Näytä tavallinen näkymä : Pahoja Tubeless ongelmia!
syklopaatti
04.07.2011, 19.40
homma meni reisille ekalla rastilla. Apteekista kieltäydyttiin myymästä mulle
injektioruiskua:p.
Toinen juttu taas on, saanko minä noista mitään hyötyä,
kun olen ajanut sisureilla 2,2-2,5 bar painella ja sisureita ei ole mennyt kuin viissin 2 kappaletta neljään vuoteen.
Voisiko joku valaista tyhmää noista mavicin ust-venttiileistä. Miten se autoventtiiliadapteri oikein toimii ?
Pitää prestaventtiilin olla auki sen adapterin sisällä ?
Hah. Näytit varmaan liiaks narkilta.:D
Hyötyä tulee heti kun voit puottaa paineita ilman käärmeen pelkoa = parempi pito ja rullaavuus.
Kyllähän sen prestaventtiilin neulan ois syytä olla auki jos sinne ilmaa meinaa saada.
dirtyrider
04.07.2011, 19.57
Homma meni reisille ekalla rastilla. Apteekista kieltäydyttiin myymästä mulle
injektioruiskua:p.
Kyllä siinä itselläkin oli yritystä selitellä, kun hain ruiskua vapaaratashuoltoa varten.. Taisi kuulostaa entistä epäilyttävämmälle, kun kerroin käyttäväni pyörän huoltoon.. :D
Shimaani
04.07.2011, 20.01
Öh.:o
Mää unohin julkituoda että mulla on niitä 60ml ruiskuja vielä noin krossi tahi muu*piip* iso paffilootallinen mittayksikkö... Nyt on työn alla softa jolla optimoidaan ajotapa/maasto/paineet lateksisisurilla vs sisäkumittomuus - liikaa muuttujia mut lateksi johtaa kun se ja kevyt ulkokumi on kevyempi ku USTikumi tai edes normikumi litkuilla. Käärmeenkostonkesto taas kallistaa vaakaa toiseen suuntaan ja mihinkä mettässä muka olis kiiru, syvemmälle mettäänkö?
Elämä on valintoja ja muita päätöksiä:p
Mä valitsen 4/4 em. Ominaisuudesta, kuten moni muukin. Tahkolla meidän tuvan ust-kuskit hohottivat kuinka hauskaa oli laskea mäkiä alas vailla huolen häivää.
Ja mitkäs UST-kumit teillä oli jotka on kevyempiä kuin vastaava rengas/sisärengas yhdistelmä? :rolleyes:
Kaikki mitä mä tiedän on UST:nä reilusti raskaampia, jos nyt ei DH-sisäkumia sinne laita.
Ite olen kans tubelessina (ei UST) litkuilla ajellut, ja Tahkolla tykkäsin kanssa ja kesti ongelmitta. Ruksaan kuitenkin vain 2/4, koska kevyemmäksi en päässyt verrattuna panaracerin sisuriin, ja kokemuksen mukaan noihin "tubeless ready" kumeihin saa kivikoissa aika helpolla ilmat ulos päästävän viillon. UST:t varmaan sitten kestää.
korohoro76 millimeetriä, taisi lekuaanilla ja marikatilla olla molemmilla x-kingint alla 2.4 tuumaisena normiversioina litkutettuna, litkun määrä kun oli heillä sen 3 ozzy:a, niin voineen todeta että kevyempiä olivat ne.
vai eikös normirengas litkutettuna olekkaan UST jonkun määritelmän mukaan? Tubeless se ainakin on, ja edelleen kevyempi. 5/4, koska myös pitää paremmin.
edit: niin no niin, eihän tubeless ready kehät ja normi kumeet missään mielessä ole "standardin mukaiset" eli ei ne tosiaan USTeja ole. Olit oikeassa, mutta muut ymmärsivät mistä puhutaan. Seison korjattuna kun kuitenkin postaat vastausta samaaan aikaan. osuiko? ;)
Edit: unohdit listasta matalampien paineiden myötä tulevan paremman pidon.
"Voi ajaa matalammilla paineilla" kohdalla, tarkoitin juuri sitä.
Vierintävastus (UST vs kevyt sisuri) jääköön auki niin kauan kun on vaan mutua tarjolla. Pääasiallinen vierintävastuksen aiheuttaja on materiaalin hystereesi ja 200-300 grammaa lisää matskua siellä veivautumassa aiheuttaa lähtököhtaisesti lisää vierintävastusta IMHO. Ei kuitenkaan tähän hätään löytynyt testiä tyyliin 750g UST vs 500g normi + 120g sisuri. Pistäisin roponi kuitenkin likoon jälkimmäiselle.
500g normi + ei sisuria vieriikin sitten vallan kivasti, mutta kauhean huoleton se ei ole ollut. :)
vai eikös normirengas litkutettuna olekkaan UST jonkun määritelmän mukaan?
No ei ole.
Tsekkaa vaikka tuolta paljonko painaa X-King 2.4" UST...
http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/themes/mtb/AllMountain/XKing/XKing24_en.html
Siihen kuuppa litkua ja venttiili niin on 900g per pää. :eek:
Ja X-King RaceSport 2,4" + litkut kesti mulla takarenkaana alle kuukauden ennen kuin suihkusi litkut kyljestä läpi, että neloskohtaa niille en rastita, vaikka muuten tykkäsinkin.
syklopaatti
04.07.2011, 23.07
"Voi ajaa matalammilla paineilla" kohdalla, tarkoitin juuri sitä.
Vierintävastus (UST vs kevyt sisuri) jääköön auki niin kauan kun on vaan mutua tarjolla. Pääasiallinen vierintävastuksen aiheuttaja on materiaalin hystereesi ja 200-300 grammaa lisää matskua siellä veivautumassa aiheuttaa lähtököhtaisesti lisää vierintävastusta IMHO. Ei kuitenkaan tähän hätään löytynyt testiä tyyliin 750g UST vs 500g normi + 120g sisuri. Pistäisin roponi kuitenkin likoon jälkimmäiselle.
500g normi + ei sisuria vieriikin sitten vallan kivasti, mutta kauhean huoleton se ei ole ollut. :)
Minä olen ymmärtänyt ,että sisäkumin ja ulkokumin välinen kitka estää ulkokumia ikäänkuin muotoutumasta maaston pienten epätasaisuuksien mukaan. Tämä aiheuttaa pomppimista joka lisää vierintävastusta.
Olen tästä tutkimustuloksiakin nähnyt ,mutten niitä tähän hätään osaa kaivaa. Sisärenkaaton jättää ns. leveämmän jäljen ja muotoutuu paremmin maaston mukaan. Tossa kohdassa kolme jotain asiasta.
http://www.justridingalong.com/content.php?pid=547 (http://www.justridingalong.com/content.php?pid=547)
Shimaani
04.07.2011, 23.07
Es6?
Histereesi (http://fi.wikipedia.org/wiki/Hystereesi).
H. Moilanen
04.07.2011, 23.15
No ei ole.
Jos ryhdytään marsua silittämään, niin ehkei täytä standardissa määriteltyjä specsejä, mutta toiminnallisuudessa ei kuitenkaan ole eroja. Vai onko muka?
Minä olen ymmärtänyt ,että sisäkumin ja ulkokumin välinen kitka estää ulkokumia ikäänkuin muotoutumasta maaston pienten epätasaisuuksien mukaan. Tämä aiheuttaa pomppimista joka lisää vierintävastusta.
Juu toki näin. Ja siksi ajankin tubelessilla, mutta tuo sisäkumiasia ei ole ainoa seikka joka siihen vaikuttaa. Ite olisin sitä mieltä että 100g sisäkumi vastustaa ulkokumin muotoutumista maastoon vähemmän kuin 300g enemmän kumia siellä ulkorenkaassa.
Olen tästä tutkimustuloksiakin nähnyt ,mutten niitä tähän hätään osaa kaivaa. Sisärenkaaton jättää ns. leveämmän jäljen ja muotoutuu paremmin maaston mukaan. Tossa kohdassa kolme jotain asiasta.
http://www.justridingalong.com/content.php?pid=547 (http://www.justridingalong.com/content.php?pid=547)
Kohdassa 3 ei varsinaisesti puhta UST:sta vaan matalammista paineista ja sisärenkaatta ajosta itse ulkorenkaan ollessa sama.
Lopuksi se sama heppu sanoo että:
"tyre choice
... I think UST tyres are overkill for most XC races. They are too heavy and the tyres too thick, in fact the only UST tyre I have is on my downhill bike"
:)
Jos ryhdytään marsua silittämään, niin ehkei täytä standardissa määriteltyjä specsejä, mutta toiminnallisuudessa ei kuitenkaan ole eroja. Vai onko muka?
Jos ei toiminnallisuudessa ole eroa niin kuka hullu ottaa 600g lisää pyörivää massaa fillariinsa?
Omaa kokemusta ei UST kumeista ole, mutta kovasti ovat täällä huudelleet että kestää paremmin eikä taitu alle, jotta ei se ylimääräinen kumi siellä ihan turhaa taida niissä UST kumeissa olla...
Shimaani
04.07.2011, 23.29
Niinno,
mää ajelen kevyehköllä Snakeskin kumilla jonka sisällä on lateksinen sisuri ja talkkia niihen välissä enkä ole ihan vakuuttunut että USTi olis se viimoinen sana mun tunkkaamiseen. Tuplasokkotestissä on seuraavaksi vuorossa normikumi litkutettuna samalla kehällä. USTikumi normikehällä on jo koestettu. :)
Es6?
Histereesi (http://fi.wikipedia.org/wiki/Hystereesi).
Siellä suomenkielisessä Wikipediassa mitään ole. Lue englanninkielisestä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hysteresis#Elastic_hysteresis
syklopaatti
04.07.2011, 23.34
Kohdassa 3 ei varsinaisesti puhta UST:sta vaan matalammista paineista ja sisärenkaatta ajosta itse ulkorenkaan ollessa sama.
Lopuksi se sama heppu sanoo että:
"tyre choice
... I think UST tyres are overkill for most XC races. They are too heavy and the tyres too thick, in fact the only UST tyre I have is on my downhill bike"
:)
Jaa. Minäkun luulin ,että nyt vertaillaan sisäkumillisen ja tubeleksen eroja.
Ust on mulla lähinnä siksi ,että kestävät kivikkorytyytystä paremmin ja sietävät matalampia paineita ennekuin taittuvat alle.
Minä en aja xc-kisaa. Varmaan kun sekunneista taistellaan ei oo järkee laittaa alle kilon kumeja. Mun 2.3 ustit ei paina kun 900g kappale mut eipä oo tarvinnu paljon säästellä.:)
Jaa. Minäkun luulin ,että nyt vertaillaan sisäkumillisen ja tubeleksen eroja.
Ust on mulla lähinnä siksi ,että kestävät kivikkorytyytystä paremmin ja sietävät matalampia paineita ennekuin taittuvat alle.
Minä en aja xc-kisaa. Varmaan kun sekunneista taistellaan ei oo järkee laittaa alle kilon kumeja. Mun 2.3 ustit ei paina kun 900g kappale mut eipä oo tarvinnu paljon säästellä.:)
Juu sisäkumillisen ja tubelessin eroahan tässä vertaillaan juu.
Täytyy vaan muistaa että ei se tubeless ihan välttämättä rullaa paremmin ja ole kevyempi jos se painaa 900 grammaa. Se on silloin 2/4 tai ehkä just 3/4 jos ei aja paljon tasaista siirtymää.
mutanaama
05.07.2011, 00.12
Yleensä litkutetuilla 900g kumeilla pyritään välttämään siirtymiä kuin ruttoa. Varsinkin tasaista sellaista. Tai no ainakin minä.
H. Moilanen
05.07.2011, 06.40
Jos ei toiminnallisuudessa ole eroa niin kuka hullu ottaa 600g lisää pyörivää massaa fillariinsa?
Eiks ny ollukkaan kyse tavallisen renkaan litkuttamisesta? Eli pyörivä massa vähenee sisäkumien ja litkujen erotuksen verran.
syklopaatti
05.07.2011, 09.53
Yleensä litkutetuilla 900g kumeilla pyritään välttämään siirtymiä kuin ruttoa. Varsinkin tasaista sellaista. Tai no ainakin minä.
Juurikin näin. Vaikka ajoin minä niillä huvikseen 50km asfaltilla vaikka maantiepyöränkin omistan.:o
sakuvaan
05.07.2011, 10.45
Mä ajan duuniin 14km tollasilla ~800g USTeilla mut Barrot vaan rulllaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa niin helvetin hyvin.
Sit kun ekaa kertaa ajaa metsässä, tulee renkaan sivuun pikku naarmu ja kävely kotiin on tosiasia.
Nyt tuli vekki takarenkaaseen, pellolla kovaksi tamppaantuneella savipolulla :eek: :mad:
...sen siitä saa kun keventelee :mad:
Eiks ny ollukkaan kyse tavallisen renkaan litkuttamisesta? Eli pyörivä massa vähenee sisäkumien ja litkujen erotuksen verran.
:seko: Ei ku, sä sanoit että tavallisen litkutetun renkaan ja UST-renkaan välillä ei ole toiminnallisia eroja.
Ja kyllä mä olen jo pari vuotta ajellut litkutetuilla tavallisilla renkailla jotka saattaa jopa olla marginaalisesti kevyemmät kuin kevyellä sisurilla varustettuna. Ne ei vaan missään tapauksessa tarjoa kaikkia etuja, koska kaikista on tullut ennemmin tai myöhemmin kesken lenkin takarenkaan kyljestä litkut läpi terävän kiven raapaisun takia ja luvassa on ollut melko sottaista remonttipuuhaa sekä metsässä että kotona. Tämän jälkeen niillä on kuitenkin ajettu vielä paljon huolettomia kilometrejä Panaracer Greenlite polyuretaanisisurin kanssa, joka ei ihan kauheasti häviä massassa eikä muissakaan ominaisuuksissa. Samoja paineita (1,7-1,8 ja massaa 90+ kg) olen pitänyt eikä ole snakebitea eikä mitään muutakaan ongelmaa tullut.
Nyt tahkon jälkeen päätin kokeilla uudelleen litkutusta.
Stanin kuminauha kehälle, liukkarit siihen sitten X-King protectionit päälle.
Ja hoplaa! hienosti nousi paikalleen jalkapumpulla, ja ei muuta kun litkut sisälle.
Ajellaan nyt näillä ja katotaan kuin käypi.
Homma meni reisille ekalla rastilla. Apteekista kieltäydyttiin myymästä mulle
injektioruiskua:p
jos noin nipoa apteekkihenkilökuntaa on (tai apteekin politiikastahan se on kiinni) niin pyydä ens kerralla isoin ruisku ja isoin neula mitä niiltä löytyy niin eivät varmasti jätä myymättä. Veikkaan että se on kokoa 50-100 ml joten täydellinen litkutteluihin. Offtopic: en kyllä muutenkaan ymmärrä apteekkeja, joiden myyntilistoilla on ruiskuja ja neuloja ja jättävät myymättä oli syy mikä tahansa. Jos "väärin"käyttöä epäillään, niin parempi olla myymättä parasetamoliakaan itsepalveluhyllyltä kun siihenhän voi vaikka kuolla :rolleyes: Ja en oo narkkari muuhun kuin fillarointiin ja satunnaisiin suklaahimoihin, satun vaan työskentelemään apteekissa :)
Esim Rocket Ron UST painaa 200g / kpl enemmän kuin TL-ready. En ole kokeillut, mutta sisäinen ääni kertoo mulle että se UST kumi ei välttämättä rullaa paremmin kuin se TL-ready varustettuna 100g sisäkumilla, ja siinä tapauksessa jää saldoksi 2 saavutettua ominaisuutta neljästä. Jos vielä laittaa UST kumeihin litkut niin painossa tulee takkiin yhteensä 300-400g verrattuna tavanomaiseen setuppiin ja se on pyörivää massaa se. X-Kingissä (2,2) painoeroa RaceSportin ja UST:n välillä on 290g per rengas!
Joku fyysikko tahi muu insinöörismies voi nyt sitten korjata, mutta mä oon eläny sellaisessa todellisuudessa, jossa sisäkumi ja litku eivät ole samalla tavalla pyörivää massaa. Litkuhan hölskyy vapaasti kumeksen sisäpuolella kuitenkin.
Omista litkuiluista: takana on Crossmax SX:lle litkutettu Schwalbe NN 2,4 TLR. Jonkinasteinen vuoto oli, kun noin vuorokauden levon aikana paineet oli karannu. Näin tapahtui pariin otteeseen, joskin 2h lenkin ajan paineet pysyi ihan hyvin, kun ennen lenkkiä tuuppasin kahteen bariin. Rengas on ollut ajossa noin 3kk eikä vaivoja ole aiemmin ilmennyt. Toimenpide tilanteen korjaamiseksi: Puoli mitallista litkua lisää, paineet renkaaseen ja ajoon. Ongelma poistui. Olisiko joku tehnyt erilaisia ratkaisuja korjaamiseksi? Tuo nyt oli mulla tuollainen laiskurin keino, mutta näyttäis toimivan.
OT: Apteekista saa ruiskuja kun sanoo, että ne tulee huumekäyttöön. Nuuskan käyttö ja etenkin fillarispeksaus ovat paheita, joihin niitä ei mitä todennäköisimmin myönnetä. Tosi kuin vesi.
H. Moilanen
05.07.2011, 19.50
Ja kyllä mä olen jo pari vuotta ajellut litkutetuilla tavallisilla renkailla jotka saattaa jopa olla marginaalisesti kevyemmät kuin kevyellä sisurilla varustettuna. Ne ei vaan missään tapauksessa tarjoa kaikkia etuja, koska kaikista on tullut ennemmin tai myöhemmin kesken lenkin takarenkaan kyljestä litkut läpi terävän kiven raapaisun takia ja luvassa on ollut melko sottaista remonttipuuhaa sekä metsässä että kotona.
Sisurin käyttö ei poista sopivassa tilanteessa tulevaa remonttitarvetta metsän siimeksessä. Henkilökohtaisesti en ole kokenut litkujen käyttämistä mitenkään sotkuiseksi puuhaksi edes kerrostalohuoneistossa puuhaillessani.
Joku fyysikko tahi muu insinöörismies voi nyt sitten korjata, mutta mä oon eläny sellaisessa todellisuudessa, jossa sisäkumi ja litku eivät ole samalla tavalla pyörivää massaa. Litkuhan hölskyy vapaasti kumeksen sisäpuolella kuitenkin.
Keskeiskiihtyvyys ajaa litkun ulkorenkaan sisäpintaan kiinni jo melko pienessä vauhdissa. Eli litkusta tulee pyörivää massaa. Litkun käytössä on myös sellainen etu, että se tasapainottaa renkaan. Pahoihin epätasapainoihin litkun massa ei tietenkään riitä, mutta pienet korjaantuu.
Sisurin käyttö ei poista sopivassa tilanteessa tulevaa remonttitarvetta metsän siimeksessä. Henkilökohtaisesti en ole kokenut litkujen käyttämistä mitenkään sotkuiseksi puuhaksi edes kerrostalohuoneistossa puuhaillessani.
Juu näin meilläkin keittiön "laboratorio-olosuhteissa" ruiskujen kanssa puuhaillessa, mutta metsässä kun lateksia suihkuaa renkaan kyljestä ja valuu käsille samalla kun koittaa siististi tunkea sisuria sinne mönjän sekaan niin tulee mieleen kuinka siistejä, nopeita ja kivoja ne perinteiset renkaanvaihdot loppujen lopuksi oli. :D
Toisessa ketjussa ("UST ja tubeless") suosittelet Contin Protection-versioita RaceSportin sijaan. Sain käsityksen että olet myös RS:iä kokeillut. Perustuiko vähän painavamman renkaan valinta ajo-ominaisuuksiin vai kestävyyteen? Huomasitko eroa ajotuntumassa?
Heikki K
06.07.2011, 14.59
jos noin nipoa apteekkihenkilökuntaa on (tai apteekin politiikastahan se on kiinni) niin pyydä ens kerralla isoin ruisku ja isoin neula mitä niiltä löytyy niin eivät varmasti jätä myymättä. Veikkaan että se on kokoa 50-100 ml joten täydellinen litkutteluihin. Offtopic: en kyllä muutenkaan ymmärrä apteekkeja, joiden myyntilistoilla on ruiskuja ja neuloja ja jättävät myymättä oli syy mikä tahansa. Jos "väärin"käyttöä epäillään, niin parempi olla myymättä parasetamoliakaan itsepalveluhyllyltä kun siihenhän voi vaikka kuolla :rolleyes: Ja en oo narkkari muuhun kuin fillarointiin ja satunnaisiin suklaahimoihin, satun vaan työskentelemään apteekissa :)
Jep, pyytämällä suoraan 50-100 millilitran ruiskua, ei apteekin tädillä mene "Näin kohtaan narkkarin" -moodi päälle.
H. Moilanen
06.07.2011, 20.39
Toisessa ketjussa ("UST ja tubeless") suosittelet Contin Protection-versioita RaceSportin sijaan. Sain käsityksen että olet myös RS:iä kokeillut. Perustuiko vähän painavamman renkaan valinta ajo-ominaisuuksiin vai kestävyyteen? Huomasitko eroa ajotuntumassa?
En ole kokeillut RS-versiota. Pyrin jättämään kortongin ohuet renkaat kauppaan.
Sen sijaan ProTectionit on tiivistyneet litkulla helposti, eikä kyljistäkään ole tullut tavaraa läpi. Paitsi yksi yksilö.
Mikä onkaa vikana kun pieni reikä ilmestyy renkaaseen(vähä niinku naulanpäältä ajais) ja litku ei sitä tuki, suhisoo vaan pirusti. Onko vika että litkua liian vähän ? vaiko onko litku jotenki huonoksi mennyttä. Kyseessä stansin kamaa
sakuvaan
15.07.2011, 01.42
sulla on varmaan gumeksen sisällä korvasieni..
Mikä onkaa vikana kun pieni reikä ilmestyy renkaaseen(vähä niinku naulanpäältä ajais) ja litku ei sitä tuki, suhisoo vaan pirusti. Onko vika että litkua liian vähän ? vaiko onko litku jotenki huonoksi mennyttä. Kyseessä stansin kamaa
Kuppi tai kaks litkua ja kannattaa se reikäkohta kääntää alas jolloin litkukin lorahtaa renkaan alapuolelle.
En ole kokeillut RS-versiota. Pyrin jättämään kortongin ohuet renkaat kauppaan.
Sen sijaan ProTectionit on tiivistyneet litkulla helposti, eikä kyljistäkään ole tullut tavaraa läpi. Paitsi yksi yksilö.
No ni. Nyt on tulossa achtungkaupasta 2.4" X-king Protection takarenkaaksi. Katsotaan olisko hyvä ja riittävän kestävä se.
Eturenkaana pidän vielä noita kevennyskumeja, kun ei oo vielä koskaan reissun päällä pulaan jättäneet. Ja ehkä noilla kyljistä ohuiksi hiotuilla 2,4" X-king RaceSporteilla vielä mennään pari talvea kuitenkin.
Lieköhän mennyt Contin Rubber Queen 2.4 UST:sta runko rikki.
Droppasin matalahkon dropin ja tulin alas todella huonosti. Lopulta pusikossa rengas osui johonkin kovempaan esteeseen ja nähtävästi ilmat tulivat osittain reunan ohi.
Tämän jälkeen rengas lenkkasee sivulle varmaan sentin tai puolitoista.
Kehä on suora eikä lommoja. Reunanauha ei näytä olevan poikki eikä murtumia. Renkaan kyljet ovat ehjät. Ts. mitään ulkoista vikaa en löydä renkaasta.
Rengas myös nousee vanteelle hyvin ja asettuu hyvin kehällä (Notubes flow), mutta kuitenkin pyöriessään heittää sivulle todella paljon.
Taitaa tulla roskis tavaraa moisesta renkaasta, jos ei sitä saa suorempaan pyörimään. Takana moinen voisi vielä mennäkin, mutta noin ison heiton kanssa ei varmaan mahdu pyörimään mun rungossa.
H. Moilanen
21.07.2011, 06.54
Vyöt poikki. Roskakori tavaraa.
Mistähän moinen johtuu kun osa stanin litkuista on mennyt epämääräiseksi möykyksi renkaan sisällä? Möykky on kuin kumia. Ihmettelin, kun jokin helisee molemmissa renkaissa ja syy selvisi. Litkujakin oli vielä. Renkaina x-king protection 2.4 ja dt 5.1 vanteet stanin teipeillä.
sakuvaan
22.07.2011, 11.49
Ei ne litkut ikuisesti pysy nestemäisenä, tuloksena on ns. korvasieni.
Ei ne litkut ikuisesti pysy nestemäisenä, tuloksena on ns. korvasieni.
Reilun kk:n olleet ja litkukin oli ihan brand new..
Stans on noista lateksilitkuista nopein korvasienestyjä, laiskasti ravistellusta pullosta / sen pohjista saa kikkareet parissa viikossa
- siellä on runsaasti niitä sienialkioita ...
Olen seurannut tätä tubeless litkuttamista ja alkaa kyllä arveluttamaan vahvasti,onko siinä mitään järkeä?Taitaa mennä paino kuitenkin light sisureiden kanssa aika lähelle ja pirun paljon enemmän työtä ja vaivaa.
Veikkaan että ensikertalaiselle voisi olla aika hankala homma ja joutuisi kuitenkin viemään liikkeeseen laitettavaksi ja rengasrikon tullessa taas sama ongelma,vaikka ei niitä kovin usein tulisikaan.
Mitä pyöräliikkeet mahtaa hommasta pyytää?
Jos pysyt UST tai tubeless ready renkaissa ja kehissä, ei pitäisi olla ihmeempiä ongelmia.
H. Moilanen
24.07.2011, 20.39
Niimpä. Kaikki ongelmatapaukset ovat kevyitä ei-tubeless käyttöön tarkoitettuja, ns. tavallisia renkaita.
Olen seurannut tätä tubeless litkuttamista ja alkaa kyllä arveluttamaan vahvasti,onko siinä mitään järkeä?
On paljonkin järkeä. Hyvät puolet on lueteteltu tässäkin topicissa jo montaaaa kertaaaa...
Jos itsestä tuntuu, ettei halua ruveta moiseen hommaan niin kannattaa muistaa, että se ei edelleenkään ole pakollista. Sisureita saa käyttää, sanotaan kai raamatussakin :rolleyes:
Taitaa mennä paino kuitenkin light sisureiden kanssa aika lähelle
Nii... renkailla on niin paljon muitakin ominaisuuksia kuin paino.
...pirun paljon enemmän työtä ja vaivaa.
Pääasia, että harrastaa :D
Itse koen, että sisureiden kanssa on enemmän vaivaa. Jokaisen oma valinta toki.
...Veikkaan että ensikertalaiselle voisi olla aika hankala homma...
Aikas moni asia elämässä kuullostaa hankalalta ennenkuin itse kokeilee. Vaikkapa autolla ajo, lentopallo, uiminen, naiminen, kiinteistönvälitys... jne jne :rolleyes:
Mitä pyöräliikkeet mahtaa hommasta pyytää?
Ei kannata teettää muilla, IMHO. Menee järki hommasta.
On paljonkin järkeä. Hyvät puolet on lueteteltu tässäkin topicissa jo montaaaa kertaaaa...
Aikas moni asia elämässä kuullostaa hankalalta ennenkuin itse kokeilee. Vaikkapa autolla ajo, lentopallo, uiminen, naiminen, kiinteistönvälitys... jne jne :rolleyes:.
Naiminen! :rolleyes: jep siinä se ero on,sisureilla ajo on kuin kortongilla naiminen mutta jos haluat nauttia niin ilman kortonkia ja sisuria vaan.;)
Jo vuodesta 2000 UST:eilla.
Kai tossa on viemärimiehellä pointtinsa. Ei mulla ole koskaan maastossa sisuri hajonna* enkä niistä mitään vaivaa ole kokenut muuta kuin että ustin kanssa joutuu sisuria kantamaan mukana siinä missä sisurin kanssa riittäis paikkarasia. Mut ei siinäkään eroa kun mulla on silti aina molemmat lottovoiton varalta.
Mut jotenkin se fiilis on vaan parempi ustina. Tai melkeen ustina, onko toi joku mavikuen juttu kehissä, en tiejä. Pikkasen pienemmillä paineilla tulee ajettua ja se selittänee ison osan. Vähän toi 2,4" isobetty on 819:n päällä "eloisa", mutta flown päällä roteva. Eipä tuo mikkään mUST-juttu ole, mutta eiköhän noita tule jatkossa suosittua. Vähän niinku, mutta ei yhtä paha, kuin joku 20mm etuakseli.
*) viime kuussa aloitin maastopyöräilyn ja kohta kymmenen ajokertaa jo takana
Kysyin tätä siksi että tulossa kevyemmät kiekot ja tavoitteena saada pyörästä painoa pois ja eikös nuo tubeless kumit taas ole painavampia.Menee taas se kiekkojen keveys hukkaan,jos renkaat painaa 20% enemmän ja muut ominaisuudet ei kiinnosta :)
Kai tossa on viemärimiehellä pointtinsa. Ei mulla ole koskaan maastossa sisuri hajonna* enkä niistä mitään vaivaa ole kokenut muuta kuin että ustin kanssa joutuu sisuria kantamaan mukana siinä missä sisurin kanssa riittäis paikkarasia. Mut ei siinäkään eroa kun mulla on silti aina molemmat lottovoiton varalta.
*) viime kuussa aloitin maastopyöräilyn ja kohta kymmenen ajokertaa jo takana
Mulla on sisuri repussa tumpeloita ja naisia varten 5€ sisurilla saa mitä vaan..:rolleyes: hätätilassa,itellä litkut renkaassa.
Kysyin tätä siksi että tulossa kevyemmät kiekot ja tavoitteena saada pyörästä painoa pois ja eikös nuo tubeless kumit taas ole painavampia.Menee taas se kiekkojen keveys hukkaan,jos renkaat painaa 20% enemmän ja muut ominaisuudet ei kiinnosta :)
Joo jos noi on sun pointit niin unohda tää ketju..:D
Köykäsiä pyöriä kannetaan kivikoissa kun niillä ei voi siellä pyörää ja renkaita vaarantamatta ajaa.:rolleyes: oikeesti!
Mulle riittää ihan hyvin nykyisten sisurillisten renkaiden ominaisuudet ja haen vain painonsäästöä.Nämä tulee rospuutto kauden käyttöön,kun maantiepyörällä ei ajelut onnistu ja maastoajoa ei varmaan ole kuitenkaan kovin paljon ja samoilla paineilla mennään tiellä ja maastossa.
Mä lyön cyclocross kortin pöytään!
Luin nyt koko topicin läpi ja kyllä mä taidan kiltisti pysyä sisureissa vaan.Crossari oli ja ei sillä oikeesti maastossa mitään tee,muuten kyllä hyvä yleispyörä.Hyvä topic kuitenkin ja vahvisti ajatuksiani :)
Onnistumisen lisäksi ongelma, topicille uskollisena.
Seuraavan päivän iltavuoro ajoi ottamaan yön projektiksi tehdä jäykkäperä-Kuution ensiasennuskiekoista tupelekset. Kehät: Sun EQ23 (http://www.sun-ringle.com/mtb/rims/eq23/) ja nakit Racing Ralph ja Nobby Nic, molemmat 2011 EVO-versioina (jostain luin, että ovat paljon tiukempia, kuin edellisvuotiset). Stanin Standard Kit tarvikkeina.
Ekana yrityksenä jätin Schwalben sinisen nauhan Stanin nauhan alle. NN ei vaan noussut Clas Ohlssonin tornipumpulla, oli sielua eli ei. Vahvaa saippualiuosta liukkarina. Oli kohtuu jäykkä saada vanteelle, btw. Rengasmuovi pakollinen, sanoisin.
Takakiekon kanssa kokeilin sitten ilman sinistä nauhaa, yhdellä kerroksella Stanin keltaista teippiä ja Stanin nauhalla. Testasinpa piruuttani pumppailla ilman liukkaria ja hups, sinnehän se nousi. Ehkä ei ihan täysin kohdilleen (muistakaa ihmiset se liukkari kuivissa paikoissa!), mutta ilmat pysyi miten kuten sisällä! Annoin teipin asettua paineen alla sen ajan, kun ähräsin vielä etukiekon ja NN:in kanssa teippisysteemillä, tuloksetta. Sitten Ralli-Ranesta ilmat pois, liukkaria, kuupalla puolisentoista mittaa litkua, kolmisen baria painetta ja ravistelu/makuutusprosessi käyntiin ja parin käännön jälkeen tiivis.
Huomenna testaamaan ja etukiekon kanssa sitten huoltsikalle ähertämään :)
Tarina löytyy kuvitettuna G+:sta: July 26, 2011 - Turning Tubeless (11 photos) (https://plus.google.com/photos/104335163476910419675/albums/5633818405059661969)
P.S. Ei ollut asennusolutta, höh:
https://lh3.googleusercontent.com/-olxeBOxjAOA/Ti9YBs57AcI/AAAAAAAAAEc/hYrlCHfvY_I/s576/07.jpg
Onnistumisen lisäksi ongelma, topicille uskollisena.
Seuraavan päivän iltavuoro ajoi ottamaan yön projektiksi tehdä jäykkäperä-Kuution ensiasennuskiekoista tupelekset. Kehät: Sun EQ23 (http://www.sun-ringle.com/mtb/rims/eq23/) ja nakit Racing Ralph ja Nobby Nic, molemmat 2011 EVO-versioina (jostain luin, että ovat paljon tiukempia, kuin edellisvuotiset). Stanin Standard Kit tarvikkeina.
Toi vanne on aika leveä standardinauhalle. Mulla oli vaikeuksia saada sama nauha istumaan tarkasti 2mm kapeammallekin, piti laittaa 2 kierrosta teippiä ja normaali vannenauha sen standardinauhan alle ennenkuin oli mitään saumaa saada vanhempi nobby nousemaan. Vissiin suositellaan käytettäväksi Rhyno -rimstrippiä 21mm vanteille.
No ni. Nyt on tulossa achtungkaupasta 2.4" X-king Protection takarenkaaksi. Katsotaan olisko hyvä ja riittävän kestävä se.
Olipahan helppo käyttöönotettava tuo X-king protection.
Eilen laitoin juuri ennen lenkille lähtöä litkut, eikä paine pudonnut lenkillä ollenkaan. Tänään töissäkin on vielä kaikki ilmat sisällä. Kaikkia kumeja on tähän mennessä saanut parin ekan lenkin ajan vähän täytellä välillä ennen kuin ovat kyljet kokonaan tiivistyneet. Tiedä sitten kuinka paljon oli merkitystä sillä liukkaan sisäpinnan poistolla.
Toivottavasti tämä myös kestää takarenkaana meikäläisen ajoa.
Käyttämäni proseduuri:
- Liukas vettähylkivä pinta sisältä pois. Kokeilin aineita mitä sattui löytymään. Shimanon rasvanpoistajaspraytä ja mitä lie sytytysnestelitkuja pyyhin sinne. Liukkaus hävisi ja pesu päälle.
- Renkaan reunoille tiskivettä ja maksimipaineilla sisäkumin kanssa vanteelle. Tarkistetaan suoruus.
- Nukutaan yön yli.
- Renkaan toinen reuna irti ja sisuri pois ja tubeless venttiili tilalle. Reuna kostutetaan tiskiainevedellä.
- Irrotettu reuna alaspäin vanne ämpärin päälle makaamaan ja tavallisella jalkapumpulla 2 bar painetta. Tarkistetaan suoruus.
- Paineet pois ja kaks kippoa Stanin litkua sisään venttiilistä
- Pumpataan vajaa 2 bar painetta ja kaksi ohjeen mukaista ravistelukierrosta ja 5 min ämpärin päällä makuutusta kummallekin kyljelle.
- Ajoa.
[Sun EQ23] on aika leveä standardinauhalle. Mulla oli vaikeuksia saada sama nauha istumaan tarkasti 2mm kapeammallekin, piti laittaa 2 kierrosta teippiä ja normaali vannenauha sen standardinauhan alle ennenkuin oli mitään saumaa saada vanhempi nobby nousemaan. Vissiin suositellaan käytettäväksi Rhyno -rimstrippiä 21mm vanteille.
Mielestäni taas tuo Stanin standardinauha ei ollut turhan vaikea saada istumaan. Pyörittelin kiekkoa haarukassa ja jos jostain paikkaan ei ollut ihan nätisti ja keskellä, niin hieroin rengasmuovilla sen kohdilleen. Racing Ralph:han nousi ihan heittämällä tornipumpulla, ja Stanin nauhan alla ei tosiaan ollut kuin yksi kiekka Keltaista Teippiä (TM). Kyllähän tuo Stanin sivuillakin mainitaan standardikitin tuotetiedoissa (http://www.notubes.com/Standard-Kit-P49C12.aspx) tuo EQ23.
Tämäkin vahvistaa havaintoa, että Schwalben 2011 EVO-kumit ovat paljon tiukempia, kuin 2010-versiot. (En tosin tiedä, oliko mjh:lla kuinka vanhat Nobby Nicit nostettavana ...Kuution teräspantaiset ensiasennus-Schwalbet on niin löysät, että ne saa jopa helposti pois vanteelta ilman rengasmuoveja.)
Mutta siinä NN:stä: käväisin huoltsikalla ja humps! Helppoa oli senkin kumin kanssa. Ei paljon kuplinut. Yksi n. minuutin makuutus kummallakin kyljellä ravistelujen kera, niin se oli siinä.
Shimaani
27.07.2011, 19.09
Contin GP4000 ei tiivistynyt sitten *piip* millään, kyljet puhalsi kuplavaahtoa ja logon reunat vuosi suhinan kera. Litkujen poispesu vanteesta ja renkaasta ja talkin kanssa lateksikumi takasin.
Huollan fillaria kunnolla Lapin reissua varten (iskarikin oikein Fillariosassa ja kiekko Ajomiehellä) :p.
Siksipä pesin fillaria brittien lemmikillä, Muc-Offilla, kunnolla renkaatkin ja yllätti, että Muc-Off liuottaa jo jähmettyneen Stanin litkun :eek::seko: Kerran jo kunnolla tiivistynyt NBX alkoi kuplia kyljestä ja vanteen ja renkaan välistä. Vai kumiko tuossa "suli"?
Saapa nähdä onko aamulla renkaissa ilmaa.
Tuon saman efektin saa kyllä ihan normaalilla pesuaineellakin aikaiseksi joillain renkailla.
Kyllähän tuo Stanin sivuillakin mainitaan standardikitin tuotetiedoissa (http://www.notubes.com/Standard-Kit-P49C12.aspx) tuo EQ23.
Kato joo. Olisko Mavicin 21-milliset sitten profiililtaan syvempiä tjsp.
Tämäkin vahvistaa havaintoa, että Schwalben 2011 EVO-kumit ovat paljon tiukempia, kuin 2010-versiot. (En tosin tiedä, oliko mjh:lla kuinka vanhat Nobby Nicit nostettavana ...Kuution teräspantaiset ensiasennus-Schwalbet on niin löysät, että ne saa jopa helposti pois vanteelta ilman rengasmuoveja.)
Noi on 2010 -mallit. Ihan ei menny ilman rengasmuovia loppuun asti, mutta selkeesti löysemmät kuin esmes Spessun 2Bliss -kummit.
Huollan fillaria kunnolla Lapin reissua varten (iskarikin oikein Fillariosassa ja kiekko Ajomiehellä) :p.
Siksipä pesin fillaria brittien lemmikillä, Muc-Offilla, kunnolla renkaatkin ja yllätti, että Muc-Off liuottaa jo jähmettyneen Stanin litkun :eek::seko: Kerran jo kunnolla tiivistynyt NBX alkoi kuplia kyljestä ja vanteen ja renkaan välistä. Vai kumiko tuossa "suli"?
Huomenna haen Epulta Lopo Logot ,täytyy mennä jo klo 07.00 ettet kerkii ennen mua viemään renkaita.;) 10 tuntia ajetut eli lämpimäx vedetyt.
Olin viimeviikolla ja edellisellä 8 päivää mummelin kanssa tunturissa ja siellä oli noi renkaat hyvät.
Contin GP4000 ei tiivistynyt sitten *piip* millään, kyljet puhalsi kuplavaahtoa ja logon reunat vuosi suhinan kera. Litkujen poispesu vanteesta ja renkaasta ja talkin kanssa lateksikumi takasin.
Olisitko sitten uskaltanut ajaakin sillä jos olisi tiivistynyt?
Se siis oli ihan tavallinen maantie-avorengas? Eikös se ole vähän uhkarohkeaa vedellä semmoisia tubelessina kun ei niitten reunoja ole suunniteltu pysymään vanteella maantiepaineilla? Kiva sitten kun pullahtaa eturengas vanteelta kurvissa. :eek:
Mä en ainakaan uskalla ruveta kokeileen noita. Hutchinsonin road UST:tä on käynyt mielessä kokeilla Ksyriumeissa, mutta en ole jaksanut kun ei ole vielä yhtään maantierengasrikkoa tullut lateksisisureilla 8 vuoden aikana. :D
H. Moilanen
28.07.2011, 18.02
Eikös Stanin litkupurkissakin sanota maksimipaineeksi 40 psi?
Shimaani
28.07.2011, 19.43
Ohjeethan luetaan vasta äärimmäisessä hädässä:D
Olisitko sitten uskaltanut ajaakin sillä jos olisi tiivistynyt? Empä tiiä, ehkä en olis pihasta lähteny koska se litku muljahteli ja pomputti sen verran iloisesti siellä kumin ja vanteen välissä vaan tulipa kokeiltua tuokin ja havaittua ettei kannata.
Tuli sitten jotain läpi Rocket Ron UST kumista. Ja tietenkään en ollut litkuja laittanut. Kohta laitan.
Kun noihin kumeihin tulee kylkiin naarmuja ja viiltoja, nii voiko niitä paikkailla varmuuden vuoksi jollain?
Siis. kumissa on sen näkönen nirhauma, että jos osuu vähänkin samaan kohtaan, niin hajoaa varmasti.
Kare_Eskola
28.07.2011, 20.51
Minä olen paikkaillut Rocket Ron USTien kylkiä sisäpuolelta sisäkumipaikoilla. Eihän se kudosta korjaa mutta mun paineilla pitää ilmaa.
Pitää sitten putsata ja hioa se paikan kohta vähän tavallista huolellisemmin.
No niin, paineet oli sisässä niinku pitikin. Laitoin vielä kuupan Stania lisäksi varoiksi.
No niin, paineet oli sisässä niinku pitikin. Laitoin vielä kuupan Stania lisäksi varoiksi.
Lopo Logoihin laitoin geax:in kuraa,ei oo ilimat karkaillu..:rolleyes: sano joo, on ilmoja pielly.
H. Moilanen
29.07.2011, 18.13
Kun noihin kumeihin tulee kylkiin naarmuja ja viiltoja, nii voiko niitä paikkailla varmuuden vuoksi jollain?
Vulkanointiaineella voi viiltojen reunoja sulatella yhteen.
Kare_Eskola
11.08.2011, 13.52
Hyvin ja helposti palvellut tubeless-rokettironi antautui seikkailussa, ja jouduin Schwalbe Nobby Nic TLR:n omistajaksi. Pitipä kokeilla. Vanneksena Crossmax ST.
Nousihan se, mutta sairaasti piti liukastaa ja pumpata. Kamalat napsaukset päästi mennessään, kylppäri meinasi ratketa. Sitten alkoi kuplinta. Kyljissä reikää siistissä rivissä. Kaksi kuupallista piti Stanin litkua holvata, että pihinä asettui.
Lopputulema: Schwalben TLR eli Tubeless Ready tarkoittaa Tubeless ei-kovinkaan-Ready.
En ole ihan varma viitsinkö kevennellä kisakiekot rokettironin TLR-versioilla.
Lopputulema: Schwalben TLR eli Tubeless Ready tarkoittaa Tubeless ei-kovinkaan-Ready.
Oliks se noppynikki pakasta vedetty vai jo ajettu yksilö?
Mulla on ollu / on viime syksyn jälkeen ainakin 5 eri Schwalben TLR- kumia, myös yks NN ja jokainen noista on pitäny ilmat
ust-vanteella tai teipatulla normivanteella ilman litkujakin ja tiivistyny kerralla ilman kikkailuja. Eikä tuo oo muuks muuttunu,
vaikka kumeja on vaihdeltu vanteilta toiselle.
Kare_Eskola
11.08.2011, 14.52
No mitä nyt kolme leppoisaa seikkailupäivää... tuskin 40 tuntia... Mutta mitään silmin havaittavaa kulumaa ei ollut.
Kenen contin rengas siellä poiki? Tolle reissulle kannattaa laittaa ehtaa rengasta alle.
Kare_Eskola
11.08.2011, 15.12
Taisi olla Teemun rengas kyljestä ratki, ja vielä ihan juuresta.
Minä ajoin kestävyyssyistä neidon normikiekoilla ja ralliraneilla, neito mun ustikisakiekoilla ja rokettironeilla. Edellisistä alkoi kylki irvistää joten vaihdoin ennakoivasti. Jälkimmäisten aiemminkin paikattu kylki petti, mutta meni sisurilla loppuun asti muttei pidemmälle...
Joo nappulaahan noilla reissuilla ei tarvitse, mutta kyljet olisi kiva suojata ja käärmeitä välttää. Ensi kerralla kaapista matkaan kylkisuojatut ralliranet tai jotain jämäkämpää ustia.
Taisi olla Teemun rengas kyljestä ratki, ja vielä ihan juuresta.
Joo nappulaahan noilla reissuilla ei tarvitse, mutta kyljet olisi kiva suojata ja käärmeitä välttää. Ensi kerralla kaapista matkaan kylkisuojatut ralliranet tai jotain jämäkämpää ustia.
Joo kylkisuojatut saa tuolla olla vaikka on tasaista,mutta terävää liuskekiveä paikoin ja se kun on kosteata niin viiltoa tulee herkästi.
Teemun kumi näytti kuvissa vanhalle,tuolla kandee olla tuoreet alla.;)
Onko joku viritellyt jonkunlaista säiliötä tuohon renkaan nostoon? Ei huvittaisi ostaa kompuraa ja ajatuksena oli että voisi vaan pumppaa jalkapumpulla ilmaa varastoon riittävästi millä sitten täyttäisi renkaan. Ei oikeen meinaa löytyä halvalla sopivia säiliöitä.
^onnistuis varmaan sellaisella CO2-pumpulla... tiedäthän, sekunnissa hirveesti ilmaa. Yksi tiimikaveri itse asiassa taitaa moista käyttääkin.
Biltemasta halpa ja muualta hyvä.
Vertti83
23.08.2011, 11.23
On käyny mielessä tommosen pelkän painesäiliön väsääminen, esmes jostakin vanhasta vaahto/jauhe/CO2 sammuttimesta, kylkeen sitte pultata Scrhader venttiili ja paineletkun pätkä+pistooli. Osat ei motonetistä/biltemasta montaa kymppiä maksa, olettaen että jonkun sammuttimen raadon löytää edukkaasti. Tommosen pystyis sitte täyttään huoltoasemalla, tai vaikka jalkapumpulla jos oikein hätä iskee...
Extreme ratkaisuna sukeltajan pullo joihin taitaa saada parisataa baaria painetta sisälle, kyllä napsahtais kivasti vanteelle :D
Toisaalta satasella rupee saamaan jo oikeita pikkukompuroitakin, jotenkin tosin ei hirveesti herätä luottamusta tommonen...
Sepä se. Pitäis vaan löytää ilmaseks se säiliö ensin. Biltsusta yms. paikoista ei saa säiliöitä mutta muita palikoita kylläkin.
On käyny mielessä tommosen pelkän painesäiliön väsääminen, esmes jostakin vanhasta vaahto/jauhe/CO2 sammuttimesta, kylkeen sitte pultata Scrhader venttiili ja paineletkun pätkä+pistooli. Osat ei motonetistä/biltemasta montaa kymppiä maksa, olettaen että jonkun sammuttimen raadon löytää edukkaasti. Tommosen pystyis sitte täyttään huoltoasemalla, tai vaikka jalkapumpulla jos oikein hätä iskee...
Extreme ratkaisuna sukeltajan pullo joihin taitaa saada parisataa baaria painetta sisälle, kyllä napsahtais kivasti vanteelle :D
Sinänsähän suunnitelma kuulostaa hyvältä ja olis kiva kun ois oma vanteellejysäytyssysteemi speksattuna, mutta onhan tuollaisen kasaamisessa ja käytössä aika monta muuttujaa. Ja jos 300 barisen sukelluskannun laittaa säiliöksi ja kun jokin menee pieleen, niin jälki on sen mukaista. Vakuutusyhtiössä saattavat tuumata, ettei sellasta välinettä ois pitäny rakentaa alkuunkaan... Tai ehkä ne ilomielin korvaa kaiken? :D Onhan tuossa sekin, että 300 barin täyttöön tarvii sitten melkosen paineistuskoneiston, joita siviileillä on aika harvassa. Useimpien sukellusseurojenkin kompurat lykkää max. 200 bariin asti. Mutta olispa ainakin kapasiteettia... :D
mutanaama
23.08.2011, 19.24
Suurin osa tarjoaa nykyään sen 300bar kuitenkin, jos on tuttuja brankkareita, niin saa täytön ilmaiseksi. Käytetyllä alentajasetillä saa paineet pudotettua 10bariin, siihen sitten vaan sovittimilla täyttöjuttu kiinni. Esimerkiksi 200bar ja 4l pulloja saa halvimmillaa viidellä kympillä, josta riittää täyttöä helposti 50:lle 2,4" renkaalle (noin 2,2l).
Väittäisin viritystä 100% turvalliseksi, noita kun käytetään ihmisen elossapitoon kymmenien metrien syvyyksissä tai vaikka tulipalon keskellä. Todennäköisempää on, että halpa kompura syttyy palamaan.
sakuvaan
23.08.2011, 19.32
Taisivat mythbusterssissakin ammuskella kiväärillä, noita metallitankkeja, siisti reikä tuli, siinä se. Kaikkein pahin mitä pullolle voi tehdä on katkaista sen kaula, sitten jokin lähtee jonnekkin lujaa tangentin suuntaan... :)
... ja tää diy-kyssäri olis pitäny postata "viimeisin hankintasi" ketjuun.
...Väittäisin viritystä 100% turvalliseksi...
Jaa... :D
HS: Uutinen juuri nyt (http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Ilmatankit+r%C3%A4j%C3%A4htiv%C3%A4t+sukelluskesku ksessa+Kalevankadulla+/1135268771486)
mutanaama
23.08.2011, 20.44
Selvästi asiaa ymmärtämättömän kommentti verrata happipulloa ilmapulloon.
Kyllähän nuita komposiittipaineilmapulloja on repeillyt myös, taitaa kyllä olla johtunut liian nopeasta täyttämisestä tai valmistusvirheestä. En nyt tietenkään sano että moista joku ottaisi renkaantäyttöä varten :D
Löytyykö muita ehdotuksia säiliöksi kuin vanha sammutin? Mistäs tommosia vanhoja saattais löytää? Paloasemilta?
Jostain sammuttimia huoltavasta firmasta voisi löytyä.
mutanaama
24.08.2011, 08.55
Osta joku vanha rikkinäinen kompura kympillä huutonetistä. Siinä olisi jo liittimiäkin valmiina ja painekytkin ulkoista kompuraa varten. Kompuraksi käy joku vanha jääkaapin kompressori. Joskus tein tuollaisen kun piti saada lähes äänetön kompura verhoilijalle. Hidashan se oli täyttymään, mutta ajoi asian.
Vanhoihin sammuttimiin suhtautuisin pienellä varauksella, painekesto saattaa olla jo valmiiksi olematon.
Kuulostaa aika extreme hommalta alkaa täyttää nesteen tai jauheen säilöntään tarkotettua paineastiaa jostain itse pultatusta reitistä (jolloin se ei tietenkään koeponnistuksetkaan pidä enää paikkaa) kompuralla "johonkin" sopivaan paineeseen.
Jos omaa säiliötä hamuaa, suosittelisin hankkimaan ihan hyväksytyn sukelluspullon paineenalentajineen, koestamaan sen aika-ajoin (kerran kymmenessä vuodessa teräspullolla). Takuuvarmasti turvallinen järjestelmä, esim paintball miehet taitavat käyttää moista kun metsään on paha viedä kompuraa. Mutta tosiaankin oman paineilmapullon rakentamista en suosittele, ihan pikkuriskeistä ei ole kyse :D
Tietysti jos renkaan täyttö tapahtuu kotona, niin en ymmärrä miksi sitä ilmaa pitää pistää valmiiksi säilöön kun kompura kehittää sitä myös melko mukavasti.
On muuten taas media ottanut asiasta selvää kun otsikossa puhutaan ilmatankeista ja tekstissä happiseostankeista. Tuskin siellä paineilmaa on pulloihin mennyt koska paineilma ei räjähdä.
Osta joku vanha rikkinäinen kompura kympillä huutonetistä. Siinä olisi jo liittimiäkin valmiina ja painekytkin ulkoista kompuraa varten. Kompuraksi käy joku vanha jääkaapin kompressori. ...
Täähän oli hyvä idea. Peukkuu.
Vertti83
24.08.2011, 10.39
Kuulostaa aika extreme hommalta alkaa täyttää nesteen tai jauheen säilöntään tarkotettua paineastiaa jostain itse pultatusta reitistä (jolloin se ei tietenkään koeponnistuksetkaan pidä enää paikkaa) kompuralla "johonkin" sopivaan paineeseen.
Jos omaa säiliötä hamuaa, suosittelisin hankkimaan ihan hyväksytyn sukelluspullon paineenalentajineen, koestamaan sen aika-ajoin (kerran kymmenessä vuodessa teräspullolla). Takuuvarmasti turvallinen järjestelmä, esim paintball miehet taitavat käyttää moista kun metsään on paha viedä kompuraa. Mutta tosiaankin oman paineilmapullon rakentamista en suosittele, ihan pikkuriskeistä ei ole kyse http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/biggrin.png
Tietysti jos renkaan täyttö tapahtuu kotona, niin en ymmärrä miksi sitä ilmaa pitää pistää valmiiksi säilöön kun kompura kehittää sitä myös melko mukavasti.
En usko että sillä varsinaisesti on mitään merkitystä onko tankin alkuperäinen käyttötarkoitus paineilman vai muun paineistetun kaasun ja nesteen/jauheen säilöminen, mutta käsittääkseni niissä kuitenkin on alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan painetta jotakin 20...30bar välimaastossa, kun taas huoltoaseman kompuroista harvemmin taitaa irrota enempää kuin 8bar..? Joten sen puoleen marginaalia luulisi riittävän.
Lisäksi noissa lienee kyllä valmiina tarpeelliset kierteet joihin saa valmiit liittmet, jotta mitään omia holeskuja tuskin tarvii itse ruveta kairaamaan sen suuremmin. Sikäli jos liitokset sattuu vuotamaan, niin en usko että tuollainen sen kummemmin siitä mihinkään räjähtää, joskin paineet vuotaa pihalle enemmän tai vähemmän hitaasti.
Eniveis, toivottavasti lienee kaikille muutenkin itsestään selvyys, mutta ei haitanne mainita että tällaiset viritykset on kuitenkin aina omalla vastuulla...
Se miksi sitä paineilmaa ainakin itse haluaisin säilöön, suht pieneen tilaan, on se että kerrosaloasunnossani ei ole ihan hirveästi ylimääräistä tilaa missä moisia härveleitä voisi sailyttää. Ukosisin että motiivi olisi monella muullakin sama...
Juu, ei mielellään lähetä ite poraamaan uusia reikiä in- tai outputteja varten. Antaa ammattimiesten hoitaa nuo asiat. Mutta jos joku rakentaa tuollaisen säiliötäyttimen onnistuneesti, niin postatkaa ihmeessä projektista kuvat ja kertomukset foorumille! Sukellustankki + paineenalennin kuulostaisi ihan turvalliselta kyllä, kun n. 10 baria pääsee alentimesta pihalle. Se ei enää ole kovin vaarallinen paine mun mielestä kotiverstaalla tehdylle välikappaleelle, jonka tehtävä olisi siis toimittaa paineilma alentimesta UST-venttiiliin. Esim regusta vois ottaa letkun ja pultata regun tilalle sitten UST-venttiiliin sopivan osan.
edit. Mutanaamahan tuon kaiken jo oikeastaan kertoikin, mutta selittelinpä tässä itelleni vielä "ääneen" :D
Todii. Sammutinhuoltoliikkeistä saa 'ilmaiseksi' tuollaisia vanhoja muutaman kilon säiliöitä jotka koeponnistetaan 25 barin paineilla joten luulisi kestävän.
Niin ja eipä tuollainen uusikaan sammutin maksa kuin pari kymppiä.
Vertti83
24.08.2011, 12.32
Täällä kun tuntuu sukelluspuolen edustajiakin olevan, niin minkähänlainen/hintainen tuommosen sukelluspullon kanssa käytettävän paineenalennin mahtaisi olla? Voisi äkkiseltään arvata jotta motonetin paineen alennin ei hirveästi tykkää satojen baarien paineista...
Toisekseen tuli mieleen miten noitten sukellusjuttujen kanssa, painettahan sieltä tulee aivan perkeleesti, mutta saako sieltä sitten riittävästi tilavuusvirtaa paineenalentimen läpi tulemaan? Jos miettii (maasto)pyörän renkaan paikalleen nostamista, niin käsittääkseni riittävän iso tilavuusvirta lienee tärkeämpää kuin (maksimaalinen)paine..?
Paikallisista sukellusseuroista kyselemällä varmaan voi saada varsin kohtuulliseen hintaan noita välineitä. Uusia tuskin kannattaa ostaa. Ja jokseenkin sukellusvälineiden kanssa tekemisissä olleena voin todeta, että kun pullossa suhauttaa pelkän paineenalentajan läpi ilmaa, niin kyllä sitä aivan varmasti riittävästi tulee! :) En lähtisi arpomaan mitään muuta paineenalennukseen käytettävää välinettä tuohon, kuin sukellusspesifiä alenninta. Ne on kuitenkin suunniteltu juuri kyseisiin paineisiin ja näin ollen ovat turvallisin vaihtoehto käyttää tällaisessa projektissa.http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=29111&nimi=Mares+Abyss+22-regulaattori++Octopus+Abyss+22 Tuollaisesta välineestä jokseenkin on kyse. Kuvassa ylempi on paineenalentaja ja alempi regulaattori, jonka tilalle UST-kappale pitäisi askarrella. Uuden alentaja+regusetin hinta näyttäis olevan aika suolainen, joten etsikäämme seuroilta ja/tai nettihuutokaupoista vastaavia.
edit. Äkkiseltään tuli vastaan huutokaupoissa n. 100e pulloja ja 50-100e regusettejä, joihin siis sisältyy tuo paineenalennin.
mutanaama
24.08.2011, 13.25
Tilavuusvirta on riittävä, vaikka ei tuolla offroad auton rengasta paikalleen saakaan. luulisin olevan luokkaa 10l/s, ainakin keuhkot täyttyy alle puolen sekunnin.
Uusi alentaja on halvimmillaan 60€ scubamafian sivuilla, lähtee 8,3bar.
Paineilmasukelluspullot maksaa 50-500€
täyttö 200bar pullolle 3-30€, riippuu koosta ja suhteista
Letkuja saa kympillä ja täyttöpää sitten sen mitä se maksaa.
Mitä siihen sammuttimen käyttöön tulee, niin viritys kompuralla siihen saisi sen 10bar, mutta siitä ylöspäin täyttö onkin jo vähän ongelmallisempaa.
IMHO huolettomin olisi tuo 200bar pullosta tehty viritys, paineet pysyy siellä putoamatta ainakin puoltoista vuotta.
Oisko jotain mielipidettä siitä, mikä tuohon regun tilalle olis paras vaihtoehto UST-yhteensopivaksi kappaleeksi? Pumpusta "suukappale"? DIY-osa? Muuta?
mutanaama
24.08.2011, 20.14
Halpis autopumppu mittarilla ja kierrettävä sovitin prestaan. Letkut voi kiinnittää toisiinsa vaikka klemmarilla. Biltsusta löytyy kaikennäköisiä kilkkeitä jatkoon.
pikku-mihkali
31.08.2011, 11.04
Moro,
Kehät ZTR Arch 29'r, Renkaat Racing Ralphit. Kumpaa suosittelette vanteen tiivistykseen, Stanin 25 millin standardi teippiä vai Stanin Olympic vannenauhaa ?.
Vaikuttaako valintaa se ovatko renkaat tubeless readyt tai not. Jos suosittelette standarditeippiä mistä saa suomesta sopivan venttiilin. Hi5Bikesin nettisivuilta ei löydy Stanin suosittelemaa 35 universal valvea.
pikku-mihkali
31.08.2011, 12.48
No vastaanpa itselleni kun ei kukaan muu ehtinyt....
Coincidentally, I just got a response back from Mike at Notubes.com on a related issue. If you look on their web site on the rim strips page, you'll see that the Olympic rim strip is the appropriate rim strip for both the Arch and the Arch 29er rims. So I asked Notubes when a rim strip would be used on one of their rims rather than the yellow tape.
Here's his answer: The vast majority of people go with the tape & valve setup because it is lighter and very effective. The rim strip comes in to play if you have a loose fitting tire that is hard to inflate or if your riding style and terrain lead to burping air pressure under heavy side loads. In that case, the rim strip creates a tighter seal at the bead aiding both inflation and sealing under heavy side loads.
Kuntoilija
11.09.2011, 10.14
Ensinmäinen ajonaikainen probleema diy-tubelesssetin kanssa. Kesäkuussa laitetttu kuupallinen litkua ei riittänyt paikkaamaan syntynyttä reikää.
Litkua ei ollut yhtään renkaan sisällä, no ei tarvinnut pyyhkiä poiskaan, kun sisurin laittoi.
Kaksi kuuppaa litkua sisälle, jalkapumpulla ilmaa ja taas näyttää toimivan. Oli niin helppo homma, että vaihdoin samalla eteen ja taakse fiksumman
oloiset No tubesin venttiilit Mavicin tilalla.
Vertti83
26.09.2011, 01.02
Tuossa kun oli aiemmin puhetta paineilmasäiliön väsäämisestä renkaiden paikalleen nostamiseen, niin siirryinpä nyt sitten sanoista tekoihin ja väsäsin itselleni "Napsauttimen".
Kävin tiedustelemassa paikallisesta sammutinhuoltoliikkeestä jotta mistä voisi mahdollisesti löytää käytöstä poistettuja sammuttimia tai pelkkiä säiliöitä, johon myyjä totesi että heidän takapihaltaan saa moisia hakea ilmatteeksi niin monta kuin haluaa. Kävin tutkimassa "varastoa" ja sieltä valikoitui kyyttiin yksi päiväysvanha 6 litran Patu-vaahtosammutin, jossa oli kyljessä valmiina painemittari(0-28bar) ja schrader venttiili.
Sammuttimessa oli havaittavasti sisällä vielä jotakin mönjää, joten tuuppasin kompuralla 6bar sisälle ja pruuttasin mönjät lepikkoon. Toistin muutaman kerran ja koitin lisäksi tunkea letkulla vettä sisään ja heilutella jotta sisälmykset saisi mahdollisimman puhtaaksi, perään taas paineilmaa ja tavarat lepikkoon(huom, jo 6bar paineella tavara tulee aika voimalla pihalle). Tämä siksi koska en arvannut ruveta ruuvaamaan venttiili/kahvaosaa irti säiliöstä jotta sen olisi saanut huuhdeltua/putsattua suoraan, koska tuntui olevan varsin tiukassa. No, sisälmykset sai ulostulevan matskun perusteella varsin puhtaaksi ja rupesin metsästään muita komponentteja.
Suuntasin Motonettiin ja sieltä löytyi R 1/4" kierteellä oleva 6mm letkuliitin sekä renkaantäyttöpistooli, letkua ei ollut irtotavarana, joten hain paikallisesta "sekatavarakaupasta" metrin 6mm paineilmaletkua, liitinrungon ja 2 klemmaria. Hintaa osille kertyi kaikkineen 22€.
Osien kasaamiseen ei montaa minuuttia mennyt, letkuliittimeen kierretiivistettä(Loctite 577) ja ruuvaten paikoilleen, letku liittimeen, klemmarit paikoilleen, liitinrunko letkun toiseen päähän ja klemmarit kiinni, homma valmis. Testailin systeemiä täyttämällä muutaman kerran kompuralla 7bar asti ja päästin tyhjäksi, hyvin tuntui pelittävän. Sammuttimen kahvaa joutuu pitämään pohjassa kun sieltä haluaa painetta pihalle, mutta tähänkin patentoi nopsaan kuminauhan hoitamaan homman. Koitin täyttää laitoksen myös jalkapumpulla ja sekin oli yllättävän kivuton operaatio. Säiliöön pumppasi normi jalkapumpulla 6 baaria muutamassa minuutissa, jonka jälkeen homma hieman hankaloitui, mutta 8bar asti meni suht kivuttomasti, enempää en yrittänyt änkeä. Säiliössä oli mittari jossa lukemia aina 28bar asti, eli paljon enemmänkin painetta varmaan saisi sisälle, mutta uskoisin että tuon 8bar on varsin riittävästi tällaiseen puuhasteluun ja enemmästä ei mitään sen suurempaa hyötyä saa.
Laitosta on tullut jokusen kerran testailtua ja ainakin UST RubberQueen, 2.4" Ardent exo, 2.3" Baron ja 2.2" Captain control 2bliss nousevat Crossmax ST:lle ilman sen suurempia kommervenkkejä, liukasteita tai muita apuvälineitä. Hihavakiolla arvaten, jos tuonne 7bar painetta laittaa sisään niin sillä saanee ainakin neljä rengasta vanteelle suht kivuttomasti.
Kapistuksen värkkääminen vaatii hieman viitseliäisyyttä, mutta kaikenkaikkiaan 22€ hankintahintaan nähden varsin asiallinen kapistus. Rengasjumppaa harrastaessa ei tartte enää pohtia jotta nouseekohan jalkapumpulla vanteelle tai kikkailla rengasraudoilla puolittain vanteelle tms. Kapineen saa myös piilotettua helposti komeroon ja tarpeen vaatiessa täytettyä meluttomasti vaikka yön pimeinä tunteina naapureita häiritsemättä, jos esim. sattuu huoltotoimenpiteet venähtämään kisaa edeltävänä iltana, tms... :D
http://img13.imageshack.us/img13/9383/silit.jpg
Säiliö
http://img18.imageshack.us/img18/7517/liitin.jpg
Kahvaosa jossa alkuperäinen mittari ja letkuliitin kiinnitettynä
http://img8.imageshack.us/img8/7934/scrader.jpg
Säiliön kahvaosassa toisella puolen Schrader venttiili josta saa paineet tupaan
http://img843.imageshack.us/img843/4848/osat.jpg
Tarvittavat osat
http://img3.imageshack.us/img3/2198/napsautin.jpg
Valmis Napsautin(tm) :p
Mä väsäsin kanssa samanlaisen mutta 2 litran säiliöllä. Ainoa ongelma se että mulla toi pullon kahvaventtiili falskaa kun kahvan puristaa pohjaan. Tungin muutaman ylimääräisen o-renkaan niin tuo hieman helpotti. Bilteman paineilmatarvikkeit ei sitten kannata käyttää. Kierteet menee noissa ihan miten sattuu.
Hieno idea ja toteutus tuo "Napsautin"!!!
Mun yks kaveri teki aikoinaan vastaavan kuin vertti83, sillä erolla kun ajoi rallycrossia niin tarvitsi painepulloa kisapaikolla. Ainoana erona että säiliönä käytettiin isoa nestekaasupulloa se kun täytettiin 8 barin paineella niin pystyi vaikka puolentusinaa rengasta täyttämään. Tuon 6 l pullon ilmamäärä ei varmaan kovin montaa UST rengasta nosta vanteelle, aina sieltä vähän menee yläilmoihinkin . Vaikka mulla ei ole koskaan ollu ongelmia renkaiden päälle laitton kanssa niin kyllä kompuran painekyrtkin vaan tuppaa käynnistämään kompuran jossa on 24 l säiliö kun renkaita vaihtelee. Reissuvarana tuo on kyllä toimiva ratkaisu, ottaisin kuitenkin hyvän pumpun mukaan reisssnvavaroiksi varmuuden vuoksi.12 vuotta UST renkailla ajanut.
tomibert
26.09.2011, 13.17
.12 vuotta UST renkailla ajanut.
Joko siitä on tosiaan niin kauan? Eikös ekat tubeless-yhteensopivat crossmaxit tulleet kauppoihin kaudelle 2000 ja UST-standardi hyväksyttiin kesällä 2001? Tuotteiden julkaisu ajoittui kyllä vuodelle 1999. Mutta kauanko meni että UST-renkaita alkoi saada muiltakin kuin Hutchinsonilta tai Micheliniltä? :)
- Tomi
ps. hieno toi "napsautin" :)) *vihreä pallura*
edit: jonkun idiootin tekosia nää foorumin hymiöt.
tomibert oot oikeassa 2000 keväällä tuli hommattua Mavicin kiekot ja Contilta löyty renkaat,sen jälkeen en oo kuin nastarenkaissa käyttänyt sisärenkaallisia,kolme kertaa on renkaan vaurioidentakia täytynyt sisuri laittaa ettei matka katkeais. Alussa oli toki UST renkaitten saanti suht vaikeaa, tais olla Hutckinsson ja Micheliinit
vasta myöhemmin kaupoissa kska valikoima oli tosi suppea.
tomibert oot oikeassa 2000 keväällä tuli hommattua Mavicin kiekot ja Contilta löyty renkaat,sen jälkeen en oo kuin nastarenkaissa käyttänyt sisärenkaallisia,kolme kertaa on renkaan vaurioidentakia täytynyt sisuri laittaa ettei matka katkeais. Alussa oli toki UST renkaitten saanti suht vaikeaa, tais olla Hutckinsson ja Micheliinit
vasta myöhemmin kaupoissa kska valikoima oli tosi suppea.
PMT:lle soittelin Vartiokylän pyörästä että mitkä jarrut ja mitkä vanteet mulle laitetaan GT:hen PMT sanoi Shimanon 4 mäntäset XT ja Mavicin tubeless rocrock vanteet.
Nillä on menty samasta vuodesta kuin PMT HYVÄ ME!!!!
Sain eilen ekat tubelesskiekkoni alle. Crest kehät ja Nobby Nic 2,25" Tubeless ready.
Homma kävi melkein kuin ajatus. Enisn katselin muutamat videot asennuksesta notubesin sivuilta ja eikun hommiin.
1. Kehän puhdistus (karkea sieni ja viimeistely paperilla+liuottimella). Pari minuuttia
2. Stanin teipit paikalleen 5 minuuttia
3. Renkaat paikoilleen. Tässä meinasi tulla hankalaa, noi TL kumekset tuntuu olevan todella tiukat. No sain ne kuitenkin paikalleen. n.20 minuuttia meni ja mitään saippuavesia tms. en käyttänyt
4. Ilmaa renkaisiin. Jalkapumpulla nousivat molemmat helposti muutaman pamahduksen kera. Noin 35PSI laitoin pumpun mukaan.
5. Jätin kiekot tunniksi odottamaan
6. Pumppasin vielä kerran ton 35PSI
7. Kumit tyhjiksi ja vähän matkaa pois vanteelta. Tässä joutui vähän ähertämään, mutta lähtihän ne kun keksi oikean tekniikan.
8. Litkua sisään 2 kuupallista / kumi.
9. Kumi takaisin rengasmuovilla, meni yllättävän helposti
10. Paineet kumeihin ja pyörittelyä käsin, mitään näkyviä vuotoja en havainnut
11. Ajelu ympri pihaa n. 10 min
12. Tänään aamulla tsekattua paineet oli samat kuin eilen iltapäivällä ekan pumppauksen jälkeen.
Yhteenvetona operaatiosta sanoisin, että kohtuuhelppoa kun teki hommat maltilla. Tänään pitää koettaa päästä lenkille testaamaan tubelessin ihmeellistä maailmaa...
7. Kumit tyhjiksi ja vähän matkaa pois vanteelta. Tässä joutui vähän ähertämään, mutta lähtihän ne kun keksi oikean tekniikan.
8. Litkua sisään 2 kuupallista / kumi.
9. Kumi takaisin rengasmuovilla, meni yllättävän helposti
Tuo menee vähemmällä äheltämisellä, jos laittaa litkut ruiskun avulla venttiilin rei´ästä sisään.
Vertti83
28.09.2011, 13.41
60 millilitran injektioruisku maksoi paikallisessa apteekissa muistaakseni 3.3 €, kyseisen pruutan kärki sopii venttiilin sisälle kun irroittaa sielun, mielestäni kirkkaasti hintansa arvoinen tuote... :)
jame1967
28.09.2011, 21.47
Mites noi ustit pitää ilmat talvella , varsinkin jos pitää pyörää lämpöisessä tallissa ja ulkona -20 ?
Ei oo ollut ilma vaivoja talvella eikä pahemmin kesälläkään , enkä ole litkujen kanssa leikkinyt kuin tnt renkaita testatessa ,ainkin Fat Alberteilla ja Myddy mareilla pärjää hyvin talvellakin.Käytän tosin UST kehiä pyörässäni.
mutanaama
28.09.2011, 22.23
Sama täällä, en ole huomannut mitään ongelmia.
Heikki K
28.09.2011, 22.43
Tubeless-ongelma tämäkin: Yksi syyskäyttöön heikohkosti sopiva natiivi UST-renkula jysähti kiinni Crossmaxiin sillä tavalla, että reunanauha ei lähde irtoamaan vanteen urasta ei sitten millään. Onko kikkakuutosia vai kaivanko rälläkän esiin?
Juu tiedän, mutta kun oli hoppu saada kumit päälle ja ei ollut ruiskua käsillä. Ens kerralla sitten.
mutanaama
28.09.2011, 23.00
Tubeless-ongelma tämäkin: Yksi syyskäyttöön heikohkosti sopiva natiivi UST-renkula jysähti kiinni Crossmaxiin sillä tavalla, että reunanauha ei lähde irtoamaan vanteen urasta ei sitten millään. Onko kikkakuutosia vai kaivanko rälläkän esiin?
Lämmintä vettä missä on loraus fairyä saattaa auttaa. Eli pese ensin rengas ja tyhjennä sitä sen verran, että jää puolisen baaria ja nitkuttele rengasta. Tiedät miten, sitten vaan rengasrau..muovilla avittamaan. Voihan se periaatteessa vulkanoituakin vanteeseen, jos väliin on päässyt jotain kumia pehmentävää liukkaria.
Vertti83
28.09.2011, 23.32
Yksi kikka joka saattais toimia, on päästää rengas tyhjäksi, painaa rengas kädellä linttaan jostakin kohtaa ja tarraa sitten tästä litteänä olevasta kohdasta jommalta kummalta reunaa siirtoleukapihdeillä kiinni ja kiskoo kyseistä reunaa kohti vanteen keskustaa. Tälleen saa ainakin hieman enemmän voimaa kuin pelkästään käsillä tarraamalla. Saippuavesi kikkailut kannattanee suorittaa kuitenkin ensimmäisenä...
Sikäli muut kommervenkit ei toimi ja jos rengas on elinkaarensa loppupuolella niin sen voi varmaan pienistää mattopuukolla auki ja leikata reunanauha poikki, mikäli sattuu olemaan kevlarireunuksella... :)
Sikäli muut kommervenkit ei toimi... pienistää mattopuukolla auki ja leikata reunanauha poikki... :)
Aikani itsekin jumppasin ja tuskailin litkutetun RoRo takarenkaan kanssa ja lopuksi päädyin tähän vaihtoehtoon. Tosin apuvälineenä toimi SAINT-kurssipuukko, ei siis se Shimanon vaan Suomen Armeijan malli. :)
Heikki K
30.09.2011, 23.13
Lämmintä vettä missä on loraus fairyä saattaa auttaa. Eli pese ensin rengas ja tyhjennä sitä sen verran, että jää puolisen baaria ja nitkuttele rengasta. Tiedät miten, sitten vaan rengasrau..muovilla avittamaan. Voihan se periaatteessa vulkanoituakin vanteeseen, jos väliin on päässyt jotain kumia pehmentävää liukkaria.
Fairy-veden ja murskattujen peukaloiden metodilla tuo viimein irtosi. Ihmeen tiukassa oli vaikka vanteelle laittaessa ei juurikaan vastustellut. UST on pop.
mutanaama
30.09.2011, 23.45
Tänään laitoin "ei usteja" vanteille, enkä jaksanu räveltää ilman sisuria kun muutaman minuutin. Ekassa oli siis kuitenkin saippuavettä, ja rengas nousi vanteille noin 2barin paineilla. Toisen laitoin suosiolla heti sisurilla, mutta ilman saippuavettä, niin vasta 3 barin tuntumassa loppui naksuminen. Että auttaa se saippua ihan tavallisienkin renkaiden asettumisessa.
Tänään laitoin "ei usteja" vanteille, enkä jaksanu räveltää ilman sisuria kun muutaman minuutin. Ekassa oli siis kuitenkin saippuavettä, ja rengas nousi vanteille noin 2barin paineilla. Toisen laitoin suosiolla heti sisurilla, mutta ilman saippuavettä, niin vasta 3 barin tuntumassa loppui naksuminen. Että auttaa se saippua ihan tavallisienkin renkaiden asettumisessa.
Joo en mä löydä mitään syytä olla käyttämättä saippuavettä nykyään oli sisärengasta tai ei. Meneepähän suoraan. Ennen vanhaan tuntui että onpas maastorenkaat yllättävän kieroja joskus, mutta nykyään on kaikki suoria. :D
Sen verran oli ongelmia 29" Maxxis Ikonin ja Crank Brothers Cobalt 2:en kanssa että tartti pamauttaa hiilidioksidipatruunalla vanteelle. Ardent meni tavalliseen tapaan helposti. Tähän saakka tilasto taitaa olla jotain että 2/30 litkurenkaan asennusta ei ole noussut vanteelle pumppaamalla. UST-kumeja mulla ei ole koskaan ollut.
Kare_Eskola
14.12.2011, 19.56
Schwalben Nobby Nic Tubeless Ready on ollut koko ajan kehno. Tiivistyi huonosti Stanin litkuilla, kyljet rikki, pientä vuotoa koko ajan. Mavicin ustikehillä siis.
Nyt lenkin jälkeen yllätti. Kuului lotinaa. Löysäsin venttiilin juuren mutteria, ja kumi valutti reilun desin kuravettä lattialle. Otin kumin irti. Litku oli muuttunut sieniksi parissa kuukaudessa.
Laitoin tilalle Contin männävuotisen vuorikuninkaan, mallia 2.4 ja protection, ei-ust. Sama mikä takana on toiminut ongelmitta.
Schwalben Nobby Nic Tubeless Ready on ollut koko ajan kehno. Tiivistyi huonosti Stanin litkuilla, kyljet rikki, pientä vuotoa koko ajan. Mavicin ustikehillä siis....
Germaani S:n TLR-kumien laadussa on mitä ilmeisimmin isohkoja vaihteluja; nakkasin alkuviikosta brand_new TLR-version pacestar-Hans
Dumpfista Mavicin UST-vanteelle, nous säätämön punpulla vanteelle ilman kikkailuita, litkut jätin laittamatta kokonaan. Ajelin setillä reilun 7 tuntia, matkaan mahtu droppeja yms ja kun tänään tsekkasin paineet niin kaikki mitä laitoin oli tallella. Mittausvälineenä S:n Airmax Pro.
Aikaisempia kokemuksia S:n tlr-yksilöistä aika paljon, eikä mulle oo sattunu yhtään kummia joka ei UST-vantella toimis ilman litkuja.
Iglumies
29.12.2011, 18.01
Torilta hankkimissani kiekoissa (DT EX500/Weirwolf TCS) oli taakse kasvanut korvasieni ja eilisen lenkin jäljiltä oli paineet hävinnyt.
Niinpä rohkaisin itseni, poistin sienen, lorautin kuivaan renkaaseen silmämääräisesti stanin litkua ja hetken kieputtelun jälkeen pihinät loppui.
Täytyy sanoa, että täältä lukemieni selostusten jälkeen olin vähintäänkin epäluuloinen litkutuksen järjellisyydestä, vaan empä ole enää.
Ajattelin, että litkurenkaisiin siirtymällä vähentyisi nuo rengasjumpat. Tänään työmatkalla tuli ensimmäinen litkurenkaan tyhjentyminen, joka oli samalla vuoden kuudes tyhjentynyt rengas (5 kelvillä, yksi metsässä). Jokin, ilmeisesti routarailon reuna, viilsi keskelle Rocket Ronia parin sentin pituisen viillon. Vaurio oli ilmeisesti sen verran iso, että kaikki paineet karkasivat todella nopeasti ja rengas irtosi vanteen urista. Sitäpä ei enää sitten nostettukkaan takaisin mukana olleella käsipumpulla. Sisuriakaan ei sattunut olemaan mukana, koska eihän niitä nyt litkuilla tarvitse. Taluttaen sitten takaisin kotio ja täpärillä töihin. Usko litkujen kaikkivoipaisuuteen ainakin kärsi kolauksen. Täytyy myöhemmin tutkia paikkaantuiko tuo rengas vielä ajokelpoiseksi.
mutanaama
30.12.2011, 10.36
Mulla on taasen ust saldo rengasrikkoja tänä vuonna tasan nolla, sisureita menny muutama. Sisureita ei kuitenkaan ole ollut kuin noin 1/5 lenkeistä.
Mulla on taasen ust saldo rengasrikkoja tänä vuonna tasan nolla, sisureita menny muutama. Sisureita ei kuitenkaan ole ollut kuin noin 1/5 lenkeistä.
Sama nolla mullakin,sisureita on menny 3kpl 5€ tsipale ohikulkioille ja 2kpl ruotsin keikalla seuraveljille jotka on mulle palautusta vaille,nooh olokoon palauttamatta! ;-)
Litkukumi puhkesi (repesi) kolme kertaa tänä vuonna.
1. Rajamäki maralla meni terävä puunpala kyljestä sisään
2. Valmistusvirheen takia RoRossa ilma karkasi renkaan punoksen ja ulommaisen kumin väliin. Tuli melko muhkurainen pötkylä kumista.
3. Kuusankoski maralla jokin, en tiedä mikä meni kumin kyljestä sisään ja päältä ulos. Reikä oli meleko massiivinen peukalon mentävä.
Pieniä reikiä paikkautui lukemattomia jotka olisivat varmasti lopettaneet matkanteon sisureilla ajaessa.
Yksi UST rikko tullut itselle tänävuonna. Oma vika tosin, kun läksin nakinkuorilla teräväkiviseen maastoon ajelee. Kylki halki pystysuunnassa. Oli melko haastavaa saada rengas ajokuntoon, että pääsi kotiin.
Mä olen nyt syksyn ajanut maasturilla tubelesseilla ja ilmeisesti kertaalleen on takarenkaasta (UST Fat Albert) kylki ottanut osumaan, kun litkua oli tullut pihalle. Paikkaitui tosin itsestään niin nopeasti, että en edes huomannut koko hommaa ennenkuin kotona.
Fiksikrossariin laitoin myös tubelessit ja siellä tuli yksi eturengasrikko. Ilmat karkasivat, mutta pieni pyörittely ja pumppaus korjasivat reiän. Sen jälkeen on paineet pysyneet, vaikkaen edes lisännyt litkua.
Toimiva konsepti, gyl maar. Ainoa ongelma, mikä tubelesseissa on, on renkaiden vaihtaminen. Vaikka on kunnon työtilat ja kompressorikin käytössä, niin kovin usein ei jaksa alkaa saippuaveden ja litkun kanssa läträämään.
mutanaama
30.12.2011, 15.33
Ei siinä ole mitään läträämistä. Mulla on pöydällä pieni purkki, jonka pohjalle laítan fairya ja vettä, sekä siihen sopiva sieni. Sillä kun sipasee vannetta, niin lähtee paskat pois ja samalla se liukastaa vanteen uudelle renkaalle. Litkut kierrätän jos niitä on vielä runsaasti jäljellä. Imaisen ne irroitetun renkaan sisältä tilavaan ruiskuun ja ruuttaan uuden renkaan sisälle. 2min homma jos kaikki sujuu.
Jake_Kona
30.12.2011, 16.39
Kuinka paljon litkuja kuluu vuosittain. Varsin jos kierrättää, eikä vaihda rengastusta kesken vuoden.
mutanaama
30.12.2011, 17.05
Kahteen vuoteen on mennyt kaikkiaan noin 0,7litraa litkuja, noin kymmenellä rengasvaihdolla ja nyt on kaksi settiä litkuilla.
kolistelija
30.12.2011, 17.12
Kokeilin laittaa Ice Spiker Pro:t MT75 kiekoille. Nousi helposti vanteelle mutta pihinä nappuloiden kohdalla oli aika julmettua. Saavat olla toisilla kiekoilla sisureilla huonoja kelejä varten.
Mettäreissuja ja lumikelejä varten laitoin sitten Ardent 2,4" koossa. Kovaa sai pumpata että nousi mutta sen jälkeen ei meinannut saada käsivoimin irti vanteesta. Piti paineet ainakin parin tunnin ajan mutta laitoin silti n. 60ml litkua per rengas (pitäisiköhän 29" renkaassa olla enemmänkin?).
Jos vielä ajamaankin pääsisi...
H. Moilanen
30.12.2011, 17.15
Helppo laskutoimitus: yksi rengas imee desin litkua. Jos käyttää yhtä settiä, ei kierrätä litkua ja vaihtaa renkaat syksyin keväin, tulos on 4 desiä.
Mettäreissuja ja lumikelejä varten laitoin sitten Ardent 2,4" koossa. Kovaa sai pumpata että nousi mutta sen jälkeen ei meinannut saada käsivoimin irti vanteesta. Piti paineet ainakin parin tunnin ajan mutta laitoin silti n. 60ml litkua per rengas (pitäisiköhän 29" renkaassa olla enemmänkin?).
Jostain Stan'sin ohjeesta olen lukenut että 29"-renkaaseen voi laittaa jopa 90ml, se ei ole vielä millään muotoa "liikaa". Maxxis Ikon 29x2.20:iin jouduin laittamaan tuon 90ml eivätkä ole vieläkään täysin tiiviit. Kuukaudessa tippuu painetta joitain barin kymmenyksiä.
Shimaani
30.12.2011, 20.02
Jos rengaspaineet vajuu niin jossain kohtaa on vuoto, right?
Lateksilla se on normaalia, litkuilla ei.
So?
Itseasiassa tuo litkun määrä ei vaikuta juuri siihen kuinka kauan se rengas ilmaa pitää, vaan siihen kuinka hyvä paikkauskyky siihen tulee. Jos laittaa paljon ainetta renkaaseen niin aineella on kapasiteettiä korjata suurempia vuotoja, koska litkuahan aina hukkaantuu vuodoissa.
Tuohon ilman pitävyyteen vaikuttaa se kuinka huolellisesti olet kiepsutellut renkaita litkutuksen jälkeen.
Saippuaveden kanssa pitää tarkkailla renkaan pitävyys täydellisesti ennen kuin kiekot laittaa pyörään alle! Litku ei enää kiekkojen pystyasennossa paikkaa vanteen ja renkaan välistä vuotoa.
Kyllä työ saatte pyörällä ajamisen kuulostamaan kauhian hankalalta. Jos kumissa ei oo ilmaa, pumpataan. Jos ilma ei pysy sisällä, lisätään litkua. Kun litku joskus loppuu, ostetaan lisää. Muut ajat ajellaan. :)
Jake_Kona
01.01.2012, 23.10
Kyllä työ saatte pyörällä ajamisen kuulostamaan kauhian hankalalta. Jos kumissa ei oo ilmaa, pumpataan. Jos ilma ei pysy sisällä, lisätään litkua. Kun litku joskus loppuu, ostetaan lisää. Muut ajat ajellaan. :)
Paremminkin kyse on siitä ostaako litkuja ollenkaan vai tyytyäkkö sisäkumeihin.
Kustannus vs. mukavuus
Tässä ketjussa puhutaan tubeless ongelmista ;)
Jake_Kona
01.01.2012, 23.31
Eikö litkutus ole tärkeä osa tubelesta??
Varmaan olen Elmerin kanssa pisipään ajaneet UST renkailla ja vanteilla, litkua käytin ekan kerran Tubeles redy renkaan kanssa . Kyllä ilmat on pysyneet aivan hyvin ilman litkuja renkaissa ,jollakin renkalla joskus kahdeksan vuotta sitten täyty kerran viikossa lisäillä ilmaa ,mutta yleensä kerran pari kesän aikana tarkastaa tilanteen niin hyvä. En yritä tehdä tavallisesta renkaasta litkuttamalla , enkä käytä kuin UST vanteita, Kolme sisärengasta oon joutunut laittamaan kun on kyljet viiltyneet auki. ENkä aja teillä .
Nimen omaan. Kun tämän topicin lukee, niin varmasti hylkää koko ajatuksen. Eli jos ei pelästy touhua ja unohda koko hommaa, niin vähintään pitää hommata fairyä, purkkeja, ruiskuja, jne.. Myös työvaiheita sekä aikaa tarvitaan paljon.
Itse olen renkaat asentanut muovisella rengasraudalla ja bilteman jalkapumpulla. Jos ei ole rengasrautaa, niin kompuralla sitten. Litkua silmämääräisesti, en ole jaksanut mittailla. Ei tämä mitä rakettitiedettä ole, vaikka insinööri olen itsekin.
Ei litkuja tarvita jos käyttää UST-renkaita UST-vanteilla.
Litkuilla & tubeless-muuntosarjoilla voi tehdä normirenkaista ja -vanteista tubeless-kokoonpanon.
Tubeless-ready -komponenteilla litku tarvitaan kumin tiivistämiseen vaikka jotkut ovat menestyksekkäästi ajaneet ilmankin.
Nuo kaikki asiat ovat toki jo moneen kertaan mainittu tässäkin topicissa :rolleyes:
Ei litkuja tarvita jos käyttää UST-renkaita UST-vanteilla. :rolleyes:
Paitsi jos ajaa kevyilla tubeless kumeilla,viillon ja pistonvaara on olemassa.
Paitsi jos ajaa kevyilla tubeless kumeilla,viillon ja pistonvaara on olemassa.
Aivan tottahan tuo on. Käytän itsekin aina varoiksi litkuja oli sitten aito UST tai vaan tubeless-ready alla...
Aivan tottahan tuo on. Käytän itsekin aina varoiksi litkuja oli sitten aito UST tai vaan tubeless-ready alla...
No oon mä laittanu varoiks raskaanpiin renkaisiinkin koska aina on naulaa ja lasia ynm:ta kallioilla jne..ja qu halawalla sain litkua Willariosasta. ;-)
mutanaama
02.01.2012, 10.12
Nimen omaan. Kun tämän topicin lukee, niin varmasti hylkää koko ajatuksen. Eli jos ei pelästy touhua ja unohda koko hommaa, niin vähintään pitää hommata fairyä, purkkeja, ruiskuja, jne.. Myös työvaiheita sekä aikaa tarvitaan paljon.
Itse olen renkaat asentanut muovisella rengasraudalla ja bilteman jalkapumpulla. Jos ei ole rengasrautaa, niin kompuralla sitten. Litkua silmämääräisesti, en ole jaksanut mittailla. Ei tämä mitä rakettitiedettä ole, vaikka insinööri olen itsekin.
Asiat voi tehdä monella tavalla. Mun mielestä fairyn hankkiminen ei ole mitenkään hankalaa ja isoja mittaruiskuja löytyy taloudesta jo muutenkin. Jos työn voi tehdä hyvin, huolellisesti, nopeammin ja siistimmin kuin hutiloiden, niin miksi sitä ei sitten tekisi niin. Pesuainesienellä kun pyyhkäisee vannetta ennen asennusta, niin siinä lähtee samalla neulaset, kurat ja kivet. Litkujen silmämääräinen annostus sopii sitten kun on kokemusta, mutta ensikertalaiselle purkin mukana tuleva mitta on varmasti tarpeen.
Syyskuusta 2011 Tubelesseilla ajaneena olen kyl tyytyväinen ajotuntumaan ja mahdollisuuteen ajaa matalilla paineilla. Crest 26" kehinä ja Nobby Nic 2,25 TL -versioina on olleet alla. Kuitenkin syksyyn mahtuu 2kpl rengasrikkoa, joista kumpikaan ei paikkautunutut litkulla itsekseen. Toisen sain fiksattua metsässä laittamalla paikan ulkorenkaan sisäpuolelle, toisella kertaa ei ollut paikkoja matkassa ja kyljen repeämä pakotti laittamaan sisurin. Tämäkin kyllä paikkautui normi tiptop -paikalla kotona myöhemmin. Bad luck vai huonoa ajotaitoa? Eipä noi Nobby Nicien kyljet kyllä mitkään paksut ole. Niin ja toinen meni edestä ja toinen takaa.
kolistelija
02.01.2012, 11.09
Eilen ajoin ensimmäisen lenkin tubeleksena. Shimanon MT75 29er kiekot ja Maxxis Ardent 2,4" oli ihan hyvä yhdistelmä. Meininki oli mukavan rempseää ja huoletonta kun paineita oli 1,6/1,5bar. Pitoa oli ainakin hurjasti.
H. Moilanen
07.01.2012, 07.13
Onko muut huomanneet Stan's litkun toiminnassa jotakin eroa pakkaskelissä verraten lämpimään?
Yritin litkuttaa renkaita ja pidin kiekkoja kylmässä ulkovarastossa. Pikkuhiljaa alkoivat tiivistymään, muttei tiivistyneet täysin. Koeajolenkin jälkeen toin lenkillä vajuneet kiekot sisälle, pumppasin maksimipaineeseen, ravistelin kertaalleen ja jätin kyljelleen. Vuotaminen loppui tasan siihen. Muilla vastaavia kokemuksia vai kävikö säkä?
Näin on, huolellinen kannattaa olla. Vanne ja itse kumikin kannattaa olla puhdas. Renkaan sisään kun jättää mujuja, niin tahtoo stani käydä tekemään kumipalloa paikkaavista partikkeleista ja sitten kun se reikä tulee, on renkaa sisässä pelkkää lientä joka ei paikkaa enää kunnolla vuotoa. Tai en tiedä mistä johtuu, mutta joskus näin käy.
Minä nyt ehkä noilla ylemmillä viesteillä halusin tuoda esiin, että litkutus onnistuu nopeasti ja siististi ilman kymmeniä työvaiheita vain välttämättömilläkin työkaluilla niille, jotka miettivät kannattaisiko yrittää. Ne (te) ketkä asian hallitsette ja olette ns. vanhoja konkareita ja teillä on hyväksi havaittuja tapoja tehdä tämä, ei ollu tarkoitus arvostella ja pahoittaa mieltä.
Asiat voi tehdä monella tavalla. Mun mielestä fairyn hankkiminen ei ole mitenkään hankalaa ja isoja mittaruiskuja löytyy taloudesta jo muutenkin. Jos työn voi tehdä hyvin, huolellisesti, nopeammin ja siistimmin kuin hutiloiden, niin miksi sitä ei sitten tekisi niin. Pesuainesienellä kun pyyhkäisee vannetta ennen asennusta, niin siinä lähtee samalla neulaset, kurat ja kivet. Litkujen silmämääräinen annostus sopii sitten kun on kokemusta, mutta ensikertalaiselle purkin mukana tuleva mitta on varmasti tarpeen.
arctic biker
07.01.2012, 19.30
Itte ostin Frm;n satsin ja ruiskun, voi suihkia suoraan venttiiliin. Rocket ron ja Frm vanne , molemmat tubeles ready hoitui jalkapumpulla, heleppo homma. Michelin ynnä red metal vaati kompessoria. Vanne sekä rengas puhtaaksi ja fairy/vesi sieni systeemi sitte auttaa vuotopaikkojen löytämisessä. Ja kun olin ekakertalainen niin tein ns kirjan mukaan ja panin ylös litkumäärät. sitte kun oon parikymmentä rengaskertaa litkuttanut oon rento...
Onko muut huomanneet Stan's litkun toiminnassa jotakin eroa pakkaskelissä verraten lämpimään?
Yritin litkuttaa renkaita ja pidin kiekkoja kylmässä ulkovarastossa. Pikkuhiljaa alkoivat tiivistymään, muttei tiivistyneet täysin. Koeajolenkin jälkeen toin lenkillä vajuneet kiekot sisälle, pumppasin maksimipaineeseen, ravistelin kertaalleen ja jätin kyljelleen. Vuotaminen loppui tasan siihen. Muilla vastaavia kokemuksia vai kävikö säkä?
Jos rengas ei ole alun perin tiivistynyt, se tihkuu koeajolenkillä. Sitten kun sitä on pyöritelty koeajolenkin verran, se voikin olla jo tiivis, jolloin seuraava ilmanlisäys ei enää vuoda. On mullakin renkaat tihkuneet joskus aluksi, mutta tiivistyvät sitten ajan kanssa.
H. Moilanen
08.01.2012, 14.42
Jos rengas ei ole alun perin tiivistynyt, se tihkuu koeajolenkillä. Sitten kun sitä on pyöritelty koeajolenkin verran, se voikin olla jo tiivis, jolloin seuraava ilmanlisäys ei enää vuoda. On mullakin renkaat tihkuneet joskus aluksi, mutta tiivistyvät sitten ajan kanssa.
Näistä renkaista kuului kyllä selvää suhinaa kun viimeisen täytön tein sisällä. Samoin paineet vähenivät koko matkan kotiovelle saakka.
Olen huomannut, että varsin useat renkaat eivät pidä täydellisesti ennen kuin niillä on ajettu lenkkiä. Tämä siis non-UST renkailla.
Moi,
yritän tuossa litkuttaa uusia Racing Ralpheja. Tuli vaan mieleen kun renkaan sisäpuolella on liimattu tuo viivakoodi-lappunen kiinni niin haittaako se litkun toimintaa vai voiko sen antaa olla siellä? On nimittäin kohtuu tiukassa..
mutanaama
12.01.2012, 17.24
Ei haittaa
Meni hermo kun TCS vanne + TCS rengas vuotaa venan juuresta, siis WTB Stryker + WTB Bronson.
Olen taistellut aikani tuon kanssa mutta ei vaan takakiekko pidä paineita joka a) järkevästi b) mitenkään.
a= pumpataan viikon välein eli venaa ei saa pitämään kuin tuurillaan jonkin aikaa.
b= pumpataan minuutin välein eli vena ei pidä yhtään.
Kokeilin erilaisia venoja, no luck.
Vedin ylimääräisen pätkän teippiä venan aluelle noin 30cm matkalle => ei pidä ilmaa sekään
DTSwissin kehillä ei ollut mitään ongelmaa, mutta tuo WTB:n kiekko on vähän ongelmallinen.
Taidan heittää pyyhkeen kehään, vetää sisurit paikalleen ja laittaa nuo Bronsonit ja litkukamat myyntiin.
^ ongelmallisissa vanteissa Stanin pitkällä pyöreellä kartiokumilla tiivistyvä venttiili on ollu huolettomin, sillä yleensä
saa sen reiän umpeen. Katsoitko ettei venan reiän kanteissa ole mitään ylimääräisiä purseita tms?
Orkkis vena oli juuri sellainen kartio mallinen, mutta tuota purse tms töhnää en osannut ottaa huomioon.Vedin vain ylimääräisen teipin kun kuvittelin että se on siitä kiinni. (Stryker on siis tehtaalla teipattu vanne)
Täytyy tilata muutama vena lisää ja alkaa asentelemaan uudestaan
EDIT: Uusi venat asennetty ja kiekko saatu voimalla voimasanoilla vuotamattomaksi venan juuresta. Venan reikä on hieman soikea joten venan joutuu vetämään voimalla & pihdeillä kiinni jotta jää vuotamattomaksi.
Kauppiaan kommentti oli selkeä että "ei ole sallittua tämän hintatason kiekoissa" => takuuseen => Uusi kiekko saapuu huomenna.
Tämä on niitä pieniä asioita jonka vuoksi asioin mielelläni kotimaisessa kivijalka-liikkeessä, whatever it costs :)
kolistelija
11.02.2012, 11.19
Onko arvon raati sitä mieltä ettei Schwalben TL-ready renkaita kannata käyttää tubelessina ilman Snakeskiniä?
Ajattelin laittaa kesäksi oikein rattoisan kevyet renkaat kaksysiin. Jotain tyyliin Racing Ralph/Rocket Ron. Noita vaan ei ole kaposessa 2.1" koossa Snakeskinillä. Menisi sitten 2.25" kokoiseksi Racing Ralphin kohdalla ja Rocke Ronista ei löydy Snakeskin versiota 29" koossa.
Tämän olisi tietenkin voinut laittaa 29" rengaskeskusteluun, mutta mietin että tuleeko noista Pahoja Tubeless ongelmia?
Onko arvon raati sitä mieltä ettei Schwalben TL-ready renkaita kannata käyttää tubelessina ilman Snakeskiniä?
Ajattelin laittaa kesäksi oikein rattoisan kevyet renkaat kaksysiin. Jotain tyyliin Racing Ralph/Rocket Ron. Noita vaan ei ole kaposessa 2.1" koossa Snakeskinillä. Menisi sitten 2.25" kokoiseksi Racing Ralphin kohdalla ja Rocke Ronista ei löydy Snakeskin versiota 29" koossa.
Tämän olisi tietenkin voinut laittaa 29" rengaskeskusteluun, mutta mietin että tuleeko noista Pahoja Tubeless ongelmia?Litkuttelin juuri tän vuotiset Racing Ralph 2.25" EVOt. Ilma ainakin pysyy sisällä muutaman päivän jumpan jälkeen ihan ok.
arctic biker
11.02.2012, 16.19
Vasiten kävin nuo viimevuotiset kattomassa, ei niissä mitään snakea ainakaan kyljissä lukenut.
Toimineet litkuilla erinomasesti. nykyisillä pakkaskeleillä enimmäkseen lumisilla teillä pätevät kumit. en voi kesäisiäkään ominaisuuksia moittia. Litkuakin panin kesäkuulla ruhtinaallisen 40 ml. (2.25")
Ja EVO tietenkin
kolistelija
11.02.2012, 17.06
Kai sitä sitten voisi uskaltaa kokeilla maksimaalista keveyttä laittamalla EVO TL-ready Racing Ralphia koossa 2.25" tai 2.1"/2.25" yhdistelmällä. Ei nuo kyllä mahdottoman hintaisia ole.
arctic biker
11.02.2012, 17.49
Kai sitä sitten voisi uskaltaa kokeilla maksimaalista keveyttä laittamalla EVO TL-ready Racing Ralphia koossa 2.25" tai 2.1"/2.25" yhdistelmällä. Ei nuo kyllä mahdottoman hintaisia ole.
Minusta ehdottomasti, tosin runsaalla neljän renkaan kokemuksella... Pari vuotta vanhat Michelin WildgripR;t ihan halpis Fulcrum 5 vanteilla vaati kompuraa ja heiluttelua pikkasen enempi mutta . tiivistyivät sitten hyvin. Jotain 3500 km ajoin noilla kesän aikaan yhteensä, talven tullen Misukat sai sisurit. aattelin että jommat kummat pelaa. Mun maastoissa ja yli-ikämieskuskin huomioiden renkaat
ei hirveellä rääkillä ole. Kuiten jos nuo täysin paskoja olis niin oisin varmaan huomannut, rengasrikkoja siis nolla. ens kesäkuussa kun ukko taas toivon mukaan ajotimmissä on niin olis kiva kun sais maantierukkiin saman huolettomuuden.
syklopaatti
28.02.2012, 17.46
WTF?? Toimiikohan tämä??
http://www.pinkbike.com/news/Tech-Tuesday-Make-a-Ghetto-Tubeless-Tire-Inflator.html (http://www.pinkbike.com/news/Tech-Tuesday-Make-a-Ghetto-Tubeless-Tire-Inflator.html)
Olettaen että renkaissa on sama ilmatilavuus, tuo merkitsee sitä että kun säiliönä käytettävään renkaaseen pumppaa 4bar, niin hanan avaamisen jälkeen siellä on 2bar molemmissa renkaissa. Jos ei noussut vanteelle, niin toistetaan homma, uudestaan ja uudestaan.
Jotkut teoriat toimii käytännössä, mutta jotkut käytännöt eivät toimi edess teoriassa :)
Satasella saa oikean 25L kompuran ja tinkimällä vielä edullisemmin. Se ei ole hintana kuin reilu yksi hyvä pilalle pumpattu ja vuotamaan saatu rengas.
H. Moilanen
29.02.2012, 07.41
Melkoista värkkäämistä sano. Hyöty sisäkumi+rengasrauta -metodiin lienee marginaalinen. Kompuraa tuolla ei kuitenkaan korvaa. Ja hankalimmat renkaat ovat hankalia kompurankin kanssa.
Vertti83
29.02.2012, 09.48
Vähä niinkun köyhän miehen napsautin (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?35074-Pahoja-Tubeless-ongelmia%21&p=1709925#post1709925)... :D
Muttamutta, onkohan kansalla kokemuksia miten WTB:n gumekset toimii (ghetto) tubeleksena? Onko käytännössä minkälaisia eroja normaalilla ja TCS kumella vanteelle nousemisen ja ilmojen pitelemisen kanssa?
Lähinnä kiikarissa olis Bronson(it) 2.3" kokoisena, ja kun noita eri malleja tuntuu olevan niin lähinnä Race ja AM TCS välillä koittanu puntaroida, onko jollakin jopa käytännön havaintoja kyseisten renkuloitten käytännön eroista?
Olen ajellut wtb weirwolffeilla ja bronsoneilla sekä sisurillisilla että tcs:llä.
Tcs on paksumpi kylkinen ja oikeasti tiukka nousemaan vanteelle. Se lähtee menemään helposti ja alkaa pitää ilmaa, mutta vaatii fairya reunaan että saa asettumaan oikein ja suoraan vanteelle. Kehät joille olen sovitellut ovat wtb tai dtswiss kiekkoja. En ole saanut näitä hörppäämään vanteen reunasta tyhjäksi edes pahassa kivikossa eli ne toimivat kuten pitääkin.
Sisuri-mallit ovat kuin mikä muukin sisuri rengas, enkä ole yrittänyt litkuttaa niitä.
Iglumies
29.02.2012, 11.35
Mulla on ilman ongelmia litkutettuna DT EX500:lla stanin nauhalla ja päällä vanhat Weirwolf 2,5 racet.
DT X1800 omilla teippivirityksillä ja päällä vanhat Wolverine 2,25 racet, eikä niissäkään mitään vikaa ole.
Kummatkin kumit olivat pyörineet alla toista vuotta sisäkumien kanssa ennen litkutusta ja tiivistyivät ilman ongelmia.
Mulla on myös Weirwolf 2,3 TCS:t, eikä niissäkään mitään vikaa ole, paitsi melko reipas paino.
Baas 009
29.02.2012, 12.19
Vähä niinkun köyhän miehen napsautin (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?35074-Pahoja-Tubeless-ongelmia!&p=1709925#post1709925)... :D
Vähän offtopic, mutta tosimiehet nostaa renkaat vanteelle näin:
http://www.youtube.com/watch?v=K-FEkBcepII&feature=related
Ja sitten vähän sivistyneempi keino:
http://www.youtube.com/watch?v=rB2a93y59Us
No tubeless-nöösi kyselee, että onkos se niin, että ekan kerran renkaan litkuilla asentamisen jälkeen tiivistyy rengas pysyvästi ns. paremmaksi siten, että saman rengasparin myöhemmän asennuksen yhteydessä rengas on kyljistään ja muutenkin valmiiksi enemmän tai vähemmän täysin tiivis ja litkun tarvemäärä vähäisempi? Eli esim, jos asennan nyt talvirenkaat, kesäksi kesärenkaat ja syksyllä uudelleen samat talvirenkaat on nämä talvinakit valmiiksi jo paremmassa tiiviissä kunnossa ja laitettavalla litkulla enää varaudutaan mahdollisiin kiven, lasin tms. aiheuttamiin pieniin reikiin.
No tubeless-nöösi kyselee, että onkos se niin, että ekan kerran renkaan litkuilla asentamisen jälkeen tiivistyy rengas pysyvästi ns. paremmaksi siten, että saman rengasparin myöhemmän asennuksen yhteydessä rengas on kyljistään ja muutenkin valmiiksi enemmän tai vähemmän täysin tiivis ja litkun tarvemäärä vähäisempi? Eli esim, jos asennan nyt talvirenkaat, kesäksi kesärenkaat ja syksyllä uudelleen samat talvirenkaat on nämä talvinakit valmiiksi jo paremmassa tiiviissä kunnossa ja laitettavalla litkulla enää varaudutaan mahdollisiin kiven, lasin tms. aiheuttamiin pieniin reikiin.
Saattapi olla vaan saattapi olla olematta!
Huokoset renkaat tavallaan paikkautuu eli pitää paremmin litkujen jälkeen.
Taas keväällä kun laitat toiset kumit alle,putsaa vanteen ja kumin reunat kunnolla ja lisää litkut sisään vastaisuuden varalle ettei tulisi pieniä vuotoja renkaisiin(niinqu varoiks!)
Voihan se olla että rakenteen mikroskooppisen pienet reiät tiivistyy (jos sellaisia on olemassa), mutta ainakin omalla kohdalla Maxxis IKONit jotka ei ole sisärenkaattomiksi tarkoitettu vuosivat eniten vanteen ja renkaan reunan välistä. Jos nyt sattuisin ottamaan ne hyllylle niin todennäköisesti puhdistaisin nimenomaan sen rajapinnan eli renkaan reunat ja vanteen, jolloin oltaisiin taas lähellä lähtötilannetta.
Lähinnä kiikarissa olis Bronson(it) 2.3" kokoisena, ja kun noita eri malleja tuntuu olevan niin lähinnä Race ja AM TCS välillä koittanu puntaroida, onko jollakin jopa käytännön havaintoja kyseisten renkuloitten käytännön eroista?
Bronson Racet nousee vanteelle vaikka jalkapumpulla, ainakin jos on Notubesin kehät. Pitävät ilmaa todella hyvin ja tiivistyivät ihan samantien. En ymmärrä mihin noita TCS:iä tarttee...
Vertti83
01.03.2012, 13.20
Oukei, eli toiminee ilman TCS:ääkin mun käytössä..
Vaan mitenkäs on, onko kuinka paljon kertynyt Bronsonit omaavilta kokemuksia miten tuo rengas ylipäänsä toimii etu/takarenkaana erilaisissa maastoissa?
Satasella saa oikean 25L kompuran ja tinkimällä vielä edullisemmin. Se ei ole hintana kuin reilu yksi hyvä pilalle pumpattu ja vuotamaan saatu rengas.
Tai sillä rahalla saa sata hiilihappopatruunaa. Varmaan enemmänkin jos repii jostain paljousalennusta. Ei pidä meteliä, ei tarvi sähköä, erinomainen varastoitavuus, toimii myös tien päällä, ja pamauttanee kumin paikalleen yhtä hyvin kuin leikkikalukompura.
Käytän arviolta 5 patruunaa vuodessa, aina jos gettotubeless ei kymmenessä sekunnissa nouse pumpulla vanteelle. Siinä on satasen kompura joka toimii 20 vuotta.
Onko se jo "huijausta" kun on liian helppoa ja puhdasta, en tiedä. :D Kertakäyttöiset patruunat saattaa tuntua pahalta ekohipin kämmenellä, mutta ei varmaan ihan hiilijalanjäljetöntä ole kompuroiden valmistaminenkaan.
Riippuu miten ajaa. Itellä kestää edessä kaikki kumit niin kauan kun kuviota on jäljellä, takana kestää ohutkylkiset kumit tubelessina noin 10-30 lenkkiä, kunnes kyljestä tulee ilmat pihalle. Se kylkien rikkoutuminen ei koskaan korjaannu litkulla, vaan edessä on ikävän sottainen sisäkumitalkoo lenkillä ja kotona.
Oon laitellut Protection ja SnakeSkin malleja taakse viime aikoina, mutta kyllä se jäykkä kylki tuntuu yllättävän selvästi rullauksessa ja ajotuntumassa.
Noniin tubeless-neitsyys korkattu. Asensin flow:n kehille 2.35 leveet ice spikerit ilman litkuja. Hyvin näyttävät pitävän ilmaa. Tosin toinen rengas ei noussut jalkapumpulla vaan vaati paineilmaa. Koitan pärjääkö tän lopun talvirengaskauden ilman litkua ja laitan litkut vasta sitten kesärenkaisiin siirtyessäni.
Mutta mitäs arvon raati on mieltä tästä vielä ajamattomasta ice spikerin renkaan kyljestä, josta puuttuu jonkin verran ulointa kumikerrosta? Veikkaan ettei ole mikään ongelma vaan lähinnä kosmettinen. Laitoin reklamaation kuvan kanssa kuitenkin myyjälle eli bike-discountille. Eivät ole vielä ehtineet vastata ja en oikein viitsi alkaa tekemään sisäänajoa ennen kuin vastaavat jos vaikka haluavat kumin takaisin. Elättelen toiveita, että lähettävät vain uuden vaatimatta vanhaa takaisin tai sitten antavat renkaan hintaisen lahjakortin tms.
http://ep1.pinkbike.org/p4pb7782040/p4pb7782040.jpg
kolistelija
02.03.2012, 17.51
Tarkoittanet Ice Spiker Pro:ta? Tuota kokoa ei taida tavallisesta löytyä. Vaikkaan kuitenkin ettei niissä ole ilmaa enää huomenna...
Tarkoittanet Ice Spiker Pro:ta? Tuota kokoa ei taida tavallisesta löytyä. Vaikkaan kuitenkin ettei niissä ole ilmaa enää huomenna...
Joo Pro-malli toki.
Piti tässä muutenkin kommentoida vähän Kolistelijan viestiin liittyen saapuneita kuutta rengasta siinä mielessä, että ainut selvästi ohuemmalta makkarankuorelta vaikuttanut oli Schwalben Rocket Ron ilman Snakeskinejä. Muut seisovat esim. muodossaan pystyssä lattiialla seinää vasten ilman vanteen tukea. Kai nuo siltikin ilmaa pitävät kun tubeless readyjä ovat mutta mitään osumaa kivikossa eivät paljoa kestäne. Muut renkaat olivat Ice spikerien lisäksi Racing Ralph 2.2 snakeskinillä, Muddy Mary 2.35 vertstar Snakeskin ja Hans Damph evo 2.35 trailstar.
edit: edelleen ilmat tallella :)
En saa millään WTB Bronson TCS rengasta vanteelle kun ZTR Flow vanteella on Hopen vihreä vannenauha ja Joe's tubeless rim strip. Lähtee sormista iho irti ja rengas ei kyllä anna yhtään periksi kun rengasta on noin 10 cm pätkä vanteen ulkopuolella, siihen siis tyssää, ei auta yhtään saippuavesikään. Pelkällä Hopen vannenauhalla rengas menee vanteelle suht kivuttomasti. Voisihan sitä koittaa korvaamalla Hopen nauha ilmastointiteipillä tai sitten ostaa ihan Stanin keltaista teippiä ja irtoventtiilit, mutta rahaa palaa silloin 30 €. Koitan huomenna vielä normaaleja WTB Weirwolfeja.
En saa millään WTB Bronson TCS rengasta vanteelle kun ZTR Flow vanteella on Hopen vihreä vannenauha ja Joe's tubeless rim strip.
Miksi siellä vanteella pitäisi olla noin paljon tavaraa varsinkin kun Stanin vanteissa on muutenkin matala reuna? Pelkkä teippi riittää.
Miksi siellä vanteella pitäisi olla noin paljon tavaraa varsinkin kun Stanin vanteissa on muutenkin matala reuna? Pelkkä teippi riittää.
Ainakin asennusohjeissa sanotaan, että ensiksi vanteelle laitetaan normaalia vanneteippiä, jonka päälle asennetaan kuminen rim strip.
Stanin kehille mun viimepäivien ohjeiden lukemisella riittää pelkkä teippi, jos se on stanin keltainen tai vastaava tiivistävä teippi. Tavallinen vannenauha ei toki riitä. Mutta taas edellytyksenä on toki se venttiili, jota sulla ei kai ollut hankittuna.
edit:
tässä no tubesin sivuilta:
Yellow Spoke Tape Instructions
The ZTR rims ar fully compatible with the yellow tape and valve method for tubeless use.
Most riders elect to use the thin 5g yellow spoke tape and no rim strip. All wheelsets built by NoTubes will have the yellow tape and valve installed as standard practice. The tape and valve method creates a lighter wheelset and the rim design will allow you to run extremely low pressures with very little or no burping.
Note: This rim has a small inner valve stem hole to allow use with the small 5g valve stem in conjunction with the 21mm yellow tape. If you are using a UST tire don't use the rim strip, use only the yellow tape
Ja jos kyse ei ole ust renkaasta ja ilmeisesti muutoinkin (tulevien reikien varalle) litkut vielä lisäksi kehiin, niin tiiviys ja kestävyys on kohdillaan.
Mutta mitäs arvon raati on mieltä tästä vielä ajamattomasta ice spikerin renkaan kyljestä, josta puuttuu jonkin verran ulointa kumikerrosta? Veikkaan ettei ole mikään ongelma vaan lähinnä kosmettinen. Laitoin reklamaation kuvan kanssa kuitenkin myyjälle eli bike-discountille. Eivät ole vielä ehtineet vastata ja en oikein viitsi alkaa tekemään sisäänajoa ennen kuin vastaavat jos vaikka haluavat kumin takaisin. Elättelen toiveita, että lähettävät vain uuden vaatimatta vanhaa takaisin tai sitten antavat renkaan hintaisen lahjakortin tms.
http://ep1.pinkbike.org/p4pb7782040/p4pb7782040.jpg
Päivitystä tähän. Sopisi tosin paremmin kaupat-osion alle. Bike-discount ehdotti 10 % alennusta, koska postikulut ovat kalliita. Vastasin, että 10 % alennusta tilauksen kokonaissumasta eli 310 eurosta on ok. Siihen sitten vastasivat tarkoittaneensa 10 % alennusta yhdestä ice spikerista eli 5,49 euroa. hoh-hoijaa. Huomautin uudessa vastauksessani, että olisihan minulla oikeus palauttaa heidän kustannuksellaan rengas takaisin ja he joutuisivat lähettämään uuden renkaan jälleen omalla kustannuksellaan minulle, jolloin kustannukset olisivat huomattavat. Ehdotetun 5,5 euroksen korvauksen sanoin olevan liian pieni vaikkakin rengas saattaa olla yhtä hyvä kuin "ehjä" mutta koska sitä ei voi tietää, niin kohtuullinen hyvitys olisi asiallista. Ehdotin, että antavat vaihtoehtoisesti 30 euron promokoodin seuraavaan tilaukseeni mutta että sen on oltava voimassa useamman kuukauden. Katsotaan miten vastavaat.
edit: Eivät edelleenkään ymmärtäneet miksi minulle pitäisi antaa alennusta enemmän uin 5 euroa renkaan vauriosta. Vastasin että minkäs minä tässä sitten enää voin ja sanoin ottavani yhteyttä mikäli rengas alkaa vuotaa tms. kyseisestä kohdasta. Vähän olisi tehnyt mieli lisäksi heille kertoa (ja linkittää tänne) Suomessa olevan käytännössä vain yhden erittäin suositun pyöräilyaiheisen keskustelupalstan ja että tästäkin reklamaation kulusta voi lukea sieltä...
Onkos noiden litku merkkien välillä miten suuria eroja? Tulossa Roval E5 kehille Racing Ralph 2.25" EVO tl ready kumit.
Vastasin että minkäs minä tässä sitten enää voin ja sanoin ottavani yhteyttä mikäli rengas alkaa vuotaa tms. kyseisestä kohdasta. Vähän olisi tehnyt mieli lisäksi heille kertoa (ja linkittää tänne) Suomessa olevan käytännössä vain yhden erittäin suositun pyöräilyaiheisen keskustelupalstan ja että tästäkin reklamaation kulusta voi lukea sieltä...
No, kuvan perusteella en minäkään (jos olisin kauppias) tuon ihmeellisempää alennusta olisi antanut. Luulenpa, ettei vaurio aiheuta pulmia. Mutta tuon viittauksen tänne olisit voinut tietenkin tehdä. Tokihan he tietävät, että heiltä tilataan. EIköhän siellä joku manageri seuraa, että minne tavaraa menee.
Vertti83
06.03.2012, 19.39
Onkos noiden litku merkkien välillä miten suuria eroja? Tulossa Roval E5 kehille Racing Ralph 2.25" EVO tl ready kumit.
Sanoisin jotta ei kannata muihin kuin Stan's Notubes (http://www.notubes.com/Sealant-C14.aspx) litkuihin lähteä, se ainakin toimii varmasti. Yleisestikkin ottaen muista litkuista on tullut vastaan lähinnä varsin ristiriitaisia, ja usein ei-niin-ylistäviä lausuntoja...
tomibert
06.03.2012, 22.00
Ice Spikeristä ei ole kokemusta, mutta eteen on pari vuotta sitten osunut juurikin bike-discountista uitettu Marathon Supreme, jossa oli valmistusvika (kuplia sisäpinnalla). Reklamoin kyseisen kumin suoraan Schwalbelle Saksaan, jouduin kyllä sitten myös lähettämään renkaan sinne mutta postissa tuli tilalle uusi ehjä rengas ja vaivanpalkaksi juomapullo (!). Kannattanee kokeilla tuota jos oikeasti haluat uuden renkaan entisen tilalle.
- Tomi
St0neyNut1
07.03.2012, 07.03
Sanoisin jotta ei kannata muihin kuin Stan's Notubes (http://www.notubes.com/Sealant-C14.aspx) litkuihin lähteä, se ainakin toimii varmasti. Yleisestikkin ottaen muista litkuista on tullut vastaan lähinnä varsin ristiriitaisia, ja usein ei-niin-ylistäviä lausuntoja...
Ite käytän Geaxin litkua. Omasta mielestä parasta mitä on.
Nyt tarttis vissiin viimein siirtyä litkuaikaan kun uusi pööräkin tuli litkutetuilla gummeilla ja nastarengasta tekis nyt vielä mieli alle. Kertokaas litkunöösille:
-miten vanhat (nestemäiset) litkut lähtee vähimmällä sotkulla pois renkaasta ja jämät vanteesta? Ruutalla + rätillä/pesemällä?
-voiko tuota litkua uudelleenkäyttää?
-miten sen voi hävittää? Ainakin stanin litkun pitäis olla biohajoavaa, mutta sotkeeko allasta/tukkiiko viemäriä?
Dänks.
Nyt tarttis vissiin viimein siirtyä litkuaikaan kun uusi pööräkin tuli litkutetuilla gummeilla ja nastarengasta tekis nyt vielä mieli alle. Kertokaas litkunöösille:
-miten vanhat (nestemäiset) litkut lähtee vähimmällä sotkulla pois renkaasta ja jämät vanteesta? Ruutalla + rätillä/pesemällä?
-voiko tuota litkua uudelleenkäyttää?
-miten sen voi hävittää? Ainakin stanin litkun pitäis olla biohajoavaa, mutta sotkeeko allasta/tukkiiko viemäriä?
Dänks.
1) Rätillä / paperilla ja ruutalla nestemäiset talteen. Karhunkieli on hyvä vanhoja kuivaneita jämiä poistaessa.
2) Voi mutta paikkauskyky vähenee ajan mittaan.
3) En laittaisi viemäriin vaan mieluummin purkissa roskiin.
H. Moilanen
15.03.2012, 13.16
-Ei kuivia litkuja tarvitse poistaa kuin renkaan jalasta. Jos haluaa paijata marsua, tiskiharjalla voi hangata kuivunutta lateksia irti.
-Litkua voi kierrättää. Ei sitä kuitenkaan koskaan saa 100% talteen, eli aina pitää kuitenkin kaataa uutta sekaan.
-Viemäriin vaan. Ei tuki viemäreitä; laimenee kuitenkin hyvin suureen määrään vettä. Nestemäisenä on helposti huudeltavissa kaikilta pinnoilta irti. Kuivuttuaan vaatii mekaanisen poiston.
Kiitokset näistä, katotaan millaisen sotkun saa aikaiseksi. Kierrättäminen kiinnostaa lähinnä ekologisessa mielessä eli ei haittaa, jos joutuu vähän lisäilemään kunhan ei vähän käytettyä litkua tartte pois heittää.
-miten vanhat (nestemäiset) litkut lähtee vähimmällä sotkulla pois renkaasta..
Ne lähtee ihan vaikka lusikalla, normaalilla lusikalla.
http://3.bp.blogspot.com/_bikQtDpLUqI/SvmYyvpJWCI/AAAAAAAABsw/-eazt5RIbLs/s1600/lusikka
Ne lähtee ihan vaikka lusikalla, normaalilla lusikalla.
http://3.bp.blogspot.com/_bikQtDpLUqI/SvmYyvpJWCI/AAAAAAAABsw/-eazt5RIbLs/s1600/lusikka
Höh, ihan liian yksinkertainen ja halpa työkalu. Saisko tota edes Parktoolin logolla :D
sakuvaan
15.03.2012, 14.44
Itse käytin niinkin monimutkaista työkalua kuin vanhaa juomalasia litkujen siirtoon renkaasta toiselle.
Höh, ihan liian yksinkertainen ja halpa työkalu. Saisko tota edes Parktoolin logolla :D
Lusikkaa ei taida olla mutta kävisikö grillilasta: http://www.parktool.com/product/barbeque-tool-set-bbq-3
Itse raaputin viimeksi kynnellä renkaan reunat vanhoista litkujämistä.
Lusikkaa ei taida olla mutta kävisikö grillilasta: http://www.parktool.com/product/barbeque-tool-set-bbq-3
Itse raaputin viimeksi kynnellä renkaan reunat vanhoista litkujämistä.
...miten vanhat (nestemäiset) litkut...
Hankala tolla lastalla on sitä litkua saada talteen...
Mutta tosiaan, lusikoi se litku vaikka muumimukiin (:rolleyes:) ja lurautat tarpeen mukaan uutta sekaan, kaadat renkaaseen ja siinäpä se.
Kyllä mää ainakin uudelleenkäytän vanhaa litkua jos se näyttää käyttökelpoiselta.
Jos sitä poistettua rengasta aikoo vielä käyttää niin putsaa ne kuivat jämät pois reunoista. Helppoa - hauskaa - kätevää.
Pahvinen kertakäyttömuki ajoi asian hyvin litkun poistamisessa ja mukavan vähällä sotkulla tuosta selvisi. Renkaan reunat pyyhkäisin puhtaaksi ja sisäpinnasta suurimmat.
Tällä kertaa ei mennyt litku kiertoon, kun nastarengas piti saada heti ajoon niin ei ollut aikaa odotella tiivistymistä. Hyvin näytti runsaalla vedellä huuhdellen menevän viemäristä alas eikä jäänyt altaaseenkaan mitään jämiä. Kunhan nastarengaskelit loppuu niin pääsee tuota litkuttamista kokeilemaan. Kiitokset vinkeistä.
Pitkällisen r&d-kauden jälkeen litkujen kierrätykseen löytyi paras ratkaisu; 0,5ltr:n muovipullo katkaistuna ~45asteen kulmassa.
Täydellinen renkaaseen mahtuva muotoilu - äyskärimallinen "nokka" kerää puolijähmeänkin tavaran.
Soveltuu toisiokäyttöä odotettaessa myös jäämän säilytykseen.
jame1967
16.03.2012, 09.00
Ekan talven litkutetuilla nokialaisilla ajanut kysäisee , kun on tubeles vanteet ja laittaa tubeles renkaat , kannattaako nekin litkuttaa vai pitääkö helposti ilmat ilmankin ?
Ekan talven litkutetuilla nokialaisilla ajanut kysäisee , kun on tubeles vanteet ja laittaa tubeles renkaat , kannattaako nekin litkuttaa vai pitääkö helposti ilmat ilmankin ?
Tottakai kannattaa litkuttaa,litkuhan on siellä valmiina jos tulee pieni reikä tai vastaavaa*höh*
Kyllä jos renkaan laittaa huolellisesti ilman litkuakin pärjää mutta! heti ei tarvii sisuria repusta alkaa kaivelemaan jos on litkut jo sisällä.
...kun on tubeles vanteet ja laittaa tubeles renkaat , kannattaako nekin litkuttaa vai pitääkö helposti ilmat ilmankin ?
Tarkoitatko UST-renkaita ja vanteita?
Kannattaa, mutta ei välttämätöntä. Itse käytän kun menee USTitkin aina joskus puhki.
jame1967
16.03.2012, 21.06
No niimpä tietenkin , en ajatellut tuota litkun paikkauskykyä . Mitäs eroa noilla ust renkailla sitten on tavallisiin verrattuna , on varmaan tukevampi kylkiset ?
Ja miksi ustit jos tavallisetkin saa litkutettua ? Kehukaas niitä !
-Ei kuivia litkuja tarvitse poistaa kuin renkaan jalasta. Jos haluaa paijata marsua, tiskiharjalla voi hangata kuivunutta lateksia irti.
- Kuivuttuaan vaatii mekaanisen poiston.
Ei kyllä ihan helposti lähde kuivunut litku irti. Rengas oli likoomassa kuumassa vedessä niin kauan, että oli jo haaleaa, kun ryhdyin irroitustalkoisiin. Eihän se pirulainen irtoa sitten millään. Pitänee siirtyä vahvempiin aineisiin?
:mad:
H. Moilanen
21.03.2012, 05.47
Lateksi sulaa kiehuvaan veteen ja esim. asetoniin. Sen sijaan Tehopesut, MucOffit ym. eivät tehoa.
Iglumies
21.03.2012, 06.55
Froteepyyhe ja saippuavesi riittää.
^^Kokeillaas illalla tuota kiehuvaa vettä. Mitähän rouva sanoo, kun alan keittämään renkaita ;)
Ilmeisesti kys. renkaat on litkutettu viime kesänä ja seisseet talven yli varastossa niin litku on jämähtänyt tiukkaan. Renkaat ei siis ole olleet aikaisemmin omassa käytössä.
Stanin lituku ei kyl aikanaan lähtenyt yksistä housuista pois. tosin en ole koittanut pestä niitä kiehuvalla vedellä. Mutta on ne kumminkin varmaan parikyt kertää konepesty eikä puhtaaks lähde.
Olen putsannut kuivuneet Stanin litkut renkaista fairyllä + hankaus sienellä. Hieman vaatii hankaamista mutta kohtuu helposti irtosi.
Vertti83
23.03.2012, 00.48
Ei varsinaisesti tubeless ongelmiin liity(ainakaan vielä), mutta mahtaako kansalla olla kokemusta miten hyvin tai huonosti Kendan ei-UST maastorenkaat(esmes nämä (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=78360)) toimivat litkujen kanssa ilman sisuria? Toimivia vai ihan toivottomia?
^ olen kokeillu juurikin tuota StickE-kumista SlantSixiä litkuilla, mutta vaan UST-vanteella. Saa sen nousemaan ja tiivistymäänkin,
mutten suosittele. Pari testilenkkiä ajoin ihan mielenkiinnosta, mut palasin sisuriin. Liki kaikkien Kendan ei-UST-kumien ongelma on
ensinnäkin se reunavalli joka vaatii turhan suuria paineita ollakseen burbbimatta ihan oikeilla UST-kehilläkin, eikä noiden kylkien
rakenne / paksuus oikein muutenkaan sovellu USTimaisiin paineisiin. Sais tehdä Kenda tuosta(kin) UST-version, se S6:n UST-malli
on sitä kovempaa DTCtä...
Noita järeimpiä >900 g painavia Kendoja lukuunottamatta kannattaa suosiolla poimia se UST-malli tai tyytyä käyttämään sisureita.
Olen vierestä nähny parikin kertaa kun litkutettu Kenda lähtee vanteelta vauhdissa, se ei oo kivaa katsottavaa se.
Todettakoon ny vielä että toi Kendan tuorein mallisto - ElMoco, SlantSix, BBG ja H-Factor on IMO kivoimpia kummeja mitä
markkinoilta löytyy sekalaiseen maastoajoon.
^^
Mä olen lukenut(!) jonkun Kendan manuaalin, jossa kerrottiin ettei olis hyvä juttu käyttää litkurenkaina Kendan taittuvia...
Mutta joo, itselläkin harkinnassa jotain kevyempää kuin UST-Nevegal UST-kiekolle liukkaammalle kelille hassutteluun (muuten ajelee RalliRaneilla)...
laittaisko...
Mountain King Protection 2.4
Panaracer Rampage SC 2.35
Hans Dampf TLR 2.35
Varmaan tuo Hans olisi varmatoimisin ratkaisu litkutukseen? Eikös ainakin tuon Rampagen kanssa ole jollain ollut ongelmia? Ja MKII on vähän..?
^ HD tiivistynee liki mille kehälle tahansa, UST-vanteella toimii ilman litkuakin ja pitää ilmansa. Rampagessa mulla toi SC-versio
on ollu samoilla kehillä myös ok. MK II ei kokemusta, mut vanhempi MK listaamanasi versiona vaati aikaa tiivistyäkseen.
Liukkaammille keleille sekä HD että Rampage on ok, Rampage häviää pidossa pehmeellä pohjalla mut rullaa paremmin kun HD.
Kiitto kommenteista. HD oli eniten mielessä noista kun olis tarjouksessakin sopivasti...
Ja entäs Ardent, se unohtui listalta, pitäiskö olla UST siitäkin.
ETRTO:n perusteella Ardent 2.4 olisi 4mm kapoisempi kuin HD 2.35... onkohan noin?
Mavicin 819:llä tarttis toimia joten ei kai HD ole turhan möhkö?
En saanut Rampage SC:tä nousemaan Crestille 5min yrityksellä käsipumpulla, HD:t meni helposti mutta vaativat kyllä reilun määrän litkua tiivistyäkseen kunnolla. HD:t pitää hienosti kelillä kuin kelillä mutta rullaavuus on kyllä aika heikkoa.
....
Ja entäs Ardent, se unohtui listalta, pitäiskö olla UST siitäkin.
ETRTO:n perusteella Ardent 2.4 olisi 4mm kapoisempi kuin HD 2.35... onkohan noin?
Ardent litkuttuu approx samalla lailla kun tuo SC Rampage. 2.4" Ardenttia ei tiettävästi tehdä USTina.
Nuo tuoreet 1-ply EXO Ardentit on muhkumpia kun vanhat ja muuteskin paaaljon parempia. Mulla on
noita molempia kiekoilla joten voin ehtoolla antaa tarkempaa mittaa mut mutuna väitän et eroo
leveydessä on ~1mm. Noilla 21-23mm vanteilla HD taitaa olla leveimmillään ~63mm 2barin paineilla.
Nuo trailstaariset HD:t muuten venyy jonkun verran jos isompia paineita ruukaa pitää sisällä,
pacestaariset ei niinkään. Havaitsin asian kun lykkäsin 29" versiota tuosta HD:sta 47mm leveelle
vanteelle ja laitoin reilun 3,5 barin paineet jotta asettuu suoraan - ei sopinu enää takakiekko
tulemaan pois kermit-pyörän perästä kun otti kiinni - tönärillä mitattu leveys 69mm :cool:
Heikki K
23.03.2012, 11.59
Ardent 2.4 on erittäin suuren ilmatilan omaava muhku. Sanoisin, että 10-15% tilavampi HD:iin verrattuna.
Off-topic: Tästä tulikin mieleen, että Ardent 2.25 LUST:a voisikin kokeilla kesäisempänä takanakkina.
Ensimmäinen lenkki litkutetuilla renkailla ei mennyt ihan putkeen. 15km aika piti kerran pumpata ja hätäisesti pääsi kotiin. Täytyypä laittaa vähän lisää litkua renkaaseen. Vai onko muita hyviä ideoita?
Ensimmäinen lenkki litkutetuilla renkailla ei mennyt ihan putkeen. 15km aika piti kerran pumpata ja hätäisesti pääsi kotiin. Täytyypä laittaa vähän lisää litkua renkaaseen. Vai onko muita hyviä ideoita?
Pyörittele vaakatasossa puolin ja toisin tai molemmin puolin ;-) tiiwistyy paremmin siitä vanteen kohdilta!
Tossa vetäsin lenkin syksyllä laitetuilla ShwalbenH-D kumeilla hyvin oli ilmat pysyneet kylmässä varastossa pikkasen lisäsin takanakkiin ilmaa noin0,4baria.
Edessä 1.8 ja takana2.0
H. Moilanen
23.03.2012, 18.24
Ei varsinaisesti tubeless ongelmiin liity(ainakaan vielä), mutta mahtaako kansalla olla kokemusta miten hyvin tai huonosti Kendan ei-UST maastorenkaat(esmes nämä (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=78360)) toimivat litkujen kanssa ilman sisuria? Toimivia vai ihan toivottomia?
Normi-Nevegal + aito UST-kehä pelittää hienosti.
Vertti83
23.03.2012, 20.45
Jos on oletettavaa että vuotaminen tapahtuu vanteen ja renkaan reunan välistä tai jostakin sieltä tienoolta, niin olen kokenut vaakatasossa pyörittelyä tehokkaammaksi metodiksi seuraavan.
Oletuksena on että renkaassa on litkua vielä nestemäisessä muodossa jonkinverran, ei tarvi aivan hirveästi olla. Jos renkaan kuvittelee "kellotauluksi" niin otta renkaasta käsillä kiinni about kello neljän ja kahdeksan kohdilta ja pidä rengasta vaakatasossa about 30cm lattiasta, tämän jälkeen rupea naputtelemaan sitä kello kahdentoista kohtaa lattiaa vasten siten että se kello kahdentoista kohta pysyy alempana kuin kädet(jolloin myös litku valuu sinne) ja samalla pikkuhiljaa pyöritä rengasta ympäri. Tee ensin toiselle puolen ja toista sama proseduuri toiselle puolen.
Tässä proseduurissa ideana on se että nestemäinen litku "pärskähtelee" paremmin ympäri renkaan koko profiilin kun renkaan lyö lattiaa vasten, jolloin litkua menee väkisinkin myös sinne renkaan ja vanteen väliselle alueelle ja esmes venttiilin ympärystään... Jos rengasta vain pyörittelee vaakatasossa niin sitä litkua ei oo niin helppoa saada meneen sinne renkaan ja vanteen väliin, tai sitten litkua pitää olla todella paljon renkaassa...
Normi-Nevegal + aito UST-kehä pelittää hienosti.
+1
kolistelija
24.03.2012, 12.22
Tämä päivä on ollut taas tubelesspäivä. Kipeänä tällaiseen jaksaa keskittyä paremmin kuin terveenä.
Kohteina on ollut Shimpan MT-75 kiekkopari ja Rocket Ron 29"/2,25" ja Racing Ralph Snakeskin 29"/2,25. Molemmista sellainen huomio että reunanauhta ovat älyttömäm kireät ISP 29" ja Ardent 29"/2,4" rinkuloihin verrattuna.
Nuo nastarenkaat ja Ardentit sai helposti käsin aseteltua niin että pumppaaminen onnistui kevyesti. Nämä Schwalben XC-rinkulat ovat toista maata, ei vaan onnistunut mitenkään ilman Co2 patruunaa ja silloinkin vasta niin että autoin sisurilla toisen puolen paikoilleen.
Ralph näyttäisi pitävän ilmat sisällään ilman litkujakin mutta Roni suhahti minuutissa tyhjäksi. Litkuttaessa Roni olikin kuin suihkusuutin, sen verran valkoista oli jokapuolella.
Näillä ajatuksilla olen hieman pelko perseessä tuon Rocket Ronin kanssa, miten kauan lie kestää. Painokin oli pöljästi 578g ilmoitetun 520g sijaan kun Ralph oli vain 3g yli ilmoitetun 605g painon.
sakuvaan
24.03.2012, 13.09
Schwalben keventelykumi ilman snakeskiniä? Valitse ajolinjat tarkkaan... :D
kolistelija
24.03.2012, 13.12
Schwalben keventelykumi ilman snakeskiniä? Valitse ajolinjat tarkkaan... :D
Siis "keventelykumi", tuohan painaa kuin synti... :D
Tämä on rohkea kokeilu, kaapissa on vielä toinen Ralph jos tuo ei kestä. Pitoahan tuossa pitäisi käsittääkseni olla ihan hyvin.
EDIT:
Kevennys meni jo siinä reisillä kun olen tunkenut tuohon jo pari ruutallista litkua. Ralph sai hieman vajaan ruutallisen kun se oli tiivis jo ilman litkuja. Nyt paino on varmaan aikalailla sama, ellei tuo Roni mennyt jo ohi.
Ei onnistunut ensimmäinen tubeless-kokeilu Mavicin XC717-kehällä. Teippasin vanteen Notubesin teipillä ja ventsa myöskin Notubesilta. Ilmat tuli venttiilin reiän kautta, joka on noissa halk. 8,5mm eli pari milliä isompi kuin aidoissa tubeless-vanteissa. Kiritäessä kyllä tuntui, että venttiili tiivistää reiän hyvin. Onko joku saanut toimimaan kys. 717 kehän teipillä ja venttiliilillä? Vienkkejä otetaan vastaan.
Piatäppä siihen joko Bontrakerin tubelesnauha tai olisko notubesin nauha jossa on venttiili suoraan nauhassa kiinni niin ei vaikeuta kun sulla tuntuu olevan srader venttiilin reikäjoka on 8mm ja prestan venttiilin on 6mm
Piatäppä siihen joko Bontrakerin tubelesnauha tai olisko notubesin nauha jossa on venttiili suoraan nauhassa kiinni niin ei vaikeuta kun sulla tuntuu olevan srader venttiilin reikäjoka on 8mm ja prestan venttiilin on 6mm
Toki oli mielessä, että pitäis heti kokeilla tuolla Notubesin vannenauhalla, jossa venttiili on kiinni, mutta ajattelin eka yrittää ilman sitä. Ilmeisesti ei löydy mistää tohon 8,5mm reikään sopivia tubless-ventsoja?
Askartelumielellä voi kokeilla myös leikata vanhasta schrader -sisäkumista venttiiilin ja ruuvaamalla se mutterilla kiinni vanteeseen. Tuo ei ole yhtä hyvä oikea venttiili (sormikireyteen kiristäminenkin hankalaa) mutta kyllä sen voi saada toimimaan, varsinkin paksulla sisäkumilla.
Edit: onhan tuommoinenkin: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=46838
Iglumies
02.04.2012, 11.22
Se venttiilin reikä kannattaa puhkaista jollakin pyöreäkärkisellä ja työntää vena "väkisin" läpi, niin tiivistyspinta on tasainen.
Jos reijän tekee esim. puukolla ja jyrsii teipin pois, niin liitoksesta ei välttämättä tule tiivis.
H. Moilanen
02.04.2012, 13.27
Ilmeisesti ei löydy mistää tohon 8,5mm reikään sopivia tubless-ventsoja?
Taikasana on NoTubes Problem Solver.
http://www.notubes.com/Stans-Standard-Valve-Stem-Problem-Solver-P624.aspx
Taikasana on NoTubes Problem Solver.
http://www.notubes.com/Stans-Standard-Valve-Stem-Problem-Solver-P624.aspx
On vaan "out of production", mutta ehkä noita jostain löytäis (edes Euroopasta jos ei muilla konsteilla onnistu). Eikä valmistaja suosittele noita kuin omille ZTR-kehille joissa tuo isompi venanreikä.
Iglumies
02.04.2012, 14.10
Ilmeisesti ei löydy mistää tohon 8,5mm reikään sopivia tubless-ventsoja?
Mulla ainakin toimii Stanin presta 8,5mm reijässä ihan hyvin,.
Mulla ainakin toimii Stanin presta 8,5mm reijässä ihan hyvin,.
Mikä kehä ja oliko alla Stanin teippi?
H. Moilanen
02.04.2012, 14.37
On vaan "out of production", mutta ehkä noita jostain löytäis (edes Euroopasta jos ei muilla konsteilla onnistu). Eikä valmistaja suosittele noita kuin omille ZTR-kehille joissa tuo isompi venanreikä.
Seuraavassa lauseessa tuotekuvauksessa sanotaan "we do have a limited supply of them left". Eihän venttiili kuitenkaan tiedä mille kehälle on asennettuna, joten sikäli tuolla väitteellä voi "pyyhkiä hanuria".
Iglumies
02.04.2012, 20.39
Mikä kehä ja oliko alla Stanin teippi?
DT X1800 joihin itse porannut 8,5mm lävet, sekä oma teippiviritys (Oracal 551 + 3M lattiakalvo)
Näissä venttiileissä on leveä laippa vanteen sisäpuolella
http://twentynineinches.com/wp-content/uploads/2009/07/BontragerTRSwheel-007-500x374.jpg
Mistä hankit? mäkin haluun tollaset..:D wenttiilit.
Pari vuotta ajelin Crossmax ST kiekoilla ja normi Nevegal 2.35 DTC kumeilla litkutettuna. Hyvin nousivat vanteelle ja tiivistyivätkin suht nopeasti. Pari kertaa enska kisoissa lurpsahti ilmat vanteen reunasta pihalle, muuten ei mittään ongelmia. Itellä tosin painoa reilu 70 kg, joten suuremmalla massalla saattaisi notkahtaa helpomminkin.
...UST-vanteella .... Rampagessa mulla toi SC-versio
on ollu samoilla kehillä myös ok.....
En saanut Rampage SC:tä nousemaan Crestille 5min yrityksellä käsipumpulla....
2.35 Rampaget tuli lopulta hankittua, eteen SC ja taakse se vähemmän pehmeä.
Meinasi ensin tulla asentaessa hiki, mutta kun keksi houkutella rengasmuovilla renkaan reunanauhat kummaltakin puolelta aivan vanteen sisäreunalle, siihen "hyllylle", niin topicin mukaiselta tilanteelta vältyttiin :)
Lopulta nousi sitten ihan helposti jalkapumpulla paikalleen (vanne 819 UST) ja ilmat pysyivät sisälllä ainakin jonkin aikaa ilman litkujakin.
Painoivat muuten vähemmän kuin odotin, SC 675g ja tavallinen 704g.
Leveys nappuloiden reunasta suurimmillaan 60,7mm. Paketissa näyttivät muhkummilta ja pelotti josko mahtuvat takahaarukkaan, mutta eihän nuo juuri isommat olleetkaan kuin vaikka RalliRane 2.25 tai NBX 2.3...
Tahmeaa tavaraa tuo SC... pääseeköhän siirtymillä eteenpäin :)
Joo siis... ihan OT oli tämänkin viesti kun ei ollut ongelmia, tubeless on helppoa ja hauskaa :o
Meinasi ensin tulla asentaessa hiki, mutta kun keksi houkutella rengasmuovilla renkaan reunanauhat kummaltakin puolelta aivan vanteen sisäreunalle, siihen "hyllylle", niin topicin mukaiselta tilanteelta vältyttiin :)
Lopulta nousi sitten ihan helposti jalkapumpulla paikalleen (vanne 819 UST) ja ilmat pysyivät sisälllä ainakin jonkin aikaa ilman litkujakin.
Miten sait rengasmuovilla siirrettyä kumin kiinni vanteen sisäreunaan eli ns. vetämään rengasta ulospäin keskeltä vannetta reunaa kohden??? Tässä minä en onnistunut eli kumi jäi sinne keskemmälle vannetta toiselta puolelta erityisesti ja tiiviys ei ollut riittävä jalkapumpulla nostamiseen (ice spiker pro ja flow-kehä). Tai no, toinen rengas nousi (tuurilla) mutta toiseen tarvittiin paineilmaa.
Ens viikonloppuna olisi vähän tarkoitus lähteä kruisinkiin ja taidan jättää ice spikerit edelleen alle. Keliä sunnuntaille lienee turha yrittää tänään vielä ennustaa. Ja ilman litkuja on ilmat pysyneet muuten edelleen. Kesäkumeihin sitten litkutkin.
Miten sait rengasmuovilla siirrettyä kumin kiinni vanteen sisäreunaan eli ns. vetämään rengasta ulospäin keskeltä vannetta reunaa kohden???...
Vaikea selittää, mutta...
1) vedin sillä rengasmuovin "koukkupäällä" reunalankaa -ja tässä vaiheessa sillai "lappeellaan"- siihen reunalle
2) peukalolla painoin ja pidin reunalankaa paikallaan kun siirryin kehällä eteenpäin liu'uttamalla rengasmuovia (kierroksen täyttyessä aika tiukkaa alkoi olemaan)
3) ilmaa sisään ja renkaan reunat "kääntyivät" 90 astetta oikeaan asentoon siitä "lappeellaan" asennosta
siellä urassa paketti ei ollut tarpeeksi tiivis, jotta jalkapumpun ilma pysyis sisällä, mutta kun sai reunalle niin avot.
hmm. Hyvä selitysyritys. Ehkä ymmärsin, ehkä en :)
Toisen vanteen kohdalla mulla yllättäen tiiviys tosiaan riitti siinä keskemmälläkin sen verran, että jalkapumpun ilma siirsi renkaan sinne reunalle ja siitä täyttyi sitten normaalisti lisää. No nyt olen hankkinut uuden autonventtiiliadapterin hukkaamani tilalle ja tarvittaessa renkaan vanteineen käyttäminen autoilemalla huoltsikalla ei montaa minuuttia vie. Ehkä jopa kannattais suosiolla mennä heti eikä alkaa väkertää peukaloitaan helliksi.
ZakOjalla on tuossa mainittuna vanteina 819:t joissa on selkeämpi hylly kuin Stanin vanteissa ja sitä kautta homma voi olla helpompi noilla vanteilla. Myönnän laiskuuteni mutta kun "oikeat" parit toimii heittämällä niin ei ole viitsinyt värkkäillä noiden kanssa.
Rampage SC rullaa niin hyvin edessä että sen suhteen ei tarvitse huolehtia lainkaan, HD x 2 alkaa jo tuntua vähän raskaalta (ainakin jos ajot on kerran kuussa tyyppisiä).
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.