Näytä tavallinen näkymä : Whiten läskipyörät
Siemenlinko
13.12.2016, 20.52
^ itse muutamia eri renkaita käyttänyt ghettotubeleksena 3litessä. Snowshoe alkoi vuotamaan kun ajoin heti asennuksen jälkeisenä päivänä juurakossa pienillä paineilla ja pääsi lyömään vanteelle muutaman kerran.
Muutama päivä asennuksen jälkeen kun malttaa ajella nätisti hiukka kovemmilla paineilla, niin sen jälkeen litku ikään kuin liimaa renkaan reunaan siihen halkaistuun sisuriin ja sen jälkeen pysyy luotettavasti pienillä paineillakin.
Hyvin pysyy ilmat vaikka hakkaa vanteenreunat juuriin.
Stanin litkua olen käyttänyt
Lähetetty minun SM-J510FN laitteesta Tapatalkilla
Läskimasa
13.12.2016, 21.00
hakkaa vanteenreunat juuriin.
Liian pienet renkaat.
Mikä on kun compin takapakka ei suostu millään aukeamaan? On ketjupiiska ja lukkorenkaan avain. Katsottu että suunta on oikea ja kokeiltu jatkovartta eikä vaan aukea millään. Onko tuo tekniikkalaji vai huonot välineet? Onko kenelläkään mitään vinkkiä antaa?
^ itse muutamia eri renkaita käyttänyt ghettotubeleksena 3litessä. Snowshoe alkoi vuotamaan kun ajoin heti asennuksen jälkeisenä päivänä juurakossa pienillä paineilla ja pääsi lyömään vanteelle muutaman kerran.
Muutama päivä asennuksen jälkeen kun malttaa ajella nätisti hiukka kovemmilla paineilla, niin sen jälkeen litku ikään kuin liimaa renkaan reunaan siihen halkaistuun sisuriin ja sen jälkeen pysyy luotettavasti pienillä paineillakin.
Hyvin pysyy ilmat vaikka hakkaa vanteenreunat juuriin.
Stanin litkua olen käyttänyt
Ite sain käsiini jotai zefal paikkausnestettä ku ei löytyny stanin kamaa kaupasta,1 purkin (125ml) laitoin sisälle riittääköhän?
Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla
Mikä on kun compin takapakka ei suostu millään aukeamaan? On ketjupiiska ja lukkorenkaan avain. Katsottu että suunta on oikea ja kokeiltu jatkovartta eikä vaan aukea millään. Onko tuo tekniikkalaji vai huonot välineet? Onko kenelläkään mitään vinkkiä antaa?
Lisää voimaa. Myös pikku lekalla voi napauttaa vääntövarteen sellaisen terävän alkuirroituksen. Itse olen joskus käyttänyt kahta n.70cm:n jatkovartta ennekuin pakka aukesi. ( vääntövarteen ja ketjupiiskaan omat jatkovartet)
Ite sain käsiini jotai zefal paikkausnestettä ku ei löytyny stanin kamaa kaupasta,1 purkin (125ml) laitoin sisälle riittääköhän?
Minulla on ollut 3 Litessä ghettona alkuperäinen Snowshoe, Specialized Fast Trak Fat ja nyt viimeisimpänä Bud&Lou ja litkuna motonetista ostettua Zefal Z-sealanttia 125 ml/rengas. Ja hyvin on toiminut. Paineita en hirveän ahkerasti ole mittaillut, useimmiten olen peukalotuntumalla mennyt, mutta kyllä ne alimmillaan jossain 5-6 psi tuntumassa tähän mennessä on ollut ja hyvin on rengas vanteella pysynyt.
Sehän tässä virityksessä kyllä on tympeää että telttapatjakaistaleen joutuu aina uusimaan kasaan painumisen vuoksi kun renkaan irroittaa vanteelta.
Siemenlinko
14.12.2016, 04.12
Uskoisin että riittää.
Reilun desin per rengas olen itsekkin laittanut.
Mietin täs et kestäisköhän toi routamatto tota painetta paremmin et ei painuis kasaan,kukaan kokeillu?
Lisää voimaa. Myös pikku lekalla voi napauttaa vääntövarteen sellaisen terävän alkuirroituksen. Itse olen joskus käyttänyt kahta n.70cm:n jatkovartta ennekuin pakka aukesi. ( vääntövarteen ja ketjupiiskaan omat jatkovartet)
Tämä. Kiitos, voimallahan tuo ratkesi. Metrin jatkovarsi ja kaksi ihmistä niin antoi periksi. Siinä kun ketjupiiska olisi antanut periksi niin olisi varmaan saanut poimia hampaat hattuun 😀 Kiristin uuden pakan omasta mielestä hyvin lempeästi, mutta siinä taas silti jengat pyörähti kertaalleen, on tämä omituista.
En ole lukenut koko ketjua, joten pahoittelen jos tätä on joku jo kysynyt.
Ostin nimittäin tuollaisen White 3 Pron XXL:n alennusmyynnistä. Hyvältä vaikuttaa, mutta maantiepyörään tottuneelle q-factor tuntuu melko isolle eli kampisarjan leveys on mittaukseni mukaan noin 230 mm (L-kokoisen pyörän paino taas ilman polkimia oli Motonetin kalavaa'alla punnittuna 14,2 kg, jos se jotakuta kiinnostaa).
Kampien ja takahaarukan väliin jää kuitenkin minimissään 15 mm tilaa ja kuvittelisin, että vähempikin riittäisi vaikka runko eläisi kun on tilanne päällä.
https://goo.gl/photos/ZzgpJKxsACkwahHw7
Kysymys: voinko korvata kammet jollain kapeammilla/suoremmilla? Tai vaihtoehtoisesti, voiko kampisarjasta poistaa shimmejä ja saada sitä kautta hieman kavennusta aikaan? Tämä muuttaisi ketjulinjaa, mutta isoimman vaihteen menettäminen tuskin haittaa.
Mitkä kammet tuohon passaavat ja vaatiiko myös keskiön vaihdon?
XXL kertoo kammista seuraavaa: Samox TAF29-D38NC 1x11 32T ja kampilaakerista (keskiö) Samox BB-EB2401. Keskiön leveys lienee 100 mm, mutta onko tuo nyt BSA-kierteillä vai millainen?
En osaa yhtään ottaa kantaa tuohon JJu, mutta itselläni on tapana ajaa uusi pyörä sisään kunnolla, ennen kun siihen alkaa miettimään mitään vaihtoa. Yritän siis totutella ensin, ja jos ei 1-2 viikon aikana joku toimi, niin sitten suunnittelee vaihtoa. Varsinkin jos tämä on sinulle eka fättäri, niin luonnollisesti siinä kaikki osat on levempiä jne. Ostit L-kokoisen pyörän, ja miten pitkä olet?
Kait mä heitän tähän vähän vertailua 3 Pro ja 4 Pron välille, kun sattuu naapurilla sellainen olevan. Emme voineet suoriltaan verrata noita, koska satulat ja pituudet ovat erilaisia, mutta jotain tuntumaa saatiin. 4 Prossa on pätevämmän näköiset vanteet, renkaat ja paksummat 4,8". Siinä eturatas on 28-hampainen, joten sillä pääsee maastossa ehkä paremmin, mutta itse kun tavoittelen ehkä nopeampaa fättäriä, niin mun tarpeisiin toi 3 on just parempi, kun se on vähän kevyeempi ja 4,5"ssa hivenen vähemmän ilmavastusta. Ulkonäössä ei juuri muuta eroa, kuin renkaat. Jarrut ja vaihteet ovat tismalleen samat (näin maalikon silmin).
- Satula vaihtoon
- Soittokello käyttökelvoton hanskoilla
- Ohjaustangon moni tuntuu vaihtavan, kun on liian suora ja leveä.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/15418451_10154855176183826_8456988467508568660_o.j pg?oh=e13a5fa4c3817f3322a0cebd03a1c09c&oe=58FCC057
msoikkel
17.12.2016, 21.03
Tääl kans 3 fat pro supersunnuntaista 999. Ihan ensimmäisenä haluan kiittää, aivan loistavaa kokemustenjakoa, vielä kun olis osannu lukea koko ketjun ajoissa. Schwalben sisurit tuli tilattua ihan vaan varalle mut toi kevennys houkuttas melkeen vaihtamaan muuten vaan. Ihmettely läpiakselin vinossa olevan holkin kanssa vei sormen suuhun hetkeksi mutta onneksi uskalsin työntää meisselini sinne.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161217/d2e95a98d1f359a11f95cb763d80ecc7.jpg
Näitä on nähty mutta tältä se postimyyntiskoda näytti täälläkin, ja ainoat ohjeet jotain sramia, ei kokoamisesta tai takuista tai mistään mitään.
Pyörä tuli Postista lauantaina kotiin, kun ei mahtunut automaattiin. Tilaus siis edellisenä sunnuntaina. Samalla tilatut nastarenkaat jäivät automaattitoimitukseen, tulivat onneksi hyvissä ajoin sunnuntaina, ettei tämä jäänyt joulukuuseksi :)
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161217/645b83ac6596315672e7c58fbc1d379a.jpg
Kivahan tuota oli tuossa säätää ja ihmetellä mutta kauempaa ei ehkä olisi malttanut nastoja odottaa. Niille oli kyllä maksimaalinen tilaus, niin hurjassa jäässä oli tuolloin niin kelvit kuin polutkin. Tosin tuohan ei tunnu polkuja kaipaavan.
Fillariperheemme ensimmäinen fätäri tuli rouvalle (175cm) M-kokoisena mutta tokihan tuolla kivasti testailee allekirjoittanutkin (190cm) ja kohta myös esikoinen (pian 160cm). Ensimmäinen lenkki suoritettiin kohtuu haastavilla poluilla niin että rouva ajoi tuolla helposti ja mekaanikko jäykällä kapearenkaisella hybridillään perässä vaikeasti. Löytyi kuulemma fillarointiin uusi into :)
Itsekin tuon kävin kokeilemassa läheisen jätemäen päälle, vähän polkuja ja umpirämettä, ja vakiovarustuksella (32-piikkinen eturatas) meni oikeinkin mukavasti. Myös e-villen parinkympin 800-lumeninen otsalamppu toimi oikein kivasti tuolla metsässä.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161217/cc937076dd2ee2f811adf9612ff0c2f8.jpg
Bike-discountin sisuri-, lokari- yms toimituskin löysi jo perille, asennushommia siis tiedossa kun kurakeliä pukkaa.
Tarviiko sitä tarkkuusmittaria paineisiin, eikös noin pehmeet renkaat opi ottamaan peukalomitalla? Tähän asti on ainakin tunnusteltu että mimmonen pehmeys on työmatkalla ei-liian-pomputtava ja mitä se tarkoittaa kivikkoisella polulla. Ja mikäs niistä tarkoista olikaan hyvä ja kestävä kun motonetit meni liian usein vaihtoon?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Näitä on nähty mutta tältä se postimyyntiskoda näytti täälläkin, ja ainoat ohjeet jotain sramia, ei kokoamisesta tai takuista tai mistään mitään.
Tarviiko sitä tarkkuusmittaria paineisiin, eikös noin pehmeet renkaat opi ottamaan peukalomitalla? Tähän asti on ainakin tunnusteltu että mimmonen pehmeys on työmatkalla ei-liian-pomputtava ja mitä se tarkoittaa kivikkoisella polulla. Ja mikäs niistä tarkoista olikaan hyvä ja kestävä kun motonetit meni liian usein vaihtoon?
Eipä tuollaiseen mitään ohjeita tarvii... mut jooh ;)
Tuohon paine-asiaan, mulla on 20€ arvoinen jalka-pumppu jossa mittari, se riittää. 1-1,5 bar käytän, jolloin rengas ihan ok kova, ei niistä saa niin kovia kuin perus-maastureissa. Siinä mielessä peikalointi on vähän turhaa fättäreis. Jos maastossa haluaa täpärimäisesti ajella, niin pitäis olla 0,5 mutta silloin asfaltti tai hiekalla on huomattavasti raskaampi ajaa, imho :)
Eipä tuollaiseen mitään ohjeita tarvii... mut jooh ;)
Tuohon paine-asiaan, mulla on 20€ arvoinen jalka-pumppu jossa mittari, se riittää. 1-1,5 bar käytän, jolloin rengas ihan ok kova, ei niistä saa niin kovia kuin perus-maastureissa. Siinä mielessä peikalointi on vähän turhaa fättäreis. Jos maastossa haluaa täpärimäisesti ajella, niin pitäis olla 0,5 mutta silloin asfaltti tai hiekalla on huomattavasti raskaampi ajaa, imho :)
Menee fätin ominaisuudet hukkaan noin kovilla paineilla[emoji6]
Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla
Ostit L-kokoisen pyörän, ja miten pitkä olet?
Pyörä on siis kokoa L ja itse olen 188 cm (jalka 90 cm). Isompaa runkoahan ei XXL:stä saa, joten tuolla pitää pärjätä tällä budjetilla. Stemmi pitäänee myös kokeeksi vaihtaa pitempään ja jyrkemmällä nousulla olevaan, kun meinaa jäädä tanko aika alhaalle.
No ei se kampihomma nyt niiiin suunnattomasti häirinnyt, mutta omat 45 koon talvisaappaat meinaavat vaan välillä ottaa kiinni kampiin. Pitäisi varmaan kokeilla jollain kapoisemmilla (mutta silti lämpimillä) kengillä.
Sen verran tuli tänään muutamassa pakkasasteessa kelattua polkuja, rinteitä ja pyöräteitä, että pito tuntui peilijäätä (läheisen kentän jää oli juuri jäädytetty) lukuun ottamatta ihan riittävältä jo peruskumeilla (paineet alle yhden).
Olin myös hieman yllättynyt, että renkaiden venttiilit ovat Prestoja eivätkä järeämpiä Scharedeita. Käsittääkseni litkutushommissa (mikä on vielä testaamatta) pitää kumi saada nousemaan isolla paineella vanteella ja sellaisia paineita/ilmamääriä löytyy lähinnä huoltoasemilta (itselläni on kyllä 24 litran halpiskompura, riittäneekö?). Schrader-Presta-adapterillahan homma varmaan ratkeaa.
Mitä lokasuojia olette muuten käyttäneet Whiteissä?
Eihän sitä talvisaappailla ajeta vaan lenkkareilla, myös talvisin. Eikä mitään lokasuojia tarvita ;) (..sorry, oon nyt vähän hilpeällä tuulella, heh).
Mut noista paineista ja hukkaan menemisestä, niin ymmärrän toki jos haluat korvata täpärin fättärillä maastossa, niin jep, varmaan se pehmeä rengas on siihen hyvä. Mutta jos fättärillä haluaa selviytyä talven haasteista esim. työmatkapyöräilyssä, niin en nyt allekirjoita tuota hukkaan menemistä. Itse vetelen myös pitkin metsää noilla kovilla paineilla, koska pitää se pyörä sitten kotiinkin ajaa, ja mulla on tyylinä seistä ne juurekset perse pois satulasta yms.
Polun tukko
17.12.2016, 23.27
Toi paine homma on myös renkaista kiinni. Omassa fätissä 4,8" JJ:t ja edessä 0,4 ja takana 0,5bar, eikä ongelmia tiellä ja maastossa pitoja loistavasti lumella. Voisi vielä hiukan pudottaa paineita.
Kyllä ne fätin ominaisuudet vaan pääosin valuu hukkaan jos ajetaan ns. liian kovilla paineilla.
Jos yannara ajelee viä original 4.5 veetyreshit renkuloilla ni eipä tuu noilla paineilla ainakaan selfsteering onkelmia. Mutta mutta. Ajelin viime kesänä ihan testinä kelviä töihin bud eessä ja takana 0.8 bar. Rullas oikein hyvin. Orkkis veetyreseillä ajoin viime talvena jokusen metrin. Etusena täysin kelvoton maastopaineilla. Takana oli ihan neutraali ok. Kaponen on myös..m
Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla
rantamies
18.12.2016, 00.07
Jos yannara ajelee viä original 4.5 veetyreshit renkuloilla ni eipä tuu noilla paineilla ainakaan selfsteering onkelmia. Mutta mutta. Ajelin viime kesänä ihan testinä kelviä töihin bud eessä ja takana 0.8 bar. Rullas oikein hyvin. Orkkis veetyreseillä ajoin viime talvena jokusen metrin. Etusena täysin kelvoton maastopaineilla. Takana oli ihan neutraali ok. Kaponen on myös..m
+1. Kyseiset kumit ovat pakkasessa melko huonot pidoltaan, koska nappulat ovat muovimaiset. JJ on paljon kumimaisempi. Kovilla paineilla pito heikkenee entisestään.
Lähetetty minun A0001 laitteesta Tapatalkilla
Mankelist
18.12.2016, 00.23
Ihmettely läpiakselin vinossa olevan holkin kanssa vei sormen suuhun hetkeksi mutta onneksi uskalsin työntää meisselini sinne.
:eek:;)
rantamies
18.12.2016, 00.28
^Tässä kohtaakin pätee: "Ei se pituus, vaan se paksuus!" [emoji57]
lehtijussi
18.12.2016, 01.45
Tänään lenkille lähtiessä lite 3.sen vapaaratas rutisi ja lopulta "löi tyhjää". Purin ja putsasin ko. palikan, kynnet oli ruostevesi/vaseliinimömmön peitossa ja yksi kynsipari antautunut varmaan sen takia...
Putsattuna tuntuisi pelittävän taas, pitäsikö vapaaratas silti vaihtaa jo uuteen?
https://lh3.googleusercontent.com/pD7zJUOV_f4AljzoIpkl01XNbRMmAEL4mnNBGsLK4kCFp4oTfn vDVuwdvhlBezBulznCWRmP5HA5X4cYzJWXKzM1qTwAAp5z6Ekd zxhjMarGbctUsq_MYu2e11EUpNjaSLQuac6xR36_9NHbzyq-ZgEhvacLaRIuvO9BEG6xu40hlJ5apzaNFNOPxfSYmq8uJTEfuG BqzZjDCr0qsa78ikz9GgyOQlVq7hbgBBRKwqVTp_g_jQdtpQ6W 7mHeinnAR9SZktd5aunMwIAIM0nwYxHg8kqGrGO4csgpis6UpA 9yII2mC1SaVplG_iL8elOQf6EJ2XwvitLPF33IbHNvQqnzB3k6 tXRdtxjjhwKuOq8NFUwoZ2aZCIMv2xC9DPzP1YFCMdYfWEOW22 bKJbFneR4T7vzgv2A_c3FV4gLBm097CWuGJXx0Lh8d_IuAiqaL arTSwUXLDXbW5Z9181TlxKvaE-nEsQSeCpc5jbx0nMwnMVGvqt72NBT7LI65DHl6DMGe3B26R0WR KsWN82BwPsquzt-qSyao-gRVjMyVMdwk1z6VsE5bg1Bja2VBCP1qGnkuQ0hpf6JsXPzNi3G BAS142Fh08ez47DieYkaBNpADr4z85TkLUwa98jaTy4FxmNEy-jgBMQ0wyU8aN_2McXyEZvUyNM77pv8MIk97Aw=w1258-h951-no
Siemenlinko
18.12.2016, 10.54
Tänään lenkille lähtiessä lite 3.sen vapaaratas rutisi ja lopulta "löi tyhjää". Purin ja putsasin ko. palikan, kynnet oli ruostevesi/vaseliinimömmön peitossa ja yksi kynsipari antautunut varmaan sen takia...
Putsattuna tuntuisi pelittävän taas, pitäsikö vapaaratas silti vaihtaa jo uuteen?
https://lh3.googleusercontent.com/pD7zJUOV_f4AljzoIpkl01XNbRMmAEL4mnNBGsLK4kCFp4oTfn vDVuwdvhlBezBulznCWRmP5HA5X4cYzJWXKzM1qTwAAp5z6Ekd zxhjMarGbctUsq_MYu2e11EUpNjaSLQuac6xR36_9NHbzyq-ZgEhvacLaRIuvO9BEG6xu40hlJ5apzaNFNOPxfSYmq8uJTEfuG BqzZjDCr0qsa78ikz9GgyOQlVq7hbgBBRKwqVTp_g_jQdtpQ6W 7mHeinnAR9SZktd5aunMwIAIM0nwYxHg8kqGrGO4csgpis6UpA 9yII2mC1SaVplG_iL8elOQf6EJ2XwvitLPF33IbHNvQqnzB3k6 tXRdtxjjhwKuOq8NFUwoZ2aZCIMv2xC9DPzP1YFCMdYfWEOW22 bKJbFneR4T7vzgv2A_c3FV4gLBm097CWuGJXx0Lh8d_IuAiqaL arTSwUXLDXbW5Z9181TlxKvaE-nEsQSeCpc5jbx0nMwnMVGvqt72NBT7LI65DHl6DMGe3B26R0WR KsWN82BwPsquzt-qSyao-gRVjMyVMdwk1z6VsE5bg1Bja2VBCP1qGnkuQ0hpf6JsXPzNi3G BAS142Fh08ez47DieYkaBNpADr4z85TkLUwa98jaTy4FxmNEy-jgBMQ0wyU8aN_2McXyEZvUyNM77pv8MIk97Aw=w1258-h951-no
Mulla rivahti 3litestä vapaarattaan kynnet syksyllä.
Ei ollut kallis uusi vapari.
Kalevan xxl:stä hain uuden.
Oli hyllyssä.
https://www.xxl.fi/white-spare-part-white-freehub-3fat-lite-16-vapaanapa/p/1118538_1_style
Blackborow
18.12.2016, 11.26
Kyllä tuo kantsii vaihtaa, kun kynnet noin rikki.
Phuh, kylläpä Prosta lähtee toi matta maali helposti, 1 viikon ollut pyörä käytössä, 2 kertaa maastossa ja nyt jo naarmuilla...
.Vaeltaja.
18.12.2016, 14.11
Kehtaisko joku kattoa omasta 3sarjalaisesta onko satulatolppa miten väljä runkoon kun kiristyspannan löysyttää? Mulla meni nimittäin runko särki omastani siitä rungon halkion alapäästä missä on porrattu se stopparireikä. Murtunut poikittain siitä...huomasin kun tolpan seudulta kuuluvaa naksumista yritin selvitellä. Olin siinä uskossa että satulasta kuuluu tai kiskoista, mutta syy selvisi.
Marsusram
18.12.2016, 14.22
Kyllä tuo kantsii vaihtaa, kun kynnet noin rikki.
Jos runko on kunnossa, niin pitäisi riittää kynsien vaihto jos niitä on saatavilla.
Vai onko kiinanvehkeet jo sellaisia, että sama hinta vaihtaako vaparinkynnet tai koko paketin..
lehtijussi
18.12.2016, 19.28
Sen verran heikkolaatuista osaa, että parempi vaihtaa koko vapaanapa suosista.
...taitaa keskiökin taas oireilla...
...ja vaimo kielsi heti ennakkoon puheet uudesta pyörästä...:(
.Vaeltaja.
18.12.2016, 21.38
Tuokin vapaaratas todennäköisesti olisi kestänyt jos olisi ennen pakkasia purkanut ja poistanut sen vaseliinin. Kevyt öljy tilalle niin kynnetkin liikkuu pakkasella. Jonkun 300€:n napakin hajoaa samalla tavalla, jos on tehty kynsillä ja sinne lyödään joku fiatin naparasva. Esim. dt-swissin navoissa se vasta ihmeellinen onkin vapaarattaan toimintamekanismi, mutta eipähän kynnet katkea kun niitä ei ole. Osat on tosin kun rc-auton vetopäästä kokonsakkin puolelta, mutta niin ne vaan pelaa.
Jos tekisi viimeisen fatbikensä jolla pitäisi ajaa loppuikänsä, niin aika paha nyky osilla olisi tehdä pomminvarmaa. Varaosia parilla tonnilla laatikkoon odottamaan?
rantamies
18.12.2016, 22.13
Tuokin vapaaratas todennäköisesti olisi kestänyt jos olisi ennen pakkasia purkanut ja poistanut sen vaseliinin. Kevyt öljy tilalle niin kynnetkin liikkuu pakkasella. Jonkun 300€:n napakin hajoaa samalla tavalla, jos on tehty kynsillä ja sinne lyödään joku fiatin naparasva. Esim. dt-swissin navoissa se vasta ihmeellinen onkin vapaarattaan toimintamekanismi, mutta eipähän kynnet katkea kun niitä ei ole. Osat on tosin kun rc-auton vetopäästä kokonsakkin puolelta, mutta niin ne vaan pelaa.
Jos tekisi viimeisen fatbikensä jolla pitäisi ajaa loppuikänsä, niin aika paha nyky osilla olisi tehdä pomminvarmaa. Varaosia parilla tonnilla laatikkoon odottamaan?
+1 Shimanon wet lube tai moottoriöljy toimii hyvin kesät talvet. Big ride navoilla aattelin toteuttaa tulevat kiekot, täytyis vaan jostain hinta-laatu suhteeltaan eka löytää hyvä runko 12mm läpiakselilla.
Jos runko on kunnossa, niin pitäisi riittää kynsien vaihto jos niitä on saatavilla.
Vai onko kiinanvehkeet jo sellaisia, että sama hinta vaihtaako vaparinkynnet tai koko paketin..
15 euroa oli uudet kynnet paikallisella huoltoukolla kun omaan vaihdoin. Ja hyvin on maaliskuusta asti ajettu[emoji108]
Taisi vaan saatavuusongelmista puhua viimeksi kun siellä asioin. Merkkiäen muista, mutta suoraan meni 3liten napaan.
Pyörä on siis kokoa L ja itse olen 188 cm (jalka 90 cm). Isompaa runkoahan ei XXL:stä saa, joten tuolla pitää pärjätä tällä budjetilla. Stemmi pitäänee myös kokeeksi vaihtaa pitempään ja jyrkemmällä nousulla olevaan, kun meinaa jäädä tanko aika alhaalle.
No ei se kampihomma nyt niiiin suunnattomasti häirinnyt, mutta omat 45 koon talvisaappaat meinaavat vaan välillä ottaa kiinni kampiin. Pitäisi varmaan kokeilla jollain kapoisemmilla (mutta silti lämpimillä) kengillä.
Sen verran tuli tänään muutamassa pakkasasteessa kelattua polkuja, rinteitä ja pyöräteitä, että pito tuntui peilijäätä (läheisen kentän jää oli juuri jäädytetty) lukuun ottamatta ihan riittävältä jo peruskumeilla (paineet alle yhden).
Olin myös hieman yllättynyt, että renkaiden venttiilit ovat Prestoja eivätkä järeämpiä Scharedeita. Käsittääkseni litkutushommissa (mikä on vielä testaamatta) pitää kumi saada nousemaan isolla paineella vanteella ja sellaisia paineita/ilmamääriä löytyy lähinnä huoltoasemilta (itselläni on kyllä 24 litran halpiskompura, riittäneekö?). Schrader-Presta-adapterillahan homma varmaan ratkeaa.
Mitä lokasuojia olette muuten käyttäneet Whiteissä?
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?52224-Whiten-l%E4skipy%F6r%E4t&p=2484643#post2484643
Tuollanen viritys Motonetin valikoimasta.
No ei oo helppoo löytää sopiva satula ja vieläpä oikea istuma asento näissä, hinkkaan jo kolmannen satulan kanssa. Ongelma lähinnä on se, että joko istuinluut liukuu eteen, tai sitten jos laitan satulan perän alemmas, niin nivuset tulee kipeäksi. Ilmeisesti fättäreissä toi satulan valinta on vielä tärkeämpää kuin tavallisesessa maasturissa, kun rasitusta on enemmän jaloille. Hassua, kun perus-maastureissa mulla ei ole koskaan ollut ongelmia satuloiden kanssa, mutta tän kanssa on aina (jo toinen White läski).
Vai voiko olla siitä, että M on mulle sittenkin pieni (en usko, 177cm) tai sitten ohjaustanko on niin alhaalla. Sitä ei enää ylemmäs saa...
Fillarihemmo
19.12.2016, 11.27
Vai voiko olla siitä, että M on mulle sittenkin pieni (en usko, 177cm) tai sitten ohjaustanko on niin alhaalla. Sitä ei enää ylemmäs saa...
Miten et saa ohjaustankoa ylemmäksi ?
Jyrkempi stemmi & Riser-stonga, niillähän se ohjaamo säädetään haluttuun asentoon.
Itse esim vaihdoin Feltiin 35asteisen 70mm stemmin ja 35mm riser-stongan, niin grippien sijainti nousi useita senttejä ja ajoasento on kuin mummopyörällä ajelis :)
Samaa se tekee mulla scoopissa. Hybridissä vielä enemmän ku siinä on leveä takaosa satulassa.
charge spoonin profiili näyttäs semmoselta missä ahteri pysyis paremmin paikallaan. Eli on vähän kuppimainen
http://www.chargebikes.com/wp-content/uploads/2015/11/Spoon-blk.jpg
Fillarihemmo
19.12.2016, 12.16
Samaa se tekee mulla scoopissa. Hybridissä vielä enemmän ku siinä on leveä takaosa satulassa.
charge spoonin profiili näyttäs semmoselta missä ahteri pysyis paremmin paikallaan. Eli on vähän kuppimainen
Itse en tykännyt tuosta "kuppimaisuudesta", Feltin orggissatula oli vähän ton oloinen ja alamäissä,kun piti mennä satulan taakse, niin housut jäi satulaan kiinni, tosin siihen vaikutti varmaan osaksi myös satulan pintamateriaali, joka oli sellanen nahkea.
Feltin orggissatula on paras satula mitä olen ikinä käyttänyt, tullut kaikkiin muihinkin pyöriin laitettua sama satula.
No ei oo helppoo löytää sopiva satula ja vieläpä oikea istuma asento näissä, hinkkaan jo kolmannen satulan kanssa.
Ainakin oman White 3 Pron Selle Italia X1 on omaan makuun liian kova, vaikka muoto sinänsä vaikutti kohtuullisen toimivalle. Onneksi on noita satuloita laatikollinen kun on tullut maantiepyörän kanssa testailtua, joten eiköhän sieltä joku paksummilla pehmusteilla varustettukin löydy. Viimeistään Bilteman 270086:n luulisin olevan hunajaa ahterille :)
Tuo chargen satula on ylivoimaisesti paras millä olen ajanut. Harmittaa vähän kun meni pyörän mukana eteenpäin.
Miten et saa ohjaustankoa ylemmäksi ?
Jyrkempi stemmi & Riser-stonga, niillähän se ohjaamo säädetään haluttuun asentoon.
Njooh, rahalla saa ja hevosella pääsee, eli stemmi ja stongat maksaa jotain. Yritän vielä totutella, ja mua toisaalta houkuttelee toi urheilullisempi matala ajoasento minkä toi oma ohjaustanko tarjoaa....
Ittellä kans on ollut ongelmia istuinasennon löytämisessä. Käytännön kautta havaittuna parhaiten on kuitenkin toimineet suorat satulat, tässä tapauksessa Scoopin ja Cannondalen vakiopenkit jotka näyttäis itse asiassa olevan identtisiä Velon tekemiä satuloita. Olennaista on ollut hakea satulalle oikea sijainti (luotilanka pikkasen polven reunan takana kun poljin vaakatasossa eteen ja naru menee poljinakselin keskeltä), oikea korkeus (kantapää yltää nippanappa polkimeen kampien ala-asennossa). Nämä kun satula on vatupassissa.
Usein tämän jälkeen on tullut rannekipuja, joita on virheellisesti tullut hoidettua satulan asentoa muuttamalla. Mutta sitten homma mättää vain jostain muualta. Mutta kun on malttanut jättää satulan oikein ja säätänyt ohjaustangon kunnolla, on ajoasento toiminut lenkit ongelmitta.
Hyvä mittari omalla kohdalla ajoasennolle on ollut yhdellä kädellä ajaminen: jos ajoasento pysyy kivuitta yllä yhdelläkin kädellä tai ilman käsiä, niin silloin säädöt on lähellä totuutta.
Omaan Scooppiin investoin Answerin ylihintaisen 20/20 -hiilikuitutangon. Parempi ergonomia kiinnosti, vaikka Scoopin vakiotankonkin toimi ok. Parempi tämä nyt on. Entuudestaan löytyvää Brooksin B17 -satulaa testasin viikonloppuna myös, mutta kuppimaisuuden takia ajoasento ei ole toiminut (takapuoli valuu, ja kuppikohdassa istuinluut ei mene enää hyvin; satulan nahan kiristys auttoi, mutta ei riittävästi).
Lähetetty jollakin ihan uskomattoman bugisella softalla jostakin.
Usein tämän jälkeen on tullut rannekipuja, joita on virheellisesti tullut hoidettua satulan asentoa muuttamalla. Mutta sitten homma mättää vain jostain muualta. Mutta kun on malttanut jättää satulan oikein ja säätänyt ohjaustangon kunnolla, on ajoasento toiminut lenkit ongelmitta.
Jep, mulla esiintyi alussa rannekipuja, kun raahasin ekan pyörän kaupasta ja ajoin sillä heti 50km. Se ohjaustanko oli alhaalla ja stemmi käännetty alas myös. Kun vaihdoin stemmin ylä-asentoon ja pyöräytin ohjaustankoa ylös (joutuu siinä vaihde- ja jarru - painikkeet säätää myös), niin ranneongelmat oli ratkaistu. Se on aika älytön asento millä noi pyörät toimitetaan tehtaalta tai kaupasta.
Täs on mun exä 3 pro, ja tuo satula toimi mulla hyvin, se oli Giantin mukana tullut "Connect" satula jonka otin fättiin.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/12891682_10154071208788826_6095133198331896467_o.j pg?oh=1d0a91e8e6ed39d99601d96f40945a7e&oe=58FC8F2F
Fillarihemmo
20.12.2016, 09.21
Njooh, rahalla saa ja hevosella pääsee, eli stemmi ja stongat maksaa jotain. Yritän vielä totutella, ja mua toisaalta houkuttelee toi urheilullisempi matala ajoasento minkä toi oma ohjaustanko tarjoaa....
No kovin suurista kustannuksista ei puhuta, jos stemmi maksaa esim 25euroa ja riser stonga 35-80e. Se lienee pieni hinta, jos ergonomia paranee ja kivut/säryt/epämielyttävät tuntemukset häviävät. Liekö jonkinlainen backsweep-stongakin auttanee joihinkin ergonomia juttuihin, Answerin kaltaisia tankoja on muunkin merkkisiä, jotka on halvempia.
Pyörän käsittelykin helpottuu, jos ajoasento on pystympi.
Kisakuskit ajavat toki matalallakin ohjaamolle, mutta ainakaan itselle se ei sovellu.
riser stonga 35-80e.
Halvemmallakin pääsee (https://www.bikester.fi/truvativ-hussefelt-comp-maastopyoran-tanko-700mm-musta-320062.html)
Tos on kunnolla nostoa. Voi sit vaikka spacereillä tiputtaa vähän jos liikaa.
Omassa lite3 on juurikin riser tanko, nostosta en sano paljonko on mutta hyvältä tuntuu. Olisiko 25-35mm välillä??
Stemminä vakio, asteet plussalla.
JJ 4.8 on ghettona halkaistulla sisurilla ja hyvin vielä alle 0.5 paineilla toiminut pitoakin ollut riittävästi.
Kampia tutkin ja kavennettua ei tuota vakio settiä saa, on akselin booritus juuri niin suuniteltu ettei holkeista voi vähentää.
Ihmettelen miten 1x11 setillä voi ottaa ketju kiinni renkaaseen??
Niin paljon jää 1x10 setillä keveimmällä vaihteelle ketjuun rakoa.
Toki 11 setti vie pakkaa sisemmäs mutta tuski noin paljoa.
Toistoa osa mutta jos on apuja.
Ihmettelen miten 1x11 setillä voi ottaa ketju kiinni renkaaseen??
Siis kaverilla on toi 4 Pro, niin siinä 4,8" renkaat niin se ketju isommalla rattaalla on TOSI LÄHELLÄ takarengasta. Ei nyt kiinni ota, mutta ihan milleistä on kysymys....
No ei oo helppoo löytää sopiva satula ja vieläpä oikea istuma asento näissä, hinkkaan jo kolmannen satulan kanssa. Ongelma lähinnä on se, että joko istuinluut liukuu eteen, tai sitten jos laitan satulan perän alemmas, niin nivuset tulee kipeäksi. Ilmeisesti fättäreissä toi satulan valinta on vielä tärkeämpää kuin tavallisesessa maasturissa, kun rasitusta on enemmän jaloille. Hassua, kun perus-maastureissa mulla ei ole koskaan ollut ongelmia satuloiden kanssa, mutta tän kanssa on aina (jo toinen White läski).
Viimeisen 4 kokeilemani saman hintaluokan pyörän vakiosatuloista 3 Fat pron satula on ollut selkeästi paras omalle hanurille. Jos nyt kuvista oikein katsoin, niin onko sulla satula aika takana ja kärki vielä hiukan takaosaa alempana? Itsellä oli 29-maasturin kanssa tuota samaa valumisongelmaa, joka jotakuinkin korjaantui tuomalla satulaa hiukan eteen, laskemalla inusen verran ja laittamalla vaateriin. Mulla jostain syystä tuo hiukankaan liian korkealla oleva satula ainakin alkaa huomaamatta aiheuttamaan liukumista eteen.
Viimeisen 4 kokeilemani saman hintaluokan pyörän vakiosatuloista 3 Fat pron satula on ollut selkeästi paras omalle hanurille. Jos nyt kuvista oikein katsoin, niin onko sulla satula aika takana ja kärki vielä hiukan takaosaa alempana? Itsellä oli 29-maasturin kanssa tuota samaa valumisongelmaa, joka jotakuinkin korjaantui tuomalla satulaa hiukan eteen, laskemalla inusen verran ja laittamalla vaateriin. Mulla jostain syystä tuo hiukankaan liian korkealla oleva satula ainakin alkaa huomaamatta aiheuttamaan liukumista eteen.
Toi kuva on mun eksästä jossa homma toimi ok. Mut jooh, ehkä taisin jonkun toimivan asennon löytää. Jos ei löydy, niin pitää harkita ohjaustangon vaihtamista, että sen saa ylemmäs. Mulla on Corratecissa sellainen tanko, saatan kokeilla ensin vaihtaa ne päikseen.
Mulla 4 Pro ja 4.8" Veerubberit. Ketjun ja renkaan väli n.9mm.
No nyt on comppiin jotenkin päivitetty 1x11 ja vaihdettu paremmat jarrut, kyllä on tuntuva ero. Tuli samalla opeteltua pyörän asennuksen lyhyt oppimäärä, oli kyllä kohtuu jyrkkä kulma kun nollasta lähdettiin. Pyörä (toivottavasti) valmiina ja flunssa selätetty, ajokelit meni vaan aivan kauheiksi tietenkin.
Pitäisi päivittää toi white 3 liten takavaihtaja 10 tai 11 pakalle,kumpaa suosittelette?
Jossain vaiheessa ois tarkotus etuvaihtaja poistaa ja varmaa tilalle 28 tai 30 ratas.
Saakos noin 100e päivitettyä takapakkaa,takavaihtajaa järkevästi?
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-10-speed-rear-derailleur-rd-m675-gs-shadow-plus-48849/wg_id-451
https://www.bike-discount.de/en/buy/sunrace-ms3-10-speed-cassette-11-42-554902/wg_id-402
https://www.bike-discount.de/en/buy/kmc-x10-93-chain-10-speed-bulk-package-42605/wg_id-405
Jos ei eturatasta tai vaihdevipua tarvitse vaihtaa?
Vähän päälle satkun heilahtaa, ja jos 10 riittää?
11 setti sitten alle 200.
rantamies
22.12.2016, 12.30
Kampihomman nostin seuraavalle tasolle 3pro:ssa. Tilasin bike24:stä sramin gx-1400 1x11 kammet 30t rattaalla + keskiön. ~200€ meni että heilahti. Alkuperäisetkin menee hyötykäyttöön.. Keskiö mallia GXP eli piti taas ostaa uusi työkalu samalla.
Ei sulla sattuis olemaan kuvaa tästä toteutuksesta? Kiinnostaisi tietää millainen chainstay jäi ja millä rengastuksella ajelet. Orkkiskampien mukana tulleet helat taisivat jäädä kokonaan pois. Itellä mietinnässä miten vastaava muutos toimisi JJ4.8 litkurenkaan kanssa, edukkaammilla GX-1000 kammilla tosin. :)
paskalokki
22.12.2016, 12.37
Miten leveällä teipillä on mennyt ongelmitta Mulefuttien tubelessointi? 100 mm teippiä löytyy niin leikkaan ennen teippausta määrämittaan. 75 mm?
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-10-speed-rear-derailleur-rd-m675-gs-shadow-plus-48849/wg_id-451
https://www.bike-discount.de/en/buy/sunrace-ms3-10-speed-cassette-11-42-554902/wg_id-402
https://www.bike-discount.de/en/buy/kmc-x10-93-chain-10-speed-bulk-package-42605/wg_id-405
Jos ei eturatasta tai vaihdevipua tarvitse vaihtaa?
Vähän päälle satkun heilahtaa, ja jos 10 riittää?
11 setti sitten alle 200.
Vaihdevipu pitää vielä vaihtaa se unohtu.
Mites ku tossa vaihtajassa suurin ratas ois 36 ja tuo sunrace 42 nii toimiiko?
Kronreif
22.12.2016, 14.32
Vaihdevipu pitää vielä vaihtaa se unohtu.
Mites ku tossa vaihtajassa suurin ratas ois 36 ja tuo sunrace 42 nii toimiiko?
Toimii, mutta vaatii B-tension ruuviin lisää mittaa.
.Vaeltaja.
24.12.2016, 12.11
Rantamiehelle kuvia: Tuossa pyörässä on mulla myös jj4.8:t alla ja niinkun kuvissa näkyy niin lyijykynä menee ketjun ja renkaan väliin sramin kammilla. Kammet tuli myös lähemmäksi takahaarukkaa, joka järkeytti orkkis kampiin verrattuna tuota leveyttäkin. Kaikki ne helat pois ja uuden keskiön kanssa perinteinen asennus toimii. Toinenkin fatbike olis valmis ja jokuhan siitä kyseli kuvia hiilarikeulalla..pitää huomenna ottaa kuvat.
http://i9.aijaa.com/m/00169/14307902.jpg (http://aijaa.com/IYTMSq)
http://i3.aijaa.com/m/00442/14307903.jpg (http://aijaa.com/gkC13l)
rantamies
24.12.2016, 18.41
Rantamiehelle kuvia: Tuossa pyörässä on mulla myös jj4.8:t alla ja niinkun kuvissa näkyy niin lyijykynä menee ketjun ja renkaan väliin sramin kammilla. Kammet tuli myös lähemmäksi takahaarukkaa, joka järkeytti orkkis kampiin verrattuna tuota leveyttäkin. Kaikki ne helat pois ja uuden keskiön kanssa perinteinen asennus toimii. Toinenkin fatbike olis valmis ja jokuhan siitä kyseli kuvia hiilarikeulalla..pitää huomenna ottaa kuvat.
http://i9.aijaa.com/m/00169/14307902.jpg (http://aijaa.com/IYTMSq)
http://i3.aijaa.com/m/00442/14307903.jpg (http://aijaa.com/gkC13l)
Paljon kiitoksia :) Ihan hyvälle tuo linja näyttää omaan silmään. Samalla muuttuis 32T -> 30T niin vähenee suurimman rattaan käyttö ja samalla ketjulinja kiittää.
Mallailin tuosta kuituhaarukasta kuvan paintillä mutta jäi uppimatta :/
Rantamiehelle kuvia: Tuossa pyörässä on mulla myös jj4.8:t alla ja niinkun kuvissa näkyy niin lyijykynä menee ketjun ja renkaan väliin sramin kammilla. Kammet tuli myös lähemmäksi takahaarukkaa, joka järkeytti orkkis kampiin verrattuna tuota leveyttäkin. Kaikki ne helat pois ja uuden keskiön kanssa perinteinen asennus toimii.
Kiitos! Erittäin asiallinen modaus, joka itsekin pitää selvästi toteuttaa omaa 3 Prohon.
Katselin SRAMin speksejä, ja tuolla GX-1400:lla tulee Q-factoriksi 203.5 mm, tuskin kannattaa enää kapeammasta haaveilla kun kuvista päätellen jäi muutama milli chainstayn ja kampien väliin. Oletko vielä kerinnyt ajamaan tuolla yhdistelmällä, tuleeko ajaessa koskaan kampien ja rungon kosketuksia? Mikä suoja sinulla on muuten tuossa chainstayssä?
Huonompi juttu on se, että SRAM speksaa chainlineksi GX-1400:lle 66.5 mm eli tuo on oikeasti tarkoitettu 170 mm taka-akseleilla varustettuihin pyöriin. 190 milliselle pitäisi chainlinen olla luokkaa 76 mm. Takavaihtaja kuitenkin vaihtanee kaikille vaihteille eli säätövarat riittävät? GX-1400:ssä lienee irrotettava spider eli tulisiko ketju lähemmäs kampia jos siihen asentaisi SRAM X-Sync™ Direct Mount Chainringin tai ehkä vielä mieluummin absoluteBLACKin Direct Mount ovaalin? Kellään kokemusta?
Sram ei tee Whiteen (190 perä) sopivia kampia. Sramin kammilla ketjulinja on n. 1cm liian sisällä. Siksi ketjun ja renkaan väliin ei mahdu kuin kynä.
Sram ei tee Whiteen (190 perä) sopivia kampia. Sramin kammilla ketjulinja on n. 1cm liian sisällä. Siksi ketjun ja renkaan väliin ei mahdu kuin kynä.
Nyt kun googlettelin asiaa, niin SRAMin GXP-kampiin kannattaa hommata 190 mm perälle BB30-versio direct mount chainringistä, joka on ilman offsettiä ja siirtää ketjulinjaa ~6 mm ulospäin. Havainnollinen kuva tässä linkissä: https://www.bikerumor.com/2014/01/13/tech-speak-decoding-fatbike-hub-spacing-and-drivetrain-compatibility-with-wolf-tooth-components/
Läskimasa
25.12.2016, 00.24
Siksi ketjun ja renkaan väliin ei mahdu kuin kynä.Paljonkos siellä pitäis sitten väliä olla? 🙄😳
Ite ollu tyytyväinen 3 mm väliin.
Hyvää pohdintaa täällä kammista. Olen itse miettinyt race facen 190mm perälle tarkoitettuja kampia, onko kenelläkään käytössä? Ymmärtääkseni turbinella voisi puskea linjaa reilusti ulospäin ja lyödä 26 rattaat cinchillä kiinni. Hyvä linkki tuohon JJu. Miten Vaeltaja kun meillä on melkein sama setuppi, jj 4.8 ja 1x11, mullakin mahtuu kynä ketjun yläpuolelle rattaasta, mutta alapuolella on paljon tiukempaa, ootko katsonut paljon sulla on eturattaan alapuolella ketjun ja renkaan välillä tilaa? Saiskohan noihin samoxin kampiin spacereita että saisi pikkusen lisää tilaa? Ottaako Läskimasa 3mm ikinä renkaaseen kiinni tai meneekö tuohon väliin kuraa tjms. väliin siinä määrin että alkaa rallattaa?
Läskimasa
25.12.2016, 01.22
^ Ei oo haitannu. Alkuun oli lähempänäkin = paikoin hipoi, nyt on ongelmaton. Tietty jos on ihan paksussa savessa kumit niin tottahan se kaapii siitä osansa, mutta harvoinpa sellaseen jankkiin tulee ajettua.
.Vaeltaja.
25.12.2016, 10.51
Taipan saman verran jää alapuolellekkin tilaa renkaan ja ketjun väliin kun ketjulinja on kunnossa (vaihtajan häkki ei ole vääntynyt :D )
Tuota ketjulinjaa laskin itse asiassa tilatessa ja tuohon fillariin. Tilaa on tarpeeksi suhteessa siihen miten iso rengas mahtuu alle ja rattaat joita käytetään takana näissä on paremmalla ketjulinjalla. Alue pienimmästä isoimpaan toimii niin kuin ennen ja ei pidä ylimääristä ääntä vaikka ajaisi jäykimmällä. Tykkään ajaa kapeammalla q-factoryllä.. jos sitten tilaa ajatellaan niin jos joku paska osuu ketjuihin pienimmällä möyriessä, niin ottaa se myös whiten takahaarukkaan kiinni.
Kilometrejä on tuolla setupilla tullut arviolta 250km, niin kaipa siinä olisi jo selvinnyt jotain haittavaikutuksia.
.Vaeltaja.
25.12.2016, 11.16
Sitten pienen budjetin läskin kysellyt kuvat: Comp 4 on onen hiilarikeulalla ja 90% päivitetttynä muutenkin. Sen verran ennen jääkelejä kokeilin että 4.8JJ menee tuohonkin keulaan. Tuo kuvan puolen kilon stemmi lähtee kokeilujen jälkeen pois.
http://i10.aijaa.com/m/00183/14308236.jpg (http://aijaa.com/eO4MJU)
http://i9.aijaa.com/m/00255/14308237.jpg (http://aijaa.com/6oAi2H)
Paljonkos siellä pitäis sitten väliä olla?
Ite ollu tyytyväinen 3 mm väliin.
Voimansiirrolle optimaalisella ketjulinjalla väliä on n. sentin enemmän. Jokainen voi toki itse päättää, mikä on tarpeeksi ja ”optimoida” ketjulinjaa miten haluaa. :rolleyes:
Tuota ketjulinjaa laskin itse asiassa tilatessa ja tuohon fillariin. Tilaa on tarpeeksi suhteessa siihen miten iso rengas mahtuu alle ja rattaat joita käytetään takana näissä on paremmalla ketjulinjalla.
Jokaisen takarattaan hampaiden muoto, vaihtoalueiden muodot ja ketjun levyn muodot ovat suunniteltu kyseisen voimansiirron optimaaliselle ketjulinjalle. Mikään muu ketjulinja ei ole ”parempi”, vaikka ketju tulisikin rattaalle suoremmin. Saa sitä silti käyttää millä tahansa ketjulinjalla. Se toimii ihan varmasti "riittävän hyvin", mutta ei optimaalisesti. :rolleyes:
.Vaeltaja.
25.12.2016, 13.42
ealex kerrotko kun tiedät asiasta enemmän, että lasketaanko 2x kammissa tuo ketjulinja aina isomman eturattaan mukaan? Pienemmällä eturattaalla ketjulinjan ollen näin pielessä aina. ot: Sitten kiinnostaa kun sinkuloiden jossain malleissa käytetään normi takapakan yhtä satunnaista rastasta niin onko suora ketjulinja silloin väärin?
^ 2x systeemissä reunimmaisten takarattaiden muoto on optimoitu kyseisen puolen eturattaan ketjulinjalle, muu on kompromissi, eli käytännössä optimoitu 1x ketjulinjalle.
3x systeemissä eroa ketjulinjassa on jo niin paljon, että Shimano tekee sille ihan oman (11s), 3x voimansiirrolle tarkoitetun takapakan sitä varten. Tiedät varmaan että 3x systeemissä vaihteita ei kuulu käyttää ”ristiin”? Ja Sramin kammilla eturattaan ketjulinja on vielä sisempänä (n. 2,5mm), kuin 3x systeemissä pikkurattaalla…
.Vaeltaja.
25.12.2016, 14.10
Entäs pelatessa kammen puolen laakerikuppia etemmäs keskiöstä sen spacereilla? Saadaan 5mm ulommas kampi vetopuolella. Virhe?
.
Kuten lähes jokaiseen kirjoitukseeni muistin lisätä - mikään ei ole virhe, jokainen saa tehdä mitä haluaa. Jos tykkää että kammet eivät ole keskellä runkoa ja ketjulinja on silti 5mm sisempänä - go for it. ;)
Kiitos Vaeltajalle kuvista. Tuo hiilarihaarukka on itsellä seuraavana ostoslistalla, onneksi loppu tarjoukset niin säästy rahat vielä. Hyvin näytti istuvan.
Mulla vaihtajan häkki suora kanssa, ketjulinja silti häröilee. Voi olla että oon kämminyt takavaihtajan säädöt, tosin kaikki muu toimii nätisti. Täytyy nyt arpoa vähän mistä tuota lähtee korjaamaan.
Läskimasa
25.12.2016, 21.33
Voimansiirrolle optimaalisella ketjulinjalla väliä on n. sentin enemmän. Jokainen voi toki itse päättää, mikä on tarpeeksi ja ”optimoida” ketjulinjaa miten haluaa. :rolleyes:
Eikö voimansiirron optimaalisin linja ole suora? Suora on mun tapauksessa 5. vaihteella, eli jäljelle jää 5 pienempää ratasta. Ketjuun ja renkaan välissä n. sentti. Päätän että nyt on optimaalinen. ;)
Eikö voimansiirron optimaalisin linja ole suora?
Joo siis ketjun pitää olla suorassa, eikä vinossa. Muuten voimansiirto kuluu nopeammin sekä rattaiden että ketjun suhteen. 2x10ssä kuvittelisin, että jos ketju on edessä isommalla rattaalla ja takanakin isommalla rattaalla, niin se ei ole se paras tilanne. 3x9 perinteisessä maastopyörävaihteistossa itse ainakin pidän ketjun edessä aina keskellä niin takana voi käyttää kaikkia taka-vaihteita.
Eikö voimansiirron optimaalisin linja ole suora?
Ei ole (paitsi sinkulan tauksessa). Optimaalinen on se ketjulinja, mille kyseinen voimansiirto on suunniteltu. :rolleyes:
Varmaan sekin vaikuttaa minkä suhteen optimia haetaan: ketjun venymättömyyden, rattaiden kulumattomuuden, voimansiirron tehokkuuden maksimoimisen, vaihteiden vaihtuvuuden tms. suhteen. En toki juuri tästäkään asiasta mitään tiedä, mutta monissa asioissa yhden ominaisuuden optimointi tarkoittaa toisten tietoista heikentämistä. Tuskin siis näinkin monimutkaisen systeemin kanssa on olemassa kaiken kannalta "optimia". Vai onko teillä mielessä jokin tietty suure joka valaistuneemmille palstapyöräilijöille on mainitsemattakin selvä?
Mun näkemyksen mukaan kulumattomuus, venymättömyys ja tehokkuus kulkee pitkälti käsi kädessä. Tehokkuus ei tosin aina. Mutta ketjulinjan kannalta ei myöskään valmistajan tai edes voimansiirron valmistajan näkemys voi olla optimaalinen kaikille. Suorin ketjulinja, joka käyttää suhteellisen suuria rattaita lienee paras vähän joka suhteessa (ei ehkä paino) mutta se pitäisi olla kullekkin suharille se yleisimmin käytetty välitys.
En ole jaksanut linjoja tutkia, mutta pääasiassa ajan läskillä pienellä eturattaalla, ainakin nyt talvella. Sen suhteen kampien pikkuratas saisi talviaikaan sijaita takapakkaan nähden jossain neljänneksi isoimman takarattaan huitteilla. Pieni eturatas antaa myös reippaasti kovemmat rasitukset voimansiirtoon kuin iso.
Läskimasa
26.12.2016, 01.35
Ei ole (paitsi sinkulan tauksessa). Optimaalinen on se ketjulinja, mille kyseinen voimansiirto on suunniteltu. :rolleyes:
Eli kun on ite suunnitellu niin se on silloin siinä. :)
Läskimasa
26.12.2016, 01.39
Joo siis ketjun pitää olla suorassa, eikä vinossa. Muuten voimansiirto kuluu nopeammin sekä rattaiden että ketjun suhteen.
No eihän se oo suora kun yhellä vaihteella, enemmän ja vähemmän vinossa käytännössä. Silloin on turhan jyrkkä kulma jos taaksepäin polkiessa pudottaa pienemmälle, tätä tosin tapahtuu tehdassäädöissäkin oleville 1x11:lle isoimmalla ollessaan.
Ketjut ja rattaat on sen verran halpoja että turha näitä on liian paljon miettiä. Yleensä ketjut menee vaihtoon venymisen vuoksi eikä sivujen kulumisen vuoksi. sama pätee rattaisiin.
Jostain syystä kuitenkin valmistajan menee kovaa vauhtia yhden eturattaan tiellä vaikka siinä ketju taipuu enemmän ja ketju on myös olvata kapeampaa kun rattaitakin pitää kasettin mahtua enemmän.
Jami2003
26.12.2016, 12.16
Jostain syystä kuitenkin valmistajan menee kovaa vauhtia yhden eturattaan tiellä vaikka siinä ketju taipuu enemmän ja ketju on myös olvata kapeampaa kun rattaitakin pitää kasettin mahtua enemmän.
Suosion ansiosta saa pyytää vähintään saman kuin 3x10 setistä jossa osia paljon enemmän :)
Toi ketjun tippuminen on se oleellisin mikä kertoo että linjaus on väärä. Jos eturatas on oikeassa kohdassa ei ketjut tipu miltään rattaalta. Jos linja väärä tippuu jommassa kummassa päässä. Näin oman kokemuksen mukaan.
Läskimasa
26.12.2016, 12.41
Yleensä ketjut menee vaihtoon venymisen vuoksi eikä sivujen kulumisen vuoksi.Joo, kannattaa mittailla niitä jo hyvissä ajoin. Ekaa kertaa kokeilin tulkkia reilun 600 km jälkeen orkkisketjuihin ja 1.0 mm solahti iloisesti jo läpi. Ajoissa kun vaihtaa ketjut niin ei ainakaan takapakkaa tarvii olla ihan äkkiä sen takia päivittämässä. Vaihteetkin solahtaa nätimmin sisään vs. venynyt kettinki.
Joo, kannattaa mittailla niitä jo hyvissä ajoin. Ekaa kertaa kokeilin tulkkia reilun 600 km jälkeen orkkisketjuihin ja 1.0 mm solahti iloisesti jo läpi.
Mulla oli alkuperäisketjut pari kolme tuhatta kun tuli vähän laiskasti mittailtua. Kuluneet ja venyneet toki sitten olivatkin. Vaihdoin pykälää kalliimpiin sramin ketjuihin (sramia edellisetkin) kun ulkomaankielisten tarinoiden mukaan pitäisivät kestää tuntuvasti paremmin. Testasin uusien ketjujen kulumaa ekan kerran n. 500 km jälkeen, ja yllätyin kun 0,5 mm mitta meni heittämällä paikalleen. 0,75 mm ei sentään enää, mutta eipä noilla ketjuilla näköjään kovin pitkiä pätkiä ajella. 40 e @ 500 km ketjuun verrattuna 115 e öljynvaihto autoon 20000-30000 km välein ei enää tunnu ollenkaan pahalta. ;)
Vaihteetkin solahtaa nätimmin sisään vs. venynyt kettinki
Tämä alunperin ajoikin tuohon ketjunvaihtoon.
No voihan vitsit, tohon Pro 3:een tulee koko ajan naarmuja ja lisää kulumia runkoon. En ymmärrä, johtuuko matta-pinnasta sitten vai? Ja ne maali-tökötit, jotka mukana tuli, rumentaa vaan jälkeä.
Osta ebaystä halpaa suojateippiä (http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=frame+tape&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xframe+pro tection+tape.TRS0&_nkw=frame+protection+tape&_sacat=0). Ainaski alaputkea suojaamaan kivisateelta.
Scooppi on kans ihan naarmuilla. Maali lähtee tosi herkästi
Mulla oli alkuperäisketjut pari kolme tuhatta kun tuli vähän laiskasti mittailtua. Kuluneet ja venyneet toki sitten olivatkin. Vaihdoin pykälää kalliimpiin sramin ketjuihin (sramia edellisetkin) kun ulkomaankielisten tarinoiden mukaan pitäisivät kestää tuntuvasti paremmin. Testasin uusien ketjujen kulumaa ekan kerran n. 500 km jälkeen, ja yllätyin kun 0,5 mm mitta meni heittämällä paikalleen. 0,75 mm ei sentään enää, mutta eipä noilla ketjuilla näköjään kovin pitkiä pätkiä ajella. 40 e @ 500 km ketjuun verrattuna 115 e öljynvaihto autoon 20000-30000 km välein ei enää tunnu ollenkaan pahalta. ;)
Tämä alunperin ajoikin tuohon ketjunvaihtoon.
.
Kai tietenkin vaihdoit myös pakan ja rattaat jos olit ajanut ne muusiksi sillä edellisellä ketjulla? Valmiiksi loppuun ajettu pakka syö uudet ketjut rikki alta aikayksikön.
.
Kai tietenkin vaihdoit myös pakan ja rattaat jos olit ajanut ne muusiksi sillä edellisellä ketjulla? Valmiiksi loppuun ajettu pakka syö uudet ketjut rikki alta aikayksikön.
En vaihtanut kun en saattanut uskoa että voisivat niin nopeasti kulahtaa. Mutta luultavasti ajan uusilla ketjuilla sen mitä kestävät, ja sitten vaihdan pakan ja ketjut samalla kertaa. Xxl näkyy myyvän ko. komboa 80 e hintaan mikä ei ihan huono hinta ole erillisostohintoihin verrattuna. (Shimanon kamat on kyllä huomattavasti lompakkoystävällisemmin hinnoiteltu...)
Niin ja selvyyden vuoksi: nuo em. ketjut on cyclocrossissa, Whiten läskiä mulla ei ole.
fättärix
26.12.2016, 19.04
No voihan vitsit, tohon Pro 3:een tulee koko ajan naarmuja ja lisää kulumia runkoon. En ymmärrä, johtuuko matta-pinnasta sitten vai? Ja ne maali-tökötit, jotka mukana tuli, rumentaa vaan jälkeä.
Aika mahdottomuus välttyä naarmuilta maastopyörässä, jos ei nyt tosiaan vuoraa koko pyörää jollain suojateipillä. Mielestäni kuuluu asiaan että maastopyörässä on käytön jälkiä jos sillä maastossa ajetaan.
Whitemika
26.12.2016, 22.24
Päivällä kävin ostamassa 4liten, kivalta tuntu poljeskella.. Mut onha aika rankka laji
Päivällä kävin ostamassa 4liten, kivalta tuntu poljeskella.. Mut onha aika rankka laji
Kyllä näillä kinkun saa sulamaan. :) Aluksi on rankempaa, mutta kroppa tottuu kun antaa treeniä. Itte aloitin työmatkojen ajon uudella Scoopilla (9 km / sivu) ja tuntui että syke huitelee taivaissa ja silti ei matka taitu. Vajaan kuukauden ajojen jälkeen syke huitelee kyllä edelleen korkealla ja matka taittuu hitaasti, mutta se ei tunnu enää yhtä raskaalta. Ja kevenemisen myötä hauskuus paranee. :)
Onnea uuden menopelin johdosta!
Naarmut ja kiveniskemät ovat kuin arvet nahassa, lisäävät katu uskottavuutta.
Ajamiseen ne on tehty.
Ketjujen ja rattaiden kuuluu kulua, ja ovat kuitenkin yllättävän edullisia nykyään.
Sanokaas onko toi 32 narrow wide ratas liian iso eteen vai suosiolla pienempi?
Mites toi ratas toimii alkp pakan ja takavaihtajan kanssa 3 litessä?
Mulla 28nw ja olikohan 11-34 takapakka alkuperäisellä vaihtajalla. Toimii hienosti, joskin aina välillä kaipaisi vieläkin herkempää välitystä, etenkin lumessa/mudassa/suossa/pitkissä nousuissa/tms.
Jaloistahan se on kiinni mikä pelaa ja lenkkimaastoon voi yleensä vaikuttaa itse.
Single Scoopissa takapakka 11-42, ja vakiona eturatas 30-hampainen. Varmaan tuollakin olisi mennyt, mutta vaihdoin silti eturattaan 24-hampaiseen. Raskaimmalla välityksellä menee 22-25 km/h, mikä riittää ittelleni enempi kuin hyvin. Keveintä vaihdetta olen tarvinnut harvoin, joten tyytyväinen olen kun tarvetta ääripään vaihteille tulee harvoin.
Jo 30T ovaali ja 42T takaratas on kyllä mun mielestä aivan liian pitkä välitys tälle pyörätyypille tarkoitettuihin olosuhteisiin. Jos tykkää vain muotipyöräillä 1,5 barin paineilla kelveillä ja ulkoilureiteillä, niin sittenhän pitempikin välitys toimii.
^nuo välitys hommat varmaan on aivan kammen pyörittäjästä kiinni. 32 ovaali -42 välityksellä mentiin edellisellä pyörällä, nykyisen vakio 28-42 tuntuu turhan pienellä. Tänäänkin ajettiin 2,5h polkuja auki yölliseltä lumisateelta.
... nykyisen vakio 28-42 tuntuu turhan pienellä.
Loppuvatko välitykset käytössä kesken?
Jos nyt oikein katsoin, pääsee tuolla omalla "30T" & 10T -yhdistelmällä 100 kadenssilla yli 40 km/t. Mulle se on enemmän kuin tarpeeksi ja tyypillisesti nuo pienimmät rattaat jäävätkin käyttämättä. Jos tuohon 104 bcd:n kampisettiin saisi 26-hampaisen rattaan, niin kokeilisin sitä.
Tulipa laitettua bud tälle uudelle jalcon 90mm vanteelle 3 proon perään. Ja saapi ottaa het huomenna pois. Runkoon jää ehken 3-4mm väliä mutta alaketju ottaa jo toiseksi keveimmällä renkaaseen. Yeti oli ajellut 100mm clown shoella ja budilla onnistuneesti aikaisemmin. Nyt kun noita Yetin juttuja on lueskellut ja ynnäillyt niin L koon runko vissiin tekee eron? Nyt ei minä tykkää. Menee vissiin harkintaan se "kotimainen" läski ni mahtuu isompi rengas...
^ Eikös 4 Fat Prossa ole sama runko kuin kolmosessa? Nelosessa on vakiona Snowshoe XL, joka ainakin joidenkin nettilähteiden (https://fat-bike.com/2014/01/new-tire-preview-%E2%99%A6-vee-tire-snowshoe-xl/)mukaan olisi oikeasti samanlevyinen kuin Bud (http://surlybikes.com/blog/post/how_fat_can_we_go) (tosin 100mm vanteella). Tuon puolesta Budin pitäisi mennä. Onko vaihtajankorvake vääntynyt, jos häkki vetää ketjua liiaksi sisään? Vai onko rengas jo muutenkin liian lähellä runkoa? Itsekin ehkä kokeilen Budia ellen sitten mene rohkeasti Bulldozerilla kun semmoinen olisi suoraan käytettävissä.
Voinhan siitä tänään vielä kuvia ottaa. Vaihtajan korvake on uus. Mun 3 proo on kokoa M.
Onko vanne keskellä? Eli molemmilla puolilla saman verran tilaa runkoon nähden.
Omituista. Ei tuo Clownshoe/Bud-yhdistelmä kuitenkaan ollut erityisen ahdas omassa 3Fat Pro:ssa eikä ketjukaan ollut liian lähellä. Siirrän osat M-kokoiselle rungolle nyt viikonloppuna, jos ehdin. Saa nähdä onko se ahtaampi. Hyvä kysymys on tosiaan onko vanne keskellä?
Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
Mielestäni vanne on ihan ok keskellä. Tutkin vielä kun pääsen kotiin. Voisko häkki sit olla hiukan kenollaan. Mulla on ollu myös pikkusia säätö onkelmia vaihteiden kans.
Aika mahdottomuus välttyä naarmuilta maastopyörässä, jos ei nyt tosiaan vuoraa koko pyörää jollain suojateipillä. Mielestäni kuuluu asiaan että maastopyörässä on käytön jälkiä jos sillä maastossa ajetaan.
No siis 2 viikkoa ajettu työmatkaa ja yhden kerran käyty maastossa, niin tää on jo tossa kunnossa. Miltäköhän näyttää vuoden päästä. Lisäksi, ne naarmut eivät ole pohjassa, vaan enemmänkin ylempänä, joko U-lukon tai pressun aiheuttamia, muuta en keksi. Mulla on 3v vanha Corratec jossa ei ole yhtään tuollaista naarmua, jossa hopea alumiini hymyilee pohjasta läpi.
Pitää varmaa lähteä tosta 30 ovaali rattaasta liikkeelle ja tunnustella milt ajo maistuu.
Kehtaako joku mitata, miten pitkät jarruletkut L-koon (tai muu koko) 4 Litessä on? Tekeekö 4 Liten alkuperäisillä Tektron hydraulisilla jarruilla mitään, esim. onko tehoiltaan ja käytettävyydeltään samaa luokkaa kuin Shimanon 300/400-sarja (esim. M395)?
Tarvitseeko vaihteiston muuntaminen 1x9:ään muuta kuin 104 mm ruuvikehällisen rattaan (esim. 32t Race Face Narrow Wide)? Takapakan vaihto 12-36 lienee järkevää samalla?
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161228/6d1bc52812336e7deeea43eee3d9e9d9.jpg
Tossa olis bud sillä jalcon 90mm vanteella. Norsukortsu on sisurina ja about 0.6 bar. Kuva hiukka huono mutta noi karvat osuu teippiin. Väli samaa luokkaa molemmin puolin. Ylempien putkien kohdalla karvat menee just osumatta putkiin.
Läskimasa
28.12.2016, 17.26
alaketju ottaa jo toiseksi keveimmällä renkaaseen. Eihän se rungosta ole kiinni vaan voimansiirrosta/ketjulinjasta. Ketjuohjuritkin on keksitty, mulla tällanen ajalta kun meinas hipsua just alapuolelta kumiin:
http://imageshack.us/a/img905/8084/eBASbv.jpg
Lähinnä sen takia tätä ihmettelen kun Yeti aikanaan ajeli clown shoet + bud samalla pyörällä. Ja luulen että toi runko kyllä antaa periks liikaa tällasen reilun 0.1 tonnia painavan kuskin riennoissa. Jos tilaa on siis noin vähän ku budilla tossa kuvassa. Täytyy kuitenki tutustua myös tuohon ohjuriin. Onkos niissä paljon laatueroja?
Muutama kyssäri:
-Mahtuuko tuohon 3liteen jumbo jim 4.8" eteen ja taakse?
-Ottaako ketju kiinni kumiin?
-paljonko jää tilaa renkaan ja rungon väliin?
-Onko 4.0" vs 4.8" eroa esim. kantavuudessa riippuen kuskin painosta?
Olisi tarkoitus hankkia uudet renkaat nyt lähipäivinä.
nuo jumbo jimit on mahdollisesti ihan ok renkaat? ainakin monella niitä näkyy olevan alla.:)
mattimat
28.12.2016, 20.45
Hyvää pohdintaa täällä kammista. Olen itse miettinyt race facen 190mm perälle tarkoitettuja kampia, onko kenelläkään käytössä? Ymmärtääkseni turbinella voisi puskea linjaa reilusti ulospäin ja lyödä 26 rattaat cinchillä kiinni.
Interceptorissa (3) on Racefacen Turbine Basic kammet. Renkaan ja ketjun väliin jää liki pari senttiä väliä takavaihteen ollessa isoimmalla rattaalla. Vakio 4.5 kumit.
Matti
mattimat
28.12.2016, 20.50
Kehtaisko joku kattoa omasta 3sarjalaisesta onko satulatolppa miten väljä runkoon kun kiristyspannan löysyttää? Mulla meni nimittäin runko särki omastani siitä rungon halkion alapäästä missä on porrattu se stopparireikä. Murtunut poikittain siitä...huomasin kun tolpan seudulta kuuluvaa naksumista yritin selvitellä. Olin siinä uskossa että satulasta kuuluu tai kiskoista, mutta syy selvisi.
3 Interceptorin tolppa istuu todella naftisti putkeen ilman ylimääräistä välystä. Vakio 4.5 kumit.
Matti
Eihän se rungosta ole kiinni vaan voimansiirrosta/ketjulinjasta. Ketjuohjuritkin on keksitty, mulla tällanen ajalta kun meinas hipsua just alapuolelta kumiin:
http://imageshack.us/a/img905/8084/eBASbv.jpg
Kappas, en tiennyt että tuollaisiakin on olemassa. On kyllä osattu hinta muovikikkareelle laittaa. Pistäs Masa omasi asevelihintaan kiertoon kaapista pölyttymästä 😅
3 liteen uppoo hyvin 4.8 JJ kumpaanki päähän.
1x10 setupilla ainakin toimii.
Hyvin on lumella edetty.
Blackborow
28.12.2016, 22.03
Tulipa laitettua bud tälle uudelle jalcon 90mm vanteelle 3 proon perään. Ja saapi ottaa het huomenna pois. Runkoon jää ehken 3-4mm väliä mutta alaketju ottaa jo toiseksi keveimmällä renkaaseen. Yeti oli ajellut 100mm clown shoella ja budilla onnistuneesti aikaisemmin. Nyt kun noita Yetin juttuja on lueskellut ja ynnäillyt niin L koon runko vissiin tekee eron? Nyt ei minä tykkää. Menee vissiin harkintaan se "kotimainen" läski ni mahtuu isompi rengas...
Tuo vaan vahvistaa käsitystä, että näiden White-läskien rungoissa on jonkinlaista mittaheittelyä. 2Fat Pronkin kanssa osa ajoi huoletta Loulla ja joillakin ottaa jo iso Jumbo Jim kiinni...
Lähinnä sen takia tätä ihmettelen kun Yeti aikanaan ajeli clown shoet + bud samalla pyörällä. Ja luulen että toi runko kyllä antaa periks liikaa tällasen reilun 0.1 tonnia painavan kuskin riennoissa. Jos tilaa on siis noin vähän ku budilla tossa kuvassa. Täytyy kuitenki tutustua myös tuohon ohjuriin. Onkos niissä paljon laatueroja?
Ajoin tosiaan hiukan aikaa Clownshoe/Bud-yhdistemällä. 3Fat Prossa uuden renkaan karvat ottivat hiukan kiinni, mutta en missään tapauksessa huomannut että itse rengas tai ketju olisi ottanut kiinni. Painan itsekin 0,1 tonnia. Voiko kiekko olla liian löysä? Ainakin omat kiekot eivät anna periksi. Rungosta en osaa sanoa mitään, mutta jälkiä ei ollut takahaarukassa.
Läskimasa
28.12.2016, 22.51
Täytyy kuitenki tutustua myös tuohon ohjuriin. Onkos niissä paljon laatueroja?Tiedä noista, tän piti olla hyvä ja on ollutkin, ei moitteen sanaa. Kyseessä siis Bionicon c.guide eco.
Kappas, en tiennyt että tuollaisiakin on olemassa. On kyllä osattu hinta muovikikkareelle laittaa. Pistäs Masa omasi asevelihintaan kiertoon kaapista pölyttymästä 😅
Vähän tyyris joo, taitaa päälle 30€ maksaa kaikkialla. Tuossa se on edelleen samoilla sijoillaan eikä kaapissa. En taida viitsiä irroitella, luulen että hyödyttää nykysetupissakin, eipähän ole niin renkaan kupeessa kiinni.
Olisko ytte vaihtajan häkki tosiaan hiukan vinossa sisäänpäin jos jo toiseksi isoimmalla rattaalla ketju osuu kumiin? Yläpuolella ketju ok vielä isoimmallakin takarattaalla?
Onpa todella hankala kohta ottaa kuvaa tuosta häkistä kun isoimmalla takarattaalla. Yläpuolella kerjun ja renkaan väliin mahtuu 4mm kuusiokoloavain sillain mites sen nyt selittäis kulmasta kulmaan... Alhaalla ottaa tosiaan kiinni. Toiseks isoimmalla jää väliä about milli.
Ajanut en tolla budilla vielä ole joten vanteen löysyyteen yms. en osaa sanoo. Enkä osaa luultavasti ajonkaan jälkeen. Koitanpa huomenna vielä sitä kuvaa...
.Vaeltaja.
29.12.2016, 13.07
On muuten tiukassa homman eteneminen tuon oranssin rungon kanssa xxl:ssä. Pitkään odottelin viestiä, että miten toimitaan takuun kanssa ja nyt kun pyytivät lisäkuvia niin taas on mennyt viikko ilman vastausta.
^ Voithan katsoa vaikka keskimmäisen takarattaan kohdalla onko nuo häkki ja korvakko suorassa? Ei kai sitä pakko ole sinne renkaan taakse lipastaa piiloon. Tuon "ketjulinjanhan" pitäisi olla pystysuora takaa katsottuna pakalta alimmalle vaihtajan rissalle asti.
Siel on asiakaspalvelu ollu ruuhkautunu jo tovin. Kesti n. viikon tos joulukuun alussa saaha vastausta ja toinen viikko vastauksen vastaukseen :) Kumma ku ne ei palkkaa lisää porukkaa tuohon hommaan.
Kannattaa varmaan soittaa kiireellisissä asioissa.
Korvake on tosiaan uus. Yks 15km lenkki ajettu. Ajoin joskus syksyllä oksakasan yli ja iso kuusen oksa meni juur pikkurissojen välistä ja nilkutin kotiin. Sillon jo epäilin häkin suoruutta. Pitää tutkia taas huomenna lisää.
mattimat
30.12.2016, 02.12
^ Hieno pyörä. Mul on melkein samanlainen :). Mutta asiaan. Koska tuossakaan pyörässä ei näytä kovin paljon löysää olevan takajarruletkussa niin kysyn, paljonko
sietää kääntää etufillaria ennenkuin kiristyy? Kokeilkaa.
Omalla ajellut yli kolme kuukautta kun huomasin jotta takajarruletku kiristyy jo ennenkuin etupyörä on 90 astetta runkoon nähden, oikealle luonnollisesti.
Napsahtaa letku kyllä irti seuraavassa lipassa kun tuolle puolelle ottaa. fillari 4 ic. jarrut simpan m615.
Luulisi tän letkun riittävän vaikka lippaankin.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161229/0eecb235f6a247c1d397096ec16397c9.jpg
Sent from my H60-L04 using Tapatalk
Tänään sain nuo jumbo jimit 4.8" liteskin ei voi muuta, kun kehua verrattuna snowshoe 4.5 ensiasennusrenkaisiin.
Pitoa noissa on aivan eri tavalla ja kantavuutta.
Ketjun ja renkaan väliin jäi tosi hyvin tilaa.:)
jannear2001
31.12.2016, 00.46
Kehtaako joku mitata, miten pitkät jarruletkut L-koon (tai muu koko) 4 Litessä on? Tekeekö 4 Liten alkuperäisillä Tektron hydraulisilla jarruilla mitään, esim. onko tehoiltaan ja käytettävyydeltään samaa luokkaa kuin Shimanon 300/400-sarja (esim. M395)?
Tarvitseeko vaihteiston muuntaminen 1x9:ään muuta kuin 104 mm ruuvikehällisen rattaan (esim. 32t Race Face Narrow Wide)? Takapakan vaihto 12-36 lienee järkevää samalla?
Mulla myös Lite 4 M koossa. Tossa mittailin jarruletkuja ja edessä oli 70,5 cm ja takana 132 cm. Otin pelkän letkun pituuden tohon mittaan. 30 km ajelin noilla alkuperäisillä jarruilla kunnes vaihtu XT:n jarruihin. Aika surkeita on mun mielestä noi Tektron jarrut.
Kun paremmista ei tiedä kuin tektro niin mikä niissä on huonoa? (joo ei nuo kummoiset ole, mutta ehkäpä saan tietää että mitkä ominaisuudet voisi parantua.
msoikkel
31.12.2016, 16.29
Eilen oli emännän 3 Fat Pron ensihuollon aika Vantaan Tammistossa. Huollossa ei mitään erityistä, ihmetteli vaan miksi olen säätänyt kaikki spacerit stemmin yläpuolelle, olin vielä itse 191-senttisenä tuolla ämmän pyörällä liikkeellä.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161231/fc44e58e460c453f11574d5d718b74dc.jpg
Jaa, ilmankos tuo oli vähän oudon näköinen, en tosiaan ole konffannut vaan ihan tehdasasetuksilla on lähdetty kokeilemaan. Kysyi vaan että lienee nettitilaus? Jep. Nyt sitten seuraavat koeajot tähän malliin, en uskaltanut pelkkää hattua jättää vaan yhden ohuen spacerin yläpuolelle ja muut alle.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161231/e573eb2daa20ae8cfae0f20bac44a77d.jpg
Käytättekö yleensä momenttiavainta noiden kanssa vai riittääkö "pienen avaimen aika tiukka muttei täysillä" -kiristys esim ohjainlaakerille? IKH:ssa olis 4-25Nm momenttiavain 39, tosin just tänään loppu, kannattaako hankkia kun näiden kanssa jonkin verran pelaa? Tarkempi vehje olikin sit yli 200 eur.
Ohjauslaakeria ei kiristetä mihinkään momenttiin vaan ainoastaan sen verran että ei tunnu välystä, ei yhtään kireämmälle. Eturengasta seinää vasten taikka etujarrua vasten kokeilee tuntuuko välystä. Jos tuntuu, kiristät pikkuisen kerrallaan ja kokeilet uudelleen. Kun välystä ei enää tunnu, ei enempää kiristystä. Tämän jälkeen kiristetään vasta stemmin ruuvit sopivalle kireydelle. Jos on momenttiavain, voi käyttää sitä mutta muuten sillai järki päässä kiristäen, ei hampaat irvessä.
Läskimasa
01.01.2017, 02.17
en uskaltanut pelkkää hattua jättää vaan yhden ohuen spacerin yläpuolelle ja muut alle.
Ei se spaceri siinä mitään pitele, saisit ottaa pois ja vaikka koko hatunkin pois stemmin kiristämisen jälkeen.
IKH:ssa olis 4-25Nm momenttiavain 39, tosin just tänään loppu, kannattaako hankkia kun näiden kanssa jonkin verran pelaa? Tarkempi vehje olikin sit yli 200 eur.
http://www.bikeshop.fi/Mighty-momenttiavain-2-24-Nm-r/ekauppa/pABS5593/&listpos=3
tai
http://www.bikeshop.fi/Mighty-momenttiavain-2-15-Nm-r/ekauppa/pABS176238/&listpos=4
Sanokaas mitä virkaa noilla takavaihtajien pituudella on ja mitä varten esim tossa shimano slx 10 speed vaihtajassa on joku vipu niin mitä varten se on?
Sanokaas mitä virkaa noilla takavaihtajien pituudella on ja mitä varten esim tossa shimano slx 10 speed vaihtajassa on joku vipu niin mitä varten se on?
Mitä isompi välityalue, sitä pidemmän häkin tarttee. Vivulla saa jäykistettyä häkin joustoa, että ketjut ei vatkaa aivan miten sattuu juurakoissa.
nih..
http://www.bikeshop.fi/Mighty-momenttiavain-2-24-Nm-r/ekauppa/pABS5593/&listpos=3
tai
http://www.bikeshop.fi/Mighty-momenttiavain-2-15-Nm-r/ekauppa/pABS176238/&listpos=4
Mulla on nuiden tyyppinen wurthin avain ja testasin töissä testipenkissä, niin oli yllättävän tarkka. Eikä ole kallis avain.
https://eshop.wurth.be/Product-categories/Torque-wrench-420-Nm/31036102100301.cyid/3103.cgid/en/US/EUR/
Garymies
01.01.2017, 17.50
Mitä isompi välityalue, sitä pidemmän häkin tarttee. Vivulla saa jäykistettyä häkin joustoa, että ketjut ei vatkaa aivan miten sattuu juurakoissa.
nih.. Jos ei välitysalueen puolesta tartte pitkää häkkiä, niin lyhyempi ei kerää pusikossa niin paljoa kasvillisuutta mukaansa eikä osu niin herkästi kiviin yms.
Läskimasa
01.01.2017, 18.00
Ja lyhyemmällä pärjää kun ei oo etuvaihtajaa. Mulla semi-pituinen ja takapakka 12-45.
Ja lyhyemmällä pärjää kun ei oo etuvaihtajaa. Mulla semi-pituinen ja takapakka 12-45.
Minkä kokonen eturatas? (Yleisestä uteliaisuudesta kysyn, ei siis liity keskustelun kontekstiin.)
Läskimasa
02.01.2017, 01.42
Minkä kokonen eturatas?
28
Sain täältä sellaisen käsityksen, että keskiön huoltoa tässä jossain vaiheessa joutuu miettimään, ilmeisesti kun akseli on tavallista maastopyörää pidempi ja painoa kantaa myös enemmän. Enpä ole keskiötä ikinä purkannut. Kannattaako sinne aina välillä ruiskauttaa ketjuöljyä? Ja ajanko niin kauan kunnes jotain tapahtuu, vai kannattaako miettiä etukäteen? Tavallisissa maastopyörissä en ole vaivautunut keskiö tai napahuoltoja tekemään, ajaa niin kauan kunnes alkaa jotain kuulua tai lopettaa pyörimisen yms.
ps. jos youtubesta löytyy hyviä huoltovideoita aiheeseen, niin heittäkäähän linkkiä :)
Tuosta avain, jolla heität sen nykyisen keskiön ongelmajätteisiin
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/x-tools-pro-shimano-bottom-bracket-wrench/rp-prod55935
Ja tuosta keskiö, jonka laitat sillä avaimella kiinni
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/race-face-x-type-team-xc-bb-cups/rp-prod40921
Muista tilata 100 mm keskiö. Youtube täynnä ohjevideoita keskiön purkuun/asennukseen, tässä yksi https://www.youtube.com/watch?v=0yJd-oO__qQ&t=238s
Vaihtoehtoisesti lähimmästä motonetistä Shimano 18€
Sisäputkea voi askarrella siitä alkuperäisestä tai jättää pois. Tainnut reilun vuoden olla omassa 3Litessä tuo ja pyörii vieläkin paremmin kuin Whiten laakeri koskaan.
http://m.motonet.fi/fi/tuote/385003/Shimano-keskiolaakeri-SM-BB52-HTII-BSA-kierre--Deore
Myös työkalu löytyy samalla reissulla:
http://m.motonet.fi/fi/tuote/383840/Super-B-Classic-Keskiotyokalu-Varrella
Täältä suositus myös tuolle Shimanon keskiölle. Tosin mulla taitaa olla 3Litessä XT:n keskiö, maksoi jotain 20 euroa saksasta kun oli muutakin romua tilattavana. En tiedä onko sillä mitään käytännön eroa tuohon Deoreen. Se alkuperäinen pykälsi jo uutena.
Nyt kun tuli puheeksi nuo keskiöt, niin miten putsaatte vaihtaessa ne kierteet? Ainakin viimeksi mulla oli sellaista pientä paskaa siellä ja pelkona että kierteet menee pyörästä pilalle.
Nyt kun tuli puheeksi nuo keskiöt, niin miten putsaatte vaihtaessa ne kierteet? Ainakin viimeksi mulla oli sellaista pientä paskaa siellä ja pelkona että kierteet menee pyörästä pilalle.
Bräkliniä rättiin ja sillä pyöräytys mulla ainakiin puhdistu ku keskiön vaihdoin.
Uutta rasvaa kierteisiin sit ettei jumahda ja menee paremmin paikoilleen..
himo_kaappoo
03.01.2017, 22.57
Nyt sais pro 3:sta halvalla..
Nyt sais pro 3:sta halvalla..
L-koko loppu. Olisin tilannut. Perkules kun katoin liian myöhään.
Yleinen foorumilaisten mielipide. Mikä whiten fat pro malli laadukkain 1, 2, 3 vai 4? perusteluja myös :)
Samalla kun vaihtaa keskiölaakerin, niin porakone käteen ja reikä keskiömuhviin jos uudemmissa ei ole jo...
Yleinen foorumilaisten mielipide. Mikä whiten fat pro malli laadukkain 1, 2, 3 vai 4? perusteluja myös :)
Laittelin tästä vähän aikaa sitten 3 ja 4 pron vertailua. Mun mielestä jarrut ja vaihteisto ihan samat, jos meinaat ajella paljon enemmän metsässä, niin ota 4. Jos taas meinaat ajaa työmatkaa, ja pyörän pitää olla nopeampi, niin ota 3 (perustelut: vähän ohueempi rengas, renkaan muoto, hieman kevyeempi, isompi eturatas).
Yritin etsiä tietoa ammoisista 2Fat pro:n vapariongelmista, mutten valitettavasti löytänyt tietoa mahdollisista korvaavista tuotteista. Hirveästi en vapareista tiedä, mutta sopiikohan esimerkiksi seuraava tuote tuohon Chosenin napaan? https://r2-bike.com/NOVATEC-Freehub-Driveshell-Superlight-Anti-Bite-Guard-for-Shimano-11-speed
Itsellä orkkisvapari vielä naksuttaa ihan kivasti uusilla rasvoilla, mutta alkuperäinen pakka tietysti söi hirveät jäljet alumiiniseen vapariin. Tuota rasvaillessa tuli mieleen ettei kyseessä ole varmastikaan ikuinen tuote, joten uuden voisi hankkia varalle. XXL toki myy noita varaosina, mutta oletan että kyseessä on samanlainen pelkästä alumiinista koostuva vapari kuin alkuperäinenkin, joten muita malleja voisi katsella.
himo_kaappoo
04.01.2017, 20.03
Laittelin tästä vähän aikaa sitten 3 ja 4 pron vertailua. Mun mielestä jarrut ja vaihteisto ihan samat, jos meinaat ajella paljon enemmän metsässä, niin ota 4. Jos taas meinaat ajaa työmatkaa, ja pyörän pitää olla nopeampi, niin ota 3 (perustelut: vähän ohueempi rengas, renkaan muoto, hieman kevyeempi, isompi eturatas).
Hiilarikeulainen mukavempi mettäs kuin alukeulainen (kevyempi keula ja haarukka myös hieman "joustaa"). Pro 3 rengastuksella ei voi kyllä hyvällä omalla tunnolla sanoa että olis nopea työmatkapyörä, kyllä silläkin lujaa pääsee mutta ei sillä kovin kauaa jaksa kovaa polkee! :) mut Jumbo Jimit odottais vanteelle laittoa. Pro 4 eroja pro 3 nähden: alukeula, isompi rengas, leveämpi vanne, pienempi eturatas. Laadullisesti aika samaa tasoa pro 3 ja pro 4.
Ja ei, tämä EI ollut hyökkäys Yannaraa kohtaan! :)
rantamies
04.01.2017, 20.07
Yritin etsiä tietoa ammoisista 2Fat pro:n vapariongelmista, mutten valitettavasti löytänyt tietoa mahdollisista korvaavista tuotteista. Hirveästi en vapareista tiedä, mutta sopiikohan esimerkiksi seuraava tuote tuohon Chosenin napaan? https://r2-bike.com/NOVATEC-Freehub-Driveshell-Superlight-Anti-Bite-Guard-for-Shimano-11-speed
Itsellä orkkisvapari vielä naksuttaa ihan kivasti uusilla rasvoilla, mutta alkuperäinen pakka tietysti söi hirveät jäljet alumiiniseen vapariin. Tuota rasvaillessa tuli mieleen ettei kyseessä ole varmastikaan ikuinen tuote, joten uuden voisi hankkia varalle. XXL toki myy noita varaosina, mutta oletan että kyseessä on samanlainen pelkästä alumiinista koostuva vapari kuin alkuperäinenkin, joten muita malleja voisi katsella.
Kaveri puhu vuos sitten, että XXL:stä ois saanut vahvempaa teräsrunkoista takuuseen. Tiedä sitten että mikä tilanne nykyään..
Kaveri puhu vuos sitten, että XXL:stä ois saanut vahvempaa teräsrunkoista takuuseen. Tiedä sitten että mikä tilanne nykyään..
Ei saa vahvempaa tilalle.
Just posti toi neljännen takuuseen. Samaa kakkia.
rantamies
04.01.2017, 21.54
Paljo yksittäinen vapaaratas on kestänyt kilsoja? Ootko ajellu orkkiksena olevalla tönkkövaseliinilla vai käyttänyt hieman juoksevampaa öljyä? Mulla neljäs vapaaratas on kestänyt "jo" ~300km, aikaisemmat ongelmat johtuivat navan viallisesta hammaskehästä. Seuraava napa onkin sitten dt swissin big ride.
Noin 2000km ja neljäs vapaaratas.
Öljyä olen tuonne laittanut kun tönkömpi vaseliini aiheuttaa pakkasilla joskus ongelmia.
Suht usein avaan tuon vapaarattaan ja putsaan/lisään öljyä tarvittaessa.
Kyllä tuota periksi antamista alkaa nähdä jo sadan kilometrin jälkeen.
Kyselinkin XXL:stä että jatkavatko tätä samaa touhua vai vaihdetaanko heidän piikiin kestävämpi tuote.
Norjan pääkonttori antoi lausunnon että jatketaan vapaarattaiden vaihtoa.
Googlen kuvahaku kertoo karua kieltä Chosenin vapaarattaiden laadusta.
Eikö se kannattis jo ostaa ite parempi vapaaratas? vai eikö siihen napaan mene muuta?
Ainaki itellä kyllästyttäs jo ikuinen säätäminen. Eikä uskaltas lähteä pitemmälle reissulle ilman työkalupakkia ja varavaparia.
Ghostrider
05.01.2017, 19.13
Joskus toista vuotta sitten ostin XXL:stä teräsrunkoisen vapaarattaan 2 fat proohon. Pari kymppiä tais kustantaa.
Blackborow
05.01.2017, 19.25
Kaveri sai kyllä teräsrunkoisen vaparin 2Fat Prohonsa takuusta. On kestänyt ison miehen ajoa.
Whitemika
06.01.2017, 10.47
Päivällä kävin ostamassa 4liten, kivalta tuntu poljeskella.. Mut onha aika rankka laji 😅
Hassua, reilu viikko ostosta ni pyörässä 150€ ale 😎
Hassua, reilu viikko ostosta ni pyörässä 150€ ale [emoji41]
Laita hyvityspyyntö vetämään, kuukauden ajan hyvittävät noita tarjouksia.
msoikkel
06.01.2017, 11.58
Kaveri sai kyllä teräsrunkoisen vaparin 2Fat Prohonsa takuusta. On kestänyt ison miehen ajoa.
-18 tuntui olevan takanavan tehdasrasvalle liikaa. Hyppi ensin tyhjää vähän joka vaihteella, tuntui ettei liene ketju joka hyppää, sitten meni tosi jäykäksi polkea ja taaksepäinkin pyöri tosi kankeasti. Eli nyt kaivamaan ne oikeat työkalut tämän ketjun aiemmista viesteistä ja motonetistä kalut ja sopivaa öljyä tilalle eikö niin ettei läski hyydy pakkaseen?
Kyl täytyy sanoa vielä kerran, kun tästä olen marmattanut, mutta jos haluatte pitää pyörän siistinä, niin ÄLKÄÄ OSTAKO MATTA-pintaista. Mulla noi vaijereiden muovit ovat nyt naarmuttaneet runkoa jopa, huh huh. Tää on vuoden päästä kyl tosi kuluneen näköinen.
ps. mitäs ihmettä, 3 lite 999€ ja 4 lite 749€ :D
Noin 2000km ja neljäs vapaaratas.
Öljyä olen tuonne laittanut kun tönkömpi vaseliini aiheuttaa pakkasilla joskus ongelmia.
Suht usein avaan tuon vapaarattaan ja putsaan/lisään öljyä tarvittaessa.
Kyllä tuota periksi antamista alkaa nähdä jo sadan kilometrin jälkeen.
Kyselinkin XXL:stä että jatkavatko tätä samaa touhua vai vaihdetaanko heidän piikiin kestävämpi tuote.
Norjan pääkonttori antoi lausunnon että jatketaan vapaarattaiden vaihtoa.
Googlen kuvahaku kertoo karua kieltä Chosenin vapaarattaiden laadusta.
Fat1 Pro eli jo muutaman vuoden takainen malli mulla ollut uudesta asti ja edelleen alkuperäinen vapaaratas eli siinä kun mallistoa on upgreidattu on eräiden komponenttien laatua selkeesti downgreidattu :D
Eikä ole ollut vapaaratas mulla kertaakaan auki,,,
.Vaeltaja.
06.01.2017, 20.37
Pelaa se takuuhomma vieläkin tuolla xxl:n puolella vaikka ruuhkaa onkin. Uusi runko tulee takuun piikkiin asiallisesti pro:hon, sen kummempia tuskailematta.
^^yannara. Onko sulla 3 vai 4pro? Mulla ainakaan kolmosen runkoon ei ole tullut mitään jälkiä yli vuoteen...normi suojaukset vaijereilla. Liekkö maalaamo vaihtunut uudemmissa?
himo_kaappoo
06.01.2017, 21.05
Pelaa se takuuhomma vieläkin tuolla xxl:n puolella vaikka ruuhkaa onkin. Uusi runko tulee takuun piikkiin asiallisesti pro:hon, sen kummempia tuskailematta.
^^yannara. Onko sulla 3 vai 4pro? Mulla ainakaan kolmosen runkoon ei ole tullut mitään jälkiä yli vuoteen...normi suojaukset vaijereilla. Liekkö maalaamo vaihtunut uudemmissa?
Mä laitoin paksua korin väristä teippiä vaijerien alle kun alkoi olemaan kans merkkejä siitä että maali kuluu puhki. Mulla on pro 3. Muuten on saanu olla aika kova tälli jos on maalia irronnut.
3 Pro, sain sen about 3 viikkoa sitten ja siinä on jo useampi kolhu ympäri kehoa, noista johdoista jo useampi.
No täytyy kattoo, laitoin piruttain palautetta XXL:ään, katotaan mitä vastaavat.
Huono kuva, ei voi mitään.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15894654_10154950415648826_1912723832674892159_n.j pg?oh=05c6ae529afe94d2739ab5a1bff4486a&oe=592369E4
Näyttäs kyl että noi ois tullu pitemmältä ajalta. Eihän ne sulle vaan käytettyä fillaria antanu? :)
Ittellä tuli samanlaiset kulumat ensimmäisen lenkin jälkeen. Laitoin pienet palat oranssia sähkärinteippiä niihin kohtiin ja sen jälkeen vaan kovaa ajoa. Yllättävän helposti kyllä lähti maali.
Ittellä tuli samanlaiset kulumat ensimmäisen lenkin jälkeen. Laitoin pienet palat oranssia sähkärinteippiä niihin kohtiin ja sen jälkeen vaan kovaa ajoa. Yllättävän helposti kyllä lähti maali.
+1
Mulla halvin comp 4 ja sama juttu. Pari lenkkiä ja maalit kulahtaneet. Ei tosin kiinnosta pätkän vertaa, tulee klaappia muutenkin kun jäisessä metsässä koheltaa..
Normi kulumaa aiheuttaa vaijerin kuoret ja letkut, niin se vaan on.
Aikalailla ravistaa nuo ja varmasti hinkkaa maalit pois.
Mulla joka vekottimesta jostain kohtaa kuoret on maalin hävittänny.
No eikait nyt 3´ssa viikossa ole kovin normaalia :)
Ei mulla scoopissa ole hinkkautunu vuodessa vielä mistään. Eikä ne näytä mistään edes hankaavan. Kivien aiheuttamia jälkiä on kyllä.
Kyl se ihan normaalia on jo kolmessa viikossa. Itellä tuli näkyvä kuluma jo toisella lenkillä, kun täysjoustossa, oisko ollut takaiskarin letku, hankasi runkoon. Tästä viisastuneena oon kyllä laittanut aina suojaa semmoseen kohtaan missä vaijerinkuoret/letkut hankaa runkoon.
Näyttäs kyl että noi ois tullu pitemmältä ajalta. Eihän ne sulle vaan käytettyä fillaria antanu? :)
No ei tietenkään, boxissa tuli ihan uutena, piti vähän kasata.
+1
Mulla halvin comp 4 ja sama juttu.
Olikos myös mattaa?
Näen tänään 3 Lite kaverin, täytyy katsoa minkälaisessa kondikssa hänen runko on.
3Fat Pron pienennysleikkaus tehty. Siitä tuli kelpo lastenpyörä.
https://lh3.googleusercontent.com/_Ts9YuhQiYjH4SiD-WsOBQwy8vgCjllc7PbU6vCsNTUGVQK-2SoT1YJAJO0di1RkSrZKgDjOdn9GkeeMD9_hqw1CxfquEBHJe-z9JL8fciS2j8kVOv-dpqQxDMf9an0QACf-Vbt3uLx0O8GEFPRWwDZg96yxD1sVkeAgBNqv23IDBElSp1ZhbU NlYrlQz4AIvWiXTTB9AjN7T7wY77i-ClEbkFOMNVlIws0zrl01PhckSOLA1Q5JQuE7G4oMncta4V8FPb RB7u2u3JAzKdCw-pTp0UalrN4rXKmcE7r81UBVk1Aok6LHwj8sKqqNZ6ggGsUL_ek iWt5EnhTamOmrnRXUMLjR_6sy2-nSc7tGAh70rbO-g47GIJ4jiIQbxy5dNqxXN4WTJA5CFpMosAOMXOQNxSUtkcQyJy sW8FgBLu_8NqI183Dv_DfnYR-pI7suZxrNM40SJr1wrxiaDEwSUPpLL-3sn3nJDFSrdmwbbur5Epeg_h8GHs4aOQX5uYw-8i-tRUo62DFU6DBanqm0uwtitMdQOtgE84ILQ85MQgLFyWH2zbWcw kjmCLBauOJ3e28Y8GKSECQmKIk3rG0sFgAIDHq9nDXC2vLMRsL 42CztIKhHGtUSSw=w600
Lastenpyörä ja isin pyörä.
https://lh3.googleusercontent.com/u8WDToAJOCx9ajVQv6wwo_VHIORN6uc9-X_ixqtAXzEfdZoLCSJZEV1Xvm8-CKFeZMADiIWwIx9zMidhnHbUvTh2AZiRsxer83iXPv9qerouq8 pcRS-JrRcRlQaKrqqkfcuuBFKokSSOIcYI4zJ5YN-SJLGLY3PNl58XykWRL55DsA2XgNHFkIydCG9SrBVWPYBaTx2KQ 2Pl5k7M74AKfEEzY_A1cug7heHXis1CEP9EPCcb__ON5Q0Y7Zw x8Zld5axu25tsMaFc65kmBkRcOxxc6sO46xQbnfL0jwNZZyjrS hj-X1O5ZMV1B7QJwuQYn_K0-dAxXW5Uc3sQhLrm04ugk7SQNx3xnrGfZ_sr9kOOiPEKVN9JTTr G2tiv2PMb2l6yxfwmsENITBU_TE6Gb9bclTTw1RL60rtvvKNuC CeQeC6iD50bNVwgPd8ZCTG0YVIxUG0yCrceELB9swU4jz151uS KIHm2e3yZVvxj72oB9CdwHAarJHfqbT7IkPJnooCKqmEegbrTD 0uyQo3ZAk_EzaX1MFBA1iZp8LTX4LAHR8XPzB1A4OYFPDDFA7z NuwfBr63HQUZWIfJ2qqlsSrI0IVzoOfM5HHpaU_gypqAxLTx9z WnQvA=w560-h745-no
50 euroa hintaeroa 4Fat litellä ja compilla. Harmi kun noiden runkojen värit ei ole toisinpäin.
Meneekö tuohon 4Fat comppiin 4,8" renkaat?
^Ainakin mitä liikkeessä katselin 4fattia jossa 4.8 snowshoet niin todella lähellä oltiin takahaarukkaa. Oman mielenrauhan takia vaihtaisin varmaan vähän kapeamman taakke..
50 euroa hintaeroa 4Fat litellä ja compilla. Harmi kun noiden runkojen värit ei ole toisinpäin.
Niinpä!
Nappasin ihan mielenkiinnosta taannoin XXL:ssä käydessäni kuvia 4 Fat Pron takahaarukasta: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/album.php?albumid=2600 . Ei siellä ihan hirveästi ole tilaa noiden Snowshoe XL:ien kanssakaan.
Eikös Compissa vielä ole edessä muita malleja kapeampi napa ja haarukka?
Whitemika
08.01.2017, 18.39
Laita hyvityspyyntö vetämään, kuukauden ajan hyvittävät noita tarjouksia.
no ni, kiitos vinkistä, xxl kuittas erotuksen hienosti
.Vaeltaja.
08.01.2017, 19.08
¨^^ kyllä mahtuu 3 ja 4 sarjan kaikkiin malleihin jj 4.8" eteen ja taakse + olen ajanut surlyn lou:llakin joka on huomattavasti karkeampi.
orc biker
08.01.2017, 19.19
Täällähän varmaan joku tietää, kun XXL:ssä on jokin Fat Bag niminen runkolaukku Whiten 3 Fatille tai jollekin vastaavalle, niin osaisiko joku kertoa sen mitat käyttökunnossa? Kun en nyt löydä sitä edes nettisivuilta, mutta siellä kuulemma jokin tuollainen on. Siis laukku ihan keskikolmion sisään.
Jimmyjeejee
08.01.2017, 19.27
Itselläni on 3 prossa ollut kesästä asti bud & lou combo ja ei ole ollut mahtumisen kannalta minkäänlaisia ongelmia.
Tuon kyseisen fat bagin omistan myös tosin siitä hajosi ekalla reissulla heti vetoketju. Kyseisen laukun mitoista en sen tarkemmin osaa sanoa kuin että omaan L koon pyörään se oli hieman tiukka ja en oikein saanut kivasti sitä siihen istumaan.
Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla
orc biker
08.01.2017, 19.33
Tuon kyseisen fat bagin omistan myös tosin siitä hajosi ekalla reissulla heti vetoketju. Kyseisen laukun mitoista en sen tarkemmin osaa sanoa kuin että omaan L koon pyörään se oli hieman tiukka ja en oikein saanut kivasti sitä siihen istumaan.
Tämä tulisi muuhun pyörään. Nimittäin se olisi ainakin halpa. Kunnon isot runkolaukut maksavat jopa 200 euroa. Esim. Revelate Designs yms. Eli jos se vain sopii, niin otan riskin vetoketjujen kanssa, kun se maksaa vian murto-osan.
Jimmyjeejee
08.01.2017, 19.36
Tämä tulisi muuhun pyörään. Nimittäin se olisi ainakin halpa. Kunnon isot runkolaukut maksavat jopa 200 euroa. Esim. Revelate Designs yms. Eli jos se vain sopii, niin otan riskin vetoketjujen kanssa, kun se maksaa vian murto-osan.
Ok. Siihen hintaan mielestäni erittäin pätevä laukku jos vain vetoketju kestää ja sopii runkoon. Vetoketjuhan on vaihdettavissa jos nyt ei itse osaa/jaksa niin varmasti suutari sen tekee kohtuu hintaan :)
Mä ostin oman compin 550€:llä syksyllä. Kyllä tuosta hyvän aihion sai. Comppiin muuten kannattaa vaihtaa keula, alkuperäinen painaa vaatimattomat 2020g.
Tuon kyseisen fat bagin omistan myös tosin siitä hajosi ekalla reissulla heti vetoketju.
Mulla kesti kuukauden päivät ihan ok. Sitten tuli nypittyä yli parin kymmenen pakkasilla niitä kiinni, ja molemmat napsahtaen halkes kahtia. Voimaa oli saman verran kuin mitä tahansa takkia kiinni laittaessa.
Mulle on takuuseen tulossa uus laukku. Ovat vaan loppu just. Hintaansa nähden ihan asiallisia kuitenkin; tavaraa mahtuu, tarrat pitävät hyvin jne.
no ni, kiitos vinkistä, xxl kuittas erotuksen hienosti
Eipä mitään, hyvä kun sait rahat takasin niin sait hyödynnettyä tarjouksen. :) Sen huomannu että jos tuolta normihintaan ostaa ihan mitä tahansa, kannattaa niitä tarjouksia sen jälkeen seurailla tiiviisti kun saattaa olla oikeutettu aika tuntuviinkin hyvityksiin.
Mulle on takuuseen tulossa uus laukku.
Jaa niilläkö on oikeen takuuki? Vois melkeen irrottaa lopputalveksi ton.
Oma whiten laukku hajosi toisella kerralla, vetoketju jäi käteen. Takuuseen sai uuden. Pitää kohdella kuin kukkaa kämmenellä. Omasta mielestä hieman pieni L koon runkoon. On kyllä silti todella hyvä hinta/laatusuhde.
Tektron jarrut huusi alusta asti melkein. Mikään ei auttanut. Asensin shimpat ja säädin kohdalleen, kertaakaan ei ole rallattanut ja teho eri planeetalta.
Toi compin keula on kyllä jäätävän painoinen, pitää kyllä vaihtaa.
Onko kukaan tilannut aliexpressistä tjms. tuollaista tanko, stemmi ja istuintolppa kuitusettiä? Koko hoidon saisi alle viidellä kympillä, lähteekö noilla henki?
rantamies
08.01.2017, 23.33
Oma whiten laukku hajosi toisella kerralla, vetoketju jäi käteen. Takuuseen sai uuden. Pitää kohdella kuin kukkaa kämmenellä. Omasta mielestä hieman pieni L koon runkoon. On kyllä silti todella hyvä hinta/laatusuhde.
Tektron jarrut huusi alusta asti melkein. Mikään ei auttanut. Asensin shimpat ja säädin kohdalleen, kertaakaan ei ole rallattanut ja teho eri planeetalta.
Toi compin keula on kyllä jäätävän painoinen, pitää kyllä vaihtaa.
Onko kukaan tilannut aliexpressistä tjms. tuollaista tanko, stemmi ja istuintolppa kuitusettiä? Koko hoidon saisi alle viidellä kympillä, lähteekö noilla henki?
Meinasin tilata, mutta YouTube videoiden perusteella olivat melko pelottavia. Säästän ennemmin hammaslääkärilaskussa [emoji57]
Maantiepyörään laitoin halpis kuitu stemmin ebaystä mutta läskiin en uskalla. On sen verran kovemmassa rynkytyksessä.
^Ainakin mitä liikkeessä katselin 4fattia jossa 4.8 snowshoet niin todella lähellä oltiin takahaarukkaa. Oman mielenrauhan takia vaihtaisin varmaan vähän kapeamman taakke..
Mulla 3litessä 4.6 ground control ja ei siinäkään liikaa mun mielestä ole tilaa takapäässä.
Ja mitä noihin laukkuihin tulee, niin itsellä toinen laukku menossa ja siitäkin jo vetoketju paksana. Takuuseen vaihdoin ekan ja nykyisen vien vetskarin vaihtoon jossain välissä tjtn.
Pakkasessakos ootte kaikki hajottanu noita laukkuja vai meneekö ihan kesäkeleissäki?
Mä ostin oman compin 550€:llä syksyllä. Kyllä tuosta hyvän aihion sai. Comppiin muuten kannattaa vaihtaa keula, alkuperäinen painaa vaatimattomat 2020g.
Oletko vaihtanut tuon keulan? Alkuperäiset vanteet käy sellaisenaan? Oletko muuta vaihtanut, leveämpää kumia? Compissahan on 4". Comp houkuttelisi värien ja ulkonäön puolesta, toinen on se malliston lippulaiva sinisellä värillään, mutta siinä hinta on aloittelevalle ehkä turhan korkea.
Pakkasessakos ootte kaikki hajottanu noita laukkuja vai meneekö ihan kesäkeleissäki?
Pakkasella hajosi oma, uusi kestänyt vuoden, kun varovaisesti käyttää vetoketjua
Suutari laittoi mun fatbagiin viimevuonna uuden vetimen xxl:n piikkiin, sen jälkeen on toistaiseksi kestänyt.
Pakkasessa molemmat. S-koon runkoon vähän iso mitoiltaan niin jää mutkalle helposti. Materiaali vetimessä jotain lyijyn ja tinan sekoitusta vissiinkin ja se sitten helpolla vääntyy. Sen seurauksena hampaat irtoaa toisistaan ja taas harmittaa.
himo_kaappoo
09.01.2017, 09.16
Eikö noi kaikki kuitu tangot/tolpat tuu kiinasta...? Mulla on geekistä tilattu tanko ja tolppa.
orc biker
09.01.2017, 11.03
Voisiko joku pikaisesti näyttää viivotinta tuolle laukulle? Voin itsekin käydä sen vielä mittaamassa liikkeessä, kun netistäkään en sitä löydä, mutta kun teen tässä juuri netistä muuta tilausta, johon laitan toisen bagin, jos tuo ei ole sopiva. Mutta en laita, jos tuo on sopiva. En millään pääse tänään XXL:ssä käymään ja pitäisi saada tämä tilaus lähtemään jo tänään.
Vetoketju kuulostaa tosi huonolta tuossa, mutta tunnen ompelijan, joten ei se ole niin suuri ongelma.
Jimmyjeejee
09.01.2017, 11.13
Voisiko joku pikaisesti näyttää viivotinta tuolle laukulle? Voin itsekin käydä sen vielä mittaamassa liikkeessä, kun netistäkään en sitä löydä, mutta kun teen tässä juuri netistä muuta tilausta, johon laitan toisen bagin, jos tuo ei ole sopiva. Mutta en laita, jos tuo on sopiva. En millään pääse tänään XXL:ssä käymään ja pitäisi saada tämä tilaus lähtemään jo tänään.
Vetoketju kuulostaa tosi huonolta tuossa, mutta tunnen ompelijan, joten ei se ole niin suuri ongelma.
http://whitebikes.fi/varusteet/bag-frame-3fat-2/ tuon mukaan 45 cm x 25 cm
orc biker
09.01.2017, 14.03
http://whitebikes.fi/varusteet/bag-frame-3fat-2/ tuon mukaan 45 cm x 25 cm
Aah, en ajatellut, että White on ihan oikea merkki, jolla on omatkin sivut. Pidin sitä vain XXL:n sisäisenä merkkinä, johon vaivihkaa joku valmistaa jotain tuotetta. No hyvä. Kiitos. Käyn mittaamassa pyöräni. XXL:n sivuilta en tuota löytynyt millään hakusanoilla, kuten fat bag, satulalaukku, white yms.
Näyttäisi muuten sopivan nipin napin.
kreaatti
09.01.2017, 16.22
Moi! Onko teillä kokemusta kuinka leveän renkaan saa mahtumaan Whiten 3 Fat Pro -etuhaarukkaan? Menisikö 45northin Dillinger 5 4.8" levyisenä? Ja alkuperäisenähän tuossa on 4.5" Snow shoes.
http://www.yetirides.com/2015/11/a-new-fatbike.html kirjoitettua: "The tire clearance remains to be seen. I tried it (not pictured) with the Clownshoe wheelset, and the Big Fat Larry tire on a 100 mm rim seemed to fit well, though I won't guarantee that the wider Surly Lou tire on a 100 wide rim will fit. ", mutta fokus tuossa ilmeisesti takarenkaassa (?).
Oletko vaihtanut tuon keulan? Alkuperäiset vanteet käy sellaisenaan? Oletko muuta vaihtanut, leveämpää kumia? Compissahan on 4". Comp houkuttelisi värien ja ulkonäön puolesta, toinen on se malliston lippulaiva sinisellä värillään, mutta siinä hinta on aloittelevalle ehkä turhan korkea.
Tänään vaihtuu kiinankeula. Laitan raporttia lenkin jälkeen. Alkuperäistä pyörässä on vielä kiekot, satulatolppa, lesta ja runko.. alkuperäiset kiekot käy jos hommaa 135mm pikalinkkuversion keulan.
3 proon etusena oli budi tubelessina. Muistaakseni jotain 116mm levee. Ja tilaa oli. Ja oli sellanen takanakin sisurilla. Siis 80mm vanteella.
larson85
09.01.2017, 21.49
Itselläni noin kk vanha 3 pro ja olen kyllä tyytyväinen tähän ensimmäiseen fatbikeeni. Muutama kysymys osista jotka kaipaisi päivitystä.
Keskiö vaikuttaa nihkeeltä heti uutena, olisiko muita hyviä valmiita vaihtoehtoja kuin aika kallis
https://www.bike-components.de/en/Race-Face/X-Type-Team-DH-Innenlager-100-mm-p23538/?
Myös pelkkien esim SKFn laakereiden hommaaminen vois kyllä riittää.
Oliko tässä 3 prossakin herkästi hajoava alumiinisilla kielillä oleva vapaaratas?
Onko hyviä vaihtoehtoja olemassa? XXL:stä löytyis https://xxl.fi/white-spare-part-white-freehub-3fat-interc-pro-16-red/p/1118540_1_style, onko kokemuksia?
Tilasin tuon Compin puhtaasti ulkonäkösyistä ja ensimmäiseksi fätiksi työmatkapyöräilyyn pääasiass. Ihmettelee sitten sen kans miten homma etenee ja päivittelee osia. Otin M-koon eli 17" kun olen 177cm pitkä ja jalan sisämitan ollessa 84cm.
Oma whiten laukku hajosi toisella kerralla, vetoketju jäi käteen. Takuuseen sai uuden. Pitää kohdella kuin kukkaa kämmenellä. Omasta mielestä hieman pieni L koon runkoon. On kyllä silti todella hyvä hinta/laatusuhde.Hymähdin.
^^ Tilasin Compin kanssa hieman samalla linjalla, että voi rauhassa ihmetellä ja päivitellä pikkuhiljaa. Kun on ajanut hetken niin tietää mitä kaipaa. Nyt kun olen vaihtanut gripit, pirikellon, renkaat, vaihteet ja jarrut, on pyörä itselle mieluinen. Kesäksi vielä jos saisi hiilarikeulan ja tangon sekä renkaat litkutettua niin olisi omiin tarpeisiin varmaan ns. "täydellinen". Samalla oppinut vähän pyörähuollon alkeita mikä ollut arvokasta oppia.
Mä sain oman laukkuni ihan kesällä hajalle. Oli aika täynnä, voimaa en silti käyttänyt, kiskoin kuin normi vetoketjua. Sen jälkeen olen pitänyt huolen että on tarpeeksi löysällä. Liian täysi bägi pitää myös polkiessa ärsyttävää hinkutiääntä. Ei tuonne liikaa tavaraa kyllä mahdu, riittävästi silti.
Taitaa jäädä kiinan (halvimmat) kuidut hyllyyn, menisi vähintään mielenrauha niillä ajellessa. Täytyy väijyä on onen seuraavaa alea ja tankoa torilta. Huomasitko Vaeltaja eroa keulan vaihdon jälkeen?
^Toivottavasti hymähtelyt ovat hyväluonteisia 😅
BUD ja LOU tubelessina itellä 3 Pro plus lokarit välissä edelleen. Hyvin mahtuu siis. Itellä maalit vuoden pysynyt. Enkä ole mitään vesakkoja varonnut ja oksia. Päinvastoin. Maastopyöriä nää on.
Vapaaratas edelleen kunnossa ja etulaakereissa pientä välystä, mutta pyörii ihan hyvin. Vajaa pari tuhatta ajeltu tosina vasta, suurin osa polkuja ja metsikössä runnomista. Eli todella tyytyväinen olen ollut ennakoista huolimatta.
[QUOTE=larson85;2624975]Itselläni noin kk vanha 3 pro ja olen kyllä tyytyväinen tähän ensimmäiseen fatbikeeni. Muutama kysymys osista jotka kaipaisi päivitystä.
Keskiö vaikuttaa nihkeeltä heti uutena, olisiko muita hyviä valmiita vaihtoehtoja kuin aika kallis
https://www.bike-components.de/en/Race-Face/X-Type-Team-DH-Innenlager-100-mm-p23538/?
Myös pelkkien esim SKFn laakereiden hommaaminen vois kyllä riittää.
Motonet, sieltä alle 20€ keskiö. voi vaihdella vaikka kerta kaks vuodessa.
Muutama sivu taaksepäin..
Eka 30km kiinankeulalla suoritettu, ei hajonnut vielä.. ajotuntuma muuttui aikapaljon herkemmäksi, kannon kierto sujui mukavammin. Kuvan laatu on just sitä mitä pimeällä kännykällä saa. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18975&d=1484036978
Siemenlinko
10.01.2017, 12.02
^ Mikä keula Eeteekulla?
Onko linkkiä.?
^ Mikä keula Eeteekulla?
Onko linkkiä.?
tuollainen: tarvitsee erilaisen alakoolin, alkup. Keula on suoralla putkella. ( FSA H6083) Lisäksi jouduin vähän modifioimaan etunavan akselia joka on 10mm ja keula on 9mm tiukka sovitus. ( rälläkällä jenkaa sileäksi)
viimesitely keulassa ei ihan huippua mutta kelpaa arkiajoon. Tulli ja alvi sitten tulee hintaan lisää.
Look what I found on AliExpress
http://s.aliexpress.com/2MZ7rYf2
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/webkit-fake-url://0f059c51-feef-438b-a781-5935905d2360/imagepng
himo_kaappoo
10.01.2017, 14.22
Eka 30km kiinankeulalla suoritettu, ei hajonnut vielä.. ajotuntuma muuttui aikapaljon herkemmäksi, kannon kierto sujui mukavammin. Kuvan laatu on just sitä mitä pimeällä kännykällä saa. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18975&d=1484036978
Karhuvuoren lumivyöryvaara alue! :)
Sanokaas mistä vois johtua takavaihtajan ääntely,semmosta rätinää yms kuuluu ja takavaihtajan häkki liikahtelee nytkähtelee välillä polkiessa 1-3 vaihteilla mut muilla vaihteilla ei tapahdu tota.
Ketjuissa ei oo jäykkä lenkkiä ja öljyt ketjut.
Yritin kattoa et onko noi takapakan rattaat kuluneet mut ei mitään normaalia poikeavaa näkynyt verrattuna pienempi rattaisiin.
ekaks aattelin et vaijeri venyny et koittaa tiputtaa vaihdetta mut kiristys ei auttanu.
Pyörä siis lite 3 vakio osilla ja ajettu noin 1500km
markkinn
10.01.2017, 17.20
Ketju, rattaat tai molemmat kuluneet. Itsellä teki samaa, eturattaiden vaihdolla korjaantui. Sitä ennen olin ehtinyt vaihtaa kaikki muut vikaa etsiessä.
^Toivottavasti hymähtelyt ovat hyväluonteisia Lähinnä, tai ihmetteleviä ehkä enemmän.
Lähinnä, tai ihmetteleviä ehkä enemmän.
Yritin sanoa että muutamalla kympillä ei kannata ehkä huippulaatua odottaa. Tuo whiten tuote oli ainoa halvemman pään runkolaukku minkä löysin, useimmat ovat aika arvokkaita. Ja kalliskaan ei välttämättä sovi täydellisesti ellei teetä. Tuo istuu runkoon riittävän hyvin kuitenkin ja kun vetoketjun laadun tiedostaa niin tuolla pärjäilee oikein mainiosti.
Sanokaas mistä vois johtua takavaihtajan ääntely,semmosta rätinää yms kuuluu ...
Veikkaan että takavaihtaja ei aseta kunnolla oikein ketjua rattaaseen, ja ääni tulee pikemminkin ketjun ja rattaan välisestä kitkasta. Jos näin on, niin säätäisin takavaihtajan uudelleen.
.Vaeltaja.
10.01.2017, 21.50
Mulla on kanssa tuo runkolaukku, josta porsi vetoketju jo viime kevään. Suutarilla vaihdatin kummatkin kunnollisiin muutamalla kympillä..on kestänyt ja kestää.
Tuo compin keula¨--> on eroa kun vaihtaa kuituiseen tuosta teräksisestä. Tuon kuidun elämisen huomaa kyllä vähänkin kovemmilla paineilla ja painoa lähti pyörästä noin 1,5kg. Tuo on onen keula elää tosiaan ajossa enemmän, kun esim. tuo pro 3:n mallin orkkis hiilikuituinen...voi olla hyväkin homma? kesällä 4.0" renkailla huomaa varmasti paremmin eron. Nyt tuossa alla 4.8 JJ:t.
rantamies
10.01.2017, 22.31
https://www.xxl.fi/white-white-4-fat-interceptor-laskipyora/p/1121890_1_style?utm_source=Communicator&utm_medium=Email&utm_content=Untitled19&utm_campaign=XXL+Finland+newsletter+-+Week+02%2f2017+Nightshift&_ccCt=M9iJBnOJT2v~Wmbj44mWLKNDMQtGB2kWG1xCMUaX2TTw llH4R1qOtsMMH0VWmmi8
Veikkaan että takavaihtaja ei aseta kunnolla oikein ketjua rattaaseen, ja ääni tulee pikemminkin ketjun ja rattaan välisestä kitkasta. Jos näin on, niin säätäisin takavaihtajan uudelleen.
Syksyllä vaihdoin vaijerin ja kuoren ja säädin takavaihtajan samalla mut pitääpä säätää uudelleen.
https://www.xxl.fi/white-white-4-fat-interceptor-laskipyora/p/1121890_1_style?utm_source=Communicator&utm_medium=Email&utm_content=Untitled19&utm_campaign=XXL+Finland+newsletter+-+Week+02%2f2017+Nightshift&_ccCt=M9iJBnOJT2v~Wmbj44mWLKNDMQtGB2kWG1xCMUaX2TTw llH4R1qOtsMMH0VWmmi8
No voi juukeli. Ois voinut tuokin tarjous tulla päivä kaks aiemmin niin olisin tuosta pistänyt tilauksen sisään Compin sijaan. Tosin eipä tuo Compin tilaus ole edennyt vielä suuntaan eikä toiseen. Pitää huomenna päivällä ihmetellä, jos tilauksen status on edelleen sama ja tuo tarjous edelleen voimassa niin, josko chatin kautta sais tilauksen peruutettua ja vaihdon hoidettua ilman, että Comp ehtii tulla kotiovelle.
rantamies
11.01.2017, 09.05
No voi juukeli. Ois voinut tuokin tarjous tulla päivä kaks aiemmin niin olisin tuosta pistänyt tilauksen sisään Compin sijaan. Tosin eipä tuo Compin tilaus ole edennyt vielä suuntaan eikä toiseen. Pitää huomenna päivällä ihmetellä, jos tilauksen status on edelleen sama ja tuo tarjous edelleen voimassa niin, josko chatin kautta sais tilauksen peruutettua ja vaihdon hoidettua ilman, että Comp ehtii tulla kotiovelle.
Jos pinkka kestää, niin kannattaa melkein tehdä uusi tilaus. Tuo tarjous kestää vain klo 9 asti, peruu sitten sen kumpaa ei ota. Noita piti olla vain 5kpl myynnissä. Tiedä sitten mikä on todellinen määrä.
Tonnilla saa toisaalta aika paljon jo uutta palikkaa comppiin, niin kuin täältä on voinut lukea. :)
Moro! Semmonen kiinnostaisi tietää, että paljonko on paino eroa 3fatin hiilikuitukeulalla ja 4fatin alumiinikeulalla? äkkiseltään en löytäny tietoa mistään..
Miettiny täsä, että alakasko keväällä hieman keventää 4fattiä rengasmuutoksilla ja sillä keulalla.
Nyt ois L-koon compia 499 tarjouksessa.
Zeipii89
12.01.2017, 13.22
Nyt ois L-koon compia 499 tarjouksessa.
Kovin nopeasti ovat myyneet M koot koska vasta oli saldoilla yli 30kpl harmi sinänsä ku tarjousta kytännyt ku ei tuo L taida oikein soveltua 173cm tapille.. :/
Kovin nopeasti ovat myyneet M koot koska vasta oli saldoilla yli 30kpl harmi sinänsä ku tarjousta kytännyt ku ei tuo L taida oikein soveltua 173cm tapille.. :/
Mulla about sama pituus, lyhyet jalat. Ostin 3lite s-koossa.
msoikkel
12.01.2017, 23.57
Jos pinkka kestää, niin kannattaa melkein tehdä uusi tilaus. Tuo tarjous kestää vain klo 9 asti, peruu sitten sen kumpaa ei ota. Noita piti olla vain 5kpl myynnissä. Tiedä sitten mikä on todellinen määrä.
Tonnilla saa toisaalta aika paljon jo uutta palikkaa comppiin, niin kuin täältä on voinut lukea. :)
No nythän on comppi 499 eli siitä sitten hintatakuuta jos maksoit enempi etkä meinaa vaihtaa?
Moro! Semmonen kiinnostaisi tietää, että paljonko on paino eroa 3fatin hiilikuitukeulalla ja 4fatin alumiinikeulalla? äkkiseltään en löytäny tietoa mistään..
Miettiny täsä, että alakasko keväällä hieman keventää 4fattiä rengasmuutoksilla ja sillä keulalla.
Nelonen: Paino: 14,9 kg koossa M
Kolmonen: Paino puuttuu :D ... hmm, olikohan se 14,7..? -> Paino: 14,1 kg http://downshiftaaminen.blogspot.fi/2015/09/laskipyorien-uusi-kuningas-white-3-fat.html
Tuohon aiempaan sopiiko Bud/Lou -keskusteluun liittyen. Vääntäisin 3 Prohon "kevennyssisureiden" kera eteen uuden Budin ja taakse käytettynä ostetun samanmoisen kumin. 1 barin vanteellenostatuspaineilla etusen leveys noin 115 mm ja takana noin 117 mm. Takahaarukan alaputkiin matkaa noin 6 mm ja ketjuun suunnilleen sama matka. Aika muhkut renkaat noihin alkuperäisiin verrattuna. Saa nähdä liekö paremmat omassa käytössä.
Nuo Jalcon vanteet on kyllä ihan holot. Ilmat laskettua rengas melkein putoaa irti. Ei taida tubeless onnistua ilman telttapatjakikkailua. No nyt siellä on liki puolta kevyemmät(~550 g vs. ~280 g) sisurit.
Lisäksi 2016 Scoop Fattyyn meni käytetty Lou taakse. Noilla 90 mm:n vanteilla renkaan leveys on noin 119 mm ja yllättäen tilaa näyttäisi olevan jopa vähemmän kuin tuossa Whitessä. Ahdasta on korkeussuunnasakin. Pahinta on kuitenkin ketjulinja, joka pienimmällä vaihteella on enää noin 3 millin päässä renkaasta, vaikka pakka on 10-vaihteinen. Tietysti tuo kaksilehtinen eturatas vaikuttaa. Mutta vanteet tuossa Scoopissa on kyllä hyvät. Teipattukin valmiiksi ihan sen oloisesti, että sisurin voisi jättää suoraan pois ilman mitään kikkailuja. Ehkä pitää joskus kokeilla.
No nythän on comppi 499 eli siitä sitten hintatakuuta jos maksoit enempi etkä meinaa vaihtaa?
XXL ei enää kuulemma hyvitä, jos on omia tarjouksia ja jo tilannut. Pitää tilata uudestaan ja palauttaa jo tilattu.
On tuo nyt ihmetouhua XXL:ltä. Nettiä ja fyysistä paperista tarjouslehteä myöten myydään tuota polkupyörää 200 euroa halvemmalla, mutta netti sanoo ei oota ja kivijalkamyymälät sanoo suurimmaksi osaksi ei oota, toiseksi myymälöistä ei edes vastata puhelimeen kun yritää soittaa varmistaakseen saldon. Sitten pyydetään tekemään uusi tilaus ja palauttamaan jo tilattu kunhan se joskus saapuu. Eikö tuo nyt olis kaikken kätevin, helpoin ja vähiten kuluja aiheuttava toimenpide hyvittää summa? EI tuu kyllä pisteitä tästä XXL:n suuntaan.
Ostin just viime viikolla tuon Fat Lite mallin 749e.Hintaerohan silloin ei Comppiin ollu kuin sen 50e.
XXL ei enää kuulemma hyvitä, jos on omia tarjouksia ja jo tilannut. Pitää tilata uudestaan ja palauttaa jo tilattu.
On tuo nyt ihmetouhua XXL:ltä. Nettiä ja fyysistä paperista tarjouslehteä myöten myydään tuota polkupyörää 200 euroa halvemmalla, mutta netti sanoo ei oota ja kivijalkamyymälät sanoo suurimmaksi osaksi ei oota, toiseksi myymälöistä ei edes vastata puhelimeen kun yritää soittaa varmistaakseen saldon. Sitten pyydetään tekemään uusi tilaus ja palauttamaan jo tilattu kunhan se joskus saapuu. Eikö tuo nyt olis kaikken kätevin, helpoin ja vähiten kuluja aiheuttava toimenpide hyvittää summa? EI tuu kyllä pisteitä tästä XXL:n suuntaan.
Juu. Samansuuntaisia kokemuksia xxl:stä. Palautukset ei oikein toimi. Pitävät kuluttajan rahat mahdollisimman pitkään ja jos laitat palautuskuitin postista sähköisenä niille, väittävät että tuohon ei tuo kuluttaja suojan 2 viikon rahojenpalautusaika päde.... No muutaman pontevan sähköpostin jälkeen, rahat tulivat siinä ajassa takaisin.
Nelonen: Paino: 14,9 kg koossa M
Kolmonen: Paino puuttuu :D ... hmm, olikohan se 14,7..? -> Paino: 14,1 kg http://downshiftaaminen.blogspot.fi/2015/09/laskipyorien-uusi-kuningas-white-3-fat.html
Kohtalaisen painavia keuloja. :)
Itsekin tässä tuota 3 Fat Liten tubeless asennusta suunnitellut, kumeina Jumbo Jimit. Foorumia on selattu ja googlea hakattu, mutta ihan tarkkaa kuvausta onnistuneesta toteutuksesta ei ole tainnut tulla vastaan. Onko ainut toimivaksi todettu toteutus tuo telttapatja + halkaistu sisäkumi?
Onko tämä oikeaoppinen ghetto tubeless toteutus tuolle Liten vanteelle: http://forums.mtbr.com/fat-bikes/how-weinmann-hl80s-tubeless-912220.html#post11766079
Ite tein telttapatja ja Gorillateipillä. Työläs kyllä, mutta pitänyt nyt ja matalilla paineilla kans.
Kamelipakki
13.01.2017, 14.40
Täällä 3prossa: teippiä kierros vanteenreikien peittona, 10mm telttapatja koko vanteen leveydellä, vakuumimuovia yksi kerros n.4cm:n saumalla (Ei silitetty kahtakerrosta yhteen) venttiilin kohdalla vahvikepala muovia ja renkaina Jumbo Jim 4.8 LS. Hyvin toiminut nyt reilu 3,5kk/1500km kaikilla keleillä +5/-32 astetta. Nousi fairyvedellä ja jalkapumpulla ilman ongelmia. Tyytyväinen olen ollut.
rantamies
13.01.2017, 16.07
Mulla 3 Prossa pelkästään 2 kerrosta teippiä ja ei oo hyvä. Vuotaa jos on alle 0,5 baria, en usko että telttapatja auttaisi tolta osin lainkaan, patja ei kuitenkaan korvaa kehästä puuttuvaa "hyllyä". Halkaistulla sisurilla vois pitääkkin, mutta ilman kompuraa en edes lähtisi kokeilemaan. Vinkkinä, että kannattaa ottaa venttiilin sisus irti, ettei rajoita virtausta rengasta levylle nostaessa.
Mulla 3 litessä halkastu sisuri ja sen alla telttapatja ja mitä täs reilun kk ajellu nii pitäny,ei vuotanut litkua yhtään.
https://www.bikester.fi/schwalbe-nr-10d-sisakumi-24-tuumaa-downhill-musta-16116.html tuo sisuri käytössä,noin 100gr tippu paino alkp sisuriin verrattuna
Nimimerkki Macci esittely n. vuosi sitten tee se itse-version noihin kolmosen läskeihin. Siinä rakennettiin se hylly kahdella erilaisella ikkunatiivisteellä. Ajoin kyseisellä patentilla 10kk ilman ongelmia. Ja kaverina siis vakuumimuovi. Ja budi. Rwilu viikko sitte otin pois nastojen tieltä. Ei pudonnut budi vanteelta ku otti ilmat pois. En muista onko ohje tässä vai fatbiken rengaskeskustelussa.
Hain Tammiston kivijalasta tuon M-koon Compin tuolla alennetulla hinnalla kun sinne oli aamulla tullut 2. Siinä kun kasasivat pyörää niin tulu XXL:n verrkokaupan ilmoitus, että tilaamasi tuote on kuljetuksessa. No ens viikolla pääsee palauttelemaan saman pyörän. Tyhmää hommaa, mutta minkäs teet.
Mäkipete
13.01.2017, 22.55
Itellä hirvisäkistä leikattu suikale vedettynä jalcon kehälle. Vannenauhoja oli kaks päällekkäin ja otin toisen pois. Päällä liteskin jumbojimit. Ajettu 0,25 paineilla ilman minkäänlaisia ongelmia.
En ymmärrä miksi sinne pitäis laittaa mitään patjoja tai tiivisteitä, turhaa painoa.
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
Siemenlinko
13.01.2017, 23.06
^ mutta eikös sulla Mäkipete olekkin 4fat? 3 fat lite/prossa huonommat vanteet.
Mulla 3litessä ghettotubeless ja ilman telttapatjan siivua en olisi saanut renkaita nousemaan vangeille.
Mäkipete
13.01.2017, 23.24
^ mutta eikös sulla Mäkipete olekkin 4fat? 3 fat lite/prossa huonommat vanteet.
Mulla 3litessä ghettotubeless ja ilman telttapatjan siivua en olisi saanut renkaita nousemaan vangeille.
On joo. Tuossa edellisellä sivuilla vain kirjoteltiin ettei kumi pysy huonostikkaan jalcon kehällä.
Ei toki omassakaan kumi noussut ilman kompuraa kehälle, mutta kun sen kerran siihen sai niin siinä on myös pysynyt.
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.