Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Pahoja Tubeless ongelmia!

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12] 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27

mk
19.11.2015, 16.18
Laittaapi hän letkun siihe venttiilin ja ruiskun väliin,helpottuu kummasti toi operaatio.
Yks tapa on ostaa Stanin ruisku,siin on kierrenipallinen letku mukana,käy auto- ja presta venttiileihin.
^Stanin ruisku on kyllä helppo käyttää , voi suositella ... Tuli jonku "tubeless kitin mukana" , kun kiekkoja tilasin , mutta saa erikseenki
http://www.notubes.com/2oz-Tire-Sealant-Injector-P348.aspx
http://www.notubes.com/GetImage.ashx?Path=%7e%2fAssets%2fProductImages%2f AS001_Injector.jpg&maintainAspectRatio=true&maxHeight=400&maxWidth=400

Nana
20.11.2015, 18.56
^Tuo on varmasti ihan kätevä, itse vain käytän sen verran usein, että mulla olisi pian sekä ruiskun suuosa, että letkun seinämät täynnä kuivahtaneita litkumuruja, kuten nykyisessä apteekin 20ml ruiskussakin pesuista huolimatta. Sen vuoksi ostan mieluummin useammin edullisen parin euron ruiskun ja käytän kunnes mittaviivat kuluvat pois tai näyttää liian rumalta kuivuneine litkumuruineen.

Tässä taannoin porukka suositteli minulle teipin käyttöä Bontin TLR vanteilla stripin sijaan. Tuli siitä mieleeni, että, kun vanteeni on symmetrinen ja hyllyt ja muu tubelessia tukeva muotoilu tulee stripistä niin olisikohan tuo edes yhtä pitävä pelkällä teipillä vai olisiko vaarana helpompi burppaaminen? Käytän siis Bontin assymmetric tlr rim strippiä. Bontilla on joihinkin muihin vanteisiin myös symmetric strippiä.

Plus
20.11.2015, 19.56
En ole enää viitsinyt käyttää ruiskua tai edes punaista kuuppaa, suoraan vaan pullosta sopiva loraus siinä vaiheessa kun rengas on melkein kokonaan vanteella.

Sit vaan loputkin renkaasta vanteelle ja kompuralla poks...

JackOja
20.11.2015, 20.56
Tässä taannoin porukka suositteli minulle teipin käyttöä Bontin TLR vanteilla stripin sijaan....

Ei suositellut.

Nana
20.11.2015, 22.32
Suosittelipa, jossain rengastopikissa siitä varmaan keskusteltiin.
Itseasiassa muistelen kyllä lukeneeni joltain foorumilta, että jotkut ovat noita Bontin tlr vanteita teippailleetkin. En tiedä miten onnistuisi noille, ei kai sitä tiedä kuin kokeilemalla.
Voi olla, että turhautumispäissäni tässä pakollisen pyöräilytauon aikana tulen kokeilleeksi. Stanin teippejä ei kyllä ole, mutta sähköteippiä ja Gorillaa löytyisi valmiiksi kotoa.

Läskimasa
20.11.2015, 22.36
Schraderit venttiileiks niin saa litkutkin helpommin sisään, kaikki muukin helpompaa. En edelleenkään sisäistä yhtään asiaa miks presta olis parempi.

Mites tuohon paineitten vajuumiseen/litkun kovettumiseen liittyen, onko kenelläkään mitään havaintoa/kokemusta hiilidioksiidilla täyttelystä, auttaako jatkamaan litkun elinikää?
korvasieni® -kilpailu-topikkiin ei vastauksia tullut:

miten korvasienien syntymistä vois hillitä?

Auttaako jos ilman (eli typen ja hapen) sijaan täyttelee renkaita hiilidioksidilla eli CO2-pumpulla? Luulis että litkun kuivattava tekijä on happi, oonko väärässä?

Nana
20.11.2015, 22.39
Mä olen antanut itseni ymmärtää, että nimenomaan co2 kylmänä, eli näistä patruunoista annosteltuna aiheuttaisi pahiten litkun paakkuuntumista.

Läskimasa
21.11.2015, 00.14
^ Olisko noin? Äkkiähän se lämpenee ja ei suoraan litkuun purkaudu. Eikös vaikka tää Stan's kestä -30°F eli -34°C pakkastakin?

JiiÄm
21.11.2015, 10.59
Mites tuohon paineitten vajuumiseen/litkun kovettumiseen liittyen, onko kenelläkään mitään havaintoa/kokemusta hiilidioksiidilla täyttelystä, auttaako jatkamaan litkun elinikää?
korvasieni® -kilpailu-topikkiin ei vastauksia tullut:

Itse saattaisin kokeilla jotain inerttiä kaasua eli tässä tapauksessa typpeä. Jokusen kilon typpipullo ja siihen sopiva paineenalennin, niin saa samalla läskiin paineet tarkasti kohdalleen :) .

Sitä en tiedä miten tubelesin tapauksessa ilmatilan saisi täysin hapettomaksi, ehkä jotenkin kaasulla "huuhtelemalla" ennen vanteelle nostoa.

Iglumies
21.11.2015, 11.03
Eikö ole paljon helpompaa lisätä pumpulla ilmaa tarvittaessa ja keräillä korvasienet pois niiden ilmestyessä?
Litkuakin saa kaupasta lisää, jos se loppuu.

Nana
21.11.2015, 11.36
^ Olisko noin? Äkkiähän se lämpenee ja ei suoraan litkuun purkaudu. Eikös vaikka tää Stan's kestä -30°F eli -34°C pakkastakin?

Se kylmyys on niin kova, etten ihmettelisi vaikka vaikuttaisikin. Kyllä se kestää varmaan ennen kuin palaa normilämpötilaan. Onhan ne co2 kapselitkin jonkinaikaa vielä tosi kylmiä, vaikkei niissä enää ole hiilaria.
Vaikka jokin aine, kuten tässä tapauksessa litku, kestäisi kovaakin pakkasta, voi olla, että hyvin äkillinen ja raju lämpötilanmuutos (normilämpö --> hiilaripullon pakkaslukemat) on se mitä aine ei kestä, vaan alkaa esim helpommin paakkuuntua tms. Tämä on vain minun oletukseni, mutta onhan toi lämpötilanmuutos äkillisesti melkoinen hiilaria käytettäessä.

lis. ja osahan laittaa litkut renkaaseen jo valmiiksi jolloin hyinen hiilari tulee suoraan niille. Tätä ainakin itse hiilarin kanssa välttäisin jos mahdollista.

Läskimasa
21.11.2015, 12.20
Eikö ole paljon helpompaa lisätä pumpulla ilmaa tarvittaessa ja keräillä korvasienet pois niiden ilmestyessä?
No eihän CO2-suhautinta helpompaa ole, kaikenlisäks aina saapusalla kun runkolaukussa kulkee. Kompuraa ei viiti laittaa hakkaamaan pienen lisätäytön vuoksi ja käsipumpulla ei jaksa lutkuttaa tollasta 5.05:sta, menee minuutti et saa 0.1 bar lisää. Tornipumppua ei oo ja sen hinnalla ostais repullisen kapseleita, ei siis kiinnosta. Ja sienistä en tykkää missään olomuodossa. 😝

Kyllä se kestää varmaan ennen kuin palaa normilämpötilaan. Onhan ne co2 kapselitkin jonkinaikaa vielä tosi kylmiä, vaikkei niissä enää ole hiilaria.

Mulla lähinnä kysymys 0.1-0.2 bar paineenlisäyksestä, joten ei pääse läskikokoluokan rengas pakkaselle sisältä. Kapselithan on metallia, kylhän niissä hetken kylmä pysyy, toisin kuin ilmassa.

Nana
21.11.2015, 14.26
On siinä minun Mustang Elite tlr-vanteessani jonkinlaiset hyllyntapaiset, mutta on ne hieman oudot, kun toinen on leveämpi kuin toinen, mulla ei pinnareiätkään ole ihan keskellä. Kokeilen nyt huvikseni Gorillalla, kun sitä kotoa löytyi. Saa nähdä tuleeko tästä muuta kuin sanomista. No, onhan sekin toki jotain.

Muoks. Olisi tarvinnut tuplateipin ollakseen riittävän tiivis. ja Roroa en saanut jalkapumpun kanssa nousemaan teipeilläkään, GC nousi, mutta en jättänyt kun jäi liian väljäksi yksillä teipeillä.
Oli silti ihan mielenkiintoista kokeilla millaista teippejä on laittaa. Olin yllättynyt miten helposti sain varsin tyylikkään näköisen, täysin ilmakuplattoman teippauksen ensiyrittämällä. Vähän venytti samalla kun asensi niin hyvin muotoutui vanteen mukaisesti teipit.

usko juntunen
21.11.2015, 23.51
Mä olen antanut itseni ymmärtää, että nimenomaan co2 kylmänä, eli näistä patruunoista annosteltuna aiheuttaisi pahiten litkun paakkuuntumista.
Doupinkia! Tulosta ei hyväksytä tähän kisaan...:D
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?51263-Wirallinen-Fillarifoorumin-suurin-korvasieni%AE-kilpailu

Siihen Bontragerin epäsymmetriseen Mustangiin saa just käypäsen=epäsymmetrisen nauhan niin loppuu ne ongelmat siihen paikkaan :)

Nana
22.11.2015, 00.23
^
Heh, joo tuossa kisassa kävisi doupingista. :D

Onhan mulla veikkonen monetkin assymmetric rim strippaajat ja olen aivan myyty niihin.
Tämä teippikokeilu oli siis ihan puhtaasti mielenkiinnosta suoritettu. En ole teippejä kokeillut niin kiinnosti ihan testata miten niitä vanteelle laitetaan, onko se vaikeata ja tietysti myös kiinnosti sattuisiko Schwalbelaiset innokkaammin pomppaamaan vanteelle teipin kanssa. Oli ihan positiivinen ja tulevia vanteitakin ajatellen iloinen yllätys, että teipin asennus oli aika simppeli homma, vaikkei tuolle Bontin tlr:lle 1 kierros riittänytkään, minkä olisi voinut arvata siitä, että strippi on paksumpi kuin 1 kierros teippiä.

Wilgios
27.12.2015, 12.55
Laitanpa samaan ketjuun. Vanteet on DT Swiss X1700 Spline 2:t. Internjetin mukaan ne on tubeless ready ja pyörän mukana tuli sellaiset irtoventtiilit. Jos teen litkutetut seuraavista renkaista niin tarvitsenko muuta kuin litkun ja ruiskun?

Lähetetty minun SM-T705 laitteesta Tapatalkilla

IncBuff
27.12.2015, 13.23
Et tarvitse.

Nana
27.12.2015, 14.35
Eikö niihin kuitenkin teipit tarvitse jos ovat tlr?

IncBuff
27.12.2015, 14.41
DTSwisseissä on teipit tehtaalta.

Nana
27.12.2015, 14.56
Ok, sitten varmaan riittää niiden tarkistus. Onko nuo tehtaalla asennetut yleensä ihan kunnolla laitettu?
Ihmettelen yhä miten hyvin Gorillat on pitäneet Cresteillä, vaikka olivat pyörivällä koristekuvioleikkurilla (jep, se sattui olemaan ainoa tarjolla oleva terävä leikkuri) kavennetut leveästä Gorillarullasta, eikä lopputulos ollut ihan tasainen, vaan osa teipistä nousi hieman liian ylös ja ounastelimme, että se voisi aiheuttaa vuotoja, mutta eipä ainakaan vielä näy.

IncBuff
27.12.2015, 14.57
Kahdet DTSwissit on olen nähnyt ilman kumeja ja kyllä niissä ne teipit oli hyvin. Varmasti paremmin kuin keskimääräisellä kotiasentajalla.

Wilgios
27.12.2015, 15.15
Ok kiitos vastauksista. Tiedän vaan minkälaista tarviketta laitan tilaukseen!

Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla

vakio
27.12.2015, 19.41
Enpä ole itsekään kajonnut noihin omiin DTSwissin tehtaalla laitettuihin teippeihin ja hyvin on ilmat pysyneet renkaassa. Teipit olivat erittäin siististi laitettu tehtaan jäljiltä.

no-saint
28.12.2015, 18.01
Tubelesskävelyksihän tämä meinaa mennä...
Kiekot ok eli tbl-ready, gummit ISP evo LT, mömmö Contin RevoSealant. Kaikki toimii ja ilmat pysyy 10km kunnes saa taas pumpata.
Kysymys: toimiiko muut litkut yhteistyössä tuon Contin kanssa vai ei? Hakisin lisää tuota kun jäi hieman vajaaksi ohjeistusannos mutta kivijalka joka Contia alueellani myy läks talvilomalle...
Eli toisesta kivijalasta saisi Stania. Ja alueena Pirkanmaa jos joku on tuota Contia muualla kuin Nippelissä nähnyt?

mutanaama
28.12.2015, 18.14
No kannattaako sitä contia nyt käyttää jos ei kerran toimi?? Tyhjennä ja laita toiset tilalle.

no-saint
28.12.2015, 19.54
Niin... Kyllähän tuo Contin litku siis hyvin toimi mutta sitä meni liian vähän molempiin kun vajaa 240ml puteli ja kyljessä lukee jotta 120ml per 29x2.1-2.2. Ja nuo Walbet on 2.25 ja tunnetusti Walbet on aika pulleita verrattuina moniin muihin.
Aattelin nyt alkuun tuupata lisää Contia jos löydän ja jos ei pidä ilmaa niin sitten Stanit tai Joet.

Läskimasa
28.12.2015, 21.06
No tuskin se nyt loppu sieltä renkaasta vielä on jos desinkin oot saanut menemään. Pitäishän sen tiivistyä murto-osalla tuosta, loppu jää varalle hölskymään.

Ei mulla oo tuplaten isommassa 26x5.05 kumissakaan kun toi 120 ml litkua. Stanilaista tosin.

Nana
29.12.2015, 01.21
Stanit on ainakin itsellä toimineet hyvin. Cresteissä, näillä aika sekavasti kavennetuilla Gorilloillakin on litkut pysyneet sisällä. Paineita on eturenkaasta laskenut hieman kokoajan, mutta oletan tämän johtuvan vähistä ajoista. Litkua en ole nähnyt pisaraakaan sen jälkeen kun ne renkaaseen laitoin, joten oletan niiden olevan sisällä yhä. Jäihin rysähtelyissä vähän kuumotti, että kuinkahan pitää, mutta eipä ne olleet millänsäkään.
Edelleen olen vähän ihmeissäni kuinka hyvin noi Rakettironit kestävät sepeliä kun koiralenkiltä palatessa vilkaisin lumesta sulaneita renkaita ja niissä oli tosi paljon, tosi terävää sepeliä, ihan veitsenteräviä kiviä, joiden olettaisi tarvitsevan vain kevyen painalluksen upotakseen nappulan väliin, mutta yksikään ei ollut uponnut itse kumiin.

alumiini
31.12.2015, 17.02
Tuli itsekin siirryttyä läskillä tubelesin ihmeelliseen mailmaan. Syy tähän oli kun ihmettelin pomputusta ajossa ja lähemmässä tarkastelussa Schwalben 13F sisuri muistutti enemmän anaalikuulia kuin sisäkumia.
Pyöränä Spessun Fatboy normivanteilla. Renkaina 4.6" Knardit. 2 kiekkaa leveintä gorillaa ja doc blue:ta about 1,2dl/rengas. Ei vuotoja ei suhinoita. Elämä on nykyään niin helppoa..
Tarvitsi kyllä kompuraa kumin nostossa.

mk
04.01.2016, 19.50
Prkle! Ei noussut ei toiminut ! Alkuun orkkisvannenauhan päälle "mitälieteippiä" ja tubeless venttiilit .. Rengas vanteelle ja hieman Stanin litkua .. Co2:lla nosto vanteelle. Vaikutti toimivan, mutta illan mittaan laski paineita ja aamulla ihan tyhjä.. Tänään uusiks, rengas vanteelta ja puhdistus .. Tilalle gorilla teippiä kiekka, joka sekin tosin loppui hiukan ennen täyttä kiekkaa ja puolikas kierros jatkoks jeesusteippiä.. Taas rengas paikoilleen, litkua ja nostoa co2:lla .. No eipä noussut ei, tai nousi alkuun, mutta pian vuosi tyhjiin .. 4 patruunaa myöhemmin loppui co2 ja hermot :( "litkuisten vehkeitten " puhdistus ja kaukosäädinlajien pariin illaks

Ensviikolla viimeistään lisää Gorilla teippiä ja co2 patruunoita ... Ilman noita ei näistä hommista tule vittujakaan :o

rjrm
04.01.2016, 20.03
Kannattaa hakee sammutinhuollosta tyhjennetty sammutin ja hydrauliikkaliikkestä sopiva3/8? tuumainen liitin ja yks klemmari. Sammuttimen letku sopinee prestan päälle. Napsauttimen hinnaks tuli täällä noin vitosen.

mk
04.01.2016, 20.23
Kannattaa hakee sammutinhuollosta tyhjennetty sammutin ja hydrauliikkaliikkestä sopiva3/8? tuumainen liitin ja yks klemmari. Sammuttimen letku sopinee prestan päälle. Napsauttimen hinnaks tuli täällä noin vitosen.
skeptinen olen tän seudun edullisuuteen tuollaisen aihion saannin suhteen , mutta onhan tuollainen käynyt mielessä ... Kiitti vinkistä , pitänee laittaa kyselyä josko tärppäis .. :o

hi5bikesissa (http://www.hi5bikes.fi/~Dcaax0000001/?Y999=SUM)näyttäis olevan Tapion Napsauttimia (https://www.youtube.com/watch?v=hfN_KRLdt_E) myynnissä, jos epäilee omia kykyjään askartelussa .. Hinta on tosin sellanen että pitää kysellä vielä, josko ois aihioita omatekeleeseen :(

noniinno
04.01.2016, 22.31
Onnistunee myös ghetto-napsauttimella
http://singletrackworld.com/forum/topic/ghetto-tubeless-inflator-total-cost-9p/page/4

paaton
04.01.2016, 22.41
Onnistunee myös ghetto-napsauttimella
http://singletrackworld.com/forum/topic/ghetto-tubeless-inflator-total-cost-9p/page/4

No voihan ghetto. Tuollainenhan on pakko tekaista. Helpottaa kotona ähräämistä kummasti, eikä kompuraa tarvitse roudata tallilta varastoon.
Tuossa käännettävässä LVI-hanassa riittää varmasti nopeuskin.

yölinja
06.01.2016, 19.57
Minulla tahtoo läskirengas hiukan tihkuttaa litkua vanteen ja renkaan välistä kun laskee sopivat ajopaineet ja rymistelee kivikossa.Voisiko renkaan ja vanteen väliin uittaa jotain liima??

Nana
06.01.2016, 20.14
Pysyykö rengas vanteella tiukasti jos kotona lasket paineet renkaasta ilman, että olet itse kyydissä? Jos ei pysy se ei ehkä ole kunnolla noussut tai sitten voi olla liian löysä vanteella, eikä sellaisella ole turvallista ajaa, varsinkaan matalilla paineilla.
Toki voi koittaa jos lisäteippikerros auttaisi asiaa ja saisi renkaan tiukemmin istumaan.

yölinja
06.01.2016, 20.31
Kyljistä kun puristaa niin saa ilmoja pihalle.Ei normaali ajossa haittaa mutta juurakkojumpassa tahtoo hiukan burppailla.Kai nyt joku on läskin renkaita liimaillut?

Pysyykö rengas vanteella tiukasti jos kotona lasket paineet renkaasta ilman, että olet itse kyydissä? Jos ei pysy se ei ehkä ole kunnolla noussut tai sitten voi olla liian löysä vanteella, eikä sellaisella ole turvallista ajaa, varsinkaan matalilla paineilla.
Toki voi koittaa jos lisäteippikerros auttaisi asiaa ja saisi renkaan tiukemmin istumaan.

Ski
07.01.2016, 11.18
Kyljistä kun puristaa niin saa ilmoja pihalle.Ei normaali ajossa haittaa mutta juurakkojumpassa tahtoo hiukan burppailla.Kai nyt joku on läskin renkaita liimaillut?
Katso Suuri Läskirengas topikki :)

Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla

mk
07.01.2016, 12.04
Gorilla teippihän on hyväks havaittu tubeless käytössä, mutta sattui silmään LIDL tarjouksessa 3M "tekstiiliteippi" (http://www.lidl.fi/fi/tarjoukset.htm?action=showDetail&id=22636).. Mitä mahtaa olla ja onko kokemuksia ??? Toimiskohan , kun pitää kapeille vanteille kuitenkin olla kapeampaa . ja tuostahan sais

yölinja
07.01.2016, 15.52
En löytänyt parin tunnin selaamisella mitään liimoihin viittaava.

Katso Suuri Läskirengas topikki :)

markettipyörämies
07.01.2016, 16.05
Koriliima toimii, puhdistus vanteesta onnistuu, mutta renkaaseen jää kiinni lopullisesti. Irrotuksessa vaaditaan tuntuvaa voimaa.

Sama vanne toimi ilman liimaa, kun laitoin ikkunatiivisteen vanteen reunaan. Epäilen, että vanteen kehä kasvoi ja rengas alko pitämään. Tiivistettä on myös vanteen reunan ja renkaan välissä. Eli kasvata kehän halikaisijaa jollakin keinolla ja testaa uudelleen.

mutanaama
07.01.2016, 16.22
En löytänyt parin tunnin selaamisella mitään liimoihin viittaava.
Temppu ja kuinka se tehdään :) https://www.youtube.com/watch?v=Lg2JVZ2BEzQ

Liimaus alkaa kohdasta 0:30s

lansive
07.01.2016, 17.00
Gorilla teippihän on hyväks havaittu tubeless käytössä, mutta sattui silmään LIDL tarjouksessa 3M "tekstiiliteippi" (http://www.lidl.fi/fi/tarjoukset.htm?action=showDetail&id=22636).. Mitä mahtaa olla ja onko kokemuksia ??? Toimiskohan , kun pitää kapeille vanteille kuitenkin olla kapeampaa . ja tuostahan sais

Gorillaa saa myös tuuman levyisenä ja sillä tuli yhdellä kierroksella Fulcrumin 19 mm sisämittaisesta kehästä tubeless. Sopi täydellisesti pohja muotoon, eikä tarvinnut ensimmäistä asennusta edes tehdä sisurilla.

tonza85
07.01.2016, 18.51
Sama kiinnostais tietää että kestääkö litkutusta tuo 3m teippi.

mk
07.01.2016, 18.59
Sama kiinnostais tietää että kestääkö litkutusta tuo 3m teippi.

Gorillaa saa myös tuuman levyisenä ja sillä tuli yhdellä kierroksella Fulcrumin 19 mm sisämittaisesta kehästä tubeless. Sopi täydellisesti pohja muotoon, eikä tarvinnut ensimmäistä asennusta edes tehdä sisurilla.
tätä 25mm leveetä mulla olikin, mutta oli hitusen liika leveetä laittaa näille rimpuloille Bontragerin kiekoille ja loppui kesken :( .. (Leveemmät NoTubes ZTR Flow EX -kehäiset (http://www.wheelbuilder.com/stans-notubes-ztr-flow-ex-rim.html)meni kyllä hienosti, kun niissä tuo sisäleveys tais olla 25 ja muotokin aika tasanen)
Silti kokemukset 3M teipistä kiinnostaa sillä tuo tarjoushinta olisi naurettavan edukas , mutta arvaamalla ei viitti sitä ottaa

Läskimasa
07.01.2016, 19.32
sattui silmään LIDL tarjouksessa 3M "tekstiiliteippi" (http://www.lidl.fi/fi/tarjoukset.htm?action=showDetail&id=22636).. Mitä mahtaa olla ja onko kokemuksia ???
Eiks tuo oo normi "jesaria"? Himpun tiheempää kudonnaltaan, mut liima ja muu samankaltaista.

rjrm
07.01.2016, 20.52
Läskitubeless ei välttämättä vaadi teippejä... Taidettu mainita jo aiemminkin. Säkitysmuovi tai tyhjiöputki hoitaa teipin ja vannenauhan tehtävän samalla.

yölinja
08.01.2016, 06.40
Kontaktimiimahan kuulostaa hyvälle saa kohtuu hyvin vielä ehkä irti.Minkäslaista se tuubirenkaiden liima on?

Temppu ja kuinka se tehdään :) https://www.youtube.com/watch?v=Lg2JVZ2BEzQ

Liimaus alkaa kohdasta 0:30s

lansive
08.01.2016, 10.32
Prismasta ostetut Nicetrac 26 tuumaiset nastakumit meni tubelessiksi Mavicin Crosslandin kehille ilman litkuja (ja hyvä niin, kun aika painavat olivat muutenkin) . Pakkasessakin (-25) pysyivät paikallaan, kun päivän oli pyörä ulkona. Reuna oli kuitenkin niin sen verran väljä, että hiilidioksidipatruunalla joutui posauttamaan paikalleen kun ei pikkukompurassa riittänyt virtausta ja en jaksanut mennä autotalliin askartelemaan isomman kanssa.

7-spoke
08.01.2016, 14.32
Läskitubeless ei välttämättä vaadi teippejä... Taidettu mainita jo aiemminkin. Säkitysmuovi tai tyhjiöputki hoitaa teipin ja vannenauhan tehtävän samalla.

Säkitysmuovia voisin kokeilla mikäli se on kovasti kestävämpää kuin vakuumipakkausputki...

Aiemminkin jossain ketjussa koitin varovasti tätä kysyä, että mistä sitä saa? (lähinnä Oulun seudulta)

Nettihaeskelullani pääsin lähinnä hiili/lasikuituaskarteluun tarvikkeita myyvien firmojen sivuille, ja sieltähän saa silleen "veneeseen kerralla"-kokoisia palasia...

mehukatti
13.01.2016, 11.16
Saakos jostain Helsingin keskusta-alueelta tai lähistöltä Gorilla-teippiä? Vai tarviiko lähteä kauemmas Motonettiin.

Nana
13.01.2016, 12.20
Kampin ostarin K-kaupasta saa, voi tosin olla kapeammat loppu, mutta jotain kokoa yleensä on.

mk
14.01.2016, 21.38
Napsautinta koekäyttäessä tähän projektiin oli viimein lyötävä hanskat naulaan ja luovuttava toiveet litkuttaa .. On niin toivottoman löysä vanteelle ettei vaan nouse ... No ihme tuo ois ollutkin kun tarkemmin nyt miettii, mutta pitihän se yrittää :rolleyes:

Sisuri seuraavaks takas ja kiekko ulkovarastoon "jääkallokelejä oottamaan" eiku siis niitä tosiliukkaita , kun ei HansDamphilla enää uskalla :p

Läskimasa
14.01.2016, 22.56
^Kompura, hommatkaa kompura. Sillä tekee myös paljon muutakin kun vain pyöränkumeja pumppailee. Pikku sijoitus ja elämänlaatu paranee pitkäks aikaa. :)

Nana
14.01.2016, 23.06
Se vanteelle nosto on ehkä lopulta pienin ongelma liian löysän renkaan kanssa. Minullahan se (1 liian löysä rengas) kompuralla kyllä nousi, mutta irtosi yhtä sujuvasti heti jos paineita laski.

mk
15.01.2016, 09.07
^Kompura, hommatkaa kompura. Sillä tekee myös paljon muutakin kun vain pyöränkumeja pumppailee. Pikku sijoitus ja elämänlaatu paranee pitkäks aikaa. :)
kompuran hankinta on käynyt vahvasti mielessä, mutta pienessä kaksiossa sijotustilat on rajalliset .. Hyvä kun kaikki pyöräaiheiset mahtuu eikä niitä ole ikään riittävästi :p Eikä kompura olis pelastanut tässä tapauksessa sillä NIIN löysä tuo jo 3vuotta edellisellä omistajalla ajettu rengas on tuolle FlowEX kehälle , "muutaman kerran" tuota yritin vanteelle, mutta piti luopua kun järjen ääni voitti ... Siinä ja siinä että pysyy sisurin kanssa vanteella :D .. No pitää katsoa miten pärjää noilla sittenku oikeesti nastaa tarttee .. Saattaa tulla ikävä ISP Evoja jotka 26":ssa oli :(

seppo_taalasmaa
15.01.2016, 10.42
Mites sellainen kaasusäiliö jolla saa räjäytettyä vähän isompaakin rengasta vanteelle ?https://www.youtube.com/watch?v=YdyG_vkgPpI

Ski
15.01.2016, 11.43
Tätä oon käyttäny. Kätevä.
http://www.trekbikes.com/us/en_US/equipment/cycling-accessories/bike-pumps/bontrager-tlr-flash-charger-floor-pump/p/11881

petev
15.01.2016, 12.55
Olipa homma laittaa Dillinger 5 vanteelle vaikka sen kompurankin omistan. Niin vetelä kumi reunoista ettei vaan noussut vanteelle millään, ei siitä venttiilin reiästä vaan mene ilmaa niin paljoa. Jouduin käyttämään kaikki konstit eli sisärengas ja kuormaliina vaikka joskus ajattelin, että ihan huuhaata noi on, mutta aikansa, kun ähräsi niin meni ja 5kk Joesin litkussa muhinut Gorillakin näytti olevan kunnossa.

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk

Kyrdis
15.01.2016, 13.20
^ en nyt vinoile mutta onhan sielu irti työnnettäessä ilmaa, itsellä d5:t meni ns heittämällä kun sisurin avulla ensiksi nosti vanteelle

petev
15.01.2016, 13.31
^ en nyt vinoile mutta onhan sielu irti työnnettäessä ilmaa, itsellä d5:t meni ns heittämällä kun sisurin avulla ensiksi nosti vanteelle
Oli toki sielu irti ja pirun paksu letku kompurasta vielä niin ahistanjt siitäkään.

rjrm
15.01.2016, 17.56
6kg sammuttimesta tehty napsautin ajaa täysin kompuran paikan, jos kehät on laadukkaat eli tubeless-sopivat. Mielenkiinnolla katson ja odotan, mitä seuraavissa whiten läskipyörissä on tarjolla. Kokemusta on siitäkin , että isokin kompura vaatii lähes fundamentalistista tulkintaa "koko kylä litkuttaa"-Ideologiasta, jos kehä on väljä ja rengas löysä.

mk
15.01.2016, 19.51
Oma eka napsautinkyhäelmä on 2kg pullosta ja se on rajoilla riittääkö tuollaseen 29" x 2.1" kumin nostoon.. Tietty itselläki tuosta oli sielu venttiilit irti jne.. Virtausta riittämiin mutta ei niin ei.. Saattaishan tuo jollain loputonta tohinaa tuottavalla kompuralla nousta mutta eipä ole tarkoituksenmukaista tässä tapauksessa, kun on vanhat kumitkin :)

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

Nana
23.01.2016, 00.56
Nice, kaverilta tuli viestiä. Oli kokeillut litkutella itsekseen rengasta. Oli sen verran sekava selitys, että ihan ei ottanut selkoa mitä on tapahtunut, mutta oli todennäköisesti laittanut litkut jo valmiiksi sisään ja sitten alkanut nostamaan vanteelle ja lopputulos on sitten hyvin litkutettu asunto.

Volvospede
23.01.2016, 01.36
Pitääkö asunto nyt paineet?:)

Nana
23.01.2016, 01.57
^
Haha, toivottavasti, sillä kaverilla saattaa vähän keittää pään sisällä. Toivottavasti ei kovin pahasti sotkeentunut. Menen huomenna varmaan katsomaan, josko yhdessä saatais nousemaan ainakin joku rengas, en tiedä onko kyseinen rengas enää nostokunnossa.

Nana
23.01.2016, 15.07
Olihan se sitten kaverilla rengas poksahtanut. Ilmeisesti oli reunalanka katkennut, kun ei istunut enää lainkaan vanteelle. Laitettiin toinen tilalle vähän alemmilla paineilla nostaen.

Samuli-1
23.01.2016, 19.40
Napsautinta koekäyttäessä tähän projektiin oli viimein lyötävä hanskat naulaan ja luovuttava toiveet litkuttaa .. On niin toivottoman löysä vanteelle ettei vaan nouse ... No ihme tuo ois ollutkin kun tarkemmin nyt miettii, mutta pitihän se yrittää :rolleyes:

Sisuri seuraavaks takas ja kiekko ulkovarastoon "jääkallokelejä oottamaan" eiku siis niitä tosiliukkaita , kun ei HansDamphilla enää uskalla :p

Testaa laittaa ekaks vaikka 4 kierrosta ilmarista tai gorillateippiä ja uusiks. Itellä hankalimmatki renkaat yleensä jopa jollain vanhoilla ei tr-vanteillaki toiminu litkuilla noin.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Myrtillus
02.02.2016, 16.45

Pienellä googletuksella tai FF haulla en löytänyt oikein materiaalia kyseisistä sovellustavoista. Olisko linkkejä, joista puusilmäkin näkee toteutuksen? :)

rjrm
02.02.2016, 17.34
Fillarikeskustelu.com white-läskipyörän keskusteluketjussa ekassa viestissä on linkki videoon. Helppoa eikö vaan. Ai miksikö sitä ei ole fillarufoorumin ekassa viestissä... Kun se on estetty.

maapaa
02.02.2016, 18.31
Anopilta löytyisi jouten oleva vakuumisäkki. Olisikohan tuosta tubeless kokeiluihin?

rjrm
02.02.2016, 18.46
Kunhan otat sen anopin ensin siitä vakuumisäkistä pois...

Myrtillus
03.02.2016, 09.51
Fillarikeskustelu.com white-läskipyörän keskusteluketjussa ekassa viestissä on linkki videoon. Helppoa eikö vaan. Ai miksikö sitä ei ole fillarufoorumin ekassa viestissä... Kun se on estetty.

Moro, tuossa viittaamassasi videossa on gorilla-teippi viritys (itselläkin käytössä). Lähinnä kiinnosti tuo "säkitysmuovi" ja "tyhjiöputki" tuotteet, joilla korvattaisiin teippi (ala gorilla) ja vannenauha.
"....Säkitysmuovi tai tyhjiöputki hoitaa teipin ja vannenauhan tehtävän samalla."
Säkitysmuovi viittaisi tuoteisiin, joita käytetään elintarvikkeiden tyhjiöpakkaamiseen tai laminointityöhön. Niissähän ei ole mitään liimoja itsessään jne...

Kemizti
03.02.2016, 10.05
Moro, tuossa viittaamassasi videossa on gorilla-teippi viritys (itselläkin käytössä). Lähinnä kiinnosti tuo "säkitysmuovi" ja "tyhjiöputki" tuotteet, joilla korvattaisiin teippi (ala gorilla) ja vannenauha.
"....Säkitysmuovi tai tyhjiöputki hoitaa teipin ja vannenauhan tehtävän samalla."
Säkitysmuovi viittaisi tuoteisiin, joita käytetään elintarvikkeiden tyhjiöpakkaamiseen tai laminointityöhön. Niissähän ei ole mitään liimoja itsessään jne...

Jos nykyinen toimii, miksi muuttaa..?

Myrtillus
03.02.2016, 10.08
Jos nykyinen toimii, miksi muuttaa..?
Ensisijainen tavoite oli sivistää itseään, jotta ymmärtää mistä puhutaan :rolleyes:
Gorillalla on pysyneet ilmat sisällä alkuvaikeuksien jälkeen.

Roko
03.02.2016, 10.13
Ekassa postauksessa siellä oli kaksi videota, ja jälkimmäinen on erittäin pätevä säkkimuovituksesta ;) . En ole siis koskaan tehnyt itse, mutta katsoin videon juuri. Tässä vielä linkki youtubeen: https://youtu.be/KUr5LDjBi_s

ealex
03.02.2016, 11.06
Tuonne kirjoitin aiheesta: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48991-Suuri-Fatbike-rengas-keskustelu&p=2491025#post2491025
Tuo säkitysmuovi on yllättäen komposiittituotteiden valmisprosessissa käytettävä alipainemuovi, minäkin ensin luulin, että olisi elintarvikepakkaus kyseessä. Se on monikerroksinen laminaatti ja erittäin huonosti repeytyvä, tylpällä veitsellä tai saksilla sitä ei saa poikki, toisin kuin tavallista muovia.

Myrtillus
03.02.2016, 11.34
Puusilmä kiittää!... tapatalkilla katsoin vain videon esikatselukuvan ja meni osastolle "Pullautin/suhautin" vanteelle nostoon. Nyt täytyykin katsella tuo huolella läpi!

Roko
04.02.2016, 10.02
Tietääkö kukaan toimiiko tuo säkitysmuovi myös tavallisten levyisten vanteiden kanssa? Vai onko painosäästö niim vähäinen että siksi kukaan ei oo koittanut? Ja kuinka tärkeä on tuo vaihe jossa kuumemmetaan siihen muoviin "ura" vanteelle? Vai toimiiko ilman? Menee ehkä oikeaan kohtaan asentaessa noin ainakin?
Cheers,
Roope

macci
04.02.2016, 10.29
Toimii myös normivanteella. Laitoin 29x2.25 Rocket Ronin Halon vanteelle säkitysmuovitubelessina. Säkityskalvon olen vain leikannut sopivan kokoiseksi palaksi ja sitten saumannut päät yhteen kuumasaumaajalla (a la Tokmannin tyhjiöpakkauskone). Muovi asettuu vanteelle varsin helposti.

ealex
04.02.2016, 10.37
Toimii varmasti kapeassakin vanteessa, mutta jonkinlaisen vannenauhan päällä, koska säkitysmuovi venyy nippelireikiin isommassa ilmapaineessa. Säkitysmuovi on suunniteltu niin, että se lähtee venymään 1bar paineessa, koska ”säkityksessä” alipainetta on -1bar ja silloin muovin pitää venyä tarkasti "säkitettävän" kappaleen muotoihin.

Plussa on siinä, että voit eristää vanteen litkusta täysin - vanteen sisälle ei mene litkua. Miinuksena – tarvitset jonkinlaisen vannenauhan alle, lisäksi se on käytännössä kertakäyttöinen.

Muovin keskikaistaleen laminointia mielestäni ei tarvita mihinkään millään vanteella, jos haluaa keskelle tuplamuovin niin voi käyttää kaksi nauhaa. Saa toki olla eri mieltä. :rolleyes:

Roko
04.02.2016, 15.37
Olipa hyvä vastaus! Nyt sitten prisman kautta litkuttaan nastoja! Aikasemmat tein halkaistulla sisurilla, mutta leikkasin reunat niin tarkkaan että uudelleenkäyttö on vaikeaa.. Kiinnostaa kyllä taas askarrella jotain uutta!

Roko
04.02.2016, 16.48
Osaako joku suositella hyvää huoltoaseman kompuraa tubeless-käyttöön (Tampereen alueella, mieluiten itäpuolella)? Oma kompura saattaa olla liian pienellä ilman kerta-annolla, toki koitan sillä ensin!

jone1
20.02.2016, 11.45
Lainaan ketjua.
Hommasin stanin litkua ja venttiilit ja meinaan likuttaa tommosen canyon urban fillarin.
Fillarissa on Kojakit alla 27,5 X 1,35 (35-584). Dt swissin vanteissa näytti olevan tubeles ready nauhat/teipit jo valmiina.
Paljonko laitan litkua per rengas. Jostain luin että noin 30ml riittäis noihin kapeisiin renkaisiin , meneekö metsään?

eagle
20.02.2016, 15.35
^ Luulisin että riittää, varmuuden vuoksi voi toki laittaa esim 50ml.

Wilgios
06.03.2016, 17.15
Onkos 60ml eli yksi ruiskullinen riittävämäärä 29x2.35 renkaalle? Ekaa kertaa asialla.

Iglumies
06.03.2016, 18.02
On ja voi sitä lisätä, ellei tunnu riittävän.

m e r k s
13.03.2016, 17.40
Notubesin keltainen teippi oli parista venttiilin rei'ästä haperoitunut - pistin vanteelle pari kierrosta ehtaa Biltsun maalarinteippiä - ja hyvin pitää ilmoja. Onkohan tuo viritys kuinka riskialtis / juoksenko huomenna kaupoille niiden avauduttua?

Edit: litku haperoittaa teipin parissa tunnissa - EI toimi.
Edit2: lainasin naapurista jesseä - toimii ainakin vielä.

Nana
14.03.2016, 23.08
^
Osta Motonetistä tai jostakin Gorillaa sopivanlevyisenä, pysyy hyvin, pitää hyvin ja kestää hyvin, eikä maksa paljoa. ja erittäin helppo asentaa joustavuutensa vuoksi.

paaton
14.03.2016, 23.34
Miksi pitää ostaa gorilloita normi vanteille?

Tesa-Strapping Tape 4289

Tuon jos copy/pasteaa ebayn sivuille, niin löytää 66m "stanin" keltaista teippiä alle 20e hintaan.
Hiustenkuivaaja on hyvä apu teipin asennuksessa.

Nana
14.03.2016, 23.47
^
Mitä tarkoitat normivanteella? minusta tuossa viestissä ei oltu eritelty mistä vanteesta kyse, mutta minusta Gorilla on parempi kuin Joesin no tubesteippi joka taas kai aika sama kuin Stans. Makuasioita, mutta jos halvemmalla saa hyvää Gorillaa niin miksei ostaisi, mieluummin kuin Jesaria tai maalarinteippiä?

Oikeesti, mua huvittaa, kun kattelen noita kumeksia, jotka vieläkin pitävät täysin ilmat ja litkut, vaikka mulla on Cresteille viriteltyinä kunnon Nanastyle-hirvitykset, eli koristekuvioleikkurilla kavennetut Gorillat. Niistä tuli toosi koristeelliset, kun leikkurin pää pyöri kokoajan leikatessa. En uskonut, että pitävät kauaa, kun jäävät siksi epätasaisesti vanteen reunaan, mutta näköjään ne vaan yhä pitävät.

paaton
14.03.2016, 23.52
^
Mitä tarkoitat normivanteella? minusta tuossa viestissä ei oltu eritelty mistä vanteesta kyse, mutta minusta Gorilla on parempi kuin Joesin no tubesteippi joka taas kai aika sama kuin Stans. Makuasioita, mutta jos halvemmalla saa hyvää Gorillaa niin miksei ostaisi, mieluummin kuin Jesaria tai maalarinteippiä?

Itse asiassa aika paljonkin kalliimmalla.
Stani on ohutta, kevyttä, kovaa ja kestävää. Ilman stanin logoa se on normaalia halpaa lavateippiä.

Normi vanteilla tarkoitan leveyksiä, joihin stanin teippiä saa.

Edit: Mittaileppa noiden teippien painoja. Vahvalla mutulla heitän, että leveisiin maasturin vanteisiin saattaa tulla muutama sata grammaa painoa lisää pelkästä gorilla teipistä.
Se on vähän typerää, jos on ensin maksanut useita satasia extraa, jotta saa tuon verran keveämmät vanteet.

Nana
15.03.2016, 00.00
^
Nuo notubesit on varmasti ihan hyviä, jos niistä tykkää. Itse en yhtään vakuuttunut, kun sellaista asentelin vanteelle, yhdestä kohtaa oli valmiiksi keskeltä halki ja en saanut sitä ilmakuplattomaksi lainkaan samaan tapaan kuin joustavan Gorillan saa. Gorilla on hyvä teippi ja eri leveyksiä löytyy. jos sattuu olemaan tosi omituisen levyiset vanteet aina voi kaventaa suoraan rullasta, leikkurilla ympäri rullan ja sillä selevä, sitten vaan asentamaan.

paaton
15.03.2016, 00.12
Se asettuu kyllä vanteelle täysin saumattomasti ja ilman kuplia, kun lämmittää hivenen vannetta ja teippiä, tai sitten käyttää asennuksessa vähän enemmän voimaa vetämiseen.
Pinnasta voi myös hioda kiillon pois, niin liima puree kiinni paremmin.

Nana
15.03.2016, 00.21
Jaa, voi olla, minusta se vaan oli niin paljon ärsyttävämpi laittaa ja Gorilla tuntui sen jälkeen ihan lastenleikiltä, kun se jousti ja levittyi suoraan tasaisesti, ilman kuplia.

orc biker
15.03.2016, 00.31
Gorilla jättää aika sotkun poistaessa, joten sitten tarvitaan jotain myrkkyä sen poistamiseksi. Luultavasti myrkyn hinta tasoittaa kummasti itse teipin hintaeroa, jos se nyt siitä on kiinni tuhansien eurojen harrastuksessa. Mutta olennaisesti se tuhlaa aikaa, jos jostain syystä joutuu putsaamaan. Luulisi joutuvan joskus, jos vaihtaa teipin, ettei jää liimamöykkyjä tai muita teipin rippeitä. Se on myös tosiaan selvästi painavampaa. Leveille vanteille sillä saa helposti 100 g ylimääräistä yhteensä, läskissä jo monta sataa. Samaan aikaan ihmiset maksavat satoja euroja noiden grammojen säästämisestä.

Vinkki: esim. Spankin myymä teippi on Kaptonin teippiä, jota saa esim. monista 3D-tulostintarvikkeita myyvistä liikkeistä. Maksaa n. kympin / 33 m ja löytyy eri leveyksillä. Minun Spankin vanteissani on sisällä sellaiset pienet urat, joita tuollainen gorillateipin kaltainen paksu teippi ei tosiaan myötäile, eli jos niistä urista on jotain hyötyä, niin ei ainakaan gorillateipillä. On sen verran nafti asennuskin jo muuten, että gorilla on turhan paksua siihen. Ostin 50 millin teippiä rullan, mikä teki postikuluineen 15 €. Mattoveitsellä voin viipaloida siitä sopivan levyisen kaistaleen eri vanteille. Toinen vaihtoehto on kiertää kaksi kierrosta kapeampaa puolittain siten, että keskelle tulee kaksi kerrosta, kuten itse asiassa eräs Spankin työntekijä suositteli (kenties siksi, että heidän teippinsä on liian kapeaa useimmille heidän vanteilleen :) ), mutta menen itse yhdellä leveämmällä.

Eli ei se hinnasta ole kiinni, kun tietää, mitä ostaa. Pyörävalmistajat vain brändäävät noita geneerisiä teippejä lätkäisten päälle 5x hinnan.

sahoni
15.03.2016, 00.34
Edit: Mittaileppa noiden teippien painoja. Vahvalla mutulla heitän, että leveisiin maasturin vanteisiin saattaa tulla muutama sata grammaa painoa lisää pelkästä gorilla teipistä.
Se on vähän typerää, jos on ensin maksanut useita satasia extraa, jotta saa tuon verran keveämmät vanteet.

No tuo paino aikalailla sen ainoita heikkouksia mutta eipäs nyt liioitella. Muutama sata grammaa =D Alle 50g per kiekko todellisuudessa.

paaton
15.03.2016, 00.53
No tuo paino aikalailla sen ainoita heikkouksia mutta eipäs nyt liioitella. Muutama sata grammaa =D Alle 50g per kiekko todellisuudessa.

No jos oikein leveä vanne sattuisi olemaan :)

Nana
15.03.2016, 01.37
Minun Cresteilläni ei ainakaan ole mitään väliä painoeroilla, ei voi olla merkittäviä. Ja arvostan Gorillan teipin liimautuvuutta erittäin pitkälle, se tarttuu minusta paremmin kuin Notubes ja kun näyttää pitävän ihan järkyttävällä leikkauksellakin niin ei voi valittaa.
Jos joudun joskus poistamaan liimaa, huom jos, hyväksyn sen minun näkökulmastani vähäisenä haittana näillä kestoilla vs se, että joutuisin virittelemään edes harvakseltaan uusia Notubeseja. Mutta nämä on varmasti pitkälti makuasiat, minusta se oli rasittava asentaa. Ovat sen verran erityyppisiä, että melkein suosittelisin kokeilemaan molempia ja päättämään sitten kumman kanssa tykkää askarrella, itselle tämä ainakin selvisi heti.

Muoks. Aion muuten joskus ihan piruuttani kokeilla kestääkö Gorilla niin, että se on pelkkien pinnanreikien kohtiin. Tosin vasta sitten, kun mulla on luppoaikaa riittämiin.

orc biker
15.03.2016, 03.52
Osa ihmisistä todistaa, että gorilla ei ole kestänyt läheskään niin pitkään kuin "tubeton".

Blackborow
15.03.2016, 07.57
Vahvalla mutulla heitän, että leveisiin maasturin vanteisiin saattaa tulla muutama sata grammaa painoa lisää pelkästä gorilla teipistä.

Kevyttä liioittelua. Läskirengas-topicissa joku oli punninnut 80mm läskivanteiden teippaamiseen käytetyn 74mm leveän gorillan painon ja se oli jotain 150g.

Kevyempää se Tesa joka tapauksessa on ja myös toimivaa, kun kerran kunnolla laittaa ja sisurilla painauttaa.

orc biker
15.03.2016, 09.13
Kevyttä liioittelua. Läskirengas-topicissa joku oli punninnut 80mm läskivanteiden teippaamiseen käytetyn 74mm leveän gorillan painon ja se oli jotain 150g.

150 g yhteenkö? Ainakin jotkut sanovat, että sen verran olisi mennyt. Eli toisin sanottuna monikossa läskin vanteisiin on mennyt muutama sata grammaa, koska muutama alkaa kolmesta ja päättyy johonkin epämääräiseen lukuun kymmenen alla. Leveä maasturin vanne tosin kuulostaa muulta kuin läskiltä (esim. 29+), joten sellaisiin saanee menemään korkeintaan pari sataa grammaa, mutta luultavasti alle. Tavallisen maasturin vanteisiin taas menee yhteensä n. sata grammaa, joillain selvästi allekin.

Mutta onhan tuo merkittävää grammanviilaajille. Jos jokin hiilikuituvanne painaa 400 g ja vastaava alumiiniversio vaikkapa 480 g, niin melkein puolethan tuosta hyvin kalliista viilaamisesta häviää teipin takia.

Blackborow
15.03.2016, 09.15
150 g yhteenkö? Ainakin jotkut sanovat, että sen verran olisi mennyt. Eli toisin sanottuna monikossa läskin vanteisiin on mennyt muutama sata grammaa, koska muutama alkaa kolmesta ja päättyy johonkin epämääräiseen lukuun kymmenen alla. Leveä maasturin vanne tosin kuulostaa muulta kuin läskiltä, joten sellaisiin saanee menemään korkeintaan pari sataa grammaa. Tavallisen maasturin vanteeseen taas menee yhteensä n. sata grammaa, joillain allekin.
Niin yhteen. 25mm gorillaa tuskin saa yhteen vanteeseen edes sataa grammaa, kun tavallisista maastopyörän vanteistahan tässä puhutaan. Tämän enempää en ala kanssasi saivartelemaan.

orc biker
15.03.2016, 09.20
Niin yhteen. 25mm gorillaa tuskin saa yhteen vanteeseen edes sataa grammaa, kun tavallisista maastopyörän vanteistahan tässä puhutaan. Tämän enempää en ala kanssasi saivartelemaan.
Yritin kirjoittaa vanteisiin (ja korjasinkin sen jo tuonne), kuten ehkä kontekstista joku olisi voinut tajutakin, kun edellisessä virkkeessä sanoin, että sitä leveämpiin menee monikossa korkeintaan kaksi sataa grammaa (joten on loogista, ettei sitä kapeampiin mene samaa sataa grammaa jo yhteen, sana "yhteensä" antoi myös vihjeen). Pahoittelen, jos se pahoitti mieltäsi.

Jukis
15.03.2016, 13.53
Miksi pitää ostaa gorilloita normi vanteille?

Tesa-Strapping Tape 4289

Tuon jos copy/pasteaa ebayn sivuille, niin löytää 66m "stanin" keltaista teippiä alle 20e hintaan.
Hiustenkuivaaja on hyvä apu teipin asennuksessa.

http://tuotteet.etra.fi/fi/g2225204/sidontateipit tämä 19mm on aika pitkälti samaa tavaraa myös. hieman huonompi kiinnittyvyys mutta ei tätä käsin saa revittyä poikki.. hyvin toimittaa vannenauhan virkaa maantiekehässä ainakin. Ja hintaa oli 1,51€.
Etraan olisi saanut tilattua hämeenlinnan myymälästä rullittain Tesa 4289 50mm leveänä 25eur ovh josta näyttäis lähtevän -20% ainakin tuon sidontateipin kohdalla. Muita kokoja Tesa 4289 saisi myös mutta vain tilaamalla laatikollisen..

jone1
18.03.2016, 09.52
Fillari Canyon urban 7.0 ja siihen tuli litkutettua kojakit tänään.
Ei mitään ongelmia oli niin helppo homma että, jopa puoli tuntia meni asennukseen.
Nousi duunissa kunnon keskuspaineilmaverkoston avustamana vanteelle kuin olisi sisäkumi ollut.
Mistään ei tihkunut litkua läpi kun heiluttelin läpi , ollut nyt tunnin verran kyljellään.
Jarrut rupes talven kovien pakkasten jälkeen huutaan ja tuntuma kuminen.
Uitin palat brakecleanerissa ja laitoin uuniin 180c 10min. hioin santsilla ja kiinni.
Saa hähdä jos skulaa kotimatkalla.
Vissiin väärä ketju kun ongelmia piti olla, no kai ne kumit tyhjenee kotimatkalla.

Kiituri
18.03.2016, 15.30
Kun vaihdoin Scoop Fattyy Dillingeriä eteen tutkiskelin vanteita ja vannenauhaa.
Nauha on tiukka ja menee hyvin leveälle, melkein reunoille asti. Jos käyttäisi n. 20mm teippiä nauhan molemmilla sivuilla niin olisi kevyempi kuin täysleveä. Nauha itsessäänkin on leveämpi kuin 74mm.

Miksi sen muovisen vannenauhan päälle pitäisi liimata teippiä koko leveydelle?

Toisaalti eikö sen nauhan voisi liimata vanteeseen. Miksi se pitää teipata?

mutanaama
19.03.2016, 02.54
No kokeile ja kerro mitä tapahtui.

t3mppu
19.03.2016, 08.30
Kun vaihdoin Scoop Fattyy Dillingeriä eteen tutkiskelin vanteita ja vannenauhaa.
Nauha on tiukka ja menee hyvin leveälle, melkein reunoille asti. Jos käyttäisi n. 20mm teippiä nauhan molemmilla sivuilla niin olisi kevyempi kuin täysleveä. Nauha itsessäänkin on leveämpi kuin 74mm.

Miksi sen muovisen vannenauhan päälle pitäisi liimata teippiä koko leveydelle?

Toisaalti eikö sen nauhan voisi liimata vanteeseen. Miksi se pitää teipata?

Mulla on lainassa kaverin moonlander jossa on Surlyn Pellekengät tehty juurikin tuolla tavalla.
Nimimerkki kolistelija on ne joskus teipannut, näyttäis olevan stanin teippiä muovisen nauhan reunoille ja venttiilinkohdalla teippi poikittain, jotta peittää venttiilin.

Hyvin on ainakin noilla nauhoilla pitänyt.

Rikup
20.03.2016, 15.20
Kunhan saan tilattua dt swiss br2250/710 vanteet niin ajattelin kokeilla seuraavanlaista ainetta vannenauhan paalle

http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/maston_rubbercomp_kumimaali-p-28056-4313/

joko tuosta tulee uusi go-to vaihtoehto gorillan tilalle tai sitten se ei toimi lainkaan ;)

jone1
21.03.2016, 22.47
Ongelmia kojakkien kanssa.
Etukumi pitää hyvin , takakumin kyljestä tihkuu parista kohdasta kuin olis ohuella nuppineulalla painettu reikä läpi.
Vuoto niin pientä että rengas ei ole yön yli vuodettuaan ollut tyhjä.
Vuoto loppunut kun litkuja heilutellut renkaan sisällä , litkua ei ole tihkunut mistään kertaakaan ulos asti.
Kun pyörällä on taas ajanut niin yön yli paineet pudonneet 5bar-2bar.
Kumi täyteen 5bar ja vuodon toteaminen paljussa ja heiluttelua niin vuoto loppunut.
Pitääkö noi maastopyorän renkaat ilman hyvin sisällä litkujen kanssa eli ei tartte kerran viikossa esim. lisätä ilmaa?
Maantiepyörässäni saa pari kertaa viikossa pumpata lisää vaikka ei vuodakkaan mikä on normaalia.

Nana
21.03.2016, 23.06
Pitää mitkä pitää. joskus kuulee renkaista, joita saa ravistella ja käännellä viikkokausia ennenkuin tiivistyvät kunnolla, mutta yleensä ne eivät ole tubeless ready renkaita. Omat tubeless ready maastorenkaat tiivistyivät samantien.
Ainoastaan talvella, kun en ole ehtinyt niin säännöllisesti ajamaan renkaanvaihdon jälkeen olen lisännyt harvakseltaan ilmaa. Jos pyörällä ajelee paljon niin ilmatkin pysyy sisällä paremmin. En muista, että olisin kesäisin lisäillyt ilmaa siksi että paineet laskeneet, ainoastaan ajojen mukaan vähennellyt/nostanut paineita, eli aika hyvin pysyneet.

TimoF
25.03.2016, 08.29
Eilen kokeilin koko talven terassin katossa roikkuneen Covertin renkaita. Sekä ChunkyMonkey että Ardent tuntuivat pitäneen paineensa.

jurpo
25.03.2016, 18.26
Ehehee.
Kun en ite onnistunut millään *piip* konstilla saamaan Nicotinea nousemaan Lezynen HV tornipunpulla Crocodiilille niin pakkasin askarteluvälineet autoon ja kiisin kaliakaupan kautta tapaamaan veli Mutista. Hirrmuisen ähräämisen jälkeen kävi ilmi että ei *piip* sitninQmmitään toivoa saaha ko. komboa sisurittomaks. Ardentti posahti kerrasta kehälle joten tesmaaminen jäi siihen.
Siirryimme kalianjuontiin.

Merkattakoon pöytäkirjaan että Nicotine on melko uittumainen nostaa tien poskessa kehälle sisäkumillakin.

mutanaama
25.03.2016, 19.11
Oli aika toivoton yritysjuu, vaikka kehää kasvatettiin teippikierroksella, niin ei auttanut yhtään. Samaa se on tosin ollut melkein kaikkien 45northin renkaiden kanssa.
Ardentti asentui tosiaan noin sekunnissa, eikä juurikaan falskannut vaikka vain toiselta puolelta otettiin valyjätökset pois.
Ja eikös se joku toinenkin mennyt laakista kohdilleen muutamassa minuutissa, kun ensin nostettiin toinen reuna sisurilla.

Mutta kaljat saatiin juotua oikein mallikkaasti. Dänks!

J.Kottenberg
27.03.2016, 21.03
Kunhan saan tilattua dt swiss br2250/710 vanteet niin ajattelin kokeilla seuraavanlaista ainetta vannenauhan paalle

http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/maston_rubbercomp_kumimaali-p-28056-4313/

joko tuosta tulee uusi go-to vaihtoehto gorillan tilalle tai sitten se ei toimi lainkaan ;)

Ainakin esitetietojen perusteella vaikuttaisi mainiolta menetelmältä. Permanent-tubeless vähällä vaivalla. Pitäisi kestää hyvin litkuja. Jos kiinnitarttuvuus on tarpeeksi hyvä, että kestää renkaan vaihdon, niin voisi toimia hyvin.

putki
27.03.2016, 22.46
Outoa kikkailua. Rengas paikataan kun se pettää.

mutanaama
28.03.2016, 02.19
Pariin vuoteen ei oo tarvinnut paikkailla omia renkaita, mutta sisureita on mukana noita muita varten.
Tänään vaihdoin nastat taas pois alta, aikaa meni melkein 6 minuuttia, siitäkin suurin osa litkujen kierrätyksessä käytettävän purki tukoksen takia.

eagle
01.04.2016, 20.53
Mikäs neuvoksi kun ei litkutuksen jälkeen pysy ilmat sisällä? Eli noin 30min sen jälkeen kun on ilmat laittanu niin paineet on jo laskenu. Kiekot on DT ja venttiilit Stania.. Vai meneekö tääkin siihen kategoriaan että ottaa tietyn ajan että alkaa ilmat pysyy, sinänsä ihmetyttää kun kiekot on tubeless ready..

E: Renkaat siis on noussu vanteille mutta ilmat ei siis pysy..

jone1
01.04.2016, 21.15
Mulla tuli hiljan kojakista ilmat kyljestä hiljalleen läpi , reiät oli niin pieniä että litkua ei tullut ulos asti.
Molemmilla puolilla oli pientä vuotoa , tarkistin pesualtaassa veden alla mistä vuotaa.
Pyörällä ei ollut ajoa niin toin kiekon viikoksi sisään autotallista jä pidin ämpärin päällä kyljellään kerran päivässä kääntäen.
Nyt pitää.

SSGT-92
01.04.2016, 21.23
... ja olet ravistamalla levitelly litkun renkaan ja vanteen sisäpinnoille,ja onhan venttiilin sielu kunnolla kiinni.Ilmat sisään ja vesialtaaseen jos ei vuotokohtaa muuten löydy.
Kaikkiinhan ei tarvi litkuja...

eagle
01.04.2016, 22.20
Voiko litkua olla liian vähän? Laitoin noin puoli stanin punaista mitallista.

paaton
01.04.2016, 22.23

Jos litkua tulee vuotokohdista, niin sitä on riittävästi. Muistithan ravistaa purkkia kunnolla?

eagle
01.04.2016, 22.27
^ Juu kunnolla ravistelin.. Pitänee käyttää huomenna vesiastiassa noita niin selviää vuotaako venttiilistä vai kyljistä jostakin kohdasta.

Läskimasa
01.04.2016, 23.33
Ei muuta kuin ajelemaan, kyl ne siitä tiivistyy ajan kanssa.

JackOja
01.04.2016, 23.43
Mihin kumiin? Aika vähältä kuullostaa oli sitten mikä tahansa.

Mä laitan aina kaks mitallista.

Nana
02.04.2016, 00.21
Lisää litkua (hyvin ravistettuna) ja sitten ravistelet kunnolla taas tai ajamaan lisäks. Litkun lisäys auttaa useimmiten jos ei venttiilit tms löysällä.

eagle
02.04.2016, 09.05
^^ Contin x-king 29x2,2"

JackOja
02.04.2016, 10.20
Kaks kuuppaa.

elasto
02.04.2016, 13.50
^^ Contin x-king 29x2,2"

Mulla ei kyseisten renkaiden RaceSport-versio koskaan tiivistynyt kunnolla vaikka kuinka laittoi litkua. Paineet putosi kokoajan vähitellen ja pyörää pestessä näki kuinka kyljet hikoilivat. Saippuavesi vaan kupli kylkien päällä. Hyvin rullaavat renkaat, mutta pitokin oli Black Chili -seoksesta huolimatta vaarallisen huono jopa kuivalla verrattuna Schwalben vastaaviin (Racing Ralph ja Rocket Ron). Noiden jälkeen ei yhtään Continentalin rengasta ole tähän talouteen tullut. Tuli pyörän mukana, joten oli pakko kokeilla olisiko noista mihinkään, mutta ei enää ikinä.

eagle
02.04.2016, 13.55
^ Itsellä siis juurikin tuo racesport.. pitänee vaihtaa jotkut muut alle.

elasto
02.04.2016, 14.31
^ Itsellä siis juurikin tuo racesport.. pitänee vaihtaa jotkut muut alle.

Vaihdoin noiden tilalle SnakeSkin-versioina eteen Schwalben Rocket Ron 2,25" ja taakse Racing Ralph 2,25". Hyvin toimivat ja niillä ajellut nyt pari vuotta tyytyväisenä. Sen verran takaa kulunut jo nappulat pois, että ensi kesäksi odottaa kokeilua varten Maxxis Ikon TR EXO 3C 120tpi 29x2,2" renkaat eteen ja taakse. Kauhee nimimonsteri, tulikohan tohon nyt edes kaikki merkinnät mitä renkaan kyljessä lukee. :D

Nana
02.04.2016, 14.34
^
Oijoi, jäiköhän siitä Max Terra pois? mulla ainakin tais vielä semmonenkin olla 3C Minionien kyljessä. Tarttis viivakoodinlukijaa vastaavan laitteen noille nimille. :D

Noi Contit on vähän erilaisia, kun eivät ole tlr. Toisilla ne ennenpitkää tiivistyy, toisilla ilmeisesti ei, kiekko-, tai rengaskohtaista.
Itse sain yhden Racesportin litkutettua kaverille, mutta omille vanteille en saanut edes kiskottua X-Kingiä, ei vaan riittänyt voimat, eikä renkaan reuna tullut yli, vaikka miten änki Stripin keskiuraan muita kohtia. Käytän ne nyt sisurin kanssa, useimmiten takarenkaina, pidän kyllä renkaista kuivalla.

elasto
02.04.2016, 14.36
^
Oijoi, jäiköhän siitä Max Terra pois? mulla ainakin tais vielä semmonenkin olla 3C Minionien kyljessä. Tarttis viivakoodinlukijaa vastaavan laitteen noille nimille. :D

Mullakin on Minioneissa 3C MaxTerra, mutta Ikoneissa tuo 3C on erilainen seos ja nimeltään MaxSpeed. Se siitä jäi vissiin vielä puuttumaan.

Niin ja onhan nuo mun Schwalbetkin Evolution, PaceStar, SnakeSkin, TLR. Nykyään ilmeisesti nimellä TLE. Kaikenlaista ne keksii.

Nana
02.04.2016, 14.42
Niin muuten olikin joo Max Speed. Itsellä on vähemmän ollut noi käytössä niin ei ole noi nimitykset mennyt vielä jakeluun.
Niinpä, kyllä ne muuttuu kokoajan. Vuodenkin olis seuraamatta niin olis auttamatta ulapalla nimityksistä.

Pred
02.04.2016, 17.27
Mikäs neuvoksi kun ei litkutuksen jälkeen pysy ilmat sisällä? Eli noin 30min sen jälkeen kun on ilmat laittanu niin paineet on jo laskenu. Kiekot on DT ja venttiilit Stania.. Vai meneekö tääkin siihen kategoriaan että ottaa tietyn ajan että alkaa ilmat pysyy, sinänsä ihmetyttää kun kiekot on tubeless ready..

E: Renkaat siis on noussu vanteille mutta ilmat ei siis pysy..

Stanin venttiilit on itsellä vuotanut monesti DT:n vanteilla. DT:n omilla venttiileillä taas pitänyt aina. Conteista racesport versiot saa pitämään mutta vaatii todennäköisesti litkun lisäämistä ja ravistelua useampaan kertaan. Itsellä meni niiden kanssa hermo kun viimein sai pitämään niin seuraavalla lenkillä kylki auki ��

orc biker
02.04.2016, 18.18
Noi Contit on vähän erilaisia, kun eivät ole tlr.
Mitkä? Osa on.

Nana
02.04.2016, 18.29
Racesporteistahan tässä oli puhe.

litku
03.04.2016, 13.00
Conti MountainKing 2.2 RaceSport en saanut tiivistymään. Hiljalleen hikoili kyljestä paineet veks. Tilalle tuli Maxxis Ardent Race EXO TR. Kertalaakista piti ilmat

Isä nitro
03.04.2016, 14.11
Stanin venttiilit on itsellä vuotanut monesti DT:n vanteilla.

Tämän allekirjoitan tämänaamuisella kokemuksella i. Venttiilinjuuresta puski viimeisenä ilmat pihalle kun jo muualta piti. Kuvien perusteella DTSwissin omien venttiilien profiili on eri kuin Stanilla.

crcm
07.04.2016, 15.51
Mistäs sais sitä virallista tubeless teippiä "Tesa 4289" tilattua esim. 30mm leveydellä ilman että joutuu montaa rullaa haalittua?

rjrm
07.04.2016, 17.51
Rullabearing ?

crcm
07.04.2016, 20.26
^ 25mm näyttää löytyvän. Itse asiassa 40mm olisi paras. Tullee läskiin.

svheebo
08.04.2016, 15.49
Suuria ongelmia ei ollut tubelessin teossa. Ainut että spessun fast trakit ei nousseet vanteelle, tarvii duunista kysellä saisiko napsauttimen joku aikaiseksi. Laitoin sitten GC:t, nehän nousi itsestään liki... Tänään kävin parinkympin lenkin, hyvin rullasi, pito parani ja pompotus väheni. Oheisissa videoissa paine edessä 0.30 ja takana 0.35. Piti vähän katsoa että miltä näyttää.

https://vimeo.com/162062688

https://vimeo.com/162062797

Nana
08.04.2016, 17.32
^
Onkohan ihan kannattavaa pitää noin alhaisia paineita? Entä sitten, kun hyppäätkin jostakin ja rengas yhtäkkiä antaakin periksi vanteeseen asti?
Eihän käsin tankoon nojaamalla saa mitenkään samanlaista efektiä aikaiseksi mitä hypätessä tulee.

Läskimasa
08.04.2016, 18.30
^ Kannattaa. Tosin paksumpi kumi kivempi niin ei pohjaa niin helposti, mut ei se pikku vanteelle kopsaus mitään haittaa.

svheebo
08.04.2016, 18.35
Nostin paineita ajolenkillä edessä 0,40 ja taakse 0,45. Sillä en saanut läpilyöntiä aikaiseksi normaaliajolla. Kun paineet 0,30 / 0,35, niin tuntui joissain paikoin laskevan vanteelle asti. Mutta rengas ei silti burbannut. Noissa 4' nakkirenkaissa pitää olla enempi painetta kuin isommissa.

paaton
08.04.2016, 18.52
En oikein usko tuohon nanan hyppy teoriaan. Hypätessä joustat kuitenkin jaloilla. Jos rengas kestää ajaa juureen tai kiveen vauhdilla, niin paineita on ihan riittävästi.
Se renkaiden vertailu ja jatkuva vaihtelu on ihan turhaa, jos ajelet maastossa liian kovilla paineilla.

Nana
08.04.2016, 19.48
En oikein usko tuohon nanan hyppy teoriaan. Hypätessä joustat kuitenkin jaloilla. Jos rengas kestää ajaa juureen tai kiveen vauhdilla, niin paineita on ihan riittävästi.
Se renkaiden vertailu ja jatkuva vaihtelu on ihan turhaa, jos ajelet maastossa liian kovilla paineilla.

Sinun mielestäsi tankoon nojailu vastaa siis vauhdilla kiveen ajoa vai miten tuo pitäisi tulkita? Minä sanoin vaan, ettei tankoon nojaamalla saa samaa efektiä aikaiseksi kuin hyppäämällä, tämä kattaa siis luonnollisesti myös muulla tavoin vauhdilla ajamisen, ajattelin sen olevan itsestään selvää, siis myöskin kiviä päin ajelut.
Ja hlö jo kertoikin nostaneensa ajoa varten paineita.

svheebo
08.04.2016, 20.44
Juu, joutui vähän nostamaan. Minun painollani ( 78kg ) tuo 4' GC kolautteli läpi kun ajoin reilumpaa vauhtia metsäpolkuja. Nuo videot kuvasin että näen itsekin miten kumi käyttäytyy terävää estettä vasten. Kun ajaessa ei oikein voi kytätä kumeja :)

Pox
10.04.2016, 22.41
Oikea paine ainakin enskaprätkässä oli mielestäni sellainen, että normiajossa saattoi väärin kiveen ajaessa kolauttaa vanteelle. Eli oikealla ajotavalla ei lyö vanteelle vielä, mutta virheen tehdessä voi vähän pusua antaa.

Sama tyyli ollut läskeilyssä, kun käynyt pikkupaineilla leikkimässä kivikossa. Aikalailla lemppari paineet on 4.8 JJ:ssä siellä 0.4 tuntumassa.

Loook
18.04.2016, 23.23
No nyt pukkas ongelmaa.. Takarenkaan virkaa toimittava Spessun 6Fattie Ground Control 3" tubeless ready ei pidä ilmoja, vakiona tulleet tubeless venttiilit paikallaan ja 2 mitallista litkua sisällä. Eturengas Specialized 6Fattie Purgatory Control 3" toimii moitteetta samalla venttiilillä ja litku määrällä. Lenkillä paineet laskee hissukseen ja kun rengasta puristaa kyljistä ilmaa vuotaa kehän ja renkaan välistä.

Mitä neuvoksi?

orc biker
19.04.2016, 03.23
Lenkillä paineet laskee hissukseen ja kun rengasta puristaa kyljistä ilmaa vuotaa kehän ja renkaan välistä.

Lisää teippiä ja näin ympärysmittaa tehden siitä tiukempi?

Gargamel
21.04.2016, 23.38
Presta-sielu on ilmeisesti kuivattanut sisäänsä litkua kun ei oikein ilma tahdo kulkea läpi. Lämpimässä vedessä liottamalla venttiili alkaa liikkua kevyesti, mutta jämähtää uudestaan, eikä paineilmallakaan saa henkeä kulkemaan. Roskiskamaa, vai saako tuota litkua (Zefal) jotenkin liotettua venttiilin sisältä pois?

Ski
22.04.2016, 08.41
Olisiko parempi vaan hommata uus sielu ?

Gargamel
22.04.2016, 09.30
Nappasin jo korvikkeen yhdestä sisurista joten akuutti tarve tyydytetty. Pitää joskus muiden hankintojen yhteydessä muistaa tilata varakappaleita. Mutta jos tuon saisi ajan kanssa jollakin konstilla liotettua, niin olisihan sekin kiva.

Nana
22.04.2016, 14.47
Kannattaa jostain pyöräliikkeestä ostaa 1-2 varasielua. Eivät maksa juuri mitään, mutta tukkeutuneen voi jättää rauhassa likoamaan.
Itse olen kokenut parhaaksi vaihdella säännöllisesti aina "uusi" tilalle ja liottaa "vanha" hyvin. Jossain vaiheessa ne mennevät silti totaalitukkoon, mutta itse en ole vielä yhtään joutunut siksi heittämään pois. Aina on auennut, kun riittävän kuumaan veteen laittaa riittävän pitkäksi aikaa, putsaa kuivuneet käsin ulkopuolelta ja tuhauttaa pumpulla loput.

TMo
22.04.2016, 21.34
Meni pinna poikki ja pätkä jäi nippaan sisälle. Eli nippa pitää vaihtaa ja tubeless teippi rikkoa. Meniskö vaan teippaamalla tuosta kohtaa reikä umpeen vai pitääkö vaihtaa koko tubeless teippi että saa pitämään?

mhelander
22.04.2016, 22.06
^ no mulla tippu ketjut pakan taakse ja katkaisi yhden 2.0/1.5 mm Revolution pinnan joka ampui hiilarivanteen läpi teipin halki.

On tähän asti kestänyt kolmen pinnareiän yli yltävällä teipin pätkällä. On toki koko vanteen sisäleveyden levyistä joten kumi pitää paikallaan ja litkut hoitaa loput.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

usko juntunen
22.04.2016, 23.04
http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/py%C3%B6r%C3%A4ilyvarusteet/py%C3%B6r%C3%A4ilyvarusteet/polkupy%C3%B6r%C3%A4n-pumput/bontrager-tlr-flash-charger-floor-pump/p/11881
Tähän vempaimeen saa lisäpotkua suurentamalla suuttimessa olevan kuristinkappaleen org. n. 2.5mm reiän. Porasin em. reiän 3.5mm ja max. virtaus kasvoi huomattavasti.
Lieneekö joku turvajuttu tuo kuristin? Uteliaana savolaisena purin suuttimen ja samalla operoin sen.

e: tarkennetaan, jotta kuristinnippeli sijaitsee letkussa suuttimen&letkun liitoskohdassa. Irrottamalla suutin ja ko. nippeli letkusta, napsautinpumpusta saa kätevästi paineilmaa pieneen tarpeeseen.

pkka
25.04.2016, 18.30
Ajattelin kokeilla litkuttaa renkaat. Vanteissa merkintä tcs (tubeless compatible system) onko sielä teippi valmiina?

Netistä oon lukenu ohjeita ja youtube videoiden perusteella ei vaikuta hirveen haastavalta hommalta, joten varmaan uskallan itse alkaa räpeltää?

JackOja
25.04.2016, 19.59
...Vanteissa merkintä tcs (tubeless compatible system) onko sielä teippi valmiina?

Ei välttämättä. Katsomallahan se selviää.

...ei vaikuta hirveen haastavalta hommalta...

Etkö oo lukenut tätä topiccia läpi, kyllä se vaan tuntuu joillekin olevan :)

pkka
25.04.2016, 21.28
Ei välttämättä. Katsomallahan se selviää.

Etkö oo lukenut tätä topiccia läpi, kyllä se vaan tuntuu joillekin olevan :)

Nii.. Se vaan näyttää niin helpolta. Kokeilen ja annan jonku muun tehdä jos ei onnistu.

Eli tarkistan onko teippi, jos ei niin haen kaupasta, ja teippi paikoilleen.

Tubeless-venttiilit paikalle, ne tuli mukana.

Sit vaan litkut sisää, ja pumpata rengas paikalleen?

Kuulostaa yksinkertaiselta..

juho_u
25.04.2016, 23.08
Renkaissa on sit todella suuret erot, että miten ne nousee vanteelle. Koskaan ei oo ongelmia ollut, mutta nuo uudet nobby nic swalbet oli perkeleestä. Huoltoaseman kompura ei riittänyt. Kuitenkin kompura 200L säiliöllä ja +10bar paineella nousi heittämällä vanteelle. Kehinä e13 TRSrace G2.

seppo_taalasmaa
25.04.2016, 23.17
Litkuttelin tänään Fast Trakit ei tubeless kehille, ja oikein näppärästi meni omatekoisella napsattimella. 1,5L limpparipullo johon laitettu tubeless venttiilit molempiin päihin ja korkin venttiilistä mene suoraan roselta ostettu jalkapumpun varaletku renkaan venttiiliin. Toimii hyvin paisuntasäiliönä ja pumppailin 6bar jalkapumpulla ja toisella kädellä pitää letkun suljettuna ettei paine karkaa liian aikaisin pullosta renkaaseen. Hyvin toimii, suosittelen :) Spessun renkaat on aina yhtä mukavia litkutella.

orc biker
26.04.2016, 05.19
Mikä on muuten tubeless ready -vanteen varsinainen ero tavalliseen tai perinteiseen vanteeseen verrattuna? Eikö konversion onnistuminen ole kuitenkin pääosin kiinni renkaasta? Tiedän, että kyse on jollain tapaa vanteen reunasta, mutta onko siinä niin olennaista eroa?

Blackborow
26.04.2016, 09.39
Mikä on muuten tubeless ready -vanteen varsinainen ero tavalliseen tai perinteiseen vanteeseen verrattuna? Eikö konversion onnistuminen ole kuitenkin pääosin kiinni renkaasta? Tiedän, että kyse on jollain tapaa vanteen reunasta, mutta onko siinä niin olennaista eroa?Tubeless Ready vanteessa on kunnollinen hylly renkaan reunalle. Perinteisessä ei välttämättä aina ole. Voihan tuo konversio siltikin onnistua ei siinä, mutta pysyykö se kumi silloin vanteella kun pudottaa paineet nollaan ja jos pysyykin niin lähteekö puhaltamalla pois?

orc biker
26.04.2016, 10.07
Tubeless Ready vanteessa on kunnollinen hylly renkaan reunalle. Perinteisessä ei välttämättä aina ole. Voihan tuo konversio siltikin onnistua ei siinä, mutta pysyykö se kumi silloin vanteella kun pudottaa paineet nollaan ja jos pysyykin niin lähteekö puhaltamalla pois?
Minä mietin tätä kaupunkipyörään eli ei ole tarvetta mennä alle 2 barin, joten tuumin, että ei se ihmeellistä tukea tarvinne. Minun ymmärtääkseni se koukku vanteissahan on kohta varmaankin historiaa, kun ovat tajunneet, että rengas pysyy ilman sitäkin ilmeisesti yhtä lailla. Hookless rims. Hiilikuituvanteiden valmistajat ainakin ilahtunevat tuosta, kun sen pois jättäminen kai yksinkertaistaa tuotantoa kummasti. Mietin vain sikälikin, että mistähän se ero varsinaisesti tulee, että mikä sen pitää siinä niin paljon paremmin. Omissa TR-vanteissa on kyllä ihan sellainen ränni reunanauhalle, että se voi ehkä pitääkin, mutta en tiedä, miten noissa muissa vastaavissa vanteissa.

random5
26.04.2016, 10.25
Viikonloppuna pääsin pitkästä aikaa litkuttelun makuun, kun tuli hankittua uudet kiekot maasturiin ja kaapin perältä löytyi pari vuotta vanhat käyttämättömät Roketti Ronit snakeskin-versioina. Pidin kumeja sisureilla pari päivää muotoutumassa vanteella, olivat aika kippuralla säilytyksen jäljiltä. Kiekkojen mukana tuli sellaista kovaa sellofaanin kaltaista tubeless-vanneteippiä. Sillä sohlasin nippelinreiät umpeen. Jälki oli aika kauheaa, mutta ilmaa se kuitenkin pitää. Eka yritys meni persiilleen, kun ohut teippi ei tiivistänyt vanteen pohjaa riittävästi ja Flash Chargerin lataus sihisi pihalle. Tästä viisastuneena nostin sitten toisen puolen renkaasta vanteelle sisurilla, porasin U. Juntusen ohjeiden mukaisesti vähän lisätehoa pumppuun ja loppu onkin historiaa. Schwalbet nousi vanteelle kertaheitolle ja saman tien ilmatiiviit. Homma toimii.

Blackborow
26.04.2016, 10.29
Minä mietin tätä kaupunkipyörään eli ei ole tarvetta mennä alle 2 barin, joten tuumin, että ei se ihmeellistä tukea tarvinne.
Tuossa on vain se, että jos paineet pääsee laskemaan niin löysällä vanteella rengas putoaa vanteelta ja tyhjenee välittömästi. Tiukemmalla vanteella matalat paineet ehtii huomata ilman, että kumi burbbaa vanteelta.

Gargamel
26.04.2016, 11.41
Ideoita "tykin" rakenteluun läskitubeleksen nostamiseksi? Käytössä on kompura 24L säiliöllä ja 2kW motilla, mutta säätimestä, letkusta ja kahvasta ei mene ilmaa tarpeeksi läpi että renkaan saisi napsautettua, vaan vaatii kuormaliina-askartelua ja sensellaista auttamista. Pumpun pyöriessä säiliö jopa täyttyy vaikka samaan aikaan lasken ilmaa "täysillä" renkaaseen.

Tämän hetken toimintasuunnitelma virtausnopeuiden kasvattamiseksi: 1) Säätimen ohitus: isoin löytyvä pikanippa säiliön päätytulpan paikalle. 2) Lyhyt paksu letku. 3) 1/4" pallohanasta ja jostakin renkaantäyttölaitteesta otetusta letkusta täyttölaite. Tosin kaikki tämä ilma pitäisi mahtua presta-rungon läpi, jääkö se pullonkaulaksi?

Ehkä se valmis 6kg läskinapsautin olisi helpoin ratkaisu.

Kiituri
27.04.2016, 13.18
Mitkä litkut on suositeltavia ja miksi?

Poy
27.04.2016, 16.44
Ideoita "tykin" rakenteluun läskitubeleksen nostamiseksi? Käytössä on kompura 24L säiliöllä ja 2kW motilla, mutta säätimestä, letkusta ja kahvasta ei mene ilmaa tarpeeksi läpi että renkaan saisi napsautettua, vaan vaatii kuormaliina-askartelua ja sensellaista auttamista. Pumpun pyöriessä säiliö jopa täyttyy vaikka samaan aikaan lasken ilmaa "täysillä" renkaaseen.

Mihin asentoon olet laittanut renkaan? Itse olen saanut Sencon pienimmällä kompuralla napsautettua läskitubeleksen (olisko ollut 3L ja 0,4kW). Ensin laittanut sisurilla toisen puolen ja sitten rengas vaakatasossa, avonainen puoli alaspäin täyttänyt kompuralla. Lopuksi litkut sisään ja lisää painetta.

seppo_taalasmaa
27.04.2016, 17.12
Tuossa on vain se, että jos paineet pääsee laskemaan niin löysällä vanteella rengas putoaa vanteelta ja tyhjenee välittömästi. Tiukemmalla vanteella matalat paineet ehtii huomata ilman, että kumi burbbaa vanteelta.

Ajoin talvella maasturilla kymmeniä tunteja alexrimsin ei tubeless kiekoilla ja spessun GC/butcher combolla ja paineet olivat maastossa usein luokkaa 1.2 bar-1.4bar. Ei mitään ongelmaa koko kauden aikana. Ehkä ajan vain väärin, kun ei ole tyhjentynyt kertaakaan tuon noin 100h ajon aikana loppukesän litkutuksen jälkeen.

Jani Mahonen
27.04.2016, 17.22
Stan's. Muita ei ole tullut kokeiltua kun en paremmastakaan ole kuullut. Itsellä tuo on vaan hoitanut eleettömästi hommansa...

Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.

speedypete
27.04.2016, 17.28

Itelle suositeltiin http://abbottsanncycles.co.uk/shop/puncture-repair/orange-seal-sealant/
Toimii kuulemma myös talvella hyvin ja on kyllä toiminutkin.
Itellä käytössä cyclossa ja läskissä.

Greycap
27.04.2016, 18.20
Onko Stanin teipin tarkoitus olla tuollaista helkkarin muovilevyä joka ei taatusti muotoudu vanteeseen ilman kaasutohoa? Ei mitään puhettakaan että sen saisi nätisti sinne uraan ja siitä reunoille kun ei taivu eikä veny juuri mihinkään suuntaan ei niin ollenkaan.

paaton
27.04.2016, 18.47
Onko Stanin teipin tarkoitus olla tuollaista helkkarin muovilevyä joka ei taatusti muotoudu vanteeseen ilman kaasutohoa? Ei mitään puhettakaan että sen saisi nätisti sinne uraan ja siitä reunoille kun ei taivu eikä veny juuri mihinkään suuntaan ei niin ollenkaan.

Voimalla ja/tai hiustenkuivaajalla menee nätisti paikalleen. Viimeksi vetäisin teipin ensin venyttämällä kiinni ja lopuksi lämmitin pikaisesti föönillä kaikki muodot kohdilleen.
Myös sisurilla painamalla saa kuulemma nättiä jälkeä, jos aikaa sellaiselle on.

Nana
27.04.2016, 21.40
Ellei se teippi satu halkeamaan keskeltä painaessa. Minä en myöskään vakuuttunut Joe'sin teipistä. Gorilla paljon helpompaa käsitellä, eikä tartte hiustenkuivaajia.

orc biker
27.04.2016, 22.10
Suosittelen edelleen sitä Kaptonia. Ostin sitä juuri siksi, että saisin jotenkin hyödynnettyä vanteessa olevia pieniä uria, kun teippi ei ole liian paksua. Ja on halpaa. Spank myy tuota Fratelli-nimellä paljon kalliimmalla. Maksoin tuosta 9 € + postikuluja jonkin euron. 5 cm x 33 m oli se rulla. Leikkasin sitä kapeammaksi, mutta sitä löytyy toki muissakin leveyksissä, mutta tämä oli vanteilleni sopiva, kun 25 milliä liian kapea.

Se on muistaakseni tämä: http://www.kaptontape.com/1_Mil_Kapton_Tapes.php

Läskimasa
29.04.2016, 01.04
Tämän hetken toimintasuunnitelma virtausnopeuiden kasvattamiseksi: 1) Säätimen ohitus: isoin löytyvä pikanippa säiliön päätytulpan paikalle.

Ehkä se valmis 6kg läskinapsautin olisi helpoin ratkaisu.
Laitat sen nipan suoraan siihen säiliöön, ei siihen käy kuin yhden kokoinen ja siitä normi 10 mm letku, ei montaa metriä pitkä. Varmasti nousee yks pyörän kumi jos on noustakseen.

Mitään järkee 6 kg napsauttimessa jos kotona on jo valmiiks 24 litrainen, eikö tuo lie tuplaten isompi ainakin.

makimies
30.04.2016, 22.49
Mikähän prkl oli taas viime lenkillä, ardent "burppasi" ja en saanut co2 patruunalla tuota edes täytettyä. Suhina vaan kuului. Tuntui myös tooosi letkulta 32 psi. Joku 40 psi ja tuo pysyy vanteella.

Vähän iskee kivet vanteisiin tuollaisella 32psi- 35psi, onko tämä paha? Mitä noista rengaspaineista pitäisi ajatella? Aika iso ero muuten, pienelläkin paineen vaihtelulla, renkaan tuntumassa.

Kiituri
01.05.2016, 00.14
Verkkikksen läskin (SIlback Scoop) tubelesvanteet on aika oudot. Vanne vaikuttaa olevan pinnoitettu teflonilla ja muuten loistavassa renkaan reunaa varten olevassa hyllyssä on reikiä. Siis ihan porattuja reikiä.
Koitin pistää vanteen yli kaksi leveää Gorilla teippiä limittäin niin että teippiä tulee vanteen yli sentin verran. Nousee nätisti vanteelle mutta kun en saanut teippejä sileästi, eikä niitä voikaan saada kun eivät veny ja menevät vanteen yli joten rypyssä ovat sieltä täältä. 2bar paineet putoaa 5min aikana puoleen suhinan saattelemana.
Ei taida kannattaa litkuttaa vai?

Pistin teipit vanteen reunojen yli koska ne niitä reikiä on aivan siellä hyllyn ja kyljen nurkassa ja myös keskemmällä.Ja kaksi teippiä koska leveinkään Gorilla ei ylety vanteen reunalta toiselle.

Mitäsä seuraavaksi voisi kokeilla, siis jotain millä onnistuminen olisi mahdollista.
Onko tätä jo joku ehtinyt kokeilla http://www.taloon.com/aluskateteippi-universal-ft-100-mm-x-22-8-m/ICO36581/dp?openGroup=267

7-spoke
01.05.2016, 00.31
Mun Scoopin Blizzerkeissä on se keskimmäinen originaaleisa sinisistä teippisoiroista korvattu höyrysulkuteipillä, reunoilla siis alkuperäiset, jotka eivät mene ihan reunalle asti. Nuo mainitsemasi reiät jäävät kumin reunan alle, minulla ei ole ollut tubelessin pitävyysongelmia muutamaan kuukauteen.

Kiituri
01.05.2016, 10.17
^pahus kun menin jo ja leikkasin siitä sinisestä kalvosta reunoilta 1.5cm pois. Koitin korvata sen Gorillateipillä muta pinta on sen verran vino ettei Gorilla istu nätisti ja lisäksi teippi ei pysy paikallaan kun renkaan ottaa pois päältä. Sen vuoksi päädyin vetämään teipin reunojen yli.
Millaista höyrynsulkuteippiä olet käyttänyt?
Netin rautakaupoista löytyisi 150mm leveää höyrynsulkuteippiä ja 100mm aluskateteippiä. Kontaktimuovi taitaa olla liian pehmeää.

Blackborow
01.05.2016, 10.19
Mä en kyllä kevennysreiällisiin vanteisiin tee enää muuta kuin vakuumipussi-tubeleksia. Osoittanut toimivuutensa sen verran hyvin.

Mulefuteissakin on pienet reiät siellä hyllyllä, mutta ei niillä ole mitään merkitystä eikä niitä ole mitään syytä teipillä tukkia, joka hankaloittaisi vaan kumin asettumista. Kumin reuna kyllä tukkii ne noustessaan vanteelle.

rjrm
01.05.2016, 10.22
Ihmettelen samaa. Miksi ihmeessä nykypäivänä joku vielä käyttää läskitubelessiin teippausta?

Jani Mahonen
01.05.2016, 11.59
No minä ainakaan en ole edes kuullut vakuumipussitempusta, olisiko siinä syy ettei sitä käytetä...

Edit: http://www.bikerumor.com/2015/11/03/reader-how-to-making-a-super-light-tubeless-rim-strip-for-fat-bikes/

orc biker
01.05.2016, 12.02
No minä ainakaan en ole edes kuullut vakuumipussitempusta, olisiko siinä syy ettei sitä käytetä...
Sama. Mikä on vakuumipussi-tubeless? Onneksi en omista läskiä tai olisin tavattoman epämuodikas.

Blackborow
01.05.2016, 12.07
Sama. Mikä on vakuumipussi-tubeless? Onneksi en omista läskiä tai olisin tavattoman epämuodikas.Ei kai tässä taas mistään muodista ole kysymys vaan siitä, että tuo vakuumipussi on teippejä toimivampi läskivanteiden kanssa...

orc biker
01.05.2016, 12.13
Ei kai tässä taas mistään muodista ole kysymys vaan siitä, että tuo vakuumipussi on teippejä toimivampi läskivanteiden kanssa...
Joo, mutta mikä se on? Tarkoitin, että en ole ajan tasalla. Ei se ollut sarkasmia, vaan enemmänkin itseironiaa.

Blackborow
01.05.2016, 12.15
Joo, mutta mikä se on? Tarkoitin, että en ole ajan tasalla. Ei se ollut sarkasmia, vaan enemmänkin itseironiaa.
Tuossa yläpuolella on linkki. Asiasta on kyllä paljon keskusteltu tuolla läskikumi-ketjussa.

7-spoke
01.05.2016, 15.03
Kestääkö vakuumipussi kumienvaihtoa vai onko kertaheittotavaraa?

Myykö joku lafka vakuumipusseja kuluttajaläskipyöräilijälle sopivassa pakkauskoossa?

Kevra on näemmä lisännyt 2m*0,5m pakkauskoon valikoimiinsa, syyspyolella ei näin tainnut vielä olla https://www.kevytrakentajanverkkokauppa.fi/tuote/sakityskalvo-po120-75%c2%b5-120c-400cm/

Onko tää se paras vaihtoehto? Joku muu? Mikä? Mistä sitä saa?

Itse ostin jotain elintarvike pakaste/vakuumiputkea Kärkkäiseltä, sen liittäminen silittämällä onnistuu kyllä, mutta melko tarkkana saa olla ettei sulata läpireikiä. Tämän kanssa maaliin eli kehälle asti tuuskaaminen on jäänyt kun tuo orggisteippi/höyrysulkuviritelmä on toiminut...

Käyttämäni höyrysulkuteippi ei ole Sitkoflexiä, vaan jotain paikallisesta rautakaupasta rakennusaikoina ostettua keltaista teippiä jossa ei ole pakkausmerkintöjä. Sen muistan että rullan kyljet oli suojattu valkoisella vohvelikuvioisella muovikalvolla. Paikallisessa rautakaupassakin oli Sitkoa kun viimeksi tarkistin...

Vakuumipussittelun hienoudessa riepoo se, että mielestäni ihan hyvätapaisesti olen pariin kertaan kysynyt foorumilla eri topiceissa, jopa yksityisviesteillä paikkakuntalaisilta pussittelijoilta että mistä sitä saa, mutta järkevää vastausta en mielestäni ole saanut. (kuin tuon Kevran, mutta ei sieltäkään aiemmin neliötolkulla olisi kiinnostanut tilata, nythän tilanne on näemmä muuttunut)

Meinasin jossain puuskassa käydä elintarvikepuolen firmoista kyselemässä, kun aika vankkoja/sitkaitahan nuo esimerkiksi vakuumikalapakkaukset ovat

petev
01.05.2016, 15.08
Itse käytin rakennusmuovia, kun sitä sattui rulla olemaan tuossa tallin nurkassa. Se on kestänyt ainakin kolme renkaan vaihtoa, varmaan kun vielä laittais hiukka liimaa niin pysyis paremmin paikallaan.

7-spoke
01.05.2016, 15.14
Eli höyrysulkumuovia?

Kiituri
01.05.2016, 16.38
Olisko linkkiä siihen keskusteluun tuosta säkityskalvosta? Läskirengasketju on 233 sivua...
Pitääkö kalvottaminen tehdä alipaineessa ja miten saumaustehdään?

Kiituri
01.05.2016, 16.42
Eli höyrysulkumuovia?
Rakennusmuovi ja höyrynsulkumuovi on kaksi eri tuotetta. Höyrynsulkumuovi ei kestä juuri yhtään UV-säteilyä vaan haurastuu murusiksi. Höyrynsulkumuovi on yleensä sinertävää.

rjrm
01.05.2016, 16.42
Vakuumipussia myyvät Tokmannit Puuilot Kärkkäiset Honk Kongit. Keittiötarvikeosastolta. Myyjä kysyi "mihin tarkoitukseen".... Vastasin että niin omituiseen etten aio kertoa. Tuo video on vanha. Kannattaa avata tietokoneella se niin. videon alussa näkyy linkki parempaan versioon. Youtubeen hakuun super light rim strip fatbike. Saman käyttäjän kohdalta löytyy myös klassikko Hitler kuulee läskipyörästä.

jussitre
01.05.2016, 17.45
Itse pähkäilin ankarasti tämän vakuumipussi-tubelessin kanssa viime viikolla ja tieto on kyllä pahasti hajallaan läskirengas-, Dude- ja ties missä säikeissä, joten tässä pieni yhteenveto lopulta onnistuneesta suorituksesta:

- Tokmannilta tuollainen: https://www.tokmanni.fi/tokmanni/ideale-vacum-pakkausputki-22-cm-x-5-m/6438114683880/dp?openGroup=299
- Leikkaa rullasta 185 cm pitkä pätkä.
- Leikkaa pätkä saumoista halki, jolloin saat kaksi samanmittaista soiroa.
- Aseta soiron päät 10 cm päällekkäin siten, että kalvosta syntyy ympärysmitaltaan 175 cm rengas, ja silitä joitain sekunteja silityslaudan hiha-adapterin päällä rauta kolmella pisteellä leivinpaperi kalvon molemmilla puolilla .
- Pingota syntynyt kalvorengas vanteelle ja sulata kolvilla tms. venttiilille reikä. Itse laitoin toiseen kaksinkertaisen kalvon venttiilin kohdalle ja toiseen en, molemmat vaikuttaisi toimivan.
- Sitten vain venttiili kiinni, rengas vanteelle ja ihan tornipumpulla nousi paikalleen. :) Leikkaa reunan yli jäänyt kalvo siistiksi. Kovaa ajoa.

Tämä siis Alex Blizzerk 90 -vanteella ja Jumbo Jimillä, jollain muulla vanteella kalvon mitta voi olla vähän eri ja renkaan nouseminen vaatia kompuran ja/tai kikkailua. Ai niin ja siellä oli ihan normaali vannenauha alla. Samasta paikasta saisi myös tyhjiöpakkauskoneen, jolla tuo soiron päiden yhdistäminen kävisi luultavasti jonkin verran kätevämmin.

Kiituri
01.05.2016, 17.50
Miten tukevaa tuo vakuumipussimuovi on? meinaan onko se verrattavissa rakenusmuoviin vai elmukelmuun?

Kävin just tallissa täyttämässä ne Scoopin vanteiden kolot asennusliimalla ja samalla sivelin liimaa mustan vannenauhan ja vanteen saumaan pulisen senttiä nauhan ja vanteen päälle. Saa sen näinkin tiiviiksi mutta jos päälle pistäisi vielä kalvon voisi toimiakin.

Tämä pahuksen vappu estää metsäänpääsyn kun on kaikki kaupat kiinni :(

rjrm
01.05.2016, 20.16
Kaksinkertaiseksi kevennysreikien kohdalta silitettynä on kyllä lujaa. Ei mitään elmukelmua.

Kiituri
01.05.2016, 20.30
Tokmanni oli kuin olikin auki joten nyt on paketti kelmua hyppysissä. Kelmutuubin toinen kalvo sisäpuolelta rasteroitua ja toinen molemmin puolin sileää. Miten päin se rasteroitu kelmu kannattaa pistää paikalleen vai heitetäänkö rasteroitu kelmun puolikas roskiin?

Mitä tarkoitat kaksinkertaiseksi silityksellä kevennysreikien kohdalta? Tarkoitatko että tarvitsisi alkuperäistä mustaa vannenauhaa mikä peittää kevennysaukot?
Minä ajattelin että kelmun alle jäisi se vannenauha. Toki se vähän painaa mutta ei kuitnkaan kovin paljoa.

Kiituri
01.05.2016, 22.31
Muutama sekunti ei saanut kalvoja tarttumaan toisiinsa ja pidempi aika rypisti kalvoja. Haitanneeko?

rjrm
01.05.2016, 22.42
Kiituri kattoo nyt kaikessa rauhassa opasvideon youtubesta. Siinä selviää kaikki. How to make super light rim strip for fatbike ... Niitä on kaksi. Katso se uudempi joka on myös pidempi. Tekijän nimimerkki on mrugalaboga

Kiituri
01.05.2016, 23.14
En muuten kato :) ainakaan vielä. Eturengas on nyt tehty ja ainoa mistä pientä pihinää kuului oli venttilin juuri ja se parani kiristämällä. Uskomattoman hieno juttu tuo ja pituuskin meni Jusstre:n edellä kertoman mukaan nappiin. Jos tuo pitää tehdä joka renkaanvaihdossa uusiksi, niin aivan sama. Homma on niin simppeli ja materiaali käytännössä ilmaista että tässä ollaan ihan täpinöissä.
Aamulla näkee onko ilmaa jäljellä. Pihinää ei kuulu.

jussitre
01.05.2016, 23.58
Kiituri: Ei rasteroitua siivua roskiin, siitä tulee ihan yhtä toimiva kalvo. Laitoin rasteroidun puolen vannetta vasten sillä ajatuksella, että rengas liukuisi sileää puolta pitkin paremmin paikalleen ja litkulla ei olisi niitä rasterin rakoja tiivistettävänä. Nyt kun tarkemmin ajattelen, niin se "muutama" sekunti taisi olla tosiaankin lähempänä kymmentä, yhden kerran silittelin itsekin lisää kun ei ekalla vedolla tarttunut kunnolla. Ryppyyn se liitoskohta meni minullakin, mutta ei tunnu haittaavan mitään. 10 sentin päällekkäisyyttä ja hihalautaa suosittelin siksi, että sillä tavoin ei tule silitettyä yksinäistä kalvokerrosta, harjoittelukapaleessa sellainen kohta meni minulla aika huonon näköiseksi, vaikkakaan ei suorastaan puhki.

Katsoin myös rjrm:n mainitseman videon, ja siinä avainsana on tuo "super light". Itse päätin kuitenkin jättää vannenauhan paikalleen, jolloin tarvittavan kalvon askartelu on merkittävästi helpompaa ja lisäksi nauha suojaa kalvoa oksien pistoilta ja sen sellaisilta.

Siitä oon samaa mieltä, että tämä on tekniikkana ylivertainen gorillaan ja ghettoon verrattuna. Ainakin näin viikon ajojen jälkeen. :) Jos tuo nyt siis renkaanvaihtovälin pitää ilmat, niin äkkiä sen tosiaan tekee aina uusiksi.

läskimooses
02.05.2016, 00.33
Riistasäkki Prismasta, niin ei tarvi säätää ja 7 eurolla saat aika varmasti loppuelämäksi rinkuloita yhestä säkkirullasta:
https://lh3.googleusercontent.com/-_4CzGpYMQN4/VyBzh_xAGBI/AAAAAAAAT2A/M6d5vhXruRAFR2uSyVO9XzkoIANnnjw0QCCo/s512/IMG-20160427-WA0001.jpg

Volvospede
02.05.2016, 11.51
Riistasäkki Prismasta, niin ei tarvi säätää ja 7 eurolla saat aika varmasti loppuelämäksi rinkuloita yhestä säkkirullasta:

No nyt vaikuttaa hyvältä. Kuinka paksua / kestävän tuntuista tuo materiaali on, uskaltaisko pienellä riskillä ajaa sellaisenaan ilman vannenauhaa tms vahviketta oksien ja keppien varalta?

läskimooses
02.05.2016, 13.15
Ei taida kestää paljaaltaan, venyvää sorttia tuo säkki, taitas tehdä tosi isot kuplat reikien kohdalle. Ite laitan nykyään ensin kierroksen läpinäkyvää pakkausteippi liimapuoli ylöspäin ja sitten samaa kierros liimapuoli alaspäin reikien ja nippeleiden suojaksi. Tulee kevyt ja kestävä.

Ja taas, tohon käy mikä tahansa säkki, kunhan suuaukko on sopivaa kokoa. Jos/kun laittaa jotain vanteen reikien suojaksi voi käyttää myös hyvin ohuita muoveja, mutta niiden asentaminen on hankalampaa kun tuppaavat nirhautumaan niin helposti rikki kumea päälle laittaessa (tuo riistasäkki on siitä hyvää, että on ohutta ja sitkeää). Ite oon testannut mm. jätesäkillä ja sekin toimi OK.

Kiituri
02.05.2016, 13.43
Vakuumituubi on pitänyt yön ajan loistavasti ilmat. Vaikea sanoa tarkasti onko paine hitusen pudonnut vai ei kun mittaria millä prestan paineita voisi mitata ei hyllystä löydy (onkohan sellaisia?). Yhtä kovalta se kuintenkin tuntuu ja kun paineet oli laitettaessa 1.5bar niin jotainv varmasti tulisi ulos jos olisi tullakseen.
Pitänee illalla käydä kokeilemassa ja tehdä takarengas myöhemmin.

Painon pudotus on niin raju ja varmaan vierintävastuksen parannus vähentyneen kumin myötä etten viitsinyt kokeilla onnea jättämällä vannenauha pois.

Mietin sellaista että jospa vaihtaisi prestan autoventtiiliin. Olisi helpompaa paineiden säätely ja pumppaaminen (kompuralla) kun ei tarvi joka kerta adapteria ruuvailla.
Löytyykös sipposia mutterikristeisiä fillaritubelesiin soveltuvia autoventtiilirunkoja?

Nana
02.05.2016, 14.27
On kyllä huikea vaikutus ilmojen pysymiseen ajolla. Talvella kun oli välillä hyvinkin vähillä ajoilla pyörä (siis heti litkutuksesta lähtien) renkaat yllättäen menettivät selkeästi paineita, mutta jo 1-2 lenkin jälkeen kumit pysyvät paineissaan ihan normaalisti.
Ihmetyttää vieläkin miksei venttiilistä roisku lainkaan litkua, kun tuhauttaa sen auki ennen pumppausta näillä uusilla kiekoilla, ei vaikka venttiili olisi missä asennossa. Mietin jo onko ne litkut valuneet jonnekin minne ei pitäisi, mutta, kun ovat kuukausia pitäneet renkaat paikoillaan ja ilmoissa niin kaipa ne siellä ovat.

rjrm
02.05.2016, 18.04
Ei niitä vannenauhoja tarvi. Jos oksa tökkää vanteeseen, virhe on tapahtunut jo aiemmin...

jussitre
02.05.2016, 18.38

Tuohan ois tosi kunkkua. Osaatko sanoa millä nimellä se mahtaisi esiintyä prisma.fi:ssä, kun ei äkkiseltään löytyny?

jussitre
02.05.2016, 18.41
Ei niitä vannenauhoja tarvi. Jos oksa tökkää vanteeseen, virhe on tapahtunut jo aiemmin...

Kerro toki lisää, onko se virhe tapahtunut siis ajaessa vai litkuttaessa?

zander
02.05.2016, 19.04
Onko hyviä vinkkejä miten kaventaa teippiä? 25mm leveä Tesa pitäsi 20-21 milliseksi kaventaa.

rjrm
02.05.2016, 19.10
Ajaessa :)

läskimooses
02.05.2016, 19.15
Tuohan ois tosi kunkkua. Osaatko sanoa millä nimellä se mahtaisi esiintyä prisma.fi:ssä, kun ei äkkiseltään löytyny?

En muista, ostin ite viime syksynä hirvijahdin aikoihin. Puolimetriä mittaa avaamattomana. Voi olla että on vain meidän maalaisten Prismoissa?

Kaupan päälle saatte vielä kikka kolmosen isoihin reikiin kulutuspinnalla (kylkeen en ole vielä saanut tilaisuutta testata), nimittäin kuumaliima. Paikkaa erittäin näppärästi stänin käsittelykykyä isommat reiät.

paaton
02.05.2016, 20.32
Onko hyviä vinkkejä miten kaventaa teippiä? 25mm leveä Tesa pitäsi 20-21 milliseksi kaventaa.

Mikä on vanteen sisäleveys? 21mm vanteelle tuo 25mm teippi menee nätisti.

zander
02.05.2016, 20.44
17mm. Testailin pätkällä niin vähän liian levee on 25mm teippi.

orc biker
02.05.2016, 20.50
Terävällä veitsellä vetelee rullan ympäri kohtuullisen syvältä, niin ei lopu leikattu osa vetäessä kesken?

mutanaama
02.05.2016, 21.25
Ajaessa :)

Avaapa tuota hiukan, siis onko virhe mennä maastoon vai??

Odottakaa
02.05.2016, 22.11
Laitetaas tänne myös tämä mieltä askarruttava kysymys, kun ehkä oikeampi kysymys paikka.

Joku on varmasti litkuttanut tuollaiset Sliden mukana tulevat Mavic crossroc:t? Löysin Mavic:n katalogista, että crossroc:t olisivat UST tubeless ja UST tubeless ready, mun vanteissa ei ainakaan ole mitään UST tarroja erikseen mutta ilmeisesti crossroc:sta ei ole ollut mitään muita variaatioita?

Riittääkö, että ostan vain tuollaiset Stanin tubeless venttiilit ja litkun vai tarviiko ostaa tuollainen Mavicin rim tape (esim: http://www.bike-discount.de/en/buy/mavic-crossroc-ust-rim-tape-21c-404608)? (http://www.bike-discount.de/en/buy/mavic-crossroc-ust-rim-tape-21c-404608%29?) Vai ostanko suosiolla tuollaisen Stanin kitin jossa tulee mukana tuo rim strip jossa venttiili kiinni (http://www.notubes.com/Cross-Country-29er-Rim-Strip-P107.aspx )?

orc biker
02.05.2016, 22.19
UST-vanne ei vaadi teippiä, koska sen yläosassa ei ole pinnan reikiä tai ne ovat ainakin jotenkin tukittu.

jussitre
02.05.2016, 23.04

Tuossa vielä kuvana mitä orc jo neuvoikin. Kirja voi ehkä olla joku muukin :D

http://ep1.pinkbike.org/p4pb8465542/p4pb8465542.jpg

zander
02.05.2016, 23.33
Tolla tavalla yhtä teippirullaa olen kaventanutkin. Kysäisin jos olisi oikeen pro-tapa löytynyt :D

jussitre
03.05.2016, 00.11
Kuva on Pinkbiken artikkelista, niin ehkä sen voi laskea pro-sarjaan. :D

jussitre
03.05.2016, 01.15
En muista, ostin ite viime syksynä hirvijahdin aikoihin. Puolimetriä mittaa avaamattomana. Voi olla että on vain meidän maalaisten Prismoissa?

Ok, kiitti, pitääpä kysyä metsällä käyvältä maalaisserkulta. :)

PK1
03.05.2016, 09.19
Tolla tavalla yhtä teippirullaa olen kaventanutkin. Kysäisin jos olisi oikeen pro-tapa löytynyt :D

Sorvi ois aika pro.

Kiituri
03.05.2016, 16.20
TUnti ajettu ja vakuumituubissa edelleen samat paineet tai ainakin sormi tuntumalla. Missään ei myöskään näy mitään valkoista. Minä kylläkin huuhtelen fillarin ja mopon aina letkulla kun tulen metsästä joten en ole ihan sata varma onko litkua jostain kohtaa pursunnut.

En ole varma mutta tuntui että pelkkä eturenkaat litkutuskin pienensi rullaushäviötä. Ajaminen sitävastoin vaikeutui kun eturenkaan kehämassa pieneni. Rengas ei enää kiipeä kivien välistä vaan se pitää aktiivisesti nostaa. Ajotyyliä pitää siis muuttaa.

mkp
03.05.2016, 20.54
Enpä keksi, miltä alueelta tätä kysyisin, joten kysyn sitä täältä, kun täällä on kuitenkin tota litkujen kanssa pelaavaa porukkaa. Ite en ole aiemmin sitä käyttänyt, joten tässä taas sarjassamme typeriä kysymyksiä -mutta eihän niitä olekaan.

Kyseessä presta-venttiili, Tufo C Elite ride 25 mm tubular clincher-renkaat, joissa siis stanin litkut sisällä. Kun tarkistin eilen paineet ja pumppasin vähän lisää ilmaa eturenkaaseen, niin siinä vaiheessa, kun otin suulakkeen irti venttiilistä, sieltä ruiskahti sen sen normi suhahduksen lisäksi myös vähän litkua pihalle. Takarenkaan kanssa näin ei käynyt. Onko toi ihan normaalia, että sieltä vähän tota litkua ulos turahtaa?

Ja silloin oli kyllä venttiilit pumpatessa ala eli kello 6 asennossa eli pitäskö ne ollakin klo 12 asennossa pumpatessa?

Nana
03.05.2016, 21.17
Se on täysin normaalia. Jos venttiili on ollut alhaalla just ennen pumppausta sieltä yleensä aina roiskahtaa hieman. Siksi kannattaa suhauttaa vähän venttiiliä auki ennen pumppausta ettei se pumppu tukkeudu. Venttiilit myös pikkuhiljaa voivat mennä tukkoon litkusta. Tähän auttaa kuumavesi liotus. Sielu irti ja likoomaan. 😊

Ja joo, pumpatessa venttiili ylös juuri siks, ettei litkut karkaa.

missile
03.05.2016, 21.51
Ite laitan kello neljän tahi kasin kohtaan venttiilin, teoriassa litku valuu venttiilin varresta pois kun antaa hetken olla. Käytännössä saattaapi silti räkästä pikkutipan litkua joskus.

orc biker
03.05.2016, 23.33
Meinasin jo tulla kommentoimaan, että Contin Race King Protection on yksi toivottoman löysä p*aska ihan vain päätellen siitä, miten se asettuu vanteelle. En muista kymmeneltä viime vuodelta noin helposti vanteelle uutena heitettävää rengasta: meni paljain käsin yhtään tilaa muualta hieromatta. Siinä vaiheessa jo tuumin, että tästä ei hyvä seuraa. Eli sisäkumi kehiin saman tien ja 4 baria ja risat, eikä tuntunut edes rutisevan, saati napsahtelevan. No, ilmeisesti nousi, kun toinen kylki oli ylhäällä uudessa yrityksessä sisurin poistamisen jälkeen. Pumppasin kuin raivo härkä nopeutetussa filmissä ja ihmetyksekseni kyllähän tuo kuitenkin jalkapumpulla nousi. Joko minulla on enemmän habaa kuin luulinkaan tai sitten tapahtui ns. ihme eli jonkinlainen ylimaallinen väliintulo, jos ei nyt ihan jumalallista laatua.

Eli edelleen sanoisin, että oli ihan tarpeettoman löysä rengas tuolla vanteella, jossa muut sovittamani eivät ole olleet mitenkään löysiä. Mutta toisaalta plus-puolena, jos täytyy reissun päällä laittaa sisuri sisään, niin se hoituu ilman rengasmuovejakin ihan tuosta vain. Jos se tuosta venyy, niin sitten varmaan kierretään teippiä oikein urakalla, mikä voikin olla hupaisaa, koska...

Siinä taas oli melkoista sähellystä, kun pikkutarkasti perfektionismin hengessä yritin teipata tällaisen profiilin (sinne jäi ilmakuplia kuin zeppeliiniin ja ruttuunkin meni aika monesta kohtaa). Ei nimittäin ole helppoa, kun vetää kireälle teippiä, niin sitähän ei saa vedettyä kunnolla petiä vasten, kun silloin se pyrkisi oikenemaan noista laaksokohdista ylös, vaikka pitäisi mennä alas! Lopputuloksena se ei ole kireällä, eikä se ole vailla ilmakuplia tai ruttuja (3/3 kohtaa pieleen). Huomenna ovat sormenpäät hellinä tuosta uran hinkkaamisesta. Kun mitoitin teipin niin, että saisin sen ihan bead hooksien alle asti, niin sehän tietysti teki tuosta erityisen vaikeaa teipin pyrkiessä vielä jumittelemaan ennen aikaisesti laitoihin. Ehkä ensi kerralla laitan teipin kapeampana vetämällä ensin toista puolta ja sitten jatkaen toiselle.

http://spank-ind.com/images/product_categories/graphic_icons/OOZY_TRAIL295_BEAD_BITE.jpg (http://spank-ind.com/images/product_categories/graphic_icons/OOZY_TRAIL295_BEAD_BITE.jpg)

orc biker
03.05.2016, 23.44
Niin. Eli pointti oli, että enpä olisi ikinä uskonut, että tuo nousee vanteelle ilman jotain Ison Pahan Suden kompressoria, joka puhkuu talonkin kumoon. Näin sitä vain yllättyy joskus iloisesti.

Ja vaikka sainkin sen vanteelle heti kättelyssä, niin pelkästään stressihormonin taso nousi niin paljon tulevaa ahdistusta ennakoiden, että en tosiaan vaihtele huvin vuoksi renkaita. Ettäs tiedät, Nana. Ei tuossa hommassa ole mitään järkeä hifistelyn takia, jos vaihtoehto on käyttää aika ajamiseen. Jos hyvin menee, niin ensi vuonna vasta sitten seuraavan kerran rengashommia.

OneTen
04.05.2016, 00.49
Minä renkaan vanteelle kompuralla ja PUM. Ei ollut pieni pum, 15-20 sekuntia oli mute päällä maailmassa ja pari päivää kuului piip, vanne kierossa ja vaatteet litkussa.
En tiedä mitä tapahtui, mutta taidan ihan aavistuksen varovaisemmin annostella painetta seuraavalla kerralla. 99% varma olin ettei voi olla liian paljon ilmaa (mittariin ei välttämäti luottamista, mutta 2,9 bar näytti), lopputulos kyllä kertoisi että sitä painetta todellakin oli liikaa.
Kolme lyhyttä sykäystä annoin ilmaa, ekalla otti kumi kiinni vanteeseen, tokalla kuului pieni pokspoks kun nousi parista kohdasta vanteelle, hieroin kumia vähän yhdestä kohtaa josta ei noussut vielä vanteelle (rengas ei tuntunut todellakaan kovalta), annoin kolmannen suhauksen että nousisi vanteelle viimeinenkin kohta, mutta räjähtikin silmille välittömästi kun painoin kahvasta. Kumissa ei ole reikää, eli ilmeisesti on päässyt luiskahtamaan ulos vanteelta.

Hävettää ja .tuttaa. Huomenna uutta vannetta paikalleen jos pinnat vaan on ehjiä, tai saan jostain lisää sopivia. Saapa nähdä kuinka onnistuu kehän vaihto ensimmäistä kertaa, toivon ettei ainakaan enempää räjähtele.

orc biker
04.05.2016, 01.03
Minä renkaan vanteelle kompuralla ja PUM. Ei ollut pieni pum, 15-20 sekuntia oli mute päällä maailmassa ja pari päivää kuului piip, vanne kierossa ja vaatteet litkussa.

Kuulosuojaimet. Minä pidin ihan tuolla jalkapumpullakin laittaessani. Olkoon vain hätävarjelun liioittelua, mutta ei ole kuin yksi pari korvia, joille yksikin pamaus voi olla liikaa. Sitten loppuelämä voi kuulostaakin tältä: "IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII....SIHSIHSISH....IIIIIIII IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!"

Siinä voi pyöräilyharrastuskin kärsiä.

Nana
04.05.2016, 01.10
Orc Biker, minähän kyllä puhuin helpoista litkutettavista. Olen Spessun (litkutetun) renkaan joskus käynyt vaihtamassa jopa ruokiksen aikana, ennen kuin lähden jatkamaan matkaa. Ei todellakaan stressitasot noussut kun heitti Fast Trakin alle, kahvia samalla hörppien ja ruikkasi litkut perään. Se on naps, naps, naps ja menoksi. Tällaista ei toki edes yrittäisi ellei olisi jo aiempien kokeilujen perusteella varma, ettei rengas tuota ongelmia.
Mutta ei minua silti kiinnosta käännyttää sinua vaihtamaan renkaita useammin. Ei sillä ole minun ajoihini mitään vaikutusta.

Lisättäköön vielä, että X-King Race sportia joskus koitin litkuttaa, enkä saanut sitä kiskottua Bontin vanteille, en sitten millään. En vaan jaksanut kiskoa sitä reunan yli kun oli niin tiukka.

Greycap
04.05.2016, 01.12
Meinasin jo tulla kommentoimaan, että Contin Race King Protection on yksi toivottoman löysä p*aska ihan vain päätellen siitä, miten se asettuu vanteelle. En muista kymmeneltä viime vuodelta noin helposti vanteelle uutena heitettävää rengasta: meni paljain käsin yhtään tilaa muualta hieromatta.

Ei voi kyllä RaceSportista samaa sanoa. Käytössä oli kaksi kättä sekä rengasmuovia ja ainakin yksi jalka kun kampesin rengasta paikalleen ja se hirtti jo vanteelle laittaessa, ilmoista ei siis puhettakaan vielä tässä vaiheessa, hyllyyn kiinni niin tiukasti että piti erikseen painella irti saadakseen logot haluttuun kohtaan. Renkaissa ja vanteissa todellakin on eroja, veikkaan tosin että minulla suurimman eron tekee jälkimmäinen koska noille kiekoille ei ole mennyt vielä mikään varsinaisesti helposti.

Bässi
04.05.2016, 01.18
Eikäku... renkaissa, kehissä ja tubeles teippauksissa on EROJA.

Nana
04.05.2016, 01.32
Jos harrastaa korkeita paineita niin tuo korvatulppavinkki ei ole mitenkään huono.
Itseltä on kerran lähtenyt kuulo joksikin aikaa, kun rautatieasemalla joku heitti ilotulitteen tms, joka pamahti korvani vieressä.
Pahinta oli, kun lääkärit eivät voineet luvata, että kuulo ylipäätään palaa. Korvat soivat aika pitkään ja joitain viikkoja oli toinen korva kuuro.

mkp
04.05.2016, 03.30
Noita kumeja kun itekin muutaman neliön betonibunkkerissa pumppailee, niin on kyllä tullu tavaksi kuulosuojaimet korville laittaa. Pari kertaa on rengas yllättäen puhjennu ja se pamaus on tollasessa tilassa aikamoinen. Ei oo ollu kaukana vellit pöksyistä, kun siinä vielä oikein päälle säikähtää:p

eki15
04.05.2016, 11.04
illalla laitoin litkut ja piti ilmat hyvin sisällä ja aamulla oli ilmoja lähteny aika paljon ei aivan tyhjäksi mutta kumminkin pysty helposti puristaan rengasta ruttuun ja siis oli eka kerta kun litkutin

eki15
04.05.2016, 16.54
ja paljonko laitatte litkuu ite laitoin 90ml. renkaat on 29 ja 2.4 leveät

Nana
04.05.2016, 17.00
Jos rengas tyhjenee kannattaa lisätä litkua. Aika leveä rengas niin voi vaatia vähän enemmänkin litkua, eikä se lisälitku siellä negatiivisesti vaikuta jos ei nyt litratolkulla kaada.
Itse olen aika suurpiirteinen litkun määrässä, 2.1-2.25 kokoisiin laitan ehkä 60-70ml, mutta mikäli ilmaa katoaisi laittaisin muitta mutkitta 10-20 lisää.

SvaR
04.05.2016, 19.57
illalla laitoin litkut ja piti ilmat hyvin sisällä ja aamulla oli ilmoja lähteny aika paljon ei aivan tyhjäksi mutta kumminkin pysty helposti puristaan rengasta ruttuun ja siis oli eka kerta kun litkutin
Turhaan sinne heti litkua lisäämään lisää jos sinne n. desikin laitettu, mikään 10-20ml lisäys ei ole oikotie onneen.
Kun olet sen saanut paineistettua niin käsissä lappeellaan pyörittelyä, molemmat kyljet ja pystyssä voimakasta ravistelua. Annat tekeytyä ja jätät kiekot irti johonkin sopivalle hollille että niille voi tehdä nuo rituaalit ihan vaan ohi kulkiessaan ja aina voi jättää eri kyljelle makaaman ja jos huomaa jonkin tietyn kohdan vuotavan niin se kohta luonnollisesti alimmaiseksi.
Vaikka illalla teet nuin muutaman kerran ja aamulla tarkistus. Jos paineet tippunut niin lisää ilmaa ja taas pyörittelyä.
Noin ne yleensä tiivistyy helpoiten.

Nana
04.05.2016, 20.13
Minä olen kyllä useampaan kertaan saanut ilmoja menettävän renkaan tiiviiksi hyvinkin pienellä litkulisäyksellä, vaikkei ravistelut auttaneet.
Ravistelu kuuluu toki ilman muuta jokaiseen litkutukseen ja pitäisi tehdä aina, kun litkua lisätään. Ajo on myös hyvä. se tuntuisi auttavan jopa paremmin kuin ravistelu.

orc biker
04.05.2016, 21.50
Meni sitten 30 m teippiä hukkaan, kun en onnistunut kaventaminen sitä. Siististi vedin hyvin terävällä veitsellä, mutta minkäpä teet, kun tuo teippi lähtee siitä leikkauskohdasta suikaloitumaan. En tajua miksi, kun ensiksi sain yhdelle renkaalle sopivasti leikattua. Muuten kestää vetämistä hitosti, kun teepä pienikin viilto, niin sehän lähtee siitä melkein puhaltamalla avautumaan.

Tilasin lisää teippiä kapeampana. Vedän tosiaan pari kierrosta sitten, se on helpompikin niin. Sillä välin laitan vanhat renkaat takaisin sisäkumin kanssa. Ehkä on sitten kiva fiilistelläkin, kun ensin tottuu niihin ja sitten saa uutta kehiin kaikin puolin. Nyt ei oikein onnistu. Tämä ei ole ainoa pyörähomma, mikä on nyt mennyt pieleen.

paaton
04.05.2016, 22.09
Meni sitten 30 m teippiä hukkaan, kun en onnistunut kaventaminen sitä. Siististi vedin hyvin terävällä veitsellä, mutta minkäpä teet, kun tuo teippi lähtee siitä leikkauskohdasta suikaloitumaan. En tajua miksi, kun ensiksi sain yhdelle renkaalle sopivasti leikattua. Muuten kestää vetämistä hitosti, kun teepä pienikin viilto, niin sehän lähtee siitä melkein puhaltamalla avautumaan.

Tilasin lisää teippiä kapeampana. Vedän tosiaan pari kierrosta sitten, se on helpompikin niin. Sillä välin laitan vanhat renkaat takaisin sisäkumin kanssa. Ehkä on sitten kiva fiilistelläkin, kun ensin tottuu niihin ja sitten saa uutta kehiin kaikin puolin. Nyt ei oikein onnistu. Tämä ei ole ainoa pyörähomma, mikä on nyt mennyt pieleen.

Miten paljon liian leveää teippi oli? Ainakin stanin teippi taittuu ihan hyvin sinne reunoillekkin. Kapeakaan ei haittaa mitään, jos pinnan reiät vaan peittyvät hyvin. Ne kaksi limittäistä teippiä ovat oikastaan huonoin vaihtoehto.

orc biker
04.05.2016, 22.34
Miten paljon liian leveää teippi oli? Ainakin stanin teippi taittuu ihan hyvin sinne reunoillekkin. Kapeakaan ei haittaa mitään, jos pinnan reiät vaan peittyvät hyvin. Ne kaksi limittäistä teippiä ovat oikastaan huonoin vaihtoehto.
Sellaiset 25 mm liian leveää. Miten niin huonoin vaihtoehto? Pinnan reikien kohdalle tulee 2 kierrosta ja reunoille yksi. Ei se tuplavarmistus haittaa mitään etenkin, kun tuo teippi on olemattoman kevyttä. Vanteen valmistajat edustajat suosittelevat juurikin tuota, että kierretään kaksi kiekkaa puolin ja toisin. En näe siitä mitään haittaa. Luulen, että tuota teippiä voi vaikka tarvittaessa pätkäistä pinnan kohdaltakin, jos tarvitsee vaihtaa *kop kop*, ja voi vetää päälle jonkin matkaa paikan.

paaton
04.05.2016, 22.48
Ehkäpä tuo toimisi parhaiten niin, että kaksi kapeaa siivua laidoille ja yksi vielä siihen keskelle.
Jos vetää pelkästään laidoille, niin teippi nousee herkästi keskeltä koholle. Noin kävi ainakin itselle yhden vanteen kanssa.