikakaan ole ongelma.

Mä nautin myös huolellisesti tehdystä ja silmää viehättävästä asennuksesta: työn jälki on yhtä tärkeää, kuin lopputuloksen toimivuus.

paaton
15.04.2023, 12.50
Mulla tässä on sellainen lähestyminen, että ei vara venettä kaada: sisurilla puristamalla voi vain voittaa -hyllyssä kun on sisureita ja vanhoja renkaita, eikä aikakaan ole ongelma.

Mä nautin myös huolellisesti tehdystä ja silmää viehättävästä asennuksesta: työn jälki on yhtä tärkeää, kuin lopputuloksen toimivuus.

Näin. Saa aina pelkkää priimaa sisurin kanssa.

tchegge_
15.04.2023, 13.01
Milloinkas tämä menee pahojen tubeless - ongelmien puolelle?
[emoji23]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230415/8f86b337e246558bae45556bd323f78e.jpg

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

zort
15.04.2023, 14.54
^^^ ja ^^
Juu ei mitään. Peukkua sille että tekee priimaa, sehän on vaan positiivista.
Mun ex-pomokin vaati että tehdään asiat viimesen päälle. Oli tarkka jopa siitäkin että vaimonsa silitti miehen kalsarit ja sukat. No ehkä se ei enää ollut kovin positiivista, vaimohan siitä joutui kärsimään.

Kanuuna
15.04.2023, 15.06
Milloinkas tämä menee pahojen tubeless - ongelmien puolelle?
[emoji23]

Mulla samanlaiset RoRot täplitti renkaat juuri noin. Ei kuitenkaan vuotaneet, niin en tehnyt asialle mitään.

velib
17.04.2023, 19.09
Toimiiko joku litku muita paremmin renkaan tiivistämiseen? Ei-tubeless -rengas vuotaa hitaasti kyljistä ja vanteen välistä. Zefalin litku ei tiivistä tuota millään. Vuoto on melko pientä, työpäivän (ja työmatkojen) aikana laski paineet 2,5->1,9 bar. Kiekko on tubeless-ready ja hyvin teipattu.

paaton
17.04.2023, 19.46
Toimiiko joku litku muita paremmin renkaan tiivistämiseen? Ei-tubeless -rengas vuotaa hitaasti kyljistä ja vanteen välistä. Zefalin litku ei tiivistä tuota millään. Vuoto on melko pientä, työpäivän (ja työmatkojen) aikana laski paineet 2,5->1,9 bar. Kiekko on tubeless-ready ja hyvin teipattu.

Zefal haisee ammoniakille, oli olisiko vähän stania vastaavaa. Orange sealia kokeilisin.

Sambolo
17.04.2023, 22.33
Orange iha jeppistä ja e13 tire plasma tukkii hyvin myös, paljon glitteriä seassa :D

marco1
18.04.2023, 11.32
Pitäsköhän tuunata litkua jollain kumirouheella, pölypalloilla tms, foorumeilla suositeltua glitteriä ei taida olla tässä huushollissa missään. Harmillisen vähän ajettu grävelirengas vuotaa kyljen pikkunaarmusta eikä meinaa paikkautua Zefalin litkulla.

moukari
18.04.2023, 11.47
Pitäsköhän tuunata litkua jollain kumirouheella, pölypalloilla tms, foorumeilla suositeltua glitteriä ei taida olla tässä huushollissa missään. Harmillisen vähän ajettu grävelirengas vuotaa kyljen pikkunaarmusta eikä meinaa paikkautua Zefalin litkulla.
Laita sisärengaspaikka renkaan sisäpuolelle, niin ei vuoda enää.

Qps
18.04.2023, 11.50
Mariposa on myös tukkiva litku.
Itse laitan maantielle mariposaa tai orangea ja maastoon siten keveämpää kamaa mitä sattuu olemaan. Vaikka zefal, stans ja vittoria.
Sit jos ei kevyellä litkulla pidä niin rajumpaa kamaa joukkoon vaan tai jopa litkut vaihtoon.
"Kevyen" litkun etu on ettei tuki venttiiliä, kestää pidempään eikä jätä niin paljon kamaa renkaaseen kuivuessaan. Kylkiä ne ei oikein paikkaa enää gravelpaineilla ja rocket ronista hikoilu on ihan normaalia.

Toi sisurilla tepin asetus on kyllä sellanen, mikä itsekkin tekis mieli tehdä, mut en kyllä millään viitsi :) Jos ei pidä niin uus teippaus vaan, yleensä pitää.
Bike componentsin teippiä on tullut nyt käytettyä kun on halpaa, taipusampaa kun kovimmat (helpompi laittaa) ja on kuitenkin pysynyt siinä missä muutkin.
Varmaan sisurilla asetettu kova teippi (stans, WTB) olis kaikkein hienoin ja paras.

Benny
18.04.2023, 12.42
Laita sisärengaspaikka renkaan sisäpuolelle, niin ei vuoda enää.

Tämä.

marco1
18.04.2023, 17.04
^ Renkaan paikkaaminen ei ole ongelma ennen seuraavaa pidempää siivua mutta tässä testataan nyt tubeless-litkun paikkauskykyä rävelissä. Maastopyörässä toiminut paremmin.

Fuuga
19.04.2023, 02.02

Mitenköhän tämä https://konetalovainikka.fi/tuote/11d-renkaanpaikkausaine-1l/ toimisi?

OKOn litkua on myös tullut käytettyä.

Elämä on kuolemista

Sotanorsu666
19.04.2023, 06.39
Mariposa on myös tukkiva litku.

Mariposan ainoa ongelma on sen huono kesto. Omissa renkaissa litkut kuivuneet 1-2kk aikana, aina. Ei kovin ideaali tubeless-tuote, kun ei se kuiva kalvo renkaan sisällä paikkaa enää uutta reikää, vaikka tiivistikin alussa hyvin. Toimii hyvin tuohon tiivistyshommaan, mutta käyttölitkuksi siitä ei ole.

Vittorian litku on tähän mennessä osoittautunut parhaaksi. Tiivistää, pysyy juoksevana kesät/talvet ja ei maksa maltaita. Ei sisällä myöskään ammoniakkia.

https://www.bike-discount.de/en/vittoria-universal-tubeless-tire-sealant

Kanuuna
19.04.2023, 09.39
Itse olen käyttänyt Caffelatexia kalvon tekemiseen ja Stania, Orangea tai jotain kestävämpää perään.

jalkkis
19.04.2023, 10.41
Mariposan ainoa ongelma on sen huono kesto. Omissa renkaissa litkut kuivuneet 1-2kk aikana, aina. Ei kovin ideaali tubeless-tuote, kun ei se kuiva kalvo renkaan sisällä paikkaa enää uutta reikää, vaikka tiivistikin alussa hyvin. Toimii hyvin tuohon tiivistyshommaan, mutta käyttölitkuksi siitä ei ole.

Vittorian litku on tähän mennessä osoittautunut parhaaksi. Tiivistää, pysyy juoksevana kesät/talvet ja ei maksa maltaita. Ei sisällä myöskään ammoniakkia.

https://www.bike-discount.de/en/vittoria-universal-tubeless-tire-sealant

Täähän näyttäisi toimivan maantielläkin ainakin 5bar paineisiin asti:

2021 Vittoria Universal tyres sealant review | off-road.cc (https://off.road.cc/content/review/tools-and-workshop/2021-vittoria-universal-tyres-sealant-review-8559)

stumpe
19.04.2023, 16.08
Ei nyt paha tbl ongelma, mutta näppivoimilla en saa juurimutteria riittävän tiukalle, tihkuu litkua kun pumppasin lenkillä. Toisaalta jos laittaa pihdeillä tiukkaan niin sinne ei saa sisuria tien päällä. :)

Ratkaisu: pihdit mukana lenkillä, siivekkeellinen juurimutteri tai tbl venttiili joka kiristetään kuusiokololla.

Sotanorsu666
19.04.2023, 16.19
Täähän näyttäisi toimivan maantielläkin ainakin 5bar paineisiin asti:

2021 Vittoria Universal tyres sealant review | off-road.cc (https://off.road.cc/content/review/tools-and-workshop/2021-vittoria-universal-tyres-sealant-review-8559)

Juuri sen takia siirryin tuohon, koska on hyvin saatavilla ja käy sama kama kaikkiin pyöriin.

m e r k s
19.04.2023, 17.10
^ Kiitän kokemuksista, road-tubeless setti on nyt ostoskorissa!

jalkkis
19.04.2023, 17.11
Juuri sen takia siirryin tuohon, koska on hyvin saatavilla ja käy sama kama kaikkiin pyöriin.Jäätyykö tuo pakkasessa? Mun pyörät on talvella kylmässä varastossa ja jos tuota käyttäisi talviajopelissä niin olis kiva, että litku ei jäätyisi.

Sotanorsu666
19.04.2023, 22.16
Jäätyykö tuo pakkasessa? Mun pyörät on talvella kylmässä varastossa ja jos tuota käyttäisi talviajopelissä niin olis kiva, että litku ei jäätyisi.

No tuohon en uskalla sanoa mitään, koska itselläni on pyörät sisällä säilössä. Valmistajan lupaukset varmaan luotettavia.

MRe
20.04.2023, 09.43
Ei nyt paha tbl ongelma, mutta näppivoimilla en saa juurimutteria riittävän tiukalle, tihkuu litkua kun pumppasin lenkillä. Toisaalta jos laittaa pihdeillä tiukkaan niin sinne ei saa sisuria tien päällä. :)

Ratkaisu: pihdit mukana lenkillä, siivekkeellinen juurimutteri tai tbl venttiili joka kiristetään kuusiokololla.

Onko o-rengas mutterin alla?

stumpe
20.04.2023, 10.19
^On. Asennusvaiheessa painan venttiilin tiukasti vanteen uraan ja kiristän juurimutterin mut ei vaan riitä.

Ohiampuja
20.04.2023, 12.04
Mikä venttiili, minulla Stanin venttiilit pitäneet ihan hyvin. Minusta se Stanin kumikartio puree aika hyvin kiinni DT-vanteen reikään. Yritän toki tehdä sen venttiiliasennuksen mahd.huolellisesti. Heiluttelen venttiiliä että se hakeutuisi hyvin paikalle ja kiristelen mutteria samalla pikku hiljaa. Pari kertaa tuntuu että nyt se on kireällä, mutta kun heiluttaa vähän venttiiliä niin taas kiristyy joku puolikierrosta. Ja tätä jatkan niin pitkään kunnes heiluttelu ei enää tuo löysää siihen kiristykseen.

Kuulostaa vaikealta, mutta oikeasti minuutin parin homma. :)

Kuminauha
20.04.2023, 17.22
DT:n omassa venttiilissä kumitiiviste menee reiästä läpi myös vanteen ontelon sisäpuolelle.

stumpe
20.04.2023, 17.53
Mikä venttiili, minulla Stanin venttiilit pitäneet ihan hyvin. Minusta se Stanin kumikartio puree aika hyvin kiinni DT-vanteen reikään. Yritän toki tehdä sen venttiiliasennuksen mahd.huolellisesti. Heiluttelen venttiiliä että se hakeutuisi hyvin paikalle ja kiristelen mutteria samalla pikku hiljaa. Pari kertaa tuntuu että nyt se on kireällä, mutta kun heiluttaa vähän venttiiliä niin taas kiristyy joku puolikierrosta. Ja tätä jatkan niin pitkään kunnes heiluttelu ei enää tuo löysää siihen kiristykseen.

Kuulostaa vaikealta, mutta oikeasti minuutin parin homma. :)

Tää oli hyvä tipsi, täytyy kokeilla.

paaton
20.04.2023, 20.56
Se stanin kartio upoaa ja hapertuu ajan kanssa. En tiedä vaikuttaako litku.

GRC1400 kanssa tuli varmaan dt:n omat vähän erimalliset venttiilit. Ovat kyllä hyvät. Tykkään dt:n venttiileistä just sen vuoksi, etteivät ne oikeasti elä lainkaan pumpatessa. Se heiluminen vähän aina ahdistaa ja miettii, alkaako venttiili ehkä vuotamaan.

Edit:

Haha ;) no dt on näemmä kanssa siirtynyt kartioon. Vähän on erimallinen kuin stanissa. Mutta nämä ovat oikeasti pätevät.

https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-tubeless-valve-alu?

Ohiampuja
21.04.2023, 09.42
Se stanin kartio upoaa ja hapertuu ajan kanssa. En tiedä vaikuttaako litku.
Ahaa, kuinka nopeasti? Tarkastin tuossa omista muistiinpanoista, että 9.6.2020 olen nykyiset Stanin venat ottanut käyttöön. Eli neljäs kesä olisi nyt tulossa. Talvet on ajettu sisureilla ja syksyisin olen sitten liottanut venttiileitä vedessä ja koettanut putsata ne mahdollisimman hyvin. Ainakin vielä ne oli ihan virheettömän oloiset. Stanin on myös litkutkin.

JackOja
21.04.2023, 09.53
Se stanin kartio upoaa ja hapertuu ajan kanssa....

No jaa, eipä ole tuollaisesta mitään havaintoa.

En tiedä vaikuttaako litku.

Ehkäpä sitten.

Minä muuten vähän ihmettelen näitä venttiilin juuresta vuotamisia, eikä teillä litku paikkaa sitä vuotoa?

Arosusi
21.04.2023, 10.20
Minä muuten vähän ihmettelen näitä venttiilin juuresta vuotamisia, eikä teillä litku paikkaa sitä vuotoa?

Samoin. Litkun pitäisi paikata useamman mm reikiä. Miten ihmeessä kartion mallisen venttiilin juuren ja pyöreän reiän väliin voi jäädä edes 1 mm rakoa. Tai Dt:n neliön muotoisen mikä asettuu ainakin Dt:n vanteen pohjalle siististi voi jäädä isoa rakoa vaikkei venttiilin ja vanteen välissä käytä esim sisärenkaasta tehtyä pientä tiiviste palaa???

paaton
21.04.2023, 10.42
Niin mähän sanoin vaan että se heiluminen häiritsee ja arveluttaa pääseekö vena vuotamaan tuosta välistä.

paaton
21.04.2023, 10.43
Ahaa, kuinka nopeasti? Tarkastin tuossa omista muistiinpanoista, että 9.6.2020 olen nykyiset Stanin venat ottanut käyttöön. Eli neljäs kesä olisi nyt tulossa. Talvet on ajettu sisureilla ja syksyisin olen sitten liottanut venttiileitä vedessä ja koettanut putsata ne mahdollisimman hyvin. Ainakin vielä ne oli ihan virheettömän oloiset. Stanin on myös litkutkin.

Vanhoja ne varmasti oli. Pitäisi vaan nakella roskiin.

biker
22.04.2023, 11.05
olen aika aloittelija näissä tubeless hommissa, mutta nyt on kyllä sellainen ongelma mihin ei taida auttaa kuin iso kompura. perus gravelking SK on niin löysä että mahdoton saada nousemaan vanteelle, kokeiltu vaikka mitä systeemiä kumin ympärillä jotta olisi tiivis, mutta ei ja suhisee vaan. käytössä 4l tilavuudella oleva kompura ja sisurilla lässähtää samantien kun poistaa ilmat. ei napsahda yhtään sisurillakaan. vanne on joku tlr-ready alexrims 19i ja kumi 38mm.

tuo ns.hylly on aika väljä, auttaiskohan se että tekisi siitä tiukemman teipillä, nyt kehässä taitaa olla kierros keltaista tehtaan jäljiltä. edelleen kyllä se nouseminen, mutta jos saisi edes toisen reunan pysymään siellä hyllyllä sisurilla. wtb i23 ja 650b gravelking oli kyllä jämpti ja nousi kerralla ja pysyi.

caic
22.04.2023, 22.03
https://youtube.com/shorts/Dv7iw0n2S7Y?feature=share

janik
23.04.2023, 09.41
Mitenköhän tämä https://konetalovainikka.fi/tuote/11d-renkaanpaikkausaine-1l/ toimisi?

OKOn litkua on myös tullut käytettyä.

Olen kokeillut ja palasin takaisin staniin. 11d on paksua, aika raemaista, jämähti renkaaseen eikä pitänyt kunnolla. Hinta oli edullinen.

K.Kuronen
23.04.2023, 20.28
Mä oon tullu siihen tulokseen, että helpoiten välttää tubelässiongelmat laittamalla litkua vähän reilummalla kädellä. Nykyään laimentelen Magic Milk Hi-Fibreä tavallisella suhteessa 1:1 ja selvästi enemmän yhteensä, kuin ohje antaa.

Kun litkua on hyvin tarjolla, että hölskyy, päätyy sitä kaikkialle tukkimaan mahdolliset vuodot heti alkuunsa.

Toi kuituisempi saattaa olla pätevä tilkitsemään vanteen ja renkaan liitoksen -ainakin sekä renkaan reunaan, että vanteeseen kohtaan, jossa renkaan reuna on, kertyy kuitua ajan mittaa.

Kimbyyri
23.04.2023, 21.19
Huomasin yhden aika ihmeellisen jutun kun olin asentanut renkaan väärinpäin ja siis käänsin sen. Muc-offin litkua ohjeen mukaan se 140ml. Se aine oli levinnyt kauttaaltaan sen renkaan sisään, eikä tippaakaan tullut ulos kun tietoisesti varovasti avasin otin renkaan pois. Lopputulema mielestäni on se että se 140ml ei riitä, ei ainakaan 29x2,6 renkaalle. Jo asennusvaiheessa ihmettelin kun litinä loppui lähes samantien kun aloin ravistelemaan sitä rengasta.

Situm
23.04.2023, 21.45
Huomasin yhden aika ihmeellisen jutun kun olin asentanut renkaan väärinpäin ja siis käänsin sen. Muc-offin litkua ohjeen mukaan se 140ml. Se aine oli levinnyt kauttaaltaan sen renkaan sisään, eikä tippaakaan tullut ulos kun tietoisesti varovasti avasin otin renkaan pois. Lopputulema mielestäni on se että se 140ml ei riitä, ei ainakaan 29x2,6 renkaalle. Jo asennusvaiheessa ihmettelin kun litinä loppui lähes samantien kun aloin ravistelemaan sitä rengasta.
Mä laitan läskiin noin 60ml stania, ja toistaiseksi joka kerran kun olen renkaan vaihtanut, on voinu imaista ylimääräiset kiertoon seuraavaan renkaaseen.

Ohiampuja
23.04.2023, 22.54
Minä laitan 29” kumeihin n 80-90 ml Stania. Pelaan varman päälle. :)

m e r k s
23.04.2023, 23.56
olen aika aloittelija näissä tubeless hommissa, mutta nyt on kyllä sellainen ongelma mihin ei taida auttaa kuin iso kompura. perus gravelking SK on niin löysä että mahdoton saada nousemaan vanteelle, kokeiltu vaikka mitä systeemiä kumin ympärillä jotta olisi tiivis, mutta ei ja suhisee vaan. käytössä 4l tilavuudella oleva kompura ja sisurilla lässähtää samantien kun poistaa ilmat. ei napsahda yhtään sisurillakaan. vanne on joku tlr-ready alexrims 19i ja kumi 38mm.

tuo ns.hylly on aika väljä, auttaiskohan se että tekisi siitä tiukemman teipillä, nyt kehässä taitaa olla kierros keltaista tehtaan jäljiltä. edelleen kyllä se nouseminen, mutta jos saisi edes toisen reunan pysymään siellä hyllyllä sisurilla. wtb i23 ja 650b gravelking oli kyllä jämpti ja nousi kerralla ja pysyi.

Jos jaksat askarrella, niin näin https://www.youtube.com/watch?v=4rkbkjNvPdk&t=262s tehden saa löysänkin rengas/vanne -kombon nousemaan vanteelle. Tietty jos sulla on hyvä kompura, niin paha sanoa, että onko tuosta kikkailusta sitten hyötyä. Ainakin co2-patruunaa huutaa mukaan lenkille jos pitää tien päällä saada rengasrikko korjattua ilman sisuria…

EDIT: lisäkierros vanneteippiä auttaa hieman, mutta rengas tahtoo venyä lisää (renkaan halkaisija kasvaa) vanhetessaan, että ainakin oman kokemukseni mukaan hopealuodimpi näistä parista kikasta on tuo renkaan nosto hyllylle.

velib
24.04.2023, 00.03
Mä en meinannut saada gravelking ss:ä millään vanteelle, mutta toinen kerros teippiä auttoi. Vanteet tosin eivät olleet tubeless, ja napsautinta tarvittiin yhä. Kerran pääsi kumi puhkeamaan ja tyhjenemään niin, että tippui vanteelta ja oli pakko laittaa sisuri. Tämä tietenkin n. 50km kohdalla 550km pitkällä reissulla. Ja vesisateessa.

casanova
24.04.2023, 10.38
Painiskelen tällä hetkellä Thunder Burtien ja WTB:n i25-kehien kanssa. Muutamat aiemmat tubeless-kokeilut ovat onnistuneet yllä mainitun videon vinkeillä, mutta nämä renkaat ovat jotenkin niin jäykät ja omaan muotoonsa palautuvat, ettei reunan painelu hyllylle tuottanut tulosta. Nousivat kyllä nätisti huoltoaseman kompuralla, mutta reuna putoaa heti hyllyltä paineiden hävitessä. Uusin teippaukset ja taisin saavuttaa niin ilmatiiviin yhdistelmän, että uusintayrityksellä toisella kiekolla on nyt ollut useamman päivän rengas asettumassa ilman litkuja, mutta toiselta paineet vähitellen laskivat, jolloin rengas taas vetäytyi hyllyltä (tosin tällä kertaa ja ainakin toistaiseksi vain osittain, joten sen voisi ehkä saada jalkapumpulla taas nousemaan).

Sitä tässä lähinnä pohdin, että minkälaista teippiä oikein pitäisi käyttää, jotta useamman kierroksen laittamisesta olisi jotain hyötyä? Jos moista vinkkiä kokeilisi seuraavaksi. Olen käyttänyt WTB:n ja Stanin keltaisia teippejä paksuudeltaan jotain millimetrin murto-osia. En ymmärrä useamman kerroksen tuottamaa hyötyä, jos ja kun tiiveys saavutetaan jo yhdellä rundilla. Joku oikein paksu teippi voisi kasvattaa kehän sädettä sen verran, että rengas istuisi tiiviimmin, mutta toisaalta voin kuvitella paksun teipin asettuvan kehän profiiliin myös ei-toivottavalla tavalla.

Sambolo
24.04.2023, 12.07
Itse sanoisin, että vika on jossain muussa kuin teipissä jos rengas ei pysy hyllyllä. Ellei liika teippi tee siitä hyllystä muodotonta ettei rengas enää siksi pysy siellä?

Kuminauha
24.04.2023, 15.20
Omat WTB ST i21 TCS kehät ollu tosi vaikeet tubeless hommissa. Conti, Panaracer ja suomi tyres renkaat ei nousseet hyllylle oikeen millään. Samat rengas yksilöt DT:n ER1600 kiekoilla ei mitään ogelmaa ilman mitään vekslailuja. Syyttäsin tän perusteella WTB:tä.

casanova
24.04.2023, 19.43
Itse sanoisin, että vika on jossain muussa kuin teipissä jos rengas ei pysy hyllyllä. Ellei liika teippi tee siitä hyllystä muodotonta ettei rengas enää siksi pysy siellä?

Ilmaisin asian ehkä epäselvästi. Kokeilin alkujaan vanhoille teipeille (yksi kerros ohutta keltaista), mutta hyllylle noustuaan renkaat eivät siellä paineen laskiessa pysyneet. Sitten poistin teipit ja putsasin kehät tinnerillä tarkkaan vanhoista liima- ym. jämistä. Laitoin uudet teipit (jälleen yksi kerros ohutta teippiä). Lopputulos oli mielestäni hyvin siisti ja ainakin parempi kuin aiemmin tehtaan jäljiltä. Asensin renkaat sisureiden kanssa vuorokaudeksi kunnon paineilla, jotta teipit varmasti liimautuvat hyvin ja renkaiden mahdolliset nippuun pakkaamisesta johtuvat mutkat oikenisivat. Uusi tubeless-asennus kompuran kanssa ei näyttänyt heti ratkaisevan tilannetta, sillä kun toisesta renkaasta paineet hävisivät, putosi rengas osin hyllyltä.

Omat WTB ST i21 TCS kehät ollu tosi vaikeet tubeless hommissa. Conti, Panaracer ja suomi tyres renkaat ei nousseet hyllylle oikeen millään. Samat rengas yksilöt DT:n ER1600 kiekoilla ei mitään ogelmaa ilman mitään vekslailuja. Syyttäsin tän perusteella WTB:tä.

Parit aiemmat WTB:n renkaat sekä yhdet Challenget olen saanut suosiolla WTB:n kehille, eikä muista ole näissä hommissa kokemusta, mutta voi vika olla näissäkin. Veikkaan itse syyllisiksi noita Schwalben renkaita. Alkaa nimittäin nyt näyttää, että useamman vuorokauden paineella venyttämisen jälkeen ne pysyvät suht hyvin kehillä. Lisäsin juuri äsken jalkapumpulla ilmaa sen verran, että vähän hyllyltä lipsahtanut reuna nousi uudelleen paikalleen. Ehkä parin vuorokauden asettumisen jälkeen uskaltaa lisätä litkut ja kokeilla ajoa.

biker
24.04.2023, 23.37
Jos jaksat askarrella, niin näin https://www.youtube.com/watch?v=4rkbkjNvPdk&t=262s tehden saa löysänkin rengas/vanne -kombon nousemaan vanteelle. Tietty jos sulla on hyvä kompura, niin paha sanoa, että onko tuosta kikkailusta sitten hyötyä. Ainakin co2-patruunaa huutaa mukaan lenkille jos pitää tien päällä saada rengasrikko korjattua ilman sisuria…

EDIT: lisäkierros vanneteippiä auttaa hieman, mutta rengas tahtoo venyä lisää (renkaan halkaisija kasvaa) vanhetessaan, että ainakin oman kokemukseni mukaan hopealuodimpi näistä parista kikasta on tuo renkaan nosto hyllylle.

olen kokeillut tuota muoveilla taivuttelua, mutta ei siitä tule mitään ja ihan yhtä tyhjän kanssa. Tässä varmaan tarkoitetaan hyvällä kompuralla säiliön tilavuutta, ei ole kuin 4l säiliöllä oleva, säiliö tyhjenee 2sec aikana, joten siitä ei ole nyt tähän hommaan. Alkuperäisessa viestissä mainitsin wtb ja 650b kombosta niin sillä nousi kyllä hienosti. Noi renkaat on mulle tulleet käytettynä, mutta eipä niillä ole paljoa ajeltu jos kulutuspintaa katsoo. Selkeesti toi tuohon kehään "iso" sama homma oli gravelking ss+ kanssa jota koitin naittaa shimanon kehälle. Tää ss+ vaan oli myös ihan eri luokkaa rungon jäykkyyden suhteen.

m e r k s
27.04.2023, 01.19
^ Tekemätön paikka, ei ole tubelesoijan vika. Jotkin renkaat ja vanteet eivät ole luotuja toisilleen. Eikun uutta kihlausta yrittämään. Renkaita saa halvemmalla :)

Sotanorsu666
27.04.2023, 08.03
Ai että. Muistin kyllä täällä keskustelun Mcarbonin teippi+vanne+insertti+rengas voi tulla haasteita. Lähdin kuitenkin soitellen sotaan tuon paksuhkon teipin kanssa. Teippasin niin hyvin kuin osaan ja olen nyt varmaan joku sata vannetta teipannut elämässäni, kun nuo pyörät ei yleensä kauaa käsissä homehdu. No lopputulos on se, että silmämääräisesti kaikki näytti hyvältä ja painelin vielä saksien kahvoilla joka kohdan molemmista kiekoista. Kumit insertteineen päälle ja nopea testi ilman litkuja, että molemmat nousee nätisti hyllylle. Sitten litkut kyljestä sisään ja ilmaa taas perään reilusti, mutta ei kuitenkaan paljon(noin 2bar). Takakiekko ei pidä. Lisään ilmaa, pyörittelen, kääntelen, makuutan ämpärin päällä ja ei mikään auta. Sitten alan katselemaan mistä voisi vuotaa, niin tadaa: Yhdestä kohtaa on jotenkin teippiä ihan pieni pala renkaan ja vanteen välissä, joten eiköhän se sieltä vuoda siis teippien välistä jostain. Otan tämän täysin omaan piikkiin, enkä syytä Mcarbonin paksua teippiä, koska etuvanne pelaa ja pitää ilman ja molemmissa päissä on insertit, koska nämä tulevat sähköpyörään. Aina kun luulee olevansa hyvä jossain, niin viimeistään nämä tubelessleikit inserttien kanssa palauttaa sinut maanpinnalle ja huomaatkin olevasi vain kasa paskaa.

Sambolo
27.04.2023, 12.51
Hyvin kuvailtu :) nextie/stans/cushcore/supergravity meni suht mutkattomasti, mut enpä ennen sitä tienny, et peukalo lihakset voi saada noik kipeäksi :D

Zorbuli
03.05.2023, 12.13
Minkälaista paineilmakompressoria suosittelette tubeless hommiin. Mahdollisimman pieni ja onko säiliöllinen pakollinen vai voisiko pärjätä näillä missä ei ole säiliötä ollenkaan. Maksimissaan katsonut noita 5ltr tai 6ltr säiliöllä olevia kokonsa puolesta tai sitten jotain ilman säiliötä olevia missä niissäkin luvataan jopa 8bar paine. Itsellä tubeless asennukset on normi maasturin renkaita ja gravel renkaita, mitkä eivät toisinaan halua nousta vanteelle normipumpulla, useimmiten kyllä.

paaton
03.05.2023, 12.28
Säiliö on pakollinen. Millään muulla ei oikein olekkaan väliä. No tietysti letkun paksuudella.

biker
03.05.2023, 20.00
joo ei riitä tuotto noissa ilman säiliötä olevissa. 4-5l säiliö riittää jos homma toimii kuin elokuvissa ja jos ei niin vain taivas on rajana. sencon pikkukompurat on laadukkaita ja hiljaisia, nykyään tosin on tarjolla muitakin vastaavia. satkun kyllä taitaa joutua ainakin pulittamaan jos haluaa hiljaisen samalla. jos tilaa riittää ja melulla ei ole väliä niin joku isolla säiliöllä oleva tarjous kompura on hyvä kyllä ja sillä tekee sitten muutakin.

Bndit
04.05.2023, 11.50
Mulla Motonetistä ostettu B&D 5L säiliöllä. Mainio pikku kompura 99 egellä, paitsi helvetin äänekäs :D Mutta suosittelen kyllä kompuraa, helpottaa tubelesshommia huomattavasti.

paaton
04.05.2023, 22.33
Nyt oli muuten kaverilla vakavia tubeless ongelmia lenkillä :) Minä vielä nauraa hihittelin vieressä ja pahensin noita potensisin kymmenen apua tarjotessani.

Terra speedi valui tyhjäksi ja alettiin pumppaamaan kumiin painetta. Kettuilin tietysti vieressä, jotta stanin litkulla saat pumpata useamman kerran. Neuvoin vielä kirimään venttiilin kunnolla, jos et ole noihin hienoihin oransseihin tubelesbubelessvenoihin aiemmin lezynen kierrettävää päätä sovitellut.

No ei auttanut kirimiset. Venttiili sielu tuli iloisesti pois lezynen päätä irrotettaessa. Mä sitten siihen väliin, että mulla on vähän isompi lezyne. Kiritään sielu nyt oikeasti kiinni ja pumpataat tällä pumpulla, kun se on parempi. Niin se minun lezyne SÖI SEN SAAKELIN SIELUN! Lezynen putki ei oikesti irronnut enää millään venttiilistä. pyörittelin ja vedin jo tosi kovaakin alaspäin. Ei vaan lähde.

Ainoa vaihtoehto oli vääntää sielu rikki. Tietty tuossa kohtaa se 30e uber tubelesbubelesventtiili otti myös hittiä kierteen reunaan ja oli entinen. Se mikä siinä oli vielä hienompaa, niin venttiilin mutteri ei enää lähtenyt rikottujen kierteiden vuoksi pois. Eikä sisuria saanut vaihdettua. Ainoa vaihtoehto oli vääntää se vena katki pumpu varrella. Onneksi vanne ei hajonnut samalla :)

No tuon jälkeen contin sisuri sisään ja tiesin jo etukäteen miten conteille käy lezynen kanssa :) Nätisti nousi taas sielu irti. Eikä mikään kiriminen auttanut. Tuossa kohtaa kaivoin paikkapullon taskusta ja sanoin, että ruutataan tämä sisurin sisään ja jatketaan lenkkiä.

Ihan sillai vähän pyöritteli frendi päätään. Että olisiko kannattanut antaa se vaahtopullo heti alkuun, niin nyt ei olisi tuhottuna yhtä venttiiliä ja pumpun letkua, johon siis se sielu jumi sisään.

No, saatiin lenkki ajettua ja kivaa oli. Mutta oikeasti. Kaikki jotka käyttää lezynen pumppuja, tarkistakaa niiden sopivuus sisureiden ja tubeless venttiilien kanssa. Ne kierrettävät päät eivät vaan toimi kaikkien kanssa. Niin ja se paikkavaahto on ihan must juttu gravell lenkeillä. Lähes aina selviää tuolla. Nyt vaan ajattelin, että säästetään 5e ja annetaan kaverin pumpata, kun se näyttää niin hauskalta :)

Sambolo
04.05.2023, 23.55
Tuo takia vaihdoin itsekin pumppuun missä nimenomaa ei ole kierrettävää päätä, ihan saatanasta oleva turha keksintö.

moukari
05.05.2023, 00.38
Nyt oli muuten kaverilla vakavia tubeless ongelmia lenkillä :) Minä vielä nauraa hihittelin vieressä ja pahensin noita potensisin kymmenen apua tarjotessani.

Terra speedi valui tyhjäksi ja alettiin pumppaamaan kumiin painetta. Kettuilin tietysti vieressä, jotta stanin litkulla saat pumpata useamman kerran. Neuvoin vielä kirimään venttiilin kunnolla, jos et ole noihin hienoihin oransseihin tubelesbubelessvenoihin aiemmin lezynen kierrettävää päätä sovitellut.

No ei auttanut kirimiset. Venttiili sielu tuli iloisesti pois lezynen päätä irrotettaessa. Mä sitten siihen väliin, että mulla on vähän isompi lezyne. Kiritään sielu nyt oikeasti kiinni ja pumpataat tällä pumpulla, kun se on parempi. Niin se minun lezyne SÖI SEN SAAKELIN SIELUN! Lezynen putki ei oikesti irronnut enää millään venttiilistä. pyörittelin ja vedin jo tosi kovaakin alaspäin. Ei vaan lähde.

Ainoa vaihtoehto oli vääntää sielu rikki. Tietty tuossa kohtaa se 30e uber tubelesbubelesventtiili otti myös hittiä kierteen reunaan ja oli entinen. Se mikä siinä oli vielä hienompaa, niin venttiilin mutteri ei enää lähtenyt rikottujen kierteiden vuoksi pois. Eikä sisuria saanut vaihdettua. Ainoa vaihtoehto oli vääntää se vena katki pumpu varrella. Onneksi vanne ei hajonnut samalla :)

No tuon jälkeen contin sisuri sisään ja tiesin jo etukäteen miten conteille käy lezynen kanssa :) Nätisti nousi taas sielu irti. Eikä mikään kiriminen auttanut. Tuossa kohtaa kaivoin paikkapullon taskusta ja sanoin, että ruutataan tämä sisurin sisään ja jatketaan lenkkiä.

Ihan sillai vähän pyöritteli frendi päätään. Että olisiko kannattanut antaa se vaahtopullo heti alkuun, niin nyt ei olisi tuhottuna yhtä venttiiliä ja pumpun letkua, johon siis se sielu jumi sisään.

No, saatiin lenkki ajettua ja kivaa oli. Mutta oikeasti. Kaikki jotka käyttää lezynen pumppuja, tarkistakaa niiden sopivuus sisureiden ja tubeless venttiilien kanssa. Ne kierrettävät päät eivät vaan toimi kaikkien kanssa. Niin ja se paikkavaahto on ihan must juttu gravell lenkeillä. Lähes aina selviää tuolla. Nyt vaan ajattelin, että säästetään 5e ja annetaan kaverin pumpata, kun se näyttää niin hauskalta :)
Joo, sama käynyt muutaman kerran Lezynen pumpulla. Mulla on tuon takia varaventtiili satulalaukussa, kun ne ei mitään paina ja saa tien päällä vaihdettua. Muutenhan nuo on hyviä tuotteita, saa purkaa osiin ja huoltaa. Ne letkut ei tosin kestä yhtään mitään :)

Kuminauha
05.05.2023, 07.22
Ei niitä pumpun päitä kuulu kireelle vääntää, toki niin kireelle että ilma ei vuoda. Kotona Lezynen pylväspumppu ja siinä oleva kierretävä pää ei oo vielä yhtäkään sielua irrottanu. Sielut on kireellä ja pumppu varoivaisesti kiinni.

paaton
05.05.2023, 07.27
Ei niitä pumpun päitä kuulu kireelle vääntää, toki niin kireelle että ilma ei vuoda. Kotona Lezynen pylväspumppu ja siinä oleva kierretävä pää ei oo vielä yhtäkään sielua irrottanu. Sielut on kireellä ja pumppu varoivaisesti kiinni.

Ei ollut kireällä. Se lezynen pää ei vaan toimi kaikkien venttiilien kanssa. Tuohon ei auta mikään muu kuin sielun/venttiilin vaihto.

Ei mullekkaan ole käynyt koskaan noin, että sielu olisi jäänyt totaalisesti putkeen jumiin. Siellä se on vieläkin.

arctic biker
05.05.2023, 08.46
Jos pumppu on muuten hyvä niin siihen voi pelkän venttiilin vaihtaa. Esim SKS Multivalve Head.

Bndit
05.05.2023, 09.28
Hyvä keikka :D Mulla on Lezynen minipumppu kierrettävällä päällä. Onhan se kivan pieni ja tehokas tuon kokoiseksi, mutta ei toi kierrettävä pää ole mieleinen. Vaihdoin Oneupin pumppuun, joka on helvetin iso tuohon verrattuna, mutta toimii pumppuna paremmin ja mahtuu työkalut sisään.

K.Kuronen
05.05.2023, 09.30
...
...

Mä olen hetken pyöritelly päätäni katkaistuani sielun kierrettävän pään sisään, toinen puoli jäi venttiilin varren sisään. Jos tämä olisi käynyt maastossa, niin korjaus ei olisi onnistunut, tai ainakaan en olisi saanut venttiilin nysää pumpun pään sisältä pois.

paaton
05.05.2023, 09.39
Se nysä on siellä ja tuskin lähtee ikinä pois.
Onneksi oli toisella toinenkin pumppu. Tosin lezyne sekin, joka ei vaan contin cross sisurin kanssa toimi.

Venttiilit taisi komeita oransseja muc-offeja.

nure
05.05.2023, 10.44
Yli 6100 kirjoitusta ja joku suosittaa tubeleksia ;-))

Bndit
05.05.2023, 15.20
Tubellekset tuo ylivoimaisia etuja sisärenkaisiin nähden, etenkin maastoajossa. Jos ei koe näitä etuja tarvitsevansa niin ei ole silloin mitään syytä ajella ilman sisärenkaita. Kukin tyylillään.

jalkkis
06.05.2023, 20.50
Tubellekset tuo ylivoimaisia etuja sisärenkaisiin nähden, etenkin maastoajossa. Jos ei koe näitä etuja tarvitsevansa niin ei ole silloin mitään syytä ajella ilman sisärenkaita. Kukin tyylillään.Maastossa ja gravelissa selvä etu. Maantiellä ja maantiekokoluokassa tasaisempaa, wattierot latexilla ja miksei tpu:llakin ei niin mahottomia.

JackOja
06.05.2023, 20.51

Öpaut 200 kirjoitusta on ongelmia.

arctic biker
06.05.2023, 21.11
Lisätään 201:nen. Maasturin takanen fittuilee.

arctic biker
06.05.2023, 21.14
Ootan Mcarbonin kiekkosettiä ja jos urakoisi niille sähköjopon renkaat kesäksi Stanin litkuilla.Ja sitte kattoisi mikä mättää 29ysin takasessa.

K.Kuronen
07.05.2023, 10.11

Jos pyöräily ei olisi mulle harrastus, niin en mä pelaisi tubelessien kanssa -työmatkapyörä onkin ollut viimeinen sisurittomat alleen saanut, kun sopivat kiekot olivat jääneet eläkkeelle ja sekä osaaminen, välineet, että renkaat olivat jo olemassa.

Sisurien kanssa puljatessa saatoin illalla vaihtaa renkaat seuraavan päivän ajoja ajatellen. Tubelessien kanssa vaihdan valmiiksi rengastetut kiekot: graveliin mulla on nyt kahdet 28-tuumaiset ja yhdet 650b-kokoiset. Silti mieli tekisi yksiä lisää: kuituiset 650b-kiekot, joille laittaisi pierunkuoret.

Että sisuriton elämä on selvästi kalliimpaa ja aikaa vievempää, kuin elämä yksillä sisurikiekoilla. Jos mulla olisi ainoastaan ajaminen mielessä, niin ajaisin melkoisella varmuudella sisureilla.

Sama koskee mulla varmasti ketjujen uppovahausta: inspiraatio kun iskee, niin kait sitä tulee investoitua tarvittavat ja siirryttyä senkin kanssa puljaamaan.

Mutta jos ei halua uutta rahareikää, vaan käy vain ajamassa omaksi ilokseen, niin tuskin uutta vaivaa aiheuttavaa kannattaa itselleen ottaa.

MRe
07.05.2023, 16.57
^mulla on sama juttu, että jos en harrastaisi nimenomaan pyöriä ja niiden kanssa välppäilyä, niin tuskin olisi tubelesseja. Samoin jos näitä joutuisi kotioloissa värkkäilemään.

marco1
07.05.2023, 21.27
Kotitallissa tuunatessa en koe tubelesseja yhtään hankalammaksi kuin sisureja. Renkaat vaihtuu jos siltä tuntuu.

jalkkis
07.05.2023, 23.07
Tubeless-elämää seuranneena tuntuu, että sujuvaan tubeless-elämään tarvitaan melkoinen määrä erilaista laitetta, tarviketta ja varaosaa, vaihtoehtoisia litkua ja vaihteleva määrä hermoja tilanteeseen, kun tubeless näyttää sitä toista puolta.

Mutta tuo rompemäärä edellyttää tilaa, joten jos ei ole sitä tilaa, kuten tallia, niin tubeless-elämä on astetta haastavampaa.

Sambolo
08.05.2023, 01.16
Litku on ainoo ylimäräänen ”rompe” mulla tubeleksessa, eikä tarvi sisureita säilöä. Toki jotai teippirullia on myös, mut kyllä ne sisurillisetkin jotain vaatii kehälle. Ite asun parvekkeellisessa kaksiossa ja kaikki paitsi pesu hoituu kotona sisätiloissa/partsilla.

JackOja
08.05.2023, 08.48
Tubeless-elämää seuranneena tuntuu, että sujuvaan tubeless-elämään tarvitaan melkoinen määrä erilaista laitetta, tarviketta ja varaosaa, vaihtoehtoisia litkua ja vaihteleva määrä hermoja tilanteeseen, kun tubeless näyttää sitä toista puolta.

Höpsis. Litkua (vain yhtä tarvitsee), pumppu, 50 ml lääkeruisku, sielunavaaja. Noista mainituista ruisku ja sielunavaaja eivät edes ole millään tavalla välttämättömät. Pumppu on kaikilla muutenkin.

Mutta tuo rompemäärä edellyttää tilaa, joten jos ei ole sitä tilaa, kuten tallia, niin tubeless-elämä on astetta haastavampaa.

Höpsis. Litkupullo vie vähemmän tilaa kuin maitopurkki. Sielunavaaja vähemmän kuin etusormen kynsi ja lääkeruisku n. kahden nakin verran. Kerrostaloasujalle tubeless on ihan helppoa.

On toki todettava, ettei tubeless edelleenkään ole laissa tai muuten määrätty pakko. Jos se pelottaa tai ei muuten houkuta, henkilö voi jatkaa elämäänsä sisurien kanssa.

fiber
08.05.2023, 09.33
On toki todettava, ettei tubeless edelleenkään ole laissa tai määrätty pakko. Jos se pelottaa tai ei muuten houkuta, henkilö voi jatkaa elämäänsä sisurien kanssa.
Onneksi näin. Kun tuubejakaan en osaa liimata / teipata itse, niin enimmäkseen sisureilla ajan. Tuubeilla kyllä silloin tällöin, mutta kun en aina ole saanut fiksattua paikkavaahdolla tien päällä ja on pitänyt soitella kyytiä, niin sekään ei oikein houkuta.

K.Kuronen
08.05.2023, 09.35
Höpsis. Litkua (vain yhtä tarvitsee), pumppu, 50 ml lääkeruisku, sielunavaaja. Noista mainituista ruisku ja sielunavaaja eivät edes ole millään tavalla välttämättömät. Pumppu on kaikilla muutenkin.

Höpsis. Litkupullo vie vähemmän tilaa kuin maitopurkki. Sielunavaaja vähemmän kuin etusormen kynsi ja lääkeruisku n. kahden nakin verran. Kerrostaloasujalle tubeless on ihan helppoa.

On toki todettava, ettei tubeless edelleenkään ole laissa tai määrätty pakko. Jos se pelottaa tai ei muuten houkuta, henkilö voi jatkaa elämäänsä sisurien kanssa.

Jotkut renkaat ovat nousseet jalkapumpulla, mutta eivät kaikki ->joku napsautin tai vastaava.

Sopivaa teippiä kannattanee myös pitää ainakin yksi rulla odottamassa, että ei tarvitse sitten odottaa teipin tuloa postitse, jos ei satu asumaan paikkakunnalla, josta teipin voi liikkeestä hakea.

Joku vanteelle sopivan mittainen venttiili voisi myös olla odottamassa, niin ei tarvitse sellaista alkaa metsästää.

Toisille saattaa tulla vastaan tilanne, että rengas syystä tai toiseesta poistuu litkun laittamisen jälkeen vanteelta-> litku lentää seinille. Omalle kohdalle on sattunut kerran tubelessille mahdollisesti viallisesta renkaasta johtuen ja kerran tai pari sisurisille asennusvirheen takia. Arvata voi minkä jälkeen oli siivottavaa.

K.Kuronen
08.05.2023, 09.54
Kotitallissa tuunatessa en koe tubelesseja yhtään hankalammaksi kuin sisureja. Renkaat vaihtuu jos siltä tuntuu.

Itse en ole saavuttanut tubelesseillä sellaista varmuutta, että voisin lenkkiä edeltävänä iltana vaihtaa renkaan ja luottaa siihen, että aamulla rengas on edelleen lähes ajopaineissa. Näin on toki käynyt, mutta ei läheskään aina.

Itse pidän hyvänä käytäntönä, että tubelessilla asennuksen jälkeen on vähintään yksi pitävyyden varmistava lyhyempi ajokerta.

Sisureilla varmuus asennuksen jälkeen on itsellä ollut korkea ja niissä tapauksissa, joissa sisäkumi onkin vuotanut, vaihto uuteen on ollut luotettava ja nopea toimenpide.

Vielä itselle ei ole tullut eteen tilannetta, että joutuisin lenkillä laittamaan sisurin sisurittomaan, mutta varmasti sekin vielä jossakin vaiheessa eteen tulee.

Musta pragmaattinen lähestyminen idealistisen sijaan sopii hyvin tubelessien kanssa touhutessa: hyötyä ja hauskuutta on, mutta hankaluutta ja harmiakin voi eteen tulla.

Föhn
10.06.2023, 17.21
Tänään pakkosatkun aikana sain reiän Challengen Criterium RS:ään. Tämä asutuskeskusta ohittaessa jossa joku idiootti oli saanut jotain lasista hajotettua pieneksi siruiksi maantien pintaan Enkä kerennyt väistää. . Litku paikkasi hyvin mutta joutunee täydentään litkun määrää renkaassa. Takaisin tullessa näin samassa kohtaa pyöräilevää kohtalotovereita Bianchi katollaan paikkaamassa taikka vaihtamassa sisuria.

Aakoo
11.06.2023, 13.52
^No eihän tämä ollut lainkaan tubeless ongelma, vaan osoitus tubeleksen hyödyistä? Litku paikkasi, matka jatkui.

Ohiampuja
11.06.2023, 19.21
Tänään Pirkka ja eilen Grizlin sisurit veks. Virhe. :)

Koko yön pitivät paineensa ihan hyvin, mutta sitten Pirkassa jossain tunnin-puolentoista kohdalla alkoi takarengas vuotaa. Kaksi kertaa piti taskupumpulla nylkyttää edes jonkinlaiset paineet että pääsi jatkamaan. Sitten seuraavassa huollossa kunnon jalkapumpulla pistin 3 bar niin vuoto loppui siihen. Syytä en löytänyt, mistään ei tihkunut mitään silmin havaittavaa.

Kanuuna
11.06.2023, 22.33
Venttiilissä roska?

tchegge_
16.06.2023, 13.58
Kuinka puhtaaksi vanha rengas ja vanne yleensä pitäisi saada että tiivistyisi?

Ensimmäinen vanne/rengaskombo piti ilmat ilman litkujakin heti alkuun ilman sen kummempia putsauksia.

Toisen kanssa nyt tapellut pitkään ei pidä yhtään. Pitänee vielä kerran teipata uusiksi vähän huolellisemmin ja kokeilla toisella venttiilillä.

paaton
16.06.2023, 14.48
Minä vaihtelen aika tiheästi renkaita. Olen ottanut tavaksi nostaa renkaan ensin toiselta reunalta pois hyllyltä. Tuossa kohtaa sitten kaadan jäljellä olevat litkut astiaan ja ruiskutan letkulla renkaan/kehän puhtaaksi. Sen jälkeen rengas kuivumaan naulaan ja uusi paikalleen.

Mitään muuta puhdistusta en tee. Mutta kuivumaan sitä litkua ei kannata jättää. Ajaa enemmän, niin ei pääse paikallaan ollessakaan kuivumaan :)

tchegge_
16.06.2023, 20.20
En tiedä oliko vanteen ja renkaan kontaktipintojen rassaaminen tiskisienen karkealla osalla, tuplakerros vanneteippiä vai eri venttiili mutta nyt pysynyt ilmat sisällä neljä tuntia. Lasken tämän voitoksi. [emoji23]

K.Kuronen
16.06.2023, 20.35
Kuinka puhtaaksi vanha rengas ja vanne yleensä pitäisi saada että tiivistyisi?

Ensimmäinen vanne/rengaskombo piti ilmat ilman litkujakin heti alkuun ilman sen kummempia putsauksia.

Toisen kanssa nyt tapellut pitkään ei pidä yhtään. Pitänee vielä kerran teipata uusiksi vähän huolellisemmin ja kokeilla toisella venttiilillä.

Ainakin mun käyttämä Magic Milk Hi-Fibre kerryttää aika tiukkoja kuidulta vaikuttavia paakkuja, joita olen puutikulla vanteen sisäreunasta poistanut. Sama koskee renkaan reunaa. En tiedä, onko toimenpide välttämätön, mutta maalaisjärjellä ajateltuna tasainen pinta on parempi, kuin möykkyinen.

tchegge_
16.06.2023, 20.56
Ainakin mun käyttämä Magic Milk Hi-Fibre kerryttää aika tiukkoja kuidulta vaikuttavia paakkuja, joita olen puutikulla vanteen sisäreunasta poistanut. Sama koskee renkaan reunaa. En tiedä, onko toimenpide välttämätön, mutta maalaisjärjellä ajateltuna tasainen pinta on parempi, kuin möykkyinen.Itselläkin just taikamaitoa ollut noissa.
Aika mänkkiä joo ne reunat.

Föhn
16.06.2023, 22.14
^No eihän tämä ollut lainkaan tubeless ongelma, vaan osoitus tubeleksen hyödyistä? Litku paikkasi, matka jatkui.
Joo oikeastaan täysin väärä ketju. No tarina jatkuu niin että litkun puuttumisen vuoksi rengas pudotti paineita viikossa sen pari baaria. Lisäsin reippaat 50ml niin paineet näyttävät asettuneen. Samalla tuli todettua että edellä mainittu rengas näyttää venähtäneen vuoden sisään 29 mm:ksi

Jukka Häkämies
24.06.2023, 11.41
Aloin muistelemaan tämän vuoden porukkalenkkejä maantiellä. Aina kun on pysähdytty rengashommiin, kohteena on ollut tubeless-kumi. Sisärenkaallisille ei ole tullut yhtäkään rengasrikkoa. Asfaltit ovat monessa paikassa todella surkeassa kunnossa ja porukassa ajaessa kaikkien reikien välttäminen on todella vaikeaa. Nykymuodin mukaiset leveämmät renkaat matalammilla paineilla ovat varmasti mukavammat, mutta kestävätkö ne kuoppien aiheuttamia iskuja yhtä hyvin kuin sisäkumilliset 7-8 barin paineilla?

paaton
24.06.2023, 13.54
Aloin muistelemaan tämän vuoden porukkalenkkejä maantiellä. Aina kun on pysähdytty rengashommiin, kohteena on ollut tubeless-kumi. Sisärenkaallisille ei ole tullut yhtäkään rengasrikkoa. Asfaltit ovat monessa paikassa todella surkeassa kunnossa ja porukassa ajaessa kaikkien reikien välttäminen on todella vaikeaa. Nykymuodin mukaiset leveämmät renkaat matalammilla paineilla ovat varmasti mukavammat, mutta kestävätkö ne kuoppien aiheuttamia iskuja yhtä hyvin kuin sisäkumilliset 7-8 barin paineilla?

Paremmin ne kai nuo kestää. Yleensä tubeleksessa on enemmän leveyttä ja sitten se sisuri ei jää sinne kehän väliin kuoppaan ajaessa. Tuon syyn vuoksihan siellä sisurillisessa pitää olla se 7-8bar painetta.

Ohiampuja
25.06.2023, 10.34
Nyt kun tuli tuo graveli missä on DT:n korkea profiiliset vanteen, niin huomasin että venttiilien saaminen tiukaksi onkin hankalampaa kuin DT maastokehissä.

Matalassa kehässä sitä pystyi heiluttelemaan ja kirraamaan vähän kerrallaan, mutta korkeammassa kehässä se ei niin onnistukkaan.

paaton
25.06.2023, 11.13
Venttiili kiristetään painamalla sitä sisäpuolelta kannasta ja pyörittämällä mutteria.

Cubutti
27.06.2023, 12.39
Menee varmasti pahasti offtopicin puolelle, mutta laitoin omaan fillariin tubelessit sisään ensikertalaisena. Eturengas meni nätisti, ei mitään onglemia ja tehdasteippi oli hyvin asennettu.

Takarenkaasta joutui ottamaan tehdasteipin pois ja laittamaan uuden tilalle. Rengas vanteelle, saippuavettä->muutama vuotokohta. Totesin teipanneeni liian vauhdikkaasti. Uudet teipit, sama prosessi ja ilma näytti pitävän. Litkut sisään, napsautus ja nyt vuorokautta myöhemmin paineet edelleen tallella. Sai kyllä tästä viestiketjusta vähän eri kuvan koko touhusta...Eihän se ollutkaan niin hankalaa? Vanteina Cuben EX30 30mm alumiinikiekot ja renkaina Maxxis Rekon/DHF. Teippinä Stansin 33mm ja litkuna Vittorian Pit Stop Latex Sealant. Venttiileinä Muc-Offin 44mm. En nyt tiedä onko nämä hommat oikeasti vaikeita vai onko tekijöissä vikaa. Ainakin tämän ketjun perusteella piirtelin itsekin vaikka mitä kauhukuvia ennen työhön ryhtymistä. No ainakin sain loppupeleissä positiivisen kokemuksen ja vaikutelman siitä että tätä hommaa tekee mielellään jatkossakin jos tarve.

JackOja
27.06.2023, 12.48
...En nyt tiedä onko nämä hommat oikeasti vaikeita vai onko tekijöissä vikaa...

Ei ole vaikeaa, toisilta vain ei onnistu.

Benny
27.06.2023, 17.03
Kehät ja kumit vaikuttaa paljon. Itsekkin olen päässyt aika helpolla, mutta ymmärrän hyvin jos ei se vaan joskus onnistu :D

kaakku
27.06.2023, 17.28
Myös käytettävät laitteet vaikuttaa. Viimeksi napsauttimella ei noussut millään vanteelle, mutta abc-huoltiksen kompuralla se oli alle minuutti / kiekko.

tsude
03.07.2023, 23.33
Litkutin maasturin eturenkaan ongelmitta. Takarenkaan osalta sylkee piru ilmaa tuosta itse vanteen saumakohdasta. Mitähän tuolle keksisi tehdä?

Lare
04.07.2023, 00.36
Litkutin maasturin eturenkaan ongelmitta. Takarenkaan osalta sylkee piru ilmaa tuosta itse vanteen saumakohdasta. Mitähän tuolle keksisi tehdä?

Mä olen saanut muutaman vanteen pitämään pikaliimalla. Sitä ennen litkutusta saumaan.

F. Kotlerburg
04.07.2023, 09.28
Jos vanteen sauma falskaa niin teippaus on mennyt pieleen.

Ohiampuja
04.07.2023, 12.50
Jännät nuo Grizlin kiekot. Joka kerta kun niihin pumppaa ilmaa, niin venat kiristyy n 1/8 kierroksen. Ei ennen ole se venojen paikalleen asettuminen näin pitkään vienyt.

En siis käännä millään pihdeillä, vaan ihan normi-sormivoimin. Eikä mitenkään otsasuoni pullistuen.

JackOja
04.07.2023, 17.09
Jännät nuo Grizlin kiekot. Joka kerta kun niihin pumppaa ilmaa, niin venat kiristyy n 1/8 kierroksen. Ei ennen ole se venojen paikalleen asettuminen näin pitkään vienyt....

Jotain omituista sä puuhaat niiden kanssa.

casanova
05.07.2023, 00.10
Painiskelen tällä hetkellä Thunder Burtien ja WTB:n i25-kehien kanssa. Muutamat aiemmat tubeless-kokeilut ovat onnistuneet yllä mainitun videon vinkeillä, mutta nämä renkaat ovat jotenkin niin jäykät ja omaan muotoonsa palautuvat, ettei reunan painelu hyllylle tuottanut tulosta. Nousivat kyllä nätisti huoltoaseman kompuralla, mutta reuna putoaa heti hyllyltä paineiden hävitessä. Uusin teippaukset ja taisin saavuttaa niin ilmatiiviin yhdistelmän, että uusintayrityksellä toisella kiekolla on nyt ollut useamman päivän rengas asettumassa ilman litkuja, mutta toiselta paineet vähitellen laskivat, jolloin rengas taas vetäytyi hyllyltä (tosin tällä kertaa ja ainakin toistaiseksi vain osittain, joten sen voisi ehkä saada jalkapumpulla taas nousemaan).

Jäi aikanaan mainitsematta, että Thunder Burtit asettuivat lopulta ihan tukevasti kehille. Useampi satku on niillä jo ajettukin. Eivät enää putoa hyllyltä, vaikka paineet laskisi pois. Se on kummankin kiekon kohdalla pitänytkin tehdä, sillä tuo Orange-litku tuntuu kuivuvan nopeasti, ja lisää saa olla kaatamassa.

JohnnyBuzz
05.08.2023, 00.53
Nyt vihdoin otin itseäni niskasta kiinni ja laitoin takavanteen teippauksen uusiksi. DT Swissin alkuperäinen teippi lähti nätisti irti ilman mitään liimajäämiä, mutta putsasin varmuudeksi isopropanolilla, kun täällä oli sitä suositeltu. Stansin teippi oli ollut hyllyssä odottamassa parisen kuukautta.

Tein asennuksen niin, että laitoin pyörän ylösalaisin lattialle ja vanteen kiinni pyörään. Näin oli helppo saada kohdistettua teippi menemään suoraan ja työstöä sai vaivatta edistettyä rengasta pikku hiljaa pyörittämällä. Kyllä sinne pinnojen kohdille jäi varmasti ilmaa, mutta se on tuskin estettävissäkään. Teipin reunat painoin/ hankasin muovisen rengasraudan kulmalla. Koko ajan oli fiilis, että eihän tästä hyvä tule ja tuskin tän pitäisi tältä näyttää eikä varmasti tule pitämään ilmoja. Aloitin teippauksen n. 10 cm päästä venttiilistä ja vedin toiseen suuntaan saman verran yli. Teipin leikkauskohdan varmistus vielä lopuksi pienellä teipin suikaleella. Venttiilin reiän tein kuumennetun ruuvarin päällä. Sitten sisuri sisään ja about max paineet reiluksi tunniksi.

Ihmetys olikin suuri, kun rengas nousi vanteelle ensiyrittämällä lattiapumpulla ja piti paineet ilman litkuja. Tai siis ei vuotanut venttiilin kohdalta, pinnoista tai renkaan ja vanteen välistä. Yksi nuppineulan/ nastan terän kokoinen reikä oli ulkokumiin tullut (ei onneksi ollut tullut sisäkumiin asti) ja sieltä suhisi ilma, kun paineet nousivat kovemmiksi. Sitten paineita alemmas ja litkut sisään Milkitin ruiskulla venttiilin kautta. Jälleen paineet reiluun kolmeen bariin ja litkua näytti vuotavan hieman vain sen pienen reiän kautta ja sekin hiljeni, kun renkaan laittoi reikä alaspäin ja antoi litkun tehdä tehtävänsä.

So far so good. Täytyy käydä vielä tunnin päästä tsekkaamassa paineet. Jos on yön yli pysyneet paineet, niin sitten huomenna maastolenkille sään salliessa. Nyt onnittelen itseäni asennusjuomalla. :D

Divi
05.08.2023, 12.28
Oppikirja esimerkki siinä. Tähdet kohdillaan ja kaikki työvaiheet seurattu tarkasti. Ei huono! :o

JohnnyBuzz
05.08.2023, 12.35
Oppikirja esimerkki siinä. Tähdet kohdillaan ja kaikki työvaiheet seurattu tarkasti. Ei huono! :o

Hehee! Ja vielä yllättävämpää oli, että paineet olivat pysyneet renkaassa lähes muuttumattomana yön yli. Uskaltaako jo sanoa, että onnistui? Viimeistään tän päivän maastolenkin jälkeen pitäisi olla varmuus asiasta. :)

zort
05.08.2023, 14.09
Ei kai siinä mikään muu mennyt pieleen kun tää ketjun valinta. Kun ei ollut pahoja ongelmia vaan päinvastoin niin olisihan täällä ollut se positiivisempikin tubelessketju [emoji4]

Ohiampuja
05.08.2023, 15.32
Minusta se pos-ketjukin sisältää neg-postauksia.

Ja ihan oikein että tieto onnistumisesta on nyt täällä, eikä siellä toisessa. :)

JohnnyBuzz
05.08.2023, 16.47
Ei kai siinä mikään muu mennyt pieleen kun tää ketjun valinta. Kun ei ollut pahoja ongelmia vaan päinvastoin niin olisihan täällä ollut se positiivisempikin tubelessketju [emoji4]

Joo, arvoin kumpaan laitan, mutta kyseinen ongelmasta tuli tähän ketjuun alunperin kirjoitettua. Näinpä ajattelin, että kyseisen haasteen ratkaisu sopi paremmin tähän ketjuun.

Ledar34
16.08.2023, 12.29
Varmista, että olet seurannut tarkasti ohjeita

TANUKI
25.08.2023, 15.41
Mikä avuksi, kun kerran vanteella olleet renkaat eivät tahdo nousta enää uudelleen vanteelle? Vanhat litkun jämät putsailtu hyvin pois. Sisureiden kanssa nousevat nätisti, mutta tubelesseina ei sitten millään... Kompurasta ei juuri apua, napsautinta en (vielä) omista.

jame1967
26.08.2023, 10.29
Sielu kannattaa irrottaa venttiilistä niin nousee paremmin .

kaakku
26.08.2023, 10.42
Auta rengasmuovillla vähäsen: https://www.youtube.com/watch?v=tE3h4nmDdOo

Aakoo
26.08.2023, 11.04
Sisurilla ensin molemmat puolet hyllylle, sisuri pois toiselta puolelta ja sitten yrittämään taas. Jos on notkea kumi, niin voi nostaa ihan sorminkin sitä toistakin puolta hyllylle ennen kuin alkaa ilmaa laittamaan.

miz
26.08.2023, 11.48
Tai kierros lisää teippiä niin tiivistyy alkuun paremmin.

Ohiampuja
26.08.2023, 12.41
Millainen kompura ja kuinka pitkä letku? Minulla auton renkaita varten pitkä letku, missä on taatusti kova painehäviö. Ja sitten litkuhommia varten toinen, vajaa metrin mittainen letku josta saa tuottoa paljon nopeammin. Kyllä kompura painesäiliöineen aina sen napsauttimen voittaa.

kauris
30.08.2023, 23.12
En nyt tiedä olisko tää kuulunut tubeless-ketjuun vai tähän. Tämä pahoille ongelmille ja toisessa toivottiin positiivisia juttuja. Mun jorinat on siitä välistä. Tuo tokauusin rengasostos Schwalben Thunder Burt nimittäin tyhjenee hitaasti. Seuraavana päivänä jo puolityhjä. Epäilen että tihkuu itse kumista. Menin nyt ostamaan kuitenkin eturenkaaksikin toisen samanlaisen ja tein nyt ekaa kertaa sen mitä välillä suositellaan eli putsasin tuoreeltaan sisäpuolen bräkleenenillä. Tein saman käytössä olleelle jonka vaihdoin samalla takaa eteen. Edessä kun ei ainakaan vannenauha tai venttiili vuoda koska siinä ollut aivan toinen rengas piti ilmat. Saa nähdä toimiiko Bräkleen kikka. Idea kai siinä on, että litkua hylkivä ja siten tihkuvuodon paikkautumista estävä liukas "öljyinen" renkaan sisäpinta saadaan paremmin litkuun reagoivaksi.

SBIAN
02.09.2023, 11.59
Mites on, kyseessä siis Sunringle Mulefut 80 vanteet jotka tubeles redy niin eikös ne ole valmiiksi teipattu litkutusta varten vain venttiilin pitää vaihtaa. Näkyy jotkut kuitenkin noita teippaavan tehdas teipin päällekkin niin onko se välttämätöntä ja miksi teippauksen pitäisi tehdä tai ehkä kannattaisi tehdä.

Bndit
02.09.2023, 14.52
Mites on, kyseessä siis Sunringle Mulefut 80 vanteet jotka tubeles redy niin eikös ne ole valmiiksi teipattu litkutusta varten vain venttiilin pitää vaihtaa. Näkyy jotkut kuitenkin noita teippaavan tehdas teipin päällekkin niin onko se välttämätöntä ja miksi teippauksen pitäisi tehdä tai ehkä kannattaisi tehdä.
Omissa oli vaan vanneteipit eli ei tubelessteippiä. Eli se musta "kuminen" joka pullottaa kevennysreistä. Se oli kumminkin valmiiksi oikean levyinen eli 80mm tubeless teippi sopi suoraan päälle. Joskus voi vaatia kaventamisen että teipillä on tartuntapintaa. Tämä toki pari vuotta sitten, mutta epäilen että ne vieläkään tulis valmiiksi teipattuna...

Qps
03.09.2023, 23.49
Mulla piti se tehdasteippi. Muistelen että olis tullu ihan pikkunen litkupullokin kiekon mukana. Teippi näytti epäilyttävältä, mutta toimi.

mikkox9x
13.09.2023, 01.15
Treck Roscoe 8:n renkaat pitäis litkuttaa. Roscoe 8:n vanteissa (Bontrager line 40) pitäis kait olla tubeless vannenauhat tehtaalta. Mistä löytää sopivat ja toimiviksi todetut tubellesventtiilit noihin vanteisiin ja niin ettei tarvitsisi myöskään teipata uudelleen? Bontaragerin venttiilit tietysti sopisi varmasti, mutta ei oikein löydy mistään.

nure
13.09.2023, 20.59
^Vaatiiko vanne jonkin erityisen venttiilin vai kelpaako mikä vaan tubeless?

J3K
14.09.2023, 17.52
Treck Roscoe 8:n renkaat pitäis litkuttaa. Roscoe 8:n vanteissa (Bontrager line 40) pitäis kait olla tubeless vannenauhat tehtaalta. Mistä löytää sopivat ja toimiviksi todetut tubellesventtiilit noihin vanteisiin ja niin ettei tarvitsisi myöskään teipata uudelleen? Bontaragerin venttiilit tietysti sopisi varmasti, mutta ei oikein löydy mistään.

Teippaaminen on kohtalaisen halppa, helppo ja nopea homma. Jos se tiiviys jää teipistä kiinni niin varmasti ottaa päähän ettei tehnyt kerralla kunnolla mutta kyllä sen teipin kunnon näkee aika hyvin silmällä.

Venttiilit saa vaikka saksittua sisärenkaasta, tuntuivat tiivistyvän paremmin kuin ihan erikseen ostetut tubelessventtiilit. Jos on Schraderit eli autoventtiilit niin kannattaa hommata se sieluavain myös.

mikkox9x
14.09.2023, 20.07
Niin totta, olisi tietysti paras ottaa varmanpäälle ja teipata uudelleen tai vaihtaa nauha. Trek suosittelee Tubelles Ready vannenauhaa minkälaiset siellä uskoakseni on ja sinänsä en usko että nykyisessä olisi vikaa, kun aika vähän nyt ajettu, ellei sitten jo tehtaalta jotain ole pielessä. Siksi alkuun ajattelin, ettei tarvitsisi vaihtaa.

Venttiilien sopivuus epäilyttää koska näyttää olevan monenmallista saatavissa ja Bontaragerillakin kahta eri mallia ja toinen vain ainakin virallisesti sopii. Bontaragerin venttiilin tasainen kanta on aivan eri mallinen, mitä esim. Stansin venttiileissä, missä se on kartion mallinen.

Presta venttiilit pitäisi olla

J3K
16.09.2023, 09.43
Niin totta, olisi tietysti paras ottaa varmanpäälle ja teipata uudelleen tai vaihtaa nauha. Trek suosittelee Tubelles Ready vannenauhaa minkälaiset siellä uskoakseni on ja sinänsä en usko että nykyisessä olisi vikaa, kun aika vähän nyt ajettu, ellei sitten jo tehtaalta jotain ole pielessä. Siksi alkuun ajattelin, ettei tarvitsisi vaihtaa.

Venttiilien sopivuus epäilyttää koska näyttää olevan monenmallista saatavissa ja Bontaragerillakin kahta eri mallia ja toinen vain ainakin virallisesti sopii. Bontaragerin venttiilin tasainen kanta on aivan eri mallinen, mitä esim. Stansin venttiileissä, missä se on kartion mallinen.

Myyntikuvien perusteella vanteen profiilissa ei ole mitään erikoista, kartionmallinen tiivistyy kyllä reikäänsä käytännössä aina. Paitsi Joe's jonka kumi oli aika koppuraa jo ihan käsissä pyöritellen.
Presta venttiilit pitäisi olla

Qps
21.09.2023, 19.12
Kyllä tässä alkaa pikkuhiljaa tuntua että pahoja tubeless ongelmia on. Monta vuotta olen iloisesti mennyt tubeleksella, mutta nyt on alkanut välillä nyppimään lähinnä litkuhommat. Venttiilin sielut on tukossa, renkaita vaihtaessa joutuu putsaileen, litkut on kuivunu kun reikä tulee tai tämä litku ei paikkaakkaan just tätä reikää.
Sellanen litkuton tubeless olis kiva. Jos tulee reikä niin kamelinpaskalla vaan. Niinhän sitä muutenkin pitää tehdä aika usein. Eikös ne alunperäset UST-hommat just ollu että litkua ei tarvita?
Ylläpidän viittä aktiivikäytössä olevaa pyörää ja joihinkin on vielä varakiekot. Pienikin homma on äkkiä iso homma tossa skaalassa.

Kyllä sitä tulee ihmeissään katottua myös jotain sisurirengaspyöriä kun voi olla vaikka vuoden ajamatta ja siitä vaan pikku pumppauksella liikkeelle jos sitäkään. En silti sisureihin lähtis takas harrastepyörässä kun läpilyönti puhkasee ja vaihtaessa pitää kiekko irrottaa.

Föhn
21.09.2023, 19.37
Joskus sitä väsyy. Ehdottaisin tosiremonttia ja kaikkiin kulkineisiin reilut sisäkumit päälle.

kauris
22.09.2023, 11.29
Kiekon irroitus rengastöissä on kyllä se pienin murhe ja sitä en itse ole oikeestaan edes koskaan älynnyt murehtia tai surkutella. En tiedä jos jossain sähkövehkeissä se on toisin.
Mutta totta, että litkujen kanssa pieni sählinki kyllä aina on. Talvikaudella siihen ei viitsi ryhtyä kovin herkästi, kesällä se menee kun mulla on vesiletku tuossa ovenpielessä eli renkaiden ja vanteiden putsaaminen käy suht sujuvasti. Talvikaudeksi jos ajattelee vaihtavansa välillä nastoihin ja välillä taas nastattomiin vois sen pyörän missä moista tekee laitella kyllä suosiolla sisureilla.

YocceT
22.09.2023, 12.19
Tubelessille en ole itselläni havainnut tarvetta maantie- tai gravelpyörissä. Keskimäärin puhkeaa rengas harvemmin kuin kerran kesässä, joten aika minimaalinen hyöty siitä. Toistaiseksi menen perinteisellä sisurilinjalla.

Edit: kilsoja noin 6000 vuodessa.

Situm
22.09.2023, 12.19
Mä olen nyt ajanut tubelesseilla ehkä 40.000km, ja rengasrikkoja tullut vähemmän kuin viis. Susireilla varmaankin 5-10 vuodessa. Noin yleisesti ottaen kimppalenkeilläkään ei juuri ole ollut renkaanpaikkaustaukoja.

Ohiampuja
18.10.2023, 16.07
Mites DT löskikiekot pitää teipata ettei tule ns pahoja ongelmia? Normi XC kiekkoja on tullut pyöriteltyä, mutta just MH toimitti ekan paketin 80 mm teippiä.

Siihenkö vaan sen vannenauhan päälle, ja auttaako läskissä se sisureilla teipin kiinni painaminen? Koska eihän se teippi niin nätisti asetu kuin joku 27 mm teippi 25 mm kiekkoon.

Steve Baggy
18.10.2023, 16.10
Kannattaa kaventaa vannenauha mahdollisimman kapeaksi, että juuri ja juuri peittää kevennysaukot eli teipille mahdollisimman paljon tarttumapintaa. Sitten vaan hitaasti ja rauhassa teippaa ja painauttaa sisurilla. Tällä metodilla on itsellä nyt ollut 3v ongelmaton tubeless fatissa.

Ohiampuja
18.10.2023, 16.22
Tuota kaventamista vähän itsekin pohdiskelin.

Ohiampuja
19.10.2023, 10.24
En silti sisureihin lähtis takas harrastepyörässä kun läpilyönti puhkasee ja vaihtaessa pitää kiekko irrottaa.

Kiekon irroitus rengastöissä on kyllä se pienin murhe ja sitä en itse ole oikeestaan edes koskaan älynnyt murehtia tai surkutella.
Minä käsitin niin että Ops harmitteli sitä jos sisureiden kanssa joutuu rengashommiin kesken lenkin, niin se vaatii kiekon irrotuksen. Kun taas litku /kamelinpaskan kanssa pelatessa sen vaiheen voi unohtaa kokonaan. :)

desperado?!
19.10.2023, 11.19
Minä käsitin niin että Ops harmitteli sitä jos sisureiden kanssa joutuu rengashommiin kesken lenkin, niin se vaatii kiekon irrotuksen. Kun taas litku /kamelinpaskan kanssa pelatessa sen vaiheen voi unohtaa kokonaan. :)

Luulen että kauris käsitti ihan samoin, mutta oli silti sitä mieltä että kiekon irrotus on niin ongelmaton ja vähän aikaa vievä osa tien päällä tapahtuvaa sisurin vaihtoa, ettei siltä välttyminen ole kovin korkealla hänen listallaan tubelessien eduista. Toki silloin kun homma alkaa sillä että Sahmurai tai vastaava otetaan esiin päästään yleensä jatkamaan matkaa nopeammin kuin silloin kun ensiksi kaivetaan satulalaukusta tai ajopaidan taskusta sisuri.

Mutta kehitys kehittyy! norjalainen reTyre - jonka jotkut varmasti muistavat sen vetoketjulla kiinnittyvistä nastaskineistä - on tuonut markkinoille Easy Tuben (https://buy.retyre.co/products/retyre-easy-tube-20-29), sisurin jonka asentaminen ei vaadi kiekon irrotusta:

https://www.youtube.com/watch?v=LQUy03VD2jk

On olemassa ihmisiä, joista erikoisesti takakiekon irrottaminen ja takaisin laitto on hankalaa, ja joissain sähköpyörissä siinä onkin varmasti omat vaikeutensa, joten kai tällekin keksinnölle löytyy markkinarako?

JohnnyBuzz
19.10.2023, 12.37
Eturengas alkoi tyhjenemään hiljattain noin vuorokaudessa. Toiminut tähän asti kuin unelma. Kävin renkaan läpi eikä näkyviä vaurioita ole missään. Sitten saippuavettä perään ja näyttäisi vuotavan muutamasta pinnanreiästä, hieman vanteen reunasta ja venttiilin aukosta. Olisikohan litkut kuivahtaneet? Litkua laitettu renkaan asennuksen yhteydessä joskus maalis-huhtikuussa. Rengasta en jaksaisi ottaa vanteelta, kun istuu niin hyvin, vaan ajattelin laittaa venttiiliin kautta lisää litkua sisälle.

https://pic.useful.fi/1jpJxgPfQ.jpg

Ohiampuja
19.10.2023, 13.20
Nyt on 4.8” Jumbo Jimit saanet litkut sisäänsä. Pakko todeta että on läskin litkutus ihan eri talkoo kuin jonkun 40-50 mm kumeksen. Minun vinkki on että minkään poksautuspullon kanssa ei kannata edes yrittää. Ja aikaa on hyvä varata päivä tai pari. :)

Ohiampuja
19.10.2023, 13.27
On olemassa ihmisiä, joista erikoisesti takakiekon irrottaminen ja takaisin laitto on hankalaa, ja joissain sähköpyörissä siinä onkin varmasti omat vaikeutensa, joten kai tällekin keksinnölle löytyy markkinarako?
Minusta ihan fiksu keksintö. Vois kuvitella että esim pitkissä gravelkisoissa tuo vois olla ihan hyvä. Nopeuttaahan tuo renkaan vaihtoa.

Vaikka kotioloissa, hyvässä valossa kaikki sujuu hienosti, niin on se sisurinvaihto syksyn lamppulenkillä sormet kohmeessa aika ikävä homma. Kaikki millä sitä voi helpottaa, on aina kotiinpäin. :)

Kanuuna
19.10.2023, 14.27
[COLOR=#222222][FONT=Arial]Eturengas alkoi tyhjenemään hiljattain noin vuorokaudessa. Toiminut tähän asti kuin unelma. Kävin renkaan läpi eikä näkyviä vaurioita ole missään. Sitten saippuavettä perään ja näyttäisi vuotavan muutamasta pinnanreiästä, hieman vanteen reunasta ja venttiilin aukosta. Olisikohan litkut kuivahtaneet? Litkua laitettu renkaan asennuksen yhteydessä joskus maalis-huhtikuussa. Rengasta en jaksaisi ottaa vanteelta, kun istuu niin hyvin, vaan ajattelin laittaa venttiiliin kautta lisää litkua sisälle.

Eikös tossa nyt aika selkeesti teippu valskaa?

Benny
19.10.2023, 14.45
Eturengas alkoi tyhjenemään hiljattain noin vuorokaudessa. Toiminut tähän asti kuin unelma. Kävin renkaan läpi eikä näkyviä vaurioita ole missään. Sitten saippuavettä perään ja näyttäisi vuotavan muutamasta pinnanreiästä, hieman vanteen reunasta ja venttiilin aukosta. Olisikohan litkut kuivahtaneet? Litkua laitettu renkaan asennuksen yhteydessä joskus maalis-huhtikuussa. Rengasta en jaksaisi ottaa vanteelta, kun istuu niin hyvin, vaan ajattelin laittaa venttiiliin kautta lisää litkua sisälle.

https://pic.useful.fi/1jpJxgPfQ.jpg

Jos se vuotaa pinnanreijistä ja venttiilin juuresta, voi olla että tubelesteippi on pettänyt ja ilma pääsee vannekoteloon.

JohnnyBuzz
19.10.2023, 15.00
Jos se vuotaa pinnanreijistä ja venttiilin juuresta, voi olla että tubelesteippi on pettänyt ja ilma pääsee vannekoteloon.

Tätä myös vähän mietin. Aika surkeat teipit sitten vissiin DT Swissä. Takarenkaan teippaus ei pitänyt uutenakaan ja edessä kesti sitten vähän pidempään. Onkohan kovinkin yleistä, että tehdasteipit pettää näin nopeasti? Pyörä ollut ajossa alle vuoden, josta sisurilla joku 3-4 kk.

Sambolo
19.10.2023, 16.06
Teippi voi olla toki huonosti mutta sen saa varsin helposti renkaan asennuksessa myös rullalle rengasmuovilla jos taistelee renkaan kanssa vähän turhan varomattomasti.

Kuminauha
19.10.2023, 17.19
Noin 4 eri DT kiekkoparia tubeleksena käyttäneenä en oo vastaavaan törmänny, eli ei mikään DT:ä vaivaava yleinen ongelma. Voi toki teippi olla huonosti tehtaalta tai sitten rengashommissa saanu kipeää. Voi myös venttiili olla jotenkin huonosti paikallaan tai löystyny, jolloin sen ohi pääsee vuotaa onttoon vanteeseen ja sieltä sitten pinnarei'istä ulos.

Voi olla myös kiekot olleet ennen myyntiä olla huonosti/kauan varastoitu ja teipit alkanu hellittää otetta.

Ohiampuja
19.10.2023, 20.24
En tiedä onko nyt ihan oikea ketju, mutta tämä on ainakin aktiivinen.

Olen kohta 30 vuotta kantanut sisuria aina mukana, ja 2 kertaa sitä on lenkillä tarvittu. Nyt kun joka pyörässä on Stanin litkut, niin tuumasin että mitä jos keventäisi settiä ja korvaisi sisurin Stanin Dart paikkasarjalla ja vaikka CO2 patruunalla. Uhka vai mahdollisuus. :)

Ps. Se CO2 tulisi läskiin kun siinä se taskupumpulla nylkyttäminen on aika kova homma. :)

JohnnyBuzz
19.10.2023, 21.16
Teippi voi olla toki huonosti mutta sen saa varsin helposti renkaan asennuksessa myös rullalle rengasmuovilla jos taistelee renkaan kanssa vähän turhan varomattomasti.

Nää meni niin helposti vanteelle, ettei taistelua ollut laisinkaan eli en usko teipin ottaneen iskua. Ennen saippuavedellä testausta huomasin, että venttiilin kiristysrengas oli vähän löystynyt. Sormilla olin sen aiemminkin kiristänyt ja näin tein myös nyt. Voisikohan tässä olla se pääsyy? Eli venttiili oli löystynyt ja litkun tekemä sauma/ tiivistys revennyt. Litkun määrä vähentynyt renkaassa ja se ei riitä tiivistämään saumaa uudestaan. Näin ilma pääsee vanteen runkoon ja ulos pinnan reistä. Oisko todennäköinen skenaario? Lisää litkua renkaaseen ja problem solved?

Benny
19.10.2023, 22.58
Ota kumi irti ja katso mitä se on syönyt :)

nure
20.10.2023, 00.23
Kun osiossa on 208 sivua tubeless ongelmia niin olen onnellinen kun käytän sisureita!

Ohiampuja
20.10.2023, 00.56
Älä ny, iso osa niistä on tubeleksen ylistystä. Se pitää vaan osata lukea sieltä rivien välistä. :)

JohnnyBuzz
20.10.2023, 01.49
Ota kumi irti ja katso mitä se on syönyt :)

Eiku sitä just haluan välttää. :D Parin kuukauden päästä on taas aika laittaa nastat alle, niin ei jaksais ylimääräistä säätöä. Nyt kun kiristin ventiilin, laitoin kunnolla painetta ja ajelin muutaman minsan, niin ainakin parin tunnin jälkeen tuntuisi pitävän paremmin. Katotaan miltä näyttää aamulla.

nure
20.10.2023, 11.15
Ohi, rivit kyllä aika tiiviit...

JohnnyBuzz
20.10.2023, 13.46
Eiku sitä just haluan välttää. :D Parin kuukauden päästä on taas aika laittaa nastat alle, niin ei jaksais ylimääräistä säätöä. Nyt kun kiristin ventiilin, laitoin kunnolla painetta ja ajelin muutaman minsan, niin ainakin parin tunnin jälkeen tuntuisi pitävän paremmin. Katotaan miltä näyttää aamulla.

Ja paineet pysyi yön yli hyvin. Aavistuksen laskeneet eli laitan vähän lisää litkua ja sitten ajoa. :)

moukari
20.10.2023, 14.53
Ei tiivistynyt Liteskin ISP ei sitten millään. Ei taida kannattaa edes yrittää. Sain nämä kaverilta kokeiluun, ei tietoa vuosimallista, mutta on ohutkylkiset. Meni sitten Roudat gravelin alle neljänneksi talveksi.

Kepsu
20.10.2023, 15.25
^Mikä liemi oli käytössä? Orangella varmaan saisi kalvon kylkiin kun jaksaisi makuuttaa kyljellään.

Kanuuna
20.10.2023, 15.37
^Tai Caffelatexilla.
Itse tehnyt kalvon juuri jommalla kummalla edellämainituista ja sitten kuivumisen jälkeen Racet perään.

moukari
20.10.2023, 15.41
^Mikä liemi oli käytössä? Orangella varmaan saisi kalvon kylkiin kun jaksaisi makuuttaa kyljellään.
Stans. Voisihan se joo olla, että tiivistyisi tuolla tavalla. Renkaat eivät tosin halunneet edes nousta vanteelle.

Kepsu
20.10.2023, 15.56
Tummelia liukasteeksi ja kompuralla ilmaa perään, tällä tavoin ainakin omat hankalat tapaukset muuttuneet helpoiksi. Kuulosuojaimet vain vaatii joskus napsahtaa melkoisen kovaa. Sellainen pelkkä puhalluspistooli käy suoraan sieluttomaan venttiiliin, saa riittävästi voluumia. Ja tarpeeksi väljä letku.

Aakoo
20.10.2023, 16.02
Ei tiivistynyt Liteskin ISP ei sitten millään. Ei taida kannattaa edes yrittää. Sain nämä kaverilta kokeiluun, ei tietoa vuosimallista, mutta on ohutkylkiset. Meni sitten Roudat gravelin alle neljänneksi talveksi.

Ei onnistunut itelläkään vaan joutui pumppaamaan töihin mennessä ja lähtiessä. Laitoin suosiolla sisurit kun ajattelin ettei ole talvella niin väliä.

Steve Baggy
20.10.2023, 16.23
Paskojahan ne on. Kylkiin tulee pieniä halkeamia jotka sitten vuotaa ajon jälkeen.

moukari
20.10.2023, 16.35
Tummelia liukasteeksi ja kompuralla ilmaa perään, tällä tavoin ainakin omat hankalat tapaukset muuttuneet helpoiksi. Kuulosuojaimet vain vaatii joskus napsahtaa melkoisen kovaa. Sellainen pelkkä puhalluspistooli käy suoraan sieluttomaan venttiiliin, saa riittävästi voluumia. Ja tarpeeksi väljä letku.

Joo, nestesaippuaa laitoin liukasteeksi aika reilusti eikä auttanut edes isolla säiliöllä oleva kompura. Ehkä saatan kokeilla kerran, mutta sisureilla en näillä aio ajaa.

Ohiampuja
21.10.2023, 20.26
Ja mun Jumbo Jimit alkoi pitää, vaikka alussa tihkui kyljet että sihinä kuului. Stanin litkut.

JohnnyBuzz
23.10.2023, 14.56
Ja paineet pysyi yön yli hyvin. Aavistuksen laskeneet eli laitan vähän lisää litkua ja sitten ajoa. :)

Jatkan itselle vastailua: litkun lisääminen auttoi. Nyt paineet pysyy hienosti. :) Onneksi en lähtenyt irrottamaan vanteella, kun oma tilannearvio osui oikeaan.

Ohiampuja
28.10.2023, 14.36
No niin. Läskissä eturengas OK, mutta takaa vuotaa venttiilin juuresta. Mitä kikkoja te olette käyttäneet venttiiliasennuksissa? Läskipyörän vanteissa on ongelma se kehän rakenne, eli se kun on vain yksi millin pari paksu alumiinilevy. Eikä sellaiseen saa venttiiliä niin tukevasti kuin ontelorakenteeseen.

Gargamel
28.10.2023, 19.08
Tuollaisen läskin yksikerrosvanteen kanssa olen laittanut venttiilin varteen mutterit sekä sisä- että ulkopuolelle, ja vielä pienet aluslevytkin tueksi.

tinke77
28.10.2023, 20.33
Sisäpuolelle sisuskumin palanen venttiilin juureen, ulkopuolelle prikka juurimutterin alle.

Ohiampuja
28.10.2023, 20.58
Sisäpuolelle sisuskumin palanen venttiilin juureen, ulkopuolelle prikka juurimutterin alle.
Ihan saman sovelluksen tein itsekin päivällä. Katsotaan auttaako. :)

Lare
22.11.2023, 12.30
Terrene Griswold ja Oko Magic milk highfiber. Eilen illalla litkut sisään, ravistelut pyörittelyt yms taikuudet.

Tänään kyljet suhisee litkua ja ilmaa. Maastorenkailla kyseinen litku on toiminut hyvin. Bugiset renkaat vai näille epäkelpo litku?https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231122/08a4fc5a9d2c6dcdc58f05c8bc6155b7.jpg

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Kepsu
22.11.2023, 16.27
^Agent Orange, eiku siis Orange Seal vois toimia.

tri-nisti
23.11.2023, 10.37
Suomi Tyres Roudat ei pidä ilmoja kun tulee vanteen ja renkaan välistä koko matkalta 0,5-1 bar per day pihalle. Saippuavedellä tekee valkoista vaahtoa saumaan. Stanin litku ehkä vähän hidastaa vuotoa mutta ei riittävästi. Toiset renkaat, Continental Terraspeed pitää aivan hyvin. Vanteet on Campagnolo Levante.

Lare
23.11.2023, 10.43
^Agent Orange, eiku siis Orange Seal vois toimia.Orangella toimii.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Ohiampuja
23.11.2023, 11.10
Nyt kun ajalen ekaa syksyä / talvea litkutetulla läskillä, niin läski matalilla paineillaan taitaakin olla herkempi ongelmille kuin perusmaasturi n 1.5 bar paineineen.
Ensin takarengas tuppasi tyhjenemään, ja sen kun sai pitämään niin nyt siten eturengas on pari kertaa ollut lähes tyhjä. Mutta ei läheskään joka päivä päivä.

Outoa välillä pitää, välillä ei -toimintaa.

Kanuuna
23.11.2023, 14.39
^ Venttiili tai sen juuri juurisyynä?

JohnnyBuzz
23.11.2023, 23.11
En kyllä vieläkään oikein ymmärrä nastarenkaiden litkuttamisen tarpeellisuutta etenkään maastoajossa. Talvipoluilla terävimmät maastonmuodot on pehmentyneet kiitos lumen ja näin puhkeamisen riski on huomattavasti pienempi kuin kesällä vaikka ajaisi matalilla paineilla. Vaikutus rullaavuuteen on olematon, koska nastat ja lumi. Kun laitan Piikkisiat kohta alle, niin ehdottomasti sisureilla. Kesällä sitten taas litkut.

Benny
24.11.2023, 01.06
Etelä-Suomessa se lumi tuppaa sulamaan ja satamaan talven aikana monta kertaa. Ja monesti ne kivet ja juuret pilkottaa sieltä ohuen lumipeitteen läpi kuitenkin...

miz
24.11.2023, 08.48
^
Jeps, juurikin noin. Lisäksi ajan työmatkaa samalla fillarilla talvet, ei niistä litkuista mitään haittaa ole.
Itsellä meni piikkisiat toiseksi talveksi litkutettuna alle, ylimääräistä hommaa noissa ei ole kuin toisten renkaiden pyyhkäisy rätillä litkujen pois imaisun jälkeen.

Ongelmia ollut 0, niin miksi käyttäisin sisuria?

JackOja
24.11.2023, 10.00
En kyllä vieläkään oikein ymmärrä nastarenkaiden litkuttamisen tarpeellisuutta etenkään maastoajossa....

Miksi ihmeessä talvella laittaisi sisurit kun muutenkin ajaa ilman?

Ongelmia ollut 0, niin miksi käyttäisin sisuria?

Tämä. Sama.

Steve Baggy
24.11.2023, 10.02
ISP:t oli niin paskat että niiden kanssa oli pakko käyttää sisuria, kun ei kiinnostanut jatkuvasti työpäivän päätteeksi pumppailla pakkasessa lisää ilmaa, että pääsee kotiin. Muuten tubelessin kanssa ei ole ollut ongelmaa nastarenkaidenkaan kanssa.

Isä nitro
24.11.2023, 11.46
JackOjan kanssa samaa mieltä kysymykseen sisurilla vai ei. Lisäargumentti kumin vähentämisen puolesta: edellä mainittu ISP tunnetusti tubelisoituu yksilökohtaisesti. Minulla on käynyt hyvä tuuri omieni kanssa eli kaikilla on onnistunut tubeless. Ja mikä parasta niin ISP on muuttunut erittäin merkittävästi miellyttävämmäksi, rullaavammaksi ja tietysti myös kevyemmäksi. Huomasin tarttuvani ISPillä varustettuun pyörään myös ei niin vaativina jääkelipäivinä.

Mitä taas tulee Suomi Tyres Routa tai minkä muun tahansa renkaan mahdollisiin vuotoihin niin kun on tehty ihan kaikki muut toimet (kuten tarkistettu venttiilinjuuret ja teipit) niin sitten ei ole auttanut muu kuin vaihtaa Stan's no tubesin race sealantiin. Tätä tarvetta ei ole ollut enää vuosiin, joten itse litkukin on saattanut muuttua. Henkilökohtaisesti len vaihtanut Orange-tuotemerkkiin ja erityisesti Enduranceen. Tänään ajattelin hakea sub zeroa talviosastolle. Saa varoitella, onnitella tai esittää surunvalitteluja.