Näytä tavallinen näkymä : Canyon Läskipyörät
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[
10]
11
12
13
14
15
16
mikkoforslund
06.02.2017, 15.51
Onko kukaan virittänyt toista pullopaikkaa Dudeen?
Ratas/spider irtoaa piparkakkuavaimella: https://bythehive.com/products/bb-spider-tool
Minulla on tuollainen, käy hakemassa lainaan.
Kiitos tarjouksesta mut sain hierottua kauppaa rattaasta ja avaimesta jäsen MRa:n kanssa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Terve, tarvis dudeen pinnoja, etu/takavanteeseen. Oisko täällä tietoa? Pinnojen pituuksista.
makimies
10.02.2017, 18.32
Terve, tarvis dudeen pinnoja, etu/takavanteeseen. Oisko täällä tietoa? Pinnojen pituuksista. Jos et vielä hoksannut niin canyonin asiakaspalvelusta kannattaa kysellä, sielä olen saanut ja ostanut varaosia spectraliin. Toimii hienosti.
Terve, tarvis dudeen pinnoja, etu/takavanteeseen. Oisko täällä tietoa? Pinnojen pituuksista.
Dt Swissin sivuilla on pinnalaskuri. Siitä löytyy valmiina noiden kiekkojen tiedot.
Tämän mukaan pinnat edessä 269mm ja takana 272 ja 269mm.
Pinnat Dt competition.
https://spokes-calculator.dtswiss.com/en/calculator
Dt Swissin sivuilla on pinnalaskuri. Siitä löytyy valmiina noiden kiekkojen tiedot.
Tämän mukaan pinnat edessä 269mm ja takana 272 ja 269mm.
Pinnat Dt competition.
https://spokes-calculator.dtswiss.com/en/calculator
Jep, puhelimella näpräsin tuota laskuria. Ajattelin vain täältä kysyä varmistukseksi.
Superflyer
11.02.2017, 20.39
Mitäs bikepacking-kamoja Dudeen saa kiinni? Onko esim sopivaa laukkua alaputkeen saatavilla? Onko kokemuksia ajosta? Ilmeisesti Canyon ei itse suosita kyseistä harrastusta...
Canyonin mainos kuvissa canyonin sivulla on ainakin bikebackkin varusteita dudeen laitettu. Tuskinpa tuo sen huonommin kantaa kuormaa kuin muutkaan hiilari läskit!
M-Koon Dudeen olen istuttanut tällaisen laukun https://m.bikeshophub.com/product/revelate-designs-ranger-frame-bag-p-3497
Tuli entisen läskin mukana ja on käsitykseni mukaan M kokoinen.
Muutaman viikon ajellut Dudella (CF 9.0 Unlimited -17). Muuten on ollut hieno peli, mutta aps ringi ei pysy tiukalla. Löystyy ajossa itsestään ja aiheuttaa klappia kampiin.
Olisiko jollain vinkkiä miten tuon saa pysymään tiukalla ?
Ovaali rattaan mietiskelijöille tässä pieni info pläjäys. Minulla 16vuotinen Unlimited malli ja siihen tilasin tämän ->https://absoluteblack.cc/e13-oval-guidering-m-direct-mount-traction-chainring
Asensin sen kuten vakiorattaan 4 x 1mm säätöprikoilla ja ketjulinja asettuu ihan hyvin. 4.8¨ JJ renkailla ei ota ketju kiinni isoimmalla rattaalla. Voin suositella !
Apua urpolle[emoji3]. Eturattaan vaihto tuli ajankohtaiseksi ja sen enempiä miettimättä tilasin saksasta e13 guideringin, joka oli fatbikelle tarkotettu. No paketti tuli ja ratas täysin erilainen kun alkuperäinen. Alkuperäinen on siis ihan perus guidering M ja tämä tilattu siis guidering M for fatbikes (-2,5mm offset näkyy lukevan).
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170311/91d1a4a700c4d7ae17dd22e386498d8f.jpg
Vasemmalla paketissa oleva uusi ja oikealla vanha.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170311/c7e5cea15f94015ca6308885970b247e.jpg
Vanhassa setupissa on yksi 5mm speisseri mollemmin puolin välissä, joten kysymys kuuluu, miten käy ketjulinjan jos siirrän tuon speisserin ei vetopuolelle ja lyön tuon uuden rattaan kiinni.
Varmaan ihan perusjuttuja mut ei oo tarvinnu ennen ketjulinjoja miettiä kun on vaihtanu aina vaan samanlaiseen.
Muutaman viikon ajellut Dudella (CF 9.0 Unlimited -17). Muuten on ollut hieno peli, mutta aps ringi ei pysy tiukalla. Löystyy ajossa itsestään ja aiheuttaa klappia kampiin.
Olisiko jollain vinkkiä miten tuon saa pysymään tiukalla ?
Ongelma korjaantui, kun irroitin kammet ja laitoin omat rasvat väliin. Tehtaan jäljiltä oli lukitus- ja APS renkaan välissä runsaasti rasvaa, jonka johdosta lukitus ei pitänyt.
Minä laitoin tuon saman Fat bike Offset rattaan teksti puoli ulospäin kiinni ja paljon ajoa, ketjulinja sattui 1x11 setupissa kohdalleen.
Oon aika tietämätön näissä ketjulinja-asioissa mut miten se asettuu tuolla rattaalla kohdilleen jos se on lähtökohtasesti tuolla vanhalla ollut kohdillaan?. Mulla siis -15 mallin unlimited jossa keskiölaakerit eivät ole suoraan rungossa vaan speisserit lyöty sinne väliin ja kampien akseli on 155mm. Uudempiin malleihin laakerit on ymmärtääkseni laitettu suoraan runkoon kiinni ja akseli 145mm. No yhtä kaikki...Canyonin aspan kans tultiin siihen tulokseen et tilasin tuon AB:n e13 ovaalin
Mulla meni -15 mallin 9.0 sl mallissa suoraan, oli alunperin 2x10 setuppi, ilmeisesti siinä on sitten 145mm akseli, ei ollut mitään tietoa et noissa on kahta kampien akselin pituutta.
AB:n 30t ovaali asennettu paikalleen -15 mallin unlimitediin ja toimii[emoji3]
BB Holland
20.03.2017, 15.49
En oo kaikkea kahlannut, mutten ole nähnyt minkäänlaista mainintaa keskiöongelmista. Liian usein hajoavista, vaihdossa ilmenneistä komplikaatioista. Eikö niitä siis ole? Täytynee antaa periksi ja sit kuitenkin harkita pressfittiä ja muovirunkoa.
Itellä n.1000 km ajettu dude e-13 laakereilla ja alkaa olemaan laakerit finaalissa, laakerit rasvattu muutamaan otteeseen ja aina on ruostevettä tullut ulos. Canyonilta toki varmaan saisi takuuna uudet, mutta itsellä ainakin haussa jokin kestävämpi ratkaisu. Onko muilla kokemuksia meneekö hopen laakerit suoraan e-13 kampiin ja onko kestävämpi? Toki jos kokemuksia esim 24mm kammista ja laakereista, niin sekään ei ole poissuljettu vaihtoehto? Muuten aivan loistava peli ja todella tyytyväinen olen ollut, laakeriongelma varmasti ratkaistavissa paremmalla suojauksella.
Hiekkahentunen
20.03.2017, 16.32
En oo kaikkea kahlannut, mutten ole nähnyt minkäänlaista mainintaa keskiöongelmista. Liian usein hajoavista, vaihdossa ilmenneistä komplikaatioista. Eikö niitä siis ole? Täytynee antaa periksi ja sit kuitenkin harkita pressfittiä ja muovirunkoa.
Lähetin pari viikkoa sitten Duden Canyonille Turkuun huoltoon, koska keskiöstä alkoi kuulua epämääräistä ääntä ja kammessa oli löysää. Dudella ajettu 3500 km since 9.6.2016. ....siis Dude vielä huollossa...
BB Holland
20.03.2017, 18.26
Kilpailevalla vaihtoehdolla keskiöitä menee kuulemma kuin leipää, sekkään niin paha jos runko kestää rassaamista.
Minulla Rose Tusker 2: sta e13 keskiöstä ensiasennus laakerit meni 1000km kohdalla.Tilasin paikallisesta autotarvikeliikkeestä ns.laadukkaat laakerit ( SKF )
Niillä nyt ajettu n.4000km ja hyvin pyörivät, eikä välystä ole.
BB Holland
20.03.2017, 20.29
Jossain edellä oli tuskaista juttua e13-kammista, mutta halvimmassa mallissa on Race Face Aeffect ja Srammin keskiö, mikä ei voi olla ainakaan huonompi e13-tarinoiden mukaan.
Olen ostamassa ensimmäistä maastopyörääni ja päädyin kokeneempien avustuksella tutkailemaan dudea. Aikaisemmat pyöräilykokemukset ovat rajoittuneet maantiepyöräilyyn ja maastoajoni taasen polttomoottorikäyttöiseen enduroon.
Viikonloppu meni tämän viestiketjun läpilukemiseen ja nyt olen yrittänyt muutaman päivän etsiä käytettyjä ja kytätä outletin puolelta. Harmittavasti jäi messutarjouskin hyödyntämättä uuden suhteen, mutta uuden puoleen olen nyt kuitenkin kallistumassa.
- Kysyisinkin nyt kokeneemmilta, että onko nyt myynnissä olevassa DUDE CF 8.0:ssa oleva keskiölaakeri (SRAM GXP PRESSFIT) ja kampisarja ( RACE FACE AEFFECT DM, 11S) huolettomampi ja/tai helpommin huollettavissa kuin 2015 mallisessa ollut e13?
- Komponenttien nimet kun ei mulle kerro yhtään mitään niin mitä osia tässä 2017 vs 2015 & 2016 on huonompia tai erityisesti sellaisia jotka vaativat välittömiä päivityksiä?
- Tuohan nykyään on jo valmiiksi 1x11 eli sen puoleenkaan ei kait tarvi päivittää muuta kuin + takavaihtaja?
Renkaiden litkutus ehdottomasti ja sitten tarpeen tai mieltymysten mukaan jarrujen ja ehkä satulatolpan päivitys. Kesäksi ehkä vielä bluto hankintaan. Onko muuta mitä pitäisi "halvempien komponenttien" takia päivittää parempaan?
Myöskin 2017 speksit ovat heikentyneet 2016 malleihin nähden. Ilmeisesti kauppa ei käynyt noilla viime vuotisilla hinnoilla, 2015 hinnathan oli halvempia. 2017 hinnat on saatu sitten alemmaksi käyttämällä halvempia komponentteja.
Gargamel
26.03.2017, 13.56
Minulla Rose Tusker 2: sta e13 keskiöstä ensiasennus laakerit meni 1000km kohdalla.Tilasin paikallisesta autotarvikeliikkeestä ns.laadukkaat laakerit ( SKF )
Niillä nyt ajettu n.4000km ja hyvin pyörivät, eikä välystä ole.
Pystytkö laittamaan jonkun tuotenumeron tms. tarkemman referenssin hankkimaasi laakeriin? Jos ilmenee tarvetta niin voisi tutkia sopivuutta Dudeen.
Hiekkahentunen
27.03.2017, 12.44
Jos joku väittää ettei läskillä pysty ajamaan maantiellä niin minulla on siihen vastaus:
Ajoin eilen maantiellä yhteen suuntaan myrskyssä vastatuuleen brutto 9h ja nettoaika 7.02h yht 136,66 km 45NRTH nastarenkailla ja 45NRTH talvisaappasissa. Tosin joissakin kohdin oli pakko taluttaa koska ei vaan päässy eteenpäin polkemalla.
Dudelle 10 pistettä. Penkki ei hangannu ja ajoasento on täydellinen!
Jos joku väittää ettei läskillä pysty ajamaan maantiellä niin minulla on siihen vastaus:
Ei kai kukaan tuollaista ole väittänyt? Saa aika huono polkupyörä olla ettei sillä kykenisi maantiellä ajamaan. Toisaalta voihan sitä juostakin ilman kenkiä, mutta jokainen määrittelee tietysti itse mikä on omalla kohdallaan mielekästä.
Sen Rosen e13 keskiölaakerin tyyppi numero on 6806 RS .Elikkä laakerin ulkohalkaisia on 42mm , sisähalkaisia 30mm ja vahvuus 7mm.
BB Holland
27.03.2017, 16.55
- Komponenttien nimet kun ei mulle kerro yhtään mitään niin mitä osia tässä 2017 vs 2015 & 2016 on huonompia tai erityisesti sellaisia jotka vaativat välittömiä päivityksiä?
- Tuohan nykyään on jo valmiiksi 1x11 eli sen puoleenkaan ei kait tarvi päivittää muuta kuin + takavaihtaja?
Renkaiden litkutus ehdottomasti ja sitten tarpeen tai mieltymysten mukaan jarrujen ja ehkä satulatolpan päivitys. Kesäksi ehkä vielä bluto hankintaan. Onko muuta mitä pitäisi "halvempien komponenttien" takia päivittää parempaan?Ei jarruille ainakaan mitään tartte tehdä. Ostin noita justiin 3 paria hyllyyn kun on Bike-discountissa tarjouksessa. Hiilikuitutanko ja talvirenkaat. Ehkä tolppa. Miksi takavaihtajaakaan, väittävät että Sramin halvimmatkin toimii.
J.Kottenberg
27.03.2017, 20.16
Ajoin eilen maantiellä yhteen suuntaan myrskyssä vastatuuleen brutto 9h ja nettoaika 7.02h yht 136,66 km 45NRTH nastarenkailla ja 45NRTH talvisaappasissa. Tosin joissakin kohdin oli pakko taluttaa koska ei vaan päässy eteenpäin polkemalla.
Dudelle 10 pistettä. Penkki ei hangannu ja ajoasento on täydellinen!
Minun mielestä olet aika kova jätkä. Melkoinen matka läskillä, ja vielä nastakumeilla.
En tuota suoritusta koe välinevalinnan perusteella mitenkään hassuksi. Tämä siis olettaen että kyse oli kuntoilusta eikä esimerkiksi vaikka osallistumisesta maantiepyöräkisaan mitalisijoille pääsy tavoitteena.
Dude on tosiaan hyvä fillari.
Hiekkahentunen
04.04.2017, 11.33
Lähetin pari viikkoa sitten Duden Canyonille Turkuun huoltoon, koska keskiöstä alkoi kuulua epämääräistä ääntä ja kammessa oli löysää. Dudella ajettu 3500 km since 9.6.2016. ....siis Dude vielä huollossa...
Jäi tuossa aiemmin kommentoimatta, että keskiön korjaus meni takuuseen. Huollatin samalla Bluton ja hintaa tälle tuli 149,90e (sis. lähetykset).
makimies
05.04.2017, 01.41
Jees omakin duden keskiö naksuu voimakkaasti. Ajettu muutama lenkki. Siis oikeasti muutama. Tarttee varmaan kysellä varaosia takuisiin.
Tuntuu että varsinkin kuiturungossa nuo erilaisten häröäänien paikallistaminen on haasteellista, Dudessa on muutamalla tyypillä ratkennut naksuminen sillä kun löystää ja putsaa satulatolpan ja kiristää uudelleen.
Ja kiristää taka-akselin momenttiin.
Lähetetty minun E2303 laitteesta Tapatalkilla
Ajattelin huoltaa keskiön mutta niinhän siinä kävi että kammista kierteet korkkas. Paras tapa irroittaa moiset ilman rälläkkää 😁
Onko noissa kammissa jotain maanantaikappaleita vai mistä noi korkkaamiset johtuu?. Itse olen irrotellut mennen tullen 6-7 krt ilman mitään ongelmia. E13 ulosvetäjäsysteemi on toiminut niinkuin pitää. Canyonin huollossa myös ihmettelivät näitä korkkaamisia, koska heillä ei kuulemma ongelmia ole ollut. Toki voihan se olla et seuraavalla kerralla korkkaa täälläkin.
En vaan osaa 🙄
On ne aiemmin lähtenyt kuten pitää, nyt läks vaan kierteet.
Onko noissa kammissa jotain maanantaikappaleita vai mistä noi korkkaamiset johtuu?. Itse olen irrotellut mennen tullen 6-7 krt ilman mitään ongelmia. E13 ulosvetäjäsysteemi on toiminut niinkuin pitää. Canyonin huollossa myös ihmettelivät näitä korkkaamisia, koska heillä ei kuulemma ongelmia ole ollut. Toki voihan se olla et seuraavalla kerralla korkkaa täälläkin.
Sent from my iPhone using TapatalkSyynä on varmaan onnettoman lyhyt ulosveto kierre ja lisä vaikuttaja liika kiristys, niin sileä kartio jymähtää aika kovaan kiinni. Tosin ohje momenttikin jo aikas miehekäs.
Ajattelin huoltaa keskiön mutta niinhän siinä kävi että kammista kierteet korkkas. Paras tapa irroittaa moiset ilman rälläkkää
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170407/55de6898d01f672f68b89721d46012a1.jpg
Tälläsellä lähtee. Työkalu pitää olla järeä eika saa antaa periksi, muuten ei irtoa. Muutaman harjotuskappaleen tein ensin. Prikkoja kammen ja työkalun väliin ja orkkis pultilla vastenkiristys.
Ei jarruille ainakaan mitään tartte tehdä. Ostin noita justiin 3 paria hyllyyn kun on Bike-discountissa tarjouksessa. Hiilikuitutanko ja talvirenkaat. Ehkä tolppa. Miksi takavaihtajaakaan, väittävät että Sramin halvimmatkin toimii.
Pari lenkkiä takana ja todella hauskaa hommaahan tämä on. Väkisin vetää naamaa hymyyn koko loppupäivän :o Miellyttää lajina enemmän kuin polttomoottorikäyttöinen enduro.
Dude on tuntunut hyvältä, mutta joustava satulatolppa varmaan tekisi hommasta vieläkin miellyttävämpää. Muuta en osaa moittia kun ei ole mitään vertailukohtaa.
J.Kottenberg
07.04.2017, 14.46
Dude on tuntunut hyvältä, mutta joustava satulatolppa varmaan tekisi hommasta vieläkin miellyttävämpää. Muuta en osaa moittia kun ei ole mitään vertailukohtaa.
Canyonin oma 2.0 VCLS, vai mikä se kaksihaarainen joustava tolppa nimeltään olikin, on kyllä hyvä. Ei se mitään täpäriä tee jäykkäperästä mutta ottaa iskuista terävyyttä pois. Itse olen tykännyt enkä pois vaihda.
(ja kuten on tapana sanoa, niin toki makuasia on hyvinkin pitkälti, ja jonkun mielestä tarpeeton)
Jep Wolftoothin kaupasta saa suoraa kaikkea. R2 Saksassa ja RideMoressa Suomessa, mutta ovaaleja ei ollut puol vuotta sitten.
Nyt on 1x10 päivitys wolftooth/Sunrace paketilla kasattuna ja aiemmin tuli tehtyä vakuumipussi tubeless-viritys. Eipä taida olla muita päivitys tarpeita. Kovasti olen ollut tyytyväinen hankintaan.
sillimestari
09.04.2017, 11.49
Tämä duden mukana tullut stealth reverb säätötolppa on kyllä ihan susi keksintö talvikäytössä. Eilen oli +4 lämmintä eikä tolppa nouse edes ylös vaikka tolpan paineetkin on ohjeiden mukaiset. Pitääkö näihin vaihtaa jotkut talviöljyt jotta tolppa toimisi edes nollakelissä?
Onko VCLS tolppa myös maastokäyttöön tarkoitettu?
-lähetin mistä lähetin
Ergon CF3 Pro Carbon / Canyon VCLS 2.0 (sama tuote) ovat ainoastaan maantie/cyclocross käyttöön hyväksyttyjä ja niissä on 100kg painoraja.
Alkuperäisestä VCLS tolpasta en sitten tiedä, sitä kun ei taida saada enää mistään. Luulisi noiden kuitenkin MTB käyttöä kestävän myös, vaikka ei hyväksyntää olekaan.
Tämän (http://www.bikeradar.com/road/gear/article/best-soft-riding-rigid-seatposts-for-road-dirt-and-gravel-46208/) artikkelin pohjalta nämä tiedot, fiksummat korjatkoon jos tiedot eivät pidä paikkaansa.
Kurtsilla
09.04.2017, 19.18
Ergon CF3 Pro Carbon / Canyon VCLS 2.0 (sama tuote) ovat ainoastaan maantie/cyclocross käyttöön hyväksyttyjä ja niissä on 100kg painoraja.
Alkuperäisestä VCLS tolpasta en sitten tiedä, sitä kun ei taida saada enää mistään. Luulisi noiden kuitenkin MTB käyttöä kestävän myös, vaikka ei hyväksyntää olekaan.
Tämän (http://www.bikeradar.com/road/gear/article/best-soft-riding-rigid-seatposts-for-road-dirt-and-gravel-46208/) artikkelin pohjalta nämä tiedot, fiksummat korjatkoon jos tiedot eivät pidä paikkaansa.
Viime vuoden lopulla kyselin tuollaista tolppaa Canyonin FI aspasta: "S14 on maantielle suunniteltu joustosatulatolppa, mutta siitä löytyy maastopyöriin yhteensopiva 30,9mm versio pituudeltaan 400mm. Malli on S25 ja sen näet mm. Exceed CF SLX -pyörissämme. "
Tuolloin ainakin oli S25 tarjolla tilattavaksi.
Kerrankin hienoa olla väärässä, lisää valikoimaa keveisiin "jousitolppiin" myös maastopuolelle ja taitaa tuo olla myös joustavin.
Ei sinänsä ihme että tuo on mennyt itseltä ohi, näyttävät nuo Exceed sarjan XC tykit olevan melko hinnakkaita.
Kurtsilla
09.04.2017, 22.52
200€ ja rapiat ois S25 kustantanut, jäi vielä hankkimatta. Sen sijaan tuo maantiemalli tolpasta tuli kokeiluun kun tuli laitettua Endurace maantielenkkeilyyn. Maantiellä en ole vielä testannut, mutta trainerissa oli mun kiloille ja tolpan runsaalla ulostulolla liian löysä.
Yritin etsiä ketjusta tietoa, mutta huonolla menestyksellä...Itselle on tulossa ensimmäiseksi läskiksi Canyonin Dude CF 9.0
joskus toukokuun alussa ja olisin jo etukäteen hankkimassa toista vannesettiä. Mistähän löytyisi sopiva 29" vanne johon
saisi ohuemmat kumit satunnaiseen tasamaastoajeluun?
Läskin navat on niin leveät että voi olla mahdotonta löytää valmis 29" vannesetti läskin navoilla mutta alan liikkeet kasaavat kyllä sulle sellaiset.
Invisigoth
17.04.2017, 12.55
Huomasin Fillarikeskustelu.comin foorumilta kommentin, että jäykkäkeulaisen Duden ohjaus olisi levoton pehmeällä ja että tämän voisi aiheuttaa keulan olematon rake. Oletteko huomanneet tämmöistä?
J.Kottenberg
17.04.2017, 13.06
^Ainakaan minä en ole mitään tällaista huomannut. Joillain renkailla on tietty selfsteerausta, mutta se on toinen juttu.
Sanoisin että kun on riittävän paljon näkemyksiensä esittäjiä, niin sekaan mahtuu aina myös erikoisempia mielipiteitä, joita ei ehkä kannata ottaa kovin vakavasti.
Juu ei oo tullu täälläkään vastaan tuollaista ongelmaa
Blackborow
17.04.2017, 13.51
Sanoisin että kun on riittävän paljon näkemyksiensä esittäjiä, niin sekaan mahtuu aina myös erikoisempia mielipiteitä, joita ei ehkä kannata ottaa kovin vakavasti.Sitten on niitä joilla ei ole ollenkaan omaa näkemystä vaan komppailevat muita ja esittävät muiden mielipiteitä faktana.
Anyway tuollainen ilmiö voi hyvinkin olla olemassa, mutta kyseessä on asia, joka saattaa häiritä tietynlaiseen ohjaukseen tottunutta. Mitä minä Dudea pari kertaa olen kojottanut niin onhan se eloisan oloinen kampe, mutta joku voi kokea sen levottomuutena.
J.Kottenberg
17.04.2017, 16.37
Sitten on niitä joilla ei ole ollenkaan omaa näkemystä vaan komppailevat muita ja esittävät muiden mielipiteitä faktana.
Anyway tuollainen ilmiö voi hyvinkin olla olemassa, mutta kyseessä on asia, joka saattaa häiritä tietynlaiseen ohjaukseen tottunutta. Mitä minä Dudea pari kertaa olen kojottanut niin onhan se eloisan oloinen kampe, mutta joku voi kokea sen levottomuutena.
On Dudella sen verran tullut ajettua että ainakin puolenkymmenet ketjut on pitänyt vaihtaa ja aika monenlaisilla pinnoilla on myös tullut käytyä. Muta ja savipaikat on tuttuja. Renkaina edessä ollut ainakin JJ4.8LS, isoKnard, Bud nastoilla ja ilman ja Bulldozer. Eikä ole kyllä minkäänlaista levottomuutta ole vielä vastaan tullut.
Sen verran jätän kuitenkin varausta kun muistelee että suossa ajelua en ole paljoakaan harrastanut, mitä nyt jonkun soisen polun pätkän verran, jotenka suossa ajaessa voi ollakin jossain tilanteessa levottomuutta. Pitäisi varmaan kokeilla, mutta jostain syystä suot ei vaan ole minun juttu.
Ja sekin on todettava että vaikka Dude jonkun verran tuttu onkin niin en minä sen ominaisuuksista mitään faktaa oikein voi sanoa. Joku todella taitava testikuski voisi löytää siitä vaikka mitä vikaa ja huonoja ominaisuuksia. Minä en vaan ole niitä huomannut.
Tiedän, että vastaus saattaisi löytyä ketjusta jostain, mutta kysyn kuitenkin.
Mikä keskiö menisi suoraan trs+ orkkiskampiin? Laakerit rupeaa olemaan entiset taas kerran, enkä viitsisi enää takuuhuoltoon lähetellä. Kammet taitavatkin olla maanantaikappaleet, kun irtoavat niin nätisti, ettei vaihtoon ole vielä tarvetta. E13:lla näyttäisi olevan väliputkelliset laakerit, mutta onko kokemusta tiivisteistä?
Dude sai jokin aikaa sitten keulaan jäykistystä. Painoksi jäi ilman polkimia 10,38kg. Jotkut moittii toisaalla läskejä hitaiksi, raskaiksi ja kömpelöiksi. Rohkenisin olla toista mieltä...
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170420/d9173798d615127ff62575ae42b3c0f2.jpg
Human Traffic
20.04.2017, 13.27
Ne jotka moittii läskejä hitaiksi, raskaiksi ja kömpelöiksi ovat näitä jotka eivät ole läskillä ajaneet. Eli he puhuvat diipadaapaa.
Ainut mikä mua ihmetyttää, on että miksi ilmoittaa paino ilman polkimia? Ainakin mun mielestä ajaminen ilman polkimia on aika haastavaa.. :rolleyes:
hälle, keskiölaakeriksi voisi käydä esim tämmönen:
http://all4bikes.be/mobile_product_info.php?products_id=1575842&language=en&
Itsekin oli tarkoitus tuo laittaa mutta olinkin jo joskus hommannut race facen vastaavan joten sillä mennään. Tässä on myös väliputki.
Rotoria, hopea jne löytyy myös noilla 41mm/30mm mitoilla.
Mulla on myös jotenkin vialliset vakiokammet kun aina on irronnut ilman ongelmia. Tosin viimeksi vakiolaakerin ruoste oli jumittanut akselin sen verran tiukkaan kiinni että piti käyttää kylmäspraytä jotta irtosi.
Ainut mikä mua ihmetyttää, on että miksi ilmoittaa paino ilman polkimia? Ainakin mun mielestä ajaminen ilman polkimia on aika haastavaa.. :rolleyes:
No kun muutki ilmottaa, valmistajia myöden :)
10,75kg polkimien kanssa ns. ajokunnossa.
Kiitos macci. Ehdin jo laittaa rallinaamat tilaukseen, kun huomasin eilen, että kuulaohjurin olin saanut jotenkin poikki orkkiksista. Toivottavasti nämä olisivat hieman huoltovapaammat.
Lisäkysymys: Tarvitseeko pf-laakerin olla laipallinen vai riittääkö, että muut mitat natsaa?
Invisigoth
22.04.2017, 08.37
Kiitoksia kaikille, jotka vastasivat kysymykseeni.
Nyt aamulla huomasin, että Canyonilla on Dudesta alennukset päällä. :) Nyt vain pitäisi vielä arpoa noiden kahden halvimman mallin välillä. E13 keskiön ja kampien kanssa on tainnut olla jotain pulmia? Onko tuo 8.0 keskiö+kampisetti yhtään luotettavampi? Sitten 8.0:ssa mietityttää 1x11 välitykset, koska noista ei ole aiempaa kokemusta.
^ Nuo 8.0 olevat Aeffect kammet on hyvät, itse vaihdoin Dudeen nuo. Keskiölaakeri minulla on Race Facelta myös, mutta liekö noissa ja Sramissa suurta eroa. Kammet on helppo irroittaa jos tulee tarvetta ja dm on mielestäni plussaa. Saa tarvittaessa aika pientä ratasta eteen.
Tämä kokoonpano on ollut täysin ongelmaton, takana nyt noin 2000km.
Minun valintani olisi ehdottomasti tuo halvin malli. 1x11 pelkästään hyvä asia mielestäni myös.
J.Kottenberg
22.04.2017, 11.53
Kiitoksia kaikille, jotka vastasivat kysymykseeni.
Sitten 8.0:ssa mietityttää 1x11 välitykset, koska noista ei ole aiempaa kokemusta.
Mulla on 9.0 Unlimitedissa 1x11 ja minusta se on tosi hyvä vaihteisto. En usko että merkittävästi parempaa tulee.
^^ Itsellä olisi myös, tosin nuo kiekot aiheuttaa hämmennystä. Onkohan joku tietoinen mitä eroa 2250 vs. 2350? Painoa 100g lisää? Eri pinnat? Rakenne näyttää äkkiseltään identtiselle.
BB Holland
23.04.2017, 00.58
^ En tiedä tuohon suoraa vastausta, mutta nuo Canyonin mallit ovat Dt:n kiekkojen sekoituksia tyyliin että M1800:ssa jota ei löydy Dt:n luettelosta on E1900:n kehät ja M1900:n navat.
Invisigoth
23.04.2017, 12.56
Meillä lähti sitten kaksi kappaletta halvinta Dudea tilaukseen eilen. :) Nyt odotellaan tietoa toimitusajasta.
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Anttipaa
23.04.2017, 19.12
Meneekö tuollainen Dude 8.0 miten hyvin ympärivuotisessa käytössä? Tarkoitus siis ajaa myös kesällä ja kaikki työmatkat. Työmatka vain 5.5km ja menopätkän ajan hiekkateitä/polkuja, takaisin asfalttia. Eli toista pyörää ei olisi käytössä. Työmatkan lisäksi rauhallista maasto/polkuajelua. Tästä tulossa sähköinen Tangentin kitillä. Toinen vaihtoehto olisi Grand Canyon, mutta tämä kiinnostaisi jostain syystä enemmän.
Blackborow
23.04.2017, 19.24
Vain se noilla Jumbo Jimeillä menee oikein hyvin tuollaisessa käytössä. Tuo 8.0 1700 euron hintaan on kyllä todella hyvä diili.
Tänään kävin Dudella heittään pk-lenkin vaihteeksi maantietä pitkin, matkaa kertyi hiukan vajaa 40km. Kyllä tällä pääsee kestopäällysteelläkin, vaikka ei olekaan siihen varsinaisesti tarkoitettu. Jumbo Jimit alla ja painetta tarpeeksi, niin rullaa siinä missä perus hybridikin. Minullakaan kun ei muuta pyörää ole, kun maastossa kuitenkin pääsääntöisesti ajan.
Täällä odotellaan Unlimitedia saapuvaksi parin viikon sisään. Suunnitelmissa olisi heti kättelyssä vaihtaa e13 keskiö RaceFaceen ja mietinkin, jos hankkisin sen jo valmiiksi hyllyyn odottamaan. Ymmärsin, että linkin keskiö (https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/318/712317/race-face-cinch-bb92-fatbike-keskiölaakeri-41x124x30) sopii Dudeen. Olisin nyt vielä varmistanut, että onko tuo ns. ihan bolt-on noiden e13 trs+ kampien kanssa eikä mitään spacereita tarvitse hankkia tuon keskiön lisäksi?
Rescue73
27.04.2017, 22.17
[QUOTE=Buny;2661675]Täällä odotellaan Unlimitedia saapuvaksi parin viikon sisään. Suunnitelmissa olisi heti kättelyssä vaihtaa e13 keskiö RaceFaceen ja mietinkin, jos hankkisin sen jo valmiiksi hyllyyn odottamaan. Ymmärsin, että linkin keskiö ([url]https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/318/712317/race
Tilasin tuon keskiön aikanaan, mutta hetken sitä katseltuani jätin sen hyllyyn pölyttymään ;)
Siinä tulee mukana tarvittavat simmit.
[QUOTE=misopa;2659582]^ Nuo 8.0 olevat Aeffect kammet on hyvät, itse vaihdoin Dudeen nuo. Keskiölaakeri minulla on Race Facelta myös, mutta liekö noissa ja Sramissa suurta eroa. Kammet on helppo irroittaa jos tulee tarvetta ja dm on mielestäni plussaa. Saa tarvittaessa aika pientä ratasta eteen.
Otteluni e13 kampien kanssa päättyi molemminpuoliseen antautumiseen. Nämä RF Aeffect'it vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta; onko sun kammet 170/190 mm perälle ja mitkä keskiöt noihin sopii?
Täällä odotellaan Unlimitedia saapuvaksi parin viikon sisään. Suunnitelmissa olisi heti kättelyssä vaihtaa e13 keskiö RaceFaceen ja mietinkin, jos hankkisin sen jo valmiiksi hyllyyn odottamaan. Ymmärsin, että linkin keskiö (https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/318/712317/race-face-cinch-bb92-fatbike-keskiölaakeri-41x124x30) sopii Dudeen. Olisin nyt vielä varmistanut, että onko tuo ns. ihan bolt-on noiden e13 trs+ kampien kanssa eikä mitään spacereita tarvitse hankkia tuon keskiön lisäksi?
tuo linkin keskiö on 30mm akselille, joka on next/turbine cinch kammissa. Aeffect ja 4x100 jakoset spider turbinet on ainakin tähän asti ollut 24mm akselilla, eli RF / Shimanon perus keskiökaakerit sopii siihen. Keskiö on läskissä ihan sama kuin perus maasturissa, sisäputken pituus on vain pidempi... aka keskiön leveys.
Sram puolestaan tekee vain toisen puolen 24mm ja toinen puoli on pienempi, joten SRAM keskiöön sopii vain SRAM kammet... ne mulkut...
Kiitos Jukahia. Samaa epäilin mutta aloin ihmetellä kun uuden Dude CF 8.0 spekseissä lukee Aeffect-kammet ja SRAM GXP -keskiö...
https://www.canyon.com/fi/mtb/dude/2017/dude-cf-8-0.html
edit: Canyonin mukaan onkin virhe tekstissä ja Race Face:n keskiö kyseessä
[QUOTE=misopa;2659582]^ Nuo 8.0 olevat Aeffect kammet on hyvät, itse vaihdoin Dudeen nuo. Keskiölaakeri minulla on Race Facelta myös, mutta liekö noissa ja Sramissa suurta eroa. Kammet on helppo irroittaa jos tulee tarvetta ja dm on mielestäni plussaa. Saa tarvittaessa aika pientä ratasta eteen.
Otteluni e13 kampien kanssa päättyi molemminpuoliseen antautumiseen. Nämä RF Aeffect'it vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta; onko sun kammet 170/190 mm perälle ja mitkä keskiöt noihin sopii?
Minulla on 170mm perälle tarkoitetut kammet, näin sain mahdollisimman kapean q-factorin. Ketjulinja säilyi hyvänä, kun käänsin rattaan (AB:n ovaali) ja tilaa renkaalle on riittämiin.
tuo linkin keskiö on 30mm akselille, joka on next/turbine cinch kammissa. Aeffect ja 4x100 jakoset spider turbinet on ainakin tähän asti ollut 24mm akselilla, eli RF / Shimanon perus keskiökaakerit sopii siihen. Keskiö on läskissä ihan sama kuin perus maasturissa, sisäputken pituus on vain pidempi... aka keskiön leveys.
Sram puolestaan tekee vain toisen puolen 24mm ja toinen puoli on pienempi, joten SRAM keskiöön sopii vain SRAM kammet... ne mulkut...
Joo, noista akseleiden halkaisijoista olinkin jo tietoinen. Tarkoitus siis on hommata juuri tuo 30 mm akselille tarkoitettu keskiö, että se sopii noiden TRS+ kampien kanssa (ja tulevaisuudessa sitte mahdollisesti Turbine/Next kampien kanssa). Epäilyksiä herätti siis (tässä vaiheessa vielä kun pyörä on vasta tulossa), että tarviiko tuo keskiön muutos jotain spacereita toimiakseen. Lueskelin, että 2015 mallissa kammen akselin pituus olisi ollu 155 mm ja siten vaatinut joitain spacereita. Ilmeisesti myös rungon ja keskiön väliin oli jostain ihmeen syystä niitä spacereita viritelty vaikka ne yleensä on siellä keskiön ja kammen välissä. 2016 mallissa kammen akseli oli lukemani mukaan pienentynyt 10 mm (ollen 145 mm) eikä spacereita tässä tapauksessa tarvitsisi. Olettaisin, että myös tässä 2017 vuoden mallissa kammen akseli olisi 145 mm pitkä.
Pyörän saavuttuahan asia sitten viimeistään selviää kun näkee mitä se syönyt, mutta olisi sitten jo uusi keskiö valmiina kun pyörä saapuu.
...Olettaisin, että myös tässä 2017 vuoden mallissa kammen akseli olisi 145 mm pitkä.
http://i.imgur.com/2dmIiIm.jpg?3
Tässä kuva oman Duden (Unlimited -17) kammista. Akseli juurikin 145mm pitkä.
makimies
30.04.2017, 15.38
Duden keskiö naksuu edelleen, canyon tarjosi takuuseen tuota omaa huoltoaan, runko pitäisi siis lähettää heille takaisin. Vissiin tuon lähetyksen joutuu itse maksamaan. Tuo vähän harmittaa. Pelkkää e13 työkalua eivät suostuneet lähettämään. Mielelläni pyöräni huoltaisin itse.
Kokeilin ketjuakin vaihtaa (n. 3 lenkkiä lisää pituutta, akseli taka-asennossa) mutta eipä auttanut. Naksahtelee kun laittaa painoa polkimelle.
Duden keskiö naksuu edelleen, canyon tarjosi takuuseen tuota omaa huoltoaan, runko pitäisi siis lähettää heille takaisin. Vissiin tuon lähetyksen joutuu itse maksamaan. Tuo vähän harmittaa. Pelkkää e13 työkalua eivät suostuneet lähettämään. Mielelläni pyöräni huoltaisin itse.
Kokeilin ketjuakin vaihtaa (n. 3 lenkkiä lisää pituutta, akseli taka-asennossa) mutta eipä auttanut. Naksahtelee kun laittaa painoa polkimelle.
Käytin juuri oman Duden keskiön takuuhuollossa. Postitus matkahuollolla Canyonin laskuun perjantaina ja keskiviikkona tuli pyörä takaisin huollettuna. Ei siis tullut mitään kuluja itselle. Postitus pitää ilmeisesti tehdä alkuperäisessä laatikossa. Huollossa oli vaihdettu uudet laakerit.
Kokeilin ketjuakin vaihtaa (n. 3 lenkkiä lisää pituutta, akseli taka-asennossa) mutta eipä auttanut. Naksahtelee kun laittaa painoa polkimelle.Onko taka-akseli kiristetty kunnon momenttiin? Yksi varmin paikka saada Dude hiljaiseksi naksunnasta.
Anttipaa
02.05.2017, 13.38
Joko on alennuksessa olleita pyöriä alettu toimittamaan? Täällä vielä odotellaan. Nyt pitäisi tilata polkimet jo valmiiksi niin ajattelin kysyä millaiset venttiilit tarvitsee jos haluaa tubeless muutoksen tehdä? Olisin tilannut samalla kertaa. Orange seal varmaan ihan toimiva litku vai onko kokemuksia paremmasta? Ympärivuotiseen käyttöön ja saisi kestää pitkään.
Invisigoth
02.05.2017, 14.38
Meille on kaksi alennushintaista Dudea jo Suomessa UPS:n seurannan mukaan.
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Onko taka-akseli kiristetty kunnon momenttiin? Yksi varmin paikka saada Dude hiljaiseksi naksunnasta.
Minulla alkoi Dude myös naksumaan keskiön suunnalta. Syyksi paljastui löystynyt DM- kiristusmutteri, joka oli jo löystynyt niin, että oli ihan käsin pyöriteltävissä. Tuo kannattaa myös tsekata, mikäli on käytössä noita Race Facen kampia, joissa on tuo direct mount eturatas.
Olisiko kenelläkään DudeGuardia (pahvilaatikkoa, jossa pyörä toimitetaan) ylimääräisenä pääkaupunkiseudulla?
makimies
04.05.2017, 14.47
Käytin juuri oman Duden keskiön takuuhuollossa. Postitus matkahuollolla Canyonin laskuun perjantaina ja keskiviikkona tuli pyörä takaisin huollettuna. Ei siis tullut mitään kuluja itselle. Postitus pitää ilmeisesti tehdä alkuperäisessä laatikossa. Huollossa oli vaihdettu uudet laakerit. Ok hienoa! Täytyy se varmaan sit lähettää
Dude sai jokin aikaa sitten keulaan jäykistystä. Painoksi jäi ilman polkimia 10,38kg. Jotkut moittii toisaalla läskejä hitaiksi, raskaiksi ja kömpelöiksi. Rohkenisin olla toista mieltä...
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170420/d9173798d615127ff62575ae42b3c0f2.jpg
Täpärin hankittua olen miettinyt oma Dudeni jäykistämistä. Mikäs keula kyseessä ja mistä oikein tilasit?
Hiekkahentunen
09.05.2017, 13.03
Mulla Dude -16 johon just takuuseen vaihdettiin keskiölaakeri.
Kun polkasen voimaperäisesti kuuluu narinaa jostakin??!! Vaikea paikallistaa narinan lähdettä.. luultavasti jostakin voimansiirrosta, koska mielestäni tanko ei narista... Mistähän voisi johtua?
Kun polkasen voimaperäisesti kuuluu narinaa jostakin??!! Vaikea paikallistaa narinan lähdettä.. luultavasti jostakin voimansiirrosta, koska mielestäni tanko ei narista... Mistähän voisi johtua?
Mikä takavaihtaja? Ainakin Sramin kitkakytkimet tuppaa alkaa narisemaan jossain vaiheessa.
Edelleen se taka-akselin kireys kannattaa tarkistaa ekana. Vaatii kunnon momentin 15nm tais olla.
Nyt on pyörä ja uusi keskiölaakeri kotiutuneet. Asennuksen yhteydessä ilmeni kuitenkin ongelma. e13 keskiöllä kammissa näytti olevan drive-puolella 4 kpl 1mm spacerit ja non-drive puolella 1kpl 0,5mm spaceri. e13 keskiöllä keskiön ulkopintojen leveys taisi olla jotain 123 mm nurkilla. Racefacella taasen 1-2mm leveämpi. Osaisiko joku sanoa, millä spacer-kombinaatiolla nuo e13 trs+ kammet toimii tuon racefacen keskiön kanssa? Onnistuin ilmeisesti ensimmäisellä yrityksellä pistämään liikaa spacereita ja sitä myöten paskomaan nuo racefacen laakerit :( Koitin kuitenkin vielä etsiä sopivaa kombinaatiota spacereiden suhteen ja taisin päätyä tilanteeseen, että drive-puolella oli 1kpl 1mm spacer. Tällöin kuitenkin tuntui, että drive-puolen kampi oli liian lähellä chainstayta.
Päädyinkin pistämään tuon e13 keskiön takaisin ja koitan pärjätä sillä. Vähän tuntuu, että jos haluaa toimivan ratkaisun, pitää tuon racefacen keskiön lisäksi hankkia vielä racefacen kammet.
Täpärin hankittua olen miettinyt oma Dudeni jäykistämistä. Mikäs keula kyseessä ja mistä oikein tilasit?
Tämä keula kyseessä: http://m.ebay.com/itm/181818034845
kaapamatti
10.05.2017, 15.08
Minulla 2016 malli DUDE CF 9.0 UNLIMITED. Olen harkinnut, josko tämä korvaisi myös hyvin palvelleen Grand canyonin kesällä vauhdikkaampiin maastoajoihin. Tähän modaukseen ajattelin kesäksi joustokeulaa ja kapoisempia 4" renkaita (nykyiset 4,8" talvella hyvinkin oleelliset). Muutama kysymys askarruttaa:
Sopiiko RockShox Bluto RL Solo Air OneLoc Fatbike Fork - 80-120mm tuohon malliin suoraan, vaihtamalla vain haarukan ja renkaat 4"?
Näkeekö kokeneemmat karpaasit tässä järkeä? Ajatus oli tässä lähentyä tuota plussa kategoriaa kesäajaksi, eli saada vähän vauhtia mutta kuitenkin läskipyörän edut.
Kiitos kommenteista!
Hiekkahentunen
10.05.2017, 17.44
Edelleen se taka-akselin kireys kannattaa tarkistaa ekana. Vaatii kunnon momentin 15nm tais olla.
Narina loppui akselin kiristykseen. Kiitos
Tämä keula kyseessä: http://m.ebay.com/itm/181818034845
Kuinka paljon on kilometrejä keulalle kertynyt? Lähinnä vaan kestävyyttä mietin... Jotenkin kauhistuttaisi laittaa kiinakuitua keulaksi :D
Kuinka paljon on kilometrejä keulalle kertynyt? Lähinnä vaan kestävyyttä mietin... Jotenkin kauhistuttaisi laittaa kiinakuitua keulaksi :D
Toista tonnia taitaa olla tähän mennessä. Päällepäinhän näistä on paha sanoa, mutta viimeistely on tässä parempaa, kuin ns. merkkikeulassa, mihin pääsin vertaamaan. Se näytti todella kiinalaiselle.
Minulla painoa on 65kg, joten äärimmäiseen rasitukseen tuo ei minun alla pääse. Aika sitten näyttää kestävyyden. Harmi, että Canyon ei myy sitä heidän jäykkää keulaa erikseen.
TheMiklu
11.05.2017, 01.45
Mulla sama keke Nutrailissa ku sain tuon joululahjaksi. Se on koeponnistettu paaaljon isommalla massalla nii misopakin uskalsi sen ostaa :D
Lisäks on otettu ilmaa alle laskuissa ja tökkästy penkkaan yms.
Toista tonnia taitaa olla tähän mennessä. Päällepäinhän näistä on paha sanoa, mutta viimeistely on tässä parempaa, kuin ns. merkkikeulassa, mihin pääsin vertaamaan. Se näytti todella kiinalaiselle.
Minulla painoa on 65kg, joten äärimmäiseen rasitukseen tuo ei minun alla pääse. Aika sitten näyttää kestävyyden. Harmi, että Canyon ei myy sitä heidän jäykkää keulaa erikseen.
Mulla sama keke Nutrailissa ku sain tuon joululahjaksi. Se on koeponnistettu paaaljon isommalla massalla nii misopakin uskalsi sen ostaa :D
Lisäks on otettu ilmaa alle laskuissa ja tökkästy penkkaan yms.
Kiitos molemmille! Ehkä näiden kokemusten perusteella uskaltaa pistää ko. keulan tilaukseen. Tällä hetkellä täpäri hoitaa rytyytysajot joka tapauksessa, eli luulisi tuon kestävän ihan ok.
Samaa keulaa oon itsekin harkinnut, mitä muuta olisi syytä hommata vaihtoa ajatellen, meneekö vanhalla laakerilla?
makimies
15.05.2017, 22.57
Kertokaas viksummat mikä tuon Dude cf 9 taka-akselin malli on? Syntace x12?
Tarttis thulen lastenkärryyn hommata adapteria.
Sama homma vielä Spectral 7 ex kohdalla, siinä taka-akselissa lukee vain "canyon" 142mm x12mm tms.
Sama homma vielä Spectral 7 ex kohdalla, siinä taka-akselissa lukee vain "canyon" 142mm x12mm tms.
Kysyin samaa mutta ei löytynyt tietoa. Lopulta sitten hommasin tämmösen adapterin ja toimii hyvin:
https://robertaxleproject.com/shop/12x197-1-0-mm-thread-for-hitch-mount-trailer/
Hinta hieman suolainen mutta oli sitä mitä luvattiin.
Nyt ei oo aikaa kahlata koko ketjua läpi, eli kysymys kuuluu? Mitkä kammet menee - 15 vuoden 8.0 dudeen suoraan originaali keskiölaakereiden kanssa? Raceface?
Ainakin -12 Grand Canyonissa ja monessa muussa Canyonissa on käytetty 142x12mm Syntace X12 (1mm kierre) akselia. Suosittelen Croozerin akselia joka on kuvistä päätellen sama kuin Robert Axlen. Siinä kiinnitys pyörään kuusiokololla. Thulen läpiakseli irtoaa 17mm lenkiavaimella/jakarilla, ei ole kätevä kannella sellaista erikseen mukana.
Minulla 2016 malli DUDE CF 9.0 UNLIMITED. Olen harkinnut, josko tämä korvaisi myös hyvin palvelleen Grand canyonin kesällä vauhdikkaampiin maastoajoihin. Tähän modaukseen ajattelin kesäksi joustokeulaa ja kapoisempia 4" renkaita (nykyiset 4,8" talvella hyvinkin oleelliset). Muutama kysymys askarruttaa:
Sopiiko RockShox Bluto RL Solo Air OneLoc Fatbike Fork - 80-120mm tuohon malliin suoraan, vaihtamalla vain haarukan ja renkaat 4"?
Näkeekö kokeneemmat karpaasit tässä järkeä? Ajatus oli tässä lähentyä tuota plussa kategoriaa kesäajaksi, eli saada vähän vauhtia mutta kuitenkin läskipyörän edut.
Kiitos kommenteista!
Tekniikan puolesta en pysty täyttä varmuutta sanomaan, mutta trek farleyhin tein saman ja ajokokemuksen perusteella voin suositella. Juuri tuota samaa hain itsekin ja sitä myös sain :)
Jälkikäteen ainoastaan mietityttää onko 100mm jousto sittenkään riittävä. Toisaalta rengas tuo vähän "joustoa" ja 120mm taas vaikuttaa jo vissiin keulakulmaan trekin tapauksessa.
makimies
17.05.2017, 00.53
Ainakin -12 Grand Canyonissa ja monessa muussa Canyonissa on käytetty 142x12mm Syntace X12 (1mm kierre) akselia. Suosittelen Croozerin akselia joka on kuvistä päätellen sama kuin Robert Axlen. Siinä kiinnitys pyörään kuusiokololla. Thulen läpiakseli irtoaa 17mm lenkiavaimella/jakarilla, ei ole kätevä kannella sellaista erikseen mukana.
Canyonilta aika ihmeellinen vastaus kysymykseeni.
Kärryjen osalta takuuehtomme yksiselitteisesti kieltävät niiden käytön ja vetokärryn käyttö pyörissämme evää takuun. Tämä siksi, että Canyon pyöriä ei ole testattu vetokärryjen kanssa, joten emme voi olla varmoja käytön turvallisuudesta.
Mukavaa kevään jatkoa.
Täytyy siis ostaa kirpparilta joku Tunturin romu joka kestää tuota kärryn vetämistä :)
Nyt ei oo aikaa kahlata koko ketjua läpi, eli kysymys kuuluu? Mitkä kammet menee - 15 vuoden 8.0 dudeen suoraan originaali keskiölaakereiden kanssa? Raceface?
Kaikki ilmeisesti ajaa onnellisena orkkis kammilla [emoji15]
makimies
17.05.2017, 01.10
Kaikki ilmeisesti ajaa onnellisena orkkis kammilla [emoji15]
Ja tuskin kellään on orkkis keskiölaakerit kestäneet kahta vuotta :D
No tuo on kakkosläskinä, eli vähemmän ajettu.
Lokakuun lopussa ostetun Duden keskiö alkoi naksua kuukausi sitten. Tungin alkuperäiset leekerit täyteen rasvaa syksyllä ennen käyttöön ottoa, mutta eipä tuo operaatio näyttänyt niiden elinikää juuri pidentäneen. Tuntuivat jo uusina kamalan karkeilta. En halunnut toisia samanlaisia tilalle edes takuuseen, joten nyt siellä pyörii Hopen laakerit, jotka vaikuttavat selkeästi laadukkaammilta.
Laakereita vaihdellessa yllätti se, että nuo laakerithan ovat tosiaan suoraan kiinni kuidussa. Olisin olettanut, että siellä on jonkinlaiset insertit laakerikoolina. Jos laakereita menee tähän tahtiin jatkossakin, niin pahoin pelkään että tuo muovinen laakerikooli ei kauaa pysy tarpeeksi tiukkana. Taidan hankkia valmiiksi varastoon 24mm akselilla olevat kammet ja Hopen holkkiratkaisun: http://www.hopetech.com/product/press-fit/
Lähteekö tuo alkuperäinen laakeri kuinka hyvin irti?
Petri Väisänen
18.05.2017, 23.03
Mulla on Dude CF 8.0 2016 RF Turbinet DM Cinch 170mm perälle. Joitain spacereitä tarvii koska q-factor kasvaa aavistuksen. RF NW 28t on sitten flipattuna vetopuolella JJ 4.8" kanssa mutta saattas mahtua ketju pyöriin muutenkin.
Mulla Dudessa paikalla nämä:
Kammet: https://www.raceface.com/products/details/aeffect-cranks
Laakerit: https://www.raceface.com/products/details/bb92-x-type-adapter
Kammet siis 170mm perälle tarkoitetut ja q-factor 202mm. Ja spacereita ei tarvinnut väliin laittaa.
Nuo tosin siirtyvät varmaankin kesän aikana sivuun, kun tarkoitus on laittaa Dudeen wattikammet.
Lähteekö tuo alkuperäinen laakeri kuinka hyvin irti?
Ohjauslaakerin irroituskalulla ja muutamalla vasaran napautuksella.
Kammet siis 170mm perälle tarkoitetut ja q-factor 202mm. Ja spacereita ei tarvinnut väliin laittaa.
Nuo tosin siirtyvät varmaankin kesän aikana sivuun, kun tarkoitus on laittaa Dudeen wattikammet.
Terve, onko noissa laakereissa yhtenäinen keskiputki, luulin ettei sopisi kun spekseissä on leveys bb92?
makimies
20.05.2017, 11.40
Jees, tilasin xxl.fi tuollaisen thulen syntace x12 adapterin, ei sopinut spectraliin eikä dudeen :)
Kierteen nousu väärä ja ei kartiota päässä. Vissiin canyonin akselit ovat 1mm nousulla... Dudessahan tuo taka-akselin on hurjan pitkä, tarttee varmaan googletella...
Petri Väisänen
22.05.2017, 22.19
Siis mikä Dude ja vm? Tuo bb92 ei liene tuollaisenaan Dudeen mene (120mm)? Miten otit vanhat lakut irti ja laitoit tuon?
Canyon Dude CF 8.0 2015 - uudet kammet ja laakerit. Mitä suosituksia tilalle? Mitkä speksit vaikuttavat mitkä tuohon käy vanhojen tilalle?
9.0 -15 dude,
kammet:
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/315/712397/race-face-evolve-fatbike-kammet-170mm
Ja mikä keskiö noiden kanssa? :)
Canyon Dude CF 8.0 2015 - uudet kammet ja laakerit. Mitä suosituksia tilalle? Mitkä speksit vaikuttavat mitkä tuohon käy vanhojen tilalle?
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
Barracuda
15.06.2017, 00.08
Racefacen Aeffect on toiminut minulla hyvin, tosin pirkka-läskissä.
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/315/712441/race-face-aeffect-fatbike-kammet-170-per%C3%A4lle-170mm
Noihin sitten direct - mount ratas jolla saa säädettyä ketjulinjaa vielä. tarpeen vaatiessa hiukan ulospäin.
Hmm, käsittääkseni tuossa Dudessa pitäisi olla 145mm keskiö ja 190mm perä ja nuo ylläolevat olisivat 170mm perälle. Pitääpä ihmetellä lisää.
Perä on Dudessa 197mm ja nuo Aeffectit on vakiona 17-mallin 8.0:ssa. Näyttivät olevan juurikin samat 170mm peräisen kammet, jotka itse olen jälkiasentanut 16-mallin 9.0 SL:ään.
Noilla 170mm perän kammilla saadaan aikaiseksi se läskiksi kapea Q-factor, kun laakerin ja kammen väliin ei tule mitään turhia spacereita.
Laakeriksi käy nämä: https://www.raceface.com/products/details/bb92-x-type-adapter
No nyt ne sitten lähti mullakin. Nimittäin kierteet kammista! Ehtihän sitä sentään reilun 500km ajella. Tarkoituksena oli siis vaihtaa 28T rattaan tilalle ovaali 30T, mutta kun ei niin ei..
Nyt sitten odotellaankin Turbineja tilalle. Toivottavasti saavat ylävitosesta ne jo huomenna matkaan. TRS+:t saa seuraavaksi maistaa rälläkkää ja sen jälkeen jatkaa matkaansa maata kiertävällä radalla. Ei enää ikinä e13 voimansiirron osia tähän talouteen....
Sanokaas dudeilijat miten pyörän käytös muuttuu jos siirrän taka-akselin etuasentoon..Nyt siis tehdasasetuksissa takana. -16 unlimited malli
Ei taida akseli etuasennossa mahtua rengas pyörimään, jos alla ovat mukana tulleet 4.8" JJ:t.
Mutta teoriassa pitäisi olla hiukan ketterämpi akseli etuasennossa. Itsellä oli pitkään noin, kun kumeina minulla on 4.4" Jumbot.
Äskettäin siirsin akselin taka-asentoon ja sellainen tuntuma tällä hetkellä, että etenee hiukan vakaammin hankalassa maastossa.
^^4.8 JJ ei mahdu etuasennossa. Ero luokkaa, jos et tiedä et tiedä. Juuri eilen ajoin 4" etuasennossa ja tänään 4.8" pitkänä. Täytys ajaa jotain samaa pätkää mäkeä ym, että eron huomaa eripäivinä mies ja fiilis vaikuttaa enemmän. Akseli siihen mitä rengas sallii ja kovaa ajoa.
J.Kottenberg
17.06.2017, 11.42
Akseli taka-asennossa Dudella ajaessa semmoisissa paikoissa joissa pito alkaa olla äärirajoilla(siis lähinnä talvella), huomaa että juurikaan taaemmaksi ei olisi rengasta enää varaa siirtää.
Perä on Dudessa 197mm ja nuo Aeffectit on vakiona 17-mallin 8.0:ssa. Näyttivät olevan juurikin samat 170mm peräisen kammet, jotka itse olen jälkiasentanut 16-mallin 9.0 SL:ään.
Noilla 170mm perän kammilla saadaan aikaiseksi se läskiksi kapea Q-factor, kun laakerin ja kammen väliin ei tule mitään turhia spacereita.
Laakeriksi käy nämä: https://www.raceface.com/products/details/bb92-x-type-adapter
Ok, eli dudessa 190 perä, tai tarkemmin ilmeisesti 197mm, mutta 170 perän kammet sopii dudeen? Eli nuo aikasemmin linkkaamani RF evolvet sopivat?
Kampien akselipituus ilmeisesti on 145mm? Mistähän sen tietää onko esim rf evolve kammissa oikean pituinen akseli?
Kyllä nyt tuottaa kampiasia päänvaivaa :D
Mie laitoin nämä, https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/315/712431/race-face-turbine30-fatbike-kammet-190-per%C3%A4lle-170mm ja keskiö , https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/712317/race-face-cinch-bb92-fatbike-keski%C3%B6laakeri-41x124x30
Mie laitoin nämä, https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/315/712431/race-face-turbine30-fatbike-kammet-190-per%C3%A4lle-170mm ja keskiö , https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/712317/race-face-cinch-bb92-fatbike-keski%C3%B6laakeri-41x124x30
Hinta ei miellytä ja tarvisin 104 jaon rattaan kiinnitykselle..
-15 vuoden unlimitedissä on 155 akseli. Myöhemmissä mallissa 145 enkä varmaks sano muista -15 malleista
Human Traffic
23.06.2017, 09.57
Ekalla kerralla lähti E thirteen kammet nätisti irti park toolin työkalulla, tokalla korkkas kierteet. Aivan järkyttävää kuraa valmistetaan markkinoille. Ajatellaan vielä, että ei nuo edes ole mitkään ihan halvat kammet. Surkein mtb komponentti joka on tullut vastaan mun 10 vuoden "aktiivi" urani aikana.
Nyt pitäis hommata uudet kammet.. Joku rallinaama perheen kampisetti saa tulla tilalle. Pitäis vielä saada noi vanhat kammet irti. Josko ne lähtis itsekseen irti, kun ylämäkeen lähtee runttamaan.
Eilen lähti taas kammet irti, kun naksuminen alko taas. Toisen puolen laakeri näyttäis olevan soirona.. Hyvinhän se kesti 3kk ja vajaat 1000km.
On kyllä niin sairasta kuraa toi setti, ettei koskaan enää. (Unlimited -17 Trs+)
Kait ne rallinaamat sit on laitettava tännekin. Tuli vaan hölmönä laitettuu takas nippuun, voi olla et seuraavalla kerralla sit rälläkkä laulaa :).
Irvikatti
25.06.2017, 11.58
Moro! Onks noi Duden (lähinnä vihreä-oranssi) korostevärit maalattu vai tarroilla? Lähtisköhän kivuttomasti irti?
Ei lähde irti,mä olen nähnyt Duden jossa oli maalattu ne oranssit yli mustalla=oli sellanen army look.
Irvikatti
25.06.2017, 14.29
Kiitoksia kovasti! Kai sen oranssin esim. päälle teippauttamalla ihan nätisti muuttais mutta voi olla, että joutuu tuon kalliimman 9.0 SL:n sitte ostamaan ku on -400€ ja paremman näkönen vakiona. Ihan rahanarvosta tavaraa siinä taitaa kiinni olla. Ei sillä, että toi Bluto tai x2 vaihteet mitää hirveen hyödyllisiä itelle ois. Kuinkahan hyvin Bluton sais uutena kaupaksi... vois vaikka Pasta Carbonaran (Lauf) vaihtaa tilalle. :)
Ilmeisesti tuo M-koko ois tämmöselle 173cm, n.83 jalka, n.60 yläkroppa ja n.60 kädet sopivin? Stemmiä ei kauheesti kiinnostais pidennellä. PPS sanoo M. Sylimitta tms.(arm span) mulla 181cm joten suht pitkät kädet kaiketi.
korkki71
25.06.2017, 21.11
2016 Dudessa Bluton keula tuhisee reippaammassa joustossa ja on melko kova. Toisessa maasturissa taas enemmän ajettu Reba toimii pehmeästi ja äänettömästi. Onko ilma päässyt väärään osastoon ja mitä tälle pitäs tehdä? Isommat huoltofirmat on kaukana, joten diy ohjeita kaivataan. :)
Pihinää sen kuuluukin pitää kun syvemmästä joustosta palautuu [emoji5]
Kovuutta helppo säätää paineen määrällä.
korkki71
25.06.2017, 21.36
Paine säädetty sopivaksi....kohtuus siinä tuhinassakin pitää olla :)
Human Traffic
27.06.2017, 13.13
Tuntuisi joka paikasta olevan loppu rallinaaman 175mm kammet 190 perälle..
Onko jollain vinkata paikkaa.. Pyöränä Dude CF 9.0 Unlimited 2016.
Vai voiko tuossa käyttää 170 perän kampia? Aika utopiaa mulle nää fädärin kammet ja kaikenmaailman q-factorit..
Kipuraja kampien hinnalle noin 220€
Vai voiko tuossa käyttää 170 perän kampia? Aika utopiaa mulle nää fädärin kammet ja kaikenmaailman q-factorit..
Kipuraja kampien hinnalle noin 220€Dudeen käy 170 peräsen kammet ratas flipattuna.
Blackborow
27.06.2017, 13.40
Kipuraja kampien hinnalle noin 220€
Laita Aeffectit sitten. 30mm akselilla ei ainakaan keskiölaakeriongelmista päästä 41mm keskiössä.
Human Traffic
27.06.2017, 14.38
Oukei.. Kiitos nopeista vastauksista. Jatketaan etsimistä.
Syncromies
28.06.2017, 22.36
Vaimolle tuli käytetty 2015 unlimited. 2500 km ajettu ja keskiö hiljainen ja välyksetön. Ei ole koskaan aukastu tai rasvattu. Saa nähä millon leviää.
Edit. On kyllä aivan mahtavan kevyt ja helppo käsitellä.
Blackborow
30.06.2017, 13.59
Halvin Dude -300€. Alkaa olla hintalaatusuhde kohdallaan.
J.Kottenberg
30.06.2017, 14.36
^Kyllä. Pitäisi olla aika vahva vaihtoehto. Itse ostin 9.0 unlimitedin pari vuotta sitten ihan listahinnalla. Ja jos olisin jostain syystä uutta läskiä hankkimassa niin hyvin todennäköisesti Canyonissa pysyisin.
Keskiäkäinen lohjalainen
30.06.2017, 14.59
Halvin Dude -300€. Alkaa olla hintalaatusuhde kohdallaan.
Oho. Myös etujousitetuissa malleissa on näemmä samanlaiset alennukset. Onkohan firmalla tullut pieni arviointivirhe tämän kauden menekin suhteen kun jo nyt tuollaisella alella myydään?
Nyt jos on kellään ostoaikeita, kannattaa aktivoitua. Parempaa hinta-laatusuhdetta ei läskipyörissä ole olemassa. Mulla on Dudella kolmas "kesä" menossa ja edelleen olen sairaalloisen tyytyväinen valintaani. Täpäriä olen ulkoiluttanut muutaman kerran kesässä Duden hankinnan jälkeen.
Simpura, noilla hinnoilla olisin ostanut itsekin viime vuonna, Farley 9:iin päädyin sitten lopulta. Ja viime vuonna ei ollut kuin noita e13 vammaiskampisia joka sekin vaikutti ostopäätökseen. Tuo halvin on kyllä nyt houkutteleva... Hiilarirunkokin lienee Dudessa kestävä, en ole missään nähnyt että olisi poksunut (toisin on Trekillä....). Nyt kyllä kannattaa liikkua jos on ostamassa.
^Kyllä. Pitäisi olla aika vahva vaihtoehto. Itse ostin 9.0 unlimitedin pari vuotta sitten ihan listahinnalla. Ja jos olisin jostain syystä uutta läskiä hankkimassa niin hyvin todennäköisesti Canyonissa pysyisin.
Kyllä minäkin olen, niin tyytyväinen ollut Dudeen, että en Trekkiin kyllä tuon oman carbon Stachen perusteella vaihtaisi. Kammet ja keskiölaakerit on pieni murhe verrattuna Trekin runkojen poksumiseen. Muutenkin Duden kuiturungon laatu vakuuttaa enenemän.
Vikaantumiset, jos jättää huomiotta molemmathan on huippu pelejä.
PS.kaikille. Halvimpien 8.0 ja 9.0 Dudejen takanapa ei ole Ratchet vaan tavallisilla kynsillä, jos spekseihin on uskominen.
J.Kottenberg
30.06.2017, 15.29
PS.kaikille. Halvimpien 8.0 ja 9.0 Dudejen takanapa ei ole Ratchet vaan tavallisilla kynsillä, jos spekseihin on uskominen.
Ainakaan minä en ole osannut tohon kiinnittää huomiota. Aika olennainen juttu kestävä takanapa. Vaikka on minkälaisia takuita niin aina siinä ajamiset keskeytyy kun napa hajoaa. Ja hra Murphy osaa järjestää senkin johonkin parhaaseen lomareissuun tai vastaavaan.
Vaikka on minkälaisia takuita niin aina siinä ajamiset keskeytyy kun napa hajoaa. Ja hra Murphy osaa järjestää senkin johonkin parhaaseen lomareissuun tai vastaavaan.Tämä onkin juuri se syy miksi omasta kaksikosta on helppo arvioida. Takkuut ei pal lohduta, jos joku pidempi reisu on pilalla kalusto rikon takia. Dude vajaa puolitoista vuotta ja ajamalla ei mitään rikki. Keskiö laakerikin olisi vielä mennyt ja kampi rikki irroituksessa ja Stache 80H->runko, hissitolppa, vapaaratas, takanavan laakeri, ohjainlaakerit 3 menossa+tehtaan sovitus runkoon itkettävä (natinaa ja vettä pääsee yläkupista laakereille) ja Uudessakin rungossa dropoutin mutterin alta kuitu pala irvistää, koska menee alumiini insertin päälle mutterin alle asti ja korkkaa kiristettäessä, no sou kosmeettista vain.
Näin on. Muuttivat näihin tämän vuoden malleihin tuon 370 navan. Eli tuo on niissä, missä kiekkosetiksi on mainittu BR 2300.
Tuo Ratchet on kyllä mainio. Kestää ja helppo huoltaa, eli rasvata.
Syncromies
30.06.2017, 22.44
Voi sun s**tana. Ja just viikon alussa tilasin verkkokauppa.comsta. Nyt kyllä harmittaa. Ei paljon tuohon hintaa kannata muuta harkitakaan.
Keskiäkäinen lohjalainen
30.06.2017, 23.13
Voi sun s**tana. Ja just viikon alussa tilasin verkkokauppa.comsta. Nyt kyllä harmittaa. Ei paljon tuohon hintaa kannata muuta harkitakaan.
Psst... palautusoikeus! :-)
Blackborow
01.07.2017, 10.12
Kyllä minäkin olen, niin tyytyväinen ollut Dudeen, että en Trekkiin kyllä tuon oman carbon Stachen perusteella vaihtaisi. Kammet ja keskiölaakerit on pieni murhe verrattuna Trekin runkojen poksumiseen. Muutenkin Duden kuiturungon laatu vakuuttaa enenemän.
Vikaantumiset, jos jättää huomiotta molemmathan on huippu pelejä.
PS.kaikille. Halvimpien 8.0 ja 9.0 Dudejen takanapa ei ole Ratchet vaan tavallisilla kynsillä, jos spekseihin on uskominen.Onko paljonkin kokemuksia, että DtSwissin kynsivapari ei kestä? Lähtökohtaisesti se kai ei ole ongelmallinen rakenne vaan monilla ne kestää siinä kuin Ratchetitkin.
PS. Halvimmassa Dudessa on RF:n kammet niin pääsee noista paskoista kammista eroon.
Onko paljonkin kokemuksia, että DtSwissin kynsivapari ei kestä? Lähtökohtaisesti se kai ei ole ongelmallinen rakenne vaan monilla ne kestää siinä kuin Ratchetitkin.
PS. Halvimmassa Dudessa on RF:n kammet niin pääsee noista paskoista kammista eroon.
No ei yhtään, mutta toin vaan asiaa ilmi.
Tosin minulla ei ole yksikään kynsi vapari kestänyt edes 6kk aktiivi ajoa. Dt.n Ratchetilla menty pitkälti toista vuotta. I9 en ole ajanut.
Keskiäkäinen lohjalainen
01.07.2017, 12.56
Onko paljonkin kokemuksia, että DtSwissin kynsivapari ei kestä? Lähtökohtaisesti se kai ei ole ongelmallinen rakenne vaan monilla ne kestää siinä kuin Ratchetitkin.
Mulla itse asiassa on hajonnut yksi. Yksi hammas kehältä murtui. Meni koko kiekko vaihtoon. Oli halvin tapa korjata.
Mulla itse asiassa on hajonnut yksi. Yksi hammas kehältä murtui. Meni koko kiekko vaihtoon. Oli halvin tapa korjata.
Olen minäkin kuullut, että näitä on rikkoutunut, mutta aika luotto kamaa on silti.
Blackborow
01.07.2017, 13.30
Kysyinpähän vaan kun itse en ole koskaan saanut vaparia särjettyä, vaikka noita kynsivapareitakin on ollut ja on edelleen ajossa. Väärin ajettu ja huono kuski. DTSwissistä ei minullakaan ole sen enempää kokemusta kuin kolmet ratchet vaparilliset kiekot ja sehän kyllä toimii hienosti.
Varmaan jo tässä ketjussa vastattu, mutta kysytään toistamiseen. Miten tuossa 8.0:ssa sopii isoimmat renkaat? Iteltä löytyy esim. bud ja lou tai 4.8 jumbo jim, joiden ainakin toisen pitäisi saada mahtumaan.
https://www.canyon.com/en/mtb/dude/2017/dude-cf-8-0.html
Duden geometriasta kysymys (M kokoa ajattelin). Olen 171cm (78 tai 79cm inseam). Nykynen fatti kasattu white interceptorin M runkoon, jonka geometria on minulle hyvä. Muuten tuossa on paljon huonompia osia (esim. vanteet ja jarrut), niin siksi voisin vaihtaa. Tuossa näkyy interceptorin geo:
http://whitebikes.com/bikes/4-fat-interceptor-2/
Esimerkiksi tuo Top tube length on sama molemmissa M koossa. Taas Canyonin S koossa tuo menee paljon lyhyemmäksi ja siksi tuntuu minusta pieneltä. Onko mielipiteitä tuosta koosta yleensä?
Edit: onko tuo BR2300 muuten sama kuin 2250, mutta vapaarattaan kanssa tuon 2300g?
Keskiäkäinen lohjalainen
01.07.2017, 14.39
Varmaan jo tässä ketjussa vastattu, mutta kysytään toistamiseen. Miten tuossa 8.0:ssa sopii isoimmat renkaat? Iteltä löytyy esim. bud ja lou tai 4.8 jumbo jim, joiden ainakin toisen pitäisi saada mahtumaan.
Bud ja Lou mahtuvat, kun akseli on taka-asennossa. Ketju viistää aika läheltä takarenkaan nappuloita, mutta ei haittaa menoa.
Duden geometriasta kysymys (M kokoa ajattelin). Olen 171cm (78 tai 79cm inseam)
Edit: onko tuo BR2300 muuten sama kuin 2250, mutta vapaarattaan kanssa tuon 2300g?
Minä olen 170cm (inseam 80cm) ja M-koko Dudesta istuu minulle oikein hyvin.
Näin taitaa olla, eli tuo vapaaratas on hiukan painavampi mitä BR350. Kehät näyttävät identtisille, lukuunottamatta tuota 2300 merkintää. Pinnoista ja nipoista ei ole tietoa, että ovatko samat mitä BR2250 setissä.
Mulla oli aikoinaan S kokoinen Dude ja olen 174cm, inseam taitaa olla 82cm. Tyytyväisenä sillä ajoin muistaakseen 40mm stemmillä, että ei se metrilleen ole:D
Mutta joo, olis varmaan ollut M sopivampi mullekkin.
Ja taakse sopii Lou tai iso JumboJim hyvi n kunhan akseli taka-asennossa.
Minä taas oon 170cm inseam 77cm ja S-koon dude istuu ku nenä päähän 70mm stemmillä. Isompaa kokoa en voisi itselle ajatellakkaan :)
Mitä tuollanen parempi vapari maksaa, jos kynsivapari sattuisi hajoamaan? Entä onko kokemusta sram nx vaihteista?
Mitä tuollanen parempi vapari maksaa, jos kynsivapari sattuisi hajoamaan? Entä onko kokemusta sram nx vaihteista?
Noin 200€ + työt, koska koko napa pitää vaihtaa.
Tai sitten suoraan koko kiekko https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-br-2250-classic-26-fatbike-disc-cl-12-197mm-ta-shimano-rearwheel-495167/wg_id-506
Paksupolkija
07.07.2017, 12.02
Mites Dudekuskeilla on rungot kestänyt pannuja, kivikoita ja hyppyjä? Itse lähinnä epäilen tuota polkimien seutua, vai saako tuohon ratassuojan tai vastaavan tai runkoon jonkun iskusuojan? Jos kolahtaa kiveen tai puuhun ylityksissä?
9.0 SL tilattu ja tuskainen odotus ilman läskiä päällä. Pitää heti uutena tehdä tubeless ja 1x11 konversio sekä pistää isompaa rengasta alle. Mitäs palikoita suosittelette tuohon 1x11 muutokseen ja onko jotain mitä olisi hyvä huomioida tuossa?
Mites Dudekuskeilla on rungot kestänyt pannuja, kivikoita ja hyppyjä? Itse lähinnä epäilen tuota polkimien seutua, vai saako tuohon ratassuojan tai vastaavan tai runkoon jonkun iskusuojan? Jos kolahtaa kiveen tai puuhun ylityksissä?Jos on spiderilliset kammet, niin niihin saa Bashringin toisen rattaan tilalle/lisäksi. Muita optiota ei vieläkään moni läski valmistaja tee:eek: ISCG tabit sais olla. Kyllä Dude ajoa kestää yhtään rikottua runkoa ei ole raportoitu kop, kop, kop.
9.0 SL tilattu ja tuskainen odotus ilman läskiä päällä. Pitää heti uutena tehdä tubeless ja 1x11 konversio sekä pistää isompaa rengasta alle. Mitäs palikoita suosittelette tuohon 1x11 muutokseen ja onko jotain mitä olisi hyvä huomioida tuossa?https://www.wolftoothcomponents.com/collections/chainrings/products/elliptical-64-bcd-chainrings Tuollainen 28 Ovaali ratas pikkurattaan tilalle (ainoa 64bcd ratas mikä sopii kampiin, kuin nenä päähän ja Bashring ison rattaan ulkopuolelle (tilalle ei mahdu). Kampien irroitus??? on huomiotava.
Keskiäkäinen lohjalainen
07.07.2017, 19.54
. Kyllä Dude ajoa kestää yhtään rikottua runkoa ei ole raportoitu kop, kop, kop.
Juuri näin. Sata kiloa lihaa kaikennäköisessä röykytyksessä on kevyt kuorma Dudelle. Ei ole tullut mieleenkään varoa missään.
noniinno
07.07.2017, 20.56
Jos kestää Antzalla, kestää mitä vaan 😂
Antaskohan Pole mulle yhen "kesto" testiin😀, kun niitäkään ei ole vielä vissiin rikottu.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170707/b03ad79746c2faf586a1ee5d13f7cdb8.jpg
Härö Dude sai taas vauhtia. Kumma, kun sama 90mm stemmi tuntui nyt 10mm pitkältä kuitu keppillä varustettuun verrattuna. Vaikka ohjaamo geo pitäisi lyhentyä tuolla 120mm pikellä ja 29+ kumi isompi kuin 4.8JJ eli keula kulma loiveni selkeästi. "Silmät kiinni" ajaessa ei eroa Stacheen oikeastaan aisti. Tosin Dude M 90mm stemmi ja Stache L ja 60mm. Eli akselivälit näissä aika samat. L Dude olisi taasen jo selkeästi pidempi. Stache keulii mäessä ennemmin, kuin Dude tuolla kombolla missä vielä korkeampikin ohjaamo, mutta onhan se selväkin jo stemmi erosta. Dude normi kepillä keulii herkemmin. Huikeita pelejä molemmat kunnon joustokeulalla, kunhan saa penkin pois tieltä, kun nokka osoittaa alas.[emoji4]
Jos kestää, seuralaisella hajoaa..
Jos kestää, seuralaisella hajoaa..
Alkaa oppi tarttua.
Kurapyörä
08.07.2017, 00.14
Antza, meneekö 29+ myös takapäähän?
Ja mahtuisko 29+ blutoon, ainakin leveydestä joo, mutta miten korkeuden puolesta, mahtuuko pyörimään?
Rescue73
08.07.2017, 00.58
Raportoidaan nyt sitten eka rikottu Duden runko toukokuulla>oma tunarointi, nenää kaivellessa nolla vauhdissa pyörä kumolleen seatstayn(vaimikäseoli) osuessa terävään kiven kulmaan ja poikkihan se meni helpohkosti. Naapuri kaupungista löytyi hiilikuituleipuri (lue veneteollisuudessa toimiva ammattilainen) huokeaan hintaan ja matka jatkuu.
Ja mahtuisko 29+ blutoon, ainakin leveydestä joo, mutta miten korkeuden puolesta, mahtuuko pyörimään?
Hyvin mahtuu 29+:t niin taakse kuin Blutoonkin. Mulla on Chroniclet 40 mm:n kehillä ja tilaa jää takana enemmän kuin tarpeeksi ja Blutossakin riittävästi.
Keskiäkäinen lohjalainen
08.07.2017, 10.23
Raportoidaan nyt sitten eka rikottu Duden runko toukokuulla>oma tunarointi, nenää kaivellessa nolla vauhdissa pyörä kumolleen seatstayn(vaimikäseoli) osuessa terävään kiven kulmaan ja poikkihan se meni helpohkosti. Naapuri kaupungista löytyi hiilikuituleipuri (lue veneteollisuudessa toimiva ammattilainen) huokeaan hintaan ja matka jatkuu.
Noinhan se kuitu menee rikki, jos on mennäkseen. Kova poikittainen isku napsauttaa putken poikki. Toki valmistusvirheet ja ylioptimoidut rakenteet voivat myöskin aiheuttaa murtumia. Dudessa en ole tuollaisia ongelmia kuullut olevan. Canyonin rungoista Lux CF-maratäpärin keskiön seutu on aika tunnettu esimerkki tuollaisesta.
Alumiinilla tilanne on aika erilainen. Kolhujen kesto voi olla parempi, mutta vastaavasti metalli voi väsyä. Itse olen pistänyt kaksi väsymällä murtunutta täpärirunkoa takaisin tehtaalle. Niitä ei olisi mikään leipuri parsinut kasaan.
Gargamel
08.07.2017, 20.55
Itse lähinnä epäilen tuota polkimien seutua, vai saako tuohon ratassuojan tai vastaavan tai runkoon jonkun iskusuojan? Jos kolahtaa kiveen tai puuhun ylityksissä?
Puuhun osuu rungon sijasta ratas/bash/kammet, mutta jos arvelee pysäköivänsä terävän kiven päälle, niin siinä tapauksessa runkoa voisi harkita suojaavansa. Itse liimasin sinne keskiön alle jotakin paksua teippiä, mutta ei ole vielä jäänyt mitään jälkiä osumista. Sen sijaan bash on sen näköinen, että näen sen olemassaolon oikeutetuksi. Vastakkainen mielipide olisi että ketju suojaa rattaan. Turhaa tai ei, mieluumin otan nuo jäljet passiiviseen suojaan kuin ketjuun jonka pitäisi tuoda minut vielä metsästä pois.
Mahtuu. Takana jopa akseli etuasennossa toisin, kuin 4.8.
Mullakin dudessa 29+ alla ja olen tykännyt. Kehät 50mm leveät ja kumit wtb rangerit 3".
Takana hulppeasti tilaa ja blutoon just just sopii.
Tuosta 4.8" sopivuudesta: Dillinger 5 pyöri viime talven kyllä oikein hyvin takanakin vaikka akseli oli etuasennossaan.
Tuosta 4.8" sopivuudesta: Dillinger 5 pyöri viime talven kyllä oikein hyvin takanakin vaikka akseli oli etuasennossaan.D5 ei ole tosiaankaan vastaa leveydeltään/ulkohalkaisijaltaan Surlyn 4.8" ja JJ.n 4.8" jotka vaatii taka asennon. 29+ ei vaikka antaakin isomman halkaisijan ainakin, kuin 4.8" JJ.
https://www.wolftoothcomponents.com/collections/chainrings/products/elliptical-64-bcd-chainrings Tuollainen 28 Ovaali ratas pikkurattaan tilalle (ainoa 64bcd ratas mikä sopii kampiin, kuin nenä päähän ja Bashring ison rattaan ulkopuolelle (tilalle ei mahdu). Kampien irroitus??? on huomiotava. Ok, thanks. Laitoin palikat tilaukseen. Toivotaan, että kammet lähtee uutena nätisti..
Keskiäkäinen lohjalainen
10.07.2017, 10.47
Ok, thanks. Laitoin palikat tilaukseen. Toivotaan, että kammet lähtee uutena nätisti..
Joku muistaakseni suositteli täällä kampien irroitustavaksi kiristyspultin irrottamista ja sen jälkeen varovaista polkemista. Pitäisi löystyä, vaan vahingoittuuko samalla?
Tunnustan moisen vinkin antaneeni.Fillarirempaa tehtiin vuonna 19XXX eikä sattunut olemaan passelia ulosvetäjää pakissa ja eräät kammet piti saada irti ja tuolla konstilla ne irtosivatkin OK.
Ei sen polkemisen varovaista tarvitse olla mutta ei kandee lähteä kovin kauas kurvailemaan.
Lukkiksilla tuntee paremmin kun kampi alkaa löystyä ja hups sitten irtoaakin melko helposti.
Ei vahingoitu mitään jos ei ihan hurjastele vauhdin kanssa tai yritä kotiutua "hölskyvällä" kammella.
Mun kampi ei irronnut polkemalla, vaikka ajelin useamman lenkin löysätyllä pultilla.
Kuinka moni kampensa hajottanut on käyttänyt jotain muuta kun e13 omaa työkalua?. Ne tapaukset jotka itse tiedän on irroitukseen käytetty jotain muuta kuin e13 työkalua esim. Parktool. Itsellä käytössä tuo e13 oma työkalu enkä ymmärrä miten sillä saa kierteet korkattua. Kammet irroitettu itseltä ja kaverilta yhteensä n.20krt ilman ongelmia. Jos olen ymmärtänyt oikein niin tuolla parktool:n ulosvetäjällä suurin voima kohdistuu kammen päässä olevaan lyhyeen kierteeseen kun taas e13 kohdalla noihin lyhkäsiin kierteisiin laitetaan "stoppari", jota vasten kampi kierretään auki sisäpuolelta. Näin ollen tuohon lyhyeen kierteeseen ei kohdistu samanlaista voimaa kuin parktool:lla. Tämä omaa tulkintaa ja saa korjata jos puhun ihan höpöjä[emoji4]
Kuinka moni kampensa hajottanut on käyttänyt jotain muuta kun e13 omaa työkalua?
Miulla ei oo ollu ongelmia e.13 ulosvetäjän kanssa. Eli tyytyväinen Duden e.13 kampien pyörittäjä oon ollu nyt reilut 2 vuotta.
Keskiäkäinen lohjalainen
10.07.2017, 12.42
Miulla ei oo ollu ongelmia e.13 ulosvetäjän kanssa. Eli tyytyväinen Duden e.13 kampien pyörittäjä oon ollu nyt reilut 2 vuotta.
Mistähän tuollainen ulosvetäjä lähtisi halvalla?
Millä raati suosittelee korvaamaan alkuperäiset 2x10 e13 eturattaat, alkavat olemaan sen verran rotansyömät että voisi keskiölaakerijumpan yhteydessä nekin vaihtaa.
Mistähän tuollainen ulosvetäjä lähtisi halvalla?
Itse tilasin e13 suoraan mut nyt näyttää ettei ole saatavilla. Commencalilla näytti olevan mut tulee aikaa kalliiks niillä toimituskuluilla.
Millä raati suosittelee korvaamaan alkuperäiset 2x10 e13 eturattaat, alkavat olemaan sen verran rotansyömät että voisi keskiölaakerijumpan yhteydessä nekin vaihtaa.
Racefacen irtorattaat taitaa olla vaihtoehto. En ainakaan löytänyt enää noita e13 irtorattaita vaan saatavilla oli ainoastaan directmount-versiota, jossa rattaat yhdessä. Tällä ketjulinja siirtyi sen verran et 4.8JJ ottaa ketjuun kiinni. Tai sit siirtyä 1X systeemiin.
Näköjään Dude CF 9.0 Unlimited oli myös tullut 400€ alennukseen.
Keskiäkäinen lohjalainen
10.07.2017, 19.44
Näköjään Dude CF 9.0 Unlimited oli myös tullut 400€ alennukseen.
Joo. Taitaa Guntterillä olla aika paljon myymätöntä varastoa. Myös maantiepuolella on aika kuumottavia tarjouksia.
Moro! Onko tuossa tän vuoden 8.0 dudessa mikä takanapa/ vapaaratas? Onko se ratchet versio vai tuo pawl system?
Keskiäkäinen lohjalainen
10.07.2017, 22.11
Moro! Onko tuossa tän vuoden 8.0 dudessa mikä takanapa/ vapaaratas? Onko se ratchet versio vai tuo pawl system?
Pari sivua taaksepäin tuosta olikin juttua. Kynnet siellä on.
Renkaat osiossa olisi oikeampi paikka, mutta täällä porukka tietää heti millaiset banteet ja renkaat on Dude 8.0 vakiona. Huomenna pitäisi pyörän saapua seurantakoodin mukaan ja meinasin heti pian tehdä renkaat tubelekseiksi.
Näille vakiovanteille ja renkaille tarvitsenko muuta kun litkun
https://www.mantel.com/fi/joe-s-no-flats-super-sealant-500-ml
ja venttiilit
https://www.mantel.com/fi/schwalbe-tubeless-valve
Jonkin videon aiheesta jo katsoinkin ja komeesti nousi saippuavedellä vanteille. Noinkohan. :)
Paljonkos tuota litkua pitää 26" vanteille 4" vakiorenkaalle olla.
Jyri
Pari sivua taaksepäin tuosta olikin juttua. Kynnet siellä on.
Niimpä näytti olevan^ saapa nähä kuin kestää.. tuosta ei oo kokemusta mutta aikasemmasta läskistä polin 2kpl vapaarattaita pilalle..
Renkaat osiossa olisi oikeampi paikka, mutta täällä porukka tietää heti millaiset banteet ja renkaat on Dude 8.0 vakiona. Huomenna pitäisi pyörän saapua seurantakoodin mukaan ja meinasin heti pian tehdä renkaat tubelekseiksi.
ja venttiilit
Jonkin videon aiheesta jo katsoinkin ja komeesti nousi saippuavedellä vanteille. Noinkohan. :)
Jyri
Ihan noin helppoa se ei ole[emoji4]. Ensinnäkin sun pitää saada se vanne tiiviiksi, jotta ilmat pysyy sisällä, eikä karkaa vanteen reiistä pihalle. Toiset teippaa, toiset käyttää halkaistua sisuria ja toiset vakuumipussi-virityksiä. Tämän jälkeen tarvitset kompuran jollaa saat tarpeeksi kovalla paineella ilmaa ulos, jotta rengas nousee vanteelle. Dt swiss:n ja JumboJim:n kanssa saattaapi joutua kikkailemaan että saa renkaan nousemaan. Tämän jälkeen sitten litkut mutta ohjeita tähän operaatioon löytyy muista säikeistä ja juutuubista. Ja tarkat speksit pyörään löytyy Canyonin sivuilta
ja venttiilit
Jyri
Kuten ViliA vastasikin, myös Tubeless Ready-vanteetkin täytyy tiivistää jollain tavalla. Itse käytin Lapin Muovin Hirvisäkkiä, jolla tiivistys onnistui heti ensimmäisellä kerralla.
http://www.nerivalgroup.fi/tuotteet_kategoriat.php?cat=45
Tubeless-venttiilien ja litkun lisäksi tarvitset myös avaimen, jolla venttiilin sielun saa irroitettua,
esim. http://www.parktool.com/product/valve-core-tool-vc-1. Sielu irroitettuna renkaan "poksauttaminen" vanteelle on helpompaa ja kompuran avulla vieläkin helpompaa.
Kannattaa huomioida, että Duden ensiasennusrenkaat ovat mallia LiteSkin, joiden seitin ohuet kyljet saattavat aiheuttaa ongelmia tiivistyksen ja vanteelle saamisen kanssa. Tosin moni on onnistunutkin, mutta SnakeSkin (Tubeless Ready) -renkailla koko homma käy näppärämmin.
Litkua 1dl / rengas riittää.
Tästä enemmän: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48991-Suuri-Fatbike-rengaskeskustelu/page290
Kuten ViliA vastasikin, myös Tubeless Ready-vanteetkin täytyy tiivistää jollain tavalla.
En tiedä onko dt swissien kohdalla asiat muuttuneet mutta oman käsityksen mukaan valmistaja ei suosittele noita vanteita tubeless käyttöön. Joku viisaampi voi kertoa miksi?. Omat kyllä toimineet niin getto-/ vakuumipussitubelesina mutta vaatii huomattavasti enemmän jumppaamista kuin esim. Mulefutit. Helpoin tapa on tuo gettotubeless jos tavoitteena ei ole painonsäästö. Silloin riittää 24" sisäkumi ja litku.
H. Moilanen
11.07.2017, 11.51
Valmistajan ilmoittama tubeless-yhteensopivuus tarkoittaisi sitä, että heidän pitäisi toimittaa materiaali ja ohjeet miten homma toimii.
DT vanne ja perus 80mm Gorilla teippi toimii, kuin junan vessa. Mulefut tiukempi ja huonosti nousevat kumit nousee helpommin, mutta kaikki on noussut DT.eillekkin ja pysynyt ylhäällä 0 painellakin.
Human Traffic
11.07.2017, 15.22
Yritin kanssa sunnuntaina polkemalla saada thirteenin kammet lähtemään irti. Ei lähtenyt. Rälläkällä lähti oikein iloisesti. Nyt turbinet alla ja ihan hyvin mielin mennään.
Projekti "wattikammet läskipyörään" saatiin onnistuneesti maaliin.
Eturattaaksi on tulossa vielä 30T ovaali tuon pyöreän 32T tilalle.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170711/2a6d0d08aa103a188f1a6938fe05c237.jpg
Kuten ViliA vastasikin, myös Tubeless Ready-vanteetkin täytyy tiivistää jollain tavalla. Itse käytin Lapin Muovin Hirvisäkkiä, jolla tiivistys onnistui heti ensimmäisellä kerralla.
http://www.nerivalgroup.fi/tuotteet_kategoriat.php?cat=45
Tubeless-venttiilien ja litkun lisäksi tarvitset myös avaimen, jolla venttiilin sielun saa irroitettua,
esim. http://www.parktool.com/product/valve-core-tool-vc-1. Sielu irroitettuna renkaan "poksauttaminen" vanteelle on helpompaa ja kompuran avulla vieläkin helpompaa.
Kannattaa huomioida, että Duden ensiasennusrenkaat ovat mallia LiteSkin, joiden seitin ohuet kyljet saattavat aiheuttaa ongelmia tiivistyksen ja vanteelle saamisen kanssa. Tosin moni on onnistunutkin, mutta SnakeSkin (Tubeless Ready) -renkailla koko homma käy näppärämmin.
Litkua 1dl / rengas riittää.
Tästä enemmän: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48991-Suuri-Fatbike-rengaskeskustelu/page290
Yt on tilattu litkut, venttiilit ja ostin 9 m rullan 21mm leveää rimmiteippiä. En tiedä tekeekö noin kapealla teipillä mitään tuon vanteen kanssa. Sitten se venttiilinavaus työkalu löytyy ja jalkapumppu. Kompuralle pääsee sitten huoltsikalle jos ei sillä nouse.
Siellä vakiovanteessa varmaan on joku vannenauha. Annanko sen olla ja teippaan sen reunat kiinni vanteeseen tuolla rimmiteipillä vai poistanko sen vannenauhan rimmiteipin tieltä?
jyri
Yt on tilattu litkut, venttiilit ja ostin 9 m rullan 21mm leveää rimmiteippiä. En tiedä tekeekö noin kapealla teipillä mitään tuon vanteen kanssa. Sitten se venttiilinavaus työkalu löytyy ja jalkapumppu. Kompuralle pääsee sitten huoltsikalle jos ei sillä nouse.
Siellä vakiovanteessa varmaan on joku vannenauha. Annanko sen olla ja teippaan sen reunat kiinni vanteeseen tuolla rimmiteipillä vai poistanko sen vannenauhan rimmiteipin tieltä?
jyri
Anna vannenauhan olla, mutta veikkaanpa, että ostamasi rimmiteippi on auttamatta liian kapea. Teipin saumat on ne, jotka vuotavat ja 80 mm:n vanteeseen niitä mahtuu tuolla teipillä melko monta. Tarvitset riittävän leveän teipin, esim. 80mm tai halkaistun sisurin, Hirvisäkin tai vaikkapa juuri tähän tarkoitettua nauhaa: http://fattystripper.com/index.html.
Joku tykkää tyttärestä, joku äidistä, mutta 21 mm leveästä teipistä ei kukaan.
Keskiäkäinen lohjalainen
11.07.2017, 21.09
Anna vannenauhan olla, mutta veikkaanpa, että ostamasi rimmiteippi on auttamatta liian kapea. Teipin saumat on ne, jotka vuotavat ja 80 mm:n vanteeseen niitä mahtuu tuolla teipillä melko monta. Tarvitset riittävän leveän teipin, esim. 80mm tai halkaistun sisurin, Hirvisäkin tai vaikkapa juuri tähän tarkoitettua nauhaa: http://fattystripper.com/index.html.
Joku tykkää tyttärestä, joku äidistä, mutta 21 mm leveästä teipistä ei kukaan.
Liekö tämä tytär vai äiti mutta hyvin tuntuu toimivan vielä ikäännyttyäänkin.
http://m.clasohlson.com/fi/Suojapeiteteippi/34-9808
Mites tällainen Motonetin Gorillateippi? Olisi 73mm leveyttä.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/606294/Gorilla-teippi-ToughWide-73mm-27m
Jyri
Keskiäkäinen lohjalainen
11.07.2017, 22.01
Toimii tuokin aikansa, mutta litku tuntuu olevan turmiollista teipin liimalle.
Liekö tämä tytär vai äiti mutta hyvin tuntuu toimivan vielä ikäännyttyäänkin.
http://m.clasohlson.com/fi/Suojapeiteteippi/34-9808
Mulla ollut tällä teipillä nyt kaksi vuotta ongelmitta. Suosittelen
Ei kestänyt kaverilla ainakaan tuo 73mm eli ei kannata turhaan kokeilla. Jalkapumpulla ei kyllä nouse tolla vanne/rengas yhdistelmällä ja harvemmin vissiin muillakaan. Eikös huoltsikalle tarvi sit sen adapterin et saat presta-venttiiliin ilmaa?
JyriTämä on juuri se oikea. Minulla ollut kohta 1.5vuotta ja aika monta kumin vaihtoa kestänyt. Ajaa teippirullasta fileeraus tai matto puukolla sen verran pois, että teipin reuna ei mene kumin hyllylle asti, niin kestää ja pysyy. Renkaan vaihto nopeampaa, kuin säkki virityksillä. Alle joku väri tai heijastin teippi, mikä peittää reijät.
Kompura tai napsautin on aika pakollinen. Venttiilin sielu irti noston ajaksi.
Kuinka moni kampensa hajottanut on käyttänyt jotain muuta kun e13 omaa työkalua?. Ne tapaukset jotka itse tiedän on irroitukseen käytetty jotain muuta kuin e13 työkalua esim. Parktool. Itsellä käytössä tuo e13 oma työkalu enkä ymmärrä miten sillä saa kierteet korkattua. Kammet irroitettu itseltä ja kaverilta yhteensä n.20krt ilman ongelmia. Jos olen ymmärtänyt oikein niin tuolla parktool:n ulosvetäjällä suurin voima kohdistuu kammen päässä olevaan lyhyeen kierteeseen kun taas e13 kohdalla noihin lyhkäsiin kierteisiin laitetaan "stoppari", jota vasten kampi kierretään auki sisäpuolelta. Näin ollen tuohon lyhyeen kierteeseen ei kohdistu samanlaista voimaa kuin parktool:lla. Tämä omaa tulkintaa ja saa korjata jos puhun ihan höpöjä[emoji4]
Tässä on perää. Minä diaknosoin asian, niin että molemmilla voima kohdistuu kammen kierteisiin, mutta e13 omalla ulosveto tapahtuu just eikä melkein akselin suuntaisesti, koska sitä ruuvataan akselin jengalta, "stopparia" kohti. Esim Partool tyylisellä veto saattaa kohdistua inasen vinoon, kun sillä tuki otetaan akselin päästä, mikä aiheuttaa tuon kartio liitoksen kiilaantumisen ja vaatii siksi liian ison voiman irrotakseen ennen, kuin kierre korkkaa.
Suosittelen ehdottomasti e13 omaa kalua.
Ei kestänyt kaverilla ainakaan tuo 73mm eli ei kannata turhaan kokeilla. Jalkapumpulla ei kyllä nouse tolla vanne/rengas yhdistelmällä ja harvemmin vissiin muillakaan. Eikös huoltsikalle tarvi sit sen adapterin et saat presta-venttiiliin ilmaa?
Taisi Bilteman hyllyssä olla tuollanen presta adapteri. Täytyy noukkia kyytiin.
Jyri
star trek
12.07.2017, 11.24
Mulla on kyllä kestäny gorillateippi kolmessa eri läskissä...duden vanteeseen 73mm ja rinnalle vielä 25mm toimiiii gorilla on vieläpä halvempaa /metri kun clas ohlsonin suojateippi.
Juu en tarkottanu ettei teippi itsessään kestä mut pelkkä 73mm on liian kapea.
No tuolla 73mm Gorillalla tein aikoinaan DT:n kehille tubelesoinnin ja hyvin riitti leveys. Vannenauhaa kannattaa kaventaa kummaltakin puolelta sen verran, että riittää niiden kevennysreikien peitoksi. Näin sille teipille jää riittävästi tarttumapinta-alaa ja hyvä tulee. Teippi oli vajaan vuoden käytön jälkeen vielä todella tiukassa kiinni ja sai repiä ihan tosissaan irti. Litkuna Stan's.
Kumeina JJ liteskinit, eikä mitään ongelmia asennuksessa. Laakista valmis ja pysyi myöskin ilmat hyvin koko sen ajan mitä nuo kehät olivat käytössä.
Nyt oli kuitenkin se 21 mm rimmiteippi jo matkalla myös. Mietin, että pitääköhän se vannenauha ilmaa ja litkuja yhtään jos teippaisi vannenauhan kummankin reunan vanteeseen kiinni sillä 21 mm teipillä. Onko täysin tuhoon tuomittu kokeilu.
Tosin rulla tuota Gorillaa ei enää paljoa tässä konkurssissa tunnu.
Jyri
Omasta mielestä ylivoimaisesti helpoin tubeles on syntynyt fattystripper ratkaisulla, ei olisi varmaan vaatinut edes litkuja ollakseen tiivis.
Omasta mielestä ylivoimaisesti helpoin tubeles on syntynyt fattystripper ratkaisulla, ei olisi varmaan vaatinut edes litkuja ollakseen tiivis.
Samaa mieltä. Onnistuu varmasti muillakin konsteilla, mutta fattystripperillä oli kyllä naurettavan helppoa.
Oletettavasti tuossa tubeleshommassa on jotain muutakin etua kuin fillarin paino. Siihen sillä ei kyllä montaa grammaa taida tulle kaikkine teippeineen ja 200g tulee jo pelkillä litkuilla painoa. :)
no saahan ne sisurit sitten takaisin jos ei mitään hyötyä ole. :)
jyri
J.Kottenberg
12.07.2017, 22.30
Ei tubelesoinnilla saavutettava painoetu niin iso olekaan jos vertaa hyviin kevytsisärenkaisiin, jotka vielä hyvällä onnella sattuu kestämään. Samoin ajotuntumassa ei isompaa eroa ole. Itsellä tosin oli huonoa mäihää ja kolme svalpen suosittua jotain 13F mallista hajosi kun joutuivat liikaa venymään 4.8" kumeja täyttääkseen. Edelleen jos ei ajele matalammilla paineilla voi sisuri toimia ihan hyvin. Mutta jos paremman pidon ja ajomukavuuden saamiseksi tykkää ajella matalammilla paineilla, paukkuu helposti vanteelle ja siinä tilanteessa joutuu usein rengastöihin maastossa. Eli painonsäästön ohella ajomukavuus ja varmatoimisuus on merkittäviä syitä tubelesoinnille.
Ääni täältäkin Fattystripperille. Niin läskirenkaille kuin kapeammillekin.
H. Moilanen
13.07.2017, 10.47
Ei tubelesoinnilla saavutettava painoetu niin iso olekaan jos vertaa hyviin kevytsisärenkaisiin, jotka vielä hyvällä onnella sattuu kestämään. Samoin ajotuntumassa ei isompaa eroa ole. Itsellä tosin oli huonoa mäihää ja kolme svalpen suosittua jotain 13F mallista hajosi kun joutuivat liikaa venymään 4.8" kumeja täyttääkseen. Edelleen jos ei ajele matalammilla paineilla voi sisuri toimia ihan hyvin. Mutta jos paremman pidon ja ajomukavuuden saamiseksi tykkää ajella matalammilla paineilla, paukkuu helposti vanteelle ja siinä tilanteessa joutuu usein rengastöihin maastossa. Eli painonsäästön ohella ajomukavuus ja varmatoimisuus on merkittäviä syitä tubelesoinnille.
Oletettavasti tuossa tubeleshommassa on jotain muutakin etua kuin fillarin paino. Siihen sillä ei kyllä montaa grammaa taida tulle kaikkine teippeineen ja 200g tulee jo pelkillä litkuilla painoa. :)
Sisä- ja ulkorenkaan välisen kitkan jäädessä pois, vierintävastus pienee oleellisesti.
Kliketiklik (http://www.bicyclerollingresistance.com/specials/tubeless-latex-butyl-tubes)
Keskiäkäinen lohjalainen
13.07.2017, 13.09
Sisä- ja ulkorenkaan välisen kitkan jäädessä pois, vierintävastus pienee oleellisesti.
Kliketiklik (http://www.bicyclerollingresistance.com/specials/tubeless-latex-butyl-tubes)
Jaahans. Tämäkin on sitten tutkittu. Perstuntuma vahvistaa tuon johtopäätöksen. Litkutettu Jumbo Jim rullaa maastossa todella hienosti, kun paineet ovat kohdallaan. Asvaltilla karkeat nappulat tietysti vähän hannaavat vastaan, mutta vähemmän kuin voisi luulla.
Nyt saapui pyörä kotiin. Ensituntuma pihatiellä hieno. Menee muutama päivä, että pääsee paremmin testaan kun lasten kanssa jumissa kotona.
Onneksi valitsin sen S rungon. Nippa nappa, että edes tässä yltää jalat maahan jos tippuu putkelle. Taulukko ehdotteli jo M runkoakin.
Jyri
Olen ajatellut päivittää duden joustokeulan jäykkään foorumissakin mainittuun "kiinakuitu" keulaan, päivityksen tehneet tai muuten tietoa omaaville kysymys, että mitä muuta tarvitaan. Minkä mallinen alakooli tarvitaan sekä kuituhaarukkaan soveltuva kruunu?
Ferguson
14.07.2017, 21.06
Täälläkin alennus DUDE 8.0 ollut nyt ajossa viikonpäivät ja hyvältä tuntuu. Ite ihmettelin tuota painoa, kun UPS näytti koko paketille painoksi tasan 13kg eli vähemmän kuin canyonin sivut antaa pyörän painoksi. No nyt mulla muuten orkkis setupissa, mutta muovilärpäke takapakan taakaa otettu pois ja tubeless tehty (vannenauhoja kavennettu 20mm, 50mm gorillaa 2kierrosta/vanne ja litkua 1.5dl/rengas). Ja tällä hetkellä kalavaaka näyttää 12.1kg! Koko siis M ja shimanon xt lukot polkimina...
Moro! Ootko minkä mittanen? Sillä kysyn kun itsekkin tilasin ton 8.0 M kokosena ja nyt jännitän että onko se sopiva:) itellä mittaa 180cm/ inseam 85cm..
Edellinen läski oli white l kokosena ja aika passeli vaan on niin eri geometria tossa canyonissa
Ferguson
15.07.2017, 21.14
No itellä juurikin samat mitat ja on oikein passeli!
Ja sitten vois vähän kyllä kommentoida nuihin tubeless asennuksiin liittyvää, kun tuolla ylempänä sanottiin etttei nouse ilman kompuraa tuolla rengas/vanne kombolla... HÖPÖ HÖPÖ! Isälle laitoin DUDEEN 4.8 jumbojimit ja nyt tuohon omaan 4.0 tubelekseksi, ihan tuommosella 6vuotta vanhalla 20€ blackburnin peruspumpulla. (Ilmat pois -> renkaan toinen reuna pois hyllyltä -> sisuri pois-> Stanin venttiili paikoilleen - > 1.5dl litkua sisään - > revin rengasta käsin noin 1/3 valmiiksi hyllylle - > rengas nousee venttiilin sielukin paikallaan vanteelle ihan helposti!)
Terve, alkaa omassa dudessa olemaan keskiöremppa ajankohtainen asia, kiinnostaisi tietää mitä keskiötä muut ovat tarjonneet orkkis 30mm kammille ja miten on ovat laakerit kestäneet verrattuna alkuperäisiin. Takuuna viissiin saisi E13 tai vaihtoehtoisesti wheelsmfg:n keskiö laakerit, mutta jos ovat samaa luokkaa alkuperäisten kanssa niin ei paljon kiinnostaisi. Harkinnassa mahdollisesti Hope tai RF, Hopen laakerit http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/hope-pf41-press-fit-30mm-bottom-bracket/rp-prod135904 tai https://www.raceface.com/products/details/cinch-bb92-bb, RF:n keskiössä olisi valmiina keskiputki, kiinnostaisi tietää, toimiiko nämä orkkis kammilla ja jos toimii niin pitääkö tilailla shimmi renkaita vai riittäkö orkkiskampien shimmit.
Täälläkin alennus DUDE 8.0 ollut nyt ajossa viikonpäivät ja hyvältä tuntuu. Ite ihmettelin tuota painoa, kun UPS näytti koko paketille painoksi tasan 13kg eli vähemmän kuin canyonin sivut antaa pyörän painoksi. No nyt mulla muuten orkkis setupissa, mutta muovilärpäke takapakan taakaa otettu pois ja tubeless tehty (vannenauhoja kavennettu 20mm, 50mm gorillaa 2kierrosta/vanne ja litkua 1.5dl/rengas). Ja tällä hetkellä kalavaaka näyttää 12.1kg! Koko siis M ja shimanon xt lukot polkimina...
minne asti veit sen Gorillateipin reunan. Lopetitko ennen "kumi hyllyä" vai veitkä sen sinne kumin alle asti. Voisi kai sen asentaa niinkin, että se pystyosa olisi teipattu myös.
ensi viikolla olisi ohjelmassa rämä homma.
Jyri
No itellä juurikin samat mitat ja on oikein passeli!
Ja sitten vois vähän kyllä kommentoida nuihin tubeless asennuksiin liittyvää, kun tuolla ylempänä sanottiin etttei nouse ilman kompuraa tuolla rengas/vanne kombolla... HÖPÖ HÖPÖ! Isälle laitoin DUDEEN 4.8 jumbojimit ja nyt tuohon omaan 4.0 tubelekseksi, ihan tuommosella 6vuotta vanhalla 20€ blackburnin peruspumpulla. (Ilmat pois -> renkaan toinen reuna pois hyllyltä -> sisuri pois-> Stanin venttiili paikoilleen - > 1.5dl litkua sisään - > revin rengasta käsin noin 1/3 valmiiksi hyllylle - > rengas nousee venttiilin sielukin paikallaan vanteelle ihan helposti!)
Etkö laittanut vanteelle mitään teippiä tai muovia?
jyri
^^laitoin saman rf:n keskiön. En tarvinnut ylimääräisiä simmejä, taisin ottaa pari orkkista pois. En tiedä onko oikein asennettu, mutta pari kuukautta nyt pyörinyt ongelmitta.
Ferguson
17.07.2017, 00.19
Jyrille tiedoksi, niinkuin tuossa ylhäällä kirjotin... Eli kaks kiekkaa 50mm gorillaa/vanne (vannenauha noin 20mm kapeemmaksi) ja venytin sen teipin ihan reunoja myöten, näin olen tehnyt kaikkiin vanteisiin mitä oon teipannu.
sillimestari
21.07.2017, 20.56
Mikähän kammissa on nyt ongelmana kun syntyi yhtäkkiä tällainen klappi: https://www.icloud.com/sharedalbum/#B0SGfnH8tG56eqc
Kammet rikki vai pelkästään löysällä?
Mikähän kammissa on nyt ongelmana kun syntyi yhtäkkiä tällainen klappi: https://www.icloud.com/sharedalbum/#B0SGfnH8tG56eqc
Kammet rikki vai pelkästään löysällä?
Murtuma siellä näyttäis olevan. Samanlailla akselin insertti korkannut tuosta hiilikuidusta irti, kuin mun RaceFace Next SL -kammissa.
Hellou, onkohan kenellekkään jääny ylimäärästä e13 kampien vasemman puolen kampea siaältäen sen APS muovirinkulan? Kahdesta kammesta kierteet jo korkannut :) piukkaan tuntuu tarraavan kampien akseliin vaikka viimeks laitoin väliin vaseliinia ja kiristin vain 35nm
Iltaa..eli dude 8.0 kyseessä ja tuossa viimeviikolla pyörän sain ajoon ja nyt hoksasin että keulassa sekä takana on navassa muutaman millin klappi kun painaa jarrun pohjaan ja nitkuttaa eteen taakse niin napa antaa myöten jonkin verran? Onko tämä normaalia ja jos on niin miksi nuin? Ajossa ei mitään huomaa vaan häiritsee tuo silti:)
J.Kottenberg
24.07.2017, 20.25
Luultavimmin johtuu siitä että jarrupalat pääsevät vähän satuloissa liikkumaan. Pieni välys siellä pitääkin olla että sietää vähän likaa. Ei kannata tehdä muuta kuin ajaa.
Keskiäkäinen lohjalainen
24.07.2017, 20.38
Luultavimmin johtuu siitä että jarrupalat pääsevät vähän satuloissa liikkumaan. Pieni välys siellä pitääkin olla että sietää vähän likaa. Ei kannata tehdä muuta kuin ajaa.
Toinen selitys lienee jarrulevyn kiinnittämiseen käytetty Centerlock-adapteri. Kiekkojen navan oma jarrulevyn kiinnitysstandardi on "Centerlock", mutta Dudessa siihen on kuitenkin pistetty kiinni 6-pulttistandardin mukainen levy. Väliin tarvittava adapteri antaa levyn hiukan liikkua. Ainakin omassa Dude 9.0:ssani noin on.
Ei ole vaarallista. Pahimmillaan tuon takia jarrutusmatka pitenee ehkä muutamalla millillä.
Jos tuo nitkutusklappi kuitenkin arveluttaa, ota kiekko irti ja tarkista, että levyn kiinnitys on tarpeeksi kireällä. Olisi aika karkea kasausvirhe, jos jarrulevyjen kiinnitys olisi tehtaalla jätetty löysälle.
^^kiitos vastauksista! Nii se on että kovaa ajoa vaan..täytyy alottaa jarruttaminen pari milliä aikasemmin niin ei mee pitkäksi ;)
^^kiitos vastauksista! Nii se on että kovaa ajoa vaan..täytyy alottaa jarruttaminen pari milliä aikasemmin niin ei mee pitkäksi ;)
Suosittelen kiristämään sen centerlockin niin ei klappaa milliäkään. Aika pian se alkaa klappaamaan kokoajan enemmän kun levy löystyy :)
Mikä tarkoitus on dt swissin akselin päässä olevalla napilla? Ohjeessa luki ainakin ettei sitä saa painaa kun aukaiseen akselin.
Kun vetää siitä kahvasta niin saata laitettua sen siihen asentoon mihin haluat. Painamisesta tiedä mutta vetämällä asentoa saa muutettua.
Junnusetä
25.07.2017, 21.53
Tänään tuli dude cl 8.0 postissa. Mukavaa kyytiä, mutta etukeskiö alkoi paukkua ensimmäisen runttauksen jälkeen. Laitoin palautetta menemään. Tiedossa oli, että hieman heikompaatekoa tuo kohta pyörässä onkin. Samallaista tuskin tilalle kannattaa vaihtaa. Onko ideoita?
Otitko ketjun pois rattaalta ja katsonut onko klappaako ja pyöriikö kammet vapaasti...mikäli etukeskiöllä tarkoitat keskiötä?. Yleinen naksunnan aiheuttajahan noissa on ollu jos taka-akseli ei ole momentissaan tai sitä ei ole rasvattu. Epäilen keskiötä ongelman aiheuttajaksi mutta voin olla väärässäkin.
Junnusetä
26.07.2017, 00.55
Keskiö siis joo. Huomenna voisin koittaa kattoo, että klappaako
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.