Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Canyon Läskipyörät

Sivut : 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

JackOja
24.05.2015, 10.22
Hiilikuitu on vahvempaa kuin alumiini.

seppo_taalasmaa
24.05.2015, 12.00
Onko jotain erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon hiilikuidussa? kestääkö kemikaaleja ja naarmuja ?

J.Kottenberg
24.05.2015, 12.28
Hiilikuitu on varmasti vahvempaa ja periaatteessa melkein väsymätön materiaali. Mutta minusta näyttää selvästi siltä hiilikuiturunkojen valmistus sisältää selvästi enemmän kohtia joissa on mahdollisuus tulla työvirheitä tai materiaalivirheitä niin että jää heikko kohta joka rikkoutuu yllättävän helposti. Alumiinirungot, vaikka eivät niin vahvoja olisikaan, ovat tasalaatuisempia.
Koska mulla on usein ajatuksena pyörää hankkiessa käyttää sitä pitkän aikaa niin luotan alumiiniin. Jos mieleiseen pyörään tulisi joku vaurio runkoon niin hitsauttaminen on myös usein mahdollista. Hiilikuidun kohdalla korjaus on vaikeampi tapaus.
Jos hiilikuiturunkoon olisi saatavana pitempiä runkotakuuaikoja niin kyllä sitäkin voisin ajatella.

JohannesP
24.05.2015, 13.14
Aika helposti noi alumiinirungotki ajan saatossa väsyy ja murtuu. Ihmettelen suuresti alumiinin valintaa jos kerran kyse on pitkänajan pyörästä. Vaikka titaania jos hiilari epäilyttää.

Itse kyllä uskon, että nykyisten isojen valmistajien hiilarirungot ovat sen verran laadukkaita ja testattuja, että valmistusvirheetki on saatu rajattua hyvällä tuotevalvonnalla pieneksi. Ja jos sellainen valmistusvirhe on jäänyt runkoon niin luulisi sen kuitenkin takuun aikana ilmestyvän. Eri asia tietenkin jos firma ostaa halpoja openmarket runkoja ja teippaa niihin vaan omat logonsa jolloin tuotevalvonnasta ei ole mitään tietoa, mutta sillon kannattaa huomioida takuuaika.

Hiilariinhan saattaa tulla helposti murtuma jos isku tulee pienelle alueelle sopivassa kulmassa, mutta sama lommo siihen alumiiniinkin tulisi ja onko sekään sit turvallinen.

Ainakin maantiepuolella monella valmistajalla on elinikäiset takuut (ainakin huomattavasti pidemmät) hiilarirungoille kun taas alumiini on rajattu. Kerran tässä topikissa on kyse Canyonista niin enpä itse ole ainakaan nähnyt yhtäkään heidän hiilarirunkoaan murtuneen käytössä. Kuitenkin sama 6v takuu taisi olla kaikilla Canyonin rungoilla materiaalista riippumatta?

Latati
24.05.2015, 19.55
Jotenkin menee hermot tuohon saatavuushommaan Canyonin kanssa. Oma ties milloin tilattu Dude 9 unlimited on tulossa (???) viikolla 27, mulla nyt sivuilla L-kokoisen saatavuusaika onkin viikko 24. Reilu peli...

Kuntoilija
28.05.2015, 14.48
No niin, saksalaisella foorumilla on jo ensimmäisen saanut ilmoituksen Duden toimituksen käynnistymisestä. Kaipa niitä toimitusilmoituksia alkaa pikku hiljaa myös härmään tippumaan.

J.Kottenberg
28.05.2015, 15.58
Hienoa. Ja heikommin ei muutenkaan mene kun 9.0 Unlimited S-koossa on jo loppuunmyyty.

Volvospede
28.05.2015, 16.22
Oisin varmaan jo tilannu tommosen jos niitä olis heti toimitukseen. Mutta kun ei ole.

irraH
31.05.2015, 16.36
Kovasti kuumottaisi tilata tuo Dude.
Mielellään vain ostaisi paikallisesta kaupasta läskin ja silloin oikeastaan Farley 6 on ainoa vaihtoehto, mutta toimitusaika syksyllä.

Onko Canyonin takuut toimineet hyvin, jos jotakin on ollut?

Liikuva shikaani
31.05.2015, 16.58
Fillaritorilla on myös just nyt useampikin pyörä myynnissä jos et välttämättä uutta halua.

Keskiäkäinen lohjalainen
31.05.2015, 17.10
Kovasti kuumottaisi tilata tuo Dude.
Mielellään vain ostaisi paikallisesta kaupasta läskin ja silloin oikeastaan Farley 6 on ainoa vaihtoehto, mutta toimitusaika syksyllä.

Onko Canyonin takuut toimineet hyvin, jos jotakin on ollut?

Just pistin 9.0:sta tilauksen sisään ja luvattu toimitusviikko on 27, eli about kuukauden päästä. Tilasin fillarin jo nyt ensi talvikaudeksi, koska en viitsi ottaa sitä riskiä, että syksyllä toimitusajat ovat taas vuodenvaihteen väärällä puolella.

Yksi takuucase mulla on juuri nyt päällä. (Detaljit löytyvät "Canyonin maastopyörät" -ketjusta). Eiköhän se lutviudu aivan kohtuudella. Pistän päivityksiä jahka case etenee.

J.Kottenberg
31.05.2015, 22.44
Just pistin 9.0:sta tilauksen sisään ja luvattu toimitusviikko on 27, eli about kuukauden päästä.

Olen ymmärtänyt että olet Canyoniin ja sen käyttämiin palikoihin varsin hyvin perehtynyt niin voisitko vähän purkaa auki perusteita juuri tuon mallin valinnalle?

Keskiäkäinen lohjalainen
01.06.2015, 08.23
Olen ymmärtänyt että olet Canyoniin ja sen käyttämiin palikoihin varsin hyvin perehtynyt niin voisitko vähän purkaa auki perusteita juuri tuon mallin valinnalle?

Ei kai tuossa valinnassa mitään erityisempää perehtyneisyyttä ole käytetty. Kuiturunko, kelvolliset osat ja vähintäänkin kohtuullinen testimenestys tuohon hintaan on aika hyvä kombo. Jos joku muu valmistaja myisi parempaa halvemmalla, olisin ostanut jonkun muun :-)

J.Kottenberg
01.06.2015, 10.07
9.0 on ymmärtääkseni joustokeulamalleista edullisempi. Eroina kalliimpaan on mm jarrut, vaihdevivut, etuvaihtaja, hiilikuituohjaustanko, hiilikuitusatulatolppa ja Fizit:in satula.

Ajamisen kannalta ei taida isoja eroja 9.0SL:ssä olla em osien ansiosta? Kuitenkin 400€ hinnassa eroa josta jää rahaa taskuun vaikka jonkun osan mieleiseksi päivittäisikin?

Keskiäkäinen lohjalainen
01.06.2015, 10.40
9.0 on ymmärtääkseni joustokeulamalleista edullisempi. Eroina kalliimpaan on mm jarrut, vaihdevivut, etuvaihtaja, hiilikuituohjaustanko, hiilikuitusatulatolppa ja Fizit:in satula.

Ajamisen kannalta ei taida isoja eroja 9.0SL:ssä olla em osien ansiosta? Kuitenkin 400€ hinnassa eroa josta jää rahaa taskuun vaikka jonkun osan mieleiseksi päivittäisikin?

Noin järkeilin. Halvempi on täysin riittävä mulle. Ruuvasin juuri SLX-jarrut yhteen maasturiin ja hyvin ne näyttävät pelittävän. Kuituinen tolppa tai ohjaustanko tuskin tekee kummoista eroa ajettavuuteen. Sopivan satulan valkkaan fillariin joka tapauksessa itse.

Paulix
01.06.2015, 11.44
Kuituinen tolppa tai ohjaustanko tuskin tekee kummoista eroa ajettavuuteen.

Käsittääkseni tämä Ritchey Flexlogic tolppa on nimenomaan "hieman" joustava eli tekee jäykkäperäisestä vähän persystävällisemmän ajettavan.
Sama lienee kuitutangon kanssa, jolla Blutollisen kanssa nyt ei ole merkitystä.
Itse satsasin tuon +400E noiden + painon takia. Halusin vähän edellistä keveämpää läskiä..
noh, toivottavasti loppuvkolla on viisaampi jos deliveryschedule pitää..

Antza44
01.06.2015, 11.46
^^Kunnon kuitutankoon, kun totut et enään rautakangella aja vaikka olisikin joustokeula. Fätissä varsinkin kovakeulaisessa minusta yksi järkevimmistä päivitys kohteita on alutanko kuituiseksi(näissäkin on eroja). No joo en minäkään näe järkeä SL malliin tuolla hintaerolla. Olisi eri juttu, jos siinakin olisi 1X11 vaihteisto, niin kuin Unlimited mallissa. Kuitutolpankanssa varmaan sama asia kovapeissä ja se onkin minulla päivityslistalla, kunhan keksin jonkun hyvän kestävän/joustavan 31.6mm putkella.

Juha Jokila
01.06.2015, 13.42
^^Kunnon kuitutankoon, kun totut et enään rautakangella aja vaikka olisikin joustokeula. Fätissä varsinkin kovakeulaisessa minusta yksi järkevimmistä päivitys kohteita on alutanko kuituiseksi(näissäkin on eroja).
Juuri näin! Sopivan joustava kuituinen ohjaustanko vaikuttaa merkittävästi ajomukavuuteen, eikä läski rengas tai joustokeula poista kuitutangon vaikutusta.

asb
01.06.2015, 14.47
Aika helposti noi alumiinirungotki ajan saatossa väsyy ja murtuu. Ihmettelen suuresti alumiinin valintaa jos kerran kyse on pitkänajan pyörästä. Vaikka titaania jos hiilari epäilyttää.

Sori Johannes, mutta olet väärässä. Nää on näitä juttuja, joita ei voi ollenkaan yleistää. Perinteisesti teräs on se ikuinen materiaali. Paitti "siinä yhdessä rasitustestissä (http://www.sheldonbrown.com/rinard/EFBe/frame_fatigue_test.htm)" jossa useampi laatuvalmistajan teräsrunkoinen maantiehimmeli ratkesi ennen aikojaan syynä metallin liiallinen kuumentuminen kasaan juotettaessa. Sama juttu se on kaikissa matskuissa, eli ryssimällä valmistusprosessin saa aikaan suden tuotteen. Vastaavasti rakentamalla oikein saa kaikista matskuista pyörän, joka kestää kauemmin, kuin ostajansa.

Keskiäkäinen lohjalainen
01.06.2015, 16.05
Kyselin asiakaspalvelusta Duden toimitusaikataulujen pitävyydestä. Heitä on ilmeisesti riivannut useammankin komponentin toimitusvaikeudet, renkaista lähtien. (Eipä noita Schwalbeja tosiaan ole vielä kaupan hyllyllä näkynytkään...) Nyt fillareita on kuitenkin alkanut lähteä tehtaalta vähän isommalla volyymillä.

Suomeen kuulemma Dudeja on tilattu Paljon.

ViliA
01.06.2015, 16.10
Loppuviikosta kanssa soittelin ja sanoivat että tällä viikolla pitäisi toimitusvahvistuksia ruveta tulemaan. Toivotaan parasta[emoji5]️

PinnatSolmussa
03.06.2015, 10.51
Eilen UPSahti Dude CF 8.0 Espooseen. Se oli tilattu ensimmäisenä mahdollisena päivänä lokakuussa. Kyllä niitä alkaa tulemaan pian!

mvk_nurmi
03.06.2015, 11.08
Eilen UPSahti Dude CF 8.0 Espooseen. Se oli tilattu ensimmäisenä mahdollisena päivänä lokakuussa. Kyllä niitä alkaa tulemaan pian!

Mitkä ovat ensimmäiset tunnelmat? Omaani odottelen malttamattomana...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Keskiäkäinen lohjalainen
03.06.2015, 13.13
Mitkä ovat ensimmäiset tunnelmat?

Joo. Lähes kokonainen päivä on jo mennyt eikä raporttia kuulu. Onko tuotteessa jotain vikaa?

Jakke81
03.06.2015, 13.42
^^^ kuvia raportin kera! Eihän tuota kukaan usko että noita alkaisi jo saamaan.

J.Kottenberg
03.06.2015, 14.20
^^^ kuvia raportin kera! Eihän tuota kukaan usko että noita alkaisi jo saamaan.

Samaa mieltä.

Antza44
03.06.2015, 14.20
Trolli???;) Ei se malta, ku pitää polkee, kun kerrankin pääsee:D.

Cyntti
03.06.2015, 14.52
Täälläkin odotellaan raporttia, ei usko että on tullu pyörä perille ennenkä tulee kuvia! :D

JackOja
03.06.2015, 14.57
Siinä kuvassa pitää sitten olla päivän lehti tai joku muu näkyvä todiste, Espoon joku maamerkki tjsp.

Geneeristä "joku pyörä ehkä jollakin jossain" -kuvaa ei hyväksytä.

maapaa
03.06.2015, 15.21
Ainut hyväksyttävä on unboxing video.

ViliA
03.06.2015, 15.24
Ohhoh, onko tosiaan niin että tämä virtuaali hypettäminen alkaa vihdoin realisoitumaan[emoji106]. Itselleni ei mitään vahvistuksia ole vielä tullut. Alkaa perhe kärsimään tästä kiukuttelusta kun ei se pukki tullut sillon ku sovittiin[emoji3].
Onnittelut tiettävästi ensimmäiselle Dude-kuskille foorumilla.

sirkia
03.06.2015, 15.26
Maantiepyöräilijänä en oikein ole ikinä ymmärtänyt läskipyörien päälle, mutta talvikelpoisen duunimatkapyörän etsinnässä olen huomannut alkavani selailemaan myös läskipyöriä. Nyt teen lähinnä vaikeaa pohdintaa jäykkäperäisen mtb:n ja läskipyörän välillä. Siinäkin jostakin syystä läskipyörä on alkanut polttelemaan enemmän, ehkäpä se olisi riittävän ääripää hiilikuiturunkoiselle maantiepyörälle ;)

Kelvit taitavat aikaisin aamulla olla melko auraamatta ja vaatii leveää kumia jotta siellä etenee, siksi olen suosiolla unohtanut cyclocrossit ja päätynyt mtb/fb- vaihtoehtoihin.

Sitten tullaankin siihen hankalampaan asiaan eli pyörän valintaan. Useilla valmistajilla on kaksi versiota samasta pyörästä ja itse en mtb-osasarjoja tunne niin hyvin jotta osaisin punnita kannattaako maksaa kalliimmasta mallista. Ihmeen paljon noissa näyttää olevan Shimanon Deore brändin kilkkeitä jotka olen ainakin aikaisemmin mieltänyt halpis osasarjaksi (vrt. Sora tai Tiagra).

Harkinnassa ovat ainakin seuraavat parivaljakot:

Esim.

Trek Farley 6/8
Rose The Tusker 1/2
Felt Double Double 70/30
Canyon Dude 8.0/9.0 sarja

Yrittänyt selailla tätäkin ketjua, mutta en ole oikein löytänyt vinkkejä vertailuun. Osaako joku vääntää rautalangasta onko yleensä kannattavampaa maksaa kalliimmasta mallista ja mitä niissä on parempaa? Runko näyttää pysyvän samana ja en huomaa vaihteiston osasarjoissa merkittävää eroa. Levyjarruista jne. ymmärrän vielä vähemmän.

Onko täällä ketään maantiepyöräilijöitä ketkä ajavat myös läskipyörällä? Onko siityminen pyörien välillä täysi järkytys?

Etsin tosiaan pyörää jolla pärjää läpi taöven vaikka tietä ei olisi aurattu. En usko, että innostun ajelemaan metsiin, mutta olisihan se kiva plussa, että duunimatkalla vois oikoa hiekkateiden jne. lävitse, kun nykyisin maantiepyörällä kierrän kaikki hiekka ja huonokuntoiset tieosuudet. Talvellakin hoidan "lenkit" maantiepyörällä ja trainerilla etsin tosiaan työkalua. Se on toki plussaa, että ajaminen olisi hauskaa eikä vain siirtymistä paikasta a paikkaan b.

Antza44
03.06.2015, 16.23
^Jos Duden verran lompakko kestää ja nytkun niitä alkaa ilmeisesti saamaan on oiva valinta. Kevyt hiilikuituinen, suht kevyet kiekot, navat luultavasti aikas kunnolliset DT tekeleet. Halvimmassa Dudessa on jo osasarja varsin riittävä vakavaankin harrastamiseen (takavaihtaja vois olla +versio eli kytkimellä varustettu= ketju pysyy tiukempana rytyytyksessä. Semmoinen maksaa noin 55€ XT:nä eli ei merkitystä) .

Osasarjasta lisää maksaminen edellyttää jotain haluja esim. 1X11. Shimanon Deoresta ja Sramin X7 ylöspäin kaikki vaihtestot toimii varmasti. Unohda joustokeulamallit talvikäytössä ainakin. Kumit Dudeissa enempi kesäkuviolla, mutta pääsäntöiseen työmatka kelvi ajeluun rullaavat ja riittävät pidoltaan.

Läskin ja maantie ohjuksen vertaaminen on aika sama, kuin vertaisi Ferraria ja jotain offroad autoa. Molemmat äärimmäisen hyviä siihen tarkoitukseen mihin ne on kehitetty, mutta läskivoittaa kirkkaasti, jos puolet on maastoa ja puolet asfalttia ja otetaan kisa:p.

Mattia
03.06.2015, 16.25
^^Vertaistukea.

Oikeastaan olen tyypiltäni "aika-ajaja", mutta "pakon sanelemana" :) kuitenkin ajan valtaosan ajoista maantiefillarilla. Maastossa en normimaastureilla koskaan aiemmin tykännyt ajaa ja koko metsähomma tuntui tyhmältä. Täpärillä oli kokoajan tuune, että pitää ajaa kovaa ja kun taitoa ei ollut, niin olo oli kurja. Ja talvellahan en pyörään suostunut ulkona koskemaan. Traineri vaan surisi olohuoneessa tympeätä lauluaan.

2v. sitten päätin ostaa "ihan vaan kokeeksi" läskin. Fillaritorilta On-Onen Fatty. Eka kertaa metsään ja olin tosiaankin järkyttynyt. Kiire oli poissa, pystyin möyrimään taitojeni mukaista vauhtia, pystyin ajamaan pitkiäkin lenkkejä maastossa ja mikä tärkeintä aina oli kivaa.

Nyt minulla on toinenkin läski (Surly ICT) ja metsässä käyn säännöllisesti...mielelläni. Läskillä hoituu kaikki arkipyöräilyt ja talvella en voisi viksumpaa vekotinta keksiä. Auraamattomat kelvit ovat nautinto, puhumattakaan hankikannoista :)

Todennäköisesti läski ei koskaan syrjäytä kuitukippurasarvea, enkä minä maastokuskiksi muutu, mutta hiton paljon ainakin minulle läski laajensi pyöräilyn mahdollisuuksia.

Yhden 30 km temponkin olen läskillä ajanut :) ja ihan hyvin se kulkee asvaltillakin. Muistaakseni oli ~31 km/h keskari.

zipo
03.06.2015, 16.44
Hyötykäyttöön.Lokari ja tavarateline kiinnikkeet.

sirkia
03.06.2015, 18.10
^Jos Duden verran lompakko kestää ja nytkun niitä alkaa ilmeisesti saamaan on oiva valinta. Kevyt hiilikuituinen, suht kevyet kiekot, navat luultavasti aikas kunnolliset DT tekeleet. Halvimmassa Dudessa on jo osasarja varsin riittävä vakavaankin harrastamiseen (takavaihtaja vois olla +versio eli kytkimellä varustettu= ketju pysyy tiukempana rytyytyksessä. Semmoinen maksaa noin 55€ XT:nä eli ei merkitystä) .

Hieman ihmetyttää, että 9.0 painaa speksien mukaan kilon enemmän kuon 8.0. Luulisi olevan pikemminkin toisin päin ja ei ainakaan houkuta maksamaan 300€ enemmän.

Hienoa kuulla, että myös muut maantiepyöräolijät ovat innostuneet läskipyöristä. Kyllä tässä alkaa itsellänikin pyöräkuume nousemaan, kun pyöriä vertailee.

ViliA
03.06.2015, 18.30
Johtuiskohan tuo ero jäykkä vs joustokeula?

mvk_nurmi
03.06.2015, 19.46
Ainut hyväksyttävä on unboxing video.

Näin on ;)

Sent from my iPad using Tapatalk

LJL
03.06.2015, 20.20
Siinä kuvassa pitää sitten olla päivän lehti tai joku muu näkyvä todiste, Espoon joku maamerkki tjsp.

Itsehän hyväksyn vain kuvan joka on otettu Fidel Castron tyyliin Kuuban nyrkkeilymaajoukkueen veryttelypuvussa, päivän lehti kourassa ja tietenkin myös Fidel Castro itse pitää olla pyörän selässä.

http://havanajournal.com/images/uploads/fidel-castro-newspaper.jpg

Muuten en uso

PinnatSolmussa
03.06.2015, 20.21
Sorry,

ei ole ehtinyt enempää raportoimaan kun on pitänyt käydä myrskyn keskellä polkemassa...

Siis se perus Dude CF 8.0 koko M. Paino polkimilla (Mallet 3) epäluotettavalla matkalaukkuvaalla 12.8 kg.

Ei metriäkään aikaisempaa läskipyöräällä ajoa, joten vertailukohtana tässä on vain 10 kg jäykkäperä 29 hiilari Focus.

Dude tuntuu yllättävän ketterältä ja vastoin odotuksia taipuu yllättävistä paikoista. Tietty koko kiekkojen paino tuntuu kiihdytyksissä selvästi tosi kevyisiin 29:n kiekkoihin verrattuna. Toisaalta sitten taas nopea polku, jossa on välillä pehmeitä kohtia ei tunnu missään. Tuollaisissa paikossa Dude on tosi nopea.

Esitteen kuvista ei muuten kovin helposti huomaa, että jarruletkut meneekin pinnassa. Näin jarrujen vaihto tarvittaessa on helppoa ilman pujottelua rungon läpi. SLX/XT on hyvin toimivaa peruskamaa. Jarrujen kahvat ovat vähän heppoisen oloiset, mutta muuten jarrut alkavat parin kymmenen kilometrin jälkeen purra jo ihan OK. Jumbot rullaa hiekalla yllättävän hyvin, pitävät kuivalla mahtavasti mutta eivät sitten kyllä ole mitään mutagummeja.

Pahus kun tänne olisi suoraviivaisempaa lisätä se todistekuva.

Ekalla lenkillä kuultua jonkun 5 v pikkukundin suusta: "kato Tane ku on isot renkaat.."

Kyllä niitä alkaa tippua Saksasta muillekin - mun tilaus vaan taisi mennä sinne sisään ensimmäisten minuttien aikana sillon lokakuussa.

Liikuva shikaani
03.06.2015, 21.31
Olisko Canyon niin reilu että lähettää siinä järjestyksessä kun on tilauksia tullu, monestihan on niin käyny muiden tuotteiden/merkkien kanssa että enakkotilaajat saa odottaa ja odottaa vaikka kaupoissa hyllyt notkuu jo tavaraa..

Tuliko enakkoilmoitus pyörän lähtemisestä tehtaalta vai UPSahtiko vain pihaan?

PinnatSolmussa
03.06.2015, 22.42
Sieltä tuli 28.5 "Your Canyon order is on it's way" viesti, jossa oli UPS:n seurantakoodi. Ja tosiaan tilausvahvistus oli tipahtanut aikanaan sähköpostiin 8.10.2014 klo 18:07 ;-)

sirkia
03.06.2015, 22.54
Johtuiskohan tuo ero jäykkä vs joustokeula?

No niinpä tietenkin, olisihan tuo pitänyt tajuta.

Pohje
04.06.2015, 07.47
Koska ilmestyy fillaritorille ensimmäinen dude käytettynä?
Ehtiikö vielä kesäkuussa?

Melkein kaikkia muita vastaavia läskejä sinne on ilmaantunut melkein samoihin aikoihin kuin kauppojen hyllyille. :D Ainakin feltit, trekit ja whitet heti ensimmäisten julkaisuviikkojen jälkeen.
Ostan syksyllä 1300-1400 eurolla käytetyn duden torilta. Tarjouksia voi laittaa tulemaan ;)

Ski
04.06.2015, 08.06
Maantiepyöräilijänä en oikein ole ikinä ymmärtänyt läskipyörien päälle, mutta talvikelpoisen duunimatkapyörän etsinnässä olen huomannut alkavani selailemaan myös läskipyöriä. Nyt teen lähinnä vaikeaa pohdintaa jäykkäperäisen mtb:n ja läskipyörän välillä. Siinäkin jostakin syystä läskipyörä on alkanut polttelemaan enemmän, ehkäpä se olisi riittävän ääripää hiilikuiturunkoiselle maantiepyörälle ;)

Kelvit taitavat aikaisin aamulla olla melko auraamatta ja vaatii leveää kumia jotta siellä etenee, siksi olen suosiolla unohtanut cyclocrossit ja päätynyt mtb/fb- vaihtoehtoihin.

Sitten tullaankin siihen hankalampaan asiaan eli pyörän valintaan. Useilla valmistajilla on kaksi versiota samasta pyörästä ja itse en mtb-osasarjoja tunne niin hyvin jotta osaisin punnita kannattaako maksaa kalliimmasta mallista. Ihmeen paljon noissa näyttää olevan Shimanon Deore brändin kilkkeitä jotka olen ainakin aikaisemmin mieltänyt halpis osasarjaksi (vrt. Sora tai Tiagra).

Harkinnassa ovat ainakin seuraavat parivaljakot:

Esim.

Trek Farley 6/8
Rose The Tusker 1/2
Felt Double Double 70/30
Canyon Dude 8.0/9.0 sarja

Yrittänyt selailla tätäkin ketjua, mutta en ole oikein löytänyt vinkkejä vertailuun. Osaako joku vääntää rautalangasta onko yleensä kannattavampaa maksaa kalliimmasta mallista ja mitä niissä on parempaa? Runko näyttää pysyvän samana ja en huomaa vaihteiston osasarjoissa merkittävää eroa. Levyjarruista jne. ymmärrän vielä vähemmän.

Onko täällä ketään maantiepyöräilijöitä ketkä ajavat myös läskipyörällä? Onko siityminen pyörien välillä täysi järkytys?

Etsin tosiaan pyörää jolla pärjää läpi taöven vaikka tietä ei olisi aurattu. En usko, että innostun ajelemaan metsiin, mutta olisihan se kiva plussa, että duunimatkalla vois oikoa hiekkateiden jne. lävitse, kun nykyisin maantiepyörällä kierrän kaikki hiekka ja huonokuntoiset tieosuudet. Talvellakin hoidan "lenkit" maantiepyörällä ja trainerilla etsin tosiaan työkalua. Se on toki plussaa, että ajaminen olisi hauskaa eikä vain siirtymistä paikasta a paikkaan b.

Kyllä Läski tuo iloa polkemiseen ja ei ole järkytystä eri pyörien siirtymisen välillä. Itse ajelin koko talven Farleyllä ja sain olla paljon ulkona.
Ei kai noissa pyörissä ja merkeissä paljon eroa ole jos keskittyy ajaman niillä , aina on jotain toisessa paremmin.
Saatavuus ainakin Trekillä on hyvä ja lattialta löytyy 6 ja 8 malleja Oulun Pyörä-Suvalasta. Viime viikonloppuisen korsoMTB Fatbike sarjan voittajahan ajoi Farley 6 mallilla :)
Onnea eka Duden saaneelle, pitkä ollut odotus ja nyt eikun ajamaan !

J.Kottenberg
04.06.2015, 10.35
Ostan syksyllä 1300-1400 eurolla käytetyn duden torilta. Tarjouksia voi laittaa tulemaan ;)

Teetkö kauppaa käytetyillä pyörillä?

Keskiäkäinen lohjalainen
04.06.2015, 10.40

Jos puheet seuraavan vuosimallin hintojen noususta pitävät kutinsa esim. 10% nousun muodossa ja uusien toimitusajatkin venyvät vuodenvaihteen toiselle puolelle, käytetystä uuden veroisesta dudesta voit joutua maksamaan syksyllä lähes sen verran kuin mitä siitä on alkuperäinen ostaja maksanut.

JackOja
04.06.2015, 10.50
Kanjoniläskihype viittaa myös sellaiseen, että käytetty-heti-mulle-käteen voi maksaa enemmän kuin uusi tehtaalta parin talven päästä :seko:

Mikä on harmi, sillä budjettikuituläski voisi olla kiinnostava vaihtoehto sitten kun oma läskikuume taas kohoaa.

Antza44
04.06.2015, 10.55
Tuskin on pelkoa, että 2016 mallin Dudella tarvii 2016 talvena ajaa, että eiköhän noi -15 malliset mene kaupaksi, niin uutena, kuin käytettynä liki ovh hinnalla.

sirkia
04.06.2015, 10.56
Laitoin Canyonille meiliä ja kyselin millaisella aikataululla saisivat Duden toimitettua, jos nyt tilaan. Mikäli vastaavat jonkun järkevän aikataulun laitan tilaukseen. Mikäli luavttu aikataulu vaikuttaa pitkältä tai epäluotettavalta katselen varmaan Trek Farley 6:sta tai Rosea.

Liikuva shikaani
04.06.2015, 10.59
Sieltä Canyonin sivuilta näkee joka pyörän kohdalta saatavuuden, esim Duden perusmalli kaikki koot viikko 28.

Ja mun Farley kutosta pääset testaan esim keskuspuistossa jos kiinostaa, koko M.

sirkia
04.06.2015, 11.55
Sieltä Canyonin sivuilta näkee joka pyörän kohdalta saatavuuden, esim Duden perusmalli kaikki koot viikko 28.

Ja mun Farley kutosta pääset testaan esim keskuspuistossa jos kiinostaa, koko M.

Osaakohan joku jo tilannut sanoa onko aikaisemmat aikataulut pitäneet paikkaansa? Söisi miestä rotan lailla mikäli nyt tilaa Duden ja se ei saapuisikaan ennen talvea.

Kiitos tarjouksesta, laitan yksityisviestiä tulemaan mikäli alan päätymään Farleyhyin niin koeajo olisi tosiaan hyvä homma.

JackOja
04.06.2015, 11.58
Osaakohan joku jo tilannut sanoa onko aikaisemmat aikataulut pitäneet paikkaansa?...

Onhan tämä topic täynnä kertomuksia kun toimitus vaan venyy ja venyy...

Suositteluni: mitä pikemmin haluat itsellesi Canyonin sitä pikemmin tilaa se.

Pipo
04.06.2015, 12.39
Kyllä Läski tuo iloa polkemiseen ja ei ole järkytystä eri pyörien siirtymisen välillä. Itse ajelin koko talven Farleyllä ja sain olla paljon ulkona.
Ei kai noissa pyörissä ja merkeissä paljon eroa ole jos keskittyy ajaman niillä , aina on jotain toisessa paremmin.
Saatavuus ainakin Trekillä on hyvä ja lattialta löytyy 6 ja 8 malleja Oulun Pyörä-Suvalasta. Viime viikonloppuisen korsoMTB Fatbike sarjan voittajahan ajoi Farley 6 mallilla :)
Onnea eka Duden saaneelle, pitkä ollut odotus ja nyt eikun ajamaan !

Onko tämä nyt sitten tulkittava niin että läskibuumi on ohi kun vanhoja malleja vielä varastossa :)

Antza44
04.06.2015, 12.52
Söisi miestä rotan lailla mikäli nyt tilaa Duden ja se ei saapuisikaan ennen talvea. Nyt kun tilaat Duden ajat sillä varmasti -16 talvena. Todistettavasti Dudeja ei ole vielä olemassa, eli toimitus aika on se mitä sivuilla lukee+?

Keskiäkäinen lohjalainen
04.06.2015, 13.30
Osaakohan joku jo tilannut sanoa onko aikaisemmat aikataulut pitäneet paikkaansa? Söisi miestä rotan lailla mikäli nyt tilaa Duden ja se ei saapuisikaan ennen talvea.

Uusien mallien ensimmäisen vuoden toimitukset ovat olleet vähän herran hallussa aiemminkin. Eiköhän kaikki 2015-malliset kuitenkin toimiteta ennen syksyä. Nyt tilattu Dude siis luultavimmatusti ehtii talveksi kun komponenttien toimitusongelmat on nyt saatu (?) hallintaan. Jos odottelet "loppuunmyyty"-kyltin ilmestymistä tilaussivulle, voi olla, että talvikausi jää ajamatta, koska 2016-mallin ensimmäiset toimitukset saattavat venyä kevääseen.

sirkia
05.06.2015, 08.53
Enköhän mä tässä viikonlopun aikana laita duden tilaukseen.

Kuntoilija
05.06.2015, 14.50
Se alkaa viikko 23 olla kohta pulkassa. Onko ketään, jolle toimitus on tälle viikolle siirtynyt saanut Canyonilta vahvistusta toimituksesta ? Ensi viikolla pitää taas kysyä mitä viikkoa silloin tarjotaan toimitukselle.

ViliA
05.06.2015, 15.29
No ei prkl oo vahvistuksia tullu. N. 2vkoa sitten sanoivat et 1.6 näkyy olevan toimituspäivä. Odottelen vielä alkuviikkoon ja sen jälkeen alotan pommituksen canyonin suuntaan.
Onneks ei kuitenkaan ajot ole läskistä kiinni kun muitakin kulkineita löytyy.

Paulix
05.06.2015, 16.16
Tilasin joskus ennen pääsiäistä ja silloin vko23 vahvistettu L-kokoiselle. Kyselin vielä ennen maksamista vkolla 21 pitääkö vielä kutinsa ja vastasivat että pitää, vko23 on järjestelmässä toimitusaikana.
Järjestelmä kusee.

Kuntoilija
05.06.2015, 17.31
Mulla petti jo hermo ja kysyin. Viikkoa ei kerrottu, mutta pian kuulema, kun vasta viime viikolla on tuotanto saatu käyntiin ja toimitukset ulostuvat nyt kiihtyvällä tahdilla. Hyvitystä kuulema tulee jossakin muodossa viiveen pituuden mukaan automatik.

px
08.06.2015, 14.22
Tänään aamulla tuli viesti jotta:

"You're almost there! We are currently preparing your order for shipment. Within the next
48 hours you will receive shipment confirmation by email."

Cyntti
08.06.2015, 15.50
Mikä malli px:lle oli tulossa?

Parru
08.06.2015, 16.30
No niin, piti se tämäkin nähdä, liityin sitten odotus-kerhoon, eli pitkäaikaisen kuvien, videoiden ja fatbike-fiilistelyketjun uuvuttamana sormi hakeutui tilaa-namiskalle canyonin nettikaupassa. Näköjään alkaa olla jokavuotinen ilmiö että tuskalla tienatut roposet valuvat teutoonien taskuihin..Viime talveksi jo läskikuume oli kova, nyt kerrankin (ehkä) ajoissa liikkeellä. Ja kuten muinoin, saanen syyttää köyhtymisestä jälleen nimimerkki Antza44:jää..:p

ViliA
08.06.2015, 16.59

Ja koska tilattu?. Osaa vähän laskea et jos viime viikolla tuli yks Suomeen ja tällä viikolla toinen, niin oma tulee tätä vauhtia joskus vuoden vaihteessa[emoji6]

px
08.06.2015, 22.40

Ja koska tilattu?. Osaa vähän laskea et jos viime viikolla tuli yks Suomeen ja tällä viikolla toinen, niin oma tulee tätä vauhtia joskus vuoden vaihteessa[emoji6]

CF 9.0 elikkä halvempi Blutollinen, koko M, tilattu 8.10. illalla.

px
09.06.2015, 10.13
"Dear xxx,

The wait is almost over! We have transferred your order to our logistics partner UPS so it
will reach you within a few days' time. Your delivery number is: ..."

UPS ennustaa seurannassaan että perjantaina ois perillä. Saapa nähä tuleeko Ouluun asti nuin pian.

Keskiäkäinen lohjalainen
09.06.2015, 10.35
Näköjään alkaa olla jokavuotinen ilmiö että tuskalla tienatut roposet valuvat teutoonien taskuihin..

... jo viidettä vuotta.

Nilssi
09.06.2015, 18.46
DUUUUDE!!!

http://i.imgur.com/QGsRZFyl.jpg?1

Tammikuun lopulta alkanut odotus on vihdoin ohi!

J.Kottenberg
09.06.2015, 19.23
Great homma!

Onnittelut kunnon kulkineen omistajalle. Kun ehdit niin kertoile vähän koeajofiiliksistä.

maapaa
09.06.2015, 20.27
DUUUUDE!!! Tammikuun lopulta alkanut odotus on vihdoin ohi!

Damn! Vaimo näki tämän kuvan ja nyt tuo haluaa samanlaisen..

IncBuff
09.06.2015, 20.47
Damn! Vaimo näki tämän kuvan ja nyt tuo haluaa samanlaisen..Eikö tuo ole hyvä syy ostaa itsellekin samalla.

maapaa
09.06.2015, 21.35
Eikö tuo ole hyvä syy ostaa itsellekin samalla.

Ehdotettu on ja vastausta odotellaan.

LJL
09.06.2015, 21.48
On kyllä hieno läsky!!

seppo_taalasmaa
09.06.2015, 22.00
Kateelliseksi vetää! ajoraporttia ja lisää kuvia!

Cyntti
10.06.2015, 09.02
Ai että! Onhan se nätti :)

MutaMika
10.06.2015, 10.09
"You're almost there! We are currently preparing your order for shipment. Within the next
48 hours you will receive shipment confirmation by email."

Yksi 9.0SL koko M on myös lähtökuopissa tännepäin. Tilaus lokakuun loppupuolella muistaakseni. Ou jee...

Oisko jollain ehdottaa hyvää sisuriehdokasta ghetto tubeless hommiin jos heti koittais tubeless viritystä ?
Edit: Nuo taitaatakin olla tubelekseen sopivat nuo vanteiden "beadit" eli teippitubelesskin luultavasti onnistuisi...

Ski
10.06.2015, 20.59
Motonetistä tai jostain leveä Gorilla, ja yks kierros, venttiilin kohalta päälekkäin. Sisurilla hetkisen painauttaa teippiä ja eiku litkua desi sisään ja kompuralla painetta. Helppoa ja nopeaa. Ei mitään ghettoa tai virityksiä :)

Antti_S
10.06.2015, 21.48
Motonetistä tai jostain leveä Gorilla, ja yks kierros, venttiilin kohalta päälekkäin. Sisurilla hetkisen painauttaa teippiä ja eiku litkua desi sisään ja kompuralla painetta. Helppoa ja nopeaa. Ei mitään ghettoa tai virityksiä :)

Teipin alle pelkkä orkkis vannenauha? Vai jotain solumuoviakin?

Asiaan... 9.10. tilattu Unlimited ja ei vieläkään kuulu yhtään mitää. Ei edes suomen asiakaspalvelu vastaa mitään sähköpostiin. Melkoista perseilyä, mutta minkäs teet.

Ski
10.06.2015, 22.14
Mulla on pelkkä orggis nauha ja sen päällä gorilla.

Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla

Hannez78
10.06.2015, 23.18
Teipin alle pelkkä orkkis vannenauha? Vai jotain solumuoviakin?

Asiaan... 9.10. tilattu Unlimited ja ei vieläkään kuulu yhtään mitää. Ei edes suomen asiakaspalvelu vastaa mitään sähköpostiin. Melkoista perseilyä, mutta minkäs teet.

Jep, vannenauhan voi jättää suoraan alle jos sen sinne haluaa jättää. Itse tuskailin pari kertaa muiden teippien kanssa, mut Gorilla on toiminut parhaiten. Gorillan vetäisin vanteisiin ilman putsausta, jonka jälkeen renkaat päälle ja litkut sissään. Joe'S litku toimii paremmin kuin NoTubesin, kun siinä ei ole ammoniakkia.

px
11.06.2015, 14.08
"Dear xxx,

The wait is almost over! We have transferred your order to our logistics partner UPS so it
will reach you within a few days' time. Your delivery number is: ..."

UPS ennustaa seurannassaan että perjantaina ois perillä. Saapa nähä tuleeko Ouluun asti nuin pian.

Lähestyy lähestyy:

Tampere, Finland

06/11/2015

11:40 A.M.

Destination Scan

Antti_S
11.06.2015, 16.24
Unlimitedin tilanneiden ei kannata hengitystä pidätellä. Tuotanto ei oo kuulemma edes alkanut :(

Kuntoilija
11.06.2015, 17.03
Unlimitedin tilanneiden ei kannata hengitystä pidätellä. Tuotanto ei oo kuulemma edes alkanut :(

Kyllä on surkealla tasolla asioiden tiedottaminen Canyonilla. Viime viikolla suomalainen agentti ilmoitti oman tilaukseni lähtevän varmasti pian. Mitään ilmoituksia ei ole tullut automaattisesti viivästyksistä, vaan aina on itse saanut tilauksen perää kysellä.

ViliA
11.06.2015, 19.08

Just[emoji34]. Olikos tälle antaa mitään selitystä vai taas se tavallinen, komponenttivalmistajan viivästyksen vuoksi. No joo...eihän tästä Suomen asiakaspalvelua voi syyttää kun on täysin Saksasta tulevan infon varassa.
Ymmärrän ettei kaikille lähetetä infoa tilauksen etenemisestä/viivästymisestä, mutta ei nyt luulisi kauhean vaikeaa olla et laittais nettisivulle tiedotteen muutoksista ja viivästyksistä. Nyt taitaa kaikki tuotantoon varattu aika mennä sähköpostien ja soittojen purkamiseen[emoji6].

tmikko
11.06.2015, 22.31
Yksi Dude CF 9.0 oli ilmestynyt Lappeenrantaan tänään n. klo 18 aikoihin. Tilattu 11.10.2014. "You're almost there!" -maili tuli 8.6. aamulla. Toimitusvahvistusta/seurantakoodia ei koskaan.

Nyt tulee sitten myyntiin joko nykyinen Beargreasen hiilarijäykkis tai tämä Dude. Katotaan kummasta tykkään enemmän :)

-Mikko-

IncBuff
11.06.2015, 23.08
Yksi Dude CF 9.0 oli ilmestynyt Lappeenrantaan tänään n. klo 18 aikoihin. Tilattu 11.10.2014. "You're almost there!" -maili tuli 8.6. aamulla. Toimitusvahvistusta/seurantakoodia ei koskaan.

Nyt tulee sitten myyntiin joko nykyinen Beargreasen hiilarijäykkis tai tämä Dude. Katotaan kummasta tykkään enemmän :)

-Mikko-Onko minkä kokoisia?

tmikko
11.06.2015, 23.23
Onko minkä kokoisia?
M

IncBuff
11.06.2015, 23.26
Onneksi on liian pieniä. En tiiä. Jotenkin se tuo Dude edelleen polttelee vaikka kertaalleen tuli jo tilaus peruttua.

px
12.06.2015, 09.11
Kävin hakemassa terminaalista ku ei jaksanu enää 8kk jäljeen odottaa paria tuntia ;)
http://pxx.fi/PicShop-EA1ED71885ACF68009C6E8ABCE7C45AA.png

Keskiäkäinen lohjalainen
12.06.2015, 09.19
Kävin hakemassa terminaalista ku ei jaksanu enää 8kk jäljeen odottaa paria tuntia ;)
http://pxx.fi/PicShop-EA1ED71885ACF68009C6E8ABCE7C45AA.png

Aika miehekkään kokoinen loota tuo DudeGuard...

px
12.06.2015, 09.39
Meleko jööti on. Ja läski on myös manuaali. Olivat btw tunkeneet Oakleyn lasit mukaan, lie se sitten se hyvitys jota ei mulle ainakaa ees luvattu :o :)

http://pxx.fi/PicShop-6BC6FFFBA26B17D035FE0CA7474A2A87.png

a-o
12.06.2015, 09.46
^ PX:lle aika osuva teksti tuossa pyörälaatikon kannessa :O

JackOja
12.06.2015, 09.49
Onko noi kuvat postattu lähes on-line? Toi loota siis avattu 10 minuuttia sitten eikä vieläkään ajofiiliksiä :seko::p

Ski
12.06.2015, 10.04
Tuuppa hakkeen se rengas :)

Cyntti
12.06.2015, 12.56
Minkälaiset okuläärit siellä tuli mukana? :O

tmikko
12.06.2015, 13.16
Meleko jööti on. Ja läski on myös manuaali. Olivat btw tunkeneet Oakleyn lasit mukaan, lie se sitten se hyvitys jota ei mulle ainakaa ees luvattu :o :)
Mullepas luvattiin, eikä tullu! Eikä muuten tullu varakorvaketta, iskaripumppua tai momenttiavaintakaan. Mitähän muuta oleellista jäi puuttumaan, että osaan reklamoida?

Pyörä sentään on se mikä piti ja oikeaa kokoakin. Painavahan tuo on ku mikä. Pitänee tänään käyttää virallisessa vaa'assa.

-Mikko-

Kemizti
12.06.2015, 13.22
^ miten lie nuo todelliset painot sitten vs. ilmoitetut.. Ihan mielenkiinnosta.. Ilmoitelkaas pyörän saaneet!

px
12.06.2015, 13.55
En minäkään nähnyt iskaripumppua tai momenttiavainta. Varakorvake kyllä oli, se oli pikku minigrippipussissa joka teipattu kiinni yhteen pahviin ja voi helposti mennä silmien ohi.

Pyörä oli noin 13,4kg ilman polkimia (vs. 12.9kg ilmoitettu paino) ja polkimilla sitten 13,7. Nyt oon kevennelly siitä sellaset 1,3kg pois ja vaaka näytti 12,5kg polkimien kera. Pitää lähtiä käymään virallisella vaa'alla tässä pian.

tmikko
12.06.2015, 14.03
En minäkään nähnyt iskaripumppua tai momenttiavainta. Varakorvake kyllä oli, se oli pikku minigrippipussissa joka teipattu kiinni yhteen pahviin ja voi helposti mennä silmien ohi.

Pyörä oli noin 13,4kg ilman polkimia (vs. 12.9kg ilmoitettu paino) ja polkimilla sitten 13,7. Nyt oon kevennelly siitä sellaset 1,3kg pois ja vaaka näytti 12,5kg polkimien kera. Pitää lähtiä käymään virallisella vaa'alla tässä pian.
Mielenkiintoista! Mitäs otit pois ja laitoit tilalle?

Itellä seuraavat asiat mielessä:
- Kammet Next SL:ksi (toimiikohan suoraan beargreasesta otettuna vai joutuuko hommaamaan vielä pitemmän akselin -> ei hyvä jos näin)
- Putkiosat uusiksi: kuituinen tanko, tolpaksi masterpiece ja satulaksi varmaan slr
- taakse jäänee aluksi ihan xt:n 10v kamat
- renkaat litkuille

Kai noilla se 12,5 lähestyy...

Tilasitko muuten sen varakorvakkeen? (ettet vaan saanu mun pyörää! :))
-Mikko-

Keskiäkäinen lohjalainen
12.06.2015, 14.04
Pyörä oli noin 13,4kg ilman polkimia (vs. 12.9kg ilmoitettu paino) ja polkimilla sitten 13,7. Nyt oon kevennelly siitä sellaset 1,3kg pois ja vaaka näytti 12,5kg polkimien kera.

Kuis siitä noin helposti yli kilo hävisi?

LJL
12.06.2015, 14.57
Happi- eli appiukko oli vakuuttunut että Känyön on hyvä läskipyörä ja laittoi tilaukseen :) Yli 60-vuotiaanakin voi vielä aloittaa

ealex
12.06.2015, 15.14
- Kammet Next SL:ksi (toimiikohan suoraan beargreasesta otettuna vai joutuuko hommaamaan vielä pitemmän akselin -> ei hyvä jos näin)

Toimii, mikäli chainstay mahtuu kampien väliin ja keskiö ei ole liian leveä. Ratashan on käännettävissä Next SL kammissa, jolloin ketjulinja siirtyy ulommaksi, eli sopivaksi 190mm perälle. Kiinnostaa minuakin, miten tämä Duden kanssa onnistuu.

tmikko
12.06.2015, 15.22
Toimii, mikäli chainstay mahtuu kampien väliin ja keskiö ei ole liian leveä. Ratashan on käännettävissä Next SL kammissa, jolloin ketjulinja siirtyy ulommaksi, eli sopivaksi 190mm perälle. Kiinnostaa minuakin, miten tämä Duden kanssa onnistuu.
Just mittailin: chainstay on n. 2-3 mm leveämpi dudessa eli menee tosi tarkalle. Pitänee tehdä käytännön testi. Dudessa on onneksi valmiiksi sopiva keskiölaakeri. Muhvit ovat siis samat (121mm) molemmissa.

Virallinen vaaka näytti CF 9.0 m-koon painoksi 13.40kg ilman polkimia.

macci
12.06.2015, 17.00
Dude CF 8.0 koko L ja Shimanon MX80 polkimilla 12,9kg

tänään saapui. Pari viikkoa sitten tilattu

edit: ja paketissa tuli kaikki mitä pitikin. pumppu ja momenttiavain kätevässä boksissa

http://img.techpowerup.org/150612/dude1.jpg
http://img.techpowerup.org/150612/dude2.jpg

Keskiäkäinen lohjalainen
12.06.2015, 17.56
Dude CF 8.0 koko L ja Shimanon MX80 polkimilla 12,9kg

tänään saapui. Pari viikkoa sitten tilattu

edit: ja paketissa tuli kaikki mitä pitikin. pumppu ja momenttiavain kätevässä boksissa

http://img.techpowerup.org/150612/dude1.jpg
http://img.techpowerup.org/150612/dude2.jpg

Iskaripumppu täysjäykkään fillariin???

tmikko
12.06.2015, 17.58
Next SL 175mm kammet (170mm perälle tarkoitettu) kiinni ja molemmille puolille jää n. 3mm tilaa. Eli kaipa nuo tuossa pyörii. Ja sen rattaankin muistin kääntää. :) Eli näyttää pahasti siltä, että tästä tulee vielä ajokelpoinen peli!

-Mikko-

px
12.06.2015, 18.10
Mielenkiintoista! Mitäs otit pois ja laitoit tilalle?

- Putkiosat uusiksi: kuituinen tanko, tolpaksi masterpiece ja satulaksi varmaan slr
- taakse jäänee aluksi ihan xt:n 10v kamat
- renkaat litkuille

Kai noilla se 12,5 lähestyy...

Tilasitko muuten sen varakorvakkeen? (ettet vaan saanu mun pyörää! :))
-Mikko-

Jep, tilasin kyllä. Tarkistin vielä, niin iskaripumppu ja momenttiavain puuttuvat.

Muutin 2x10 SLX -voimansiirron 1x9:ksi, Sram X0-gripparilla. Eli etuvaihtaja ja -vipu pois kokonaan. Taakse löyty pakista vanha vinohäkkinen X9, joka toimii kyllä moitteetta, mutta pitää etsiä jostain X0 kunhan ehtii. Joka tapauksessa tuo vanha X9:kin oli keveämpi kuin korvaamansa SLX.
Tolpaksi Exoticin carbon ti ja satulana SLR. Näillä lähti n. 200g. Satula vaihtuu joskus Toupeksi.
Jarrut SLX => R1 carbon red, tälläkin lähti reilu 200g.
Gripit vaihtuivat foamiksi.

Sisureita en ehtiny vielä katsomaan. Jos joku on ehtinyt ne tarkistaa ja punnata niin saa kertoa :) Laitan litkut joskus, mutta ehkä vaihdan kiekotkin.

Stemmi on ankkuri. Taisi painaa jotain 186g. Se ja ohjaustanko lähtevät vaihtoon lähitulevaisuudessa.

Yritin ottaa tuon 22t pikkurattaan pois, vaan kampia ei saatu irti edes pyöräliikkeessä. Isompi rieska kyllä lähtee pois, mutta tuo uus RF:N 32t NW-ratas ei mee paikalleen ilman kampien irroittamista. Tässä saa auttaa! Tuossa on siis tuo 8mm pultti ja sen jälkeen kierteet ulosvetäjälle mutta meinaavat alkaa kierteet porsimaan ja pupu tulee pöksyyn..:(

Btw, myynnissä täysin ajamattomat SLX 2x10 etuvaihtaja, takavaihtaja ja jarrut ;)

LJL
12.06.2015, 18.19
Iskaripumppu täysjäykkään fillariin???

Kun appiukkoa autoin tilauksessa niin 8.0:aan näytti tulevan mukaan 0,00€ iskaripunppu. Ei ehkä ihan loppuun asti mietitty :D ...laittaakohan ne maantiepyörän mukaankin?

Keskiäkäinen lohjalainen
12.06.2015, 18.30
Kun appiukkoa autoin tilauksessa niin 8.0:aan näytti tulevan mukaan 0,00€ iskaripunppu. Ei ehkä ihan loppuun asti mietitty :D ...laittaakohan ne maantiepyörän mukaankin?

Tuo Dude 8.0 (ja 9.0 unlimited) taitaa olla Canyonin ainoa täysjäykkä maasturi. Ehkä on halvempaa pistää turha iskaripumppu mukaan kuin fiksata weppisaitin koodia :-)

tmikko
12.06.2015, 22.37
http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/12/b9c068b9d44b993d2a9ede926e3eab94.jpg
Vielä vähän vaiheessa eli litkutus tekemättä. Kuvan asussa eli ajokunnossa 12.70kg

-Mikko-

JJLaine
13.06.2015, 06.44
12.12.2014 tilattu cf 9.0 unlimited (M) sai eilen toimitus ilmoituksen. Eli kyllä niitä tippuu pikkuhiljaa...

Kuntoilija
13.06.2015, 12.25
Samma här:). Jussin jälkeen ilmeisesti pääsee ajamaan ja sopivasti on silloin viikon kuntoloma varattuna.

ViliA
13.06.2015, 12.43
Juuri äsken tuli unlimitedistä ilmoitus tännekin

Pipo
13.06.2015, 13.13
Taitaa olla niin että tätä menoa loppukesästä Dudeja on Suomessa enemmän kuin muita läskejä yhteensä ��

tmikko
13.06.2015, 17.35
Nippelitieto keventäjille: vakiosisuri painaa 395g. Vannenauhaa en oo punninnu. Voi olla, että 600-700g lähtee painoa litkuttamalla.

Edit: 650g läks (originaali vannenauha oli 60g). Nyt ollaan lukemassa 12.05kg.

Litkutus oli helppo homma vaikka Jumbo Jimin sovitus vanteelle onkin löysä:Ensin orkkisnauhat pois, kehän sisäpinnassa olevat pienet teipit pois ja kehien (nippeleiden) putsaus rasvasta, kevyt hionta ulkolaidoistaan (kohta johon tubeless-teippi tarttuu, käytin 240 karkeuden paperia), huolellinen putsaus brake cleanerilla. Laitoin alle vannenauhaksi ohutta valkoista jesaria, jonka liimapintaa vasten liimasin vielä ohuemman pakkausteipin. Varsinainen tubelessteippi on Clas Ohlsonin suojapeiteteippi (http://www.clasohlson.com/fi/Suojapeiteteippi/34-9808), jonka kavensin oikeaan leveyteen niin, että vain renkaan "reunanauhalle" tarkoitettu hylly jää teipittä. Huolellinen teipin painelu reunoista hiotulta alueelta (keskeltä ei kannata, se painuu kyllä paineen vaikutuksesta). Reikä venttiilille (tässä pyöröviila tms kampe, jolla reiän saa siistiksi, olisi hyvä). Sitten sisuri sisään yön yli, jotta teippi varmasti tarttuu. Sisuri pois niin, että ulkorenkaan toinen reuna jää paikoilleen hyllylle. Tubeless-venttiili kiinni, sielu pois. Tämän jälkeen rengas nousee paineilmalla lähes itsestään illman saippuaa tms, kun pitää kiekon lappeellaan noston aikana niin, että painovoima avittaa. Litkut sisään venttiilin kautta ruiskulla. Laitoin n. desin. Sitten normaalit ravistelut&kääntelyt, lepäämään lappeelleen ja sama toiselle kyljelle Setä Stanin ohjeiden mukaan.

Yllättäen rengas myös pysyi paikoillaan parin tunnin maastolenkin perusteella. Tarkoituksella ajelin kivikkojumppaa, burbbauksia 0. Varauduin myös liimaamaan (http://www.motonet.fi/fi/tuote/606252/Bostik-A3-kontaktiliima-100ml) renkaan kehälle, mutta ehkä se on turhaa. Aika näyttää.

(Jumbo Jim tuntuu olevan pienillä paineilla huonommin rullaava kuin Husker Du. Tahkolla pitäis jaksaa 2 kiekkaa. Voi olla että laitan Hudun taakse vaikka painossa tuleekin takkiin)

-Mikko-

markettipyörämies
15.06.2015, 00.08
Olen sen verran päissäni, että en jaksa laskea paljonko teippien osuus oli tuossa tubelessoinnissa? Puntaroitko? Kiinnostaa siinä mielessä, että onko lasi/hiilikuituvannenauhassa mitään järkeä.

px
15.06.2015, 00.31
Miä punnasin tänään etusisurin 360 grammaan ja eturenkaan (4.0") n. 1060 rammaan. Ohjaustangosta lähti yöllä 120g, ja joskus myöhemmin lähtee vielä enemmän. Keveämpi ja pidempi stemmi lähti myös tilaukseen. Orkkistanko painoi hulppeat 293g ja stemmi 186, helppoja grammoja.

Miulle tosiaan Canyonin laskuri suositteli S-kokoa. Olen 174cm ja persjalka (78cm). Tilasin laskurista huolimatta M-koon ja oikea ratkaisu oli. Nyt stemmi pitenee aluksi 90mm:iin tuosta orkkis 60 millistä.

tmikko
15.06.2015, 00.31
Punnasin clasun teipin jämät ensimmäisen kiekon litkutuksen jälkeen. Rullassa oli reilusti yhelle kiekolle ja painoa 80g. Oiskohan aika lähellä totuutta kaikkien teippien yhteispainolle / kiekko?

Tarkistuslaskelma:

-Orkkisnauha 60g
-Orkkissisuri 395g
-Litku 1dl, 100g?
-Venttiili 5g?
-Painosäästö/kiekko 325g

=> Teipit painaa: 395+60-100-5-325=~25g => Ei kyllä ehkä ole oikein millään. Vai voisiko olla, että desi litkua ei olekaan 100g vaan vähemmän? Taidan punnita konkelin vielä huomenna uudestaan...

-Mikko-

tmikko
15.06.2015, 00.40
Miulle tosiaan Canyonin laskuri suositteli S-kokoa. Olen 174cm ja persjalka (78cm). Tilasin laskurista huolimatta M-koon ja oikea ratkaisu oli. Nyt stemmi pitenee aluksi 90mm:iin tuosta orkkis 60 millistä.
Makuja on monia: Omat mitat 180/83 ja ajan nyt M-koon rungolla 70mm stemmilllä (thomsonin setback-tolpalla kylläkin). En pitempää stemmiä laittaisi, mutta tykkään ehkä enempi teknisestä kuin äkseestä...

Edit: yksi oleellinen mitta jäi mainitsematta: tanko on 777mm leveä.

-Mikko-

px
15.06.2015, 02.37
Makuja on monia: Omat mitat 180/83 ja ajan nyt M-koon rungolla 70mm stemmilllä (thomsonin setback-tolpalla kylläkin). En pitempää stemmiä laittaisi, mutta tykkään ehkä enempi teknisestä kuin äkseestä...

Edit: yksi oleellinen mitta jäi mainitsematta: tanko on 777mm leveä.

-Mikko-
Jep, miä taas tykkään teknisestä äksseestä. Ja satula on ehkä senttiä vajaa niin edessä kuin mahdollista suoralla tolpalla. Uusi tanko on tosiaan 600mm, on aika jännän näköinen läskiksi ;) No, kapearenkaisemmissa on 550 ja 560mm, ja intternetissä luki ettei noin kapeilla stongilla voi ajaa :D

Keskiäkäinen lohjalainen
15.06.2015, 11.05
Onkos joku uusista (onnellisista?) omistajista ehtinyt grammanviilaukselta jo ajamaankin? Onko siitä rakkineesta mihinkään vai jatkuuko saaga fillaritori.com:issa?

LJL
15.06.2015, 12.00
Lupasin appiukolle että se on aivan hemmetin hyvä pyörä... Saa luvan olla :D

J.Kottenberg
15.06.2015, 12.01
^^Kieltämättä aiheellinen kysymys. Ajokokemukset tosiaan kiinnostaisi enemmän.

tmikko
15.06.2015, 14.02
No onhan sillä jo 8h ajettukin :)

Laitoin tuonne yleisiin höpinöihin ajokokemuksia, mutta kerrataan:
Verrokkina on Salsan kuituinen 11.7kg Beargrease täysjäykkä aikalailla tarkalleen samalla geolla ja koolla (muutaman millin sisällä mitat, esim ett millilleen sama ja keulakulmatkin taitaa olla identtiset). Alla 4" Husker Du:t . Eli pohjaan kokemukseni siis Beargreaseen, jolla tulee ajettua 10-15h viikossa maastoajoa:
- Litkuttamattomana ja 12.7kg painoisena (eli jo kilon kevennettynä) tuntui raskaammalta kuin Beargrease
- Litkutettuna ero olikin jo aika pieni ja tuli lähinnä renkaiden rullaavuudesta (Beargreasen Husker Du:t rullaa vähän paremmin pienillä paineilla) sekä joustokeulan osittain turhastakin notkumisesta: Bluto on puoliturhake, mutta "ihan kiva", jos ajaa isommin
- Runko on todella jämäkkä sivusuunnassa, kuten pitääkin

Summa summarum: Salsa Beargrease carbon ihan perhanan hyvä, hauska ja nopea läskipyörä. Dude ei tästä juuri eroa, vaikka se Bluton tarpeellisuus vähän mietityttääkin vielä.
Vahva "osta" -suositus siis. Tuskin parempaa saat samalla rahalla!

Ja kiusaan vielä vähän grammoilla, kun se kuitenkin kiinnostaa: punnitsin pyörän uudelleen ja sain nyt 70g enemmän tulokseksi -> teipit lienee aika lähellä sitä 80g/rengas. Ota tai jätä 10g.

Edit: ainakin nyt tuntuu, että Dude lähtee kiertämään 120km lenkin tahkolle Beargreasen jäädessä huilivuoroon. Katotaan sen jälkeen, mitkä on fiilikset ja myynkö kaikki pyörät pois :)

-Mikko-

markettipyörämies
15.06.2015, 14.13
Kiitos teippien painotiedoista. Pikkusen kevyemmän saa lasikuidulla, mutta isompi homma kuin teippaus.

Mielenkiintoista Bluto-asiaa. Perstuntumalta sanoisin, että läskissä olisi ainakin omaan käyttöön enemmän hyötyä takajoustosta, sitäkään ei tarvis kuin tasoittamaan kovimmat iskut, kuin etujoustosta.

Canyon on kyllä hyvän hintanen, jos alkaisi omaa markettipyörää päivittämään keulalla ja DT:n kiekoilla olisi hinta jo aika lähellä koko pyörän hintaa Canyonilla.

tmikko
15.06.2015, 14.35
Jep, miä taas tykkään teknisestä äksseestä. Ja satula on ehkä senttiä vajaa niin edessä kuin mahdollista suoralla tolpalla. Uusi tanko on tosiaan 600mm, on aika jännän näköinen läskiksi ;) No, kapearenkaisemmissa on 550 ja 560mm, ja intternetissä luki ettei noin kapeilla stongilla voi ajaa :D
Joo, vähän oldskool-hommia :)
Läskissä vaan on etupäässä selkeesti isommat vääntövoimat monessa tilanteessa verrattuna kapearenkaisiin. Ite tykkään, että on vähän vipuvartta. Muissa pyörissä (joilla en kyllä enää edes aja sitten ensimmäisen läskin tultua taloon) käytän muutamaa senttiä kapeempaa tankoa.

Keskiäkäinen lohjalainen
15.06.2015, 14.46

Laitoin tuonne yleisiin höpinöihin ajokokemuksia, mutta kerrataan:

Kiitokset. En siis peruuta jo maksettua tilausta :-)

Ilmeisesti pitää nähdä tuo litkutuksen vaiva aika lailla saman tien kun boksin aukaisee jotta läskitaivas aukenisi maksimaaliseen loistoonsa.

J.Kottenberg
15.06.2015, 16.00
Summa summarum: Salsa Beargrease carbon ihan perhanan hyvä, hauska ja nopea läskipyörä. Dude ei tästä juuri eroa, vaikka se Bluton tarpeellisuus vähän mietityttääkin vielä.
Vahva "osta" -suositus siis. Tuskin parempaa saat samalla rahalla!

-Mikko-

Hyvät koeajoanalyysit.

Ilmeisen hyvin on Canyon onnistunut ensimmäisen läskin lanseeraamisessa kun noin hyvin pärjää Salsalle joka on jo vanha tekijä. Ei ole pyörälehdet turhaan kehuneet.

Antza44
15.06.2015, 18.44
^Toivotaan myös yhtä kestävää ja huoletonta ajoa, kuin esikuvallaan.
-16 vuonna sitten kiitos Bucksaw:ta vastaava, niin vaihdan kakkos pyöräni:o.

px
15.06.2015, 21.35
Jep, tilasin kyllä. Tarkistin vielä, niin iskaripumppu ja momenttiavain puuttuvat
...
Yritin ottaa tuon 22t pikkurattaan pois, vaan kampia ei saatu irti edes pyöräliikkeessä. Isompi rieska kyllä lähtee pois, mutta tuo uus RF:N 32t NW-ratas ei mee paikalleen ilman kampien irroittamista. Tässä saa auttaa! Tuossa on siis tuo 8mm pultti ja sen jälkeen kierteet ulosvetäjälle mutta meinaavat alkaa kierteet porsimaan ja pupu tulee pöksyyn..:(

Dodi, Canyonin aspa vastasi ja lupasi lähettää pumpun ja momenttiavaimen. Kammista kerrottiin seuraavaa:

"Ymmärtääkseni alla olevassa linkissä on ohjeistettu kammen irrottaminen käyttämästämme mallista:
http://service.bythehive.com/Guide/How+to+Remove+Gen+2+crank/44
Oliko pyörän mukana kuvissa näkyviä työkaluja?"

Onko jollekulle teistä tullut jotain tollaisia kampityökaluja (threaded barrel removal tool ja extractor plate tool) pyörän mukana?

tmikko
15.06.2015, 23.25
Ihan perinteisellä octalinkin poistotyökalulla/ulosvetäjällä se lähtee. Ensin korkki pois, muistaakseni 8mm kuusiokololla ja sitten työkalullla kampi irti.

-Mikko-

px
16.06.2015, 00.20
Ihan perinteisellä octalinkin poistotyökalulla/ulosvetäjällä se lähtee. Ensin korkki pois, muistaakseni 8mm kuusiokololla ja sitten työkalullla kampi irti.
Juuri näin ensin yritettiinkin, vaan meinas alkaa kierteet tulemaan ulos kammen sijaan, ja laitettiin pupu pöksyyn.

tmikko
16.06.2015, 10.48
Joo, vähän hermoja raastavaa hommaa oli kammen irrotus.

Nyt tuli takapakkia litkutuksen suhteen: lupaava alku muuttui pettymykseksi, kun Stanin litku oli syönyt itsensä teippien läpi ja molemmat renkaat tyhjänä, kun aamulla kävin varastossa :/ Liekö tähän nyt syynä sitten väärä litku (ammoniakki)? Vai väärä teippi? Itselläni on hyvät kokemukset Mulefutin kehällä samalla systeemillä, mutta gorillalla+stanilla. Eivät vuoda yhtään.

Eli uusi yritys uudella litkulla (ja ehkä myös gorillalla): mistä sitä Joe's No-Flats litkua tavaraa saisi nopeasti?? Tahko lähestyy!

-Mikko-

PK1
16.06.2015, 11.18
Vaihda teippi gorillaan niin ongelman pitäisi poistua. Uudelleen teippaamaan noi joutuu joka tapauksessa jos litku on mennyt teipin väliin.

Kuntoilija
16.06.2015, 11.55
Voisiko joku antaa mitat tuosta läskin toimituslaatikosta. Pähkäilen nääs pitäisikö se käydä noutamassa terminaalista vai ei, kun kovasti arvelen ettei laatikko mahdu pieneen autooni.

Keskiäkäinen lohjalainen
16.06.2015, 12.03
Voisiko joku antaa mitat tuosta läskin toimituslaatikosta. Pähkäilen nääs pitäisikö se käydä noutamassa terminaalista vai ei, kun kovasti arvelen ettei laatikko mahdu pieneen autooni.

DudeGuard on isompi (paksumpi) kuin standardi BikeGuard, jonka mitat löytyvät täältä:

https://www.canyon.com/en/supportcenter/article.html?supportcenter_articles_id=283

Villi arvaus on, että mitat ovat muuten samat, mutta paksuus on jossakin 40 sentin hujakoilla.

Kuntoilija
16.06.2015, 12.07
No kaipaan tarkkoja mittoja. Canyonin maatielaatikko meni sisälle autoon niin, että penkki oli etunmaisimmassa asennossa ja vatsa oli rattia vasten.

Ansis
16.06.2015, 12.07
Stanin litkuissa tuntuu olevan sellainen ongelma, joka korostuu läskipyörissä liikaa eli viikon jälkeen renkaan sisältä löytyy jo sellainen kuivunut litkumonsteri. Contin litkut ei kuulemma tee sitä, mutta monesta paikasta ei löydy Continentalin litkuja kuin pikkupulloissa

LJL
16.06.2015, 12.16
...sellainen kuivunut litkumonsteri.

Ammattikielellä sitä kutsutaan korvasieneksi

Antza44
16.06.2015, 12.58
Tubeles kokeiluja luinkin tuosta jo, mutta lisää infoa DT BR 2250 tubeles käyttäytymisestä kiinnostaa. Pysyykö kumi 0Bar ylhäällä ja onko kumi tiukasti kiinni ylhäällä urassaan vai putoaako helposti pois hyllyltä? Poksahtaako kumia ylös nostettaessa, niin kuin tubeless konsanaan? Huonosti on valoitettu tuota valmistajan toimesta http://www.dtswiss.com/Wheels/MTB-Wheels/BR-2250-Classic . Kuvia sitten vapaarattaasta, kun sen joku aukaisee. No periaate tiedossa, mutta kiva nähdä paksun toteutus.

px
16.06.2015, 13.12
No kaipaan tarkkoja mittoja. Canyonin maatielaatikko meni sisälle autoon niin, että penkki oli etunmaisimmassa asennossa ja vatsa oli rattia vasten.
Mun laatikon ulkomitat n. 41 x 76 x 151

tmikko
16.06.2015, 14.47
Tubeles kokeiluja luinkin tuosta jo, mutta lisää infoa DT BR 2250 tubeles käyttäytymisestä kiinnostaa. Pysyykö kumi 0Bar ylhäällä ja onko kumi tiukasti kiinni ylhäällä urassaan vai putoaako helposti pois hyllyltä? Poksahtaako kumia ylös nostettaessa, niin kuin tubeless konsanaan? Huonosti on valoitettu tuota valmistajan toimesta http://www.dtswiss.com/Wheels/MTB-Wheels/BR-2250-Classic . Kuvia sitten vapaarattaasta, kun sen joku aukaisee. No periaate tiedossa, mutta kiva nähdä paksun toteutus.
Kokemusta on tähän asti ainoastaan Mulefut-läskikehistä ja nyt siis näistä DT:stä. Valitettavasti eivät ole lähelläkään Mulefutia, joista kumia saa repiä irti oikeasti voimalla, eikä käsivoimat aina riitäkään. DT:llä toisen kiekon kanssa Jumbo Jim pysyi päällä 0bar paineilla, mutta toinen ei sitten pysykään. Pienet napsahdukset kuuluu, kun nousee, muttei pamahda.

Seuraava litkutuskokeiluni taitaa olla Joe'sin litkuilla (jotka eivät foorumijuttujen perusteella syövytä/irrota teipin liimaa) ja ehkä gorillalla. Ensimmäinen kokeilu siis näytti todella lupaavalta Clasun teipillä + Stanin litkuilla, mutta reilun vuorokauden jälkeen alkoi tulemaan litkut läpi (eli teipin ja kehän välistä).

Lisäksi ajattelin liimata renkaat kiinni Bostikilla (postasin linkin aiemmin).

Vapaarattaan aukaisin myös (vahingossa) :) Nopealla laskulla pykäliä oli n.20, ei siis 16, eikä 32 (vai mitkä ne vakiomäärät liekään). Rakenne on normaali ratchet: jousi-kytkinlevyt vastakkain-jousi. Ei varmaan simppelimpää olekaan.
http://www.parktool.com/uploads/images/blog/repair_help/dt-parts.jpg

Kaipaisin ehkä vähän enemmän pykäliä teknisessä kikkailussa. Kammen vapaaliike on isompi kuin Salsan (formulan) navassa.

-Mikko-

Antza44
16.06.2015, 15.48
^Harmi etteivät tehneet oikeen kunnon tubeless kehiä:(. Mulefutit toimiivaan kertakaikkisen hienosti:).

tmikko
16.06.2015, 16.26
^Harmi etteivät tehneet oikeen kunnon tubeless kehiä:(. Mulefutit toimiivaan kertakaikkisen hienosti:).Joo, kapearengaspuoleltakin omat DT-kehien litkutuskokemukset on kyllä huonoja. Jopa tubeless-ready kehillä.

Tällä hetkellä on vielä positiivinen mieli, koska tuo nykyinen litkutusyritys melkein onnistui. Eiköhän siitä vielä hyvä tule. Toivon, että liima tekee tarvittavan lisäpidon, jotta rengas pysyy paremmin ylhäällä.

Ja tosiaan sunnuntain testilenkin perusteella rengas pysyi matkassa mukana kivikkojumpat mukaan lukien maastopaineilla. Tosin oli märkä keli, eli ei maksimaalinen pito/vääntö renkaalle.

Edit: No nyt ne taas näyttää pitävän ilmaa. Illan lenkin jälkeen paineet noussu 0.02bar molemmissa renkaissa lämpimässä varastossa. Taidan vielä seurata tilannetta ennen uutta litkutusta...

Edit2: Ei toimi. Ravistelusta ja muista voodoo-tempuista huolimatta vuotaa edelleen. Näyttäisi kiihtyvän, kun paineet tippuu alle 0.5bar. => Urho Matti. Nyt on uudet litkut (Joe's) ja Gorilla hommattu. Kiirehän tässä taas tulee Tahkoa ajatellen...

-Mikko-

ubi
17.06.2015, 16.27
12.12.2014 tilattu cf 9.0 unlimited (M) sai eilen toimitus ilmoituksen. Eli kyllä niitä tippuu pikkuhiljaa...

Tuntuu siltä että kaikki nallekarkit eivät mene tasan, sillä tilasin kuukautta aiemmin saman mallin (ja sama koko) ja nyt sain tietoa toimituksen viivästymisestä ainakin viikolle 28.

ViliA
17.06.2015, 16.44
Aika jännästi tuntuu menevän toimitukset. Tilattu unlimited M-koko 28.1 ja huomenna pitäisi olla kotona.

tmikko
17.06.2015, 20.10
Kyselin jo jäykkää keulaa 9.0:aan. Nyt on ilmiselvää, ettei Blutolla ainakaan talvella tee yhtikäs mittään. Kuulemma syksyllä tullee jäykkiskeulat irtomyyntiin. Toivotaan, ettei niitä sitten odotella talven yli! :D

-Mikko-

Ski
17.06.2015, 21.07
Kyselin jo jäykkää keulaa 9.0:aan. Nyt on ilmiselvää, ettei Blutolla ainakaan talvella tee yhtikäs mittään. Kuulemma syksyllä tullee jäykkiskeulat irtomyyntiin. Toivotaan, ettei niitä sitten odotella talven yli! :D

-Mikko-
Niin siis Sinäkö et tee talvella Blutolla mitään?
Mikset?

tmikko
18.06.2015, 01.58
Siksi että läskissä on se rengas, joka hoitaa jousituksen (kuskin toimiessa vaimentimena) paremmin kuin mitkään Blutot. Talvella polut on tasaisia, eikä silloin bikepark-tyylistä ajeluakaan tule harrastettua, joten isompia töyssyjä ei tule eteen.

Kuten totesin aiemmin, Bluto on vähän turhakkeen oloinen myös kesällä, mutta kyllähän se sallii isommat ajolinjat tarvittaessa.

Lisäksi varsinkin talvella on kiva, kun ei ole ilmajousia potentiaalisia vikaantumispaikkoina.

-Mikko-

Ski
18.06.2015, 08.24
Ok kiitos perusteluista :)

Kuntoilija
18.06.2015, 08.46
Minäkin luulen, että kun siirrytään "kapeisiin" vanteisiin ja renkaisiin läskissä rullaavuden parantamiseksi, niin sitten tuo pitää mukavuden vuoksi kompensoida joustokeulalla. Eli parempi pitäytyä läskimoodissa täysjäykkänä.

MutaMika
18.06.2015, 11.32
AArgh. Mulla olis kans jo Dude tallissa, mutta se on käyttökiellossa... Oli runko ottanut osumaa kuljetuksessa kun oli poplockin klamppi hangannut kuljetuksen ajan vaakaputkea. Nyt pitää odotella mitä Canyon päättää että tuolle tehdään. Olishan tuolla kiva ajaakkin kun on odoteltu jo pitkään. Kun tietää että nuo on nyt kiven alla niin pelko on että odotus jatkuu....

Kuntoilija
18.06.2015, 12.51
AArgh. Mulla olis kans jo Dude tallissa, mutta se on käyttökiellossa... ....

Auts, tuo voi hiukan hatuttaa.

MutaMika
18.06.2015, 14.27
Auts, tuo voi hiukan hatuttaa.

Asialliselta vaikutti Canyonin suomen tuki. Homma on hoidossa. Harmillinen takaisku odottelun jälkeen, mutta hoituu kuntoon!

Kuntoilija
18.06.2015, 14.40
Hienoa, että Canyonin suomen asiamies hoitaa hommat. Omani oli tunti sitten kotioven takana ja ukko töissä, aamusella tosin vartosin toimitusta puoleen yhteentoistaosta eli liian vähän. Uusintatoimitus sovittu maanantaille. Jos ei enää takapakkeja tule ála Mutamika niin maanantaina pääsee ajamaan. :)

Sen verran iso on tuo laatikko, ettei se mun pikku-autoon mahdu tai laatikko mahtuu muttei enää kuski, joten nouto ei käy.

Juha Jokila
18.06.2015, 15.24
Sen verran iso on tuo laatikko, ettei se mun pikku-autoon mahdu tai laatikko mahtuu muttei enää kuski, joten nouto ei käy.
Ota porapatruuna mukaan ja pudotat pahvilaatikon reiästä sisään. Kuoriutuu näppärästi ja sitten tanko vaan suoraan ja ajamalla kotiin.

ViliA
18.06.2015, 19.20
Yksi unlimited malli kotiutunut Nokialle. Meinas muailma romahtaa kun huomasin että yksi stemmin pulteista oli irronnut ja löytänyt tiensä ulos laatikosta, prikka kuitenkin oli vielä tallessa. Meinas olla hankalaa löytää 6mm kierteellä olevaa kuusiokolopulttia näin juhannusta vasten mutta onneksi naapurin kivijalka tarjosi auttavan käden ja sain stemmin paikalleen. Meinas puolen vuoden odotus tyssätä yhteen pulttii[emoji3]. Vielä kun ajamaan kerkiäisi tuonne sateeseen niin hyvä olis.

tmikko
19.06.2015, 12.57
Valmis!
http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/19/9709c63326ade1706f2c623b415c86d7.jpg

... tai ainakin melkein. Taitaa vaihtua renkaat ennen Tahkoa. Ei oikein rullaa .45bar paineilla.

Painoa kuvan asussa 12.14kg

Kyrdis
19.06.2015, 13.07
Hieno on ja varsin kevytkin jyystökeulalla! Peukkuva

seppo_taalasmaa
19.06.2015, 17.59
^^ komppaan vielä uudestaan. Siinä on pyörällä näköä ja kokoa. Ei taida rillin ääreen ehtiä jos tuollainen herkku on tallin puolella.

tmikko
19.06.2015, 19.57
No jaa, 4h on jo rillattu :) kävin kyllä aamulla metässäkin ;)

Hyvää Jussia kaikille!

-Mikko-

J.Kottenberg
22.06.2015, 15.43
Onko jo Dude-kuskeilta höyryt haihtuneet? Laittakaa vähän tarinaa koeajoista, olisi ihan mukava lukea miltä tuntuvat.

Juha Jokila
22.06.2015, 16.06
^Ei kai ne mitään koeajoa enää ole jos fillari on jo ostettu ja käytössä. Ei käy kateeksi Kottenbergin kohtalo tyytyä foorumiläskeilyyn kuukausi toisensa perään.

Kuntoilija
22.06.2015, 17.06
Oma Unlimited -malli saapui sitten vihdoin. Paino matkalaukku vaa'an mukaan 11,85 ilman polkimia, ei paha ja menee valmistajan ilmoitukseen. "Koeajo" suoritaan illalla.

J.Kottenberg
22.06.2015, 18.16
^^Foorumiläskeily on ihan kivaa. Kuten näköjään monelle muullekin. Mutta omalta osaltani olen kyllä jo jonkin aikaa harrastanut myös reality-läskeilyä. Sekin on ihan mukavaa. Mutta vaikka nykyinen fillari on ihan hyvä niin kyllähän pyöräily kuitenkin on sen verran välineurheilua että muutkin merkit ja mallit kiinnostaa.

Canyon on aiemman hyvän hinta/laatusuhteen vuoksi yksi johon pitää tarkemmin tutustua.

Toi Unlimited, itse voisin sanoa vaikka:"valmis kisaraaseri", on tosi mielenkiintoinen. Kertoile kun ehdit ajella.

mvk_nurmi
22.06.2015, 18.40
DHL:n seurantakoodi vastaanotettu. Kotvasen kestää vielä [emoji51]

reappear
22.06.2015, 19.34
Jos joku haluaa pikaisesti halvemman joustolla niin tuli juuri muistutus että olisivat valmiita lähettelemään pyörän mutta laskua ei vielä maksettu. M-koon pyörä olis kyseessä Helsinkiin tilattu.

Juha Jokila
22.06.2015, 23.31
^^Foorumiläskeily on ihan kivaa. Kuten näköjään monelle muullekin. Mutta omalta osaltani olen kyllä jo jonkin aikaa harrastanut myös reality-läskeilyä.
No hyvä sitten, oli vaan mennyt multa ohi toi sun hankinta ja aloin ihmetellä, että vieläkö se arpoo parasta mallia.

J.Kottenberg
22.06.2015, 23.55
Paras ei todennäköisesti selviä koskaan mutta Felt DD30 tuli hommattua. Hyvä fillari, mutta jos johonkin lähimaille ilmestyy Canyon niin voisi kyllä käydä vilkaisemassa.

Kuntoilija, onko sun Canyon mitä kokoa?

Antti_S
23.06.2015, 01.12
Unlimited saapui ennen maailman loppua. Out of box paino L kokoiselle 12,05kg.

Ei tule korvaamaan täpäriä ikinä, eikä se ollut tarkoituskaan. Tubeless kumia tuo kaipaa kipeästi ja huomattavasti matalempia paineita. Ainiin... ja todella kurjaa keliä :)

https://lh3.googleusercontent.com/qqud4a-4uxtVOo_-bmMXYHtUrdJQ3ltVDr06fpGZHQA=w1068-h801-no

Keskiäkäinen lohjalainen
23.06.2015, 09.33
Unlimited saapui ennen maailman loppua. Out of box paino L kokoiselle 12,05kg.

Ei tule korvaamaan täpäriä ikinä, eikä se ollut tarkoituskaan. Tubeless kumia tuo kaipaa kipeästi ja huomattavasti matalempia paineita. Ainiin... ja todella kurjaa keliä :)

Millaisilla paineilla aloitit kokeet?

Kurjat kelit ovat lähinnä ajan kysymys. Nyt niitä tuntuu olevan tyrkyllä ympäri vuoden :(

Oma odotusarvoni Dudelle on, että ajokausi pitenee sen avulla molemmista päistä ehkä kuukaudella. Kuivalla ja kovalla pohjalla ajot voivat hyvinkin jatkua täpärillä, ei vähiten siksi, että kunnon polkujen alkuun on 3 kilsan siirtymä asvalttia pitkin.

Antza44
23.06.2015, 09.50
^Läski syö 3km asvalttia alkupalaksi:p.

Volvospede
23.06.2015, 10.54
Onks toi yllä oleva kalliimpi jousittamaton nyt niillä 4.8" jumbo jimeillä, vai onko siinäkin 4.0"? Mielestäni jossain spekseissä oli tossa mallissa paksummat... Siirtymästä ei kyl kannata olla kovin huolisssan, läski kulkee siinä missä täpärikin tai muu vastaava maastovehjes. Ajellu duunimatkaa fatboyllä, 17km sivu ja renkaina kaikessa parhaat bud ja lou.

J.Kottenberg
23.06.2015, 11.07
Minun tietoni mukaan vain 9.0 Unlimitedissä on 4.8" Jumbo Jimit.

Vaikka en kovin kokenut läskikuski olekaan niin noihin siirtymiin voi varautua hankkimalla, jos ei jo ole, hyvän mukana kulkevan pumpun(joku pumppu tottakai pitää olla aina mutta vähän tehokkaampi on tässä mukavampi). 4.0" JJ rullaa tosi hyvin kun laittaa vaikka 0,7 bar painetta. Kokeiltiin vertaamalla vaimon 28 tuuman hybridiin jossa on Schwalben hyvällä pistosuojalla olevat kumit niin pieni on ero rullaamisessa.

Joten sanoisin Lohjalaiselle että luultavasti yllätyt ja huomaat että kolme kilsaa menee kivasti konetta lämmittäessä niin että voi poluilla heti pistää vauhtia ja takaisin päin kierroksia laskiessa.

marmar
24.06.2015, 08.54
4.0" JJ rullaa tosi hyvin kun laittaa vaikka 0,7 bar painetta. Kokeiltiin vertaamalla vaimon 28 tuuman hybridiin jossa on Schwalben hyvällä pistosuojalla olevat kumit niin pieni on ero rullaamisessa.

Jos ei ole kiveksi pumpattu pistosuojallinen, niin saatta jopa hävitä asfalttirullauksessa. Pehmeämmällä alustalla kapearenkainen jää kuin täi tervaan.

J.Kottenberg
24.06.2015, 10.36
Joo, varsin hyvin on Schwalbe ekassa läskirenkaassa onnistunut. Yleiskäyttöön, varsinkin kun ei ole kovin märkää, hyvä ja helposti ajettava rengas. Saisivat vaan tuotannon käyntiin niin että tulisi kauppojen hyllyillekin.

Enemmän sen sijaan ihmetyttää Canyonin kehät jotka ymmärtääkseni on DT:n kanssa yhteistyössä ihan varta vasten suunniteltu ja tulos ei olekaan "Tubeless-ready. En usko että vanteen reunan toisenlainen muotoilu olisi ollut vaikeata tai maksanut yhtään enempää. Onhan niitä muillakin. Mielenkiintoista olisi kuulla selitys asiaan, erityisesti kun Canyon-Finlandin edustajan mukaan Duden suunnittelusta vastannut kaveri on todella paneutunut asiaan ja käyttänyt paljon vapaa-aikaansakin saadakseen pyörän joka suhteessa hyväksi. Ja hyvältähän Canyon-läski tosiaan vaikuttaakin joten voi hyvinkin olla joku perusteltu syy tähänkin.

Antza44
24.06.2015, 10.40
^Jos ne syyt on vaikka ne "helpot" rengastyöt;).

Mika K
24.06.2015, 10.46
Eilen salaa hypistelin kaiman pienikokoista Dudea, kun olimme lenkillä ja ihan pätevältä laitokselta näytti eli HLS varmasti kohdallaan.

Tosin samaa ihmettelin, kuin jo kuvista eli aika korkealla on noissa ohjaamo pitkän keulan ja HT:n kanssa eli kovin kireää ajoasentoa ei ainakaan suoraan pakasta saa aikaiseksi, jos ollenkaan. Huomioitava asia mikäli on tottunut melkoisiin saddle to bar drop mittoihin, niinkuin tälläinen pitkäjalkainen ja orangin käsivarsilla varustettu korsto. Lievä ihmetys/pettymys oli myös nuo 4" JJ-renkulat eli melkoisen laihat tapaukset esim. verrattuna itsellä vastaavan levyisillä vanteilla oleviin Mammotheihin. Eivät siis todellakaan true to size, mikä on ikävä homma, kun sellaista olin pitänyt ihan vaihtoehtona kesärenkuloiksi :(

J.Kottenberg
24.06.2015, 10.54
Voit hyvinkin olla oikeilla jäljillä. Ei varmaan ole mitään tutkimusta aiheesta mutta luultavasti sisärenkaan käyttö on maastopyörissä paljon yleisempää kuin Tubeless-konstruktiot. Ja jos laajaa ostajajoukkoa halutaan palvella niin huollon helppous on varmaankin tärkeämpää kuin pienemmän erikoistuneen harrastajajoukon miellyttäminen. Ja eihän esimerkiksi pelkkien kehien vaihto niin iso homma olekaan.

JackOja
24.06.2015, 10.57
Tosin samaa ihmettelin, kuin jo kuvista eli aika korkealla on noissa ohjaamo...

Samaa olen katsellut, mutten ole kehdannut sanoa kun olen ajatellut, että kuvat ne vaan vääristää. Mutta asia on siis oikeastikin noin. Hyvä tietää jos/kun Läskikuume nostaa päätään meneilläänolevan projektin valmistumisen jälkeen.

IncBuff
24.06.2015, 11.02
Juu kun katsoo tota ylläolevaa kuvaakin niin satula on aika tapissa ja tanko on silti lähes samalla tasolla. Tämmöisellä persjalkaisella tulisi varmaan olemaan vielä toisinpäin. No onneksi läskejä riittää..

JackOja
24.06.2015, 11.05
Kyllähän tuo emäputken (vai voiko edes sanoa "putki" kun ei ole "putkimainen") voisi olla hieman matalampi. Voisi olla hienompikin niin?

IncBuff
24.06.2015, 11.08
Toisaalta emäputken mitta on samaa luokkaa nallevassun kanssa ja samalla effective tt:llä isoimmassa koossa jopa matalampi..

Antza44
24.06.2015, 11.28
Lievä ihmetys/pettymys oli myös nuo 4" JJ-renkulat eli melkoisen laihat tapaukset esim. verrattuna itsellä vastaavan levyisillä vanteilla oleviin Mammotheihin. Eivät siis todellakaan true to size, mikä on ikävä homma, kun sellaista olin pitänyt ihan vaihtoehtona kesärenkuloiksi :(Minä en kyllä huomannut tuollaista kokoeroa Mammothini/80mm vanne vs kaverin 4"JJ/80mm vanne. Minusta JJ vaikutti jopa korkemmalta ja leveys aika sama. Tosin arvioni oli silmämääräinen. Molemmista on mitattukkin 100mm leveyttä 80mm vanteella. Eniten haittaa kesärenkaana JJ se, kun niitä ei ole:(. Siksi jouduin yhden Mammothinkin adoptoimaan.

Antza44
24.06.2015, 11.44
Ja eihän esimerkiksi pelkkien kehien vaihto niin iso homma olekaan.No ei tietysti, jos pinnanmitta täsmää uusiin kehiin(erd), niin selviää pelkillä kehillä, muutoin alkaa pinnan pituuden laskeminen. Ja jos vie kasattavaksi euroja kuluu kivasti. Minun osalta kiekonkasaus on se vaikein homma pyörähuolloissa ja sekin johtuu luultavasti siitä, että ei ole liikaa aikaa alkaa opetella vanteen kasausta.

Volvospede
24.06.2015, 11.55
Tulishan siitä ohjaamosta matalampi jos noi rungot ei olis "pluto ready" eli systeemit ois mitoitettu vain jäykälle keulalle. Ja se jäykkä keula olis normaalin pituinen eikä tommonen easy rider systeemi.

ubi
24.06.2015, 12.37
Paljonkos sen Rude-keulan mitta sitten on akselin keskeltä kruunuun (a2c)? Jos se on 100 mm joustavan Bluton a2c:n mukaan tehty ja sag-kompensoitu, niin luulisin että jotain 485 mm luokkaa, mutta jos joku viitsisi omansa mitata.

edit: mittasin itse kun pyörä saapui - Ruden a2c on 495 mm

Mika K
24.06.2015, 12.50
Ruden mittaa en tiedä, mutta geoista verraten esim. L-kokoisen Duden stack on 652mm. Tuota voi verrata L- tai XL-kokoisen Trek Farleyn 613mm mittaan, joka siis on myös Blutolle suunniteltu raami myöskin. HT eroa noissa näkyy olevan 25mm. Aika erilainen geo siis kyseessä..

ViliA
24.06.2015, 13.07
http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/24/d1a89512c5a46d63370df8d3530e163b.jpg

Mistään mitoista mitään tiedä mutta tuolta näyttää oma M-kokoinen unlimited persjalkaisen(180/81) setupissa edestä katsottuna. Avaruudettimet tuosta tippuu vielä pois joten jonkinmoinen droppi siihen jää. Geometrioistakaan sen enempää tiedä mutta esim. Juurakoissa ja kivikoissa tiputtaa ongelmitta kyllä kuitusen jäykkäperän joka on varustettu ihan osaavalla kuskilla[emoji1].
Tasaista siirtymää ajaessa vauhti oli n.1km/h (täpäri 28.5km/h vs läski 27.3km/h)hitaampi verrattuna 29" täpäriin, sykkeiden ollessa samat. Matka 10km. Omasta mielestä läski ei millään muotoa pärjää täpärille mutta viikon testailujen jälkeen menee heittämällä jäykkäperän ohi.

ubi
24.06.2015, 13.24
Enitenhän tässä kiinnostaa/jännittää onko nuo Canyonin geotaulukon stack ja reach -mitat ilmoitettu sagillä vai ilman. Kaikille malleille annetaan samat luvut riippumatta siitä onko keulalla Bluto vai Rude. Ihan silmälläkin näkee, että kulmat on erit kun on Rude keulilla (jyrkemmät). Omankin tilauksen pistin sisään M-mallista, koska L-koko on stackin puolesta "hirvi". Nykyisessä maasturissa on reachiä 428 mm ja 7 cm stemmillä ihan sopiva. L-kokokin olisi mennyt pituuden puolesta lyhyellä stemmillä mutta pelotti että ei saa tankoa satulan alapuolelle ja tarpeeksi painoa eturenkaalle...

Paljonko ViliA:lla tulee mittaa keskiön keskeltä satulan yläpintaan?

ViliA
24.06.2015, 13.31
Nopeasti mitattuna 72-73cm

Keskiäkäinen lohjalainen
24.06.2015, 13.51
Omankin tilauksen pistin sisään M-mallista, koska L-koko on stackin puolesta "hirvi".

Hirvihän se on. L-koon Duden Stack & Reach ovat puolen sentin tarkkuudella samat kuin XL-koon Nerve AL 29:n.

Jupe
24.06.2015, 15.14
Omasta mielestä läski ei millään muotoa pärjää täpärille mutta viikon testailujen jälkeen menee heittämällä jäykkäperän ohi.

Nyt tulee niin kovaa tekstiä, että kieli tippui jo melkein tilausnapille [emoji6]

ViliA
24.06.2015, 15.21
Tämähän oli vain oma subjektiivinen näkemys asiasta[emoji1]. Oltiin kaverin kanssa lenkillä, jolla siis kuituinen jäykkäperä ja joka osaa mielestäni asiansa mitä tulee metsässä ajamiseen. Kaikki pahemmat kivikot ja juurakot läski suorastaan lensi, jäykkäperän hakatessa jokaiseen kuoppaan ja monttuun. Lenkiltä palatessa vaihdoimme osia ja sama toistui. Minä kurjuutin jäykkäperällä, kaverin ajaessa suu muikeana läskillä[emoji1].

Ja tosiaan tämä näkökulma tuollaisessa all around maastossa. Todennäköisesti maraton kisassa läski ei kolkuttelisi kärkisijoja[emoji4].

J.Kottenberg
24.06.2015, 15.29
Miltä noi Unlimitedin jarrut tuntuu? Ne taisi olla aika er kun muissa Dudeissa. Onko sopivan tuntuisesti joustava kuituohjaustanko? Onko millaiset ajaa isommat Jumbo Jimit? Niistä ei kai paljon muut kuin Unlimited-kuskit tuntumaa saakaan.

lecce
24.06.2015, 15.33
Miltä noi Unlimitedin jarrut tuntuu? Ne taisi olla aika er kun muissa Dudeissa. Onko sopivan tuntuisesti joustava kuituohjaustanko? Onko millaiset ajaa isommat Jumbo Jimit? Niistä ei kai paljon muut kuin Unlimited-kuskit tuntumaa saakaan. Minuakin kiinnostaa vastaukset näihin kysymyksiin. Oli Unlimited tilauksessa, mutta peruin keväällä. Nyt taas läski himoittais ja mietin kannattaako Unlimitedistä maksaa 600 euroa lisää karvalakkiin verrattuna.

ViliA
24.06.2015, 15.51
Itse tykkään jarruista ja niiden tuntumasta erittäin paljon mutta nämähän ovat makuasioita. itselläni on pyörissä avid elixir 7 ja läskissä nuo guide rs: ja mielestäni tuntuma molemmissa on parempi kun esim. shimanon xt:ssä. Renkaista en osaa kauheasti sanoa, koska en ole muilla ajanut. Testannut olen niin märässä kuin kuivassa kelissä ja pitoa löytyy kyllä ihan mukavasti mutta fiilis on että sellanen yleirengas tuo taitaa olla. Kovasti aina puhutaan läskirenkaiden selfsteeringistä mutta mielestäni tuo JJ on yllättävän tarkka ja ketterä mutkissa, eikä siirtymätkään mitään tuskaa tosiaan ole.
Painoa on itselläni n.84kg ja renkaissa .45/.50 eikä vanteille ole lyönyt. Pomputtaahan tuo hieman tasaisella mutta 25-30km/h ajaminen ainakin itsellä sujuu noilla paineilla.
Niinkuin tuossa ylempänä jo sanoin, että häviää kyllä täpärille, mutta monessa kohtaa vie voiton jäykkäperästä mukavuudellaan.
Lisätään vielä sananen tuosta 1X11 systeemistä. Maantiellä ajelin SRAM:n vaihteistolla ja tykkäsin kovasti. Nyt ensipuraisu maastossa tuottanut saman fiiliksen ja tuo 11 vaihdetta riittää kyllä mihinkä vaan. Vaihtaminen erittäin tarkkaa ja tunnokasta, me like[emoji1]

J.Kottenberg
24.06.2015, 16.47
^Aika paljon juurikin sellaiselta kuullostaa kuin speksien perusteella voi etukäteen arvata. Siis aika pro-väline. Ei varmasti rahat menneet hukkaan. Ja päivitystarpeita, ainakaan kovin välttämättömiä, ei taida olla kuin juomapullotelineen kiinni ruuvaaminen. Sitten voikin keskittyä ajamaan, vaikka useamminkin ja enemmänkin.

MutaMika
24.06.2015, 19.50
Omalla 9.0 sl bluto mallilla on nyt muutama satanen takana. Muuten vakio mutta xt polkimet ja sisurit keveemmät 13F mallit. Tuommoisena painaa 12.9kg. Tubeless pitää koittaa mutta nyt ei kerkeä. Lähtee tuommoisena kiertämääm Tahkoa pari kiekkaa fiilistellen.

Pyörä on kaikin puolin eläväisempi kuin Fatty joka mulla oli aiemmin. Liikkuu kevyen oloisesti ja kääntyykin terävästi.

Tosiaan kovin etukenoa asentoa ei saa ellei ota itselle ppienehköä runkoa. Minä olen s ja m koon välissä ja m koossa sain tangon juuri ja juuri tarpeeksi alas vaikka en kovin xc asentoa suosikkaan. M tuntuu muuten oikealta koolta. Aiempi s koon fatty oli pienehkönä nahkea ajettava putkelta. Nyt ei ole sitä ongelmaa.

Renkaat tuntuu rullaavan mainiosti polulla ja soratiellä, mutta knardit joilla aiemmin ajoin oli paremmat asvaltilla. Vetopito renkaissa on hyvä ja voi mönkiä suonsilmienkin läpi voimaa käyttämällä. Mudassa huomasin että sivuttaispito karkasi yllättäen muutamaan otteeseen kaarteessa. Taisi kyllä olla paikkoja missä olisi tapahtunut muillakin renkailla. Osa renkaiden keveyttä on varmasti niiden kapeus. Ei ne oo oikeet 4 tuuman renkaat. Mutta varmasti lähes täydelliset kesä yleisrenkaat varsinkin bluto keulan kanssa. Talvelle pitää olla leveempää.

Tuo sl mallin satulatolppa oli pääsyy miksi valitsin sen enkä halvempaa mallia. Se tuntuukin hyvältä. Pientä joustoa on myös tolpassa taaksepäin, mikä tekee menosta pitkänpäälle helpompaa.

Hyvä pyörä. Tykkään ja suosittelen ainakin nykykokemuksen valossa. Katsotaan miten Tahkon jälkeen ☺

tmikko
25.06.2015, 14.54
Omalla 9.0 sl bluto mallilla on nyt muutama satanen takana. Muuten vakio mutta xt polkimet ja sisurit keveemmät 13F mallit. Tuommoisena painaa 12.9kg. Tubeless pitää koittaa mutta nyt ei kerkeä. Lähtee tuommoisena kiertämääm Tahkoa pari kiekkaa fiilistellen.

Pyörä on kaikin puolin eläväisempi kuin Fatty joka mulla oli aiemmin. Liikkuu kevyen oloisesti ja kääntyykin terävästi.

Tosiaan kovin etukenoa asentoa ei saa ellei ota itselle ppienehköä runkoa. Minä olen s ja m koon välissä ja m koossa sain tangon juuri ja juuri tarpeeksi alas vaikka en kovin xc asentoa suosikkaan. M tuntuu muuten oikealta koolta. Aiempi s koon fatty oli pienehkönä nahkea ajettava putkelta. Nyt ei ole sitä ongelmaa.

Renkaat tuntuu rullaavan mainiosti polulla ja soratiellä, mutta knardit joilla aiemmin ajoin oli paremmat asvaltilla. Vetopito renkaissa on hyvä ja voi mönkiä suonsilmienkin läpi voimaa käyttämällä. Mudassa huomasin että sivuttaispito karkasi yllättäen muutamaan otteeseen kaarteessa. Taisi kyllä olla paikkoja missä olisi tapahtunut muillakin renkailla. Osa renkaiden keveyttä on varmasti niiden kapeus. Ei ne oo oikeet 4 tuuman renkaat. Mutta varmasti lähes täydelliset kesä yleisrenkaat varsinkin bluto keulan kanssa. Talvelle pitää olla leveempää.

Tuo sl mallin satulatolppa oli pääsyy miksi valitsin sen enkä halvempaa mallia. Se tuntuukin hyvältä. Pientä joustoa on myös tolpassa taaksepäin, mikä tekee menosta pitkänpäälle helpompaa.

Hyvä pyörä. Tykkään ja suosittelen ainakin nykykokemuksen valossa. Katsotaan miten Tahkon jälkeen ☺
Hyvä juttu! Sitten meitä on ainakin kaksi 9.0:lla kahta kiekkaa kiertämässä (tai omalta osaltani enemmänkin yrittämässä).

Allekirjoitan tolpan jouston hyödyt: Beargreasessa minulla on 27.2. kuitutolppa, joka on todella mukava ajaa. Duden Masterpiece on selkeästi epämukavampi, mutta nyt ei taida enää ehtiä asiaa korjata ennen Tahkoa. Jos jollakulla, joka on tulossa Tahkolle, on laadukas 27.2->30.9 shimmi joutavana, ostan pois! Olisi mukava saada vähän lisää joustoa taakse.

-Mikko-

Kuntoilija
26.06.2015, 13.03
Omat kokemukset muutaman lenkin jälkeen Unlimited mallista verrokkina oma vanha On One Fatty. Allekirjoitan tuon edellä kerrotun Duden tuntuvan eläväisemmältä. Fattyn loivempi keulakulma tekee siitä junamaisemman tuntuisen, vaikka keulakulmassa on vain 0,5 asteen ero speksien mukaan. Duden keveyden verrattuna Fattyyn huomaa kyllä hyvin ajossa ja se saattaa olla myös yksi tekijä tuossa eläväisemmän tuntemuksessa. Ei Fattykaan huono ole.

Omat mitat 176/80 ja Dude kokoa M. Koko on hyvä ja en ottaisi kokoa s, vaikka Canyonin mitoitusohjelma niin taitaa suosittaa. Tanko ja satula on suunnilleen samalla tasolla, kun on yksi matala spaceri stemmin alla. Vähän saisi tanko vielä alas, jos kääntäisi stemmin toisinpäin. Ajoasento on näin rennon letkeä ja sopii hyvin itselle.

Kiekot/Gummit. Yhden sisurin vaihdon myötä sanon renkaan asettuvan todella helposti vanteelle, jopa metsässä käsipumpulla vrt. Fatty vanne. 4'8 tuumainen Jumbo Jim ei tunnu omaan ajoon kesällä liian leveältä. Rullaa hyvin paikassa kuin paikassa ja asfaltilla on huomattavasti hiljaisempi kun Floater. Mudassa on kyllä niljakas. Onneksi en pidä mudassa ajamisesta noin muutenkaan. Kun näistä kokemusta kertyy voi olla, että Jumbo Jim pysyy alla jatkossakin, mutta se on varma, että yli neljää tuumaa on koko myös kesällä.

Sramin Guide jarrut on hyvät. Tuntumaan ja tehoa on, eikä ole on/off tyyliset kuten ainakin Shimanon slx-jarrut.

Sramin X01 1*11 vaihteet ovat loistavat ja sopivat hyvin läskipyörään. Näillä välityksillä menee pitkälle.

E13 kammet ajavat tehtävänsä. Toivottavasti laakerit kestävät ja kammet irtoavat ilman dramatiikkaa kun on tarve.

Fizikin Tundra satulasta on muutaman ja varsinkin eilisen 4h lenkin jälkeen tullut lempisatula. Jos tunne säilyy jatkossakin yhtä hyvänä harkitsen moisen ostamista myös maatiepyörään.

Canyonin kuitu tanko ja Ergonin gripit ovat omiin käsiin hyvä yhdistelmä ja kädet kiittää.

Tyytyväinen olen hankintaan ja ei tarvitse päivittää Unlimited-malliin yhtään mitään, vaan tehdasspeksit istuvat minulle paremin kuin hyvin. Tämä läski jää kyllä taloon toimittamaan ainoan maastopyörän tointa, kun muista hankkiudutaan eroon tulevaisuudessa. Sen tietysti tuo kuiturunko aiheuttaa, että kivikossa ja kallioilla kikkaillessa miettii, että jos nyt lippaa. Eilen lippasin ja pyörin kalliota alas ja pyörä seurasi perässä. Vähän kylmäsi tarkistaa Duden vauriot. Onneksi ei muuta tullut kuin muutama pieni nirhauma kuitutankoon ja rengasrikko.

mvk_nurmi
27.06.2015, 21.55
Tänään ensimmäinen kunnon lenkki Dudella. Ystävän leikkaama video klik: http://youtu.be/Sn5G1Rq04yE

Liikuva shikaani
27.06.2015, 22.04
Hieno video! Ois vaan saanu näkyä vähän enemmän Dudea...

vitsku
27.06.2015, 22.41
Hieno vilmi. Saispa oman jo.

Paulix
27.06.2015, 23.30
^^ melko color-coordinated combo videossa..

Oma L-kokoinen 9.0 SL UPSin kyydissä ETA keskivko..
vko23 luvattu, siirretty vko28 tiedustelujen jälkeen ja nyt sitten tuli toimitusvahvistuksia yllättäen.
Ei ole kyllä Canyonilla ERP ja CRM osaaminen hallinnassa.. toivottavasti R&D ja SupplyChain on..

Timppa H
28.06.2015, 01.01
Tänään ensimmäinen kunnon lenkki Dudella. Ystävän leikkaama video klik: http://youtu.be/Sn5G1Rq04yE

Höh, eikä yhteislenkille tultu näyttämään :o

mvk_nurmi
28.06.2015, 12.36
Höh, eikä yhteislenkille tultu näyttämään :o

Aikataulutus ei oikein synkronoitunut [emoji15]

tmikko
29.06.2015, 12.42
Noniin, nyt on Dude testattu tositoimissa: 2 kierrosta Tahkoa kohtuu mutaisissa oloissa. Pyörä toimi hienosti ja oli mukava nähdä myös muita Dudeilijoita. Olitkohan MutaMika toisella 9.0:lla myös 120km ajamassa, muutama sana vaihdettiin Kinahmi1:lle kihnuttaessa? Nimimerkki ainakin sattui hyvin tämän vuoden Tahkolle! :D

Muutamia huomioita:
- n. 0,65bar paineilla pyörä rullasi vähintäänkin hyvin eikä ollut mitään ongelmia pysyä kapearenkaisten mukana siirtymillä (varsinkin, jos pääsi peesiin :P)
- Satulatolppa saisi tosiaan olla vähän joustavampi -> vaihtunee kuituiseen. Ei kuitenkaan ollut mikään iso juttu lopulta
- Useampaan kertaan litkutetut kiekot toimivat lopulta hienosti. Toimivaksi yhdistelmäksi seuloutui Clas Ohlsonin suojapeiteteippi teipattuna ihan reunasta reunaan eli myös hyllyjen päälle + Joe's No-Flats litkut
- Leveät renkaat pahimmillaan 50cm syvässä mudassa eivät oikein pärjänneet kapeille: läski jäi kellumaan mutapatjan päälle eikä saanut pitoa pohjasta. Muutenhan taas pitoa löytyi ja hymyillen katselin kivistä ja juurista kimpoilevia kanssakuskeja ;-)

-Mikko-

J.Kottenberg
29.06.2015, 16.21
^"Satulatolppa... vaihtunee kuituiseen".

Duden 9.0 SL:ssä taitaa olla Ritcheyn Flexologic tjsp ja Canyonilla on myös uusi kaksihaarainen joustava tolppa varaosana saatavana. Jossain Canyonin videossa katselin niin oli käytössä maantiepyörässä. Varmaan joustaa muissakin fillareissa.

Oletko kenties jompaa kumpaa em tolppaa harkitsemassa vai onko tiedossa joku muu sopivasti joustava tolppa?

Keskiäkäinen lohjalainen
29.06.2015, 16.31
^"Satulatolppa... vaihtunee kuituiseen".

Duden 9.0 SL:ssä taitaa olla Ritcheyn Flexologic tjsp ja Canyonilla on myös uusi kaksihaarainen joustava tolppa varaosana saatavana. Jossain Canyonin videossa katselin niin oli käytössä maantiepyörässä. Varmaan joustaa muissakin fillareissa.

Oletko kenties jompaa kumpaa em tolppaa harkitsemassa vai onko tiedossa joku muu sopivasti joustava tolppa?

Siinä kaksihaaraisessa on väärä halkaisija (27.2mm) ja liian lyhytkin se on maastofillariin.

Ritcheytä näyttäisi saavan noin parilla sadalla eurolla. Nimi taitaa nykyisin olla "superlogic".

https://www.bike-components.de/en/Ritchey/Superlogic-Link-Carbon-Sattelstuetze-Modell-2015-p41878/

Kuntoilija
29.06.2015, 16.42
Se kaksi lehtinen "joustotolppa" on Ergonin tuotantoa ja vain maantiekäyttöön sopivaksi.

ubi
29.06.2015, 16.52
Kyllä tuota S25 VCLS 2.0 CF tolppaa on saatavilla myös 30,9 mm halkaisijalla ja on ihan "maastoluokiteltu". Tuleehan semmosta mukana esim. osaan CF SLX jäykkäperiä ja saa myös tilattua erikseen kun pyytää.

Maantiellä on tommonen 27,2 mm versio käytössä ja Dudekin olis tulossa tuolla 30,9 mm versiolla jos nyt joskus saisivat sen toimitettua...

bouncer
29.06.2015, 20.20
En tiedä kuuluuko tämä tänne, mutta oisko kellään oulun suunnassa L-kokoista Dude läskiä? Voisko päästä koe-ajamaan sitä, että tiedän onko se liian pieni/ iso mulle? Itellä on 21,5" trek alla nytten

Keskiäkäinen lohjalainen
29.06.2015, 20.35
Kyllä tuota S25 VCLS 2.0 CF tolppaa on saatavilla myös 30,9 mm halkaisijalla ja on ihan "maastoluokiteltu". Tuleehan semmosta mukana esim. osaan CF SLX jäykkäperiä ja saa myös tilattua erikseen kun pyytää.

Maantiellä on tommonen 27,2 mm versio käytössä ja Dudekin olis tulossa tuolla 30,9 mm versiolla jos nyt joskus saisivat sen toimitettua...

Totanoinniin. Otitko yhteyttä aspaan vai kuinka sait tuon joustotolpan mukaan Duden tilaukseen?

Voisin ehkä tehdä saman tempun...

ubi
29.06.2015, 20.45
Aspan kautta hyvinkin. Sillä ei voi korvata perustoimitukseen kuuluvaa satulatolppaa, mutta voi ostaa lisäksi mukaan. Ei siis voinut tehdä samaa kuin joissain muissa malleissa, eli että saisi korvattavat tolpan hintahyvityksen.

Keskiäkäinen lohjalainen
29.06.2015, 21.29
Aspan kautta hyvinkin. Sillä ei voi korvata perustoimitukseen kuuluvaa satulatolppaa, mutta voi ostaa lisäksi mukaan. Ei siis voinut tehdä samaa kuin joissain muissa malleissa, eli että saisi korvattavat tolpan hintahyvityksen.

Kiitokset. Laitoin tiedustelun menemään.

Arnold-62
29.06.2015, 22.57
No niin. Tuli tehtyä ihan selvin päin tommonen Dude CF-9 Unlimitedin tilaus. Vissiin lie ajatus kypsynyt aika valmiiksi, kun lukasin täältä muutamakymmenen kommenttia, niin polte ylitti jarruvoiman,
ja piti painaa tilauksen vahvistusnappia... Samaan kyytiin xt:n lukkopolkimet ja se varakorvake. Ittellä on aikoinaan päitsillä rikottu polvi, joka ei tykkää jäykkäperistä, mutta eiköhän tää jousta sen
verran. En muuten tilannut läskiä kokeilematta, ajoin sellaisella sisällä 10 metriä. :rolleyes:

J.Kottenberg
29.06.2015, 23.29
Kiitokset. Laitoin tiedustelun menemään.

Taidat siis arvioida Canyonin S25 VCLS 2.0 CF (siis se kaksoishiilikuitulehtijousitolppa) paremmaksi kuin Flexologic, Superlogic yms putkimalliset kuitutolpat?

Ainakin periaatteessa tuommoisiin lehtijousimaiseen rakenteeseen saadaan helpommin joustoa kuin putkimalliseen tolppaan.

Jututin jokunen päivä sitten Canyonin Suomen pään kaveria, Miika, jos oikein muistan ja kyselin tuosta tolpasta mm sitä että kun se näkyy videossa olevan maantiepyörässä ja niiden kuskit ei pääsääntöisesti ole isommasta päästä niin miten käy jos vaikka yli 90 kiloinen kuski sillä ajelee maastossa? Miika kertoili että hän on juurikin n. 90 kg ja on ajanut cyclocrossilla jossa on tuo tolppa ja toimii hyvin ja joustaa sopivasti.

Antza44
30.06.2015, 01.10
Sitten on vielä se Syntacen P6 kuituna ja 9.0 SL Dudessakin tosiaan trail versio tuosta Ritcheyn kuitu tolpasta.

Keskiäkäinen lohjalainen
30.06.2015, 08.24
Taidat siis arvioida Canyonin S25 VCLS 2.0 CF (siis se kaksoishiilikuitulehtijousitolppa) paremmaksi kuin Flexologic, Superlogic yms putkimalliset kuitutolpat?

Ainakin periaatteessa tuommoisiin lehtijousimaiseen rakenteeseen saadaan helpommin joustoa kuin putkimalliseen tolppaan.

Jututin jokunen päivä sitten Canyonin Suomen pään kaveria, Miika, jos oikein muistan ja kyselin tuosta tolpasta mm sitä että kun se näkyy videossa olevan maantiepyörässä ja niiden kuskit ei pääsääntöisesti ole isommasta päästä niin miten käy jos vaikka yli 90 kiloinen kuski sillä ajelee maastossa? Miika kertoili että hän on juurikin n. 90 kg ja on ajanut cyclocrossilla jossa on tuo tolppa ja toimii hyvin ja joustaa sopivasti.

Arvioin sen niin kiinnostavaksi, että voisi kokeilla :-)

Tuon lehtijousivirityksen painoraja maantiefillareissa ja cycloissa on ymmärtääkseni jossakin sadan kilon tietämillä. Pitää vielä kysäistä tarkempaa infoa, paljonko se on maastokäytössä. Rajoilla mennään...

MutaMika
30.06.2015, 16.36
Noniin, nyt on Dude testattu tositoimissa: 2 kierrosta Tahkoa kohtuu mutaisissa oloissa. Pyörä toimi hienosti ja oli mukava nähdä myös muita Dudeilijoita. Olitkohan MutaMika toisella 9.0:lla myös 120km ajamassa, muutama sana vaihdettiin Kinahmi1:lle kihnuttaessa? Nimimerkki ainakin sattui hyvin tämän vuoden Tahkolle! :D
-Mikko-

Minähän se olin. Ja mutaa sai tosiaan könytä. Hyvin toimi kyllä pyörä. Erityisen hyvä oli noilla vakio renkaillakin nousta hieman teknisempiä ja mutaisia nousuja kun vetopitoa riitti.

Yllätti myös renkaiden rullaavuus n 0,7 paineilla. Tiepätkillä pysyi kapearenkaisten kyydissä aika hyvin yli 30 vauhdeillakin. Peesissä sai lopetella polkemista ja jopa jarrutella alamäessä. Peesihyöty oli isompi kuin mitä tappio paksujen renkaiden vierintävastuksesta.

Mulla jäi toka kiekalla Eskolassa homma kesken vauhdin hyydyttyä kinahmin päällä. Olin kevyesti sairastellut muutaman illan niin päätin että heti kun ei enää kulje ja tunnu ookoolta niin lopetan. Pyörästä ei jäänyt kyllä kiinni...

Ootko laittanut muuten teippien alle jotain tavaraa että renkaan saa nousemaan vanteelle helpommin? Nuo Jimit on niin löysät renkaat että hankala nähdä miten ne saa nousemaan vanteelle tubeleksena...

Mulla on semmoinen kaksihaarainen Ergon tolppa (sama kuin canyonin) maantiepyörässä ja se on joustavampi selkeesti kuin tuo 9.0sl mukana tullut Ritchey. Ritcheyn joustoa ei ajaessa huomaa välittömästi. Mutta kyllä se selkeesti elää silti kun penkkiä painelee omalla painolla ja varmasti siitä on apua pitkällä matkalla.

J.Kottenberg
30.06.2015, 16.54
Toi kaksoishiilikuitulehtijousitolppa on kiinnostava. Mukava kuulla että sulla toimii.

Ne kun ei ole säädettäviä vaan on jollekin painoalueelle suunniteltu niin jos kehtaa udella, miten painava olet?

Muuten, osoittaa harkintakykyä kun ymmärtää keskeyttää kisan jos fiilis ei ole hyvä ja varsinkin kun takana on jotain sairastelua. Kaikki ei sitä osaa ja seuraava palveluspaikka on sitten huonolla tuurilla maakuuntelujoukoissa.

tmikko
30.06.2015, 18.23
Minähän se olin. Ja mutaa sai tosiaan könytä. Hyvin toimi kyllä pyörä. Erityisen hyvä oli noilla vakio renkaillakin nousta hieman teknisempiä ja mutaisia nousuja kun vetopitoa riitti.

Yllätti myös renkaiden rullaavuus n 0,7 paineilla. Tiepätkillä pysyi kapearenkaisten kyydissä aika hyvin yli 30 vauhdeillakin. Peesissä sai lopetella polkemista ja jopa jarrutella alamäessä. Peesihyöty oli isompi kuin mitä tappio paksujen renkaiden vierintävastuksesta.

Mulla jäi toka kiekalla Eskolassa homma kesken vauhdin hyydyttyä kinahmin päällä. Olin kevyesti sairastellut muutaman illan niin päätin että heti kun ei enää kulje ja tunnu ookoolta niin lopetan. Pyörästä ei jäänyt kyllä kiinni...

Ootko laittanut muuten teippien alle jotain tavaraa että renkaan saa nousemaan vanteelle helpommin? Nuo Jimit on niin löysät renkaat että hankala nähdä miten ne saa nousemaan vanteelle tubeleksena...

Mulla on semmoinen kaksihaarainen Ergon tolppa (sama kuin canyonin) maantiepyörässä ja se on joustavampi selkeesti kuin tuo 9.0sl mukana tullut Ritchey. Ritcheyn joustoa ei ajaessa huomaa välittömästi. Mutta kyllä se selkeesti elää silti kun penkkiä painelee omalla painolla ja varmasti siitä on apua pitkällä matkalla.

En laittanut mitään tavaraa teippien alle (paitsi jesarista tehdyn "vannenauhan"). Aika monta kertaa tuli harjoiteltua renkaan nostoa ennen Tahkoa ja se onnistuu, joko
a) nostamalla sisurilla rengas ylös ja sen jälkeen varovasti poistamalla sisuri niin, että toinen reuna renkaasta jää vanteelle tai
b) käyttämällä jotain kuormaliinaa tai vastaavaa renkaan ympärillä, joka kiristää rengasta vannetta vasten.

Näiden jälkeen nousee kompuralla ihan ok.

Laitoin äsken Miikalle kyselyä kaksihaaratolpasta. On se kyllä melko heiveröisen näköinen, mutta jos on speksattu maastoon, niin kai sitä uskaltaa kokeilla? :) Oma hiilariverrokki on Spessun 27.2mm setback, joka on mukavan letku. Ei siis tosiaan Dudeen käy ilman shimmiä, mieluummin ottaisin suoraan käypäsen.

-Mikko-

Keskiäkäinen lohjalainen
30.06.2015, 20.31
Vähän on Kanjonin prosesseissa klappia. Tälle viikolle tilausvahvistuksen mukaan luvattu zygä (9.0) tulee ilmeisesti vasta viikolla 31.

Nooh... talveksi minä sitä olinkin hankkimassa, mutta olisihan sitä ollut kiva vähän kesälläkin kokeilla.

star trek
30.06.2015, 21.25
Tälle viikolle myös luvattiin (8.0) ja eilen laitettu tulemaan, nyt tanskassa:cool:

Cyntti
01.07.2015, 00.42
Noniin, oma dude odottaisi kotona. Halvempi blutolla varustettu, tosin tällä hetkellä olen espanjan paahtavan auringon alla. En tiedä kumpaa odottaa enemmän, duden näkemistä vai loman jatkumista.

Enää 6 päivää :D

J.Kottenberg
01.07.2015, 18.15
Vähän on Kanjonin prosesseissa klappia. Tälle viikolle tilausvahvistuksen mukaan luvattu zygä (9.0) tulee ilmeisesti vasta viikolla 31.

Et ole ainoa. Kaverin 9.0 Unlimitedin toimitus piti olla viikolla 28 ja siirtyi myös viikolle 31. No, "hiljaa hyvä tulee" taitaa olla Canyonin motto.

petev
01.07.2015, 18.50
Tuleeko noihin bluto malleihin jäykkä keula myös mukana ?

IncBuff
01.07.2015, 18.59
Tuleeko noihin bluto malleihin jäykkä keula myös mukana ?Ei.

Paulix
01.07.2015, 23.23
Kyllä hymyilyttää lyhyen ensilenkin jälkeen. (9.0 SL)

+ Bluto kevyessä rungossa.. toihan on ihan lentokone :D
+ JumboJimit rullaa mukavasti ja pitoakin on kapealäskiksi mukavasti.
+ Hiilaritolppa ottaa terävyydet pois mukavasti.
+ Hieman erikoisen näköinen Fizikin satulakin on hyvin päin persettä.
+ matkalaukkuvaaka arpoi lukemia 12.8 - 13.4 väliltä, L-runko ja Truvativin flätit paikallaan
+ XT takavaihtajan kitkakiristin tjsp onkin ihan fixu kexintö..
- XT jarrut ei ole mitenkään erinomaisen tuntuiset. Ei eroa SLX:ään ainakaan
- tanko tuntui aika leveältä. No kai siihen tottuu.
- keskiökorkeus aika matala. Petaalit hakkaa kiviin taas eri tavalla mitä entisellä läskillä.

Mut vahva tykkää ja hymiö joka tapauksessa!
(Läskihistoria: On-One -> 9:zero:7 -> Dude)

https://lh4.googleusercontent.com/-9NhI1_a0ihI/VZQ-AEuFCII/AAAAAAAAbqc/PPmvaIfFEs4/w944-h531-no/DSC_0443.JPG

EDIT: ja tänään tuli tilausvahvistus vielä myöhästymishyvityksestä.
Ihan OK tuntuvat hoitavan hommansa

Antza44
02.07.2015, 00.19
Noniin, oma dude odottaisi kotona. Halvempi blutolla varustettu, tosin tällä hetkellä olen espanjan paahtavan auringon alla. En tiedä kumpaa odottaa enemmän, duden näkemistä vai loman jatkumista.

Enää 6 päivää :D
Pistä osote, niin voin käydä koeponnistamassa onko hyvä ja, jos on huono, ni voin pitää, niin saat loma rauhan;). Kiva, kun meidän kotikonnuilla läskit lisääntyy, niin saadaan talvipolut pidettyä kunossa:).

Sant
02.07.2015, 11.09
"Hyvä asiakkaamme,

Joudumme valitettavasti ilmoittamaan, että tuotannon kapasiteettiongelmien seurauksena tilauksesi toimitus viivästyy aikaisemmin ilmoittamastamme. Uusi toimitusviikko tehtaalta on 31.

Olemme pahoillamme myöhästyksestä ja asian tiedottamisen viivästymisestä.

Ystävällisin terveisin,

Canyon Finland"

"Tilauksesi luovutetaan huolitsijallemme seuraavan 48 tunnin aikana.

Toimituksen alkaessa saat sähköpostiisi lähetyksen seuraamisen mahdollistavan seurantanumeron.

Toivomme sinun nauttivan uudesta Canyon-tuotteestasi!

Ystävällisin terveisin,
Canyon Team"

Melko vakuuttavaa toimintaa Canyonilta, molemmat viestit kuitenkin lähetetty neljän tunnin sisällä kyseisessä järjestyksessä. Dude 8.0 siis tulossa...

star trek
02.07.2015, 11.40
Ettei olisi palaute pelkästään negatiivista niin voi se homma toimiakin, meillä alkuperäinen toimitusviikko 27 siis tämä, maanantaina tuli ilmoitus että pyörä lähetetty ja tänään se tuodaan ovelle.

Sant
02.07.2015, 12.02
Alkuperäisen toimitusviikon mukaisesti tuo on itselle saapumassa, että pisteet siitä Canyonille. Ei vain hirmuisesti herätä luottamusta nämä arpomiset ja päinvastaiset viestit toimituksen tilasta saman päivän sisällä.

LJL
02.07.2015, 13.17
"Hyvä asiakkaamme,

Joudumme valitettavasti ilmoittamaan, että tuotannon kapasiteettiongelmien seurauksena tilauksesi toimitus viivästyy aikaisemmin ilmoittamastamme. Uusi toimitusviikko tehtaalta on 31.

Olemme pahoillamme myöhästyksestä ja asian tiedottamisen viivästymisestä.

Ystävällisin terveisin,

Canyon Finland"

Appiukko oli saanut ton saman viestin eilen, 8.0:n tilaushetkellä näytti viikkoa 28... Toivottavasti toi jälkimmäinen viesti tulisi hänellekin aikaisemmin :)

LJL
02.07.2015, 14.03
No nyt se 48h toimitusilmoitus oli tullut!! :D Eli ihan sama juttu kuin Santilla.

Appiukkeli kysyi kumpi ilmoitus pitää paikkansa, ja vastaus oli:

"Saimme viivästyslistan lähetettyä muutaman päivän myöhässä ja tuotanto oli sillä välin pystynyt onneksi kirimään viivästyksiä pienemmiksi. Pyörä on lähdössä tehtaalta tänään."

Keskiäkäinen lohjalainen
02.07.2015, 14.34
Tuon lehtijousivirityksen painoraja maantiefillareissa ja cycloissa on ymmärtääkseni jossakin sadan kilon tietämillä. Pitää vielä kysäistä tarkempaa infoa, paljonko se on maastokäytössä. Rajoilla mennään...

Virallista tietoa: maastohiilikuitulehtijousijoustosatulatolpan painoraja on 120 kiloa. Ilmestyy tarvikepuolelle myyntiin joskus lähitulevaisuudessa. Juuri nyt varasto on tyhjä.

J.Kottenberg
02.07.2015, 17.09
No ei se sitten mikään ihan rimpula voi olla kun käy noinkin isoille kuskeille. Toisaalta, kun kyseessä on jousi jonka taivutusvastus luultavasti suurenee lineaarisesti eikä mitään säätöjä taida olla niin voi olla jousto huomattavasti pienempi vaikka 60-70kg kuskin alla. Eli isommat kaverit saa paremmat joustot;-)

Kun noita alkaa saamaan niin on kyllä kiinnostava juttu. Voi oikeasti olla hyvä. Täytyy pistää ostoslistalle.

Tapiol65
02.07.2015, 18.05
Oman Duden pitäisi saapua ensi viikolla, joten polttelee jo. Millaisilla rengaspaineilla ajelet?

J.Kottenberg
02.07.2015, 23.07
Kannattaa varata vähän aikaa, keittää kahvit ja valita alafoorumi:Renkaat -> Suuri Fatbike rengaskeskustelu

Tuon kun lukee pariin kertaan läpi(itsekin, ja moni muukin varmasti näin tehnyt) niin löytää vastauksia ja vaihtoehtoja ym enemmän kuin koskaan osaisi kysyä.

Paineet on kovin monesta muuttujasta kiinni. Aloita vaikka 0,6bar taakse ja 0,5 eteen. Ajamalla&kokeilemalla selviää lisää.

Tapiol65
03.07.2015, 00.43
Kannattaa varata vähän aikaa, keittää kahvit ja valita alafoorumi:Renkaat -> Suuri Fatbike rengaskeskustelu

Tuon kun lukee pariin kertaan läpi(itsekin, ja moni muukin varmasti näin tehnyt) niin löytää vastauksia ja vaihtoehtoja ym enemmän kuin koskaan osaisi kysyä.

Paineet on kovin monesta muuttujasta kiinni. Aloita vaikka 0,6bar taakse ja 0,5 eteen. Ajamalla&kokeilemalla selviää lisää.

Joo, niin oli tarkoituskin, mutta Jumbo Jimien paineista on ollut vähän eripuraa ja jotkut sanovat ettei rullaisi kovin hyvin 0,4 - 0,5 barin paineilla kuten monet muut läskärirenkaat. No ensi viikolla Duden pitäisi jo olla ensimmäistä ajoa varten valmiina, joten eiköhän se saada kulkemaan ihan kohtuu hyvin ;-)

ViliA
03.07.2015, 00.54
Itsellä painoa 83-84kg ja paineet renkaissa aika tarkkaan 0.47/0.55. Renkaat siis nuo 4.8 JJ:t,hyvältä tuntuu metsässä ja tasasellakin pääsee 30km/h[emoji4]

J.Kottenberg
03.07.2015, 14.10
Itsellä painoa 83-84kg ja paineet renkaissa aika tarkkaan 0.47/0.55. Renkaat siis nuo 4.8 JJ:t,hyvältä tuntuu metsässä ja tasasellakin pääsee 30km/h[emoji4]

Noi 4.8" Jumbo Jimit on kiinnostavat renkaat. Niitä vaan on aika harvassa. Kun ehdit niin voisitko mitata paljonko on halkaisija noilla renkailla? Siis kun filo on vaikka tallin lattialla suorassa niin kuinka korkea on kumi lattiasta mitaten. On varmaan jonkun verran korkeammat kuin 4".

Varmaan kuitukeula ja toi isompi JJ yhdessä antaa mukavan tuntuman? Eikä taida Unlimitedissä muutenkaan paljoa olla parannettavaa?

Niin alas ei ole tullut paineita laskettua että olisi JJ alkanut rullaamaan huonosti. Ennen jo kolisee vanteille. Ehkä kevyet kuskit voi tämmöisen ilmiön paremmin tunnistaa.

mvk_nurmi
03.07.2015, 20.38
Olen kokeillut Dudea 4.8" JumboJimeillä pari lenkkiä. Ensimmäisellä lenkillä kosteassa metsässä olivat uutuuttaan (?) liukkaat. Paineita 0,5. Toisella lenkillä edessä/takana 0,45/0,5 toimivat paremmin - sivuttaispito ei vakuuttanut. Kolmannella lenkillä painetta 0,60/0,65 joka oli liikaa kivikkopolulla ajeluun, koska rengas pomppi kivien päällä - rullasi kyllä hyvin kovalla alustalla.

J.Kottenberg
03.07.2015, 21.59
^Kyllä 4" Jumbo Jimissäkin sivuttaispito vähän loppuu kesken jos alla on reilusti märkää. Ihan niinkuin saksalaislehden testissäkin sanottiin että oikein hyvä gummi kun pysytään kuivissa oloissa.

Mites muuten Unlimited tuntuu? Riittääkö 1x11 hyvin? Geometria taitaa olla sellainen että tuottaa hiukan pystymmän ajoasennon vakiona?

Antza44
04.07.2015, 00.35
^Totta hitossa riittää Sramin 1x11 pakka 10/42 ja, jos kovempaa haluaa 28 etu rieskaa on vara isontaa vielä ja löysäpää riittää vielä silti. Tuolla Sheldoni kalkulaattorilla on hyvä verrata välityksiä http://www.sheldonbrown.com/gears/

Ps. 32 ovulaatio 10 pakka 11-42laajennettuna riittää jo möyrimisiin ja reippaisiin siirtymiin. Nyt normi 11/36 pakka, niin kauan, kun uuden 11/42 11x XT:n saa kaupasta.

mvk_nurmi
04.07.2015, 10.01
Kyllä 1x11 tosiaan riittää oikein hyvin. Kuten Antza44 jo kirjoittikin niin edessä voisi hyvin käyttää 30-piikkkistä takaamaan kovemmat "huiput".
Mulla on M-kokoisessa pyörässä satulatolppa sen verran korkealla pitkien jalkojen takia, että en kyllä sanoisi ajoasentoa pystyksi. Ensimmäisten lenkkien perusteella toimiva peli. Ohjaus tuntuu samanlaiselta kuin Salsan Beargrese. Omaan makuuni Spessun Fatboy oli ohjaustuntumaltaan miellyttävämpi.
Ajatuksissa on ollut, että voisi kokeilla keulalle Blutoa.

oldoc
04.07.2015, 12.19
9.0 Unlimited ensimmäinen läskini ja yleensäkin nousin ensimmäistä kertaa läskin satulaan. Kolmen lenkin kokemuksella S-koko on juuri oikea tällaiselle 171cm/82 cm "hujopille". Stemmin tosin vaihdoin 6cm->9cm ja 8cm -17 asteen mutka on vielä tilauksessa. Spacerit poistin stemmin alta. Satulatolpan vaihdoin kuituiseen 2,5 cm setbackilla. Suoralla tolpalla satulaa ei saa riittävän taakse.
4,8" JJ:t ovat oikeasti 110 mm (4,3") nappulasta nappulaan ja 105 mm kyljistä 0,3 barin paineella. Minun ajoon niiden pito on ollut riittävä. Vähäisen testauskokemukseni mukaan 0,3 etu ja 0,4 taka ovat ehdottomat maksimipaineet maastossa. Muutoin ajo on epämukavaa pomppimista. Matalammillakin olen kokeillut, mutta sitten alkaa kolista vanteille. Kuskin painokin on <70 kg. Kiekot ovat vielä aivan orkkiskunnossa. Kevyemmät sisurit tilasin.
Shimanoon tottuneelle Sramin liipasin on huono. Instabiili hiihtäjän peukalo vaivaantuu jo parin tunnin ajosta. Tilasinkin gripparin.
Guide RS jarrut vaikuttavat erinomaisilta. Ne ovat tehokkaat ja tunnokkaat.
Leveä ohjaustanko vaatii totuttelua, mutta oikeastaan se taitaa olla hyvä. Jos polulla sopii puiden välistä. Kuituisena se vaikuttaa vaimentavan sopivasti.
Viikon ajokokemuksen perusteella en ole kaivannut joustokeulaa.
Ketjuohjurin ajattelin poistaa. Onkohan se tarpeellinen? Jatkossa tulee hankittua todennäköisesti 32 hampainen ovaaliratas eteen.
1x11 riittää minun ajoihini hyvin. Pienet välitykset riittävät jyrkinpiinkiin ylämäkiin ja myötämäessä ehdin vielä polkeakin 40 km/h vauhdissa pienimmällä takarattaalla. Välillä pitää kyllä hakea sopivaa välitystä, kun välityssuhteen muutos takapakan lehtien välillä on aika iso.
Kaikkiaan Dude on ollut erinomainen ostos. Vaimokin totesi koelenkin jälkeen, että se on "hyvän mielen pyörä" :)

petev
04.07.2015, 14.13
Onko tuolta Canyonin sivulta häipynyt se kohta missä näkee arvioidun toimituspäivän ? Sormi hapuilee tilausnappia, mutta olis kiva nähdä kuinka kauan pitää odotella enkä kyllä löydä tuota tietoa mistään.