Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Pahoja Tubeless ongelmia!

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 [23] 24 25 26 27

Qilty
08.03.2022, 13.16
^ Tää menee itsellä seuraavaksi testiin. Onko muuten perus vai hi-fibre -versio ollut käytössä?Mulla ainakin ihan perus malli.

Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

JackOja
08.03.2022, 13.21
Mulla ainakin ihan perus malli.

Sama.

Niin kun olen jo ainakin 600 kertaa tässä topicissa maininnut, niin nyt jäi mainitsematta erikseen Taikamaidon mainio ominaisuus: se lähtee helposti pesemällä pois! Tämä siis niille ketkä vaihtelee renkaita paljon ja haluaa pestä litkut pois. Ei tarvitse rapsuttaa - senkun huuhtelee.

Itse olen myös käyttänyt Stania ja Taikamaitoa sekaisin. Ilmat on pysyneet eikä kemiallisia räjähdyksiä tai muitakaan ongelmia ole ilmennyt.

M A
08.03.2022, 23.16
Hi fibre oli turhan paksua suoraan pullosta. Pullon ohjeistamalla määrällä ei paikannut kun tuli nappulan juureen reikä. Litkua lisäämällä paikkaantui kyllä.

Nyt ostin yhden saksantilauksen mukana effetton uutta helpommin biohajoavaa vegetalexia. Katsotaan miten toimii jahka kesärenkaisiin siirrytään. Tällä kertaa ostin litran joten olis parempi toimia...

Caffelatex näytti vähän hyytyvän pakkasissa, mutta lämpimässä tiivistää hyvin. Kannattaa ottaa kiekko sisään jos on ongelmallisia nastarenkaita.

Oli tätäkin vaan pikkupullo, niin pitää antaa tuon kuivua tuonne rauhassa kesällä ja syksyllä sitten vegeä perään.

tinke77
16.03.2022, 09.58
Ei pysyny race kingeissä ilmat stanilla, eikä orangella. Molemmilla tuli läpi kyljistä ja kulutuspinnasta.

Tämä ongelma ratkesi laittamalla effettoa sisään ja kerrasta rupes ilmat pysymään. Tänks vinkistä jäsen paaton [emoji1303]

K.Kuronen
30.03.2022, 10.26
Eilen laitoin 38-milliset Pathfinderit kiekoille (DT GR 1600), litkuna Magic Milk HF. Ei tihkunut mistään, paitsi kyljestä yhden tuskin havaittavan tipan päästi. Pienet pyörittelyt ja kyljelleen yöksi. Ja aamulla kummassakin kumissa vain hieman painetta jäljellä. Todennäköisesti kyljet ovat aavistuksen huokoiset, että litku ei paikkaa, kun ei varsinaisesti vuodakaan.

Seuraavaksi sitten kiekot alle ja ajamalla tiivistämään. Vaatinee pari, kolme ajokertaa, että pitää täysin.

Tubeless on edelleen harrastelijamaista läträämistä: kokeile sitä ja tätä ja kauli ja käännä ja toivo ja usko. Olen kallistumassa sille kannalle, että koko touhu on markkinamiesten keksimä: milloinkaan en ole käyttänyt yhtä paljon rahaa ja aikaa renkaiden kanssa, kuin nyt; koskaan aikaisemmin eivät renkaat ole olleet yhtä suuressa osassa harrastuksessani.

Jos ulkona paistaisi komea kevätaurinko ja ajohalut olisivat tapissa, niin ei noilla voisi lähteä ajamaan Laajoen lenkkiä tukka hulmuten. Sisureilla olisin jo matkalla.

JackOja
30.03.2022, 10.33
...Olen kallistumassa sille kannalle, että koko touhu on markkinamiesten keksimä: milloinkaan en ole käyttänyt yhtä paljon rahaa ja aikaa renkaiden kanssa, kuin nyt; koskaan aikaisemmin eivät renkaat ole olleet yhtä suuressa osassa harrastuksessani.

...Sisureilla olisin jo matkalla.

Tähän on pakko kaivella wanhan kansan viisaus: "tupelessi eivä ol laingirjas ja raamatus pagol määrät". Tota voi soveltaa sillai, että laittaa sisurit jos siltä tuntuu.

Mut eilen Griswold takana tihkui litkua koko kyljen matkalta. Miksiköhän nyt yhtäkkiä alkanut? Sisällä on sekaisin Taikamaitoa ja Stania. Nytko siellä on joku kemiallinen rekatio tapahtunut? On kyllä nastakausi niin lopuillaan, että jos ihmettelisi vasta syksyllä.

K.Kuronen
30.03.2022, 10.39
^Tää on samankaltainen pirun keksintö, kuin on repun keventäminen: kun sille tielle lähtee, niin palaaminen on vaikeaa. Tai kuin ryyppääminen: kun sen opettelee ja oppii, niin jatkettava on.

majo
30.03.2022, 13.51
Hirvisäkille vaihtoehto. Kun tuntui, ettei sitä nimenomaista hirvisäkkiä ihan lähistöltä ollut saatavissa, niin googlailemalla löysin tämän: https://www.biltema.fi/koti/sailyttaminen/jatteiden-lajittelu/rakennusjatesakki-10-kpl-2000045661. Siis tuo kirkas 240L malli. Saman vahvuista kuin se kuuluisa hirvisäkki ja mitatkin on melkein samat. Kävin hakemassa Biltemasta ja rohkeasti ensimmäistä kertaa Fatbiken renkaan litkutukseen. Näyttäisi toimivan erittäin hyvin Felt DD30 alkuperäisvanteilla ja JumboJimeillä. Vanteille noston tein toki kompuran avulla ja alussa en uskaltanut laittaa tarpeeksi painetta, niin ei heti paukahtanut ylös, mutta muutaman kerran harjoteltua meni helposti. Suosittelen testaamaan jos haluaa hirvisäkkimallista testata.

Isä nitro
30.03.2022, 14.33
^Tää on samankaltainen pirun keksintö, kuin on repun keventäminen: kun sille tielle lähtee, niin palaaminen on vaikeaa. Tai kuin ryyppääminen: kun sen opettelee ja oppii, niin jatkettava on.

Ei olisi pitänyt seksiäkään aikanaan kokeilla.

Minusta edelleen ongelma on se, että kehä, rengas, neste, teipit, asentaja ja olosuhteet eivät ole aina parhaassa vuorovaikutuksessa keskenään. Onkohan heikoin lenkki kuitenkin tuo asentaja, häneltä kun vaaditaan aika usein (erityis)osaamista ja hermoja? Vaikka minulla ei ole tunnetusti kumpaakaan, niin aina vaan pistän litkuja sisään.

Nyt kun on kuitenkin tullut perusniksit opittua, niin sanoisin että suurin haaste on yksittäiset haastavat tapaukset (arviolta joka 8. asennustehtävä) ja se, että muistaa tarkistaa nesteiden tasot renkaassa riittävän usein. En muista milloin olisin viimeksi jäänyt tien päälle kumeja korjailemaan ja vaihtamaan lukuun ottamatta viime talvena tapahtunutta pinnan katkeamista (siis pyörän) ja sen penetraatiota teipin läpi. Ja yhtään aloitettua tubelisaatiota ei ole jäänyt tekemättä. Eli voima olkoon (teidänkin) kanssanne!

Föhn
30.03.2022, 14.33
Tubeless on edelleen harrastelijamaista läträämistä: kokeile sitä ja tätä ja kauli ja käännä ja toivo ja usko. Olen kallistumassa sille kannalle, että koko touhu on markkinamiesten keksimä: milloinkaan en ole käyttänyt yhtä paljon rahaa ja aikaa renkaiden kanssa, kuin nyt; koskaan aikaisemmin eivät renkaat ole olleet yhtä suuressa osassa harrastuksessani.

Jos ulkona paistaisi komea kevätaurinko ja ajohalut olisivat tapissa, niin ei noilla voisi lähteä ajamaan Laajoen lenkkiä tukka hulmuten. Sisureilla olisin jo matkalla.

Mihin on jäänyt yksilön vastuu ajattelustaan ja tekemisistään? Eihän näihin ole pakko mukaan lähteä jos se meinaa vetää apatiaan tai muuhun kurimukseen. Vasaraa mittariin ja sisäkumit alle! Se vapauttaa! (ehkä) ;)

Ohiampuja
30.03.2022, 15.27
milloinkaan en ole käyttänyt yhtä paljon rahaa ja aikaa renkaiden kanssa, kuin nyt; koskaan aikaisemmin eivät renkaat ole olleet yhtä suuressa osassa harrastuksessani.
Minä olen loppujen lopuksi päässyt vähällä, kun päätin keskittyä Maxxiksen renkaisiin. Jos haluaa testailla erimerkkisiä renkaita ja erimerkkisiä litkuja, niin kyllä testailu vaan vaatii työtä. Mutta kun pitää liikkuvat osat minimissä, se helpottaa. :)

JackOja
30.03.2022, 15.32
...Jos haluaa testailla erimerkkisiä renkaita ja erimerkkisiä litkuja, niin kyllä testailu vaan vaatii työtä....

Mä olen käyttänyt monia litkuja ja erimerkkisiä renkaita enkä ole kokenut itseäni koe-eläimeksi tai testiapinaksi. Kuhan laitan ja lähen menemään. Kaikki on toiminut.

Ohiampuja
30.03.2022, 15.40
Tuo Kurosen kommentti renkaiden saamasta huomiosta on kyllä osuva.

En muista että 10-15 vuotta sitten olisi tullut renkaita paljon mietiskeltyä. Se oli joko Nobby Nic tai Racing Ralph ja niillä mentiin, niin pitkään kun kulutuspintaa riitti. Ei niitä vaihdeltu tai testailtu niin kuin nyt. :)

JackOja
30.03.2022, 15.45
En muista että 10-15 vuotta sitten olisi tullut renkaita paljon mietiskeltyä. Se oli joko Nobby Nic tai Racing Ralph ja niillä mentiin, niin pitkään kun kulutuspintaa riitti.

Suurin osa harrastajista tekee varmaan juuri noin. Ajaa renkaat loppuun ja sitten jotain tilalle. Itselläkin sama menetelmä. Ajan paskatkin renkaat loppuun, mutten ihan täyspaskoja sentään, sellaisia kammotuksia kuin marawinter tai gravelking slick.

Ei niitä vaihdeltu tai testailtu niin kuin nyt. :)

Kuka noin tekee? Ei monikaan. Poistunut nimimerkki PaH testaili ahkerasti renkaita, mutta onko muita? Ja stenu tietty jossain määrin.

Qilty
30.03.2022, 16.04
Eilen laitoin 38-milliset Pathfinderit kiekoille (DT GR 1600), litkuna Magic Milk HF. Ei tihkunut mistään, paitsi kyljestä yhden tuskin havaittavan tipan päästi. Pienet pyörittelyt ja kyljelleen yöksi. Ja aamulla kummassakin kumissa vain hieman painetta jäljellä. Todennäköisesti kyljet ovat aavistuksen huokoiset, että litku ei paikkaa, kun ei varsinaisesti vuodakaan.

Seuraavaksi sitten kiekot alle ja ajamalla tiivistämään. Vaatinee pari, kolme ajokertaa, että pitää täysin.

Jos ulkona paistaisi komea kevätaurinko ja ajohalut olisivat tapissa, niin ei noilla voisi lähteä ajamaan Laajoen lenkkiä tukka hulmuten. Sisureilla olisin jo matkalla.Koska olen laiska niin en lukenut onko kukaan muu sanonut samaa, mutta mulla on kyllä tähän mennessä Venttiili ollut se tubeless ongelmien suurin aiheuttaja. Eli on vaan vuotanut juuresta ja kestää tovin ennen kun tiivistyy, siksi mä nykysin suihkin fairyvettä pitkin kehää ja kumin kylkiä ennen kun tuhlaan litkua.

K.Kuronen
30.03.2022, 16.24
^Voihan se olla venttiili, mutta kahdesta kiekosta yhtä aikaa? Samoilla venttileillä ja samoilla kehillä, vaikka 650b-kokoisena, Pathfinderit taisivat pitää paineet heti asennuksesta.

Kävin kuitenkin ulkoiluttamassa reilun kympin noita paineensa hukanneita, eivätkä ne ainakaan kotiin palattua tuntuneet pehmenneen.

K.Kuronen
30.03.2022, 16.31
Mihin on jäänyt yksilön vastuu ajattelustaan ja tekemisistään? Eihän näihin ole pakko mukaan lähteä jos se meinaa vetää apatiaan tai muuhun kurimukseen. Vasaraa mittariin ja sisäkumit alle! Se vapauttaa! (ehkä) ;)

Öö, nyt en ymmärrä. Mulla on joku vastuu ajattelustani, kirjoittelusta ja tekemisestäkin, kun omalla nimelläni juttuja raapustan ja ne kaiken kansan pällisteltäväksi julkaisen.

Föhn
30.03.2022, 16.35
Saattaa sen rengas asettua kehälle näennäisen helposti ja näyttääkin jopa olevan oikein. Ei välttämättä siltikään ole. Yleensä vedän tupelesin niin limiitille kun vain uskallan ( pari artesaani olutta madaltaa kynnystä [emoji41]) kovasti lenkkiä ja paine lähellä rengas/ kehä yhdistelmän limittiä. Sitten lasken paineen perseelle sopivaksi. Tuo ei tietenkään auta jos kyljet on puuvillaharsoa.

Föhn
30.03.2022, 16.37
Öö, nyt en ymmärrä. Mulla on joku vastuu ajattelustani, kirjoittelusta ja tekemisestäkin, kun omalla nimelläni juttuja raapustan ja ne kaiken kansan pällisteltäväksi julkaisen.

Tarkoitan että eihän sitä tarvitse olla markkinamiesten ja mittareiden määräiltävänä jos sen niin kokee. Mitä nyt olen sinun juttujasi lukenut.

K.Kuronen
30.03.2022, 17.03
Tarkoitan että eihän sitä tarvitse olla markkinamiesten ja mittareiden määräiltävänä jos sen niin kokee. Mitä nyt olen sinun juttujasi lukenut.

Room. 7:19

Ihmisen elämässä on ambivalentteja juttuja.

-------------------------------------------------------------------
Mä tunnustan olevani vaikutuksille altis, olen aina ollut: musta vanha Camel-aski oli hienoin.

Föhn
30.03.2022, 17.44
Onhan noita renkaita tullut osteltua. Riittää kun on 3 aktiivisessa käytössä olevaa pyörää ja yks mukulalla. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220330/9d7efc39bf4eaaeb214f595e9ba777b1.jpg
Laskin että 11 paria olisi. Varastossa voi olla jotakin vanhaa spessun rengasta. Pari settiä on roskiskamaa ehkä jonkun saturaisen saisi sisäkumilla ajettua. Pari settiä ei oikein innosta ja osa renkaista on eri alustoille. Parin vuoden välein tekemäni kevätsiivouksen yhteydessä hyväkuntoiset ja ajokelpoiset lahjoitan tuolle mielenterveysyhditykselle jotka fiksaa fillareita. Mä en tartte noista rahaa ja joku saa mielekästä puuhaa.

Qilty
30.03.2022, 19.50
^Voihan se olla venttiili, mutta kahdesta kiekosta yhtä aikaa? Samoilla venttileillä ja samoilla kehillä, vaikka 650b-kokoisena, Pathfinderit taisivat pitää paineet heti asennuksesta.

Kävin kuitenkin ulkoiluttamassa reilun kympin noita paineensa hukanneita, eivätkä ne ainakaan kotiin palattua tuntuneet pehmenneen.No näin mulla on ainakin ollut varmaan viimeiset kolme paria, ja kaikki eri kiekoilla. Sitä en muista oliko kaikissa vanhat venttiilit. Mutta osa vuotanut enemmän ja osa vähemmän.

No ehkä ihan viimeisimmät piti, uudet kiekot ja venttiilit, kun nastat laitoin joulukuussa.

K.Kuronen
30.03.2022, 20.13
^Tarkoitatko sielua vai koko venttiiliä? Mistä muuten päättelit, että ventiili vuosi?

Jos venttiili vuotaa juurestaan kehän sisään, niin jossakin vaiheessa nippeleiden juuresta tulee vaahtoa. Tiivistelitkun on toisaalta vähän vaikea löytää venttiilin juureen tiivistämään.

kaakku
30.03.2022, 20.23
3 kpl WTB Resolute 42mm
2 kpl Panaracer Gravelking SK 43mm
2 kpl Panaracer Gravelking SK 38mm
2 kpl WTB Nano 40mm
2 kpl Maxxiss Rambler 40mm
2 kpl Schwalbe G-One 35mm
2 kpl Suomityres Routa 42mm

No onhan noita renkaita kertynyt :D (ja en nyt ala edes listaamaan maasto- tai arkipyörän rengaskertoja tähän)

Tosin toinen noista 38mm Gravelkingeistä on viallinen, korjasin sitä liimalla mutta en oo vielä testannut toimiiko vai joutaako heittää sillalta alas. Myös toinen Rambleri ja G-Onet on jo melko loppu. Iskemättömiä on leveämmät Gravelkingit ja kierros Resoluteja. Kai se pitäis viikonloppua silmälläpitäen askarrella Nanot alle, jos ajelis kelvejä ja maantienlaitaa.

Rengasmuovilla kun vähän auttaa niin nousee jalkapumpulla. Routien kanssa meinas olla ongelmia kun tipahtavat keskiuraan ajatustakin nopeammin.

Ohiampuja
30.03.2022, 23.15
Kuka noin tekee? Ei monikaan. Poistunut nimimerkki PaH testaili ahkerasti renkaita, mutta onko muita? Ja stenu tietty jossain määrin.
Itsekseni hymyilin tälle kommentille ja ajattelin odottaa hiukan. Ja tulihan tuohon noita vastauksia…. :)

JackOja
31.03.2022, 08.35
Itsekseni hymyilin tälle kommentille ja ajattelin odottaa hiukan. Ja tulihan tuohon noita vastauksia…. :)

Häh? Kiva että viihdyt, viihtyminen on elämän tarkoitus. Mut kerrataas:

...En muista että 10-15 vuotta sitten olisi tullut renkaita paljon mietiskeltyä. Se oli joko Nobby Nic tai Racing Ralph ja niillä mentiin, niin pitkään kun kulutuspintaa riitti. Ei niitä vaihdeltu tai testailtu niin kuin nyt. :)

Sää puhut tuossa passiivimuodossa... vaikka puhutkin ehkä itsestäsi? Kuka miettii, kuka vaihtelee, kuka testailee? Sinä vai yleisesti ottaen?

Johon kommentoin

Kuka noin tekee? Ei monikaan...

Ilmoittautuneita ei montaakaan, Föhn ja kaakku:

Onhan noita renkaita tullut osteltua. Riittää kun on 3 aktiivisessa käytössä olevaa pyörää ja yks mukulalla.
Laskin että 11 paria olisi. Varastossa voi olla jotakin vanhaa spessun rengasta. Pari settiä on roskiskamaa ehkä jonkun saturaisen saisi sisäkumilla ajettua. Pari settiä ei oikein innosta ja osa renkaista on eri alustoille. Parin vuoden välein tekemäni kevätsiivouksen yhteydessä hyväkuntoiset ja ajokelpoiset lahjoitan tuolle mielenterveysyhditykselle jotka fiksaa fillareita. Mä en tartte noista rahaa ja joku saa mielekästä puuhaa.

3 kpl WTB Resolute 42mm
2 kpl Panaracer Gravelking SK 43mm
2 kpl Panaracer Gravelking SK 38mm
2 kpl WTB Nano 40mm
2 kpl Maxxiss Rambler 40mm
2 kpl Schwalbe G-One 35mm
2 kpl Suomityres Routa 42mm

No onhan noita renkaita kertynyt :D .

Eivät nuo kaksi nimimerkkiäkään mielestäni ole toteuttaneet kuvattua mietiskelyä, vaihtelua ja testailua. No kaakku ehkä.

Toki 2 nicciä tekee jo 10% topicin aktiivisista kirjoittelijoista, mutta siltikin väitän ettei kyseessä olisi yleiseksi katsottava ilmiö.

Lisäksi on otettava huomioon kymmenettuhannet harrastajat foorumin ulkopuolella. Heidän tekemisistään ei ole tietoa, mutta minun tuntemani harrastajat ostaa jotkut renkaat, ajavat ne loppuun ja sitten ostavat uudet renkaat miettimättä asiaa sen kummemmin.

Ohiampuja
31.03.2022, 09.17
Noo…

Tuo nyt oli sellaista pohdiskelua asian tiimoilta. Perustuen siihen käsitykseen jonka olen luonut tässä vuosien aikana. Se on syntynyt alaa seuraamalla, kavereiden kanssa lenkillä jutellen ja myös itsekin renkaita testaillen.

Voin olla väärässäkin, mutta minusta tuntuu että myös rengastarjonta on kasvanut kovasti viime vuosina. Merkkejä ja malleja on enemmän kuin aikoinaan. Ja osittain myös sen takia renkaat saa nyt isomman ”painoarvon” kuin ennen.

Mutta millaisia kommentteja teillä muilla on tähän heittää?

Qilty
31.03.2022, 09.28
^Tarkoitatko sielua vai koko venttiiliä? Mistä muuten päättelit, että ventiili vuosi?

Jos venttiili vuotaa juurestaan kehän sisään, niin jossakin vaiheessa nippeleiden juuresta tulee vaahtoa. Tiivistelitkun on toisaalta vähän vaikea löytää venttiilin juureen tiivistämään.Siitä että kuplia alkoi muodostua venttiilin juureen, eli vuoti tiivisteen ja venttiilin reijän välistä. Dt swissin läskikehissä tuo venttiilivuoto teki kuplia myös lähimpien kevennyskolojen reunoihin jolloin tietty kuvittelin teippien vuotavan ja teippasin uusiksi useampaan kertaan.

Voi olla että olen kiristänyt venttiiliä liikaa tai liian vähän, mutta on ne sitten tiivistynyt kun on litkujen kanssa ravistellut enemmän siinä venttiilin kohdalla, jos tiedät mitä meinaan. Joku on sanonut että sisurin pala olis hyvä lisätiiviste venttiilin juureen, mut ei oo tullut kokeiltua kun aina muka niin kiire.

JackOja
31.03.2022, 09.28
^^ Onhan tuossa tekemisessäsi sellainenkin yksinkertainen tekijä, että olet eri ihminen ja harrastaja kuin 10-15 vuotta sitten. Siksi sinua kiinnostaa renkaat enemmän kuin ennen.

Varmaan sama muillakin.

Alkaa itse asiassa mennä jo kauas pahoista tubelessongelmista, pitäisi olla joku rengasfilosofia-aihe näille pohdinnoille.

Qilty
31.03.2022, 09.31
Voin olla väärässäkin, mutta minusta tuntuu että myös rengastarjonta on kasvanut kovasti viime vuosina. Merkkejä ja malleja on enemmän kuin aikoinaan. Ja osittain myös sen takia renkaat saa nyt isomman ”painoarvon” kuin ennen.

Renkaat saa varmaan nykyään isomman painoarvon, koska on alettu ymmärtää paremmin kuinka suuri merkitys niillä on ajolaatuun. Ennen pumpattiin kaikki kovaksi ja annettiin palaa.

Firlefanz
31.03.2022, 09.53
^ Kenties tyhmä kysymys, mutta oliko asia noin maastopuolellakin? Eikö siellä jo ennen tubeless-aikaa haettu alinta mahdollista painetta jolla selvitään ilman snake biteja?

Maantiellähän oli lähtökohtaisesti selvää että renkaan tuli olla 23-millinen ja pumpattu 8 barin paineeseen. 25-milliset olivat lähinnä ylipainoisia harrastelijoita varten, mutta sellaisen saattoi laittaa taakse.

25-millisistä tuli kunniallisia vasta joskus vuoden 2013 tienoilla kun markkinoille ilmestyivät uudet leveämmät ja aerommiksi kehutut vanteet. Nythän taitaa olla niin että 28-millinen on uusi normaali ja vakavasti itseensä suhtautuvat ja toisten lajiharrastajien ja -fanaatikkojen mielipiteistä kiinnostuneet tai riippuvaiset voivat ajaa leveämmilläkin.

K.Kuronen
31.03.2022, 10.09
Noo…

Tuo nyt oli sellaista pohdiskelua asian tiimoilta. Perustuen siihen käsitykseen jonka olen luonut tässä vuosien aikana. Se on syntynyt alaa seuraamalla, kavereiden kanssa lenkillä jutellen ja myös itsekin renkaita testaillen.

Mulla uusien renkaiden hankinta on ollut spontaania touhua, kuten yleensäkin kaikki kokeilut mun harrastuksissa -harrastan mielen virkistykseksi. Toki toisinaan taustalla on ollut joku närästävä juttu, jota lähden muuttamaan yllättäen itseni.

Mun kritiikkini tubelessia kohtaan kohdistui siihen, että täyttä varmuutta asennuksen onnistumisesta ei ole ollut, eikä tullut. En ole löytänyt juurisyytä renkaan tyhjenemiseen asennuksen jälkeen. Jokin vuoto on myös ilmaantunut jo pitäväksi luokiteltuun asennukseen. Tästä on seurannut omalla kohdallani se, että renkaat saavat aiempaa selvästi suuremman huomion.

Toisaalta tubelessit ovat selvästi vähentäneet halua renkaiden vaihtoon. Sisuriaikaan saatoin illalla vaihtaa toiset renkaat alle ennen aamun ajorupeamaa. Nyt samaa tehtävää hoitaa toinen kiekkopari. Olenkin ajatellut ostaa yhdet kiekot lisää.

Isä nitro
31.03.2022, 10.27
Eikös renkaiden tarjonta ole tosiaan kasvanut eksponentiaalisesti? Kun tein alkuviikosta rengaskauppoja huomasin viihtyneeni rengassivuilla useampia tunteja, ja silti ostin parin, jota olin jo aiemmin ajatellut kokeilla. Tubelisaatio (viitaten otsikkoon) lienee tosiaan vähentänyt vaihtamishalukkuutta kuten Kuronen uumoili. Samaan aikaan ja vääjäämättömän sekä jokaista koskettavan ikääntymisen myötä on ainakin itselläni taloudellinen vauraus kasvanut. Tämä on merkinnyt sitä, että on tullut hommattua toisia kiekkoja. Pääsyy renkaiden pysymiseen kuukausikaupalla samoilla kiekoilla lienee kuitenkin edelleen se, että kun rengas on alkanut pitää ilmoja niin ei sitä heti halua vaihtaa. Tai sitten on muuten vain tullut laitettua alle hyvät gummit ja on parempaakin tekemistä.

Ja renkaiden merkitys materiaaleineen, ilmanpaineineen, kuvioineen kontekstin lisäksi (asfaltti, hiekkatie, muta) ajotuntumaan on MERKITTÄVÄ. Rengas muodostaa sen kosketuspinnan, jolla pyörä on kuskeineen kiinni ajoalustalla. Esimerkiksi nykyinen käyttö-kakkos-gravelini (Kinesis Tripster AL) on joillain renkailla lähes sietämättömän kova, mutta kun vaihtaa asialliset renkaat alle ja pistää asianmukaset paineet niin meno muuttuu merkittävästi. Ja italialainen maantienielijä 23 mm ja 9 barin paineilla oli 10 vuotta sitten todella todella "tunnokas". Kaikki pienetkin kuopat ja saumat tuli koettua konkreetisti. Nyt kun alla on 26 mm renkaat n. 7 barin paineilla niin kyseessä on aivan eri pyörä. No, jälkimmäinen setti ei ole tubeless.

Qilty
31.03.2022, 10.37
Mun kritiikkini tubelessia kohtaan kohdistui siihen, että täyttä varmuutta asennuksen onnistumisesta ei ole ollut, eikä tullut.

Toisaalta tubelessit ovat selvästi vähentäneet halua renkaiden vaihtoon.

Sama.

Qilty
31.03.2022, 10.40
^ Kenties tyhmä kysymys, mutta oliko asia noin maastopuolellakin? Eikö siellä jo ennen tubeless-aikaa haettu alinta mahdollista painetta jolla selvitään ilman snake biteja?

Mutta onko perimmäinen syy ollut parempi pito tuohon paineiden laskuun?

K.Kuronen
31.03.2022, 10.44

...

Tänään aamulla renkaat olivat pitäneet paremmin, mutta illan pumppauksista huolimatta olivat vähän pehmeät. Mistään ei tirise mistään, joten vaihdoin sielut uuteen, lisäsin litkua 30 milliä, nostin paineet ja pyörittelin renkaita vimmatusti.

Heti kun ehdin, niin pitää käväistä vähän pidemmällä asennusajollla. Ehkä ne sitten alkavat pitää. Varuiksi pitänee hakea uudet venttilit, tai mieluummin parit parit. Ja litkua törppö. Jos häijyksi heittäytyvät, niin teippiä on onneksi varastossa.

Isä nitro
31.03.2022, 10.49
Heti kun ehdin, niin pitää käväistä vähän pidemmällä asennusajollla. Ehkä ne sitten alkavat pitää.

Mahdollisesti, luultavasti ja toivottavasti. Monissa kellariasennuksissa olen havainnut, että ovat alkaneet pitää ilmoja vasta kun on käynyt lenkillä. Tämä voi tarkoittaa pientä riskiä, mutta oman kokemukseni mukaan varmin keino varmistaa erilaisten rengastanssien ja muiden manööverien sijaan litkujen tehokas jakaantuminen. Kohta varmaan parktuuli keksii jonkun laitteen, joka simuloi renkaan liikettä...

marco1
31.03.2022, 10.51
Parit viimeiset kiekot olleet niin toimivia tubelessin kanssa että huomasin arkipyörän renkaanvaihdon sisurin kanssa olevan paljon työläämpää. On tuolla joku rengas joka saattaa tyhjetä pidempään ajamatta olleessaan mutta nekin on yleensä alkanut pysymään tiiviinä muutaman täytön ja ajon jälkeen.

Ja eikös se yleisesti ole ekologisempaa keskustella renkaista eikä holtittomasti ostella niitä?

Föhn
31.03.2022, 10.59
Mun mielestä kans oleellinen asia on tuo että rengas pyörii ja siinä on kuormaa päällä pitävyyden suhteen. En muista että kovin moni rengas olisi ihan kympin asennus ollut siten että ajamatta olisi pidempään ilmoja pitänyt.

Ohiampuja
31.03.2022, 11.04
Renkaat saa varmaan nykyään isomman painoarvon, koska on alettu ymmärtää paremmin kuinka suuri merkitys niillä on ajolaatuun. Ennen pumpattiin kaikki kovaksi ja annettiin palaa.
Kyllä! Yhden Jamiksen ensisennusrenkaina oli Hutsun Pythonit, ja vieläkin moitin itseäni kun en tajunnut vaihtaa niitä pois.

Eli renkaiden saama huomio on ihan hyväkin juttu. :)

Ps: Viime elokuussa tilasin boost-navalla etukiekon odotamaan tulevaa keulan vaihtoa. Pyöräytin kiekolle uuden Rekon Race renkaan ja n 100 ml Stanin peruslitkua. Ja pistin kiekon varaston naulaan roikkumaan. Eilen otin uteliaana kiekon esille, niin vieläkin oli 0.5 bar painetta sisällä vaikka se on ollut koskematta yli puoli vuotta. Aika hyvin. :)

Kuminauha
31.03.2022, 12.53
Ite tässä tullu yritysten ja erehdysten kautta siihen tulokseen, että en osta kuin tietyn valmistajan kiekkoja/vanteita, joilla olen huomannut kaikki tubeless hommat olevan todella helppoa ilman mitään napsauttimia tms (omassa tapauksessa DT Swiss tehdasteipatut M1700, H1900, XM1700, ERC1600).

Helppouden määrittelen sillä, että rengas nousee vanteelle pylväspumplla ja pitää ilmat kohtuu hyvin ilman litkua.

Muitakin luotettavia valmistajia varmasti on, mutta nämä olen tise todennut enkä ole viitsinyt merkkiä vaihtaa kun ei sieltä DT:n valikoimasta merkittäviä heikkouksia löydy omaan käyttöön (grävel ja maasto), paitsi ehkä hinta jossain malleissa.

Renkaina ilman ongelmia on menty Maxxis, Panaracer, Vittoria, Continental, Schwalbe. Ainoat tuebeless ongelmat renkaiden kohdalla on ollut Suomi Tyres:n kanssa.

Bndit
31.03.2022, 17.07
Ite tässä tullu yritysten ja erehdysten kautta siihen tulokseen, että en osta kuin tietyn valmistajan kiekkoja/vanteita, joilla olen huomannut kaikki tubeless hommat olevan todella helppoa ilman mitään napsauttimia tms (omassa tapauksessa DT Swiss tehdasteipatut M1700, H1900, XM1700, ERC1600).

Helppouden määrittelen sillä, että rengas nousee vanteelle pylväspumplla ja pitää ilmat kohtuu hyvin ilman litkua.

Muitakin luotettavia valmistajia varmasti on, mutta nämä olen tise todennut enkä ole viitsinyt merkkiä vaihtaa kun ei sieltä DT:n valikoimasta merkittäviä heikkouksia löydy omaan käyttöön (grävel ja maasto), paitsi ehkä hinta jossain malleissa.

Renkaina ilman ongelmia on menty Maxxis, Panaracer, Vittoria, Continental, Schwalbe. Ainoat tuebeless ongelmat renkaiden kohdalla on ollut Suomi Tyres:n kanssa.

Mulla on aika samanlaiset määritelmät ja kokemukset tällä lyhyellä tubeless-kokemuksella, helppoa on ollut paitsi Piikkisikojen kanssa :D

Bomb
01.04.2022, 10.04
Onko millaisia kokemuksia litkusta ja co2:sta? Onko Stan's ainut, mikä "kammoaa" co2:ta, kun en ole varma onko muiden litkujen kohdalla osunut co2 varoituksia silmään? Mielestäni OKO Magic Milk HF kohdalla mainittiin ainakin jossain kaupassa, että toimii hyvin myös co2 kanssa, mutta yleisellä tasolla en muista nähneeni co2:sta mainitun noiden litkujen tuotesivuilla.

ViP
01.04.2022, 11.36
Myös Schwalben litkussa on ohjeistus välttää co2:n käyttöä, mutta Schwalbe taitaakin olla pitkälti samaa tavaraa kuin Stani. En ole kyllä itse havainnut probleemaa Stanin ja hiilidioksidin kanssa.

Bomb
01.04.2022, 22.34
Noh, hain nyt kuitenkin varuiksi taikamaitoa, niin ei tarvi sit miettiä, jos co2:ta käyttää, että pitäisikö vaihtaa ilmaksi heti tilaisuuden tullen tms. Stanin sivuilta tulkitsin, että lyhtentää käyttökelpoisuusaikaa ja ehkä vähentää tehoa, tai miten tuo "erottuminen" (tjsp separate) sitten ilmenee. "Prolonged exposure to CO2 can cause the sealant to separate and/or decrease the life of your sealant." Taikamaidosta sen sijaan mainitaan, että "Synthetic latex formula is wheel, tyre and CO2 friendly"

ViP
09.04.2022, 13.39
Tuli eilen käännettyä Challengen getawayt alle inserttien kera. Voi jessus mikä ährääminen :D Rengas itsessään jo todella tiukka, eikä insertti ainakaan helpottanut olotilaa. Piti varta vasten käydä ostamasta biltemasta puristin, että sai rengas+insertti -yhdistelmän painettua keskiuraan. Silti on sormet hellänä tänään.

Ja lopulta huomasin, että takarengas on vielä väärin päin...

paaton
09.04.2022, 14.48
Tuli eilen käännettyä Challengen getawayt alle inserttien kera. Voi jessus mikä ährääminen :D Rengas itsessään jo todella tiukka, eikä insertti ainakaan helpottanut olotilaa. Piti varta vasten käydä ostamasta biltemasta puristin, että sai rengas+insertti -yhdistelmän painettua keskiuraan. Silti on sormet hellänä tänään.

Ja lopulta huomasin, että takarengas on vielä väärin päin...

Hahaha :)

Mä en kyllä gravell renkaisiin inserttejä osaa kaivata, mutta ajankin suht isoilla renkailla. Sulle taisi nyt tulla se uusi 36mm koko, jonka kanssa insertissä on jo ideaa.

miz
09.04.2022, 19.33
Mullakin oli challenge gravel grinderit ihan järjettömän tiukat ekaa kertaa eastonin kiekoille asentaa.
Nyt ne siirtyi zipp 303s kiekoille, niin oli helppo pistää päälle, mutta ei meinannut millään nousta, kuplat vaan pulppusi ympäri vannetta.

Tänään sitten kevättä rinnassa eka lenkki kesäkumeilla, niin eikös saatana posahtanut kunnon reikä keskelle kulutuspintaa, eka jälki yli 3000 km ajossa ja samantien läpi.

Järjetön vastatuuli niin ei kuullut kumin suhinaa, vasta kun tuntui löllöltä tajusin.
Hieno kuorrutus koko perässä, sekä pyörän että miehen.

Kamelinkakka reikään ja co2 perään. Ei ollut paha rasti, lenkin kokonais stoppiaika muutamine liikennevaloineen ja kumin paikkaamisineen 7min.

Huomenna pitäisi äheltää challenge strada hltr:t 25 millisinä maantiepyörään, saas nähdä miten sormet ja pää kestää jos on nekin yhtä tiukat asentaa!

miz
10.04.2022, 21.57
Ja itselleni vastaten, 25mm stradat meni ilman kiroilua. Tiukat oli vääntää vanteelle, ja aikaa meni tuplat muihin kumeihin verrattuna, mutta sinne meni.

25 millisinä todellinen leveys ja korkeus pari milliä vähemmän kuin pro oneissa, 24 vs 26 mm vanhanaikaisella zonda 2-way fit vanteella.

Saas nähdä miltä tuntuu, onko liian kovat tubeleksesta huolimatta, eli pystyykö ajamaan 5 Bar paineilla tuolla ilmatilassa, kuten pro oneilla. Näistä olisi mahtunut 28 versiokin..

El-Carpaso
18.04.2022, 09.06
Jotenkin tätä ketjua lukiessa tulee epäuskoinen olo omaan onnekuuteen.

Tähän mennessä läskirenkaat ovat tiivistyneet jo siinä vaiheessa, kun niitä on levittänyt vanteelle eikä maantienakeistakaan tullut ohi pihaustakaan tornipumpun kanssa. Ei ole kompuralla ollut käyttöä muutamaan vuoteen.

Tähän mennessä Schwalben ja contin kumit tuntuvat pitävän paineensa out of the box, mutta esim Surlyissä ei tunnu olevan butyylipinnoitetta, eli tihkuvat alkuun kyljistä.

Tosin ehkä nämä nykypuuhat tuntuvat helpoilta sen takia, kun vanteet ja renkaat ovat nykyisin kaikki tubeless yhteensopivia. Ensimmäiset tubeless-yhteensopivat vanteet taisivat tulla taloon kolmisen vuotta sitten, eivätkä renkaat alkuaikoina olleet tubeless-yhteensopivuudesta kuulleetkaan.

Maantietubeleksen onnistumaan saaminen tavallisella clincher vanteella on karaiseva kokemus. Siihen en lähtisi uudelleen.

petewow
22.04.2022, 14.28
Tulipa ihmeteltyä miksei regular Stans paikkaa slicksejä Gravelkingejä, vaan aina 4 bariin pumpatessa alkaa suihkuamaan reiästä ulos. Huomasin sitten, että purkin mukaan litku on tarkoitettu max 40 psi (2.75 bar) paineille, eli eihän tällä tee mitään muussa kuin maastopyöräkäytössä..

paaton
22.04.2022, 14.55
Tulipa ihmeteltyä miksei regular Stans paikkaa slicksejä Gravelkingejä, vaan aina 4 bariin pumpatessa alkaa suihkuamaan reiästä ulos. Huomasin sitten, että purkin mukaan litku on tarkoitettu max 40 psi (2.75 bar) paineille, eli eihän tällä tee mitään muussa kuin maastopyöräkäytössä..

Juu, ei se maantiellä toimi kapeilla renkailla. Gravellilla ei taas ajetta tuollaisilla paineilla kovinkaan usein.

JKO17
22.04.2022, 16.55
Ohessa ihan hauska pätkä, miten tubelesseja ja litkuja voi testata, pienestä naulasta aina järeämpään. Jos maantiellä tuo oikeasti toimisi noin, niin ei olisi mitään hätää

https://www.instagram.com/reel/CciXVXpv39e/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Benny
23.04.2022, 11.38
Juu, ei se maantiellä toimi kapeilla renkailla. Gravellilla ei taas ajetta tuollaisilla paineilla kovinkaan usein.

Justiinsa kaadoin perus stanit maantiepyörän kumeihin :D Enpä edes ajatellut mitään painerajoja. Mitä litkua käytät kovemmilla paineilla?

paaton
23.04.2022, 12.02
Orange seal regular tiivistää minusta paremmin, mutta kuivuu myös nopeasti renkaaseen. Stanilla jos ajaa, niin aina kamelipaskaa/dartia mukaan.

Tämä voisi olla ok kamaa.

https://silca.cc/pages/ultimate-sealant

JohnnyBuzz
23.04.2022, 22.35
Parhaat vinkit kuivuneen litkun irrottamiseen vanteista ja etenkin renkaista? Jonkin verran valumajälkiä molemmissa ja olisi kiva saada pois. Liuotin, silikonispray & rätti, mekaaninen hankaus, joku muu mikä?

Sambolo
23.04.2022, 22.39
Stanilla en ole saanu paikattua yhtäkään reikää, mut pysyy tosiaan juoksevana. E13 tire plasma tukkii reiät hyvin ja tiivistää muutenkin. Renkaan sisällä pysyy suht hyvin juoksevana mutta muuten kuivuu ihan silmissä, jos vaikka renkaan ottaa vanteelta.

Kanuuna
23.04.2022, 22.46
^^En vastaa suoraan kysymykseen, mutta Effetolla on jotain ainetta litkun(sa) poistamiseen.

paaton
23.04.2022, 23.32
Orange lähtee kalvona reunasta nykyisemällä.

petewow
02.05.2022, 11.52
Aamulla heräsin kovaan pamahdukseen ja huomasin, että eturengas oli räjähtänyt vanteelta. Nämä ovat kuitenkin olleet käytössä jo reilun vuoden ja eilenkin ajoin vajaan 6h lenkin ilman ongelmia.
Mikähän homma..? Renkaana Panaracer Gravelking SK 38x700 TLC ja kiekot Zipp 303S:t. Paineet n. 2.6 bar, jonka ei pitäisi olla liikaa?

https://i.imgur.com/gqMArFb.jpg
https://imgur.com/a/RFFnXMS.jpg

paaton
02.05.2022, 12.00
Panaracerien rungot tosiaan venyvät käytössä. Esimerkiksi maxxis ei tee tuota koskaan. Nuo 303s taitaa myös olla hooklesit, eli blurbbaaminen on noilla helpompaa, jos rengas ei ole sopiva.

JackOja
02.05.2022, 12.30
Panaracerien rungot tosiaan venyvät käytössä. Esimerkiksi maxxis ei tee tuota koskaan...

Onko sulle joskus käynyt noin?

Hower
02.05.2022, 12.37
Tämä nyt osui silmiin vaikkei mulla tubelesseja olekaan. Sen sijaan on kylläkin Zipp 303S, ja niissä ei-hookless-sopivat sisärenkaalliset Fourseasonit 28mm. Tästä oli kirjoittelua hookless-ketjussa.
Paineet aina karvan alle 5bar. Eipä ole ongelmaa tullut, ainakaan vielä...
Voiko pamahduksen syynä olla tuo leveä? rengas 38mm?

paaton
02.05.2022, 12.39
Onko sulle joskus käynyt noin?

Joo, ne tuntuu löysemmiltä laittaa seuraaan kerran paikalleen. Aika monikin rengas tekee noin. Maxxiksessa on jokin kevlar vahvistettu runko, joka ei käytössä veny.

Maantierenkaista piti kerran heittää schwalben sisurillinen one roskiin, kun se mosahti kahteen kertaan paikaltaan pois. Tuo oli jo selvästi liian väljä. Isommista renkaista ainakin gravdallin non-tubeless talvirengas teki tubeleksena saman. Tämä taitaa olla suht yleistä myös griswoldien kanssa.

paaton
02.05.2022, 12.42
Tämä nyt osui silmiin vaikkei mulla tubelesseja olekaan. Sen sijaan on kylläkin Zipp 303S, ja niissä ei-hookless-sopivat sisärenkaalliset Fourseasonit 28mm. Tästä oli kirjoittelua hookless-ketjussa.
Paineet aina karvan alle 5bar. Eipä ole ongelmaa tullut, ainakaan vielä...
Voiko pamahduksen syynä olla tuo leveä? rengas 38mm?

Varmaan, mutta runko siinä antaa periksi. Ja tosiaan kun kiekossa ei ole sitä koukkua pitämässä kiinni.

Nuo 4seasonit tuskin venyy yhtään mihinkään. Noissahan on käsittääkseni kyljestä kylkeen suht jämerää suojausta.

Niin ja voihan tuossa panaracerissa olla ihan selkeäkin kudos vika. Itse en ainkaan laittaisi samaa rengasta uudelleen paikalleen.

JackOja
02.05.2022, 13.01
Joo, ne tuntuu löysemmiltä laittaa seuraaan kerran paikalleen....

Niin on siis tuntunut löysemmältä, muttei ole posahtanut vanteelta?

paaton
02.05.2022, 13.07
Niin on siis tuntunut löysemmältä, muttei ole posahtanut vanteelta?

Ei ole gravell kingit, mutta muut renkaat kyllä.

JackOja
02.05.2022, 13.09
Ei ole gravell kingit, mutta muut renkaat kyllä.

Muut Panaraceritko?

Panaracerien rungot tosiaan venyvät käytössä....

paaton
02.05.2022, 13.17
Tuollaisia ne vaan on, tosi monet gravell renkaat, venyy ja paukku. Ja varmasti just hooklesien kanssa saa varautua kivoihin ylläreihin.

Ehkä se valmistajan hyväksyntä hookless kehille ei ole aivan tuulesta temmattu juttu.

K.Kuronen
02.05.2022, 13.47
Aamulla heräsin kovaan pamahdukseen ja huomasin, että eturengas oli räjähtänyt vanteelta. Nämä ovat kuitenkin olleet käytössä jo reilun vuoden ja eilenkin ajoin vajaan 6h lenkin ilman ongelmia.
Mikähän homma..? Renkaana Panaracer Gravelking SK 38x700 TLC ja kiekot Zipp 303S:t. Paineet n. 2.6 bar, jonka ei pitäisi olla liikaa?

...
https://imgur.com/a/RFFnXMS.jpg

Ei aavistustakaan, mutta muistelisin Gravelkingejä vanteilta pois ottaessani ihmetelleeni kuhtuullisen suurta määrään kuivunutta litkua olleen renkaan reunassa, siis sellaisia möykkyjä.

Kuvassasi näyttäisi olevan samalla tavalla kuivunutta litkua möykkynä vasemmassa yläreunassa.

Kun rengas ei ole alkujankaan kovin tiivi vanteelle, niin olisiko mahdollista, että pienistä vuodoista tunkeva litku kasvattaisi kasoja ja työntäisi renkaan yhdestä kohdasta pois hyllyltä, eikä mikään estäisi renkaan lipsahdusta pois vanteelta vaikka kokonaan.

En jotenkin jaksa uskoa, että rengas tulisi kokonaan hyllyllä ollessaan yli vanteen reunan.

Onko tuon kiekon hylly täysin tasainen, vai onko sisäreunassa kynnys?

petewow
02.05.2022, 16.17
^ Kyseessä tosiaan hookless-vanne, joten tuossa voisi olla syy. Tämän kyseisen eturenkaan kanssa on kaksi kertaa aikaisemmin joutunut palaamaan lenkiltä sisurin avulla, joten uudelleen tiivistettäessä renkaan reunoille kertynee aina enemmän (kuivunutta) litkua.

Ei kyllä kuulosta kovin hyvältä ominaisuudelta :D

Olen ollut Gravelking-uskollinen vuodesta 2018, niin ehkä nyt on aika vaihtaa merkkiä ja mallia.

JackOja
02.05.2022, 16.27
En usko touhon teoriaan. Onko reunalanka ehjä?

miz
02.05.2022, 16.32
Mulla ei ole posahtanut pois vanteelta, mutta gravelkingit on löystyneet 2 vanteelta irrotuksen jälkeen niin, että en saanut niitä nousemaan millekkään vanteelle enää tubeleksena. Edes vanteen lisäteippauksen jälkeen, oli vaan niin löysä vanteella.

paaton
02.05.2022, 16.40
Kannattaa tosiaan tarkista reunalanka. Jotain fataaliahan tubeless käytössä pitää tapahtua, jotta se räjähtää kehältä pois.

Sisurin kanssa tuo onnistuu kyllä. Rengas väljenee ja lateksi sisuri pääsee sitten väärään väliin. Räjähdys on suht nopea ja terävä.

Eli siis vaikka se runko väljistyykin, niin ei sen minusta pitäisi räjähtämällä pois tulla yksinään. Todennäköisempi lopputulos olisi blurbbaus ajon aikana.

petewow
02.05.2022, 17.04
Reunalanka ei ole mitenkään näkyvästi rikki, mutta tuollaisia kuvassakin näkyviä "taitoksia" löytyy useampi. Eli ilmeisesti niistä kohtaa reunalanka katkennut?

paaton
02.05.2022, 17.05
Voi olla. Nyt kun tuota rengasta ei enää paikalleen laita, niin koeta avata nauhan juurta mattoveitsellä.

Föhn
02.05.2022, 17.06
^ Kyseessä tosiaan hookless-vanne, joten tuossa voisi olla syy. Tämän kyseisen eturenkaan kanssa on kaksi kertaa aikaisemmin joutunut palaamaan lenkiltä sisurin avulla, joten uudelleen tiivistettäessä renkaan reunoille kertynee aina enemmän (kuivunutta) litkua.

Ei kyllä kuulosta kovin hyvältä ominaisuudelta :D

Olen ollut Gravelking-uskollinen vuodesta 2018, niin ehkä nyt on aika vaihtaa merkkiä ja mallia.
En usko hooklessin olevan syypää vaan korkeintaan sitä että se kiekko on rikki.
ota se kiekko tarkasteluun suoraa edestäpäin ilman rengasta. Laita vaikka akseli läpi avuksi ja pyöritä kiekkoa. Reunoja tarkkaillen pitäisi nähdä, heittääkö se mistään. Onhan siellä voinut tulla delaminoituminen sisältäpäin. Silloin ei pysy kyllä mikään rengas kiekolla. Kerran käynyt mulle niin mutta ei ollut hookless. Ja muutenkin se kiekko kannattaa tsekata silmämääräisiä paremmin.

Mulla on muutama rengas ollut joita ei takasin puhkeamisen jälkeen tubelessina ole saanut. Pari rengasta jotka sitten eivät ole asettuneet renkaalle kunnolla edes sisurin kanssa.

Föhn
02.05.2022, 17.08
Ihan kuin tuossa renkaassa, siinnä osassa mikä kiekosta ottaa kiinni ei olisi kumia ollenkaan. Vain jotain litkun riekaleita?

K.Kuronen
02.05.2022, 18.16
En usko touhon teoriaan. Onko reunalanka ehjä?

En mäkään, mutta hyllyltä luiskahtaminen olisi yksinkertainen selitys, eikä vaatisi muuta erityistä, kuin ehkä vähän väljän renkaan. Muut selityksen vaativat reunalangan yllättävän pettämisen tai sitten esimerkiksi vanteen särkymisen.

Muistissa on Gravelkingin asennusongelmat: litku pyrki ulos juuri vanteen ja renkaan välistä, vaikka tiivistyi lopulta. Yhden renkaan olen räjäyttänyt vanteelta asiallisella paineella, tai tarkemmin rengas poistui vanteelta asennuksen jälkeen täysin yllättäen. Ja nuo renkaat olivat väljän oloiset.

paaton
02.05.2022, 19.21
Niin meinaat luiskahtamista keskiuraan? Se kyllä voi helpostikkin johtua tuosta kertyneestä litkusta, mutta räjäyttääkö tämä renkaan sitten pois kehältä?

Föhn
02.05.2022, 19.53
Minä olen semisti pitänyt hälyttävänä merkkinä litkun tursuamista kiekon ja renkaan välistä. Sillä tavalla että rengas ei ole oikein täysin paikoillaan.

K.Kuronen
02.05.2022, 20.34
Niin meinaat luiskahtamista keskiuraan? Se kyllä voi helpostikkin johtua tuosta kertyneestä litkusta, mutta räjäyttääkö tämä renkaan sitten pois kehältä?

Meinaan. Reunalangan ei silloin tarvitse katketa, eikä kumin mitenkään revetä.

paaton
02.05.2022, 20.40
Meinaan. Reunalangan ei silloin tarvitse katketa, eikä kumin mitenkään revetä.

Eli voisko siinä käydä niin, että toinen puoli tippuu keskiuraan, mutta rengas on edelleen suht tiivis. Tuon jälkeen toinen reuna pääseekin nousemaan kehän yli. Penteles. Noihan se voi olla.

Nyt ei ole jäsen petewow:lla muuta mahdollisuutta kuin hakea suurnopeus kamera ja virittää rengas uudelleen paikalleen. Tämä jää muuten vaivaamaan.

K.Kuronen
02.05.2022, 20.43
^Mä olen etsinyt netistä pääni kipeäksi, mutta en ole löytänyt mitään tutkittua tietoa, vain toteamuksia, että pamahti.

Toisaalta sitä paukahdusta voi joutua odottamaan pitkäänkin, että suurnopeuskameran kanssa voi joutua odottamaan.

haral
02.05.2022, 20.44

Minusta purkissa todetaan että ei pitäisi käyttää yli 2.75 barin asennuspaineita. Ja erikseen maantie-tubelekseen totesivat ettei pidä ylittää renkaan / vanteen max painetta. Eli minusta ei todeta, etteikö saisi käyttää yli 2.75 barin painetta.

petewow
02.05.2022, 21.27
^ Mulla näköjään näitä tubeless-ongelmia riittää kaksien Gravelkingien kanssa. Slicksit alkaa tosiaan suihkuamaan litkua, kun 4 bar ylittyy.. eli litkun tekemä paikka ei pidä.
Ensin ajattelin testata siihen toista litkua, mutta ehkä tässä voisi heivata kaikki Gravelkingit sekajätteeseen samalla.

^^ Muistaakseni nämä renkaat menivät vanteelle aikoinaan ilman mitään työkaluja, joka on tietysti asennettaessa ihan kiva juttu, mutta ei muuten mitenkään luottamusta herättävää. Kiekko on onneksi ehjä ja nyt saa hyvän syyn tilata Thunderot testiin.

paaton
02.05.2022, 21.32
Jep. Aluperäinen syy on tietystikkin tuo liian väljä rengas. Eihän se litku edes pääse sinne alle, jos rengas istuu tiukasti hyllyllä.
Muutenkin hooklesien kanssa täytyy olla varmaan tarkempana välijen renkaiden kanssa.

Benny
03.05.2022, 11.33
Mulla ei ole posahtanut pois vanteelta, mutta gravelkingit on löystyneet 2 vanteelta irrotuksen jälkeen niin, että en saanut niitä nousemaan millekkään vanteelle enää tubeleksena. Edes vanteen lisäteippauksen jälkeen, oli vaan niin löysä vanteella.

Mä oon joututunu nostamaa panaracerit (gravelking sk ja ss) sisurilla ensin vanteelle ja sen jälkeen vasta onnistunut tubeleksena.

Näin siis uutena ja vanhana.

Bndit
04.05.2022, 10.27
Olisiko tässä täydellinen litku? https://bikerumor.com/onza-tubeless-sealant-seals-6mm-holes-claims-to-never-dry-up/ ainakin kovat lupaukset ??.

paaton
06.05.2022, 21.52

BRR oli testannut hookless/hooked kehiä. Muuten noissa tuloksissa ei mitään yllättävää, eli käytännössä eroja ei ole lainkaan. Enemmän tuloksiin vaikuttaa varmasti kehän muoto.

https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-s-tr-hooked-vs-hookless#setup

Lopussa just kommentoidaan tuota, että 303s kiekoissa on todella pieni bedlock.
Eli kurosen teoria renkaan tippumisesta keskiuraan pitää varmaan paikkaansa.

Noiden kiekkojen kanssa kannattaa olla varmaan suht tarkkana väljien renkaiden kanssa.

edit: Ovatko kehät oikeasti tälläiset? Eihän näissä ole käytännössä lainkaan bedlockia.

https://bikerumor.com/wp-content/uploads/2020/05/2021-zipp-303-Firecrest-rim-profile-cutaway-03.jpg

miz
07.05.2022, 21.24
Ei tullut kiinnitettyä muotoon huomiota kun renkaita asensin.
Toista kertaa viimevuotisia Gravel Grindereita asentaessa oli kyllä vaikeuksia saada niitä nousemaan kun falskasivat niin kovasti, eli aika löysät oli kehällä. Pysymisen kanssa ei sitten taas ole ollut ongelmia, nätisti ja tiukasti istuvat hyllyllä tyhjänäkin.

paaton
07.05.2022, 21.33
Jep. Olen itse ajellut tosi paljon vannejarrullisilla fulcrum wind kiekoilla, joissa ei ole lainkaan bed lockia. Hyvin napsahtavat hyllylle ja ovat aina paikallaan pysyneet.

Useammissa uusissa kiekoissa on kuitenkin kunnollinen bed lock.

miz
08.05.2022, 14.32
Jaha, nyt olen päässyt nauttimaan Paattoman mainitsematta caffelatexin kuivumisesta.
Challenge Gravel Grindereissa useampia pieniä reikiä jotka ei käytännössä falskaa paljoakaan ilmaa (pumppaus pari kertaa viikossa riittää), mutta märkiä länttejä alkaa ilmestymään aina lenkin jälkeen pyörän seisoessa. Mitään suihkuja ei ole ollut.

3 viikkoa täytöstä niin ei ollut enää nestettä sisällä.

Pitääköhän näissä sitten siirtyä takaisin orangeen jollei lopu noiden länttien ilmestyminen..

paaton
08.05.2022, 14.36
Lisää vaan litkua jos se on toiminut muuten hyvin. Ei se kuivunut litku siellä mitään paina. Orange on kyllä siitä kiva, että se lähtee nättinä kalvona renkaasta pois. Caffelatex ei.

Märät läntithän kertovat vaan litkun toimineen. Tainnut olla vielä sepeliä reitillä?

miz
08.05.2022, 14.42
Joo, tankkasin takarenkaan. Edessä hölskyi edelleen hyvin.
Olen yleensä muutenkin vaan pyyhkinyt ylimääräiset pois rengasta pois otettaessa, varsinkin reunoilta.

Nämä lähtee roskiin seuraavaksi kun vanteelta pois tulee, niin ihan sama mitä siellä pinnassa on.
Ihan hyvin on kyllä kestäneet, kilsoja reilu 3500, eikä pinnassa mitään moittimista ennen kevään hiekotussepelilenkkejä.

Blandula
09.05.2022, 15.33
Kysymys.
Talven aikana maantiepyörästä ilmat karannut ?. Pitääkö vanhat litkut poistaa renkaan sisältä, vai uutta vaan tilalle venttiilistä ja eikun baanalle. En ole aikaisempaa kokemusta, nykyisen setin laittoi pyöräliike viime kesänä.

JackOja
09.05.2022, 15.41
Talven aikana maantiepyörästä ilmat karannut ?.

Eipä ihme, on ihan normaalia.

Pitääkö vanhat litkut poistaa renkaan sisältä

Ei tarvii.

...vai uutta vaan tilalle venttiilistä ja eikun baanalle.

Ravista kiekkoa ja kuuntele loiskuuko renkaan sisällä nestettä. Jos ei kuulu iloista loisketta laita lisää litkua.

huotah
10.05.2022, 00.06
Cycling Weekly testailee litkuja maantierenkaalla.

https://youtu.be/s4FHCg72dXQ

Arosusi
14.05.2022, 18.32
^SILCA, mielenkiintoinen tuote.
Yritin saada tuota tuliaisiksi Kanadasta muttei tuoja löytänyt sitä vielä sieltäkään, jenkeissä olisi muttei ehtisi matkaan. Pitää varmaan kokeilla seuraavaksi.

OsQ
26.05.2022, 22.50
Sanoisin, että tässä tilanteessa minulla oli nimen omaan "paha tubeless-ongelma".

https://youtu.be/bMfin5-TR7M

JohnnyBuzz
27.05.2022, 00.39
Voi olla tyhmä kysymys, mutta mikä olisi paras tapa lisätä litkua renkaaseen, joka on käytössä ja pitää kohtuu hyvin ilmaa? Sielu irti venttiilistä ja ruiskulla lisää litkua renkaaseen? Tätä varten löytyy Milkitin settikin. Vaarana toki, että rengas tippuu hyllyltä paineen poistuessa ja ei sitten tiivisty enää niin hyvin kuin tällä hetkellä. Ehkä auttaisi, jos laittaisi pyörän korjaustelineeseen, jolloin pyörän paino ei paina tyhjenevää rengasta? Schwalben Big Betty ja Stans No Tubes -kiekko yhdistelmänä. Hyllylle nousemisen kannalta ei ollut ihan helpoin kombo, niin mielellään minimoisi säädön. :)

JackOja
27.05.2022, 07.44
...mikä olisi paras tapa lisätä litkua renkaaseen, joka on käytössä ja pitää kohtuu hyvin ilmaa? Sielu irti venttiilistä ja ruiskulla lisää litkua renkaaseen? ..... Vaarana toki, että rengas tippuu hyllyltä paineen poistuessa...

Juuri noin, ei ole muuta tapaa.

Itse en ajaisi sellaisella tubelessilla, jossa rengas ei pysy paikallaan kun laskee ilmat pihalle.

SvaR
27.05.2022, 07.45
^ Minähän en harrasta mitään muuta kuin sielu irti ja sitä kautta litkut sisään. Ikinä ei ole tuossa operaatiossa jo hyllylle noussut rengas sieltä pois tippunut ja jos rengas ollut jo jonkin aikaa ajossakin niin vaara vielä pienempi.
Tuota operaatiota varten olen apteekista ostanut 60ml huuhteluruiskun jolla näppärä litkut ruutata sisään.

ATK
27.05.2022, 07.52
Voi olla tyhmä kysymys, mutta mikä olisi paras tapa lisätä litkua renkaaseen, joka on käytössä ja pitää kohtuu hyvin ilmaa? Sielu irti venttiilistä ja ruiskulla lisää litkua renkaaseen? Tätä varten löytyy Milkitin settikin. Vaarana toki, että rengas tippuu hyllyltä paineen poistuessa ja ei sitten tiivisty enää niin hyvin kuin tällä hetkellä. Ehkä auttaisi, jos laittaisi pyörän korjaustelineeseen, jolloin pyörän paino ei paina tyhjenevää rengasta? Schwalben Big Betty ja Stans No Tubes -kiekko yhdistelmänä. Hyllylle nousemisen kannalta ei ollut ihan helpoin kombo, niin mielellään minimoisi säädön. :)
Noin tekisin itse, sielu irti ja lisää litkua sisään. Toki jos on jotain venttiilejä pahasti tutkivaa litkua niin niitähän ei venttiilin kautta saisi valmistajien mukaan edes laittaa (esim. Stan's Race ja jotkin uudemmat litkut). Ei ole tähän mennessä yksikään tipahtanut hyllyltä (kop kop) ml. SuomiTyresin löysä Fat Freddie, vaikka ollut vasten maata ja usein kiinni pyörässä.

Mikäli rengas tipahtaisi jo tuossa yhteydessä, niin miettisin myös suosiolla renkaan tai vanteen vaihtoa jatkossa. Luotto renkaan käytökseen matalilla paineilla tai puhjetessa olisi tuskin kovin kummoinen tuossa tapauksessa. Yleensä jos renkaan nostaminen on vaikeaa tiukan sovituksen takia, pysynee rengas myös tyhjänä hyvin paikallaan kunhan on alun pitänen noussut hyllylle.

JohnnyBuzz
27.05.2022, 17.58
Noin tekisin itse, sielu irti ja lisää litkua sisään. Toki jos on jotain venttiilejä pahasti tutkivaa litkua niin niitähän ei venttiilin kautta saisi valmistajien mukaan edes laittaa (esim. Stan's Race ja jotkin uudemmat litkut). Ei ole tähän mennessä yksikään tipahtanut hyllyltä (kop kop) ml. SuomiTyresin löysä Fat Freddie, vaikka ollut vasten maata ja usein kiinni pyörässä.

Mikäli rengas tipahtaisi jo tuossa yhteydessä, niin miettisin myös suosiolla renkaan tai vanteen vaihtoa jatkossa. Luotto renkaan käytökseen matalilla paineilla tai puhjetessa olisi tuskin kovin kummoinen tuossa tapauksessa. Yleensä jos renkaan nostaminen on vaikeaa tiukan sovituksen takia, pysynee rengas myös tyhjänä hyvin paikallaan kunhan on alun pitänen noussut hyllylle.

Ei sitten ihan pieleen mennyt tuo hahmotelma. Ja mitä rengas & kiekko -yhdistelmään tulee, niin ehkä se ongelma oli tuon kanssa enemmän saada rengas asettumaan tasaisesti kauttaaltaan. Oli saippuavesi käytössä ja lopulta hiustenkuivainkin, jolla lämpölaajenemisen avulla sai sitten viimeiset millit nousemaan. :D Sen jälkeen on pysynyt hyvin paikallaan.

Pulimonni
27.05.2022, 19.29
Ekaa kertaa laitoin tubelekset tulille ja yllättäen meni ilman ongelmia ja pieni testilenkki heitetty.

Mieltäni kovasti askarruttaa rengaspaineet. Renkaat on Terra Speed 40mm, vanne 24mm sisäleveys ja painoa n. 90kg. 2,3 eteen 2,6 taakse?

Pulimonni
27.05.2022, 19.52
Kokeilin paria eri laskuria
SRAM antoi 2,7 ja 2,9
Silca 2,93 ja 2,95

Eli voisin kokeilla noita SRAM antamia paineita ekaksi.

smela
31.05.2022, 11.55
Canyon Grailissa nämä kiekot, joihin olen yrittänyt laittaa Gravelking SS-renkaita.
Ongelmana on vanteessa venttiilistä katsoen vastapuolella oleva "sauma" (ks. kuva linkin takaa) yhdistettynä epätasaiseen teippaukseen.
Vuotaa siis tyhjäksi tuosta sauman kohdalta, litkukaan ei auta. Takarenkaan sain pitämään kun laitoin uutta teippiä niin että peitti hyvin myös tuon saumakohdan, eli ihan reunalle asti. Edessä sama temppu ei onnistunut (ainakaan vielä).
Missään muussa vanteessa en ole tällaista huomannut, varmaan kuitenkin tuollainen sauma on ihan normijuttu aluvanteissa. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia? Canyonin aspan mukaan vanteessa ei ole vikaa... Kuten ilmeisesti muillakin, GK menee helposti vanteelle.

Yt,
Timo

https://1drv.ms/u/s!ArLFZIAlgS9okPJxIGF6ik3lYIkYFA?e=hXEthwhttps://1drv.ms/u/s!ArLFZIAlgS9okPJxIGF6ik3lYIkYFA?e=hXEthw (https://1drv.ms/u/s!ArLFZIAlgS9okPJxIGF6ik3lYIkYFA?e=hXEthw)

K.Kuronen
31.05.2022, 12.27
Jos eivät Canyonilla ota kunnolla kantaa, niin jos ottaisi DT Swissin aspaan yhteyttä?

Tuo vannekehän liitos on varmaan "sleeved" tai sitten "pinned". Mulla on yksi sellainen DT:n kiekkopari ja se pitää täysin. En tosin muista aivan tarkkaan, olisiko alussa vähän tihkunut saumasta.

Saman valmistajan kalliimmassa vannekehässä (GR 1600) sauma on hitsattu.

paaton
31.05.2022, 12.51
No onhan tuossa vikaa, koska tubeless kehä. Siellä canyonin aspassa taitaa olla kiireaikana teinejä töissä. Pyydät vaan uutta vannetta.

J-ri
31.05.2022, 17.51
Canyon Grailissa nämä kiekot, joihin olen yrittänyt laittaa Gravelking SS-renkaita.
Ongelmana on vanteessa venttiilistä katsoen vastapuolella oleva "sauma" (ks. kuva linkin takaa) yhdistettynä epätasaiseen teippaukseen.
Vuotaa siis tyhjäksi tuosta sauman kohdalta, litkukaan ei auta. Takarenkaan sain pitämään kun laitoin uutta teippiä niin että peitti hyvin myös tuon saumakohdan, eli ihan reunalle asti. Edessä sama temppu ei onnistunut (ainakaan vielä).
Missään muussa vanteessa en ole tällaista huomannut, varmaan kuitenkin tuollainen sauma on ihan normijuttu aluvanteissa. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia? Canyonin aspan mukaan vanteessa ei ole vikaa... Kuten ilmeisesti muillakin, GK menee helposti vanteelle.

Yt,
Timo

Taitaa olla aika normi tilanne DT kiekoissa. Mulla oli yhdet vastaavat, joissa sauma vuosi. Joutui pienellä paineella litkun kanssa nostamaan renkaan vanteelle ja ajaa ekat lenkit, jonka jälkeen alkoi kestää painetta enmmän.
Olisiko sauma ekan ajon aikana vähän mennyt painon alla umpeen ja litku hoitaa loput.

https://1drv.ms/u/s!ArLFZIAlgS9okPJxIGF6ik3lYIkYFA?e=hXEthwhttps://1drv.ms/u/s!ArLFZIAlgS9okPJxIGF6ik3lYIkYFA?e=hXEthw (https://1drv.ms/u/s!ArLFZIAlgS9okPJxIGF6ik3lYIkYFA?e=hXEthw)

Ohiampuja
01.06.2022, 14.37
Canyon Grailissa nämä kiekot, joihin olen yrittänyt laittaa Gravelking SS-renkaita. Ongelmana on vanteessa venttiilistä katsoen vastapuolella oleva "sauma" (ks. kuva linkin takaa) yhdistettynä epätasaiseen teippaukseen.
Eiköhän tuo ole ihan normi juttu perustason alu-vanteissa. Sen teipin idea on hoitaa se tubeless-tiiveys. Eli periaatteessa litkun ei pidä joutua kosketuksiin alukehän kanssa lainkaan, koska se rengas tiivistyy sitä teippiä vasten. Eli teippauksella ja tarkasti istuvalla renkaalla pitää korjaantua.

JackOja
01.06.2022, 14.45
Joo. Tarpeeksi leveä teippi huolellisesti paikalleen ja siinäpä se.

Sauman "asettuminen" ja tiivistyminen käytössä on turhaa toiveajattelua.

paaton
01.06.2022, 15.04
Jep, mutta tuolla on kuitenkin jo dtswissin teippi paikallaan ja kiekkoja markkinoidaan tubeleksina. Aika kuraa.

JackOja
01.06.2022, 15.12
Joka tapauksessa tilanne on se, ettei Canyonin aspa uusia kiekkoja lähetä eikä tule näitä nykyisiä uudestaan teippaamaan vaan se pitää tehdä itse.
Toinen kysyjän kiekkohan jo alkoikin toimia.

...tubeleksina...

Kai kuitenkin ainoastaan "ready" :rolleyes:

paaton
01.06.2022, 15.23
J
Kai kuitenkin ainoastaan "ready" :rolleyes:

Kuumaliimaready.

Kai tuon oikeasti voisi jollain liimalla tahi teipin palalla korjata sisäpuolelta, niin ei tartte koko teippausta uusia.

kauris
01.06.2022, 15.46
Juuri noin, ei ole muuta tapaa.

Itse en ajaisi sellaisella tubelessilla, jossa rengas ei pysy paikallaan kun laskee ilmat pihalle.

Schwalben kumit (Magic Mary ainakin) tuntuvat tippuvan Flow mk3 vanteilta ja muistaakseni myös DT swiss e ja m1900 vanteita tyhjänä. Maxxikset eivät tipu.
Ja tämä silti vaikka Schwalbet on vähintään yhtä tiukkoja vääntää vanteelle.

edit: Mun pitääkin mennä tänään rengashommiin. Oli syksyn, talven ja alkukevään eturenkaana Contin Baron ja vaihdan Magic Maryn takaisin kesäksi. Säästelen Contin huippukuntoa taas ensi syksyn liukkaille.

JackOja
01.06.2022, 15.51
^auts.

Mulla on kaikki tubelessit ja TLR:t (est. 2006) ikinä joutunut tosissaan vääntämään irti vanteelta. Ja on ollut vaikka mitä merkkejä sekä renkaista että vanteista.

Ainut kombo, jonka muistan olleen löysähkö, oli Nokian NBX Mavicin UST-kiekoilla. Mutta NBX olikin sisurille tarkoitettu.

smela
01.06.2022, 16.37
Eiköhän tuo ole ihan normi juttu perustason alu-vanteissa. Sen teipin idea on hoitaa se tubeless-tiiveys. Eli periaatteessa litkun ei pidä joutua kosketuksiin alukehän kanssa lainkaan, koska se rengas tiivistyy sitä teippiä vasten. Eli teippauksella ja tarkasti istuvalla renkaalla pitää korjaantua.

Kiitos kaikille vastauksista!

Yrittelen uudestaan lisäteippausta.
Itsekin olen kyllä sitä mieltä, että tällaisessa tapauksessa teippauksen pitäisi olla valmiiksi sellaisessa kunnossa, ettei itse tarvitse ruveta sitä paikkailemaan...

Ohiampuja
01.06.2022, 16.52
Itsekin olen kyllä sitä mieltä, että tällaisessa tapauksessa teippauksen pitäisi olla valmiiksi sellaisessa kunnossa, ettei itse tarvitse ruveta sitä paikkailemaan...
Ilman muuta, onhan tuo virhe. Mutta onneksi pieni ja harmiton, mikä on helppo korjata. Koska se teippaus on muutenkin "kulutustavaraa" ja niitä joutuu joskus uusimaan. Erilaisten lommojen ja kolhujen kanssa on paljon ikävämpi elää. Vaikka nekin on vaan kosmeettisia, niin silti ne harmittaa kun niistä ei pääse eroon.

K.Kuronen
01.06.2022, 17.33
^Eikä tuo kuvan sauma kovin siisti ole. Varastossa oli yhdet DT:n hitsaamattomat vanteet ja olihan sauma paljon siistimpi.

Divi
01.06.2022, 23.33
Paineen ja litkun olisi tarkoitus pysyä teipin ja kumin muodostaman paineastian sisällä, eikä päästä tuonne saumaan mistään kohtaa.

paaton
01.06.2022, 23.36
Paineen ja litkun olisi tarkoitus pysyä teipin ja kumin muodostaman paineastian sisällä, eikä päästä tuonne saumaan mistään kohtaa.

Sitten dt on laittanut liian kapean teipin noihin pirkkavanteisiin.

Divi
01.06.2022, 23.52
Sitten dt on laittanut liian kapean teipin noihin pirkkavanteisiin.
Niin on.

Omista kiekoista harmillisen monissa ollut vähän saman suuntaista vikaa, useammalla valmistajalla. Joskus kuplii pinnan juuressa, joskus kehän saumassa, joskus venttiilin juuressa, yhtäkaikki vika on aina teipissä koska ei sen paineen kuuluisi sinne vanteen onteloon päästä ensinkään. Kaikki omat olleet myös aikalailla noita halvemman pään kiekkoja, mutta tietysti jos tubeless readyna myydään niin odottaisin että teippi on ehjä ja asennettu reunasta reunaan. Eri juttu jaksaako siitä alkaa reklamoimaan, uudet teipit ja ajoon.

Sfb
02.06.2022, 09.55
Itse oon ihan pikaliimalla liimannu tuon sauman muutamasta vanteesta. Mm. 2019 Kona Wo:n tubeless ready vanteet oli liimattava. Sama kummalta puolelta liimaa niin pitää heti.

kauris
02.06.2022, 12.32
Niin on.

Omista kiekoista harmillisen monissa ollut vähän saman suuntaista vikaa, useammalla valmistajalla. Joskus kuplii pinnan juuressa, joskus kehän saumassa, joskus venttiilin juuressa, yhtäkaikki vika on aina teipissä koska ei sen paineen kuuluisi sinne vanteen onteloon päästä ensinkään. Kaikki omat olleet myös aikalailla noita halvemman pään kiekkoja, mutta tietysti jos tubeless readyna myydään niin odottaisin että teippi on ehjä ja asennettu reunasta reunaan. Eri juttu jaksaako siitä alkaa reklamoimaan, uudet teipit ja ajoon.

Yksi mahis on jossa pääsee vanteen sisään vaikka teippi onkin ehjä ja tarpeeksi leveä. Eli se, jos ilmaa vuotaa venttiilin juuresta eli vanteen venttiilireiästä. Eli venttiilin juuren kumitulpan tulee istua tarpeeksi hyvin ja tiukasti vannetta (käytännössä teippiä) vasten. Oikea kireys venttiilin kiristysmutterista siis avainasemassa. Kerran painin venttiilin kanssa joka vuoti paitsi tietysti jos oli liian löysällä niin myös jos kiristi liikaa. Se kumitutti ei ollut ihan optimimuotoinen tai muutoin oli huonoa materiaalia.

paaton
02.06.2022, 13.52
Aina kannattaa painaa sitä venttiiliä reippaalla voimalla alaspäin, vaikkapa rengasraudan päällä. Näkee, miten se muotoutuu vanteeseen. Mutteri pyöriikin sitten ilman voimaa kiinni.

Situm
03.06.2022, 00.42
Se riittää, että painaa peukalolla päältä ja mutterin kiristää sormin. Jos ei sillä tiivisty, niin teippaus on persiillään tai vääränlainen venttiili.

f64
06.06.2022, 16.10
Olen sitä mieltä että mulla usein ongelmana on ollut just tuo venttiilin juuri. Litkua ei näy eikä ilmaa tule mutta paine vajuu hiljalleen ennen kuin tilanne asettuu. Laitoin sisuskumista pienen tiivistepalan venttiilin alle mutta tällä kertaa päätin kokeilla toista lähestymistapaa: Mulla oli vanhaa silikoonia tuubissa, laitoin venttiilit vanteisiin ja silikonia siihen sisäpuolelle. Aamulla kesäkumit vanteelle, ensin meinasi näyttää ettei Rekon nouse millään mutta kun sain vähän sormilla tasoiteltua kumia vanteen päälle ja Napsauttimella 6 baria kerralla sisään niin sitten nousi. Ja piti heti! Eteen Dissector, se nousi eka napsautuksella. Luulen että tästä silikonin käyttämisestä tulee nyt mulle tapa. Ja siksi siis joudun käyttämään uudelleen että noille kapeammille vanteille menee nastarenkaat talveksi ja niihin laitan sisurit suosiolla.

JackOja
06.06.2022, 16.12
...Napsauttimella 6 baria kerralla sisään...

Moni rengas tai vanne ei välttämättä kestä tuollaista painetta.

f64
06.06.2022, 20.48
Moni rengas tai vanne ei välttämättä kestä tuollaista painetta.

Ei varmasti, ja sori kun kirjoitin huonosti.. Rengas oli niin huonosti vanteella ettei meinannut nousta ollenkaan, ilma suhisi vaan pois. Laitoin napsauttimeen 6 baria että siellä olisi ilmaa riittävästi. Heti kun näkee ja kuulee että rengas on nousemassa kehälle, lopetan ilman lisäämisen. Venttiilin sielu paikalleen ja sitten jalkapumpulla 3 baria. Se on yleensä riittänyt, mutta ice spikerit vaati fairyä ja vielä enemmän painetta ennen kuin lopulta nousi uraan. Siksi viime talven ajoinkin sisureilla ja jatkossa myös.

Pulimonni
06.06.2022, 20.50
Kysymys, Terra Speed vuotaa kyljistä, laitoin litkua 60ml per rengas. Auttaako jos lisään litkua, vai palautanko renkaat XXL:ään?

hphuhtin
06.06.2022, 23.24
^oliko tanwall-versio muuten, ne ilmeisesti tihkuu enemmän? Vähän riippuu miten paljon vuotaa, että onko ongelma. Ja mikä litku kyseessä. Vedellä huuhtominen päältä on stänin kanssa jostain syystä toiminut.

Mulla racekingit vuotaa pisaroina stäniä, mutta mystisesti ilmat pysyy, nytkin viimeksi varmaan 3vko sitten pumppasin eikä tarvitse vielä täytellä lisää. Lisään joskus sitten litkua lisää.

Mulla (tai rouvalla oikeastaan) on yhdessä pyörässä Terra Speedit, sisureilla. Todella miellyttävät renkaat, mitä olen kokeillut.

Pulimonni
07.06.2022, 08.33
^ ihan normiversio, renkaista ei vuoda litkua, vaan aivan pieniä ilmakuplia. Ajossa paineet pysyvät, mutta yön yli takarenkaasta lähtee yli 1 bar painetta pois. Etukumi vuotaa paljon vähemmän. Otin kiekot irti ja pistin kyljelleen. Katsotaan auttaako tuo. Pitää kääntää niitä välillä. Muuten olen ollut tosi tyytyväinen renkaisiin.

JackOja
07.06.2022, 08.39
Onko fillaroitsijoiden perimästä jo hävinnyt tieto, että Continentalin renkaiden sisäpinta kannattaisi pestä jollain liuottimella ennen tubeless-käyttöä?

No en minäkään enää muista koskiko ainoastaan Black Chili -kumilla varustettuja vaiko kaikkia. Terrra Speedit (ainakin omani) ovat tuota tavaraa.

Pulimonni
07.06.2022, 09.13
Litkuna on Contin Revo sealant.

hphuhtin
07.06.2022, 09.16
Kiitos JackOja, tämä huonosti kasvatettu rengasasentaja ei tiennyt tuota. Mahtaisikohan toimia myös WTB renkaisiin..

JackOja
07.06.2022, 09.20
Litkuna on Contin Revo sealant.

No sit on ihme, luulis että jamppojen oman brändin litku toimisi ilman poppakonsteja.

petev
07.06.2022, 10.48
Sopiiko Terra Speed muuten hookless vanteelle, eipä tullut tarkistettua ennen tilausta, mutta palauttaa vielä voi.

Pulimonni
07.06.2022, 10.55
En pessyt renkaita ennen asennusta. Kokeilen makuuttamista ja pyörittelyä ensin. Jos ei auta lisään 20-30ml litkuna per rengas. Toivottavasti nämä keinot auttavat.

JackOja
07.06.2022, 11.00
Sopiiko Terra Speed muuten hookless vanteelle, eipä tullut tarkistettua ennen tilausta, mutta palauttaa vielä voi.

En tiedä sopiiko, mutta mulla on toiminut.

Sotanorsu666
07.06.2022, 12.02
^ Itse ajoin Zipp 303s kiekoilla ja Vittoria Terreno Dry:lla. Renkaissa luki: mounting only hooked rims. Elossa vieläkin ja ei mitään ongelmia ollut tuon kombon kanssa.

arctic biker
07.06.2022, 14.58
Onko fillaroitsijoiden perimästä jo hävinnyt tieto, että Continentalin renkaiden sisäpinta kannattaisi pestä jollain liuottimella ennen tubeless-käyttöä?

No en minäkään enää muista koskiko ainoastaan Black Chili -kumilla varustettuja vaiko kaikkia. Terrra Speedit (ainakin omani) ovat tuota tavaraa.

Jos olen kuullut tai lukenut niin ompas unohtunut! Sisärenkaalla Terra Speed käynyt vanteella, keväällä pääsi eturenkaaksi, oli helppo Newmenin kiekolle asentaa, ainaskin 3 vrk piti ilmansa ilman litkuja. Schwalben G-One Speed oli pirullinen asentaa. Hyvin on sekin pelannut.

JohnnyBuzz
07.06.2022, 16.35
Onks toi kyljistä läpi hikoilu muuten Stansin ominaisuus? Mulla on yhden pyörän takarenkaassa sitä ja koko ajan hikoilee. Saman pyörän eturenkaassa Milkitin litkua ja sitä ei tartte oikeastaan koskaan tartte pumpata (eikä voikaan, kun venttiili menee siitä tukkoon :D). Vai enemmänkin Schwalbe & Stans -yhdistelmän ominaisuus? Toisessa pyörässä Pantzerin litkua ja mitään hikoilua ei ole havaittavissa niissäkään.

miz
07.06.2022, 16.42
Onks toi kyljistä läpi hikoilu muuten Stansin ominaisuus? Mulla on yhden pyörän takarenkaassa sitä ja koko ajan hikoilee. Saman pyörän eturenkaassa Milkitin litkua ja sitä ei tartte oikeastaan koskaan tartte pumpata (eikä voikaan, kun venttiili menee siitä tukkoon :D). Toisessa pyörässä Pantzerin litkua ja mitään hikoilua ei ole havaittavissa niissäkään.

Riippuu renkaasta, mutta tuo on mulla ollut ainoa litku joka on kuplinut läpi kyljistä.

Tarkemmin sanoen 4 talvea ajetut ISP:ssä on sekä edessä että takana jatkuva hento kuplajono ympäri rengasta. Ilmaa sieltä ei juurikaan karkaa, pitää pumpata vähän lisää kerran pari kuussa. En ole jaksanut välittää kun on muuten toiminut. Kun tuo Race pullo tyhjenee joskus niin en taida maastossakaan sitä enää käyttää, muissa pyörissä on nyt caffelatexia joka on ollut ok ja kohtuu edullista.

petewow
07.06.2022, 22.12
Tämän perusteella niitä vanhoja litkuja kannattaa aina välillä poistaa sieltä renkaasta, eikä pelkästään lisätä :D
Molemmissa renkaissa oli aikamoiset levyt, litkuna muistaakseni Orange Seal.

https://streamable.com/uvn9x0#

MRe
08.06.2022, 09.55
Riippuu renkaasta, mutta tuo on mulla ollut ainoa litku joka on kuplinut läpi kyljistä.
Stans tulee kyllä joka renkaasta läpi. Tai ainakin minulla on tullut.

paaton
08.06.2022, 10.23
Tämän perusteella niitä vanhoja litkuja kannattaa aina välillä poistaa sieltä renkaasta, eikä pelkästään lisätä :D
Molemmissa renkaissa oli aikamoiset levyt, litkuna muistaakseni Orange Seal.

https://streamable.com/uvn9x0#

Ei ole ajettu pyörällä, jos kuivuu tuollaiseksi. Kiekot seisoneet talven varastossa?

Orange kuivuu nätiksi kalvoksi ympäri rengasta, jos fillarilla ajetaan. Ja tuota kalvoa ei minusta kannata poistaa. Estää hienosti sen kyljistä tihkumisen, mistä just tuossa yllä on puhetta. Uutta litkua vaan.

Eli ei se periaatteessa stanin vika ole, jos rengas tihkuu kyljistä läpi. Huono rengas, mutta tuollaisia suurin osa näistä keveistä renkaista on. Viimeistään muutaman tonnin ajon jälkeen alkaa litkua tihkumaan läpi, jos kalvoa ei ole alle muodostunut. Sitten taas vaikkapa rene hersen endurance ei vuoda stanilla vieläkään yhtään.

Bndit
08.06.2022, 10.31
Stans tulee kyllä joka renkaasta läpi. Tai ainakin minulla on tullut. mulla on pelkästään Stania kaikissa renkaissa eikä tule mistään läpi.

Benny
08.06.2022, 10.33

Kumeina ollut Michelin, Swalbe, Mavic, Vittoria ja Panaracer eikä yhdestäkään ole stanin peruslitku kuplinut kyljistä läpi...kai se on sitten vähän tuuristakin kiinni? :D

Ohiampuja
08.06.2022, 10.56
Minäkin luulin ettei tihku, mutta sitten kun pesi pyörän runsaalla pesuainevaahdolla ja jätti pyörän vähäksi aikaa huuhtelematta, niin huomasi kun renkaiden kylkiin alkoi tulla ihan pieniä kuplia. En heti edes tajunnut mistä on kyse. Mutta kun kädellä pyyhkäisi renkaan puhtaaksi, niin minuutin sisään siihen ilmestyi taas pieniä kuplia. Paine ei silti laske yhtään...

JohnnyBuzz
12.06.2022, 00.01
Tältä näytti Schwalben Big Betty ja Stans -yhdistelmä laskupäivän jälkeen: https://pic.useful.fi/IVzprIUxK.jpg Kuivaa ja pölisevää kun oli, niin jäi hiekka hyvin kiinni noihin paikkoihin, joista litku puskee läpi kyljistä. Rengas yhden kauden ajettu ja alkaa näyttää jo vähän kulumisen merkkejä, niin laitoin uuden tilaukseen tällä kertaa kuitenkin Super Gravity -kyljin. En erityisen paljon odota sen kampeamista vanteelle. :D Otin samalla Milkitin litkua, joka toiminut hienosti eturenkaassa. Se ei vuoda eikä hikoile läpi.

Divi
12.06.2022, 00.34
Minäkin luulin ettei tihku, mutta sitten kun pesi pyörän runsaalla pesuainevaahdolla ja jätti pyörän vähäksi aikaa huuhtelematta, niin huomasi kun renkaiden kylkiin alkoi tulla ihan pieniä kuplia. En heti edes tajunnut mistä on kyse. Mutta kun kädellä pyyhkäisi renkaan puhtaaksi, niin minuutin sisään siihen ilmestyi taas pieniä kuplia. Paine ei silti laske yhtään...
Eniten tuossa ärsyttää se että renkaat on jojnku ajan päästä ihan limaiset, ei ole kivaa nostaa pyörää pakun kyytiin.

Situm
12.06.2022, 16.19
No niinhän se tekee, renkaan kyljet merkistä riippumatta kosteat, mutta pitää ilman ja paikkaa reiät. Mä yleensä keskityn vain siihen hyrräilyyn ja en tohon juuri kiinnitä huomiota.

Jani Mahonen
13.06.2022, 13.36
laitoin uuden tilaukseen tällä kertaa kuitenkin Super Gravity -kyljin. En erityisen paljon odota sen kampeamista vanteelle. :D
Kannattaa varata aikaa, levollinen mieli ja kunnon rengasraudat. Niillä menee, muuten ei. Tuossa keväällä kun väänsin Eddy Current SG:n paikalleen niin meni kaksi iltaa, kolmet rengasmuovit poikki ja ruuvipenkkiä luovasti käyttämällä sain lopulta paikalleen. Vertailukohtana Magic Mary ST meni toiselle samanlaiselle kiekolle muutamassa minuutissa.

JohnnyBuzz
13.06.2022, 15.42
Kannattaa varata aikaa, levollinen mieli ja kunnon rengasraudat. Niillä menee, muuten ei. Tuossa keväällä kun väänsin Eddy Current SG:n paikalleen niin meni kaksi iltaa, kolmet rengasmuovit poikki ja ruuvipenkkiä luovasti käyttämällä sain lopulta paikalleen. Vertailukohtana Magic Mary ST meni toiselle samanlaiselle kiekolle muutamassa minuutissa.

Kunnon rengasraudat kiinnostelis. Bilteman (vai oliko se Mononetin) sellaisia on kehuttu. Tällä hetkellä itseltä löytyvät eivät ole maailman parhaat. Jotain remmi-/ liinaviritystä mietin myös, että saisi estettyä paikaltaan luiskahtamisen kampeamisen loppuvaiheessa.

Benny
13.06.2022, 19.26
Kunnon rengasraudat kiinnostelis. Bilteman (vai oliko se Mononetin) sellaisia on kehuttu. Tällä hetkellä itseltä löytyvät eivät ole maailman parhaat. Jotain remmi-/ liinaviritystä mietin myös, että saisi estettyä paikaltaan luiskahtamisen kampeamisen loppuvaiheessa.

Nippuside toimii tuossa loppuvaiheessa.

casanova
13.06.2022, 23.52
Ensimmäinen testi suoritettu 2x70 km -13C. Olen jo jonkin aikaa käyttänyt tätä (https://www.hankkija.fi/Koneet/Tarvikkeet/rengastarvikkeet/renkaanpaikkausaine-1_25-litra/) litkuna vedellä ohennettuna. Nyt talvea varten kaveri kävi läpi tuoteselosteen että siinä on samoja aineita kuin sinisessä jäähdytysnesteessä. Joten ennen lähtöä pistin melkein 2dl sillä laimennettua litkua sillä ajatuksella että jos jäätyisi, jäätyisi yhdeksi köntiksi ja sen huomaisi ajossa. No eipä jäätynyt.

Jäätyminen ei taida olla juuri nyt merkittävä uhka, mutta kiinnostaisi tietää ylipäätään tähän mennessä kertyneistä kokemuksista tuon Hankkijan litkun kanssa. Kävin ostamassa putelin työpaikallisesta ajatuksenani kokeilla moista. Minkälaisella laimennuksella kannattaisi aloittaa?

miz
14.06.2022, 00.47
^
kiinnostelee itseäkin, varsinkin kun vertaa vaikka Orangen 50/l hintaan...

MRe
14.06.2022, 16.32
Täällä kun on ollut keskustelua, että tuleeko litku läpi renkaista vai ei. Mulla tulee, tässä yksi esimerkki. Rengas on Schwalbe ja litku on Joe’s. Stan’s tulee samalla tavalla.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220614/037df586281b2e96a059dd1ea71940fb.jpg

samion
14.06.2022, 17.21
^ ihan normiversio, renkaista ei vuoda litkua, vaan aivan pieniä ilmakuplia. Ajossa paineet pysyvät, mutta yön yli takarenkaasta lähtee yli 1 bar painetta pois. Etukumi vuotaa paljon vähemmän. Otin kiekot irti ja pistin kyljelleen. Katsotaan auttaako tuo. Pitää kääntää niitä välillä. Muuten olen ollut tosi tyytyväinen renkaisiin.

Täsmälleen sama ongelma täällä. Ei ole auttanut kyljellään makuuttaminen yön yli eikä Stanin lisäys. Takaa vuotaa enempi ja edestä vähempi. Taakse laitettava lisää ilmaa kerran päivässä.

Täytyy varmaan koittaa seuraavaksi pestä sisältä liuottimella.

Kanuuna
14.06.2022, 18.17
^Tehkäähän bojjaat ensin kalvo tuonne renkaan sisään Kaffelatexilla, Orangella tai vastaavalla, niin eipähän vuoda kyljet enää. Sitten lisää Stania tai vastaavaa.

Ohiampuja
14.06.2022, 21.12
Mulla vakio Stanit Rekon Race renkaissa, ja paineet riittää noin kuukauden verran.

Eli ei ongelmia, kun pysyy Maxxis-renkaissa. (Ja kaukana Schwalbeista)

MRe
14.06.2022, 21.19
Mulla on sellainen mielikuva, että Stan’s tuli aikanaan läpi Minioneista. Sekä FBF/FBR kombosta, että normileveistä.

Fuuga
14.06.2022, 23.24
Jäätyminen ei taida olla juuri nyt merkittävä uhka, mutta kiinnostaisi tietää ylipäätään tähän mennessä kertyneistä kokemuksista tuon Hankkijan litkun kanssa. Kävin ostamassa putelin työpaikallisesta ajatuksenani kokeilla moista. Minkälaisella laimennuksella kannattaisi aloittaa?

Voihan belgia. Sehän on aika jäykkää tavaraa joten laimensin sitä ihan vapaalla kädellä kohtuullisen juoksevaksi. Pyöräilyt on jääneet joulun jälkeen 0 kilometriin joten enempiä kokemuksia ei ole TPSn jälkeen.

--
Murphy elää!

F. Kotlerburg
15.06.2022, 08.33
Stan's sisältää ammoniakkia. Ainakin Maxxis suosittelee ettei moista litkua käytetä. Mulla on tällä hetkellä maasturin kiekoilla 2.5" Minion DHF, 2.4" Dissector, 2.6" Forekaster, 2.6" Ikon. Kaikissa EXO-kyljet eikä Joen ammoniakiton EcoSealant tuli yhdestäkään läpi.

moukari
15.06.2022, 10.06
Mulla on ollut maastopyörässä ja läskipyörässä 1:1 vesi/litku suhteella. Toiminut ihan hyvin ja ei tule kyljistä pihalle. Pitäisi varmaan laittaa jotain jäänestoainetta talveksi. Halpaahan tuo on. Varmaan sorapyörän renkaisiin kokeilen seuraavaksi.

Bndit
15.06.2022, 11.59
Stan's sisältää ammoniakkia. Ainakin Maxxis suosittelee ettei moista litkua käytetä. Mulla on tällä hetkellä maasturin kiekoilla 2.5" Minion DHF, 2.4" Dissector, 2.6" Forekaster, 2.6" Ikon. Kaikissa EXO-kyljet eikä Joen ammoniakiton EcoSealant tuli yhdestäkään läpi.
Stans on varmaan yksi maailman myydyimmistä litkuista, niin kuin Maxxis renkaista. Hyvin vaikea uskoa että Maxxis käyttää täysin poikkeavaa kumia mikä ei kestä Stanin litkua.
Nämä kaikki on Stansin kamaa:
Schwalbe Doc Blue Professional
Giant Tire Sealant
Goodyear Tire Sealant
IRC Tire SealantKenda
Tire SealantSun Ringle
STR Tire Sealant

Ei löytynyt Maxxiksen sivuilta ainakaan varoituksia olla käyttämättä Stansin litkuja. Mulla on Stansit Conteissa, Schwalbeissa ja Maxxiksissa, ei tihku yhtään mitään mistään. Bonusta -20 pakkasen kestävyydestä.

moukari
15.06.2022, 12.09
Stans on varmaan yksi maailman myydyimmistä litkuista, niin kuin Maxxis renkaista. Hyvin vaikea uskoa että Maxxis käyttää täysin poikkeavaa kumia mikä ei kestä Stanin litkua.
Giant Tire Sealant
Goodyear Tire Sealant
IRC Tire SealantKenda
Tire SealantSun Ringle
STR Tire Sealant

Ei löytynyt Maxxiksen sivuilta ainakaan varoituksia olla käyttämättä Stansin litkuja. Mulla on Stansit Conteissa, Schwalbeissa ja Maxxiksissa, ei tihku yhtään mitään mistään. Bonusta -20 pakkasen kestävyydestä.
Ardent Racessa ja Minion FBF/FBR:ssä perus-Stanit ovat toimineet aivan hyvin. Minioneilla taisin ajaa jopa -20 asteessa talvella.

Situm
15.06.2022, 12.24
Mä en ole koskaan ollut tarkka siitä mitä litkua käytän, mutta läskin renkaista ne puskee kaikki jossain vaiheessa läpi. Ja voisin väittää, ettei sillä ole mitään merkitystä ajon kannalta.

F. Kotlerburg
15.06.2022, 12.43
Giant Tire Sealant
Goodyear Tire Sealant
IRC Tire SealantKenda
Tire SealantSun Ringle
STR Tire Sealant

Enimmäkseen olen renkaita ostanut R2-Bikestä ja Bike-Componentsista. Molempien sivuilta Maxxis-renkaiden yhteydestä löytyy asiasta nootti.

Note: We strongly advise against the use of ammonia-containing sealant. Ammonia has been shown to attack the carcass and, depending on the amount used, can weaken it by up to 30% after only a few months.

https://r2-bike.com/MAXXIS-Tire-IKON-29-x-235-3C-MaxxSpeed-TR-EXO

Note from the manufacturer:
Maxxis strongly advises against the use of ammonia-based sealant. Ammonia has been proven to attack the carcass and can weaken it by up to 30% after only a few months, depending on the amount used.
Maxxis recommends using Tire Plasma (https://www.bike-components.de/en/e-thirteen/Tire-Plasma-Tyre-Sealant-p50564/).
https://www.bike-components.de/en/Maxxis/Ikon-3C-MaxxSpeed-EXO-TR-29-Folding-Tyre-p35863/?v=50576-black

MRe
15.06.2022, 12.53
Melko yllättävää, kun samaan aikaan toisaalla:

"The team bikes will be outfitted with a range of the tried-and-true Stan’s NoTubes XC, gravel, and enduro wheels. The tire and wheel pairing will be completed with Stan’s sealant to ensure the best tubeless setup and protection against punctures."

https://www.maxxis.com/us/news/maxxis-launches-factory-racing-team/

Mutta siis kiistämätön fakta kuitenkin on, että mulla on tullut niin Stan's kuin Joe's sekä Maxxiksen että Schwalben kumeista läpi.

TheMiklu
15.06.2022, 12.58
^Tehkäähän bojjaat ensin kalvo tuonne renkaan sisään Kaffelatexilla, Orangella tai vastaavalla, niin eipähän vuoda kyljet enää. Sitten lisää Stania tai vastaavaa.Tämä muuten toimii. Ekana kaffelatexit ja kun ne ovat kuivuneet niin stanilla jatkaa :D

Stanissa ei ole muuten ole ammoniakkia vaikkakin hajussa on vähän samaa.

F. Kotlerburg
15.06.2022, 13.00
Melko yllättävää, kun samaan aikaan toisaalla:

"The team bikes will be outfitted with a range of the tried-and-true Stan’s NoTubes XC, gravel, and enduro wheels. The tire and wheel pairing will be completed with Stan’s sealant to ensure the best tubeless setup and protection against punctures."

https://www.maxxis.com/us/news/maxxis-launches-factory-racing-team/

Mutta siis kiistämätön fakta kuitenkin on, että mulla on tullut niin Stan's kuin Joe's sekä Maxxiksen että Schwalben kumeista läpi.
Niin mitä Joe'sia sää oot käyttänyt? Punaista? Siinä on käsittääkseni ammoniakkia niin kuin Stanissakin.

Noi kisatiimiläiset tuskin pitää kuukausia samoja kumeja ja käyttävät muutenkin RaceSealanttia, joka paakkuuntuu hetkessä.

F. Kotlerburg
15.06.2022, 13.02
Stanissa ei ole muuten ole ammoniakkia vaikkakin hajussa on vähän samaa.
Niin mitä nyt sivuilla sanotaan, että on ja haju johtuu siitä.

Mutta joo ei sitä taida enää olla kuten ammoisina aikoina, jolloin käry oli melkoinen.

TheMiklu
15.06.2022, 13.12
Niin mitä nyt sivuilla sanotaan, että on ja haju johtuu siitä.

Mutta joo ei sitä taida enää olla kuten ammoisina aikoina, jolloin käry oli melkoinen.Katoppa perkele, minähän meni foorumitiedon mukaan. Tuoteselosteesta tuota etsittiin ja sivuilla ei ollut mitään maintaa. Nyt on faqissa, että lateksi joukossa olis pieni liraus ja sekin haihtuu melkein ku pullon avaa...
Ja että lateksia jos litku sisältää niin siihen ph:n vuoksi tuota lisättäisiin.

Bndit
15.06.2022, 13.46
Enimmäkseen olen renkaita ostanut R2-Bikestä ja Bike-Componentsista. Molempien sivuilta Maxxis-renkaiden yhteydestä löytyy asiasta nootti.

https://r2-bike.com/MAXXIS-Tire-IKON-29-x-235-3C-MaxxSpeed-TR-EXO

https://www.bike-components.de/en/Maxxis/Ikon-3C-MaxxSpeed-EXO-TR-29-Folding-Tyre-p35863/?v=50576-black

Itse ostin Stansit paikallisesta kivijalasta joka myy ainostaan Maxxiksen renkaita ja Stansin litkuja. Epäilen vahvasti että myisivät toisilleen epäsopivia tuotteita.

Sent from my iPhone using Tapatalk

MRe
15.06.2022, 14.01
Niin mitä Joe'sia sää oot käyttänyt? Punaista? Siinä on käsittääkseni ammoniakkia niin kuin Stanissakin.
Olisiko se juuri punaista? Voi olla.

Noi kisatiimiläiset tuskin pitää kuukausia samoja kumeja ja käyttävät muutenkin RaceSealanttia, joka paakkuuntuu hetkessä.
Stan's Racea minäkin käytin kun vielä Stan'sia käytin. Kyllästyin sitten siihen, kun ruisku oli aina tukossa, varsinkin kun pullo alkoi olemaan vajaampi. Nyt sitten Joe-pojan Singapore -lientä (kuka tunnistaa viittauksen?)

Ohiampuja
15.06.2022, 16.41
Mutta joo ei sitä taida enää olla kuten ammoisina aikoina, jolloin käry oli melkoinen.
Ahaa, onko Stans vähentänyt ammoniakin määrää? Varmaan ihan syystäkin, taannoin googlettelin noita ammonia-vapaita litkuja, niin tuntuu että suurin osa tänä päivänä mainostaa olevansa ammoniakki vapaita. Efetto Caffelatex, Orange, Muc-Off, Panzer, Magic Milk, Finish Line, WTB, Bontrager...

Goomikko
15.06.2022, 17.03
Vaihdoin Schwalbe litkut Orange Sealin litkuihin niin alkoi paineet pysymään maantierenkaissa. Nyt tuli uusi ongelma. Tämä Orange liimaa myös venttiilit joten kompuralla ei saa oikeita paineita renkaisiin.

Jos presta venttiilin sielut vaihtaa niin kuinka todennäköistä on että rengas tippuu vanteelta ja tiiviys on taas menetetty.

paaton
15.06.2022, 17.13
Riippuu kehästä. Jos rengas pysyy tyhjänä hyllyllä niin se ei tipu, jos ei pysy niin tippuu :)

Prestan saa kyllä paikalleen kompuran jälkeen nopeasti mutta irti ruuvatessa rengas kyllä tyhjenee roadista täysin

Goomikko
15.06.2022, 17.29
Päivän naurut tälle vastaukselle :)

Jos pysyy hyllyllä ei tipu jos ei pysy tippuu. Rengas tyhjenee kun venttiilin poistaa :)

paaton
15.06.2022, 17.31
Noinhan se menee :)

moukari
15.06.2022, 17.35
Vaihdoin Schwalbe litkut Orange Sealin litkuihin niin alkoi paineet pysymään maantierenkaissa. Nyt tuli uusi ongelma. Tämä Orange liimaa myös venttiilit joten kompuralla ei saa oikeita paineita renkaisiin.

Jos presta venttiilin sielut vaihtaa niin kuinka todennäköistä on että rengas tippuu vanteelta ja tiiviys on taas menetetty.

Jos venttiilit liimautuu, kannattaa pyöräyttää kiekkoa sen verran että ne eivät ole ihan ala-asennossa kun alkaa lisätä ilmaa. Sitten renkaan alaosassa oleva litku ei tuki venttiiliä niin helposti. Prestasielut ovat kulutustavaraa ja niitä joutuu ajoittain vaihtamaan, mieluiten ennen kuin ne katkeavat venttiilin sisään. Rengas tippuu vanteelta, jos rengas on liian iso kehään nähden. Eli molemmat vaikuttavat, samoin kehän sisäleveys. Väljyysongelmiin auttaa yleensä se, että vetäisee kehälle pari kierrosta lisää tubelessteippiä.

Föhn
15.06.2022, 18.24
^ Just meinasin kirjoittaa samaa.
Mä laitan ruiskulla tuonne venttiilin ne litkut. Venttiili asennossa kellotaulua mukaellen siinä 8 ja 9 välissä. Pari kertaa ruisku ilmaa täyteen ja painaa männän voimakkaasti joka kerran. Jonkun verran se putsaa litkun jämiä venttiileistä. Ilman täyttö tietysti venttiilin ollessa klo 12 asennossa. En tiedä onko tuosta juurikaan apua mutta ainakin mulla aukeaa ihan normaalisti noi venttiilit. Vaikka Orangea litkua onkin.

SvaR
15.06.2022, 21.44
Jotain varmaan teen väärin, kun koskaan en ole saanu prestaa rikki enkä myöskään tukkoon. Täysjoustossakin samat prestat olleet kohta 7 vuotta ja läskissä viis vuotta.

Ohiampuja
16.06.2022, 08.25
Jotain varmaan teen väärin, kun koskaan en ole saanu prestaa rikki enkä myöskään tukkoon.
Samat sanat, mutta minä olenkin ylivarovainen hipeltäjä. :)

Firlefanz
16.06.2022, 08.50
Vuodet ovat tietysti pikkaisen huono mittayksikkö kun puhutaan renkaiden tai tässä tapauksessa venttiilien kestosta. Renkaiden osalta pitäisi laskea kilometrit ja venttiilien kohdalla pumppauskerrat, erityisesti tien päällä minipumpulla suoritetut.

Tai se ainakin on minun havaintoni ja kokemukseni että prestaventtiilit eivät kovin herkästi väänny eivätkä mene rikki, jos on aina käytetty vain jalkapumppua jonka suuosan saa nätisti ja nykimättä irti. Sitä vastoin olen päässyt todistamaan pari venttiilin rikkoutumista tien päällä ja ne harvat kerrat - luullakseni kaksi reiluun kymmeneen vuoteen; kilomerejä en halua ajatellakaan - kun olen joutunut kokemaan prestan sielun katkeamisen, se on tapahtunut sisurilla johon olen vähän aiemmin pumpannut tarvittavat barit tien laidalla lenkkikaverien odottaessa...

moukari
16.06.2022, 11.06
Vuodet ovat tietysti pikkaisen huono mittayksikkö kun puhutaan renkaiden tai tässä tapauksessa venttiilien kestosta. Renkaiden osalta pitäisi laskea kilometrit ja venttiilien kohdalla pumppauskerrat, erityisesti tien päällä minipumpulla suoritetut.

Tai se ainakin on minun havaintoni ja kokemukseni että prestaventtiilit eivät kovin herkästi väänny eivätkä mene rikki, jos on aina käytetty vain jalkapumppua jonka suuosan saa nätisti ja nykimättä irti. Sitä vastoin olen päässyt todistamaan pari venttiilin rikkoutumista tien päällä ja ne harvat kerrat - luullakseni kaksi reiluun kymmeneen vuoteen; kilomerejä en halua ajatellakaan - kun olen joutunut kokemaan prestan sielun katkeamisen, se on tapahtunut sisurilla johon olen vähän aiemmin pumpannut tarvittavat barit tien laidalla lenkkikaverien odottaessa...

Joo, minullakaan ei ole mennyt koskaan jalkapumpulla. Venttiilit rikkoutuvat ainoastaan silloin, kun kiireessä pumppaa käsipumpulla valtatien laidassa sisärenkaaseen ilmaa ja venttiili pääsee siinä vääntymään. Onneksi näitä rengasrikkoja on tapahtunut viime aikoina tosi harvoin, kun olen siirtynyt tubelessiin. Tuokin rengasrikko johtui siitä, kun renkaan repi rikki viiden tuuman naula, jonka tekemää reikää ei saanut enää Dynaplugilla pitämään.

Goomikko
16.06.2022, 12.10
Keskustelu ajautui prestan rikkoitumiseen. Siitähän ei ollut kysymys. Venttiili on ehjä mutta litku jumittanut sen. Liekö suurtakaan merkityssä missä renkaan asennossa litkut lisätään tai ilmaa lisätään. Ajaessa litku kuitenkin levittäytyy koko renkaaseen myös venttiiliin. Vaihdetaan venttiili ja katsotaan kuinka käy.

Firlefanz
16.06.2022, 12.28
Luulen lukijoiden ymmärryksen riittäneen.

Mutta jatketaan typerällä kysymyksellä: eikö ajaessa keskipakoisvoima pidä huolen siitä ettei litku tunkeudu venttiiliin?

JackOja
16.06.2022, 12.37
Mutta jatketaan typerällä kysymyksellä: eikö ajaessa keskipakoisvoima pidä huolen siitä ettei litku tunkeudu venttiiliin?

Kyllä.

Venttiili voi tukkeutua litkusta silloin kun venttiiliin kytkee pumpun ja ilmaa (ja litkua) suhahtaa ulos. Tai jos sielu on vajaasti kierretty paikalleen ja ilmaa pääsee vuotamaan.

Jagge_
16.06.2022, 12.37
Tyhmä kysymys. Voiko litkut laittaa venttiilin läpi irrottamatta sielua? Ei ole tullut mieleen kokeilla.

JackOja
16.06.2022, 12.39
Tyhmä kysymys. Voiko litkut laittaa venttiilin läpi irrottamatta sielua? Ei ole tullut mieleen kokeilla.

Ei, ainakaan kovin tehokkaasti. Tyhmä kysymys: miksi tämä olisi tarpeellista?

Jagge_
16.06.2022, 12.52
No jos vaikka jostain sosiaalisen yhteenkuuluvuustarpeen takia haluaisi kokea pahan Tubeless ongelman.

paaton
16.06.2022, 13.01
Niin jos haluaa sen venttiilin tukkoon niin pumppaa venttiili alaasennossa.

paaton
16.06.2022, 13.04
Se venttiilin pää sieltä renkaan puolelta voi tietysti mennä tukkoon, mutta tuohan on ihan normaalia. Painaisee vaan kovempaa jalkapumppua niin aukeaa.

Itse venttiilit ei minulla ole varmaan koskaan menneet tukkoon, eli en oikein ymmärrä ongelmaa.

Goomikko
16.06.2022, 13.10
Luulen lukijoiden ymmärryksen riittäneen.

Kyllä.

Venttiili voi tukkeutua litkusta silloin kun venttiiliin kytkee pumpun ja ilmaa (ja litkua) suhahtaa ulos. Tai jos sielu on vajaasti kierretty paikalleen ja ilmaa pääsee vuotamaan.

Pitääkö keskipakoisvoima myös huolen ettei litku paikkaa mahdollisia vanteen ja teipin välisiä vuotoja. Pitääkö keskipakovoima myös vanteen puhtaan litkusta :)
Vai pitääkö se vain venttiilin puhtaana litkusta ;)

paaton
16.06.2022, 13.17
Niin se rengas paikkautuu parhaiten kun litku on reiän kohdalla. Keskipakovoima voisi auttaa paikkautumista, mutta parhaaseen tulokseen pääsee kääntämällä venttiilin alaspäin ja laskemalla ilmaa pois renkaasta :)

plr
16.06.2022, 14.49
Veikkaan, että litku leviää renkaan sisällä aika lailla joka paikkaan eri syistä johtuen. Jos keskipakovoima selittäisi litkun pysymisen ulkosyrjällä, niin miksi selkä kastuu takarenkaasta lentävästä vesisuihkusta sateella ajaessa? Joku, jolla on iso rengas ja pieni kamera, voisi laittaa kameran litkutetun renkaan sisään ja postittaa videon tänne. :D

Ohiampuja
16.06.2022, 15.39
Joo, minullakaan ei ole mennyt koskaan jalkapumpulla. Venttiilit rikkoutuvat ainoastaan silloin, kun kiireessä pumppaa käsipumpulla valtatien laidassa sisärenkaaseen ilmaa...
Just noin. :)

Goomikko
16.06.2022, 15.40
Kokemuksesta voin sanoa että sitä litkua/liimaan on ihan joka paikassa renkaan sisällä ja miksei olisi. Myös venttiili putkessa ja itse venttiilissä.

Venttiili vaihdettu ja vaihdon aikana rengas pysyi paikoillaan. Vaikeinta tässä oli reilu 80 000 asunkaan Kouvolasta löytää venttiiliä. Menee kuulemma niin vähän kaupaksi niin ei löydy hyllystä. Kyseessä onkin aika kallis tuote niin eihän tuommoiseen kauppias voi sitoa rahaa kiinni.

Jagge_
16.06.2022, 17.14
Hookles säikeeseen tämän joku tämän jo laittoi, kameralla kuvattu miten litku kieppuu renkaan sisällä.
https://youtu.be/0ICqChQU590

Koheltaja
16.06.2022, 17.56
Joo, minullakaan ei ole mennyt koskaan jalkapumpulla. Venttiilit rikkoutuvat ainoastaan silloin, kun kiireessä pumppaa käsipumpulla valtatien laidassa sisärenkaaseen ilmaa ja venttiili pääsee siinä vääntymään.

Äskettäin olin pumppu ostoksilla ja tästä syystä mukaan Lezyne Grip Dreive HV joka on letkulla. Markettipumppuihin tottuneena tuo oli hyvä ostos ja pikkusen laadukkaampi kun kympin pumput.

Otsikon aiheeseen. Giantin mukana tuli heidän litkupullot ja venttiilit, en ole vielä saanut aikaiseksi siirtyä tubelesin käyttäjäksi. Omat ajot ei ole HC maastoajoa ja vielä on sisärenkaat pysyneet ehjänä vaikka välillä on aika löysillä renkailla ajettu.

Insertit pitäisi laittaa ja samalla litkut sisälle joten kysymys kuuluu, onko Giantin litkut ihan ok vai laitanko suosiolla mettäkoneen litkua jota on käytössä mönkijän renkaissa?

Situm
16.06.2022, 18.35
Jos sulla pysyy sisurit ehjänä, et todellakaan tarvitse inserttiä, ja vaikkei aina pysyisikään, niin siltikään ei sille ole juurikaan tarvettia normihöntsäilyssä.

Situm
16.06.2022, 18.36
Kokemuksesta voin sanoa että sitä litkua/liimaan on ihan joka paikassa renkaan sisällä ja miksei olisi. Myös venttiili putkessa ja itse venttiilissä.

Venttiili vaihdettu ja vaihdon aikana rengas pysyi paikoillaan. Vaikeinta tässä oli reilu 80 000 asunkaan Kouvolasta löytää venttiiliä. Menee kuulemma niin vähän kaupaksi niin ei löydy hyllystä. Kyseessä onkin aika kallis tuote niin eihän tuommoiseen kauppias voi sitoa rahaa kiinni.

Jokusen prestan avanneena ihmettelen, miten sen voi saada "tukkoon". Suora putki, jossa irroitettava, eli siis puhdistettava sielu ei paljoa huoltoa kaipaa.

paaton
16.06.2022, 18.41
Jokusen prestan avanneena ihmettelen, miten sen voi saada "tukkoon". Suora putki, jossa irroitettava, eli siis puhdistettava sielu ei paljoa huoltoa kaipaa.

Justiinsa noin. Sielu irti ja töhnä pois prestan tapin ympäriltä. Jos se sielun tiiviste näyttää huonolta, niin vaihtaa sitten uutta sielua.

Koheltaja
16.06.2022, 18.58
Jos sulla pysyy sisurit ehjänä, et todellakaan tarvitse inserttiä, ja vaikkei aina pysyisikään, niin siltikään ei sille ole juurikaan tarvettia normihöntsäilyssä.

Tuokin on muuten totta.

Tieto siitä että renkailla ei voi mennä täysillä kaikkiin paikkoihin rajoittaa vauhteja ja kaatoja joka on loukkaantumisriskin kannalta hyvä asia. Siispä jatketaan ainakin toistaiseksi ilman inserttejä ja litkuja, jos/kun rengasrikkoja alkaa tulemaan niin katsotaan sitten tilannetta uudestaan.

Situm
16.06.2022, 19.39
Tuokin on muuten totta.

Tieto siitä että renkailla ei voi mennä täysillä kaikkiin paikkoihin rajoittaa vauhteja ja kaatoja joka on loukkaantumisriskin kannalta hyvä asia. Siispä jatketaan ainakin toistaiseksi ilman inserttejä ja litkuja, jos/kun rengasrikkoja alkaa tulemaan niin katsotaan sitten tilannetta uudestaan.
Aika räädisti saa ajella ihan vaan litkujen kanssa, muistaakseni en muista koska olis viimeksi tullu rengasrikkoa millään välineellä. Ennen litkuja renkaita paukku kerran kuussa.

Goomikko
16.06.2022, 19.46

Justiinsa noin. Sielu irti ja töhnä pois prestan tapin ympäriltä. Jos se sielun tiiviste näyttää huonolta, niin vaihtaa sitten uutta sielua.

Taidatte nyt hyvät herrat sekoittaa venttiiliputken itse presta venttiiliin eli sieluun. Itse venttiilin puhdistaminen on aika hankalaa litku liimasta ainakin sieltä venttiilin sisältä. Eikä presta venttiiliä pysty avaamaan. Vai haluatko Situm kertoa miten itse olet presta venttiilit avannut. Kuvasssa näkyvä messinkinen tappi joka menee venttiilin läpi. Tappi on reilu millin halkaisijaltaan jossa on musta tiiviste. Aika kellontarkkaa työtä tuon venttiilin puhdistaminen sisältä ja onko siinä mitään järkeä kun uuden saa eurolla ja itsellä venttiili kesti ilman puhdistusta 5 vuotta. Venttiili on niin ahdas että minä ihmettelen jos joku ihmettelee miten litku voi saada sen tukkeeseen. Sehän liiman tarkoitus on.

https://img.aijaa.com/t/00019/15065597.t.jpg (https://aijaa.com/ZxOJ52)

MRe
16.06.2022, 19.54
^toi on sielu. Se putki lienee runko. Koko roska on venttiili.

Goomikko
16.06.2022, 20.18
Täällä on uskomattoman vaikea keskustella. Joku noista kuitenkin hoitaa venttiilin virkaa eli laskee ilmaa sisälle ja ulos. Mikähän se mahtaa noista osista olla. Kun puhutaan että "venttiili" on mennyt tukkeeseen ihmetellään miten "runko" voi mennä tukkeeseen.

https://bas-shop.fi/p37419/schwalbe-presta-venttiili

Jatkakaa........

Situm
16.06.2022, 20.37
Täällä on uskomattoman vaikea keskustella. Joku noista kuitenkin hoitaa venttiilin virkaa eli laskee ilmaa sisälle ja ulos. Mikähän se mahtaa noista osista olla. Kun puhutaan että "venttiili" on mennyt tukkeeseen ihmetellään miten "runko" voi mennä tukkeeseen.

https://bas-shop.fi/p37419/schwalbe-presta-venttiili
.

No jos puhut asiasta niiden oikeilla nimillä niin helpottaa kummasti. Linkkisi takaa löytyy presta-ventiilin sielu. Sielu+venttiilin runko tekee venttiilin. Kyse ei ole siitä, mitä sielu maksaa, vaan kuten itse sanoit, ettei moista löydy kotikaupungistasi.
Toi on itse asiassa sellainen osa, joka on ollut mulla mukana jokaisella lenkillä joku 2005 lähtien, kun pumppasin maastossa kierrettävällä käsipumpulla ja irroitettaessa pumppua, lähti sielu lentoon komeassa kaaressa.

JohnnyBuzz
16.06.2022, 21.49
Ihanaa! Just tulin mökille ja ihmettelin, kun pyörää auton katolta ottaessa tuntui takakumi aika pehmeältä. Ilmaa sisään ja kohta taas pehmeä. Reikähän siitä löytyi melkolailla kahden keskinappulan välistä. Paikkasin pistotulpalla, mutta liekö kestää tuossa kohtaa ajossa? Nyt olis vaihtoehtoina pistää lisää litkua ja toivoa sen auttavan paikkauksessa tulpan kanssa. Litkua tosin mukana vain yhden renkaan tarpeiksi. Löytyy uusi rengas, jonka voisi laittaa paikalleen, mutta just on tullu uusi takarenkaaksi tarkoitettu kumi tullut postiin. Sit pitäis kuitenkin ottaa pois, kun pääsee kotiin ja vaihtaa varsinaiseen takarenkaaseen. Ehkä kuitenkin helpointa hakea sisäkumi ja ajaa sillä tän viikonlopun ajot. Ei tartteis sitten kahteen kertaan säätää litkujen kanssa.

hphuhtin
16.06.2022, 22.25
Pistotulppa, esim. kuten Stänin NoTubes DART? Olen kyllä ajellut pitkät pätkät jollain tollaisella tai ns. kamelinpaskalla paikatulla ja litkutetulla renkaalla. Siis renkaan loppuun asti.

JohnnyBuzz
16.06.2022, 23.18
Pistotulppa, esim. kuten Stänin NoTubes DART? Olen kyllä ajellut pitkät pätkät jollain tollaisella tai ns. kamelinpaskalla paikatulla ja litkutetulla renkaalla. Siis renkaan loppuun asti.

Joo, juuri tuota meinasin. Täytyy tsekkaa, josko lisäis vähän litkua vielä, kun ei tunnu ilma pysyvän. Jos ei auta, niin sit sisuria kehiin.

EDIT: kylhän se tuntui litkun lisäämisellä nyt pitävän. Ärsyttävä ominaisuus tossa Stans Flow S1 -kiekko ja Schwalben rengas -yhdistelmässä se, että tippuu rengas heti hyllyltä, kun paineet ottaa pois. Vanteeseen voi laittaa max. 37 psi painetta, niin ei saa ihan niin helposti napsahtamaan paikalleen. Nytkin jäi parista kohtaa vähän kinnaamaan ja ihan pikkasen woblaa. Ei jaksa nyt alkaa enempää säätämään, kun kohta vaihtuu kuitenkin pois. Ehkä se asettuu, kun sille antaa bike parkissa kyytiä. :D

marco1
17.06.2022, 12.10
Tulipas pitkästä aikaa vastaan vanne josta renkaat ei noussut sieluttomana edes Topeakin läskipumpulla. Pari kokeiltua rengasta ja vasta sitten co2-patruunalla kompuran puutteessa onnistui. Jos olis oma vanne niin teippaisin kierroksen teippiä lisää ainakin uran kohdalle.

Pulimonni
17.06.2022, 21.26
Uusi rengas tuli ja huomenna aion asentaa paikalleen. Ekaksi pesen renkaat liuottimella, sitten saippuavettä kylkiin ja viimeisenä CO2:lla rengas paikalleen, varmuuden vuoksi. Toivotaan ettei vuoda kyljistä tälle kertaa (Terra speed tr).

JackOja
17.06.2022, 21.36
...CO2:lla rengas paikalleen...

Eikö tuosta hiilidioksista sanota, ettei ole ihan parasta tavaraa litkujen kanssa.

Pulimonni
17.06.2022, 21.51
Eikö tuosta hiilidioksista sanota, ettei ole ihan parasta tavaraa litkujen kanssa.Nostan renkaan paikalleen. Eli ei litkua silloin vielä. Venttiili pois ja litkut sisään.Tämän jälkeen lattiapumpulla ilmaa kumiin.

Edit. Tein tekstistä ymmärrettävän

Pulimonni
19.06.2022, 20.50
Nostin renkaan lattiapumpulla ja rengas ei vuoda. Eli kannatti palauttaa ja tilata uusi rengas.

Oulunjulli
21.06.2022, 07.46
Semmonenkin näemmä on mahdollista, että tuo venttiiliputki halkeaa ja vuotaa ilmat täysin vuorokauden aikana. Hetken olin jo äimänä kun ei märkää näy missään eikä lavuaarissa tullut kuplia.
Vaihoin vasta sielun siihen kun murjoin vahingossa alkuperäisen rikki, liekkö sitten ollut sopimaton vai väänsinkö liian tiukkaan vaiko syöpyykö aluvenat kuten -nipatkin joskus hiilikuitukehissä jonkin teorian mukaan, ei voi tietää.
...kyseessä oli toki 80mm kiinaventtiili, aivan samaa on ainakin planetx myynyt aiemmin.

paaton
21.06.2022, 10.48
...kyseessä oli toki 80mm kiinaventtiili, aivan samaa on ainakin planetx myynyt aiemmin.

Haha :) Ei tartte kauaa ihmetellä. Nämä kiinanventtiilit ovat täyttä kuraa. Ainakaan omissa ei ole edes kunnollisia kierteitä, vaan jotenkin valamalla tehty venäläinen lattakierre. Sitten se sielu on liimattu kuumaliimalla kiinni. Todennäköisesti alumiinikaan ei ole alumiinia, vain jotain sen tapaista ainetta. En ole uskaltanut laittaa noita paikalleen.

Oikeasti uskoin, että edes venttiilin voi alilta tilata, mutta ei.

Situm
21.06.2022, 23.28
Joo, kiinasta ne on varmaan suurin osa, ja vain testaamalla voi saada kunnollista ja aina sekään ei ole tae. Vanha toimittaja voi täysin yllättäen muuttaa toimivaa mallia ja siinä sitä ollaan.
Ja ne aluvenat syöpyvät samalla tavalla kuin alunipatkin, joskin paljon hitaammin

Oulunjulli
22.06.2022, 08.31
Tämä pyöri tuolla jotain 12000km ja on siihen venttiiliin jalkapumpun letkua murjottu aika monta kertaa. Tässä tapauksessa kiinakura oli minusta varsin hyvää, vaikka näin kävikin. Todella ohut se venan varren ulkokierteetön osuus jossa sielu, näissä piireissä tuollainen keventely lasketaan useimmiten plussaksi.

Mut juu, enpä ole enään ali-kaupasta tilaillut. Vuosi sitten tilasin kokeeksi pari paitaa, vain koska siellä on iso valikoima hauskempia värejä ja paikallisissa jotenkin tavattoman tylsiä ja jos jotain hyvää onkin niin ei oikeassa koossa.
No, sieltä alilta tuli ensin yksi aivan erinomaisesti istuva niin tilasin samasta paikasta kaksi lisää saman kokoisena, mutta eri värityksellä. Kuukauden odottelun jälkeen tuli talvi ja nämä lyhythihaiset paidat, niin toinen sopisi 10kg kevyemmälle ja toinen sen 10kg paksummalle. Taisin ottaa jonkin pitkähihaisenkin samaan ja sen mittasuhteet oli aivan luonnottomat.

Capu
27.06.2022, 11.37
Maantielenkillä tubeless -renkaaseen tuli isompi reikä, jonka litku kyllä hyvin paikkasi, mutta ulossuihkunnut litku kuorrutti rungon pystyputken ja takahaarukan tyven paksuun kerrokseen litkua, joka liimasi loppumatkasta kaikki pienet hiekanmurut runkoon kiinni ja runko näytti kotiin pääsyn jälkeen lähinnä 80-karkeuden hiekkapaperilta. Miten tuon litkun ja siihen liimautuneen hiekan saisi parhaiten pois, että ei tärvele hiilarirungon pintaa ihan ruvelle.

Kanuuna
27.06.2022, 13.27
En tiedä, enkä ole kokeillut, mutta heitän ilmoille Effeton litkunpoistomömmön.

https://www.effettomariposa.eu/products/caffelatex-remover-latex-remover

Benny
27.06.2022, 20.42
Maantielenkillä tubeless -renkaaseen tuli isompi reikä, jonka litku kyllä hyvin paikkasi, mutta ulossuihkunnut litku kuorrutti rungon pystyputken ja takahaarukan tyven paksuun kerrokseen litkua, joka liimasi loppumatkasta kaikki pienet hiekanmurut runkoon kiinni ja runko näytti kotiin pääsyn jälkeen lähinnä 80-karkeuden hiekkapaperilta. Miten tuon litkun ja siihen liimautuneen hiekan saisi parhaiten pois, että ei tärvele hiilarirungon pintaa ihan ruvelle.

Omista olen pessyt ihan lämpimällä vedellä ja pesuaineella.

Bndit
27.06.2022, 21.52
https://www.singletracks.com/mtb-gear/best-tubeless-tire-sealant/ Ei tieteellinen, mutta ihan mielenkiintoinen testi.

Kuminauha
11.07.2022, 10.58
Pitkästä aikaa tuli sellanen osuma että pääs kokemaan, paikkaako litku. Oli vähän matalat paineet ja pamautin eturenkaan kiveen silleen että kolahti vanteeseen. Tuloksena kylkeen rengaslangan juureen ja kulutuspintaan pienet reiät. Häntä koipien välissä kotiin.

Litku riitti paikkaamaan kulutuspinnan mutta tohon kyljen reikään ei enää riittäny tavarat (tais vähän olla vähissä muutenki).

Okoy magic milkkiä sitten kotona lisää ja vannetta vaakatasossa heilutellen paikkas senki. Annoin olla pari tuntia kyljellään about 1,5bar paineella mutta kun nostin renkaan pystyyn, niin hetken päästä alko taas suhisemaan kyljestä.

Laitoin takasin kyljelleen ja nyt on yön yli pitäny ilmat, kattoo tänään duunin jälkeen pienen testilenkin avulla, voiko tohon luottaa vai pitääkö paikkaa sisäpuolelta tai sitten luovuttaa kyseisen kumin osalta. Vittoria martello 29x2,6" trail kyseessä.

Ohan tolla jo yli vuos menty ja oottaa valmiina Maxxis assegai exo+ maxxgrip 29x2,5" (uudella exo+ rungolla)

miz
11.07.2022, 11.19
Itse kaivelin eilen maantiekumeista pikkukiviä ulos, ja yhdessähän kävi perinteisesti että kivi lähti ja alkoi nesteet lentämään.
Ei paikannut litku kun tuli kiven mukana jotain kudoslankojakin pintaan, vasta 2 barin paikkeilla loppui ja alkoi uudelleen paineita lisätessä.

Lisää litkua ja dartti reikään, paineet 4,5 baria ja aamulla kiertotietä töihin. Suosittelen.

Ellei kuminauhan tapauksessa ole isompaa repeämää kudoksissa niin uskaltaisin koittaa joko darttia, kamelinkakkaa tai sisälle liimattua paikkaa. Nuo on kaikki kestänyt omissa kumeissa renkaan lopun eliniän ilman ongelmia.

Kuminauha
11.07.2022, 17.18
Joo toi rengasnauhan vieressä oleva on kyllä pieni, mutta nii lähellä nauhaa, että jos siihe jotain tunkee ni en tiedä miten se nauha siihen sanoo. Tulin juuri himaan ja nostin renkaan kyljeltä ylös ja vähän laitoin painetta niin heti alko pihisee. Vittoria irti, maxxis tilalle. Vittorian pesen ja kattelen mitä teen sille. Dartteja, kamelin jätöstä ja tip topin tubeless sisäpaikkoja löytyy.

jone1
11.07.2022, 21.22
Lekkaat saksilla sen tip top paikan puoliksi että saat siihen suoran reunan ja liimaat sen sinne sisäpuolelle reunalangan tasalle.
Hyvin toiminu itellä.

Kuminauha
12.07.2022, 08.51
Okei. Pitää tota koittaa tip topin paikkojen kanssa jossei dartti istu tohon siististi.

jonitzi
15.07.2022, 11.42
Maxxis Velocita laitoin keväällä alle Stanin litkuilla.
Eturengas pitää paineet kohtuullisen hyvin mutta takarengas ruvennut tyhjenemään nyt huomattavasti nopeammin.
Eilen pyörää pestessä takarengas kupli keskeltä kulutuspintaa monesta kohtaa.
Rengas vai litku vaihtoon?

miz
15.07.2022, 17.01
Mulla stani toimi maastorenkaissa hyvin. Yli 2 Bar paineilla ei niinkään, tihkuu herkemmin läpi eikä paikkaa kunnolla isommilla paineilla. Orange on ollut omien kokemusten mukaan paras noihin tihkuviin reikiin, kakkosena caffelatex.

Nykyään käytössä tuo caffelatex, kestää kuivumatta vähän orangea pitempään, maksaa puolet vähemmän, mutta ei ole ihan niin hyvä pienten tihkuvien reikien kanssa.

JackOja
19.07.2022, 18.53
Meinasi olla ongelma, Spessun Pathfinderit eivät nousseet kotikonstein, piti käydä huoltsikan kompuralla.

Yleensä Spessun kumit on helppoja, höh.

Föhn
19.07.2022, 20.35
Ostin testiin Muc Offin Hazzle litkua. Pitäisi paikata jopa 6mm reiät. Jotakin testejäkin luin mitä intternetistä löysin. Paatonin suosittelema Orange pysyy kyllä luottolitkuna. On se vaan aika näppärä paikkamaan. Takarenkaan olen losauttanut kerran ja etunakin kolmesti noilla Schwalben TT:llä.

Bndit
22.07.2022, 17.19
Maxxis Velocita laitoin keväällä alle Stanin litkuilla.
Eturengas pitää paineet kohtuullisen hyvin mutta takarengas ruvennut tyhjenemään nyt huomattavasti nopeammin.
Eilen pyörää pestessä takarengas kupli keskeltä kulutuspintaa monesta kohtaa.
Rengas vai litku vaihtoon? eikös tuollaista rengasta ajeta kovilla paineilla? Stansissa on maximipaineet 2.5 baria…

paaton
22.07.2022, 23.08
eikös tuollaista rengasta ajeta kovilla paineilla? Stansissa on maximipaineet 2.5 baria…

Ei, se on 40mm rengas. 2-2.5bar on tuolle oikein hyvä.

Pekxi
29.07.2022, 09.45
Onko kenelläkään räjähtänyt kuituvanne tubeless-hommissa? Itselläni eilen vanne jysähti, kun pumppasin ilmat renkaaseen. 7 barin kohdalla valtava jysäys ja Vision Metron sl 40 tlr on nyt käyttökelvoton. ????

Ainoa mitä tein eri tavalla aikaisempaan oli vanneteipin vaihto. Aikaisemmin ollut Stanin teippi ja nyt oli Schwalbea. Uusi teippi ei ehkä tarttunut niin hyvin vanteelle kuin Stan.

Firlefanz
29.07.2022, 11.15
^ Lienee viisasta ennättää edelle ja kertoa minkä levyistä rengasta käytettiin ja mitä vanteessa olevassa tarrassa (tai muualla valmistajan informaatiossa) kerrottiin maksimipaineista.

miz
29.07.2022, 11.28
Näkyy olevan 7 Bar maksimit ja tarkoitettu myös maastokäyttöön:
https://shop.visiontechusa.com/en/wheelsets/road-gravel-cyclocross/metron-40-sl-disc-clincher-tl

Vaikea kuvitella että räjähtäisi vuotavasta teipistä, silloinhan paineet karkaisi ja vähentäisi voimia, vai onko jollain parempaa tietoa?

Schwalben teippi on palvellut omassa käytössä ainakin erinomaisesti.

SvaR
29.07.2022, 11.29
7bar maksimi eli en esim. omalla mittarilla uskaltaisi maksimia kokeilla...enkä kyllä oikein muillakaan lähistöltä löytyvillä mittareilla.

StevieRayVehkakoski
29.07.2022, 12.18
Minkä kokoisella renkaalla räjähti 7bar kohdalla? On vanteelle aika lailla eri asia onko sillä 23mm rengas 7bar paineessa vai 40mm rengas 7bar paineessa?

Jagge_
29.07.2022, 13.09
Renkaan leveydellä ei ole tuossa mitään merkitystä, vanteen sisäleveydellä toki on. Tai korjatkaa jos olen väärässä.

paaton
29.07.2022, 13.23
Onko kenelläkään räjähtänyt kuituvanne tubeless-hommissa? Itselläni eilen vanne jysähti, kun pumppasin ilmat renkaaseen. 7 barin kohdalla valtava jysäys ja Vision Metron sl 40 tlr on nyt käyttökelvoton. ????

Ainoa mitä tein eri tavalla aikaisempaan oli vanneteipin vaihto. Aikaisemmin ollut Stanin teippi ja nyt oli Schwalbea. Uusi teippi ei ehkä tarttunut niin hyvin vanteelle kuin Stan.

Kuulostaa user errorilta. Jysähtäähän se, jos pumppaa 7bar kehän sisään. Ei kuituvanne tuota kestä.

Älkää käyttäkö niitä o-renkaita tubeless venttiilin tiivisteenä kehän ulkopuolella.

Kanuuna
29.07.2022, 13.23
Ei ole itsellä poksahtanut. Ei todellakaan ole maastokehä. Ei pitäisi tarvita sisärenkaattomiin hommiin seitsemää baaria.

paaton
29.07.2022, 13.32
Tuossa enven ratkaisu.

https://bikerumor.com/enve-pressure-relief-nut-keeps-carbon-tubeless-road-rims-from-popping/

Firlefanz
29.07.2022, 13.36
En osaa perustella enkä selittää asiaan vaikuttavaa fysiikkaa, mutta molemmilla on merkitystä. Useat kiekkovalmistajat antavat selvät maksimipainerajat eri levyisille renkaille. Eli leveämmän renkaan maksimipaine on samalla vanteella alempi kuin kapeamman ja aivan yhtä lailla leveämmällä vanteella renkaan maksimipaine on alempi kuin kapeammalla vanteella.