Näytä tavallinen näkymä : Whiten läskipyörät
brilleaux
24.10.2014, 07.17
Joo tänään kävin pitkästä aikaa 26-normijäykkäperälläni heittämässä saman lenkin, mitä olen tahkonnut useita kertoja läskillä pari viime viikkoa ja kyllä se on kuitenkin myönnettävä, että jos polut on kovat ja hyvin ajettavat, niin kyllä kapeampi menee lujempaa. Ei siitä pääse mihinkään. Meno on kyllä epämukavampaa,
:)
Jokainen tietysti tavallaan, mutta aina näitä kommentteja nähdessäni ihmettelen mihin on kiire? :D
Voipi johtua tietty siitä(kin) että tämmöinen vanha pieru tykkää kihnuttaa rauhassa ja etsiä niitä "Tonne ei ainakaan voi pyörällä mennä" paikkoja.
Ja maisemien katselu on myös mukevaa naustikelun lomassa! :)
Kyllähän kun kuvia katselee, niin kuumottaa tuo läskin osto. Mutta ei pysty kun yhden pyörän ostaa niin joutuu tyytyyn xc henkiseen. Ei taida maasturi porukassa pysyä läskillä.
Meikäläinen pysyi porukkalenkeillä ihan yhtä paskasti kyydissä mukana 29:llä kuin läskillä. Aina sitä paremmin pysyy mukana mitä hankalammaksi maasto muuttuu. Hirveässä jorpakossa pääsee jopa pätemään. Toisaalta vauhtipainotteisella helpolla "pururatalenkillä" ei oikein pysy vaijerikoipisten vinttikoirien matkassa kukaan, ei ainakaan tämmöinen normaali keskikaljalla käyvä sohvaperuna. :D
Itse äänestän lompakolla ja teen sen siitäkin pakosta, että rahat ovat aina vähissä työttömänä. Ymmärrän kyllä pointtisi.
62 euroa on siis oman kivijalan hinta noille, mutta vakinaamana uskoisin saavani 55 euroon, tuurilla jopa halvemmalla. Pakkasien aikaan tosin lokareita ei tartte, saisi imo ollakin pikkupakkasta, mutta ensi viikolla vajaa 15 astetta. Katotaan miten kura lentää.
No kerro nyt rohkeesti sen kaupan nimi niin voi kiinnostuneet käydä hakemassa pois. Ei se sen enempää mainostamista ole kuin jonku nettipuljun linkkikään.
Liikuva shikaani
24.10.2014, 08.58
Jokainen tietysti tavallaan, mutta aina näitä kommentteja nähdessäni ihmettelen mihin on kiire? :D
Voipi johtua tietty siitä(kin) että tämmöinen vanha pieru tykkää kihnuttaa rauhassa ja etsiä niitä "Tonne ei ainakaan voi pyörällä mennä" paikkoja.
Mulle läskipyörä on tuonut mieluisan tavan kohottaa kuntoa eli teen lenkkejä tyylillä sykkeet kattoon, mikään muu aerobinen liikuntamuoto ei aiemmin ole samalla tavalla tuntunut hauskalta ja tehokkaalta. Ajan kyllä useasti myös rauhallisemmalla tyylillä yrittäen päästä mahdollisimman haastavista paikoista mutta minusta ei ole "väärin" ajaa läskillä mahdollisimman kovaa, tietysti muut huomioon ottaen.
brilleaux
24.10.2014, 09.16
Ajan kyllä useasti myös rauhallisemmalla tyylillä yrittäen päästä mahdollisimman haastavista paikoista mutta minusta ei ole "väärin" ajaa läskillä mahdollisimman kovaa, tietysti muut huomioon ottaen.
Kyllä mustakin on hauskaa tykitellä välillä sen mitä jaksaa. Toki ei se paljon ole, mut kuitenkin.
Ja kyllä mun kokemuksen mukaan läskillä pääsee niin halutessaan ihan helvetin lujaa. :D
Läski tulee itselle kyllä ainoaksi talvipyöräksi, en tuohon hybridiin osta nyt nastoja ollenkaan ja lumien jämähdettyä maahan jää tuo fillarikellariin tod. näk. kevääseen asti. Läski tuli osakseen varta vasten talvipyöräksi, mutta jäällähän ei nuo renkaat pidä, ellei nastoja ole. Kivijalassa oli 199e yksi nastarengas, joten.. :)
Läskillä tuskin tulee talvella sitten ainoana pyöränä ajettua pidempiä kuntolenkkejä eli menee varmaankin maastossa möyrien koko talvi lumien sulamiseen asti.
XXL kaupasta näyttäisi löytyvän vähän halvemmalla nastarengasta (http://www.xxl.fi/pyoraily/pyoran-varaosat/pyoran-renkaat/nastarenkaat/dillinger-26x4-27tpi-fat-studtire-svart/p/1104582_1_style)
Ostin kokeeksi tuommosen sikahalvan XXL rengulin. Paino 1760g hyvä "kevennysosa" aikas jäykkää tavaraa. Rautalanka reunalangalla. Jos on edes jotenkuten ajettava niin tilaan toisen.
Sandzsteedt
24.10.2014, 11.05
Noi halvat Dillingerit ovat 27TPI versioita ja rautalankareunoilla. Verrattavissa Surlyn halpoihin 27TPI versioihin omista renkaistaan.
Jos itse jotain pitäisi suositella niin kannattaa tähdätä mahdollisimman korkeaan TPI lukemaan, jotta rengas on elävän oloinen ja rullaa paremmin. On meinaan aika hemmetin jäykkä rengas jos 27TPI versioon vielä änkee sisurin sisälle.
Nimimerkillä renkailla hifistellen: 45Nrth Escalator 180TPI ja tubeless sekä toiseen läskiin nyt Dillinger 5 120TPI tubeless kun ei 45Nrth edes tee enää korkeammalla lankaa per tuumalla kuin 120.
Noissa tiheämmän kudoksen renkaissa on huisi ero perusversioihin nähden ainakin omasta kokemuksesta.
Taitaapi olla Whitenkin 2014 läskeissä vakiona jo 72TPI renkaat Veerubberilta.
Edit. Unohtuipa vertailuksi mainita että kapearenkaisissa maastureissakin ollaan yleensä siellä 60TPI kieppeissä ja osa XC renkaista 120TPI paikkeilla.
Samaa mieltä edellisen kanssa. Whitefatbikeilystäni ei tule hikeä puuttuman talvella 14-15.
paskalokki
24.10.2014, 11.30
No kerro nyt rohkeesti sen kaupan nimi niin voi kiinnostuneet käydä hakemassa pois. Ei se sen enempää mainostamista ole kuin jonku nettipuljun linkkikään.
Lundberg Keravalla, oli useampia hyllyssä molempia lokareita.
Periaatteessa joo, mutta kun
a) aika on rajallinen, kai tässä jotain ruuhkavuosia eletään, joten kun on aikaa vaan puolitoista tuntia heittää lenkki, niin pitää mennä lujaa, että kuntoilussa on mitään mieltä
b) vauhti nyt vaan on kivaa
Mutta kyllä, jos on vapaapv, niin kyllä retkeilykin maistuu. Siinäkin toisaalta on se, että mitä lujempaa meet, sen pidemmälle ehdit, jos aika on rajallinen resurssi (mitä se mulle kyllä aina on).
Mutta jos icespikereitä ei olis ennestään, niin ihan varmasti ostaisin läskiinkin nuo dillingerit, ja se olis sitten ainut talvipyörä.
Tarviis vähän apuja, oon tota Whiten koko taulukkoa lueskellu ja en oikein saa
siitä kuvaa että onko tuo 19L koko liian pieni kun pituutta on 197cm
mulla oli kevällä vähän aikaa 29er 21" rungolla oleva Cube mikä on aika lähelle mitoiltaan
tota 19" Whiteä mutta pitääkö fattiin saada sama ajoasento kuin jäykkäperään vai ajetaanko
noilla satula vähän normaalia matalammalla?
Veikkaisin että pieneksi jää.
Niin minäkin vähän arvelen, halusin vaan kuulla sen joltakin muultakin ettei tuu heräteostoksena tilattua tota Liteä 799€ voihan jaska ku ois ollu muuten ihan riittävä meikäläiselle ja hinta kimpii sit yli kipurajan jos etsii 21-23" runkoa:/
Sent To Windows Phone.
Mulla vartta 189cm ja pitkät raajat (inseam reilu 94cm), silti meinaa jäädä ohjaamo lyhyeksi pitkälläkin stemmillä. Väittäisin sen perusteella tuon olevan sun mittaiselle liian pieni, mutta sinä kai sen paremmin tiedät :)
Xxl.n kauppaa ei oo jkl.ssä ni ei pääse testaa mutta pieneksi se taitaa jäädä, mulla on inseam 96cm ja koko ranka tarkalleen ottaen 197.5cm.
Sent To Windows Phone.
No hitto, ei päässyt lossilla joen yli, pari päivää sitten tässä oli maastopyöräilijöitä ihan ruuhkaksi asti mutta nyt on joki ja lossi jäässä.
Snow White :)
https://lh4.googleusercontent.com/-qciS3eVoyqY/VEqTAfAA0kI/AAAAAAAAJZc/AfuFmMLk4Wk/s640/unnamed%2520%252854%2529.jpg
^^Mulle tuli postissa tänään tuo Lite 19". Tikkiksellä tuota voit tulla kokeilemaan, niin asia varmistuu. Pahoin kyllä pelkään, että pieni on sinun mitoilla.
Xxl.n kauppaa ei oo jkl.ssä ni ei pääse testaa mutta pieneksi se taitaa jäädä, mulla on inseam 96cm ja koko ranka tarkalleen ottaen 197.5cm.
Sent To Windows Phone.
Vaikka makuja/asentoja/tyylejä on yhtä monta kuin kuskeja niin oman kokeiluni perusteella (191 cm, inseam 94,5 cm) uskaltaisin kyllä väittää, että 19" on sinun mitoillesi armotta liian pieni, koska se oli omasta mielestäni liian pieni jo minullekin. Tietysti, jos asentaa aerotangon niin tilanne muuttuu oleellisesti :)
Näin on. Kyllä itselläkin jossain vaiheessa tuo runko päivittyy isompaan, mutta omaan kroppaan tuo on kuitenkin vielä ihan ok tolpan ollessa taivaissa ja pitkä stemmi käytössä. Pidemmille en enää suosittelisi..
Harmittavaa kun White ei tee 21" runkoja :)
Runkokoa kun kasvattaa 19" -> 21" niin pyörän hinta nousee samalla
yhden Whiten pyörän verran :D Trekin saa 1590,- muita en ole vielä
löytänyt. Ainut joka taitaa tänä talvena läskistyä on kuski :)
2FatNotSoLITE
http://i5.aijaa.com/b/00757/13555595.jpg?7dd493e1c52c2c073bbc9cc6576cc1c53f949 ed71feadff126d63d56467ad49b8b664e41549738e62682807 714df1487
arctic biker
25.10.2014, 12.58
Millonhan eka aerotanko fatbikestä löytyy?
löytänyt. Ainut joka taitaa tänä talvena läskistyä on kuski :)Kona Wo:n voisi saada about samaan hintaan.
White on varmastikin sulle pieni. Mä olen kymmenen senttiä lyhyempi. Jatkoin jo stemmiä parilla sentillä ja siltikin välillä ohjaamo tuntuu ahtaalta.
paskalokki
25.10.2014, 13.21
Huomasin eilen metsässä, että etulinkku oli puoliksi auki. Onneksi suht ajoissa, mihin lie olis voinu olla ainekset. Tiedä sitten oliko auennut rytinässä vai osunut jonnekin.
Etupäässä tuntuu myös kolisevan joku, mikäköhän vois olla syynä?
Olisikohan perinteisesti ohjainlaakeri löysällä. Tuntuu olevan tyypillistä näille XXL:n kokoamille pyörille.
paskalokki
25.10.2014, 13.32
Olisikohan perinteisesti ohjainlaakeri löysällä. Tuntuu olevan tyypillistä näille XXL:n kokoamille pyörille.
Miten turvallista tuolla on sitten ajella jos on löysällä? Pyörä viikon vanha ja ensihuoltoon ajattelin viedä vasta n. parin kuukauden päästä. Turvallista siis itselle, sekä pyörälle.
löytänyt. Ainut joka taitaa tänä talvena läskistyä on kuski :)
Miten pitkä olet? 19" kyllä saa sopimaan ja toimimaan 201cm ihmiselle. Toki jostain täytyy aina tinkiä, mutta se on joka lajissa näin (paitsi pallopeleissä).
Miten turvallista tuolla on sitten ajella jos on löysällä? Pyörä viikon vanha ja ensihuoltoon ajattelin viedä vasta n. parin kuukauden päästä. Turvallista siis itselle, sekä pyörälle.
Otat kuusiokolon kauniiseen käteen ja kiristät sen laakerin. Netti on täynnä ohjeita.
Ei kannata ajaa löysällä ohjainlaakerilla. Pilallehan se siitä menee ja koliseva keula ei ole kiva.
paskalokki
25.10.2014, 13.50
Otat kuusiokolon kauniiseen käteen ja kiristät sen laakerin. Netti on täynnä ohjeita.
Ei kannata ajaa löysällä ohjainlaakerilla. Pilallehan se siitä menee ja koliseva keula ei ole kiva.
Pyörä on tuossa eteisessä kyllä, joten merta edemmäksi ei tartte kalaan lähteä. Pitää tutkia vähän asiaa jos saisi itse asialle tehtyä jotain.
Kokeile jarrua vasten tuntuuko väljyyttä ja kuuluuko kolinaa. Silloin se on suurella todennäköisyydellä ohjainlaakeri.
Sit jos saat vielä toisella kädellä otteen emäputken kohdalta sillai, että sormi koskettaa samalla runkoa ja etuhaarukkaa, siis juuri siinä saumassa, jossa "kääntyvät" osat ja ei-kääntyvä runko kohtaavat. Etujarru pohjaan ja eestaas rynkytystä. Siinä tunnet helposti, jos ohjauslaakerissa on löysää, kun pinnat liikkuvat suhteessa toisiinsa.
Jos on, löysää stemmin (ohjainkannattimen) pultit (kuvassa pinch bolts) ja kiristä sitä ohjainlaakerin pulttia (top cap), ei älyttömästi, sillai vaan, että löysät jää pois. Ja muista kiristää ohjainkannatin takaisin. Hukkaat elämästäsi kaksi minuuttia tuohon ja taas ajo maistuu.
http://sheldonbrown.com/images/headset-threadless.jpg
Ghostrider
25.10.2014, 19.14
Huomasin eilen metsässä, että etulinkku oli puoliksi auki. Onneksi suht ajoissa, mihin lie olis voinu olla ainekset. Tiedä sitten oliko auennut rytinässä vai osunut jonnekin.
Täällä myös etulinkku löystynyt itsestään. Aloin ihmettelemään klappia etupäässä ja kiristin ohjainlaakerin. Ei auttanut laakerinkiristys ja seuraavana ajattelin kiristää etunavan, mutta linkkua avatessa syy löytyi. Ei tästä ole kuin muutama reissu kun kiristin linkun...
Juu noi linkut kannattaa tarkistaa aina ennen ajoon lähtöä... mun Whitestä etulinkku löystynyt puoliksi auki melkein joka juurakkopolkulenkin jälkeen ;-)
Ja etupää kolisee mullakin, ohjailaakeri ei ole löysällä vaan kolina tulee etujarruista kun jarrua painaa kevyesti...
Minä pannutin männäviikolla juurakkomäkeä ylös ajaessa. Siinä rojuja kasaillessa takapyörä putosi kokonaan irti linkun auettua. Nyt päästään sitten tutkimaan vaihtajaa ja korvaketta ennen seuraavaa lenkkiä.
Joo ei tunnu nuo linkut pysyvän kireällä.
Ohjekirjassa pyydetään tarkastamaan jarrut ohjaustanko ja pyörien kiinnitys aina ennen ajoa. Minulle tuli myös kasausohjeet jotka poikkeuksellisesti luin läpi Kasausohjeiden mukaan kiristelin takarenkaan joka oli jo asennettu ja kaikki muutkin paikat. Ohjauslaakerin kiristyksenkin tein tangon asentamisen jälkeen ja eturatasta olen kiristänyt yhdesti kasauksen jälkeen. Ilmeisesti liikkeestä ostetut on valmiiksi kasattuja ja ohjeita noihin toimenpiteisiin ei tule mukaan. Ongelmitta on pelannut ja kun tänään perusteellisesti puhistin ja rasvailin pyörän en siitä löytänyt mitään moittimista enkä edes käytönjälkiä ja on silla ajettu. Huolto on pikku ongelma kun ei Oulussa liene toimipistettä noilla ja pitää yrittää sopia josko käytän jossain paikallisella ja vaikka maksan itse että pysyy takuu voimassa. Ei se lähettelykään ole ilmaista ja odottelu vielä päälle.
tomikulmala
25.10.2014, 21.33
Ai ohjekirja...? Itse en saanut mitään muuta paperia pyörän mukaan kuin maksuun liittyvät lappuset...
Lite 19" rungolla 15.5kg originaalina. Ihan näin välihuomiona.
Omalle hanurille sopiva vakiosatula on kulunut kärjestään puhki, ajettu alle 150 km. Ehh.
Tuli käytyä tsekkailemassa Puijon jäiset juurakot, ehkä olisi pitänyt saapua Kuopion suunnalle joitakin viikkoja sitten nauttimaan helpommista poluista. Olihan siellä sopivan haastavia polkua aloittelijallekin, joten ei mennyt pelkäksi kävelyksi. Varsinkin kun ymmärsi laskea kunnolla paineita niin johan tuli pitoa.
Sandzsteedt
25.10.2014, 23.31
Laittakaa niihin pikalinkkujen epäkeskoihin liukupintoihin vähän liukastetta että saatte ne kunnolla kiinni vähemmällä kiroamisella. Ja sitä virhettä ei kannata tehdä että jättää ne vivut runkoa/keulaa vasten jolloin ne eivät välttämättä painu pohjaan asti kiinni. Keulassa varsinkin aiheuttaa ongelmia jos sen virheen tekee.
Nykypäivän avoimen epäkeskorakenteen omaavat pikalinkut kaipaavat vähän rakkautta voitelun muodossa että toimivat jouhevasti varsinkin rapakeleillä. Eipä vaan taida olla läskeihin missään tarjolla umpinaisen mekanismin linkkuja mallia esim. Shimano jossa rasvat pysyis mekanismissa vähän pidempään.
Omat Hopen linkut ainakin toimivat huomattavasti paremmin kun niitä on vähän voidellut ja eivät ole kertaakaan löystyneet.
Laittakaa niihin pikalinkkujen epäkeskoihin liukupintoihin vähän liukastetta että saatte ne kunnolla kiinni vähemmällä kiroamisella. Ja sitä virhettä ei kannata tehdä että jättää ne vivut runkoa/keulaa vasten jolloin ne eivät välttämättä painu pohjaan asti kiinni. Keulassa varsinkin aiheuttaa ongelmia jos sen virheen tekee.
Nykypäivän avoimen epäkeskorakenteen omaavat pikalinkut kaipaavat vähän rakkautta voitelun muodossa että toimivat jouhevasti varsinkin rapakeleillä. Eipä vaan taida olla läskeihin missään tarjolla umpinaisen mekanismin linkkuja mallia esim. Shimano jossa rasvat pysyis mekanismissa vähän pidempään.
Omat Hopen linkut ainakin toimivat huomattavasti paremmin kun niitä on vähän voidellut ja eivät ole kertaakaan löystyneet.
Saman huomasin satulatolpan linkun kanssa. Vaikka kuinka kiristi niin aina valua. Pieni tippa öljyä linkun liukupintaan ja johan kiristyi helposti riittävä kireälle.
Tuo neuvo, että pitää linkku kääntää loppuun asti on kaikkein tärkein. Jos linkun kiristys jää sille alueelle mistä olisi vielä mahdollsita kiristyä lisää, se väistämättä pikkuhiljaa tärinässä ja voimien vaihdellessa liukuu auki. Linkun kiristyksessä se viimeinen matkan pätkä ei kiristä yhtään lisää joten sillä alueella linkku pysyy paikallaan.
Oliskohan mahdollista että noissa halvoissa fäteissä olisi linkkujen puikko niin pehmeää että se vaan venyy?
Kuuluu perustarkastuksiin ennen lenkkiä, että linkut on kireällä. Laitan ite linkut aina niin kireälle kun ne vaan saan ja en oo koskaan rasvaillut niitä.
No ennen lenkkiä tarkistan kyllä linkut ja lenkin jälkeen takalinkku oli löysällä. Eipä nuo muiden pyörien linkut ole vastaavasti löystyneet.
tomikulmala
26.10.2014, 10.41
Oliskohan mahdollista että noissa halvoissa fäteissä olisi linkkujen puikko niin pehmeää että se vaan venyy?
Alan myös kallistumaan tälle kannalle.
Ei ole aiemmissa fillareissa (jäykkäperiä) tarvinnut linkkujen takia murehtia, mutta Litessä näemmä täytyy...
Pisti tuossa silmään roima rako kampilaakerin kupin ja rungon välissä. En ole ennen asiaa ajatellut eli miltä tuo muilla näyttää? Toisella puolella vastaavaa rakoa ei ole eli pitikö tässä kammetkin repiä irti. Melkein kaikki muu onkin jo käytetty kertaalleen irti.
http://i.imgur.com/AHdOZJE.jpg
maalinni
26.10.2014, 13.45
Jos toimii, niin haittaako?
Vaihtajankorvake läskiin maksoi jopa 3€
Kävin just kokeilemassa, niin kyllä mulla liten linkut on ihan jämäkkänä nou problem, vaikka en ole niitä pahemmin kyttäillyt aiemmin.
Jos toimii, niin haittaako?Tuskin.
@Inc.Mikä rako?Vetopuolella näyttäisi olevan 1 kpl spacereita niinkuin varmaan asiaan kuulukin rungon ja laakerin välissä..Btw. jotenkin kökön näköiset tsydeemit ovat väliholkit kammen ja laakerin välissä.Eikö sitä keskömuhvia olisi voinut tehdä sopivan leveyiseksi ettei tartte holkeilla shimmailla....
Ei siinä mitään spaceria ole vaan rako.
Ei kai se haittaakaan nyt kun toimii, mutta jos tuo on tuosta irtoamassa ja hetken päästä ei toimi niin se haittaa.
jussitre
26.10.2014, 17.10
Sigman langattomassa mittarissa anturin saa lähelle pinnoja, mutta itse signaali ei sitten yllä mittarille asti. Mittarin jos laittaa tangon alapuolelle niin pelaa, yläpuolella ei. Pannahinen. Ei tuo nyt liian kauaskaan pitäisi jäädä. Syöneekö läskirenkaat kaiken signaalin sitten.
Minulla kyllä toimii tuollainen (BC 1609 STS) ihan hyvin, vaikka siinä on vielä lokarikin välissä, lähetin on n. puolivälissä etuhaarukan oikeaa jalkaa ja mittari stemmissä. Ja pyörä siis pro-versio eli niillä leveämmillä renkailla. Voisiko mittarisi lähettimen paristo vain olla finaalissa?
arctic biker
26.10.2014, 17.17
Ei kai se haittaakaan nyt kun toimii, mutta jos tuo on tuosta irtoamassa ja hetken päästä ei toimi niin se haittaa.
Mikä ton keskiön malli on? Jos BSA niin silloin asiat ei ole kunnossa.
Vaihtajankorvake läskiin maksoi jopa 3€
Whiteen? Mistä ostit?
En minä tiedä. Kierteelliseltä tuo näyttää.
twentyniner
26.10.2014, 17.40
Tuskin.
@Inc.Mikä rako?Vetopuolella näyttäisi olevan 1 kpl spacereita niinkuin varmaan asiaan kuulukin rungon ja laakerin välissä..Btw. jotenkin kökön näköiset tsydeemit ovat väliholkit kammen ja laakerin välissä.Eikö sitä keskömuhvia olisi voinut tehdä sopivan leveyiseksi ettei tartte holkeilla shimmailla....
Täälläkin omassani näyttää samalta ja spaceri siellä välissä on, aika "matala" kylläkin , kun jättää tuommoisen vaon näkyviin.
Mulla se näyttää tuolta (samanlainen rako) ja näyttää lukevan FSA, jos se liittyy asiaan:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/25577/fillari/IMG_1465.jpg
Tietääkö joku mikä tuo on/off kytkin on:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/25577/fillari/IMG_1467.jpg
Shimano takavaihtaja jutut http://www.pinkbike.com/news/Tech-Tuesday-Inside-Shimanos-Shadow-Plus-Mech-and-How-To-Adjust-.html (http://www.pinkbike.com/news/Tech-Tuesday-Inside-Shimanos-Shadow-Plus-Mech-and-How-To-Adjust-.html)
Whiteen? Mistä ostit?
Lite ja pro mallin whiteen Tammiston XXL:stä
Keskiö on BSA ja kuvassa näkyy selkeästi 2,5mm speisseri, mikä vetopuolella kuulukin olla, koska sen tilalle voi asentaa tarvittaessa erilaisia "vempaimia":
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7a/Shimano_LX_front_derailleur_e-type.JPG/150px-Shimano_LX_front_derailleur_e-type.JPG
http://i.ebayimg.com/00/s/NjUzWDU5NA==/$T2eC16Z,!yEE9s5jGKDiBQmveFc!lQ~~60_35.JPG
http://www.sicklines.com/review/MRP_G2_chainguide/mrp_mini_g2_4s.jpg
Anaxagore
26.10.2014, 19.24
Tuo keskiö on BSA kierteellinen FSA BB-7100/100mm. Siellä on yksi spaceri vetopuolella. Aluksi näyttää siltä ettei siellä ole mitään mutta kyllä siellä on. Ja näkyy tuossa kuvassakin olevan. Se keskiö on niin jäätävän paksusta putkesta hitsattu että spaceri "hukkuu" sinne. Se spaceri on saman kokoinen kuin Shimano BB-70:ssä. Olen avannut.
Ja jos joku ihmettelee että mistä uusia keskiöitä saa niin FSA:n BB-7000 ainakin sopii tuohon (siis laakerikupit, alumiinisen väliholkin joutuu ottamaan tuosta vanhasta). Shimanon keskiöt ei sovi kun Cometin akseli on inan verran liian iso.
No mun mielestä se spaceri ei tuossa kuvassa tai edes livenä näy selkeästi mutta kai siellä sellainen sitten on.
Käväisin xxL kaupassa etsimässä hanskoja samalla keikalla tuli nähtyä white ihan livenä.
Huoltohemmo (Pasi?)oli purkanut 1 kpl fatbikejä atomeiksi ja punninnut komponentit.Dataa ei löytynyt sunnuntai renkaanpotkijalle.
Btw,Olivat antaneet white fatin jollekin Bike Magazinelle Tuusulaan??? testattavaksi .Ikinä kuullukaan moisesta fillarilehdestä Suomessa..prätkälehdykkä tutumpi versio.
Ai niin ne sopivat hanskat ostin sitten Budget Sportista.
Sandzsteedt
26.10.2014, 20.12
Enpä usko että se puikko siellä yhtään mihinkään venyy. Todennäköisempi syy on pikalinkkukahvan vastakappaleen painuminen, koska halpislinkuissa se on jostain syystä muovia.
Esim. Hopen hieman laadukkaammissa linkuissa on alumiininen kahva ja vastakappale on messinkiä.
Ja kuvissa kauhisteltu keskiö on aivan normaali. Siellä on prikka kupin ja rungon välissä ihan samalla tavalla kuin on kapearenkaisissakin pyörissä ulkoisten keskiönlaakereiden kanssa.
Spacerit kampiakselissa laakerikuppien ulkopuolella taas johtuvat siitä että käytössä näyttäisi olevan 100mm keskiömuhvi. 100mm keskiömuhvia on käytetty 170mm leveiden takanapojen kanssa, mutta 190mm perä vaatii hieman leveämmän ketjulinjan. Vaihtoehdoksi jää kasvattaa keskiönmuhvi 120-130mm (Esim. Surly Ice Cream Truck ja Salsa Blackborow) leveyteen tai käyttää kapeaa keskiötä, mutta sovittaa leveämpi kampiakseli spacereillä paikoilleen liian kapeaan keskiöön.
Nuo leveät keskiönmuhvit yleensä löytyy pyöristä, joissa suunnitteluun on käytetty enemmän aikaa ja tuota vanhempaa 100mm keskiötä 190mm perän kanssa näkyy löytyvän melkeinpä kaikista äkkiä fatbike massahysteriaan mukaan hypänneiden valmistajien pyöristä.
Tuskin.
Lisää tautologiaa.
xLL on nähty.
100mm keskiömuhvia on käytetty 170mm leveiden takanapojen kanssa, mutta 190mm perä vaatii hieman leveämmän ketjulinjan. Vaihtoehdoksi jää kasvattaa keskiönmuhvi 120-130mm (Esim. Surly Ice Cream Truck ja Salsa Blackborow) leveyteen tai käyttää kapeaa keskiötä, mutta sovittaa leveämpi kampiakseli spacereillä paikoilleen liian kapeaan keskiöön.
Nuo leveät keskiönmuhvit yleensä löytyy pyöristä, joissa suunnitteluun on käytetty enemmän aikaa ja tuota vanhempaa 100mm keskiötä 190mm perän kanssa näkyy löytyvän melkeinpä kaikista äkkiä fatbike massahysteriaan mukaan hypänneiden valmistajien pyöristä.
Höpö-höpö, tämä riippuu kammeista, kaikki kammet 190mm perälle eivät ole suunniteltu leveämmälle keskiömuhville, kuin 100mm. Yksi esimerkki Surly Mr. Whirly – speisserit vain 7mm kpl, eli ei toimi ollenkaan 120mm keskiön kanssa. Toinen - Raceface Cinch (BSA30 systeemi), akseli ei ole tarpeeksi pitkä 120mm BSA keskiömuhvin kanssa.
100mm BSA keskiömuhvin kanssa voit käyttää kaikki olemassa olevat ja 190mm perälle tarkoitetut kammet, mutta leveämmän keskiömuhvin kanssa vain joitakin malleja.
markkinn
28.10.2014, 11.58
Minulla kyllä toimii tuollainen (BC 1609 STS) ihan hyvin, vaikka siinä on vielä lokarikin välissä, lähetin on n. puolivälissä etuhaarukan oikeaa jalkaa ja mittari stemmissä. Ja pyörä siis pro-versio eli niillä leveämmillä renkailla. Voisiko mittarisi lähettimen paristo vain olla finaalissa?
Uusi mittari, kokeilin uusilla paristoillakin. Sekä toisesta pyörästä vastaavaa kokeilin myös. Ei vaan pelaa tuolla etäisyydellä. Malli on 1200plus.
Vaakaputkessa nippanappa toimii, tosin sekin lenkillä alkoi pätkimään. Toisessa maasturissa matka on lähes sama, siinä pelaa ihan hyvin molemmat.
Täytyy vielä testailla kun jaksaa, jos ei pelaa niin sitten tuommonen parempi malli hankintaan.
En nyt ihan kaikkea jaksanut lukea, mutta jos todellakin (mitä itse epäilen) on osoitettavissa, että linkut venyvät normaalikäytössä niin ei muuta kuin fillari kiireesti takaisin kauppaan ja vaaditte paremmat osat tilalle. Venymisestä seuraa lähes varmasti jossain vaiheessa murtuma ja pyörän akselin kyseessä ollessa seuraukset voivat olla dramaaattisia. Ei yksikään valmistaja tai kauppias voi jättää tuollaista sytytyslankaa palamaan koska Fatbikesta tulee sillä hetkellä Fat Man kun linkku katkeaa. Sen jälkeen raastuvalta ja isoilta korvauksilta ei voi välttyä jos vika on ollut tiedossa.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c2/Fat_man.jpg/250px-Fat_man.jpg
tomikulmala
28.10.2014, 12.20
Annoin eilen palautetta linkuista ja ehdotin tarkistamaan valmistajalta linkun laatua ennenkuin jollekin käy huonosti, mutta tuntui, ettei minua kovin vakavasti otettu Tampereen XXL:ssa.
Mielestäni melko huolestuttavaa, sillä mulla on jo tippunut polulle takarengas kesken ajon. Seurauksena jarrulevy kieroksi ja muuta pientä, mutta itse kuski säilyi ehjänä (onneksi ei ollut esim alamäki). Sain toki uuden levyn ja takuu hoiti pyörän fiksauksen.
Kysyin myös fillarin ohjekirjaa, mutta sellaista ei kuulema ole.
Jos linkun materiaali olisi niin pehmeää että se venyy kiristettäessä, niin luulisi että kierteet korkkaisi ennen venymistä?
Minkä laisilla kilometreillä tuota ns. venymistä on havaittavissa? Omassa white:ssä ei ole mitään oireita käyttöön oton kiristyksien jälkeen ollut missään.
Annoin eilen palautetta linkuista ja ehdotin tarkistamaan valmistajalta linkun laatua ennenkuin jollekin käy huonosti, mutta tuntui, ettei minua kovin vakavasti otettu Tampereen XXL:ssa.
Mielestäni melko huolestuttavaa, sillä mulla on jo tippunut polulle takarengas kesken ajon. Seurauksena jarrulevy kieroksi ja muuta pientä, mutta itse kuski säilyi ehjänä (onneksi ei ollut esim alamäki). Sain toki uuden levyn ja takuu hoiti pyörän fiksauksen.
Kyllä tuotevastuu (http://fi.wikipedia.org/wiki/Tuotevastuu) koskee ihan kaikkia Suomessa myytäviä tuotteita, vaikka myyjänä olisikin norjalainen firma. Jos vielä on mahdollista, että viallinen osa voi aiheuttaa vakavan ruumiinvamman tai jopa pahimmillaan kuolemantapauksen niin soitapa huviksesi kuluttajaneuvojalle ja selitä asian vakavuus niin johan alkaa tapahtumaan...
edit. Siis jos tämä ihan oikeasti on ongelma.
brilleaux
28.10.2014, 12.51
Eikös se ole oltava? Suomenkielisenä.
http://www.yrittajat.fi/File/361b25a9-c57b-4372-ae3e-04c98fb5f444/kayttoohjeet_turvallisuusmerkinnat.pdf
"Kulutustavaroista ja kuluttajapalveluksista annettavista tiedoista annettu valtioneuvoston asetus
(613/2004) edellyttää, että kuluttajalle annetaan tarpeelliset ohjeet kulutustavaran terveydelle tai
omaisuudelle aiheutuvan vaaran torjumiseksi. Asetuksessa säädetään, että tuotteen mukana
toimitettavat ohjeet ovat suomeksi ja ruotsiksi."
paskalokki
28.10.2014, 13.01
Eikös se ole oltava? Suomenkielisenä.
Ainoan paperit mitä sain liikkeestä oli ostokuitti ja stongassa roikkuva ohjelappu yleisesti kaikille pyörille, minkä myyjä nappasi toisesta pyörästä, täysin eri mallista siis. Paperilla ei ole siis varmuutta, että tuolle olisi tehty käyttöönottotarkastus tai vastaava.
brilleaux
28.10.2014, 13.03
Ei muuta kuin soitat ja tilaat manuaalin. Suomenkielellä.
Minkä laisilla kilometreillä tuota ns. venymistä on havaittavissa? Omassa white:ssä ei ole mitään oireita käyttöön oton kiristyksien jälkeen ollut missään.
Tuskin minkäänlaisilla. En usko että se linkku venyisi vaan se löysää jostain muualta.
^eli meinaatko että rungon korvakot painuis kasaan vai että vanne antaa navalta perään jolloin löystyisi?
Veikkaan että linkku pyörii hiljakseen auki.
Eilen kokeilin omat linkut läskiladasta ja mitään ongelmia ei ollut, kiinni olivat ja eivät ainakaan löystyneet olleet.
very heavy
28.10.2014, 13.41
en omista ns ladaa mutta pistän pääni pantiksi ettei noi linkut veny,mitatkaa ne linkut jos on venynyt täytyy sen tangon olla jostainkohtaa ohuempi,uskon ja väitän että vika on kyynerpään ja olkapään välissä.
Veikkaan että linkku pyörii hiljakseen auki.
Tätä kyllä veikkaisin itsekin, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Onhan apinakin käynyt avaruudessa joten on toki mahdollista, että on sattunut joku valmistusvirhe.
reappear
28.10.2014, 14.45
Mulla on ihan hyvin pelittänyt, mutta kyllä esim. etuhaarukassa on jotain joustoa väärään suuntaan, kun jarrulevy hankaa vain kääntäessä. Tuon perusteella voisi kuvitella että ääri-ilmiöitä tapahtuu joillekin ja esim. pikalinkku löystyy (en nyt venymisestä puhu).
brilleaux
28.10.2014, 15.26
mutta kyllä esim. etuhaarukassa on jotain joustoa väärään suuntaan, kun jarrulevy hankaa vain kääntäessä.
Tämän takia onneksi on 15mm läpiakselit. Jo Spessua ostaessa karsastin pikalinkkuja, puute muuten mainiossa pyörässä.
Eli mutka sirklausta,tyypillistä pikalinkku käyttäytymistä. Esiintyy satunnaisesti jopa 15 läpiakselilla ja hippiäs sarjan kuskilla. Sirklaus oli yksi syy miksi hommasin uuden keulan omaan pyörään (ei ladaan) eikä liity witeen milläänlailla :rolleyes:
Jos linkun materiaali olisi niin pehmeää että se venyy kiristettäessä, niin luulisi että kierteet korkkaisi ennen venymistä?
Tuskin korkkaisi, kun eihän sitä tiukata kierteitä vääntämällä, vaan ne pysyvät paikallaan. Ite en kyllä yhtään usko tuohon venymiseen, joku muu selitys on varmasti oltava. Enkä myöskään usko, että pikalinkku aiheuttaisi mitään sirklausta, vaan se johtuu itse haarukan joustamisesta. Jos se johtuisi pikalinkuista, niin sen kiinnityksen pitäisi oikeasti elää ja jos se eläisi, niin se myös irtoaisi.
arctic biker
28.10.2014, 17.24
Näin läskipyöriä koskaan näkemättömänä maallikkona mun veikkaus että tommosen jumalattoman leveään renkaan takia kohdistuu haarukan korvakkeisiin melkoisia vääntöjä. Normipikalinkun kiristysvoima ei vaan läskissä riitä pitämään kiekkoja paikallaan. Läpi-akselit on se ainoa oikea.
En tykkää ulkonevista vipstaakeista oli sitten RWS thrubolttia tms,joten meitsin fillarissa on diy 5mm akselit varsinaisten pikalinkkujen tilalla.
Eipä ole ollu mitään tarvetta pappatyyliin metsäajelussa läpipulttiakseleille vaikka sellaisillakin on tullut ajeltua.
Joskus muinoin oli kapearenkaisessa täpärissä kevennys titskulinkut ja ne tosiaakin venyivät pituussuunnassa about 1/2 vuoden ajan jonka jälkeen asettuivat sopviksi.
Tuskin korkkaisi, kun eihän sitä tiukata kierteitä vääntämällä, vaan ne pysyvät paikallaan. Ite en kyllä yhtään usko tuohon venymiseen, joku muu selitys on varmasti oltava. Enkä myöskään usko, että pikalinkku aiheuttaisi mitään sirklausta, vaan se johtuu itse haarukan joustamisesta. Jos se johtuisi pikalinkuista, niin sen kiinnityksen pitäisi oikeasti elää ja jos se eläisi, niin se myös irtoaisi.
Juuri näin. Kaiken lisäksi hyvän pikalinkkunavan sisältä saattaa löytyä jopa paksumpi kuin 15mm kiinteä akseli ja pikalinkulla ei ole muuta tehtävää, kuin pitää paketti kasassa. Joissain navoissa pikalinkku on jopa korvattu kahdella pultilla (eli katkonainen keskeltä).
Ja sen niin kehutun 15mm akselin kiristysmekanismi saattaa olla täysin samanlainen, kuin pikalinkun. :rolleyes:
Eiköhän Whiten tapauksessa joku pikalinkun muoviosa antaa periksi, niin kuin on aikoja sitten ylempänä todettu.
Kare_Eskola
28.10.2014, 18.39
Pikalinkkuja on kahdenlaisia. On hyviä eli internal cam -tyyppisiä (mm. Shimano ja Campagnolo). On myös huonoja eli external cam -tyyppisiä (kaikki halvat).
Jälkimmäisiä on vaikea saada nätisti kiinni, kun ne tuppaavat jäämään oudosti vinoon ja sitten löystyvät ajaessa. Oli minulle yllätys kun sellainen ongelma tuli vastaan vuosien Shimano/Campagnolo-käytön jälkeen.
Alkuperäisen kysyjän ongelma on siis yhdistelmä käyttäjän virhettä, huonoa designia ja halpuutta. Kuten niin usein.
Tässä artikkeli asiasta: http://www.bikeradar.com/gear/article/angryasian-death-to-crappy-quick-release-skewers-36417/
Tuli laitettua tuollaiset Daven mutasuojat. Hyvin esti kaikenlaisen ryönän lentämisen naamaan ja selkään mutta en usko kovin kestäväksi.
https://fefmpg-ch3301.files.1drv.com/y2pOOJz6CJIxvxYq6mCeOJC1kFME9AD41Zan8FqzrPsuNby53b JqlrTJx13l1sB9-FTX0OsqVplsu4_15qiKNpqvFwQmjVI0pvRX0QfOIEUZ_w/WP_20141028_001.jpg?psid=1
Juu ei olekkaan, eikä etenkään suomeksi...
https://lh5.googleusercontent.com/-YmRc04zs5H8/VE_KIhnDWRI/AAAAAAAAJb8/MXxJIyaNE5o/s640/unnamed%2520%25282%2529f.jpg
tomikulmala
28.10.2014, 19.33
Ilmeisesti sitten pärstäkertoimesta kiinni tuo ohjekirjan saaminen...
*ttu mitä palvelua...
paskalokki
28.10.2014, 19.41
Tuli laitettua tuollaiset Daven mutasuojat. Hyvin esti kaikenlaisen ryönän lentämisen naamaan ja selkään mutta en usko kovin kestäväksi.
https://fefmpg-ch3301.files.1drv.com/y2pOOJz6CJIxvxYq6mCeOJC1kFME9AD41Zan8FqzrPsuNby53b JqlrTJx13l1sB9-FTX0OsqVplsu4_15qiKNpqvFwQmjVI0pvRX0QfOIEUZ_w/WP_20141028_001.jpg?psid=1
Lundbergiltako hait? Miksi ei kestäisi, eihän nuo mihinkään osu kuitenkaan? Tärinää vain vastaanottavat.
Lundbergiltako hait? Miksi ei kestäisi, eihän nuo mihinkään osu kuitenkaan? Tärinää vain vastaanottavat.
Sieltäpä hyvinkin. On hyvin ohuta muovia (gramman viilaajille hyvä) ja luulen että taitoskohdista repee jossain vaiheessa. Lisäksi tuo nepparisysteemi ei ole hyvä. Kovassa rynkyytyksessä ei pysy kiinni. Testilenkillä aukesi jo yksi neppari.
paskalokki
28.10.2014, 19.58
Sieltäpä hyvinkin. On hyvin ohuta muovia (gramman viilaajille hyvä) ja luulen että taitoskohdista repee jossain vaiheessa. Lisäksi tuo nepparisysteemi ei ole hyvä. Kovassa rynkyytyksessä ei pysy kiinni. Testilenkillä aukesi jo yksi neppari.
Mitäs maksoit yhteensä? Ohuita on joo ku kävin hiplaamassa ja vinkkasin tänne.
Raportoi tänne jos ei meinaa kestää, nepparit saattaa ehkä olla joo ongelma.
Mitäs maksoit yhteensä? Ohuita on joo ku kävin hiplaamassa ja vinkkasin tänne.
Raportoi tänne jos ei meinaa kestää, nepparit saattaa ehkä olla joo ongelma.
Hyvän hintaista muovia tuo on :-) Yli 60, alle 70e. Lisäksi noissa satulaputkeen tulevissa ärsyttää kun pyörii siinä kuin puolukka p****ssa ja monesti sojottaa mihin sattuun. Vois koittaa viritellä jotku tuet lisäksi.
paskalokki
28.10.2014, 20.09
Hyvän hintaista muovia tuo on :-) Yli 60, alle 70e. Lisäksi noissa satulaputkeen tulevissa ärsyttää kun pyörii siinä kuin puolukka p****ssa ja monesti sojottaa mihin sattuun. Vois koittaa viritellä jotku tuet lisäksi.
Eli listahinnan, 29 ja 33 euroahan nuo suojat oli. Ei ole maastolokareista kokemusta itsellä vielä ollenkaan, saa nähdä tuleeko edes.
Eli listahinnan, 29 ja 33 euroahan nuo suojat oli. Ei ole maastolokareista kokemusta itsellä vielä ollenkaan, saa nähdä tuleeko edes.
Eihän ne välttämättömät ole mutta ainakin tuo etusuoja on mukava niin ei oo naama ihan kurassa ja voi välillä ottaa happee suunkin kautta ilman että on suu mutaa täynnä :-)
Hupaisa lukea mikä valtava määrä ongelmia, linkku, ohjainlaakeri, rengas, ohjekirja akselilla. On siinä toillai pyörien myyjä ihmeissään.
Voin oman läskini (white) ohjekirjan myydä tarvitsevalle. Hinta 19 euroa.
Mä voisin myydä kans jos en heittänyt sitä roskiin. Pitää tutkia.
Solaris_83
28.10.2014, 21.07
tänään lähti sitten takarengas irti, ylämäessä onneksi enkä "kasseja" runtannut tankoon ...
Mitäs te tuolla "huoltokirjalla" luulette tekevänne? Siinä luki vaan että ennen ajoa tarkista että mutterit ja pultit on kiinni. Aja. Omani jätin kauppaan.
Tank Driver
28.10.2014, 21.17
Mä en ole saanut neppareita vielä avautumaan. Enkä usko heti hajoavankaan, noihan joustaa ihan mielettömästi.
Täälläkin PDW:n neparit ovat pysyneet kiinni ja muovit täysin ehjänä. Tosin takalokari pyörii 27,2mm ohuessa satulatolpassa turhan herkästi, jotain pitäisi vielä virittää.
Anaxagore
29.10.2014, 06.39
Vaihdon omaan läskiini chargen scoop satulan. Tuo ritcheyn trail tolppa on kyllä niin uskomattoman pas... huono että voi elämä. Lyhyet kierteet alumiinisessa vastakappaleessa johon pitää tähdätä kuusiokoloruuvi jonka kantaan ei puolestaan saa menemään rakenteen vuoksi kuin pallopääavaimen. Kuka täysidiootti tuon on suunnitellut? Meni ainakin 1h satulan vaihtamiseen. Ja pari kirosanaa perheen iloksi tuli sanottua.
Olen samaa mieltä. Satulatolpan yläpää on huono ja vaikeasti säädettävä. Oma penkkini tahtoo kallistua taakse. Se on asennettu hieman taakse ja oma elopaino vääntää satulaa.
Huono on tämän ketjun otsikko. Tosi huono. Selvyyden vuoksi olisi syytä nimetä vaikka muotoon White , läskilada, koska se olisi helpompi huomata. Tai pudottaa lada kokonaan. Ei norjalaiset tee ladoja. Mikäs sitten nimeksi, jos Putin alkaa myydä läskejä?
Ehkä ketjun aloittaja on Keravalta. Heillä on oma keskustelunsa luonnollisesti Los Gueravas-nimisessä keskustelussa :)
twentyniner
29.10.2014, 16.11
Nyt löytyi se heikko kohta eli tuo tolppa ...shimmiä vaille Thomson täällä siihen ratkaisuna :)
Bansku81
29.10.2014, 18.48
Mä asentelin tänään ICE V8 hissitolpan
Perskeles, harmittaa kun ei nyt ole mitään valittamista ja kaikki pelaa, ohjekirja on ja kasausohjeetkin löysin paketista, kaverin Tunturia kyllä pajotettiin tänään retkellä kun meinasi murentua kivikossa ja juurakossa. Menis nyt etes kampi niin kuin tuosta Canondalesta tai jotakin niin että voisi ottaa osaa keskusteluun. vaan ei kun pitää sen vaan kestää ja pelittää helekatin Pirkka Fättäri :D
Kerroppa Bansku sitten tuosta Ice V8:sta kokemuksia kun ehdit tuolla Hissitolppaa ketjussa. Hieman olen tuota hinnan takia mietiskellyt ja epäillyt.
Bansku81
29.10.2014, 20.48
Ihan hyvä ensi vaikutelma tolpasta. Tein heti ylimääräisen reiän n.20mm kohdallekin eli nyt saa tiputettua ylhäältä 20mm, 45mm ja 90mm. Viikonloppuna testailemaan. Sen verran huomasin itsekkin että kun tossa assulla kurvaa oikein jyrkästi vasemmalle niin jarrulevy pitää hiukan ääntä. Varmaan ihan luonnollista että tuollainen alumiininen etuhaarukka sen verran elää.
Pitäis varmaan ajaa enempi ja vähemmän kuunnella ja tutkia fillaria tallilla :)
Tänään jäi ajot ajamatta vaikka mahtikeli alkas näin illasta olemaan. Meni ilta käydessä biltemasta tarakka ja värkätessä siitä läskiin sopiva levittämällä ja lisäämällä silikoni muovista kura eristetystä pohjaan. Huominenkin menee lastenvahti hommissa -> jos siis saisi projektin loppuun ja perjantaina pääsis testimään vieläkö selkä paskottuu. Lauantaina sitten viemään asuntovaunua syötteelle talveksi.
Sandzsteedt
29.10.2014, 23.06
Hupaisa lukea mikä valtava määrä ongelmia, linkku, ohjainlaakeri, rengas, ohjekirja akselilla. On siinä toillai pyörien myyjä ihmeissään.
Pikalinkut. Ovat olleet otsikoissa aina käyttäjien virheistä kivikolhuissa auenneisiin ja tehtaiden asennusvirheisiin asti eli eipä ole uusi juttu. Jos menet oikeaan pyörähuoltoon ja kysyt kokeneelta mekaanikolta osaako ihmiset käyttää pikalinkkuja niin voi tulla aika tyhjentävä vastaus eri ongelmista mitä ne ovat huoltaneet eli toisinsanoen luennoineet käyttäjälle miten ne toimii.
Ohjainlaakeri. Taas sama stoori. Suurin osa käyttäjien virheitä kun sillä löysällä laakerilla lonksutellaan menemään siihen asti että koko paska on täysin hajalla. Puhumattakaan niistä tee-se-itse-sankareista, jotka ajoasentoa säätäessään joko ottavat speiserit pois kokonaan eivätkä lyhennä putkea tai muutenvaan jättävät paikat löysälle. Sen jälkeen perinteinen: meneekö takuuseen? -säätö. Kysyt taas kokeneelta mekaanikolta niin varmaan on monenkirjavaa juttua nähty. Ihme sinällään että porukka ei niitä aiemmin tajua kun jokaisessa jarrutuksessahan se lonksuu.
Rengas. Joo, sama stoori kuin yllä. Suurin osa käyttäjien virheitä tai tehtaalla tehtyjä asennusvirheitä. Ei ne kiinalaiset lapsetkaan ole ihan sieltä ammattimaisemmasta päästä ihan joka kerta.
Oikea ratkaisu ei aina ole paine ja ei se rikki revennyt rengas ehkä takuuseen mene jos kyljessä on max 4 bar painesuositus ja sinne työntää sen 7 bar yrittäessään nostaa sitä vanteelle.
Aina väliin mahtuu muutama valuvikainen, mutta ne ovat selvässä vähemmistössä ja harvemmin vaikuttavat varsinkaan vanteelle nousuun. Samaan muottiinhan ne vetää ne reunalangat valmiiksi mittoihin tehtynä joten silloin olisi muotissa vikaa jos kokoajan tulisi asennuskelvotonta tavaraa ulos.
Läskien kohdalla nyt on vielä enemmän laittoa, koska vanne ja rengaskombot eivät todellakaan ole vakioituneet toleransseiltaan kun kokoajan on tehty eri levyisiä/profiilisia/syvyisiä vanteita joihin välillä tarvii teippiä/vaahtomuovia/kelmua/leikattua sisuria/rukouksia/saippuaa/ehjää sisuria/tubelesta ja muuta säätöä.
Ohjekirja. Onko kenelläkään tullut vastaan polkupyörävalmistajan ohjekirjaa, josta oikeasti selviää jotain tärkeää? Siis sen "käytä kypärää, älä aja rikkinäisellä pyörällä ja jos et tiedä niin käänny ammattilaisen puoleen" lisäksi? Ja nyt siis puhutaan sen pyörämerkin ohjekirjasta eikä esim. Sramin takavaihtajan tarkoista asennusohjeista, koska eipähän pyörävalmistajat usein tuollaista edes toimita pyörän mukana.
Omalla kohdalla vastaantulleet fillarimerkkien ohjekirjat ovat pääosin olleet täynnä diipadaapaa, pois lukien pari harvinaista poikkeusta esim. täysjoustojen linkuston varaosista. Kaikille muille kuin rungolle löytyy ohjeet niiden osien valmistajalta joten eipä hirveämmin tarvitse esim. Cannondalen tms. painattaa puhelinluettelon paksuista nivaskaa joka pyörän mukaan.
Paras vinkki mitä voin antaa on: Tiedä millä ajat. Tsekkaa että on kiekot kiinni ja muut kriittiset paikat pelikunnossa ennen kuin vedät sen takapihan kivikkoalamäen 50km/h vain huomataksesi että pyörässä ei ollutkaan kaikki ihan kohdallaan esim. edellisen renkaanvaihdon jälkeen. Ei ne turhaan ohjekirjassa muistuttele tarkastamaan ajopeliä ennen ja jälkeen ajon sekä kaatumisten jälkeen.
Jos olet ajanut pyörän suoraan ulos liikkeestä etkä säätänyt mitään itse niin silloin on helppo syyttää myyjää, mutta jos otit pyörän laatikosta ja kasasit itse niin silloin kannattaa pitää huoli ettei itseltä lipsahtanut kriittistä virhettä asennusjuomasta tai sen puutteesta johtuen.
twentyniner
30.10.2014, 00.22
Se on kuule postimyyntifillarin vika, kun siinä on kaikki löysällä, vaikka " Calle" on sen tarkastanut ja saatelapuissakin lukee " valmis ajoon". :)
Päädyin myös uuden satulatolpan tilaukseen. Alkuperäinen on jotenkin surkuhupaisa, pultteja saa olla kiristämässä kokoajan itkuraivarin voimalla, muutoin satula nitisee kiinnityksistään jatkuvasti.
Itselläkin etupyörän pikalinkku oli löystynyt siihen malliin, että rengas tippui omia aikojaan pyörää autoon sulloessa, mutta pistän tuon kyllä ihan täysin omaan piikkiin. Kyllähän perustarkistus pitäisi tehdä viikoittain, että pyörä on ajokunnossa. Pikalinkkujen ongelmatkaan mitään uusia ole.
Ite en osaa 599€ maksavalta pyörältä vaatia täydellisyyttä. Tajuaahan sen nyt jokainen, että halpaa osaa täynnähän noi on. Reilu 300km tullut ajettua ja ilman mitään ongelmia. Ainoa mihin petyin, oli lite-mallin renkaiden ja kehien väljyys.
No entä tonnin maksavalta? Kai edes sen verran voisi vaatia että satula pysyy paikoillaan?
Itselläni ei tuon trail-tolpan kans ole ollut ongelmia, mutta olenkin vinkuheinä.
...Ritcheyn tolppa imee...
Mulla on ollut Ritcheyn tolppia useitakin ja niitä on yhdistänyt sellainen seikka, että pultit pitää olla tismalleen oikeassa momentissa (mun tolpissa monesti 16Nm). Sitten on hyvä. Jos on liian löysällä tai kireällä ei ole hyvä.
No joo, minusta tonninkaan fillarilta ei voi vaatia mitään ihmeellistä osapalettia noihin perusputkiin. Ne on peruskuraa, jotka toimivat kevyessä käytössä ihan ok, mutta esim. itsellä aavistuksen kookkaampana kuskina usein kahden tai kolmenkaan tonnin fillarien satulatolpat ei skulaa, vaan laitan yleensä aina laakista Thomsonia tilalle, kuten tein nytkin. Ja toimii.. :)
Anaxagore
30.10.2014, 11.02
Mulla on ollut Ritcheyn tolppia useitakin ja niitä on yhdistänyt sellainen seikka, että pultit pitää olla tismalleen oikeassa momentissa (mun tolpissa monesti 16Nm). Sitten on hyvä. Jos on liian löysällä tai kireällä ei ole hyvä.
Tohon valkoläskin ritcheyn tolppaan ei saa mitään momenttiavainta edes mahtumaan. 12Nm lukee siinä vitsillä
Mulla on ollut Ritcheyn tolppia useitakin ja niitä on yhdistänyt sellainen seikka, että pultit pitää olla tismalleen oikeassa momentissa (mun tolpissa monesti 16Nm).
Tuo 16 Nm on aika LOL, kun rakenne hajoaa jo 10 Nm:llä. BTDT.
Mulla ei ole ollut pro-mallin kanssa mitään ongelmia. Vaikka painoa on 90kg ja ajotyyli melko raskas fillarille. En tiedä onko litessä eri linkut mutta ei noi proon linkut ainakaan ole mihinkään löystyneet ja muutenkin ihan asiallisen oloiset? Ohjauslaakerin löystyminen uudessa fillarissa on käsittääkseni melko yleistä ja ihan normaalia? Vissiin noiden takia niitä pitäisi viedä sinne ensihuoltoon tai sitten huolehtia itse, että joka paikka pysyy kireällä.
Satulatolppaa olen säätänyt vähän ja on sen jälkeen pysynyt paikallaan. Ihan perseestähän noi ovat monella merkillä jos satula pitää vaihtaa mutta aika harvakseltaan onneksi sitä jumppaa tulee tehtyä.
Jarrut ovat kyllä surkeat ja niiden vaihtaminen saattaa tulla eteen jossain kohtaa. En edes tiennyt, että hydrauliset jarrut voivat olla noin huonot. Minulla oli aikanaan ekassa maastopyörässä deore LX V-jarrut ja niissä oli enemmän tehoa kuin noissa.
Tuo 16 Nm on aika LOL, kun rakenne hajoaa jo 10 Nm:llä. BTDT.
No eipä mulla mikään Ritcheyn tolppien ylistysristiretki olekaan meneillään. Mulla toi 16Nm on BTDT, FYI.
Mutta miettikääpä, jos tuo White olisi SPPT:n talonmerkki, mikä lynkkaus täällä jo olisikaan meneillään :)
Jarrut ovat kyllä surkeat ja niiden vaihtaminen saattaa tulla eteen jossain kohtaa. En edes tiennyt, että hydrauliset jarrut voivat olla noin huonot. Minulla oli aikanaan ekassa maastopyörässä deore LX V-jarrut ja niissä oli enemmän tehoa kuin noissa.
Vaikuttaakohan parikymmentä kiloa painoa niin paljon, koska minulla nuo jarrut ovat toimineet oikein mukavasti. Yhdellä sormella takanen on mennyt lukkoon oikeastaan joka paikassa. Silti olen pari sormea jyrkemmissä mäissä laittanut ihan varmuuden vuoksi kahvoille ja se on kyllä aina tuntunut olevan riittävästi. Tai sitten ajan vaan liian hitaasti ja rauhallisesti :)
^ Minua ei ahdistaisi vaikka tämä SPPT:n pyörä olisikin. Hyvä vain, niin olisi saanut ensihuollotkin teetätettyä ja ei olisi tarvinnut postin kautta tilailla :). Edelleen olen kyllä erittäin tyytyväinen tähän härveliin ollut tällaisena tutustumisvehkeenä. Jos fättiebola iskee kunnolla, niin sitten voisi ehkä harkita Dudeen sijoittamista, koska noin suuren painoeron kurominen umpeen tällä raamilla ei ehkä kannata. Tai eihän sitä tiedä miten epäonnistunut geometrioiltaan tms. tuo Dude on, mutta luotan sen olevan aika hyvä fillari. Loppujen lopuksi luulen kuitenkin, että tulen tyytymään tähän vajaaseen viisitoistakiloiseeni olemaan vielä vuodenkin päästä. Tai jospa se siihen mennessä vaikka laihtuisi lähemmäs neljäätoista...
No eipä mulla mikään Ritcheyn tolppien ylistysristiretki olekaan meneillään. Mulla toi 16Nm on BTDT, FYI.
Jep, nauratti vaan sillä hetkellä, kun se satulakiskon yläpuolinen osa murtui jo 10 Nm:llä. Liekkö sitten sattumia Joukossa.:seko:
Edit: Alu WCS V1 oli kyseessä.
Anaxagore
30.10.2014, 12.23
Liekö sinulla palat ja levyt saaneet itseensä jotain voiteluainetta? Mulla on jarruissa hyvin tehoa ja tuntumaa. Painoa mulla on 77kg + varusteet, jos sillä on jotain merkitystä.
tomikulmala
30.10.2014, 12.25
Mulla alkoi jarrut pitämään vasta kymmenien kilometrien ajon jälkeen kunnolla. Nyt kun sain uuden BBB:n levyn taakse, niin sisäänajo on jälleen tiedossa.
Vaikuttaakohan parikymmentä kiloa painoa niin paljon, koska minulla nuo jarrut ovat toimineet oikein mukavasti. Yhdellä sormella takanen on mennyt lukkoon oikeastaan joka paikassa. Silti olen pari sormea jyrkemmissä mäissä laittanut ihan varmuuden vuoksi kahvoille ja se on kyllä aina tuntunut olevan riittävästi. Tai sitten ajan vaan liian hitaasti ja rauhallisesti :)
Ei vaikuta. Jotenkin on nyt jarrut tuhrittu öljyyn tai johonkin. Nuo jarrut kyllä pysäyttää riittävästi. Itse en tuntumasta niin pitänyt niin vaihdoin servowave Deoret kun sellaiset sattui olemaan joutilaana.
Näin eilen Läskiladan!! Livenä. Naapurin terassilla. *shocked*
Kunnioittavasti kävelin ohi ko läskirenkaisen hiljalleen aaltoja tehden!
Olen kanssa toiveikkaasti odotellut josko nuo rupeisivat puremaan. Fiilis on kyllä vähän samanlainen kuin uusilla jarrupaloilla joskus alkuun mutta on tuolla nyt jo aika paljon rullailtu.
Takasen saa kyllä lukkoon kahdella sormella, mutta itse tykkään jaruttella vain yhdellä sormella ja nyt pitää etujarrua painaa melkeen koko hanskalla jos aikoo saada kunnolla hidastuvuutta.
Ite putsasin jarrulevyt ennen ensimmäistäkään ajometriä. Löyty harmaata rasvaa levyistä.
Hitto vie kun ihmetyttää voiko noissa olla tosiaan niin sikana laatuvaihtelua. Mulla linkut pysyy, jarrut on erinomaiset (ei yhtään häviä jäykkäperä Radonini Formula RXille) ja kaikki vaan toimii. On se kumma. Ei oikeastaan mitään valittamista koko pyörässä, ainut että renkaat pitää jossain vaiheessa vaihtaa vielä läskimmiksi. Jahka noista Jumbo Jimeistä alkaisi kuulua kokemuksia, ovat ainakin minusta kuvioltaan hyvän näköiset.
Anaxagore
30.10.2014, 14.01
Uudet jarrupalat (Shimano B01S) ei maksa hirveitä summia. 7.99€ pari Bike-discountissa. Uudet levyt on myös halpoja.
hartsa24
30.10.2014, 14.49
Oli kans yhen pyörän kans jarrujen kans pito ongelmia, joten otin palat irti ja laitin hellalle rautapuoli alaspäin ja kuumensin niin kauan ettei käryä enää tullut. Sitten viellä vähän hiekkapaperilla pintaa pois ja levyjen putsaus. Operaation jälkeen eivät heti pitäneet mutta muutaman kilometrin jälkeen todella hyvä pito tuli.
Osta sinäkin: pienin koko ja vaihdat heti droppitangon ja voimansiirtoon Campaa ja renkaiksi BFL:t. Sitten sulla on suomalaisille pyöräteille soveltuva krossari, jonka voit nostaa omalle terassille naapurin kiusaksi.
Miten noiden linkkujen löystymisen (ja muiden vikojen) hajaantumistodennäköisyys: Pro/Lite, M-/L-runko?
Mulla Pro ja M-runko, enkä ole löystymistä huomannut, tosin pari kertaa olen nuo irroittanut kuljetuksen ajaksi. En ole kunnon juurakoissa tai kivipoluilla ehtinyt käydä rynkyttämässä.
Minun Pro on myös M kokoinen ja paketista itse kasasin. Jos siinä joku paikka irtoaisi niin eilen olisi irronnut. Luontopolulla armotonta kivikkoa ja juurakkoa jossa kaveri joutui taluttamaan omaa normimaasturiaan ja minä (95kg) rymmyytin alamäetkin menemään. Ei toistaiseksi moitteen sanaa ja jarrutkin on hyvät, vaihteet napsahtelee sievästi ja kokonaisuutta pidän yhtä laadukkaana kuin tallista löytyvät Merida 4D CC ja Canondalen täysjousto Jekyll.
Väänsin satulatolpan pultit ny vuorottelemalla todella tiukalle. Seuraavalla lenkillä selviää pitääkö reklamoida vai joko tolppa vihdoin pitää penkin suorassa. 90kg
Markku Lehikoinen
30.10.2014, 21.01
Täällä kaksi Liteläskiä, M ja S. Ainakin toitaiseksi kaikki on toiminut moitteetta,
ei mitään huomautettavaa. Surutta rymistelty.
Markku Lehikoinen
Bansku81
30.10.2014, 21.25
Täällä M Kokoinen Pro ja hyvin pelannu. Linkut ei ole löystynyt, tolpassa ei vikaa vaikka vaihdoinkin hissiin. Takarenkaassa on pientä heittoa, mutta en katso sitä pyörän laatu viaksi. (Korkeintaan kasaajan). Ja pienet jarrun vonkumiset ym. on johtunut itsestä, kun on kokemattomana ja tietämättömänä pitänyt mennä pitelemään ja säätämään vaikkei tarvetta ole ollutkaan, mutta tässä samalla on ollut tarkoituskin opetella myös tätä polkupyörän säätö ja huolto hommaa. Eli ongelmia on tiedossa jatkossakin :D
M-Lite, ei mitään ongelmia so far.
M-pro. No problema. Ohjainlaakeri kiristettiin ja kiekot rihdattiin ensihuollossa. Linkut pysynyt kiinni. Tosin eturengasta olen muutenkin käyttänyt irti vähän väliä autoon lastattaessa. Tänään tarkistin eka kerran takaa ja tiukalla oli. Satulan säätö on perseestä mutta kun sen kerran kohdalleen sai niin ei ole tarvinnut koskea. Luulen että palstan valittajille on sattunut maanantaikappale tai sit valittaa vaikkei olis aihetta.
Edit. myös laahaava etujaru säädettiin huollossa eikä ole sen jälkeen ollut mitään vikaa.
pro palstan valittajille: sit valittaa vaikkei olis aihetta.
Luin rivien välistä.:D
Huomasin että täällä on ollut puhetta satulan liikkumisesta. Mulla on sama homma. 115kg läskiä ja silloin tällöin nousee satulan kärki pystyyn vaikka kunka kiristäisi pultteja.
Oh!!! Nähdäänkö Vesa pian Lidlin tiimiasusteissa ja Ladan selässä?!? Laita viestiä niin saavun kuvauskaluston kanssa paikalle ikuistamaan :)
Aikamoista vaihtelua kasauksen laadussa tuntuu olevan... Itsellä toki on kaikki pelit, pensselit ja pessaarit kun fillareita on tullut kasailtua/purettua/huollettua jo vuosikymmeniä, mutta ei sitä nyt voi ihan jokaiselta fillarin ostajalta edellyttää jotta osaa/pystyy varmistamaan, että kaupasta uutena ostettu fillari on ajokunnossa. Toki ensihuollossa sitten fiksaillaan jarrut, vaihteet, momentit yms., mutta ei helvetissä pyörät saa tippua alta, ohjainlaakerin pitää olla kiristetty, jarrujen toimia jne.
Kyllä tonni on aika paljon rahaa ja siihen pitää jo vaatia.
tomikulmala
31.10.2014, 09.26
Mutta Litepä ei maksakaan tonnia :rolleyes:
Aikamoista vaihtelua kasauksen laadussa tuntuu olevan... Itsellä toki on kaikki pelit, pensselit ja pessaarit kun fillareita on tullut kasailtua/purettua/huollettua jo vuosikymmeniä, mutta ei sitä nyt voi ihan jokaiselta fillarin ostajalta edellyttää jotta osaa/pystyy varmistamaan, että kaupasta uutena ostettu fillari on ajokunnossa. Toki ensihuollossa sitten fiksaillaan jarrut, vaihteet, momentit yms., mutta ei helvetissä pyörät saa tippua alta, ohjainlaakerin pitää olla kiristetty, jarrujen toimia jne.
Tonni tai 500 euroa niin mielestäni jos mainostetaan, että pyörä toimitetaan ajokunnossa niin sen pitää myös olla sellaisessa kuosissa paketista otettaessa. Eihän tuohon periaatteessa muuta tarvinnut kuin laittaa satula tolppineen paikoilleen ja eturengas kiinni, paitsi että kasaus oli tehty päin persettä ja koko pyörä piti käydä läpi. No olisin käynyt muutenkin ja käyn kivijalastakin ostetut pyörät samalla tavalla läpi, mutta mielestäni sitä ei kuitenkaan voi vaatia.
Tonni tai 500 euroa niin mielestäni jos mainostetaan, että pyörä toimitetaan ajokunnossa niin sen pitää myös olla sellaisessa kuosissa paketista otettaessa. Eihän tuohon periaatteessa muuta tarvinnut kuin laittaa satula tolppineen paikoilleen ja eturengas kiinni, paitsi että kasaus oli tehty päin persettä ja koko pyörä piti käydä läpi. No olisin käynyt muutenkin ja käyn kivijalastakin ostetut pyörät samalla tavalla läpi, mutta mielestäni sitä ei kuitenkaan voi vaatia.
Tytölle tuli XXL:stä Meridan maastopyörä. Alennusten jälkeen meni siihen hintaluokkaan, missä pyörälle ei tehdä mitään käyttöönoton eteen, vaan tuli tehtaan paketissa. Liikkeen huollot kuului hintaan, mutta eipä tuota sinne viitsi kiikutta ennenkuin saavat paikkakunnalle liikkeen. Sähköpostilla varmistettiin, että saa sen tuoda vielä ensvuonnakin lähiliikkeeseen. Fillarin mukana oli kuitenkin polkimien kiinnitystä ja pumppua lukuunottamtta kaikki työkalut pyörän käyttökuntoon laittoon.
Mutta toki jos mainostetaan että ajokunnossa, niin sen myös pitäisi olla siinä.
Kun omani ostin aiknaan paikallisesta kivijalasta, niin ekaan 500 kilometriin en koskenut mihinkään. Ensihuolto tehtiin liikkeessä vähän myöhässä ja sitten menikin seuraavat 3000 km ketjun rasvauksella. Ja pyörä näki myös oikeaa maastoa tuona aikana. Tuo pyörä oli mielestäni oikeassa ajokunnossa luovutushetkellä.
No on siitä sittemmin antautunut keskiölaakeri, mutta kohtuullisen, muta, kura ja kilometrimäärän takia en vienyt takuuseen, vaan annoin mennä kuluvana osana. Vaihdatin liikkeessä ja samalla varmistettiin, että keskiöstä tuli parempi kuin uusi. Jarrutkin tuli ilmattua ja ohjainlaakeri säädettyä siinä samalla.
Toki keskiölaakeri saisi kestää pidempään, kuin 1,5 vuotta ja vajaat 10 000 km, mutta annoin olla kun pyörää oli kylvetetty mudassa.
Bansku81
31.10.2014, 15.22
Jos joskus heikkona hetkenä alkaisi tekemään mieli joustokeulaa tuohon PRO malliin niin sopisko tuo RS Bluto kuinka helposti tuohon?
http://www.bikester.fi/rockshox-bluto-rl-etujousto-alle-100mm-sa-100-mm-fatbike-disc-tapered-pushloc-musta-376201.html
Ja joutuisiko uusimaan paljon osia esim. ohjauslaakerit?
Anaxagore
31.10.2014, 15.58
Jos joskus heikkona hetkenä alkaisi tekemään mieli joustokeulaa tuohon PRO malliin niin sopisko tuo RS Bluto kuinka helposti tuohon?
http://www.bikester.fi/rockshox-bluto-rl-etujousto-alle-100mm-sa-100-mm-fatbike-disc-tapered-pushloc-musta-376201.html
Ja joutuisiko uusimaan paljon osia esim. ohjauslaakerit?
Jotain tämän tyylistä joutuu laittamaan nykyisen ohjainlaakerin tilalle:
http://www.wiggle.co.uk/chris-king-inset-7-1-18-15-tapered-headset/
Ja etunavan tilalle sitten jotain tämmöistä 15mm läpiakselilla olevaa:
http://www.bike24.com/p293542.html
Marsusram
31.10.2014, 16.00
Ohjainputki ja geometria pitää olla sopiva, jotta keula mahtuu toimimaan.
Tuo tapered kaulaputki ei mahdu kunnolla Pro ja Lite suoraan emäputkeen ja kääntymään. Interceptoriin näyttää siltä että sopiikin.
Parempi vain toivoa että RS XC-malleista tehdään vastaavasti kuin Bluto = Reban sisarmalli tai joku muu valmistaja tarttuu aiheeseen.
Varmaan riippuu siitä mitä pyöränvalmistajat tilaa keulavalmistajilta.
Bansku81
31.10.2014, 16.04
Onneksi siitä tulisi kallis ja toimimaton paketti niin voi unohtaa koko asian hyvillä mielin :D
^Olin jo aikeissa ehdotella kimppatilausta joustokeuloille, kun näkyi kaks kappaletta olevan jäljellä sopivasti.
Täällä on kyllä m kokoinen lite pelannut mainiosti. Joku 150 kilsaa vasta tosin ajanut.
Ite kasasin pahvilaatikosta hätäseen, sen kummempia tarkistuksia tekemättä. Ekan n 60 kilometrin sisään sai kiristää takalinkun 3-4 kertaa. ja kertaalleen ohjauslaakerin, kun en sitä silloin heti paketista ottaessa edes tarkistanut.
Nyt on kyllä kuitenkin aina ajoon lähdettäessä tarkistellu linkkujen kireys jarruja vasten nytkyttämällä ja siinä samalla ohjauslaakerin mahdollinen välys ja kolina. Ja juuri äsken vapaaratas sai puhdistuksen ja monen sorttista lotionia = hiljeni/rullaa. :cool:
tomikulmala
01.11.2014, 12.40
Ja juuri äsken vapaaratas sai puhdistuksen ja monen sorttista lotionia = hiljeni/rullaa. :cool:
Miten tällainen vapaarattaan puhdistus suoritetaan? Melkoista mekkalaa pitää Litessä.
Nyt ajetun lenkin jälkeen satula näytti säilyttäneen asentonsa. Eli ei aivan kelvoton vaikka vaikeasti säädettävä onkin.
^joo melko voimalla saa säätää ne pultit kiinni pro mallin satulaan. Epäilenpä että alumiini antaa tuossa peräksi pidemmän päälle. Muuten ei pyörässä valittamista ensimmäisten 7 reissun 220km jälkeen.
Tanko ei tunnu hyvältä. Paljonkahan tuossa on backsweeppiä? Leveyttä taisi olla 720mm. Pitänee katsella jotain tilalle, jos vaikka kaventaisi vähän.
Etupään kampeaminen kovemmalla alustallakin loppui. Maksoi tosin melkein satasen.
^alku peräsin renkaan heitit kuikkaan? Mitä tilalle? Itsellä piti vaihtaa Cubeen heti renkaat että pystyi ajamaan missään, tuo läskin kanssa oontuuli ns. Sinuiksi ja tottunut vetelyyn kovilla pinnoilla.
Juu. Eteen tuli Ground Control. Osittain sen takia, että alkuperäinen hajosi.
No hajustellaan miten etenee toistaiseksi hyvin, miettinyt nastoja?-> tosin jääkelille on cube jossa nastat jo työmatka ajon takia.. Lumella pärjännee kuiten normi kumein.
paskalokki
03.11.2014, 00.39
https://www.youtube.com/watch?v=KX0agdf1jwg
Tuollaista pauketta pitää etupää kun rynkyttää ja ohjaus alkaa täristämään jos etujarrua painaa yhtään enemmän vauhdissa. Ohjauslaakeri kiristetty, linkku kireällä, ei auta.
tomikulmala
03.11.2014, 06.16
Tarkista jarrulevyn kiinnitys.
Aikoinaan eräässä pyörässä oli vastaava ja paljastui, että levyn ruuvit olivat inasen löysällä eli levy pääsi liikkumaan rei'issä hieman.
Liikuva shikaani
03.11.2014, 08.39
^^Ei tossa hirveen montaa vaihtoehtoa voi olla, onko varmasti ohjauslaakeri riittävän kireällä? ootko kokeillut sillai että kädellä kiinni tuosta haarukan ja rungon liitoskohdasta, käsi kyllä tuntee jos siinä klappia. Jarrulevy tulikin täällä jo mainittua mutta katsoisin vielä jarrusatulan kiinnityksen.
Nappulakenka
03.11.2014, 08.40
Aikoinaan eräässä pyörässä oli vastaava ja paljastui, että levyn ruuvit olivat inasen löysällä eli levy pääsi liikkumaan rei'issä hieman.
Samalla kannattaa tarkistaa stemmin ruuvit...
Liikuva shikaani
03.11.2014, 08.46
Sanoisin että jos stemmin ruuvit olis niin löysällä että kolisee niin voisi ajaminen olla aika hankalaa... mutta senhän varmaan tiesit että ohjauslaakeria kiristettäessä pitää stemmi ensin löysätä.
Nappulakenka
03.11.2014, 08.53
Sanoisin että jos stemmin ruuvit olis niin löysällä että kolisee niin voisi ajaminen olla aika hankalaa... mutta senhän varmaan tiesit että ohjauslaakeria kiristettäessä pitää stemmi ensin löysätä.
Mä en ole koskaan löystänyt ohjaustangon kiristyspannan pultteja ohjainlaakerin säätöä varten, mutta kukin tyylillään. Puhuin tosiaan stemmin kiristypannan pulteista. Tuossa kakkalokin demossa kohdistuu painetta/rasitusta myös ohjaustankoon ja ihan kokemuksesta pyysin kiristämään stemmin pultit. Kiristyspannan ruuvien ei tarvitse olla kuin hitusen löysällä, että ohjaustanko pääsee napsumaan. Kannattaa ainakin kokeilla :)
Liikuva shikaani
03.11.2014, 10.04
Mä en ole koskaan löystänyt ohjaustangon kiristyspannan pultteja ohjainlaakerin säätöä varten, mutta kukin tyylillään. Puhuin tosiaan stemmin kiristypannan pulteista. Tuossa kakkalokin demossa kohdistuu painetta/rasitusta myös ohjaustankoon ja ihan kokemuksesta pyysin kiristämään stemmin pultit. Kiristyspannan ruuvien ei tarvitse olla kuin hitusen löysällä, että ohjaustanko pääsee napsumaan. Kannattaa ainakin kokeilla :)
Ok, tarkoitin tietty paskalokkia tuolla kommentilla "mutta senhän varmaan tiesit että ohjauslaakeria kiristettäessä pitää stemmi ensin löysätä" ja oletin että jokainen kyllä tietää mitä kohtaa stemmissä tarkoitin.
Nappulakenka
03.11.2014, 10.13
Ok, tarkoitin tietty paskalokkia tuolla kommentilla "mutta senhän varmaan tiesit että ohjauslaakeria kiristettäessä pitää stemmi ensin löysätä" ja oletin että jokainen kyllä tietää mitä kohtaa stemmissä tarkoitin.
Sorry, my bad. Osui tuon sinun viesti vain sopivasti tuohon meitsin viestin jälkeen.. :)
Anaxagore
03.11.2014, 10.35
*video*
Tuollaista pauketta pitää etupää kun rynkyttää ja ohjaus alkaa täristämään jos etujarrua painaa yhtään enemmän vauhdissa. Ohjauslaakeri kiristetty, linkku kireällä, ei auta.
Siis tuossa videossa pidät jarrua pohjassa ja nylkytät eturengasta ees taas? Jarrupalat liikkuu, siitä ääni tulee?
Täristelyyn kannattaa tarkistaa levyn kireys ja jarrusatulan kireys sekä keskitys.
Jarrupalat voisi kyllä olla hyvä veikkaus. Sen ohjainlaakerin löysyyden tosiaan huomaa, kun pitää kättä siinä emäputken ja haarukan liitoskohdassa. Sitten vielä jarrulevyn pultit ja pikulinkun kireys. Videon perusteella tuo eturengas tuossa hieman pyörii, ehkä sentin samalla kun heiluu. Se kyllä viittaisi siihen minusta, että ne on palat, ei liene ongelma. Tuotakin voisi kokeilla pitämällä samalla kädellä sekä jarrulevystä että jarrusatulasta kiinni, niin huomaa kyllä jos levy pääsee vähän naksumaan eestaas. Kaveri avuksi tai nippusiteellä jarru kiinni, niin voi ehkä käydä helpommin.
Ei oo ny oma läski tässä ulottuvilla, mutta kyllä se muistaakseni mullakin vähän naksuu tollai, vaikka ohjainlaakeri on kiristetty. Palat, luulisin. Pitääpä kokeilla kun pääsen kotiin.
Anaxagore
03.11.2014, 11.36
Jarrupalat voisi kyllä olla hyvä veikkaus. Sen ohjainlaakerin löysyyden tosiaan huomaa, kun pitää kättä siinä emäputken ja haarukan liitoskohdassa. Sitten vielä jarrulevyn pultit ja pikulinkun kireys. Videon perusteella tuo eturengas tuossa hieman pyörii, ehkä sentin samalla kun heiluu. Se kyllä viittaisi siihen minusta, että ne on palat, ei liene ongelma. Tuotakin voisi kokeilla pitämällä samalla kädellä sekä jarrulevystä että jarrusatulasta kiinni, niin huomaa kyllä jos levy pääsee vähän naksumaan eestaas. Kaveri avuksi tai nippusiteellä jarru kiinni, niin voi ehkä käydä helpommin.
Ei oo ny oma läski tässä ulottuvilla, mutta kyllä se muistaakseni mullakin vähän naksuu tollai, vaikka ohjainlaakeri on kiristetty. Palat, luulisin. Pitääpä kokeilla kun pääsen kotiin.
Mulla ainakin pitää palat juuri tuommoista naksumista kun pitää jarrua pohjassa ja nylkyttää eturengasta ees taas. Ja toimii ajossa bueno. Palat ei ole kuin sillä sokkatapilla kiinni ja ne elää millin molempiin suuntiin.
Just näin, ja kaksi milliä jarrulevyn kohdalla onkin jo sentti renkaanpinnan tasolla.
Bansku81
03.11.2014, 11.57
Itsellä kanssa liikkuu noin kun painaa kevyesti jarrun pohjaan ja kun painaa oikein kovaa niin ei liiku enää.
^Tarpeeksi kovaa kun painaa, niin sitten varmaan ne männät tiukkaa jo paloja vasten niin lujaa, ettei ne pääse enää heilumaan satulan sisällä yhtään, vaikka siellä se millin klappi oliskin.
Anaxagore
03.11.2014, 12.03
^Tarpeeksi kovaa kun painaa, niin sitten varmaan ne männät tiukkaa jo paloja vasten niin lujaa, ettei ne pääse enää heilumaan satulan sisällä yhtään, vaikka siellä se millin klappi oliskin.
Just näin.
Liikuva shikaani
03.11.2014, 12.22
Täristäminen vois viitata myös kieroon jarrulevyyn. Mulla on myös ollut jarrusatulan pultit löysällä ja se luonnollisesti aiheutti klappia etupäähän.
Rengas seinää vasten, niin jarruklapit saa eliminoitua ja voi tsekata vain sen ohjauslaakerin klapin.
paskalokki
03.11.2014, 14.26
Hieno herätä ja lukea, että tullut näinkin paljon kanssaomistajilta kommentteja kun aloin vikaa ratkomaan, kiitos kaikille siis jo etukäteen, nöösin tietotaito kun on mitä on.
Eilen pyörittelin etuvannetta kädessä ja jarrulevy oli mielestäni kiinni tarpeeksi tukevasti.
^^Ei tossa hirveen montaa vaihtoehtoa voi olla, onko varmasti ohjauslaakeri riittävän kireällä? ootko kokeillut sillai että kädellä kiinni tuosta haarukan ja rungon liitoskohdasta, käsi kyllä tuntee jos siinä klappia. Jarrulevy tulikin täällä jo mainittua mutta katsoisin vielä jarrusatulan kiinnityksen.
Kiristin ohjauslaakeria eilen ensimmäistä kertaa ja avasin stemmin pultit kyllä riittävästi (stemmin olisi voinut nostaa pois) ja laakerissa oli aavistus löysyyttä ja kiersin sitä niin, että löysät kyllä pois lähti. Sanoisin, että on tarpeeksi riittävän kireällä. Kokeilin tuota käsitemppua äsken, en huomannut mitään löysyyttä tai klappia haarukassa tai rungossa. Jarrusatulassa ei ollut eilen mitään normaalista poikkeavaa, tosin en sitä kokeillutkaan avaimella säätää vaan sormin koitin kiristää ja tutkia, ei heilunut.
Samalla kannattaa tarkistaa stemmin ruuvit...
Ongelma oli jo ennen kuin avasin stemmin ruuveja ekaa kertaa, mutta kiersin ne melko jämäkkään kyllä ohjainlaakerin säädön päätteeksi.
Yep, ja niin teinkin.
Kyllä vain.
Siis tuossa videossa pidät jarrua pohjassa ja nylkytät eturengasta ees taas? Jarrupalat liikkuu, siitä ääni tulee?
Täristelyyn kannattaa tarkistaa levyn kireys ja jarrusatulan kireys sekä keskitys.
Kyllä, etujarru pohjassa ja edes takas pyörää.
Mulla ainakin pitää palat juuri tuommoista naksumista kun pitää jarrua pohjassa ja nylkyttää eturengasta ees taas. Ja toimii ajossa bueno. Palat ei ole kuin sillä sokkatapilla kiinni ja ne elää millin molempiin suuntiin.
Jarrupalat ovat tosiaan vain yhden sokan varassa ja huomasin eilen yllätykseseni, että ne tosiaan liikkuvat sormillakin painettaessa edes ja takas, ei siis toisiaan kohti vaan pystysuunnassa. Tuostako se ääni sitten siis tulee, että jarrupalat saavat vähän elää satulan sisällä? Liikkuvuutta oli parikin milliä kyllä kun sormella yöllä niitä tökin ja tutkin.
Rengas seinää vasten, niin jarruklapit saa eliminoitua ja voi tsekata vain sen ohjauslaakerin klapin.
Silloin tuota ääntä ei tule, eli kun rengas on seinää vasten, mutta en paina jarrua. Jarrun kanssa ääni tulee.
Tuli ostettua eilen SKS:n digitaalinen rengaspainemittari ja kun eka päästelin takarenkaasta epähuomiossa painetta veke ja opin samalla käyttämään mittaria ja Presta-venttiiliä, näytti edessä olevan 0,70 baria ja takana 0,45 baria, tosin sieltä päästelinkin epähuomiossa ilmaa veke. Pumppasin nyt taakse 0,65 baria, mutta millaisilla paineilla te vähän painavemmat kuskit ajelette? Painoa n. 115kg itsellä joten takana kannattaa varmaan muutenkin pitää enemmän kuin edessä. 0,80 baria taakse ja edessä antaa olla tuon mitä on?
Itsellä painoa 105kg aataminasussa ja paineita takana osimmoilleen 0,6 ja edessä 0,5..
Paineisiin toki vaikuttaa sekin onko tubeless vai sisurit. Itse ajelen sisureilla ja samat paineet kuin Mikalla. Painoa onkin sitten 25kg vähemmän.
^Totta hyvä tarkennus eli itsellä on tubeless käytössä.
paskalokki
03.11.2014, 14.47
Aivan, eli aivan vakiorenkaat on itellä eli sisureilla.
Aiemmin joku kertoi oudosta tennarinäänestä kun läskillään ajaa. Eilen räntäsateessa lähdin ajamaan sohjolumessa. Märkää siis oli. Kuulin oudon rääkäisyn. Ensin ajattelin oikeasti että joku lintu päästi syksyisen lemmenäänen mutta ääni toistui vielä neljä kertaa hieman erilaisena. Myöhemmin ei enää kuulunut. Joku kumi-vesi-pinnan aiheuttama moiskahdus se varmasti oli mutta oliko mukana vanne.... mene ja tiedä.
Täällä ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä vaikka läskillä ajetaan syyskeleillä kahdessa vuorossa! Vaimo on innostunut tuosta pyörästä vähintään saman verran kuin minä ja ollaankin ajeltu nyt vuorotellen tolla 17'' pyörällä kun pituuseroa ei ole kuin se 6 cm.
Sinäänsä hyvä tilanne jos iskee päivitys tarve joskus niin tiedän kenelle myyn tuon pirkkaläskin :D
Miten tällainen vapaarattaan puhdistus suoritetaan? Melkoista mekkalaa pitää Litessä.
Rengas irti. Rataspakka irti näillä ---> http://www.motonet.fi/fi/tuote/380913/Polkupyoran-vapaaratasavain
http://www.motonet.fi/fi/tuote/380910/Polkupyoran--Ketjupiiska
http://www.motonet.fi/fi/tuote/380901/Polkupyoran--Poljinavain---15mm
Pyyhin vaseliinit pois. Rasvanpoistolla (Bräkleen tms.) huuhtelin paikkoja. Sitten teflonsprayta ja moottoriöljyä takanapaan ja vapaarattaan kynsille niitä samalla nitkutellen. Vaseliiniäkin pyyhkäsin pikkasen pintoihin, paitsi vapaarattaan kynsiin ja sen hammaskehälle.
Ei ole kyllä mitään tietämystä miten homma olisi pitänyt tehdä, tai että onko sitä yhtä ainoaa tapaa. Tuoltakin koitin vakoilla, mutta meinaa olla liian pitkäjänteistä hommaa mulle: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?37343-Vapaarattaiden-huolto-ohjeita-(Campagnolo-Shimano-DT-Mavic-jne-)
Lakkas ainakin mun fillarissa pörisemästä tuo vapaaratas.
Passaiskohan sinne kivasti ihan ketjurasva? Siinähän on ihan hyvin kai paksuutta ja viskositeettia ja luulis korroosionsuojaakin löytyvän.
Ketjurasvaa ei kannata käyttää. Tuo operaatiohan perustuu talvikäytössä jäykistyvän vaseliinin poistoon ja vaihtamiseen öljyyn. Ketjurasva on vielä tönkömpää kuin vaseliini, joten se saattaa aiheuttaa ongelmia vapaarattaan toiminnassa. Minä en tee mitään sillä Norjalaisen pyörän luulisin toimivan myös talvella ja ääni ei ole häiritsevä ja periaatteenakin on jo se, että toimivaa ei korjailla siitä seuraa vain ongelmia. Mutta jokainen tyylillään enkä arvostele niitä jotka harrastaa ja tuunaa, pikemminkin arvostan ja ihailen :D
ketjurasvojakin on monenlaisia
Minä en tee mitään sillä Norjalaisen pyörän luulisin toimivan myös talvella
Made in Taipalmaa lukee Litessä rungon alimmassa kohtaa olevassa tarrassa, joten kaikki on mahdollista olla toimimattomia jopa kesäaikaan. Vai oiskohan pro -malli tehty sitten Norjassa vastaamaan skandinaavisiin olosuhteisiin.
periaatteenakin on jo se, että toimivaa ei korjailla siitä seuraa vain ongelmia.
Näin se mullakin on yleensä, aina ja tähän asti (ja varmaan tästä edespäinkin) ollut tapana. Puolihuvikseen tuli pepanttia vaihdettua perään.
Varmaan aikalailla sama mitä linimenttiä sinne tyrkkää, kunhan löytyy sopiva sitko jotta pysyy kohteessa, mutta kuitenkin niin ettei jässähdä täysin pakkaskelillä.
Liikuva shikaani
03.11.2014, 21.26
Onhan niitä vaseliinejakin semmoisia mitkä pysy notkeina pakkasella, miten moottorioljy pysyy siellä missä pitää eikä lennä männikköön? Onko rakenne niin tiivis? en ole itse sellaista purkanut.
Onhan niitä vaseliinejakin semmoisia mitkä pysy notkeina pakkasella, miten moottorioljy pysyy siellä missä pitää eikä lennä männikköön? Onko rakenne niin tiivis? en ole itse sellaista purkanut.
Siihen luotankin että tuossa on käytetty hyvälaatuista synteettistä ja jätän aukaisematta tuon vapaalakerin.
Made in Taipalmaa lukee Litessä rungon alimmassa kohtaa olevassa tarrassa, joten kaikki on mahdollista olla toimimattomia jopa kesäaikaan. Vai oiskohan pro -malli tehty sitten Norjassa vastaamaan skandinaavisiin olosuhteisiin.
Taivalkoskelaisia ne taitaa Whitet olla, mutta niin se on nykyään maailmassa. Toyotakin kaikkea muuta kuin Japsi. Hondat, Yamahat ym tehdään halpamaissa, osa jopa Kiinassa. Tunturi ja Cresentkin taitaa olla halpamaiden tuotoksia. Ei se valmistusmaa ole mikään ongelma jos laadunvalvonta takaa että tilaaja saa sitä mitä on tilannut. Luotan siis että Norjalaiset ajaa myös talvisin läskeillään ja on tilatessaan ottaneet sen erityisvaatimukset huomioon. Tuntuvat ainakin takuista ja lupauksista päätellen luottavan kovastikin tuohon tuotteeseen. Se miten pahasti minun ajatukset menee metsään jäänee nähtäväksi, toistaiseksi olen enemmän kuin tyytyväinen. Tosin vasta parilla läskipyörällä olen ajanut mutta valintaani sen perusteella olen vielä tyytyväinen.
Norjahan ei ole lainkaan mikään pakkasvaltio. Esim. TRomssan pakkasennätys on -15C.
Joka taatusti riittää minulle fättäilyyn, jos on kylmempää niin sitten ajetaan moottoripyörällä, kelkalla tai mönkijällä :D
Miksi sinne vapaarattaaseen ei voi laittaa sinne suunniteltuja aineita? Turha sinne on ketjurasvoja ja moottoriöljyä tunkea, kun sinne on olemassa vapaarattaisiin tarkoitettua tavaraakin.
Siksi kun ei ole avaruusaluksesta kyse :D
Miksi sinne vapaarattaaseen ei voi laittaa sinne suunniteltuja aineita? Turha sinne on ketjurasvoja ja moottoriöljyä tunkea, kun sinne on olemassa vapaarattaisiin tarkoitettua tavaraakin.
Se vapaarattaisiin tarkoitettu tavara ei ole suunniteltu talvikäyttöön. Mutta pakkasessa toimiva rasva toimii vapaarattaassa luonnollisesti paljon paremmin, kuin moottoriöljy . Tässä olisi yksi, mikä on alun perin laskettelukeskuksille kehitetty ja käytännössä toimii erinomaisesti ainakin -23C pakkasessa: http://motonet.fi/fi/tuote/380984/Motorex-bike-grease-100g
Joo, kun ennen talvea menee takanapa maasturista vaihtoon (uusi on jo), niin voisi sinne jotain rasvaa tuupata. Ja talvenkin soisi toimivan.
miites ehtiikö takanapa jäätyä (vaseliinit) jos sen läski fillarin ottaa lämpimästä tallista ja ajaa 2 tunnin lenkin
Ne jäätyy siellä missä oot jo kaukana, eikä vielä pissata, mutta vituttaa kotiakin kävellä :)
Itsellä painoa 105kg aataminasussa ja paineita takana osimmoilleen 0,6 ja edessä 0,5..
Täällä 102kg. About samanlaisilla paineilla mennään. Yritän pitää noin arvoina takana 0.55 ja edessä 0.45, riippuen Pro:n digitaalisen mittarin sen hetkisestä mielenalasta riippuen. Jotakuinkin niin ettei nyt ihan vanteelle lyö. Näillä taidoilla ja kokemuksella takapään pito on, ainakin märällä kelillä, aika tarkkaa paineiden osalta kun mennään pahempaan juurakkoon.
Täällä 102kg. About samanlaisilla paineilla mennään. Yritän pitää noin arvoina takana 0.55 ja edessä 0.45, riippuen Pro:n digitaalisen mittarin sen hetkisestä mielenalasta riippuen. Jotakuinkin niin ettei nyt ihan vanteelle lyö. Näillä taidoilla ja kokemuksella takapään pito on, ainakin märällä kelillä, aika tarkkaa paineiden osalta kun mennään pahempaan juurakkoon.
Menee hieman ohi varsinaisen aiheen, mutta uutena läskeilijänä kiinnostaa nuo rengaspaineet ja myöskin niiden suhde ajajan painoon. Olen tämmöinen jonkinmoinen kukkakeppi 177/64 ja Konan renkaissa näyttäisi olevan paineita noin 0.8 eli noihin lainattuihin viesteihin verraten aika lailla enemmän. Maantiellä nuo paineet saattavat olla aika lailla sopivatkin, mutta miten lie maastossa ja lumella?
Liikaa. Sen huomaat pomppivasta eturenkaasta.
twentyniner
04.11.2014, 19.16
Tänään hain Pron mittarin , kun kerran lähikaupasta löytyi. Nyt voidaan siis antaa "tarkkoja " lukuja paineiden suhteen ��
Kuski noin 95kg, litkutetuilla mennään, yksi 700mm vesipullo ei muita turhakkeita mukana. Edessä 0.53 ja takana 0.7 bar, snadisti voisin vielä laskea seuraavalle kerralla , etenkin takaa . Kokeillaan 0.45/0.6bar. Raporttia myöhemmin.
83kg ja edessä 0.4, takana 0.45 oon tykänny nyt 4" veekaseilla. Isommilla gummeilla varmaan tykkäisin vähemmänkin.
Bansku81
04.11.2014, 21.46
Varusteitten kans varmaan 94Kg. Renkaina whiten sisureilla olevat 4,7" bulldozerit ja edessä 0,40bar ja takana 0,45bar. Sopivan pehmeet metsässä. Viime lenkillä kerran otti edestä kevyesti vanteelle ku ajoin suoraan terävän kiven reunaan, mut vahinkoja ei tullut.
Noniin paskan möivät! Ketjuissa yksi lenkki ihan jumissa, tosin tossahan noita on kyllä valmiina vara ketjuja eli ei kovin paha takaisku mutta aika nopiaan meni. Vaikka käytettynä ostinkin tuon niin varmasti reilusti alle tonnin meni ketjulla asiallisesta ketjun huollosta huolimatta. Tosin itse olen pyöritellyt vain lähinnä mudassa tuolla menemään eli voi olla vähän rankka olosuhdekkin.
Mitään erikoisia vaihtokämmejä tai ketjun tippumisia en muista saaneeni aikaiseksi, missä tuo ketju olisi voinut mennä.
Tänään ajoin tunnin lenkin kaatosateessa savisia polkuja pitkin ja ihan mukavasti se meni sateesta huolimatta kun oli hyvät kuteetkin. Eikä ollut ainakaan ruuhkaa.
paskalokki
06.11.2014, 00.16
Tuli mieleen, että taisin lietsoa hysteriaa ja pelkoa vähän turhaan, siitä tietämättäni. Taisin olla eka kuka laittoi jutun etulinkusta liikkeelle, kun maastossa huomasin sen olevan auki. Plus tosta kolinasta saatiin hyvät keskustelut aikaan, mutta äsken miettiessäni tulin siihen tulokseen, että linkku on tod. näk. jäänyt maastossa johonkin kiinni ja siitä auennut, tai sitten ryminässä.
Olin vielä itse sen kiristänyt kun otin autosta veke ja taisi ekan viikon aikana tulla tuo löystyminen, voi olla etten ollut tarpeeksi vain kiristänyt sitä. Täysin vahingossa huomasin tänään lobstereita kahvoille kokeillessani, että tuo jarrupalojen kolina tulee myös takapäästä kun takajarrua pidin pohjassa. Edestä tulee myös, mutta jos painaa etujarrua aivan helvetin kovaa, ei sitä tule enää.
Tänään haen pyörään Shimanon M324-kombipolkimet ja ne nyt tulee olemaan vähän pidempään tuossa kiinni kuin nuo väliaikaiset ja kysymys kuuluukin, että kannattaako noihin kierteisiin laittaa jotain mikä helpottaa joskus sitten pois ottoa tai muuta? Talosta tosin löytyy vain ketjurasvaa ja keltaisessa purkissa olevaa normivaseliinia.
Ilman muuta voit laittaa vaikka sitä vaseliinia niin saat helpommin irti.
paskalokki
06.11.2014, 01.04
Ilman muuta voit laittaa vaikka sitä vaseliinia niin saat helpommin irti.
Pitääpä sipaista vähän, saa nähdä millä saa polkimien kierteet puhtaaksi moskasta vaan. Tai sittenpä näkee onko miten paskaiset edes.
Harkitse nyt vielä niitå polkimia. Jos tarkenet lukkokengilläsi aina, laita oikeat polkimet. Ei kombi.
tomikulmala
06.11.2014, 07.35
Mäkin ostin tommoset kombipolkimet fillarin mukaan. Tappelin niiden kanssa pari viikkoa ja nyt hain viime viikonloppuna flätit.
Nuo kombit eivät toimineet yhtään normaaleilla kengillä, sillä olivat aina väärinpäin kun lähti polkemaan...
Ostaa ennemmin vaikka molemmat erikseen. Se kombi on ihan susiajatus.
Bansku81
06.11.2014, 08.50
Tuossa oli aikaisemminkin juttua että etujarru pitää hiukan ääntä kun kaartaa vasemmalle rajusti varsinkin asfaltilla. Ilmeisesti tuo etuhaarukka tai pikalukko joustaa juuri sen verran että palat ottavat vähän kiinni. Onko muilla samanlaisia havaintoja? Tosin tätä foorumia selatessa luin että samaa on ilmentynyt myös muun merkkisissä pyörissä. Omassa saattaa asiaa lisätä se että tuo etujarrulevy on ottanut hiukan osumaa metsässä eikä sitä tunnu saavan väänneltyä aivan suoraksi. Pitää hakea varmaan uusi levy, onneksi hinnat näyttää lähtevän n.9€ paikkeilta :)
Anaxagore
06.11.2014, 09.03
Kaikissa vuosien varrella omistamissani levyjarrullisissa pyörissä on levyt soineet (Trek 6000, No saint Maxari, No saint Luzifer, Kona Caldera, Kona Coiler, Kona Kula, Specialized Globe San Francisco 1, Cannondale Prophet, Cube Ltd Sl 29, Trek Fuel ex 9.7, White 2Fat). Jopa 15mm ja 20mm läpiakselillisissa. Levyn suoruus ja palojen etäisyys vaikuttaa, samoin akseleiden ja haarukoiden notkuminen. Lisäksi kiekon irroittamisen ja takaisin paikoilleen laiton jälkeen levyjen keskitys voi olla aavistuksen pielessä. Eipä noi levyt pysy 100% suorana vaikka niitä ei kolhisikaan mihinkään. Mitä väliä jos välillä soi? :)
Bansku81
06.11.2014, 09.37
Laitetaass jatkokyssäri. Toinen on kun metsässä, heinikoissa, lammikoissa jne. ajelee ja jarrut kastuu niin teho on hetken huono ennen kuin palat taas lämpiää ja kuivuu. Olisiko jotkut tietyt palat tai levyt tehokkaammat myös märkänä?
No jos se pyörä joustaa etuhaarukasta, niin miksi oletat, että se "soiminen" paranee jarrulevyä vaihtamalla?
Etuhaarukka tuossa joustaa. Jos se helinä johtuisi kieroista levyistä se kuuluisi koko ajan, eikä vain kunnolla polkiessa/muussa tilanteessa missä tulee reilusti vääntöä pyörän runkoon. Ja jos jarrulevy jonkun millin vääntyy kolaroidessa sen voi ihan paljain käsin vääntää suoraksi.
Bansku81
06.11.2014, 11.48
Ääntää se välillä hiukan suoraankin ajaessa ja sen nyt näkee ihan silmälläkin kun katsoo palojen ja levyn väliä että se on kierossa. Tarkkaan keskittämällä sen saa juuri ja juuri siten että se heitto mahtuu menemään palojen välissä ottamatta kiinni ja juuri siksi pienikin eläminen haarukassa saa sen ääntämään. Ja koska ääni on sellainen tsup, tsup, tsup tsup niin tietää että se on väkisinkin kierossa kun muuten laahaava ääni olisi tasainen. Täytyy koittaa oikoa vielä sitä käsipelillä, käyttöönhän tuo ei millään tapaa haittaa. Se toinen kysymys oli jo ihan toiseen aiheeseen ja liittyi tuohon jarrutehoon märillä ja kuraisilla jarruilla.
paskalokki
06.11.2014, 11.55
Harkitse nyt vielä niitå polkimia. Jos tarkenet lukkokengilläsi aina, laita oikeat polkimet. Ei kombi.
Mäkin ostin tommoset kombipolkimet fillarin mukaan. Tappelin niiden kanssa pari viikkoa ja nyt hain viime viikonloppuna flätit.
Nuo kombit eivät toimineet yhtään normaaleilla kengillä, sillä olivat aina väärinpäin kun lähti polkemaan...
Ostaa ennemmin vaikka molemmat erikseen. Se kombi on ihan susiajatus.
Tuskin tarkenen edes, mutta en niillä maastossa vielä ajakaan. Ajan citymaihareilla kun tuota kokemusta on sen alle 15h maastossa. Opetellaan eka fläteillä ja sitten lukot joskus kiinni.
Hybridissä kombit myös ja hyvin on toimineet, kerran kun lykkää oikein päin niin asia kunnossa. On toiminut mulla ihan hienosti, vaikka moni niitä parjaakin.
Kyllä fläteillä saa ajaa koko ajan, pitää vaan kestää muotipoliisin pamputus. Minäkin ajan, vaikka enemmistö täällä vannookin lukkopolkimien nimiin. Minäkin yritin niihin opetella, mutta about vuoden päästä totesin, etten saa lukoista mitään hyötyä, joten takaisin flätteihin. Kenkävalikoima on ainakin rennompi ja helpompi. Mulla on sekä läskissä että jäykkäperässä nämä ja oon tykänny...
http://www.bike-discount.de/en/buy/flat-pedals-e-pb525-mtb-bmx-black-38339/wg_id-8869
Bansku81
06.11.2014, 14.08
Vielä yksi tyhmä jarru kysymys. :D Kuinka paljon herkemmin tuo 180mm levy vääntyy vs. 160mm levy? eli olisiko mieltä downgradeta toi etujarru myös 160mm levylle. Vaihtaisi vain levyn ja jättäisi sen adapterin pois ja laittaisi lyhemmät pultit? Jarru teho riittäisi varmasti 160mm levylläkin.
Liikuva shikaani
06.11.2014, 14.43
Kyllä siihen vääntymisherkkyyteen vaikuttaa moni muukin asia kuin pelkkä halkaisija, esim materiaali ja kuinka kevyeksi levy on tehty. Noi on kuitenkin niin halpoja nykyään että uutta tilalle vaan jos on kiero. Saanen myös epäillä tuota ylempänä mainittua kommenttia että levyn kääntelee käsin suoraksi kolarin jälkeen.. ehkä sen verta saa käänneltyä että ajamaan jotenkuten pystyy mutta tuskin täysin suoraksi saa enää millään.
Jonkun pitäisi kehittää semmonen pinnattu jarrulevy, että sen voisi rihdata suoraksi. Sitten kun sen vielä integroisi kiinteäksi vanteeseen ja käyttäisi vanteen kylkeä jarrupintana.
Bansku81
06.11.2014, 15.06
En usko myöskään että täysin suoraksi saa, ajokuntoiseksi kyllä. Tuon kun on "suoraksi" väännellyt niin koko levy luikertelee kuin käärme palojen välissä :)
Vanhasta täpäristäni väänsin jarrulevyn ihan suoraksi, sen jälkeen kun joku kataja oli sen vääntänyt niin kieroksi ettei rengas pyörinyt. Ei se nyt varmaan ihan kympälleen käynyt mutta niin hyvin kuitenkin, ettei vaikuttanut ajoon mitään.
Itse tosin olen oikonut erilaisia rinkuloita ja akseleita työkseni 10v aikana aika ison kasan, mutta uskon ettei tuollaisen peltilevyn suoraksi kääntely vaadi kuitenkaan erityistä osaamista.
Jonkun pitäisi kehittää semmonen pinnattu jarrulevy, että sen voisi rihdata suoraksi. Sitten kun sen vielä integroisi kiinteäksi vanteeseen ja käyttäisi vanteen kylkeä jarrupintana.
Vähän niinku tähän tyyliin mutta vähän erilailla. http://www.cheapmetalwizard.net/buell-xb
Liikuva shikaani
06.11.2014, 16.13
Vanhasta täpäristäni väänsin jarrulevyn ihan suoraksi, sen jälkeen kun joku kataja oli sen vääntänyt niin kieroksi ettei rengas pyörinyt. Ei se nyt varmaan ihan kympälleen käynyt mutta niin hyvin kuitenkin, ettei vaikuttanut ajoon mitään.
Itse tosin olen oikonut erilaisia rinkuloita ja akseleita työkseni 10v aikana aika ison kasan, mutta uskon ettei tuollaisen peltilevyn suoraksi kääntely vaadi kuitenkaan erityistä osaamista.
Okay, vedetään puheet takaisin kun vaikkuttais olevan vähän enemmän kokemusta siellä päässä!
Bansku81
06.11.2014, 18.02
Laitoin nyt testimielessä 160mm levyn eteenkin. Tiedä sit mistä johtuu, mutta ei ainakaan äännä enää yhtään edes jyrkissä käännöksissä. Täytyy koittaa joku päivä suoralla 180mm levyllä kanssa. Eipä noissa kovin isoa eroa ole jarrutustehossa.
Sitä voitas seuraavalla lenkillä vaihtaa keskenään hetkeksi pyöriä jos paat sen isomman kiehnaavan levyn takasin. Kokeilisi vääntyykö haarukka mun painosta sen verran, että alkaa ääntämään. Tai sais ainakin suljettua pois tai vahvistettua tuon haarukan taipumis teorian. Tietty jos pienemmällä levyllä hiljeni, niin se on vähän niinkuin problem solved. Juolahti vaan mieleen, kun mulla ei tuo etujarru kiehnaa. Johtuuko sitten erilaisista pyöristä ja/tai kuljettajista.
Bansku81
06.11.2014, 22.12
Eipä tuossa varmaan sen kummempaa, kuin että vähän kierolla levyllä keulan joustamisen kuulee. Taitaa noista levyjarruista silloin tällöin tulla enämpi tai vähempi jotain ääniä. Ei haittaa menoa. Laittelen jossain vaiheessa uuden suoran 180mm levyn paikalle. Ei maksa vaivaa ihmetellä noitten kanssa jos levyllä on hintaa se 10€.
Nyt kävi näin eli ketjut poikki. Kannattaako hommata parempilaatuiset ketjut vai pistää lukko? Ja millä jaolla (mitkä ketjut) tohon sopii?
Ajovirhe, vaihdoin pienemmälle runsaasti ja luulin jo oikean vaihteen olevan vaihtunut kun aloin runtaista, ilmeisesti oli vielä vaihto kesken ja ketju vinossa takarattaiden päällä http://keskustelu.sammysatv.com/images/smilies/icon_eek.gif
http://i190.photobucket.com/albums/z238/Mepi86/36b46f83-2d4e-4dcf-9695-ad661c5effc3_zps68f06d98.jpg (http://s190.photobucket.com/user/Mepi86/media/36b46f83-2d4e-4dcf-9695-ad661c5effc3_zps68f06d98.jpg.html)
Uudet ketjut vaan tilalle, ovat ilmeisen huonoja kun nyt jo meillä molemmilla ketjut rikki. Mikä vaan 10-vaihteiselle maastopyörälle tarkoitettu ketju menee. Itse pistin jotkut sramin vähän paremmat kun tykkään siittä sramin pikalukosta.
Onko antaa linkkiä mistä tilata moiset? Kivijalkakauppoihin en ehdi alkuviikosta
Noita näyttää olevan 112-138 lenkkisiä. Harmi kun ei tullut laskettua omia ketjuja
Kävin zekkaamassa tuon ketjun laatikon minkä asensin itselle tänään ja siinä oli 114 lenkkiä, mikä oli pari lenkkiä vähemmän kuin orginaalissa mutta menee silti vaikka ajaisi vahingossa ketjun ristiin isoimmille rattaille. parempi kyllä varmaan vähän pidempi kuin tuo 114. Noita perus ketjuja saa ihan kaikista pyörä- ja urheilukaupoista ja varmaan löytyy jostain prismastakin.
Ei taida kymppiketjua olla Prismassa?
Ketjulukko vaan tilalle ja ajoon.
Onko antaa linkkiä mistä tilata moiset? Kivijalkakauppoihin en ehdi alkuviikosta
Vaikka joku KMC:n ketju:
http://www.bike-discount.de/en/buy/x10-93-chain-10-speed-29183/wg_id-405
Mukaan kannattaa myös tilata yksi ylimääräinen missing link, jos saattuu katkeamaan kesken matkan.
KMC:n sopivan malliset pikalinkit avautuvat helpommin näppivoimilla kuin SRAMin (ovatko ne edes tarkoitettu uusioavautuviksi?) ja käyvät KMC:n, SRAMin ja Shimpan ketjuihin.
twentyniner
07.11.2014, 20.42
Tilasin 1x10 kokeiluun 28T eturattaan , katsotaan pärjääkö tuolla vakio takapakan kanssa, sen verran usein on ollut mukava pyörittää 24-piikkisellä eturattaalla.
twentyniner
07.11.2014, 21.06
Vakiokammet ja absolut blackin 64bcd Narrow pikkurattaan tilalle .
Vaikka joku KMC:n ketju:
http://www.bike-discount.de/en/buy/x10-93-chain-10-speed-29183/wg_id-405
Mukaan kannattaa myös tilata yksi ylimääräinen missing link, jos saattuu katkeamaan kesken matkan.
KMC on ainoa ketju Shimanon ja SRAMin kesken jonka olen tuollain poikki pari kertaa saanut. SRAM ja Shimano rulettaa mulla.
Two-Shoes
08.11.2014, 08.03
Nyt kävi näin eli ketjut poikki. Kannattaako hommata parempilaatuiset ketjut vai pistää lukko? Ja millä jaolla (mitkä ketjut) tohon sopii?
Ajovirhe, vaihdoin pienemmälle runsaasti ja luulin jo oikean vaihteen olevan vaihtunut kun aloin runtaista, ilmeisesti oli vielä vaihto kesken ja ketju vinossa takarattaiden päällä http://keskustelu.sammysatv.com/images/smilies/icon_eek.gif
http://i190.photobucket.com/albums/z238/Mepi86/36b46f83-2d4e-4dcf-9695-ad661c5effc3_zps68f06d98.jpg (http://s190.photobucket.com/user/Mepi86/media/36b46f83-2d4e-4dcf-9695-ad661c5effc3_zps68f06d98.jpg.html)
Onko toi liitostapin kohdalta? Mulla hajosi 60 km jälkeen juuri liitos kohdalta, näytti että mulla ois tappi vedetty liian pitkälle ja sitten painettu takaisin päin. Eikä ollut poltettu ristiin. Joku amatööri noita ketjuja tainnut asentaa.
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/07/bf6069290d6f0e9f54023c02c0044e25.jpg
Pekka T L
08.11.2014, 15.59
Se on ilmeisesti Lohjallekin ilmaantunut toinen Walko, tuskin oli Jukkiksen. Oli kiinnitettynä hirmuisella ketjulla Aplicon eteen tolppaan, liekö kuski mennyt spinningiin :p
Pekka T L
08.11.2014, 17.24
Tuossa (http://www.20fathoms.com/diverfins.aspx) ois fattispesifinen aikuisten räpylä ;)
Oho, postasin väärään topikkiin. Piti tuonne fatbike fiilistelyyn laittaa "takalokari"
no sithän se on jo kolmas:)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.