Näytä tavallinen näkymä : Canyon Läskipyörät
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[
15]
16
Jokiniemi 1
02.02.2020, 22.41
Tällaiset vaihdoin tilalle, tosin myös kammet ovat vaihtuneet Race Face kammiksi: Hope Bottom Bracket Cups Stainless Steel PF41 esim https://www.bike24.com/p2158922.html
Sent from my iPhone using TapatalkMenee siis E13 kampiin? En vielä vaihda kampia jos vaan ehjänä saan auki nuo. Olivat ne auki pari kk sitten niin pitäisi lähteä.
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
Menee siis E13 kampiin? En vielä vaihda kampia jos vaan ehjänä saan auki nuo. Olivat ne auki pari kk sitten niin pitäisi lähteä.
Juuh, eikös niissä kuitenkin ole 30mm akseli.
Jokiniemi 1
02.02.2020, 23.37
Juuh, eikös niissä kuitenkin ole 30mm akseli.En kyllä osaa sanoa. Pitää varmistaa. Mitkä kammet olet laittanut itelle?
Menee nuo Hopet 41mm ulkokehällä E13 kaveriksi. Ja RaceFacen 30mm akselilla olevat kammet (Turbine, Nextit, Atlakset ym... ). 1x ketjulinjaan lienee paras ratkaisu 169mm akseli ja käännetty ei-boost eturatas.
Jokiniemi 1
03.02.2020, 00.09
Menee nuo Hopet 41mm ulkokehällä E13 kaveriksi. Ja RaceFacen 30mm akselilla olevat kammet (Turbine, Nextit, Atlakset ym... ). 1x ketjulinjaan lienee paras ratkaisu 169mm akseli ja käännetty ei-boost eturatas.Pitää tilailla nuo. Näytti olevan parinviikon toimitus aika. Pitäö jonnekkin liikkeeseen lykätä vaihtoon
Ohiampuja
08.02.2020, 19.00
Eilen tupsahti Dude 8.0. Ja kasaamisen ja muun sähläämisen jälkeen pääsin vielä elämäni ekalle läskipyörälenkille. Ja olipas se mukavaa, musta taisi tulla läskipyöräfani heti kerrasta. :)
pyöräsimo
14.02.2020, 15.35
Ohiampuja, oletko teknisempää ajoa ehtinyt Dudella ajella? Mitkä ovat mietteet sellaisesta? Korvaako Dude sinulla maastopyörän, vai ajatko muillakin maastossa?
Täällä polttelevat Dude ja 29x2.6 ja vain yhteen vehkeeseen on rahkeita! Ei ole helppoa😅
Ei se Dude huono ole, mutta kun toisena pyöränä on nykyään modernimmalla geolla varustettu peli, ni kyllä ajatuksissa siintää ajatus jyrkemmällä satulakulmalla oleva läski ja hitusen sais keula olla loivempi ja suunniteltu 120mm joustolle. Polet ym on NoGo liika leveän Q-factorynsä takia. Dudea on tässä nyt tullu ajettua, jo useampi vuosi eri setupeilla. Ajoa Duden runko kyllä kestää. Maali on alkanut halkeilla viilloille rungossa siellä täällä jahka tää vähänenkin talviloppuu, kysyn valmistajan kantaa aiheeseen.
Jokiniemi 1
14.02.2020, 20.10
Ohiampuja, oletko teknisempää ajoa ehtinyt Dudella ajella? Mitkä ovat mietteet sellaisesta? Korvaako Dude sinulla maastopyörän, vai ajatko muillakin maastossa?
Täällä polttelevat Dude ja 29x2.6 ja vain yhteen vehkeeseen on rahkeita! Ei ole helppoa[emoji28]Jos asut etelässä ja pitäisi olla yksi pyörä niin ehdottomasti 29 täpäri tai HT. Mulla on dude ja yt:n täpäri. Jos ei ole lunta niin menee vähän läskirengas hukkaan varsinkin tänä talvena mennyt. Laitatin omaan dudeen 120 ruodon keulaan ja loiventavan headsetin niin ajo maistuu kyllä sillä ihan kivasti.
Täällä myös tallissa YT Jeffsy (29 täpäri) ja Dude. Käytännössä talvet ajan Dudella ja kesät Jeffsyllä. Pari lenkkiä on tänä talvena mennyt niin että ilman läskiä olisi ollut pulassa, mutta jos vain toisen saisi tuollaisenaan pitää, ottaisin täpärin. Dudessa on tosin jäykkä keula, joustokeulalla ja kahdella kiekkosetillä (toinen 29+) voisin harkita Dudea ainoaksi maastopyöräksi. 4,8” läskirengas on mielestäni kesäkelissä mukavilla paineilla liian tunnoton. Toki jo pelkästään joustokeula ja 4” eturengas voisi parantaa tilannetta. Makukysymyksiähän nämä ovat, toiset ajavat läskillä tyytyväisenä kesät talvet.
TheMiklu
15.02.2020, 12.18
Painava kuski ja Dude plus 100mm Bluto 4,4" gummeilla ympärivuotisessa käytössä. Tuo on hyvä kompromissirengas. Teoriassa talveksi vois laittaa 4,8" mutta tänä talvena ei ole näköjään juurikaan lunta. 44 on just hyvä Syötteelläki pommitella. Kesällä meillä on hiekkaa ja suota ajettavaksi niin läski kyllä paikkaansa puolustaa. 29+ HT toisena kesäpyöränä ja silloin joutuu vähän reittisuunnittelua harrastamaan.
Jos yks pyörä niin kyllä meikän olosuhteisiin se olis just tää maastopyörämainen Dude.
Painava kuski ja Dude plus 100mm Bluto 4,4" gummeilla ympärivuotisessa käytössä. Tuo on hyvä kompromissirengas. Teoriassa talveksi vois laittaa 4,8" mutta tänä talvena ei ole näköjään juurikaan lunta. 44 on just hyvä Syötteelläki pommitella. Kesällä meillä on hiekkaa ja suota ajettavaksi niin läski kyllä paikkaansa puolustaa. 29+ HT toisena kesäpyöränä ja silloin joutuu vähän reittisuunnittelua harrastamaan.
Jos yks pyörä niin kyllä meikän olosuhteisiin se olis just tää maastopyörämainen Dude.Mulla on ~50mm 27.5" vanteet ja Hodagit kesällä etujouston kanssa niin menee vielä maastopyörämäisemmäksi. Talvella joku vähän rouheampi kumi ja leveämpi vanne ehkä ideaalisempi, mutta Oulun tampatulla poluilla vaikkapa tuo Hodag ajaa asiansa varmaan 90% ajasta. 4.4" JJ on kyllä loistava yleissetti jos haluaa pysyä tuossa alkuperäisessä tuumakoossa.
Mullakin on itse asiassa 4.4” JJ takana, pitäisiköhän eteenkin laittaa se... Sitten kyllä alkaisi jo joustoa kaipaamaan ainakin kesälle. Toisaalta voihan sitä jatkossakin ajaa ne vauhdikkaammat lenkit täpärillä.
Ohiampuja
16.02.2020, 00.21
On minulla toinen 29" jäykkäperä, mutta tuntuu että siitä taitaa tulla nyt gravel pyörä. :)
Olen kyllä myyty kuinka hyvä Dudella on metsässä ajella. Ja itse kun olen 50 vee ikämies, niin nopeudella ei ole väliä, vaan se vakaa ja rauhallinen ajokäytös on minulle tärkeä juttu.
Ekana harmittelin että miksi ihmeessä en hommannut tätä jo aikaisemmin, mutta toisaalta onhan se hienoa että vielä tässäkin iässä löytää jotain uutta ja ihmeellistä. :)
Miulla samat ajatukset, myös 29 jäykkäperä toisena ja kyllä siitä tullut enempi sellainen työmatka/tieajelupyörä, vaihtuupa siihen myös jäykkäkeula jouston tilalle. Myös dude on jäykällä keulalla. Dudella vaan kivempaa ja jotenkin rennompaa hoitaa maastoajot.
Joustot ei oo mun juttu, jostain kumman syystä tuntuu pyörä olevan paremmin hanskassa jäykkänä. Alpeilla kävin viikon ajelemassa täpärillä ja ei kyllä minkäänlaista omistamisenhalua tarttunut. Liekö sitten niin verkkaista tuo miun ajelu [emoji16]
Joku on saattanut jo aiheesta kysellä mutta kahden vaiheilla 8.0 trailin ja 9.0 trailin välillä on ajatukset ja kysynkin että onko ne kovinkin merkityksellisesti erilaisia pyöriä? Toinen kysymys on että onko 27.5 kiekkojen päivitys mahdollista ja kuinka leveillä kumeilla? Canyonin vastaus oli ympäri pyöreä kun sitä kysyin.
Joku on saattanut jo aiheesta kysellä mutta kahden vaiheilla 8.0 trailin ja 9.0 trailin välillä on ajatukset ja kysynkin että onko ne kovinkin merkityksellisesti erilaisia pyöriä? Toinen kysymys on että onko 27.5 kiekkojen päivitys mahdollista ja kuinka leveillä kumeilla? Canyonin vastaus oli ympäri pyöreä kun sitä kysyin.
En jaksa kaivaa speksejä, mutta runko on täysin sama. Keula on ainakin parempi. 27.5" kiekot menee ainakin spekseillä 80mm vanne ja 4.5" Bontrager. Voi olla, että se suurin eli Cake Eater 4.5" on aika hilkulla mahtuuko.
Jokiniemi 1
16.02.2020, 17.39
Joku on saattanut jo aiheesta kysellä mutta kahden vaiheilla 8.0 trailin ja 9.0 trailin välillä on ajatukset ja kysynkin että onko ne kovinkin merkityksellisesti erilaisia pyöriä? Toinen kysymys on että onko 27.5 kiekkojen päivitys mahdollista ja kuinka leveillä kumeilla? Canyonin vastaus oli ympäri pyöreä kun sitä kysyin.Jarrut, vaihteet, keula, kiekot ja hissitolppa. Tossa eroja. Onko tuo 400€ eroitus. Kyllä minusta että kannattaa valita tuo 9.0
Jokiniemi 1
16.02.2020, 19.28
Ai katos olikin hissitolppa. Noh jarrut ja keula isoimmat. Ite kyllä pärjää pidennetyllä blutolla. Kuulemma tuota 100mm manitouta ei pysty pidentään
En jaksa kaivaa speksejä, mutta runko on täysin sama. Keula on ainakin parempi. 27.5" kiekot menee ainakin spekseillä 80mm vanne ja 4.5" Bontrager. Voi olla, että se suurin eli Cake Eater 4.5" on aika hilkulla mahtuuko.
Jaksoinpa sittenkin. Keulaan ei taida mennä kummassakaan virallisesti kuin 27.5"/3.8". Jos ajattelee 400€ hintaeroa, GX-vaihteet, Jarrut, XD Ratchet-vapari ja Mastodon lienevät perusteltuja upgradeja hinnanlisäykseen.
Taitaa siinä sitten käydä niin että 9.0 lähtee tilaukseen. Kiitoksia vastauksista. Tilipäivää odotellessa.
Taitaa siinä sitten käydä niin että 9.0 lähtee tilaukseen. Kiitoksia vastauksista. Tilipäivää odotellessa.Joo kyllä se kannattaa. Sillon kun hinta vähän kirpasee niin voi olla varma että on tyytyväinen [emoji16]
Lähetetty minun SM-A530F laitteesta Tapatalkilla
Jaksoinpa sittenkin. Keulaan ei taida mennä kummassakaan virallisesti kuin 27.5"/3.8". Jos ajattelee 400€ hintaeroa, GX-vaihteet, Jarrut, XD Ratchet-vapari ja Mastodon lienevät perusteltuja upgradeja hinnanlisäykseen.
Mitä muuten tarkoittaa että ei mene virallisesti? 😁
Minkälaiset kiekot sit vähemmän virallisesti sinne saa menemään? Jos ajattelis noita 27.5x3.8" niin kuinkahan letku siitä tulis niillä? 🤔
Mitä muuten tarkoittaa että ei mene virallisesti? [emoji16]
Minkälaiset kiekot sit vähemmän virallisesti sinne saa menemään? Jos ajattelis noita 27.5x3.8" niin kuinkahan letku siitä tulis niillä? [emoji848]No Blutosta on omaa kokemusta. Siihen ei mahdu 27.5"/4.5", vaan ottaa korkeudesta kiinni. Joillakin on jopa mahtunut pieni yksilö pyörimään, mutta melko vähän on tilaa. Mastodonista on EXT versio, joka syö korkeammat renkaat mukisematta, mutta tuo on ilmeisesti pienempi Pro versio, jossa korkeammat kumit voi vastata keulan kruunuun jos se pohjaa.
Letkusta en tiedä (en ymmärrä termiä). Olen ajellut pari kesää kapeammilla 27.5" 3.8" kumeilla ja minusta setuppi on hyvä kompromissi. Ero ei ole mikään massiivinen vaikka 4.4" Jumbojimeihin, mutta sitä kuvaa ehkä parhaiten maastopyörämäisempi, mutta silti suurimmat läskipyörämäiset ominaisuudet säilyy. Eli jonkun mielestä varmaan huonoimmat puolet molemmista. Tai sitten parhaat :). 29+ voisi myös olla vaihtoehto, mihin monet on mennyt, voi olla että siinäkin tulee tosin keulojen kanssa korkeusongelmia.
TheMiklu
17.02.2020, 10.01
29+ ois(on) meikän valinta kesägummiks. 29x3” mahtuu Blutoon. En ole tesminyt mutta näin olen lukenut. 27,5x3,8" taitaa olla saman korkuinen.
Ohiampuja
17.02.2020, 11.01
Toiset tosiaan kehuu että läskin käytettävyys paranee kun hommaa kesäksi kapeammat kiekot ja renkaat.
Näin ensin itsekin ajattelin, mutta nyt kun olen ajellut noilla 4.8" JJ:llä, niin en koe mitään tarvetta kapeampiin renkaisiin. No, ehkä sitten heinäkuussa mielipide on toisenlainen. :)
Villetre
17.02.2020, 18.21
Kyllä kesä on läskeilijälle raskasta.. Siksi itse hommasin kevyemmän laitteen kesäksi/vauhtiajoihin.
Jarrut, vaihteet, keula, kiekot ja hissitolppa. Tossa eroja. Onko tuo 400€ eroitus. Kyllä minusta että kannattaa valita tuo 9.0
No Blutosta on omaa kokemusta. Siihen ei mahdu 27.5"/4.5", vaan ottaa korkeudesta kiinni. Joillakin on jopa mahtunut pieni yksilö pyörimään, mutta melko vähän on tilaa. Mastodonista on EXT versio, joka syö korkeammat renkaat mukisematta, mutta tuo on ilmeisesti pienempi Pro versio, jossa korkeammat kumit voi vastata keulan kruunuun jos se pohjaa.
Letkusta en tiedä (en ymmärrä termiä). Olen ajellut pari kesää kapeammilla 27.5" 3.8" kumeilla ja minusta setuppi on hyvä kompromissi. Ero ei ole mikään massiivinen vaikka 4.4" Jumbojimeihin, mutta sitä kuvaa ehkä parhaiten maastopyörämäisempi, mutta silti suurimmat läskipyörämäiset ominaisuudet säilyy. Eli jonkun mielestä varmaan huonoimmat puolet molemmista. Tai sitten parhaat :). 29+ voisi myös olla vaihtoehto, mihin monet on mennyt, voi olla että siinäkin tulee tosin keulojen kanssa korkeusongelmia.
Canyonilta sain vastauksen että kyseessä on Mastodon Pro 100mm Travel eli kaiketi specsit tässä:
https://manitoumtb.com/product/mastodon-pro/
Jokiniemi 1
19.02.2020, 22.21
Keskiölaakerit kotikonstein. Uhka vai mahdollisuus?
Jokiniemi 1
22.02.2020, 11.56
Keskiölaakerit kotikonstein. Uhka vai mahdollisuus?
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta TapatalkillaTulihan ne kierteet matkassa. Milläs nää nyt saa irti? https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200222/19bc924f564f569ead2c520c482ab284.jpg
Rälläkällä aikoinaan itse vastaavassa tilanteessa otin ja uutta tilalle.
Jokiniemi 1
22.02.2020, 15.43
Rälläkällä aikoinaan itse vastaavassa tilanteessa otin ja uutta tilalle.Mitäs tohon nyt kannatais laittaa tilalle? 170mm perälle ja pituus 175 vai 170? Mikä ratas? Nyt ovaali 30 mutta se ei sitten enään käy esim rf kampiin. Saisko tuota kampea perus vetimellä irti?
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/315/728913/race-face-turbine30-fatbike-cranks-170mm-rear-175mm Sopiiko nämä?
Gargamel
22.02.2020, 16.34
Vuole muovinen välyksensäädin palasiksi ja sen jälkeen kammen irroitus kynsimallisella ulosvetimellä. Uusi aps maksaa alle 30e.
Jokiniemi 1
22.02.2020, 16.37
Vuole muovinen välyksensäädin palasiksi ja sen jälkeen kammen irroitus kynsimallisella ulosvetimellä. Uusi aps maksaa alle 30e.Tämmösellä? Ei mahdollista saada pois ilman että rikkoo välyksen säätäjän? Ja seuraavalla kerralla kun haluan kammet pois niin rikon taas tuon kiristimen?
https://www.puuilo.fi/Tomber-ulosvetaejae-100mm-kaksijalkainen
Ei vaan huvittais ostaa uusia kampia ellei ole pakko
wonderer
22.02.2020, 17.31
Taitaa siinä sitten käydä niin että 9.0 lähtee tilaukseen. Kiitoksia vastauksista. Tilipäivää odotellessa.
Olen seuraillut näitä keskusteluja ja niiden perusteella Dude 9.0 Trail lähti tilaukseen. Koiran kanssa paljon kuljetaan (belgianpaimenkoira tervueren käyttölinjainen) ja sen kuntoa myös pyörällä tarkoitus pitää yllä kesän palveluskoirakisoja varten. Hankin vetoliinan ja vetoadapterin myös tähän pyörään.
Miten tulee kiinni pyörään tuo adapteri?
Gargamel
23.02.2020, 08.55
Tämmösellä? Ei mahdollista saada pois ilman että rikkoo välyksen säätäjän? Ja seuraavalla kerralla kun haluan kammet pois niin rikon taas tuon kiristimen?
https://www.puuilo.fi/Tomber-ulosvetaejae-100mm-kaksijalkainen
Tuontyyppisellä juu. Onhan siinä sitten kuluja per irroituskerta, ellei sitten säädintä korvaa halvemmalla spaceripinolla. Uusien kampien hinnalla ostaa monta aps:ää.
Olikohan nimimerkillä Rescue73 latasta yms. raudasta hitsattu ulosvedin. Sellainen olisi hyvä.
wonderer
23.02.2020, 19.51
Miten tulee kiinni pyörään tuo adapteri?
Hei, tuo onkin hyvä kysymys tuohon malliin kun ei voi laittaa ohjainkannattimeen tai sen putkeen. Kickbikessa ja -sparkissa on
mulla tuo adapteri kiinni, täytyy tuohon jotenkin modata kiinnitys. Vielä ei ole pyörä tullut, että pääsis tutkimaan vaihtoehtoista kiinnitystä.
Onko jolla kulla tuohon olemassa toimiva ratkaisu...
Näin vähän arvelinkin, että joku sepitys on kehiteltävä kiinnitykseen. Laita toki kertomusta, kuinka asian ratkaisit. Kiinnostaa sikäli, että voisi itsellekin laittaa. Miulla veturina 2 alaskanmalamuuttia.
Jokiniemi 1
24.02.2020, 13.54
Tuontyyppisellä juu. Onhan siinä sitten kuluja per irroituskerta, ellei sitten säädintä korvaa halvemmalla spaceripinolla. Uusien kampien hinnalla ostaa monta aps:ää.
Olikohan nimimerkillä Rescue73 latasta yms. raudasta hitsattu ulosvedin. Sellainen olisi hyvä.Nojoo löysin kuvat siitä. Tommosen voisi periaatteessa rakentaa kun täällä on muillakin pyörää samoilla kammilla
wonderer
25.02.2020, 09.36
Näin vähän arvelinkin, että joku sepitys on kehiteltävä kiinnitykseen. Laita toki kertomusta, kuinka asian ratkaisit. Kiinnostaa sikäli, että voisi itsellekin laittaa. Miulla veturina 2 alaskanmalamuuttia.
Hei, katselin tällaista tuotetta ja kyselin valmistajalta, onko jotain ongelmia kun pyörä on hiilikuiturunkoinen? Tätä on saatavilla myös Traildog Finlandilla, josta tilasin tuommoisen. Katsotaan, jos ei käy tuohon pyörään, on muita laitteita,
mihin sen voi kiinnittää..
https://www.inlandsis.fr/en/inlandsis-bikejoring-equipment/1356-inlandsis-bikejor-max-ul-barre-cani-vtt.html
Itse en ehkä kuituiseen laittaisi, joku muu voi tietää paremmin. Muutenhan tuo on fiksu systeemi, kävis toiseen pyörään miullakin [emoji848]
Litkutus kiinnostaa, mutta sisureilla meinasin aloittaa. Koska en ole ennen litkuttanut yhtään rengasta. :)
Tässä viikko takaperin fattystripperillä laitettiin ja stanin paremmat litkut sisään niin voi että tuli hyvä :)
Joku joskus aiemmin tässä ketjussa aikoi kokeilla 29x3 renkaita Dudeen. Miten tässä kokeilussa kävi? Mielessä kaihertaa 29 jäykkäperämaasturin hankinta kaveriksi, mutta ajaiskohan pelkkä kiekkosetti saman? Pyörien painossahan ei hirmuista eroa olis..
Joku joskus aiemmin tässä ketjussa aikoi kokeilla 29x3 renkaita Dudeen. Miten tässä kokeilussa kävi? Mielessä kaihertaa 29 jäykkäperämaasturin hankinta kaveriksi, mutta ajaiskohan pelkkä kiekkosetti saman? Pyörien painossahan ei hirmuista eroa olis..Todella hyvä lisä. Tuo runsaasti lisää käyttöarvoa pyörälle 29+ kiekkosetti [emoji108]
Jokiniemi 1
26.03.2020, 22.47
Lähtiskö e13 kammet tällä kalulla irti? Kärsiikö välyksen poisto rinkula https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200326/f6f276d1ef4cbf4dac0ecce09035feb3.jpg
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
Gargamel
29.03.2020, 16.57
Aivan varmasti menee aps hajalle, jos tuo sorkka edes mahtuu sen väliin (ei ainakaan mulla mahtuisi). Pelkäisin jo laakerien ja rungonkin puolesta tuollaisella operoidessa.
Rälläkällä ja kaupasta kunnon kammet tilalle. Ominaisuus, ei vika.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jokiniemi 1
31.03.2020, 23.50
Rälläkällä ja kaupasta kunnon kammet tilalle. Ominaisuus, ei vika.
Sent from my iPhone using TapatalkJoo tiedetään mutta puntaroidaan vaihtoehtoja irrottamiselle. Jonkinlaisia täältä on rakennettu niin pitää semmonen väsäillä. Kesä kyllä hyvin aikaa laittaa uudet kammet tilaukseen.
Arnold-62
01.04.2020, 22.42
Moro. Itse tuli kirrattua tuo kammen kiinnitys tosi tiukalle kun aikanaan pyörän kokosin. Piti ottaa ihan tosissaan tuo eka irroitus kun oli aika tarkistaa keskiölaakerien kunto, joka olikin ihan ok. Mielestäni
kannatti hieman satsata tuohon; ostin toisen ulosvetimen, jonka toleranssi halkaisijan suhteen oli hieman aiempaa tarkempi, kun digitönärillä noita vertailin. Motonetistä löytyi, lienee bbb merkkinen. Tuosta sitten sorvissa pois n. 3 mm pituudesta, jolla matkalla kierre oli alimittainen halkaisijaltaan. Pää suoraksi ja kierteen aloituksen viimeistely mikroviilalla. Nyt oli käytettävissä 2,4 kierrosta ulosvetimen ja kammen kontaktia.. Tuohon sitten tippa loctiten 243:sta ja seuraavana aamuna liitteenä olevan videolinkin mukaan irroitus. Kylmäspray on bilteman ja kuuma vesi keittimestä..Jos vaihdat kampia niin olen kiinnostunut entisistä..https://youtu.be/VR1SN2_WfUo
Dude 8.0 ja Sram NX Eagle. Jos vaihdan 11spd voimansiirron niin oliko näin, että takavaihtajan korvakko pitää vaihtaa myös? Ettei tuo NX Eaglen kanssa oleva korvakko käy 11spd takavaihtajan kanssa
Gargamel
03.04.2020, 14.02
Srammin vaihtajat menee peruskorvakkoon. Shimanon direct-mount -vaihtajat tarvitsevat joko sopivan korvakon tai b-linkin väliin.
https://wheelsmfg.com/blog/standard-mount-vs-direct-mount-derailleur-hangers.html
Srammin vaihtajat menee peruskorvakkoon. Shimanon direct-mount -vaihtajat tarvitsevat joko sopivan korvakon tai b-linkin väliin.
https://wheelsmfg.com/blog/standard-mount-vs-direct-mount-derailleur-hangers.html
Taitaa kaikki vaihtajat olla ns. peruskorvakkovaihtajia, kunnes niistä Shimanoista irrotetaan se b-linkki... ei kai noita nyt ole pelkästään direct mounttina myyty? eri asia, jos jonkun käytetyn vaihtajan jostain irrotat. Mutta samaan korvakkoon menevät yleensä.
Kiitos vastauksista
Kaverille tuli Dude ja tollaset kuulemma jäi ylimääräiseksi. Mitähän mahtavat olla? Itselle tuli mieleen keskiön prikat, mutta keskiöhän oli jo paikallaan..
https://ibb.co/845SWvN
https://i.ibb.co/Cs7TkCm/42685b08-e1c5-486c-b1a8-bddadd2d2b63.jpg
^Tietty kammen ja polkimen väliin prikat. Ei keskiössä ole noin pieniä prikkoja.
No tietty
tähän jotain tekstiä ettei viesti ole liian lyhyt
Gargamel
17.04.2020, 14.48
Taitaa kaikki vaihtajat olla ns. peruskorvakkovaihtajia, kunnes niistä Shimanoista irrotetaan se b-linkki... ei kai noita nyt ole pelkästään direct mounttina myyty?
Ilmeisesti pääasiassa myydään linkin kanssa, mutta vahingossa saattaa osua directmounttikin ostoskoriin jos myyjä myy esim. OEM-tavaraa (mikä lienee Shimanon ohjeistuksen vastaista). Kun oikein varta vasten kaiveli, niin kyllä niitä linkittömiäkin voi löytää kaupan.
Millaset noi Sramin NX Eagle osasarjat on?
Ohiampuja
19.04.2020, 20.17
Millaset noi Sramin NX Eagle osasarjat on?
Ihan toimivat tuntuisi olevan.
Millaset noi Sramin NX Eagle osasarjat on?NX vs. GX vaihteiden ainoat erot ovat vaihdevivun kotelon toinen puolisko sekä vaihtajan häkin toinen metallikylki. Käytännössä vaihteet ovat siis täsmälleen samat. Takavaihtajien hinnassakin on eroa huimat 12 €. Dude 9.0:ssa oleva pakka on todennäköisesti selkeästi parempi kuin 8.0:n NX:n jatkeena oleva. Se on paitsi kevyempi, niin merkittävimpänä erona se myös mahdollistaa ratchetin vapaarattaan.
Laatuun kannattaa yleisesti ottaen panostaa, mutta jos haluaa NX:ää paremman ja päivittää ainoastaan vaihteet, niin kyllä silloin on hankittava X01. Olen nyt itse ajanut Dudella (ja NX:llä) 1,5 vuotta, eikä ole valittamista. X01:ssä tai XX1:ssä vaihtamisnopeus olisi todennäköisesti parempi.
Ps. Jos Dude 8.0:ssa jotain pitäisi päivittää, niin kyllä ennen vaihteita listalla olisivat satulatolppa, ohjaustanko ja jarrut.
Kiitos vastauksista.Vähän kiinnostaisi tuo dude. Kuullut vähän huonoa noista Sramin maastovaihteista ni sillä kyselin.
Ohiampuja
20.04.2020, 09.02
Minä vaihdoin omaani WTB satulan. Ja voisin ehkä jarrut vaihtaa, mutta ei silläkään mikään kiire ole. Eli kaikin puolin 8.0 on ihan toimiva laite. :)
Minä vaihdoin omaani WTB satulan. Ja voisin ehkä jarrut vaihtaa, mutta ei silläkään mikään kiire ole. Eli kaikin puolin 8.0 on ihan toimiva laite. :)
Onko noi etuiskarit mielestäsi tarpeelliset?
Onko noi etuiskarit mielestäsi tarpeelliset?Riippuu kuinka lujaa ajat, millaisessa maastossa, mihin vuodenaikaan ja milladilla renkailla.
Jos ajat helppoja polkuja rauhallisesti isolla renkaalla niin et tarvi. Jos ajat vain talvella lumisilla poluilla niin ei ole välttämätön.
Jos tykkäät ajaa lujaa möykkysiä polkuja ja täysiä alamäet niin joustava keula on hyvinkin asiallinen. Erityisesti hyöty korostuu mitä kapeemmilla renkailla ajat.
Riippuu kuinka lujaa ajat, millaisessa maastossa, mihin vuodenaikaan ja milladilla renkailla.
Jos ajat helppoja polkuja rauhallisesti isolla renkaalla niin et tarvi. Jos ajat vain talvella lumisilla poluilla niin ei ole välttämätön.
Jos tykkäät ajaa lujaa möykkysiä polkuja ja täysiä alamäet niin joustava keula on hyvinkin asiallinen. Erityisesti hyöty korostuu mitä kapeemmilla renkailla ajat.
Mulla on jo jäykkäperä.Jos haluun ajaa kovaa on täpäri myös vaihtoehto .
Onko noi etuiskarit mielestäsi tarpeelliset?
Kuten tuossa mainittiin, talvella joustolle ei yleensä ole tarvetta, kesällä taas riippuu ajotyylistä. Itse pääsen suunnilleen samoista teknisistä paikoista (jäykällä) läskillä ja täpärillä, erona vain se että täpärillä täytyy pitää vauhtia ja läskillä taas ryömiä rauhassa. Kovemmassa vauhdissa juurakossa/kivikossa eturengas alkaa pomppia kuin koripallo, tai sitten aivan pienillä paineilla on riski että iskee vanteelle. Alamäissä jäykkäperäkin on nopeampi kuin täysjäykkä läski. Itselleni ei läskillä tule kesällä juuri ajoa. 29+ -renkailla ja joustokeulalla voisi tullakin, mutta silti valinta kohdistuisi luultavasti useammin täpäriin. Tämän takia läski saa pysyä jäykkäkeulaisena ja talvipyöränä. Silti en aio siitä luopua juuri sen takia, että talvella se ylivertainen kapeampiin verrattuna.
Lightweight
25.04.2020, 22.53
Onko kukaan kokeillut tai onko tietoa, että miten iso rengas menee 27.5" vanteella Duden runkoon?
Onko kukaan kokeillut tai onko tietoa, että miten iso rengas menee 27.5" vanteella Duden runkoon?4.5" Barbegazi ainakin menee 70mm leveällä vanteella, sekin vaatii akselin taka-asentoon.
Jokiniemi 1
26.04.2020, 18.41
Nyt olis tarkotus laittaa dudeen uudet kammet. Rf turbinet mutta millä mitoilla menee mukisematta paikalleen?
Nyt olis tarkotus laittaa dudeen uudet kammet. Rf turbinet mutta millä mitoilla menee mukisematta paikalleen?
170mm perälle tarkoitetut 169mm akselin omaavat taitaa istua parhaiten.
170mm perälle tarkoitetut 169mm akselin omaavat taitaa istua parhaiten.
Comps
Jokiniemi 1
28.04.2020, 17.17
Comps
Sent from my iPhone using TapatalkMites kammen pituus? 170 vai 175?
Nämä kävis? https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/315/728913/race-face-turbine30-fatbike-cranks-170mm-rear-175mm olis sopivasti liike tuossa Helsingissä. Hyllyssä tuota 170/170
Mites kammen pituus? 170 vai 175?
Nämä kävis? https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/315/728913/race-face-turbine30-fatbike-cranks-170mm-rear-175mm olis sopivasti liike tuossa Helsingissä. Hyllyssä tuota 170/170
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta TapatalkillaMieltymysten mukaan. Multa saat 175mm vaihdossa, jos et 170mm tykkää :).
Nuo pitäisi sopia paikalleen, jokunen spaceri voi olla tarpeen lisäksi... Joku viisaampi saa kommentoida kuinka paljon niitä tarvitaan Dudeen noiden kanssa. Muuan millimetrin spaceri ehken. Varmaan siellä liikkeessäkin osaavat auttaa.
Jokiniemi 1
28.04.2020, 22.04
Mieltymysten mukaan. Multa saat 175mm vaihdossa, jos et 170mm tykkää :).
Nuo pitäisi sopia paikalleen, jokunen spaceri voi olla tarpeen lisäksi... Joku viisaampi saa kommentoida kuinka paljon niitä tarvitaan Dudeen noiden kanssa. Muuan millimetrin spaceri ehken. Varmaan siellä liikkeessäkin osaavat auttaa.Mihin tuo 5mm vaikuttaa? Kevyempi pidemmillä kammilla? Pitää huomenna käydä hakemassa nuo
Mihin tuo 5mm vaikuttaa? Kevyempi pidemmillä kammilla? Pitää huomenna käydä hakemassa nuo
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta TapatalkillaLyhyillä saa pyörittää vähän enemmän kun 175mm saa enemmän vääntää, erot hyvin yksilöllisiä.
Jokiniemi 1
29.04.2020, 00.06
Lyhyillä saa pyörittää vähän enemmän kun 175mm saa enemmän vääntää, erot hyvin yksilöllisiä.Vielä semmosta että millä offsetillä laitan rattaan tuohon pakettiin?
Perusratas (ei boost versio) käännettynä ns. väärinpäin.
Jokiniemi 1
29.04.2020, 10.24
Perusratas (ei boost versio) käännettynä ns. väärinpäin.Tämä? https://www.superstarcomponents.com/en/raptor-oval-chainring-raceface-direct-mount-narrow-wide.htm
Tämä? https://www.superstarcomponents.com/en/raptor-oval-chainring-raceface-direct-mount-narrow-wide.htm
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta TapatalkillaMikset osta suoraan RF omaa teräs ratasta? Kestää kiville ajoakin. https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/729034/race-face-steel-direct-mount-chainring-28t
RF omalla ketjulinja on oikea käännettynä.
Jokiniemi 1
29.04.2020, 11.03
Mikset osta suoraan RF omaa teräs ratasta? Kestää kiville ajoakin. https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/729034/race-face-steel-direct-mount-chainring-28t
RF omalla ketjulinja on oikea käännettynä.Nojuu vaihtoehto tuokin. Ovaalia tekis mieli kun nytkin on
Tämä? https://www.superstarcomponents.com/en/raptor-oval-chainring-raceface-direct-mount-narrow-wide.htm
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta TapatalkillaTuo ainakin passaa, itselläni taitaa olla juurikin tuollainen 28t.
Jokiniemi 1
29.04.2020, 13.45
Tuo ainakin passaa, itselläni taitaa olla juurikin tuollainen 28t.Joo tuo 28 normaali vois olla ihan jees kun nyt on 30 ovaali.
Tapiol65
02.05.2020, 13.06
Törmäsin netissä juttuun missä joku oli päivittänyt Dudeen Nextien 40mm leveillä kehillä 29”- kiekot ja WTB Ranger 29*3.0 kumit, joten mahtaako täällä olla joillakin kokemusta moisesta ja jos niin mitkä fiilikset? Myös 27.5 kiekko- viritykset Dudessa kiinnostaa.
Mulla on kesäkiekkoina ilmeisesti Farleyn alkuperäiset 27,5" kiekot, joissa pyörii kumeina 3,8" Hodagit. Tuon 120mm Mastodonin kanssa toimivat kyllä hienosti Dudessa. Tuolla setupilla se on astetta enemmän ehkä plusplustakajäykkis kuin läski. Nopea ja hauska poluilla. Ajoin sillä jopa bikeparkissa, ja kivaa oli. Tykkään.https://lh3.googleusercontent.com/Um18CND8Om7-b0lgsN0uQTvUzlrhNa-5L41-kGKOH8sMpqSIqiEDZXgrs_6zmlaHw9g_Ska4MT-8J-l5nLvEVo53rzRg8TomUPWgjCpV_FWl2AkQe_iryaVgpyvrym0X Stx3ZaYgVxtRnLQUHJ0BHpa_lJY-52dETEM8dIEzbiJ6WwUg-mk16mqDBnzEoUH1XnNv5CsPPChay5fQ7HWIuI1UM84LRYM8kgp p6J2TrpPteURtPLtWB0kuvUUdYnwmNmx_YzX0lqH85Nx0kg-WJm1NhuEULdjHLUhzmASGqvtpBh4mX3Fz14DOys4KwUOBIFpAr j-VrehaNHyE4Y6_EaSkqffoz-hL31LuY9IFKHrPCgJba_Zm7iZH2BSUzas3E3bNmc0TIw_p3Ur2 sfciV2Hh56ogD_UupDBUYyVUoFYNNjpq-WX1vadmThRMb0AmMXjoaKKhst3RCj2vZOU50Ju8t7Io3DCNXlF YBYwrBAEQsXBpkksqARuPNEFrSSIBZ8-UBYkl5D36WVB5aMEIuUh3hMHOmJSvpb8eq-zzxTgINFpst_hQPbGXG1ijKrwFD6YqCQhw2pXXdrtZhrFYqT7u k6EI7e8P4_bVHI56nogTUvLEgh9mQqqzxPSxqu2JleUlFiDLVr Qjlx20rDfz_hDKp2xX7Bb-Je2UICRM9cA8zkSysVUCVU2G6LJ73tAWBbQPsR_FljT1tzDi42 _nyvYdL-c8dKRTF85Kl2u_zLTc2Bcv0qDmqwI=w1576-h888-no
Joo mullakin 45mm leveet 29 kiekot dudeen. 29x3 light Rangerit renkaina. Tuo todella paljon käyttöaluetta lisää Dudelle kun on tuommoset kevyet ja nopeet renkaat. En juuri läskirenkailla enää kesällä aja noiden myötä. Jousitus kannattaa olla edessä, muuten on ehkä hieman kova ajella. Toki jos ajelee rauhaksiin niin sit ei tartte.
Arhipoff
02.05.2020, 20.13
Täällä myös dudeen tuli viime kesänä hommattua 40mm leveät 29kiekot sekä 100mm joustava mastodon. Tällä haavaa ainoa maastopyörä. Talvella paikoillaan jäykkä keula ja plussakiekoilla kumeina cake eaterit nastoilla.
Nuo plussakiekot tuo kyllä kivaa vaihtelua kesäksi ja talvella voi valita renkaan leveyttä ja nastaa kelin mukaan...
Täällä myös dudeen tuli viime kesänä hommattua 40mm leveät 29kiekot sekä 100mm joustava mastodon. Tällä haavaa ainoa maastopyörä. Talvella paikoillaan jäykkä keula ja plussakiekoilla kumeina cake eaterit nastoilla.
Nuo plussakiekot tuo kyllä kivaa vaihtelua kesäksi ja talvella voi valita renkaan leveyttä ja nastaa kelin mukaan...
Mahtuko 29 x 3.0 renkaat ilman mastodonin muokkaamista? Itsellä dude 9.0 trail Mastodon Pro... Miettinyt kanssa 29+ kiekkoja.
Mahtuu, mutta tarkasta nyt ensin ottamalla ilmat pois ettei kruunu osu renkaaseen. Pro mallin voi kyllä rajoittaa niin että ei enää ota, mutta 80 ja 100 mm joustoisilla menetetään saman verran joustomatkaa.
Sepultura
07.05.2020, 15.15
Kiinnostaisi hommata kesäkiekoiksi 27.5 50mm tai 65mm leveänä ja 3.8" renkailla. Mahtuukohan hyvin pyörimään, en haluaisi keulan joustomatkaa lyhentää.
Pyöränä siis canyon dude 9.0 traili 2018...
Kiinnostaisi hommata kesäkiekoiksi 27.5 50mm tai 65mm leveänä ja 3.8" renkailla. Mahtuukohan hyvin pyörimään, en haluaisi keulan joustomatkaa lyhentää.
Pyöränä siis canyon dude 9.0 traili 2018...Mahtuu hienosti!
Sepultura
07.05.2020, 15.51
Mahtuu hienosti!
Kiitos nopeasta vastauksesta👌
Tapiol65
18.05.2020, 21.25
Onkos kukaan asentanut Dudeen XX1 DUB Fat kampia? Jos on, niin tarvitseeko tilata myös DUB spacer setti ja meneekö ketjulinja eturieskan vakio -4mm offsetilla kohdilleen?
Villetre
23.05.2020, 13.38
Meneekös Dudeen 27.5 /3.8 " rengastus? Vähän tuollainen kevyt kombo kiinnostelisi
Villetre
23.05.2020, 13.39
Edit. Näyttää mahtuvan.
Reilu 4000km tullut 2017 Dudella ja vaihdoin nyt tuon pakan ja ketjun samaan alkuperäiseen Shimano xt 11sp. Mitä luulette pitäisikö samalla vaihtaa ethirteen eturatas? Ei äkkiseltään mitään hyppimistä tuntunut testi ajolla, vai mikä on hyvä tapa testata? Vanhassa ketjussa ei viellä ollut liikaa venymää, mutta jotain ihme napsuntaa kuului, niin ajattelin vaihtaa.
Onko järkeä enää noin vanhalla eturattaalla kierrättää useampaa ketjua, kun tällä vanhalla käytin vain yhtä ketjua.
Gargamel
24.06.2020, 15.09
Katso onko eturattaan hampaat koukkuuntuneet tai näkyykö hampaiden välisiä laaksoja ketjun alta veto päällä. Jos ei, eikä mitään oiretta ajaessa tunnu, niin antaisin olla.
Gargamel
17.08.2020, 11.36
'15 Duden keskiölaakeri kesti viisi talvea ja muutaman kesänkin, mutta ääntelystä päätellen se on nyt valmis vaihdettavaksi. Ikäänkuin siellä napsuisi / klonksahtelisi irtokuulia, liekö muovinen kuulapidike hajonnut jostakin rivistä ja kuulat vapaana.
Canyon Finland ystävällisesti linkkasi alkuperäiselle laakerille ostopaikan, mutta onko laakerille parempia vaihtoehtoja olettaen että jatketaan alkuperäisillä e13-kammilla?
https://www.bike-components.de/en/e-thirteen/BB92-Bottom-Bracket-p44428/?o=69405944-black-BB92
Kammen ulosvetokierre on jo hajalla, mutta katsotaan nyt saako osat avattua jollakin konstilla. Pelkkä pultti auki ajelu ei ole riittänyt.
^Kovin yleisiä ongelmia muuten hyvän Duden kanssa. Itse vaihdoin aikanaan tämmöisiin nuo keskiön laakerit kun oli todella ruosteessa orkkikset "HopeBottom Bracket Cups Stainless Steel PF41-86.5/89.5/92/104.5/107/121-30"
Kampien kanssa myös taistellut ja mulla meni rälläköinniksi että sain nuo orkkis e.13 kammet irti -> Roskiin. Vaihdoin RaceFacen kampiin jotka saa irtikin ;-)
JanneKii
17.08.2020, 14.08
Se eTh13 on ilmeisesti ihan kuraa, se ei kesträ vettäkään ilmeisesti yhtään. Ei jatkoon, vaihda tilalle jotain parempaa. Uudemissa Dudeissa on SRAMin DUB, se on toiminut itsellä ainakin hyvin.
J.Kottenberg
18.08.2020, 09.37
Se eTh13 on ilmeisesti ihan kuraa, se ei kesträ vettäkään ilmeisesti yhtään. Ei jatkoon, vaihda tilalle jotain parempaa. Uudemissa Dudeissa on SRAMin DUB, se on toiminut itsellä ainakin hyvin.
Vesi on kova haaste monille laakereilla. Itsellä kesti e13 keskiö reilu neljä vuotta, ja varmaan pitkälti juuri sen vuoksi että vältin ajelua syvissä lammikoissa tai märillä soilla. Mutta ei e13 kyllä erityisen hyvä ole. Sram Dub on nyt itselläkin. Pystyy purkamaankin helposti.
Gargamel
18.08.2020, 11.20
Juu e13 orkkislaakeri on tiedetysti arka, ja vettä välttämällä sekä uutena rasvaamalla se tänne asti selvisi. Joillakinhan se porsi jo ekana vuonna, joten olen jokseenkin tyyttyväinen tähänkin. Tosin ysärimaasturin kasettikeskiö on edelleen moitteettomasti toimiva, ei tämän näin vaikeaa pitäisi olla :)
Jos kammet joutuu vaihtamaan niin mieluusti vaihtaisin 24mm akseliseen jolloin oletettavasti laakeri voisi olla järeämpi eli kestävämpi. Mutta kun toisessa ketjussa huhutaan jo läskiosien saatavuuden heikentymistä...
Sitä edellä vihjattua Hopen laakeria ei juuri nyt näytä saavan.
Ainakin Rotorilla ja Racefacella on myös tuollaiset BB30 41mm ulkokehän laakerit. En tiedä laatueroista, mutta tuo RF:n toteutus on ainakin hennoimman näköinen. Rotor, Hope ja E13 aika samannäköisiä. Rotorin laakerit ostin joskus hyllyyn odottelemaan ja nyt on kaverilta ostetut käytetyt Hopet... E13 meni ihan vähän rohisevana jossain 3tkm tienoilla vaihtoon.
Jokiniemi 1
23.09.2020, 04.01
Vesi on kova haaste monille laakereilla. Itsellä kesti e13 keskiö reilu neljä vuotta, ja varmaan pitkälti juuri sen vuoksi että vältin ajelua syvissä lammikoissa tai märillä soilla. Mutta ei e13 kyllä erityisen hyvä ole. Sram Dub on nyt itselläkin. Pystyy purkamaankin helposti.Meneekös 17 mallin dudeen sram dubbi keskiö ja siihen kaveriksi dub kammet?
Meneekös 17 mallin dudeen sram dubbi keskiö ja siihen kaveriksi dub kammet?
Menee.
Jokiniemi 1
23.09.2020, 23.01
Menee.Tosin olisi kyllä tuo Hopen laakeri hyllyssä jo. Mutta ei kampia.
https://www.canyon.com/en-fi/mountain-bikes/fat-bikes/dude/
Dude on näköjään "uudistunut". Nyt 27,5" kiekoilla ja vain 3,8" leveillä kumeilla, mutta sama runko näyttäisi olevan mun mielestä. Enää kaksi mallia tarjolla ja rumat värit.
Jännä tuo markkinointiteksti: "Wider rubber" ja "The carbon frame of the Dude CF has clearance for huge 3.8” tyres. Combine those with its modern trail geometry, sturdy through axles and our frame-defending Impact Protection Unit and you get a Fat Bike that is a cut above the rest."
Mistä lähtien 27,5x3,8" on ollut leveämpi kuin 26x4,8"? Ihmettelinkin, että ovatko muka tuoneet kokonaan uuden Duden markkinoille kun eivät nuo läskipyörät tunnu kovin muodissa olevan suuressa osassa maailmaa. Ehkä tuo enempi tavallisen maastopyörän suuntaan oleva rengastus on parempi suurelle osalle markkinoista.
Oli kyllä itselle pettymys tuo kokoonpano ainakin CF 8:n osalta. hinta 2199 euroa, kapea rengas ja SX eagle ei oikein kohtaa. Ei voi sanoa että pyörä olisi parantunut edelliseen sukupolveen verrattuna. Hissitolppa toki plussaa.
J.Kottenberg
29.09.2020, 22.58
https://www.canyon.com/en-fi/mountain-bikes/fat-bikes/dude/
Dude on näköjään "uudistunut". Nyt 27,5" kiekoilla ja vain 3,8" leveillä kumeilla, mutta sama runko näyttäisi olevan mun mielestä. Enää kaksi mallia tarjolla ja rumat värit.
Jännä tuo markkinointiteksti: "Wider rubber" ja "The carbon frame of the Dude CF has clearance for huge 3.8” tyres. Combine those with its modern trail geometry, sturdy through axles and our frame-defending Impact Protection Unit and you get a Fat Bike that is a cut above the rest."
Mistä lähtien 27,5x3,8" on ollut leveämpi kuin 26x4,8"? Ihmettelinkin, että ovatko muka tuoneet kokonaan uuden Duden markkinoille kun eivät nuo läskipyörät tunnu kovin muodissa olevan suuressa osassa maailmaa. Ehkä tuo enempi tavallisen maastopyörän suuntaan oleva rengastus on parempi suurelle osalle markkinoista.
Hyvä kysymys. Joku vuosi sitten tuli puoli kesää ajeltua 27.5x3.8 kiekoilla ja ainakaan itse en havainnut minkäänlaista etua 26x4.8:n verrattuna. Joka suhteessa iso 26x4.8 rengastus omin mieltymyksin valittuna oli parempi. Mutta tietenkin voi jollekin muulle 27.5 olla parempi. Lisäksi läskipyörien suosion laskiessa ei 27.5 rengasvalikoima välttämättä kasva, kun esimerkiksi Schwalbekin 26 kohdalla on vähentänyt mallivalikoimaa.
Itse olisin mieluummin nähnyt nuo 27.5 kiekot valinnaisena niin että rasti ruutuun haluaako nämä vai 26:t. Mutta varmaan on viisaammat asian tuumineet.
Muuten, onhan esimerkiksi Trek jo aikoja sitten tuonut 27.5:n saataville, mutta ei sillä mitään pankkia räjäytetty.
Tulee vähän sellainen fiilis että jotain tartti tehdä ja sitten joku keksi että laitetaan uutta väriä ja 27.5" alle niin siinähän ne on uudet mallit.
ei mitään, selaan ketjua taaksepäin :D
Ainakin 120mm EXT Manitou keikauttaa pyörän geon perseilleen, kun sen tekee jo 120mm STD.kin. Joustokeulan nuo pikkuset 27.5" kumit ainakin vaatii.
Villetre
30.09.2020, 19.54
Eikös tuo ole mennyt niin että sama runko mutta sinne ei taida enään mahtua tuossa uudessa kombossa kuin 3.8" 27.5" vs. edellinen 26" versio? Varsinkin kun keulakulma huonontunut 68.5 ->69ast ja seat tube angle 73? Sinänsä jos ei lunta tule paljoa niin tuli koitettua tuota pikkukumia että onhan se ihan riittävä(kevyehkö) mutta toki keula jäykkänä voi olla aika askeettinen meno.
Eikös tuo ole mennyt niin että sama runko mutta sinne ei taida enään mahtua tuossa uudessa kombossa kuin 3.8" 27.5" vs. edellinen 26" versio? Varsinkin kun keulakulma huonontunut 68.5 ->69ast ja seat tube angle 73? Sinänsä jos ei lunta tule paljoa niin tuli koitettua tuota pikkukumia että onhan se ihan riittävä(kevyehkö) mutta toki keula jäykkänä voi olla aika askeettinen meno.Meinaan kelien tullen sovitella taakse 4.5/27.5 Cake eateria. Se voi olla hilkulla takana, kun perän malli on keskiön takaa mitä on. Barbegazi sopinee, koska on aika onneton vaikka on 4.5" ilmoitettu. Sellanenkin on nurkissa, mutta tais jäädä takana ajamatta.
Koitin Dudea 140mm Std Mastolla ja se on kyllä oikeasti ihan paska, jos ei aja pelkkää alamäkeä. Siis ei loivempi keulakulma haittaa. 120mm Std on vielä siedettävä, mutta satulakulma loivenee silläkin jo liikaa, jos tässä sais vielä aikaiseksi testattua isolla takarenkaalla ja piedemmällä eturenkaalla olevaa komboa.
140mm STD vastaa ac mitalta 120mm EXT.tä
Barbegazi mahtuu kyllä, kunhan akseli on taka-asennossa.
J.Kottenberg
01.10.2020, 00.33
Ainakin 120mm EXT Manitou keikauttaa pyörän geon perseilleen, kun sen tekee jo 120mm STD.kin. Joustokeulan nuo pikkuset 27.5" kumit ainakin vaatii.
Kyllä. Itsellä oli paikallaan juuri jäykkä keula ja 27.5x3.8 oli niin paljon pienemmällä ilmatilalla että selkeästi toi esille joustokeulan tarpeen. Itse tykkäsin niihin aikoihin jätkästä keulasta niin isot 26:set oli paljon mukavammat.
Näyttäisikö siis siltä että "läskibuumi" alkaa hiipumaan? (tarkoittaa siis lihasvoimalla liikkuvia)
Sähkö, niin läskeissä kuin muissakin, on nykyään se juttu.
Gargamel
02.10.2020, 16.21
Ainakin 120mm EXT Manitou keikauttaa pyörän geon perseilleen, kun sen tekee jo 120mm STD.kin.
Mielenkiintoista. Itse vaihdoin 120mm Bluton enkä osannut huomata mitään erityistä. Hetken oli jopa lisää nostava+loiventava anglesetti välissä, mutta tanko nousi liian ylös/syliin. Ensisijainen poistosyy oli kylläkin rätinä ja pauke joita en saanut kitkettyä samalla kun hyödyt jäivät havaitsematta.
J.Kottenberg
04.10.2020, 12.51
Tuo Canyonin siirto 27.5 rengaskokoon hiukan hämmästyttää vieläkin. Jos olisin jollain tavalla tekemisissä tuollaisten päätösten kanssa niin asettaisin ehdoksi sen että markkinoille olisi ensin tultava saataville hyvin rullaava kevyt ja ilmatilaltaan aika iso rengas. Sanoisin että jos Schwalbe toisi markkinoille Jumbo Jimin 27.5x4.4 ja 27.5x4.8 ja runko ja haarukka olisivat riittävän isot tälle uutuudelle, olisi vaihtoehdolla ehkä jonkinlaisia menestymisen mahdollisuuksia.
Läskipyörä on kuitenkin läskipyörä, on se sitten 26 tai 27.5 (ero 559->584 ei ole paljoa) joten en oikein usko että tällä on merkittävää vaikutusta markkinaan.
Jokiniemi 1
05.10.2020, 22.17
Mielenkiintoista. Itse vaihdoin 120mm Bluton enkä osannut huomata mitään erityistä. Hetken oli jopa lisää nostava+loiventava anglesetti välissä, mutta tanko nousi liian ylös/syliin. Ensisijainen poistosyy oli kylläkin rätinä ja pauke joita en saanut kitkettyä samalla kun hyödyt jäivät havaitsematta.Itse taas tykkäsin tuosta 120 bluto angleset kombosta. Mietin tuota 120 manitouta mutta eiköhän bluto aja asiansa tossa polku köröttelyssä.
Gargamel
26.10.2020, 14.06
Olisiko tämä NX Dub Dudeen käypä vaihtoehtoinen kampisetti? https://r2-bike.com/SRAM-NX-Eagle-DUB-Fatbike-Crank-1x12-FAT4-X-SYNC-2-Direct-Mount-Chainring-30-teeth
170-peräisen kuten sanotaan Dudeen käyvän, mutta ketjulinjaksi sivu kertoo 66,5 mikä poikkeaa aiemmin tässä ketjussa kerrotusta n. 75 millistä. Mikä ylipäätään on etu käyttää 170-perän kampia jos Q-factor on sama 206 kuin 190-peräisen GX-kammissa (https://r2-bike.com/SRAM-GX-Eagle-DUB-Fatbike-Crank-1x12-FAT5-X-SYNC-2-Direct-Mount-Chainring-30-teeth)?
Tarvitset FAT5 version tuosta kampisetistä... joka on muuten sama, mutta ratas on -4 offsetilla, kun tuossa lienee 6... Eli tuo GX on oikea. SRAMin fattikammet on kaikki ns. kapeita.
Gargamel
26.10.2020, 17.43
Aivan, hyvä pointti. Mutta onko ainoa mitoitusero sitten rattaan offsetin vaikutus ketjulinjaan? Kun se 30t pyöreä ratas menisi joka tapauksessa vaihtoon 28t ovaalin tieltä. Sramin kiinnityksessä ratasta ei voine flipata jolloin mahdollisuudet on vain 6, 3 ja 0mm?
Aivan, hyvä pointti. Mutta onko ainoa mitoitusero sitten rattaan offsetin vaikutus ketjulinjaan? Kun se 30t pyöreä ratas menisi joka tapauksessa vaihtoon 28t ovaalin tieltä. Sramin kiinnityksessä ratasta ei voine flipata jolloin mahdollisuudet on vain 6, 3 ja 0mm?
On. Ei voi flipata. 0mm 28T pitäisi mahtua runkoonkin, ainakin jollain Dude-kuskilla olen moisen combon nähnyt...
Jokiniemi 1
27.10.2020, 21.43
Onko M koon kuskeilla mitä hissitolppia käytös? Saanko 150mm dropperin tarpeeksi alas? Pituutta 178. Kuvassa jäykkätolppa ajokorkeudella. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201027/b27687f0e45366b9413419ed4bdd0f98.jpg
Tapiol65
28.10.2020, 23.21
^Kovin yleisiä ongelmia muuten hyvän Duden kanssa. Itse vaihdoin aikanaan tämmöisiin nuo keskiön laakerit kun oli todella ruosteessa orkkikset "HopeBottom Bracket Cups Stainless Steel PF41-86.5/89.5/92/104.5/107/121-30"
Kampien kanssa myös taistellut ja mulla meni rälläköinniksi että sain nuo orkkis e.13 kammet irti -> Roskiin. Vaihdoin RaceFacen kampiin jotka saa irtikin ;-)
Itsellä myös tuo Hopen PF41 keskiö ja toiminut todella hyvin jo useamman vuoden. Hankin viime keväänä XX1 DUB- kammet enkä halunnut silti luopua kyseisestä laakerista ja Hopelta löytyikin kyseiseen keskiöön myös DUB- adapteri, joten ajo jatkuu.
Jokiniemi 1
30.10.2020, 19.03
Eikö kammen ja laakerin väliin tule mitään pöly suojaa??
Jokiniemi 1
31.10.2020, 00.56
E13 kampien irroitus. Saako tuon aps renkaan suoraan canyonilta? Uudet laakerit pesään ja kammet takaisin paikalleen. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201030/6afeb80424eff50634f0ef27c0ce9498.jpg
Onko foorumin väelle kertynyt kokemuksia näistä uusista 2021 27,5" Dudeista? Millaiset nuo ovat ajaa nyt talvella, maastossa ja rullaavatko edes kohtuullisesti myös kestopäällysteellä?
Puhdasoppisia läskejähän nuo eivät puristien mielestä taida olla, mutta omaan silmään tuo vähän kapeampi (ja mahdollisesti rullaavampi) rengas vaikuttaa hyvältä myös kesäkäyttöön kompromissiksi hieman jokapaikan maastopyörään.
Onko foorumin väelle kertynyt kokemuksia näistä uusista 2021 27,5" Dudeista? Millaiset nuo ovat ajaa nyt talvella, maastossa ja rullaavatko edes kohtuullisesti myös kestopäällysteellä?
Puhdasoppisia läskejähän nuo eivät puristien mielestä taida olla, mutta omaan silmään tuo vähän kapeampi (ja mahdollisesti rullaavampi) rengas vaikuttaa hyvältä myös kesäkäyttöön kompromissiksi hieman jokapaikan maastopyörään.
Mulla on ollut kesät 3.8" 27.5" Hodagit jo 3 vuotta Dudessa, nykyään 50mm vanteella. Oulussa jos ajelee tampatuilla poluilla, 3.8" riittää varmasti 98% ajasta. Pehmeissä olosuhteissa lanatuilla reiteillä toki voi olla enemmän haasteita kuin leveämmillä kumeilla. Kesällä nuo kapeammat kumit ovat tosi hyvät varsinkin joustokeulan kanssa, tosin nuo Maxxikset ei taida olla parhaat rullaamaan (ei ole kyllä omaa kokemusta).
Tuo 4" 27.5" on aika pieni ilmatilaltaa eli ei kovin pehmeä ajettava. Lisäksi tuo 4" kumi ei suojaa orkkis vanteen reunaa. Minusta vaatii joustokeulan varsinkin kesälle. 27.5" rengas valikoima alkaa olla kohtalainen ja isoa 4.5" kin kumia on saatavilla, joten se ei ole ongelma. Perinteistä 26" Jumbojimiä 4"-4.8" on rullauksessa vaikea voittaa millään 27.5" kumilla, mutta Bontragerin Barbegazi 4.5" on aika vauhdikas kumi, mutta ei anna nimellismittaansa, joten jos isoa talveksi haluaa on ostettava Terrenen 4.5" Cake Eaterit.
Mulla on ollut kesät 3.8" 27.5" Hodagit jo 3 vuotta Dudessa, nykyään 50mm vanteella. Oulussa jos ajelee tampatuilla poluilla, 3.8" riittää varmasti 98% ajasta. Pehmeissä olosuhteissa lanatuilla reiteillä toki voi olla enemmän haasteita kuin leveämmillä kumeilla. Kesällä nuo kapeammat kumit ovat tosi hyvät varsinkin joustokeulan kanssa, tosin nuo Maxxikset ei taida olla parhaat rullaamaan (ei ole kyllä omaa kokemusta).
Tuo 4" 27.5" on aika pieni ilmatilaltaa eli ei kovin pehmeä ajettava. Lisäksi tuo 4" kumi ei suojaa orkkis vanteen reunaa. Minusta vaatii joustokeulan varsinkin kesälle. 27.5" rengas valikoima alkaa olla kohtalainen ja isoa 4.5" kin kumia on saatavilla, joten se ei ole ongelma. Perinteistä 26" Jumbojimiä 4"-4.8" on rullauksessa vaikea voittaa millään 27.5" kumilla, mutta Bontragerin Barbegazi 4.5" on aika vauhdikas kumi, mutta ei anna nimellismittaansa, joten jos isoa talveksi haluaa on ostettava Terrenen 4.5" Cake Eaterit.
Nämähän kuulostavat hyvältä. Kiikarissa olikin erityisesti Dude 9, jolloin Mastodon ottaisi osan iskuista vastaan myös tuolla kapeammalla kumilla. Näitä ei taida missään päin Suomea päästä koejamaan edes lyhyelle lenkille?
Nämähän kuulostavat hyvältä. Kiikarissa olikin erityisesti Dude 9, jolloin Mastodon ottaisi osan iskuista vastaan myös tuolla kapeammalla kumilla. Näitä ei taida missään päin Suomea päästä koejamaan edes lyhyelle lenkille?
Canyon Suomi järjestää (tai ainakin järjesti ennen Covidia) aina väliajoin koeajotapahtumia siellä täällä. Helpoiten ehkä löydät jonkun lainaamaan pyöräänsä huhuilemalla täällä foorumilla tai alueesi facebook MTB tms. ryhmissä.
Meinaan kelien tullen sovitella taakse 4.5/27.5 Cake eateria. Se voi olla hilkulla takana, kun perän malli on keskiön takaa mitä on. Barbegazi sopinee, koska on aika onneton vaikka on 4.5" ilmoitettu. Sellanenkin on nurkissa, mutta tais jäädä takana ajamatta.
Onkos tästä 27.5x4.5 Cake Eateristä takana kellään kokemuksia, mahtuuko? Maxxiksesta hajosi kyljet, Canyon hyvittää satkun uusista renkaista, jotka saa ite valita. Kova ämpyily nyt ostaako Barbegazin vai Cake Eaterin. Nastoja en oikeastaan edes tarvisi.
Onkos tästä 27.5x4.5 Cake Eateristä takana kellään kokemuksia, mahtuuko? Maxxiksesta hajosi kyljet, Canyon hyvittää satkun uusista renkaista, jotka saa ite valita. Kova ämpyily nyt ostaako Barbegazin vai Cake Eaterin. Nastoja en oikeastaan edes tarvisi.Mahtuu just eikä ota kiinni runnoessakaan, mutta kumissa/vanteessa ei enään kärsi paljon heittoa olla tai sit hipsii kiinni ajossa reunanappulat, muuten tilaa on yllin kyllin. Tyyliltään aika eri noi renkaat ja Barbe paljon pienempi. Kohtuu hyvin Cakekin rullaa jos ei kovin löysänä ajele, mutta pitoon nähden lumella rullaa oikeen kivasti. Painavathan ne on.
Ymmärsinkö oikein, että uuteenkin Dudeen mahtuu nuo 4.5” renkaat? Canyonin sivuilla kun annetaan ymmärtää, että tuo 3.8 on maksimi. Itsellä mietinnässä läskikaluston päivitys, vaihtoehtoina Dude ja Farley.
Mahtuu just eikä ota kiinni runnoessakaan, mutta kumissa/vanteessa ei enään kärsi paljon heittoa olla tai sit hipsii kiinni ajossa reunanappulat, muuten tilaa on yllin kyllin. Tyyliltään aika eri noi renkaat ja Barbe paljon pienempi. Kohtuu hyvin Cakekin rullaa jos ei kovin löysänä ajele, mutta pitoon nähden lumella rullaa oikeen kivasti. Painavathan ne on.
Kiitos, tämä auttoi!
Ymmärsinkö oikein, että uuteenkin Dudeen mahtuu nuo 4.5” renkaat? Canyonin sivuilla kun annetaan ymmärtää, että tuo 3.8 on maksimi. Itsellä mietinnässä läskikaluston päivitys, vaihtoehtoina Dude ja Farley.
Juu, mulla on 2021 malli, joka on tietääkseni samanlainen takahaarukaltaan kuin aiemmatkin vuosimallit. Läskirenkaissahan nuo leveydet heittelee vielä enemmän kuin kapeissa, esim 4.5" Barbegazi on vanteella vain 4.1". Barbihan tuohon menee heittämällä. Tuo 4.5" Cake Eater on kai aika lähellä kyljessä mainittua mittaa ja yksi isoimmista renkaista mitä kaupasta saa, lähes 31" halkasijallaan ja siksi houkuttelee. Vielä kun löytäisi ilman nastoja jostain.
Pärjääkö Barbegazilla yhtään pehmeässä lumessa? Mä olen harkinnut Duden ostamista ihan puhtaasti talvikäyttöön, mutta tämä 27.5" kiekkokoko arveluttaa edelleen. Vähän sellainen tunne, että karvan yli 4 tuuman renkaalla menee hankalaksi huonoissa olosuhteissa. Omassa käytössä 26x4.8" olisi paras koko. Olisin ostanut Duden jo moneen kertaan, jos olisi ollut mahdollisuus ostaa se 26"-kiekoilla. En oikein jaksaisi alkaa säätämään uusien kiekkojen kanssa heti pyörän hankinnan jälkeen.
Pärjääkö Barbegazilla yhtään pehmeässä lumessa? Mä olen harkinnut Duden ostamista ihan puhtaasti talvikäyttöön, mutta tämä 27.5" kiekkokoko arveluttaa edelleen. Vähän sellainen tunne, että karvan yli 4 tuuman renkaalla menee hankalaksi huonoissa olosuhteissa. Omassa käytössä 26x4.8" olisi paras koko. Olisin ostanut Duden jo moneen kertaan, jos olisi ollut mahdollisuus ostaa se 26"-kiekoilla. En oikein jaksaisi alkaa säätämään uusien kiekkojen kanssa heti pyörän hankinnan jälkeen.Toiset pärjää toiset ei. Minusta esim JJ on loistava takarengas lumella, esim tän talven puuterissa ei paljon pelkät isot nappulat lohduta, kumia on vaan tyhjennettävä, niin sieltä se pitö löytyy. Isojen nappuloiden hyödyt tulee esiin, kun päästään rouhimaan pitoa pehmeänläpi kovaan alustaan. Esim nyt ajanu 27.5" 4.5" nastoitetulla Cake eaterilla ja on se vaan raskas kumi ajella verrattaen JJ suhteessa saavutettyihin etuihin.
Pärjääkö Barbegazilla yhtään pehmeässä lumessa? Mä olen harkinnut Duden ostamista ihan puhtaasti talvikäyttöön, mutta tämä 27.5" kiekkokoko arveluttaa edelleen. Vähän sellainen tunne, että karvan yli 4 tuuman renkaalla menee hankalaksi huonoissa olosuhteissa. Omassa käytössä 26x4.8" olisi paras koko. Olisin ostanut Duden jo moneen kertaan, jos olisi ollut mahdollisuus ostaa se 26"-kiekoilla. En oikein jaksaisi alkaa säätämään uusien kiekkojen kanssa heti pyörän hankinnan jälkeen.
Aikalailla samalla tavalla sillä pärjää kuin JJ:llä tai Isolla Knardilla. 27.5"/4.5" kantaa samalla tavalla kuin 26"/4.8", isoa eroa siinä ei ole.
Aikalailla samalla tavalla sillä pärjää kuin JJ:llä tai Isolla Knardilla. 27.5"/4.5" kantaa samalla tavalla kuin 26"/4.8", isoa eroa siinä ei ole.
Joo, no tämä on hyvä kuulla. Tähän uuteen malliin (vm. 2021) menee siis samalla tavalla 26x4.8" kuin aiempiinkin Dudeihin, jos siinä on samanlainen takahaarukka?
Joo, no tämä on hyvä kuulla. Tähän uuteen malliin (vm. 2021) menee siis samalla tavalla 26x4.8" kuin aiempiinkin Dudeihin, jos siinä on samanlainen takahaarukka?Eiköhän. En ole nähnyt kuin kuvia esim. Barbegazi kanssa ja aika identtiset lienevät.
Lähetetty minun Nokia 8.3 5G laitteesta Tapatalkilla
korkki71
15.04.2021, 23.22
Suunnitelmissa kesäksi laittaa Duden alle kevyemmät kiekot ja renkaat. Mistä löytäisin kohtuuhintaan 29 tai 29+ kiekkosetin kohtuulliseen hintaan? Jos hyllyyn on jäänyt käytetty setti, niin tarjoapa minulle.
Suunnitelmissa kesäksi laittaa Duden alle kevyemmät kiekot ja renkaat. Mistä löytäisin kohtuuhintaan 29 tai 29+ kiekkosetin kohtuulliseen hintaan? Jos hyllyyn on jäänyt käytetty setti, niin tarjoapa minulle.Fillaritorilla näyttää yksi setti olevan samassa ketjussa myynnissä, missä sinulla osto ilmoitus.
Itse tilasin i46 Düroc + DT-swiss navat tuosta https://best-bike-parts.de/ Laita mailia ja kysy tarjous.
Arhipoff
03.06.2021, 22.33
Meneekö dudessa rungon sisällä vaihdevaijerin kuori täysimittaisena?
Menee, jos rungossa ei ole tullut muutoksia vuosimallien välillä (tuskin on). Sen vaihtamisen kanssa saa olla tarkkana - en tiedä millä uuden saa läpi jos ei onnistu pujottamaan vanhan mukana [emoji51]
Gargamel
04.06.2021, 10.11
Omaani pitäisi vaihtaa vaihdevaijerin kuori. Katselin että takaa työntämällä pitäisi päästä eteen asti, mutta haarukka pitää irrottaa jotta kuoren saa ohjattua exittiin?
Aikanaan dudeen vaihdoin tuon kuoren ja sehän oli helppo homma. Vahaan kuoreen palalla teippiä uusi kiinni ja vetää sen avulla.
Jokkepappa
06.06.2021, 20.54
Omaani pitäisi vaihtaa vaihdevaijerin kuori. Katselin että takaa työntämällä pitäisi päästä eteen asti, mutta haarukka pitää irrottaa jotta kuoren saa ohjattua exittiin?Näin tein hissitolpan kuoren kanssa että sain sen ulos. Vaihdevaijerinkuoren sain vanhan avulla tuotua ulos.
Superflyer
01.07.2021, 18.15
En löytänyt nyt aihetta tästä joten kyselen suoraan: millaisia tavarankuljetusvälineitä olette kiinnittäneet Dudeen? Katselin tässä muutamaa ja kaikissa oli suositus että ei tulisi kiinnittää hiilarirunkoon tai haarukkaan. Eniten siis kiinnostaa juuri jäykkään Dudeen tehtävät asennukset.
Oma ajatus oli laittaa etu- ja takatarakka random kaman roudaamista varten. Esim rannalle, kalalle ja uimaan mentäessä voisi kassin kiinnittää tarakalle jne. Saisi olla kuitenkin ihan kovaa tekoa että kestää sitten myös jonkinlaista metsässä rymyämistä.
Dude on ollut pitkään tallissa ajoitta, mutta nyt kun maantie/Gravel-kalustoon tuli runkomurheita, rakkaus Dudea kohtaan on herännyt uudestaan. Pyörähän on aivan mahtava jokapaikan vehje.
Ohiampuja
30.07.2021, 09.35
Onko kokemuksia Thulen kärryvetoakselista Dudeen? Löytyykö sopivaa?
Minä en oikein sopivaa löytänyt, mutta tämä vissiin käy kun sorvaa vähän holkkeja väliin.
https://www.thule.com/en-ca/bike-trailers/bike-trailer-accessories/thule-thru-axle-syntace-m12-x-10-black-_-20110737
F. Kotlerburg
31.07.2021, 11.18
Ei ole Dudea, mutta sellainen kuva on jäänyt että Robert Axle Projectilta pitäisi löytyä.
https://robertaxleproject.com/
Superflyer
25.08.2021, 21.07
No niin, tänään saapui e13 kampien irroitussetti postissa. Mitkäs ovat mahdollisuudet saada Duden kampisetti kerralla ja kunnialla irti? Pyörällä on ajettu ”normiajoa” viisi vuotta joten ihan freesistä tapauksesta ei ole kyse.
Jokkepappa
25.08.2021, 21.19
Aika pieni. Kannattaa antaa kylmää/kuumaa ennenkuin kokeilet
No niin, tänään saapui e13 kampien irroitussetti postissa. Mitkäs ovat mahdollisuudet saada Duden kampisetti kerralla ja kunnialla irti? Pyörällä on ajettu ”normiajoa” viisi vuotta joten ihan freesistä tapauksesta ei ole kyse.
Jokin aika sitten oli sama tilanne käsillä. Oleellinen asia ainakin on, että ottaa pultin alla olevan prikan pois, että saa irrotustyökalun kierrettyä pohjaan asti! Itse liimasin irrotustyökalun kierrelukitteella paikalleen ennen kammen irroitusta, koska se lähtee helposti pyörimään auki irrotusvaiheessa. Sitten vaan kädet ristiin ja avaamaan. Irti lähti ohan nätisti. Jos haluaa varmistella, voi kampea kuumentaa esim. kuumalla vedellä ja suihkuttaa kylmäspraytä akselin sisään… Ja se irrotustyökalun pienempi pultti kannattaa rasvata.
Itelle kävi näin toissapäivänä.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210825/959b49c1b4f59bde85f99435e31335b4.jpg
No, kampien vaihdon takia noita irroitinkin, että sikäli ei haittaa. Käytössä ei ollut valmistajan ulosvetäjää.
Superflyer
27.08.2021, 01.27
Jokin aika sitten oli sama tilanne käsillä. Oleellinen asia ainakin on, että ottaa pultin alla olevan prikan pois, että saa irrotustyökalun kierrettyä pohjaan asti! Itse liimasin irrotustyökalun kierrelukitteella paikalleen ennen kammen irroitusta, koska se lähtee helposti pyörimään auki irrotusvaiheessa. Sitten vaan kädet ristiin ja avaamaan. Irti lähti ohan nätisti. Jos haluaa varmistella, voi kampea kuumentaa esim. kuumalla vedellä ja suihkuttaa kylmäspraytä akselin sisään… Ja se irrotustyökalun pienempi pultti kannattaa rasvata.
Mitäs prikkaa tarkalleen ottaen tarkoitat? Lammessa kiinni olevaa vai työkalussa?
Jokkepappa
27.08.2021, 01.29
Kun otat kammen kromisen korkin pois alla on prikka. Mulla se oli paikallaan kun laitoin työkalun kiinni ja kierteet tuli mukana.
Superflyer
30.08.2021, 13.10
Kiitos vinkistä! Tämä oli tärkeä tieto. Sain ihan helposti kerralla irti, ilman kuumaa ja kylmää.
Katsoin ohjeen täältä:
https://m.youtube.com/watch?v=KrGhtaVtNz0
Tuossa eniten kiinnitetään huomiota siihen, että se kierteinen ruuvi jossa ei ole kantaa on riittävän sisällä kammessa. Eli pitää olla niin että kammen leveämmät kierteet näkyvät kokonaan.
KampiGorilla
06.11.2021, 12.09
Saapa nähdä tuleeko tulevaksi talveksi edes saataville noita Canyonin läskejä vai meneekö toimitukset pitkälle kesään.
Minua hämmästyttää joka kerta pyörävalmistajien runkojen värivalinnat. Esimerkiksi tuo musta/valkoinen/punainen Dude (https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/fat-bikes/dude/dude-cf-8/2622.html?dwvar_2622_pv_rahmenfarbe=BK%2FGY) on ihan hirveän näköinen oksennus.
Toki nämä ovat mielipidekysymyksiä mutta jäykkäkeulainen vihreä Dude (https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/fat-bikes/dude/dude-cf-8/2622.html?dwvar_2622_pv_rahmenfarbe=GN%2FBK) sekä pumppukeulainen sinertävä/revontuli Dude (http://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/fat-bikes/dude/dude-cf-9/2623.html?dwvar_2623_pv_rahmenfarbe=BU%2FGN)myytii n loppuun paljon aiemmin kuin nuo musta/valko/punaiset mallit.
Tuota kehnoa väriä on näköjään saatavilla vielä kaikissa kokoluokissa pumppukeulalla. En ihmettele. Kauhean näköinen rutale.
Hemmetti, että harmittaa kun ei aikoinaan tullut ostettua 26" kiekon Dudea.
Nyt on vähän semmoinen fiilis, että tekisi mieli ostaa mutta tuo 27,5" kiekko vaikuttaa melkoiselta kusetukselta ja on enemmänkin rajoite kun hyvä asia.
Dudeissa on kyllä läpi vuosien ollut melko karmeita värityksiä. Pari siedettävää väriä on ollut. Hommasin käytettynä kohtuu naarmuilla olevan 17 mallin Duden, värinä se mattavihreä/räikeä oranssi yhdistelmä. No, nyt on paljas kuitu soodapuhalluksen jäljiltä. Nyt käynnissä arpominen joko pelkän lakan tai maalin (värin) suhteen.
Jokkepappa
06.11.2021, 20.47
Itsellä tuo 18vuoden ehkä? Musta malli 26. Ei mieltä tuohon 27.5 rengaskokoon. Juuri tuli päivitettyä uudet jarrut ispec ev liipasimilla. Vielä pitäisi käyttää loiventava laakeri irti ja katsoa mikä sitä mättää.
Saapa nähdä tuleeko tulevaksi talveksi edes saataville noita Canyonin läskejä vai meneekö toimitukset pitkälle kesään.
Minua hämmästyttää joka kerta pyörävalmistajien runkojen värivalinnat. Esimerkiksi tuo musta/valkoinen/punainen Dude (https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/fat-bikes/dude/dude-cf-8/2622.html?dwvar_2622_pv_rahmenfarbe=BK%2FGY) on ihan hirveän näköinen oksennus.
Toki nämä ovat mielipidekysymyksiä mutta jäykkäkeulainen vihreä Dude (https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/fat-bikes/dude/dude-cf-8/2622.html?dwvar_2622_pv_rahmenfarbe=GN%2FBK) sekä pumppukeulainen sinertävä/revontuli Dude (http://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/fat-bikes/dude/dude-cf-9/2623.html?dwvar_2623_pv_rahmenfarbe=BU%2FGN)myytii n loppuun paljon aiemmin kuin nuo musta/valko/punaiset mallit.
Tuota kehnoa väriä on näköjään saatavilla vielä kaikissa kokoluokissa pumppukeulalla. En ihmettele. Kauhean näköinen rutale.
Hemmetti, että harmittaa kun ei aikoinaan tullut ostettua 26" kiekon Dudea.
Nyt on vähän semmoinen fiilis, että tekisi mieli ostaa mutta tuo 27,5" kiekko vaikuttaa melkoiselta kusetukselta ja on enemmänkin rajoite kun hyvä asia.Laatu kiekot kumeineen menee äkkiä Fillaritorilla, kun järkevästi hinnoittelee. Sitten vaan mieleiset alle.
Jokkepappa
03.12.2021, 23.48
Ensimmäinen lenkki dudella sitten viimetalven. Huomena sitten global fatbike dayhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20211203/04c263253d30f8a0581d843c03a24ffd.jpg
KampiGorilla
28.12.2021, 15.08
Ensimmäinen lenkki dudella sitten viimetalven. Huomena sitten global fatbike day
Mites se sujui?
Eipä näy vieläkään Dudeja Canyonin kaupassa...
J.Kottenberg
09.01.2022, 00.05
Laatu kiekot kumeineen menee äkkiä Fillaritorilla, kun järkevästi hinnoittelee. Sitten vaan mieleiset alle.
Näin on. Kyllä DT Swisseistä eroon pääsee.
Itsekin joskus palstalla ihmettelin Canyonin 27.5:n siirtymistä. Itse olisin suunnittelijana asettanut vaatimuksena vähintään Schwalben JJ:n tulon jossain 27.5x4.4 koossa niin olisi ollut edes yksi todella hyvä yleisrengas saatavilla, kuten tuli jossain ihmettelyssä aikoinaan todettua. Mutta kai siinä tuli jonkinlainen pakko jotenkin uudistaa vanhaa. Eli uudet väritykset ja uudet kiekot.
Muuten Dude on kyllä hyvä. Omiin ajoihin ihan mainio. Tällä hetkellä on 29+ HT ja täpäri myös, mutta Dudella tulee kyllä eniten ajettua.. Itselle on tosin tullut vanhojen ranteiden helpotukseksi Mastodon eteen, ja sillä tulee ajettua ympäri vuoden kun ei viitsi alkaa vaihtamaan talveksi jäykkää keulaa.
...Itse olisin suunnittelijana asettanut vaatimuksena vähintään Schwalben JJ:n tulon jossain 27.5x4.4 koossa niin olisi ollut edes yksi todella hyvä yleisrengas saatavilla,...
Eikö Parturinatsi kelpaisi?
J.Kottenberg
09.01.2022, 12.12
Eikö Parturinatsi kelpaisi?
En ole kokeillut sitä. Voi se olla hyväkin. Mutta pointtini oli enemmän se että Canyon meni vaihtoehtoon jossa valikoima oli varsin suppea eikä ollut näköpiirissä sen paranemista.
Ja Jumbo Jim oli siinä vaiheessa aika hyvä kun oli saatavilla Pacestar- ja Addix-seoksella olevat vaihtoehdot ja kokojakin oli hyvin, siis 26- tuumaisena. Mutta toki muitakin olisi hyvä olla. Surlyn klassikot on nekin mainioita, ja nekin puuttuu 27.5- tuumaisista.
Nyt alkaa jo olla sen verran lumipolkuja että läski on ihan mukava. Toki monin paikoin lunta on sen verran vähän että muillakin konkeleilla voi ajaa.
Paksupolkija
10.01.2022, 19.21
Paljo tollanen Duden runko painaa haarukan kanssa? Kattelin että Salsan kuiturungot (Beargrease ja Mukluk) on n. 2.4-2.6kg haarukan kanssa ja Trekin F5 alurunko on n. 2.7kg kuituhaarukalla. Farley 9.8 runko tais olla jotain vajaa 1.4kg plus haarukka alle 600g. Luulisin että joku on punninnut kun tämähän on kuulemma hyvä keventelyn kohde :)
Paljo tollanen Duden runko painaa haarukan kanssa? Kattelin että Salsan kuiturungot (Beargrease ja Mukluk) on n. 2.4-2.6kg haarukan kanssa ja Trekin F5 alurunko on n. 2.7kg kuituhaarukalla. Farley 9.8 runko tais olla jotain vajaa 1.4kg plus haarukka alle 600g. Luulisin että joku on punninnut kun tämähän on kuulemma hyvä keventelyn kohde :)
Tämän mukaan 2018 Duden runko ilman haarukkaa on painanut 1550g, joten aika lähellä ollaan Farley 9.8:aa.
https://www.mtbr.com/threads/canyon-dude-cf-9-0-unlimited-fat-bike-review.1172466/#post-15141331
Gargamel
11.01.2022, 11.37
Rude-haarukka S-kokoon lyhennettynä on 700g, ei sis. akselia.
KampiGorilla
12.04.2022, 20.17
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200222/19bc924f564f569ead2c520c482ab284.jpg
Mikä tämä juttu on, että täällä joka toinen paskoo kammet kun yrittää irrottaa niitä?
Onko kampien rakenne näissä sellainen insinööritaidon huipputuote, että niitä ei irti saa paskomatta?
Jokkepappa
12.04.2022, 20.19
Se on juuri näin. Täysin suunnittelun puute miten tuo systeemi on toteutettu.
KampiGorilla
12.04.2022, 20.20
Uudet Dudet näköjään saapuneet.
Hinta nousi 300 euroa CF 8 luokassa mutta osasarja sentään muuttui kusisesta SRAMista Shimanoon.
Alkaa olla ylihintaa jo näissä.
Voi Jeesus kun olisin ostanut sen 26" Duden aikoinaan alle 2000 eurolla.
Jokkepappa
12.04.2022, 20.49
Itsellä on tuo 26 tallissa. Taisin maksaa tuosta 1700?€ muutama vuosi sitten. Kuitenkin tässä oli sxl/xt osaa jo uutena. Tosin 11 speed mutta riittää hyvin.
Uudet Dudet näköjään saapuneet.
Hinta nousi 300 euroa CF 8 luokassa mutta osasarja sentään muuttui kusisesta SRAMista Shimanoon.
Alkaa olla ylihintaa jo näissä.
Voi Jeesus kun olisin ostanut sen 26" Duden aikoinaan alle 2000 eurolla.
Määrittele ylihinta? Maksoin just pojan pyörästä 200€ enemmän mitä se maksoi viime vuonna. Koska ei ole aikakonetta ja toinen vaihtoehto on olla ilman pyörää, niin hinta oli kohtuullinen.
Eikös se ole silloin kun ostovoima ei enää riitä?
KampiGorilla
15.04.2022, 23.28
Määrittele ylihinta? Maksoin just pojan pyörästä 200€ enemmän mitä se maksoi viime vuonna. Koska ei ole aikakonetta ja toinen vaihtoehto on olla ilman pyörää, niin hinta oli kohtuullinen.
Katsoin näköjään väärin. Hinta onkin noussut 400 euroa eikä 300 euroa.
Viime vuoden malliin erona on lähinnä takavaihtajan muuttuminen SRAM SX Eaglesta Shimanon SLX:ään.
Mielestäni on kohtuutonta nostaa tämmöisellä muutoksella hintaa 18%.
On myös huomioitava, että pari vuotta sitten vielä paremmilla osilla tämä pyörä maksoi 1700 euroa.
Eiköhän tässäkin suurin selitys tule siitä, että nykyään lafkan omistaa rikkaat sijoittajat joilla kiiluu silmissä vain raha:
https://www.reuters.com/article/canyon-sale-idUSKBN28P26T
Dieselman
16.04.2022, 10.44
Todennäköisesti yhtenä syynä hintojen nousuun on rahtikustannusten roima kasvu
KampiGorilla
18.04.2022, 23.41
Dudeen menee perimätiedon mukaan Bontrager Barbegazi 27.5" x 4.5" mutta onko kokemuksia meneekö 45NRTH Wrathchild 27.5" x 4.5" tai 45NRTH Dillinger 5 27.5 x 4.5?
Meneekö ylipäätään 27.5" koossa isompaa kuin tuo 4.5"?
Dudeen menee perimätiedon mukaan Bontrager Barbegazi 27.5" x 4.5" mutta onko kokemuksia meneekö 45NRTH Wrathchild 27.5" x 4.5" tai 45NRTH Dillinger 5 27.5 x 4.5?
Meneekö ylipäätään 27.5" koossa isompaa kuin tuo 4.5"?Dillinger menee runkoon helposti, kun akseli on taka-asennossa (aika vastaavan kokoluokan kumi kuin Barbegazi). Cake Eater on suurin 4.5" kumi ja sen kanssa ollaan ilmeisesti aikalailla rajoilla... Omaan dudeen en sovittamatta ostaisi.
Meneekö ylipäätään 27.5" koossa isompaa kuin tuo 4.5"?4.5/27.5 Cake Eater menee, jos ei voblaa. Pikkuset gorillateipin palat olen laittanut kulmanappuloiden kohdalle, kun kumi hieman voblaa. Muuten tilaa on reilusti, kulmanappulat ainoastaan lähellä. Taitaa olla isoin 27.5 kumi tuo.
KampiGorilla
20.04.2022, 21.24
Ei sattuisi kavereilta irtoamaan kuvia miltä se 4.5 kumi siinä Dudessä näyttää kiinni suhteessa takahaarukkaan?
Paljon lie Cake Eaterin leveys vanteella oikeasti millimetreissä?
Tuossa on vanha kuva Barbegazista akselin etu ja taka-asennossa, jos jotain auttaa. Etuasennossa käytännössä vastaa runkoon, taka-asennossa toimii hyvin.
M-kokoinen runko ja 80mm vanne...
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220421/c1f5b1b7caf8bd234f07eaed6eeb328c.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20220421/29876a4dbfa320e779c96a23b11a3d74.jpg
KampiGorilla
24.04.2022, 22.55
Kiitos kovasti solistille kuvista!
Ihan hyvä rakohan tuohon jää.
Joudun varmaankin koittamaan 45NRTH talvikumeja omaan yksilöön kunhan se saapuu.
Tein nimittäin silleen tyhmästi, että menin sitten tilaamaan Dude CF 8:sin.
Barbegazit ostoon sitten kenties jossain vaiheessa jos uusien kesäkumien osto rupeaa kiihottamaan.
KampiGorilla
01.05.2022, 14.01
Kaupallinenyhteistyöpäiväkirjat Jaskalta tuli ihan ok video Dude CF9 setupista bike packing touhuihin.
https://www.youtube.com/watch?v=nAWVsXFJnx0
Näköjään uppoaa tuo 45NRTH 27.5" 4.5" Dillinger hienosti. Nastoittamaton versio.
Kaveri tekee muutamat asiat semi päin persettä mutta varmasti hänelle toimiva setup. Varsinkin kun saa ilmeisesti (en tiedä) kaiken kaman kaupallisella yhteistyöllä jokaiseen videoonsa.
Siksi toki pienellä varaukselle toimivuus koska koko tuotanto voi olla maksettua mainosta :cool:
Dudeen sopii Barbegazzi ja Dillinger 5 27.5x4.5 kossa ongelmitta. Takahaarukka pitää olla taka-asennossa, niinkuin tuossa yllä linkatulla viedollakin mainitaan. Alkuperäiset Maxxis Minion FBF/FBR on jotain OEM laatua ja painaa lähemmäs 1500g, joten Dillingerit tiputtaa pyörivää massaa jonkin verran ja Barbegazzit paljon. Pehmeässä lumessa Dillinger tuntuisi toimivan paremmin, kun taas kovaksi tampatulla polulla Barbegazzi miellyttää enemmän. Maxxisten kohdalla aion kokeilla kapeampaa vannetta, mikä ei toki pudota painoa, mutta muotoilee renkaan paremmin rullaavaksi.
Olen joskus löytänyt Canyonin sivuilta tarkat kokoonpanotiedot edellisistä malleista. En tiedä, onko ne poistettu, vai enkö vaan löydä enää. Vm. 2019 (se ensimmäinen punainen) Canyon Dude CF 8:n kokoonpano pitäisi löytää. Osaako joku auttaa?
Lähetetty minun SM-S908B laitteesta Tapatalkilla
Olen joskus löytänyt Canyonin sivuilta tarkat kokoonpanotiedot edellisistä malleista. En tiedä, onko ne poistettu, vai enkö vaan löydä enää. Vm. 2019 (se ensimmäinen punainen) Canyon Dude CF 8:n kokoonpano pitäisi löytää. Osaako joku auttaa?
Eikö tuossa ole kaikki:
https://99spokes.com/en-EU/bikes/canyon/2019/dude-cf-8.0
Eikö tuossa ole kaikki:
https://99spokes.com/en-EU/bikes/canyon/2019/dude-cf-8.0Kiitos!
Syy miksi edellistä kysyin on, että tarkoitukseni on tarkistaa, missä kunnossa keskiölaakerit ovat. Tuosta speksilistauksesta ei löytynyt täsmällistä tietoa keskiöstä.
Te varmaan osaatte auttaa. Mitä tarvikkeita ja työkaluja tarvitsen? Millä ohjeilla onnistun varmimmin? Kokeilemallakin pääsisi varmasti onnistuneeseen lopputulokseen, mutta yritän optimoida ajan purkamisesta ajokuntoon mahdollisimman lyhyeksi.
Syy miksi edellistä kysyin on, että tarkoitukseni on tarkistaa, missä kunnossa keskiölaakerit ovat. Tuosta speksilistauksesta ei löytynyt täsmällistä tietoa keskiöstä.
Te varmaan osaatte auttaa. Mitä tarvikkeita ja työkaluja tarvitsen? Millä ohjeilla onnistun varmimmin? Kokeilemallakin pääsisi varmasti onnistuneeseen lopputulokseen, mutta yritän optimoida ajan purkamisesta ajokuntoon mahdollisimman lyhyeksi.
Pressfit BB Dudessa on 41mm halkaisijalla olevalle laakerille.
https://www.bike-components.de/en/SRAM/DUB-Pressfit-MTB-41-x-89-5-92-mm-Bottom-Bracket-p61951/
Esimerkki irroitustyökalusta
https://www.bike-components.de/en/3min19sec/Pressfit-Bottom-Bracket-Removal-Tool-p80172/
Esimerkki kiinnitystyökalusta
https://www.bike-components.de/en/3min19sec/Bottom-Bracket-Tool-for-GXP-24-mm-30-mm-and-DUB-p77521/
Pressfit BB Dudessa on 41mm halkaisijalla olevalle laakerille.
https://www.bike-components.de/en/SRAM/DUB-Pressfit-MTB-41-x-89-5-92-mm-Bottom-Bracket-p61951/
Esimerkki irroitustyökalusta
https://www.bike-components.de/en/3min19sec/Pressfit-Bottom-Bracket-Removal-Tool-p80172/
Esimerkki kiinnitystyökalusta
https://www.bike-components.de/en/3min19sec/Bottom-Bracket-Tool-for-GXP-24-mm-30-mm-and-DUB-p77521/Kiitos! Muuta säätämistä ei taida ollakaan kuin kireys. Tarvitseeko siitä tietää muuta kuin se, että kammet pyörivät lähes kitkattomasti?
Kiitos! Muuta säätämistä ei taida ollakaan kuin kireys. Tarvitseeko siitä tietää muuta kuin se, että kammet pyörivät lähes kitkattomasti?
Hmmm... taitaa DUB-kammissakin olla vain preload-säätö, jolla käytännössä otetaan löysät pois kammista. Kammissa lukee kyllä kireys, mihin ne kiinnityspultit pitää kiristää, mutta sen jälkeen niihin jää pieni välys.
Huomaa että aiemmin linkittämäni laakeri ei tainnut olla se fatbike-laakeri, mutta käytännössä ero on se keskiputki, jonka voi käyttää uudelleen...joten tuokin laakeri pitäisi käydä.
Gargamel
17.10.2022, 19.06
Syy miksi edellistä kysyin on, että tarkoitukseni on tarkistaa, missä kunnossa keskiölaakerit ovat.
Haluat siis tarkistaa eli avata laakerit? Googlaa kampien irroitusohje. Kun kammet ovat irti, voit kaivaa laakerin julkisivun puolen pölysuojan auki neulalla, mutta varo vaurioittamasta tiivistettä.
Pelkkää ihmettelyn vuoksi en avaisi. Ongelmat eli vaihtotarve ilmenee kampien pyörittelyn ääntelystä tai paukkeesta. Laakerit avaamalla voi sinne pakata lisää rasvaa jolloin säilyvät kunnossa pidempään.
Haluat siis tarkistaa eli avata laakerit? Googlaa kampien irroitusohje. Kun kammet ovat irti, voit kaivaa laakerin julkisivun puolen pölysuojan auki neulalla, mutta varo vaurioittamasta tiivistettä.
Pelkkää ihmettelyn vuoksi en avaisi. Ongelmat eli vaihtotarve ilmenee kampien pyörittelyn ääntelystä tai paukkeesta. Laakerit avaamalla voi sinne pakata lisää rasvaa jolloin säilyvät kunnossa pidempään.Laakerit on vaihdettu vajaa vuosi sitten ja kaikki on pelannut. Nyt kampia pyörittäessä kuuluu nitinää. Selkeimmin se kuuluu telineessä käsin hitaasti pyörittäessä. Rohinoita ei kuulu. Avaamatta päättelin, että kyseessä voisi olla esim. joku vioittunut pölysuoja tms. Parempia diagnooseja otetaan vastaan, koska kieltämättä tarkistamisen ilosta purkaminen hiukan arveluttaa.
Auttakaa taas miestä mäessä. Onko tämä oikea ohjainlaakeri Canyon Dudeen?
https://www.bikester.fi/cane-creek-40-ohjainlaakeri-ec49-38.1-i-ec49-40-M357456.html#cgid=outlet-sale
Auttakaa taas miestä mäessä. Onko tämä oikea ohjainlaakeri Canyon Dudeen?
https://www.bikester.fi/cane-creek-40-ohjainlaakeri-ec49-38.1-i-ec49-40-M357456.html#cgid=outlet-sale
Ei. Tarvitset ZS44 ja IS52 -laakerit.
https://canyon.com/en-fi/gear/bike-parts/spare-and-wear-parts/spare-wear-parts/canyon-gp7173-01-headset/10007997.html
Ei. Tarvitset ZS44 ja IS52 -laakerit.
https://canyon.com/en-fi/gear/bike-parts/spare-and-wear-parts/spare-wear-parts/canyon-gp7173-01-headset/10007997.htmlKiitos!
jame1967
27.11.2022, 11.52
Eikös tuolla canyonin sivuilla ole valmiiksi muutamia varaosia tyrkyllä , siis pyörätalli johon vissiin piti rekisteröityä .
Moi,
Millaista settiä suosittelisitte vm 2015 duden 2x10 voimansiirron päivitykseen. E-thirteen kampien irroitus meni kuten kuvitella saattaa ja nyt ois ajatuksena päivittää kerralla 1x voimansiirtoon.
Moi,
Millaista settiä suosittelisitte vm 2015 duden 2x10 voimansiirron päivitykseen. E-thirteen kampien irroitus meni kuten kuvitella saattaa ja nyt ois ajatuksena päivittää kerralla 1x voimansiirtoon.
Itse laittaisi SLX sarjan Shimanot.
esim tuosta ja kammet plus keskiö samaa sarjaa (korjaan, kammet jotkut läskiin sopivat, shimanolta ei taida saada)
https://www.bike24.com/p2178143.html
Mikäs keskiölaakeri tuossa on? Jos pn PF ja toimiva, niin lähtisin rakentamaan niistä lähtökohdista. Tosin tämä voi johtua mun epävarmuudesta noiden PF:ien kanssa. Eli yleensä niiden kohdalla olen noudattanut "if it works, don't fix it"-periaatetta.
Keskiön ja kammet joutuu ostamaan sen mukaan mikä ko. pyörään menee. Mulla on molemmissa fäteissä rallinaaman kammet ja olen tykännyt siitä, kun akseli on irrotettavissa ja siirrettävissä seuraaviin kampiin. Tätä olen menestyksekkäästi tehnyt jo parisen kertaa, kun olen päivittänyt kammet kuituisiin.
Ohiampuja
29.12.2022, 12.51
Omassa Dudessa on Sram NX kammet ja Sram DUP -keskiö. Minusta Shimano ei tee läskiin sopivia kampisarjoja.
RF Turbinet tai vastaavat menee suoraan E13 tilalle. Akseli on 169mm eli 170/177mm perälle.
Osaako kukaan sanoa Duden keulan axel to crown mittaa? Kyseessä aiempi 26" malli
495mm kruunusta akselin keskelle
Lähetetty minun Nokia X30 5G laitteesta Tapatalkilla
495mm kruunusta akselin keskelle
Lähetetty minun Nokia X30 5G laitteesta Tapatalkilla
Kiitos!
Kovasti haluttais ovaaliratasta laittaa, mutta ota nyt noista ketjulinjoista selkoa. Tietääkös tietäjät suoraan mikä offset on passeli 2021 Dudeen? Tai edes mitä ei ainakaan kannata ostaa.
Kammet: Truvativ Stylo 6K DUB 30T
Keskiö: SRAM Pressfit DUB PF 121
Kovasti haluttais ovaaliratasta laittaa, mutta ota nyt noista ketjulinjoista selkoa. Tietääkös tietäjät suoraan mikä offset on passeli 2021 Dudeen? Tai edes mitä ei ainakaan kannata ostaa.
Itse itselleni vastataten, Wolf toothilta löytyi selkeä kuva
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0230/9291/files/SRAM_DM_offset_chainline.jpg
https://www.wolftoothcomponents.com/collections/chainrings/products/elliptical-chainring-sram-direct-mount
Eli +4mm lienee tuo alkuperänen, pitää kai käydä mittaamassa kuinka läheltä tuo ketju menee Barbegazin kylkeä, josko tuollainen 0mm offset toimisi.
+4 on tosiaan SRAM läskikampien rattaan offset. Sellaista ei ainakaan aiemmin ole ollut saatavana kuin pyöreänä ja muutamassa koossa. 0 offset on lähin, mistä löytyy myös ovaalirattaita... ilmeisesti toimii ihan hyvin (ketjulinja siirtyy 4mm).
+4 on tosiaan SRAM läskikampien rattaan offset. Sellaista ei ainakaan aiemmin ole ollut saatavana kuin pyöreänä ja muutamassa koossa. 0 offset on lähin, mistä löytyy myös ovaalirattaita... ilmeisesti toimii ihan hyvin (ketjulinja siirtyy 4mm).
Joo, itseasiassa Wolf toothilta löytyy +4 mm spideri kun tarkemmin selasi sivuja. Se olis ainakin turvallinen valinta.
https://www.wolftoothcomponents.com/collections/camo
Joo, itseasiassa Wolf toothilta löytyy +4 mm spideri kun tarkemmin selasi sivuja. Se olis ainakin turvallinen valinta.
https://www.wolftoothcomponents.com/collections/camo
Näköjään! Mutta hintaa mahtaa kertyä reilusti :(
Edit. no eihän nuo ollut pahan hintaisia loppujaan... teräsversiot oli kalliita mutta alumiiniset ihan ok.
Tapiol65
01.08.2023, 19.10
Tietääkös joku onko uudessa Dudessa jo UDH- korvake vai vieläkö joku Canyonin oma?
Tietääkös joku onko uudessa Dudessa jo UDH- korvake vai vieläkö joku Canyonin oma?Ei se mihinkään ole muuttunut eli edelleen tuo https://www.canyon.com/fi-fi/gear/bike-parts/spare-and-wear-parts/spare-wear-parts/derailleur-hanger-gp0171-01/10002366.html
PS. Ompas Dudet kovassa tarjouksessa.
Rescue73
16.03.2024, 21.12
Heipparallaa pitkästä aikaa. Löytyykö joltain Duden e13 kammet joutilaana? Ilmoita ihmeessä minulle. Pelkkä oikea eli vetopuolen kampikin riittää.0500933888
lipsuttelija
23.03.2024, 14.37
Oisko jollain myydä ratchet rattaat dt-swiss 2250 vanteisiin. Se vakio 36 hampainen tai vaikka 54 ei väliä. Vaparilla tai ilman.
Jokkepappa
29.03.2024, 19.47
Pitäisi laittaa dudeen dub keskiö. Voinko pelkät laakerit ja jättää muovi putken pois? Ei kai sillä siellä ole mitään virkaa?
Marsusram
29.03.2024, 20.16
Pitäisi laittaa dudeen dub keskiö. Voinko pelkät laakerit ja jättää muovi putken pois? Ei kai sillä siellä ole mitään virkaa?
Sen väliputken funktio on pitää rungon sisäpuolinen kosteus poissa laakereista. Kuivassa rungossa ei tarvitse.
Jokkepappa
29.03.2024, 20.33
Sen väliputken funktio on pitää rungon sisäpuolinen kosteus poissa laakereista. Kuivassa rungossa ei tarvitse.
Joo hyvä. Ei siellä ennenkään ole ollut mitään viemäriputkea.
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn että onko sulla jokin idea siinä että jätät sen laittamatta?
Jokkepappa
29.03.2024, 23.22
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn että onko sulla jokin idea siinä että jätät sen laittamatta?
Mulla on perus keskiö ei tuota fatbike keskiötä.
Jokkepappa
29.03.2024, 23.26
Mulla on perus keskiö ei tuota fatbike keskiötä.
Laakerithan on samat mutta tuo muovi määrittää mille keskiölle se on suunniteltu. Meni kammet vaihtoon niin joutuu luopumaan hopen laakereista.
Jokkepappa
30.03.2024, 13.20
Sram ohjeistaa että vasemmalle puolelle tulisi 2mm spaceri ja veto puolelle 6mm. Pitääkö paikkansa?
Goomikko
26.04.2024, 20.29
Joko huhut ovat muuttuneet viralliseksi tiedoksi. Poistuuko Dude ja tuleeko uusi malli vai poistuuko Fatbike kokonaan. Duden kohdalla on jo pitkään lukenut "viimeinen tilaisuus". Hinta jos ei päivittäin niin viikottain vaihtelee noin 1700€- 2100€ välillä. Päätös ostaa on vaikea mutta tekisi mieli ostaa kun tai jos hinta vielä tippuu 1700€. Toisaalta tekisi mieli odottaa uutta mallia jos sellainen on tulossa. Mutta jos uuden hinta onkin vaikka 5000€ niin harmittaa ihan älyttömästi kun ei tullut Dudea ostettua 1700€
Ohiampuja
26.04.2024, 20.44
Ei ole uutta tulossa. Näin minulle on kerrottu aika luotettavasta lähteestä…
Steve Baggy
26.04.2024, 20.47
Pyöräteollisuus elää kovia aikoja. Jopa Trekin konkurssista kuuluu huhuja netissä. Läskibuumi oli ja meni joten löisin roponi sille, että uutta mallia ei ole tulossa ja jos tuleekin niin se ei oleellisesti eroa nykyisestä.
Joko huhut ovat muuttuneet viralliseksi tiedoksi. Poistuuko Dude ja tuleeko uusi malli vai poistuuko Fatbike kokonaan. Duden kohdalla on jo pitkään lukenut "viimeinen tilaisuus". Hinta jos ei päivittäin niin viikottain vaihtelee noin 1700€- 2100€ välillä. Päätös ostaa on vaikea mutta tekisi mieli ostaa kun tai jos hinta vielä tippuu 1700€. Toisaalta tekisi mieli odottaa uutta mallia jos sellainen on tulossa. Mutta jos uuden hinta onkin vaikka 5000€ niin harmittaa ihan älyttömästi kun ei tullut Dudea ostettua 1700€
Mikä noissa Dudeissa on niin ihmeellistä? Läskipyöriä saa muiltakin merkeiltä jos Dudet katoaa valikoimasta.
Steve Baggy
26.04.2024, 21.11
Ei kai niissä muuta kuin, että saa hiilikuiturunkoisen läskin fiksuilla osilla ihan hyvään hintaan.
Goomikko
26.04.2024, 21.21
Mikä noissa Dudeissa on niin ihmeellistä? Läskipyöriä saa muiltakin merkeiltä jos Dudet katoaa valikoimasta.
Kai se on hinta ja laatu. Jos hinta taas tippuu tuohon 1700€ niin ei löydy toista pyörää tuohon hintaan hiilikuiturungolla ja 13,8kg painolla. Viimeksi kun vertalin niin ei löydy vaikka maksaisi tuplahinnan.
Se oli jossain välissä myös 1495. Oisko joku pari kolmevuotta sitten. Myös hiiliset roadlitet alle kahden tonnin ultegroilla oli tuolloin löytö.
Tapiol65
03.05.2024, 23.12
Itsellä Dudessa seuraavanlainen DUB keskiö ja toimii kuon junan vessa ja käy kaikkiin keskiöleveyksiin:
https://foxcomp.fi/wheels-bb86-to-29mm-dub-flanged-dual-row-pressfit-86-92-abec-3
Onhan tuo hieman arvokas, mutta vastaavanlaisia löytyy edullisemminkin ja muistaakseni Foxcompistakin joku about 70€ hintainen.
japatisk
02.06.2024, 15.32
Keskustelun innoittamana vaihdoin Dude CF8 (viime vuoden malli) Barbegazit eteen ja taakse. Hienosti mahtuvat, mutta isoimmalla rattaalla putken alapuolella kulkeva ketju hankaa hieman takarengasta. Tilaa renkaan ja ketjun väliin jää ehkä milli pari mutta ajaessa huomaa että renkaaseen muodostuu hankaumajälki.
Takavaihtaja on ehjä ja oikein säädetty, korvake on suorassa, samoin rengas. Onko muilla Dude+Barbegazi omistajilla samanlaista havaintoa vai olenko yksin ongelmani kanssa?
Ohiampuja
02.06.2024, 18.52
Onko se 26” vai 27.5”. Ja kuinka leveä se rengas on?
japatisk
02.06.2024, 19.18
27.5”. Renkaat 4.5 leveät.
Uusi Dude CF8 kuski ilmoittautuu joukkoon. Ensimmäiset 150km takana ja muuten kaikki pelittää mutta pyörä "natisee" aikalailla. Natina alkaa heti kun vähän enemmän antaa voimaa kammille ja korvakuulolta natina tulee jostain keskiön suunnalta tai rungosta. Saman natinan saa aikaseksi putkelta ajaessa (sulkee satulatolpan pois? tolppa on kyllä rasvattu) ja myös ilman käsiä ajaen saa natinan aikaiseksi. Polkimien kierteet on rasvattu ja akselien rasvat tarkastettu.
Millähän tätä natinaa lähtisi seuraavaksi jahtaamaan?
Kokeile että taka-akseli riittävän kireällä.
^^ 150km jälkeen kävisin kyllä kaikki pyörässä olevat osat läpi. Eritoten kammet.
Ohiampuja
03.06.2024, 21.09
Se keskiön välyksensäätö voi alkaa narisemaan. Avaa sitä hiukan ja pistä öljyä väliin. Sitten vaan säädät välyksen uudestaan. Siis jos on Sramin kammet.
Viriviri
03.06.2024, 22.11
Mulla oli mysteerinakse omassa läskissä, kävin kaikki asiat ohjainlaakerista eteenpäin purkaen, putsaten ja rasvaten läpi mutta tuloksetta. Pääsin pyörän toiseen päähän ja perkele, vaihtajankorvake oli hieman löysällä. Jos olis aloittanut toisesta päästä olis säästäny aikaa ja hermoja.
Kokeile että taka-akseli riittävän kireällä.
Tällä taisi lähteä, litkutuksen jälkeen jäänyt ehkä aavistuksen löysälle taka-akseli ja vähän sitä sai vielä kiristettyä. Aamun 10km ajoin ilman narinoita. En nyt tarkkaan muista alkoiko natina juuri litkutuksen jälkeen mutta nyt on hiljainen ainakin toistaiseksi.
^ Hyvä että auttoi. Tuolla olen monet naksumiset dudeista poistanut. [emoji1303]
Millaiset ohjainlaakerit sopii Dudeen ja mistä ne kannattaa hankkia?
Laitoin omaani tämmöiset. Ei ihan kaikki hilut olleet alkuperäisiä vastaavia, mutta laakerit istuu kuten pitää. Ovat tuolta tilattuna kyllä suolaisen hintaisia.
https://www.canyon.com/fi-fi/pyorailytarvikkeet/pyoran-komponentit/vara-ja-kulutusosat/kulutusosat/canyon-gp7456-01-headset/10014219.html
Laitoin omaani tämmöiset. Ei ihan kaikki hilut olleet alkuperäisiä vastaavia, mutta laakerit istuu kuten pitää. Ovat tuolta tilattuna kyllä suolaisen hintaisia.
https://www.canyon.com/fi-fi/pyorailytarvikkeet/pyoran-komponentit/vara-ja-kulutusosat/kulutusosat/canyon-gp7456-01-headset/10014219.htmlOn kyllä aika arvokkaat. Eikö pelkkiä laakereita löydy mistään? Tuoltakaan ei käy tarkemmat mallimerkinnät ilmi, niin ei osaa googletella.
Kuminauha
30.11.2024, 15.46
Näin sanotaan Acros:n sivuilla dudeen sopivaksi. Linkkien takana on mittoja, ylälaakeri näyttää olevan valmiina prässättynä yläkuppiin. Alalaakeri on irrallinen. Ei toi Canyon:n hinta ohjainlaakerista nyt mikään hirveen kallis oo kun ohjainlaakereista puhutaan.
Yläpuoli:
https://acros-components.com/en/headsets/zs44-headset-upper-part?number=22.02.605R6S&utm_source=OE-Landingpages%20EN&utm_medium=Canyon&utm_campaign=Dude%202018-2020
Alapuoli:
https://acros-components.com/en/headsets/is52-headset-lower-part?number=48.02.601R2S-1.5&utm_source=OE-Landingpages%20EN&utm_medium=Canyon&utm_campaign=Dude%202018-2020
(https://acros-components.com/en/headsets/is52-headset-lower-part?number=48.02.601R2S-1.5&utm_source=OE-Landingpages%20EN&utm_medium=Canyon&utm_campaign=Dude%202018-2020)Edit:
Tämmönenkin linkki löyty
https://www.airevelobearings.com/product/canyon-exceed-headset-bearings/
Sanotaan että sopii dudellekkin ja tossa ois irtolaakereista paremmat speksit.
Foxcompilta löytyy. Tuossa esim sellainen joka oikeasti kestää.
https://foxcomp.fi/cane-creek-hellbender-bearing-41mm-shis
https://foxcomp.fi/cane-creek-hellbender-bearing-52mm-shis
Halvempiakin löytyy, jos tykkää noita vaihdella.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.