Näytä tavallinen näkymä : Canyon Läskipyörät
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
[
14]
15
16
Antsah82
26.12.2018, 23.46
Itse tykännyt polyeteeniteipistä kun se on ohutta eli keveää ja venyy mukavasti. Saa ainakin fixmanina eri leveyksinä.
sillimestari
28.12.2018, 11.08
Kiitos, sain tilauksen vielä muutettua, eli tulossa 170mm leveät ja myös 170mm pitkät kammet. Taas tuli opittua uusia asioita, tällä kertaa kammista [emoji1360].
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nyt on raceface turbine 170mm kammet asennettu ja hyvin jäi vielä tilaa ketjun ja takarenkaan väliin (arvioisin n 1cm).
Eturatas asennettu väärinpäin. Todnäk. Ihan hyvin olisi toiminut myös oikeinpäin. Hopen laakerit myös paikallaan. Aika tiukka oli kampien sovitus noihin laakereihin, mutta kevyellä kopsuttelulla meni kampi molempien laakereiden läpi.
jumbojussi
29.12.2018, 14.37
Jääköhän saman verran tilaa Eagle-pakan kaa?
Miten 8.0 mallin BR2300 kiekot, ovatko riittävän kestävät rymistelyyn?
Noista ei löydy oikein mitään tietoa... olisko samat kuin 2250 mutta perinteisellä kolmikyntisellä vapaarattaalla. Tämä ei ole fakta, vain oma hutera teoriani. Mikähän jarrulevy noissa on?
Omasta 8.0 Trail -versiosta tuli pari päivää sitten tieto, että toimitus viivästyy, pompsahti tammikuun loppuun, tilattu joulun alla, silloin näytti että olisi varastossa.
Gargamel
05.01.2019, 21.35
Noista ei löydy oikein mitään tietoa... olisko samat kuin 2250 mutta perinteisellä kolmikyntisellä vapaarattaalla..
Tähän samaan päädyttiin tässä ketjussa joskus silloin kun nuo 2300:t kuviin ilmestyivät.
TheMiklu
06.01.2019, 01.26
Juurikin noin. BR2250 on 350 navat. BR2300 taas 370 napa.
Liekö tuo 370-napa sama kuin 350 lukuun ottamatta vapaaratasta: https://www.youtube.com/watch?v=e_XpRZCLTX4 .
Liekö tuo 370-napa sama kuin 350 lukuun ottamatta vapaaratasta: https://www.youtube.com/watch?v=e_XpRZCLTX4 .Halvemmaksi taitaa tulla vaihtaa koko napa, kuin pelkät hilut. Nuo hammaskehän irrotus työkalut on jo rapiat 50€ kipale. Tosin sellaisen tarvii laakeri remontissakin.
Toi kyllä kiinnostais että millanen operaatio olis ja mitä tulis maksaan ton takanavan sisukalujen uusinta. 370 navasta kynsivapari pois ja 54t ratchet tilalle. Onnistuukohan se ees? [emoji848]
Lähetetty minun SM-A530F laitteesta Tapatalkilla
Toi kyllä kiinnostais että millanen operaatio olis ja mitä tulis maksaan ton takanavan sisukalujen uusinta. 370 navasta kynsivapari pois ja 54t ratchet tilalle. Onnistuukohan se ees? [emoji848]
Samaan heräsi itselläkin kiinnostus. Jos tuo vaihto onnistuu, niin siinä tapauksessa voisi jopa harkita tuon uuden halvimman Duden ostamista.
Samaan heräsi itselläkin kiinnostus. Jos tuo vaihto onnistuu, niin siinä tapauksessa voisi jopa harkita tuon uuden halvimman Duden ostamista.Kaippa täällä joku tietää minkälainen projekti on. Käsittääkseni se on mahdollista ainakin johonkin dt:n napoihin, mutta kustannukset pitää toki huomioida että onko järkee.
Tossahan se näytettiin videolla just, mitä tarvii tehdä. Uus hammaskehä, Ratchetit ja vapari niille ei muuta. Työkalut tai paja jossa ne on.
Ilmeisesti erilaisen holkin tarvitsee myös+prikan hammaskehän alle.
Haluamansa ratchetit ja jouset noin 40-80€
Vaparin runko noin 70€
Hammaskehä noin 20€ HXDXXX00N1131S https://www.sjscycles.co.uk/hub-spares/dt-swiss-external-screw-thread-ring-nut-for-v2-180240350-ratchet-hubs-m34-x-1mm-hbdt819/
Tossahan se näytettiin videolla just, mitä tarvii tehdä. Uus hammaskehä, Ratchetit ja vapari niille ei muuta. Työkalut tai paja jossa ne on.
Haluamansa ratchetit noin 40-80€
Vaparin runko noin 70€
Hammas kehä noin 20€ HXDXXX00N1131S https://www.sjscycles.co.uk/hub-spares/dt-swiss-external-screw-thread-ring-nut-for-v2-180240350-ratchet-hubs-m34-x-1mm-hbdt819/
Ai kappas en huomannutkaan. Eihän se näköjään vaikea homma olis. Noi erikoistyökalut on kiusallisin asia.
On kyllä rapea hinnoittelu hammaskehän irroitteluun tarkoitetuilla työkaluilla, melkein saa useamman rempan tehdä, että kannattaa :)
Väännetään tätä 4.8" mahtumista vielä tuohon STD (siis ilmeisesti 9.0 Traili Dudessa STD) kokeilitko ilman ilmaa, kuinka lähelle kruunua 4.8" JJ osuu? Uskon, että mahtuu joo, mutta kuinka lähelle menee? Itellä Bud ja 3" olis menossa ajoon.
120mm Pro STD tilattu, sitten saadaan kuvaa jahka saapuu.
Dudessa ilmeisesti mahtuu keula kääntymään runkoon osumatta normi Cane creekin crown racella vai onkohan siihenkin laitettu se korotusversio, no Dudessa se kääntymis esto, mutta se on sen verran kaukana, että ei estä osumista, jos keula on leveä ja ei ole tarpeeksi alhaalla.
Jonkun verran kulunut Bud 1-2mm varmaan kuviosta hukkunut ja timpurin kynä ei mahdu väliin nappuloiden päällä, kun röhnötin tangolla kokopainolla. Noin puolen kynän verran jäi tilaa. Eli Budia en suosittele modaamattomaan STD.hen. Uudella Budilla väli menis lähes kii. Paineina koitin 1 ja 0.5bar. Koitin vielä jumpsauttaa pohjaamis toppareita vasten ja se antaa vielä hitusen periksi.
Mitä huonolla mittauksella vertasin takana olevaan jonkun verran kuluneeseen 4.8" JJ.hin, niin luokkaa 10mm on halkaisijoissa eroa, eli vajaa sentti on JJ.llä pelivaraa keulassa. JJ tuon mukaan on vähän turvallisempi ajaa ja sitä tuskin saa kiinni missään tilanteessa, jos vanne ja kumi on suora.
Budilla ja 29+ pitanee lisätä siis yhdet Bottom out spacerit STD versioon.
Normi Cane Creekin Crown race riittää ainakin M kokoiseen Dudeen Mastodonin kanssa.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181127/51d26526653538596a24e899fd7bc982.jpg
4.8" JJ.llä voi tosiaan ajaa huoletta Mastodon STD keulassa.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20190111/4322b7a0f7616f221d1f7ae05cd9eb89.jpg
Ei tarvitse. Samoilla palikoilla menee.
PS. Mäkin laitoin pitkästä aikaa eteen, kun testailen 4" joustokeulan kanssa. Kokeilin oikeen taas 4.8" JJ.tä etuasennossa, kun joku joskus kehui sen mahtuvan, no ei ainakaan minut useamman vuoden venytetty mahdu alkuunkaan 80mm vanteella.Näköjään ihka uus venymätön 4.8jj mahtuu 5mm pelivaroilla. Kokeillaas oikein ajaa huomenna.
Edit. ei riitä tilat tietyissä tilantessa missä runko taipuu ja osuu gummi chaistayhyn. Siirsiin Dropit kesken lenkin taakse ja kyllä se tuolla talvi polkujen aukomisessa toi vakautta lisää. Kyllähän sen aisti, että ketteryys hiemän huononi, mutta tuolla on enemmän merkistystä kesä poluilla. Ero on kuitenkin niinkin huikea, että jo en olisi kesken lenkin vaihtanut, niin eron huomaaminen häilyy kyllä.
Onko tuo 9.0 Trailin Mastodon Pro 100mm STD vai EXT ja jos on ensimmäinen, niin vääntäkää minulle rautalangasta, kuinka kovasti pitämäni 4.8 Bud saadaan keulaan mahtumaan? Spacereilla, mutta en nyt nyt ole löytänyt selkeää ohjetta, että mitkä kaikki menee uusiksi? https://www.shockcraft.co.nz/mastodon-10mm-tyre-clearance-kit-manitou.html
Onko tuo 9.0 Trailin Mastodon Pro 100mm STD vai EXT ja jos on ensimmäinen, niin vääntäkää minulle rautalangasta, kuinka kovasti pitämäni 4.8 Bud saadaan keulaan mahtumaan? Spacereilla, mutta en nyt nyt ole löytänyt selkeää ohjetta, että mitkä kaikki menee uusiksi? https://www.shockcraft.co.nz/mastodon-10mm-tyre-clearance-kit-manitou.html
Std. Bottom out spacereita pitää lisätä 10mm. Tech talk ketjussa aika pitkästi tuo modi jo ruodittu. Pidempi vastaus huomenna.
Std. Bottom out spacereita pitää lisätä 10mm. Tech talk ketjussa aika pitkästi tuo modi jo ruodittu. Pidempi vastaus huomenna.
sieltä katselinkin, mutta aavistuksen enempi rautalankaa sitten kun ehdit. Tai sitten pitää vaan keksiä sopiva rengas talveksi eteen, viime talvenkin pärjäsin 4.8 Jimillä ja sehän tuohon std -versioon menee epävirallisesti.
Mitkä laukut on hyvät M kokoiseen dudeen? Onko esim topeakin 4,5l midloader sopiva tai onko parempia vaihtoehtoja järkihintaan?
Melkein tuo 3,0l Topeak on maksimi mikä tuohon menee siististi. Saa siihen isommankin ahdettua, mutta 3l täyttää jo koko matkan. Jos enemmän haluaa tavaraa, niin melkein joku enemmän kolmion mallinen vois olla järkevämpi. Omaan käyttöön tuo 3l on ollut hyvä ja oon siihen ihan tyytyväinen noin muutenkin.
Paljonko on Ruden A-C mitta? Eli toisin sanoen jos haluaa laittaa joustokeulalliseen Dudeen jäykän keulan, niin mitkä jäykät keulat siihen parhaiten sopii?
Paljonko on Ruden A-C mitta? Eli toisin sanoen jos haluaa laittaa joustokeulalliseen Dudeen jäykän keulan, niin mitkä jäykät keulat siihen parhaiten sopii?Rude tais olla luokka 483mm. Pidempikin vois olla. Bontragerin Haru tai halvemmasta päästä Croc.in keula. Salsat myös aika hinnoissa.
Mulla on ollut nyt 2kk ajossa 120mm Mastodon Pro STD 531 AC.lla eikä minkään sortin negaatiota ole sanottavana. 100mm STD.tä Canyon käyttää orkkiksena 511 AC siinä.
Minulla on ollut Crocin hiilikuitukeula pari viikkoa kiinni Dude CF 9.0 Trailissa ja olen ollut oikein tyytyväinen.
Mistäs ja minkälainen?
Tilasin suoraan Crocilta Seinäjoelta.
CROC FAT hiilikuitukeula.
Materiaali 100% Toray T700 Carbon
Akseli 150*15mm
Paino akselilla 750g
Offset 45
Axle to crown 468mm
4,8 Jumbo Jim mahtuu pyörimään kevyesti, ja tilaa on vielä!
Takuu 5v.
Canyon Dude CF 9.0 2018 ovaaliratasta tekis mieli kokeilla, kun voimansiirron remontin aika tulee tai tässä keväällä..
*"SRAM Eagle X-SYNC 2 Direct Mount Chainring ja rattaassa -4mm offset lukema" Alkuperäinen ratas on 30T*
Mistäs löytyis noilla spekseillä, oisko teräsversiona (edes pyöreä)?
Lähetetty minun SM-T580 laitteesta Tapatalkilla
Canyon Dude CF 9.0 2018 ovaaliratasta tekis mieli kokeilla, kun voimansiirron remontin aika tulee tai tässä keväällä..
*"SRAM Eagle X-SYNC 2 Direct Mount Chainring ja rattaassa -4mm offset lukema" Alkuperäinen ratas on 30T*
Lähetetty minun SM-T580 laitteesta TapatalkillaIte laitoin ovaalin -3 offsetillä ja hyvin pelaa. Ei se niin millin päälle ole. Katot jonkun rattaan joka on sram directmount NW -3mm mieleisellä piikkilukemalla.
Jos ne on samoja keuloja kuin ennenkin, siihen sopii vaikka 2XL...
Lähetetty minun SM-T580 laitteesta Tapatalkillahttps://absoluteblack.cc/sram-oval-bb30.html
Tuosta 0 offsetilla.
Täytyy nyt kysyä ihan tietämättömyyttäni, että onko normaalia, kun painetaan paikallaan ollessa pelkkä takajarru pohjaan ja liikutellaan pyörää ees taas , niin takanapa elää noin sentin liikettä ennenkuin rengas menee lukkoon? Pyörä siis vuoden vanha 9.0 unlimited
Täytyy nyt kysyä ihan tietämättömyyttäni, että onko normaalia, kun painetaan paikallaan ollessa pelkkä takajarru pohjaan ja liikutellaan pyörää ees taas , niin takanapa elää noin sentin liikettä ennenkuin rengas menee lukkoon? Pyörä siis vuoden vanha 9.0 unlimited
Nyt en kyllä ihan ymmärrä kysymystä. Liikkuuko jarrulevy kun painat jarrun pohjaan ja liikuttelet pyörää.
Sent from my iPad using Tapatalk
Jarrulevy ei liiku. Hyvä jos on normaalia. Huomasin vain yhtäkkiä tämmöisen ominaisuuden vuoden ajelun jälkeen ja alkoi huolettaa onko jotain vialla 😁
Jarrupalat pääsee liikkumaan satulassa, normaalia.
Ei liiku jarrupalat satulassa. Palat ottaa kiinni levyyn kun painaa kahvasta, eikä jarruissa anna mikään periksi. Keskiöstä antaa periksi, kun liikuttelee ees taas jarru pohjassa.
Eikös jotkut Centerlock- levyt ole hiukkasen kelluvalla kiinnityksellä?
Eikös jotkut Centerlock- levyt ole hiukkasen kelluvalla kiinnityksellä?Juu... Ihan normaalia. Itse kysyin tätä ihan Canyonin tuesta, kun pyörä oli uusi.
Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla
kapteeni
04.03.2019, 23.54
Tere,
Koitin tossa haeskella, vaan kysytään nyt suoraan: Trek farley ollut passeli koossa 21,5" tälle 190cm pituselle. Nyt kun uutta hakusessa niin onko kokemuksia miten tuo Dude L koossa voisi sopia? Vaikkakin Canyonin laskuri mittojen puitteissa näin kovasti vakuuttaa, niin mahtaako tuo L sittenkään riittää....
Tere,
Koitin tossa haeskella, vaan kysytään nyt suoraan: Trek farley ollut passeli koossa 21,5" tälle 190cm pituselle. Nyt kun uutta hakusessa niin onko kokemuksia miten tuo Dude L koossa voisi sopia? Vaikkakin Canyonin laskuri mittojen puitteissa näin kovasti vakuuttaa, niin mahtaako tuo L sittenkään riittää....Se voi tuntua pienehköltä. Leveemmän tangon ja vaikka 10mm pidemmän stemmin joudut varmaankin vaihtamaan. Ite oon 183cm ja ajan L koolla vakio ohjaamolla ja se on hyvä.
Tere,
Koitin tossa haeskella, vaan kysytään nyt suoraan: Trek farley ollut passeli koossa 21,5" tälle 190cm pituselle. Nyt kun uutta hakusessa niin onko kokemuksia miten tuo Dude L koossa voisi sopia? Vaikkakin Canyonin laskuri mittojen puitteissa näin kovasti vakuuttaa, niin mahtaako tuo L sittenkään riittää....
Mitä calculaattorilla vertasin, niin samalla ohjaamo korkeudella (stack) Dude on Trekkiä 14mm isompi Reachiltaan. Seat tubehan Dudessa lyhyempi, jos se riittää?? Dudejahan on paljon pitkin Suomea, kun kerrot missä päin vaikutat voi testikin onnistua. Eihän noista kumpikaan ole loppujen lopuksi kovin isoja, jos kuski on 190cm.
Minun edellinen Trekki 9.8 Stache 19.5" oli tuon 21.5" farleyn kokoinen seat tubea lukuun ottamatta ja minäkin 180cm pitkänä ajelin sitä jo 70mm stemmillä. Toisaalta ajan myös M Dudella tosin 90mm stemmillä eli L.kin menisi.
Tuon saa korjattua kiristämällä sen oudonmuotoisen levyn siellä navan lähistöllä. Siihen on ihan oma työkalunsakin mutta onnistuu myös esim papukaijapihdeillä.
Tere,
Mulla pituutta 190 ja jalan sisämitta 94cm. Edellinen pyörä oli Trekin Fuel ex 21,5" rungolla, nyt kolme vuotta menty L-kokoisella Dudella. Tankoa kavensin kun oli leveämpi kuin mihin olin tottunut. Vakiostemmi on vaihtunut matkan varrella 20mm pidempään. Ajoasento on nyt oikein hyvä ja niin on pyöräkin:)
JanneKii
25.03.2019, 19.32
Mahtuukos Dudeen Jumbo Jim Evolution Addix 4.8" taakse? Nythän siinä on vakiona 4.0" JumboJimit ja omaan vaihdoin talveksi VeeTiren 4.0" mutta kyllä se 4.0" on taakse liian pieni (omalle elopainolla ainakin). Ei ihan tahdo pito riittää. Jumbo Jimeissä oli hyvä rullavuus, joten jos se rullavuus säilyisi mutta saisi pitoa/kantoa vähän lisää, niin olispas hyvä.
Edessä se 4.0" on ihan riittävä.
Mahtuukos Dudeen Jumbo Jim Evolution Addix 4.8" taakse? Nythän siinä on vakiona 4.0" JumboJimit ja omaan vaihdoin talveksi VeeTiren 4.0" mutta kyllä se 4.0" on taakse liian pieni (omalle elopainolla ainakin). Ei ihan tahdo pito riittää. Jumbo Jimeissä oli hyvä rullavuus, joten jos se rullavuus säilyisi mutta saisi pitoa/kantoa vähän lisää, niin olispas hyvä.
Edessä se 4.0" on ihan riittävä.
Mahtuu siirtää vaan taka-akseli taka-asentoon
Huomasin omassa 9.0 Trailissa tuon saman viikonloppuna, että takalevyssä oli "klappia" juurikin tuon sentin verran, eli kun renkaan otti irti, levy pyörähti noin sentin. Otin pakka-avaimen ja kiristin hieman näppituntumalla, ohje tais olla 40nm?
Tuli ostettua Manitou Mastodon STD Pro 120mm Dudeen. Nyt aloin miettimään miten paljon kaulaputkea lyhentäisi. Olisiko optimaalinen speiserien määrälle sama mikä se on jäykän keulan mukana tullut? Siis toki siitä minkälaisesta ajoasennosta kukin tykkää. Miten pitkäksi olette jättäneet?
Entä olisiko JJ 4.4" vai 4.0" kesäkäyttöön jouston kanssa parempi, kun muuten olen tykännyt 4.8", mutta ei tarvitse joustokeulan kanssa olla taas vastaavasti renkaissa niin paljon joustoa?
TheMiklu
14.04.2019, 17.39
4" laskee keskiötä liikaa. Kolisee kammet tonttiin.
4.4" on just hyvä.
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
J.Kottenberg
15.04.2019, 09.57
Tuli ostettua Manitou Mastodon STD Pro 120mm Dudeen. Nyt aloin miettimään miten paljon kaulaputkea lyhentäisi. Olisiko optimaalinen speiserien määrälle sama mikä se on jäykän keulan mukana tullut? Siis toki siitä minkälaisesta ajoasennosta kukin tykkää. Miten pitkäksi olette jättäneet?
?
Itse kun Mastodonin asensin siirsin vain ne kaikki speiserit jotka fillarin mukana oli tullut, stemmin alta stemmin päälle. Ja kun itse en harrasta kovin isoa sägiä, oli homma näin helposti hoidettu, ja ajoasento aika samanlainen kuin Ruden kanssa. Muutamat lenkit on tullut ajettua ja hyvältä tuntuu. Kaulaputkesta en paljoa ottanut pois, en muista millejä, mutta jonkun speiserin laitoin lisää kun en ennen enempää kokeilua uskaltanut radikaalimpiin lyhentämisiin mennä. Sitä putkea kun on hiukan hankala jatkaa takaisin.
Duden takavaihtajan häkki hajosi kesken ajon. Näyttää siltä, että ylemmän rissan kiinnitysruuvin kierre on ollut viallinen. Jos vika ei mene takuuseen, niin sattuisiko keltään löytymään Sramin NX Eaglen häkin osia ylimääräisenä?
Jäykkäkeulaiseen Dudeen kun vaihtaa Mastodonin tilanne niin tarviiko haalia jotain ylimääräisiä hiluja, joita ei keulan mukana tule?
Jäykkäkeulaiseen Dudeen kun vaihtaa Mastodonin tilanne niin tarviiko haalia jotain ylimääräisiä hiluja, joita ei keulan mukana tule?Ohjainlaakerin alakooli nyt ainakin.
https://www.jensonusa.com/Cane-Creek-40-Series-15-Crown-Race
J.Kottenberg
26.04.2019, 21.27
Jäykkäkeulaiseen Dudeen kun vaihtaa Mastodonin tilanne niin tarviiko haalia jotain ylimääräisiä hiluja, joita ei keulan mukana tule?
Ja se "käpy" sinne ruotoputken sisään kannattaa samalla tilata. Ei tule Mastodonin mukana. Ja ehkä joku spacer ringikin on hyvä olla jos haluaa varalle vähän ylimääräistä putkea jättää.
Gargamel
29.04.2019, 16.19
Google ei auttanut, mutta muistanko oikein että joku oli kokeillut keulakulman loiventamista Anglesetilla Dudessa?
Pitäisi saada pyörä vakaammaksi lumiränneissä.
Edit: tuolta reilun vuoden takaa löytyi speksausta: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?52267-Canyon-L%E4skipy%F6r%E4t&p=2754260#post2754260
F. Kotlerburg
19.06.2019, 00.10
https://foxcomp.fi/wheels-mfg-pressfit-41mm-abec-3-fat-bike-bb-for-24-22mm-sram-cranks-black
Kukaan pistänyt tuollaista Dudeen?
Mulla on vuoden verran wheelsin laakerit ollu, vielä ei ainakaan moitittavaa ole löytyny.
Petri Väisänen
19.06.2019, 22.58
Mulla on vuoden verran wheelsin laakerit ollu, vielä ei ainakaan moitittavaa ole löytyny.Löytyykö vastaavaa muihin kuin srämin kampiin?
Lähetetty minun XT1635-02 laitteesta Tapatalkilla
Löytyykö vastaavaa muihin kuin srämin kampiin?
Lähetetty minun XT1635-02 laitteesta TapatalkillaLöytyy. 24mm akselille.
F. Kotlerburg
19.06.2019, 23.19
Tuohon pystyy ilmeisesti vaihtamaan laakerit irroittamatta kuppeja rungosta?
Race face aeffect on mulla. Laakerit saa käsittääkseni vaihdettua ilman, että kuppeja joutuu irrottamaan.
Käykö tämä vm 2017 dude kasiin 1*11 vaihteistolla?
https://www.bike-discount.de/en/buy/absoluteblack-oval-race-face-cinch-direct-mount-boost-chainring-839892
Eikö se ole ennemminkin tämä ei-boost versio... Joka asennetaan vielä väärinpäin parhaan ketjulinjan saavuttamiseksi? https://www.bike-discount.de/en/buy/absoluteblack-oval-race-face-cinch-direct-mount-chainring-839777
Eikö se ole ennemminkin tämä ei-boost versio... Joka asennetaan vielä väärinpäin parhaan ketjulinjan saavuttamiseksi? https://www.bike-discount.de/en/buy/absoluteblack-oval-race-face-cinch-direct-mount-chainring-839777
Se voi olla :)
Se voi olla :)Odotellaan viisaampien vahvistusta :)
Janski80
13.08.2019, 13.10
Kyllä sopii ja nimenomaan flipattuna. Ei boost versiota ei pysty ainakaan aeffect kampiin kääntämään.
Minulla on flipattuna boost ovaali rf aeffect kammissa. Hyvin on toiminu.
Minulla on flipattuna boost ovaali rf aeffect kammissa. Hyvin on toiminu.
Ei ole dudea eikä aeffect kampia mutta mietin, että miksi 3mm boost ovaali ei toimisi flipattuna. Äkkiseltään tuntuu, että se antaa myös paremman ketjulinjan ja sitä Absoluteblack suosittelee läskeihin.
Flipattu boosti 3mm ratas antaa ihan ok ketjulinjan 190mm peräseen, mutta ainakin pojan Cubessa 28 boostia pyöreänä on ajettu ilman flippausta ja ketjulinja on aikas keskellä 10 pakkaa. Isompi ei vaan mahdu pyörimään ilman flippausta. Piikit ei monessa ole symmetriset joten flipattuna ei ole optimi, mutta toimii.
3mm offsetillä ovaali toiminut flipattuna hyvin rf aeffect kammissa dudessa pari vuotta
Onko kenelläkään tietoa missä kuussa Canyon julkaisee 2020 mallit?
Onko kenelläkään tietoa missä kuussa Canyon julkaisee 2020 mallit?
Soitin Suomen asiakaspalveluun ja kysyin asiasta. Uudet Dudet tulevat kuulemma myyntiin noin lokakuun puolivälissä. Eivät osannet kertoa tarkemmin malleista, eikä netin syövereistäkään ole löytynyt tietoa. No, näppituntuma on, että komponentit huononevat vuosittain.... Itselläni on kiikarissa jäykkäkeulainen Dude. Jos sitä on tarjolla vain niillä huonommilla kiekoilla ja NX-tasoisilla tai vieläkin huonommilla komponeteilla, täytyy kyllä harkita. Duden runkoon ilmeisesti mahtuisi hyvin 27,5" kiekot läskikumeilla, mutta sellaisia tuskin on luvassa. Jos joku onnistuu ennakkotietoja jostain kaivamaan, niin vinkkailkaa tänne palstalle, kiitos.
Pertti Hirvonen
21.08.2019, 13.26
Moi. Oon laittamassa canyon dudeen Joustohaarukka Manitou Mastodon PRO EXT 120 mm.
Miten on nykyään kun tilaa Euroopasta tuotteen tuleeko jotain verotus kuluja?
Onhan tuo hinta ulkomailla satoja euroja halvempi.
Pertti Hirvonen
21.08.2019, 13.35
Ai niin ja vielä onko tuossa pikalukitus?
Moi. Oon laittamassa canyon dudeen Joustohaarukka Manitou Mastodon PRO EXT 120 mm.
Miten on nykyään kun tilaa Euroopasta tuotteen tuleeko jotain verotus kuluja?
Onhan tuo hinta ulkomailla satoja euroja halvempi.
Muistathan ottaa huomioon, että tuolla EXT 120mm versiolla pitenee keula aika paljon vrt siihen nykyiseen jäykkään keulaan. Jos oikein muistan Duden oman keulan mitan nii taitaa nelisen senttiä olla tuo Manitoun malli pidempi.
Hexlock akseli tulee keulan mukana, jossa ei ole pikalukitusta. Vai tarkoititko jousituksen etälukitusta vivulla, sitä ei ole.
Pertti Hirvonen
21.08.2019, 14.05
Canyon sanoi itse että geometria muuttuu vain noin centin ylöspäin kun vaihtaa 120 mm 🙄🙄
Canyon sanoi itse että geometria muuttuu vain noin centin ylöspäin kun vaihtaa 120 mm 🙄🙄
Noita on kahta mallia STD ja tuo EXT versio, joka on se pidempi malli. Kummasta sitte ollu puhe teillä. Tai sitten mulla on väärä muistikuva duden keulasta. Eiköhä täältä joka anna kohta tarkan mitan.
Kyllä se Ext (120mm) nosti minulla pyöreästi 4cm. Mutta siitä kun miinustaa sägin ja siirtää halutessa ohjauksesta pari spaceriä yläpuolelle, ollaan jo pienemmissä vaikutuksissa. Itse pidin tuota geon muutosta vain positiivisena ja jätin spacerit alkuperäisille paikoilleen.
Tuolta näkee nuo pituudet:
http://lundberg247.fi/product_details.php?p=2558
Käsittääkseni trail 9.0:ssa on tuo 100mm Pro STD 511mm, joka on aika lailla saman pituinen kuin jäykkä keula. 120mm Pro STD 531mm ja 120mm Pro EXT 551mm. Eli juurikin tuon 4cm kasvaa keulan pituus. Siitä voi laskea paljonko keula kulma muuttuu. Itellä 120mm Pro STD ja kyllähän sillä on omat hyvät ja huonot puolet kun keulakulma muuttuu ja eikö akseli välikin silloin kasva sekä moni muu juttu.
Pertti Hirvonen
21.08.2019, 19.20
Kyllä canyon ukko sanoi että 2cm on se mitä se nousee max. Dude on suunniteltu niin että ei haittaa 2cm muutos keulassa. No täytyy mennä vähän keravalle lundbergille kyselee livenä lisää.
... täytyy mennä vähän keravalle lundbergille kyselee livenä lisää.
Osta se keula sitten sieltä.
Pertti Hirvonen
21.08.2019, 21.34
Niin ostan
Onko muilla ollut ongelmia Duden vaihdevaijerin läpivientikumin paikallaan pysyvyyden kanssa? Ajamistahan tämä ei haittaa millään tavalla, mutta näyttää ikävältä ja jokaisen lenkin jälkeen saa painaa läpivientikumin takaisin runkoon paikalleen. Mitähän liimaa tuohon uskaltaisi laittaa jotta saisi vielä tarvittaessa kumin irtikin rungosta?
https://i.imgur.com/aTzUtnR.jpg
https://imgur.com/a/pnL4Xzg
On. Jostain syystä mulla vasemman puoleinen pysyy, mutta toista en oo saanu pysymään millään. Aina se sieltä lopulta ponnahtaa ulos ja lopetin yrittämästä.
On. Jostain syystä mulla vasemman puoleinen pysyy, mutta toista en oo saanu pysymään millään. Aina se sieltä lopulta ponnahtaa ulos ja lopetin yrittämästä.Mulla oikealla sama ongelma. Vähän auttaa jos ottaa löysiä ulos sieltä rungosta ja sitten laittaa kumin paikalleen.
Nippuside vaijeriin läpivienti kumin rungon puolelle, ylimääräistä nippusiteen viikseä ei katkaista vaan sullotaan rungon reijästä sisään läpivientikumin kera.
Tuolta näkee nuo pituudet:
http://lundberg247.fi/product_details.php?p=2558
Käsittääkseni trail 9.0:ssa on tuo 100mm Pro STD 511mm, joka on aika lailla saman pituinen kuin jäykkä keula. 120mm Pro STD 531mm ja 120mm Pro EXT 551mm. Eli juurikin tuon 4cm kasvaa keulan pituus. Siitä voi laskea paljonko keula kulma muuttuu. Itellä 120mm Pro STD ja kyllähän sillä on omat hyvät ja huonot puolet kun keulakulma muuttuu ja eikö akseli välikin silloin kasva sekä moni muu juttu.Mulla on ollut viimetalven ajossa 120std ja en kyllä mitään negatiivistä keksi. Ajoin myös Dudea 120mm 29+ Pikellä mikä vastaa std.tä 130mm ja sekin toimi loistavasti. Std tuntus 4.8" Budikin mahtuvan Bestgrip nastoilla, joten en näe ext versioon syytä, jos ei havittele 5.05" kumia, mikä ei sinänsä ole järkevää Dudessa, kun sen ennemmin ottaisi perään.
Mulla on ollut viimetalven ajossa 120std ja en kyllä mitään negatiivistä keksi. Ajoin myös Dudea 120mm 29+ Pikellä mikä vastaa std.tä 130mm ja sekin toimi loistavasti. Std tuntus 4.8" Budikin mahtuvan Bestgrip nastoilla, joten en näe ext versioon syytä, jos ei havittele 5.05" kumia, mikä ei sinänsä ole järkevää Dudessa, kun sen ennemmin ottaisi perään.
Hyvä tietää että bud mahtuu tuonne. Niin joissakin jyrkissä hitaissa käännöksissä huomaa, että loivempi keula ei känny samalla tavalla ja keulan jousto voi huonontaa tilannetta. Ei noita tilanteita välttämättä hirveästi ole, ettei niin paljon harmita. Lisäksi en ole hirveästi jaksanut etsiä säätöjä tolla punaisella ja mustalla säätönupiskalla, mitä nyt ohjekirjan avulla jotku sinne laitoin. Sen huomasin että kun säätää punaista, niin musta voi liikkua mukana, eli ei varmaan ole tarkoitus vauhdissa noita säätää (jos haluaa jäykistää keulan ennen ylämäkeä). Itse olen vasta alkukesästä tolla ajanut ja talveksi ajattelin vaihtaa jäykän keulan.
Periaatteessa sen mustan ei pitäis liikkua mukana ainakaan niin paljon, että se naksahtaisi asetukseltaan. Mullakin tuo musta uutena liikkui aika herkästi mukana, mutta purin ja kasailin nuo osat uudestaan. Sen jälkeen on toiminut paremmin. Vieläkin tuo musta hiukan heilahtaa keulaa lukittaessa, muttei kuitenkaan niin paljon, että säädöt muuttuisivat. Punaistahan pitäis pystyä just huoletta säätämään ajon aikana, kun taas mustaa ei.
(Mulla siis Pro ext 120mm versio)
Pertti Hirvonen
25.08.2019, 18.33
Tartteis lokari eteen ja taakse canyon dudeen.
Onko kokemuksia jostain hyvästä?
Beaver Guard Mudguard edessä + SKS Fat Board Mudguard set
mulla käytössä (jälkimmäiset sateella). Sit vasten tolppaa takana on vielä yksi läppä kiinni suojaamassa runkolaukkua pahimmilta roiskeilta. Ei roisku rapa. :)
https://beaverguardfatbike.com
https://www.xxl.fi/sks-germany-fatboard-set-lokasuojasarja/p/1144674_1_style?gclsrc=aw.ds&&gclid=EAIaIQobChMI-5bGl7Ke5AIVS-WaCh1WmwlFEAQYASABEgLsmvD_BwE
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190825/fd6a6bd6d1cd9624d6bf34cad368a943.jpg
Minulla on takana tarvittaessa tommonen: https://verk.com/jhtrn
Ja edessä canyonin oma dudeen tarkoitettu lärpäke, joka suojaa vain ettei suuhun lennä 😆
Pertti Hirvonen
26.08.2019, 22.04
Miten manitou mastodon pro ext 120 mm pakkas kestävyys? Tuleeko toiminta häiriöitä esim - 20 asteessa?
Mulla ei hlökoht kokemusta vielä tuosta ole, kun ajelin vielä viime talven jäykällä keulalla. Mastodon tulee ihan uutenakin sellaisilla öljyillä, että niiden puolesta pitäis toimia lähes noille lukemille ongelmitta.
Mikä on oikea vapaarattaan malli BR2300 vanteeseen?
Pertti Hirvonen
28.08.2019, 13.31
Kertokaas dude joustomiehet vielä plussat ja miinukset?
Ja onko järkeä olla jousto ja 4,8 renkaat?
Jäykällä dudella ei kyllä hirveetä kivikkoa juurikkoa ajeta kun pomppaa puuhun. Josko joustosta saisi vähän mukavuutta noille pätkille🙄🙄
JanneKii
29.08.2019, 18.13
Mulla ei hlökoht kokemusta vielä tuosta ole, kun ajelin vielä viime talven jäykällä keulalla. Mastodon tulee ihan uutenakin sellaisilla öljyillä, että niiden puolesta pitäis toimia lähes noille lukemille ongelmitta.
Minulla toimi kyllä Blutokin yli 20 asteen pakkasilla ihan hyvin. Mutta noissa on kait ollut enemmän yksilöitä, aikaisemmin ainakin?
Arhipoff
29.08.2019, 22.13
Kertokaas dude joustomiehet vielä plussat ja miinukset?
Ja onko järkeä olla jousto ja 4,8 renkaat?
Jäykällä dudella ei kyllä hirveetä kivikkoa juurikkoa ajeta kun pomppaa puuhun. Josko joustosta saisi vähän mukavuutta noille pätkille[emoji849][emoji849]Dudella ajettu pari vuotta. Tälle kesää hommasin 100mm joustavan Mastodonin. Kyllä tuntuu olevan joka euron väärti. Laskuissa kontrolli paranee huomattavasti ja pitkillä reissuilla tuo mukavuutta lisää. Talveksi pistän jäykän keulan takas.
Nyt dude testissä 29+ setupilla
JanneKii
30.08.2019, 10.20
Itse tosiaan tuolla Blutolla suttaillut ja kesällä erityisesti etujousto tuo kyllä mukavuutta lisää, hakkaa paljon vähemmän käsille. Talvella lumi pyöristää kaikki maisemanmuodot silllä tavalla, että etujoustosta on vähemmän hyötyä. Mutta kyllä sen kanssa ajaa ihan talvellakin, eipä kyllä ole haarukkaa mitä vaihtaakaan tilalle, ettei sen puoleen.
Pertti Hirvonen
30.08.2019, 19.50
Juu kyllä mastodoni tulossa ext 120 mm ja samaan syssyyn vielä tubeless .
Laitanpa sitten tarinaa miten muuttui ajamiset👍😀😀
Mahtuuko dudeen pyörimään 27.5 fättikiekot? Kyseessä vm.2018 9.0 ex jossa keulasta löytyy bluto rl..
Mahtuuko dudeen pyörimään 27.5 fättikiekot? Kyseessä vm.2018 9.0 ex jossa keulasta löytyy bluto rl..Mahtuu esim. 80mm sisäleveydellä 4.5" Bontragerit ihan hyvin runkoon (akseli takana). Bluto ei oikein syö noin isoa, mutta pienemmät 3.8"-4" ok.
Mahtuuko dudeen pyörimään 27.5 fättikiekot? Kyseessä vm.2018 9.0 ex jossa keulasta löytyy bluto rl..
Keulaan sopii ainoastaan 27.5x3.8 Rengas tai menisi hintun isompikin jos joku valmistaa. Barbegazit ei sovi 4.5". Taakse käy.
Ok, kiitos tiedosta! Kesällä bluton kanssa 27.5x3.8 vois olla passeli..
Vuosimallin 2017 Dudesta CF8.0 kampilaakerit sitten finaalissa, about 3500km kesti orkkis kamoilla.
Mitä tuolle nyt kannattaa tehdä jos parempaa haluaa tilalle?
mitä työkaluja tarvitaaan kampien ja laakerien irroitukseen / uusien asennukseen?
Ovaalirattaan voisi samalla myös laittaa kun kerrat kammet pitää irroittaa
tuommoiset tiedot löytyy manuaalista
Kampisarja Race Face Aeffect, 11s
Direct Mount chainring
Lightweight forged aluminium AL6066 crank arm
PressFit bottom bracket
Onko mistään tihkunut tietoa 2020 Duden malleista?
Onko värit samat?
Onko samat osat kuin 2019 malleissa?
Barracuda
16.09.2019, 18.38
Vuosimallin 2017 Dudesta CF8.0 kampilaakerit sitten finaalissa, about 3500km kesti orkkis kamoilla.
Mitä tuolle nyt kannattaa tehdä jos parempaa haluaa tilalle?
mitä työkaluja tarvitaaan kampien ja laakerien irroitukseen / uusien asennukseen?
Ovaalirattaan voisi samalla myös laittaa kun kerrat kammet pitää irroittaa
tuommoiset tiedot löytyy manuaalista
Kampisarja Race Face Aeffect, 11s
Direct Mount chainring
Lightweight forged aluminium AL6066 crank arm
PressFit bottom bracket
Pressfit-laakerin irroittamiseen on oma työkalunsa mutta sen saa kyllä irti sopivaa esinettä tuurnana käyttäen. Tuolta saa käsityksen hommasta.
https://www.parktool.com/blog/repair-help/bottom-bracket-service-bb90-bb86-bb92-gxp-press-fit
Aeffect - kammet taas lähtee irti seuraavasti: https://www.youtube.com/watch?v=LKe9YoOcShk
Laakeriksi vaikka Shimanon PressFit (https://www.velobia.fi/keskiolaakeri-shimano-press-fit-mtb-sm-bb91-42a) tai jos haluaa hiukan tukevampaa niin
Wheels Mfg:n kiristettävä laakeri joka sopii pressfit-runkoon:
https://foxcomp.fi/wheels-mfg-pressfit-41mm-angular-contact-fat-bike-bb-for-24mm-cranks-black
Tuosta on olemassa halvempikin versio (~80eur) mutta lienee tällä hetkellä loppu
JanneKii
16.09.2019, 19.37
Oliko kenelläkään listaa renkaista, jotka sopivat Canyon Dude Trail 8.0/2018:een? Edessä siis Bluto 100 mm, joka on se suurin rajoittava tekijä?
- eteen menee nyt ainakin JumboJim 26x4.0, mutta hirveästi isompaa ei nyt eteen mene?
- taakse JumboJim 26x4.8? Mutta pitää vaihtaa jotenkin se takarenkaan akselin paikka isommaksi? Miten se tapahtuu?
Tavoitteena olisi löytää taakse joku hyvä takarengas, koska ne nykyiset VeeTiren 26x4.0:t on liian pienet, ainakin taakse (se on se massa). Tubeless setup, mielellään nastoilla (Oulun seudulla on AINA peilijääkelit jossain kohtaa talvea) - ovat vain niin pirun kalliita nuo fätin renkaat, ettei niitä turhaan viitsi ostella.
(Edit: Edfessä -> Edessä).
Bluton menee kaikki 4.8" kumit. Bud, Knard, JJ. Johnny 5 on varmaan siinä rajoilla. Taka-akseli etuasennossa maksimi taitaa olla takana 4.4" JJ tai 4.6" Ground Control. Taka-asentoon sen akselin saat kääntämällä ne akselin ohjurit ja siirtämällä jarrut. Sitten sinne mahtuu myös kaikki 4.8" kumit.
Helpompi listata mitkä ei mahdu suoraan:
Veetire Snowshoe 2XL
Onko mistään tihkunut tietoa 2020 Duden malleista?
Onko värit samat?
Onko samat osat kuin 2019 malleissa?
Tätä tietoa itsekin olen kuumeisesti internetistä metsästänyt. Tai ylipäätään 2020 mallien julkistamisesta. Sen verta salapoliisityötä tein, että löysin aiempien vuosien suurin piirtein julkistamisajankohdat, jotka ovat olleet elokuu-syyskuu akselilla. Lisäksi mietin että ei varmaan ennen syyskuun loppua tällä kertaa ainakaan tilattavaksi asti 2020 pyöriä tule kun 2019 mallit alessa nettikaupassa. Joku inventaariokin syys-lokakuun vaihteessa sulkee kaupan hetkeksi.
Fiskarsissa on se burgeripyörätapahtuma ja siellä Canyonin 2020 malleja esillä, josko sieltä sitten vähän koeajoa ja lisätietoja.
Tätä tietoa itsekin olen kuumeisesti internetistä metsästänyt. Tai ylipäätään 2020 mallien julkistamisesta. Sen verta salapoliisityötä tein, että löysin aiempien vuosien suurin piirtein julkistamisajankohdat, jotka ovat olleet elokuu-syyskuu akselilla. Lisäksi mietin että ei varmaan ennen syyskuun loppua tällä kertaa ainakaan tilattavaksi asti 2020 pyöriä tule kun 2019 mallit alessa nettikaupassa. Joku inventaariokin syys-lokakuun vaihteessa sulkee kaupan hetkeksi.
Fiskarsissa on se burgeripyörätapahtuma ja siellä Canyonin 2020 malleja esillä, josko sieltä sitten vähän koeajoa ja lisätietoja.
Dudehan on käytännössä ollut samanlainen julkaisusta lähtien (2015?).
Tuskin mikään isommin muuttuu tänäkään vuonna (toimiva konsepti). Tuovat korkeintaan sen ensimmäisen värityksen takaisin :)
F. Kotlerburg
20.09.2019, 09.50
End of Season - ale loppuu syyskuun lopussa. Perinteisesti sen jälkeen alkaa tipahdella seuraavan vuoden malleja.
sininen😍
mikä? missä?
siis olisi hieno😅
Dudehan on käytännössä ollut samanlainen julkaisusta lähtien (2015?).
Tuskin mikään isommin muuttuu tänäkään vuonna (toimiva konsepti). Tuovat korkeintaan sen ensimmäisen värityksen takaisin :)
Pari vuotta ovat pitäneet samaa väritystä ja joka toinen vuosi sitten uusi värity. Jos oikein laskin vuodet niin tänäkin vuonna tulee punainen (mustan mallin lisäksi).
Tietääkö kukaan onko Duden läpiakseli mallia Syntace X-12 eli kierre 1.0mm nousulla? Pitäisi hommata Thulen akseli kärryn vetoa varten ja noitahan on 1.0, 1.5 ja 1.75mm kierteellä. Ainakin Exceedissä on Syntace X-12.
Tietääkö kukaan onko Duden läpiakseli mallia Syntace X-12 eli kierre 1.0mm nousulla? Pitäisi hommata Thulen akseli kärryn vetoa varten ja noitahan on 1.0, 1.5 ja 1.75mm kierteellä. Ainakin Exceedissä on Syntace X-12.https://robertaxleproject.com/what-axle-do-i-need/
Tuon mukaan 1mm.
Nyt on tullut uudet mallit, mielipiteitä? Missä on paras hinta-laatu -suhde? Saako tuohon huippumalliin 4.8" Renkaat ilman kommervenkkejä?
kurvaaja
08.10.2019, 14.54
Niinpä näkyy olevan. CF 8.0 väritys pitää ainakin toistaiseksi sormen pois tilausnapilta
JanneKii
09.10.2019, 11.42
CF 8.0 Trail ainakin on sama kuin ennen, mutta
- Kalliimpi (hintaa plus 250 eur)
- Muut osat näyttivät olevan täysin samat.
Hinta/laatusuhde ainakin 8.0 traililla huononi merkittävästi.
Olettaisin, että kaverit ovat siellä katsoneet, että Trek Farley 9.6 maksaa noin about saman ja siinä ei ole joustokeulaa, eikä seat post dropperia -> hinta samaan. Tuossa saa sen joustokeulan + vähän paremmat kiekot (mutta pienemmät, 26x4.0, Farleyssa on ne 27.5 x 4.5).
EDIT - Seat Post dropperi ON vielä siinä, katsoin väärin. Tai siis se on high-lightina dropattu pois, mutta komponenttilistalla se vielä on. Kandee varmaan ottaa screenshot talteen, ettei käy kuten viime vuonna noiden renkaiden kanssa (4.8 muuttuu 4.0:ksi lennosta).
Tietääkö kukaan onko Duden läpiakseli mallia Syntace X-12 eli kierre 1.0mm nousulla? Pitäisi hommata Thulen akseli kärryn vetoa varten ja noitahan on 1.0, 1.5 ja 1.75mm kierteellä. Ainakin Exceedissä on Syntace X-12.
Tuliko vielä hommattua akselia, tai selvisikö mitä vaihtoehtoja tuohon on? Tämä Robert Axle Projectin (https://robertaxleproject.com/product/12x197-1-0-mm-thread-for-hitch-mount-trailer/) akseli ilmeisesti käy, mutta saako vastaavaa halvemmalta tai lähempää?
Tuliko vielä hommattua akselia, tai selvisikö mitä vaihtoehtoja tuohon on? Tämä Robert Axle Projectin (https://robertaxleproject.com/product/12x197-1-0-mm-thread-for-hitch-mount-trailer/) akseli ilmeisesti käy, mutta saako vastaavaa halvemmalta tai lähempää?
Siinä on siis kierre 1mm nousulla eli akseli on mallia "Syntace X-12". Löytyy ihan Thulen omaakin varaosaa numerolla 20110737. Tuollaisen Thulen akselin ajattelin ostaa ja hieman jo guuglettelin, mutta en ole vielä painanut tilausnappia.
ite laitoin cf 8.0 tilaukseen.
Onko joku tehnyt Dudelle Eagle -konersiota shimanon perus vaparista?
10-rattaalla ketju hinkkaa vaihtajankorvakkeeseen, yksikertaisesti vaan liian vähän tilaa.
Hommasin tämän vapaarattaan rungon: https://r2-bike.com/DT-SWISS-Freehub-Body-Sram-XD-11-speed-Pawl-System-12-x-142-148-mm-Thru-Axle-Boost (tuo boost versio.) Pitäisi olla tietääkseni oikea, mutta aivan kuin taka-akselin kierteet kiristyisivät millin pidemmälle. En tiedä, onko tämä havainto paikkaansa pitävä, mutta taka-akseli tietty kiristää haarukkaa hieman kapeammaksi. Jos akselin jättää löysälle, niin aivan kuin ketjulla olisi ainakin melkein tarpeeksi tilaa.
Alunperin 1x11 Shimano SLX voimansiirto, siis kynsivaparilla.
Jos osasin canyonin sivua lukea, niin samat korvakkeet on kaikissa dudeissa.
Vielä asiaa tutkittuani huomasin, että Dudeilla 2018 eteenpäin on tosiaan eri vaihtajankorvake kuin aeimmilla versioilla. Tämä saattaa olla siis ratkaisu.
Laittelen huomenna vielä aspaan viestiä ja varmistan asian.
Olisikohan sinun pyöräsi tosiaan Shimanon direct mount -korvakkeella. Se sopii vain 10 ja 11 -vaihteisille Shimanon takavaihtajille. Sram ja Shimanon 12s vaatii tavallisen korvakkeen.
Korvake oli näemmä oikea. Avasin sen korvakkeen kuusiokoloruuvin ennen kuin kiristin taka-akselin ja sitten kiristin korvakkeen uudelleen. Nyt pelittää.
On muuten mahtava tuo GX Eagle grip shifterillä ja 30t AB ovaalilla
Jeepulisjee
26.10.2019, 12.12
Onko kukaan kokeillut meneekö Johnny 5 alkuperäisillä vanteilla Dudeen? Ilmeisesti se ei ole juurikaan Louta leveämpi 80mm vanteella, jos netistä löytyviin mittauksiin on uskominen. Uusi Dude 8.0 tilattu ja nyt metsästän sopivaa rengasyhdistelmää talveksi. Bud tulee eteen, mutta takarengas on vielä hakusessa.
itekki kahtelin tuota bud&lou yhdistelmää mutta viimeviikkoisen kaatumisen jälkeen en halua ottaa riskejä. Uudet 4,8 JJ ja 500kpl nastoja+työkalu :D
itekki kahtelin tuota bud&lou yhdistelmää mutta viimeviikkoisen kaatumisen jälkeen en halua ottaa riskejä. Uudet 4,8 JJ ja 500kpl nastoja+työkalu :DAskartelun iloa :). Yhteen GC:seen Olen asentanut reilu 100 nastaa ja siinäkin meni nokko pitkään. Laita liiman kanssa. Kelveillä on kyllä liukasta, yhdet lipat on itselläkin jo takana mutta silti ei jaksaisi alkaa asentamaan nastoja alle.
Moro
Minkä kokoisia talvirenkaita ootte saanut mahtumaan Dude 9.0 trail malliin? Pyörässä alkuperäiset 80mm kiekot ja vakio Mastodon std pro keula.
Moro
Minkä kokoisia talvirenkaita ootte saanut mahtumaan Dude 9.0 trail malliin? Pyörässä alkuperäiset 80mm kiekot ja vakio Mastodon std pro keula.Surlyn 4.8" Bud ja Lou menee. 5.05" voit unohtaa.
Eteen menee kyllä 2XL, mutta pitää mahdollisesti säätää mastodonia. Minkä pituinen jousto siinä on?
Eteen menee kyllä 2XL, mutta pitää mahdollisesti säätää mastodonia. Minkä pituinen jousto siinä on?Ei mitenkään mahdolliseti vaan pitää! 100mm on vakio.
100 mm:een ei oikein onnistu 2XL säätämälläkään. Tai sitten ei jää kovin paljon joustoa.
100mm on joustoa, 4.5" snow shoe ostoslistalla jos vaan sais varmuuden et mahtuisi ilman keulan muokkaamista pyörimään.
100mm on joustoa, 4.5" snow shoe ostoslistalla jos vaan sais varmuuden et mahtuisi ilman keulan muokkaamista pyörimään.Mahtuu.
Onko tietoa meneekö ilman keulan muutoksia Veetiren Snow Shoe XL 4.8 dudeen?
Onko tietoa meneekö ilman keulan muutoksia Veetiren Snow Shoe XL 4.8 dudeen?
Surlyn 4.8" on isoimpia tuossa nimellis mitassa, eli mahtunee tuokin. Ilmeisesti se Jonny5 ei edes ole isompi.
Johnny 5 on melko samankokoinen kuin Bud
Mites Dillinger 5 26x4.6 sopii Manitoun kanssa?
F. Kotlerburg
10.11.2019, 15.36
Dillinger on niin pieni kumi, että sopii ihan varmasti.
Dillinger on niin pieni kumi, että sopii ihan varmasti.
Meneekö dunderbeist ja flowbeist yhtä kapea?
Surlyn 4.8" on isoimpia tuossa nimellis mitassa, eli mahtunee tuokin. Ilmeisesti se Jonny5 ei edes ole isompi.
Meneekö dunderbeist ja flowbeist yhtä kapea?Tuo aiempi vastaa, jo kaikkiin kysymyksiisi. 26" kumeista 2XL on ainoa mikä ei sovi ilman modia.
Ensviikolla toivon mukaan pyörä lähtee tulemaan. Ei malttaisi odottaa 😭
mitä rengasta porukka käyttää talvella dudessa?Jos pitää veikata, niin 80% ajaa niillä Jumbo Jimeillä.
Vaihtoehtoja toki löytyy, jos haluaa enemmän rouheutta talvella. Bud/Lou, Johnny 5, Maxxis FBF/FBR, Flowbeast/Dunderbeast.... Kivahan noita eri vaihtoehtoja on testailla, mutta... sillä JJ:lläkin kyllä ajaa suurimman osan keleistä ilman mitään ongelmia... Itse laittaisin lähtökohtana jonkun Budin tai J5 keulille ja JJ taakse.
Eteen mahtuu käsittääkseni 2XL, jos on kiinteä Rude-keulana....
Taakse on jotkut mahduttanut 65mm vanteella ja poistamalla sivunappuloita, en itse kyllä kokeilisi. Jotenkin se +1800g rengas ei ehkä ole luontevin valinta ko. hiilarivekottimeen ylipäätään.
Vaihtoehtoja toki löytyy, jos haluaa enemmän rouheutta talvella. Bud/Lou, Johnny 5, Maxxis FBF/FBR, Flowbeast/Dunderbeast.... Kivahan noita eri vaihtoehtoja on testailla, mutta... sillä JJ:lläkin kyllä ajaa suurimman osan keleistä ilman mitään ongelmia... Itse laittaisin lähtökohtana jonkun Budin tai J5 keulille ja JJ taakse.
Viime viikonloppuna ajelin Bud/Lou:lla, kun oli jo jonkun verran lunta, ja tosi hyvältä yhdistelmältä tuntui mastodin kanssa. Sitä ennen ajoin 4.4" JJ ja kyllä tuo Bud/Lou voiton vie (mukavuudessa) talviajossa, kunhan on lunta. Eikä ollut edes liukas, vaikka siirtymillä tiellä oli jonkun verran jäätä. Keulan ehkä vaihdan jäykäksi kun tulee vielä enemmän lunta, tai ainakin pitää eroa kokeilla.
Mää ajelen Barbegazeilla. Pykälää rouheammat kuin JJ. Eteen myös on Bud, mutta omaan makuun se rullaa liian huonosti. Se on hyvä ajaa pehmeessä lumessa, mutta raskas.
Ensviikolla toivon mukaan pyörä lähtee tulemaan. Ei malttaisi odottaa
"Tilauksesi on lähetetty"
Jokiniemi 1
25.11.2019, 21.08
Tuli hankittua 17 mallin cf 9.0 M koossa. Blutolla ja crocin keulalla. Tilasin 120mm ruodot kun keula on jotenkin agressiivinen tolla perus 100mm pitkällä. Mites keulakulman säätö tällä palikalla? https://www.workscomponents.co.uk/10-degree-zs44-ec52-angle-headset---to-suit-tapered-steerer-tube-1834-p.asp
Voimaansiirroksi tuli 11-46, 30t ovaalilla.
Stemmiksi tulee tämä https://www.bike-discount.de/en/buy/funn-funnduro-31.8-stem-870603 ja tankona toimii fatbar 40 nousulla 790 leveenä.
"Tilauksesi on lähetetty"
Ei ainakaan vielä...
Ei ainakaan vielä...
NO NYT!!!!
Tuli hankittua 17 mallin cf 9.0 M koossa. Blutolla ja crocin keulalla. Tilasin 120mm ruodot kun keula on jotenkin agressiivinen tolla perus 100mm pitkällä. Mites keulakulman säätö tällä palikalla? https://www.workscomponents.co.uk/10-degree-zs44-ec52-angle-headset---to-suit-tapered-steerer-tube-1834-p.asp
Dudessa kokonaan integroitu ohjainlaakeri, johon en ole vielä järkevää (tai oikeastaan minkäänlaista) anglesettia nähnyt myytävän.
Rescue73
27.11.2019, 18.10
http://www.workscomponents.co.uk/10-degree-zs44-ec52-angle-headset---to-suit-tapered-steerer-tube-1834-p.asp
Laitoin kiinni, pyörä kasvoi pituutta n.10-11mm, ohjaamo jotakuinkin samoissa mitoissa, vaikka emäputken noustessa istuinputki kallistuu taakse.
Nyt meno vakaata ja rennompaa lyhyellä stemmilläkin. (20mm) Pyörä muuttui leikkisämmän oloiseksi äkikseltään, johtuisiko istuinp. kulman muutoksesta...mutta ajellaan sairastelun jälkeen enempi ja ihmetellään mitä tapahtui. ;)
Onhan tuo anglesetti roikkunut kohta 1,5 vuotta mukana viikoittain useampaankin kertaan. En aikonut ottaa pois😉
Jokiniemi 1
27.11.2019, 19.25
Onhan tuo anglesetti roikkunut kohta 1,5 vuotta mukana viikoittain useampaankin kertaan. En aikonut ottaa pois😉
Lähtisitkö tommosen laittaan vai mennäänkö vakiolla? Ainakin tuttu tommosen laittoi omaansa. Millanen homma asentaa?
Gargamel
28.11.2019, 11.12
Minulla on myös nyt tuoreeltaan asennettuna. S-kokoisessa 2015-runko/haarukka -yhdistelmässä haarukan kaulaputki riitti juuri, mutta vakio "knock block" ei mahtunut enää pinoon mukaan. Asennus oli tunnin-parin homma kun rauhallisesti teki. Haarukasta vanhan "crown racen" poistaminen oli hieman työlästä, mutta ei se tiukassa ole kun vaan jotain saa väliin.
Ajokokemuksisa ei muuta kerrottavaa vielä kuin itseohjailun (edelleen JJ4.8) lievä lisääntyminen. Varsinainen odotus on siihen vakautuuko kulku talvisissa alamäkiränneissä. Niissä ajaminen on minulla ollut jostain syystä todella vaikeaa, pyörä vain kimpoilee penkasta penkkaan.
Morjesta vaan, uusi käyttäjä täällä. Dude laitettu tilaukseen ja ens viikolla pitäs tulla. Lähinnä talvea ajatellen heti kärkeen kyssäri, että kuinka Dude tarvii nastarengasta, vai pärjääkö normiajossa tällänen pitkän tauon jälkeen aloitteleva vakio JJ 4" gummilla?
Morjesta vaan, uusi käyttäjä täällä. Dude laitettu tilaukseen ja ens viikolla pitäs tulla. Lähinnä talvea ajatellen heti kärkeen kyssäri, että kuinka Dude tarvii nastarengasta, vai pärjääkö normiajossa tällänen pitkän tauon jälkeen aloitteleva vakio JJ 4" gummilla?
Riippuu keleistä. Etelässä kun lämmöt sahaa 0:an molemmin puolin, tarvii nastat. Polut jäätyy perunapelloiksi Jos pelkkää lumikeli ni sit pärjää ilman nastoja. JJ ei oo kovin karkeakuvioinen, joten pehmeämmässä ei oo parhaimmillaan. Kovemmassa kyllä.
Jepulista. Pitääpä katsoa kun pyörä on alla että miltä näyttää. Ajot stadissa ja satakunnassa, että varmaan vähän kaikkea mahtuu kelin puolesta tulemaan :) Ja tosiaan, ei ainakaan alkuun näin pitkän tauon jälkeen lähdetä "urheilemaan" vielä :D
Etelässä on jäätä enempi kun lunta. Nastoilla mukava päästää.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
J.Kottenberg
01.12.2019, 19.17
Etelässä on jäätä enempi kun lunta. Nastoilla mukava päästää.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Ei tuota oikein voi yleistää. Esimerkiksi tänäänkin, lunta oli pari senttiä mutta jäätä ei ollut kuin jossain lätäkössä jossa jää kesti. Ja sama tilanne jatkuisi vaikka lunta tulisi lisääkin, kunhan ei käy selvemmin plussan puolella ja sitten taas pakastuu. Pluskelin vesisade vielä tekee lisää jäätä, kun on lunta. Eli ihan keleistä kiinni.
Mutta se on kyllä totta että etelässä usein kelit vaihtelee niin että jos aikoo enemmän talvella ajella niin valmius nastarenkaiden käyttöön on syytä olla. Ja jääkeleillä on kyllä tosiaan mukava kunnon nastarenkailla kaahailla. Itsellä on kesäkumien ja nastasellaisten lisäksi vielä ns välikelin renkaatkin. Ei ne välttämättömät ole mutta itse olen tykännyt.
Jokiniemi 1
01.12.2019, 23.06
Tänään 30 kilsan lenkki ja pito kyllä loistava lumella ilman nastoja 4.0jjllä.
JanneKii
02.12.2019, 18.18
Tänään 30 kilsan lenkki ja pito kyllä loistava lumella ilman nastoja 4.0jjllä.
Lumella menee, itse asun Oulussa ja taas on tällä viikolla vesikelejä luvassa. Eli jäätä on taas keskiviikon jäljiltä luvassa. Käytän fättiä maastoajeluun ja lisäksi ne talven pirullisimmat päivät ajelen myös töihin, varsinkin syvemmässä lumessa se on hurjan paljon mukavampi kuin kapearenkainen hybridi. Viime syksynä kun ekoja kertoja kokeilin tuota mustan jään kelillä, niin meinasin heittää lipat heti kotipihalla jo. Jumbojimien pito jäällä oli täysin olematon ja kyllä minä niillä näytöillä hankin itselleni nastat. Pistin ne halvimmat Verkkokauppa.comin 4" VeeTiren Snow Avalanchet ja ne on ... semmoiset keskinkertaiset. Varsinkin takana pitää itsellä olla isompi ratas, joten nyt päivitin taaksen Terrene Johnny 5:n ja se tuntuu kyllä hyvältä kumilta, seos on parempi, leveyttä ja nastoja enemmän ja muutenkin laadukkaamman tuntuinen kumi. Veetiren kumeissa on jotain pieniä mikrohalkeamia, joista tuntuu ilmaa karkailevan - litku onneksi paikkaa.
Lumella menee, itse asun Oulussa ja taas on tällä viikolla vesikelejä luvassa. Eli jäätä on taas keskiviikon jäljiltä luvassa. Käytän fättiä maastoajeluun ja lisäksi ne talven pirullisimmat päivät ajelen myös töihin, varsinkin syvemmässä lumessa se on hurjan paljon mukavampi kuin kapearenkainen hybridi. Viime syksynä kun ekoja kertoja kokeilin tuota mustan jään kelillä, niin meinasin heittää lipat heti kotipihalla jo. Jumbojimien pito jäällä oli täysin olematon ja kyllä minä niillä näytöillä hankin itselleni nastat. Pistin ne halvimmat Verkkokauppa.comin 4" VeeTiren Snow Avalanchet ja ne on ... semmoiset keskinkertaiset. Varsinkin takana pitää itsellä olla isompi ratas, joten nyt päivitin taaksen Terrene Johnny 5:n ja se tuntuu kyllä hyvältä kumilta, seos on parempi, leveyttä ja nastoja enemmän ja muutenkin laadukkaamman tuntuinen kumi. Veetiren kumeissa on jotain pieniä mikrohalkeamia, joista tuntuu ilmaa karkailevan - litku onneksi paikkaa.
Kiitos tiedosta, sulla myös ilmeisesti Dude alla? Tai samahan se lienee minkä pyörän kanssa vain... Ja tuosta ylempää jo luinkin että Johnny5 menee 9.0 trailiin ilmeisesti molempiin päihin?
Onhan tuo anglesetti roikkunut kohta 1,5 vuotta mukana viikoittain useampaankin kertaan. En aikonut ottaa pois
Jaa katos pärkkele, aina oppii jotain uutta! Kasvaako tuolla stack-mitta? Nyt jo 25 astetta miinus -stemmi, kun on niin hassun korkea emäputki tuossa.
Rescue73
02.12.2019, 20.26
Taitaapi väkisinkin emäputki nousta suhteessa keskiöön
Jokiniemi 1
02.12.2019, 22.19
Jaa katos pärkkele, aina oppii jotain uutta! Kasvaako tuolla stack-mitta? Nyt jo 25 astetta miinus -stemmi, kun on niin hassun korkea emäputki tuossa.
Olikos tuo joku reilun asteen loivennus tolla palikalla. Kyllähän tuo tekisi mieli tilata mutta katotaan miten keulan pidennys vaikuttaa.
Veetire snow avalanchesta Johnnyyn taisi olla aika iso ja huomattava parannus eikö? :)
Elikkäs jos nyt olen ymmärtänyt oikein, tuo alempi integroitu laakeri muutetaankin ikään kuin semi-integroiduksi ja tuo aiheuttaa tuon 13mm stackin kasvun ja loiventaa samalla myös satulaputken kulmaa, jota tuo keulakulman asteen loivennus ei pysty kompensoimaan? Keskiö noussee samalla n.5mm? Eli emäputken noususta tulee 0,5 astetta, noin, ja epäkeskeiset laakeripesät tekevät yhden asteen. Ei ihan optimaali, mutta ehkä tuon kanssa voisi elää. Onko tuolla ihan oikeasti mitään vaikutusta talviajossa esim. alamäkeen? Self steeringiä en kyllä kaipaa tippaakaan.
JanneKii
03.12.2019, 11.14
Kiitos tiedosta, sulla myös ilmeisesti Dude alla? Tai samahan se lienee minkä pyörän kanssa vain... Ja tuosta ylempää jo luinkin että Johnny5 menee 9.0 trailiin ilmeisesti molempiin päihin?
Itsellä on Dude 8.0 Trail, jossa se Bluto etuiskari. Johnny5 menee just ja just taakse (mulla on akseli alkuperäisellä paikallaan) ja tilaa on niukin naukin pari milliä. Eteen ei mene mitenkään, 9.0 trailista en osaa sanoa mutta ilmeisesti se Manitou on isompi.
JanneKii
03.12.2019, 11.16
Veetire snow avalanchesta Johnnyyn taisi olla aika iso ja huomattava parannus eikö? :)
No näin voisi sanoa, kyllä siinä minusta on reilulsti enemmän pitoa kuin siinä Snow Avalanchessa. Nastojakin se 80 enemmän ja ne on ripoteltu paljon leveämmälle alalle, joten kanttipitoakin on luultavasti enemmän. Tuunasin itse sitä Snow Avalanchea ja pistin siihenkin nyt reunoille nastat, eli nyt on sitten takana ja edessä se 320 nastaa. Tai edessä on 318, kun näytti jo 2 lähteneen irti. :-)
Mastodon on selvästi tilavempi haarukka. Johnny 5 mahtuu, ja väliin vielä fathugger lokari ja sormet saa vielä väliin. Blutossa sain Budin kanssa lämmitellä fathuggeria kauan, eikä sormia saanut väliin.
Suurin ero Johnny ja Snow Avalanchen välillä on mielestäni rullaavuudessa. Avalanchea sai sähköläskissä polkea alamäkeenkin, Johnny rullaa melkein kuin JJ liteskin.
*tilauksesi on lähetetty* Ei muuta kuin odotus alkamaan :)
Northman
18.12.2019, 23.53
Onko porukka litkuttanut noita DT Swissin BR2300 -kiekkoja? Onko ollut haasteita tai ongelmia litkuttamisissa? Ilmeisesti DT Swiss ei itse noita suoraan TL-vanteiksi luokittele vaikka litkutuksia niihin onnistuneesti tehty?
Gargamel
19.12.2019, 10.41
Sama 710-kehä siinäkin lienee kuin br 2250:ssa? Onhan noita tubelesoitu vuosia. Ihan hyvä siihen hommaan.
Mainitaan nyt venttiilinreikä, sitä minulla on ollut vaikea saada tiivistymään yleisillä kartiokantaisilla venttiileillä, koska tiivistyspinta on tasomainen ja ohut. Seuraavalla kerralla kokeilen mutteria myös sisäpuolelle.
Mainitaan nyt venttiilinreikä, sitä minulla on ollut vaikea saada tiivistymään yleisillä kartiokantaisilla venttiileillä, koska tiivistyspinta on tasomainen ja ohut. Seuraavalla kerralla kokeilen mutteria myös sisäpuolelle.
Prikka ulkopuolelle kiristysmutterin alle on toiminut kartioventtiilillä
Gargamel
19.12.2019, 14.22
Ei prikka ulkopuolella auta kun kartio on sisäpuolella.
Minulla venttiilin kartio tuli sen verran venttiilireiästä ulkopuolelle ettei kiristysmutterin kierre riittänyt kiristämään kartiota tiukasta vannetta vasten. Prikan kanssa on toiminut nyt useamman vuoden mutta voihon noissa venttiileissä olla eroja.
No Tubes.in venttiileillä ei ole ikinä ollut ongelmia minkään vanteiden kanssa vaikka on kartio. Venttiilin kohdalle tupla teippi varsinkin, jos No Tubes tyyppisellä ohuellä teipillä teippaa. Gorillalla ei, niin kaipaa.
No Tubes.in venttiileillä ei ole ikinä ollut ongelmia minkään vanteiden kanssa vaikka on kartio. Venttiilin kohdalle tupla teippi varsinkin, jos No Tubes tyyppisellä ohuellä teipillä teippaa. Gorillalla ei, niin kaipaa.
Toi tuplateippi varmaaan olis fiksu vetää niin, että ensin pätkä ja päälle sit kierros niin ei jää kuin yksi sauma näkyviin.
Tai oikeestaanhan se on 3 kerros, kun teippi on jo päälekkäin venttiilin kohdalla. No eipä se ole ongelma ollut vaikka sen pikkupalasen siihen päälle länttää. Nyt, kun keltasella teippailin vanteita uusiksi vedin vielä kaistaleen teipin lopetus kohdan päälle.
Omat bbr 2250 -kehät teippasin siihen vannenauhan päälle tällä: https://www.savenmaa.fi/tuote/aumateippi-musta-10-m/5411512114225/
Puolitoista kierrosta, toiminut toistaiseksi hyvin. Kunnon pakkasista ei kokemusta, - 14 tähän mennessä kovin.
Sisäpuolelle sisurista pieni pala, johon reikä, sen päälle prikka, jota tuo venttiilin kartio siis painaa sisurinpalaa ja kehää vasten.
Mutta onhan nuo aika keskinkertaiset kehät tubelesointiin, jos verrataan Mulefutiin tai Nextieen.
Fattystripperillä tälläkin hetkellä tubeloituna 4 kpl kyseisiä kiekkoja ja ei minkäänlaista ongelmaa.
F. Kotlerburg
21.12.2019, 10.58
Ei kyllä mitään ongelmia ole tubeless-käytössä ollut. Hirvisäkillä ollaan tehty ajokaverin kanssa molemmille. Venttiilin kohdalle pätkä gorillaa vahvistukseksi. Aina on ollut tiivis. Ei eroa Mulefuttiin muussa kuin että reilusti kevyemmät.
Omat bbr 2250 -kehät teippasin siihen vannenauhan päälle tällä: https://www.savenmaa.fi/tuote/aumateippi-musta-10-m/5411512114225/
Puolitoista kierrosta, toiminut toistaiseksi hyvin. Kunnon pakkasista ei kokemusta, - 14 tähän mennessä kovin.
Sisäpuolelle sisurista pieni pala, johon reikä, sen päälle prikka, jota tuo venttiilin kartio siis painaa sisurinpalaa ja kehää vasten.
Mutta onhan nuo aika keskinkertaiset kehät tubelesointiin, jos verrataan Mulefutiin tai Nextieen.
Tuo aumateippi ilmeisesti niin leveä että yltää hyllylle ja yli?
Tuo aumateippi ilmeisesti niin leveä että yltää hyllylle ja yli?
Kyllä, menee n 10 mm reunojen yli. En ole vaivautunut leikkaamaan ylimääräisiä.
raparperi1
21.12.2019, 17.49
Hirvisäkkiä vaan
Muuta en tiiä, mut kaikki viritykset mitkä pitää uusia aina renkaan vaihdossa on syvältä sieltä. Keltanen Sunringlen eli No tubess teippi on paras ja Gorilla toimii sekin. Huolella pitää tehdä, niin välttyy ongelmilta ja kumin vaihto käy "silmän räpäyksessä". Vakuumikalvokin toimii, mutta kyllästyi siihen säätämiseen, kun joka kerta pitää uusia. Painavia ratkaisuja en ymmärrä näissä kunnon tubeless vanteissa. Eri juttu, jos on paska vanteita, mitkä vaatii ghetto tubeless ym virityksiä.
^ No tuo aumateippi kyllä kestää useammankin renkaanvaihdon. Se on joustavampaa kuin keltainen, joten istuu ihan mukavasti vanteelle. Olen myös Mulefuteille testaillut keltaista ja hyvää sekin on. Gorillaakin on testattu, vedin sitä vain kapeat soirot tiivistämään orkkisvannenauhan ja vanteen reunat. Hyvin toimi, mutta melkoista purkkaa poistaa. Hirvisäkkejä en ole kokeillut eikä ole tarvettakaan. Ihanin ratkaisu on Nextien kuitukehät ja 25mm teippi nippelin reikien peitoksi. Valitettavasti Nextiet tuli myytyä edellisen läskin päivityksen mukana.
Mutta siis hyvin toimii tuon 710 tubelesointi, kysyjälle vastaisin, että anna mennä vaan, toimivaa valikoimaa ja työtapaa kyllä riittää.
F. Kotlerburg
21.12.2019, 21.47
Painavia ratkaisuja en ymmärrä
Ja puhut Gorillasta :rolleyes:
Ja puhut Gorillasta :rolleyes:No keltasta ei ole leveenä ollut minun läskiajoista alkaen. Eikä sen saatavuus nykyäänkään ole maan mainio. No joka tapauksessa pointtini oli lähinnä, että teipillä saa renkaanvaihdoista paljon helpompaa, kuin kalvoilla, mut kukin laittakoon mitä tykkää.
TheMiklu
22.12.2019, 00.53
Musta gorilla on painavaa, sotkevaa ja ikävä siinä vaiheessa kun rupeaa spontaanisti irtoilemaan.
Kirkas gorilla on niinku normi tubelessiteippiä.
...mutta hirvisäkillä täällä mennään toistaiseksi edelleen (kun sitä piisaa ja on vaivatonta käyttää).
Ensinnäkin, anteeksi tyhmyyteni.
Ajatuksissa olisi hankkia ensimmäinen läskipyörä. Läskillä ajot ovat jääneet muutaman polttarireissun ajoihin, mutta nyt olisi ajatus investoida itselle fillari, jolla pärjää mahdollisimman pitkään. Pitkään katsoin Trekin Farley 5 (ja 9.6), mutta hieman on katseet siirtyneet Dude:n mallistoon. Kaipaisin nyt vinkkejä, suosituksia ja tervettä kritiikkiä siitä, mitä Canyonin mallia suosittelette.
Budjettina alunperin oli tuo n. 1,5k, mutta enemmän kiinnitän huomiota siihen, että pyörä palvelisi käytössä pitkään. Näköjänsä myös tässä lajissa nälkä kasvaa syödessä, jolloin myös 9.0 Dude voisi olla mahdollinen.
Miten koette keulajouston tärkeyden läskissä? Itse en ole aikaisemmin keulajousitetulla läskillä ajanut. Entäs, mistä pyörästä löytyisi paras hinta-laatu -suhde aloittelevalle harrastajalle, joka hankkii "ainoaksi" pyöräkseen läskin. Pyörä tulisi ympärivuotiseen ajoon.
Ensinnäkin, anteeksi tyhmyyteni.
Ajatuksissa olisi hankkia ensimmäinen läskipyörä. Läskillä ajot ovat jääneet muutaman polttarireissun ajoihin, mutta nyt olisi ajatus investoida itselle fillari, jolla pärjää mahdollisimman pitkään. Pitkään katsoin Trekin Farley 5 (ja 9.6), mutta hieman on katseet siirtyneet Dude:n mallistoon. Kaipaisin nyt vinkkejä, suosituksia ja tervettä kritiikkiä siitä, mitä Canyonin mallia suosittelette.
Budjettina alunperin oli tuo n. 1,5k, mutta enemmän kiinnitän huomiota siihen, että pyörä palvelisi käytössä pitkään. Näköjänsä myös tässä lajissa nälkä kasvaa syödessä, jolloin myös 9.0 Dude voisi olla mahdollinen.
Miten koette keulajouston tärkeyden läskissä? Itse en ole aikaisemmin keulajousitetulla läskillä ajanut. Entäs, mistä pyörästä löytyisi paras hinta-laatu -suhde aloittelevalle harrastajalle, joka hankkii "ainoaksi" pyöräkseen läskin. Pyörä tulisi ympärivuotiseen ajoon.Pohdin itse reilu vuosi sitten aivan samoja asioita. Päädyin jäykkäkeulaiseen Dudeen, enkä ole katunut. Huomiota kannattaa kiinnittää ennen kaikkea geometriaan. Sitä ei kovin paljoa voi muuttaa jälkikäteen, mutta muuten mieluisampia osia voi hankkia. Dude ja Farley ovat hyvin erilaiset geometrialtaan. Kannattaa testata molempia ja mielellään lyhyen ajan sisään. Myös koko kannattaa testata. Eri merkkien koot eivät ole vertailukelpoisia keskenään. Esim. Silverbacin L tuntuu pienemmältä kuin Trekin M. Canyon ja Felt ovat lähellä toisiaan sinakin M-koon osalta.
Mitä hinta-laatu-suhteeseen tulee, niin kaikki varmaan suosittelevat sitä, mihin itse ovat päätyneet. Niin minäkin. Hiilikuiturunkoista läskiä ei muilta merkeiltä taida tuohon hintaan saada. Pikkusenhan se harmittaa, kun enää ei ole saatavilla paremmin varusteltua jäykkäkeulaista unlimited-mallia. Toki hiilikuitutangot ja -putket sekä paremmat jarrut ym. saa vaihdettua jälkikäteenkin. Hyvä pyörä se joka tapauksessa on.
Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla
Ostaa jäykän joustokeuloja saa sitten jälkikäteen. Itse nykyään tykkään ajaa joustokeulalla jopa talvella, vaikka monta vuotta ajoin täysjäykkänä kesät talvet. Toisen mieltymystä tästä on vaikea tietää, kun vaikuttavia tekijöitä on, niin paljon.
Itse ostin aikoinaan joustokeulalla, kun omasta mielestä hinta-laatusuhde oli paras. Sittemmin on talvea varten hommattu toki jäykkä keula ja muutenkin se on ehkä mukavampi käsitellä (keveyden huomaa), kun joustokeulalla saa vauhtia pidettyä ehkä helpommin. Molempi parempi, kesällä joustoa ja kapeampaa rengasta vähän maastosta riippuen ja talvella jäykkä.
Paksupolkija
30.12.2019, 12.49
Joustokeula hyvä jos ajot on kaahottamista ja hitaammassakin vauhdissa tuo mukavuutta pitkille lenkeille. Talvella jos ajot on pääosin pehmeässä lumessa, ei joustosta ole hirveästi hyötyä. Jos ajelee kuitenkin pitkiä lenkkejä kovilla ja muhkuraisilla talvipoluilla, joustoa tulee ikävä. Itellä tällä hetkellä kuitukeula ja sen kyllä huomaa että väsyy helpommin ja hitaampaa on mitä vaikeampi maasto. Tiukissa nousuissa helpompaa, kun keula laski 5cm.
Kiitoksia vastauksista.
Kysytään nyt vielä näin päin, että onko joustokeulasta haittaa? Lähinnä talviajoa mietin.. Huoltokohteena yksi rahareikä enemmän, mutta eipä taida mahdottoman usein olla tarvetta huoltaa.. Olishan se hienoa päästä itse nämä testaamaan ja toteamaan, mutta koeajon vaikeus pistää miettimään näitä etukäteen.
Jotenkin tuntuu, että painin nyt tuon 8.0:n ja 9.0 Trailin välillä. Jotenkin tuntuu, että tuon 8.0 Trailin ja 9.0 Trailin hintaero on liian pieni, sillä jälkimmäisessä päivittyvät jarrut, voimansiirto ja tuo keula.
Kysytään nyt vielä, että onko käytännön eroa, että onko pyörässä 4.0 vai 4.8 fillarit?
Jokiniemi 1
30.12.2019, 22.34
Nyt on headset asennettu pienen tuskailun kanssa [emoji28] huomenna testilenkille!
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
Jokiniemi 1
30.12.2019, 22.35
Kiitoksia vastauksista.
Kysytään nyt vielä näin päin, että onko joustokeulasta haittaa? Lähinnä talviajoa mietin.. Huoltokohteena yksi rahareikä enemmän, mutta eipä taida mahdottoman usein olla tarvetta huoltaa.. Olishan se hienoa päästä itse nämä testaamaan ja toteamaan, mutta koeajon vaikeus pistää miettimään näitä etukäteen.
Jotenkin tuntuu, että painin nyt tuon 8.0:n ja 9.0 Trailin välillä. Jotenkin tuntuu, että tuon 8.0 Trailin ja 9.0 Trailin hintaero on liian pieni, sillä jälkimmäisessä päivittyvät jarrut, voimansiirto ja tuo keula.
Kysytään nyt vielä, että onko käytännön eroa, että onko pyörässä 4.0 vai 4.8 fillarit?Jos vaan tilillä riittää paine niin ehdottomasti tuo 9.0 manitoun keulalla.
Kiitoksia vastauksista.
Jos itse ostaisin läskin ainoaksi maastopyöräksi, haluaisin siihen joustokeulan, jotta voi alamäissä pitää vähän enemmän vauhtia. Silti tosin luultavasti ostaisin tuon Duden jäykkäkeulaisena ja joustokeulan siihen erikseen. Talvella ajaisin mieluummin jäykällä keulalla, kesällä taas joustolla.
Olen nytkin harkinnut omaan Dudeen joustokeulan hankkimista, mutta samalla haluaisin 29+ -kiekot, ja kun tallista löytyy jo täpäri ja jäykkäperä, ei tuota oikein saa itselleen perusteltua.
Kysytään nyt vielä, että onko käytännön eroa, että onko pyörässä 4.0 vai 4.8 fillarit?
Talvella mahdollisimman leveät, kesällä taas mielestäni leveä rengas on hieman tunnoton, joten 4” rengas (tai se 29+) ja joustokeula voisi olla hyvä vaihtoehto. Tämähän on tietysti mielipide, toiset tykkää ajella leveillä renkailla kesät talvet.
Gargamel
31.12.2019, 15.06
Jos itse ostaisin läskin ainoaksi maastopyöräksi, haluaisin siihen joustokeulan, jotta voi alamäissä pitää vähän enemmän vauhtia. Silti tosin luultavasti ostaisin tuon Duden jäykkäkeulaisena ja joustokeulan siihen erikseen. Talvella ajaisin mieluummin jäykällä keulalla, kesällä taas joustolla.
Olen nytkin harkinnut omaan Dudeen joustokeulan hankkimista, mutta samalla haluaisin 29+ -kiekot, ja kun tallista löytyy jo täpäri ja jäykkäperä, ei tuota oikein saa itselleen perusteltua.
Aivan samat historia, kokeilunhalut ja mietteet.
Jos on epävarma joustokeula vs. Duden oma jäykkä, niin ostaisin jäykän ja säästäisin. Jälkikäteen Rudea ei tiettävästi pysty ostamaan, kun taas joustokeuloja löytyy helposti.
Jokiniemi 1
31.12.2019, 17.47
120mm bluto ja loiventava headsett ohjaamossa. Kyllä se paransi pyörää huomattavasti. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191231/f0d081f941dfb180c1672eb700247145.jpg
120mm bluto ja loiventava headsett ohjaamossa. Kyllä se paransi pyörää huomattavasti. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191231/f0d081f941dfb180c1672eb700247145.jpg
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta TapatalkillaPaljonko loivensit? Millä headsetillä?
Jokiniemi 1
31.12.2019, 17.58
Paljonko loivensit? Millä headsetillä?
Lähetetty minun SM-A530F laitteesta TapatalkillaTällä setillä. Vinkki tuli saman seuran dude kuskilta. https://www.workscomponents.co.uk/10-degree-zs44-ec52-angle-headset---to-suit-tapered-steerer-tube-1834-p.asp
Huomaako käytännössä tuollaisen yhden asteen eron?
Jokiniemi 1
31.12.2019, 18.01
Huomaako käytännössä tuollaisen yhden asteen eron?Kyllä sen edelliseen huomaa kun ohjaamo nousee samalla jonkin verran.
Kyllä sen huomaa. Keula kuitenkin siirtyy pidemmälle eteen jonkin verran. Alamäkiominaisuudet ainakin pitäs parantua. Samalla tosin kannattanee pidentää keula just tohon 120mm.
Ketteryys siinä huononee vastapainoks ja ohjainlaakerin voi joutua uusimaan useammin kun rasittuu enemmän loiventaessa.
Miten se muuttuu? Suoraan ajaessa ja kännyttäessä mutkaan? Entä kun pyörä kallistui? Miten vaikuttaa jousitukseen, koveneeko?
Miten se muuttuu? Suoraan ajaessa ja kännyttäessä mutkaan? Entä kun pyörä kallistui? Miten vaikuttaa jousitukseen, koveneeko?Suoraan ajaessa menee helpommin esteistä ylitse. Alamäkeen kovassa vauhdissa vakaampi ajaa. Hitaissa mutkissa kömpelömpi koska akseliväli pitenee ja mutkissa pyörää joutuu kallistaan enemmän että kääntyy.
Nämä kaikki ei tietenkään ole radikaaleja muutoksia koska kyse vain yhdestä asteesta.
Pidempi joustomatka tietty jeesaa kun ajetaan lujaa alamäkeen mökkysessä maastossa. Keula kannattaa pidentää ettei ajoasento muuttuis liikaa. Tohon yhden asteen loivennukseen vois olla 10mm optimi pidennys. Näin ollen kun pidentää 20mm niin stack nousee jonkun verran ja ylämäkeen ei ole enää niin hyvä ajaa kun keulii herkemmin.
Jokiniemi 1
31.12.2019, 18.39
Suoraan ajaessa menee helpommin esteistä ylitse. Alamäkeen kovassa vauhdissa vakaampi ajaa. Hitaissa mutkissa kömpelömpi koska akseliväli pitenee ja mutkissa pyörää joutuu kallistaan enemmän että kääntyy.
Nämä kaikki ei tietenkään ole radikaaleja muutoksia koska kyse vain yhdestä asteesta.
Pidempi joustomatka tietty jeesaa kun ajetaan lujaa alamäkeen mökkysessä maastossa. Keula kannattaa pidentää ettei ajoasento muuttuis liikaa. Tohon yhden asteen loivennukseen vois olla 10mm optimi pidennys. Näin ollen kun pidentää 20mm niin stack nousee jonkun verran ja ylämäkeen ei ole enää niin hyvä ajaa kun keulii herkemmin.
Lähetetty minun SM-A530F laitteesta TapatalkillaIhan jees nousi ylämäkeen vielä. Takarengas on etummaisessa lovessa nyt. Käytin sen takana ennen laakerin asennusta mutta laitoin takasin etummaiseen kun ei meinannut saada näppärästi keulaa yli esteen.
Rescue73
01.01.2020, 16.28
Huomaako käytännössä tuollaisen yhden asteen eron?
Muutos on lähes 1,5 astetta...selkeä muutos havaittavissa.
120mm bluto ja loiventava headsett ohjaamossa. Kyllä se paransi pyörää huomattavasti.
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta TapatalkillaAjoitko muuten 120mm Blutolla jo ennen loiventavaa headsettiä? Vai tuliko molemmat muutokset samalla?
Jokiniemi 1
02.01.2020, 09.31
Ajoitko muuten 120mm Blutolla jo ennen loiventavaa headsettiä? Vai tuliko molemmat muutokset samalla?Eka tuli 120mm
Oma Dudeni muuttui nopeammaksi kun sain tankoa alemmaksi. Mielessä on vielä jouston lyhentäminen 100mm --> 90 mm.
https://i.imgur.com/RDAfN3j.jpg
L Stack on aika korkea. Itse 180cm voisin muuten vaihtaa M->L.
Paksupolkija
03.01.2020, 11.56
Ihan mielenkiinnosta, itsellä juurikin päivastaisia kokemuksia kun väsyy helpommin. Plus hankalassa maastossa korkea ajoasento tuo tasapainoa kun seistessa tanko ylempänä. Siirtymille varmaankin tuo nopeutta, jos vauhdit niin kovia että tarvitsee voittaa ilmanvastusta.
Ihan mielenkiinnosta, itsellä juurikin päivastaisia kokemuksia kun väsyy helpommin. Plus hankalassa maastossa korkea ajoasento tuo tasapainoa kun seistessa tanko ylempänä. Siirtymille varmaankin tuo nopeutta, jos vauhdit niin kovia että tarvitsee voittaa ilmanvastusta.No tuotahan ei voi päätellä kuvasta, että tanko olisi alhaalla suhteessa penkkiin. Itsellä tanko on noin sentin alempana satulaa. ylemmäs, jos nostaa keula jää liian kevyeksi ja jyrkkien mäkien nousu ei onnistu ja alamäissä mutkiin ei saa tarpeeksi keulalle painetta. Stemmin mittahan tuohon vaikuttaa myös ja niin ikään moni muukin asia. L kokoisella Dudella minäkin tarvisin kuvan mukaista stemiä ja alaspäin risellä olevan tangon, että saisin toteutettua saman korkuisen ohjaamon, kun M kokoiseen. Tosin mulla onkin 120mm STD Manitou, mikä itsessään jo nostaa keulaa.
JiiPee82
03.01.2020, 17.39
Duden kammista asiaa. Vaimon 2016 vuoden Dudesta korkkasi e13 kammesta kierteet ja nyt pitäisi jotain ratkaisuja tuon kampisetin suhteen tehdä.
Mikäs on hyväksi todettu ratkaisu korvaamaan nuo e13-kammet? Keskiölaakerin vaihtoa kannattanee miettiä samalla?
Tuo ohjaustangon korkeushan määräytyy mieltymyksen mukaan, millaisessa asennossa on miellyttävä ajaa. Tosiasiassa periaate on se että ohjaustanko olisi asetettava mahdollisimman korkealle kumminkin niin että paino jakautuu etupyörän päälle että jyrkkissä ylämäessä ei keula kevene niin että se pyrkii nousemaan maasta. Seisaaltaa ajettaessa tulisi ohjaustanko olla noin puolessa väliä reittä. Monella tuntuu olevan käsitys että ohjaustanko pitäisi olla mahdollisimman alhaalla toki noin saadaan ilmanvastus pienemmäksi matalan ajo asenon vuoksi mutta normi ajajalle tuolla ei ole mitään merkitystä, tärkeitä on se että ohjaustanko on niin ylhäällä että ajo tuntuu mukavalta.
Korkealla oleva ohjaustanko sästää käsiä ja niskaa sekä antaa varmuuden tunnetta laskuissa, mutta heikentää tuntumaa etupyörään. Liian pystyssä ajoasennossa kärsii polkemis tehokkuus, eli homma on myös tasapainoilua tehokkaan polkemisen ja mukavuuden kanssa.
Jokiniemi 1
03.01.2020, 18.00
Tuo ohjaustangon korkeushan määräytyy mieltymyksen mukaan, millaisessa asennossa on miellyttävä ajaa. Tosiasiassa periaate on se että ohjaustanko olisi asetettava mahdollisimman korkealle kumminkin niin että paino jakautuu etupyörän päälle että jyrkkissä ylämäessä ei keula kevene niin että se pyrkii nousemaan maasta. Seisaaltaa ajettaessa tulisi ohjaustanko olla noin puolessa väliä reittä. Monella tuntuu olevan käsitys että ohjaustanko pitäisi olla mahdollisimman alhaalla toki noin saadaan ilmanvastus pienemmäksi matalan ajo asenon vuoksi mutta normi ajajalle tuolla ei ole mitään merkitystä, tärkeitä on se että ohjaustanko on niin ylhäällä että ajo tuntuu mukavalta.
Korkealla oleva ohjaustanko sästää käsiä ja niskaa sekä antaa varmuuden tunetta laskuissa, mutta heikentää tuntumaa etupyörään. Liian pystyssä ajoasennossa kärsii polkemis tehokkuus, eli homma on myös tasapainoilua tehokkaan polkemisen ja mukavuuden kanssa.Itse ainakin ajatellut duden kanssa mitä enemmä trail sitä parempi omaan hanskaan. Ajan pelkkä polkuja. Nyt se on tuon 120 ja headsetin kanssa, helppo käsitellä ja pääsee hyvin kivien ja juurakoiden yli.
Lisäksi jäykkiksessä penkistä ajaessa pysty ajo-asento tarjoilee moukut pahemmin selkää, kun taas makaavampi ikäänkuin nostelee perberiä.
lipsuttelija
03.01.2020, 21.28
Käykö tämä (https://www.bike-components.de/en/absoluteBLACK/Oval-Traction-104-64-BCD-Chainring-p58899/black-26-tooth-o69400754/) eturatas suoraan 26 kokoisena duden 2X systeemiin?
Käykö tämä (https://www.bike-components.de/en/absoluteBLACK/Oval-Traction-104-64-BCD-Chainring-p58899/black-26-tooth-o69400754/) eturatas suoraan 26 kokoisena duden 2X systeemiin?Käy mutta ei mene kampii ihan kiinni, joku aikoinaan viilasi spiderin sopimaan. Eli AB ratas jää aika sisään. Wolftoothin 28 ovaali on mulla ollut ja se istuu, ku nenä päähän. Pyöreer myö. Katot rattaita, ni huomaat eron pulttien kohdalta.
https://www.wolftoothcomponents.com/collections/mountain/products/elliptical-64-bcd-chainrings
lipsuttelija
03.01.2020, 23.19
Hmm.. Joo niinpä on. Onko wolftoothia jossain 28 tarjolla? Sais olla jopa 26nenkin kun paikassa taisi olla isoin lehti 36 tai 38.
Hmm.. Joo niinpä on. Onko wolftoothia jossain 28 tarjolla? Sais olla jopa 26nenkin kun paikassa taisi olla isoin lehti 36 tai 38.https://www.wolftoothcomponents.com/collections/mountain/products/64-bcd-chainrings?variant=25858422789 26 pyöreetä on valmistajalla ja r2
https://r2-bike.com/WOLFTOOTH-Chainring-BCD-64-26-Teeth ja bike24 https://www.bike24.com/p2134285.html?q=Wolftooth+64 26 ovaaleja ei näkyny noissa.
lipsuttelija
04.01.2020, 01.00
https://www.wolftoothcomponents.com/collections/mountain/products/64-bcd-chainrings?variant=25858422789 26 pyöreetä on valmistajalla ja r2
https://r2-bike.com/WOLFTOOTH-Chainring-BCD-64-26-Teeth ja bike24 https://www.bike24.com/p2134285.html?q=Wolftooth+64 26 ovaaleja ei näkyny noissa.
Juu pyöreitä on kyllä, mut ei taida ovaaleita olla 28.kaan missään.
Pitääkö sitä spiderin kiinnityspintaa viilata vai mitä? Saako sen spiderin tilalle suoraan ratasta kiinni?
Juu pyöreitä on kyllä, mut ei taida ovaaleita olla 28.kaan missään.
Pitääkö sitä spiderin kiinnityspintaa viilata vai mitä? Saako sen spiderin tilalle suoraan ratasta kiinni?Tässä ketjussa alkupuolella on jossain kuvat viilailusta. DM rattaita on e13 orkkikset 28 muistaakseni ja muillakin on, mutta ketjulinja tulkinnat on haastavia näissä e13 kammissa, kun unlimited mallissa oli pidemmät akselit joissa oli e13DM ratas. Eli pelko on, että liian sisään menee vaikka jostain pienen DM rattaan löytäisikin.
Tässä ketjussa alkupuolella on jossain kuvat viilailusta. DM rattaita on e13 orkkikset 28 muistaakseni ja muillakin on, mutta ketjulinja tulkinnat on haastavia näissä e13 kammissa, kun unlimited mallissa oli pidemmät akselit joissa oli e13DM ratas. Eli pelko on, että liian sisään menee vaikka jostain pienen DM rattaan löytäisikin.Siis ne pidemmät akselit oli unlimited mallissa? Olen aina luullut, että ne olisi olleet vaan joissain aiemmissa 2x malleissa. Oliko niissä siis 155mm akseli (offset 78) ja tuo -2.5mm fatbike direct mount ratas? Vai onko se nimenomaan tullut sille 145mm akselille (offset 73), voisi kuvitella että niissä leveämmissä käytettiin perus +2mm ratasta tms. ja fatbike DM ratasta ei vielä ollut tuolloin saatavilla. Mulla siis 145mm akseli ja -2.5mm 28 pyöreä. 30 AB ovaalinkin joskus ostin, mutta se vaatii kampien viilausta, jotta saa käännettyä.
Siis ne pidemmät akselit oli unlimited mallissa? Olen aina luullut, että ne olisi olleet vaan joissain aiemmissa 2x malleissa. Oliko niissä siis 155mm akseli (offset 78) ja tuo -2.5mm fatbike direct mount ratas? Vai onko se nimenomaan tullut sille 145mm akselille (offset 73), voisi kuvitella että niissä leveämmissä käytettiin perus +2mm ratasta tms. ja fatbike DM ratasta ei vielä ollut tuolloin saatavilla. Mulla siis 145mm akseli ja -2.5mm 28 pyöreä. 30 AB ovaalinkin joskus ostin, mutta se vaatii kampien viilausta, jotta saa käännettyä.Luin huvikseni ketjua ja totta tosiaan näin oli...
Tuossa maccin askartelua sen spiderin kanssa: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=2439660
Mulla taitaisi olla pari spideria jouten varastossa.
Siis ne pidemmät akselit oli unlimited mallissa? Olen aina luullut, että ne olisi olleet vaan joissain aiemmissa 2x malleissa. Oliko niissä siis 155mm akseli (offset 78) ja tuo -2.5mm fatbike direct mount ratas? Vai onko se nimenomaan tullut sille 145mm akselille (offset 73), voisi kuvitella että niissä leveämmissä käytettiin perus +2mm ratasta tms. ja fatbike DM ratasta ei vielä ollut tuolloin saatavilla. Mulla siis 145mm akseli ja -2.5mm 28 pyöreä. 30 AB ovaalinkin joskus ostin, mutta se vaatii kampien viilausta, jotta saa käännettyä.Se on juuri noin, kun kirjotin. 155mm oli Unlimitedissa ja siinä e13 fatbike ratas. Mulla 2x kammet spiderillä ja ne on tuolla lyhemmällä akselilla. Muistaakseni Macci viilasi spideria AB.n 64bcd rattasta varten. Tässä ei ollut kyse rattaan käännöstä, niin kuin sinulla.
Jaa olitkin löytänyt vanhan vietin. Tapatalkki näytti vaan lainaksesi ja en huomannut uudempaa vietiäsi.
Gargamel
04.01.2020, 13.06
Mulla on tuo linkattu AB:n 26t ovaali e13 2x-kammissa spiderissa 64BCD:ssä. Olen viilannut spiderin kulmia jotta ratas menee perille. Linkatussa Bike-componentsin kuvassa ei ole 64BCD-ratas vaan joku isomman pulttikehän, 64:ssä on kiinnitysruuvien kohdalla upotukset joihin spider ei aivan mahdu jos haluaa rattaan niinpäin että se tulisi mahdollisimman ulos.
Sovituksen jälkeen kiinnitys on ketänyt vuosia ongelmitta. Ketjulinja on luultavasti liian sisässä nimelliseen verrattuna. Ketju ei ole missään tilanteessa hangannut renkaaseen (JJ ja Lou 4.8" taemmassa pykälässä), ja linja on mukavan suora isoilla rattailla. Pikkurattailla sen sijaan vetää sen verran vinoon että jollakin kohtaa ketjun kylki hankaa viereiseen isompaan rattaaseen aiheuttaen lievää, tai nyt 11-42 -pakalla jo hieman isompaa äänihaittaa.
F. Kotlerburg
04.01.2020, 15.06
Duden kammista asiaa. Vaimon 2016 vuoden Dudesta korkkasi e13 kammesta kierteet ja nyt pitäisi jotain ratkaisuja tuon kampisetin suhteen tehdä.
Mikäs on hyväksi todettu ratkaisu korvaamaan nuo e13-kammet? Keskiölaakerin vaihtoa kannattanee miettiä samalla?
Minä laittaisin Wheels MFG:n yhteen kiristettävän keskiön ja Sramin GXP kammet. Esim. GX Eagle malli tällä hetkellä Wigglessä puoli-ilmainen.
Oulunjulli
04.01.2020, 20.03
GX kankien kanssa tarttee sitte olla tyytyväinen sen 30t rattaan kanssa. Tupisin jossain muuallakin täällä että tahtoisin 32t, mutta sillä sen -4mm offsetillä ei löydy mitään vaihtoehtoja, eikä Muklukkiin lie mene edes 30t 0mm offsetillä. Dudessa toki vissiin on haarukassa enemmän tilaa rattaalle, eikä varmaan kukaan halua läskiin 32t eturatasta jos takana on xd räikkä, mutta 11-hampaisella joskus kyrsii.
GX kankien kanssa tarttee sitte olla tyytyväinen sen 30t rattaan kanssa. Tupisin jossain muuallakin täällä että tahtoisin 32t, mutta sillä sen -4mm offsetillä ei löydy mitään vaihtoehtoja, eikä Muklukkiin lie mene edes 30t 0mm offsetillä. Dudessa toki vissiin on haarukassa enemmän tilaa rattaalle, eikä varmaan kukaan halua läskiin 32t eturatasta jos takana on xd räikkä, mutta 11-hampaisella joskus kyrsii.Hyvin toimii dudessa myös normi boost ratas eli +3mm. Itellä tosin dub kammet mutta sama se kai gxp kampienkin kanssa on. Ite oon käyttäny 28t ovaalia.
F. Kotlerburg
04.01.2020, 21.59
Ite, kun oon vanha ja lihava niin läskiin on riittänyt 28t eteen, vaikka takana ei oo ku 11t pienin.
Kokemuksia jengillä pyörästä
Dude CF 9.0 Trail UUSI ??
Miten lähtee polulla?
Paljon nää kiekot maksaa DT Swissin BR2300?
Ohiampuja
02.02.2020, 14.29
Pitkän harkinnan jälkeen menin ja tilasin elämäni ekan läskin. Dude 8.0.
Saas nähdä onko läskeily mun juttu vai ei. :)
pyöräsimo
02.02.2020, 15.55
Ohiampuja, kerrohan ihmeessä tunnelmia, kun saat pyörän, kiitos. Meinaatko litkuttaa renkaat?
Ohiampuja
02.02.2020, 16.52
Litkutus kiinnostaa, mutta sisureilla meinasin aloittaa. Koska en ole ennen litkuttanut yhtään rengasta. :)
Litkutus kiinnostaa, mutta sisureilla meinasin aloittaa. Koska en koskaan litkuttanut yhtään rengasta. :)
Nuo DTSwiss kehät kyllä saa litkutettua. Itse suosin FattyStripper nauhaa. Mutta jos ei oo ennen liikuttanut yhtään rengasta niin en kyllä tuosta aloittaisi. Vielä kun noi JJt on aika letkut kyljistä niin haastetta tulee entisestään.
Muutamat läskikiekot litkuttanut ja kyseiset olivat helpoimmasta päästä.
Uutuuttaan alkuperäiset vannenauhat pois. Tilalle motonetin punaista 50mm leveää heijastinteippiä reikien päälle ja teippasin koko vanteen leveydeltä pakkausteipillä.
En tiedä teipin valmistajaa, mutta erittäin monet kiekot tuolla teipattu eikä liima sula.
Litkuksi ruutallinen (60ml) zefalin litkua.
Kompuralla rengas vanteelle.
Otti ehkä noin 15min per kiekko.
Jokiniemi 1
02.02.2020, 22.06
E13 kammet ja laakeri tuntuis että alkais rohiseen. Mistä hyvä vaihtolaakeri tilalle?
Tällaiset vaihdoin tilalle, tosin myös kammet ovat vaihtuneet Race Face kammiksi: Hope Bottom Bracket Cups Stainless Steel PF41 esim https://www.bike24.com/p2158922.html
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.