Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Pahoja Tubeless ongelmia!

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27

Iglumies
30.08.2014, 21.25
Tai TipTop-paikka.

sixsixone
30.08.2014, 22.12
Pitää varmaan koittaa paikata kun on vaan vähän ajettu rengas.

Sent from my iPhone using Tapatalk

dILETANTTI
30.08.2014, 23.15
Korjasin viime talvena Nokian nastakumin, joka oli pari sentti halki kyljestä, liimaamalla molemmin puolin vanhasta päällyskumista leikatut palat. Karhennus, paikkatököttiä (vulkanointiainetta) ja palat molemmin puolin. Laitoin kumin heti paikalleen, jotta sisukumi painaa sisäpuolen paikan kiinni ja ulkopuolen paikkaa puristin puristimilla. Vuorokauden jälkeen kokeilin ja siinä ne paikat pysyi vähälumisen talven muutamat enskailut.

syklopaatti
30.08.2014, 23.35
Tämä setti toimi ainakin kun Muddy Maryyn tuli sivunappulanjuureen vajaan sentin viilto. Paikkasin ohjeen mukaan ja hyvin toimi tubeleksena taas.
http://www.evanscycles.com/products/zefal/tubeless-puncture-repair-kit-ec038829

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT2LLZMNibXvEnaKBe6F6abByfCXf4_X EU9f-zsnhIqULZ53vZVwg

Nappulakenka
01.09.2014, 15.00
Eipä asentunut WTB:n Bronsonit(Race-malli)suoraan paketista vanhoille Mavic Crossmax -vanteille. Laitoin ne nyt sisureilla, että asettuvat ja muotoutuvat omaan muotoonsa, yritettään sitten uudestaan.

EDIT: Nyt on etukiekko asennettu. Laitoin Stansin teipin päälle vielä alkuperäisen vannenauhan ja nyt sain napsauttimella sen verran ylös, että rengas piti jo jonkun verran ilmaa. Valitettavasti tuo minun T-pumpun sylinterin kasiteetti ei riittänyt viimeistelyyn vaan piti käyttää vielä yksi co2-kapseli ja sen jälkeen viimeistely T-pumpulla. Ei mikään ideaali asennus, mutta nyt rengas näyttää pitävän ilmat. Huomasin asennuksen aikana, että Mavic Crossmax keikkojen keskiura on syvempi kuin noissa kahdessa muussa kiekkosetissä, mitä minulta löytyy. Pitänee jatkaa harjoituksia tulevaisuudessa ja teippailla tuota uraa umpeen, niin asennus todennäiköisesti helpottuu.

H. Moilanen
01.09.2014, 21.14
Eikös Crossmax ole UST-kiekko?

Kemizti
01.09.2014, 21.21
ainaki kaikki crossmaxit mitä mulla on ja on ollu. Ja nimenomaisten Bronsoneiden asennus niille yks helpoimmista, ihan ilman mitään teippejä yms.

Nappulakenka
01.09.2014, 21.40

Umm.. rehellisesti sanottuna en ole kyllä ihan satavarma tuosta mallista, olisiko nuo jotain -08 tai -09 vuoden mallia. Entinen omistaja oli irroittanut teipit vanteista, joten tarkka malli jäänee arvoitukseksi.

EDIT: Nuo saattaa muuten olla Crossridet eikä Crossmaxit.

Kemizti
01.09.2014, 21.43
Helpoin tapa tunnistaa ridet vs. Maxit, on pinna, rideissä litteä, maxeissa pyöreä ontto paksu..

ja crossridet ei oo joo ust, eikä tosiaan mitkään helpoimmat tubelesoitavat, mutta tehtävissä kuitenki ilman suurempia taikatemppuja..

Nappulakenka
01.09.2014, 22.31
Helpoin tapa tunnistaa ridet vs. Maxit, on pinna, rideissä litteä, maxeissa pyöreä ontto paksu..

No sitten nuo on ridet eli pinnat ovat litteät. Nyt vaan odotellaan, että mies on taas ajokunnossa niin pääsee testaamaan uusia renkaita :)

EDIT1: Ahahah! Hienosti renkaat tyhjentyneet yöaikana parvekkeella ja litkua valunut sinne tänne. "nyt rengas näyttää pitävän ilmat" :D No eipä siinä, jatketaan harjoituksia :)

EDIT2: Pari kierrosta jesaria keltaisen teipin päälle ja renkaat nousi nätisti. Ajattelin kuitenkin pelata varman päälle laittamalla vielä kolmannen kierroksen teippiä. Nyt vaan odotellaan, että ukko on taas ajokunnossa, niin pääsee testaamaan. :)

autionpoika
02.09.2014, 20.59
Kasasin SysloRossariin kiekot SunRingle SR25 kehillä. Vanteen ulkoleveys 25mm ja sisäleveys 21mm. Renkaiksi laitoin 32mm Vittoria XG Pro tubelesit. Asennus onnistui kompuralla erinomaisesti, mutta jos päästää renkaat ihan tyhjäksi, niin rengas hyppää pois "Hookista". Onko tämä normaalia tubelesilla vai johtuuko nyt sitten liian leveästä vanteesta? Ajossa ei huomaa mitään outoa 2,5Bar paineella.

CamoN
02.09.2014, 21.10

SLR:t on sitten vissiin vielä erikseen? Minulla on vissiin vuoden 2012 Crossmax SLR 29:t, niissä on litteät pinnat ja tubeless-umpikehä.

Kemizti
02.09.2014, 21.41
SLR:t on sitten vissiin vielä erikseen? Minulla on vissiin vuoden 2012 Crossmax SLR 29:t, niissä on litteät pinnat ja tubeless-umpikehä.

oiskoos tuo sitte joku 29er jutska, moisista mää en tiiä mittään, 26sista ihan tarinoin..

pte
03.09.2014, 08.23
oiskoos tuo sitte joku 29er jutska, moisista mää en tiiä mittään, 26sista ihan tarinoin..
Sama homma 26" CrossMax SLR:issä eli litteet pinnat. :)

Kemizti
03.09.2014, 09.23
Sama homma 26" CrossMax SLR:issä eli litteet pinnat. :)
mjaahans, no erottaisko slr:t rideistä sitten siitä punaisesta pinnasta?

tai oikeestaan ihan sama mulle, mun crossmaxeissa on pyöreet ontot pinnat, mutta ne ei oo slr:t

CamoN
03.09.2014, 09.34
mjaahans, no erottaisko slr:t rideistä sitten siitä punaisesta pinnasta?

Minulla alkuperäinen eroava pinna oli valkoinen ja nyt kun kesällä tilasin varapinnoja, seteissä oli yhdet kappaleet pääväriltään keltaisia. Mutta joo, se yksi eroava pinna ja jollain tapa eroava kehä tekee varmaan erot. Uusimmissa on ITS-4 vapaaratas ja vanhemmissa joku muu, mutta sitähän ei ulkoapäin helposti tunnista.

Eipä noista pirukaan ota selvää kun aika kuluu. Muistaakseni tämän tai ensi vuoden mallin CrossMax SLR:n kehä muuttui, kun se pysyi samana ainakin 2012-2013 vuosimalleissa. Toisin sanoen parin vuoden aikana "samaa kiekkoa" tulee olemaan saatavissa käytettynä kolmella eri värisellä yksittäisellä pinnalla ja kahdella tai kolmella erilaisella kehällä, vähän riippuen vuosimallista ja varaosien yhteensopivuudesta, jos sellaisia on käytetty.

H. Moilanen
03.09.2014, 10.30
SLR:n pinna on litteäksi puristettu alumiiniputki. Tämän näkee esim. pinnan päistä, jotka ovat pyöreätä putkea aivan niinkuin muissakin Crossmaxeissa.

Crossridessä pinna on perinteinen teräksinen aeropinna. Pinnan dimensiot ovat jotakin ihan muuta verraten SLR:n köykämiiniseen pinnaan.

Kare_Eskola
03.09.2014, 10.41
Kasasin SysloRossariin kiekot SunRingle SR25 kehillä. Vanteen ulkoleveys 25mm ja sisäleveys 21mm. Renkaiksi laitoin 32mm Vittoria XG Pro tubelesit. Asennus onnistui kompuralla erinomaisesti, mutta jos päästää renkaat ihan tyhjäksi, niin rengas hyppää pois "Hookista". Onko tämä normaalia tubelesilla vai johtuuko nyt sitten liian leveästä vanteesta? Ajossa ei huomaa mitään outoa 2,5Bar paineella.

Tubelessina renkaan pitää pysyä urassaan ilman paineita. Itse olen ajanut maastokisaa monta kilometriä ilman paineita, ja kumi pysyi.

Veikkaan että omassa virityksessäsi kumi jossain vaiheessa burppaa tai kantatessa rullaa. Kumi ja kehä eivät sovi yhteen. Se on krossi-tubelessissa yleistä, koska ei ole kunnon standardia. Maantie- ja maastotubelessit eivät käy ristiin.

LJL
03.09.2014, 10.44
Itse olen ajanut maastokisaa monta kilometriä ilman paineita, ja kumi pysyi.

:D Monta kilometriä kisaa ilman paineita.. tosimiesten hommaa.

autionpoika
03.09.2014, 10.47
Tubelessina renkaan pitää pysyä urassaan ilman paineita. Itse olen ajanut maastokisaa monta kilometriä ilman paineita, ja kumi pysyi.

Veikkaan että omassa virityksessäsi kumi jossain vaiheessa burppaa tai kantatessa rullaa. Kumi ja kehä eivät sovi yhteen. Se on krossi-tubelessissa yleistä, koska ei ole kunnon standardia. Maantie- ja maastotubelessit eivät käy ristiin.
Eli ongelma poistuu mikäli käyttää maastokummia. Onkohan olemassa 45mm tubeless renkaita? Leveämpi haarukkaan mene.

autionpoika
03.09.2014, 21.21

Olisikohan noista stanin tubeless konversio kumminauhoista apua tähän renkaan pysymiseen Hookissa?

autionpoika
04.09.2014, 17.59
Voila! Bontragerin rim stripillä renkaan täyttö onnistui jalkapumpulla. Rengas myös pysyy nyt urassaan vaikka ruuvaisi venttiilin irti. Rim stripin laiton jälkeen renkaan vääntäminen vanteelle oli erittäin työlästä ja jouduin turvautumaan rengasmuoviin.

Laika
05.09.2014, 14.50
Bontragerin tlr-nauha sopii siis muihinkin vanteisiin? Kiinnostavaa, koska se on todella toimiva systeemi ainakin Bontin omilla vanteilla.

autionpoika
05.09.2014, 16.28
Jep, näytti olevan kuin tehty tuolle SunRingle SR25 vanteelle. Testasin eilen asfaltilla ja metsässä. Rengas toimi erittäin hyvin 2,5Bar painella. En saanut "burbbausta" aikaan.

Sauli Lumikko
06.09.2014, 13.01
Jos rengas ei pysy hookissa, vanteen ja renkaan sovitetta voi tiukentaa kasvattamalla vanteen halkaisijaa. Tähän käy lisäkierros teippiä, halkaistu sisuri, tlr-nauha... Keinoja on monia.

Sovite on hyvä, kun rengas vaatii jonkin verran painetta (ei kuitenkaan älyttömästi) "napsahtaakseen" vanteelle, ja pysyy vanteella, vaikka ilmat päästää ulos ja vähän työntelee sivusta. Renkaan irrottaminen hookista on toimenpide, jonka pitää vaatia vähän voimaa.

Laika
08.09.2014, 23.00
Seuraava niksi saattaa tässä pitkässä ketjussa olla jo jossain, mutta siinä tapauksessa kerrataan:
Jos varastosta löytyy autonrenkaita muttei kompuraa, autonrengasta voi käyttää pyöränrenkaan nostatukseen. Tarvitset vain letkun jonka toinen pää sopii prestaventtiilin ympärille ja toisessa päässä on schrader-adapteri. Itse otin letkun päineen vanhasta hajonneesta jalkapumpusta. Vaikka autonrenkaassa ei ole hirveästi painetta, siitä tulee ilmaa riittävästi sopivan tasaisena virtana jotta hankalampikin rengas nousee vanteelle. Ei enää huoltisreissuja tai hikoilua jalkapumpun kanssa. Toki autonrengasta pitää täyttää uudestaan, mutta sen voi tehdä reuhtomatta ilman sydänkohtausta.

Pompeli
12.09.2014, 22.44
Tämä on varmaankin oikea aihe, josta kysyä.

Ajattelin päivitellä renkaat tubeless-versioon.
Mutta en saa renkaita millään vanteille. Ei ole ikinä ollut näin tiukkoja rengas-vanne yhdistelmiä
Rengas: 29" Maxxis High Roller II
Vanne: Bontrager 29 Rhythm Comp.

Olen yrittänyt käyttää saippuaa, rengasrautoja ja ylimääräistä käsiparia apuna, mutta en millään saa rengasta vanteille. Kuitenkin puolet (toinen kylki rengaasta menee)
Olisko lisää kikkoja tarjolla?

Roko
13.09.2014, 04.55
Silicon spray auttaa kummasti kun laittaa reilusti. Jotkut on kehunut myös rengasrasvaa, mistä lie nimensä saanut

Sent from my SM-T800 using Tapatalk

Pompeli
14.09.2014, 14.17
Silicon spray auttaa kummasti kun laittaa reilusti. Jotkut on kehunut myös rengasrasvaa, mistä lie nimensä saanut

Sent from my SM-T800 using Tapatalk
Kiitti vinkistä. Silicon spray auttoi.

Arhipoff
23.09.2014, 21.28
Vaikuttaisi että Smorgasbordit litkuttui ongelmitta Arch ex:lle. Nousi jalkapumpulla hyvin ja nyt 1vrk jälkeen ilmat pysyneet. 2bar tietämistä laskua 1.7bariin. Alkuun reunoista hieman litkun kuplintaa parista kohtaa. Parin kolmen kuukauden kuluttua vuorossa sitten Ice spiker pro:t... pitäisi vaan nekin ensin sisäänajaa... Ja kiekkojen kokona 29".

jörre
10.10.2014, 19.49
Mites toi litkuttaminen, kun vanteessa lukee "not for tubeless use"? Vanteet on Dt swissin X430. Onnistuuko ja onko parempi ostaa uudet renkaat?

mhelander
10.10.2014, 22.26
^ en tunne vannetta mutta samaa sanoi WTB LaserDisc XC ja 29er Trail vanteistaan. Ovat ne paremmat tubeless-vanteet, toiset on DT-Swiss:n. Ei ole kallista kokeilla ja ghetto sitten jos ei muuten pelitä...

Sent from Lumia phone using Tapatalk

Iglumies
11.10.2014, 11.25
Jos rengas hyllylle noustuaan myös jää sinne ilman paineita, niin voi huoletta käyttää tupeleksena (ja vaikkei jäiskään, niin omalla vastuullaan kannattaa kokeilla)

jörre
11.10.2014, 15.31
Okei. Mitäs toi "ghetto-style" tarkottaa? :D

Iglumies
11.10.2014, 18.40
Tämmöstä (http://www.mtbtechniques.co.uk/MaintananceGhetto.html), tai sitten jotain muuta einiinkovintehdasvalmisteista viritystä, jolla pärjää ilman sisäkumeja

MJH
16.10.2014, 23.47
Lienee kysytty, mutta: onko tuon litkusaastan poistamiseen renkaan sisäpinnasta mitään järkevää tapaa?

JackOja
17.10.2014, 00.13
Tarviiko se saada pois?

Kare_Eskola
17.10.2014, 00.13
Kiinnostaisi myös. Olen poistanut kuumalla vedellä ja juuresharjalla, mutta kova hinkkaaminen siinä on, eikä varmasti tee kumille hyvää.

MJH
17.10.2014, 07.32
Niin, tarviiko? Lisäähän se painoa [emoji1]

brilleaux
17.10.2014, 10.08
Niin, tarviiko? Lisäähän se painoa [emoji1]

Kannattaa myös pestä renkaat lenkin aikanakin, jos savessa ajelee.

lansive
17.10.2014, 11.07
Kiinnostaisi myös. Olen poistanut kuumalla vedellä ja juuresharjalla, mutta kova hinkkaaminen siinä on, eikä varmasti tee kumille hyvää.

Asetonilla lähtee, mutta ei sekään tee kumille hyvää. Koko rengasta en ole uskaltanut vetää, mutta muutaman kyljestä revenneen USTin paikkaamisessa olen siivonnut jämät pois jotta paikka ottaa paremmin kiinni.

Muuten en ole sisältä siivonnut, mutta reunat olen putsannut ennen asennusta, ettei kuivahtaneet nökköset aiheuta ylimääräistä vuotoa.

MJH
17.10.2014, 11.12
Asetonilla tahi tinnerillä puhdistunee myös venttiilit, joiden sisäpintaan on jämähtänyt litkukerros?

MJH
17.10.2014, 22.40
Tässä tekniikka, jolla sain pääosan sotkusta pois renkaan sisäpinnalta: Vastairroitetusta renkaasta vielä kostea litku lähtee vaivattomimmin hankaamalla kuivalla kankaalla.

WetWillie
19.10.2014, 10.48
Kuivunut soosi irtoaa helposti, paksu kumihanska käteen ja sillä hankaus, 5 minsaa /rengas.

CamoN
19.10.2014, 11.25
BikeRumorissa oli muistaakseni alkuvuodesta juttu sen litkumähmän poistamisesta renkaan sisäpinnasta. Siihen on viitattu tässä ketjussa. Muistaakseni siinä puhdistettiin pitkään ajetun renkaan sisäpinta ja punnittiin rengas mähmäisenä ja puhtaana. Ero oli muistaakseni noin 50 grammaa.

Kun otetaan vielä huomioon että puhdas rengas kerännee enemmän sitä mähmää kuin valmiiksi mähmäinen rengas, voidaan olettaa että mähmän määrä on tietyllä aikavälillä lähes vakio ja se 50 grammaa muodostuu sinne ennemmin tai myöhemmin. Onhan se hinkkaaminen tietysti hieno ajanviete pimeiden syysiltojen ratoksi.

usko juntunen
19.10.2014, 15.57
Asetonilla tahi tinnerillä puhdistunee myös venttiilit, joiden sisäpintaan on jämähtänyt litkukerros?
En kyllä käyttäisi voimakkaita liuottimia venttiilin putsaamiseen, jos sielua ei ole ensin poistettu. Venttiilin sielun O-rengas ei kestä ainakaan Bräkleeniä, vaan turpoaa/sulaa käyttökelvottomaksi. Kokeiltu on.

En jaksa kahlata koko ketjua, et onko ollu puhetta Napsauttimesta? On se kätsä peli esim. kisareisulla jos tarvii nostaa rengasta vanteelle tai muutenvain pikaisesti paineistaa rengas.
Virittelin alkuperäisen suukappaleen tilalle kumiletkun pätkän jolla saa puskettua ilmaa niin ettei ventiilin sielua tarvitse poistaa. Kuvassa näkyvä rengas&vanne yhdistelmä napsahti
paikoilleen tuolla virityksellä. Litkut oli laitettu ekana.

e: mikä on Napsautin? http://enduristi.wordpress.com/napsautin/

https://lh6.googleusercontent.com/-vkfK8GlKdYU/VEOjsaxhsNI/AAAAAAAAej0/7ueCRtXBuZw/s640/P1060827.JPG

marko.k
19.10.2014, 16.40
Ei sitä sielua ole pakko poistaa, ainakin mulla nous laakista maxxis highroller 2 mavic crossmaxille. Eikä ollu mitään extra härpäkkeitä.

IncBuff
19.10.2014, 16.50
Vaikuttaisi että Smorgasbordit litkuttui ongelmitta Arch ex:lle. Nousi jalkapumpulla hyvin ja nyt 1vrk jälkeen ilmat pysyneet. 2bar tietämistä laskua 1.7bariin. Alkuun reunoista hieman litkun kuplintaa parista kohtaa. Parin kolmen kuukauden kuluttua vuorossa sitten Ice spiker pro:t... pitäisi vaan nekin ensin sisäänajaa... Ja kiekkojen kokona 29".Cresteille litkutin omat yksilöt. Melko rajua kuplintaa parista kohtaa, mutta rauhoittui kun aikansa pyöritteli ja heilutteli. No huomennapa tuon näkee tiivistyikö oikeasti.

Nousivat oikein keveästi vanteelle Spessun tornipumpulla sielu paikoillaan.

Takamisakari
19.10.2014, 21.35
Napsautin on aivan helmi laite, tosin omat ongelmat katosi vanteiden vaihdon myötä

Nappulakenka
20.10.2014, 11.34
Minun mielestä tuota napsautinta on ihan hyvä tuoda välillä esille. Itsellä ollut napsautin nyt vuoden käytössä, tosin tein omani 6 litran pönikkään.. Käyttöä löytynyt paljon myös pyöräilyn ulkopuolella mm. pölyjen putsaaminen elektroniikkalaitteista

Verska-Vesa
20.10.2014, 12.38
Itse tein kanssa napsauttimen 6kg sammuttimesta, mutta jostain syystä sieltä ei tule ilmaa riittävästi pihalle jotta hankalat Continental Baronit nousisivat paikoilleen. Huoltoaseman kompuralla ne kyllä nousee. Mielestäni laitoin ihan riittävän paksua letkua jotta sen ei pitäisi liikaa ahistaa, mutta joku siellä kuristaa virtausta liikaa jotta homma toimisi kunnolla.

Nappulakenka
20.10.2014, 14.55
Itse tein kanssa napsauttimen 6kg sammuttimesta, mutta jostain syystä sieltä ei tule ilmaa riittävästi pihalle jotta hankalat Continental Baronit nousisivat paikoilleen. Huoltoaseman kompuralla ne kyllä nousee. Mielestäni laitoin ihan riittävän paksua letkua jotta sen ei pitäisi liikaa ahistaa, mutta joku siellä kuristaa virtausta liikaa jotta homma toimisi kunnolla.

Mulla on 4bar riittänyt hienosti kaikkien isojen ja pienien renkaiden kanssa.

Napsautin on helppo tehdä halvalla, mutta itse nappasin Motonetistä paineilma kierreletkun (http://www.motonet.fi/fi/tuote/751155/Paineilma-kierreletku-6x8mm5mliittimet)(6x8mm+liittimet) ja ilmantäyttölaiteen (http://www.motonet.fi/fi/tuote/751037/Ilmantayttolaite-mittarilla--suutinsarja)(mittari+suutinsarja) ihan vaan tulevaisuuden varalle.

El-Carpaso
20.10.2014, 15.10
Mun kompura on 8bar ja oon säätäny sen sillai, että siitä sais mahdollisimman kovalla paineella ilmaa ulos. Silti eräät schwalben maastorenkaat ei nouse vanteelle ilman jäätävää sähläämistä. Pitäis jostain keksiä joku laite josta sais veemäisimpiin renkaisiin yli 12bar paineella ilmaa. Paljos noi vaahtosammuttimet kestää?

Nappulakenka
20.10.2014, 15.35
Mun kompura on 8bar ja oon säätäny sen sillai, että siitä sais mahdollisimman kovalla paineella ilmaa ulos. Silti eräät schwalben maastorenkaat ei nouse vanteelle ilman jäätävää sähläämistä. Pitäis jostain keksiä joku laite josta sais veemäisimpiin renkaisiin yli 12bar paineella ilmaa. Paljos noi vaahtosammuttimet kestää?

Tuossa omassa säiliössä painemittari loppuu 24bar:ssa, mutta se optimaali paine raja(ns. vihreä-alue) on 9.5-16 bar eli kyllähän tuohon paineita saa pistettyä, omalla vastuulla tietenkin. Melkoisia voimia kyseessä kuitenkin ja varmaan se suurin kysymys on, että millä laitteella saat puskettua tuollaiset 12-15 baria sinne säiliöön. Mä en jaksa pumpata kuin 7-8 baria(täytyy mennä salille). T-pumppun letku on muuten ihan hemmetin kuuma tuon jälkeen :D

El-Carpaso
20.10.2014, 15.37
Mun tornipumppu menee vaan 8bar asti eli pitäis hommata uus vanhan liiton metallinen ratapumppu. Kyllähän noi ratapyöräilijät iskee tuubeihinsa 12bar vielä.

Kare_Eskola
20.10.2014, 16.00
Siltä varalta että joku nöösi lukee edellisen. Älkää laittako tubelessia nostaessa painetta yli valmistajan suositusrajan. Älkää edes lähelle sitä. Jos 2,5 bar ei riitä, lisätkää liukastetta/ korjatkaa teippiä/keksikää jotain.

Muuten rengas räjähtää, litkut on pitkin seiniä, tulee kuulovaurio ja saa oudon maineen rapussa.

Vertti83
20.10.2014, 16.06
Muistakaa toki ottaa se venttiilin sielu irti ennen räveltämistä, alentaa kummasti verenpainetta... 6kg ja 2kg napsauttimella en ole toiminnallisesti kokenut olevan muuta eroa, kuin että 2kg sammuttimen saa pumpattua toimintakuntoon noin 3 kertaa nopeammin... :D yli 5 bar paineita en oo vielä tullut Napsauttimessa tarvinneeksi, kun tosiaan malttaa irroittaa sen sielun...

Jossain tapauksissa liian ohut tai pitkä letku saattaa kanssa rajoittaa ilman virtaamista, joten riittävän jöötiä letkua... Suukappaleeksi suosittelen jotakin SKS EVA tyyppistä, jonka saa venttiiliin kiinni riippumatta siitä onko sielu paikoillaan vai irti.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/71gRVbs3VtL._SL1500_.jpg

El-Carpaso
20.10.2014, 16.22
Ja korjataas edellistä. Ongelmahan ei ollut se nouseminen eli jo tiivistynyt rengas ottaa oikean paikan. Sen kanssa mulla ei koskaan ole ongelmia.

Ongelmat on siinä, että saa sen renkaan ylipäänsä tiivistymään vanteelle. Kompurassa loppuu joidenkin renkaiden kanssa ilmantuottoteho ennen kuin napsahtaa.
Maxxis crossmaxit on abaut pahin, mutta myös uudet schwalben NobbyNicit ja Hans Dampfit ovat vaatineet useamman viikon sisäkumiajelut ennen kuin on voinut edes harkita tubelessia.

Verska-Vesa
20.10.2014, 16.43
Muistakaa toki ottaa se venttiilin sielu irti ennen räveltämistä, alentaa kummasti verenpainetta... 6kg ja 2kg napsauttimella en ole toiminnallisesti kokenut olevan muuta eroa, kuin että 2kg sammuttimen saa pumpattua toimintakuntoon noin 3 kertaa nopeammin... :D yli 5 bar paineita en oo vielä tullut Napsauttimessa tarvinneeksi, kun tosiaan malttaa irroittaa sen sielun...[/IMG]
Kokeiltu on sekä sielulla että ilman, ei mitään vaikutusta. Ilma karkaa vanteen ja renkaan välistä, kun sitä ei vaan tule tarpeeksi suurta tilavuusvirtaa jotta se saisi renkaan liikkeelle. Painetta pumppasin pulloon noin 7 bar.
Huoltoaseman kompuralla renkaat nousee nätisti sielut paikallaankin.

Täytyy ehkä vielä yrittää jotain paksumpaa letkua, jos se onkin kuitenkin siitä kiinni.

Karelle vielä vastaus: napsauttimessa täytyy olla tarpeeksi suuri paine, jotta se saa tarpeeksi suuren tilavuusvirran aikaiseksi letkun, venttiilin ynnä muiden matkan varrella olevien kuristimien läpi. Renkaan paine ei nouse liian korkealle, ellei jatka renkaan täyttämistä liian kauan.

Verska-Vesa
20.10.2014, 16.49
Ongelmahan ei ollut se nouseminen eli jo tiivistynyt rengas ottaa oikean paikan.

Ongelmat on siinä, että saa sen renkaan ylipäänsä tiivistymään vanteelle. Kompurassa loppuu joidenkin renkaiden kanssa ilmantuottoteho ennen kuin napsahtaa.

Häh, eikös napsahtaminen ja nouseminen ole sama asia, eli että renkaan reunat nousevat keskiurasta omalle paikalleen vanteen hyllylle, josta usein kuuluu napsahtava ääni? Tiivistyminen on sitten se välillä hidas prosessi, kun litku tukkii kaikki hitaasti vuotavat kohdat.

Dude
20.10.2014, 17.06

Siis eipä tolla bar-luvulla ole merkitystä. Ilmavirta se on, joka merkitsee. Vaikka kompurassa ois 1000bar painetta ja koetat sitä liian pienen letkun kautta tuutata ulos, niin hommasta tule mitään. 2-3 bar lienee riittävä, jos vaan ilmavirtaa on tarpeeksi. Peruskompuran tuotto saattaa olla esim 100l/min. Toki täydestä säiliöstä tulee nopeammin ulos, mutta ei kovin kauaa. Kunnon voimavirtakompurasta tulee jatkuvasti jopa 2-3000l/min. Tollaisella vois päästää ilmaa renkaaseen ja ois aikaa leipoa sitä rengasta eri asentoihin, jos ei meinaa nousta...

Ja siis ilmaahan ei renkaaseen mene millään 12 bar paineella, siis jos ei ole vastapainetta (tilanne, jossa rengas pitää saada nousemaan vanteelle). Vasta kun rengas on napsahtanut vanteelle, alkaa paine nousemaan.

marko.k
20.10.2014, 20.26
Ja korjataas edellistä. Ongelmahan ei ollut se nouseminen eli jo tiivistynyt rengas ottaa oikean paikan. Sen kanssa mulla ei koskaan ole ongelmia.

Maxxis crossmaxit on abaut pahin, mutta myös uudet schwalben NobbyNicit ja Hans Dampfit ovat vaatineet useamman viikon sisäkumiajelut ennen kuin on voinut edes harkita tubelessia.

Mystistä. Mulla on crossmaxit ja highroller nousi laakista ja pumppasin ainoastaan oikean paineen. Schwalpen ice pikerit nostin tornipumpulla vanteelle. Myös wtb bronsson laakista. Kannattaa laittaa lisää fyllinkiä vanteeseen että kumi on tiukka laittaa vanteelle eikä mene olohuoneesta heittämällä paikalleen.

El-Carpaso
21.10.2014, 16.37
Alkaa näyttää siltä, että pitää varmaan kohta lopettaa nämä maastotubelesshommelit. Ei nouse schwalbet ei millään. Kompurassa tehot täysillä. On kokeiltu sisäkumin kanssa, on kokeiltu kiekkoa kyljellään ämpärin päällä.
Ongelma tossa uudessakin renkaassa on, että se on jo nyt ihan mutkalla tossa vanteella. Siis aivan kierossa.

Vähän pistää kyllä vituttamaan tämä touhu. Maantierenkaiden kanssa se on aina yksi töräys ja naps.

IncBuff
21.10.2014, 18.43
Mitkä Schwalbet kyseessä? Omat on menneet aina kevyesti tornipumpulla.

marko.k
21.10.2014, 19.46
Mulla loppu pelleily kun laitoin toisen vannenauhan lisäksi crossmaxiin. Kokeile vielä korottaa tai miten sen sanoisi, kasvattaa kehää. Schwalpe pitäisi olla yksi helpoimmista merkeistä käsittääkseni. Siis tubeless ready renkaat tietenkin :)

El-Carpaso
21.10.2014, 19.59
Nobby nicit edessä ja takana. Takana on 2.25 ja edessä 2.35.
Ne on nyt molemmat sisäkumin kanssa 3.5bar paineilla pyörävarastossa jos asettuisivat seuraavaa yritystä varten. Jos ei toimi niin sit varmaan lisää gorillateippiä

Kemizti
21.10.2014, 20.21
Napsahtaako ne kohdalleen sisurin kans?

Ja jonkun aiemmin esittämään kysymykseen; "napsautin" eli vaahtosammuttimen säiliö kestää ~25bar, eri juttu millä sen sinne murjoo.. Omille crossmaxeille napsahti ISP:t 3bar paineella "läskinapsauttimella", eli samallainen ku orginal, mutta 6kg vs. normin 2kg säiliö..

El-Carpaso
21.10.2014, 21.57
Siis kyllähän ne nousee vanteelle sisurin kanssa. Ei kuulu napsausta.

Kemizti
21.10.2014, 22.09
Siis kyllähän ne nousee vanteelle sisurin kanssa. Ei kuulu napsausta.

Jos tubelesskehälle rengasta nostaessa rengas asettuu hyvin vanteen olkapälle sisurilla iman napsahdusta, kuulostais että reunanauha on juuri niin löysä ettei tubelesasennus tuu onnistuun..

Jos laskee sisurista ilmat pihalle, jääkö ulkokumi paikalleen vanteen olalle vaiko tipahtaa takas uraan?

El-Carpaso
22.10.2014, 08.17
No se siin onki. Otin hans dampfin irti (oli sisurilla pari kuukautta) ni se piti ihan repiä irti ku oli niin hyvin siellä reunuksen alla. Noi nobby nicit ei ainakaan pysyneet hetkeäkään kun paineet otti irti. Ja eihän ne siis kovin tiukasti siinä vanteella ole.

Onko se kuitenki sit lisää gorillateippiä?

Kemizti
22.10.2014, 09.10
No se siin onki. Otin hans dampfin irti (oli sisurilla pari kuukautta) ni se piti ihan repiä irti ku oli niin hyvin siellä reunuksen alla. Noi nobby nicit ei ainakaan pysyneet hetkeäkään kun paineet otti irti. Ja eihän ne siis kovin tiukasti siinä vanteella ole.

Onko se kuitenki sit lisää gorillateippiä?
Jotain korokettahan se selkeesti huutaa jos renkaan reunanauha on kehältään isompi (löysä) kuin vanteen kehä.. Stania, gorillaa, u name it..

Iglumies
22.10.2014, 10.01
Kierros gorillateippiä, niin luulis riittävän.

El-Carpaso
22.10.2014, 16.51
Mites voiko sitä teippiä kuinka helposti olla liikaa? En nyt muista montako kierrosta mulla sitä teippiä on.
Jos nappais vanhat pois ja alkais pikkuhiljaa laittaa kierroksia ja kattoo millon napsahtaa?

elasto
22.10.2014, 20.31
Mites kun mulla on Mavicin Crossride-kiekot ja haluisin asentaa niille Schwalben ISP:t tupeleksina, mutta ne renkaat ei missään kohtaa napsahda vanteelle, joten ei todennäköisesti pysy vanteella jos paineet jostain syystä karkaisi. Tällä hetkellä käytössä sisurilla, mutta mulla on siellä Stanin keltainen teippi vannenauhana ja sen kanssa kokeilin joskus. Auttaisiko tuossa useampi kerros jotain gorillateippiä vai pitäisikö siihen värkkäillä joku ghetto-tubeless?

marko.k
22.10.2014, 22.14
Macin crossride vaati ainakin enemmän fyllinkiä. Kaksi vannenauhaa ja tubeless setin nauha. Enempi parempi.

Nappulakenka
22.10.2014, 22.28
Mites kun mulla on Mavicin Crossride-kiekot ja haluisin asentaa niille Schwalben ISP:t tupeleksina, mutta ne renkaat ei missään kohtaa napsahda vanteelle, joten ei todennäköisesti pysy vanteella jos paineet jostain syystä karkaisi. Tällä hetkellä käytössä sisurilla, mutta mulla on siellä Stanin keltainen teippi vannenauhana ja sen kanssa kokeilin joskus. Auttaisiko tuossa useampi kerros jotain gorillateippiä vai pitäisikö siihen värkkäillä joku ghetto-tubeless?

Mun piti muistaakseni laittaa 2-3 kerrosta jesaria Stansin teipin päälle, että sain Bronsinit nousemaan. Lisäät vaan kerroksi ja testaa aina välissä, litkut sisään sitten kun rengas nousee..:) Tulikin tästä mieleen, että täytyy asentaa noi vanhat ice spikerit uudestaan.

syklopaatti
23.10.2014, 10.39
Tuli muuten mieleen ,että oletteko kokeilleet Joe,s eco sealant:tia?
Minusta tiivistää jopa selkeesti paremmin kun Stani. Kaatopullon nokkaankin piti leikata ihan jumalaton reikä kun
se oli muuten kokoajan tukossa kun joe tiivisti.:)

http://thebikeshop.pt/loja/image/cache/data/eco_sealant_-500x500.jpg

Nappulakenka
23.10.2014, 10.51
Ecoa en ole testannut kun vielä perus Joe's pullosta puolet jäljellä ja hyvää tavaraa on.. liikeessä varoiteltiin, että haisee pahemmalle kuin Stan's, mutta en eipä tuo nyt mitään ihmeellistä ole :D Miltäs Eco tuoksuu/haisee?

syklopaatti
23.10.2014, 11.56
Miltäs Eco tuoksuu/haisee?
Hmmm. Jollekkin kemikaalille.:seko:

pturunen
26.10.2014, 18.47
Tämä ketju on pitkä kuin nälkävuosi, joten avatkaa nöösille mitä tehdään kun tubeless tunkee nestettä pinnojen tyvestä. Paineita 2 bar.

Iglumies
26.10.2014, 19.03
Teippaus on tehty huonosti tai siinä on reikä ja litkut/ilmat vuotaa vanteen sisään.
Ei taida auttaa kuin korjaaminen.

pturunen
26.10.2014, 19.26
Menisikö takuuasiana, fillari on uusi?

SammyB
26.10.2014, 21.00
Onkos joissain uusissa fillareissa jo litkutetut renkaat?

JackOja
26.10.2014, 21.36
Ei kai niitä (tehdastekoisia) "varastoon" kannata litkuttaa kun suurin osa kuluttajista ajelee sisureilla :seko:

pturunen
26.10.2014, 21.52
Nuo laitettiin kustomina.

Nappulakenka
26.10.2014, 22.22
Nuo laitettiin kustomina.
Ei se nyt varsinaisesti takuusen mene, mutta varmasti korjaavat asennuksen jos vain ilmoittelet asiasta :) Toki jos sulla intoa ja välineeä, niin voit itsekin korjata tuon.

pturunen
26.10.2014, 22.24
Mitäs välineitä tuohon tarvitaan? Sain oikeastaan ohjeet vaan pumpata ilmaa tarvittaessa.

Kare_Eskola
26.10.2014, 22.36
Tarttet sakset, uuden teipin, googlaustaitoa ja hivenen kärsivällisyyttä.

Nappulakenka
26.10.2014, 22.37
Mitäs välineitä tuohon tarvitaan? Sain oikeastaan ohjeet vaan pumpata ilmaa tarvittaessa.
Näillä paketeilla pääsee periaatteessa hyvin alkuun

Stan's tubeless-set (http://www.hi5bikes.fi/~7CmCx0000001/?Y999=PIF&Y104=NT-KT0008)

Joe's Tubeless System (http://www.sellonpyora.fi/tuote/776)

mutta sultahan löytyy jo ventiilit, joten periaatteessa riittää tiivistyslitku(esim. Joe's tai Stans), teippiä jolla saat tiivistettyä vanteen. Teippinä voi käyttää esim. Gorilla-, ilmastointi- tai sitten ihan Stan's tubeless-teippiä (http://www.sellonpyora.fi/tuote/391). Viimeisenä välineenä sitten joku hyvä pumppu, millä saat nostettua renkaan vanteelle tai jotkuthan noita asentelee huoltoasemilla paineilmalla.

rjrm
26.10.2014, 23.12
Ihmehomma että kauppiad on homman tehnyt. Kaikki ei ryhdy edes asiakkaalle tekemään.

Ensiapuna suosittelen kuitenkin pumppaamaan lisää ilmaa. Jospa se siitä tiivistyis. Ei kai sitä jona nippelistä vuoda.

CamoN
26.10.2014, 23.31
Niin, periaatteessa helpoimmalla pääsee vaan pumppaamalla ja ravistelemalla. Voi kuitenkin olla että sinne nippelin reikään vuotaa vain vähän ilmaa, ja jos ei ole painetta, ei litkukaan paakkuunnu ja paikkaa kunnolla. Voi siis käydä niin, että rengas vuotaa hiljalleen kiusallisen pitkään ja lopulta kehän sisälle muodostuu litkusta korvasienipaakku, jota on hankala putsata pois.

Sen takia kauppiaat ei ole kovin innokkaita noita tekemään, kun toimivuuden huomaa yleensä vasta kunnon koeajon jälkeen. Sen takia kannattaisi olla omassa tallissa nuo perustarpeet jos haluaa ajella ilman sisärenkaita, jolloin pienet ongelmat eivät koettele kärsivällisyyttä turhaan.

pturunen
26.10.2014, 23.52
Neljän pinnan tyvestä vuotaa näköjään. mukavasti vielä ovat suht tasaisesti pitkin vannetta. Joka kerta kun pumppaan paineet kahteen bariin alkaa sihinä ja litkujen vuoto, kunnes paineet ovat (tolppapumpun mittarin mukaan) 1 bar. Se taas on turhan vähän järkevään ajamiseen. Jospa laittaisi suosiolla sisägummit ja keskittyisi vaihteeksi ajamiseen.

miku80
27.10.2014, 08.32
Neljän pinnan tyvestä vuotaa näköjään.

Oiskohan menny teippi rullalle jos nippelin juuresta pääsee vuotamaan..

Nappulakenka
27.10.2014, 08.56
Oiskohan menny teippi rullalle jos nippelin juuresta pääsee vuotamaan..

+1

unknown
27.10.2014, 13.36
Onko vuotokohta missä kohtaa? Tarkista venttiilin asennus, jos se vuotaa venttiilin läheisistä puolista. Joissain ohjeissa sanotaan myös että venttiilin asennuksessa siihen pitäisi läväyttää hieman litkua. Teipit kannattaa laittaa pariksi päivää sisureiden kanssa kiinni, niin tiivistyy hyvin kehälle. Tätä teippiä olen joskus käyttänyt 25mm leveänä http://www.motonet.fi/fi/tuote/606295/Gorilla-teippi-Handy-Roll-25mm-9m

Kannattaa tarkistaa teippi ja tuo venttiili. Itsellä oli eilen vastaava ongelma ja epäilen venttiilin reikää joka liian horo (toki tiivystyy litkulla). Toki en laittanut vielä litkuja, kun ei uusi maxxiksen TL rengas meinannut pysyä TLrdy vanteella. Laitoin sit sisurilla asettumaan pariks päivää, jos se löytäs muotonsa. Jos ei niin sit lisää teippiä, eikö?

rjrm
27.10.2014, 16.47
Venttiilin päälle pala gorillaa, niin tiivistyy se vuokohta.

pturunen
27.10.2014, 19.34
Ei ollut vuoto venttiilin kohdalla vaan pitkin vannetta. Nyyppänä vein huoltoon. En kerkeä tällä hetkellä alkaa opetella tuota vaan pyörä pitää saada käyttöön asap.

JackOja
27.10.2014, 19.45
Siitä venttiilin juuresta se litku vuotaa vanteen sisälle ja tulee nippelien reijistä ulos, veikkaan minä. Ihan vaan venttiilin juurimutterin kireyden tarkistus (sormikireys!) voisi riittää :rolleyes:

mhelander
28.10.2014, 15.25
Googlailin muttei oikein käyny flaxi... koen ongelmaksi tehdä kiinankuitu aerokehistä tubelessit. Miten saada venttiilit jatkoineen yltämään 88mm:n profiilin läpi ?

Kahdet vanteet, eteen 23/60mm ja taakse 23/88mm ja tarkoitus on vetästä niihin Stans-kaltainen teippi ja mahdollisesti Schwalbe One 23-622 eteen ja 25-622 taakse, tubeless-versiot.

H32i
28.10.2014, 17.02
Näillä paketeilla pääsee periaatteessa hyvin alkuun

Stan's tubeless-set (http://www.hi5bikes.fi/~7CmCx0000001/?Y999=PIF&Y104=NT-KT0008)

Joe's Tubeless System (http://www.sellonpyora.fi/tuote/776)

Jälkimmäisestä on myös asennusvideo, jota on ilo katsella:). (varmaan jo moni on palstalle linkittänytkin)

https://www.youtube.com/watch?v=-scRNm1VnD4

mutanaama
28.10.2014, 17.14
Googlailin muttei oikein käyny flaxi... koen ongelmaksi tehdä kiinankuitu aerokehistä tubelessit. Miten saada venttiilit jatkoineen yltämään 88mm:n profiilin läpi ?

Kahdet vanteet, eteen 23/60mm ja taakse 23/88mm ja tarkoitus on vetästä niihin Stans-kaltainen teippi ja mahdollisesti Schwalbe One 23-622 eteen ja 25-622 taakse, tubeless-versiot.
Eikös maxxikselta löydy jatkopaloja venttiileihin. Muistaakseni ylävitosesta sellaisia joskus hankin.

[edit, joo Maxxis MVS, riittää 100mm asti ainakin]

CamoN
28.10.2014, 20.54
Melkoista ghetto-viritystä GCN:ssä (https://www.youtube.com/watch?v=NB3Zej_9cVg). "If the tire still doesn't seal, just add another layer of electrical tape and hope for the best."

https://www.youtube.com/watch?v=NB3Zej_9cVg

Kare_Eskola
28.10.2014, 21.55
Täten voin ilmoittaa, että e13:n TRS+ -kehät napsahtivat mukavasti ja pitivät laakista. Mutta hankalat teipata kun keskiura on syvä.

mhelander
29.10.2014, 11.38
Eikös maxxikselta löydy jatkopaloja venttiileihin. Muistaakseni ylävitosesta sellaisia joskus hankin.

[edit, joo Maxxis MVS, riittää 100mm asti ainakin]

Siis meinaat että tubeless-venttiili pystyy ilman kiristysmutteria pitkän jatkon kanssa tiiviinä maantiekehällä ja -paineilla ?

Onko tästä kellään käytännön kokemusta ?

izmo
29.10.2014, 16.30
http://www.stara.fi/2014/10/29/puhkeamaton-kumi-keksittiin-pyorailyn-uusi-aika-alkoi/

nyt loppuu ongelmat... tai sitten ei

hartsu
30.11.2014, 22.25
Ensimmäistä kertaa tubelesin kanssa kun touhuan niin pitää kysyä tuosta keltaisen teipin asennuksesta sellaista että kuuluuko siihen teippiin venttiilin kohdalle tehdä samankokoinen siisti reikä kuin on vanteessa?
Kun siinä Stanin asennusvideolla se kaveri sohii siihen ensin puukolla pari viiltoa, sitten tökkii ilmeiseti viilalla ja sen jälkeen jättää ne rämmäleet siihen reikään repsottamaan niin että ne jää venttiilin ja vanteen väliin.

JackOja
30.11.2014, 22.34
Mä ainakin viilaan ne rämmäleet veks siitä reiästä. Siistiksi siis. Tiiviimpi.

hartsu
30.11.2014, 22.45
Selvä homma, sitä itsekin ajattelin että olisi tiiviimpi jos on siisti reikä.
Täytyy nyt laittaa sisuri paikalleen että teipit tarttuu ja huomenna kokeilla sitten että pysyykö ilmat.

mutanaama
30.11.2014, 22.49
Mä työnnän vain ristipääruuvarilla siihen reiän ja 100% toiminut, aina.

CamoN
30.11.2014, 23.18
Olen taiteillut reiän teippiin normaalilla paperin rei'ittimellä. Saa olla aika tarkkana jos haluaa reiän tasan kohdakkain kehän venttiilireiän kanssa, mutta tulee siisti. Nahkapaskan tapainen työkalu olisi paljon kätevämpi.

Olen tehnyt siistin reiän jottei teippi lähtisi repeämään esimerkiksi viillon suuntaan, mutta aika heikosti se tietysti lähtee liimattuna repeämään vaikka reikä olisi kuinka epämääräinen tahansa.

mhelander
30.11.2014, 23.32
Mulla on pistepuikon mallinen jolla painan teippiin keskelle venttiilin reiän. Jää vähän pienemmäksi mutta pitää paremmin noin.
Sent from my Lumia phone using TapaTalk

Two-Shoes
01.12.2014, 00.09
Ite oon kuumentanut ristipääruuvarin kärjen sytkärillä ja sitten survassut reiän. Hyvin toiminut!

Nappulakenka
04.12.2014, 21.43
Purgatory Controlin kyljestä löytyi vielä yksi reikä ja työpäivän aika rengas olikin tyhjentynyt ihan kiitettävästi.. Ennen töistä lähtöä lisäsin painetta ja yritin paikata reijän litkulla tuloksetta. No ei muuta kuin pyörä toimistolle ja pikainen fiksi liimalla ja teipillä.. tämä viristy kesti hienosti kotiin asti :D

https://dl.dropboxusercontent.com/u/86477009/pien_IMG_7859.jpg

Kotona yritin sitten tehdä parempaa paikkaa huonolla menestyksellä(ihan pas***a noi XXL:n paikat. Lue: En vaan osaa), joten Purgatory vaihtui Ardenteen.. Kuinka monta kertaa muuten noita renkaiden kylkiä kannattaa paikkailla vai onko sillä mitään väliä?

Kare_Eskola
08.12.2014, 20.23
Sisäpuoli kuivaksi ja lämpimäksi hiustenkuivaajalla. Kevyt karhennus. Sitten vaan normaali sisäkumipaikka.

Toimii hyvin pikkureikiin ja -viiltoihin. Viime kesänä heitin suoraan kisakäytöstä roskiin kumin jossa oli viisi paikkaa.

Tuhat1000
09.12.2014, 13.12
Mulla on muutamassa fillarissa litkutetut kiekot, jotka olen rakennellut Stanin teipillä ja siihen päälle laittanut Stanin vannenauhan. Pääsääntöisesti olen ajellut näillä kokoonpanoilla ongelmitta. Ostin juuri uudet Ryde Enduro - (http://www.superstarcomponents.com/en/ryde-trace-enduro-rim.htm)kiekot joihin olen pähkäilemässä tubeless ratkaisua.

Riittääkö näihin jos pistän pelkästään Gorilla teippiä sekä venttiilin (http://www.notubes.com/Universal-35mm-Mountain-Valve-Stem-Pair-P550.aspx)? Onko Stanin vannenauhan (http://www.notubes.com/Rim-Strips-C13.aspx) tarkoituksena auttaa rengasta nousemaan vai auttaako nauha myös tiivistämään paketin?

Iglumies
09.12.2014, 15.10
Kyllä tuo pelkällä teipillä pitäis toimia, eikös vannenauha ole tarkoitettu epätubelessopiville vanteille.

Kare_Eskola
09.12.2014, 16.40
Jees. Teippaat sopivan leveällä Stanin teipillä tai gorillateipillä kierroksen niin että venttiilireiän päällä kaksi kerrosta. Venttiilin reikä esiin veitsellä ja siihen Stanin tms. venttiili näppikireyteen. Jos ei ota noustakseen niin kerros lisää.

tee_pu
09.12.2014, 18.22
Gorillateippiä parikierrosta ja maantierenkaan sisurista varastin venttiilin. Ainut vaikeus tahtonut olla nostaa uusi rengas ekaa kertaa paikoilleen ilman kompuraa. Kerran paikoilleen nostamisen jälkeen käsipumpulla kyllä pärjännyt hyvin. Tiedä sitten auttaisiko kaupallinen venttiili yhtään asiaan.

CamoN
09.12.2014, 19.19
Tiedä sitten auttaisiko kaupallinen venttiili yhtään asiaan.

Tuskinpa, ellei vuotoa tapahdu vanteelle nostaessa nimenomaan venttiilin läheisyydestä. Fiksusti leikattuna sisurista irrotettu venttiili ajaa ihan saman asian.

tee_pu
09.12.2014, 20.42
Kyllä se suhina muualta tulee kuin venttiilin läheisyydestä.

Tuhat1000
10.12.2014, 09.20
Sain kiekot käteeni ja on kyllä ilmiselvää että vannenauhaa (rim strip) ei tarvita. Laitoin 25 mm gorillateippiä ja oli melko tiukka paikka saada renkaat paikalleen (Hans Dampf ja Ardent). Keltainen teippi ohuempana olis ollut ehkä näissä parempi. Venttiileinä mulla oli Stanin tuotteet. Renkaat nousi vanteelle kuin taikaiskusta tornipumpulla, enpä olisi ikinään uskonut että voi olla noinkin helppoa.

Itse kun näitä olen teippaillut olen aina aloittanut kierroksen kehän saumasta niin että saumaan tulee tupla teippi.

Ukkis
13.12.2014, 22.26
Vähän otsikon vastaisesti on nyt pakko hehkuttaa. Ensimmäinen tubeless asennus takana. Isp evo stansin crest vanteelle. Ei tullut edes sotkua ja ilma tuntuu pysyvän. Olisi pitänyt tehdä aiemmin.

Jatkokysymyksenä kuitenkin: kun vaihdan alle kesäkumit niin tarviiko vanhoja litkuja pestä pois tms? Lähtevätkö helposti? Jotain muuta huomioitavaa tuossa vaiheessa?

-Ukkis

juho_u
13.12.2014, 22.34
Mukavampi laittaa takas huuhdeltuna (puhtaana), mutta ei sitä aina jaksa. Joskus pyyhkäsen vannanauhasta pölyt pois ja heitän likaisen renkaan paikalleen.

Henkka.k
17.12.2014, 23.02
Hommasin käytetyt Roval Traverse kiekot ja niitten mukana tuli sinistä teippiä, en tiiä kenen tekemää se on. Mutta onko tuo teippi jotenkin erityisen paskaa ku mulla on tosi paljon ongelmia että teippi lähtee itsestään irti ja ajautuu siihen kehän keskelle myttyyn. Oon nyt useamman kerran asentanu teipit paikalleen silleen tosi huolellisesti, että kaikki on puhdasta ja teippi+kehä lämpimässä. Vähän litkua perään ja joka kerta tubeless asennus onnistuu, mutta sitten muutaman ajokerran jälkeen alkaa vuotaa. Sitten ku katson renkaan sisälle niin teippi on irti tai mytyssä siinä keskellä kehää. Mikä on parasta teippiä?

CamoN
17.12.2014, 23.27
Stan's NoTubes -teippi on ainakin sellaista, ettei mitään yllätyksiä pitäisi tulla. Sitä saa ainakin kahdessa eri leveydessä, olikohan ne 21mm ja 25mm. Peukalosääntönä teippi saa olla vähän kehää leveämpää, esimerkiksi sisäleveydeltään 19mm kapealle kehälle 21mm teippi sopii hyvin.

juho_u
17.12.2014, 23.32
Sama ongelmia oli rovalin kiekoissa orkkis teipeillä. Teippaus 21mm stanilla poisti ongelman ja kaikki vuodot hävisi.

Tuume
23.12.2014, 00.36
Onko kukaan litkuttanut Bontragerin vanteita esim. Stansin teipeillä/nauhoilla, vai täytyykö tyytyä odottelemaan, että jostain saisi Bontragerin omia tlr-muoveja?

Iglumies
23.12.2014, 00.52
Ei kai niissä mitään niin ihmeellistä ole, että tarvisi omia muovejaan.

hemppa
23.12.2014, 20.56
Bontragerin AT-850 Kehät litkuttui aivan hyvin ainakin gorillateipillä.

JackOja
07.01.2015, 09.18
Pidelkää hevosianne, ei mulla (tietenkään) ole ongelmaa. Ajattelin vain vinkata ongelmatyypeille, että toi Schwalben liukuvoide on pätevää tavaraa.

Asentaessa jo viime talvena alla olleet ISP:t fillariin voitelin reunalangat kokeeksi tuolla. Kylläpä napsahti helposti paikalleen, kenties helpoimmalla kuin ikinä. Yleensä en käytä edes fairyvettä kuin vasta ongelmien ilmaantuessa, mutta tuon tavaran voisi ottaa vakiokäyttöön.

Siistimpää kuin fairyvedellä liukastus, lattia ei lainehdi. Tosin vaikka Schwalben hemmot väittää, että se purkin "annostelusieni" on kätevä minusta se ei ollut. Parempi olisi kostuttaa joku rätti ja sillä pyyhkäistä.

epakesa
15.01.2015, 11.31
Morjesta kaikille,

Tuli eräänlainen tenkkapoo vastaan joten pyytäisin nyt hieman raadin tietotaitoa apuun.

Ostin itselle joululahjaksi Superstarilta Stan's Grail-kiekkosetin crossariin. Nordic Spike 240'set napsahtivat hiilarikapsuulilla iloisesti ylös ja litku paikkasi parit pikkuruiset vuodot pienellä ravistelulla. Lumet kun sulaa niin kesäkumit vaan tilalle - kun huvikseni kokeilin niin ne nousi parilla tornipumpun polkaisulla. Mahtavat vanteet.

Tänään erehdyin sitten lukemaan bikerumorin maantietubeless-juttua ja kommenteissa joku mainitsi, ettei muuten kuin maastopyörissä saa käyttää tavallisia renkaita tubeleksina - ne voi vaikka räjähtää tai eturengas pettää kovavauhtisessa kurvissa tai mitä nyt muuta kamalaa.

Tähän liittyen mulla myös tuottaa päänvaivaa vanteen ilmoittamat maksimipaineet: sanoo ettei 32mm kumeilla saisi mennä yli 45psi:n (3bar), mutta nuo 42mm nastat vaatii taakse kovalla pakkasella jopa 60 psi:tä (4bar) ettei rengas mene perseeni alla ihan lättänäksi.

Sanokaapas - oonko mä hengenvaarassa ja tyhmä kun pistin rahani hyödyttömiin tubeless-kiekkoihin, vai onko nettikirjoittelijat vaan nössöjä ja/tai mainospuheiden uhreja? Voinko mä huoletta pumppailla kumini sopiviksi, ja lumien lähdettyä napsauttaa 28mm 4 Seasonit ~100psi:n (~7bar) tienoille? (100psi on vanteen ilmoittama max. paine @28mm)

Kare_Eskola
15.01.2015, 13.10
Grailit kyllä sopii myös maantie-tubeless-käyttöön, mutta normirenkaat eivät sovi. Ne voi oikeesti räjähtää vanteelta joko nostaessa tai ajossa. Niin sanoo Stan's, ja uskon.

Osta sopivat maantietubeless-renkaat, niin voit ajaa huolettomasti auringonlaskuun.

stenu
15.01.2015, 13.21
^^ Mulla on asfaltilla kurvatessa 35-millinen krossikumi blurpannut edestä ja lonkkaan sattui vielä pari viikkoa sen jälkeen. Kyseessä oli sellainen yhdistelmä, joka oli kuitenkin VPCX-testattu ja toimivaksi todettu. Aika paljon liittyy vielä yllätysmomenttia kapeisiin tubeleksiin ja valmistustoleranssit monissa renkaissa on niin väljät, että jonkun merkin joku yksilö voi toimia ihan hyvin, toinen ei alkuunkaan. Kyllä mäkin varsinkin kovalla alustalla ajellessa uskoisin valmistajien suosituksia.

Bikerumorin jutun (http://www.bikerumor.com/2015/01/14/why-isnt-road-tubeless-popular-part-1-how-did-we-get-here/) ydin oli se, että UST-standardin mukaisia renkaita pitäisi käyttää ainoastaan UST-vanteilla ja sitten näillä ei standardoiduilla "tubeless-ready" -vanteilla ainoastaan tubeless ready -merkittyjä renkaita. Paitsi, että WTB:n TCS-renkaita ei pitäisi käyttää Stanin vanteilla, vaan niille pitäisi aina olla WTB:n oma TCS-systeemin vanne.

Maastopuolella on tosin Mavicin UST-vanteiden kanssa käytetty tubeless ready -renkaita litkujen kanssa iät ja ajat.

epakesa
15.01.2015, 19.26
Hieman asiana tutustuttuani olen käsittääkseni paikantanut asian ytimen: maantietubeleksissa ei päästä niin helpolla kuin maastokumeissa, koska rengaspaineet ovat niin valtavat. Maastokumia ei kenenkään ole tarve pumpata kovasti yli 3 barin, mutta asfalttipyörissä se ei ole edes puolia tarvitusta. Kovissa paineissa alkaa perinteiset folding-beadit venymään niin railakkaasti, että ne yltää poksahtamaan irti vanteelta. Siksi täytyy käyttää erityisiä hiilikuituvahvisteisia beadeja.

Toisaalta tämän tulkitsen myös siten, että nuo teräksellä rengastetut nastakumit ei varmasti pauku mihinkään vaikka paineet meneekin vähän yli, sen verran jämäkät ne oli vanteille pujottaa ja käsittääkseni teräs on huono materiaali venymään. Kevään tullessa vaihtoehdoikseni kuitenkin jää joko hankkia erityiset tubelesskumit (nopea googlaus ei tuottanut yksiäkään hinta/laatu-suhteeltaan kiihottavia yksilöitä) tai tyytyä ajelemaan sisureilla siihen asti, että 4 Seasoneissa paistaa kankaat. Meneeköhän siinä se neljä kautta?

Vähän kyllä tympii, olin jo niin kovin tyytyväinen ostokseeni. Kuitenkin, ajotuntuma parani kyllä Nordic Spikeissä niin paljon, että jos talvet saa edes ajella huoletta niin taisivat olla hintansa väärrit, vaikkeivat niin huikeat kuin ehdin toivoa.

brilleaux
28.01.2015, 18.27
Yksinkertaisin tapa poistaa kuivuneet vanhat litkut renkaan sisäpinnalta?

Antti_S
28.01.2015, 19.20
Hieman asiana tutustuttuani olen käsittääkseni paikantanut asian ytimen: maantietubeleksissa ei päästä niin helpolla kuin maastokumeissa, koska rengaspaineet ovat niin valtavat. Maastokumia ei kenenkään ole tarve pumpata kovasti yli 3 barin, mutta asfalttipyörissä se ei ole edes puolia tarvitusta. Kovissa paineissa alkaa perinteiset folding-beadit venymään niin railakkaasti, että ne yltää poksahtamaan irti vanteelta. Siksi täytyy käyttää erityisiä hiilikuituvahvisteisia beadeja.

Toisaalta tämän tulkitsen myös siten, että nuo teräksellä rengastetut nastakumit ei varmasti pauku mihinkään vaikka paineet meneekin vähän yli, sen verran jämäkät ne oli vanteille pujottaa ja käsittääkseni teräs on huono materiaali venymään. Kevään tullessa vaihtoehdoikseni kuitenkin jää joko hankkia erityiset tubelesskumit (nopea googlaus ei tuottanut yksiäkään hinta/laatu-suhteeltaan kiihottavia yksilöitä) tai tyytyä ajelemaan sisureilla siihen asti, että 4 Seasoneissa paistaa kankaat. Meneeköhän siinä se neljä kautta?

Vähän kyllä tympii, olin jo niin kovin tyytyväinen ostokseeni. Kuitenkin, ajotuntuma parani kyllä Nordic Spikeissä niin paljon, että jos talvet saa edes ajella huoletta niin taisivat olla hintansa väärrit, vaikkeivat niin huikeat kuin ehdin toivoa.

Ihanko asfaltille niitä tubeless kumeja meinasit? Schwalbe One tubeless 28mm on siihen hommaan just passeli. Jos sorallakin pitäisi päästä niin tää voisi olla kokeilemisen arvoinen http://www.hutchinsontires.com/en/road/56-sector-28.html tosin vähän hintava.

El-Carpaso
29.01.2015, 15.33

Schwalbe tekee onen lisäksi vielä marathon sarjan tubelessia. Tais olla marathon allmotion.

Gibsy
04.02.2015, 21.43
E13 trs+ ja contin trail kingit tuottaa ongelmia, parin yön jälkeen takasen olen saanut ilmatiiviiksi, mutta etunen vuotaa (ainakin) vanteen ja renkaan liitoksesta pikkuhiljaa. Vinkkejä?

Iglumies
05.02.2015, 08.15
Onkos tossa omat tupelesnauhat?
Kai niittenkin alle (tai päälle) voi lisätä kierroksen teippiä, kun tuo ongelma viittaa löysään sovitukseen.

Gibsy
05.02.2015, 10.45
Niissä oli punaiset teipit valmiina. Tänä aamuna tilanne näytti kyllä jo tasaantuneen.

maapaa
14.02.2015, 17.40
Yksinkertaisin tapa poistaa kuivuneet vanhat litkut renkaan sisäpinnalta?

Minuakin kiinnostaa millä olette poistaneet vanhat litkut?

CamoN
14.02.2015, 18.29
Yksinkertaisin keino taitaa olla jättää ne rämmäleet paikalleen. Säästyy turhalta työltä. En juuri nyt jaksa kaivaa Bikerumorsin arkistoa, siellä oli joskus viime talvena juttu tuosta renkaan puhdistamisesta. Kunnolla sisältä mähnääntyneestä renkaasta saatiin raavittua kokonaista 50 gramman verran kuivunutta litkua ulos. Jihuu.

SammyB
14.02.2015, 19.10
Minä annoin kolmevuotiaalle pojallemme pienen ruuvimeisselin käteen ja minimies hoiti homman puolestani. Samaan aikaan sain rauhassa huollettua keulan. :)

arctic biker
14.02.2015, 19.31
Muutamasta renkaastani aivan käsin ja kynsien kaivamalla on litkukalvot lähteneet. Kanteisssa santapaperil!a avittaen.

epakesa
17.02.2015, 11.56
Mailasin Stan'sille saadakseni suoraan lähteeltä. Hienoa palvelua, vastaus tuli muutamassa tunnissa! Kerroin ajavani 42mm Nordic Spikeillä 45f/60r-paineilla ja kysyin miten esimerkiksi 35mm Kojakit teräskaapelibeadeilla käyttäytyisivät.

You are above the maximum pressure recommended for that size tire on a grail rim.

The pressure limits exist because when run above these pressures there is a danger the tire bead can break or stretch and can off the rim. The tire not the rim is the weak link in the equation. Our max pressure for the 42mm tire would be 40 psi. A wire bead tire can sometimes handle a higher pressure and many people have experimented using them above our max pressure. It is not something we encourage because of the force that a large tire can generate when it comes off the rim. Not sure if your setup is safe. I would recommend you run it no higher then 40 psi.

Road tires with a tube can be used at max pressure listed on the tire. A standard road tire can be run tubeless to 50 psi. Above 50psi there is a dnager the tire bead can stretch or break and the tire will come off the rim. To overcome this issue tire manufacteurs have created road tubeless tires. Road tubeless tires have a special bead made out of usually carbon fiber. Carbon fiber can handle the higher pressure that are exerted on a bead when running it tubeless.

None of the tires you have listed can handle the pressure tubeless you would like to run in the Spring. I would suggest a set of Hutchinson Sector 28mm tires.http://www.notubes.com/Hutchinson-Sector-Road-Tubeless-Tire-700c-x-28mm-P1404.aspx Glad to hear Finland is interested in tubeless. If you ever have questions please feel free to email me.

Pistettiin koko valtakunta sitten Stanin tutkalle, heh. Joka tapauksessa kaveri varoittelee ajamasta näinkin kovilla paineilla, mutta myöntää että monilla on kaapelireunaiset kumit kyllä pysyneet hyvin kyydissä.

Oma vaarini näistä neuvoista on seuraava: ajellessa pehmeällä alustalla (hiekka, lumi, tms maastoajo) renkaasta loppuu kaarteissa pito ennenkuin voimat ovat niin suuret että rengas repsähtäisi vanteelta irti. Asfaltilla aggressiivisesti ajaessa sen sijaan ei kannata ottaa turhia riskejä, koska hyödytkin ovat varsin maltilliset.

Ellei sitten ole sellainen hippiäinen että takarenkaaseen riittää rapiat kolme baria, sitten kannattaa ajella aina ilman sisureita. Laihiksen paikka?

PS. Tiskiharjalla olen jynssännyt / rapsutellut kuivahtaneet litkunjämät renkaista.

brilleaux
17.02.2015, 12.06
Kunnolla sisältä mähnääntyneestä renkaasta saatiin raavittua kokonaista 50 gramman verran kuivunutta litkua ulos. Jihuu.

Väitän että tuossa nurkassa lojuvassa Budissa on litkua hiukan enemmän seinämillä. :D
Ja ei muuten lähde tiskiharjalla. Saa olla siis siinä.
Ei ne painon puolesta mua häiritse, meinasin vaan iltapuhteita itelle hoitaa.

Btw; eikös 50gr ole keventelijöille jo iso juttu? ;)

epakesa
17.02.2015, 18.52
Mä olen kokenut ne tahmat niin, että jos se ei ilman juustoraastinta sieltä renkaasta irtoa niin ei sitä kannata poistaakkaan. Uusi satsi jämähtäisi vain siihen tilalle, pitää se kumi kuitenkin tiivistää. :)

Two-Shoes
21.02.2015, 11.12
Millasia kokemuksia Der Kaiser:ista tubeless renkaana? Justiinsa kokeilin Mavicin 819 ust vanteelle. Nousi hienosti jalkapumpulla ja napsahteli paikalleen. Mutta heti kun päästi paineet pois niin tippui takaisin vanteen uraan. Jäi vaan epäilyttämään onko tarpeeksi luotettava kevyessä dh touhussa vai onko syytä laittaa sisurin kanssa.

miku80
21.02.2015, 11.42
Kyllä tuo 19mm on todella kaponen vanne noinkin leveelle gummille ja vielä jos/kun ajetaan pienillä paineilla niin todennäkösesti muljuu alla se rengas..

Isä nitro
26.02.2015, 12.41
Tierä nyt onko ongelmani kovin paha. Riippuu vähän tulokulmasta. No, olen litkutellut viime aikoina muutaman gummin. Vanhoja ja risaisia ovat olleet, mutta hyvin ovat vähitellen muuttuneet ilmaa pitäviksi. Eilen piti saada nopeasti 29"n taakse joku rengas. XXLstä löytyi lähin, ja tällä kertaa valinta oli helppoa kun oli vain yksi vaihtoehto eli Schwalben Thunder Burt. Ihmetykseni oli suuri, kun havaitsin että pakasta vedetyssä gummissa oli heti 2-3 vuotokohtaa. Saumat näyttäisivät pitäneen heti alusta alkaen, mutta reikiä ilmaantui sivuihin.

Eikö siis uuden ja Tubeless readyksi kehutun renkaan tarvitsekaan pitää ilmaa ilman litkutusta?

mhelander
26.02.2015, 14.22
Ei. Kyseinen rengas on valmistajansa keveintä sarjaa ja tubeless ready ei tarkoita samaa kuin tubeless jossa sisärengas on vulkanoitu ulkorenkaan sisäpintaan.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Isä nitro
26.02.2015, 15.32
Tämäpä mielenkiintoista. Kiitos vastauksesta. Saas nährä kuinka äijän renkaineen käy.

EeTee80
26.02.2015, 15.38
Joo, UST renkaat on erikseen ja tubeless ready/easy vaatii litkut.

epakesa
03.03.2015, 12.27
Jännä Pirkka-niksi tuli löydettyä!

Maastopyörän nastakumeihin, Noksun Extreme 294:t, tuppaa litkut kuivahtamaan varsin vikkelästi - pari kertaa tänä talvena joutunut lisäämään litkua. Nyt se sattui kuitenkin olemaan loppu, kun paineet rupesivat pakenemaan nollaan jo parissa tunnissa.

Minäpä sitten kiehautin kraanavettä ja ruiskutin sitä molempiin kumeihin vajaan desin, ravistelin kiekkoja ja makuutin molemmilla kyljillä 15-30min. Se toimi! Kumit pitää taas itsensä tiiviinä kuin taikaiskusta.

Eihän se itse paikkausaine sieltä renkaasta mihinkään kuivuessa katoa, liuoksesta vain haihtuu vesi. Näköjään se kuitenin myös liukenee takaisin tarvittaessa.

JackOja
03.03.2015, 12.34
...liuoksesta vain haihtuu vesi....

Vettäkö noiden tubeless-litkujen liuotin onkin? Luulis, että jäätyis talvella :rolleyes:

segrei
03.03.2015, 15.13
Eihän se itse paikkausaine sieltä renkaasta mihinkään kuivuessa katoa, liuoksesta vain haihtuu vesi.

Eihän litkussa ole vettä?!? Nehän on pakkasenkestäviä. Ja minne se neste sieltä tiiviistä renkaasta haihtuu? Ettei vaan sulla vaan jäädy nuo renkaat kun viet ulos pakkaseen...

lansive
03.03.2015, 15.22
Eihän litkussa ole vettä?!? Nehän on pakkasenkestäviä.

Eihän lasinpesunesteessä ole vettä?!? Sehän on pakkasenkestävää.

mutanaama
03.03.2015, 15.30
Taitaa olla jotain ammoniakkipohjaista, jota voi jatkaa vedellä tiettyyn rajaan asti

lansive
03.03.2015, 15.41
Vakavasti ottaen: litkuissa on iso osa vettä. Ongelmahan on siinä, että kun vesi häipyy menee yleensä mukana liuoksen muitakin osia. Pelkkä veden lisääminen ei palauta alkuperäisiä ominaisuuksia vaikka aine muuttuukin juoksevaksi.

hartsu
03.03.2015, 19.46
Jännä Pirkka-niksi tuli löydettyä!

Maastopyörän nastakumeihin, Noksun Extreme 294:t, tuppaa litkut kuivahtamaan varsin vikkelästi - pari kertaa tänä talvena joutunut lisäämään litkua. Nyt se sattui kuitenkin olemaan loppu, kun paineet rupesivat pakenemaan nollaan jo parissa tunnissa.

Kyllä sulla on nyt joku muukin ongelma kuin litkun kuivuminen. Ei sen litkutetun kumin pitäisi tuota tahtia vuotaa vaikka kaikki litkut valuttaisi pois.
Litkunhan olisi jo litkuttaessa pitänyt tukkia kaikki reijät mitä renkaasta löytyy, sen nestemäisen litkun tarkoitus on sitten vaan tukkia mahdolliset uudet ajossa tulleet vuodot.

brilleaux
03.03.2015, 20.40
Spessun Fatboyssa kirkas jesari testattu, toiminu syksystä asti ok. Nyt tihkuu ajoittain litkua vannenauhan reikäsistä ulos kummastakin renkaasta. Paineet pysyy kyllä.
Eli tämä teippi ei ulkomaan hehkutuksista huolimatta toimi. Asennuksen tein kyllä uskoakseni riittävän huolellisesti.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2015-03-08%2014.03.10.jpg

Tämän mukaan:
http://cyclesinlife.com/tubeless-fatbike-conversion-update/

Seuraavaksi kokeiluun kaiketi levein Gorilla samalla kun vaihdetaan kesäkumit. Ajatuksissa kietaista yksi kierros keskelle+molemmat sivut kaupan päälle. Tulee niin reilusti päällekkäin että toiveissa olis jonkunmoinen litkunpitävyys. Pidemmäksikin aikaa, toivon...

Muita varteenotettavia teippejä?

msl
03.03.2015, 22.07
DTswissin M1700 spline two kiekko. Onnistuuko tuon litkuttelu ilman ylimääräisiä teippauksia? Rengas toki päälle, mutta olin jostain muka ehkä lukenut, että tuo kiekko kuitenkin vaatisi lisäteippiä. Uskallanko kokeilla ilman?

http://www.dtswiss.com/Wheels/MTB-Wheels/M-1700-Spline-TWO-29

Ettan
07.03.2015, 17.13
Oon tilannut cyclocrossin missä on Dt Swissin R24 disc kiekot. Mitä teippiä kannattais käyttää niitten tublessiksi väännössä? Joskus kuulin jonkun käyttäneen ihan Motonetin sähköteippiä, mutta empä tiiä. Vanteen sisäpohja on 18mm.

syklopaatti
07.03.2015, 17.45
Oon tilannut cyclocrossin missä on Dt Swissin R24 disc kiekot. Mitä teippiä kannattais käyttää niitten tublessiksi väännössä? Joskus kuulin jonkun käyttäneen ihan Motonetin sähköteippiä, mutta empä tiiä. Vanteen sisäpohja on 18mm.
Käy ostaa motonetistä rulla 25mm leveätä gorillateippiä ja leikkaa siitä ylimääräiset pois vaikka mattoveisellä tai saksilla niin että teippi on n.18-20mm leveää.
sitä ei tarvitse venytellä kovasti. senkun painelee sormilla paikalleen. Ja pysyy.
Sähkomiehenteipillä on taipumus irrota litkun kanssa.
Maksaa jotain 4,70e ja on minusta parempaa kun esim stanin tubelessteippi. Itseasiassa olikohan sitä gorillaa 20mm leveänä jolloin se kävis suoraan.

Edit:Tai jos et halua askarrella ostat tämän.http://www.hi5bikes.fi/~zhDYx0000001/?Y999=PIF&Y104=NT-AS12
se käy suoraan luulisin koska se käy ztr olympic kehään jonka sisäleveys on juurikin 18mm
http://www.notubes.com/Stans-Rim-Tape-10yd-x-21mm-P54.aspx

Volvospede
08.03.2015, 22.31
Mikä olisi sopiva sisäkumi ghetto tubeless asennukseen spessun fatboy vanteelle? 90mm vanteella jäi hieman kapeaksi continentalin 20x2.5" sisäkumi joka halkaistuna istui vanteelle muuten hienosti, mutta jää viitisen milliä kapeaksi eikä yllä vanteen reunasta reunaa. Sama sisäkumi toimii feltin 80mm leveessä vanteessa, vaikka onkin vain 20" halkaisijaa.. mutta vähän leveempää sisuria tarttis joka istus vanteelle nätisti.

Isä nitro
09.03.2015, 19.31
Seuraavaksi kokeiluun kaiketi levein Gorilla samalla kun vaihdetaan kesäkumit. Ajatuksissa kietaista yksi kierros keskelle+molemmat sivut kaupan päälle. Tulee niin reilusti päällekkäin että toiveissa olis jonkunmoinen litkunpitävyys. Pidemmäksikin aikaa, toivon...Muita varteenotettavia teippejä?

Usko vain gorillan sanaan Jyväskylän mies. Itse pistin klovninkalossiin kaksi vierekkäistä kierrosta leveintä gorillaa, eikä ole teipin alle litkut valuneet.

Mutta olipa minulla kysymyskin: muutama viesti taannoin kerroin "joutuneeni" laittamaan 29" taakse Thunder Burtin. Litkutus onnistui ja kyljet pitävät. Kevät ja kivan rullaava rengas, mutta mutta. Kun tulen täältä maalaiskunnasta Helsinkiin niin alkaa tapahtua eli tappajasepeli käy melkein välittömästi Burtin kimppuun. Kahtena päivänä on ruisku laulanut 2-3 kertaan korvinkuultavasti eli litku on tehnyt sitä, miksi se on sisälle laitettu. Onko tuo rengas yksinkertaisesti noin h-n onneton, että siitä menee sepeli läpi tuolla intensiteetillä?

sakuvaan
09.03.2015, 19.36
400g race day only XC rengas? mitäpä luulet :D

Isä nitro
09.03.2015, 19.48
Taidan tietää.

brilleaux
12.03.2015, 21.01
Usko vain gorillan sanaan Jyväskylän mies. Itse pistin klovninkalossiin kaksi vierekkäistä kierrosta leveintä gorillaa, eikä ole teipin alle litkut valuneet.

Nyt on kaksi vierekkäistä kierrosta leveintä Gorillaa takakiekossa. Saa levätä saunan lauteilla sisurin kera yön yli. :)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2015-03-12%2017.39.30.jpg

Tuollaiseksi oli menny kirkas jesari puolessa vuodessa, jostain se litku tiensä teipin alle löytää:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2015-03-12%2017.12.40%20(1).jpghttps://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2015-03-12%2017.12.17.jpg

Ettan
13.03.2015, 00.27
Huomenna pitäis vääntää cyclocrossariin tublesit, ja ajattelin hankkia tulevaisuutta varten napsauttajan. Minkä verran ootte pumpannut napsauttajaan painetta, että saa nostettuu crossarin renkaan vanteelle? Ja toinen kyssäri, että minkälaisia paineita tubless crossarinrenkaissa kannattaa pitää? Vai mennäänkö tossakin niin kuin läskissä, että kunhan ei lyö vanteelle? ;)

mehukatti
13.03.2015, 01.09
Huomenna pitäis vääntää cyclocrossariin tublesit, ja ajattelin hankkia tulevaisuutta varten napsauttajan. Minkä verran ootte pumpannut napsauttajaan painetta, että saa nostettuu crossarin renkaan vanteelle? Ja toinen kyssäri, että minkälaisia paineita tubless crossarinrenkaissa kannattaa pitää? Vai mennäänkö tossakin niin kuin läskissä, että kunhan ei lyö vanteelle? ;)

Toi paine lienee jossain määrin riippuvainen napsauttimen koosta. Kannattanee mieluummin aloittaa pienillä paineilla ja olla varovainen, koska cyclocrossarin renkaissa on pienempi ilmatila kuin maastorenkaissa. Tai sitten ei pidä kahvaa pohjassa loppuun asti. Pahimmillaan voi hajoo rengas ja/tai litkut olla seinillä. Lisäksi kannattaa käyttää tubeless-käyttöön suunniteltuja renkaita, joita ei cyclocrossareille oo käsittääkseni paljoo. Itellä Spessun Trigger Pro 2Bliss 33mm ja huomas kyllä eron ei-tubeless renkaisiin kuten Contin Cyclocross Speediin. Kannattaa huomioida myös vanteiden suositeltu maksimipaine, esim. Stanin Iron Crosseissa muistaakseni 3.2bar. Toisaalta em. renkaiden kyljissä mainittu minimipaine on 3.0bar, joten teoreettinen paineskaala ei oo kovin suuri.

Landy
13.03.2015, 09.13
Mikä olisi sopiva sisäkumi ghetto tubeless asennukseen spessun fatboy vanteelle? 90mm vanteella jäi hieman kapeaksi continentalin 20x2.5" sisäkumi joka halkaistuna istui vanteelle muuten hienosti, mutta jää viitisen milliä kapeaksi eikä yllä vanteen reunasta reunaa. Sama sisäkumi toimii feltin 80mm leveessä vanteessa, vaikka onkin vain 20" halkaisijaa.. mutta vähän leveempää sisuria tarttis joka istus vanteelle nätisti.

Spessulta on olemassa 20" Lasten Fatbike. Sellaisen pyörän sisuri jostain?

Prestige
13.03.2015, 18.11

Minähän noita Napsauttimia valmistan. Cyclocross käyttöä ei ole perusteellisesti testattu, suosittelen että jos käytössä on tuo Napsauttimen 2kg sammuttimesta tehty perusmalli, niin aloitat kokeilun 5bar paineilla, ja todennäköisesti sitä ei siitä tarvise juuri korottaakkaan.

Tuo ehdottamani aloituspaine perustuu siihen että ainakin maxxiksen cyclo kumeissa maksimi paine on merkitty 75 psi, Scwalbella se on yleensä jopa enemmän. 75 psi on vähän yli 5 bar. Kun painetta lähdetään tasamaan 5barista, niin silloin se ei millään voi nousta yli tuon renkaalle luvatun paineen ja on siis turvallinen käyttää. Tuo 5 bar on napsauttimessa riittävästi suurimmalle osalle maastorenkaitakin, joten pitäs riittää cyclolle.

brilleaux
14.03.2015, 08.46
Nyt on kaksi vierekkäistä kierrosta leveintä Gorillaa takakiekossa. Saa levätä saunan lauteilla sisurin kera yön yli. :)

Helppoa oli taas kuin heinänteko. Lou nousi vanteelle kertaheitolla, jalkapumpulla. Litkut sisään(muutama pikku vuoto) ja paineet on pysyneet yön yli. (y)
Nyt sitten nähdään kuinka kehuttu Gorilla kestää.

Volvospede
14.03.2015, 10.57
Helppoa oli taas kuin heinänteko. Lou nousi vanteelle kertaheitolla, jalkapumpulla. Litkut sisään(muutama pikku vuoto) ja paineet on pysyneet yön yli. (y)
Nyt sitten nähdään kuinka kehuttu Gorilla kestää.

Kuinka tiukka tuo rengas oli nousemaan vanteelle? siis millä paineella. Mä kun tein jotain testejä tolla omalla spessu/bud kombolla, niin pieni pätkä gorillaa vanteen reunan pikkureikien päällä tuntui estävän renkaan nousua vanteelle. Jopa sisurin kanssa rengas tuntuu vähän nihkeeltä nousemaan vanteelle, niin arveluttaa kuinka hiton tiukka siitä tulee jos gorilla teippiä on koko matkalta kehän reunalla..

Sama renkaan tolkuton kiristyminen epäilyttää tossa ghetto sovelluksessa, jos jostain sopivan kokoisen sisurin löytäisinkin.

Vertti83
14.03.2015, 18.08
Cyclocrossin renkaiden kanssa kannattaa olla aika tarkkana jos napsautella meinaa, painetta ei varmaan tarvi edes tuota 5 bar, voi olla että jo 3 bar riittää hyvin. Vehkeen taikana on enemmänkin se että saadaan jatkuva ja riittävän suuri tilavuusvirta, ennemmin kuin korkea paine. Edelleen venttiilin sielun irroittaminen vaikuttaa ilman virtaamiseen aika huomattavasti, tuota toisaalta voi jossakin määrin kompensoida korkeammalla Napsauttimen paineella. Cyclocrossin tapauksessa voi jopa olla fiksumpaa pitää sielu paikallaan, kun en tiedä pysyykö rengas samaan tapaan "hyllyllä" kuin tubless(ready) MTB vanteiden kanssa...

...ulkomaillakin osataan, Dudet oli näemmä hakkeroinu GhettoNapsauttimen (http://www.vitalmtb.com/videos/features/Joe-Barnes-DIY-Coke-Bottle-Tubeless-Compressor-Hack,28336/sspomer,2) ;)

Tmh
14.03.2015, 19.09
Ja tuolla (http://www.vitalmtb.com/forums/The-Hub,2/Joe-Barnes-DIY-Coke-Bottle-Tubeless-Compressor-Hack,8450) siitä tarkemmin. Helppo ottaa reissuun mukaan kun riittää että muistaa ottaa korkki/letku hässäkän mukaan ja ostaa putelin vasta perillä...

brilleaux
14.03.2015, 20.33
Kuinka tiukka tuo rengas oli nousemaan vanteelle? siis millä paineella. Mä kun tein jotain testejä tolla omalla spessu/bud kombolla, niin pieni pätkä gorillaa vanteen reunan pikkureikien päällä tuntui estävän renkaan nousua vanteelle. Jopa sisurin kanssa rengas tuntuu vähän nihkeeltä nousemaan vanteelle, niin arveluttaa kuinka hiton tiukka siitä tulee jos gorilla teippiä on koko matkalta kehän reunalla..

Sama renkaan tolkuton kiristyminen epäilyttää tossa ghetto sovelluksessa, jos jostain sopivan kokoisen sisurin löytäisinkin.

Ei toi kovin ihmeellisen tiukka ollu, oisko painetta ollut sen1- 1,5bar. Mulla ei toi, eikä GC jesarin kanssa kylläkään ns. "paukahtanu" vanteelle.
Nousivat hitaasti ja huomaamattomasti ryömien molemmat paikoilleen.

Vai paukkuuko nää läskikumit muilla yleensä paikalleen, kuten maasturin renkaat?

EDIT: josta nyt sitten heräsi epäilys onko Lou varmasti noussut kunnolla vanteelle? Ilmeisesti, koska kesti ajamisen 5 Psin paineella :seko:

Laika
15.03.2015, 20.17
Minäkin kötöstelin ghettonapsauttimen.

https://lh6.googleusercontent.com/-YyGdjRNi5pg/VQW9dHaJL_I/AAAAAAAACwc/pn-lNxqLJ7o/w653-h817-no/2015-03-14%2B20.20.59-1.jpg

Kiedoin pullon varoiks jesariin. Latasin 6 bar sisään ja vanha 2.35 Nevegal nousi kivasti Pacenti TL28:lle ilman liukkaria.

mhelander
15.03.2015, 20.24
Tommosen vois paskarrella parasta ennen jälkeisestä Sodastream litran pullosta... Ja niitä piisaa vaikka tekis patteriston isoille renkahille.

brilleaux
17.03.2015, 09.55

Eilen asensin sitten etupäähän Gorillat ja Budin sisurin kanssa painamaan teippejä. Ei toi Budikaan kyllä tiukka ole.
Sisurin kanssa nousi todella helposti. Huomaamattomasti, mitään merkkejä se ei anna nousemisesta. On kai niin löysä vanteelle.
Rengashan menee vanteelle muutenkin liian helposti IMO; meinaa tyhjänä tipahdella pois jopa.
Siis en tarkoita hyllylle nousemista, vaan itse vanteelle laittoa.

Varmuuden vuoksi nostin paineet vielä lähelle 2 bar. Ei muutosta. Nouseminen vanteelle tapahtui siis varmaan jo reilusti alle 1 bar paineella.

Edit: Taitaa olla läskigummeissa ne kuuluisat milliset mitat ja tuumaset toleranssit... ;)

Volvospede
17.03.2015, 22.19
Ok, kiitti tiedosta. Onkos tosta gorillan ja litkun yhteensopivuudesta päästy johonkin yleisesti hyväksyttyyn mielipiteeseen, kestääkö vai ei? vai onko sekin tapauskohtaista..? :-)

brilleaux
18.03.2015, 09.46
Gorillan ja litkun yhteensopivuudestahan aloitin testin juuri nyt.

Kirkas jesari kesti sen 6-7kk. Toivotaan että tällä setupilla mennään pidempään.

El-Carpaso
18.03.2015, 09.57
Mul on ollu gorillat maastopyörässä pari vuotta jo... Olisko ne pitäny vaihtaa jossain kohtaa?

lansive
18.03.2015, 10.08
Ei ehkä kuulu tähän topikkiin, kun ei ole ongelma.

Fulcrumin 19 mm sisämitan vanteelle tuuman levyinen Gorilla oli juuri sopiva. Kumit nousi laakista vanteelle ja piti ilman sisällä. Varoiksi laitoin litkua jos sattuisi olemaan jotain hituvuotoa. Rengaskoko 26 tuumaa ja renkaat Maxxis Ignitor UST:t.

brilleaux
18.03.2015, 10.44
Mul on ollu gorillat maastopyörässä pari vuotta jo...

Tämä olisi tavoitteena. (y)

Plus
19.03.2015, 09.59
Otin pari päivää sitten Fatboystä pois ghetto-menetelmällä asennetun Budit ja laitoin tilalle GC:t. Ghetto-sisurin uudelleen käyttäminen on aika haasteellista mutta sain homman onnistumaan kuitenkin.

Jätin litkut pois kun nostin rengasta kehälle, mutta GC + ghetto -yhdistelmä pitikin ilmat niin hyvin että en ole laittanut litkua ollenkaan. Pari päivää jo mennyt nyt ilman painehävikkiä... :O
Oli kyllä ihan perhanan tiukka saada nousemaan vanteelle, vaati saippuaveden. Sen takia onkin sitten niin älyttömän tiivis.

Fatbike-tubeless ilman teippiä ja litkua, tämähän kuulostaa jo hyvältä!

brilleaux
19.03.2015, 10.02
Fatbike-tubeless ilman teippiä ja litkua, tämähän kuulostaa jo hyvältä!

Litkut kyllä laittaisin; ei tartte sit metässä istutella sisuria paikalleen kun ajaa terävään käpyyn. ;)

Plus
19.03.2015, 10.07
Joo, kyllä mäkin sinne ajattelin kuupallisen heittää...

random5
28.04.2015, 18.05
Olipa juhlaa pamauttaa maastorin kesänakit vanteelle Bontragerin Flash Chargerilla. Jopa venttiilin sielu paikallaan ilmavirta riitti hyvin renkaan nostamiseen vanteelle. Tämä tuli todettua sen jälkeen kun rengas pari kertaa putosi vanteelta ilman venttiilin sielua nostellessa renkaan tyhjettyä. Homma toimii. Renkaina Schwalbe Racing Ralphit 27.5x2.25 ja kiekkoina Giantin PXC-2:set. 2 kerrosta Gorillaan edellisten jalkapumppuviritysten jäljiltä.

elasto
29.04.2015, 11.00
Olipa juhlaa pamauttaa maastorin kesänakit vanteelle Bontragerin Flash Chargerilla. Jopa venttiilin sielu paikallaan ilmavirta riitti hyvin renkaan nostamiseen vanteelle. Tämä tuli todettua sen jälkeen kun rengas pari kertaa putosi vanteelta ilman venttiilin sielua nostellessa renkaan tyhjettyä. Homma toimii. Renkaina Schwalbe Racing Ralphit 27.5x2.25 ja kiekkoina Giantin PXC-2:set. 2 kerrosta Gorillaan edellisten jalkapumppuviritysten jäljiltä.

Mä en kyllä luottaisi maastossa tupeleksiviritelmään, jossa rengas ei pysy kerran noustuaan ylhäällä ilman paineita. Sillä kerjää mun mielestä vaan näitä pahoja tubeless-ongelmia. :D

random5
30.04.2015, 11.12
Mä en kyllä luottaisi maastossa tupeleksiviritelmään, jossa rengas ei pysy kerran noustuaan ylhäällä ilman paineita. Sillä kerjää mun mielestä vaan näitä pahoja tubeless-ongelmia. :D

Heh heh, eihän se märkänä siinä pysykään, mutta kunhan saa päivän kuivua niin sitä rengasta saa hampaat irvessä repiä irti siitä urasta. Joten kyllä minä hymyssä suin ajattelin tällä setupilla kesän kisat ja ajot ajella. :D

Eeteeku
05.05.2015, 22.14
Tein vkonloppuna ensimmäiset tubelesviritykseni (26x4")joten kokemusta ei ole.
Tänään kävin rymistelemässä vähän reilummin ja eturengas näytti sylkeneen hieman litkua vanteen välistä. Paineet oli ennen reissua 0,4 ja 20km:n jälkeen 0,3 ( bilteman mittarin mukaan)
Kovaa ajoa vai jotain toimenpiteitä?

brilleaux
06.05.2015, 08.09
Kovaa ajoa. Asettuu itsekseen. Bud&Lou teki mulla parilla eka lenkillä samaa.
Nyt on paineet pysyneet jo reilun kuukauden ilman lisäpuNppauksia.

narg142
07.05.2015, 20.36
Neuvokaapa ensikertalaista.
Yritin tänään ensimmäisen kerran litkuttaa vanhat renkaat. Eli sisuri pois, rengas paikoilleen vanteelle ja litkut sisään. Mutta en saa kompurallakaan ilmaa sisään koska rengas (Maxxis Aspen) on niin löysästi vanteella (Alexisrims MD19) että ei täyty. Vuotaa välistä eikä nouse vanteelle päin ollenkaan.
Mikä neuvoksi?
Pitääkö rengas vaihtaa toiseen (millä onnistuisi?) vai saisiko huoltsikan kompurasta paremmin/nopeammin ilmaa jolloin myös ehtisi täyttyä?

elasto
07.05.2015, 21.07
Lisää teippiä tai sitten tuo kehä saattaa vaatia jopa stanin kumisen vannenauhan jos ei ole tubeless ready.

narg142
07.05.2015, 21.18
Kiitos, nyt on stanin kuminen vannenauha jossa venttiili valmiiksi kiinni.
Mutta rengas jää vannetta vasten niin "avoimeksi" ettei ilman täyttö pääse alkuunkaan.

PK1
07.05.2015, 21.28
Nosta ensin sisurin avulla rengas kehälle, sitten ilmat veks ja toinen reuna pois kehältä, sisuri pois ja venttiili tilalle (ilman sielua) ja ilmaa perään.
Kun toinen reuna on jo tukevasti vanteella, on helpompaa koittaa saada toinen puoli ilmalla nousemaan. Kannattaa koittaa esim. siten että laitat renkaan makaamaan lattialle siten että avonainen sivu on alaspäin.

CamoN
07.05.2015, 23.04
Nosta ensin sisurin avulla rengas kehälle, sitten ilmat veks ja toinen reuna pois kehältä, sisuri pois ja venttiili tilalle (ilman sielua) ja ilmaa perään.

Joissain tapauksissa tuon saa onnistumaan niinkin, että renkaan ollessa paineettomana kehällä ottaa kulutuspinnan reunoista kiinni ja nostaa kumia irti kehästä. Tämä toistaen 15cm välein kehän ympäri. Sopivalla rengas + kehä -yhdistelmällä rengas nousee noilla toimenpiteillä sen verran "hyllylle", että ilmaa tarjotessa se ottaa alkupaineet ja hyppää paikalleen paineen noustessa.

Joskus voi olla niin pienestä kiinni, että kompressorilla paineistaessa rengasta kehän laitaa vasten venttiilin läheisyydestä painamalla syntyy se ratkaiseva tiiveys.

pikkukara
07.05.2015, 23.51
Neuvokaapa ensikertalaista.
(Maxxis Aspen)
Pitääkö rengas vaihtaa toiseen (millä onnistuisi?) vai saisiko huoltsikan kompurasta paremmin/nopeammin ilmaa jolloin myös ehtisi täyttyä?

Itellä sama ongelma, kun yritin täyttää vanhoja Racing Ralpheja. Löysät reunat päästi ilman karkaamaan. koitin siis vain jalkapumpulla, kompuralla ois voinut mennäkin, mutta vaihdoin uuteen Tubeless easy-malliin ja nousi pumpaten helposti vanteelle ja on toiminu.

narg142
08.05.2015, 00.10
... vaihdoin uuteen Tubeless easy-malliin...
Mikä oli valinta?

Sambe
26.05.2015, 00.22
Tänään meinasi revetä otsasuoni kun yritin Spessun traversaleja ja Renegadeja litkuttaa. Jostain syystä aina vain vuotaa venttiilistä. Butcher/Purgator kombo noilla vanteilla meni laakista. Kokeilin vaihtaa venttiilinkin ei apua. Meinasi alkaa ottaa sen verran päähän, että tulee ihan just sisuri....

Dude
26.05.2015, 10.58
Tänään meinasi revetä otsasuoni kun yritin Spessun traversaleja ja Renegadeja litkuttaa. Jostain syystä aina vain vuotaa venttiilistä. Butcher/Purgator kombo noilla vanteilla meni laakista. Kokeilin vaihtaa venttiilinkin ei apua. Meinasi alkaa ottaa sen verran päähän, että tulee ihan just sisuri....

Voisko kuitenkin vuotaa muualta ja ilma pääsee vanteen onteloon ja tulee ulos sieltä, mistä helpoiten pääsee, eli venttiilin juuresta? (pinnanreiät on tiiviimmät kuin venttiilinreikä). Mulla oli tällainen tapaus viime viikolla ja tappelin huolella sen kanssa. Kun ontelossa on litkua, se pääsee teipin alle ja irroittaa teipin ja siitä kohdin sitten ilma vuotaa onteloon. Jouduin kahteen kertaan teipin uusimaan (jälkimmäisellä kerralla pesin koko vanteen huolella + kuivaus paineillmalla ja päälle 2h auringossa... Siis sinne onteloon kun menee litkua, se pitää saada kaikki pois sieltä).

Sambe
26.05.2015, 11.05
Aika varmasti vika on juuri tuo mitä sanoit. Pitää ottaa litkut pois ja kuivatella ontelo. Ei viitsisi repiä noista vanteista tuota teippiä pois..

JackOja
26.05.2015, 11.18
...Ei viitsisi repiä noista vanteista tuota teippiä pois..

Ei sinne onteloon pääse litkua kuin falskaavasta teipistä. Et saa tiivistettyä sitä mitenkään muuten kuin asentamalla uuden teipin. Valitettavasti asia vain on näin.

pikkukara
26.05.2015, 11.18
Mikä oli valinta?
Sori, en huomannut vastata. Eteen Hans Damph (http://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/hans-dampf.html) ja taakse Nobby Nic (http://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/nobby-nic.html), vaihdoin siis reilusti järeämpiin, kun huomasin, että ei uskalla ajaa täysii kuitenkaan.

Sambe
26.05.2015, 11.27
Ei sinne onteloon pääse litkua kuin falskaavasta teipistä. Et saa tiivistettyä sitä mitenkään muuten kuin asentamalla uuden teipin. Valitettavasti asia vain on näin.
No eipä tartte enää tapella. Pitää mennä hakee uudet teipit sitten vain. Onnistunut varmaan rikkoo rengasta repiessä päälle tuon teipin...

marmar
26.05.2015, 13.41
Kun toinen reuna on jo tukevasti vanteella, on helpompaa koittaa saada toinen puoli ilmalla nousemaan. Kannattaa koittaa esim. siten että laitat renkaan makaamaan lattialle siten että avonainen sivu on alaspäin.

Nämä on vähän vanhan kertausta, mutta jos tuokaan ei auta, niin sitten lattialle pinoon tyhjiä kumeja joiden päälle kiekko makaamaan siten, että kiinnioleva puoli on alaspäin kumit painaa avonaisen kiinni. Tuolla on noussut hankalallekin vanteelle hankalat kumit aina. Jos ei ole tarpeeksi kumeja pinoon, niin toki tuota avonainen reuna alaspäin tilannetta voi helpottaa yhdenkin renkaan lisäpainolla. Myöskin avonaisen reunan tiivistäminen maalarinteipillä on kuulemma onnistunut joillakin, eli teippi laitetaan avonaisen reunan päälle siten, että sen saa kokonaisuudessaan pois jälkikäteen. Teippi tiivistää ilmavuotoja ja vetää rakoa sen verran kiinni, että kumi tiivistyy tiivistyy helpommin.

ot: Jos on kompuraa hankkimassa, niin kannattaa hankkia 10 bar paineisiin pystyvä, sillä saa helpommin riittävän ilmavirran aikaiseksi. Komporan koolla tai säiliön koolla ei ole niin isoa merkitystä. Huoltsikoilla on usein halpoja 8 bar paineilla olevia ja vielä pitkä ohut letku, eli sinne matkaaminen tuskin paljoa kompuran omistajaa auttaa.

Sambe
26.05.2015, 19.19
No eipä tartte enää tapella. Pitää mennä hakee uudet teipit sitten vain. Onnistunut varmaan rikkoo rengasta repiessä päälle tuon teipin...

Mielenkiintoista, purin renkaan pois vanteelta eikä tuossa teipissä mitään jälkeä näy. venttiilikin oli hienosti paikoillaan. Yllätys yllätys, arvatkaas vain oliko 25mm teipistä muuta kuin paketti enää jäljellä...

Edit: Hetken tutkinnan jälkeen vika löytyi venttiilistä. Juuresta on kumi pikkasen murtunut ja luultavasti siitä päässyt litkut onteloon ja hommahan on selvä. Nyt kuin tuota on pikkasen pyöritellyt niin ontelostahan litkua tulee

orc biker
26.05.2015, 19.31
Kuinka leveälle vetää teippiä? Vanne on tämän muotoinen: http://ep1.pinkbike.org/p5pb11193966/p5pb11193966.jpg
(http://www.pinkbike.com)

Tuossa reunassa on isompi ura renkaan reunanauhalle ja sitten on noita pieniä uria reunavalleja myöten. Valmistajan toinen edustaja sanoo, että vetää teipin ihan vanteen "hooksien" alle ja toinen sanoo, että ei peittää noita "ridges" eli miksi noita sanoisikaan... noista urista kuitenkin ilmeisesti puhutaan. Täysin ristiriitaiset suositukset siis. Aavistuksen arveluttaa myös, mitenhän hyvin venttiilit toimivat tuollaisessa muodossa. Ihan tubeless ready -vannehan tämä on, ei siinä mitään, ja pitäisi toimia tubelessina mainiosti.

Mutta miten lähtisi kallista teippiä nyt käyttämään? Alustavana ajatuksena on, että joko jättää tosi vajaaksi reunoilta tai sitten kiertää reilusti ihan tuonne pystysuunnassa ylös, ettei renkaan reuna vain vedä teippiä sen reunasta kasaan. Olisin taipuvainen vetämään ylemmäs, mutta toisaalta se ehkä vie noiden urien ajatusta pois. Ajatuksia? Suosituksia?

PK1
26.05.2015, 22.00
Itse mitään mistään tietämättä varmaan katsoisin ensin sisurin avulla kuinka tiukassa se rengas tuossa istuu ilman teippiä urien päällä. Mikäli rengas on jo ilman teippiä tiukassa, turha kai sinne enää teippiä väliin on laittaa. Ja sama käännettynä, eli jos on löysästi vanteella niin sitten teippi reunaan asti että pysyisi paremmin pienillä paineilla.

Iglumies
26.05.2015, 22.09
Tuon mallisessa vanteessa täytyy vetää teippi reunasta reunaan, tai litku pääsee teipin alle löysemmälle jäävistä reunoista.

Itsellä oli juuri tubeless ongelma, kun koitin litkuttaa vanhan Racekingin, kummaltakin puolelta, koko kyljen alueelta tunki ilmaa pihalle litkujen heilutuksenkin jälkeen.
Päädyin Racing Ralphiin.

rjrm
26.05.2015, 22.30
RullaBearings myy halvalla teippiä. Toimitus viikossa.

orc biker
26.05.2015, 22.33
Tuon mallisessa vanteessa täytyy vetää teippi reunasta reunaan, tai litku pääsee teipin alle löysemmälle jäävistä reunoista.

Ja reunalla tarkoitat, mitä kohtaa tarkalleen? Vetäisitkö siis ihan tuohon rim hooksien alle? Siihen vaihtoehtoon minä nimittäin olin vähän kallellaan. Pitänee vain laittaa valmistajan suosituksen mukaisesti ohutta teippiä, niin jos nuo vaivalla jyrsityt koloset eivät menisi ihan hukkaan.

orc biker
26.05.2015, 22.40
RullaBearings myy halvalla teippiä. Toimitus viikossa.
Minä selvitin juuri, että Fratellin ohut teippi, jonka ei pitäisi jättää tahmajälkiäkään, on Kaptonin teippiä (1 mil Kapton tape). Tuota ajattelin käyttää. Sitä näyttäisi saavan muihin tarkoituksiin myynnissä olevana 33 metriä reilulla kympillä. Eli jumaliste, että meitä pyöräilijöitä taas koijataan, kun vedetään toinen nimi kylkeen ja myydään vanneteippinä!

Ei vain äkkiseltään näytä löytyvän 25 millin versiota kuluttajamyynnistä edullisesti. Ajattelin kiertää kaksi kierrosta toisesta reunasta alkaen ja sitten jälkimmäisen kierroksen toiseen reunaan painottuen, niin keskelle tulisi 2 kierrosta. 20 mm on ehkä siihenkin vähän turhan kapea, kun on noin mutkitteleva vanteen rakenne. 50 mm olisi tarjolla, jos vetäisi tuollaisen mattoveitsellä puoliksi? Ei kai siitä nyt haittaakaan ole.

Jos löydätte edullisesti tuota 25 millin versiona, niin laittakaa linkkiä.

http://www.kaptontape.com/1_Mil_Kapton_Tapes.php

IncBuff
26.05.2015, 22.45
Gorillaa motonetistä. Ajaa asiansa.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/606295/Gorilla-teippi-Handy-Roll-25mm-9m

orc biker
26.05.2015, 22.47
Gorillaa motonetistä. Ajaa asiansa.
Ei ole niin hyvä tuollaiseen vanteeseen. Eikä ole kiva irrotella niitä liimoja. Pitää olla kunnon myrkyt, että lähtee.

Edit. Tai ainakin sanovat, että jättäisi ikävän liiman. En ole itse kokeillut. En edes tiedä, onko tuo nyt jokin jesarin vastine vai mikä. Sen tiedän, että mielellään saisi olla tosi ohutta valmistajan suosituksen mukaisesti.

markettipyörämies
26.05.2015, 23.07
Yksi mikä helpottaa vanteelle saantia on kuormaliina (jos ei jo ole sataan kertaan täällä mainittu?). Eli liinalla renkaan ilmatila minimiin niin saa vähän onnettomammallakin kompuralla läskirenkaan vanteelle...

Iglumies
27.05.2015, 00.14
25 millistä stanin teippiä kierros, niin tulee kerralla hyvä, tai gorillaa.
Miksi niitä liimoja sieltä teipin alta pitää pois saada?

orc biker
27.05.2015, 02.05
Miksi laittaisin paljon kalliimpaa Stanin teippiä, kun vanteen valmistajakin suosittelee erityisesti tuota toista, joka on paljon halvempaa, kun ostaa uudelleen brändäämätöntä?

rjrm
27.05.2015, 07.10
RullaBearings teippi on 66m kiepillä. Ei tarvi ostaa heti lisää.

Iglumies
27.05.2015, 08.05
Miksi laittaisin paljon kalliimpaa Stanin teippiä, kun vanteen valmistajakin suosittelee erityisesti tuota toista, joka on paljon halvempaa, kun ostaa uudelleen brändäämätöntä?
Juu, minäkin käytän stanin sijaan tätä, (https://www.floorcenter.eu/farben/zubehoer/klebeband/klebeband-tesa-4289-tesapack-gelb-66m-x-25mm/a-15582/?ReferrerID=1) lähinnä tarkoitin ettei laita sinne vanteelle vääränlaista teippiä.
Pitkittäissaumat vanteen sisällä, varsinkin tuollaisella profiililla imee litkut allensa, siksi 25mm teippi.

unknown
27.05.2015, 12.07
Gorilla teippi on kyllä todella huoleton verrattuna stanin keltaiseen teippiin. Keltaisen teipin asennus on myös todella tarkkaa ja hermoja vaativa toimenpide - riippuen vanteen profiilista- sen jäykkyyden takia. Gorilla teippi hakee muodon paremmin ja tiivistää/liimautuu todella hyvin. Toki keltainen teippi on kevyempää kuin gorilla, ja ei jätä liimajälkiä. Gorilla teipin liimajäämät saa kyllä helposti pois itse gorilla teipillä, kevyesti teipin palalla "nypyttäen".

Jos sitä keltaista sidontateippiä (stan=tesa4289) on ihan pakko laittaa, niin joku taisi mainostaa että sitä saa ihan suomesta@helsinki (ks. linkit alla). Muutkin sidontateipit ajaa varmasti myös asiansa.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?53286-Tubeless-maantierenkaat-kokemuksia
http://www.teippikeskus.com/

Dude
27.05.2015, 17.30
Itse ostin Lauttasaaresta eli pyörahuolto.comista ison rullan tota tesa4289:ä ihan sopuhintaan muistaakseni. Taisi olla jotain 30e ja teippiä ns. riittävästi. kysykää sieltä. Itse oon teippaillut varmaan likemmäs kymmenen kehää ja vielä riittää...

Funworksin AMride 25 -kehässä on kanssa vähintään haastava profiili teipattavaksi.
https://lh4.googleusercontent.com/-eHvzGYqcXK4/VWXF7TiCbrI/AAAAAAAAPF8/Bd4METQHbl4/w180-h146-no/AMRIDE.jpg

25mm teippi ei riitä reunoille asti, vaan nousee aina pystyyn tossa hyllyn taitteessa ja siitä se sitten viimeistään renkaanvaihdossa irtoaa kokonaan. Aiemmin olen käyttänyt gorillaa, mutta nyt oli kotoa gorillateippi loppu ja tota 25mm teippiä oli yllinkyllin. Kaksi ekaa yritystä ensin yhdellä ja sitten kahdella kierroksella epäonnistuivat (vanteen pesu ja putsaus aina välissä, tosin ekan kerran jälkeen koetin kuivalla renkaalla ilman litkuja). Kolmas kerta siten, että ensin yksi kierros keskelle ja sitten kierros molempiin laitoihin onnistui. Onpa kiva, että on iso rulla teippiä kotona :)

Iglumies
27.05.2015, 18.27
^Onhan teippi vedetty riittävän tiukalle?
Sitä voi ja täytyy kiristää todella lujaa, että muotoutuu kunnolla.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/27/78566cef3ace9be1e84a8e5d8add2369.jpg
Jotakuinkin näin

IncBuff
27.05.2015, 19.17
Löytyisiköhän jostain tieteellistä tutkimusta aiheesta vanneteippi?

mutanaama
27.05.2015, 20.51
Gorilla teippi on kyllä todella huoleton verrattuna stanin keltaiseen teippiin. Keltaisen teipin asennus on myös todella tarkkaa ja hermoja vaativa toimenpide - riippuen vanteen profiilista- sen jäykkyyden takia. Gorilla teippi hakee muodon paremmin ja tiivistää/liimautuu todella hyvin. Toki keltainen teippi on kevyempää kuin gorilla, ja ei jätä liimajälkiä. Gorilla teipin liimajäämät saa kyllä helposti pois itse gorilla teipillä, kevyesti teipin palalla "nypyttäen".

Jos sitä keltaista sidontateippiä (stan=tesa4289) on ihan pakko laittaa, niin joku taisi mainostaa että sitä saa ihan suomesta@helsinki (ks. linkit alla). Muutkin sidontateipit ajaa varmasti myös asiansa.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?53286-Tubeless-maantierenkaat-kokemuksia
http://www.teippikeskus.com/

Sen verran tullut leikyttyä eri teippien ja kehien kanssa, niin uskallan sanoa, ettei todellakaan mikä tahansa teippi käy. Toistaiseksi stanin teippi on ollut ainoa, joka on varmasti täysin tunteeton ammoniakille, vai mikä se siinä litkussa liimaa liuottaa.
Asennuksessa menee noin pari minuuttia per kehä, ja sen jälkeen sen voi unohtaa. Duden kannattais käyttää kapeampaa teippiä.

marco1
27.05.2015, 21.04
Stanin ohjeessa mainittu teipin kunnollinen kiinnittäminen (sisuri takaisin ja rengas päälle ja reilusti painetta, annetaan muhia muutama tunti) tuntuu hitaalta mutta onpa ainakin teipit pysynyt hyvin.

Ja edelleen on kyse n. 10-15min kokonaistyöajasta joka tosin jakautuu käytännössä kahdelle päivälle.

Dude
27.05.2015, 22.20
Sen verran tullut leikyttyä eri teippien ja kehien kanssa, niin uskallan sanoa, ettei todellakaan mikä tahansa teippi käy. Toistaiseksi stanin teippi on ollut ainoa, joka on varmasti täysin tunteeton ammoniakille, vai mikä se siinä litkussa liimaa liuottaa.
Asennuksessa menee noin pari minuuttia per kehä, ja sen jälkeen sen voi unohtaa. Duden kannattais käyttää kapeampaa teippiä.

Joo, varmaan näin. Mulla kun oli vain tota 25mm teippiä, niin sillä mentiin. Eihän ton teipin tarttis tonne hyllyille yltää, eli 21mm ois varmaan paras vaihtoehto. Eipä vaan tullut mieleen, kun teippiä ostin. Kehän sisäleveydet mulla on 23mm ja 25mm maastureissa ja tohon 23mm kehään toi 25mm teippi sopi kuin nakutettu. Jotenkin aattelin,että sama teippi ois tohon AMride -kehäänkin sopiva, mutta toi uran muotoilu aiheuttaa haasteet.

unknown
28.05.2015, 11.12
... ettei todellakaan mikä tahansa teippi käy...

No tarkoitin lähinnä tunnettujen valmistajien (TESA, 3M sininen scotch) sidontateippejä, jotka vastaa Stäniä. Pahoittelut etten tarkentanut asiaa tarkemmin.

Mutta kannatta kyllä tarkistaa että teippi kestää kemikaaleja, on todettu hyväksi tai on jonkin tunnetun vannevalmistajan suosittelema.

Teipin asettumiseen auttaa kyllä tuo sisurin laitto muutamaksi tunniksi/päiväksi, itse olen tehnyt sen kaikilla teipeillä. Huolellinen asennus teippi kireällä takaa ettei jää ilmakuplia, jonka alle litku saattaisi päästä.

Miten muuten jos teippi ei mene hyllylle asti (rim bead), eikö ole vaaraa että teippaus pettää? Olen kyllä kuullut että grammanviilajat teippaa vain nippelin reiät.

mutanaama
28.05.2015, 11.22
Läskin kehälle riittää se 25mm hyvin, ja ei mene lähellekään reunaa, möllöttää vaan siellä uran pohjalla. Ne keventelyteipit on hieno keksintö, vielä vaan ei ole löytynyt liimaa, mikä pitää kunnolla.

MJH
01.06.2015, 21.48
Olen ollut varsin tyytyväinen että tein maastopyörästäni tupeleksen. Kunnes eilen meni uskoni alkoi horjua:
Korso MTB:n toisella kierroksella takarengas alkoi suihkia litkua pohkeille ja pitkin putkia. Reikä oli siisti n. 2mm pisto, josta litkua kupli. Ajattelin, että ehkä se toimii kuten mainosvideossa naulojen yms. kertaluokkaa suurempien reikien kanssa. Ja p----.
Kun rengas oli lähes vanteilla ja jalat ja fillari litkupinnoitettuina, käytin sitten 20 min. non-tubeless -konversioon kesken kisan.

Kiva keksintö, niin pitkään kun toimii kuten pitääkin. Nyt en ihan tajunnut, että mikä oli vikana, kun noin minimaalinen vuoto ei tukkeutunut. Onko ideoita? Rengas oli/on Schwalben Rocket Ron 2014, litkut Joe's Eco Sealant ja pohkeet pitäisi vissiin pestä tinnerillä.

random5
02.06.2015, 15.07
Olen ollut varsin tyytyväinen että tein maastopyörästäni tupeleksen. Kunnes eilen meni uskoni alkoi horjua:
Korso MTB:n toisella kierroksella takarengas alkoi suihkia litkua pohkeille ja pitkin putkia. Reikä oli siisti n. 2mm pisto, josta litkua kupli. Ajattelin, että ehkä se toimii kuten mainosvideossa naulojen yms. kertaluokkaa suurempien reikien kanssa. Ja p----.
Kun rengas oli lähes vanteilla ja jalat ja fillari litkupinnoitettuina, käytin sitten 20 min. non-tubeless -konversioon kesken kisan.

Kiva keksintö, niin pitkään kun toimii kuten pitääkin. Nyt en ihan tajunnut, että mikä oli vikana, kun noin minimaalinen vuoto ei tukkeutunut. Onko ideoita? Rengas oli/on Schwalben Rocket Ron 2014, litkut Joe's Eco Sealant ja pohkeet pitäisi vissiin pestä tinnerillä.

Onko siinä eko-litkussa sitä samaa "mujua" mitä on Stanin litkussa? Jos niitä pieniä palasia ei litkussa ole, niin se ei varmaan kovin hyvin pysty tukkimaan vuotoa. Ainakin Stanin ohjeissa painotetaan hölskyttämään sitä pulloa ennen litkun annostelua kuppiin/ruiskuun, että se muju lähtee liikkeelle sieltä pohjasta ja päätyy myös sinne renkaaseen.

CamoN
02.06.2015, 16.39
Viiltomaisten tai viistosti läpäisseiden reikien kanssa litku voi olla heikoilla, yleensä hankalimmat on sattuneet minulle renkaan kylkeen. Viillossa vuodon pistemäinen paine voi pysyä melko matalana, joka ei aiheuta litkun riittävän nopeaa hyytymistä vuotokohtaan.

Kuitenkin tuo on aika erikoista, jos reikä oli siisti pistoreikä eikä litku tukkinut. Minäkin epäilisin ensimmäisenä litkun laihaa koostumusta. Olisiko asentaessa jäänyt purkki ravistamatta, jolloin se muju on jäänyt purkkiin...

MJH
02.06.2015, 20.07
Kyllä sitä pulloa tuli ihan kunnolla ravisteltua ennen litkuttelua. Ja on siinä ekolitkussa niitä muruja.
Mutta jotain siinä on varmaan mennyt pieleen kun ei toiminut noin pieneen ja siistiin reikään. Tarkkaa hommaa.

LJL
04.06.2015, 13.35
No nyt on tämäkin koettu, nimittäin snakebite tubelessina. Täräytin krossarilla kanttarin yli hyvällä vauhdilla, ja seurauksena oli, että ulkokumi (Rocket Ron kyklokross) löi vanteelle. Iso reikä nappulan juureen eikä litku paikannut. Helekkari!!

Isä nitro
06.06.2015, 08.50
Kyllä sitä pulloa tuli ihan kunnolla ravisteltua ennen litkuttelua. Ja on siinä ekolitkussa niitä muruja.
Mutta jotain siinä on varmaan mennyt pieleen kun ei toiminut noin pieneen ja siistiin reikään. Tarkkaa hommaa.

Minä kun opin kaiken vain kantapään kautta, niin päti se myös siihen mitä "kunnolla" ravistelu tarkoittaa. Kontekstina oli pyöräpajani, joka tuli lateksoitua aika tasaisesti juuri samalla sealantilla ennen kuin ravistin purkkia kymmeniä sekunteja. Ne pikku partikkelit voivat ilmeisesti riittävän liikkeen puuttuessa jämähtää pahastikin pohjalle. Minulla on kokemusta vain kahdesta eri litkusta (Toinen on my friend Stanin), ja näyttäisi tämä ekoilu vaativan siis erityistä ravistelua. Tämän tehtyäni on kahdessa maasturissa litkutus toiminut jo kuukausia täysin ongelmitta.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

mk
08.06.2015, 18.26
"Fun Works Ultralight Tubeless Kit for Tubeless Ready Rims" <- Eipä tainnut oikeen riittää tämä vanneteippi actionsportsin kasaamille Flow EX -kehille/kiekoille ... 1,5 kiekkaa takakiekkoon ja KIT:n sisältämä lieju sisään.. Nyt kiekkoja paikalleen laittaessa tuotti suhinaa :( ... Gorillateippiä lisäks 1,5kierrosta puhdistettuun kehään ja katsotaampas "NoTubes The Solution Tire Sealant "-liejulla kohta uudestaan, kunhan puhdistettu kumi kuivahtaa ja sekoitellaan purkki "huolella" ennen asennusta .. *puuh* helppoa/vaikeeta yhtäaikaa tälläisen touhun opettelu

IncBuff
13.06.2015, 22.34
Juu, minäkin käytän stanin sijaan tätä, (https://www.floorcenter.eu/farben/zubehoer/klebeband/klebeband-tesa-4289-tesapack-gelb-66m-x-25mm/a-15582/?ReferrerID=1) lähinnä tarkoitin ettei laita sinne vanteelle vääränlaista teippiä.

Saako tuota jostain 21 millisenä? Ois tarvetta.

rjrm
13.06.2015, 23.31
Incbuff mulla taitaa olla jotain kapeampaa eli varmaan saa. Voin tarkistaa kun olen kotona. Ostin Rullabearings kaupasta.

IncBuff
14.06.2015, 00.18
Rullabearingsilla näytti olevan 19 ja 25mm versioita. Sulla on varmaan tuota 19 millistä.

jam0
23.06.2015, 01.32
Rullabearingsilla näytti olevan 19 ja 25mm versioita. Sulla on varmaan tuota 19 millistä.
Olipahan savotta!

Lähtökohat: bontragerin at-850 vanteet, x-king 2.4 rs, stanin teippi ja litku, mavicin venttiilit sekä TOTAALINEN ensikertalainen.

Ensin pakka uuet kumit kentälle pariksi tunniksi oikeamaan ja entiset vanteilta. Vanteilta paljastu sininen vannenauha jonka otin pois ja putsasin vanteet huolellisesti. Sitten hampaat irvessä kiekka teippiä, entinen sisuri ja uusi rengas paikalleen. Ai että meni helposti ja asettu nätisti paikalléen.

Parin tunnin päästä rengas ja sisuri pois ja venttiili paikalleen, saipuavettä ja uusi rengas. Ilosesti suhisi vähän sieltä sun täältä eikä toivookaan että nousis paikalleen. Nooh, sisuri sisään ja rengas vanteelle. Naps naps ja kaikki hyvin mutta ei toivookaan että pysys paikallaan vaikka kuinka varovasti ois irrottanu toisen reunan ja vejelly sisurin välistä...

No se sininen vannenauha kaveriksi teipin päälle, lisää saipuavettä ja kompurasta tehot kaakkoon. Elähän mittään, sylissä pyöritellessä napsahteli paikalleen ja kesti laskea ilmatkin varovasti että sain litkut venttiilin reijästä sisään ja uudet ilmat. Hurraa, etunen valmis ja hyvin pitää!

Takarenkaan kanssa kaikki edellä mainitut muutamaan kertaan eikä mitään toivoa. Putsasin vanteen ja vetäsin vielä sinisen vannenauhan päällekkin kiekan teippiä. Ei vieläkään. Löin 100ml litkua sisään ja aattelin että siitä ois apua. No, talli tuli ainakin käsiteltyä...

En tiiä onko tätä kukaan hullu ennen kokeillu mutta nyt on ainakin yksi. Jotenkin tuntu että pitäs saaha "vastapainetta" ja ei muuta ku kompura olalle ja rantaan täyessä vesisateessa. Rantasaunalla kompura seinään ja letkun+renkaan kanssa järveen! Rengas upoksiin ja ilmaa perään. Kylläpä porisi ilosesti litkuineen....

Mutta niin vain napsahti paikalleen ja voittaja fiiliksissä takasin talliin. Että homma ois täyellinen fiasko niin totta kai adapteria irrottaessa myös prestan sisuskalut tuli mukana ja taas oli ilma sakeaneen sitä valkeaa. Totta kai rengas hyppäsi taas vanteelta ja oltiin lähtöpisteessä...

Alako viimestään mennä hermo tässä vaiheessa, mutta periksihän ei anneta. Nippusije paineilmapistoolin ympärille ja rengasta heiluttelemaan. Tuli siinä litkutettua koko seutukunta, mutta joku vissiin armahti ja niinhän se rupes ottaan ilmaa sisäänsä. Venttiilin tyvestä meinas vähän tuhista mutta asettu ku imasi litkut reikään.

Molemmat vuoti hieman kyljistä aluksi, mutta nyt sinne jäi 3bar ja siellä ne köllöttelee kylellään. Saa nähä mitä aamulla on... takarenkaassa on ainakin litkua riittävästi, mutta en todellakaan ala laskemaan enää ilmoja vähentääkseni sitä. Prestan läpi ei vissii kannata koittaakkaan päästää ylimääräsiä ulos?

Veikkaampa että tahkolla vaihellaan sitten taas sisureita takasin jossain törmässä, mutta ompahan tämäkin nyt kokeiltu! 😂 👍

Lähetetty minun SM-G870F laitteesta Tapatalkilla

Iglumies
23.06.2015, 08.07
Alku joskus hankalaa ja lopussa kauhea sotku :)

El-Carpaso
23.06.2015, 08.41
Kompurassa mulla autto paljon kun laitoin paksumman letkun.
Lisäksi mulla Schwalbet toimiin nätisti, muut ei oikeen nappaa noin tubeleksina

SSGT-92
23.06.2015, 18.09
Juu,ja ne "kätevät" spiraaliletkut on kans virtausvastukseltaan aikas paljon isompia kuin ne "hankalat" suorat letkut.

Läskimasa
28.06.2015, 23.37
Mitä mieltä litkuttajat on PE-teipistä? Eikö tuon luulis olevan parempaa tuohon käyttöön kuin joku liki jesaria vastaava Gorilla? Polyeteeniteippiä kun käytetään höyrysulkuun, kestää pakkasta ja kosteutta. Paksuus 0.11 mm.

mutanaama
29.06.2015, 01.55
Ei toimi, HC:lle viritettiin alle, meinas nahat lähteä sormista ja kuviteltiin sen olevan TÖ ratkaisu. Muutaman viikon päästä oli jo 30cm häntää teipistä sulanut irti. Saattoi johtua ammoniakista tai sitten ei.

Iglumies
29.06.2015, 11.15
Ne Gorillat, mitä olen litkukäytössä olleena nähnyt, ei ole eri litkuihin reagoineet oikein millään lailla.
Eli toimii ihan niinkuin pitääkin, esim. Enveltä tulee tblss-kitissä Gorillateippiä mukana.

Iglumies
29.06.2015, 11.21
Eilen tehtiin kokeeksi läskitupelesointi Masalle, pelkkä Syrlyn vannenauha keskellä ja reunoihin 25 milliset Gorillat päälle.

Läskimasa
29.06.2015, 12.04
Muutaman viikon päästä oli jo 30cm häntää teipistä sulanut irti.Meinaatko että teipin liima sulanut? Niitäkin näemmä erilaisia muuten samanlaisissa teipeissä (esim. luonnonkumiliima ja akryyliliima).